10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Voor variable contracten kunnen ze het altijd wijzigen, mits 30 dagen van te voren aangekondigd. Dat is toch vrij duidelijk geworden?Hansieo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:16:
[...]
Dan dient het iets wettelijks (bv BTW etc) te zijn,
of en onmogelijke te voorziene situatie... en dat is niet geweest dus... 2x per jaar..
nou, nee.padoempats schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:24:
[...]
Voor variable contracten kunnen ze het altijd wijzigen, mits 30 dagen van te voren aangekondigd. Dat is toch vrij duidelijk geworden?
Dat is nadát ze de wijziging door de strot duwden, én gelijk nieuwe voorwaarden meegaven.
en dat kan natuurlijk niet zomaar, ook een variabel/model contract heeft voorwaarden die je bent overeengekomen.
Maar ik kan het mis hebben, dus wellicht een jurist hier die dit kan toelichten?
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Is het een contract met variable prijzen, of een contract met variable voorwaarden?
En, eh, als ze zomaar alles eenzijdig kunnen aanpassen; kun je toch ook niet echt spreken van een contract?
Was toch duidelijk dat volgens ACM Eneco bijv (maar alle partijen) per 1 oktober de wijzigingen niet mocht laten doorgaan alleen vanwege het niet tijdig informeren. Als het na 30 dagen ingaat is het volgens ACM geen probleem.Hansieo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:10:
[...]
nou, nee.
Dat is nadát ze de wijziging door de strot duwden, én gelijk nieuwe voorwaarden meegaven.
en dat kan natuurlijk niet zomaar, ook een variabel/model contract heeft voorwaarden die je bent overeengekomen.
Maar ik kan het mis hebben, dus wellicht een jurist hier die dit kan toelichten?
Het staat tevens in het contract van Eneco, dat zij de tarieven kunnen wijzigen, mits 10 dagen van te voren gecommuniceerd. ACM heeft dat overruled dat het 30 dagen moet zijn.
Jawel, afspraken die in ieder geval 30 dagen gelden.Accretion schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:34:
Ja, terechte vraag.
Is het een contract met variable prijzen, of een contract met variable voorwaarden?
En, eh, als ze zomaar alles eenzijdig kunnen aanpassen; kun je toch ook niet echt spreken van een contract?
https://nieuws.eneco.nl/r...oeding-bij-vast-contract/
Eneco heeft een brief ontvangen van de Consumentenbond over de terugleververgoeding aan klanten met een vast contract. In reactie daarop hechten we er aan te benadrukken dat Eneco zich altijd aan de salderingsregeling heeft gehouden en dit zal blijven doen. Dat betekent dat de elektriciteit die een klant teruglevert allereerst in mindering wordt gebracht op het verbruik. Dit betekent dat klanten hetzelfde tarief krijgen op de geproduceerde zonnestroom als het stroomtarief dat ze aan ons betalen. Alleen indien er meer wordt teruggeleverd dan wordt verbruikt is de terugleververgoeding van toepassing. Naar aanleiding van de brief van de Consumentenbond heeft Eneco besloten voor klanten met een vast contract, die meer terugleveren dan zelf verbruiken, de wijziging in de terugleververgoeding ongedaan te gaan maken en de afgesproken vergoeding gedurende de looptijd van het contract te handhaven. Klanten worden hierover persoonlijk geïnformeerd.
[ Voor 80% gewijzigd door Ritchie op 14-10-2022 13:52 ]
- NAC Breda -
Goed nieuws, ben benieuwd of ik nu wel geïnformeerd ga worden
marc68
Variabel, weet ik niet
Modelcontract is 1 juli of 1 januari tenzij iets bijzonders en dat moet gemotiveerd worden?
uh, dat doet de afgelopen weken toch zowat elke leverancier? met allemaal dezelfde uitleg.Randy1800 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:03:
[...]
Variabel, weet ik niet
Modelcontract is 1 juli of 1 januari tenzij iets bijzonders en dat moet gemotiveerd worden?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ze doen het wel, maar volgens mij mogen ze modelcontracten die als zodanig zijn afgesloten niet hetzelfde behandelen als een variabelcontract.paQ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:05:
[...]
uh, dat doet de afgelopen weken toch zowat elke leverancier? met allemaal dezelfde uitleg.
Intussen ben ik al naar UC overgestapt. TLV is daar nog hoger met 98 cent tijdens piekuren (dus 5/7 deel van de tijd).
Heb je ook een opzegboete? Ik heb dus zowel een opzegboete (50 euro) als de 9c vanaf 5 september ontvangen. Benieuwd of ik die opzegboete ook gevorderd kan krijgen. Ergens snap ik dat het niet EN EN kan zijn, maar aan de andere kant hebben ze ons met vaste contract wel voor een dilemma gezet vanwege het eerst wel aanpassen.Fairy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:16:
Dan hoop ik snel nog een correctie te ontvangen. Op mijn mails reageren ze niet meer.
Intussen ben ik al naar UC overgestapt. TLV is daar nog hoger met 98 cent tijdens piekuren (dus 5/7 deel van de tijd).
Zover ik lees is dit alleen van toepassing voor klanten met een vast contract.Magnat schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:04:
Ik hoor net op BNR nieuws dat zowel Eneco als Oxxio de verlaging van de TLV naar 9 cent in zijn geheel moeten terug draaien en dat ook gaan doen.
Iedereen heeft recht op 30 dagen informatieplicht termijn, contract type is dus irrelevant.knarf_st schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:44:
[...]
Zover ik lees is dit alleen van toepassing voor klanten met een vast contract.
Eneco heeft willekeurig wat klantjes gemaild waarvan zij vonden dat die relevant waren mbt Tlv overschot maar dat konijn uit eigen toverdoos gaat dus niet op.
Ben het met je eens maar over variabele, modelcontracten wordt niet gesproken, zie hier persbericht van Eneco: https://nieuws.eneco.nl/r...oeding-bij-vast-contract/Mika7 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:50:
[...]
Iedereen heeft recht op 30 dagen informatieplicht termijn, contract type is dus irrelevant.
Eneco heeft willekeurig wat klantjes gemaild waarvan zij vonden dat die relevant waren mbt Tlv overschot maar dat konijn uit eigen toverdoos gaat dus niet op.
Bij de variabele en model contracten dus 30 dagen. (ACM) Bij vaste contracten dus gedurende looptijd contract te handhaven zoals in het bericht gezegd wordt.knarf_st schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:57:
[...]
Ben het met je eens maar over variabele, modelcontracten wordt niet gesproken, zie hier persbericht van Eneco: https://nieuws.eneco.nl/r...oeding-bij-vast-contract/
Ik ben tot op de dag van vandaag nog niet geïnformeerd, dus ze moeten gewoon betalen.knarf_st schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:57:
[...]
Ben het met je eens maar over variabele, modelcontracten wordt niet gesproken, zie hier persbericht van Eneco: https://nieuws.eneco.nl/r...oeding-bij-vast-contract/
Denk dat er geen variabele tweaker nog klant bij Eneco is trouwens.
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Ik ben nog klant variabel bij Eneco omdat ik ze gewoon voor het bok wil zetten bij de eindafrekening. Ik "weet" nog niet dat ik maar 9 cent terug krijg voor mijn stroom, ze kunnen de boom in. Als ik weer zou switchen dan was ik bang dat ik ook daar weer continu genaaid ga worden.ursusMaritimus schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:22:
Sorry, maar ik zie echt helemaal nergens iets over variabele tarieven en de tlv daling van 61,4 naar 9 cent die per 5 september is doorgevoerd. Daar komen ze vast ook nog wel mee over de brug, maar niet van harte en niet uit zichzelf.
Ik ook nog tm 31 december.ursusMaritimus schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:22:
Sorry, maar ik zie echt helemaal nergens iets over variabele tarieven en de tlv daling van 61,4 naar 9 cent die per 5 september is doorgevoerd. Daar komen ze vast ook nog wel mee over de brug, maar niet van harte en niet uit zichzelf.
Het heeft voor mij geen zin om die 9 cent aan te vechten.
Afgelopen 2 jaar haalde ik van 5 september tm 31 december 800 kWh uit het net wat ik kon wegstrepen tegen 800 opwek. Dus gesaldeerd.
De dik 3000 kWh overschot voor 5 september tikken ze maar af in januari, samen met de 2 x 190 euries
Daarna “dobbelen” bij Innova
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Hier hetzelfde inderdaad. Nooit geïnformeerd dus ik wil een eindafrekening tegen de tarieven zoals ik die wél gecommuniceerd heb gekregen.Lollercopter schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:26:
[...]
Ik ben nog klant variabel bij Eneco omdat ik ze gewoon voor het bok wil zetten bij de eindafrekening. Ik "weet" nog niet dat ik maar 9 cent terug krijg voor mijn stroom, ze kunnen de boom in. Als ik weer zou switchen dan was ik bang dat ik ook daar weer continu genaaid ga worden.
Ik vrees t ergste, reactie eneco op mijn vraag over aanpassen TLV en aanpassen van de vergoeding:MrAcid schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:15:
[...]
Hier hetzelfde inderdaad. Nooit geïnformeerd dus ik wil een eindafrekening tegen de tarieven zoals ik die wél gecommuniceerd heb gekregen.
-------------
Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u schrijft over uw teruglever vergoeding. In deze e-mail reageer ik op uw vragen.
Wij hebben inderdaad u niet op de hoogte gesteld omdat u niet een hele jaar klant bent geweest bij ons. Hierdoor weten wij niet of u daadwerkelijk zult terug leveren of dat u zelf het opgewekte energie verbruikt.
-------------
Gereageerd dat ze niet op mijn vraag over aanpassing tlv ingaan en dus er vanuit ga dat er compensatie komt.
-------------
de teruglevering wordt alleen voor onze vaste klanten terug gezet op het oude gedurende de duur van hun lopend contract.
u had een model contract bij ons lopen dus bij u blijft het zo.
ik hoop dat ik u voldoende het geinformeerd hier omtrent.
Reacties worden steeds korter
Nogmaals gezegd dat ik niet geinformeerd ben en het een vreemde redenatie vind aangezien ze konden inzien dat er in juli/aug flink werd teruggeleverd en dat dit voor september ook te verwachten was.
Daarnaast aangegeven als je iets niet zeker weet, dan beter wel kan informeren, just to be sure.
Daar nog geen antwoord op gehad.
Volgens mij is dat onzin. Op het moment dat ik bij welke maatschappij dan ook een nieuw contract afsluit hebben ze meteen je historie verbruik van je adres.[b]ybos schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:32:[/
Wij hebben inderdaad u niet op de hoogte gesteld omdat u niet een hele jaar klant bent geweest bij ons. Hierdoor weten wij niet of u daadwerkelijk zult terug leveren of dat u zelf het opgewekte energie
Waarom heb ik anders een voorschot van 0 bij Eneco, en eerst bij Engie een tientje, en straks bij Innova 5 euro.
Zwakke smoes van ze.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Ik hoop dat ik binnenkort weer wat ga horen.
Als ze je niet geïnformeerd hebben is dat het probleem.JoKo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:00:
[...]
Volgens mij is dat onzin. Op het moment dat ik bij welke maatschappij dan ook een nieuw contract afsluit hebben ze meteen je historie verbruik van je adres.
Waarom heb ik anders een voorschot van 0 bij Eneco, en eerst bij Engie een tientje, en straks bij Innova 5 euro.
Zwakke smoes van ze.
Dat zij de(verkeerde) inschatting maken dat je niet teruglevert ontslaat hen niet van de verplichting je wel te informeren over een wijziging.
Als we mee gaan in deze redenering van Eneco krijg je straks nog een boete als je 70 rijdt op een voormalige 80 weg. 'ja we dachten dat hier nooit harder wordt gereden dan 60, dus we hebben maar geen bordje 60 neergezet'
[ Voor 8% gewijzigd door MrAcid op 14-10-2022 21:21 ]
[ Voor 20% gewijzigd door ap3nr0ts op 14-10-2022 22:55 ]
De geschillencommissie maakt hier met zekerheid gehakt van. Er zijn reeds div uitspraken gedaan met betrekking tot wijzigingstermijn van de algemene tarieven, dat moet 30 dagen zijn. Ik zie niet in waarom dat voor de Tlv anders zou moeten zijn. (Eneco zal wel wat verzinnen maar dat moeten ze de commissie dan maar proberen wijs te maken, vast contract of niet dat is vr de commissie hocus pocus)ybos schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:32:
[...]
Ik vrees t ergste, reactie eneco op mijn vraag over aanpassen TLV en aanpassen van de vergoeding:
-------------
Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u schrijft over uw terugleververgoeding. In deze e-mail reageer ik op uw vragen.
Wij hebben inderdaad u niet op de hoogte gesteld omdat u niet een hele jaar klant bent geweest bij ons. Hierdoor weten wij niet of u daadwerkelijk zult terug leveren of dat u zelf het opgewekte energie verbruikt.
-------------
Gereageerd dat ze niet op mijn vraag over aanpassing tlv ingaan en dus er vanuit ga dat er compensatie komt.
-------------
de teruglevering wordt alleen voor onze vaste klanten terug gezet op het oude gedurende de duur van hun lopend contract.
u had een model contract bij ons lopen dus bij u blijft het zo.
ik hoop dat ik u voldoende het geinformeerd hier omtrent.
Reacties worden steeds korter
Nogmaals gezegd dat ik niet geinformeerd ben en het een vreemde redenatie vind aangezien ze konden inzien dat er in juli/aug flink werd teruggeleverd en dat dit voor september ook te verwachten was.
Daarnaast aangegeven als je iets niet zeker weet, dan beter wel kan informeren, just to be sure.
Daar nog geen antwoord op gehad.
Ik ben benieuwd of de Eneco bende de extra kosten van de geschillencommissie van ieder van ons die gaat klagen voor hun rekening zal gaan nemen.
https://www.degeschillenc...-over-tariefswijzigingen/
https://www.degeschillenc...ondiging-was-niet-tijdig/
https://www.degeschillenc...eovereenkomst-is-te-kort/
(links waren reeds elders op het forum gepost)
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
#notrocketscience
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Dat is n mooie samenvatting, die 3 linkjes ga ik ze nog even sturen.Mika7 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 00:01:
[...]
De geschillencommissie maakt hier met zekerheid gehakt van. Er zijn reeds div uitspraken gedaan met betrekking tot wijzigingstermijn van de algemene tarieven, dat moet 30 dagen zijn. Ik zie niet in waarom dat voor de Tlv anders zou moeten zijn. (Eneco zal wel wat verzinnen maar dat moeten ze de commissie dan maar proberen wijs te maken, vast contract of niet dat is vr de commissie hocus pocus)
Ik ben benieuwd of de Eneco bende de extra kosten van de geschillencommissie van ieder van ons die gaat klagen voor hun rekening zal gaan nemen.
https://www.degeschillenc...-over-tariefswijzigingen/
https://www.degeschillenc...ondiging-was-niet-tijdig/
https://www.degeschillenc...eovereenkomst-is-te-kort/
(links waren reeds elders op het forum gepost)
Onder de optie terugleveren staat nu weer het verschil tussen hoog- en laagtarief.
Deze optie is heel lang weggeweest.
Nu nog de optie dat diezelfde software overweg kan met meerdere tarieven / tariefsperiodes (momenteel wijzigen de prijzen elk kwartaal voor een modelcontract)
[ Voor 28% gewijzigd door D_Jeff op 15-10-2022 11:45 ]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Men begint dr keutel in te trekken aangezien het toch wel om stevig geld gaat denk ikpirke schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:10:
De antwoorden op mijn klacht op het klachtenkompas waarin stond dat ik gecompenseerd zou worden voor september zijn ondertussen weggehaald...
Waarom vertrek je sowieso niet? De periode van netto terugleveren is zo'n beetje nu over en men gaat nu omschakelen naar netto verbruiken. Tussen nu en maart zal je gok ik netto verbruiken, dus je zal aan je hoge TLV saldo gaan zitten. Niet handiger om het nu uit te laten keren en ergens anders heen gaan, nieuw potje opbouwen en niet aan je hoge TLV zitten?ap3nr0ts schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:54:
Ik heb nooit echt antwoord op mijn klachten gehad, alleen lulkoek. Nu niet eens antwoord meer en via Twitter steeds het bericht dat ik moet wachten op mijn klachtbehandelaar. Maar, gezien ik toch niks persoonlijks van Eneco hoor, ben ik blij met dit nieuws (vast contract tot eind maart, dus sowieso van toepassing op me). Blij dat volhouden werkt.Ik ga wel met gierende banden bij Eneco weg na maart en niet naar alle partijen die dit nu probeerden. Desnoods met minder TLV terug. Het is echt belachelijk hoe moeizaam dit was.
Gedeeltelijk waar (?)padoempats schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:10:
[...]
Waarom vertrek je sowieso niet? De periode van netto terugleveren is zo'n beetje nu over en men gaat nu omschakelen naar netto verbruiken. Tussen nu en maart zal je gok ik netto verbruiken, dus je zal aan je hoge TLV saldo gaan zitten. Niet handiger om het nu uit te laten keren en ergens anders heen gaan, nieuw potje opbouwen en niet aan je hoge TLV zitten?
vb:
totaan 5 sept een stevige kWh teuglevering saldo.
daarna tot nu toe nog steeds een leuke teruglevering (va 5sept verlaging TLV)
en die ga ik wegstrepen tegen mijn komende 3~4? maanden afnemen.
Ik hou de balans bij wanneer dit op ~0,00 uitkomt via een excel sheet.
Zodra ik de snijlijnen van opgewekt tegoed vs opgenomen verwachting (datum) zie kruisen ...
moet ik weg zijn.
En dan zeg ik dus 30 dagen vóór deze lijnen-kruising op.
resultaat:
5sept tot switch komt op ca € 0,00 uit (salderen in deze periode)
vóór 5 sept geheel tegen mijn hoge TLV.
(ik dacht hier al gelezen te hebben van een paar afrekeningen dat het zo werkt...)
:fill(white):strip_exif()/f/image/CfiVhK7xdj4MkLktsmLVDr4E.png?f=user_large)
het is wel belangrijk je werkelijke energievraag te weten, er gaat een boel stroom niet door je telwerk (althans in de zomermaanden)
Het meeste geld hebben ze al overgemaakt, dat was om de gasrekening dit jaar te dekkenybos schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:52:
[...]
Men begint dr keutel in te trekken aangezien het toch wel om stevig geld gaat denk ik
Maar als je dus weggaat op het moment dat je dagelijks netto meer gaat verbruiken dan terugleveren (dat zijn ong deze weken), is het wellicht slimmer om nu al weg te gaan en niet te wachten totdat je weer op 0 gesaldeerd hebt over de winter. Tussen nu en ± maart zal je hoogstwaarschijnlijk netto verbruiker zijn. Dat kost je dus je hoge TLV. Als je verwacht dat je vanaf zeg februari geen hogere TLV kan krijgen dan dat je nu hebt gehad, dan is het slimmer om je aankomende wintersaldo weg te strepen tegen de toekomstige TLV (die lager is) ipv de huidige TLV van Eneco.Hansieo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:23:
[...]
Gedeeltelijk waar (?)
vb:
totaan 5 sept een stevige kWh teuglevering saldo.
daarna tot nu toe nog steeds een leuke teruglevering (va 5sept verlaging TLV)
en die ga ik wegstrepen tegen mijn komende 3~4? maanden afnemen.
Ik hou de balans bij wanneer dit op ~0,00 uitkomt via een excel sheet.
Zodra ik de snijlijnen van opgewekt tegoed vs opgenomen verwachting (datum) zie kruisen ...
moet ik weg zijn.
En dan zeg ik dus 30 dagen vóór deze lijnen-kruising op.
resultaat:
5sept tot switch komt op ca € 0,00 uit (salderen in deze periode)
vóór 5 sept geheel tegen mijn hoge TLV.
(ik dacht hier al gelezen te hebben van een paar afrekeningen dat het zo werkt...)
tja, ik zit dus bij OOHH-NEE Co en gun ze óók niks meer.paQ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:30:
yep doe ik ook. Ik werk het een paar keer per week bij. Als ik zie dat ik binnenkort 0 raak, dan stap ik over. Op de een of andere manier -ik weet ook niet hoe dat precies komt- gun ik ze geen 0,01 EUR voordeel
[Afbeelding]
het is wel belangrijk je werkelijke energievraag te weten, er gaat een boel stroom niet door je telwerk (althans in de zomermaanden)
Ik gebruik hun energierapportage overzicht en copy/paste deze in een excell..
en zie dan de grafiek per dag verlopen.(als je dat iedere dag doet.
ikzelf copy/paste om de paar dagen, maar de grafiek is per dag dus zie ik het ruim van tevoren aankomen wanneer de lijnen kruisen.
Kost níet de hoge TLV van voor 5 sept. Ze pakken per periode/na 5sept periode als éérste.padoempats schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:26:
[...]
Maar als je dus weggaat op het moment dat je dagelijks netto meer gaat verbruiken dan terugleveren (dat zijn ong deze weken), is het wellicht slimmer om nu al weg te gaan en niet te wachten totdat je weer op 0 gesaldeerd hebt over de winter. Tussen nu en ± maart zal je hoogstwaarschijnlijk netto verbruiker zijn.
Dat kost je dus je hoge TLV.
Als je verwacht dat je vanaf zeg februari geen hogere TLV kan krijgen dan dat je nu hebt gehad, dan is het slimmer om je aankomende wintersaldo weg te strepen tegen de toekomstige TLV (die lager is) ipv de huidige TLV van Eneco.
DAN pas (als ik tekort kom ) de periode ervoor... maar geloof mij ZOVER LAAT IK HET NIET KOMEN
Het gaat toch gecorrigeerd worden. 5 september is geen nieuwe periode meer en ook de 9c is geen item. Je behoudt de TLV uit je contract. Althans, zo begrijp ik het uit de media.Hansieo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:46:
[...]
Kost níet de hoge TLV van voor 5 sept. Ze pakken per periode/na 5sept periode als éérste.
DAN pas (als ik tekort kom ) de periode ervoor... maar geloof mij ZOVER LAAT IK HET NIET KOMEN
[ Voor 3% gewijzigd door padoempats op 15-10-2022 16:53 ]
welke grafiek bedoel je precies?Hansieo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:43:
[...]
tja, ik zit dus bij OOHH-NEE Co en gun ze óók niks meer.
Ik gebruik hun energierapportage overzicht en copy/paste deze in een excell..
en zie dan de grafiek per dag verlopen.(als je dat iedere dag doet.
ikzelf copy/paste om de paar dagen, maar de grafiek is per dag dus zie ik het ruim van tevoren aankomen wanneer de lijnen kruisen.
Ik zie alleen een grafiek "Teruglevering".
Maar die heeft mijns inziens de verkeerde naam. Het is eerder "Export".
teruglevering= opwek - totale verbruik. Ook het verbruik niet langs je meter gaat. Dat is immers wat je echt over houdt.
Wat Eneco in het rapport zet bij teruglevering, is opwek - verbruik op je meter. Maar zodra de zon weg is, gaat dat stukje ook niet terugtellen (Salderen)
Kijk daar dus mee uit. Voor hetzelfde geld ben je al lang door je te salderen kWh heen
Je netbeheerder en Eneco kunnen (immers) ook niet zien hoeveel je opwekt. Dat kan alleen jij zelf.
[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 15-10-2022 17:10 ]
Het enige waar ik naar kijk, is hetzelfde wat ook zíj kunnen zien... en gaan berekenen.paQ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:56:
[...]
welke grafiek bedoel je precies?
Ik zie alleen een grafiek "Teruglevering".
Maar die heeft mijns inziens de verkeerde naam. Het is eerder "Export".
teruglevering= opwek - totale verbruik. Ook het verbruik niet langs je meter gaat. Dat is immers wat je echt over houdt.
Wat Eneco in het rapport zet bij teruglevering, is opwek - verbruik op je meter. Maar zodra de zon weg is, gaat dat stukje ook niet terugtellen (Salderen)
Kijk daar dus mee uit. Voor hetzelfde geld ben je al lang door je te salderen kWh heen
Je netbeheerder en Eneco kunnen (immers) ook niet zien hoeveel je opwekt. Dat kan alleen jij zelf.
Wat er voor de meter langs gaat is niet van toepassing voor ze.
Op de website kan je een periode oproepen en in dat excell scheet (wat ze produceren)
staan alle meterstanden, netjes per datum/dag.
Die copy/paste ik naar mijn eigen sheet, met wat extra rekenkolommetjes,
en dan komt dat in de/mijn grafiek.
dat is alleen voor de VASTE contracten.padoempats schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:52:
[...]
Het gaat toch gecorrigeerd worden. 5 september is geen nieuwe periode meer en ook de 9c is geen item. Je behoudt de TLV uit je contract. Althans, zo begrijp ik het uit de media.
Variable/model contracten mogen wijzigen (al dan niet via bepaalde regels)
Vandaag de eindafrekening van Eneco gekregen. Net even zitten rekenen 5 sept t/m einde contract scheelt me
106,39€ daar gaan we eens een email aan wagen.
Overstappen en die paar goede maanden laten uitbetalen loont zich best
Nu saderen tot de teller op nul staat en dan zien we wel weer.....
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GgVRtLxMt0ICrP6OzDyOZm7P.jpg?f=user_large)
Die eerste verlaging naar 0,36€ euro was jammer maar had geen zin om te switchen op z`n korte termijn.
Was ik bij Essent blijven zitten zoals de meeste slapers, had ik dus nagenoeg niets gehad! Nu heb ik ruim 1000€ om m`n gasrekening te compenseren.
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Zelfde situatie hier, twee weken geleden. Heb een mail aan Eneco gestuurd, dat ze voor de periode vanaf 5 sept het verkeerde tarief hebben berekend. Ik kreeg echter een standaard mail terug, dat sloeg op de tariefverhogingen. Toen ik hierop reageerde, kreeg ik geen reactie meer. Maandag maar even bellen, als ik er door kan komenDeHollander schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:38:
Inmiddels al een paar dagen klant bij Engie![]()
Vandaag de eindafrekening van Eneco gekregen. Net even zitten rekenen 5 sept t/m einde contract scheelt me
106,39€ daar gaan we eens een email aan wagen.
Overstappen en die paar goede maanden laten uitbetalen loont zich best![]()
Nu saderen tot de teller op nul staat en dan zien we wel weer.....
[Afbeelding]
Die eerste verlaging naar 0,36€ euro was jammer maar had geen zin om te switchen op z`n korte termijn.
Was ik bij Essent blijven zitten zoals de meeste slapers, had ik dus nagenoeg niets gehad! Nu heb ik ruim 1000€ om m`n gasrekening te compenseren.
Mooi nieuws, ik heb overigens niets gehoord van Eneco. We gaan het zien, mijn vate contract loopt nog tot 1 Januari.marc68 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:59:
https://nieuws.eneco.nl/r...oeding-bij-vast-contract/
Goed nieuws, ben benieuwd of ik nu wel geïnformeerd ga worden
Reactie ontvangenrube schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:41:
Vandaag de uitbetaling van de eindafrekening (t/m 22 september) ontvangen.
Zojuist toch ook maar even een mailtje naar klantenservice@eneco.com gestuurd want nooit een email ontvangen van gewijzigde (teruglever)tarieven en dat scheelt me tussen 5 en 22 september toch 340 euro. Nu maar even afwachten hoe snel ze reageren en hoe moeilijk/makkelijk het gaat.
Dit begrijp ik niet zo goed "hard bezig om een oplossing te bedenken"Beste mevrouw, heer Rube,
Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u schrijft over uw tariefswijzigingen. In deze e-mail reageer ik op uw vragen.
Wij hebben inderdaad verschillende signalen ontvangen over dat niet iedereen op de hoogte is gesteld van de teruglever tarieven die gewijzigd zijn.
Wij zijn hier hard mee bezig om een oplossing voor te bedenken en vragen wij daarom om uw geduld. Indien u binnen 14 werkdagen niks heeft vernomen van ons, graag opnieuw contact opnemen.
Onze excuses voor het ongemak.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Heeft u nog vragen? Op www.eneco.nl vindt u antwoord op de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Bel ons dan op 088 – 895 5955. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur en helpen u graag verder.
Met vriendelijke groet,
XXXX XXXXX
Medewerker Klantenservice
Ik had ze namelijk exact voorgerekend hoe ze het moesten corrigeren
Maar goed, ik wacht wel even af. Alleen schrijven ze nu werkelijk 14 werkdagen? Geen 14 dagen of 10 werkdagen....nou ja, ik wacht nog wel even af.
Ook aan de telefoon gaf de klachtenlijn aan dat het tot 14 werkdagen kon duren.rube schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:45:
Maar goed, ik wacht wel even af. Alleen schrijven ze nu werkelijk 14 werkdagen? Geen 14 dagen of 10 werkdagen....nou ja, ik wacht nog wel even af.
Zoals we inmiddels wel weten is Eneco van de kleine lettertjes, dus na 1,5 MAAND! zonder oplossing zou het me weinig verbazen dat ze die 14 werkdagen baseren op de parttimer die die hele afdeling runt.
Met een beetje pech zijn die 14 werkdagen dus in 2023 pas voorbij..

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
"Wij snappen dat de wijziging van onze terugleververgoeding per 5 september heel vervelend is. Dat is waarom wij hebben besloten u te compenseren voor de stroom die u teruglevert vanaf 5 september 2022 tot 16 september 2022.
Wij maken een persoonlijke berekening op basis van uw eindnota. Op welke manier u wordt gecompenseerd en met welk bedrag laten wij zo snel mogelijk weten."
Daarna was het stil. Toen weer aan de bel getrokken waarom ik niets meer hoorde en vervolgens een reactie op 30/9:
"Graag informeer ik u over de voortgang van uw klacht betreffende de wijziging van de terugleververgoeding.
Allereerst wil ik u graag mijn excuses aanbieden voor de late reactie.
Uw klacht
Ik heb uw klacht in behandeling en ik ben uw dossierbehandelaar. Het is in het voordeel van beide partijen dat uw klacht op korte termijn wordt opgelost.
Ik wil u vragen om mij tot 10 oktober 2022 de tijd te geven om inhoudelijk reactie te geven op uw klacht"
Vandaag gebeld waarom ze zich niet aan de afspraken houden en dat ze al een week over tijd zijn. Ik zou teruggebeld worden door Whitney, mijn dossierbehandelaar, maar dat is natuurlijk niet gebeurd. Als ze denken dat ik het er bij laat zitten dan ga ik ze teleurstellen. Maar weer een derde klacht ingediend op Klachtenkompas. Wat een ongelooflijk zooitje is het daar
Ben overgestapt naar UC per 13 Oktober (UC wilde niet sneller dan 30 dagen), maar heb van 5 sept - 13 oktober ongeveer 1000kwh terug geleverd, waar ik dus maar 9 cent voor kreeg blijkt uit de eindnota van gisteren.
Ben benieuwd wat ze voor me kunnen betekenen.
Bestaat je tarief uit een normaal- en daltarief, dan saldeert Eneco eerst het normaaltarief leeg en daarna pas het daltarief.
Dat is voor jou als klant gunstig: de uren waarvoor je betaalt, worden tegen daltarief in rekening gebracht.
Ik lees dit als dat ze -TL dal (productie) wegstrepen tegen verbruik normaaltarief.
Bedoelen ze hier € of kWh?
Doen ze dit ook in de praktijk?
[ Voor 15% gewijzigd door Simpel360 op 18-10-2022 10:34 ]
Geen flauw idee, bij idereen in dit topic wordt toch altijd alles weggesaldeert. Even in een ander topic vragen denk ikSimpel360 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:29:
Vraagje, op de site van ENECO staat dit:
Bestaat je tarief uit een normaal- en daltarief, dan saldeert Eneco eerst het normaaltarief leeg en daarna pas het daltarief.
Dat is voor jou als klant gunstig: de uren waarvoor je betaalt, worden tegen daltarief in rekening gebracht.
Ik lees dit als dat ze -TL dal (productie) wegstrepen tegen verbruik normaaltarief.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh
Ik lees het als: Alles wat je verbruikt als normaaltarief in de winter, wordt eerst gesaldeerd vanuit je overschot. Als er daarna nog daltarief gesaldeerd kan worden, zullen ze dat ook doen.Simpel360 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:29:
Vraagje, op de site van ENECO staat dit:
Voorbeeld: Je hebt nu 500 kWh overschot. Je verbruikt in november t/m februari 400 in normaal- en 200 in daltarief. Dan salderen ze dus eerst die 400 normaal en dan pas de 200 dal, waardoor je alleen die 100 daltarief betaald.
Ze bedoelen dan de kWh denk ik, waarbij het totaal gelijk staat aan een bedrag in €.
Verbruik dal: 3500 kWh
Verbruik normaal: 3500 kWh
PV productie dal: 2500 kWh
PV productie normaal: 6500kWh
'Simpel360 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:22:
Voorbeeld snap ik, maar nu met mijn (jaar) getallen:
Verbruik dal: 3500 kWh
Verbruik normaal: 3500 kWh
PV productie dal: 2500 kWh
PV productie normaal: 6500kWh
Je hebt overproductie, het maakt dus niet uit in welke volgorde gesaldeert wordt, je krijgt gewoon 2000kWh uitbetaald tegen de geldende TLV. bij eneco bestaat er geen verschil tussen dal en normaal TLV dus de volle 2000 kWh krijg je betaald tegen de afgesproken TLV
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh
Tegen de afgesproken TLV in het normaaltarief in dit geval.Srednier schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:30:
[...]
'
Je hebt overproductie, het maakt dus niet uit in welke volgorde gesaldeert wordt, je krijgt gewoon 2000kWh uitbetaald tegen de geldende TLV. bij eneco bestaat er geen verschil tussen dal en normaal TLV dus de volle 2000 kWh krijg je betaald tegen de afgesproken TLV
Een 1093kw tegen 9ct geleverd vanag 5 sept.
Meteen maar gebeld met melding dat ik niet vooraf ben geïnformeerd.
Drama boel daar
Alsof ze bij Eneco alle klachten van een tijd terug simpelweg hebben verwijderd en ze wachten wel af wie blijft aanhouden.
Mail met ontvangst van de klacht ontvangen waarin wordt verzocht om 20 werkdagen geduld te hebben.
Ik heb vandaag ook weer gebeld, want vorige week zou ik binnen een paar dagen inhoudelijk antwoord krijgen.padoempats schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:57:
Net maar eens gebeld nav mijn ingebrekestelling. Ruim een maand geleden zouden ze mij binnen 14 dagen van terugkoppeling voorzien. Niets. Wat blijkt, de hele klacht is weg, dus is opnieuw aangemaakt.
Alsof ze bij Eneco alle klachten van een tijd terug simpelweg hebben verwijderd en ze wachten wel af wie blijft aanhouden.
Nu is het verhaal dat de juridische afdeling er druk mee bezig is. Geen prognose wanneer het antwoord volgt. Dus dat is de volgende afspraak waar Eneco zich niet aan houdt. Ik ben inmiddels vrij dicht bij het punt dat ik ze meld dat ze nog 5 werkdagen krijgen om de klacht af te handelen en dat ik anders naar de klachtencommissie ga en ze dan ook aansprakelijk stel voor het klachtengeld omdat ze niet tijdig de klachten afhandelen.
Ik kreeg eerst weer heel de riedel waarom ik überhaupt niet geïnformeerd was. Dat ze daarmee hun eigen voorwaarden breken is aan dovemansoren gericht. Heb ze toch verzocht haast te maken met de afhandeling, want hoe langer de afhandeling door ettert, hoe groter mijn schade claim kan/zal zijn.
Het feit dat zij nu min of meer mijn overstapmoment aan het bepalen zijn stoort me enorm.
Het is eigenlijk dezelfde houding als eenzijdig besluiten wie ze gaan informeren, of hoe mistig ze belangrijke informatie houden.
Geschillencommissie gaat t nog druk krijgenAfas schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:30:
[...]
Ik heb vandaag ook weer gebeld, want vorige week zou ik binnen een paar dagen inhoudelijk antwoord krijgen.
Nu is het verhaal dat de juridische afdeling er druk mee bezig is. Geen prognose wanneer het antwoord volgt. Dus dat is de volgende afspraak waar Eneco zich niet aan houdt. Ik ben inmiddels vrij dicht bij het punt dat ik ze meld dat ze nog 5 werkdagen krijgen om de klacht af te handelen en dat ik anders naar de klachtencommissie ga en ze dan ook aansprakelijk stel voor het klachtengeld omdat ze niet tijdig de klachten afhandelen.
Dit als reactie op mijn vraag waarom ze nog iets moesten uitzoeken als al vaststaat dat ik niet ben geïnformeerd.
In mijn contract staat ook:
"Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft
teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een
terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor uw
stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame"
Excuses als deze vraag vaker voorbij gekomen is, maar ik snap hier helemaal niks van.
[ Voor 43% gewijzigd door Roi op 19-10-2022 19:44 ]
Contract is leidendRoi schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:41:
Vandaag mijn jaarnota ontvangen, terwijl ik mijn app constant zie staan dat mijn TLV € 0,19 is, zie ik op de jaarnota een TLV van 0,10355 staan. Wat zie ik over het hoofd, waar ga ik de mist in? (Of wordt is misleid door Eneco?)
In het contract staat:
Volgens mij staat hier dat ik het normaaltarief terug moet ontvangen. Ik betaalde €0,25952 per kwh. Die 0.19 leek me dus logisch als btw eraf werd getrokken?Terugleververgoeding
Wekt u zelf stroom op, bijvoorbeeld met zonnepanelen? U kunt deze
stroom direct gebruiken. De stroom die u niet direct gebruikt, levert u via uw aansluiting terug aan het openbare net. Dit heet
teruglevering. Gebruikt u op een bepaald moment meer stroom dan
u kunt opwekken, dan gebruikt u stroom uit het openbare net. De door u teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid stroom mag u op
jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dat noemen we salderen. U mag
bij ons altijd salderen tot uw eigen gebruik, maar om te kunnen
salderen moet u wel uw zonnepanelen op energieleveren.nl hebben
aangemeld. U betaalt dus alleen uw netto verbruik per jaar. Saldering gebeurt via de jaarnota. Bij saldering geldt voor de
teruggeleverde stroom precies hetzelfde tarief als dat u betaalt voor de levering van stroom per eenheid kWh (inclusief btw, opslag
duurzame energie en energiebelasting, exclusief vaste
leveringskosten).
Wij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte
stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde
stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op het daltarief
telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft
stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie, energiebelasting en vaste leveringskosten. Loopt de meter achteruit als u teruglevert, dan registreert de meter altijd uw nettoverbruik. Dit betekent dat de meter zelf de teruggeleverde stroom verrekent met de stroom die u verbruikt via het openbare net, dus die wij
leveren.
En wat zei Eneco daarvan toen je belde?Roi schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:46:
[...]
In het contract staat:
[...]
Volgens mij staat hier dat ik het normaaltarief terug moet ontvangen. Ik betaalde €0,25952 per kwh. Die 0.19 leek me dus logisch als btw eraf werd getrokken?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Als 19 cent je normaaltarief is ex BTW, opslag en toeslagen, EN je app geeft aan dat je 19 cent terug krijgt, dan is het 19 cent. (en geen 10,4)Roi schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:41:
Vandaag mijn jaarnota ontvangen, terwijl ik mijn app constant zie staan dat mijn TLV € 0,19 is, zie ik op de jaarnota een TLV van 0,10355 staan. Wat zie ik over het hoofd, waar ga ik de mist in? (Of wordt is misleid door Eneco?)
In mijn contract staat ook:
"Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft
stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame"
Excuses als deze vraag vaker voorbij gekomen is, maar ik snap hier helemaal niks van.
Lijkt me dan 19 ct voor salderen en rond de 10 ct voor puur tlv.Roi schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:46:
[...]
In het contract staat:
[...]
Volgens mij staat hier dat ik het normaaltarief terug moet ontvangen. Ik betaalde €0,25952 per kwh. Die 0.19 leek me dus logisch als btw eraf werd getrokken?
Als 0,19 als TLV gespecificeerd staat is het 0,19.Vendetta_X schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 00:06:
[...]
Lijkt me dan 19 ct voor salderen en rond de 10 ct voor puur tlv.
Salderen gaat tegen dezelfde bedragen op de telwerk/telwerken.
Waar het mis is gegaan is dat de app het te salderen bedrag laat zien, niet ook het bedrag wat je krijgt als TLV. Ook al noemen ze het in de app wel terugleververgoeding.. maar is dat dus enkel het salderingstarief!
In het contract staat verder "Bij saldering geldt voor de teruggeleverde stroom precies hetzelfde tarief als dat u betaald voor de levering..excl. vaste leveringskosten". Ten eerste heb ik dit blijkbaar niet goed gelezen of begreep ik de term salderen niet goed. Dit is natuurlijk logisch, want dit is immers wettelijk verplicht.
Ten tweede staat in mijn contract dat ik als terugleververgoeding het 'normaaltarief' (excl. btw) ontvang. Maar
deze term komt verder helemaal niet meer terug in mijn contract(berekening)! Ik ging er vanuit dat dit het 'enkeltarief' was, dus de 0,25 cent. Maar blijkbaar bedoelde ze met normaaltarief dit 'levering van stroom tegen enkeltarief'. En daar staat inderdaad 0,109. Duidelijk taalgebruik had deze verwarring dus kunnen voorkomen.
Het voelt toch een beetje alsof Eneco expres zulke vage termen gebruikt zowel in het contract als in de app. En op die manier mensen probeert te lokken. Ik voel me in ieder geval wel een beetje bedonderd.
Heb nog gevraagd of de klantenservice medewerker een klacht kon indienen over de foutieve informatie die dus in de app staat, maar blijkbaar 'kan' ze geen klachten over de app indienen.
Wat betreft de maand september zal dit bedrag nog aangepast worden volgens de klantenservice.
"je krijgt nog persoonlijk bericht en correctie over teruglevering vanaf periode 5-9"
Negeer/vergeet de app, enige dat telt is je contract, de tussentijds direct gecommuniceerde wijzigingen (variabel) en je eindverbruikRoi schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:02:
Heb vanochtend contact gehad met Eneco via de sitechat, telefoonnummer is overal weggehaald (natuurlijk wel nog te googelen). Conclusie is dat het klopt wat in mijn jaarnota staat, al heb ik wel het idee dat er een stukje bewuste misleiding bij zit. Ik kan niks anders dan accepteren en blij zijn dat ik uberhaubt panelen op mijn dak heb.
Waar het mis is gegaan is dat de app het te salderen bedrag laat zien, niet ook het bedrag wat je krijgt als TLV. Ook al noemen ze het in de app wel terugleververgoeding.. maar is dat dus enkel het salderingstarief!
In het contract staat verder "Bij saldering geldt voor de teruggeleverde stroom precies hetzelfde tarief als dat u betaald voor de levering..excl. vaste leveringskosten". Ten eerste heb ik dit blijkbaar niet goed gelezen of begreep ik de term salderen niet goed. Dit is natuurlijk logisch, want dit is immers wettelijk verplicht.
Ten tweede staat in mijn contract dat ik als terugleververgoeding het 'normaaltarief' (excl. btw) ontvang. Maar
deze term komt verder helemaal niet meer terug in mijn contract(berekening)! Ik ging er vanuit dat dit het 'enkeltarief' was, dus de 0,25 cent. Maar blijkbaar bedoelde ze met normaaltarief dit 'levering van stroom tegen enkeltarief'. En daar staat inderdaad 0,109. Duidelijk taalgebruik had deze verwarring dus kunnen voorkomen.
Het voelt toch een beetje alsof Eneco expres zulke vage termen gebruikt zowel in het contract als in de app. En op die manier mensen probeert te lokken. Ik voel me in ieder geval wel een beetje bedonderd.
Heb nog gevraagd of de klantenservice medewerker een klacht kon indienen over de foutieve informatie die dus in de app staat, maar blijkbaar 'kan' ze geen klachten over de app indienen.![]()
Wat betreft de maand september zal dit bedrag nog aangepast worden volgens de klantenservice.
"je krijgt nog persoonlijk bericht en correctie over teruglevering vanaf periode 5-9"
MODELHansieo schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:19:
Was het van jou een VAST of MODEL contract?
Geregeld en zodra het geld op de rekening staat is dit hoofdstuk eindelijk afgesloten. Onbegrijpelijk dat dit zo lang heeft moeten duren voordat ze zelf tot die conclusie zijn gekomen, of uberhaupt onbegrijpelijk dat ze dit op 5 september zo hebben gedaan.
Het kost ze de enkeling die klagen 50 euro. Het gros dat niets doet / niets doorheeft verdienen ze het verschil van een range van 30 - 61c dus grof aan.libo1949 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:29:
Eindelijk. Na diverse telefoontjes, emails, klachtenformulieren en 3 of 4 klachten op Klachtenkompas vandaag de toezegging dat ik alsnog gecompenseerd wordt (0,61 ipv 0,09). En €50 voor ongemak. Totaal €145=. Zit sinds 16 september bij UPC. Dit akkefietje heeft ze veel geld en prestige verlies gekost.
Ben benieuwd of diegene die nog een (vast) contract hebben lopen of de 9c inmiddels alweer uit 'mijn eneco' is.
Ik hoop UC. UPC is toch allang failliet. Het komt eindelijk los bij Eecolibo1949 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:29:
Eindelijk. Na diverse telefoontjes, emails, klachtenformulieren en 3 of 4 klachten op Klachtenkompas vandaag de toezegging dat ik alsnog gecompenseerd wordt (0,61 ipv 0,09). En €50 voor ongemak. Totaal €145=. Zit sinds 16 september bij UPC. Dit akkefietje heeft ze veel geld en prestige verlies gekost.
Hartelijk dank voor u bericht. Ik kan het me heel goed voorstellen dat u bent
geschrokken van het nieuws dat Eneco per 5 september de terugleververgoeding aanpast. Graag geef ik u hier meer informatie over.
Uw terugleververgoeding is geregeld in het voorwaardenoverzicht van uw contract en daarin staat dat de tarieven kunnen wijzigen voor de teruglevering. Bij een contract voor bepaalde tijd wordt het leveringstarief voor u vast gezet. In een contract zetten we altijd alleen de kale leveringstarieven vast. De terugleververgoeding zetten we niet vast voor bepaalde tijd en kan, net als de overheidsheffingen, de btw en de netbeheerder wijzigen.
Eneco volgt voor de berekening voor de terugleververgoeding de elektriciteitswet. Het ACM heeft hier momenteel geen vaste afspraken voor staan. De ontwikkelingen hierin worden door ons op de voet gevolgd en indien nodig aangepast als dit wordt besloten door het ACM.
Neemt niet weg dat we uw teleurstelling over deze keuze begrijpen. Ik hoop u met deze uitleg van meer inzicht te hebben voorzien en wens u een prettige dag verder.

7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland
Dat is goed nieuws, en omdat je hieronder bevestigde dat dit een Model contract betreft, dan zit ik daardoor in exact hetzelfde bootje, daarom erg geïnteresseerd hoe je dit bericht hebt gekregen: per mail/brief/telefonisch?Fredericm schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:18:
Eindelijk bericht van Eneco. Ik word gecorrigeerd. Ik krijg over 328 Kwh het verschil tussen 61,425 en 9,00 en 50 euro voor het ongemak. Ik mag eneco eigenlijk wel dankbaar zijn. Zonder de 9 cent TLV was ik nooit gaan shoppen en niet bij UC uitgekomen (tegen 90 cent). De 222 euro wordt binnen 2 weken uitbetaald
En is jouw bezwaar ook gebaseerd op 'geen informatie van wijziging' ontvangen?
Als je dit eerder vermeld hebt, is dat terug te zoeken hier? Dank!
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Waar zit "Klachtenkompas"? is dat op de Eneco site, of een onafhankelijke site? Dit is nieuw voor mij...En deze mededeling per Email, of...libo1949 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:29:
En ook op basis van een modelcontract en geen informatie over de wijziging?
[ Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 20-10-2022 17:58 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Klachtenkompas is een onafhankelijke website van de Consumentenbond. Ik heb gemerkt dat Eneco behoorlijk nerveus wordt als je daar een klacht indient.Naalroc schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:56:
[...]
Waar zit "Klachtenkompas"? is dat op de Eneco site, of een onafhankelijke site? Dit is nieuw voor mij...En deze mededeling per Email, of...
En ook op basis van een modelcontract en geen informatie over de wijziging?
Ik ben deze week 2 keer gebeld door een Eneco dame. De eerste keer om te zeggen dat ik uiterlijk vandaag bericht zou krijgen. 10 seconden na dat telefoontje kreeg ik een bericht van Klachtenkompas dat Eneco de klacht had afgehandeld. Vandaag kreeg ik een email met het bericht over compensatie en 10 seconden weer een telefoontje van die Eneco dame met excuses dat het zo lang heeft geduurd.
Ik had modelcontract en heb geen wijzigingsbericht gekregen
@libo1949 dank voor de uitgebreide info; ik neem aan dat Klachtenkompas een service is van de consumentenbond en je daarom lid van die club moet zijn? Even snel gezocht, en nee, iedereen kan daar zijn ei kwijt; ga ik gelijk doen.
Als je het bedrijf invult krijg je dit:
Eneco
actief
Over Eneco zijn 548 klachten ingediend.
[ Voor 29% gewijzigd door Naalroc op 20-10-2022 18:58 ]
Onzin. Bij mij staat gewoon een teruglevergoeding in het contract en ze hebben me nog niet op de hoogte gesteld van een tariefwijziging. Volgens de voorwaarden mogen ze dat wijzigen, maar niet zonder mij eerst 10 dagen vooraf op de hoogte te stellen. Ik heb verschillende klachten ingediend, maar heb nog steeds geen communicatie gezien dat ze bewust de TLV hebben aangepast, ik ga dan ook uit van een foutje in het systeemRik! schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:50:
Vandaag ontvangen als reactie op mijn klacht dat ik niet ben ingelicht dat ze de voorwaarden en daarmee de TLV veranderd hebben:
[...]
"Op 7 september 2022 heb je een klacht bij ons ingediend over de wijziging in je terugleververgoeding. Bedankt voor je geduld, in deze mail reageren we hier graag op.
Wij hebben vastgesteld dat we je niet op de goede manier hebben geïnformeerd over de wijziging van het teruglevertarief. Daarom hebben wij besloten om je te compenseren voor de stroom die je hebt teruggeleverd vanaf 5 september 2022 tot aan de einddatum van je stroomcontract bij Eneco.
Persoonlijke berekening
Op basis van je eindnota hebben we een persoonlijke berekening gemaakt. Uit onze gegevens blijkt dat je:
voor de periode van 15 augustus 2022 tot 5 september 2022 voor 1007 kWh € 0,61425 hebt ontvangen
voor de periode 5 september 2022 tot 22 september 2022 voor 422 kWh € 0,09 hebt ontvangen
De compensatie bereken wij over 562 kWh, dit is de teruglevering over de periode vanaf 5 september 2022 tot einddatum van je stroomcontract. Hierover hebben wij je per kWh € 0,09 betaald, maar je had over deze periode per kWh € 0,61425 moeten ontvangen. Daarom compenseren wij je € 221,23 (€ 0,61425 – 0,09) * 422= € 221,23) en € 50,00 euro voor het ongemak. Binnen twee weken ontvang je dit bedrag op je rekening. Heb je nog een openstaande rekening bij Eneco? "
En €50,- voor de moeite extra...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ik had een vast contract en heb vandaag ook een reactie gekregen. Naast het verschil en de 50 euro voor het ongemak krijg ik ook de opzegboete van 50 euro terug.Zenix schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:20:
Ik moest een opzegvergoeding betalen, dus die 50 euro voor ongemak vind ik terecht.
De aanhouder wint.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Andere hier ook? Staat helaas niet in mijn mail.niek89 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:40:
[...]
Ik had een vast contract en heb vandaag ook een reactie gekregen. Naast het verschil en de 50 euro voor het ongemak krijg ik ook de opzegboete van 50 euro terug.
Ik heb het wel duidelijk aangegeven in mijn klacht dat ze geen opzegboete mogen rekenen gezien ze de voorwaarden hebben aangepast. Bij eerste reactie van paar weken geleden waarbij ze aangeven verschil te compenseren stond het er ook nog niet in. Dit heb ik toen nog extra aangeven.Zenix schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:01:
[...]
Andere hier ook? Staat helaas niet in mijn mail.
Daar moet je denk ik dus extra om vragen...