Filimento schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:52:
Ik heb vandaag ook weer reactie van Eneco:
Hartelijk dank voor uw mail. Deze is in goede orde ontvangen. Ik bied mijn excuses aan voor de late reactie. Momenteel is het enorm druk op de klantenservice.
Ik begrijp uw situatie en uw frustratie rondom het teruglevertarief. Helaas draaien wij de terugleververgoeding niet terug voor klanten met een modelcontract.
In deze mail leg ik u graag uit waarom de terugleververgoeding is verminderd, en wat dat voor u betekent.
Terugleververgoeding
Vanaf 5 september 2022 wijzigt de teruglevering naar 0,09 cent per opgewekte kWh.
Wij veranderen de terugleververgoeding omdat de waarde van de teruggeleverde stroom een stuk lager ligt dan voorheen. Er wordt steeds meer stroom opgewekt door huishoudens. Doordat er steeds meer eigen opwek is, is er op sommige momenten stroom 'teveel'. Alle stroom die over is moet voor een goedkopere prijs aan de markt worden terug verkocht. Dit zorgt ervoor dat wij redelijkerwijs klanten niet meer een hogere terugleververgoeding kunnen betalen voor wat er teruggeleverd wordt.
De saldering zal echter hetzelfde blijven. Dit wordt nog steeds 1 op 1 tegen elkaar weggestreept.
Mocht het opgewekte stroom lager zijn dan uw stroomverbruik, dan is de wijziging van de terugleververgoeding niet aan de orde voor u.
Mag Eneco de voorwaarden tussentijds aanpassen?
In onze algemene leveringsvoorwaarden, die u heeft gehad bij uw contract, staat dat wij onze algemene leveringsvoorwaarden mogen aanpassen. Mits dit minimaal 10 dagen van te voren bekend is gemaakt.
De terugleververgoeding staat dus niet vast in het contract en kan, net als belastingen, wijzigen.
[...]
Het is wel de eerste fatsoenlijke mail van Eneco, maar wederom vergeten ze te reageren op mijn klacht: dat ik geen bericht heb ontvangen van de wijziging.
Ben er nu wel klaar mee, dus klachtenkompas.nl maar eens bezoeken
En uiteraard maar weer een mail tikken...
Het is dus echt volstrekt willekeur, ik heb zelfs al een mail van Eneco dat ze fout zitten en nog zoeken naar een oplossing, eveneens was dat wat ik 2 weken geleden telefonisch te horen heb gekregen.
Ter info: betreft model ovk en ik ben nog steeds klant