Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
wurtel schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:23:
Ik kan bij pricewise.nl of gaslicht.com alleen gas i.c.m. stroom opzoeken, ik zie geen mogelijkheid om een aanbieiding met alleen gas te vinden. Wat zie ik over het hoofd?
voor stroom 0 invullen ;)

Edit: En opnieuw beginnen vanaf de hoofdpagina, wijzigen als je al stroom verbruik hebt ingevuld werkt niet

[ Voor 15% gewijzigd door Novax op 10-05-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb vorige week voor 3 jaar stroom aangevraagd bij GC vanwege de lage zonnepaneelboete. Nu zoek ik nog gas. Bij pricewise kan ik niet kiezen voor alleen gas, Delta staat er niet bij en iets van €1,17 zoals @Anoniem: 1420638 aangeeft, kan ik al helemaal niet vinden?
Ik verbruik zo'n 600~650 kuub gas per jaar.
Op gaslicht.com valt me op dat bij greenchoice het gas voor 2 jaar vast goedkoper is dan voor 1 jaar vast. (1,18 / 1,206).

edit, pricewise gaf eerder een foutmelding bij elektra op 0. na wijzigen niet meer. Dan komt Delta ook weer terug.

[ Voor 11% gewijzigd door BounceMeister op 10-05-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wurtel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-02 15:58
BounceMeister schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:26:
I
edit, pricewise gaf eerder een foutmelding bij elektra op 0. na wijzigen niet meer.
Ja, precies dat dus. Lekker logisch. Je kunt in 1e instantie wel aanvinken "ik heb geen gas" maar geen "ik heb geen elektra" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
BounceMeister schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:26:
Op gaslicht.com valt me op dat bij greenchoice het gas voor 2 jaar vast goedkoper is dan voor 1 jaar vast. (1,18 / 1,206).
Dat komt omdat er bij die 1 jarige aanbieding ook een cashback zit van € 92,50. Greenchoice heeft 2 gas aanbiedingen van 1 jaar vast bij gaslicht.com, de andere heeft een tarief van € 1,1472

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-06 22:02
wurtel schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:23:
[...]

Ik kan bij pricewise.nl of gaslicht.com alleen gas i.c.m. stroom opzoeken, ik zie geen mogelijkheid om een aanbieiding met alleen gas te vinden. Wat zie ik over het hoofd?
Gewwon niets of 0 invullen bij hetgene wat je niet wilt hebben.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Centauriprime schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:35:
[...]

Gewwon niets of 0 invullen bij hetgene wat je niet wilt hebben.
En wat wij dus net zeggen is dat je dan gewoon een foutmelding krijgt. 8)7
Later elektraverbruik wijzigen naar 0 geeft geen foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:13
Joris-Jansen schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:33:
[...]

Dat is fijn zeg! Denk je dat ik ook kan bellen en het contact eind januari 2025 in kan laten gaan?
Ik moet slecht 28 dagen verschuiven tov mijn aangeboden contract en kan dat vanaf juni regelen volgens gc en dan nog ben ik afhankelijk of ze het daadwerkelijk willen aanpassen maar voor nu zou het geen probleem zijn. Hoe dit bij andere contracten zit weet ik uiteraard niet, vraag aan gc per mail of telefonisch.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Novax schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:39:
[...]

Dat is zeer opmerkelijk, de startdatum is onderdeel van het contract en kan over het algemeen niet gewijzigd worden, er zal dan dus weer een nieuw contract aangemaakt moeten worden. Binnen de 14 dagen bedenktijd van je huidige aanvraag hoeft dit geen probleem te zijn maar juni is buiten deze bedenktijd, Ik zou daar niet gerust op zijn dat dat zo maar kan en je moet dan weer net een medewerker treffen die ook weer zo keurig meewerkt.
Ik ga het zien in juni als ik contact opneem en anders krijg ik een opzeg boete over 28 dagen van Engie die nu 0€ zou bedragen, althans dat stond in de opzeg brief van3 kantjes, uitgebreid het boete verhaal en vervolgens een berekening, uw geschatte boete bedrag bedraagt 0€.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:39
Ik zie veel mensen overstappen naar GC Welkom Terug 2 jaar.
Zijn dit allemaal mensen zonder zonnepanelen of hebben jullie dit contract aangevraagd met zonnepanelen?
Ik heb dit contract ook aangevraagd per 1 juni, heb zelf zonnepanelen maar er stond geen optie om 'zonnepanelen' aan te vinken op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
corsat schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:08:
Ik ga het zien in juni als ik contact opneem en anders krijg ik een opzeg boete over 28 dagen van Engie die nu 0€ zou bedragen, althans dat stond in de opzeg brief van3 kantjes, uitgebreid het boete verhaal en vervolgens een berekening, uw geschatte boete bedrag bedraagt 0€.
Ah dat is mooi, dan maakt het niet heel veel uit of het later ingaan lukt bij GC. Heeft de klantenservice het nog over zonnepanelen of teruglevering gehad? Of heb je nu gewoon de vaste kosten van de zonnepanelenboete van €14,79?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Cheezborger schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:12:
Zijn dit allemaal mensen zonder zonnepanelen of hebben jullie dit contract aangevraagd met zonnepanelen?
Ik heb dit contract ook aangevraagd per 1 juni, heb zelf zonnepanelen maar er stond geen optie om 'zonnepanelen' aan te vinken op de website.
klopt, daar is al veel over geschreven in dit topic. lijkt geen probleem te worden, maar je weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-06 21:51
Pfoe, wat een gedoe de laatste tijd als ik dat hier zo lees. Zelfs dus betalen voor iedere geleverde kWh, ondanks de salderingsregeling.
Blij dat ik op aanraden van dit forum destijds begin september bij Oxxio heb vastgelegd voor 3 jaar. Tarieven zijn iets veranderd doordat de btw tarieven zijn gewijzigd (iets waar ik me niet van bewust was, maar wellicht goed om hier nog eens onder de aandacht te brengen).

Betaal nu enkeltarief € 0,31786 per kWh met een Terugleververgoeding van € -0,09 per kWh (bij aangaan contract in 2023 was dit enkeltarief: € 0,37302)
Gas € 1,34848 per m3 (bij aangaan contract was dit € 1,2357)
Vast leveringskosten €6,49 p/m voor stroom en €6,49 p/m voor gas.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Novax schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:27:
Het is toch wel een loterij bij die klantenservice van GC. Mensen met zonnepanelen die nu zo maar de meerjarige aanbieding afsluiten zonder de "zonnepanelenboete" :+
Volgens mij geen loterij. Ik was tot 2021 klant en reageer op de welkom terug aanbieding en heb die voor 2 jaar vastgelegd met zonnepanelen met een vaste maand vergoeding van ongeveer 10€ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 08:29
BounceMeister schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:38:
[...]

En wat wij dus net zeggen is dat je dan gewoon een foutmelding krijgt. 8)7
Later elektraverbruik wijzigen naar 0 geeft geen foutmelding.
je kunt toch gewoon naar:
https://www.gaslicht.com/stroom-vergelijken
https://www.gaslicht.com/gas-vergelijken

(of gebruikt niemand meet de menu's op een website voor andere dan standaard opties?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Novax schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:15:
[...]

Ah dat is mooi, dan maakt het niet heel veel uit of het later ingaan lukt bij GC. Heeft de klantenservice het nog over zonnepanelen of teruglevering gehad? Of heb je nu gewoon de vaste kosten van de zonnepanelenboete van €14,79?
In de link van welkom terug is er geen mogelijkheid om zonnepanelen aan te klikken, telefonisch is dit wel vastgelegd en mijn vaste maandkosten zijn ongeveer 10€ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

KoningPaulus schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:46:
Pfoe, wat een gedoe de laatste tijd
Nou eigenlijk is dit nieuws van November 2023 volgens mij, toen werden deze boetes aangekondigd namelijk door Van de Bron.
Nu krijgt het een 2e opleving omdat Eneco het ook introduceert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:24
Pfoe, wat een gedoe de laatste tijd als ik dat hier zo lees. Zelfs dus betalen voor iedere geleverde kWh, ondanks de salderingsregeling.
Blij dat ik op aanraden van dit forum destijds begin september bij Oxxio heb vastgelegd voor 3 jaar. Tarieven zijn iets veranderd doordat de btw tarieven zijn gewijzigd (iets waar ik me niet van bewust was, maar wellicht goed om hier nog eens onder de aandacht te brengen).

Betaal nu enkeltarief € 0,31786 per kWh met een Terugleververgoeding van € -0,09 per kWh (bij aangaan contract in 2023 was dit enkeltarief: € 0,37302)
Gas € 1,34848 per m3 (bij aangaan contract was dit € 1,2357)
Vast leveringskosten €6,49 p/m voor stroom en €6,49 p/m voor gas.
Is dit bedoeld als een 'hihi, ik heb het goed voor elkaar' post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

dit spreekt elkaar tegen. Je betaalt óf het enkeltarief of je ontvangt een terugleververgoeding. Maar niet allebei. Tenzij je nog panelen gaat bijleggen tijdens je contract.

Als je meer opwekt dan je verbruikt zijn de levertarieven irrelevant.

wat is het doel van je post, wil je weten of het verstandig is je contract vroegtijdig open te breken?

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 10-05-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-06 00:08
Novax schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:12:
[...]

Je zit in de situatie dat je al klant bent van GC en dan werkt het allemaal net iets anders dan bij nieuwe klanten. Je zou kunnen proberen om online de aanvraag te doen voor welkom-terug 2 jaar vast maar dan is de vraag of dat geaccepteerd wordt. (Maar het zou ook kunnen dat je nieuwe contract direct de volgende dag ingaat ook al heb je een latere startdatum opgegeven)

Je kan ook proberen nog een paar keer te bellen met de klantenservice en hopen dat je een medewerker treft die wel wil meewerken :)

Maar ik zou eerst wel even kijken bij de vergelijkers of er betere aanbiedingen zijn voor jouw verbruik. Omdat je meer verbruikt dan teruglevert zijn de 3 jaar vast aanbiedingen van GC dan niet aan te raden.

Je gas verbruik is heel laag en kan je los koppelen. Je zou daar twee dingen kunnen proberen als GC niet meewerkt:

1. via pricewise.nl de 1 jaar vast Delta aanbieding nemen met tarief € 1,23952 en €175 cashback. (de cashback maakt het hogere tarief meer dan goed bij een verbruik van 300)
2. via pricewise.nl of gaslicht.com de Frank variabel aanbieding nemen met tarief € 1,0971 en €50 cashback en zo snel als kan in laten gaan. Dan als je toch zekerheid wil, de welkom-terug gas aanbieding bij GC aanvragen voor 1 of 2 jaar en minimaal een maand later in laten gaan dan de Frank startdatum.

In beide gevallen krijg je dan de boete van € 50. Let op: de cashback van Frank is €50 voor een jaar, als je een maand blijft is dat maar €50 / 12 = €4,17. Om de Frank variabel te zien bij gaslicht.com moet je wel Kortlopende tarieven aanvinken. Je zou ook nog dynamische tariven kunnen aanvinken en kiezen voor Frank met een cashback van €85
Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg! Echt top!

Ik ben voor optie 2 gegaan en bij Frank de variabel aanbieding genomen.

Gasprijs blijft dus maar zakken en was echt verbaasd dat de gasprijs van 1,31 naar 1,41 is gegaan per 1 januari 2024 ivm hogere btw. Had dat helemaal niet door.

Nu dus nog een goede stroomcontract afsluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:33
Ik heb het zojuist ook aangevraagd en ik heb ook zonnepanelen. In één van de van de volgende schermen,kon je op een klein i’tje klikken voor jaaroverzicht voorwaarden. Daarin was een apart kopje opgenomen voor terugleveren. Dus ik denk dat het gewoon moet kunnen. Morgen even achteraan bellen en GC kennende zullen ze zelf ook blijven bellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
corsat schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:12:
Volgens mij geen loterij. Ik was tot 2021 klant en reageer op de welkom terug aanbieding en heb die voor 2 jaar vastgelegd met zonnepanelen met een vaste maand vergoeding van ongeveer 10€ :)
Dan heb je dat goed voor elkaar :) ik bedoel een loterij bij de klantenservice omdat meerdere mensen telefonisch zijn afgewezen met de reden dat die aanbiedingen niet voor zonnepanelen bezitters zijn, en langer dan 1 jaar vast was ook niet de bedoeling met zonnepanelen, het was een bug en daarna hebben ze het "ik heb zonnepanelen" vinkje bij de speciale aanbiedingen verwijderd. Nu weer een aantal reacties dat ze het zonder problemen accepteren en zelfs ook nog de lagere vaste kosten krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
KraveN schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:54:
Ik heb het zojuist ook aangevraagd en ik heb ook zonnepanelen. In één van de van de volgende schermen,kon je op een klein i’tje klikken voor jaaroverzicht voorwaarden. Daarin was een apart kopje opgenomen voor terugleveren. Dus ik denk dat het gewoon moet kunnen. Morgen even achteraan bellen en GC kennende zullen ze zelf ook blijven bellen ;)
Als je het contract binnen hebt is er geen reden om te bellen hoor. De contracten hebben vooralsnog allemaal dezelfde voorwaarden als voorheen of je nou wel of geen zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
socrates013 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:33:
Ik ben voor optie 2 gegaan en bij Frank de variabel aanbieding genomen.

Gasprijs blijft dus maar zakken en was echt verbaasd dat de gasprijs van 1,31 naar 1,41 is gegaan per 1 januari 2024 ivm hogere btw. Had dat helemaal niet door.
OK lijkt mij een goede keuze, dat tarief van Frank dan wel in de gaten houden want dat kan per maand veranderen. Voorlopig zit je goed maar gas prijs kan ook weer stijgen, het is namelijk al lager geweest dit jaar.

Je zou nu ook bijvoorbeeld bij pricewise.nl die Delta aanbieding al aan kunnen vragen maar hem 3 maanden in de toekomst laten ingaan. Door de cashback van € 175 is bij 300 verbruik het gas tarief effectief € 1,23952 - (€175 / 300) = € 0.65619. Heb je nu 3 maanden Frank en daarna nog een 1 jaar zekerheid met een laag tarief.

Frank zelf heeft ook een aantrekkelijke 1 jaar vast gas aanbieding met een tarief van € 1,24106 en een cashback van € 130, maar omdat je nu al klant bent weet ik niet zeker of die cashback dan nog geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:06

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Zojuist ook gebeld:

Groengarantie 2 jaar heet het product?

Levering normaal 1800 kWh
Teruglevering normaal 1521 kWh
Netto verbruik normaal 279 kWh

Levering dal 2093 kWh
Teruglevering dal 690 kWh
Netto verbruik dal 1403 kWh

Netto verbruik gas 2150 m3

Variabele leveringskosten normaal (incl. btw) 279 kWh € 0,28393 / kWh
Variabele leveringskosten dal (incl. btw) 1.403 kWh € 0,29603 / kWh

Gas:
Totaal leveringstarief (Standaard) (incl. btw) 2.150 m3 € 1,22481

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
corsat schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:08:
Ik weet niet of dit in jouw geval van toepassing is maar bij vroegtijdige beëindiging moet je ook nog rekening houden met een eventuele loyaliteitskorting die dan vervalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Kunnen we hier weer aanbiedingen plaatsen? Bestelbevestigingen, vragen en discussie over leverdata enz. hoort hier niet thuis, maar mag elders in De energierekening - kroegtopic worden gevoerd.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-06 09:16

mhe59

ID.5 Pro Performance

In het 2-jarig contract staat
Netto teruglevering vergoeding € 0,05 per kWh.

Ik maak daaruit op dat als je zonnepanelen zou hebben, dit de vergoeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-06 20:13
Zit hier ook te kijken naar een overstap.

Hier het geluk in de zomer van 2021 net een 3 jaar contract te hebben afgesloten (stroom was toen 14ct, en gas 73ct)

Nu loopt mijn contract per 30 juni dus af, en zit te kijken op gaslicht.com
Het beste aanbod lijkt Budget Energie, met ook een beetje gemanipuleer met gasverbruik

Verbruik ongeveer 200m3 per jaar, maar als ik hier 500m3 invul meer korting, dan bij die 200 m3

Ik heb nog niet gelezen in deze thread dat Budget Energie, de korting evt aanpast, als het verbruik onder het opgegeven verbruik ligt.

Iemand ervaringen met deze partij die dat wel of niet doet? In de voorwaarden van de actie zie ik geen opmerkingen hierover, dan is dus de vraag kan ik ook gewoon 1800 m3 invullen (ongestraft, voor de maximale korting) bij Budget Energie?
Dan word het maandbedrag wel gruwelijk hoog in het begin, maar kan je die zelf verlagen bij Budget Energie zie ik op hun eigen site.. (maar vermoedelijk tot een bepaalde grens)

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Juan schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:03:

Hier het geluk in de zomer van 2021 net een 3 jaar contract te hebben afgesloten (stroom was toen 14ct, en gas 73ct)

Het beste aanbod lijkt Budget Energie, met ook een beetje gemanipuleer met gasverbruik
...

Dan word het maandbedrag wel gruwelijk hoog in het begin, maar kan je die zelf verlagen bij Budget Energie zie ik op hun eigen site.. (maar vermoedelijk tot een bepaalde grens)
Je maandbedrag/voorschotbedrag wordt niet bepaald op wat je daar invoert, maar ze vragen jouw sjv op bij de netbeheerder :)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:46

Verbruik ongeveer 200m3 per jaar, maar als ik hier 500m3 invul meer korting, dan bij die 200 m3

Ik heb nog niet gelezen in deze thread dat Budget Energie, de korting evt aanpast, als het verbruik onder het opgegeven verbruik ligt.

Iemand ervaringen met deze partij die dat wel of niet doet? In de voorwaarden van de actie zie ik geen opmerkingen hierover, dan is dus de vraag kan ik ook gewoon 1800 m3 invullen (ongestraft, voor de maximale korting) bij Budget Energie?
Mogelijk zit er in de voorwarden ergens een stukje tekst waarin s taat wat de korting zou zijn bij x eenheden aan gas. Dus uiteindelijk kan het aan het einde van het contractjaar zijn dat je niet die korting krijgt omdat je 200 eenheden hebt verbruikt in plaats van de ondergrens van 500, of iets dergelijks. Dus daar zou ik het niet op gokken, zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-06 20:13
Dankje beide voor de reacties, ik zie niets hierover in de voorwaardes.

Bij de actievoorwaarden staat "De hoogte van de korting staat bevestigd in de contractbevestiging die u per e-mail ontvangt."

Lijkt mij als daar 320 EUR staat, dat er zwart op wit bevestigd is dat je dat krijgt..

Was meer benieuwd of iemand dit eens gedaan heeft, zonder dat er een deel van korting niet toegewezen werd (na een jaar)

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Ik zou zelf niet boven de 500m3 willen aangeven, omdat je dan weer gedoe krijgt met de vaste kosten van je netwerkbeheerder. Dat terugzetten naar <500m3 kan vaak alleen achteraf maar niet met terugwerkende kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Ik had in eerste instantie zelf de 3 jarige echter is de vastelevering kosten 15 euro dus uiteindelijk de 2 jarige genomen voor 10 euro vl, scheelt toch weer 120 euro voor 2 jaar. Vandaar de keuze. Gas zal ik dan voor 1 jaar afsluiten maar pas in de zomer wanneer de gasprijzen op het laagst staan; betaal zelf nu 1.35m3 :+. Ik vond gas vast zetten voor 2 jaar een beetje risicovol aangezien de gasprijs alleen maar aan het dalen zijn vandaar dat het 1 jaar gaat worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1420638 op 11-05-2024 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
dragon2 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:45:
Ik zou zelf niet boven de 500m3 willen aangeven, omdat je dan weer gedoe krijgt met de vaste kosten van je netwerkbeheerder. Dat terugzetten naar <500m3 kan vaak alleen achteraf maar niet met terugwerkende kracht.
Dat wordt allemaal berekend op basis van je echte verbruik van de afgelopen jaren, niet op wat je invult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-06 22:13
Het lijkt alsof alle tweakers hier zonnepanelen hebben maar dat kan natuurlijk niet. Hoewel een dynamisch contact dan erg aantrekkelijk is kan een jaarcontract ook relaxed zijn. Daarom wilde ik even melden dat ik het tarief bij OM Energie voor mensen zonder zonnepanelen erg netjes vind: 24,5 cent per kWh met 7 euro vaste kosten per maand. Daar geven ze de terugleverkosten dus echt door aan degene zonder panelen. Er zijn nog steeds leveranciers die iedereen (met en zonder panelen) 30 cent per kWh rekenen en 9 euro of meer vaste kosten per maand. Dat betaal je bij OM Energie inclusief terugleverkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul86
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-05 22:48
Hier ook een vraag met betrekking tot de Greenchoice 'welkom terug' aanbieding.

Er liggen bij ons 11 zonnepanelen op het dak die 4300 kwh per jaar opwekken.
Wij leveren hiervan 3100 kwh terug en nemen 1400 kwh af van het net.
Ons gasverbruik zit rond de 900 m3 per jaar

Aangezien wij veel terugleveren en ik mij zorgen maak over de terugleverboetes wil ik vastzetten bij Greenchoice. Zou het nu verstandig zijn om voor 'welkom terug' 2 jaar vast te kiezen. Bij 3 jaar vast zie ik dat de vast kosten per maand op 14 euro i.p.v. 10 euro liggen en de gasprijs per m3 hoger is.

Een andere mogelijkheid zou zijn om stroom voor 3 jaar vast te zetten en gas voor 2 jaar.

Wij zijn nooit eerder klant geweest van Greenchoice. Zouden ze de aanvraag voor de welkom terug aanbieding accepteren.

Ik hoor graag wat jullie adviezen in deze situatie zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:49
@Paul86 je kunt wellicht ook gas ergens anders afnemen en alleen met stroom bij GC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:16

JML

Paul86 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:25:

Er liggen bij ons 11 zonnepanelen op het dak die 4300 kwh per jaar opwekken.
Wij leveren hiervan 3100 kwh terug en nemen 1400 kwh af van het net.
Ons gasverbruik zit rond de 900 m3 per jaar

Aangezien wij veel terugleveren en ik mij zorgen maak over de terugleverboetes wil ik vastzetten bij Greenchoice. Zou het nu verstandig zijn om voor 'welkom terug' 2 jaar vast te kiezen. Bij 3 jaar vast zie ik dat de vast kosten per maand op 14 euro i.p.v. 10 euro liggen en de gasprijs per m3 hoger is.

Een andere mogelijkheid zou zijn om stroom voor 3 jaar vast te zetten en gas voor 2 jaar.

Wij zijn nooit eerder klant geweest van Greenchoice. Zouden ze de aanvraag voor de welkom terug aanbieding accepteren.

Ik hoor graag wat jullie adviezen in deze situatie zijn.
Ja, ze accepteren de welkom terug aanvraag. Ik ben ook nooit klant geweest en heb gewoon een contract gekregen. Apart afnemen is ook geen probleem. Ik heb stroom voor 2 jaar gedaan en daarna gas apart voor 1 jaar. Zonder problemen geaccepteerd.

[ Voor 58% gewijzigd door JML op 13-05-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trangelang
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06 22:52
JML schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Ja, ze accepteren de welkom terug aanvraag. Ik ben ook nooit klant geweest en heb gewoon een contract gekregen. Apart afnemen is ook geen probleem. Ik heb stroom voor 2 jaar gedaan en daarna gas apart voor 1 jaar. Zonder problemen geaccepteerd.
Even als check. Geldt dit ook voor als je partner de "Welkom terug aanbieding" aanvraagt terwijl het energiecontract op mijn naam staat. Ik ben dan in staat om mijn eigen contract stop te zetten.

een ander alternatief is overstappen naar een andere aanbieder (variabel) en dan op een gegeven moment weer terug naar GC. Heel omslachtig en wellicht volgens de kleine lettertjes wellicht niet eens mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:17

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Vanochtend met Vattenfall gebeld of ze een 3 jarig contract konden aanbieden. Nee alleen 1 jarig. De helpdesk gaf aan dat ze deze week meer duidelijkheid krijgen over terugvergoeding wijzigingen die er staan aan te komen.

Doet er uw voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik zie weer een hoop vragen en discussie langskomen die niet specifiek over een aanbieding gaat. Algemene vragen en discussie over energieleveranciers mag in De energierekening - kroegtopic of één van de andere topics in Themaforum: De Energierekening worden gesteld. Lees verder ook de Topicregels nog eens door als je twijfelt of iets hier terug hoort of niet.

Dan kunnen we hier weer verder met aanbiedingen plaatsen.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-06 21:42

FikkieHo

Wokmaster

haagsepracht schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:27:
Vanochtend met Vattenfall gebeld of ze een 3 jarig contract konden aanbieden. Nee alleen 1 jarig. De helpdesk gaf aan dat ze deze week meer duidelijkheid krijgen over terugvergoeding wijzigingen die er staan aan te komen.

Doet er uw voordeel mee.
Hmm, apart, dus als ik een vast contract voor 1 jaar afsluit (nu), dan betaal ik geen vaste leverkosten? Want in hun prijsopbouw krijg ik dan alleen negatieve waarden. Zit nog te twijfelen tussen GC en Vattenfall (7kWh verbruik (warmtepomp), 8kWh teruglever).

De kosten voor alleen stroom bij 1-jaar Vattenfall:
Stroom
€ 0,305283 / kWh
Terug­levering
€ 0,045000 / kWh

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:10
FikkieHo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:10:
[...]

Hmm, apart, dus als ik een vast contract voor 1 jaar afsluit (nu), dan betaal ik geen vaste leverkosten? Want in hun prijsopbouw krijg ik dan alleen negatieve waarden. Zit nog te twijfelen tussen GC en Vattenfall (7kWh verbruik (warmtepomp), 8kWh teruglever).

Stroom
€ 0,305283 / kWh
Terug­levering
€ 0,045000 / kWh
nogal een verschil met het vorige 1-jaar contract
Stroom
€ 0,386232 / kWh
Terug­levering
€ 0,076000 / kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Vattenfall gaat mee met de rest, GC nu het nog kan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Laatst online: 23-06 10:48
Anoniem: 1420638 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:36:
Vattenfall gaat mee met de rest, GC nu het nog kan :+
Greenchoice is de beste deal voor zolang het nog kan.
Het zal waarschijnlijk alleen maar minder en minder worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Laatst online: 12:32
Ik verwacht dat de komende weken, zeker na het bericht van de ACM, alle energieaanbieders met terugleverkosten gaan komen.
Hierdoor zal het vergelijken van aanbiedingen een stuk lastiger worden.

GC heeft voor nu nog het beste aanbond door de langlopende jaarcontracten.

Ik ben wel benieuwd waar ze mee gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:10
Joris-Jansen schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:38:
[...]

Greenchoice is de beste deal voor zolang het nog kan.
Het zal waarschijnlijk alleen maar minder en minder worden.
GC si de beste deal als je niet teveel terug levert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Ragnar9999 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:21:
[...]

Want? Bij teruglevering krijg je gewoon 5 cent per kWh?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:58
Ragnar9999 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:21:
[...]

Andersom. GC is de beste deal als je niet teveel meer verbruikt dan opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

FikkieHo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:10:
[...]

Stroom
€ 0,305283 / kWh
Terug­levering
€ 0,045000 / kWh
Heb Green choice voor 3 jaar afgesloten ingaande per oktober. Maar had graag bij Vattenfall gebleven. Zij willen mij dus blijkbaar niet langer. Prima dan zoek ik m’n heil wel ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat als de saldering gedurende de looptijd van bijvoorbeeld 3 jaar greenchoice stopt. Dan zijn we de sjaak met de hoge stroomprijs toch? En dan is het nog maar bezien of ze het netjes afbouwen, of gewoon in één keer stopzetten.

Oftewel het is een beetje een gok of de saldering nog zo lang blijft.

[ Voor 18% gewijzigd door Jelte op 13-05-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-06 21:51
de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:21:
[...]

dit spreekt elkaar tegen. Je betaalt óf het enkeltarief of je ontvangt een terugleververgoeding. Maar niet allebei. Tenzij je nog panelen gaat bijleggen tijdens je contract.

Als je meer opwekt dan je verbruikt zijn de levertarieven irrelevant.

wat is het doel van je post, wil je weten of het verstandig is je contract vroegtijdig open te breken?
Dat laatste inderdaad, zeker niet 'hihi' zoals een ander suggereert.
Ik probeer enkel het nieuws en de ontwikkeling zo goed als mogelijk te volgen, en op basis van de feiten (die ik hier heb gepost) na te gaan wat wijsheid is en te reflecteren

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04:30
haagsepracht schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:29:
[...]

Heb Green choice voor 3 jaar afgesloten ingaande per oktober. Maar had graag bij Vattenfall gebleven. Zij willen mij dus blijkbaar niet langer. Prima dan zoek ik m’n heil wel ergens anders.
Waarom zou je het liefst bij Vattenfall zijn gebleven? Het enige verschil tussen de energieleveranciers is de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Laatst online: 12:32
Jelte schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:12:
Wat als de saldering gedurende de looptijd van bijvoorbeeld 3 jaar greenchoice stopt. Dan zijn we de sjaak met de hoge stroomprijs toch? En dan is het nog maar bezien of ze het netjes afbouwen, of gewoon in één keer stopzetten.

Niemand hier heeft een glazen bol, maar de bedoeling was stapsgewijs afbouwen vanaf 1-1-2025.
Die wet is verworpen.
Voordat er een nieuwe wet komt, zal zijn we al snel een jaar verder, en voordat die van kracht wordt waarschijnlijk nog langer.

Daar komt bij, dat de boete voor het openbreken van je contract gebaseerd is op de hoeveelheid energie die je nog zou gaan afnemen gedurende je contract.
Als je voldoende opwerkt, is die boete te overzien.

In mijn contractbevestiging/overeenkomst staat expliciet saldering benoemd, ik vraag me af als salderen per direct wordt gestopt of dit geen wijziging in je contractvoorwaarden betreft en dus een reden kan zijn tot opzegging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
eltweako schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:44:
[...]

Niemand hier heeft een glazen bol, maar de bedoeling was stapsgewijs afbouwen vanaf 1-1-2025.
Die wet is verworpen.
Voordat er een nieuwe wet komt, zal zijn we al snel een jaar verder, en voordat die van kracht wordt waarschijnlijk nog langer.
op dit moment is er helemaal geen meerderheid voor het stop zetten van salderen, ook binnen de nieuwe regering lijkt dat helemaal geen punt te worden, dus maak van dat 1 maar gerust 5 jaar of langer van voordat daar iets wordt gedaan. Voor dat het dan ingaat zijn we denk ik nog een stuk verder.
Daar komt bij, dat de boete voor het openbreken van je contract gebaseerd is op de hoeveelheid energie die je nog zou gaan afnemen gedurende je contract.
Als je voldoende opwerkt, is die boete te overzien.

In mijn contractbevestiging/overeenkomst staat expliciet saldering benoemd, ik vraag me af als salderen per direct wordt gestopt of dit geen wijziging in je contractvoorwaarden betreft en dus een reden kan zijn tot opzegging?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

coinman63 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:34:
[...]

Waarom zou je het liefst bij Vattenfall zijn gebleven? Het enige verschil tussen de energieleveranciers is de prijs.
Je hebt gelijk. Zit er al 6 jaar naar tevredenheid. Maarja waar heb je het eigenlijk over he? De enige service die ze leveren is energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Tarieven van de Greenchoice Welkom Terug 1 jaar vast aanbieding zijn gewijzigd, stroom tarief naar € 0,22778, gas tarief verhoogd naar € 1,15733

[ Voor 25% gewijzigd door Novax op 13-05-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:26
Bij mijn nieuwe contract (3 jaar online met zonnepanelen, geen gas bij Greenchoice), zijn de dal- en normale tarieven omgedraaid zoals door Greenchoice ook is aangekondigd in de media. Maar in het contract zelf zie ik daar weinig nadruk op liggen.

Is het bij andere mensen met een aanbieding/contract ook zo dat de tarieven inderdaad andersom zijn? Ik lees daar erg weinig over hier, en ik kan me voorstellen dat het invloed kan hebben. Zeker wanneer niet je volledige verbruik is afgedekt met teruglevering uit opwek, of wanneer binnen 3 jaar saldering wordt afgebouwd of komt te vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:23
Sjamo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:46:
Bij mijn nieuwe contract (3 jaar online met zonnepanelen, geen gas bij Greenchoice), zijn de dal- en normale tarieven omgedraaid zoals door Greenchoice ook is aangekondigd in de media. Maar in het contract zelf zie ik daar weinig nadruk op liggen.

Is het bij andere mensen met een aanbieding/contract ook zo dat de tarieven inderdaad andersom zijn? Ik lees daar erg weinig over hier, en ik kan me voorstellen dat het invloed kan hebben. Zeker wanneer niet je volledige verbruik is afgedekt met teruglevering uit opwek, of wanneer binnen 3 jaar saldering wordt afgebouwd of komt te vervallen.
Hier inderdaad 1¢ verschil tussen dal en normaal. Apparaten meer overdag aan en minder in het weekend/avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jelte schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:12:

Ja dat risico blijft altijd.
zelf kan ik gewoon boeteloos opzeggen in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:07:
[...]

Ja dat risico blijft altijd.
zelf kan ik gewoon boeteloos opzeggen in dat geval.
En waarom kun je boeteloos opzeggen? Omdat je meer opwekt dan afneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jelte schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:08:
[...]

En waarom kun je boeteloos opzeggen? Omdat je meer opwekt dan afneemt?
Ja inderdaad.

En ik heb nog een 2e backup. Een SAP (2e slimme meter) met een ander contract. Dus door schakelaar om te zetten in de meterkast kan ik in 1 seconde overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:09:
[...]

Ja inderdaad.

En ik heb nog een 2e backup. Een SAP (2e slimme meter) met een ander contract. Dus door schakelaar om te zetten in de meterkast kan ik in 1 seconde overstappen.
Die luxe hebben de meeste mensen niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PacinoAllstars
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-06 11:11
Truus01 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:23:
[...]

Andersom. GC is de beste deal als je niet teveel meer verbruikt dan opwekt.
Tja, of als je echt weer voor een langere periode vast wilt (stroom en gas) en wilt weten waar je aan toe bent de komende drie jaar en natuurlijk zonnepanelen hebt.

Behalve gc geen andere energie boer gevonden die ons drie jaar vast stroom en gas wilt aanbieden....

Ons drie jarige contract loopt af in oktober en is nu verlengd voor drie jaar (tot 2027) bij gc.

In de periode april tm september leveren wij meer terug dan we verbruiken en ja in de wintermaanden gebruiken we het meest van het vaste net.

Dus ja we gaan per maand (met name winter) straks iets meer betalen, maar weten wel waar we aan toe zijn.

Hier is de aanname dat alles alleen maar duurder wordt, meer oorlog en geo gebeuren en een kabinet dat niet functioneert, factoren die negatief van invloed gaan zijn op de prijzen.

In het ergste geval hebben we achteraf een verkeerde risicoafweging gemaakt van een paar 100 euro op jaarbasis.

Ik hoop dat ik ongelijk krijg, maar goed als iemand de winnende nummers weet van de aankomende lotto hou ik me van harte aanbevolen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
PacinoAllstars schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:09:
Behalve gc geen andere energie boer gevonden die ons drie jaar vast stroom en gas wilt aanbieden....
Daarom wordt ook aangeraden om stroom en gas apart te doen als je zonnepanelen hebt. Het is niet veel maar ze zijn er wel, deze gas aanbiedingen bijvoorbeeld via Pricewise.nl

Delta 3 jaar vast: € 1,25297 + cashback
Gewoon Energie 3 jaar vast: € 1,20333 (was € 1,17)
Greenchoice 2 jaar vast: € 1,17997
Budget Energie 2 jaar vast: € 1,25297

[ Voor 6% gewijzigd door Novax op 13-05-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Toch maar voor de 3 jaar vast van greenchoice gegaan. Als ik zonnepanelen heb liggen plus de warmtepomp is dat denk ik de beste deal met de huidige regelgeving.
Hoe het over een jaar of wat is, zien we dan wel weer. Mocht het salderen er ineens toch af gaan, is het niet zo'n drama. Of ik stap over naar dynamisch, of het kost met maximaal €100 per maand. Dat is een te overzien risico.

En dan vanaf november geen gas meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Jelte schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:39:
Toch maar voor de 3 jaar vast van greenchoice gegaan. Als ik zonnepanelen heb liggen plus de warmtepomp is dat denk ik de beste deal met de huidige regelgeving.
Hoe het over een jaar of wat is, zien we dan wel weer. Mocht het salderen er ineens toch af gaan, is het niet zo'n drama. Of ik stap over naar dynamisch, of het kost met maximaal €100 per maand. Dat is een te overzien risico.

En dan vanaf november geen gas meer :)
Heb je nu nog helemaal geen zonnepanelen? Dan zijn er betere aanbiedingen dan 3 jaar vast van GC. Ook als je veel meer verbruikt dan teruglevert is de 3 jaar vast van GC niet aan te raden, de 2 jaar vast welkom-terug is dan voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Novax schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:56:
[...]

Heb je nu nog helemaal geen zonnepanelen? Dan zijn er betere aanbiedingen dan 3 jaar vast van GC. Ook als je veel meer verbruikt dan teruglevert is de 3 jaar vast van GC niet aan te raden, de 2 jaar vast welkom-terug is dan voordeliger.
Ik heb 6 panelen liggen en er komen binnenkort 12 erbij. En ergens na de zomer oid een warmtepomp.
Vermoedelijk wek ik iets meer op dan ik verbruik. En dan is Greenchoice vast wel de beste deal volgens mij.

Gas gaat er dan per november als nieuwe contract in gaat uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keesroeiboot
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-06 11:30
Ik was al een beetje aan het volgen wat er hier allemaal voorbij komt en zag zie allerlei mensen GC noemen als betere keuze voor tarieven inclusief zonnepanelen (ik verbruik ongeveer 500kWh per jaar tijdens een slecht zonnejaar) maar als ik de linkjes naar bijvoorbeeld de Welkom-terug actie volg dan krijg ik, na het invullen van mijn meterstanden (ook terugleveren) een melding dat de tarieven niet kunnen worden weergegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCf9ccOkyTEcPOmBSGTp6gZZE7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/63SoJWNRuR4WnPBeuskvNCgq.png?f=fotoalbum_large
Als ik via een incognitoscherm naar dezelfde link ga dan kan ik geen teruglevering meer invullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dcd-9o49nWyZcz_s9QYJnQN0JrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wFLlushMICp3GPp3tutY7UY2.png?f=fotoalbum_large
Heeft GC de website veranderd (ofwel de loophole gedicht) en zit ik aan de hogere vastrechtkosten vast? :/ Of doe ik iets niet goed?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

keesroeiboot schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:48:
Ik was al een beetje aan het volgen wat er hier allemaal voorbij komt en zag zie allerlei mensen GC noemen als betere keuze voor tarieven inclusief zonnepanelen (ik verbruik ongeveer 500kWh per jaar tijdens een slecht zonnejaar) maar als ik de linkjes naar bijvoorbeeld de Welkom-terug actie volg dan krijg ik, na het invullen van mijn meterstanden (ook terugleveren) een melding dat de tarieven niet kunnen worden weergegeven.
[Afbeelding]
Als ik via een incognitoscherm naar dezelfde link ga dan kan ik geen teruglevering meer invullen.
[Afbeelding]
Heeft GC de website veranderd (ofwel de loophole gedicht) en zit ik aan de hogere vastrechtkosten vast? :/ Of doe ik iets niet goed?
Je bent slechts de 20e die dit meldt. GC heeft het inderdaad veranderd. Gewoon aanmelden zonder teruglevering in te vullen is wat de meeste tweakers doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-06 11:24
Iemand recentelijk nog een verlengaanbod van Unitedconsumers gehad?
Loopt bij mij eind juli af, maar handen jeuken al om nu een keuze te maken, Greenchoiceaanbod is erg aanlokkelijk.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:39
mk1992 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:19:
Iemand recentelijk nog een verlengaanbod van Unitedconsumers gehad?
Loopt bij mij eind juli af, maar handen jeuken al om nu een keuze te maken, Greenchoiceaanbod is erg aanlokkelijk.
Mijn ervaring met ze is dat die nooit interessante aanbiedingen doen ivm dat ze liever hebben dat je mooi op variabel (en duurder) contract bij ze zit. Elders is gewoon goedkoper. Zeker met die nieuwe boete die ze hebben geintroduceerd, vraag ik mij af of ze bestaansrecht hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:51:
[...]

Je bent slechts de 20e die dit meldt. GC heeft het inderdaad veranderd. Gewoon aanmelden zonder teruglevering in te vullen is wat de meeste tweakers doen.
Maar wordt die aanmelding (zonder je teruglevering te vermelden) dan wel geaccepteerd nu? Met de juiste voorwaarden? Met het juiste iets hogere vaste leveringskosten van 14,70 euro p.m. etc?
Wat zijn daar ondertussen de ervaringen mee?
Want ik zou het 3jr GC abbo ook nog steeds graag willen...
Maar zoals een kleine 2wkn geleden hier al besproken, gaf medewerker gc aan dat ze wisten van de 'fout' en klanten aan het bellen zouden zijn dat het feest niet door gaat en ze proberen over te zetten naar andere gc contracten van 1 en/of max 2jr...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-06 19:07

Tao

DPC DE_KOMETEN

Allewijn schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:15:
[...]

Maar wordt die aanmelding (zonder je teruglevering te vermelden) dan wel geaccepteerd nu? Met de juiste voorwaarden? Met het juiste iets hogere vaste leveringskosten van 14,70 euro p.m. etc?
Maar zoals een kleine 2wkn geleden hier al besproken, gaf medewerker gc aan dat ze wisten van de 'fout' en klanten aan het bellen zouden zijn dat het feest niet door gaat en ze proberen over te zetten naar andere gc contracten van 1 en/of max 2jr...
Ook jij bent de > 20e.
Lees svp terug in de pages. Het staat er meerdere keren (en ja, ook korter dan "een kleine 2 weken geleden").
Het wordt gewoon geaccepteerd.

Diablo3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Allewijn schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:15:
Volgens mij heb jij dat nog geprobeerd voordat GC het vinkje heeft verwijderd? Ik heb eigenlijk niet veel gelezen over mensen die gebeld zijn daarover. Maar sindsdien kan je dus je teruglevering helemaal niet meer opgeven en wordt de online aanvraag meestal gewoon geaccepteerd. Er zijn wel problemen bij mensen die al klant zijn bij GC. En ze kunnen het systeem natuurlijk weer aanpassen. Je zou het eigenlijk gewoon moeten proberen en hopen dat het lukt.

En de voorwaarden zijn voor alle contracten hetzelfde en ook nog steeds gelijk aan de contracten van voor de introductie van de "terugleverboete". De hogere vaste kosten zitten alleen in de aanbieding die je bij GC neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:11
Cumulus-1 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:00:
[...]
'Kleinigheidje' dat bij het aangaan van bovenstaand contract niet werd vermeld... Dat zie ik nu pas in de actievoorwaarden voor de loyaliteitskorting die ik van Delta kreeg:
Het heeft even geduurd, maar zojuist via e-mail bevestigd gekregen wat hier al vermoed werd: periode "switchvenster" was aangepast naar 180 dagen, maar nog niet aangepast in hun Voorwaarden Loyaliteitskorting. Niets aan de hand dus, ik blijf even een jaartje bij DELTA hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-06 11:24
Expendable schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:05:
[...]

Mijn ervaring met ze is dat die nooit interessante aanbiedingen doen ivm dat ze liever hebben dat je mooi op variabel (en duurder) contract bij ze zit. Elders is gewoon goedkoper. Zeker met die nieuwe boete die ze hebben geintroduceerd, vraag ik mij af of ze bestaansrecht hebben...
Dit jaar zit ik er heel prettig. Ongeacht verbruik bleef de korting ruim 200 euro. En dat is flink wat op een kleine rekening.
Lees dat zij pas een maand vooraf een verlengaanbod doen, en ze zitten inderdaad nu niet heel scherp qua prijs.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-06 19:41
Ik zit bij greenchoice en mijn contract loopt in September af.
Dit is het verleng voorstel:

1 jaar vast:
Stroom normaal: 0.28
Stroom dal: 0.30
Gas: 1.18

2 jaar vast
Stroom normaal: 0.30
Stroom dal: 0.32
Gas: 1.23

Geen welkomstbonus

Ik heb op dit moment zonnepanelen maar verbruik meer dan ik opwek, misschien in de toekomst dat ik zonnepanelen bij ga leggen, maar dit is nog niet zeker.

Wat vinden jullie hier van?

[ Voor 3% gewijzigd door Vecodo op 14-05-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-06 12:03
Ik ga verhuizen naar een woning met zonnepanelen, fijn dat het in de tumult gaat van alle leveranciers die terugleverkosten gaan rekenen. Vooral omdat ik met een nieuwe woning dus niet zeker weet hoeveel ik teruglever (2700Wp op het zuiden) een beetje conservatief moeten schatten, maar met de GreenChoice-deals met 2 jaar vast van hierboven toch goede tarieven kunnen krijgen en die zojuist afgesloten.
Heb hierbij mijn geschatte 1000kWh afname (3000 afname min 2000 opbrengst) ingevuld in een nieuwe Chrome incognito-tab, geen error en contractbevestiging is net binnen.

Ik was anders voor UnitedConsumers gegaan, die was zelfs met terugleverkosten door de lage tarieven voor dal-elektra en gas goedkoper dan de rest. Maar dat is 1 jaar vast en met deze heisa zijn de GC-tarieven met 2 jaar vast ook dikke prima. Dank voor het delen en de goede informatie hier, kon door de bomen het bos(gecompenseerde gas) weer zien :*)

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• keesroeiboot
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-06 11:30
de Peer schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:51:
[...]

Blijkbaar heb ik een cursus beter lezen nodig, dacht dat ik alles wel goed had doorgenomen maar nee. :N
Bedankt voor jouw (geduldige) beantwoording met de terechtwijzing, @de Peer :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:02
Zojuist ook GC Windstroom 3jaar vast afgenomen, enkel stroom want gas heb ik via ANWB variabel lopen.
Heb deze link gebruikt uit de post van Novax: https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/.
Ik verbruik wel meer dan dat ik jaarlijks produceer echter komt dat door mijn EV.
Mijn werkgever vergoed het thuisladen dus dan maakt de iets hogere kwh prijs voor mijzelf niet uit :P
Zonder EV verbruik ik jaarlijks 1000kwh minder dan dat ik produceer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Marsman83 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:04:
Zojuist ook GC Windstroom 3jaar vast afgenomen, enkel stroom want gas heb ik via ANWB variabel lopen.
Heb deze link gebruikt uit de post van Novax: https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/.
Ik verbruik wel meer dan dat ik jaarlijks produceer echter komt dat door mijn EV.
Mijn werkgever vergoed het thuisladen dus dan maakt de iets hogere kwh prijs voor mijzelf niet uit :P
Zonder EV verbruik ik jaarlijks 1000kwh minder dan dat ik produceer.
Top! Die heb ik ook afgesloten. Vaste leveringskosten van 10,26 euro per maand is echt een koopje! Wanneer gaat het contract bij jou in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul86
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-05 22:48
Hier ook 3 jaar stroom via Greenchoice vastgezet met de vaste leveringskosten van 10,26 euro per maand.

Gas heb ik ook bij Greenchoice vastgezet, maar dan voor 2 jaar.

Bedankt voor de link @Novax !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:02
Joris-Jansen schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:06:
[...]

Top! Die heb ik ook afgesloten. Vaste leveringskosten van 10,26 euro per maand is echt een koopje! Wanneer gaat het contract bij jou in?
Gaat in op 25-8-2024 :)
Contract net binnen gekregen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PacinoAllstars
Ik las eerder in het topic bij de GC links dat de link met de leveringskosten van 14,79 oorspronkelijk voor contracten met zonnenpanelen was en de tweede link zonder panelen (leveringskosten 10,26).

Omdat ik zonnepanelen heb, geen risico genomen en voor de link met leveringskosten van 14,79 gegaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
PacinoAllstars schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:28:
Ik las eerder in het topic bij de GC links dat de link met de leveringskosten van 14,79 oorspronkelijk voor contracten met zonnenpanelen was en de tweede link zonder panelen (leveringskosten 10,26).

Omdat ik zonnepanelen heb, geen risico genomen en voor de link met leveringskosten van 14,79 gegaan...
Voorlopig accepteren ze het gewoon. Ze weten dat op mijn adres panelen liggen. Daarnaast wordt er in de voorwaarden gewoon gesproken over salderen en terugleveren. Dus hoezo is die van €10,26 alleen voor huizen zonder zonnepanelen?
Bij het afsluiten wordt daar niets over gezegd en daarna dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacinoAllstars
Jelte schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:39:
[...]

Voorlopig accepteren ze het gewoon. Ze weten dat op mijn adres panelen liggen. Daarnaast wordt er in de voorwaarden gewoon gesproken over salderen en terugleveren. Dus hoezo is die van €10,26 alleen voor huizen zonder zonnepanelen?
Bij het afsluiten wordt daar niets over gezegd en daarna dus ook niet.
Tja, misschien heb je geluk, het is sowieso een bijzonder constructie al, omdat ik via de normale weg niet eens een drie jarig contract kan afsluiten.

Ik baseer mijn reactie op
Elias2020 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:23:
[...]

Fijn overzicht zeg. De eerste link was oorspronkelijk voor contracten met zonnenpanelen (leveringskosten 14,79) en de tweede link zonder panelen (leveringskosten 10,26). Heb zelf het risico niet genomen en de eerste afgesloten.

[ Voor 7% gewijzigd door PacinoAllstars op 14-05-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
PacinoAllstars schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:46:
[...]

Tja, misschien heb je geluk, ik baseer mijn reactie op

[...]
Ik ben niet afgegaan op de post van een tweaker, maar op de informatie die voor me zag bij het afsluiten van het contract.

Daarnaast hebben meerdere Tweakers al succesvol het contract gekregen en geaccepteerd. Als het niet de bedoeling was van GreenChoice hadden ze deze contracten niet opgestuurd of nu reeds geannuleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timoo_FR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-05 12:55
mk1992 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Dit jaar zit ik er heel prettig. Ongeacht verbruik bleef de korting ruim 200 euro. En dat is flink wat op een kleine rekening.
Lees dat zij pas een maand vooraf een verlengaanbod doen, en ze zitten inderdaad nu niet heel scherp qua prijs.
Mijn contract loopt 1 juni af, maar nog niks van een aanbieding o.i.d. gezien... Dus maar gebeld. "Ja meneer je krijgt pas op de laatste dag van je contract een aanbod van ons." 8)7 Doei UC!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RudyL
  • Laatst online: 11:55

Is ook mijn reden dat ik mijn contract wat ik nog net had afgesloten voor verdwijnen van de optie teruglevering ga behouden.

Het kan uiteraard gewoon goed gaan, maar ga niet het risico lopen deze kwijt te raken en dat daarna de vernieuwde alsnog niet door mag gaan of zeg maar na x periode wordt opgezegd wegens een of andere vage reden bij afsluiten contract.

We doen veel voor geld, waaronder dit topic in de gaten houden, maar voor die 170 euro over drie jaar denk ik het is wel goed.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen

Kan je gewoon doen hoor. Maar als je voor je gevoel meer zekerheid wilt dan is het prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Laatst online: 20-11-2024
Joris-Jansen schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:06:
[...]

Als ik verbruik 500kWh per jaar invul krijg ik een bedrag van €7,- per maand. oOo Morgen eens even op mijn gemak kijken. Zit vandaag precies op een 1/2 jaar einde 3 jarig GC contract. Gas denk ik maar in november verlengen. Van die tarieven word ik ondanks de dalingen nog steeds niet goed. :X

Edit: kan iemand deze post even pinnen Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 14-05-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Laatst online: 26-06 21:10

Sr_Ogel

Klop klop klop

Met mijn gas verbruik (geen elektra nodig) krijg ik op gaslicht lagere tarieven dan die onder de linkjes van Novax.
De 1,15 1 jaar vast staat er ook bij. Op gaslicht heb ik een aanbod van 1,2165 met 92,50 welkomstbonus. Frank energie komt met 1,2411 en 130 eur welkomstbonus. Door het lagere vaste kosten en de welkomstbonus is Frank energie goedkoper. Verwacht echter dat het nog lager kan in de zomer. Het blijft lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Ik ga het er zometeen toch ook op gokken.
Ga het 3 jarige GC contract aanvragen.
Twijfel nog ff tussen de link voor 10,26 euro vaste leveringskosten of die van 14,79 euro,
Ik heb nml wél zonnepanelen, maar sommigen zeggen dat dat ook in de voorwaarden van 10,26 netjes wordt genoemd... Hm.....

Laatste vraag:
Einddatum van mijn huidige Vattenfall contract staat op 30 september 2024.
Wat moet ik dan als ingangsdatum bij Greenchoice opgeven? 30 sept of 1 okt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Allewijn schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:44:
Twijfel nog ff tussen de link voor 10,26 euro vaste leveringskosten of die van 14,79 euro,
Ik heb nml wél zonnepanelen, maar sommigen zeggen dat dat ook in de voorwaarden van 10,26 netjes wordt genoemd... Hm.....

Laatste vraag:
1 okt, maar 2 of 3 mag ook hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Laatst online: 20-11-2024
Sr_Ogel schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:43:
[...]

Met mijn gas verbruik (geen elektra nodig) krijg ik op gaslicht lagere tarieven dan die onder de linkjes van Novax.
De 1,15 1 jaar vast staat er ook bij. Op gaslicht heb ik een aanbod van 1,2165 met 92,50 welkomstbonus. Frank energie komt met 1,2411 en 130 eur welkomstbonus. Door het lagere vaste kosten en de welkomstbonus is Frank energie goedkoper. Verwacht echter dat het nog lager kan in de zomer. Het blijft lastig
Het gaat bij deze tarieven ook om de "zonnepanelenboete" zoveel mogelijk ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:23
Allewijn schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:44:

Laatste vraag:
Ik heb met zonnepanelen het 10,26 contract afgesloten. Netjes bevestiging en alles lijkt goed te gaan. Wel een hoger voorschot omdat ze alleen naar verbruik vroegen en niet naar mijn teruglevering.

Contact gaat pas over een week in, dus als ik in het donker zit volgende week....

Voorwaarden stellen geen beperking aan panelen, dat zou ook gek zijn omdat ik ook nieuwe panelen moet kunnen kopen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
peter13579 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:05:
[...]

Ik heb met zonnepanelen het 10,26 contract afgesloten. Netjes bevestiging en alles lijkt goed te gaan. Wel een hoger voorschot omdat ze alleen naar verbruik vroegen en niet naar mijn teruglevering.

Contact gaat pas over een week in, dus als ik in het donker zit volgende week....

Voorwaarden stellen geen beperking aan panelen, dat zou ook gek zijn omdat ik ook nieuwe panelen moet kunnen kopen, toch?
Zoals ik zei wil ik hem ook aanvragen, maar vraag me toch wel af of dit 3 jaar lang goed zal gaan.
In hun voorwaarden noemen ze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHYpjzxDkqk_505hWR--Ef0Wh5o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p2Ze4HPRDHbusbSEgEC7WZCe.jpg?f=user_large

Nou dan hebben ze dus alle vrijheid om alsnog een terugleverboete toe te voegen, voorwaarden aan te passen voor zonnepaneelbezitters, etc....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Allewijn schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:52:
[...]

Zoals ik zei wil ik hem ook aanvragen, maar vraag me toch wel af of dit 3 jaar lang goed zal gaan.
In hun voorwaarden noemen ze:

[Afbeelding]

Nou dan hebben ze dus alle vrijheid om alsnog een terugleverboete toe te voegen, voorwaarden aan te passen voor zonnepaneelbezitters, etc....
Dit is al heel erg vaak besproken hier op tweakers. Zoek maar even terug op 'greenchoice mag deze'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PacinoAllstars
RudyL schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:47:
[...]

Is ook mijn reden dat ik mijn contract wat ik nog net had afgesloten voor verdwijnen van de optie teruglevering ga behouden.

Het kan uiteraard gewoon goed gaan, maar ga niet het risico lopen deze kwijt te raken en dat daarna de vernieuwde alsnog niet door mag gaan of zeg maar na x periode wordt opgezegd wegens een of andere vage reden bij afsluiten contract.

We doen veel voor geld, waaronder dit topic in de gaten houden, maar voor die 170 euro over drie jaar denk ik het is wel goed.
Als consument heb ik nog een week (van de twee) om het contract te annuleren, ik vraag me af hoe dit zit voor de perceptie vanuit GC. Eerder las ik posts hier van mensen dat GC weet heeft van deze zogenaamde 'backdoor' en GC mensen ging contacteren om te annuleren etc.

Maar tot op heden heb ik hier niks concreets over gelezen van gebruikers in dit forum, dus lijkt een hoax.

Vraag me wel af of of het bedrijf nog een soort van termijn heeft om het te kunnen ontbinden, zeg maar net zoiets als wij consumenten hebben.

Daarnaast sluit ik me bij je aan, ik was al blij met de optie van drie jaar dat ik dat minimale prijsverschil op de koop toe nam, bijv die doos wijn of etentje of game meer of minder voel je niet, dus vond het ook goed zo.

In me account is het nieuwe contract toegevoegd dus in 2027 opnieuw de balans opmaken.
Pagina: 1 ... 64 ... 81 Laatste

Let op:
Voor je iets post, lees eerst de Topicregels uit de topicstart door.
Dit topic is enkel bedoeld voor aanbiedingen en aanvullende informatie. Dus geen slowchat. Geen uitgebreide discussies over energiebesparingen en de oorzaak van de prijsstijgingen. Ook zijn wij niet de klantenservice (zelf bellen, oeh, eng!) en vraagjes die je met 0,2s op Google kan vinden horen hier ook niet, ook al zijn ze maar heel klein.
Algemene zaken (vragen en discussie) kunnen hier: Help! De energierekening - kroegtopic
Algemene zaken (vragen & Discussie) over (eventuele) overstappen mag in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
Discussie over de prijsstijgingen en achtergronden: Ontwikkelingen turbulente energiemarkt + Energie-en inflatiecrisis in Nederland
Meerdere leveranciers hebben de terugleververgoeding verlaagd. Consequenties worden besproken in meerdere topics in Themaforum: De Energierekening

Wij kunnen niet voor jou beslissen welke deal je moet nemen of dat het verstandiger is om bij je oude leverancier te blijven.

Members only:
Abandonware sheets met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
@LA-384: https://docs.google.com/s...ylxps0RE/edit?usp=sharing

Downloaden en je kan ze zelf bewerken voor je eigen situatie.