Ik ben vooral benieuwd naar prijzen na 1 juli. Dat lijkt me nog zo'n 'magische' datum. Dan wijzigen alle model- en variabele contracten. En ja, van die tarieven is iedereen nu op de hoogte (als het goed is), maar misschien gebeurd er dan toch nog iets.MacD007 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:22:
[...]
Overigens is het nog steeds niet mogelijk om bij Oxxio een vast contact af te sluiten, vreemd. Ben benieuwd met welke prijzen ze morgen op de proppen komen.
Mijn zus heeft deze afgesloten en nog even telefonisch contact gehad. Ze gaven aan dat deze aanbieding voor 100 huishoudens beschikbaar was ...bloody schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:30:
De Pure Energie aanbieding voor 1 jaar is al weer weg van Pricewise.![]()
Het was vast een foutje, gezien de prijzen zo'n 10% onder de nr 2 zaten.
Ik stond nog even in de verleiding om hier gebruik van te maken, aangezien ik nog in de 14 dagen bedenktijd zit voor mijn Oxxio contract (ook goede prijs hoor).... maar de keus is nu voor mij gemaakt
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Was volgens mij ook alleen beschikbaar voor huishoudens die geen energie terugleveren..heho schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:55:
[...]
Mijn zus heeft deze afgesloten en nog even telefonisch contact gehad. Ze gaven aan dat deze aanbieding voor 100 huishoudens beschikbaar was ...
O die 10.000 contracten zijn inmiddels opAV1989 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:28:
Waarom niet voor de aanbieding gaan van Coolblue via VEH als je op het moment wat zoekt? Die tarieven zijn echt prima.
:strip_exif()/f/image/iBmurIRcEExs5PIilhpavQEA.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt inderdaad.PHPResource schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:01:
[...]
Was volgens mij ook alleen beschikbaar voor huishoudens die geen energie terugleveren..
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Ik kreeg een tijdje geleden al de nieuwe variabele tarieven per 1 juli van Engie:Truus01 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:47:
[...]
Ik ben vooral benieuwd naar prijzen na 1 juli. Dat lijkt me nog zo'n 'magische' datum. Dan wijzigen alle model- en variabele contracten. En ja, van die tarieven is iedereen nu op de hoogte (als het goed is), maar misschien gebeurd er dan toch nog iets.
€0,42705kWh enkeltarief
€0,45884kWh normaaltarief
€0,40018kwH daltarief
€1,49787m3
Vanwege deze tarieven heb ik voor het 3 jarige Oxxio contract gekozen en neem afscheid van Engie.
Dit zijn echt absurde prijzen. Ik ben vooralsnog blij met mijn 3 jaar eneco dat volgende week in gaat. En als het allemaal nog wat daalt dan helaas pindakaas. Gas 3 jaar 1,24. Niet verkeerd denk ik.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 20:12
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Ik verwacht niks bijzonders op deze “magische” datum. Heel veel contracten zijn al variabel en passen zich aan aan de huidige marktontwikkelingen. Ik vond 1 juni qua moment belangrijker: eindelijk weer meer vaste contractenTruus01 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:47:
[...]
Ik ben vooral benieuwd naar prijzen na 1 juli. Dat lijkt me nog zo'n 'magische' datum. Dan wijzigen alle model- en variabele contracten. En ja, van die tarieven is iedereen nu op de hoogte (als het goed is), maar misschien gebeurd er dan toch nog iets.
Ik verwachtte eigenlijk meer van de 2e week in juni, als de bedenktermijn met de oude opzegboetes was verlopen en dat leveranciers vanwege de hogere opzegboetes na 1 juni de tarieven zouden verlagen. Is helaas niet uitgekomen.We Are Borg schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:48:
[...]
Ik verwacht niks bijzonders op deze “magische” datum. Heel veel contracten zijn al variabel en passen zich aan aan de huidige marktontwikkelingen. Ik vond 1 juni qua moment belangrijker: eindelijk weer meer vaste contracten
Die hoge variabele tarieven per 1-7 van Engie betekent dat je tot 1 januari 2024 aan die hoge tarieven vastzit, blijkbaar hoopt Engie dat klanten blijven hangen vanwege het prijsplafond.Davidrrr schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:43:
Dit zijn echt absurde prijzen. Ik ben vooralsnog blij met mijn 3 jaar eneco dat volgende week in gaat. En als het allemaal nog wat daalt dan helaas pindakaas. Gas 3 jaar 1,24. Niet verkeerd denk ik.
Ik heb ook 3 jaar rust met onderstaande tarieven bij Oxxio, de tarieven zijn nu weer verhoogd.
Oxxio tarieven voor 3 jaar vast: (op 6 juni)
€1,22692m3
€0,31827kWh dal
€0,36479kWh normaal
[ Voor 16% gewijzigd door R0181 op 22-06-2023 00:56 ]
Nog eens nagedacht en ik heb voorlopig het 3-jarige DELTA gascontract voor €1,32 per m³ aangevraagd per 1 augustus. Daarvoor had ik een 1-jarig Coolblue gascontract (€1,24 per m³) aangevraagd. Ik verbruik dusdanig weinig gas (minder dan 500m³) dat de 7 cent per m³ niet erg is voor twee jaar extra zekerheid.
Daarentegen wel het "nadeel" dat ik ook niet kan profiteren van prijsdalingen, tenzij er een boete wordt betaald. Met mijn historisch verbruik overigens waarschijnlijk laag, maar toch. Stel dat ik "maxïmaal" 500m³ verbruik en het prijsverschil 30 cent is, dan kost dat mij €150 per jaar. Voor dat geld zit ik liever zonder stress.
Nu: Energiedirect variabel á €1,80 per m³ (daalt binnenkort automatisch)
Geannuleerde aanvraag: Coolblue 1 jaar vast á €1,24 per m³
Nu aangevraagd: Delta 3 jaar vast á €1,32 per m³
De herroepingstermijn loopt weer 14 dagen, dus als er "betere deals" tevoorschijn komen, annuleren en (her)aanvragen. Ik neem voor mijzelf de overweging dat ik niet wil hopen op een nóg lager tarief van 10-20 cent met het risico mis te grijpen.
Daarentegen wel het "nadeel" dat ik ook niet kan profiteren van prijsdalingen, tenzij er een boete wordt betaald. Met mijn historisch verbruik overigens waarschijnlijk laag, maar toch. Stel dat ik "maxïmaal" 500m³ verbruik en het prijsverschil 30 cent is, dan kost dat mij €150 per jaar. Voor dat geld zit ik liever zonder stress.
De herroepingstermijn loopt weer 14 dagen, dus als er "betere deals" tevoorschijn komen, annuleren en (her)aanvragen. Ik neem voor mijzelf de overweging dat ik niet wil hopen op een nóg lager tarief van 10-20 cent met het risico mis te grijpen.
[ Voor 12% gewijzigd door Processorkoeler op 22-06-2023 01:25 ]
3 jaar is wel lang, er kan de een hoop gebeuren..Processorkoeler schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 01:24:
Nog eens nagedacht en ik heb voorlopig het 3-jarige DELTA gascontract voor €1,32 per m³ aangevraagd per 1 augustus. Daarvoor had ik een 1-jarig Coolblue gascontract (€1,24 per m³) aangevraagd. Ik verbruik dusdanig weinig gas (minder dan 500m³) dat de 7 cent per m³ niet erg is voor twee jaar extra zekerheid.
Ik heb vorige week gas voor een jaar vastgezet bij CB voor 1,16 m3. Voor stroom blijf ik dynamische (zonneplan)
Hoe lang bij CB? Ik had daar ook naar gekeken maar was net "te laat" voor de 1e run op €1,16.iMode schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 01:37:
[...]
3 jaar is wel lang, er kan de een hoop gebeuren..
Ik heb vorige week gas vastgezet bij CB voor 1,16 m3. Voor stroom blijf ik dynamische (zonneplan)
Er kan inderdaad een hoop gebeuren, maar ik kan me haast niet voorstellen dat het onder de prijs van vóór al het gedoe gaat zakken. Loop qua energie niet héél lang mee maar de afgelopen jaren voor de energiecrisis zat dat ook rond de 90 cent toch?
Ik heb nu weer 2 weken bedenktijd dus genoeg tijd om in Excel diverse verbruiksscenario's i.c.m. tarieven + of - te berekenen. Het is ook enigszins een afweging "gokken" en lager of hoger uit kunnen komen, of "zekerheid" met het risico om extra voordeel mis te lopen. Gasverbruik is hier sowieso laag dus een enorm drama is het ook niet als ik 20 cent per m³ zou missen en ik heb relatief wat PV overschot wat ik liever opmaak dan voor 10 cent verkoop.
[ Voor 43% gewijzigd door Processorkoeler op 22-06-2023 01:41 ]
Voor een jaar vastgezet, voor het eerst trouwens, altijd bij Eneco variabel gehad (15 jaar lang). Daarna bij Zonneplan 9 maanden dynamisch gehad.Processorkoeler schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 01:39:
[...]
Hoe lang bij CB? Ik had daar ook naar gekeken maar was net "te laat" voor de 1e run op €1,16.
Er kan inderdaad een hoop gebeuren, maar ik kan me haast niet voorstellen dat het onder de prijs van vóór al het gedoe gaat zakken. Loop qua energie niet héél lang mee maar de afgelopen jaren voor de energiecrisis zat dat ook rond de 90 cent toch?
Ik heb nu weer 2 weken bedenktijd dus genoeg tijd om in Excel diverse verbruiksscenario's i.c.m. tarieven + of - te berekenen. Het is ook enigszins een afweging "gokken" en lager of hoger uit kunnen komen, of "zekerheid" met het risico om extra voordeel mis te lopen. Gasverbruik is hier sowieso laag dus een enorm drama is het ook niet als ik 20 cent per m³ zou missen en ik heb relatief wat PV overschot wat ik liever opmaak dan voor 10 cent verkoop.
Nee minder, voor alle “ellende” betaalde ik 0,19 per kWh en 0,65 per m3.
Ja daarom, 1,16 voor een jaar is een mooie prijs, dynamisch is nu 1,10. Voor die 0,06 cent vindt ik het het waard om geen “gas stress” te hebben.
Juist wel, de markt aan overstappers die overblijft laten zich minder makkelijk over de streep trekken dus zal een aanbieder meer moeite moeten doen om die klanten te werven.We Are Borg schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:48:
[...]
Ik verwacht niks bijzonders op deze “magische” datum. Heel veel contracten zijn al variabel en passen zich aan aan de huidige marktontwikkelingen. Ik vond 1 juni qua moment belangrijker: eindelijk weer meer vaste contracten
Anders gezegd: de mensen die vast wilden per 1-6 kwamen toch wel langs voor een vast contract.
Daarom wacht ik dus. Gasprijs t/m september blijft toch op of rond 40€. Als ie nou even stabiel blijft dan zakken de prijsjes nog even door.
Cash is king.
*knip*, dit voegt m.i. niets toe aan de discussie rondom aanbiedingen
[ Voor 92% gewijzigd door Perkouw op 22-06-2023 10:31 ]
Whatever.
Bij Gaslicht.com is die er nog in ieder geval met stroom [dat heb ik alleen nodig]bloody schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:30:
De Pure Energie aanbieding voor 1 jaar is al weer weg van Pricewise.![]()
Het was vast een foutje, gezien de prijzen zo'n 10% onder de nr 2 zaten.
:strip_exif()/f/image/nrGXTX1UnawvgikBXq1gwqL8.jpg?f=fotoalbum_large)
Pure energie aanbieding voor vergelijkers staat weer online. Waarschijnlijk hebben ze afspraak met de vergelijkers dat ze bepaald maximum per dag (100) mogen verkopen..
Pure Energie voor 1 jaar vast....ziet er opsich scherp uit ?
:fill(white):strip_exif()/f/image/mE3zvVLfcipsv4h1skUUXEZq.png?f=user_large)
Pure Energie ziet er inderdaad scherp uit maar let op de voorwaarden! Ik had het contract eerst ook aangevraagd maar toch weer geannuleerd omdat je een probleem hebt als je later wil gaan terugleveren/salderen met zonnepanelen dat is met dit contract niet mogelijk. Ik heb dit ook aangegeven bij de klantenservice van Independer waar ik het aangevraagd had en ze zouden het ook beter gaan vermelden bij de aanbieding gaven ze aan.
Als je geen plannen voor zonnepanelen/opwek dan is het volgens mij wel een goede deal inderdaad
Als je geen plannen voor zonnepanelen/opwek dan is het volgens mij wel een goede deal inderdaad
Waar is deze dan want bij independer alleen gas mogelijkWiLLoW_TieN schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:42:
[Afbeelding]
Via Gaslicht.comHp68 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:03:
[...]
Waar is deze dan want bij independer alleen gas mogelijk
En kan ook niet later dan 01 sep ingaanMvdV75 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:05:
[Afbeelding]
Toch andere tarieven dan boven genoemd. Ligt misschien aan het verbruik
Ik heb niet eens een begin datum ingegeven
*knip* Offtopic.
[ Voor 97% gewijzigd door Yorinn op 22-06-2023 12:48 ]
we only make way for the man who boldly pushes past us
Geen idee. Ik heb een klein appartement. Dus geen zonnepanelen.MvdV75 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:05:
[Afbeelding]
Toch andere tarieven dan boven genoemd. Ligt misschien aan het verbruik
Nieuwe contract gaat op 05-09-2023 in.
Ben er niet veel ( heb een LAT relatie ) vorig jaar was verbruik 875Kwh en 350m3 gas.
Nu maar 1200Kwh en 800m3 ingevuld. Wij gaan namelijk ook wat meer 'tijd' bij mij doorbrengen.
Bovenstaande zou dus zo maar eens kunnen kloppen ?mrcu schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:31:
Pure energie aanbieding voor vergelijkers staat weer online. Waarschijnlijk hebben ze afspraak met de vergelijkers dat ze bepaald maximum per dag (100) mogen verkopen..
Actie tarief is idd NU ook alweer weg op gaslicht.com...mail is binnen zie screenshots hieronder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/75GclKdOWk8eaeK9qPfFT1Iq.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/877mullMDdal1Ifd0UGIok2E.png?f=user_large)
[ Voor 58% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 08-08-2023 11:33 ]
Ik heb een van de laatste Coolblue contracten via Eigen Huis gekregen. Gas 1 jaar vast voor 1,148. Dat komt overeen met een dynamisch contract voor een kale gasprijs van 39,3 cent. Voor stroom hou ik een dynamisch contract (geen zonnepanelen).iMode schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 01:37:
[...]
3 jaar is wel lang, er kan de een hoop gebeuren..
Ik heb vorige week gas voor een jaar vastgezet bij CB voor 1,16 m3. Voor stroom blijf ik dynamische (zonneplan)
De gas futures voor komende winter liggen inmiddels rond de 55 cent, ik denk dat het nog wel zakt maar 39 cent inkoop lijkt een goede prijs. En dan kunnen we er weer een winter tegen. In de jaren daarna zou er voldoende LNG aanbod moeten zijn.
Desondanks zal gas dan waarschijnlijk nog een stuk duurder worden, ik lees net dat het plan is om vanaf 2025 de energiebelasting boven 800 m3 jaarverbruik te verhogen naar 81 cent! Ze lijken echt wel gek geworden, terwijl al nu al zoveel mensen moeite hebben om hun energierekening te betalen.
Bron ( bv ) ; https://www.energievergel...belasting-op-gas-per-2025Lecenten schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:16:
[...]
Desondanks zal gas dan waarschijnlijk nog een stuk duurder worden, ik lees net dat het plan is om vanaf 2025 de energiebelasting boven 800 m3 jaarverbruik te verhogen naar 81 cent! Ze lijken echt wel gek geworden, terwijl al nu al zoveel mensen moeite hebben om hun energierekening te betalen.
[ Voor 13% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 22-06-2023 14:35 ]
Was net nog opzoek naar die aanbieding (vanwege een mail die ik gister van independer ontving) morgen maar weer ff kijken 32c wil ik welWiLLoW_TieN schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:12:
[...]
Geen idee. Ik heb een klein appartement. Dus geen zonnepanelen.
Nieuwe contract gaat op 05-09-2023 in.
Ben er niet veel ( heb een LAT relatie ) vorig jaar was verbruik 875Kwh en 350m3 gas.
Nu maar 1200Kwh en 800m3 ingevuld. Wij gaan namelijk ook wat meer 'tijd' bij mij doorbrengen.
[...]
Bovenstaande zou dus zo maar eens kunnen kloppen ?
Actie tarief is idd NU ook alweer weg op gaslicht.com...mail is binnen zie screenshots hieronder.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik hou het de aankomende 14 dagen nog even in de gaten.Njinje schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:38:
[...]
Was net nog opzoek naar die aanbieding (vanwege een mail die ik gister van independer ontving) morgen maar weer ff kijken 32c wil ik wel
Of gaat die 14 dagen pas in na ontvangen van het daadwerkelijke 'contract' ?
Heb nu alleen nog maar een bevestigings mail van gaslicht.com
Volgens mij heb ik het nog niet voorbij zien komen maar toch nog even een reminder dat je het eerste jaar lidmaatschap van VEH gratis krijgt en dat je na een jaar aan een lidmaatschap (€34,95 geloof ik) vast zit mits je niet op tijd opzegt.Lecenten schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:16:
[...]
Ik heb een van de laatste Coolblue contracten via Eigen Huis gekregen. Gas 1 jaar vast voor 1,148. Dat komt overeen met een dynamisch contract voor een kale gasprijs van 39,3 cent. Voor stroom hou ik een dynamisch contract (geen zonnepanelen).
Ik kreeg net een mail dat ik bij VEH ben aangemeld. Je kan een wachtwoord aanvragen en vervolgens direct je lidmaatschap opzeggen. Die eindigt dan kosteloos juni 2024. Ze hopen natuurlijk dat mensen het vergeten.Ping83 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:06:
[...]
Volgens mij heb ik het nog niet voorbij zien komen maar toch nog even een reminder dat je het eerste jaar lidmaatschap van VEH gratis krijgt en dat je na een jaar aan een lidmaatschap (€34,95 geloof ik) vast zit mits je niet op tijd opzegt.
*knip*, op de man is niet nodig.
[ Voor 87% gewijzigd door Perkouw op 22-06-2023 15:44 ]
Tja, met zulke hoge vaste kosten per maand kun je wel een iets lagere prijs/kWh aanbieden.WiLLoW_TieN schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:42:
[Afbeelding]
Ben je een matige verbruiker, ben je nog duur uit.
€14,52 voor gas en stroom samen is toch niet duur, dat is €7,26 per product?OpaDus schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:27:
[...]
Tja, met zulke hoge vaste kosten per maand kun je wel een iets lagere prijs/kWh aanbieden.
Ben je een matige verbruiker, ben je nog duur uit.
Verkeerde topic
[ Voor 92% gewijzigd door Robertus61 op 22-06-2023 16:49 ]
Netjes, zit je voor een jaar "veilig".Lecenten schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:16:
[...]
Ik heb een van de laatste Coolblue contracten via Eigen Huis gekregen. Gas 1 jaar vast voor 1,148. Dat komt overeen met een dynamisch contract voor een kale gasprijs van 39,3 cent. Voor stroom hou ik een dynamisch contract (geen zonnepanelen).
De gas futures voor komende winter liggen inmiddels rond de 55 cent, ik denk dat het nog wel zakt maar 39 cent inkoop lijkt een goede prijs. En dan kunnen we er weer een winter tegen. In de jaren daarna zou er voldoende LNG aanbod moeten zijn.
Precies, helemaal gestoord zijn ze.
Ze willen dat we van het gas af gaan dus doen ze het gasverbruik dusdanig ontmoedigen door de belasting bizar te verhogen.
Ja, ik weet er alles van, het was eten of de verwarming aan.. Hier heel de winter in 12 graden gezeten, alleen toen de kids ziek waren heb ik hem 3 dagen op 18 gehad (Op het hoogte punt 5,- per m3 betaald).
Hier ook geen (geld voor) zonnepanelen, dus stroom lekker dynamisch, dat bevalt echt prima.
Sjezus..heel de winter in 12 graden zitten zou in nederland toch niet nodig moeten zijn.iMode schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:56:
[...]
Ja, ik weet er alles van, het was eten of de verwarming aan.. Hier heel de winter in 12 graden gezeten, alleen toen de kids ziek waren heb ik hem 3 dagen op 18 gehad (Op het hoogte punt 5,- per m3 betaald).
Hier ook geen (geld voor) zonnepanelen, dus stroom lekker dynamisch, dat bevalt echt prima.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 20:12
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
We zullen zien of je stelling kloptmk1992 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:25:
[...]
Juist wel, de markt aan overstappers die overblijft laten zich minder makkelijk over de streep trekken dus zal een aanbieder meer moeite moeten doen om die klanten te werven.
Anders gezegd: de mensen die vast wilden per 1-6 kwamen toch wel langs voor een vast contract.
Daarom wacht ik dus. Gasprijs t/m september blijft toch op of rond 40€. Als ie nou even stabiel blijft dan zakken de prijsjes nog even door.
5 euro per M3?!iMode schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:56:
[...]
Netjes, zit je voor een jaar "veilig".
Precies, helemaal gestoord zijn ze.
Ze willen dat we van het gas af gaan dus doen ze het gasverbruik dusdanig ontmoedigen door de belasting bizar te verhogen.
Ik betaalde 3,40 per M3 geloof ik .
December was vervelend met bijna 1000 euro, en toen ben ik overgestapt op dynamisch. Die 1000e hebben we kunnen spreiden met maandelijkse betaling.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
5 euro is overdreven. Dynamisch was eind augustus op hoogtepunt 4,05 euro. Gelukkig verbruik je in die tijd niet veel. December gemiddeld 2 euro voor een kuub . Maar goed hebben we ook 2*190 euro voor gehad.Sport_Life schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:26:
[...]
5 euro per M3?!
Ik betaalde 3,40 per M3 geloof ik .
December was vervelend met bijna 1000 euro, en toen ben ik overgestapt op dynamisch. Die 1000e hebben we kunnen spreiden met maandelijkse betaling.
Niets overdreven, ik heb op de top 5,- per m3 betaald bij Eneco, 15 jaar lang klant geweest.knakworst schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:55:
[...]
5 euro is overdreven. Dynamisch was eind augustus op hoogtepunt 4,05 euro. Gelukkig verbruik je in die tijd niet veel. December gemiddeld 2 euro voor een kuub . Maar goed hebben we ook 2*190 euro voor gehad.
Na deze absurde verhoging ben ik overgestapt naar dynamisch.
Als je wil weten waar dat heen gaat:iMode schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:12:
[...]
Niets overdreven, ik heb op de top 5,- per m3 betaald bij Eneco, 15 jaar lang klant geweest.
Na deze absurde verhoging ben ik overgestapt naar dynamisch.
https://www.nu.nl/economi...prijzen-voor-klanten.html
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
De discussie over dynamische tarieven mag verder in Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.. Dan kunnen we hier weer verder met aanbiedingen plaatsen.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Hallo allemaal,
Ik heb het Coolblue contract van 2 weken terug aangevraagd (€1,17 per kuub) en die gaat in op 11 juli aanstaande. Ik zit nu nog dynamisch bij EnergyZero.
Ik lees dat sommigen het contract bewust pas later in het jaar laten ingaan (bijvoorbeeld 1 september), is dat omdat je ander vast contract dan afloopt of is er een ander reden voor?
Ik heb het Coolblue contract van 2 weken terug aangevraagd (€1,17 per kuub) en die gaat in op 11 juli aanstaande. Ik zit nu nog dynamisch bij EnergyZero.
Ik lees dat sommigen het contract bewust pas later in het jaar laten ingaan (bijvoorbeeld 1 september), is dat omdat je ander vast contract dan afloopt of is er een ander reden voor?
Waarschijnlijk omdat de huidige variabele tarieven lager liggen. Richting het najaar/winter gaat de gasprijs omhoog want dan gaat men gas verbruiken. Maar eigenlijk maakt het weinig uit aangezien het contract minimaal een jaar is en de verschillen verwaarloosbaar zijn.Treveo schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:54:
Hallo allemaal,
Dank je wel voor je uitleg, en ja inderdaad, ik verbruik nu ongeveer 3 kuub per maand dus maakt het inderdaad weinig uit of ik hem 11 juli laat ingaan of 1 september.EXCalibur_EeK schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:23:
[...]
Waarschijnlijk omdat de huidige variabele tarieven lager liggen. Richting het najaar/winter gaat de gasprijs omhoog want dan gaat men gas verbruiken. Maar eigenlijk maakt het weinig uit aangezien het contract minimaal een jaar is en de verschillen verwaarloosbaar zijn.
Gas voor de winter is nu al meer dan 50% hoger geprijsd dan het gas van deze zomer…… dus daar is al rekening mee gehouden in de huidige 1 jaars contracten.EXCalibur_EeK schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:23:
[...]
Waarschijnlijk omdat de huidige variabele tarieven lager liggen. Richting het najaar/winter gaat de gasprijs omhoog want dan gaat men gas verbruiken. Maar eigenlijk maakt het weinig uit aangezien het contract minimaal een jaar is en de verschillen verwaarloosbaar zijn.
Ligt het aan mij of zijn de tarieven bij Coolblue ook al weer gestegen? Had beter de aanbieding vorige week kunnen pakken lijkt het nu, even kijken of de trend zich doorzet van stijgen. Tov VEH is dit op gas toch al weer 10 Cent bij mijn verbruik 170 euro duurder op jaarbasis. Al is dat nog wel te overzien maar wel jammer. Staat er niet duidelijk bij maar dit is Coolblue via hun eigen site en voor 1 jaar vast. Wel raar dat Coolblue nergens in de berekening rekening houdt met je zonnepanelen. al staat wel op de site zelf het teruglevertarief en dat je mag salderen maar hun berekeningstool houdt daar als 1 van de weinigen geen rekening mee... voelt dan toch niet helemaal lekker gek genoeg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aaJxvOUEZ3ytpLvNS88gSo6d.jpg?f=user_large)
[ Voor 25% gewijzigd door AVIR op 23-06-2023 09:43 ]
Op 16 juni had Coolblue via Independer dit aanbod voor gas (1 jaar vast):AVIR schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:41:
Ligt het aan mij of zijn de tarieven bij Coolblue ook al weer gestegen? Had beter de aanbieding vorige week kunnen pakken lijkt het nu, even kijken of de trend zich doorzet van stijgen.
Totale variabele kosten normaaltarief € 1,168618 / m3
Vaste leveringskosten € 7,102700 / maand
Elektriciteit heb ik niet op gelet.
Hier omdat ik eerst nog even wat stroomverbruik moet weg salderen. Als je verbruik hoger uitkomt dan opgewekt dit jaar dan betaal je maandelijks verbruik. Dus kWh * €0,40 in de eerste maanden dit jaar en opgewekte kWh * 0,09 in de zonnige maanden.Treveo schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:54:
Hallo allemaal,
In september heb ik het verbruik weggewerkt. Bovenstaande geldt voor Greenchoice maar met een variabel contract lijkt me dat dit vaker voorkomt.
[ Voor 6% gewijzigd door Electromonkey op 23-06-2023 11:18 ]
@Treveo ik heb pas net zonnepanelen en wil dus nog even wat stroom van de afgelopen maanden wegstrepen en ga dus per 1 Augustus over naar Eneco. Was geen probleem stond in de aanbieding en in het contract. Reden is dat de panelen nu veel opwekken, en we dadelijk in augustus een week of 6/7 in totaal weg zijn geweest ivm vakanties in de afgelopen maanden. Dus een lagere eindnota bij EnergieDirect
Ja check, ik dacht een beetje teveel aan "gas only naar CB", maar hield ff geen rekening dat er ook mensen zijn die ook voor stroom naar CB willen voor 1 jaar vastxray79 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:59:
@Treveo ik heb pas net zonnepanelen en wil dus nog even wat stroom van de afgelopen maanden wegstrepen en ga dus per 1 Augustus over naar Eneco. Was geen probleem stond in de aanbieding en in het contract. Reden is dat de panelen nu veel opwekken, en we dadelijk in augustus een week of 6/7 in totaal weg zijn geweest ivm vakanties in de afgelopen maanden. Dus een lagere eindnota bij EnergieDirect
Ik heb hem op 1 september gezet omdat ik nu idd bijna geen gas verbruik en zodat ik volgend jaar weer rond juni kan kijken voor het volgende contract voor het gas. Ik zit met Elektra bij Engie en blijf ook daar vanwege de "hoge" tlv, dus trek gas daar weg.Treveo schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:24:
[...]
Ja check, ik dacht een beetje teveel aan "gas only naar CB", maar hield ff geen rekening dat er ook mensen zijn die ook voor stroom naar CB willen voor 1 jaar vast
Ik heb zelfs 2 prijsverhogingen geteld (voor een contract van 1 jaar tov 1 juni 2023):AVIR schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:41:
Ligt het aan mij of zijn de tarieven bij Coolblue ook al weer gestegen? Had beter de aanbieding vorige week kunnen pakken lijkt het nu, even kijken of de trend zich doorzet van stijgen. Tov VEH is dit op gas toch al weer 10 Cent bij mijn verbruik 170 euro duurder op jaarbasis. Al is dat nog wel te overzien maar wel jammer. Staat er niet duidelijk bij maar dit is Coolblue via hun eigen site en voor 1 jaar vast. Wel raar dat Coolblue nergens in de berekening rekening houdt met je zonnepanelen. al staat wel op de site zelf het teruglevertarief en dat je mag salderen maar hun berekeningstool houdt daar als 1 van de weinigen geen rekening mee... voelt dan toch niet helemaal lekker gek genoeg.
[Afbeelding]
eerste bump: ~1,17 -> ~1,24
tweede bump: ~1,24 -> ~1,27
Verder kuddos naar @knakworst (die vanwege zijn ervaringen met DCA, TCA, BTC en sh*tcoin geitenbende) deze hike al zag aankomen.
[ Voor 6% gewijzigd door D_Jeff op 23-06-2023 18:28 ]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Dit was gewoon handel met voorkennis door naar de ttf gasprijs te kijken...D_Jeff schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:27:
[...]
Ik heb zelfs 2 prijsverhogingen geteld (voor een contract van 1 jaar tov 1 juni 2023):
eerste bump: ~1,17 -> ~1,24
tweede bump: ~1,24 -> ~1,27
Verder kuddos naar @knakworst (die vanwege zijn ervaringen met DCA, TCA, BTC en sh*tcoin geitenbende) deze hike al zag aankomen.
.maar goed nieuws, de gekte is eruit. Vandaag ook op het Groningen nieuws nul reactie.
Nu fingers crossed dat klimaatverandering deze winter weer goed merkbaar is en we geen elfstedentocht krijgen, dan komt het allemaal wel goed.
*knip* Offtopic.
[ Voor 98% gewijzigd door Yorinn op 24-06-2023 09:07 ]
Het gaat nog gekker worden, er zijn nu al aanbieders die bezitters van zonnepanelen uitsluiten bij bepaalde contracten.AVIR schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:41:
[Afbeelding]
En ja, de prijzen zijn weer aan het stijgen, je ziet ook dat bv oxxio op dit moment geen online vaste contacten meer aanbieden, dat is op dit moment al ruim 1 week zo. Je ziet oxxio ook op geen vergelijkingssites meer staan.
BV Essent hanteert al weer prijzen die tegen het energieplafond aan liggen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DYx3bMCQ2A3GPYM90lmsd9fF.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4tr76lVyW2tnMtXSebD4Ubnj.jpg?f=user_large)
als vergelijk heb ik pas een 3 jaar contract afgesloten tegen 0,33 stroom en 1,22 gas. dat is voor beide circa 15% minder.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 25-06-2023 11:04 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Er hebben veel mensen een eenjaars of driejaars contract afgesloten. Deze posities moeten gedekt worden ==> gas prijs omhoog. Zodra deze posities gedekt zijn, en er is niets geks aan de hand zal de prijs weer dalen. De laagste prijs was op 2 juni, precies toen de vaste contracten beschikbaar kwamen.
Daarnaast zitten we over een week alweer op de doelvulling van 80% opslag.
Het is gek inderdaad dat ze daar geen rekening mee houden. Ik heb ze gecontact per mail om het periodieke bedrag naar beneden bij te stellen omdat het historisch verbruik van de woning nog van de vorige bewoners is (zonder 15 panelen). Ze wilde wel als bewijs de offerte van de panelen, terwijl ik al het verbruikrapport van Innova had gestuurd waarop je de teruglevering zag. Echter, wel zeer lange wachttijden op de mail. Nu sinds maandag al in afwachting van een reactie weer. Dus nu 5+ werkdagen wachttijd op een reactie.AVIR schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:41:
[Afbeelding]
Blijft toch koffiedik kijken uiteindelijk. Lijkt redelijk te stabiliseren nu.
Mijn bedenktermijn van 14 dagen loopt woensdag af van mijn afgesloten 3 jaars oxxio contract.
Lijkt vooralsnog geen aanleiding te zijn om dit nog om te gooien naar iets anders.
Mijn bedenktermijn van 14 dagen loopt woensdag af van mijn afgesloten 3 jaars oxxio contract.
Lijkt vooralsnog geen aanleiding te zijn om dit nog om te gooien naar iets anders.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Ik ben aan het kijken naar een nieuw éénjarig contract voor stroom. Gisteren via de vergelijkingssites bij Essent uitgekomen. Aangezien over een week de zonnepanelen worden geïnstalleerd en ik jaarlijks meer ga opwekken dan dat ik ga gebruiken is de terugleververgoeding relevant.
Nu zie ik in het contact van Essent staan dat die teruglevergoeding tussentijds kan wijzigen. Is dit overal zo? Een vast contract voor een jaar lijkt me vast i.p.v. dat tussentijds nog tarieven worden aangepast.
Nu zie ik in het contact van Essent staan dat die teruglevergoeding tussentijds kan wijzigen. Is dit overal zo? Een vast contract voor een jaar lijkt me vast i.p.v. dat tussentijds nog tarieven worden aangepast.
Het valt me op dat ik met zonnelanelen niet overal een vast contract kan afsluiten. Voorbeelden zijn vandebron en oxxio.
Weet iemand of dit legaal is?
Kan ik ook domweg aangeven dat ik geen zonnepanelen heb?
Oxxio wel gewoon heb ik 3 wk geleden ook gedaan. Alleen de site werkt pas morgen weerbanaliteit schreef op maandag 26 juni 2023 @ 07:47:
Het valt me op dat ik met zonnelanelen niet overal een vast contract kan afsluiten. Voorbeelden zijn vandebron en oxxio.
Voor wat het voor jou waard is. Dit staat op de site van gaslicht.com:KoningPaulus schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:20:
Blijft toch koffiedik kijken uiteindelijk. Lijkt redelijk te stabiliseren nu.
Aanbod LNG groeit in de toekomst
De gaskraan in Groningen is dicht. Nederland en Europa willen steeds minder afhankelijk worden van Russisch gas. Daarom is op dit moment vloeibaar aardgas (LNG) een belangrijke bron. Het is tegelijk een wereldmarkt. Hoe meer vraag, hoe verder de prijs wordt opgedreven. China koopt door het opstarten van de economie (na de lockdowns) weer veel LNG in. Ook hebben zij een aantal lucratieve LNG-contracten gesloten. Hierdoor wordt LNG voor Europese landen steeds duurder. Op dit moment worden er drie nieuwe LNG-fabrieken gebouwd in Amerika. Deze moeten in 2025 klaar zijn. Het aanbod wordt hierdoor veel groter. De verwachting is dat de energieprijzen gaan dalen zodra Amerika deze extra LNG kan leveren.
https://www.gaslicht.com/...alle-scenarios-op-een-rij
Maar je hebt gelijk, het blijft koffiedik kijken.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Krijg adres onbekend. Is dat waarom je zegt 'werkt pas morgen weer' ?Hp68 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 07:54:
[...]
Oxxio wel gewoon heb ik 3 wk geleden ook gedaan. Alleen de site werkt pas morgen weer
Dit krijg ik te zien op de Oxxio site:d0s schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:21:
[...]
Krijg adres onbekend. Is dat waarom je zegt 'werkt pas morgen weer' ?
"Op dit moment kun je online geen contract afsluiten. Dringend stroom en gas nodig? Bel dan via 088 - 895 5999 onze Klantenservice voor ons Modelcontract. Wekelijks bepalen we ons aanbod. Houd voor het actuele aanbod onze site in de gaten."
Ik denk dat de tarieven worden aangepast. Eneco heeft haar tarieven weer wat naar boven aangepast. Oxxio zal dan iets later komen denk ik.
Die staan er ook op met die paar cent onder prijsplafond man.Davidrrr schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:44:
Ik denk dat de tarieven worden aangepast. Eneco heeft haar tarieven weer wat naar boven aangepast. Oxxio zal dan iets later komen denk ik.
Ik denk dat die bedrijven dikke winsten aan maken zijn.
Het probleem is dat het prijsplafond afloopt op 1 januari aanstaande en je dan nog midden in de winter zit. Dat risico wil je met name beperken maar kijk het nog heel even aan wat de maand juli gaat doen en anders prik ik hem vast, desnoods voor de prijs van het energieplafond qua gas.
Vanmiddag een mail van Consumentenbond Energiecollectief: Helaas, geen aanbod.
Zie hieronder hun uitleg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1ePfhMf56LjiR1y9LkDhfA2Z.jpg?f=user_large)
Lijkt me geen goed nieuws dit, dan zit het er voorlopig waarschijnlijk niet in dat de tarieven gaan zakken, als leveranciers het niet aandurven om collectieve contracten aan te bieden die onder die van de vergelijkingssites zitten.Cumulus-1 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:14:
[Afbeelding]
Door dat gedoe met wagner groep xijn prijzen weer gestegenR0181 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:30:
[...]
Lijkt me geen goed nieuws dit, dan zit het er voorlopig waarschijnlijk niet in dat de tarieven gaan zakken, als leveranciers het niet aandurven om collectieve contracten aan te bieden die onder die van de vergelijkingssites zitten.
Ben benieuwd als de noren klaar zijn met hun onderhoud de prijzen dan ook weer zo hard dalen
Geschreven door een energievergelijker. Dus bij dynamische contracten wel alle nadelen keurig genoemd maar bij de voordelen een hoop missen. Eén van de nadelen is zelfs discutabel omdat je zonnepanelen kunt afschakelen. Ik noem zaken als meehelpen aan de stabiliteit van het stroomnetwerk, niet de graaizakken van de oud energiemonopolisten spekken, over de langere termijn altijd goedkoper uit zijn omdat de energiemaatschappij geen winstmarge hoeft in te bouwen. Allemaal voordelen die niet genoemd worden.okijokii schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:07:
[...]
Voor wat het voor jou waard is. Dit staat op de site van gaslicht.com:
Aanbod LNG groeit in de toekomst
De gaskraan in Groningen is dicht. Nederland en Europa willen steeds minder afhankelijk worden van Russisch gas. Daarom is op dit moment vloeibaar aardgas (LNG) een belangrijke bron. Het is tegelijk een wereldmarkt. Hoe meer vraag, hoe verder de prijs wordt opgedreven. China koopt door het opstarten van de economie (na de lockdowns) weer veel LNG in. Ook hebben zij een aantal lucratieve LNG-contracten gesloten. Hierdoor wordt LNG voor Europese landen steeds duurder. Op dit moment worden er drie nieuwe LNG-fabrieken gebouwd in Amerika. Deze moeten in 2025 klaar zijn. Het aanbod wordt hierdoor veel groter. De verwachting is dat de energieprijzen gaan dalen zodra Amerika deze extra LNG kan leveren.
https://www.gaslicht.com/...alle-scenarios-op-een-rij
Maar je hebt gelijk, het blijft koffiedik kijken.
Als je de lage prijzen van begin juni gemist hebt zou ik gewoon nog even wachten. Over 2-3 maanden is de rust vast wel weer terug.
Zeker niet. Je zou zelfs kunnen betogen dat Putin's macht sneller afbrokkelt dan gedacht.Hp68 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:57:
[...]
Door dat gedoe met wagner groep xijn prijzen weer gestegen
Prijzen zijn ook gedaald vandaag.
Ik hoop hetknakworst schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:13:
[...]
Zeker niet. Je zou zelfs kunnen betogen dat Putin's macht sneller afbrokkelt dan gedacht.
Prijzen zijn ook gedaald vandaag.
Nou ben ik erg benieuwd of het Energiecollectief van EasySwitch het wel lukt om met een aanbod op de proppen te komen.R0181 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:30:
[...]
Lijkt me geen goed nieuws dit, dan zit het er voorlopig waarschijnlijk niet in dat de tarieven gaan zakken, als leveranciers het niet aandurven om collectieve contracten aan te bieden die onder die van de vergelijkingssites zitten.
Je bent lichtelijk laat met je zonnepanelen, al drie hele dikke maanden zijn verloren gegaan.JRR schreef op maandag 26 juni 2023 @ 01:14:
Ik ben aan het kijken naar een nieuw éénjarig contract voor stroom. Gisteren via de vergelijkingssites bij Essent uitgekomen. Aangezien over een week de zonnepanelen worden geïnstalleerd en ik jaarlijks meer ga opwekken dan dat ik ga gebruiken is de terugleververgoeding relevant.
Wat ik je wil adviseren: kies nu voor Vattenfal modelcontract en hopelijk krijg je nog een terugleververgoeding van 16,8ct/kWh. En stap per 1/10 over op een ander (vast) contract. Je wekt dan nog drie maanden zonnestroom op die je laat uitbetalen tegen een hoge TLV. Daarna ga je de winter in en na de winter wek je weer voldoende stroom op om je stroomverbruik in de winter te compenseren. Wat de prijs voor stroom dan is, dat maakt dan niet meer uit met je zonnepanelen. Zo kan je nog even wat TLV pakken.
Verder wil ik je verwijzen naar het betreffende topic wat over TLV's gaat: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Als ik zonnepanelen moet gaan afschakelen dan had ik gewoon geen zonnepanelen op mijn dak gelegd,dus dat is niet discutabel maar duidelijke onzin en een zeer groot nadeel.knakworst schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:12:
[...]
Geschreven door een energievergelijker. Dus bij dynamische contracten wel alle nadelen keurig genoemd maar bij de voordelen een hoop missen. Eén van de nadelen is zelfs discutabel omdat je zonnepanelen kunt afschakelen.
Jij hebt nog steeds het idee dat jij met dit systeem goedkoper uitbeent, dat kan mogelijk voor jou het geval zijn, echter voor de gemiddelde consument is dat zeker niet zo.
De aanbieding van oxxio begin juni voor 3 jaar vast was eigenlijk een prima aanbieding, echter heeft oxxio en ook anderen de laatste weken plotseling geen 1 jarige en 3-jarige aanbiedingen meer in hun programma’s, waarom zou dat toch zijn?
Andere oa Essent en Vattenfall komen nu met jaarcontracten die nog hoger zijn dan het huidige energieplafond, ook dat belooft niet veel goeds.
Die jongen hebben behoorlijk goede software en analisten die daar na kijken.
Je kunt afgelopen dagen zien hoe de beurs op de gebeurtenissen in de wereld reageren, de energiemarkt hoepelt daar iets tijdsvertraagd achteraan, alleen dan omgekeerd, beurs omlaaag, energieprijzen omhoog.
De energiebedrijven bouwen altijd winstmarges op, of jou energieleverancier moet leger des Heils heten, als dat zo is mag je me hun website doorgeven.Ik noem zaken als meehelpen aan de stabiliteit van het stroomnetwerk,
[...]
niet de graaizakken van de oud energiemonopolisten spekken, over de langere termijn altijd goedkoper uit zijn omdat de energiemaatschappij geen winstmarge hoeft in te bouwen. Allemaal voordelen die niet genoemd worden.
Denk je, ik hoop het voor je, gezien de laatste ontwikkelingen verwacht ik eerder een hete winter, de oorlog is echt nog niet voorbij en Azië staat ook voor een behoorlijke energietransitie waar mn lng een grote rol in speelt.Als je de lage prijzen van begin juni gemist hebt zou ik gewoon nog even wachten. Over 2-3 maanden is de rust vast wel weer terug.
Normaal gezien heb je in juni-juli de laagste prijzen, daarna gaat alles weer de lift in richting omhoog, hoe hoog weet niemand.
Dus helaas zijn we op dit moment weer terug bij af, en als ik wil gokken dan doe ik dat op de beurs en niet met een primaire levensbehoefte als energie.
[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 27-06-2023 10:49 ]
Je overdrijft hier wel, als dikke maand kun je april echt niet normen, mei en juni wel.TheBull schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:28:
[...]
Je bent lichtelijk laat met je zonnepanelen, al drie hele dikke maanden zijn verloren gegaan.
Je vergeet de wachttijden die je op dit moment bij een hoop installateurs hebt, los van de leverproblemen van omvormers.
Beter laat dan nooit zou ik eerder zeggen.
Vattenfall betaalt nu minder dan 8 cent uit, zijn afgelopen week gezakt.Wat ik je wil adviseren: kies nu voor Vattenfal modelcontract en hopelijk krijg je nog een terugleververgoeding van 16,8ct/kWh. En stap per 1/10 over op een ander (vast) contract. Je wekt dan nog drie maanden zonnestroom op die je laat uitbetalen tegen een hoge TLV. Daarna ga je de winter in en na de winter wek je weer voldoende stroom op om je stroomverbruik in de winter te compenseren. Wat de prijs voor stroom dan is, dat maakt dan niet meer uit met je zonnepanelen. Zo kan je nog even wat TLV pakken.
Verder wil ik je verwijzen naar het betreffende topic wat over TLV's gaat: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Ik reken hem zelf zo door:knakworst schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:34:
[...]
Dit was gewoon handel met voorkennis door naar de ttf gasprijs te kijken...
.maar goed nieuws, de gekte is eruit. Vandaag ook op het Groningen nieuws nul reactie.
Nu fingers crossed dat klimaatverandering deze winter weer goed merkbaar is en we geen elfstedentocht krijgen, dan komt het allemaal wel goed.
- Dutch TTF Gas Next Month stond zojuist op €32,50: https://www.barchart.com/futures/quotes/TG*1
- €32,50/MWh * 0,01022 MWh/m³ = €0,3322/m³
- Daar komt 21% BTW bovenop = 6,98ct/m³
- De vaste gas belastingen in 2023 zijn 59,30ct/m³
- Zonneplan rekent (deze maand nog) een vaste opslag van 5ct/m³
Zit je dus totaal op een prijs van €1.04/m³ voor gas, wat toevallig ook de prijs vandaag is bij Zonneplan.
- Coolblue 1 jaar is nu een van de voordeligste contracten met €1,2722m³
- Als P = prijs thuis, dan P = TTF * 0,0123422 + 0,643
- Dus ook: TTF = (P - 0,643) / 0,0123422
- Als je verwacht dat die spotprijs van gas (gebasseerd op de TTF chart) komende 12 maanden - vooral in de winter - gemiddeld boven de €50,97 zit, kan je beter vastzetten op Coolblue.
Persoonlijk ga ik er daar vooralsnog niet van uit, dus ik blijf lekker dynamisch.
Ohh de media in Nederland doet regelmatig alsof een stijging van 10% van de gasprijs op de markt ook tot 10% hogere rekening leidt. Maar met de huidige spotprijs is de verhouding ongeveer 1:2 door het hoge aandeel vaste belastingen. Oftewel als de prijs op de markt 10% stijgt, leidt dat tot iets minder dan 5% stijging thuis (aangenomen dat de prijzen direct doorwerken bij je thuis).
Hoor graag of ik hier een belangrijke rekenfout maak
[ Voor 5% gewijzigd door Malarky op 27-06-2023 11:17 ]
ik zit al wat jaartjes in Bitcoins en crypto en laat me niet gek maken door wat paniekpiekjes- en dalletjes in de grafieken van de gasfutures.
Ik blijf vooralsnog ook nog even op variabel en wacht nog een tijdje af om te zien wat de vaste contracten gaan doen. Essent is na het piekje van afgelopen week ook weer meteen van € 1,33 / m³ naar € 1,41 / m³ omhoog geschoten in hun aanbod voor een vast contract. Het blijven absurd hoge tarieven.
Dit vooral. Ik heb vorige week de offerte voor de zonnepanelen geaccordeerd, het wordt pas eind september/begin oktober dat ze geplaatst kunnen worden. De zonnepanelenboeren hebben het enorm druk overal, die hebben gouden tijden nu...MacD007 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:58:
Je vergeet de wachttijden die je op dit moment bij een hoop installateurs hebt, los van de leverproblemen van omvormers.
Bij een prijs van € 1,41/m³ thuis, past een gas future van €62,14 tegenover dynamische energie. Bijna een verdubbeling van de huidige gasprijs dus. Dat is gewoon een duur aanbod.CryptosGoBrrr schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:17:
ik zit al wat jaartjes in Bitcoins en crypto en laat me niet gek maken door wat paniekpiekjes- en dalletjes in de grafieken van de gasfutures.Ik blijf vooralsnog ook nog even op variabel en wacht nog een tijdje af om te zien wat de vaste contracten gaan doen. Essent is na het piekje van afgelopen week ook weer meteen van € 1,33 / m³ naar € 1,41 / m³ omhoog geschoten in hun aanbod voor een vast contract. Het blijven absurd hoge tarieven.
Essent kan immers nu de prijs voor over een jaar vastzetten voor €48,43: https://www.barchart.com/futures/quotes/TGM24/overview (uiteraard hebben ze dan voor alle 12 komende maanden dan een future nodig, maar in perspectief blijft dat ongeveer hetzelfde).
Het blijft gewoon een aanbod waar ze gegarandeerd lekker op gaan verdienen, als ze hun risico's volledig afwentelen (aangenomen dat ze het klantverbruik goed kunnen inschatten) als je vandaag klant wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door Malarky op 27-06-2023 11:23 ]
Helemaal met je eens....echter toen onlangs Pure Energie gas aanbood voor €1,195 per m3 voor 1 jaar vast.CryptosGoBrrr schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:17:
ik zit al wat jaartjes in Bitcoins en crypto en laat me niet gek maken door wat paniekpiekjes- en dalletjes in de grafieken van de gasfutures.Ik blijf vooralsnog ook nog even op variabel en wacht nog een tijdje af om te zien wat de vaste contracten gaan doen. Essent is na het piekje van afgelopen week ook weer meteen van € 1,33 / m³ naar € 1,41 / m³ omhoog geschoten in hun aanbod voor een vast contract. Het blijven absurd hoge tarieven.
Heb ik het toch vastgezet voor 1 jaar

Ja, lichtelijk overdreven wel (2/3), maar met je eens: beter laat dan nooit. Volgend jaar ook nog even dat volledig salderen mee pakken.MacD007 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:58:
[...]
Je overdrijft hier wel, als dikke maand kun je april echt niet normen, mei en juni wel.
[...]
Ik zie op de VF website dat je nog steeds een modelcontract kan afsluiten met een TLV van 16,8ct/kWh.MacD007 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:58:
[...]
Vattenfall betaalt nu minder dan 8 cent uit, zijn afgelopen week gezakt.
[...]
Het wordt alleen voor de variabele contracten per 1/8 naar beneden gesteld.
Vattenfall wijzigt per 1 Augustus hun TLV naar 8 cent.TheBull schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:28:
[...]
Je bent lichtelijk laat met je zonnepanelen, al drie hele dikke maanden zijn verloren gegaan.
Wat ik je wil adviseren: kies nu voor Vattenfal modelcontract en hopelijk krijg je nog een terugleververgoeding van 16,8ct/kWh. En stap per 1/10 over op een ander (vast) contract. Je wekt dan nog drie maanden zonnestroom op die je laat uitbetalen tegen een hoge TLV. Daarna ga je de winter in en na de winter wek je weer voldoende stroom op om je stroomverbruik in de winter te compenseren. Wat de prijs voor stroom dan is, dat maakt dan niet meer uit met je zonnepanelen. Zo kan je nog even wat TLV pakken.
Overtollige zonnestroom wordt minder waard voor klanten bij Vattenfall https://www.nu.nl/economi...anten-bij-vattenfall.html
[ Voor 9% gewijzigd door Xqlus1ve op 27-06-2023 11:42 ]
Klopt! Maar alleen voor hun variabele contracten. En dus niet voor modelcontracten.Xqlus1ve schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:41:
[...]
Vattenfall wijzigt per 1 Augustus hun TLV naar 8 cent.
Overtollige zonnestroom wordt minder waard voor klanten bij Vattenfall https://www.nu.nl/economi...anten-bij-vattenfall.html
Je hebt het bericht uit je link niet volledig gelezen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UKZ3idpF3fpPIugsKxwDVZvh.jpg?f=user_large)
[ Voor 24% gewijzigd door TheBull op 27-06-2023 11:45 ]
Zo klopt het wel. Maar als je een jaarcontract afsluit moet de provider ook ttf's inkopen voor levering later. Die noteren een stuk hoger, tot wel boven de 50 euro. Dan zit je op wat je berekend hebt. Dus de marges voor de leveranciers zijn minder hoog dan je nu voorstelt.Malarky schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:07:
[...]
Ik reken hem zelf zo door:
- Dutch TTF Gas Next Month stond zojuist op €32,50: https://www.barchart.com/futures/quotes/TG*1
Zit je dus totaal op een prijs van €1.04/m³ voor gas, wat toevallig ook de prijs vandaag is bij Zonneplan.
- Als je verwacht dat die spotprijs van gas (gebasseerd op de TTF chart) komende 12 maanden - vooral in de winter - gemiddeld boven de €50,97 zit, kan je beter vastzetten op Coolblue.
Persoonlijk ga ik er daar vooralsnog niet van uit, dus ik blijf lekker dynamisch.
Ohh de media in Nederland doet regelmatig alsof een stijging van 10% van de gasprijs op de markt ook tot 10% hogere rekening leidt. Maar met de huidige spotprijs is de verhouding ongeveer 1:2 door het hoge aandeel vaste belastingen. Oftewel als de prijs op de markt 10% stijgt, leidt dat tot iets minder dan 5% stijging thuis (aangenomen dat de prijzen direct doorwerken bij je thuis).
Uitstekend nieuws voor een lage gasprijsMacD007 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:40:
een hete winter
Overigens lijkt het een persoonlijke aanval maar ik heb begin juni gewoon een jaarcontract afgesloten op gas. Ik vond alleen het gaslicht verhaal niet 100 procent objectief.
Ook als ik zie dat de overheid 3,45 miljard overmaakt naar de energiemaatschappijen terwijl als op 1 januari iedereen overging op dynamisch dit dicht bij de nul euro had kunnen zijn, schieten bij mij de tranen in de ogen. Mag ik als belastingbetaler een paar honderd euro ophoesten omdat anderen te lui zijn om iets te regelen.
[ Voor 64% gewijzigd door knakworst op 27-06-2023 12:20 ]
Vergeet nog een beetje het menselijke aspect.knakworst schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:15:
[...]
Uitstekend nieuws voor een lage gasprijs
Overigens lijkt het een persoonlijke aanval maar ik heb begin juni gewoon een jaarcontract afgesloten op gas. Ik vond alleen het gaslicht verhaal niet 100 procent objectief.
Ook als ik zie dat de overheid 3,45 miljard overmaakt naar de energiemaatschappijen terwijl als op 1 januari iedereen overging op dynamisch dit dicht bij de nul euro had kunnen zijn, schieten bij mij de tranen in de ogen. Mag ik als belastingbetaler een paar honderd euro ophoesten omdat anderen te lui zijn om iets te regelen.
dynamische energie is een beetje vergelijkbaar met de aandelen beurs, veel mensen durven geen risico te nemen en beleggen daardoor niet die vinden dat eng of hebben er geen verstand van of weten überhaupt niet eens het bestaan van een dynamisch af.
Ik zelf wist tot een half jaar geleden ook het bestaan niet van dynamische energie contracten af. Voor mezelf heb ik trouwens 2 weken terug net voordat de prijzen omhoog gingen voor 1 jaar vast Oxxio gekozen omdat ik graag zekerheid wil en het risico niet durf te lopen dat ik in de winter stres ga krijgen, die paar tientjes winst is mij die stress niet waard ook het telkens in de gaten houden van wat de stroomprijs is zodat je weet wanneer je de wasmachine aan kan doen of de oven heb ik echt geen zin, als ik zo moet leven wordt ik veel te beperkt in m'n vrijheid en zo zijn er nog vele andere die daar over denken.
Overigs niet perse tegen jou gericht vind ik dat het achteraf gezien met de dynamische energie wel makkelijk gepraat is en telkens overal maar wordt aangemoedigd, voor het zelfde geldt gingen de prijzen ernorm omhoog en werden weer de vaste contracten volop aangeprezen.
Denk dat iedereen ook de risicos in acht moet nemen, het is niet voor niks dat de Vastelastenbond ook net als bij beleggen een disclaimer erbij wilt hebben.
Ik zie bij Vattenfall hetzelfde lijstje als een aantal weken terug :TheBull schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:43:
[...]
Klopt! Maar alleen voor hun variabele contracten. En dus niet voor modelcontracten.
Je hebt het bericht uit je link niet volledig gelezen.
[Afbeelding]
teruglevering bij variabel 16.8
teruglevering bij 1 jaar vast 7,6
teruglevering bij 3 jaar vast 4,5
Dat klopt toch? Dat zijn de prijzen op het moment! Dus sluit je nog een contract af per 1/7, dan heb je die TLV voor die contractperiode. Maar voor variabel (= maandcontract periode) weet je dat deze per 1/8 naar beneden gaat.lotje1 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:50:
[...]
Ik zie bij Vattenfall hetzelfde lijstje als een aantal weken terug :
teruglevering bij variabel 16.8
teruglevering bij 1 jaar vast 7,6
teruglevering bij 3 jaar vast 4,5
Het modelcontract is variabel. Dus deze gaat per 1/8 naar onder de 8 cent.TheBull schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:32:
[...]
Ja, lichtelijk overdreven wel (2/3), maar met je eens: beter laat dan nooit. Volgend jaar ook nog even dat volledig salderen mee pakken.
[...]
Ik zie op de VF website dat je nog steeds een modelcontract kan afsluiten met een TLV van 16,8ct/kWh.
Het wordt alleen voor de variabele contracten per 1/8 naar beneden gesteld.
Ik krijg nog 9 cent TLV (andere aanbieder en gas voor 1,22 voor 3 jaar vast, plus zonnepanelen met een plus opbrengst) maandelijkse energierekening circa 50 euro voor de komende 3 jaar. Ik vrees dat daar geen enkele dynamische contract tegen op komt. (Plus een mooie zekerheid de komende drie jaar, is me ook wat waard, lekker rust in de tent)
[ Voor 28% gewijzigd door MacD007 op 27-06-2023 14:54 ]
Ah, nice, CB's €1,1681 van 2 weken terug is dus TTF van ~€42,545?Malarky schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:07:
[...]
Ik reken hem zelf zo door:
Hoor graag of ik hier een belangrijke rekenfout maak. Ja, ik hou bewust geen rekening met de vaste kosten per maand die per leverancier ietwat verschillen en eventuele welkomstbonussen.
Het modelcontract is variabel, maar het is géén variabel contract. De verlaging van de TLV is dus NIET van toepassing op het modelcontract.MacD007 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:44:
[...]
Het modelcontract is variabel. Dus deze gaat per 1/8 naar onder de 8 cent.
Ik krijg nog 9 cent TLV (andere aanbieder en gas voor 1,22 voor 3 jaar vast, plus zonnepanelen met een plus opbrengst) maandelijkse energierekening circa 50 euro voor de komende 3 jaar. Ik vrees dat daar geen enkele dynamische contract tegen op komt. (Plus een mooie zekerheid de komende drie jaar, is me ook wat waard, lekker rust in de tent)
Gisteren dit ook bevestigd gekregen door VF zelf.
Verdere discussie over TLV graag in Wat is nu de beste terugleververgoeding?
:strip_exif()/f/image/lkE0z9bnIypc5f6YZOYySCxd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door TheBull op 27-06-2023 15:07 ]
Die prijzen gelden al sinds het aanbod van vaste contracten.. Ik zie bij Vattenfall alleen niet specifiek een variabel contract met tlv 8,0 terug.TheBull schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:42:
[...]
Dat klopt toch? Dat zijn de prijzen op het moment! Dus sluit je nog een contract af per 1/7, dan heb je die TLV voor die contractperiode. Maar voor variabel (= maandcontract periode) weet je dat deze per 1/8 naar beneden gaat.
Wel het modelcontract met variabele tarieven en tlv 16.8
Niet zo raar dat er nu geen collectief aanbod mogelijk is lijkt me. Er zijn zoveel van dit soort initatieven zonder dat er voor een leverancier ook maar enige garantie is op een minimum aantal deelnemers. Vroeger was het uniek en kwam er wel een sterk aanbod uit voor de consument. Nu denkt een leverancier ik bied of heel duur aan of helemaal niet.Cumulus-1 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:14:
[Afbeelding]
Let op:
Voor je iets post, lees eerst de Topicregels uit de topicstart door.
Dit topic is enkel bedoeld voor aanbiedingen en aanvullende informatie. Dus geen slowchat. Geen uitgebreide discussies over energiebesparingen en de oorzaak van de prijsstijgingen. Ook zijn wij niet de klantenservice (zelf bellen, oeh, eng!) en vraagjes die je met 0,2s op Google kan vinden horen hier ook niet, ook al zijn ze maar heel klein.
Algemene zaken (vragen en discussie) kunnen hier: Help! De energierekening - kroegtopic
Algemene zaken (vragen & Discussie) over (eventuele) overstappen mag in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
Discussie over de prijsstijgingen en achtergronden: Ontwikkelingen turbulente energiemarkt + Energie-en inflatiecrisis in Nederland
Meerdere leveranciers hebben de terugleververgoeding verlaagd. Consequenties worden besproken in meerdere topics in Themaforum: De Energierekening
Wij kunnen niet voor jou beslissen welke deal je moet nemen of dat het verstandiger is om bij je oude leverancier te blijven.
Voor je iets post, lees eerst de Topicregels uit de topicstart door.
Dit topic is enkel bedoeld voor aanbiedingen en aanvullende informatie. Dus geen slowchat. Geen uitgebreide discussies over energiebesparingen en de oorzaak van de prijsstijgingen. Ook zijn wij niet de klantenservice (zelf bellen, oeh, eng!) en vraagjes die je met 0,2s op Google kan vinden horen hier ook niet, ook al zijn ze maar heel klein.
Algemene zaken (vragen en discussie) kunnen hier: Help! De energierekening - kroegtopic
Algemene zaken (vragen & Discussie) over (eventuele) overstappen mag in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
Discussie over de prijsstijgingen en achtergronden: Ontwikkelingen turbulente energiemarkt + Energie-en inflatiecrisis in Nederland
Meerdere leveranciers hebben de terugleververgoeding verlaagd. Consequenties worden besproken in meerdere topics in Themaforum: De Energierekening
Wij kunnen niet voor jou beslissen welke deal je moet nemen of dat het verstandiger is om bij je oude leverancier te blijven.
Members only:
Abandonware sheets met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
@LA-384: https://docs.google.com/s...ylxps0RE/edit?usp=sharing
Downloaden en je kan ze zelf bewerken voor je eigen situatie.
@LA-384: https://docs.google.com/s...ylxps0RE/edit?usp=sharing
Downloaden en je kan ze zelf bewerken voor je eigen situatie.