tieske1988 schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:12:
[...]
Ik zie hier eigenlijk helemaal geen leveranciers terug komen die continue variabel leveren. Ik zit momenteel bij ANWB energie en daar heb je wel direct de lagere tarieven van het gas als het mee valt. Helaas ook het omgekeerde als de prijzen omhoog gaan, zo had ik vorige week op één dag een tarief van €3,30 voor 1m3 gas (zonder belasting). Maar die prijs is nu alweer gezakt naar €2,05. Ik denk er alleen over om nu toch via de vastenlastenbond een aanvraag te doen omdat het toch wel erg spannend wordt, het voelt haast als beleggen met een continue variabel tarief t.o.v. een vast tarief.
En het issue waar ik nu mee zit is dat ik over een paar maanden zonnepanelen laat plaatsen en dan krijg je bij een continue variabel tarief alleen die enorm lage prijs terug die tijdens de zon uren vaak van toepassing is.
Maar op de het gequote deel terug te komen, mochten de prijzen enorm dalen dan kan je altijd naar een leverancier met continue variabel tarief die zijn in ieder geval een stuk lager dan de model contracten.
Laten we het dynamisch noemen.
Deze contracten zijn alleen voor zonnepaneel mensen handig in de winter, voor de maanden wanneer ze netto meer inkopen dan terugleveren. En dan moeten de prijzen al lager zijn dan bv de variabel/model contracten voor het afname tarief + je moet er al voor kiezen om niet voor de winter, of na de winter te willen salderen.
Nu is dat laatste sowieso al een punt van discussie, want het kan zijn dat als er 1 jan nieuwe tarieven komen, er de kans is dat je op 0 komt, je dat gooit roet in het saldeerverhaal.
Als die dunamische prijzen eind okt laag zijn, dan pak ik ook Tibber voor 4 maanden. Ik kan de accu laden in het goedkoopste uur en een dagje tern (+ wat solar) op een acculading.
optie 2 is een toko waarbij je vooraf of achertaf wilt salderen
optie 3 is een toko met gewoon de laagste afname kwh tarieven die je gewoon dik betaald na 4 maanden. Maar je kunt dan wel zeer snel weer naar een toko met hoge tlv
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||