• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wij zijn ook wel wat eigenwijs en hebben een enkele klapper. Kinderen liggen in de kindertent "XL". Die tent hebben we nog nooit afgeritst, dus ook voor een enkele overnachting gebruiken we hem meestal gewoon. De XL-variant hebben wij omdat we drie kinderen hebben, net als @Darks dus (bijna zelfde leeftijd ook). Die heeft een paar stokken nodig, maar de moeite die dat kost is zo beperkt dat we dat ook gewoon doen.

We hebben ook wel eens de kids gewoon in de wagentent laten slapen, maar dan hangt het stuk doek van de kindertent er wat bij. Kan alleen als het rustig weer is dus :P

Met drie jonge kinderen heb je wel een royale kindertent nodig op zich als je wat langer staat. Dit werkt voor ons perfect, maar is misschien niet voor iedereen geschikt. En zal denk ik ook niet iedere enkele klapper zo werken.

Ter info, de twee oudsten liggen op een slaapmat (welke we opbergen op ons matras voor het klappen). De jongste nu nog in een 'reisbed' (van Aeromoov, lomp ding om mee te nemen maar werkt wel heel prettig). Ook wel eens van die Deryan slaaptenten geprobeerd omdat die een stuk compacter zijn, maar onze kinderen vinden dat kennelijk niet zo fijn.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• pmpone
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Uiteindelijk gaat het maar om kleine details die net wat prettiger voor die situatie zijn.

Wij hebben als we hem open klappen in theorie 6 slaapplekken (waarvan 4 met lattenbodem en 2 op de grond) voor ons vooral ook handig omdat de kinderen dan ook gescheiden kunnen slapen als ze dat willen.

Het gaat altijd over opzettijd e.d. terwijl je eigenlijk altijd veel meer tijd kwijt bent aan de inrichting.

Persoonlijk zijn voor mij altijd de eisen: Lattenbodem(s); pack en go systeem; geen vaste keuken en nice to haves: zo min mogelijk haringen

Dan kun je volgens mij overal wel slagen tegenwoordig. Zo anders dan toen we begonnen met de Jamet bouwwagen.

• JanHenk
  • Niet online
pmpone schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:07:
Het gaat altijd over opzettijd e.d. terwijl je eigenlijk altijd veel meer tijd kwijt bent aan de inrichting.
Klopt helemaal en is ook een stokpaardje van @Gonadan. Spullen die je niet door je handen hoeft te hebben (verplaatsen) scheelt tijd.

Persoonlijk vind ik daarom juist de vaste keuken wel belangrijk, scheelt in inrichtingstijd. Maar omdat we maar één vast bed hebben moeten we wel even de slaapmatten van de kinderen neerleggen inderdaad, dat is dan weer de keerzijde.

Alles is uiteindelijk een soort van compromis, dus kijk vooral wat bij jezelf en vooral je gezin past :)

Ik vind overigens ook wel dat het markiesmodel (dubbele bedden, enkele klap) wel heel goed geschikt is voor jongere gezinnen. Maar wij hebben anders gekozen. :P

• pmpone
  • Nu online
Ah heet dat een Markies model, dat wist ik niet.

De kinderen hebben bij ons altijd in de wagen geslapen, nu zijn ze zo oud dat ze (bijna) niet meer mee gaan. Zou nu denk ik ook voor een andere vouwwagen hebben gekozen omdat we slaapplekken over hebben waar we helemaal niks mee doen.

Maar om die reden nu een andere wagen te gaan kopen gaat me ook weer wat te ver. Dan maar ruimte die niet benut wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door pmpone op 25-08-2026 10:28 ]

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:32
JustRob schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:01:
[...]

Kijk dan ook zeker naar de Malawi 2.0 met achtertent. Daar zetten wij de basistent en XL achtertent in 25 min op (met minimaal aantal haringen.) die XL tent is enorm en daar kunnen met gemak 2 kinderen en wat spullen kwijt.

Zo’n dubbel klapper is echt veel meer werk en dat midden gangpad is eigenlijk loze ruimte. Je kunt er niks inzetten wat niet opgeborgen is en je gaat er ook nooit zitten (want het zit voor geen meter).
Dubbelklapper is onderweg echt niet meer werk. Ook daarbij kun je enkel het achterdeel uitklappen en dat staat ook makkelijk binnen die 25m. Enige nadeel is dat je spullen in het gangpad (uitgezonderd van de bakken) er (deels) eruit moet halen. Dat is bij ons dan de voortent en de gasfles/krukje. De kledingkratten laten we erin en kunnen we langs af. Voortent gaat dan samen met de keuken onder het zeil naast de tent. Daarnaast scheelt het ook weer luchtbedden/matjes meenemen en opblazen.

Dat wil niet zeggen dat ik niet gecharmeerd ben van de Malawi (zelf nu een Mango). Maar dat heeft meer te maken met het feit dat op termijn makkelijk de extra tent eraf kan halen en kan inwisselen voor een los tentje voor de kinderen. Bij een dubbelklapper gaat dat niet en is die tweede cabine nutteloos. Plus bij een dubbelklapper moet je de voortent eigenlijk wel aanzetten omdat je de spullen ergens kwijt moet. Bij de Malawi kun bij goed weer prima leven met enkel de luifel (als je die hebt).

Dus als ik nog een keer de keuze zou moeten maken zou ik denk ik ook voor de Malawi gekozen hebben. Al moet ik zeggen dat een dubbelklapper wel erg fijn is als één van de kinderen 's nachts iets heeft en je enkel even het gangpad hoeft over te steken om erbij te zijn. Zeker bij koude nachten is dat een pré. Bovendien slaapt een cabine wel erg fijn. Onze kinderen zijn er ook dol op. Zowel om te slapen als in te spelen/chillen bij slecht weer.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
pmpone schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:07:
Ik vind het ook geen probleem om die tijd kwijt te zijn aan de inrichting. Dat hoeft voor ons alleen 1x op de eindbestemming (maar dan moet je dus niet meerdere campings aandoen, zoals best wat mensen hier doen volgens mij). En dat kan op je gemak. De lampjes aan de luifel hoeven niet per se de eerste dag te hangen. Zolang wifi maar werkt! ;)

De opzettijd is voor ons dus echt wel belangrijker dan de tijd om in te richten. Voor een tussenstop en eventueel als we later op de eindbestemming aankomen (of als het regent). Maar ik begrijp goed dat als je rondtrekt je minder tijd aan de inrichting wilt besteden.

In dat kader vroeg ik me dan ook af of mensen hier ook echt leven uit zo'n easy pack systeem. Dus bijvoorbeeld de kleding in bakken/tassen onder het bed laten liggen? Lijkt me dan ook weer gedoe (bed omhoog, bed naar beneden). Het is immers vakantie!

En zo niet, hoe doe je dat dan met bijvoorbeeld kleding? Kast? Bakken? Tassen? Of zijn er nog andere mooie oplossingen?

• pmpone
  • Nu online
Nou wij hebben de kleding in bigshoppers in de bak staan , dus even matras omhoog en naar beneden. Geen probleem, ook worden door de kinderen wel setjes klaar gelegd voor de volgende dag maar het meerendeel van de kleding blijft in de aanhangwagen. We hebben 1 kast (en 1 koelkast op een lack tafeltje) in de voortent en daar zitten vooral de dagelijkse spullen in.

• barrymossel
  • Nu online
MrFl0ppY schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:50:
[...]

Dubbelklapper is onderweg echt niet meer werk. Ook daarbij kun je enkel het achterdeel uitklappen en dat staat ook makkelijk binnen die 25m. Enige nadeel is dat je spullen in het gangpad (uitgezonderd van de bakken) er (deels) eruit moet halen. Dat is bij ons dan de voortent en de gasfles/krukje. De kledingkratten laten we erin en kunnen we langs af. Voortent gaat dan samen met de keuken onder het zeil naast de tent. Daarnaast scheelt het ook weer luchtbedden/matjes meenemen en opblazen.
Bij ons ligt er een hoop direct onder het dekzeil (4 stoelen, 4 strandstoeltjes, tafel, tapijt, luifel, voortent, grondzeil). En dan ook nog aardig wat in het gangpad (tentstokken, twee kastjes, balletjes voor aan de luifel, bolderkar, etc.). Dat moet toch ergens neer worden gelegd. Kan natuurlijk onder het dekzeil of onder de cabines, maar kost toch allemaal weer werk. En ik vind het best beklemmend in die kleine ruimte bij regen. Dit hadden we afgelopen vakantie voor vertrek. Voortent etc. opgeruimd en toen begon het te regenen... Had ik liever een voortentje met eventueel nog de luifel gehad.
Dat wil niet zeggen dat ik niet gecharmeerd ben van de Malawi (zelf nu een Mango). Maar dat heeft meer te maken met het feit dat op termijn makkelijk de extra tent eraf kan halen en kan inwisselen voor een los tentje voor de kinderen. Bij een dubbelklapper gaat dat niet en is die tweede cabine nutteloos. Plus bij een dubbelklapper moet je de voortent eigenlijk wel aanzetten omdat je de spullen ergens kwijt moet. Bij de Malawi kun bij goed weer prima leven met enkel de luifel (als je die hebt).

Dus als ik nog een keer de keuze zou moeten maken zou ik denk ik ook voor de Malawi gekozen hebben. Al moet ik zeggen dat een dubbelklapper wel erg fijn is als één van de kinderen 's nachts iets heeft en je enkel even het gangpad hoeft over te steken om erbij te zijn. Zeker bij koude nachten is dat een pré. Bovendien slaapt een cabine wel erg fijn. Onze kinderen zijn er ook dol op. Zowel om te slapen als in te spelen/chillen bij slecht weer.
Je kan eventueel nog overwegen de luxe luifel te kopen. Die kun je opzetten in plaats van de voortent.

• barrymossel
  • Nu online
pmpone schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:03:
Nou wij hebben de kleding in bigshoppers in de bak staan , dus even matras omhoog en naar beneden. Geen probleem, ook worden door de kinderen wel setjes klaar gelegd voor de volgende dag maar het meerendeel van de kleding blijft in de aanhangwagen. We hebben 1 kast (en 1 koelkast op een lack tafeltje) in de voortent en daar zitten vooral de dagelijkse spullen in.
Ik vond bij de Jamet Offtrail het aardig zwaar gaan, dat bed omhoog. Misschien was dat nog nieuwigheid (of gewoon het dikke zware matras). Ah ja, we moeten het komend jaar gewoon maar eens ervaren. En natuurlijk "proefkamperen".

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:19
barrymossel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:06:
[...]

Bij ons ligt er een hoop direct onder het dekzeil (4 stoelen, 4 strandstoeltjes, tafel, tapijt, luifel, voortent, grondzeil). En dan ook nog aardig wat in het gangpad (tentstokken, twee kastjes, balletjes voor aan de luifel, bolderkar, etc.). Dat moet toch ergens neer worden gelegd. Kan natuurlijk onder het dekzeil of onder de cabines, maar kost toch allemaal weer werk.

[...]
Ik zit wel een beetje op hetzelfde spoor als @MrFl0ppY: die wagentent staat best wel snel. Het meeste werk is de voortent, die je voor een overnachting niet hoeft op te zetten. Wij gaan zelf met een Cabanon Monaco op pad.

Wat je hier zegt "onder het dekzeil" is natuurlijk niet per sé anders bij een markiesmodel of een enkelklapper. Als je een dekzeil hebt, leg je er waarschijnlijk allemaal spullen onder die je ergens kwijt moet.

Het gangpad is wel anders, en daar kunnen ook inpak-keuzes vandaan komen. Wij hebben, onder andere, kratjes met kleding in dat gangpad staan, die we eenvoudig kunnen opstapelen en dan gewoon in het gangpad kunnen laten staan. Daarmee hebben wij voldoende transportruimte.

Dit alles gezegd hebbend: afgelopen vakantie hebben we overnacht in een hotel en de vouwwagen op de parkeerplaats gezet. Vooral om m'n vrouw wat meer comfort te geven. Ik sluit niet uit dat we volgend jaar de hier genoemde aanpak gaan hanteren.

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
barrymossel schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:39:
[...]

Bij een Cabanon dubbelklapper ga je voor 1 nachtje niet de voortent opzetten. Bedenk dan wel waar je e.e.a. (wat bijvoorbeeld onder het zeil ligt) moet laten. Wij hebben de afgelopen vakantie gewoon een AirBnB genomen voor de tussenstop (met Cabanon en twee kinderen).

Maar als je een goedkope Cabanon wilt scoren, kun je me een berichtje sturen... ;)
ho ho zo snel gaat dat niet: ik heb eventueel ook nog een mooie monaco in de aanbieding ;)

Overigens: bij een overnachting doe ik het als volgt: vouwwagen neerzetten: zeiltje (zo'n wegwerp folie) ter hoogte van een van de bedden (dat die daar onder komt zeg maar), vervolgens dekzeil eraf, dat komt op het zeiltje te liggen en alle spullen die ik voor de overnachting niet nodig ben die op de vouwwagen onder zeil liggen ook, vervolgens zet ik de vouwwagen achterkant op. Ik heb dit zelfs een keer zonder haringen gedaan en stond toen sneller dan een kyte naast mij en ik had 2 bedden en kon toen met alle kids tukken. Voordeel van die spullen onder je bed pleuren is dat je niet hoeft te slepen en het ligt droog.

• pmpone
  • Nu online
barrymossel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:08:
[...]

Ik vond bij de Jamet Offtrail het aardig zwaar gaan, dat bed omhoog. Misschien was dat nog nieuwigheid (of gewoon het dikke zware matras). Ah ja, we moeten het komend jaar gewoon maar eens ervaren. En natuurlijk "proefkamperen".
Zeker met een extra matras / topper is dat wat zwaarder, eventueel kan je de gasveren natuurlijk sterker uitvoeren. Ik vind al die zooi in de aanhanger ideaal.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:05
barrymossel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:56:
[...]

Ik vind het ook geen probleem om die tijd kwijt te zijn aan de inrichting. Dat hoeft voor ons alleen 1x op de eindbestemming (maar dan moet je dus niet meerdere campings aandoen, zoals best wat mensen hier doen volgens mij). En dat kan op je gemak. De lampjes aan de luifel hoeven niet per se de eerste dag te hangen. Zolang wifi maar werkt! ;)

De opzettijd is voor ons dus echt wel belangrijker dan de tijd om in te richten. Voor een tussenstop en eventueel als we later op de eindbestemming aankomen (of als het regent). Maar ik begrijp goed dat als je rondtrekt je minder tijd aan de inrichting wilt besteden.

In dat kader vroeg ik me dan ook af of mensen hier ook echt leven uit zo'n easy pack systeem. Dus bijvoorbeeld de kleding in bakken/tassen onder het bed laten liggen? Lijkt me dan ook weer gedoe (bed omhoog, bed naar beneden). Het is immers vakantie!

En zo niet, hoe doe je dat dan met bijvoorbeeld kleding? Kast? Bakken? Tassen? Of zijn er nog andere mooie oplossingen?
Wij hebben de kledingtassen in de bagage buidel onder het ‘geklapte’ bed. Verder hebben wij inderdaad best wat dingen nog in de laadruimte onder het bed in kratten. Scheelt allemaal weer ruimte in de tent. En bed omhoog/omlaag is de moeite echt niet. Je wordt geholpen met gasveren en zelfs een 4 jarige kan er bij. Dat is iig bij onze vouwwagen met je pink te doen.

Zorg alleen wel dat wat je nodig hebt niet voorin bij de dissel ligt, want daar kom je niet eenvoudig bij, tenzij je 4 bent en overal in past.

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 25-08-2026 12:01 ]

3600Wp@ zuid

• pmpone
  • Nu online
pim89 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:23:
[...]

.

Wat je hier zegt "onder het dekzeil" is natuurlijk niet per sé anders bij een markiesmodel of een enkelklapper. Als je een dekzeil hebt, leg je er waarschijnlijk allemaal spullen onder die je ergens kwijt moet.
Alleen stoelen en een topper, de topper gaat op het bed en de stoelen in de voortent. Klaar :+

• JanHenk
  • Niet online
Bij een enkele klapper kun je redelijk eenvoudig bij de gehele bagageruimte, ook hetgeen achterin ligt. Je staat er immers aan de lange zijde voor. Wij laten zoveel mogelijk er wel in liggen, kleding en dergelijke ligt er gewoon.

Bij zo'n markiesmodel sta je juist aan de korte zijde, dat leek mij persoonlijk een stuk minder handig. Daarentegen hoef je niet over elkaar heen te kruipen om uit bed te gaan terwijl de ander nog ligt. Dat moeten wij dan wel weer.

Keuzes... ;)

• pmpone
  • Nu online
GAIAjohan schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:58:
[...]

Zorg alleen wel dat wat je nodig hebt niet voorin bij de dissel ligt, want daar kom je niet eenvoudig bij, tenzij je 4 bent en overal in past.
Daar gebruik je dan de bezem voor :+

Maar idd bij ons gaat tot de as nog goed daarna wordt het gedoe.

• pmpone
  • Nu online
Het wordt een dubbelassige caravan met airco en tv :+

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
pim89 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:23:
[...]

Ik heb dit jaar daarom bij onze Jamet een daktas op de vouwwagen gemonteerd ( zo een: https://www.lidl.nl/p/ult...IuGxuKoHicsRoCpXcQAvD_BwE). Zonder imperiaal, op het dekzeil en dan met 4 sjorbanden stevig vast op bevestigingspunten aan de hoeken van de wagen.
In die daktas zitten wat lichtere spullen die wel ruimte innemen. Bij aankomst kan die tas er gewoon af en aan de kant worden gezet (en bij een overnachting de volgende dag weer erop).

Spullen onder het dekzeil was ook een optie, maar dan moet dat er allemaal eerst af voordat je kunt opzetten. En bij inklappen moet dat als laatste nog weer erop. En waar laat je het in de tussentijd. Ben ook altijd een beetje bang dat dat dekzeil op een of andere manier loskomt tijdens het rijden en vervolgens al je strandstoeltjes, tafels en ander los spul over de snelweg waaien :X

• Kevinns
  • Laatst online: 16:12
[...]

Absoluut! Wij laten vrijwel alles de hele vakantie onder het bed liggen. Het bed staat dan ook het grootste deel van de dag omhoog. Voor we naar bed gaan halen we wat spullen eruit voor de vroege vogels (lees: kinderen) zodat ze niet onder het bed moeten voor hun kleren. Verder kan je overal prima bij. De achterste helft van de wagen (gezien vanaf de voortent) is tijdens de reis gevuld met luifel, grondzeil, stokken etc, dus tijdens het kamperen hoeven we daar niet bij te kunnen. De voorste helft hebben we gevuld met eurokratten voor onze kleding en klein spul.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Marcel a schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:42:
We praten niet in een cirkeltje. Volgens mij klopt het gewoon niet wat je schrijft. Ik weet niet of er een toenemende mate is waarin mensen een voorkeur hebben. Is mij onbekend. Ik zie ook geen toenemende mate waarin parken (?) dit mogelijk maken. Eerder het tegenovergestelde: campings delen helemaal niet altijd een plattegrond en het komt best voor dat ik deze pas krijg als ik er nadrukkelijk om vraag.

Als ik voor drie weken een plek reserveer heeft geen enkele camping daar moeite mee, maar als je een paar dagen blijft, plaatst een camping je het liefst op een gaatje dat er nog een paar dagen is. Ik ben net drie weken in de Spaanse Pyreneeën geweest op dezelfde camping. Ik zie voornamelijk mensen die als ze aankomen nog een plekje uitzoeken. En dan kruist de campinghouder aan uit welke plekjes iemand mag kiezen.

Ik kom het overigens erg weinig tegen: dat ik extra moet betalen als ik een plek reserveer. En ik doe dat eigenlijk altijd.
Was even druk maar zag je vraagteken dus die zal ik nog toelichten:
Wanneer een camping een significante hoeveelheid voorzieningen en vermaak heeft en voor een aanzienlijk deel uit vaste accomodaties bestaat dan noem ik het altijd vakantiepark in plaats van camping. Dat is geen universele classificatie, gewoon mijn eigen terminologie.
In dat licht vallen Huttopia's vaak in de park categorie en daar zie je extra kosten vrij veel, zeker wanneer ze überhaupt geen kampeerdeel hebben.
Bij pure campings zie ik het ook nooit inderdaad, soms moet je kiezen, soms kan het niet, maar eigenlijk nooit kosten. Maar die zijn vaak ook een stuk minder op efficiëntie gericht. En ook dat hoeft geen universele waarheid te zijn en kan ook prima van mijn doelgroep afhankelijk zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

devino schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:19:
Het lijkt dat wij ook in de race zijn voor een vouwwagen. Na vele jaren met de tent, blijft ik van mening een tentkampeerder te zijn. Inmiddels 3 jaar met de huidige tent is het spontaan weggaan best een issue, want alleen de tent zelf (opblaasbaar, TC) vult mijn kofferbak, dus dan moet nog de dakkoffer erop en gevuld worden.

Nu had ik voorzichtig mijn vrouw gehint op een keer iets anders en nu is inmiddels de zoektocht in gang gezet, waarbij zij misschien nog wel sneller wil gaan dan ik. Ze heeft haar oog laten vallen op een cabanon Manga. De AK's die we gezien hebben vielen af ivm de doorloopkeuken en haar gedachtenkronkel vindt dat als wij een goed bed hebben met lattenbodem o.i.d. dat de mini me dat ook moet krijgen ipv een kindertentje en matje. Boogluifel vindt ze mooi, dus voor de WAF ga ik daar maar in mee ;-).

Nu lees ik hier in dit topic wel eens wat over opzetsnelheden, waarbij de winkel natuurlijk optimistischer is dan de werkelijkheid. Wie kan mij daar iets over zeggen (ook voor de 1-nacht-doorreis-overnachting) en welke modellen moeten we zeker niet vergeten te bekijken?
Ik heb nog niemand een variant met harde deksel horen noemen? (AK Zambezi Original, CombiCamp,...) Je kind ligt dan wel niet op een lattenbodem, maar wel ca 10 cm boven de grond. Hier kan je (afhankelijk van de leeftijd) prima een reiskinderbed of een goed (opblaas)-matras / reisbed / stretcher / .... neerleggen. Prima geïsoleerd van de grond. Bovendien staan deze klappers met harde deksel binnen 5 minuten voor een overnachting op doorreis is mijn ervaring.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wij laten ook alle kleding liggen onder het bed, in kratjes. Onze kinderen kunnen daar zelf ook bij. Af en toe even klauteren als je achterin wat moet hebben (daar staat de categorie 'bijna nooit nodig').

Alles wat we bij het opzetten nodig hebben (electra, grondzeilen, stokken, hamers, luifel, matten/kleden, keukenpoten) leggen wij bovenop onder het dekzeil: dat moet er toch (meteen) vanaf om te gebruiken en gaat er als laatste op als we ergens vertrekken.

• pmpone
  • Nu online
ST10©DE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:42:
[...]

Ik heb nog niemand een variant met harde deksel horen noemen? (AK Zambezi Original, CombiCamp,...) Je kind ligt dan wel niet op een lattenbodem, maar wel ca 10 cm boven de grond. Hier kan je (afhankelijk van de leeftijd) prima een reiskinderbed of een goed (opblaas)-matras / reisbed / stretcher / .... neerleggen. Prima geïsoleerd van de grond. Bovendien staan deze klappers met harde deksel binnen 5 minuten voor een overnachting op doorreis is mijn ervaring.
Nu heb ik geen ervaring met vouwwagens met harde deksels. In hoeverre is het "klooien" met de zaken waterpas te krijgen? Ik lees toch altijd dat mensen met behoorlijk wat plankjes in de weer zijn. Ofwel hoeveel "slack" zit er in het feit dat de boel waterpas moet staan?

• Plague Veritas
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 15:27
[...]

In dat kader vroeg ik me dan ook af of mensen hier ook echt leven uit zo'n easy pack systeem. Dus bijvoorbeeld de kleding in bakken/tassen onder het bed laten liggen? Lijkt me dan ook weer gedoe (bed omhoog, bed naar beneden). Het is immers vakantie
Zeker! Dat was één van de redenen dat wij de Campooz FF wilden uitproberen: het feit dat je alle tassen met kleding (en andere rommel) in de trailer, onder het bed kan laten staan. Dat scheelt zoveel rommel en ruimte in de vouwwagen :). En het bed laat je inderdaad gewoon omhoog staan. Wat dat betreft is de Cabanon Malawi nog net iets praktischer dan de Campooz, denk ik. Bij de Malawi gaat volgens mij de gehele klep open, bij de Campooz is het een (groot) luik op de klep. Dan moet je soms nog wel eens 'op jacht' met je halve lichaam in de trailer, als je iets verderop in de trailer hebt liggen. Maar dat kan je voorkomen door alles één keer goed te positioneren. Of je kiest ervoor om het via de achterklep van de trailer te pakken, dat kan natuurlijk ook.

Ik was er erg over te spreken. In vergelijking met grote (glamping)tenten (die wij eerder dit seizoen huurden), vond ik deze kleinere vouwwagen vele malen opgeruimder. Juist vanwege de makkelijk bereikbare bergruimte in de trailer.

• MrAcid
  • Niet online
Plague Veritas schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:51:
[...]

Zeker! Dat was één van de redenen dat wij de Campooz FF wilden uitproberen: het feit dat je alle tassen met kleding (en andere rommel) in de trailer, onder het bed kan laten staan. Dat scheelt zoveel rommel en ruimte in de vouwwagen :). En het bed laat je inderdaad gewoon omhoog staan. Wat dat betreft is de Cabanon Malawi nog net iets praktischer dan de Campooz, denk ik. Bij de Malawi gaat volgens mij de gehele klep open, bij de Campooz is het een (groot) luik op de klep. Dan moet je soms nog wel eens 'op jacht' met je halve lichaam in de trailer, als je iets verderop in de trailer hebt liggen. Maar dat kan je voorkomen door alles één keer goed te positioneren. Of je kiest ervoor om het via de achterklep van de trailer te pakken, dat kan natuurlijk ook.

Ik was er erg over te spreken. In vergelijking met grote (glamping)tenten (die wij eerder dit seizoen huurden), vond ik deze kleinere vouwwagen vele malen opgeruimder. Juist vanwege de makkelijk bereikbare bergruimte in de trailer.
Wat je al zegt vind ik in dit opzicht wel echt een nadeel van Campooz: de kleine opening onder het bed icm de behoorlijke hoogte van de wagenbak.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
JanHenk schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:09:
[...]

Dat schaar ik onder het type 'markiesmodel' (hier ooit een keer gelezen dus neem ik maar over). Je klapt inderdaad één keer, en trekt dan de tent als een markies over twee bedden heen. Net als de Flexi, Kavango en dat soort wagens.

Met enkele klapper bedoel ik enkel en maar één bed. Zijn er ook legio van. Van Campooz, Holtkamper, Aart Kok, ook Cabanon (met de Malawi). Varianten hierbinnen heb je met vaste deksel (Country) of kuip in plaats van deksel, met of zonder keuken, etc.

Dus we bedoelen hetzelfde :P
Oeh terminologie, leuk. :P

Bij mijn weten slaat de term 'markiesmodel' puur op de tent. Wanneer die als een reeks bogen uitvouwt gelijk aan een markies in de vorm van zonwering dan heb je en markiesmodel. Mijn Livingstone is daar een voorbeeld van.

Enkelklapper gaat dan puur over het feit dat je maar één deel hoeft te klappen, niets meer en niets minder. Of dat deel een bed heeft of krijgt is in feite irrelevant.

Bij een snelklapper zou ik minder snel een bed verwachten, omdat die term in mijn beleving betekent dat je in één handeling de hele boel uit klapt en dan alleen nog maar rits- en afstelwerk hoeft te doen.

Weet niet of dit ook breed zo ervaren wordt maar dit is wat ik een beetje in mijn hoofd heb gekregen na al dat struinen en lezen. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pmpone
  • Nu online
Maar is het nu wel of niet een Markies :+

TEUN Tenttrailer TTT4

• MrAcid
  • Niet online
Ik dacht ook dat de Kavango/Flexi/Camplet/TEUN TTT4 (nooit van gehoord, maar zie hierboven) een 'markiesmodel' worden genoemd. Jamet heeft dat dan weer het '1-2-3 systeem' genoemd.

Enfin, lekker belangrijk. :+

• JanHenk
  • Niet online
Ik vind dat '1-2-3' wel zo'n stomme term. Het is totaal nietszeggend over hoe het dan in elkaar zit en het suggereert ook dat je in 3 tellen klaar bent.

Maar dat is meer een persoonlijke allergie. :+

• vhal
  • Laatst online: 14:47

vhal

ಠ_ಠ

Wat @MrAcid zegt, lekker belangrijk. Ik noem het gewoon een dubbelklapper. Twee grote handelingen en het staat....soort van. Linksom of rechtsom, de mate van snelheid wordt echt bepaald door de hoeveelheid aan zooi die je meeneemt.

Afgelopen vakantie ging de wekker om 6:00 en waren we om 7:15 weg van de camping. Ik vertel er dan wel bij dat we de dag er voor wel grotendeels gespendeerd hebben aan het inpakken en dat de Kavango met minimale middelen opgebouwd was.

Dingen wat bij mij veel tijd kost is vnl het mobiliseren en motiveren van de kinderen :+

Electra en al die 101-laadkabels voor de apparaten is er ook zo'n 1. Eigenlijk moet ik eens opzoek naar een haspel want 25m aan kabel oprollen komt ook mijn neus uit.

Boodschappen zitten al in kratten dus daar zit weinig tot geen winst in.

Het kuipzeil is een must voor mijn vrouw maar het zeil gaat er meestal de dag ervoor wel uit.

De dekbedden zijn mss ook wel een ding al zijn die Zelesta dingen wel fijn. Ik kan ze helaas niet laten liggen want er ligt al een topper op het matras. Doe ik dit wel, dan klapt de kar minder goed in. Voor nu stop ik ze in vacuümzakken.

De kleding gaat in 4 kleinere sporttassen. Iedereen heeft z'n eigen tas wat het overzichtelijk houdt. Deze gaan in een dakkoffer.

Strava

• pmpone
  • Nu online
vhal schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:29:

Electra en al die 101-laadkabels voor de apparaten is er ook zo'n 1. Eigenlijk moet ik eens opzoek naar een haspel want 25m aan kabel oprollen komt ook mijn neus uit.
Is dit niet wat voor je? ProPlus lege hand kabelhaspel - Obelink.nl

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

pmpone schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:50:
[...]

Nu heb ik geen ervaring met vouwwagens met harde deksels. In hoeverre is het "klooien" met de zaken waterpas te krijgen? Ik lees toch altijd dat mensen met behoorlijk wat plankjes in de weer zijn. Ofwel hoeveel "slack" zit er in het feit dat de boel waterpas moet staan?
Toevallig sprak ik daar afgelopen weekend nog over met mijn zus en zwager . Zij hebben een CombiCamp met harde deksel. Standaard nemen ze wat plankjes mee. Maar volgens hun is dat afstellen zo gedaan. Ik heb zelf een AK Zambezi met harde deksel. Ik heb hier nog nooit mee lopen afstellen. Terwijl ik alleen nog maar in heuvel-/bergachtig gebied op vakantie ben geweest.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
ST10©DE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:41:
[...]

Toevallig sprak ik daar afgelopen weekend nog over met mijn zus en zwager . Zij hebben een CombiCamp met harde deksel. Standaard nemen ze wat plankjes mee. Maar volgens hun is dat afstellen zo gedaan. Ik heb zelf een AK Zambezi met harde deksel. Ik heb hier nog nooit mee lopen afstellen. Terwijl ik alleen nog maar in heuvel-/bergachtig gebied op vakantie ben geweest.
hier combicamp (country, dus met harde deksel) gebruiker.
Die plankjes gebruik je als er oneffenheid in de ondergrond is en het frame niet lekker aansluit op de deksel. Dan krijg je als je loopt op het deksel elke keer dat het deksel te ver inveerd en klappert tegen het frame. Door plankjes onder het frame te plaatsen fixeer je het frame tegen het harde deksel en is er geen geklapper.

Deze plankjes plaatsen kun je los zien van het waterpas afstellen en doe meestal achteraf door even te op je knieën te kijken waar frame/imperiaal "los" zit van deksel en plankje er tussen te leggen/slaan.
Meestal moet je dit doen als door de ondergrond het zo is dat wielen iets hoger staan dan waar deksel neerklapt.

Hoop dat jullie dit nog snappen, maar kwa werk valt dit allemaal mee en is het afstellen van een CC idd zo gedaan.

• TheInsider
  • Laatst online: 15:55
Wat ik mij net zat te bedenken, als ik snel zou willen met de camplet voor 1 overnachting, dan moet ik toch ook eerst de stoelen uit de dakkoffer op de camp-let halen, anders kan ik het deksel niet openklappen, 4 stoelen maakt eea te hoog. Ik zou zelf wel met alleen isabella director stoelen kunnen, maar daar is niet iedereen het mee eens.
Pagina: 1 ... 39 40 Laatste