Vouwwagen ervaringen

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste
Acties:

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:44
Shadow_Agent schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:14:
[...]

Klopt :)

Voor de mede Campoozers: wat vinden jullie van gewicht op het neuswiel aan de voorkant? Ik heb wel eens gedacht "stel dat het neuswiel inzakt o.i.d. dan heb kans dat deze naar voren klapt en scheurt je tentdoek kapot" . Ik zat er aan te denken om een soort failsafe te maken door ofwel extra poten aan de voorkant te plaatsen danwel een krik o.i.d. onder de dissel te zetten zodat mocht het neuswiel falen, de failsafe het gewicht akn opvangen.
Ik heb deze steun erop zitten. Of het echt stabieler is, weet ik niet. Maar makkelijk vind ik het wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUNaXNTzPFUFPvfI0z1ykcjTg5s=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zqvz5ACmMFf3PWFwqH9B0TP5.jpg?f=fotoalbum_small

Op de camping zet ik de wagen waterpas zoals @Plague Veritas aangeeft: neuswiel twee slagen naar beneden, steunpoten achter naar beneden, drie slagen omhoog, steunpoot voor naar beneden en dan het neuswiel een slag naar beneden. Dan staat de bak mooi stabiel.

In de garagebox, zoals op de foto, doe ik drie, vijf en twee slagen.

Op de camping leg ik deze steunplaten onder de poten. Met drie steunpoten heb ik er één over, die ik soms gebruik om de wagen in de breedte (min of meer) waterpas te zetten door deze onder één van de wielen te leggen. Dat is tot nu toe altijd voldoende geweest.

[ Voor 2% gewijzigd door elastiek op 25-08-2026 09:19 . Reden: Link verwijst nu naar de vaste steun met klem ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wij zijn ook wel wat eigenwijs en hebben een enkele klapper. Kinderen liggen in de kindertent "XL". Die tent hebben we nog nooit afgeritst, dus ook voor een enkele overnachting gebruiken we hem meestal gewoon. De XL-variant hebben wij omdat we drie kinderen hebben, net als @Darks dus (bijna zelfde leeftijd ook). Die heeft een paar stokken nodig, maar de moeite die dat kost is zo beperkt dat we dat ook gewoon doen.

We hebben ook wel eens de kids gewoon in de wagentent laten slapen, maar dan hangt het stuk doek van de kindertent er wat bij. Kan alleen als het rustig weer is dus :P

Met drie jonge kinderen heb je wel een royale kindertent nodig op zich als je wat langer staat. Dit werkt voor ons perfect, maar is misschien niet voor iedereen geschikt. En zal denk ik ook niet iedere enkele klapper zo werken.

Ter info, de twee oudsten liggen op een slaapmat (welke we opbergen op ons matras voor het klappen). De jongste nu nog in een 'reisbed' (van Aeromoov, lomp ding om mee te nemen maar werkt wel heel prettig). Ook wel eens van die Deryan slaaptenten geprobeerd omdat die een stuk compacter zijn, maar onze kinderen vinden dat kennelijk niet zo fijn.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• pmpone
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-09 08:59
Uiteindelijk gaat het maar om kleine details die net wat prettiger voor die situatie zijn.

Wij hebben als we hem open klappen in theorie 6 slaapplekken (waarvan 4 met lattenbodem en 2 op de grond) voor ons vooral ook handig omdat de kinderen dan ook gescheiden kunnen slapen als ze dat willen.

Het gaat altijd over opzettijd e.d. terwijl je eigenlijk altijd veel meer tijd kwijt bent aan de inrichting.

Persoonlijk zijn voor mij altijd de eisen: Lattenbodem(s); pack en go systeem; geen vaste keuken en nice to haves: zo min mogelijk haringen

Dan kun je volgens mij overal wel slagen tegenwoordig. Zo anders dan toen we begonnen met de Jamet bouwwagen.

• JanHenk
  • Niet online
pmpone schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:07:
Het gaat altijd over opzettijd e.d. terwijl je eigenlijk altijd veel meer tijd kwijt bent aan de inrichting.
Klopt helemaal en is ook een stokpaardje van @Gonadan. Spullen die je niet door je handen hoeft te hebben (verplaatsen) scheelt tijd.

Persoonlijk vind ik daarom juist de vaste keuken wel belangrijk, scheelt in inrichtingstijd. Maar omdat we maar één vast bed hebben moeten we wel even de slaapmatten van de kinderen neerleggen inderdaad, dat is dan weer de keerzijde.

Alles is uiteindelijk een soort van compromis, dus kijk vooral wat bij jezelf en vooral je gezin past :)

Ik vind overigens ook wel dat het markiesmodel (dubbele bedden, enkele klap) wel heel goed geschikt is voor jongere gezinnen. Maar wij hebben anders gekozen. :P

• pmpone
Ah heet dat een Markies model, dat wist ik niet.

De kinderen hebben bij ons altijd in de wagen geslapen, nu zijn ze zo oud dat ze (bijna) niet meer mee gaan. Zou nu denk ik ook voor een andere vouwwagen hebben gekozen omdat we slaapplekken over hebben waar we helemaal niks mee doen.

Maar om die reden nu een andere wagen te gaan kopen gaat me ook weer wat te ver. Dan maar ruimte die niet benut wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door pmpone op 25-08-2026 10:28 ]

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 16:09
JustRob schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:01:
[...]

Kijk dan ook zeker naar de Malawi 2.0 met achtertent. Daar zetten wij de basistent en XL achtertent in 25 min op (met minimaal aantal haringen.) die XL tent is enorm en daar kunnen met gemak 2 kinderen en wat spullen kwijt.

Zo’n dubbel klapper is echt veel meer werk en dat midden gangpad is eigenlijk loze ruimte. Je kunt er niks inzetten wat niet opgeborgen is en je gaat er ook nooit zitten (want het zit voor geen meter).
Dubbelklapper is onderweg echt niet meer werk. Ook daarbij kun je enkel het achterdeel uitklappen en dat staat ook makkelijk binnen die 25m. Enige nadeel is dat je spullen in het gangpad (uitgezonderd van de bakken) er (deels) eruit moet halen. Dat is bij ons dan de voortent en de gasfles/krukje. De kledingkratten laten we erin en kunnen we langs af. Voortent gaat dan samen met de keuken onder het zeil naast de tent. Daarnaast scheelt het ook weer luchtbedden/matjes meenemen en opblazen.

Dat wil niet zeggen dat ik niet gecharmeerd ben van de Malawi (zelf nu een Mango). Maar dat heeft meer te maken met het feit dat op termijn makkelijk de extra tent eraf kan halen en kan inwisselen voor een los tentje voor de kinderen. Bij een dubbelklapper gaat dat niet en is die tweede cabine nutteloos. Plus bij een dubbelklapper moet je de voortent eigenlijk wel aanzetten omdat je de spullen ergens kwijt moet. Bij de Malawi kun bij goed weer prima leven met enkel de luifel (als je die hebt).

Dus als ik nog een keer de keuze zou moeten maken zou ik denk ik ook voor de Malawi gekozen hebben. Al moet ik zeggen dat een dubbelklapper wel erg fijn is als één van de kinderen 's nachts iets heeft en je enkel even het gangpad hoeft over te steken om erbij te zijn. Zeker bij koude nachten is dat een pré. Bovendien slaapt een cabine wel erg fijn. Onze kinderen zijn er ook dol op. Zowel om te slapen als in te spelen/chillen bij slecht weer.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-09 08:02
pmpone schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:07:
Ik vind het ook geen probleem om die tijd kwijt te zijn aan de inrichting. Dat hoeft voor ons alleen 1x op de eindbestemming (maar dan moet je dus niet meerdere campings aandoen, zoals best wat mensen hier doen volgens mij). En dat kan op je gemak. De lampjes aan de luifel hoeven niet per se de eerste dag te hangen. Zolang wifi maar werkt! ;)

De opzettijd is voor ons dus echt wel belangrijker dan de tijd om in te richten. Voor een tussenstop en eventueel als we later op de eindbestemming aankomen (of als het regent). Maar ik begrijp goed dat als je rondtrekt je minder tijd aan de inrichting wilt besteden.

In dat kader vroeg ik me dan ook af of mensen hier ook echt leven uit zo'n easy pack systeem. Dus bijvoorbeeld de kleding in bakken/tassen onder het bed laten liggen? Lijkt me dan ook weer gedoe (bed omhoog, bed naar beneden). Het is immers vakantie!

En zo niet, hoe doe je dat dan met bijvoorbeeld kleding? Kast? Bakken? Tassen? Of zijn er nog andere mooie oplossingen?

• pmpone
Nou wij hebben de kleding in bigshoppers in de bak staan , dus even matras omhoog en naar beneden. Geen probleem, ook worden door de kinderen wel setjes klaar gelegd voor de volgende dag maar het meerendeel van de kleding blijft in de aanhangwagen. We hebben 1 kast (en 1 koelkast op een lack tafeltje) in de voortent en daar zitten vooral de dagelijkse spullen in.

• barrymossel
MrFl0ppY schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:50:
[...]

Dubbelklapper is onderweg echt niet meer werk. Ook daarbij kun je enkel het achterdeel uitklappen en dat staat ook makkelijk binnen die 25m. Enige nadeel is dat je spullen in het gangpad (uitgezonderd van de bakken) er (deels) eruit moet halen. Dat is bij ons dan de voortent en de gasfles/krukje. De kledingkratten laten we erin en kunnen we langs af. Voortent gaat dan samen met de keuken onder het zeil naast de tent. Daarnaast scheelt het ook weer luchtbedden/matjes meenemen en opblazen.
Bij ons ligt er een hoop direct onder het dekzeil (4 stoelen, 4 strandstoeltjes, tafel, tapijt, luifel, voortent, grondzeil). En dan ook nog aardig wat in het gangpad (tentstokken, twee kastjes, balletjes voor aan de luifel, bolderkar, etc.). Dat moet toch ergens neer worden gelegd. Kan natuurlijk onder het dekzeil of onder de cabines, maar kost toch allemaal weer werk. En ik vind het best beklemmend in die kleine ruimte bij regen. Dit hadden we afgelopen vakantie voor vertrek. Voortent etc. opgeruimd en toen begon het te regenen... Had ik liever een voortentje met eventueel nog de luifel gehad.
Dat wil niet zeggen dat ik niet gecharmeerd ben van de Malawi (zelf nu een Mango). Maar dat heeft meer te maken met het feit dat op termijn makkelijk de extra tent eraf kan halen en kan inwisselen voor een los tentje voor de kinderen. Bij een dubbelklapper gaat dat niet en is die tweede cabine nutteloos. Plus bij een dubbelklapper moet je de voortent eigenlijk wel aanzetten omdat je de spullen ergens kwijt moet. Bij de Malawi kun bij goed weer prima leven met enkel de luifel (als je die hebt).

Dus als ik nog een keer de keuze zou moeten maken zou ik denk ik ook voor de Malawi gekozen hebben. Al moet ik zeggen dat een dubbelklapper wel erg fijn is als één van de kinderen 's nachts iets heeft en je enkel even het gangpad hoeft over te steken om erbij te zijn. Zeker bij koude nachten is dat een pré. Bovendien slaapt een cabine wel erg fijn. Onze kinderen zijn er ook dol op. Zowel om te slapen als in te spelen/chillen bij slecht weer.
Je kan eventueel nog overwegen de luxe luifel te kopen. Die kun je opzetten in plaats van de voortent.

• barrymossel
pmpone schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:03:
Nou wij hebben de kleding in bigshoppers in de bak staan , dus even matras omhoog en naar beneden. Geen probleem, ook worden door de kinderen wel setjes klaar gelegd voor de volgende dag maar het meerendeel van de kleding blijft in de aanhangwagen. We hebben 1 kast (en 1 koelkast op een lack tafeltje) in de voortent en daar zitten vooral de dagelijkse spullen in.
Ik vond bij de Jamet Offtrail het aardig zwaar gaan, dat bed omhoog. Misschien was dat nog nieuwigheid (of gewoon het dikke zware matras). Ah ja, we moeten het komend jaar gewoon maar eens ervaren. En natuurlijk "proefkamperen".

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:32
barrymossel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:06:
[...]

Bij ons ligt er een hoop direct onder het dekzeil (4 stoelen, 4 strandstoeltjes, tafel, tapijt, luifel, voortent, grondzeil). En dan ook nog aardig wat in het gangpad (tentstokken, twee kastjes, balletjes voor aan de luifel, bolderkar, etc.). Dat moet toch ergens neer worden gelegd. Kan natuurlijk onder het dekzeil of onder de cabines, maar kost toch allemaal weer werk.

[...]
Ik zit wel een beetje op hetzelfde spoor als @MrFl0ppY: die wagentent staat best wel snel. Het meeste werk is de voortent, die je voor een overnachting niet hoeft op te zetten. Wij gaan zelf met een Cabanon Monaco op pad.

Wat je hier zegt "onder het dekzeil" is natuurlijk niet per sé anders bij een markiesmodel of een enkelklapper. Als je een dekzeil hebt, leg je er waarschijnlijk allemaal spullen onder die je ergens kwijt moet.

Het gangpad is wel anders, en daar kunnen ook inpak-keuzes vandaan komen. Wij hebben, onder andere, kratjes met kleding in dat gangpad staan, die we eenvoudig kunnen opstapelen en dan gewoon in het gangpad kunnen laten staan. Daarmee hebben wij voldoende transportruimte.

Dit alles gezegd hebbend: afgelopen vakantie hebben we overnacht in een hotel en de vouwwagen op de parkeerplaats gezet. Vooral om m'n vrouw wat meer comfort te geven. Ik sluit niet uit dat we volgend jaar de hier genoemde aanpak gaan hanteren.

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:16
barrymossel schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:39:
[...]

Bij een Cabanon dubbelklapper ga je voor 1 nachtje niet de voortent opzetten. Bedenk dan wel waar je e.e.a. (wat bijvoorbeeld onder het zeil ligt) moet laten. Wij hebben de afgelopen vakantie gewoon een AirBnB genomen voor de tussenstop (met Cabanon en twee kinderen).

Maar als je een goedkope Cabanon wilt scoren, kun je me een berichtje sturen... ;)
ho ho zo snel gaat dat niet: ik heb eventueel ook nog een mooie monaco in de aanbieding ;)

Overigens: bij een overnachting doe ik het als volgt: vouwwagen neerzetten: zeiltje (zo'n wegwerp folie) ter hoogte van een van de bedden (dat die daar onder komt zeg maar), vervolgens dekzeil eraf, dat komt op het zeiltje te liggen en alle spullen die ik voor de overnachting niet nodig ben die op de vouwwagen onder zeil liggen ook, vervolgens zet ik de vouwwagen achterkant op. Ik heb dit zelfs een keer zonder haringen gedaan en stond toen sneller dan een kyte naast mij en ik had 2 bedden en kon toen met alle kids tukken. Voordeel van die spullen onder je bed pleuren is dat je niet hoeft te slepen en het ligt droog.

• pmpone
barrymossel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:08:
[...]

Ik vond bij de Jamet Offtrail het aardig zwaar gaan, dat bed omhoog. Misschien was dat nog nieuwigheid (of gewoon het dikke zware matras). Ah ja, we moeten het komend jaar gewoon maar eens ervaren. En natuurlijk "proefkamperen".
Zeker met een extra matras / topper is dat wat zwaarder, eventueel kan je de gasveren natuurlijk sterker uitvoeren. Ik vind al die zooi in de aanhanger ideaal.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:34
barrymossel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:56:
[...]

Ik vind het ook geen probleem om die tijd kwijt te zijn aan de inrichting. Dat hoeft voor ons alleen 1x op de eindbestemming (maar dan moet je dus niet meerdere campings aandoen, zoals best wat mensen hier doen volgens mij). En dat kan op je gemak. De lampjes aan de luifel hoeven niet per se de eerste dag te hangen. Zolang wifi maar werkt! ;)

De opzettijd is voor ons dus echt wel belangrijker dan de tijd om in te richten. Voor een tussenstop en eventueel als we later op de eindbestemming aankomen (of als het regent). Maar ik begrijp goed dat als je rondtrekt je minder tijd aan de inrichting wilt besteden.

In dat kader vroeg ik me dan ook af of mensen hier ook echt leven uit zo'n easy pack systeem. Dus bijvoorbeeld de kleding in bakken/tassen onder het bed laten liggen? Lijkt me dan ook weer gedoe (bed omhoog, bed naar beneden). Het is immers vakantie!

En zo niet, hoe doe je dat dan met bijvoorbeeld kleding? Kast? Bakken? Tassen? Of zijn er nog andere mooie oplossingen?
Wij hebben de kledingtassen in de bagage buidel onder het ‘geklapte’ bed. Verder hebben wij inderdaad best wat dingen nog in de laadruimte onder het bed in kratten. Scheelt allemaal weer ruimte in de tent. En bed omhoog/omlaag is de moeite echt niet. Je wordt geholpen met gasveren en zelfs een 4 jarige kan er bij. Dat is iig bij onze vouwwagen met je pink te doen.

Zorg alleen wel dat wat je nodig hebt niet voorin bij de dissel ligt, want daar kom je niet eenvoudig bij, tenzij je 4 bent en overal in past.

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 25-08-2026 12:01 ]

3600Wp@ zuid

• pmpone
pim89 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:23:
[...]

.

Wat je hier zegt "onder het dekzeil" is natuurlijk niet per sé anders bij een markiesmodel of een enkelklapper. Als je een dekzeil hebt, leg je er waarschijnlijk allemaal spullen onder die je ergens kwijt moet.
Alleen stoelen en een topper, de topper gaat op het bed en de stoelen in de voortent. Klaar :+

• JanHenk
  • Niet online
Bij een enkele klapper kun je redelijk eenvoudig bij de gehele bagageruimte, ook hetgeen achterin ligt. Je staat er immers aan de lange zijde voor. Wij laten zoveel mogelijk er wel in liggen, kleding en dergelijke ligt er gewoon.

Bij zo'n markiesmodel sta je juist aan de korte zijde, dat leek mij persoonlijk een stuk minder handig. Daarentegen hoef je niet over elkaar heen te kruipen om uit bed te gaan terwijl de ander nog ligt. Dat moeten wij dan wel weer.

Keuzes... ;)

• pmpone
GAIAjohan schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:58:
[...]

Zorg alleen wel dat wat je nodig hebt niet voorin bij de dissel ligt, want daar kom je niet eenvoudig bij, tenzij je 4 bent en overal in past.
Daar gebruik je dan de bezem voor :+

Maar idd bij ons gaat tot de as nog goed daarna wordt het gedoe.

• pmpone
Het wordt een dubbelassige caravan met airco en tv :+

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
pim89 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:23:
[...]

Ik heb dit jaar daarom bij onze Jamet een daktas op de vouwwagen gemonteerd ( zo een: https://www.lidl.nl/p/ult...IuGxuKoHicsRoCpXcQAvD_BwE). Zonder imperiaal, op het dekzeil en dan met 4 sjorbanden stevig vast op bevestigingspunten aan de hoeken van de wagen.
In die daktas zitten wat lichtere spullen die wel ruimte innemen. Bij aankomst kan die tas er gewoon af en aan de kant worden gezet (en bij een overnachting de volgende dag weer erop).

Spullen onder het dekzeil was ook een optie, maar dan moet dat er allemaal eerst af voordat je kunt opzetten. En bij inklappen moet dat als laatste nog weer erop. En waar laat je het in de tussentijd. Ben ook altijd een beetje bang dat dat dekzeil op een of andere manier loskomt tijdens het rijden en vervolgens al je strandstoeltjes, tafels en ander los spul over de snelweg waaien :X

• Kevinns
  • Laatst online: 23:11
[...]

Absoluut! Wij laten vrijwel alles de hele vakantie onder het bed liggen. Het bed staat dan ook het grootste deel van de dag omhoog. Voor we naar bed gaan halen we wat spullen eruit voor de vroege vogels (lees: kinderen) zodat ze niet onder het bed moeten voor hun kleren. Verder kan je overal prima bij. De achterste helft van de wagen (gezien vanaf de voortent) is tijdens de reis gevuld met luifel, grondzeil, stokken etc, dus tijdens het kamperen hoeven we daar niet bij te kunnen. De voorste helft hebben we gevuld met eurokratten voor onze kleding en klein spul.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:23

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Marcel a schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:42:
We praten niet in een cirkeltje. Volgens mij klopt het gewoon niet wat je schrijft. Ik weet niet of er een toenemende mate is waarin mensen een voorkeur hebben. Is mij onbekend. Ik zie ook geen toenemende mate waarin parken (?) dit mogelijk maken. Eerder het tegenovergestelde: campings delen helemaal niet altijd een plattegrond en het komt best voor dat ik deze pas krijg als ik er nadrukkelijk om vraag.

Als ik voor drie weken een plek reserveer heeft geen enkele camping daar moeite mee, maar als je een paar dagen blijft, plaatst een camping je het liefst op een gaatje dat er nog een paar dagen is. Ik ben net drie weken in de Spaanse Pyreneeën geweest op dezelfde camping. Ik zie voornamelijk mensen die als ze aankomen nog een plekje uitzoeken. En dan kruist de campinghouder aan uit welke plekjes iemand mag kiezen.

Ik kom het overigens erg weinig tegen: dat ik extra moet betalen als ik een plek reserveer. En ik doe dat eigenlijk altijd.
Was even druk maar zag je vraagteken dus die zal ik nog toelichten:
Wanneer een camping een significante hoeveelheid voorzieningen en vermaak heeft en voor een aanzienlijk deel uit vaste accomodaties bestaat dan noem ik het altijd vakantiepark in plaats van camping. Dat is geen universele classificatie, gewoon mijn eigen terminologie.
In dat licht vallen Huttopia's vaak in de park categorie en daar zie je extra kosten vrij veel, zeker wanneer ze überhaupt geen kampeerdeel hebben.
Bij pure campings zie ik het ook nooit inderdaad, soms moet je kiezen, soms kan het niet, maar eigenlijk nooit kosten. Maar die zijn vaak ook een stuk minder op efficiëntie gericht. En ook dat hoeft geen universele waarheid te zijn en kan ook prima van mijn doelgroep afhankelijk zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:48

ST10©DE

Dus.............

devino schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:19:
Het lijkt dat wij ook in de race zijn voor een vouwwagen. Na vele jaren met de tent, blijft ik van mening een tentkampeerder te zijn. Inmiddels 3 jaar met de huidige tent is het spontaan weggaan best een issue, want alleen de tent zelf (opblaasbaar, TC) vult mijn kofferbak, dus dan moet nog de dakkoffer erop en gevuld worden.

Nu had ik voorzichtig mijn vrouw gehint op een keer iets anders en nu is inmiddels de zoektocht in gang gezet, waarbij zij misschien nog wel sneller wil gaan dan ik. Ze heeft haar oog laten vallen op een cabanon Manga. De AK's die we gezien hebben vielen af ivm de doorloopkeuken en haar gedachtenkronkel vindt dat als wij een goed bed hebben met lattenbodem o.i.d. dat de mini me dat ook moet krijgen ipv een kindertentje en matje. Boogluifel vindt ze mooi, dus voor de WAF ga ik daar maar in mee ;-).

Nu lees ik hier in dit topic wel eens wat over opzetsnelheden, waarbij de winkel natuurlijk optimistischer is dan de werkelijkheid. Wie kan mij daar iets over zeggen (ook voor de 1-nacht-doorreis-overnachting) en welke modellen moeten we zeker niet vergeten te bekijken?
Ik heb nog niemand een variant met harde deksel horen noemen? (AK Zambezi Original, CombiCamp,...) Je kind ligt dan wel niet op een lattenbodem, maar wel ca 10 cm boven de grond. Hier kan je (afhankelijk van de leeftijd) prima een reiskinderbed of een goed (opblaas)-matras / reisbed / stretcher / .... neerleggen. Prima geïsoleerd van de grond. Bovendien staan deze klappers met harde deksel binnen 5 minuten voor een overnachting op doorreis is mijn ervaring.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wij laten ook alle kleding liggen onder het bed, in kratjes. Onze kinderen kunnen daar zelf ook bij. Af en toe even klauteren als je achterin wat moet hebben (daar staat de categorie 'bijna nooit nodig').

Alles wat we bij het opzetten nodig hebben (electra, grondzeilen, stokken, hamers, luifel, matten/kleden, keukenpoten) leggen wij bovenop onder het dekzeil: dat moet er toch (meteen) vanaf om te gebruiken en gaat er als laatste op als we ergens vertrekken.

• pmpone
ST10©DE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:42:
[...]

Ik heb nog niemand een variant met harde deksel horen noemen? (AK Zambezi Original, CombiCamp,...) Je kind ligt dan wel niet op een lattenbodem, maar wel ca 10 cm boven de grond. Hier kan je (afhankelijk van de leeftijd) prima een reiskinderbed of een goed (opblaas)-matras / reisbed / stretcher / .... neerleggen. Prima geïsoleerd van de grond. Bovendien staan deze klappers met harde deksel binnen 5 minuten voor een overnachting op doorreis is mijn ervaring.
Nu heb ik geen ervaring met vouwwagens met harde deksels. In hoeverre is het "klooien" met de zaken waterpas te krijgen? Ik lees toch altijd dat mensen met behoorlijk wat plankjes in de weer zijn. Ofwel hoeveel "slack" zit er in het feit dat de boel waterpas moet staan?

• Plague Veritas
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 08:07
[...]

In dat kader vroeg ik me dan ook af of mensen hier ook echt leven uit zo'n easy pack systeem. Dus bijvoorbeeld de kleding in bakken/tassen onder het bed laten liggen? Lijkt me dan ook weer gedoe (bed omhoog, bed naar beneden). Het is immers vakantie
Zeker! Dat was één van de redenen dat wij de Campooz FF wilden uitproberen: het feit dat je alle tassen met kleding (en andere rommel) in de trailer, onder het bed kan laten staan. Dat scheelt zoveel rommel en ruimte in de vouwwagen :). En het bed laat je inderdaad gewoon omhoog staan. Wat dat betreft is de Cabanon Malawi nog net iets praktischer dan de Campooz, denk ik. Bij de Malawi gaat volgens mij de gehele klep open, bij de Campooz is het een (groot) luik op de klep. Dan moet je soms nog wel eens 'op jacht' met je halve lichaam in de trailer, als je iets verderop in de trailer hebt liggen. Maar dat kan je voorkomen door alles één keer goed te positioneren. Of je kiest ervoor om het via de achterklep van de trailer te pakken, dat kan natuurlijk ook.

Ik was er erg over te spreken. In vergelijking met grote (glamping)tenten (die wij eerder dit seizoen huurden), vond ik deze kleinere vouwwagen vele malen opgeruimder. Juist vanwege de makkelijk bereikbare bergruimte in de trailer.

• MrAcid
  • Niet online
Plague Veritas schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:51:
[...]

Zeker! Dat was één van de redenen dat wij de Campooz FF wilden uitproberen: het feit dat je alle tassen met kleding (en andere rommel) in de trailer, onder het bed kan laten staan. Dat scheelt zoveel rommel en ruimte in de vouwwagen :). En het bed laat je inderdaad gewoon omhoog staan. Wat dat betreft is de Cabanon Malawi nog net iets praktischer dan de Campooz, denk ik. Bij de Malawi gaat volgens mij de gehele klep open, bij de Campooz is het een (groot) luik op de klep. Dan moet je soms nog wel eens 'op jacht' met je halve lichaam in de trailer, als je iets verderop in de trailer hebt liggen. Maar dat kan je voorkomen door alles één keer goed te positioneren. Of je kiest ervoor om het via de achterklep van de trailer te pakken, dat kan natuurlijk ook.

Ik was er erg over te spreken. In vergelijking met grote (glamping)tenten (die wij eerder dit seizoen huurden), vond ik deze kleinere vouwwagen vele malen opgeruimder. Juist vanwege de makkelijk bereikbare bergruimte in de trailer.
Wat je al zegt vind ik in dit opzicht wel echt een nadeel van Campooz: de kleine opening onder het bed icm de behoorlijke hoogte van de wagenbak.

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:09:
[...]

Dat schaar ik onder het type 'markiesmodel' (hier ooit een keer gelezen dus neem ik maar over). Je klapt inderdaad één keer, en trekt dan de tent als een markies over twee bedden heen. Net als de Flexi, Kavango en dat soort wagens.

Met enkele klapper bedoel ik enkel en maar één bed. Zijn er ook legio van. Van Campooz, Holtkamper, Aart Kok, ook Cabanon (met de Malawi). Varianten hierbinnen heb je met vaste deksel (Country) of kuip in plaats van deksel, met of zonder keuken, etc.

Dus we bedoelen hetzelfde :P
Oeh terminologie, leuk. :P

Bij mijn weten slaat de term 'markiesmodel' puur op de tent. Wanneer die als een reeks bogen uitvouwt gelijk aan een markies in de vorm van zonwering dan heb je en markiesmodel. Mijn Livingstone is daar een voorbeeld van.

Enkelklapper gaat dan puur over het feit dat je maar één deel hoeft te klappen, niets meer en niets minder. Of dat deel een bed heeft of krijgt is in feite irrelevant.

Bij een snelklapper zou ik minder snel een bed verwachten, omdat die term in mijn beleving betekent dat je in één handeling de hele boel uit klapt en dan alleen nog maar rits- en afstelwerk hoeft te doen.

Weet niet of dit ook breed zo ervaren wordt maar dit is wat ik een beetje in mijn hoofd heb gekregen na al dat struinen en lezen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pmpone
Maar is het nu wel of niet een Markies :+

TEUN Tenttrailer TTT4

• MrAcid
  • Niet online
Ik dacht ook dat de Kavango/Flexi/Camplet/TEUN TTT4 (nooit van gehoord, maar zie hierboven) een 'markiesmodel' worden genoemd. Jamet heeft dat dan weer het '1-2-3 systeem' genoemd.

Enfin, lekker belangrijk. :+

• JanHenk
  • Niet online
Ik vind dat '1-2-3' wel zo'n stomme term. Het is totaal nietszeggend over hoe het dan in elkaar zit en het suggereert ook dat je in 3 tellen klaar bent.

Maar dat is meer een persoonlijke allergie. :+

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Wat @MrAcid zegt, lekker belangrijk. Ik noem het gewoon een dubbelklapper. Twee grote handelingen en het staat....soort van. Linksom of rechtsom, de mate van snelheid wordt echt bepaald door de hoeveelheid aan zooi die je meeneemt.

Afgelopen vakantie ging de wekker om 6:00 en waren we om 7:15 weg van de camping. Ik vertel er dan wel bij dat we de dag er voor wel grotendeels gespendeerd hebben aan het inpakken en dat de Kavango met minimale middelen opgebouwd was.

Dingen wat bij mij veel tijd kost is vnl het mobiliseren en motiveren van de kinderen :+

Electra en al die 101-laadkabels voor de apparaten is er ook zo'n 1. Eigenlijk moet ik eens opzoek naar een haspel want 25m aan kabel oprollen komt ook mijn neus uit.

Boodschappen zitten al in kratten dus daar zit weinig tot geen winst in.

Het kuipzeil is een must voor mijn vrouw maar het zeil gaat er meestal de dag ervoor wel uit.

De dekbedden zijn mss ook wel een ding al zijn die Zelesta dingen wel fijn. Ik kan ze helaas niet laten liggen want er ligt al een topper op het matras. Doe ik dit wel, dan klapt de kar minder goed in. Voor nu stop ik ze in vacuümzakken.

De kleding gaat in 4 kleinere sporttassen. Iedereen heeft z'n eigen tas wat het overzichtelijk houdt. Deze gaan in een dakkoffer.

Strava

• pmpone
vhal schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:29:

Electra en al die 101-laadkabels voor de apparaten is er ook zo'n 1. Eigenlijk moet ik eens opzoek naar een haspel want 25m aan kabel oprollen komt ook mijn neus uit.
Is dit niet wat voor je? ProPlus lege hand kabelhaspel - Obelink.nl

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

pmpone schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:50:
[...]

Nu heb ik geen ervaring met vouwwagens met harde deksels. In hoeverre is het "klooien" met de zaken waterpas te krijgen? Ik lees toch altijd dat mensen met behoorlijk wat plankjes in de weer zijn. Ofwel hoeveel "slack" zit er in het feit dat de boel waterpas moet staan?
Toevallig sprak ik daar afgelopen weekend nog over met mijn zus en zwager . Zij hebben een CombiCamp met harde deksel. Standaard nemen ze wat plankjes mee. Maar volgens hun is dat afstellen zo gedaan. Ik heb zelf een AK Zambezi met harde deksel. Ik heb hier nog nooit mee lopen afstellen. Terwijl ik alleen nog maar in heuvel-/bergachtig gebied op vakantie ben geweest.

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:42
ST10©DE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:41:
[...]

Toevallig sprak ik daar afgelopen weekend nog over met mijn zus en zwager . Zij hebben een CombiCamp met harde deksel. Standaard nemen ze wat plankjes mee. Maar volgens hun is dat afstellen zo gedaan. Ik heb zelf een AK Zambezi met harde deksel. Ik heb hier nog nooit mee lopen afstellen. Terwijl ik alleen nog maar in heuvel-/bergachtig gebied op vakantie ben geweest.
hier combicamp (country, dus met harde deksel) gebruiker.
Die plankjes gebruik je als er oneffenheid in de ondergrond is en het frame niet lekker aansluit op de deksel. Dan krijg je als je loopt op het deksel elke keer dat het deksel te ver inveerd en klappert tegen het frame. Door plankjes onder het frame te plaatsen fixeer je het frame tegen het harde deksel en is er geen geklapper.

Deze plankjes plaatsen kun je los zien van het waterpas afstellen en doe meestal achteraf door even te op je knieën te kijken waar frame/imperiaal "los" zit van deksel en plankje er tussen te leggen/slaan.
Meestal moet je dit doen als door de ondergrond het zo is dat wielen iets hoger staan dan waar deksel neerklapt.

Hoop dat jullie dit nog snappen, maar kwa werk valt dit allemaal mee en is het afstellen van een CC idd zo gedaan.

• TheInsider
  • Laatst online: 08:38
Wat ik mij net zat te bedenken, als ik snel zou willen met de camplet voor 1 overnachting, dan moet ik toch ook eerst de stoelen uit de dakkoffer op de camp-let halen, anders kan ik het deksel niet openklappen, 4 stoelen maakt eea te hoog. Ik zou zelf wel met alleen isabella director stoelen kunnen, maar daar is niet iedereen het mee eens.

• JanHenk
  • Niet online
forzafan schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:13:
[...]

hier combicamp (country, dus met harde deksel) gebruiker.
Die plankjes gebruik je als er oneffenheid in de ondergrond is en het frame niet lekker aansluit op de deksel. Dan krijg je als je loopt op het deksel elke keer dat het deksel te ver inveerd en klappert tegen het frame. Door plankjes onder het frame te plaatsen fixeer je het frame tegen het harde deksel en is er geen geklapper.

Deze plankjes plaatsen kun je los zien van het waterpas afstellen en doe meestal achteraf door even te op je knieën te kijken waar frame/imperiaal "los" zit van deksel en plankje er tussen te leggen/slaan.
Meestal moet je dit doen als door de ondergrond het zo is dat wielen iets hoger staan dan waar deksel neerklapt.

Hoop dat jullie dit nog snappen, maar kwa werk valt dit allemaal mee en is het afstellen van een CC idd zo gedaan.
Voor de deksel valt het mee inderdaad. Zelf vond ik het wel onhandig dat je met enige regelmaat ook de wagen moest opkrikken (niet eens per se waterpas stellen, gewoon op hoogte zetten), omdat de deksel anders 'hapt' in de bodem (aan de zijde van het scharnier) en het uiteinde blijft zweven. Dat is niet meer met plankjes meer op te lossen. Dat kan alleen door ruimte te creëren en de wagen op te tillen.

Dus wat ik toen nog deed, is de CCC standaard op keggen rijden, op die manier waterpas stellen en dan de deksel opvullen met plankjes. Dat was het snelste, maar vond ik persoonlijk best wel een gedoe, want je mag de steunpoten hiervoor niet gebruiken. Maar als je de deksel al had geklapt, kon je er óók niet goed bij.

Wij hebben hem uiteindelijk verkocht met name vanwege gezinsuitbreiding en dan vind ik hem gewoon te klein. Als je met z'n twee bent is het wel een prima wagen. Maar het opzetten vond ik in de praktijk minder fijn dan in de theorie.

Ik zou nu waarschijnlijk de nieuwe HK Astro nemen, die kun je gewoon nog een slinger geven als je ruimte nodig hebt bij het deksel en sowieso is het scharnier niet zo star.

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:25:
Ik vind dat '1-2-3' wel zo'n stomme term. Het is totaal nietszeggend over hoe het dan in elkaar zit en het suggereert ook dat je in 3 tellen klaar bent.

Maar dat is meer een persoonlijke allergie. :+
Nee je begrijpt het dan ook verkeerd. Dat is bedoeld om gezamelijk te tellen zodat vloeken bij het opzetten mooi synchroon kan. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:17:
[...]

Klopt helemaal en is ook een stokpaardje van @Gonadan. Spullen die je niet door je handen hoeft te hebben (verplaatsen) scheelt tijd.
Correct! In mijn beleving zijn bijna alle vormen van moderne vouwwagens redelijk vlot op te zetten en kunnen in minimalistische vorm met weinig haringen een nachtje staan.
Zolang je geen klassieke bouwwagen hebt scheelt het hooguit een keertje klappen en wat extra verbindingsstukken of aantal haringen. Wat zal het schelen tussen een snelle en een 'langzame', tien minuten, kwartiertje max?

In ieder geval staat het in geen verhouding tot de tijd die je kwijt kunt zijn aan de optionele luifels, tenttapijten, hangzakwanden, kapstokken, kledingkasten, tafeltjes, lampjes, schaduwdoeken, airfryers, tierelantijntjes of whatever je allemaal ergens wilt neerzetten of uitstallen. Je kunt het zo gek maken als je wilt, als je om je heen kijkt op de camping zie hele kuddes die een relatief snel kampeermiddel hebben maar alsnog drie uur bezig zijn met opbouwen. Het is een keuze. :P

Mijn keuze daarin is dat ik zo weinig mogelijk wil hoeven verplaatsen, we leven dan dus ook uit de wagenbak en vaste keuken. Dat scheelt heel veel. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:45
Helemaal mee eens. Het enige dat bij onze Malawi een beetje tijd kost is de luifel. Maar die zet ik meestal pas op als ik lekker gegeten heb en we daar weer wat energie voor hebben. En als het een beetje mee zit doe ik daar 15 tot 20 minuten over.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Markies! 😄

Ik wist overigen tot dit topic niet dat zo’n zonnewering een markies heet. Kende alleen de adel-vorm. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Puppetmaster op 25-08-2026 19:44 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• DCWs
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-09 23:39
Gonadan schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:11:
[...]

Nee je begrijpt het dan ook verkeerd. Dat is bedoeld om gezamelijk te tellen zodat vloeken bij het opzetten mooi synchroon kan. ;)
😂😂😂

Wij hebben een Alpenkreuzer Parade (2020), blijkbaar een enkelklapper markies. Maar vanaf vandaag is het een 1-2-3 systeem!

Het opzetten van dit systeem voor een nacht gaat op zich redelijk vlot (vooral de 2 kids 6-2 uit de buurt houden vertraagd).

Snel even inklappen vind ik wel erg tegenvallen! vooral doordat de slikranden toch altijd vies zijn, vastzitten aan de voortent die verplicht mee moet klappen en vouwen. Ze moeten dus altijd “even” afgenomen worden om niet het tentdoek (en als je niet oppast de bedden) te versmeren. Tijdens dat proces tellen we altijd heeeeel vaak 1-2-3!

• barrymossel
Gonadan schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:24:
[...]

Correct! In mijn beleving zijn bijna alle vormen van moderne vouwwagens redelijk vlot op te zetten en kunnen in minimalistische vorm met weinig haringen een nachtje staan.
Zolang je geen klassieke bouwwagen hebt scheelt het hooguit een keertje klappen en wat extra verbindingsstukken of aantal haringen. Wat zal het schelen tussen een snelle en een 'langzame', tien minuten, kwartiertje max?

In ieder geval staat het in geen verhouding tot de tijd die je kwijt kunt zijn aan de optionele luifels, tenttapijten, hangzakwanden, kapstokken, kledingkasten, tafeltjes, lampjes, schaduwdoeken, airfryers, tierelantijntjes of whatever je allemaal ergens wilt neerzetten of uitstallen. Je kunt het zo gek maken als je wilt, als je om je heen kijkt op de camping zie hele kuddes die een relatief snel kampeermiddel hebben maar alsnog drie uur bezig zijn met opbouwen. Het is een keuze. :P

Mijn keuze daarin is dat ik zo weinig mogelijk wil hoeven verplaatsen, we leven dan dus ook uit de wagenbak en vaste keuken. Dat scheelt heel veel. :)
Ieder z'n keuze! En iedereen wenst een bepaalde vorm van "luxe" (of mogen we dat beschaving noemen? :+). Voor de een zit dat in een stoel in plaats van op de grond zitten, voor de ander zit dat in een fatsoenlijk bakje koffie (subjectief!!) en weer een ander wil niet 2-3 weken uit een stel kratten leven.

Voor mij weegt wat luxe tijdens een week of meer vakantie wel op tegen een uurtje rommelen met kastjes, een tafeltje of eventueel een schaduwdoek. Er zijn ook mensen in dit topic die de hele vakantie haringen en scheerlijnen verzetten. Ieder zo z'n tijdverdrijf.

Nogmaals, het is relatief: sta je voor één nachtje, dan is de snelheid van opzetten voor veel mensen volgens mij wel relevant. Maar ook dan kun je ook wel een beetje lekker kunnen willen zitten. Het is immers vakantie... ;) Maar bij een week op dezelfde plek dan maakt een uurtje meer of minder wat mij betreft niet echt uit.

• Kevinns
barrymossel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 23:21:
[...]

Ieder z'n keuze! En iedereen wenst een bepaalde vorm van "luxe" (of mogen we dat beschaving noemen? :+). Voor de een zit dat in een stoel in plaats van op de grond zitten, voor de ander zit dat in een fatsoenlijk bakje koffie (subjectief!!) en weer een ander wil niet 2-3 weken uit een stel kratten leven.

Voor mij weegt wat luxe tijdens een week of meer vakantie wel op tegen een uurtje rommelen met kastjes, een tafeltje of eventueel een schaduwdoek. Er zijn ook mensen in dit topic die de hele vakantie haringen en scheerlijnen verzetten. Ieder zo z'n tijdverdrijf.

Nogmaals, het is relatief: sta je voor één nachtje, dan is de snelheid van opzetten voor veel mensen volgens mij wel relevant. Maar ook dan kun je ook wel een beetje lekker kunnen willen zitten. Het is immers vakantie... ;) Maar bij een week op dezelfde plek dan maakt een uurtje meer of minder wat mij betreft niet echt uit.
Afgezien van dat ik natuurlijk de optimale manier van kamperen heb, met kratten natuurlijk :P , heb je gelijk dat het afhankelijk is van je reisgedrag. Wij verplaatsen meestal iedere 3-5 nachten. Dan is het wel heel fijn als je zo min mogelijk tijd kwijt bent met zooi in en uitruimen.

ik herken het gedoe met slikranden @DCWs ! Dat is bij onze Odyssee ook altijd vrij veel werk. Zeker als er modder aan zit. De volgende wagen wordt er een zonder…

• pmpone
DCWs schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 23:10:

Snel even inklappen vind ik wel erg tegenvallen! vooral doordat de slikranden toch altijd vies zijn, vastzitten aan de voortent die verplicht mee moet klappen en vouwen. Ze moeten dus altijd “even” afgenomen worden om niet het tentdoek (en als je niet oppast de bedden) te versmeren. Tijdens dat proces tellen we altijd heeeeel vaak 1-2-3!
Vergeef me mijn onwetendheid, maar dit is toch altijd het geval? Ik bedoel er zijn toch altijd tent delen die in contact komen met de grond? De enige uitzondering die ik kan bedenken is een vouwwagen met een harde kap waarbij de kap de bodem van de tent wordt.

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:31
pmpone schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:30:
[...]

Dit is natuurlijk een optie maar ik zoui dan toch liever kiezen voor een klapkar met een stukje voortent eraan geritst zodat je niet meteen buiten staat in de ochtend (of 's nachts wanneer iemand naar de wc moet).
Dat snap ik. Dat kan ook bij deze, maar dat is net iets meer werk. We hadden het over snel uitklappen voor doorreizen. In dat geval werkt dit voor ons in elk geval prima. Neerzetten, pootjes draaien, uitklappen, omhoogtrekken en 2 haringen meppen, klaar.

• Gonadan

Gonadan

barrymossel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 23:21:
[...]

De discussie over welk luxeniveau en hoeveel werk je daar in moet steken vind ik niet interessant, daar ging het ook helemaal niet om. Het gaat erom dat mensen heel vaak kijken naar hoe snel een kampeermiddel op te zetten is terwijl dat zelden de bepalende factor is.
Prima als je een bepaald niveau van meuk inrichten wilt, maar dan zal je dus nooit echt snel opzetten of opbreken. Jij realiseert je dat en dan is het een bewuste keuze, maar velen zoeken naar een vouwwagen of zelfs caravan omdat ze heel makkelijk en snel willen opzetten, maar verkijken zich dan op de hoeveelheid tijd die ze zelf eigenlijk kosten. Vandaar mijn stokpaardje. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 10:26
Gonadan schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:47:
[...]

De discussie over welk luxeniveau en hoeveel werk je daar in moet steken vind ik niet interessant, daar ging het ook helemaal niet om. Het gaat erom dat mensen heel vaak kijken naar hoe snel een kampeermiddel op te zetten is terwijl dat zelden de bepalende factor is.
Prima als je een bepaald niveau van meuk inrichten wilt, maar dan zal je dus nooit echt snel opzetten of opbreken. Jij realiseert je dat en dan is het een bewuste keuze, maar velen zoeken naar een vouwwagen of zelfs caravan omdat ze heel makkelijk en snel willen opzetten, maar verkijken zich dan op de hoeveelheid tijd die ze zelf eigenlijk kosten. Vandaar mijn stokpaardje. :)
Wij zijn om deze reden nu langzaam alle "oude" campingkasten aan het vervangen voor die klapbare varianten (oa de Obelink Lucca) omdat we het halfuurtje vouwwagen opzetten (cabanon stratos) opzich prima vinden maar daarna 3 uur campingkasten in elkaar zetten vooral tegen ging staan.
We hebben bij de vouwwagen ook 2 ondertenten welke we met drukknoopjes aan de bedden vast hebben gezet en deze klappen nu dus mee en hoeven we niet apart los en vast te maken. hierdoor zouden we met een korte overnachting de eerste meter in de wagen in de twee ondertenten kunnen schuiven als we alleen de achtertent willen gebruiken.

• TheInsider
bleufred1 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:00:
[...]

Wij zijn om deze reden nu langzaam alle "oude" campingkasten aan het vervangen voor die klapbare varianten (oa de Obelink Lucca) omdat we het halfuurtje vouwwagen opzetten (cabanon stratos) opzich prima vinden maar daarna 3 uur campingkasten in elkaar zetten vooral tegen ging staan.
We hebben bij de vouwwagen ook 2 ondertenten welke we met drukknoopjes aan de bedden vast hebben gezet en deze klappen nu dus mee en hoeven we niet apart los en vast te maken. hierdoor zouden we met een korte overnachting de eerste meter in de wagen in de twee ondertenten kunnen schuiven als we alleen de achtertent willen gebruiken.
Dat ben ik dit jaar ook gaan doen, en daar zat voor mij wel een nadeel aan. Die nemen meer ruimte in beslag qua afmetingen. Het paste nog net in de dakkoffer van de camp-let, maar in de mijn dakkoffer op de auto niet, te breed.

Gelukkig kan ik ze nu in de camp-let kwijt, kan toch wat meer in dan ik dacht, of durfde te doen.

De oude kastjes, die ik nog heb, met die hoekstukken en buizen, zijn een stuk compacter. En als je je kwaad maakt, heb je die ook binnen 5 minuten in elkaar, het voelt alleen veel langer. ;)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Die vouwkastjes klappen weliswaar snel weer in maar vervolgens moet je de inhoud van zo'n kastje ook weer ergens in doen. Ga je meerdere keren verhuizen tijdens een vakantie, dan zal je ook meerdere keren zo'n kastje opnieuw moeten inrichten. Sta je 2 a 3 weken op 1 plek, dan is dit uiteraard niet aan de orde.

Zo'n vouwkastje staat best netjes maar om bovenstaande reden gebruiken we zelf 3 Iris opbergboxen met lades voor o.a. de boodschappen. Die gaan in z'n geheel in de vouwwagen of achterbak van de auto.

Strava

• Gonadan

Gonadan

Het is voor mij een jaarlijks pleziertje om winkels en websites af te struinen naar nieuwigheden op kampeergebied. Soms zie je echt weer slimme verbeteringen in producten die helpen qua gemak, snelheid of ruimte.
Lang niet altijd een aanleiding om ook daadwerkelijk producten te vervangen, maar wel leuk om te neuzen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:06
Laten jullie ook zoveel mogelijk 'vast' zitten aan de tent? Ik haal altijd netjes de spanbanden eraf, ondertentjes weg etc, maar zag laatst bij vrienden van ons dat ze oa spanbanden e.d. allemaal laten zitten. Wat in mijn ogen eigenlijk best logisch is. Scheel toch weer wat tijd.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-09 09:12
STIMPPYYY schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:49:
Laten jullie ook zoveel mogelijk 'vast' zitten aan de tent? Ik haal altijd netjes de spanbanden eraf, ondertentjes weg etc, maar zag laatst bij vrienden van ons dat ze oa spanbanden e.d. allemaal laten zitten. Wat in mijn ogen eigenlijk best logisch is. Scheel toch weer wat tijd.
Wij laten de bandjes zitten, ondertent haal ik er wel uit.
vhal schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:35:
Die vouwkastjes klappen weliswaar snel weer in maar vervolgens moet je de inhoud van zo'n kastje ook weer ergens in doen. Ga je meerdere keren verhuizen tijdens een vakantie, dan zal je ook meerdere keren zo'n kastje opnieuw moeten inrichten. Sta je 2 a 3 weken op 1 plek, dan is dit uiteraard niet aan de orde.

Zo'n vouwkastje staat best netjes maar om bovenstaande reden gebruiken we zelf 3 Iris opbergboxen met lades voor o.a. de boodschappen. Die gaan in z'n geheel in de vouwwagen of achterbak van de auto.
Wij zijn de eerste keer met 2 kasten op pad gegaan, afgelopen jaar met 1, en die laatste staat nu ook te koop. Verder hebben we de klapkar nu zo ingepakt dat in het looppad van ons markies-model (Gerjak Tago Indian) de spullen liggen die er toch uit moeten (stoelen, tafel, wasrekje) en de opbergboxen gaan naar de disselbak of de inhoud gaat los in de opbergruimte bij de banken. En zo hopen we steeds sneller te kunnen staan :)

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Kledingtassen heb ik samen met de koelkast in de auto tijdens de reis. De kledingtassen van de kinderen komen in het bijzettentje. Mijn kledingtas in de klep / voortent. De koelkast gaat onder de luifel. Verder heb ik in de bak van de vouwwagen de stoelen, tafels, keukenkast en een paar euroboxen (laadkabels, spelletjes, keukengerei). Een paar euroboxen komen in de klep. Die met keukengerei in de keukenkast. Zo ben ik vrij snel georganiseerd na het opbouwen en hoef ik tijdens de vakantie bijna niet meer in de bak onder het bed te zijn.

• Kevinns
Bij onze Odyssee laat ik de spanbanden en ondertent er aan zitten. Geen idee wat het voordeel zou zijn om die apart op te bergen.

• pmpone
:o Ik haal alles er altijd netjes af en gaan op hun plekje in de klapkar. Want... dat hoort zo :+

• Kevinns
Kamperen jullie ook in voor- en naseizoen? Ik vind het heerlijk, maar het is altijd lastig om de katoenen tent weer droog te krijgen voor de stalling. Zeker aangezien we thuis geen ruimte hebben om de tent een aantal dagen te laten drogen, vind ik het niet altijd even praktisch.

In vrijwel alle opzichten heb ik de voorkeur voor een vouwwagen ten opzichte van een caravan. Maar voor het voor- en naseizoen is het wel heel fijn dat je daarmee niet met nat tentdoek zit…

• Palomar
  • Niet online
Kevinns schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:26:
[...]

Bij onze Odyssee laat ik de spanbanden en ondertent er aan zitten. Geen idee wat het voordeel zou zijn om die apart op te bergen.
Op een gegeven moment wordt het wel een dik pakket als je alles eraan laat zitten. Ondertentje zou idd misschien nog wel kunnen, maar wij hebben ook een gastencabine aan de voortent. Vrees dat het dan wel wat te dik wordt om nog goed dicht te klappen (we hebben ook al een topper op het bed liggen, wat ook niet meewerkt).
Zou wel een stuk schelen als gastencabine en ondertentje er gewoon aan blijven zitten overigens. Inritsbaar kuipzeil zou ook nog kunnen, maar dat is een dik/zwaar ding en wordt bovendien vies (ondanks dat we we er altijd iets onder leggen).

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 26-08-2026 10:47 ]

• Gonadan

Gonadan

Niet zoveel mogelijk, maar wel zoveel als efficiënt is. Het is een afweging tussen hoeveel gedoe het is bij het inklappen als het er nog aan zit, en wat het risico op schade wordt, en de hoeveelheid werk je hebt om het eraf te halen.
Als het geen significante meerwaarde biedt qua winst in snelheid of gemak dan haal ik het er meestal gewoon af.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Kevinns schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:30:
Kamperen jullie ook in voor- en naseizoen? Ik vind het heerlijk, maar het is altijd lastig om de katoenen tent weer droog te krijgen voor de stalling. Zeker aangezien we thuis geen ruimte hebben om de tent een aantal dagen te laten drogen, vind ik het niet altijd even praktisch.

In vrijwel alle opzichten heb ik de voorkeur voor een vouwwagen ten opzichte van een caravan. Maar voor het voor- en naseizoen is het wel heel fijn dat je daarmee niet met nat tentdoek zit…
In het voorseizoen wel eens, denkend aan eind april, begin mei.
Het naseizoen gaan we eigenlijk nooit, de dagen worden rap korter en het weer is nogal wisselend. Of het moet een mooi weekend worden qua weer maar eerlijk gezegd zijn de weekenden dan weer gevuld met andere zaken.

Een caravan is wat dat betreft dan handiger. Deze zou je ook een langere periode kunnen laten staan (je hebt veelal van die voor- en naseizoen arrangementen). Al is dit iets wat ik liever niet doe met een katoenen vouwwagen want linksom of rechtsom, het blijft kwetsbaarder.

Strava

• Palomar
  • Niet online
We gaan komend jaar misschien wel kijken voor Pinksteren. Dat vind ik eigenlijk wel een beetje het vroegst voor met de vouwwagen weggaan qua weer (tenzij je heel zuidelijk gaat). Naseizoen ooit wel een keer een weekendje gedaan in september toen het erg mooi weer was (al merkte je toen ook al wel veel dauw 's ochtends op de tent), maar tegenwoordig met kinderen die allemaal sport enzo hebben in het weekend ga je niet zomaar weer weg. Eerstvolgende mogelijkheid is dan de herfstvakantie, maar dat vind ik qua weer ook een te grote gok.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

De meivakantie is wel prima te doen qua weer en dan hoef je niet eens heel ver af te zakken richting het zuiden. Pasen is ook een alternatief afhankelijk hoe het valt qua periode. Vorig jaar was deze bijna aaneensluitend met de meivakantie, dit jaar viel Pasen behoorlijk vroeg maar in 2027 valt Pasen weer in de meivakantie

Dauw is wel vervelend maar dit was sowieso vast prik in Oostenrijk. Uiteindelijk haal ik mijn schouders op, vouw ik hem vochtig in en klap ik hem bij thuiskomst nog wel even uit op een veldje of op de parkeerplaats. Wachten tot alles kurkdroog is kost alleen maar tijd.

Strava

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:14

Na een hele natte tent in de herfstvakantie, ondanks een stralende zonnige dag, niet te koud voor de tijd van het jaar en pas om 15u opbreken, besloten om het niet meer te doen met de vouwwagen. Het risico van een niet droge tent inpakken vind ik te groot. Met ook nog weer een aanzienlijk risico dat thuis voor de deur ook niet snel droogt. Dus in de herfstvakanties voortaan hotels of huisjes.

Voorjaar altijd kamperen. Tent drogen lukt meestal op de camping en anders thuis wel.

• Gonadan

Gonadan

@Adam1980 dat is ook een beetje wat mij tegen houdt. Richting de herfst is het luchtklimaat buiten dusdanig dat drogen aan de lucht ook lastig kan worden, althans het échte gortdroog krijgen. Wellicht valt het op papier mee maar ik voel me er dan toch minder prettig bij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 10:26
Eddos schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:03:

[...]

markies-model (Gerjak Tago Indian)
Euh, Ik ben nu toch even het spoor bijster wat voor vouwwagen nu de benaming Markies krijgt.
Dit is toch gewoon een originele dubbelklapper?

Markies is toch een enkelklapper, dubbel bed ala Alpenkreuzer Campfire oid?

[ Voor 12% gewijzigd door bleufred1 op 26-08-2026 13:05 ]

• JanHenk
  • Niet online
Wij hebben twee weken meivakantie alweer geboekt 8)

Komende weekend zouden we nog, maar dat is nog wel onzeker als ik naar het weerbericht kijk (en onze jongste is al twee nachten behoorlijk ziek helaas, speelt ook mee). We hebben wel vaker in september nog een weekend gedaan. Dat is nog wel te doen qua vochtigheid in mijn optiek, met name omdat er vaak wel een windje is. Geen wind en geen zon, dan wordt het wel heel lastig om te drogen ja.

• Gonadan

Gonadan

bleufred1 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:02:
[...]

Euh, Ik ben nu toch even het spoor bijster wat voor vouwwagen nu de benaming Markies krijgt.

In ieder geval iets wat als tent op een markies lijkt bij het uitklappen, volgens mij zijn er ook dubbelklappers die alsnog zo'n markiesachtige tent naar voren trekken maar ik ken niet alle modellen uit mijn hoofd. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TheInsider
Ik was mij al zorgen aan het maken afgelopen zaterdag met opbreken, vanwege alle regen wat er al gevallen was donderdag en vrijdag, en het droog krijgen. Vrijdag kwam ook wat meer regen dan veel opbrekende gasten hadden verwacht.

We moesten zondag weg, maar zaterdag kwam de regen die wel rond de middag op de radar stond niet, dus alles maar ingepakt. Ik had zo`n droogdoek voor de auto mee, die veel water opneemt, binnen in de tent alles open en een waaier aan. Buitenkant met die doek heel snel af kunnen nemen, daarna was alles door de zon en warmte snel droog echt droog.

Iemand noemde hier, of in het kampeer topic nog de Ikea parkeerplaats. Daar was ik vorige week, en dat is volgens mij ook echt een goede optie als je geen plek hebt om hem even droog open te klappen. Hoog en waait altijd mooi door, tenminste, in Zwolle.

• Marcel a
vhal schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:35:
Ook dan is het aan de orde, maar minder vaak.... Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met 'uit kratten leven'? Wat is het verschil met een kastje? Natuurlijk moet iedereen lekker doen wat ze willen, maar als je een kastje opbouwt, spulletjes er in doet die ergens anders in hebben gezeten en bij vertrek de omgekeerde volgorde, dan verveel je je toch gewoon? Laat lekker zitten waar het in zat toen je aankwam!

• Kevinns
TheInsider schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:12:
Ik was mij al zorgen aan het maken afgelopen zaterdag met opbreken, vanwege alle regen wat er al gevallen was donderdag en vrijdag, en het droog krijgen. Vrijdag kwam ook wat meer regen dan veel opbrekende gasten hadden verwacht.

We moesten zondag weg, maar zaterdag kwam de regen die wel rond de middag op de radar stond niet, dus alles maar ingepakt. Ik had zo`n droogdoek voor de auto mee, die veel water opneemt, binnen in de tent alles open en een waaier aan. Buitenkant met die doek heel snel af kunnen nemen, daarna was alles door de zon en warmte snel droog echt droog.

Iemand noemde hier, of in het kampeer topic nog de Ikea parkeerplaats. Daar was ik vorige week, en dat is volgens mij ook echt een goede optie als je geen plek hebt om hem even droog open te klappen. Hoog en waait altijd mooi door, tenminste, in Zwolle.
De IKEA parkeergarage in Delft is niet geweldig. Allereerst mag je er officieel niet naar binnen met aanhanger. Ten tweede is het super druk en met de ruime openingstijden is wachten op sluitingstijd ook geen doen…

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:01

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Marcel a schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:29:
[...]

Ook dan is het aan de orde, maar minder vaak.... Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met 'uit kratten leven'? Wat is het verschil met een kastje? Natuurlijk moet iedereen lekker doen wat ze willen, maar als je een kastje opbouwt, spulletjes er in doet die ergens anders in hebben gezeten en bij vertrek de omgekeerde volgorde, dan verveel je je toch gewoon? Laat lekker zitten waar het in zat toen je aankwam!
Hier ben ik het wel mee eens. Wij zijn ook volledig afgestapt van kratten uitruimen in kastjes die je vervolgens weer moet uitruimen om in kratten te doen. TEveel werk en eerlijk gezegd vind ik het opruimen van alle zooi die je meeneemt al genoeg werk ;)

Do { Ping } while ( LOL )

• pmpone
Dat hebben wij gedaan met de keuken, 2 vaatwassers 1 voor de schone en 1 voor de vieze vaat. Scheelt een berg kastruimte. :+

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-09 19:40

Dani86

AeroGeek

Ik las hier in dit topic over de instructie filmpjes van de Wit Schijndel.

Daar ben ik idd ook ingetuind bij de aankoop van de vorige vouwwagen (Monaco).

Ik vond dat ding echt een ramp. Nu heel blij met onze CC Flexi. Qua keuken eraan laten zitten en spatten: Bakken doen we op een apart plaatje of BBQ. Het gasstelletje alleen gebruikt om pasta/rijst/piepers te koken.

Als je de keuken als doorloop gebruikt, wel ff de pootjes er toch aan, anders komt er best veel gewicht op de popnagels van de aansluiting van de wagenbak met de keuken.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Vraag aan mijn mede klapkar tweakers.

Zoals vaak ben ik me aan het oriënteren op campings en vakantiebestemmingen.

Nu ben ik aan het kijken naar Zuid-Zweden, waar ik zie dat er veel mooie meren en natuur is rond de plaats Växjö.

Nu heb ik nog maar twee campings gezien die me aanspreken

Getnö - Lake Åsnen Resort
Kärrasands Camping & Nöje
Kärrasands Camping Urshult

Maar ook een die er heel tof uitziet, maar ik weet niet of ik zo back to basics wil zonder elektriciteit en stromend water:

Hätteboda Vildmarkscamping

Heeft iemand nog tips?

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-09 09:12
bleufred1 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:02:
[...]

Ik heb geen idee, ik vond de discussie over de verschillende varianten wel grappig, dus ik denk ik zet er even iets bij ;)

• HvdBent
  • Laatst online: 05-09 10:00

Er is op een ander forum (vouwwagenclub.info) kuch info te vinden over waar je de wagen kunt drogen mocht je onverhoopt nat hebben moeten inklappen. Veel van de tips wijzen naar een parkeergarage onder een winkel van het bekende meubelmerk waar je verder nooit zou moeten willen komen :+

Zie nu dat iemand anders al voor me was met deze tip.

[ Voor 3% gewijzigd door HvdBent op 27-08-2026 15:51 ]

• Gonadan

Gonadan

En anders is er vaak ook nog wel ergens een viaduct waar een simpel landweggetje o.i.d. onder door loopt en waar je welicht in de berm kunt gaan staan of zo. Daar waait het meestal ook wel lekker door. :P

Wat ook kan is dat je even een heteluchtkanon huurt bij de lokale bouwmarkt en die in je uitgeklapte vouwwagen zet. Uurtje blazen en alles is droog gok ik, alleen hopen dat de tent niet krimpt. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Of gewoon een dagje drogen in de stalling (mochten ze dit aanbieden, die van ons in ieder geval wel)

[ Voor 19% gewijzigd door vhal op 27-08-2026 17:31 ]

Strava

• Kevinns
Onze stalling biedt het onofficieel aan, maar je kan er dus niet vanuit gaan dat het beschikbaar is wat ze hebben niet altijd de ruimte. Afgelopen lente stonden we hier voor de deur te klooien omdat ze geen plek hadden…

Daarnaast weet ik van het topic op vouwwagenclub. Maar de opties in de regio Rotterdam Den Haag zijn vrij beperkt vanwege het drukke verkeer en bebouwing.

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Heb na bezoek texel de vouwwagen gewoon op het gezamenlijke parkeerterrein achter mijn woning uitgeklapt.

Gevraagd aan buren of ze de auto's wilden verplaatsen.

Als het droog en zonnig is, dan kun je op ieder industrieterrein wel een plekje vinden denk. Zeker op een weekenddag.

Ik lees hierboven Rotterdam, dan zou ik hem op de tweede maasvlakte ergens openklappen ofzo ;)

• MrAcid
  • Niet online
Zoek in dit topic op IKEA en alle “droogdiscussies” van de afgelopen 3 jaar komen spontaan bovendrijven (tussen de matrastoppers).

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:18
's-Ochtends vertrekken is lastig in het voor- en najaar ivm de vochtigheid. Als je dan vochtig inpakt inderdaad drogen in een garage (Ikea) of als het niet regent een gratis dagcamping (regio Den Haag las ik, Madestein is een dagcamping waar je gewoon overdag gratis kan staan, en hier is nog een lijstje).

• Gonadan

Gonadan

vhal schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:30:
Of gewoon een dagje drogen in de stalling (mochten ze dit aanbieden, die van ons in ieder geval wel)
Da's een goeie zeg, nooit over nagedacht. Heb dat ook nog nooit gevraagd. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

zjeeraar84 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:07:
's-Ochtends vertrekken is lastig in het voor- en najaar ivm de vochtigheid. Als je dan vochtig inpakt inderdaad drogen in een garage (Ikea) of als het niet regent een gratis dagcamping (regio Den Haag las ik, Madestein is een dagcamping waar je gewoon overdag gratis kan staan, en hier is nog een lijstje).
Heb ik op ongeveer 1km afstand (staat ook op de lijst zie ik), maar het moet dan nog wel redelijk zijn qua temperatuur en luchtvochtigheid. En dat wordt in de loop van q3 wel snel minder. Drogen wordt dan buiten wel echt een uitdaging.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Ik vraag me dan af wat je gaat doen als die bij de Ikea staat. Met een stoel voor de tent zitten?

PSN: Shiver23

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Shiver23 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:06:
Ik vraag me dan af wat je gaat doen als die bij de Ikea staat. Met een stoel voor de tent zitten?
Uurtje shoppen en te plekke je Billy in elkaar knutselen :+

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:28
Euro ontbijtje tussen de bejaarden, even badmintonnen of klagen over de airco van de camper naast je.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zjeeraar84 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:07:
Bijzondere lijst. Die van Bleiswijk staat er 4x in onder een andere naam.

• Plague Veritas
Dani86 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:12:

Nu ben ik aan het kijken naar Zuid-Zweden, waar ik zie dat er veel mooie meren en natuur is rond de plaats Växjö.

Heeft iemand nog tips?
Niet zozeer over de campings. Ik ben wel een aantal keer in zuid- en midden Zweden op vakantie geweest (mijn broer met zijn gezin wonen in de periferie van Gothenburg), in eigenlijk alle seizoenen. En er is één fenomeen wat zich in de lente en zomer kan manifesteren op plekken in zuid-Zweden dat je echt tot wanhoop kan drijven: knutten. Houd daar rekening mee en zorg ervoor dat je de maatregelen neemt om ze van je af te houden. Lopen door een zwerm knutten is zeer onaangenaam. Buiten zitten terwijl ze zwermen is eigenlijk niet met goed fatsoen mogelijk 8)7

Ze zijn vaak in grote zwermen aanwezig richting einde middag (laagstaande zon) op plekken waar het windstil is. Lees je van tevoren goed in op de plek waar je naartoe gaat. Als het knuttenteritory is, dan hebben andere mensen dat vaak al gemeld op Google review e.d. 8)

[ Voor 0% gewijzigd door Plague Veritas op 29-08-2026 10:15 . Reden: Spelling ]

• pim89
Ik heb dit dus een keer gedaan. De zondag na Hemelvaart, voelde me eerst wat bezwaard maar vond uiteindelijk toch een hoek waar het relatief rustig was.

Ben eerst in de auto blijven zitten en wielrennen gaan kijken op m’n telefoon. Uiteindelijk toch een rondje door de IKEA gedaan en een kop koffie gedronken.

Ik denk dat ik er totaal zo’n 2,5 / 3 uur gestaan heb en toen was ie droog.

Fotootje is ergens eerder in dit topic wel te vinden.

• JanHenk
  • Niet online
@pim89 Als de nood aan de man is, zou je het dan weer doen?

• pim89
JanHenk schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:14:
@pim89 Als de nood aan de man is, zou je het dan weer doen?
100% het viel me mee hoe goed het ging.

In dit geval hadden we de regenverwachting onderschat. Buienradar gaf op zaterdag aan dat de regen op zondag pas om 12:00 zou beginnen. Toen we om half 7 wakker werden (kids, right) kwam het al met bakken uit de lucht. Dus de volgende keer zal ik ook laagdrempeliger kiezen om eerder naar huis te gaan. Al vraag ik me af of je dat snel doet als de vakantie maar 5 dagen duurt

De wagentent droog krijgen ging best goed zo. De voortent heeft twee dagen onder de overkapping uitgehangen voordat ‘ie droog was. Ik denk vooral door het gebrek aan luchtstroom

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Plague Veritas schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:08:
[...]

Niet zozeer over de campings. Ik ben wel een aantal keer in zuid- en midden Zweden op vakantie geweest (mijn broer met zijn gezin wonen in de periferie van Gothenburg), in eigenlijk alle seizoenen. En er is één fenomeen wat zich in de lente en zomer kan manifesteren op plekken in zuid-Zweden dat je echt tot wanhoop kan drijven: knutten. Houd daar rekening mee en zorg ervoor dat je de maatregelen neemt om ze van je af te houden. Lopen door een zwerm knutten is zeer onaangenaam. Buiten zitten terwijl ze zwermen is eigenlijk niet met goed fatsoen mogelijk 8)7

Ze zijn vaak in grote zwermen aanwezig richting einde middag (laagstaande zon) op plekken waar het windstil is. Lees je van tevoren goed in op de plek waar je naartoe gaat. Als het knuttenteritory is, dan hebben andere mensen dat vaak al gemeld op Google review e.d. 8)
Doen me denken aan midges, die houden me een beetje tegen om naar Schotland te gaan ;)

• Gonadan

Gonadan

Dani86 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:35:
[...]

Doen me denken aan midges, die houden me een beetje tegen om naar Schotland te gaan ;)
In het voorjaar gaan, dan zijn ze er nog niet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Plague Veritas
Dani86 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:35:
[...]

Begrijpelijk. Midges is de Engelse/Schotse naam voor... knutten :+

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Plague Veritas schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:49:
[...]

Begrijpelijk. Midges is de Engelse/Schotse naam voor... knutten :+
Ah, weer wat geleerd ;)

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-09 15:18
Vandaag was een leuke dag, kids naar school en ik en vrouwlief op bezoek bij de vouwwagenspecialist en vervolgens De Wit.

Bij de eerstgenoemde was het fijn rustig en een hele nuchtere uitleg gekregen van de verkoper die de voor- en nadelen duidelijk heeft laten zien. Dan bij De Wit nog even de andere merken bekeken (vooral Cabanon / Campooz in ons geval.).

Een echte conclusie hebben we nog niet, er was wel het wow-effect van de opgezette Raclet Sequoia, maar we hebben nu ook duidelijk gezien dat deze ook nadelen heeft, die hier overigens ook al vermeld werden. Maar het zelf zien is altijd duidelijker :) Opzetsnelheid is één ding, maar ook (vooral) het gebrek aan opbergruimte in de vouwwagen gezien het een dubbelklapper is.

Combi Camp flexi heeft ons aangenaam verrast. Ik vond de Cabanon Malawi ook wel iets hebben, met de grote tent voor de kinderen. Maar dan moeten ze wel alle 3 bij elkaar (willen) blijven slapen.

[ Voor 5% gewijzigd door Darks op 01-09-2026 19:43 ]

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• Plague Veritas
Er is een nieuwe (voor zover ik weet) speler op de markt, met een nieuw modulair concept: Campanero, met hele kekke namen voor hun wagens 8-)

• Marcel a
Dat ziet er goed uit. Lijkt een beetje te springen in het gat (gaatje?) dat 3Dog heeft achtergelaten? Ik ben niet in de markt, maar die Eck-Oh zou mij wel aanstaan hoor.

Die foto's vind ik altijd zo leuk..... Daar wil ik ook wel kamperen denk ik dan. Waar is die kampeerplek?

[ Voor 24% gewijzigd door Marcel a op 06-09-2026 08:23 ]

• JanHenk
  • Niet online
En kennelijk worden ze bij mij in de buurt (Oosterwolde) geproduceerd cq geassembleerd.

Binnenkort openen ze een showroom, zou uit nieuwsgierigheid best even een kijkje kunnen nemen. Op basis van de afbeeldingen zie ik niet meteen een unique selling point of iets heel nieuws, maar laat me graag verrassen ;)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik vind het concept dat je met 1 generiek basisdeel, 3 verschillende vouwwagens kan maken wel vrij uniek. Zou mooi zijn als er een inruiloptie bestaat.

Dacht ergens gelezen te hebben dat de oprichters van Campooz af kwamen.

Strava

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste