Vouwwagen ervaringen

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

• Handjes
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06 09:36
Klopt, die genoemde vouwwagens zijn zeker alternatieven als de 'losse' bak niet blijkt te werken. Ik ga dat eens uitzoeken of dat in de praktijk ook werkt.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-06 16:14
JanHenk schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Maar, kan niet als losse aanhanger gebruikt worden. Als je die 'eis' los laat zijn er behoorlijk veel opties die qua leeggewicht gewoon aan je eisen voldoen. De eerder genoemde Camp-let en Zambezi, maar ook Combi-camp Valley (Pure), Holtkamper Cocoon (origineel), Holtkamper Flyer, allemaal echt wel snel op te zetten, goede slaapplek voor twee, leeggewicht onder de 300kg. En gaan al een tijdje mee, tweedehands kun je ze voor relatief prima prijzen op de kop tikken.

De 'tenttrailers' (dus meer tent op aanhanger) is de keuze ook best wel groot hoor (zie jouw lijst), maar vraag ik me persoonlijk wel af hoeveel en hoe vaak eigenaren de tent er echt volledig afhalen om de aanhanger te gebruiken. Volgens mij doet hooguit 5% dat, de rest laat z'n kampeerspulletjes erin en zet hem zo weg. Vaak ook omdat het toch nog relatief bewerkelijk is. En je zit in mijn beleving in de meer recentere wagens, want het concept bestaat minder lang dan bijv. Camp-lets of HK Cocoons.

Daarom kwam ik zelf met de daktent op een bagagewagen, dat is zeker weten makkelijk op te ruimen en anders te gebruiken. :P

Zelf zou ik een Combi-camp of Zambezi nemen, ideaal voor twee personen en alles lekker van de grond af.
De tent kán eraf vaak, maar moet er wel weer op een bepaalde manier (en liefst zo recht/ strak mogelijk) weer op, dat is op zich prima te doen, maar inderdaad best wel bewerkelijk. En vergeet niet dat veel mensen de bak van de trailer gebruiken om daarin het koelkastje, de stoelen en meer van het kampeerspul wat je er niet steeds uit wilt halen ook op te slaan.
Dan is het wanneer je hem als aanhanger wilt gebruiken:
  • Tent eraf halen;
  • Kampeer-spullen eruit halen en ergens anders neerzetten;
  • Spul in aanhanger laden om weg te brengen;
  • Aanhanger schoonmaken;
  • Kampeer-spullen er in zetten;
  • Tent er weer opmaken;
Op zich dus best wel wat werk om 'even' wat weg te kunnen brengen. Ik ben vooral blij dat een paar rmensen in familie- en kennissenkring een aanhanger hebben die we meestal wel kunnen lenen.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Handjes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:41:
[...]

Dank! Vouwwagens komen er inderdaad in alle soorten en maten. Het mooiste is als je met 15-30 minuten 'staat', maar er blijft altijd wel wat inrichtingswerk te doen natuurlijk.

Ik vind het fijne aan een tenttrailer dat de basis erg snel staat. Dat is erg wisselend bij vouwwagens. Een Camp-Let is een positieve uitzondering, maar ik ben (nog) geen fan van hun cabine-indeling: ja, je kunt zelf met froli-systeem en een ander matras aan de slag. Van mij hoeft het ook niet zo groot allemaal. Kinderen hebben toch hun eigen tent en eigen ding. Ik hoef geen 20m2 voortent en daarvoor nog een luifel. Die tijd hebben we gehad.

Een Holtkamper was hier nog niet voorbij gekomen: ook een goede suggestie. Die Relax-tent had ik gezien: dat is inderdaad een top concept. Maar deze staat op een tandemasser, lol (twee keer te groot voor die tent).

Huren is zeker een optie om wat uit te proberen.
kijk vooral winkel(s) met vw in de uitstalling let goed op waar ze licht door laten, holtkamper zit bv in bunnik. ook leuk uitje met de fam.
Dus gewoon ervaring op doen, al staat je probeer dingus in een uur er zijn zoveel factoren, als er 1ntje is met (semi) complete inboedel scheelt ook bakken geld. ga wel 2 weken .. je hoet echt niet 1 camping aan te doen maar ga niet naar Portugal oid als je het niks vind kan je bv naar huis ;) in je zoektoch niet direct naar het perfecte plaatje zoeken, mijn oude vw werd opgehaald door een carnavals vereninging. de inboedel zit nu in mijn caravan. als je op de camping staat zijn er altijd wel mensen die ervaring willen delen onder het genot van een biertje :)

90% van de vw heeft een slaapcabine met voorluifel(tje), zijwanden en extra luifel zijn optioneel er(aan) te zetten. en zijwand(en) zijn fijn met wat ongelukkige plaatsing.

Een slaapkabine voor kids kan je ook later laten dienen als "kleedkamer/storage"

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Kevinns schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:40:
[...]

Dank voor het meedenken. Ik ben ook fan van dit soort projectjes :D . Voor nu vind ik het wel best met de keuken. Als de deurtjes nog eens een week klem zitten door een buitje, dan kan ik me denk ik wel weer motiveren om er iets aan te doen.

Wat ik bedoelde met het gewicht; Trespa (=merknaam hpl) heeft een veel hoger soortelijk gewicht dan spaanplaat, dus dan moet je de randen van de schuifdeuren dikker maken, zodat het nog mooi in de rails valt. Zelfde met de ladefronten, het is niet mooi als de lades verzonken zijn door dunner Trespa. Houtcomposieten zijn vaak in meer of mindere mate vochtgevoelig, dat is juist wat ik niet meer wil.
ja het is vrijdag he :) was meer verwijzing dat je vele oplossingen hebt, en AI denkt graag in jou richtlijnen mee

ik zit zelf te denken aan 3d printen en/of iets met multi-gelaagd materiaal voor mijn diy camping project aanhangding.

Tja vanalles

• Handjes
vso schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:54:
[...]

kijk vooral winkel(s) met vw in de uitstalling let goed op waar ze licht door laten, holtkamper zit bv in bunnik. ook leuk uitje met de fam.
Dus gewoon ervaring op doen, al staat je probeer dingus in een uur er zijn zoveel factoren, als er 1ntje is met (semi) complete inboedel scheelt ook bakken geld. ga wel 2 weken .. je hoet echt niet 1 camping aan te doen maar ga niet naar Portugal oid als je het niks vind kan je bv naar huis ;) in je zoektoch niet direct naar het perfecte plaatje zoeken, mijn oude vw werd opgehaald door een carnavals vereninging. de inboedel zit nu in mijn caravan. als je op de camping staat zijn er altijd wel mensen die ervaring willen delen onder het genot van een biertje :)

90% van de vw heeft een slaapcabine met voorluifel(tje), zijwanden en extra luifel zijn optioneel er(aan) te zetten. en zijwand(en) zijn fijn met wat ongelukkige plaatsing.

Een slaapkabine voor kids kan je ook later laten dienen als "kleedkamer/storage"
Allemaal goeie tips. Heb gelukkig ruim kampeerervaring, alleen nog niet met tenttrailers. We hebben al veel kampeerspullen. Ik kampeer het liefst zo sober mogelijk; bagage komt bij ons niet boven de hoedenplank uit, dakkoffer niet nodig, etc. Vaak neem je te veel mee.

Ik zal de komende tijd eens langs wat showrooms gaan om modellen te bekijken. De Trigano Camp-trail staat hoog op mijn lijstje nu: niet te grote tenttrailer (ook niet te hoog), snel opzetten, eventueel extra slaapcabine, voorluifel óf tent.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07:08
Handjes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Je moet het inderdaad echt bont maken om op de 750kg te komen. Meeste zaken doe je toch in de auto, want dat is veiliger en rijdt beter. Kleding zou ik juist niet in de trailer doen.
Wij doen eigenlijk zo min mogelijk in de auto.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:05

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Marcel a schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:13:
[...]

Wij doen eigenlijk zo min mogelijk in de auto.
Alles wat altijd meegaat - stoelen, tafels, tent-onderdelen, haringkist, kookplaat, rietjeskleed, lampjes, stroomkabels, blabla, etcetera - gaat de wagen in en komt daar niet meer uit. Fietsen op de drager, en het enige in de auto zijn kledingtassen, eten en de koelbox, rijden maar. 🙃

I have usernames older than you.

• Handjes
Qua veiligheid is het het verstandigst om zo veel mogelijk gewicht in de auto te hebben, niet in de aanhanger. Gaat niet per sé om absoluut gewicht, maar om de gewichtsverdeling (je wilt de auto veel zwaarder hebben dan wat je trekt). Maar dat is mijn caravanervaring; bij een vouwwagen geldt dit veel minder natuurlijk.

• Marcel a
De auto is sowieso aanzienlijk zwaarder dan de VW. Zeker als we er met z'n vieren in gaan zitten.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:51
pjottum schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:26:
[...]

Alles wat altijd meegaat - stoelen, tafels, tent-onderdelen, haringkist, kookplaat, rietjeskleed, lampjes, stroomkabels, blabla, etcetera - gaat de wagen in en komt daar niet meer uit. Fietsen op de drager, en het enige in de auto zijn kledingtassen, eten en de koelbox, rijden maar. 🙃
Ja, inderdaad. Alles wat we thuis niet nodig hebben gaat en blijft in de vouwwagen. Alleen de koelbox en strandstoeltjes gaan eruit. En wat gereedschap.

De rest zijn spullen om te "leven", zoals kleding, speelgoed, elektronica, etc. En dat gaat in of op de auto.

In principe is het auto inladen en de vouwwagen achter de auto hangen. In theorie...

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:23
Handjes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:23:
(je wilt de auto veel zwaarder hebben dan wat je trekt).
Met een EV is dat meestal niet moeilijk. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:26
Zo onze “zoektocht” naar een snelklapper is ten einde :)

Vrijdag hebben we een Combi Camp Country bekeken. Dit specifieke exemplaar was erg sjoemelig en viel daardoor snel af. Los daarvan vond ik ‘m qua ruimte toch tegenvallen, soms moet je dingen vaker ervaren.

Daarom zijn we zaterdag gaan kijken bij een Kyte en Livingstone. Die laatste vinden we ook erg mooi maar is ook te laag voor mij.

Uiteindelijk hadden we beiden in de Holtkamper Kyte het gevoel “dit is ‘m” :) Met kindertent M en een volle map onderhoud een mooi en net exemplaar. We hebben ‘m dan ook maar gekocht. Binnenkort ophalen :)

Wel bizar. Wie met een paar jaar had verteld dat ik bijna 10K zou uitgeven aan een vouwwagen had ik voor gek verklaard :o

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vvm6G03S/IMG-8370.jpg

/edit
Nog even een shoutout naar de ervaringen van o.a. @JanHenk, @Gonadan en degenen die ik niet noem :)

[ Voor 20% gewijzigd door ephymerous op 07-06-2026 14:24 ]

XXXVI

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 18:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Geen verkeerde keuze, daar gaan jullie plezier van hebben. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

@ephymerous goeie keuze!

De tweakersklapdagen dan maar eens gaan doen met WiFi van de camping? :p

• Gonadan

Gonadan

pjottum schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:55:
@ephymerous goeie keuze!

De tweakersklapdagen dan maar eens gaan doen met WiFi van de camping? :p
Campzone? :p

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ephymerous
Daar ben ik 25 jaar geleden een paar dagen geweest met een vouwwagen van 50 gulden :+

XXXVI

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ephymerous schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:01:
Zo onze “zoektocht” naar een snelklapper is ten einde :)

Vrijdag hebben we een Combi Camp Country bekeken. Dit specifieke exemplaar is erg sjoemelig en viel daardoor snel af. Los daarvan vond ik ‘m qua ruimte toch tegenvallen, soms moet je dingen vaker ervaren.

Daarom zijn we zaterdag gaan kijken bij een Kyte en Livingstone. Die laatste vinden we ook erg mooi maar is ook te laag voor mij.

Uiteindelijk hadden we beiden in de Holtkamper Kyte het gevoel “dit is ‘m” :) Met kindertent M en een volle map onderhoud een mooi en net exemplaar. We hebben ‘m dan ook maar gekocht. Binnenkort ophalen :)

Wel bizar. Wie met een paar jaar had verteld dat ik bijna 10K zou uitgeven aan een vouwwagen had ik voor gek verklaard :o

[Afbeelding]

/edit
Nog even een shoutout naar de ervaringen van o.a. @JanHenk, @Gonadan en degenen die ik niet noem :)
Mooie keuze. En 10-12k is nog aan de “betaalbare” kant van de Kyte. Een nieuwe, full options en kindertent xl gaat richting 36k dit jaar….

Mbt kindertent M. Die hebben wij net ingeruild voor de L variant. Zelfde vloeroppervlak, maar meer ventilatie. Zie mijn post daarover een paar weken terug. Je zult t ervaren, maar de donkergroene M, is al snel vrij muf als er zon op staat en er in geslapen wordt.

• ephymerous
Get!em schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:56:
[...]

Mooie keuze. En 10-12k is nog aan de “betaalbare” kant van de Kyte. Een nieuwe, full options en kindertent xl gaat richting 36k dit jaar….

Mbt kindertent M. Die hebben wij net ingeruild voor de L variant. Zelfde vloeroppervlak, maar meer ventilatie. Zie mijn post daarover een paar weken terug. Je zult t ervaren, maar de donkergroene M, is al snel vrij muf als er zon op staat en er in geslapen wordt.
Ja dat heb ik gelezen en wisten we bij aanschaf. Ik heb een prima package deal gemaakt waar ie bij in zit. We gaan begin juli naar Kroatië en dan gaan we zien hoe het bevalt :)

XXXVI

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Wij vertrekken begin juli richting Frankrijk, camping ca 150 ten zuiden van Nantes. Volgens maps is rijden via Parijs het snelst en kortst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQ46dNfhcxfNv9Ls7X8iYPG4vds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imhhQ3Qz3gc4tOk4LUQnDBo4.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand als eens de rondweg Parijs gepakt met een aanhanger / vouwwagen? Je hoort altijd van die horror verhalen... maargoed dik 100km en 2h15m omrijden is ook niet alles.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• samo
  • Laatst online: 12-06 20:40

samo

yo/wassup

Chaoss schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:08:

Iemand als eens de rondweg Parijs gepakt met een aanhanger / vouwwagen? Je hoort altijd van die horror verhalen... maargoed dik 100km en 2h15m omrijden is ook niet alles.
De mensen achter je zien je aanhanger beter dan jij, dus die letten ook wel een beetje op. Wees conservatief in het kiezen van je rijstrook en neem de tijd.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• remmstein
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-06 15:59
barrymossel schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:20:
[...]

Ja, inderdaad. Alles wat we thuis niet nodig hebben gaat en blijft in de vouwwagen. Alleen de koelbox en strandstoeltjes gaan eruit. En wat gereedschap.

De rest zijn spullen om te "leven", zoals kleding, speelgoed, elektronica, etc. En dat gaat in of op de auto.

In principe is het auto inladen en de vouwwagen achter de auto hangen. In theorie...
Haha ja, in theorie doen wij dat ook. Alleen gaan er in het voorjaar andere 'vaste' dingen mee dan in de zomer. En dus toch elke keer weer dag voor vertrek openklappen en dingen omwisselen.

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:50
Wij zijn overgestapt van tent naar vouwwagen. Binnenkort kunnen we ons Raclet Safari GL ophalen en zullen we ook gaan (proef)kamperen.

Daarop vooruitlopend gelijk een aantal vragen, wellicht kunnen jullie ons hiermee alvast helpen:

-Doen jullie nog iets onder de poten van de wagen of de bedden.

-Hebben jullie nog tips voor het waterpas zetten van de wagen?

-Laten jullie de luifel of zelfs de voortent aan de wagen zitten bij het inklappen?

-Onder het dekzeil zouden we graag 4 standenstoelen, een tafel, een wasrek en 2x tenttapijt stoppen. Zou dat kunnen of moeten we dan dat dekzeil nog laten aanpassen?

-De focus ligt vaak op het opzetten, maar zijn er nog tips voor het afbreken?

-We hebben nu de wagen zonder disselbak. Deze willen we in de toekomst nog aanschaffen. Wat zijn jullie ervaringen daarmee of met een andere merk?

-Verder nog tips of aandachtspunten voor ons proefkamperen?

We hebben er in ieder geval zin in, bedankt alvast!

• JanHenk
  • Niet online
Ja hoor, regelmatig gedaan eigenlijk. Nooit een probleem gehad. Wel even goed kijken wat voor dag je komt en wat voor tijd van de dag. Drukte kan enorm verschillen. Ik ga meestal zo vroeg van huis dat ik rond 10-11 uur bij Parijs ben, lekker na de spits.

Ik pak meestal de A86 (buitenring). Ook wel een paar keer de westzijde gepakt: daar zit een lange (tol)tunnel in waar geen vrachtverkeer doorheen kan en ook locals rijden daar weinig. Kun je heerlijk doorrijden. De aansluiting op de N118 naar de A10 was toen echter wel een keer veel file door werkzaamheden… Kwestie van Google maps erbij als je op Charles de Gaulle komt aanrijden :P

Al met al zie ik nooit reden om Parijs helemaal te vermijden.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:09
@Chaoss ik ga altijd over Parijs, de tweede baan van rechts blijven rijden en dan gaat het helemaal prima.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:52:
[...]

Ja hoor, regelmatig gedaan eigenlijk. Nooit een probleem gehad. Wel even goed kijken wat voor dag je komt en wat voor tijd van de dag. Drukte kan enorm verschillen. Ik ga meestal zo vroeg van huis dat ik rond 10-11 uur bij Parijs ben, lekker na de spits.

Ik pak meestal de A86 (buitenring). Ook wel een paar keer de westzijde gepakt: daar zit een lange (tol)tunnel in waar geen vrachtverkeer doorheen kan en ook locals rijden daar weinig. Kun je heerlijk doorrijden. De aansluiting op de N118 naar de A10 was toen echter wel een keer veel file door werkzaamheden… Kwestie van Google maps erbij als je op Charles de Gaulle komt aanrijden :P

Al met al zie ik nooit reden om Parijs helemaal te vermijden.
Dit + wat @samo zegt.

Wij rijden er deze zomer ook weer langs/doorheen. Heb de heenreis dit jaar op zondag gepland (favoriete heenreis-dag) waarbij we dan rond 8-9uur in de ochtend bij Parijs zijn. Maar anders sta je gewoon even (of lang) in de file. Niet zo leuk, maar niks om je zorgen of druk over te maken.

• Kevinns
  • Laatst online: 10:34
Wij vertrekken begin juli richting Frankrijk, camping ca 150 ten zuiden van Nantes. Volgens maps is rijden via Parijs het snelst en kortst:

[Afbeelding]

Wat @JanHenk zegt, die westelijke A86 met toltunnel is wat mij betreft veel fijner dan de périphérique. Het is vaak ongeveer even snel en duurder vanwege de tol, maar je rijdt veel comfortabeler door zonder de drukte en 1001 afslagen aan de oostzijde.

Het is ook een ervaring. De tunnel is maar grofweg 2m hoog dus je krijgt er een Need for Speed gevoel van ;) .

(Oh ja en als je voertuig in de buurt van de 2m komt, ook al mag het officieel wel; niet doen. Vrienden van ons mochten omkeren met hun busje van officieel 1.99m hoog)

• MrAcid
  • Niet online
Anman schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:46:
Wij zijn overgestapt van tent naar vouwwagen. Binnenkort kunnen we ons Raclet Safari GL ophalen en zullen we ook gaan (proef)kamperen.

Daarop vooruitlopend gelijk een aantal vragen, wellicht kunnen jullie ons hiermee alvast helpen:
  1. Doen jullie nog iets onder de poten van de wagen of de bedden.
  2. Hebben jullie nog tips voor het waterpas zetten van de wagen?
  3. Laten jullie de luifel of zelfs de voortent aan de wagen zitten bij het inklappen?
  4. Onder het dekzeil zouden we graag 4 standenstoelen, een tafel, een wasrek en 2x tenttapijt stoppen. Zou dat kunnen of moeten we dan dat dekzeil nog laten aanpassen?
  5. De focus ligt vaak op het opzetten, maar zijn er nog tips voor het afbreken?
  6. We hebben nu de wagen zonder disselbak. Deze willen we in de toekomst nog aanschaffen. Wat zijn jullie ervaringen daarmee of met een andere merk?
  7. Verder nog tips of aandachtspunten voor ons proefkamperen?
  1. Ja, plankjes onder de poten. Bed niet.
  2. Een waterpas :+ (op de dissel, eventueel daar gewoon lijmen). Maar ik ben er niet super precies mee, ik ga niks opkrikken of wielen of blokken zetten.
  3. Nee, maar dit verschilt uiteraard per wagen. Wat je kunt laten zitten: lekker laten zitten tenzij nat/vies.
  4. Ken de exacte wagen niet, maar vaak past er behoorlijk veel plat spul op. Ik zou dus gokken dat het past.
  5. Je wederhelft alles laten opruimen (dat kost veel meer tijd) en dan zelf shinen met heel snel klappen en aankoppelen. :+
  6. Geen ervaring. Zou eerst kijken of je het ook echt nodig hebt.
  7. Eerste keer opzetten duurt altijd lang(er). Neem de tijd. Je wordt er veel handiger in.
Enjoy!

• barrymossel
  • Laatst online: 08:51

-Laten jullie de luifel of zelfs de voortent aan de wagen zitten bij het inklappen?

-Onder het dekzeil zouden we graag 4 standenstoelen, een tafel, een wasrek en 2x tenttapijt stoppen. Zou dat kunnen of moeten we dan dat dekzeil nog laten aanpassen?

-We hebben nu de wagen zonder disselbak. Deze willen we in de toekomst nog aanschaffen. Wat zijn jullie ervaringen daarmee of met een andere merk?

1. Plankjes onder de poten.
  2. De wagen zet ik op het oog recht en het bed waar we in slapen zet ik met de poten eronder zo recht mogelijk.
  3. Wordt krap, maar dat moet je zelf even testen.
  4. Afbreken: nadenken over hoe je het er de volgende keer weer uit wilt halen bij het opbouwen.
  5. Disselbak=fijn.
  6. Tips: gewoon niet teveel nadenken. Het is vakantie. En het is proefkamperen, dus je merkt het allemaal zelf wel.

• Puppetmaster
Ik heb van die stabilisatievoetjes die je ook veel bij caravans ziet onder de pootjes gemonteerd.
Scheelt weer gehannes met plankjes (die had ik hiervoor). :)

Zoiets:
https://www.obelink.nl/ob...Df6PA-Vl-b1axVyik10J-tsWN

[ Voor 41% gewijzigd door Puppetmaster op 09-06-2026 09:29 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik zou altijd iets van plankjes of bigfoots eronder doen. Ik heb geen Raclet, maar ervaring met diverse is dat het toevoegen van plankjes voorkomt dat je een puntgewicht de klei in drukt op sommige campings.

Voor minder dan 2 tientjes heb je overigens al goedkope bigfoots voor de uitdraaisteunen. Niet zo fancy geveerd en al, maar ze werken net zo goed, en er kunnen ook geen veren stuk }:O
Zie plankjes hierboven: het kan nuttig zijn te bedenken waar plankjes gestapeld (zonder te schuiven) het terrein vs wagen meer waterpas kunnen krijgen. Dat kan onder wielen, poten en stokken. Bij wielen kun je dat bijv ook doen met een opblaasbaar kussentje of oprijplaatje.

Ohja, waterpas op het deel dat je waterpas wilt hebben. Dus het bedframe/plank. Niet zelden dat de dissel of ander deel geen goed ijkpunt is omdat die scheef tov het bed staan.

Bij vaste keuken, kun je overigens die beter waterpas zetten ivm pannen die anders gaan glijden. Erg onhandig ook met pannekoeken bakken.
Generiek: vies op vies, droog op droog. En als je de kans hebt, eventueel kuipzeil van de grond af, en even 10-15minuten in wind en zon laten drogen.
Ik heb zelf een disselbak van Tilbox op onze vouwwagen gemonteerd. Zijn goedkoop en makkelijk zelf te monteren. Kwaliteit bak is prima voor het geld. Kwaliteit scharnieren is niet top-notch, maar stevig genoeg. Het gevoel van kwaliteit kun je al snel upgraden met wat filtjes of rubbertape op diverse plekken in t deksel, zachter dichtdoen en geen rammel.
Kijk even hoe dicht je bij een campingwinkel, bouwmarkt of andere materialen (handyman!) winkel zit. Zeker bij eerste keer kom je dingen tegen die je wil toevoegen of fixen.

Zorg voor de basis qua eigen voorziening zo makkelijk mogelijk is en doet wat het moet doen (eten/drinken etc). Er om 18u achter komen dat je gasaansluiting niet werkt is geen goed begin, zelfs niet bij proefkamperen.
8)

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 09-06-2026 09:32 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik gebruik google keep voor instructies, inventaris en to-do maar any online ding wat jij en je wederhelft kunnen benaderen is handig ;) hierbij is de regel "dat onthoud ik wel, is 1ste stap die je vergeet"

99% gaan anderen zeggen dus dit zijn wat andere tips
  • bij het ophalen krijg je tips schrijf ze op, maak foto's en maak een stappen plan bij aankomst, dit kan je elke keer verfijnen ..
  • in de online docu wil je bv een plan hebben wat te doen als je met natte tent thuis komt ;)
  • locatie locatie locatie, plankjes onder poten en stelwiel en waterpas gaat niet helpen als locatie zuigt
  • ik weet niet of je ervaren kampeerder bent, maar niet reserveren/boeken en bij aankomst vragen of je rondje maglopen bij receptie kan je al veel ellende voorkomen. (of juiste locatie kiezen)
  • lokale action zijn vaak goedkoper/handiger dan camping winkel ;) bv voor die solar led (tuin) lampjes die je in de grond steekt naast de haringen . .zodat je ersnachts niet over struikeld.
  • inventaris zou ik ook op online document zetten + een apart "ik mis" scheelt twijfel "heb ik dat wel".
  • voor grond tappijt doen sommige verfzeil en/of anti worteldoek eronder zodat het tapijt schoon/droog blijft + je hebt een plek om je losse tent delen even op te vouwen.
  • online ook "wat stop je in je auto" , denk aan reserve band, plankjes, waterpas en accutol voor pootjes, omdat je niet onderweg onder de kar wilt bij lekke band of wilt graven naar plankjes in disselbak/vw als je gaat opzetten
Waar ik erg blij mee ben & was is "vaste" elektra aanleggen van dissel naar voortent, maar dat is ieder voor zich.

Een dichte doos (anti kat of ander ongedierte) + krat voor dranken onder de vw (zelfs bij extreem weer blijft het daar zeer koel)

tldr, online paar aparte lijstjes ga je veel plezier hebben

Tja vanalles

• MrAcid
  • Niet online
Puppetmaster schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:28:
Ik heb van die stabilisatievoetjes die je ook veel bij caravans ziet onder de pootjes gemonteerd.
Scheelt weer gehannes met plankjes (die had ik hiervoor). :)

Zoiets:
https://www.obelink.nl/ob...Df6PA-Vl-b1axVyik10J-tsWN
Dit past niet op elke vouwwagen/poot - maar snelle check van opzetfilmpje lijkt het op de Raclet Safari GL wél te passen.

• Marcel a

[Afbeelding]

Parijs kost altijd wat extra tijd. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik zomaar kon doorrijden. Ook niet als je er rond 10 uur ‘s ochtends op een zondag langs rijdt. Maar ik zou er niet voor omrijden. Tijdstip maakt natuurlijk uit. Als het even kan op zondag en een beetje buiten de spits helpt.

Horror heb ik niet meegemaakt.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Laatste keer door Parijs vertrokken we 's nachts en passeerden we rond 5:00-6:00 uur zondagochtend Parijs. Gewoon over de Périphérique. Op dat tijdstip is het wel vrij rustig hoor ;)
Op de terugweg wel gewoon rond de middag er doorheen gegaan. Ook op een zondag geloof ik. De navi laten beslissen of het weer de Périphérique werd of een rondweg eromheen, maar het werd het eerste. Klein filetje omdat er een auto met pech stond, maar geen noemenswaardige vertraging.

Op een doordeweekse dag rond 17:00 uur wordt natuurlijk een ander verhaal.

Naar Nantes zou je ook de route via Rouen kunnen doen. Al moet je daar geloof ik ook dwars door de stad.

• ephymerous
Niet te spannend over Parijs doen of welke west-Europese stad dan ook. Een vouwwagen hobbelt rustig achter je auto aan. Waze is je vriend voor de snelste route en die heeft ons nog niet in de steek gelaten. En natuurlijk helpt het om zo nu en dan op je gemakje rechts te houden :)

[ Voor 34% gewijzigd door ephymerous op 09-06-2026 11:30 ]

XXXVI

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:40
Parijs is de ook maar een dorpje. ;) Gewoon met het verkeer mee tuffen en dan komt het wel goed. En tja het kan wat meer tijd kosten , dat moet dan maar. Dat krijgt mij niet uit de vakantie mood.

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:27
vso schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:29:
[...]

Ik gebruik google keep voor instructies, inventaris en to-do maar any online ding wat jij en je wederhelft kunnen benaderen is handig ;) hierbij is de regel "dat onthoud ik wel, is 1ste stap die je vergeet"
Ik heb dus toen wij eerder dit jaar voor het eerst met de vouwwagen weg gingen een online inpaklijst gevibecode met Claude, omdat ik over veel van de opties die ik met een hele korte zoekactie zocht niet enthousiast genoeg was.
Voor een online inpaklijst die maar door twee mensen (m'n vrouw en ik) gebruikt worden heb ik daar veel te veel tijd (en tokens) in gestoken, maar het is een soort hobbyprojectje geworden. En het belangrijkste: m'n vrouw is er blij mee en krijgt er rust van. En dat geeft mij dan weer rust.

Inmiddels een heel blok met 'plan' aan toegevoegd waar alle reserveringsinformatie staat, het reis-schema (met overnachten en dergelijke) en een lijst van mogelijke activiteiten in de omgeving van de camping, die we als tip van bekenden kregen of ergens online waren tegengekomen.

Maar goed: in de basis geldt inderdaad: elk online lijstje dat je met twee personen kunt benaderen is inderdaad geschikt
Palomar schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:17:
Laatste keer door Parijs vertrokken we 's nachts en passeerden we rond 5:00-6:00 uur zondagochtend Parijs. Gewoon over de Périphérique. Op dat tijdstip is het wel vrij rustig hoor ;)
Op de terugweg wel gewoon rond de middag er doorheen gegaan. Ook op een zondag geloof ik. De navi laten beslissen of het weer de Périphérique werd of een rondweg eromheen, maar het werd het eerste. Klein filetje omdat er een auto met pech stond, maar geen noemenswaardige vertraging.

Op een doordeweekse dag rond 17:00 uur wordt natuurlijk een ander verhaal.

Naar Nantes zou je ook de route via Rouen kunnen doen. Al moet je daar geloof ik ook dwars door de stad.
Dit is ook wel even goed, toevallig laatst zitten kijken naar hoe wij gaan rijden, en bekeken wat de impact zou zijn van het nemen van de Francilienne, maar dat vond ik nogal een flink stuk om. Misschien toch gewoon de navi volgen en voor de snelste route gaan.

• Palomar
  • Niet online
pim89 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:27:

[...]

Dit is ook wel even goed, toevallig laatst zitten kijken naar hoe wij gaan rijden, en bekeken wat de impact zou zijn van het nemen van de Francilienne, maar dat vond ik nogal een flink stuk om. Misschien toch gewoon de navi volgen en voor de snelste route gaan.
Aan navi opvolgen wil ik wel een kleine nuance aanbrengen. Ik zou van te voren wel een aantal route-varianten uitstippelen en je daar ook aan houden. Als de navi dan besluit om route B te nemen ipv route A is dat prima, maar ik zou vermijden om opeens van de snelweg af te gaan als er file staat en dat je dwars door een dorp of stad moet.

Zelfde geldt ook in de bergen als er opeens een snellere route op 'popt' waarbij je een smal kronkelig bergweggetje over moet omdat dat 5 minuten sneller is in theorie (in de praktijk rij je daar dan 30 ipv. de toegestane 90). Been there done that :D

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

YouTube: Periferique

Bij de Perifirique moet ik altijd aan de conference van Youp van t Hek denken _O-

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pim89 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:27:
[...]

Ik heb dus toen wij eerder dit jaar voor het eerst met de vouwwagen weg gingen een online inpaklijst gevibecode met Claude, omdat ik over veel van de opties die ik met een hele korte zoekactie zocht niet enthousiast genoeg was.
Voor een online inpaklijst die maar door twee mensen (m'n vrouw en ik) gebruikt worden heb ik daar veel te veel tijd (en tokens) in gestoken, maar het is een soort hobbyprojectje geworden. En het belangrijkste: m'n vrouw is er blij mee en krijgt er rust van. En dat geeft mij dan weer rust.
Inderdaad het is meer om rust te vinden. onze rust is en gemak is het voorkomen van "impuls" of eindigen met 300 zakdoekjes zonder een kurkentrekker de hele vakantie ;) ... de lijst maken in mijn geval stelde ons in staat om gewoon 2-20kg aan dubble/tripple meuk te verbannen. (iets met inventaris van oud + + van derden verkregen c.q nieuw gekocht 7(8)7 )

ook leuk is vooraf onderweg een doe box(spelletjes onderweg), muziek en gekoelde snacks/drank te doen. een tablet met filmpjes te preppen.. maakt de reistijd wat korter.

Tja vanalles

• Marcel a
Palomar schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:17:
[...]

Aan navi opvolgen wil ik wel een kleine nuance aanbrengen. Ik zou van te voren wel een aantal route-varianten uitstippelen en je daar ook aan houden. Als de navi dan besluit om route B te nemen ipv route A is dat prima, maar ik zou vermijden om opeens van de snelweg af te gaan als er file staat en dat je dwars door een dorp of stad moet.

Zelfde geldt ook in de bergen als er opeens een snellere route op 'popt' waarbij je een smal kronkelig bergweggetje over moet omdat dat 5 minuten sneller is in theorie (in de praktijk rij je daar dan 30 ipv. de toegestane 90). Been there done that :D
Ik wil graag een grote nuance aanbrengen. Negeer de navi. Die vertelt keurig hoelang de reis nog gaat duren enzo, maar blijf gewoon op de snelweg.

• ephymerous
Palomar schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:17:
[...]

Mijn ervaring met Waze is dat het prima gaat hoor? :?

XXXVI

• vhal
  • Laatst online: 07:39

vhal

ಠ_ಠ

Zowel Google als Waze stuurde mij in Oostenrijk en Duitsland regelmatig op een sidequest binnendoor om 5'' sneller te zijn. Leuk als je alleen met een auto rijdt maar met een caravan of vouwwagen is het wat minder grappig als je ergens in een willekeurig dorpje beland.

Gewoon de route van tevoren globaal in je hoofd prenten en niet 100% doen wat de navigatie zegt.

Strava

• Kevinns
ephymerous schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:29:
[...]

Waze heeft me toch een keer onder de Eiffeltoren door gestuurd om “5 minuten sneller” te zijn.

De ervaring van @Palomar komt met de mijne overeen. Google maps doet dit overigens sinds een tijdje ook meer. De meest wonderlijke “shortcuts”.

• Marcel a
Alle navigatieapps doen dit toch? Dat is hoe ze werken. Ze geven geen voorkeur voor hoofdroutes.

• Kevinns
Marcel a schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:36:
Alle navigatieapps doen dit toch? Dat is hoe ze werken. Ze geven geen voorkeur voor hoofdroutes.
Zou kunnen, dat is wat mij betreft dan een slechte ontwerpkeuze. Vaak is het helemaal niet sneller. Wel oncomfortabeler en meer gedoe.

Er zou in het algoritme best wat kosten mogen zitten aan “van de huidige weg afwijken”, of aan een kleinere weg kiezen.

• Gonadan

Gonadan

ephymerous schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:29:
[...]

Tegenwoordig is het een stuk beter dan vroeger, maar ik heb ook wel gehad dat je dan een mooie provinciale weg over mocht via van die dorpjes met allemaal blokgolfdrempels.

Maar mijn ervaringen met Google Maps waren nog minder wat dat betreft dus meestal Waze inderdaad. En een vouwwagen is echt heel makkelijk rijden wat dat betreft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Even een duit in het zakje: ook ik heb deze ervaring vorig jaar in Duitsland. Van de snelweg af op een provinciale weg naar een een of ander smal weggetje door de Eiffel :X

Prachtige omgeving daar niet van maar relaxed rijden is het niet

• Marcel a
Waarom neem je dan die afslag....

• Kevinns
Marcel a schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:09:
Het is van tevoren niet altijd duidelijk waar je uitkomt met een afslag. Het hele idee is juist dat ik geen stratenboek op schoot heb tijdens het rijden.

Tegenwoordig kijken we van tevoren naar de globale route. Als er op een onverwachte plek wordt afgeweken van de grote weg, dan kan de bijrijder controleren of dat een goed idee is. Meer dan de helft van de keren blijven we lekker op de grotere weg. Zonder bijrijder ben je de Sjaak: of je loopt het risico een mega-file in te rijden, of het risico om op mini-weggetjes te eindigen.

Zoals ik al eerder zei: je zou je voorkeur moeten kunnen aangeven.

• Gonadan

Gonadan

De meeste campings die ik uit kies liggen aan dat soort weggetjes, dus dat je er op gestuurd wordt is in principe niet vreemd.

Persoonlijk vind ik het eigenlijk juist wel relaxed rijden, veel leuker om rustig door de natuur te gaan dan op de grote weg. Het is alleen voor als je nog écht lange stukken moet overbruggen niet zo geschikt, dan kost het je gewoon flink tijd.
De gemiddelde snelheid die Google ziet voor zo'n weg is gebaseerd op de locals, die snelheden haal je vaak niet als toerist met een kar. En dan is het gewoon vermoeiend. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Marcel a
Gonadan schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:31:
[...]

De meeste campings die ik uit kies liggen aan dat soort weggetjes, dus dat je er op gestuurd wordt is in principe niet vreemd.
Vanzelfsprekend, maar wij rijden dit jaar naar de Pyreneeën. En als je dan bij Antwerpen al de snelweg afgestuurd wordt zou ik dat persoonlijk nog even heroverwegen.....

Wij gebruiken een oldskool post it. Wegnummers noteren. Op de dashboard plakken en rijden maar. De navigatie moet wel heel erg vreselijke dingen gaan roepen willen wij daar van afwijken. Maar ook op provinciale wegen doen wij niet zo heel veel met de navigatie. Borden volgen leidt meestal tot de prettigste route.

[ Voor 9% gewijzigd door Marcel a op 10-06-2026 09:04 ]

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:27
[...]

[...]
Dat klopt, alleen als je onderweg bent naar (ik noem maar wat) de Cote d'Azur en je wordt al bij Dijon van de snelweg afgestuurd over kleine weggetjes, kun je er wel van uitgaan dat dat niet is omdat de camping daar ligt.

Dat gezegd hebbend: helemaal eens dat je vooraf de globale route even in je hoofd moet hebben. De aanpak om de bijrijder even te laten checken wat er aan de hand is als je van de snelweg af wordt gestuurd is bij ons ook de dagelijkse praktijk. En op de navigatie even een beetje uitzoomen om te zien hoe het je leidt helpt daarbij ook.

Ik heb overigens wel het idee dat de verschillende navigatie-apps / -systemen andere conventies hebben over het geven van voorkeur aan snelwegen. Of in ieder geval dat het voordeel van een alternatieve route een bepaalde omvang moet hebben om van de hoofdroute af te wijken. Concreet had ik met name bij Waze een paar jaar geleden sterk het gevoel dat 'ie je al snel van de snelweg af stuurde voor een minuutje sneller arriveren, terwijl bijvoorbeeld Google Maps of Apple Maps minimaal een minuut of 4/5 voordeel wilde zien.

En dan komt het neer op eigen voorkeur wat je daarin prettig vindt.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

[...]

Persoonlijk vind ik het eigenlijk juist wel relaxed rijden, veel leuker om rustig door de natuur te gaan dan op de grote weg. Het is alleen voor als je nog écht lange stukken moet overbruggen niet zo geschikt, dan kost het je gewoon flink tijd.
De gemiddelde snelheid die Google ziet voor zo'n weg is gebaseerd op de locals, die snelheden haal je vaak niet als toerist met een kar. En dan is het gewoon vermoeiend. :P
Het doet mij denken aan die grap die ik ooit ergens zag van een stel die met een caravan op een mooie bergweg reed en tegen elkaar zeiden dat 'het zo lekker rustig was op de weg' en niet wetende dat er een hele sliert aan auto's etc. achter hun reden die er niet voorbij konden :+

Strava

• Gonadan

Gonadan

@Marcel a @pim89 die situaties heb je ook inderdaad, maar het is vooraf lang niet altijd duidelijk dat je een nadelige route voorgeschoteld hebt gekregen.

Wanneer je onverwachts plotseling de snelweg af gestuurd wordt is het evident, dan weiger je gewoon. Maar veel vaker rijd je al ergens over provinciale wegen en of je dan weg A of weg B moet hebben zegt je vooraf niet zoveel. Maar als dan route B later over gaat in een klein weggetje dan is weigeren daar meestal geen optie meer, dat is dan volledig backtracken om toch A te doen of een stuk omrijden.
Als het altijd al vooraf duidelijk was wat een route zou opleveren zou niemand dit probleem ooit meegemaakt hebben. ;)

Zelf werk ik niet met post-its, maar ik onthoud wel in grote lijnen wat ik qua route wil. En daar wijk ik in principe alleen van af als er onevenredig veel file is vanwege calamiteiten o.i.d. Maar dan zoom je even uit om te kijken of het wel normale wegen betreft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Palomar
  • Niet online
Toch ben ik zelf vaak toch wel te verleiden voor zo'n omleiding. Vooral als je navi opeens aangeeft dat er 50 minuten vertraging is oid. Dan rij ik liever een stuk door bergweggetjes dan stilstaan. Vaak kan het met een vouwwagen ook prima, echter bestaat er altijd een risico dat het een echt smal weggetje is waar je voor tegenliggers de berm in moet of zelfs achteruit rijden. Dat wil je met een vouwwagen echt niet hebben. Vaak zijn zulk soort weggetjes wel te herkennen aan een bord met verboden voor vrachtverkeer of auto's breder of langer dan x,x meter, maar niet altijd ;) Dus ondanks alle technologische hulp moet je uiteindelijk zelf de inschatting maken of het kan.

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Snelweg had vertraging ivm een ongeluk o.i.d. Waze of Google weet ik niet meer zegt "neem deze route want x minuten sneller". Hup wij eraf en voor je het weet zit je in de middle of nowhere :')

Even een andere vraag: wie heeft ervaring met een pioniersschep (opklapbare schep) voor het graven van een geul tijdens zware regenval o.i.d.? Ik ben opzoek naar een goed en stevig product. Teveel zooi op internet lijkt van inferieure kwaliteit te zijn (plastic bijvoorbeeld :'( ) Tevens de vraag: wie heeft dit nodig gehad? Lijkt op een product dat je meeneemt maar nooit gebruikt, totdat je het echt nodig hebt natuurlijk....

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:36

ST10©DE

Dus.............

En dat de vertraging soms 500 kilometer verderop is. Wanneer je daar bent kan de vertraging al weg zijn...

Weet iemand of het mogelijk is om bij Google Maps aan te geven dat je met een aanhanger rijdt?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• samo
  • Laatst online: 12-06 20:40

samo

yo/wassup

Shadow_Agent schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:47:
[...]
Even een andere vraag: wie heeft ervaring met een pioniersschep (opklapbare schep) voor het graven van een geul tijdens zware regenval o.i.d.? Ik ben opzoek naar een goed en stevig product. Teveel zooi op internet lijkt van inferieure kwaliteit te zijn (plastic bijvoorbeeld :'( ) Tevens de vraag: wie heeft dit nodig gehad? Lijkt op een product dat je meeneemt maar nooit gebruikt, totdat je het echt nodig hebt natuurlijk....
Op wat voor campings is zo'n schep toegestaan eigenlijk? Het merendeel campings waar ik sta is het niet de bedoeling te gaan graven, want het veld moet het hele seizoen mee.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Palomar
  • Niet online
samo schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:55:
[...]

Op wat voor campings is zo'n schep toegestaan eigenlijk? Het merendeel campings waar ik sta is het niet de bedoeling te gaan graven, want het veld moet het hele seizoen mee.
idd, afgelopen vakantie werd onze vouwwagen precies op een door de beheerder aangewezen plek gezet en mocht er niet eens een kleed oid onder de luifel om het gras te beschermen. Ze zien je daar al aankomen met je schep :D
Maar ik heb er ook een in de disselbak liggen en bij extreme regenval zal ik hem ook wel gebruiken denk ik als alles onder water staat. Maar het is idd een product dat je nooit gebruikt eigenlijk.

• Kevinns
Shadow_Agent schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:47:
[...]

Snelweg had vertraging ivm een ongeluk o.i.d. Waze of Google weet ik niet meer zegt "neem deze route want x minuten sneller". Hup wij eraf en voor je het weet zit je in de middle of nowhere :')

Denk niet dat de camping eigenaar heel blij wordt als je gaat graven in z’n mooie gazonnetje.

Met een goed kuipzeil in je tent heb je het sowieso niet nodig. Het water stroomt gewoon onder je tent door. Wij hebben een keer zulk noodweer gehad dat de regen onder 2,5m luifel door, door ramen in de tentdeur op 1,5m hoogte naar binnen vloog. De vloer gaf wel een waterbed gevoel, maar de tent was van binnen verder droog (nadat we de ramen hadden dichtgedaan :+ ).

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Logische reacties, inderdaad is het niet mijn bedoeling om direct aan dijk aan te leggen maar echt voor noodgevallen als hele veld staat blank bijvoorbeeld of je wilt een grote plas voor je tent weg laten stromen.

Zeker bij langdurige regenval kan dat nodig zijn. Op veel campings is het inderdaad verboden te graven wat ook wel logisch is.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Shadow_Agent schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:43:
Logische reacties, inderdaad is het niet mijn bedoeling om direct aan dijk aan te leggen maar echt voor noodgevallen als hele veld staat blank bijvoorbeeld of je wilt een grote plas voor je tent weg laten stromen.

Zeker bij langdurige regenval kan dat nodig zijn. Op veel campings is het inderdaad verboden te graven wat ook wel logisch is.
Heb je niet een dumpstore in de buurt? Die hebben die dingen wel en kan je het product nog even in handen houden voor je aankoop.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Jer0en
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:46
Er zijn tal van verschillende varianten van die schepjes, van gammele houten exemplaren tot metalen die je ook als bijl kunt gebruiken. Bij ons ligt ie ook standaard in de disselbak maar gelukkig nog nooit nodig gehad. Vroeger bij de scouting wel aantal keer gebruikt, inderdaad prima voor een korte sleuf of een klein gat. Zeker als je de schep op 90 graden vast zet kun je deze als een soort pikhouweel gebruiken om snel een geultje te maken.

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:41
Dit jaar wordt het voor het eerst met de EV en de vouwwagen naar Frankrijk. Heeft er iemand tips om vouwwagen vriendelijke laadstations te vinden?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jer0en schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:55:
Er zijn tal van verschillende varianten van die schepjes, van gammele houten exemplaren tot metalen die je ook als bijl kunt gebruiken. Bij ons ligt ie ook standaard in de disselbak maar gelukkig nog nooit nodig gehad. Vroeger bij de scouting wel aantal keer gebruikt, inderdaad prima voor een korte sleuf of een klein gat. Zeker als je de schep op 90 graden vast zet kun je deze als een soort pikhouweel gebruiken om snel een geultje te maken.
Dit dus = wet van murphy .. wannneer je het niet hebt, is het handig :)

Tenzij je een kuipzeil hebt, dan maakt het minder uit :)

De juiste locatie kiezen kan veel meer waard zijn, dan vooraf reserveren zei iemand ooit tegen mij. bij aankomst vragen of er plek is en of je er even naar toe mag lopen. 99,999% kans op ja. spreek eventuele nederlanders / gasten aan vraag hoe het ze bevalt (en sta plaats tips) en maak je beslissing. Zeker als je langer blijft staan is dat zo prettig.

Overgens is een bijl van paar euro handig(er) .. dan een schep puur omdat de grond vaak knoerhard is .. die schepjes gaan uit van losse grond (over het algemeen) en een simpel tuin setje (schep/schoffel/hark) doet de rest wel .. zeker als je doelstelling "geul" is.

Tja vanalles

• Gonadan

Gonadan

Heb wel eens in een heel flinke regenbui gestaan waarbij het water centimeters hoog rondom de tent stond. Dan ben je inderdaad wel blij met een kuipzeil maar ergens word je ook wel zenuwachtig als het akelig dicht bij de bovenkant van je kuipzeil begint te komen. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

vso schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:28:
[...]

Overgens is een bijl van paar euro handig(er) .. dan een schep puur omdat de grond vaak knoerhard is .. die schepjes gaan uit van losse grond (over het algemeen) en een simpel tuin setje (schep/schoffel/hark) doet de rest wel .. zeker als je doelstelling "geul" is.
Hmm goed punt! Ik heb nog wel een bijl liggen waar ik niets mee doe. Gooi ik die in de bak :+ in het buitenland op steen/grind/rots grond heb je inderdaad niets aan een schep

Schep met pikhouweel kan ook een optie zijn zoals iemand al aangaf maar dan moet het wel een stevig ding zijn.

dank iedereen voor de reacties :)

[ Voor 11% gewijzigd door Shadow_Agent op 10-06-2026 15:58 ]

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Shadow_Agent schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:55:
[...]

Hmm goed punt! Ik heb nog wel een bijl liggen waar ik niets mee doe. Gooi ik die in de bak :+ in het buitenland op steen/grind/rots grond heb je inderdaad niets aan een schep

Schep met pikhouweel kan ook een optie zijn zoals iemand al aangaf maar dan moet het wel een stevig ding zijn.

dank iedereen voor de reacties :)
Vroeger, toen we allemaal nog in dienst moesten en een zak spullen mee naar huis kregen voor als de Russen zouden komen (...) had je overal van die legerdumps waar die zak leeggestort werd. Daar zou je best zo'n opvouwbare legerschep moeten kunnen kopen.

In Amersfoort https://www.vanaltena.eu/ - kan je gelijk bij https://vouwwagenzaak.nl langs om je volgende wagen uit te zoeken .. of je kijkt op Marktplaats of er iets bij jou in de buurt is.

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-06 21:23
JoTil schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:01:
Dit jaar wordt het voor het eerst met de EV en de vouwwagen naar Frankrijk. Heeft er iemand tips om vouwwagen vriendelijke laadstations te vinden?
Tip 1: Zoekfunctie gebruiken

Tip 2: ABRP abonnement voor een maandje en de aanhangervriendelijke optie selecteren.

Tip 3: Even op google maps in de streetview functie kijken naar de daadwerkelijke situatie.

tip 4: Gezinsleden drillen in het los en vastkoppelen van de vouwwagen.

• Palomar
  • Niet online
voog schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:54:
[...]
Dat lijkt mij bij zulke acties het enige riskante. Even in de haast de vouwwagen afkoppelen en weer aankoppelen (snel snel, want er staat iemand achter je te wachten) en hem dan net even niet goed vastzetten op de trekhaak of het neuswieltje vergeten vast te zetten oid :X

• voog
Palomar schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:07:
[...]

Dat lijkt mij bij zulke acties het enige riskante. Even in de haast de vouwwagen afkoppelen en weer aankoppelen (snel snel, want er staat iemand achter je te wachten) en hem dan net even niet goed vastzetten op de trekhaak of het neuswieltje vergeten vast te zetten oid :X
Als hij aangekoppeld is draai ik het neuswiel altijd nog even verder uit, als de auto dan mee omhoog komt, zit je goed. Als hij dan los schiet heb je vakantiedrama voorkomen. :)

• JanHenk
  • Niet online
voog schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:23:
[...]

Als hij aangekoppeld is draai ik het neuswiel altijd nog even verder uit, als de auto dan mee omhoog komt, zit je goed. Als hij dan los schiet heb je vakantiedrama voorkomen. :)
Doe ik ook altijd :) Destijds mij aangeleerd door de instructeur voor E achter B.

• Palomar
  • Niet online
[...]

Goede tip idd. Ik til altijd even de dissel omhoog. Als de auto mee omhoog veert dan is het goed ;) Maar punt was ook dat je dat dan goed in je checklistje meeneemt. Zo heb ik ook wel eens onderweg nog even snel iets uit de dakkoffer gepakt. Daarna vergeten om de vergrendeling aan de voorkant weer dicht te maken. Ging goed en ik zag het bij de volgende stop, maar een opengaande dakkoffer op de snelweg is wel een van mijn nachtmerries :D

[ Voor 30% gewijzigd door Palomar op 11-06-2026 10:19 ]

• Gonadan

Gonadan

Die tip komt vaak langs maar daar ben ik te lui voor. Je kunt prima aan de indicator zien of hij goed klikt en ik voel vaak even of de grijper goed om de kogel zit, dan weet ik ook wel zeker of hij goed zit of niet. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik controleer het altijd, dubbel. Been there, done that.... bij eerste drempel vlak bij huis vloog de koppeling al eens los. Losbreekrem strakgetrokken, daarna geknapt. Koppeling gelukkig heel gebleven door lage snelheid.

Bij een beurt later nog wel laten checken.

Tegenwoordig met oprit moet ik ook oppassen met wegrijden. De uitdraaisteunen achter, kunnen tegen de grond stuiteren als ik te hard en in verkeerde hoek van oprit afrij. Weet ik wel meteen dat koppeling goed vast zit.

• voog
Gonadan schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:39:
Die tip komt vaak langs maar daar ben ik te lui voor. Je kunt prima aan de indicator zien of hij goed klikt en ik voel vaak even of de grijper goed om de kogel zit, dan weet ik ook wel zeker of hij goed zit of niet. :)
Probleem is dat je (helaas door schade en schande achter gekomen) niet kunt vertrouwen op de indicator.

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

[...]

Meestal ga ik ook nog even op de dissel staan ;)

neemt niet weg dat door een technisch defect de trekhaak altijd los kan schieten

• Gonadan

Gonadan

voog schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:19:
[...]

Probleem is dat je (helaas door schade en schande achter gekomen) niet kunt vertrouwen op de indicator.
Ben benieuwd hoe dat in jouw geval dan gegaan is, want kijkend naar mijn eigen koppeling is mijn werkwijze 100% betrouwbaar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Get!em schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:12:
Ik controleer het altijd, dubbel. Been there, done that.... bij eerste drempel vlak bij huis vloog de koppeling al eens los. Losbreekrem strakgetrokken, daarna geknapt. Koppeling gelukkig heel gebleven door lage snelheid.
De stalling waar ik klant ben heeft ook bewust een soort drempelstrip gemonteerd op het terrein. Ze kijken sowieso meestal even mee of het koppelen wel goed gaat maar mocht er een eigenwijze pensionado tussendoor glippen dan ligt de kar er in ieder geval voor de openbare weg al af. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• voog
Gonadan schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:11:
[...]

Ben benieuwd hoe dat in jouw geval dan gegaan is, want kijkend naar mijn eigen koppeling is mijn werkwijze 100% betrouwbaar.
Was mijn 3e keer rijden met de vouwwagen, had aangekoppeld en indicator op groen, bij de eerste bocht ging de vouwwagen rechtdoor en nam gelijk de kabel van de verlichting mee. Gelukkig reed ik weg bij Holtkamper, en konden ze me daar gelijk mee helpen. Monteur gaf aan dat het wel vaker gebeurt, waardoor een extra check wel zo veilig is. Zou ook kunnen door de dissel op te tillen, maar ik heb het idee dat je met het uitdraaien van het wieltje net wat meer kracht kunt zetten.

• Gonadan

Gonadan

voog schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:28:
[...]

Was mijn 3e keer rijden met de vouwwagen, had aangekoppeld en indicator op groen, bij de eerste bocht ging de vouwwagen rechtdoor en nam gelijk de kabel van de verlichting mee. Gelukkig reed ik weg bij Holtkamper, en konden ze me daar gelijk mee helpen. Monteur gaf aan dat het wel vaker gebeurt, waardoor een extra check wel zo veilig is. Zou ook kunnen door de dissel op te tillen, maar ik heb het idee dat je met het uitdraaien van het wieltje net wat meer kracht kunt zetten.
Wat voor koppeling heb jij er op zitten, weet je dat? De enige manier waarop je dit voor elkaar krijgt lijkt mij wanneer je de grijper op de kogel zet waardoor hij dicht klikt zonder te grijpen, maar dat zou je bij mijn koppeling direct zien en voelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:41
voog schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:54:
[...]

Tip 1: Zoekfunctie gebruiken

Tip 2: ABRP abonnement voor een maandje en de aanhangervriendelijke optie selecteren.

Tip 3: Even op google maps in de streetview functie kijken naar de daadwerkelijke situatie.

Ik wist niet dat ABRP die functie had, Thnx!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:36

ST10©DE

Dus.............

In het kader van koppelen van de VW aan de auto: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=29793.0

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Palomar
  • Niet online
Wel goede tips. Deze wist ik eigenlijk ook niet:
--
Losbreekinrichting gestropt vastmaken (Nooit de aangezette musketonhaak aan de auto koppelen: dat geeft te weinig kracht om bij losraken de rem geheel aan te trekken)
--
Ik haak hem altijd gewoon aan het oogje onder de trekhaak. Zou ook niet weten hoe ik hem 'gestropt' vast zou moeten maken, want het oogje bij de trekhaak is veel te klein om de gesp van de losbreekkabel in zijn geheel doorheen te halen. En hem om je trekhaak doen mag ook niet lijkt me, want dan kan ie los komen.

Nog wel een andere vraag: hoe positioneren jullie het neuswiel als deze omhoog staat? Met het wieltje richting de auto gedraaid of juist de andere kant op? Ik doe dat laatste, omdat je bij drempels dan volgens mij net iets meer speling hebt, echter kan ik het niet helemaal goed onderbouwen of het ech beter is ;) Alsnog klapt ie bij drempels nog wel eens langs de grond.. En dan staat mijn auto (SUV) niet eens heel laag.

• MrAcid
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:11:
[...]

Zou ook niet weten hoe ik hem 'gestropt' vast zou moeten maken, want het oogje bij de trekhaak is veel te klein om de gesp van de losbreekkabel in zijn geheel doorheen te halen. En hem om je trekhaak doen mag ook niet lijkt me, want dan kan ie los komen.
Extra karabijnhaak 'eraan maken'. Die karabijnhaak klik je dan vast aan het oog van je trekhaak. Door die karabijnhaak heen kun je 'm dan terug laten lopen.

Overigens gaan die opmerkingen over vrij fragiele haken die er standaard aan zitten/zaten. Volgens mij zit er bij mij standaard al een karabijnhaak aan waar ik 'm mee vastklik aan het (kleine) trekhaakoog. Ik doe dus ook geen 'strop'.
Nog wel een andere vraag: hoe positioneren jullie het neuswiel als deze omhoog staat? Met het wieltje richting de auto gedraaid of juist de andere kant op? Ik doe dat laatste, omdat je bij drempels dan volgens mij net iets meer speling hebt, echter kan ik het niet helemaal goed onderbouwen of het ech beter is ;) Alsnog klapt ie bij drempels nog wel eens langs de grond.. En dan staat mijn auto (SUV) niet eens heel laag.
Naar achteren en op zo'n manier dat 'ie nog vrij kan draaien. Mocht je dan een keer wat raken dan sleep je 'm niet direct 'vlak' doordat hij tegen het staal van je dissel aan loopt.

Mijn intuïtie zegt ook dat je juist meer grondspeling hebt door 'm naar achteren te zetten. Het laagste punt is waar je 'knikt', dus bij de trekhaak zelf. Alles daarachter zit/blijft hoger...?

• JanHenk
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:11:
[...]

Wel goede tips. Deze wist ik eigenlijk ook niet:
--
Losbreekinrichting gestropt vastmaken (Nooit de aangezette musketonhaak aan de auto koppelen: dat geeft te weinig kracht om bij losraken de rem geheel aan te trekken)
--
Ik haak hem altijd gewoon aan het oogje onder de trekhaak. Zou ook niet weten hoe ik hem 'gestropt' vast zou moeten maken, want het oogje bij de trekhaak is veel te klein om de gesp van de losbreekkabel in zijn geheel doorheen te halen. En hem om je trekhaak doen mag ook niet lijkt me, want dan kan ie los komen.
Afbeeldingslocatie: https://merk.anwb.nl/transform/58e12761-d4f0-4a9a-8392-ee6375f87247/losbreekkabel-goed4-jpg?io=height%3A473%2Ctransform%3Afill%2Cwidth%3A838

Zo doe ik het altijd: met een (extra) karabijnhaak bevestigen aan het oog van de trekhaak en de haak van de kabel lussen en bevestigen aan zichzelf.

Wat jij doet, in een rechte lijn direct aan de trekhaak, mag volgens mij in NL officieel wel, maar is inderdaad minder veilig én is (volgens mij) in andere landen ook verboden (ben je verplicht om hem te lussen om de trekhaak). Als je aan alle regels wil voldoen (lussen én bevestigen aan de trekhaak) en het veilig wil houden is bovenstaand dus de manier imo.

• Kevinns
Ik lus ‘m wel om de trekhaak heen maar gesp dan de karabijnhaak direct aan het oogje onderaan de uitklapbare trekhaak. De lus zorgt voor wat extra wrijving wat in mijn ogen voldoende zou moeten zijn.

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

JanHenk schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:18:
[...]

[Afbeelding]

Zo doe ik het altijd: met een (extra) karabijnhaak bevestigen aan het oog van de trekhaak en de haak van de kabel lussen en bevestigen aan zichzelf.

Wat jij doet, in een rechte lijn direct aan de trekhaak, mag volgens mij in NL officieel wel, maar is inderdaad minder veilig én is (volgens mij) in andere landen ook verboden (ben je verplicht om hem te lussen om de trekhaak). Als je aan alle regels wil voldoen (lussen én bevestigen aan de trekhaak) en het veilig wil houden is bovenstaand dus de manier imo.
op deze manier (op het plaatje) is niet toegestaan. Althans dat heb ik geleerd tijdens mijn BE rijbewijs lessen. Inmiddels 20 jaar geleden dus wellicht is het veranderd sindsdien

Oh wacht ik heb de extra karabijnhaak gemist. Ken deze oplossing niet. Ga er zelf eens naar kijken :)

Wat is het voordeel hiervan t.o.v. direct in het oog van de trekhaak zelf klikken?

[ Voor 8% gewijzigd door Shadow_Agent op 11-06-2026 18:28 ]

• Puppetmaster
Komt van hier:
https://www.anwb.nl/kampe...met-de-caravan/breekkabel

Rechtstreeks de clip aan het oog schijnt dus minder effectief te trekken.

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Puppetmaster schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:52:
Komt van hier:

Thkx! Ga ik dat ook doen. Even langs de Hornbach voor een kwalitatieve haak. Die Action zooi vertrouw ik niet :)

• Palomar
  • Niet online
Puppetmaster schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:52:
Komt van hier:

aha, dat verklaart die (lelijke) klemmen en karabijnhaken die je soms aan trekhaken ziet. Al kan die extra karabijnhaak natuurlijk ook aan de breekkabel blijven zitten lijkt me als je de vouwwagen afkoppelt. Dan bungelt er niet het hele jaar zo'n haakje onder je auto ;)

• JanHenk
  • Niet online
@Palomar Ja precies, die laat ik aan de breekkabel hangen.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bij het E achter B examen MOET je hem na aankoppelen opdraaien en de auto stukje optillen.

Breekkabel mag ook niet om de trekhaak heen gelust worden. Gewoon direct aan het oogje.

Bron: Jaar of 5 geleden examen gehaald.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Wel fijn om te zien dat ik het al 'goed' deed maar dat het nog beter kan. Binnenkort maar even een extra haak scoren bij Hornbach :)

Strava

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Is nog een moo filmpje van hoe die kabels werken gemaakt door blik op de weg, hier YouTube: Blik op de Weg OFFICIAL - Special Losbreekreminrichting

• JanHenk
  • Niet online
Navi schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:15:
Bij het E achter B examen MOET je hem na aankoppelen opdraaien en de auto stukje optillen.

Breekkabel mag ook niet om de trekhaak heen gelust worden. Gewoon direct aan het oogje.

Bron: Jaar of 5 geleden examen gehaald.
Mag wel (lees niet verboden en volgens mij in andere landen dus zelfs verplicht..), als ie maar óók bevestigd zit aan een “vast punt aan de auto”, meestal een oog aan de trekhaak of zo’n hulpstuk.

Filmpje van @pjottum is wel leuk trouwens! Had ik nog niet eerder gezien. Maar, hij eindigt met het advies om de musketonhaak te vervangen voor een dikkere karabijnhaak en die in een rechte lijn te bevestigen. Dat is in NL in orde, maar in andere landen niet.

[ Voor 19% gewijzigd door JanHenk op 12-06-2026 10:28 ]

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:50
Bedankt voor alle tips en uitleg.

Na een uitgebreide en duidelijke uitleg bij Bravo Vouwwagens hebben we de boel voor het eerst staan.

Wij zijn zeer tevreden 👍Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvkKtWxRQkP2aSmnRHUJxj3o0xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NH42NNESo2ePWFBQ7NwORAFg.jpg?f=fotoalbum_large

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:40
Mooie kleuren combinatie.

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat zijn de ervaringen met vouwwagen icm elektrisch rijden en het verbruik?
Hoeveel procent extra verbruik moet je ongeveer op rekenen?
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste