MWDKing schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:48:
[...]
Inmiddels wat meer data. Nu 190 wh/km na 650km België en Frankrijk. Daar rij ik dan wel 110-120 waar het mag.
In Nederland rij ik gemiddeld 165 wh/km over 15.000km vrijwel volledig zonder aanhanger.
Valt me nog alles mee.
Dat is 19kwh / 100km, geen idee welke auto je hebt maar dan zal je nog wel 250/300km kunnen doen tussen de stops. Dat is prima te doen.
Wat ik dan wel apart vind, ik rij dan benzine, maar mijn verbruik is met vouwwagen significant minder dan zonder.
In nederland rijden we 10,4L/100km weg op woonwerk, hockey en boodschappen ritjes.
Op vakantie met de vouwwagen doe ik makkelijk 8,5L/100km, en dan rij ik ook 100-130kmh (gewoon de adviessnelheid).
Maar ik rijd dan natuurlijk een paar honderd kilometer op de cruise control, wat veel zuiniger is dan tientallen keren optrekken bij het stoplicht.
Ik had verwacht dat elektrisch niet zou verschillen hierin.
Nemen jullie spullen mee op het dak? Of steekt de vouwwagen buiten de auto uit?
Onze vouwwagen (een campooz) steekt met de zak wel iets uit maar valt grotendeels weg achter de auto.
Er staat een V90 voor.
Met de dakkoffer op het dak tijdens wintersport schiet het verbruik wel gigantisch omhoog.
14L/100km is geen uitzondering. Dus misschien is dat een verklaring voor het verbruik bij jou.
Mede omdat ik ook in de toekomst elektrisch moet gaan rijden ben ik me daarom nu aan het oriënteren op een trekhaak box.
EDIT:
Ik lees een Model Y 2024 (LFP byd blade 60kwh)
Toch geen lullig autotje. Daar moet hij wel mooi achter hangen.
Misschien dat de aerodynamica ervoor zorgt dat de lucht tussen de auto en vouwwagen getrokken word.
Bij elektrische auto's proberen ze daar toch veel winst uit te halen door zo min mogelijk turbulentie achter de auto te veroorzaken.
Maargoed, 300km is een prima afstand. Dan is het toch tijd voor een plaspauze en koffie, kan de auto zich mooi volladen.
[
Voor 18% gewijzigd door
FRANQ op 09-04-2026 08:28
]