Vouwwagen ervaringen

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste
Acties:

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Cass Casey

runs on cafeïne and sarcasm.

Welkom @Darks. Wij hebben voor de koude avonden/ochtenden een laserkachel (uit mijn hoofd de Qlima 4035). Petroleumkachels zijn dat. Zuinig en kunnen met gemak je tent tot comfortabele warmte verwarmen.

De koffie loopt. Sportiever wordt het niet vandaag.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Met Hemelvaartsweekend zat onze camping regelmatig in het donker door alle elektrische kacheltjes, die ieder vaak ook nog maar een beperkt vermogen hebben. Dus wil je bedrijfszeker zijn en goed vermogen hebben, zou ik ook een petroleumkachel meenemen. Of gas, kan ook.

Al hebben wij dat niet, het elektrische kacheltje volstaat voor de slaapcabine van de kids en verder goede kleding :P

Die petroleumkachels zijn mij nu nog wat te groot.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Voor kamperen met een vouwwagen in april/mei in Denemarken zou ik in elk geval wel maatregelen nemen - zoals met die kachels. Afgelopen meivakantie was het goed koud in de nacht/ochtenden en was ik blij dat m’n vrouw een veto had uitgesproken op kamperen bij Billund/LEGOland. :+

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Je kan rekening houden met de aanschaf van de vouwwagen door er eentje met all-season tentdoek te nemen. Deze zijn beter bestand tegen het weer en makkelijker schoon te maken.

PSN: Shiver23

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:35
Darks schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:29:
Even voorstellen, aangezien ik dit topic actief ga volgen.

We zijn een jong gezin (3 kids) uit België dat bij elke kans naar de dichtere bestemmingen in Scandinavië vertrekt (DK, zomer meestal iets verder in S).

Ik en mijn vrouw droomden lang van een kampeerbus maar toen kwam er een huis en kinderen. Met heel kleine kinderen kozen we voorlopig steeds huisjes via Airbnb. Nu ze tegen volgend jaar alle 3 al richting school zijn, begint het wat handiger te worden en denken we er toch over na om iets voor onszelf te kopen en het wat avontuurlijker te maken.

Een vouwwagen lijkt ons dan ook een beetje het ideaal voor ons. Ruim op te zetten voor 3 kids, betaalbaar en vooral handiger dan een caravan. We rijden een Skoda kodiaq met trekhaak dus die is al perfect voorzien.

De komende maanden begint de zoektocht naar wat we precies willen. Liefst doen we een korte test vakantie.

Een eerste vraag die ik nu reeds heb, we zijn altijd 1 of 2 weken weg in april (paasvakantie in België). Het kan dan in Denemarken best nog koud zijn. Zijn er hier die ervaringen hebben met de vouwwagen in deze periode van het jaar / land?

Groetjes
Wij hebben net boven het vriespunt meegemaakt. Lekkere wollen pyjama’s en donzen dekbedden zorgden ervoor dat we prima sliepen :)

XXXVI

• MrAcid
  • Niet online
Dat je ’s nachts comfortabel kunt slapen maakt de vouwwagen nog geen geschikt kampeer middel voor bij lage temperaturen zoals in het voorjaar in Denemarken.

Als dát een van je use cases is dan zou ik er nog een keertje goed over nadenken en zéker gaan proberen voordat je een dure nieuwe koopt. Marktplaats stroomt momenteel alweer vol dus het is nu wel een goed moment! :)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:17

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
In april is het over het algemeen 's nachts ook boven nul dus dat lijkt me goed te doen toch? Je zal alleen wat meer warme kleding nodig hebben en wellicht een extra plaid of zo om op je bed te leggen wanneer dat nodig is.

Ik zou me eerder zorgen maken om vocht. Wanneer het ook overdag niet heel warm wordt zal het lastig kunnen zijn om dingen te laten drogen, zelfs je handdoek kan een uitdaging zijn.
Krijg je 's middags gewoon lekker wat zon op je tent dan zal het wel goed komen, maar heb je wat regen over je heen gekregen en dan een bewolkte periode kan het zomaar zijn dat je dagenlang in de onaangename klamme bende zit. Natuurlijk kan je wel weer de hele dag een kacheltje laten blazen om het droog te krijgen, maar ik zou dat niet zo prettig vinden.

Wat maakt dat je een vouwwagen als ideaal ziet voor dit scenario @Darks? Bepaalde voordelen die je graag hebt? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:45

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

MrAcid schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:48:
Dat je ’s nachts comfortabel kunt slapen maakt de vouwwagen nog geen geschikt kampeer middel voor bij lage temperaturen zoals in het voorjaar in Denemarken.

Als dát een van je use cases is dan zou ik er nog een keertje goed over nadenken en zéker gaan proberen voordat je een dure nieuwe koopt. Marktplaats stroomt momenteel alweer vol dus het is nu wel een goed moment! :)
"Na 2 jaar doen wij onze CombiCamp weg want we kochten een camper. We hebben het hele boekje aangevinkt, bij elkaar 25k, dus we vragen nu 22k." :')

Maar inderdaad, nu is het moment om toe te slaan op MP; je kan er nog even mee weg in augustus en je kan uit veel kiezen. Hopelijk heb je dan al wel een idee (snelklapper vs megatent, groot, klein, keuken, easypack, etc) wat je wilt, anders trek je zo 5k uit en heb je misschien niet precies wat echt bij je past. Als je het niet weet - rondje Boxtel!

I have usernames older than you.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:36
Mijn neuswiel klem is een klein beetje verbogen. Daardoor staat het neuswiel een tik scheef als ik de vouwwagen naar links trek. Ik moet/wil daarom een nieuwe klem. En misschien ook tijd voor een nieuwe neuswiel zelf. Hebben jullie aanraders? Nu heb ik de kans om er echt iets goeds op te zetten.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@SonOfSam Weet niet wat je nu hebt, maar op sommige vouwwagens zit een dunner type neuswiel en dito klem. Ik zou dan voor het dikkere type gaan en dan van alko en geen cheapo merk.

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:43
pjottum schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:24:
[...]

"Na 2 jaar doen wij onze CombiCamp weg want we kochten een camper. We hebben het hele boekje aangevinkt, bij elkaar 25k, dus we vragen nu 22k." :')

Maar inderdaad, nu is het moment om toe te slaan op MP; je kan er nog even mee weg in augustus en je kan uit veel kiezen. Hopelijk heb je dan al wel een idee (snelklapper vs megatent, groot, klein, keuken, easypack, etc) wat je wilt, anders trek je zo 5k uit en heb je misschien niet precies wat echt bij je past. Als je het niet weet - rondje Boxtel!
Haha, dit is precies wat wij hebben gedaan.. weekje weggeweest met de vouwwagen van de zwager.. zo goed bevallen dat we nu zelf wilden kopen..

Dus inderdaad, dagje gepland en naar Schijndel en Boxtel geweest om te kijken wat we nu precies wilden. Voordeel is dat je met 2 winkels ongeveer 80% van alle vouwwagens kunt bekijken (en in realiteit denk ik >95% van wat er verkocht wordt).

Uiteindelijk gekozen voor een Cabanon Malawi 2.0 met voortent en achtertent XL en zonder zonneluifel of keuken. Daar komen er echt veel van op MP op het moment, alleen we wilden dus geen keuken en met disselbak (en geen fietsendrager). Na een weekje wachten kwam precies het model dat we zochten, niet te oud en om de hoek op MP.

Dus wij zijn sinds gisteren ook de eigenaar van een vouwwagen.. Hopelijk blijft het aankomend weekend mooi weer, dan kunnen we hem eens een keer op gaan zetten.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• MrAcid
  • Niet online
pjottum schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:24:
[...]

Haha exact. Of: “Hij is 15 jaar oud maar aangezien de prijzen zo hard gestegen zijn verkopen we ‘m, met pijn in het hart, voor hetzelfde geld als waar we ‘m 45 kampeerweken geleden voor gekocht hebben.” :+

• JustRob
MrAcid schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:13:
[...]

Haha exact. Of: “Hij is 15 jaar oud maar aangezien de prijzen zo hard gestegen zijn verkopen we ‘m, met pijn in het hart, voor hetzelfde geld als waar we ‘m 45 kampeerweken geleden voor gekocht hebben.” :+
Vooral holtkampers van 15+ jaar oud die nog voor de prijs van een nieuwe Jamet gaan kan ik met mijn hoofd niet bij. Ja Jamet is geen A+ merk, maar als ik dan moet kiezen uit een nieuwe uit 2026 of een afgeleefde HK dan zou ik het wel weten.

• Gonadan

Gonadan

Absoluut, dat zou zonder blikken of blozen de HK worden inderdaad. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:03
JustRob schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:06:
[...]

Vooral holtkampers van 15+ jaar oud die nog voor de prijs van een nieuwe Jamet gaan kan ik met mijn hoofd niet bij. Ja Jamet is geen A+ merk, maar als ik dan moet kiezen uit een nieuwe uit 2026 of een afgeleefde HK dan zou ik het wel weten.
Maar waarom noem je de HK nu ineens afgeleefd? Voor een afgeleefde HK betaalt natuurlijk niemand veel geld, maar voor een nette 2e handse worden inderdaad goede prijzen betaald.

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:52
Gonadan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:23:

Wat maakt dat je een vouwwagen als ideaal ziet voor dit scenario @Darks? Bepaalde voordelen die je graag hebt? :)
De hoofdvakantie is natuurlijk in de zomer dus, maar we genieten toch ook steeds van de voorjaarsvakantie. Doen we inmiddels al 5 jaar en we hebben al ontzettend mooi weer gehad in Denemarken in april, maar ja, het kan ook eens tegenvallen. Kouder en klam weer lijkt me inderdaad het grote nadeel van een vouwwagen.

De voordelen die ik zoek zitten vooral in de huidige samenstelling van het gezin (kids van 2 - 6 jaar) en het iets avontuurlijker willen dan huisjes huren. Die zijn tot nu toe steeds wel goed meegevallen, maar het kost ook een pak geld en we willen toch graag iets voor onszelf waar we door het jaar ook sneller spontaan een korte vakantie mee kunnen doen dichterbij. Een camper is buiten bereik dus kom ik op caravan vs vouwwagen, heb ik al ontzettend veel over gelezen. Met de gekende voor- en nadelen. Eerlijk een caravan doet het me gewoon niet, zowel het onderweg zijn maar ook ter plaatse, wil je waarschijnlijk alsnog een mooie buitentent om te zitten.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• JustRob
Marcel a schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:56:
[...]

Maar waarom noem je de HK nu ineens afgeleefd? Voor een afgeleefde HK betaalt natuurlijk niemand veel geld, maar voor een nette 2e handse worden inderdaad goede prijzen betaald.
Ja eens. Maar er zit een groot verschil tussen een vouwwagen die 15x 2 weken per jaar is gebruikt in de zon en 1 die 15 jaar weken per jaar is gebruikt in alle weersomstandigheden. En veel mensen kunnen de daadwerkelijk onderhoudsgevoelige en dure reparatie zaken die na langdurig gebruik optreden niet zien bij een simpele schouw na een marktplaats aanschaf. Denk aan slijtage aan schokdempers, onderstel, buizen constructie, (hand)rem of inwendige leidingen (zoals bv bij die vaste keukens van combicamp) etc.

Sure. Wat oppervlakkige schade aan het doek of zeil is prima te zien en goede tentdoeken die goed verzorgd zij gaan lang mee, maar er zijn genoeg mensen die met een oude vouwwagen een hoop onzichtbare en onverwachte ellende op de hals halen.

Maar goed, dat moet ook iedereen voor zichzelf in schatten en keuzes in maken.

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:58
[...]

Heb ook altijd zo gedacht tot ik de overstap van jamet naar holtkamper maakte. Jamet heeft zeker een goede prijs kwaliteit verhouding maar haalt het gewoon niet bij een holtkamper. Aleen al die haringen al En met wat opletten kun je zeker zo goed als nieuwe vinden van 25 jaar. Meestal zijn mensen ook zuiniger op dure dingen.

• JanHenk
  • Niet online
Vergeet ook niet dat een Kyte bij introductie (2008), met wat opties volgens mij ook al tegen de 18K aan zat of er zelfs over.

Dat was ook destijds al belachelijk veel. Jamets gingen in 2008 voor rond de 6K. Je kocht er toen ook al grofweg drie voor de prijs van een Kyte en dat is nu nog steeds zo.

• ephymerous
[...]

Je koopt ook een nieuwe Dacia voor een knaak en een bos wortels. Ik ben erg blij met m’n 9 jaar oude BMW en 15 jaar oude Kyte :+

Beiden kan je qua kwaliteit, comfort en opties niet met elkaar vergelijken.

[ Voor 7% gewijzigd door ephymerous op 11-08-2026 22:20 ]

XXXVI

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Qua vergelijk....

Ik moet nog altijd denken aan mijn eerste keer opzetten met de Kyte op een dagcamping. Op die dagcamping worden elk weekend wel een paar vouwwagens getest, ge/verkocht, of gewoon gekampeerd. Dus ook die dag dat ik dat voor t eerst deed, waren er meer.

Ik kwam tegelijkertijd aan met een Jamet. Bouwjaar bijna hetzelfde als mijn Kyte (meer dan 10 jaar oud). We hadden daar op de dagcamping geen stroom, dus het hippe Windforce kon ik niet gebruiken. Gezien we "leeg" testen, was het alleen opzetten. Na wat stoeien met de handleiding was het na 20 minuutjes wel klaar, en na de eerste 4 haringen, stond alles overeind. Na nog wat haringen konden we ook de eerste windvlaagjes wel behouden.

We hadden wel stoelen mee, dus we gingen eens lekker genieten. Zoals je dat dan doet, kijk je naar anderen op de camping die hun spullen opzetten.

Na 3 kwartier kwamen de blijkbaar kersverse eigenaren van de jamet even langs bij ons. In mijn herinnering was het een Arizona. De tent van hun stond nog niet. Ze kwamen er niet uit, en aangezien wij al in onze stoelen zaten met wat drinken, dachten ze dat wij wel experts waren. Ik ben de beroerdste niet, dus ik wil best meekijken, maar gaf al direct aan dat t voor ons ook de eerste keer was en dat de Jamet mij totaal onbekend was.

Anyhow: daar lag de hele mikado aan genummerde en met tape gekleurde stokken. Of ik snapte hoe die aan elkaar moesten. Ze hadden geen handleiding. Toen ik de logische kleuren bij elkaar gelegd had, was de conclusie al vrij vlot: er mist een bepaald koppelstuk. Van die koppelstukken in specifieke hoeken. Maar goed, vanaf dat moment was mijn begrip van vouwwagen vs bouwwagen ook weer bijgewerkt.

• JanHenk
  • Niet online
Hier op de camping staat nu een Smitveld (Violist). Je weet wel, zo’n wagen die echt lijkt op een De Waard op wielen.

Ik moet zeggen; dat is inderdaad zo. Leuk om te zien! Maar, wat schetst mijn verbazing. Een boogluifel :+ :P

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:55
Get!em schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:40:
Qua vergelijk....

Ik moet nog altijd denken aan mijn eerste keer opzetten met de Kyte op een dagcamping. Op die dagcamping worden elk weekend wel een paar vouwwagens getest, ge/verkocht, of gewoon gekampeerd. Dus ook die dag dat ik dat voor t eerst deed, waren er meer.

Ik kwam tegelijkertijd aan met een Jamet. Bouwjaar bijna hetzelfde als mijn Kyte (meer dan 10 jaar oud). We hadden daar op de dagcamping geen stroom, dus het hippe Windforce kon ik niet gebruiken. Gezien we "leeg" testen, was het alleen opzetten. Na wat stoeien met de handleiding was het na 20 minuutjes wel klaar, en na de eerste 4 haringen, stond alles overeind. Na nog wat haringen konden we ook de eerste windvlaagjes wel behouden.

We hadden wel stoelen mee, dus we gingen eens lekker genieten. Zoals je dat dan doet, kijk je naar anderen op de camping die hun spullen opzetten.

Na 3 kwartier kwamen de blijkbaar kersverse eigenaren van de jamet even langs bij ons. In mijn herinnering was het een Arizona. De tent van hun stond nog niet. Ze kwamen er niet uit, en aangezien wij al in onze stoelen zaten met wat drinken, dachten ze dat wij wel experts waren. Ik ben de beroerdste niet, dus ik wil best meekijken, maar gaf al direct aan dat t voor ons ook de eerste keer was en dat de Jamet mij totaal onbekend was.

Anyhow: daar lag de hele mikado aan genummerde en met tape gekleurde stokken. Of ik snapte hoe die aan elkaar moesten. Ze hadden geen handleiding. Toen ik de logische kleuren bij elkaar gelegd had, was de conclusie al vrij vlot: er mist een bepaald koppelstuk. Van die koppelstukken in specifieke hoeken. Maar goed, vanaf dat moment was mijn begrip van vouwwagen vs bouwwagen ook weer bijgewerkt.
Alleen is een Jametic of die nieuwe Offtrail hierboven opzich geen bouwwagen meer. Een Arizona, ja, daar gingen m'n ouders begin jaren 90 mee weg en inderdaad kleur op kleur. M'n pa haalde in de winter het onderstel eraf om onder een houten zelfbouw karretje te zetten :P

Nu moet ik wel bekennen dat tijdens onze zoektocht een Jametic vrij snel afviel. Weet niet meer exact waarom, maar was vrij snel 'nee', was volgens mij een Eco model bij De Wit. Volgens mij waren heel veel schuifstokken nog vleugelmoeren ipv mooie snelsluiting etc, en volgens mij vond ik het doek 10x niks + de wagenbak. Daarnaast blijf ik sommige dingen van die Trigano-groep gewoon priegelig eruit vinden zien.

Die Offtrail hierboven moet ik nog eens in het echt zien, maar zou denk ik best een leuke zijn voor 2 personen, als het allemaal een beetje klopt. maar de Panama Up vond ik toen wij rondkeken niet per se interessant ofzo.

Iets wat ik me afvraag, toen wij rondkeken 2,5 jaar geleden, zijn we ook naar Landgraaf gereden om Alpenkreuzer te zien. Met name de OpenAir vond ik een interessante om te zien, maar je hoort er niks meer van. Qua gebruiksgemak de Campfire, en de Waterfront als ruimte niet zo belangrijk was. Zijn die dingen kwalitatief wat minder? Volgens mij wed er destijds nog best wel over gesproken.

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 11-08-2026 23:12 ]

3600Wp@ zuid

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Die nieuwe serie alpenkreuzers hadden wat kinderziektes. Waaronder doorliggend bed, waterzak, wat slecht stikwerk (bron, vouwwagen forum). Meeste werd wel opgelost, maar potentiële kopers worden kopschuw.

Kleuren zijn nu minder heftig in de nieuwste serie, mogelijk dat dat ook weer gaat meewerken.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:27
De 3 nieuwe Alpenkreuzer vouwwagens werden/worden volgens mij best aardig verkocht. Enkel de waterfront kreeg een andere kleur omdat blauw niet mooi bleef. Verder wat kleine kinderziektes die eruit zijn gehaald.

De campfire heb ik gehad, prima wagen voor het geld maar ik vond de voortent wat onhandig opzetten. De waterfront is volgens mij het populairste model. De openair het minste. De bijzettentjes schijnen ook wat onhandig te zijn om op te zetten.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:21
Heb hier een Campfire. Vind 't een fijn ding. Wel behoorlijk wat tijd aan opzetten bezig. Heb een 2024 model. Gelukkig geen last van stiksel en waterzak problemen. Bed herken ik wel, is een fix voor (stalen u koker onder de bedbalk, ik combineer het met een houten extra steun in de bak tov onze schouders.

Wel is de kwaliteit van de stokken soms ook niet geweldig. Hier en daar wat roest plekjes op de losse stokken. Allemaal netjes opgelost hoor, maar hoe 't er over 10 jaar uit ziet..?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 21:42
JanHenk schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:50:
Hier op de camping staat nu een Smitveld (Violist). Je weet wel, zo’n wagen die echt lijkt op een De Waard op wielen.

Ik moet zeggen; dat is inderdaad zo. Leuk om te zien! Maar, wat schetst mijn verbazing. Een boogluifel :+ :P
En ik maar denken dat HK’s de de Waards onder de vouwwagens waren! :D

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Retrospect

Geweldige stormvaste vouwwagens. Maar ja die moesten natuurlijk ook mee met de tijd. Hun nieuwe vouwwagen is ook vrij geweldig. Met vaste keuken onder de luifel en bed waar je laag kan instappen aan twee kanten.

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:30
Dat verhaal over de Jamet Arizona komt bekend voor, we hebben zelf laatst zo'n oudje gekocht om te proberen. Eerst banden en remmen vervangen, in de tuin opgezet, zat geen handleiding bij, dus mijn vrouw is zelf maar met gekleurde tape bezig geweest en zelf een tekening gemaakt. We doen er zo'n anderhalf uur over om het ding op te zetten met z'n tweeën. Puur gekocht om te kijken of het wat is een vouwwagen. Mijn vrouw wil liever naar de caravan, ik liever een iets makkelijker op te zetten vouwwagen.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:46

vhal

ಠ_ಠ

Retrospect schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:46:
[...]

Geweldige stormvaste vouwwagens. Maar ja die moesten natuurlijk ook mee met de tijd. Hun nieuwe vouwwagen is ook vrij geweldig. Met vaste keuken onder de luifel en bed waar je laag kan instappen aan twee kanten.
Ooit overwogen tot ik het gigantische witte ~ 30 x 40 cm 'Smitveld vouwwagen' embleem aan de voorzijde zag wat de wagen m.i. zo ontsiert.

Strava

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-08 21:34

Dani86

AeroGeek

Darks schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:07:
[...]

De hoofdvakantie is natuurlijk in de zomer dus, maar we genieten toch ook steeds van de voorjaarsvakantie. Doen we inmiddels al 5 jaar en we hebben al ontzettend mooi weer gehad in Denemarken in april, maar ja, het kan ook eens tegenvallen. Kouder en klam weer lijkt me inderdaad het grote nadeel van een vouwwagen.

De voordelen die ik zoek zitten vooral in de huidige samenstelling van het gezin (kids van 2 - 6 jaar) en het iets avontuurlijker willen dan huisjes huren. Die zijn tot nu toe steeds wel goed meegevallen, maar het kost ook een pak geld en we willen toch graag iets voor onszelf waar we door het jaar ook sneller spontaan een korte vakantie mee kunnen doen dichterbij. Een camper is buiten bereik dus kom ik op caravan vs vouwwagen, heb ik al ontzettend veel over gelezen. Met de gekende voor- en nadelen. Eerlijk een caravan doet het me gewoon niet, zowel het onderweg zijn maar ook ter plaatse, wil je waarschijnlijk alsnog een mooie buitentent om te zitten.
Zelf zou ik niet naar Scandinavië gaan in de meivakantie met de Vouwwagen.

Dit jaar op Texel gestaan in de meivakantie. Toen was het overdag 18 tot 21C en 's nachts op z'n koudste 12C. Dat is wel het minimale voor mij hoor. Wel heerlijk geslapen met sportsokken en trainingspak in de slaapzak was het prima.

Als ik moet gaan kloten met kachels (lijkt mij gevaarlijk ofzo) dan is het dus gewoon te koud om te kamperen.

Voor ons is de vouwwagen het beste compromis tussen het fijne van een tent (canvas) en de ruimte + gemak en comfort (lattenbodem bed, keukentje, koelkastje mee). Een sleurhut of camper vind ik claustrofobisch en ongezellig.

Zelf raad ik je de combi camp flexi aan (deze hebben wij sinds dit jaar). Zeker in Nederland zijn er degelijke occasions te vinden van dit type voor een schappelijke prijs.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• SonOfSam
sanderhgv schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:03:
Dat verhaal over de Jamet Arizona komt bekend voor, we hebben zelf laatst zo'n oudje gekocht om te proberen. Eerst banden en remmen vervangen, in de tuin opgezet, zat geen handleiding bij, dus mijn vrouw is zelf maar met gekleurde tape bezig geweest en zelf een tekening gemaakt. We doen er zo'n anderhalf uur over om het ding op te zetten met z'n tweeën. Puur gekocht om te kijken of het wat is een vouwwagen. Mijn vrouw wil liever naar de caravan, ik liever een iets makkelijker op te zetten vouwwagen.
Ja hier ook. Maar dan een texas (zo min mogelijk stokken). Voor 450,- eerste jaar geprobeerd. Daardoor al de prijs van een huisje er al uitbezuinigd. Jaar daarop een texas deluxe, met keuken en lattebodem. 800,- (oude voor 400,- verkocht). Na paar jaar een AK Kampala voor 5600,- (750, jamet verkocht). Na 3 jaar de Kavango nieuw gekocht (Kampala bracht 4200,- op). Dat was 3 jaar geleden. En ik zit eigenlijk niet meer verlekkerd om me heen te kijken naar mooiere/betere vw's. Wel naar campers. Maar dat ligt nog een pak boven budget. Gaan we doen denk ik als de kinderen niet meer mee gaan.

• Michiel_78
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:03
Wij zijn ook ‘begonnen’ met een Trigano Vendome uit het jaar 0, eerste keer opzetten op camping met allemaal senioren op seizoensplekken; die gingen er echt voor zitten toen de ‘voorstelling’ ging beginnen. Ondanks tig stokken en nog meer haringen ging t eigenlijk best goed, maar geen vergelijk met de Kavango (hoewel de leefruimte van de Trigano een balzaal was vergeleken met ruimte in de AK).

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Michiel_78 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:14:
Wij zijn ook ‘begonnen’ met een Trigano Vendome uit het jaar 0, eerste keer opzetten op camping met allemaal senioren op seizoensplekken; die gingen er echt voor zitten toen de ‘voorstelling’ ging beginnen. Ondanks tig stokken en nog meer haringen ging t eigenlijk best goed, maar geen vergelijk met de Kavango (hoewel de leefruimte van de Trigano een balzaal was vergeleken met ruimte in de AK).
Wel zo'n Trumpbalzaal dan.

• Retrospect
vhal schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:07:
[...]

Ooit overwogen tot ik het gigantische witte ~ 30 x 40 cm 'Smitveld vouwwagen' embleem aan de voorzijde zag wat de wagen m.i. zo ontsiert.
Ze fabriceren het zelf. Je kan waarschijnlijk gewoon aangeven dat je hem zonder embleem wil en dan krijg je hem zonder.

• Gonadan

Gonadan

Ja dat is die voorzetluifel toch (alternatief voor varioluifel)? Bijzonder, want als er een merk is wat nog meer dan AK opgeeft van een klassiek De Waard-achtig tentgevoel dan is het Smitveld wel. :D

Blijkbaar dan ook bij hen veel vraag naar. Grappig, ik zie die Smitvelds uiteindelijk toch wel erg weinig in de praktijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Retrospect schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:46:
[...]

Ben er niet zo'n fan van als ik eerlijk ben, al komt dat mede door de vrij slechte ervaring met de mensen van Smitveld zelf en hun pretentieuze houding.
Je leest het al in de verwoordingen op de website, maar ze vinden zichzelf helemaal geweldig en doen alsof zij de meeste handige dingen verzonnen hebben en andere merken zijn ruk.

Dat klinkt wellicht wat sterk aangezet maar woon bij hen in de buurt en ben er vaker geweest en krijg dan gewoon plaatsvervangende schaamte hoe men afgeeft op andere merken en hun eigen spul de hemel in praat.

Maar goed, over de wagens zelf. Ik vind het qua uiterlijk één van de mooiste merken als het gaat om de smoel, echt een klassieke tent uitstraling en mits goed afgespannen inderdaad De Waard-achtig. Materialen zijn ook over het algemeen goed en dingen als poten gewoon stevig.
Luxe is het echter niet, weinig afwerking, keuken is spartaans en de losse is wiebelig. Weinig handigheidjes, niet echt mijn ding.
Die Novist heeft heel veel weg van de Livingstone maar dan minder handig maar weer wel de beroemde De Waard flap met benodigde haringen en meer ruimte. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:20
Wij zijn sinds 2019 de trotse eigenaren van een Cabanon Monaco: lekker simpel, dubbelklapper zonder easypack maar wel met alle overige opties, maar zonder imperiaal: hij bevalt eigenlijk hartstikke goed, maar soms wil een mens wat anders. Ons (mijn vrouw en vooral ik) zijn gecharmeerd van Aart Kok Livingstone, met keuken en het 'kleine bed'. Mooi om te zien, redelijk snel op te bouwen en degelijk Nederlands, alhoewel ons Franse slag(schip) apparaat eigenlijk verrassend prima in elkaar zit (geen popnagels doormidden, overbeladen keuken hangt er ook al 7 jaar prima achter, en hij ligt als een blok op de weg).

We willen dus graag naar een model met enkel bed en optie voor kleine 1a2 persoonsachtertent, die zeker niet voorbij de eventueel aanwezige dissel komt (ivm mogelijk kleine plekken in Karinthië en Zwitserland).
Hk valt eigenlijk wel af: we kopen graag nieuw, maar windforce neemt mij echt te veel ruimte in voor dat kwartiertje werk wat hij 'bespaard' en ik vind het gewoon een stomme accessoire, dan liever een goede luifel ofzo. En daarbij dan stop ik liever 30k in een andere auto die ik dagelijks gebruik.

Welke hidden gems mogen we echt niet vergeten wat jullie betref?

1 kind is nu 3 die willen we graag nog in onze vouwwagen dichtbij hebben liggen, de boys van 6 en 8 liggen nu al het liefst in een eigen tent, maar bij overnachten kunnen die natuurlijk prima in het voortentje bij het bed van de gemiddelde wagenbakslaper liggen.

Verder graag een keuken ivm opslag/niet op en ombouwen. Ow ja en een dekzeil ben ik wel van gecharmeerd (gaat toch stiekem altijd meer onder meneertje🤣)

• MrAcid
  • Niet online
Als je geen HK wilt is de Livingstone denk ik je beste optie. Mooi moment om naar een (jong) gebruikte te kijken!

• Retrospect
Gonadan schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:41:
[...]

Ben er niet zo'n fan van als ik eerlijk ben, al komt dat mede door de vrij slechte ervaring met de mensen van Smitveld zelf en hun pretentieuze houding.
Je leest het al in de verwoordingen op de website, maar ze vinden zichzelf helemaal geweldig en doen alsof zij de meeste handige dingen verzonnen hebben en andere merken zijn ruk.

Dat klinkt wellicht wat sterk aangezet maar woon bij hen in de buurt en ben er vaker geweest en krijg dan gewoon plaatsvervangende schaamte hoe men afgeeft op andere merken en hun eigen spul de hemel in praat.
Klinkt precies als de ervaring die ik een paar keer had bij Aart Kok in het noorden. Vandaar dat ik daar nooit meer een stap over de drempel zet.

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:52
Dani86 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Dit jaar op Texel gestaan in de meivakantie. Toen was het overdag 18 tot 21C en 's nachts op z'n koudste 12C. Dat is wel het minimale voor mij hoor. Wel heerlijk geslapen met sportsokken en trainingspak in de slaapzak was het prima.
Zelf raad ik je de combi camp flexi aan (deze hebben wij sinds dit jaar). Zeker in Nederland zijn er degelijke occasions te vinden van dit type voor een schappelijke prijs.
Ik heb het inmiddels met de vrouw wat doorgesproken (we zijn nu op vakantie, altijd leuk om te filosoferen over volgend jaar). We gaan ons als we voor de vouwwagen gaan ons niet meer verbinden op een vakantie in Denemarken in het voorjaar. Het voordeel van de periode is dat we redelijk last minute nog iets kunnen boeken waar het weer deftig is. Dus als dat dan niet Denemarken is, mag het misschien ook iets anders zijn.

De hoofdvakantie willen we echt wel in Zweden blijven doen de komende jaren, dat is ons zo goed meegevallen de afgelopen jaren. Maar dan spreken we ook echt over 3 weken in juli / augustus dus dat moet zeker lukken. In het najaar komen we ook nog wel eens in Zuid-Denemarken, maar dat zal sowieso een huisje zijn dan omdat dat pas eind oktober is.

Op basis van wat we hebben zitten uitzoeken ligt onze voorkeur nu bij een Raclet Sequoia. Ziet er prijs/kwaliteit deftig uit waarbij je veel inbegrepen krijgt in de totaalprijs. En de dubbelklapper en royale voortent lijkt erg wenselijk voor een gezin met 3 kids. Maar goed, dat is onze voorlopige voorkeur. De kans is reëel dat we eerst iets tweedehands zoeken en we gaan natuurlijk nog ervaringen opdoen bij de grote verdelers. De combi camp flexi zullen we ook eens verder bekijken, bedankt voor alle tips al.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• ephymerous
[...]

Als ik moet gaan kloten met kachels (lijkt mij gevaarlijk ofzo) dan is het dus gewoon te koud om te kamperen.
Wat is kloten he? Ik ben geen kampeerder dus ik vind het snel gekloot… maar ons elektrisch kacheltje maakt het prima comfortabel in de voortent. Dit voor jaar ‘s nachts 2 graden. Prima te doen. Het toiletgebouw bezoeken is wel wat fris ‘s avonds :+

XXXVI

• MrAcid
  • Niet online
Retrospect schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:00:
[...]

Klinkt precies als de ervaring die ik een paar keer had bij Aart Kok in het noorden. Vandaar dat ik daar nooit meer een stap over de drempel zet.
In Heemstede (en op de site) ook vind ik. “De echte kenner” en “Aart Kok mensen die weten hoe het hoort”. Joeee, het is mooi en kwalitatief goed spul maar ook gewoon een tent op wielen hé.

• Kevinns
  • Nu online
[...]

Voor ons is de vouwwagen het beste compromis tussen het fijne van een tent (canvas) en de ruimte + gemak en comfort (lattenbodem bed, keukentje, koelkastje mee). Een sleurhut of camper vind ik claustrofobisch en ongezellig.

Wij zijn dit jaar met Hemelvaart weggeweest. Heb toen een dag van tevoren nog een elektrisch kacheltje gekocht want man wat was het koud :P . Maar dat was top! Dik dekbed op het bed, dan was het in de binnentent van onze Odyssee heerlijk slapen. Overdag kacheltje af en toe aan wanneer er iemand binnen was. Met de kachel op 600W was het gewoon lekker binnen.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 14:13

ST10©DE

Dus.............

Sammy_tukker schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:47:
Wij zijn sinds 2019 de trotse eigenaren van een Cabanon Monaco: lekker simpel, dubbelklapper zonder easypack maar wel met alle overige opties, maar zonder imperiaal: hij bevalt eigenlijk hartstikke goed, maar soms wil een mens wat anders. Ons (mijn vrouw en vooral ik) zijn gecharmeerd van Aart Kok Livingstone, met keuken en het 'kleine bed'. Mooi om te zien, redelijk snel op te bouwen en degelijk Nederlands, alhoewel ons Franse slag(schip) apparaat eigenlijk verrassend prima in elkaar zit (geen popnagels doormidden, overbeladen keuken hangt er ook al 7 jaar prima achter, en hij ligt als een blok op de weg).

We willen dus graag naar een model met enkel bed en optie voor kleine 1a2 persoonsachtertent, die zeker niet voorbij de eventueel aanwezige dissel komt (ivm mogelijk kleine plekken in Karinthië en Zwitserland).
Hk valt eigenlijk wel af: we kopen graag nieuw, maar windforce neemt mij echt te veel ruimte in voor dat kwartiertje werk wat hij 'bespaard' en ik vind het gewoon een stomme accessoire, dan liever een goede luifel ofzo. En daarbij dan stop ik liever 30k in een andere auto die ik dagelijks gebruik.

Welke hidden gems mogen we echt niet vergeten wat jullie betref?

1 kind is nu 3 die willen we graag nog in onze vouwwagen dichtbij hebben liggen, de boys van 6 en 8 liggen nu al het liefst in een eigen tent, maar bij overnachten kunnen die natuurlijk prima in het voortentje bij het bed van de gemiddelde wagenbakslaper liggen.

Verder graag een keuken ivm opslag/niet op en ombouwen. Ow ja en een dekzeil ben ik wel van gecharmeerd (gaat toch stiekem altijd meer onder meneertje🤣)
Ook al gekeken naar een Kees? Technisch gezien natuurlijk een HK, maar zonder windforce.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Dani86

Dani86

AeroGeek

MrAcid schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:52:
[...]

In Heemstede (en op de site) ook vind ik. “De echte kenner” en “Aart Kok mensen die weten hoe het hoort”. Joeee, het is mooi en kwalitatief goed spul maar ook gewoon een tent op wielen hé.
Hmm, in Heemstede wel goed geholpen hoor maar uiteindelijk in Boxtel de bestelling geplaatst. Maar dat was omdat ik ze Heemstede een beetje "gladde verkopers" vond en in Boxtel goudeerlijke nuchtere Brabo's c.q. onafhankelijke specialisten

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:47
Ik zag net een video van een nieuwe compacte, lichte Cabanon, deze zou aangekondigd worden in Dusseldorf. “Sleep in 12 minutes”.

• Gonadan

Gonadan

MrAcid schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:52:
[...]

Nee dan begrijp je het helemaal verkeerd. Met de Zambezi classic de wildernis in is een Way of Life, dat begrijp je pas als je echt de toetredingsrituelen doorlopen hebt. Het zijn belevenissen die het plebs nooit zal begrijpen omdat zij zich niet verheffen tot dé manier van kamperen.

De beleving die merken vaak proberen te verkopen ben ik ook niet altijd even gevoelig voor, kom maar gewoon met feiten, dat werkt beter. :+
Dani86 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:57:
[...]

Hmm, in Heemstede wel goed geholpen hoor maar uiteindelijk in Boxtel de bestelling geplaatst. Maar dat was omdat ik ze Heemstede een beetje "gladde verkopers" vond en in Boxtel goudeerlijke nuchtere Brabo's c.q. onafhankelijke specialisten
Het hangt er erg van af wie je spreekt valt mij op. Degenen hoog in de boom hebben het hoog in de bol, die communiceren heel anders dan de oude rot die gewoon liefhebber is en er al 100 jaar rond loopt. Die zocht ik altijd specifiek op. :P

Maar ik heb bij AK nooit meegemaakt dat ze openlijk ander merken de grond in willen praten gelukkig, want dat gaat mij gevoelsmatig gewoon een stap te ver.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dani86

Dani86

AeroGeek

J-M-T schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:05:
Ik zag net een video van een nieuwe compacte, lichte Cabanon, deze zou aangekondigd worden in Dusseldorf. “Sleep in 12 minutes”.
Heb je nog een link naar de video? :)

• Sammy_tukker

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:47
Dani86 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:28:
[...]

Heb je nog een link naar de video? :)
Dat was handig van me geweest. :D Die hierboven, excuus.

• JustRob
Interessant concept. Soort Malawi basis (vast ook met royal bed verkrijgbaar straks) en de tent/luifel doorgetrokken naar de ‘zijkant’ ipv naar voren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nx11Sflx4yieE8bxU8n_3CC9KFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2laWmNe9RUsW7R3eMJp7GAHE.jpg?f=fotoalbum_large

• Sammy_tukker
JustRob schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:49:
[...]

Interessant concept. Soort Malawi basis (vast ook met royal bed verkrijgbaar straks) en de tent/luifel doorgetrokken naar de ‘zijkant’ ipv naar voren.

[Afbeelding]
En op zich wel prima: mooie keuken op de dissel bouwen, dan kan die er ook niet meer afflikkeren onderweg: knobbel aan de achterkant en dak daar een fietsendrager voor 3 Carbon racefietsjes en ik ben weer helemaal het mannetje: grootste voordeel: geen plek voor de kids, dus die slapen bij opa en oma 🤡

Maar bovenal: wellicht een nieuwe kleurstelling op alle cabanons? Ik ben benieuwd

[ Voor 5% gewijzigd door Sammy_tukker op 13-08-2026 17:35 ]

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Ik heb het filmpje niet gezien (geen Facebook lid). Maar alles valt en staat met: is het grondzeil vast bevestigd, hoeveel stokken moeten nog nagespannen worden ? (30 graden boven slaapcabine, verticaal tussen slaapcabine en vooortent, diagonaal van de vooortent) etc. Overigens lijken ze aan de hand van dat plaatje een nieuw systeem te hebben? Ik mis een diagonaal vanaf de slaapcabine naar het uiteinde van de voortent? Meestal vanaf de wagenbak naar rechtsboven.

[ Voor 4% gewijzigd door ST10©DE op 13-08-2026 20:00 ]

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Interessant weet niet of ik hem mooi vind...

• GAIAjohan
Komt volgens mij een beetje in hetzelfde pad als een Raclet Panama Up, AK Zambezi, en de nieuwe Jamet Offtrail? Maar zit qua prijs vermoedelijk te schuren aan de Raclet, dus goedkope (en veel minder mooie) optie tov de AK of Campooz.

Ik vind 12 minuten voor zoiets nou eigenlijk ook niet per se adembenemend snel, en dan ga ik ervanuit dat hij opzetbaar is zonder krukje :) itt andere Cabanons

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrtSzmwD9-JDgO_3eY2tzNgSgrM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SCzefYd5xJJNGjLN86CPfWgQ.png?f=user_large :+ Wel opvallend dat ze beide tegelijk met eigenlijk hetzelfde concept komen in naar mijn mening bijna dezelfde kleuren :P

[ Voor 42% gewijzigd door GAIAjohan op 13-08-2026 22:05 ]

3600Wp@ zuid

• GAIAjohan
ST10©DE schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:58:
Ik heb het filmpje niet gezien (geen Facebook lid). Maar alles valt en staat met: is het grondzeil vast bevestigd, hoeveel stokken moeten nog nagespannen worden ? (30 graden boven slaapcabine, verticaal tussen slaapcabine en vooortent, diagonaal van de vooortent) etc. Overigens lijken ze aan de hand van dat plaatje een nieuw systeem te hebben? Ik mis een diagonaal vanaf de slaapcabine naar het uiteinde van de voortent? Meestal vanaf de wagenbak naar rechtsboven.
Het filmpje is gewoon te zien, ook zonder Facebook-login. Wel moet je redelijk tegen knipperende beelden kunnen 8)7 Ik vind m serieus gevaarlijk voor mensen met epilepsie.

Qua opzetten lijkt het volgens mij op een Panama Up. Ze halen in 1x een boog naar voren (waar dan weer de luifel aan vast kan) (zoals je bv ook een Camplet of of een Kavango/Flexi) in een keer van plat naar opgezet hebt. Punt is alleen, ik zie geen stokken vanaf de wagen naar de boog lopen, dus hoe stevig dat staat is voor mij niet helder. Bij de concurrenten zitten daar schuifstokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cM9ZDzO_bZAzRMhtepIULCX11pI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hkIZJGQ9gug2GmwTP9FRpVNi.png?f=user_large

Grondzeil ligt daar los, dus zal wel niet meegeklapt kunnen worden? En Cabanon zou Cabanon niet zijn als er aan 1 kant van het slaapvertrek niet een mini-luifeltje moet worden opgespannen (vervelend m.i.)

[ Voor 37% gewijzigd door GAIAjohan op 13-08-2026 21:49 ]

3600Wp@ zuid

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

GAIAjohan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:53:
Komt volgens mij een beetje in hetzelfde pad als een Raclet Panama Up, AK Zambezi, en de nieuwe Jamet Offtrail? Maar zit qua prijs vermoedelijk te schuren aan de Raclet, dus goedkope (en veel minder mooie) optie tov de AK.

Ik vind 12 minuten voor zoiets nou eigenlijk ook niet per se adembenemend snel, en dan ga ik ervanuit dat hij opzetbaar is zonder krukje :) itt andere Cabanons

[Afbeelding] :+ Wel opvallend dat ze beide tegelijk met eigenlijk hetzelfde concept komen in naar mijn mening bijna dezelfde kleuren :P
Naja, het is toch allemaal van Trigano? Net zoals VAG met VW, Skoda en Seat (en meer natuurlijk)

• GAIAjohan
ST10©DE schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:33:
[...]

Naja, het is toch allemaal van Trigano? Net zoals VAG met VW, Skoda en Seat (en meer natuurlijk)
Cabanon niet. Cabanon staat op zichzelf.
Jamet en Raclet zijn idd Trigano :)

3600Wp@ zuid

• MrAcid
  • Niet online
Vind het op basis van die foto weer meer weghebben van Campooz dan die anderen. Een (te) brede tent op een (te) hoge baggagebak die zijwaarts uitstrekt en dan over elkaar heen klimmen in bed.

• GAIAjohan
MrAcid schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:53:
Vind het op basis van die foto weer meer weghebben van Campooz dan die anderen. Een (te) brede tent op een (te) hoge baggagebak die zijwaarts uitstrekt en dan over elkaar heen klimmen in bed.
De Jamet Offtrail is volgens mij ook zo hoor :P

Het concept lijkt echt verdacht veel op elkaar, onafhankelijk van elkaar, met natuurlijk enorm afkijken bij anderen.Afbeeldingslocatie: https://jamet.nl/wp-content/uploads/2026/07/OFFTRAIL_CAISSE_2.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 13-08-2026 22:05 ]

3600Wp@ zuid

• Sammy_tukker
GAIAjohan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:53:

. …

….
Jij hebt te weinig schoppen onder je kont gehad van je vader vroeger: ik zet mijn Monaco zonder krukje in mijn eentje op: uur en een kwartier mijn record, incl 45 schroefharingen

ik ben vooral benieuwd hoeveel popnagels er in de wagen zitten: lijkt een heel nieuwe wagen te zijn: hoe dan ook: ik sla het eerste modeljaar waarschijnlijk over: weinig zin om proefkonijn te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Sammy_tukker op 13-08-2026 22:02 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

Ik heb onze Campooz Fat Freddy op marktplaats gezet. Hij bevalt opzich goed, maar ik vind de voortent teveel werk (want ik ben lui).
Gezien we volgend jaar naar IJsland gaan en 'm niet gebruiken verkoop ik 'm nu, we sparen door voor een Holtkamper :9

Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Michiel_78
Vraag: we zijn onderweg naar huis, vouwwagentent van buiten nog wel stoffig (saharazand?) van verblijf in Bretagne. Zouden jullie adviseren thuis dat eraf te spoelen (en goed laten drogen) voordat ie stalling ingaat? Of lekker laten zitten?

• Sammy_tukker
Michiel_78 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:02:
Vraag: we zijn onderweg naar huis, vouwwagentent van buiten nog wel stoffig (saharazand?) van verblijf in Bretagne. Zouden jullie adviseren thuis dat eraf te spoelen (en goed laten drogen) voordat ie stalling ingaat? Of lekker laten zitten?
Niet afspoelen, dan krijg je kalkresten en dat wil je zeker niet: er komt vanzelf een regenbui waarmee hij weer schoon wordt: 'Zon en regen voor een tentdoek is het zegen'

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Zoals @Sammy_tukker schreef: zon en regen - dus als het kan even thuis opzetten, komende week zou het moeten gaan regenen .. dan spoelt het er wel vanaf.

• Kevinns
  • Nu online
pjottum schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:37:
[...]

Zoals @Sammy_tukker schreef: zon en regen - dus als het kan even thuis opzetten, komende week zou het moeten gaan regenen .. dan spoelt het er wel vanaf.
Het moet wel voldoende regenen om eraf te spoelen. Anders trekt het er juist in…

Wat je vooral moet voorkomen is het inklappen van een vochtige vieze tent. Het dak van onze Odyssee is daar niet mooier van geworden. Als het er eenmaal in is getrokken dan spoelt het er ook niet meer af en ben je afhankelijk van de zon om te bleken.

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:48
Ik heb het doek van onze Combi Camp (Country) laatst voorzichtig gestofzuigd met een Dyson stofzuiger. Er kwam echt verassend veel stof vanaf/uit, of het echt nodig is weet ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Rednas_N op 14-08-2026 11:56 ]

Just do it.

• Marcel a
En dat was een probleem want. . . . .

• Michiel_78
Rednas_N schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:55:
Ik heb het doek van onze Combi Camp (Country) laatst voorzichtig gestofzuigd met een Dyson stofzuiger. Er kwam echt verassend veel stof vanaf/uit, of het echt nodig is weet ik niet.
Misschien dat ik doek voorzichtig maar zo goed mogelijk afborstel, weet niet of het lukt met opzetten voor regen…

• Marcel a
Jullie behandelen je VW alsof het een kwetsbaar en delicaat ding is. Gewoon inklappen en wegwezen.

• Gonadan

Gonadan

Velen zijn hier inderdaad wel zuinig op hun spullen. Dat vind ik niet zo vreemd om eerlijk te zijn. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Gonadan schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:31:
Velen zijn hier inderdaad wel zuinig op hun spullen. Dat vind ik niet zo vreemd om eerlijk te zijn. :)
Zijn vast geen Jamet eigenaren.

• Marcel a
Gonadan schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:31:
Ik ben ook zuinig op mijn spullen. En toch: inklappen en wegwezen.

• Kevinns
  • Nu online
Ja ik klap ‘m ook gewoon in. Maar als het even kan hou ik het dak van de wagen liever wit dan bruin/grijs gevlekt. Bij ons komt de meeste vervuiling door het kamperen in voor- en naseizoen. Dan is de tent vaker vochtig en de camping modderig. Het wordt er niet fraaier op…

• Marcel a
Tuurlijk, als de modder op je tent ligt veeg je dat er af, maar ik zie mensen grondzeilen poetsen, tentdoek afborstelen en wat al niet meer. Gewoon drogen en het ergste er afvegen. Klaar.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Marcel a schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:48:
Tuurlijk, als de modder op je tent ligt veeg je dat er af, maar ik zie mensen grondzeilen poetsen, tentdoek afborstelen en wat al niet meer. Gewoon drogen en het ergste er afvegen. Klaar.
Bezem erover, losse meuk eraf, zorgen dat er geen blaadjes meeklappen en klaar.
De regen doet de rest wel weer denk ik dan.

• JanHenk
  • Niet online
Ik sluit me bij jullie aan. Vanochtend gisterochtend (de nacht overgeslagen) bij klappen ook even het grove vuil van het dak geklopt en bezemend. En verder was ie kurkdroog. Wel stoffig. Maar ik ga hem niet zitten afgieteren. Dat kan de eerstvolgende bui in het naseizoen beter 8)

Dus ja, ook ik doe niet super veel qua “grondige” schoonmaak.

Neemt niet weg dat ik verder wel zuinig ben op m’n spul :)

• Gonadan

Gonadan

Marcel a schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:48:
Op de camping dan bedoel je? Want hier zag ik buiten en stofzuiger toch met name pragmatisch advies.

Tentdoek klop ik ook af een eventueel even met de bezem als er meuk aan blijft hangen. Het grondzeil maak ik op de laatste camping zeker schoon met een gebruikte handdoek of zo. Het moet droog zijn en geen grond meer aan hangen als hij de stalling in gaat. Ik vind dat eigenlijk niet meer dan normaal, het zit toch in de wagentent gevouwen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
pjottum schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:07:
[...]

Zijn vast geen Jamet eigenaren.
Hehe, hier een 15 jaar oude Jamet. Jaar of 3 geleden gekocht om te kijken of vouwwagenkamperen iets voor ons is. En dat is het en het oudje bevalt nog prima. Bijkomend voordeel van een 'goedgebruikte' is dat het niet zo erg is als er eens ergens een plekje op komt of iets kapot gaat. Aan de andere kant wel gewoon zuinig erop. Voor het inklappen de bezem erover/erdoor en altijd droog inklappen. Denk dat het ding op die manier nog jaren mee kan, zonder je druk te hoeven maken dat er een krasje of een plekje op komt die de waarde naar beneden haalt...

Het jeukt altijd wel als ik in dit topic of op campings weer allerlei nieuwe vouwwagens zie. Daar zitten toch weer allerlei nieuwe fancy dingen op. Vraag me alleen wel af, kopen jullie altijd een nieuwe vouwwagen of eerder een gebruikte? Een Jamet koop je ws. sneller nieuw en een Holtkamper kan tweedehands ook goed, maar het blijft veel geld. Ik kan het voor ons nog niet echt goed rechtvaardigen om 15K of meer uit te geven, terwijl we hem zo'n 3 weken per jaar gebruiken (2 weken zomervakantie en een pinksteren oid). Andere vakanties doen we toch nog vaak in hotels, appartementen, huisjes etc (ong. elke schoolvakantie), vanwege het weer of de kortere duur (een weekendje doen we niet met de vouwwagen). Die vouwwagen wordt dan een soort dure hobby ;) Ik vind het echter wel fijn om in die vakantie met de vouwwagen voor mijn gevoel echt te kamperen en ook al je eigen spullen mee te hebben. Ik zou hem dus niet weg willen doen en bijv. een opgezette tent huren op een camping. Het blijft dan natuurlijk een redelijk dure hobby, want jaarlijks onderhoud/stalling/kampeerplaats zijn ook niet gratis, maar de vraag is hoever je hierin gaat ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Palomar op 15-08-2026 11:00 ]

• ephymerous
Palomar schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:52:
[...]

Hehe, hier een 15 jaar oude Jamet. Jaar of 3 geleden gekocht om te kijken of vouwwagenkamperen iets voor ons is. En dat is het en het oudje bevalt nog prima. Bijkomend voordeel van een 'goedgebruikte' is dat het niet zo erg is als er eens ergens een plekje op komt of iets kapot gaat. Aan de andere kant wel gewoon zuinig erop. Voor het inklappen de bezem erover/erdoor en altijd droog inklappen. Denk dat het ding op die manier nog jaren mee kan, zonder je druk te hoeven maken dat er een krasje of een plekje op komt die de waarde naar beneden haalt...

Het jeukt altijd wel als ik in dit topic of op campings weer allerlei nieuwe vouwwagens zie. Daar zitten toch weer allerlei nieuwe fancy dingen op. Vraag me alleen wel af, kopen jullie altijd een nieuwe vouwwagen of eerder een gebruikte? Een Jamet koop je ws. sneller nieuw en een Holtkamper kan tweedehands ook goed, maar het blijft veel geld. Ik kan het voor ons nog niet echt goed rechtvaardigen om 15K of meer uit te geven, terwijl we hem zo'n 3 weken per jaar gebruiken (2 weken zomervakantie en een pinksteren oid). Andere vakanties doen we toch nog vaak in hotels, appartementen, huisjes etc (ong. elke schoolvakantie). Die vouwwagen wordt dan een soort dure hobby ;) Ik vind het echter wel fijn om in die vakantie met de vouwwagen voor mijn gevoel echt te kamperen en ook al je eigen spullen mee te hebben. Ik zou hem dus niet weg willen doen en bijv. een opgezette tent huren op een camping. Het blijft dan natuurlijk een redelijk dure hobby, want jaarlijks onderhoud/stalling/kampeerplaats zijn ook niet gratis, maar de vraag is hoever je hierin gaat ;)
Aanschaf is natuurlijk pittig maar als je het kan doen vind ik vooral de afschrijving belangrijk. 1000 euro per jaar afschrijving met stalling erbij is met ons gebruik dan over de duim zo’n 350 euro per week. Daar kan je niet voor huren ;)

Daarmee praat in het goed. Uiteindelijk gaat het om leuke dingen doen en geld kan je niet meenemen ;)

XXXVI

• Jer0en
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:33
Heel herkenbaar! Hier ook een oudje (trigano vendome uit 2005? Ofzo)

Zeker met twee kids erg fijn om uit te proberen zonder je druk te hoeven maken dat er een keer iets beschadigd of vies wordt.

Qua temperatuur hebben wij vaker in het voorseizoen gekampeerd met temperaturen tussen de 0 en 10 graden ‘s nachts en voor ons geen probleem. Maar wel zorgen voor goede slaapspullen en extra dekentjes voor als het toch nog kouder aan voelt. (Zelfs met kleintje van 3 maanden een weekendje op de camping gestaan met 5 graden ‘s nachts, hij sliep toen wel in de reiswieg lekker ingepakt in het tussenstuk van de wagen.)

We hebben de laatste vakantie een week met alleen de luifel gestaan en dat beviel erg goed. Veel minder bouwen en de voortent werd eigenlijk alleen voor opslag gebruikt.

Mochten we ooit voor een andere gaan kijken lijkt het me fijn dat je de wagen kunt beladen zonder helemaal uitklappen. En ook opzetgemak, maar dat is als je vanaf een Vendome komt nogal snel beter gok ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uI8GrDHRB-K2YijliZDIkG_0reU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yGuJMihKTaluzAQdjc2rPVO.jpg?f=fotoalbum_large

Kon even geen betere foto vinden met alleen de luifel 😅

[ Voor 23% gewijzigd door Jer0en op 15-08-2026 11:29 ]

• JanHenk
  • Niet online
@Palomar Hier afgerond 30K euro uitgegeven voor een HK Aero in 2023.

Afschrijving: marktwaarde momenteel tussen 25 en 26 schat ik (vrienden van ons net een tweedehands gekocht voor dat bedrag). Dus afschrijving is momenteel zo'n 1500 per jaar. Hoe langer we hem houden, hoe lager dat (in theorie) wordt, met terugwerkende kracht.

Renteverlies is ook een belangrijke die vaak wordt vergeten. Reken ik met 4%, dan is dat ook al 1200 euro per jaar.

Stalling kost me persoonlijk niets.

Onderhoud en reparatie. Eens in de twee jaar een beurt, laat ik daar 300 per jaar voor rekenen (vrij ruim tot nu toe).

Dus, de kosten aan onze vouwwagen zijn wel zo'n € 3.000 per jaar. Je kan er, als je alleen een ingerichte tent neemt voor de zomervakantie, waarschijnlijk best drie weken een ingerichte tent voor huren. Puur financieel bekeken.

Wij zitten wel op zo'n 35 a 40 nachten per jaar. :) Dat maakt dat je het ook wat meer kan uitsmeren en het eerder 'uit' kan.

Maar zo'n dure vouwwagen blijft wel hobby. Goedkopere wagen scheelt enorm in de kosten.

• Marcel a
Zo kan ik een VW ook duur maken.....Wij hebben 10 jaar een VW en amper onderhoud gehad. Ik weet niet waarom je hem een beurt geeft, maar daar zie ik geen enkele aanleiding voor. En dat je (4%) rente in rekening brengt vind ik eerlijk gezegd een beetje raar. Natuurlijk 'verlies' je je spaargeld, maar om te beginnen krijg je daar geen 4% over en daarnaast: daar spaarden we toch voor? Om die VW te kunnen kopen?

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:54
Marcel a schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:24:
Ik weet niet waarom je hem een beurt geeft, maar daar zie ik geen enkele aanleiding voor.
Verzekering stelt dit soms verplicht.

Plus het geeft een stukje geruststelling. Je rijdt er toch een behoorlijk stuk mee op de weg. Dat is ook waarom we auto's een beurt geven. Vorig jaar ging mijn 2 jaar oude vouwwagen voor een beurt en werd een kapotte lager ontdekt; dan ben ik toch blij dat ik een beurt heb laten uitvoeren.

[ Voor 17% gewijzigd door m181087 op 15-08-2026 12:52 ]

• JanHenk
  • Niet online
Marcel a schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:24:
Zo kan ik een VW ook duur maken.....Wij hebben 10 jaar een VW en amper onderhoud gehad. Ik weet niet waarom je hem een beurt geeft, maar daar zie ik geen enkele aanleiding voor. En dat je (4%) rente in rekening brengt vind ik eerlijk gezegd een beetje raar. Natuurlijk 'verlies' je je spaargeld, maar om te beginnen krijg je daar geen 4% over en daarnaast: daar spaarden we toch voor? Om die VW te kunnen kopen?
Bovag beurtje van het onderstel lijkt me geen overbodige luxe. Onze vouwwagen is geremd, heeft schokdempers en zo.

Daarnaast t.b.v. garantiebepalingen op nieuwe wagen ook even check op de installaties en tent van de wagen. Daar zal ik na 5 jaar wel mee ophouden waarschijnlijk, dan alleen als ik wat tegenkom. Maar onderstel blijft wat mij betreft.

Verder is die 4% persoonlijk natuurlijk. Ik reken het wel. Op mijn pot beleggingen haal ik de laagste tien jaar een veel hoger rendement dus eigenlijk moet ik het nog wat hoger stellen :P

YMMV. Ik liet alleen even zien aan @Palomar hoe ik reken en dat het inderdaad soms financieel niet te verantwoorden is. Maar dat het toch een goede keuze kan zijn.

• Marcel a
We hebben hem in die 10 jaar één keer een beurt gegeven omdat de banden hun levensduur er een beetje hadden opzitten. We rijden een paar dagen per jaar met dat ding. Wat kan er fout gaan?

In plaats van rente te berekenen (echt een beetje zot hoor) is het logischer om de afschrijving + onderhoud + stalling te vergelijken met de kosten die je zou hebben als je een huisje o.i.d. zou moeten huren.

@m181087 Welke verzekering stelt dit som verplicht?

[ Voor 41% gewijzigd door Marcel a op 15-08-2026 13:53 ]

• SonOfSam
[...]

Het jeukt altijd wel als ik in dit topic of op campings weer allerlei nieuwe vouwwagens zie. Daar zitten toch weer allerlei nieuwe fancy dingen op. Vraag me alleen wel af, kopen jullie altijd een nieuwe vouwwagen of eerder een gebruikte? Een Jamet koop je ws. sneller nieuw en een Holtkamper kan tweedehands ook goed, maar het blijft veel geld. Ik kan het voor ons nog niet echt goed rechtvaardigen om 15K of meer uit te geven, terwijl we hem zo'n 3 weken per jaar gebruiken (2 weken zomervakantie en een pinksteren oid). Andere vakanties doen we toch nog vaak in hotels, appartementen, huisjes etc (ong. elke schoolvakantie), vanwege het weer of de kortere duur (een weekendje doen we niet met de vouwwagen). Die vouwwagen wordt dan een soort dure hobby ;) Ik vind het echter wel fijn om in die vakantie met de vouwwagen voor mijn gevoel echt te kamperen en ook al je eigen spullen mee te hebben. Ik zou hem dus niet weg willen doen en bijv. een opgezette tent huren op een camping. Het blijft dan natuurlijk een redelijk dure hobby, want jaarlijks onderhoud/stalling/kampeerplaats zijn ook niet gratis, maar de vraag is hoever je hierin gaat ;)
Tja wat je wilt. Wij kwam financieel in een situatie dat het wel kon (zzp-er worden loont in mijn geval). En toen hebben we alle VW jeuk die we hadden afgekocht. Is maar net hoe je in elkaar steekt denk ik.

• Gonadan

Gonadan

[...]

Het fijne van nieuw is dat je alle opties precies kunt krijgen zoals je wilt, ik heb dat ook best lang overwogen. Tot ik op vakantie en keer een uitvoering op Marktplaats zag die precies had wat wij zouden aanvinken, op een half uurtje rijden.

Een dag later hadden we dus een vouwwagen gekocht maar stonden gewoon nog met de tent op de camping. Dit kostte iets van 10k voor tien jaar oud, de helft van nieuw. Je ziet dat hij gebruikt is en er zijn wel wat dingetjes, maar in de basis is het allemaal nog goed.
Af en toe een onderstelbeurt om remmen, schokbrekers en ophanging te controleren is verre van overdreven. Ik doe dat niet exact de aanbevolen om het jaar, maar helemaal niet is ook weer het andere uiterste.
Ook al is het aantal gebruiksdagen beperkt, er gaat toch jaren over heen in allerlei omstandigheden. Dat af en toe laten nakijken is gewoon verstandig. (of zelf doen als je er écht verstand van hebt)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Marcel a schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:21:
We hebben hem in die 10 jaar één keer een beurt gegeven omdat de banden hun levensduur er een beetje hadden opzitten. We rijden een paar dagen per jaar met dat ding. Wat kan er fout gaan?

In plaats van rente te berekenen (echt een beetje zot hoor) is het logischer om de afschrijving + onderhoud + stalling te vergelijken met de kosten die je zou hebben als je een huisje o.i.d. zou moeten huren.

Ik maak dezelfde rekensom, maar neem renteverlies er aanvullend bij. Ik wil je niet overtuigen van mijn methode, doe ermee wat je wil. Ik doe het (in gedachten) wel. De wagen heeft een waarde, kapitaal. Dat kapitaal levert niets op, dus ik verlies daar in mijn optiek wel rendement.

De polisvoorwaarden mijn Univé "caravanverzekering" (oh ja, die was ik nog vergeten, ook € 586 per jaar..) stellen een onderhoudsbeurt voor het onderstel verplicht om de twee jaar (Bovag of vergelijkbaar). Of beter gezegd: (gevolg)schade door ondervoldoende onderhoud is niet gedekt.

• Marcel a
Maar neem je dat renteverlies dan ook mee als je een huisje huurt?

Je moet je vw ook niet verzekeren. Als jij meer dan 4% rendement maakt zou je moeten begrijpen dat die verzekering sowieso weggegooid geld is :)

[ Voor 52% gewijzigd door Marcel a op 15-08-2026 14:24 ]

• JanHenk
  • Niet online
Nee, want dan heeft iemand anders de investering gedaan ;)

En een vouwwagen van 30K verzeker ik liever wel tegen schade. Zou je ook doen met een auto van gelijke bedragen toch?

Verder heb ik inderdaad heel weinig verzekeringen, maar dat staat los van dit topic.

• tafmaf
Marcel a schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:21:

Nou zit hobbymatig en heb zelf meerdere vouwwagens gehad maar ik durf 10 jaar niet meer aan. van buiten is er vaak niks te zien maar als ik ze dan van binnen zie.vol met droogte scheuren.ik vervang rond de 6 a 7 jaar. Geen zin om 1500 km van huis met 40 plus banden staan te vervangen.

• Marcel a
Ik heb gewoon de banden vervangen na een jaar of 6. Als ik zeg dat ik in die 10 jaar één keer een beurt heb gedaan wil dat niet zeggen dat ik dat pas na 10 jaar heb gedaan.

@JanHenk De hoogte van het bedrag maakt mij niet zoveel uit. Of ik het risico probleemloos zelf kan dragen wel. Als mijn VW morgen total loss raakt omdat ik er iets heel erg onverstandigs mee heb gedaan, vervang ik hem voor iets anders.

• MrAcid
  • Niet online
Nog even terug over de schoonmaakdiscussie. Hier is er zojuist, met veel gevoel voor drama, zo’n 250ml olijfolie (extra vergine) door de vouwwagen gegaan. Gelukkig 200ml op het kuipzeil, dus dat was snel weer opgeruimd. De rest zit op het tentdoek. Niet een heel zichtbare plek en ook niet een punt dat vaak/veel nat wordt met regen.

Op basis van gevoel, en in lijn met eerdere discussie, zeg ik: lekkere laten zitten en regen en zon het werk laten doen. Eens?

Qua financiële discussie: wat doet dit met de afschrijving. :+

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb hem verzekerd omdat ik een idioot ben die denkt goed te kunnen autorijden en altijd kritiek op andere weggebruikers heeft. Ik heb dan nog het besef dat het aan mij ligt en niet aan de anderen, maar toch heb ik gelijk. (nee, de vw verzekering is daar niet voor)

Afijn. Ieder zijn manier toch?

Onze vouwwagen staat alweer klaar voor de 5e trip dit jaar met nog 1 of 2 daarna. ik denk dat we hem wel goed gebruiken; volgend voorjaar weer voor een beurtje inplannen...

• tafmaf
MrAcid schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:43:
Nog even terug over de schoonmaakdiscussie. Hier is er zojuist, met veel gevoel voor drama, zo’n 250ml olijfolie (extra vergine) door de vouwwagen gegaan. Gelukkig 200ml op het kuipzeil, dus dat was snel weer opgeruimd. De rest zit op het tentdoek. Niet een heel zichtbare plek en ook niet een punt dat vaak/veel nat wordt met regen.

Op basis van gevoel, en in lijn met eerdere discussie, zeg ik: lekkere laten zitten en regen en zon het werk laten doen. Eens?

Qua financiële discussie: wat doet dit met de afschrijving. :+
Zorgen dat je die niet hebt. }> Hoe???? Een Aero van toen een jaar kopen voor meer dan 10.000 euro minder. Dan zijn de eerste jaren betaald door de vorige eigenaar. En ja ik zou het ook eerst aankijken met de olijfolie.

• tafmaf
pjottum schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:56:
Ik heb hem verzekerd omdat ik een idioot ben die denkt goed te kunnen autorijden en altijd kritiek op andere weggebruikers heeft. Ik heb dan nog het besef dat het aan mij ligt en niet aan de anderen, maar toch heb ik gelijk. (nee, de vw verzekering is daar niet voor)

Afijn. Ieder zijn manier toch?

Onze vouwwagen staat alweer klaar voor de 5e trip dit jaar met nog 1 of 2 daarna. ik denk dat we hem wel goed gebruiken; volgend voorjaar weer voor een beurtje inplannen...
Hou op schij uit. Velen weten hier dat ik aardig wat holtkamper ervaring heb. Maak ik daar toch de :( beginners fout van je leven. Als ik tegen de Aero/kyte zeg vergeten luifel adapter in transport stand zetten???? Dan weten die genoeg. Zou iemand anders toch snel een paar duizend euro hebben gekost. Volgens mij ben je dan blij een verzekering te hebben laat staan als je stalling afbrand. Voor een vouwwagen van een paar euro natuurlijk een heel ander verhaal.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

tafmaf schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:41:
[...]

Hou op schij uit. Velen weten hier dat ik aardig wat holtkamper ervaring heb. Maak ik daar toch de :( beginners fout van je leven. Als ik tegen de Aero/kyte zeg vergeten luifel adapter in transport stand zetten???? Dan weten die genoeg. Zou iemand anders toch snel een paar duizend euro hebben gekost. Volgens mij ben je dan blij een verzekering te hebben laat staan als je stalling afbrand. Voor een vouwwagen van een paar euro natuurlijk een heel ander verhaal.
Als in onduidelijk was: onze CC is verzekerd hoor!

• tafmaf
pjottum schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:45:
[...]

Als in onduidelijk was: onze CC is verzekerd hoor!
Had ik begrepen. :+ .lees door je sarcasme heen.
Pagina: 1 ... 36 37 Laatste