pjottum schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:48:
Juist een vouwwagen is voor mij heel geschikt om 600, 700km op een dag te doen, dan 2 nachten ergens te staan en weer door te reizen. Eventueel wat langer op die tussenstops blijven. Het is vakantie he, da's voor het plezier.
Vorig jaar Toscane was erg leuk, op een enorme regenbui na. Maar ga niet camperen in de regio Pavia, daar wordt de risotto gemaakt en dus .. beestjes. Heel veel beestjes.
Ik dacht daar als 'leek' twee jaar geleden anders over, maar heb inmiddels wel de ervaring dat je prima 800-950km per dag kunt rijden (weliswaaar grootste deel snelweg). Ervaring is met kids (nu 2 en

van afgelopen jaar: 850km, 6u vertrokken thuis en rond 15:30 met voldoende tussenstops op de nachtcamping. De dag daarna was interessanter, we moesten nog 'maar' 350km, maar hebben daar ruim 5,5u over gereden (Franse Alpen, richting Lac de Serre de Ponçon). De hoeveelheid tijd die je nodig hebt hangt dus ook wat af van je route

.
We hebben ook alweer plannen gemaakt voor deze zomer

. Komend jaar gaan we naar camping Le Clou (Dordogne), zo'n 950km vanaf huis. We rijden het in één dag. Mocht het nodig zijn, dan zetten we niet 'alles' op de eerste avond op, maar doen we dat de volgende dag (effectief hetzelfde als een overnachtingscamping zoeken naar ons idee). Moet wel zeggen dat ik denk dat dat het maximale is

. Plan is daarna nog naar de Pyreneeën te rijden (Camping Des Grottes, Alliat) voor een lange week.
Was al wel nodig om in de kerstvakantie te boeken. Le Clou was zo'n beetje het laatste plekje

.
kwet schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:32:
Nu zitten we een beetje te denken kunnen we in de 'mei vakantie', laatste twee weken van april niet ook met de vouwwagen kamperen. Daarbij vinden we het niet zo erg om voor twee weken wat verder te rijden, want beetje mooi weer zou wel fijn zijn. Daarom dachten we aan ergens in Italië (bijvoorbeeld Toscane) of Frankrijk (in de buurt van Fŕejus). Nu is er natuurlijk nooit mooi weer garantie. Dus wellicht is het kansloos om te vragen of iemand een goede campingplaats weet die beetje aansluit bij hetgeen ik hiervoor scheef. Dus misschien de betere vraag: wat zijn jullie ervaringen met kamperen eind april en zaken waar je dan aan moet denken? Was bijvoorbeeld niet van plan om kachel oid mee te nemen.
Voor de meivakantie willen we graag ook naar Frankrijk. Afgelopen jaar door omstandigheden niet gelukt, maar hadden bedacht een week van te voren te zoeken naar de regio waar het dan goed weer is. De meivakantie is geen drukke periode. Je kunt dan prima last-minute boeken ' daar waar de zon schijnt' :-)
Een klein elektrisch kacheltje kan al veel goedmaken mocht je nog net een frisse ochtend meepakken. Een kleine van de Action oid volstaat al wel voor in de vouwwagen, al heb ik ook een grote petroleumkachel