Vouwwagen ervaringen

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:43

gwystyl

Beugeltje dan maar?

kwet schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:00:
Ben toch wel benieuwd naar de ervaringen met dergelijke kunststof haringen. Staan nu op harde zandgrond met behoorlijk wat stenen in de grond. Ben erg blij met spijkers en klauwhamer (wat traditioneel wellicht). Krijg je die schroef haringen daar heel in en uit?
Ik ben er ook benieuwd naar, het ziet er wel handig uit maar we gaan meemaken of dat ook echt zo is :). Ze zeggen dat ze handig zijn voor zachte (mulle?) grond en erg harde grond. Ik zal laten weten wat ik er van vind.
pim89 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:51:
[...]

Ah, ja nu ik het herlees denk ik inderdaad dat het zo bedoeld is. Ja dan snap ik 'm.
Ik had de wagen wel op de trekhaak gehangen, maar vergeten het wiel omhoog te zetten. Die zat dus maar een paar cm boven de grond, en zoals @JanHenk zei heeft hij onderweg naar de stalling verschillende drempels of hobbels geraakt. Tegen de tijd dat ik bij de stalling was, was de dunne buis helemaal krom en het wiel beschadigd. Ik kon hem niet meer in de brede buis draaien. Hij kon er nog wel mee in de stalling gemanouvreerd worden, maar het hield niet over. Nu met de nieuwe dus goed opletten dat dat niet weer gebeurt O-)
barrymossel schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:00:
[...]

Er worden online ook zelf matjes gemaakt: https://www.google.com/search?q=diy+helinox+ground+sheet

En op AliExpress zijn er hele goedkope te krijgen.
Dank voor de tip, ik ga eens rondkijken.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:32
Cyberpope schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:39:
Gezien de weersvoorspelling kiezen wij we toch voor om de vouwwagen in de garage te houden. 10 graden overdag volgend weekend, is ons iets te koud. Dan maar huisje zoeken.
Wij hebben toch besloten a.s. vrijdag te gaan *O* .

We gaan naar de Vogezen, naar een camping die hier getipt was: Camping les Tréxons. Overdag een graad of 20 en in de nacht rond de 7 graden.

Hoe houden jullie erg jonge kinderen (de jongste is nog geen 2) met die temperaturen snachts warm? Regelbaar straalkacheltje? Electrische deken?

We zijn van plan het campingbedje in de vouwwagen, op 1 van de bedden te zetten en dan misschien ook nog een grote deken om het campingbedje heen.

Bereken je warmteverlies

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:26
Spykie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:55:
[...]

We gaan naar de Vogezen, naar een camping die hier getipt was: Camping les Tréxons. Overdag een graad of 20 en in de nacht rond de 7 graden.

Hoe houden jullie erg jonge kinderen (de jongste is nog geen 2) met die temperaturen snachts warm? Regelbaar straalkacheltje? Electrische deken?

We zijn van plan het campingbedje in de vouwwagen, op 1 van de bedden te zetten en dan misschien ook nog een grote delen om het campingbedje heen.
Zeker niet gaan lopen klooien met kachels en elektrische dekens, veel te riskant. Kinderen kunnen net zoveel hebben als volwassenen, gewoon lekker inpakken. In Scandinavië slapen ze zelfs onder 0 buiten...

https://norlandia.nl/nieu...n-beter-in-de-buitenlucht

• jasperkock
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:26
Als het koud is doen wij het volgende voor de kids (5 en 7) in onze cocoon.

- Slaaptent
- Isolatiematjes (die dunne rollen alufolieachtige)
- topper
- dikke slaapzakken
- thermokleren aan
- eventueel nog fleecedeken eroverheen

Meestal worden ze eerder zwetend dan koud wakker.
Afgelopen Pasen met 4 graden ging dit prima!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:13
Die van ons kregen ook een kruik mee.

[ Voor 5% gewijzigd door tafmaf op 24-04-2026 15:57 ]

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:53
[...]

We zijn van plan het campingbedje in de vouwwagen, op 1 van de bedden te zetten en dan misschien ook nog een grote deken om het campingbedje heen.
Ik denk dat je onderschat hoe goed kinderen zichzelf warm houden. Wij hebben behoorlijk wat nachten met ~5 graden gekampeerd waarbij ons zoontje van toen net 3 in het ondertentje op de grond lag. Gewoon op een dun self inflatable matje met goede slaapzak. Nog een fleece deken erbij gegeven maar die heeft hij nooit gebruikt.

Wij hebben voor alle kinderen een Nomad slaapzak met dubbele functie. De ene kant is lente/herfst, de ander zomer. Ook heeft ‘ie verstelbare elastieken om eventueel ‘m wat beter te laten aansluiten op het lichaam. Hele fijne dingen!

Deze: https://www.kampeermeneer.nl/nomad-triple-s-junior/

• Spykie
Bedankt voor alle reacties en tips _/-\o_
Kevinns schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:54:
[...]

Ik denk dat je onderschat hoe goed kinderen zichzelf warm houden.
Kinderen van 3+ , sure. Maar onze jongste is nu 18 maanden, vandaar.

Bereken je warmteverlies

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:03
@Kevinns @Spykie

Ik denk dat er een verschil tussen jongens en meisjes zit.
(bij volwassenen heeft een vrouw ook een warmere slaapzak nodig)

Het ligt ook heel erg aan het kind.
De een blijft goed in een slaapzak liggen, en de ander trapt zich er uit.
De een heeft het altijd warm, de ander slaapt met sokken aan.

Mijn oudste dochter (9) ligt van baby af aan al stil, en als je haar savonds instopt ligt ze sochtends precies hetzelfde. Ze vind het heerlijk om ingestopt te worden. En ze heeft het nooit koud.

Mijn jongste dochter (6) is erg bewegelijk, die stop je in en letterlijk 1 seconde daarna trapt ze het deken al omlaag. Die houd er niet van om ingestopt te liggen, en heeft het liefst niks op haar liggen.
Nu heeft zij het ook altijd koud, dus slaapt graag met sokken aan.
Maar op vakantie is de slaapzak sowiezo al een puntje, omdat ze dan geen bewegingsvrijheid heeft doordat de zijkanten dicht zijn.

In de vouwwagen hebben wij voor beide meiden dus ook slaapzakken, maar hier zien we dat de jongste er vaak half uit ligt, of zelfs helemaal uit haar slaapzak is.
Savonds als ik naar bed ga lepel ik de jongste nog even haar slaapzak in.
Maar sochtends komt ze vaak verkleumd naast ons liggen.
We hebben haar al voorzien van een fleece pyama, en sokken.

Wij hebben radiatorfolie op de bodem van de slaaptent liggen, daarop een kleed, daarop een schuim matrasje van 5cm (campooz) en dan liggen ze in een slaapzak.
Op koude nachten hebben ze beide nog een fleecedeken.

Voor dit jaar wil ik eigenlijk nog kijken voor een upgrade van de slaapmatjes, omdat deze best dun zijn.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Spykie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 06:20:
Bedankt voor alle reacties en tips _/-\o_

[...]

Kinderen van 3+ , sure. Maar onze jongste is nu 18 maanden, vandaar.
Voor een kind van 18 maanden is (terug naar) zo’n “babyslaapzak” met armen eraan een goeie optie. Die heb je van heel zomers tot heel dik en warm.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:57

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

FRANQ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:26:
@Kevinns @Spykie
Wij hebben radiatorfolie op de bodem van de slaaptent liggen, daarop een kleed, daarop een schuim matrasje van 5cm (campooz) en dan liggen ze in een slaapzak.
Op koude nachten hebben ze beide nog een fleecedeken.

Voor dit jaar wil ik eigenlijk nog kijken voor een upgrade van de slaapmatjes, omdat deze best dun zijn.
Ik werd even getriggerd door de Campooz matjes: zit er vanuit Campooz nog verschil in de matjes tussen vroegere versies en recente versies (de self inflatables)? Wij hebben 2 van die zelf opblaasbare en gaan die dit jaar gebruiken voor onze dochter. Leek mij voldoende zeker als je twee op elkaar legt?

• FRANQ
Shadow_Agent schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:16:
[...]

Ik werd even getriggerd door de Campooz matjes: zit er vanuit Campooz nog verschil in de matjes tussen vroegere versies en recente versies (de self inflatables)? Wij hebben 2 van die zelf opblaasbare en gaan die dit jaar gebruiken voor onze dochter. Leek mij voldoende zeker als je twee op elkaar legt?
Wij hebben de oude schuimrubber matten.
Deze zijn prima voor een jong kind, maar mijn dochter van 9 begint wel te klagen dat ze de grond er doorheen voelt.

Een selfinflater is veel beter, maar ook harder wat dan voor de echte kleintjes weer oncomfortabel kan zijn.

• Spykie
Iemand een idee wat de bandenspanning moet zijn voor een Canon Mercury met Kargomax bandjes?

Bereken je warmteverlies

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
gwystyl schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:39:
Als laatste heb ik me getrakteerd op luie haringen. Ik zag deze een paar weken terug bij vrienden, en ze lijken wel handig. Ik moet er alleen wel aan denken om dan volgende week de accuboormachine mee te nemen. Heeft iemand ervaring met deze dingen, en zijn die te schroeven met een kleine Bosch 12V schroefmachine, of kan ik beter een fullsize 18V Makita meenemen?
Wij gebruiken een Bosch 12V (wel "blauw") en exact deze haringen. Ideaal vinden wij. Maar wel alleen voor gras/zand ondergrond.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• Kevinns
Cass Casey schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:10:
[...]

Wij gebruiken een Bosch 12V (wel "blauw") en exact deze haringen. Ideaal vinden wij. Maar wel alleen voor gras/zand ondergrond.
Dat is een beetje het punt… bij gras /zand duw je normale haringen ook zonder hamer zo de grond in. Wat is dan nog de meerwaarde van schroeven?

Ik heb wel een doosje van obelink huismerk liggen maar heb nog niet de noodzaak gevoeld om het uit te proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door Kevinns op 23-04-2026 13:17 ]

• FRANQ
Kevinns schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:16:
[...]

Dat is een beetje het punt… bij gras /zand duw je normale haringen ook zonder hamer zo de grond in. Wat is dan nog de meerwaarde van schroeven?

Ik heb wel een doosje van obelink huismerk liggen maar heb nog niet de noodzaak gevoeld om het uit te proberen.
Ze hebben meer grip.
We hebben met regen wel gehad dat gewone haringen de grond uit getrokken werden.
Met risico dat het dak slap gaat staan, en je waterzakken krijgt.
Met de schroefharingen blijft alles gewoon staan.

Met grind in de onderlaag heb je ook nog het voordeel dat de schroef een weg zoekt door het grind heen.
Waar een normale haring niet de grond in wil.

Met een caravan op een seizoenscamping ben je er ook niet de hele tijd bij, en dan kan je ook niet continue je haringen nalopen.
Als je dan je voortent betrouwbaar wil afspannen dan zijn die peggy pegs ook ideaal, omdat ze dus veel vaster zitten.

Zelf heb ik de stalen variant ook mee.

Vorig jaar hadden we in oostenrijk een mega stortbui, en de luifel en vouwwagen stonden vast met op de scheerlijnen van die peggy pegs. en rondom de tent aan de lusjes gewoon normale haringen.
Laten we zeggen dat die peggy-pegs zo sterk zijn dat die niet meer het eerste failure-point zijn...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-G8D7PR6oVZOcWIbgRSk8QAERVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PB9yYgA4kvuZ1R6h0HPm6xrQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door FRANQ op 23-04-2026 13:25 ]

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Kevinns schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:16:
[...]

Wat @FRANQ ook zegt: door de schroefdraad zitten ze muurvast in de grond. Daarnaast is het echt wel minder werk om ze in de grond te krijgen en vooral om ze er weer uit te krijgen.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• Kevinns
Het klinkt alsof ik ze de volgende keer ga uitproberen :P

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-05 12:39
Hier ook ondertussen 2 dozen Obelink schroef haringen.
Hier leg ik een slagschroevendraaier in de vouwwagenbak, hiervoor ook bij de tunneltent. Ik vind het zelf makkelijker dat met een hamer rondlopen. Steviger in zanderige ondergrond vanwege het schroefdraad, en ook met veel stenen in de grond schroef ik ze er goed in.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Fijn dat mijn aankoop nu al onderbouwd wordt met goede ervaringen :P
Ik ga het zaterdag meemaken, maar het lijkt er in ieder geval op dat mijn verwachting waargemaakt kan worden.

• FRANQ
Tsja, enige nadeel is dat iedereen je aanstaart alsof je niet weet wat kamperen is.

Vrienden van ons liepen ook na de vakantie hun beklag te doen over de luie buurman die met een boormachine aan de gang ging. Ze vonden daar iets van.
Ik moest toen helaas bekennen dat ik er ook altijd een paar bij me heb.

Ik zet er vooral mijn scheerlijnen mee vast als de grond zompig of grinderig is.
In alle overige gevallen tik ik die haringen er wel gewoon in.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

FRANQ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:32:
Tsja, enige nadeel is dat iedereen je aanstaart alsof je niet weet wat kamperen is.

Vrienden van ons liepen ook na de vakantie hun beklag te doen over de luie buurman die met een boormachine aan de gang ging. Ze vonden daar iets van.
Ik moest toen helaas bekennen dat ik er ook altijd een paar bij me heb.

Ik zet er vooral mijn scheerlijnen mee vast als de grond zompig of grinderig is.
In alle overige gevallen tik ik die haringen er wel gewoon in.
Wij waren vorig jaar aan de Moesel en daar had iedereen schroefharingen en een accuboormachine. Daar keek iedereen vreemd als je gewone penharingen wilde gebruiken. Wat overigens ook totaal onmogelijk was gezien de stenen :X

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Shadow_Agent schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:41:
[...]

Wij waren vorig jaar aan de Moesel en daar had iedereen schroefharingen en een accuboormachine. Daar keek iedereen vreemd als je gewone penharingen wilde gebruiken. Wat overigens ook totaal onmogelijk was gezien de stenen :X
zal niet de hele Moesel zijn geweest, daar ben ik al meermaals geweest - ook met de tent - en ik heb nog nooit een schroefharing gebruikt. Nu zal het mij een zorg zijn hoe je je tent opzet. Zo'n witte doos met airco daarentegen ..

:D

I have usernames older than you.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

pjottum schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:59:
[...]

zal niet de hele Moesel zijn geweest, daar ben ik al meermaals geweest - ook met de tent - en ik heb nog nooit een schroefharing gebruikt. Nu zal het mij een zorg zijn hoe je je tent opzet. Zo'n witte doos met airco daarentegen ..

:D
Landal Sonnenberg (oid) ;) Op de berg/heuvel

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 17:08
Spykie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:46:
Iemand een idee wat de bandenspanning moet zijn voor een Canon Mercury met Kargomax bandjes?
Als het goed is staat er een PSI waarde op de band. Die kun je omrekenen naar bar en dan heb je de waarde. Waarschijnlijk rond de 3 bar.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:23

vhal

ಠ_ಠ

Heb beide (schroef- en spijkerharingen).

De schroefharingen zijn niet echt ideaal als je op grind of een harde versteende ondergrond staat (Legoland Duitsland camping, ik noem even een voorbeeld). Dan pak ik liever een hamer en een spijkerharing. Een kromme spijker vervang ik thuis wel weer :)

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 23-04-2026 16:32 ]

Strava

• MarnixB.
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:01
[...]

Bij de kinderopvang sliepen onze kinderen in de zomer en winter (behalve als het vroor) altijd buiten. Dat vond ik heel gek de eerste keer, maar het was heel gewoon en is blijkbaar super gezond. Warme slaapzak en meer hebben ze niet nodig.

152m2 2-onder-1-kap 2016 | Quatt en Atag I32S met NIBE PCU-R120 | T6 | 6000Wp | HR++, spouw-, dak- en muurisolatie | Vloerverwarming bgg en radiatoren op 1ste en 2e etage

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
[...]

Wollen hemd, pyjama en dikke slaapzak. Zelf vind ik vooral het omkleden enzo lastiger. Want in veel toiletgebouwen is het ook gewoon koud dan.

XXXVI

• Spykie
MrFl0ppY schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:22:
[...]

Als het goed is staat er een PSI waarde op de band. Die kun je omrekenen naar bar en dan heb je de waarde. Waarschijnlijk rond de 3 bar.
Thanks! Heb even gekeken, er staat: "Never inflate beyond 40 psi". Dusss 2.7 bar.

Merci!

Bereken je warmteverlies

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zuid Limburg best vertoeven vandaag. 20-22c op de camping. Veld hiernaast vol met vouwwagens, waaronder cabanon, holtkamper en aart.

Toch nog best te doen. Nog steeds heldere hemel, dus gaat koud worden, maar we zitten nog buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQRHwkl4UoEwPO8I265m-OpeFi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82sodkXvjpqO0iKHdFhoN9RT.jpg?f=fotoalbum_large

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:16
We zijn lekker op pad met de vouwwagen in de 'mei'vakantie. Ben beetje aan het kijken wat we nog willen verbeteren richting de zomervakantie (ons tweede jaar met de vouwwagen). Nu zit ik erg te dubben of ik nog een disselbak wil. Lijkt wel handig voor de spullen nodig voor het snel opzetten voor slaapgedeelte. Echter zou een enkele fietsendrager voor racefiets ook welkom zijn. Zou zoiets ook gecombineerd kunnen? Heb ik nog niet gezien nl. Iemand ideeën of ervaringen?

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
kwet schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:09:
We zijn lekker op pad met de vouwwagen in de 'mei'vakantie. Ben beetje aan het kijken wat we nog willen verbeteren richting de zomervakantie (ons tweede jaar met de vouwwagen). Nu zit ik erg te dubben of ik nog een disselbak wil. Lijkt wel handig voor de spullen nodig voor het snel opzetten voor slaapgedeelte. Echter zou een enkele fietsendrager voor racefiets ook welkom zijn. Zou zoiets ook gecombineerd kunnen? Heb ik nog niet gezien nl. Iemand ideeën of ervaringen?
Ik heb laatst wel een foto van een vouwwagen gezien met een disselbak en daarboven een fietsendrager, maar geen idee meer waar dat was. De fiets vond ik wel erg hoog staan.
Ik weet niet hoeveel je nodig bent voor het slaapgedeelte, maar is de kofferbak van de auto een optie?
Daar gooi ik ook altijd de haringen, scheerlijnen en stroomkabel in. (Of ik gooi ze onder het dekzeil van de vouwwagen).

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

kwet schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:09:
Ligt er ook aan wat voor vouwwagen je hebt. Met 1 fiets , stop ik die gewoon onder dekzeil. Ruimte zat en stuk minder weerstand dan fiets op fietsendrager. Als je dan ook nog wiel eruit en stuur plat legt en eventueel je trappers inklapt is het helemaal mooi plat.

Heb al eens 2 kinderfietsen, 2 steps en mijn eigen fiets eronder gelegd. Maar dat is wel met Kyte met dekzeil met extension.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 24-04-2026 19:00 ]

• kwet
m@fkeez schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:45:
[...]

Ik heb laatst wel een foto van een vouwwagen gezien met een disselbak en daarboven een fietsendrager, maar geen idee meer waar dat was. De fiets vond ik wel erg hoog staan.
Ik weet niet hoeveel je nodig bent voor het slaapgedeelte, maar is de kofferbak van de auto een optie?
Daar gooi ik ook altijd de haringen, scheerlijnen en stroomkabel in. (Of ik gooi ze onder het dekzeil van de vouwwagen).
Tja, zoveel is het ook weer niet, maar merk dat je dan toch weer leveller, verlengsnoer (haspel) of iets anders nodig hebt wat ik van tevoren niet voorzien had. In principe zijn 2 haringen en twee scheerlijnen voldoende voor alleen het slaapgedeelte. Dat is ook de reden dat de disselbak er nog niet is.
Get!em schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:58:
[...]

Ligt er ook aan wat voor vouwwagen je hebt. Met 1 fiets , stop ik die gewoon onder dekzeil. Ruimte zat en stuk minder weerstand dan fiets op fietsendrager. Als je dan ook nog wiel eruit en stuur plat legt en eventueel je trappers inklapt is het helemaal mooi plat.

Heb al eens 2 kinderfietsen, 2 steps en mijn eigen fiets eronder gelegd. Maar dat is wel met Kyte met dekzeil met extension.
Trappers inklapt? Racefiets ga ik in elk geval niet strak spannen onder het dekzeil. Stepjes en kinderfietsen kan ik wel volgen :)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

kwet schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:17:
[...]

[...]

Trappers inklapt? Racefiets ga ik in elk geval niet strak spannen onder het dekzeil. Stepjes en kinderfietsen kan ik wel volgen :)
Ingeklapt/ eraf halen / hoe je ze dan ook hebt.

Met de racefiets durf ik t ook nog wel aan, evt wielen los. En opvulling op de juiste plekken (zeg kussen , voetbal, opgevouwen mat etc) zodat de druk van zeil niet op gevoelige onderdelen komt.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:59
Hoe zorgen jullie voor een droge vouwwagen in deze periode (idem voor nog een trip in bijvoorbeeld oktober)? Ik zou met dit weer bang zijn om een (te) klamme vouwwagen op te bergen, en daarmee je doek te beschadigen.

• MrAcid
  • Niet online
Zoek op "viaduct" of "IKEA" in dit topic: [Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 :+

[ Voor 3% gewijzigd door MrAcid op 24-04-2026 21:22 ]

• SonOfSam
  • Laatst online: 13:01
Voor de kavango/flexi eigenaren hier een foto wat bij mij precies netjes past onder het zeil l tussen de balken in. Tafel van 1,4m die in de lengte doormidden klapt en 3 stoelen. En alles netjes plat tijdens het rijden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wneG4gWlyGEqcZIFuXP2KzsCnt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sy5eUbrFP5BlxxfkAlVvFrin.jpg?f=fotoalbum_large

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SyS_ErroR schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:05:
Hoe zorgen jullie voor een droge vouwwagen in deze periode (idem voor nog een trip in bijvoorbeeld oktober)? Ik zou met dit weer bang zijn om een (te) klamme vouwwagen op te bergen, en daarmee je doek te beschadigen.
Dit weer? Dit is het perfecte weer: droog, zonnig. Hooguit wat vocht vanuit de bodem en in ochtend wat dauw en mist.

Camping zonder verplichte vertrektijd helpt dan ;)

(Camping Oosterberg, Epen)

En dus thuis weer opzetten als hij klam ingevouwen is (of dus in nood, overdekt).

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 24-04-2026 22:51 ]

• Kevinns
SyS_ErroR schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:05:
Zorgen dat hij kurkdroog ingeklapt is. Mijn stalling heeft aangegeven dat we ’m daar in noodgevallen overdekt mogen laten drogen. Het is best een grote stalling en het gebeurt daar blijkbaar slechts zo’n 1-2x per jaar dat iemand dat nodig heeft.

Ik heb ook al gekeken naar eventuele viaducten en IKEA in de buurt maar daar voel ik me minder comfortabel bij. Met de afmetingen van de Odyssee blokkeer je al gauw (een deel van) een fietspad of weg, en bij de IKEA-parkeergarage staat een duidelijk bord ‘verboden voor aanhangers’.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:15

Ankh

|true

SonOfSam schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:15:
Voor de kavango/flexi eigenaren hier een foto wat bij mij precies netjes past onder het zeil l tussen de balken in. Tafel van 1,4m die in de lengte doormidden klapt en 3 stoelen. En alles netjes plat tijdens het rijden. [Afbeelding]
Daar ligt bij ons het kuipzeil, het gronddoek en de peddel van de sup. De tafel en stoelen doen we in de bak, aangezien we die pas later nodig hebben.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• SonOfSam
Ankh schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:24:
[...]

Daar ligt bij ons het kuipzeil, het gronddoek en de peddel van de sup. De tafel en stoelen doen we in de bak, aangezien we die pas later nodig hebben.
Ah ja. Wij ontbijten vaak nog even als de wagen al ingeklapt is.

• pjottum
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Zo, we staan weer! De wagen is simpel, de uitzet zoals tafels en stoelen en tassen en jassen, die kost tijd.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Nou, de heenweg naar onze vakantie liep iets anders dan verwacht....

Een mevrouw in een Picanto achter ons zat niet op te letten, dus toen we moesten remmen, werd haar auto nog korter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGmtWHZD7_1uFTfIie6ljOFd87c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/na9ZCfKJ6hWdky2GzdXKGaUP.jpg?f=fotoalbum_large

En onze Jamet Jametic daardoor ook :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctyj-0AiWja0hyQgcoH-wt2MliM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvC5ScP1lgReSKk9NOKVj5B7.jpg?f=fotoalbum_large

Schadeformulier ingevuld en doorgereden naar de camping, waar we geprobeerd hebben de spullen uit de keuken te halen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiDYdo22GhTbaHVbVPH2LIfRqVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Nw2JRTmKmyZVfyuxXdDqSrF.jpg?f=fotoalbum_large

De meeste spullen hebben we door de overgebleven brievenbus naar buiten weten te wurmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KRyzXSQ7mvOCOPoqLe-mnqXqpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CbnX7V2ElAhuTsd2u1ttMPv.jpg?f=fotoalbum_large

Het vouwkratje waar alles netjes in zat was wel in tig stukken gebroken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biGIRiaourzk82e90IX4G4ciCV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Z4347SSTKWiXMVcWE19G6Ie.jpg?f=fotoalbum_large

En de keuken zelf heeft kreukelzone gespeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jgXF5tE2wdxeNEqGozdDNEiPo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4vpKf12RCCmezOwLur3FdYC.jpg?f=fotoalbum_large

De vouwwagen zelf lijkt wel OK, dus die hebben we gewoon opgezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGWNOdCDZzBt6iuRpOXYldNGV28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKPgkCsdPiE4EWkZ2rOvgqx8.jpg?f=fotoalbum_large

Schade vanuit een andere hoek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdVQbA5XjkPgVvhCd5VjYZyJkso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ui3vgyQXWRHcilGa3nL582Bj.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat we hier niet op konden koken zijn we maar naar het restaurant op de camping gegaan. Ik heb inmiddels zowel de schade gemeld bij de leasemaatschappij als de eigen (reis)verzekering. De schade aan de auto lijkt mee te vallen, maar ik wil wel laten controleren of de trekhaak er nog goed onder zit en alles daar nog recht is.
De keuken van de vouwwagen lijkt afgeschreven.

Iemand ervaring hoe de schuld / schade in zo'n geval betaald/bepaald wordt? Ik ben bang dat de schade aan de auto (die er volgens mij niet/nauwelijks is) door de tegenpartij vergoed zal worden, maar dat we zelf op draaien voor de schade aan de vouwwagen (of dagwaarde/oud ijzer prijs krijgen). Ik heb al gezien dat een keuken voor een Jametic niet de wereld kost, maar het is weer gedoe waar je niet op zit te wachten als je lekker een weekje wil kamperen. Daarnaast zijn ze niet nieuw meer te krijgen en/of gaat de waarde al gauw over de dagwaarde van de complete wagen heen.

On a positive note: de Peggy Peg schroefharingen waren makkelijk de grond in te werken met mijn Bosch schroefmachine. Ik heb de kleintjes gebruikt om het grondzeil in de voortent mee vast te zetten, waardoor vrouwlief er ondanks de feloranje kleur toch haar teen aan stootte 8) O+

Voor de Helinox stoeltjes heb ik van een stukje grondzeil en wat ducktape zelf ondermatjes geklust. Daar zal ik morgen nog een fotootje van posten....

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@gwystyl wat een vervelend begin van de vakantie! Wij hebben precies dezelfde vouwwagen. Vraag me wel eens af hoe stevig die keuken vast zit met die 2 gammele haakjes, maar dat is zo te zien wel allemaal op zijn plek gebleven ;)

Schade lijkt me toch wel verhaalbaar op die ander? Je hebt gewoon schade en de veroorzaker is bekend. Ook laten uitzoeken of de vouwwagen zelf (chassis, dissel, ophangpunt keuken) nog in orde is na die klap.

• JanHenk
  • Niet online
Wat een waardeloze start zeg. Vereist ook een bepaalde positieve mindset dat je gewoon door naar de camping bent gereden. Petje af.

Je moet hier gewoon schadeloos gesteld worden. Achterop denderend verkeer is altijd fout.

Over de hoogte van de schade, dus “wat is schadeloos” precies, kun je nog wel flinke bomen opzetten. Over de aansprakelijkheid niet, me dunkt.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• MrAcid
  • Niet online
Pffft wat zuur! :( Goed om te zien dat het op de keuken na mee lijkt te vallen… Nu hopen dat dat ook écht blijkt te zijn.

• kwet
Wat een waardeloos begin van de vakantie inderdaad! Alles goed met iedereen in de auto?

Wat ik had uitgezocht in het kader van de benodigde verzekeringen voor onze vouwwagen geldt dat als deze hangt achter de auto, hij verzekert / valt onder de autoverzekering. Dat zou in dit geval betekenen alles verhalen bij degene die achterop gereden is. De vraag is in welke mate de lease maatschappij gebaat is bij het helpen met je gelijk claimen. Gelukkig is het een Nederlandse auto, dat scheelt gedoe en extra papierwerk. Misschien nog idee om de kentekens onleesbaar te maken.

Blijkt zo'n keuken toch nut te hebben als kreukelzone, jammer hebben wij niet 😉

• ephymerous
  • Nu online
JanHenk schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:51:

Over de hoogte van de schade, dus “wat is schadeloos” precies, kun je nog wel flinke bomen opzetten. Over de aansprakelijkheid niet, me dunkt.
Precies dat. Met een beetje pech ontvang je de dagwaarde en zie daar maar weer zo’n keuken voor te kopen. Hopelijk verklaren ze daarmee de hele vouwwagen totalloss.
kwet schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:48:
Alles goed met iedereen in de auto?
Das t belangrijkste. De rest is uiteindelijk maar blik :)

[ Voor 19% gewijzigd door ephymerous op 26-04-2026 09:04 ]

XXXVI

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Allen dank voor de vriendelijke woorden en tips. Het was even schrikken, vooral voor junior. Vrouwlief en ik schoten gelijk in regelmodus. Pas toen we op de boot waren hadden we even tijd om het op ons in te laten werken. We balen vooral van het ongewenste geregel dat we nu moeten doen, met inderdaad de kans dat het ding nu total loss verklaard wordt en we voor de zomer nog een andere moeten zoeken.

@Palomar de haakjes waarmee hij aan de wagen hangt zijn blijkbaar best stevig, net als de rubber doppen waar je de keuken achter hangt. De haakjes van de klep van de keuken zijn inderdaad wat ieler en kregen een grotere tik dus die zijn wel verbogen/stuk.

's avonds hebben we het ook nog even met junior doorgepraat en hij lijkt er ook redelijk mee om te kunnen gaan. De camping is gelukkig erg leuk, dus hij is veel met de fiets of step weg naar de crossbaan en naar nieuwe vriendjes. Lichamelijk is iedereen gelukkig oké en de spullen zijn vervangbaar. Geestelijk lijkt het ook wel goed te komen.

Hierbij ook nog even de beloofde foto van de helinox met zelf gekluste grondmat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALczPf77N0tFAD0KZZbOlKSVHyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xCd2gO67suTxBy2Zh5ClJta.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmiddag of morgen nemen we ze even mee naar het strand en proberen we daar of het ook werkt :)

[ Voor 9% gewijzigd door gwystyl op 26-04-2026 13:04 ]

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:08
Wij staan sinds gisteren in het Zwarte Woud op de camping. Veel oudere Duitsers en Nl gezinnen. (Die allemaal voetbaltenues dragen, inclusief de vaders tenzij ze in hun blote pens lopen) <- niet mijn ding, maar ik wil niemand de maat nemen.
Komende 2 dagen Europapark bezoeken, vandaag lekker gewandeld. Leuke omgeving.

Valt me op hoe de Duitsers overbodige problemen oplossen. Paaltje tussen de 2 plekken heeft 2 elektriciteitsaansluitingen, en ook keurig 2 kraantjes. Voor iedere plek een eigen kraan.
Nodig nee, niet echt😆 (ik heb sterk de behoefte om stout te zijn en de kraan van de buren te gebruiken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjIXVB8juzGOJ-6Yosb-1hGv2yU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWRO10Y79j8XAIi35G3G3EBl.jpg?f=fotoalbum_large

• JanHenk
  • Niet online
Is dat niet voor als je een vaste aansluiting wil? Ik zie namelijk ook twee afvoeren. Volgens mij niet ongebruikelijk dit.

Maar ik gebruik het zelf ook niet hoor, geen “witte doos” hier ;)

• Palomar
  • Niet online
Idd, ook wel eens gehad bij één zo’n kraantje dat er een dikke camper naast je komt en dat kraantje kaapt en een slang erop aansluit 😒

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:08
Ah, kan dat ook, weer wat geleerd.

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Palomar schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:44:
Idd, ook wel eens gehad bij één zo’n kraantje dat er een dikke camper naast je komt en dat kraantje kaapt en een slang erop aansluit 😒
Vorig jaar hadden we Duitsers met zo’n grote hobby caravan naast ons staan, maar die deden de slang er even aan om de tank te vullen en haalden hem er daarna weer netjes af. Op sommige campings geven ze ook aan die kraantjes niet bedoeld zijn om constant open te staan met de slang eraan.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:28
Ankh schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:24:
[...]

We leggen er bij onze Flexi 4 stoelen, 2 sups (zonder peddel/pomp/tas) en een wasrek.

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:04
Wij staan op dit moment voor de eerste keer met onze Combicamp Country op de camping.

Voorop heb ik een Thule Caravan Superb Standard fietsendrager gemonteerd. De twee fietsen, een e-bike en een stadsfiets, passen hier prima op alleen is de drager vrij zwaar (10kg) en groot (lees diep). Hierdoor komt de hendel van het neuswiel in bepaalde omstandigheden tegen de drager aan.

Nu zat ik te kijken naar de Fiamma Carry Bike Eco als alternatief, alleen lijken de twee wielgoten erg dichtbij elkaar te zitten. Ik vroeg me af of hier mensen zijn met deze drager (of een andere) in combinatie met een eBike en een stadsfiets (of iets dat erop lijkt).

Just do it.

• MrAcid
  • Niet online
Twee fietsen is eigenlijk op geen enkele drager een probleem, omdat je ze beide met het stuur een andere kant op kunt laten wijzen. Het probleem zit niet bij de cranks/trappers of andere onderdelen.

• ephymerous
  • Nu online
Rednas_N schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:17:
Wij staan op dit moment voor de eerste keer met onze Combicamp Country op de camping.
Hoe vinden jullie de opbouwtijd en stahoogte? Wij willen wel iets dat sneller op te bouwen is en waar ik met mijn ruim 2 meter in pas :)

XXXVI

• Rednas_N
ephymerous schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:37:
[...]

Hoe vinden jullie de opbouwtijd en stahoogte? Wij willen wel iets dat sneller op te bouwen is en waar ik met mijn ruim 2 meter in pas :)
Tijdens de oplevering gaf de vouwwagenspecialist aan om de voortent (zonder wanden) aangerist mee in te klappen, dat hebben we toen ook gedaan. Dus het uitklappen met voortent (zonder wanden, dus een soort van luifel wordt het dan) was in 10-15 minuten geregeld. Dit is ook een beetje afhankelijk van de ondergrond.

Wat vooral tijd heeft gekost was het kuipzeil, wanden en de gastencabine. Volgens mij zijn we ongeveer 120-150 minuten bezig geweest. Nu we dit een keer gedaan hebben ben ik ervan overtuigd dat de volgende keer echt weer een stuk sneller zal gaan. We weten waar we nu op moeten letten.

Echter hebben we ook nog een boogluifel die we nog moeten uitproberen, dat zal de eerste keer ook nog wel even uitzoeken zijn.

M.bt. de stahoogte; ik ben ~2m lang en de hoogte in de voortent en op de klep is voor mij ruim voldoende. Ik kan niet overal rechtop staan, dit is vooral richting de wanden/muren.

De vlinderstang die boven de ingang van de klep zit is wel vrij laag, maar dat is die ook voor iemand die 1,80m lang is. Verder is het bed echt lang genoeg, dat is wel erg prettig. Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel. 🙂

Just do it.

• ephymerous
  • Nu online
Rednas_N schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:56:
[...]

Tijdens de oplevering gaf de vouwwagenspecialist aan om de voortent (zonder wanden) aangerist mee in te klappen, dat hebben we toen ook gedaan. Dus het uitklappen met voortent (zonder wanden, dus een soort van luifel wordt het dan) was in 10-15 minuten geregeld. Dit is ook een beetje afhankelijk van de ondergrond.

Wat vooral tijd heeft gekost was het kuipzeil, wanden en de gastencabine. Volgens mij zijn we ongeveer 120-150 minuten bezig geweest. Nu we dit een keer gedaan hebben ben ik ervan overtuigd dat de volgende keer echt weer een stuk sneller zal gaan. We weten waar we nu op moeten letten.

Echter hebben we ook nog een boogluifel die we nog moeten uitproberen, dat zal de eerste keer ook nog wel even uitzoeken zijn.

M.bt. de stahoogte; ik ben ~2m lang en de hoogte in de voortent en op de klep is voor mij ruim voldoende. Ik kan niet overal rechtop staan, dit is vooral richting de wanden/muren.

De vlinderstang die boven de ingang van de klep zit is wel vrij laag, maar dat is die ook voor iemand die 1,80m lang is. Verder is het bed echt lang genoeg, dat is wel erg prettig. Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel. 🙂
Thanks voor je uitgebreide reactie. Het klinkt wel dat even overnachten zo gefixed is :)

Ik ga donderdag eens exact bijhouden hoelang we erover doen.

XXXVI

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-05 21:17
[...]

Je bent inmiddels al lekker op vakantie ;), maar ook ik zou geen kacheltje in de nacht gebruiken. De dikke baby-winterslaapzak is inderdaad een goede optie, met eventueel nog een klein fleecedekentje over de benen mocht het echt heel koud worden.

Onze jongste (nu 3) slaapt al langere tijd samen met mijn partner ivm de borstvoeding en vele momenten in de nacht dat ze dat wil.

Vorig jaar overigens voor onze oudste (nu 8) ook een Nomad slaapzak gekocht met twee zijden, omdat we in de Alpen stonden in augustus en de nachttemperatuur rond de 4-5 graden kwam :+ (We hebben toch geen herfst/winterdekbed nodig in hoogzomer in Frankrijk :+ ?). Daarmee heeft hij afgelopen week prima geslapen.
gwystyl schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:50:
Iemand ervaring hoe de schuld / schade in zo'n geval betaald/bepaald wordt? Ik ben bang dat de schade aan de auto (die er volgens mij niet/nauwelijks is) door de tegenpartij vergoed zal worden, maar dat we zelf op draaien voor de schade aan de vouwwagen (of dagwaarde/oud ijzer prijs krijgen). Ik heb al gezien dat een keuken voor een Jametic niet de wereld kost, maar het is weer gedoe waar je niet op zit te wachten als je lekker een weekje wil kamperen. Daarnaast zijn ze niet nieuw meer te krijgen en/of gaat de waarde al gauw over de dagwaarde van de complete wagen heen.
In principe is degene die achterop rijdt aansprakelijk en zal dus ook de schade vergoeden. In de basis is dit herstel, maar kan ook vervanging zijn. Ik verwacht dat bij vervanging de dagwaarde van de vouwwagen een rol speelt in de hoogte van het bedrag dat de verzekeraar uitkeert. De kosten van herstel zullen daar in principe nooit bovenuit kunnen stijgen.

Laat overigens de vouwwagen nog beoordelen door een expert. Mogelijk is er op andere plekken toch nog schade ontstaan die nu niet zichtbaar is, maar wel problemen geeft op een later moment.

Jammer genoeg is ons meivakantie avontuur vroegtijdig geeindigd vanwege een zieke. Partner werd ziek en het verbeterede niet, dus we hebben na een paar dagen besloten de boel weer op te pakken en naar huis te rijden. We balen erg, het was namelijk een prachtige camping (Castel Rose) in de Gard, waar het nu in de meivakantie heerlijk rustig was. Donderdag in de loop van de ochtend besloten in te pakken en vrijdag om 7.30 gaan rijden. Wel goed door kunnen rijden, zo'n 13uur gereden op 1100km incl stops.

Overigens was ik wel blij te zien dat de twee dingen die we hebben veranderd goed werkten: het verlengde afdekzeil is echt super handig, daardoor 'hoeft' alles niet heel precies te passen, het kan ook 'op' de wagen in uitereste nood. En ook de vernieuwde matrassen lagen prima.

Ik begin nu wel in te zien dat ik een snelklapper meer zou waarderen in deze situatie :9 . In je eentje de inventaris een plekje geven, de vouwwagen inklappen en tussendoor de kids vermaken is best veel werk :+ .

Hopelijk van de zomer meer geluk 8)

[ Voor 5% gewijzigd door robbierzz op 28-04-2026 08:37 ]

Dance with the stars

• MrAcid
  • Niet online
Vanwege het mooie weer hier ook nog last-minute een plekje voor 2 nachten geboekt om met m’n zoontjes te gaan - vrouw moet gewoon werken. Vanmiddag de luxe om alles rustig alleen op te zetten, daarna brengen opa en oma ze naar de camping.

Ik ga de Kavango voor het eerst opzetten zonder de varioluifel en de keuken gewoon op z’n plek houden. Geen lampjes (:+) en kastjes opbouwen maar echt alleen de basis. Gezien vochtigheid en kou in de nacht doe ik het grondzeil er wel in.

[ Voor 7% gewijzigd door MrAcid op 28-04-2026 09:20 ]

• pjottum
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ephymerous schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:53:
[...]

Thanks voor je uitgebreide reactie. Het klinkt wel dat even overnachten zo gefixed is :)

Ik ga donderdag eens exact bijhouden hoelang we erover doen.
Twee meter is krap, maar ik kan met mijn 1.86 staan vanaf ongeveer halverwege, het is een schuin dak natuurlijk. We zaten nu met de kou op de klep 's avonds, kleedje erop, kacheltje aan, prima. Wij hebben een Valley, dat is de Country zonder keuken, nu bekend als Country Pure. Onze is iets compacter (bak, smaller bed), maar verder hetzelfde, de tent is gelijk voor allemaal, al heel wat jaartjes*.

Onder de luifel - ook nog half op te zetten @Rednas_N, ben je helemaal snel klaar - is het helemaal geen probleem. Die moet je inderdaad laten zitten, als je vertrekt even netjes over de wagen trekken (gaat makkelijk). Ik sla uit gewoonte nog even een paar haringen in de grond bij de wagen om de boel netjes strak te zetten en dat was het. Alleen als het slecht wordt pak ik nog een scheerlijntje, maar is ook niet echt nodig. In de bak staat zo'n plastic gereedschapskistje met haringen in soorten en maten (geen schroeven trouwens), haringtrekkers, scheerlijntjes en dergelijke.

Wij hebben ook het kuipzeil, de zijkanten en de voorkant, maar geen boogluifel. Ik heb het kuipzeil één keer gebruikt, ik vond het een heel gedoe waar je veel te lang mee bezig bent maar het resultaat is wel een balzaal; ik kan me wel voorstellen dat je dit gebruikt met kinderen. De wagen hebben we tweedehands, het kuipzeil is later gebracht door de vorige eigenaar, want die had hem nog op zolder liggen, in de verpakking en had het kuipzeil dus niet gebruikt.

We hebben zo'n plastic rietjes kleed gekocht (overjarig bij Obelink) in maatje XXL zodat die onder de hele luifel past. Dat is wat ons betreft een betere oplossing. Ik wil er nog wel een zijkant inzetten voor de wind, verder niks, dat kost ongeveer 3 minuten. Nu zijn wij maar met 2, en dan is dit een fijne combinatie, eigenlijk.

Nieuw het afgelopen weekend was een wollen topper, die nu in de wagen op bed ligt net als alle dekens etc. Klep kan makkelijk dicht, ook met die topper en dergelijke op het bed en de luifel aan de wagen.

* Holtkamper heeft nu de Astro weer in het assortiment. Dit lijkt dezelfde wagen, maar ik kan daar dus niet in staan. Verder is ie wel supermooi, mooi doek, mooi uitgevoerd - maar geen harde deksel zoals CC dat heeft en ook laag.

• JanHenk
  • Niet online
pjottum schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:41:
[...]

* Holtkamper heeft nu de Astro weer in het assortiment. Dit lijkt dezelfde wagen, maar ik kan daar dus niet in staan. Verder is ie wel supermooi, mooi doek, mooi uitgevoerd - maar geen harde deksel zoals CC dat heeft en ook laag.
Even hierop inhakend: de Astro heeft toch juist wel een harde "deksel" (of bodem). Maar hij zit niet vast met zo'n lang 'pianoscharnier' zoals bij de Combi-camp. In theorie is dat makkelijker opzetten omdat het minder kritisch komt met de hoogte van de wagen op oneffen bodem.

Ik heb een Country gehad en zette hem eigenlijk standaard op hoogte (beide wielen) omdat ik het gekloot vond met de deksel. Als je de hoogte niet helemaal goed hebt, hapt de deksel in de grond en zweeft de andere lange zijde nog... Dat klapt elke keer als je erop staat. In de vlakke showroom werkt het allemaal perfect natuurlijk :P

Verder kan ik niet oordelen over de stahoogte. In de Country kon ik niet super goed staan en vooral de entree is wat krap. Ik kan me voorstellen dat de stahoogte in de Astro ook niet top is, maar gevoelsmatig lijkt het niet veel af te wijken.

Verder was ik niet ontevreden over de Country hoor. Maar het concept van snelle opzetter gaat gauw verloren als je van alles aan gaat bouwen. En dat wil je in mijn ogen wel, met een gezin. Dus ben je met meer dan twee personen, dan zou ik zelf even verder kijken naar een ander concept.

• bleufred1
Ik heb nog een vraag voor de fietsen mee nemen.
Wij hadden tot voorkort een fiets frame voor op onze vouwwagen, maar vanwege overschot aan spullen willen we naar een disselbak en dan fietsen op de Imperial boven de vouwwagen. Nu zit ik rond te kijken voor fietsdakdragers, maar wij hebben dus elektrische fietsen >20kg en ook nog eens accu in frame, dus een dik frame, (denk aan Batavus Finez e-go). In mijn zoektocht vind ik bijna geen dragers welke groot genoeg zijn voor dit dikke frame. Daarnaast dus ook eigenlijk niks dat qua gewicht geschikt is. Nu er zoveel e-bikes zijn, hoe neemt iedereen deze mee?

• pjottum
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

bleufred1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:30:
Wij hadden tot voorkort een fiets frame voor op onze vouwwagen, maar vanwege overschot aan spullen willen we naar een disselbak en dan fietsen op de Imperial boven de vouwwagen. Nu zit ik rond te kijken voor fietsdakdragers, maar wij hebben dus elektrische fietsen >20kg en ook nog eens accu in frame, dus een dik frame, (denk aan Batavus Finez e-go). In mijn zoektocht vind ik bijna geen dragers welke groot genoeg zijn voor dit dikke frame. Daarnaast dus ook eigenlijk niks dat qua gewicht geschikt is. Nu er zoveel e-bikes zijn, hoe neemt iedereen deze mee?
Wat voor wagen heb je? Ik gezien dat er frames over de bak zijn, op de combi-camp heb je van die dragers die je op het imperiaal monteert en dan kunnen ze rechtop, dan heb je van die wagens met een afdekhoes waar stoelen en tafels onder kunnen en vast ook wel fietsen met het stuur plat - etc.
Ik zie ook wel van die electrische vouwfietsjes uit boomerdozen komen, misschien dat je zoiets kan doen? niet die doos, maar die vouwfietsen) Lijkt me makkelijker op je wagen te leggen?

• ephymerous
  • Nu online
JanHenk schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:58:

Verder was ik niet ontevreden over de Country hoor. Maar het concept van snelle opzetter gaat gauw verloren als je van alles aan gaat bouwen. En dat wil je in mijn ogen wel, met een gezin. Dus ben je met meer dan twee personen, dan zou ik zelf even verder kijken naar een ander concept.
Dat is de indruk die ik krijg van meerdere reviews. Wij leven in principe onder de luifel dus dat gaat snel. Wel willen we een gastencabine waar de kinderen slapen. En dat lijkt dan weer veel tijd te kosten. We gaan donderdag onderweg vouwwagens kijken in de showroom :)

XXXVI

• Rednas_N
Heb je al gekeken naar de Farad Pesio? Die gebruikte wij op onze bagagewagen in combinatie met een elektrische fiets.

Just do it.

• bleufred1
pjottum schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:40:
[...]

Wat voor wagen heb je? Ik gezien dat er frames over de bak zijn, op de combi-camp heb je van die dragers die je op het imperiaal monteert en dan kunnen ze rechtop, dan heb je van die wagens met een afdekhoes waar stoelen en tafels onder kunnen en vast ook wel fietsen met het stuur plat - etc.
Ik zie ook wel van die electrische vouwfietsjes uit boomerdozen komen, misschien dat je zoiets kan doen? niet die doos, maar die vouwfietsen) Lijkt me makkelijker op je wagen te leggen?
Cabanon met bijhorende imperiaal. zijn volgens mij weinig varianten in.
Fietsen hebben we al, en geen budget om specifiek voor de vakantie nieuwe vouwfietsen te kopen :+
Rednas_N schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:47:
[...]
Heb je al gekeken naar de Farad Pesio? Die gebruikte wij op onze bagagewagen in combinatie met een elektrische fiets.
Verrek, deze kan al tot 25kg. dat zou zonder accu moeten kunnen qua gewicht.
Bij Thule kon ik niks >20kg vinden.

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:25

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

In een vorige post had ik het over de kratjes met open zijkanten, die zijn inmiddels binnen en ik ben bezig met een nieuw hoofdstuk: Eigenhouten tafelbladen. Hiermee wil ik in ieder geval de 600x400 kratten op de achterklep ombouwen naar een degelijke en modulaire keuken. Hiervoor had ik nog een oude tafel liggen (ooit €40 op Marktplaats voor betaald), en die heb ik omgezaagd naar twee ~45x90 cm bladen zodat ze achterop de vouwwagen breed en netjes uitkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_Wib260-bFLyfkTxJyVLjNF0N4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDXQbwHJHbACJence07Jqdpc.jpg?f=fotoalbum_large
Om te voorkomen dat ze gaan schuiven heb ik een speciaal Eurobox-patroon getekend en uitgefreest met m'n Shaper Origin (soort CNC bovenfrees). Daardoor passen de Euroboxen in allerlei verschillende configuraties onder een blad: Keuken (achterklep), Kookeiland (vier keukenkratten op elkaar), Kindertafel (paar kleine kratjes + blad).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAijprGHnBARxrrBgqxZuQN1PnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdRmWjS19qsnorhD8j0I50fc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pL4EZ0fmYs9zYsMtSX3Ko5t5I0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kk5V3Tj2TDxmPe7A4pISYmx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7cp9_6bajsC3Xa8DmT1Tx2kDXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLS67wCDY5jtg6eR9ZB3URC9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIlSKgyfbdds2BrzIf7B_DpCp8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PX3edCnzr4olKf4NlC5pcUlj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6owcnaERFyKWpvhkQ04WEQFZQkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Km5rNLKOQFx57SBOPvHbOed8.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben 8 kratjes van 400x300x220, en 4 kratjes van 600x400x220. Die laatste gebruiken we voor de keuken. De kleine kratjes worden een kast voor in de tent zelf. Daar wil ik op termijn ook nog een blad voor maken.

Allemaal nog werk in uitvoering trouwens, heb nu bijna 2 bladen af, maar die moeten nog wel in de olie gezet worden. Morgen verrekken we O-)

Oh en prima kratten trouwens! Heel handig pakken zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQXxIANQGDALM3e4sE6UIPRosT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NFXPRDgLHSYSdfzNqlnO2JF.jpg?f=fotoalbum_large

• JanHenk
  • Niet online
ephymerous schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:46:
[...]

Dat is de indruk die ik krijg van meerdere reviews. Wij leven in principe onder de luifel dus dat gaat snel. Wel willen we een gastencabine waar de kinderen slapen. En dat lijkt dan weer veel tijd te kosten. We gaan donderdag onderweg vouwwagens kijken in de showroom :)
Laat je vooral inspireren in de showroom! Probeer het ook te visualiseren met je spullen, op de camping, etc.

Wat heb je nu eigenlijk en wat mis je er precies aan? Ik begrijp dat opzetgemak belangrijk is, maar wil je ook concessies doen qua ruimte, of prijs?

Een gevleugelde uitspraak met vouwwagens is namelijk wel een beetje: opzetgemak, ruimte, goedkoop. Pick two ;)

• ephymerous
  • Nu online
JanHenk schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:08:
[...]

Laat je vooral inspireren in de showroom! Probeer het ook te visualiseren met je spullen, op de camping, etc.

Wat heb je nu eigenlijk en wat mis je er precies aan? Ik begrijp dat opzetgemak belangrijk is, maar wil je ook concessies doen qua ruimte, of prijs?

Een gevleugelde uitspraak met vouwwagens is namelijk wel een beetje: opzetgemak, ruimte, goedkoop. Pick two ;)
We hebben nu een Suncruiser XL. Die hebben we gekocht omdat we toen;
  • twee klapbedden maar daar komen we toch wat van terug
  • ruime voortent wilden
  • overal rechtop kunnen staan met 2m05
  • grote bedden
Het is een fijne en goede vouwwagen en willen er ook niet perse vanaf :)

Na een paar keer kamperen merken we toch dat we die grote voortent niet perse nodig hebben. Evenals dat tweede bed. De kinderen willen eigenlijk al onder de klep slapen. En dat staan is fijn maar als het onder de luifel goed vertoeven is vind ik het ook prina. We willen vooral wat sneller oppakken en doorreizen.

[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 28-04-2026 12:15 ]

XXXVI

• JanHenk
  • Niet online
@ephymerous Wat makkelijk is qua doorreizen is a. het aantal spullen wat je mee hebt en uit wil stallen en b. of je die spullen vaak door de handen hebt, of niet. Over a. kan ik niet zo oordelen, maar over b. wel. Je Suncruiser XL heeft twee bedden als dubbele klapper. Daarmee wordt de (relatief beperkte) bagageruimte in de wagen een verkeersruimte. En ben je dus spullen aan het verplaatsen.

Een enkele klapper met één bed heeft een bagageruimte die ook bagageruimte blijft. Denk aan types zoals Campooz Lazy Jack, Holtkamper Kyte/Aero, Combi-camp Country, Aart Kok Livingstone, etc. Dat maakt oppakken een stuk makkelijker. Een kindertent die er vervolgens bij het inklappen aan kan blijven doet dat eveneens. Als je met twee personen bent is je keuze wat ruimer dan met een gezin, omdat je dan geen rekening hoeft te houden met kindertenten.

Een wagen met dit concept én een vaste deksel zoals de Country, of de Holtkamper Astro, hebben een beperkte breedte onder de luifel van 2x de breedte van de wagen. Een Lazy Jack, Livingstone of Kyte/Aero zijn significant breder onder de luifel doordat de wagentent een stuk breder is.

De Campooz wagens vind ik persoonlijk betrekkelijk laag. Met 2,05m ga je je daar waarschijnlijk aan storen...

Wij van WC-eend (:+) adviseren een Kyte of Aero dus :) Of de Aart Kok Livingstone, ook een heel mooie wagen. Maar beide wagens (en zeker de Holtkampers) zijn wel aan de prijs... Tweedehands is de Kyte wel aardig te krijgen, model gaat al even mee.

• ephymerous
  • Nu online
@JanHenk de Kyte en de Livingstone staan beiden al op het lijstje. We gaan ze aankomende week bekijken :)

XXXVI

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-05 21:17
Wordt de ebike niet licht genoeg als je de accu eraf haalt?

Wij gebruiken de Thule proride. Zowel op het dak van de auto als op de imperiaal. Werkt wel prettig.
Uitdaging blijft wel om binnen de maximale gewichten van de vouwwagen of het dak te blijven. 2x fietsendrager, fietsen en imperiaal zorgt voor best wat extra gewicht.

Dance with the stars

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:33

ST10©DE

Dus.............

Even omdenken: Is het een idee om een dakkoffer op de imperial te plaatsen?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• MrAcid
  • Niet online
-Tim- schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:58:
In een vorige post had ik het over de kratjes met open zijkanten, die zijn inmiddels binnen en ik ben bezig met een nieuw hoofdstuk: Eigenhouten tafelbladen. Hiermee wil ik in ieder geval de 600x400 kratten op de achterklep ombouwen naar een degelijke en modulaire keuken. Hiervoor had ik nog een oude tafel liggen (ooit €40 op Marktplaats voor betaald), en die heb ik omgezaagd naar twee ~45x90 cm bladen zodat ze achterop de vouwwagen breed en netjes uitkomen.
[Afbeelding]
Om te voorkomen dat ze gaan schuiven heb ik een speciaal Eurobox-patroon getekend en uitgefreest met m'n Shaper Origin (soort CNC bovenfrees). Daardoor passen de Euroboxen in allerlei verschillende configuraties onder een blad: Keuken (achterklep), Kookeiland (vier keukenkratten op elkaar), Kindertafel (paar kleine kratjes + blad).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We hebben 8 kratjes van 400x300x220, en 4 kratjes van 600x400x220. Die laatste gebruiken we voor de keuken. De kleine kratjes worden een kast voor in de tent zelf. Daar wil ik op termijn ook nog een blad voor maken.

Allemaal nog werk in uitvoering trouwens, heb nu bijna 2 bladen af, maar die moeten nog wel in de olie gezet worden. Morgen verrekken we O-)

Oh en prima kratten trouwens! Heel handig pakken zo
[Afbeelding]
Dit ziet er heel mooi en bruikbaar uit. Gaaf!

• bleufred1
robbierzz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:19:
[...]

Wordt de ebike niet licht genoeg als je de accu eraf haalt?

Wij gebruiken de Thule proride. Zowel op het dak van de auto als op de imperiaal. Werkt wel prettig.
Uitdaging blijft wel om binnen de maximale gewichten van de vouwwagen of het dak te blijven. 2x fietsendrager, fietsen en imperiaal zorgt voor best wat extra gewicht.
Ik heb het niet nagemeten, maar fiets staat op papier op 29kg, ga er even vanuit dat de accu geen 9kg is.
ST10©DE schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:29:
[...]

Even omdenken: Is het een idee om een dakkoffer op de imperial te plaatsen?
Dat zou een optie kunnen zijn, maar juist de afmetingen van de disselbak is voor ons de reden. We kunnen de koelkast bijvoorbeeld niet kwijt in de vouwwagen, en deze willen we qua opslag graag wel bij de vouwwagen houden. anders lopen we alsnog met bepaalde zooi naar zolder :+
Daarnaast is er al een imperial en disselbak, en nog geen dakkoffer (geen tweede iig, 1 al op de auto aanwezig namelijk).

• MrAcid
  • Niet online
Wéér vergeten hoe koud 5 graden nachttemperatuur is in een vouwwagen. Kinderen lagen in een goede slaapzak maar zelf aardig liggen creperen. :X

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 21:31
Rednas_N schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:56:
[...]

hier ook country bezitter. de luifel zit er bij ons ook altijd aangeritst en klappen we mee. Sinds kort ook een achtertent die we ook aangeritst mee klappen.
Tip voor gastencabine. deze kun je ook aangeritst mee klappen. (zonder de stokken uiteraard). Dat scheelt weer opbouwtijd op de camping.
2 tenten/doeken meeklappen is wel zon beetje de max, dus voortent/gastencabine of zoals in ons geval voortent/achtertent. Ook dan is er nog beetje ruimte om bv op het bed een wasrek of kleed neer te leggen (wij leggen hier ingevouwen ons "rietjeskleed" voor de voortent op.

Kuipzeil gebruiken we alleen nog bij vakanties in voorjaar als het in avond te hard afkoelt. met de zomervakanties gaat die niet mee.

• JanHenk
  • Niet online
Yes de gastencabine van de Country heb ik ook wel een keer meegeklapt. Maar ik moet zeggen dat dat niet mijn voorkeur had, in verband met het vaste (vaak vieze) grondzeil wat dan tussen de nette spullen kwam. Wat ik dan deed, is de gastencabine soort van ophangen, zodat de onderkant van het grondzeil wat kon drogen en ik hem dan makkelijk schoon kon maken, vóór het klappen.

De luifel zou ik er zeker wel aanlaten.

Maar je moet op gegeven moment ook wat kiezen: spreid ik iets uit op het bed, of niet? Want ook dat deden wij wel: bijvoorbeeld dekens. Op gegeven moment is het gewoon te veel, de ruimte is niet onbeperkt met de vaste deksel.

Andere tip: als het even niet lukt om de deksel vast te maken omdat het te veel lijkt: uitdraaisteunen indraaien, stukje rijden en dan bij de afrit van de camping nog eens proberen. Vaak lukt het dan wel.

• JanHenk
  • Niet online
MrAcid schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:03:
Wéér vergeten hoe koud 5 graden nachttemperatuur is in een vouwwagen. Kinderen lagen in een goede slaapzak maar zelf aardig liggen creperen. :X
Dat is niet fijn nee. Ik heb er zelf eigenlijk maar heel zelden last van, sowieso niet gauw koud. Je hebt vast wel goede spullen, maar die liggen thuis?

In de vouwwagen slaap ik in een pyjama (:+), óp een Texelse schapenwollen onderdeken en ook ónder een wollen deken. Heel fijn qua temperatuurregulatie. Want je weet nooit hoe warm of koud het is.

• MrAcid
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:45:
[...]

Dat is niet fijn nee. Ik heb er zelf eigenlijk maar heel zelden last van, sowieso niet gauw koud. Je hebt vast wel goede spullen, maar die liggen thuis?

In de vouwwagen slaap ik in een pyjama (:+), óp een Texelse schapenwollen onderdeken en ook ónder een wollen deken. Heel fijn qua temperatuurregulatie. Want je weet nooit hoe warm of koud het is.
Heb het in de nacht ook altijd eerder te warm dan te koud maar blijkbaar heb ik een punt zo onder de 6-7 graden in de nacht waarbij ik wél maatregelen moet nemen. Ben net een pyjama gaan halen nog voor ik je bericht zag. Vannacht lekker bijslapen! :+

• ephymerous
  • Nu online
Vandaag gekeken naar de AK Livingstone, Combi-Camp Country en de Holtkamer Kyte. De vouwwagenspecialist in Boxtel had ze allemaal staan :)

Ze sturen daar erg op de Combi-camp en ik moet zeggen het opklappen van de basis gaat extreem snel. Toch gaan mijn voorkeur uit naar de Holtkamper. Enerzijds door wat ik online lees dat de accessoires van de CC veel tijd kosten en anderzijds omdat ie wat ruimer en mooier is :) De Aart Kok vind ik voor mijn 2 meter net te klein/laag.

Daarna zijn we doorgereden naar Limburg en hebben we onze Suncruiser opgezet. Voordat we konden inrichten waren we 1,5u verder. Het ding staat nu dus de vakantie kan beginnen :)

En lekker handig. De pootjes van de skottel vergeten in te pakken. Die staat nu dus op een paar klinkers :+

[ Voor 7% gewijzigd door ephymerous op 30-04-2026 19:51 ]

XXXVI

• MrAcid
  • Niet online
MrAcid schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:19:
Vanwege het mooie weer hier ook nog last-minute een plekje voor 2 nachten geboekt om met m’n zoontjes te gaan - vrouw moet gewoon werken. Vanmiddag de luxe om alles rustig alleen op te zetten, daarna brengen opa en oma ze naar de camping.

Ik ga de Kavango voor het eerst opzetten zonder de varioluifel en de keuken gewoon op z’n plek houden. Geen lampjes (:+) en kastjes opbouwen maar echt alleen de basis. Gezien vochtigheid en kou in de nacht doe ik het grondzeil er wel in.
Opzetten en inrichten in 1:11 en opruimen en afbreken in 1:32 in m’n eentje. Dan was het ook écht klaar. De 3 en 5 jarige waren super behulpzaam door gewoon lekker zelf te spelen en mij m’n gang te laten gaan. Alles was ook heel droog, zelfs geen condens behalve op de gronddoeken en kuipzeil dus dat maakte het extra makkelijk.

Leuke ervaring zo’n mannen-midweek en de bosplekken bij de Krakeling in Zeist wederom goed bevallen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WgUCobGr4-tck6QNSISPWOoQPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otl8baM4N6GJNIC4f6Rfpjph.jpg?f=fotoalbum_large

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Hey, sinds vorig jaar mag ik hier ook meedoen! Vorig jaar voor de winter een Jamet Jametic Panorama Special Edition tweedehands gekocht en deze meivakantie voor het eerst ermee weg. So far so good en geen echtscheiding maar echt soepel ging het opzetten nog niet...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZ92NBqKMAF029sDydqMwB-jpGk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPb2kAlIOXVlPh67OqCSk0Yu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqkPVB1N6JR6FREILhDKTb_oiT4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrNIyeH8NDx9URYr02QAZIlb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gXb41OiGFskW1XLhTz0haYY0RY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biZJE6t5CRFA9IVzxQ2Sd5lZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Na het waterpas zetten kreeg ik het uitklapbare bed absoluut niet waterpas. Ik heb hem nu maar met een spanband naar beneden gehaald om het bed recht te krijgen en de tent een beetje recht te krijgen... Hij staat niet slecht maar nog niet helemaal happy.

En de eerste trip al wat 'o dat zou ook handig zijn' items bedacht danwel lokaal aangeschaft ;-)

• SonOfSam
Wij staan deze week op Rancone Lodge in Italië. Overdag 25+ graden momenteel. Maar ‘s nachts koelt het nogal af naar 5-10 graden. Ik las hier al iets over een Texels schapenwollen deken. Verder nog aanraders. Iets wat koel is in de zomer en warm in de winter?

• pjottum
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

SonOfSam schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:40:
Wij staan deze week op Rancone Lodge in Italië. Overdag 25+ graden momenteel. Maar ‘s nachts koelt het nogal af naar 5-10 graden. Ik las hier al iets over een Texels schapenwollen deken. Verder nog aanraders. Iets wat koel is in de zomer en warm in de winter?
Das' een topper, die ligt op de matras, maar onder jou. Die kan je dan in de winter de ene kant op leggen, en in de zomer de andere kant op.

Verder Kampeermeneren: https://www.kampeermeneer.nl/winterkamperen-vouwwagen-tips/

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Wij zitten nu op Texel, dus de schapen(vachten/dekens) zijn veelvuldig in beeld. In het begin van de week was het ook erg winderig en koud (3-5gr 's nachts), maar de laatste paar nachten is het een paar graden warmer en voldoet het (toevalig ook wollen) dekbed prima. We waren nog wel erg blij met ons camping kacheltje....

Ik vind de Jametic een erg fijn formaat hebben en erg prettig snel op te zetten, maar vrouwlief en ik kijken toch ook met een schuin oog naar al die andere mooie wagens die hier staan. Vooral de Aart Kok Kavango (?) en Cabanon Malawi zien er qua indeling en grootte interessant uit. Iets meer leefruimte is bij wat slechter weer wel prettig, maar ik zie een beetje op tegen de extra moeite bij in en uitpakken. De basis Jametic staat in 10 minuten in mijn eentje makkelijk; een half uurtje inrichten met zijn tweeën daarna en de vakantiewoning is compleet.....

• Kevinns
deWit schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:32:
Hey, sinds vorig jaar mag ik hier ook meedoen! Vorig jaar voor de winter een Jamet Jametic Panorama Special Edition tweedehands gekocht en deze meivakantie voor het eerst ermee weg. So far so good en geen echtscheiding maar echt soepel ging het opzetten nog niet...
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Na het waterpas zetten kreeg ik het uitklapbare bed absoluut niet waterpas. Ik heb hem nu maar met een spanband naar beneden gehaald om het bed recht te krijgen en de tent een beetje recht te krijgen... Hij staat niet slecht maar nog niet helemaal happy.

En de eerste trip al wat 'o dat zou ook handig zijn' items bedacht danwel lokaal aangeschaft ;-)
Huh opvallend. Bij onze Trigano Odyssee zit die band er standaard aan vast, juist om deze reden.

• SonOfSam
Morgen moet ik door een bergpas terug naar beneden. Vorig jaar rokende remmen gehad op een lang relatief stijl stuk. Jullie nog tips hoe dit te voorkomen (behalve natuurlijk steeds stoppen om af te koelen)

• JanHenk
  • Niet online
Ik ga er even vanuit dat je het over de trommels hebt van je vouwwagen / geremde aanhanger? Regelmatig even het oploopmechanisme 'stretchen', zodat niet constant de rem erop staat.

Een trommelrem zoals op je vouwwagen heeft prima remkracht, maar geen goede warmteafvoer en kan dus ook slecht tegen constant remmen. Als ze roken doen ze al weinig meer. Korter en krachtiger is (veel) beter dan constant slepend. Dus af en toe gewoon even laten rollen, waarna je krachtiger remt om de snelheid er flink uit te halen.

Stoppen zou ik zelf niet gauw doen, de rijwind helpt ook behoorlijk met koelen.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:33

ST10©DE

Dus.............

SonOfSam schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:33:
Morgen moet ik door een bergpas terug naar beneden. Vorig jaar rokende remmen gehad op een lang relatief stijl stuk. Jullie nog tips hoe dit te voorkomen (behalve natuurlijk steeds stoppen om af te koelen)
Na een bocht even gas geven zodat je zeker weet dat de rem er af gaat.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ST10©DE schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Na een bocht even gas geven zodat je zeker weet dat de rem er af gaat.
Geldt ook voor tijdens file met langzaam rijdend verkeer. Mensen met automaat/electrisch doen soms alleen rem los en geven geen gas. Dan blijft de rem van de aanhanger vast zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 02-05-2026 11:20 ]

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
gwystyl schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:12:
Wij zitten nu op Texel, dus de schapen(vachten/dekens) zijn veelvuldig in beeld. In het begin van de week was het ook erg winderig en koud (3-5gr 's nachts), maar de laatste paar nachten is het een paar graden warmer en voldoet het (toevalig ook wollen) dekbed prima. We waren nog wel erg blij met ons camping kacheltje....

Ik vind de Jametic een erg fijn formaat hebben en erg prettig snel op te zetten, maar vrouwlief en ik kijken toch ook met een schuin oog naar al die andere mooie wagens die hier staan. Vooral de Aart Kok Kavango (?) en Cabanon Malawi zien er qua indeling en grootte interessant uit. Iets meer leefruimte is bij wat slechter weer wel prettig, maar ik zie een beetje op tegen de extra moeite bij in en uitpakken. De basis Jametic staat in 10 minuten in mijn eentje makkelijk; een half uurtje inrichten met zijn tweeën daarna en de vakantiewoning is compleet.....
Kijk ook eens naar de Combi Camp Flexi. Dat is een Aart Kok Kavango, maar dan met meer ramen aan de zijkanten en andere kleuren. De Kavango heeft 2 ramen in het dak. Daarnaast heeft de Kavango een paar zaken die bij de Flexi opties zijn. De Flexi is hierdoor in de basis iets goedkoper.

• MrAcid
  • Niet online
Ik kreeg afgelopen week na het aankoppelen een paar keer de melding in de auto dat het remlicht van de vouwwagen niet werkte (dat klopte ook). Na wat rommelen en een keer of wat opnieuw inpluggen werkte het wél gewoon. Zoek uiteraard een oplossing die weer altijd werkt en veilig is zonder vertraging/irritatie.

Iemand tips?

• Appesteijn
  • Niet online
MrAcid schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:09:
Ik kreeg afgelopen week na het aankoppelen een paar keer de melding in de auto dat het remlicht van de vouwwagen niet werkte (dat klopte ook). Na wat rommelen en een keer of wat opnieuw inpluggen werkte het wél gewoon. Zoek uiteraard een oplossing die weer altijd werkt en veilig is zonder vertraging/irritatie.

Iemand tips?
Mischien wat corrosie op de aansluitpinnen? Even proberen schoon te maken?

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
MrAcid schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:09:

Iemand tips?
Sowieso inderdaad de pennen even controleren en schoonmaken. Mocht er wel wat corrosie opzitten kan je dit lichtjes opschuren. Daarna een beetje contactspray gebruiken en even laten drogen.

Ook handig om het remlichtje zelf nog te controleren. Mogelijk maakt die een wat slechter contact. (dit heb ik zelf gehad met de aanhanger, niet met de vouwwagen). Daar hielp lichtjes schuren en een klein beetje bijbuigen en is de afgelopen 2 jaar niet meer voorgekomen.

Niet toevallig wat vocht in de aansluiting op de auto?

Kan zeer frustrerend zijn inderdaad maar goed om te horen dat het van tijdelijke aard was.

• Palomar
  • Niet online
Rommelen aan de aansluiting is vaak de oplossing idd 😉 als het daarna wel werkt dan zou ik er niet teveel aandacht aan besteden. Vooral omdat het ‘slechts’ een van de remlichten is. Ik had zelf de laatste keer dat af en toe een van de richtingaanwijzers het niet deed (de richtingaanwijzer in de auto gaat dan ook dubbel zo hard tikken). Daar had ik een minder fijn gevoel bij. Ik laat daar bij de komende beurt ook even naar kijken.

Bij mijn fietsendrager en diverse andere aanhangers nooit dat probleem gehad, dus dan ligt het wel aan de vouwwagen en niet aan de auto.

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 03-05-2026 18:19 ]

• MrAcid
  • Niet online
Het zijn beide remlichten en die lijken me vrij cruciaal. Ik heb geen tractor als trekauto dus m’n remlichten komen niet echt ver boven de vouwwagen uit. ;)

Dank voor de tips! Corrosie of viezigheid kon ik niet zien maar ga wel schoonmaken en sprayen met contactspray de volgende keer. Hemelvaart is alweer bijna! <3
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste