Vouwwagen ervaringen

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

omweersbui schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:06:
Weet iemand of er mark informatie beschikbaar is over de vouwwagen verkoop?
Ik ben benieuwd/nieuwsgierig naar hoe gezond deze markt is? Ik ken 4 koppels met een Camper en niemand met een vouwwagen. En als ik een beetje in de buurt rondkijk. Zie ik alleen maar VW van 15+jaar oud. Daarbij krijg ik ook een beetje het idee dat de prijs dat de consument voor een vouwwagen wil betalen en wat een vouwwagen kost toch wat uit elkaar ligt.
Dan krijg ik toch wel een beetje de indruk dat het een niche markt geworden is. maar dan zie ik hoeveel fabrikanten er zijn. Dan ben ik wel verwonderd.
Daarnaast ben ik ook nieuwsgierig wat de doelgroep markt is van een Holtkamper? Hoeveel mensen zullen er zijn die denken dat 30k+ uitgeven aan een vouwwagen een goed idee is en niet kijken naar andere mogelijkheden in hun budget.
Vooralsnog groeiende markt. Ook tweedehands is prima markt. Goede, jonge modellen verkopen snel.
Je zou even moeten navragen bij de winkels/fabrikanten, maar er waren wachttijden voor nieuwe vouwwagens na bestellen, los van de showmodellen.

Bijv bij Holtkamper, onderhoudswachttijd is meer dan 6 maanden na maken afspraak. En kosten liggen hoog.

https://www.campingtrend....kampeermiddelen-dan-ooit/

Redenen voor groei staan goed uitgelegd hier.
https://www.camperlust.nl...n-tenttrailers-op-de-weg/

Lang verhaal kort: het had vroeger nog wel eens het imago van een poor-mans caravan. Tegenwoordig is het met opzetgemak, ruimte en luxe, en ook rijplezier, de caravan voorbij als je het kunt waarderen.
Je ziet zelfs crossover en ideeën vanuit vouwwagenland naar de caravan doorsijpelen. Waaronder de buitenkeuken (bijv uitschuifbaar of draaibaar), of zoals de kip shelter. Of de hybride takeoff.
Of het best goed uitgewerkte idee van luxe met de opera. https://www.grandlife.nl/luxe-opera-camper-popup-vouwwagen/ . Ik begreep van meerdere kampeerders dat de plaatjes en looks best goed zijn, maar dat op details er toch behoorlijke zaken zijn die het minder prettig maken en dat ze na 1 vakantie huren hem toch laten staan.

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 22-08-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Palomar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:39:
[...]

Ik heb een Jametic. Zet je de spullen onder het zeil dan ook nog extra vast met een sjorbandje oid?
Nee, de holtkamper afdekzeil van de Kyte is zwaar. Bovendien zijn de elastieken aan de zijkant op heel veel plekken en strak. Er kan sowieso niks vanaf vallen want dat dekzeil rits je rondom helemaal vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:12

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Wij zaten op een Duitse camping en wat mij opviel was dat Duitsers echt met de meest dure en grote campers en caravans rondrijden. Doet mij vermoeden dat de prijzen in DLD aanzienlijk lager liggen dan hier in NL. Vind de nieuwprijs voor een vw bizar hoog eerlijk gezegd. En dat geldt voor alle merken

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinus1982
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:03
In Duitsland wordt heel veel en van alles geleased door particulieren. Dit in combinatie van lagere prijzen verklaard het wagenpark en bijv dure campers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ST10©DE schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:33:
Ik heb dus een fietsendrager voor 3 fietsen op de dissel. Dat is te weinig, want we zijn met 4 personen. Afgelopen vakantie heb ik de kleinste fiets op de hardschalen deksel van de AK Zambezi gelegd. Dat ging opzich prima, maar geen mooie oplossing. Toen zag ik die fietsendragers die je op een auto kan doen zonder trekhaak. En vroeg mij af waarom dit niet zou kunnen werken bij een vouwwagen? Heeft iemand zoiets al eens gezien / geprobeeerd, of heeft er ideeen over?

[Afbeelding]
Het lijkt mij lastig werken in die zin dat je de vouwwagen al aangekoppeld moet hebben voordat je de drager en fietsen erop plaatst. En daar heb je dan weer last met de dissel die in de weg zit. Maar op zich geen gek idee, mits je de vouwwagen niet op wat voor reden dan ook even snel wilt afkoppelen, want dan moet je op de knieën.

Het enige is dat ik dergelijke dragers geen prettig gevoel vind geven, het hangt puur aan een achterklep en die is daar in principe niet op ontworpen. Zeker met vier fietsen zou ik dat erg spannend vinden, ook om er achter te rijden. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:05
ST10©DE schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:33:
Ik heb dus een fietsendrager voor 3 fietsen op de dissel. Dat is te weinig, want we zijn met 4 personen. Afgelopen vakantie heb ik de kleinste fiets op de hardschalen deksel van de AK Zambezi gelegd. Dat ging opzich prima, maar geen mooie oplossing. Toen zag ik die fietsendragers die je op een auto kan doen zonder trekhaak. En vroeg mij af waarom dit niet zou kunnen werken bij een vouwwagen? Heeft iemand zoiets al eens gezien / geprobeeerd, of heeft er ideeen over?

[Afbeelding]
Gezien nog nooit (tenminste, die dragers wel, maar niet i.c.m. een vouwwagen). Wat naar mijn idee twee mogelijke issues zouden (kunnen) zijn:
1) je hebt 50-100kg kogeldruk van je vouwwagen, plus bagage achterin de auto. Doe daar nog eens 3 fietsen (op een ongunstige plek, ver achter de achteras) bij op en ik denk dat je rap de maximaal toegestane aslast nadert of overschreidt.
2) Hoe breed is een fiets + hoe diep is die drager = ga je in contact komen met je wagen? Ik heb een disselbak, dus bij mij zou dit er sowieso nooit tussen passen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Kijk waar vouwwagens vandaan komen en je kan wel een aardige inschatting maken waar ze populair zijn. Denemarken (Camp-let, Combi-camp), Nederlands ( Aart Kok, Holtkamper, Campooz) en Frankrijk (Trigano, Janet, Raclette, Cabanon) hebben diverse merken.
En dan nog het Duitse 3Dog. Oudere vouwwagens in Duitsland zijn minder populair omdat daar de eisen voor onderhoud een stuk strenger zijn. Daarom zit je vast aan een jaarlijkse keuring en moet alles technisch in orde zijn.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:35:
[...]

In 2022 was de katoenprijs enorm gestegen, evenals de staalprijzen etc. Kortom de grondstoffen zijn rond die tijd enorm in prijs gestegen én de vraag naar vouwwagens specifiek nam ook nog eens toe. Dat gaf een druk op de prijs omhoog.

Inmiddels zijn de grondstoffen in ieder geval weer flink gedaald, maar de prijzen zijn (natuurlijk...) gelijk gebleven.

Wat ook is doorgeslagen is de prijs van een kampeerplek of bijvoorbeeld een huisje / huurtent / etc. Dus je bent alternatieven aan het afwegen.

Ik heb absoluut geen spijt van onze nieuwe HK Aero (2023) in ieder geval. Heb er enorm van genoten de afgelopen vakantie.
Heb jij toevallig ook een Trailerhitch? Ik overweeg die nu en zou evt vrij makkelijk kunnen op mijn Cocoon, maar vraag me af of het niet teveel gewicht gaat geven achterop met een Thule 3-fietsen-drager met daar dan 2 MTB's (~15kg each). Evt maar eens kijken of ik op een makkelijke manier 40kg oid aan de achterkant kan hangen en kijken wat er gebeurd met de wagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 16:37

WeirdEye

Eindbaas

Afgelopen week weer een vouwwagen gekocht.

We hebben 4 jaar geleden ook 1 gehad, maar dat was een 2 persoons.
Afgelopen 2 jaar met een huurcamper op pad geweest omdat ons zoontje nog jong was.
Nu toch maar besloten 1 te kopen omdat mooie prijs was en zeer netjes.

We wilden graag een relatief sneller opklapper hebben met een 2x 2 persoons bed.
Deze TEUN was zeer netjes al altijd droog gestald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0IPiWrF2qQPVuC6Jdwx04ecd0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebwqlIPBLgeZePQFKW3ZjzlZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXc8EfQCwTgCidb7sxSdMmI53Os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOhksSymcWjhk1MKVDAYWb0m.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens meteen een fietsendrager er op, dus dat scheelt weer.
We kunnen deze zelf stallen in onze garage :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001

ST10©DE

Dus.............

@Gonadan @Stalensnuitje De fietsendrager op de dissel blijft en daar komen/blijven ook drie fietsen op. Op de achterdrager zou maar één fets komen. Zo kan ik ook nog een beetje spelen met de kogeldruk, ik heb geen easy-acces tot mijn bagageruimte in de vouwwagen.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dat lijkt mij wel erg rap worden als ik eerlijk ben, maar je zo het kunnen proberen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Sander schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Heb jij toevallig ook een Trailerhitch? Ik overweeg die nu en zou evt vrij makkelijk kunnen op mijn Cocoon, maar vraag me af of het niet teveel gewicht gaat geven achterop met een Thule 3-fietsen-drager met daar dan 2 MTB's (~15kg each). Evt maar eens kijken of ik op een makkelijke manier 40kg oid aan de achterkant kan hangen en kijken wat er gebeurd met de wagen.
Nee, wij hebben een Aero met keuken achterop. Zijn niet zo van het fietsen om eerlijk te zijn :) Eventueel zou er een drager op de dissel passen, maar dat hebben we ook niet. De dissel is leeg.

Ik snap je punt trouwens wel, want je hangt best wat gewicht een eind bij de as vandaan, dus dat geeft een aardig moment. En compenseren door aan de voorkant óók gewicht te plaatsen, is ook niet per se een goed idee... Zou ze zelf het liefst op de dissel of op de auto (dak) willen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
ST10©DE schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:44:
@Gonadan @Stalensnuitje De fietsendrager op de dissel blijft en daar komen/blijven ook drie fietsen op. Op de achterdrager zou maar één fets komen. Zo kan ik ook nog een beetje spelen met de kogeldruk, ik heb geen easy-acces tot mijn bagageruimte in de vouwwagen.
Kogeldruk kun je dan idd nog wat mee doen, maar dan blijft de totale belading van je achteras nog wel steeds een punt. En ik denk net als @Gonadan dat het qua ruimte wel een issue wordt, mijn vermoeden is dat je bij een relatief flauwe bocht al touching conditions gaat krijgen. Oh ja, en met zo'n fietsendrager kun je ook de achterklep niet meer open doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Nee, wij hebben een Aero met keuken achterop. Zijn niet zo van het fietsen om eerlijk te zijn :) Eventueel zou er een drager op de dissel passen, maar dat hebben we ook niet. De dissel is leeg.

Ik snap je punt trouwens wel, want je hangt best wat gewicht een eind bij de as vandaan, dus dat geeft een aardig moment. En compenseren door aan de voorkant óók gewicht te plaatsen, is ook niet per se een goed idee... Zou ze zelf het liefst op de dissel of op de auto (dak) willen.
Wij hebben nog de keuken op dissel en daarmee nu vaak juist het omgekeerde probleem: vrij veel gewicht voorop. Allemaal relatief met zo’n kleine lichte kar en een auto die 100kg kogel druk mag hebben, maar goed mooi in balans is het beste! Zou zonde zijn om naast drinken in de koelbox en gasfles de keuken ook nog te gaan verzwaren met een grint tegeltje

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:03
Onze Opus Air vouwwagen… deze telt als vouwwagen toch? We klappen in ieder geval iets open 😊

Dit is de complete ‘we-staan-hier-wel-even’ setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcFtgNlIvDkSnKKW1kMmYWUbtFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgztJ80SjHcXwuDgZpkWM3lZ.jpg?f=fotoalbum_large

Voordeel (en ook de reden van aanschaf) is de modulaire opzet die we kunnen doen:
- weekend weg? Alleen Opus open en klaar. Niks op de grond en binnen is een kachel dus prima voor alle jaargetijden.
- iets langer? Dan onze ‘schuur’ ernaast (staan de race fietsen ook droog)
- met zonnetje? Dan de tarp erbij opzetten

Nu 3 zomers mee weggeweest en 2 herfstvakanties, bevalt erg goed!

Als de jongste van de 3 kids ook buiten in de tent gaat slapen zouden we in principe ook zonder ‘schuur’ kunnen gaan. Past dan prima in de Opus.

Als er vragen zijn, let me know!

[ Voor 3% gewijzigd door PaulBloem op 22-08-2025 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Shiver23 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:22:
Kijk waar vouwwagens vandaan komen en je kan wel een aardige inschatting maken waar ze populair zijn. Denemarken (Camp-let, Combi-camp), Nederlands ( Aart Kok, Holtkamper, Campooz) en Frankrijk (Trigano, Janet, Raclette, Cabanon) hebben diverse merken.
En dan nog het Duitse 3Dog. Oudere vouwwagens in Duitsland zijn minder populair omdat daar de eisen voor onderhoud een stuk strenger zijn. Daarom zit je vast aan een jaarlijkse keuring en moet alles technisch in orde zijn.
Campwerk heb je nog, ook Duits.
Combi-camp is inmiddels van Aart Kok (overgenomen), maar inderdaad van origine Deens (worden er bij mijn weten ook nog steeds gefabriceerd!). Camp-let is van Isabella (nog steeds Deens).
Alpenkreuzer als merk is van Dorema, ook Nederlands.

En Raclette is wat anders :+ :P

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 22-08-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sander schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:11:
[...]

Wij hebben nog de keuken op dissel en daarmee nu vaak juist het omgekeerde probleem: vrij veel gewicht voorop. Allemaal relatief met zo’n kleine lichte kar en een auto die 100kg kogel druk mag hebben, maar goed mooi in balans is het beste! Zou zonde zijn om naast drinken in de koelbox en gasfles de keuken ook nog te gaan verzwaren met een grint tegeltje
Beter een 'te hoge' kogeldruk dan te lage, dat kan behoorlijk gevaarlijk zijn.

Maar als je toch een keuken op de dissel hebt, kun je de Trailerhitch best hebben, gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
JanHenk schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:18:
[...]

Maar als je toch een keuken op de dissel hebt, kun je de Trailerhitch best hebben, gok ik.
Qua kogeldruk misschien wel, maar gevolg is dan natuurlijk dat je vrij veel gewicht zowel vóór als achter de as hebt. Zeker als die fietsen helemaal achterop nog wat wind vangen heb je wel meer kans dat ie lekker wil gaan slingeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:04
PaulBloem schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:15:
Onze Opus Air vouwwagen… deze telt als vouwwagen toch? We klappen in ieder geval iets open 😊

[Afbeelding]

Voordeel (en ook de reden van aanschaf) is de modulaire opzet die we kunnen doen:
- weekend weg? Alleen Opus open en klaar. Niks op de grond en binnen is een kachel dus prima voor alle jaargetijden.

Als de jongste van de 3 kids ook buiten in de tent gaat slapen zouden we in principe ook zonder ‘schuur’ kunnen gaan. Past dan prima in de Opus.

Mooi hoor! :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8des9Nc8SKGQq9XZWbf5tAV9OYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhepjZuxad5NXLHz1REjTSPc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

@Gonadan @Stalensnuitje De fietsendrager op de dissel hoef je je geen zorgen over te maken, die zit er al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKdCpsgRJgwq-VupK704ai_xybc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JrzuS1nDfkmAuC89UZvMkC4Z.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Ja, dat snap ik, maar picture een extra fiets achter je achterklep: dan raak je toch meteen die anderen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

PaulBloem schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:15:

[Afbeelding]

Cool!! Welke tarp gebruik je? Die ziet er vrij lang uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Stalensnuitje schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:51:
Ja, dat snap ik, maar picture een extra fiets achter je achterklep: dan raak je toch meteen die anderen? :?
Die fietsendrager wil ik dus achterop de vouwwagen proberen te monteren, niet op de auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
ST10©DE schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:53:
[...]

Die fietsendrager wil ik dus achterop de vouwwagen proberen te monteren, niet op de auto ;)
Ooooooh 8)7

Nu ik trouwens je wagen zie: is een paar dwarsdragers met fietsgoten niet nog makkelijker? Of raken we dan weer aan de discussie dat dat er eerst af moet voordat je kunt opzetten?

[ Voor 28% gewijzigd door Stalensnuitje op 22-08-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

ST10©DE schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:53:
[...]

Oooh, het is zo'n caravandrager. Daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen. Hij moet dan aan zowel de bak als de klep, zit waarschijnlijk voor je lichten en nummerplaat, en zorgt voor toenemende instabiliteit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Gonadan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:54:
[...]

Oooh, het is zo'n caravandrager. Daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen. Hij moet dan aan zowel de bak als de klep, zit waarschijnlijk voor je lichten en nummerplaat, en zorgt voor toenemende instabiliteit.
Dat is natuurlijk op te lossen met een lichtbalk met nummerplaathouder (die ik nog heb liggen) een het monteren van een aansluiting daarvoor.

Welke vrees heb je voor de toenemende instabiliteit? AK biedt het zelf ook als optie. Ik overweeg overigens ook een fietsendrager die je op dakdragers kan monteren, op de reeds aanwezige dragers op de vast klep te monteren. Maar mijn gedachte is dat ik dan meer weerstand heb omdat ik dan de hoogte in ga. En zoals je ziet heb ik elektrische auto.....

Afbeeldingslocatie: https://aartkok.nl/content/uploads/2021/03/ZambeziFD2-aangepast-900x690-c-default.webp

[ Voor 27% gewijzigd door ST10©DE op 22-08-2025 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ST10©DE schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:49:
@Gonadan @Stalensnuitje De fietsendrager op de dissel hoef je je geen zorgen over te maken, die zit er al.

[Afbeelding]
Even los van je fietsendiscussie; een knalgele Zambezi heb ik nog niet eerder gezien! Wat leuk, is dit een speciale editie of zo? Ik dacht dat die apparaten altijd een groene kleur hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

JanHenk schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:15:
[...]

Even los van je fietsendiscussie; een knalgele Zambezi heb ik nog niet eerder gezien! Wat leuk, is dit een speciale editie of zo? Ik dacht dat die apparaten altijd een groene kleur hadden.
Ik heb deze gebruikt aangeschaft 8) Maar ze zijn er ook in rood, oranje, lichtblauw, grijs. En volgens mij kan je zelfs een wenskleur opgeven.

Deze is wel goed zichtbaar op de weg ;) !

[ Voor 5% gewijzigd door ST10©DE op 22-08-2025 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ST10©DE schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:58:
[...]

Dat is natuurlijk op te lossen met een lichtbalk met nummerplaathouder (die ik nog heb liggen) een het monteren van een aansluiting daarvoor.

Welke vrees heb je voor de toenemende instabiliteit? AK biedt het zelf ook als optie. Ik overweeg overigens ook een fietsendrager die je op dakdragers kan monteren, op de reeds aanwezige dragers op de vast klep te monteren. Maar mijn gedachte is dat ik dan meer weerstand heb omdat ik dan de hoogte in ga. En zoals je ziet heb ik elektrische auto.....

[Afbeelding]
Deze foto had je initiële vraag een stuk duidelijker gemaakt. :+ Maar ook overbodig, want blijkbaar kan het dus?

Inderdaad wel gaaf trouwens die gele Zambezi! Ook niet eerder gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door MrAcid op 22-08-2025 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulBloem
ST10©DE schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:52:
[...]

Cool!! Welke tarp gebruik je? Die ziet er vrij lang uit.
Dat is deze van Obelink (5 bij 5 meter):
https://www.obelink.nl/ob...-500-x-500-cm-282720.html

Dit geeft inderdaad de mogelijkheid om hem net over de helft van het dak te leggen zodat de regen de andere kant op loopt en niet tussen de tarp en Opus.
Zelf wel wat stevigere stokken bij genomen, om ook wat meer hoogte te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulBloem
Nogmaals dank voor onze oorspronkelijke conversatie via PMs over je Opus ervaringen!
Geloof alweer ruim 2,5 jaar geleden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

JanHenk schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:15:
[...]

De Zambezi Original, is er ook in rood/orangje en blauw dacht ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

ST10©DE schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:58:
[...]

[Afbeelding]
Omdat je dan nog meer gewicht nóg verder van de as gaat plaatsen. Hoe verder de belading bij de as vandaan zit hoe instabieler het wordt. Als je bang bent voor luchtweerstand kan je die vierde fiets ook nog op je vouwwagen leggen toch? Kleedje eronder en vastbinden.
Al is mijn ervaring dat ook fietsen op de dissel veel weerstand geven, dus ik vraag mij af een fiets op je dak zoveel erger is. Mede omdat ze op je dak in de lengterichting staan en niet overdwars zoals op je vouwwagen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Gonadan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:17:
[...]

Omdat je dan nog meer gewicht nóg verder van de as gaat plaatsen. Hoe verder de belading bij de as vandaan zit hoe instabieler het wordt. Als je bang bent voor luchtweerstand kan je die vierde fiets ook nog op je vouwwagen leggen toch? Kleedje eronder en vastbinden.
Al is mijn ervaring dat ook fietsen op de dissel veel weerstand geven, dus ik vraag mij af een fiets op je dak zoveel erger is. Mede omdat ze op je dak in de lengterichting staan en niet overdwars zoals op je vouwwagen.
Ik zou jouw advies opvolgen :)

- plat op de vouwwagen
- op het dak van de auto

En als het dan toch achterop de auto moet dan zou ik goed in de gaten houden of de boel niet gaat slingeren en zeker niet een te hoge snelheid aanhouden.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Gonadan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:17:
[...]

De fiets op vouwwagen leggen is dus precies wat ik afgelopen zomer heb gedaan. Zoals te zien op de foto. Blijft zeker een moeglijkheid voor de toekomst, maar ik wil het "mooier" oplossen. Fiets mbv dakdrager op het bagagerek is ook zeker een optie voor mij, zeker omdat ik al dakdragers heb.

in principe heb je gelijk, echter, de fietsendrager op de dissel is redelijk zwaar. En dan komen daar ook nog drie fietsen bij. Ik heb eerder last van teveel kogeldruk dan te weinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:49
Voor de Zambezi fietsendrager. Is dit topic op vouwageninfo jullie bekend? Incl een pdf handleiding hoe je er eentje (bij een softtop) kan monteren

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=25215.0

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 11:41

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Vandaag de vouwwagen weer teruggebracht. Hij was weer goed bevallen, zeker in combinatie met twee weken lekker weer in Limburg. Wij hebben voor het eerst twee fietsen bovenop de imperial van de Jametic gezet. Het voelde een beetje ielig, maar leek wel goed vast te zitten. De fietsen zijn iig heel weer heen en terug gekomen....

Bij het wegbrengen wel een klassieke fout gemaakt. Onderweg naar de stalling hoorde ik wat rammelen, dus dacht ik eerst dat de zak met haringen misschien wat los in de disselbak lag. Halverwege schoot het me ineens te binnen: neuswiel! Die had ik dus vergeten omhoog te draaien na de wagen op de haak te hebben gehangen :X. De binnenste buis is nu wat krom, maar draait nog omhoog tot ongeveer 5cm onder waar hij normaal hoort vast te zitten. Het wiel zelf draait nog wel vrij, dus voor de opslag is het nu prima. Aangezien ik toch al niet zo blij was met mijn (vorig jaar gekochte |:( O-)) neuswiel ga ik nu wel een iets steviger exemplaar kopen voor volgend jaar. Zo'n AL-KO plus kost niet eens veel meer maar ziet er wel veel steviger uit. Ik zie ze bij Obelink trouwens met volledig rubber wiel en met metalen wiel en rubberen "band". Maakt dit nog uit? Ik zie er ook één met dubbele wielen voor als je echt door de blubber wil O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfOM9bwYxcCEmAlQx3P1d68CiuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwwQrUuGcj9MGXdEUrItbsn3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door gwystyl op 22-08-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
Je hebt ze ook met kogeldrukmeter ingebouwd.

https://www.dewitschijnde...l-met-kogeldrukmeter-48mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 12:14
gwystyl schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:25:
Vandaag de vouwwagen weer teruggebracht. Hij was weer goed bevallen, zeker in combinatie met twee weken lekker weer in Limburg. Wij hebben voor het eerst twee fietsen bovenop de imperial van de Jametic gezet. Het voelde een beetje ielig, maar leek wel goed vast te zitten. De fietsen zijn iig heel weer heen en terug gekomen....

Bij het wegbrengen wel een klassieke fout gemaakt. Onderweg naar de stalling hoorde ik wat rammelen, dus dacht ik eerst dat de zak met haringen misschien wat los in de disselbak lag. Halverwege schoot het me ineens te binnen: neuswiel! Die had ik dus vergeten omhoog te draaien na de wagen op de haak te hebben gehangen :X. De binnenste buis is nu wat krom, maar draait nog omhoog tot ongeveer 5cm onder waar hij normaal hoort vast te zitten. Het wiel zelf draait nog wel vrij, dus voor de opslag is het nu prima. Aangezien ik toch al niet zo blij was met mijn (vorig jaar gekochte |:( O-)) neuswiel ga ik nu wel een iets steviger exemplaar kopen voor volgend jaar. Zo'n AL-KO plus kost niet eens veel meer maar ziet er wel veel steviger uit. Ik zie ze bij Obelink trouwens met volledig rubber wiel en met metalen wiel en rubberen "band". Maakt dit nog uit? Ik zie er ook één met dubbele wielen voor als je echt door de blubber wil O-)
[Afbeelding]
Ik heb die onderste vorig jaar geïnstalleerd. Erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

[Afbeelding]
Heb je wel een 48mm klem op je jametic? Die van mijn jametic is 35mm.

Zie dat je eerst die goedkope van kampeerhal Roden had. Die had ik ook en wat een prut was dat. Na 1 vakantie al krom en toen ik hem bij de stalling ophaalde wilde die niet eens meer op de klem vast blijven zitten. Toen direct maar uit nood bij een andere kampeerwinkel langs gereden en al aangekoppeld een nieuw wiel gemonteerd. Echter is die niet van veel betere kwaliteit. Ga denk ik ook maar voor een echte Alko. En dan het liefst een 48mm, maar dan moet ik ook de klem vervangen. Geen idee of dat makkelijk gaat. Schroeven zien we redelijk vastgeroest uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 21:29
neuswiel ga ik nu wel een iets steviger exemplaar kopen voor volgend jaar. Zo'n AL-KO plus kost niet eens veel meer maar ziet er wel veel steviger uit. Ik zie ze bij Obelink trouwens met volledig rubber wiel en met metalen wiel en rubberen "band". Maakt dit nog uit? Ik zie er ook één met dubbele wielen voor als je echt door de blubber wil O-)
Ik weet niet of jij dat ook ervaart met je VW, maar die van mij is wat zwaar en dan is zo'n smal wiel niet heel fijn. Ik zou dit moment aangrijpen om een breed wieltje er op te zetten, dat rolt wat prettiger in het gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Voor mijn jametic heb ik een nieuw reservewiel nodig. Ik dacht dat bestel ik wel even online, zodat dat niet voor de hoofdprijs via de dealer hoeft. Echter beland ik dan in een woud van et waardes, steek, naafdikte etc. Op zich kan ik de steek en naaf diameter wel zelf opmeten, maar van ET waarde heb ik geen idee. Stond iig niet op de velg. Het gaat om 13 inch wielen. Iemand een idee of ik adhv steek en naaf diameter en wiel kan bestellen en dat et waarde minder belangrijk is voor een reservewiel? Of komt er echt meer bij kijken wil het passen? Ik ga liever niet het huidige wiel demonteren om te kijken of het past...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:25

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Palomar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:27:
Voor mijn jametic heb ik een nieuw reservewiel nodig. Ik dacht dat bestel ik wel even online, zodat dat niet voor de hoofdprijs via de dealer hoeft. Echter beland ik dan in een woud van et waardes, steek, naafdikte etc. Op zich kan ik de steek en naaf diameter wel zelf opmeten, maar van ET waarde heb ik geen idee. Stond iig niet op de velg. Het gaat om 13 inch wielen. Iemand een idee of ik adhv steek en naaf diameter en wiel kan bestellen en dat et waarde minder belangrijk is voor een reservewiel? Of komt er echt meer bij kijken wil het passen? Ik ga liever niet het huidige wiel demonteren om te kijken of het past...
Ik zou het wiel even loshalen en bij de lokale euromaster (.. Euromasters) website de gegevens invullen, alle informatie die je nodig hebt staat gewoon op de band. Als het goed is, is die nog heel (zie voor horror wat pagina's terug) en dan is het dus niet zo heel lastig.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Van een afstand niet te zeggen of het in jouw geval een probleem gaat opleveren, dat ligt vooral aan de clearance die je hebt tot de wielkast. Nou is mijn vermoeden dat de meest fabrikanten zo standaard mogelijke onderdelen gebruiken vanwege de kosten, maar zeker weten doe je t natuurlijk nooit.

K zou toch nog even het wiel checken en desnoods demonteren, want het staat er vrijwel altijd op, kan zowel aan de buiten- als de binnenkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Udgf8jGWeLv4-gsJRjv-pVjCWmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cU3GZuqEg7FgloT7ZKL0lz1.jpg?f=fotoalbum_large

Velgbreedte (5,5J), diameter (14”) en ET-waarde (30) in mijn geval dus, steek is 4x100.

PS: de combinatie va velgbreedte en ET-waarde bepaalt trouwens de daadwerkelijke maat, dus je moet beiden weten. De ET-waarde is de offset naar de hartlijn van je velg, dus de juiste ET op een andere velgbreedte klopt nog steeds niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Stalensnuitje op 22-08-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Palomar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:14:
[...]

Heb je wel een 48mm klem op je jametic? Die van mijn jametic is 35mm.

Zie dat je eerst die goedkope van kampeerhal Roden had. Die had ik ook en wat een prut was dat. Na 1 vakantie al krom en toen ik hem bij de stalling ophaalde wilde die niet eens meer op de klem vast blijven zitten. Toen direct maar uit nood bij een andere kampeerwinkel langs gereden en al aangekoppeld een nieuw wiel gemonteerd. Echter is die niet van veel betere kwaliteit. Ga denk ik ook maar voor een echte Alko. En dan het liefst een 48mm, maar dan moet ik ook de klem vervangen. Geen idee of dat makkelijk gaat. Schroeven zien we redelijk vastgeroest uit
Daar ben ik ook niet helemaal zeker van; hij zag er vrij smal uit, maar ik heb vergeten hem echt op te meten. Mijn beste referentie is dus mijn linkje van vorig jaar, maar aangezien ik hem daar in de winkel heb opgepikt heb ik geen digitale bon/mail waarin ik kan zien of het 35 of 48mm is. Ik hoop 48.....
Ik ga nog even mijn foto's doorspitten, want volgens mij had ik toen ook foto's van de klem gemaakt. Als 48mm past wordt dat 'm in ieder geval.
Ik lees met je mee, want ik gok dat mijn banden iig ook aan vervanging toe zijn, en het zou me niet verbazen als het reservewiel er helemaal nooit onderuit is geweest O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
pjottum schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:39:
[...]

Ik zou het wiel even loshalen en bij de lokale euromaster (.. Euromasters) website de gegevens invullen, alle informatie die je nodig hebt staat gewoon op de band. Als het goed is, is die nog heel (zie voor horror wat pagina's terug) en dan is het dus niet zo heel lastig.
Ik ben dus idd bij een euromaster geweest voor nieuwe banden en heb toen gevraagd of ze kunnen zien in de velg wat de et waarde etc is. Maar er stond ook aan de binnenkant helemaal niks in qua codes oid... Je zou zeggen dat er vast wel ergens gedocumenteerd is wat voor velgen er op een Jamet Jametic uit 2009 moeten, maar dat is helaas nergens te vinden....

(Edit, het gaat voor de duidelijkheid dus ook een nieuwe velg. Bandmaat is prima te achterhalen)

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 22-08-2025 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
gwystyl schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:55:
[...]

Daar ben ik ook niet helemaal zeker van; hij zag er vrij smal uit, maar ik heb vergeten hem echt op te meten. Mijn beste referentie is dus mijn linkje van vorig jaar, maar aangezien ik hem daar in de winkel heb opgepikt heb ik geen digitale bon/mail waarin ik kan zien of het 35 of 48mm is. Ik hoop 48.....
Ik ga nog even mijn foto's doorspitten, want volgens mij had ik toen ook foto's van de klem gemaakt. Als 48mm past wordt dat 'm in ieder geval.

[...]

Ik lees met je mee, want ik gok dat mijn banden iig ook aan vervanging toe zijn, en het zou me niet verbazen als het reservewiel er helemaal nooit onderuit is geweest O-)
Het gaat bij mij om de velg (oorspronkelijke is beschadigd geraakt). Normaal vervang je een velg niet. Bandmaat kun je gewoon zien op de huidige band en nieuwe laten monteren op je bestaande velg (althans, als het niet een ouder model is met 10 inch wielen, want dan schijnt het makkelijker te zijn om een nieuwe velg en band te monteren).

En wat betreft het neuswiel, ik zou er dan maar vanuit gaan dat je nu een 35mm klem en wiel hebt, want dat is vziw standaard. Volgens mijn dealer is de 35mm klem overigens prima te vervangen door een 48mm versie, dus gaat ga ik ws wel eens doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 22-08-2025 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Oef... net naar aanleiding van de post van @Palomar nog eens goed naar de foto van mijn band gekeken....
DOT 2XUr JM H 1108 --> Die is dus al uit 2008? Dan gaan ze ook op het lijstje van nieuwe dingen voor volgend jaar :X
Het zijn Hankook RA08 in de maat 155R13C. Die (maat?) lijkt niet meer beschikbaar. Welke banden hebben jullie om je vouwwagenvelgen zitten? Als ik alleen zoek op de bandenmaat kom ik vooral (voor mij) onbekende Chinese banden tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
gwystyl schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:25:
Oef... net naar aanleiding van de post van @Palomar nog eens goed naar de foto van mijn band gekeken....
DOT 2XUr JM H 1108 --> Die is dus al uit 2008? Dan gaan ze ook op het lijstje van nieuwe dingen voor volgend jaar :X
Het zijn Hankook RA08 in de maat 155R13C. Die (maat?) lijkt niet meer beschikbaar. Welke banden hebben jullie om je vouwwagenvelgen zitten? Als ik alleen zoek op de bandenmaat kom ik vooral (voor mij) onbekende Chinese banden tegen.
Ik had ze bij euromaster besteld. Merk Kumho, wat volgens mij wel een redelijk merk is (mijn nieuwe auto werd er af fabriek ook op afgeleverd). Maat 135/80 R13.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 20:46
@dft2 @PaulBloem Erg tof die Opus, ziet er uit als een erg comfortabel concept. Ik houd er wel van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Afgelopen vakantie kwam bij ons op de camping ook iemand met zo'n opus aanrijden. Erg chique/imposant ding en met een compressortje werd eea opgeblazen. Maar ook wel een beetje over the top. Uiteindelijk waren ze nog best lang bezig om hem op te zetten. Het is toch niet helemaal mijn ding ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
gwystyl schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:25:
Oh ja dat zijn volgens mij oude maten die voornamelijk/alleen voor aanhangers gebruikt worden, waarbij (veel) draagvermogen belangrijker is dan exacte rolomtrek.

Onze Kavango werd op een behoorlijk gangbare (maar voor aanhanger imho best forse) 185/55R14 afgeleverd.

Op de Cabanon heb ik de banden op een gegeven moment vervangen door Gt radial Kargomax, dat was prima voor het doel en die zie ik ook in maat 155R13C wel te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

[Afbeelding]
Wat zou het nadeel zijn van zo’n dubbel neuswiel? Lijkt me wel prettig rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• usernamerandom
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-08 18:23
We zijn momenteel trotse eigenaren van de Aart Kok Kavango. Heerlijke vouwwagen :-).

Ik heb een aantal vragen over de vouwwagen en wat tips in het dagelijks gebruik.

Stekkerdoos:
ik zoek een stekkerdoos voor in mijn vouwwagen. Mijn wensenlijst:
-USB-C (liefst 4x omdat usb-c steeds meer wordt gebruikt)
-USB-A (bv 1 of 2x)
-230v (minimaal 4x: koelkast, waterkoker, verlichting)
-liefst met schakelaar om per stekker de stroom aan uit te zetten zodat ik niet elke keer een stekker er uit hoef te halen
-plat model (niet zo'n vierkant ding, ik wil hem met magneetstrips tegen mijn keuken ophangen)

De usb icm. schakelaars kon ik niet vinden. Ik kan natuurlijk ook een usb adapter met usb uitgangen er in een 230v steken, maa ingebouwd lijkt me handiger.

Hebben jullie tips voor een goede stekkerdoos voor in de vouwwagen? Of aspecten die ik mis?

Disselbak
Ik wilde bij aart kok een disselbak bestellen, maar vond die nogal prijzig. Op marktplaats en bij webshops staan er wel een aantal.
-Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een goede alternatief ten opzichte van degene die aart kok verkoopt voor de kavango
-Zijn er dingen waar op gelet moet worden, behalve waterdicht :-).

Verlichting in de bak
Wanneer ik in de avond iets uit de bak wil pakken is het altijd een beetje zoeken. Ik dacht een lampje op batterijen te installeren die ik met usb kan opladen en aangaat op beweging. Iemand ervaring of betere oplossingen? Zelf dacht ik aan dit lampje:
-https://www.amazon.nl/LED-Onderbouwlamp-Bewegingssensor-Oplaadbare-Kastlamp-Kleurtemperaturen/dp/B0F9NP8YRY/

Opzetten boogluifel
Wanneer we de luifel opzetten zitten we altijd te pielen met luifel en het strak krijgen van de zijflappen van de 'hoofdtent'. Ze ritsen nu eerst de luifel vast, dan ritsen we de luifelstokken er in. Vervolgens klikken we het afstellint er aan voor de exacte breedte. Dan proberen we hem af te stellen, zetten we de zwarte voetjes er onder die we beide met 2 haringen vast zetten.

Maar we zijn nog niet echt tevreden over hoe 'strak' hij staat. Zijn hier nog mensen met een kavango & boogluifel en tips?

Inklappen
Bij het inklappen hebben we altijd redelijk veel stof van de zijkanten van de tent aan de buitenranden van de vouwwagen. Dus als je naar de keuken kijkt, de rechterkant van de wagenbak en de linkerkant van de slaapcabine. Op zicht logisch. Wanneer we hem dan dichtklappen komt de linkerkant op de rechterkant en zitten die kanten op elkaar. Hierdoor heeft die rechterkant wat meer hoogte dan het midden.

Ik had het idee dat toen we hem kregen de stof beter verdeeld zat over de vouwwagen waardoor hij in zijn geheel iets vlakker was ingeklapt.

Iemand tips voor het zo netjes mogelijk inklappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Lampen: GAIAjohan in "Vouwwagen ervaringen" hier in het topic ging het daar eerder al over.

Stekkerdoos: ik hou het persoonlijk liever “modulair” omdat ik ook niet alles op dezelfde plek wil gebruiken. Wij hebben dus “gewoon” deze stekkerdoos: https://www.obelink.nl/pro-plus-4-weg-cee-stekkerdoos.html met een 120W USB blokje eraan en stekkerdoos/haspeltje voor elders in de vouwwagen.

Inklappen: ontkom je niet echt aan maar je kunt (zoals je zelf al suggereert) de laatste flappen zo veel mogelijk naar het midden (“de vouw”) leggen. Wij doen er niet teveel moeite voor, het trekt weer nagenoeg volledig bij door het strakke dekzeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
Ik heb in mijn kavango onder het bed inderdaad ook 2x deze van action. Werkt goed.

Wat betreft die lappen stof. Op het moment dat je de voortent naar achter doet duw ik de stof tussen de stokken. En op het laatst de zij flappen er op. De voordeur laat ik er in zitten

En voor de boogluifel zit op de nieuwere modellen een stang tussen de boog en de voortent. Daarmee kan je hem beter op spanning brengen. Ik weet niet of je die stang los kan kopen

[ Voor 20% gewijzigd door SonOfSam op 23-08-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

ST10©DE schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:39:
[...]

Wat zou het nadeel zijn van zo’n dubbel neuswiel? Lijkt me wel prettig rijden.
Ik kan me voorstellen dat dat niet bij alle dissels fijn omhoog te zetten is, dus misschien heb je er last van als hij niet op de grond gebruikt wordt om de wagen te manouvreren? Het ziet er inderdaad wel handig uit voor de gemiddelde camping waar ik kom. Vaak gras afgewisseld met modder of mul zand; dan is wat extra oppervlak om op te steunen wel welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
usernamerandom schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:26:

Stekkerdoos:
ik zoek een stekkerdoos voor in mijn vouwwagen. Mijn wensenlijst:
-USB-C (liefst 4x omdat usb-c steeds meer wordt gebruikt)
-USB-A (bv 1 of 2x)
-230v (minimaal 4x: koelkast, waterkoker, verlichting)
-liefst met schakelaar om per stekker de stroom aan uit te zetten zodat ik niet elke keer een stekker er uit hoef te halen
-plat model (niet zo'n vierkant ding, ik wil hem met magneetstrips tegen mijn keuken ophangen)

De usb icm. schakelaars kon ik niet vinden. Ik kan natuurlijk ook een usb adapter met usb uitgangen er in een 230v steken, maa ingebouwd lijkt me handiger.
Ingebouwde USB-C in dat soort dozen is heel vaak gewoon 5v en je hebt geluk als het 3A per poort is. Doe mij maar een losse USB-C charger (heb ze zelf met 3 poorten) en die in de stekkerdoos. Véél sneller laden van je Powerbank en apparaten. Dus die eis van USB ingebouwd zou ik persoonlijk laten vallen.. (of “Nice to have” maken in plaats van “must”)

Ook wat @MrAcid zegt eigenlijk. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:05
Idd, wij hebben deze mee.
https://nl.ugreen.com/pro...Kzhqz4SVklwEaAo25EALw_wcB

Normaal in de werktas voor laptop / ipad / telefoon etc. Op de camping voor alles. Ideaal en laadt ook lekker snel.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb ook zo'n stekkerdoos met ingebouwde usb, maar daarmee heeft mijn telefoon al zo'n melding dat ie langzaam laadt. Gebruik in de praktijk daarom meestal een aparte oplader meer snellaadfunctie...
Voor apparaten die 's nachts laden is het natuurlijk wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

IKEA heeft een en, driehoek stopcontact met 2x usbc in totaal 40 watt.

Ook hebben ze met 2x usba, we hebben beide, de ene binnen, de andere buiten, netjes doorgelust vanaf de klos van Obelink, dat was een goeie aankoop!
Binnen de usba, daar past dan onze verlichting op.

Verder inderdaad de 100w lader van ugreen mee met 3 usbc en een usba.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:15
@usernamerandom
Zou een haakse ceekabel pakken ( met een stopcontact op de achterkant ) .
Dan prik je die 4x cee verdeeldoos erop voor alles wat een vaste plek heeft en vanaf de haakse kan je ook nog iets erop ansluiten wat variabel is , in mijn geval verlengkabel naar de buitentafel voor bak/kookplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

[Afbeelding]
Volledig rubber is hard plastic. Licht en wat breder qua loopvlak dan degene met velg.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
SonOfSam schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:24:
Ik heb in mijn kavango onder het bed inderdaad ook 2x deze van action. Werkt goed.

Wat betreft die lappen stof. Op het moment dat je de voortent naar achter doet duw ik de stof tussen de stokken. En op het laatst de zij flappen er op. De voordeur laat ik er in zitten

En voor de boogluifel zit op de nieuwere modellen een stang tussen de boog en de voortent. Daarmee kan je hem beter op spanning brengen. Ik weet niet of je die stang los kan kopen
Mooi om te horen dat ze goed werken.
Ik heb van de week net 2 van die lampjes bij de action opgehaald om ze onder het bed van de cocoon te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usernamerandom
MrAcid schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:02:
Lampen: GAIAjohan in "Vouwwagen ervaringen" hier in het topic ging het daar eerder al over.

Stekkerdoos: ik hou het persoonlijk liever “modulair” omdat ik ook niet alles op dezelfde plek wil gebruiken. Wij hebben dus “gewoon” deze stekkerdoos: https://www.obelink.nl/pro-plus-4-weg-cee-stekkerdoos.html met een 120W USB blokje eraan en stekkerdoos/haspeltje voor elders in de vouwwagen.
Goed punt, het is wel fijn als het opladen een beetje snel gaat. Ik denk dat ik voor zoiets ga
https://www.amazon.nl/gp/product/B083QYZCDS/

Dan kan ik de verlichting, oplader, et cetera uitzetten in de nacht zonder de stekkers er uit te halen. En nog wel de koelkast laten weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usernamerandom
Oja, dat is niet duur. Ik zal is bij de action kijken. Helaas geven ze geen voorraad info per winkel :(
Ja zo doe ik het nu ook. Dan is dit het denk ik.
Wij hebben de stang, maar gaat me meer om de zijkanten van de luifel icm. de voorflappen van de voortent zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:33

vhal

ಠ_ಠ

Het inklappen is altijd wel beetje een roulette bij een Kavango. Wij hebben nog 2 dunne toppers op het matras maar de ene keer klapt ie platter dicht dan de andere keer. Het voorscherm laat ik lekker zitten maar dekbedden zijn een ander verhaal. Uiteindelijk trekt de afdekhoes alles wel weer strak maar een kleine extender zou wel fijn zijn. Of ze hadden bij Aart Kok het klapscharnier iets anders kunnen construeren zodat je wat meer ruimte krijgt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
Ik kom toevallig net deze tegen op Amazon. 2 stekkers. 2x usba en 2x usbc. 65w

https://amzn.eu/d/3GjmQHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usernamerandom
vhal schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:03:
Het inklappen is altijd wel beetje een roulette bij een Kavango. Wij hebben nog 2 dunne toppers op het matras maar de ene keer klapt ie platter dicht dan de andere keer. Het voorscherm laat ik lekker zitten maar dekbedden zijn een ander verhaal. Uiteindelijk trekt de afdekhoes alles wel weer strak maar een kleine extender zou wel fijn zijn. Of ze hadden bij Aart Kok het klapscharnier iets anders kunnen construeren zodat je wat meer ruimte krijgt.
Wij hebben 1 topper er op liggen. Volgens mij van ikea. Dat klapt op zich prima in. Maar wel jammer dat ze bij aart kok geen extended versie hebben voor het afdekzeil. Of deze standaard wat langer leveren of als keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 20:28
Heeft iemand hier het dekzeil van de vouwwagen toevallig laten verlengen?

Wij hebben een combi camp flexi, waar we erg tevreden mee zijn maar ik zou toch wel graag iets meer lengte willen van het dekzeil.

Nu vind ik wel wat fotootjes maar bij de ene is de bovenkant verlengd/verhoogd waarbij je een soort extra 'vak' krijgt en bij de andere dan toch weer de onderkant. Dat leek mij eigenlijk ook de meest logische optie. Echter zit je natuurlijk met het schuin aflopen van het dekzeil ivm de keuken aan de achterkant. Iemand hier die toevallig het dekzeil van een flexi heeft laten verlengen en daar een foto van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Verlengen van het dekzeil heb ik dan geloof ik nog niet direct behoefte aan, maar ik vind wel dat het zeil over het algemeen superstrak zit. Ook lijken er t.o.v. de Cabanon veel scherpere randen en punten aan de AK-wagen te zitten, waardoor ik nu al afdrukken daarvan erin zie zitten. Dat geeft me dan wel het gevoel dat ik daar volgend jaar nog eens goed op moet blijven letten of dat goed blijft gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Over afdekzeilen gesproken, is het bij jullie ook zo dat die tijdens het rijden best wel opbolt? Ik reed altijd met een imperiaal met fietsen en dan valt het opbollen wel mee (imperiaal houdt het tegen), maar dat imperiaal ga ik niet meer gebruiken. Wel gaan we nu wat bagage onder het zeil leggen. Zou dat ook helpen tegen het opbollen? Of moet het elastiek gewoon strakker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:28:
Verlengen van het dekzeil heb ik dan geloof ik nog niet direct behoefte aan, maar ik vind wel dat het zeil over het algemeen superstrak zit. Ook lijken er t.o.v. de Cabanon veel scherpere randen en punten aan de AK-wagen te zitten, waardoor ik nu al afdrukken daarvan erin zie zitten. Dat geeft me dan wel het gevoel dat ik daar volgend jaar nog eens goed op moet blijven letten of dat goed blijft gaan.
Ben er juist blij mee hoe strak het zit. Oogt goed en voelt solide. Bij de 14 jaar oude Kariba die we hiervoor hadden was het dekzeil nog steeds in orde dus ik heb er wel vertrouwen in qua duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Palomar schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:43:
Over afdekzeilen gesproken, is het bij jullie ook zo dat die tijdens het rijden best wel opbolt? Ik reed altijd met een imperiaal met fietsen en dan valt het opbollen wel mee (imperiaal houdt het tegen), maar dat imperiaal ga ik niet meer gebruiken. Wel gaan we nu wat bagage onder het zeil leggen. Zou dat ook helpen tegen het opbollen? Of moet het elastiek gewoon strakker?
Hangt ook af van vorm en stroomlijn auto en vouwwagen combinatie.
Denk maar aan het scherm achter de stoelen bij een cabrio die voorkomt dat je haar opwaait.

Het kan dus helpen ergens op de voorkant of bijv thv de as een rij tassen dwars te leggen. Het ziet er dan niet meer vlak uit, maar dat helpt juist de stroomlijn en anti opbolling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
Ik heb een disselbak voor zitten. En dat helpt flink tegen opbolling heb ik het idee. Nadeel is wel dat het aanhaken van de voorste twee elastieken om de oogjes wel gedoe is. Maar goed tijdens het rijden weinig opbolling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:56
Mijn Odyssee 2.3 heeft er geen last van tot nu toe (zonder disselbak en keuken). Misschien dat dat met de jaren komt, als het 'plastic' zeil of de elastiek iets uitlubbert?
Zowel de ritten zonder rommel onder het zeil als met rommel (1 campingtafel, 1 keukenkast en 4 stoelen) geen last van een overmatig opbollend zeil.

Ow trouwens, over het afdekzeil gesproken.
Die haak ik vast aan de plastic haakjes die aan de bak zitten met een pompnagel. Nu beginnen na een jaar de eerste haakjes te splijten (het plastic splijt). Over een paar weken worden die onder garantie vervangen door Bravo in Ommen. Volgens de eigenaren kan het zijn dat die te strak op de wagen zijn gezet en daardoor gaan splijten.

Ook de klemmetjes voor de pootjes van het uitklapbed worden dan vervangen. Die zijn na een jaar ook (in)gescheurd, wat volgens Bravo een bekende issue met de Odyssee is. Ze worden vervangen voor een nieuwere versie kreeg ik te horen, die dit probleem niet kent. Ook onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Laatst online: 11:28

samo

yo/wassup

Ik heb altijd 2 spanbanden over het afdekzeil, van voor naar achter, tegen het opbollen en meteen het vastleggen van de meubels onder het zeil.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 12:33

vhal

ಠ_ಠ

Stalensnuitje schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:28:
Op de hoeken is het dekzeil versterkt met een dubbel zeil, ik verwacht eigenlijk geen problemen als je er voor zorgt dat het zeil netjes zit op de hoeken. Dat het behoorlijk strak zit, is wel een feit. Al kan het zijn dat de elastieken nog wat uit kunnen rekken, inmiddels merk ik na 2 jaar wel een verschil qua afspannen.
Het valt mij vooral op als ik achter een Jamet en Cabanon rij, dat het dekzeil soms opbolt als een ballon. Het lijkt mij ook niet heel fijn rijden als er continue iets klappert in je spiegel. Maar ik had ook ergens gelezen dat het 'redelijk normaal' is.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
vhal schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:18:

[...]

Het valt mij vooral op als ik achter een Jamet en Cabanon rij, dat het dekzeil soms opbolt als een ballon. Het lijkt mij ook niet heel fijn rijden als er continue iets klappert in je spiegel. Maar ik had ook ergens gelezen dat het 'redelijk normaal' is.
Nou inderdaad, ik hou er niet van als ik in mijn spiegel constant iets zie bewegen. Net als klapperende sjorbanden ;)
Bij zo'n opbollend doek heb ik aldoor het idee dat ie elk moment los kan schieten.
samo schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:14:
[...]

Ik heb altijd 2 spanbanden over het afdekzeil, van voor naar achter, tegen het opbollen en meteen het vastleggen van de meubels onder het zeil.
Dat vind ik nog wel een goed idee! Geeft ook weer wat extra borging idd voor de bagage die onder het zeil ligt. Ik vind het nl. ook een beetje tricky om daar van alles los onder te leggen, want je weet ook niet of dat dekzeil er op een of andere manier een keer af kan waaien (harde windstoot) en dat alle bagage op de weg ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
Ik maak mij totaal geen zorgen over afwaaien van dat dekzeil. Sowieso is de bagage die ik er onder heb liggen hardstikke veilig. Past namelijk tussen de bedbalken. Heb er 3 stoelen en een tafel tussen liggen. En het zeil zit er zo strak overheen dat dat echt niet losschiet. Maar als je er wel zorgen over maakt, misschien eens nieuwe elastiek bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ook bij onze Aero bolt het zeil wel een beetje op, maar het is niet heel veel en ik stoor me er niet aan. Hoort erbij. Je maakt het vast met een rits rondom (kan er ook niks af vallen of iets dergelijk, zit het mooi dicht) en daarna trek je met de elastieken het zeil strak (zo goed mogelijk).

Maar ik trek alleen de elastieken strak als we onderweg gaan. Zoals nu staat ie op de oprit met de elastieken los en zo gaat ie ook in de stalling. Beter voor het elastiek en het is dus alsnog afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Onze Jamet Arizona had hier behoorlijk wat last van. De vorige eigenaren stopten altijd veel onder het zeil, waardoor deze denk ik ook iets uitgerekt was.
Nu hebben we een Odyssee. Die heeft dat in mindere mate, maar dat ligt ook aan de manier waarop we spullen onder het zeil plaatsen. Nu leg ik iets hogere spullen vooraan, waardoor blijkbaar de luchtstroom iets anders is en het zeil achterop bij de keuken niet meer opbolt.

PSN: Shiver23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

JanHenk schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:56:
Ook bij onze Aero bolt het zeil wel een beetje op, maar het is niet heel veel en ik stoor me er niet aan. Hoort erbij. Je maakt het vast met een rits rondom (kan er ook niks af vallen of iets dergelijk, zit het mooi dicht) en daarna trek je met de elastieken het zeil strak (zo goed mogelijk).

Maar ik trek alleen de elastieken strak als we onderweg gaan. Zoals nu staat ie op de oprit met de elastieken los en zo gaat ie ook in de stalling. Beter voor het elastiek en het is dus alsnog afgesloten.
De dekzeilen bij AK's worden ook eerst geritst, net als jouw HK. Daarna zet je pas de elastieken vast. Ik denk dat dit veel bolling tegengaat. Volgens mij worden de dekzeilen van de Franse merken niet geritst en alleen met elastieken vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
Mijn AK wordt niet geritst hoor. Alleen elastiek. Moet wel heel goed het elastiek rondom door geleiden. Anders past het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

SonOfSam schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:05:
Mijn AK wordt niet geritst hoor. Alleen elastiek. Moet wel heel goed het elastiek rondom door geleiden. Anders past het niet.
Hej, dat is nieuw voor mij ! Welk model, bouwjaar en welke aanhanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
Kavango GameDrive, 2024. Maar ook de Kampala GameDrive uit 2009 die we daarvoor hadden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:54
Bij onze Cabanon heb ik totaal geen last van het opbollen. Zowel niet met of zonder extra spullen eronder. Blijft altijd mooi strak zitten.

Daarentegen hebben wij wel een probleem met scheurtjes achterop het dekzeil. Precies op de bovenhoeken aan de achterkant boven de keuken. Daar zit niks onder (loze ruimte) en ik vermoed dat het komt door het klapperen tijdens het rijden maar dat kan ik niet zien als bestuurder. Maar het is inmiddels wel zover dat het niet meer waterdicht is. De rest van het zeil is nog in perfecte staat (5 jaar oud nu).

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
MrFl0ppY schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:32:
Bij onze Cabanon heb ik totaal geen last van het opbollen. Zowel niet met of zonder extra spullen eronder. Blijft altijd mooi strak zitten.

Daarentegen hebben wij wel een probleem met scheurtjes achterop het dekzeil. Precies op de bovenhoeken aan de achterkant boven de keuken. Daar zit niks onder (loze ruimte) en ik vermoed dat het komt door het klapperen tijdens het rijden maar dat kan ik niet zien als bestuurder. Maar het is inmiddels wel zover dat het niet meer waterdicht is. De rest van het zeil is nog in perfecte staat (5 jaar oud nu).
Hadden wij inderdaad ook, ik heb destijds met van die bisonyl-reparatietape aan de slag geweest. Je zag nog wel een gaatje zitten, maar het was wel weer perfect waterdicht.

En inderdaad: ook bij de Cabanon (Mercury) geen opbollend zeil, nu bij de AK Kavango Game Drive idd wel, voornamelijk achter de as voor mijn gevoel. Nu heb ik ook het idee dat bij het dichtklappen het bovenste bed wat uitsteekt aan de rechterkant van de wagen. Daardoor heb je ook meer een "opening" waardoor de lucht er gevoelsmatig makkelijker onder kan komen.

[ Voor 17% gewijzigd door Stalensnuitje op 25-08-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

SonOfSam schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:09:
Kavango GameDrive, 2024. Maar ook de Kampala GameDrive uit 2009 die we daarvoor hadden niet.
Ah, ok. De T&T heeft wel ritsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:05
Heeft iemand meer info over het verschil tussen de Cabanons uit 2022 en dit jaar? Het gaat specifiek om de Sunrider XL. We weten dat de slaapplekken tegenwoordig meer ventilatie hebben, maar dat kunnen we nog later inbouwen voor 250,- per bed.

We hebben een mooie occasion gezien en twijfelen nu toch.

Never mind. Vanmiddag bij De Wit hebben we na flink twijfelen de Europa Camper Sunrider XL besteld. We twijfelden oorspronkelijk tussen de Sunrider XL, Cabanon Chamonix en de Jamet Air. De Jamet viel als eerste af, omdat het niet veel uitmaakt in opbouwtijd en we het uiterlijk minder vonden. Wel was hij iets goedkoper en inclusief keuken. Maar de Cabanons vonden we toch beter bij ons passen. We zijn veel heen en weer gelopen tussen de Sunrider en de Chamonix, maar de voorluifel van de Sunrider en de rechte zijwand, gaf de doorslag.

Helaas vanwege een vakantie en mijn werk kan ik hem pas half oktober ophalen.

[ Voor 50% gewijzigd door Cass Casey op 29-08-2025 20:38 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:50
Weet iemand of je in een combicamp country een tweede matras kan wegsteken om in dat uitklaploopgedeelte naast het vaste bed de kinderen te slapen kunnen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Tomski Wat bedoel je met wegsteken? Bovenop het bed? Daar is een beetje ruimte, maar die is best wel beperkt. Zelfs een relatief dun matras gaat al snel een probleem zijn om nog dicht te klappen.

Ik zou een slaapmat pakken en die leeg meenemen. Dat hebben wij ook nog wel gedaan en zou moeten lukken.

Aan de scharnierzijde van de wagen is, door de manier hoe de wagen vouwt, aan die helft van het bed de ruimte. Een dun 1-persoons matje zou daar wel passen.

[ Voor 20% gewijzigd door JanHenk op 31-08-2025 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
JanHenk schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:25:
@Tomski Wat bedoel je met wegsteken? Bovenop het bed? Daar is een beetje ruimte, maar die is best wel beperkt. Zelfs een relatief dun matras gaat al snel een probleem zijn om nog dicht te klappen.

Ik zou een slaapmat pakken en die leeg meenemen. Dat hebben wij ook nog wel gedaan en zou moeten lukken.

Aan de scharnierzijde van de wagen is, door de manier hoe de wagen vouwt, aan die helft van het bed de ruimte. Een dun 1-persoons matje zou daar wel passen.
Ik bedoel in de laadruimte onder het tweepersoonsbed. Dus bij aankomst openklappen, matras er vanonder halen en op de vaste vloer leggen als slaapgedeelte voor de 2 zonen. En dus geen gastentent aanritsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
Is dat niet wat grotendeels een combi camp flexi is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
SonOfSam schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:53:
Is dat niet wat grotendeels een combi camp flexi is?
Klopt, maar ik zag op marktplaats een aantal nette country staan en dat vast imperiaal lijkt me wel wat voor de fietsen. Vandaar dus de vraag, kan ik makkelijk een country ombouwen naar een 4persoons met alle comfort van matras en vaste bodem om op te slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Tomski schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:56:
[...]

Klopt, maar ik zag op marktplaats een aantal nette country staan en dat vast imperiaal lijkt me wel wat voor de fietsen. Vandaar dus de vraag, kan ik makkelijk een country ombouwen naar een 4persoons met alle comfort van matras en vaste bodem om op te slapen.
Ja, dat kan.

Kost je wel wat moeite omdat in het midden van het bed een pilaartje staat.

Ik zou zoals @JanHenk schreef een mat nemen, bijvoorbeeld een self inflatable zoals die hier staan https://www.kampeerwereld.nl/slapen/comfort-slaapmatten/ want die slapen prima maar kan je toch opbergen.

Een echt matras zou je weer isolatiemateriaal enzo mee moeten nemen, dat zit in zo’n mat ingebouwd.

Voor het imperiaal zijn dragers te krijgen die je weg kan klappen zodat je die kan laten zitten als de wagen staat. Alsnog moeten je fietsen er wel vanaf natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door pjottum op 31-08-2025 09:12 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Tomski Ja eronder is wel ruimte; ik zou dan twee 1-persoons slaapmatten pakken en die niet opgerold (maar wel leeg) onder het bed bewaren.

Let wel op dat de deksel niet heel breed is, volgens mij 1,70m. Dus zeg twee matten van 70cm breed en dan hou je nog 30cm over om langs te lopen. Past op zich allemaal wel. Maar ruim is het niet. Als het mooi weer is, of voor kort verblijf, geen probleem.

Dat pilaartje middenonder het bed wat @pjottum noemt is alleen wanneer er iemand op het bed slaapt. Anders kun je hem omhoog klappen en je spullen erin leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:53
Het elastiek van het dekzeil lubbert inderdaad naar verloop van tijd uit. Ik heb dit jaar na afloop het elastiek vervangen. Mijn Odyssee is uit 2012. Ben naar de vouwwagenspecialist in Boxtel gereden en die weten precies welke lengte elastiek voor welk type (in zwart of wit) en daarna gemonteerd voordat ik hem naar de stalling bracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Mad_Manic schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:02:
Het elastiek van het dekzeil lubbert inderdaad naar verloop van tijd uit. Ik heb dit jaar na afloop het elastiek vervangen. Mijn Odyssee is uit 2012. Ben naar de vouwwagenspecialist in Boxtel gereden en die weten precies welke lengte elastiek voor welk type (in zwart of wit) en daarna gemonteerd voordat ik hem naar de stalling bracht.
Ik heb online(elastiek online) 6mm dik 10 meter lang elastiek gekocht. Had eerder via Obelink een elastiek gekocht, maar dat was veel dikker dan origineel (past moeilijk door de lusjes) en was na 2 jaar al uitgelubberd. Bij de bouwmarkt zou je het ook kunnen halen, maar bij de 3 waar ik ben geweest was het net op of hadden ze alleen een gekke kleur.

Heb tegelijkertijd ook zeilringen in het dekzeil geslagen, omdat veel lusjes kapot waren. Op zich goed te doen, echter zou ik de volgende keer investeren in een apart ponstooltje ipv zo'n meegeleverd 'knopje' waarmee je het gaat slaat. Dat ding beschadigde al snel en toen ging het slaan van het gat niet meer zo makkelijk. Het zijn nl nog best veel gaten die je moet slaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
Ik heb het ooit door een zijlmakerij laten doen. Was toen niet duur. Maar hoeveel het was weet ik echt niet meer

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste