Vouwwagen ervaringen

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:59
JanHenk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:10:
[...]

Ook een mooi land, alleen mijn perceptie van de campings daar zijn van die mega-dorpen. Heb jij of iemand anders tips voor leuke campings in Kroatië die niet zo mega zijn?
Helaas, wij gaan dit weekend een rondje Google doen. Als iemand tips heeft… graag :)

XXXVI

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:58

Ankh

|true

Get!em schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:19:
[...]

Is ook relaxt.

Enige wat niet relaxt is, de files rond Hamburg, en de deadline van boorden op de ferry.
Heb vorig jaar meerdere mensen gesproken die de boot gemist hebben ondanks 5 uur bij het routeplanner schema optellen.
Oh zeker. Maar die files hebben wij sowieso (helaas) elke keer. Maakt voor ons niet uit om naar Denemarken of Kiel te rijden. En voor ons is het gewoon op tijd wegrijden al voldoende.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03
Ankh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:03:
[...]

Wij gaan aankomend jaar weer naar Zweden met de vouwwagen, maar is Kiel/Gotenborg niet handig? Voor ons (kop van NH) is dat precies haalbaar in 1 reisdag, auto+vw in de boot. Even lekker chillen/eten/slapen. Volgende ochtend ben je in zweden incl. ontbijt+uitgerust en rij je door naar je eindbestemming. Die 400~500 euro voor de overtocht is mij (ons) dat wel waard.
Toevallig vorig weekend geboekt. Gotenburg -> Kiel, dus andersom. Maar 5 man, v70 + vouwwagen was net geen 1100,- euro. Dat je het even weet.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Ankh

Ankh

|true

SonOfSam schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Toevallig vorig weekend geboekt. Gotenburg -> Kiel, dus andersom. Maar 5 man, v70 + vouwwagen was net geen 1100,- euro. Dat je het even weet.
Die van ons was in totaal 1100 euro (retour), misschien net een gunstiger moment geboekt.
3 personen, enyaq+vouwwagen.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:06

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ephymerous schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:27:
[...]

Helaas, wij gaan dit weekend een rondje Google doen. Als iemand tips heeft… graag :)
In dat rondje kan je misschien ook op OpenCampingMap kijken: https://opencampingmap.or...0/45.4158/14.8109/1/1/bef

I have usernames older than you.

• Mrkoekie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-04 15:50
pjottum schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:24:
[...]

In dat rondje kan je misschien ook op OpenCampingMap kijken: https://opencampingmap.or...0/45.4158/14.8109/1/1/bef
thanks hiervoor! wij waren nog op zoek naar een overnachtingscamping!

PH-MRK request startup

• ephymerous
SonOfSam schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Poe, flink duurder dan onze laatste overtocht naar Liepaja. Voor dat bedrag kan je ook prima overnachten, tol voor de bruggen betalen en extra brandstof kopen. de helft overhouden, da’s wel minder relaxed dan :)
pjottum schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Gaan we doen, thanks :)

[ Voor 29% gewijzigd door ephymerous op 16-01-2026 11:53 ]

XXXVI

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-04 21:32
Wij willen dit jaar onze matrassen van de Louisiana vervangen. Nu vind ik verschillende verkopers waar je 'maatwerk' matrassen kunt laten maken. Nu zijn er ook veel verkopers waar je op maat schuimmatrassen kunt bestellen, die volgens mij evenzogoed geschikt zijn.

Iemand wellicht ervaring met het zelf samenstellen van het matras? Welk type schuim is er geschikt en weet iemand de maximale dikte van het matras O-) ?

Dance with the stars

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:10:
[...]

Ook een mooi land, alleen mijn perceptie van de campings daar zijn van die mega-dorpen. Heb jij of iemand anders tips voor leuke campings in Kroatië die niet zo mega zijn?
Wij zijn er 4 jaar geleden geweest met een gehuurde camper, dus waren meer gericht op doorreizen dan lang staan. Beeld klopt wel, vooral op Istrië. Maar op deze drie waar we toen geweest zijn zou ik ook best een weekje de vouwwagen neerzetten:

Puntje van Istrië: https://maps.app.goo.gl/UY6mxrWmuwn6W8Dh7?g_st=iC

Kleinschalig aan het strand: https://maps.app.goo.gl/VHrz6U3D2Fxcj6PX7?g_st=ic

Plitvice meren: https://maps.app.goo.gl/3DD4AAWfmXNUU6R47?g_st=ic

Kun je onderweg nog een weekje in Slovenië staan op: https://maps.app.goo.gl/1Eo5KE5RULBdzWof7?g_st=ic

@ephymerous

• robbierzz
robbierzz schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:49:
Wij willen dit jaar onze matrassen van de Louisiana vervangen. Nu vind ik verschillende verkopers waar je 'maatwerk' matrassen kunt laten maken. Nu zijn er ook veel verkopers waar je op maat schuimmatrassen kunt bestellen, die volgens mij evenzogoed geschikt zijn.

Iemand wellicht ervaring met het zelf samenstellen van het matras? Welk type schuim is er geschikt en weet iemand de maximale dikte van het matras O-) ?
Na wat onderzoek heb ik afgelopen weekend de klus zelf geklaard :) . Eén matras van Jamet zelf kon ik bestellen via de Wit voor bijna 500€. Toch zelf nog wat op zoek gegaan naar alternatieven. Uiteindelijk kwam ik uit op een schuimrubber fabrikant. Keuze voor een matras zou zijn de HR45 medium of Pantera sg52 130 soft of 150 medium. Na enig heen hen weer mailen gekozen voor de Pantera 130 in plaat vorm (180x200x8), oftewel zelf nog op maat snijden.

Dat bleek ook wel een goede keuze te zijn. Het schuim van het originele matras was natuurlijk al wat gehavend en wat ingedeukt. Ik had gemeten op meerdere plekken en kwam tot een lengte van 195cm De hoes bleek echter gewoon 200cm te kunnen hebben.

Met een elektrisch broodmes uiteindelijk op maat gezaagd. Vrouwlief ging aan ‘mijn’ kant liggen en kwam tot de conclusie dat zij het ook erg graag wilde :+ .

Nb voor de maten dus van een Louisiana:
Bed van 155x200:
Deel 1: 120x200
Deel 2: 35x200
Dikte heb ik gehouden op 8cm. Dikker past niet zonder aanpassing in de hoes.

Klusje is heel goed zelf te doen, dus mocht je ook je matras moeten vernieuwen… en kost een stuk minder dan wat je aan originele kwijt bent. Enige puntje van aandacht; dit materiaal is wel zwaarder.

Dance with the stars

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

contact gegevens van die fabrikant?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• robbierzz
Cyberpope schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:01:
contact gegevens van die fabrikant?
Het maakt eigenlijk niet uit waar je het product besteld, het is een schuim wat door heel veel bedrijven wordt geleverd. Ik heb bij deze club dit product besteld: https://schuimrubbergigan...-soft-platen-180-200.html

Dance with the stars

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-04 12:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Op de markt hier in de buurt staat ook altijd een kraampje met schuim, kan je het ter plekke op maat laten snijden. Daar zal vast ook prima schuim te vinden zijn, kan je nog even voelen ook. Volgens mij kom je dat soort kraampjes op de grotere markten wel vaker tegen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:19
Wat betreft matrassen, het matras van onze Trigano Odyssee begint na 3 jaar en +- 15 kampeerweken duidelijk dunner aan te voelen. We gaan eerst proberen de matrassen links en rechts te verwisselen. Die kinderen wegen nog niet zoveel dus hun matras zal beter zijn. En wat niet weet wat niet deert :X

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Kevinns schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:24:
Wat betreft matrassen, het matras van onze Trigano Odyssee begint na 3 jaar en +- 15 kampeerweken duidelijk dunner aan te voelen. We gaan eerst proberen de matrassen links en rechts te verwisselen. Die kinderen wegen nog niet zoveel dus hun matras zal beter zijn. En wat niet weet wat niet deert :X
Wij slapen al jaren met een matras topper afkomstig van de Ikea als een roosje. We leggen deze bovenop het bestaande matras. In de tweede cabine ligt een van onze kinderen wel op het standaard matras. Het kost iets meer ruimte met inklappen maar geeft zo veel meer comfort. Heb de topper 10 jaar geleden aangeschaft maar vermoed dat Ikea deze nog steeds verkoopt. Pak zo dun mogelijk.

• robbierzz
Mad_Manic schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:30:
[...]

Wij slapen al jaren met een matras topper afkomstig van de Ikea als een roosje. We leggen deze bovenop het bestaande matras. In de tweede cabine ligt een van onze kinderen wel op het standaard matras. Het kost iets meer ruimte met inklappen maar geeft zo veel meer comfort. Heb de topper 10 jaar geleden aangeschaft maar vermoed dat Ikea deze nog steeds verkoopt. Pak zo dun mogelijk.
Een oplossing die ik van veel mensen voorbij heb zien komen. Naar mijn beeld wel een aantal uitdagingen hiermee, 1) het past nooit precies op de maat van het matras van mijn vouwwagen (matrassen van 155x200 en 165x200), bij een standaardmaat van 140x200 heb je een kleiner bed tot je beschikking en 2) een topper is een behoorlijk extra unit die je mee moet nemen en 3) op een al slecht matras een topper leggen is natuurlijk ook onlogisch, het matras vervangen is dan de eerste stap, de topper kan extra comfort toevoegen.

Waarom zou je niet zoeken naar een oplossing die wellicht beter stand houd? Ik heb er zelf niet voor gekozen, maar ik heb zo'n vermoeden dat als je het matras 2cm dikker maakt, je nóg meer comfort haalt én de vouwwagen netjes ingeklapt krijgt zónder veel ruimteverlies.

Wellicht helpt het ook mee dat we allebei niet heel gezet zijn en daardoor nog voldoende ondersteuning ervaren bij deze standaard afmeting.

Dance with the stars

• Kevinns
Ik wil wel graag het bed nog kunnen inklappen met al het beddengoed op het bed, afgezien van kussens. Dus 1x tweepersoonsdekbed + 3x slaapzak. Dat gaat nu net, maar als het matras een paar cm dikker is wordt dat denk ik lastig.

Het originele matras lag overigens echt prima de eerste ~12 weken. Maar nu voelen we de lattenbodem er een beetje doorheen, niet optimaal…

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Wij haalden de topper eraf bij het klappen en legden deze bovenop de bakwagen. Het is inderdaad dus iets meer werk omdat je daarna pas goed kan opmaken. Het blijft een afweging maar qua comfort een flinke sprong.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-04 16:16

samo

yo/wassup

Ik heb de matras in de bak vervangen voor 2x de zelfopblazende slaapmat van Decathlon. Heeft als nadeel dat het net wat smaller is dan het origineel matras. Maar als voordeel dat je de onderste wat harder en de bovenste wat zachter kan maken, waardoor je precies goed ligt. En voor de reis laat ik 'm goed leeglopen (even de pomp er op), en dan 2 of 3 slaapzakken er bovenop. Kost ook wel wat, maar ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind slapen.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• gwystyl
  • Laatst online: 23:27

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb sinds vorig jaar ook een topper op mijn Jametic (zelfde als Trigano Odyssee). De maat was volgens mij 140 x 200 x 4 cm. Ik heb de topper van ons bed in huis gebruikt omdat die over was na aanschaf van nieuwe matrassen. Mijn moeder heeft het schuim en de hoes op maat gemaakt.
Het ligt een stuk lekkerder (vooral voor mij omdat ik een stuk zwaarder ben dan mijn vrouw).
Ik heb de wagen wel gewoon ingeklapt met de topper op de standaard matras; ik heb de bevestigingsbanden van de standaard matras gewoon ook om de topper heen gedaan, en een hoeslaken om beide. De open kant staat nu heel iets hoger dan de kant van het scharnier, maar er lijkt geen overdreven spanning op te zitten en de originele hoes past er ook nog prima omheen dus ik laat het zo.

[ Voor 3% gewijzigd door gwystyl op 04-03-2026 14:35 ]

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-04 17:57

ST10©DE

Dus.............

robbierzz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:03:
[...]

Het maakt eigenlijk niet uit waar je het product besteld, het is een schuim wat door heel veel bedrijven wordt geleverd. Ik heb bij deze club dit product besteld: https://schuimrubbergigan...-soft-platen-180-200.html
Deze dingen kan je gewoon zelf op maat snijden begrijp ik? Ik heb twee uitsparingen in het matras vanwege gasveren. Dit zou dan dus ideaal zijn.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• robbierzz
ST10©DE schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:32:
[...]

Deze dingen kan je gewoon zelf op maat snijden begrijp ik? Ik heb twee uitsparingen in het matras vanwege gasveren. Dit zou dan dus ideaal zijn.
Yes dat kan heel makkelijk, ik heb er een elektrisch broodmes voor gebruikt ;) .

Dance with the stars

• MrAcid
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het vervoeren van 4 fietsen op de dissel? De vouwwagen staat nog in de stalling dus ik kan niet meten/proberen.

Ik heb een Thule Superb rek voor 3 fietsen erop en zou wellicht tussen het rek en de bak (dus ‘achter’ de fietsendrager nog wel een 4e fiets kwijt kunnen. Je kunt dan niet meer openklappen zonder eerst die fiets te verwijderen maar dat heb ik er wel voor over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wI4Nelo9xp8VVOnvw-XNmntvPnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCM9EmgMvO8GknltWColJVT4.jpg?f=fotoalbum_large

Door een extra gootje te maken en een extra klem aan het fietsendragerrek zou je met een smalle/lichte racefiets volgens mij best uit moeten komen. Uiteraard goed opletten met de kogeldruk - maar verder…?

Benieuwd naar jullie ervaringen of ideeën.

• SonOfSam
Volgens mij is daar die imperiaal specifiek voor bedoeld: https://aartkok.nl/websho...es/allesdrager-imperiaal/

Maar hè als het past en je weet de kogeldruk goed te krijgen zie ik niet in waarom niet.

Is het niet handiger om zo'n drager voor op de achterklep te zoeken voor de racefiets?

[ Voor 16% gewijzigd door SonOfSam op 27-03-2026 08:36 . Reden: achterklepdrager toegevoegd ]

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-04 12:39
MrAcid schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:24:
Heel wat anders, maar heb je nu de wieldoppen verkeerd om op de vouwwagen gemonteerd? Als in, linker en rechter wieldop omgewisseld?
De zilveren 'tandjes' lijken bij je auto naar voren te wijzen en bij je vouwwagen naar achteren.

[ Voor 15% gewijzigd door m181087 op 27-03-2026 08:43 ]

• MrAcid
  • Niet online
SonOfSam schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:35:
Volgens mij is daar die imperiaal specifiek voor bedoeld: https://aartkok.nl/websho...es/allesdrager-imperiaal/

Maar hè als het past en je weet de kogeldruk goed te krijgen zie ik niet in waarom niet.

Is het niet handiger om zo'n drager voor op de achterklep te zoeken voor de racefiets?
Imperiaal lijkt me irritant omdat dan je dan wel écht veel werk hebt voordat je kunt uitklappen. Achterop de achterklep doe ik dan weer liever niet ivm openklappen en scherpe bochten - en sowieso vind ik dat altijd erg fragiel en rommelig ogen.
m181087 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:42:
[...]

Heel wat anders, maar heb je nu de wieldoppen verkeerd om op de vouwwagen gemonteerd? Als in, linker en rechter wieldop omgewisseld?
De zilveren 'tandjes' lijken bij je auto naar voren te wijzen en bij je vouwwagen naar achteren.
Daar lijkt het wel op hè…? :X

• SonOfSam
MrAcid schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:45:
[...]

Imperiaal lijkt me irritant omdat dan je dan wel écht veel werk hebt voordat je kunt uitklappen. Achterop de achterklep doe ik dan weer liever niet ivm openklappen en scherpe bochten - en sowieso vind ik dat altijd erg fragiel en rommelig ogen.
Ik wil idd ook geen imperiaal om die reden.
Dat probleem van de scherpe bochten heb je sowieso natuurlijk.
Maar ik denk dat dit zo'n punt is van eet het en je weet het. Wel even posten hier voor het nageslacht hè.

[ Voor 3% gewijzigd door SonOfSam op 27-03-2026 08:56 ]

• ephymerous
MrAcid schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:45:
[...]

[...]

Daar lijkt het wel op hè…? :X
Het is ook veel werk. Ik wil de imperial eigenlijk niet meer mee. Ook op het dak van de auto liever niet vanwege de herrie. Ik zit erover te denken m’n racefiets er gewoon bovenop te liggen en vast te zetten met sjor banden :X

XXXVI

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Heeft iemand ervaring met het vervoeren van 4 fietsen op de dissel? De vouwwagen staat nog in de stalling dus ik kan niet meten/proberen.

Ik heb een Thule Superb rek voor 3 fietsen erop en zou wellicht tussen het rek en de bak (dus ‘achter’ de fietsendrager nog wel een 4e fiets kwijt kunnen. Je kunt dan niet meer openklappen zonder eerst die fiets te verwijderen maar dat heb ik er wel voor over.

[Afbeelding]

Door een extra gootje te maken en een extra klem aan het fietsendragerrek zou je met een smalle/lichte racefiets volgens mij best uit moeten komen. Uiteraard goed opletten met de kogeldruk - maar verder…?

Of gewoon voor de racer(s) een Thule dakdrager met dito fietssysteem.

Je gaat je op den duur alleen maar ergeren om 4 fietsen passend te krijgen op de dissel en dan heb ik het nog niet eens over de kogeldruk (die station heeft al een aardige overhang) en mogelijke issues met scherpe bochten.

Of minder zooi meenemen en de fiets in de laadbak :+

Strava

• MrAcid
  • Niet online
Ja, @vhal op het dak is een optie maar dan kan ik niet meer door de snelle tolpoortjes in Frankrijk én redelijk wat extra verbruik en herrie. Er is geen enorme noodzaak voor die 4e fiets vandaar dat ik het liefst inpas in wat we al hebben. Minder zooi mee is voorlopig ook nog een optie zolang de kleinste op 16" rijdt natuurlijk, want die krijg ik ook nog wel in de achterbak mee.

Ik ga er rond de meivakantie eens naar kijken en laat jullie weten wat mijn bevindingen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door MrAcid op 27-03-2026 11:06 ]

• JanHenk
  • Niet online
@MrAcid Is er niet een drager met 4 goten? Lijkt erop dat je nog wel ruimte hebt inderdaad, dus een andere drager en die wat dichter bij de wagenbak monteren?

Ik neem nooit fietsen mee dus geen verstand van verder :+

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• MrAcid
  • Niet online
Niet dat ik weet, volgens mij is 3 wel het maximum. Dan wordt het een 'losse kogel' en daar dan weer een eigen fietsenrek op (die heb ik voor op de auto - maar dat is denk ik te lang voor op de dissel). Die losse kogels staan wat mij betreft veel te hoog. Dat ziet er niet uit en moet je vrijwel zeker gaan ondersteunen als je er 4 fietsen op zet, dus dat wordt (ook) knutselen.

Het is wel echt weer Tweakers. Je vraagt a en krijgt antwoord of je al aan b, c, d en d-bis gedacht hebt. :+ O+ Als er nu nog iemand over rechtsbijstandverzekering begint dan zijn we rond voor een topic in "Algemene Zaken".

[ Voor 10% gewijzigd door MrAcid op 27-03-2026 11:31 ]

• SonOfSam
Heb je wel een vouwwagen verzekering?

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:00

[Afbeelding]

Even heel iets anders, ik heb dezelfde vouwwagen maar afgezien van de eerste keer lukt het mij NIET om hem zo keurig plat te krijgen als op deze foto. Deels door de topper denk ik maar ik krijg het niet meer voor elkaar. 😂

• MrAcid
  • Niet online
NileZ_ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:43:
[...]

Even heel iets anders, ik heb dezelfde vouwwagen maar afgezien van de eerste keer lukt het mij NIET om hem zo keurig plat te krijgen als op deze foto. Deels door de topper denk ik maar ik krijg het niet meer voor elkaar. 😂
Wij hebben er ook twee toppers op liggen, dus dat zou het niet moeten zijn. Eerder al eens genoemd hier dat het wel helpt om het extra doek goed te verdelen over de twee bedden, zodat er niet twee 'proppen' op elkaar geklapt worden.

Daarna(ast) is het ook een kwestie van hem mooi strak aantrekken met de elastieken.

• NileZ_
Ja ik weet het, maar toch blijft hij altijd wat schuin aflopen, ik denk dat ik het maar moet accepteren. Er zijn ergere dingen in het leven. Maar het ziet er netjes uit man!

• SonOfSam
Als je er een paar 100 km mee hebt gereden valt het wel weer mee meestal ;)

• NileZ_
Haha toch niet helemaal in mijn geval maar zodra hij uit de stalling is ga ik het nog eens proberen zonder de toppers er op. Maar zoals gezegd er zijn ergere dingen!

• Gonadan

Gonadan

@MrAcid ik weet niet wat voor fietsen het moeten zijn, maar ik heb ook nog wel eens een kinderfiets onder het dekzeil gelegd. Grondzeil op de tent, stuur dwars en dan de fiets erop, wordt er niets vies.

Ik heb een kogel op de dissel en gebruik daarop soms een fietsendrager voor drie fietsen, bij mij zou vier op de dissel echt te veel worden. Ik zou dan gaan zoeken naar een alternatief voor die ene.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
MrAcid schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:29:

Het is wel echt weer Tweakers. Je vraagt a en krijgt antwoord of je al aan b, c, d en d-bis gedacht hebt. :+ O+ Als er nu nog iemand over rechtsbijstandverzekering begint dan zijn we rond voor een topic in "Algemene Zaken".
Haha, sorry, je hebt gelijk. Je vraag is misschien ook wel wat te specifiek, dus dan is het niet gek dat er allemaal andere suggesties komen. Maar ik snap je ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

[Afbeelding]

Een lichte racefiets zou je wellicht ook nog met alleen spanbanden tegen andere fietsen vast kunnen zetten. Zo heb ik ook eens (als noodoplossing, er moest een extra fiets mee terug omdat iemand een fietsvakantie onderbrak) mijn racefiets op de trekhaakdrager van de auto achter de laatste fiets met spanbanden vastgemaakt. Racefiets weegt niks en zit dan muurvast. Maar netjes is anders....

Ik zou in jouw situatie de racefiets gewoon op het dak van de auto zetten. Merk je niks van qua windgeluid. Alleen even opletten bij tolpoortjes e.d. dat je wat hoger bent dan normaal.

Ik ga komende vakantie proberen met 3 fietsen op het dak. We hebben een imperiaal op de vouwwagen, maar dat kost erg veel extra tijd bij opzetten en inklappen en ik wil daar eigenlijk vanaf. Vanwege een disselbak is een fietsendrager op de dissel niet mogelijk, dus het dak van de auto is het enige alternatief...

• ephymerous
Palomar schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:40:
[...]

Merk je niks van qua windgeluid.
Ik heb verschillende auto’s gereden van diverse (premium) merken en ik hoor alleen de gemonteerde dakdragers al. Nu heb ik geen ervaring met een fiets op het dak maar ik ben er zeker van dat je die hoort ;)

XXXVI

• Palomar
  • Niet online
ephymerous schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:51:
[...]

Ik heb verschillende auto’s gereden van diverse (premium) merken en ik hoor alleen de gemonteerde dakdragers al. Nu heb ik geen ervaring met een fiets op het dak maar ik ben er zeker van dat je die hoort ;)
Ok, je hoort natuurlijk wel wat, maar ik vind het niet storend. Vooral omdat je met een vouwwagen niet zo hard rijdt. Maar zou ts natuurlijk zelf moeten beoordelen. En hee, het is vakantie, dan mag er wel een klein beetje minder comfort zijn dan normaal 🤭

• ephymerous
Palomar schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:10:
[...]

Ok, je hoort natuurlijk wel wat, maar ik vind het niet storend. Vooral omdat je met een vouwwagen niet zo hard rijdt. Maar zou ts natuurlijk zelf moeten beoordelen. En hee, het is vakantie, dan mag er wel een klein beetje minder comfort zijn dan normaal 🤭
True, met een dakkoffer of ski’s op het dak rijd ik veel harder dan met de vouwwagen. Alhoewel kruissnelheden met de vouwwagen ook prima rond de 110-120 kmh kunnen liggen :)

XXXVI

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-04 21:49
Een vouwwagen ervaring speciek voor de EV;
Zojuist ca. 130km gereden in Nederland met een Model Y 2024 (LFP byd blade 60kwh) en een Zambezi vouwwagen met een grote kist op de dissel (misschien wel goed voor de aero). Vol beladen. Gezin van 4. Gecombineerd verbruik 175 wh/km! 90kmh en af en toe 100 met inhalen.
Dit was de eerste keer rijden met deze combinatie en ik ben erg blij met het verbruik en stabiliteit.

Komende 3 maanden ben ik op reis naar Spanje en Portugal en meer ervaringen volgen.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:25
Ja het valt erg mee. Ding ligt volledig in je stroomlijn. En dat je 90 rijdt scheelt natuurlijk initieel enorm

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:42

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Ik heb dit paasweekend onze Campooz Lazy Jack weer van stal gehaald en ben alvast bezig geweest met de voorbereiding voor het seizoen.

Eén van de dingen die ik al langer wilde doen, is investeren in goede campingkratten. Ik heb hier in het topic al wat over gelezen, en wat mij vooral aanspreekt zijn eurokratten. Die zijn mooi modulair en goed stapelbaar. Dat vind ik een groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Action- of IKEA-kratten met allerlei verschillende maten. Zodra die uit het assortiment verdwijnen, ben je je systeem eigenlijk kwijt.

Mijn idee is om een soort campingkast te bouwen van meerdere kratten. Die wil ik in de tentruimte van de Campooz plaatsen. Thuis kan ik de kratten alvast inpakken (of standaard ingepakt hebben), bijvoorbeeld één met kleding, één met keukenspullen, enzovoort. Op de camping stapel ik ze dan op tot een kast. Dat scheelt in/uitpakkenen je hebt meteen een nette, stevige(!) opstelling in de tent.

Gisteren even gepast met wat eurokratten uit de schuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLAOcGFwJhfyrJ-HXAUVu9MPOP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1c2KhqJRkKCbiWSi42lhsGiN.png?f=fotoalbum_large

Wat ik uiteindelijk wil doen:
  • kratten stapelen tot kastvorm
  • goede/goedkope kratten met opening aan de zijkant vinden zodat je er bij kan als ze gestapelt zijn.
  • onderaan een plank, met eventueel stelpootjes voor stabiliteit
  • bovenop een plank als werkblad / dump-oppervlak
Ik was ten eerste van plan om op een footprint van 600x400, twee kolommen te bouwen van 300x400 kratjes. Maar kwam toen deze perfecte(?) kratten tegen. Deze hebben de volledige footprint én een klapbare opening aan de zijkant.

Hier staan trouwens dezelfde kratten ook echt als campingkratten gepositioneerd voor een betere impressie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWtb1UMwNB83STbh9OZdcngQVnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3hzfQm07JtFtOTFGWyVr1XbY.png?f=fotoalbum_large

Naar mijn idee is dit echt een hele goede oplossing voor tenttrailers waar je snel opgezet wilt zijn (en niet nog zo'n flubberige-vouw-camping-kast wilt inpakken bij aankomst). Eventueel zelfs te stapelen als keukenblokje. Ik ga eens op zoek waar ik ze het goedkoopst kan aanschaffen en hoop snel verdere ervaringen te kunnen delen :)

• Kevinns
-Tim- schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:27:
Ik heb dit paasweekend onze Campooz Lazy Jack weer van stal gehaald en ben alvast bezig geweest met de voorbereiding voor het seizoen.

Eén van de dingen die ik al langer wilde doen, is investeren in goede campingkratten. Ik heb hier in het topic al wat over gelezen, en wat mij vooral aanspreekt zijn eurokratten. Die zijn mooi modulair en goed stapelbaar. Dat vind ik een groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Action- of IKEA-kratten met allerlei verschillende maten. Zodra die uit het assortiment verdwijnen, ben je je systeem eigenlijk kwijt.

Mijn idee is om een soort campingkast te bouwen van meerdere kratten. Die wil ik in de tentruimte van de Campooz plaatsen. Thuis kan ik de kratten alvast inpakken (of standaard ingepakt hebben), bijvoorbeeld één met kleding, één met keukenspullen, enzovoort. Op de camping stapel ik ze dan op tot een kast. Dat scheelt in/uitpakkenen je hebt meteen een nette, stevige(!) opstelling in de tent.

Gisteren even gepast met wat eurokratten uit de schuur:
[Afbeelding]

Wat ik uiteindelijk wil doen:
  • kratten stapelen tot kastvorm
  • goede/goedkope kratten met opening aan de zijkant vinden zodat je er bij kan als ze gestapelt zijn.
  • onderaan een plank, met eventueel stelpootjes voor stabiliteit
  • bovenop een plank als werkblad / dump-oppervlak
Ik was ten eerste van plan om op een footprint van 600x400, twee kolommen te bouwen van 300x400 kratjes. Maar kwam toen deze perfecte(?) kratten tegen. Deze hebben de volledige footprint én een klapbare opening aan de zijkant.

Hier staan trouwens dezelfde kratten ook echt als campingkratten gepositioneerd voor een betere impressie.
[Afbeelding]

Naar mijn idee is dit echt een hele goede oplossing voor tenttrailers waar je snel opgezet wilt zijn (en niet nog zo'n flubberige-vouw-camping-kast wilt inpakken bij aankomst). Eventueel zelfs te stapelen als keukenblokje. Ik ga eens op zoek waar ik ze het goedkoopst kan aanschaffen en hoop snel verdere ervaringen te kunnen delen :)
Leuk idee! Ik gebruik zelf 60x40 en 40x30 kratten onder het bed van onze vouwwagen. Super handig inderdaad. Alleen een opening aan de zijkant in een krat van 40cm diep lijkt me niet enorm praktisch. Hoe kom je bij de spullen achterin zonder alles uit de voorkant te moeten halen?

Bij ons zitten die kratten volledig afgetopt en vind ik het via de bovenkant soms al lastig om spullen onderin te vinden. Laat staan als het achterin zit en je er vanaf de zijkant bij moet.

• -Tim-

-Tim-

Ja precies. Daarom was ik specifiek op zoek naar een grijpopening met daar achter 400mm diepte en iig niet 600mm. Maar waarschijnlijk heb je gelijk dat 400mm nog steeds best diep kan zijn.

Ik ga eens kritisch inbeelden met de kratten die ik nu al heb hoe ik dat voor me zie :p Denk dat er nog wel een verschil zit tussen hoe dingen (gepropt) mee gaan en hoe ze als kast gebruikt worden.

• SonOfSam
Je kan bij deze kratten toch beide? Als je echt achterin moet zijn til je de rest er even af en kan je van bovenaf er alsnog goed bij.
Ik zie het wel voor me hoor. Goeie post!

• JanHenk
  • Niet online
@-Tim- Wij doen dit precies op dezelfde manier zoals jij al hebt bedacht. Wij hebben van die magazijnboxen van Auer (niet de duurste en wel stevig).

Ik moet zeggen dat ik het ook met @Kevinns eens ben, het is soms lastig om iets aan de achterkant te pakken. Maar datzelfde commentaar heb ik eigenlijk op iedere campingkast 8)7 Is dus eigenlijk niet specifiek voor deze oplossing. Ik heb mijn eigen spul bij voorkeur gewoon onder het bed in een krat met deksel, waarbij ik de deksel er altijd af heb als we op locatie staan, lekker overzichtelijk. Maar mijn vriendin vind het wel handig om wat spullen van de kinderen in die magazijnboxen te hebben en een paar te stapelen in de voortent.

Die van ons zijn wel 40 diep (en 60 breed), omdat dat het makkelijkste past in de vouwwagen. Ik heb ook een paar van 40x30 maar dan zit het venster aan de 30-zijde.

Edit: hier uit het archief (medio 2024).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9BfnpWTi7LtJkh3B4GUMlTeOsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFKRQjrmJ1Zskb8NCju65j1O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTKDqlhvdqzkOr7OMDw5JoMAcBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CdxpFGnrnTLmiiGbie3tK3Ej.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door JanHenk op 07-04-2026 10:49 ]

• MrAcid
  • Niet online
Klinkt als een mooi plan maar denk dat het in de praktijk tegenvalt qua ruimte van de opening. En je moet er al helemaal geen 'keuken' of plank op willen met losse spullen als je vervolgens wél nog steeds van bovenaf in de bakken moet zijn.

Ik ben daarom ook team 'onder het bed' en dan toch één kastje opzetten. Wij hebben deze: https://www.obelink.nl/obelink-lucca-xl-quick-campingkast-709680.html

Snap wel dat je een oplossing zoekt met kratten, want of "onder het bed" een goede oplossing is is erg vouwwagen-afhankelijk. Dit is wmb een nadeel van de Campooz vouwwagens: de bak vrij hoog en de ruimte onder het bed is slecht bereikbaar door de kleine opening waarbij je ook het matras omhoog moet tillen (zie, niet mijn, foto):

Afbeeldingslocatie: https://www.campingzoeker.nl/media/jw2lhpdf/campooz-lazy-jack-3.jpg

• MrAcid
  • Niet online
Zie nu de foto van @JanHenk erbij, dat zijn wel mooie kratten met grote openingen. Handig voor 'harde spullen' maar als ik daar kleding in zou stoppen is het na 3x iets pakken via de voorkant een teringzooi. :+

• -Tim-

-Tim-

Bij ons is de Campoozbak (zoals op deze laatste foto) sowieso meer een soort 'schuurtje', voor het bulky spul waar we niet dagelijks bijhoeven. De campingkast die ik voor me zie, zal inderdaad meer zijn voor de kinderen, zodat ze makkelijk zelf bij hun kleren en speelgoed kunnen. Bovendien kan ik het bed niet omhoogklappen als mijn partner er nog op ligt (of vice versa) :P

Maar anyway, een eurokrat systeem is natuurlijk mooi voor beide situaties. Ik kan me goed voorstellen dat ik alsnog wat 600x400 kratten voor top-down gebruik in de aanhanger laat. Het stapelt in ieder geval mooi met elkaar.

Goeie foto's en referentie @JanHenk! Die Auer kratten had ik ook op het oog. Hoe bevalt het venster? Is het een beetje degelijk? En hoe stevig staan de kratten in de tent, op een eventueel ongelijke vloer? Denk je dat iets van stelpootjes toch wel wenselijk zal zijn?

Edit: Nog even een leuke toevoeging van die Duitse eurokrat winkel: dit systeem is natuurlijk ook wel erg mooi. Set van 3 stuks 400x300 kratjes en nog 2 kleine bakskes voor er bij. Transparant, dus je ziet wat je waar gepakt hebt, en de luchtgaten zijn misschien ook wel fijn bij het pakken van kleren. De opening aan de breedte kant van deze halve-eurokratten, lost ook gelijk het 'probleem' op van kastjes die te diep worden.
Verder nog binnen het eurokratjes topic, de 100Ah LFP batterij die ik heb liggen past haast té mooi in een 400x300 kratje om hier niet een 'powerstation' van te maken. Kan mooi (onderin) de stapel van de krattenkast :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-2U8nu-bkP938iOqriCSvorL4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gKP72eezqsIO2oO2ea1tpiC5.png?f=fotoalbum_large

Moet nog even op zoek naar een leuke 12v-naar-meerdere-USB en eventueel MPPT ladertje + zonnepaneel.

[ Voor 14% gewijzigd door -Tim- op 07-04-2026 12:18 ]

• JanHenk
  • Niet online
-Tim- schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:25:
De campingkast die ik voor me zie, zal inderdaad meer zijn voor de kinderen, zodat ze makkelijk zelf bij hun kleren en speelgoed kunnen. Bovendien kan ik het bed niet omhoogklappen als mijn partner er nog op ligt (of vice versa) :P
Zo gebruiken wij het dus ook. :)
Maar anyway, een eurokrat systeem is natuurlijk mooi voor beide situaties. Ik kan me goed voorstellen dat ik alsnog wat 600x400 kratten voor top-down gebruik in de aanhanger laat. Het stapelt in ieder geval mooi met elkaar.
Precies, het wordt niet slechts gebruikt buiten de vouwwagenbak. Als het erin blijft, werkt het ook prima. Dan is het gewoon van boven bereikbaar.
Goeie foto's en referentie @JanHenk! Die Auer kratten had ik ook op het oog. Hoe bevalt het venster? Is het een beetje degelijk? En hoe stevig staan de kratten in de tent, op een eventueel ongelijke vloer? Denk je dat iets van stelpootjes toch wel wenselijk zal zijn?
Deze specifieke kratten heel goed eigenlijk. Het is nog best een ding om het stevig te houden terwijl er wel een zijde toegankelijk is. Je ziet dus ook een verdikking in het midden van de open zijde. Dat werkt wel prima tegen belasting (druk). Het geheel is al met al heel stevig en dat is voor mij het belangrijkste.

Sowieso is het eigenlijk het makkelijkst om ze ergens op te zetten. Misschien als je zo'n koelboxstandaard hebt, kun je die best gebruiken. Want op je knieën in de onderste box graaien, is niet echt een fijne ervaring om iets te pakken. Maar then again, dat is ook mijn ergernis met alle losse campingkasten...

De losse "oplegdeksel" van Auer zijn overigens niet geschikt om echt iets zwaars op te leggen. Ze buigen wel door in het midden onder belasting, dus dat is geen aanrader. Ik weet niet of die "scharnierdeksels" steviger zijn, dat denk ik wel. Of je legt er een plank op o.i.d. Dan kan het wel.

Kortom: als alternatieve optionele campingkast zonder daarvoor extra spullen mee te nemen: werkt het erg goed. Met alle voor- en nadelen van campingkasten ;)

• Gonadan

Gonadan

MWDKing schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 00:07:
Een vouwwagen ervaring speciek voor de EV;
Zojuist ca. 130km gereden in Nederland met een Model Y 2024 (LFP byd blade 60kwh) en een Zambezi vouwwagen met een grote kist op de dissel (misschien wel goed voor de aero). Vol beladen. Gezin van 4. Gecombineerd verbruik 175 wh/km! 90kmh en af en toe 100 met inhalen.
Dit was de eerste keer rijden met deze combinatie en ik ben erg blij met het verbruik en stabiliteit.

Komende 3 maanden ben ik op reis naar Spanje en Portugal en meer ervaringen volgen.
Interessant, maar om het ook te kunnen plaatsen. Hoeveel procent extra verbruik spreek je dan over?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Kevinns
MWDKing schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 00:07:
Goed idee 8) . Wij hebben twee jaar geleden met ons gezin van 5 hetzelfde gedaan, net voordat de leerplicht van de oudste in ging. Via Luxemburg en oost-Frankrijk naar Spanje en Portugal, via west-Frankrijk weer terug naar huis.

Laat maar weten als je nog een camping-tip zoekt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xv7baVS6P6y6bu9iDvZmREPZ1R0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8zFdn46Ut2Tb2PPfY70FVUv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Kevinns op 08-04-2026 16:12 ]

• MWDKing
Gonadan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:56:
[...]

Interessant, maar om het ook te kunnen plaatsen. Hoeveel procent extra verbruik spreek je dan over?
Inmiddels wat meer data. Nu 190 wh/km na 650km België en Frankrijk. Daar rij ik dan wel 110-120 waar het mag.
In Nederland rij ik gemiddeld 165 wh/km over 15.000km vrijwel volledig zonder aanhanger.

• MWDKing
Kevinns schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:09:
[...]

Goed idee 8) . Wij hebben twee jaar geleden met ons gezin van 5 hetzelfde gedaan, net voordat de leerplicht van de oudste in ging. Via Luxemburg en oost-Frankrijk naar Spanje en Portugal, via west-Frankrijk weer terug naar huis.

Laat maar weten als je nog een camping-tip zoekt :)

[Afbeelding]
Leuk! Ik ben wel benieuwd naar je camping ervaring/tips in Portugal!

• Kevinns
MWDKing schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:50:
[...]

Leuk! Ik ben wel benieuwd naar je camping ervaring/tips in Portugal!
We hadden echte toppertjes in Portugal! Twee in de Algarve en een tussen Figuera da Foz en Nazaré.

Salema Eco Camp:
Hoewel best groot vond ik het een super sfeervolle camping. Leuk restaurant waar je ook voor schappelijke prijzen lekker kan ontbijten. Best wat Nederlanders met kinderen die daar met hun camper gingen overwinteren. We vonden het ook leuk dat er af en toe wat kleinschaligs werd georganiseerd, zoals een klein festival van lokale artiesten, met lokale drankjes en schmink voor de kinderen. En alles weer op tijd stil om geen overlast te hebben. Prima en schoon sanitair. Redelijk dicht bij het strand.

Camping Algarve Lagoao https://maps.app.goo.gl/1K3QaxY3CQZWGSZ29?g_st=ic :
Leuke locatie om het natuurgebied Ria Formosa en Faro te bezoeken. Ook een gezellig ingerichte camping. Sanitair is wat kleinschalig maar het was afdoende. Stel je niet teveel voor van het zwembad, dat is denk ik 3x4m. De camping wordt gerund door Fransen die geen Engels of Spaans spreken, en amper Portugees dus dat is wel interessant, maar met handen, voeten en basis-Frans kom je een heel eind.

O Tamanco https://maps.app.goo.gl/TPHwsGd4PqWpHHo49?g_st=ic :
De leukste camping die we in Portugal hebben gehad denk ik. Gerund door super vriendelijke Britten. Iedere week pizza-avond, waarbij iedereen zijn eigen pizza kan beleggen, waarna hij in een houtgestookte oven gaat. Heel leuk voor de kinderen. De camping zelf is zo groen dat je het gevoel hebt in een bos te zijn. Het is er ‘s nachts écht donker. Hier ook een mooi restaurantje waar je kan ontbijten en een biertje kan drinken. De lokale bakker komt iedere ochtend langs. Een goede uitvalsbasis voor Nazaré. Heel gaaf om daar (als je geluk hebt) de hoogste golven van Europa te kunnen aanschouwen. Als je heel capabel bent kan je er ook op surfen. De natuur rond de camping is overigens ook heel mooi, en er liggen goede fietspaden, mocht je een fiets meenemen.

Hou er wel rekening mee dat wij er na het hoogseizoen waren.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02:41
MWDKing schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:48:
[...]

Inmiddels wat meer data. Nu 190 wh/km na 650km België en Frankrijk. Daar rij ik dan wel 110-120 waar het mag.
In Nederland rij ik gemiddeld 165 wh/km over 15.000km vrijwel volledig zonder aanhanger.
Valt me nog alles mee. :)
Dat is 19kwh / 100km, geen idee welke auto je hebt maar dan zal je nog wel 250/300km kunnen doen tussen de stops. Dat is prima te doen.

Wat ik dan wel apart vind, ik rij dan benzine, maar mijn verbruik is met vouwwagen significant minder dan zonder.
In nederland rijden we 10,4L/100km weg op woonwerk, hockey en boodschappen ritjes.
Op vakantie met de vouwwagen doe ik makkelijk 8,5L/100km, en dan rij ik ook 100-130kmh (gewoon de adviessnelheid).
Maar ik rijd dan natuurlijk een paar honderd kilometer op de cruise control, wat veel zuiniger is dan tientallen keren optrekken bij het stoplicht.

Ik had verwacht dat elektrisch niet zou verschillen hierin.
Nemen jullie spullen mee op het dak? Of steekt de vouwwagen buiten de auto uit?
Onze vouwwagen (een campooz) steekt met de zak wel iets uit maar valt grotendeels weg achter de auto.
Er staat een V90 voor.

Met de dakkoffer op het dak tijdens wintersport schiet het verbruik wel gigantisch omhoog.
14L/100km is geen uitzondering. Dus misschien is dat een verklaring voor het verbruik bij jou.

Mede omdat ik ook in de toekomst elektrisch moet gaan rijden ben ik me daarom nu aan het oriënteren op een trekhaak box.

EDIT:

Ik lees een Model Y 2024 (LFP byd blade 60kwh)
Toch geen lullig autotje. Daar moet hij wel mooi achter hangen.
Misschien dat de aerodynamica ervoor zorgt dat de lucht tussen de auto en vouwwagen getrokken word.
Bij elektrische auto's proberen ze daar toch veel winst uit te halen door zo min mogelijk turbulentie achter de auto te veroorzaken.
Maargoed, 300km is een prima afstand. Dan is het toch tijd voor een plaspauze en koffie, kan de auto zich mooi volladen. :)

[ Voor 18% gewijzigd door FRANQ op 09-04-2026 08:28 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Kevinns
FRANQ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:19:
[...]

Valt me nog alles mee. :)
Dat is 19kwh / 100km, geen idee welke auto je hebt maar dan zal je nog wel 250/300km kunnen doen tussen de stops.

Wat ik dan wel apart vind, ik rij dan benzine, maar mijn verbruik is met vouwwagen significant minder dan zonder.
In nederland rijden we 10,4L/100km weg op woonwerk, hockey en boodschappen ritjes.
Op vakantie met de vouwwagen doe ik makkelijk 8,5L/100km, en dan rij ik ook 100-130kmh (gewoon de adviessnelheid).
Maar ik rijd dan natuurlijk een paar honderd kilometer op de cruise control, wat veel zuiniger is dan tientallen keren optrekken bij het stoplicht.

Ik had verwacht dat elektrisch niet zou verschillen hierin.
Nemen jullie spullen mee op het dak? Of steekt de vouwwagen buiten de auto uit?

Met de dakkoffer op het dak tijdens wintersport schiet het verbruik wel gigantisch omhoog.
14L/100km is geen uitzondering. Dus misschien is dat een verklaring voor het verbruik bij jou.

Mede omdat ik ook in de toekomst elektrisch moet gaan rijden ben ik me daarom nu aan het oriënteren op een trekhaak box.
Ik denk dat je een uitzondering bent, want heel logisch is het niet. Alleen als je vouwwagen heel toevallig de luchtstroom achter je auto soepel laminair naar achteren kan geleiden zou dit kunnen. Zo zijn auto’s met trekhaakkoffer inderdaad vaak wel iets zuiniger. Maar met een vouwwagen is dit onwaarschijnlijk. Je hebt te maken met de vaak onaerodymische vorm en de rolweerstand van twee extra wielen.

Mijn auto rijdt gemiddeld 6,5-7L/100km zonder vouwwagen. Met wordt dat gemiddeld ruim 8L, en bij 130km/u 9-10L. Mijn Trigano Odyssee lijkt onderweg ook meer op een parachute dan op een aanhanger :X

Geintje natuurlijk, maar het dekzeil bolt flink op. Hoe erg is afhankelijk van de trekkende auto.

• Palomar
  • Niet online
Ik vind het verbruik van mijn benzine/hybride auto ook meevallen met vouwwagen, maar dat komt ook omdat ik met vouwwagen vaak netjes 90 rij en zonder vaak 120+........ ;)
Maar denk dat het vnl. komt omdat je met vouwwagen lange stukken op CC rijdt en toch wat langzamer dan je normale dagelijkse ritjes zonder vouwwagen. Dat werkt ws. toch in het voordeel, want zoveel extra luchtweerstand geeft een vouwwagen ook weer niet (vooral op lagere snelheden).

Om het echt te weten zou je natuurlijk precies dezelfde afstand op dezelfde snelheid moeten rijden eerst met vouwwagen en dan zonder. Denk dat die laatste rit toch echt zuiniger is.

[ Voor 58% gewijzigd door Palomar op 09-04-2026 08:53 ]

• Palomar
  • Niet online
Kevinns schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:28:
[...]

Geintje natuurlijk, maar het dekzeil bolt flink op. Hoe erg is afhankelijk van de trekkende auto.
Bij onze Jamet bolt dat idd ook behoorlijk op. Ook als je er wat spullen onder doet. Normaal niet zo'n last van, omdat we er een imperiaal met fietsendrager overheen hebben. Dit jaar wil ik die er niet meer op (teveel werk, ga fietsen op de auto zetten). Ik wil dan een opvouwbare dakkoffer op de vouwwagen doen. Enerzijds natuurlijk om spullen in mee te nemen, maar ook om dat opbollen van het dekzeil tegen te gaan. Heb het echt het idee dat dat hele zeil gaat opstijgen anders ;)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

FRANQ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:19:
[...]

Dit lijkt meer een Volvo station benzine (V60/V90) dingetje te zijn. Die begint pas zuiniger te rijden op een rit >100km. Bij ons ook het geval, met of zonder vouwwagen.

En een skibox op de auto is inderdaad vele malen meer weerstand en dus hoger verbruik dan met vouwwagen. Fietsen op trekhaak is overigens ook wel een luchtanker.

Cruisecontrol is met benzine inderdaad ook nog van waarde voor zuinigheid. Met EV kan cruisecontrol dan weer tegenwerken in mijn ervaring (we hebben ook een EV). Op dezelfde rit kan dat zo 2kWh/100km schelen. Verschil zit met name in de rem/regeneratie die met cruisecontrol anders reageert.

Die regeneratie met EV kan met vouwwagen erachter ook nog benut worden. Zolang je niet zo hard vertraagd dat de vouwwagen in zijn rem schiet, zal de vouwwagen je auto duwen en dus energie terugleveren tijdens afremmen.

• JanHenk
  • Niet online
Ja het verbruik met vouwwagen neemt toch wel toe. Ik zeg altijd, denk aan grofweg 25%. Maar het hangt behoorlijk af van de snelheid (dooddoener natuurlijk, maar wel waar). Niet echt iets om je druk om te maken, vind ik. Iedere tiental kilometers is wel een snellader te vinden, dus lekker doorrijden.

Mijn grootste zorg de komende zomervakantie (de route du soleil weer eens afdalen) is de sterke toename van BEVs in Nederland maar ook andere landen. En dus drukte bij de laadstations / laadfiles. Ik zie het (ondanks flinke groei in laadstations) ieder jaar drukker worden, al heb ik nog maar één keer vijf minuten moeten wachten. Waarschijnlijk gaan wij daarom dit keer eens in de avond en nacht rijden. Kijken hoe dat bevalt. Overdag in het weekend mijd ik sowieso al jaren.

Overigens is laden ter plaatse ook nooit een issue. Mijn auto doet in die hoogzomer-condities ruim 500km... En als je wat uitstapjes maakt, naar de supermarkt, een stadje of dorpje, overal is wel een lader te vinden. Ik skip er regelmatig één, want zo vaak hoef ik nu ook weer niet te laden.

• FRANQ
Kevinns schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:28:
[...]

Ik denk dat je een uitzondering bent, want heel logisch is het niet. Alleen als je vouwwagen heel toevallig de luchtstroom achter je auto soepel laminair naar achteren kan geleiden zou dit kunnen. Zo zijn auto’s met trekhaakkoffer inderdaad vaak wel iets zuiniger. Maar met een vouwwagen is dit onwaarschijnlijk. Je hebt te maken met de vaak onaerodymische vorm en de rolweerstand van twee extra wielen.

Mijn auto rijdt gemiddeld 6,5-7L/100km zonder vouwwagen. Met wordt dat gemiddeld ruim 8L, en bij 130km/u 9-10L. Mijn Trigano Odyssee lijkt onderweg ook meer op een parachute dan op een aanhanger :X

Ik denk dat het vooral komt omdat we thuis vooral korte stukjes rijden.
En dan vaak ook nog wel vrij vlot door rijden (zeker mijn vrouw heeft een zware rechter voet)
Met de vouwwagen erachter rijden we de hele tijd 1 constante snelheid.

Maar moet zeggen dat dit fenomeen met de huidige auto extremer is dan met de vorige.
Get!em schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:03:
[...]

Dit lijkt meer een Volvo station benzine (V60/V90) dingetje te zijn. Die begint pas zuiniger te rijden op een rit >100km. Bij ons ook het geval, met of zonder vouwwagen.

Cruisecontrol is met benzine inderdaad ook nog van waarde voor zuinigheid. Met EV kan cruisecontrol dan weer tegenwerken in mijn ervaring (we hebben ook een EV). Op dezelfde rit kan dat zo 2kWh/100km schelen. Verschil zit met name in de rem/regeneratie die met cruisecontrol anders reageert.
Ben blij dat ik niet de enige ben die alleen zuinig kan rijden op lange afstanden. :P

De meeste auto's met adaptieve cruise control gebruiken de achterremmen om kleine snelheidsaanpassingen te doen. Mogelijk bij ev's ook?

Maargoed, Vouwwagen topic!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-G8D7PR6oVZOcWIbgRSk8QAERVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PB9yYgA4kvuZ1R6h0HPm6xrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hadden vorig jaar tijdens de huttentocht de vouwwagen laten staan op een camping.
Maar er was zo'n harde regenbui geweest dat de luifel ingestort was.
Ik had de middelste stok nog extra hoog gezet, maar dat mocht niet helpen.
Het was ook wel serieus veel water, want de caravans stonden een veldje lager tot de bodemplaat in het water.

Bij aankomst na de huttentocht stonden er meerdere caravans en campers in het dorp op de stoep.
We vonden dat erg raar, "dat doe je toch niet", maar ze hadden dus de volgelopen veldjes leeg gehaald. :D

Mochten anderen ook van plan zijn hun campooz een paar dagen alleen te laten, dan is het aan te raden om de luifel eraf te halen. ;)
Wij hebben het opgelost met een bezemsteel van de locale bouwmarkt :P

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 09-04-2026 11:29 ]

• SonOfSam
Wij gaan in de mei vakantie (eind april dus), richting italie. Net de Unifi travel router besteld voor in de vouwwagen. En zit te denken om ook een desktop charger in de bak te bouwen van mijn Kavango. Met een aantal lange kabels er aan zodat die standaard in de bedden liggen om telefoons te laden. Iemand van jullie al eerder zo iets gedaan?

• -Tim-

-Tim-

SonOfSam schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:52:
Wij gaan in de mei vakantie (eind april dus), richting italie. Net de Unifi travel router besteld voor in de vouwwagen. En zit te denken om ook een desktop charger in de bak te bouwen van mijn Kavango. Met een aantal lange kabels er aan zodat die standaard in de bedden liggen om telefoons te laden. Iemand van jullie al eerder zo iets gedaan?
Ik zit wel met een soorgelijk idee te spelen. Graag ben ik bij aankomst zo snel mogelijk opgezet en kabels trekken gebeurt dan ook niet echt ideaal.

Ik zit zelf aan zoiets te denken voor onderop de plank van m'n Campooz trailer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbCD8qoYeUqSqOqdDsQVX9AG6hk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PnkqTNvSx0MZUOj8XKnUQK4u.png?f=user_large
Bron (heb geen facebook dus kan maar gelimiteerd bekijken)

Ik weet niet of zoiets zich makkelijk vertaald naar andere vouwwagens. Idee is eigenlijk om (net zoals een camper) een vast CEE punt te hebben, die zich daarna al naar logische punten verspreid. In mijn geval zou de stroom dan binnenkomen bij de dissel-kant (achter de tent) en een tweede stekkerblok zich aan laten bieden bij de achterklep/keuken.

Direct ingebouwde (USB) aansluitingen voor bij het bed lijkt me een heel goed idee! Misschien zoiets als een vloerstopcontact inbouwen? Zodat het 'embedded' ligt in bedplank?

• FRANQ
-Tim- schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:30:
[...]

Ik zit wel met een soorgelijk idee te spelen. Graag ben ik bij aankomst zo snel mogelijk opgezet en kabels trekken gebeurt dan ook niet echt ideaal.

[Afbeelding]

Ik weet niet of zoiets zich makkelijk vertaald naar andere vouwwagens. Idee is eigenlijk om (net zoals een camper) een vast CEE punt te hebben, die zich daarna al naar logische punten verspreid. In mijn geval zou de stroom dan binnenkomen bij de dissel-kant (achter de tent) en een tweede stekkerblok zich aan laten bieden bij de achterklep/keuken.

Direct ingebouwde (USB) aansluitingen voor bij het bed lijkt me een heel goed idee! Misschien zoiets als een vloerstopcontact inbouwen? Zodat het 'embedded' ligt in bedplank?
Ik heb zo'n CEE punt van een caravan/camper in de plank gemaakt.
Deze steekt dus uit boven de plank, maar hier heb ik geen last van door het froli bed-systeem.

Ik heb daardoor alle kabels in de wagen liggen, en zowel stopcontacten in de slaaptent. als buiten onder de plank.

Bij het hoofdeinde (achterzijde) hebben we links en rechts stopcontacten, en die rechts gaat een verlengsnoer in die we op de framebuis in het leefgedeelte klemmen.

En aan het voeteneind hebben we alleen tegen het leefgedeelte aan een stopcontact, omdat we hier ook een verlengsnoer met klem op hebben zitten.

Onder de plank heb ik aan de achterzijde links en rechts een dubbel waterdicht stopcontact.
Links zit de keuken in, en de verlichting. en rechts is makkelijk toegankelijk voor een telefoonlader of iets anders wat je onder de luifel van stroom wilt voorzien.

• SonOfSam
Ik was simpelweg van plan om zo'sn soort desktop lader aan de binnenkant van de bak te maken tpv een scharnierpunt En dan lange kabels tussendoor te steken de bedden in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ptlSXuBPHJWyVKSblzfr7JnNzM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QZafMAli8u3uajBx22BhVhnb.jpg?f=user_large

• -Tim-

-Tim-

SonOfSam schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:16:
Ik was simpelweg van plan om zo'sn soort desktop lader aan de binnenkant van de bak te maken tpv een scharnierpunt En dan lange kabels tussendoor te steken de bedden in.
[Afbeelding]
Wel zo makkelijk inderdaad. En als je een tentplank (zoals Campooz) hebt misschien nog een mooie kabeldoorvoer plaatsen?

• MrAcid
  • Niet online
Reminder voor wie in de markt is, in de buurt woont, of het gewoon leuk vindt om naar tenten en vouwwagens te kijken. A.s. zondag 12 april bij het Doornse Gat: https://www.secondtentevent.nl. Impressie van vorig jaar met foto's/filmpjes: https://www.instagram.com/secondtentevent/

Tip kwam hier eerder langs in het topic meen ik? Ik behoor tot de groep 'leuk om te kijken' en had 'm in de agenda staan - maar kan helaas niet.

[ Voor 8% gewijzigd door MrAcid op 09-04-2026 14:00 ]

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-04 14:25
-Tim- schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:30:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb hier ook laatst naar zitten kijken, maar moet hier niet een Installatiekast (aardlek / automaat) tussen?

• -Tim-

-Tim-

bleufred1 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:03:
[...]

Ik heb hier ook laatst naar zitten kijken, maar moet hier niet een Installatiekast (aardlek / automaat) tussen?
Ja lijkt me ook beter inderdaad. Ik heb nu een stekkerdoos met aardlek (en tig meter kabel). Wellicht dat ik die verkoop en dan een combinatie van een CEE stekker + DIN doos voor een aardlek. Aardlek moet niet, maar zoals ik eerder had gelezen is dat wel verstandig met dauw/condens en een campingmeterkast waar je niet op aan kan.
Stiekem wil ik ook iets van een Shelly PM toevoegen zodat ik over Bluetooth m'n energieverbruik kan monitoren ;) voor als ik naar een batterij setup wil gaan.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:28

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

-Tim- schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:26:
[...]

Ja lijkt me ook beter inderdaad. Ik heb nu een stekkerdoos met aardlek (en tig meter kabel). Wellicht dat ik die verkoop en dan een combinatie van een CEE stekker + DIN doos voor een aardlek. Aardlek moet niet, maar zoals ik eerder had gelezen is dat wel verstandig met dauw/condens en een campingmeterkast waar je niet op aan kan.
Stiekem wil ik ook iets van een Shelly PM toevoegen zodat ik over Bluetooth m'n energieverbruik kan monitoren ;) voor als ik naar een batterij setup wil gaan.
Als je "gewoon" je stroom uit de kast op het terrein van de camping pakt heb je dit toch ook? Zie de noodzaak er niet zo van in eerlijk gezegd.

Do { Ping } while ( LOL )

• MrAcid
  • Niet online
-Tim- schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:26:
[...]
Hm, interessant idee om te monitoren inderdaad! Ik zit ook wel over zo'n batterij + zonnepaneel te denken. Laat zeker weten welke oplossing je daarvoor gaat gebruiken!

Zou bijv. ook met zoiets kunnen maar dat is relatief duur: https://www.amazon.nl/-/en/digital-current-intermeter-housing-coupling/dp/B0DPJTNM5D/

[ Voor 22% gewijzigd door MrAcid op 09-04-2026 15:48 ]

• -Tim-

-Tim-

Shadow_Agent schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:35:
[...]

Als je "gewoon" je stroom uit de kast op het terrein van de camping pakt heb je dit toch ook? Zie de noodzaak er niet zo van in eerlijk gezegd.
Tja, in Nederland mag je daar misschien wel van uit gaan, maar afhankelijk van de landen en campings die je bezoekt kan je dat niet altijd aannemen. Maar ik ben waarschijnlijk té voorzichtig hoor.
MrAcid schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:36:
[...]

Hm, interessant idee om te monitoren inderdaad! Ik zit ook wel over zo'n batterij + zonnepaneel te denken. Laat zeker weten welke oplossing je daarvoor gaat gebruiken!

Zou bijv. ook met zoiets kunnen maar dat is relatief duur: https://www.amazon.nl/-/en/digital-current-intermeter-housing-coupling/dp/B0DPJTNM5D/
Oh dat komt al aardig in de buurt van een goede setup! Mij lijkt zo'n 'pigtail' CEE stekker alleen niet echt ideaal, die moet je dan weer vastzetten.

Ik heb thuis al wel goede ervaringen met deze Shelly, en is ook stukken goedkoper dan een echte DIN rail shelly PM. Er bestaan eventueel wel van die DIN rail mounts als 3D print bestanden voor Shelly mounts. Groot voordeel is natuurlijk dat je het dan mooi op je telefoon kan checken.

• JanHenk
  • Niet online
Als ik me niet vergis zit er zoiets in de keuken van onze Holtkamper, een soort stekkerdoos met aardlekbeveiliging.

Ik heb overigens een Beryl AX in de keuken als travel router, de Unifi-variant was toen nog niet uit :P Een USB-C PD lader met meerdere poorten voorziet dan de travel router en het kraantje in de keuken van stroom.

Meestal repeat ik de camping-WiFi, waarbij de travel router VPN-verbinding naar ons huis heeft (met ook Adguard etc.). Werkt prima. Als de camping-WiFi niet goed is, heb ik een 4G modem USB-stick, maar de ontvangst daarvan is doorgaans niet echt top helaas. Dus dan doen we het gewoon zonder, het is geen grote noodzaak. De travel router geeft wel gewoon een mooi eigen WiFi netwerk voor eventuele draadloze schakelaars en zo, als je dat leuk lijkt. Heb ik nog niets mee gedaan.

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Het kamperen is juist even mijn idee om even wat minder op de Wi-Fi te zitten. :+ 5G en eventueel een lokaal campingnetwerk is prima zat en als het niet werkt, dan pech gehad. 🤷‍♂️

Maar ieder hun ding uiteindelijk.

Strava

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:06

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Op de laatste camping sloeg de aardlek door, was ook leuk. Die stroompunten kunnen meestal 4 tot 8kw aan. Daar ga je alleen last van hebben (zoals wij) als je (ok: ze) de waterkoker en de inductieplaat aanzet. Met een paar laders, koelkast en wat led lampjes kom je daar niet in de buurt.

Je kan natuurlijk vanalles doen, maar als je een gat boort en die stekker aan je wagen maakt, een waterdichte wartel gebruikt, aan de buitenkant zo'n blauwe waterdichte stekker maakt en binnen een stekkerdoos, doe je eigenlijk niet zoveel anders dan een stopcontact binnen leggen.

Nu is dit Tweakers, dus zometeen zal iemand de usecase van het rijdende datacenter in een vouwwagen uitleggen die als noodstroom de Tesla van de buren kan gebruiken (sorry @JanHenk - we kruisten elkaar ;) ) - en voor je het weet gaat het over de rechtsbijstand op reis verzekering.

Afijn. Gewoon zien als verlengsnoer, gaat prima.

I have usernames older than you.

• Ankh

Ankh

|true

Nou, morgen poging 2 bij de BOVAG-dealer...

Lang verhaal: 2 jaar geleden bij Aart Kok een nieuwe vouwwagen gekocht. Geleverd in oktober, mee naar huis gereden (met een benzineauto) en daarna in de stalling gezet. Toen niets gemerkt.

In het voorjaar weer eruit gehaald en in de meivakantie lekker weggeweest. Op de heenweg met mijn leaseauto (EV) merkte ik een soort zoemend geluid vanuit de vouwwagen. We konden het niet goed plaatsen, dus bij aankomst alles even nagelopen. Bleek dat één van de velgen (best) warm werd.

Gebeld met Aart Kok en die gaven aan dat de vouwwagen nog ingereden moest worden. Na die korte (proef)vakantie alles klaargemaakt voor de zomervakantie.

Op weg naar onze vakantiebestemming werd die velg echt bizar warm. Dat klopte dus niet. Weer contact opgenomen met Aart Kok — het ging wat moeizaam — maar we konden langskomen. Uiteindelijk tijdens de vakantie een paar dagen pauze ingelast. De serviceafdeling heeft de vouwwagen nagekeken: niets geks gevonden, maar de oplooprem liep wat stroef. Die is opnieuw afgesteld, waarna we nog zo’n 1,5 week in eigen land vakantie hebben gevierd.

Omdat we dit jaar weer op vakantie gaan en de vouwwagen inmiddels 2 jaar oud is (en ik Aart Kok niet helemaal vertrouw), ben ik naar een echte BOVAG-dealer gegaan.

Op de heenweg hoorde ik opnieuw dat zoemende geluid, dus dat meteen gemeld. ’s Middags werd ik gebeld: niets bijzonders gevonden. De rem was wat warm geworden, maar geen slijtage of brandplekken. De oplooprem liep nog steeds wat stroef, dus die is opnieuw afgesteld.

En ik blij... totdat ik 10 km gereden had en het gezoem weer begon 😅

De monteur nog gebeld, maar die was al naar huis. Dus zelf ook maar doorgereden naar huis. Morgen ga ik opnieuw langs. Hij vermoedt dat een lager kapot is en daardoor warm wordt. We gaan samen even een stuk rijden.

Maar man man man… gelukkig heb ik dit nu vóór de vakantie ontdekt 😅

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-04 12:39
Ankh schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:11:
De monteur nog gebeld, maar die was al naar huis. Dus zelf ook maar doorgereden naar huis. Morgen ga ik opnieuw langs. Hij vermoedt dat een lager kapot is en daardoor warm wordt. We gaan samen even een stuk rijden.
Toevallig.
Hier afgelopen maand de Trigano Odyssee van 2 jaar jong voor een (verplichte) BOVAG beurt gehad ivm de verzekering en ook een lager stuk.
Ik heb niets gemerkt tijdens het rijden. De monteur gaf ook aan dit vrijwel nooit te zien. Maar goed, toch blij dat het nu is verholpen en ik er niet eerst mee naar Frankrijk ben gereden.

• ephymerous
Ankh schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:11:
Nou, morgen poging 2 bij de BOVAG-dealer...

Lang verhaal: 2 jaar geleden bij Aart Kok een nieuwe vouwwagen gekocht. Geleverd in oktober, mee naar huis gereden (met een benzineauto) en daarna in de stalling gezet. Toen niets gemerkt.

In het voorjaar weer eruit gehaald en in de meivakantie lekker weggeweest. Op de heenweg met mijn leaseauto (EV) merkte ik een soort zoemend geluid vanuit de vouwwagen. We konden het niet goed plaatsen, dus bij aankomst alles even nagelopen. Bleek dat één van de velgen (best) warm werd.

Gebeld met Aart Kok en die gaven aan dat de vouwwagen nog ingereden moest worden. Na die korte (proef)vakantie alles klaargemaakt voor de zomervakantie.

Op weg naar onze vakantiebestemming werd die velg echt bizar warm. Dat klopte dus niet. Weer contact opgenomen met Aart Kok — het ging wat moeizaam — maar we konden langskomen. Uiteindelijk tijdens de vakantie een paar dagen pauze ingelast. De serviceafdeling heeft de vouwwagen nagekeken: niets geks gevonden, maar de oplooprem liep wat stroef. Die is opnieuw afgesteld, waarna we nog zo’n 1,5 week in eigen land vakantie hebben gevierd.

Omdat we dit jaar weer op vakantie gaan en de vouwwagen inmiddels 2 jaar oud is (en ik Aart Kok niet helemaal vertrouw), ben ik naar een echte BOVAG-dealer gegaan.

Op de heenweg hoorde ik opnieuw dat zoemende geluid, dus dat meteen gemeld. ’s Middags werd ik gebeld: niets bijzonders gevonden. De rem was wat warm geworden, maar geen slijtage of brandplekken. De oplooprem liep nog steeds wat stroef, dus die is opnieuw afgesteld.

En ik blij... totdat ik 10 km gereden had en het gezoem weer begon 😅

Maar man man man… gelukkig heb ik dit nu vóór de vakantie ontdekt 😅
Fijn dat je even doorzet. Dit wil je inderdaad niet op het Franse platteland. Van Aart Kok had ik trouwens wel meer verwacht. Meer dan de lagers, rem of de banden kan het eigenlijk niet zijn. Fijne km’s alvast :)

XXXVI

• barrymossel
  • Laatst online: 11-04 20:16
vhal schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:44:
Het kamperen is juist even mijn idee om even wat minder op de Wi-Fi te zitten. :+ 5G en eventueel een lokaal campingnetwerk is prima zat en als het niet werkt, dan pech gehad. 🤷‍♂️

Maar ieder hun ding uiteindelijk.
Je hebt zeker ook geen lampjes aan je luifel...? Hoe kun je überhaupt overleven in dat stenen tijdperk??

• MrAcid
  • Niet online
-Tim- schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:02:
[...]

Ik heb thuis al wel goede ervaringen met deze Shelly, en is ook stukken goedkoper dan een echte DIN rail shelly PM. Er bestaan eventueel wel van die DIN rail mounts als 3D print bestanden voor Shelly mounts. Groot voordeel is natuurlijk dat je het dan mooi op je telefoon kan checken.
Die Shelly heb ik ook voor het monitoren van mijn granny charger voor de PHEV. Nu nog een manier om ‘m elegant “tussen” twee CEE stekkers te zetten. Ideeën zijn welkom!

• Ankh

Ankh

|true

m181087 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:34:
[...]

Toevallig.
Hier afgelopen maand de Trigano Odyssee van 2 jaar jong voor een (verplichte) BOVAG beurt gehad ivm de verzekering en ook een lager stuk.
Ik heb niets gemerkt tijdens het rijden. De monteur gaf ook aan dit vrijwel nooit te zien. Maar goed, toch blij dat het nu is verholpen en ik er niet eerst mee naar Frankrijk ben gereden.
Heb je een benzine auto? Met mijn vorige lease hoorde ik hem niet, maar nu met EV echt wel..
ephymerous schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:27:
[...]

Fijn dat je even doorzet. Dit wil je inderdaad niet op het Franse platteland. Van Aart Kok had ik trouwens wel meer verwacht. Meer dan de lagers, rem of de banden kan het eigenlijk niet zijn. Fijne km’s alvast :)
Service bij AK is schijnbaar altijd wat bijzonder. Had ik vooraf al in de reviews gelezen. Maar ze hadden nu het probleem dat hun monteur halve dagen werkte ofzo. Eerst werd mn vriendeljik doch dringend verzocht om naar een BOVAG dealer bij de camping te gaan, maar die hadden helemaal geen tijd. Na het terugbellen werd het tussendoor gepland en kwam het toch wel goed, maar tijdens je vakantie zoiets regelen is gewoon ruk.

• -Tim-

-Tim-

JanHenk schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:26:
Als ik me niet vergis zit er zoiets in de keuken van onze Holtkamper, een soort stekkerdoos met aardlekbeveiliging.
Ja precies, zo’n stekkerdoos heb ik nu ook. Volgens mij had ik die vorig jaar specifiek aangeschaft omdat ik zelf een tinteling voelde bij ons campingkoelkastje en in dit topic eerder over een aardlek is gesproken. Dat leek me wel verstandig om extra veiligheid te pakken.
pjottum schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:45:
Op de laatste camping sloeg de aardlek door, was ook leuk. Die stroompunten kunnen meestal 4 tot 8 kW aan. Daar ga je alleen last van hebben (zoals wij) als je (ok: ze) de waterkoker en de inductieplaat aanzet. Met een paar laders, koelkast en wat led lampjes kom je daar niet in de buurt.

Je kan natuurlijk van alles doen, maar als je een gat boort en die stekker aan je wagen maakt, een waterdichte wartel gebruikt, aan de buitenkant zo’n blauwe waterdichte stekker maakt en binnen een stekkerdoos, doe je eigenlijk niet zoveel anders dan een stopcontact binnen leggen.

Nu is dit Tweakers, dus zometeen zal iemand de usecase van het rijdende datacenter in een vouwwagen uitleggen die als noodstroom de Tesla van de buren kan gebruiken (sorry @JanHenk - we kruisten elkaar ;) ) - en voor je het weet gaat het over de rechtsbijstand op reis verzekering.

Afijn. Gewoon zien als verlengsnoer, gaat prima.
Haal je nu niet dingen door elkaar? Het vermogen dat je vraagt, slaat op een eventuele automaat, niet op de aardlek toch? Ik verwacht geen inductieplaat en straalkachel of iets dergelijks aan te sluiten. Ik houd het ‘gewoon’ bij in relatieve luxe kamperen, wat voor mij in wel betekent: buiten, elektriciteit, nattigheid en kinderen. Vandaar de extra zekerheid van een aardlek, het is inderdaad in feite niets anders dan een ingebouwd verlengsnoer met extra veiligheid.
MrAcid schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:46:
[...]

Die Shelly heb ik ook voor het monitoren van mijn granny charger voor de PHEV. Nu nog een manier om ‘m elegant “tussen” twee CEE stekkers te zetten. Ideeën zijn welkom!
Ik denk dat alleen een Shelly‑moduuletje wel in een doosje zoals deze zal passen. Dat is nog wel opbouw, denk niet dat dat mooi 'in-line' op de grond goed zal werken.

Zelf zit ik nu te denken aan dit boodschappenlijstje:
  • Aardlekautomaat Aardlek + automaat in 1, dus primair voor de aardlek, maar mocht ik een keer te veel vermogen vragen, dan hopelijk eerder bij mij eruit klappen dan bij de camping.
  • Doosje
  • Opbouw CEE‑contactdoos
  • En eventueel zoiets 3D‑printen om er een Shelly bij te prikken.

• Gonadan

Gonadan

MWDKing schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:48:
[...]

Is dat ook vergelijkbare trajecten of pak je dan meer bebouwde kom bij voorbeeld?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

SonOfSam schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:16:
[Afbeelding]
Dat kan ook natuurlijk, maar dan heb ik persoonlijk liever een contactdoos lader die ik in prik. Ik heb gewoon zo'n Anker met meerdere poorten mee, dat werkt dan prima.
Gebruik van apparaten wordt op vakantie zo veel mogelijk beperkt, dus geen vaste aansluiting voor in bed of zo. Maar voor het geval dat heb ik dan gewoon powerbanks, die kan je ook weer mooi mee nemen bij een lange wandeling.

De wandcontactdoos heb ik ooit zelf ingebouw, met dimbare ledverlichting voor de wagenbak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8QLPaRpikpt1BGASOhKLizHum4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyE87dQ73jR6gxeBDIQT3Dms.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWEoLqN1gb7usjT3x_m9WHIeqHY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suzJwoHyE25n2ShiuXECJwmd.jpg?f=fotoalbum_tile

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:12
Ik heb tot nu toe vooral in het kampeertopic gepost, maar toch ook hier een bericht. Ben tenslotte met de vouwwagen weg!

Wij zijn momenteel op Camping 't Veld in Rheeze. Voor het eerst weg met onze gloednieuwe Europa Camper Sunrider XL (lees: Cabanon). Het bevalt uitstekend! Enorm veel ruimte. Goede mogelijkheden om "ramen" open of dicht te doen. En we slapen er uitstekend in! Bedden van 160x210. Beter dan een luchtbedje op de grond.

Opzetten was even een ding. Sowieso voor het eerst, dus even goed uitzoeken hoe en wat. Grootste issue was dat we de middelste boogbuis iets te breed hadden neergezet. Gevolg was dat de tent veel hoger was dan de buis, dus met geen mogelijkheid in te ritsen. Maar na het eten was onze frustratie kleiner en heldere blik beter, dus na de buis wat beter neer te zetten en het kuipzijl dus ook meer een kuip te maken, was het vrijwel geen probleem meer om de boog in te ritsen. Wel hebben we een hoger trapje nodig, want potjandorie wat is deze vouwwagen hoog!

Heerlijk veel ruimte met twee volledige zitgedeeltes in de voortent. En met ons Qlima kacheltje is het zelfs met de huidige nachtelijke temperaturen prima te doen in de tent. Zowel de vouwwagen als het kacheltje zijn prima investeringen geweest.

Het ging hier pas over kratten. Wij hebben ook acht kratten met een klep aan de voorzijde. Alle acht kunnen in de vouwwagen opgeborgen worden als hij ingepakt is. Komen van Amazon: www.amazon.nl/dp/B0DSQ49LGM
Mijn vrouw heeft ze gisteren gelabeld, dus we zien ook mooi aan de buitenkant wat waar in zit. Servies, huishoudelijk, entertainment, etc.

Verder ben ik erg blij met mijn (ook al) nieuwe Cadac 2 Cook 3 Pro Deluxe (beestje moet een naam hebben). Erg mooi en stevig. Heb er ook dus de plancha (ideaal voor wentelteefjes is gebleken) en extra de vier kleine tapaspannetjes (ideaal voor een gebakken eitje) bij. Grillplaat nog niet gebruikt.

Enige nadeel van deze vouwwagen tot nu toe is dat er binnen geen mogelijkheden zijn om verlichting op te hangen. Nu opgelost met kleine magnetische haakjes die we op de boogbuizen klikken waarlangs we een verlichtingsslinger hebben opgehangen.

We kijken nu al uit naar de volgende keer kamperen. Ik denk zelfs dat ik de boel binnenkort een paar weken neerzet op een camping vlakbij ons huis. Dan werken we gewoon overdag, maar 's avonds en op de vrije dagen heb je toch een vakantiegevoel.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• ephymerous
Cass Casey schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:14:
Europa Camper Sunrider XL (lees: Cabanon). Het bevalt uitstekend! Enorm veel ruimte. Goede mogelijkheden om "ramen" open of dicht te doen. En we slapen er uitstekend in! Bedden van 160x210. Beter dan een luchtbedje op de grond.
Wij hebben dezelfde en dat is met mijn ruim 2 meter lengte erg fijn. Het nadeel wat wij ondervinden is de tijd die het kost om ‘m op te zetten.

Die kratjes passen onder de matrassen in de bak? Waar laten jullie dan de voortent en luifel?

XXXVI

• Cass Casey
ephymerous schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:24:
[...]

Wij hebben dezelfde en dat is met mijn ruim 2 meter lengte erg fijn. Het nadeel wat wij ondervinden is de tijd die het kost om ‘m op te zetten.

Die kratjes passen onder de matrassen in de bak? Waar laten jullie dan de voortent en luifel?
Die liggen bovenop. Evenals buizen, stoelen, tafels, kooktoestel, etc. In de disselbak hebben we dan de spullen voor het opzetten, zoals haringen, gereedschap, etc. En ook de gasfles en petroleum voor de kachel. Als we gaan kamperen, komt in de auto dan nog: koelkast, beddengoed, kleding, toiletartikelen, spullen voor het eten (ingrediënten) en de buggy en andere spullen voor ons zoontje. Kortom: in de kratten en onder het zeil zit bijna alles wat we nodig hebben.

Ik zal vandaag en morgen wat foto's maken om te delen hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Cass Casey op 11-04-2026 11:33 ]

• Appesteijn
  • Niet online
Ik heb tot nu toe vooral in het kampeertopic gepost, maar toch ook hier een bericht. Ben tenslotte met de vouwwagen weg!

Wij zijn momenteel op Camping 't Veld in Rheeze. Voor het eerst weg met onze gloednieuwe Europa Camper Sunrider XL (lees: Cabanon). Het bevalt uitstekend! Enorm veel ruimte. Goede mogelijkheden om "ramen" open of dicht te doen. En we slapen er uitstekend in! Bedden van 160x210. Beter dan een luchtbedje op de grond.

Opzetten was even een ding. Sowieso voor het eerst, dus even goed uitzoeken hoe en wat. Grootste issue was dat we de middelste boogbuis iets te breed hadden neergezet. Gevolg was dat de tent veel hoger was dan de buis, dus met geen mogelijkheid in te ritsen. Maar na het eten was onze frustratie kleiner en heldere blik beter, dus na de buis wat beter neer te zetten en het kuipzijl dus ook meer een kuip te maken, was het vrijwel geen probleem meer om de boog in te ritsen. Wel hebben we een hoger trapje nodig, want potjandorie wat is deze vouwwagen hoog!

Heerlijk veel ruimte met twee volledige zitgedeeltes in de voortent. En met ons Qlima kacheltje is het zelfs met de huidige nachtelijke temperaturen prima te doen in de tent. Zowel de vouwwagen als het kacheltje zijn prima investeringen geweest.

Het ging hier pas over kratten. Wij hebben ook acht kratten met een klep aan de voorzijde. Alle acht kunnen in de vouwwagen opgeborgen worden als hij ingepakt is. Komen van Amazon: www.amazon.nl/dp/B0DSQ49LGM
Mijn vrouw heeft ze gisteren gelabeld, dus we zien ook mooi aan de buitenkant wat waar in zit. Servies, huishoudelijk, entertainment, etc.

Verder ben ik erg blij met mijn (ook al) nieuwe Cadac 2 Cook 3 Pro Deluxe (beestje moet een naam hebben). Erg mooi en stevig. Heb er ook dus de plancha (ideaal voor wentelteefjes is gebleken) en extra de vier kleine tapaspannetjes (ideaal voor een gebakken eitje) bij. Grillplaat nog niet gebruikt.

Enige nadeel van deze vouwwagen tot nu toe is dat er binnen geen mogelijkheden zijn om verlichting op te hangen. Nu opgelost met kleine magnetische haakjes die we op de boogbuizen klikken waarlangs we een verlichtingsslinger hebben opgehangen.

We kijken nu al uit naar de volgende keer kamperen. Ik denk zelfs dat ik de boel binnenkort een paar weken neerzet op een camping vlakbij ons huis. Dan werken we gewoon overdag, maar 's avonds en op de vrije dagen heb je toch een vakantiegevoel.
Leuk en herkenbaar, wij hebben een Cabanon Neptune, het opzetten duurt even (vind ik wel lastig met doorreizen), maar als hij eenmaal staat heb je alle ruimte en comfort.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Wel hebben we een hoger trapje nodig, want potjandorie wat is deze vouwwagen hoog!
Ik ken hem onvoldoende of het genoeg is. Maar ik heb gekozen om 2 eurokratten te halen en daar per krat een plank op te maken (bekleed met vloerbedekking). Perfect opstapje en meteen ook opbergruimte voor de losse zooi in de tent. Iedereen pakt makkelijk even plank eraf om zijn spullen te pakken als nodig.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• SonOfSam
Ze lijken mij erg handig. Alleen een ding kom ik niet achter. Zitten ze nu per 4 aan elkaar? Of zijn het vier losse kratten die je kan stapelen?

• Cass Casey
SonOfSam schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:04:
[...]

Ze lijken mij erg handig. Alleen een ding kom ik niet achter. Zitten ze nu per 4 aan elkaar? Of zijn het vier losse kratten die je kan stapelen?
Het zijn vier losse kratten met één deksel. En ze zijn dus stapelbaar en aan de zijkanten dan vast te koppelen aan elkaar. Mooi stevig ook wel.

En ik werd net door de missus gecorrigeerd (ja, ze zit hier ook op 't forum...): de Cadac driepitter zat óók naast de kratten in de vouwwagen toen deze ingepakt was. Dus niet onder het zeil.

• Cass Casey
Cyberpope schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:41:
[...]

Ik ken hem onvoldoende of het genoeg is. Maar ik heb gekozen om 2 eurokratten te halen en daar per krat een plank op te maken (bekleed met vloerbedekking). Perfect opstapje en meteen ook opbergruimte voor de losse zooi in de tent. Iedereen pakt makkelijk even plank eraf om zijn spullen te pakken als nodig.
Ben bang dat die mijn gewicht niet houden. Ik weeg meer dan 100kg.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Cass Casey schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:27:
[...]

Ben bang dat die mijn gewicht niet houden. Ik weeg meer dan 100kg.
Ik ook.. En ja hoor, die houden je. Wel stevige plank nemen die op alle 4 de hoeken/randen rust.
Denk ik dat ze zeker 200kg kunnen hebben.

• barrymossel
  • Laatst online: 11-04 20:16
Cyberpope schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:48:
[...]

Ik ook.. En ja hoor, die houden je. Wel stevige plank nemen die op alle 4 de hoeken/randen rust.
Denk ik dat ze zeker 200kg kunnen hebben.
Stapellast (kg): 300 volgens https://www.kruizinga.nl/...ndgrepen/38-no43-22-s_363
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste