Vouwwagen ervaringen

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:44
Tym schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:10:
Wij gaan bij voorkeur de andere kant op (door Duitsland), dus dan zit 130 er niet in. Blijft vervelend om vrachtwagens in te halen met zo'n grote snelheidsverschillen.

Overnachten jullie wel eens in een hotel op doorreis? Hoe doen jullie dat dan met de vouwwagen? Wij waren dit van plan onderweg naar Oostenrijk, maar de ondergrondse parkeergarages konden we nergens in en gewoon aan de weg laten staan durfden we niet aangezien hij wel makkelijk leeg te halen is. Uiteindelijk zijn we noodgedwongen de hele nacht doorgereden.
Ja hoor vaker gedaan. De vouwwagen is afgesloten. Er zit een zwaar disselslot op en er zit een Apple AirTag in verstopt voor het geval dat.
Maar soms moet je idd twee plekjes claimen

Welk type heb je die makkelijk leeg te halen is?

[ Voor 3% gewijzigd door SonOfSam op 21-07-2026 18:15 ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-07 15:59
Gonadan schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:57:
[...]

Waarom is dat bijzonder? Misschien had deze geen schokbrekers en als ik @Spykie mag geloven kan je een aardige lege luchtzak creëren als je daar zin in hebt. Feit is dat deze alles behalve stabiel lag. :)

Met een beetje auto hoef je ook niet altijd te voelen of hij stabiel ligt of niet. Als ik zie hoeveel bouwvakkers met een te licht beladen aanhanger over de snelweg raggen waarbij de aanhanger maar af en toe de grond raakt dan lijken zij er ook niet echt last van te hebben. :D
Dat is bijzonder omdat die van ons geen schokbrekers heeft. En zolang je het zeil naar beneden trekt, maak je geen luchtzak. Het is dus bijzonder dat iemand op die manier z'n vouwwagen aan de auto hangt, want dat is niet nodig. (Begrijp je nu waarom ik dit bijzonder vind?)

En ook met "een beetje auto" merk en zie je best hoe de wagen achter je auto ligt. Die bouwvakker hebben gewoon schijt, dat weet je zelf ook wel.

• barrymossel
  • Laatst online: 25-07 15:59
Tym schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:10:
Wij gaan bij voorkeur de andere kant op (door Duitsland), dus dan zit 130 er niet in. Blijft vervelend om vrachtwagens in te halen met zo'n grote snelheidsverschillen.

Overnachten jullie wel eens in een hotel op doorreis? Hoe doen jullie dat dan met de vouwwagen? Wij waren dit van plan onderweg naar Oostenrijk, maar de ondergrondse parkeergarages konden we nergens in en gewoon aan de weg laten staan durfden we niet aangezien hij wel makkelijk leeg te halen is. Uiteindelijk zijn we noodgedwongen de hele nacht doorgereden.
Goeie vraag! Mijn vrouw wil liever niet de vouwwagen zomaar op straat te laten staan in het buitenland. Thuis staat ie gewoon op een openbare parkeerplaats gek genoeg. ;)

Maar ik snap haar (en jou) op zich wel. Thuis de boel leeggehaald is balen, maar op vakantie is het echt verschrikkelijk.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
barrymossel schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:22:
[...]

Dat is bijzonder omdat die van ons geen schokbrekers heeft. En zolang je het zeil naar beneden trekt, maak je geen luchtzak. Het is dus bijzonder dat iemand op die manier z'n vouwwagen aan de auto hangt, want dat is niet nodig. (Begrijp je nu waarom ik dit bijzonder vind?)
Ah ja het gedrag doel je dan op, ja dat snap ik wel. Mensen maken soms keuzes die ik zelf ook niet helemaal kan volgen.

Maar als je zonder schokbrekers 130 rijdt dan stuitert je kar gewoon flink, tenzij je echt een biljartlaken gevonden hebt. Niet voor niets zijn ze verplicht voor de 100 keuring.
En ook met "een beetje auto" merk en zie je best hoe de wagen achter je auto ligt. Die bouwvakker hebben gewoon schijt, dat weet je zelf ook wel.
Misschien niet het beste voorbeeld qua verantwoordelijkheidsgevoel inderdaad, maar feit blijft dat het voor het stabiele gevoel een hoop uit maakt wat de boel trekt. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:24
Retrospect schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:04:
Zelf vond ik 110-115 aangenaam. Vrachtwagens en caravans inhalen en verder gewoon lekker rechts blijven.

Hier stonden we een paar dagen geleden voor de overnachting;

[Afbeelding]
Ik zag dat je een harde deksel op je vouwwagen hebt maar hier toch een zeil op hebt liggen. Wat voor een zeil is dit en kun je daar nog zaken onderweg onder meenemen? Zo'n harde deksel heeft namelijk voordelen maar het grootste nadeel is dat je er ook je grotere spullen in moet zien te passen, als je een deel onder een zeil mee kunt nemen is dat een mooie oplossing!

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Tym

SonOfSam schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:11:
[...]

Ja hoor vaker gedaan. De vouwwagen is afgesloten. Er zit een zwaar disselslot op en er zit een Apple AirTag in verstopt voor het geval dat.
Maar soms moet je idd twee plekjes claimen

Welk type heb je die makkelijk leeg te halen is?
We hebben een Raclet Sequoia. Naar mijn idee niet perse heel makkelijk leeg te halen, maar met name mijn vrouw doet geen oog dicht als hij in het openbaar in de nacht staat.
barrymossel schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:26:
[...]

Goeie vraag! Mijn vrouw wil liever niet de vouwwagen zomaar op straat te laten staan in het buitenland. Thuis staat ie gewoon op een openbare parkeerplaats gek genoeg. ;)

Maar ik snap haar (en jou) op zich wel. Thuis de boel leeggehaald is balen, maar op vakantie is het echt verschrikkelijk.
Ja hier precies hetzelfde. Thuis op de oprit die direct aan de straat grenst is geen probleem, maar in het buitenland is het toch te spannend. Onze komende vakantie kijken we daarom of we in een keer kunnen rijden, maar dat is niet ideaal met een baby. Een tussenstop op een camping zouden we eigenlijk moeten doen, maar dat vraag (te) veel van onze planningskwaliteiten

[ Voor 43% gewijzigd door Tym op 21-07-2026 21:25 ]

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:41
Tieske88 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:17:
[...]

Ik zag dat je een harde deksel op je vouwwagen hebt maar hier toch een zeil op hebt liggen. Wat voor een zeil is dit en kun je daar nog zaken onderweg onder meenemen? Zo'n harde deksel heeft namelijk voordelen maar het grootste nadeel is dat je er ook je grotere spullen in moet zien te passen, als je een deel onder een zeil mee kunt nemen is dat een mooie oplossing!
Het is het originele afdekzeil. Beschermt de vouwwagen tegen vuil in de stalling en onderweg. Tevens kan je dan idd spullen eronder leggen. Er ligt bij ons een tafel, kuipzeil, worteldoek, kinderstoeltjes, relaxstoel, 2 vloerkleden onder.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:18
Qua tempo hangt het bij mij een beetje ervan af. Normaal gesproken vmax, wat meestal 90 of 100kmh is. In Frankrijk en België hou ik meestal 110 aan, al heb ik ook in FR wel 130 of soms iets meer gereden. De Flexi zit gewoon stabiel achter de wagen en heeft 185 brede bandjes.

Wel had de Focus veel meer moeite dan de Peugeot met 2L hdi. Die kon ook gewoon bergop in België 120 aanhouden zonder enig probleem.

Alleen in Luxemburg was er een stukje bergaf waar de wagen wel stuiterde, met 90/95kmh.

Volgens mij is de vouwwagen goedgekeurd tot 150kmh.

[ Voor 14% gewijzigd door GAIAjohan op 21-07-2026 21:37 ]

3600Wp@ zuid

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:40
Met de camplet erachter hele stukken 130 gereden, ook elektrisch, voor ons qua bereik geen probleem.
Zo rond de 3 uur een stop (eerste stuk mag langer) vind ik wel fijn.

Dit jaar met de pennine 110 op de ACC gereden, maar geregeld ook sneller voor inhaalacties en het hellend vlak.

Merk echter dat de stints hetzelfde waren en het qua tijd eigenlijk ook niks scheelde.
Noord was wel vroeg dit jaar, dus minder druk op de weg. Dat scheelt ook. :)

Bij Lyon altijd een hotel, we komen wat later aan (19u) en willen vroeg weer weg (7u rijden), dus dan kom je uit op een hotel.
1000-1100km op een dag vind ik wel genoeg, maar ook fijn omdat de tweede dag dan nog maar 600km is. Kom je vroeg in de middag aan op de camping. :) (y)
Vouwwagen staat dan op de parkeerplaats van het hotel, wel een disselslot en de bak dicht.

[ Voor 29% gewijzigd door Puppetmaster op 21-07-2026 22:17 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:51
@Gonadan bedankt voor je inzichten. Ik denk dat wij vrijwel identieke kampeer voorkeuren hebben. Bij ons is de voortent ook altijd leeg, afgezien van wat speelgoed van de kinderen. We nemen een koffer-picknicktafel mee voor de kinderen en een klein tafeltje voor ons, plus twee Crespo stoelen ;) . Wanneer we voor een Livingstone zouden gaan zouden de kinderen inderdaad in een eigen tentje moeten. Dat gaat overigens prima. Ook op dit moment liggen ze weer in hun eigen tentje te slapen hier in Bretagne :) . De binnenruimte zou met slecht weer net-aan zijn maar ik denk voldoende. Ik heb geen zin om de luifel af te sluiten.

@JanHenk dank! Maar geen verduisterde binnen tent :( . Aangezien de nieuwe Astro dat wel heeft zou het me niet verbazen als er binnenkort een update komt van de andere wagens. Eindelijk… Overigens het enige significante functionele nadeel denk ik. Fijn dat je wel de flexibiliteit van de kindertent hebt. En wat je zegt, vrijwel geen losse stokken is écht een voordeel. Dan nog de prijs, 10k verschil is niet niks.

Ik neig naar een Holtkamper vanwege de binnenruimte en eenvoud, en aangezien we de wagen vrijwel zeker op z’n minst de komende 15 jaar nog gaan gebruiken. Maar het moet nog blijken of ik de wederhelft meekrijg in mijn gedachtengang. Eerst maar eens de huidige schade afwikkelen, dan kijken we verder.

• Puppetmaster
Volgend jaar minder ver, dan wil ik wel een overnachting op de camping doen. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• JanHenk
  • Niet online
Kevinns schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:13:
@JanHenk dank! Maar geen verduisterde binnen tent :( . Aangezien de nieuwe Astro dat wel heeft zou het me niet verbazen als er binnenkort een update komt van de andere wagens. Eindelijk… Overigens het enige significante functionele nadeel denk ik. Fijn dat je wel de flexibiliteit van de kindertent hebt. En wat je zegt, vrijwel geen losse stokken is écht een voordeel. Dan nog de prijs, 10k verschil is niet niks.
Goed punt, je hebt gelijk! :) Mijn vriendin hangt vaak een zwart doek op aan de bovenkant van de kindertent. De kindertent kent sowieso niet een binnentent, maar (hoewel qua temperatuur een fijne constructie) het witte gaas en witte dak zijn wel wat licht.

Voor onszelf vind ik het geen must, we gaan sowieso wat met het ritme van het daglicht mee. Dus daar doen we verder niks aan.

Verder ben ik het met je eens: zou tof zijn als ze de Aero qua design vernieuwen en meer in lijn met de Kyte en nieuwe Astro brengen. Al zou ik hem er niet voor inruilen. Ook wij hebben hem gekocht met de intentie om er minimaal een decennium mee te doen, liefst langer. Al weet je het bij mij nooit :P

Tot nu toe zijn we goed op weg, met 35 à 40 nachten per jaar ;)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zojuist hier ook een doek opgehangen in de Kindertent L van de Kyte. Met de “niet meer donker worden” nachten in Noorwegen wel nodig. Bij onszelf hebben we ook een donker doek opgehangen. Werkt voldoende.

Met een paar goede marktkraam klemmen was dat trouwens fluitje van een cent in de kindertent.

In onze slaapkabine heb ik het met van die handdoek klemmetjes gedaan die ik aan de lusjes in de hoeken heb gemaakt met een tiewrap. Doek klapt gewoon mee in.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:50
Get!em schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:19:
Zojuist hier ook een doek opgehangen in de Kindertent L van de Kyte. Met de “niet meer donker worden” nachten in Noorwegen wel nodig. Bij onszelf hebben we ook een donker doek opgehangen. Werkt voldoende.

Met een paar goede marktkraam klemmen was dat trouwens fluitje van een cent in de kindertent.

In onze slaapkabine heb ik het met van die handdoek klemmetjes gedaan die ik aan de lusjes in de hoeken heb gemaakt met een tiewrap. Doek klapt gewoon mee in.
Klinkt goed. Onze kindertent M is trouwens erg donker. Kan je foto’s maken van de slaapcabine? Die vind ik in tegenstelling tot de Suncruiser die we hadden licht.

XXXVI

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:43

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Na onze vorige trip waren we toch nog niet helemaal happy met de eettafel - stoel combinatie, zeker met twee kinderen. Komende trip eens kijken hoe goed het bevalt met een kleine biertafelset. Gewicht is matig (maar onderin de bak wel ok) maar het is wel echt bombproof...

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ephymerous schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:35:
[...]

Klinkt goed. Onze kindertent M is trouwens erg donker. Kan je foto’s maken van de slaapcabine? Die vind ik in tegenstelling tot de Suncruiser die we hadden licht.
Kindertent M is donker. Maar die heeft helemaal geen ventilatie en daardoor snel muf, warm en vochtig (condens).

Kindertent L is zelfde vloeroppervlak maar met dak van de hoofdtent.

Onze Slaapcabine is niet perse donker door t doek, maar scheelt gewoon wat licht.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:33

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Wij laten de vouwwagen onderweg ook bij het hotel staan. Wel met diesel slot. Lijkt me sterk dat 'ze' de vouwwagen leeg halen want wie bewaard daar nu waardevolle spullen in?

Afsluitbaar terrein is mooi, dan kan de wagen niet meegenomen worden maar kunnen ze vaak alsnog te inhoud meenemen hoe waardeloos die dan ook is. Ik heb liever een hotel met laadpaal :p

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• vhal
  • Laatst online: 13:34

vhal

ಠ_ಠ

Ik denk dat ik nog even 2 zwarte katoenen hoeslakens scoor bij IKEA en deze drapeer over de slaapcabine, scheelt wellicht iets qua licht.

Wat betreft parkeren onderweg: over het algemeen kies ik - als het nodig is - de hotels wel uit dat er een ruime parkeerplaats is maar eigenlijk denk ik er verder niet over na afgezien van het plaatsen van een disselslot. We zijn verzekerd voor diefstal en als iemand een vouwwagen wilt stelen, dan gaat ie zijn goddelijke gang maar :P Al kan ik mij voorstellen dat het vervelender op de heenreis is dan op de terugreis.

Strava

• Gonadan

Gonadan

Get!em schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:55:
[...]

Kindertent M is donker. Maar die heeft helemaal geen ventilatie en daardoor snel muf, warm en vochtig (condens).

Kindertent L is zelfde vloeroppervlak maar met dak van de hoofdtent.

Onze Slaapcabine is niet perse donker door t doek, maar scheelt gewoon wat licht.
Condens? Is die binnentent niet van katoen dan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ephymerous
Get!em schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:55:
[...]

Beiden hebben we de afgelopen twee weken geen last van gehad. Waarschijnlijk doordat we dagelijks goed ventileren.

XXXVI

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gonadan schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:27:
[...]

Condens? Is die binnentent niet van katoen dan?
Heel dik katoen (we hebben de 2011 versie van de M). Maar met twee kinderen en geen ventilatie is de hoeveelheid vocht gewoon te groot op een koud tentdoek. Gebeurt meestal als er ook condens op buitenkant zit en ademende werking nog verder afneemt. Nu met de L tent geen last meer van, behalve dus de normale condens op buitenkant.

Gisteren in Denemarken ook de tent zeiknat van condens ingepakt (buitenkant, maar dus ook onderkant luifel). Was in duinpan met overdag 28c, ‘s nachts naar 5c.

Na reis met boot was vocht geheel in doek getrokken. Moest de luifelmast 2 pinnen korter maken om nog te passen in Noorwegen bij het weer opzetten van de tent. Na 2 uur drogen kon er weer 1 pin langer opgezet worden.

Noorwegen trouwens goed warm en zeer droog. Gras overal bruin.

[ Voor 28% gewijzigd door Get!em op 22-07-2026 12:43 ]

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:17

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

deWit schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 00:49:
Na onze vorige trip waren we toch nog niet helemaal happy met de eettafel - stoel combinatie, zeker met twee kinderen. Komende trip eens kijken hoe goed het bevalt met een kleine biertafelset. Gewicht is matig (maar onderin de bak wel ok) maar het is wel echt bombproof...
moest even Googlen voor biertafelset maar is dat niet juist alleen maar onhandiger? Zeker niet flexibeler dan een paar losse stoelen lijkt mij?

Wat is de reden dat je niet happy bent met de tafel/stoelen combi?

• Gonadan

Gonadan

Get!em schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:38:
[...]

Heel dik katoen (we hebben de 2011 versie van de M). Maar met twee kinderen en geen ventilatie is de hoeveelheid vocht gewoon te groot op een koud tentdoek. Gebeurt meestal als er ook condens op buitenkant zit en ademende werking nog verder afneemt. Nu met de L tent geen last meer van, behalve dus de normale condens op buitenkant.

Gisteren in Denemarken ook de tent zeiknat van condens ingepakt (buitenkant, maar dus ook onderkant luifel). Was in duinpan met overdag 28c, ‘s nachts naar 5c.

Na reis met boot was vocht geheel in doek getrokken. Moest de luifelmast 2 pinnen korter maken om nog te passen in Noorwegen bij het weer opzetten van de tent. Na 2 uur drogen kon er weer 1 pin langer opgezet worden.

Noorwegen trouwens goed warm en zeer droog. Gras overal bruin.
Ah ik snap je, maar dan zit je onder het dauwpunt en wordt gewoon alles nat inderdaad.
Als het warmer is zou je daar niet zoveel last van moeten hebben. Al blijft wat echte ventilatie wel erg prettig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-07 23:59

Dani86

AeroGeek

Na een aantal ochtenden met de Flexi vind ik de binnententen echt veel licht doorlaten.

Nu heb ik dit spul gevonden: https://www.esvocampingsh...220-cm-charcoal-120-gr-m/

Maar dit is gedeeltelijk polyester.

Ik las hier net e.e.a. over het verduisteren van de slaapcabines, heeft iemand nog pro tips?

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Gonadan

Gonadan

Een slaapmasker, hoef je je tent ook niet te vernaggelen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SonOfSam
  • Laatst online: 08:44
Dani86 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:15:
Na een aantal ochtenden met de Flexi vind ik de binnententen echt veel licht doorlaten.

Nu heb ik dit spul gevonden: https://www.esvocampingsh...220-cm-charcoal-120-gr-m/

Ik las hier net e.e.a. over het verduisteren van de slaapcabines, heeft iemand nog pro tips?
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=24086.0

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Retrospect

Kan Combicamp/ Aart Kok niet gewoon donkere cabines leveren? Lijkt me toch dat ze dit anno 2026 gewoon in hun assortiment hebben.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik las hier net e.e.a. over het verduisteren van de slaapcabines, heeft iemand nog pro tips
Katoen ademt dus daar zou ik persoonlijk voor kiezen. Een hoeslaken of een ander zwart iets zal wellicht schelen. Anders een cabine verven met textielverf of toch een slaapmasker 😛

https://www.esvocampingshop.com/tentdoek-esvotex-excellent-katoen-zwart/

[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 23-07-2026 11:26 ]

Strava

• Gonadan

Gonadan

Of gewoon meer oefenen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik had de binnententen ook liever zwart/donker gehad en zou dat nog wel eens upgraden als die beschikbaar komen (AK Kavango). Ik heb wel eens gekeken naar het wassen/kleuren van de binnententen maar dat zie ik niet zitten. Ik vermoed dat je die verf gaat 'voelen' in de stugheid van het materiaal. Daarnaast weet ik niet wat het met het horgaas doet dat ook aan die slaaptenten zit...? Ben er daarom nog niet aan begonnen - ook omdat ik het niet écht een issue vind.

• Kevinns
MrAcid schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:24:
Ik had de binnententen ook liever zwart/donker gehad en zou dat nog wel eens upgraden als die beschikbaar komen (AK Kavango). Ik heb wel eens gekeken naar het wassen/kleuren van de binnententen maar dat zie ik niet zitten. Ik vermoed dat je die verf gaat 'voelen' in de stugheid van het materiaal. Daarnaast weet ik niet wat het met het horgaas doet dat ook aan die slaaptenten zit...? Ben er daarom nog niet aan begonnen - ook omdat ik het niet écht een issue vind.
Aangezien horgaas kunststof is zou ik verwachten dat het gewoon niet hecht. Maar ik zou het ook wel spannend vinden…

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier even mijn koelkast geüpgraded met een actieve ventilatie.

Met name voorbereiding op nog warmere vakanties, maar nu in Noorwegen met 25-30c komt t ook wel van pas.

Ligt er gewoon los op , zit een gewone stekker met een regelaar aan vast.

Voor €20 incl verzenden niet de duurste upgrade zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgQJJuhZsQyL4gRnPGSer_csVuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhdnl7wEOAMNcHT5ossrZZTB.jpg?f=fotoalbum_large

• Gonadan

Gonadan

MrAcid schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:24:
Ik vind het allemaal zo'n donker en depressief hok worden als een tent van binnen helemaal zwart en donker is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Retrospect
Gonadan schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:45:
[...]

Ik vind het allemaal zo'n donker en depressief hok worden als een tent van binnen helemaal zwart en donker is.
Het hoeft ook niet de hele tent te zijn. Enkel het slaapgedeelte. Heerlijk uitslapen tot half 9 of tegen half 7 klaarwakker zijn omdat het licht pijn aan de ogen doet maakt voor mij wel verschil. Zeker voor mijn 8 jarige ook.

• Gonadan

Gonadan

In mijn wereld is het slaapgedeelte het grootste deel van de tent, maar dan nog vind ik het gewoon niks zo'n zwarte cabine.

Maar da's persoonlijk. Mijn vriendin gebruikt een maskertje, mijn dochter en ik pitten gewoon door.

Al vind ik half negen wel erg lang uitslapen maar dat is weer een ander verhaal. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:42
Wij hebben een oudere Jamet Arizona. Laatst stonden we daar voor het eerst mee op de camping. 's Nachts wakker geworden in het pikkedonker en voor mijn gevoel een soort van paniekaanval gehad, het raam was ook volledig afgedicht door het doek. De nachten er na een hoek van het doek opgevouwen om naar buiten te kunnen kijken en extra te ventileren. Meer mensen met deze 'nare' ervaring?

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sanderhgv schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:19:
Wij hebben een oudere Jamet Arizona. Laatst stonden we daar voor het eerst mee op de camping. 's Nachts wakker geworden in het pikkedonker en voor mijn gevoel een soort van paniekaanval gehad, het raam was ook volledig afgedicht door het doek. De nachten er na een hoek van het doek opgevouwen om naar buiten te kunnen kijken en extra te ventileren. Meer mensen met deze 'nare' ervaring?
Ja, ooit gehad in een kleine tent, echt verschrikkelijk. Ik lag met mijn hoofd onder het schuine deel, dat hielp niet. Je weet op dat moment niet meer waar je bent en het is donker. Ik ben overigens wel claustrofobisch.
Nu in een ruime binnentent van een vouwwagen nul last van gelukkig.

[ Voor 4% gewijzigd door Exocet op 23-07-2026 21:01 ]

• Kevinns
sanderhgv schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:19:
Erg herkenbaar. Ik trek volledige duisternis ook betrekkelijk slecht bij het wakker worden. Meestal is dat met kamperen geen probleem, met de maan en vaak wat verlichting van de camping. Maar met een donkere camping en geen maan gebruik ik ook alleen het horgaas van de binnentent om dezelfde reden :P

• Kevinns
Gonadan schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:49:
In mijn wereld is het slaapgedeelte het grootste deel van de tent, maar dan nog vind ik het gewoon niks zo'n zwarte cabine.

Maar da's persoonlijk. Mijn vriendin gebruikt een maskertje, mijn dochter en ik pitten gewoon door.

Al vind ik half negen wel erg lang uitslapen maar dat is weer een ander verhaal. :P
Heb je dan geen last van verlichting van de camping? We proberen het te voorkomen, maar soms staan we op een camping waar ze het nodig vinden om op de paden lantaarnpalen te plaatsen die de hele nacht aan staan. Als je dan een plek aan het pad toegewezen krijgt lig je de hele nacht in het licht. Met onze verduisterde slaaptent heb je daar vrijwel geen last van.

Overigens slapen we nu noodgedwongen in een Quechua 2 seconds 3p XL fresh & black tent. Dat is pas écht donker. Zelfs midden overdag met de zon erop heb je een lampje nodig als alles dicht zit. Met de goede ventilatie mogelijkheden echt wel een fijn ding. Niet te vergelijken met een echte tent natuurlijk, maar duidelijk meer waar voor je geld en met mooi weer echt niet slecht. Goed om af en toe even geforceerd back to basic te gaan ;)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vorige zomer stonden we inderdaad naast zo'n vervelende LED lantaarnpaal die volop de cabine in scheen. Uiteindelijk heb ik maar een microvezelhanddoek op de cabine gelegd wat behoorlijk scheelde. Het alternatief was de lantaarn afplakken maar dit ging mij even te ver :P Slaapmaskers vind ik persoonlijk vervelend zitten.

Die Fresh & Black tentjes zijn wel ideaal. De 12-jarige puber slaapt er inmiddels in en haar moeten we echt wakker maken anders slaapt ze uit tot 12 uur of zo.... :')

Strava

• Gonadan

Gonadan

Kevinns schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:19:
[...]

Heb je dan geen last van verlichting van de camping? We proberen het te voorkomen, maar soms staan we op een camping waar ze het nodig vinden om op de paden lantaarnpalen te plaatsen die de hele nacht aan staan. Als je dan een plek aan het pad toegewezen krijgt lig je de hele nacht in het licht. Met onze verduisterde slaaptent heb je daar vrijwel geen last van.
Campings met lantaarnpalen doe ik in principe niet aan inderdaad maar je kunt inderdaad nog wel eens pech hebben met wat verlichting.
Maar dat is toch gewoon een kwestie van ogen dicht en slapen?

Ik heb er pas last van als de zon 's ochtends echt vol op je slaapcabine staat, dan wordt het licht me te fel. Maar dan wordt het meestal ook warm en is het al lang en breed tijd om het nest uit te komen. :P
Overigens slapen we nu noodgedwongen in een Quechua 2 seconds 3p XL fresh & black tent. Dat is pas écht donker. Zelfs midden overdag met de zon erop heb je een lampje nodig als alles dicht zit. Met de goede ventilatie mogelijkheden echt wel een fijn ding. Niet te vergelijken met een echte tent natuurlijk, maar duidelijk meer waar voor je geld en met mooi weer echt niet slecht. Goed om af en toe even geforceerd back to basic te gaan ;)
Ja dat donkere is dus wat mij dan overdag tegen staat.
Maar inderdaad, ze hebben het gebrek aan ademend vermogen redelijk aangepakt met slimme ventilatie en dubbel dak. Ik snap de aantrekkingskracht op sommige punten wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 24-07-2026 10:41 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De uiteindelijke koelbox en schoenopslag oplosssing. Moest toch voetjes printen voor de koelbox (mobicool MB40) omdat hij er anders niet goed op kon staan. Ik heb ze vastgelijmd, want anders raak je ze kwijt.

Ik ben er tevreden mee, morgen vouwwagen halen en dan gewoon plankje los erin, bak er bovenop en volproppen met dekens ofzo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SwAZcNuLjhs7dCU8eZgE8ldDBY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oq6bf0Nc2TXUmWLo1P7iU8zS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5l2NIfb9u3ZUVtBa5VJygCSwfc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzwwN2pvAybinLDdDaivwxIb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sl3TXX_-sypHLwxyPvsM926e6Ys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6tSKQHG1mGpPDU6xlVyTQKg.jpg?f=fotoalbum_tile
De schoenen die je ziet zijn maat 49, dus de opening is groot genoeg :D

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Puppetmaster
Get!em schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:12:
Hier even mijn koelkast geüpgraded met een actieve ventilatie.

Met name voorbereiding op nog warmere vakanties, maar nu in Noorwegen met 25-30c komt t ook wel van pas.

Ligt er gewoon los op , zit een gewone stekker met een regelaar aan vast.

Voor €20 incl verzenden niet de duurste upgrade zo.

[Afbeelding]
Waar heb je die vandaan?
Lijkt me ook wel wat voor de Deye. ;)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Puppetmaster schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:34:
[...]

Waar heb je die vandaan?
Lijkt me ook wel wat voor de Deye. ;)
Ik heb er idd 2 besteld. 1 voor de Deye.

Kwam van Amazon.

https://amzn.eu/d/02CQ8irm

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:05

Gallus

Cheesy

Ik zou ook heel graag een donkere slaaptent hebben in onze CC Flexi. Heb er bij AK wel naar gevraagd, maar het antwoord was dat zeker niet iedereen dat wil en dat het er daarom niet is. Voor ons dochtertje zou het zeker helpen om net wat langer te slapen.

We staan op dit moment overigens ook op een plek met vlak ernaast erg felle verlichting. Daar gooi ik 's avonds steeds een emmer overheen.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:55
Gallus schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:07:

We staan op dit moment overigens ook op een plek met vlak ernaast erg felle verlichting. Daar gooi ik 's avonds steeds een emmer overheen.
Ik probeer altijd zo min mogelijk zooi mee te slepen, dus zei tegen mijn wederhelft we nemen geen emmer mee, maar vind dit wel weer een geniale invulling😀

Onze aplenkreuzer heeft alleen slaapgedeelte zwart doek, relatief licht maar helpt wel tegen licht en tegelijkertijd rest van de tent niet donker

• Kevinns
Gallus schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:07:
Ik zou ook heel graag een donkere slaaptent hebben in onze CC Flexi. Heb er bij AK wel naar gevraagd, maar het antwoord was dat zeker niet iedereen dat wil en dat het er daarom niet is. Voor ons dochtertje zou het zeker helpen om net wat langer te slapen.

Aart kok heeft het hier over “koop een verduisterde binnentent” als je het te licht vindt. Maar voor zover ik weet bieden ze dat helemaal niet aan 8)7

https://aartkok.nl/vouwwagens/hoe-verduister-je-de-slaapcabine-van-een-vouwwagen/

• Gonadan

Gonadan

Kevinns schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:47:
[...]

Aart kok heeft het hier over “koop een verduisterde binnentent” als je het te licht vindt. Maar voor zover ik weet bieden ze dat helemaal niet aan 8)7

https://aartkok.nl/vouwwagens/hoe-verduister-je-de-slaapcabine-van-een-vouwwagen/
Dat staat er in feite ook. Ze willen je wel helpen iets te vinden maar het is dan wel van plastic dus ze willen je ook nog wel helpen meedenken over verven.
Als die dingen daadwerkelijk meestal grotendeels polyester zijn dan snap ik dat ze die zelf niet aanbieden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Kevinns
Gonadan schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:02:
[...]

Dat staat er in feite ook. Ze willen je wel helpen iets te vinden maar het is dan wel van plastic dus ze willen je ook nog wel helpen meedenken over verven.
Als die dingen daadwerkelijk meestal grotendeels polyester zijn dan snap ik dat ze die zelf niet aanbieden.
Zij hebben de ontwerpen van hun eigen binnententen, dus het is een kleine moeite om ook af en toe een batch te maken met donkere stof. Als zij bovenstaande zeggen, dan verwacht ik dat dát is wat ze aanbieden… het hoeft niet gratis te zijn, maar ik vind het vreemd dat ze het helemaal niet aanbieden. Het is voor mij een reden om andere wagens te overwegen terwijl ik op vrijwel alle andere vlakken de Livingstone en Holtkamper Aero geweldige wagens vind.

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-07 22:16
Wij staan sinds deze week op camping Chateaux Lez Eaux in Normandië.

Een prachtige camping met een paar honderd plaatsen (campingplekken, stacaravans, huisjes en boomhut) bij een kasteeltje.

Ik heb eigenlijk nog niets negatiefs te melden over de camping. De plekken zijn ruim genoeg, het zwembad (buiten en binnen met meerdere glijbanen voor de kinderen) is goed onderhouden en vooral de visvijver is een enorme hit bij de kinderen. Daarnaast is er zo nu en dan animatie en is er wekelijks live muziek.

Vanuit de vouwwagen (met verduisterde cabines ;) ) kijken we recht over de vijver naar het kasteel. Ik denk dat we een van de mooiste plekken op de camping hebben.

De campingbewoners zijn een mooie mix van Nederlanders, Duitsers, Fransozen, Engelsen en Denen.

Daarnaast staan hier opvallend veel vouwwagens. Ik heb nu een Aart Kok, een Holtkamper, een Raclet, een paar Jamets maar vooral heel veel Cabanons gezien. Volgens mij allemaal Nederlandse gezinnen. Wij zijn volgens mij de enige Trigano.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DP5ev8CBGsOoGwXza3P4Dn46W5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzdB5GZ86sZyz5sOGtG02Zcn.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vlyejq99uWayf60OCV91mr5d2uY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhPcDaZscKqb34rJjig1Ibiw.jpg?f=fotoalbum_large Een aanrader wat mij betreft.

• BvZwolle
  • Laatst online: 09:22
@m181087 en wat betaal je daar ongeveer voor twee weken?

Wij staan in de Jura op een 4-sterrencamping met onze Cabanon Monaco. De plaatsen zijn opzich goed qua formaat. Doordat de auto bij de plek geparkeerd moet worden, voelt het snel hutjemutje. Het zwembad is klein en verwarmd, 4 leuke glijbanen, waarvan 1 de zwembroek doet slijten van de snelheid. Top dus. Vlakbij een rivier die zacht geruis geeft, waardoor het hele gezin binnen no-time in slaap is 's avonds. De temperaturen vinden we heerlijk. 24 tot 28 graden overdag en 's nachts koelt het af richting 13 tot 16 graden. Door de plek met vele schaduw rusten we ook echt uit.

Kosten voor 2 weken: €1264,-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubfVmpuD08RCgtQ5uRbgFayyauo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kn6xbRS6WFJFlyETGebz65Zw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 89% gewijzigd door BvZwolle op 24-07-2026 22:42 ]

• m181087
BvZwolle schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:33:
@m181087 en wat betaal je daar ongeveer voor twee weken?
Ongeveer 1500 voor 17 nachten

• JanHenk
  • Niet online
@Kevinns Oprechte vraag: is jouw ervaring met de “normale” lichtere tenten zó slecht dat het ontbreken van verduisterende slaapcabine een dealbreaker is?

“Toevallig” (nou ja, naar aanleiding van deze discussie :+) vanavond nog met m’n vriendin over gesproken. Zij zou het liefst géén donkere binnentent willen, als ze een keuze zou hebben. We hangen een donker doek op bij de kinderen (die ook nog overdag slapen) en dat is het wel. Het duistere vinden wij zelf gewoon niet prettig. Maar goed, onze slaapkamer thuis kán pikkedonker, maar in de praktijk houden we het lichter. Dus misschien ook een kwestie van wat wij gewend zijn. En zij kampeert haar hele leven al.

Ik probeer de fabrikanten niet te verdedigen of zo. Zou echt beter zijn als ze een keuze zouden geven. Maar donkere slaaptenten waren tot 10 jaar terug überhaupt geen ding, dus het is wel snel een dealbreaker geworden voor potentiële kopers. Vandaar mijn eerste vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 24-07-2026 22:37 ]

• _eLMo_
  • Niet online
@m181087 zijn wij ook eens geweest ja, toen nog met de Bardania AirSpace tent. Leuke camping en mooie maat. Groot genoeg voor andere kids om te spelen, klein genoeg dat het geen massa is kassa krijsparadijs word.

Toen (2022, 3 maanden van te voren geboekt) nog wel wat goedkoper O-) €750 voor 14 nachten met comfort plaats (16A elektra en 120m2+). Dezelfde plek (comfort) is nu €1300 via hun site (maar dus wel last minute boeking dan).

Grand Aquarium de Saint-Malo en klimbos Accrobranche in Saint-Sauveur-le-Vicomte zijn aanraders :)

[ Voor 27% gewijzigd door _eLMo_ op 24-07-2026 22:46 ]

• m181087
Dank @_eLMo_ voor de tips.

Het formaat van de camping is idd precies goed. En veel gezinnen met jonge kinderen dus mijn kinderen hadden al snel aanspraak. Die staan de halve dag aan de visvijver en halen om de 5 minuten een vis uit het water; die vijver zit tjokvol.

Geen glijbanen die de Speedo doen slijten gelukkig. Wel een glijbaan met opblaas banden; dat is stiekem mijn favoriet.

Het aquarium hebben we even gebookmarked; die gaan we uitzoeken. Dat klimbos hadden we eigenlijk al afgeschoten; onze dochter van 4 is daar nu nog wat te jong voor. Maar bedankt voor het meedenken!

Edit; en qua prijs. Volgens mij worden alle Europese campings de laatste jaren behoorlijk duurder.

[ Voor 8% gewijzigd door m181087 op 24-07-2026 22:54 ]

• Gonadan

Gonadan

Kevinns schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:12:
[...]

Zij hebben de ontwerpen van hun eigen binnententen, dus het is een kleine moeite om ook af en toe een batch te maken met donkere stof. Als zij bovenstaande zeggen, dan verwacht ik dat dát is wat ze aanbieden… het hoeft niet gratis te zijn, maar ik vind het vreemd dat ze het helemaal niet aanbieden. Het is voor mij een reden om andere wagens te overwegen terwijl ik op vrijwel alle andere vlakken de Livingstone en Holtkamper Aero geweldige wagens vind.
Nou als ik het goed begrijp is het dus een grote concessie aan het materiaal van je binnentent. Dan snap ik heel goed dat ze dat niet willen voor maar een selectie groep die deze specifieke luxe zoekt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Theuno
  • Laatst online: 25-07 23:11

Theuno

Da Devil Crew

BvZwolle schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:33:
Wij staan in de Jura op een 4-sterrencamping met onze Cabanon Monaco. De plaatsen zijn opzich goed qua formaat. Doordat de auto bij de plek geparkeerd moet worden, voelt het snel hutjemutje. Het zwembad is klein en verwarmd, 4 leuke glijbanen, waarvan 1 de zwembroek doet slijten van de snelheid. Top dus. Vlakbij een rivier die zacht geruis geeft, waardoor het hele gezin binnen no-time in slaap is 's avonds. De temperaturen vinden we heerlijk. 24 tot 28 graden overdag en 's nachts koelt het af richting 13 tot 16 graden. Door de plek met vele schaduw rusten we ook echt uit.

Kosten voor 2 weken: €1264,-

[Afbeelding]
Ohh, die staat er toch mooi bij!
Misschien moet ik mijn Monaco daar ook maar eens neerzetten... Welke camping is dat?

Is jullie Monaco zonder keuken?

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• Dani86
  • Laatst online: 24-07 23:59

Dani86

AeroGeek

Wij doen 3 verschillende campings aan in de UK en we hebben al 2x vragen gehad van Engelsen over wat voor soort "Tent Trailer" de flexi is.

Heb alleen andere Hollanders met vouwwagens gezien onderweg (Een Malawi en een Country).

Heb ook één Engelse vouwwagen gezien, wat meer een soort vouw caravan was met een voortent. Een erg omslachtig en oubollig ding als je het mij vraagt. Die mensen kwamen dan ook bij de Flexi kijken.

Een andere man vond het een mooi systeem om snel op te zetten en af te breken. :)

Als Ambassadeur van oer Hollands vouwwgen kamperen het niet over de binnentent gehad. :+

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
De Flexi is Deens. :+ Maar leuk die aanspraak en vragen!

• Kevinns
@JanHenk geen donkere binnentent is zeker geen dealbreaker, maar wel iets wat ik meeneem in de overweging. In onze Odyssee zit zo’n verduisterde cabine. Omdat het van (@Gonadan) dun goed ademend katoen is gemaakt is het alles behalve compleet donker, maar het scheelt flink bij ongewenste campingverlichting en in de ochtend om iets langer comfortabel te kunnen blijven liggen.

• Gonadan

Gonadan

@Kevinns dat zat gisteren nog wel in mijn achterhoofd inderdaad. Een Decathlon hebt is flinterdun plastic, neem je dan geen maatregelen dan is het qua licht alsof je buiten in het gras ligt.

Een degelijke vouwwagen heeft meerdere vrij dikke lagen katoen. Mijn binnentent voelt al steviger dan een buitentent van plastic. Dat houdt van zichzelf al meer tegen.
Donker is het dan zeker niet maar het haalt wel het scherpe randje er af waardoor verduisteren in principe niet nodig zou moeten zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Dani86 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:57:
Wij doen 3 verschillende campings aan in de UK en we hebben al 2x vragen gehad van Engelsen over wat voor soort "Tent Trailer" de flexi is.

Heb alleen andere Hollanders met vouwwagens gezien onderweg (Een Malawi en een Country).

Heb ook één Engelse vouwwagen gezien, wat meer een soort vouw caravan was met een voortent. Een erg omslachtig en oubollig ding als je het mij vraagt. Die mensen kwamen dan ook bij de Flexi kijken.

Een andere man vond het een mooi systeem om snel op te zetten en af te breken. :)

Als Ambassadeur van oer Hollands vouwwgen kamperen het niet over de binnentent gehad. :+
Is kamperen daar een beetje te doen? Ik vindt bepaalde delen heel mooi maar die paar keer dat ik niet-kamperend door bijvoorbeeld Schotland trok was het landschap prachtig maar de campings afwezig is niet echt uitnodigend van wat ik zo kon zien. Toch zou ik best graag ook een keer die kant op willen met de kar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ephymerous
m181087 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:52:
Edit; en qua prijs. Volgens mij worden alle Europese campings de laatste jaren behoorlijk duurder.
Rond de 100 euro per nacht vind ik wel fors hoor. Wij betalen circa de helft.

XXXVI

• BvZwolle
  • Laatst online: 09:22
@Theuno we staan op Camping Le Moulin: https://share.google/GEXmo4Jum5RTVLVnb

Hebben alleen een staplaats met elektra. Je kunt ook staanplaatsen met sanitair regelen, maar dat vind ik financieel niet interessant. Het is ook wel goed om een paar keer per dag heen en weer te lopen, met al dat stokbrood en de biertjes.

• _eLMo_
  • Niet online
Hoppa, wasrekken eraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVmB6jw3AbW5uCT5kTUUD1OMhPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIgIbWxahGIWvgZ1I6sMCQSZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oa_DufHyYSt_GrUrjM7fBd7zKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pg29onnVYMGJBbuJPpNdGLN.jpg?f=fotoalbum_large

De keuken paste nog niet goed! Ik had inderdaad 1m20, maar er zitten ook nog haken aan/op de klep (vergeten). Dus stopcontact aan de zijkant moest er weer af, en ik ben nu 5cm hoge voetjes aan het printen zodat hij net boven die haken staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iBviyO5cDu53y-HEhA2SOqiV6o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3iFnm872a59QS12kXqt7chMg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ynPrGDP0XKJxutJirFjL7qYUHs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3d1VYOuTV2tPbNtBeQWIUwP2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8GVjplAh6CGxSAIFdoPuiWem8U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ckbkI0pyXc8LBLLxZaY0LZM2.png?f=fotoalbum_tile
Als hij erin staat fototjes :)

• m181087
ephymerous schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:10:
[...]

Rond de 100 euro per nacht vind ik wel fors hoor. Wij betalen circa de helft.
Sjah, dat kan.

We kiezen graag een camping die ons leuk lijkt en dan kan het zijn dat je daarvoor de portemonnee moet trekken. Blijkbaar zijn ze dus duurder geworden, maar daar kan ik achteraf weinig mee.

Tot nu toe hebben de kinderen (en wij dus ook) het erg naar de zin, dus is het me het geld waard.

[ Voor 61% gewijzigd door m181087 op 25-07-2026 15:31 ]

• Gonadan

Gonadan

Normandië is ook aardig duur, was deze ook niet in de buurt van de kust? Ik meen me te herinneren dat ik hem wel eens langs heb zien komen toen ik zelf voor Normandië zocht.

100 piek vind ik ook belachelijk duur maar het verschilt natuurlijk ook nog met wat voor spullen je gaat, wat voor plek het is en hoe groot het reisgezelschap is. Dat kan je niet zomaar even puur op absoluut bedrag beoordelen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-07 20:59
nvm

[ Voor 103% gewijzigd door Adam1980 op 25-07-2026 20:26 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUY4gqsLlPkhTgxTZ7PsOYvUCQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KVwuP36I1VSdzy6Oq89zqBm.jpg?f=fotoalbum_large Toch lekker dat de vouwwagen na een dag regen even in t zonnetje staat.

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-07 20:59
Gonadan schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Is kamperen daar een beetje te doen? Ik vindt bepaalde delen heel mooi maar die paar keer dat ik niet-kamperend door bijvoorbeeld Schotland trok was het landschap prachtig maar de campings afwezig is niet echt uitnodigend van wat ik zo kon zien. Toch zou ik best graag ook een keer die kant op willen met de kar.
ik vertrek zo naar Ierland, en was vorig jaar meivakantie, airbnb, en 25 jaar geleden met tent en rugzak nog in Schotland; het is niet op tent trailers/trailer tents ingericht, weinig campings, weinig ruimte op de campings, nul vertier in vergelijking met eenvoudige campings op het vaste land. En iets met een zwembad en 4 glijbanen bestaat daar volgens mij niet, ik heb het in ieder geval niet gevonden.
Wij hebben nu 4 basic campings in Ierland, deels door het late boeken. Maar echt fijne campings zijn schaars in Ierland (fijn als in beetje ruimte, goede vlakke grond, weinig omgevingslawaai, aantal gezinnen met kinderen). Ook Schotland is qua campings ook meer op campers/caravans/kleine tentjes ingericht. Weer gezien vorig jaar en ervaren 25 jaar geleden.

Goed, ik kan de komende dagen verrast worden, maar ik heb me erg grondig verdiept in Ierland de afgelopen weken. Schotland is niet heel anders geworden in de afgelopen decennia. Engeland is iets rijker bezaaid met campings, daar is het klimaat iets beter en iets beter te bereiken vanuit Dover.

Ik snap het ook wel, de overtocht voor auto en aanhanger is voor continentalen aardig aan de prijs, wij betalen 1800 euro voor de rechtstreekse overtocht. En dan moet je nog maar zien dat het weer een beetje te harden is. Wel supermooi natuurlijk.

• Gonadan

Gonadan

Adam1980 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 20:31:
Maar echt fijne campings zijn schaars in Ierland (fijn als in beetje ruimte, goede vlakke grond, weinig omgevingslawaai, aantal gezinnen met kinderen).
Dat is dus waar ik ook steeds op kom wanneer ik het onderzoek, en dat is wat voor mij een camping fijn maakt. Die vier glijbanen kunnen me gestolen worden (ik heb ze zelfs liever niet) maar een mooie groene plek met gezellig contact en het echte kampeergevoel is schaars.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:20

ST10©DE

Dus.............

Wij zijn inmiddels terug van vakantie. Het blijft in mijn ogen een geniale vouwwagen. Ook zeker vanwege de eenvoudige mogelijkheid iets op de deksel te kunnen vervoeren. Zoals fietsen. Maar een kano oid natuurlijk ook.

En omdat hij bestand is tegen een beetje hagel……

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rwc77VlN03Mi8cdFnjmaJi5dwKE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUajfLLzKnIrIO43lsaiPs1W.jpg?f=fotoalbum_small
Camping Moulin des Iscles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tx84n54yfp29w7Yw-8YpY_rZmmw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STSMLxntZEvgTqegkN24UKPZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Pmxk8Y_7xl_VnLbrtSMfUeV2cA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOnRRQctq1JGwTdD9GFOs49B.jpg?f=fotoalbum_medium
Camping Clot du Jay

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• JanHenk
  • Niet online
@ST10©DE Die combi met de Karsten tent is gaaf! :) Is die koppelkit met de luifel origineel of maatwerk?

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Gonadan schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 20:51:
[...]

Dat is dus waar ik ook steeds op kom wanneer ik het onderzoek, en dat is wat voor mij een camping fijn maakt. Die vier glijbanen kunnen me gestolen worden (ik heb ze zelfs liever niet) maar een mooie groene plek met gezellig contact en het echte kampeergevoel is schaars.
En een verbod op JBL en andersoortige speakers!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@ST10©DE en gewoon een hele vette livery (om even in luchtvaarttermen te blijven)

:P

• Retrospect
Shadow_Agent schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:40:
[...]

En een verbod op JBL en andersoortige speakers!
Ik kampeerde een paar jaar geleden eens bij de Pallergaste in Nederland. Onderweg van of naar het zwembad zat er regelmatig een gezin/familie te eten voor de tent met zo'n JBL karaoke speaker met verrijdbaar onderstel waarbij op behoorlijk volume Hollande klassiekers langskwamen.

Normaal heb ik eigenlijk zelden last van mede kampeerders muv te hard rijden over de camping.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:20

ST10©DE

Dus.............

JanHenk schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:37:
@ST10©DE Die combi met de Karsten tent is gaaf! :) Is die koppelkit met de luifel origineel of maatwerk?
Dat is origineel. Maar als je dat zo bevestigd moet je even twee, drie stappen gebukt lopen voordat je rechtop kan staan. Ze zijn afgelopen jaar dusdanig gegroeid dat het ze nu ging irriteren.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Gonadan

Gonadan

Retrospect schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:48:
Normaal heb ik eigenlijk zelden last van mede kampeerders muv te hard rijden over de camping.
Daar noem je wel iets waarvan ik het niet kan laten me er aan te ergeren. Auto's op een camping ben ik al geen voorstander van maar waarom is het toch zo moeilijk om gewoon echt die gevraagde 5 à 10 km/u te rijden.
Nee hoor, lekker op tempo door rammen, voetgangers opzij dwingen, kinderen van de weg jagen en iedereen in een stofwolk achter laten.

En dat soort horken zijn vaak nog in de meerderheid ook, ik snap er echt niets van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:18
MrAcid schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 05:55:
De Flexi is Deens. :+ Maar leuk die aanspraak en vragen!
Mwah.. het merk is/was Deens.. maar het ontwerp is gewoon Nederlands.

origineel natuurlijk Aart Kok icm Gerjak Tago Settler (toevallig deze vakantie ook nog gezien, in lichtblauw).

Het enige Deense ontwerp zou ik de Country willen noemen. Mi is de Flexi gewoon een goedkoper alternatief met ietwat andere tent dan de Kavango, en is dat makkelijk voor Aart Kok om dat bij twee merken onder te brengen.

Ik vond overigens op mijn camping dit jaar zo ongelofelijk veel Cabanon staan, dat ik me echt afvraag waar dat ineens vandaan komt. Denk zeker 60+% was Cabanon. Hebben ze zulke goede marketing of zo? En dan niet eens alleen de Malawi, maar ook de dubbelklappers. Op basis van wat ik heb gezien leek Trigano een beetje in te kakken.. denk zelfs dat ik meer Combi-camps heb gezien dan Trigano/jamet/raclet, terwijl je voorheen jamet/trigano bijna altijd wel zag

[ Voor 15% gewijzigd door GAIAjohan op 26-07-2026 02:14 ]

3600Wp@ zuid

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Gonadan schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 22:07:
[...]

Daar noem je wel iets waarvan ik het niet kan laten me er aan te ergeren. Auto's op een camping ben ik al geen voorstander van maar waarom is het toch zo moeilijk om gewoon echt die gevraagde 5 à 10 km/u te rijden.
Nee hoor, lekker op tempo door rammen, voetgangers opzij dwingen, kinderen van de weg jagen en iedereen in een stofwolk achter laten.

En dat soort horken zijn vaak nog in de meerderheid ook, ik snap er echt niets van.
Is toch wel een trend die is ingesteld tijdens COVID .

betreffende camping in de UK. Wij zijn een paar jaar geleden in het zuiden van de UK geweest, op Golden Cap bij Bridport . Middelgrote camping , stil , schoon en vlak bij de kust . Aanrader

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Gonadan

Gonadan

GAIAjohan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 02:06:
[...]

Mwah.. het merk is/was Deens.. maar het ontwerp is gewoon Nederlands.

origineel natuurlijk Aart Kok icm Gerjak Tago Settler (toevallig deze vakantie ook nog gezien, in lichtblauw).

Het enige Deense ontwerp zou ik de Country willen noemen. Mi is de Flexi gewoon een goedkoper alternatief met ietwat andere tent dan de Kavango, en is dat makkelijk voor Aart Kok om dat bij twee merken onder te brengen.

Ik vond overigens op mijn camping dit jaar zo ongelofelijk veel Cabanon staan, dat ik me echt afvraag waar dat ineens vandaan komt. Denk zeker 60+% was Cabanon. Hebben ze zulke goede marketing of zo? En dan niet eens alleen de Malawi, maar ook de dubbelklappers. Op basis van wat ik heb gezien leek Trigano een beetje in te kakken.. denk zelfs dat ik meer Combi-camps heb gezien dan Trigano/jamet/raclet, terwijl je voorheen jamet/trigano bijna altijd wel zag
Ik zie Cabanon altijd een beetje als een stapje hoger in kwaliteit en handigheid (minder bouwwagen) dan de merken die jij noemt maar nog wel flink minder dan een AK en HK met bijbehorende bizarre prijzen.
Voor veel mensen een aantrekkelijke klasse denk ik, vind het niet vreemd dat je ze veel ziet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

....en sommige modellen zijn vooral riant qua leefruimte en hebben veel uitbreidingsmogelijkheden.

Strava

• Gonadan

Gonadan

vhal schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:20:
....en sommige modellen zijn vooral riant qua leefruimte en hebben veel uitbreidingsmogelijkheden.
Klopt, ze gaan ook meer mee in de trend van de tenten dat het allemaal wel erg ruim moet/kan zijn.
Dat viel me laatst bij Karsten ook op, past dat uiteindelijk nog wel op een kampeerplek? (Niet alleen vouwwagens maar ook tenten, in het algemeen is het steeds groter)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:51:
[...]

Ik zie Cabanon altijd een beetje als een stapje hoger in kwaliteit en handigheid (minder bouwwagen) dan de merken die jij noemt maar nog wel flink minder dan een AK en HK met bijbehorende bizarre prijzen.
Voor veel mensen een aantrekkelijke klasse denk ik, vind het niet vreemd dat je ze veel ziet.
Toen wij hadden besloten dat de hele zooi in een (gehuurde) aanhanger laden en weer uitladen te veel van het goede was voor een paar dagen weg, gingen wij ook naar vouwwagens kijken.

In eerste instantie zijn de Cabanon dubbele klappers dan wel gewoon mooi en ruim. In tweede instantie bekroop me al gauw het gevoel dat ik er nauwelijks mee ging winnen qua tijd en gemak; iets wat wij belangrijk vonden. Dus vielen ze al gauw af.

Ik zie ze zelf ook niet als “betere kwaliteit” van Jamet en Trigano. Prijs en kwaliteit is wat mij betreft vergelijkbaar. Cabanon heeft wat meer dubbele klappers in diverse maten.

Ik kan me wel voorstellen dat die grote formaten in de showroom heel aantrekkelijk lijken.

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 26-07-2026 09:33 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:31:
[...]

Klopt, ze gaan ook meer mee in de trend van de tenten dat het allemaal wel erg ruim moet/kan zijn.
Dat viel me laatst bij Karsten ook op, past dat uiteindelijk nog wel op een kampeerplek? (Niet alleen vouwwagens maar ook tenten, in het algemeen is het steeds groter)
Ja, het worden dan flinke wagens waar je een behoorlijke plek voor nodig hebt. Ik merk het ook met de Kavango waar je minimaal wel 8 meter diepte voor nodig hebt. Veel plekken zijn krapjes en vooral als er nog een auto naast geparkeerd moet worden.

Ik sluit niet uit dat er ooit wat anders komt....Zambezi Riverlodge of toch een Livingstone. In essentie gelijkwaardige wagens al vraag ik mij af of een dissel onder je luifel bij de Zambezi nou heel handig is...

Strava

• ephymerous
Gonadan schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 22:07:
[...]

Campings waar auto’s structureel op het veld zijn toegestaan scoren bij ons direct al minpunten. Vaak ook al direct zo dat ze afgestreept worden van de lijst :)

XXXVI

• Gonadan

Gonadan

vhal schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Ja, het worden dan flinke wagens waar je een behoorlijke plek voor nodig hebt. Ik merk het ook met de Kavango waar je minimaal wel 8 meter diepte voor nodig hebt. Veel plekken zijn krapjes en vooral als er nog een auto naast geparkeerd moet worden.

Ik sluit niet uit dat er ooit wat anders komt....Zambezi Riverlodge of toch een Livingstone. In essentie gelijkwaardige wagens al vraag ik mij af of een dissel onder je luifel bij de Zambezi nou heel handig is...
Voor mijn Livingstone heb ik op mijn huidige camping ook gewoon 5x8 opgegeven, dat is wel naar boven afgerond maar bizar groot vind ik dat eigenlijk al.

Dissel onder de luifel was in mijn specifieke geval een no go. Dat kost je een zitplaats en zit je dus al snel op de koers van een varioluifel, terwijl je de boel dan niet meer naar achteren kunt zetten omdat je de achtertent nog hebt. Het kost je aan alle kanten meer ruimte terwijl een Livingstone met achtertent optimaal gebruik maakt van het oppervlak.

Wil je de achtertent niet en/of de varioluifel toch al dan is een Zambezi weer minder onlogisch. En hij heeft wel het voordeel dat je met de auto de vouwwagen op zijn plek kunt rijden, dat gaat met de Livingstone meestal niet.

Overigens zie ik nu tot mijn zeer zeer grote schrik dat de Livingstone alleen nog maar net boogluifel te koop is. Wtf is dat nu weer? De hele charme van Aart Kok door de plee. Nu kan ik dus nooit meer een nieuwe Livingstone kopen. :'( :'( :'(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Wij zijn sinds donderdag weer thuis. Zondag verrokken uit de Vendée van onze mega sta plaats en neergestreken en Normandië op een camping met sta plaats waar de Campooz maar net paste. We hadden deze camping pas een paar dagen ervoor gereserveert dus we hadden ook weinig eisen, voor 4 dagen was het prima. Camping ligt een stuk van de kust in het natuurgebied 'Suisse Nomrmande' echt een prachtige bergachtige omgeving. Vanaf hier was de terugreis van 840km ook prima in 1x te doen (9:15 vertrokken en 21:15 thuis)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VinQVqnM3uHTYGVxztWBarhtCHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNLJjZgFTEZ6kbg1iMjz3eaM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAonn3eaGJUvr4IE6v4fh3JLACw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92smWTOYwVQWp2ViJ2q4ynlT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 26-07-2026 11:13 ]

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:29:
[...]

Voor mijn Livingstone heb ik op mijn huidige camping ook gewoon 5x8 opgegeven, dat is wel naar boven afgerond maar bizar groot vind ik dat eigenlijk al.
Onze is “exact” 5x8. Groot, ja zeker. Maar daarmee hebben we wel meteen alle behoefte onder één dak: vijf slaapplaatsen, een binnentent, een vrij royale luifel. Dus in de praktijk gaat dat eigenlijk overal prima.
Overigens zie ik nu tot mijn zeer zeer grote schrik dat de Livingstone alleen nog maar net boogluifel te koop is. Wtf is dat nu weer? De hele charme van Aart Kok door de plee. Nu kan ik dus nooit meer een nieuwe Livingstone kopen. :'( :'( :'(
Ik zie de varioluifel gewoon op de prijslijst 2026 staan onder “accessoires tent”, toch? Kijk ik niet goed en/of is dat niet wat je bedoelt?

• MeltedForest
  • Laatst online: 13:31

MeltedForest

Lenny-t

Over net passen gesproken. Boek je een 130m2 kampeerplaats staat er precies in het midden een boom en heb je een grindstrook (waarschijnlijk voor de caravan) waardoor mijn Malawi er maar op één manier op kon staan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6a8xOMpGyJeGUss54WJwbGhoc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IN4esQifB0XZ9nvz1N8TIaYV.jpg?f=fotoalbum_large

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:19:
[...]

Onze is “exact” 5x8. Groot, ja zeker. Maar daarmee hebben we wel meteen alle behoefte onder één dak: vijf slaapplaatsen, een binnentent, een vrij royale luifel. Dus in de praktijk gaat dat eigenlijk overal prima.
Dat is best netjes inderdaad. De meesten hebben tegenwoordig echter behoefte aan een immense binnenruimte (vroeger was dat echt alleen voor slecht weer en optioneel) waardoor 5x8 eigenlijk niet meer groot te noemen is als je het relatief bekijkt. :X
Ik zie de varioluifel gewoon op de prijslijst 2026 staan onder “accessoires tent”, toch? Kijk ik niet goed en/of is dat niet wat je bedoelt?
De varioluifel is de aanvullende luifel op de standaard luifel voor als je de standaard luifel 'promoveert' tot voortent (zo noemen ze het op de plattegrond al tegenwoordig). Maar de klassieke luifel (die bedoel ik) is er niet meer lijkt wel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
Staan nu lekker op Terschelling met de Alpenkreuzer Campfire. Dagje regen vandaag maar dat hoort er bij. Wel heerlijke grote plek op de Kooi nabij het meertje van Hee. En voor de stats: geen auto's op de camping en verduisterende slaapcabines 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRUdozZGq5wIQwfErY4jn12vP00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4oDxBPAtYodemcUSLT62kGW.jpg?f=fotoalbum_large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

MeltedForest schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:21:
Over net passen gesproken. Boek je een 130m2 kampeerplaats staat er precies in het midden een boom en heb je een grindstrook (waarschijnlijk voor de caravan) waardoor mijn Malawi er maar op één manier op kon staan. [Afbeelding]
Grind durf ik wel op te gaan staan. Ik gooi sowieso een dubbelgevouwen worteldoek onder de tent (als ik het niet vergeet :X ).

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Iemand wel eens met een vouwwagen in de Dolomieten geweest? Lijkt me prachtige omgeving, misschien voor volgend jaar, maar ik zie veel typische doorreis campings met kleine rechthoekige plaatsen waar net een camper of caravan past. Of campings die wel wat uitgebreider zijn maar dezelfde kleine plaatsen hebben (allemaal netjes in rijtjes...).

Wat de afmetingen betreft.. als ik de scheerlijnen goed wil neerzetten heb ik eigenlijk een plaats van 9x9 meter nodig..

[ Voor 20% gewijzigd door Chaoss op 26-07-2026 11:49 ]

• Gonadan

Gonadan

Chaoss schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Grind durf ik wel op te gaan staan. Ik gooi sowieso een dubbelgevouwen worteldoek onder de tent (als ik het niet vergeet :X ).
Wij staan in de Vogezen op een parkeerplek kampeerplek in een bos, alles is hier steen, wat een ramp.
Heb al menig rotspen de vernieling in geslagen en moest de aloude tarzans er weer bij pakken.

Maar ik heb erg de neiging om thuis mijn kuipzeil grondig te gaan controleren op gaten. Het kan bijna niet anders dan dat hij hier lek raakt. Wat een bende zo'n ondergrond.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MeltedForest
  • Laatst online: 13:31

MeltedForest

Lenny-t

Chaoss schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Vorig jaar een week op grind gestaan. Met dubbel worteldoek en tent tapijt eronder zie je het nog wel terug in mijn kuipzeil. Geen lekkage gelukkig, maar dat moet je niet te vaak willen doen.

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:33:
[...]

De varioluifel is de aanvullende luifel op de standaard luifel voor als je de standaard luifel 'promoveert' tot voortent (zo noemen ze het op de plattegrond al tegenwoordig). Maar de klassieke luifel (die bedoel ik) is er niet meer lijkt wel.
Ik zie het ja. In de brochure staat ook een plaatje van die varioluifel geritst (gok ik) aan de boogluifel. Ik vond dat niet logisch, maar zie het nu wel zo verkocht worden.

Vrees dat je gelijk hebt dus.

Als je toch al aan de boog vast zit, is de stap naar een Holtkamper ook niet zo groot meer dus :+

Eigenlijk wel jammer dat al die merken elkaar steeds meer na gaan doen. Zo is zo’n USP van de Livingstone (want dat was het toch wel) ineens niet meer. Straks zijn alle slaaptenten donker en is de luifel een boog. :P

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:50:
[...]

Ik zie het ja. In de brochure staat ook een plaatje van die varioluifel geritst (gok ik) aan de boogluifel. Ik vond dat niet logisch, maar zie het nu wel zo verkocht worden.

Vrees dat je gelijk hebt dus.
Op de plattegrond staat het nu ook niet meer, als je de oude plattegrond opzoekt zie je nog wel twee varianten.
Als je toch al aan de boog vast zit, is de stap naar een Holtkamper ook niet zo groot meer dus :+
Nou als hij het nu al bijna vijftien jaar uit houdt kan er nog wel vijftien bij toch? Ik hóef geen nieuwe. :+
Eigenlijk wel jammer dat al die merken elkaar steeds meer na gaan doen. Zo is zo’n USP van de Livingstone (want dat was het toch wel) ineens niet meer. Straks zijn alle slaaptenten donker en is de luifel een boog. :P
Die USP werd toch al steeds minder gewaardeerd voor mijn gevoel, maar ik ben het met je eens, het wordt steeds minder zo. Aart Kok had de slogan 'het echte kamperen' met tentgevoel en veel buiten leven, maar de markt vraagt wat anders en dat gaan/moeten ze in mee.

De markt wil de boogluifel want makkelijker, en dan kan je ook het kuipzeil gebruiken om een balzaal aan binnenruimte te creëren want kamperen is binnen zitten. En dan met de varioluifel maak je de 12 meter benodigde ruimte wel compleet want je moet ergens de airfryer en lichtjes kwijt.

Oke ik chargeer bewust wat om te stangen maar de algehele trend is wel duidelijk. Die zit niet geheel in mijn gewenste koers. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Retrospect
Heeft er hier iemand ervaring met de Smitveld Novist?

• Kevinns
Gonadan schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:13:
@Kevinns dat zat gisteren nog wel in mijn achterhoofd inderdaad. Een Decathlon hebt is flinterdun plastic, neem je dan geen maatregelen dan is het qua licht alsof je buiten in het gras ligt.

Een degelijke vouwwagen heeft meerdere vrij dikke lagen katoen. Mijn binnentent voelt al steviger dan een buitentent van plastic. Dat houdt van zichzelf al meer tegen.
Donker is het dan zeker niet maar het haalt wel het scherpe randje er af waardoor verduisteren in principe niet nodig zou moeten zijn.
Tja smaken verschillen. Het uit m’n hoofd 340g spierwitte doek van het dak van de Odyssee houdt bar weinig tegen hoor. Een Livingstone is niet wit, dat scheelt vast.

Misschien huren we volgend jaar een weekje een Holtkamper in het voorseizoen. Dan kunnen we het een keer ervaren.
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste