Vouwwagen ervaringen

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:21
De camplet heeft een uitdraai keuken, die is dan ook meteen klaar.
De pennine heeft het interieur van een klapcaravan, daar zet je het keukenblokje op z’n sokkel en ben je ook klaar.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:25
Anman schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:51:
[...]

Bedankt.

Hoe doen jullie het eigenlijk met koken. Nu ik me verder verdiep in vouwwagens zie ik veel types die een losse keuken erachter hebben die al klaar is voor gebruik. Dat lijkt me best handig, maar de keuken die campooz als optie er bij levert lijkt me eigenlijk niet overdreven handig?
Op zich werkt dat bij Campooz ook wel prima. Je kunt m natuurlijk gewoon uit de kar iets naar achteren op de klep schuiven en dan is hij al ver klaar. Je moet dan wel de kookplaat en je spullen even plaatsen.

Overigens heb je tegenwoordig standaard de trekking variant en koop je de camping uitbreiding erbij als je dat wilt. De trekking luifel laten wij altijd vastzitten, dan hoef je deze alleen maar voorover te vouwen en op zijn stokken te zetten. Dat gaat best rap.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:35
Keukens zijn vaak zwaar. Als je ze dus nog moet los koppelen en moet gaan tillen is het mijn inziens minder handig. Probeer het eens in een showroom om het gewicht te voelen.

Ik heb een Camp-let gehad en die had idd een makkelijke uitdraai keuken. Daarna nog wel gas en water aansluiten maar dat spreekt voor zich bij elke keuken. Nu heb ik een Trigano Itinea en die heeft ook een vaste keuken die blijft zitten en dus niet eraf hoeft (ook niet kan). Vraag jezelf wel af hoe vaak je een keuken gebruikt. Wij vinden het handig (zeker ook omdat de koelkast een vaste plek heeft en nooit getild hoeft te worden in onze keuken). Maar sommige mensen doen alles op de skottel en huren een koelkast op de camping.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Anman schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:51:
[...]

Bedankt.

Hoe doen jullie het eigenlijk met koken. Nu ik me verder verdiep in vouwwagens zie ik veel types die een losse keuken erachter hebben die al klaar is voor gebruik. Dat lijkt me best handig, maar de keuken die campooz als optie er bij levert lijkt me eigenlijk niet overdreven handig?
Wij hebben een vaste keuken aan de achterkant die al klaar is voor gebruik (Livingstone). Het grote voordeel is dat alles in feite al op zijn plek staat en je maar zeer weinig aan de keuken hoeft te doen bij opzetten of opbreken.
Aangezien het ons ultieme doel is zo weinig mogelijk door de handen te laten gaan was dit wel een heel grote pre bij het uitzoeken van een vouwwagen.

Bijkomend voordeel is wanneer je er zo makkelijk bij kunt hem ook onderweg kunt gebruiken. Dan kan je op een willekeurige mooie plek langs de route even stoppen en een broodje smeren o.i.d. Absoluut geen noodzaak maar die paar keer dat we dat gedaan hebben was het wel leuk.
Maar ook hier is het voordeel meer dat je thuis makkelijk op het laatste moment nog van alles uit de koelkast in de koelbox kunt doen zodat je onderweg eigenlijk niet hoeft te koelen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:38

samo

yo/wassup

Hier een Tigano Odyssee met keuken. Het verplaatsen van de keuken is wel een dingetje inderdaad. Het enige dat ik niet in mijn eentje kan, qua opzetten. Maar dan heb ik wel een redelijk hoog werkblad en alles bij elkaar. Ik vind het de moeite waard.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:54

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Ik mis bij onze Campooz Lazy Jack niet de ingebouwde keuken. Ik vind het eigenlijk wel fijn om flexibel te zijn. We hebben het eerste jaar de keuken op de opengeklapte laadklep gezet, maar nu zetten we op die plek liever de tafel en stoelen neer. Het kookeiland zetten we nu ongeveer bij de ingang neer.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
De zware keuken die je moet verplaatsen is een nadeel inderdaad. Zonder keuken zou ik zelf niet kopen. Al die spullen moeten toch mee, dan liever op een (verplaatsbare) vaste plek dan dat je het allemaal moet opbouwen.

Onderweg is de keuken van de Kariba/Kavango/Flexi ook gewoon te gebruiken. Het is geen apart dekzeil zoals bij de Livingstone en veel Holtkamper wagens maar het kan gewoon deels los. Ik vind de Kavango met zware keuken nu nog de moeite waard omdat we er 4 goede slaapplaatsen en veel binnenruimte voor terugkrijgen. Als de kinderen in een aparte tent liggen verwacht ik wel dat we gaan switchen naar een Livingstone (met XL bed, zodat je niet over elkaar heen hoeft te klimmen).

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wat ik ook wel top vind aan een keuken vast aan de wagen: het staat stabiel en vlak. Een stootje verschuift niet alle pannen in 1 keer, en doordat de wagen als het goed is waterpas gezet is, is de keuken dat ook. Geen gefriemel met pootjes van een losse keuken of losse branders.

In mijn Kyte mis ik dan wel de mogelijkheid om onderweg erbij te kunnen. Zelfs bij Pack-n-Go kan ik er niet bij. Dat is praktisch overigens alleen een probleem voor de koelkast vulling.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
(onderstaande is nog een reactie op een eerdere post over drogen van je vouwwagen).

Zo'n viaduct is nog wel een goed idee. De vorige keer dat wij met regen op de laatste dag moesten inklappen zat ik ook wel even te puzzelen hoe ik de vw dan droog zou krijgen. Gelukkig was het toen droog en zonnig en heb ik de vw in de tuin van mijn ouders (met groot grasveld naast de oprit) uitgeklapt en dan is ie in minuten droog. In deze periode zit dat er nog niet in (wachten tot einde van de week voor zon...). IKEA parkeergarage is ook nog een optie, maar ik vraag mij af of dat qua hoogte past. Bij onze IKEA is de max. hoogte 2,30m en bijv. onze jametic is uitgeklapt al wel wat hoger schat ik in.

Een tent is dan toch wat makkelijker te drogen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 18-05-2026 09:35 ]

• Gonadan

Gonadan

De wagentent kan je er ook zo af ritsen toch? Dus die kan net zo makkelijk op zolder als dat het punt is. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:51:
De wagentent kan je er ook zo af ritsen toch? Dus die kan net zo makkelijk op zolder als dat het punt is. ;)
"Zo" icm de knipoog is hier wel belangrijk voor de minder ironie-gevoelige lezer. :+

• Gonadan

Gonadan

MrAcid schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:02:
[...]

"Zo" icm de knipoog is hier wel belangrijk voor de minder ironie-gevoelige lezer. :+
Haha valt mee toch? Kostte me vijf minuten de vorige keer. Weer aan de kar vast maken iets van tien.
De uitdaging bij mij zou meer zitten in een plek om zo'n lel uit te hangen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Vijf minuten maar ja? Valt mij erg mee.

Ik heb het nog nooit geprobeerd, schijnt bij mij ook te kunnen... Maar heb er wel een hard hoofd in dat ik het in vijf minuten eraf heb om eerlijk te zijn.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:16

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Die Campooz kun je het tentdeel er ook afhalen maar geen idee of iemand dat ooit gedaan heeft? Lijkt mij schier onmogelijk qua gewicht alleen al.

Beetje een verkooptruc/gimmick: je kunt je vouwwagen ook als losse aanhanger gebruiken

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:17:

Ik heb het nog nooit geprobeerd, schijnt bij mij ook te kunnen... Maar heb er wel een hard hoofd in dat ik het in vijf minuten eraf heb om eerlijk te zijn.
Die 5 minuten heb ik al nodig voor de Pack-n-go ritsen. Met name door de kindertent die mee is ingevouwen en de dubbele ritsen die dan los moeten op een plek waar 6 ritsen bij elkaar komen.

Ik begin er niet aan, gezien bij de Kyte doek + stangen vrij strak op elkaar zijn afgesteld. Ik krijg de tent niet eens goed dichtgeritst rondom de keuken.

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:17:

Vijf ritsen waarvan er twee in principe al helemaal los zijn omdat hij ingeklapt is (op 5 cm na). Binnen tent eruit is twee ritsen extra.
Het zit vrij simpel in elkaar, het is alleen zo'n onhandelbare hoeveelheid doek uiteindelijk.

Zelf heb ik dit eerder gedaan omdat ik één van die delen om een stang los zag komen. Dus toen heb ik de boel afgeritst, naar Esvo gebracht, en voor een paar tientjes was alles weer als nieuw.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:54

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Shadow_Agent schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:19:
Beetje een verkooptruc/gimmick: je kunt je vouwwagen ook als losse aanhanger gebruiken
Ik heb met 3 volwassenen de plank met tent er wel eens afgetitlt. Op zich makkelijk: 4 boutjes los en je tilt hem er zo af. Maar ongelooflijk zwaar, om dit echt in de praktijk te doen. Of met een mooi takel-systeem als je de ruimte voor hebt, kan je hem ook direct tegen het dak van je garage opbergen in de winter ;)

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:03
Get!em schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:23:
In mijn Kyte mis ik dan wel de mogelijkheid om onderweg erbij te kunnen. Zelfs bij Pack-n-Go kan ik er niet bij. Dat is praktisch overigens alleen een probleem voor de koelkast vulling.
Dat en het feit dat de luifel/voortent hoger is aan de zijkanten maakt dat wij waarschijnlijk voor de Combi-Camp Country gaan :)

XXXVI

• JanHenk
  • Niet online
ephymerous schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:48:
[...]

Dat en het feit dat de luifel/voortent hoger is aan de zijkanten maakt dat wij waarschijnlijk voor de Combi-Camp Country gaan :)
Voor het eerste (de keuken) kun je ook kijken naar een HK Aero. Verder is de luifel wel flink breder, omdat de wagen zelf ook breder is. Qua hoogte maakt het in mijn beleving nauwelijks verschil. Met de luifelboog er in heb je meer praktische ruimte dan in de Country wat mij betreft.

Als je toch graag de vaste deksel wil nemen, zou je nog naar de HK Astro kunnen kijken. Die is qua opzet gelijk aan de Country. Heb hem van de week 'toevallig' even bekeken in het echt. Als ik onze vorige Country er even naast zet in gedachten, zou ik zelf voor de Astro gaan.

Om even een "wij van WC-eend te voorkomen": ze zitten natuurlijk wel in een andere prijsklasse. Ook de Astro is met wat 'noodzakelijke' opties wel wat hoger geprijsd dan de Country. Dus je moet het wel waard vinden.

Maar persoonlijk vind ik de materialen en de opzet van de Astro wat fijner. Het scharnier zit niet zo 'star' vast bij de Astro, waardoor de deksel veel makkelijker te zetten is op wat oneffen bodem. Daarnaast mag je de Astro ook nog gewoon opkrikken op z'n uitdraaisteunen. Scheelt weer op blokken trekken/rijden.

• ephymerous
JanHenk schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:26:
[...]

Voor het eerste (de keuken) kun je ook kijken naar een HK Aero. Verder is de luifel wel flink breder, omdat de wagen zelf ook breder is. Qua hoogte maakt het in mijn beleving nauwelijks verschil. Met de luifelboog er in heb je meer praktische ruimte dan in de Country wat mij betreft.

Als je toch graag de vaste deksel wil nemen, zou je nog naar de HK Astro kunnen kijken. Die is qua opzet gelijk aan de Country. Heb hem van de week 'toevallig' even bekeken in het echt. Als ik onze vorige Country er even naast zet in gedachten, zou ik zelf voor de Astro gaan.

Om even een "wij van WC-eend te voorkomen": ze zitten natuurlijk wel in een andere prijsklasse. Ook de Astro is met wat 'noodzakelijke' opties wel wat hoger geprijsd dan de Country. Dus je moet het wel waard vinden.

Maar persoonlijk vind ik de materialen en de opzet van de Astro wat fijner. Het scharnier zit niet zo 'star' vast bij de Astro, waardoor de deksel veel makkelijker te zetten is op wat oneffen bodem. Daarnaast mag je de Astro ook nog gewoon opkrikken op z'n uitdraaisteunen. Scheelt weer op blokken trekken/rijden.
Het vaste deksel is voor ons niet perse een pluspunt. Nu heb ik het niet meer superscherp maar ik meen me te herinneren dat de stahoogte in de Astro lager is dan de Kyte. En dat ie daarom van onze shortlist is afgehaald.

De Kyte is voor ons nog niet definitief afgeschreven hoor. Het is een combinatie van beschikbaarheid en prijs. Ten opzichte van onze huidige vouwwagen gaan we qua bouwsnelheid en keuken met beiden een enorme stap vooruit. Waarbij ik de HK echt top vind. De CC is ook niet perse een budgetbak gelukkig :)

XXXVI

• Michiel_78
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:49
@Keuken/koken: keuken zit achter onze Kavango, is wel los te koppelen maar zwaar (ondanks stokken met wieltjes) dus wij laten m gewoon in de tent achter de wagen hangen (is doorloopkeuken, dus je kan via de keuken gewoon in het wagenbed komen) en koken bij voorkeur op los gaspitje/gasstel of met de Cobb.

[ Voor 19% gewijzigd door Michiel_78 op 18-05-2026 12:52 ]

• Michiel_78
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:49
Palomar schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:34:
(onderstaande is nog een reactie op een eerdere post over drogen van je vouwwagen).

Zo'n viaduct is nog wel een goed idee. is dan toch wat makkelijker te drogen ;)
Tja, gisteren bleef het miezeren onder viaduct, ik vond hem niet droog genoeg om voor langere tijd in te pakken. Onze buren zijn verhuisd naar een plek met veeel meer ruimte, dus hij staat daar nu opgezet op een grasveld te wachten op de beloofde zomerse dagen tot Pinksteren.

Ik zag dat afritsen doek bij Kavango ook een optie is, maar wij hebben geen zolder en waar laat ik een nat doek van meer dan 4x6meter, (dat zou met een tent dus ook een probleem zijn). Dus VW opgezet laten leek me betere optie, als het straks 20+ en zonnig is kan ie door en door droog weer terug opgeklapt voor de zomervakantie.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-05 10:36
Om ook nog een andere invalshoek qua keuken te geven, wij hebben juist een los gasstel op een keukenkast.
Deze staat bij ons onder de luifel omdat wij er een hekel aan hebben om op een warme dag in een warme tent met de warmte van het koken te dealen. Wij hebben een Cabanon met zonneluifel, dus een lekker diepe luifel waar we aan de ene zijde de keuken positioneren. (deur zit dan aan de andere zijde.) Keuken spul zit in een losse kist en deels in de lade/bank. Afhankelijk van het gebruik halen we allen, of alleen het nodig daar uit.
Volgend jaar willen we ook kijken naar een gaspit/skottel voor erbij voor de grotere pans gerechten, en dan alsnog met maar 1 gasfles, met splitter, dit gewoon bij elkaar te kunnen houden.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:43

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Nou, hij was _bijna_ droog en toen begon het weer te regenen.

Thuiswerken leuk, ik kan de wagen opruimen tijdens een koffiepauze, maar dan moet het **(****** niet weer gaan regenen.
ephymerous schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:48:
[...]
In de tent/luifel kan ik (186) prima rondlopen, we hebben dus zo'n rietjeskleed erinliggen en dat gaat prima. We hadden dit weekend de voor en zijkanten erin en dan kan de kachel de hele voortent wel aan; die liggen overigens in de wagen bij ons.
JanHenk schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:43:
Voor die ene vakantietrip per jaar met vouwwagen vind ik het overkomelijk, ben er ook wel bekend mee inmiddels. En de andere 50 weken per jaar wil ik nooit weer terug.
Bedankt man. Dat gaat veel geld kosten.

I have usernames older than you.

• JanHenk
  • Niet online
pjottum schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:48:
Bedankt man. Dat gaat veel geld kosten.
Haha, wat heb ik gedaan? :D

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:09
Palomar schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:34:

Zo'n viaduct is nog wel een goed idee. De vorige keer dat wij met regen op de laatste dag moesten inklappen zat ik ook wel even te puzzelen hoe ik de vw dan droog zou krijgen. Gelukkig was het toen droog en zonnig en heb ik de vw in de tuin van mijn ouders (met groot grasveld naast de oprit) uitgeklapt en dan is ie in minuten droog. In deze periode zit dat er nog niet in (wachten tot einde van de week voor zon...). IKEA parkeergarage is ook nog een optie, maar ik vraag mij af of dat qua hoogte past. Bij onze IKEA is de max. hoogte 2,30m en bijv. onze jametic is uitgeklapt al wel wat hoger schat ik in.

Een tent is dan toch wat makkelijker te drogen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlzoW1srJUAG5QRo_l3X8Yrr-8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZcjZ5NlMZYfgHSfblqzElhz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik stond gisteren bij een Ikea te drogen (tweede kampeerervaring en meteen nat moeten inpakken). Hier in Amersfoort was hoogte geen beperking.
Viel me niet tegen, er stond een beetje tocht in de garage, dus in een uurtje of 2 was het droog.

De voortent was nog veel natter ingepakt en hangt nu thuis onder de overkapping.

• Palomar
  • Niet online
Onze vouwwagen mag 650KG wegen en ik zie op de remmentest dat onlangs bij de onderhoudsbeurt is gedaan dat ie 550KG weegt. Alles zit er verder al in, er komt alleen nog een gasfles in de disselbak van zo'n 10KG en wat kleine bagage dat geen tientallen kilo's weegt (ik ga het voor de zekerheid wel wegen wat erin gaat en dan zorgen dat het totaal van 550KG + de rest niet boven de 650KG komt).

Zit ik op deze manier dan netjes binnen de marges? Of zou dat gewicht van de remmentest zijn waarbij de vouwwagen met de dissel ergens aan vast zit en dus de disseldruk eraf is getrokken? (zo'n 60KG).

(achterliggend verhaal is dat we vorig jaar een klapband hebben gehad en ik wil uitsluiten dat dat door overbelading komt).

• Gonadan

Gonadan

Klapband komt niet snel door overbelading. Weet je wat je banden mochten hebben qua belasting? Dat staat namelijk helemaal los van de keuring en remkracht.
Een klapband is meestal vanwege droog/oud, te lage bandenspanning, of gewoon pech.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Wat @Gonadan zegt, dat gewicht zal niet de reden zijn geweest. Maar los daarvan: waar haal je die 650kg vandaan, staat dat op het chassis van de aanhanger ergens? Voor zover ik weet is dat doorgaans de asdruk, oftewel al ná aftrek van het gewicht wat op de trekhaak rust.

• Palomar
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:00:
Klapband komt niet snel door overbelading. Weet je wat je banden mochten hebben qua belasting? Dat staat namelijk helemaal los van de keuring en remkracht.
Een klapband is meestal vanwege droog/oud, te lage bandenspanning, of gewoon pech.
Banden mogen 335KG per stuk hebben, dus 670KG totaal. Ze waren nog geen 5 jaar oud en de bandenspanning had ik ook van te voren nog gecontroleerd. Bandenboer zei ook dat het ws. gewoon pech is (spijker op de weg en hij loopt langzaam leeg bijv. waardoor die heet wordt en klapt). Ik ga daar maar gewoon even vanuit. Al waren het wel goedkope chinese banden die erop zaten. Nu wel merkbanden.

Toen dit gebeurde had ik er nog wel een imperiaal op en 3 (lichte) fietsen, wat bij elkaar schat ik in al snel tegen de 80KG weegt.

Er zitten nu nieuwe banden op en ik doe het imperiaal en fietsen niet meer op de vouwwagen (gaan op de auto). Op deze manier zit ik dan qua gewicht denk ik veilig, tenzij ik nog iets belangrijks over het hoofd zie?

Qua bandenspanning nog wel een onduidelijkheid. We hebben een Jametic met 13" banden. Nu lees ik her en der op internet dat daar 3,5 bar in moet. Echter op de band zelf staat max. 3 bar. Ik neem aan dat ik die 3 bar dan moet aanhouden?

• Palomar
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:26:
Wat @Gonadan zegt, dat gewicht zal niet de reden zijn geweest. Maar los daarvan: waar haal je die 650kg vandaan, staat dat op het chassis van de aanhanger ergens? Voor zover ik weet is dat doorgaans de asdruk, oftewel al ná aftrek van het gewicht wat op de trekhaak rust.
Heb het zo even niet paraat, maar het staat volgens mij op een van de plaatjes op de vouwwagen zelf. En het is ook wat je online wel kunt terugvinden, bijv. bij deze: https://www.dewitschijndel.nl/jamet-air-vouwwagen (die heb ik niet exact, maar daar staat ook 650KG als max. toelaatbaar gewicht). De banden mogen 335KG hebben, dus dan zit je ook op 670KG.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Palomar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:28:
[...]
Er zitten nu nieuwe banden op en ik doe het imperiaal en fietsen niet meer op de vouwwagen (gaan op de auto). Op deze manier zit ik dan qua gewicht denk ik veilig, tenzij ik nog iets belangrijks over het hoofd zie?

Qua bandenspanning nog wel een onduidelijkheid. We hebben een Jametic met 13" banden. Nu lees ik her en der op internet dat daar 3,5 bar in moet. Echter op de band zelf staat max. 3 bar. Ik neem aan dat ik die 3 bar dan moet aanhouden?
Ja, wat op de band staat is leidend en max 3 bar is ook echt max 3 bar - kan prima minder zijn er staat altijd een marge op. Je weet toch dat wat op internet staat eigenlijk altijd niet waar is?

Overigens moet je die weging zelf even opnieuw doen, volgens de folder is die wagen 370 (outdoor: 410) kilo (https://jamet.nl/wp-content/uploads/2025/08/Folder-Jamet.pdf) en kan de as 650kg aan, lijkt me belangrijker dan je bandjes. Ik zou 550 ook wel beperkt vinden met 1200 liter aan bagageruimte.

Laadt hem gewoon zoals je deed en rijdt even naar een weegbrug(quick search!)? Altijd verstandig.

(Je klapband had denk ik niks te maken met gewicht, gewoon oude band, spijkertje, droogtescheuren etc)

• Gonadan

Gonadan

@Palomar in mijn beleving gaat het advies van de fabrikant van de bandenboer altijd voor. Als dat afwijkt van de ervaring van veel andere Jametic-rijders dan kan je je afvragen of het de juiste banden zijn, daar zou je nog eens naar kunnen kijken voor een volgende ronde.

Zelf heb ik banden van 500 à 600 draagvermogen (waarschijnlijk vanwege het formaat) en daarmee een dikke marge op een kar die 750 mag. Ik weet zeker dat ik qua gewicht wel over die 750 soms maar ik heb het nooit gewogen. Ik zorg liefst voor marge en dat banden in goede staat blijven, verder kan je er gewoon niet altijd wat aan doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Palomar
  • Niet online
pjottum schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Ja, wat op de band staat is leidend en max 3 bar is ook echt max 3 bar - kan prima minder zijn er staat altijd een marge op. Je weet toch dat wat op internet staat eigenlijk altijd niet waar is?
;)
Wel betrouwbare bronnen/fora e.d. maar ik heb het idee dat deze vouwwagen in heel veel configuraties geleverd is en er tig verschillende bandenmaten gebruikt werden. Ik ga dan idd gewoon uit van wat op de band staat. Jamet heeft niet echt duidelijk documentatie over alle specifieke modellen.
Overigens moet je die weging zelf even opnieuw doen, volgens de folder is die wagen 370 (outdoor: 410) kilo (https://jamet.nl/wp-content/uploads/2025/08/Folder-Jamet.pdf) en kan de as 650kg aan, lijkt me belangrijker dan je bandjes. Ik zou 550 ook wel beperkt vinden met 1200 liter aan bagageruimte.

Laadt hem gewoon zoals je deed en rijdt even naar een weegbrug(quick search!)? Altijd verstandig.

(Je klapband had denk ik niks te maken met gewicht, gewoon oude band, spijkertje, droogtescheuren etc)
Die 550 is dan wel dat ie bijna vol zit met kampeerspullen die we bij de vouwwagen horen (stoelen, tafels, luifel, stokken etc. etc.). Er hoeft in principe niks meer bij om te kunnen kamperen. Die 370 kilo is wat ik dan weer her en der op internet lees (met betrouwbaarheidsradar aan ;)) zonder luifel, stokken, haringen, disselbak, reservewiel etc. etc.

Maar zo'n weegbrug is dan ook nog wel een idee idd :)

• Palomar
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:03:
@Palomar in mijn beleving gaat het advies van de fabrikant van de bandenboer altijd voor. Als dat afwijkt van de ervaring van veel andere Jametic-rijders dan kan je je afvragen of het de juiste banden zijn, daar zou je nog eens naar kunnen kijken voor een volgende ronde.
wat me een beetje triggerde is bij een caravan van een kennis waar boven de wielkast een stickertje stond (van de fabrikant) met max. 3.5 bar. Dat vond ik wat vreemd, omdat het maar net ervan afhangt wat voor band eronder zit. Hij ging er iig klakkeloos vanuit dat de band altijd op 3.5 bar moest. Dat ligt dus iets genuanceerder.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Palomar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:12:
[...]

wat me een beetje triggerde is bij een caravan van een kennis waar boven de wielkast een stickertje stond (van de fabrikant) met max. 3.5 bar. Dat vond ik wat vreemd, omdat het maar net ervan afhangt wat voor band eronder zit. Hij ging er iig klakkeloos vanuit dat de band altijd op 3.5 bar moest. Dat ligt dus iets genuanceerder.
Nou ja, boem is ho he :P

• JanHenk
  • Niet online
Palomar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:31:
[...]

Heb het zo even niet paraat, maar het staat volgens mij op een van de plaatjes op de vouwwagen zelf. En het is ook wat je online wel kunt terugvinden, bijv. bij deze: https://www.dewitschijndel.nl/jamet-air-vouwwagen (die heb ik niet exact, maar daar staat ook 650KG als max. toelaatbaar gewicht). De banden mogen 335KG hebben, dus dan zit je ook op 670KG.
Ik vind persoonlijk de load index (70) van jouw band wel laag, zit wel heel dichtbij het maximum toelaatbaar gewicht van de aanhanger... Zijn er geen alternatieven met hogere load index in jouw bandenmaat? Wat is je bandenmaat?

Ik heb bijvoorbeeld Hankook Ventus Prime 3, 185/55 R15 82H. Dat is dus 475kg per band, totaal 950kg. Dat heeft in ieder geval een stuk meer marge. Ook niet heel onbelangrijk voor mij, want onze wagen gaat denk ik aardig gauw over z'n theoretische maximum gewicht van 750kg...

• Gonadan

Gonadan

Palomar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:12:
[...]

Je auto heeft vaak ook zo'n sticker, welke volg je dan?

Bandenspanning heeft een best ruime bandbreedte van wat kan. Zachter is comfortabeler, harder is zuiniger en veiliger (meestal), het advies hangt er ook van af waar men de meeste waarde aan hecht.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Palomar
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:31:
[...]

Ik vind persoonlijk de load index (70) van jouw band wel laag, zit wel heel dichtbij het maximum toelaatbaar gewicht van de aanhanger... Zijn er geen alternatieven met hogere load index in jouw bandenmaat? Wat is je bandenmaat?
135/80 R13. Ik heb die banden toen direct na vertrek van de camping bij een lokale Euromaster laten vervangen (nadat ik ze eerder die week gebeld had om iets te bestellen) en ze konden ook maar 1 merk/type band bestellen in deze maat.

En ik zag idd dat 14/15 inch veel meer keuze biedt, maar ja dat past niet onder mijn vouwwagen ;)

[edit] als ik online rondzoek naar 13" banden kom ik wel bredere tegen met een hogere load, maar daarvan is het dan weer de vraag of die passen.

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 20-05-2026 15:42 ]

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:34
Nou we ging kijken om ons verder te laten voorlichten voor een Campooz Sleepy Joe en uiteindelijk een Raclet Safari GL gekocht 🫢😄👍.

Met drie weken ophalen en direct naar een weekendje op de camping aansluitend gepland , we zijn benieuwd….

• Retrospect
Anman schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:51:
Nou we ging kijken om ons verder te laten voorlichten voor een Campooz Sleepy Joe en uiteindelijk een Raclet Safari GL gekocht 🫢😄👍.

Met drie weken ophalen en direct naar een weekendje op de camping aansluitend gepland , we zijn benieuwd….
Mooi ding daar ga je veel plezier aan beleven. Waarom is het de Sleepy Joe niet geworden en de Safari GL wel?

• Anman
Vooral omdat ons bed en het bed voor de kinderen in 1 keer bij het opzetten klaar zijn. Daarnaast waren we ook erg enthousiast over de keuken. De sleepy joe hadden we op het oog vanwege het feit dat het een lang slaper was maar omdat de instap het bed in niet heel hoog is dat bezwaar van dwars slapen en over elkaar heen moeten minder erg.

Ook de sfeer in de tent sprak ons aan, warmer. En de prijs viel niet tegen tov de Campooz.

Enige wat er niet op zit is een easy pack systeem. Ben benieuwd of we dat nog gaan missen. We hebben in ieder geval zin om het te gaan proberen…

• MrAcid
  • Niet online
Gefeliciteerd met de nieuwe wagen! Flinke ommezwaai qua type, uitstraling, slaapplaatsen, naja eigenlijk alles. :+

• ephymerous
Zo de Suncruiser is verkocht. Leuk want ook een stel met kleine kinderen en die kochten m met dezelfde motivatie als wij. Twee bedden zodat de kinderen dichtbij slapen en een grote voortent :)

Nu opzoek naar een HK Kyte of CC Country :Y)

XXXVI

• MrAcid
  • Niet online
Ging die verkoop snel? Ik heb het idee dat de Marktplaats advertenties een heel stuk langer blijven staan dan de afgelopen 2 jaar.

• ephymerous
MrAcid schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:18:
Ging die verkoop snel? Ik heb het idee dat de Marktplaats advertenties een heel stuk langer blijven staan dan de afgelopen 2 jaar.
Uiteindelijk toch ruim twee weken over gedaan. Viel ons stiekem tegen. Toen wij m kochten moesten we echt wel snel toehappen. Ik heb ook het idee dat de vraagprijzen flink zijn gestegen.

XXXVI

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:14
Gonadan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:29:
[...]

Je auto heeft vaak ook zo'n sticker, welke volg je dan?

Bandenspanning heeft een best ruime bandbreedte van wat kan. Zachter is comfortabeler, harder is zuiniger en veiliger (meestal), het advies hangt er ook van af waar men de meeste waarde aan hecht.
Wil ik toch even op inhaken: bij bagagewagens/vouwwagens zie je dat op de band inderdaad een “Max load xx at yy kPa” staat (let op: soms ook een max pressure for beading, oftewel montage, maar dat is een heel andere waarde!!). Comfort maakt geen reet uit want je zit er overdag toch niet in, dus ga je standaard voor de maximale draagkracht.

Bij de auto is dat toch echt heel anders. De rij-, stuur- en remeigenschappen van een auto kunnen namelijk significant verschillen bij een (veel) te lage óf hoge spanning. Bovendien hebben de meeste auto’s (behalve veel BMW modellen…) rondom dezelfde banden/load index, maar niet dezelfde aslast voor/achter.

Dus lang verhaal kort: voor de aanhanger dat wat op de band staat, maar voor de auto netjes volgen wat er op de sticker in de deur/sponning staat!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:50
MrAcid schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:18:
Denk dat dit vooral ook aan het model ligt.Een snelklapper die niet te oud is gaat nog steeds snel.Denk als ik mijn holtkamper Aero windforce erop zou zetten dat hij zo weg is.Als je tenminste een redelijke prijs vraagt wat bij velen tegenwoordig ver te zoeken is.

• MrAcid
  • Niet online
tafmaf schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:38:
[...]

Denk dat dit vooral ook aan het model ligt.Een snelklapper die niet te oud is gaat nog steeds snel.Denk als ik mijn holtkamper Aero windforce erop zou zetten dat hij zo weg is.Als je tenminste een redelijke prijs vraagt wat bij velen tegenwoordig ver te zoeken is.
Ik volg met name de Aart Kok advertenties, wat ik toch als snelklappers en 'premium' classificeer, en het valt me op dat die echt langer staan dan eerder. Wel eens qua vraagprijzen overigens. Als ze 2-3 jaar oud zijn willen mensen zou ongeveer de nieuwprijs en als ze 15+ jaar zijn ook maar dan in euro's ipv guldens. :+ Daartussen worden ze wat redelijker aangeboden qua vraagprijs.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Bepaalde gaan alsnog snel. En idd hoge vraagprijzen. Dan kan het even wat langer duren. Maar goed, even 13k tot 22k uitgeven aan een tweedehands aanhanger is dan ook wel even een drempel (Kyte en aero met WindForce, zelfs modellen van 2011 gaan nog voor 11k).

• JanHenk
  • Niet online
@ephymerous Heb je geen vakantie in de planning staan? Ik zou wel zenuwachtig worden als je een lekkere kampeerplek hebt geboekt voor de zomervakantie en je moet nu nog onder tijdsdruk op zoek naar de perfecte wagen :+

Qua volgorde zou ik zelf daarom andersom doen, eerst kopen dan verkopen. Maar vrienden van ons doen hetzelfde (die pogen nu hun caravan te slijten en willen daarna ook overstappen naar een Holtkamper). Andere vrienden van ons hebben dezelfde route bewandeld begin dit jaar, die gaan sinds dit seizoen ook met een Kyte op stap. Ik zal niet ontkennen dat wij ze wat hebben beïnvloed :P

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:47
JanHenk schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:00:
@ephymerous Qua volgorde zou ik zelf daarom andersom doen, eerst kopen dan verkopen.
Moet je het geld uiteraard wel even hebben liggen.

• Gonadan

Gonadan

Stalensnuitje schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:35:
[...]

Wil ik toch even op inhaken: bij bagagewagens/vouwwagens zie je dat op de band inderdaad een “Max load xx at yy kPa” staat (let op: soms ook een max pressure for beading, oftewel montage, maar dat is een heel andere waarde!!). Comfort maakt geen reet uit want je zit er overdag toch niet in, dus ga je standaard voor de maximale draagkracht.

Bij de auto is dat toch echt heel anders. De rij-, stuur- en remeigenschappen van een auto kunnen namelijk significant verschillen bij een (veel) te lage óf hoge spanning. Bovendien hebben de meeste auto’s (behalve veel BMW modellen…) rondom dezelfde banden/load index, maar niet dezelfde aslast voor/achter.

Dus lang verhaal kort: voor de aanhanger dat wat op de band staat, maar voor de auto netjes volgen wat er op de sticker in de deur/sponning staat!
Dat is jouw keuze, maar ik zou die niet adviseren. Bandenspanning maximaliseren betekent ook dat je je vouwwagen en inhoud maximaal laat stuiteren, ik zie daar geen enkel positief aspect in als een lagere bandenspanning ook voldoet.

In het geval van je auto weet de autofabrikant niets over de banden die eronder gaan, dat kan dus nooit meer dan een algemeen advies zijn.
Zelf weet je het beste wat er onder ligt, wat de omstandigheden zijn en de fabrikant van een band kan daar ook nog wat over vertellen. De kans dat in je deur de onbetwistbaar beste waarde te vinden is is daarmee vrij klein. Een prima richtlijn, meer niet.

Lang verhaal kort: wat je uiteindelijk kiest is persoonlijk, er is niet echt goed of fout zolang je binnen de veilige bandbreedte zit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal
  • Laatst online: 22:01

vhal

ಠ_ಠ

MrAcid schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Ik volg met name de Aart Kok advertenties, wat ik toch als snelklappers en 'premium' classificeer, en het valt me op dat die echt langer staan dan eerder. Wel eens qua vraagprijzen overigens. Als ze 2-3 jaar oud zijn willen mensen zou ongeveer de nieuwprijs en als ze 15+ jaar zijn ook maar dan in euro's ipv guldens. :+ Daartussen worden ze wat redelijker aangeboden qua vraagprijs.
Mja, kom ook op het punt dat ik met een schuin oog naar een andere vouwwagen aan het kijken ben. Op zich bevalt de Kavango prima maar inmiddels slaapt 1 kind al in een aparte tent en de andere zie ik ook wel binnen een jaar verkassen naar een tentje. Je komt dan op het punt dat die Kavango dan wat aan de grote kant begint te worden en 2 bedden overbodig begint te worden.

Dus ja...voer om over na te denken en op zoek naar iets waarmee je niet de hele vakantie als een goblin je nek moet buigen om onder de luifel door te lopen. :+ Die Holtkampers zijn mooie wagens maar het grenst qua kosten op het randje wat ik financieel wil uitgeven voor een vouwwagen. De Livingstone vond ik ook maar meh qua layout en leefhoogte al heeft ie wel een mooi bed en zo...

[ Voor 10% gewijzigd door vhal op 21-05-2026 13:05 ]

Strava

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55

ST10©DE

Dus.............

vhal schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:58:
[...]

Mja, kom ook op het punt dat ik met een schuin oog naar een andere vouwwagen aan het kijken ben. Op zich bevalt de Kavango prima maar inmiddels slaapt 1 kind al in een aparte tent en de andere zie ik ook wel binnen een jaar verkassen naar een tentje. Je komt dan op het punt dat die Kavango dan wat aan de grote kant begint te worden en 2 bedden overbodig begint te worden.

Dus ja...voer om over na te denken en op zoek naar iets waarmee je niet de hele vakantie als een goblin je nek moet buigen om onder de luifel door te lopen. :+ Die Holtkampers zijn mooie wagens maar het grenst qua kosten op het randje wat ik financieel wil uitgeven voor een vouwwagen. De Livingstone vond ik ook maar meh qua layout en leefhoogte al heeft ie wel een mooi bed en zo...
Aart Kok heeft ook nog de Zambezi serie ;-)

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Gonadan

Gonadan

Die heeft exact dezelfde tent als de Livingstone, dus als je lang bent zoals @vhal zal je die net zo laag vinden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Nou ja, de hoogte is wel te overzien als je eenmaal binnen bent, ik ben 188cm lang. Het gaat hem meer om de doorgang/deur naar binnen en als je de varioluifel vastritst aan de zijflappen van de vouwwagen. Dan is het geheel onder de luifel niet zo heel hoog meer.

Strava

• FKarma
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-05 11:29
vhal schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:10:
Nou ja, de hoogte is wel te overzien als je eenmaal binnen bent, ik ben 188cm lang. Het gaat hem meer om de doorgang/deur naar binnen en als je de varioluifel vastritst aan de zijflappen van de vouwwagen. Dan is het geheel onder de luifel niet zo heel hoog meer.
Interessant, ik ben 1.95m en heb de Aart Kok Livingstone met boogluifel en ervaar eigenlijk helemaal geen problemen met de hoogte.

• tafmaf
Get!em schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:55:
[...]

Bepaalde gaan alsnog snel. En idd hoge vraagprijzen. Dan kan het even wat langer duren. Maar goed, even 13k tot 22k uitgeven aan een tweedehands aanhanger is dan ook wel even een drempel (Kyte en aero met WindForce, zelfs modellen van 2011 gaan nog voor 11k).
De kyte is altijd al waardevast gebleven door kwaliteit en looks. Je hebt gelijk om zoveel geld uit te geven moet je wel je huiswerk goed gedaan hebben en weten waar op te letten. Kan me dan ook voorstellen dat dit een drempel geeft.Heb natuurlijk makkelijk praten door mijn know how en connecties.Maar het is vooral geduld en optijd toe happen als je huiswerk goed hebt.

En als het van je bank gaat doet het maar even pijn

• ephymerous
JanHenk schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:00:
@ephymerous Heb je geen vakantie in de planning staan? Ik zou wel zenuwachtig worden als je een lekkere kampeerplek hebt geboekt voor de zomervakantie en je moet nu nog onder tijdsdruk op zoek naar de perfecte wagen :+

Qua volgorde zou ik zelf daarom andersom doen, eerst kopen dan verkopen. Maar vrienden van ons doen hetzelfde (die pogen nu hun caravan te slijten en willen daarna ook overstappen naar een Holtkamper). Andere vrienden van ons hebben dezelfde route bewandeld begin dit jaar, die gaan sinds dit seizoen ook met een Kyte op stap. Ik zal niet ontkennen dat wij ze wat hebben beïnvloed :P
Jawel, tweede week juli gaan we. Komt vast goed :)
m181087 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:21:
[...]

Moet je het geld uiteraard wel even hebben liggen.
Het is hier vooral willen ipv kunnen. Wij vinden het idee om twee vouwwagens voor de deur te hebben een beetje gek. Zeker omdat de oude wel even te koop stond. Hetzelfde als dat wij geen 15K willen uitgeven aan een vouwwagen :)
tafmaf schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:54:
[...]

Demoet je wel je huiswerk goed gedaan hebben en weten waar op te letten.
Even mezelf toetsen, welk huiswerk moeten we doen en waar moeten we op letten? :)
FKarma schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Interessant, ik ben 1.95m en heb de Aart Kok Livingstone met boogluifel en ervaar eigenlijk helemaal geen problemen met de hoogte.
Met mijn 2m05 vond ik de Livingstone toch te laag tov de CCC en HK Kyte.

[ Voor 41% gewijzigd door ephymerous op 21-05-2026 18:28 ]

XXXVI

• Gonadan

Gonadan

vhal schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:10:
Ik ben 185 en vind hem prima. Deur is inderdaad even bukken maar dat hoort er ook gewoon bij vind ik.
Varioluifel heb ik niet, wel de gewone met windschermen. Die is prima op hoogte op te zetten. Maakt de vario dat echt lager?
FKarma schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:04:
[...]

De mensen waarvan ik mijn Livingstone kocht wilden een nieuwe met boogluifel omdat die wat hoger was volgens de man des huizes.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
[...]

Die ben je idd zo kwijt. Je ziet nu ook vaker kyte’s te koop staan als aero’s. Mocht ik een andere holtkamper gaan kopen, dan zou ik ook op zoek gaan naar een aero, omdat je daar net als bij de normale cocoon onderweg bij de keuken kunt.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:14:
[...]

Ik ben 185 en vind hem prima. Deur is inderdaad even bukken maar dat hoort er ook gewoon bij vind ik.
Varioluifel heb ik niet, wel de gewone met windschermen. Die is prima op hoogte op te zetten. Maakt de vario dat echt lager?

[...]

De mensen waarvan ik mijn Livingstone kocht wilden een nieuwe met boogluifel omdat die wat hoger was volgens de man des huizes.
De varioluifel is vrij laag als je de 2 uiteinden vast ritst aan de punten van de basisunit. Rits je deze uiteinden los en rol je de stof op, dan kunnen de 3 stokken hoger gezet worden maar dat maakt het weer gevoelig voor wind. Ik heb het nu maar zo geregeld dat ik voor de 2 punten maar langere elastieken gebruik zodat ik een cm of 10 win. Dat het er vervolgens uit ziet als een Jort Kelder broek neem ik maar voor lief (al staat het hier wel iets aan de hoge kant 😛)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVzXa43gOHPDQnm82UREbk6ewLc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/f0dprU2qMt0AWAXprX5cPIlE.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door vhal op 21-05-2026 21:25 ]

Strava

• Anman
Nu we binnenkort onze Raclet Safari gaan proberen vroegen we ons nog af hoe gaat met waterpas zetten van een wagen op minder vlak terrein.

Er zitten uitdraaipoten aan maar gebruiken jullie ook nog oprij blokken of iets dergelijks?

• Palomar
  • Niet online
Anman schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:46:
Nu we binnenkort onze Raclet Safari gaan proberen vroegen we ons nog af hoe gaat met waterpas zetten van een wagen op minder vlak terrein.

Er zitten uitdraaipoten aan maar gebruiken jullie ook nog oprij blokken of iets dergelijks?
Veel plankjes meenemen ;)

En van te voren even uitzoeken op welk punt je de waterpas kunt meten. Ik had eerst een waterpas op de dissel, maar omdat ik toch aldoor het idee had dat de vouwwagen helemaal niet waterpas stond bleek dat te kloppen, want de dissel stond niet recht op de rest van de wagen ;) Ik meet dus op de wagenbak zelf.

• Kevinns
  • Laatst online: 23-05 10:21

Om zeker te weten dat hij waterpas staat heb ik ‘m voor het huis waterpas gezet, gemeten op het bed. Daarna een driehoek-waterpas met dikke montagekit op de dissel geplakt. Daardoor kan je zorgen dat de waterpas ook echt waterpas is.

Niet de pootjes gebruiken om waterpas te zetten, daar kan de aanhanger-constructie niet tegen, behalve bij holtkampers! In de lengte gebruik je het neuswiel, in de breedte een oprijblok aan één kant. De meeste vouwwagens hebben een handrem die, wanneer je ‘m maar 2 a 3 klikjes vastzet, nog wel naar achteren kan rollen, maar niet naar voren. Zo kan je de wagen het oprijblok op trekken door de dissel zijwaarts te trekken. Zo: YouTube: CCV levellen

Ik zou trouwens niet gaan klooien met plankjes. Koop dit soort voetjes en je hebt er geen omkijken meer naar.

[ Voor 4% gewijzigd door Kevinns op 21-05-2026 23:03 ]

• franssie
  • Laatst online: 23:47

franssie

Save the albatross

Plankjes kan je toch ook gebruiken als een soort poor-mans-oprijblok?
Voor onder opdraai-pootjes zijn die plastic dingen denk ik wel handiger.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Kevinns
franssie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:13:
Plankjes kan je toch ook gebruiken als een soort poor-mans-oprijblok?
Voor onder opdraai-pootjes zijn die plastic dingen denk ik wel handiger.
Ja het kan, maar als je net 10k+ euro voor een vouwwagen hebt uitgegeven, dan kan er ook nog wel 10 euro af voor een simpel plastic oprijblokje. Het hoeft geen camper-gewichten te houden.

• Gonadan

Gonadan

Heeft die ook echt baat bij waterpas staan? Het hangt een beetje van de vouwwagen af of je hem echt waterpas wilt of niet.
Bij hardtop sowieso vaak wel, bij een uit te klappen wagentent kan het soms juist nadelig zijn qua goed opzetten. (bij die van mij)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Kevinns
Gonadan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 01:46:
[...]

Heeft die ook echt baat bij waterpas staan? Het hangt een beetje van de vouwwagen af of je hem echt waterpas wilt of niet.
Bij hardtop sowieso vaak wel, bij een uit te klappen wagentent kan het soms juist nadelig zijn qua goed opzetten. (bij die van mij)
Ik zet onze Odyssee vrijwel altijd waterpas. Die staat toch nooit strak ;) . Hij is behoorlijk vergevingsgezind wat dat betreft.

• MrAcid
  • Niet online
Kevinns schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:01:
[...]

Ik zou trouwens niet gaan klooien met plankjes. Koop dit soort voetjes en je hebt er geen omkijken meer naar.
Dit lijkt me ideaal inderdaad, passen helaas niet op de Aart Kok wagens. De voet daarvan is geen rondje zoals bij veel types maar een plat plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUOntUuIrMhcoKmvnNJUnllivHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XS7gtzFYPpkbYC6mi8P4iFbB.webp?f=fotoalbum_large

Mocht iemand daar een andere oplossing voor weten dan hou ik me aanbevolen!

• tafmaf
m@fkeez schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:28:
[...]

Die ben je idd zo kwijt. Je ziet nu ook vaker kyte’s te koop staan als aero’s. Mocht ik een andere holtkamper gaan kopen, dan zou ik ook op zoek gaan naar een aero, omdat je daar net als bij de normale cocoon onderweg bij de keuken kunt.
Kan bij de kyte s ook. Voor mij was 1 van de redenen dat de Aero zijn windforce ook met 6 ampere gebruikt kan worden. En zit dicht bij het vuur dus dan loop je nog wel eens tegen koopjes aan die je niet kunt laten schieten.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:53
MrAcid schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:56:
[...]

Dit lijkt me ideaal inderdaad, passen helaas niet op de Aart Kok wagens. De voet daarvan is geen rondje zoals bij veel types maar een plat plaatje.

[Afbeelding]

Mocht iemand daar een andere oplossing voor weten dan hou ik me aanbevolen!
Ja hier ook. Ook de kavango heeft geen mogelijkheid hiervoor.

Ik gebruik hier een flatjack 2.0 opblaasbare leveler voor: https://www.dewitschijnde...ZQk2bxGwch2saAkWsEALw_wcB
Icm een bosch oplaadbare pomp https://www.amazon.nl/Bos...expln=0&gad_source=1&th=1 (kan met geduld ook vouwwagen bandjes oppompen btw)

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Gonadan

Gonadan

Gebruiken jullie ook snelkoppelingen voor je gasflessen? Ik zit te overwegen de slang van mijn keuken een snelkoppeling te gaan geven. FWP maar wel lekker makkelijk als ik de fles er gewoon in kan laten en evengoed aansluiten of afkoppelen.
Nu houd ik met één hand de drukregelaar vast en met de andere balanceer ik de fles in rondjes tot hij vast zit.

Het valt mij alleen op dat als je zoekt naar snelkoppelingen met 1/4 links draad best vaak de vrouwelijke draad de mannelijke snelkoppeling heeft. Maar eigenlijk wil je dat andersom want zoals ik het begrepen heb hebben veel snelkoppelingen in het vrouwtje een soort terugslagklep. (zo zit op mijn chef het mannetje op de chef en dan is de slang in feite dicht als hij afgekoppeld is)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Gonadan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:21:
Die heeft exact dezelfde tent als de Livingstone, dus als je lang bent zoals @vhal zal je die net zo laag vinden.
Ehmm, er zijn 4 verschillende Zambezi's, die hebben niet allemaal dezelfde tent als de Livingstone.

• Gonadan

Gonadan

ST10©DE schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Ehmm, er zijn 4 verschillende Zambezi's, die hebben niet allemaal dezelfde tent als de Livingstone.
Ehmm, ik zie dat Aart Kok naamgeving heeft veranderd. De Tuareg is ook ineens een Zambezi geworden. :D
Voorheen was het simpel, je had qua kar een Zambezi en dan kon je kiezen voor de River Camp of River Lodge tent. De Livingstone heeft altijd de River Lodge. Maar blijkbaar zetten ze de Zambezi kar nu breder in?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Gonadan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:28:
[...]

Ehmm, ik zie dat Aart Kok naamgeving heeft veranderd. De Tuareg is ook ineens een Zambezi geworden. :D
Voorheen was het simpel, je had qua kar een Zambezi en dan kon je kiezen voor de River Camp of River Lodge tent. De Livingstone heeft altijd de River Lodge. Maar blijkbaar zetten ze de Zambezi kar nu breder in?
En je vergeet de belangrijkste, de Original. Die er overigens eerder was dan de River Camp / Lodge.

[ Voor 5% gewijzigd door ST10©DE op 22-05-2026 09:30 ]

• JanHenk
  • Niet online
Ik kan überhaupt slecht wijs worden uit het Aart Kok assortiment om eerlijk te zijn, maar goed :P Hoop variaties waaruit het verschil niet meteen blijkt.
Gonadan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:24:
Het valt mij alleen op dat als je zoekt naar snelkoppelingen met 1/4 links draad best vaak de vrouwelijke draad de mannelijke snelkoppeling heeft. Maar eigenlijk wil je dat andersom want zoals ik het begrepen heb hebben veel snelkoppelingen in het vrouwtje een soort terugslagklep. (zo zit op mijn chef het mannetje op de chef en dan is de slang in feite dicht als hij afgekoppeld is)
Ik heb op de keuken van de vouwwagen ook een snelkoppeling "buiten" de keuken. Dat is inderdaad een vrouwtje, het mannetje zit op de slang, waar dan weer de drukregelaar op zit. Geen terugslagklep /-ventiel dus. Weet ook niet of dat wel in het vrouwtje zit om eerlijk te zijn.

Zie het probleem er niet echt van, ik draai de drukregelaar pas open als ik hem heb aangekoppeld :P

Bij de Cadac is het inderdaad andersom. Ik heb daar een andere slang en drukregelaar (van Cadac zelf) bij. Beide werken op de Campingaz 904 (heb er twee mee).

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:25:
Ik heb op de keuken van de vouwwagen ook een snelkoppeling "buiten" de keuken. Dat is inderdaad een vrouwtje, het mannetje zit op de slang, waar dan weer de drukregelaar op zit. Geen terugslagklep /-ventiel dus. Weet ook niet of dat wel in het vrouwtje zit om eerlijk te zijn.

Zie het probleem er niet echt van, ik draai de drukregelaar pas open als ik hem heb aangekoppeld :P

Bij de Cadac is het inderdaad andersom. Ik heb daar een andere slang en drukregelaar (van Cadac zelf) bij. Beide werken op de Campingaz 904 (heb er twee mee).
Qua veiligheid boeit het mij ook niet zo inderdaad, ik weet wel wanneer ik de kraan open moet draaien. Het is meer dat wanneer er wel een soort ventiel in zit het kan zijn dat het andersom gewoon überhaupt niet werkt.

Het nadeel is alleen dat de lokale kampeerzaak weinig met 1/4 draad verkoopt, voornamelijk slangpilaar. En via internet is de beschrijving vaak vrij beperkt. Kan het wel gaan gokken maar retourneren is ook weer zo'n gedoe. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Mrkoekie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:45
Dit weekend voor het eerst weg met de Aart Kok Kavango die we paar weken terug tweedehands hebben overgenomen. Nu een lang weekend in Malle. Het valt me allemaal eigenlijk wel reuze mee. #TeamLampjes overigens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Efk4btRbFlaTq5CB1QE0fXznToA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObYxPMAH3vwIWUzX65ZbkJZ3.jpg?f=fotoalbum_large

PH-MRK request startup

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vandaag de 2021 kindertent L gekocht en getest voor onze kyte uit 2011. Past, behalve een kleine rits op de witte rand.

Kindertent L en XL bestonden in 2011 nog niet. De M tent die ik heb heeft ook nog de mast doorgang voor de luifel achter , die al binnen 3 jaar na start van Kyte is afgeschaft. Onze Kyte heeft ook de eerste WindForce (2013), wat gewoon letterlijk een luchtpomp van een springkussen is.

Komende vanaf een kindertent M is dit een enorme upgrade. Vloeroppervlak is hetzelfde, maar ventilatie en buitenaanzicht is mooier geworden. Behalve dat het wel ala Holtkamper wat scheef en losjes is. Het is verder wel heel praktisch en goede materialen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxT5fkcKtL8ogNoY7QQFHqN1L3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cizJsZv9y5B4D5JkQb9Frsl1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHnXzpoNVq4MhHmZMEwXZZZI0YU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9jVFN3BkPUnUAAZqvP2bCoc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MX6pzr09xfVui5qwameoAII2Ndg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StsAgd3KxCWk8eUktsKFgxyZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 22-05-2026 23:13 ]

• Stalensnuitje
Het is definitief: onze Kavango is vervloekt :(

Vorig jaar nieuw gekocht, na dag 1 de handrem vergeten (zie ergens eerder in dit topic), na terugkomst de tent laten drogen en toen vrat de robotmaaier van oma de slikranden op (zie ook ergens in dit topic). En ik kom vanmiddag op de camping waar ie na Hemelvaart is blijven staan: giga zak met water in het panoramadak blijven staan en het Kuip grondzeil vol water :'(

Dus die tent kan er na het seizoen wéér vanaf, want het doek is op die plek compleet uitgerekt :X

/Vakantie-positiviteitsmodus aan: daar zijn we inmiddels dan wel bedreven in…

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Stalensnuitje schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:34:
Het is definitief: onze Kavango is vervloekt :(

Vorig jaar nieuw gekocht, na dag 1 de handrem vergeten (zie ergens eerder in dit topic), na terugkomst de tent laten drogen en toen vrat de robotmaaier van oma de slikranden op (zie ook ergens in dit topic). En ik kom vanmiddag op de camping waar ie na Hemelvaart is blijven staan: giga zak met water in het panoramadak blijven staan en het Kuip grondzeil vol water :'(

Dus die tent kan er na het seizoen wéér vanaf, want het doek is op die plek compleet uitgerekt :X

/Vakantie-positiviteitsmodus aan: daar zijn we inmiddels dan wel bedreven in…
Balen zeg! Zijn wel zaken die ook nog een flinke duit kosten.

• Kevinns
Aiii, vandaag onze Odyssee opgezet, trek ik met een klein rukje aan een scheerlijn de naad los:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkoVc55OguBHLiFhRJ7qetWjwtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuHvGwUdRzXqfkiJSREIdiSi.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig gebeurde dit niet vorige week in de regen :X .

Heeft iemand een adresje voor reparatie in de regio Rotterdam/Den Haag? De dichtstbijzijnde dealer lijkt Vouwwagen Centrum te zijn op bijna 1,5 uur rijden…

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nog even een aanhanger vraag. Ik heb er last van dat de oplooprem vast blijft zitten na afkoppelen. De koppeling veert niet terug, ik moet er zelfs vrij hard aan trekken om hem in de uitgerekte (en dus ongeremde) toestand te krijgen. Ding heb ik meerdere keren gesmeerd via de nippels, en hij is ook zo door de beurt gekomen bij HK met vermelding dat t stroef liep. Het werkt verder wel, maar is er iets wat ik anders kan doen, want t is vrij irritant bij het wegduwen van de afgekoppelde vouwwagen.

• Retrospect
Get!em schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:58:
Nog even een aanhanger vraag. Ik heb er last van dat de oplooprem vast blijft zitten na afkoppelen. De koppeling veert niet terug, ik moet er zelfs vrij hard aan trekken om hem in de uitgerekte (en dus ongeremde) toestand te krijgen. Ding heb ik meerdere keren gesmeerd via de nippels, en hij is ook zo door de beurt gekomen bij HK met vermelding dat t stroef liep. Het werkt verder wel, maar is er iets wat ik anders kan doen, want t is vrij irritant bij het wegduwen van de afgekoppelde vouwwagen.
Aangeven bij HK dat ze dat punt vergeten zijn en er weer mee bezig mogen.

• Gonadan

Gonadan

Hij moet ook weer niet te soepel gaan want dan gaat hij elke keer dat jij je gas los laat op de rem.
Maar hij moet natuurlijk ook niet echt vast gaan zitten. Is een beetje lastig beoordelen of het daadwerkelijk niet in orde is zo op afstand.

Dat een oudere koppeling niet vanzelf of moeilijker terug veert is op zich niet vreemd volgens mij, dat is op zich geen ramp (heeft die van mij ook soms). Maar dat er na een beurt nul verandering in dit is op zich wel een vraag waard of ze het vergeten zijn of dat het binnen de marges valt.

Of jezelf aanleren altijd te eindigen met even vooruit trekken. Dat hij vanzelf terug veert is overigens niet altijd leuk. Ik heb met afkoppelen wel eens gehad dat hij dat begon te doen en zag ik de koppeling langzaam naar mijn bumper kruipen, moest ik als de brandweer mijn vouwwagen weg duwen of mijn lak ging er aan. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Ach @Stalensnuitje wat balen zeg! Kan mij je eerdere ellende nog herinneren inderdaad. Nu dit weer....

Krijg je dit nog opgelost voor de zomervakantie?

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:11:
Of jezelf aanleren altijd te eindigen met even vooruit trekken. Dat hij vanzelf terug veert is overigens niet altijd leuk. Ik heb met afkoppelen wel eens gehad dat hij dat begon te doen en zag ik de koppeling langzaam naar mijn bumper kruipen, moest ik als de brandweer mijn vouwwagen weg duwen of mijn lak ging er aan. :X
Ik duw dus altijd de wagen nog even uit die veer zodat ie goed gestrekt is, vóórdat ik hem afkoppel, om de reden die je noemt.

Overigens heb ik ook een plastic bumpertje op de koppeling, ik ben wel eens tegen de bumper van de auto aangekomen (..) maar geen schade van gehad.

• Gonadan

Gonadan

@JanHenk inderdaad. En ik ben ook wel eens zelf vol tegen de koppeling aan gereden toen ik de auto net had, toen zat de koppeling letterlijk ín de bumper. :+

Zie je nu nog verbazingwekkend weinig van, eigenlijk niets.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

JanHenk schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:49:
Overigens heb ik ook een plastic bumpertje op de koppeling
Heb je daar een fotootje van?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• JanHenk
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:28:
[...]

Heb je daar een fotootje van?
Ik heb een AL-KO 161 koppeling. Daar zit het denk ik standaard op.

Het bumpertje is ook los verkrijgbaar.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Die Aklo heb ik ook met rubbertje inderdaad

• Stalensnuitje
Shadow_Agent schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:33:
Ach @Stalensnuitje wat balen zeg! Kan mij je eerdere ellende nog herinneren inderdaad. Nu dit weer....

Krijg je dit nog opgelost voor de zomervakantie?
Million dollar question denk ik. ESVO was gisteren al dicht, die zal ik dinsdag wel bellen. En anders gaan we op deze manier, moeten we er gewoon scherper op zijn wanneer het regent dat handmatig afwateren :|

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Tym

Sinds gisteren zijn wij ook overstag gegaan en de eigenaar geworden van een nieuwe Raclet Sequoia. Deze wordt pas vlak voor onze vakantie geleverd, dus het uitproberen is meteen in Oostenrijk :)

Omdat ik wel alvast een beeld wil vormen over wat er in de vouwwagen tussen de banken past van bagage, vroeg ik me af of iemand weet hoe hoog de bankjes zijn. Dus wat is de maximale hoogte van iets/kratten/dozen om tussen de banken te zetten als hij ingeklapt is?

En hoe vervoeren jullie stoelen en tafel? Op de vouwwagen als hij ingeklapt is onder de cover of in de auto?

• Anman
Tym schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:27:
Sinds gisteren zijn wij ook overstag gegaan en de eigenaar geworden van een nieuwe Raclet Sequoia. Deze wordt pas vlak voor onze vakantie geleverd, dus het uitproberen is meteen in Oostenrijk :)

Omdat ik wel alvast een beeld wil vormen over wat er in de vouwwagen tussen de banken past van bagage, vroeg ik me af of iemand weet hoe hoog de bankjes zijn. Dus wat is de maximale hoogte van iets/kratten/dozen om tussen de banken te zetten als hij ingeklapt is?

En hoe vervoeren jullie stoelen en tafel? Op de vouwwagen als hij ingeklapt is onder de cover of in de auto?
Er vanuitgaande dat de kar net zo groot is als de Safari dan is de hoogte 40cm. Ik heb een schets van alle maten kijken of ik die kan uploaden nog straks…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeggHv-VTbkUywb-jgVL4r6i1RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Dwy0805W1NhQWHyEkI3xKuw.jpg?f=fotoalbum_large

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Tym

Anman schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:11:
[...]

Er vanuitgaande dat de kar net zo groot is als de Safari dan is de hoogte 40cm. Ik heb een schets van alle maten kijken of ik die kan uploaden nog straks…[Afbeelding]
Bedankt, daar kan ik wat mee! Volgens mij zijn de wagens inderdaad hetzelfde.

• Retrospect
Vandaag bij een kampeerzaak metalen schroef haringen gehaald. Ik had al van die plastic schroef haringen en dat beviel wel. Straks in Frankrijk gaan ze denk ik nog handiger zijn dan in Nederland.

Maar is het handig om een accu boormachine mee te nemen of een slagschroevendraaier? Die laatste zal voor de polsen wellicht plezieriger zijn als de grond hard is maar maakt natuurlijk wel nogal een vervelend geluid op de camping.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Accuboormachine is ruim voldoende. Je hoeft niet door graniet over het algemeen gok ik

• Gonadan

Gonadan

Het is ook de vraag of de haringen blij worden van het slageffect.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste