Die rechthoekige tenten kunnen mij ook niet bekoren en al dat gewicht van de tent zo hoog op de aanhanger lijkt me ook niet fijn rijden.
Wij kampeerden altijd met een Karsten tent, met drie kinderen ging dat niet meer zonder aanhanger en zeiden we; als we dan toch met een aanhanger rijden dan een vouwwagen met als voordeel een keuken en een goed bed!
Onze eerste vouwwagen was een Aart Kok Kariba, ook het " 1 2 3 systeem " en dus een enkelklapper. Aan de voorzijde echt de De Waard looks, prachtig en veel mooier dan de Kavango in mijn ogen. Door het luifeltje wat al aan de basistent is een grotere luifel niet eens nodig. Twee 2 persoonsbedden en nog 1 slaapplek onder de vouwwagen. Eén 2 persoonbed kon gemaakt worden tot loungebank, hebben we best veel gebruik van gemaakt. Ons model uit 2009 had nog geen laad en los systeem en de bermkeuken vonden wij een groot nadeel. Als je de keuken aan de vouwwagen laat zitten staat hij in je binnenleefruimte. Wij haalden hem er dus altijd af, heel gedoe en dan staat hij dus in de regen of onder een plakboom of in de brandende zon..
We hebben toen de overstap gemaakt naar een Aart Kok Livingstone gamedrive. Hier kan je wel bij je bagagebak zonder de tent uit te klappen en de vaste keuken zit op de juiste plek. Buiten de binnentent maar onder de luifel. Hierdoor kook je buiten maar staat de keuken altijd droog en in de schaduw. We hebben de extra achtertent (2 kids) en de derde slaap in de binnen leefruimte of in een eigen tentje (mini Karsten). Verder heeft de vouwwagen een prachtig XL bed van 2x2,2m en een panorama dak. Op de dissel is ruimte voor de fietsendrager. Offroad zal het een ramp zijn maar de verlaagde bak zorgt voor voor bagageruimte en een geweldige wegligging door de brede spoorbreedte en het lage zwaartepunt. Onderweg wordt de keuken vaak gebruikt om zelf een broodje klaar te maken ipv klep tankstation brood voor de hoofdprijs. We koken overigens het liefst op de Cobb maar een plek voor alle spullen en een aanrecht is wel heel fijn.
Het openklappen gaat trouwens veel lichter omdat je alleen de tent naar voren haalt en niet een bed om klapt zoals bij de Kariba (en veel andere). De basistent van de Livingstone (of River Lodge tent bij een zambezi softtop) staat op een inritsbaar kuipzeil, super fijn maar ook wel weer extra werk bij vertrek. Ook met onderzeil is het toch nat /vies geworden. We hebben het zeil wel eens meegeklapt maar dat valt ook niet mee. Tegenwoordig halen we hem toch maar los en laten we hem op zn kop drogen en dan veeg je het meeste er al af. De luifel laten we wel zitten en klappen we mee.
Nu de kinderen wat ouder worden slapen ze graag in een "eigen tent", daarom overwegen we een andere vouwwagen die minder groot is en nog sneller in te klappen is. Om iets beters te vinden valt alleen nog niet mee. Een vouwwagen met hardtop lijkt me wel fijn zodat je dat werk met het kuipzeil niet meer hebt.
Holtkamper heeft we wat modellen die zouden kunnen werken. De meeste tenten ogen ook goed als ze opgezet zijn, ingeklapt vind ik het er niet uitzien of je moet een heel recent model hebben. Het concept spreekt me verder wel aan, sterk chassis waarbij je zelfs de uitdraaisteunen mag gebruiken voor waterpas stellen, doordacht, veel mogelijkheden, lichte wagen. De kleur van het doek lijkt me wel besmettelijk.
De Aart Kok Zambezi zou wel kunnen werken. Hardtop, lekker compact en de basis staat super snel. Disselkeuken staat qua plek niet zo ideaal als bij de Livingstone en dus geen ruimte voor fietsen op de dissel. Kan dan wel achterop of op de hardtop maar dan is dat weer extra werk. Zambezi original vinden we mooier maar de zambezi met Karsten voortent vind ik ook wel een leuk concept!
CombiCamp Country heeft een hardtop, keuken op de goede plek, opzetgemak maar ja wel dat hoekige design wat me juist niet aanspreekt..
Bij vouwwagens draait het altijd om opzet- en afbreekgemak maar het meeste tijd zit toch in de rommel en spullen verzamelen en weer een plek geven. Wij proberen de dag voor vertrek nog niet te gaan inpakken en die dag nog als volle vakantiedag te hebben.
[
Voor 3% gewijzigd door
daniel-rwd op 07-09-2026 22:11
]