Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tot nu toe brengen wij onze vakanties sinds we kinderen hebben meestal in huuraccomodaties door (huisjes, chalets, safaritenten etc.). Het liefst op een camping, zodat de kinderen vermaak hebben met ander kinderen. Wel makkelijk, maar nu we afhankelijk zijn van de schoolvakanties is dat altijd wel lastig met boeken (je moet er vroeg bij zijn) en erg duur. Daarnaast hebben mijn vrouw en ik allebei de wens om weer meer 'echt' te kamperen.

Een tent of vouwwagen dus. Een tent wordt te lastig, omdat die vaak vrij groot zijn en je dus eigenlijk al een aanhangertje nodig hebt om samen met alle andere spullen die je mee moet nemen in te stoppen. En dan is het opzetten ook relatief veel werk. Een vouwwagen leek ons het ideaalst. Afgelopen vakantie op de 2 campings waar we waren rondgekeken naar wat anderen hebben, maar er zijn vrij veel modellen en we zijn er nog niet uit welk model het specifiek moet worden. Een aantal eisen/wensen:
- we hebben 3 kinderen (nog te jong voor een eigen tentje) dus een model met 5-6 slaapplaatsen
- relatief makkelijk (het liefst in je eentje) op te zetten
- keukenblokje met koelkast
- wens: laadruimte voor bagage
- wens: mogelijkheid om fietsen erop te zetten

Qua budget hebben we nog niet echt een richting. We hoeven niet veel luxe en tweedehands is ook goed. Een nieuwe vouwwagen kost al snel 15K. Als we erg enthousiast zijn zouden we dat geld er misschien wel voor overhebben, maar om 'te kijken of het wat is' is een tweedehands voor een paar duizend euro wel wat veiliger.

Ik heb nog wat online zitten rondkijken en waar ik bijvoorbeeld wel enthousiast van word is de combi-camp flexi comfort. Qua specs en het opzetten demonstratiefilmpje is zoiets precies wat we zoeken.

Ben echter wel benieuwd naar jullie ervaringen en tips voor andere modellen. Bij tweedehands ben je natuurlijk een beetje afhankelijk van het aanbod, maar voor mijn oriëntatie zijn alle ervaringen en tips welkom. Het plan is dan om nu rustig rond te kijken, zodat we wellicht volgend jaar met een vouwwagen kunnen camperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
we hebben 3 kinderen (nog te jong voor een eigen tentje)
Ze worden vanzelf ouder.
Hoe oud zijn ze nu? Jongens, meisjes? En hoe goed kunnen ze met elkaar overweg?

Onafhankelijk hiervan: een Combicamp is een topidee. Geloof de reclame niet, opzetten kost al gauw 10 minuten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:56

Just_I

What did you just say?

Mijn ouders hebben jaren lang gekampeerd met vier kinderen in een Holtkamper Flyer Expedition. Volgens mij streept dit alle puntjes aan. Helaas worden deze niet meer bieuw gemaakt maar tweedehands zijn ze nog wel te vinden, bijvoorbeeld deze: https://www.marktplaats.n...-bedouin-25th-anniversary

5 slaap plaatsen, check
Imperial voor fietsen, check
Makkelijk/snel op te zetten, check
Ruimte voor bagage, check
keuken met koelbox, check

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:42

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Ik zou mij willen aansluiten bij Just_I. Een (tweedehands) holtkamper met Egyptisch linnendoek. Ideaal om snel op te zetten en goed doordacht.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:37

ralpje

Deugpopje

Als alternatief op tweedehands modellen: je kunt nieuwe vouwwagens vaak ook huren voor een paar weken.
Dan kun je goed zien of deze manier van kamperen aansluit bij wat je wilt en ook gelijk het model waar je interesse naar uit gaat testen.
Na zo'n vakantie kun je dan gaan bekijken of je zo'n type vouwwagen (vergeet ook de tenttrailers, zoals bijvoorbeeld van Campooz, niet!) als nieuw of als tweedehands wilt aanschaffen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:33

-tom-562

Oliesjeik

Vouwwagens zijn niet per definitie sneller op te zetten... Genoeg vouwwagens waar je nog flink wat tijd bezig bent.
En andersom ook natuurlijk, genoeg tenten die binnen 20 minuten fatsoenlijk staan. Zeker de moderne opblaastenten staan erg snel en zijn zeker de moeite waard om uit te checken.

De enige ervaring met vouwwagens die ik ben was met een Holtkamper Flyer, daarmee ben ik verschillende keren mee op vakantie geweest met een aantal vrienden. Zo'n apparaat staat idd wel snel.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Thanks voor de reacties! De kinderen zijn 1, 3 en 5 jaar oud (2 meisjes, 1 jongen). Verwacht dat die iig de komende 5 jaar nog niet in een eigen tentje gaan.

En Holtkamper was idd een ander erop waar ik al wat uitgebreider naar had gekeken. Zal nog eens onderzoek doen naar genoemd model!

Verder qua tent heb ik idd ook gekeken naar die opblaasbare modellen. Onze buren op de camping waar we vorige week stonden hadden er ook een en waren erg enthousiast. Echter het afbreken/opvouwen was nog best een werkje. En het pakket was gewoon groot, waardoor je eigenlijk een aanhangertje nodig hebt (wij hebben met 3 kinderen en een middenklasse stationwagen anders geen ruimte ervoor). Als je dan toch een aanhanger nodig hebt neig ik al eerder naar een vouwwagen. Ook gezien het wat sneller opzetten en afbreken. Met 3 kleine kids die ondertussen ook bezig moeten worden gehouden kun je niet rustig met z'n tweeën een tent op de origami-methode invouwen... ;) Maar ik sta wel open voor argumenten om toch wel een tent te nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
En wat betreft huren van een vouwwagen. Begreep van andere mensen die ik op de camping sprak dat het huren van een vouwwagen ontzettend duur was. Die hadden daarom maar gewoon een tweedehands gekocht. Maar zal ook zelf eens informeren. Wellicht dat het in het laagseizoen voor een paar dagen nog te overzien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmau93
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:11
Wij hebben 3 jaar geleden een vouwwagen gekocht, namelijk de Cabanon Mercury. Dit is een 8 persons vouwwagen die relatief snel op te zetten is. Zelf hebben wij ook 3 kinderen van dezelfde leeftijd als jij. Het mooie van deze vouwwagen is dat er twee kleine tentjes kunnen gehangen worden onder de bedden.

Dan over het wagentje zelf, ik heb dit jaar zelfs gereden met een 2/3 gevulde kofferbak. Het mooie is dat je namelijk zo’n kleine 50 cm kan stapelen bovenop je vouwwagen als die is ingeklapt en daar lagen dus alle stoelen, tafel, maar ook onze kinderwagen en Ikea kinderstoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tittysmack
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-04 12:01

Tittysmack

"no comment"

Ik lees even mee. Toevallig denken wij dezelfde richting op met ongeveer dezelfde gezinssamenstelling. Waar ik wel tegenaan loop zijn de afmetingen van de bedden. Vaak zijn ze erg smal of juist weer kort. Mijns inziens wel iets om naar te kijken.

Athlon xp2800+ / Abit NF-7 / 512 mb dual channel MDT DDR400 / Club3D 9700pro / Samsung 52x24x52 / Samsung DVD 16x48 / Hitachi 82.3 GB 7200 rpm / Maxtor 61.4 GB 7200 rpm / Philips Seismic Edge 5.1 / Logitech z-560 / Q-tec 6051MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:41
bartmau93 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:34:
Wij hebben 3 jaar geleden een vouwwagen gekocht, namelijk de Cabanon Mercury. Dit is een 8 persons vouwwagen die relatief snel op te zetten is. Zelf hebben wij ook 3 kinderen van dezelfde leeftijd als jij. Het mooie van deze vouwwagen is dat er twee kleine tentjes kunnen gehangen worden onder de bedden.

Dan over het wagentje zelf, ik heb dit jaar zelfs gereden met een 2/3 gevulde kofferbak. Het mooie is dat je namelijk zo’n kleine 50 cm kan stapelen bovenop je vouwwagen als die is ingeklapt en daar lagen dus alle stoelen, tafel, maar ook onze kinderwagen en Ikea kinderstoel.
Die hebben wij een jaar of 8 geleden nieuw gekocht. Heel fijn ding, zeeën van ruimte, maar om te zeggen dat je 'm snel op kunt zetten... nee, dat niet imho.

Inmiddels zijn de koters 2, 6 en 8 en willen we toch kijken naar een model dat iets sneller op te zetten en af te breken is, dat mag inmiddels ook best ten koste gaan van wat minder binnenruimte.

[ Voor 10% gewijzigd door Stalensnuitje op 16-08-2022 08:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:52
Palomar schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:27:
Thanks voor de reacties! De kinderen zijn 1, 3 en 5 jaar oud (2 meisjes, 1 jongen). Verwacht dat die iig de komende 5 jaar nog niet in een eigen tentje gaan.

En Holtkamper was idd een ander erop waar ik al wat uitgebreider naar had gekeken. Zal nog eens onderzoek doen naar genoemd model!
Een Holtkamper is gewoon een van de betere vouwwagens.
Daar kun je geen buil aan vallen.
Koop er een, probeer het een vakantie (of 2) uit, en als het niet bevalt verkoop je hem weer.
Tweedehands vouwwagens van Holtkamper en Aart kok kan je gewoon waardevast noemen.

Vaak weet je pas wat je wil als je al een keer met een vouwwagen of tent gekampeert hebt.
Dan merk je namelijk dat je het irritant vind om 30 haringen te moeten slaan.
Of dat er veel werk met stokken is, en dat je liever een model hebt met een vast uitschuifbaar frame.

Je kan nooit vooraf bedenken waaraan je je gaat irriteren.
Elke vouwwagen heeft zijn eigen eigenaardigheden.
Verder qua tent heb ik idd ook gekeken naar die opblaasbare modellen. Onze buren op de camping waar we vorige week stonden hadden er ook een en waren erg enthousiast. Echter het afbreken/opvouwen was nog best een werkje. En het pakket was gewoon groot, waardoor je eigenlijk een aanhangertje nodig hebt (wij hebben met 3 kinderen en een middenklasse stationwagen anders geen ruimte ervoor). Als je dan toch een aanhanger nodig hebt neig ik al eerder naar een vouwwagen. Ook gezien het wat sneller opzetten en afbreken. Met 3 kleine kids die ondertussen ook bezig moeten worden gehouden kun je niet rustig met z'n tweeën een tent op de origami-methode invouwen... ;) Maar ik sta wel open voor argumenten om toch wel een tent te nemen!
Met een vouwwagen rij je ook met een aanhanger, dus voor een tent zou ik dat niet perse een minpunt vinden.
Wij hadden altijd een dichte aanhanger (met harde deksel) waarin de karsten tent en alle kampeerbenodigdheden lagen. Zoals tafel stoelen koelbox gasstel slaapmatten etc..

Een karsten tent vind ik persoonlijk qua tenten de meest ideale.
Ja ze zijn loodzwaar, maar zelfs de grootste kreeg ik in mijn eentje de kar uit en in.

Voordeel vind ik dat je ze neergooit uitrolt en dan maar 4 haringen nodig hebt op de hoeken.
Oppompen met de compressor (220v) en je kan binnen 10 minuten overnachten.

Zelf hebben we nu na een vakantie met een Aart kok livingstone river lodge, gekozen voor een Campooz Lazy Jack.

De riverlodge had maar 2 slaapcabines (wat genoeg is) maar ik heb graag de optie om de meiden apart te leggen. Nieuw is deze voor ons ook niet echt betaalbaar.
Zelf vond ik de wagen groot en zwaar, waardoor er weinig mee kon in de bak.

We hebben nog gekeken naar een Kariba en een kavango van Aart kok.
Deze waren dun gezaaid en nieuw te duur.

De combicamp flexi vonden we ook wel wat, alleen de modellen voor 2016(??) moet je niet hebben, deze hebben weinig tot geen laadruimte.

Maar toen Campooz gezien, en meteen verkocht door het uiterlijk.
Uiteindelijk na lang zoeken (en toch op vakantie willen) de knoop doorgehakt en een nieuwe gekocht.

Onze meiden (3 en 5 jaar) slapen in de zijtent van de Lazy Jack.
Maar we hebben ook de achtertent erbij (Ugly Betty)
Met de achtertent is de vouwwagen geschikt voor 6 personen.

We hebben de Lazy Jack met de trekking luifel omdat wij graag buiten zitten (ookal regent het).
De Lazy Jack heeft een leefruimte van 220x270 hierin kunnen we alsnog binnen zitten als dat echt een keer moet.
Maar onder de grote trekking luifel zit je ook heerlijk droog, en je krijgt toch echt alles mee van buiten.

We hebben ook de camping voortent, deze hebben we een keer gebruikt, maar dit past niet helemaal bij onze manier van kamperen.

Campooz heeft een van de grootste laadruimtes die er zijn, omdat de tent bovenop ligt, en de laadbak volledig leeg is.
Daarentegen is er geen echte keuken.
Het Campooz keukentje is een kastje waarop je je eigen kookstel kan zetten.
Maar er zijn verschillende camping keukens verkrijgbaar, of je bouwt er zelf een.

Op de dissel kan een disselbak of een fietsendrager.

Kleine disclaimer.
Een nieuwe campooz lekt op de stiknaden.
Dit zal de eerste paar flinke buien zo zijn, maar na verloop van tijd stoppen alle lekken.

Nieuw of tweedehands, ik zou hem in de tuin of op de parkeerplaats opzetten en 2 of 3 keer zeiknat laten worden met een grassproeier.

Beruchte plaatsen voor lekkage zijn het dakluik boven het bed op de kar.
en de hoeken van de zij slaapcabine.

De Ugly Betty is een draak van een tent, deze lekt vooral door het verkeerd opzetten/afspannen.

Bij ons is alles intussen zonder impregneermiddel waterdicht geworden.
Dat kan ik met vrij grote zekerheid zeggen na afgelopen vakantie :+

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 16-08-2022 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Bijna alle (technisch) katoenen tenten "lekken" als ze nieuw zijn, op de naden en soms ook door de stof. Het katoen moet dan eerst een keer opzwellen.
Het is idd een goede tip om de tent een keer thuis op te zetten en een aantal keren nat te sproeien.
Wij hebben zelf een opblaasbare tent van de Decathlon en rijden met een bagagewagentje. Dat gaat prima. Overigens was die opblaasbare tent van de Decathlon meer iets om te kijken of wij kamperen wel iets vinden (met een dreumes van 2 toentertijd :P). Ik ben al langzaam aan het kijken naar een upgrade, maar ik ben er nog niet over uit of het een vouwwagen moet worden of een tent.

Ik zie hier op de camping waar we nu staan (Vogezen) mooie vouwwagens, o.a. van Cabanon, maar ook daar ben je nog wel een uurtje (of langer, als ik onze buren zag :+) zoet mee. Ik ben ook nog steeds gecharmeerd van een mooie (technisch) katoenen (opblaas)tent. B.v. een Bardani. Maar een De Waard Velduil vind ik ook heel tof 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
-tom-562 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:59:
Bijna alle (technisch) katoenen tenten "lekken" als ze nieuw zijn, op de naden en soms ook door de stof. Het katoen moet dan eerst een keer opzwellen.
Ja klopt :)

Echter weten blijkbaar heel veel mensen dat niet.
Op de Facebook groep zie je elk jaar meerdere malen posts van mensen die een nieuwe Campooz hebben en dan gaan klagen dat hij lekt.
En dan al die toetsenbord ridders (die volgens mij een caravan hebben) "Belachelijk, dat mag echt niet. Zeker bij een nieuwe wagen. Je betaald 10K en dan mag hij niet lekken..."

Daarom zeg ik het er tegenwoordig altijd bij, als mensen niet zelf onderzoek doen voordat ze wat kopen moet je er gewoon op attenderen.

ik bedoel, je hoeft in die groep alleen maar te zoeken op "lekt" en je wil al bijna geen Campooz meer.
Dus hoe kan het dat je dat niet weet voordat je hem koopt :?
(de meeste mensen zijn al maanden lid voordat ze er een kopen)

edit:

Vroeger toen ik mee ging toen mijn ouders een tent kochten werd dat door de verkoper gewoon verteld.
Dat de nieuwe tent de eerste paar buien kan en mag lekken.

Tegenwoordig hoor je dat niet (tenminste wij hebben het bij geen een zaak toe horen gehad) en misschien staat het wel in de handleiding, maar die lees je ook niet.

polyester lekt niet of mag niet lekken, katoen mag dat wel in het begin.

Blijft wel een erg mooie tent vind ik zelf O-)

Basis Lazy Jack
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VHEY4jLdZgUTvfmra_3xUWoMg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5RmwJqPFegrFBRjnciK37tMF.png?f=fotoalbum_large

Trekking luifel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCqNhvcZbVUw8YliFCwfwiaueg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zg3VpJmXhVWwFXrt34cGKzF4.png?f=fotoalbum_large

Camping voortent
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxkBMvUDZV8VmC_DQ0_3QIaXOIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nigElTK1aLOnO8fjwLPRcSLR.png?f=fotoalbum_large

Voor de camping past ook een SPECIALE trekking luifel.
Deze past NIET op de basis van de vouwwagen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZglOinM6T_SIRN-j_hdB0q8_Us=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s7jD8GxNzodgV75CykMMIjFB.png?f=fotoalbum_large

En de laadruimte is gigantisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKX9Fi2jPjDB8Px59FGw9i_u9b8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A9FfRe1pBWDchaYmXybjWjwO.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 16-08-2022 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-04 09:27

samo

yo/wassup

Wij zijn met drie kids dit jaar weer met de vouwwagen op pad geweest en het is super. Wij hebben een Trigano Odessey, snelopzetter met 8 slaapplekken (enthousiast gerekend). Het bestaat uit twee tweepersoonsbedden naast elkaar (zonder tussenstuk) die je openklapt. Daar haaks overheen klap je de voortent uit. Onder het uitgeklapte bed kan nog een tentje (2pers) en we hebben een zijtent.

Qua opzettijd ben je niet veel sneller dan een makkelijke tent (opblaastent, de waard, etc). Je bent toch meer tijd kwijt aan het waterpas zetten van de vouwwagen en de plek goed uitkiezen. Heb je dat eenmaal gedaan, is het makkelijk en snel. Ik kan de vouwwagen in mijn eentje opzetten terwijl mijn vrouw met de kinderen de camping gaat bekijken. Op onze camping heb ik wat beter opgelet of het opzetten nou zo veel sneller is dan een tent, en dat valt me dus reuze mee.

Maar, eenmaal uitgeklapt heb je wel je bedden op de juiste plek en hoef je ze niet op te blazen, een keukentje waar je aan kan staan, de kleren bereikbaar onder het bed enz. Omdat je tijdens het vervoer al vanalles in de bak hebt, hoef je dat niet allemaal nog om te tillen. Ook dit jaar kon ik nog gewoon door de auto heen achteruit kijken, dus met spullen in de auto valt het ook erg mee.

Wij hebben nog een oud model (2007) zonder inritsbaar grondzeil en zonder easy-access (de vouwwagen moet deels open om in de bak te kunnen). Dat zijn wel zaken die ik nu waardevol zou beschouwen. Dit heeft ons 5 jaar geleden ong €3.000 gekost (2de hands dus). Qua kampeergenot is het echter prima en heerlijk.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
FRANQ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:16:
[...]
[Afbeelding]
Dat is wel meteen een risico dat volgens mij veel vouwwagen gebruikers niet meerekenen. Of eigenlijk alle gebruikers van ongeremde aanhangers --> Maximum ongeremd trekgewicht.

ok eigenlijk alle aanhangwagen gebruikers, caravans worden ook eerder bij regel dan uitzondering overladen

Een schrikbarende hoeveelheid mensen denkt alleen aan 750kg ongeremd. Maar de meeste middenklasse auto's mogen dat bij lange na niet trekken. 300-400kg houdt het meestal wel op.
Vouwwagen + bagage erin + skibox erop en fietsen drager er op/voor tikt nog al aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-04 21:22
Wij hebben zelf ook met de kinderen twee jaar een vouwwagen gehad, ze waren toen 3 en 5,5 jaar. We hadden een roadmaster family S. Een super fijne vouwwagen als deze eenmaal stond, je kunt er met de ondertentjes wel 8 personen laten slapen.

je voelt de maar al aankomen; Het is en blijft een berg werk (vaak enorm veel haringen en in de praktijk is het alleen opzetten of opruimen toch anders dan de marketing je doet geloven. Een tent opruimen is echt niet veel meer werk dan een vouwwagen (iets meer flappen en de bodem schoonmaken bij tent)

Bagareruimte is bij de meeste vouwwagens beperkt (die hierboven ziet er qua ruimte wel fancy uit)

Met kleine kids zijn wij na 2 jaar uiteindelijk gegaan voor een tweede hands caravan met een zijtent aan de voortent. Hier hebben ze jaren heerlijk geslapen en nu zijn ze over naar een losse tent.

Denk dus goed na, hoeveel gemak en comfort wil je hebben? een caravan is meer "binnen" slapen maar brengt zoveel gemak (geen rekening met regen tijdens overnachten, opruimen de dag ervoor en leven doe je overdag toch gewoon buiten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-04 23:41
Grootste tip die ik kan geven: Kijk vooral even in vouwwagenspeciaal winkels en bekijk verschillende modellen en zoek daarna filmpjes op hoe deze op te zetten zijn.

Wij zijn ook aan het kijken naar een vouwwagen. ( zelf vroeger toen ik klein was altijd gekampeerd met caravan, en later met een de waard tent )

Eerst hadden we een merk/model in ons hoofd (camplet) maar na kijken in de winkel blijkt dat het eigenlijk niet echt iets voor ons is. Nu zijn wij aan het kijken naar een Trigano odyssee. Deze zijn snel op te zetten en 2dehands ook nog wel te krijgen voor een leuke prijs.
Iedereen heeft zijn eigen voorkeur en dat maakt het lastig zoeken.

Kijk vooral naar wat jij wil en desnoods huur er 1 voor 2/3 dagen om te kijken wat wel en niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eens met @FRANQ, je zult het zelf moeten ervaren. Wij hebben ervaring met een klassieke vouwwagen uit de jaren '80, nothing fancy. Wat ik nog niet langs heb horen komen: vaak kan je een vouwwagen ook snel klaarmaken voor een korte overnachting. Letterlijk openklappen, vier haringen slaan en klaar. De volgende dag zet je dan de rest op, of rijd je verder. Een kwalitatief hoogwaardige tent (Karsten, De Waard, etc) in de door jou gewenste grootte is inherent vrij zwaar en lastig handelbaar. Van kampeermiddelen (caravan/tent/vouwwagen) vonden wij de vouwwagen het fijnst. Rijdt lekkerder/minder duur/minder onderhoud dan caravan, betere bedden en minder losse spullen dan tent, maar wel kampeersentiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 15:19
Wij zijn afgelopen voorjaar ook op vakantie geweest met een (gehuurde) campooz lazy jack. Met een kleine van 1,5 jaar.

Het kamperen zelf vonden we super. Zeker voor herhaling vatbaar. De eerste keer duurde het 3 uur om op te zetten, de 2e keer 1,5 uur. Dus als je eenmaal een systeem hebt, ga je veel sneller kunnen opzetten en afbreken.
De tent was helemaal nieuw, dus met een regenbui vreesden we het ergste, maar de tent lekte nauwelijks, alleen een paar druppels.

Wij gaan zeker vaker kamperen, maar gaan kiezen voor een kleine caravan.
De reden:
- WC voor in de nacht in aparte ruimte (zou je ook met een tentje kunnen oplossen maar toch)
- Iets meer comfort in het voorjaar/najaar. Want de tent wordt toch wat klammig.
- Veiliger gevoel met onweer. (valt over te discussieren maar toch)
- Minder gedoe met droog inpakken. Wij hadden een dag eerder alles kurkdroog ingepakt. Tijdens de terugreis een plensbui gehad. Toen we bij het terugbrengen de tent gingen controleren, was deze toch vochtig.. waarschijnlijk door opspattend water. Ik heb geen zin in angst voor schimmelplekken etc.

succes met de keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Laatst online: 28-04 13:58
Hier een beetje ervaring.
Eerste, Alpenkreuzer Tempo. Leuk om te proberen, maar teveel werk om op te zetten.
Tweede, Trigano Alpha GL (dus met vaste keuken). Mooie wagen, vast deksel klinkt leuk maar was een drama. Daarbij, is een vouwwagen. Geen bagagewagen. Dus wegen voordat je er ook maar iets indoet.
Derde (huidige). Campooz Lazy Jack. Gewoon, goed. Punt.

Ja, wij zijn met z'n tweeën, dus ruimte is een ander iets dan met 2 kinderen.
Snel op te zetten. Ligt als een blok achter de auto. (Toyota Corolla TS Hybrid).

Super wagen voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
timberleek schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:34:
[...]

Dat is wel meteen een risico dat volgens mij veel vouwwagen gebruikers niet meerekenen. Of eigenlijk alle gebruikers van ongeremde aanhangers --> Maximum ongeremd trekgewicht.

ok eigenlijk alle aanhangwagen gebruikers, caravans worden ook eerder bij regel dan uitzondering overladen

Een schrikbarende hoeveelheid mensen denkt alleen aan 750kg ongeremd. Maar de meeste middenklasse auto's mogen dat bij lange na niet trekken. 300-400kg houdt het meestal wel op.
Vouwwagen + bagage erin + skibox erop en fietsen drager er op/voor tikt nog al aan.
Alle Campooz wagens zijn geremd.
En je kan ze op kenteken zetten, de mijne staat op kenteken en mag 1000kg wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
FRANQ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:05:
[...]
Alle Campooz wagens zijn geremd.
En je kan ze op kenteken zetten, de mijne staat op kenteken en mag 1000kg wegen.
Oh dat is wel een improvement inderdaad. Veel van die dingen die ik heb gezien waren dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
-tom-562 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:09:
Vouwwagens zijn niet per definitie sneller op te zetten... Genoeg vouwwagens waar je nog flink wat tijd bezig bent.
En andersom ook natuurlijk, genoeg tenten die binnen 20 minuten fatsoenlijk staan. Zeker de moderne opblaastenten staan erg snel en zijn zeker de moeite waard om uit te checken.

De enige ervaring met vouwwagens die ik ben was met een Holtkamper Flyer, daarmee ben ik verschillende keren mee op vakantie geweest met een aantal vrienden. Zo'n apparaat staat idd wel snel.
Ik durf wel te stellen dat een vouwwagen eigenlijk altijd (veel) langer opzetten is. Zeker als er een voortent bijkomt die bijna iedereen opzet.

Ik zou gewoon lekker met een eenvoudige tent van de decathlon beginnen. Die zijn niet groot qua pakmaat. Staan in 5-10min. Dakkoffer op de auto voor de extra bergruimte. Koelkast huren op de camping. Evt fietsendrager op de trekhaak. Geen karretje nodig.

Meer ruimte betekent alleen maar meer spullen mee die minder nodig zijn. En dat kost weer veel tijd om in te pakken en steeds op te ruimen.

Scheelt flinke initiële investering, geen stalling nodig, geen onderhoud, gewoon doorrijden op de snelweg, op weg naar de camping in Zuid-Europa ook de optie om in ieder hotel te slapen zonder zorgen over de wagen / extra parkeerruimte.

En dan na aantal jaar verder kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 16-08-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:53
Geen tip voor een vouwwagen specifiek, maar kan wel vertellen dat het een aanrader is.

Tot mijn vierde gingen we altijd naar een huisje met de genoemde nadelen (+ meestal niet op een camping en mijn ouders merkte dat ik me verveelde). Toen hebben de buren gezegd dat ze echt eens moesten gaan kamperen en ze mochten de vouwwagen + alle camping toebehoren een vakantie lenen. Mijn ouders hebben daarna de vouwwagen overgenomen en hebben gekampeerd tot ze het fysiek niet meer konden (wel nog later naar een caravan gewisseld omdat het minder opzet werk is, vooral bij trekken). Kortom een goede ervaring en ik kampeer nu zelf ook, wel met tent, maar een vouwwagen heeft zeker voordelen als je toch extra (berg) ruimte nodig hebt (herkenbaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-04 12:01
In het vakantie-topic wordt ook regelmatig over vouwwagens gediscussieerd.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Laatst online: 28-04 13:58
Sethro schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

Ik durf wel te stellen dat een vouwwagen eigenlijk altijd (veel) langer opzetten is. Zeker als er een voortent bijkomt die bijna iedereen opzet.
...
Even specifiek hierop een reactie.
Ja mijn vrouw en ik zijn ervaren. Maar wij zetten de wagen echt in 15 minuten op. Alleen als je op een hele lastige plek staat, zal het langer duren.

Karretje op z'n plek duwen. (plankjes voor waterpas is de extra tijd) Karretje goed waterpas met neuswiel. Zak eraf. Openvouwen. Stokken uit, pennetje hier en daar. Klaar. Staat. Ohja, valpootjes en nog even met het neuswiel spelen.

Lazy Jack staat echt snel. Luifel (trekking) erbij, kost je misschien een kwartier erbij (als je de luifel niet aan de wagen laat zitten). Dus ja, dan gaat het meer tijd kosten. Absoluut.

Maar puur de wagen? Die redden wij in 15 minuten op normale plekken. Maar, probeer maar eens een caravan op z'n plek te krijgen op camping Kranebitten bij Innsbruck Oostenrijk. Daar helpt geen mover en/of levelsysteem meer.....

Maar, onze ervaring. Het is ook geen aanval en/of verwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:37

ralpje

Deugpopje

Exact dit :+
Ik heb afgelopen vrijdag mijn nieuwe Lazy Jack (Camping + Extra trekking luifel) opgehaald, na jaren met een Roadmaster Runner S gekampeerd te hebben. Het vele werk aan het opbouwen van die Roadmaster begon me echter tegen te staan. Ik had ook nog de oude versie zonder gasveren in de klep, dus ik kreeg hem niet eens meer in m'n eentje opgeklapt.

Heb mijn LJ nu gekocht bij de Vouwwagenzaak in Amersfoort. Prima server, opzetinstructie en uitgebreid verhaal over dat het kan en mag dat het ding de eerste drie / vier buien wat lekt. Ook speciale aandacht aan het lekken op het dakraam (rits niet sluiten in het exacte midden zou moeten helpen) als op de zijtent (hoe op te zetten / af te spannen om waterzak te voorkomen).
Vanaf komend weekend ga ik hem een weekje uitproberen op een camping in de buurt. De échte vakantie hebben we al gehad (nog met de Roadmaster). Tijdens die vakantie stonden er opeens twee wagens van Campooz tegenover ons (een Fat Freddy en een Lazy Jack) en waren we eigenlijk direct verkocht.

Advies is eigenlijk vooral: ga eens bij een goede verkoper (geen grote tent zoals Obelink of Karsten, maar een kleinere hut zoals de Vouwwagenzaak in Amersfoort) praten. Veel verschillende modellen zijn daar te bekijken en je krijgt een goed, eerlijk verhaal (geen verkooppraatje) over de voor- en nadelen van de verschillende modellen, versies, etc.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58
Wij hebben jaren een Roadmaster family s gehad. Dat was toen nog met 2 kleine kinderen. Zodra je weet hoe het werkt en het een paar keer hebt gedaan staat de wagen zelf in 15 minuten met nog 15 minuten extra voor de voortent. Wij waren iig altijd binnen het uur volledig ingericht. Moet ik wel zeggen dat je redelijk sterk moest zijn als je de klep in je eentje wilde openen ;)

Aangezien veel van de huidige vouwwagens nog veel simpeler op te zetten zijn, zullen die tijden niet echt verandert zijn. En 5 of 6 persoons kun je op uitzoeken, er zijn genoeg versies daarop ingericht.

Simpelweg een aanrader dus, en wat rijden betreft is het echt fijner dan een caravan (ook verbruik scheelde bij ons amper met normaal, terwijl met caravan het verbruik al snel 40% hoger lag)

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 16-08-2022 11:37 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
ralpje schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:35:
[...]

Exact dit :+
Ik heb afgelopen vrijdag mijn nieuwe Lazy Jack (Camping + Extra trekking luifel) opgehaald, na jaren met een Roadmaster Runner S gekampeerd te hebben. Het vele werk aan het opbouwen van die Roadmaster begon me echter tegen te staan. Ik had ook nog de oude versie zonder gasveren in de klep, dus ik kreeg hem niet eens meer in m'n eentje opgeklapt.

Heb mijn LJ nu gekocht bij de Vouwwagenzaak in Amersfoort. Prima server, opzetinstructie en uitgebreid verhaal over dat het kan en mag dat het ding de eerste drie / vier buien wat lekt. Ook speciale aandacht aan het lekken op het dakraam (rits niet sluiten in het exacte midden zou moeten helpen) als op de zijtent (hoe op te zetten / af te spannen om waterzak te voorkomen).
Vanaf komend weekend ga ik hem een weekje uitproberen op een camping in de buurt. De échte vakantie hebben we al gehad (nog met de Roadmaster). Tijdens die vakantie stonden er opeens twee wagens van Campooz tegenover ons (een Fat Freddy en een Lazy Jack) en waren we eigenlijk direct verkocht.

Advies is eigenlijk vooral: ga eens bij een goede verkoper (geen grote tent zoals Obelink of Karsten, maar een kleinere hut zoals de Vouwwagenzaak in Amersfoort) praten. Veel verschillende modellen zijn daar te bekijken en je krijgt een goed, eerlijk verhaal (geen verkooppraatje) over de voor- en nadelen van de verschillende modellen, versies, etc.
De vouwwagenzaak komt echt wel stipt op nummer 1 met service.
Ik hoor niks dan positieve verhalen over ze.
Sowieso is de service van Campooz al fenominaal*, maar de vouwwagenzaak heeft meerdere merken.
*(benieuwd hoelang ze dat nog blijven volhouden)

De wit in Schijndel moet je wegblijven voor aankoop van een vouwwagen.
De service daar is gewoon minder / non-existent.

Karsten hebben wij goede ervaring mee, van de tent vroeger maar ook met de campooz.
Goede uitleg gehad, en erg goed geholpen bij problemen (ik had met grof geweld de wagen uitgeklapt terwijl het doek vast zat en had een stiknaad gescheurd)
Karsten is ook een relatief kleine zaak, waar obelink immens groot is.

Obelink en de wit zijn denk ik beide te groot geworden om persoonlijke service en aandacht te geven.

Maar ga naar de vouwwagenzaak, zelfs Belgen en Duitsers gaan daarheen omdat hun service gewoon het best is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
jaren gekampeerd met een Holtkamper Flyer en Spacer met ouders.
heerlijke wagen, met volgens mijn ouders als voordeel toen der tijd dat hij in de regen droog is op te zetten

Letterlijk droog slapen binnen 5 min wanneer je op doorreis was,
Tuurlijk dan stond niet alles strak, en je gebruikte de voortent niet.

Op lokatie was je binnen 1 uur wel klaar met het goed en strak zetten van de wagen en tent.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:14
Helaas wat te klein, maar dit ding heb ik ooit eens bij TopGear gezien, maar zoiets is dan ideaal. ALs ik zo'n ding wil hebben, moet het zoiets zijn :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-04 11:24
Leuk topic dit. :) Net terug van een vakantie met onze Campooz Lazy Jack, in 2021 gekocht en vorig jaar in Nederland gekampeerd, nu voor het eerst buitenland.

Met een beetje ervaring/routine kunnen wij de boel compleet hebben staan in 1,5 a 2 uur (vouwwagen + trekking luifel, stroom, kastje, tafel/stoelen etc.). Persoonlijk vind ik dat prima te doen, maar voor overnachtingen denk ik dat het wat veel is. Opzetten kan vast sneller als je de luifel er niet aan zet, maar dan ben je wel extra afhankelijk van droog weer.

Het meenemen van spullen is bij de Lazy Jack geen enkel probleem. Ik denk dat een nagenoeg lege kofferbak prima zou kunnen, maar wij doen onze kleding + koelbox in de auto en al het andere in de vouwwagen.

Of een vouwwagen bij je past hangt wat ons betreft vooral af van het type vakantie dat je wilt houden (en hoe flexibel je bent). Als je graag 2 of 3 weken op 1 plek wilt staan, van tent kamperen houdt, niet teveel tijd aan het inladen van al je kampeerspullen kwijt wil zijn (passen en meten en zo klein mogelijk opvouwen) dan is een vouwwagen ideaal.

Zelf merken we dat we in onze vakantie niet perse alleen willen op 1 plek, maar ook graag de flexibiliteit willen houden om hotelovernachtingen en stedentrips te combineren. In dat geval is een vouwwagen wat ons betreft minder handig. Waar laat je die kar als je een hotelletje in Parijs boekt? Ook bij overnachtingen aan de snelweg (Duitsland) hadden we niet altijd eenvoudig ruimte de combinatie van auto + vouwwagen goed kwijt te kunnen.

Verder vonden we het lange stukken (1000 km) rijden met een kar echt veel minder fijn dan 'gewoon met 150 op de linkerbaan' in Duitsland mee met het snellere verkeer. Ook zie ik smalle bergpassen en haarspeldbochten (Italië) niet direct als een leuke uitdaging met een kar, maar eerder als irritant. Om die redenen overwegen we nu onze tent + dakkoffer weer van zolder te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Renegade666 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:35:
Helaas wat te klein, maar dit ding heb ik ooit eens bij TopGear gezien, maar zoiets is dan ideaal. ALs ik zo'n ding wil hebben, moet het zoiets zijn :)

[YouTube: Off-Road OPUS - The all-terrain inflatable folding camper]
Een van mijn beste vrienden heeft die.
Het is een geweldige vouwwagen.

Maar je hebt weinig bergruimte in de wagen omdat alle kussens en kasten in het gangpad komen waardoor er geen vrije ruimte over blijft.

Ik weet niet of het ondertussen verbeterd is, maar hij had ook wat problemen met de bedrading waardoor op de camping de compressor niks meer deed (en de tent dus niet opblies)

Hij ziet er wel heel vet uit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 20:25
De vouwwagen waar we het nu mee doen.
Begonnen met een alpen kreuzer toen 2 keer een Jamet. en ben nu met mijn 3 de Holtkamper bezig.
Kan wel zeggen dat ik bekend ben met en in dat wereldje. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRytybNhhXTrCAWSeDXtxKKCMhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uwylSBMSi7a0Fb8memclkdH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zz-SzEALTK58fFIDEJLcfLXBNsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/on6Ec5IkSTqIKncHSpZ2GVBv.jpg?f=fotoalbum_large

Trouwens waar je heen wil bepaald ook voor een groot gedeelte welke vouwwagen geschikt is.
Wij zitten eigenlijk alleen onder de luifel vandaar geen stokken onder de luifel.
Senser schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:20:
[...]

Mag ik vragen welke Holtkamper je precies hebt? Hoe is de ervaring tot nu toe? Vindt Holtkamper echt enorm mooi, maar ook enorm prijzig. :|
Dit is een kyte met onderstel van 2011 en een tent van 2022.
Ze zijn prijzig maar zeker hun geld waard.
Ze gaan erg lang mee en houden daardoor ook hun waarde.

Ik vind snelheid van in en afbreken trouwens minder belangrijk dan gemak.
Geen losse stokken en een keuken op de juiste plek vind ik meer van belang.

[ Voor 20% gewijzigd door tafmaf op 16-08-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senser
tafmaf schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:18:
De vouwwagen waar we het nu mee doen.
Begonnen met een alpen kreuzer toen 2 keer een Jamet. en ben nu met mijn 3 de Holtkamper bezig.
Kan wel zeggen dat ik bekend ben met en in dat wereldje. ;)
Mag ik vragen welke Holtkamper je precies hebt? Hoe is de ervaring tot nu toe? Vindt Holtkamper echt enorm mooi, maar ook enorm prijzig. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
Mijn ervaring, inmiddels 15+ jaar geleden was met een Camplet. Ik weet dus niet de huidige specs, maar kan me bijna niet voorstellen dat heden ten dage je wensen niet te vervullen zijn. Heel wat afgereisd ermee en de ervaring was altijd top. Had de vrouw geen caravan gewild, hadden we een vouwwagen gekozen. <3

+Vrij grote wielen = weinig gestuiter achter je auto, met fietsen erop wel handig.
+Opzetten is mega-simpel; pootjes neer, keuken open, klep open, tent eruit trekken en klaar.
+De tent is groot en uit te breiden
+Behoorlijk wat ruimte om (platte) dingen mee te nemen

-Onze van toen had geen ingebouwde koelkast. Ik kan me zo voorstellen dat zoiets ook niet echt groot is, dus wellicht kun je een grotere meenemen.
-Wederom destijds, maar geen rek voor fietsen erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Vouwwagens tot de zomer dat er een zware onweersbui met bak regen kwam. Zomer daarop bijna allemaal ingeruild voor een caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Laatst online: 19:41
Ieny schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:23:
Vouwwagens tot de zomer dat er een zware onweersbui met bak regen kwam. Zomer daarop bijna allemaal ingeruild voor een caravan.
En dan het jaar daarna met hagelbuien aan het Gardameer allemaal de golfbal caravans weer terug ingeruild? :+

Ik heb echt al wel een paar stormbuien gehad, alles bleef mooi strak staan en kurkdroog binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:05

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik houd dit topic ook even in de gaten. Wij kamperen al jaren met een tent (Vrijbuiter Phoenix), een soort tunnel met twee slaapcabines en redelijke voortent. Vorig jaar waren we er eigenlijk al uit dat we iets meer ruimte willen en niet meer op de grond willen slapen, maar we willen beide geen caravan omdat we een tent een leukere sfeer vinden hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eNw6SuCYhhVGPuNY3S5iSuUNcc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETuHVeFdIuw9afsQJqg8Madv.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAxxrbOQrkir7MyRAz5gi2STFJY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8EeE8Scwh5tsLReMBV1Jez0.jpg?f=fotoalbum_medium

Deze zomer hebben we een week in een huurtent gezeten, en daarna een week in onze eigen tent. De huurtent was volgens mij vergelijkbaar met een grote vouwwagen, maar daarnaast ook nog voorzien van koelkast, koffiezetapparaat, serviesgoed en uiteraard een paar bedden. We hoefden dus alleen maar onze kleren en wat speelgoed voor onze zoon mee. Dat was een groot contrast met de week erop, waarbij we weer ouderwets de Corolla station tot het dak volgestouwd hadden op weg naar de camping.

Door omstandigheden is het er dit voorjaar nog niet van gekomen om een vouwwagen te kopen, maar ik ben al wel druk aan het rondkijken.

Mijn ouders hadden toen ik opgroeide verschillende Alpen Kreuzers, maar dat was een flink werk: eerst de zooi van de bovenkant af (stoelen, noppenmatrassen :X), deksel open en dan een heel buizenframe opzetten om daar dan de (zware) tent overheen te trekken en te spannen. Rinse and repeat voor de voortent. Als het ding eenmaal stond was hij wel lekker ruim, maar wat mij betreft niet geschikt om mee te trekken.

Onze buren op de tweede camping dit jaar hadden een Jamet Jametic, die volgens mij nagenoeg hetzelfde is als de Trigano Odyssee. Bij beide klap je de deksel open, daarna de voortent naar voren en dan staat het geheel al bijna. Prima voor een nacht, en als je langer blijft kan je meer tijd steken in het netjes opspannen, luifel er aan bouwen en e.e.a. een beetje inrichten. Het enige dat me snel opviel was dat de deur aan de voorkant nogal laag was. De nok is heel hoog, maar de voortent loopt vrij steil weer naar beneden. Zo'n snelopzetsysteem lijkt mij wel ideaal, dus ik hou beide genoemde types in de gaten.

Sowieso heb ik het idee dat modernere vouwwagens (laten we zeggen >2000) nu meestal uitgerust zijn met lattenbodems en handigere opzetsystemen dan toen ik opgroeide (jaren '80/'90).

Ik ben het ook niet helemaal met @Sethro eens. Vorig jaar hadden we een klein karretje geleend om onze tent + spullen in te doen en fietsen bovenop te zetten. Toen hebben we exact hetzelfde meegenomen als normaal, maar was de auto prettig leeg. Het klopt wel dat je dan minder door kan rijden, maar zeker op vakantie vind ik dat eigenlijk geen probleem.

Al met al zijn wij er gecharmeerd van het idee van een vouwwagen, en zijn nu aan het kijken naar een goedkoop exemplaar om er achter te komen wat bij een vouwwagen handig is en wat niet. Voor onze tent hebben we dat uiteraard al lang uitgeplozen dus we hebben wel een aardig idee van wat we van kamperen verwachten, maar bij een vouwwagen heb je toch een wat andere indeling en meer luxe dan bij onze tent....

[ Voor 11% gewijzigd door gwystyl op 16-08-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-04 08:50

FFW

Wij hebben een Campooz Lazy Jack Camping en zijn er erg tevreden mee. Het hoofdgedeelte zet je in 5 minuten alleen op. De overige tentdelen lukt ook alleen. Beetje hulp scheelt wel een half uur.
De aanhanger heeft veel ruimte voor bagage en daar kun je op veel manieren bij.

De Ugly Betty bijzettent is een afrader. Dat is zo een stom ontworpen tent dat ik me afvraag of het wel van dezelfde ontwerper is.

Wij zijn de meeste tijd kwijt aan het opruimen van de tent (anderhalf uur) ivm de kinderen en hun spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senser
FFW schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:16:
Wij zijn de meeste tijd kwijt aan het opruimen van de tent (anderhalf uur) ivm de kinderen en hun spullen.
Heel herkenbaar :) maar ik vind het schoonmaken en netjes invouwen en schoonmaken ook wel een aardig klusje. Niet perse enorm intensief maar wel tijdrovend. Daarom lijkt de Lazy Jack me geen vouwwagen die je (lees: wij) voor de lol twee of drie keer in een vakantie opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-04 08:50

FFW

Ik bespaar bagageruimte door veel tentdelen OP de campooz mee te nemen, onder het afdekzeil.

Wat is belangrijk ben gaan vinden is dat de fietsen mee kunnen. Momenteel heb ik een trekhaakkogel op de dissel zitten die eigenlijk te wankel is. Het zou best een goed idee kunnen zijn om een fietsenrek op de Campooz te laten maken. Hoe ik dat met een bakfiets zou kunnen doen..geen idee.
En je kunt nog meer ruimte besparen door dingen extern mee te dragen, want standaard zitten alle tentstokken in een paar tassen in de bagageruimte, maar ik heb mensen gezien die die stokken in een koker meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
FFW schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:21:
Ik bespaar bagageruimte door veel tentdelen OP de campooz mee te nemen, onder het afdekzeil.

Wat is belangrijk ben gaan vinden is dat de fietsen mee kunnen. Momenteel heb ik een trekhaakkogel op de dissel zitten die eigenlijk te wankel is. Het zou best een goed idee kunnen zijn om een fietsenrek op de Campooz te laten maken. Hoe ik dat met een bakfiets zou kunnen doen..geen idee.
En je kunt nog meer ruimte besparen door dingen extern mee te dragen, want standaard zitten alle tentstokken in een paar tassen in de bagageruimte, maar ik heb mensen gezien die die stokken in een koker meenemen.
Campooz heeft zelf ook een fietsenrek voor op de vouwwagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvEl6oGtrBTRqUlsErIrLWSFwjI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EUH3cVU0E3xZYC0Qy0TdvaSr.jpg?f=user_large

https://www.karstentravel...mlvEHb-aBoQcaAlE0EALw_wcB

Al vind ik dit meestal ondingen en heb als eerste die van mijn Holkamper Kyte op marktplaats verkocht.
Heb er nu twee vast op de dissel en niet met zo'n kogel constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
[b]FFW in "Vouwwagen ervaringen"

Vandaar dat ik ook maar 1 kastje heb en die word alleen maar gebruikt als we ergen langer dan 2 dagen blijven staan.
En de kleren blijven in de bakken die zo uit de auto in de voortent zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:28
Palomar schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:49:
Tot nu toe brengen wij onze vakanties sinds we kinderen hebben meestal in huuraccomodaties door (huisjes, chalets, safaritenten etc.). Het liefst op een camping, zodat de kinderen vermaak hebben met ander kinderen. Wel makkelijk, maar nu we afhankelijk zijn van de schoolvakanties is dat altijd wel lastig met boeken (je moet er vroeg bij zijn) en erg duur. Daarnaast hebben mijn vrouw en ik allebei de wens om weer meer 'echt' te kamperen.

Een tent of vouwwagen dus. Een tent wordt te lastig, omdat die vaak vrij groot zijn en je dus eigenlijk al een aanhangertje nodig hebt om samen met alle andere spullen die je mee moet nemen in te stoppen. En dan is het opzetten ook relatief veel werk. Een vouwwagen leek ons het ideaalst. Afgelopen vakantie op de 2 campings waar we waren rondgekeken naar wat anderen hebben, maar er zijn vrij veel modellen en we zijn er nog niet uit welk model het specifiek moet worden. Een aantal eisen/wensen:
- we hebben 3 kinderen (nog te jong voor een eigen tentje) dus een model met 5-6 slaapplaatsen
- relatief makkelijk (het liefst in je eentje) op te zetten
- keukenblokje met koelkast
- wens: laadruimte voor bagage
- wens: mogelijkheid om fietsen erop te zetten

Qua budget hebben we nog niet echt een richting. We hoeven niet veel luxe en tweedehands is ook goed. Een nieuwe vouwwagen kost al snel 15K. Als we erg enthousiast zijn zouden we dat geld er misschien wel voor overhebben, maar om 'te kijken of het wat is' is een tweedehands voor een paar duizend euro wel wat veiliger.

Ik heb nog wat online zitten rondkijken en waar ik bijvoorbeeld wel enthousiast van word is de combi-camp flexi comfort. Qua specs en het opzetten demonstratiefilmpje is zoiets precies wat we zoeken.

Ben echter wel benieuwd naar jullie ervaringen en tips voor andere modellen. Bij tweedehands ben je natuurlijk een beetje afhankelijk van het aanbod, maar voor mijn oriëntatie zijn alle ervaringen en tips welkom. Het plan is dan om nu rustig rond te kijken, zodat we wellicht volgend jaar met een vouwwagen kunnen camperen.
Mag ik vragen hoe oud de kinderen zijn? Onze oudste slaapt sinds deze vakantie in een tentje en dat kan prima, er is immers weinig verschil of hij binnen hetzelfde dak maar met doeken (slaaptentjes) ertussen ligt, of juist aan de andere kant met een beetje doek ertussen en dus niet direct onder hetzelfde dak.
Wij dachten ook dat hij te jong zou zijn en met een caravan hadden we dit niet gedaan, nu durfden we het aan en het ging supergoed.

(daarbij hebben we een fresh and black tentje voor hem gekocht, zonder dat het daglicht vroeg binnen komt kon hij lekker uitslapen, dat doet hij anders niet).

Wij hebben eerst een Jamet Canyon gehad (met extra lange voortent), was een heerlijke vouwwagen voor ons om te proberen (voor een paar honderd op de kop getikt) om te zien of het wat voor ons was. Na een paar jaar zijn we overgestapt naar een vouwwagen die wat meer aan onze wensen voldeed vanuit die ervaring.
Ik zou niet snel als eerst beginnen met een gloednieuwe vouwwagen in elk geval (ook al kost die minder dan 10k https://www.obelink.nl/ja...nk-special-vouwwagen.html)

Nu hebben we een Texas de Luxe (ook 2e hands, wel een paar 1000 kwijt) en kamperen is heerlijk. De eerste keer is het opzetten even een puzzel, de keren daarop valt het reuze mee, meeste tijd zit hem in het afspannen, niet in de stokken plaatsen. Ik zou dit wel in mijn 1'tje kunnen, maar heb dan ook mijn lengte wel mee daarin. Niet direct een aanrader als je hem alleen wilt kunnen opzetten.

Ik zou daarvoor zoeken naar een Jametic of 1,2,3 systeem (of aanverwante varianten van andere merken dan Jamet, maar daar ben ik bekend mee) wanneer die voldoende ruimte biedt. Zeker met kleinere kinderen kan je bij een bed van 165 breed de kinderen in de breedte leggen, dus met hoofd en voeten naar de zijkant, dan heb je 2 meter waarover je de kinderen kan verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:13

André

Analytics dude

Wij gaan nu al 6 jaar met onze vouwwagen op vakantie. We hebben een Jamet Dakota, dat is een model met een gangpad en aan beide kanten bedden, waaronder ook weer tentjes kunnen hangen. Dus in theorie 6-8 slaapplaatsen. Het opzetten van de achterkant is zo gedaan, je kunt in 15 minuten overnachten, de voortent is wat meer werk.

Gelukkig is het een boogtent, we trekken 3 stokken uit die al aan de wagen zitten. En maken dan een boog van 5 stokken die je daar aan vastklikt. Weinig gepuzzel dus. Eronder gaat dan een kuipzeil, wat in mijn ogen echt een must is. Bij mega hoosbuien nog nooit een drup water binnen gezien. Voor de luifel geldt hetzelfde, 5 stokken in een boog en dan de luifel er aan vast maken.

Voor lange vakanties echt een ideaal ding, we zijn inclusief alle kasten, waslijn, hangmat, enz, enz een kleine 3 uur bezig met alles. Maar daarna kun je genieten van heel veel binnenruimte. De voortent is 3,5 bij 5 en erg ruim want overal stahoogte. Het gangpad gebruiken we veel als kleedkamer. En op de bedden hebben we toppers liggen, dus prima slapen op een dik matras.

Om te trekken zou ik zoiets echt niet aanraden, te veel werk in mijn ogen. Maar voor een lange zomervakantie ideaal.

Hier nog een oude archieffoto van 5 jaar geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFNw82ZyaadCRmrtmz2AK_fs5Io=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CvVG2xSbAVNN15Qrafy3SRWz.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
jbdeiman schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

Mag ik vragen hoe oud de kinderen zijn? Onze oudste slaapt sinds deze vakantie in een tentje en dat kan prima, er is immers weinig verschil of hij binnen hetzelfde dak maar met doeken (slaaptentjes) ertussen ligt, of juist aan de andere kant met een beetje doek ertussen en dus niet direct onder hetzelfde dak.
Wij dachten ook dat hij te jong zou zijn en met een caravan hadden we dit niet gedaan, nu durfden we het aan en het ging supergoed.
Ze zijn nu 1, 3 en 5. De oudste alleen in een tentje vind ze denk ik te spannend. Al zouden we dat natuurlijk wel eens kunnen proberen. De twee oudsten samen in een tentje vinden ze misschien wel goed, maar dan verwacht ik wel weer veel geklier... oOo Al vind ik het wel idd iets om over na te denken, want de zoektocht naar een vouwwagen met 4 slaapplaatsen levert veel meer opties op.

Verder ook de rest enorm bedankt voor de reacties _/-\o_ zeer waardevol! Heb nog geen specifieke vragen, omdat we nog aan het oriënteren zijn, maar ben nav jullie reacties al een stuk meer op de hoogte van waar op te letten. Ook al eea aan opzetfilmpjes bekeken, wat erg goed werkt voor de beeldvorming. Volgende stap zal denk ik toch zijn om eens bij een dealer een aantal vouwwagens in het echt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Laatst online: 24-04 15:21
@Palomar hier dezelfde uitdaging gehad een jaar of 3 geleden (toen nog 2 kids). Toch gegaan voor een 2e hands (trigano odyssee) voor ~1500 euro. Als het niet bevalt verkopen we 'm weer voor 1000+ en hebben we geen probleem gehad. Beviel erg goed en dit jaar met 3 kids weggeweest (bijna 1, 4 en 6) en ging prima.
Tent is snel op te zetten (staat in 15/20 minuten), als de kids in bed liggen zet ik de luifel op en span ik even na (kost uurtje ofzo?).

Snel opzetten vind ik echt het grote voordeel, en de kwaliteit bedden (lattenbodem). Afweging hier is ook dat een vouwwagen in onze schuur past, en een caravan zeker niet. Tent hebben we ook een bagagewagen nodig dus vandaar de keuze voor een vouwwagen.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-04 11:48
Hier een redelijk ervaren "vouwwagen-kampeerder" .
Wij kamperen nu ongeveer 11 jaar met een vouwwagen, begonnen toen de kinderen 1 en 4 waren.

eerste advies is (en al eerder gezegd), staar je niet blind op alle opzet filmpjes.. In bijna al die filmpjes gaat men uit van een onbeladen vouwwagen en een super strakke ondergrond.
Praktijk is echter dat (zeker buiten nederland) je 5 -10 minuten eerst bezig bent met levelen van de wagen en daarna afhankelijk wat je op en in de vouwwagen mee hebt (bv onder het dekzeil, fietsen etc) ,eerst alle spullen aan de kant moet zetten.
Onze 2e vouwwagen was een aart kok kampala (kwa opzetten vergelijkbaar met combi camp flexi) en onbeladen kon je die zeker in 10 minuten opzetten voor een overnachting. Echter op vakantie was je minimaal een half uur bezig, laat staan als het 35+ graden is.

2e advies is voor een eerste vouwwagen zou ik persoonlijk altijd voor een 2e hands gaan. Mocht je dan na 1 of 2 seizoenen het niks vinden, dan kun je waarschijnlijk tegen hetzelfde geld de vouwwagen weer verkopen.

Mooiste is om een 2e hands vouwwagen bij een speciaalzaak te kopen. Wel wat duurder als dat je via marktplaats koopt, maar dan heb je ook garantie.
Ga bv eens langs bij Vouwwagenspecialist in Boxtel. Hebben veel merken in showroom en altijd wel aantal 2e hands wagens staan van diverse merken (staan lang niet altijd op website).
Als je dan daar geweest bent kun je dezelfde dag naar de Wit in Schijndel (10 minuten rijden vanaf vouwwagenspecialist) om cabanon en Campooz wagens te bekijiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Toevallig hebben wij vandaag onze vouwwagen, welke heel groot is door de mogelijkheden, te koop gezet: https://link.marktplaats.nl/m1880352775

Wij zijn ook gek op kamperen, maar kunnen nu de caravan van mijn schoonvader overnemen, wat toch prettiger is voor mijn vrouw en haar slechte heup (met kleine kinderen moet je soms vouwwagen uit om in de ondertentjes te komen om de kids te troosten oid).

Onze kids zijn nu ook wat groter geworden, we sluiten niet uit dat de oudste haar eigen tentje gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-04 20:48
FRANQ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

Ja klopt :)

Echter weten blijkbaar heel veel mensen dat niet.
Op de Facebook groep zie je elk jaar meerdere malen posts van mensen die een nieuwe Campooz hebben en dan gaan klagen dat hij lekt.
En dan al die toetsenbord ridders (die volgens mij een caravan hebben) "Belachelijk, dat mag echt niet. Zeker bij een nieuwe wagen. Je betaald 10K en dan mag hij niet lekken..."

Daarom zeg ik het er tegenwoordig altijd bij, als mensen niet zelf onderzoek doen voordat ze wat kopen moet je er gewoon op attenderen.

ik bedoel, je hoeft in die groep alleen maar te zoeken op "lekt" en je wil al bijna geen Campooz meer.
Dus hoe kan het dat je dat niet weet voordat je hem koopt :?
(de meeste mensen zijn al maanden lid voordat ze er een kopen)

edit:

Vroeger toen ik mee ging toen mijn ouders een tent kochten werd dat door de verkoper gewoon verteld.
Dat de nieuwe tent de eerste paar buien kan en mag lekken.

Tegenwoordig hoor je dat niet (tenminste wij hebben het bij geen een zaak toe horen gehad) en misschien staat het wel in de handleiding, maar die lees je ook niet.

polyester lekt niet of mag niet lekken, katoen mag dat wel in het begin.

Blijft wel een erg mooie tent vind ik zelf O-)

Basis Lazy Jack
[Afbeelding]

Trekking luifel
[Afbeelding]

Camping voortent
[Afbeelding]

Voor de camping past ook een SPECIALE trekking luifel.
Deze past NIET op de basis van de vouwwagen
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vrijwel elke tent zal lekken de eerste keer. Bij Campooz is er een fout in het productieproces geslopen van een lichting tentdoek in 2021. Een te hete naald te lang gebruiken waardoor die gaatjes had gebrand door het doek. Dat zet zich dan niet na een eerste bui. Campooz heeft het probleem achterhaald en erkend en zal dus ook wel met een oplossing komen mocht je er last van hebben.

Maar leuk, een vouwwagentopic. Heb een tijdje een Camp-let gehad. Weggedaan om met een caravan ook in het naseizoen op een plek te kunnen staan in Nederland. Toch weer aan het kijken naar een vouwwagen, een caravan is het toch niet voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:35
Ook ik ben nu een beetje rond aan het kijken, en vandaag ook in Echt en Boxtel terechtgekomen om verschillende vouwwagens te bekijken.

Zelf wel redelijk wat ervaring met verschillende manieren van kamperen:
Vroeger zelf als kind (jaren 80/90) mee geweest in een Jamet Arizona, daarna nog 2x gewone caravan, enkele jaren een bungalowtent, grote koepeltent, kleine trekkerstentjes en sinds twee jaar stacaravan ivm een kleine.

We zoeken voor nu echt iets met minimaal 4 slaapplaatsen (op dit moment twee volwassenen en kinderen van 2 en -1) ‘op hoogte maar niet te hoog’ (dus geen laddertje) daarmee vallen veel tent trailers al af, en een Combicamp Country ook, hoe mooi ze ook zijn.

Welke me eigenlijk positief zijn opgevallen zijn:
Camp-let North of Passion. - bedden op een erg mooie hoogte, prachtige kleine bak om te zien, lichtgewicht. Op zich prima keukentje beschikbaar. Nadeel is vooral de beperkte opbergruimte onderweg, vrij moeilijk bereikbaar, hoewel een imperiaal erop flink wat kan toevoegen. Qua uiterlijk absoluut mijn favoriet.

Trigano Odyssee GL 2.3 - wát een bergruimte in de bak. Twee tweepersoons bedden naast elkaar op hoogte en ook nog eens ruimte eronder. Mooie afneembare keuken met op de nieuwe varianten niet meer zulke lelijke zilverkleurige achterlichten. Nadeel vind ik toch dat ik de tent ervan zelf niet zo mooi vind qua vorm, en dat je online nog best wat dingen leest over de Franse slag in de afwerking bij jamet/trigano/raclet.

Cabanon Mercury, Manga of Monaco - mooie tenten om te zien. Twee tweepersoonsbedden met een gangetje ertussen, wat dat betreft vergelijkbaar met wat ik ken uit de Jamet Arizona. Mooie keuken leverbaar. Mooie dikke ritsen die gebruikt worden voor de aparte tent delen te koppelen. Echt nadelen kan ik even niet noemen, behalve dan wellicht vergeleken de Odyssee weinig opbergruimte.

Raclet Safari GL - deze vond mijn wederhelft nogal groot vanbinnen. De kleur staat me ook niet helemaal aan. Net als de Cabanon een gangetje tussen de twee bedden, mooi groot. Bedden leken zelf wel minder comfortabel.. wel mooie ronde vorm qua tent.

Trigano Galleon - eigenlijk hetzelfde als de Safari GL qua indeling. Lelijke vorm tent, wel betere kleuren dan raclet. Verder leken de bedden niet heel comfortabel.

Wellicht hebben jullie nog andere ideeën..
Ik ga gewoon marktplaats een beetje in de gaten houden de komende tijd en misschien zie ik nog wat

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
GAIAjohan schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:58:
Ook ik ben nu een beetje rond aan het kijken, en vandaag ook in Echt en Boxtel terechtgekomen om verschillende vouwwagens te bekijken.

Vroeger zelf als kind (jaren 80/90) mee geweest in een Jamet Arizona, daarna nog 2x gewone caravan, enkele jaren een bungalowtent, grote koepeltent, kleine trekkerstentjes en sinds twee jaar stacaravan ivm een kleine.

We zoeken voor nu echt iets met minimaal 4 slaapplaatsen (op dit moment twee volwassenen en kinderen van 2 en -1) ‘op hoogte maar niet te hoog’ (dus geen laddertje) daarmee vallen veel tent trailers al af, en een Combicamp Country ook, hoe mooi ze ook zijn.

Camp-let North of Passion. - bedden op een erg mooie hoogte, prachtige kleine bak om te zien, lichtgewicht. Op zich prima keukentje beschikbaar. Nadeel is vooral de beperkte opbergruimte onderweg, vrij moeilijk bereikbaar, hoewel een imperiaal erop flink wat kan toevoegen. Qua uiterlijk absoluut mijn favoriet.

Trigano Odyssee GL 2.3 - wát een bergruimte in de bak. Twee tweepersoons bedden naast elkaar op hoogte en ook nog eens ruimte eronder. Mooie afneembare keuken met op de nieuwe varianten niet meer zulke lelijke zilverkleurige achterlichten. Nadeel vind ik toch dat ik de tent ervan zelf niet zo mooi vind qua vorm, en dat je online nog best wat dingen leest over de Franse slag in de afwerking bij jamet/trigano/raclet.

Cabanon Mercury, Manga of Monaco - mooie tenten om te zien. Twee tweepersoonsbedden met een gangetje ertussen, wat dat betreft vergelijkbaar met wat ik ken uit de Jamet Arizona. Mooie keuken leverbaar. Mooie dikke ritsen die gebruikt worden voor de aparte tent delen te koppelen. Echt nadelen kan ik even niet noemen, behalve dan wellicht vergeleken de Odyssee weinig opbergruimte.

Raclet Safari GL - deze vond mijn wederhelft nogal groot vanbinnen. De kleur staat me ook niet helemaal aan. Net als de Cabanon een gangetje tussen de twee bedden, mooi groot. Bedden leken zelf wel minder comfortabel.. wel mooie ronde vorm qua tent.

Trigano Galleon - eigenlijk hetzelfde als de Safari GL qua indeling. Lelijke vorm tent, wel betere kleuren dan raclet. Verder leken de bedden niet heel comfortabel.

Ik ga gewoon marktplaats een beetje in de gaten houden de komende tijd en misschien zie ik nog wat
Met 2 kleine kindjes zou ik zeker voor een vouwwagen met veel bergruimte in de bak gaan.
Je neemt meer zooi mee als je denkt.
Verder zou ik ook goed kijken naar de opzettijd. (Koop een vouwwagen en geen bouwwagen).
Vergeet niet dat je je kinderen in die tijd ook in de gaten moet houden.
Ik heb al genoeg mensen gezien die toch veel langer bezig waren als ze dachten. (3 tot 4 uur of langer).
Daar konden wij dan weer lekker naar kijken als onze vouwwagen al stond.
Een koelkast in of op de wagen vind ik zelf ook handig. Scheelt ook weer ruimte in de auto.
Aparte slaapcabines voor de kinderen, zodat ze elkaar minder makkelijk wakker kunnen houden.
Kijk ook filmpjes op youtube over het opzetten en afbreken.
Weinig losse stokken vind ik zelf ook een voordeel.

Zelf hebben we al een aantal jaren een holtkamper cocoon modulair met een 2 persoonsbed en een xl uitbouw voor de kinderen, die kunnen beide in hun campingbedje (of straks op hun luchtbedje) in een aparte cabine slapen.
Staat super snel, de wagenbak is in te pakken zonder hem uit te hoeven klappen.
Vaste keuken met koelkast en de fietsen kunnen mee op de dissel.

Deze valt niet binnen je wensenlijstje, maar zou wel een goede optie kunnen zijn afhankelijk van je budget.
Succes met je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
GAIAjohan schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:58:

Je hebt al een mooie lijst bekeken.
Zelf hebben we dit jaar een Alpenkreuzer Campfire gekocht. Daarmee in het voorjaar op vakantie geweest. Elk model heeft zijn eigen voor en nadelen maar voor ons wat dit nu de keuze. Kwaliteit doek is prima, zware buizen ook en dus stevig. Strak op te zetten ook. Inritsbaar kuipzeil was voor ons een must ivm beestjes. Donkere slaapcabines was een leuke bijkomstigheid. Een bak van 1000 liter die makkelijk te bereiken is, zowel op de camping als op de oprit.
Zit geen keuken aan, als dat een must is valt deze al af. Wij hebben een los keukentje mee. In de winkel wat bermkeukens opgetilt en dat gaat niet leuke worden voor mij alleen (mijn vrouw kan weinig tillen).

Je zo ook bij Aart Kok kunnen kijken naar de Kavango en Kariba. Die hebben een zogenaamde doorloopkeuken die je kan laten hangen als je dat zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:35
@m@fkeez en @Retrospect
Uiteindelijk is de vraag in het kamperen topic terechtgekomen omdat er niet echt een reactie hier kwam.

Eigenlijk is de keuze nu uitgedund tot 2, eigenlijk 3 modellen.
Eisen:
- genoeg ruimte in de bak
-keuken
-4 personen op hoogte slapen
-123 opzet
-inritsbaar kuipzeil
-luifel

Overgebleven zijn:
Trigano Odyssee
Combicamp Flexi comfort, en daarmee ook
Aart Kok Kavango met keuken.(zelfde bak, ander model tent)

Allemaal luifel, inritsbaar kuipzeil tot de mogelijkheden.

De rest is om verschillende redenen gewoon afgevallen.
-bouwtent, lastig opzetten
- lastig in te laden op smalle oprit (camplet)
- geen vier slaapplaatsen op hoogte
- geen keuken enz

Campfire vonden weer een mooie tent, maar toch net teveel bouwwerk, en geen keuken

De Aart Kok moet ik nog in het echt bekijken. Maar eigenlijk is het gewoon even hopen op een goed overjarig of moet nu weg aanbod, wellicht zelfs pas na de zomer.
Heb er geen haast bij.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Zonder haast gewoon lekker afwachten.
Prijzen voor tweedehands zullen wel dalen na het seizoen. Zeker nu vliegvakanties echt weer aantrekken. En misschien kan een merk niet de voorraad helemaal kwijt en kan je zo een mooie deal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Laatst online: 23:56
GAIAjohan schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:57:
@m@fkeez en @Retrospect
Uiteindelijk is de vraag in het kamperen topic terechtgekomen omdat er niet echt een reactie hier kwam.

Eigenlijk is de keuze nu uitgedund tot 2, eigenlijk 3 modellen.
Eisen:
- genoeg ruimte in de bak
-keuken
-4 personen op hoogte slapen
-123 opzet
-inritsbaar kuipzeil
-luifel

Overgebleven zijn:
Trigano Odyssee
Combicamp Flexi comfort, en daarmee ook
Aart Kok Kavango met keuken.(zelfde bak, ander model tent)

Allemaal luifel, inritsbaar kuipzeil tot de mogelijkheden.

De rest is om verschillende redenen gewoon afgevallen.
-bouwtent, lastig opzetten
- lastig in te laden op smalle oprit (camplet)
- geen vier slaapplaatsen op hoogte
- geen keuken enz

Campfire vonden weer een mooie tent, maar toch net teveel bouwwerk, en geen keuken

De Aart Kok moet ik nog in het echt bekijken. Maar eigenlijk is het gewoon even hopen op een goed overjarig of moet nu weg aanbod, wellicht zelfs pas na de zomer.
Heb er geen haast bij.
Als je toch tijd hebt zou ik, zoals hier al vermeld staat, gewoon echt afwachten tot na het seizoen. Alle virusperikelen zijn de deur uit dus nu gaan de eigenaren komen die er toch niet lang genoeg over nagedacht hebben (Of op een andere redenering verkopen). Ik zie dat je goed ingelezen hebt dus hou vooral de verkoopsites in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Wij gaan dit jaar nog even in een huuraccommodatie (safaritent zonder badkamer/toilet, dus al wat meer richting echt kamperen ;)), maar het plan is nu wel om daarna een vouwwagen aan te schaffen, zodat we volgend jaar met een vouwwagen kunnen kamperen. Ben me inmiddels al een tijdje aan het oriënteren en ook wat facebookgroepen over vouwwagens/kamperen aan het volgen. Wat ik zou willen is:

- Vouwwagen met 2 vaste bedden en 2 ondertentjes (dus 2 delen die uitklappen). We hebben 3 kinderen en dan hebben ze elk hun eigen 'hokje'.
- Niet te oud (max. 20 jaar?)
- Geen gaten/slechte ritsen e.d.
- Bij voorkeur al voorzien van fietsenrek en disselbak
- In goede staat om zonder problemen mee naar Zuid-Frankrijk te rijden
- Keukenblokje
- Budget 1000-3000 euro, afhankelijk van leeftijd e.d.
- Voorkeur voor exemplaar met schokbrekers en 100km/u goedkeuring.
- Voorkeur voor Jamet, omdat dat de meest gebruikte lijkt te zijn en je dan goed kunt putten uit een 'community' voor tips/tricks en voor evt. reserveonderdelen/accessoires.
- Qua opzetten heb ik me er een beetje bij neergelegd dat dat sowieso veel werk is, ongeacht het type vouwwagen. Ik ben redelijk handig en denk dat ik dat na een paar keer doen wel onder de knie heb. We gaan vakanties dan zo inrichten dat we niet na 12 uur rijden nog de hele boel moeten opzetten.

Via vraag en aanbodsites wordt vrij veel aangeboden door particulieren, maar ik kan niet echt goed inschatten wat de staat van alles is. Een 20 jaar oude Jamet voor 1000 euro. Zijn daar ook serieuze punten waar je op moet letten? Kan het tentdoek na 20 jaar vergaan zijn? (zonder dat je dat misschien goed kunt zien). Of zijn de scharnieren/klapsysteem e.d. aan zijn eind? En hoe zit dat met het onderstel/wielophanging van een vouwwagen. Kan dat doorgeroest zijn oid? Het moet wel betrouwbaar/veilig zijn. Wil niet ergens op de autoroute crashen met een doorgezakte as.
Zijn dit punten waar je serieus naar moet kijken, of valt dat in de praktijk allemaal wel mee? Een nieuw setje banden zit er natuurlijk zo op, maar sommige dingen moet je misschien wel van te voren op letten? Heeft het dan de voorkeur om wel voor een jongere te gaan? Allemaal vragen.. ;)

Kan natuurlijk ook bij een kampeerzaak een tweedehands kopen, zodat je weet dat ie goed geïnspecteerd is, maar dat zijn vaak de wat duurdere die daar staan. Omdat we nog niet zeker weten of een vouwwagen iets voor ons is wil ik eerst goedkoop beginnen. Als we enthousiast zijn ben ik wel bereid meer neer te leggen voor een Holtkamper of Campooz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Palomar Mijn mening; een vouwwagen voor EUR 1000 is echt onderkant van de markt op het moment, maar ik denk dat je voor EUR 2000 tot EUR 3000 echt heel prima wagens kunt kopen. En die brengen ook weer genoeg op, op het moment je hem weer wilt wegdoen. Dat zou zeker mijn voorkeur hebben.

Voordat je één koopt is het altijd goed om even uit te klappen. Waar je op moet letten heb je zelf al benoemd. En leeftijd zegt niet zoveel. Het zou kunnen dat een wagen van 10 jaar oud al een versleten tent heeft terwijl een wagen van 20 jaar oud nog een perfecte tent heeft. Het is maar net hoe vaak het is gebruikt en ook (vooral) op welke locatie. Dat is niet op voorhand te zeggen.

Van sommige wagens is tussendoor al eens de tent vervangen. Zo zag ik laatst een wagen van 6 jaar oud met een gloednieuwe tent. Zo'n type wagen heeft hoogstwaarschijnlijk ergens meerdere seizoenen gestaan en dan gaat het wel hard. Maar met een nieuwe tent kan ie weer jaren mee.

Campooz en Holtkamper hebben trouwens geen wagens met 2 vaste bedden; alleen een vast bed op de trailer. Met drie kinderen ga je waarschijnlijk niet zo gauw 'trekkend kamperen' dus maakt het opzetgemak iets minder uit. De types waar je naar kijkt zijn dan ook het meest bewerkelijk om op te zetten, maar dan heb je daarna wel een hele bak ruimte.

Persoonlijk vind ik dat je dan ook kunt kiezen voor een royale (opblaas?)tent in een bagagewagen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
@JanHenk Dank voor je reactie!

Qua opblaastent met bagagewagen heb ik idd ook gekeken. Zou voor mij ook een goede optie zijn (je kunt dan aanhanger en tent los van elkaar kopen) en zo'n opblaastent spreekt me erg aan qua opzetgemak (bijv, die van Decathlon). Mijn vrouw heeft liever een vouwwagen vanwege alles wat je al aan boord hebt (goede bedden, keukenblok) en daar is natuurlijk ook iets voor te zeggen,.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 15-06-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:50:
Qua opblaastent met bagagewagen heb ik idd ook gekeken. Zou voor mij ook een goede optie zijn (je kunt dan aanhanger en tent los van elkaar kopen) en zo'n opblaastent spreekt me erg aan qua opzetgemak (bijv, die van Decathlon). Mijn vrouw heeft liever een vouwwagen vanwege alles wat je al aan boord hebt (goede bedden, keukenblok) en daar is natuurlijk ook iets voor te zeggen,.
Daar is zeker iets voor te zeggen en is ook de reden dat wij een vouwwagen hebben (weliswaar een ander type). Het scheelt je toch in zaken opzetten.

Qua bedden is het trouwens niet altijd beter dan een goede slaapmat in een tent overigens. Dus dat is misschien ook nog wel een ding om te bekijken als je een (tweedehands) vouwwagen wilt kopen; ze hebben niet allemaal een lekker matras en als ze 20 jaar oud zijn is het misschien sowieso wel aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
JanHenk schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:02:
[...]

Daar is zeker iets voor te zeggen en is ook de reden dat wij een vouwwagen hebben (weliswaar een ander type). Het scheelt je toch in zaken opzetten.

Qua bedden is het trouwens niet altijd beter dan een goede slaapmat in een tent overigens. Dus dat is misschien ook nog wel een ding om te bekijken als je een (tweedehands) vouwwagen wilt kopen; ze hebben niet allemaal een lekker matras en als ze 20 jaar oud zijn is het misschien sowieso wel aan vervanging toe.
Ik begreep dat je in sommige vouwwagens ook gewone matrassen kunt leggen. Het zou dan denk ik wel de voorkeur hebben om die te vervangen als ze 20 jaar oud zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04 08:11
Ja wij hebben uiteindelijk gekozen voor de bagagewagen (saris) + opblaastent (Kampa, technisch katoen, flink aan de maat). Wij waren voor 750 (2ehands kar) + 2000 (tent nieuw, aanbieding) klaar, maar hadden al kampeer uitrusting. Nu de luchtbedden vervangen door opblaasbaar matje en opblaasbaar veldbed (decahtlon) en dat slaapt eigenlijk heel goed. Daarnaast heb je flink de ruimte in de tent en kan je zelf je kar verder inrichten. De tent staat relatief snel en kan ik theoretisch helemaal zelf doen terwijl vrouw met kids in zwembad / speeltuin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-04 13:35
jelmerc schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:33:
Ja wij hebben uiteindelijk gekozen voor de bagagewagen (saris) + opblaastent (Kampa, technisch katoen, flink aan de maat). Wij waren voor 750 (2ehands kar) + 2000 (tent nieuw, aanbieding) klaar, maar hadden al kampeer uitrusting. Nu de luchtbedden vervangen door opblaasbaar matje en opblaasbaar veldbed (decahtlon) en dat slaapt eigenlijk heel goed. Daarnaast heb je flink de ruimte in de tent en kan je zelf je kar verder inrichten. De tent staat relatief snel en kan ik theoretisch helemaal zelf doen terwijl vrouw met kids in zwembad / speeltuin zijn.
Deze opzet hebben wij ook. Met een Roerdomp van de Waard en een gehuurde kar. De kar kost een kleine € 200,-- per jaar om te huren. Dikke Exped matjes voor het comfort. Voordeel van een kar is dat je op de camping gelijk een kast hebt. Je eten en andere zaken kan je dan vrij van ongedierte of bukken bewaren.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 09:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Een kleine auto zoals een Up of Mini Cooper doet het vaak goed onder de vrouwen.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
JanHenk schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:02:
[...]

20 jaar oude matrasjes zijn zeker aan vervanging toe.
Wij hebben een vouwwagen ipv tent omdat mijn wederhelft oa vanwege hernia echt niet meer op de grond wou liggen in een tent. Een lattenbodem hoog van de grond ligt dan schijnbaar toch wat fijner.

Zelf vind ik tenten ook heel leuk. Zolang het maar tentdoek is eigenlijk. Ook een paar jaar eencaravan gehad maar ik vond dat niet zo heel leuk ondanks het gemak van vloerverwarming, boiler, wc enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Wij gaan (in de toekomst) de overstap maken van bagagewagen + opblaastent naar (hoogstwaarschijnlijk) een vouwwagen.
Ik vind tentkamperen hartstikke leuk, maar zeker als je +2 weken weg gaat, sleep je best veel zooi mee, zeker met kinderen.
En aangezien ik nogal een opgeruimd type ben (en mijn vriendin wat minder ;)), begon ik mij steeds meer te ergeren aan het continu efficiënt moeten opruimen en nooit echt fatsoenlijk spullen kwijt kunnen in een tent.
Zeker nu met de geboorte van een 2e kind gaan we nog meer meenemen. Dan vind ik iets waar alles gewoon lekker een vast plekje heeft veel prettiger en geeft mij veel meer rust :P
Dit jaar gaan we nog een huisje huren (afgelopen 2 jaar met zijn 3'en gekampeerd) aangezien kind 2 net 4 maanden oud is. Maar ik denk dat ik volgend jaar, om te proberen, ga kijken of een een Campooz of een Cabanon vouwwagen ga huren (vooral die laatste trekt mij wel om te kopen).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
-tom-562 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:42:
Wij gaan (in de toekomst) de overstap maken van bagagewagen + opblaastent naar (hoogstwaarschijnlijk) een vouwwagen.
Ik vind tentkamperen hartstikke leuk, maar zeker als je +2 weken weg gaat, sleep je best veel zooi mee, zeker met kinderen.
En aangezien ik nogal een opgeruimd type ben (en mijn vriendin wat minder ;)), begon ik mij steeds meer te ergeren aan het continu efficiënt moeten opruimen en nooit echt fatsoenlijk spullen kwijt kunnen in een tent.
Zeker nu met de geboorte van een 2e kind gaan we nog meer meenemen. Dan vind ik iets waar alles gewoon lekker een vast plekje heeft veel prettiger en geeft mij veel meer rust :P
Dit jaar gaan we nog een huisje huren (afgelopen 2 jaar met zijn 3'en gekampeerd) aangezien kind 2 net 4 maanden oud is. Maar ik denk dat ik volgend jaar, om te proberen, ga kijken of een een Campooz of een Cabanon vouwwagen ga huren (vooral die laatste trekt mij wel om te kopen).
Wij zijn afgelopen weekend met dochter van 3 en zeven weken (!) wezen kamperen in de vouwwagen :)

Geen enkel probleem, ze sliep goed, buiten de nachtelijke (borst)voedingen om uiteraard. Laat je er niet door tegen houden, bedoel ik…

Welke Cabanon zit je naar te kijken, een Malawi of zo’n dubbelklapper?

Die laatste hebben wij ook destijds ook bekeken en zie ze ook regelmatig op de camping. Behoorlijk bewerkelijk, maar als ze eenmaal staan heb je wel een zee van ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

JanHenk schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:47:
[...]

Wij zijn afgelopen weekend met dochter van 3 en zeven weken (!) wezen kamperen in de vouwwagen :)

Geen enkel probleem, ze sliep goed, buiten de nachtelijke (borst)voedingen om uiteraard. Laat je er niet door tegen houden, bedoel ik…

Welke Cabanon zit je naar te kijken, een Malawi of zo’n dubbelklapper?

Die laatste hebben wij ook destijds ook bekeken en zie ze ook regelmatig op de camping. Behoorlijk bewerkelijk, maar als ze eenmaal staan heb je wel een zee van ruimte.
Onze jongste is tot nu toe aardig makkelijk. Maar de oudste is bijna 4, echt een eigenwijze peuter dus ;) ik had eerlijk gezegd dit jaar gewoon ff helemaal geen zin in tent opzetten etc. :P Vandaar dus de makkelijke oplossing

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Palomar schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:05:
Wij gaan dit jaar nog even in een huuraccommodatie (safaritent zonder badkamer/toilet, dus al wat meer richting echt kamperen ;)), maar het plan is nu wel om daarna een vouwwagen aan te schaffen, zodat we volgend jaar met een vouwwagen kunnen kamperen. Ben me inmiddels al een tijdje aan het oriënteren en ook wat facebookgroepen over vouwwagens/kamperen aan het volgen. Wat ik zou willen is:

- Vouwwagen met 2 vaste bedden en 2 ondertentjes (dus 2 delen die uitklappen). We hebben 3 kinderen en dan hebben ze elk hun eigen 'hokje'.
- Niet te oud (max. 20 jaar?)
- Geen gaten/slechte ritsen e.d.
- Bij voorkeur al voorzien van fietsenrek en disselbak
- In goede staat om zonder problemen mee naar Zuid-Frankrijk te rijden
- Keukenblokje
- Budget 1000-3000 euro, afhankelijk van leeftijd e.d.
- Voorkeur voor exemplaar met schokbrekers en 100km/u goedkeuring.
- Voorkeur voor Jamet, omdat dat de meest gebruikte lijkt te zijn en je dan goed kunt putten uit een 'community' voor tips/tricks en voor evt. reserveonderdelen/accessoires.
- Qua opzetten heb ik me er een beetje bij neergelegd dat dat sowieso veel werk is, ongeacht het type vouwwagen. Ik ben redelijk handig en denk dat ik dat na een paar keer doen wel onder de knie heb. We gaan vakanties dan zo inrichten dat we niet na 12 uur rijden nog de hele boel moeten opzetten.

Via vraag en aanbodsites wordt vrij veel aangeboden door particulieren, maar ik kan niet echt goed inschatten wat de staat van alles is. Een 20 jaar oude Jamet voor 1000 euro. Zijn daar ook serieuze punten waar je op moet letten? Kan het tentdoek na 20 jaar vergaan zijn? (zonder dat je dat misschien goed kunt zien). Of zijn de scharnieren/klapsysteem e.d. aan zijn eind? En hoe zit dat met het onderstel/wielophanging van een vouwwagen. Kan dat doorgeroest zijn oid? Het moet wel betrouwbaar/veilig zijn. Wil niet ergens op de autoroute crashen met een doorgezakte as.
Zijn dit punten waar je serieus naar moet kijken, of valt dat in de praktijk allemaal wel mee? Een nieuw setje banden zit er natuurlijk zo op, maar sommige dingen moet je misschien wel van te voren op letten? Heeft het dan de voorkeur om wel voor een jongere te gaan? Allemaal vragen.. ;)

Kan natuurlijk ook bij een kampeerzaak een tweedehands kopen, zodat je weet dat ie goed geïnspecteerd is, maar dat zijn vaak de wat duurdere die daar staan. Omdat we nog niet zeker weten of een vouwwagen iets voor ons is wil ik eerst goedkoop beginnen. Als we enthousiast zijn ben ik wel bereid meer neer te leggen voor een Holtkamper of Campooz.
Tav het opzetten kijk ik er toch wel anders tegen aan . Wij hebben nu een vouwwagen geleend voor de eerste keer , een oudje een camplet van denk ik 20j oud en die staat binnen no time. Ik denk dat ik hem met 20 min kan hebben staan in m’n eentje, mijn vrouw moet alleen helpen met open klappen. Dan hoef je alleen nog maar je stoelen, tafel en kleding neer te zetten.

Wij gaan voor volgend jaar ook eentje uitzoeken , maar snel opzetten is voor ons wel een must. En het kan dus wel. Wij hebben 3 jonge kids maar merken dat we iedere vakantie wel 2/3 keer verkassen.

We moeten ons er verder nog even in verdiepen maar de vouwwagen bevalt ons goed. Een keukentje en 3 slaapcabines willen we ook. Voor 3 tot 5k hopen we er eentje te scoren op marktplaats of bij een winkel 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Wij moeten met 3 kleine kids (oudste is 6) die de komende jaren waarschijnlijk nog niet alleen in een tentje slapen ws wel een dubbelklapper hebben met 2 bedden waar ondertentjes onder passen (dan heeft elk kind zn eigen kamertje). Die makkelijke opzetters zoals camplet vallen dan ws af.

En verdere eis is dat er 4 fietsen mee kunnen. Dat wordt dan ws op de vouwwagen (en niet op de dissel, want dan mis je de disselbak een meestal beperkt tot 2 fietsen). Alternatief is fietsen op de auto plaatsen, maar daar heb ik nu de dakkoffer die ik daar liever hou.

Richt nu in de prijscategorie tot zo'n 1500 euro mijn pijlen op:
- Roadmaster family S. Heeft een hardtop, wat me wat degelijker lijkt dan een zeil. Ook zit er standaard een imperiaal op waar eenvoudig fietsenhouders op kunnen. En die er ook op kunnen blijven zitten als je de vouwwagen openklapt.

- Jamet Arizona. Deze heeft geen hardtop en voor fietsen moet er een imperiaal op die er ook af moet als je hem opzet. Weet iemand of dat veel werk is? En zou je dat imperiaal er met niet al te zware fietsen en al af kunnen halen (met zn 2en) of is dat niet te doen?

Verder qua hardtop versus zeil: is dat qua bepakken nog een verschil? Kan me voorstellen dat een hardtop alleen dicht wil als je er niet teveel spullen onder hebt liggen, terwijl zo'n afdekzeil weer wat flexibeler is.

Hoor graag tips/ervaringen wat betreft de afwegingen die ik schets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Zo’n afdekzeil is wat flexibeler idd. En soms zijn daar ook (vrij lompe) constructies voor verkrijgbaar zodat je er nog 4 fietsen op kan zetten. Een hardtop is dan weer in de stalling fijner ivm mogelijk ongedierte.

Ik neem deze zomer 3 fietsen mee op de dissel. Eens uitproberen of het wat is. Een fiets voor de kleine is fijn, maar voor mijzelf hoeft niet zo eigenlijk.

Hou ook rekening met het maximale gewicht. Sommige vouwwagens mogen maar 650kg en wegen zelf al met voortent en luifel behoorlijk wat zodat je niet zo veel meel kan nemen.

[ Voor 44% gewijzigd door Retrospect op 09-07-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb zelf een racefiets die ik graag meeneem en ook 2 fietsen met kinderzitjes, zodat we met z'n allen op pad kunnen. Vandaar de wens voor plek voor minimaal 3 fietsen.
Op de dissel is dan ook nog een optie, maar mis je de disselbak dan niet? Lijkt me een goede plaats om bijvoorbeeld een koelkastje in te doen (want die moet dan anders in de auto lijkt me).

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 09-07-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Palomar schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:53:
Ik heb zelf een racefiets die ik graag meeneem en ook 2 fietsen met kinderzitjes, zodat we met z'n allen op pad kunnen. Vandaar de wens voor plek voor minimaal 3 fietsen.
Op de dissel is dan ook nog een optie, maar mis je de disselbak dan niet? Lijkt me een goede plaats om bijvoorbeeld een koelkastje in te doen (want die moet dan anders in de auto lijkt me).
Doe koelbox past zelden in een disselbak. Die heb ik dan ook achterin de auto. Sommige vouwwagens hebben hem achter aan de bak. Andere optie is om een koelkast te huren op de camping. Kan niet bij elke camping, maar bij velen wel. Een dieselbak is wel heel handig. Had hem zeker nodig bij mijn vorige vouwwagen, een Camp-let. Heb nu een Alpenkreuzer met easy pack waardoor ik gewoon een kratje met dieselbak spullen in de bak heb liggen die vrij makkelijk toegankelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
In mijn orientatiefase heb ik nu toch een lichte wending gemaakt richting de wat compactere vouwwagens met 123-systeem (bijv. Jamet Jametic of Trigano Odyssee). Uit ervaringen die ik lees en youtube-filmpjes lijkt het opzetten van zo'n vouwwagen (dus slaapgedeelte en voortent) toch wel een heel stuk sneller te gaan dan bijv. de grotere Jamet Arizona (half uur tov. 3-4 uur). We hebben kleine kinderen en waar ik een beetje tegenaan hink is dat we niet met zn tweeën uren bezig kunnen zijn met het opzetten, omdat de kinderen (3 kids van 6, 4, 2) ook vermaakt moeten worden. Zo'n vouwwagen met 123-systeem kan ik volgens mij prima alleen opzetten, terwijl mijn vrouw de kinderen vermaakt.

Paar vragen die ik hierover heb:

1. We zijn dus met z'n vijven. Kinderen slapen voorlopig nog niet in een los tentje. Een Jametic of Odyssee heeft 2 + 2 slaapplaatsen en een ondertentje onder het uitgeklapte gedeelte. We zouden dus prima 5 slaapplaatsen kunnen realiseren. De voortent is natuurlijk wel een stuk kleiner dan bijv. een Arizona. We zijn echter wel mooi weer kampeerders en het is niet de bedoeling dat we 3 weken in de voortent zitten. Al is het natuurlijk wel handig om te kunnen schuilen als het slecht weer is.
Zou zo'n vouwwagen niet te krap voor ons zijn. Hebben meer mensen ervaring hiermee met een degelijke gezinsgrootte?

2. Koelkast. Heeft iemand een idee of een koelkast (liefst met compressor) in de bagageruimte van de vouwwagen zelf past? Een alternatief is in de disselbak, maar ik heb liever een fietsendrager op de dissel.

3. Stel dat een disselbak wel aangeraden wordt (voor oa. een koelkast en misschien andere spullen). Ik wil wel fietsen meenemen en het liefst niet bovenop de auto, omdat ik daar al een dakkoffer heb. Je ziet van die imperiaals die je over de vouwwagen heen zet. Nadeel lijkt me dat je dan niet even snel de vouwwagen kunt opzetten, maar eerst de fietsen en imperiaal er vanaf moet halen. Heeft iemand een idee hoeveel werk dat in de praktijk is? Zou je met z'n tweeën ook dat hele imperiaal inclusief fietsen eraf kunnen tillen? ;) En gaat zo'n imperiaal er uberhaupt makkelijk af? Bijv. met kliksysteem? Of moet je schroeven gaan losmaken?
Ik wil voorkomen dat ik me helemaal ga focussen op zo'n imperiaal, terwijl dat in de praktijk wellicht superonhandig is voor je opzettijd.

Ik weet verder nog niet hoe onze vakanties eruit gaan zien. Ik verwacht niet dat we elke 2-3 dagen doortrekken, maar bijv. wel binnen de vakantie een keer verkassen (en evt. overnachtingen). We hoeven de boel niet supervaak op en af te breken, maar het trekt me toch meer om wat sneller klaar te zijn en het ding alleen op te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Een Camp-let of een Trigano Odyssee bijvoorbeeld kunnen nog een gastencabine eraan krijgen. Die zou je in kunnen richten als speelplek bijvoorbeeld. Bij Camp-let heb je die ruimte ook wel nodig voor de 5e slaapplek. Beide modellen hebben een optionele luifel waar je ook een voorwand in kan zetten. Dan heb je in een regenachtige vakantie toch nog best een behoorlijke voortent.

Op veel campings kan je een koelkast huren. Dat scheelt weer meesjouwen. Wil je wel een koelkast mee dan zal die vaak achter in de auto moeten of een kleiner model die wel in de wagenbak past. (Ik hou me aanbevolen mocht je een geschikt type tegenkomen, ik neem tot op heden een behoorlijk lomp ding mee achterin de auto).

Zelf heb ik op de dissel net een Thule fietsendrager gezet waar 3 fietsen op kunnen. Maar vraag me af of we wel zoveel gaan fietsen op vakantie. Eens kijken hoe het bevalt. Zelf zou ik een disselbak handiger vinden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
@Retrospect dank! Dat met die koelkast moeten we dan misschien ook maar proefondervindelijk ondervinden... Wordt voor de eerste keer met een vouwwagen toch even uitzoeken wat het beste werkt. Als ik nu kijk wat we zonder vouwwagen (bij vakantie in een huurhuisje/tent) in de achterbak stoppen dan past daar nooit meer een koelkast bij. Maar in een vouwwagen past natuurlijk ook bagage. Al moet je ook weer extra spullen meenemen in vergelijking met een huurtent, omdat er dan natuurlijk al pannen, tafel, stoelen etc zijn die je nu zelf mee moet nemen. Ik heb daarom ook nog geen duidelijk beeld met wat er in een vouwwagen netto nog overblijft voor bagage als kledingtassen e.d. die je normaal in de auto doet. Wordt ws. ook iets waar je pas in de praktijk achter komt ;) En dan wordt het wellicht de afweging tussen het meenemen van fietsen of een koelkast cq. koelkast huren (en dus je beperken tot een camping die koelkasten verhuurt) of fietsen huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Subvraag: er zijn ook stangen te koop met een trekhaakkogel die je op de dissel kunt monteren. Daar kun je vervolgens weer je fietsenrek die normaal op de trekhaak past op zetten. Ik heb zon fietsenrek voor 3 fietsen. Zou dat ook op een vouwwagen passen, of wordt dat veel te zwaar? Mijn fietsenrek weegt alleen al zon 25kg. En dan nog 3 fietsen, dat weegt aardig wat (los van het feit of je dan nog wel goed kunt draaien met de vouwwagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:21

Gallus

Cheesy

Wij hebben een Combi-Camp Flexi Comfort. Dat is hetzelfde principe. Zo'n vouwwagen is ook gewoon een bagagewagen, dus je kunt ontzettend veel meenemen. Bij de Combi-Camp kun je ook een koelkastje (niet al te groot) achterop de wagen meenemen, in de keuken. Je kunt hem ook prima achterin de auto zetten. Wij kunnen twee fietsen op de dissel kwijt, maar misschien zijn er ook wel dragers voor drie fietsen die passen.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Palomar schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:44:
@Retrospect dank! Dat met die koelkast moeten we dan misschien ook maar proefondervindelijk ondervinden... Wordt voor de eerste keer met een vouwwagen toch even uitzoeken wat het beste werkt. Als ik nu kijk wat we zonder vouwwagen (bij vakantie in een huurhuisje/tent) in de achterbak stoppen dan past daar nooit meer een koelkast bij. Maar in een vouwwagen past natuurlijk ook bagage. Al moet je ook weer extra spullen meenemen in vergelijking met een huurtent, omdat er dan natuurlijk al pannen, tafel, stoelen etc zijn die je nu zelf mee moet nemen. Ik heb daarom ook nog geen duidelijk beeld met wat er in een vouwwagen netto nog overblijft voor bagage als kledingtassen e.d. die je normaal in de auto doet. Wordt ws. ook iets waar je pas in de praktijk achter komt ;) En dan wordt het wellicht de afweging tussen het meenemen van fietsen of een koelkast cq. koelkast huren (en dus je beperken tot een camping die koelkasten verhuurt) of fietsen huren.
Even plat gezegd, maar met jouw budget kun je best wat uitproberen. Bevalt het niet of zoek je toch wat anders, verkoop je hem weer. Verlies je niets of nagenoeg niets op.

Wij hebben kleding in de auto tijdens vervoer, nooit in de vouwwagen. Dat past overigens ook niet. In de vouwwagen ligt al het kampeerspul inclusief slaapmat voor de kleine, beddengoed, een stepje, etc. Meer dan wat tassen kleding zit er dan ook niet in de auto, overigens.

Wij hebben zowel een koelbox in de keuken achterop als vaak ook nog één in de auto, lol :).

In de disselbak of in de bagageruimte krijg je de meesten niet. Kwestie van nameten en zoeken. Meestal wil je wel enige inhoud en 1,5L flessen rechtop in de koelbox kunnen zetten, dan past het meestal niet.
Palomar schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:49:
Subvraag: er zijn ook stangen te koop met een trekhaakkogel die je op de dissel kunt monteren. Daar kun je vervolgens weer je fietsenrek die normaal op de trekhaak past op zetten. Ik heb zon fietsenrek voor 3 fietsen. Zou dat ook op een vouwwagen passen, of wordt dat veel te zwaar? Mijn fietsenrek weegt alleen al zon 25kg. En dan nog 3 fietsen, dat weegt aardig wat (los van het feit of je dan nog wel goed kunt draaien met de vouwwagen)
Dat past. Of je moeite hebt met de kogeldruk durf ik niet te zeggen, hangt van de wagen af. Onze disselbak is bijvoorbeeld ook wel aardig aan gewicht maar in totaal is ie goed in balans en heb ik netjes 50kg kogeldruk.

(Combi-camp Country overigens, gezin van 4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Deze koelkast zou misschien nog plat in de bak van mijn Alpenkreuzer Campfire passen. https://www.obelink.nl/me...oelbox-8712757465941.html

Maar slecht 25l ipv de 41l die ik nu heb. Ik zet het ding dus nog wel in de kofferbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:05

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Palomar ik heb vandaag toevallig net onze "nieuwe" Jamet Jametic ingepakt. Komende van een katoenen tunneltent die al de halve kofferbak van onze Corolla TS innam, ben ik zeer verrast door de ruimte. Ik heb nu eigenlijk alle bagage van mijzelf, vrouwlief en zoon in de wagen neergelegd/zet, waaronder
- 3 cabin-size koffers
- 4 campingstoelen + tafel
- stokken, luifel haringen etc.
- 2 kratjes met kookgerei, spelletjes en wat eten

In de disselbak heb ik de gasfles en het meeste beddengoed gedaan, en wat klein grut zoals speelgoed, schoenen en handdoeken zit in de bankjes. Er staat nu één kratje in de achterbak, en daar komen dan morgen nog de koelbox, hoofdkussens en jassen bij. Het keukentje heb ik leeg gelaten, maar misschien doen we daar op de terugweg wel wat in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3x0pLDWKVKskWG9P-TlSNFwbhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxkdaHGOjlHDgSxtUbZzrrMZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat het opzetten ook een kwestie van wennen is. Wij hebben onze Jametic in het voorjaar een weekje geprobeerd op een camping net buiten het dorp om alvast te bedenken wat we nog missen (paar scheerlijnen, elastieken, lampjes hier en daar) en hoe we e.e.a. in willen delen. De Jametic staat inderdaad supersnel omdat je alleen het bed maar om hoeft te klappen, en vervolgens de tent naar voren trekken, beetje spannen en dan kan je haringen gaan slaan. In totaal makkelijk binnen een half uur te doen, inclusief grof inrichten van de binnenkant. Ik verwacht dat het meeste meerwerk bij de grotere wagens gaat zitten in het bouwen van een frame en het doek daar overheen trekken. Bij de Jametic en Odyssee zit alles al aan elkaar vast.

Wij hebben nu nog een redelijk oude koelbox met een soort motortje in de deksel, maar ik wil eigenlijk een koelkastje die bij voorkeur in de disselbak past. Volgens mij zijn de maximum maten dan 87 x 46 x 55. Heeft iemand een geschikte suggestie?

Zoals gezegd hebben we de wagen in het voorjaar een weekje geprobeerd. Toen regende het dus zaten we veel binnen. Met drie personen is dat prima te doen, maar 5 lijkt mij persoonlijk wat krap. Zoonlief van bijna 8 slaapt straks "in" de kar tussen de bankjes, maar ik zie vaak dat men boven de middenruimte een plank maakt zodat daar ook een tweepersoons bed ontstaat. Qua slaapplekken kan het dus wel, maar je hebt niet heel veel leefruimte. Dat hoeft geen probleem te zijn als het meestal droog is, dan gooi je toch de boel open, ga je naar buiten of onder de luifel oid. De hierboven genoemde gastencabine is dan wel een aanrader; dat lijkt me fijner dan onder het bed slapen.

Wij hebben er ook zo'n imperial met fietsendragers bij. De bevestiging daarvan is op de foto's te zien: op de hoeken van de wagen zit een korte buis gemonteerd op met een grote bout. Daar steek je de uiteinden van het imperial in. Het ding zelf weegt al wel wat, dus ik verwacht niet dat je die met fietsen er op makkelijk van de wagen af krijgt. Zie foto hieronder met het imperial gemonteerd. Bij ons zitten er drie fietsengoten op, maar op één zo'n goot passen misschien met wat creativiteit wel twee kleine kinderfietsjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anCI9eTZue7fdx9owQct3YVbA0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdEho6ABccsgP9jPrOcbnhXS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door gwystyl op 30-07-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-04 14:13
Volgens mij zoek jij een Holtkamper Feluka; harde kap, imperiaal, keuken met koelkast ;) En staat snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
@gwystyl thanks, dit soort ervaringen vind ik erg waardevol om te lezen!

@Eddos ziet er ook interessant uit. Naar mijn idee zijn holtkampers ook tweedehands erg duur, maar dit valt best mee (zie zo geen bouwjaar staan, maar vermoed dat ie wel wat ouder is, al heeft dat geen probleem te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-04 14:13
Palomar schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:29:
@gwystyl thanks, dit soort ervaringen vind ik erg waardevol om te lezen!

@Eddos ziet er ook interessant uit. Naar mijn idee zijn holtkampers ook tweedehands erg duur, maar dit valt best mee (zie zo geen bouwjaar staan, maar vermoed dat ie wel wat ouder is, al heeft dat geen probleem te zijn).
Ja, ze zijn gewild en daarmee vaak wat duurder. En ze zijn dan weer gewild door zo'n disselkeuken, goede bedden/bodem, eenvoudige manier om ze op te zetten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:36
Retrospect schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:55:
Deze koelkast zou misschien nog plat in de bak van mijn Alpenkreuzer Campfire passen. https://www.obelink.nl/me...oelbox-8712757465941.html

Maar slecht 25l ipv de 41l die ik nu heb. Ik zet het ding dus nog wel in de kofferbak.
Hoe bevalt de Campfire? Deze staat bij ons op de shortlist. Als je wat ervaringen kan delen dan graag.