• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Kevinns schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:48:
[...]

Ik heb toch liever een witte plaat en 750kg. Anders moet je ook in België en Frankrijk achteraan aansluiten op de rechterbaan…
Daar heb je dan ook wel weer gelijk in. Al is dat wel flink afhankelijk van het trekkende voertuig (gaat in beide landen immers om het maximum toegestane gewicht van de combi).

Maar met mijn auto (2.700kg max toegestaan) zou dat inderdaad aansluiten betekenen. Goed punt :) Maar denk overigens voor de meeste auto’s alsnog geen punt…

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 20-08-2026 19:13 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:43
Kevinns schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:48:
[...]

Ik heb toch liever een witte plaat en 750kg. Anders moet je ook in België en Frankrijk achteraan aansluiten op de rechterbaan…
Volgens mij alleen als de totale massa boven de 3500kg is. Niks met een gele plaat te maken.

Voordeel is dat ik niet zo hoef op te letten met laden, want als hij 760 of 800kg weegt is het alsnog dikke prima. (En zwaarder kan hij niet worden, tenzij ik gewichten mee neem op vakantie)

En ik kan gewoon legaal de voorgeschreven kogeldruk van 75kg tot max 100kg aanhouden.wat ook weer gemak is, want dan hoef ik het eigenlijk nooit te meten.
Snelheden voor lichte combinaties (totaal gewicht tot 3.500 kg)Als de auto en de gele kentekenplaat-aanhanger samen maximaal 3.500 kg wegen, gelden de volgende limieten bij goed weer en als je je rijbewijs langer dan 3 jaar hebt:Autosnelweg (autoroute): 130 km/uAutoweg / 4-strooksweg met middenberm: 110 km/uOverige wegen buiten de bebouwde kom: 80 km/u of 90 km/u (let op lokale borden)Binnen de bebouwde kom: 50 km/uBelangrijke uitzonderingen en lagere snelhedenDe snelheid wordt verlaagd in de volgende situaties:Bij regen of neerslag: op de snelweg geldt maximaal 110 km/u i.p.v. 130 km/u.Zware combinatie: weegt de toegestane maximammassa van de totale combinatie (auto + aanhanger op kenteken) meer dan 3.500 kg? Dan is de maximumsnelheid op de snelweg altijd 90 km/u.Beginnend bestuurder: heb je je rijbewijs korter dan 3 jaar, dan is de snelheidslimiet op de snelweg eveneens 110 km/u.

[ Voor 15% gewijzigd door FRANQ op 20-08-2026 19:44 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
pmpone schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:32:
Ach wij hebben een lengte slaper maar daar wordt je ook wel wakker van elkaar als iemand eruit gaat, door het kruipen uit de slaaptent tot het er weer in duiken met aanloop ;)
Ja maar licht wakker worden is wel iets anders dan eerst een knie in de edele delen en daarna allerlei gevloek waarbij het dekbed in de val mee wordt genomen en je kaal op het matras achter blijft. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04:06

Dani86

AeroGeek

m181087 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:18:
[...]

Ook niet overal in Frankrijk trouwens.

Ik kwam vooral bij afdalingen in Frankrijk opvallend vaak een bord tegen waar vrachtwagens en auto's met aanhanger maar 70/90 mochten. Normale auto's mochten daar gewoon 130 blijven rijden. Vlak daarna stond dan uiteraard een flitser.

Het zou me niets verbazen als ik daar binnenkort nog een dwingende briefkaart uit Frankrijk voor ontvang O-) . Je moet echt flink op de rem trappen midden op de snelweg om niet boven die snelheid uit te komen in een afdaling. En andere weggebruikers vinden het ook niet echt tof.
Die heb ik vorig jaar in Frankrijk ook gezien + flitspaal. Een jaar later nog niks op de mat.

Wellicht "ziet" de flitspaal het vouwwagentje niet en heb je alleen met een grote Tabbert sleurhut een prent

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:10
Dani86 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:10:
[...]

Die heb ik vorig jaar in Frankrijk ook gezien + flitspaal. Een jaar later nog niks op de mat.

Wellicht "ziet" de flitspaal het vouwwagentje niet en heb je alleen met een grote Tabbert sleurhut een prent
Ik hoop het, had er een paar gemist en reed ik toch harder in de afdaling. Dacht dat die ook voor caravans en vrachtwagens waren bedoeld ivm wind vangen. Nouja we gaan het meemaken. Hoewel, vorig jaar en in de meivakantie ook niet goed gedaan🫣

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Jeetje, wat is dit een regeltjestopic geworden de afgelopen 100 posts... Ik wilde nog even in de vakantiestemming blijven na thuiskomst deze middag, maar dat is lastig op deze manier. :+ Ben wel benieuwd welke campings jullie geweest zijn en welke daarvan aanraders zijn dus laat ik zelf het goede voorbeeld geven!

Wij zijn vandaag weer thuis gekomen na een krappe 4 weken Frankrijk. Eerst een week strand bij de Atlantische kust, Mimizan, op een Huttopia (Lac d'Aureilhan - Mimizan). Dit is een camping waar we vorig jaar ook geweest waren en toen een erg slechte plek hadden, waardoor het niet super was. Het strand was/is echter heerlijk + er zijn wél mooie plaatsen (aan het meer, heerlijk om te sup-en) die we deze keer geboekt hadden en die echt 300m2 waren. Prima mix van NL, FR, D en UK. Hele fijne eerste 10 dagen, maar na 2x hebben we deze camping en strand (in de omgeving is verder niks dan dat) wel gezien. Sanitair is hier nieuw/modern maar wordt matig schoon gehouden - zie ook de zeer wisselende Google reviews.

Daarna doorgereden naar de Dordogne waar we op een heel Nederlandse camping (95%) stonden, Camping Les Charmes vlakbij Sarlat. Dit vonden we echt een hele fijne plek. Heel veel te zien en doen op 15-20min rijden, geweldig zwembad, veel schaduw, leuke mensen, kleinschalig met precies genoeg faciliteiten (voor ons). Kinderen hadden in no-time vriendjes en het was gewoon heel gemoedelijk allemaal! Zou hier zeker terug gaan, aanrader dus!

Laatste stop was helemaal 'aan de andere kant' van Frankrijk, bij Huttopia Lac d'Aiguebelette, wederom een Huttopia dus. Ook hier weer aan een meer dat super was om te suppen en zwemmen met een lekker strandje, het zwembad hebben we amper gebruikt. Hier hadden we echt een hele matige plek, die we maar zo goed mogelijk benut hebben door 'achterstevoren' te gaan staan met de luifel van het pad af - we zouden anders tegen 4 auto's (incl. onze eigen) aan zitten te kijken en op deze manier hadden we zicht op wat groen en wél schaduw. Qua omgeving vond ik dit eigenlijk de leukste plek. Je kunt er geweldig fietsen en hardlopen (relatief vlak rond het meer) en er zitten écht leuke steden in de buurt (wij zijn naar Chambery en Annecy geweest). Ook nog een dagje de 'bergen' in geweest naar een klein skigebied voor wandelen, rodelen, e.d. Ook hier weer: als we terug zouden komen dan alleen op specifieke campingplekken, want wat we nu hadden was niet top. Regio was wél echt super. Kinderen ook weer snel vriendjes hier, mix van NL, FR, B, D en UK. Uiteindelijk 2 dagen eerder vertrokken ivm het voorspelde weer, maar we boeken onze laatste plek altijd wat ruimer om flexibel te zijn qua vertrek dus voelde niet als 'verloren' dagen.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:34
Nog bedankt omtrent de tips met betrekking tot het elastiek (y)

Andere vraag: Iemand enig idee wat de maximale dikte is voor de matrassen in een Cabanon Mercury?

Ik zit te kijken naar een nieuwe matras, een goed matras is al snel 16+cm en ik vraag me dus af of dat niet te dik gaat zijn.

Bedankt weer voor de tips!

Bereken je warmteverlies

• pmpone
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-09 20:01
Dat weet ik niet, maar je kan proberen het scharnier op te meten om te kijken hoeveel ruimte daar nog zit. Meestal kom je geloof ik niet met veel ruimte weg (hou ook rekening met doek dat er tussen moet. Hoe wij dat hebben opgelost bij onze vouwwagen is een topper van een cm of 8 (140x200) en deze leggen we dan op de ingeklapte kar onder het zeil. Wanneer we dan op bestemming zijn moet deze er natuurlijk als eerste af. Dan rollen we hem op met een spanband en gooien we hem op de achterbank van de auto. De kinderen gaan maar even wat anders doen ;)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:35

vhal

ಠ_ಠ

Spykie schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 06:32:
Nog bedankt omtrent de tips met betrekking tot het elastiek (y)

Andere vraag: Iemand enig idee wat de maximale dikte is voor de matrassen in een Cabanon Mercury?

Ik zit te kijken naar een nieuwe matras, een goed matras is al snel 16+cm en ik vraag me dus af of dat niet te dik gaat zijn.

Bedankt weer voor de tips!
Een opblaasbaar Exped mat van 10cm dik wat je op de bestaande matras legt: wellicht is dit te overwegen?

Strava

• pmpone
vhal schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:48:
[...]

Een opblaasbaar Exped mat van 10cm dik wat je op de bestaande matras legt: wellicht is dit te overwegen?
Nu ken ik die matten niet, maar ik heb in een oude jamet wel eens op een luchtbed geslapen op de heerlijke noppenmatrassen, maar het vocht wil dan geen kant op dus moet je elke dag luchten. Loop je dat risico niet met deze oplossing?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:46
vhal schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:48:
[...]

Ik heb een topper van Ikea op de matrassen dus in combi met deze zou dat prima zijn denk ik (ook mercury). Alleen matras is vrij hard vind ik, topper vangt dan meeste op.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:02
Ik zal nog een noemen dat mijn Jysk topper echt een wereld van verschil vind met een IKEA topper. Ze hebben ook verschillende diktes

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:34
Bedankt voor zover!

Misschien moet ik een nieuwe (Jysk) topper overwegen.

We hebben nu een foam matras (7cm) met een goedkope topper (3cm) van de vorige eigenaar. Is het net niet.

Bereken je warmteverlies

• gwystyl
  • Laatst online: 23:08

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb op mijn Jametic een matras die we erbij kregen (10 cm?) met een 4cm (?) topper van IKEA erbovenop. Dat ligt op zich prima, maar als we nu de wagen dichtvouwen is de ene kant hoger dan de andere. Ik vermoed dus dat deze combi net te dik is.....
Ik moet het nog wel ff opmeten. Ik had al geopperd naar vrouwlief om de topper er elke keer af te halen en na het dichtklappen weer op de wagen te legen voor het zeil er overheen gaat, maar zij had daar wat (terechte) bezwaren tegen:
  • waar laat je dat ding met opbouwen en afbreken (want zwaar/onhandig/slap)
  • hoe hou je hem schoon
Ik kijk dus even mee wat hier genoemd wordt om zelf ook wat inspiratie op te doen.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:32
Wij hebben een Stratos met standard matrassen, maar aan 1zijde een topper van 8cm. wij leggen meestal alleen op de topper en dat ligt al prima. andere zijde ligt dan op dubbel standaard matras.
we hallen de toppen met slaapcabine er uit en deze leggen we dan in het dekzeil. weklappen het zeil met topper er in er als eerste af en leggen deze dan schoon op de grond. wanneer vouwwagen opengeklapt is gaat hangen we de slaapcabine er met topper en al in.
Nadeel wat wij ervaren is dat de bakmaat 120cm is met het bankje van 25cm en de topper 140cm. de topper ligt erboven op er steekt wat uit. wij hebben sinds dit jaar ook de disselbak eropgezet (yay opbergruimte) en imperial voor de fietsen. maar de imperial schuur nu iets langs het zeil omdat de topper uitsteekt.
Wij zijn vanplan op nu de 2 kussens en matrassen weg te doen en betere koudschuim matrassen van max 10cm (dikker klapt niet meer goed dicht) zodat we met dichtklappen binnen de 120cm van de wagenbak blijven. en de topper weg kunnen doen.

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
gwystyl schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:32:
Ik heb op mijn Jametic een matras die we erbij kregen (10 cm?) met een 4cm (?) topper van IKEA erbovenop. Dat ligt op zich prima, maar als we nu de wagen dichtvouwen is de ene kant hoger dan de andere. Ik vermoed dus dat deze combi net te dik is.....
Ik moet het nog wel ff opmeten. Ik had al geopperd naar vrouwlief om de topper er elke keer af te halen en na het dichtklappen weer op de wagen te legen voor het zeil er overheen gaat, maar zij had daar wat (terechte) bezwaren tegen:
  • hoe hou je hem schoon
Ik kijk dus even mee wat hier genoemd wordt om zelf ook wat inspiratie op te doen.
Wij hebben precies hetzelfde met een iets te dikke topper. De vouwwagen klapt niet volledig meer dicht en staat iets schuin. Volgens mij kan dat verder geen kwaad (het scheelt een paar centimeter links en rechts). De hoes gaat er ook nog gewoon overheen. Ik ben benieuwd wat anderen hiervan zeggen! Volgens de verkoper kon het niet veel kwaad.

We zijn daarnaast aan het kijken naar een disselbak. We schrikken best van de prijzen als je een beetje een grote wil (90x45x45cm of vergelijkbaar). Iemand daar nog tips voor?

[ Voor 7% gewijzigd door Skating_vince op 21-08-2026 11:32 ]

• pmpone
Skating_vince schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:31:
[...]

Wij hebben precies hetzelfde met een iets te dikke topper. De vouwwagen klapt niet volledig meer dicht en staat iets schuin. Volgens mij kan dat verder geen kwaad (het scheelt een paar centimeter links en rechts). De hoes gaat er ook nog gewoon overheen. Ik ben benieuwd wat anderen hiervan zeggen! Volgens de verkoper kon het niet veel kwaad.

We zijn daarnaast aan het kijken naar een disselbak. We schrikken best van de prijzen als je een beetje een grote wil (90x45x45cm of vergelijkbaar). Iemand daar nog tips voor?
Als het past dan past het (de hoes gaat erover) Dus het zou mij niet uitmaken dat hij aan de ene kant dan wat meer hoger staat dan de andere kant. Je moet vooral letten op dat er niet teveel druk op de scharnieren komt.

Disselbak zelf maken of marktplaats :D Misschien bij een legerdump een bak scoren?

• Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:06
[...]

disselbak idd marktplaats
(tip check ook advertenties van die goedkope uitgeleefde vouwwagens ... wellicht kun je de verkoper zover krijgen om de disselbak los te verkopen)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Zoek eens op tilbox.

Ik vond ze betaalbaar. Voor de zachtere klep sluiting, zelf even extra isolatie tape aanbrengen in deksel thv sluiting op de bak.

Met U-bouten monteer je ze zo aan je dissel, door zelf op de juiste plek de gaten te boren.

Bijv deze

Er zijn meer en grotere maten.

https://www.allesvoorjetruck.nl/gereedschapskist-213.004-tilbox-aluminium-traanplaat/

• TheInsider
  • Laatst online: 16:34
Zoiets heb ik ook, de vorige eigenaar noemde dat het een stuk goedkoper was dan een bak van Camp-let zelf.

Er kan veel in, ook water kwam ik vanmorgen achter. Had hem gisteren open laten staan toen ik nog een haring gepakt had en dat waren flinke buien. 🫣 Gelukkig vanmorgen al veel droog gekregen, met de zon die er was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/au6NJ77gGxUwCEwVYTfIkz_IW-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GpmlP6jh6eKlf72JEH44wf3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/id5-RbuYTR5jPXxtfem3SE0_cCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHgYNKUsTH1SKv4TTYlKYpTs.jpg?f=fotoalbum_large

• gwystyl
  • Laatst online: 23:08

gwystyl

Beugeltje dan maar?

pmpone schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:49:
[...]

Als het past dan past het (de hoes gaat erover) Dus het zou mij niet uitmaken dat hij aan de ene kant dan wat meer hoger staat dan de andere kant. Je moet vooral letten op dat er niet teveel druk op de scharnieren komt.
Goed punt. Omdat de ene kant hoger is, wappert het zeil echter tegen de bouten van de fietsgoot op het imperial aan. Dat heeft al gezorgd voor een gat in het zeil. Ik ga die iig wat inkorten, maar als het verder geen kwaad kan maakt het mij ook niet uit dat de bovenkant aan de ene kant hoger is dan aan de andere kant.
Disselbak zelf maken of marktplaats :D Misschien bij een legerdump een bak scoren?
DIsselbak zou ik ook van marktplaats halen. Bij ons was in het voorjaar de keuken aan gort gereden. Ik heb toen een vervangende op MP gevonden. De verkoper van die keuken had ook verschillende disselbakken staan. In de buurt van Lopik (verkoper NH te Benschop, heeft nu deze advertentie staan).
Hij had een maatje die oude vouwwagens opkoopt en ombouwt tot kale aanhangwagens. Die heeft dan keukens/disselbakken e.d. over, die hij dan verkoopt.

• STIMPPYYY
gwystyl schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:02:
[...]

Goed punt. Omdat de ene kant hoger is, wappert het zeil echter tegen de bouten van de fietsgoot op het imperial aan. Dat heeft al gezorgd voor een gat in het zeil. Ik ga die iig wat inkorten, maar als het verder geen kwaad kan maakt het mij ook niet uit dat de bovenkant aan de ene kant hoger is dan aan de andere kant.

[...]

DIsselbak zou ik ook van marktplaats halen. Bij ons was in het voorjaar de keuken aan gort gereden. Ik heb toen een vervangende op MP gevonden. De verkoper van die keuken had ook verschillende disselbakken staan. In de buurt van Lopik (verkoper NH te Benschop, heeft nu deze advertentie staan).
Hij had een maatje die oude vouwwagens opkoopt en ombouwt tot kale aanhangwagens. Die heeft dan keukens/disselbakken e.d. over, die hij dan verkoopt.
Ik haal de topper er altijd af en leg die als laatste bovenop. Zit het zeil ook wat strakker en gelijkmatig (en beschermt meteen dat kastjes en keuken zeil kapot zouden maken)

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-08-2026 14:26 ]

• admiralawesome
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-09 08:40
gwystyl schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:32:
  • hoe hou je hem schoon
Wij doen precies hetzelfde. Met dichtklappen toppers (2* 80x200) eraf en deze komen uiteindelijk bovenop. Tijdens het opzetten en afbreken liggen die, samen met ook de andere kussens (die normaliter op de kastjes liggen) even over het keukentje of op de motorkap. Gaat prima.

• Gonadan

Gonadan

MrAcid schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:34:
Jeetje, wat is dit een regeltjestopic geworden de afgelopen 100 posts... Ik wilde nog even in de vakantiestemming blijven na thuiskomst deze middag, maar dat is lastig op deze manier. :+ Ben wel benieuwd welke campings jullie geweest zijn en welke daarvan aanraders zijn dus laat ik zelf het goede voorbeeld geven!

Wij zijn vandaag weer thuis gekomen na een krappe 4 weken Frankrijk. Eerst een week strand bij de Atlantische kust, Mimizan, op een Huttopia (Lac d'Aureilhan - Mimizan). Dit is een camping waar we vorig jaar ook geweest waren en toen een erg slechte plek hadden, waardoor het niet super was. Het strand was/is echter heerlijk + er zijn wél mooie plaatsen (aan het meer, heerlijk om te sup-en) die we deze keer geboekt hadden en die echt 300m2 waren. Prima mix van NL, FR, D en UK. Hele fijne eerste 10 dagen, maar na 2x hebben we deze camping en strand (in de omgeving is verder niks dan dat) wel gezien. Sanitair is hier nieuw/modern maar wordt matig schoon gehouden - zie ook de zeer wisselende Google reviews.

Daarna doorgereden naar de Dordogne waar we op een heel Nederlandse camping (95%) stonden, Camping Les Charmes vlakbij Sarlat. Dit vonden we echt een hele fijne plek. Heel veel te zien en doen op 15-20min rijden, geweldig zwembad, veel schaduw, leuke mensen, kleinschalig met precies genoeg faciliteiten (voor ons). Kinderen hadden in no-time vriendjes en het was gewoon heel gemoedelijk allemaal! Zou hier zeker terug gaan, aanrader dus!

Laatste stop was helemaal 'aan de andere kant' van Frankrijk, bij Huttopia Lac d'Aiguebelette, wederom een Huttopia dus. Ook hier weer aan een meer dat super was om te suppen en zwemmen met een lekker strandje, het zwembad hebben we amper gebruikt. Hier hadden we echt een hele matige plek, die we maar zo goed mogelijk benut hebben door 'achterstevoren' te gaan staan met de luifel van het pad af - we zouden anders tegen 4 auto's (incl. onze eigen) aan zitten te kijken en op deze manier hadden we zicht op wat groen en wél schaduw. Qua omgeving vond ik dit eigenlijk de leukste plek. Je kunt er geweldig fietsen en hardlopen (relatief vlak rond het meer) en er zitten écht leuke steden in de buurt (wij zijn naar Chambery en Annecy geweest). Ook nog een dagje de 'bergen' in geweest naar een klein skigebied voor wandelen, rodelen, e.d. Ook hier weer: als we terug zouden komen dan alleen op specifieke campingplekken, want wat we nu hadden was niet top. Regio was wél echt super. Kinderen ook weer snel vriendjes hier, mix van NL, FR, B, D en UK. Uiteindelijk 2 dagen eerder vertrokken ivm het voorspelde weer, maar we boeken onze laatste plek altijd wat ruimer om flexibel te zijn qua vertrek dus voelde niet als 'verloren' dagen.
Da's wel een slim verdienmodel van Huttopia valt me op. Lang niet alle plekken zijn even leuk maar als je voorkeur hebt kost je dat 100 piek. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:25:
[...]

Da's wel een slim verdienmodel van Huttopia valt me op. Lang niet alle plekken zijn even leuk maar als je voorkeur hebt kost je dat 100 piek. :D
Zo cynisch ben ik nog niet, maar er zit wel groot verschil tussen inderdaad. Een voorkeursplek boeken zonder dat ik ‘m daadwerkelijk gezien heb doe ik overigens nooit. Veel te bang dat het dan een kut plek blijkt en ik niemand meer de schuld kan geven. :+

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:46
Dat is geen verdienmodel op zichzelf. Ze willen ontmoedigen dat mensen een plek reserveren. Dan kunnen ze blijven schuiven tot dat je aankomt zoals het hun het beste uitkomt.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
MrAcid schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:51:
[...]

Zo cynisch ben ik nog niet, maar er zit wel groot verschil tussen inderdaad. Een voorkeursplek boeken zonder dat ik ‘m daadwerkelijk gezien heb doe ik overigens nooit. Veel te bang dat het dan een kut plek blijkt en ik niemand meer de schuld kan geven. :+
Idd, en ik ga er ook vaak vanuit (bij reservering ver van te voren) dat de camping zelf een geschikte plek voor je zoekt adhv je kampeermiddel, gezinssamenstelling, leeftijd e.d.

• Gonadan

Gonadan

Marcel a schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:05:
Dat is geen verdienmodel op zichzelf. Ze willen ontmoedigen dat mensen een plek reserveren. Dan kunnen ze blijven schuiven tot dat je aankomt zoals het hun het beste uitkomt.
Als je het niet wilt kan je de optie ook gewoon niet bieden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Marcel a
Natuurlijk, maar het gaat ze niet om dat bedrag dat je moet betalen als je een plek wilt vastleggen. Ze willen voorkomen dat je een plek vastlegt zodat ze kunnen blijven schuiven.

• Gonadan

Gonadan

Marcel a schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:14:
Natuurlijk, maar het gaat ze niet om dat bedrag dat je moet betalen als je een plek wilt vastleggen. Ze willen voorkomen dat je een plek vastlegt zodat ze kunnen blijven schuiven.
Nu gaan we een cirkeltje in. Nogmaals, als ze het willen voorkomen kunnen ze het ook gewoon weigeren.

De toenemende mate waarin mensen graag een voorkeur aangeven en de toenemende mate waarin parken dat mogelijk maken voor steeds hogere tarieven laat mij duidelijk zien dat het niet ongewenst is. En dan zijn dergelijke bedragen gewoon mooie extra inkomsten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Marcel a
We praten niet in een cirkeltje. Volgens mij klopt het gewoon niet wat je schrijft. Ik weet niet of er een toenemende mate is waarin mensen een voorkeur hebben. Is mij onbekend. Ik zie ook geen toenemende mate waarin parken (?) dit mogelijk maken. Eerder het tegenovergestelde: campings delen helemaal niet altijd een plattegrond en het komt best voor dat ik deze pas krijg als ik er nadrukkelijk om vraag.

Als ik voor drie weken een plek reserveer heeft geen enkele camping daar moeite mee, maar als je een paar dagen blijft, plaatst een camping je het liefst op een gaatje dat er nog een paar dagen is. Ik ben net drie weken in de Spaanse Pyreneeën geweest op dezelfde camping. Ik zie voornamelijk mensen die als ze aankomen nog een plekje uitzoeken. En dan kruist de campinghouder aan uit welke plekjes iemand mag kiezen.

Ik kom het overigens erg weinig tegen: dat ik extra moet betalen als ik een plek reserveer. En ik doe dat eigenlijk altijd.

• Plague Veritas
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 18:15
JanHenk schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:32:
@Plague Veritas Welkom 8)

Hoe gehecht ben je aan je auto? Er zijn wel opties hoor, maar qua trekgewicht beperkt je jezelf toch best behoorlijk. Misschien niet eens per se qua wagen, maar dan wel qua laadruimte en -gewicht.

Camp-let komt in me op als lichtgewicht optie. Of wagens zonder keuken zoals waar je nu mee weg bent, Combi-camp Valley (of Country Pure heet die nu), dat soort. Verder zit ik er niet zo in. Ik heb liever ruimte :P
Zo... een late reply van mijn kant, maar het gepriegel op een telefoontje om te antwoorden op een forumpost was ik al snel zat :9. Bovendien moet je op vakantie je telefoon sowieso zoveel mogelijk links laten liggen, wat mij betreft. Inmiddels zijn we weer thuis!

Ik ben niet per se gehecht aan onze huidige auto. Ik kijk naar auto's als een gebruiksvoorwerp. Ze moeten vooral goed werken, comfortabel zijn, niet kapot gaan en het liefst ook nog een bietje zuinig rijden. Vandaar dat we nu rondrijden in een Auris station (hybrid). Daarvoor had ik een Honda Civic Hybrid. Ook onverwoestbaar en zeer comfortabel, maar dat werd met één kind al erg snel onpraktisch vanwege de kleine ingang naar de kofferbakruimte. Toen dus overgestapt naar de Auris station. Destijds had ik nog niet helemaal helder dat we ons gezin nog verder gingen uitbreiden én dat kamperen weer een ding zou worden. Dus een andere auto is zeker een optie, maar ik vond het wel een leuke uitdaging om eens uit te vogelen of je met de beperking van de Auris toch fatsoenlijk op vakantie kunt. Het antwoord is: ja, dat kan eigenlijk prima! Maarrr, dan moet er niet meer bagage bijkomen, en het allerbelangrijkste nadeel: de fietsen kunnen niet mee. Daarmee ga je gewoon lachend over die 345 kilo. En dat zie ik in de toekomst toch wel als een groot nadeel. Dus ik denk dat die andere auto er (op termijn) toch gaat komen.

Wat betreft de ervaringen met de Campooz Lazy Jack: die waren positief! Behalve dan dat we deze vouwwagen/tenttrailer ook graag wilden testen vanwege het goede bed. Maar blijkbaar hadden wij een wat ouder/eerder modelletje waarin men nog genoegen nam met een matje van 10 cm dik bovenop de trailer (zonder Froli 'latten'bodem 8)7). Verder hebben we in die twee weken alle weertypes gehad: 36+ graden en stortregens met onweer. In alle omstandigheden hield de LJ zich uitstekend. Ik was van tevoren vooral benieuwd of ik me zou gaan ergeren aan een tekort aan binnenruimte, maar dat viel me alles mee. Het feit dat de trailer zo makkelijk bereikbaar is vanuit de binnentent, maakt dat je heel veel zooi uit het zicht kunt opbergen. Een groot voordeel t.o.v. veel tenten. Hoewel je minder vierkante meters tot je beschikking hebt, voelt het toch een stuk opgeruimder.

We zijn er nog niet helemaal over uit. Op de camping ook weel veel opblaasbare tenten gezien (van Decathlon), en die bieden ook een zee van ruimte en zijn (relatief) snel opgezet. Voordeel daarvan is weer dat we niet op zoek hoeven naar een stalling voor een vouwwagen. Want hoewel wij een hoekwoning hebben, zit daar helaas geen eigen oprit bij en is die ook niet te realiseren.

En natuurlijk nog even een sfeerplaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbQXd3UQ-5AYlEM1j1Z3gLLm42o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLgG58XsA2L1OIX9mbhHZOQk.jpg?f=fotoalbum_large

• Plague Veritas
TheInsider schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:46:
[...]

Met de Camp-let kan je dan niet veel meer in de wagen meenemen, tenminste niet qua ruimte en ook niet qua gewicht. De laatste versies hebben wat ik zo las, wel een as die tot 750kg mag, de eerdere versies tot 500/550.

En de campooz heb je veel ruimte om spullen in te pakken en mee te nemen, maar kan het dus niet, met die auto.

@Plague Veritas , ben je dus nu met een zeg maar lege wagen op pad gegaan, en de spullen verder in de auto?

Ben gewoon benieuwd, want ik prop mijn Camp-let vol voor mijn gevoel, en de dakkoffer op de camplet, en de dakkoffer op de auto...............en de auto zelf O-) . En dan kijk ik toch elke keer naar een vouwwagen met ruimte in de bak, waar je altijd bij kan, lijkt mij dan weer ideaal.
Nou, dat was ik ook... Dus ik heb wat research gedaan van tevoren:
Gewichten
Gewicht auto (volle tank)1345
Max gewicht aanhanger345
Max gewicht totale combinate (auto + aanhanger)2210
Laadvermogen auto520
Gewicht vouwwagen (leeg) Cabanon Malawi 2.0275Gewicht bagagewagen134Gewicht Fat Freddy270
Laadvermogen vouwwagen70Laadvermogen bagegewagen211Laadvermogen trailer75
Lading vouwwagen (max 70)70Lading bagagewagen (max 211)130Lading trailer (max 75)72,5
Panorama luifel16,5Tent Air Seconds XXL40Camping uitbreiding20
Keukenunit14Keukenunit14Ugly Betty10
Gasfornuis4Gasfornuis4Keukenunit14
Gasfles7,5Gasfles7,5Gasfornuis4
Tafel7Tafel7Gasfles7,5
Twee stoelen (volwassene)13Twee stoelen13Tafel7
Stoel kleuter3Stoel kleuter 2x6Vloerkleden (2x)5
Vloerkleed5Vloerkleed5Twee stoelen (kinderen)5
Slaapmat 2-persoon7
Slaapmat 1 persoon4
Campingbedje10
Koelbox12,5
De rest moest dus in de auto en in de dakkoffer. Inmiddels weet ik dat een gasfles en kooktoestel eigenlijk niet nodig zijn. We hebben nu een paar keer gekampeerd met een inductieplaatje, en dat bevalt uitstekend :)

• Marcel a
Tenten zijn snel opgezet, maar dan begint de ‘ellende’ pas. Als je een goede vw koopt, hoef je als je de vw hebt opgezet niet zoveel meer. Hetzelfde geldt als je opbreekt: bij een tent moet alles maar dan ook alles weer in een tas en daarna in de auto.

• pmpone
En op de grond slapen gaat vanaf een bepaalde leeftijd niet meer ;)

Voor de een is dat eerder dan voor de ander

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Waar de Campooz een RollsRoyce is, is een Decathlon opblaastent een Toyota Auris :+

Maar ff serieus, deze vergelijking gaat toch wel mank.

Heb een tijdje zo'n opblaastent gehad en het verschil met een vouwwagen (zeker de combi camp).

- Het tentdoek is geen katoen/canvas maar synthetisch materiaal
- Je slaapt op een luchtbed op de grond
- Het opzetten met de bijbehorende pomp is een flinke work out, zeker als het warm is.
- De keuken is een opzetkeukentje, dus alles is los (kookstel, gasfles, koelbox)
- Het afbreken is dezelfde work out want je moet de lucht kanalen leeg pompen om hem terug in de tas te krijgen.

Qua occasie auto: Bekijk eens de Renault Kadjar/Nissan Qashqai.

Zijn erg betrouwbaar, comfortabel en ook zuinig.

[ Voor 9% gewijzigd door Dani86 op 22-08-2026 22:05 ]

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:18
Het nadeel van een tent viel mij eigenlijk pas afgelopen vakantie op; je kunt hem niet waterpas zetten.

Dat was niet de reden voor mij om een VW te kopen ipv een tent, maar zou nu een dealbreaker zijn.

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:50
m181087 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 07:05:
Het nadeel van een tent viel mij eigenlijk pas afgelopen vakantie op; je kunt hem niet waterpas zetten.

Dat was niet de reden voor mij om een VW te kopen ipv een tent, maar zou nu een dealbreaker zijn.
Ook een vouwwagen kun je niet waterpas zetten, althans niet 100%. Ergens kom je niet goed uit met het zetten van de tent als de grond niet vlak, maar de wegen wel waterpas is gezet. Maar vaak hoeft dat niet zo'n probleem te zijn.

Ik ben wel benieuwd hoe groot je tent is. Want het moet wel een grote zijn als die niet vlak kunt neerzetten. Of een hele scheve camping.

• Marcel a
Wij zetten de vw min of meer waterpas en als dat niet helemaal lukt slapen we met hoofd iets hoger. Hoe dat uitpakt voor het uitklap deel van de tent is altijd een verassing. Wij kamperen eigenlijk altijd in de bergen en daar is het bijna nooit recht. Dus het went.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:20

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Onze CC gaat altijd wel goeddeels waterpas, de harde deksel maak ik altijd recht met 286 plankjes. Voor de wielen heb ik van die gele oprijblokken, dan kom je icm het neuswiel meestal prima horizontaal uit en slaap je dus ook zonder eruit te rollen. Heerlijk.

Afgelopen week was recht staan sowieso geen probleem, de Krekelhoeve is wat dat betreft ook al op orde.

I have usernames older than you.

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:53
pjottum schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:25:
Onze CC gaat altijd wel goeddeels waterpas, de harde deksel maak ik altijd recht met 286 plankjes.
Haha, ik vermoedde al dat dit een probleem zou zijn met die harde deksels, in de winkel deden ze er vrij luchtig over. 2/3 blokjes zou voldoende moeten zijn.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

JustRob schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:49:
[...]

Haha, ik vermoedde al dat dit een probleem zou zijn met die harde deksels, in de winkel deden ze er vrij luchtig over. 2/3 blokjes zou voldoende moeten zijn.
Is ook, maar je zit niet op tweakers als je niet op het spectrum zit... Zucht. Afijn, houtjes dus, het is tenslotte nooit echt vlak.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:53
Het is met mijn Itinea altijd even kijken naar de plek en daar rekening mee houden met het neerzetten. Bij de Itinea kan je de pootjes gebruiken om de bak waterpas te zetten. Dit jaar in Frankrijk had ik de grootste uitdaging en uiteindelijk 3 plankjes nodig gehad.

• Adam1980
JustRob schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:49:
[...]

Onze ccc staat altijd vlak genoeg met 2 á 3 plankjes. Maar wij staan dan ook alleen in de breedte van de wagen waterpas, zodat we niet tegen elkaar aan rollen.

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 19:36
Retrospect schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:11:
Het is met mijn Itinea altijd even kijken naar de plek en daar rekening mee houden met het neerzetten. Bij de Itinea kan je de pootjes gebruiken om de bak waterpas te zetten. Dit jaar in Frankrijk had ik de grootste uitdaging en uiteindelijk 3 plankjes nodig gehad.
En toch zijn de standaard poten daar orlficieel niet voor gemaakt.

• Puppetmaster
  • Laatst online: 22:36
Ik zat te denken aan deze voor de pennine:
https://www.obelink.nl/co...kussen-maat-l-748919.html

De camplet kreeg ik wel omhoog gedraaid met de steunen, maar de pennine is te zwaar daarvoor. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Retrospect
tafmaf schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 15:28:
[...]

En toch zijn de standaard poten daar orlficieel niet voor gemaakt.
De merkdealer heeft mij bij aflevering bij de instructies aangegeven dat met beleid de bak waterpas gezet kan worden met de poten, die poten zitten ook vast aan chassis bij dit model vouwwagen.

• remmstein
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-09 08:30
Retrospect schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:11:
Bak nooit waterpas zetten met de pootjes. Pootjes zijn enkel om te zorgen dat hij stabiel staat.

• Retrospect
remmstein schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:53:
[...]

Bak nooit waterpas zetten met de pootjes. Pootjes zijn enkel om te zorgen dat hij stabiel staat.
Dat is echt verouderd. Bij meerdere moderne modellen van verschillende merken zijn de pootjes stevig genoeg en aan het chassis vastgemaakt.

• STIMPPYYY
remmstein schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:53:
[...]

Wij hebben in 2024 de vouwwagen gekocht. Toen was dat ook het advies. Steker nog, ik kan mij herinneren dat de opzetvideo’s van de wit dit ook aangaven. Maar voor de vakantie nog eens bekeken en zelfs daar zeggen ze letterlijk waterpas stellen met pootjes. Was ook wat verbaasd overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-08-2026 18:01 ]

• MrAcid
  • Niet online
Lijkt erop dat Aart Kok voor de Kavango/Kariba nu een nieuwe (compressor)koelkast levert/aanbiedt: https://aartkok.nl/websho...uken/compressor-koelkast/

Deze past dus goed in de tussenruimte. Helaas vult hij die ruimte niet “volledig” op en heb je dus maar 31L.

Nog steeds even wachten op een écht goede compressor optie die daar past met veel/meer liters.

Overigens lijken ook de handleidingen een update gehad te hebben. In elk geval visueel.

• remmstein
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-09 08:30
STIMPPYYY schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:52:
[...]

Wij hebben in 2024 de vouwwagen gekocht. Toen was dat ook het advies. Steker nog, ik kan mij herinneren dat de opzetvideo’s van de wit dit ook aangaven. Maar voor de vakantie nog eens bekeken en zelfs daar zeggen ze letterlijk waterpas stellen met pootjes. Was ook wat verbaasd overigens.
Denk dat het heel goed is om de gebruiksaanwijzing na te lezen. Bij de meeste staat daar namelijk in. Ze de wagen horizontaal. En daarna pas om de steunpoten uit te draaien.

• JustRob
MrAcid schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 18:03:
Lijkt erop dat Aart Kok voor de Kavango/Kariba nu een nieuwe (compressor)koelkast levert/aanbiedt: https://aartkok.nl/websho...uken/compressor-koelkast/

Deze past dus goed in de tussenruimte. Helaas vult hij die ruimte niet “volledig” op en heb je dus maar 31L.

Nog steeds even wachten op een écht goede compressor optie die daar past met veel/meer liters.

Overigens lijken ook de handleidingen een update gehad te hebben. In elk geval visueel.
Je zou toch mogen verwachten met de aantallen die ze verkopen dat ze wel een op merk kunnen vinden die ze een op maat gemaakt model wil leveren die er perfect tussen past… als je dat geld betaalt voor een vouwwagen dan is €500 voor een op perfect passende koelkast een nobrainer.

• Dani86

Dani86

AeroGeek

MrAcid schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 18:03:

Wat een geld voor dat ding.

Wij hebben gewoon zo'n ding:

https://www.kruidvat.nl/s...hGLonUScxveBoCxRsQAvD_BwE

Werkt al 5 vakanties en houdt het bier ijskoud

• pmpone
Dani86 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:08:
[...]

Een vergelijkbaar ding hebben wij ook, het enige "jammere" is het "vriesvak" verder ideaal en niet duur

• Palomar
  • Niet online
[...]

Hehe, zo’n soort hebben wij ook. Kwam ik eens toevallig tegen bij de kringloop voor 2 tientjes. Blijft uitstekend koel, ook als het 40 graden is in de tent als de zon er vol op staat. En hij past exact in onze Jamet disselbak.

Vriesvak is natuurlijk niet veel waard, maar ijsklontjes of een koelelement invriezen lukt nog wel.

• MrAcid
  • Niet online
[...]

Zoiets is inderdaad een stuk goedkoper met de beperking dat het onderweg niet op 12V werkt. Maar de moeite waard om ook eens naar 'normale modellen' te kijken naast de specifieke 'campingopties'.

De diepte en breedte van de keuken(s) van Aart Kok is vrij beperkend. Het mag voor ons met een Kavango (met een heel klein beetje speling) maximaal 42cm diep en 50cm breed zijn (en idealiter 44cm hoog, maar daar is ruimte om hoger/lager te gaan).

• Theuno
  • Laatst online: 21:08

Theuno

Da Devil Crew

Wij zijn ook weer terug van vakantie.
Dit keer waren we op camping Vreehorst bij Winterswijk (misschien wel camping Obelink). Een mooie ruime camping, waar je bij de plaatsen met prive sanitair voldoende ruimte hebt ten opzichte van andere kampeerders. We hebben een airco in de verte gehoord (gelukkig stond die niet naast ons...), en een bouwlamp van een camper gezien (ingebouwd, mensen merken natuurlijk binnen niet dat deze aanstaat). Geen van deze dingen was storend voor ons.

Met onze Cabanon Monanco zijn we nu 3 seizoenen weg geweest, het was echt genieten.. de famillie die komt over de vloer om gezellig mee te borrelen/eten, vriendjes in de omgeving. Geweldig te ventileren, en goed om in te slapen met onze lattebodems.

Echter willen we nu wat vaker verplaatsen. Dan heeft deze vouwwagen toch wat uitdagingen... dus we waren al enige tijd naar een Holtkamper aan het kijken. Wat denk je dat we zien zodra we onze plek oprijden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uf3pncQYoU4jhIcjmQKcUX3I2NY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4dzeFoxlYKanGl95NRSc6iL.jpg?f=fotoalbum_large

Juist... een kei nieuwe Kyte. Dus dat was een marteling ;)
Conclusie na nat in te pakken... als het goed is gaan we upgraden naar een Holtkamper Aero.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Theuno schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 23:23:

Conclusie na nat in te pakken... als het goed is gaan we upgraden naar een Holtkamper Aero.
wat ik dan wel weer grappig vind, die cabanon kun je eigenlijk al luifel en voortent, de dag van te voren droog inpakken, behalve de slaaptent. Dat lukt je met de Holtkamper niet. Die luifel en voortent kun je als ze dan toch nat zijn drogen op een plek waar je vouwwagen niet kan komen, bijv in een besloten achtertuin. Kan de Holtkamper ook niet ;)

De Holtkamper zet je dan wel weer ff vlug op op een parkeerplaats of oprit, en staat zonder haringen prima bij windstilte.

Anyhow, goede keuze ;) 👍

• tafmaf
Retrospect schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:18:
[...]

De merkdealer heeft mij bij aflevering bij de instructies aangegeven dat met beleid de bak waterpas gezet kan worden met de poten, die poten zitten ook vast aan chassis bij dit model vouwwagen.
Hopelijk hebben ze dan de chassis steviger gemaakt dan de vorige trigano want anders kan die scheef trekken. Want het aan de chassis zitten zegt niks. En zie ook geen verschil in pootjes met die van vroeger maar tijden veranderen. Hopelijk heeft je dealer gelijk.

Mooie wagen trouwens.

• JanHenk
  • Niet online
Bij onze vorige Combi-camp Country (2022), kregen we specifiek de instructies om de wagen niet op te krikken met de steunpoten. Volgens mij is dat nog steeds zo. Dat het bij andere soortgelijke wagens wel zou mogen, is voor mij nieuw. Het gaat goed zolang het goed gaat natuurlijk.

Overigens kan het bij Holtkamper Kyte/Aero dan weer wel, super handig. In mijn beleving is (was) dat ook de enige wagen waar het bij mag. Heb nul plankjes of keggen mee. Je ziet ook duidelijk dat die poten veel robuuster zijn.

@Theuno Mooie foto. En goede keuze natuurlijk ;)
edit:
Onder de Holtkamper zitten deze "premium" steunen, onder onze vorige vouwwagen (en volgens mij veel andere) zitten deze steunen. Daarnaast is het natuurlijk vooral van belang hoe de wagen op het chassis is bevestigd qua gewicht en constructie.

[ Voor 27% gewijzigd door JanHenk op 24-08-2026 09:39 ]

• Retrospect
tafmaf schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:50:
[...]

Hopelijk hebben ze dan de chassis steviger gemaakt dan de vorige trigano want anders kan die scheef trekken. Want het aan de chassis zitten zegt niks. En zie ook geen verschil in pootjes met die van vroeger maar tijden veranderen. Hopelijk heeft je dealer gelijk.

Mooie wagen trouwens.
Het is volgens mij gewoon een vrij onverwoestbaar ALKO chassis.

• tafmaf
Laatste wat ik er over schrijf. Ook alko steunen zijn er in gewoon en premium. Hopelijk heb je die er onder zitten zoals Holtkamper. En gaat je chassis niet krom trekken. En natuurlijk weet ik ook niet alles. Maar staat het niet in je instructie boekje? Die staat jammer genoeg nog niet op de Vouwwagenclub.

• Puppetmaster
Dit zegt Camplet erover bij onze oude:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08_UFHXIORgSokrYYCPgxyiQGYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7lFYuBIw5Ltricy5UJJgPpy.jpg?f=fotoalbum_large

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Onze campooz heeft niet eens schaarpoten dus sowieso vrij lastig om hem zodanig omhoog te krikken. Kan wel door het neuswiel in te draaien, de achterpoten op de grond te laten zakken en dan weer met het neuswiel omhoog "krikken" maar wat is het voordeel van de wielen half los hebben van de grond?

Ik zet de vw neer, laat de achterpoten zakken en draai deze vast. Vervolgens draai ik het neuswil ligt omhoog zodat er iets van spanning op de achterpoten komt maar het grootste gewicht zit dus op de 2 wielen.

• Palomar
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:06:
[...]

Onze campooz heeft niet eens schaarpoten dus sowieso vrij lastig om hem zodanig omhoog te krikken. Kan wel door het neuswiel in te draaien, de achterpoten op de grond te laten zakken en dan weer met het neuswiel omhoog "krikken" maar wat is het voordeel van de wielen half los hebben van de grond?

Ik zet de vw neer, laat de achterpoten zakken en draai deze vast. Vervolgens draai ik het neuswil ligt omhoog zodat er iets van spanning op de achterpoten komt maar het grootste gewicht zit dus op de 2 wielen.
lijkt me ook niet wenselijk dat de vouwwagen vnl. nog op 3 punten steunt (2 achterpoten en neuswiel), los ervan of het neuswiel wel geschikt is om zoveel gewicht op te krikken...

Onze vouwwagen heeft wel gewoon schaarpoten en die gebruik ik alleen om een lichte onbalans in de waterpas te corrigeren. Als ie erg scheef staat toch maar een (of meerdere) plankje(s) onder een van de wielen.Ook wel eens het neuswiel moeten verwijderen om voor zo laag mogelijk te kunnen komen.

Afgelopen vakantie na een lange rit een keer de vouwwagen gewoon afgekoppeld en neergezet zonder verder iets te doen. Stond waarempel in 1 keer waterpas. Toch een beetje een *O* oOo 8) moment ;)

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:19

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Het lijkt dat wij ook in de race zijn voor een vouwwagen. Na vele jaren met de tent, blijft ik van mening een tentkampeerder te zijn. Inmiddels 3 jaar met de huidige tent is het spontaan weggaan best een issue, want alleen de tent zelf (opblaasbaar, TC) vult mijn kofferbak, dus dan moet nog de dakkoffer erop en gevuld worden.

Nu had ik voorzichtig mijn vrouw gehint op een keer iets anders en nu is inmiddels de zoektocht in gang gezet, waarbij zij misschien nog wel sneller wil gaan dan ik. Ze heeft haar oog laten vallen op een cabanon Manga. De AK's die we gezien hebben vielen af ivm de doorloopkeuken en haar gedachtenkronkel vindt dat als wij een goed bed hebben met lattenbodem o.i.d. dat de mini me dat ook moet krijgen ipv een kindertentje en matje. Boogluifel vindt ze mooi, dus voor de WAF ga ik daar maar in mee ;-).

Nu lees ik hier in dit topic wel eens wat over opzetsnelheden, waarbij de winkel natuurlijk optimistischer is dan de werkelijkheid. Wie kan mij daar iets over zeggen (ook voor de 1-nacht-doorreis-overnachting) en welke modellen moeten we zeker niet vergeten te bekijken?

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• STIMPPYYY
devino schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:19:
Het lijkt dat wij ook in de race zijn voor een vouwwagen. Na vele jaren met de tent, blijft ik van mening een tentkampeerder te zijn. Inmiddels 3 jaar met de huidige tent is het spontaan weggaan best een issue, want alleen de tent zelf (opblaasbaar, TC) vult mijn kofferbak, dus dan moet nog de dakkoffer erop en gevuld worden.

Nu had ik voorzichtig mijn vrouw gehint op een keer iets anders en nu is inmiddels de zoektocht in gang gezet, waarbij zij misschien nog wel sneller wil gaan dan ik. Ze heeft haar oog laten vallen op een cabanon Manga. De AK's die we gezien hebben vielen af ivm de doorloopkeuken en haar gedachtenkronkel vindt dat als wij een goed bed hebben met lattenbodem o.i.d. dat de mini me dat ook moet krijgen ipv een kindertentje en matje. Boogluifel vindt ze mooi, dus voor de WAF ga ik daar maar in mee ;-).

Nu lees ik hier in dit topic wel eens wat over opzetsnelheden, waarbij de winkel natuurlijk optimistischer is dan de werkelijkheid. Wie kan mij daar iets over zeggen (ook voor de 1-nacht-doorreis-overnachting) en welke modellen moeten we zeker niet vergeten te bekijken?
Wij hebben de Mercury, bijna hetzelfde.

Slaapgedeelte staat wel met 30-45min. Ik vind het persoonlijk ongeschikt voor 1 nacht. Afkoppelen , waterpas zetten (inclusief bedden), spullen eruit en dan opbergen (onder slaapgedeelte of het ondertentje die je ook nog moet vastzetten dan) en als laatste afspannen. Slaapt overigens erg goed met alleen slaapgedeelte.

Persoonlijk vind ik het teveel werk, maar ben ook te kritisch met opzetten, moet strak staan en span alles af en ook niet heel ervaren (stuk of 7 keer gedaan nu). Moet eigenlijk wat makkelijker worden, maar dan nog. Teveel werk imo voor een nacht.

Videos van de Wit zijn veel te misleidend. Eenvoudige grond, niet vies, geen spullen die je moet verplaatsen, perfect recht, stokken gaan super makkelijk (soms zitten ze wat stroef). Kerel is ook 2meter ofzo en kan overal eenvoudig bij. Voor instructie prima, maar niet representatief voor de werkelijkheid.

[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 24-08-2026 13:42 ]

• JanHenk
  • Niet online
@devino Dubbele klappers zoals de Cabanon Manga, Mercury, of varianten van andere merken, zijn doorgaans niet de meest snelle opzetters. Wel kun je ze opzetten zonder voortent, wat wel scheelt. Maar het nadeel is dat je bagageruimte een verkeersruimte wordt na klappen, dus die spullen moet je ergens kwijt.

De markiesmodellen (met of zonder de doorloopkeuken) zijn in mijn optiek iets sneller. Misschien niet per se met opzetten op zich, maar als je geen kuipzeil erin legt, lig je vrij gauw droog te pitten en kan je bagage blijven liggen waar het ligt.

De enkele klappers zijn -denk ik- het snelst, maar hebben dus maar één bed. Voor ons persoonlijk prima (de slaapbehoeften van de kids veranderen in het begin behoorlijk), anderen willen heel graag ook een echt bed voor de kids en dan valt het af.

• Puppetmaster
Uitzondering qua bedden bij de enkelklappers is camplet. Beide kuipen hebben een bed.

Ik wil ook dat we alledrie van de grond af slapen.

• vhal
  • Laatst online: 15:35

vhal

ಠ_ಠ

Het lijkt dat wij ook in de race zijn voor een vouwwagen.

Dan voldoet een Aart Kok Kavango of Combi-camp Flexi toch ook? Beide wagens zijn ook te voorzien van een boogluifel. Of het bed 'goed' genoeg is laat ik even in het midden...

Strava

• JanHenk
  • Niet online
Puppetmaster schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:57:
Uitzondering qua bedden bij de enkelklappers is camplet. Beide kuipen hebben een bed.

Dat schaar ik onder het type 'markiesmodel' (hier ooit een keer gelezen dus neem ik maar over). Je klapt inderdaad één keer, en trekt dan de tent als een markies over twee bedden heen. Net als de Flexi, Kavango en dat soort wagens.

Met enkele klapper bedoel ik enkel en maar één bed. Zijn er ook legio van. Van Campooz, Holtkamper, Aart Kok, ook Cabanon (met de Malawi). Varianten hierbinnen heb je met vaste deksel (Country) of kuip in plaats van deksel, met of zonder keuken, etc.

Dus we bedoelen hetzelfde :P

• Palomar
  • Niet online
Qua overnachten. Onze jametic met 123-systeem is in theorie ook snel opgezet (waarbij je bagage gewoon in de bak blijft, zonder dat het eruit hoeft of in de weg ligt) , maar het is toch best een operatie om hem voor een overnachting even op te zetten en weer af te breken.

Als het toch echt moet dan zou ik het als volgt doen:
- vouwwagen waterpas zetten
- keuken eraf (en verder niet gebruiken)
- uitklappen
- alleen essentiele tentstokken (2 stuks) plaatsen
- alleen essentiele haringen plaatsen om niet weg te waaien (stuk of 4-6)
- geen kuipzeil inritsen, geen stroom aansluiten etc.
- bedden opmaken (onze jametic heeft 2 tweepersoons bedden met lattenbodems)
- onze 3 kids moeten dan maar voor een nachtje met zn drieen op het tweede tweepersoonsbed (zijn 5-10 jaar, dus past nog wel ;)) ipv. dat we ondertentje en gastencabine monteren.

Ik denk dat je dan in een half uur/drie kwartier een eind komt als alles meezit. En dan de volgende ochtend alles in omgekeerde volgorde waarbij het allemaal net wat meer tijd kost. Mijn voorkeur gaat dan eerder uit naar een overnachting in een hotel of sommige overnachtingscampings bieden chalets aan voor een paar tientjes.

• SonOfSam

Hoeveel kinderen heb je? Kavango en flexi hebben allebei 2x 2 persoons bedden. Dus kan de mini me ook inslapen. Ik snap ook niet wat je precies bedoeld met het argument doorloopkeuken? Ik vind dat juist ideaal. Kan hem laten zitten als je wilt of tilt hem toch naar buiten

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Palomar schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:16:
[...]

lijkt me ook niet wenselijk dat de vouwwagen vnl. nog op 3 punten steunt (2 achterpoten en neuswiel), los ervan of het neuswiel wel geschikt is om zoveel gewicht op te krikken...
Klopt :)

Voor de mede Campoozers: wat vinden jullie van gewicht op het neuswiel aan de voorkant? Ik heb wel eens gedacht "stel dat het neuswiel inzakt o.i.d. dan heb kans dat deze naar voren klapt en scheurt je tentdoek kapot" . Ik zat er aan te denken om een soort failsafe te maken door ofwel extra poten aan de voorkant te plaatsen danwel een krik o.i.d. onder de dissel te zetten zodat mocht het neuswiel falen, de failsafe het gewicht akn opvangen.

• TheInsider
Puppetmaster schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:57:

Ik denk dat ik de camplet passion in een half uur wel in de lucht kan hebben, maar dat zou dan zijn zonder grondzeil etc. En het als je met meer dan 2 bent, moet je wel alle andere spullen van de bedden halen............en tja.....ergens anders neerleggen. Niet op de grond, want geen grondzeil, dus in de auto tijdelijk of zoiets.

Gewoon openklappen, tent op spanning en 4 haringen, korte stukje luifel zou ik er dan slapjes aan laten hangen.....dat heb ik de eerste keer ook gedaan, gewoon omdat ik het zat was dat ik het niet goed kreeg. De volgende dag ging het wel, met een frisse blik.

Moet zeggen, dat afgelopen zaterdag opbreken van camping t`Rheezerwold, toch best weer een klus was, wat mij toch wel soort van tegenstaat. De vouwwagen als hij staat, ben ik echt tevreden over, maar de tijd die het totaal kost, en het gesleep met spullen staat mij wel wat tegen. En dan denk ik.......Campooz.......of toch een caravan......of de nieuwe jamatic offtrail.

Of gewoon niet verder kijken, en volgend jaar gewoon weer proberen sneller te zijn :*)

• STIMPPYYY
TheInsider schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:40:
[...]

Ik denk dat ik de camplet passion in een half uur wel in de lucht kan hebben, maar dat zou dan zijn zonder grondzeil etc. En het als je met meer dan 2 bent, moet je wel alle andere spullen van de bedden halen............en tja.....ergens anders neerleggen. Niet op de grond, want geen grondzeil, dus in de auto tijdelijk of zoiets.

Gewoon openklappen, tent op spanning en 4 haringen, korte stukje luifel zou ik er dan slapjes aan laten hangen.....dat heb ik de eerste keer ook gedaan, gewoon omdat ik het zat was dat ik het niet goed kreeg. De volgende dag ging het wel, met een frisse blik.

Moet zeggen, dat afgelopen zaterdag opbreken van camping t`Rheezerwold, toch best weer een klus was, wat mij toch wel soort van tegenstaat. De vouwwagen als hij staat, ben ik echt tevreden over, maar de tijd die het totaal kost, en het gesleep met spullen staat mij wel wat tegen. En dan denk ik.......Campooz.......of toch een caravan......of de nieuwe jamatic offtrail.

Of gewoon niet verder kijken, en volgend jaar gewoon weer proberen sneller te zijn :*)
Zit in precies zelfde schuitje haha. Ben wel benieuwd wat je keuze uiteindelijk gaat zijn. Hier wel 2 kids (5 en 8 ) waar ook nog iets mee moet :)

Overigens leg ik altijd eerst worteldoek en daar rij ik de vouwwagen op.

• TheInsider
STIMPPYYY schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:43:
[...]

Zit in precies zelfde schuitje haha. Ben wel benieuwd wat je keuze uiteindelijk gaat zijn. Hier wel 2 kids (5 en 8 ) waar ook nog iets mee moet :)

Overigens leg ik altijd eerst worteldoek en daar rij ik de vouwwagen op.
Ja, dat doe ik ook, maar als voorbeeld voor 1 nachtje, zou dit kunnen zondergronddoek ;)

Ik breng hem deze week eerst naar de stalling, maar wil eigenlijk nog wel ergens die Jamet bekijken, bij vouwwagencentrum Noordbergum oid.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Shadow_Agent schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:14:
[...]

Voor de mede Campoozers: wat vinden jullie van gewicht op het neuswiel aan de voorkant? Ik heb wel eens gedacht "stel dat het neuswiel inzakt o.i.d. dan heb kans dat deze naar voren klapt en scheurt je tentdoek kapot" . Ik zat er aan te denken om een soort failsafe te maken door ofwel extra poten aan de voorkant te plaatsen danwel een krik o.i.d. onder de dissel te zetten zodat mocht het neuswiel falen, de failsafe het gewicht akn opvangen.
Deze zomer zag ik iemand gewoon een extra (mobiele) steun eronder zetten. Dus zo eentje https://www.bol.com/nl/nl/p/dakta-4-st-stapelkrik-trolleykrik-2-72-ton-per-krik-krikstandaard-autokrik-280-435-mm-hoogtebereik-campersteun-aanhangerkrik-zilver-camperstabilisatiesteunen/9300000230576834/?cid=1787579419928-8856550105264

En bij een andere campooz werd het gedaan met een latje en een paar plankjes.

• Puppetmaster
TheInsider schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:40:
[...]

Ja, ligt er ook aan waar je staat natuurlijk en voor hoe lang.
Voor een snelle overnachting kan je hem ff snel neerzetten met 6 haringen. Een zeil evt los erin

Maar alles met grondcontact wordt vies (modder/nat).
Daarom ben ik nu erg blij met mn Pennine, alles van de basis tent is van de grond af, geen haringen nodig en meteen veel binnenruimte. :)

• pmpone

• pmpone
Puppetmaster schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:09:
[...]

Daarom ben ik nu erg blij met mn Pennine, alles van de basis tent is van de grond af, geen haringen nodig en meteen veel binnenruimte. :)
Ja alleen daarom zou ik ook wel een Pennine willen, het is eigenlijk vreemd dat dit ontwerp niet levensvatbaarder is.

• Adam1980
Dit is wat ik ook deed met de oude camplet van mijn ouders. Maar bij mijn combi camp country kan dit echt totaal niet. De constructie het uitzetmechanisme en montage op de wagenbak is totaal anders.

Van een verkoper van Aart Kok begreep dat het bij hun vouwwagens te maken had, wel/ niet opkrikken van wagenbak, met het materiaal van de bak; de Zambezi van polyester wel, de stalen game drive niet.

Maar als de onderconstructie een beetje degelijk, dan moet het natuurlijk bij elke vouwwagen kunnen. Kennelijk kiest men daar niet standaard voor.

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:19

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Wow, Dank voor alle snelle reacties.

In Boxtel stonden alle AK met doorloop keuken er nog aan vast en mijn vrouw dacht al weer na over spetterende pannen en bende in het bed. Daarnaast heb je dan iets minder ruimte in je keuken. Maar goed te lezen dat die er ook gewoon af kan en dat je die dan elders kan zetten. Eens uitzoeken hoe snel die gebouwd kan worden. Jamet had mijn vrouw via Gemini gelezen dat die echt lang opbouwen was, moet ik zelf nog even nagaan hoe dat echt zit voordat ik die ook afstrepen.

Voor doorreis is een half uurtje bouwen voor mij wel het max, dan moeten we kunnen slapen. Voor langer vindt ik het niet erg als het oploopt richting een (ruim) uurtje, dat ben ik nu ook makkelijk kwijt, terwijl de kleine man vermaakt wordt.

De rest van de opmerkingen zal ik ook eens meenemen. Jamet

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• SonOfSam
Ik zet m’n Kavango ook voor 1 nacht op. Dan doe ik idd zo min mogelijk. Alleen de voortent. Die is verplicht. Maar geen dingen op de grond. En omdat alles in de wagen al kan blijven hoef ik dat er niet uit te tillen. Maar dat is ook zo als ik meer nachten blijf. Meestal is dat zo’n 20-25 minuten. Incl waterpas zetten (met een opblaasbare leveler)
Spetteren van de pannen heb ik nog nooit last van gehad. Je zet het deksel omhoog en twee vrij hoge wind vangers er omheen. Ik doe de deksel wel consequent dicht weer na het koken om dat de rits van de binnentent precies er achter zit om te openen.

• tafmaf
pmpone schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:04:
[...]

Ja alleen daarom zou ik ook wel een Pennine willen, het is eigenlijk vreemd dat dit ontwerp niet levensvatbaarder is.
Je kunt ook bij opus kijken.

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05:23
Volgende week een dagje vrij gepland samen met de vrouw voor ons eerste bezoek aan De Wit + Vouwwagen specialist.

We waren (enkel door internet opzoekwerk) redelijk overtuigd van een dubbelklapper omdat dat toch wel het fijnste lijkt om te slapen + een mooi gangpad in het midden. Maar bovenstaande berichten doen dan weer twijfelen. We willen effectief voor onze grote reizen ook wel telkens één nachtje 'snel' opzetten tijdens de doorreis. Nu doen we dat met een hotel of huisje, maar dat is best duur (gezin van 5 dus al 2 kamers nodig) en in het geval van een huisje ben je toch ook even bezig als je pech hebt met beddengoed etc.

Qua merken heb ik een lichte voorkeur voor Cabanon momenteel, lijkt gewoon degelijk materiaal en niet het allerduurste.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• barrymossel
  • Laatst online: 22:00
Darks schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:08:
Volgende week een dagje vrij gepland samen met de vrouw voor ons eerste bezoek aan De Wit + Vouwwagen specialist.

We waren (enkel door internet opzoekwerk) redelijk overtuigd van een dubbelklapper omdat dat toch wel het fijnste lijkt om te slapen + een mooi gangpad in het midden. Maar bovenstaande berichten doen dan weer twijfelen. We willen effectief voor onze grote reizen ook wel telkens één nachtje 'snel' opzetten tijdens de doorreis. Nu doen we dat met een hotel of huisje, maar dat is best duur (gezin van 5 dus al 2 kamers nodig) en in het geval van een huisje ben je toch ook even bezig als je pech hebt met beddengoed etc.

Qua merken heb ik een lichte voorkeur voor Cabanon momenteel, lijkt gewoon degelijk materiaal en niet het allerduurste.
Bij een Cabanon dubbelklapper ga je voor 1 nachtje niet de voortent opzetten. Bedenk dan wel waar je e.e.a. (wat bijvoorbeeld onder het zeil ligt) moet laten. Wij hebben de afgelopen vakantie gewoon een AirBnB genomen voor de tussenstop (met Cabanon en twee kinderen).

Maar als je een goedkope Cabanon wilt scoren, kun je me een berichtje sturen... ;)

• JustRob
Darks schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:08:

Kijk dan ook zeker naar de Malawi 2.0 met achtertent. Daar zetten wij de basistent en XL achtertent in 25 min op (met minimaal aantal haringen.) die XL tent is enorm en daar kunnen met gemak 2 kinderen en wat spullen kwijt.

Zo’n dubbel klapper is echt veel meer werk en dat midden gangpad is eigenlijk loze ruimte. Je kunt er niks inzetten wat niet opgeborgen is en je gaat er ook nooit zitten (want het zit voor geen meter).

• pmpone
tafmaf schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:02:
[...]

Je kunt ook bij opus kijken.
Die vind ik dus mega lelijk, toch bedankt voor de tip

• STIMPPYYY
Zou achteraf gezien niet meer een dubbelklapper kopen. Ondanks dat het wel fijn slaapt. Opzetten duur wmbt te lang en inderdaad heb je niks aan dat gangpad. Vrienden van ons hebben de sunrider xl, als je een tweeklapper zoekt zou ik eerder voor die gaan. Dat is een breed middenpad van ik meen een meter of meer. Dat is wel prettig (mercury en de rest is kleiner)

Hoor ook dat mensen een popuptentje oid meenemen voor een overnachting of dag van aankomst. Maar goed, dan moet je weer meer zooi meenemen.

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 24-08-2026 21:25 ]

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:10
Onze aplenkreuzer campfire kan in 3 dele opgezet worden. Voor 1 nachtje doen wij het als onderstaand. Dat staat snel, in de bak kan alles blijven liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4U38tfr5GSHYvh2zP3xYLyqp3SA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtQtCZfwVQpfy7lqJgaNdYfO.jpg?f=fotoalbum_large oke je staat ochtends wel gelijk buiten 😉

Versteviging bed is trouwens aangebracht, even in de bak gelegen en vriendin erop, en zakt niet meer door 😀 nu kan de wagen naar de stalling.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

@Darks inderdaad rondje De Wit (vond ik tegenvallen) en VWS (is super) doen en op een andere dag naar Utrecht voor Holtkamper, Amersfoort voor Vouwwagenzaak en Nijkerk voor Kraay (oh, die hebben alleen nog Jamet, misschien hebben die anderen dat al). Aart Kok kan je op zich overslaan want met die 3,4,5 zaken heb je alle merken wel gehad..

Denk na over 'met 5' - hoe lang is dat? En moeten die altijd allemaal in je wagen? Of kan een deel in een werptentje?

Kijk lekker filmpjes (zoals, bijvoorbeeld hier https://www.holtkamper.nl/vouwwagens/nano/ of hier https://www.holtkamper.nl/vouwwagens/astro/) en schat zelf in hoe moeilijk het is. (CC en CC achtigen zoals de astro zijn snel)

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05:23
@pjottum Dank voor de tips. Filmpjes kijken is onze favoriete bezigheid 's avonds haha.

Wel de kids zijn 6, 4 en 2 dus we beginnen pas aan het avontuur, toen ze heel klein waren vond ik een huisje gewoon praktischer. Maar ik denk dus dat ze nog wel even mee willen gaan in de VW :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:54
devino schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:20:
Wow, Dank voor alle snelle reacties.

In Boxtel stonden alle AK met doorloop keuken er nog aan vast en mijn vrouw dacht al weer na over spetterende pannen en bende in het bed. Daarnaast heb je dan iets minder ruimte in je keuken. Maar goed te lezen dat die er ook gewoon af kan en dat je die dan elders kan zetten. Eens uitzoeken hoe snel die gebouwd kan worden. Jamet had mijn vrouw via Gemini gelezen dat die echt lang opbouwen was, moet ik zelf nog even nagaan hoe dat echt zit voordat ik die ook afstrepen.

Voor doorreis is een half uurtje bouwen voor mij wel het max, dan moeten we kunnen slapen. Voor langer vindt ik het niet erg als het oploopt richting een (ruim) uurtje, dat ben ik nu ook makkelijk kwijt, terwijl de kleine man vermaakt wordt.

De rest van de opmerkingen zal ik ook eens meenemen. Jamet
AK Kavango/Combicamp Flexi (Zelfde bak, 100% dezelfde opzetmethode en 80% zelfde tent (andere verluchting, ander materiaal en kleuren, maar opzich qua ontwerp hetzelfde)) kan voor 1 nacht heel snel opgezet worden. Als het móet ben je in een 10 minuten wel klaar.
Open klappen. Tent naar voren trekken. Stokken uitschuiven en 4 haringen plaatsen. en de voorkant erin ritsen.
Maar dan heb je natuurlijk geen grondzeil, luifel of wat dan ook.

Verder heb je gewoon op beide bedden een lattenbodem met matras, al is een topper voor de ouders wel fijn denk ik. Keuken kan je inderdaad overal neerzetten, maar als het aan mij zou liggen zou ik gewoon de versie zonder keuken doen nu. Zorgt nml voor veel meer flexibiliteit + lagere prijs.

De keuken, en dat zijn ze bij alle merken waar ze verwijderbaar zijn, is namelijk loodzwaar.
Iets als dit met een simpel gasstelletje lijkt mij veel makkelijker. Of losse pitten zoals je vaak met tenten hebt. Of natuurlijk een Cadac.
Bovendien weet ik niet of andere Kavango/Flexi met keuken gebruikers al eens andere gasflessen dan een Campingaz R907 hebben geprobeerd, maar die zijn niet goedkoop.

Hier staat de keuken op de voorgrond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJjDnkrwybfgoBVXmVpR_0y_FDw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mWZat4SD2jd0vbMAQZEgX0QB.jpg?f=user_large

En ja, hoe lang wil je minimaal 4 personen slaapruimte hebben? Ik ben zelf benieuwd of wij volgend jaar al niet terug gaan naar 3 ipv 4.En over 3 a 4 jaar vast hetzelfde met de tweede. Denk wel dat er dan iets met 1 bed komt.

[ Voor 19% gewijzigd door GAIAjohan op 24-08-2026 22:47 ]

3600Wp@ zuid

• Plague Veritas
[...]

Geen eigenaar, maar ik heb een Campooz gehuurd afgelopen seizoen. Mij van tevoren goed verdiept in het opzetten/afbreken. Campooz zelf geeft aan dat je eerst waterpas zet, dan neuswiel twee slagen naar beneden, dan steunen uit en het neuswiel weer twee slagen omhoog. Tja, dan ga ik ervanuit dat zij de constructie zo hebben bedacht dat dit in alle gevallen voldoet.

Ik heb het in de praktijk ook zo gedaan en tijdens het gebruik nooit enige instabiliteit of beweging ervaren. Ding stond super stabiel.

Hoe zou zo'n neuswiel trouwens kunnen inzakken? Eruit vallen zie ik nog voor me. Wegzakken in de bodem ook. Maar inzakken lijkt mij qua constructie van het neuswiel eigenlijk niet mogelijk?

• pmpone
kwet schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:56:
Onze aplenkreuzer campfire kan in 3 dele opgezet worden. Voor 1 nachtje doen wij het als onderstaand. Dat staat snel, in de bak kan alles blijven liggen.

[Afbeelding] oke je staat ochtends wel gelijk buiten 😉

Versteviging bed is trouwens aangebracht, even in de bak gelegen en vriendin erop, en zakt niet meer door 😀 nu kan de wagen naar de stalling.
Dit is natuurlijk een optie maar ik zoui dan toch liever kiezen voor een klapkar met een stukje voortent eraan geritst zodat je niet meteen buiten staat in de ochtend (of 's nachts wanneer iemand naar de wc moet).

Ik zou zou mijn vouwwagen aanraden, maar die is al een tijdje niet meer op de markt.

Maar in wezen zijn er maar een paar soorten vouwwagens, en valt er volgens mij niets meer te vernieuwen.
  • Dubbelklapper bouwwagen
  • Enkelklapper waarbij je daarna de voortent over de wagen trekt
  • Enkelklapper waarbij je meteen de voortent meetrekt
Wanneer je nog kinderen hebt die in de vouwwagen slapen zou ik voor optie 1 of 2 kiezen en optie 1 eigenlijk alleen wanneer je meer ruimte in de voortent wilt.

• pmpone
Plague Veritas schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:20:
[...]

Hoe zou zo'n neuswiel trouwens kunnen inzakken? Eruit vallen zie ik nog voor me. Wegzakken in de bodem ook. Maar inzakken lijkt mij qua constructie van het neuswiel eigenlijk niet mogelijk?
In mijn optiek alleen wanneer je de klem van het neuswiel niet goed aandraait

• Plague Veritas
Ik moet zeggen dat een enkelklapper waarbij de tent (met grondzeil) meteen meekomt voor mensen met kinderen op doorreis ook zeker een optie is. Je laat dan je kinderen in het centrale gedeelte liggen. Je zet dan dus geen bijtentje of aanrits eraan vast. Bij bijvoorbeeld de Campooz FF sta je dan in 10 minuten klaar voor de nacht.

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:12
[...]

Ik heb deze steun erop zitten. Of het echt stabieler is, weet ik niet. Maar makkelijk vind ik het wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUNaXNTzPFUFPvfI0z1ykcjTg5s=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zqvz5ACmMFf3PWFwqH9B0TP5.jpg?f=fotoalbum_small

Op de camping zet ik de wagen waterpas zoals @Plague Veritas aangeeft: neuswiel twee slagen naar beneden, steunpoten achter naar beneden, drie slagen omhoog, steunpoot voor naar beneden en dan het neuswiel een slag naar beneden. Dan staat de bak mooi stabiel.

In de garagebox, zoals op de foto, doe ik drie, vijf en twee slagen.

Op de camping leg ik deze steunplaten onder de poten. Met drie steunpoten heb ik er één over, die ik soms gebruik om de wagen in de breedte (min of meer) waterpas te zetten door deze onder één van de wielen te leggen. Dat is tot nu toe altijd voldoende geweest.

[ Voor 2% gewijzigd door elastiek op 25-08-2026 09:19 . Reden: Link verwijst nu naar de vaste steun met klem ]

Pagina: 1 ... 39 ... 42 Laatste