• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:03

A13X

Dude

Shadow_Agent schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:25:
[...]

dan zou ik dus in plaats van 07:00 's ochtends om 16:00 uur 's nachts moeten vertrekken. Minder slaap dus minder geconcentreerd aan het einde van de rit. Beetje verleggen van het probleem.

Feit is en blijft: 3 uur langer onderweg zijn is gewoon niet niets. Mijn mening is dat ik drie uur langer reizen aanzienlijk vind. Dat anderen daar anders over denken vind ik prima maar voor mij persoonlijk is 3 uur extra achter het stuur zitten niet niets
16:00 uur 's nachts? Volgens mij ben je nu al minder geconcentreerd :+
SonOfSam schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:52:
[...]
Let wel dat italie is 80km/u max met kar. Maakt niet uit of het vw of caravan is. Duitsland ook max 100 mits je de stikker regelt. Valt me vaak tegen als ik eerlijk ben. En dan hebben we het nog niet over verbruik.
Dat, tempo ligt al laag, dan nog vaker moeten laden. Op onze vaste prik in Italie is het met de Enyaq 1:45 laden vs 3,5uur laden. Die tijd kom je uiteraart ook door, doen we nu ook, maar dat komt er met dat lage tempo op de weg ook nog eens bij.

[ Voor 16% gewijzigd door A13X op 18-08-2026 13:56 ]

Awesome

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:13
En in Italië moet je tegenwoordig toch ook nog lelijke sticker plakken van 70 en 80kmh?

Snap niet dat dat soort dom geneuzel niet verboden wordt vanuit de EU. in andere landen kunnen weer andere stickers gelden, waarmee alles een contradictie wordt.

net als die vierkante borden met 5 (Spanje) of 7 (Italië) strepen bij een fietsendrager. Hou toch op met dat soort onnozelheid.

En zorg ook eens dat de eisen aan een losbreekreminrichting bij geremde cq hulpkoppeling bij ongeremd eens wat meer gelijk is. Last but not least: laat Nederland eens een landenstreep op het aanhangerkenteken zetten (en taxi kenteken), zodat de NL sticker ook weg kan

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 18-08-2026 14:09 ]

3600Wp@ zuid

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Amen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:49
GAIAjohan schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:07:
En in Italië moet je tegenwoordig toch ook nog lelijke sticker plakken van 70 en 80kmh?

Snap niet dat dat soort dom geneuzel niet verboden wordt vanuit de EU. in andere landen kunnen weer andere stickers gelden, waarmee alles een contradictie wordt.

net als die vierkante borden met 5 (Spanje) of 7 (Italië) strepen bij een fietsendrager. Hou toch op met dat soort onnozelheid.

En zorg ook eens dat de eisen aan een losbreekreminrichting bij geremde cq hulpkoppeling bij ongeremd eens wat meer gelijk is. Last but not least: laat Nederland eens een landenstreep op het aanhangerkenteken zetten (en taxi kenteken), zodat de NL sticker ook weg kan
Oh echt? Dat van die stikkers in italie wist ik niet. Ik heb helemaal geen ruimte op mn kavango. Kreeg de tempo 100 van duitsland er al nauwelijks op.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:40
Heeft iemand wel eens de wagenbak tent van een Cabanon gehaald? Ik ging er vanuit dat dit een eenvoudig klusje zou zijn (twee ritsen en wat lintjes), maar de lokale vouwwagenboer vraagt hier 150 euro voor?

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:02
Neem dan gelijk even tol mee en milieustickers :)

• SonOfSam
m181087 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:46:
[...]

Neem dan gelijk even tol mee en milieustickers :)
En vignetten!

• vhal
  • Laatst online: 16:07

vhal

ಠ_ಠ

SonOfSam schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:36:
[...]

Oh echt? Dat van die stikkers in italie wist ik niet. Ik heb helemaal geen ruimte op mn kavango. Kreeg de tempo 100 van duitsland er al nauwelijks op.
links naast de lampunit heb je toch genoeg ruimte? 🤷‍♂️

Strava

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
barrymossel schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:38:
Heeft iemand wel eens de wagenbak tent van een Cabanon gehaald? Ik ging er vanuit dat dit een eenvoudig klusje zou zijn (twee ritsen en wat lintjes), maar de lokale vouwwagenboer vraagt hier 150 euro voor?
Wat is 150 euro tegenwoordig aan arbeidsloon? Ws. idd een eenvoudig klusje, maar ben je ws. wel een half uurtje mee bezig. Dan nog wat onvoorzien incalculeren en 150 euro lijkt me dan een redelijk bedrag...

Bij onze Jamet vroegen ze volgens mij ook zo'n soort bedrag toen de tent gerepareerd moest worden en deze er dus ook af moest.

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:40

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Gonadan schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:14:
[...]

Als je er zo in zit moet je dat abonnement gewoon opzeggen. Ik ken ook genoeg verhalen waarin mensen juist fantastisch geholpen werden dus zolang ik lid ben zal ik hen eerst bellen.

Overigens is het situatie afhankelijk of je een reisverzekering moet aanspreken of ANWB (schade/diefstal vs. pechhulp)
Ja dat probeer ik ongeveer aan te geven. ANWB regelt gewoon vervangend vervoer voor x-dagen. Terwijl je reisverzekering naar je gehele reis kijkt. Reisverzekering met vervoer dekt dus ook gewoon pech e.d. Al met al ga ik niet meer de deur uit zonder basistools zoals een proppensetje. Stel je hebt pech op zondag ochtend in Duitsland, dan kan het wel eens lang gaan duren voordat je weer rijdt.

[ Voor 13% gewijzigd door Ghostrider op 18-08-2026 15:14 ]

Asus Zenbook i7 256gb

• barrymossel
Palomar schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:09:
[...]

Wat is 150 euro tegenwoordig aan arbeidsloon? Ws. idd een eenvoudig klusje, maar ben je ws. wel een half uurtje mee bezig. Dan nog wat onvoorzien incalculeren en 150 euro lijkt me dan een redelijk bedrag...

Bij onze Jamet vroegen ze volgens mij ook zo'n soort bedrag toen de tent gerepareerd moest worden en deze er dus ook af moest.
Ik vind 150 euro bovenop een reparatie van 2 tientjes nogal wat geld. Dus dan haal ik liever de tent er zelf af. Ik verdien geen 75 euro per uur. :> En voor mijn gevoel is het écht twee ritsen en wat geknoopte lintjes. Dan is het openklappen nog het meeste werk. En dat moet ik toch nog doen...

• pmpone
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:55
Eraf gaat vaak wel, maar ik neem aan dat hij er ook weer op moet. Wil je daar voor 150 euro zelf mee bezig? Maak veel foto's en documenteer alles wat je doet.

Een reparatie van 2 tientjes klinkt ook als een klein klusje is dat niet zelf te doen?

[ Voor 21% gewijzigd door pmpone op 18-08-2026 15:20 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:18

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ghostrider schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:11:
[...]

Ja dat probeer ik ongeveer aan te geven. ANWB regelt gewoon vervangend vervoer voor x-dagen. Terwijl je reisverzekering naar je gehele reis kijkt. Reisverzekering met vervoer dekt dus ook gewoon pech e.d. Al met al ga ik niet meer de deur uit zonder basistools zoals een proppensetje. Stel je hebt pech op zondag ochtend in Duitsland, dan kan het wel eens lang gaan duren voordat je weer rijdt.
Ja jij bedoelt dat je specifiek een pechhulp addon voor je reisverzekering erbij koopt. Dan wordt het wel gedekt inderdaad. Dan is het meer de vraag bij welke partijen je wat wilt regelen, ze kunnen beide allebei. Maar ik kies er dan voor om ze te laten doen waar ze goed in zijn, ANWB voor de pechhulp en een verzekeraar voor het verzekeren.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Twee man halfuurtje bruto aan tijd kwijt plus wat marge, 't wordt snel duur als je het niet zelf doet. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SonOfSam
vhal schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

links naast de lampunit heb je toch genoeg ruimte? 🤷‍♂️
Nou…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHS4CglcWyklHzKb_D9lfEFOKwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKbWcAsQuOPgdBcI6OxNeyFi.jpg?f=fotoalbum_large

• GAIAjohan
Idd, niet te doen. Ik heb die sticker nog steeds ergens liggen, maar heb echt geen idee hoe ik die netjes op de Flexi krijg.. Wil zelf eigenlijk dergelijke stickers wellicht magnetisch hebben, zodat ze er ook af kunnen

3600Wp@ zuid

• vhal
  • Laatst online: 16:07

vhal

ಠ_ಠ

Hmm, die lampunits lijken groter te zijn dan 🤷‍♂️

Strava

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:02
GAIAjohan schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:09:
[...]

Idd, niet te doen. Ik heb die sticker nog steeds ergens liggen, maar heb echt geen idee hoe ik die netjes op de Flexi krijg.. Wil zelf eigenlijk dergelijke stickers wellicht magnetisch hebben, zodat ze er ook af kunnen
De achterkant van een Odyssee heeft nog minder ruimte dan de Kavango door de absurd grote ronde reflectoren aan beide zijden.

Ik denk dat ik tegen de tijd maar een reflector verwijder of gewoon de sticker op het afdekzijl plak.

• GAIAjohan
vhal schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:53:
[...]

Hmm, die lampunits lijken groter te zijn dan 🤷‍♂️
Die units zijn idd ietsje groter, maar ook op die van mij gaat het niet passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9RFjaa88mr8Y8AdDsMyGLe5f0s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QA52sJAW3lZYoVDx72MOzUXT.jpg?f=user_large

De NL sticker is ook een te klein formaat overigens, en ook gepropt tussen licht unit en nummerplaat.

Ik schrok me overigens ook rot van het formaat van die 100-sticker

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 18-08-2026 20:07 ]

3600Wp@ zuid

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Yes, hebben wij 2 maanden geleden moeten doen met onze (2de hands van MP) Cabanon Imperia (redelijk onbekend model). Stelde niet heel veel voor, opgehaald uit de stalling, naar De Wit gereden en daar op de parkeerplaats opengeklapt en het tentdoek eraf gehaald. In ons geval waren het 3 ritsen en wat lintjes. 2 van de ‘ritsgoten’ waren aan de voorkant een stuk los getrokken van het tentdoek, dus dat laten repareren.

Inmiddels de eerste week erop zitten, inclusief 1x zeiknat inpakken afgelopen zaterdag #campinglife. Met de regen van de afgelopen nachten hebben we kunnen concluderen dat de reparatie succesvol was :P .

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• barrymossel
pmpone schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:20:
Eraf gaat vaak wel, maar ik neem aan dat hij er ook weer op moet. Wil je daar voor 150 euro zelf mee bezig? Maak veel foto's en documenteer alles wat je doet.

Een reparatie van 2 tientjes klinkt ook als een klein klusje is dat niet zelf te doen?
Er zijn twee lusjes waar de stieken voor de haringen aan moeten geknapt (helemaal eigen schuld). Op zich niet het allergrootste issue, maar eentje zit precies op een hoekpunt en dan krijg je het nooit helemaal strak. En ik ga niet zelf lopen naaien in het tentdoek.

• barrymossel
SlinkingAnt schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:39:
[...]

Yes, hebben wij 2 maanden geleden moeten doen met onze (2de hands van MP) Cabanon Imperia (redelijk onbekend model). Stelde niet heel veel voor, opgehaald uit de stalling, naar De Wit gereden en daar op de parkeerplaats opengeklapt en het tentdoek eraf gehaald. In ons geval waren het 3 ritsen en wat lintjes. 2 van de ‘ritsgoten’ waren aan de voorkant een stuk los getrokken van het tentdoek, dus dat laten repareren.

Inmiddels de eerste week erop zitten, inclusief 1x zeiknat inpakken afgelopen zaterdag #campinglife. Met de regen van de afgelopen nachten hebben we kunnen concluderen dat de reparatie succesvol was :P .
Top, dan ga ik hopen dat het vandaag eens een keer droog wordt, zodat ik het doek eraf kan halen. Anders moet ik denk ik maar even naar een Ikea rijden...

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:37
barrymossel schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 07:47:
[...]

Er zijn twee lusjes waar de stieken voor de haringen aan moeten geknapt (helemaal eigen schuld). Op zich niet het allergrootste issue, maar eentje zit precies op een hoekpunt en dan krijg je het nooit helemaal strak. En ik ga niet zelf lopen naaien in het tentdoek.
Bij mij zeiden ze ook dat de tent eraf moest om een uitgescheurde naad te repareren, maar achteraf bleek dat helemaal niet nodig. Dit klinkt ook als een reparatie die ze met een mobiele naaimachine kunnen uitvoeren. Vraag het ze of ze dat van tevoren kunnen controleren. Dan kan je jezelf de moeite besparen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kevinns op 19-08-2026 08:15 ]

• pmpone
Zeker naar vragen, als ik zo lees wat het probleem is vraag ik me af of een mobiele naaimachine daardoor komt. Er komt natuurlijk nogal wat bij elkaar op een hoek. Maar even informeren kost geen moeite idd.

• barrymossel
Kevinns schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:15:
[...]

Bij mij zeiden ze ook dat de tent eraf moest om een uitgescheurde naad te repareren, maar achteraf bleek dat helemaal niet nodig. Dit klinkt ook als een reparatie die ze met een mobiele naaimachine kunnen uitvoeren. Vraag het ze of ze dat van tevoren kunnen controleren. Dan kan je jezelf de moeite besparen.
Ah, daar was ik niet van op de hoogte. Zal ze straks eens even bellen!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:28
Moguh klappers,

Hoe lossen jullie dit soort dingen op? Dit is de flap die onder het opstapje hoort. Het elastiek is stuk :-( .

Op een aantal andere plekken wordt het elastiek ook slecht.

Is er een easy fix of moet ik met de naaimachine aan de slag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiQfIFkV1FKq_4-P0tR3Aj3Jqx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bo0A6Oi1BM3gx4Uc9oYLCTqQ.jpg?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

• pmpone
Misschien geen populaire aanpak maar ik heb altijd vervangende elastieken mee en als er dan wat kapot gaat of op springen staat dan zet ik er een ander elastiek in/om

Dus in dit geval zou ik gewoon door die lus een ander elastiek plaatsen (of door de ring).

Iig niet te moeilijk doen, het is maar een tent.

[ Voor 29% gewijzigd door pmpone op 19-08-2026 08:33 ]

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je kunt een nieuw elastiek door het zwarte oogje vastmaken?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Gonadan

Gonadan

Spykie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:27:
Moguh klappers,

Hoe lossen jullie dit soort dingen op? Dit is de flap die onder het opstapje hoort. Het elastiek is stuk :-( .

[Afbeelding]
Past dit type niet?

De spanelastiek passend op de Isaflex D-ring

https://www.esvocampingshop.com/rubberring-isaflex/

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor grondzeil ogen heb ik een setje flappen met oog en Saba lijm. Heb je de ogen er zo aangelijmd. Elastieken eraan idd ook uit reserve.

Al kan ik niet goed zien of betreffende ogen bij jou van toepassing zijn.

https://www.esvocampingshop.com/pvc-lijm-sabaplast-70t-250-ml/

https://www.esvocampingshop.com/reparatie-en-onderhoud/repareren-tentdoek-reparatieset/grondzeiloog-verlijmbaar/

Er is ook nog ander reparatie spul te koop daar.

• barrymossel
Spykie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:27:
Moguh klappers,

[Afbeelding]
Elastiek door lusje of oogje en dan de elastiek door zichzelf heen. Heb je geen naaimachine voor nodig...

• pmpone
Volgens mij niet daar heb je echt een D ring voor nodig volgens mij anders klikt hij meteen los.

Maar gewoon dat wat @barrymossel zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door pmpone op 19-08-2026 08:57 ]

• SonOfSam
Ik heb ook wel eens een rits van mijn jamet laten repareren bij een zeilmakerij. Die konden ook gelijk van die metalen ogen ponsen door het (uitgescheurde) afdekzijl. Was toen een stuk goedkoper.
Dus misschien nog een tip om even bij een zeilmaker te checken als je geen garantie hebt.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:41
GAIAjohan schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:09:
[...]

Magnetisch mag niet helaas

Er zijn er die een bodem van een taartblik gebruiken en dat met popnagels monteren aan de vouwwagen (zie ook bij de buren voor tips)

[ Voor 16% gewijzigd door HvdBent op 19-08-2026 12:21 ]

• GAIAjohan
HvdBent schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:18:
[...]

Magnetisch mag niet helaas

Er zijn er die een bodem van een taartblik gebruiken en dat met popnagels monteren aan de vouwwagen (zie ook bij de buren voor tips)
Officieel mag dat misschien niet, maar valt volgens mij niet zomaar op. Bovendien zijn er genoeg die met een sticker zonder land-zegel rondrijden, wat nog veel illegaler is.

Overigens zijn er ook mensen die de 100 op een metalen blik hebben geplakt. Dat is naar mijn mening niet wezenlijk anders. Ook dat blik is te verwijderen

-Heel Officieel- is de sticker ook alleen maar goedgekeurd voor een genoemde auto in het document. Maar daar kijkt geen hond meer naar

[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 19-08-2026 14:11 ]

3600Wp@ zuid

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4k_SnWWjJz-d4lBi8Vcu1zaZshA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZIkNvhXkSKYymCBUQNAFAha.jpg?f=fotoalbum_large

Bij ons heeft de Wit er zo’n metalen plaatje op gemonteerd die iets naar voren komt en waar het doek dan achter valt. Was ook de enige serieuze optie. Maar dat gaan we niet ook nog voor een 80 bord doen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• SonOfSam
JustRob schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:58:
~[Afbeelding]

Bij ons heeft de Wit er zo’n metalen plaatje op gemonteerd die iets naar voren komt en waar het doek dan achter valt. Was ook de enige serieuze optie. Maar dat gaan we niet ook nog voor een 80 bord doen.
En 70 hè. In Italië moet je dus allebei!

Ik speel wel de domme toerist in Italië. Nee meneer de Polizia dat wist ik niet. Sorry

• GAIAjohan
[Afbeelding]

Maar wat is technisch het verschil tussen deze oplossing, en op een magneet? In beide gevallen is de sticker te verwijderen van de aanhanger en op een andere aanhanger te zetten.. dan wel nieuwe bevestiging voor het plaatje, dan wel magnetisch

3600Wp@ zuid

• Palomar
  • Niet online
Als NL sticker heb ik gewoon zo'n klein stickertje genomen die normaliter in het nummerbord zit:
https://www.stickerland.n...Xs19G0DEO8uRoC28kQAvD_BwE

Ik durf hem niet op het nummerbord te plakken op de plek waar bij je gele platen ook de landaanduiding zit, omdat ik geen zin heb in problemen in het buitenland met een ongeldige kentekenplaat oid ;) Heb hem er daarom naast geplakt. Staat imo mooier dan zo'n grote NL sticker.

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:06
GAIAjohan schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:12:
[...]

Maar wat is technisch het verschil tussen deze oplossing, en op een magneet? In beide gevallen is de sticker te verwijderen van de aanhanger en op een andere aanhanger te zetten.. dan wel nieuwe bevestiging voor het plaatje, dan wel magnetisch
Bij de sticker zit ook een formeel test certificaat van de test instantie. Die dien je ook bij je te hebben. Dat is het daadwerkelijke bewijs van de keuring. Niet de sticker.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• GAIAjohan
JustRob schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:19:
[...]

Bij de sticker zit ook een formeel test certificaat van de test instantie. Die dien je ook bij je te hebben. Dat is het daadwerkelijke bewijs van de keuring. Niet de sticker.
Dat certificaat heb ik ook hoor. Het gaat me om de bevestigingsmethode.

Waarom zou een magneet niet mogen, maar een schildje dat je net zo goed kunt verwijderen wel? :) Zover ik weet is de Duitse wet hierin vooral dat hij op de achterkant -bevestigd- moet zijn.

"die von der nach Landesrecht zuständige untere Verwaltungsbehörde gemäß § 5 ausgegebene und gesiegelte Tempo-100 km/h-Plakette an der Rückseite des Anhängers angebracht ist."

"Oftewel: de verzegelde plakette moet aan de achterkant van de aanhanger zijn aangebracht. Er staat niet “dauerhaft”, “fest angebracht”, “unlösbar” of “dauerhaft befestigt”.

Er staat volgens mij nergens dat hij geplakt moet zijn :P En magnetisch is hij net zo goed aan de achterkant aangebracht als met een apart plaatje. Sterker, ik zou magnetisch dichterbij aangebracht op de achterkant zien :P.

En ittt een fijnstofsticker breekt ie niet in 1000 stukjes.

[ Voor 58% gewijzigd door GAIAjohan op 19-08-2026 14:40 ]

3600Wp@ zuid

• barrymossel
Palomar schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:13:
Als NL sticker heb ik gewoon zo'n klein stickertje genomen die normaliter in het nummerbord zit:
https://www.stickerland.n...Xs19G0DEO8uRoC28kQAvD_BwE

Ik durf hem niet op het nummerbord te plakken op de plek waar bij je gele platen ook de landaanduiding zit, omdat ik geen zin heb in problemen in het buitenland met een ongeldige kentekenplaat oid ;) Heb hem er daarom naast geplakt. Staat imo mooier dan zo'n grote NL sticker.
Die mag je schijnbaar niet gebruiken (niet op en ook niet naast je kentekenplaat):
Wanneer het onderscheidingsteken gescheiden van de kentekenplaat wordt getoond, moet het aan de volgende voorwaarden voldoen.

a. De letters dienen ten minste 8 cm hoog te zijn en een lijndikte te hebben van ten minste 1 cm. De letters dienen in zwart op een witte ovale achtergrond geschilderd te zijn, waarvan de langste as horizontaal is gericht. De witte achtergrond mag van retroreflecterend materiaal zijn.
Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBV0003507/2025-02-09#Verdrag_2_Verdragtekst3

Verneukeratief overigens dat er hier staat: "hetzij gescheiden van de kentekenplaat of hierin opgenomen". Maar in Nederland is volgens de regeling bepaald dat: "Op de witte achtergrond van kentekenplaten volgens de modellen 11.1, 12.1, 18.1 en 19.1 tot en met 26.1 mag niets anders voorkomen dan het kenteken en het merk van de fabrikant."

Laat dan gewoon witte kentekenplaten met blauw NL logo toe...

Ik heb overigens helemaal niks. Ooit wel over gelezen, maar nooit meer aan gedacht tot ik dit weer las...

• Palomar
  • Niet online
barrymossel schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:07:
[...]

Die mag je schijnbaar niet gebruiken (niet op en ook niet naast je kentekenplaat):

[...]

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBV0003507/2025-02-09#Verdrag_2_Verdragtekst3

Verneukeratief overigens dat er hier staat: "hetzij gescheiden van de kentekenplaat of hierin opgenomen". Maar in Nederland is volgens de regeling bepaald dat: "Op de witte achtergrond van kentekenplaten volgens de modellen 11.1, 12.1, 18.1 en 19.1 tot en met 26.1 mag niets anders voorkomen dan het kenteken en het merk van de fabrikant."

Laat dan gewoon witte kentekenplaten met blauw NL logo toe...

Ik heb overigens helemaal niks. Ooit wel over gelezen, maar nooit meer aan gedacht tot ik dit weer las...
Suf... misschien dat ik dan voor de zekerheid toch maar zo'n NL-sticker in de auto leg. Je zult toch een overijverige ambtenaar treffen in een ver land die je verbiedt verder te rijden zonder grote NL sticker :D

• HvdBent
[Afbeelding]

Zo zit hij ook bij ons

• HvdBent
GAIAjohan schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

Waarom zou een magneet niet mogen, maar een schildje dat je net zo goed kunt verwijderen wel? :) Zover ik weet is de Duitse wet hierin vooral dat hij op de achterkant -bevestigd- moet zijn.

"die von der nach Landesrecht zuständige untere Verwaltungsbehörde gemäß § 5 ausgegebene und gesiegelte Tempo-100 km/h-Plakette an der Rückseite des Anhängers angebracht ist."

"Oftewel: de verzegelde plakette moet aan de achterkant van de aanhanger zijn aangebracht. Er staat niet “dauerhaft”, “fest angebracht”, “unlösbar” of “dauerhaft befestigt”.

Er staat volgens mij nergens dat hij geplakt moet zijn :P En magnetisch is hij net zo goed aan de achterkant aangebracht als met een apart plaatje. Sterker, ik zou magnetisch dichterbij aangebracht op de achterkant zien :P.

Ik heb in het verleden met magnetische stickers gereden (werkverkeer/inspectie) die bleven zelden zitten aan de auto, laat staan aan een vouwwagen die nog minder magnetisch materiaal bevat. Of je moet een hele oude roadmaster hebben 8)

• SonOfSam
He die bak bij mij is net als de keuken metaal. Magneten blijven fantastisch zitten juist

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:49
Get!em schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:37:
Die nieuwe serie alpenkreuzers hadden wat kinderziektes. Waaronder doorliggend bed, waterzak, wat slecht stikwerk (bron, vouwwagen forum). Meeste werd wel opgelost, maar potentiële kopers worden kopschuw.

Kleuren zijn nu minder heftig in de nieuwste serie, mogelijk dat dat ook weer gaat meewerken.
Stikwerk en waterzak gelukkig geen last van. Deze vakantie wel van het doorzakken van het bed. Daarom staat onze wagen nu bij de winkel. Beetje balen want had dat hij aanschaf op doorgevraagd, was geen issue zeker niet met onze posturen werd aangegeven.

Nouja het wordt in elk geval netjes opgelost als het goed is. Alleen beetje jammer van het extra werk wat we er nu mee hebben. En jammer dat ze niet actief benaderen dat er een fix is.

Hij staat daar trouwens buiten, is dat nog een risico voor de tent gelet op het huidige weer? Bedenk ik me nu pas nl.

[ Voor 7% gewijzigd door kwet op 19-08-2026 15:49 ]

• Gonadan

Gonadan

GAIAjohan schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

Dit is wel erg flauw hoor. Het is algemeen bekend dat het gewoon op een vast onderdeel van de wagen moet zitten. Dus niet op het dekzeil of iets wat je er zo af kunt pakken.
Ja een plaatje kan je los schroeven, maar je kunt ook je hele achterplaat demonteren als je fanatiek bent, als je zo begint kan hij nooit aan je wagen vast zitten. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste