• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:48
Palomar schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:52:
[...]

Hehe, hier een 15 jaar oude Jamet. Jaar of 3 geleden gekocht om te kijken of vouwwagenkamperen iets voor ons is. En dat is het en het oudje bevalt nog prima. Bijkomend voordeel van een 'goedgebruikte' is dat het niet zo erg is als er eens ergens een plekje op komt of iets kapot gaat. Aan de andere kant wel gewoon zuinig erop. Voor het inklappen de bezem erover/erdoor en altijd droog inklappen. Denk dat het ding op die manier nog jaren mee kan, zonder je druk te hoeven maken dat er een krasje of een plekje op komt die de waarde naar beneden haalt...

Het jeukt altijd wel als ik in dit topic of op campings weer allerlei nieuwe vouwwagens zie. Daar zitten toch weer allerlei nieuwe fancy dingen op. Vraag me alleen wel af, kopen jullie altijd een nieuwe vouwwagen of eerder een gebruikte? Een Jamet koop je ws. sneller nieuw en een Holtkamper kan tweedehands ook goed, maar het blijft veel geld. Ik kan het voor ons nog niet echt goed rechtvaardigen om 15K of meer uit te geven, terwijl we hem zo'n 3 weken per jaar gebruiken (2 weken zomervakantie en een pinksteren oid). Andere vakanties doen we toch nog vaak in hotels, appartementen, huisjes etc (ong. elke schoolvakantie). Die vouwwagen wordt dan een soort dure hobby ;) Ik vind het echter wel fijn om in die vakantie met de vouwwagen voor mijn gevoel echt te kamperen en ook al je eigen spullen mee te hebben. Ik zou hem dus niet weg willen doen en bijv. een opgezette tent huren op een camping. Het blijft dan natuurlijk een redelijk dure hobby, want jaarlijks onderhoud/stalling/kampeerplaats zijn ook niet gratis, maar de vraag is hoever je hierin gaat ;)
Aanschaf is natuurlijk pittig maar als je het kan doen vind ik vooral de afschrijving belangrijk. 1000 euro per jaar afschrijving met stalling erbij is met ons gebruik dan over de duim zo’n 350 euro per week. Daar kan je niet voor huren ;)

Daarmee praat in het goed. Uiteindelijk gaat het om leuke dingen doen en geld kan je niet meenemen ;)

XXXVI

• Jer0en
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:33
Heel herkenbaar! Hier ook een oudje (trigano vendome uit 2005? Ofzo)

Zeker met twee kids erg fijn om uit te proberen zonder je druk te hoeven maken dat er een keer iets beschadigd of vies wordt.

Qua temperatuur hebben wij vaker in het voorseizoen gekampeerd met temperaturen tussen de 0 en 10 graden ‘s nachts en voor ons geen probleem. Maar wel zorgen voor goede slaapspullen en extra dekentjes voor als het toch nog kouder aan voelt. (Zelfs met kleintje van 3 maanden een weekendje op de camping gestaan met 5 graden ‘s nachts, hij sliep toen wel in de reiswieg lekker ingepakt in het tussenstuk van de wagen.)

We hebben de laatste vakantie een week met alleen de luifel gestaan en dat beviel erg goed. Veel minder bouwen en de voortent werd eigenlijk alleen voor opslag gebruikt.

Mochten we ooit voor een andere gaan kijken lijkt het me fijn dat je de wagen kunt beladen zonder helemaal uitklappen. En ook opzetgemak, maar dat is als je vanaf een Vendome komt nogal snel beter gok ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uI8GrDHRB-K2YijliZDIkG_0reU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yGuJMihKTaluzAQdjc2rPVO.jpg?f=fotoalbum_large

Kon even geen betere foto vinden met alleen de luifel 😅

[ Voor 23% gewijzigd door Jer0en op 15-08-2026 11:29 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Palomar Hier afgerond 30K euro uitgegeven voor een HK Aero in 2023.

Afschrijving: marktwaarde momenteel tussen 25 en 26 schat ik (vrienden van ons net een tweedehands gekocht voor dat bedrag). Dus afschrijving is momenteel zo'n 1500 per jaar. Hoe langer we hem houden, hoe lager dat (in theorie) wordt, met terugwerkende kracht.

Renteverlies is ook een belangrijke die vaak wordt vergeten. Reken ik met 4%, dan is dat ook al 1200 euro per jaar.

Stalling kost me persoonlijk niets.

Onderhoud en reparatie. Eens in de twee jaar een beurt, laat ik daar 300 per jaar voor rekenen (vrij ruim tot nu toe).

Dus, de kosten aan onze vouwwagen zijn wel zo'n € 3.000 per jaar. Je kan er, als je alleen een ingerichte tent neemt voor de zomervakantie, waarschijnlijk best drie weken een ingerichte tent voor huren. Puur financieel bekeken.

Wij zitten wel op zo'n 35 a 40 nachten per jaar. :) Dat maakt dat je het ook wat meer kan uitsmeren en het eerder 'uit' kan.

Maar zo'n dure vouwwagen blijft wel hobby. Goedkopere wagen scheelt enorm in de kosten.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:03
Zo kan ik een VW ook duur maken.....Wij hebben 10 jaar een VW en amper onderhoud gehad. Ik weet niet waarom je hem een beurt geeft, maar daar zie ik geen enkele aanleiding voor. En dat je (4%) rente in rekening brengt vind ik eerlijk gezegd een beetje raar. Natuurlijk 'verlies' je je spaargeld, maar om te beginnen krijg je daar geen 4% over en daarnaast: daar spaarden we toch voor? Om die VW te kunnen kopen?

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:54
Marcel a schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:24:
Ik weet niet waarom je hem een beurt geeft, maar daar zie ik geen enkele aanleiding voor.
Verzekering stelt dit soms verplicht.

Plus het geeft een stukje geruststelling. Je rijdt er toch een behoorlijk stuk mee op de weg. Dat is ook waarom we auto's een beurt geven. Vorig jaar ging mijn 2 jaar oude vouwwagen voor een beurt en werd een kapotte lager ontdekt; dan ben ik toch blij dat ik een beurt heb laten uitvoeren.

[ Voor 17% gewijzigd door m181087 op 15-08-2026 12:52 ]

• JanHenk
  • Niet online
Marcel a schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:24:
Zo kan ik een VW ook duur maken.....Wij hebben 10 jaar een VW en amper onderhoud gehad. Ik weet niet waarom je hem een beurt geeft, maar daar zie ik geen enkele aanleiding voor. En dat je (4%) rente in rekening brengt vind ik eerlijk gezegd een beetje raar. Natuurlijk 'verlies' je je spaargeld, maar om te beginnen krijg je daar geen 4% over en daarnaast: daar spaarden we toch voor? Om die VW te kunnen kopen?
Bovag beurtje van het onderstel lijkt me geen overbodige luxe. Onze vouwwagen is geremd, heeft schokdempers en zo.

Daarnaast t.b.v. garantiebepalingen op nieuwe wagen ook even check op de installaties en tent van de wagen. Daar zal ik na 5 jaar wel mee ophouden waarschijnlijk, dan alleen als ik wat tegenkom. Maar onderstel blijft wat mij betreft.

Verder is die 4% persoonlijk natuurlijk. Ik reken het wel. Op mijn pot beleggingen haal ik de laagste tien jaar een veel hoger rendement dus eigenlijk moet ik het nog wat hoger stellen :P

YMMV. Ik liet alleen even zien aan @Palomar hoe ik reken en dat het inderdaad soms financieel niet te verantwoorden is. Maar dat het toch een goede keuze kan zijn.

• Marcel a
We hebben hem in die 10 jaar één keer een beurt gegeven omdat de banden hun levensduur er een beetje hadden opzitten. We rijden een paar dagen per jaar met dat ding. Wat kan er fout gaan?

In plaats van rente te berekenen (echt een beetje zot hoor) is het logischer om de afschrijving + onderhoud + stalling te vergelijken met de kosten die je zou hebben als je een huisje o.i.d. zou moeten huren.

@m181087 Welke verzekering stelt dit som verplicht?

[ Voor 41% gewijzigd door Marcel a op 15-08-2026 13:53 ]

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:36
[...]

Hehe, hier een 15 jaar oude Jamet. Jaar of 3 geleden gekocht om te kijken of vouwwagenkamperen iets voor ons is. En dat is het en het oudje bevalt nog prima. Bijkomend voordeel van een 'goedgebruikte' is dat het niet zo erg is als er eens ergens een plekje op komt of iets kapot gaat. Aan de andere kant wel gewoon zuinig erop. Voor het inklappen de bezem erover/erdoor en altijd droog inklappen. Denk dat het ding op die manier nog jaren mee kan, zonder je druk te hoeven maken dat er een krasje of een plekje op komt die de waarde naar beneden haalt...

Het jeukt altijd wel als ik in dit topic of op campings weer allerlei nieuwe vouwwagens zie. Daar zitten toch weer allerlei nieuwe fancy dingen op. Vraag me alleen wel af, kopen jullie altijd een nieuwe vouwwagen of eerder een gebruikte? Een Jamet koop je ws. sneller nieuw en een Holtkamper kan tweedehands ook goed, maar het blijft veel geld. Ik kan het voor ons nog niet echt goed rechtvaardigen om 15K of meer uit te geven, terwijl we hem zo'n 3 weken per jaar gebruiken (2 weken zomervakantie en een pinksteren oid). Andere vakanties doen we toch nog vaak in hotels, appartementen, huisjes etc (ong. elke schoolvakantie), vanwege het weer of de kortere duur (een weekendje doen we niet met de vouwwagen). Die vouwwagen wordt dan een soort dure hobby ;) Ik vind het echter wel fijn om in die vakantie met de vouwwagen voor mijn gevoel echt te kamperen en ook al je eigen spullen mee te hebben. Ik zou hem dus niet weg willen doen en bijv. een opgezette tent huren op een camping. Het blijft dan natuurlijk een redelijk dure hobby, want jaarlijks onderhoud/stalling/kampeerplaats zijn ook niet gratis, maar de vraag is hoever je hierin gaat ;)
Tja wat je wilt. Wij kwam financieel in een situatie dat het wel kon (zzp-er worden loont in mijn geval). En toen hebben we alle VW jeuk die we hadden afgekocht. Is maar net hoe je in elkaar steekt denk ik.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:17

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
[...]

Het jeukt altijd wel als ik in dit topic of op campings weer allerlei nieuwe vouwwagens zie. Daar zitten toch weer allerlei nieuwe fancy dingen op. Vraag me alleen wel af, kopen jullie altijd een nieuwe vouwwagen of eerder een gebruikte? Een Jamet koop je ws. sneller nieuw en een Holtkamper kan tweedehands ook goed, maar het blijft veel geld. Ik kan het voor ons nog niet echt goed rechtvaardigen om 15K of meer uit te geven, terwijl we hem zo'n 3 weken per jaar gebruiken (2 weken zomervakantie en een pinksteren oid). Andere vakanties doen we toch nog vaak in hotels, appartementen, huisjes etc (ong. elke schoolvakantie), vanwege het weer of de kortere duur (een weekendje doen we niet met de vouwwagen). Die vouwwagen wordt dan een soort dure hobby ;) Ik vind het echter wel fijn om in die vakantie met de vouwwagen voor mijn gevoel echt te kamperen en ook al je eigen spullen mee te hebben. Ik zou hem dus niet weg willen doen en bijv. een opgezette tent huren op een camping. Het blijft dan natuurlijk een redelijk dure hobby, want jaarlijks onderhoud/stalling/kampeerplaats zijn ook niet gratis, maar de vraag is hoever je hierin gaat ;)
Het fijne van nieuw is dat je alle opties precies kunt krijgen zoals je wilt, ik heb dat ook best lang overwogen. Tot ik op vakantie en keer een uitvoering op Marktplaats zag die precies had wat wij zouden aanvinken, op een half uurtje rijden.

Een dag later hadden we dus een vouwwagen gekocht maar stonden gewoon nog met de tent op de camping. Dit kostte iets van 10k voor tien jaar oud, de helft van nieuw. Je ziet dat hij gebruikt is en er zijn wel wat dingetjes, maar in de basis is het allemaal nog goed.
Af en toe een onderstelbeurt om remmen, schokbrekers en ophanging te controleren is verre van overdreven. Ik doe dat niet exact de aanbevolen om het jaar, maar helemaal niet is ook weer het andere uiterste.
Ook al is het aantal gebruiksdagen beperkt, er gaat toch jaren over heen in allerlei omstandigheden. Dat af en toe laten nakijken is gewoon verstandig. (of zelf doen als je er écht verstand van hebt)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Marcel a schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:21:
We hebben hem in die 10 jaar één keer een beurt gegeven omdat de banden hun levensduur er een beetje hadden opzitten. We rijden een paar dagen per jaar met dat ding. Wat kan er fout gaan?

In plaats van rente te berekenen (echt een beetje zot hoor) is het logischer om de afschrijving + onderhoud + stalling te vergelijken met de kosten die je zou hebben als je een huisje o.i.d. zou moeten huren.

Ik maak dezelfde rekensom, maar neem renteverlies er aanvullend bij. Ik wil je niet overtuigen van mijn methode, doe ermee wat je wil. Ik doe het (in gedachten) wel. De wagen heeft een waarde, kapitaal. Dat kapitaal levert niets op, dus ik verlies daar in mijn optiek wel rendement.

De polisvoorwaarden mijn Univé "caravanverzekering" (oh ja, die was ik nog vergeten, ook € 586 per jaar..) stellen een onderhoudsbeurt voor het onderstel verplicht om de twee jaar (Bovag of vergelijkbaar). Of beter gezegd: (gevolg)schade door ondervoldoende onderhoud is niet gedekt.

• Marcel a
Maar neem je dat renteverlies dan ook mee als je een huisje huurt?

Je moet je vw ook niet verzekeren. Als jij meer dan 4% rendement maakt zou je moeten begrijpen dat die verzekering sowieso weggegooid geld is :)

[ Voor 52% gewijzigd door Marcel a op 15-08-2026 14:24 ]

• JanHenk
  • Niet online
Nee, want dan heeft iemand anders de investering gedaan ;)

En een vouwwagen van 30K verzeker ik liever wel tegen schade. Zou je ook doen met een auto van gelijke bedragen toch?

Verder heb ik inderdaad heel weinig verzekeringen, maar dat staat los van dit topic.

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:46
Marcel a schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:21:

Nou zit hobbymatig en heb zelf meerdere vouwwagens gehad maar ik durf 10 jaar niet meer aan. van buiten is er vaak niks te zien maar als ik ze dan van binnen zie.vol met droogte scheuren.ik vervang rond de 6 a 7 jaar. Geen zin om 1500 km van huis met 40 plus banden staan te vervangen.

• Marcel a
Ik heb gewoon de banden vervangen na een jaar of 6. Als ik zeg dat ik in die 10 jaar één keer een beurt heb gedaan wil dat niet zeggen dat ik dat pas na 10 jaar heb gedaan.

@JanHenk De hoogte van het bedrag maakt mij niet zoveel uit. Of ik het risico probleemloos zelf kan dragen wel. Als mijn VW morgen total loss raakt omdat ik er iets heel erg onverstandigs mee heb gedaan, vervang ik hem voor iets anders.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Nog even terug over de schoonmaakdiscussie. Hier is er zojuist, met veel gevoel voor drama, zo’n 250ml olijfolie (extra vergine) door de vouwwagen gegaan. Gelukkig 200ml op het kuipzeil, dus dat was snel weer opgeruimd. De rest zit op het tentdoek. Niet een heel zichtbare plek en ook niet een punt dat vaak/veel nat wordt met regen.

Op basis van gevoel, en in lijn met eerdere discussie, zeg ik: lekkere laten zitten en regen en zon het werk laten doen. Eens?

Qua financiële discussie: wat doet dit met de afschrijving. :+

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:45

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb hem verzekerd omdat ik een idioot ben die denkt goed te kunnen autorijden en altijd kritiek op andere weggebruikers heeft. Ik heb dan nog het besef dat het aan mij ligt en niet aan de anderen, maar toch heb ik gelijk. (nee, de vw verzekering is daar niet voor)

Afijn. Ieder zijn manier toch?

Onze vouwwagen staat alweer klaar voor de 5e trip dit jaar met nog 1 of 2 daarna. ik denk dat we hem wel goed gebruiken; volgend voorjaar weer voor een beurtje inplannen...

I have usernames older than you.

• tafmaf
MrAcid schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:43:
Nog even terug over de schoonmaakdiscussie. Hier is er zojuist, met veel gevoel voor drama, zo’n 250ml olijfolie (extra vergine) door de vouwwagen gegaan. Gelukkig 200ml op het kuipzeil, dus dat was snel weer opgeruimd. De rest zit op het tentdoek. Niet een heel zichtbare plek en ook niet een punt dat vaak/veel nat wordt met regen.

Op basis van gevoel, en in lijn met eerdere discussie, zeg ik: lekkere laten zitten en regen en zon het werk laten doen. Eens?

Qua financiële discussie: wat doet dit met de afschrijving. :+
Zorgen dat je die niet hebt. }> Hoe???? Een Aero van toen een jaar kopen voor meer dan 10.000 euro minder. Dan zijn de eerste jaren betaald door de vorige eigenaar. En ja ik zou het ook eerst aankijken met de olijfolie.

• tafmaf
pjottum schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:56:
Ik heb hem verzekerd omdat ik een idioot ben die denkt goed te kunnen autorijden en altijd kritiek op andere weggebruikers heeft. Ik heb dan nog het besef dat het aan mij ligt en niet aan de anderen, maar toch heb ik gelijk. (nee, de vw verzekering is daar niet voor)

Afijn. Ieder zijn manier toch?

Onze vouwwagen staat alweer klaar voor de 5e trip dit jaar met nog 1 of 2 daarna. ik denk dat we hem wel goed gebruiken; volgend voorjaar weer voor een beurtje inplannen...
Hou op schij uit. Velen weten hier dat ik aardig wat holtkamper ervaring heb. Maak ik daar toch de :( beginners fout van je leven. Als ik tegen de Aero/kyte zeg vergeten luifel adapter in transport stand zetten???? Dan weten die genoeg. Zou iemand anders toch snel een paar duizend euro hebben gekost. Volgens mij ben je dan blij een verzekering te hebben laat staan als je stalling afbrand. Voor een vouwwagen van een paar euro natuurlijk een heel ander verhaal.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:45

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

tafmaf schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:41:
[...]

Hou op schij uit. Velen weten hier dat ik aardig wat holtkamper ervaring heb. Maak ik daar toch de :( beginners fout van je leven. Als ik tegen de Aero/kyte zeg vergeten luifel adapter in transport stand zetten???? Dan weten die genoeg. Zou iemand anders toch snel een paar duizend euro hebben gekost. Volgens mij ben je dan blij een verzekering te hebben laat staan als je stalling afbrand. Voor een vouwwagen van een paar euro natuurlijk een heel ander verhaal.
Als in onduidelijk was: onze CC is verzekerd hoor!

I have usernames older than you.

• tafmaf
pjottum schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:45:
[...]

Als in onduidelijk was: onze CC is verzekerd hoor!
Had ik begrepen. :+ .lees door je sarcasme heen.
Pagina: 1 ... 36 37 Laatste