Get!em schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:40:
Qua vergelijk....
Ik moet nog altijd denken aan mijn eerste keer opzetten met de Kyte op een dagcamping. Op die dagcamping worden elk weekend wel een paar vouwwagens getest, ge/verkocht, of gewoon gekampeerd. Dus ook die dag dat ik dat voor t eerst deed, waren er meer.
Ik kwam tegelijkertijd aan met een Jamet. Bouwjaar bijna hetzelfde als mijn Kyte (meer dan 10 jaar oud). We hadden daar op de dagcamping geen stroom, dus het hippe Windforce kon ik niet gebruiken. Gezien we "leeg" testen, was het alleen opzetten. Na wat stoeien met de handleiding was het na 20 minuutjes wel klaar, en na de eerste 4 haringen, stond alles overeind. Na nog wat haringen konden we ook de eerste windvlaagjes wel behouden.
We hadden wel stoelen mee, dus we gingen eens lekker genieten. Zoals je dat dan doet, kijk je naar anderen op de camping die hun spullen opzetten.
Na 3 kwartier kwamen de blijkbaar kersverse eigenaren van de jamet even langs bij ons. In mijn herinnering was het een Arizona. De tent van hun stond nog niet. Ze kwamen er niet uit, en aangezien wij al in onze stoelen zaten met wat drinken, dachten ze dat wij wel experts waren. Ik ben de beroerdste niet, dus ik wil best meekijken, maar gaf al direct aan dat t voor ons ook de eerste keer was en dat de Jamet mij totaal onbekend was.
Anyhow: daar lag de hele mikado aan genummerde en met tape gekleurde stokken. Of ik snapte hoe die aan elkaar moesten. Ze hadden geen handleiding. Toen ik de logische kleuren bij elkaar gelegd had, was de conclusie al vrij vlot: er mist een bepaald koppelstuk. Van die koppelstukken in specifieke hoeken. Maar goed, vanaf dat moment was mijn begrip van vouwwagen vs bouwwagen ook weer bijgewerkt.
Alleen is een Jametic of die nieuwe Offtrail hierboven opzich geen bouwwagen meer. Een Arizona, ja, daar gingen m'n ouders begin jaren 90 mee weg en inderdaad kleur op kleur. M'n pa haalde in de winter het onderstel eraf om onder een houten zelfbouw karretje te zetten :P
Nu moet ik wel bekennen dat tijdens onze zoektocht een Jametic vrij snel afviel. Weet niet meer exact waarom, maar was vrij snel 'nee', was volgens mij een Eco model bij De Wit. Volgens mij waren heel veel schuifstokken nog vleugelmoeren ipv mooie snelsluiting etc, en volgens mij vond ik het doek 10x niks + de wagenbak. Daarnaast blijf ik sommige dingen van die Trigano-groep gewoon priegelig eruit vinden zien.
Die Offtrail hierboven moet ik nog eens in het echt zien, maar zou denk ik best een leuke zijn voor 2 personen, als het allemaal een beetje klopt. maar de Panama Up vond ik toen wij rondkeken niet per se interessant ofzo.
Iets wat ik me afvraag, toen wij rondkeken 2,5 jaar geleden, zijn we ook naar Landgraaf gereden om Alpenkreuzer te zien. Met name de OpenAir vond ik een interessante om te zien, maar je hoort er niks meer van. Qua gebruiksgemak de Campfire, en de Waterfront als ruimte niet zo belangrijk was. Zijn die dingen kwalitatief wat minder? Volgens mij wed er destijds nog best wel over gesproken.
[
Voor 4% gewijzigd door
GAIAjohan op 11-08-2026 23:12
]