• Michiel_78
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 06:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44AclSiv1DUAhkajsDBYfzkUmLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJvRfUlNmurGp2dqkosDXdfS.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede Huttopia deze vakantie in stoffig Bretagne na zeer fijne Huttopia bij krijtrotsen in Normandië (wel voor comfort plus kiezen); daar vooral camperbusjes, leuk om te zien hier meer vouwwagens! Veel Cabanons en Trigano’s maar ook HK en een collega Kavango.

Staan wel vlakbij zo’n sanitair tent dus kindjes gebruiken onze plek als geitenpaadje 🤪

De Dometic absorptiekoelkast doet het beter nadat ik even op z’n kop had gezet, en de tip om hem bij hitte niet maximaal te zetten werkt, hou m nu rond de 4 graden. Maar volgend jaar compressorkoelkast 🥶

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:15

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Wij staan sinds zondagmiddag ook weer op de camping. Het is dichtbij huis, dus we hadden het plan om redelijk op tijd daar te zijn. We hadden al vrienden op de camping die hadden geïnformeerd of onze plek vrij was, en dat was het geval.
Helaas was afgelopen week nogal rommelig, waardoor ik pas vrijdavond thuis was en dus zaterdag de boel moest inpakken (en tussendoor "even" mijn zwager van Schiphol halen). Zondagmorgen dus de laatste dingen ingepakt en bij het omdraaien van de wagen reed hij een metertje naar achteren tegen een metalen hekje --> achterlichtunit kapot :X
Een voordeel van ons tripje in het voorjaar was echter dat de kapotte keuken nog wel intacte lichtunits had, dus daar had ik de glaasjes afgehaald zodat dit redelijk snel gefixt was.
Bij het wegrijden deed ik mijn gebruikelijke rem/optrekoefening om te kijken of de wagen goed vast zat. Dat zat hij blijkbaar niet, waardoor hij ineens een paar meter achter de auto stond |:( |:(
We hebben nu dus getest dat de oplooprem/breekkabel werkt, en geleerd dat zo'n 13-polige stekker netjes in de socket blijft zitten. Dat betekent wel dat beide los waren en ik een snelcursus "welke kleur ader hoort bij welke pool/nummer" heb gehad.
Na een korte baalsessie een YT filmpje opgezocht waarin dit uitgelegd werd, en onder kletsen met de buren de boel weer netjes in elkaar geklust.
Een paar uurtjes later dan gepland zijn we dus toch aangekomen op de camping, waar ons een gigantische plek wachtte. Wel vol in de zon, maar dat is tot vandaag een probleem en daarna vooral lekker geloof ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsRhENoAoerV_KV_qOh9ZU8TwE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWyTbvK7iycj1N3oqeqG5heg.jpg?f=fotoalbum_large
De Jametic bevalt nog prima. Ik had die eerste dag geen zin om het netjes op te zetten, dus op de foto staat hij met de minimale hoeveelheid haringen. Gisteren heb ik de rest toegevoegd.
Kleine tegenvaller: de grond is zo droog, dat ik van zo'n 5 peggy pens de kop heb afgedraaid. Die steken nu dus als puntjes een paar cm uit de grond...... voor de overige lusjes heb ik dus maar ouderwetse haringen/spijkers gebruikt

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Michiel_78 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:17:
[Afbeelding]

Tweede Huttopia deze vakantie in stoffig Bretagne na zeer fijne Huttopia bij krijtrotsen in Normandië (wel voor comfort plus kiezen); daar vooral camperbusjes, leuk om te zien hier meer vouwwagens! Veel Cabanons en Trigano’s maar ook HK en een collega Kavango.

Staan wel vlakbij zo’n sanitair tent dus kindjes gebruiken onze plek als geitenpaadje 🤪

De Dometic absorptiekoelkast doet het beter nadat ik even op z’n kop had gezet, en de tip om hem bij hitte niet maximaal te zetten werkt, hou m nu rond de 4 graden. Maar volgend jaar compressorkoelkast 🥶
Huttopia la falaises ? Is er een groot verschil in grootte van de plekken tussen de comfort en de comfort plus ? Op website kon ik niets over het formaat van de plekken vinden

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:09
vhal schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:28:
[Afbeelding]

Staan nu op de tweede camping in Oostenrijk. Het gras is VERBOTEN terrein dus we staan netjes tot aan de rand op het grind. Rotspennen zijn wel een must want schroef- en v-haringen zijn waardeloos. Het grasveld en een riviertje voor je neus is wel fijn.
Grubhof? Veel plezier, genoeg te doen in de omgeving.

• Theuno
  • Laatst online: 20:10

Theuno

Da Devil Crew

gwystyl schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:40:

Kleine tegenvaller: de grond is zo droog, dat ik van zo'n 5 peggy pens de kop heb afgedraaid. Die steken nu dus als puntjes een paar cm uit de grond...... voor de overige lusjes heb ik dus maar ouderwetse haringen/spijkers gebruikt
Balen zeg.

Die Peggy pegs hebben me nog steeds niet overtuigd. Laatste opgezet, en kreeg er meerdere niet in de grond, dan kan je voor gaan boren, en dan steken ze nog uit... maar die schroefharingen van obelink gooi je er zonder problemen helemaal in. Ben benieuwd of die er krom of recht uitkomen. De grond hier is droog en er zit wat steen in.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:18
GAIAjohan schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:01:
[...]

Thanks, misschien maken de stoelen of tafel nog uit?

https://www.decathlon.nl/p/opvouwbare-ligstoel-voor-buiten-en-kamperen-3-standen-grijs/376737/c311m8990764 Deze passen precies in de lengte achter elkaar, tussen die balk in het midden en de zijkant. Theoretisch kun je dus vier van deze exact plat vervoeren. Zitcomfort ervan is okay, maar vind ze niet top.

Qua tafel hebben wij deze: https://www.obelink.nl/obelink-abruzzo-superlight-120-tafel-716099.html

Die past er ook precies tussen. Echt een fantastische tafel trouwens. Stabiel, maar weegt niks
Die tafel hebben wij ook. Althans zo goed als dezelfde. Deze hebben wij echter onderin de bak liggen normaal gesproken. Wel 4 stoelen er bovenop en dat lukt echt net met het dekzeil.

2 toppers liggen wel op de bedden. Maar nu heb ik hem ingeklapt naast huis staan zonder stoelen er bovenop en nog is hij niet zo plat.

Dit weekend gooi ik hem nog een keer open en ga proberen iets nonchalanter in te klappen. Ik ben geneigd te denken dat we tijdens het inklappen iets teveel stof er al tussen willen steken waardoor de kant met de buizen al wat hoog is..

En anders is het maar wat het is...

• kwet
  • Laatst online: 21:42
gwystyl schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:40:

Bij het wegrijden deed ik mijn gebruikelijke rem/optrekoefening om te kijken of de wagen goed vast zat. Dat zat hij blijkbaar niet, waardoor hij ineens een paar meter achter de auto stond |:( |:(
Oef wat een pech allemaal, alles tegelijk gehad hopelijk .Mij is geleerd om neuswiel weer omhoog te draaien nadat ik hem gekoppeld heb, als auto omhooggaat zit ie goed vast. Of zit er voor mij een onbekend voordeel aan rem/optrekoefening?

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:46

Dani86

AeroGeek

kwet schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 20:56:
[...]

Oef wat een pech allemaal, alles tegelijk gehad hopelijk .Mij is geleerd om neuswiel weer omhoog te draaien nadat ik hem gekoppeld heb, als auto omhooggaat zit ie goed vast. Of zit er voor mij een onbekend voordeel aan rem/optrekoefening?
Dat is de manier idd.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[...]

Vorig jaar E achter B gehaald. Mij is geleerd om neuswiel weer op te draaien om te zien of auto mee komt / omhoog draaien zwaar wordt. De remtest is om te zien of de oplooprem van de aanhanger het doet.

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:47
Ik pak de dissel stevig vast en schud op en neer.

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-09 12:24
Marcel a schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:18:
Ik ook. Maar of ik over 20 jaar nog net zo'n sterke rug heb betwijfel ik.

[ Voor 19% gewijzigd door m181087 op 04-08-2026 22:21 ]

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:24
Wij staan inmiddels ook al een paar dagen op een Huttopia camping in Frankrijk

Erg grote plekken :) En genoeg schaduw op de meeste plekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEe6Kap8AEOBlyIFnVpCNUwTvvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6YH9yDVN9hjm0mhp5SwKcNb.jpg?f=fotoalbum_large

• Michiel_78
m@fkeez schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:56:
[...]

Huttopia la falaises ? Is er een groot verschil in grootte van de plekken tussen de comfort en de comfort plus ? Op website kon ik niets over het formaat van de plekken vinden
Les Falaises ja, fijne knusse camping. Vooral plekken 8 t/m 37 zijn hokkerig, vierkante plekjes met een hegje/heg/boom ertussen. Exact formaat weet ik niet, en stonden geen VW, maar een caravan met luifel past er nèt in. Comfort plus echt veel ruimer, en voorzien van handig picknickbankje.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:10

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Doe ik ook en stamp altijd even goed op de dissel zodat de kogel sowieso goed er in valt. Daarna nog even de steunpoot weer uitdraaien.

Maar heb er dit keer wel extra op gelet gezien enkele ervaringen uit dit topic :{

• gwystyl
  • Laatst online: 19:15

gwystyl

Beugeltje dan maar?

[...]

Goede manier inderdaad. Ik had nu gewoon niet goed opgelet toen ik hem op de knobbel hing. Er steekt een rode knop uit met een groen stukje dat zichtbaar wordt als de dissel goed over de kogel zit. Normaal let ik daar heel goed op, maar nu dus niet :x
Gelukkig is de dissel niet door de bumper geschoten en hoefde ik alleen de stelker opnieuw aan te sluiten.
Die optrek/rem oefening is een soort tik van mij, vooral om te kijken of de wagen er goed achter zit en of de oplooprem werkt.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik kom een paar dermate hufterige drempels tegen in de tweehonderd meter die ik moet rijden om mijn woonwijk uit te komen dat ik er vrij snel achter ben of hij goed vast zit of niet. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• kwet
Gonadan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:05:
Ik kom een paar dermate hufterige drempels tegen in de tweehonderd meter die ik moet rijden om mijn woonwijk uit te komen dat ik er vrij snel achter ben of hij goed vast zit of niet. :P
Wij ook, ben al blij als ik met steunpoot, langs steunwiel die ondingen niet raak, wat een ellende

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:27
Theuno schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:05:
[...]

Balen zeg.

Die Peggy pegs hebben me nog steeds niet overtuigd. Laatste opgezet, en kreeg er meerdere niet in de grond, dan kan je voor gaan boren, en dan steken ze nog uit... maar die schroefharingen van obelink gooi je er zonder problemen helemaal in. Ben benieuwd of die er krom of recht uitkomen. De grond hier is droog en er zit wat steen in.
Die heb ik nu vier keer kamperen gebruikt en zelfs in de gortdroge bodem in de Ardèche heb ik er deze vakantie nog geen enkele krom of beschadigd uit gedraaid (heb de tent van de kinderen verplaatst en enkele haringen anders gezet). Dus volgens mij gaan die dingen niet zo snel stuk.

• Gonadan

Gonadan

@JanHenk omdat het op de camping niet gelukt om het in het echt te zien was ik toch getriggerd en ben eens filmpjes gaan zoeken tussen verschillende generaties windforce opzetten. Holtkamper heeft de actuele variant maar ook de vorige van de Kyte/Aero waar je nog openingen moet open en dicht zetten mooi toegelicht staan. Er zit niet eens zoveel verschil tussen een huidige en eentje van tien jaar terug qua opzetten, het zijn details.

Wat me wel tegen viel is welk deel van het opzetten de windforce daadwerkelijk vergemakkelijkt. Er zitten zo ontieglijk veel handelingen omheen dat het feitelijk alleen om het vanaf de wagen in en uitklappen gaat. Ze deden het ook met de hand en dat ging eigenlijk nog sneller dan met de lucht, het is dus voornamelijk de fysieke arbeid die het je scheelt om te klappen lijkt me dan. Is dat ook jouw ervaring?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01
Klopt in mijn ogen. Het gaat niet sneller maar wel makkelijker. Vooral het inklappen vind ik zo fijn want mijn vrouw is klein en niet zo sterk dus dan hoef ik niet alles alleen te doen. Dacht eerst leuke gadget maar het is meer dan dat. Er zitten toch best wel wat handelingen aan een Aero/kyte. Ik zeg dan ook heb geen Aero voor de snelheid maar voor het gemak. Geen zware handelingen meer.geen losse stokken meer geen losse keuken meer en die mega ruimte onder de luifel.

En hij is zooooooo. mooi. Want prijstechnisch hadden we beter een Cocoon destijds kunnen kopen

[ Voor 6% gewijzigd door tafmaf op 05-08-2026 12:42 ]

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:07
De Aero is vind ik ook wel de fijnste vouwwagen voor kleine gezinnen. Genoeg binnenruimte om te zitten bij slecht weer en geweldige keuken en grote luifel bij goed weer. Nadeel de lichte slaapcabines.

Maar uiteindelijk de prijs is er ook na. Dat is voor mij de grootste deal breaker.

In 2021 een nieuwe lazy Jack gekocht. Binnenruimte valt ons achteraf vies tegen. Helemaal met vakanties in Nederland of Oostenrijk waar het toch regelmatig kouder is. Had niet verwacht dat ik mij daar aan zou ergeren.. maar merk toch dat ons tegenhoudt in het voorseizoen.

• Gonadan

Gonadan

tafmaf schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:40:
Klopt in mijn ogen. Het gaat niet sneller maar wel makkelijker. Vooral het inklappen vind ik zo fijn want mijn vrouw is klein en niet zo sterk dus dan hoef ik niet alles alleen te doen. Dacht eerst leuke gadget maar het is meer dan dat. Er zitten toch best wel wat handelingen aan een Aero/kyte. Ik zeg dan ook heb geen Aero voor de snelheid maar voor het gemak. Geen zware handelingen meer.geen losse stokken meer geen losse keuken meer en die mega ruimte onder de luifel.

En hij is zooooooo. mooi. Want prijstechnisch hadden we beter een Cocoon destijds kunnen kopen
Maar je hebt dus wel gewoon nog losse stokken, best wel wat. Dat verbaasde me juist nog. Ik had gehoopt dat die hele luifel ook gewoon pneumatisch opgezet wordt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Idem.

Maar goed de modernere aanhangers hebben ook ergens wel een aanduiding op de dissel wanneer deze op groen staat zit de koppeling goed.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Gonadan

Gonadan

Tito129 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:20:
De Aero is vind ik ook wel de fijnste vouwwagen voor kleine gezinnen. Genoeg binnenruimte om te zitten bij slecht weer en geweldige keuken en grote luifel bij goed weer. Nadeel de lichte slaapcabines.

Maar uiteindelijk de prijs is er ook na. Dat is voor mij de grootste deal breaker.

In 2021 een nieuwe lazy Jack gekocht. Binnenruimte valt ons achteraf vies tegen. Helemaal met vakanties in Nederland of Oostenrijk waar het toch regelmatig kouder is. Had niet verwacht dat ik mij daar aan zou ergeren.. maar merk toch dat ons tegenhoudt in het voorseizoen.
Dat is wel zuur dat je daar dan zo snel al tegenaan loopt. Heb jij ook die voortent erbij? Dat is dan wel meer een bouwwagen idee maar scheelt wel een stuk toch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Chaoss schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:44:
[...]

Idem.

Maar goed de modernere aanhangers hebben ook ergens wel een aanduiding op de dissel wanneer deze op groen staat zit de koppeling goed.
Niet per se, je kunt hem ook groen krijgen maar dat hij er net boven gehapt heeft en dan ligt hij gewoon los op de kogel. 't Gebeurt niet zomaar, maar het kan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tito129
Gonadan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:45:
[...]

Dat is wel zuur dat je daar dan zo snel al tegenaan loopt. Heb jij ook die voortent erbij? Dat is dan wel meer een bouwwagen idee maar scheelt wel een stuk toch?
Ja heb zowel trekking als voortent. Maar voortent is echt wel wat werk om op te zetten en weer op te ruimen.

Voor een weekendje vind ik het teveel werk en het pakket is ook echt heel groot en zwaar(neemt veel ruimte in) .

Stiekem ben ik aan het kijken naar een 2de hands Aero. Maar wil qua tentdoek eigenlijk niet te oud, maar als ik zie wat er gevraagd wordt voor modellen vanaf 2020…

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@Tito129 bedoel je dan de tussenruimte tussen de slaapgedeelten? Of de voortent? Ik vind beide groot genoeg (drie personen). We hebben er ook nog een custom luifel bij en dan heb je toch wel een aardig grote/diepe plek nodig. Als onze dochter een eigen tent wil en wij nog steeds een vw willen gaat de LJ eruit en misschien vervangen we hem dan voor een FF of SJ. Zag ook Cabanons op de camping staan maar die zijn mij ook veel te groot.

• Tito129
Shadow_Agent schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:22:
@Tito129 bedoel je dan de tussenruimte tussen de slaapgedeelten? Of de voortent? Ik vind beide groot genoeg (drie personen). We hebben er ook nog een custom luifel bij en dan heb je toch wel een aardig grote/diepe plek nodig. Als onze dochter een eigen tent wil en wij nog steeds een vw willen gaat de LJ eruit en misschien vervangen we hem dan voor een FF of SJ. Zag ook Cabanons op de camping staan maar die zijn mij ook veel te groot.
Tussen de slaapcabines. Een tafel en 3 stoelen past eigenlijk net niet om te ontbijten of spelletje te spelen met ze 3’en.

Door dat er onder het bed maar een klein luik zit vinden we het niet handig om daar spullen op te slaan. Dus een krat met handdoeken en kleding ligt al snel in de tent.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Ah okee! Mee eens dan :) voor een tafel en stoelen is het te klein inderdaad. Voor andere zaken (kleedruimte bijvoorbeeld) te groot vind ik.

Maar heb je geen voortent dan? Want dan heb je een hele hoop meer ruimte. Wij gebruiken dan de voortent en openen de klep aan elde achterzijde. Daarop staan twee of drie kratten met spullen zoals eten/drinken. De koelkast ernaast. Dan past er prima een tafel en drie stoelen in is onze ervaring.

Zonder voortent wordt het lastig inderdaad als je ook geen luifel hebt en je moet binnenzitten....

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:13
Zijn er geen uitbreidingsmogelijkheden dan?

Bv een Flexi of Kavango zou je icm een boogluifel (ja ik weet, gehaat) daar ook voorkanten in kunnen ritsen, waardoor je leefruimte bijna verdubbelt. Vind de reguliere 4x2,5 ook best krap bij die van ons. Zeker als er al wat meuk in staat

https://combi-camp.com/nl/webshop/accessoires/tentdelen/voorwanden-set-voor-de-flexi/

Alleen ja het kost natuurlijk allemaal weer geld

[ Voor 30% gewijzigd door GAIAjohan op 05-08-2026 15:46 ]

3600Wp@ zuid

• Gonadan

Gonadan

Gaan we nu echt elke keer zodra een boogluifel genoemd wordt zo flauw doen? :z

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Tito129 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:12:
[...]

Ja heb zowel trekking als voortent. Maar voortent is echt wel wat werk om op te zetten en weer op te ruimen.

Voor een weekendje vind ik het teveel werk en het pakket is ook echt heel groot en zwaar(neemt veel ruimte in) .

Stiekem ben ik aan het kijken naar een 2de hands Aero. Maar wil qua tentdoek eigenlijk niet te oud, maar als ik zie wat er gevraagd wordt voor modellen vanaf 2020…
Leeftijd maakt niet zoveel uit toch? Een HK heeft zeer degelijk tentdoek bij mijn weten, zolang hij er goed uit ziet zou ik me daar niet zo snel zorgen over maken.

Mijn AK gebruikt de top qua katoen, die was tien jaar oud toen ik hem kocht maar dat doek kan echt nog wel een tijdje mee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Gonadan Leuk dat je de moeite hebt genomen om het beeldmateriaal te bekijken. Maar de uitleg is heel uitvoerig. In de praktijk ben je er niet heel lang mee bezig om de wagen op te zetten of om de Windforce te gebruiken.

Ontiegelijk veel stokken, valt toch wel mee? Mast van de luifel, ja, verplicht. Luifelboog (twee stokken), optioneel. Keukenboog (drie kleine, optioneel). Stokken kindertent; als je een M hebt, nul. Als je een L of XL hebt, vijf. Ook weer zo klaar. De ratel voor de stormband is wel verplicht.

Ik gebruik Windforce nagenoeg altijd om twee redenen; het is moeiteloos opzetten en vereist geen extra paar handen. Mijn vrouw is altijd druk met de kids, hond, etc. Ik zet hem alleen op. Dat kan ook zonder de Windforce hoor, maar het is net even makkelijker. Grondzeil is meteen plooivrij en netjes.

Wat nog het makkelijkste is, is Windforce bij inklappen. Daar heb je anders twee paar handen bij nodig, nu kan ik ook dat prima alleen.

Opzetten en afbreken kost mij een kwartier hooguit, en dan neem ik die ontiegelijk veel stokken altijd mee :P . Daarna is m’n vriendin altijd nog wat bezig met slaapmatjes voor de kids leggen en een los kastje opbouwen als “commode” om de kleinste te verschonen.

Ik denk overigens dat het niet sneller is als jouw Livingstone hoor. Dat maakt in mijn optiek weinig uit. Wel is de Aero iets groter en scheelt het opzetten met Windforce wat arbeidskracht. En zaken als het dakoverstek aan de zijkanten en dubbele doek zijn wel echt een meerwaarde wat mij betreft.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:06:
@Gonadan Leuk dat je de moeite hebt genomen om het beeldmateriaal te bekijken. Maar de uitleg is heel uitvoerig. In de praktijk ben je er niet heel lang mee bezig om de wagen op te zetten of om de Windforce te gebruiken.

Ontiegelijk veel stokken, valt toch wel mee? Mast van de luifel, ja, verplicht. Luifelboog (twee stokken), optioneel. Keukenboog (drie kleine, optioneel). Stokken kindertent; als je een M hebt, nul. Als je een L of XL hebt, vijf. Ook weer zo klaar. De ratel voor de stormband is wel verplicht.

Ik gebruik Windforce nagenoeg altijd om twee redenen; het is moeiteloos opzetten en vereist geen extra paar handen. Mijn vrouw is altijd druk met de kids, hond, etc. Ik zet hem alleen op. Dat kan ook zonder de Windforce hoor, maar het is net even makkelijker. Grondzeil is meteen plooivrij en netjes.

Wat nog het makkelijkste is, is Windforce bij inklappen. Daar heb je anders twee paar handen bij nodig, nu kan ik ook dat prima alleen.

Opzetten en afbreken kost mij een kwartier hooguit, en dan neem ik die ontiegelijk veel stokken altijd mee :P . Daarna is m’n vriendin altijd nog wat bezig met slaapmatjes voor de kids leggen en een los kastje opbouwen als “commode” om de kleinste te verschonen.

Ik denk overigens dat het niet sneller is als jouw Livingstone hoor. Dat maakt in mijn optiek weinig uit. Wel is de Aero iets groter en scheelt het opzetten met Windforce wat arbeidskracht. En zaken als het dakoverstek aan de zijkanten en dubbele doek zijn wel echt een meerwaarde wat mij betreft.
Het was niet mijn doel om nu een competitie tussen de wagens te starten hoor, ik heb me gewoon wat meer zitten verdiepen. ;)

Overigens schreef ik 'ontieglijk veel handelingen', niet 'stokken'. Het nieuwe model scheelt weer een paar stappen maar stellen en vrijmaken erbuiten latend zag ik uit mijn hoofd: grondzeil aan de kar ankeren met de uitschuifharingen, op laten blazen, grondzeil aan de zijkant los klikken, naar binnen sneaken, zes stangen stellen en klikken, grondzeil hoeken ankeren, masthouder uit transport, mast monteren en luifel klaar, bogen er in bij nok en keuken en de boel op spanning, hoeken vast, stormratel vast, zijflappen eerst los maken, dan stok postioneren en weer vast zetten. Zoiets ongeveer.

Is vast niet heel exact maar het verbaasde mij dat er zoveel handelingen nodig waren. Niet in vergelijking met andere wagens, maar met het idee dat ik van HK kreeg dat je met windforce zo klaar was. Zo wordt het namelijk wel vaak geuit.
Ik zie het nut van het systeem nog steeds wel hoor, maar dat zit met name in zorgen dat je geen fysiek zwaar werk hoeft te doen volgens mij. Het is niet dat je minder hoeft te doen of sneller bent, maar het werk wordt lichter. En dat is net even anders dan het beeld wat ik er van had. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Oké, je stappenplan klopt inderdaad! Maar het zijn stuk voor stuk handelingen die je vrij snel en zonder moeite kunt doen.

Dat Windforce geen enorme meerwaarde is, is misschien ook een goed ding :P Stroomloos kun je hem nét zo snel opzetten. :)

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Voor ons is de binnenruimte van de flexi goed genoeg. De keuken hebben we er nu telkens op laten zitten en verder een inklapbare camping kast voor allerhande spul in de hoek gezet.

De kids gebruiken het ondertentje bij minder weer als "speelhuisje".

Wel missen we schaduw, oftewel een luifel.

Van de boogluifel krijg ik cabanon vibes (niet verkeerd bedoeld, maar die vond ik een PITA om op te zetten).

Heeft er iemand ervaring met de Varioluifel bij een Flexi/Kavango?

• kwet
Dani86 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:12:
Voor ons is de binnenruimte van de flexi goed genoeg. De keuken hebben we er nu telkens op laten zitten en verder een inklapbare camping kast voor allerhande spul in de hoek gezet.

Van de boogluifel krijg ik cabanon vibes (niet verkeerd bedoeld, maar die vond ik een PITA om op te zetten).

Heeft er iemand ervaring met de Varioluifel bij een Flexi/Kavango?
Is een tarp een optie? Die hebben we pas gebruikt bij gebrek aan schaduw. Is verder ook lekker flexibel en makkelijk overal te plaatsen

• GAIAjohan
Dani86 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:12:

Hoe precies? Want
  1. je maakt de boogstokken inelkaar. Ze zitten aan elkaar vast, dus fouten kun je niet maken.
  2. Je zet de middenstok vast aan de tent. Is letterlijk inklikken en hendeltje omzetten
  3. Dan rits je de luifel aan de tent. Als iemand van 1m70 kom ik daar eenvoudig bij
  4. Je ritst de boog in de voorkant van de luifel
  5. Je maakt de middenstok los qua 'schuiven' en zet de voorkant vast aan de boog. ook weer eromzetten en klikken. De voorkant hoeft op dit moment nog niet hoger te zijn dan 1m20 ofzo..
  6. Je maakt de middenstok zo lang mogelijk en zet hem vast (wederom een hoogte van 1m20 max is dit.... Feitelijk staat het nu al. Het kan niet naar achteren donderen want de middenstok zit vast
  7. Zet afstandslint vast van de boog, en zet de pootjes van de boog iets hoger, schuif deze zo ver mogelijk naar voren en zet ze daarna in de voetjes
  8. een paar haringen erin (1 in elk voetje en volgens mij 2 of 3 per kant van het doek)
  9. Mogelijk dat je een krukje nodig hebt om de centrale stok nog strakker te zetten als je dat fijn vindt, maar is niet per se nodig.
  10. voilá, nu wellicht nog wat tapijt om je afstandslint onzichtbaar/veilig te houden, maar in m'n eentje als iemand van 1m70 kan ik hem opzetten.
Er is maar 1 ding waar ik niet eenvoudig bij kom, en dat is de middenstok van de luifel als de voorkant omhoog staat (stap 9 dus). Bij een Cabanon (ja, ik heb in het proces gezeten er 1 te kopen), was het de hele bovenkant van het ding. Daar had ik bij elke handeling wel een krukje nodig.

De Decathlon tarp is moeilijker dan de boogluifel :P, zelf ervaren tijdens de laatste vakantie. Grr... dondert er weer een stuk om

//edit

ok eerlijk: Het aansluitpunt van de middelste spanband/scheerlijnkom ik ook niet bij zonder krukje. Maar ik gebruik die dingen vrijwel niet

Afbreken gaat overigens in omgekeerde volgorde :P.
  1. Haringen eruit
  2. Schuif nu eerst buitenkant van de boog naar achteren en maak de onderkanten van de stokken korter en haal afstandlint los.
  3. Maak de centrale stok los/korter en haal deze dan los van de boog
  4. Rits de boog uit de luifel
  5. Eigen keuze:
    1. boogstokken opruimen
    2. luifel losritsen van tent
  6. Centrale stok verwijderen
  7. Alles netjes inpakken
Zonder kruk kom ik gewoon overal bij

[ Voor 38% gewijzigd door GAIAjohan op 05-08-2026 21:28 ]

3600Wp@ zuid

• tafmaf
JanHenk schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:11:
Oké, je stappenplan klopt inderdaad! Maar het zijn stuk voor stuk handelingen die je vrij snel en zonder moeite kunt doen.

Dat Windforce geen enorme meerwaarde is, is misschien ook een goed ding :P Stroomloos kun je hem nét zo snel opzetten. :)
En als je een wagen neemt met de zelfde binnen ruimte als een kyte kom je gelijk bij een bouwwagen terecht. En de holtkamper heeft daar geen extra losse stokken voor nodig. En lekker met een paar haringen op te zetten is ook fijn

En heerlijk om de keuken gelijk op de juiste plek te hebben.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

GAIAjohan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:46:
[...]

Hoe precies? Want
  1. je maakt de boogstokken inelkaar. Ze zitten aan elkaar vast, dus fouten kun je niet maken.
  2. Je zet de middenstok vast aan de tent. Is letterlijk inklikken en hendeltje omzetten
  3. Dan rits je de luifel aan de tent. Als iemand van 1m70 kom ik daar eenvoudig bij
  4. Je ritst de boog in de voorkant van de luifel
  5. Je maakt de middenstok los qua 'schuiven' en zet de voorkant vast aan de boog. ook weer eromzetten en klikken. De voorkant hoeft op dit moment nog niet hoger te zijn dan 1m20 ofzo..
  6. Je maakt de middenstok zo lang mogelijk en zet hem vast (wederom een hoogte van 1m20 max is dit.... Feitelijk staat het nu al. Het kan niet naar achteren donderen want de middenstok zit vast
  7. Zet afstandslint vast van de boog, en zet de pootjes van de boog iets hoger, schuif deze zo ver mogelijk naar voren en zet ze daarna in de voetjes
  8. een paar haringen erin (1 in elk voetje en volgens mij 2 of 3 per kant van het doek)
  9. Mogelijk dat je een krukje nodig hebt om de centrale stok nog strakker te zetten als je dat fijn vindt, maar is niet per se nodig.
  10. voilá, nu wellicht nog wat tapijt om je afstandslint onzichtbaar/veilig te houden, maar in m'n eentje als iemand van 1m70 kan ik hem opzetten.
Er is maar 1 ding waar ik niet eenvoudig bij kom, en dat is de middenstok van de luifel als de voorkant omhoog staat (stap 9 dus). Bij een Cabanon (ja, ik heb in het proces gezeten er 1 te kopen), was het de hele bovenkant van het ding. Daar had ik bij elke handeling wel een krukje nodig.

De Decathlon tarp is moeilijker dan de boogluifel :P, zelf ervaren tijdens de laatste vakantie. Grr... dondert er weer een stuk om

//edit

ok eerlijk: Het aansluitpunt van de middelste spanband/scheerlijnkom ik ook niet bij zonder krukje. Maar ik gebruik die dingen vrijwel niet
De varioluifel vd Flexi/Kavango zijn 3 uitschuifbare stokken met scheerlijnen en een stuk doek die je aan het voortent rits. Daar is alles wel mee gezegd. Zelf span ik de 3 stokken elk af met twee scheerlijnen, dan staat het hier net even wat steviger met de Oostenrijkse weersomstandigheden.

Nadeel v/d luifel is dat hij vrij laag is als je hem ook aan de 2 windpunten rits van de voortent. Met mijn 188cm moet ik wel bukken.

Strava

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:11:

Ja dat is zeker waar. Het moet dan eigenlijk met zijn tweeën begreep ik maar je hebt niet meteen een probleem als je windforce even niet kunt gebruiken.

De handelingen zijn inderdaad niet zwaar, hooguit de mast plaatsen vergt wat meer. Ze leggen ook wel erg de nadruk op hoe weinig fysieke kracht het nog hoeft te hebben en geven zelfs trucs voor als het alsnog niet lukt. Alsof het voor bejaarden ontworpen is maar volgens mij ben jij nog een stuk jonger dan ik dus dat zal wel meevallen. :P

Overigens heeft de luifel 10 haringen nodig, maar ik vraag mij sterk af of er HK eigenaren zijn die dat daadwerkelijk doen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:22:
[...]

Ja dat is zeker waar. Het moet dan eigenlijk met zijn tweeën begreep ik maar je hebt niet meteen een probleem als je windforce even niet kunt gebruiken.

De handelingen zijn inderdaad niet zwaar, hooguit de mast plaatsen vergt wat meer. Ze leggen ook wel erg de nadruk op hoe weinig fysieke kracht het nog hoeft te hebben en geven zelfs trucs voor als het alsnog niet lukt. Alsof het voor bejaarden ontworpen is maar volgens mij ben jij nog een stuk jonger dan ik dus dat zal wel meevallen. :P

Overigens heeft de luifel 10 haringen nodig, maar ik vraag mij sterk af of er HK eigenaren zijn die dat daadwerkelijk doen. :+
Haha, klopt, 35 jaar hier en die hele hefboom van het frame heb ik nog nooit gebruikt. Zou het op moeten zoeken hoe dat moet. Maar, goed om te weten dat wij over 50 jaar nog kunnen kamperen met deze wagen :+

Ik gebruik er altijd 3 per punt. Als de berichten Spartaans zijn, zet ik er een paar bij.

Volgens mij doet @Get!em het regelmatig met nog minder. :+

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 14:14
Net even de zoekfunctie gebruikt, maar nog niemand van de gebruikers in dit forum lijkt de nieuwe Holtkamper Astro te hebben. Of zit er iemand mee te lezen zonder berichten te plaatsen? Ik zou namelijk graag wat ervaringen horen.

Ik heb altijd al een Holtkamper willen hebben, maar destijds vielen de Aero en kyte af (aan de dure kant en niet mooi, aldus mijn partner). We zijn destijds voor een nieuwe combi camp country gegaan en ik zit er aan te denken deze te vervangen, we kamperen er nu het 9de seizoen mee.

Qua footprint en aanhanger-grootte is de Astro vergelijkbaar met de ccc, ik wilde eigenlijk beide wat kleiner. Maar de Astro is in ieder geval lichter en de hk's kunnen opgekrikt worden. Dat maakt het geheel al een stuk hanteerbaarder. En ik las dat het deksel stellen minder nauwkeurig komt, ook handig tov de ccc.

Als ik zo verhalen lees over kleine ruimte en geen 100% katoenen doek, dan valt campooz af. AK heeft natuurlijk de Zambezi river lodge, heel mooi, maar ik vind het bedrijf niet veel vertrouwen geven als het op aftersales aankomt (ervaring mee: combi camp was al van AK en er was iets mis met de tent bij levering, AK gaf geen krimp, maar de vouwwagenspecialist, waar ik de ccc heb gekocht, heeft het uiteindelijk opgelost)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:42:
[...]

Haha, klopt, 35 jaar hier en die hele hefboom van het frame heb ik nog nooit gebruikt. Zou het op moeten zoeken hoe dat moet. Maar, goed om te weten dat wij over 50 jaar nog kunnen kamperen met deze wagen :+

Ik gebruik er altijd 3 per punt. Als de berichten Spartaans zijn, zet ik er een paar bij.

Volgens mij doet @Get!em het regelmatig met nog minder. :+
Onder windstille omstandigheden doe ik 1 haring per luifelpunt en 3 voor de kindertent.

Vorige week in Noorwegen echter, waaide het zo hard dat de zijwand (die met de dwarse stok op de grond) omhoog kwam waaien. Dus ik moest die hele zijde eerst vol haringen zetten voordat ik aan de luifel begon met 10 haringen.

• JanHenk
  • Niet online
@Adam1980 Ik ben hier ook nog niemand tegen gekomen met de nieuwe Astro. Misschien heb jij de primeur :)

Als ex-Country bezitter heb ik natuurlijk de nieuwe Astro even uitvoerig bekeken. Het is een nieuw model, onder nieuwe leiding. Dus even goed bekijken, was best sceptisch.

Ik was positief verrast. Gevoelsmatig kwalitatief op niveau wat je mag verwachten van HK. Ik zag veel dezelfde materialen en constructies.

De voordelen die je noemt zag ik ook en daarmee zou ik zéker de voorkeur hebben voor de Astro. Ik zou wel graag een keer een uitgebreidere demo willen hebben van het openklappen en het scharnieren. Jij weet ook: dat komt bij de Country akelig precies. Is je campingplek geen biljartlaken dan ben je er gauw mee aan het prutsen. Dat zou in mijn optiek een grote plus voor de Astro kunnen zijn.

Luifel ziet er trouwens ook goed uit. Helemaal dichtmaken zou ik niet gauw doen. Daar lijkt ie iets minder geschikt voor.

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Ja het leven van een dwerg is niet makkelijk

Lijkt mij vrij omslachtig dus allemaal

• Dani86

Dani86

AeroGeek

vhal schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:10:
[...]

De varioluifel vd Flexi/Kavango zijn 3 uitschuifbare stokken met scheerlijnen en een stuk doek die je aan het voortent rits. Daar is alles wel mee gezegd. Zelf span ik de 3 stokken elk af met twee scheerlijnen, dan staat het hier net even wat steviger met de Oostenrijkse weersomstandigheden.

Nadeel v/d luifel is dat hij vrij laag is als je hem ook aan de 2 windpunten rits van de voortent. Met mijn 188cm moet ik wel bukken.
Daar heb ik bij 170cm wrs. Geen last van.

Deze lijkt me makkelijker op zetten.

Ritsen, 3 stokken, scheerlijnen en klaar

Hoeveel ruimte neemt ie bij jou in in de bak?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier in Zweden is de moesson aangekomen. Na weken van droogte nu een enorme bak water.

Zit op een Nederlandse camping met Nederlands publiek (80%) en 20% vouwwagens. Nagenoeg alle merken hier al gezien. Momenteel 3 holtkampers, 3 cabanon, camplet, 3 campooz, 2 AK. En misschien heb ik er nog wat gemist wat vandaag is aangekomen in de regen, ben nauwelijks over de camping gewandeld.

Hollanders zijn druk kanaaltjes aan het graven. Water staat onder de luifels. Hier stroomt t water onder de tent en de wagenbak door. Het droge zand neemt geen water op. Zelfs niet na 40mm+.

Zoekplaatje , eerste twee. Een trailer met tent en een vouwwagen. Tent en luifel is zo goed als gelijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIAsklVRqc-f8cxaSAvSMnT81mI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EClxn9boYIRMOw4HXHU0bcan.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht t je aantrekken: camping Lagom, in Gräsmark, tussen Sunne en Torsby. Veel activiteiten en heel veel kinderen. Matig sanitair.

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 05-08-2026 22:13 ]

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 14:14
@JanHenk wat je zegt herken ik grotendeels, moet zeggen dat ik iets minder kritisch ben geworden met de deksel. Het enige wat we eigenlijk altijd doen is de wielen aan de deksel kant op een plankje zetten. Dan komt het eigenlijk altijd wel goed, soms nog een plankje onder het imperial. We hebben heel wat oneffenheden overwonnen op die manier.

Waarom lijkt jou de luifel van de Astro minder geschikt om af te sluiten met zij- en voorwand? Dat zou ik juist wel willen blijven doen. En niet nog een luifel aan de luifel/voortent zoals bij de ccc.

• GAIAjohan
Dani86 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:59:
[...]

Ja het leven van een dwerg is niet makkelijk

Lijkt mij vrij omslachtig dus allemaal
Tsja :P ik weet niet, maar gezien ik ook 1m70 ben vond ik het vrij relatable..
hieronder worden ze beide opgezet:
Op 1:00 de boogluifel, al doet die vrouw het helemaal anders dan ik.. Zij lijkt de centrale stok helemaal niet te gebruiken :P Misschien ook wat voor de volgende keer :) al kan ik dan de ventilator nergens plaatsen :P

Daarna de varioluifel op 2:00

[ Voor 13% gewijzigd door GAIAjohan op 05-08-2026 22:20 ]

3600Wp@ zuid

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Michiel_78 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:17:
[Afbeelding]

Grappig, zo te lezen zaten wij tegelijkertijd op les falaises (wij waren er vorige week). Erg leuke camping, net als veel andere huttopia’s. Wat dat betreft wel een fan van huttopia :) Waren naar mijn idee wel aardig wat vouwwagens, maar idd ook relatief veel campers. Wel grappig die Duitsers met soms behoorlijk over the top campwerk vouwwagens inclusief tractorbanden en jerrycans aan de zijkant ;)

En super weer gehad en warm. Ons compressor koelkastje (zo’n laag tafelmodel dat in de disselbak past, niet speciaal voor kamperen) kon het prima handelen ;)

• tafmaf
Gonadan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:22:
[...]

Minimaal 6 op de punten. Maar als se grond niet hard is ook de zijkanten. Al eens verrast door het weer en kon ik er snachts nog uit :-( . Beetje beginners fout. }>

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Dani86 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:02:
[...]

De 3 stokken zitten in dezelfde tas als de 3 stokken voor de voortent en de stang tussen de cabines. De luifel heeft opgevouwen een pakketmaat van 40x30x8 of zo en dan vouw ik hem niet eens heel netjes op. Het mooie is dat je hem met 1 persoon kan opvouwen als de luifel nog aan de haakjes hangt van de voortent.

Ik heb bij esvo wel wat grotere tentzakken gekocht waardoor je het doek makkelijker in een zak kan doen.

Strava

• Gonadan

Gonadan

tafmaf schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 07:43:
[...]

Minimaal 6 op de punten. Maar als se grond niet hard is ook de zijkanten. Al eens verrast door het weer en kon ik er snachts nog uit :-( . Beetje beginners fout. }>
Bij mij zit de OCD dan een beetje in de weg. Het verschil tussen het minimaal aantal haringen en het maximaal is bij mijn wagen erg groot, maar meestal gaan ze er toch grotendeels in.
Zodra ik voor langer dan een doorreisnachtje sta zet ik de boel compleet op en dan ga ik ook gewoon alle haringen gebruiken om de boel zo mooi en strak mogelijk op te zetten. Kan ik niet verrast worden en het ziet er gewoon lekker strak uit. En als ik eerlijk ben is het ook weer niet zoveel werk, tenzij je op beton staat in 35+.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SonOfSam
  • Laatst online: 16:45
Get!em schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:08:
Hier in Zweden is de moesson aangekomen. Na weken van droogte nu een enorme bak water.

Zit op een Nederlandse camping met Nederlands publiek (80%) en 20% vouwwagens. Nagenoeg alle merken hier al gezien. Momenteel 3 holtkampers, 3 cabanon, camplet, 3 campooz, 2 AK. En misschien heb ik er nog wat gemist wat vandaag is aangekomen in de regen, ben nauwelijks over de camping gewandeld.

Hollanders zijn druk kanaaltjes aan het graven. Water staat onder de luifels. Hier stroomt t water onder de tent en de wagenbak door. Het droge zand neemt geen water op. Zelfs niet na 40mm+.

Zoekplaatje , eerste twee. Een trailer met tent en een vouwwagen. Tent en luifel is zo goed als gelijk.[Afbeelding]

Mocht t je aantrekken: camping Lagom, in Gräsmark, tussen Sunne en Torsby. Veel activiteiten en heel veel kinderen. Matig sanitair.
Hej hej daar sta ik nu ook. Ben die AK op de tweede rij achter de speeltuin. Gelukkig zijn de plassen vandaag al weer weg getrokken en lijkt de tent droog. Morgen vertrekken. We richting Gothenburg namelijk

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SonOfSam schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

Hej hej daar sta ik nu ook. Ben die AK op de tweede rij achter de speeltuin. Gelukkig zijn de plassen vandaag al weer weg getrokken en lijkt de tent droog. Morgen vertrekken. We richting Gothenburg namelijk
Net de kyte ingepakt voor diezelfde bestemming vanavond.

Tips nog:

Ga met de kinderen, als de slagboom en poorten open staan, naar de schietbaan. Kun je zowel moderne als ww2 kogels, hulzen en emblemen vinden, zowel geweer als pistool. Camping heeft een militair historie ;) , ze liggen ook in t grind van de camping .

En de groeveronde wandeling beviel onze kinderen ook wel.

[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 06-08-2026 09:51 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

Wij zijn nu voor het tweede jaar weg met onze Campooz Fat Freddy die als eerste vouwwagen in een opwelling is gekocht na onze Bardani AirSpace 410 TC tent (op de dag dat we naar de camping gingen hahaha).

Het is niet helemaal onze vouwwagen, we gaan hem verkopen en op zoek naar een nieuwe / andere jong gebruikte. Volgend jaar gaan we met vliegtuig op vakantie, dus we hebben ongeveer 1,5-2 jaar om een nieuwe te zoeken. Ik wil sowieso langs de vouwwagenspecialist in Boxtel.

Wat zoek ik in een nieuwe vouwwagen wat anders is dan de Campooz (op volgorde van belangrijk naar nice to have)
  • 2 meter hoge deur
  • Makkelijker op te zetten voortent (nu: aanritsen doek, 12 stokken (alleen niet te doen), stokken inritsen en in-klittebanden, “wandhouder” rondom inritsen, wanden inritsen, kuip in-klittebanden).
  • Dikkere kuip voortent (nu een bouwzeiltje wat na 1 jaar al slijtage vertoont, en de deuren zitten ook met klittenband aan de kuip vast 8)7 ).
  • Binnentent voor slaapgedeelte. Nu ben je gelijk gaar als de zon de tent raakt, bij de Bardani duurde dat veel langer doordat de binnentent extra isoleerde/beschutte
  • Ritsloze hor naar tent
Wat ik graag terug zie van de Campooz:
  • Groot bed (minimaal 210 lang, minimaal 160 breed)
  • Ruime bagage mogelijkheid
  • Makkelijke bagage toegang op de oprit en als de tent staat
  • Keuken in de voortent, niet op dissel of los
  • Voortent zonder bukken voor mij (1m95)
  • Licht licht licht (ramen, lichte stof, openheid, lucht, de wanden hebben wij alleen dicht bij regen of echt koud)
Zoek ik een utopie en moet ik naar een caravan, of?

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 06-08-2026 11:34 ]

Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Michiel_78
Palomar schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:47:
[...]

Grappig, zo te lezen zaten wij tegelijkertijd op les falaises (wij waren er vorige week). Erg leuke camping, net als veel andere huttopia’s.
haha toevallig. Welk nummer stonden jullie en welke VW hebben jullie? Wij 106 met AK Kavango.

• Palomar
  • Niet online
Michiel_78 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:53:
[...]

haha toevallig. Welk nummer stonden jullie en welke VW hebben jullie? Wij 106 met AK Kavango.
Plek 47 met een Jamet. Maar zie al dat 106 precies de andere kant is van de camping waar ik niet ben geweest :) De grootte van onze reguliere kampeerplek viel me overigens nog mee. We wilden eigenlijk een grotere plek, echter die was in december toen we boekten al niet meer beschikbaar.

• SonOfSam
_eLMo_ schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:32:
Wij zijn nu voor het tweede jaar weg met onze Campooz Fat Freddy die als eerste vouwwagen in een opwelling is gekocht na onze Bardani AirSpace 410 TC tent (op de dag dat we naar de camping gingen hahaha).

Het is niet helemaal onze vouwwagen, we gaan hem verkopen en op zoek naar een nieuwe / andere jong gebruikte. Volgend jaar gaan we met vliegtuig op vakantie, dus we hebben ongeveer 1,5-2 jaar om een nieuwe te zoeken. Ik wil sowieso langs de vouwwagenspecialist in Boxtel.

Wat zoek ik in een nieuwe vouwwagen wat anders is dan de Campooz (op volgorde van belangrijk naar nice to have)
  • 2 meter hoge deur
  • Makkelijker op te zetten voortent (nu: aanritsen doek, 12 stokken (alleen niet te doen), stokken inritsen en in-klittebanden, “wandhouder” rondom inritsen, wanden inritsen, kuip in-klittebanden).
  • Dikkere kuip voortent (nu een bouwzeiltje wat na 1 jaar al slijtage vertoont, en de deuren zitten ook met klittenband aan de kuip vast 8)7 ).
  • Binnentent voor slaapgedeelte. Nu ben je gelijk gaar als de zon de tent raakt, bij de Bardani duurde dat veel langer doordat de binnentent extra isoleerde/beschutte
  • Ritsloze hor naar tent
  • Licht licht licht (ramen, lichte stof, openheid, lucht, de wanden hebben wij alleen dicht bij regen of echt koud)
Klinkt als een Aart Kok Livingstone

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@_eLMo_ ik ben net zo lang als jij bent en herken veel van je zoektocht. Wij hebben uiteindelijk voor een Campooz LJ gekozen vanwege de lengte van het bed en het dikke matras van 12 cm ivm rug/heupklachten van mijn vrouw. Op de Caravana Leeuwarden en bij Vouwwagencentrum Noordburgum ook nog gekeken maar de meeste vw's die wij gezien hebben is de ruime overal beperkt. Zeker die vouwwagens met boogtenten/luifels. Jamet, Alpenkreutzer, Combicamp, Camplet vond ik allemaal te klein.

Snap je punt m.b.t. de Campooz wel. Ik vind het inklittenbanden van het grondzeil echt een gedoe! Ook de opstaande rand tussen de voortent en de binnentent is onhandig. Maar bij veel regenval wel prettig.

Qua voortent eens dat die in je eentje opzetten onmogelijk is. Wat wij doen is de 4 lossen wanden uitritsen en die los opbergen. De "omlijsting" waar deze wanden inzitten laten we gewoon aan de voortent zitten en pakken dat in één keer in. Scheelt aanzienlijk veel werk.

De buizen is wel aardig wat werk inderdaad al is het ook een stukje gewenning. Vind alleen die ogen inhaken in het basisdeel een heel slechte ontwerp keuze. Bij ons is er zelfs een haal verbogen....

Overigens zag ik nog een Cabanon vouwwagen die wegging van het veldje achter ons en dat duurde ook best lang voordat die klaar waren om in te klappen. Denk niet dat wij langer bezig zijn met de campooz dan zij met de Cabanon eerlijk gezegd.

• JanHenk
  • Niet online
SonOfSam schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:13:
[...]

Klinkt als een Aart Kok Livingstone
Yep, of voor nog iets meer ruimte (hoogte) Kyte of Aero. :) @_eLMo_

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 06-08-2026 13:19 ]

• Gonadan

Gonadan

Qua hoogte van de deur klinkt het niet als de Livingstone, dan moet je echt naar een HK volgens mij alleen valt dan het bed weer tegen. Maar verder klopt het aardig.

Maar de voortent van de Campooz is wel echt een oldskool bouwwagensysteem. Ik snap niet dat ze daarvoor gekozen hebben. Veel merken doen dat echt handiger tegenwoordig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-09 10:09
_eLMo_ schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:32:

• 2 meter hoge deur
  • Ritsloze hor naar tent
Je zou eens naar de Cabanon Malawi kunnen kijken. De voortent is optioneel en niet zozeer sneller op te zetten wellicht maar wel een stuk makkelijker. 1 of 2 boogstokken en dikke kuipzeil die je erin ritst. Enkel de hoogte afmetingen durf ik zo niet te zeggen. Bed is wel 2,2 x 2 :*) .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

@Shadow_Agent we hebben de LJ tijdens onze aankoop van de FF ook bekeken, heeft grotere binnentent wat misschien wat had gescheeld qua voortent / luifel. Maar nu we een nieuwe / andere gaan halen zoek ik toch iets anders dan Campooz. De algehele beleving is niet wat wij zoeken.

@SonOfSam ziet er goed uit, al vind ik de dakramen net als bij de Campooz iets waar ze op verkopen maar wat je in de praktijk weinig gebruikt. Bij de campooz valt alle troep naar binnen als je hem opent. Bij de Aart Kok moet dat dan van buiten. Is dat makkelijk te doen dan? Niet als je lekker op bed licht. Dus ondanks dat ik van licht en luchtig houd geld dat vooral voor de voortent (cq tent waarin je zit als het regent) en luifel.
Het ziet er wel uit als een mooie optie met groot bed en mooie keuken en relatief grote tent naast het bed.

@JanHenk / @Gonadan de HK Aero / Kyte trekt me wel. Het spreekt me erg aan dat er een grote binnenruimte is, 155x210 zou op zich net voldoende zijn (thuis slapen we op 160x220). Maar wat me vooral aanspreekt: weinig haringen en mooie luifel. En alles is prima alleen op te zetten.
0 scheerlijnen en 10 haringen, maar op 2 plekken 5 stuks klinkt mij een stuk makkelijker dan wat ik nu doe. Ik heb last van m’n knieën dus geniet niet van bukken / hurken / op mijn knieën zitten.

Ik ga zeker de Holtkampers bekijken. Dan spreekt de Aero me meer aan dan de Kyte. Kyte heeft een grotere tent, maar de keuken lijkt onbereikbaar onderweg? En als de koelkast daar in zit? Kunnen die koelkasten wel aan onderweg?

• Michiel_78
Palomar schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:51:
[...]

Plek 47 met een Jamet. We wilden eigenlijk een grotere plek, echter die was in december toen we boekten al niet meer beschikbaar.
Ah, vast keer onbewust langsgelopen 🙂 wel bijzonder dat jullie geen grotere plek meer vinden, wij hebben de Comfort plus pas in mei geboekt…

• Michiel_78
_eLMo_ schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:17: …al vind ik de dakramen net als bij de Campooz iets waar ze op verkopen maar wat je in de praktijk weinig gebruikt.
Ik vind de dakramen (eigenlijk geen plastic-raam, je ritst m open met of zonder hor) in onze Kavango (in voortent) wel echt meerwaarde hebben. Tent warmt best op in de zon en zodra zon weg is even dakraam open en meteen warme lucht eruit.

• Gonadan

Gonadan

_eLMo_ schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:17:
@SonOfSam ziet er goed uit, al vind ik de dakramen net als bij de Campooz iets waar ze op verkopen maar wat je in de praktijk weinig gebruikt. Bij de campooz valt alle troep naar binnen als je hem opent. Bij de Aart Kok moet dat dan van buiten. Is dat makkelijk te doen dan? Niet als je lekker op bed licht. Dus ondanks dat ik van licht en luchtig houd geld dat vooral voor de voortent (cq tent waarin je zit als het regent) en luifel.
Het ziet er wel uit als een mooie optie met groot bed en mooie keuken en relatief grote tent naast het bed.
Wanneer je een XL bed hebt is dat heerlijk (200x220) maar dat kost je wel een deel van je binnentent. Op zich geen probleem want je kunt overdag het bed omhoog laten staan, maar wel iets om rekening mee te houden.

Het panoramadak maak je van binnenuit open. Ik zit meestal gewoon op mijn bed en rits dan eerst de hor weg en daarna kan ik gewoon het dak openen en naar buiten rollen.
Het geeft altijd wel mooie reacties wanneer medegasten mijn hoofd ineens boven het dak uit zien steken. :D
@JanHenk / @Gonadan de HK Aero / Kyte trekt me wel. Het spreekt me erg aan dat er een grote binnenruimte is, 155x210 zou op zich net voldoende zijn (thuis slapen we op 160x220). Maar wat me vooral aanspreekt: weinig haringen en mooie luifel. En alles is prima alleen op te zetten.
0 scheerlijnen en 10 haringen, maar op 2 plekken 5 stuks klinkt mij een stuk makkelijker dan wat ik nu doe. Ik heb last van m’n knieën dus geniet niet van bukken / hurken / op mijn knieën zitten.

Ik ga zeker de Holtkampers bekijken. Dan spreekt de Aero me meer aan dan de Kyte. Kyte heeft een grotere tent, maar de keuken lijkt onbereikbaar onderweg? En als de koelkast daar in zit? Kunnen die koelkasten wel aan onderweg?
De HK vereist wel een aantal keer door de knietjes. Je moet het grondzeil op twee punten aan de wagen maken en ook de hoekpunten van de tent vast zetten met haringen (voor het mooie de hele zijkant als je hem echt strak wilt hebben, maar dat is een keuze). Daarnaast inderdaad de twee punten van de luifel. En nog wat extra als je ook een achtertent wilt.

Als je een hekel aan knielen hebt kan je ook nog aan schroefharingen met accutol denken, die zijn vrij populair als het om gemak gaat bij het bukken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:43

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Adam1980 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:44:
Net even de zoekfunctie gebruikt, maar nog niemand van de gebruikers in dit forum lijkt de nieuwe Holtkamper Astro te hebben. Of zit er iemand mee te lezen zonder berichten te plaatsen? Ik zou namelijk graag wat ervaringen horen.

Ik heb altijd al een Holtkamper willen hebben, maar destijds vielen de Aero en kyte af (aan de dure kant en niet mooi, aldus mijn partner). We zijn destijds voor een nieuwe combi camp country gegaan en ik zit er aan te denken deze te vervangen, we kamperen er nu het 9de seizoen mee.

Qua footprint en aanhanger-grootte is de Astro vergelijkbaar met de ccc, ik wilde eigenlijk beide wat kleiner. Maar de Astro is in ieder geval lichter en de hk's kunnen opgekrikt worden. Dat maakt het geheel al een stuk hanteerbaarder. En ik las dat het deksel stellen minder nauwkeurig komt, ook handig tov de ccc.
Ik heb erin gestaat op de Caravana en vond hem te laag: de CC die wij hebben is hoger op de deksel, binnen dus; maar dat werkt ook door in de luifel. Het design met de vlinder is net als bij CC of bij AK die ook dit mechanisme in sommige wagens heeft. Wij hebben een CC zonder keuken, die is dus ook wat lichter - wel met fietsendrager op de dissel. De bak van de CC is tegenwoordig een stuk groter, want nu heb je wielkasten ipv de wielen geheel onder de wagen. Kijk even op de site, ik kan dat niet uitleggen verder.

HK heeft tegenwoordig een winkel in Utrecht, maar de Astro staat ook wel in Boxtel.

I have usernames older than you.

• Palomar
  • Niet online
Michiel_78 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:25:
[...]

Ah, vast keer onbewust langsgelopen 🙂 wel bijzonder dat jullie geen grotere plek meer vinden, wij hebben de Comfort plus pas in mei geboekt…
Misschien ook momentopname… kon toen in december ook eerst alleen maar van maandag t/m zaterdag boeken die week, terwijl we vanaf zondag wilden. Toch maar geboekt en ergens in juni zag ik dat zondag opeens wel beschikbaar was, dus even gemaild en geregeld. Voor comfort plus had ik er mss ook op die manier nog achteraan kunnen gaan, maar eenmaal geboekt voor iets wat over 8 maanden plaats gaat vinden raakt daarna ook weer wat op de achtergrond ;)

Volgend jaar willen we naar Oostenrijk. Zal me er binnenkort ook eens in gaan verdiepen of je er daar ook zo vroeg bij moet zijn…

• Michiel_78
Palomar schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:38:
Volgend jaar willen we naar Oostenrijk. Zal me er binnenkort ook eens in gaan verdiepen of je er daar ook zo vroeg bij moet
Grappig, wij hebben Oostenrijk ook op verlanglijst, maar dit jaar pas laat aan boeken toegekomen, en in mei was daar alles al weg, dus daarom uitgeweken naar Normandië en Bretagne. Reden om dit topic te blijven volgen!

• Palomar
  • Niet online
Michiel_78 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:46:
[...]

Grappig, wij hebben Oostenrijk ook op verlanglijst, maar dit jaar pas laat aan boeken toegekomen, en in mei was daar alles al weg, dus daarom uitgeweken naar Normandië en Bretagne. Reden om dit topic te blijven volgen!
Hmz, dan ga ik binnenkort alvast rondkijken en dan direct boeken als we weten wanneer we vakantie hebben (al is dat pas rond december).

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

Michiel_78 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:30:
[...]

Ik vind de dakramen (eigenlijk geen plastic-raam, je ritst m open met of zonder hor) in onze Kavango (in voortent) wel echt meerwaarde hebben. Tent warmt best op in de zon en zodra zon weg is even dakraam open en meteen warme lucht eruit.
Same voor de Campooz, maar het doek zit naast geritst ook nog aan de klittenband, dus het is lastig om hem schoon open gerold te krijgen. Gezien we aan alle kanten ventilatie hebben vind ik de meerwaarde dus beperkt op de Campooz.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dani86 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:02:
[...]

De varioluifel is denk ik niet makkelijker. Als je ‘m van plan bent om altijd vast te ritsen aan de windschermen: ga het een keer proberen bij iemand op de camping of in de winkel (ik vind het een klotewerk, krijg het in m’n eentje niet voor elkaar, kom een hand te kort). Wat @vhal ook zegt: vastgeritst aan de windschermen wordt de luifel echt laag (vindt ook mijn vrouw van 1m65, kan uiteraard wel staan maar voelt benauwd).

De varioluifel moet je nemen omdat het gewoon veel mooier én veel leuker is. Afgelopen 10 dagen alweer op meerdere manieren opgezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCz4h-nBR8mOgUv4F-hYXoPz24M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJ1bgJRHQEF6cyyHCLzTFQVX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARYIvLWOfIHy5N28SHzoabEkt1Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRdeh7VJG6p7kVhbdasGA7Du.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrYHJg3Wti5_dYJKuIOYHhZzQAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGrfky0wUQGrSEbbHqoC0VoO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KX-ZdAeJc7ggobUfYV4o6QuXDL4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ujGXzPO8VVW8jOU6wTgVd2Y.jpg?f=fotoalbum_tile

• MrAcid
  • Niet online
Wel te merken dat de meesten alweer terug zijn in dit topic trouwens. Allemaal onrust om nieuwe wagens uit te zoeken. :+ Wij genieten nog even een extra 2,5e week van wat we hebben. ;)

Inmiddels is me wel duidelijk dat elke wagen z’n beperkingen heeft. Ik zou graag onze Kavango willen (kleurstelling, panoramadak, prijs, varioluifel, 2x2 bedden) met de looks en het kleine vaste luifeltje van een Kariba, en van de Livingstone graag het opzetgemak met vaste kuip, de keuken, het XL bed en de nóg grotere baggageruimte! Aan het werk dus Aart, er is ruimte voor een nieuw model! :+

• Gonadan

Gonadan

MrAcid schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:01:
[...]

De varioluifel is denk ik niet makkelijker. Als je ‘m van plan bent om altijd vast te ritsen aan de windschermen: ga het een keer proberen bij iemand op de camping of in de winkel (ik vind het een klotewerk, krijg het in m’n eentje niet voor elkaar, kom een hand te kort). Wat @vhal ook zegt: vastgeritst aan de windschermen wordt de luifel echt laag (vindt ook mijn vrouw van 1m65, kan uiteraard wel staan maar voelt benauwd).

De varioluifel moet je nemen omdat het gewoon veel mooier én veel leuker is. Afgelopen 10 dagen alweer op meerdere manieren opgezet:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je die hoekpunten licht omhoog zet, doet dat dan nog iets qua schaduw of is dat gewoon om ze uit de weg te hebben?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:09:
[...]

Als je die hoekpunten licht omhoog zet, doet dat dan nog iets qua schaduw of is dat gewoon om ze uit de weg te hebben?
Ligt eraan waar je gaat zitten en hoe de zon staat. Maar ik zet ze liever omhoog dan dat ik ze oprol, ook als ze dan niet echt een functie hebben.

• Gonadan

Gonadan

MrAcid schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:11:
[...]

Ligt eraan waar je gaat zitten en hoe de zon staat. Maar ik zet ze liever omhoog dan dat ik ze oprol, ook als ze dan niet echt een functie hebben.
Ja dat staat een stuk strakker, al lijken het mij ook wel windvangers zo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Palomar
  • Niet online
@MrAcid Afbeelding 3 ziet er wel spannend uit als struikelparadijs :D

Maar dat ziet er al met al wel flexibel uit! De luifel van onze Jamet heeft ook van die flappen aan de zijkant waar je mee kunt spelen. Heb de scheerlijnen van 1 van de zijkanten nu aan de bomen vastgemaakt die op de grens van onze plek staan, zodat een van de zijflappen als extra schaduwdoek omhoog staat. Levert weer extra ruimte op om tafel en stoelen onder te zetten, zonder dat er tentstokken in de weg staan.
We zitten nu in Zeeland en treffen het extreem goed qua weer, maar de uitdaging is nu dus om schaduw te creëren ;) (luxeprobleem bij vakantie in ons eigen kikkerlandje ;))

• MrAcid
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:12:
@MrAcid Afbeelding 3 ziet er wel spannend uit als struikelparadijs :D

Maar dat ziet er al met al wel flexibel uit! De luifel van onze Jamet heeft ook van die flappen aan de zijkant waar je mee kunt spelen. Heb de scheerlijnen van 1 van de zijkanten nu aan de bomen vastgemaakt die op de grens van onze plek staan, zodat een van de zijflappen als extra schaduwdoek omhoog staat. Levert weer extra ruimte op om tafel en stoelen onder te zetten, zonder dat er tentstokken in de weg staan.
We zitten nu in Zeeland en treffen het extreem goed qua weer, maar de uitdaging is nu dus om schaduw te creëren ;) (luxeprobleem bij vakantie in ons eigen kikkerlandje ;))
3 is tricky ja! 😅

• MrAcid
  • Niet online
@Gonadan ja als er (veel) wind zou staan dan zet ik ‘m anders neer.

Overigens nog een gear-tip, deze hamer van Decathlon: https://www.decathlon.nl/...rgrond/343552/c98m8771768 <3

• SonOfSam

Ik gebruik het dak raam regelmatig. Uiteraard vanuit binnen te openen. En ja je moet even je hand er door heen duwen om te zorgen dat takjes etc er niet door heen vallen bij open. Maar het scheelt enorm in hitte!

• Gonadan

Gonadan

MrAcid schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:18:
@Gonadan ja als er (veel) wind zou staan dan zet ik ‘m anders neer.

Overigens nog een gear-tip, deze hamer van Decathlon: https://www.decathlon.nl/...rgrond/343552/c98m8771768 <3
Dat lijkt me een nogal licht dingetje qua kop, mijn vuistje weegt alleen aan de kop al meer dan het dubbele. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

SonOfSam schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:22:
[...]

Ik gebruik het dak raam regelmatig. Uiteraard vanuit binnen te openen. En ja je moet even je hand er door heen duwen om te zorgen dat takjes etc er niet door heen vallen bij open. Maar het scheelt enorm in hitte!
Correct, dit jaar ook weer vaak gebruikt. Niet normaal hoeveel dat scheelt aan leefklimaat in je tent.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:32:
[...]

(voor het mooie de hele zijkant als je hem echt strak wilt hebben, maar dat is een keuze).
Dat heb ik nog nooit gedaan. Wordt het niet strakker van, geen idee waarom die afspanpunten er zitten :P Ze zijn heel bedreven in overal punten maken: maar er zijn er maar heel weinig écht nodig.
Klopt hoor, bij de Kyte is de keuken onderweg (noch op de oprit) niet bereikbaar. Is een afweging, want de wagentent is wel een stukje groter.

De koelkasten kunnen onderweg wel werken, op 12v thermo-elektrisch; mits de optie voor de “constante plus” is genomen (of zelf aangelegd). Ik heb het wel, maar wij zetten van thuis koud spul in de koelbox en dat blijft onderweg dan koud. En we kunnen er onderweg bij. Voor ons meer waard dan een ruimere binnentent, maar jouw afwegingen kunnen anders zijn.

• Michiel_78
Gonadan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:23:
Correct, dit jaar ook weer vaak gebruikt. Niet normaal hoeveel dat scheelt aan leefklimaat in je tent.
Eens!

#hamer: @MrAcid is dat echt een fijne hamer van Decathlon? Ziet er zo licht uit… heb nu een metalen hamer van 4 euro van de Action (rubberen hamer kapot met harde grond); werkt ook prima.

#schaduw: @Palomar ik vind de Varioluifel beperkt in schaduw, ik neem volgend jaar wsch er tarp mee van 3x4 of 4x4 meter; die kan ik aan vrijwel alle kanten van de Kavango spannen voor schaduw.

#matras: zijn er mensen die naderhand Froli hebben ingebouwd? Of die een dikke topper (8-10cm) direct op lattenbodem leggen? Of ervaring met Pantera schuim… ik overweeg hele schuimmatras van onze Kavango te vervangen. @SonOfSam jij hebt Jysk topper toch, ligt ie óp je oorspronkelijk matras en laat je m liggen bij inklappen?

[ Voor 23% gewijzigd door Michiel_78 op 06-08-2026 16:06 ]

• SonOfSam
Michiel_78 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:59:
[...]

Eens!

#hamer: @MrAcid is dat echt een fijne hamer van Decathlon? Ziet er zo licht uit… heb nu een metalen hamer van 4 euro van de Action (rubberen hamer kapot met harde grond); werkt ook prima.

#schaduw: @Palomar ik vind de Varioluifel beperkt in schaduw, ik neem volgend jaar wsch er tarp mee van 3x4 of 4x4 meter; die kan ik aan vrijwel alle kanten van de Kavango spannen voor schaduw.

#matras: zijn er mensen die naderhand Froli hebben ingebouwd? Of die een dikke topper (8-10cm) direct op lattenbodem leggen? Of ervaring met Pantera schuim… ik overweeg hele schuimmatras van onze Kavango te vervangen. @SonOfSam jij hebt Jysk topper toch, ligt ie óp je oorspronkelijk matras en laat je m liggen bij inklappen?
Ik heb inderdaad Jysk. Hij ligt boven op Aart Kok OG matras en ben er erg blij mee. Veel beter dan de dunne IKEA topper. En ik laat hem idd liggen bij inklappen. Net als de voordeuren en het opberg schort. Moet wel meestal even op de kar hangen om hem verder omlaag te brengen. Dan staat hij nog een paar graden schuin. Maar na een rit van een paar uur is alle lucht er wel uitgeduwd

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

MrAcid schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:01:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik laat de laatste 5cm van de varioluifelrits eigenlijk aan de windschermen zitten. Je kan ze dan nog prima oprollen en als het weer omslaat - helaas komt dit hier wel eens voor - dan zijn ze zo weer dicht geritst.
Gonadan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:23:
[...]

Inmiddels heb ik het dak hier ook wel gebruikt maar je kan echt flink de sjaak zijn als het doek net even teveel krimp heeft en het lastig wordt om het klittenband weer passend te krijgen (ook als je de spanning vd wagen afhaalt). Het concept is wel mooi als je op een plek bent waar het zelden tot nooit regent, in Oostenrijk is het het wat mij betreft een twijfelachtige feature waar ik het weer binnen 10' heb zien omslaan van strak blauwe lucht naar onweer + regen. Inmiddels zie ik het wel redelijk aankomen maar het blijft tricky. Vandaag zou het ook flink gaan regenen maar de desbetreffende bui hangt al ruim 3 uur te hangen tegen een berg 😅

[ Voor 19% gewijzigd door vhal op 06-08-2026 16:51 ]

Strava

• Gonadan

Gonadan

vhal schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:38:
Inmiddels heb ik het dak hier ook wel gebruikt maar je kan echt flink de sjaak zijn als het doek net even teveel krimp heeft en het lastig wordt om het klittenband weer passend te krijgen (ook als je de spanning vd wagen afhaalt). Het concept is wel mooi als je op een plek bent waar het zelden tot nooit regent, in Oostenrijk is het het wat mij betreft een twijfelachtige feature
Wanneer er kans op regen is doe ik hem dicht. Verder heb ik nog nooit moeite gehad met het goed dicht krijgen, ik haal ook nooit de spanning van de wagen. Gewoon dicht ritsen en het klittenband netjes aandrukken, meer is het niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:23
Vanavond de Cabanon Mercury weer uit stalling halen, alweer voor de 3e keer dit jaar. Deze keer om voor drie weken uit huis te zijn tijdens een verbouwing.

We zitten in de duinen bij Castricum op Camping Bakkum. Helaas niet het plekje dat we eerder op het hoog hadden (is onze schuld - niet die van de camping).
We zijn normaal van de kleine knusse campings, ik ben dan ook benieuwd hoe deze mega camping ons bevalt... In ieder geval lekker veel op de Mountainbike en naar het strand!

Bereken je warmteverlies

• MrAcid
  • Niet online
Michiel_78 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:59:
[...]

Eens!

Ja, is echt prima. Ik heb hier ook harde grond met rotspennen (Dordogne) en kreeg ze er prima in. @Gonadan

Qua ander matras voor de Kavango hou ik me ook aanbevolen. IKEA 4cm topper op het standaardmatras bezorgt mij aardig wat rugpijn als ik op m’n rug lig, op m’n zij slapen gaat prima en pijnvrij. :?

• MrAcid
  • Niet online
vhal schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:38:
[...]

Ik laat de laatste 5cm van de varioluifelrits eigenlijk aan de windschermen zitten. Je kan ze dan nog prima oprollen en als het weer omslaat - helaas komt dit hier wel eens voor - dan zijn ze zo weer dicht geritst.
Handig als je even wilt luchten bij veel wisselende omstandigheden inderdaad. Maar ik kampeer graag warm en droog en moet dan sporadisch even aanritsen, dat werkt erg slecht imo.

• Gonadan

Gonadan

Spykie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:18:
Vanavond de Cabanon Mercury weer uit stalling halen, alweer voor de 3e keer dit jaar. Deze keer om voor drie weken uit huis te zijn tijdens een verbouwing.

We zitten in de duinen bij Castricum op Camping Bakkum. Helaas niet het plekje dat we eerder op het hoog hadden (is onze schuld - niet die van de camping).
We zijn normaal van de kleine knusse campings, ik ben dan ook benieuwd hoe deze mega camping ons bevalt... In ieder geval lekker veel op de Mountainbike en naar het strand!
Haha ja dan heb je wel een flinke uitgezocht. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@SonOfSam ziet er goed uit, al vind ik de dakramen net als bij de Campooz iets waar ze op verkopen maar wat je in de praktijk weinig gebruikt. Bij de campooz valt alle troep naar binnen als je hem opent. Bij de Aart Kok moet dat dan van buiten. Is dat makkelijk te doen dan? Niet als je lekker op bed licht. Dus ondanks dat ik van licht en luchtig houd geld dat vooral voor de voortent
Ik deel die mening ook totaal niet, deze zomer het dakraam heel veel open gehad. Nu hebben we de Campooz nog maar 4x gebruikt maar ik denk dat wel elke keer het dakraam wel open hebben gehad. Troep naar binnen vallen herken ik ook niet echt, ja er kan wel eens een blaadje oid naar binnen vallen maar dat weeg niet op tegen de voordelen. Lekker naar de hemel kijken vanuit je bed.

Moet zeggen dat Campooz sowieso wel hele goede ventilatie mogelijkheden heeft. Beide slaapcabine's hebben 'ramen' aan alle kanten en het vaste bed heeft dan ook nog eens het dakraam. Voortent heeft naast de deur een raam van beneden tot boven en aan de achterkant nog 2 ramen. Opgeteld heeft het ding 10 ramen naar buiten en 2 ramen naar de voortent.

• Gonadan

Gonadan

Sowieso, drie keer tegen je dak meppen en de meeste eventuele troep is al naar beneden gedwarreld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@Chaoss geheel eens! Ventilatie is prima bij Campooz. De voortent heeft ook nog ventilatie aan de onderkant kwamen wij achter door een rits te openen. Je trekt dan een tweetal stokjes omhoog zodat de flap open blijft staan.

Dakraam gebruik is bij ons overigens monimaal maar misschien volgend jaar wat meer gebruiken :)

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:55:
Sowieso, drie keer tegen je dak meppen en de meeste eventuele troep is al naar beneden gedwarreld.
En bij het openen er voor zorgen dat het doek niet naar binnenvalt, doek een beetje tegenhouden en dan op het dak flappen.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Shadow_Agent schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:02:
@Chaoss geheel eens! Ventilatie is prima bij Campooz. De voortent heeft ook nog ventilatie aan de onderkant kwamen wij achter door een rits te openen. Je trekt dan een tweetal stokjes omhoog zodat de flap open blijft staan.
De echte voor-voortent gebruiken wij amper, ja de luifel en soms ritsen we een zijkant in tegen de wind. Volledig dicht hebben we 1x gedaan om te proberen en te kijken of alles in orde was, daarna nooit weer :+

• Tito129
Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:55:
Idd dat. Dat doe ik ook altijd. Op bed zitten en dan paar keer slaan.

Zag op Facebook mensen die scheerlijn aan het buitendoek gemaakt hebben. Zodat ze hem ‘s ochtends bij zon opkomst makkelijk dicht konden trekken. Wel een handig idee.

• barrymossel
  • Laatst online: 14:27
Zag zojuist de Jamet Offtrail voorbij komen. Lijkt me een leuk ding. Voor maar 8500 euro inclusief luifel.

https://jamet.nl/types/jamet-vouwwagen-offtrail/

[ Voor 34% gewijzigd door barrymossel op 07-08-2026 14:37 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 42 Laatste