• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:00
Ik heb paar maanden geleden een Holtkamper Spacer Expedition tweedehands gekocht voor 1000 euro, met whitebox keuken en imperiaal incl 2 fietsendragers.
Het had wel wat onderhoud nodig, zoals nieuwe oplooprem-demper, bandjes, remmen afstellen, verlichting fixen en stekker van 7 naar 13 polig omzetten. Super leuk om zelf te doen.

Nu zijn we er een weekje mee weggeweest, super tevreden over. Qua engineering gaat er echt niks boven de Spacer imho. Is echt heel goed over nagedacht allemaal!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
vhal schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:50:

@Gonadan waar laat je tijdens je verblijf je boodschappen en kleding in de Livingstone?
Met name in de keuken. Eventuele grote dingen zoals een zak chips of nog ongekoelde blikjes in een krat in de wagenbak. We hebben zes van die 60x40 katten waar van alles in zit, die blijven in de wagenbak. Twee ervan zijn voor kleding en één voor voorraad en rommeltjes zoals kaarsen of bewaarbakjes en voorraad. En in de keuken dus een bak in de kast voor klein en aangebroken spul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cx_U97HkJBjYhOnrNa652eOamU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzasLKmGH7H1RLnJywfTRRtO.jpg?f=fotoalbum_large

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:26
Gonadan schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:59:
Gisteren werd ik trouwens ingehaald door een Cabanon die met 130 voorbij kwam. Dat ging stuiterde alle kanten op maar wat mij met name opviel was hoe bol het dekzeil stond. Dat wapperde als een broodzakje alle kanten op, alsof dat veel dunner spul was dan ik gewend ben. :?
130? 8)7 8)7 8)7

Cabanon dekzeil heeft 30cm extra speling door een flap die je naar beneden uit kan vouwen. Op die manier kan je er nog 12 stoelen op kwijt. Maar als je die ruimte onbenut laat, zal het inderdaad alle kanten op wapperen :+

Bereken je warmteverlies

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:43

ST10©DE

Dus.............

Toen ik nog dikke diesels reed, cruisde ik in Frankrijk ook met 130 over de snelweg met onze AK Kariba T&T. En met mijn huidige Zambezi zou ik het ook zo weer doen. Ware het niet dat ik nu elektrisch rijd en rond de 100 km/h mijn sweetspot is qua bereik/snelheid/plaspauze’s/…..

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Gonadan

Gonadan

Spykie schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:14:
[...]

130? 8)7 8)7 8)7

Cabanon dekzeil heeft 30cm extra speling door een flap die je naar beneden uit kan vouwen. Op die manier kan je er nog 12 stoelen op kwijt. Maar als je die ruimte onbenut laat, zal het inderdaad alle kanten op wapperen :+
Met een zware kar met schokdempers is dat geen probleem, doe ik ook wel eens een stukje. Alleen vind ik 110 rechts meer ontspannen rijden.

Maar ik zie veel met een kar 130 rijden waarbij je je gaat afvragen of het verstandig is. Een beetje net als zo'n Jamet met fietsbandjes die de 100 probeert te halen. Dan krijg je het gevoel dat er een stuk meer los gaat komen dan alleen een keuken. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:15

djidee

Mr. Slungel

Soms wel eens 115-120 om vlot rond een groepje treuzelaars te gaan, de vakantieperiode en mensen die met 1km verschil een vrachtwagen gaan inhalen zijn vreselijk vervelend.... En ja, soms dan zit je wel op rijstrook 1 van de 3....

Meestal 110ish, geen range stress, heel bewust voor de Superb PHEV gekozen. Heel veel woon-werk km's maak ik elektrisch, dit soort ritten gewoon geen gedoe (los van dat een elektrische station waar iemand van 2.06 met gezin in past nog vrij zeldzaam was)

Combinatie is een Superb met een Trailcruiser XL, die hangt er (nog) fijner achter dan de Mercury die smaller was... We hebben wel wat bovenop liggen, er zou nog meer bij kunnen, maar ik vind het wel prima zo.

En de foto maak ik om zo een jaar later niet weer te hoeven tetrissen wat ideaal was

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZfOvuQlmO5dawg9a8x0vJiV8Ds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nsis7GjLthKrFNpJOptDwPKg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFDnHqj42iUMD2O3_oQuT43Jf6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLdPPv5ut4UgJz9hroVwXvX6.jpg?f=fotoalbum_large

"Mekker, blaat"

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:52
ST10©DE schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:21:
[...]

Toen ik nog dikke diesels reed, cruisde ik in Frankrijk ook met 130 over de snelweg met onze AK Kariba T&T. En met mijn huidige Zambezi zou ik het ook zo weer doen. Ware het niet dat ik nu elektrisch rijd en rond de 100 km/h mijn sweetspot is qua bereik/snelheid/plaspauze’s/…..
120-130 is een prima snelheid inderdaad :)

Elektrisch en een vouwwagen begin ik voorlopig niet aan. Totdat de iX3 neue klasse qua budget in beeld komt :+

XXXVI

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
Zelf vond ik 110-115 aangenaam. Vrachtwagens en caravans inhalen en verder gewoon lekker rechts blijven.

Hier stonden we een paar dagen geleden voor de overnachting;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f00771hrTFNQz2NXb3lwi2CpQnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddJ7WqWDRCsOCUdoDiGcniY3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Retrospect op 21-07-2026 13:04 ]

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Snelheid is erg afhankelijk van het type trekauto en vouwwagen, maar ik rij er ook rustig 130 mee door Frankrijk als het verkeer het toelaat (wat in Frankrijk bijna altijd zo is, doe mij de Peage maar ipv de Autobahn <3 ).

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:08
Gonadan schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:59:
Gisteren werd ik trouwens ingehaald door een Cabanon die met 130 voorbij kwam. Dat ging stuiterde alle kanten op maar wat mij met name opviel was hoe bol het dekzeil stond. Dat wapperde als een broodzakje alle kanten op, alsof dat veel dunner spul was dan ik gewend ben. :?
Bijzonder. Ik rijd ook wel eens korte stukjes 130 met onze Cabanon en die ligt dan gewoon strak op de weg. Maar ik merk wel dat als de kogeldruk laag is (als de disselbak bijna leef is en ik hem haal van de stalling) dat hij erg "zenuwachtig" rijd. En het zeil is een kwestie van opvullen denk ik. Enige waar ik me soms aan stoor is dat boven aan de voorkant (disselkant) je het zeil indrukt zie worden door de wind (is ook een kwestie van goed opvullen), waardoor ik het gevoel heb dat alles op de wagen er zo vanaf gaat glijden. Maar daarvoor heb ik sowieso twee spanbanden er omheen.

Enige reden om niet constant boven de 100-110 te rijden zijn die kleine bandjes. Ben veel te bang dat die te warm worden.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:15
Hier 130-140 geen probleem met Kavango en V70 diesel er voor. Je merkt hem nauwelijks achter de auto

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik rij ook gewoon 120-130 (BE, FR) met vouwwagen én EV hoor.

Dan ben ik het snelst op de bestemming. En de batterij is groter dan de blaas ;) ymmv natuurlijk.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Gonadan

Gonadan

barrymossel schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:04:
[...]

Bijzonder. Ik rijd ook wel eens korte stukjes 130 met onze Cabanon en die ligt dan gewoon strak op de weg. Maar ik merk wel dat als de kogeldruk laag is (als de disselbak bijna leef is en ik hem haal van de stalling) dat hij erg "zenuwachtig" rijd. En het zeil is een kwestie van opvullen denk ik. Enige waar ik me soms aan stoor is dat boven aan de voorkant (disselkant) je het zeil indrukt zie worden door de wind (is ook een kwestie van goed opvullen), waardoor ik het gevoel heb dat alles op de wagen er zo vanaf gaat glijden. Maar daarvoor heb ik sowieso twee spanbanden er omheen.

Enige reden om niet constant boven de 100-110 te rijden zijn die kleine bandjes. Ben veel te bang dat die te warm worden.
Waarom is dat bijzonder? Misschien had deze geen schokbrekers en als ik @Spykie mag geloven kan je een aardige lege luchtzak creëren als je daar zin in hebt. Feit is dat deze alles behalve stabiel lag. :)

Met een beetje auto hoef je ook niet altijd te voelen of hij stabiel ligt of niet. Als ik zie hoeveel bouwvakkers met een te licht beladen aanhanger over de snelweg raggen waarbij de aanhanger maar af en toe de grond raakt dan lijken zij er ook niet echt last van te hebben. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Tym

Wij gaan bij voorkeur de andere kant op (door Duitsland), dus dan zit 130 er niet in. Blijft vervelend om vrachtwagens in te halen met zo'n grote snelheidsverschillen.

Overnachten jullie wel eens in een hotel op doorreis? Hoe doen jullie dat dan met de vouwwagen? Wij waren dit van plan onderweg naar Oostenrijk, maar de ondergrondse parkeergarages konden we nergens in en gewoon aan de weg laten staan durfden we niet aangezien hij wel makkelijk leeg te halen is. Uiteindelijk zijn we noodgedwongen de hele nacht doorgereden.

• Retrospect
  • Nu online
Tym schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:10:
Wij gaan bij voorkeur de andere kant op (door Duitsland), dus dan zit 130 er niet in. Blijft vervelend om vrachtwagens in te halen met zo'n grote snelheidsverschillen.

Overnachten jullie wel eens in een hotel op doorreis? Hoe doen jullie dat dan met de vouwwagen? Wij waren dit van plan onderweg naar Oostenrijk, maar de ondergrondse parkeergarages konden we nergens in en gewoon aan de weg laten staan durfden we niet aangezien hij wel makkelijk leeg te halen is. Uiteindelijk zijn we noodgedwongen de hele nacht doorgereden.
Zoals hierboven geplaatst. Hotel boeken met afgesloten parkeerterrein. Achteraf zat er ook nog een hamburgertent aan hetzelfde parkeerterrein en zijn volgens mij de slagbomen niet dicht geweest.

Wij hebben een afsluitbare vouwwagen met harde deksel. Er liggen bovenop wat stoelen, kastje en tafeltje en het kuipzeil. Verder doe ik (zoals bij elke stop waarbij ik weg ben van van de combinatie) een slot op de dissel zodat de vouwwagen niet afgekoppeld kan worden.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik ben vrij goed van vertrouwen en zou 'm voor een (korte) nacht gewoon 'overal' neerzetten. Als we een overnachting wat boeken dan kijk ik ook eigenlijk niet specifiek naar het type parkeerplaats, maar ga ik er vanuit dat het wel goed komt.

• JanHenk
  • Niet online
In ons geval: met al dat bisonyl kijkt er überhaupt niemand om, laat staan dat ze denken dat het wat waard is :P

Volgens mij hebben wij nog maar één keer een hotel gepakt onderweg (anders altijd camping). Dat was 'niet omdat het moet, maar omdat het kan'. Een familiekamer in een Valk hotel (Arlon). Ik was er toen wel even klaar mee, dus dat was best lekker :+

Disselslot erop en het komt wel goed lijkt me.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Gonadan

Gonadan

Gewoon naast een dure camper gaan staan en je hebt geen enkel probleem. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
SonOfSam schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:23:
Hier 130-140 geen probleem met Kavango en V70 diesel er voor. Je merkt hem nauwelijks achter de auto
Mijn Renault hybride haalt ook makkelijk 130 met de vouwwagen, maar ik doe het toch liever niet. Vooral omdat we vorig jaar een klapband hebben gehad (zie in dit topic een jaar terug). Was ws. gewoon pech en kwam niet door te oude banden of te zwaar beladen, maar het maakt je toch wat voorzichtiger.
Toen doorgereden op een oude reserveband en toen reed ik wel slechts 70/80 over de Belgische hobbelwegen. Dat is ook weet niet leuk, om door vrachtwagens te worden ingehaald. Dit jaar met nieuwe bandjes maar even het vertrouwen terugwinnen, maar 130 ga ik met vouwwagen zeker niet doen ;) Zet de cruise gewoon op 90 en lekker op de rechterbaan blijven (wat wel even schakelen is, omdat ik zonder aanhanger altijd wel een stukje boven de max snelheid rijdt :X).

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:20

Dani86

AeroGeek

Hier is de sweet spot 115 in BE/FR qua verbruik/opschieten/stabiliteit
Met Tesla Y.

In de UK mag je 60 Mijl per uur, wat neerkomt op 96 km/u.

Heb gewoon een beetje met het verkeer meegereden want vrachtwagens rijden langzamer dan dat.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:15

Ja hoor vaker gedaan. De vouwwagen is afgesloten. Er zit een zwaar disselslot op en er zit een Apple AirTag in verstopt voor het geval dat.
Maar soms moet je idd twee plekjes claimen

Welk type heb je die makkelijk leeg te halen is?

[ Voor 3% gewijzigd door SonOfSam op 21-07-2026 18:15 ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• barrymossel
Gonadan schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:57:
[...]

Waarom is dat bijzonder? Misschien had deze geen schokbrekers en als ik @Spykie mag geloven kan je een aardige lege luchtzak creëren als je daar zin in hebt. Feit is dat deze alles behalve stabiel lag. :)

Met een beetje auto hoef je ook niet altijd te voelen of hij stabiel ligt of niet. Als ik zie hoeveel bouwvakkers met een te licht beladen aanhanger over de snelweg raggen waarbij de aanhanger maar af en toe de grond raakt dan lijken zij er ook niet echt last van te hebben. :D
Dat is bijzonder omdat die van ons geen schokbrekers heeft. En zolang je het zeil naar beneden trekt, maak je geen luchtzak. Het is dus bijzonder dat iemand op die manier z'n vouwwagen aan de auto hangt, want dat is niet nodig. (Begrijp je nu waarom ik dit bijzonder vind?)

En ook met "een beetje auto" merk en zie je best hoe de wagen achter je auto ligt. Die bouwvakker hebben gewoon schijt, dat weet je zelf ook wel.

• barrymossel

Goeie vraag! Mijn vrouw wil liever niet de vouwwagen zomaar op straat te laten staan in het buitenland. Thuis staat ie gewoon op een openbare parkeerplaats gek genoeg. ;)

Maar ik snap haar (en jou) op zich wel. Thuis de boel leeggehaald is balen, maar op vakantie is het echt verschrikkelijk.

• Gonadan

Gonadan

barrymossel schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:22:
[...]

Dat is bijzonder omdat die van ons geen schokbrekers heeft. En zolang je het zeil naar beneden trekt, maak je geen luchtzak. Het is dus bijzonder dat iemand op die manier z'n vouwwagen aan de auto hangt, want dat is niet nodig. (Begrijp je nu waarom ik dit bijzonder vind?)
Ah ja het gedrag doel je dan op, ja dat snap ik wel. Mensen maken soms keuzes die ik zelf ook niet helemaal kan volgen.

Maar als je zonder schokbrekers 130 rijdt dan stuitert je kar gewoon flink, tenzij je echt een biljartlaken gevonden hebt. Niet voor niets zijn ze verplicht voor de 100 keuring.
En ook met "een beetje auto" merk en zie je best hoe de wagen achter je auto ligt. Die bouwvakker hebben gewoon schijt, dat weet je zelf ook wel.
Misschien niet het beste voorbeeld qua verantwoordelijkheidsgevoel inderdaad, maar feit blijft dat het voor het stabiele gevoel een hoop uit maakt wat de boel trekt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:31
Retrospect schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:04:
Zelf vond ik 110-115 aangenaam. Vrachtwagens en caravans inhalen en verder gewoon lekker rechts blijven.

Hier stonden we een paar dagen geleden voor de overnachting;

[Afbeelding]
Ik zag dat je een harde deksel op je vouwwagen hebt maar hier toch een zeil op hebt liggen. Wat voor een zeil is dit en kun je daar nog zaken onderweg onder meenemen? Zo'n harde deksel heeft namelijk voordelen maar het grootste nadeel is dat je er ook je grotere spullen in moet zien te passen, als je een deel onder een zeil mee kunt nemen is dat een mooie oplossing!

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Tym

SonOfSam schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:11:
[...]

Ja hoor vaker gedaan. De vouwwagen is afgesloten. Er zit een zwaar disselslot op en er zit een Apple AirTag in verstopt voor het geval dat.
Maar soms moet je idd twee plekjes claimen

Welk type heb je die makkelijk leeg te halen is?
We hebben een Raclet Sequoia. Naar mijn idee niet perse heel makkelijk leeg te halen, maar met name mijn vrouw doet geen oog dicht als hij in het openbaar in de nacht staat.
barrymossel schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:26:
[...]

Goeie vraag! Mijn vrouw wil liever niet de vouwwagen zomaar op straat te laten staan in het buitenland. Thuis staat ie gewoon op een openbare parkeerplaats gek genoeg. ;)

Maar ik snap haar (en jou) op zich wel. Thuis de boel leeggehaald is balen, maar op vakantie is het echt verschrikkelijk.
Ja hier precies hetzelfde. Thuis op de oprit die direct aan de straat grenst is geen probleem, maar in het buitenland is het toch te spannend. Onze komende vakantie kijken we daarom of we in een keer kunnen rijden, maar dat is niet ideaal met een baby. Een tussenstop op een camping zouden we eigenlijk moeten doen, maar dat vraag (te) veel van onze planningskwaliteiten

[ Voor 43% gewijzigd door Tym op 21-07-2026 21:25 ]

• Retrospect
  • Nu online
Tieske88 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:17:
[...]

Ik zag dat je een harde deksel op je vouwwagen hebt maar hier toch een zeil op hebt liggen. Wat voor een zeil is dit en kun je daar nog zaken onderweg onder meenemen? Zo'n harde deksel heeft namelijk voordelen maar het grootste nadeel is dat je er ook je grotere spullen in moet zien te passen, als je een deel onder een zeil mee kunt nemen is dat een mooie oplossing!
Het is het originele afdekzeil. Beschermt de vouwwagen tegen vuil in de stalling en onderweg. Tevens kan je dan idd spullen eronder leggen. Er ligt bij ons een tafel, kuipzeil, worteldoek, kinderstoeltjes, relaxstoel, 2 vloerkleden onder.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:09
Qua tempo hangt het bij mij een beetje ervan af. Normaal gesproken vmax, wat meestal 90 of 100kmh is. In Frankrijk en België hou ik meestal 110 aan, al heb ik ook in FR wel 130 of soms iets meer gereden. De Flexi zit gewoon stabiel achter de wagen en heeft 185 brede bandjes.

Wel had de Focus veel meer moeite dan de Peugeot met 2L hdi. Die kon ook gewoon bergop in België 120 aanhouden zonder enig probleem.

Alleen in Luxemburg was er een stukje bergaf waar de wagen wel stuiterde, met 90/95kmh.

Volgens mij is de vouwwagen goedgekeurd tot 150kmh.

[ Voor 14% gewijzigd door GAIAjohan op 21-07-2026 21:37 ]

3600Wp@ zuid

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Met de camplet erachter hele stukken 130 gereden, ook elektrisch, voor ons qua bereik geen probleem.
Zo rond de 3 uur een stop (eerste stuk mag langer) vind ik wel fijn.

Dit jaar met de pennine 110 op de ACC gereden, maar geregeld ook sneller voor inhaalacties en het hellend vlak.

Merk echter dat de stints hetzelfde waren en het qua tijd eigenlijk ook niks scheelde.
Noord was wel vroeg dit jaar, dus minder druk op de weg. Dat scheelt ook. :)

Bij Lyon altijd een hotel, we komen wat later aan (19u) en willen vroeg weer weg (7u rijden), dus dan kom je uit op een hotel.
1000-1100km op een dag vind ik wel genoeg, maar ook fijn omdat de tweede dag dan nog maar 600km is. Kom je vroeg in de middag aan op de camping. :) (y)
Vouwwagen staat dan op de parkeerplaats van het hotel, wel een disselslot en de bak dicht.

[ Voor 29% gewijzigd door Puppetmaster op 21-07-2026 22:17 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Kevinns
  • Laatst online: 22:18
@Gonadan bedankt voor je inzichten. Ik denk dat wij vrijwel identieke kampeer voorkeuren hebben. Bij ons is de voortent ook altijd leeg, afgezien van wat speelgoed van de kinderen. We nemen een koffer-picknicktafel mee voor de kinderen en een klein tafeltje voor ons, plus twee Crespo stoelen ;) . Wanneer we voor een Livingstone zouden gaan zouden de kinderen inderdaad in een eigen tentje moeten. Dat gaat overigens prima. Ook op dit moment liggen ze weer in hun eigen tentje te slapen hier in Bretagne :) . De binnenruimte zou met slecht weer net-aan zijn maar ik denk voldoende. Ik heb geen zin om de luifel af te sluiten.

@JanHenk dank! Maar geen verduisterde binnen tent :( . Aangezien de nieuwe Astro dat wel heeft zou het me niet verbazen als er binnenkort een update komt van de andere wagens. Eindelijk… Overigens het enige significante functionele nadeel denk ik. Fijn dat je wel de flexibiliteit van de kindertent hebt. En wat je zegt, vrijwel geen losse stokken is écht een voordeel. Dan nog de prijs, 10k verschil is niet niks.

Ik neig naar een Holtkamper vanwege de binnenruimte en eenvoud, en aangezien we de wagen vrijwel zeker op z’n minst de komende 15 jaar nog gaan gebruiken. Maar het moet nog blijken of ik de wederhelft meekrijg in mijn gedachtengang. Eerst maar eens de huidige schade afwikkelen, dan kijken we verder.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Volgend jaar minder ver, dan wil ik wel een overnachting op de camping doen. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste