• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:20

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
GAIAjohan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 02:06:
[...]

Mwah.. het merk is/was Deens.. maar het ontwerp is gewoon Nederlands.

origineel natuurlijk Aart Kok icm Gerjak Tago Settler (toevallig deze vakantie ook nog gezien, in lichtblauw).

Het enige Deense ontwerp zou ik de Country willen noemen. Mi is de Flexi gewoon een goedkoper alternatief met ietwat andere tent dan de Kavango, en is dat makkelijk voor Aart Kok om dat bij twee merken onder te brengen.

Ik vond overigens op mijn camping dit jaar zo ongelofelijk veel Cabanon staan, dat ik me echt afvraag waar dat ineens vandaan komt. Denk zeker 60+% was Cabanon. Hebben ze zulke goede marketing of zo? En dan niet eens alleen de Malawi, maar ook de dubbelklappers. Op basis van wat ik heb gezien leek Trigano een beetje in te kakken.. denk zelfs dat ik meer Combi-camps heb gezien dan Trigano/jamet/raclet, terwijl je voorheen jamet/trigano bijna altijd wel zag
Ik zie Cabanon altijd een beetje als een stapje hoger in kwaliteit en handigheid (minder bouwwagen) dan de merken die jij noemt maar nog wel flink minder dan een AK en HK met bijbehorende bizarre prijzen.
Voor veel mensen een aantrekkelijke klasse denk ik, vind het niet vreemd dat je ze veel ziet.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

....en sommige modellen zijn vooral riant qua leefruimte en hebben veel uitbreidingsmogelijkheden.

Strava

• Gonadan

Gonadan

vhal schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:20:
....en sommige modellen zijn vooral riant qua leefruimte en hebben veel uitbreidingsmogelijkheden.
Klopt, ze gaan ook meer mee in de trend van de tenten dat het allemaal wel erg ruim moet/kan zijn.
Dat viel me laatst bij Karsten ook op, past dat uiteindelijk nog wel op een kampeerplek? (Niet alleen vouwwagens maar ook tenten, in het algemeen is het steeds groter)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:51:
[...]

Ik zie Cabanon altijd een beetje als een stapje hoger in kwaliteit en handigheid (minder bouwwagen) dan de merken die jij noemt maar nog wel flink minder dan een AK en HK met bijbehorende bizarre prijzen.
Voor veel mensen een aantrekkelijke klasse denk ik, vind het niet vreemd dat je ze veel ziet.
Toen wij hadden besloten dat de hele zooi in een (gehuurde) aanhanger laden en weer uitladen te veel van het goede was voor een paar dagen weg, gingen wij ook naar vouwwagens kijken.

In eerste instantie zijn de Cabanon dubbele klappers dan wel gewoon mooi en ruim. In tweede instantie bekroop me al gauw het gevoel dat ik er nauwelijks mee ging winnen qua tijd en gemak; iets wat wij belangrijk vonden. Dus vielen ze al gauw af.

Ik zie ze zelf ook niet als “betere kwaliteit” van Jamet en Trigano. Prijs en kwaliteit is wat mij betreft vergelijkbaar. Cabanon heeft wat meer dubbele klappers in diverse maten.

Ik kan me wel voorstellen dat die grote formaten in de showroom heel aantrekkelijk lijken.

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 26-07-2026 09:33 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:31:
[...]

Klopt, ze gaan ook meer mee in de trend van de tenten dat het allemaal wel erg ruim moet/kan zijn.
Dat viel me laatst bij Karsten ook op, past dat uiteindelijk nog wel op een kampeerplek? (Niet alleen vouwwagens maar ook tenten, in het algemeen is het steeds groter)
Ja, het worden dan flinke wagens waar je een behoorlijke plek voor nodig hebt. Ik merk het ook met de Kavango waar je minimaal wel 8 meter diepte voor nodig hebt. Veel plekken zijn krapjes en vooral als er nog een auto naast geparkeerd moet worden.

Ik sluit niet uit dat er ooit wat anders komt....Zambezi Riverlodge of toch een Livingstone. In essentie gelijkwaardige wagens al vraag ik mij af of een dissel onder je luifel bij de Zambezi nou heel handig is...

Strava

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:35
Gonadan schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 22:07:
[...]

Daar noem je wel iets waarvan ik het niet kan laten me er aan te ergeren. Auto's op een camping ben ik al geen voorstander van maar waarom is het toch zo moeilijk om gewoon echt die gevraagde 5 à 10 km/u te rijden.
Nee hoor, lekker op tempo door rammen, voetgangers opzij dwingen, kinderen van de weg jagen en iedereen in een stofwolk achter laten.

En dat soort horken zijn vaak nog in de meerderheid ook, ik snap er echt niets van.
Campings waar auto’s structureel op het veld zijn toegestaan scoren bij ons direct al minpunten. Vaak ook al direct zo dat ze afgestreept worden van de lijst :)

XXXVI

• Gonadan

Gonadan

vhal schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Ja, het worden dan flinke wagens waar je een behoorlijke plek voor nodig hebt. Ik merk het ook met de Kavango waar je minimaal wel 8 meter diepte voor nodig hebt. Veel plekken zijn krapjes en vooral als er nog een auto naast geparkeerd moet worden.

Ik sluit niet uit dat er ooit wat anders komt....Zambezi Riverlodge of toch een Livingstone. In essentie gelijkwaardige wagens al vraag ik mij af of een dissel onder je luifel bij de Zambezi nou heel handig is...
Voor mijn Livingstone heb ik op mijn huidige camping ook gewoon 5x8 opgegeven, dat is wel naar boven afgerond maar bizar groot vind ik dat eigenlijk al.

Dissel onder de luifel was in mijn specifieke geval een no go. Dat kost je een zitplaats en zit je dus al snel op de koers van een varioluifel, terwijl je de boel dan niet meer naar achteren kunt zetten omdat je de achtertent nog hebt. Het kost je aan alle kanten meer ruimte terwijl een Livingstone met achtertent optimaal gebruik maakt van het oppervlak.

Wil je de achtertent niet en/of de varioluifel toch al dan is een Zambezi weer minder onlogisch. En hij heeft wel het voordeel dat je met de auto de vouwwagen op zijn plek kunt rijden, dat gaat met de Livingstone meestal niet.

Overigens zie ik nu tot mijn zeer zeer grote schrik dat de Livingstone alleen nog maar net boogluifel te koop is. Wtf is dat nu weer? De hele charme van Aart Kok door de plee. Nu kan ik dus nooit meer een nieuwe Livingstone kopen. :'( :'( :'(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:12

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Wij zijn sinds donderdag weer thuis. Zondag verrokken uit de Vendée van onze mega sta plaats en neergestreken en Normandië op een camping met sta plaats waar de Campooz maar net paste. We hadden deze camping pas een paar dagen ervoor gereserveert dus we hadden ook weinig eisen, voor 4 dagen was het prima. Camping ligt een stuk van de kust in het natuurgebied 'Suisse Nomrmande' echt een prachtige bergachtige omgeving. Vanaf hier was de terugreis van 840km ook prima in 1x te doen (9:15 vertrokken en 21:15 thuis)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VinQVqnM3uHTYGVxztWBarhtCHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNLJjZgFTEZ6kbg1iMjz3eaM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAonn3eaGJUvr4IE6v4fh3JLACw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92smWTOYwVQWp2ViJ2q4ynlT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 26-07-2026 11:13 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:29:
[...]

Voor mijn Livingstone heb ik op mijn huidige camping ook gewoon 5x8 opgegeven, dat is wel naar boven afgerond maar bizar groot vind ik dat eigenlijk al.
Onze is “exact” 5x8. Groot, ja zeker. Maar daarmee hebben we wel meteen alle behoefte onder één dak: vijf slaapplaatsen, een binnentent, een vrij royale luifel. Dus in de praktijk gaat dat eigenlijk overal prima.
Overigens zie ik nu tot mijn zeer zeer grote schrik dat de Livingstone alleen nog maar net boogluifel te koop is. Wtf is dat nu weer? De hele charme van Aart Kok door de plee. Nu kan ik dus nooit meer een nieuwe Livingstone kopen. :'( :'( :'(
Ik zie de varioluifel gewoon op de prijslijst 2026 staan onder “accessoires tent”, toch? Kijk ik niet goed en/of is dat niet wat je bedoelt?

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-08 19:46

MeltedForest

Lenny-t

Over net passen gesproken. Boek je een 130m2 kampeerplaats staat er precies in het midden een boom en heb je een grindstrook (waarschijnlijk voor de caravan) waardoor mijn Malawi er maar op één manier op kon staan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6a8xOMpGyJeGUss54WJwbGhoc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IN4esQifB0XZ9nvz1N8TIaYV.jpg?f=fotoalbum_large

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:19:
[...]

Onze is “exact” 5x8. Groot, ja zeker. Maar daarmee hebben we wel meteen alle behoefte onder één dak: vijf slaapplaatsen, een binnentent, een vrij royale luifel. Dus in de praktijk gaat dat eigenlijk overal prima.
Dat is best netjes inderdaad. De meesten hebben tegenwoordig echter behoefte aan een immense binnenruimte (vroeger was dat echt alleen voor slecht weer en optioneel) waardoor 5x8 eigenlijk niet meer groot te noemen is als je het relatief bekijkt. :X
Ik zie de varioluifel gewoon op de prijslijst 2026 staan onder “accessoires tent”, toch? Kijk ik niet goed en/of is dat niet wat je bedoelt?
De varioluifel is de aanvullende luifel op de standaard luifel voor als je de standaard luifel 'promoveert' tot voortent (zo noemen ze het op de plattegrond al tegenwoordig). Maar de klassieke luifel (die bedoel ik) is er niet meer lijkt wel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:21
Staan nu lekker op Terschelling met de Alpenkreuzer Campfire. Dagje regen vandaag maar dat hoort er bij. Wel heerlijke grote plek op de Kooi nabij het meertje van Hee. En voor de stats: geen auto's op de camping en verduisterende slaapcabines 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRUdozZGq5wIQwfErY4jn12vP00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4oDxBPAtYodemcUSLT62kGW.jpg?f=fotoalbum_large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

MeltedForest schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:21:
Over net passen gesproken. Boek je een 130m2 kampeerplaats staat er precies in het midden een boom en heb je een grindstrook (waarschijnlijk voor de caravan) waardoor mijn Malawi er maar op één manier op kon staan. [Afbeelding]
Grind durf ik wel op te gaan staan. Ik gooi sowieso een dubbelgevouwen worteldoek onder de tent (als ik het niet vergeet :X ).

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Iemand wel eens met een vouwwagen in de Dolomieten geweest? Lijkt me prachtige omgeving, misschien voor volgend jaar, maar ik zie veel typische doorreis campings met kleine rechthoekige plaatsen waar net een camper of caravan past. Of campings die wel wat uitgebreider zijn maar dezelfde kleine plaatsen hebben (allemaal netjes in rijtjes...).

Wat de afmetingen betreft.. als ik de scheerlijnen goed wil neerzetten heb ik eigenlijk een plaats van 9x9 meter nodig..

[ Voor 20% gewijzigd door Chaoss op 26-07-2026 11:49 ]

• Gonadan

Gonadan

Chaoss schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Grind durf ik wel op te gaan staan. Ik gooi sowieso een dubbelgevouwen worteldoek onder de tent (als ik het niet vergeet :X ).
Wij staan in de Vogezen op een parkeerplek kampeerplek in een bos, alles is hier steen, wat een ramp.
Heb al menig rotspen de vernieling in geslagen en moest de aloude tarzans er weer bij pakken.

Maar ik heb erg de neiging om thuis mijn kuipzeil grondig te gaan controleren op gaten. Het kan bijna niet anders dan dat hij hier lek raakt. Wat een bende zo'n ondergrond.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Chaoss schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Vorig jaar een week op grind gestaan. Met dubbel worteldoek en tent tapijt eronder zie je het nog wel terug in mijn kuipzeil. Geen lekkage gelukkig, maar dat moet je niet te vaak willen doen.

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:33:
[...]

De varioluifel is de aanvullende luifel op de standaard luifel voor als je de standaard luifel 'promoveert' tot voortent (zo noemen ze het op de plattegrond al tegenwoordig). Maar de klassieke luifel (die bedoel ik) is er niet meer lijkt wel.
Ik zie het ja. In de brochure staat ook een plaatje van die varioluifel geritst (gok ik) aan de boogluifel. Ik vond dat niet logisch, maar zie het nu wel zo verkocht worden.

Vrees dat je gelijk hebt dus.

Als je toch al aan de boog vast zit, is de stap naar een Holtkamper ook niet zo groot meer dus :+

Eigenlijk wel jammer dat al die merken elkaar steeds meer na gaan doen. Zo is zo’n USP van de Livingstone (want dat was het toch wel) ineens niet meer. Straks zijn alle slaaptenten donker en is de luifel een boog. :P

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:50:
[...]

Ik zie het ja. In de brochure staat ook een plaatje van die varioluifel geritst (gok ik) aan de boogluifel. Ik vond dat niet logisch, maar zie het nu wel zo verkocht worden.

Op de plattegrond staat het nu ook niet meer, als je de oude plattegrond opzoekt zie je nog wel twee varianten.
Als je toch al aan de boog vast zit, is de stap naar een Holtkamper ook niet zo groot meer dus :+
Nou als hij het nu al bijna vijftien jaar uit houdt kan er nog wel vijftien bij toch? Ik hóef geen nieuwe. :+
Eigenlijk wel jammer dat al die merken elkaar steeds meer na gaan doen. Zo is zo’n USP van de Livingstone (want dat was het toch wel) ineens niet meer. Straks zijn alle slaaptenten donker en is de luifel een boog. :P
Die USP werd toch al steeds minder gewaardeerd voor mijn gevoel, maar ik ben het met je eens, het wordt steeds minder zo. Aart Kok had de slogan 'het echte kamperen' met tentgevoel en veel buiten leven, maar de markt vraagt wat anders en dat gaan/moeten ze in mee.

De markt wil de boogluifel want makkelijker, en dan kan je ook het kuipzeil gebruiken om een balzaal aan binnenruimte te creëren want kamperen is binnen zitten. En dan met de varioluifel maak je de 12 meter benodigde ruimte wel compleet want je moet ergens de airfryer en lichtjes kwijt.

Oke ik chargeer bewust wat om te stangen maar de algehele trend is wel duidelijk. Die zit niet geheel in mijn gewenste koers. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:27
Heeft er hier iemand ervaring met de Smitveld Novist?

• Kevinns
  • Laatst online: 15:01
Gonadan schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:13:
@Kevinns dat zat gisteren nog wel in mijn achterhoofd inderdaad. Een Decathlon hebt is flinterdun plastic, neem je dan geen maatregelen dan is het qua licht alsof je buiten in het gras ligt.

Een degelijke vouwwagen heeft meerdere vrij dikke lagen katoen. Mijn binnentent voelt al steviger dan een buitentent van plastic. Dat houdt van zichzelf al meer tegen.
Donker is het dan zeker niet maar het haalt wel het scherpe randje er af waardoor verduisteren in principe niet nodig zou moeten zijn.
Tja smaken verschillen. Het uit m’n hoofd 340g spierwitte doek van het dak van de Odyssee houdt bar weinig tegen hoor. Een Livingstone is niet wit, dat scheelt vast.

Misschien huren we volgend jaar een weekje een Holtkamper in het voorseizoen. Dan kunnen we het een keer ervaren.

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:17
Weet nog dat toen we vorig jaar onze alpenkreuzer gingen ophalen er een stuk of 20 cabanons klaar stonden om opgehaald te worden. Dacht toen blijkbaar willen wij totaal iets anders😅. In de showroom stonden vooraan vooral diverse type cabanons, de ene met nog grotere binnenruimte dan de andere. Wat moet je met al die binnen ruimte? Wij hebben bewust weinig binnenruimte, voldoende (past precies) om met zijn vieren binnen de zitten als het regent, maar voor de rest zitten we voornamelijk buiten. Maar ieder zijn ding natuurlijk.

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 17:58
Als ik alleen in Nederland 3 weken op een camping stond wilde ik ook liever een grote. Maar wij zijn trekkers en mooi weer kampeerders dus dan is een grote luifel en opzetgemak belangrijker.

• tafmaf
Kevinns schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:48:
[...]

Tja smaken verschillen. Het uit m’n hoofd 340g spierwitte doek van het dak van de Odyssee houdt bar weinig tegen hoor. Een Livingstone is niet wit, dat scheelt vast.

Misschien huren we volgend jaar een weekje een Holtkamper in het voorseizoen. Dan kunnen we het een keer ervaren.
En anders kom een keer langs op een klapweekend van de Vouwwagenclub. Daar zijn genoeg leden die je het kunnen laten zien. Want het scheelt aanzienlijk. Slaap in de caravan langer door dan in de Holtkamper.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

Zo, nu in de vouwwagen. Stiekem wel trots. Nu nog ff een oplossing vinden voor kantelen, want met alles open en gewicht erin kan hij voorover kukelen. Maar ik denk kabelspanner halen bij de bouwmarkt en kloar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiadFxZXsk9kMeAUMPc5bI8d5ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkO85eruAUkoieGi32k9bwjw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXRLUCaHV1NuYgdcTDREJDrYzA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MouE4e3LTTaIX7eHwpF9YXN0.jpg?f=fotoalbum_large

Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:14
Ik volg deze post al een tijdje. Gezien de kinderen ouder worden overwegen wij ook een vouwwagen. Met name gezien mijn eigen goede herinneringen van vroeger!

Een kennis heeft een Astro XL 2007-2008 en wil hier mogelijk van af. Ze hebben 'm nieuw gekocht en zijn er gemiddeld twee keer per jaar mee weg geweest (daarnaast altijd in de droge stalling met regulier onderhoud iedere paar jaar). Optisch in zeer nette staat, alleen elastieken zijn aan vervanging toe.

Ik zit alleen met twee vragen.... Wie kan me inlichten :)
1. Het eerste tentzeil zit er nog op. Kan ik hier nog jaren plezier van hebben of is dit een risicofactor?
2. Wat is de marktwaarde van een dergelijke vouwwagen met een staat 8,5/10? Ik zie wel eens soortgelijke modellen voorbij komen, maar zonder vraagprijs of rond 500-1500 euro maar in veel mindere staat.

[ Voor 8% gewijzigd door TheCrius op 26-07-2026 15:33 ]

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

• Retrospect
Het doek nadert 20 jaar. Dat is een risico. Worden er nog nieuwe tenten geleverd voor deze vouwwagen? Een 18 jaar oude wagen, hoe mooi luxe en duur ook toen die nieuw was, is nu afgeschreven. 1500 lijkt mij een genereus bod. Het overwegen waard als er nog nieuw doek voor te krijgen is.

• Dani86
  • Laatst online: 08:26

Dani86

AeroGeek

Gonadan schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Is kamperen daar een beetje te doen? Ik vindt bepaalde delen heel mooi maar die paar keer dat ik niet-kamperend door bijvoorbeeld Schotland trok was het landschap prachtig maar de campings afwezig is niet echt uitnodigend van wat ik zo kon zien. Toch zou ik best graag ook een keer die kant op willen met de kar.
Kamperen is er heel goed te doen! Het is alleen wel heel afhankelijk van wat je zoekt.

Er zijn best veel campings. Het is veelal vrij basic; wat in Frankrijk 2 sterren c.q. Camping Municipal is. Sanitair tot nu overal brandschoon.

Het is of aangeharkt of boeren camping valt me op.

Capfun achtige shizle met wildwaterbanen hebben ze niet of nauwelijks, maar dat zoeken wij toch niet.

Links rijden met de kar is op de doorgaande wegen goed te doen. Je mag 60 mijl op de snelweg, wat 96 km/h is, ik hield het op 105 km/h ofzo. De "A roads" hebben heel veel rotondes (geloof dat ze de roundabout uitgevonden hebben).

Die rotondes zijn voor de Hollander die z'n klapkar sleurt echt een voordeel. Want de "B-roads" (pieter post/brandweerman sam vibes) zijn erg smal en de kruisingen vaak onoverzichtelijk, je mag er zelfs officieel 60 mijl, wat technisch gezien eigenlijk niet echt kan, zelfs niet met de Model Y.
Sommige Britse petrol heads die die weggetjes op hun duimpje kennen rijden er erg hard met sportieve auto's.
Ook het asfalt is er in erbarmelijke staat, het wegennet in Wallonië is er bij vergeleken een biljartlaken. Ergo, ik heb die boerenweggetjes vermeden waar kon.

In Londen bij Abbey Wood gestaan, erg mooie camping met een goede metro verbinding naar de stad.

Toen naar omgeving Bath bij Nettwood farm, erg leuk voor de kinderen met een bos waar ze hutten mogen bouwen. Hele grote plekken.

Nu in Kent in de buurt van Dover bovenop een Witte Klif met mooi uitzicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDG8_NuFex84X9OilH8rnPF3iaM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZihsLIsi6QSs5k1TRTGnE6yQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHnPM7fB2XB49vYe3SzawlpKsO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Psu3WbIVoB7i1XE0ew99PSKz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daPuMxY0OgiRFmZUs2dhfl9ZYdI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3y7JuUiP9On7QyRBLdkvjIy.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoTehtPaZz-B7i92nDPh3Fg4yzw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9j3vVZhNrWJPnfDFDRqDmnvK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdQ6z1kF_y3LZa4K2EF8YuCpDBc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpxLxO3AE11yVoPAzjYqxx0A.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door Dani86 op 26-07-2026 16:42 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Gonadan

Gonadan

tafmaf schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:34:
Als ik alleen in Nederland 3 weken op een camping stond wilde ik ook liever een grote. Maar wij zijn trekkers en mooi weer kampeerders dus dan is een grote luifel en opzetgemak belangrijker.
Nederland heeft tegenwoordig het weer van Zuid Frankrijk in onze jeugd, zo slecht is het niet meer. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Kevinns
tafmaf schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:36:
[...]

En anders kom een keer langs op een klapweekend van de Vouwwagenclub. Daar zijn genoeg leden die je het kunnen laten zien. Want het scheelt aanzienlijk. Slaap in de caravan langer door dan in de Holtkamper.
Dat is een goed idee! Ik moet ook weer eens wat actiever worden daar.

• Gonadan

Gonadan

TheCrius schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:30:
Ik volg deze post al een tijdje. Gezien de kinderen ouder worden overwegen wij ook een vouwwagen. Met name gezien mijn eigen goede herinneringen van vroeger!

Een kennis heeft een Astro XL 2007-2008 en wil hier mogelijk van af. Ze hebben 'm nieuw gekocht en zijn er gemiddeld twee keer per jaar mee weg geweest (daarnaast altijd in de droge stalling met regulier onderhoud iedere paar jaar). Optisch in zeer nette staat, alleen elastieken zijn aan vervanging toe.

Ik zit alleen met twee vragen.... Wie kan me inlichten :)
1. Het eerste tentzeil zit er nog op. Kan ik hier nog jaren plezier van hebben of is dit een risicofactor?
2. Wat is de marktwaarde van een dergelijke vouwwagen met een staat 8,5/10? Ik zie wel eens soortgelijke modellen voorbij komen, maar zonder vraagprijs of rond 500-1500 euro maar in veel mindere staat.
Doek is niet te beoordelen op afstand, dat kan al een risico zijn en ook zomaar nog meer dan tien jaar mee gaan. Onmogelijk om via een forum iets over te zeggen helaas.

Toen mijn pa niet al te lang geleden zijn 30+ jaar oude De Waard wilde laten repareren gaven ze eerst een heel flinke ruk aan het doek om de stevigheid te testen. Dat was nog in orde dus gerepareerd en hij gaat alweer jaren mee.

Ik weet zelf niet wat voor doek er op een Astro zit maar écht goed doek kan écht heel lang mee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• tafmaf
Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:19:
[...]

Nederland heeft tegenwoordig het weer van Zuid Frankrijk in onze jeugd, zo slecht is het niet meer. :P
En toch viel het vorige week wel tegen hoor. We zaten optijd binnen omdat het mij met 15 graden te koud werd onder de luifel. Hopelijk volgend jaar weer meer naar beneden op vakantie. Zelfs nog de kachel aan gehad. En we zaten ook nog eens door omstandigheden tussen de witte wanden }>

[ Voor 11% gewijzigd door tafmaf op 26-07-2026 18:28 ]

• Gonadan

Gonadan

tafmaf schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:25:
[...]

En toch viel het vorige week wel tegen hoor. We zaten optijd binnen omdat het mij met 15 graden te koud werd onder de luifel. Hopelijk volgend jaar weer meer naar beneden op vakantie.
Hahaha ja oke, als je met vijftien al naar binnen wilt.. Dat is het moment dat ik pas ga nadenken of ik iets meer wil dan t-shirt, korte broek en slippers. :D

@Dani86 ja ik heb wel vaker met een busje door de Highlands gereden, prima te doen. Maar als je ziet wat de locals dan nog met aanhanger durven, die houd ik niet bij hoor. :D

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 26-07-2026 18:36 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• tafmaf
Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:29:
[...]

Hahaha ja oke, als je met vijftien al naar binnen wilt.. Dat is het moment dat ik pas ga nadenken of ik iets meer wil dan t-shirt, korte broek en slippers. :D

@Dani86 ja ik heb wel vaker met een busje door de Highlands gereden, prima te doen. Maar als je ziet wat de locals dan nog met aanhanger durven, die houd ik niet bij hoor. :D
Word al een daggie ouder. Daar zullen we het maar op houden. ;)

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

_eLMo_ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:40:
Zo, nu in de vouwwagen. Stiekem wel trots. Nu nog ff een oplossing vinden voor kantelen, want met alles open en gewicht erin kan hij voorover kukelen. Maar ik denk kabelspanner halen bij de bouwmarkt en kloar :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel een ding onder Campozers: zelf een keukentje maken :) Wij hebben die van ons haaks op de klep staan, voor ons is dat het meest praktisch omdat je anders snel voor de keuken zit. Aan de achterkant heb ik wieltjes genaakt zodat ik de keuken gemakkelijk naar buiten en binnen kan trekken/duwen. Aan de voorkant zit een poot die onder de keuken wegklapt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9C7lneXJuGC20FTkoiKLfd80Zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MfpgBezHS5S6jqoeUrd72K5.jpg?f=fotoalbum_large

• Anman
  • Laatst online: 11:32
Nou we staan weer, nu een kleine boeren camping. Heb zoals aangegeven de haringen wat verder naar buiten getrokken en krijg inderdaad wat meer spanning zo, zie fotos.

We staan met onze RacletSafari liefst met alleen de luifel vanwege het opzetten. Maar krijgen toch niet helemaal de boel tot tevredenheid staan. De lange stokken aan de zijkant zakken wat door en het doek hangt ook wat bol, waar zich dus water ophoopt (zoals vanmiddag tijdens een klein wolkbreukje). Hebben jullie nog tips ?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnmhvU0iHyVTP3uiCRqgUBei5F8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZUbQsTlwdhHYdHxCsvZTObz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFn2DW6wzezqwkPWhlR4L5chvqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxXOrblLALX688g00HGcMjxu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-hmOsFaR_iVJsW2QTUrDkmb5oY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7BGRtNlVRev5BDuKF7ip7ght.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S21C5r1b778lMpq8mLnIgQMFlNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7x3xR4Kvk1Qu7zCNyZNRd0fS.jpg?f=fotoalbum_large

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:20

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Staat prima, gewoon kijken hoe ie opdroogd

I have usernames older than you.

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Vwb de Cabanons, je ziet ze idd veel.

Onze vorige keuze viel ook op een Cabanon omdat het model er mooi uitziet, veel leefruimte en comfortabele bedden.

Toen kwamen we er gaandeweg achter dat we meer willen trekken en de Cabanon een PITA is om op te zetten.

Nu erg blij met de Flexi; met een kleine drie kwartier staat alles, incl. neerzetten, pootjes uitdraaien, klappen, haringen etc.

Kuipzeil hebben we er niet in en de keuken laten we eraan zitten. Koelkast eruit en koelkastplek als doorgang naar het slaap gedeelte (tip uit dit topic).

Wel hebben we de keukenpootjes erin gedaan, komt toch een behoorlijk gewicht op als je het als opstap gebruikt.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:56

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Wij staan in de Vogezen op een parkeerplek kampeerplek in een bos, alles is hier steen, wat een ramp.
Heb al menig rotspen de vernieling in geslagen en moest de aloude tarzans er weer bij pakken.

Maar ik heb erg de neiging om thuis mijn kuipzeil grondig te gaan controleren op gaten. Het kan bijna niet anders dan dat hij hier lek raakt. Wat een bende zo'n ondergrond.
dat belooft wat.... Wij gaan aankomende week richting de Vogezen :'( welke camping sta je?

• Gonadan

Gonadan

Shadow_Agent schreef op maandag 27 juli 2026 @ 07:09:
[...]
dat belooft wat.... Wij gaan aankomende week richting de Vogezen :'( welke camping sta je?
Heb daar eerder ook campings gehad waar het wel mee viel hoor, je moet wat geluk hebben. Of er vooraf specifiek op letten wat ik niet gedaan heb. :P

Wij staan nu in Watwiller.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:56

Shadow_Agent

@Gonadan Ah okee! We zien het wel. Heb rotspennen en schroefharingen mee dus zal wel loslopen. Wij zitten op Les Deux Ballon :)

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow_Agent op 27-07-2026 08:00 ]

• Kevinns
Anman schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:14:
Nou we staan weer, nu een kleine boeren camping. Heb zoals aangegeven de haringen wat verder naar buiten getrokken en krijg inderdaad wat meer spanning zo, zie fotos.

We staan met onze RacletSafari liefst met alleen de luifel vanwege het opzetten. Maar krijgen toch niet helemaal de boel tot tevredenheid staan. De lange stokken aan de zijkant zakken wat door en het doek hangt ook wat bol, waar zich dus water ophoopt (zoals vanmiddag tijdens een klein wolkbreukje). Hebben jullie nog tips ?

Alvast bedankt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Tja, dit is wat mij betreft de normale Raclet, Jamet Trigano look. Onze Odyssee staat er ook zo bij, wat je ook doet. Het ontwerp met rechte wanden is praktisch in gebruik, maar lastig strak te krijgen. Het is afhankelijk van de ondergrond of hij er uitziet als een slordig opgezette tent of als een vaatdoek :+

Kromme stokken in de luifel hebben wij overigens ook, wat overigens bij het opzetten al zo is, niet door het gewicht van het doek. Dat is ‘normaal’ volgens de winkel. Wat betreft waterzakken, dat zou natuurlijk niet moeten. Lastig van afstand te adviseren…

[ Voor 7% gewijzigd door Kevinns op 27-07-2026 08:15 ]

• Gonadan

Gonadan

Shadow_Agent schreef op maandag 27 juli 2026 @ 07:59:
@Gonadan Ah okee! We zien het wel. Heb rotspennen en schroefharingen mee dus zal wel loslopen. Wij zitten op Les Deux Ballon :)
Die lijkt wel een stuk meer gras te hebben, misschien heb je geluk. Hier hebben zelfs rotspennen moeite dus iets anders werkt niet, of je moet kunnen voorboren. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Gonadan schreef op maandag 27 juli 2026 @ 07:12:
[...]

Heb daar eerder ook campings gehad waar het wel mee viel hoor, je moet wat geluk hebben. Of er vooraf specifiek op letten wat ik niet gedaan heb. :P

Huttopia toevallig? Was daar 4 jaar geleden en er zaten nog wat verschillen in. Wij stonden vlakbij het speeltuintje ri het zwembad, dat was een prima plek

• Retrospect
Kevinns schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:09:
[...]

Tja, dit is wat mij betreft de normale Raclet, Jamet Trigano look. Onze Odyssee staat er ook zo bij, wat je ook doet. Het ontwerp met rechte wanden is praktisch in gebruik, maar lastig strak te krijgen. Het is afhankelijk van de ondergrond of hij er uitziet als een slordig opgezette tent of als een vaatdoek :+

Kromme stokken in de luifel hebben wij overigens ook, wat overigens bij het opzetten al zo is, niet door het gewicht van het doek. Dat is ‘normaal’ volgens de winkel. Wat betreft waterzakken, dat zou natuurlijk niet moeten. Lastig van afstand te adviseren…
Bij mijn Itinea eigenlijk geen last van. Snaarstrak opzetten zoals piramide tenten wordt echter bij vrouwwagens maar weinig aangeraden, daar ben ik dus mee gestopt. Smitveld vouwwagens kan je leuk snaarstrak opzetten maar die hebben dan ook het model piramide tent.

En ja de ondergrond maakt het veelal lastig voor het ontwerp. Waterzakken zouden idd niet mogen. Ook niet bij uitdagende ondergrond.

Hier op de camping staat een De Waard Bosuil gave tent (en een stuk groter dan ik verwacht had) en ook snaarstrak opgezet.

[ Voor 5% gewijzigd door Retrospect op 27-07-2026 09:12 ]

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-08 21:08
Gonadan schreef op maandag 27 juli 2026 @ 07:12:
[...]

Sjah, de lage(re) prijs per nacht moet toch ergens weg komen... :>

Maar hier ook een combi van dunne stalen haringen en rotspennen. De grond is hier vooral op een 10cm diepte erg hard. Daar moest ik even flink op slaan om doorheen te komen. En vooral kurkdroog.

• Gonadan

Gonadan

Dani86 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:02:
[...]

Huttopia toevallig? Was daar 4 jaar geleden en er zaten nog wat verschillen in. Wij stonden vlakbij het speeltuintje ri het zwembad, dat was een prima plek
Klopt. Bij de speeltuin zijn de plekken vergelijkbaar, 100% steen en stof.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

m181087 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:59:
[...]

Sjah, de lage(re) prijs per nacht moet toch ergens weg komen... :>

Maar hier ook een combi van dunne stalen haringen en rotspennen. De grond is hier vooral op een 10cm diepte erg hard. Daar moest ik even flink op slaan om doorheen te komen. En vooral kurkdroog.
Haha jammer joh, dit is juist met afstand de duurste. ;)

Overigens is mijn ervaring dat hoe duurder en luxer de camping is hoe slechter de plekken zijn. De kosten hier gaan duidelijk niet naar de basis maar naar de naam en faciliteiten waar ik niets aan heb. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:38
Vond de grond 2 weken geleden al dramatisch om haringen in te slaan. Wil niet weten hoe dat nu is.
Wij zaten een kwartiertje boven Macon grens departement 71 (Saone-et-Loire) en 01 Ain. Twee jaar geleden zaten we in het naburige Jura, maar daar totaal niet die problemen gehad.

3600Wp@ zuid

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ja ik kwam er in Frankrijk ook achter dat ik geen rotsharingen meer had... die heb ik dom genoeg in het tasje van de Trigano laten zitten doen ik die inruilde op de Campooz. Het lukte net met de standaard pen haringen... heb gelukkig een paar korte penharingen die wel aardig dik zijn. Voor de volgende vakantie toch maar weer een paar rotsharingen kopen.

• Retrospect
Tip; Schroefharingen van Obelink doen het verassend goed.

• GAIAjohan
Zelf idd deels schroefharingen gebruikt.

3600Wp@ zuid

• kwet
GAIAjohan schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:39:
Vond de grond 2 weken geleden al dramatisch om haringen in te slaan. Wil niet weten hoe dat nu is.
Wij zaten een kwartiertje boven Macon grens departement 71 (Saone-et-Loire) en 01 Ain. Twee jaar geleden zaten we in het naburige Jura, maar daar totaal niet die problemen gehad.
Zitten daar in de buurt, grond is hard en heel droog. Rotspennen zijn er wel zonder problemen in te rammen met goede hamer, eruit lukt ook met klauwhamer

• Gonadan

Gonadan

Retrospect schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:59:
Behalve bij echte rotsgrond dus, dan is er gewoon geweld nodig. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Hier in de UK ook rotsharingen nodig, maar de grond is vrij zacht (kalksteen).

Heb "gewoon" een setje van Amazon met van die plastic haken, maar die breken waar je bij staat.

De plastic rode haringen van combi camp die bij de wagen geleverd werden zijn overigens echt een drama

• GAIAjohan
Dani86 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:10:
Hier in de UK ook rotsharingen nodig, maar de grond is vrij zacht (kalksteen).

Heb "gewoon" een setje van Amazon met van die plastic haken, maar die breken waar je bij staat.

De plastic rode haringen van combi camp die bij de wagen geleverd werden zijn overigens echt een drama
Voor normale zand en klei werken die dingen best goed, icm zo’n dikke zachte hamer.

3600Wp@ zuid

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ohja op de heenweg bij onze eerste stop vlak voor de Belgische grens ook nog op TV (Hart van Nederland) geweest :+ . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTouI8lrhFcsZ2rjK5ZWNwRay5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUYJ37xnOIa0ruPCqGePm573.jpg?f=fotoalbum_large

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:28

ST10©DE

Dus.............

+1, die heb ik deze vakantie (voor het eerst) met plezier gebruikt in de keiharde rotsachtige grond in de Var regio. De 18V DeWalt had er wel de nodige moeite mee, maar de haringen gaven geen krimp.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Chaoss schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:41:
Ja ik kwam er in Frankrijk ook achter dat ik geen rotsharingen meer had... die heb ik dom genoeg in het tasje van de Trigano laten zitten doen ik die inruilde op de Campooz. Het lukte net met de standaard pen haringen... heb gelukkig een paar korte penharingen die wel aardig dik zijn. Voor de volgende vakantie toch maar weer een paar rotsharingen kopen.
Decathlon in Frankrijk is altijd in de buurt :)

https://www.decathlon.fr/p/6-piquets-de-tente-sols-durs/105665/c14c2m8358158

• Retrospect
ST10©DE schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:49:
[...]

+1, die heb ik deze vakantie (voor het eerst) met plezier gebruikt in de keiharde rotsachtige grond in de Var regio. De 18V DeWalt had er wel de nodige moeite mee, maar de haringen gaven geen krimp.
Hier een kleine Bosch 12V flexi click die het werk moet doen. Maar het lukt. De Peggi Pegs (oid, de kunststof schroefharingen) heb ik hier meerdere van kapot gedraaid. Wellicht ligt het aan de bodem of dat het plastic na een jaar of 3 gewoon klaar is. Die koop ik iig niet weer.

• Gonadan

Gonadan

Retrospect schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:25:
[...]

Hier een kleine Bosch 12V flexi click die het werk moet doen. Maar het lukt. De Peggi Pegs (oid, de kunststof schroefharingen) heb ik hier meerdere van kapot gedraaid. Wellicht ligt het aan de bodem of dat het plastic na een jaar of 3 gewoon klaar is. Die koop ik iig niet weer.
Kunststof is wel redelijk kwetsbaar in steengrond maar in zachte grond zoals Nederland wel weer een flink voordeel met betrekking tot corrosie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-08 22:26
Dit jaar voor het eerst, maar echt een verademing tov normale rotspennen!
Hier ook alleen rotsachtige grond, maar de haringen zijn alleen voor de luifel. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• JanHenk
  • Niet online
Ik vind die “simpele” schroefharingen prima hoor. Maar ik laat ze tegenwoordig thuis. Ik het kader van “ontspullen”… In de haringtas die ik bij de Holtkamper kreeg zit nog wel echt ouderwetse kwaliteit grondpennen en rotspennen.

Hier in de Gard vandaag ook een aardig rotsachtige grond (“Rots en stof”) aangetroffen. Direct de rotspennen erbij en erin gedreund met de klauwhamer. Misschien geluk gehad, maar wat mij betreft heb ik weinig anders nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 27-07-2026 19:08 ]

• Gonadan

Gonadan

Fuuuuuu... Trek ik net de luifel er vast af voor een iets sneller vertrek morgen, laat het stiksel van de rits in de nok los. :X

Dat is dus op zijn minst een gat daar en morgen met opzetten moeten we maar zien of de rest het nog genoeg houdt om de luifel wel op te spannen of dat het stiksel dan helemaal los komt.

Dit wordt weer een retourtje ESVO na de vakantie. }:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:09
JanHenk schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:50:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNgObbeZMsEIiB0ACMgcck5flUc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uLTu63CYJkchw39mjrv0ojWy.jpg?f=user_large heb er even een plaatje bij gezocht.

Maar ik vindt dit zonde en rommelig.
Van een hoekige wagen naar wen ronde boog en dan weer een hoekige luifel.

Vond dat bij cabanon ook minder mooi dat de wagen en luifel een andere vorm hebben.

Wij hebben zelf een campooz LJ, maar zijn aan het oriënteren op wat anders. We hebben op de camping een aantal Livingstone's staan, maar allen nog zonder boog. Dat ziet er naar mijn mening veel beter uit.

Nu kopen wij toch niet nieuw, dus het is geen issue.
Maar wel zonde van het model.

Maak dan echt een nieuw model, of maak het een optie.

De LJ voldoet nog, en we vinden hem nog erg mooi.
Met de trekking luifel ervoor zitten we eigenlijk nooit binnen. Ik denk alleen dat onze kinderen binnen 1 of 2 jaar in een eigen tentje willen. En dat gaat niet echt naast de LJ. Hij is al enorm groot voor veel plekken. Dus we zoeken eigenlijk wat smallers. Maar dan met meer comfort.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Kevinns
Gonadan schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:52:
Fuuuuuu... Trek ik net de luifel er vast af voor een iets sneller vertrek morgen, laat het stiksel van de rits in de nok los. :X

Dat is dus op zijn minst een gat daar en morgen met opzetten moeten we maar zien of de rest het nog genoeg houdt om de luifel wel op te spannen of dat het stiksel dan helemaal los komt.

Aiii vervelend! Scheelt dat het niet de basistent is, maar de luifel wil je ook niet missen…

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:42
Gonadan schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:52:

Tear aid er op. Is zeer sterk. Anders met nylon draad zelf een versteviging naaien en dan tear aid er op.

Ik dacht dat nylon draad bij de verpakking in zat of ik heb het uit een ander reparatie setje..

• Gonadan

Gonadan

Tito129 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 03:55:
[...]

Tear aid er op. Is zeer sterk. Anders met nylon draad zelf een versteviging naaien en dan tear aid er op.

Ik dacht dat nylon draad bij de verpakking in zat of ik heb het uit een ander reparatie setje..
Tear aid op een plek die je gewoon opnieuw kunt naaien vind ik doodzonde.

Ik heb geen reparatiesetje (wel tear aid voor grondzeil), dat stond nog op mijn todo lijst, zal je altijd zien. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08 12:58

ralpje

Deugpopje

FRANQ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:21:
[...]

Met de trekking luifel ervoor zitten we eigenlijk nooit binnen. Ik denk alleen dat onze kinderen binnen 1 of 2 jaar in een eigen tentje willen. En dat gaat niet echt naast de LJ. Hij is al enorm groot voor veel plekken. Dus we zoeken eigenlijk wat smallers. Maar dan met meer comfort.
Hier de LJ, en meestal heb ik hem volledig staan (dus met de 'voortent' én de extra trekking luifel, en krijg ik er nog wel een tweepersoons tentje naast gefrot. En dan staat óók de 'zijcabine' aan de wagentent nog.

Als kids 'verhuizen' uit die zijcabine naar een los tentje kun je ook altijd nog overwegen dat losse tentje op de plek van die zijcabine te zetten.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• FKarma
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-08 12:04
FRANQ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:21:
[...]

[Afbeelding] heb er even een plaatje bij gezocht.

Maar ik vindt dit zonde en rommelig.
Van een hoekige wagen naar wen ronde boog en dan weer een hoekige luifel.

Vond dat bij cabanon ook minder mooi dat de wagen en luifel een andere vorm hebben.

Wij hebben zelf een campooz LJ, maar zijn aan het oriënteren op wat anders. We hebben op de camping een aantal Livingstone's staan, maar allen nog zonder boog. Dat ziet er naar mijn mening veel beter uit.

Nu kopen wij toch niet nieuw, dus het is geen issue.
Maar wel zonde van het model.

Maak dan echt een nieuw model, of maak het een optie.

Jammer al die haters ;) Ik ben zeer content met mijn varioluifel aan de boog, deze dan even voor de liefhebbers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cazvJGLzdqAdknKjKVCwsgNpiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALX4GmbrNltujBmSpB310Phy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Am6BfNBaVWQN_a7YivU7GRhZn5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1kdozxnZPGgXNSylPZUvyTI.jpg?f=fotoalbum_large

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:35
Gonadan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:42:
[...]

Ik heb geen reparatiesetje (wel tear aid voor grondzeil), dat stond nog op mijn todo lijst, zal je altijd zien. :+
Ik kende het spul helemaal niet. Handig om paraat te hebben :)

XXXVI

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:42:
[...]

Is dat permanent dan? Ik dacht dat je het wel kon verwijderen, maar als je blijvende resten ervan hebt, zeker zonde.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
FKarma schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Jammer al die haters ;) Ik ben zeer content met mijn varioluifel aan de boog, deze dan even voor de liefhebbers

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vind het er ook gewoon goed uitzien en zou zeker voor een boog gaan als we tzt (ooit?) overstappen naar een Livingstone!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:20

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

JanHenk schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:50:
[...]

Is dat permanent dan? Ik dacht dat je het wel kon verwijderen, maar als je blijvende resten ervan hebt, zeker zonde.
Bedoeling van dat spul is dat het nooit meer loslaat, dus dat is permanent. Ik denk dat de enige manier om dat na het plakken te verwijderen de schaar is. Maar dat is soort van contraproductief.

Hopelijk valt de schade mee @Gonadan - misschien dat inderdaad een beetje ijzergaren gefixt worden, zo heeft onze oude opblaastent het nog prima en paar vakanties gedaan toen de naad van het luifeltje uit elkaar viel.

I have usernames older than you.

• Retrospect
MrAcid schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:45:
[...]

Vind het er ook gewoon goed uitzien en zou zeker voor een boog gaan als we tzt (ooit?) overstappen naar een Livingstone!
Er staat er hier ook een op de camping. Volgens mij met vario luifel direct aan de wagenbak. Best leuk maar spijtig dat het opgezet is als zak aardappelen. En met voorwand erin vind ik het niet echt een gezicht. Ze hebben er ook geen keuken aan wat toch jammer is. Juist die keuken maakt het plaatje vaak compleet.

Maar mooi dat het een flexibele vouwwagen is.

[ Voor 9% gewijzigd door Retrospect op 28-07-2026 11:14 ]

• Gonadan

Gonadan

pjottum schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:00:
[...]

Bedoeling van dat spul is dat het nooit meer loslaat, dus dat is permanent. Ik denk dat de enige manier om dat na het plakken te verwijderen de schaar is. Maar dat is soort van contraproductief.

Hopelijk valt de schade mee @Gonadan - misschien dat inderdaad een beetje ijzergaren gefixt worden, zo heeft onze oude opblaastent het nog prima en paar vakanties gedaan toen de naad van het luifeltje uit elkaar viel.
Het is maar stiksel, dus dat is altijd onzichtbaar te repareren. Wordt alleen kijken of ik dat zelf ga doen of dat ik hem naar ESVO breng want dan laat ik gelijk wat andere kleine dingetjes doen als dat kan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Kevinns
FKarma schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:40:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind de boog + vario ook erg fraai! Hoe bevalt het opzetgemak als je alles opzet?

• FKarma
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-08 12:04
Kevinns schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:15:
[...]

Ik vind de boog + vario ook erg fraai! Hoe bevalt het opzetgemak als je alles opzet?
Alles is in mijn geval wagen, boogluifel, zijwanden, varioluifel en achtertent voor de kinderen. Opzet gemak bevalt me goed, de basis staat echt binnen een paar minuten (ik vouw het grondzeil altijd mee, dat scheelt aanzienlijk). Afhankelijk van de wensen doen we de rest, boogluifel kan je theoretisch ook meevouwen, maar nog niet geprobeerd.

Alles opzetten gaat voor mijn gevoel altijd vrij rap, maar ik moet zeggen dat ik ook nooit echt haast heb dus het kan zeker sneller dan ik het doe. Het meeste is even aanritsen,een paar haringen en klaar. Met anderen vergeleken, Campooz Lazy Jack en Cabanon Malawi 2.0 van vrienden, is het opzetten eenvoudig.
De Campooz vond ik toch beduidend meer werk en onhandiger, oa door zware metalen stokken. De beige luifel was daar eenvoudig van, maar de luifel met wanden was echt een gedrocht om op te zetten. De Cabanon Malawi 2.0 van andere vrienden ging wel vrij makkelijk, maar die was kwalitatief wel iets minder. (maar goed er is ook een aardig prijsverschil).

HK met windforce lijkt me nog meer gemak, maar dat valt buiten mijn budget :).

• GAIAjohan
Dani86 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:01:

Weet toevallig iemand of je voor doorreis de boel kan inklappen met de voorzetwanden er nog aan?
In de brochure van de Flexi wordt hij opgezet met de voor wanden er nog in:

https://combi-camp.com/content/uploads/2025/12/NL-FLEXI-brochure-2026_web-spread.pdf

1 na laatste pagina

Ook opvallend: de versie met keuken heeft nu een 2 pits gasstel ipv 3-pits?! Staat letterlijk in de brochure

[ Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 28-07-2026 17:29 ]

3600Wp@ zuid

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:03
GAIAjohan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:22:
[...]

In de brochure van de Flexi wordt hij opgezet met de voor wanden er nog in:

https://combi-camp.com/content/uploads/2025/12/NL-FLEXI-brochure-2026_web-spread.pdf

1 na laatste pagina

Ook opvallend: de versie met keuken heeft nu een 2 pits gasstel ipv 3-pits?! Staat letterlijk in de brochure
Het 3-pitsgasstek is te klein voor 3 pannen, zelfs bij kleine pannen. Hierdoor kun je eigenlijk maar 2 pitten tegelijk gebruiken, waardoor de verandering na 2 pits mij een goede lijkt.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Zijn er mensen die uberhaupt 3 pitten gebruiken tijdens het camperen? Ik heb een 1 pits brandertje bij me en een cadac grill dat is toch genoeg? :P

• Gonadan

Gonadan

Kevinns schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:15:
[...]

Wat ik ergens wel ironisch vind is dat de boogluifel het vaak won qua populariteit van de klassieke luifel vanwege het opzetgemak. Maar dan zet iedereen er een varioluifel voor die dat weer niet heeft. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Chaoss schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:16:
Zijn er mensen die uberhaupt 3 pitten gebruiken tijdens het camperen? Ik heb een 1 pits brandertje bij me en een cadac grill dat is toch genoeg? :P
Ja die derde pit is vet handig om iets heets op weg te zetten. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Anman
  • Laatst online: 11:32
Zonet een tarp geplaatst voor extra schaduw. Mooi is anders maar wel functioneel.

Al doende kwam de discussie op het gebruik van veren bij de scheerlijnen en wat te doen in geval van storm. Die tarp gaat er dan af natuurlijk maar de luifel liever niet.

Gebruiken jullie veren daarvoor of zelfs nog een spanband helemaal over de luifel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuW8nXEujE2BLpFW8HT8Pk54pcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rh1iUV92rcNJFEwzSEWtFF17.jpg?f=fotoalbum_large

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:03
Chaoss schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:16:
Ja, wij. Maar dat is, omdat de ruimte tussen de pitten zo klein is. Een grote pan en een koekenpan voor bv 4 vegaburgers past niet. Dus dan verdeel je de burgers over 2 kleine pannen. En dat past vaak ook niet echt, waardoor je 1 pan continu moet vasthouden.

• GAIAjohan
L.N. schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:17:
[...]

Het 3-pitsgasstek is te klein voor 3 pannen, zelfs bij kleine pannen. Hierdoor kun je eigenlijk maar 2 pitten tegelijk gebruiken, waardoor de verandering na 2 pits mij een goede lijkt.
Geen enkel probleem mee gehad. Gewoon niet te grote pannen gebruiken.

2x 1,5L kookpan en 1x Debuyer 20cm koekenpannetje. veel groter moet je sowieso niet gaan gebruiken

3600Wp@ zuid

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:50:
[...]

In ieder geval bedoeld om permanent te zijn en ook met voor echt scheuren in de stof en niet om stiksels te fixen. Voor zoiets is het niet echt geschikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMKZrwkQlpIY8Lhv-5R5LhZ0ihc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oe5fKMenOhi8k4CB6jz2Hgee.jpg?f=fotoalbum_large

Het is niet heel spannend en de luifel staat nu gewoon maar ik wil dit in het najaar wel even knap gefixt hebben.

@pjottum voor tentdoek wil je liefst wil het juiste garen gebruiken, eventueel nog inclusief afdichting in de vorm van tape of middel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-08 22:33
Retrospect schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:25:
[...]

Haha zo herkenbaar dit. In het begin vond ik die dingen echt superhandig. Ik heb ze nu 3 jaar en de een na de andere draai ik kapot.

Ben je lekker bezig, wil je nog net 1 tikje dieper en hatseklatse.. weer een peggi nach klot'n..

Heb inmiddels nog 4 of 5 van die kleintjes over ofzo..

• Michiel_78
Vraagje mbt koelbox: hebben een Dometic ACX3-30 absorptie koelbox met als enige reden dat ie onderweg in keukenblok kan van onze Kavango. Staan nu net in Normandië met gemiddeld buitentemp 20-25*C, ding staat onder luifel in schaduw (waterpas) maar overdag loopt koelkasttemp op naar 8-12 graden. Heb hem nu buiten in schaduw om te proberen. Hebben jullie nog tips?

Ik ben in staat om naar de dichtstbijzijnde Decathlon te rijden voor een compressorkoelbox. Hebben jullie ervaringen met compressor koelbox?

• Retrospect
Ik heb hier een Tristar Icecool 45C van nog geen 200 euro in de keuken van de vouwwagen staan. Ding koelt als een malle onder alle omstandigheden. Al staat de tent vol in de zon met 35 graden de spullen die erin zitten blijven koel. Deze is al jaren oud, daarvoor had ik dezelfde maar ooit weggegeven toen ik dacht niet meer te gaan kamperen, die wordt ook nog elk jaar gebruikt in de Spaanse hitte.

Geen idee waarom mensen nog aankloten met absorptie koelboxen.

Kijk voordat je koopt wel even of het past.

[ Voor 4% gewijzigd door Retrospect op 29-07-2026 09:01 ]

• Gonadan

Gonadan

Michiel_78 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:53:
Vraagje mbt koelbox: hebben een Dometic ACX3-30 absorptie koelbox met als enige reden dat ie onderweg in keukenblok kan van onze Kavango. Staan nu net in Normandië met gemiddeld buitentemp 20-25*C, ding staat onder luifel in schaduw (waterpas) maar overdag loopt koelkasttemp op naar 8-12 graden. Heb hem nu buiten in schaduw om te proberen. Hebben jullie nog tips?

Ik ben in staat om naar de dichtstbijzijnde Decathlon te rijden voor een compressorkoelbox. Hebben jullie ervaringen met compressor koelbox?
Dat is wel gek. Volgens mij is dat de opvolger van mijn 1600 (al een oudje) en die redt 30 onder de buitentemperatuur nog wel (vorige week nog in praktijk gezien).
Jij komt maar tot zo'n 12 onder de buitentemperatuur, hij kan echt veel beter. Gebruik je hem wel op 230?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Retrospect schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:00:
Geen idee waarom mensen nog aankloten met absorptie koelboxen.
Dat weet je best, die argumenten zijn al regelmatig genoemd. Stil, flexibel, formaat. Of wilde je gewoon even stoken? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Retrospect
Gonadan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:03:
[...]

Dat weet je best, die argumenten zijn al regelmatig genoemd. Stil, flexibel, formaat. Of wilde je gewoon even stoken? ;)
Ik hoor mijn koelbox niet als die aanslaat terwijl die aan mijn voeteneind ligt. Maar goed idd mooie afwegingen, pislauwe drankjes tijdens je vakantie maar dan wel een iets compacter formaat. Keuzes keuzes.

• Gonadan

Gonadan

Retrospect schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:09:
[...]

Ik hoor mijn koelbox niet als die aanslaat terwijl die aan mijn voeteneind ligt. Maar goed idd mooie afwegingen, pislauwe drankjes tijdens je vakantie maar dan wel een iets compacter formaat. Keuzes keuzes.
Die van hem is gewoon stuk of er is wat anders aan de hand dat is vrij duidelijk als je zijn verhaal leest.
Het is geen reden om maar zo lomp meteen een heel toe koelkast af te zeiken, wat heeft hij daar nu aan? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Michiel_78
@Retrospect snap je hoor. Was bewuste keuze voor absorptie gezien formaat, en ik wist dat absorptie meer afh is van omgevingstemp dan compressor; maar wel spijt van want nu daalt mijn humeur wel, maar de temp in de koelbox niet 🤪

@Gonadan ja, gewoon 220V van de camping (ook genoeg ampere)

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:54
Michiel_78 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:23:
@Retrospect snap je hoor. Was bewuste keuze voor absorptie gezien formaat, en ik wist dat absorptie meer afh is van omgevingstemp dan compressor; maar wel spijt van want nu daalt mijn humeur wel, maar de temp in de koelbox niet 🤪

@Gonadan ja, gewoon 220V van de camping (ook genoeg ampere)
Wat ik de afgelopen tijd begrepen heb ...is dat het heel belangrijk is dat de achterkant echt een goede luchtcirculatie heeft . En dat het gedeelte bovenaan altijd rond de 65 graden moet zijn om te zorgen dat de ammoniak zijn werk goed kan doen.
Dus als de "koelkast" (want koel is die nu niet meer blijkbaar) goed zijn werk moet kunnen doen is het dus heel belangrijk dat de juiste circulatie van lucht tot stand kan komen. Als die nu los ergens staat kan dat allemaal wel verstoord zijn.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:29
Michiel_78 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:53:

Heb hier precies dezelfde combinatie. ACX3-30 en Kavango. Bij mij werkt de koelbox prima. Ook in 30 graden. Als je te minste op de juiste stand zet natuurlijk.

Alleen bij mij werkt hij niet tijdens het rijden. Dacht eerst dat het aan de toen nieuwe Kavango lag. AK heeft hem door gemeten. Dat was het niet. Later een kapotte zekering in de auto (v70) gevonden. Maar ook dat heeft het niet opgelost. Ik kan me herinneren dat koelbox op auto stroom het bijna beter deed dan 220. Werkt het bij jou/jullie wel goed?

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Michiel_78
Zou wel kunnen dat ie op 5-10cm afstand van de zijwand van de luifel te weinig circulatie had. Heb hem nu even op de kop staan (las dat dat ook kan werken) en dan zet ik m straks vrij.

Maar die dingen kun je toch niet buiten in evt regen (kleine kans hoor laten staan?

• Michiel_78
@SonOfSam bij ons werkt ie nu wel in de Kavango, aanvankelijk niet. Heb draden van de 12v stekker naar de 13polige stekker onder de keuken opnieuw aangesloten. Maar bij nader is vervoeren in auto beter denk ik; wordt onder het zeil in de zon echt bloed heet, en zelfs met rijwind kan ie z’n warmte niet kwijt.

wat bedoel je met juiste stand? Staat hier op stand 7 en dan koelt ie dus max 15-20 graden onder omgevingstemp.

[ Voor 15% gewijzigd door Michiel_78 op 29-07-2026 09:48 ]

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:29
Michiel_78 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:46:
@SonOfSam bij ons werkt ie nu wel in de Kavango, aanvankelijk niet. Heb draden van de 12v stekker naar de 13polige stekker onder de keuken opnieuw aangesloten. Maar bij nader is vervoeren in auto beter denk ik; wordt onder het zeil in de zon echt bloed heet, en zelfs met rijwind kan ie z’n warmte niet kwijt.

wat bedoel je met juiste stand? Staat hier op stand 7 en dan koelt ie dus max 15-20 graden onder omgevingstemp.
Hij is dus door gemeten door AK. Dus dat zou het niet moeten zijn.
In ik bedoelde idd die draai schakelaar. Soms is het zo iets simpels.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:54
Michiel_78 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:40:
Zou wel kunnen dat ie op 5-10cm afstand van de zijwand van de luifel te weinig circulatie had. Heb hem nu even op de kop staan (las dat dat ook kan werken) en dan zet ik m straks vrij.

Maar die dingen kun je toch niet buiten in evt regen (kleine kans hoor laten staan?
In vrije lucht is er geen constante convectie langs de achterkant ... Wat juist nodig is om een goede werking te blijven houden. Niet voor niets wordt er in caravan en campers aangeraden om de ventilatie gaten helemaal open te houden tijdens hele warme dagen .. of toch een extra ventilator er in te bouwen om die luchtstroom op gang te houden.

En ... Een absorptie koelkast is een "langzame" koelkast .. het kan soms wel 24u duren voordat de binnenkant zijn doel temperatuur bereikt heeft.. en ook na veelvuldig openen en sluiten duurt het lang voordat hij weer terug gekoeld is. Slow en Steady dus .. waarbij het koudemiddel de tijd heeft om zijn cyclus rustig te bereiken.

Volgens mij was in jou situatie waarbij je de koelkast blijkbaar ook uit de wagen haalt en ergens anders neerzet .. misschien een compressor koelkast wel beter geweest 🤔
Pagina: 1 ... 33 ... 37 Laatste