• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
GAIAjohan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 02:06:
[...]

Mwah.. het merk is/was Deens.. maar het ontwerp is gewoon Nederlands.

origineel natuurlijk Aart Kok icm Gerjak Tago Settler (toevallig deze vakantie ook nog gezien, in lichtblauw).

Het enige Deense ontwerp zou ik de Country willen noemen. Mi is de Flexi gewoon een goedkoper alternatief met ietwat andere tent dan de Kavango, en is dat makkelijk voor Aart Kok om dat bij twee merken onder te brengen.

Ik vond overigens op mijn camping dit jaar zo ongelofelijk veel Cabanon staan, dat ik me echt afvraag waar dat ineens vandaan komt. Denk zeker 60+% was Cabanon. Hebben ze zulke goede marketing of zo? En dan niet eens alleen de Malawi, maar ook de dubbelklappers. Op basis van wat ik heb gezien leek Trigano een beetje in te kakken.. denk zelfs dat ik meer Combi-camps heb gezien dan Trigano/jamet/raclet, terwijl je voorheen jamet/trigano bijna altijd wel zag
Ik zie Cabanon altijd een beetje als een stapje hoger in kwaliteit en handigheid (minder bouwwagen) dan de merken die jij noemt maar nog wel flink minder dan een AK en HK met bijbehorende bizarre prijzen.
Voor veel mensen een aantrekkelijke klasse denk ik, vind het niet vreemd dat je ze veel ziet.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:25

vhal

ಠ_ಠ

....en sommige modellen zijn vooral riant qua leefruimte en hebben veel uitbreidingsmogelijkheden.

Strava

• Gonadan

Gonadan

vhal schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:20:
....en sommige modellen zijn vooral riant qua leefruimte en hebben veel uitbreidingsmogelijkheden.
Klopt, ze gaan ook meer mee in de trend van de tenten dat het allemaal wel erg ruim moet/kan zijn.
Dat viel me laatst bij Karsten ook op, past dat uiteindelijk nog wel op een kampeerplek? (Niet alleen vouwwagens maar ook tenten, in het algemeen is het steeds groter)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:51:
[...]

Ik zie Cabanon altijd een beetje als een stapje hoger in kwaliteit en handigheid (minder bouwwagen) dan de merken die jij noemt maar nog wel flink minder dan een AK en HK met bijbehorende bizarre prijzen.
Voor veel mensen een aantrekkelijke klasse denk ik, vind het niet vreemd dat je ze veel ziet.
Toen wij hadden besloten dat de hele zooi in een (gehuurde) aanhanger laden en weer uitladen te veel van het goede was voor een paar dagen weg, gingen wij ook naar vouwwagens kijken.

In eerste instantie zijn de Cabanon dubbele klappers dan wel gewoon mooi en ruim. In tweede instantie bekroop me al gauw het gevoel dat ik er nauwelijks mee ging winnen qua tijd en gemak; iets wat wij belangrijk vonden. Dus vielen ze al gauw af.

Ik zie ze zelf ook niet als “betere kwaliteit” van Jamet en Trigano. Prijs en kwaliteit is wat mij betreft vergelijkbaar. Cabanon heeft wat meer dubbele klappers in diverse maten.

Ik kan me wel voorstellen dat die grote formaten in de showroom heel aantrekkelijk lijken.

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 26-07-2026 09:33 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:25

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:31:
[...]

Klopt, ze gaan ook meer mee in de trend van de tenten dat het allemaal wel erg ruim moet/kan zijn.
Dat viel me laatst bij Karsten ook op, past dat uiteindelijk nog wel op een kampeerplek? (Niet alleen vouwwagens maar ook tenten, in het algemeen is het steeds groter)
Ja, het worden dan flinke wagens waar je een behoorlijke plek voor nodig hebt. Ik merk het ook met de Kavango waar je minimaal wel 8 meter diepte voor nodig hebt. Veel plekken zijn krapjes en vooral als er nog een auto naast geparkeerd moet worden.

Ik sluit niet uit dat er ooit wat anders komt....Zambezi Riverlodge of toch een Livingstone. In essentie gelijkwaardige wagens al vraag ik mij af of een dissel onder je luifel bij de Zambezi nou heel handig is...

Strava

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:30
Gonadan schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 22:07:
[...]

Daar noem je wel iets waarvan ik het niet kan laten me er aan te ergeren. Auto's op een camping ben ik al geen voorstander van maar waarom is het toch zo moeilijk om gewoon echt die gevraagde 5 à 10 km/u te rijden.
Nee hoor, lekker op tempo door rammen, voetgangers opzij dwingen, kinderen van de weg jagen en iedereen in een stofwolk achter laten.

En dat soort horken zijn vaak nog in de meerderheid ook, ik snap er echt niets van.
Campings waar auto’s structureel op het veld zijn toegestaan scoren bij ons direct al minpunten. Vaak ook al direct zo dat ze afgestreept worden van de lijst :)

XXXVI

• Gonadan

Gonadan

vhal schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Ja, het worden dan flinke wagens waar je een behoorlijke plek voor nodig hebt. Ik merk het ook met de Kavango waar je minimaal wel 8 meter diepte voor nodig hebt. Veel plekken zijn krapjes en vooral als er nog een auto naast geparkeerd moet worden.

Ik sluit niet uit dat er ooit wat anders komt....Zambezi Riverlodge of toch een Livingstone. In essentie gelijkwaardige wagens al vraag ik mij af of een dissel onder je luifel bij de Zambezi nou heel handig is...
Voor mijn Livingstone heb ik op mijn huidige camping ook gewoon 5x8 opgegeven, dat is wel naar boven afgerond maar bizar groot vind ik dat eigenlijk al.

Dissel onder de luifel was in mijn specifieke geval een no go. Dat kost je een zitplaats en zit je dus al snel op de koers van een varioluifel, terwijl je de boel dan niet meer naar achteren kunt zetten omdat je de achtertent nog hebt. Het kost je aan alle kanten meer ruimte terwijl een Livingstone met achtertent optimaal gebruik maakt van het oppervlak.

Wil je de achtertent niet en/of de varioluifel toch al dan is een Zambezi weer minder onlogisch. En hij heeft wel het voordeel dat je met de auto de vouwwagen op zijn plek kunt rijden, dat gaat met de Livingstone meestal niet.

Overigens zie ik nu tot mijn zeer zeer grote schrik dat de Livingstone alleen nog maar net boogluifel te koop is. Wtf is dat nu weer? De hele charme van Aart Kok door de plee. Nu kan ik dus nooit meer een nieuwe Livingstone kopen. :'( :'( :'(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:33

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Wij zijn sinds donderdag weer thuis. Zondag verrokken uit de Vendée van onze mega sta plaats en neergestreken en Normandië op een camping met sta plaats waar de Campooz maar net paste. We hadden deze camping pas een paar dagen ervoor gereserveert dus we hadden ook weinig eisen, voor 4 dagen was het prima. Camping ligt een stuk van de kust in het natuurgebied 'Suisse Nomrmande' echt een prachtige bergachtige omgeving. Vanaf hier was de terugreis van 840km ook prima in 1x te doen (9:15 vertrokken en 21:15 thuis)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VinQVqnM3uHTYGVxztWBarhtCHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNLJjZgFTEZ6kbg1iMjz3eaM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAonn3eaGJUvr4IE6v4fh3JLACw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92smWTOYwVQWp2ViJ2q4ynlT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 26-07-2026 11:13 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:29:
[...]

Voor mijn Livingstone heb ik op mijn huidige camping ook gewoon 5x8 opgegeven, dat is wel naar boven afgerond maar bizar groot vind ik dat eigenlijk al.
Onze is “exact” 5x8. Groot, ja zeker. Maar daarmee hebben we wel meteen alle behoefte onder één dak: vijf slaapplaatsen, een binnentent, een vrij royale luifel. Dus in de praktijk gaat dat eigenlijk overal prima.
Overigens zie ik nu tot mijn zeer zeer grote schrik dat de Livingstone alleen nog maar net boogluifel te koop is. Wtf is dat nu weer? De hele charme van Aart Kok door de plee. Nu kan ik dus nooit meer een nieuwe Livingstone kopen. :'( :'( :'(
Ik zie de varioluifel gewoon op de prijslijst 2026 staan onder “accessoires tent”, toch? Kijk ik niet goed en/of is dat niet wat je bedoelt?

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:31

MeltedForest

Lenny-t

Over net passen gesproken. Boek je een 130m2 kampeerplaats staat er precies in het midden een boom en heb je een grindstrook (waarschijnlijk voor de caravan) waardoor mijn Malawi er maar op één manier op kon staan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6a8xOMpGyJeGUss54WJwbGhoc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IN4esQifB0XZ9nvz1N8TIaYV.jpg?f=fotoalbum_large

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:19:
[...]

Onze is “exact” 5x8. Groot, ja zeker. Maar daarmee hebben we wel meteen alle behoefte onder één dak: vijf slaapplaatsen, een binnentent, een vrij royale luifel. Dus in de praktijk gaat dat eigenlijk overal prima.
Dat is best netjes inderdaad. De meesten hebben tegenwoordig echter behoefte aan een immense binnenruimte (vroeger was dat echt alleen voor slecht weer en optioneel) waardoor 5x8 eigenlijk niet meer groot te noemen is als je het relatief bekijkt. :X
Ik zie de varioluifel gewoon op de prijslijst 2026 staan onder “accessoires tent”, toch? Kijk ik niet goed en/of is dat niet wat je bedoelt?
De varioluifel is de aanvullende luifel op de standaard luifel voor als je de standaard luifel 'promoveert' tot voortent (zo noemen ze het op de plattegrond al tegenwoordig). Maar de klassieke luifel (die bedoel ik) is er niet meer lijkt wel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Staan nu lekker op Terschelling met de Alpenkreuzer Campfire. Dagje regen vandaag maar dat hoort er bij. Wel heerlijke grote plek op de Kooi nabij het meertje van Hee. En voor de stats: geen auto's op de camping en verduisterende slaapcabines 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRUdozZGq5wIQwfErY4jn12vP00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4oDxBPAtYodemcUSLT62kGW.jpg?f=fotoalbum_large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

MeltedForest schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:21:
Over net passen gesproken. Boek je een 130m2 kampeerplaats staat er precies in het midden een boom en heb je een grindstrook (waarschijnlijk voor de caravan) waardoor mijn Malawi er maar op één manier op kon staan. [Afbeelding]
Grind durf ik wel op te gaan staan. Ik gooi sowieso een dubbelgevouwen worteldoek onder de tent (als ik het niet vergeet :X ).

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Iemand wel eens met een vouwwagen in de Dolomieten geweest? Lijkt me prachtige omgeving, misschien voor volgend jaar, maar ik zie veel typische doorreis campings met kleine rechthoekige plaatsen waar net een camper of caravan past. Of campings die wel wat uitgebreider zijn maar dezelfde kleine plaatsen hebben (allemaal netjes in rijtjes...).

Wat de afmetingen betreft.. als ik de scheerlijnen goed wil neerzetten heb ik eigenlijk een plaats van 9x9 meter nodig..

[ Voor 20% gewijzigd door Chaoss op 26-07-2026 11:49 ]

• Gonadan

Gonadan

Chaoss schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Grind durf ik wel op te gaan staan. Ik gooi sowieso een dubbelgevouwen worteldoek onder de tent (als ik het niet vergeet :X ).
Wij staan in de Vogezen op een parkeerplek kampeerplek in een bos, alles is hier steen, wat een ramp.
Heb al menig rotspen de vernieling in geslagen en moest de aloude tarzans er weer bij pakken.

Maar ik heb erg de neiging om thuis mijn kuipzeil grondig te gaan controleren op gaten. Het kan bijna niet anders dan dat hij hier lek raakt. Wat een bende zo'n ondergrond.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:31

MeltedForest

Lenny-t

Chaoss schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Vorig jaar een week op grind gestaan. Met dubbel worteldoek en tent tapijt eronder zie je het nog wel terug in mijn kuipzeil. Geen lekkage gelukkig, maar dat moet je niet te vaak willen doen.

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:33:
[...]

De varioluifel is de aanvullende luifel op de standaard luifel voor als je de standaard luifel 'promoveert' tot voortent (zo noemen ze het op de plattegrond al tegenwoordig). Maar de klassieke luifel (die bedoel ik) is er niet meer lijkt wel.
Ik zie het ja. In de brochure staat ook een plaatje van die varioluifel geritst (gok ik) aan de boogluifel. Ik vond dat niet logisch, maar zie het nu wel zo verkocht worden.

Vrees dat je gelijk hebt dus.

Als je toch al aan de boog vast zit, is de stap naar een Holtkamper ook niet zo groot meer dus :+

Eigenlijk wel jammer dat al die merken elkaar steeds meer na gaan doen. Zo is zo’n USP van de Livingstone (want dat was het toch wel) ineens niet meer. Straks zijn alle slaaptenten donker en is de luifel een boog. :P

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:50:
[...]

Ik zie het ja. In de brochure staat ook een plaatje van die varioluifel geritst (gok ik) aan de boogluifel. Ik vond dat niet logisch, maar zie het nu wel zo verkocht worden.

Vrees dat je gelijk hebt dus.
Op de plattegrond staat het nu ook niet meer, als je de oude plattegrond opzoekt zie je nog wel twee varianten.
Als je toch al aan de boog vast zit, is de stap naar een Holtkamper ook niet zo groot meer dus :+
Nou als hij het nu al bijna vijftien jaar uit houdt kan er nog wel vijftien bij toch? Ik hóef geen nieuwe. :+
Eigenlijk wel jammer dat al die merken elkaar steeds meer na gaan doen. Zo is zo’n USP van de Livingstone (want dat was het toch wel) ineens niet meer. Straks zijn alle slaaptenten donker en is de luifel een boog. :P
Die USP werd toch al steeds minder gewaardeerd voor mijn gevoel, maar ik ben het met je eens, het wordt steeds minder zo. Aart Kok had de slogan 'het echte kamperen' met tentgevoel en veel buiten leven, maar de markt vraagt wat anders en dat gaan/moeten ze in mee.

De markt wil de boogluifel want makkelijker, en dan kan je ook het kuipzeil gebruiken om een balzaal aan binnenruimte te creëren want kamperen is binnen zitten. En dan met de varioluifel maak je de 12 meter benodigde ruimte wel compleet want je moet ergens de airfryer en lichtjes kwijt.

Oke ik chargeer bewust wat om te stangen maar de algehele trend is wel duidelijk. Die zit niet geheel in mijn gewenste koers. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
Heeft er hier iemand ervaring met de Smitveld Novist?

• Kevinns
  • Laatst online: 13:51
Gonadan schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:13:
@Kevinns dat zat gisteren nog wel in mijn achterhoofd inderdaad. Een Decathlon hebt is flinterdun plastic, neem je dan geen maatregelen dan is het qua licht alsof je buiten in het gras ligt.

Een degelijke vouwwagen heeft meerdere vrij dikke lagen katoen. Mijn binnentent voelt al steviger dan een buitentent van plastic. Dat houdt van zichzelf al meer tegen.
Donker is het dan zeker niet maar het haalt wel het scherpe randje er af waardoor verduisteren in principe niet nodig zou moeten zijn.
Tja smaken verschillen. Het uit m’n hoofd 340g spierwitte doek van het dak van de Odyssee houdt bar weinig tegen hoor. Een Livingstone is niet wit, dat scheelt vast.

Misschien huren we volgend jaar een weekje een Holtkamper in het voorseizoen. Dan kunnen we het een keer ervaren.

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:26
Weet nog dat toen we vorig jaar onze alpenkreuzer gingen ophalen er een stuk of 20 cabanons klaar stonden om opgehaald te worden. Dacht toen blijkbaar willen wij totaal iets anders😅. In de showroom stonden vooraan vooral diverse type cabanons, de ene met nog grotere binnenruimte dan de andere. Wat moet je met al die binnen ruimte? Wij hebben bewust weinig binnenruimte, voldoende (past precies) om met zijn vieren binnen de zitten als het regent, maar voor de rest zitten we voornamelijk buiten. Maar ieder zijn ding natuurlijk.

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Als ik alleen in Nederland 3 weken op een camping stond wilde ik ook liever een grote. Maar wij zijn trekkers en mooi weer kampeerders dus dan is een grote luifel en opzetgemak belangrijker.

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Kevinns schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:48:
[...]

Tja smaken verschillen. Het uit m’n hoofd 340g spierwitte doek van het dak van de Odyssee houdt bar weinig tegen hoor. Een Livingstone is niet wit, dat scheelt vast.

Misschien huren we volgend jaar een weekje een Holtkamper in het voorseizoen. Dan kunnen we het een keer ervaren.
En anders kom een keer langs op een klapweekend van de Vouwwagenclub. Daar zijn genoeg leden die je het kunnen laten zien. Want het scheelt aanzienlijk. Slaap in de caravan langer door dan in de Holtkamper.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zo, nu in de vouwwagen. Stiekem wel trots. Nu nog ff een oplossing vinden voor kantelen, want met alles open en gewicht erin kan hij voorover kukelen. Maar ik denk kabelspanner halen bij de bouwmarkt en kloar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiadFxZXsk9kMeAUMPc5bI8d5ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkO85eruAUkoieGi32k9bwjw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXRLUCaHV1NuYgdcTDREJDrYzA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MouE4e3LTTaIX7eHwpF9YXN0.jpg?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste