• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:11

Dani86

AeroGeek

L.N. schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:29:
Bij de Flexi kun je hem ook laten hangen. Maar dan moet je er doorheen als je de rechterslaapcabine in wilt. En je kookt in de voortent ipv onder de luifel. Dus liever even iets irritants doen en dan heb je er de hele vakantie plezier van. En normaal is het vervelend, maar niet erg. Het is de combi met de blessure die het irritant maakt. Je kunt hem natuurlijk ook lichter maken door de koelkast en gasfles eraf te halen.
Wat wij doen is de middelste gedeeltes van de slaaptenten losritsen, dan kun je wel om de keuken heen klimmen ;)

Keuken is idd loodzwaar.

We hebben sinds dit jaar de flexi vanwege het snelle opzetten. Hiervoor een Cabanon Monaco, daarbij was het opzetten en afbreken een soort bouwproject. Wagen zelf was wel comfortabeler.

Wat me opvalt is dat het afdekzeil van de Flexi nogal opbolt met rijden. Iemand nog tips hoe en wat voor spanbanden te monteren?

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:08
Dani86 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:57:
[...]

Wat wij doen is de middelste gedeeltes van de slaaptenten losritsen, dan kun je wel om de keuken heen klimmen ;)

Keuken is idd loodzwaar.

We hebben sinds dit jaar de flexi vanwege het snelle opzetten. Hiervoor een Cabanon Monaco, daarbij was het opzetten en afbreken een soort bouwproject. Wagen zelf was wel comfortabeler.

Wat me opvalt is dat het afdekzeil van de Flexi nogal opbolt met rijden. Iemand nog tips hoe en wat voor spanbanden te monteren?
Dekzeil gewoon laten opbollen. Of er wat stoelen en een tafel onder leggen.

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:32

Gallus

Cheesy

[...]

Keuken is idd loodzwaar.

Wij zetten de koelkast onder de luifel en gebruiken de doorgang van de keuken gewoon om in bed te komen. Buiten koken we op de Cadac. Dat bevalt ons best goed.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Kevinns schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:00:
[...]

Dekzeil gewoon laten opbollen. Of er wat stoelen en een tafel onder leggen.
Ik heb het idee dat het range kost van de EV. Ik heb er al e.e.a onder (kleden, campingkast, slaapzakken). Maar blijft opbollen.

De Cabanon had hier geen last van, zelfs bij 120 km/u niet.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:23
Hier staat de Flexi ook, maar ging niet echt soepel. Allereerst was het erg warm waardoor het lichaam niet echt wilde, ten tweede bleek de tent t.o.v. de wagenbak wat gedraaid te zijn, zat niet netjes in de sleuven. Ik snapte vooral niet waarom ik bv de zijwand niet tegen het bed aankreeg (klittenband deel), ten derde een gortdroge grond waar op sommige plekken geen haring behalve schroefharingen wilden zitten. Dus ja. Voorlopig staat het maar even zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3J47X5ghmNk4t9tiBqOeyvvQ82w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/x31971qccGi0HpSvNgsboCJ2.jpg?f=user_large Wij hebben overigens de keuken nog gewoon aan de bak hangen. Koelkast hebben wij sowieso niet in het midden omdat een Dometic cool fun CK40D te groot is daarvoor. Dus wij gebruiken die plek voor slaapzakken tijdens de reis. En de koelbox in de kofferbak. Koken idd zoveel mogelijk op een skottel. K kook eigenlijk nog liever op een klein gasbrandertje dan de kookunit. Al is het maar vanwege draagbaarheid

Van een bollend zeil geen last, ik zag juist veel Cabanons die dat wel leken te hebben. Vond sowieso dat ik gisteren erg veel Cabanons zag op de Franse A31 en A6.. Best wel weinig Trigano’s eigenlijk in vergelijking.

Hier op de camping ook vrij veel Cabanons. Maar ook enkele Jamet, Raclet, Trigano en Combicamp gezien. Je ziet sowieso best wel wat EV’s nu ermee, of een Kip Shelter, en ook iemand met een Minikip gezien

[ Voor 22% gewijzigd door GAIAjohan op 13-07-2026 23:17 ]

3600Wp@ zuid

• Kevinns
Dani86 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:13:
[...]

Ik heb het idee dat het range kost van de EV. Ik heb er al e.e.a onder (kleden, campingkast, slaapzakken). Maar blijft opbollen.

Onze Odyssee bolt ook behoorlijk op achter onze VW Touran, maar het was erger bij de Passat die we hiervoor hadden. Met de leen-Volvo XC60 hadden we er dan weer veel minder last van. Ik denk dat het erg afhankelijk is van de auto-wagen combi.

Overigens vind ik het meer-verbruik meevallen. Grofweg 1L/100km bij 100km/u. Iets meer bij hogere snelheden. Vouwwagens zijn sowieso niet aerodynamisch, afgezien van Camp-Let. Ik vraag me af of het dekzeil veel invloed heeft.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:33
Bij mijn Kavango bolt hij nauwelijks op. Maar ik heb een flinke disselbak voorop staan. Ik heb het idee dat hij daardoor minder lucht onder het dekzeil laat happen.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyniSs0xn6ojUd29T0SeywpK5Tw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDcpCb0Z43KjnwbDxJyqi35Y.jpg?f=fotoalbum_large Het had niet veel steiler moeten zijn, dan had ik mijn dissel in moeten graven. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-08 09:56
Gonadan schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:35:
[Afbeelding] Het had niet veel steiler moeten zijn, dan had ik mijn dissel in moeten graven. :D
Mooie livingstone!

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:35:
Het had niet veel steiler moeten zijn, dan had ik mijn dissel in moeten graven. :D
LOL :D

Is het uitzicht niet om aan te zien? :P

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Gonadan

Gonadan

Dani86 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:13:
[...]

Was dat ook met dezelfde auto? Dat hij gaat bollen betekent dat er een bepaalde zuiging door de luchtstroom ontstaat. Die zuiging kost je weerstand, niet zozeer de bolling op zich lijkt me, dan zou hij wel plat gedrukt worden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:55:
[...]

LOL :D

Is het uitzicht niet om aan te zien? :P
Prachtig uitzicht, riviertje voor me en een bomenwand.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Thanks. <3

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:06:
[...]

Prachtig uitzicht, riviertje voor me en een bomenwand.
Ah, als ik de foto zo zie stond je gevoelsmatig verkeerd om :P Maar ik kan de situatie niet goed inschatten natuurlijk.

Klinkt goed. Enjoy! 8)

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:08:
[...]

Ah, als ik de foto zo zie stond je gevoelsmatig verkeerd om :P Maar ik kan de situatie niet goed inschatten natuurlijk.

Klinkt goed. Enjoy! 8)
Nee iedereen staat zo. Het is een eilandje in de rivier met een pad in het midden, en iedereen kijkt van het pad af naar de rivier.
Er zit ook wel meer ruimte voor mijn luifel van de foto doet vermoeden als ik het zo zie. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jp1cgJ2uxjETBw2Qo1yFwlsFVCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGyFSKPaa0qYRQ9m4AWJo4Cc.jpg?f=fotoalbum_large @JanHenk deze Holtkamper heeft ook wat hulp bij het stellen nodig. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Leuk weer al die foto’s! Hier nog 1,5e week geduld hebben maar dit helpt bij de voorpret!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:17
[...]

Keuken is idd loodzwaar.

hey grappig, wij hebben nu ook een monaco, maar stil aan (we hebben hem nu 7 jaar) kijken we wel wat rond: wat mis je aan de monaco? en wat vind je echt veel beter aan de CC (behalve sneller opzetten)?

Ik zit meer richting het type Malawi/HK Kyte (buiten budget)/ Aart Kok Livingstone te denken (jongste is nu 3 de twee anderen willen toch al in een losse tent)

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:44:
[Afbeelding] @JanHenk deze Holtkamper heeft ook wat hulp bij het stellen nodig. :D
Waar moet hij nu nog z'n paprika's op snijden? :D

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26
Kevinns schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:35:
[...]

Overigens vind ik het meer-verbruik meevallen. Grofweg 1L/100km bij 100km/u. Iets meer bij hogere snelheden. Vouwwagens zijn sowieso niet aerodynamisch, afgezien van Camp-Let.
Met onze Camplet en een ID.7 was het ca. 2kWh/100 km extra, met onze pennine 5kWh/100km…
Die bolt overigens ook. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Sammy_tukker schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:16:
[...]

hey grappig, wij hebben nu ook een monaco, maar stil aan (we hebben hem nu 7 jaar) kijken we wel wat rond: wat mis je aan de monaco? en wat vind je echt veel beter aan de CC (behalve sneller opzetten)?

Ik zit meer richting het type Malawi/HK Kyte (buiten budget)/ Aart Kok Livingstone te denken (jongste is nu 3 de twee anderen willen toch al in een losse tent)
De Cabanon opzetten vond ik echt een crime. En ik ben 1.70M dat helpt ook niet mee.
Alleen al de wagentent opzetten zijn meer handelingen en werk dan de hele flexi opzetten.
Laat staan de voortent met hogerr bogen dan de Mac.

Wat ik mis is toch het gangpaadje tussen de slaapcompartimenten en de verduisterde slaapcabines.

Maar al met al mis ik hem als kiespijn.

Misschien is een combi camp country iets voor je? Die is helemaal razendsnel op te zetten. Er kan een zij slaaptentje aan.

Dan heb je mooi de tijd om de oudsten te helpen met hun tentjes opzetten.

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Gonadan schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:05:
[...]

Was dat ook met dezelfde auto? Dat hij gaat bollen betekent dat er een bepaalde zuiging door de luchtstroom ontstaat. Die zuiging kost je weerstand, niet zozeer de bolling op zich lijkt me, dan zou hij wel plat gedrukt worden.
Zelfde auto (Model Y)

• Dani86

Dani86

AeroGeek

GAIAjohan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:56:
Hier staat de Flexi ook, maar ging niet echt soepel. Allereerst was het erg warm waardoor het lichaam niet echt wilde, ten tweede bleek de tent t.o.v. de wagenbak wat gedraaid te zijn, zat niet netjes in de sleuven. Ik snapte vooral niet waarom ik bv de zijwand niet tegen het bed aankreeg (klittenband deel), ten derde een gortdroge grond waar op sommige plekken geen haring behalve schroefharingen wilden zitten. Dus ja. Voorlopig staat het maar even zo.

[Afbeelding] Wij hebben overigens de keuken nog gewoon aan de bak hangen. Koelkast hebben wij sowieso niet in het midden omdat een Dometic cool fun CK40D te groot is daarvoor. Dus wij gebruiken die plek voor slaapzakken tijdens de reis. En de koelbox in de kofferbak. Koken idd zoveel mogelijk op een skottel. K kook eigenlijk nog liever op een klein gasbrandertje dan de kookunit. Al is het maar vanwege draagbaarheid

Van een bollend zeil geen last, ik zag juist veel Cabanons die dat wel leken te hebben. Vond sowieso dat ik gisteren erg veel Cabanons zag op de Franse A31 en A6.. Best wel weinig Trigano’s eigenlijk in vergelijking.

Hier op de camping ook vrij veel Cabanons. Maar ook enkele Jamet, Raclet, Trigano en Combicamp gezien. Je ziet sowieso best wel wat EV’s nu ermee, of een Kip Shelter, en ook iemand met een Minikip gezien
Hoe bevalt jouw luifel?

• GAIAjohan
Dani86 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 23:52:
[...]

Hoe bevalt jouw luifel?
Prima, alleen weet ik van de vorige keer dat hij heel strak moet bij regen (anders krijg je zakken ongeveer 40cm links en rechts van de centrale stok), en is het aan de zijkant altijd prutsen om het strak te krijgen. Al is dat ook een beetje gewenning. Dat hij rond is voorkomt helaas geen zakken bij regen

Verder altijd handig dat je de zijkant kan openen op verschillende manieren.

Deze vakantie zit ik vooral met een niet strakke wagenbakdeel, waarbij ik vermoed dat de stokken aan de achterzijde van de wagen (bij de keuken) misschien uitgeschoven moeten worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBgwVHFI6sblJvGo-Sfw_9HC5EI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vmDnxbmgjaSefuQFS9RZkiNs.jpg?f=user_large

Maar goed, ook lang niet overal haringen deze keer door de compleet uitgedroogde grond, en aan scheerlijnen doe ik vrijwel niet (behalve voor de luifel bij regen). Maar op dit moment 0 scheerlijnen

Hier overigens ook 1.70, en ik kan me voorstellen dat voor grotere mensen de slaapcabines wat kort zijn, en de hoogte in tent en luifel niet voldoende

[ Voor 16% gewijzigd door GAIAjohan op 15-07-2026 00:21 ]

3600Wp@ zuid

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:17
Dani86 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 23:47:
[...]

De Cabanon opzetten vond ik echt een crime. En ik ben 1.70M dat helpt ook niet mee.
Alleen al de wagentent opzetten zijn meer handelingen en werk dan de hele flexi opzetten.
Laat staan de voortent met hogerr bogen dan de Mac.

Wat ik mis is toch het gangpaadje tussen de slaapcompartimenten en de verduisterde slaapcabines.

Maar al met al mis ik hem als kiespijn.

Misschien is een combi camp country iets voor je? Die is helemaal razendsnel op te zetten. Er kan een zij slaaptentje aan.

Dan heb je mooi de tijd om de oudsten te helpen met hun tentjes opzetten.
De cc country is inderdaad ook een van de opties die we maar eens moeten gaan bekijken. Ik hoor je dus vooral zeggen het opzetten bevalt me wel: nu heb ik het geluk dat ik dat in mijn eentje redelijk snel kan (2 uurtjes staat hij wel) en ik kan overal zonder opstapje enzo bij.

Dat van die donkere cabines vinden wij ook wel echt top hoor, dat is eigenlijk wel een harde eis voor een volgend aparaat.

• GAIAjohan
En dan komt een Trigano Itinea ook nog als optie. In feite een Franse variant van de CC country

3600Wp@ zuid

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:58
GAIAjohan schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:42:
En dan komt een Trigano Itinea ook nog als optie. In feite een Franse variant van de CC country
Die heb ik. Zaterdag weer op pad. Zin in.

Ik zet hem op met gastencabine, kuipzeil voortent en luifel en dan is het geen snelklapper meer. Dat gezegd hebbende. Als het staat is het een heerlijke wagen. Als je van het slaapdeel de verduistering dicht doet dan zal je ook op klaarlichte dag een lampje nodig hebben om je spulletjes te vinden. Maar het slaapt heerlijk donker dus.

• GAIAjohan
Retrospect schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:05:
[...]

Die heb ik. Zaterdag weer op pad. Zin in.

Ik zet hem op met gastencabine, kuipzeil voortent en luifel en dan is het geen snelklapper meer. Dat gezegd hebbende. Als het staat is het een heerlijke wagen. Als je van het slaapdeel de verduistering dicht doet dan zal je ook op klaarlichte dag een lampje nodig hebben om je spulletjes te vinden. Maar het slaapt heerlijk donker dus.
Tsja, een Flexi is ook geen snelklapper als je het grondzeil inritst en de luifel bevestigt, en iets steviger wil staan dan met 1 haring op elke punt. Het is ook maar net hoe je het allemaal instelt zeg maar

Ik zie een Cc country of een Itinea wel zitten als de kids wat ouder zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 15-07-2026 16:13 ]

3600Wp@ zuid

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Sammy_tukker schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:56:
[...]

De cc country is inderdaad ook een van de opties die we maar eens moeten gaan bekijken. Ik hoor je dus vooral zeggen het opzetten bevalt me wel: nu heb ik het geluk dat ik dat in mijn eentje redelijk snel kan (2 uurtjes staat hij wel) en ik kan overal zonder opstapje enzo bij.

Dat van die donkere cabines vinden wij ook wel echt top hoor, dat is eigenlijk wel een harde eis voor een volgend aparaat.
2 uur was voor mij dus echt te lang. De Monaco is top om ergens neer te zetten en 2,5 week op dezelfde plek te verblijven.

Dan is ie super ruim en comfortabel.

Wij willen echter 3 tot 5 nachten ergens blijven en dan door :)

• Dani86

Dani86

AeroGeek

GAIAjohan schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:12:
[...]

Tsja, een Flexi is ook geen snelklapper als je het grondzeil inritst en de luifel bevestigt, en iets steviger wil staan dan met 1 haring op elke punt. Het is ook maar net hoe je het allemaal instelt zeg maar

Ik zie een Cc country of een Itinea wel zitten als de kids wat ouder zijn.
Klopt, maar het hoeft niet perse (kuipzeil, luifel) keuken erop laten en dan staat hij wel snel hoor (20 minuten ofzo)

• GAIAjohan
Dani86 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:19:
[...]

Klopt, maar het hoeft niet perse (kuipzeil, luifel) keuken erop laten en dan staat hij wel snel hoor (20 minuten ofzo)
Klopt, maar dat is met die Itinea dus net zo. Als je alleen het deksel omklapt en geen voortent en luifel en meuk hoeft, heb je zo’n Itinea in een minuut of 5 wel klaar mits de bodem/grond een beetje meewerkt qua vlakheid.

Flexi ook al eens op doorreis in een minuut of 10 gedaan. Hup omklappen, naar voren trekken , 4 haringen, slaapzakken erin en slapen maar.

Al is de Flexi ook soms uitkijken qua staanplaats of het wel of niet wil.

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 15-07-2026 22:51 ]

3600Wp@ zuid

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

_eLMo_ schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:21:
Vorig jaar een Campooz Fat Freddy gekocht. Ik vond de Sleepy Joe mooier, maar met kindertent wordt hij wel erg breed en was ik bang dat je op veel plekken niet dwars kon staan. Dus Fat Freddy (kindertent langs dissel).

[Afbeelding]

Maar met regen kwam het water toch vrij ver naar binnen (regende ook wel goed), dus we zaten uiteindelijk met alle wanden erin, wat ik een beetje meh vind.

Gelukkig ergens online nog een 2025 extra trekking luifel kunnen vinden, die kan er voor en dan hoop ik de voorwanden eruit te kunnen laten, zodat je wat meer buiten gevoel hebt. Foto van Campooz zelf, einde deze maand van ons in Oostenrijk ;)

[Afbeelding]

Iemand nog ervaring met stormbanden? Ik weet niet of hij standaard bij de Campooz zat, dus misschien moet ik er nog 1 of 2 kopen. In Oostenrijk kan het wel spoken qua wind.
Ik krijg nogal een slap antwoord van Campooz over gebruik stormbanden in de bergen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyR7UULKlokoEFbPQzJ8Y8zO2x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sqv0wOeDpLL7gS80z9sbmNZR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik maar zorg voor 7 haringen / banden / veren. 1 op elke hoek van de wagen / voortent, en dan 3, 1 voor elke paal van de luifel ervoor.

Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Retrospect
Bij harde wind is een luifel het zwakste punt. Die kan je er dus het beste afhalen. En idd alle wanden in de voortent en alle afspanpunten gebruiken, ook van de zijwanden en voorwand.

Als je echt stormbanden nodig hebt dan met veer aan de haring kant en zeker niet de stormband over tentdoek heen leggen aangezien dat gaat schuren als een malle.

En gebruik haringen die geschikt zijn voor het type ondergrond.

• JanHenk
  • Niet online
De tent helemaal dichtmaken waar het kan, anders de luifel eraf halen, als dat kan. Zijn zeker opties.

Met harde wind is het belangrijkste dat zo'n luifel goed gezekerd is, maar er toch rek is. Want als het niet rekt, scheurt het (op enig moment). Dus dikke haringen, maar de scheerlijnen bevestigd aan veren, dik rubber, dat soort.

De Holtkamper Kyte (en Aero) zijn daar min of meer op ontworpen. De carbon mast (enige stok) is flexibel. Bij een vallende wind van boven is er een stormband die loopt van de punt van de carbon stok naar de dissel achterop die dat zekert. En andersom de luifelpunten aan de grond stevig bevestigen zodat het niet omhoog slaat. De zijwanden eruit of op z'n minst een stuk openen, zodat de wind erdoor kan.

Ik heb al eens in een flinke storm gestaan. En dan doe ik dus niets bijzonders. Dat is eerst wel even spannend, maar heb er nu veel meer vertrouwen in :P

• MrAcid
  • Niet online
JanHenk schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:16:
De tent helemaal dichtmaken waar het kan, anders de luifel eraf halen, als dat kan. Zijn zeker opties.

Met harde wind is het belangrijkste dat zo'n luifel goed gezekerd is, maar er toch rek is. Want als het niet rekt, scheurt het (op enig moment). Dus dikke haringen, maar de scheerlijnen bevestigd aan veren, dik rubber, dat soort.

De Holtkamper Kyte (en Aero) zijn daar min of meer op ontworpen. De carbon mast (enige stok) is flexibel. Bij een vallende wind van boven is er een stormband die loopt van de punt van de carbon stok naar de dissel achterop die dat zekert. En andersom de luifelpunten aan de grond stevig bevestigen zodat het niet omhoog slaat. De zijwanden eruit of op z'n minst een stuk openen, zodat de wind erdoor kan.

Ik heb al eens in een flinke storm gestaan. En dan doe ik dus niets bijzonders. Dat is eerst wel even spannend, maar heb er nu veel meer vertrouwen in :P
Hoe werkt die stormband dan - zit die er standaard al in en moet je 'm alleen aan de dissel bevestigen? Filmpje laat alleen dat deel zien:

• JanHenk
  • Niet online
@MrAcid Ja, je hoeft alleen de ratel te bevestigen. :)

Bij het opzetten van de luifel zet je een “dop” op de punt van de mast, daar zit de band al aan bevestigd. En hij loopt door de hele luifel en tent heen naar de achterkant. Hoef je niet steeds los te maken of iets dergelijks dus.

• MrAcid
  • Niet online
JanHenk schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:26:
@MrAcid Ja, je hoeft alleen de ratel te bevestigen. :)

Bij het opzetten van de luifel zet je een “dop” op de punt van de mast, daar zit de band al aan bevestigd. En hij loopt door de hele luifel en tent heen naar de achterkant. Hoef je niet steeds los te maken of iets dergelijks dus.
Gaaf en slim systeem. Nu die andere 15k van de meerprijs voor een Holtkamper nog verantwoorden. :+

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Precies.

Wel de luifelpunten dan zekeren met meerdere haringen (voor elk elastiekje 1). Onder rustige omstandigheden doe ik er vaak maar 1 of 2, maar met storm of potentiele onweersbuien sla ik er gerust 6-8 in per punt.

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:31:
[...]

Precies.

Wel de luifelpunten dan zekeren met meerdere haringen (voor elk elastiekje 1). Onder rustige omstandigheden doe ik er vaak maar 1 of 2, maar met storm of potentiele onweersbuien sla ik er gerust 6-8 in per punt.
Inderdaad. Ik doe standaard drie per punt en als de wind dreigt aan te halen zet ik er inderdaad een aantal bij :)
MrAcid schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Gaaf en slim systeem. Nu die andere 15k van de meerprijs voor een Holtkamper nog verantwoorden. :+
Klopt, is over nagedacht! Ik kan je nog wel een paar gave ontwerp-dingen vertellen waar over is nagedacht :P
spoiler:
Zo vind ik de het dakoverstek aan de zijkanten geniaal. Geen losse stokken voor nodig, zo gefixt. Kun je lekker blijven ventileren en slapen, in de regen. Het dubbele dak warmt daarnaast minder snel op en/of je kan de warmte er sneller uitlaten. En als je je Holtkamper heel veel gebruikt, kun je hem met een nieuwe luifel/dak (het witte doek) weer als nieuw maken (wordt gewoon los verkocht door HK). Dat doek is namelijk haast het enige aan de hele wagen die onder invloed staat van weer. De rest van de wagen staat daar eigenlijk soort van onder en vervangen is eenvoudig. Windforce: lijkt een gimmick maar is stiekem behoorlijk handig, opzetten is eigenlijk moeiteloos. Inklappen trouwens idem dito, daar is de toegevoegde waarde misschien nog wel groter.

/Einde fanboy-modus. :+
Ik geef wel toe, de prijs is wel minimaal 10K hoger dan de eerstvolgende in de markt. Maar het is wel écht een fijne wagen. Ik moest er ook voor sparen, heb afscheid genomen van mijn motorfiets en een kleine schenking hielp ook mee. Heb er geen spijt van. Was eerst op zoek naar een mooie tweedehands maar die zijn altijd in een halfuur gereserveerd :P

[ Voor 10% gewijzigd door JanHenk op 16-07-2026 14:08 ]

• Gonadan

Gonadan

GAIAjohan schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:50:
[...]

Klopt, maar dat is met die Itinea dus net zo. Als je alleen het deksel omklapt en geen voortent en luifel en meuk hoeft, heb je zo’n Itinea in een minuut of 5 wel klaar mits de bodem/grond een beetje meewerkt qua vlakheid.

Flexi ook al eens op doorreis in een minuut of 10 gedaan. Hup omklappen, naar voren trekken , 4 haringen, slaapzakken erin en slapen maar.

Al is de Flexi ook soms uitkijken qua staanplaats of het wel of niet wil.
Maar als je zo weinig op zet dan is elke snelklapper waaronder mijn Livingstone ook in tien minuten klaar. Heb je geen hardtop voor nodig.

Dekzeil eraf, open klappen, ritsen, twee haringen en klaar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Niet online
JanHenk schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:03:
[...]

Inderdaad. Ik doe standaard drie per punt en als de wind dreigt aan te halen zet ik er inderdaad een aantal bij :)

[...]

Klopt, is over nagedacht! Ik kan je nog wel een paar gave ontwerp-dingen vertellen waar over is nagedacht :P
spoiler:
Zo vind ik de het dakoverstek aan de zijkanten geniaal. Geen losse stokken voor nodig, zo gefixt. Kun je lekker blijven ventileren en slapen, in de regen. Het dubbele dak warmt daarnaast minder snel op en/of je kan de warmte er sneller uitlaten. En als je je Holtkamper heel veel gebruikt, kun je hem met een nieuwe luifel/dak (het witte doek) weer als nieuw maken (wordt gewoon los verkocht door HK). Dat doek is namelijk haast het enige aan de hele wagen die onder invloed staat van weer. De rest van de wagen staat daar eigenlijk soort van onder en vervangen is eenvoudig. Windforce: lijkt een gimmick maar is stiekem behoorlijk handig, opzetten is eigenlijk moeiteloos. Inklappen trouwens idem dito, daar is de toegevoegde waarde misschien nog wel groter.

:+

Ik ben er ook wel echt van gecharmeerd hoor, zitten hele toffe, unieke, dingen bij (klappen met kuipzeil 'by design' goed geregeld, de luifel met maar één stok/geen scheerlijnen) - waarbij het ook wel duidelijk is waar je voor betaalt. Ik vind ze persoonlijk ingeklapt mooier (:+) dan als ze eenmaal staan. Gecombineerd met de prijs zou ik er niet voor gaan, maar dat het kwaliteit en innovatief is daar ben ik wel van overtuigd!

• Gonadan

Gonadan

Scheerlijnen gewoon niet te strak zetten, heb je ook geen veren nodig.

En inderdaad, het kan een hoop hebben allemaal. Al zou ik bij flinke frontale storm waarschijnlijk wel de voorwanden in de luifel zetten om te voorkomen dat die als parachute gaat werken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

MrAcid schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:12:
[...]

:+

Ik ben er ook wel echt van gecharmeerd hoor, zitten hele toffe, unieke, dingen bij (klappen met kuipzeil 'by design' goed geregeld, de luifel met maar één stok/geen scheerlijnen) - waarbij het ook wel duidelijk is waar je voor betaalt. Ik vind ze persoonlijk ingeklapt mooier (:+) dan als ze eenmaal staan. Gecombineerd met de prijs zou ik er niet voor gaan, maar dat het kwaliteit en innovatief is daar ben ik wel van overtuigd!
Het feit dat die turbine je halve wagenbak kost en de hele camping wakker maakt vind ik ook net iets minder. Maar het blijven wel toffe karren. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:24:
[...]

Het feit dat die turbine je halve wagenbak kost en de hele camping wakker maakt vind ik ook net iets minder. Maar het blijven wel toffe karren. :P
Ja, helemaal eens. Altijd zonder bestellen of desnoods eruit slopen. Typisch zo'n gemaksding waar je helemaal niet aan moet willen wennen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

[...]

spoiler:

spoiler:
Uitvouwen tent: past zich aan op eventueel schuin terrein. Geen fixed hoogte stokken. Evenals luifel.

Dubbele dak kan ook "open" met extra stokjes van 20cm, voor echt airco effect.

Kindertenten zijn uitwisselbaar tussen 2011 en hedendaagse model (er zijn trouwens 4 verschillende kleurstellingen).

Ventilatie en dak kindertent L en XL is evengoed met dat dubbele dak geïntegreerd. Ook mooi voor het beeld (al hangt het wel deels slap).

Dekzeil is dusdanig groot en flexibel dat je er gemakkelijk veel spullen extra onder stopt. Waaronder tafel, stoelen, speelgoed, fietsen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Nope, ik heb hem gewoon aan de zijkant. Er bestaan meerdere (oudere) versies. Je hebt de zijkantversie (nog gewoon de ouderwetse springkussen luchtpomp), de zijkantversie krachtigere , de bodemversie 2 fans (1 voor opblazen/uitvouwen, de ander voor invouwen), de bodemversie 1 fan met omkeerbare motor en allerlei varianten.

De eersten werken uitgevoerd met springkussen luchtpomp van 1,1kW met een klik-aan-klik-uit stekker/afstandsbediening.

Er zijn varianten van 1500W, die niet op een 6A camping kunnen.

• Gonadan

Gonadan

MrAcid schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:25:
[...]

Ja, helemaal eens. Altijd zonder bestellen of desnoods eruit slopen. Typisch zo'n gemaksding waar je helemaal niet aan moet willen wennen.
Dat is wel weer erg rigoureus. :D

Als ik voor een HK zou gaan dan zou ik dat er ook wel bij willen. Dat is juist het grote voordeel van zo'n ding.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Haha, ach. Ik snap de overdrijving om een punt te maken, maar zo erg is het écht niet :P

Wij komen en vertrekken altijd als de camping wakker is trouwens. Met drie jonge kids begrijp ik wel dat er tijden zijn waarop je liefst gewoon stil bent.

Overigens zaten m'n vriendin en ik elkaar aan te kijken van de week toen we in de wagen keken. "Is dit het? Vergeten we niet wat?" Het helpt dat de kinderen wat ouder worden, we nemen nu steeds iets minder mee. :)

• Gonadan

Gonadan

Het geluid kan ik niet over oordelen maar een overbuur heeft een HK en ik schrok ervan hoeveel ruimte verloren ging aan de WF motoren. Daar zit geen overdrijving bij helaas. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gonadan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:47:
Het geluid kan ik niet over oordelen maar een overbuur heeft een HK en ik schrok ervan hoeveel ruimte verloren ging aan de WF motoren. Daar zit geen overdrijving bij helaas. :P
Ik schrok er ook van bij de 2 motorige versie in de bodem. Dat is 2x een cirkel van 50cm die verloren gaat, middenin de bak.

Bij mijn versie gaat er slechts 20cm zijwaarts in de bak verloren (namelijk de ruimte die het klepje inneemt om te scharnieren.) En die 20cm valt ook nog op een plek waar anders een schuine zijkant zou zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 16-07-2026 14:51 ]

• Gonadan

Gonadan

Get!em schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:50:
[...]

Ik schrok er ook van bij de 2 motorige versie in de bodem. Dat is 2x een cirkel van 50cm die verloren gaat, middenin de bak.

Bij mijn versie gaat er slechts 20cm zijwaarts in de bak verloren (namelijk de ruimte die het klepje inneemt om te scharnieren.) En die 20cm valt ook nog op een plek waar anders een schuine zijkant zou zitten.
Ja ook daar zit gewoon innovatie in natuurlijk. Leuk zo'n klassieker maar de charme heeft ook grenzen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gonadan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Ja ook daar zit gewoon innovatie in natuurlijk. Leuk zo'n klassieker maar de charme heeft ook grenzen. :P
De innovatie was op dat niveau bij Holtkamper dusdanig, dat je letterlijk ziet hoe een engineer daar min of meer houtje touwtje met bestaande materialen iets heeft proberen te maken.

Mijn WindForce is dus gewoon zo'n standaard springkussenpomp en staat dus gewoon op een custom made plankje met lade schuif/rolsysteem en een draaischijf. Ik moet de motor voor uitvouwen en invouwen dus draaien op dat plankje.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/K72y2ZyVm75x/E16DZv/1200x1042.jpg

De latere versies lijken meer op dit (maar dan kleiner):

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fss2.baidu.com%2F6ONYsjip0QIZ8tyhnq%2Fit%2Fu%3D3253268066%2C3884054464%26fm%3D199%26app%3D68%26f%3DJPEG%3Fw%3D750%26h%3D750%26s%3DB9327295CC13FECC28A41891030050B8&f=1&nofb=1&ipt=212d9d44ab0980ee33da04f516a95e6bb25e2f5c4842b6513eec244402158916

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:47:
Ik heb één zo'n turbine die beide kanten op werkt, neemt ongeveer de ruimte in van een Cadac. Daar zit inderdaad nog wel wat verschil in door de jaren heen. Dat ziet er bij mij zo uit.

Maar ten opzichte van onze vorige Combi-camp Country is de bagageruimte in de Aero, zelfs met die turbine, heel veel groter. De wagen zelf trouwens ook. Maar ik denk dat we minimaal dubbel zoveel ruimte voor spullen hebben. Nu zal je in de Livingstone vergelijkbare ruimte hebben hoor. Maar ten opzichte van andere wagens is het echt verre van behelpen imo.

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 16-07-2026 15:05 ]

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:00:
[...]

Ik heb één zo'n turbine die beide kanten op werkt, neemt ongeveer de ruimte in van een Cadac. Daar zit inderdaad nog wel wat verschil in door de jaren heen. Dat ziet er bij mij zo uit.
Ik kan er zo snel geen plaatje van vinden maar wat de buur mij liet zien was flinke vierkante bekisting die een groot deel in beslag nam.

Voordeel was wel dat het in de hoek begon, dat is gevoelsmatig makkelijker indelen dan een gefixeerde chef in het midden. Waarom doen ze die eigenlijk niet in een hoek?
Maar ten opzichte van onze vorige Combi-camp Country is de bagageruimte in de Aero, zelfs met die turbine, heel veel groter. De wagen zelf trouwens ook. Maar ik denk dat we minimaal dubbel zoveel ruimte voor spullen hebben. Nu zal je in de Livingstone vergelijkbare ruimte hebben hoor. Maar ten opzichte van andere wagens is het echt verre van behelpen imo.
Ja ik besef me echt wel dat ik verwend ben, en dan heb ik zelf nog het XL bed dus netto minder ruimte.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:58
[...]

[...]

spoiler:

Ik geef wel toe, de prijs is wel minimaal 10K hoger dan de eerstvolgende in de markt. Maar het is wel écht een fijne wagen. Ik moest er ook voor sparen, heb afscheid genomen van mijn motorfiets en een kleine schenking hielp ook mee. Heb er geen spijt van. Was eerst op zoek naar een mooie tweedehands maar die zijn altijd in een halfuur gereserveerd :P
Het zelfde dacht ik over de windforce maar het is echt een toevoeging. Maar ben blij dat ik een Aero van een jaar oud voor 15 k op de kop kon tikken. Iets met dicht bij het vuur zitten.;) Maar op sommige dingen mag Holtkamper wel wat meer aan hun kwaliteit doen. Ik zou de nieuwprijs er niet voor over hebben.

Oja en ook ik ben een echt fan ;) . Kan ik hier wel zeggen. :P

• tafmaf
Get!em schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:59:
[...]

De innovatie was op dat niveau bij Holtkamper dusdanig, dat je letterlijk ziet hoe een engineer daar min of meer houtje touwtje met bestaande materialen iets heeft proberen te maken.

Mijn WindForce is dus gewoon zo'n standaard springkussenpomp en staat dus gewoon op een custom made plankje met lade schuif/rolsysteem en een draaischijf. Ik moet de motor voor uitvouwen en invouwen dus draaien op dat plankje.

[Afbeelding]

De latere versies lijken meer op dit (maar dan kleiner):

[Afbeelding]
Dat heb je als je de eerste versies koopt. Dan ben je ook een beetje een proefkonijn.

• tafmaf
tafmaf schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:25:
[...]

Dat heb je als je de eerste versies koopt. Dan ben je ook een beetje een proefkonijn. De eerste stonden naast de vouwwagen.

• Kevinns
Holy crap. Net onze Odyssee (2022) uit de stalling gehaald. Toen ik bijna thuis was hoorde ik opeens een knal en zag ik de keuken over de weg glijden. de helft van de inhoud verspreid over de weg

De klinknagels van beide ophangbeugels die aan de keuken zitten zijn afgescheurd. Tot zover het plan om morgen op vakantie te gaan :'( .

Nu kijken of de verzekering wat wil doen. Officieel moet je iedere 2 jaar onderhoud doen, en dat is nu 2 jaar en 2 maanden geleden. Niet dat het iets met de onderhoudspunten te maken heeft, want dat zijn banden, reminstallatie en gas. De vouwwagen komt origineel van de Vouwwagen Specialist, maar ik heb geen factuur bij de tweedehands aankoop gekregen twee jaar geleden. Ik weet dus niet of zij iets voor ons gaan doen…

Het is in ieder geval onze laatste Trigano…

• Gonadan

Gonadan

Oh wat zuur zeg, en wat een beroerde timing? Niet iets wat je provisorisch met wat spanbanden o.i.d. goed genoeg kunt oplossen om toch de vakantie te kunnen redden?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:26

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Geluk bij een ongeluk dat er geen motor achter je rijdt op zo'n moment :{ bizar wel dat zoiets zo slecht gefabriceerd is eigenlijk.

Maar wat een waardeloze timing! Balen to the max! Succes, hopelijk vind je een oplossing hiervoor nog....

Do { Ping } while ( LOL )

• MrAcid
  • Niet online
Aaargh, wat ontzettend klote. Veel extra schade behalve de keuken? Rest van de bak in orde?

Sterkte met de afwikkeling, en idealiter nu wel die vakantie (grotendeels) meepakken en pas daarna gaan zorgen/regelen ipv nu helemaal annuleren. 🙏

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26
Jemig, wat een pech idd!
Sterkte met de afwikkeling, toch zou ik ook kijken of je met het resterende deel nog weg kan?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:21
Poe wat schrikken, gelukkig alleen maar materiaal met schade. Is de keuken nog te fixen? Zelf handig of een handige vriend erbij zodat je een dagje later kan gaan?

XXXVI

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Kevinns schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:25:
Holy crap. Net onze Odyssee (2022) uit de stalling gehaald. Toen ik bijna thuis was hoorde ik opeens een knal en zag ik de keuken over de weg glijden. de helft van de inhoud verspreid over de weg

De klinknagels van beide ophangbeugels die aan de keuken zitten zijn afgescheurd. Tot zover het plan om morgen op vakantie te gaan :'( .

Nu kijken of de verzekering wat wil doen. Officieel moet je iedere 2 jaar onderhoud doen, en dat is nu 2 jaar en 2 maanden geleden. Niet dat het iets met de onderhoudspunten te maken heeft, want dat zijn banden, reminstallatie en gas. De vouwwagen komt origineel van de Vouwwagen Specialist, maar ik heb geen factuur bij de tweedehands aankoop gekregen twee jaar geleden. Ik weet dus niet of zij iets voor ons gaan doen…

Het is in ieder geval onze laatste Trigano…
Wauw, dat is balen! Nou is in mijn ervaring de vouwwagen specialist een hele schappelijke toko (flexi daar gekocht, waren wat issues mee).

Hopelijk kan het opgelost worden. Of kan je zonder keuken rijden met een provisorische oplossing voor kenteken/verlichting?

Misschien hebben ze in Boxtel nog iets te huur?

Wel een tip om die popnagels tzt te laten controleren of vervangen...

• Kevinns
Wat je zegt, het is een wonder dat er niemand achter me reed, en dat het gebeurde op een punt waar ik aan het optrekken was van een stoplicht. Als dit op de snelweg gebeurt moet ik er niet aan denken wat voor ellende het kan veroorzaken...

De keuken heeft een fikse deuk en schaven opgelopen en de lades en keukenblad zijn flink geschaafd. Maar wonder boven wonder gaat alles nog open en dicht. De grootste schade zit eigenlijk op het punt dat (denk ik) als tweede is losgekomen, daar heeft de keuken met een enorme hefboom de tweede beugel losgewrikt. De vraag is of hij daar nog goed aan de wagen aansluit. Maar het lijkt erop dat we met een paar nieuwe beugels en klinknagels er weer mee op pad zouden kunnen. Of we er dan ook nog vertrouwen in hebben is een tweede.

We zijn nu op zoek naar dakdragers, een aanhangertje of misschien een vouwwagen die we voor 3 weken kunnen huren. Even kijken wat we doen...

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Wij hebben een 2014 Odysee nieuw gekocht en in 2025 ingeruild en daar heel wat kilometers mee gemaakt over soms erg stuiterde wegen met een veel te zwaar beladen keuken... dus om gelijk heel het merk af te schrijven... de meeste blijven heel.

Wij staan zelf sinds 5 juli in de Vendee, Frankrijk onze Campooz LJ. Op de meest ruime plaats ooit, volgens mij is deze plek ongeveer 300m2 :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGsIdYAJhGmDYIq_olse8vY7-ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4c1Act9dkt7zJ3JPXjaZ5EDx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBVWohlQw4srMi_eK2STZRLJGJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uH5zGJ9IGyhhgj4Mxd2I060v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5W7rGdaFmGbdPv64M6ub2oEyePw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40eROr4k3gU3PKZzJqSi3LnT.jpg?f=fotoalbum_large We vertrekken komende zondag en staan dan nog 4 dagen op een camping in Normandië

[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 17-07-2026 20:02 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• JanHenk
  • Niet online
@Kevinns Jemig, dat is ronduit klote. Het had nog erger gekund, als het was gebeurd op weg naar je vakantiebestemming. Op de snelweg. Wel bijzonder, voor een wagen uit 2022 mag je meer verwachten, toch? Je hebt hem volgens mij wel intensief gebruikt in die tijd, maar dan nog..

Hopelijk lukt het om te fixen. Of om een alternatief te vinden…

Het is makkelijk praten, maar als we niet zelf volgende week weg gingen, had ik je oprecht onze wagen aangeboden.

• Kevinns
JanHenk schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:30:
@Kevinns Jemig, dat is ronduit klote. Het had nog erger gekund, als het was gebeurd op weg naar je vakantiebestemming. Op de snelweg. Wel bijzonder, voor een wagen uit 2022 mag je meer verwachten, toch? Je hebt hem volgens mij wel intensief gebruikt in die tijd, maar dan nog..

Hopelijk lukt het om te fixen. Of om een alternatief te vinden…

Het is makkelijk praten, maar als we niet zelf volgende week weg gingen, had ik je oprecht onze wagen aangeboden.
Dat gebaar wordt heel erg gewaardeerd :) . Ja het is soort van een geluk bij een ongeluk dat het niet op vakantie gebeurde en al helemaal dat het alleen beperkte materiële schade betreft.

• MrAcid
  • Niet online
Snap dat het niet je prioriteit heeft, maar ben wel echt benieuwd naar de foto's van waar het misgegaan is en hoe de bevestiging en steunpunten van de keuken precies zit. Valt mogelijk weer wat van te (contro)leren, ook voor andere vouwwagentypes

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
MrAcid schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 06:38:
Snap dat het niet je prioriteit heeft, maar ben wel echt benieuwd naar de foto's van waar het misgegaan is en hoe de bevestiging en steunpunten van de keuken precies zit. Valt mogelijk weer wat van te (contro)leren, ook voor andere vouwwagentypes
Idd, wij hebben een Jamet met denk ik dezelfde bevestiging. Kan me niet voorstellen dat er zoveel kracht op die klemmen komt dat het afbreekt. Meeste gewicht leunt immers op die onderste steunen. Al is het toch losgekomen, dus ben ook wel benieuwd….

En hoop uiteraard dat je nog iets kunt regelen of improviseren ! Dit is wel heel zuur.

• Gonadan

Gonadan

MrAcid schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 06:38:
Eens. Bij ons staat de keuken op het onderstel vast en ik heb mijzelf wijsgemaakt dat zoiets dan niet kan gebeuren, maar dat kon zomaar ook wel eens te optimistisch zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Retrospect
Wat ontzettend naar. Ik hoop dat je vakantie te redden is.

@Gonadan helaas is dat niet altijd waar. Er zijn genoeg verhalen van oudere Combi Camp Country modellen die de keuken onderweg verloren hebben. Dit kwam door de constructie (de steunen onder de keuken waren aan het frame vastgemaakt en die verbinding hield het in sommige gevallen niet. Mensen lieten vaak uit voorzorg de steunen vervangen als ze zagen dat de keuken naar achter hing. In nieuwe modellen heeft Combi Camp de constructie geloof ik aangepast.

Ik heb zelf gisteren ook even gekeken hoe mijn keuken erbij hangt. Die hangt iets naar voren maar dat schijnt vanuit de fabriek zo ontworpen te zijn. Toch ga ik vanaf nu het frame jaarlijks daar even bekijken of alles er nog goed uit ziet.

• MrAcid
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:12:
[...]

Eens. Bij ons staat de keuken op het onderstel vast en ik heb mijzelf wijsgemaakt dat zoiets dan niet kan gebeuren, maar dat kon zomaar ook wel eens te optimistisch zijn.
De Livingstone zou wel het laatste model zijn waarbij ik me er zorgen om zou maken ivm het verlengde onderstel? Ik zou daar althans zéker gewoon op blijven vertrouwen.
Afbeeldingslocatie: https://aartkok.nl/content/uploads/2025/08/Uitvoering-Livingstone-laden-lossen-2.webp

Bij de andere Aart Kok modellen staat de keuken aan de onderkant op 3 steunen en wordt hij met klemsluitingen aan de bovenkant/zijkant tegen de wagenbak aan getrokken/gehouden.

Ik vermoed dat bij Kevinns vouwwagen een vergelijkbare sluiting zit en dat het die klemsluitingen zijn waarvan de popnagels van de wagenbak los zijn gekomen.

• JanHenk
  • Niet online
Retrospect schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:57:
Wat ontzettend naar. Ik hoop dat je vakantie te redden is.

@Gonadan helaas is dat niet altijd waar. Er zijn genoeg verhalen van oudere Combi Camp Country modellen die de keuken onderweg verloren hebben. Dit kwam door de constructie (de steunen onder de keuken waren aan het frame vastgemaakt en die verbinding hield het in sommige gevallen niet. Mensen lieten vaak uit voorzorg de steunen vervangen als ze zagen dat de keuken naar achter hing. In nieuwe modellen heeft Combi Camp de constructie geloof ik aangepast.
Ja, bij oudere Country-modellen met keuken is de bevestiging gelijkwaardig aan de constructies waar we het nu over hebben met verplaatsbare keukens. Voor mij was dat destijds een reden om naar nieuwere modellen te kijken. Die wagens hebben een langer chassis en de wielas zit dan ook verder naar achteren. De keuken wordt dan gewoon op het chassis geplaatst. Want je hebt gelijk, het is niet de eerste keer dat ik erover lees... Er hangt best wat gewicht aan, met een aardige hefboomwerking erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6g6_E4jYvVpj1WH8Q_ms2QAU3Hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SIAYlnSSph4BN00sDm1wctvW.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze manier gaat geen kant op, het gewicht rust op het chassis. Bij een Aero zonder keuken heb je dus een heel ander chassis, met de as op een andere plaats, etc. Nadeel is dat de keuken dus niet te verplaatsen is. Voor zover je dat zou willen :P

Bovenstaande is dus ook zo voor de (huidige) Combi-camp Country. En lijkt me voor de Livingstone idem dito.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:30

vhal

ಠ_ಠ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/As6nrHd5jc2TnKM_IyHn_Zi2O2Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Thrjqeg9kSTBP23AQoQhvpz9.jpg?f=user_large Een steuntje onderaan en een paar klemmen. Echt veel is het niet en eigenlijk zou ik het wel anders willen zien qua bevestiging
edit:
kleine nuance want de bovenste klem is wel van een groter formaat en deze loopt vrij ver door qua oppervlakte.

[ Voor 27% gewijzigd door vhal op 17-07-2026 22:05 ]

Strava

• Kevinns
Hier een paar foto’s. Ik vind de schade nog wonderbaarlijk meevallen eerlijk gezegd. We twijfelen nu of we het met een set nieuwe popnagels zouden aandurven om naar Frankrijk te rijden.

En inderdaad, de keuken rust onderop op twee steunen en wordt met een klem links en een klem rechts naar de wagen wagenbak getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9U9UmTCXllS2x78-6JknAQD_5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3f4FWZkeS84UKASA4JwBUiPw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSAuR2vcb5UbgTKRUO_tmF2mC4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QzFXbw31yUgzZrvM37pDlrr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMzsgkQsoOGqlpwjBMM1-RFbuAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yevhowd2enVZekLAV9L4Qgu2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SztfXnUtm55HLE6ldsn4d3_GTn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GwlzgYPtTfi11sX0RCGZJY6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPRRZzK_aJYEWihcBPmV0aL9srk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOYZvdCjolW6Ny97pnEv0cMS.jpg?f=fotoalbum_large
edit:
Stukje over ontbrekende popnagel weggehaald. Het blijkt dat het niet anders kan. Ook lijkt het zo te zijn dat deze niet de boosdoener zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Kevinns op 17-07-2026 23:52 ]

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 12:44

RKD

Kevinns schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:44:
Hier een paar foto’s. Ik vind de schade nog wonderbaarlijk meevallen eerlijk gezegd. We twijfelen nu of we het met een set nieuwe popnagels zouden aandurven om naar Frankrijk te rijden. Overigens opvallend: de beugels en de keuken hebben per kant 3 gaten, maar er zijn maar 2 popnagels ingezet!! Als je een Odyssee hebt, check dan of echt 3 popnagels per kant gebruikt zijn. Anders de bestaande uitboren en in alle 6 de gaten nieuwe 4.8mm popnagels plaatsen.

En inderdaad, de keuken rust onderop op twee steunen en wordt met een klem links en een klem rechts naar de wagen wagenbak getrokken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pff sterkte, kan je niet voor deze vakantie met een paar bouten en een borgmoer wegkomen?

iRacing Profiel

• Kevinns
RKD schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:47:
[...]

Pff sterkte, kan je niet voor deze vakantie met een paar bouten en een borgmoer wegkomen?
We hebben beschikking over een klinknageltang dus dat moet goed komen. We denken er nog over om secondary retention toe te voegen in de vorm van een spanband tussen ieder handvat van de keuken en het frame van de wagen. Zodat áls hij loskomt, hij in ieder geval niet van de wagen valt. Meer uit voorzorg dan dat het noodzakelijk zou moeten zijn maar toch…

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:21
Chaoss schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:11:
dus om gelijk heel het merk af te schrijven... de meeste blijven heel.
Inderdaad, dat gaat erg ver. Gelukkig blijven de meesten heel. Tegelijkertijd merk je wel degelijk verschil in kwaliteit en afwerking. De Triago’s en ook Jamets vonden wij daarin niet uitblinken.

XXXVI

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 12:44

RKD

Kevinns schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:51:
[...]

We hebben beschikking over een klinknageltang dus dat moet goed komen. We denken er nog over om secondary retention toe te voegen in de vorm van een spanband tussen ieder handvat van de keuken en het frame van de wagen. Zodat áls hij loskomt, hij in ieder geval niet van de wagen valt. Meer uit voorzorg dan dat het noodzakelijk zou moeten zijn maar toch…
Kan me voorstellen dat je voor nu even extra zekerheid zoekt :)

iRacing Profiel

• Kevinns
Chaoss schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:11:
Wij hebben een 2014 Odysee nieuq gekocht en in 2025 ingeruild en daar heel wat kilometers mee gemaakt over soms erg stuiterde wegen met een veel te zwaar beladen keuken... dus om gelijk heel het merk af te schrijven... de meeste blijven heel.

Wij staan zelf sinds 5 juli in de Vendee, Frankrijk onze Campooz LJ. Op de meest ruime plaats ooit, volgens mij is deze plek ongeveer 300m2 :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding] We vertrekken komende zondag en staan dan nog 4 dagen op een camping in Normandië
Tuurlijk rijden er duizenden Trigano’s probleemloos rond. Het zou wat zijn als de Europese wegen bezaaid zouden liggen met Trigano-keukens :+ . Maar voor ons is het vertrouwen weg. Dit probleem had levens kunnen kosten als het op de snelweg was gebeurd.

Het is voor nu zaak dat ze goede service verlenen. Misschien winnen ze dan nog wat vertrouwen terug.

@ephymerous wat je zegt is ook onze ervaring. Het is een prima wagen, maar alles lijkt nét niet lekker doordacht. Een frame dat net niet lekker in elkaar klikt, naden die niet recht lopen, keukenblad wat bij het minste vocht opbolt, de verlichtingsstekker naar de keuken die niet waterdicht is, deze keukenbeugels. Ik kan nog wel even doorgaan. Het meeste is goed genoeg, maar echt goed is het ook niet. En sommige dingen…

• MrAcid
  • Niet online
vhal schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:22:
[Afbeelding] Een steuntje onderaan en een paar klemmen. Echt veel is het niet en eigenlijk zou ik het wel anders willen zien qua bevestiging
Dank voor dit plaatje. Belangrijkste verschil tov de Trigano lijkt te zijn dat er 4 ipv 2 klemsluitingen gebruikt zijn en dat ze (op het oog) een heel stuk robuuster zijn uitgevoerd (zeker de bovenste sluiting van de Kavango). Maakte me persoonlijk geen zorgen, maar dit even zien geeft extra vertrouwen. :)

• Kevinns
Dat ziet er op de Kavango inderdaad een stuk robuuster uit vooral omdat het er twee per kant zijn. Let wel, er is bij mij niets mis met de klemmen. Het is de bevestiging daarvan die gefaald is.

• MrAcid
  • Niet online
Kevinns schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:18:
Dat ziet er op de Kavango inderdaad een stuk robuuster uit vooral omdat het er twee per kant zijn. Let wel, er is bij mij niets mis met de klemmen. Het is de bevestiging daarvan die gefaald is.
Ja, dat heb ik gezien maar/en goeie nuance.

Bijzonder dat er maar 2 van de 3 popnagels gebruikt lijken te zijn. Benieuwd of dat bij alle wagens zo is (want dat kan gewoon vanuit de fabriek de bedoeling zijn, ondanks dat er gaten zijn gemaakt) of dat dit een fabricagefout is.

• JanHenk
  • Niet online
@eamelink en @m181087 hebben volgens mij ook een Odyssee, ben wel benieuwd hoe dat bij hen zit.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Kevinns schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:51:
[...]

Ik zou dat niet klinknagelen, maar gewoon (als de klem dan dicht gaat) lekker een boutje/moertje met aan de binnenkant lekker groot revet eronder. Maar dan ben ik.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Kevinns
Cyberpope schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:38:
[...]

Ik zou dat niet klinknagelen, maar gewoon (als de klem dan dicht gaat) lekker een boutje/moertje met aan de binnenkant lekker groot revet eronder. Maar dan ben ik.
Probleem is dat je er niet bij kan van binnen. Liefst zou ik RVS klinknagels gebruiken in plaats van aluminium maar die lijken niet conventioneel boven de 4.0mm.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

JanHenk schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:37:
@eamelink en @m181087 hebben volgens mij ook een Odyssee, ben wel benieuwd hoe dat bij hen zit.
Goede vraag. Ik schrik hier wel van. Moet zeggen dat ik de hele ophangconstructie van de keuken al jarenlang vrij gammel vind aandoen, maar stelde mezelf gerust dat de bouwer het wel zal weten :'(

Over anderhalve week halen we hem op, en als ik met keuken thuiskom uit de stalling zal ik kijken.

Vroeger hadden mijn ouders een Scout Pivo, daar stond de keuken op twee stalen kokers die je onder de wagenbak kon wegschuiven. De clips aan de zijkant van de keuken waren daar puur om de keuken bij de wagen te houden, niet om hem tegen kantelen te beschermen zoals bij de Odyssee.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-07 17:39

samo

yo/wassup

Ik heb ook de Trigano Odyssee, wel al uit 2007. Ik heb het idee dat de klemmetjes toch best stevig zijn. Ze houden vooral de keuken op z'n plek tegen de wagen aan, het gewicht leunt op de steunen onderin. Mocht zo'n klemmetje los raken, hangt de keuken zelfs nog in het zeil.

Maar uit voorzichtigheid rijd ik ook in de geladen vouwwagen met 2 spanbanden over de lengte, dus ook over de keuken heen tot op de bak. Dat voorkomt opbollen en houdt ook de stoelen en tafels op z'n plek. Én de vouwwagen is moeilijker leeg te trekken bij een overnachting. Maar vooral het opbollen.

Ik ben benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat er dan stuk is gegaan. Als je foto's hebt van de klemmen...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Kevinns
samo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:53:
Ik heb ook de Trigano Odyssee, wel al uit 2007. Ik heb het idee dat de klemmetjes toch best stevig zijn. Ze houden vooral de keuken op z'n plek tegen de wagen aan, het gewicht leunt op de steunen onderin. Mocht zo'n klemmetje los raken, hangt de keuken zelfs nog in het zeil.

Maar uit voorzichtigheid rijd ik ook in de geladen vouwwagen met 2 spanbanden over de lengte, dus ook over de keuken heen tot op de bak. Dat voorkomt opbollen en houdt ook de stoelen en tafels op z'n plek. Én de vouwwagen is moeilijker leeg te trekken bij een overnachting. Maar vooral het opbollen.

Ik ben benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat er dan stuk is gegaan. Als je foto's hebt van de klemmen...
Zie de laatste foto voor de klemmen. De keuken zat correct op de wagen. Dat heb ik nog gecontroleerd voor vertrek. Ook is de keuken door Vouwwagen Specialist erop gezet afgelopen week na reparatie aan de tent. Lijkt me dat zij daar ook wel op letten. Het lijkt puur vermoeiing van de klinknagels, hoewel dat lastig te met zekerheid te zeggen is omdat de nagels er onderweg uitgevlogen zijn en waarschijnlijk ergens in de berm liggen.

Ik heb overigens ook nog nooit eerder ook maar het gevoel gehad dat er iets los zou zitten. Totdat alles over de weg verspreid lag…

[ Voor 5% gewijzigd door Kevinns op 17-07-2026 14:24 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik heb een redelijk korte dissel en kom wat ruimte tekort voor mijn fietsendrager.
Nu dacht ik eraan om het neuswiel wat naar voren te zetten. Of te wel het voorste gaatje het achterste gaat je maken en hem zo naar voren monteren. Is er een reden waarom dat niet kan of heel onderstandig is? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQuGQd51fgzNDCLMBrkSDpAaAqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkvasZDWhrYJ4lA4PWpTNIzh.jpg?f=fotoalbum_large

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:45:
Ik heb een redelijk korte dissel en kom wat ruimte tekort voor mijn fietsendrager.
Nu dacht ik eraan om het neuswiel wat naar voren te zetten. Of te wel het voorste gaatje het achterste gaat je maken en hem zo naar voren monteren. Is er een reden waarom dat niet kan of heel onderstandig is? [Afbeelding]
Kan ik vertellen uit ervaring. Je voorste bout van het neuswiel komt uit achter de bus van de bevestigingbout van de dissel. Ik heb uiteindelijk een 3de gat geboord in de bevestiging beugel van het neuswiel. Tenminste bij mijn Humbauer wagen van een Campooz LJ

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

TNijpjes schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:48:
[...]

Kan ik vertellen uit ervaring. Je voorste bout van het neuswiel komt uit achter de bus van de bevestigingbout van de dissel. Ik heb uiteindelijk een 3de gat geboord in de bevestiging beugel van het neuswiel. Tenminste bij mijn Humbauer wagen van een Campooz LJ
Dat heb ik al bekeken en fysiek gaat me wel lukken. Mijn vraag is meer of het contructie problemen op roep of problemen in het gebruik.

• Gonadan

Gonadan

MrAcid schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:11:
[...]

De Livingstone zou wel het laatste model zijn waarbij ik me er zorgen om zou maken ivm het verlengde onderstel? Ik zou daar althans zéker gewoon op blijven vertrouwen.
[Afbeelding]

Bij de andere Aart Kok modellen staat de keuken aan de onderkant op 3 steunen en wordt hij met klemsluitingen aan de bovenkant/zijkant tegen de wagenbak aan getrokken/gehouden.

Ik vermoed dat bij Kevinns vouwwagen een vergelijkbare sluiting zit en dat het die klemsluitingen zijn waarvan de popnagels van de wagenbak los zijn gekomen.
Eens hoor, het is de stevigste constructie die ik weet. Dat was voor mij ook wel een pre want ik vond een hele keuken aan wat klemmetjes en beugels gevoelsmatig wel wat spannend.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:30:
[...]

Ja, bij oudere Country-modellen met keuken is de bevestiging gelijkwaardig aan de constructies waar we het nu over hebben met verplaatsbare keukens. Voor mij was dat destijds een reden om naar nieuwere modellen te kijken. Die wagens hebben een langer chassis en de wielas zit dan ook verder naar achteren. De keuken wordt dan gewoon op het chassis geplaatst. Want je hebt gelijk, het is niet de eerste keer dat ik erover lees... Er hangt best wat gewicht aan, met een aardige hefboomwerking erop.

[Afbeelding]

Op deze manier gaat geen kant op, het gewicht rust op het chassis. Bij een Aero zonder keuken heb je dus een heel ander chassis, met de as op een andere plaats, etc. Nadeel is dat de keuken dus niet te verplaatsen is. Voor zover je dat zou willen :P

Bovenstaande is dus ook zo voor de (huidige) Combi-camp Country. En lijkt me voor de Livingstone idem dito.
Klopt, de Game Drive variant van de Livingstone heeft daadwerkelijk een langer onderstel en de as netto meer naar achteren. Het is echt anders geconstrueerd in plaats van er iets optioneel achter hangen. Daarmee is het inderdaad wel een redelijk definitieve keuze.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Komt er een Holtkamper de camping op dus ik ga er even goed voor zitten om de claims van @JanHenk over het opzetten eens in de praktijk te kunnen bekijken, slaat de windforce niet aan en staan ze met de hand te klappen. Daar heb je toch geen Holtkamper voor? -O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:41:
Komt er een Holtkamper de camping op dus ik ga er even goed voor zitten om de claims van @JanHenk over het opzetten eens in de praktijk te kunnen bekijken, slaat de windforce niet aan en staan ze met de hand te klappen. Daar heb je toch geen Holtkamper voor? -O-
Haha :D (Lang) niet allemaal hebben ze de "Windforce". Kans is groot dat deze het dan niet heeft. :P

Klinkt als een lekkere camping trouwens daar, met al die Holtkampers en andere vouwwagens :)

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:45:
[...]

Haha :D (Lang) niet allemaal hebben ze de "Windforce". Kans is groot dat deze het dan niet heeft. :P

Klinkt als een lekkere camping trouwens daar, met al die Holtkampers en andere vouwwagens :)
Als vaders met een kop op onweer aan snoertjes loopt te trekken en op een afstandsbediening te hengsten (gechargeerd voor het verhaal) dan heeft ie windforce hoor, alleen nu even niet.

Plus ik heb even met moeders staan kletsen en die vertelde dat hij twee jaar geleden voor een beurt was geweest en daarna niet gebruikt en nu deed hij het ineens net meer. Even balen maar meer is het niet, opzetten kan nog steeds prima.

Camping is heerlijk, al maak ik me wel wat zorgen om de pickups, terreinwagens en aanhangers vol koelkasten die net ineens achter ons plaats namen. 't Schijnt alleen voor een nachtje te zijn maar dat past hier niet echt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:49:
[...]

Als vaders met een kop op onweer aan snoertjes loopt te trekken en op een afstandsbediening te hengsten (gechargeerd voor het verhaal) dan heeft ie windforce hoor, alleen nu even niet.

Plus ik heb even met moeders staan kletsen en die vertelde dat hij twee jaar geleden voor een beurt was geweest en daarna niet gebruikt en nu deed hij het ineens net meer. Even balen maar meer is het niet, opzetten kan nog steeds prima.
_O- De geneugten van kamperen soms.

Ik had trouwens hetzelfde laatst, maar dat was toen opgelost door de thermische beveiliging (zo'n rood knopje) op de haspel te resetten. Mij een raadsel waarom die was getriggerd overigens.

• Gonadan

Gonadan

Vergeten af te rollen? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 30 ... 37 Laatste