• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 24-06 21:34
Exocet schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:31:
Wat zijn de ervaringen met vouwwagen icm elektrisch rijden en het verbruik?
Hoeveel procent extra verbruik moet je ongeveer op rekenen?
Is het niet logisch om te veronderstellen dat de toename in gebruik ongeveer hetzelfde is bij een EV als bij een benzinewagen? Bij dezelfde VW bedoel ik dan? Als we met onze benzine auto gaan rijden met VW daalt de actieradius ongeveer van ruim 800 naar zo'n 600. Dat is een daling van een kwart. Waarom zou dat bij mijn VW veel anders zijn met een EV?

  • pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:02

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Marcel a schreef op zondag 14 juni 2026 @ 07:59:
[...]

Is het niet logisch om te veronderstellen dat de toename in gebruik ongeveer hetzelfde is bij een EV als bij een benzinewagen? Bij dezelfde VW bedoel ik dan? Als we met onze benzine auto gaan rijden met VW daalt de actieradius ongeveer van ruim 800 naar zo'n 600. Dat is een daling van een kwart. Waarom zou dat bij mijn VW veel anders zijn met een EV?
Niet. Ik denk vergelijkbaar.

Ik rijd overigens langzamer met de combicamp erachter, dat scheelt ook in het verbruik op benzine; ik verwacht hetzelfde met een EV.

I have usernames older than you.


  • Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pjottum schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:27:
[...]

Niet. Ik denk vergelijkbaar.

Ik rijd overigens langzamer met de combicamp erachter, dat scheelt ook in het verbruik op benzine; ik verwacht hetzelfde met een EV.
Hier ook een combicamp, met een Xpeng G6 er voor.
Kwam dit tegen op Discord over de G6 met een holtkamper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlJugv2z2cw94bLli8dYsQjN0A0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/18wenTbIpGIRUNsc7XHbprsS.png?f=fotoalbum_large

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dat is zeker logisch, maar niet het complete verhaal. Een brandstofauto heeft een stuk lagere efficiëntie dan een EV. Dus alles wat impact heeft op de benodigde kinetische energie, wordt bij een brandstofauto gedempt door die lagere efficiëntie. Andersom, bij de EV telt het dus meer aan.

Ik heb al vaak wat verbruikscijfers gedeeld van verschillende combinaties, maar anno 2026 zie ik daar de toegevoegde waarde niet meer van. Zijn inmiddels zóveel ervaringen te vinden… De ene of andere auto of wagen maakt ook echt geen wereld van verschil.

Het enige echte minpunt vind ik dat veel snelladers nog niet op trailers zijn uitgelegd.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 24-06 21:34
Dat gedempt doorgeven begrijp ik even niet.

  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:34
De marginale toename in verbruik is relatief meer tov het basisverbruik bij een EV dan bij een ICE.

In absolute zin neemt het verbruik minder toe bij een EV dan bij ICE

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:49

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Nog even over het aankoppelen, bij ons in de buurt rijdt een motoragent die er vrij fanatiek op let. Los om de kogel of anderzijds een discustabele methode is onherroepelijk een boete. De ANWB geeft het goed aan dus het is eigenlijk nog bijzonder hoeveel mensen het niet weten of niet goed doen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:04
Exocet schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:27:
[...]


Hier ook een combicamp, met een Xpeng G6 er voor.
Kwam dit tegen op Discord over de G6 met een holtkamper
[Afbeelding]
Dat zijn wel mooie waarden zeg. Met de ID4 was dat echt niet te halen helaas.

XXXVI


  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik zou die waardes dan ook met een klontje zout nemen. Als je kijkt op EV Database naar de Xpeng G6 kijkt dan zijn de genoemde waardes al best uitdagend zónder vouwwagen erachter. De ID.4 haalt zónder vouwwagen lagere waardes dan de G6.

Ik heb soms het idee dat EV rijders bij het praten over verbruik net zo hallucineren als een LLM uit 2023. :+

  • Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:03
MrAcid schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:35:
Ik zou die waardes dan ook met een klontje zout nemen. Als je kijkt op EV Database naar de Xpeng G6 kijkt dan zijn de genoemde waardes al best uitdagend zónder vouwwagen erachter. De ID.4 haalt zónder vouwwagen lagere waardes dan de G6.

Ik heb soms het idee dat EV rijders bij het praten over verbruik net zo hallucineren als een LLM uit 2023. :+
Haha vroeger ging het erover wie de snelste/grootste leasebak had. Nu ben je de koning van de speeltuin als ‘ie het zuinigst is. Wie had dat 10 jaar geleden voorspeld? 🤣

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:49

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Kevinns schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:06:
[...]

Haha vroeger ging het erover wie de snelste/grootste leasebak had. Nu ben je de koning van de speeltuin als ‘ie het zuinigst is. Wie had dat 10 jaar geleden voorspeld? 🤣
Ik denk niet dat die twee groepen een 100% overlap hebben, verre van. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Haha, mooie observatie @Kevinns. Denk ook niet dat ze overlappen.

Overigens gaan de overdrijvingen qua EV verbruik beide kanten op vaak scheef. Zowel negatief (veel hoger) of positief (veel lager). Feit is dan ook weer dat de impact van omstandigheden groot waardoor er ook écht grote verschillen plaatsvinden. Maar precies daarom is één (retour)rit een matige vergelijking en kun je beter naar minder anekdotische verbruikscijfers kijken.

On-topic: dit weekend een bruiloft op een camping dus we gaan met de vouwwagen, puur als slaapplek voor de twee overnachtingen. Amper wat mee en minimaal opzetten, zelfs de kinderen blijven “thuis” dus we hebben écht weinig nodig.

  • Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-06 21:10
Nooit gezien dat er een ook een vouwwagen topic was! Wij hebben sinds twee jaar de Holtkamper Flyer expedition.

In de basis best heel tevreden met de vouwwagen maar de portabiliteit valt toch wat tegen. Even een dag ergens staan en weer door is het opzetten toch net wat te veel gedoe voor. Het grondzeil laten we doorgaans ook achterwege. Het is geen kuip maar (letterlijk) een houtje/touwtje oplossing. Het levert weinig op en aan het einde zit je met een gigantische lap wat weer schoon en droog moet. Ik had graag gezien dat er iets meer marge in de bak had gezeten bij het invouwen. We moeten nu soms de bak wel weer eens openvouwen en het doek strakker neerleggen. Helemaal binnen zitten we eigenlijk nooit, maar wellicht wel als het erg slecht weer is.

Ondanks alle kritiek toch wel erg blij met de vouwwagen en al leuke tochten mee gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Kevf op 17-06-2026 12:21 ]


  • Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:25
Dat herken ik wel. Van Camp-let Savanne naar Alpenkreuzer Campfire naar Trigano Itinea GL. Nu staan we doorgaans een week of 2 weken op dezelfde plek. Maar als ik weekendjes weg zou willen zou ik de Itinea zo inwisselen voor een Camp-let. We zijn met 3 en in Nederland weekendje weg wil je voortent met kuipzeil. Daar is mijn huidige vouwwagen echt niet makkelijk genoeg voor helaas.

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MrAcid schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:18:
Haha, mooie observatie @Kevinns. Denk ook niet dat ze overlappen.

Overigens gaan de overdrijvingen qua EV verbruik beide kanten op vaak scheef. Zowel negatief (veel hoger) of positief (veel lager). Feit is dan ook weer dat de impact van omstandigheden groot waardoor er ook écht grote verschillen plaatsvinden. Maar precies daarom is één (retour)rit een matige vergelijking en kun je beter naar minder anekdotische verbruikscijfers kijken.
Ja eens. Ik doe ook niet mee voor de zuinigheidscompetitie. Meestal rij ik wat harder en dat kost wat extra, maar dan ben ik wél sneller op bestemming :)
On-topic: dit weekend een bruiloft op een camping dus we gaan met de vouwwagen, puur als slaapplek voor de twee overnachtingen. Amper wat mee en minimaal opzetten, zelfs de kinderen blijven “thuis” dus we hebben écht weinig nodig.
Gaaf, hebben wij ook een keer gedaan toen er een svr-camping op de locatie van de bruiloft was. Beviel me toen erg goed. En wat je zegt, ineens heb je niks meer nodig :+ Een tandenborstel en een schone onderbroek.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:49

ST10©DE

Dus.............

MrAcid schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:18:
Haha, mooie observatie @Kevinns. Denk ook niet dat ze overlappen.

Overigens gaan de overdrijvingen qua EV verbruik beide kanten op vaak scheef. Zowel negatief (veel hoger) of positief (veel lager). Feit is dan ook weer dat de impact van omstandigheden groot waardoor er ook écht grote verschillen plaatsvinden. Maar precies daarom is één (retour)rit een matige vergelijking en kun je beter naar minder anekdotische verbruikscijfers kijken.

On-topic: dit weekend een bruiloft op een camping dus we gaan met de vouwwagen, puur als slaapplek voor de twee overnachtingen. Amper wat mee en minimaal opzetten, zelfs de kinderen blijven “thuis” dus we hebben écht weinig nodig.
Haha, hier bijna hetzelfde! Een ronde verjaardagsfeest van een bevriend stel. Camping gevonden op 3 kilometer van de feestlocatie. Dus zaterdag even snel de Zambezi opzetten. Heerlijk, heb er nu al zin in!

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.


  • Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:12

Cass Casey

runs on cafeïne and sarcasm.

Zojuist via Whatsapp contact opgenomen met De Wit. Vorige keer dat we onze Sunrider afbraken, zagen we dat de voorste buis was verbogen. Ik hoop dat ze zonder moeilijk te doen een nieuwe opsturen. Heb altijd een hekel aan garantie vragen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hazUhHP0Z86Kd5jVX1fLdCZmVyQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qZbuTtjqbxOwuS9knc6T7YWD.jpg?f=user_large

De koffie loopt. Sportiever wordt het niet vandaag.


  • Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 24-06 21:34
@Cass Casey Het is natuurlijk de vraag of het onder garantie valt. Die buis buigt niet uit zichzelf zullen we maar zeggen....

  • JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:47
Beetje rare redenering idd. Is dit garantie? Koop gewoon een nieuwe, hoeft je ook geen garantie te claimen.

  • pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:57
Ik heb dit met onze Cabanon ook gehad bij onze eerste keer opzetten. Dit valt niet onder garantie, omdat dit inderdaad niet zomaar gebeurt. Vanuit coulance heeft onze leverancier toen nog wel iets gedaan omdat het de eerste keer opzetten was. Maar zoals dat werkt bij coulance: daar kunnen geen rechten aan ontleend worden.

  • Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:12

Cass Casey

runs on cafeïne and sarcasm.

Ach ja. We gaan het zien. Was de tweede keer dat we hem opgezet hebben. Ding is een half jaar oud. Als het geen garantie wordt, kopen we wel een nieuwe buis.

Edit. Antwoord ontvangen. Stokdelen vallen inderdaad niet onder garantie. Los deel kost 30 euro. Moeten we alleen nog uitzoeken of vervangen makkelijk is met dat elastiek erin.

[ Voor 36% gewijzigd door Cass Casey op 19-06-2026 11:48 ]

De koffie loopt. Sportiever wordt het niet vandaag.


  • Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 24-06 21:34
@Cass Casey Ik zou het woord garantie niet laten vallen, maar ze de kans geven om het coulant op te lossen. Dat geeft iedereen een goed gevoel.....
edit:
natuurlijk vallen ook stokdelen onder garantie, maar niet als je ze zelf kapot maakt....

[ Voor 26% gewijzigd door Marcel a op 19-06-2026 11:52 ]


  • MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:11
@Cass Casey Toevallig niet gebeurd bij het ophoog trekken van de voortent? Dat is een veel gemaakte fout namelijk, de voortent omhoog trekken met het tentflap-voor er nog aan vast geritst. Zo kwamen wij ook bij onze coulance regeling uit ;).

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?


  • pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:57
Cass Casey schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:20:
[...]
Moeten we alleen nog uitzoeken of vervangen makkelijk is met dat elastiek erin.
Misschien, als je een beetje lief bent, willen ze dat wel voor je doen bij De Wit. Het is (naar ik me heb laten vertellen) een handigheidje dat je even moet weten. Vooralsnog weet ik dat handigheidje niet.

  • L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:09
Heeft iemand ervaring met een fietsendrager die met zo’n extra trekhaak op de dissel van een vouwwagen wordt gezet? Toevallig op ene Combi Camp Flexi of Aart Kok Kavango? Dus zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://www.aanhangwagendirect.nl/cdn/shop/files/proplus-proplus-disselhulpstuk-voor-fietsendrager-eenvoudig-te-monte-23345059594311.jpg?v=1742374939

De reden is dat wij al een goede fietsdrager voor op de auto hebben en dit is een goedkope manier om ze ook op de vouwwagen (CC Flexi) mee te nemen.

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:49

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Kweenie, we hebben het er al vier pagina's over gehad als je gewoon even zoekt. Heb je specifieke vragen die onbeantwoord zijn?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:57

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

L.N. schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:57:
Heeft iemand ervaring met een fietsendrager die met zo’n extra trekhaak op de dissel van een vouwwagen wordt gezet? Toevallig op ene Combi Camp Flexi of Aart Kok Kavango? Dus zoiets:

[Afbeelding]

De reden is dat wij al een goede fietsdrager voor op de auto hebben en dit is een goedkope manier om ze ook op de vouwwagen (CC Flexi) mee te nemen.
Ja heb ik. Heb een Hapro fietsendrager (drie fietsen) maar dan is de fietsendrager te groot. Heb de verlichtingsbalk en de derde fietsgoot eraf gehaald. Past nu perfect :)

Wilde eerst zo'n lichtgewicht fietsendrager gaan kopen maar zo is het goedkoper ;)

Tevens heeft onze campooz een rechte dissel dus dan zou ik daarvoor weer een constructie moeten maken waar ook weer tijd en geld in gaat zitten.

Do { Ping } while ( LOL )


  • m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wel geprobeerd, maar ik vond het niet super stabiel en de fietsen kwamen een heel stuk hoger boven de dissel te staan als met een vaste drager. Maar snel een Thule superb besteld en die erop gezet.

  • Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

m@fkeez schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:43:
Wel geprobeerd, maar ik vond het niet super stabiel en de fietsen kwamen een heel stuk hoger boven de dissel te staan als met een vaste drager. Maar snel een Thule superb besteld en die erop gezet.
Toch ben ik er wel naar aan het kijken, want dan kan ik de fietsen ook ter plekke achter op de auto meenemen. Dat is nu wat lastig.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......


  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:49

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yj5dFlIo8WMuHM7Sj3ZzZLZP_dc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o1m6tDsmPhq5zOdCVJIdmaRQ.png?f=fotoalbum_large

@Cyberpope daarom heb ik een latje gemaakt wat hem iets ondersteunt. Met name om het deinen te voorkomen wanneer je een hobbel pakt.
Dat doet zoveel voor de stabiliteit en het gevoel wat je mee krijgt voorin, zo kan ik de drager voor onze drie fietsen gewoon op de dissel kwijt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:57

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Ik heb er alleen een racefiets en een ebike op gehad. Dit jaar alleen de racefiets en misschien een kinderfiets (ebike gaat niet mee) dus qua deining valt het wel mee. Heb dat niet gemerkt in ieder geval.

[ Voor 8% gewijzigd door Shadow_Agent op 21-06-2026 23:17 ]

Do { Ping } while ( LOL )


  • Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zo'n fietsendrager drukt wel weer veel extra gewicht op je dissel. Die van mij weegt al 16kg en dan moeten de fietsen er nog op. Ik denk dat het ook praktischer is om ergens goedkoop/tweedehands een vaste drager op de kop te tikken. Die zijn denk ik ook een stuk lichter en hoef je er niet aldoor af te halen.

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:49

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
't Is altijd spelen met je kogeldruk, dat hoort er extragratis bij als je met een aanhanger gaat rijden. :P

Zelf heb ik ook wel eens gekeken of ik geen vaste drager wil, maar dat wordt wel heel erg rap met de rem en het neuswiel als je er nog drie fietse op kwijt wilt. Plus die dingen steken flink uit en steken dan in de achtertent (bekend probleem bij Livingstone eigenaren met vaste drager en achtertent). Maar misschien vind ik ooit nog eens iets handigs.

Het grootste voordeel van de losse drager op de kogel is dat dan ook een drager voor op de auto mee hebt. Zeker voor mensen die wat in de buurt willen sportfietsen maar eerst nog een stukje verderop moeten kan dat een uitkomst zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:49

ST10©DE

Dus.............

Ik heb afgelopen maand dat kogelhulpstuk vervangen door een vaste drager op mijn vouwwagen. Bij mij verboog de bevestiging door het wiebelen. Wat @Gonadan dus opgelost heeft met dat houten plankje. Ik had er geen vertrouwen meer in.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.


  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:49

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ST10©DE schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:56:
Ik heb afgelopen maand dat kogelhulpstuk vervangen door een vaste drager op mijn vouwwagen. Bij mij verboog de bevestiging door het wiebelen. Wat @Gonadan dus opgelost heeft met dat houten plankje. Ik had er geen vertrouwen meer in.
Daar zou ik inderdaad ook geen vertrouwen meer in hebben, dat gaat alleen maar erger worden. Gelukkig is de buis bij mij een stuk dikker maar dan nog ben ik geen fan van het deinen. Gevoelsmatig is dat gewoon een kwestie van tijd voordat er iets krom of stuk gewrikt is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:12:
Het grootste voordeel van de losse drager op de kogel is dat dan ook een drager voor op de auto mee hebt. Zeker voor mensen die wat in de buurt willen sportfietsen maar eerst nog een stukje verderop moeten kan dat een uitkomst zijn.
Dat is idd nog wel handig. Ik heb daarvoor altijd permanent zo'n eenvoudig scharnierfietsendragertje met 2 stangen die je kunt uitklappen onder de dubbele bodem in de kofferbak liggen. Die gebruik ik dan als we ter plekke ergens met de auto heen willen om te fietsen (sowieso buiten de vakanties ook handig als je eens onverwachts je kinderen oid moet oppikken met de auto, terwijl ze de fiets mee hebben).

En bij de vouwwagen is zo'n losse drager met een trekhaakkoppeling idd ook handiger, zodat ie boven de dissel/rem uitkomt. Dus toch wel te overwegen idd.

Ik heb zelf een disselbak die ik niet kan missen, dus voor mij is een fietsendrager op de dissel geen optie ;) Al ga ik er wel eens over nadenken, want de fietsen met imperiaal op de vouwwagen is onhandig en nu ga ik ze op de auto zetten, wat ook niet ideaal is. Op de dissel is wel een ideale plek.

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 22-06-2026 13:24 ]


  • Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:16
Palomar schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:22:
[...]

Dat is idd nog wel handig. Ik heb daarvoor altijd permanent zo'n eenvoudig scharnierfietsendragertje met 2 stangen die je kunt uitklappen onder de dubbele bodem in de kofferbak liggen. Die gebruik ik dan als we ter plekke ergens met de auto heen willen om te fietsen (sowieso buiten de vakanties ook handig als je eens onverwachts je kinderen oid moet oppikken met de auto, terwijl ze de fiets mee hebben).

En bij de vouwwagen is zo'n losse drager met een trekhaakkoppeling idd ook handiger, zodat ie boven de dissel/rem uitkomt. Dus toch wel te overwegen idd.

Ik heb zelf een disselbak die ik niet kan missen, dus voor mij is een fietsendrager op de dissel geen optie ;) Al ga ik er wel eens over nadenken, want de fietsen met imperiaal op de vouwwagen is onhandig en nu ga ik ze op de auto zetten, wat ook niet ideaal is. Op de dissel is wel een ideale plek.
Op de auto heb je op vakantie dezelfde mogelijkheid als middels een trekhaakkogel op de dissel, immers je fietsen kun je op het dak gooien. Verder kun je ze door het jaar heen ook nog gebruiken, en kun je eerst je vouwwagen neerzetten en dan pas je fietsen ontmantelen/bij een overnachting hoeven ze er helemaal niet vanaf. Ik doe het al jaren ze en wil niet anders.

  • Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:57

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

ST10©DE schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:56:
Ik heb afgelopen maand dat kogelhulpstuk vervangen door een vaste drager op mijn vouwwagen. Bij mij verboog de bevestiging door het wiebelen. Wat @Gonadan dus opgelost heeft met dat houten plankje. Ik had er geen vertrouwen meer in.
dat zou ik ook niet vertrouwen....

de Campooz kogel is aanzienlijk steviger Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQ-dJhfk-v10lRxIrLfP8dJlSt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOvx9fDvyIquPkzkPl4uDkbL.jpg?f=fotoalbum_large

Do { Ping } while ( LOL )


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Palomar schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:00:
Zo'n fietsendrager drukt wel weer veel extra gewicht op je dissel. Die van mij weegt al 16kg en dan moeten de fietsen er nog op. Ik denk dat het ook praktischer is om ergens goedkoop/tweedehands een vaste drager op de kop te tikken. Die zijn denk ik ook een stuk lichter en hoef je er niet aldoor af te halen.
Op dissel is prettiger dan achter(op) ik had dat een keer bij de caravan gedaan .. nooit meer, ja het is in beide gevallen belading.

Op de as van je aanhanger (of erboven) is het prettigst inderdaad.

Zelf hebben we een spinder en mijn schoonouders hadden zelf een thule aangeschaft (beide 2 fietsen) ik merkte dat de thule wat meer "schommelde" dan de spinder.
bv wat @Gonadan doet met dat plankje .. is dat niet iets dat de klem op de kop te "los" zit ? weet ook niet of je die klem iets kan "aandraaien" oid ?

Geregeld ook auto's met fietsendragers gezien die gewoon "scheef" stonden. of dat de kogel is of de klemdingus van de fietsendrager :?

Tja vanalles


  • ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:49

ST10©DE

Dus.............

vso schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:37:
[...]

Op dissel is prettiger dan achter(op) ik had dat een keer bij de caravan gedaan .. nooit meer, ja het is in beide gevallen belading.

Op de as van je aanhanger (of erboven) is het prettigst inderdaad.

Zelf hebben we een spinder en mijn schoonouders hadden zelf een thule aangeschaft (beide 2 fietsen) ik merkte dat de thule wat meer "schommelde" dan de spinder.
bv wat @Gonadan doet met dat plankje .. is dat niet iets dat de klem op de kop te "los" zit ? weet ook niet of je die klem iets kan "aandraaien" oid ?

Geregeld ook auto's met fietsendragers gezien die gewoon "scheef" stonden. of dat de kogel is of de klemdingus van de fietsendrager :?
Ik kan bij mijn fietsendrager (thule) inderdaad de speling op de klem aanpassen, niet elke trekhaakkogel is even groot. Maar bij mijn foto is duidelijk te zien dat het aan de bevestiging ligt dat de fietsendrager deinde. Ik denk overigens dat het met goede M10/M12 stroppen opgelost zou zijn.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.


  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:49

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Bij mij zit alles muurvast maar die kogel staat wel op een lange arm. Wanneer die arm licht buigt, de U-beugel van drager zelf iets mee veert en de fietsen ook wat mee veren dan heb je al met al wel een flinke slag te pakken terwijl nergens speling op zit. Bij flinke drempels of een kuil in de snelweg voel je dat wel.

Ik kan even geen foto vinden maar hoop dat het tekstueel ook duidelijk is. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:43:
Bij mij zit alles muurvast maar die kogel staat wel op een lange arm. Wanneer die arm licht buigt, de U-beugel van drager zelf iets mee veert en de fietsen ook wat mee veren dan heb je al met al wel een flinke slag te pakken terwijl nergens speling op zit. Bij flinke drempels of een kuil in de snelweg voel je dat wel.

Ik kan even geen foto vinden maar hoop dat het tekstueel ook duidelijk is. :)
voor mij duidelijk zat,

en ja elk klein beetje helpt (niet) ..

Tja vanalles


  • djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06 23:52

djidee

Mr. Slungel

Wij zijn afgelopen week overgestapt van onze Cabanon Mercury 2021 (met onderstel uit 2024 (garantie) en nieuwe tent uit 2025 (erg nat voorseizoen 2024 dus weer erin) naar een Europa Camper Trailcruiser XL....

We zaten eerst wat te kijken richting de Malawi 2.0 Royal, de jongens hebben inmiddels hun eigen tentje, en is toch wat sneller en makkelijker op te zetten (vriendin met long covid, dus de afgelopen 3 jaar is vrij uitdagend)...

Tot we dus die Trailcruiser XL zagen. Want eigenlijk willen we het voorseizoen (met regulier doek geen goed idee) niet loslaten, deze kan dat beter hebben, al blijft goed ventileren natuurlijk erg van belang...
Maar ook omdat hij in tegenstelling tot de Mercury wat flexibeler op te zetten is (bak + voortent + luifel, of zonder luifel, of bak + voortent) biedt dat wat meer mogelijkheden en opties. Ook voor eventueel tripjes naar andere oorden dan Limburg en Drenthe met vrij grote plaatsen.
En de voortent/luifel is een stuk hoger, met mijn 2.06 wel fijn, evenals de slag grotere bedden.

Caravan is een no go, en voor de kinderen is de camping toch wel een fijne plek.

Wel nog wat naar ander spul gekeken, maar de ruimte van Cabanon, ondanks de franse slag mbt kwaliteit (de wit compenseert dat met hun service tot nu toe) is ongeevenaard.
Moet zeggen dat de bredere kar erg bevalt, Mercury (links) lag al wel fijn achter de auto, maar dit is wel nog een stuk fijner (rechts)
Natuurlijk komt hij nog iets hoger op (stoelen/tafels) maar omdat hij wat langer en breder is, komt dat ook weer net wat handiger uit, dus lager.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pCeW_FLf_SoqZ_9dcarWNO7sqY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Luj9H4WPIL5ULuO38XQuYIUB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AbjXsFPB2qUTUGXCoxp_6ORSl0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YM6dp5Hz40zXHys5yfyvP9oG.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door djidee op 24-06-2026 01:15 ]

"Mekker, blaat"


  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
djidee schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 01:13:
Wij zijn afgelopen week overgestapt van onze Cabanon Mercury 2021 (met onderstel uit 2024 (garantie) en nieuwe tent uit 2025 (erg nat voorseizoen 2024 dus weer erin) naar een Europa Camper Trailcruiser XL....



Tot we dus die Trailcruiser XL zagen. Want eigenlijk willen we het voorseizoen (met regulier doek geen goed idee) niet loslaten, deze kan dat beter hebben, al blijft goed ventileren natuurlijk erg van belang...
Gefeliciteerd met je nieuwe wagen!

Ik begrijp dat Europa Camper een “De Wit versie” van Cabanon wagens zijn? Zag ze hier eerder langskomen en vond ze al op elkaar lijken. Dat klopt dus. :+

Dan over het doek: wat bedoel je met die opmerking over het voorseizoen en type doek van de nieuwe wagen icm de opmerking over de oude (“het weer erin ivm nat voorseizoen”)? Volgens mij kan elk doek prima zeiknat worden zolang je maar niet 24+ uur ingeklapt blijft met een nat doek. Of het nou 100% katoen of polyester is of een combinatie daarvan. Maar wellicht begrijp ik je verkeerd.

  • djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06 23:52

djidee

Mr. Slungel

Als je een heel nat voorseizoen hebt, en een paar dagen niet bij de tent bent (dus ook beperkt open), en ook onvoldoende ventilatie voor elkaar krijgt, dan blijft er teveel vocht in de vouwwagen en dat is vrij funest bij katoen...
Dus hadden wij in een aantal delen van de tent het weer zitten, dat krijg je er dan niet meer op een goede manier uit.

De Europa Camper is grotendeel all season spul, die kan er beter tegen, daarnaast zijn de ventilatie opties veel groter en ruimer (nog los van de lessons learned), dus hiermee durven we beter een voorseizoen aan dan met een volledig katoenen tent.

En ja, de trailcruiser is een mercury en de trailcruiser xl is een chamonix

"Mekker, blaat"


  • tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:45
MrAcid schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 06:51:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe wagen!

Ik begrijp dat Europa Camper een “De Wit versie” van Cabanon wagens zijn? Zag ze hier eerder langskomen en vond ze al op elkaar lijken. Dat klopt dus. :+

Dan over het doek: wat bedoel je met die opmerking over het voorseizoen en type doek van de nieuwe wagen icm de opmerking over de oude (“het weer erin ivm nat voorseizoen”)? Volgens mij kan elk doek prima zeiknat worden zolang je maar niet 24+ uur ingeklapt blijft met een nat doek. Of het nou 100% katoen of polyester is of een combinatie daarvan. Maar wellicht begrijp ik je verkeerd.
Er zijn al merken die zich indekken en de tijd van nat inklappen minder lang maken. Holtkamper 8 uur Kees kampeert 12 uur.

  • orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:39

orf

Ik heb een aantal jaar geleden dit geknutseld. Het is een metalen koker van de Hornbach met precies de afmetingen zodat het tussen het chassis past. De gaten zaten al in het chassis, dus daar hoefde alleen maar een bout doorheen.

De kogel heeft schroefdraad en een moer en is ook van Hornbach. Was een goedkope en makkelijke aanpassing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSD9smIDyvhz4cE7MCPYNGwnzTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVuhS0VKu44UmIyGT8BDX1me.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJK62nnTzOG0ZeE168VKK0H06_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sJCgW5gailMTJf4VzMaVKXy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door orf op 25-06-2026 08:00 ]


  • SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:06
orf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:56:
Ik heb een aantal jaar geleden dit geknutseld. Het is een metalen koker van de Hornbach met precies de afmetingen zodat het tussen het chassis past. De gaten zaten al in het chassis, dus daar hoefde alleen maar een bout doorheen.

De kogel heeft schroefdraad en een moer en is ook van Hornbach. Was een goedkope en makkelijke aanpassing.

[Afbeelding]

Zeer tweakers waardig!

[Afbeelding]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana


  • ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:49

ST10©DE

Dus.............

orf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:56:
Ik heb een aantal jaar geleden dit geknutseld. Het is een metalen koker van de Hornbach met precies de afmetingen zodat het tussen het chassis past. De gaten zaten al in het chassis, dus daar hoefde alleen maar een bout doorheen.

De kogel heeft schroefdraad en een moer en is ook van Hornbach. Was een goedkope en makkelijke aanpassing.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ai, dat is ook een nette oplossing! Ga ik onthouden!

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.


  • pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:02

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Onze wagen heeft geen "voorpoten" - maar nu zag ik een soort van piramide voor onder de dissel (foto vergeten). Iemand enig idee hoe dat heet en waar dat te kopen?

Ach, Deutschland: https://www.obi.de/p/2562...minium-max-900-kg-4er-set

[ Voor 23% gewijzigd door pjottum op 25-06-2026 11:58 ]

I have usernames older than you.


  • bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:25
pjottum schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:52:
Onze wagen heeft geen "voorpoten" - maar nu zag ik een soort van piramide voor onder de dissel (foto vergeten). Iemand enig idee hoe dat heet en waar dat te kopen?

Ach, Deutschland: https://www.obi.de/p/2562...minium-max-900-kg-4er-set
Zijn bij de meeste campingzaken te vinden (obelink, de wit etc.), Steunenset in aluminium/staal en kunststof te krijgen.
Wij hebben een set van 4 om de vouwwagen beter waterpas te krijgen en deels om niet 3 waken het gewicht op de wielen te hebben.

  • L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:09
Wij gebruiken dergelijke poten ook om de vouwwagen stabieler te zetten. Zonder deze deint de wagen als je omdraait in bed.

  • FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:01
wij hebben met het pinkster weekend de vouwwagen blijkbaar net te nat ingeklapt.
Nu hebben we op een deel wat weerplekken.


Nu wil ik dit verwijderen, hebben jullie goede ervaringen met een bepaald schoonmaakmiddel?

Zelf vind ik ultramar, maar het is me niet helemaal duidelijk of dit ook werkt voor de weerplekken.


Ik had het enige tijd geleden al gevraagd.

Sorry

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 25-06-2026 17:01 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste