• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:35
Michiel_78 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:20:
Wij laten (doorloop) keuken aan de Kavango hangen (ik heb plan net als MrAcid lades te maken); voorheen haalden we keuken van Trigano Vendome er wel af, maar die paste ook makkelijker in de tent. Volgens mij zijn de meeste keukens niet (helemaal) waterdicht, dus als je ze niet in voortent/onder luifel kwijt kan en ze in de buitenlucht staan, dan moet je ook nog iets van zeil of een hoes eroverheen doen?
Klopt inderdaad. De panelen in de keuken van onze Trigano Odyssee GL 2.1 zijn spaanplaat. Als dat nat wordt zet het uit. Door een onverwachte bui tijdens het opzetten hebben de schuifdeurtjes wel eens een paar dagen klem gezeten. Best onhandig :P .

Ik heb toen gespeeld met het idee om alle spaanplaat te vervangen met HPL / Trespa. Maar dat is vrij veel werk en de keuken is functioneel en toen nog maar 2 jaar oud. Dus voor nu blijven we bij het origineel.

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:51
Goedemiddag,

Afgelopen weekend gebruik gemaakt van een aanhanger waarbij het disselslot geen los ding was maar ook bij het rijden aan de kar vast bleef zitten.

Dat beviel wel goed (minder losse spullen). Volgens mij zou het slot uit de link hieronder dat ook moeten kunnen maar ik weet niet zeker of het AL-KO type matcht met de Raclett Safari kar (AK161 of AL270). Hebben jullie hier ervaring mee?

Disselslot

[ Voor 5% gewijzigd door Anman op 27-05-2026 12:28 ]

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:11

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Dat ding in die link heb ik bij Obelink gekocht (https://www.obelink.nl/al...scm-ak161-ak270-slot.html - prijs vergelijkbaar) en ik kan hem laten zitten op de CC. Maar je moet even klijken welke koppeling op de wagen zit, in mijn gevak AK161 zoals je hieronder kan zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WegbnIFdn9_rR6mgvF7XKFVOVYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6cFSoGcVh7x5GuvbV9RrQKC.jpg?f=fotoalbum_large

Hij zit er gewoon op hier, je kan er niet mee weg. Er zit een plastic bal-op-stokje bij die je in de koppeling stop als je ergens staat, die hou je dus wel als los ding altijd bij je. Die bal gooi ik met de dop van de trekhaak in het deurvak van de auto als we op pad zijn, bij zeg maar mijn waterfles en dergelijke, dat past prima.

[ Voor 30% gewijzigd door pjottum op 27-05-2026 13:21 ]

I have usernames older than you.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Als je hem er op wilt houden tijdens het rijden moet je hem wel op slot doen toch? Het is niet dat hij er echt ook open aan kan hangen volgens mij als ik het goed zie?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb een Steady KS-25. Ik ken de inhoudelijke verschillen niet zo heel goed, maar op het oog is de Steady wat gebruiksvriendelijker. Daarnaast is ie ook goedkoper. Je moet hem wel de eerste keer even exact afstellen op jouw koppeling omdat de Steady niet merkspecifiek is.

Maar je haalt (ook die Al-ko) er toch wel "af" als je hem moet aankoppelen of loskoppelen op een trekhaakkogel? Anders lukt het niet.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:11

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Gonadan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:26:
Als je hem er op wilt houden tijdens het rijden moet je hem wel op slot doen toch? Het is niet dat hij er echt ook open aan kan hangen volgens mij als ik het goed zie?
Hij zit gewoon op slot, maar als je geen trekhaak hebt - want hij staat los - heb je dus die bal nodig om die plek in te nemen. :D

I have usernames older than you.

• Gonadan

Gonadan

pjottum schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:37:
[...]

Hij zit gewoon op slot, maar als je geen trekhaak hebt - want hij staat los - heb je dus die bal nodig om die plek in te nemen. :D
Dat snap ik, zo'n bal heb ik zelf ook. Maar het ging om het voordeel van het slot kunnen laten zitten tijdens het rijden, volgens mij moet je hem dan gewoon op slot doen om dat te bereiken.
Het is dus niet echt een koppeling met een ingebouwd slot wat altijd blijft hangen en je dus naar wens kunt openen en sluiten zonder dat hij er af komt. Zo interpreteerde ik het even maar het is meer een los slot wat gewoon ruimte biedt om hem ook bij een gekoppelde trekhaak nog op slot te kunnen zetten. (wat @JanHenk zeg. Die van mij kan dat niet, past net niet en ligt dus in de kofferbak)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:01

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Je mag v.z.i.w. niet met een vergrendelde koppeling rijden

Do { Ping } while ( LOL )

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Shadow_Agent schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:48:
In sommige landen schijnt dit niet te mogen, ik zou dit inderdaad even checken. Volgens mij waren Frankrijk en Duitsland wat strenger hier in...

De "In Duitsland is een zitverhoger of autostoeltje verplicht voor kinderen tot 12 jaar die kleiner zijn dan 150 cm" is ook zo'n regel die je over het hoofd kan zien...

[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 27-05-2026 16:03 ]

Strava

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:03

Blauw

De Schreeuw

Wij hebben onze Jamet Louisiana uit 2009 verkocht. Opzetten was gevoelsmatig toch gewoon teveel werk bovendien vind ik het stokkensysteem van Jamet heel ouderwets en omslachtig.

We gaan nu kijken voor een nieuwere tweedehands en dan wil ik denk ik gaan voor:

Combi Camp flexi zonder keuken

Aart Kok kavango of misschien toch meer iets als een sleepy joe van campooz met ook het idee dat de kinderen uiteindelijk misschien ook wel in een eigen tentje willen gaan slapen.

/Edit ik ga dit topic ook weer eens helemaal doorlezen merk ik

[ Voor 6% gewijzigd door Blauw op 27-05-2026 16:08 ]

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:57
Shadow_Agent schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:48:
Klopt mag niet ivm hulpdiensten in geval van ongeluk. Althans dat werd ons verteld toen we de vouwwagen kochten inclusief disselslot

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:51
Bedankt!

Het ging mij er vooral om dat het Disselslot altijd aan de wagen kan blijven zitten en je dus geen losse spullen hebt. Hoeft niet vergrendeld te zijn tijdens het rijden (en dat mag dus blijkbaar ook niet).

Deze lijkt dan inderdaad geschikt, gekeurd en geschikt voor ALKO van de Raclet voor zover ik kan zien

Disselslot

• PKlein
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-05 14:45
Anman schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:55:
Bedankt!

Het ging mij er vooral om dat het Disselslot altijd aan de wagen kan blijven zitten en je dus geen losse spullen hebt. Hoeft niet vergrendeld te zijn tijdens het rijden (en dat mag dus blijkbaar ook niet).

Deze lijkt dan inderdaad geschikt, gekeurd en geschikt voor ALKO van de Raclet voor zover ik kan zien

Disselslot
Volgens mij kun je ook dit slot alleen in een gesloten stand op de dissel laten zitten.

Een permanente bevestiging is niet mogelijk.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:57
Wij zagen afgelopen pinksterweekend dat het de bevestigingsplek voor haring aan het kuipzeil van de voortent los was, en hadden vorig jaar al geconstateerd dat er ook eentje losgescheurd is met dus een gat in het kuipzeil. Is dit makkelijk te repareren? bij onze cabanon is het door middel van rubberen/kunststof lussen welke op het dunste stuk afscheuren. bij alleen de lus eraf dag ik een klein gaatje te prikken en een tent elastiek met bol door een sluitring oid door het gat te steken. het is dan alleen niet meer volledig waterdicht..
Is dat een redelijke manier om op te lossen?
De plek waar het doorgescheurd is heb ik eigenlijk zelf nog geen goede oplossing voor bedacht..

• Gonadan

Gonadan

Hoe scheurt dat zomaar af dan? Zet je het flink onder spanning?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:57
Gonadan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:20:
Hoe scheurt dat zomaar af dan? Zet je het flink onder spanning?
nou, het is een vouwwagen uit 2009, en in deze staat hadden wij hem vorig jaar gekocht O-)
Maar ik gok dat als je hem een aantal jaar redelijk strak zet dat dat wat met het rubber/kunststof doet.
De doorgescheurde zit direct naar de flap van de deuropening, kan mij daar voorstellen dat iemand hier een keertje te vaak/hard over gestruikeld is.
Ik heb ze zelf allemaal doorgelust met een tentelastiek met bol juist om de ergste spanning op het elastiek te houden.

• Gonadan

Gonadan

bleufred1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:43:
[...]

nou, het is een vouwwagen uit 2009, en in deze staat hadden wij hem vorig jaar gekocht O-)
Maar ik gok dat als je hem een aantal jaar redelijk strak zet dat dat wat met het rubber/kunststof doet.
De doorgescheurde zit direct naar de flap van de deuropening, kan mij daar voorstellen dat iemand hier een keertje te vaak/hard over gestruikeld is.
Ik heb ze zelf allemaal doorgelust met een tentelastiek met bol juist om de ergste spanning op het elastiek te houden.
Ja precies, hoe strakker je dingen zet des te sneller het stuk gaat. Maar een deuropening klinkt wel als een klassieker inderdaad, typisch zo'n plek waar je kinderen dan net even te vaak te hard naar binnen gerend zijn en je bent de pineut. Ik zet mijn kuipzeil bij de deur ook meestal niet vast.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Eerlijk gezegd zet ik het kuipzeil vd Kavango helemaal niet vast maar dit is wellicht afhankelijk van het type vouwwagen en of het doek van de tent zelf voorzien is van bevestigingspunten.

Strava

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:18
vhal schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:35:
Eerlijk gezegd zet ik het kuipzeil vd Kavango helemaal niet vast maar dit is wellicht afhankelijk van het type vouwwagen en of het doek van de tent zelf voorzien is van bevestigingspunten.
Volgen mij kan ik bij mijn Odyssee GL 2.3 niet eens het kuipzijl vastzetten met haringen.
Die dien ik rondom vast te ritsen aan de binnenzijde van het tentdoek. Dat vind ik wel een mooie oplossing.

• Gonadan

Gonadan

Ik zet meestal de hoekpunten wel even vast. De antiworteldoek staat meestal toch al even vast geprikt vanwege de wind, die haringen pak ik dan over om het kuipzeil even netjes vlak te leggen tijdens het opzetten. Maar daarna hebben eigenlijk alleen de twee haringen vlak bij de kar nog zin, de rest wordt gewoon door de tent zelf en de poten op zijn plek gehouden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik ook niet (meer) inderdaad. Omdat het (1) weinig uitmaakt voor hoe hij staat en (2) ik er al zo'n plastic lus die aan het kuipgrondzeil zit heb afgetrokken. :X

• Kevinns
  • Laatst online: 15:35
m181087 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:18:
[...]

Volgen mij kan ik bij mijn Odyssee GL 2.3 niet eens het kuipzijl vastzetten met haringen.
Die dien ik rondom vast te ritsen aan de binnenzijde van het tentdoek. Dat vind ik wel een mooie oplossing.
Jawel hoor. Op de vier hoeken zit een kunststof oog gelast. Maar wij gebruiken ze ook niet. Het grondzeil blijft zonder haringen prima liggen.

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:57
Ik zet hem wel vast, maar dat is meer omdat bij de deuropening het zo is dat die daar vlak op de grond ligt indien deur open, dus kinderen er niet over struikelen en het wel stabiel vaststaat zo.
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste