• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:03
Michiel_78 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:20:
Wij laten (doorloop) keuken aan de Kavango hangen (ik heb plan net als MrAcid lades te maken); voorheen haalden we keuken van Trigano Vendome er wel af, maar die paste ook makkelijker in de tent. Volgens mij zijn de meeste keukens niet (helemaal) waterdicht, dus als je ze niet in voortent/onder luifel kwijt kan en ze in de buitenlucht staan, dan moet je ook nog iets van zeil of een hoes eroverheen doen?
Klopt inderdaad. De panelen in de keuken van onze Trigano Odyssee GL 2.1 zijn spaanplaat. Als dat nat wordt zet het uit. Door een onverwachte bui tijdens het opzetten hebben de schuifdeurtjes wel eens een paar dagen klem gezeten. Best onhandig :P .

Ik heb toen gespeeld met het idee om alle spaanplaat te vervangen met HPL / Trespa. Maar dat is vrij veel werk en de keuken is functioneel en toen nog maar 2 jaar oud. Dus voor nu blijven we bij het origineel.

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:17
Goedemiddag,

Afgelopen weekend gebruik gemaakt van een aanhanger waarbij het disselslot geen los ding was maar ook bij het rijden aan de kar vast bleef zitten.

Dat beviel wel goed (minder losse spullen). Volgens mij zou het slot uit de link hieronder dat ook moeten kunnen maar ik weet niet zeker of het AL-KO type matcht met de Raclett Safari kar (AK161 of AL270). Hebben jullie hier ervaring mee?

Disselslot

[ Voor 5% gewijzigd door Anman op 27-05-2026 12:28 ]

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:20

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Dat ding in die link heb ik bij Obelink gekocht (https://www.obelink.nl/al...scm-ak161-ak270-slot.html - prijs vergelijkbaar) en ik kan hem laten zitten op de CC. Maar je moet even klijken welke koppeling op de wagen zit, in mijn gevak AK161 zoals je hieronder kan zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WegbnIFdn9_rR6mgvF7XKFVOVYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6cFSoGcVh7x5GuvbV9RrQKC.jpg?f=fotoalbum_large

Hij zit er gewoon op hier, je kan er niet mee weg. Er zit een plastic bal-op-stokje bij die je in de koppeling stop als je ergens staat, die hou je dus wel als los ding altijd bij je. Die bal gooi ik met de dop van de trekhaak in het deurvak van de auto als we op pad zijn, bij zeg maar mijn waterfles en dergelijke, dat past prima.

[ Voor 30% gewijzigd door pjottum op 27-05-2026 13:21 ]

I have usernames older than you.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Als je hem er op wilt houden tijdens het rijden moet je hem wel op slot doen toch? Het is niet dat hij er echt ook open aan kan hangen volgens mij als ik het goed zie?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb een Steady KS-25. Ik ken de inhoudelijke verschillen niet zo heel goed, maar op het oog is de Steady wat gebruiksvriendelijker. Daarnaast is ie ook goedkoper. Je moet hem wel de eerste keer even exact afstellen op jouw koppeling omdat de Steady niet merkspecifiek is.

Maar je haalt (ook die Al-ko) er toch wel "af" als je hem moet aankoppelen of loskoppelen op een trekhaakkogel? Anders lukt het niet.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Gonadan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:26:
Als je hem er op wilt houden tijdens het rijden moet je hem wel op slot doen toch? Het is niet dat hij er echt ook open aan kan hangen volgens mij als ik het goed zie?
Hij zit gewoon op slot, maar als je geen trekhaak hebt - want hij staat los - heb je dus die bal nodig om die plek in te nemen. :D

• Gonadan

Gonadan

pjottum schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:37:
[...]

Hij zit gewoon op slot, maar als je geen trekhaak hebt - want hij staat los - heb je dus die bal nodig om die plek in te nemen. :D
Dat snap ik, zo'n bal heb ik zelf ook. Maar het ging om het voordeel van het slot kunnen laten zitten tijdens het rijden, volgens mij moet je hem dan gewoon op slot doen om dat te bereiken.
Het is dus niet echt een koppeling met een ingebouwd slot wat altijd blijft hangen en je dus naar wens kunt openen en sluiten zonder dat hij er af komt. Zo interpreteerde ik het even maar het is meer een los slot wat gewoon ruimte biedt om hem ook bij een gekoppelde trekhaak nog op slot te kunnen zetten. (wat @JanHenk zeg. Die van mij kan dat niet, past net niet en ligt dus in de kofferbak)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:58

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Je mag v.z.i.w. niet met een vergrendelde koppeling rijden

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Shadow_Agent schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:48:
In sommige landen schijnt dit niet te mogen, ik zou dit inderdaad even checken. Volgens mij waren Frankrijk en Duitsland wat strenger hier in...

De "In Duitsland is een zitverhoger of autostoeltje verplicht voor kinderen tot 12 jaar die kleiner zijn dan 150 cm" is ook zo'n regel die je over het hoofd kan zien...

[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 27-05-2026 16:03 ]

Strava

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-06 19:16

Blauw

De Schreeuw

Wij hebben onze Jamet Louisiana uit 2009 verkocht. Opzetten was gevoelsmatig toch gewoon teveel werk bovendien vind ik het stokkensysteem van Jamet heel ouderwets en omslachtig.

We gaan nu kijken voor een nieuwere tweedehands en dan wil ik denk ik gaan voor:

Combi Camp flexi zonder keuken

Aart Kok kavango of misschien toch meer iets als een sleepy joe van campooz met ook het idee dat de kinderen uiteindelijk misschien ook wel in een eigen tentje willen gaan slapen.

/Edit ik ga dit topic ook weer eens helemaal doorlezen merk ik

[ Voor 6% gewijzigd door Blauw op 27-05-2026 16:08 ]

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:20
Shadow_Agent schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:48:
Klopt mag niet ivm hulpdiensten in geval van ongeluk. Althans dat werd ons verteld toen we de vouwwagen kochten inclusief disselslot

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:17
Bedankt!

Het ging mij er vooral om dat het Disselslot altijd aan de wagen kan blijven zitten en je dus geen losse spullen hebt. Hoeft niet vergrendeld te zijn tijdens het rijden (en dat mag dus blijkbaar ook niet).

Deze lijkt dan inderdaad geschikt, gekeurd en geschikt voor ALKO van de Raclet voor zover ik kan zien

Disselslot

• PKlein
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-07 13:01
Anman schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:55:
Bedankt!

Het ging mij er vooral om dat het Disselslot altijd aan de wagen kan blijven zitten en je dus geen losse spullen hebt. Hoeft niet vergrendeld te zijn tijdens het rijden (en dat mag dus blijkbaar ook niet).

Deze lijkt dan inderdaad geschikt, gekeurd en geschikt voor ALKO van de Raclet voor zover ik kan zien

Disselslot
Volgens mij kun je ook dit slot alleen in een gesloten stand op de dissel laten zitten.

Een permanente bevestiging is niet mogelijk.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:04
Wij zagen afgelopen pinksterweekend dat het de bevestigingsplek voor haring aan het kuipzeil van de voortent los was, en hadden vorig jaar al geconstateerd dat er ook eentje losgescheurd is met dus een gat in het kuipzeil. Is dit makkelijk te repareren? bij onze cabanon is het door middel van rubberen/kunststof lussen welke op het dunste stuk afscheuren. bij alleen de lus eraf dag ik een klein gaatje te prikken en een tent elastiek met bol door een sluitring oid door het gat te steken. het is dan alleen niet meer volledig waterdicht..
Is dat een redelijke manier om op te lossen?
De plek waar het doorgescheurd is heb ik eigenlijk zelf nog geen goede oplossing voor bedacht..

• Gonadan

Gonadan

Hoe scheurt dat zomaar af dan? Zet je het flink onder spanning?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bleufred1
Gonadan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:20:
Hoe scheurt dat zomaar af dan? Zet je het flink onder spanning?
nou, het is een vouwwagen uit 2009, en in deze staat hadden wij hem vorig jaar gekocht O-)
Maar ik gok dat als je hem een aantal jaar redelijk strak zet dat dat wat met het rubber/kunststof doet.
De doorgescheurde zit direct naar de flap van de deuropening, kan mij daar voorstellen dat iemand hier een keertje te vaak/hard over gestruikeld is.
Ik heb ze zelf allemaal doorgelust met een tentelastiek met bol juist om de ergste spanning op het elastiek te houden.

• Gonadan

Gonadan

bleufred1 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:43:
[...]

nou, het is een vouwwagen uit 2009, en in deze staat hadden wij hem vorig jaar gekocht O-)
Maar ik gok dat als je hem een aantal jaar redelijk strak zet dat dat wat met het rubber/kunststof doet.
De doorgescheurde zit direct naar de flap van de deuropening, kan mij daar voorstellen dat iemand hier een keertje te vaak/hard over gestruikeld is.
Ik heb ze zelf allemaal doorgelust met een tentelastiek met bol juist om de ergste spanning op het elastiek te houden.
Ja precies, hoe strakker je dingen zet des te sneller het stuk gaat. Maar een deuropening klinkt wel als een klassieker inderdaad, typisch zo'n plek waar je kinderen dan net even te vaak te hard naar binnen gerend zijn en je bent de pineut. Ik zet mijn kuipzeil bij de deur ook meestal niet vast.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Eerlijk gezegd zet ik het kuipzeil vd Kavango helemaal niet vast maar dit is wellicht afhankelijk van het type vouwwagen en of het doek van de tent zelf voorzien is van bevestigingspunten.

Strava

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:13
vhal schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:35:
Eerlijk gezegd zet ik het kuipzeil vd Kavango helemaal niet vast maar dit is wellicht afhankelijk van het type vouwwagen en of het doek van de tent zelf voorzien is van bevestigingspunten.
Volgen mij kan ik bij mijn Odyssee GL 2.3 niet eens het kuipzijl vastzetten met haringen.
Die dien ik rondom vast te ritsen aan de binnenzijde van het tentdoek. Dat vind ik wel een mooie oplossing.

• Gonadan

Gonadan

Ik zet meestal de hoekpunten wel even vast. De antiworteldoek staat meestal toch al even vast geprikt vanwege de wind, die haringen pak ik dan over om het kuipzeil even netjes vlak te leggen tijdens het opzetten. Maar daarna hebben eigenlijk alleen de twee haringen vlak bij de kar nog zin, de rest wordt gewoon door de tent zelf en de poten op zijn plek gehouden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik ook niet (meer) inderdaad. Omdat het (1) weinig uitmaakt voor hoe hij staat en (2) ik er al zo'n plastic lus die aan het kuipgrondzeil zit heb afgetrokken. :X

• Kevinns
m181087 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:18:
[...]

Volgen mij kan ik bij mijn Odyssee GL 2.3 niet eens het kuipzijl vastzetten met haringen.
Die dien ik rondom vast te ritsen aan de binnenzijde van het tentdoek. Dat vind ik wel een mooie oplossing.
Jawel hoor. Op de vier hoeken zit een kunststof oog gelast. Maar wij gebruiken ze ook niet. Het grondzeil blijft zonder haringen prima liggen.

• kwet
Ik zet hem wel vast, maar dat is meer omdat bij de deuropening het zo is dat die daar vlak op de grond ligt indien deur open, dus kinderen er niet over struikelen en het wel stabiel vaststaat zo.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Wij hebben een thermo elektrische koelkast. Exact hetzelfde als deze https://www.anwb.nl/webwi...ic-koelbox-elektrisch-40l maar dan een ander Chinees merk en andere kleur. Inhoud is 40 liter, qua inhoud prima. Qua gewicht ook prima, ding weegt bijna niets :) Probleem is alleen: hij koelt matig en er worden enorme hoeveelheden water "gecreëerd" tijdens het koelen waardoor wanneer je de klep opent, dit allemaal op de zooi druipt dat in de koelbox ligt. Op een gegeven moment heb je een plas water onderin je koelkast. Het lekgat zit ook slecht gepositioneerd waardoor het ook niet weg kan. Lang verhaal kort: ik wil een echte koelkast kopen om beide problemen op te lossen.

Na enigszins ingelezen te hebben kom ik op een compressor koelkast uit maar hier heb je ook weer tig merken. Daarbij ook hoge prijzen en gezien we het ding maar enkele weken per jaar gebruiken vind ik het ook zonde om 400+ euro stuk te slaan op een koelkast(je). Ik snap dat alle waar naar z'n geld is maar het moet wel enigszins binnen de perken blijven.

Aansluiting in de auto is geen must. Een relatief stille wel. Dus ben ik op zoek naar ervaringen van mensen met compressor koelkasten van om en nabij de 40 liter.

Reden trouwens om geen absorptie te kiezen: deze dienen waterpas te staan en wij verplaatsen nog wel eens dingen in de vouwwagen/ tent en wil dus ook relatief simpel een koelkast even ergens anders kunnen neerzetten. Daarnaast bij korte overnachtingen heb ik geen zin om een koelkast waterpas te zetten. Gas aansluiting is ook voor ons totaal niet van belang omdat we niet offgrid kamperen.

Heb nu zelf overigens de Igloo IH45 (260 euro) op het oog maar er zijn zoveel merken en types dat ik door de bomen het bos niet meer zie ;) Iemand ervaringen met deze? Of andere merken? Liefst dan goedkoper :D Vakanties zijn al duur genoeg haha ;)

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 16:01
Zou bij deze weg blijven.

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=18841.0

Heb er ook 1 tje zitten in de holkamper en kan ook aan de slag met het vervangen van de sensor. En er zij velen met dit probleem.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-07 18:39

ST10©DE

Dus.............

Shadow_Agent schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:49:
Wij hebben een thermo elektrische koelkast. Exact hetzelfde als deze https://www.anwb.nl/webwi...ic-koelbox-elektrisch-40l maar dan een ander Chinees merk en andere kleur. Inhoud is 40 liter, qua inhoud prima. Qua gewicht ook prima, ding weegt bijna niets :) Probleem is alleen: hij koelt matig en er worden enorme hoeveelheden water "gecreëerd" tijdens het koelen waardoor wanneer je de klep opent, dit allemaal op de zooi druipt dat in de koelbox ligt. Op een gegeven moment heb je een plas water onderin je koelkast. Het lekgat zit ook slecht gepositioneerd waardoor het ook niet weg kan. Lang verhaal kort: ik wil een echte koelkast kopen om beide problemen op te lossen.

Na enigszins ingelezen te hebben kom ik op een compressor koelkast uit maar hier heb je ook weer tig merken. Daarbij ook hoge prijzen en gezien we het ding maar enkele weken per jaar gebruiken vind ik het ook zonde om 400+ euro stuk te slaan op een koelkast(je). Ik snap dat alle waar naar z'n geld is maar het moet wel enigszins binnen de perken blijven.

Aansluiting in de auto is geen must. Een relatief stille wel. Dus ben ik op zoek naar ervaringen van mensen met compressor koelkasten van om en nabij de 40 liter.

Reden trouwens om geen absorptie te kiezen: deze dienen waterpas te staan en wij verplaatsen nog wel eens dingen in de vouwwagen/ tent en wil dus ook relatief simpel een koelkast even ergens anders kunnen neerzetten. Daarnaast bij korte overnachtingen heb ik geen zin om een koelkast waterpas te zetten. Gas aansluiting is ook voor ons totaal niet van belang omdat we niet offgrid kamperen.

Heb nu zelf overigens de Igloo IH45 (260 euro) op het oog maar er zijn zoveel merken en types dat ik door de bomen het bos niet meer zie ;) Iemand ervaringen met deze? Of andere merken? Liefst dan goedkoper :D Vakanties zijn al duur genoeg haha ;)
Ik heb vorig jaar een Steamy aangeschaft Link. Deze bevalt mij prima tot nu toe, al is hij pas een jaar oud. Wel stil, stond bij de enkele overnachtingen op doorreis gewoon bij de kinderen in het slaapgedeelte.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:25
Shadow_Agent schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:49:

Wij hebben de Tristar Hybridcool KB-7645 HC 45 koelbox

Ideaal ding.
Wel opletten dat je de instelknop niet op max laat staan, anders is de melk sochtends bevroren.
(Ik zet hem na aankomst een tijdje op max omdat dit beter schijnt te zijn)

Overigens, het vocht probleem is minder, maar niet volledig weg.

Geluid is nauwelijks waarneembaar.
Wat ook wel een pluspunt te noemen is.

Bij ons zit hij nu ingebouwd in een uitschuifkeuken van onze vouwwagen.
Maar hij heeft ook jaren dienst gedaan op de grond, met een paar stenen eronder om hem enigszins recht te stellen.

Hij is nu 199 euro, zou deze zeker overwegen.

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 01-06-2026 09:31 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

FRANQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:27:
[...]

Wij hebben de Tristar Hybridcool KB-7645 HC 45 koelbox

Ideaal ding.
Wel opletten dat je de instelknop niet op max laat staan, anders is de melk sochtends bevroren.
(Ik zet hem na aankomst een tijdje op max omdat dit beter schijnt te zijn)

Overigens, het vocht probleem is minder, maar niet volledig weg.

Geluid is nauwelijks waarneembaar.
Wat ook wel een pluspunt te noemen is.

Bij ons zit hij nu ingebouwd in een uitschuifkeuken van onze vouwwagen.
Maar hij heeft ook jaren dienst gedaan op de grond, met een paar stenen eronder om hem enigszins recht te stellen.

Hij is nu 199 euro, zou deze zeker overwegen.
Voor wat betreft het vocht: een beetje vocht is geen probleem maar die thermoelktrische koelkasten genereren echt plassen water. Als ik een bakje boter pak ligt er water op het dekseltje van de boter. Dit wordt veroorzaakt doordat de koeling in het deksel van de koelbox zit en zo naar beneden valt bij openen. Neem aan dat dit bij de compressor koelbox niet speelt?

Hoe is de afwatering trouwen? Loopt netjes weg naar een laagst gelegen punt waar het via een gat weg kan lopen? Vanwege het feit met onze huidige KK waarbij dat punt dus niet het laagste punt is 8)7

Had inderdaad ook op vouwwagenclub.info of camper forum gelezen over de Tristar :)

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Agent op 01-06-2026 09:48 ]

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

tafmaf schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:02:
Zou bij deze weg blijven.

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=18841.0

Heb er ook 1 tje zitten in de holkamper en kan ook aan de slag met het vervangen van de sensor. En er zij velen met dit probleem.
Tnk! Toevallig had ik dat topic gelezen :D Dat is overigens weer dezelfde als deze: https://www.berger-campin...d-compressorkoelbox-37698

Echt, al die rebrands van hetzelfde product is zo vermoeiend voor ons als consument ;(

• FRANQ
Shadow_Agent schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:43:
[...]

Voor wat betreft het vocht: een beetje vocht is geen probleem maar die thermoelktrische koelkasten genereren echt plassen water. Als ik een bakje boter pak ligt er water op het dekseltje van de boter. Dit wordt veroorzaakt doordat de koeling in het deksel van de koelbox zit en zo naar beneden valt bij openen. Neem aan dat dit bij de compressor koelbox niet speelt?

Hoe is de afwatering trouwen? Loopt netjes weg naar een laagst gelegen punt waar het via een gat weg kan lopen?

Had inderdaad ook op vouwwagenclub.info of camper forum gelezen over de Tristar :)
Er zit geen afvoer in de tristar.
Maar ik heb na 3 weken vakantie of maar 1x een geel doekje met water uit die koelbox.
Een enkele keer moet het een keertje tussendoor.
Maar dat is dus heel veel minder als een koelbox met dekselkoeler.

De tristar is echt een aanrader.

Mijn ouders hadden de Mobicool MB40, die wel wat op die igloo lijkt.
Maar die had tot 2x aan toe een kromgetrokken deksel. Dan sluit hij wel in het midden maar niet op de hoeken.

• JanHenk
  • Niet online
Dometic is een premium merk met hele dure boxen, maar die Coolfun is wat een vreemde eend in de bijt. Volgens mij komt het origineel van Weaco en was het voorheen de Weaco Coolfun?

@tafmaf Wel vervelend ja, bekende kwaal inderdaad... En de box uitbouwen is best even een klusje en dan moet je hem nog fixen. Of ga je hem vervangen voor wat anders? Zo ja, wat past?

@Shadow_Agent Ik vind een 12v DC compressor koelbox ideaal, die kun je inderdaad in de auto gebruiken, maar ook op de boot, etc. Je hebt voor 230v AC voeding wel een (vaak externe) adapter voor nodig. Als je hem toch alleen op 230v AC gebruikt kun je net zo goed zo'n "Hybrid" koelbox kopen: die werken bij 230v AC voeding op de compressor en er zit een (mager qua koelcapaciteit) 12v Peltierelement in. Dit soort "hybride" boxen zijn goed betaalbaar.

In de 12v DC compressor categorie heb ik zelf een Mestic MCC-35, die bevalt mij erg goed en is redelijk betaalbaar. Tegenwoordig zie je echter veel goedkopere alternatieven zoals de door @ST10©DE genoemde Steamy, vriend van mij heeft hem ook.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@FRANQ Ah check! Als er nauwelijks vocht is dan is dat uiteraard ook geen probleem :)
Dat van die kromgetrokken deksels had ik gisteren ook gelezen en daarom de Mobicool ook maar laten zitten. Moet zeggen ben wel onder de indruk van de Tristar, zag net ook dit filmpje YouTube: BEST VALUE CAMPING FRIDGE 🍺 & POWER CONSUMPTION | TRISTAR en ziet er robuust uit.

Vind de genoemde Steamy ook wel een interessante koelkast, ziet er goed uit ook. @ST10©DE dank voor de tip! Woon net iets te ver bij Obelink vandaan om even te checken in de winkel ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Shadow_Agent op 01-06-2026 10:10 ]

• tafmaf
  • Laatst online: 02-07 16:01
JanHenk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:58:
Dometic is een premium merk met hele dure boxen, maar die Coolfun is wat een vreemde eend in de bijt. Volgens mij komt het origineel van Weaco en was het voorheen de Weaco Coolfun?

@tafmaf Wel vervelend ja, bekende kwaal inderdaad... En de box uitbouwen is best even een klusje en dan moet je hem nog fixen. Of ga je hem vervangen voor wat anders? Zo ja, wat pasr?
Door ziekte ben ik er nog niet aan toe gekomen maar heb de sensor al in huis. Er is zelfs kans dat ik de holtkamper Aero weg moet doen en dan komt er een andere in. Heb in de beachy caravan namelijk een zelfde zitten maar die kan ik gewoon uit en lade halen. En dus in de holkamper zetten. Bij de beachy hoef ik niet zo op het formaat te denken dus meer keuze.

• MrAcid
  • Niet online
@Shadow_Agent ik heb vorig jaar een Alpicool T36 gekocht, wordt niet meer gemaakt lijkt het maar dat merk heeft wel veel betaalbare opties.
Zie: MrAcid in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"

Overigens heb ik wel ook het probleem van wat een wat krom trekkend deksel. Ik heb mijn geld teruggekregen van Alpicool toen ik om een vervangende deksel vroeg (en nu dus een 'gratis' koelkast) en nog niks nieuws gekocht omdat hij opzich nog wel goed genoeg werkt. Ik denk dat dit door warmte/zon gekomen is dus ik zou ze niet in de volle zon zetten.

Verder bevalt zo'n compressorkoelkast goed. Als ik er eentje vindt die in de keuken van de Kavango past dan ga ik de Dometic absorbtiekoelkast ook vervangen (maar die afmetingen heb ik nog niet kunnen vinden).

• kwet
Wij hebben nu 4 vakanties gedaan met deze koelbox/kast : https://www.dewitschijndel.nl/hyckes-hycooler-life-40-compressor-koelbox

Doet wat het moet doen. Eventueel vocht kan er aan de onderkant uit via afvoerputje. Heb met plexiglas zelf een rekje gemaakt voor boven de compressor. Wat echte 'merk' is weet ik niet. Is voor ons stil genoeg.

• bleufred1
Onze vouwwagen afgelopen weekend toch even bij de vouwwagen zaak in Amersfoort gebracht.
Vorig jaar bij inklappen was 1 zijde het frame ergens blijven haken en was de bevestiging aan het frame getordeerd. Deze hebben we nu daar ter reparatie staan.
Gelijk ook de 2 afgebroken puntjes grondzeil mee laten pakken.
Shadow_Agent schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:58:
@FRANQ Ah check! Als er nauwelijks vocht is dan is dat uiteraard ook geen probleem :)
Dat van die kromgetrokken deksels had ik gisteren ook gelezen en daarom de Mobicool ook maar laten zitten. Moet zeggen ben wel onder de indruk van de Tristar, zag net ook dit filmpje YouTube: BEST VALUE CAMPING FRIDGE 🍺 & POWER CONSUMPTION | TRISTAR en ziet er robuust uit.

Vind de genoemde Steamy ook wel een interessante koelkast, ziet er goed uit ook. @ST10©DE dank voor de tip! Woon net iets te ver bij Obelink vandaan om even te checken in de winkel ;)
Wij hebben toevalling een paar weken geleden ook een Steamy gekocht, een duo zone 55l wel en de iet duurdere 'beige' ivm betere kleur passend bij de tent :+ .
Er is ergens in capelle hun loods waar je evt op afspraak ook langs kunt gaan om te zien/voelen.

Qua geluid maakt hij niet schrikbarende geluiden, niet veel harder of zachter dan welke ik bij onze oude en andere kennisen met hun koelboxen heb gehoord.
Hij koelde leeg binnen korte tijd (volgens mij 5min van 20 graden terug naar resp. 5 en - 20. Met inhoud zal dat wel iets langer zijn.
Heb overigens het idee dat er een aantal merken koelboxen zijn met zwart/grijze uitstaling welke rebrands van elkaar zijn. ondermeer Hyckes bij de Wit.

[ Voor 9% gewijzigd door bleufred1 op 01-06-2026 13:28 ]

• Kevinns
Heeft iemand ervaring met het verwijderen van de tent van een Trigano Odyssee?

Zoals eerder gepost heeft een naad het begeven en moet gerepareerd worden. Ik heb bij Vouwwagenspecialist geïnformeerd en daar kan ik nog net voor onze vakantie terecht, maar hij zou na de vakantie nog een keer terug moeten voor eventueel onderhoud. Ook is het voor mij vrij ver weg en vragen ze voor tent verwijderen en installeren 150 euro. Daarom overweeg ik de tent zelf te verwijderen en bij een lokale tentenreparateur weg te brengen.

Voor mijn gevoel is het niet meer dan 6 ritsen openen en het doek van het frame trekken. Klopt dat? En is hij er eenvoudig weer op te krijgen?

• FRANQ
Kevinns schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:08:
Heeft iemand ervaring met het verwijderen van de tent van een Trigano Odyssee?

Zoals eerder gepost heeft een naad het begeven en moet gerepareerd worden. Ik heb bij Vouwwagenspecialist geïnformeerd en daar kan ik nog net voor onze vakantie terecht, maar hij zou na de vakantie nog een keer terug moeten voor eventueel onderhoud. Ook is het voor mij vrij ver weg en vragen ze voor tent verwijderen en installeren 150 euro. Daarom overweeg ik de tent zelf te verwijderen en bij een lokale tentenreparateur weg te brengen.

Voor mijn gevoel is het niet meer dan 6 ritsen openen en het doek van het frame trekken. Klopt dat? En is hij er eenvoudig weer op te krijgen?
Hij zou nog vastgeschroefd kunnen zitten aan de bak.
Verder weet ik niet hoe de buizen aan het dak bevestigd zijn, maar ik ga er vanuit dat dit met ritsen of klittenband is.

Lijkt me prima zelf te doen, alleen kan je dan waarschijnlijk wel verwachten dat je geen garantie hebt.

150 euro vind ik overigens wel meevallen.

• Kevinns
FRANQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:17:
[...]

Hij zou nog vastgeschroefd kunnen zitten aan de bak.
Verder weet ik niet hoe de buizen aan het dak bevestigd zijn, maar ik ga er vanuit dat dit met ritsen of klittenband is.

Lijkt me prima zelf te doen, alleen kan je dan waarschijnlijk wel verwachten dat je geen garantie hebt.

150 euro vind ik overigens wel meevallen.
Ja dat is op zich niet het grootste punt. Vooral dat het 1,5 uur rijden is en dat ze geen tijd hebben om dezelfde zwakke plek aan de andere kant van de tent aan te pakken. Dat kost dan nog eens 150 euro plus 3 uur rijden.

Garantie heeft de wagen al niet meer, en garantie op de reparatie lijkt me wel inbegrepen bij een professionele reparateur.

• jedijkhuis
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:57
Kevinns schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:14:
[...]

Ja dat is op zich niet het grootste punt. Vooral dat het 1,5 uur rijden is en dat ze geen tijd hebben om dezelfde zwakke plek aan de andere kant van de tent aan te pakken. Dat kost dan nog eens 150 euro plus 3 uur rijden.

Garantie heeft de wagen al niet meer, en garantie op de reparatie lijkt me wel inbegrepen bij een professionele reparateur.
Hoi, Had je mijn PB nog gezien? Of zijn zij niet meer actief?

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

bleufred1 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:25:
Onze vouwwagen afgelopen weekend toch even bij de vouwwagen zaak in Amersfoort gebracht.
Vorig jaar bij inklappen was 1 zijde het frame ergens blijven haken en was de bevestiging aan het frame getordeerd. Deze hebben we nu daar ter reparatie staan.
Gelijk ook de 2 afgebroken puntjes grondzeil mee laten pakken.

[...]

Wij hebben toevalling een paar weken geleden ook een Steamy gekocht, een duo zone 55l wel en de iet duurdere 'beige' ivm betere kleur passend bij de tent :+ .
Er is ergens in capelle hun loods waar je evt op afspraak ook langs kunt gaan om te zien/voelen.

Qua geluid maakt hij niet schrikbarende geluiden, niet veel harder of zachter dan welke ik bij onze oude en andere kennisen met hun koelboxen heb gehoord.
Hij koelde leeg binnen korte tijd (volgens mij 5min van 20 graden terug naar resp. 5 en - 20. Met inhoud zal dat wel iets langer zijn.
Heb overigens het idee dat er een aantal merken koelboxen zijn met zwart/grijze uitstaling welke rebrands van elkaar zijn. ondermeer Hyckes bij de Wit.
Ik kwam op de site van Steamy ook nog deze tegen: https://www.steamycool.nl/steamy-secc40-compressor-koelbox ook 36liter maar met optie de deur in de lengte te openen, het is mogelijk de deur namelijk aan te passen en dat spreekt mij ook wel aan. Wel een tientje duurder en kan niet echt vinden waar dat verschil vandaan komt. Tevens 10 cm hoger dan die "groene" Steamy https://www.steamycool.nl/steamy-secqxa30-compressor-koelbox . Qua gewicht 200gr lichter volgens Steamy t.ov.. de groene

Maar even met m'n vrouw overleggen ;) Lastig lastig!

• Kevinns
jedijkhuis schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:19:
[...]

Hoi, Had je mijn PB nog gezien? Of zijn zij niet meer actief?
Ah ja bedankt nog. Het is een beetje vaag. De laatste info op de website is uit 2022, en hun zaak in Zevenhuizen is “tijdelijk gesloten” op Google maps.

Ik zal ze eens bellen. Maar afgezien van jouw ervaring kan de eerste indruk beter :+

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-07 13:43
Shadow_Agent schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:46:
[...]

Ik kwam op de site van Steamy ook nog deze tegen: https://www.steamycool.nl/steamy-secc40-compressor-koelbox ook 36liter maar met optie de deur in de lengte te openen, het is mogelijk de deur namelijk aan te passen en dat spreekt mij ook wel aan. Wel een tientje duurder en kan niet echt vinden waar dat verschil vandaan komt. Tevens 10 cm hoger dan die "groene" Steamy https://www.steamycool.nl/steamy-secqxa30-compressor-koelbox . Qua gewicht 200gr lichter volgens Steamy t.ov.. de groene

Maar even met m'n vrouw overleggen ;) Lastig lastig!
+1 voor de Steamy-E Dual Zone Roller Elektrische Compressor Koelbox Op Wielen (57 liter).

Erg fijn in het gebruik! In retrospect had ik misschien de variant met groente rekje willen hebben.

Bereken je warmteverlies

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:29

Cass Casey

runs on cafeïne and sarcasm.

Oh, wat zijn wij blij met onze Sunrider XL! Flinke stortbui hier, maar wat een ruimte om binnen te zitten! Gezellig die regen op het doek, al is het bij de heftigste regen wel bijna oorverdovend.

De koffie loopt. Sportiever wordt het niet vandaag.

• Handjes
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-06 00:01
Misschien kan iemand me op weg helpen. Ik ben op zoek naar een lichtgewicht tenttrailer. Het leeggewicht moet (liefst ruim) onder de 300kg blijven. Er hoeft maar 1 slaapgedeelte te zijn (het matras op trailer). Het bed moet optioneel ook van de trailer te halen zijn, zodat deze als aanhangertje de rest van het jaar kan fungeren (vandaar tenttrailer en niet vouwwagen). Verder geen eisen aan wel/geen ingebouwde keuken.

De Keizer tenttrailer is natuurlijk een optie, maar het bed daarvan behoeft extra stappen en heeft losse delen. En hij oogt wat minder kwalitatief.
De Buite Lewe 2 lijkt me ook wat: kent iemand die?

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:22
Handjes schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:10:
Misschien kan iemand me op weg helpen. Ik ben op zoek naar een lichtgewicht tenttrailer. Het leeggewicht moet (liefst ruim) onder de 300kg blijven. Er hoeft maar 1 slaapgedeelte te zijn (het matras op trailer). Het bed moet optioneel ook van de trailer te halen zijn, zodat deze als aanhangertje de rest van het jaar kan fungeren (vandaar tenttrailer en niet vouwwagen). Verder geen eisen aan wel/geen ingebouwde keuken.

De Keizer tenttrailer is natuurlijk een optie, maar het bed daarvan behoeft extra stappen en heeft losse delen. En hij oogt wat minder kwalitatief.
De Buite Lewe 2 lijkt me ook wat: kent iemand die?
Kijk eens naar de Aart Kok Tuareg zonder keuken. Ik vermoed dat dat is wat jij zoekt.
Overigens heeft Aart Kok nog meer varianten zonder keuken. Maar voor echt 2 persoons moet je deze hebben
https://aartkok.nl/vouwwagens/tuareg/

En filmpje YouTube: Aart Kok Tuareg 2026 - Opzetten In 2 Minuten - Instructievideo

[ Voor 7% gewijzigd door SonOfSam op 04-06-2026 18:47 . Reden: Filmpje toegevoegd ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:56
SonOfSam schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:35:
[...]

Kijk eens naar de Aart Kok Tuareg zonder keuken. Ik vermoed dat dat is wat jij zoekt.
Overigens heeft Aart Kok nog meer varianten zonder keuken. Maar voor echt 2 persoons moet je deze hebben
400KG leeggewicht voor de versie zonder keuken.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:22
Retrospect schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:47:
[...]

Ah ja. Dat gewicht let ik idd niet zo op 🫣

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:40

franssie

Save the albatross

[...]

Een beetje onderstel gaat al naar de 250 kg bij een lichtgewicht alu aanhangwagen. De 300 KG grens is denk ik lastig voor een aanhanger die ook een tent moet kunnen huisvesten.

EDIT Leeggewicht zonder keuken 420 kg
Dat is dus niet leeggewicht zonder tent, of bedoel je dat niet?

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 04-06-2026 18:53 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Handjes
[...]

Klopt. Plus: hij lijkt me wat klein op de een of andere manier. Ik wil de tenttrailer op twee manieren gebruiken:
Basisdeel voor een weekend (voor achter de 29pk oldtimer). Met voortent en/of luifel voor vakantie met gezin.

• Handjes
franssie schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:51:
[...]

Een beetje onderstel gaat al naar de 250 kg bij een lichtgewicht alu aanhangwagen. De 300 KG grens is denk ik lastig voor een aanhanger die ook een tent moet kunnen huisvesten.
150-180kg kun je een aluminium aanhanger voor hebben.

• Handjes
Lichtgewicht tenttrailers:
Keizer Weekender (vind ik zelf wat bewerkelijker en lijkt kwalitatief minder)
Gordigear Taiga
Trigano Camptrail (met luifel óf tent)
Buite Lewe 2
3DOG Traildog
CampooZ Fat Freddy

Ik zoek dus vooral ervaringen. Ik kan dit lijstje zelf wel opsommen en aanvullen (maar aanvullingen zijn welkom).
Ik snap dat die 300kg in de praktijk snel 750kg wordt als je keuken en kampeerspullen in de trailer gooit, maar het gaat me om het weekendje weg met de 29pk oldtimer waarbij ik hem zo veel mogelijk rond de 300kg wil houden. De grotere vakanties prop ik hem wel vol.

[ Voor 41% gewijzigd door Handjes op 04-06-2026 19:09 ]

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Waarom Max 300 kg leeggewicht? ik zou me daar niet zo op blind staren. Of mag je auto niet veel meer trekken ?

• franssie

franssie

Save the albatross

@Handjes wat voor oldtimer is dat? Pk zegt niet alles, koppel veer meer. De eerste trekkers kwamen ook niet boven de 30 pk maar konden wel het land ploegen en eggen. Dat is puur koppel.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Handjes
SonOfSam schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:35:
[...]

En filmpje YouTube: Aart Kok Tuareg 2026 - Opzetten In 2 Minuten - Instructievideo
Heel eerlijk gezegd: ik vind dit een enorme tenttrailer voor wat je er uiteindelijk voor krijgt qua tent. En de instructie ('verwijder tussenstang', 'trek aan weerszijden het frame naar buiten tot de twee palletjes aan weerszijden van de binnenste buis zitten') nogal ontmoedigend en onnodig complex.

• Handjes
franssie schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:15:
@Handjes wat voor oldtimer is dat? Pk zegt niet alles, koppel veer meer. De eerste trekkers kwamen ook niet boven de 30 pk maar konden wel het land ploegen en eggen. Dat is puur koppel.
38 Nm :)

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Handjes schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:06:
Lichtgewicht tenttrailers:

CampooZ Fat Freddy
Zelf de Lazy Jack maar volgens mij heeft de FF dezelfde kar. Dat ga je nooit onder de 300 kg krijgen. Leeggewicht is al 270 kg namelijk

Waarom die focus op een tent trailer? Kun je niet beter een bagageaanhangertje kopen met een tent erin? Neem aan dat je met de oldtimer alleen wilt gaan kamperen?

En dan eventueel voor met de kinderen en vrouw/vriendin een vouwwagen nemen als je met hun gaat? Lijkt mij onmogelijk een lichtgewicht te trailer te vinden die je tot 300 kg beladen houdt

Of begrijp ik het doel niet?

• MrAcid
  • Niet online
Heb je de Kees Kampeert No13 al gezien @Handjes? Die weeg leeg 280kg staat snel met een volwaardige tent en is flink groot te maken voor als je met het gezin langer staat.

Terwijl ik dit post: tent kan volgens mij niet eenvoudig van de wagen af zodat het een aanhanger wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door MrAcid op 04-06-2026 20:56 ]

• Handjes
Shadow_Agent schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:17:
[...]

Zelf de Lazy Jack maar volgens mij heeft de FF dezelfde kar. Dat ga je nooit onder de 300 kg krijgen. Leeggewicht is al 270 kg namelijk
Klopt, is bijna dezelfde tenttrailer. Maar 270kg is toch onder de 300kg? Wat zijn je ervaringen met de Campooz?
Waarom die focus op een tent trailer? Kun je niet beter een bagageaanhangertje kopen met een tent erin? Neem aan dat je met de oldtimer alleen wilt gaan kamperen?
Het ideale is natuurlijk uitklappen en slapen op een heerlijke matras. Is totaal niet vergelijkbaar. Niet altijd alleen trouwens, maar in een tent (waar ik er ook verschillende van heb 😎) kun je ook met meerdere personen slapen. Ik ben dus nu vooral op zoek naar wat meer gemak en comfort.
En dan eventueel voor met de kinderen en vrouw/vriendin een vouwwagen nemen als je met hun gaat? Lijkt mij onmogelijk een lichtgewicht te trailer te vinden die je tot 300 kg beladen houdt

Of begrijp ik het doel niet?
Onbeladen zo licht mogelijk inderdaad. Voor weekendje weg gooi je je spul wel in de auto.

[ Voor 9% gewijzigd door Handjes op 04-06-2026 21:32 ]

• Handjes
MrAcid schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:55:
Heb je de Kees Kampeert No13 al gezien @Handjes? Die weeg leeg 280kg staat snel met een volwaardige tent en is flink groot te maken voor als je met het gezin langer staat.

Terwijl ik dit post: tent kan volgens mij niet eenvoudig van de wagen af zodat het een aanhanger wordt.
Heb je er ervaring mee? Had hem gezien inderdaad, maar volgens mij toch wat meer tijd kwijt met opzetten.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

In Amersfoort staat de Fat Freddy wel, Campooz heeft er volgens mij meer waar de tent af kan?

Bij Kraay in Nijkerk hebben ze verschillende merken tenttrailers die je eens kan bekijken, ik zeg niet dat nieuw moet kopen, maar er zijn dus wel opties.

Hou er rekening mee dat als je $random zooi in je aanhanger gooit, je wagen natuurlijk nooit meer echt schoon wordt: Ik heb een klein karretje van Humbauer en alles wat ik daarmee verplaatst heb (bielzen, zand, puin, tuinafval, meubels, kippenhok, etc) is er nog wel in terug te vinden. Die was toen 600 euro ofzo, maar daar moet je dan maar net de ruimte voor hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door pjottum op 04-06-2026 22:28 ]

• JanHenk
  • Niet online
Een bagagewagen met een daktent erop, misschien een optie?

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Handjes schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:30:
[...]

Heb je er ervaring mee? Had hem gezien inderdaad, maar volgens mij toch wat meer tijd kwijt met opzetten.
Geen persoonlijke ervaring, maar deze is juist heel makkelijk.

PSN: Shiver23

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Als het niet perse een tenttrailer hoeft te zijn, maar een vouwwagen ook mag, dan zou ik naar een camplet kijken.
Staat ook supersnel en weegt volgens mij leeg 250-300 kg afhankelijk van de uitvoering.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Handjes
Camplet is heel licht en makkelijk in gebruik inderdaad, maar een heel ander concept, en valt daardoor buiten mijn wensen. Je hebt dan ook twee slaapcabines, en een minder fijn matras.

[ Voor 6% gewijzigd door Handjes op 04-06-2026 22:58 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Handjes schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:57:
Camplet is heel licht en makkelijk in gebruik inderdaad, maar een heel ander concept, en valt daardoor buiten mijn wensen. Je hebt dan ook twee slaapcabines, en een minder fijn matras.
Dan blijft over, zelf bouwen ontwikkelen - de mooiste bedrijven zijn daar uit ontstaan.

• Handjes
Hoezo blijft dat over? Ik had een heel lijstje opgesomd. Ben benieuwd naar ervaringen.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Kevinns schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:00:
[...]

Klopt inderdaad. De panelen in de keuken van onze Trigano Odyssee GL 2.1 zijn spaanplaat. Als dat nat wordt zet het uit. Door een onverwachte bui tijdens het opzetten hebben de schuifdeurtjes wel eens een paar dagen klem gezeten. Best onhandig :P .

Ik heb toen gespeeld met het idee om alle spaanplaat te vervangen met HPL / Trespa. Maar dat is vrij veel werk en de keuken is functioneel en toen nog maar 2 jaar oud. Dus voor nu blijven we bij het origineel.
je kan het ook op maat bestellen, veel bedrijven (denk aan keuken achterwand oid) heb ook nog leuk aanbod.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 05-06-2026 08:10 ]

Tja vanalles

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Handjes schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:57:
Het matras kan je wat aan doen en je hoeft maar één cabine te gebruiken. Bij de andere (onderste) het matras eruit en dan kan je daar spullen opbergen.

Door de compacte en gestroomlijnde vorm kost het ook erg weinig energie om te trekken.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• jurjen_g
  • Laatst online: 23:54
Handjes schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:55:
Hoezo blijft dat over? Ik had een heel lijstje opgesomd. Ben benieuwd naar ervaringen.
Je zou eventueel nog kunnen kijken naar de Combicamp flexi tent en trailer. Moet je wel ff navragen wat het gewicht van enkel de trailer is. Maar ik gok dat dat het onder de 300 kg zou kunnen zijn. Is weliswaar net als camplet een 1,2,3 klapper, maar staat net als de Aart Kok kavango echt wel snel. Als.je echt een losse trailer wil kunnen overhouden, denk ik ook niet dat er naast de door jou genoemde Campoozen. veel lichters is zonder zelf te bouwen.

• Kevinns
vso schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:09:
[...]

je kan het ook op maat bestellen, veel bedrijven (denk aan keuken achterwand oid) heb ook nog leuk aanbod.
De uitdaging zit hem in het verkrijgen van de juiste plaatdiktes zonder te zwaar te worden en dat je een deel van de keuken moet ontmantelen.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:56
Puppetmaster schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:17:
[...]

Het matras kan je wat aan doen en je hoeft maar één cabine te gebruiken. Bij de andere (onderste) het matras eruit en dan kan je daar spullen opbergen.

Door de compacte en gestroomlijnde vorm kost het ook erg weinig energie om te trekken.
Het zal wel geen toeval zijn dat als een oldtimer een vouwwagen trekt het vaak een Camp-let is. Heb zelfs eens een motor zien rijden met een Camp-let erachter.

Zelf een Camp-let Savanne gehad. Met lattenbodem en topper. Prima slapen. Lekker lage instap ook. De 2e cabine diende voor opslag. En je kan er ook een bankje van maken. Ik vond de uitdraaien de keuken ook super handig. Heb nu een veel luxere vouwwagen maar verlang wel weer terug naar een Camp-let. Voor mij blijven ze toch aantrekkingskracht hebben.

• MrAcid
  • Niet online
[...]

Nee, heb ik niet. Snap dat je op zoek bent naar ervaringen, maar die zijn (1) best wel persoonlijk (zie bijvoorbeeld het 'opzettijdenonderzoek' van KampeerMeneer) en (2) bijna niemand heeft ervaring met veel verschillende vouwwagens dus hoe waardevol is de vergelijking dan.

Op het vouwwagenclub forum zul je de meeste ervaringen vinden (maar ook daar gelden 1 + 2), dus daar zou ik even gaan kijken voor de specifieke types die je nu op het oog hebt.

Uiteindelijk zul je het toch vooral moeten hebben van filmpjes + eigen inschatting - zeker aangezien je vrij specifieke eisen (en 'aannames'/meningen) lijkt te hebben. Die Kees Kampeert staat bijvoorbeeld realistisch (alles vast + kuipzeil erin) in ongeveer 10min op een filmpje dat integraal op de website staat. Als je dat teveel tijd vindt dan zou ik een kleine caravan kopen of gewoon een hotel boeken.

Persoonlijke noot: mensen zijn hier volgens mij behoorlijk behulpzaam en met je aan het meedenken maar je fakkelt imo vrij kortaf de aangedragen suggesties af. Doe ermee wat je wilt, maar het is jouw zoektocht en je wordt met 10+ posts vrijwillig en inhoudelijk geholpen...

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Handjes schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:28:
[...]

Klopt, is bijna dezelfde tenttrailer. Maar 270kg is toch onder de 300kg? Wat zijn je ervaringen met de Campooz?

[...]

Het ideale is natuurlijk uitklappen en slapen op een heerlijke matras. Is totaal niet vergelijkbaar. Niet altijd alleen trouwens, maar in een tent (waar ik er ook verschillende van heb 😎) kun je ook met meerdere personen slapen. Ik ben dus nu vooral op zoek naar wat meer gemak en comfort.

[...]

Onbeladen zo licht mogelijk inderdaad. Voor weekendje weg gooi je je spul wel in de auto.
Met alle respect snap ik totaal niet waar je nu precies naar op zoek bent :? Je zoekt een tenttrailer/vw voor achter de oldtimer. Die kan niet zoveel trekken, snap ik. Maar vervolgens zeg je: "onbeladen zo licht mogelijk want voor weekendjesweg gooi je je spul in de auto" Maar als die oldtimer niet zoveel mag trekken dan heeft die vast ook geen enorm laadvermogen. Vergis je niet dat je alles nog mee moet nemen. Of die 50kg nu in de auto ligt of in de aanhanger: het gewicht moet je meenemen. Dus of een "normale" vouwwagen aanschaffen OF die oldtimer thuis laten.

Daarna wordt een camp-let aangedragen die je vervolgens niet wil want twee cabines? Hoe ga je dat doen als je met vrouw en kind weggaat dan? Die slapen in een tent ernaast ofzo?

Volgens mij is er maar 'e'en oplossing als je perse iets bij de oldtimer wilt: een lichte aluminum aanhanger aanschaffen en daarop een lichtgewicht daktent monteren. Heb nog wat ruimte over (in kilogrammen) om zooi mee te nemen.
Afbeeldingslocatie: https://d2j6dbq0eux0bg.cloudfront.net/images/72210502/3155386571.jpg

zoiets maar dan op een aanhangertje. Wat jij zoekt bestaat denk ik gewoonweg niet. Heb trouwens zelf een lichtgewicht alu aanhanger: weet niet of de constructie wel stevig genoeg is. Twijfel

Overigens een Campooz (of andere tenttrailer) aanschaffen en dan de tent verwijderen om er een aanhanger van te maken is geen doen. Die opbouw is veel te zwaar en zoals hierboven door @pjottum aangegeven: je aanhanger wordt vies, raakt beschadigd whatever. Had zelf ook wel het idee " misschien kan ik de Campooz aanhanger als aanhanger gebruiken en die andere verkopen" maar dat ga ik niet doen. Vind dat meer een marketing gimmick dan serieus een optie als aanhanger.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Heb je een kever? https://daktent.nl/volkswagen/kever/

:D opties te over!

-edit- ze hebben ook een losse trailer zie ik hiervoor! Maar ledig gewicht is al 330 kg Heb het idee dat de daktent er dan nog bij komt...
https://daktent.nl/daktenttrailer/

[ Voor 53% gewijzigd door Shadow_Agent op 05-06-2026 10:52 ]

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07:26
Handjes schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:06:
Ik snap dat die 300kg in de praktijk snel 750kg wordt ......
Dat valt denk ik wel mee. Onze Malawi weegt leeg iets van 300 kg. Als we daar de bagage in doen komt daar geen 450 kg bij. Ik weet niet wat je mee gaat nemen, maar een krat met kleding weegt niet zoveel. En een slaapzak ook niet. Ik denk dat het gewicht van een economisch beladen VW (dus niet voor 3 weken aardappelen meenemen) misschien 300 kg + 100 kg is. Zeker als je een beetje let op het gewicht van je stoelen, tafel en keukenspullen. Geen grote gastank. Lichtgewicht pannen. Dat soort zaken.

[ Voor 4% gewijzigd door Marcel a op 05-06-2026 11:56 ]

• Gonadan

Gonadan

Om het een beetje te visualiseren, je hebt het met die 450 kg dan over zo'n 26 kratten bier qua gewicht. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:14:
Om het een beetje te visualiseren, je hebt het met die 450 kg dan over zo'n 26 kratten bier qua gewicht. :P
Hm, daar zit je dus toch wel snel aan dan. :+

• Handjes
Retrospect schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:56:
[...]

Het zal wel geen toeval zijn dat als een oldtimer een vouwwagen trekt het vaak een Camp-let is. Heb zelfs eens een motor zien rijden met een Camp-let erachter.
Klopt, laag, goede stroomlijn en lichtgewicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Handjes op 05-06-2026 13:43 ]

• Handjes
Marcel a schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:54:
[...]

Ik denk dat het gewicht van een economisch beladen VW (dus niet voor 3 weken aardappelen meenemen) misschien 300 kg + 100 kg is. Zeker als je een beetje let op het gewicht van je stoelen, tafel en keukenspullen. Geen grote gastank. Lichtgewicht pannen. Dat soort zaken.
Je moet het inderdaad echt bont maken om op de 750kg te komen. Meeste zaken doe je toch in de auto, want dat is veiliger en rijdt beter. Kleding zou ik juist niet in de trailer doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Handjes op 05-06-2026 13:44 ]

• Handjes
Gonadan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:14:
Now we're talking.

• Handjes
Shadow_Agent schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Met alle respect snap ik totaal niet waar je nu precies naar op zoek bent :? Je zoekt een tenttrailer/vw voor achter de oldtimer. Die kan niet zoveel trekken, snap ik. Maar vervolgens zeg je: "onbeladen zo licht mogelijk want voor weekendjesweg gooi je je spul in de auto" Maar als die oldtimer niet zoveel mag trekken dan heeft die vast ook geen enorm laadvermogen. Vergis je niet dat je alles nog mee moet nemen. Of die 50kg nu in de auto ligt of in de aanhanger: het gewicht moet je meenemen. Dus of een "normale" vouwwagen aanschaffen OF die oldtimer thuis laten.
Ik ga vaker een weekend weg met de oldtimer (tenten, stoelen, etc. ook erin) en dat gaat gewoon prima. Zou alleen fijn zijn om ook met een tenttrailer weg te kunnen voor een weekendje. Ik wil daar geen discussie over, maar vroeg naar ervaringen.
zoiets maar dan op een aanhangertje. Wat jij zoekt bestaat denk ik gewoonweg niet.
Natuurlijk bestaat dat. Ik gaf een hele lijst.
Overigens een Campooz (of andere tenttrailer) aanschaffen en dan de tent verwijderen om er een aanhanger van te maken is geen doen. Die opbouw is veel te zwaar en zoals hierboven door @pjottum aangegeven: je aanhanger wordt vies, raakt beschadigd whatever. Had zelf ook wel het idee " misschien kan ik de Campooz aanhanger als aanhanger gebruiken en die andere verkopen" maar dat ga ik niet doen. Vind dat meer een marketing gimmick dan serieus een optie als aanhanger.
Heb je ervaring met het verwijderen van een Campooz van de aanhanger? Ik ben benieuwd naar de ervaringen daarmee. Bij sommige modellen uit mijn lijstje schijnt het te kunnen.

Hoezo wordt je aanhanger vies als je het tentgedeelte verwijdert? Of bedoel je dat je gaat rijden met vieze dingen er in? Dat is een keuze natuurlijk.

[ Voor 49% gewijzigd door Handjes op 05-06-2026 13:47 ]

• Handjes
MrAcid schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:58:
Uiteindelijk zul je het toch vooral moeten hebben van filmpjes + eigen inschatting - zeker aangezien je vrij specifieke eisen (en 'aannames'/meningen) lijkt te hebben. Die Kees Kampeert staat bijvoorbeeld realistisch (alles vast + kuipzeil erin) in ongeveer 10min op een filmpje dat integraal op de website staat. Als je dat teveel tijd vindt dan zou ik een kleine caravan kopen of gewoon een hotel boeken.

Persoonlijke noot: mensen zijn hier volgens mij behoorlijk behulpzaam en met je aan het meedenken maar je fakkelt imo vrij kortaf de aangedragen suggesties af. Doe ermee wat je wilt, maar het is jouw zoektocht en je wordt met 10+ posts vrijwillig en inhoudelijk geholpen...
10 minuten is niet veel toch? Heb je ervaring met de Kees Kampeert no 13? Ben wel benieuwd.

Ik waardeer de reacties juist enorm. Een paar slaan de plank wat mis: ik vroeg imho naar ervaringen, maar ik hoef geen discussie over mijn wensen: mijn vrouw slaapt niet in de tweede cabine ;) . Er wordt door sommige negatief gereageerd op mijn wensen ('bestaat niet') of dat ik niet met de oldtimer op vakantie zou mogen, terwijl ik juist een lijstje geef van modellen die gewoon bestaan. Ik was alleen benieuwd naar ervaringen en/of alternatieven.

Het aangedragen alternatief voor bijvoorbeeld Camp-Let is mooi, maar heb daar toch netjes op gereageerd? Ik ken de Camp-Let, en het zou een prima alternatief zijn, maar niet voor mij. Dat mag toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Handjes op 05-06-2026 13:55 ]

• MrAcid
  • Niet online
Handjes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:43:
[...]

10 minuten is niet veel toch? Heb je ervaring met de Kees Kampeert no 13? Ben wel benieuwd.
Nee, geen ervaring mee daar begin ik mijn reactie mee. :)

En nee, 10min is niet veel. Maar jij schrijft zelf op die suggestie:
[...]

... Had hem gezien inderdaad, maar volgens mij toch wat meer tijd kwijt met opzetten.
Hetzelfde met de Aart Kok Tuareg, die 'te ingewikkeld' zou zijn terwijl het letterlijk 4 haringen en 2 buizen uitschuiven is.

Je hebt blijkbaar al heel veel overwogen/bekeken en vindt van al die opties 'iets' wat wij vervolgens moeten raden (lees: ervaren middels je reacties die wat kortaf/bot zijn).

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Handjes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:30:
Ik zoek een tenttrailer met een eenvoudig opzetgemak. Lichtgewicht zodat de oldtimer er een weekend mee weg kan (basisgedeelte). Er is behoefte aan een goede matras (wat vouwwagens niet altijd bieden). Mooi zou zijn als de tent er af kan, zodat je hem de rest van het jaar als aanhanger kunt gebruiken. Anders zou een vouwwagen ook een optie zijn, maar ik wil geen cabines met slechte matrassen zoals bijvoorbeeld een Camp-Let heeft.
slaap comfort is zo simpel (en persoonlijk), voor een doorsnee mens kan je snel tevreden zijn met bv een nieuw matras scoren (vaak word ikea matrass gekocht), mocht je nu op een "plaathout" liggen zijn er ook systemen die tussen mattras en plank geschoven kunnen worden. kijk vooral in de online aanbod van slaap comfort en bijbehoren. deze discussie kan je voor elke (mobiel) slaapplek aangaan ;) en dus niet gebonden aan type/merk etc.

Opzet snelheid, hoe "luxe" wil je het hebben & wat doe je met slecht weer, wederom erg persoonlijk. ik vind het fijn dat ik koel, droog kan zitten,eten,koken. een slaapkabine staat 99,999% binnen 5 minuten. een luifel 10 min later.. kom je met zijwanden(voortent) + extra luifel .. vloerbedekking en de rest om uit te stallen .. dan + 3 uur. ik heb een aantal vouwwagen meetings meegemaakt, kan je zeggen dat er veel mensen zijn die binnen 10-30 minuten na aankomst "klaar" zijn. en dan is alles uitgestald. er zijn uitzonderingen :)

overgens zijn er 2m tot 1.80m brede campeer vouwwagens.. maar holtkamper heeft/had ook erg smalle 1m ? varianten die makkelijker op te bergen zijn. (merk staat bekend als extreem snelle klapper)

ik snap dat je wat gefrusteerd reageert, (auto)daktent ervaring had achteraf gezien wellicht wat minder wrijving opgeleverd. en ik kan me zo voorstellen dat andere niet graag vakantie gaan vieren met restanten bouwstof te vinden tussen kleding/keuken gerei of nog mest van vorige rit te ruiken .. als ze de eerste nacht gaan slapen en met die gedachte stellen ze wellicht ook een complete vw voor.

(als voorbeeld) neem anders brutaal contact op met deze verkoper https://www.marktplaats.nl/v/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m2405866218-relax-tenttrailer-ook-als-aanhanger-te-gebruiken

Je kan ook 300,- een vw huren/kopen/verkopen .. ervaring doet wonderen, vind vooral je eigen weg

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Kevinns schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:54:
[...]

De uitdaging zit hem in het verkrijgen van de juiste plaatdiktes zonder te zwaar te worden en dat je een deel van de keuken moet ontmantelen.
met AI nog makkelijker .. soortelijk gewicht van 1m2 trespa vs 1m2 hpl (of wat je wenst) grotere uitdaging is dat meeste "diy" verfraaingen leuk lijken totdat extreem weer (-30 of +100) al dan niet in de opslag om de hoek komt kijken.. met een schuifmaat weet je de dikte, ik zou zelf meer als het nat kan worden meer kiezen voor een houtcomposiet oplossing .. maar ook veel gereedschap (incl zaag tafel) op accu .. dat maakt veel van dit soort projecten leuk :)

je kan (zijdelingse tip) ook zoeken op camping-kitchen + hack? op pintrest welicht vind je iets dat beter past?

Tja vanalles

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Handjes schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:02:
[...]

150-180kg kun je een aluminium aanhanger voor hebben.
Ik zie de Campwerk Economy niet op je lijstje staan. Heb je daar nog naar gekeken?

• Kevinns
vso schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:32:
[...]

met AI nog makkelijker .. soortelijk gewicht van 1m2 trespa vs 1m2 hpl (of wat je wenst) grotere uitdaging is dat meeste "diy" verfraaingen leuk lijken totdat extreem weer (-30 of +100) al dan niet in de opslag om de hoek komt kijken.. met een schuifmaat weet je de dikte, ik zou zelf meer als het nat kan worden meer kiezen voor een houtcomposiet oplossing .. maar ook veel gereedschap (incl zaag tafel) op accu .. dat maakt veel van dit soort projecten leuk :)

je kan (zijdelingse tip) ook zoeken op camping-kitchen + hack? op pintrest welicht vind je iets dat beter past?
Dank voor het meedenken. Ik ben ook fan van dit soort projectjes :D . Voor nu vind ik het wel best met de keuken. Als de deurtjes nog eens een week klem zitten door een buitje, dan kan ik me denk ik wel weer motiveren om er iets aan te doen.

Wat ik bedoelde met het gewicht; Trespa (=merknaam hpl) heeft een veel hoger soortelijk gewicht dan spaanplaat, dus dan moet je de randen van de schuifdeuren dikker maken, zodat het nog mooi in de rails valt. Zelfde met de ladefronten, het is niet mooi als de lades verzonken zijn door dunner Trespa. Houtcomposieten zijn vaak in meer of mindere mate vochtgevoelig, dat is juist wat ik niet meer wil.

• Handjes
Dank! Vouwwagens komen er inderdaad in alle soorten en maten. Het mooiste is als je met 15-30 minuten 'staat', maar er blijft altijd wel wat inrichtingswerk te doen natuurlijk.

Ik vind het fijne aan een tenttrailer dat de basis erg snel staat. Dat is erg wisselend bij vouwwagens. Een Camp-Let is een positieve uitzondering, maar ik ben (nog) geen fan van hun cabine-indeling: ja, je kunt zelf met froli-systeem en een ander matras aan de slag. Van mij hoeft het ook niet zo groot allemaal. Kinderen hebben toch hun eigen tent en eigen ding. Ik hoef geen 20m2 voortent en daarvoor nog een luifel. Die tijd hebben we gehad.

Een Holtkamper was hier nog niet voorbij gekomen: ook een goede suggestie. Die Relax-tent had ik gezien: dat is inderdaad een top concept. Maar deze staat op een tandemasser, lol (twee keer te groot voor die tent).

Huren is zeker een optie om wat uit te proberen.

• Handjes
ST10©DE schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:35:
[...]

Ik zie de Campwerk Economy niet op je lijstje staan. Heb je daar nog naar gekeken?
Goeie suggestie! Heb je er zelf ervaring mee toevallig?

• Handjes
MrAcid schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:03:
[...]

Nee, geen ervaring mee daar begin ik mijn reactie mee. :)

En nee, 10min is niet veel. Maar jij schrijft zelf op die suggestie:

[...]

Hetzelfde met de Aart Kok Tuareg, die 'te ingewikkeld' zou zijn terwijl het letterlijk 4 haringen en 2 buizen uitschuiven is.
De Aart Kok Tuareg een keer in de praktijk gezien, en met dit filmpje erbij lijkt hij me ingewikkelder/niet zo intuïtief. Dat staat me wat tegen. Kan best snel zijn als je weet hoe het moet.
Je hebt blijkbaar al heel veel overwogen/bekeken en vindt van al die opties 'iets' wat wij vervolgens moeten raden (lees: ervaren middels je reacties die wat kortaf/bot zijn).
Er komen veel suggesties voorbij waar ik positief op reageer. Ik zie echter ook reacties van mensen die mijn vraag nauwelijks gelezen hebben of niet snappen, geen kennis of ervaring hebben en behoorlijk botte suggesties doen als dat ik maar niet met mijn oldtimer zou mogen kamperen. Ik had eigenlijk nooit over die oldtimer moeten beginnen, dat was makkelijker geweest.

Bij sommige suggesties vraag ik me wat af ("het lijkt mij langer duren om op te zetten"): ik zie zelf niet waarom dat kortaf/bot zou zijn. Ik denk dat we hier zitten om ervaringen te delen en elkaar te helpen. Als iemand ervaring heeft met zo'n model hoor ik het graag. En sowieso ga ik het verder uitzoeken (op bijv. het genoemde kampeerforum).

• Handjes
MrAcid schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:58:
[...]

Nee, heb ik niet. Snap dat je op zoek bent naar ervaringen, maar die zijn (1) best wel persoonlijk (zie bijvoorbeeld het 'opzettijdenonderzoek' van KampeerMeneer) en (2) bijna niemand heeft ervaring met veel verschillende vouwwagens dus hoe waardevol is de vergelijking dan.
Ja, leuk onderzoek! Je ziet dat tenttrailers in de basis echt snel staan.

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Handjes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:43:
[...]

Goeie suggestie! Heb je er zelf ervaring mee toevallig?
Ik heb de Campwerk alleen een aantal keer bekeken op beurzen. Ziet er degelijk uit. Verder heb ik alleen actieve ervaring met Aart Kok Kariba T&T en mijn huidige Aart Kok Zambezi Karsten. Bij deze laatste staat het slaapgedeelte zonder luifel/voortent binnen een minuut.

• Handjes
Ja, die Aart Kok Karsten is ook een goede outsider!

• jbdeiman
  • Laatst online: 01-07 09:43
Handjes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:49:
[...]

De Aart Kok Tuareg een keer in de praktijk gezien, en met dit filmpje erbij lijkt hij me ingewikkelder/niet zo intuïtief. Dat staat me wat tegen. Kan best snel zijn als je weet hoe het moet.

[...]

Er komen veel suggesties voorbij waar ik positief op reageer. Ik zie echter ook reacties van mensen die mijn vraag nauwelijks gelezen hebben of niet snappen, geen kennis of ervaring hebben en behoorlijk botte suggesties doen als dat ik maar niet met mijn oldtimer zou mogen kamperen. Ik had eigenlijk nooit over die oldtimer moeten beginnen, dat was makkelijker geweest.

Bij sommige suggesties vraag ik me wat af ("het lijkt mij langer duren om op te zetten"): ik zie zelf niet waarom dat kortaf/bot zou zijn. Ik denk dat we hier zitten om ervaringen te delen en elkaar te helpen. Als iemand ervaring heeft met zo'n model hoor ik het graag. En sowieso ga ik het verder uitzoeken (op bijv. het genoemde kampeerforum).
Ik zou in elk geval ervan uit gaan dat de opzettijd een beetje tussen jouw gevoel en de realiteit die ze laten zien op 'opzetfilmpjes' in zit. Wij hebben nu in totaal 3 vouwwagens gehad (nu aan een caravan), allemaal Jamet. Maar de eerste paar opzetten is het even zoeken hoe je het handig doet, maar dat leer je heel snel en als je er een handigheid in hebt staan staat die zo.

Verder vanuit helpen opzetten ervaring opgedaan met een Campooz Lazy Jack (ook omdat we wellicht zoiets wilden, maar dat is uiteindelijk een caravan geworden), de eerste paar keer is het even zoeken, hoe zat het ook weer, hoe doen we dit zo handig mogelijk, maar daarna gaat het erg gemakkelijk..

Dus iets kan nu even complex lijken, of het gevoel geven dat je wel even bezig bent, maar dat zal in praktijk heel snel beter gaan als je een paar keer bent weggeweest.

• JanHenk
  • Niet online
Handjes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:56:
Ja, die Aart Kok Karsten is ook een goede outsider!
Maar, kan niet als losse aanhanger gebruikt worden. Als je die 'eis' los laat zijn er behoorlijk veel opties die qua leeggewicht gewoon aan je eisen voldoen. De eerder genoemde Camp-let en Zambezi, maar ook Combi-camp Valley (Pure), Holtkamper Cocoon (origineel), Holtkamper Flyer, allemaal echt wel snel op te zetten, goede slaapplek voor twee, leeggewicht onder de 300kg. En gaan al een tijdje mee, tweedehands kun je ze voor relatief prima prijzen op de kop tikken.

De 'tenttrailers' (dus meer tent op aanhanger) is de keuze ook best wel groot hoor (zie jouw lijst), maar vraag ik me persoonlijk wel af hoeveel en hoe vaak eigenaren de tent er echt volledig afhalen om de aanhanger te gebruiken. Volgens mij doet hooguit 5% dat, de rest laat z'n kampeerspulletjes erin en zet hem zo weg. Vaak ook omdat het toch nog relatief bewerkelijk is. En je zit in mijn beleving in de meer recentere wagens, want het concept bestaat minder lang dan bijv. Camp-lets of HK Cocoons.

Daarom kwam ik zelf met de daktent op een bagagewagen, dat is zeker weten makkelijk op te ruimen en anders te gebruiken. :P

Zelf zou ik een Combi-camp of Zambezi nemen, ideaal voor twee personen en alles lekker van de grond af.

[ Voor 11% gewijzigd door JanHenk op 05-06-2026 15:07 ]

• Handjes
Klopt, die genoemde vouwwagens zijn zeker alternatieven als de 'losse' bak niet blijkt te werken. Ik ga dat eens uitzoeken of dat in de praktijk ook werkt.

• jbdeiman
  • Laatst online: 01-07 09:43
JanHenk schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Maar, kan niet als losse aanhanger gebruikt worden. Als je die 'eis' los laat zijn er behoorlijk veel opties die qua leeggewicht gewoon aan je eisen voldoen. De eerder genoemde Camp-let en Zambezi, maar ook Combi-camp Valley (Pure), Holtkamper Cocoon (origineel), Holtkamper Flyer, allemaal echt wel snel op te zetten, goede slaapplek voor twee, leeggewicht onder de 300kg. En gaan al een tijdje mee, tweedehands kun je ze voor relatief prima prijzen op de kop tikken.

De 'tenttrailers' (dus meer tent op aanhanger) is de keuze ook best wel groot hoor (zie jouw lijst), maar vraag ik me persoonlijk wel af hoeveel en hoe vaak eigenaren de tent er echt volledig afhalen om de aanhanger te gebruiken. Volgens mij doet hooguit 5% dat, de rest laat z'n kampeerspulletjes erin en zet hem zo weg. Vaak ook omdat het toch nog relatief bewerkelijk is. En je zit in mijn beleving in de meer recentere wagens, want het concept bestaat minder lang dan bijv. Camp-lets of HK Cocoons.

Daarom kwam ik zelf met de daktent op een bagagewagen, dat is zeker weten makkelijk op te ruimen en anders te gebruiken. :P

Zelf zou ik een Combi-camp of Zambezi nemen, ideaal voor twee personen en alles lekker van de grond af.
De tent kán eraf vaak, maar moet er wel weer op een bepaalde manier (en liefst zo recht/ strak mogelijk) weer op, dat is op zich prima te doen, maar inderdaad best wel bewerkelijk. En vergeet niet dat veel mensen de bak van de trailer gebruiken om daarin het koelkastje, de stoelen en meer van het kampeerspul wat je er niet steeds uit wilt halen ook op te slaan.
Dan is het wanneer je hem als aanhanger wilt gebruiken:
  • Tent eraf halen;
  • Kampeer-spullen eruit halen en ergens anders neerzetten;
  • Spul in aanhanger laden om weg te brengen;
  • Aanhanger schoonmaken;
  • Kampeer-spullen er in zetten;
  • Tent er weer opmaken;
Op zich dus best wel wat werk om 'even' wat weg te kunnen brengen. Ik ben vooral blij dat een paar rmensen in familie- en kennissenkring een aanhanger hebben die we meestal wel kunnen lenen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Handjes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:41:
[...]

Dank! Vouwwagens komen er inderdaad in alle soorten en maten. Het mooiste is als je met 15-30 minuten 'staat', maar er blijft altijd wel wat inrichtingswerk te doen natuurlijk.

Ik vind het fijne aan een tenttrailer dat de basis erg snel staat. Dat is erg wisselend bij vouwwagens. Een Camp-Let is een positieve uitzondering, maar ik ben (nog) geen fan van hun cabine-indeling: ja, je kunt zelf met froli-systeem en een ander matras aan de slag. Van mij hoeft het ook niet zo groot allemaal. Kinderen hebben toch hun eigen tent en eigen ding. Ik hoef geen 20m2 voortent en daarvoor nog een luifel. Die tijd hebben we gehad.

Een Holtkamper was hier nog niet voorbij gekomen: ook een goede suggestie. Die Relax-tent had ik gezien: dat is inderdaad een top concept. Maar deze staat op een tandemasser, lol (twee keer te groot voor die tent).

Huren is zeker een optie om wat uit te proberen.
kijk vooral winkel(s) met vw in de uitstalling let goed op waar ze licht door laten, holtkamper zit bv in bunnik. ook leuk uitje met de fam.
Dus gewoon ervaring op doen, al staat je probeer dingus in een uur er zijn zoveel factoren, als er 1ntje is met (semi) complete inboedel scheelt ook bakken geld. ga wel 2 weken .. je hoet echt niet 1 camping aan te doen maar ga niet naar Portugal oid als je het niks vind kan je bv naar huis ;) in je zoektoch niet direct naar het perfecte plaatje zoeken, mijn oude vw werd opgehaald door een carnavals vereninging. de inboedel zit nu in mijn caravan. als je op de camping staat zijn er altijd wel mensen die ervaring willen delen onder het genot van een biertje :)

90% van de vw heeft een slaapcabine met voorluifel(tje), zijwanden en extra luifel zijn optioneel er(aan) te zetten. en zijwand(en) zijn fijn met wat ongelukkige plaatsing.

Een slaapkabine voor kids kan je ook later laten dienen als "kleedkamer/storage"

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Kevinns schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:40:
[...]

Dank voor het meedenken. Ik ben ook fan van dit soort projectjes :D . Voor nu vind ik het wel best met de keuken. Als de deurtjes nog eens een week klem zitten door een buitje, dan kan ik me denk ik wel weer motiveren om er iets aan te doen.

Wat ik bedoelde met het gewicht; Trespa (=merknaam hpl) heeft een veel hoger soortelijk gewicht dan spaanplaat, dus dan moet je de randen van de schuifdeuren dikker maken, zodat het nog mooi in de rails valt. Zelfde met de ladefronten, het is niet mooi als de lades verzonken zijn door dunner Trespa. Houtcomposieten zijn vaak in meer of mindere mate vochtgevoelig, dat is juist wat ik niet meer wil.
ja het is vrijdag he :) was meer verwijzing dat je vele oplossingen hebt, en AI denkt graag in jou richtlijnen mee

ik zit zelf te denken aan 3d printen en/of iets met multi-gelaagd materiaal voor mijn diy camping project aanhangding.

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 27 ... 29 Laatste