• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Palomar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:28:
[...]
Er zitten nu nieuwe banden op en ik doe het imperiaal en fietsen niet meer op de vouwwagen (gaan op de auto). Op deze manier zit ik dan qua gewicht denk ik veilig, tenzij ik nog iets belangrijks over het hoofd zie?

Qua bandenspanning nog wel een onduidelijkheid. We hebben een Jametic met 13" banden. Nu lees ik her en der op internet dat daar 3,5 bar in moet. Echter op de band zelf staat max. 3 bar. Ik neem aan dat ik die 3 bar dan moet aanhouden?
Ja, wat op de band staat is leidend en max 3 bar is ook echt max 3 bar - kan prima minder zijn er staat altijd een marge op. Je weet toch dat wat op internet staat eigenlijk altijd niet waar is?

Overigens moet je die weging zelf even opnieuw doen, volgens de folder is die wagen 370 (outdoor: 410) kilo (https://jamet.nl/wp-content/uploads/2025/08/Folder-Jamet.pdf) en kan de as 650kg aan, lijkt me belangrijker dan je bandjes. Ik zou 550 ook wel beperkt vinden met 1200 liter aan bagageruimte.

Laadt hem gewoon zoals je deed en rijdt even naar een weegbrug(quick search!)? Altijd verstandig.

(Je klapband had denk ik niks te maken met gewicht, gewoon oude band, spijkertje, droogtescheuren etc)

I have usernames older than you.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Palomar in mijn beleving gaat het advies van de fabrikant van de bandenboer altijd voor. Als dat afwijkt van de ervaring van veel andere Jametic-rijders dan kan je je afvragen of het de juiste banden zijn, daar zou je nog eens naar kunnen kijken voor een volgende ronde.

Zelf heb ik banden van 500 à 600 draagvermogen (waarschijnlijk vanwege het formaat) en daarmee een dikke marge op een kar die 750 mag. Ik weet zeker dat ik qua gewicht wel over die 750 soms maar ik heb het nooit gewogen. Ik zorg liefst voor marge en dat banden in goede staat blijven, verder kan je er gewoon niet altijd wat aan doen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
pjottum schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Ja, wat op de band staat is leidend en max 3 bar is ook echt max 3 bar - kan prima minder zijn er staat altijd een marge op. Je weet toch dat wat op internet staat eigenlijk altijd niet waar is?
;)
Wel betrouwbare bronnen/fora e.d. maar ik heb het idee dat deze vouwwagen in heel veel configuraties geleverd is en er tig verschillende bandenmaten gebruikt werden. Ik ga dan idd gewoon uit van wat op de band staat. Jamet heeft niet echt duidelijk documentatie over alle specifieke modellen.
Overigens moet je die weging zelf even opnieuw doen, volgens de folder is die wagen 370 (outdoor: 410) kilo (https://jamet.nl/wp-content/uploads/2025/08/Folder-Jamet.pdf) en kan de as 650kg aan, lijkt me belangrijker dan je bandjes. Ik zou 550 ook wel beperkt vinden met 1200 liter aan bagageruimte.

Laadt hem gewoon zoals je deed en rijdt even naar een weegbrug(quick search!)? Altijd verstandig.

(Je klapband had denk ik niks te maken met gewicht, gewoon oude band, spijkertje, droogtescheuren etc)
Die 550 is dan wel dat ie bijna vol zit met kampeerspullen die we bij de vouwwagen horen (stoelen, tafels, luifel, stokken etc. etc.). Er hoeft in principe niks meer bij om te kunnen kamperen. Die 370 kilo is wat ik dan weer her en der op internet lees (met betrouwbaarheidsradar aan ;)) zonder luifel, stokken, haringen, disselbak, reservewiel etc. etc.

Maar zo'n weegbrug is dan ook nog wel een idee idd :)

• Palomar
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:03:
@Palomar in mijn beleving gaat het advies van de fabrikant van de bandenboer altijd voor. Als dat afwijkt van de ervaring van veel andere Jametic-rijders dan kan je je afvragen of het de juiste banden zijn, daar zou je nog eens naar kunnen kijken voor een volgende ronde.
wat me een beetje triggerde is bij een caravan van een kennis waar boven de wielkast een stickertje stond (van de fabrikant) met max. 3.5 bar. Dat vond ik wat vreemd, omdat het maar net ervan afhangt wat voor band eronder zit. Hij ging er iig klakkeloos vanuit dat de band altijd op 3.5 bar moest. Dat ligt dus iets genuanceerder.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Palomar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:12:
[...]

wat me een beetje triggerde is bij een caravan van een kennis waar boven de wielkast een stickertje stond (van de fabrikant) met max. 3.5 bar. Dat vond ik wat vreemd, omdat het maar net ervan afhangt wat voor band eronder zit. Hij ging er iig klakkeloos vanuit dat de band altijd op 3.5 bar moest. Dat ligt dus iets genuanceerder.
Nou ja, boem is ho he :P

I have usernames older than you.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Palomar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:31:
[...]

Heb het zo even niet paraat, maar het staat volgens mij op een van de plaatjes op de vouwwagen zelf. En het is ook wat je online wel kunt terugvinden, bijv. bij deze: https://www.dewitschijndel.nl/jamet-air-vouwwagen (die heb ik niet exact, maar daar staat ook 650KG als max. toelaatbaar gewicht). De banden mogen 335KG hebben, dus dan zit je ook op 670KG.
Ik vind persoonlijk de load index (70) van jouw band wel laag, zit wel heel dichtbij het maximum toelaatbaar gewicht van de aanhanger... Zijn er geen alternatieven met hogere load index in jouw bandenmaat? Wat is je bandenmaat?

Ik heb bijvoorbeeld Hankook Ventus Prime 3, 185/55 R15 82H. Dat is dus 475kg per band, totaal 950kg. Dat heeft in ieder geval een stuk meer marge. Ook niet heel onbelangrijk voor mij, want onze wagen gaat denk ik aardig gauw over z'n theoretische maximum gewicht van 750kg...

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Palomar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:12:
[...]

Je auto heeft vaak ook zo'n sticker, welke volg je dan?

Bandenspanning heeft een best ruime bandbreedte van wat kan. Zachter is comfortabeler, harder is zuiniger en veiliger (meestal), het advies hangt er ook van af waar men de meeste waarde aan hecht.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Palomar
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:31:
[...]

Ik vind persoonlijk de load index (70) van jouw band wel laag, zit wel heel dichtbij het maximum toelaatbaar gewicht van de aanhanger... Zijn er geen alternatieven met hogere load index in jouw bandenmaat? Wat is je bandenmaat?
135/80 R13. Ik heb die banden toen direct na vertrek van de camping bij een lokale Euromaster laten vervangen (nadat ik ze eerder die week gebeld had om iets te bestellen) en ze konden ook maar 1 merk/type band bestellen in deze maat.

En ik zag idd dat 14/15 inch veel meer keuze biedt, maar ja dat past niet onder mijn vouwwagen ;)

[edit] als ik online rondzoek naar 13" banden kom ik wel bredere tegen met een hogere load, maar daarvan is het dan weer de vraag of die passen.

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 20-05-2026 15:42 ]

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:27
Nou we ging kijken om ons verder te laten voorlichten voor een Campooz Sleepy Joe en uiteindelijk een Raclet Safari GL gekocht 🫢😄👍.

Met drie weken ophalen en direct naar een weekendje op de camping aansluitend gepland , we zijn benieuwd….

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06:02
Anman schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:51:
Nou we ging kijken om ons verder te laten voorlichten voor een Campooz Sleepy Joe en uiteindelijk een Raclet Safari GL gekocht 🫢😄👍.

Met drie weken ophalen en direct naar een weekendje op de camping aansluitend gepland , we zijn benieuwd….
Mooi ding daar ga je veel plezier aan beleven. Waarom is het de Sleepy Joe niet geworden en de Safari GL wel?

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:27
Vooral omdat ons bed en het bed voor de kinderen in 1 keer bij het opzetten klaar zijn. Daarnaast waren we ook erg enthousiast over de keuken. De sleepy joe hadden we op het oog vanwege het feit dat het een lang slaper was maar omdat de instap het bed in niet heel hoog is dat bezwaar van dwars slapen en over elkaar heen moeten minder erg.

Ook de sfeer in de tent sprak ons aan, warmer. En de prijs viel niet tegen tov de Campooz.

Enige wat er niet op zit is een easy pack systeem. Ben benieuwd of we dat nog gaan missen. We hebben in ieder geval zin om het te gaan proberen…

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Gefeliciteerd met de nieuwe wagen! Flinke ommezwaai qua type, uitstraling, slaapplaatsen, naja eigenlijk alles. :+

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:30
Zo de Suncruiser is verkocht. Leuk want ook een stel met kleine kinderen en die kochten m met dezelfde motivatie als wij. Twee bedden zodat de kinderen dichtbij slapen en een grote voortent :)

Nu opzoek naar een HK Kyte of CC Country :Y)

XXXVI

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ging die verkoop snel? Ik heb het idee dat de Marktplaats advertenties een heel stuk langer blijven staan dan de afgelopen 2 jaar.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:30
MrAcid schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:18:
Ging die verkoop snel? Ik heb het idee dat de Marktplaats advertenties een heel stuk langer blijven staan dan de afgelopen 2 jaar.
Uiteindelijk toch ruim twee weken over gedaan. Viel ons stiekem tegen. Toen wij m kochten moesten we echt wel snel toehappen. Ik heb ook het idee dat de vraagprijzen flink zijn gestegen.

XXXVI

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:40
Gonadan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:29:
[...]

Je auto heeft vaak ook zo'n sticker, welke volg je dan?

Bandenspanning heeft een best ruime bandbreedte van wat kan. Zachter is comfortabeler, harder is zuiniger en veiliger (meestal), het advies hangt er ook van af waar men de meeste waarde aan hecht.
Wil ik toch even op inhaken: bij bagagewagens/vouwwagens zie je dat op de band inderdaad een “Max load xx at yy kPa” staat (let op: soms ook een max pressure for beading, oftewel montage, maar dat is een heel andere waarde!!). Comfort maakt geen reet uit want je zit er overdag toch niet in, dus ga je standaard voor de maximale draagkracht.

Bij de auto is dat toch echt heel anders. De rij-, stuur- en remeigenschappen van een auto kunnen namelijk significant verschillen bij een (veel) te lage óf hoge spanning. Bovendien hebben de meeste auto’s (behalve veel BMW modellen…) rondom dezelfde banden/load index, maar niet dezelfde aslast voor/achter.

Dus lang verhaal kort: voor de aanhanger dat wat op de band staat, maar voor de auto netjes volgen wat er op de sticker in de deur/sponning staat!
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste