Ja, wat op de band staat is leidend en max 3 bar is ook echt max 3 bar - kan prima minder zijn er staat altijd een marge op. Je weet toch dat wat op internet staat eigenlijk altijd niet waar is?Palomar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:28:
[...]
Er zitten nu nieuwe banden op en ik doe het imperiaal en fietsen niet meer op de vouwwagen (gaan op de auto). Op deze manier zit ik dan qua gewicht denk ik veilig, tenzij ik nog iets belangrijks over het hoofd zie?
Qua bandenspanning nog wel een onduidelijkheid. We hebben een Jametic met 13" banden. Nu lees ik her en der op internet dat daar 3,5 bar in moet. Echter op de band zelf staat max. 3 bar. Ik neem aan dat ik die 3 bar dan moet aanhouden?
Overigens moet je die weging zelf even opnieuw doen, volgens de folder is die wagen 370 (outdoor: 410) kilo (https://jamet.nl/wp-content/uploads/2025/08/Folder-Jamet.pdf) en kan de as 650kg aan, lijkt me belangrijker dan je bandjes. Ik zou 550 ook wel beperkt vinden met 1200 liter aan bagageruimte.
Laadt hem gewoon zoals je deed en rijdt even naar een weegbrug(quick search!)? Altijd verstandig.
(Je klapband had denk ik niks te maken met gewicht, gewoon oude band, spijkertje, droogtescheuren etc)
I have usernames older than you.