152m2 2-onder-1-kap 2016 | Quatt en Atag I32S met NIBE PCU-R120 | T6 | 6000Wp | HR++, spouw-, dak- en muurisolatie | Vloerverwarming bgg en radiatoren op 1ste en 2e etage
Die met de nieuwe tapknop wel (die blijft openstaan). Maar toch is de tapknop het zwakke punt van dit ding. Ik heb vorig jaar een nieuwe tap aangeschaft en in onze bestaande vaatje gedaan, maar verwacht binnen 2 jaar weer een nieuwe nodig te hebben.kwet schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:05:
[...]
https://www.obelink.nl/ou...ozlKD4lkS3nRoCnWEQAvD_BwE
Wij hebben bovenstaande, neemt weinig ruimte in en werkt goed voor de kinderen.
Extra nadeel is dat er in de (gevouwen) naden altijd water blijft staan na het leeggieten. Je kunt hem nooit droog krijgen. Zelfs met doek napoetsen is lastig.
Verder zijn de vouwranden een zwak punt. Na 1000x vouwen zijn ze gescheurd. Heb de vouwemmer al weg kunnen gooien en de opvouwbare schalen/borden beginnen nu ook gaten te vertonen.
Niettemin, qua ruimtewinning blijft deze Outwell wel favoriet en heb ik de grotere watertank uit de vouwwagen gehaald (en hangt het electrische pompje er werkloos bij).
Persoonlijk vind ik het uit en weer (gevuld) ín de keuken tillen, waar alle voorraad ligt, het grootste nadeel van de watertank.
Onze vorige vouwwagen, de combi-camp country, had de watertank in de disselbak. Dat werkte heel behoorlijk, zit het je nooit in de weg in de keuken. Nadeel daar weer van is een behoorlijk lange waterslang onder je wagen door, die je periodiek wel moet vervangen. En dus een disselbak, die wij nu niet (nodig) hebben.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Wij hebben deze ook, inmiddels 3 jaar in gebruik. Werkt echt fantastisch. Ik onderken wel dat de tapknop gevoelsmatig het zwakke punt is, tegelijkertijd is 'ie nog niet kapot gegaan. Dat het droogmaken lastig is heb ik niet als ervaring. Gewoon de theedoek erdoorheen en schoonmaken vóór gebruik zorgt ervoor dat 't prima werkt.Get!em schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:22:
[...]
Die met de nieuwe tapknop wel (die blijft openstaan). Maar toch is de tapknop het zwakke punt van dit ding. Ik heb vorig jaar een nieuwe tap aangeschaft en in onze bestaande vaatje gedaan, maar verwacht binnen 2 jaar weer een nieuwe nodig te hebben.
Extra nadeel is dat er in de (gevouwen) naden altijd water blijft staan na het leeggieten. Je kunt hem nooit droog krijgen. Zelfs met doek napoetsen is lastig.
Verder zijn de vouwranden een zwak punt. Na 1000x vouwen zijn ze gescheurd. Heb de vouwemmer al weg kunnen gooien en de opvouwbare schalen/borden beginnen nu ook gaten te vertonen.
Niettemin, qua ruimtewinning blijft deze Outwell wel favoriet en heb ik de grotere watertank uit de vouwwagen gehaald (en hangt het electrische pompje er werkloos bij).
Maar kan me voorstellen dat deze na een jaar of 5 kapot is. Prima, dan koop ik weer een nieuwe
We hebben ook de emmers van Outwell, juist omdat het zo makkelijk mee te nemen is. Geen idee hoe jullie het doen, maar wellicht een tip: wij hebben zo'n twee-traps trapje mee om te gebruiken bij het opzetten van de vouwwagen. Die gebruiken wij tijdens het kamperen om de watertap op de bovenste trede te zetten en op de onderste trede zetten we dan een half uitgevouwen emmer zodat we ook een soort 'afvoer' hebben
Dance with the stars
We hebben geen keuken aan de vw, het meeste is dan los en moet opgezet worden. Een keuken is wellicht handiger, maar dan wordt de wagen ook weer groter en zwaarder.
I have usernames older than you.
Ik gebruik de wasbak in de kyte-keuken als bestekbak. Werkt top. Geen gezeur met afvalwater, geen gezeur met water op die plek in de keuken. Water hoort bij kamperen buiten en dus staat mijn watertank op een krukje op de rand van de luifel. Elke ochtend verversen voor goed water.JanHenk schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:01:
@Get!em Ik heb ook een keer nagedacht over een opvouwbare watertank in combinatie met de dompelpomp, maar daar kom ik niet echt uit. Een harde tank blijft toch het makkelijkst, maar neemt inderdaad wel een hoop ruimte in. Jij gebruikt de hele wasbak en kraan niet meer begrijp ik.
Persoonlijk vind ik het uit en weer (gevuld) ín de keuken tillen, waar alle voorraad ligt, het grootste nadeel van de watertank.
Onze vorige vouwwagen, de combi-camp country, had de watertank in de disselbak. Dat werkte heel behoorlijk, zit het je nooit in de weg in de keuken. Nadeel daar weer van is een behoorlijk lange waterslang onder je wagen door, die je periodiek wel moet vervangen. En dus een disselbak, die wij nu niet (nodig) hebben.
In disselbak zou erg onhandig zijn en inderdaad een hele lange slang. De originele holtkamper oplossing met grote tank vastgezet met beugel was op zich niet verkeerd, maar kost gewoon ruimte in de laadbak en oude pompje op batterijen was ook zozo. Bovendien door het slangetje niet als drinkwater bedoeld/geschikt. Nu gooi ik de opgevouwen watertank gewoon onder dekzeil en kan ik hem thuis gemakkelijk eruitpakken en schoonmaken/ laten drogen aan het eind van de vakantie.
Jup, wij ook de watertank op krukje, en daaronder de opvouwbare wasbak als "afvoer". Maar meeste water is toch voor verbruik als drinken/koken etc en niet als handenwassen.robbierzz schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:18:
[...]
Geen idee hoe jullie het doen, maar wellicht een tip: wij hebben zo'n twee-traps trapje mee om te gebruiken bij het opzetten van de vouwwagen. Die gebruiken wij tijdens het kamperen om de watertap op de bovenste trede te zetten en op de onderste trede zetten we dan een half uitgevouwen emmer zodat we ook een soort 'afvoer' hebben. Maak 'm wel regelmatig leeg, want kindjes willen erook nog wel eens tegenaan stoten ...
Al zorg ik als het even kan dat we een plek hebben met een eigen kraantje. Dan gebruik je die jerrycan eigenlijk niet meer en loop je gewoon even naar de kraan. Voor bij het eten hebben we dan vaak nog een lege Sodastream-fles mee die je dan uit de kraan vult en op tafel zet.
Wij zijn daarom weer over op gewoon geen watertank bij de plek. We hebben allemaal drinkflessen voor water en met mijn moka express moet ik toch naar een gootsteen om hem uit te spoelen. Dat loopje is alleen maar goed voor me.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dank voor de tip, ik heb de volgens mij identieke Aironex besteld voor dit weekend. Maakt inderdaad op slechts 6A het verschil tussen bevriezen en prima te doen. Fijn ding!JanHenk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:29:
[...]
LOL
[...]
Wij hebben een Haba Sunnywarm 360, inderdaad een keramisch ding met ventilator. In twee standen tot 1200W en werkt dus ook met 6A beschikbaar. Voor ons ruim voldoende eigenlijk, ik vind dat ie het behoorlijk kan opwarmen in de wagentent. Voor mij was vooral de compactheid de belangrijkste factor, ik wil geen enorme kachel mee slepen voor die ene keer. Die Mestic MKK-230 is ook een prima kachel en evenzo compact. Op 6A aansluiting moet je die echter wel beperken op 1000W (want 1500W is te veel), dus dan kun je (denk ik) beter de Haba hebben, die heeft dan net wat meer vermogen. In ieder geval heb ik hem op die beide aspecten (klein, max. 6A) uitgezocht.
Blijf we wel irriteren aan de Kavango met regen. Hij mist echt die 50cm vast luifel die we hiervoor op de Kariba wel hadden. Daardoor moet je ‘m altijd helemaal “dicht” zetten met de varioluifel.
Heel prima te doen! Gisteren aangekomen, vandaag een goede dag gehad. Morgen maar even iets meer indoor activiteiten, lijkt de slechtste dag van het weekend. Maar komt wel goed.
Hij is nagenoeg identiek inderdaad. Bedieningspaneel ziet er iets anders uit, maar voor de rest kan ik geen verschillen ontdekken!Kevinns schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:14:
[...]
Dank voor de tip, ik heb de volgens mij identieke Aironex besteld voor dit weekend. Maakt inderdaad op slechts 6A het verschil tussen bevriezen en prima te doen. Fijn ding!
Heel veel andere vouwwagens hier, aardig wat tenten en campers en caravans. Ik schat van alles een kwart.
Is dat ding een beetje stil?JanHenk schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:32:
[...]
Hij is nagenoeg identiek inderdaad. Bedieningspaneel ziet er iets anders uit, maar voor de rest kan ik geen verschillen ontdekken!
Wij hebben zo'n roterende Eurom heater maar die ventilatorherrie blijft een doorn in m'n oog....
Nou op het Vouwwagenclub klapweekend is het werr goed uit te houden.MrAcid schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:23:
Ik vind jullie allemaal behoorlijk positief qua weersverwachting. Welke site kan ik gebruiken als argument thuis om wél te gaan?
Ik ben even benieuwd naar praktijkervaringen met een vouwwagen achter een EV. Vanzelfsprekend beïnvloed het je actieradius, maar waar moet ik aan denken?
In de bergen reed het heerlijk, lekker vlot, laden kan tegenwoordig overal en bergaf is bijladen. Een berg op en af geeft aan het eind van de streep weinig extra verbruik om die reden.
De perceptie van geluid is denk ik voor iedereen anders, maar ik wil mijn beleving wel delen. Je hoort hem wel. Maar een herrie wil ik het zeker niet noemen. Het is een klein gezoem.vhal schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:50:
[...]
Is dat ding een beetje stil?
Wij hebben zo'n roterende Eurom heater maar die ventilatorherrie blijft een doorn in m'n oog....
@Marcel a Velen gingen je voor. Er zijn talloze ervaringen te vinden inmiddels, er is ook een topic over. Ik rij sinds 2021 elektrisch en heb pas een klapkar sinds 2022, dus ik weet niet beter. Goed te doen. Met de “grote batterij” die doorgaans zo’n 75 kWh is, kun je van 100-0 wel 300+ km. Laadstops plan je dan doorgaans om de 210-250km. Grofweg, rekening houdend met 25 kWh/100km dus. Wind en rijsnelheid is hier behoorlijk van invloed: maar wil je snel op je bestemming zijn, kun je áltijd beter lekker doorrijden.
Hier een XC40 elektrisch. Met de vouwwagen 90 - 100 rijden doet bij ons ongeveer even veel verbruiken als zonder vouwwagen 120-130. Zo'n 25% meer. Rijdt overigens wel heerlijkMarcel a schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 06:55:
Even een heel andere vraag: wij gaan al jaren met een benzine auto en VW op pad. We gaan graag naar de bergen, dus de afstand is dan al snel wat groter. Nu overwegen we een EV. Voorlopig staan de Volvo EX30 en de KIA EV3 op de shortlist. Beide met extended range.
Ik ben even benieuwd naar praktijkervaringen met een vouwwagen achter een EV. Vanzelfsprekend beïnvloed het je actieradius, maar waar moet ik aan denken?
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Stil is hij nooit, er zit een ventilator in die een stevige luchtstroom moet creëren. En hoe compacter de heater en ventilator hoe moeilijker het stil te krijgen is.vhal schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:50:
[...]
Is dat ding een beetje stil?
Die van mij hoor je ook zeker. Geen zoem of zoiets maar gewoon de luchtstroom.
Maar zet hem in een hoekje weg en een beetje wind of regen overstemt het al snel. Ik vind het niet hinderlijk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vergeet ook niet dat je geregeld moet afkoppelen om te laden. Achter de ID4 werd het verbruik vervelend hoog en stonden we zelfs naar België drie keer te laden. Persoonlijk is het me teveel gedoe.Marcel a schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 06:55:
Even een heel andere vraag: wij gaan al jaren met een benzine auto en VW op pad. We gaan graag naar de bergen, dus de afstand is dan al snel wat groter. Nu overwegen we een EV. Voorlopig staan de Volvo EX30 en de KIA EV3 op de shortlist. Beide met extended range.
XXXVI
Dat was ook een beetje mijn gedachte: je kan altijd je snelheid nog wat aanpassen. De ervaring is dat je dan ook minder vaak behoefte hebt aan een pauze.caspervc schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:38:
[...]
Hier een XC40 elektrisch. Met de vouwwagen 90 - 100 rijden doet bij ons ongeveer even veel verbruiken als zonder vouwwagen 120-130. Zo'n 25% meer. Rijdt overigens wel heerlijk
[ Voor 8% gewijzigd door Marcel a op 15-05-2026 11:48 ]
Bij Tesla is dat mooi geregeld. De navigatie stuurt je automatisch naar aanhanger-vriendelijke laadstops als je een aanhanger eraan gekoppeld hebt.ephymerous schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:49:
[...]
Vergeet ook niet dat je geregeld moet afkoppelen om te laden. Achter de ID4 werd het verbruik vervelend hoog en stonden we zelfs naar België drie keer te laden. Persoonlijk is het me teveel gedoe.
Ik vond het met onze Holtkamper geen enkel probleem achter een Model 3. Het bereik neemt aardig af, maar elke twee uur een korte stop vond ik prima.
Het zal allemaal wel beter worden. Wij hebben geregeld -buiten zwarte zaterdagen en andere drukte- last gehad van laadfiles. Dan waren we überhaupt blij dat we een snellader te pakken haddenorf schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:56:
[...]
Bij Tesla is dat mooi geregeld. De navigatie stuurt je automatisch naar aanhanger-vriendelijke laadstops als je een aanhanger eraan gekoppeld hebt.
Ik vond het met onze Holtkamper geen enkel probleem achter een Model 3. Het bereik neemt aardig af, maar elke twee uur een korte stop vond ik prima.
Maar voorlopig rijden wij na 5 jaar elektrisch weer een benzine. Het scheelt een hoop gedoe op vakanties.
XXXVI
Opvallend dat je zo'n andere ervaring hebt dan anderen die ik spreek. Je bent de eerste die ik tegenkom die zegt dat het tegenvalt.ephymerous schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:04:
[...]
Het zal allemaal wel beter worden. Wij hebben geregeld -buiten zwarte zaterdagen en andere drukte- last gehad van laadfiles. Dan waren we überhaupt blij dat we een snellader te pakken hadden
Maar voorlopig rijden wij na 5 jaar elektrisch weer een benzine. Het scheelt een hoop gedoe op vakanties.
Voor die ene vakantietrip per jaar met vouwwagen vind ik het overkomelijk, ben er ook wel bekend mee inmiddels. En de andere 50 weken per jaar wil ik nooit weer terug.
Het zijn natuurlijk persoonlijke voorkeuren. Sommigen zijn onderweg en dan begint de vakantie. Met z’n vieren opgehokt met uitzicht op de snelweg ervaren wij niet als vakantie bijvoorbeeld. En met een EV is dat vaak langer, zeker met een vouwwagen erachterMarcel a schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:08:
[...]
Opvallend dat je zo'n andere ervaring hebt dan anderen die ik spreek. Je bent de eerste die ik tegenkom die zegt dat het tegenvalt.
Ook de factor welke EV is van belang. Ik denk oprecht dat je met een Tesla of 800v techniek een andere ervaring hebt qua laden dan ons. De Q4 stonden we iedere keer 45 minuten te laden van ~15-80%. De navigatie was slecht zonder vouwwagen en de optie aanhanger bestond niet eens.
Tegelijkertijd denk ik dat de voorstanders ook behoorlijk vocaal zijn. Soort van het bevestigen van de eigen keuzes. In mijn omgeving ken ik voldoende mensen die het ook tegenvalt. Sommigen vinden het acceptabel genoeg.
Afijn, het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn
[ Voor 6% gewijzigd door ephymerous op 15-05-2026 14:23 ]
XXXVI
Wat heb je ter vervanging van de Q4 gekozen?ephymerous schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:15:
[...]
Het zijn natuurlijk persoonlijke voorkeuren. Sommigen zijn onderweg en dan begint de vakantie. Met z’n vieren opgehokt met uitzicht op de snelweg ervaren wij niet als vakantie bijvoorbeeld. En met een EV is dat vaak langer, zeker met een vouwwagen erachter
Ook de factor welke EV is van belang. Ik denk oprecht dat je met een Tesla of 800v techniek een andere ervaring hebt qua laden dan ons. De Q4 stonden we iedere keer 45 minuten te laden van ~15-80%. De navigatie was slecht zonder vouwwagen en de optie aanhanger bestond niet eens.
Tegelijkertijd denk ik dat de voorstanders ook behoorlijk vocaal zijn. Soort van het bevestigen van de eigen keuzes. In mijn omgeving ken ik voldoende mensen die het ook tegenvalt. Sommigen vinden het acceptabel genoeg.
Afijn, het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn
Ik heb daarna nog een maand of 10 in een ID4 gereden. Nu als zelfstandige heb ik een 2017 BMW GT gekocht. Erg fijne auto. De Q4 en ID4 komen niet in de buurt qua rijden en afwerking
Het gaat wel enorm off-topic trouwens
XXXVI
Mestic gaat op 500, 1000 en 1500 watt. Hoogste stand met waterkoker was no go 😂Gonadan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:49:
[...]
Heb ze naast elkaar bekeken en de Mestic was gevoelsmatig de helft aan formaat dus die is het geworden.
Weet niet wat de aansluiting hier is maar op stand 3 vloog die er niet direct uit. Maar ik denk dat stand twee ook al meer dan genoeg is om de luifel met voorwanden te verwarmen en zeker om de binnenruimte droog te stoken.
Het hoeft ook geen 20 graden te worden. Het is meer om het écht onbehaaglijke weg te kunnen stoken als alles echt klam en koud wordt.
Net even zitten testen maar het werkt sowieso tien keer beter dan de infrarood die ik had.
Bevalt verder prima, voelt snel warm en herrie vind ik meevallen. In mijn perceptie achtergrond ruis. De kampeer meneer had wat mij betreft interessante review van kachels https://www.kampeermeneer...ektrische-camping-kachel/
Die had ik gezien inderdaad, alleen had zijn Mestic geen ventilator. Misschien een eerdere revisie?kwet schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:51:
[...]
Mestic gaat op 500, 1000 en 1500 watt. Hoogste stand met waterkoker was no go 😂
Bevalt verder prima, voelt snel warm en herrie vind ik meevallen. In mijn perceptie achtergrond ruis. De kampeer meneer had wat mij betreft interessante review van kachels https://www.kampeermeneer...ektrische-camping-kachel/
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voordeel is ook dat ik gewoon kan stapelen tijdens vervoer en niet bang hoef te zijn voor slappe plastic onderdelen (al eens brand mee gehad in een tent toen ik niet gezien had dat ie gescheurd was) die afbreken.
[ Voor 60% gewijzigd door Get!em op 15-05-2026 21:34 ]
Hier kwam de eigenaar langs om mensen te zoeken die vrijwillig hun kachel wilden uit laten. De hoofdzekering van deze redelijk kleine camping is blijkbaar maar (3x neem ik aan?)25A. Als iedereen dan een 6A kachel aanzet gaat het wel heel hard.JanHenk schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:36:
De elektra is hier op de camping al een paar keer uitgevallen. Ik vermoed een combinatie van aardig frisse temperaturen en een nagenoeg volle camping
Energie transitie...Kevinns schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:03:
[...]
Hier kwam de eigenaar langs om mensen te zoeken die vrijwillig hun kachel wilden uit laten. De hoofdzekering van deze redelijk kleine camping is blijkbaar maar (3x neem ik aan?)25A. Als iedereen dan een 6A kachel aanzet gaat het wel heel hard.
Wij zaten ook ineens in het donker, onze zekeringen blijken gedeeld met de buren en hun dochter had nat haar, de föhn bovenop de kachels (etc) bleek teveel.
En nu weer regen, da's jammer, het zonnetje net was best heel prettig.
Uit het Polestar topic:Marcel a schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 06:55:
En in Frankrijk waren we voornamelijk in de Franse Alpen onderweg.ST10©DE schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:27:
[...]
Weliswaar niet met een caravan, maar wel met een vouwwagen (Aart Kok Zambezi Karsten). Vorig jaar zomer heb ik ruim 3k km door Duitsland en Frankrijk gereden met een SMSR 2025. Ik kwam gemiddeld uit op 264,64 Wh/km. Waarbij ik ritten van 177 km met 219.85 Wh/km en 151 km met 327,87 Wh/km had.
[ Voor 3% gewijzigd door ST10©DE op 16-05-2026 10:44 ]
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Het ligt vooral aan de drag van je vouwwagen.Marcel a schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 06:55:
De eerste jaren hebben we zowel met een model 3 als ID.7 gereden met een camplet erachter. Verbruik was 18-20kWh/100km, bij snelheden van 110-120, laatste keer met de ID.7 ook 130 gereden in Frankrijk.
We maakten steeds stints van ca. 300-350km, per dag max. 1000.
Omdat je na die ca. 300-350km ook al redelijk lang achter het stuur zat, was de laadstop van al met al 30 min een welkome pauze.
Er zijn best aardig wat laadplekken met een aanhanger-optie, maar omdat het een lichte vouwwagen was vond ik die paar keer afkoppelen ook geen ramp.
Ik denk niet dat ik het met een ICE sneller had gedaan.
Geen haar op m’n hoofd die nog terug naar een ICE wil, ook niet ivm 4 keer per jaar tijdens een rit afkoppelen…
[ Voor 4% gewijzigd door Puppetmaster op 16-05-2026 11:52 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Haha, snap nu wel waarom die heater van ons zo'n matige herriebak is 😅kwet schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:51:
[...]
Mestic gaat op 500, 1000 en 1500 watt. Hoogste stand met waterkoker was no go 😂
3,7kw op een verlengsnoer waaraan ook de camper zat, aangesloten op het stroom paaltje.
Het stroompaaltje is met een normale stekker aangesloten op een stopcontact onderaan het paaltje waarna het overgaat in een grondkabel.
Op die ene stekker zaten totaal 2 campers en onze vouwwagen, en de tent van onze directe buren.
Het verbaast me nog dat de stekker niet gesmolten is.
www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

Les 1: tenzij je door je FOMO (of schoolvakanties op gewilde camping) vooraf móet reserveren, last minute (op iets minder mooie plek of minder populaire maar onverwacht charmante camping) kan bijna altijd wel.
Les 2: Als je (gedeeltelijk) met restitutie kunt annuleren bij voorspeld slecht weer, doe dat. Wordt het toch mooi, ga terug naar les 1.
Les 3: als de weersvoorspellingen al dagenlang heel onvoorspelbaar zijn, níet gaan als het toch even lijkt op te klaren.
Les 4: als je toch gaat… ga níet onder bomen en/of ín een bos staan: je vouwwagen droogt niet door nadruppelde bomen en overal modder. Eigenlijk moet je geloof ik überhaupt niet onder bomen staan met tentdoek.
Les 5: als je toch bent gegaan, het was beter geweest tegen de volle mep te annuleren dan naderhand drogen onder een viaduct, omdat het blijft regenen en je geen loods hebt waar je vouwwagen uitgeklapt in past.
Wij durfden het ook niet aan om al ver van te voren te reserveren, omdat het weer niet zeker is en je dan toch wel gaat als je al betaald hebtMichiel_78 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:10:
Onze lessen vouwwagen kamperen in verregend Hemelvaartweekend ☔️🥲
[Afbeelding]
Les 1: tenzij je door je FOMO (of schoolvakanties op gewilde camping) vooraf móet reserveren, last minute (op iets minder mooie plek of minder populaire maar onverwacht charmante camping) kan bijna altijd wel.
Les 2: Als je (gedeeltelijk) met restitutie kunt annuleren bij voorspeld slecht weer, doe dat. Wordt het toch mooi, ga terug naar les 1.
Les 3: als de weersvoorspellingen al dagenlang heel onvoorspelbaar zijn, níet gaan als het toch even lijkt op te klaren.
Les 4: als je toch gaat… ga níet onder bomen en/of ín een bos staan: je vouwwagen droogt niet door nadruppelde bomen en overal modder. Eigenlijk moet je geloof ik überhaupt niet onder bomen staan met tentdoek.
Les 5: als je toch bent gegaan, het was beter geweest tegen de volle mep te annuleren dan naderhand drogen onder een viaduct, omdat het blijft regenen en je geen loods hebt waar je vouwwagen uitgeklapt in past.
Blijft toch een nadeel van vouwwagens, dat weer 😉
Hopelijk krijg je alles weer droog!
Wij reserveren wel altijd omdat ik weet dat de agenda anders met andere dingen wordt gevuld. En dan gaan we gewoon, meestal valt het mee. Nu viel het tegen. Desondanks hebben we ons wel vermaakt.
Het deed mij denken aan de laatste dag van de 2025 vakantie in Oostenrijk. Zonnetje, beetje wind, een droge vouwwagen en bij het afbreken kwam er uit het niets een donkergrijze onweerswolk de berg over drijven die andere plannen had met de toen nog droge vouwwagen.
[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 17-05-2026 09:57 ]
Dank voor de tips trouwens!
Do { Ping } while ( LOL )
Die kan staan zonder dat een deel op de grond komt. Ik hoop dat hij dan eerder droog is.
Maar we zijn er nog niet mee weggeweest, dus blijft afwachten.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ruim een uur. Ik had ergens (hier?) gelezen dat er altijd wel een goede luchtstroming is onder viaducten. Dat helpt zeker, maar het blijft vochtig en miezerig, dus ik hem hem weer ingepakt. Net op onze oprit weer uitgeklapt (duimen dat het droog blijft), en hij blijkt wel echt droger dan eerder. Ik heb er nu wel een luchtontvochtiger (220V) in. Ik denk dat de komende dagen steeds even uitklap zodra het kan en dan tijdens Pinksteren met zon even goed doordrogen en dan ingepakt tot de zomervakantie (en intussen maar eens caravans kijken (heeft vast ook zijn nadelen, maar je hoeft niet te drogen onder een viaduct).Shadow_Agent schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:59:
@Michiel_78 hoe lang heb je uiteindelijk onder dat viaduct gestaan op deze manier?
Dit was voor ons de reden om met de tent te gaan dit hemelvaart weekend. Had geen zin in deze droogcyclus. Nadeel wel, heb dit circus nu met een tent. Voordeel die kunnen we makkelijker in delen overal ophangenMichiel_78 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:10:
[Afbeelding]
Echter een tent van het formaat flinke vouwwagen raak je ook niet zomaar kwijt binnen.
[ Voor 3% gewijzigd door Puppetmaster op 17-05-2026 12:29 ]
Is ook geen alternatief voor een langere vakantie. Wel voor een weekendjePuppetmaster schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:28:
Ik zat al na te denken waarom een tent dan een voordeel zou zijn tov een vouwwagen, maar als het een kleinere is kan je die binnen uitspreiden.
Echter een tent van het formaat flinke vouwwagen raak je ook niet zomaar kwijt binnen.
De afgelopen jaren hebben we steeds gekampeerd met een tent. Maar het opzetten en inrichten begint ons steeds meer tegen te staan. Ook omdat we eigenlijk wat meer willen rond trekken.
Ons oog is nu gevallen op een Campooz Sleepy Joe met een Ugly Betty zijtent voor onze twee kinderen.
De voortent zouden we dan voor dit soort Hemelvaart weekenden van grondzeil en zijwanden willen laten voorzien.
Onze vraag is vooral praktisch, hoe gaat het opzetten van de voortent met grondzeil en zijwanden? Kunnen die spullen aan de vouwwagen blijven zitten bij het oppakken?
En stel voor 1 nacht zet je de voortent niet op maar hij zit wel aan de vouwwagen. Gaat dat dan goed? Over het opzetten van de Igly Betty vinden we weinig, zal geen grote klus zijn neem ik aan.
Hoe zijn verder de ervaringen met het rondtrekken met de Sleepy Joe?
Een boel vragen dat weet ik, maar het is ook nogal een investering waar we wat tegen aan hikken. Dus alle reacties hierop worden zeer op prijs gesteld! Bedankt!
Nu de vraag, is het aan te raden om het te doen met een tentdoek reiniger en daarna weer insprayen met een impregneermiddel? Of de vlekken voorliefde nemen en gewoon goed laten drogen?
[ Voor 45% gewijzigd door Marcel a op 17-05-2026 14:16 ]
Niet geheel representatief, maar check deze link van Kampeermeneer over 'opzetsnelheid' van verschillende vouwwagenmodellen.Anman schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:01:
Hallo
De afgelopen jaren hebben we steeds gekampeerd met een tent. Maar het opzetten en inrichten begint ons steeds meer tegen te staan. Ook omdat we eigenlijk wat meer willen rond trekken.
Onze vraag is vooral praktisch, hoe gaat het opzetten van de voortent met grondzeil en zijwanden? Kunnen die spullen aan de vouwwagen blijven zitten bij het oppakken? En stel voor 1 nacht zet je de voortent niet op maar hij zit wel aan de vouwwagen. Gaat dat dan goed? Over het opzetten van de Igly Betty vinden we weinig, zal geen grote klus zijn neem ik aan.
Wij hadden eerder een Trigano Vendome bouwwagen uit het jaar 0, tegen de tijd dat ie opgezet was, was de vakantie weer voorbij. Met de wens sneller opzetten gekozen voor een Aart Kok Kavango, en die klapt snel inclusief voortent en luifel is heel snel eraan geritst. Nadeel vind ik wel dat je het kuipzuil moet inritsen, dat vind ik (nu nog) wel een gedoe en kost tijd, maar ik vind een kuipzuil (had onze trigano niet) wel echt heel waardevol (voorkomt voor mijn gevoel optrekkend vocht en dus minder klamme tent).
Campooz en Holtkamper hebben geloof ik vast kuipzeil, dus dat scheelt weer een handeling.
Ik weert niet hoe de andere ervaringen hier zijn, maar voor mijn gevoel is inrichten wel een dingetje: tenzij je alles heel handig in de bak of auto ordent, of heel weinig meeneemt of er genoegen mee neemt uit de koffer of rugzak te leven, is uitladen en inrichten behoorlijk tijdrovend. Tapijt erin, evt kastjes opzetten. Voordeel tov tent is dat bv matrassen er al zijn (en veel mensen maken bed al op voor vertrek) en bv keukentje kan je ook thuis inrichten (hoewel, heeft Campooz vaste keuken of losse keuken (want dat is weer inrichten). Terugkijkend heeft Holtkamper ook wel heel slim de keuken onder de luifel geplaatst, je hoeft hem niet los te koppelen.
Ik ben wel van plan in onze Kavango (als ie ooit droog wordt) een soort laden te maken in de bak waar we bv kleding etc in kunnen doen: dat scheelt weer inrichten en dan hoeven er ook geen extra kastjes mee.
Als inrichten je te veel tijd kost neem je toch minder mee? Wij leven tijdens vakantie uit de ruimte waar we de bagage inpakken als we reizen. De keuken idem dito. Ik heb geen kastjes of andere zaken die ik wil of moet opbouwen. Waarom zou ik die hebben?
Ja dat is de kunst van het kamperen die wij (en 3 jonge kids) nog niet zo goed beheersen 😬Marcel a schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:30:
@Michiel_78
Als inrichten je te veel tijd kost neem je toch minder
Niks aan doen en de elementen van moeder natuur (regen en zon) het werk laten doen. Het hoort er bij. Onze vouwwagen heeft al diverse keren vlekken gehad die uiteindelijk vanzelf weer verdwijnen.bulefy schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:58:
Hoi mede vouwwagen eigenaren. Sinds een jaar of 3 hebben wij een trigano Odyssee gl 2.0. Leuke vouwwagen snel opgezet en we ontdekken elk jaar weer handigheden. Nu hebben wij met dit weekend toch echt wat vlekken op her tentdoek gekregen. (Stonden onder een esdoorn boom) veel bruine vlekjes en ook wat modder vlekken op de tent. Het doek is wit/creme kleur en ik ben al bezig geweest met een schone (zachte) spons en een zachte borstel met lauw water. Ik krijg het er helaas niet allemaal goed af.
Nu de vraag, is het aan te raden om het te doen met een tentdoek reiniger en daarna weer insprayen met een impregneermiddel? Of de vlekken voorliefde nemen en gewoon goed laten drogen?
De grove vervuiling zou je eventueel met een zachte borstel kunnen weg vegen maar dat is m.i. wel het enige.
Ik ben blijde bezitter van een Lazy Jack sinds 2018 en dan de trekking variant. Die is supersnel neergezet (ik denk 15 minuten als we "haast" hebben).Anman schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:01:
Hallo
Ons oog is nu gevallen op een Campooz Sleepy Joe met een Ugly Betty zijtent voor onze twee kinderen.
De voortent zouden we dan voor dit soort Hemelvaart weekenden van grondzeil en zijwanden willen laten voorzien.
Onze vraag is vooral praktisch, hoe gaat het opzetten van de voortent met grondzeil en zijwanden? Kunnen die spullen aan de vouwwagen blijven zitten bij het oppakken?
En stel voor 1 nacht zet je de voortent niet op maar hij zit wel aan de vouwwagen. Gaat dat dan goed? Over het opzetten van de Igly Betty vinden we weinig, zal geen grote klus zijn neem ik aan.
Hoe zijn verder de ervaringen met het rondtrekken met de Sleepy Joe?
Een boel vragen dat weet ik, maar het is ook nogal een investering waar we wat tegen aan hikken. Dus alle reacties hierop worden zeer op prijs gesteld! Bedankt!
Wellicht een optie ipv de sleepy Joe met ugly Betty? Al denk ik dat je qua opzettijd waarschijnlijk vergelijkbaar bezig bent. Voortent is wel zeker 30 minuten meer dan de trekking luifel. Voor warme vakanties zou ik zeker voor de trekking variant opteren daarom.
Verder is het inrichten afhankelijk van je hoeveelheid spullen. Wij hebben geen kastjes enzo, gebruiken de keuken en leven uit tassen. Toch kost het inrichten zeker 30 minuten tot een uur.
- inflatable kinderen neerleggen, inclusief laken en slaapzak
- lampen strategisch ophangen
- tapijt onder de luifel leggen.
- koelbox uit de wagen
- elektra aansluiten
- tafel en stoelen uitklappen
- goudgele rakker uit de koelbox halen en op een stoeltje neervleien
Overigens wel (weer) gezeik met m’n remlichten. Heenweg was alles goed met wat contactspray maar ben vanmiddag 45min bezig geweest bij vertrek maar niet kunnen maken. Voelde heel a-relaxed om zo naar huis te rijden maar daar uiteindelijk wel voor gekozen en heel goed in de spiegels blijven kijken. Deze week een garage opzoeken want dit doe ik niet nog een keer.
Alles werkt verder aan de verlichting maar remlichten doen het niet en ik krijg een melding in de auto van de lampen + de ACC en snelheidsbegrenzing. Lastige is dat er ook nog twee aansluitingen zijn waar het mis kan zitten (auto naar vouwwagen en vouwwagen naar keuken - waar uiteindelijk de lampen op zitten en wat dus weer een losse stekker is).
Als ik de configurator goed begrijp op de campooz site dan is de voortent gelijk aan de trekking luifel met de optioneel camping uitbreiding (wat een kuipzeil is met zijwanden)?DaWayne schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:30:
[...]
Ik ben blijde bezitter van een Lazy Jack sinds 2018 en dan de trekking variant. Die is supersnel neergezet (ik denk 15 minuten als we "haast" hebben).
Wellicht een optie ipv de sleepy Joe met ugly Betty? Al denk ik dat je qua opzettijd waarschijnlijk vergelijkbaar bezig bent. Voortent is wel zeker 30 minuten meer dan de trekking luifel. Voor warme vakanties zou ik zeker voor de trekking variant opteren daarom.
Verder is het inrichten afhankelijk van je hoeveelheid spullen. Wij hebben geen kastjes enzo, gebruiken de keuken en leven uit tassen. Toch kost het inrichten zeker 30 minuten tot een uur.
- inflatable kinderen neerleggen, inclusief laken en slaapzak
- lampen strategisch ophangen
- tapijt onder de luifel leggen.
- koelbox uit de wagen
- elektra aansluiten
- tafel en stoelen uitklappen
- goudgele rakker uit de koelbox halen en op een stoeltje neervleien
Ik haal te veel plezier uit kamperen om het af te blazen vanwege wat regen. Nadeel is wel dat ik alles bijna droog had tot vanmiddag nog een regenbui met stealth langs kwam en zo hard ging dat het water weer uit het doek droop.Michiel_78 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:10:
[Afbeelding]
Het was zo nat dat ik het niet eens tot woensdag (mooie dag, ben ik thuis) dicht wilde laten dus ik heb nu een vouwwagen op de oprit opgezet, voorwanden en achtertent hangen aan de droogmolen in de tuin en de luifel hangt in de schuur. Gaat nog wel even duren voordat alles weer stallingdroog is vrees ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tja, ik zette hem net nog droog op - om te drogen - maar daarna kwam er een moesson, die denk ik de rest van de week gaan duren. Ach ja. Vannacht op de oprit slapen.Gonadan schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:32:
[...]
Ik haal te veel plezier uit kamperen om het af te blazen vanwege wat regen. Nadeel is wel dat ik alles bijna droog had tot vanmiddag nog een regenbui met stealth langs kwam en zo hard ging dat het water weer uit het doek droop.
Het was zo nat dat ik het niet eens tot woensdag (mooie dag, ben ik thuis) dicht wilde laten dus ik heb nu een vouwwagen op de oprit opgezet, voorwanden en achtertent hangen aan de droogmolen in de tuin en de luifel hangt in de schuur. Gaat nog wel even duren voordat alles weer stallingdroog is vrees ik.
Ideaal idd die holtkamper keuken onder de luifel. (En idd een vast kuip zeil aan de wagenbak).Michiel_78 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:08:
[...]
Niet geheel representatief, maar check deze link van Kampeermeneer over 'opzetsnelheid' van verschillende vouwwagenmodellen.
Wij hadden eerder een Trigano Vendome bouwwagen uit het jaar 0, tegen de tijd dat ie opgezet was, was de vakantie weer voorbij. Met de wens sneller opzetten gekozen voor een Aart Kok Kavango, en die klapt snel inclusief voortent en luifel is heel snel eraan geritst. Nadeel vind ik wel dat je het kuipzuil moet inritsen, dat vind ik (nu nog) wel een gedoe en kost tijd, maar ik vind een kuipzuil (had onze trigano niet) wel echt heel waardevol (voorkomt voor mijn gevoel optrekkend vocht en dus minder klamme tent).
Campooz en Holtkamper hebben geloof ik vast kuipzeil, dus dat scheelt weer een handeling.
Ik weert niet hoe de andere ervaringen hier zijn, maar voor mijn gevoel is inrichten wel een dingetje: tenzij je alles heel handig in de bak of auto ordent, of heel weinig meeneemt of er genoegen mee neemt uit de koffer of rugzak te leven, is uitladen en inrichten behoorlijk tijdrovend. Tapijt erin, evt kastjes opzetten. Voordeel tov tent is dat bv matrassen er al zijn (en veel mensen maken bed al op voor vertrek) en bv keukentje kan je ook thuis inrichten (hoewel, heeft Campooz vaste keuken of losse keuken (want dat is weer inrichten). Terugkijkend heeft Holtkamper ook wel heel slim de keuken onder de luifel geplaatst, je hoeft hem niet los te koppelen.
Ik ben wel van plan in onze Kavango (als ie ooit droog wordt) een soort laden te maken in de bak waar we bv kleding etc in kunnen doen: dat scheelt weer inrichten en dan hoeven er ook geen extra kastjes mee.
Met daarin gelijk alle kookspullen inclusief koelkast en de kopjes, borden en schaaltjes direct op de goede plek.
Bij een overnachtingscamping blijven alle spullen mooi in de wagenbak onder het bed en op de plek zelf halen we alleen de tassen met kleren uit de bak en gaan ze in een van de 3 cabines van de kindertent.
Bij onze holtkamper kan de luifel tijdens een overnachting los op het dak blijven liggen. Mocht het wel hard gaan waaien dan rollen we hem op en hangt de luifel mooi opgerold aan de voorkant van de tent,
Bij een overnachting kunnen we binnen 30 minuten allemaal in bed liggen.
Verder weinig losse stokken en tentdelen, zodat de wagenbak en de ruimte onder het dekzeil bijna volledig beschikbaar is voor bagage.
Klopt. Wij hebben een Lazy Jack met de camping uitbreiding. Zit inderdaad een grondzeil met opstaande rand van 10 cm (gok ik) bij. De wanden rits je er los in. Je kunt nog een extra luifel bijplaatsen maar die was de laatste keer dat ik keek niet vindbaar op de site. Heb sterk het idee dat die uit het assortiment is.Anman schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:00:
[...]
Als ik de configurator goed begrijp op de campooz site dan is de voortent gelijk aan de trekking luifel met de optioneel camping uitbreiding (wat een kuipzeil is met zijwanden)?
We willen de luifel er mogelijk wel bij hebben maar moet ie wel leverbaar zijn.
Die komt vaker langs maar zegt niet zoveel inderdaad. Hij noemt het test maar het is in feite een wc-eend enquête.Michiel_78 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:08:
[...]
Niet geheel representatief, maar check deze link van Kampeermeneer over 'opzetsnelheid' van verschillende vouwwagenmodellen.
Binnen de vouwwagens die ik goed ken zag ik ook grote variatie tussen typen ook al hadden ze dezelfde opbouw, nogal apart.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Of 2e hands te vinden.Shadow_Agent schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:35:
[...]We willen de luifel er mogelijk wel bij hebben maar moet ie wel leverbaar zijn.
Zo heb ik de slaapcabine van onze Trigano Odyssee 2e hands via een Trigano Facebook groep weten te scoren. Wel van een ander bouwjaar dus de kleur van de onderste tentstof is anders (blauw VS grijs).
Bedankt.Shadow_Agent schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:35:
[...]
Klopt. Wij hebben een Lazy Jack met de camping uitbreiding. Zit inderdaad een grondzeil met opstaande rand van 10 cm (gok ik) bij. De wanden rits je er los in. Je kunt nog een extra luifel bijplaatsen maar die was de laatste keer dat ik keek niet vindbaar op de site. Heb sterk het idee dat die uit het assortiment is.
We willen de luifel er mogelijk wel bij hebben maar moet ie wel leverbaar zijn.
Hoe doen jullie het eigenlijk met koken. Nu ik me verder verdiep in vouwwagens zie ik veel types die een losse keuken erachter hebben die al klaar is voor gebruik. Dat lijkt me best handig, maar de keuken die campooz als optie er bij levert lijkt me eigenlijk niet overdreven handig?
De pennine heeft het interieur van een klapcaravan, daar zet je het keukenblokje op z’n sokkel en ben je ook klaar.
Op zich werkt dat bij Campooz ook wel prima. Je kunt m natuurlijk gewoon uit de kar iets naar achteren op de klep schuiven en dan is hij al ver klaar. Je moet dan wel de kookplaat en je spullen even plaatsen.Anman schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:51:
[...]
Bedankt.
Hoe doen jullie het eigenlijk met koken. Nu ik me verder verdiep in vouwwagens zie ik veel types die een losse keuken erachter hebben die al klaar is voor gebruik. Dat lijkt me best handig, maar de keuken die campooz als optie er bij levert lijkt me eigenlijk niet overdreven handig?
Overigens heb je tegenwoordig standaard de trekking variant en koop je de camping uitbreiding erbij als je dat wilt. De trekking luifel laten wij altijd vastzitten, dan hoef je deze alleen maar voorover te vouwen en op zijn stokken te zetten. Dat gaat best rap.
Ik heb een Camp-let gehad en die had idd een makkelijke uitdraai keuken. Daarna nog wel gas en water aansluiten maar dat spreekt voor zich bij elke keuken. Nu heb ik een Trigano Itinea en die heeft ook een vaste keuken die blijft zitten en dus niet eraf hoeft (ook niet kan). Vraag jezelf wel af hoe vaak je een keuken gebruikt. Wij vinden het handig (zeker ook omdat de koelkast een vaste plek heeft en nooit getild hoeft te worden in onze keuken). Maar sommige mensen doen alles op de skottel en huren een koelkast op de camping.
Wij hebben een vaste keuken aan de achterkant die al klaar is voor gebruik (Livingstone). Het grote voordeel is dat alles in feite al op zijn plek staat en je maar zeer weinig aan de keuken hoeft te doen bij opzetten of opbreken.Anman schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:51:
[...]
Bedankt.
Aangezien het ons ultieme doel is zo weinig mogelijk door de handen te laten gaan was dit wel een heel grote pre bij het uitzoeken van een vouwwagen.
Bijkomend voordeel is wanneer je er zo makkelijk bij kunt hem ook onderweg kunt gebruiken. Dan kan je op een willekeurige mooie plek langs de route even stoppen en een broodje smeren o.i.d. Absoluut geen noodzaak maar die paar keer dat we dat gedaan hebben was het wel leuk.
Maar ook hier is het voordeel meer dat je thuis makkelijk op het laatste moment nog van alles uit de koelkast in de koelbox kunt doen zodat je onderweg eigenlijk niet hoeft te koelen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Onderweg is de keuken van de Kariba/Kavango/Flexi ook gewoon te gebruiken. Het is geen apart dekzeil zoals bij de Livingstone en veel Holtkamper wagens maar het kan gewoon deels los. Ik vind de Kavango met zware keuken nu nog de moeite waard omdat we er 4 goede slaapplaatsen en veel binnenruimte voor terugkrijgen. Als de kinderen in een aparte tent liggen verwacht ik wel dat we gaan switchen naar een Livingstone (met XL bed, zodat je niet over elkaar heen hoeft te klimmen).
In mijn Kyte mis ik dan wel de mogelijkheid om onderweg erbij te kunnen. Zelfs bij Pack-n-Go kan ik er niet bij. Dat is praktisch overigens alleen een probleem voor de koelkast vulling.
Zo'n viaduct is nog wel een goed idee. De vorige keer dat wij met regen op de laatste dag moesten inklappen zat ik ook wel even te puzzelen hoe ik de vw dan droog zou krijgen. Gelukkig was het toen droog en zonnig en heb ik de vw in de tuin van mijn ouders (met groot grasveld naast de oprit) uitgeklapt en dan is ie in minuten droog. In deze periode zit dat er nog niet in (wachten tot einde van de week voor zon...). IKEA parkeergarage is ook nog een optie, maar ik vraag mij af of dat qua hoogte past. Bij onze IKEA is de max. hoogte 2,30m en bijv. onze jametic is uitgeklapt al wel wat hoger schat ik in.
Een tent is dan toch wat makkelijker te drogen
[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 18-05-2026 09:35 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
"Zo" icm de knipoog is hier wel belangrijk voor de minder ironie-gevoelige lezer.Gonadan schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:51:
De wagentent kan je er ook zo af ritsen toch? Dus die kan net zo makkelijk op zolder als dat het punt is.
Haha valt mee toch? Kostte me vijf minuten de vorige keer. Weer aan de kar vast maken iets van tien.MrAcid schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:02:
[...]
"Zo" icm de knipoog is hier wel belangrijk voor de minder ironie-gevoelige lezer.
De uitdaging bij mij zou meer zitten in een plek om zo'n lel uit te hangen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb het nog nooit geprobeerd, schijnt bij mij ook te kunnen... Maar heb er wel een hard hoofd in dat ik het in vijf minuten eraf heb om eerlijk te zijn.
Beetje een verkooptruc/gimmick: je kunt je vouwwagen ook als losse aanhanger gebruiken
Die 5 minuten heb ik al nodig voor de Pack-n-go ritsen. Met name door de kindertent die mee is ingevouwen en de dubbele ritsen die dan los moeten op een plek waar 6 ritsen bij elkaar komen.JanHenk schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:17:
Vijf minuten maar ja? Valt mij erg mee.
Ik heb het nog nooit geprobeerd, schijnt bij mij ook te kunnen... Maar heb er wel een hard hoofd in dat ik het in vijf minuten eraf heb om eerlijk te zijn.
Ik begin er niet aan, gezien bij de Kyte doek + stangen vrij strak op elkaar zijn afgesteld. Ik krijg de tent niet eens goed dichtgeritst rondom de keuken.
Vijf ritsen waarvan er twee in principe al helemaal los zijn omdat hij ingeklapt is (op 5 cm na). Binnen tent eruit is twee ritsen extra.JanHenk schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:17:
Vijf minuten maar ja? Valt mij erg mee.
Het zit vrij simpel in elkaar, het is alleen zo'n onhandelbare hoeveelheid doek uiteindelijk.
Zelf heb ik dit eerder gedaan omdat ik één van die delen om een stang los zag komen. Dus toen heb ik de boel afgeritst, naar Esvo gebracht, en voor een paar tientjes was alles weer als nieuw.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb met 3 volwassenen de plank met tent er wel eens afgetitlt. Op zich makkelijk: 4 boutjes los en je tilt hem er zo af. Maar ongelooflijk zwaar, om dit echt in de praktijk te doen. Of met een mooi takel-systeem als je de ruimte voor hebt, kan je hem ook direct tegen het dak van je garage opbergen in de winterShadow_Agent schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:19:
Beetje een verkooptruc/gimmick: je kunt je vouwwagen ook als losse aanhanger gebruiken
Dat en het feit dat de luifel/voortent hoger is aan de zijkanten maakt dat wij waarschijnlijk voor de Combi-Camp Country gaanGet!em schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:23:
In mijn Kyte mis ik dan wel de mogelijkheid om onderweg erbij te kunnen. Zelfs bij Pack-n-Go kan ik er niet bij. Dat is praktisch overigens alleen een probleem voor de koelkast vulling.
XXXVI
Voor het eerste (de keuken) kun je ook kijken naar een HK Aero. Verder is de luifel wel flink breder, omdat de wagen zelf ook breder is. Qua hoogte maakt het in mijn beleving nauwelijks verschil. Met de luifelboog er in heb je meer praktische ruimte dan in de Country wat mij betreft.ephymerous schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:48:
[...]
Dat en het feit dat de luifel/voortent hoger is aan de zijkanten maakt dat wij waarschijnlijk voor de Combi-Camp Country gaan
Als je toch graag de vaste deksel wil nemen, zou je nog naar de HK Astro kunnen kijken. Die is qua opzet gelijk aan de Country. Heb hem van de week 'toevallig' even bekeken in het echt. Als ik onze vorige Country er even naast zet in gedachten, zou ik zelf voor de Astro gaan.
Om even een "wij van WC-eend te voorkomen": ze zitten natuurlijk wel in een andere prijsklasse. Ook de Astro is met wat 'noodzakelijke' opties wel wat hoger geprijsd dan de Country. Dus je moet het wel waard vinden.
Maar persoonlijk vind ik de materialen en de opzet van de Astro wat fijner. Het scharnier zit niet zo 'star' vast bij de Astro, waardoor de deksel veel makkelijker te zetten is op wat oneffen bodem. Daarnaast mag je de Astro ook nog gewoon opkrikken op z'n uitdraaisteunen. Scheelt weer op blokken trekken/rijden.
Het vaste deksel is voor ons niet perse een pluspunt. Nu heb ik het niet meer superscherp maar ik meen me te herinneren dat de stahoogte in de Astro lager is dan de Kyte. En dat ie daarom van onze shortlist is afgehaald.JanHenk schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:26:
[...]
Voor het eerste (de keuken) kun je ook kijken naar een HK Aero. Verder is de luifel wel flink breder, omdat de wagen zelf ook breder is. Qua hoogte maakt het in mijn beleving nauwelijks verschil. Met de luifelboog er in heb je meer praktische ruimte dan in de Country wat mij betreft.
Als je toch graag de vaste deksel wil nemen, zou je nog naar de HK Astro kunnen kijken. Die is qua opzet gelijk aan de Country. Heb hem van de week 'toevallig' even bekeken in het echt. Als ik onze vorige Country er even naast zet in gedachten, zou ik zelf voor de Astro gaan.
Om even een "wij van WC-eend te voorkomen": ze zitten natuurlijk wel in een andere prijsklasse. Ook de Astro is met wat 'noodzakelijke' opties wel wat hoger geprijsd dan de Country. Dus je moet het wel waard vinden.
Maar persoonlijk vind ik de materialen en de opzet van de Astro wat fijner. Het scharnier zit niet zo 'star' vast bij de Astro, waardoor de deksel veel makkelijker te zetten is op wat oneffen bodem. Daarnaast mag je de Astro ook nog gewoon opkrikken op z'n uitdraaisteunen. Scheelt weer op blokken trekken/rijden.
De Kyte is voor ons nog niet definitief afgeschreven hoor. Het is een combinatie van beschikbaarheid en prijs. Ten opzichte van onze huidige vouwwagen gaan we qua bouwsnelheid en keuken met beiden een enorme stap vooruit. Waarbij ik de HK echt top vind. De CC is ook niet perse een budgetbak gelukkig
XXXVI
[ Voor 19% gewijzigd door Michiel_78 op 18-05-2026 12:52 ]
Tja, gisteren bleef het miezeren onder viaduct, ik vond hem niet droog genoeg om voor langere tijd in te pakken. Onze buren zijn verhuisd naar een plek met veeel meer ruimte, dus hij staat daar nu opgezet op een grasveld te wachten op de beloofde zomerse dagen tot Pinksteren.Palomar schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:34:
(onderstaande is nog een reactie op een eerdere post over drogen van je vouwwagen).
Zo'n viaduct is nog wel een goed idee. is dan toch wat makkelijker te drogen
Ik zag dat afritsen doek bij Kavango ook een optie is, maar wij hebben geen zolder en waar laat ik een nat doek van meer dan 4x6meter, (dat zou met een tent dus ook een probleem zijn). Dus VW opgezet laten leek me betere optie, als het straks 20+ en zonnig is kan ie door en door droog weer terug opgeklapt voor de zomervakantie.
Deze staat bij ons onder de luifel omdat wij er een hekel aan hebben om op een warme dag in een warme tent met de warmte van het koken te dealen. Wij hebben een Cabanon met zonneluifel, dus een lekker diepe luifel waar we aan de ene zijde de keuken positioneren. (deur zit dan aan de andere zijde.) Keuken spul zit in een losse kist en deels in de lade/bank. Afhankelijk van het gebruik halen we allen, of alleen het nodig daar uit.
Volgend jaar willen we ook kijken naar een gaspit/skottel voor erbij voor de grotere pans gerechten, en dan alsnog met maar 1 gasfles, met splitter, dit gewoon bij elkaar te kunnen houden.
Thuiswerken leuk, ik kan de wagen opruimen tijdens een koffiepauze, maar dan moet het **(****** niet weer gaan regenen.
In de tent/luifel kan ik (186) prima rondlopen, we hebben dus zo'n rietjeskleed erinliggen en dat gaat prima. We hadden dit weekend de voor en zijkanten erin en dan kan de kachel de hele voortent wel aan; die liggen overigens in de wagen bij ons.ephymerous schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:48:
[...]
Dat en het feit dat de luifel/voortent hoger is aan de zijkanten maakt dat wij waarschijnlijk voor de Combi-Camp Country gaan
Bedankt man. Dat gaat veel geld kosten.JanHenk schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:43:
Voor die ene vakantietrip per jaar met vouwwagen vind ik het overkomelijk, ben er ook wel bekend mee inmiddels. En de andere 50 weken per jaar wil ik nooit weer terug.
Haha, wat heb ik gedaan?pjottum schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:48:
Bedankt man. Dat gaat veel geld kosten.
Palomar schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:34:
(onderstaande is nog een reactie op een eerdere post over drogen van je vouwwagen).
Zo'n viaduct is nog wel een goed idee. De vorige keer dat wij met regen op de laatste dag moesten inklappen zat ik ook wel even te puzzelen hoe ik de vw dan droog zou krijgen. Gelukkig was het toen droog en zonnig en heb ik de vw in de tuin van mijn ouders (met groot grasveld naast de oprit) uitgeklapt en dan is ie in minuten droog. In deze periode zit dat er nog niet in (wachten tot einde van de week voor zon...). IKEA parkeergarage is ook nog een optie, maar ik vraag mij af of dat qua hoogte past. Bij onze IKEA is de max. hoogte 2,30m en bijv. onze jametic is uitgeklapt al wel wat hoger schat ik in.
Een tent is dan toch wat makkelijker te drogen
Ik stond gisteren bij een Ikea te drogen (tweede kampeerervaring en meteen nat moeten inpakken). Hier in Amersfoort was hoogte geen beperking.
Viel me niet tegen, er stond een beetje tocht in de garage, dus in een uurtje of 2 was het droog.
De voortent was nog veel natter ingepakt en hangt nu thuis onder de overkapping.
Zit ik op deze manier dan netjes binnen de marges? Of zou dat gewicht van de remmentest zijn waarbij de vouwwagen met de dissel ergens aan vast zit en dus de disseldruk eraf is getrokken? (zo'n 60KG).
(achterliggend verhaal is dat we vorig jaar een klapband hebben gehad en ik wil uitsluiten dat dat door overbelading komt).
Een klapband is meestal vanwege droog/oud, te lage bandenspanning, of gewoon pech.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Banden mogen 335KG per stuk hebben, dus 670KG totaal. Ze waren nog geen 5 jaar oud en de bandenspanning had ik ook van te voren nog gecontroleerd. Bandenboer zei ook dat het ws. gewoon pech is (spijker op de weg en hij loopt langzaam leeg bijv. waardoor die heet wordt en klapt). Ik ga daar maar gewoon even vanuit. Al waren het wel goedkope chinese banden die erop zaten. Nu wel merkbanden.Gonadan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:00:
Klapband komt niet snel door overbelading. Weet je wat je banden mochten hebben qua belasting? Dat staat namelijk helemaal los van de keuring en remkracht.
Een klapband is meestal vanwege droog/oud, te lage bandenspanning, of gewoon pech.
Toen dit gebeurde had ik er nog wel een imperiaal op en 3 (lichte) fietsen, wat bij elkaar schat ik in al snel tegen de 80KG weegt.
Er zitten nu nieuwe banden op en ik doe het imperiaal en fietsen niet meer op de vouwwagen (gaan op de auto). Op deze manier zit ik dan qua gewicht denk ik veilig, tenzij ik nog iets belangrijks over het hoofd zie?
Qua bandenspanning nog wel een onduidelijkheid. We hebben een Jametic met 13" banden. Nu lees ik her en der op internet dat daar 3,5 bar in moet. Echter op de band zelf staat max. 3 bar. Ik neem aan dat ik die 3 bar dan moet aanhouden?
Heb het zo even niet paraat, maar het staat volgens mij op een van de plaatjes op de vouwwagen zelf. En het is ook wat je online wel kunt terugvinden, bijv. bij deze: https://www.dewitschijndel.nl/jamet-air-vouwwagen (die heb ik niet exact, maar daar staat ook 650KG als max. toelaatbaar gewicht). De banden mogen 335KG hebben, dus dan zit je ook op 670KG.JanHenk schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:26:
Wat @Gonadan zegt, dat gewicht zal niet de reden zijn geweest. Maar los daarvan: waar haal je die 650kg vandaan, staat dat op het chassis van de aanhanger ergens? Voor zover ik weet is dat doorgaans de asdruk, oftewel al ná aftrek van het gewicht wat op de trekhaak rust.