Get!em schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:17:
[...]
400 liter bak is best groot. Hou wel je kogeldruk en gewichtsverdeling tov de as in de gaten,
Qua dakkoffer, wat is het volume en gewicht wat in de bak van de zambezi past? En wil je een kinderwagen/buggy mee, of ga je voor een draagzak, en voor een campingbedje of deryan tentje, want dat is eigenlijk de meest ruimtevretende/besparende keuze die je kunt maken voor het jongse lid van je gezin.
Wij hebben toentertijd voor draagzak en deryan gekozen, maar dat is ook omdat we een tweeling hebben en we dus dubbele ruimte van die ruimtevreters nodig hadden gehad.
Ja er zullen geen hele zware dingen in de dissel koffer gaan. De auto kan iig 100kg kogeldruk aan, dus dat is behoorlijk.
In de Zambezi is 1000 liter onder het bed beschikbaar volgens Aart Kok. Maar achterin vlak onder het scharnier van de lattenbodem is wel echt vervelend om te komen. Dus daar wil je alleen spullen die je weinig gebruikt (en ja, waarom zou je ze dan meenemen

).
De auto is een Model Y met een frunk van 117liter en de kofferruimte is ook echt groot met een undertrunk (9 banen dozen, volgens tesla 854L maar dat is volgens een bizar optimische meetmethode)
Het is inderdaad slimme keuzes maken met kinderspul. We nemen een draagzak mee, een goede kinderwagen (geen buggy) en een Deryan tentje. Geen campingbed want die is inderdaad mega. En dan maar een kleed oid ipv een box/campingbed.
Ik en onze peuter slapen denk ik op matjes in de bak en mijn vrouw met baby dan in het comfy bed

Ze zijn te klein om in een eigen tentje te gaan, dus dit is dan de enige oplossing tenzij we nog een achtertent kopen bijvoorbeeld.
Palomar schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:36:
Mooie wagen

En dakkoffer, tja wij hebben hem tot nu toe elk jaar wel mee gehad, want met kleine kinderen zit je ook nog met kinderwagens/buggy’s/kinderbedjes enzo. Onze jongste is nu 4 en heeft dat niet meer nodig. Ik wil het komend jaar wel zonder de dakkoffer proberen, want we nemen ook nog fietsen mee en die gingen op de vouwwagen. Dat is bij aankomst en vertrek altijd best nog een klus om het imperiaal en fietsen er eerst af te krijgen en op te zetten. Fietsen wil ik dan op het dak van de auto doen (dat kun je gewoon rustig de dag voor vertrek al doen). Heb nog wel een daktas gekocht. Dat is een flexibele ‘dakkoffer’ die je ook kunt opvouwen. Die wil ik op de vouwwagen zetten als minder omslachtig alternatief voor een ‘harde’ dakkoffer. Ben anders nl. bang dat het toch wat krap wordt. De vouwwagen zelf zit nl. al zo goed als vol met de standaard dingen die je met het kamperen nodig hebt.
Ik heb deze:
https://www.lidl.nl/p/ult...YQK85xPBZSBUaAoJHEALw_wcB
Kost nu nog maar 5 tientjes

Misschien een idee om op je vouwwagen te zetten als je ruimte te kort komt

Thx!
Fietsen ga ik niet meenemen, dus dat scheelt al een hoop. Leuke suggestie die zak! Voor de Zambezi wel wat onhandig, want de kracht zit erin dat je hem snel openklapt en kan slapen. Dan moet eerst de koffer eraf...
Het ander is dat het elektraverbruik met 10% omhoog gaat. Maargoed, opzich nogsteeds best OK denk ik. Heb toch geen haast.
Ik heb nog 500€ tesla tegoed voor de shop en dakdragers zijn 525€. En dan de koffer mooi tweedehands, maar niet wel een aerodynamisch model zijn.