Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Die bandenspanning op de band zelf is bij mijn weten een maximum die de band kan hebben. Op sommige banden staat ook een minimum.

De fabrikant van het voertuig (of in casu vouwwagen) zou de “ideale” bandenspanning moeten voorschrijven. Maar als je tussen minimum en maximum zit, zit je doorgaans niet fout. Ik zou hem zelf echter niet tot maximum (wat op de band staat dus) oppompen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:11
Nederlandhc schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:42:
Toch een vraag, afgelopen jaren heb ik volgens mij een 2.5 of 3.0 bar gezet.
Dit jaar wou ik eens goed kijken wat nou de echte banden spanning zou moeten zijn op mijn conway Mirage 2000.

De banden zijn b61 5.00-10c. 145-10 (tenminste wat ik zie) met max load van 437kg bij 4.25 bar.
Nu heeft de vorige eigenaar 4.0 op de velgrand geschreven met stift dus 4.0 bar?

Kijk ik aan de zijkant van de wagen staat er 2.2kg/cm2 op de bak aan beiden kanten boven t wiel.
De handleiding lijkt niks in te staan dus dat hielp ook niet ..

Iemand hier die mij wijzer kan maken?
Huidige spanning (net gemeten) is +- 3.5 bar, maar hij heeft eerder ook op 2.0 gestaan, waarbij hij heel erg stuiterde.

[Afbeelding]
Bij meer gewicht en snelheid heb je een hogere spanning nodig. 2.2kg is gelijk aan 2.2 bar dat is voor aanhangerbanden vrij laag en gaan ze stuiteren .
Vaak is het inderdaad rond de 4 - 4.5 bar . Jou band heeft een max van 4.25bar koud bij volle belading .
Die 3.5-4 bar is dan zeker goed , dan heb je nog eea ruimte naar boven door warmte die erbij komt door het rijden . Andere reden om niet hoger te gaan zijn de ventielen , die worden na 4.5 bar vaker vervangen door staal bij bijv caravans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 15:59
PSI Staat toch vaak (altijd?) vermeld op de banden? Die kun je omrekenen via [PSI] x 0,06894 = [BAR].

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gonadan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:10:
[...]

[Afbeelding]

Zo bedoel je? Ja dat werkt heel prima. Al zet ik nog wel een latje ertussen om het deinen wat te verminderen want drie fietsen op zo'n kogel met lange arm is geneigd wat door te veren bij hobbels. Als ik dat stut voelt het allemaal een stuk rustiger.

*note to self: met huidige auto ook nog even draaien met maximale stuuruitslag om te checken of dat ook past. :+
Aha, ze zit dus boven het neuswiel en het neuswiel zit verder naar voren. @Gonadan Heb je de "kogel" ook opgehoogd? want kreeg de indruk dat al ik er een z'n kogel op monteer dat hij een heel stuk lager zit.

En kan ik ongestraft mijn neuswiel verder naar voeren zetten? hij zit nu redelijk ver naar achteren. Dat is 1 gat extra boren om de bout doorheen te doen in de dissel.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 08-08-2025 10:06 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:34

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@Cyberpope dat moet haast wel. Ik heb zelf een Hapro fietsendrager voor drie fietsen en die krijg ik op deze manier niet gemonteerd omdat de fietsendrager dieper (om en nabij de 80cm) is dan de ruimte tussen kogel en neuswiel.. Een fietsendrager met 2 fietsen lukt prima.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Cyberpope schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:05:
[...]

Aha, ze zit dus boven het neuswiel en het neuswiel zit verder naar voren. Heb je de "kogel" ook opgehoogd? want kreeg de indruk dat al ik er een z'n kogel op monteer dat hij een heel stuk lager zit.
Ik draai het neuswiel altijd achterstevoren, dan komt de zwengel precies mooi onder de drager. Op de houder van het neuswiel zelf steunt dan het latjes wat ik gemaakt heb om hem te stutten.

De kogel is wel hoger inderdaad. Dit zat er af fabriek op maar ik heb bij campingzaken vaak ook lage gezien inderdaad. Alko verkoopt bij mijn weten ook verlengde steunen en Holtkamper heeft die ook af fabriek.
Aan het neuswiel heb ik niets gedaan, die zit op de standaardpositie.

In mijn archieven heb ik nog gezocht naar een actiefoto met fietsen, maar die kon ik helaas niet vinden, wel nog het latje wat ik gebruik en kan je iets beter zien hoe het past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yj5dFlIo8WMuHM7Sj3ZzZLZP_dc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o1m6tDsmPhq5zOdCVJIdmaRQ.png?f=fotoalbum_large

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 17:19

ST10©DE

Dus.............

Gonadan schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:48:
[...]

Ik draai het neuswiel altijd achterstevoren, dan komt de zwengel precies mooi onder de drager. Op de houder van het neuswiel zelf steunt dan het latjes wat ik gemaakt heb om hem te stutten.

De kogel is wel hoger inderdaad. Dit zat er af fabriek op maar ik heb bij campingzaken vaak ook lage gezien inderdaad. Alko verkoopt bij mijn weten ook verlengde steunen en Holtkamper heeft die ook af fabriek.
Aan het neuswiel heb ik niets gedaan, die zit op de standaardpositie.

In mijn archieven heb ik nog gezocht naar een actiefoto met fietsen, maar die kon ik helaas niet vinden, wel nog het latje wat ik gebruik en kan je iets beter zien hoe het past.

[Afbeelding]
Ah, dat wiebelen had ik ook last van. Ik heb het met sjorbanden, te verminderen. Maar dit is ook een oplossing. Al ga ik denk U bouten met strop kopen om de fietsendrager rechtsreeks op de dissel te bevestigen zonder de kogel-adapter. Want die is zelfs licht verbogen tijdens het rijden.

Hoe het bij mij past:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjxyF6Nm9TgWDofb_Snfx7XYw3A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Dnkr9sMvN4IWJgaFV7cpnWT0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxTALSAJcunztPD8k96ZFKK4jIo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hQzxLUo78scKOW2t2pRMqc7q.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZZaewmcYVcZbt-1sC3-hFy3o8w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gBI61KxhuMeNOutdSDthaer7.jpg?f=user_large

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 18:07
Gonadan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:33:
4 bar vind ik wel vrij veel voor een vouwwagen moet ik zeggen, al lijkt het voor aanhangers vrij normaal te zijn. Mijn wagen moet 2,5 bar hebben.
Volgens mij staat op de “cargo” banden voor aanhanger normaliter “Max. Load xx kg @ yy Psi/bar”, bij de Cabanon hield ik dat altijd aan.

Vervolg van de handrem-vergeten-failure is dat geen bedrijf in de nabije omgeving binnen een maand tijd heeft voor de reparatie. Ik heb daarom maar besloten om de onderdelen (2 nieuwe remtrommels met wiellagers en nieuwe remschoenen) zelf te bestellen en te monteren. Mooi klusje voor op de zomeravond :henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:46

orf

Stalensnuitje schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 23:24:
[...]

Volgens mij staat op de “cargo” banden voor aanhanger normaliter “Max. Load xx kg @ yy Psi/bar”, bij de Casanova hield ik dat altijd aan.

Vervolg van de handrem-vergeten-failure is dat geen bedrijf in de nabije omgeving binnen een maand tijd heeft voor de reparatie. Ik heb daarom maar besloten om de onderdelen (2 nieuwe remtrommels met wiellagers en nieuwe remschoenen) zelf te bestellen en te monteren. Mooi klusje voor op de zomeravond :henk
Vervolg van mijn handrem-vergeten-failure is dat we € 2.500 kunnen afrekenen. Velgen vervangen, banden, trommels, kabels en oplooprem. Eigenlijk veel te veel, maar de vouwwagen weer ophalen bij het reparatiebedrijf met een trailer en het zelf doen ging ‘m ook niet worden. Volgende week vrijdag gaan we ook al weer op vakantie voor twee weken. Zonder vouwwagen, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ST10©DE schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

Ah, dat wiebelen had ik ook last van. Ik heb het met sjorbanden, te verminderen. Maar dit is ook een oplossing. Al ga ik denk U bouten met strop kopen om de fietsendrager rechtsreeks op de dissel te bevestigen zonder de kogel-adapter. Want die is zelfs licht verbogen tijdens het rijden.

Hoe het bij mij past:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor een fietsendrager is dat? Die lijkt wel heel ondiep. Kunnen daar 2x elec. fiets op?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:38
De gifbeker van de vakantie is nog niet leeg: eerst slecht weer, daarna mijn vrouw met gescheurde enkelbanden. Nu een auto die het niet meer doet. Geen pechhulp voor deze afgesloten (had altijd Vakgarage Pechhulp, maar de auto was nog niet voor onderhoud geweest, dus kon nog niet afsluiten).
Nu noodgedwongen in een (zeer goed) hotel net over de grens in Duitsland en morgenochtend zo vroeg mogelijk bellen met de Skodadealer, waar de auto en vouwwagen achtergelaten zijn.

Oh ja: dit ligt natuurlijk niet aan de vouwwagen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOiF4FNJOZgv9dcbibJdONbCC90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MT1NJoVXJcJNd6DdcvCzVMFG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door BvZwolle op 10-08-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:00
BvZwolle schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:49:
De gifbeker van de vakantie is nog niet leeg: eerst slecht weer, daarna mijn vrouw met gescheurde enkelbanden. Nu een auto die het niet meer doet. Geen pechhulp voor deze afgesloten (had altijd Vakgarage Pechhulp, maar de auto was nog niet voor onderhoud geweest, dus kon nog niet afsluiten).
Nu noodgedwongen in een (zeer goed) hotel net over de grens in Duitsland en morgenochtend zo vroeg mogelijk bellen met de Skodadealer, waar de auto en vouwwagen achtergelaten zijn.

[Afbeelding]
Balen man. Enig idee wat er met de auto is? Succes met alle gedoe, regelen en de rest van de terugreis

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
@caspervc Er was een storing met het Start/Stop systeem. Daarna werd dat EPC. Ik hoop dat het alleen de accu is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 07:28
BvZwolle schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:49:

[Afbeelding]
Pff ellende. Ook vervelend dat hij er onderweg mee gestopt is. Hopelijk kunnen ze het morgen gelijk fixen. Anders kan de garage waarschijnlijk wel transport regelen na de reparatie. Dat hadden ze ons vorig jaar ook aangeboden vanuit Spanje. Dan zit je wel nog met je vouwwagen en bagage… Hopelijk vind je snel een goede oplossing!

Wij hadden vorig jaar ook zoiets met onze Volkswagen Passat GTE, maar die ging gelukkig nog in noodloop en was te resetten door uit-en-in te schakelen. Niet dat daarmee het onderliggende probleem verholpen was overigens… Hoewel wij gelukkig ondersteund werden door de ANWB is het heel vervelend om zoiets ver van huis mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:23
Wij hebben besloten om na een aantal jaren nu onze grote tent te “upgraden” naar een vouwwagen. De reden is met name dat we ook makkelijk erin willen slapen voor één nacht tijdens doorreizen of een kort verblijf zoals een lang weekend. Onze tent is daar toch wat te complex voor. Daarnaast hebben we sinds een half jaar een zoontje en daarvoor hebben we ook ruimte nodig. Op papier is dit een vijf persoons tent, maar in de praktijk iets minder.

Maar nu! Waar te beginnen? Op Tweakers natuurlijk en komende weken eens winkels bezoeken.

Wij zoeken een vouwwagen die een slaapplaats biedt door eenvoudig open te klappen. Liefst door één persoon. Voor regulier/langer verblijf willen we ruime binnenruimte en voortent/luifel. Fijne bedden. Eenvoudig keukentje is voldoende, omdat ik graag barbecue en buiten kook op gasstelletjes. Een gootsteen en klein kookplaatje is eigenlijk wel goed. Grote koelkast zou wil ideaal zijn. Verder vooral veel opbergruimte.

Budget: ik hoop met ca. 15.000 wel klaar te zijn.

Vraag aan jullie: welke merken en eventueel modellen zijn aan te raden? Waar moet ik vooral op letten als ik winkels bezoek? Is tweedehands een groot risico? Tot slot: welke opties zijn echt aan te raden? Wat missen jullie aan je eigen wagen wat je mij zou adviseren?

P. S. Ik ben momenteel het topic aan het doorspitten naar eerdere adviezen. Zodoende ben ik nu aan het kijken naar de Trigano Odyssee.

[ Voor 5% gewijzigd door Cass Casey op 10-08-2025 21:45 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Cass Casey schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:33:
Wij hebben besloten om na een aantal jaren nu onze grote tent te “upgraden” naar een vouwwagen. De reden is met name dat we ook makkelijk erin willen slapen voor één nacht tijdens doorreizen of een kort verblijf zoals een lang weekend. Onze tent is daar toch wat te complex voor. Daarnaast hebben we sinds een half jaar een zoontje en daarvoor hebben we ook ruimte nodig. Op papier is dit een vijf persoons tent, maar in de praktijk iets minder.

Maar nu! Waar te beginnen? Op Tweakers natuurlijk en komende weken eens winkels bezoeken.

Wij zoeken een vouwwagen die een slaapplaats biedt door eenvoudig open te klappen. Liefst door één persoon. Voor regulier/langer verblijf willen we ruime binnenruimte en voortent/luifel. Fijne bedden. Eenvoudig keukentje is voldoende, omdat ik graag barbecue en buiten kook op gasstelletjes. Een gootsteen en klein kookplaatje is eigenlijk wel goed. Grote koelkast zou wil ideaal zijn. Verder vooral veel opbergruimte.

Vraag aan jullie: welke merken en eventueel modellen zijn aan te raden? Waar moet ik vooral op letten als ik winkels bezoek? Is tweedehands een groot risico? Tot slot: welke opties zijn echt aan te raden? Wat missen jullie aan je eigen wagen wat je mij zou adviseren?

P. S. Ik ben momenteel het topic aan het doorspitten naar eerdere adviezen. Zodoende ben ik nu aan het kijken naar de Trigano Odyssee.
Bij eenvoudig openklappen en 2x tweepersoonsbedden en dan nog ondertentjes, is de cabanon Mercury een mooie. Even ervanuitgaand dat je bij simpel 1 dag klappen niet de voortent/luifel eraan ritst. Doe eraan ritsen is gewoon wat meer werk en vergt in ideale geval wel meer dan 1 persoon.

Voor je budget vallen tweedehands Holtkampers ook nog wel te halen. Bij simpel open (en dicht)klappen met 1 persoon, kijk je dan naar eentje met WindForce. Bijv de kyte heeft bij simpel openklappen meteen leefruimte en luifel. De kleine zal dan wel op de grond moeten slapen in de aangeritste kindertent (die kan meeklappen met WindForce ).
Ikzelf heb een 2011 versie, en die is prima betrouwbaar.
De slaapmatjes en slaapzakken van de kinderen leg ik tijdens klappen op het tweepersoonsbed en laat ik dus opgeblazen en gestrekt liggen. Na uitklappen dus 3 seconde werk om ook die bedden gereed te hebben.
Tot 3,5jaar hebben we voor onze kinderen de Deryan kindertentjes IN de holtkamper kindertent M gezet. Werkte prima.

Storm in Noorwegen: onze stond waterdicht wat te schudden. Een (niet optimaal opgezette) campooz flapte aan alle kanten en regende in via de deur (want luifel kon niet vanwege wind). Eén Jamet was geheel verwaaid en had water in de wagenbak. Die mensen moesten de nachten erna in een hutje slapen, want matras was nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Get!em schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:59:
[...]

Bij eenvoudig openklappen en 2x tweepersoonsbedden en dan nog ondertentjes, is de cabanon Mercury een mooie. Even ervanuitgaand dat je bij simpel 1 dag klappen niet de voortent/luifel eraan ritst. Doe eraan ritsen is gewoon wat meer werk en vergt in ideale geval wel meer dan 1 persoon.

Voor je budget vallen tweedehands Holtkampers ook nog wel te halen. Bij simpel open (en dicht)klappen met 1 persoon, kijk je dan naar eentje met WindForce. Bijv de kyte heeft bij simpel openklappen meteen leefruimte en luifel. De kleine zal dan wel op de grond moeten slapen in de aangeritste kindertent (die kan meeklappen met WindForce ).
Ikzelf heb een 2011 versie, en die is prima betrouwbaar.
De slaapmatjes en slaapzakken van de kinderen leg ik tijdens klappen op het tweepersoonsbed en laat ik dus opgeblazen en gestrekt liggen. Na uitklappen dus 3 seconde werk om ook die bedden gereed te hebben.
Tot 3,5jaar hebben we voor onze kinderen de Deryan kindertentjes IN de holtkamper kindertent M gezet. Werkte prima.

Storm in Noorwegen: onze stond waterdicht wat te schudden. Een (niet optimaal opgezette) campooz flapte aan alle kanten en regende in via de deur (want luifel kon niet vanwege wind). Eén Jamet was geheel verwaaid en had water in de wagenbak. Die mensen moesten de nachten erna in een hutje slapen, want matras was nat.
Ben toevallig nu aan het kijken naar Cabanon. Qua uiterlijk hebben iets weg van onze huidige tunneltent. Wel gaaf.

Ik houd tweedehands Hoktkamp in mijn achterhoofd. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Misschien een combicamp met harde deksel. Staat supersnel, ook met luifel. Binnenkort is de beurs in Utrecht, maar vouwwagens bij elkaar ga je niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
ST10©DE schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:09:
[...]

Misschien een combicamp met harde deksel. Staat supersnel, ook met luifel. Binnenkort is de beurs in Utrecht, maar vouwwagens bij elkaar ga je niet krijgen.
De kampeer & caravan beurs in oktober bedoel je? “Helaas” zitten we dan in Marokko.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Bij de vouwwagen specialist in Boxtel staan er best wel wat merken bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Cyberpope schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

Wat voor een fietsendrager is dat? Die lijkt wel heel ondiep. Kunnen daar 2x elec. fiets op?
Het is een Thule, EC G6, E-Family Carrier 937. (in de volksmond een Velospace?)

Er kunnen drie fietsen op met een maximum gewicht van 60 kg in totaal. Een fiets mag niet zwaarder zijn dan 25 kg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:21

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Exocet schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:48:
[...]

Bij de vouwwagen specialist in Boxtel staan er best wel wat merken bij elkaar.
En in Boxtel kan je dan een Combi-Camp opzetten die daar als demo staat of de opblaas holtkamper zien - etc.

En als je daar geweest bent, kan je doorrijden naar Schijndel en bij de Wit verder kijken.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:30

Dan is een Odyssee inderdaad een goede optie.
Bravo vouwwagens uit Ommen (nabij Zwolle) heeft op Youtube wel filmpjes staan hoe je dit in je eentje doet. Valt ook makkelijk binnen je budget van € 15k.
Vooral de enorme opbergruimte van de wagen, de ruime binnenruimte van de tent (die je meeklapt en dus niet hoeft aan te ritsen) en de stahoogte van de tent hebben mij overtuigd.
Makkelijk opzetten en basic keukentjes heeft eigenlijk ieder vouwwagenmerk tegenwoordig wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Cass Casey schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:07:
[...]

Ben toevallig nu aan het kijken naar Cabanon. Qua uiterlijk hebben iets weg van onze huidige tunneltent. Wel gaaf.

Ik houd tweedehands Hoktkamp in mijn achterhoofd. Thanks.
Als Cabanon je aanstaat qua uiterlijk en snel opzetten is een grote pré, dan moet je zeker kijken naar de Malawi. Dat is een enkelklapper en staat sneller. Kan tevens makkelijk basic opgezet worden en je hebt een groot bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:10:
[...]

Als Cabanon je aanstaat qua uiterlijk en snel opzetten is een grote pré, dan moet je zeker kijken naar de Malawi. Dat is een enkelklapper en staat sneller. Kan tevens makkelijk basic opgezet worden en je hebt een groot bed.
Ik zag op de camping in Frankrijk heel veel Cabanons, maar dat is echt niet snel opzetten.
Ik vond bij onze overweging jaren terug de binnenruimte veel te donker en je kon weinig openzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
De Malawi is een afwijkend model die snel op te zetten is. De voortent (optioneel) duurt dan wel wat langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Misschien een combicamp met harde deksel.
Hoeveel bergruimte heeft die? Door de harde deksel en de lage ruimte onder het bed bekruipt mij altijd het gevoel dat dat wat beperkt is. Maar ik kan mis zitten.

Bij de country staat 1500L volgens de website, maar met 30cm hoogte, is het 1m3 berekend met de opgegeven maten.
Bij mijn kyte staat 1200L opgegeven volgens website, en dat matcht ook met de opgegeven bakmaten. Vervolgens staat er 300L opgegeven onder dekzeil, maar dat is in de praktijk veel meer.

Ik stouw bij ons altijd nog mega veel bulk spullen onder de flexibele afdekhoes. Ik zou echt niet zonder kunnen. Met kinderen oa: voetbal, loopfietsen, steps, draagrugzakken, wandelrugzakken, tafel, stoelen, strandschepjes/emmertjes/etc. Ik heb mijn eigen fiets er ook al eens onder gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Exocet schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:15:
[...]

Ik zag op de camping in Frankrijk heel veel Cabanons, maar dat is echt niet snel opzetten.
Ik vond bij onze overweging jaren terug de binnenruimte veel te donker en je kon weinig openzetten.
De wagen / slaapgedeelte opzetten is zo klaar. En voor 1 nacht prima (al moet je dan niet te veel losse spullen hebben en/of veel regen ivm keuken buiten.

De voortent + luifel of alleen luifel of alleen voortent , is inderdaad veel meer werk. Ik heb mensen gezien die dat de avond van te voren al afbreken om de volgende ochtend sneller te kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

MrFl0ppY schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:16:
De Malawi is een afwijkend model die snel op te zetten is. De voortent (optioneel) duurt dan wel wat langer.
Het opzetten gaat dan misschien relatief snel. Maar het inpakken? Dat vind ik veel belangrijker. Als ik op een camping aankom, dan heb ik tijd genoeg en zet ik de vouwwagen in alle gemak en rust op. Maar bij het afbouwen is er ongewild wat meer tijdsdruk. Je moet voor 11:00 de camping zijn, je wil optijd vertrekken om file's voor te zijn / om op tijd bij de volgende bestemming te zijn.

Nee, voor mij is de afbouwtijd het belangrijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Get!em schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

Hoeveel bergruimte heeft die? Door de harde deksel en de lage ruimte onder het bed bekruipt mij altijd het gevoel dat dat wat beperkt is. Maar ik kan mis zitten.

Bij de country staat 1500L volgens de website, maar met 30cm hoogte, is het 1m3 berekend met de opgegeven maten.
Geen idee, ik heb zelf een AK Zambezi. (staat ook snel 8) ) Maar een zus van mij heeft een Combicamp. En die staat bijzonder snel met daarbij veel ruimte. En ik kan me niet voorstellen dat Combicamp 500 liter erbij "bedenken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ST10©DE schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

Geen idee, ik heb zelf een AK Zambezi. (staat ook snel 8) ) Maar een zus van mij heeft een Combicamp. En die staat bijzonder snel met daarbij veel ruimte. En ik kan me niet voorstellen dat Combicamp 500 liter erbij "bedenken".
Dat zal niet, ik vermoed dat ze de disselbak en (losse aanhang)keuken meerekenen.

Dat het snelle (opzetten) wagens zijn heb ik ook gezien ja. Vind ze er ook altijd mooi uitzien op de weg, lekker strak, gestroomlijnd.
De Jamet blijf ik een ielig ding op de weg vinden. Weet niet of er nieuwere modellen zijn die dat beter hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 15:36
MrFl0ppY schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:16:
Hier een bijna ex bezitter van een Malawi 1.0, met de oude luifel. Die zet je echt razendsnel op. De basis wanneer je waterpas staat staat in 15 minuten gespannen en wel. De luifel is net iets meer werk maar kan in een half uurtje wel staan.

Denk aan kuipgrondzeil vastmaken en op hoeken haringen de grond in, openklappen vast ritsen aan kuip. Tent stokken uitdrukken tot netjes gespannen en dan sta je dus.

Ondanks dat we bijna 13 jaar met de Malawi hebben gedaan moet hij nu het veld ruimen voor een unit met wielen en muren en dingen. Zo een caravan geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZ53w8KATK-oW8Qds2DtcwvjERM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CIifbbOpSsfCs1FszlcSJ0E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmM7xPeJsbqgpMz6Q6ei7ERSw1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cps3SEFqyERiExrgKT2jPaTk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door dennismaus op 11-08-2025 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wij zijn vorige week zondag vertrokken met de vouwwagen. Op de heenweg helaas een klapband op de snelweg :(. Merkte het eerst niet eens, voelde alleen even een gek 'hobbeltje', totdat iemand begon te seinen en ik de vouwwagen wat scheef zag staan in de spiegels. Even later ook schurend geluid van de metalen velg... Vanwege de veiligheid ben ik niet op de vluchtstrook gestopt, maar zachtjes over de vluchtstrook tot de volgende afrit gereden. Daar uitgestapt en de complete band was aan gort :X

Kwam er toen meteen achter dat ik helemaal niks had aan de unive vouwwagenverzekering. Kennelijk had ik voor dit pechhulp moeten afnemen, maar dat zit bij je autoverzekering (die loopt niet via Unive). Kon daar verder ook niet kiezen toen ik de verzekering afnam, dus ging er toen te makkelijk vanuit dat gevallen als klapbanden, gebroken assen etc. waardoor je niet verder kunt dat over vielen. Niet dus... De meneer wenste mij een prettige dag...
Omdat ik een leaseauto heb de alarmlijn daarvan gebeld en die stuurden gelukkig direct pechhulp, omdat de aanhanger aangekoppeld was aan de auto (kennelijk valt het dan wel onder pechhulp, maar dat ga ik bij thuiskomst eens rustig uitzoeken). De sleepdienst heeft toen het reservewiel geplaatst en we konden verder.

Van het reservewiel kan ik geen DOT code/jaartal vinden, maar ik vermoed dat die heel oud is (vouwwagen is van 2009, dus wellicht zo oud). Heb op de verdere rit ook niet harder dan 80 gereden en heel voorzichtig.
De banden waarvan er dus een kapot ging waren van 2020 een vielen dus nog binnen de 6 jaar die men altijd adviseert voor vervanging. Dit had ik gecheckt en ze ook op spanning gebracht voor de vakantie. Ik zou ze bij de onderhoudsbeurt dit jaar dus ook laten vervangen, maar dat gaat nu dus iets eerder....

Wilde hierbij dus enerzijds mijn ervaring delen. Zowel qua verzekering/pechhulp. Ik zou iedereen ten zeerste adviseren om dit van te voren goed te regelen, want om zelf langs de vluchtstrook iets te moeten regelen lijkt me niet iets wat je wilt. Ik dacht met die Unive vouwwagenverzekering dit afgedekt te hebben, maar die lieten me gewoon staan.
Ook qua banden ga ik vanaf nu een stuk kritischer zijn. Ik ga een volgende keer niet die 6 jaar afwachten, maar voor de zekerheid meer richting de max 4 jaar. Ook ga ik de vouwwagen eens op een weegbrug oid zetten om te kijken wat ie echt weegt om overbelading te voorkomen.

Rest mij nog wel de vraag. We staan nog tot volgende week maandag op een camping in Nederland. Graag zou ik voor de terugweg beide banden vervangen hebben (die andere vertrouw ik nu niet meer en die reserveband sowieso niet vanwege de leeftijd). Zou ik gewoon een lokale kwikfit/euromaster kunnen bellen? Of moet je voor een vouwwagen bij een specialist zijn? Het betreft een jametic met 135/80 13 inch 70 banden. Op de site van bijvoorbeeld euromaster hebben ze wel autobanden in die maat. Maar moet ik geen speciale aanhangerbanden hebben die steviger zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Get!em schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

Dat zal niet, ik vermoed dat ze de disselbak en (losse aanhang)keuken meerekenen.

Dat het snelle (opzetten) wagens zijn heb ik ook gezien ja. Vind ze er ook altijd mooi uitzien op de weg, lekker strak, gestroomlijnd.
De Jamet blijf ik een ielig ding op de weg vinden. Weet niet of er nieuwere modellen zijn die dat beter hebben.
De nieuwe cc heeft een veeeeel grotere bak dan voorheen, deze heeft een ander chassis, kan je goed zien op de website, of in een winkel natuurlijk. Een nadeel van een vouwwagen is dat je wel een snelklapper kan kopen, maar als je dan de spullen erop hebt liggen (zoals je eerder schreef) is het allesbehalve snel, want alles moet er eerst vanaf. En bij vertrek er weer op.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Palomar schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:52:
Wij zijn vorige week zondag vertrokken met de vouwwagen. Op de heenweg helaas een klapband op de snelweg :(. Merkte het eerst niet eens, voelde alleen even een gek 'hobbeltje', totdat iemand begon te seinen en ik de vouwwagen wat scheef zag staan in de spiegels. Even later ook schurend geluid van de metalen velg... Vanwege de veiligheid ben ik niet op de vluchtstrook gestopt, maar zachtjes over de vluchtstrook tot de volgende afrit gereden. Daar uitgestapt en de complete band was aan gort :X

Kwam er toen meteen achter dat ik helemaal niks had aan de unive vouwwagenverzekering. Kennelijk had ik voor dit pechhulp moeten afnemen, maar dat zit bij je autoverzekering (die loopt niet via Unive). Kon daar verder ook niet kiezen toen ik de verzekering afnam, dus ging er toen te makkelijk vanuit dat gevallen als klapbanden, gebroken assen etc. waardoor je niet verder kunt dat over vielen. Niet dus... De meneer wenste mij een prettige dag...
Omdat ik een leaseauto heb de alarmlijn daarvan gebeld en die stuurden gelukkig direct pechhulp, omdat de aanhanger aangekoppeld was aan de auto (kennelijk valt het dan wel onder pechhulp, maar dat ga ik bij thuiskomst eens rustig uitzoeken). De sleepdienst heeft toen het reservewiel geplaatst en we konden verder.

Van het reservewiel kan ik geen DOT code/jaartal vinden, maar ik vermoed dat die heel oud is (vouwwagen is van 2009, dus wellicht zo oud). Heb op de verdere rit ook niet harder dan 80 gereden en heel voorzichtig.
De banden waarvan er dus een kapot ging waren van 2020 een vielen dus nog binnen de 6 jaar die men altijd adviseert voor vervanging. Dit had ik gecheckt en ze ook op spanning gebracht voor de vakantie. Ik zou ze bij de onderhoudsbeurt dit jaar dus ook laten vervangen, maar dat gaat nu dus iets eerder....

Wilde hierbij dus enerzijds mijn ervaring delen. Zowel qua verzekering/pechhulp. Ik zou iedereen ten zeerste adviseren om dit van te voren goed te regelen, want om zelf langs de vluchtstrook iets te moeten regelen lijkt me niet iets wat je wilt. Ik dacht met die Unive vouwwagenverzekering dit afgedekt te hebben, maar die lieten me gewoon staan.
Ook qua banden ga ik vanaf nu een stuk kritischer zijn. Ik ga een volgende keer niet die 6 jaar afwachten, maar voor de zekerheid meer richting de max 4 jaar. Ook ga ik de vouwwagen eens op een weegbrug oid zetten om te kijken wat ie echt weegt om overbelading te voorkomen.

Rest mij nog wel de vraag. We staan nog tot volgende week maandag op een camping in Nederland. Graag zou ik voor de terugweg beide banden vervangen hebben (die andere vertrouw ik nu niet meer en die reserveband sowieso niet vanwege de leeftijd). Zou ik gewoon een lokale kwikfit/euromaster kunnen bellen? Of moet je voor een vouwwagen bij een specialist zijn? Het betreft een jametic met 135/80 13 inch 70 banden. Op de site van bijvoorbeeld euromaster hebben ze wel autobanden in die maat. Maar moet ik geen speciale aanhangerbanden hebben die steviger zijn?
Pff, gelukkig kwam je de weg nog enigszins ongehavend af, het ongeluk in Duitsland van vandaag liep een stuk slechter af. Ik _denk_ dat een band een band is, maar ik zou de lokale euromaster en kwikfit ff bellen morgen. Vergeet je reservewiel niet!

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Verzekering is inderdaad iets anders dan pechhulp. Je hebt nog geluk dat de pechhulp van de LM je wel wilde helpen, want bij bijvoorbeeld de ANWB moet je aanhanger-pechhulp er los bij nemen.

Als de aanhanger aan de auto gekoppeld is dan ben je daarvoor WA verzekerd, meer niet. Een aanhangerverzekering dekt schade aan de aanhanger, maar is geen pechhulp. Pechhulp redt je wanneer je gestrand bent, maar voert in principe geen reparaties uit.

Wel bizar dat zo’n klapband zo plotseling kan gebeuren met zulke jonge banden. Onze bandjes uit 2022 dan ook maar eens goed inspecteren…

[ Voor 13% gewijzigd door Kevinns op 11-08-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:43
@Palomar Dat gevoel van geen vertrouwen meer herken ik wel, nadat ik laatst (om andere redenen) ook een keer pech had op de snelweg. Maar rationeel gezien is er niets aan de hand toch? Je banden zijn niet echt oud-oud. En als je verder geen beschadigingen ziet zou je er prima thuis mee moeten kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Kevinns schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:30:
Verzekering is inderdaad iets anders dan pechhulp. Je hebt nog geluk dat de pechhulp van de LM je wel wilde helpen, want bij bijvoorbeeld de ANWB moet je aanhanger-pechhulp er los bij nemen.

Als de aanhanger aan de auto gekoppeld is dan ben je daarvoor WA verzekerd, meer niet. Een aanhangerverzekering dekt schade aan de aanhanger, maar is geen pechhulp. Pechhulp redt je wanneer je gestrand bent, maar voert in principe geen reparaties uit.

Wel bizar dat zo’n klapband zo plotseling kan gebeuren met zulke jonge banden. Onze bandjes uit 2022 dan ook maar eens goed inspecteren…
Misschien ook gewoon pech dat er toch iets op de weg lag oid. Weet verder ook niet wat er door jezelf te inspecteren valt. Vouwwagen had najaar 2023 nog een bovag keuring gehad zonder bevindingen, maarja das ook bijna 2 jaar geleden en in de tussentijd ook nog mee naar zuid Frankrijk geweest (wat ben ik blij dat dat toen niet is gebeurd). Sowieso komt er best wel wat gewicht op die kleine bandjes. Zo'n 350kg per band. Een auto met zo'n bandenmaat weegt nog geen 1000kg en dan hoeven ze maar 250kg per band te dragen, dus dat zet toch aan het denken hoe betrouwbaar dit allemaal is.... Maar dan eerst maar zsm nieuwe banden erop en dan hopen dat ik het vertrouwen er weer een beetje in terugkrijg. We zijn na dat incident nog wel van de camping in België naar de camping in nederland waar we nu zijn gereden (lokale bandenboer daar had deze maat banden niet voorradig en we hadden niet de tijd om erop te wachten) en kan je zeggen dat het geen relaxte rit was over de Belgische hobbelwegen met 2 banden op je vouwwagen die potentiële tikkende tijdbommetjes zijn. Gelukkig wel gehaald met 75 op de snelweg (ingehaald worden door vrachtwagens :')), maar nu in nederland heb ik even de tijd, dus ga morgen direct bellen voor een afspraak als we op de terugweg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
saveljos schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:51:
@Palomar Dat gevoel van geen vertrouwen meer herken ik wel, nadat ik laatst (om andere redenen) ook een keer pech had op de snelweg. Maar rationeel gezien is er niets aan de hand toch? Je banden zijn niet echt oud-oud. En als je verder geen beschadigingen ziet zou je er prima thuis mee moeten kunnen komen.
Klopt, ik ga dan toch googlen en dan lees je van alles over droogtescheurtjes bij banden van caravans/vouwwagens en dan krijg je niet echt meer vertrouwen erin zal ik maar zeggen ;) Had daar van te voren nooit zo bij stil gestaan (nog nooit een lekke band gehad met de auto).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BvZwolle
De auto is gerepareerd! De rit naar huis, 800 kilometer, met èèn stop bij restaurant de Gouden Bogen, is vlekkeloos verlopen! De vakantie afsluiten met een typisch Tsjechisch drankje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hV1AgL65z0vbGqleBKzCu8cIPAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLi3KtdvBw3PnUHuPqjlJVBb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
pjottum schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:29:
[...]

Pff, gelukkig kwam je de weg nog enigszins ongehavend af, het ongeluk in Duitsland van vandaag liep een stuk slechter af. Ik _denk_ dat een band een band is, maar ik zou de lokale euromaster en kwikfit ff bellen morgen. Vergeet je reservewiel niet!
Reservewiel wordt ook nog een leuke.. de velg van die geklapte band was compleet beschadigd, dus die is bij het afval gegaan. Ik wil uiteraard wel weer een reservewiel, maar kan die dingen nergens online vinden. Maar ik ga me nog eens verdiepen in de steek/et waarde etc, misschien dat er op die manier iets te vinden is. En anders vraag ik het bij de vouwwagen speciaalzaak waar ik het onderhoud laat doen, maar dan zal ik wel de hoofdprijs moeten betalen voor een reservewiel die ik als het goed is niet gebruik ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wat een pech komt hier voorbij zeg de laatste tijd. Vind het ook vrij bizar dat zo een relatief jonge band kan klappen.

@Palomar Op je nog goede wiel staat aan de binnenkant de benodigde velgmaat. Breedte, diameter, ET, steekmaat.

De bandenmaat staat op de buitenkant van de band. Misschien nog eens extra kijken naar de load index?

Dit zou ook een goed moment zijn om je nog goede wiel tot reservewiel te degraderen en een setje lichtmetalen velgen te bestellen 8)

Ik heb zelf overigens ook een vouwwagenverzekering bij Univé, maar daarnaast (ook bij Univé) ook een doorlopende reisverzekering met de module pechhulp. Via de dealer van mijn auto heb ik een “mobiliteitsgarantie”, maar die dekt pech aan de vouwwagen niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Nou, mijn pech is gelukkig weer opgelost met een kleine 300 euro aan onderdelen en een avondje klussen: nieuwe lagers en remmen eronder. Alleen nog even netjes afstellen, daar had ik om 22u geen zin meer in, maar het lijkt allemaal weer mooi in orde zo d:)b Wel weer het oude adagium “het gaat niet om wie je bent, maar om wie je kent” in ere hersteld O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Palomar Voor wat het waard is. Af-fabriek heb ik banden met load index 82 onder mijn wagen. Oftewel 475kg.

Het zijn Hankook Ventus Prime 3 banden. Gewoon dezelfde banden als personenauto’s dus. Geen speciale “aanhanger” banden.

Verder ook wel grappig dat ze speed index H hebben, dat staat voor 210 km/h :P Maar waarschijnlijk worden de banden met lagere speed index weinig meer geproduceerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:43:
Wat een pech komt hier voorbij zeg de laatste tijd. Vind het ook vrij bizar dat zo een relatief jonge band kan klappen.

@Palomar Op je nog goede wiel staat aan de binnenkant de benodigde velgmaat. Breedte, diameter, ET, steekmaat.

De bandenmaat staat op de buitenkant van de band. Misschien nog eens extra kijken naar de load index?

Dit zou ook een goed moment zijn om je nog goede wiel tot reservewiel te degraderen en een setje lichtmetalen velgen te bestellen 8)

Ik heb zelf overigens ook een vouwwagenverzekering bij Univé, maar daarnaast (ook bij Univé) ook een doorlopende reisverzekering met de module pechhulp. Via de dealer van mijn auto heb ik een “mobiliteitsgarantie”, maar die dekt pech aan de vouwwagen niet.
Qua load index kom ik in deze maat weinig tegen dat met aan kan dan +- 350kg. Snap nu ook wel waarom de wagen dus maar een max gewicht van 650kg mag hebben. Vouwwagens die 750kg mogen wegen hebben zo te zien van weer een slag grotere wielen/banden. Maar dat ga ik natuurlijk niet op die jametic krijgen... Ik informeer wel even bij de bandenboer.

En LM velgen klinkt inderdaad wel leuk (had er vorig jaar al eens wieldoppen op gezet voor de iets betere look, maar die zijn bij de eerste rit langs Luik allebei eraf gevallen :X), maar ik ga nu eerst even voor betrouwbaarheid en looks kunnen mee gestolen worden ;)

En qua verzekering ga ik idd ook nog even bij onze doorlopende reisverzekering informeren en kijken of ze ook iets van pechhulp bieden. Heb het idee dat mijn leasemaatschappij me deze keer een beetje gematst heeft en pechhulp heeft gestuurd, maar ik wil dat in het vervolg goed geregeld hebben voordat ik er weer mee naar het buitenland ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 21:22
Wat een pech hebben verschillende mensen gehad zeg. Balen, zo stel je je vakantie niet voor.
Toch even inhakend op de hulp bij pech dekkingen. Veel is hierboven al goed gezegd, je auto is WA verzekerd, dus kom je met pech te staan, wordt je aangekoppeld met vouwwagen (ongeacht reden defect) afgesleept van de snelweg op kosten van de WA verzekering. Daarna is het reparatie/repatriering voor jezelf.

Met pechhulp van de meeste organisaties (ANWB) wordt de aanhanger ook meegenomen, maar alleen als de auto het probleem veroorzaakt. En hier zit dus de crux. Als het de handrem van je aanhanger is, valt die niet onder de dekking. Daar biedt een caravanverzekering vaak een uitkomst voor.
Bij zowel de pechhulp áls de caravanverzekering zit nog wel een addertje onder het gras. De meeste verzekeraars/hulporganisaties repatriëren niet als de restwaarde van het voertuig láger is dan de kosten voor repatriatie. Voor veel wat 'oudere' vouwwagens is die caravanverzekering dus helemaal geen uitkomst om repatrieringskosten gedekt te krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door robbierzz op 12-08-2025 09:40 . Reden: dagwaarde vervangen voor restwaarde ]

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:43:

Mocht je ook de autoverzekering bij Unive hebben, dan kun je die pechhulp module beter op je autoverzekering zetten ipv reisverzekering. In principe dezelfde module, maar onder reisverzekering valt hij alleen als je "op reis" bent, en bijv niet als je naar de dealer rijdt voor onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
robbierzz schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:36:
Wat een pech hebben verschillende mensen gehad zeg. Balen, zo stel je je vakantie niet voor.
Toch even inhakend op de hulp bij pech dekkingen. Veel is hierboven al goed gezegd, je auto is WA verzekerd, dus kom je met pech te staan, wordt je aangekoppeld met vouwwagen (ongeacht reden defect) afgesleept van de snelweg op kosten van de WA verzekering. Daarna is het reparatie/repatriering voor jezelf.
Is dat zo? WA dekt voor zover ik weet alleen schade aan anderen. Voor afslepen heb je pechhulp nodig. In NL wordt je langs de snelweg wel door Rijkswaterstaat afgesleept voor de veiligheid, maar dan word je op de dichtstbijzijnde parkeerplaats neergezet om het verder zelf uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Palomar vervelend verhaal zeg en ik snap inderdaad wel dat je daar ineens een stuk voorzichtiger van wordt. Dat is wel even schrikken zoiets.

De tip is meer aan jezelf denk ik. Ik weet dat Tweakers niet zo snel handleidingen of voorwaarden lezen maar bij het afsluiten van een verzekering o.i.d. is het wel gebruikelijk om even goed de polis te lezen om te weten daar je nu eigenlijk voor betaalt. ;)

Je herinnert mij er nu wel aan dat ik nog een sleutel en krik wilde kopen. Mijn vorige auto had dat liggen want die had een reservewiel, maar mijn huidige auto heeft dat niet meer dus als er wat gebeurt ga ik vrij weinig hebben aan het reservewiel van mijn vouwwagen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Gonadan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:44:
@Palomar vervelend verhaal zeg en ik snap inderdaad wel dat je daar ineens een stuk voorzichtiger van wordt. Dat is wel even schrikken zoiets.

De tip is meer aan jezelf denk ik. Ik weet dat Tweakers niet zo snel handleidingen of voorwaarden lezen maar bij het afsluiten van een verzekering o.i.d. is het wel gebruikelijk om even goed de polis te lezen om te weten daar je nu eigenlijk voor betaalt. ;)

Je herinnert mij er nu wel aan dat ik nog een sleutel en krik wilde kopen. Mijn vorige auto had dat liggen want die had een reservewiel, maar mijn huidige auto heeft dat niet meer dus als er wat gebeurt ga ik vrij weinig hebben aan het reservewiel van mijn vouwwagen. :+
Goed punt, ik moet ook nog een sleutel hebben. Bij de vorige vw was dat dezelfde sleutel als voor de uitdraaisteunen. Nu heb ik steunen die ik zonder werktuig kan uitklappen. En dus geen sleutel meer... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

ST10©DE schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:47:
Goed punt, ik moet ook nog een sleutel hebben. Bij de vorige vw was dat dezelfde sleutel als voor de uitdraaisteunen. Nu heb ik steunen die ik zonder werktuig kan uitklappen. En dus geen sleutel meer... 8)7
Ik vraag me sterk af of je met een zwengel voor pootjes genoeg kracht kunt zetten om wielbouten los te krijgen en correct vast te zetten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mijn vouwwagen heeft 4 poten, en dus 4x een ingebouwde krik. Makkelijker kun je het niet hebben :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Get!em schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:55:
[...]

Mijn vouwwagen heeft 4 poten, en dus 4x een ingebouwde krik. Makkelijker kun je het niet hebben :+ :+
Dat is een voordeel van Holtkamper inderdaad, maar bij de meeste vouwwagens is dat niet het beste idee. Al zou je kunnen zeggen dat nood wet breekt en het met beleid waarschijnlijk wel kan.
Maar dan nog, zonder sleutel krijg ik die bouwen niet los. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:14:
[...]

Mocht je ook de autoverzekering bij Unive hebben, dan kun je die pechhulp module beter op je autoverzekering zetten ipv reisverzekering. In principe dezelfde module, maar onder reisverzekering valt hij alleen als je "op reis" bent, en bijv niet als je naar de dealer rijdt voor onderhoud.
In mijn geval dus een bewuste keuze om het bij de reisverzekering af te sluiten, voor de pechhulp op reis / met de vouwwagen. Immers heb ik bij de auto al de mobiliteitsgarantie die je tegenwoordig vaker ziet. Maar die gaat je niet helpen met pech aan de vouwwagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Gonadan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:55:
[...]

Ik vraag me sterk af of je met een zwengel voor pootjes genoeg kracht kunt zetten om wielbouten los te krijgen en correct vast te zetten.
Met de zwengel die ik bij de vorige vw had was dat geen probleem. Die was stevig genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gonadan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Dat is een voordeel van Holtkamper inderdaad, maar bij de meeste vouwwagens is dat niet het beste idee. Al zou je kunnen zeggen dat nood wet breekt en het met beleid waarschijnlijk wel kan.
Maar dan nog, zonder sleutel krijg ik die bouwen niet los. :+
Paar weken terug in zweden zelfs gekampeerd op een schuin tentenveld (zie foto een heel stuk terug), waar ik de poten zo moest uitdraaien dat linker wiel sowieso helemaal los kwam van de grond (en neuswiel/koppeling juist bijna in de grond). Werkt prima inderdaad bij holtkamper. Die heeft gewoon stevige caravan uitdraaipoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

ST10©DE schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:58:
Met de zwengel die ik bij de vorige vw had was dat geen probleem. Die was stevig genoeg.
Het gaat niet om de stevigheid maar om de lengte van de arm. Die is bij een zwengel simpelweg te kort om de benodigde kracht op te bouwen, of je bouten zitten gewoon te los. Dat is een kwestie van natuurkunde.
Het lijkt me ook niet lekker werken want de zwengel zit dan over het algemeen vrij ver van de bout af.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Gonadan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:02:
[...]

Het gaat niet om de stevigheid maar om de lengte van de arm. Die is bij een zwengel simpelweg te kort om de benodigde kracht op te bouwen, of je bouten zitten gewoon te los. Dat is een kwestie van natuurkunde.
Het lijkt me ook niet lekker werken want de zwengel zit dan over het algemeen vrij ver van de bout af.
De ene kant om de bout, de andere kant ondersteunen met je hand. Je voet in de U van de zwengel. Dan krijg je de bouten wel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

ST10©DE schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

De ene kant om de bout, de andere kant ondersteunen met je hand. Je voet in de U van de zwengel. Dan krijg je de bouten wel los.
Ah, het niveau trappen op een kruissleutel. Ik betwijfel sterk of het je lukt en de kans op schade is meteen een stuk groter. Ik zorg liever voor een goede sleutel. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Gonadan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:07:
[...]

Ah, het niveau trappen op een kruissleutel. Ik betwijfel sterk of het je lukt en de kans op schade is meteen een stuk groter. Ik zorg liever voor een goede sleutel. :)
Jij noemt het trappen. Ik noem het met beleid kracht zetten. Trappen heeft ook geen zin, dan trap je 'm zo uit je ondersteunend hand.

En ja, voor mij werkt dit. Ook bij auto's. (het losdraaien, vastdraaien natuurlijk op moment, maar die heb ik niet standaard in de auto liggen.) . Al eens een gestrande bejaarde op deze manier geholpen met het verwisselen van een autowiel. (stond 3 kilometer over de grens in Duitsland. Hij had wel ANWB maar niet voor het buitenland. De ANWB wilde / mocht niet komen.)

[ Voor 8% gewijzigd door ST10©DE op 12-08-2025 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 21:22
Kevinns schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:33:
[...]

Is dat zo? WA dekt voor zover ik weet alleen schade aan anderen. Voor afslepen heb je pechhulp nodig. In NL wordt je langs de snelweg wel door Rijkswaterstaat afgesleept voor de veiligheid, maar dan word je op de dichtstbijzijnde parkeerplaats neergezet om het verder zelf uit te zoeken.
Het is inderdaad zoals je aangeeft, je wordt van de snelweg weggesleept naar een veilige plek. Vanaf daar dien je het verder zelf te regelen, dat klopt. Ik dacht dat ik dat helder hard verwoord, maar zie dat het verwarring geeft :) .

Belangrijkste punt wat ik eigenlijk wilde maken is de restwaarde vs. de kosten van repatriering. In veel gevallen zal een oudere auto en/of vouwwagen niet worden gerepatrieerd naar Nederland.

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

ST10©DE schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:13:
Jij noemt het trappen. Ik noem het met beleid kracht zetten. Trappen heeft ook geen zin, dan trap je 'm zo uit je ondersteunend hand.
Nee bij kruissleutel is het vaak trappen wat mensen doen. Ik maak het vergelijk omdat het een gekunstelde methode is in plaats van gewoon een goede sleutel met lange arm gebruiken.
En ja, voor mij werkt dit. Ook bij auto's. (het losdraaien, vastdraaien natuurlijk op moment, maar die heb ik niet standaard in de auto liggen.) . Al eens een gestrande bejaarde op deze manier geholpen met het verwisselen van een autowiel. (stond 3 kilometer over de grens in Duitsland. Hij had wel ANWB maar niet voor het buitenland. De ANWB wilde / mocht niet komen.)
Als het voor jou werkt prima. Ik kan me er weinig bij voorstellen gezien de wijze waarop de krachten werken met betrekking tot de verschillende armen en punt van kracht zetten. Ik geloof er dan ook helemaal niets van dat je daar een bout die (te) goed vast zit mee los krijgt.
Maar je anekdote was ik niet bij, dus die zal ik maar geloven. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Gonadan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:40:
[...]

Nee bij kruissleutel is het vaak trappen wat mensen doen. Ik maak het vergelijk omdat het een gekunstelde methode is in plaats van gewoon een goede sleutel met lange arm gebruiken.

[...]

Als het voor jou werkt prima. Ik kan me er weinig bij voorstellen gezien de wijze waarop de krachten werken met betrekking tot de verschillende armen en punt van kracht zetten. Ik geloof er dan ook helemaal niets van dat je daar een bout die (te) goed vast zit mee los krijgt.
Maar je anekdote was ik niet bij, dus die zal ik maar geloven. :)
Een kruissleutel biedt veel minder "houvast" voor je voet dan een sleutel met een U.

Ik hoef mijn ervaringen niet te verdedigen. Ik weet wat ik gedaan heb.

Aaanhaalmoment bij aanhanger met stalen velgen is vaak rond de 90Nm. De U beugel is 20 cm diep?
Dat betekent dat je een kracht moet zetten van 450N. Dat is grofweg 46 kilo

[ Voor 9% gewijzigd door ST10©DE op 12-08-2025 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

ST10©DE schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:47:
Een kruissleutel biedt veel minder "houvast" voor je voet dan een sleutel met een U.
Klopt, ik ben ook geen fan van kruissleutels. Maar het hele idee is dat je een sleutel met je handen gebruikt en niet met je voeten, dus hoe goed je voet er op kan is voor mij geen criterium. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

robbierzz schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Het is inderdaad zoals je aangeeft, je wordt van de snelweg weggesleept naar een veilige plek. Vanaf daar dien je het verder zelf te regelen, dat klopt. Ik dacht dat ik dat helder hard verwoord, maar zie dat het verwarring geeft :) .

Belangrijkste punt wat ik eigenlijk wilde maken is de restwaarde vs. de kosten van repatriering. In veel gevallen zal een oudere auto en/of vouwwagen niet worden gerepatrieerd naar Nederland.
Je hebt ook nog veel landen waar je zelf überhaupt niet mag beunen langs de weg dus met een beetje pech moet je wel aan de pechhulp of je wiel aan puin rijden op weg naar de eerstvolgende rustplaats. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online

Ik had idd wel alles bij me om het zelf te doen: potkrik, passende kruissleutel, reservewiel. In het uiterste geval was ik het misschien zelf gaan doen, maar het sleepbedrijf had hier veel betere apparatuur voor en vind het ook veiliger als zo iemand dat doet qua goed aandraaien van bouten e.d. Al had ie geen passende dopsleutel (nr 23), maar die had ik zelf gelukkig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 15:43
Bij een Camplet vouwwagen kun je de uitdraaipoten gebruiken als krik. Om de uitdraaipoten naar beneden te laten gaan heb je dopsleutel 17mm nodig.

Die slinger zit altijd in de bak, al heb ik tegenwoordig wel een accuboormachine bij met converter+dop. Dan gaat het nog iets soepeler voor uitdraaien op de camping.

Als ik me niet vergis zijn de bouten van de wielen ook 17mm en is een (klap)band eenvoudig zelf te verwisselen. Deze week nog eens controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
Tja, ik heb wel een reservewiel bij me, maar die ga ik er op de vluchtstrook echt niet op zetten. Als je ziet hoe vaak er iemand op een stilstaand voertuig klapt, dan wil ik daar niet in de buurt zijn.

Nadat we zijn afgesleept naar een veilige plek ga ik (of een lokale garage) wel rustig dat reservewiel erop leggen. Hoef je in ieder geval niet op zoek naar een passend bandje.

Overigens goed punt wat betreft de moersleutel. Ik heb ook alleen de slinger mee (met 2 doppen voor pootjes en wielmoeren), geen kruissleutel of wat dan ook. Heeft iemand nog een tip voor een goede wielmoersleutel die makkelijk mee kan? Liefst geen kruissleutel, maar een met een degelijke arm.

Wat betreft de krik zou ik ook eens moeten kijken of we die wel hebben in de nieuwe auto, en of die wel geschikt is voor de vouwwagen... Een reservewiel voor de auto hebben we in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:07
Kevinns schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:54:
Tja, ik heb wel een reservewiel bij me, maar die ga ik er op de vluchtstrook echt niet op zetten. Als je ziet hoe vaak er iemand op een stilstaand voertuig klapt, dan wil ik daar niet in de buurt zijn.

Nadat we zijn afgesleept naar een veilige plek ga ik (of een lokale garage) wel rustig dat reservewiel erop leggen. Hoef je in ieder geval niet op zoek naar een passend bandje.

Overigens goed punt wat betreft de moersleutel. Ik heb ook alleen de slinger mee (met 2 doppen voor pootjes en wielmoeren), geen kruissleutel of wat dan ook. Heeft iemand nog een tip voor een goede wielmoersleutel die makkelijk mee kan? Liefst geen kruissleutel, maar een met een degelijke arm.

Wat betreft de krik zou ik ook eens moeten kijken of we die wel hebben in de nieuwe auto, en of die wel geschikt is voor de vouwwagen... Een reservewiel voor de auto hebben we in ieder geval niet.
Hangt mijn inziens erg van de plek af. Als ik met droog weer de berm in kan en het is ook nog eens het wiel rechts… :)

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
In onze zoektocht naar een vouwwagen zijn we zojuist even rondgelopen bij De Vouwwagenspecialist in Boxtel en zitten we nu een late lunch te eten bij De Wit.

We hebben net een paar modellen gezien die in ons budget vielen en qua ruimte wel in onze smaak vielen. De Trigano Odyssee GL en de Raclet Sequoia GL. De Raclet Safari was ook mooi, maar wel errug groot.

Brochures mee. En straks bij de tent maar weer verder op onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stakie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:20
Wij hebben een cabanon en het reservewiel nog nooit nodig gehad. Bij iedere vakantie zet ik hem netjes op spanning. Laatst heb ik ergens gelezen dat het niet mogelijk is om deze onder de kar te monteren als ie op spanning staat. Je hebt dan niet genoeg speling om hem in de wielkast te kantelen 8)7 . Ik heb het (nog) niet gecontroleerd, maar hoop er eerlijk gezegd nooit achter te komen :*) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Stakie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:49:
Wij hebben een cabanon en het reservewiel nog nooit nodig gehad. Bij iedere vakantie zet ik hem netjes op spanning. Laatst heb ik ergens gelezen dat het niet mogelijk is om deze onder de kar te monteren als ie op spanning staat. Je hebt dan niet genoeg speling om hem in de wielkast te kantelen 8)7 . Ik heb het (nog) niet gecontroleerd, maar hoop er eerlijk gezegd nooit achter te komen :*) .
De banden worden gelukkig steeds groter. Mijn ouders hadden altijd Raclet vouwwagens. Deze hadden nogal kleine bandjes. Wij hadden dan ook niet één maar minimaal twee reservewieltjes mee voor de vw. Deze kleine bandjes werden nogal snel warm :X Mijn vader was echt bedreven in het wisselen van reservewielen van vw's.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrFHIvMQk093gRtp_jDAebzrfsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBHsxmJir58YzcnjJ3YrlstW.jpg?f=fotoalbum_large

Normaal off-topic (want auto, niet de vouwwagen) maar de laatste pagina’s ontopic, plus er hangt de afgelopen 2 en de komende 2 weken regelmatig een vouwwagen achter, dus toch even delen…

Had een achterband met best wel sterk teruglopende bandenspanning, vanmorgen langs een Euromaster hier in de buurt (zitten in Frankrijk) en er zijn (direct maar twee) nieuwe achterbanden besteld voor m’n auto. Schrok best wel van de schade en blij dat het niet geklapt is. Geen idee wat de oorzaak geweest is, kan me niks specifieks herinneren. Maar je rijdt hier in Frankrijk natuurlijk wel regelmatig met je rechterkant een bermpje in op kleinere wegen als er tegenliggers zijn. -O-

Komende twee dagen zijn noodgedwongen “campingdagen” want ik ga hier geen kilometer teveel meer mee rijden.

Korte reactie hieronder omdat het geen “bandentopic” is:
@djiedjee: Noted, er komen Hankooks all-seasons onder - voor had ik die al. Deze Vredensteins zaten nog bij m’n auto toen ik ‘m (tweedehands) kocht.
@JanHenk: Compromis inderdaad/uiteraard maar ben er tot nu toe zowel zomer als winter prima tevreden mee. Iets meer slijtage is mijn het (on)gemak en kosten van bandenwissels waard. Ik ben ook absoluut geen coureur op de weg dus zoek de grens van een band nooit op. (Het laatste deel van die laatste zin is eenvoudig te betwisten met bovenstaande foto :+)

[ Voor 23% gewijzigd door MrAcid op 12-08-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:07
@MrAcid Vredestein banden worden ook niet gezien als "top-banden". Misschien dat het daar ook iets mee te maken heef.t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Poe. Die zijn er niet best aan toe.

@djiedjee De Quatrac wordt anders best goed beoordeeld. Er zijn veel slechtere banden te koop. Al ben ik persoonlijk niet een fan van de all-seasons in de zomer. Die slijten onder je kont vandaan zodra het wat warm (zou het toeval zijn?) is, plus geven suboptimale grip ten opzichte van reguliere “zomer”banden.

Maar goed, het is geen bandentopic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:22

Ankh

|true

Het ligt er ook aan wat voor auto gebruik maakt van deze sloffen en is het achterwiel aandrijving of juist voorwiel?

De rest van de band (profiel dikte) lijkt normaal (?) te zijn en er lijkt vooral de zijwang veel slijtage heeft (de rest valt mee).

Misschien verkeerde bandenspanning, belading of uitlijning?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Als bijkomende schade na mijn klapband bleek ook de wielkast gebarsten op meerdere plekken (ws door de rond geslingerde stukken band). Heb dat maar met ducttape 'gerepareerd' en zit weer goed stevig en ik denk ook waterdicht. Behoorlijke klap dus ;) Ga dat zoals het er nu naar uit ziet denk ik niet helemaal laten vervangen, want dat worden denk ik behoorlijke kosten voor zo'n oudere vouwwagen. Als dat ducttape niet houdt probeer ik het nog wel met kit oid.

Inmiddels met de lokale euromaster gebeld en 2 nieuwe banden besteld die er volgende week op worden gezet als we huiswaarts gaan. Dat rijdt dan weer een stuk zorgelozer...

Komende week nog lekker de hittegolf trotseren. Kon minder bij een zomervakantie in eigen land ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:09
Wij zijn net terug van 3 weken Noorwegen met onze Trigano Odyssee, voor het eerst met onze nieuwe elektrische auto (Skoda Enyaq iV 60, 2021).

Dit is zeer goed bevallen. Voor het EV-verhaal, zie deze crosspost: sjroorda in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Maar ook wat ervaringen voor het vouwwagen-topic:
  • Het verbruik / laden was voor ons geen probleem: 200-220km per laadstop, wij houden dan toch altijd al een rustige pauze. Over de lange afstanden (snelweg, 90 km/h cruise control) 18.5-19.0 kWh/100km, is net als met onze oude diesel 15-20% hoger dan zonder vouwwagen (en 100 km/h).
  • Onderweg hebben we toch wel regelmatig de vouwwagen afgekoppeld om te laden. Soms was dat niet per se nodig, maar voelde het slecht om een extra plek in te nemen. Scheelt misschien 2x 2 minuten per laadstop. Met een dikke caravan lijkt het me lastiger!
  • Noorwegen is toch redelijk onbekend met het fenomeen 'vouwwagen'. We hebben er 2 of 3 gezien in 3 weken tijd, en vooral op de campings bij Kristiansand en Oslo. We hebben van tevoren veel tijd besteed aan het uitzoeken van campings via de Norcamp-app (met dank aan de tipgevers hier), o.a. op glooiing, beschikbaarheid sanitair en grootte van de plaatsen. Mede daardoor hebben we redelijke plaatsen gehad.
    • Hele goede plaatsen: Støylen Camping (±100km boven Kristiansand), Drammen Camping (±40km ten westen van Oslo) en Lone Camping (half uurtje van Bergen)
    • Redelijke plaatsen: Maurvangen Fjellpark (Jotunheimen) - zeer groot terrein, wel ruig met veel stenen. Goede plek gevonden, met gratis huis-rendier voor de tent :).
    • Minder geschikt: Camping Gudvangen (Vlakbij Flam). Heel leuke camping met vriendelijke mensen, per e-mail gereserveerd, ze hadden 1 goede plek die ze zouden vrijhouden. Die 'goede plek' was gravel voor de wagen zelf, met gras ernaast voor de voortent. Jammer genoeg lag het gras 20cm lager :). Uiteindelijk een plek op een mooi vlak grasveld gekregen, met waarschuwing voor regen. En jawel: plassen tot 20cm diep voor, onder en naast de tent! Geen idee hoe, maar het is drooggebleven in de voortent... We hebben ook bij Skogtun Camping (ten westen van Bergen) gekeken n.a.v. een tip hier op het forum. Geweldige camping die helemaal in kleine plekjes afloopt richting de zee, maar voor de vouwwagen ongeschikt. Zonder vouwwagen zouden we er zeker heen gaan, maar nu heeft het helaas anderhalf uur extra reistijd gekost.
  • We hebben een paar jaar terug na een vakantie in Zweden een klein kacheltje aangeschaft, die heeft zijn nut zeker bewezen :X
  • Voor je eigen planning: reken niet te lange reisdagen. De gemiddelde snelheid is 60-80 km/h, we hebben zo goed als geen snelweg gezien. Wij hadden 200-300km/dag, en daar zijn we een hele dag mee bezig (10:00 opgeruimd en wegrijden, 16:00-17:00 aankomst, incl. laden en soms wat bezichtigingen onderweg).
Verder is er niet heel erg veel vouwwagen-technisch te vertellen! Heel eerlijk: ik weet niet of we nog een keer naar Noorwegen zouden gaan met vouwwagen. Qua land 100%, qua kampeermiddel lastig.

Een kleine selectie foto's ter inspiratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKtLKLPQDtn1A1pKMSF1UfuONkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/860lMqEMlUaOpDIZWiKIToHC.jpg?f=fotoalbum_tileFerry Hirtshals > KristiansandAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35AirpTFSgQMzfDsKG9Tq8Xa6ww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCvRm99XLcLpettGmYOKrQJy.jpg?f=fotoalbum_tileCamping Maurvangen met RuudAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NP2ZKR8KTaxoXjL_t0WT9H3YmQc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGMcK3YJxiMsN09w2kpsJyBU.jpg?f=fotoalbum_tileCamping Drammen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IqqS90GkCZeWnKoKHO7jQ2mBGU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKSAlesUvE1hHg0S2beX9cNW.jpg?f=fotoalbum_tileCamping GudvangenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGQuUDtIlAJzYGwXobMjGclQTgc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivMCnwEPUf47kWbMc6hNm203.jpg?f=fotoalbum_tileLaadpaalbezetter :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

sjroorda schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:57:
Wij zijn net terug van 3 weken Noorwegen met onze Trigano Odyssee, voor het eerst met onze nieuwe elektrische auto (Skoda Enyaq iV 60, 2021).

Dit is zeer goed bevallen. Voor het EV-verhaal, zie deze crosspost: sjroorda in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Maar ook wat ervaringen voor het vouwwagen-topic:
  • Het verbruik / laden was voor ons geen probleem: 200-220km per laadstop, wij houden dan toch altijd al een rustige pauze. Over de lange afstanden (snelweg, 90 km/h cruise control) 18.5-19.0 kWh/100km, is net als met onze oude diesel 15-20% hoger dan zonder vouwwagen (en 100 km/h).
  • Onderweg hebben we toch wel regelmatig de vouwwagen afgekoppeld om te laden. Soms was dat niet per se nodig, maar voelde het slecht om een extra plek in te nemen. Scheelt misschien 2x 2 minuten per laadstop. Met een dikke caravan lijkt het me lastiger!
  • Noorwegen is toch redelijk onbekend met het fenomeen 'vouwwagen'. We hebben er 2 of 3 gezien in 3 weken tijd, en vooral op de campings bij Kristiansand en Oslo. We hebben van tevoren veel tijd besteed aan het uitzoeken van campings via de Norcamp-app (met dank aan de tipgevers hier), o.a. op glooiing, beschikbaarheid sanitair en grootte van de plaatsen. Mede daardoor hebben we redelijke plaatsen gehad.
    • Hele goede plaatsen: Støylen Camping (±100km boven Kristiansand), Drammen Camping (±40km ten westen van Oslo) en Lone Camping (half uurtje van Bergen)
    • Redelijke plaatsen: Maurvangen Fjellpark (Jotunheimen) - zeer groot terrein, wel ruig met veel stenen. Goede plek gevonden, met gratis huis-rendier voor de tent :).
    • Minder geschikt: Camping Gudvangen (Vlakbij Flam). Heel leuke camping met vriendelijke mensen, per e-mail gereserveerd, ze hadden 1 goede plek die ze zouden vrijhouden. Die 'goede plek' was gravel voor de wagen zelf, met gras ernaast voor de voortent. Jammer genoeg lag het gras 20cm lager :). Uiteindelijk een plek op een mooi vlak grasveld gekregen, met waarschuwing voor regen. En jawel: plassen tot 20cm diep voor, onder en naast de tent! Geen idee hoe, maar het is drooggebleven in de voortent... We hebben ook bij Skogtun Camping (ten westen van Bergen) gekeken n.a.v. een tip hier op het forum. Geweldige camping die helemaal in kleine plekjes afloopt richting de zee, maar voor de vouwwagen ongeschikt. Zonder vouwwagen zouden we er zeker heen gaan, maar nu heeft het helaas anderhalf uur extra reistijd gekost.
  • We hebben een paar jaar terug na een vakantie in Zweden een klein kacheltje aangeschaft, die heeft zijn nut zeker bewezen :X
  • Voor je eigen planning: reken niet te lange reisdagen. De gemiddelde snelheid is 60-80 km/h, we hebben zo goed als geen snelweg gezien. Wij hadden 200-300km/dag, en daar zijn we een hele dag mee bezig (10:00 opgeruimd en wegrijden, 16:00-17:00 aankomst, incl. laden en soms wat bezichtigingen onderweg).
Verder is er niet heel erg veel vouwwagen-technisch te vertellen! Heel eerlijk: ik weet niet of we nog een keer naar Noorwegen zouden gaan met vouwwagen. Qua land 100%, qua kampeermiddel lastig.

Een kleine selectie foto's ter inspiratie:
[Afbeelding]Ferry Hirtshals > Kristiansand[Afbeelding]Camping Maurvangen met Ruud[Afbeelding]Camping Drammen
[Afbeelding]Camping Gudvangen[Afbeelding]Laadpaalbezetter :)
Aan het lijstje toe te voegen Noorse campings:

Fjellcamp Hemsedal (soms tijdelijk beheert door een Nederlander, maar is eigendom van een Noor uit Oslo)
Geen afgebakende plaatsen op licht glooiend gras.

Odden Camping in Evje, ruim, met asfalt, houtenvlonder en gras. Je kunt elke vouwwagen plaatsen zoals je wilt. Wij hadden vouwwagen op gras, vlonder onder de luifel en daardoor auto op asfalt.

In Odda kwamen we nog 2 vouwwagens tegen, maar die camping zal ik hier niet aanraden. In Evje waren er 4 vouwwagens.

Wij hadden alles voorrang met de ferry Kristiansand Hirtshals. Als eerste op de boot (mocht 2 hele wachtrijen passeren), als eerste er weer af. En in de lounge hadden we als eerste buffet en de beste plek in t midden voor t raam. En we betaalden €150 minder dan een vergelijkbare combinatie door Noors te lezen O-) O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihIUoiRMttLuFMzK4hE50PRGjiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FmAQbhYMJRboJwsAnGJqfks.jpg?f=fotoalbum_large

Camping Eikhamrane, Odda. Sanitair is vooroorlogs. Plaats best leuk aan fjord. Vissen in fjord op zalm, baars, kabeljauw en makreel. Tentipi met gril aan t water.
Uil, vleermuis en zeeotter bij de tent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHC0fb-r_IqKpxY7Cc8zYBTaboI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWM73WdpvtDw7esp2TueX0Hl.jpg?f=fotoalbum_large

Fjellcamp Hemsedal. Vrij uitzicht met elke ochtend en avond reeen. Elanden verderop (wij zagen ze twee keer, camping beheerder had ze nog nooit gezien daar…)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAvP_1d5MD4jHKV-ABaWmU09Xrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oFsWqzm3v4G2MKfgp1FNdkE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 12-08-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Voor wie het nog niet wist: https://www.campingtrend....ren-campooz-kip-caravans/

Goed nieuws voor Campooz liefhebbers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Stakie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:49:
Dat klopt inderdaad, ik heb op een gegeven moment de banden van onze Cabanon vervangen. Banden online besteld, vouwwagen op de pootjes en wielen eronder vandaan. Dan naar de lokale garage en een half uur later konden ze er weer onder. Maar inderdaad…. leeg (de)monteren en daarna oppompen. Sindsdien had ik altijd mijn mini-compressor mee om bij een lekke band ook daadwerkelijk iets te hebben aan m’n kruissleutel :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:44

vhal

ಠ_ಠ

Poeh, vandaag heb ik toch voor het eerst dat panoramadak van de Kavango voor de helft open gehad met 31 graden Celsius in Oostenrijk. Het dak werkt goed maar ik ben toch wel iets verrast door de mate van krimp. Zojuist wilde ik het dak weer even dicht doen maar ik kwam al zo'n 4 cm te kort aan de bovenzijde. Ik heb de stokken maar even van de spanning afgehaald en uiteindelijk kreeg ik het dak wel dicht maar handig is anders :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@vhal volgens heb ik je al eerder zien schrijven over stokken moeten bijstellen. Zet je hem niet gewoon standaard veel te strak? Ik heb dat echt nog nooit moeten doen.
Of is dat echt anders bij de Kavango?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ankh schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:47:
Het ligt er ook aan wat voor auto gebruik maakt van deze sloffen en is het achterwiel aandrijving of juist voorwiel?

De rest van de band (profiel dikte) lijkt normaal (?) te zijn en er lijkt vooral de zijwang veel slijtage heeft (de rest valt mee).

Misschien verkeerde bandenspanning, belading of uitlijning?
Slijtage van de zijwand is mij ook opgevallen dus ga in NL direct laten uitlijnen. Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
De Kavango krimpt bij mij ook behoorlijk merkbaar dus wellicht is het inderdaad modelspecifiek @vhal en @Gonadan. Ik heb bij maar de minste dauw/vochtigheid ook “zwevende stokken” in de ochtend.

Bij ons staat het dak nu de hele dag open ivm 40+ graden overdag. Ik zit eigenlijk wel een beetje te hopen op nog een keer een (flink) buitje de komende 2 weken want het doek is echt behoorlijk stoffig/zanderig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@MrAcid ik kan me bijna niet voorstellen dat dat normaal is. Beetje meer spanning bij nat doek ken ik wel, gaat je deur misschien iets moeilijker dicht maar dat is het wel.
Afgelopen vakantie zon, dauw en hozen van de lucht maar zwevende stokken of moeten bijstellen heb ik echt nog nooit gehad.

Edit:
Kan het misschien een kwaal zijn als de stof heel nieuw is?

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 12-08-2025 21:40 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stakie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:20
Stalensnuitje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:28:
[...]

Dat klopt inderdaad, ik heb op een gegeven moment de banden van onze Cabanon vervangen. Banden online besteld, vouwwagen op de pootjes en wielen eronder vandaan. Dan naar de lokale garage en een half uur later konden ze er weer onder. Maar inderdaad…. leeg (de)monteren en daarna oppompen. Sindsdien had ik altijd mijn mini-compressor mee om bij een lekke band ook daadwerkelijk iets te hebben aan m’n kruissleutel :+
Thx voor de bevestiging. Eindelijk een goede reden om een mobiele compressor aan te schaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:44

vhal

ಠ_ಠ

De zwevende stokken in de ochtend herken ik wel, misschien ligt het ook aan de constructie van de wagen en de grootte van het doek/dak en de mate van krimp. De Livingstone is toch wat meer modulair opgebouwd. Op de Facebook groep lees ik het ook wel terug. Ik zal morgen eens kijken of het scheelt als ik het dak eerder dicht doe :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ik zal eens bij de vouwwagenclub kijken, ben wel benieuwd. Op Facebook zie ik meestal mensen die niet weten hoe je hem op moet zetten of andere gebruikersvragen. (en een incidentele toffe tip, dat ook hoor)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Zwevende stokken, wonderlijk. Heeft de Kavango geen scheerlijnen die ‘m aan de grond houden? Bij mijn Odyssee kan het doek doen wat ie wil zonder dat het effect heeft op het frame vanwege die scheerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

MrAcid schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:27:
De Kavango krimpt bij mij ook behoorlijk merkbaar dus wellicht is het inderdaad modelspecifiek @vhal en @Gonadan. Ik heb bij maar de minste dauw/vochtigheid ook “zwevende stokken” in de ochtend.

Bij ons staat het dak nu de hele dag open ivm 40+ graden overdag. Ik zit eigenlijk wel een beetje te hopen op nog een keer een (flink) buitje de komende 2 weken want het doek is echt behoorlijk stoffig/zanderig.
Hoe bevalt dat? Hier is het nu ook 40 graden en ik ben heel blij met ons huisje met airco (en grote koelkast met flessen water, we drinken zo'n 5-6 liter water per dag met zn vijfen).

Ik heb ook een Kavengo overwogen, maar die hitte houdt me tegen. En om nou uit voorzorg niet verder dan Bretagne te gaan in de zomer is ook niet echt het idee met een vouwwagen lijkt mij

Ik hoor wel veel campinggasten klagen dat de tent enorm heet is, maar die hebben geen Aart Kok (denk ik dan :P).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 12-08-2025 23:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Je gaat overdag toch niet in je vouwwagen zitten als het 40+ graden is? Voordeel van een vouwwagen of tent is dat de hitte niet blijft hangen en het binnen ook afkoelt als het buiten afkoelt. In Nederland heb je natuurlijk dat het 's nachts wel wat meer afkoelt dan in sommige zuidelijke landen, maar dat hoort er dan ook een beetje bij als je daarheen gaat. Als je gaat beginnen over airco's zit je hier denk ik in het verkeerde topic ;)
Vorig jaar in de Ardèche vond ik het 's nachts iig prima te doen en heb je geen last van die hitte die blijft hangen zoals thuis als het een paar dagen goed warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Palomar schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:32:
Je gaat overdag toch niet in je vouwwagen zitten als het 40+ graden is? Voordeel van een vouwwagen of tent is dat de hitte niet blijft hangen en het binnen ook afkoelt als het buiten afkoelt. In Nederland heb je natuurlijk dat het 's nachts wel wat meer afkoelt dan in sommige zuidelijke landen, maar dat hoort er dan ook een beetje bij als je daarheen gaat. Als je gaat beginnen over airco's zit je hier denk ik in het verkeerde topic ;)
Vorig jaar in de Ardèche vond ik het 's nachts iig prima te doen en heb je geen last van die hitte die blijft hangen zoals thuis als het een paar dagen goed warm is.
@MrAcid
Nou laat ik mijn vraag dan anders stellen, in hoeverre daalt de temperatuur 's avonds in een vouwwagen met panorama dak (Aart Kok) als het overdag 40 graden is.

Ik heb vroeger vaak genoeg gekampeerd van vouwwagen (met ouders) tot wekenlang in 1 persoons tentjes bij het backpacken, maar dat was hooguit bij 30 graden. En met vrienden, niet met een gezin..

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 13-08-2025 00:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Sport_Life Mijn ervaring, weliswaar niet met een Aart Kok maar een Holtkamper. Al denk ik dat de ervaring gelijkwaardig zou zijn.

Het is hier al een paar dagen warm en gisteren inderdaad ook 40 graden (Frankrijk). Overdag is het dan behoorlijk warm in de vouwwagen, maar dan ben je er niet in. Maar eigenlijk nog steeds best te doen.

Onze kinderen lagen gisteren relatief vroeg op bed (kapot, camping life), rond half acht of zo. Het was buiten toen nog steeds minimaal 30 graden. Ze slapen dan gewoon zonder deken of hooguit met een lakentje. Ik hoor ze er niet over, ze sliepen gauw.

Zelf hebben wij de zwoele avond buiten gezeten en rond 23:00 pas naar bed gegaan. Ook heerlijk geslapen in de wagen, met alleen een laken. :D

Wollen deken moest er de eerste week hier wel bij voor als het verder af koelt, vannacht bleef het 20+ dus niet nodig.

Misschien hebben wij als gezin minder last van slapen in de warmte. Maar zo’n flinke katoenen tent geeft ook juist een veel fijner binnenklimaat dan een caravan.

Ik ervaar het slapen in de tent in ieder geval als heel fijn. Ook als het overdag 40 graden is. :D

Airco’s zijn zinloos. Een ventilator kan nog best wel fijn zijn, maar hebben wij niet eens mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Sport_Life schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 00:04:
[...]

@MrAcid
Nou laat ik mijn vraag dan anders stellen, in hoeverre daalt de temperatuur 's avonds in een vouwwagen met panorama dak (Aart Kok) als het overdag 40 graden is.

Ik heb vroeger vaak genoeg gekampeerd van vouwwagen (met ouders) tot wekenlang in 1 persoons tentjes bij het backpacken, maar dat was hooguit bij 30 graden. En met vrienden, niet met een gezin..
Een tent wordt warm omdat de zon erop staat Zo’n dak heeft geen effect op de temperatuur als de zon onder is, want dan is iedere tent binnen de kortste keren koel. Overdag kom je zo min mogelijk in de tent, maar ik kan me voorstellen dat zo’n dak dan wel wat scheelt. Zonder wind koelt het met gewone ramen overdag niet zo geweldig.

De kinderen gaan over het algemeen toch niet slapen als ze zon nog op de tent staat maar dat heeft meer te maken met het licht. Ze zijn nu 4 en 5 en gaan op vakantie pas om 9 uur naar bed. Dan hebben ze ook geen last van de hitte.

Verder is het handig om een plek met schaduw in de ochtend te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Kevinns je onderschat nu wel hoeveel verschil in gevoel zo'n dak maakt. Overdag met de zon erop is het een verschil tussen een zeer hete tent of gewoon hetzelfde als de buitentemperatuur. Natuurlijk ga je er niet in zitten maar je pakt toch vaak wat spullen en kinderen zoeken ook wel eens wat rust op en dan is het wel lekker dat het niet .

Maar juist als de zon er heel hard op staat wil je hem niet altijd open hebben, want afhankelijk van oriëntatie schijnt hij dan naar binnen en dat is ook heet. Dan heb ik soms liever een zijwand open.

Ook 's nachts is het een groot verschil qua comfort. Het gaat verder dan temperatuur maar ook om frisse lucht. Zeker bij zwoele nachten is het lekker, net als ik thuis ook in een relatief koele kamer toch altijd een raam open wil voor frisse lucht.
Onmisbaar is het zeker niet, maar wel erg lekker.

En ik ben het met je eens qua dagritme, dat hoort gewoon ook bij het campingleven. Beetje mee gaan met het licht. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Want @Gonadan hierboven zegt inderdaad. Vorig jaar hadden we een Kariba (zonder panoramadak) en werd het overdag 50+ graden in de tent bij 38-40 buiten. Nu is dat echt aangenamer ondanks nog steeds 40.

In de avond stijgt de warmte er ook echt sneller uit en heb je frissere lucht en veel meer circulatie.

Neemt niet weg, en ik hou best wel van flinke warmte, dat 40(+) graden erg warm is op een camping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Plaatsing is ook wel cruciaal. Schaduw van hoge bomen, luifel gericht op noord ipv op zuid.

In Zweden bij 30c de luifel ook gewoon op Noordwest gericht en onder de bomen. Leverde wel wat troep op het dak, maar dat veeg je dan later weer weg. In iedergeval groot deel van de dag geen directe zon onder de luifel.
Was vele malen aangenamer dan de tunneltent ernaast die niet onder een boom stond en hele dag stond te bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@MrAcid daar heb je wel een punt inderdaad. Wanneer het op mijn camping 40 graden is heb ik toch echt ergens een afslag verkeerd genomen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gonadan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:48:
@MrAcid daar heb je wel een punt inderdaad. Wanneer het op mijn camping 40 graden is heb ik toch echt ergens een afslag verkeerd genomen. :P
Geld ook voor mij ja. Al meerdere vakanties weggereden uit Frankrijk Italië of Kroatië omdat de weersverwachting aangaf dat het boven de 40c zou worden.
Meestal is Oostenrijk of Zwitserland dan wel te doen bij een camping op wat hoogte.
Pagina: 1 ... 18 ... 20 Laatste