Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:35
Inderdaad, kan dat ook bevestigen.
Iedere meter waarop je terug levert dient aangemeld te zijn, anders krijg je (via je energieleverancier) een melding van de netbeheerder dat je de PV installatie aan moet melden.

De dreiging hierbij is overigens dat als je dat niet doet de teruglevering ook niet verwerkt wordt.
Ik vraag me af of je (v.a. 2027) het bewust niet aangemeld hebben van je installatie ook als een zero-export functie van je PV zou kunnen inzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:43

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Wie zit er nog meer bij Tibber met z'n SAP voor een leuke teruglevergoeding?

Ik zit er nu een jaar bij en moet in 1 keer de Correctie energiebelasting betalen via een losse factuur. Dat is toch 350 eurie waar ik niet op gerekend had.

Aangezien ik ca. 2500 kWh aan ze teruglever is dat toch een tegenvaller van 14 cent per kWh.

Het verbruik van 3500 kWh saldeer ik bij Greenchoice op een drie-jarig contract. Dat gaat nog goed tot en met 31-12-2026. Daarna weet ik nog niet wat handig is.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 22:47

de Peer

under peer review

wat is het en waar komt dat vandaan? doordat je niet saldeert bij Tibber?

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 22-03-2025 10:07 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:30
Ik lever op dit moment ook terug via Tibber, maar zal binnenkort ook de verbruikers naar Tibber schakelen om inderdaad de belastingen te salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:06:
[...]

wat is het en waar komt dat vandaan? doordat je niet saldeert bij Tibber?
Geen idee nog, ik heb ze wat vragen erover gesteld. Maandag antwoord verwacht ik. Het lijkt iets te zijn dat je geen energiebelasting vergoed krijgt over je overschot (teruglevering min verbruik), maar dat ze die in de maandfacturen wel gewoon uitbetalen per teruggeleverde kWh. Dikke tegenvaller ineens na het eerste volledige jaar bij Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:39
ursusMaritimus schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Geen idee nog, ik heb ze wat vragen erover gesteld. Maandag antwoord verwacht ik. Het lijkt iets te zijn dat je geen energiebelasting vergoed krijgt over je overschot (teruglevering min verbruik), maar dat ze die in de maandfacturen wel gewoon uitbetalen per teruggeleverde kWh. Dikke tegenvaller ineens na het eerste volledige jaar bij Tibber.
Tibber geeft idd geen energiebelasting korting op een SAP. Bij mij corrigeerde ze dit al na enkele maanden, vervelend dat dit bij jou zo lang duurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Het lijkt iets te zijn dat je geen energiebelasting vergoed krijgt over je overschot (teruglevering min verbruik),
ja duh, dat wist je toch wel hoop ik :P
Anders zou terugleveren via dynamische tarieven wel interessant geweest zijn.

Dit is ook het vervelende aan die dynamische tarieven. Ze noemen het een terugleververgoeding terwijl het gewoon salderen is. dat leidt tot dit soort misverstanden.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 22-03-2025 10:26 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Whiskey48 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:16:
[...]

Tibber geeft idd geen energiebelasting korting op een SAP. Bij mij corrigeerde ze dit al na enkele maanden, vervelend dat dit bij jou zo lang duurde.
dat is een andere kwestie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:20
[...]

Dit weet toch iedereen dat het zo werkt neem ik aan? Zelfde geld voor btw

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:15
Tibber is er ook niet bepaald geheimzinnig over (geweest) over deze gang van zaken.

Ik houd dan ook mijn salderen zo goed mogelijk in de gaten.

PAP verbruik Tibber (salderen)
SAP PV GC 11,5cnt/kWh

De PV zit alleen op de SAP als dynamisch onder nul (0,00) kaal gaat komen. En een beetje gokken dat ik met salderen over de afrekenperiode neutraal uitkom.

[ Voor 12% gewijzigd door Simpel360 op 22-03-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:25:
[...]

ja duh, dat wist je toch wel hoop ik :P
Anders zou terugleveren via dynamische tarieven wel interessant geweest zijn.

Dit is ook het vervelende aan die dynamische tarieven. Ze noemen het een terugleververgoeding terwijl het gewoon salderen is. dat leidt tot dit soort misverstanden.
Uhm, nee, dat wist ik niet :9~ . Nou ja, nu wel.

Helaas heb ik het 11,5 cent contract bij GC gemist. Krijg maar 5 ct. Bij Tibber toch echt nog wel meer. Denk ik tenminste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Simpel360 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:49:
Tibber is er ook niet bepaald geheimzinnig over (geweest) over deze gang van zaken.

Ik houd dan ook mijn salderen zo goed mogelijk in de gaten.

PAP verbruik Tibber (salderen)
SAP PV GC 11,5cnt/kWh

De PV zit alleen op de SAP als dynamisch onder nul (0,00) kaal gaat komen. En een beetje gokken dat ik met salderen over de afrekenperiode neutraal uitkom.
Bij mij precies andersom, maar ik heb bij GC slecht 5 ct en hoop bij Tibber toch hoger uit te komen. Inclusief kosten sap en vaste kosten voor het contract. Anders kan de sap er beter uit.

Maar wacht ik iig mee tot einde salderingsregeling duidelijker is. Wie weet is toch nog ergens een voordeeltje te halen met een sap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Overigens in het hele vak onder dit topic:

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.

Die tweede opmerking klopt toch niet. Voorlopig is er nog geen zicht op 2 contracten op alleen de PAP met een slimme meter? Misschien kan die geactualiseerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Uhm, nee, dat wist ik niet :9~ . Nou ja, nu wel.

Helaas heb ik het 11,5 cent contract bij GC gemist. Krijg maar 5 ct. Bij Tibber toch echt nog wel meer. Denk ik tenminste...
Dat denk ik niet, die kosten haal je er niet uit hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:07:
[...]

Dat denk ik niet, die kosten haal je er niet uit hoor.
Ja dat denk jij, maar ik denk van wel.
Heb hier nog geen dynamisch, pas vanaf september, maar volg wel dagelijks de prijzen, en heel heel vaak is het meer dan 5 cent. 15 tot 20 komt ook wel eens voor.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:33:
[...]

Heb hier nog geen dynamisch, pas vanaf september, maar volg wel dagelijks de prijzen, en heel heel vaak is het meer dan 5 cent. 15 tot 20 komt ook wel eens voor.
Klopt. Ik zit nu een paar jaar op dynamisch, maar de SAP kosten er mee terugverdienen is ambitieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:55:
[...]

Klopt. Ik zit nu een paar jaar op dynamisch, maar de SAP kosten er mee terugverdienen is ambitieus.
Aangezien @ursusMaritimus al een sap heeft, is er geen sprake van aanschaf kosten.
De vaste kosten zijn praktisch niks, kunnen zelfs negatief zijn, maar dat hoef ik jou niet uit te leggen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

reneeke1970 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:10:
[...]

Aangezien @ursusMaritimus al een sap heeft, is er geen sprake van aanschaf kosten.
De vaste kosten zijn praktisch niks, kunnen zelfs negatief zijn, maar dat hoef ik jou niet uit te leggen.
Vaste kosten: iets van 40 euro voor de sap en 7 euro per maand voor levering (bij Tibber), dus iets van 125 euro per jaar.

Voor mij per kWh terugleveren dus 125/2500 = 0,05 €/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

reneeke1970 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:33:
[...]

Hier moet je dan wel de prijzen zonder btw en energiebelasting rekenen, want je krijgt alleen de kale prijs werkelijk betaald.
(Daar kwam ik dus achter met die correctie energiebelasting ... 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ursusMaritimus schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:48:
[...]

Vaste kosten: iets van 40 euro voor de sap en 7 euro per maand voor levering (bij Tibber), dus iets van 125 euro per jaar.

Voor mij per kWh terugleveren dus 125/2500 = 0,05 €/kWh
Dus als jij 10 cent krijgt speel je gelijk, dat moet lukken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ursusMaritimus schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:50:
[...]

Hier moet je dan wel de prijzen zonder btw en energiebelasting rekenen, want je krijgt alleen de kale prijs werkelijk betaald.
(Daar kwam ik dus achter met die correctie energiebelasting ... 8)7 )
Die zijn er af, want totaal prijs van 35 cent komt vaak voor hoor
Uiteraard wel de vroege of late uurtjes

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 22-03-2025 15:46 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

reneeke1970 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:44:
[...]

Die zijn er af, want totaal prijs van 35 cent komt vaak voor hoor
Uiteraard wel de vroege of late uurtjes
Ik probeer de goedkope uren naar GC te lozen om zo te salderen, maar ben overdag niet vaak thuis om te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
ursusMaritimus schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:12:
[...]

Ik probeer de goedkope uren naar GC te lozen om zo te salderen, maar ben overdag niet vaak thuis om te schakelen.
Dat probleem ga ik ook krijgen, ik wil met twee relais gaan schakelen, ook al mag dit wettelijk niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Stedin was gisteren bij mij voor een meter wissel (pap kon niet meer worden uitgelezen).

De monteur werkte al 10jr voor Stedin maar had nog nooit een SAP gezien.
Na de meter wissel maakt hij een foto van de installatie.

Hij had ook even de hoofdschakelaars doorgemeten gezien ik een niet- standaard opstelling had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Whiskey48 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:20:
Stedin was gisteren bij mij voor een meter wissel (pap kon niet meer worden uitgelezen).

Hij had ook even de hoofdschakelaars doorgemeten gezien ik een niet- standaard opstelling had.
Mijn enexis monteur deed er twintig per jaar voor laadpalen en PV, en dat is al 5 jaar geleden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
reneeke1970 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:37:
[...]

Mijn enexis monteur deed er twintig per jaar voor laadpalen en PV, en dat is al 5 jaar geleden
Apart. De mensen van Stedin die mijn gasleiding kwamen weghalen waren het ook nog nooit tegengekomen.

Ik denk dat die monteur dan specifiek wordt ingezet voor niet standaard werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:49
Whiskey48 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:59:
[...]

Apart. De mensen van Stedin die mijn gasleiding kwamen weghalen waren het ook nog nooit tegengekomen.

Dat klopt. Mijn Enexis monteur vertelde dat hij de dag ervoor er 5 had gedaan en dat hij hiervoor speciaal is opgeleid.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Whiskey48 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:59:
[...]

Ja klopt, speciaal voor onder spanning te werken, dubbele handschoenen en gelaat masker

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:44
reneeke1970 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:05:
[...]

Ja klopt, speciaal voor onder spanning te werken, dubbele handschoenen en gelaat masker
Onder spanning werken doen ze allemaal hoor. Dat heeft niks met sap te maken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Whiskey48 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:20:

En schakelaars wiens naam we hier niet mogen noemen? Voldemort sft440

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
ursusMaritimus schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:29:
[...]

En schakelaars wiens naam we hier niet mogen noemen? Voldemort sft440
Die heb ik idd. Hij vond ze niet echt boeiend eigenlijk, het ging hem er meer om dat de hoofdschakelaars goed waren aangesloten en geen gekke waardes gaven in diverse combinaties.
Daarna de nul stand laten zien, dat vond hij wel grappig merkte ik.

Hij vertelde dat ze vaak zaken tegen komen die wel verboden zijn (maakte er soort van op dat dit dus geen issue was). Vaak verbroken zegels (vaak door zonnepaneel boeren gedaan om even spanningsloos te zijn), hoofdzekeringen vervangen voor zwaardere, of hele andere dingen die veel serieuzer waren (wat weet ik niet).
Een boeite oid werd nooit gegeven, maar als iets werd ontdekt dat de eigenaar werd verzocht dit ongedaan te maken.

Nee de Voldemort sft440 was zeker geen issue, hij vond het eerder fijn dat de meterkast er erg netjes en kwalitatief goed uit zag. Ik was eerder een voorbeeld hoe het hoort te zijn zeg maar.
(Maar hij gaf wel aan dat ik duidelijk wist waar ik het over had, alles zag er echt top uit en dat was natuurlijk niet bij iedereen zo).

[ Voor 5% gewijzigd door Whiskey48 op 22-03-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Whiskey48 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:54:
[...]

Die heb ik idd. Hij vond ze niet echt boeiend eigenlijk, het ging hem er meer om dat de hoofdschakelaars goed waren aangesloten en geen gekke waardes gaven in diverse combinaties.
Daarna de nul stand laten zien, dat vond hij wel grappig merkte ik.

Hij vertelde dat ze vaak zaken tegen komen die wel verboden zijn (maakte er soort van op dat dit dus geen issue was). Vaak verbroken zegels (vaak door zonnepaneel boeren gedaan om even spanningsloos te zijn), hoofdzekeringen vervangen voor zwaardere, of hele andere dingen die veel serieuzer waren (wat weet ik niet).
Een boeite oid werd nooit gegeven, maar als iets werd ontdekt dat de eigenaar werd verzocht dit ongedaan te maken.

Nee de Voldemort sft440 was zeker geen issue, hij vond het eerder fijn dat de meterkast er erg netjes en kwalitatief goed uit zag. Ik was eerder een voorbeeld hoe het hoort te zijn zeg maar.
(Maar hij gaf wel aan dat ik duidelijk wist waar ik het over had, alles zag er echt top uit en dat was natuurlijk niet bij iedereen zo).
toon volledige bericht
Het scheelt denk ik al dat ze in de meterkast niet hoeven te graven tussen de meurende schoenen, bussen haarlak, handtassen en weet ik wat voor meuk er in wordt opgeslagen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Simpel360 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 04:58:
[...]

Het scheelt denk ik al dat ze in de meterkast niet hoeven te graven tussen de meurende schoenen, bussen haarlak, handtassen en weet ik wat voor meuk er in wordt opgeslagen. :X
Oh bij mij staat ook het eea, maar wel netjes op plankjes, ziet er netjes uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 23-03-2025 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Whiskey48 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 06:33:
[...]

Oh bij mij staat ook het eea, maar wel netjes op plankjes, ziet er netjes uit.
Ook daar heeft een regelgever een menig over.
Is al even geleden dat ik dit ergens gelezen heb.

Brandweer / netbeheerder moet tijdens een calamiteit eenvoudig je huis veilig kunnen maken.
Net zoals je mk binnen x meter bij je voordeur dient te zitten, en dacht max 2 deuren tot je groepenkast. (Is dan wel bij nieuw/verbouw).

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 23-03-2025 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Simpel360 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:05:
[...]

Ook daar heeft een regelgever een menig over.
Is al even geleden dat ik dit ergens gelezen heb.

Brandweer / netbeheerder moet tijdens een calamiteit eenvoudig je huis veilig kunnen maken.
Net zoals je mk binnen x meter bij je voordeur dient te zitten, en dacht max 2 deuren tot je groepenkast. (Is dan wel bij nieuw/verbouw).
Ja idd, hou het netjes. Ik heb plankjes onder de gehele elektrische installatie met wat spulletjes er op. En aan de zijkanten van de elektrische installatie de apparatuur aan de zijkant geschroefd.

Maar idd, geen soep blikken op de technische installatie en opgestapelde schoenendozen die omvallen als je de deur open doet. Lijkt me evident dat zoiets niet d bedoeling is. Daar zal een monteur direct een opmerking over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Whiskey48 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:17:
[...]

Ja idd, hou het netjes. Ik heb plankjes onder de gehele elektrische installatie met wat spulletjes er op. En aan de zijkanten van de elektrische installatie de apparatuur aan de zijkant geschroefd.

Maar idd, geen soep blikken op de technische installatie en opgestapelde schoenendozen die omvallen als je de deur open doet. Lijkt me evident dat zoiets niet d bedoeling is. Daar zal een monteur direct een opmerking over maken.
Gaat wel wat off topic zo O-)

De gemiddelde mens is eigenwijs en weet het beter.

Stel je voor dat brandweerpersoneel in een rook gevulde gang, met perslucht & volgelaatmasker, bij jou in de meterkast het water, stadsverwarming, gas & elektra uit moet zetten....
Dan weet je gelijk of die plankjes of andere zaken handig zijn, het maakt dan ook niet uit of het bij daglicht er netjes uitziet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Simpel360 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:36:
[...]

Stel je voor dat brandweerpersoneel in een rook gevulde gang, met perslucht & volgelaatmasker, bij jou in de meterkast het water, stadsverwarming, gas & elektra uit moet zetten....
Dan weet je gelijk of die plankjes of andere zaken handig zijn, het maakt dan ook niet uit of het bij daglicht er netjes uitziet :X
Offtopic idd, maar dat is bij mij absoluut geen issue (alles ruimtelijk en netjes). Maar dat zal bij de meeste huishoudens wel anders zijn verwacht ik idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Simpel360 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:36:
[...]

Of stel je voor dat er in de meterkast iets mis gaat, en er vonkvorming is. Voor het brandvertragende kunstof van de kast zelf geen probleem, maar zijn de schoenen sloffen sjaals e.d. die op de schapjes voor de meterkast staan ook brandvertragend? ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:50
ursusMaritimus schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:02:
Overigens in het hele vak onder dit topic:

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.

Die tweede opmerking klopt toch niet. Voorlopig is er nog geen zicht op 2 contracten op alleen de PAP met een slimme meter? Misschien kan die geactualiseerd worden?
Er is wel zicht op, want het is deel van de Energiewet. De implementatie van dat onderdeel van de Energiewet laat nog even op zich wachten, want de onderliggende regelgeving is nog niet af, laat staan de marktafspraken hoe het geimplementeerd moet worden en daarop volgende bouw van de oplossing bij alle betrokken partijen. Reken daarvoor gerust nog 1 a 2 jaar.

Vervolgens is het zeer onwaarschijnlijk dat het een succes zal worden op lange termijn; Zowel de bestaande leverancier, die dan allen voor afname verantwoordelijk is, als de nieuwe 'aggregator voor invoeding' die voor invoeding verantwoordelijk is, zullen beiden precies dezelfde gegevens nodig hebben om enigzins accuraat te voorspellen. Zo correct mogelijk voorspellen en daarmee balanceringskosten reduceren is het cruciale deel van de kosten van de leverancier en aggregator voor invoeding.

Onlangs is bekend geworden dat, gezien privacy zorgen, bij splitsen van afname en invoeding, de betrokken partijen nog maar de beschikking krijgen over de meetdata van òf de invoeding, òf de afname (tenzij je aanvullende toestemming geeft als klant), terwijl je nu juist beiden nodig hebt wil je enigzins beiden accuraat voorspellen. Daarnaast; er gebeurt dubbel werk; beide partijen moeten voor dezelfde aansluiting en consumptie en productie patroon inschatten, want dat is nodig om zowel accuraat afname en invoeding te voorspellen. Op basis van onderliggende kosten, kan splitsen daarom nooit goedkoper worden dan samen houden. Wat niet uitsluit dat een prijsvechter het zal proberen. Goede nieuws; leverancier zullen deze druk ook voelen, en hun prijs-beleid met betrekking tot invoeding nog verder aanscherpen

Oh, en als je afname in invoeding splitst, dan blijf je waarschijnlijk nog steeds een vorm van terugleververgoeding betalen bij de leverancier voor afname. Dat compenseert namelijk voor een deel namelijk ook de afwijkende 'profileringkosten'; het feit dat klanten met zonnepanelen in het algemeen meer afname uit het net hebben op dure momenten (zolang je nog geen thuisaccu hebt). Omdat de leverancier bij vaste en variabele contracten de klant met zonnepanelen niet een afwijkend leveringstarief in rekening wil (of wellicht; kan) brengen, haalt hij dat terug via de terugleverheffing. Als de klant zijn invoeding ergens anders onder brengt, blijft de leverancier deze kosten natuurlijk gewoon houden en zal hij deze ergens moeten wegstoppen. Je kan nu al voorspellen dat dat een nieuw schandaal gaat opleveren. Goed, laten we hopen dat we tegen die tijd allemaal zo wijs zijn om over te gaan op een dynamisch(er) energiecontract, dan bespaar je je al die frustratie over vermeend onrecht :)

[ Voor 11% gewijzigd door ntram op 24-03-2025 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

ntram schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:22:
[...]

Er is wel zicht op, want het is deel van de Energiewet. De implementatie van dat onderdeel van de Energiewet laat nog even op zich wachten, want de onderliggende regelgeving is nog niet af, laat staan de marktafspraken hoe het geimplementeerd moet worden en daarop volgende bouw van de oplossing bij alle betrokken partijen. Reken daarvoor gerust nog 1 a 2 jaar.

Vervolgens is het zeer onwaarschijnlijk dat het een succes zal worden op lange termijn; Zowel de bestaande leverancier, die dan allen voor afname verantwoordelijk is, als de nieuwe 'aggregator voor invoeding' die voor invoeding verantwoordelijk is, zullen beiden precies dezelfde gegevens nodig hebben om enigzins accuraat te voorspellen. Zo correct mogelijk voorspellen en daarmee balanceringskosten reduceren is het cruciale deel van de kosten van de leverancier en aggregator voor invoeding.

Onlangs is bekend geworden dat, gezien privacy zorgen, bij splitsen van afname en invoeding, de betrokken partijen nog maar de beschikking krijgen over de meetdata van òf de invoeding, òf de afname (tenzij je aanvullende toestemming geeft als klant), terwijl je nu juist beiden nodig hebt wil je enigzins beiden accuraat voorspellen. Daarnaast; er gebeurt dubbel werk; beide partijen moeten voor dezelfde aansluiting en consumptie en productie patroon inschatten, want dat is nodig om zowel accuraat afname en invoeding te voorspellen. Op basis van onderliggende kosten, kan splitsen daarom nooit goedkoper worden dan samen houden. Wat niet uitsluit dat een prijsvechter het zal proberen. Goede nieuws; leverancier zullen deze druk ook voelen, en hun prijs-beleid met betrekking tot invoeding nog verder aanscherpen

Oh, en als je afname in invoeding splitst, dan blijf je waarschijnlijk nog steeds een vorm van terugleververgoeding betalen bij de leverancier voor afname. Dat compenseert namelijk voor een deel namelijk ook de afwijkende 'profileringkosten'; het feit dat klanten met zonnepanelen in het algemeen meer afname uit het net hebben op dure momenten (zolang je nog geen thuisaccu hebt). Omdat de leverancier bij vaste en variabele contracten de klant met zonnepanelen niet een afwijkend leveringstarief in rekening wil (of wellicht; kan) brengen, haalt hij dat terug via de terugleverheffing. Als de klant zijn invoeding ergens anders onder brengt, blijft de leverancier deze kosten natuurlijk gewoon houden en zal hij deze ergens moeten wegstoppen. Je kan nu al voorspellen dat dat een nieuw schandaal gaat opleveren. Goed, laten we hopen dat we tegen die tijd allemaal zo wijs zijn om over te gaan op een dynamisch(er) energiecontract, dan bespaar je je al die frustratie over vermeend onrecht :)
toon volledige bericht
Alle opbrengst met een sap terugleveren maakt dat je geen eigen verbruik hebt. In tijden van het fantastische Innova contract was dat geweldig!
Hassan, BROODJE!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
ursusMaritimus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:24:
[...]

Alle opbrengst met een sap terugleveren maakt dat je geen eigen verbruik hebt. In tijden van het fantastische Innova contract was dat geweldig!
Hassan, BROODJE!!
Echt wel, 20k mee verdient _/-\o_

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
Ik had toen al een aanvraag voor zonnepanelen lopen, maar toen Oekraine werd binnengevallen heb ik direct gevraagd of het dubbele aan panelen neergelegd kon worden (dat kon gelukkig).
Daardoor binnen 1 jaar al m'n 22 zonnepanelen terug kunnen verdienen.
Daarna het huis full-electric gemaakt (gasloos) en maak op een slimme manier maximaal gebruik van m'n panelen om het huis te verwarmen en van warm water te voorzien.

Ik had een aanvraag tegelijk met m'n buren, die wilde maximaal 5 panelen (was als meer dan voldoende aangegeven door de installateur). Ook gaven de buren aan dat die inval in Oekraiene voor ons echt niet zo'n impact zal hebben op ons. ... Helaas heb je soms gelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Whiskey48 op 26-03-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Whiskey48 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:07:
[...]

Ik had toen al een aanvraag voor zonnepanelen lopen, maar toen Oekraine werd binnengevallen heb ik direct gevraagd of het dubbele aan panelen neergelegd kon worden (dat kon gelukkig).
Daardoor binnen 1 jaar al m'n 22 zonnepanelen terug kunnen verdienen.
Daarna het huis full-electric gemaakt (gasloos) en maak op een slimme manier maximaal gebruik van m'n panelen om het huis te verwarmen en van warm water te voorzien.

Ik had een aanvraag tegelijk met m'n buren, die wilde maximaal 5 panelen (was als meer dan voldoende aangegeven door de installateur). Ook gaven de buren aan dat die inval in Oekraiene voor ons echt niet zo'n impact zal hebben op ons. ... Helaas heb je soms gelijk.
Een geluk bij een ongeluk....

Of, ieder nadeel heeft zijn voordeel..

Maarja de komende jaren gaan we die winst dubbel en dwars terug betalen via terug lever kosten etc...

De thuis accu is in ontwikkeling!!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:58:
[...]

Maarja de komende jaren gaan we die winst dubbel en dwars terug betalen via terug lever kosten etc...
Nee joh, waarom zou je die betalen? Daar begin ik niet aan hoor.
Je kunt je omvormer toch gewoon zo instellen dat hij nooit teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:12:
[...]

Ik heb helaas een Enphase Standard. Die weet alleen wat geproduceerd wordt, niet of er al dan niet teruggeleverd wordt.

En je wilt natuurlijk wel je eigen gebruik blijven produceren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
ursusMaritimus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:25:
[...]

Ik heb helaas een Enphase Standard. Die weet alleen wat geproduceerd wordt, niet of er al dan niet teruggeleverd wordt.

Dan ff in het Enphase topic de tricks halen om het e.e.a. te tweaken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Simpel360 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:43:
[...]

Dan ff in het Enphase topic de tricks halen om het e.e.a. te tweaken :*)
ok, wist niet dat je met een Standard toch levering / teruglevering kan binnenhalen. Daar heb je normaliter een Metered voor nodig. Was er helaas niet scherp op bij de installatie in 2021 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

reneeke1970 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:05:
[...]

Misschien een voor de hand liggende vraag, maar ik heb hier bij mijn PV (zonder SAP) gewoon een werkschakelaar aan de PV kant en de groep die ik uit kan zetten, in theorie zou met de werkschakelaar aan de PV kant uit de groep spanningsloos moeten zijn, toch?
Werkt dat met een SAP anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
ursusMaritimus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:46:
[...]

ok, wist niet dat je met een Standard toch levering / teruglevering kan binnenhalen. Daar heb je normaliter een Metered voor nodig. Was er helaas niet scherp op bij de installatie in 2021 :'(
Geen idee, daarom de verwijzing O-)

Wat euro's om het aan te passen en doorrrrr :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Oon schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:49:
[...]

Misschien een voor de hand liggende vraag, maar ik heb hier bij mijn PV (zonder SAP) gewoon een werkschakelaar aan de PV kant en de groep die ik uit kan zetten, in theorie zou met de werkschakelaar aan de PV kant uit de groep spanningsloos moeten zijn, toch?
Nee, enige verschil met een sap (2e slimme meter) is dat die groep dan op de tweede meter is aangesloten en dan op de sap geteld wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:25:
[...]

je hebt toch gewoon een slimme meter (aanname) die dit voor je meet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oon schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:49:
[...]

Ja want dan gaat bedrading los onder de hoofd zekering, want ook die word dan vervangen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:12:
[...]

Oh dat is best te regelen, maar dan loop je toch de opbrengst mis die je nu wel opstrijkt, dan links of rechts kost het geld, honderden euro per jaar, als het geen duizend is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
reneeke1970 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:59:
[...]

Oh dat is best te regelen, maar dan loop je toch de opbrengst mis die je nu wel opstrijkt, dan links of rechts kost het geld, honderden euro per jaar, als het geen duizend is
Het kost geen geld, t levert minder op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Makrolon schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:53:
[...]

Het kost geen geld, t levert minder op.
Dat is hetzelfde

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
Nee hoor dat is het niet.

Bovendien is het al jaren bekend dat de salderingsregeling stopt, daar zal je op in moeten spelen door slim met je energieverbruik om te gaan.

Ja, ik ben een beetje moe van de klagers over zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Makrolon schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:10:
[...]

Bovendien is het al jaren bekend dat de salderingsregeling stopt, daar zal je op in moeten spelen door slim met je energieverbruik om te gaan.

Ja, maar niet dat het salderen weg zou gaan EN teruglever kosten, en poep voor je teruglevering kWh.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Rol-Co schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:42:
[...]

Ja, maar niet dat het salderen weg zou gaan EN teruglever kosten, en poep voor je teruglevering kWh.
Als t salderen eerder weg was gegaan waren die teeugleverkosten er misschien niet gekomen...

Maar dan ga je naar dynamisch? Dan krijg je precies voor je stroom wat je stroom ook waard is op dat moment. Eerlijker krijg je het niet.

Of je zorgt dat je meer stroom zelf gebruikt. Bv met een ev, boiler of thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
Makrolon schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:11:
[...]

Als t salderen eerder weg was gegaan waren die teeugleverkosten er misschien niet gekomen...
Nee, dat is een hardnekkig misverstand. De terugleverkosten kwamen er zodra de leveranciers per april 2023 eindelijk iets wat in de buurt van het werkelijke energievolume kregen toegerekend in de profielallocatie voor aansluitingen met invoeding. Wat je afgelopen week ziet, en je al had kunnen afleiden uit het ACM rapport over terugleverkosten, blijven die kosten (bij vaste en variabele kosten) gewoon gedeeltelijk bestaan na afloop salderen. Want de profilerings- en onbalanskosten voor dergelijke aansluitingen met invoeding wijken nu eenmaal af. Zie ook mijn post hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Ja ja, zodra je het kosten noemt mogen ze het verhalen bij de burger, dat hadden ze later ook wel verzonnen hoor.
Maar dan ga je naar dynamisch? Dan krijg je precies voor je stroom wat je stroom ook waard is op dat moment. Eerlijker krijg je het niet.
Dat zou een optie zijn inderdaad, als de negatieve kosten niet de terugleverkosten overschrijden, maar met een 50 kWh per dag in de zomer kan dat toch nog raar uitpakken.
Of je zorgt dat je meer stroom zelf gebruikt. Bv met een ev, boiler of thuisaccu.
Doe en heb ik al (ben pas vanaf 2012 bezig en 2016 al full elektrisch ), maar de winter is het probleem he, warmtepomp doet niets in de zomer.
Salderen is meest ideaal, voor iedereen, eventueel overlevering mogen ze gratis hebben. ;)

Nu gaan mensen uitzetten, niet meer vervangen na defect of van dak halen enz, omgekeerde wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
ntram schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:22:
Onlangs is bekend geworden dat, gezien privacy zorgen, bij splitsen van afname en invoeding, de betrokken partijen nog maar de beschikking krijgen over de meetdata van òf de invoeding, òf de afname (tenzij je aanvullende toestemming geeft als klant), terwijl je nu juist beiden nodig hebt wil je enigzins beiden accuraat voorspellen.
Dat tussen haakjes is precies wat het geen probleem maakt toch? Bij dynamische contracten moet je nu ook toestemming geven om je slimme meter uit te lezen. Als de propositie interessant is lijkt het me niet dat mensen problemen hebben om die toestemming te geven.
Dat zou zo maar kunnen want dan hadden ze wellicht de overige meerkosten in de terugleververgoeding verwerkt, mits de overheid daar net als het levertarief geen restricties aan had gesteld. (Dan zou bijvoorbeeld bij GC de TLV €0,0025 zijn). Had het heel wat makkelijker gemaakt bij het vergelijken. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Inderdaad @Rol-Co ,ik wacht met plat dak onderhoud tot 2027,afhankelijk van wat de regelingen dan zijn, heb je toch hele grote kans dat er 9000 kWh per jaar aan zonnepanelen in de kliko gaat belanden. Heb er dan toch niks meer aan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Makrolon schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:10:
[...]

Het ging over terug lever boete, wel bij het onderwerp blijven.

Geld kosten of minder opleveren is hetzelfde, heeft allebei hetzelfde negatieve resultaat op je spaar saldo.
Je lijkt wel een minister, die houden ook graag mensen voor de gek

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:30
reneeke1970 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:56:
Inderdaad @Rol-Co ,ik wacht met plat dak onderhoud tot 2027,afhankelijk van wat de regelingen dan zijn, heb je toch hele grote kans dat er 9000 kWh per jaar aan zonnepanelen in de kliko gaat belanden. Heb er dan toch niks meer aan
Hoezo niks? Je hebt toch nog steeds eigen gebruik?

Minder panelen snap ik misschien nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Een ev heb ik niet, en een accu KOST toch weer 5000 euro of meer, dus komt mijn voorspelling toch weer uit.

En dynamisch heb ik al, dat word mijn verdien model op de sap, terug leveren als stroom duur is.
Maar ook daar gaan boetes op komen, net als op model contracten, dat duurt niet lang meer

[ Voor 15% gewijzigd door reneeke1970 op 27-03-2025 09:13 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dracula schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:00:
[...]

Hoezo niks? Je hebt toch nog steeds eigen gebruik?

Minder panelen snap ik misschien nog.
Ik heb het ook over minder panelen. De overige panelen dekken het gebruik nog.

Dus ik verwijder 9000 kWh en die word voortaan door gesubsidieerde windmolen opgewekt, daar is meer aan verdient door de energiemaatschappij

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:10:
[...]

Ik heb het ook over minder panelen. De overige panelen dekken het gebruik nog.
dit klinkt niet logisch. In de winter ook? Volgens mij kun je in de winter nooit genoeg panelen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:55:
[...]

dit klinkt niet logisch. In de winter ook? Volgens mij kun je in de winter nooit genoeg panelen hebben.
In de winter liggen ze helft van de dag in schaduw, dus in die paar maanden dat ik stroom te weinig heb, zal die 300 watt ook niet veel uitmaken, die 1000 euro montage kosten van die panelen ga ik daar niet mee terug verdienen binnen tien jaar, en dan ben ik al verhuisd dus......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:56:
[...]

je hebt toch gewoon een slimme meter (aanname) die dit voor je meet?
Jawel, maar daarmee kan mijn Enphase standard toch niet sturen om al dan niet terug te leveren?
Ik heb idd wel twee P1 meters, maar verder geen HA erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:59:
[...]

Jawel, maar daarmee kan mijn Enphase standard toch niet sturen om al dan niet terug te leveren?
Geen idee, ik heb geen Enphase. Bij mijn Goodwe omvormers kan dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:11:
[...]

Geen idee, ik heb geen Enphase. Bij mijn Goodwe omvormers kan dat wel.
Volgens zijn die met een of andere HA hack vast wel uit te lezen en aan te sturen. Alleen ben ik niet echt een programmeur zeg maar. Al is dat met AI wel een stuk gemakkelijker geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:56:
Ja, deels gewoon uit in de zomer, zuid alleen is dan voldoende, in de winter weer aan om wat extra te genereren, het is gekkenwerk maar ja ik ga niet extra afrekenen om iemand anders te pleasen. Dan koop ik ook wel goedkoop in in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
In verband met de erg lage dynamische prijs morgen (1 cent tussen 14 en 15h) maar weer even zitten hobby'en in de groepenkast net. Op jaarbasis heb ik zo'n 2000 kWh overschot....
Ik heb de autolader nu zo gemaakt dat deze geschakeld kan worden tussen mijn Greenchoice contract (waarbij ik voor teruglevering tot 2027 nog 11,5 cent/kWh krijg), en Tibber dynamisch.
Morgen gaat de stroom van mijn zonnepanelen dan eerst door de Greenchoice meter en vang ik er 11,5 cent voor, waarna het via de hoofdzekering naar de tweede Tibber meter gaat waar ik het terugkoop voor 1 cent/kWh.
Ik sta voor de groepenkast en probeer me de route te verbeelden 8)7

Of dit veel zin heeft durf ik niet te voorspellen, we gaan zien hoe vaak dit soort hele lage prijzen voorkomen dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ASW1 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:59:
In verband met de erg lage dynamische prijs morgen (1 cent tussen 14 en 15h) maar weer even zitten hobby'en in de groepenkast net. Op jaarbasis heb ik zo'n 2000 kWh overschot....
Ik heb de autolader nu zo gemaakt dat deze geschakeld kan worden tussen mijn Greenchoice contract (waarbij ik voor teruglevering tot 2027 nog 11,5 cent/kWh krijg), en Tibber dynamisch.
Morgen gaat de stroom van mijn zonnepanelen dan eerst door de Greenchoice meter en vang ik er 11,5 cent voor, waarna het via de hoofdzekering naar de tweede Tibber meter gaat waar ik het terugkoop voor 1 cent/kWh.
Ik sta voor de groepenkast en probeer me de route te verbeelden 8)7

Of dit veel zin heeft durf ik niet te voorspellen, we gaan zien hoe vaak dit soort hele lage prijzen voorkomen dit jaar.
Als je maar niet vergeet om ook wat aan tibbe terug te leveren, om de eb te salderen.
Maar ook dat doe je met plezier, regelmatig boven de 11.5 cent.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:21:
[...]

Als je maar niet vergeet om ook wat aan tibbe terug te leveren, om de eb te salderen.
Maar ook dat doe je met plezier, regelmatig boven de 11.5 cent.
11,5 cent vergoeding bij dynamisch zie ik niet vaak op momenten waarop ik significant kan terugleveren helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ASW1 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:07:
[...]

11,5 cent vergoeding bij dynamisch zie ik niet vaak op momenten waarop ik significant kan terugleveren helaas.
Hoeft ook niet in één keer, alle beetjes helpen.
Maar de eb moet je niet laten schieten, zou beetje dom zijn he
Morgen tussen 18.00 en 20.00 bijvoorbeeld

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 05-04-2025 22:21 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:20:
[...]

Hoeft ook niet in één keer, alle beetjes helpen.
Maar de eb moet je niet laten schieten, zou beetje dom zijn he
Morgen tussen 18.00 en 20.00 bijvoorbeeld
Helaas is de opstelling van mijn PV dusdanig dat er na 18:00 misschien nog 1,5 kWh uit komt, dat levert me hooguit 15 cent op voor het omschakelen.
Kan mijn microomvormers ook niet zomaar af-/omschakelen zonder handmatig de spanning eraf te gooien, wat me niet bevorderlijk lijkt voor de levensduur.

Maar het idee is goed, als ik historische data terugkijk was bijvoorbeeld 12 maart een dag waarop de kale prijs de hele dag rond de 10 cent zat, en op die dag is er toch nog 21 kWh uit de panelen gekomen. Dat zet meer zoden aan de dijk, en is ook een stuk makkelijker om de PV voor de hele dag om te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ASW1 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:13:
[...]

Helaas is de opstelling van mijn PV dusdanig dat er na 18:00 misschien nog 1,5 kWh uit komt, dat levert me hooguit 15 cent op voor het omschakelen.
Kan mijn microomvormers ook niet zomaar af-/omschakelen zonder handmatig de spanning eraf te gooien, wat me niet bevorderlijk lijkt voor de levensduur.

Maar het idee is goed, als ik historische data terugkijk was bijvoorbeeld 12 maart een dag waarop de kale prijs de hele dag rond de 10 cent zat, en op die dag is er toch nog 21 kWh uit de panelen gekomen. Dat zet meer zoden aan de dijk, en is ook een stuk makkelijker om de PV voor de hele dag om te schakelen.
Precies, gewoon in de gaten houden, salderen doe je tenslotte per jaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:27
Kan ik ook een dynamisch contract bij zonneplan afsluiten + accu van zonneplan kopen en dit dan aansluiten op een SAP (secundair allocatie punt).

De SAP moet ik nog aanvragen maar ik wil de accu gebruiken puur om de maatschappij te helpen voor de onbalans op het net en uiteraard ivm de korte terugverdientijd.

Ik heb nog een GC contract met 12 cent terugleververgoeding t/m juni 2027.

Ik heb het ook hier gevraagd, misschien hebben jullie er ook een mening over:

Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bravertal schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:17:
Kan ik ook een dynamisch contract bij zonneplan afsluiten + accu van zonneplan kopen en dit dan aansluiten op een SAP (secundair allocatie punt).

De SAP moet ik nog aanvragen maar ik wil de accu gebruiken puur om de maatschappij te helpen voor de onbalans op het net en uiteraard ivm de korte terugverdientijd.

Ik heb nog een GC contract met 12 cent terugleververgoeding t/m juni 2027.

Ik heb het ook hier gevraagd, misschien hebben jullie er ook een mening over:

Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2
Natuurlijk. Waarom zou het niet kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:19:
[...]

Natuurlijk. Waarom zou het niet kunnen?
Zomaar een Flut reden, zonne plan heeft nu geen zeggenschap over de hoofd zekering omdat die niet weet wat de pap doet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:30:
[...]

Zomaar een Flut reden, zonne plan heeft nu geen zeggenschap over de hoofd zekering omdat die niet weet wat de pap doet.
Ja je zult zelf je load balancing moeten regelen inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:27
de Peer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:32:
[...]

Ja je zult zelf je load balancing moeten regelen inderdaad
Daarmee bedoel je dat de accu het zelf niet gaat regelen (wanneer opladen en wanneer ontladen)?

Kan je dat ook verder uitleggen waarom het via SAP niet werkt?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bravertal schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:31:
[...]

Daarmee bedoel je dat de accu het zelf niet gaat regelen (wanneer opladen en wanneer ontladen)?

Die accu gebruikt (denk ik?) maar 1 P1 signaal van 1 slimme meter. Niet van alle 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Bravertal schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:31:
[...]

Hij weet alleen wat er op de sap gebeurt, niet op de pap. Dus als de accu besluit dat het tijd is om terug te leveren, bv 11kw = 16a per fase, en jij besluit om te gaan koken en je trekt nog eens 16a op een vd fases, dan ziet de regeling van de accu dat niet en klapt je 25 ampère hoofdzekering er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dus je moet of de bedrading van beide meters door de CT-klemmen leiden, of softwarematig de 2 P1 combineren en een virtuele gecombineerde P1 uitsturen richting accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simpel360
Makrolon schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:05:
[...]

Hij weet alleen wat er op de sap gebeurt, niet op de pap. Dus als de accu besluit dat het tijd is om terug te leveren, bv 11kw = 16a per fase, en jij besluit om te gaan koken en je trekt nog eens 16a op een vd fases, dan ziet de regeling van de accu dat niet en klapt je 25 ampère hoofdzekering er uit.
Als de accu 16A gaat leveren en je 16A gaat verbruiken is de stroom door de hoofdzekering volgens mijn telraam 0A.

Of bedoel je wat anders? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Simpel360 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:21:
[...]

Als de accu 16A gaat leveren en je 16A gaat verbruiken is de stroom door de hoofdzekering volgens mijn telraam 0A.

Of bedoel je wat anders? :+
Klein foutje ja:+ dat moest natuurlijk opladen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
bbbrumbrum schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:10:
Dus je moet of de bedrading van beide meters door de CT-klemmen leiden, of softwarematig de 2 P1 combineren en een virtuele gecombineerde P1 uitsturen richting accu.
Klopt. Dan moet je wel een interface hebben die met ct klemmen werkt voor je thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Is een secundair allocatiepunt nog interessant om in te investeren op moment? Ik zit eens te kijken naar een mogelijke nieuwe woning met een interessant extra dakoppervlak (25 m2 plat dak) om panelen op te leggen. Sowieso een huis met mogelijkheid tot veel panelen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

evilution schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:03:
Is een secundair allocatiepunt nog interessant om in te investeren op moment? Ik zit eens te kijken naar een mogelijke nieuwe woning met een interessant extra dakoppervlak (25 m2 plat dak) om panelen op te leggen. Sowieso een huis met mogelijkheid tot veel panelen.
Ja hoor. Er zijn tal van toepassingen.
Accu Op een apart contract.
En contractspeculatie natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

de Peer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:05:
[...]

Ja hoor. Er zijn tal van toepassingen.
Accu Op een apart contract.
En contractspeculatie natuurlijk
Heb je nog wat meer toepassingen? Een accu is ook een flinke investering waarbij de terugverdientijd onduidelijk lijkt. En wat is contractspeculatie?

Is er verschil tussen NL en BE wat dit betreft? Dat is in dit geval relevant.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

evilution schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:10:
[...]

Heb je nog wat meer toepassingen? Een accu is ook een flinke investering waarbij de terugverdientijd onduidelijk lijkt. En wat is contractspeculatie?

Sorry ik heb het al heel vaak opgesomd in dit topic. Zoek mijn eerdere posts maar even terug, anders moet ik het doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ntram
evilution schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:10:
[...]

In dit topic is alleen de Nederlandse situatie besproken, althans, zo ver ik me kan herinneren. Volgens mij vereist de belgische belastingdienst persé een secundair allocatiepunt als je je laadkosten wil declareren bij je werkgever. Op zich nog niet zo'n ramp, maar volgens mij lossen ze dat ook nog eens serieel op, zodat je meetdata op je primaire meter niet meer het verbruik op je primaire energierekening is, althans, niet zonder bewerkingen door de netbeheerder.

Contractspeculatie is het uitnutten van de afwijkingen tussen energiecontracten. Een SAP stelt je in staat om een deel van je energiestroom niet langer onder je oude contract te laten vallen, maar onder een nieuw met andere voorwaarden. Waarbij je profiteert van het oude contract (bijvoorbeeld: lage leveringsprijs) en bij het nieuwe contract (bijvoorbeeld: hoog teruglevertarief). Heb je echter vaak wel een energiecrisis voor nodig en een langlopend contract, of zeer uitzonderlijke situaties. Net als de andere use cases zoals gebruik maken van een verkeerde interpretatie van de regels rondom korting op elektrisch laden voor een SAP zijn die redelijk opgedroogd.

Zoek echter inderdaad de posts van de Peer op voor de zeer uitzonderlijke situaties waar het wellicht nog voordeel kan brengen. Volgens mij is de concensus we redelijk dat je er beter niet meer mee kan starten, maar indien je het al hebt, dan wordt het een ander verhaal (sunk cost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

ntram schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:18:
[...]

In dit topic is alleen de Nederlandse situatie besproken, althans, zo ver ik me kan herinneren. Volgens mij vereist de belgische belastingdienst persé een secundair allocatiepunt als je je laadkosten wil declareren bij je werkgever. Op zich nog niet zo'n ramp, maar volgens mij lossen ze dat ook nog eens serieel op, zodat je meetdata op je primaire meter niet meer het verbruik op je primaire energierekening is, althans, niet zonder bewerkingen door de netbeheerder.

Contractspeculatie is het uitnutten van de afwijkingen tussen energiecontracten. Een SAP stelt je in staat om een deel van je energiestroom niet langer onder je oude contract te laten vallen, maar onder een nieuw met andere voorwaarden. Waarbij je profiteert van het oude contract (bijvoorbeeld: lage leveringsprijs) en bij het nieuwe contract (bijvoorbeeld: hoog teruglevertarief). Heb je echter vaak wel een energiecrisis voor nodig en een langlopend contract, of zeer uitzonderlijke situaties. Net als de andere use cases zoals gebruik maken van een verkeerde interpretatie van de regels rondom korting op elektrisch laden voor een SAP zijn die redelijk opgedroogd.

Zoek echter inderdaad de posts van de Peer op voor de zeer uitzonderlijke situaties waar het wellicht nog voordeel kan brengen. Volgens mij is de concensus we redelijk dat je er beter niet meer mee kan starten, maar indien je het al hebt, dan wordt het een ander verhaal (sunk cost).
toon volledige bericht
Klopt, aanschaf sap plus aanpassingen meterkast kost toch wel een bak geld die ergens terug verdiend moet worden.

Heb je alen sap, dan zijn er alleen nog de extra kosten voor de sap per jaar (ca. 40 euro) én de extra vaste kosten per maand voor de tweede energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zijn er hier mensen die een ats gebruiken?
Zoek er eentje die onder last kan schakelen, en snel genoeg zodat apparatuur niet uitvalt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
reneeke1970 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:11:
Zoek er eentje die onder last kan schakelen, en snel genoeg zodat apparatuur niet uitvalt.
Ff zoeken in dit topic? O-)
Zit een pracht van een tool voor in deze site.

Zie je de voors en tegens, hele pagina's lang.
En niet onbelangrijk ook de risico's.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Simpel360 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:19:
[...]

Ff zoeken in dit topic? O-)
Zit een pracht van een tool voor in deze site.

Zie je de voors en tegens, hele pagina's lang.
En niet onbelangrijk ook de risico's.
:+
Ik krijg er niks over gevonden, vandaar de vraag. Lees hier ook al jaren mee en niemand heeft het er over.....
Wel over zelf knutselen Enzo, maar niet iemand die een echte ats gebruikt

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 24-04-2025 13:54 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
reneeke1970 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:30:
[...]

Ik krijg er niks over gevonden, vandaar de vraag. Lees hier ook al jaren mee en niemand heeft het er over.....
Wel over zelf knutselen Enzo, maar niet iemand die een echte ats gebruikt
Vreemd, 1e poging Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Edit:
Ah denk dat ik je snap.
Zal ook iets te maken hebben dat het niet mag en de goeie nogal aan de prijs zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Simpel360 op 24-04-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
reneeke1970 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:11:
Heb ik ook ooit over nagedacht, en zelfs uitgetest in een testopstelling met ene maak en verbreek magneetschakelaar (en dan niet die goedkope China EMAT rommel) .... werkt perfect, veilig en binnen de sinus. Maar lekker laten zitten en de boel weer als onderderdelen verkocht, dat leverde weer een flink zakcentje op. (was ook meer als hobymatig idee, commercieel totaal niet interessant qua kosten).

Mocht je meter een keer storing krijgen moet je ook ff uitleggen wat je in je meterkast hebt zitten he.
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste

Let op: