Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-11 16:35
Masterchiev schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:16:
[...]
De energiebelasting wordt betaald door Zonneplan en zie je helemaal niet terug op je factuur.

Meer uitleg is er niet. Vraag het Zonneplan, je krijgt geen antwoord.
Ah, dit is nieuw voor mij. Ik heb overproductie van zonnestroom en ging ervanuit dat de stroom die ik teveel geproduceerd heb tijdens salderen nog kan gebruiken om de energiebelasting van de laadverliezen te salderen. Maar dat is dus niet zo? Want die betaalt Zonneplan al en staat niet op mijn rekening en valt dus niet tegen te salderen (in ieder geval niet zichtbaar voor mij, want misschien doen ze dat wel)?

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:56
sjoerd-p schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:19:
[...]

Ah, dit is nieuw voor mij. Ik heb overproductie van zonnestroom en ging ervanuit dat de stroom die ik teveel geproduceerd heb tijdens salderen nog kan gebruiken om de energiebelasting van de laadverliezen te salderen. Maar dat is dus niet zo? Want die betaalt Zonneplan al en staat niet op mijn rekening en valt dus niet tegen te salderen (in ieder geval niet zichtbaar voor mij, want misschien doen ze dat wel)?
Klopt. Feitelijk heb je de nexus ook zakelijk onder een kleine ondernemings regeling.

• sjoerd-p
Masterchiev schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:20:
[...]
Klopt. Feitelijk heb je de nexus ook zakelijk onder een kleine ondernemings regeling.
Als ik mijn energiebelasting niet terurg krijg, moet ik mijn warmtepomp maar een graadje hoger zetten deze winter ;-) Weer wat wijzer geworden. En zal mijn eigen jaarrekening dit weekend eens uitpluizen met de meterstanden die ik nog terug kan zoeken.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:19

NvG

Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:59:
[...]

Daar heb je geen last van als batterijbezitter, de afschaffing van de salderingsregeling is het probleem.
Na beëindiging van de salderingsregeling heb je daar last van. Voor grootgebruikers is er een regeling waardoor die er geen last van hebben. Kleinverbruikers, waaronder de bezitters van thuisbatterijen, hebben daar wel last van en dat zorgt voor rechtsongelijkheid waar nog geen oplossing voor is na het einde van de salderingsregeling.

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-11 17:39
Peterhardenberg schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:22:
[...]

@Venzent
Kiki is niet altijd even correct met antwoorden geven, maar in dit geval zijn de vragen niet geheel correct, je haalt kWh en kW door elkaar.
Nogmaals
De accu kan kWh opslaan.
De omvormer kan kW laden of leveren
Hi Peter, terwijl ik het bericht aan het maken was, bedacht ik me dat ook, maar had eerlijk gezegd geen zin om weer helemaal terug te zoeken wat wat was. Uiteindelijk wilde ik weten of die 2kw een limiet is op de omvormer of een reservering van de opslagcapaciteit van de batterij. uit het antwoord van Kiki maak ik op dat het het limiteren van de omvormer is.

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:43
Vwb de energiebelasting heeft zonneplan hier mij al een keer antwoord op gegeven:

Aan de hand van je ingevoerde gegevens vwb totale geschatte teruglevering en afname wordt het e.e.a. bepaald:

Bij geen overschot krijg je de volledig belasting over je verliezen terug. Bij overschot van minder dan 1250kWh krijg je een deel terug (we berekenen dit, is een logisch en terecht bedrag). Bij overschot van meer dan 1250kWh krijg je geen belasting terug. We hebben hier in de mail naar alle klanten kort over gecommuniceerd, omdat meer uitleg vaak eerder tot meer vragen leidt dan dat het voor het gros van de mensen dingen zou verhelderen..

Mocht je dus e.e.a. hebben ingevuld wat achteraf niet zo blijkt te zijn kan het zijn dat je wat moet bijbetalen of andersom. Allemaal behoorlijk logisch.
Die 1250kWh wordt overigens ook altijd aangepast mochten ze zien dat de verliezen groter of kleiner zijn, dit is geen vaste waarde.

Ik ben met hun redelijk in detail gedoken adhv mijn eigen 3F meter en de onbalans prijzen, en dit klopte behoorlijk goed. Ik had destijds namelijk ook mijn twijfels.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

• sjoerd-p
Robindd schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:20:
Vwb de energiebelasting heeft zonneplan hier mij al een keer antwoord op gegeven:

Aan de hand van je ingevoerde gegevens vwb totale geschatte teruglevering en afname wordt het e.e.a. bepaald:

Bij geen overschot krijg je de volledig belasting over je verliezen terug. Bij overschot van minder dan 1250kWh krijg je een deel terug (we berekenen dit, is een logisch en terecht bedrag). Bij overschot van meer dan 1250kWh krijg je geen belasting terug. We hebben hier in de mail naar alle klanten kort over gecommuniceerd, omdat meer uitleg vaak eerder tot meer vragen leidt dan dat het voor het gros van de mensen dingen zou verhelderen..

Mocht je dus e.e.a. hebben ingevuld wat achteraf niet zo blijkt te zijn kan het zijn dat je wat moet bijbetalen of andersom. Allemaal behoorlijk logisch.
Die 1250kWh wordt overigens ook altijd aangepast mochten ze zien dat de verliezen groter of kleiner zijn, dit is geen vaste waarde.

Ik ben met hun redelijk in detail gedoken adhv mijn eigen 3F meter en de onbalans prijzen, en dit klopte behoorlijk goed. Ik had destijds namelijk ook mijn twijfels.
Ah! Dit is dus een andere conclusie dan hierboven werd geschetsts en betekent dat ik dus WEL mijn overschot van productie kan gebruiken om energiebelasting te salderen met het verlies van de accu. Warmtepomp toch maar weer een graadje lager ;-)

_/-\o_

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Intussen even wat tijd gestoken in het opvragen van API toegang bij Tennet en Entso-e en heb nu mooi de real-time prijzen in HA naast elkaar, met wat hulp van Gemini hier en daar :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6UgWVam2HBRPJR2mGmc1uIQmSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TjGzGFmP63vUoI9o5uDrUAwf.png?f=fotoalbum_large

Ik heb in de Solarman integratie ook de max discharge van mijn batterij veranderd van 7% naar 5%. Volgens de Pylonforce documentatie zou dit geen probleem mogen zijn maar zal eens kijken of het überhaupt iets oplevert qua Powerplay rendement. Zo niet zet ik het mooi weer terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnuQeAnXBjD5XKK01-w1oclg7PA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uIlL86N1Ywx7OvFglyPZws8t.png?f=fotoalbum_large

Overigens vind ik het algoritme vandaag erg vreemd, nauwelijks geladen ookal waren er regelmatig negatieve onbalans tarieven. Gisteren was het eigenlijk perfect, PowerPlay opbrengst van ruim 4 EUR en een lager huisverbruik door de wat agressievere ondersteuning. Hierdoor kan je mooi ook wat pieken opvangen van bijvoorbeeld de warmtepomp of Bora kookplaat.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
NvG schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:38:
[...]

Na beëindiging van de salderingsregeling heb je daar last van. Voor grootgebruikers is er een regeling waardoor die er geen last van hebben. Kleinverbruikers, waaronder de bezitters van thuisbatterijen, hebben daar wel last van en dat zorgt voor rechtsongelijkheid waar nog geen oplossing voor is na het einde van de salderingsregeling.
Exact. Van dubbele energiebelasting heb je geen last, want in welke situatie zou je dubbel belasting betalen?

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:19

NvG

Wolly schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:46:
[...]

Exact. Van dubbele energiebelasting heb je geen last, want in welke situatie zou je dubbel belasting betalen?
Je betaalt persoonlijk geen dubbele belasting. Door de dubbele belasting wordt, bij laden van het net en later weer ontladen naar het net, het product duurder dan nodig is. Jij betaalt belasting bij het laden en bij het ontladen betaalt de volgende gebruiker van dezelfde energie weer belasting. Dat creëert na 1 januari 2027 een rechtsongelijkheid t.o.v. grootgebruikers en wordt een lastig te ontwarren probleem. Er wordt ook onbelaste stroom van zonnepanelen door kleinverbruikers teruggeleverd. We hebben er dus collectief last van door een dan te hoge energieprijs.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
NvG schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:04:
[...]

Je betaalt persoonlijk geen dubbele belasting. Door de dubbele belasting wordt, bij laden van het net en later weer ontladen naar het net, het product duurder dan nodig is. Jij betaalt belasting bij het laden en bij het ontladen betaalt de volgende gebruiker van dezelfde energie weer belasting. Dat creëert na 1 januari 2027 een rechtsongelijkheid t.o.v. grootgebruikers en wordt een lastig te ontwarren probleem. Er wordt ook onbelaste stroom van zonnepanelen door kleinverbruikers teruggeleverd. We hebben er dus collectief last van door een dan te hoge energieprijs.
We hebben collectief allemaal last van hoge belastingen, maar de dubbele belasting is dus totaal niet relevant voor een thuisaccu bezitter in de zin dat die ervoor betaalt. Dat doet de buurman immers.

Is uitzondering voor grootgebruikers er omdat daar blijkbaar wel een waterdicht meetsysteem is?

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:54

Hun

sjoerd-p schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:19:
[...]

Ik vond deze reactie van nighthawk erg verduidelijkend:

We doen een Powerplay tegenboeking stroomverbruik over alle geladen en ontladen kWh's die in en uit je batterij gaan. Al deze kWh's gaan namelijk ook via je slimme meter, en daardoor worden ze ook afgerekend op de day ahead markt (net zoals al je andere verbruik binnen je huis). De batterij wordt niet ingezet op deze day ahead markt, we boeken dus al deze kWh's tegen.

Effectief betekent dit het volgende;
- Je laadt 1kWh op voor €0,20 en dit gaat direct en automatisch bovenop je stroomverbruik. Wij geven je die €0,20 terug. Puur een administratieve handeling.
- Je ontlaadt 0.9kWh voor €0,30 en dit gaat ook direct en automatisch boven op teruglevering stroom, (onterecht) winst voor jou dus. Wij krijgen deze €0,30 terug van jou. Ook weer puur een administratieve handeling.
Je hebt na deze administratieve handelingen dus gezorgd dat je batterij weggehaald is van je stroomverbruik.
Laat het dus duidelijk zijn, dit zijn geen kosten of winsten die we van je afpakken. Je kosten gaan óf eerst omhoog en worden met hetzelfde bedrag verlaagd, óf gaan eerst omlaag en worden met hetzelfde bedrag verhoogd.

Deze stroom die door de batterij gaat gaan we vervolgens tegen Powerplay prijzen afrekenen.
- Je laadt 1kWh op voor €0,05, dit zijn dus 5 cent aan kosten in je Powerplay vergoeding batterij.
- Je ontlaadt 0.9kWh voor €0,50, dit zijn dus 50 cent aan opbrengsten in je Powerplay vergoeding batterij.
In totaal heb je dus nu 45 cent verdiend! Netto winst, dit zie je terug in je app en op je factuur.

Je ziet dus ook dat door conversie verlies en standby dat het ontladen minder volume is dan het opladen. Dit wordt zowel in de tegenboeking als de powerplay vergoeding gebruikt. De volumes van de tegenboeking zijn altijd precies hetzelfde als wat we in Powerplay verrekenen, de batterij volumes!
We weten dat het een ingewikkeld systeem is, maar wel het meest eerlijke systeem. Je stroom verbruik van je huis gaat op de prijzen zoals je ziet in de app, je batterij gaat tegen Powerplay prijzen.

Hopelijk geeft dit je een duidelijker beeld van hoe de Powerplay tegenboeking werkt. Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten."

Belangrijk om hierbij dus te beseffen is dat de kWh's die door je batterij gaan niet meetellen en geen effect hebben op je energierekening! Dat is in positieve zin; dus bij meer verbruik vanwege de Nexus telt dit niet mee voor de dynamische energie rekening. Maar ook in negatieve zin; het verplaatsen van goedkope energie in de middag naar terugleveren door de batterij in de avond levert niet nog extra op want precies dit wordt ook verrekend met die tegenboeking. Met eigen berekeningen aan de hand van kwartierdata uit mijn diverse kWh meters kom ik tot op een afwijking van 1,- per maand aan de tegenboeking, ik kan met enige zekerhied zeggen dat de Nexus in principe geen effect heeft op de dynamische energierekening ten opzichte van wanneer je geen Nexus zou hebben en dat komt door die tegenboeking. Voor de volledigheid, die tegenboeking kost dus geen geld, het is puur een administratieve handeling die verrekent wat je onterecht te veel/te weinig hebt gehad op EPEX basis doordat de kWh door de Nexus ook langs de meter komt.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
kazuka schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:52:
Intussen even wat tijd gestoken in het opvragen van API toegang bij Tennet en Entso-e en heb nu mooi de real-time prijzen in HA naast elkaar, met wat hulp van Gemini hier en daar :+

[Afbeelding]

Ik heb in de Solarman integratie ook de max discharge van mijn batterij veranderd van 7% naar 5%. Volgens de Pylonforce documentatie zou dit geen probleem mogen zijn maar zal eens kijken of het überhaupt iets oplevert qua Powerplay rendement. Zo niet zet ik het mooi weer terug.

[Afbeelding]

Overigens vind ik het algoritme vandaag erg vreemd, nauwelijks geladen ookal waren er regelmatig negatieve onbalans tarieven. Gisteren was het eigenlijk perfect, PowerPlay opbrengst van ruim 4 EUR en een lager huisverbruik door de wat agressievere ondersteuning. Hierdoor kan je mooi ook wat pieken opvangen van bijvoorbeeld de warmtepomp of Bora kookplaat.
Kun je met de solarman integratie ook de laadlimieten instellen? Bijvoorbeeld max 7kW laden, ongeacht wat Zonneplan doorstuurt via hun dongle?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:06
kazuka schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zou je willen delen hoe je die onbalans in HA hebt gekregen? Ben daar wel benieuwd naar. Zelf geen Zonneplan batterij, maar wel een die op onbalans stuurt.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

TKroon schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:49:
[...]

Kun je met de solarman integratie ook de laadlimieten instellen? Bijvoorbeeld max 7kW laden, ongeacht wat Zonneplan doorstuurt via hun dongle?
Dit kan met de Solis modbus integratie. Het probleem is dat sommige waardes telkens door de ZP dongle overschreven worden. Of dat ook voor deze waarde geldt weet ik niet zeker, zou ik even moeten testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rs4MsLwI4PM8zutonBD_1q28qxc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UfBpu6eEO7Pq0e2XCRcXvMu4.png?f=fotoalbum_large
0xygen500 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:59:
[...]

Zou je willen delen hoe je die onbalans in HA hebt gekregen? Ben daar wel benieuwd naar. Zelf geen Zonneplan batterij, maar wel een die op onbalans stuurt.
API token bij Tennet aanvragen via https://developer.tennet.eu/register/

Dit is mijn code voor in configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
rest:
  - resource: https://api.tennet.eu/publications/v1/balance-delta
    method: GET
    headers:
      apikey: "YOUR API KEY HERE" 
      Accept: application/json
    scan_interval: 30                    # 30 = 2 req/min < limiet 60 req/min
    params:
      date_from: >
        {{ (now() - timedelta(minutes=6))
           .strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
      date_to: >
        {{ now().strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
    sensor:
      - name: TenneT Balance Delta
        value_template: >
          {{ value_json.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0].sequence
             | default('onbekend') }}
        json_attributes_path: $.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0]
        json_attributes:
          - max_upw_regulation_price
          - min_downw_regulation_price
          - power_afrr_in
          - power_afrr_out
          - power_igcc_in
          - power_igcc_out
          - power_mfrrda_in
          - power_mfrrda_out
          - power_picasso_in
          - power_picasso_out
          - mid_price

En een helper template sensor om de prijs om te zetten van €/MWh naar €/kWh en de opwaartse en neerwaartse prijs te combineren in een enkele sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set opregel_vermogen = state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'power_afrr_in') | int(0) %}
{% set afregel_vermogen = state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'power_afrr_out') | int(0) %}

{% if opregel_vermogen > 0 %}
  {{ (state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'max_upw_regulation_price') | float(0)) / 1000 | round(5) }}
{% elif afregel_vermogen > 0 %}
  {{ ((state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'min_downw_regulation_price') | float(0)) * -1) / 1000 | round(5) }}
{% else %}
  {{ (state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'mid_price') | float(0)) / 1000 | round(5) }}
{% endif %}

Device class instellen op 'monetary balance'.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:06
kazuka schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:27:
[...]

Dit kan met de Solis modbus integratie. Het probleem is dat sommige waardes telkens door de ZP dongle overschreven worden. Of dat ook voor deze waarde geldt weet ik niet zeker, zou ik even moeten testen.

[Afbeelding]

[...]

API token bij Tennet aanvragen via https://developer.tennet.eu/register/

Dit is mijn code voor in configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
rest:
  - resource: https://api.tennet.eu/publications/v1/balance-delta
    method: GET
    headers:
      apikey: "YOUR API KEY HERE" 
      Accept: application/json
    scan_interval: 30                    # 30 = 2 req/min < limiet 60 req/min
    params:
      date_from: >
        {{ (now() - timedelta(minutes=6))
           .strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
      date_to: >
        {{ now().strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
    sensor:
      - name: TenneT Balance Delta
        value_template: >
          {{ value_json.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0].sequence
             | default('onbekend') }}
        json_attributes_path: $.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0]
        json_attributes:
          - max_upw_regulation_price
          - min_downw_regulation_price
          - power_afrr_in
          - power_afrr_out
          - power_igcc_in
          - power_igcc_out
          - power_mfrrda_in
          - power_mfrrda_out
          - power_picasso_in
          - power_picasso_out
          - mid_price

En een helper template sensor om de prijs om te zetten van €/MWh naar €/kWh en de opwaartse en neerwaartse prijs te combineren in een enkele sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set opregel_vermogen = state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'power_afrr_in') | int(0) %}
{% set afregel_vermogen = state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'power_afrr_out') | int(0) %}

{% if opregel_vermogen > 0 %}
  {{ (state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'max_upw_regulation_price') | float(0)) / 1000 | round(5) }}
{% elif afregel_vermogen > 0 %}
  {{ ((state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'min_downw_regulation_price') | float(0)) * -1) / 1000 | round(5) }}
{% else %}
  {{ (state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'mid_price') | float(0)) / 1000 | round(5) }}
{% endif %}

Device class instellen op 'monetary balance'.
Thanks morgen eens kijken of ik die werkend krijg 😊

• TKroon
  • Niet online
kazuka schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:27:
[...]
Als je dat zou willen doen, heel graag :) ik zou het opladen namelijk graag beperken, omdat spontaan 10 kW opladen vaak veel impact heeft op de energie stromen hier in huis. Als dit naar 7 kW gaat kan de EV ook gewoon blijven laden bijvoorbeeld als er ook nog een vaatwasser of iets aanstaat.

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:42
Ikzelf heb de auto gelimiteerd op 5A, waardoor ik nooit in de problemen kom. Ook niet met de wp die 2kW pakt bij vlagen.

Het enige moment dat het spannend wordt is 1x per week als de legionella spiraal aanslaat met 3kW voor een aantal uur.

• TKroon
  • Niet online
De auto limiteren op 5A is niet wat ik beoog. Als ik de auto snel wil laden moet dat kunnen. De load balancing van de Nexus is dusdanig matig dat ik het andersom wil. Nexus prio 1 en kan zijn gang gaan. Ik wil alleen het maximale op te nemen vermogen iets beperken.

Ik kan de huis instelling wel weer op 3x25A zetten voor de winter, maar in de zomer blijft er bij zonneschijn maar 5% terugleververmogen over. Ik heb veel PV en dan gaat hij met 500W terugleveren ipv 10kW.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:43

GaMbiNo

1337

TKroon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 08:25:
[...]

Als je dat zou willen doen, heel graag :) ik zou het opladen namelijk graag beperken, omdat spontaan 10 kW opladen vaak veel impact heeft op de energie stromen hier in huis. Als dit naar 7 kW gaat kan de EV ook gewoon blijven laden bijvoorbeeld als er ook nog een vaatwasser of iets aanstaat.
Dit kan. Hiermee begrens je de charge/discharge idd. zonder dat Zonneplan dit tussendoor weer aanpast oid.

Ik bedoel de
sensor.solis_s6_eh3p_battery_discharge_limit_power
en
sensor.solis_s6_eh3p_battery_charge_limit_power
dus.

[ Voor 10% gewijzigd door GaMbiNo op 15-11-2025 15:23 ]

• TKroon
  • Niet online
@GaMbiNo thanks! Daar ga ik binnenkort eens naar kijken. Kijken hoe ik de combinatie met Homey kan maken. Ik zou dan ook het limiet dynamisch kunnen wijzigen dat als de auto gaat laden de Nexus beperkt wordt, en daarna weer vrij baan als de auto klaar is :)

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:56
TKroon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:37:
@GaMbiNo thanks! Daar ga ik binnenkort eens naar kijken. Kijken hoe ik de combinatie met Homey kan maken. Ik zou dan ook het limiet dynamisch kunnen wijzigen dat als de auto gaat laden de Nexus beperkt wordt, en daarna weer vrij baan als de auto klaar is :)
Dat zou echt fantastisch zijn! Icm homey.

• elbizarre
Masterchiev schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:39:
[...]

Dat zou echt fantastisch zijn! Icm homey.
Inderdaad! Als je dat werkend heb, hoor ik graag hoe :*)

• TKroon
  • Niet online
@Masterchiev @elbizarre Ik heb zojuist de Waveshare besteld. Volgens Copilot is het eenvoudig om alles in Homey te krijgen, dus wordt over een tijdje vervolgd als ik de hardware binnen heb en aan heb gesloten :) Welke functies zijn jullie specifiek naar op zoek? Voor mij is het uitlezen, instellen van limieten en direct aansturen belangrijk.

[ Voor 23% gewijzigd door TKroon op 16-11-2025 05:27 ]

• sjoerd-p
Hun schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:09:
[...]

Ik vond deze reactie van nighthawk erg verduidelijkend:

We doen een Powerplay tegenboeking stroomverbruik over alle geladen en ontladen kWh's die in en uit je batterij gaan. Al deze kWh's gaan namelijk ook via je slimme meter, en daardoor worden ze ook afgerekend op de day ahead markt (net zoals al je andere verbruik binnen je huis). De batterij wordt niet ingezet op deze day ahead markt, we boeken dus al deze kWh's tegen.

Effectief betekent dit het volgende;
- Je laadt 1kWh op voor €0,20 en dit gaat direct en automatisch bovenop je stroomverbruik. Wij geven je die €0,20 terug. Puur een administratieve handeling.
- Je ontlaadt 0.9kWh voor €0,30 en dit gaat ook direct en automatisch boven op teruglevering stroom, (onterecht) winst voor jou dus. Wij krijgen deze €0,30 terug van jou. Ook weer puur een administratieve handeling.
Je hebt na deze administratieve handelingen dus gezorgd dat je batterij weggehaald is van je stroomverbruik.
Laat het dus duidelijk zijn, dit zijn geen kosten of winsten die we van je afpakken. Je kosten gaan óf eerst omhoog en worden met hetzelfde bedrag verlaagd, óf gaan eerst omlaag en worden met hetzelfde bedrag verhoogd.

Deze stroom die door de batterij gaat gaan we vervolgens tegen Powerplay prijzen afrekenen.
- Je laadt 1kWh op voor €0,05, dit zijn dus 5 cent aan kosten in je Powerplay vergoeding batterij.
- Je ontlaadt 0.9kWh voor €0,50, dit zijn dus 50 cent aan opbrengsten in je Powerplay vergoeding batterij.
In totaal heb je dus nu 45 cent verdiend! Netto winst, dit zie je terug in je app en op je factuur.

Je ziet dus ook dat door conversie verlies en standby dat het ontladen minder volume is dan het opladen. Dit wordt zowel in de tegenboeking als de powerplay vergoeding gebruikt. De volumes van de tegenboeking zijn altijd precies hetzelfde als wat we in Powerplay verrekenen, de batterij volumes!
We weten dat het een ingewikkeld systeem is, maar wel het meest eerlijke systeem. Je stroom verbruik van je huis gaat op de prijzen zoals je ziet in de app, je batterij gaat tegen Powerplay prijzen.

Hopelijk geeft dit je een duidelijker beeld van hoe de Powerplay tegenboeking werkt. Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten."

Belangrijk om hierbij dus te beseffen is dat de kWh's die door je batterij gaan niet meetellen en geen effect hebben op je energierekening! Dat is in positieve zin; dus bij meer verbruik vanwege de Nexus telt dit niet mee voor de dynamische energie rekening. Maar ook in negatieve zin; het verplaatsen van goedkope energie in de middag naar terugleveren door de batterij in de avond levert niet nog extra op want precies dit wordt ook verrekend met die tegenboeking. Met eigen berekeningen aan de hand van kwartierdata uit mijn diverse kWh meters kom ik tot op een afwijking van 1,- per maand aan de tegenboeking, ik kan met enige zekerhied zeggen dat de Nexus in principe geen effect heeft op de dynamische energierekening ten opzichte van wanneer je geen Nexus zou hebben en dat komt door die tegenboeking. Voor de volledigheid, die tegenboeking kost dus geen geld, het is puur een administratieve handeling die verrekent wat je onterecht te veel/te weinig hebt gehad op EPEX basis doordat de kWh door de Nexus ook langs de meter komt.
Hele goede uitleg, maar wat hier mist is de energiebelasting en dat was precies het stuk waar ik vragen over had. Wat gebeurt er als ik netto overproductie heb op mijn huisverbruik. Worden die extra kWh die ik nog mag salderen dan in die tegenboeking verwerkt? Dat weten ze aan het einde van het jaar toch pas of ik die nog over heb? Want ook over de kWh die je met PowerPlay laadt en ontlaadt betaal je energiebelasting en krijg je die terug bij teruglevering. Maar omdat je meer afneemt dan teruglevert, betaal je dus netto energiebelasting over het laadverlies. Mijn vraag was waar dat gesaldeerd wordt op mijn rekening.

• elbizarre
TKroon schreef op zondag 16 november 2025 @ 05:26:
@Masterchiev @elbizarre Ik heb zojuist de Waveshare besteld. Volgens Copilot is het eenvoudig om alles in Homey te krijgen, dus wordt over een tijdje vervolgd als ik de hardware binnen heb en aan heb gesloten :) Welke functies zijn jullie specifiek naar op zoek? Voor mij is het uitlezen, instellen van limieten en direct aansturen belangrijk.
Nou, datzelfde precies dus. :*)

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:52
Bongoarnhem schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:44:
[...]

https://btw-zonnepanelen.nl/

Die hebben het voor mij en velen hier gedaan via Zonneplan. Die kunnen je vast helpen.
Met een paar mailtjes was het geregeld.
Ga 01-01-26 in de vrijstelling, dus de factuur is aan m'n dossier toegevoegd. Zou goed moeten komen dus.

TL;DR; de centrale kan ook voor de extra module(s) btw terugvragen als je nog niet in de vrijstelling zit.

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:43
sjoerd-p schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:33:
[...]

Hele goede uitleg, maar wat hier mist is de energiebelasting en dat was precies het stuk waar ik vragen over had. Wat gebeurt er als ik netto overproductie heb op mijn huisverbruik. Worden die extra kWh die ik nog mag salderen dan in die tegenboeking verwerkt? Dat weten ze aan het einde van het jaar toch pas of ik die nog over heb? Want ook over de kWh die je met PowerPlay laadt en ontlaadt betaal je energiebelasting en krijg je die terug bij teruglevering. Maar omdat je meer afneemt dan teruglevert, betaal je dus netto energiebelasting over het laadverlies. Mijn vraag was waar dat gesaldeerd wordt op mijn rekening.
Mijn reactie gelezen? Daar leg ik het uit adhv hoe Zonneplan het heeft uitgelegd.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17:57
Pluimvee schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:57:
Als alternatief voor de Waveshare kun je zelf ook voor 5 euro een Modbus-bridge in elkaar solderen om op basis van ESPHome en HA de Nexus aan te sturen.

https://github.com/Pluimvee/esphome-modbus-tcp-to-rtu
Hallo Pluimvee, bedankt voor de tip en ik ben sinds dit weekend aan het spelen met de MAX485 module en de Modbus bridge maar ik krijg ‘m niet 100% aan de praat. De modbus is verbonden en er zijn connecties maar de Nexus omvormer wordt niet uitgelezen door de Solis Modbus integratie in HA. Kan jij de Solis omvormer uitlezen met de MAX485 module?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Pagina: 1 ... 66 67 Laatste