Pluimvee schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:20:
[...]
Inderdaad zou ik wachten. Het afgelopen jaar is de opbrengst op de onbalans markt sterk verminderd en zijn de batterijen sterk in prijs gedaald. Hoe het straks uitpakt als het salderen stopt en wij (vooralsnog) dubbele belasting gaan betalen maakt het onzeker. Als daardoor het onbalans handelen geen voordeel meer biedt kun je voor EPEX handelen bij elke willekeurige energie leverancier terecht.
Daarnaast is op dit moment de afschrijving op de Nexus (door prijsdalingen en laad-cycli) hoger dan de opbrengsten die hier door iedereen worden vermeld. Je moet het doen vanuit een hobby, niet vanuit een financieel oogpunt.
Dubbel belasting betalen is nu al te voorkomen, volgens mij.
Met tussenpozen van vier uur kan er overgeschakeld worden naar zelfconsumptie en weer terug naar Powerplay. Het verbruiksprofiel blijft, ook na vele malen switchen, voor Powerplay behouden is mij verzekerd.
Er is ook geen limiet voor het switchen tussen de modi, dus van een vendor lock-in zoals regelmatig gemeld wordt is geen sprake.
Door over te schakelen naar Powerplay vanuit zelfconsumptie en vervolgens de thuisbatterij vanaf het net vol te laten laden kun je, als je weer terugschakelt naar zelfconsumptie, voorkomen dat er dubbele belastingheffing optreedt.
Daarbij wordt meestal ook nog tegen de lage prijzen van de dag de thuisbatterij vanaf het net, in bijvoorbeeld de wintermaanden als de zonnepanelen weinig opleveren, weer vol geladen.
Het is misschien een wat omslachtige methode die regelmatig ingrijpen nodig maakt, maar je kunt dan wel dubbele belasting voorkomen en beperkt gebruik maken van de voordelen van Powerplay.
Voor diegenen die niet in staat zijn om zelf de controle over te nemen van het systeem, als Zonneplan nog geen aanpassingen heeft ingevoerd bij het einde van de salderingsregeling, is dit dan een mogelijke oplossing.
[
Voor 3% gewijzigd door
NvG op 15-09-2025 17:51
]