• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Chiqo schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:48:
Er lijkt een stuk verbeterd te zijn in de afgelopen periode. Ben benieuwd of we daar nog een mailtje of iets over krijgen.
Daar heeft ZP zelf niet veel voor hoeven doen denk ik, de opbrengsten op de onbalansmarkt zijn de laatste weken gewoon beter. Hoe dat komt durf ik niet te zeggen maar misschien dat wat er in Iran en omstreken gebeurd wel invloed heeft op de bedragen die we zien op verschillende energiemarkten.

• Speursmurf
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-04 18:48
Ik heb een nexus 10kwh besteld (1 fase model) maar krijg een foutmelding "on hold ivm BMS"
Zonneplan wil er niet veel over kwijt maar is er iemand met inside info? Is jet een software glitch of is er iets anders aan de hand? Men geeft aan dat de verwachting is dat er pas weer eind mei op zijn vroegst geleverd kan worden.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:53
kazuka schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:33:
[...]

Daar heeft ZP zelf niet veel voor hoeven doen denk ik, de opbrengsten op de onbalansmarkt zijn de laatste weken gewoon beter. Hoe dat komt durf ik niet te zeggen maar misschien dat wat er in Iran en omstreken gebeurd wel invloed heeft op de bedragen die we zien op verschillende energiemarkten.
Dat denk ik ook.

Overdag is er voldoende groene energie maar bij onvoldoende groene energie zoals ‘s nachts moet een substantieel deel van de stroom weer met fossiele brandstof opgewekt worden, zoals gas. En de gasprijzen zijn door die toestanden toch ook behoorlijk gestegen. Ik vermoed ook wel dat dat een reden is dat de Nexus het ineens een stuk beter doet.

• reindeerw5m
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-04 22:29
kazuka schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:33:
[...]

Ook lijkt het voor aanbieders weer wennen aan de hoeveelheid zonnestroom van de afgelopen dagen. Tel daarbij de extreme onbalans in België van afgelopen weekend op, waarbij TenneT een deel heeft afgenomen en hier op het net heeft gezet tegen lagere marges, en je ziet wat het met de winst doet.

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:34
Werd gister door ze gebeld, verkoper gaf aan dat ze het gratis (?!) aanbieden, dat je niet van energiecontract hoeft te wisselen en dat ze iets hebben voor met salderingsregeling. Klonk veels te goed om waar te zijn maar ik ging zelf even kijken op de site. Staat daar echter niets over een gratis variant met gedeelde opbrengsten. Vanavond bellen ze weer dus dan zal ik even het precieze vragen.
Ik vond wel deze: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/zonder-investering

• NvG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:03

NvG

Locolau schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:18:
Werd gister door ze gebeld, verkoper gaf aan dat ze het gratis (?!) aanbieden, dat je niet van energiecontract hoeft te wisselen en dat ze iets hebben voor met salderingsregeling. Klonk veels te goed om waar te zijn maar ik ging zelf even kijken op de site. Staat daar echter niets over een gratis variant met gedeelde opbrengsten. Vanavond bellen ze weer dus dan zal ik even het precieze vragen.
Ik vond wel deze: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/zonder-investering
Ze vergeten wel te vermelden dat een lening tegen 0% wel een registratie bij het BKR tot gevolg heeft, waar dan nadelige effecten mee verbonden kunnen zijn.

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:20
De nexus batterij heb ik nu 2 jaar. In die 2 jaar heeft hij 1000 cycli verbruikt en 2800 euro verdiend. De terugverdientijd werd door Zonneplan geschat op 4,5 jaar (zonder garantie). Nu lijkt het al op 7,5+ jaar uit te komen als je uitgaat van +/- 800 tot 1000 euro per jaar (op dit moment). Dit is zeer teleurstellend. Zonneplan verbruikt dus gemiddeld meer dan 1,3 cyclus per dag en heel veel aansturingsmomenten binnen zo'n cyclus. Dit is niet goed voor de chemie van de batterij. Ik denk er nu serieus over na om Zonneplan niet meer te laten aansturen en het zelf te doen. Ik denk zelf ook in 7,5 jaar terug te kunnen verdienen. Ook na het stoppen van de salderingsregeling.

Hoe denken jullie hierover? Ik kan als dat interessant is aangeven hoe ik bereken, dat je met zelfaansturing na salderingsstop hetzelfde kunt verdienen als Zonneplan (800-1000 euro) per jaar.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Micronikje het is niet dat ik het volledig oneens met je ben. Echter als je naar de laatste tijd kijkt zie je toch wel verbeteringen in de opbrengst waarvan maart en april (tot nu toe) boven de €4 per dag zit gemiddeld. Dat zit ruim boven de afschrijving per cycle. Hoewel ik de waveshare al heb liggen, kijk ik voorlopig en begin volgend jaar het algoritme nog even aan voordat ik zelf aan ga sturen. Bij mede-tweakers bleek recent dat zelf aansturen in combinatie met zonneplan niet werkt. Dus je moet kiezen.

En zeker kun je met zelf aansturen met salderen en EPEX best wat winst halen, maar de onbalans blijft toch ook interessant zoals afgelopen maandag. Voorlopig kijk ik positief genoeg naar de aansturing van Zonneplan.

Resteert me wel nog een tip voor Zonneplan: communiceer eens iets over de ontwikkelingen van de aansturing. Het is duidelijk dat er met name in dit topic bovenmatig veel interesse is en tegelijkertijd onvrede uit onwetendheid. Hoe werkt het nu ongeveer met concrete voorbeelden? Wat zit er nog in de pijplijn aan ontwikkelingen?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Micronikje
TKroon schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:45:
@Micronikje het is niet dat ik het volledig oneens met je ben. Echter als je naar de laatste tijd kijkt zie je toch wel verbeteringen in de opbrengst waarvan maart en april (tot nu toe) boven de €4 per dag zit gemiddeld. Dat zit ruim boven de afschrijving per cycle. Hoewel ik de waveshare al heb liggen, kijk ik voorlopig en begin volgend jaar het algoritme nog even aan voordat ik zelf aan ga sturen. Bij mede-tweakers bleek recent dat zelf aansturen in combinatie met zonneplan niet werkt. Dus je moet kiezen.

En zeker kun je met zelf aansturen met salderen en EPEX best wat winst halen, maar de onbalans blijft toch ook interessant zoals afgelopen maandag. Voorlopig kijk ik positief genoeg naar de aansturing van Zonneplan.

Resteert me wel nog een tip voor Zonneplan: communiceer eens iets over de ontwikkelingen van de aansturing. Het is duidelijk dat er met name in dit topic bovenmatig veel interesse is en tegelijkertijd onvrede uit onwetendheid. Hoe werkt het nu ongeveer met concrete voorbeelden? Wat zit er nog in de pijplijn aan ontwikkelingen?
Je geeft aan boven de 4 euro per dag te zitten qua opbrengst van de batterij (dus daar bedoel je powerplay/netverdiensten mee, ga ik vanuit).Dus zonder teruglevering via zonnepanelen bijv. Dat haal ik dus absoluut niet (bijna 3 euro) met de teruglevering van zonnepanelen erbij kom ik wel ruim boven de 4 euro uit. Het gaat mij dus alleen om de trugverdientijd van de batterij en de gezondheid hiervan.

• TKroon
  • Niet online
Micronikje schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:02:
[...]

Je geeft aan boven de 4 euro per dag te zitten qua opbrengst van de batterij (dus daar bedoel je powerplay/netverdiensten mee, ga ik vanuit).Dus zonder teruglevering via zonnepanelen bijv. Dat haal ik dus absoluut niet (bijna 3 euro) met de teruglevering van zonnepanelen erbij kom ik wel ruim boven de 4 euro uit. Het gaat mij dus alleen om de trugverdientijd van de batterij en de gezondheid hiervan.
Ik heb het over de bedragen die bij de batterij genoemd staan in de app. Dus los van eigen teruglevering. Ik gebruik het grootste deel van de tijd huisondersteuning + powerplay, waarbij huisondersteuning max 2000W mag leveren, maar geen stroom op mag slaan. Dat laatste zou hij volgend jaar pas mogen ;) ik heb de 20 kWh trouwens, mocht dat nog een verschil zijn met jou.

• GaMbiNo
Ik kijk het dit jaar ook nog even aan. Het gaat best aardig de laatste tijd met de Zonneplan aansturing. Ik verander alleen via HA de Zonneplan modi en huisondersteuning instellingen obv de huidige tarieven. Verder laat ik Zonneplan aansturen.

Met het afschaffen van het salderen veranderd het speelveld enorm. Als er niks geregeld wordt voor de onbalanshandel is dat denk ik niet meer interessant. Wel wordt nul op de meter dan enorm interessant en dan zou prima kunnen met eigen aansturing. Die eigen aansturing heb ik al dus als het moet stap ik dan weer over.

• Micronikje
TKroon schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:04:
[...]

Ik heb het over de bedragen die bij de batterij genoemd staan in de app. Dus los van eigen teruglevering. Ik gebruik het grootste deel van de tijd huisondersteuning + powerplay, waarbij huisondersteuning max 2000W mag leveren, maar geen stroom op mag slaan. Dat laatste zou hij volgend jaar pas mogen ;) ik heb de 20 kWh trouwens, mocht dat nog een verschil zijn met jou.
ik heb ook een 20 kWh batterij, maar kom dus niet boven de 4 euro van jou. Volgens mij zijn deze verbeterde bedragen te wijten aan: de oorlog met Iran, meer goedkope zonne uren en meer bewegelijkheid door nog koudere nachten (hogere prijzen). Dit blijft niet zo denk ik. Als de oorlog stopt worden de prijzen weer lager en in de komende maanden meer zon en warmere nachten, dus ook weer lagere prijzen. Kort gezegd worden de verdiensten van de zomer dus weer lager. Met zelfverbruik van 10 kWh en de rest vie epex spotmarkt denk ik ongeveer 2,5 euro te kunnen verdienen (zelfverbruik dus meegerekend in dit bedrag). Ben benieuwd hoe meer mensen hierover denken die net zoals ik al zelf kunnen aansturen...........

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:02
Even een zijspoor: hebben jullie al nagedacht hoe de aansturing moet worden wanneer er een 2e accu in de omgeving mee doet? Bijvoorbeeld een bidirectionele auto?
Je wilt dan niet dat de Nexus teruglevering van de auto ziet als zonnestroom en visa versa.

Ik heb nu al het 'slim zonneladen' in mijn paal die de Nexus discharge ziet als zonnestroom. Hoogst irritant.

• GaMbiNo
elbizarre schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:55:
Even een zijspoor: hebben jullie al nagedacht hoe de aansturing moet worden wanneer er een 2e accu in de omgeving mee doet? Bijvoorbeeld een bidirectionele auto?
Je wilt dan niet dat de Nexus teruglevering van de auto ziet als zonnestroom en visa versa.

Ik heb nu al het 'slim zonneladen' in mijn paal die de Nexus discharge ziet als zonnestroom. Hoogst irritant.
Vwb eigen aansturing:
Ik heb de laadpaal ook gekoppeld aan HA. En dan trek ik voor de Nexus aansturing het verbruik van de laadpaal af van het P1 verbruik.

Op die manier levert de Nexus mijn huisverbruik terug, zonder het laadpaalverbruik. De laadpaal is ook al slim gestuurd dus ik wil idd ook niet dat de energie vanuit de batterij de auto in gaat.

Edit: ah bidirectioneel. Dan wordt het wel wat ingewikkelder. Maar in de basis zou dat hetzelfde kunnen werken.

Edit 2:Met Zonneplan aansturing zet ik huisondersteuning uit als de auto gaat laden.

[ Voor 12% gewijzigd door GaMbiNo op 11-04-2026 09:34 ]

• TKroon
  • Niet online
elbizarre schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:55:

Ja dit kun je instellen door je niveaus van huisondersteuning bij te sturen. Hier komt binnenkort ook een tweede batterij en als ik die wil gebruiken voor NOM, zal ik de Nexus op alleen powerplay instellen.

• GaMbiNo
TKroon schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:28:
[...]

Ja dit kun je instellen door je niveaus van huisondersteuning bij te sturen. Hier komt binnenkort ook een tweede batterij en als ik die wil gebruiken voor NOM, zal ik de Nexus op alleen powerplay instellen.
Off topic: Ben wel nieuwsgierig welke accu je erbij krijgt? Gewoon een HomeWizard oid?

Je kan trouwens in jouw geval de Nexus nog wel met huisondersteuning gebruiken. Als je nieuwe accu bijvoorbeeld vol is mag de Nexus weer zonnestroom opslaan, of als de nieuwe batterij leeg is mag de Nexus weer terugleveren voor huisverbruik. Zo geef je prio voor NOM aan je nieuwe accu met evt de Nexus nog als deze niet meer kan leveren/laden.

• TKroon
  • Niet online
GaMbiNo schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:46:
[...]

Off topic: Ben wel nieuwsgierig welke accu je erbij krijgt? Gewoon een HomeWizard oid?

Je kan trouwens in jouw geval de Nexus nog wel met huisondersteuning gebruiken. Als je nieuwe accu bijvoorbeeld vol is mag de Nexus weer zonnestroom opslaan, of als de nieuwe batterij leeg is mag de Nexus weer terugleveren voor huisverbruik. Zo geef je prio voor NOM aan je nieuwe accu met evt de Nexus nog als deze niet meer kan leveren/laden.
Het wordt zeer waarschijnlijk de Marstek Venus D 15 kWh. Zowel voor noodstroom als de batterij die ik zelf makkelijk aan kan sturen volgend jaar na afschaffen salderen. Hij kan in de schuur geplaatst worden waar ik direct 1800 Wp aan kan sluiten en daarmee ruim zes maanden per jaar onbeperkte noodstroom heb voor verlichting en de koelvriescombinaties.

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:36
Nul op de meter kan vrij simpel worden gerealiseerd met een Eastron SDM630M tussen de groepen en de hoofdaansluiting. Dat signaal kun je raw doorsturen naar de Solis via het “meter” interface, die dan precies volgt wat er in huis gebeurt.

Daar is geen programmering voor nodig, behalve dat je de Solis op self mode zet en aangeeft hoe de Eastron is aangesloten. De zonneplan dongle trek je er dan uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Chiqo op 11-04-2026 15:12 ]

• Micronikje
Naar aanleiding van mijn vorige post, waar ik wil weten of ik Zonneplan laat aansturen of het zelf ga doen (inclusief zelfgebruik van de batterij) en niet alleen handelen via de EPEX spotmarkt, heb ik een simulatie gemaakt die dit onderzoekt. Hier deel ik hem, zodat jullie zelf ook kunnen testen.

Helpers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
######################################################
# Viruele helpers batterij                           #
######################################################
virtual_battery_soc:
  name: Virtuele batterij SOC
  min: 0
  max: 100
  step: 1

virtual_battery_profit:
  name: Virtuele batterij winst (€)
  min: -10000
  max: 10000
  step: 0.01

virtual_battery_cycles:
  name: Virtuele cycli
  min: 0

virtual_self_consumption_cost:
  name: Virtuele kosten (standby)
  max: 0

virtual_total_profit:
  name: Virtuele totale winst
Automatisering:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
alias: Simulatie EPEX vs Zonneplan + Zelfverbruik Simulatie (Definitief)
triggers:
  - minutes: /5
    trigger: time_pattern
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ saldo_kwh > 0 and soc < 95 }}"
        sequence:
          - variables:
              raw_load: "{{ [saldo_kwh, max_step] | min }}"
              ruimte: "{{ [cap * (95 - soc) / 100, 0] | max }}"
              kwh_to_load: "{{ [raw_load, ruimte] | min }}"
          - target:
              entity_id: input_number.virtual_battery_soc
            data:
              value: "{{ soc + (kwh_to_load / cap * 100) }}"
            action: input_number.set_value
          - target:
              entity_id: input_number.virtual_battery_cycles
            data:
              value: >
                {{ states('input_number.virtual_battery_cycles') | float(0) +
                (kwh_to_load / cap) }}
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ saldo_kwh < 0 and soc > 10 }}"
        sequence:
          - variables:
              raw_discharge: "{{ [saldo_kwh * -1, max_step] | min }}"
              inhoud: "{{ cap * (soc - 10) / 100 }}"
              kwh_to_discharge: "{{ [raw_discharge, inhoud] | min }}"
              opbrengst: "{{ kwh_to_discharge * prijs * eff }}"
          - target:
              entity_id: input_number.virtual_battery_soc
            data:
              value: "{{ soc - (kwh_to_discharge / cap * 100) }}"
          - target:
              entity_id: input_number.virtual_battery_profit
            data:
                {{ states('input_number.virtual_battery_profit') | float(0) +
                opbrengst }}
          - target:
              entity_id: input_number.virtual_battery_cycles
            data:
                {{ states('input_number.virtual_battery_cycles') | float(0) +
                (kwh_to_discharge / cap) }}
  - variables:
      standby_kwh: "{{ standby_loss }}"
      standby_cost: "{{ standby_kwh * prijs }}"
  - target:
      entity_id: input_number.virtual_self_consumption_cost
    data:
        {{ states('input_number.virtual_self_consumption_cost') | float(0) -
        standby_cost }}
  - target:
      entity_id: input_number.virtual_total_profit
    data:
      value: |
        {{ (states('input_number.virtual_battery_profit') | float(0)) +
           (states('input_number.virtual_self_consumption_cost') | float(0)) }}
variables:
  productie: "{{ states('sensor.s0_meter_huidig_verbruik') | float(0) }}"
  verbruik: "{{ states('sensor.energiemeter_huidig_stroomverbruik') | float(0) }}"
  prijs: "{{ states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff_2') | float(0) }}"
  soc: "{{ states('input_number.virtual_battery_soc') | float(50) }}"
  cap: 20
  eff: 0.9
  standby_loss: 0.005
  saldo_kwh: "{{ (productie - verbruik) * (5/60) }}"
  max_step: 2
mode: restart
Ik ga dit een tijdje draaien om een goed beeld te krijgen. Als jullie nog verbeteringen hebben, laat het dan weten.
ps. je moet wel een aantal sensors aanpassen aan je eigen situatie.

Ik heb inmiddels diverse verbeteringen aangebracht in bovenstaande versie. Mocht er interesse zijn post ik hem wel.

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:48
Een gemis aan PowerPlay inkomsten op dit moment is ook dat niet inzichtelijk is hoeveel elektriciteit er aan 'Huisondersteuning' word geleverd aan het huis en wat hiervan de waarde is.

De Nexus laad zich constant op met gratis stroom en vooral het ontladen levert naar mijn idee maar weinig op; behalve op uitschieters in onbalans. Op dit moment zit de nexus op 100% en is er 1,45 verdient, dikke prima maar als ik ga koken om 19:00 en hierdoor geen stroom afneem van het net zie ik dit niet.

Het zou een veel beter beeld geven als je kan zien hoeveel euro er verkregen is met gratis laden --> hoeveel euro hiermee aan verbruik tegen epex niet is uitgegeven. Is er iemand die dit op een of andere manier meet?

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid duo 12kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, Zinvolt 6 kWh, Tesla model 3 Performance (2024).

Pagina: 1 ... 75 76 Laatste