• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:10
Micronikje schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:15:
Zijn er meer mensen waarbij de batterij offline is?
Bij nu ongeveer een uur. Kiki zegt dat er geen storingen zijn en wil dat ik de batterij opnieuw opstart.
Bij mij was hij vanochtend rond 8.00 offline, ongeveer 10 minuten lang. Daarna volledig online

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:01
Bij mij is het statuslampje op de batterij oranje en de lampjes van beide dongles zijn uit. De batterij heb ik opnieuw opgestart volgens de aanwijzingen van kiki. Ook nog een reserve dongle geprobeerd. Geen succes. Morgen maar een medewerker laten kijken.

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-02 00:15
Micronikje schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:15:
Zijn er meer mensen waarbij de batterij offline is?
Bij nu ongeveer een uur. Kiki zegt dat er geen storingen zijn en wil dat ik de batterij opnieuw opstart.
Ik had ook regelmatig dat er een dongel uitviel met een paars brandend led en offline als gevolg.
Meestal ging hij na wat friemelen aan het stekkerblokje van de dongels wel weer groen branden en dan was het probleem weer even verholpen.
Er zit behoorlijk wat speling tussen de stekkertje en de stekkerblokjes, sinds ik de stekkertjes d.m.v. een paar tye-ribs onder spanning heb gezet en ze verder niet aanraak, maken ze beter contact en heb ik zelden nog een paars brandende dongel. :Y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yux8w6CA8B6d5PmcVM0atbB8GHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2l2GB9MvxWe3R10Ux9oM3bpK.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• Micronikje
update:
De verbinding is nog steeds weg. Een paar keer een reset uitgevoerd.
Contact met Zonneplan opgenomen, maar deze willen alleen tegen forse betaling helpen, omdat de batterij is meeverhuisd naar een nieuw adres. Daarmee is de installatiegarantie vervallen. Hij draait echter alweer een jaar na de installatie en kan er volgens mij dus niets meer mee te maken hebben. Kortom slechte service.

Iemand van jullie een idee om dit op te lossen?

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Micronikje schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:18:
update:
Contact met Zonneplan opgenomen, maar deze willen alleen tegen forse betaling helpen, omdat de batterij is meeverhuisd naar een nieuw adres. Daarmee is de installatiegarantie vervallen. Hij draait echter alweer een jaar na de installatie en kan er volgens mij dus niets meer mee te maken hebben. Kortom slechte service.

Jammer dat Zonneplan hier niet een klein beetje wilt helpen. Een monteur hoeft natuurlijk niet direct on site gestuurd te worden, soms is een kort telefoongesprek genoeg.

Wat is de status van de omvormer? Geeft die aan hoe vol de accu is? Staat de accu zelf daadwerkelijk aan (aardlek en aan uit knop)?

Zitten de dongles misschien verkeersom?

Gewoon wat simpele vragen om mee te denken, misschien heb je dit al gecontroleerd.

• melvinnie
  • Niet online
Ik zit naar 500 euro onbalans te kijken maar er wordt niet gereageerd?

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Micronikje schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:18:
update:

Al eens geprobeerd de dongle uit de splitter te trekken en rechtstreeks in de omvormer te doen? Heb hier de splitter al bijna een jaar niet meer gebruikt. De tweede dongle checkt enkel de SoH via de BMS maar dat kan ik zelf ook via HA.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:54
Micronikje schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:11:
Bij mij is het statuslampje op de batterij oranje en de lampjes van beide dongles zijn uit. De batterij heb ik opnieuw opgestart volgens de aanwijzingen van kiki. Ook nog een reserve dongle geprobeerd. Geen succes. Morgen maar een medewerker laten kijken.
Welke statuslampje is oranje? De BMS of de omvormer?

• Micronikje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tp9luRZy3cVCyC6Os51YJ6dEEVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IsxvF7FFncezsMuTOSekMwnz.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is het de bms status. er is dus geen contact tussen de batterij en de omvormer. De lampjes geven verder aan dat de batterij vol is (onder de status led) en de 4 batterijmodules in orde. Ik heb hem nu 3 x gereset. Eerst werkschakelaar uit, dan schakelaar op de bms en dan de automaat in de meterkast. 5 minuten wachten en dan in omgekeerde volgorde weer aan. Daarna rode knop 5 seconden indrukken tot signaal. Indien dit niets oplevert 20 seconden ingedrukt houden tot de batterij een klikgeluid geeft. Daarmee start ook de omvormer op.

Helaas volgt een 1 minuut later weer het oranje lampje.

• GaMbiNo
Heb je je omvormer en de BMS ook gekoppeld aan home assistant? Dat zou nog wel wat info kunnen geven.

Je BMS kan gewoon via wifi en de omvormer dmv een Waveshare oid.

Je omvormer kun je evt ook via Bluetooth koppelen aan de Solis app. Wie weet geeft dat ook nog wat info.

[ Voor 26% gewijzigd door GaMbiNo op 19-02-2026 19:15 ]

• Micronikje
sinds 5 minuten heb ik hem weer aan de praat. Start procedure opnieuw gedaan en de dongle rechtstreeks in de omvormer. De BMS is via lan verbonden met de waveshare voor de zelfaansturing via Home assistant en de solis modbus. Misschien moet ik de waveshare maar rechtstreeks verbinden met de omvormer. Moet ik nog even uitzoeken of dat kan.
Ben in iedergeval blij dat het weer werkt na 4 pogingen en geen honderden euro's aan Zonneplan hoef weg te geven.

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-02 14:15
Ik denk werkelijk meer en meer dat de laatste app update de opbrengst met opzet zo heeft verstopt. Zo zie je deze minder en valt de slechte opbrengst dus ook minder op🙈🙈🙈.

Binnenkort maar eens met waveshare aan de slag icm HA.

• melvinnie
  • Niet online
Micronikje schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:49:
sinds 5 minuten heb ik hem weer aan de praat. Start procedure opnieuw gedaan en de dongle rechtstreeks in de omvormer. De BMS is via lan verbonden met de waveshare voor de zelfaansturing via Home assistant en de solis modbus. Misschien moet ik de waveshare maar rechtstreeks verbinden met de omvormer. Moet ik nog even uitzoeken of dat kan.
Ben in iedergeval blij dat het weer werkt na 4 pogingen en geen honderden euro's aan Zonneplan hoef weg te geven.
De waveshare zou sowieso met de omvormer verbonden moeten zijn, dan krijg je veel meer opties tot je beschikking.

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:43
Micronikje schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:49:
Vinden we het echt raar dat Zonneplan geen gratis huisbezoek voor support wil leveren aan een klant die de nexus zelf op een andere locatie heeft geinstalleerd en met waveshare eigen aansturing doet (dat zien ze natuurlijk in de logs gewoon). Ik niet eerlijk gezegd.

• erikfw
Ik snap het wel dat als je het zelf verplaatst hebt. Ze kunnen geen garantie geven op iets wat je zelf gedaan hebt (of een andere partij) dat zou bijzonder worden.
Het is makkelijker om het in een andere context te plaatsen. Dat is hetzelfde als dat je je winterbanden zelf hebt gemonteerd, maar wat mis is gegaan en je gaat naar de VW dealer om te vragen of ze het gratis willen oplossen voor je, want het is een VW bij hun gekocht. Want daarvoor deed je auto het altijd goed, ook met winterbanden

BTW nog iets anders, ik ontdekte dat de batterij opbrengst van vandaag een andere waarde heeft dan wat batterij opbrengst totaal is gestegen van die dag. In dit geval, totaal is minder gestegen dan wat de opbrengst van de dag aangeeft (spreek nu over gisteren wat ik vergeleken heb)

• GaMbiNo
erikfw schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:26:
Ik snap het wel dat als je het zelf verplaatst hebt. Ze kunnen geen garantie geven op iets wat je zelf gedaan hebt (of een andere partij) dat zou bijzonder worden.
Het is makkelijker om het in een andere context te plaatsen. Dat is hetzelfde als dat je je winterbanden zelf hebt gemonteerd, maar wat mis is gegaan en je gaat naar de VW dealer om te vragen of ze het gratis willen oplossen voor je, want het is een VW bij hun gekocht. Want daarvoor deed je auto het altijd goed, ook met winterbanden
Ik zou het logischer vinden dat Zonneplan aangeeft kosten te rekenen als een evt defect veroorzaakt zou zijn door de verplaatsing.

Als het daar duidelijk niks te mee te maken heeft blijft het gewoon een garantiegeval lijkt me. Om bij voorbaat al kosten in rekening te brengen om het simpele feit dat de Nexus verplaatst is lijkt me te kort door de bocht.

• Micronikje
erikfw schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:26:
Als de door mij meeverhuisde batterij al weer een jaar probleemloos draaide, kan het niets meer met de installatie te maken hebben. Dit was overduidelijk een communicatie geval tussen de BMS en de omvormer. Zelf denk ik dat de module, waar de beide dongles inzitten het heeft begeven. Maar goed alles werkt weer.

• erikfw
Micronikje schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:26:
[...]

Als de door mij meeverhuisde batterij al weer een jaar probleemloos draaide, kan het niets meer met de installatie te maken hebben. Dit was overduidelijk een communicatie geval tussen de BMS en de omvormer. Zelf denk ik dat de module, waar de beide dongles inzitten het heeft begeven. Maar goed alles werkt weer.
Dat is ook waar, daarom is de opmerking van GaMbiNo ook pakkender dan die van mij

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-02 07:45
Gerrit1968 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:08:
[...]

Hoi Jasper, ik heb de waveshare aangesloten via home assistant en haal hier ook de onbalans prijzen vandaan, via home assistant community app in homey kan ik alle sensors, schakelaars en dergelijke vanuit home assistant in homey zetten via een aangepast apparaat, dus ook alle 284 entiteiten van de solis modbus.
homey werkt voor mij veel makkelijker om via flows te werken dan home assistant en het werkt tot nu perfect.
Wat mij wel is opgevallen is dat ik niet direct na het omschakelen van huisoptimalisatie naar zelfconsumptie moet gaan ontladen, want de eerste 4 minuten wordt het verrekend met powerplay en dat wil ik dus niet, dus mijn flows zijn, duurste tarief, schakel om naar zelfconsumptie, zet discharge limit power naar 9500, wacht 5 minuten en dan RC force battery discharge aan. en dan elke 10 seconden een flow om force battery discharge te controleren omdat zonneplan het uitschakelt. pas stoppen bij 10% lading en dan alles weer netjes terug zetten.
Ha Gerrit,

Ik ben er eindelijk aan toe gekomen om jouw integratie na te bouwen, en zowaar werkt het allemaal. Ik moest wel zelf wat zaken uitzoeken want niet alle stappen stonden beschreven, zoals het aanpassen van de numeric entities voor de limits, zodat deze readWRITE zijn, ipv read only :-)

Maar ik heb nog wat vragen mbt de flows.
- Ik zie dat je reageert op onbalans prijzen, hoe had je dit integratie gedaan? Rechtstreeks in Homey, of via HA met de API die ik eerder langs zag komen?
- Verder zie ik een verwijzing naar een "Home Optimization Advanced Charge": Wat is dat? :-o
- En ik zie nog een "ontladen" én een "batterij ontladen" variabele. Waarom 2? Ik denk dat het gewoon met 1 kan?

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:09
Ik lees hier regelmatig over powerplay, maar als ik de zonneplan AI daar meer over vraag krijg ik steevast antwoorden in de trant van: kan / mag ik niks over zeggen, alles is afhankelijk van verbruikprofiel, en marktprijzen.

Kik, dat je geen appje er op los kan laten snap ik, daarvoor is de zon & marktprijzen te variabel.

Maar ook geen indicatie over afgelopen jaar? dat snap ik (nog) niet goed.
Ik weet mijn gebruiksprofiel en zonneplan weet hoe het afgelopen jaar stond met de vergoedingen én marktprijzen... niet?

Dus.... kan iemand mij hier meer vertellen hoe het in joúw situatie uitpakte? goed? niet goed? matig? paar euri overgehouden ? minder dan verwacht?

Schiet maar in, mij oren staan open... _/-\o_

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• melvinnie
  • Niet online
Hansieo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:24:
Ik lees hier regelmatig over powerplay, maar als ik de zonneplan AI daar meer over vraag krijg ik steevast antwoorden in de trant van: kan / mag ik niks over zeggen, alles is afhankelijk van verbruikprofiel, en marktprijzen.

Kik, dat je geen appje er op los kan laten snap ik, daarvoor is de zon & marktprijzen te variabel.

Ik weet mijn gebruiksprofiel en zonneplan weet hoe het afgelopen jaar stond met de vergoedingen én marktprijzen... niet?

Dus.... kan iemand mij hier meer vertellen hoe het in joúw situatie uitpakte? goed? niet goed? matig? paar euri overgehouden ? minder dan verwacht?

Toen de accu vorig jaar werd geplaatst werd er nog over ~€1800 gesproken voor een 20 kWh variant maar ik ben blijven steken op ~€1100. Ik kijk nu ongeveer een maand naar de onbalansprijzen, AFFR, PICASSO en zie geen actie op de Nexus die laat zien dat er op een situatie wordt voorgesorteerd. Tot nu toe heb ik de AI nog niet gezien maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Hansieo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:24:

Het heet intussen geen Powerplay meer maar Grid Rewards, I know lekker origineel :P

Ze hebben de focus afgelopen jaar verlegd van pure onbalansverdiensten naar meer zelfondersteuning en goedkoop laden bij lage onbalanstarieven. Met hulp van een HA koppeling via modbus zijn voor mij deze eerste 2 maanden in elk geval gunstiger qua resultaat dan vorig jaar dus ik klaag niet.

Grote vraag is hoe het er vanaf volgend jaar uit gaat zien.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Afhankelijk van hoeveel stroom je verbruikt en zelf opwekt kan hij volgend jaar interessanter zijn dan dit jaar. Afgelopen winter heb ik vaak een groot deel van de "gratis" opgeladen stroom zelf verbruikt, wat redelijk wat opleverde. En volgend jaar kun je je overtollige zonnestroom erin kwijt in plaats van gratis terugleveren. Daar zal je het meer van moeten hebben dan onbalans.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Hansieo
@melvinnie @kazuka
Dus er is nog niets te zeggen over hoe het er in/va 2027 uit zou kunnen zien?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• melvinnie
  • Niet online
Hansieo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:39:
@melvinnie @kazuka
Deels, eigen opwek opslaan en gebruiken gaat sowieso belangrijk worden voor iedere eigenaar van zonnepanelen.

Ben benieuwd of het "gratis" laden blijft zoals het is. In dat geval is ontladen op EPEX niet zo nuttig meer. Zelf gebruiken natuurlijk wel, mijn huis kan dan makkelijk NOM draaien.

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:14
Hansieo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:39:
@melvinnie @kazuka
AI staat tegenwoordig bij Zonneplan kennelijk voor 'Achterhaalde Intelligentie'.
Als je niets met HA kunt (zoals ik en met mij velen vermoed ik), dan ben je aan de goden overgeleverd. Betere voorlichting door Zonneplan zou voor toekomstige potentiële kopers fijn zijn.

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:40
Marco4659 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:03:
[...]

AI staat tegenwoordig bij Zonneplan kennelijk voor 'Achterhaalde Intelligentie'.
Als je niets met HA kunt (zoals ik en met mij velen vermoed ik), dan ben je aan de goden overgeleverd. Betere voorlichting door Zonneplan zou voor toekomstige potentiële kopers fijn zijn.
Potentiële koper hier, ik haak net in op dit draadje.

Begrijp ik het goed dat, zonder Home Assistant, de terugverdiensten terug aan 't lopen zijn door de taktiek van zonneplan?

Dat is ook het 'enge' dat me nog weerhoudt om een thuisbatterij te kopen, dat je er zelf (zonder HA) 0 controle over hebt en dat je er maar van uit moet gaan dat zonneplan het beste met mij voor heeft.

Ik heb zonnepanelen en geen laadpaal, het liefste zou ik zien dat ik mijn accu in de zomer ontlaadt op het net zodat de accu weer leeg is zodra de zon op komt. In de winter zou ik hem graag opladen op de tijden dat de stroom goedkoop is om zelf de stroom te gebruiken wanneer de stroom duur(der) is. Net zoals iedereen denk ik.

In hoeverre komt dit overeen met het standaard gedrag van de thuisbatterij? Is dit ook wat zonneplan graag ziet?

• Hansieo
@melvinnie @kazuka
Ok, bedankt voor jullie input.

Nu hebben jullie dus nette inkomsten ervan, maar weten jullie ook om hoeveel (schatting?) kWh het ging.
vb: ontvangen 75,= en "misgelopen" kWh door uitschakelen 8.000kWh ??

Wat zijn jullie metingen /vaststellingen?

Pagina: 1 ... 71 72 Laatste