• JDVB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-07 10:22

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Jeroen adviseert om hooguit een kleine batterij te doen die vooral eigen verbruik kan optimaliseren, als ik nu opnieuw iets zou doen zou dat het zijn

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:12
Toch bijzonder hoe agressief ze nu met directe mailings aan te adverteren zijn. Kwam op mij over alsof ze een nieuwe lucratieve markt hebben met netwerkbeheerders, in mijn geval Stedin.

Weten jullie zeker dat dat geen nieuw verdienmodel is vanaf 2027?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:06
hoevenpe schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:42:
Toch bijzonder hoe agressief ze nu met directe mailings aan te adverteren zijn. Kwam op mij over alsof ze een nieuwe lucratieve markt hebben met netwerkbeheerders als in mijn geval Stedin.

Weten jullie zeker dat dat geen nieuw verdienmodel is vanaf 2027?
Zeker weten doe je het nooit. Maar de huidige dag verdiensten kom je niet in de plus uit met de huidige regelgeving. Dan hou je een erg dom apparaat over wat nog niet de helft kan wat onafhankelijke thuisbatterijen wel kunnen. De Nexus is een lock-in device. Overgeleverd aan de Zonneplan goden, overstappen kan maar dan heb je ook geen invloed op het laden en ontladen. De Nexus laad dan overtollig stroom van je panelen op en ontlaad zodra er afname is van het net. En als je dat nou niet zou willen bijvoorbeeld omdat over 2 uur de stroom veel hoger is, tja je kan niets.

Nog maar te zwijgen over als je geen zonnepanelen hebt bijvoorbeeld in een appartement. Dan heb je een baksteen bij overstappen die simpelweg niets doet.

Maar ze komen ermee weg. Niemand inclusief de ACM maakt zich er druk om.

[ Voor 43% gewijzigd door Masterchiev op 17-07-2026 16:47 ]

• Remco42
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-07 23:48
Ik heb sinds 2 maanden een 20kWh batterij van Zonneplan. Had dit topic beter eerder kunnen lezen. Hij laadt en ontlaadt nauwelijks (5-10kWh), en de opbrengsten zijn ca. €2,00 dag.

Maar ik heb meegedaan aan de BTW-teruggave. Dan zit ik er toch voorlopig aan vast?
Als ik het goed begrijp stelt Zonneplan dat je alleen recht houdt op die teruggave zolang je dynamische energie van Zonneplan afneemt, omdat de "zakelijke activiteit" (stroom verkopen) daaraan gekoppeld is. Stop je daarmee, dan loop je tegen de wettelijke btw-herzieningsperiode van 5 jaar aan (jaar van ingebruikname + 4 volgende jaren): bij het staken van de zakelijke activiteit kan een deel van de eerder teruggevraagde 21% btw terugbetaald moeten worden, tenzij het bedrag onder de drempel van €500/jaar blijft.
Begrijp ik dit goed zo?

• sbar12
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 13:22
Ja volgens mij is dat correct...alleen kunnen en willen ze dit ook bij iedereen controleren is een andere vraag :?

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-07 19:57
Gaan ze niet controleren, kost meer dan de opbrengst dus doet de belastingdienst dat niet.

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:26
Iemand ervaring met een 2ehands setje werkend te krijgen?

Via Zonneplan krijg ik de reactie dat ik 1850 euro! moet gaan betalen of maar moet wachten tot een update over x maanden dat er misschien meer mogelijk is behalve dat ze laden aan kunnen/willen sturen zonder betaling (ook al zou ik energie contract van Zonneplan willen nemen. Gaat om een set die van zoon naar vader is verkocht op een ander adres.)

Heb het ook al bij de rechtsbijstand neer gelegd maar die zegt dat er alleen wat te doen is als er sprake is van contractbreuk o.i.d.

Aan de tel. komt het er letterlijk op neer dat ze het wel kunnen (want immers als je betaald regelen ze alles) maar zonder betaling of een gouden middenweg niet..

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:16
WouteruitTB schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:33:

Via Zonneplan krijg ik de reactie dat ik 1850 euro! moet gaan betalen of maar moet wachten tot een update over x maanden dat er misschien meer mogelijk is behalve dat ze laden aan kunnen/willen sturen zonder betaling (ook al zou ik energie contract van Zonneplan willen nemen. Gaat om een set die van zoon naar vader is verkocht op een ander adres.)

Heb het ook al bij de rechtsbijstand neer gelegd maar die zegt dat er alleen wat te doen is als er sprake is van contractbreuk o.i.d.

Aan de tel. komt het er letterlijk op neer dat ze het wel kunnen (want immers als je betaald regelen ze alles) maar zonder betaling of een gouden middenweg niet..
Wat een rare opstelling van ZP. Het is toch alleen een administratieve handeling aan hun kant als de zaak op lokatie al is geïnstalleerd.

Kun je dan niet het energiecontract incl batterij verhuizen naar de zoon? Ik meen me toch te herinneren dat er wel eens mensen verhuisd zijn en de Nexus meegenomen hebben?

Anders zou je toch misschien de route van zelf aansturen op moeten? Die 1850 euro verdien je niet zomaar terug met de Zonneplan aansturing.

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-07 19:57
Verhuizen van de Nexus schijnt even duur te zijn al nieuw aanschaffen heb ik eens ergens gelezen.

In het geval van zelf een verhuizing regelen is aan Zonneplan kant niets meer dan de dongels aan het nieuwe adres en meter koppelen.

Dat ze daar een vergoeding voor vragen lijkt mij niet meer dan normaal maar €1850 is erg overdreven.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Onder meer hierom ga ik mijn Nexus verkopen aan het eind van het jaar, dan gaan wij verhuizen en in het nieuwe huis ga ik met een Sigenstor spelen.

M3P - M3LR - 6320Wp

• GaMbiNo
Jasper79 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:17:
Verhuizen van de Nexus schijnt even duur te zijn al nieuw aanschaffen heb ik eens ergens gelezen.
Dat was idd in het geval dat Zonneplan hem komt verhuizen. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de batterij fysiek al verhuisd was, maar bij nader inzien staat dat er niet.
@WouteruitTB had de batterij zelf ook al eens uitgebreid met extra modules, misschien ging ik hier daarom vanuit.

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:13
GaMbiNo schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:54:
[...]

Ik meen me toch te herinneren dat er wel eens mensen verhuisd zijn en de Nexus meegenomen hebben?

Anders zou je toch misschien de route van zelf aansturen op moeten? Die 1850 euro verdien je niet zomaar terug met de Zonneplan aansturing.
Dat meeverhuizen heb ik gedaan. Zelf uit elkaar gehaald en op het nieuwe adres weer in elkaar gezet. Bij het contract bij Zonneplan heb ik aangegeven dat ik ging verhuizen. je krijgt dan een nieuw contract maar na een paar telefoontjes hebben ze hem aan hun kant weer aangezet. Als je bij Pylontech zoekt kun je voldoende materiaal vinden hoe je het moet doen.

Ik ben het met je eens, dat je die 1850 euro niet gaat terugverdienen.

• GaMbiNo
Micronikje schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:19:
[...]

Dat meeverhuizen heb ik gedaan. Zelf uit elkaar gehaald en op het nieuwe adres weer in elkaar gezet. Bij het contract bij Zonneplan heb ik aangegeven dat ik ging verhuizen. je krijgt dan een nieuw contract maar na een paar telefoontjes hebben ze hem aan hun kant weer aangezet. Als je bij Pylontech zoekt kun je voldoende materiaal vinden hoe je het moet doen.

Ik ben het met je eens, dat je die 1850 euro niet gaat terugverdienen.
Dan zou dat misschien een oplossing voor @WouteruitTB kunnen zijn? Verhuis gewoon het energiecontract, neem zelf de batterij mee en sluit deze aan, en laat dan de boel administratief omzetten.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:12
Masterchiev schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:43:
Zeker weten doe je het nooit. Maar de huidige dag verdiensten kom je niet in de plus uit met de huidige regelgeving. Dan hou je een erg dom apparaat over wat nog niet de helft kan wat onafhankelijke thuisbatterijen wel kunnen.
Dit was mijn beeld ook, vanaf 2027 zie ik door energiebelasting en BTW de businesscase van actief handelen niet meer: inkoop kost minimaal 20ct (paar cent inkoop + 11ct energiebelasting x 1,15 rte x 1,21 btw) dus pas vanaf 30ct dynamische TLV wordt het imo interessant (en dat dus 200+ dagen per jaar).

Daarom was ik verrast door het semi-gepersonaliseerde aanbod dat op de deurmat lag: aan de bewoners van huisnummer x, thuisbatterij met voordeel in xxx. Een slimme oplossing voor uw regio, in xxx werkt Zonneplan samen met Stedin aan een oplossing, uw thuisbatterij kan daar een belangrijke rol in spelen door automatisch meer ruimte op het net te creëren.

Ik ben bekend met eerdere twijfelachtige campagnes, maar ook de bijgevoegde op mijn woonplaats gerichte folder gaf een veel rooskleuriger beeld alsof ze een oplossing hadden gevonden voor het afschaffen van salderen. Samen met Stedin, meer ruimte voor xxx. In xxx ontvangt u een aantrekkelijk voordeel en netverdiensten, samen etc. etc.

Uit interesse toch eens naar de site gegaan maar daar geen enkel rekenvoorbeeld of prognose kunnen vinden. Als ik in plaats van zonneplan.nl/xxx een andere plaats, zeg yyy uit de provincie Utrecht invulde kreeg ik een identiek verhaal, het enige wat je kon doen was je telefoonnummer invullen maar dat doen we dus niet.

Nou is mijn vraag hier: wat voor extra vergoeding of korting moet ik aan denken, zou een 10 kWh Zonneplan batterij voor zelfconsumptie goedkoper kunnen worden dan bijv. 2x Marstek Venus of Zendure 2400ac+? Hebben ze een geitenpaadje waardoor actief handelen vanaf 2027 interessant blijft, geen gouden bergen maar om de TVT van de set wat te drukken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:00
hoevenpe schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:49:
[...]
Nou is mijn vraag hier: wat voor extra vergoeding of korting moet ik aan denken, zou een 10 kWh Zonneplan batterij voor zelfconsumptie goedkoper kunnen worden dan bijv. 2x Marstek Venus of Zendure 2400ac+? Hebben ze een geitenpaadje waardoor actief handelen vanaf 2027 interessant blijft, geen gouden bergen maar om de TVT van de set wat te drukken.
Een extra inkomstenbron die in de regio Utrecht wel bestaat is de aansturing door de netbeheerders. Die aansturing heeft Zonneplan hier aangekondigd maar nog zonder te verwachten opbrengsten. Meedoen betekent wel dat je de batterij moet inzetten op meer dan alleen zelfconsumptie maar als ik hier kijk levert dat bij Essent/Frank Energie een vergoeding op van max €200-250 per jaar, mogelijk dat Zonneplan ook zoiets zal bieden. Niet meteen een vetpot maar wel een extraatje ten opzichte van een stekkerbatterij.

Als je in het topic terugzoekt komen er zo nu en dan wel kortingen op aanschaf langs, ik zag zo snel €300 korting in Utrecht op de 10kWh batterij, op zich ook leuk meegenomen.

• Kaboemwl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08:20
WouteruitTB schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:33:

Goedkoopste manier is zelf een waveshare modus er aan hangen een HP T630 Thin Client AMD kasje kopen daar Ha op zetten dan ben je denk ik voor 100 euro klaar dan met chatgpt een besturing systeem maken en die ook aan je p1 meter koppelen en rekening houden met DLB anders klapt de boel eruit :)

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:07

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

bokkow schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:31:
Onder meer hierom ga ik mijn Nexus verkopen aan het eind van het jaar, dan gaan wij verhuizen en in het nieuwe huis ga ik met een Sigenstor spelen.
Dan heb je wel de kans om af te wegen tussen plug-in (verhuisbaar) of vaste installatie.
De ontwikkelingen met plug-in zijn razend snel gegaan, ook m.b.t. aansturing. Zie bijvoorbeeld Home Battery Control.
Dikke aanrader <3

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

Leftblank schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:35:
[...]

Een extra inkomstenbron die in de regio Utrecht wel bestaat is de aansturing door de netbeheerders. Die aansturing heeft Zonneplan hier aangekondigd maar nog zonder te verwachten opbrengsten. Meedoen betekent wel dat je de batterij moet inzetten op meer dan alleen zelfconsumptie maar als ik hier kijk levert dat bij Essent/Frank Energie een vergoeding op van max €200-250 per jaar, mogelijk dat Zonneplan ook zoiets zal bieden. Niet meteen een vetpot maar wel een extraatje ten opzichte van een stekkerbatterij.

Als je in het topic terugzoekt komen er zo nu en dan wel kortingen op aanschaf langs, ik zag zo snel €300 korting in Utrecht op de 10kWh batterij, op zich ook leuk meegenomen.
Een stekkerbatterij levert niets op?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:00
Devke schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:57:
[...]

Een stekkerbatterij levert niets op?
Alleen als je energieleverancier de stekkerbatterij kan en wil aansturen in opdracht van de netbeheerder, dat zal bij Zonneplan niet snel gebeuren omdat ze alleen met hun eigen batterijen werken. Frank Energie stuurt er wel een paar aan (in ieder geval Hyxi Halo, Zinvolt), ik verwacht dat die wel in aanmerking komen.
Leftblank schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Alleen als je energieleverancier de stekkerbatterij kan en wil aansturen in opdracht van de netbeheerder, dat zal bij Zonneplan niet snel gebeuren omdat ze alleen met hun eigen batterijen werken. Frank Energie stuurt er wel een paar aan (in ieder geval Hyxi Halo, Zinvolt), ik verwacht dat die wel in aanmerking komen.
Ah ik dacht dat je bedoelde dat stekkerbatterijen niet rendabel zijn. Die mening zou ik dan niet met je gedeeld hebben. :)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-07 17:35
Ik zou, als ik nu mocht kiezen, absoluut voor een Anker gaan.

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:57
Hoe staat het er eigenlijk voor met jullie SOH?

Sinds modbus kan ik hem uitlezen, 19 maanden operationeel. Maart van 98, naar 97. En juli van 97 naar 96%. Met dat laatste is in 4 maanden gegaan, best snel voor mijn gevoel. Vandaar even nieuwsgierig hoe dat bij andere is

• Micronikje
erikfw schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:28:
Hoe staat het er eigenlijk voor met jullie SOH?

Sinds modbus kan ik hem uitlezen, 19 maanden operationeel. Maart van 98, naar 97. En juli van 97 naar 96%. Met dat laatste is in 4 maanden gegaan, best snel voor mijn gevoel. Vandaar even nieuwsgierig hoe dat bij andere is
Ik sta na 2.5 jaar op 94%

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik na 2 jaar op 95%.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 16 kWp PV

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13:02
Hier hetzelfde

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:41
Mei 2024

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oMw4XJTzxCQuXQ_7q7-yWOn7HM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0HCeyG5SgEbFQ9H89ODNNYJJ.png?f=fotoalbum_large 94% SoH resterend

• GaMbiNo
Hier 95% sinds juni ‘24. Ze verouderen allemaal in vrijwel hetzelfde tempo zo te zien.

• erikfw
Nvm zat verkeerd te kijken

[ Voor 93% gewijzigd door erikfw op 21-07-2026 13:19 ]

• erikfw
Gemiddeld lijkt het alsof het gelijk gaat ongeveer. Enige wat me opvalt is dat het dit jaar misschien iets sneller gaat dan vorig jaar

Hardop afvragend is of de aansturing met force discharge er iets mee te maken heeft. Of dat ik iets denk te zien wat er niet is, sluit ik ook niet uit

• Micronikje
erikfw schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:19

Hardop afvragend is of de aansturing met force discharge er iets mee te maken heeft. Of dat ik iets denk te zien wat er niet is, sluit ik ook niet uit
Ik denk niet dat het daaraan ligt. Tot 01.06.2026 was het bij mij 95% volledig door Zonneplan aangestuurd. Vanaf die datum 94% tot heden. Vanaf 01.07.2026 volledig door mij aangestuurd en niet door Zonneplan waarbij ik ook de force discharge switch gebruik. Volgens mij gaat de SOH sneller achteruit als er vele kleine laad/ontlaad sessies in een cyclus zitten.

• sbar12
  • Laatst online: 13:22
LiFePo4 degradeert relatief snel in eerste periode (zeg maar 100-200 cycli), daarna komt soort van plateau van lineaire degradatie gevolgd door Knee-point (omslagpunt) aan einde vd levensduur waarin ze ineens weer snel degraderen.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:57

thido

Tilburg

933 cycli met SOH van 95% hier.
In lijn met de rest dus.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Kaboemwl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqRQC3onx4fCdzfm02j4D5fI8ZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OehozO8R5b4Ax0dd1cjWo40z.png?f=fotoalbum_large ik moet wel zeggen ik laad alleen maar dynamische en zit nu op 1131 cycli

• Boris2024
  • Laatst online: 24-07 21:45
Zijn hier mensen die de zonneplanbatterij inmiddels zelf aansturen?
Hoe zijn die resultaten, zou dat veel schelen?
Ik zit er over te denken om de batterij door mijn openclaw systeem te laten managen.
Het plan ligt al klaar, ben benieuwd naar de ervaring hier. Lees dat sommige mensen een koppeling hebben gemaakt met Home Assistant, hoe zijn deze ervaringen?

Hoe permanent zijn de aanpassingen? Mocht het niet bevallen, kun je dan nog terug naar de oude situatie door de dongel er weer in te steken?

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:41
Boris2024 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 23:48:
Zijn hier mensen die de zonneplanbatterij inmiddels zelf aansturen?
Hoe zijn die resultaten, zou dat veel schelen?
Ik zit er over te denken om de batterij door mijn openclaw systeem te laten managen.
Het plan ligt al klaar, ben benieuwd naar de ervaring hier. Lees dat sommige mensen een koppeling hebben gemaakt met Home Assistant, hoe zijn deze ervaringen?

Hoe permanent zijn de aanpassingen? Mocht het niet bevallen, kun je dan nog terug naar de oude situatie door de dongel er weer in te steken?
De mogelijkheden worden in deze afsplitsing besproken:

Zonneplan/Nexus/Waveshare — Zelfbouw EMS, PID-tuning, YAML

• Boris2024
  • Laatst online: 24-07 21:45
Bedankt, ik ga het doorlezen!

• jmfreeke
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-07 15:43
Leftblank schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:35:
[...]

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Mocht onderstaand bericht veel informatie bevatten wat al lang bekend is dan hoor ik het graag.

Waar dit over gaat is de extra netcongestievergoeding in de FGU gebieden en een gedeelte van Noord Brabant. Er is in juli een nieuwe regeling afgekondigd waarbij de thuisbatterij ingezet zou gaan worden tegen netcongestie en dat dit een extra inkomstenbron zou inhouden. Het duurde best lang voordat ik goed helder had wat dit nu anders is, in vergelijking met datgene wat de thuisbatterij al lang deed. Bij deze mijn bevindingen.

Waar gaat het precies over??

De regeling waar het over gaat is de KV Flex - Slimme apparaten. Dit is de formele naam van de regeling zoals alliander een aanbesteding van heeft open gezet, en waar zonneplan en andere partijen zich op hebben ingeschreven.
Wat houdt deze regeling exact in?
De netbeheerders willen de zekerheid hebben dat ze op bepaalde momenten een vastgestelde hoeveelheid capaciteit achter de hand hebben voor diverse regio's. Per regio is dit verschillend. Het reserveren van deze capaciteit is waardevol voor de netbeheerders en ze betalen daarvoor een capaciteitsvergoeding.

Het tijdvak waar het over gaat is tussen 17.00 - 23.00 uur. De netbeheerders maken afspraken over een 2 uurs beschikbaarheid, 4 uur of 6 uur. (kom ik op terug bij de tarieven).

Op zijn laatst de dag van te voren, voor 8.00 uur, geven de netbeheerders aan zonneplan door of ze de capaciteit nodig gaan hebben. Dus vandaag (donderdag) voor 08.00 uur in de ochtend, is duidelijk of de batterij vrijdag om 17.00 uur klaar moet staan met een gereserveerde capaciteit.

De periode van het jaar zijn de maanden november, december, januari en februari. Maar de vergoeding wordt het hele jaar uitbetaald. De capaciteitsvergoeding staat los van de inzet/benodigdheid van de capaciteit.
Opbouw vergoeding van de netbeheerders richting de energie maatschappijen
Om iets te begrijpen over de vergoeding is het goed om eerst bij de bron te beginnen. Hoe wordt, in dit geval zonneplan, vergoedt vanuit de netbeheerders? Dit is terug te vinden in de KV Flex - slimme apparaten regeling. Deze informatie is niet allemaal even publiek te vinden. Voor een deel is deze regeling vergelijkbaar bij andere europese landen. Wat ik hieronder schrijf is het resultaat van uren en uren research, en kan wat fouten bevatten. Maar in de kern komt het wel ongeveer hier op neer.
1. Opstartvergoeding
Allereerst krijgt zonneplan een opstartvergoeding. Hier zit een rekenformule onder. Ik ken de omvang van zonneplan natuurlijk niet.Marktpartijen ontvangen daarnaast een eenmalige implementatievergoeding. Deze bedraagt maximaal €900.000 per marktpartij en is bedoeld voor implementatie-, software- en investeringskosten. Hoeveel Zonneplan daadwerkelijk ontvangt is afhankelijk van de omvang van het gecontracteerde vermogen. Het bouwen van het algoritme, communicatie, ontwikkelen van nieuwe producten, en promotie vallen hier onder andere onder. Zelf verwacht ik dat die 1000 euro aanschafsubsidie ook hieruit betaald wordt.
2. Beschikbaarheidsvergoeding
De netbeheerders maken afspraken met de energieleveranciers over beschikbaarheid. Voor de niet nerds onder ons. Kw is wat anders dan de kWh van de batterij.

Dus heb je een 20 kwh batterij dan zou je beschikbaarheid voor

2 uurs regeling - 10 kw kunnen zijn.

4 uurs regeling - 5 kw kunnen zijn.

6 uurs regeling - 3 kw kunnen zijn.

Het tarief wat zonneplan krijgt is

60 euro capaciteitsvergoeding per kw per jaar bij 2 uur beschikbaarheid.

90 euro capaciteitsvergoeding per kw per jaar bij 4 uur beschikbaarheid.

120 euro capaciteitsvergoeding per kw per jaar bij 6 uur beschikbaarheid.

Rekenvoorbeeld:

Bij mijn 30 kwh batterij zou bij 4 uur beschikbaarheid, ik continu 7 kw kunnen leveren. Dus dat komt neer op een capaciteitsvergoeding van 630 euro.

sidenote: Als je dit vergelijkt met de regeling bij Frank Energie, of bij Essent (buurtbonus) dan zijn die behoorlijk congruent hieraan. Wel iets lager, maar dit is te verklaren vanuit marge voor henzelf of dat niet 100% van de batterij hiervoor beschikbaar wordt gesteld.
3. handelsopbrengsten
Als de capaciteit wordt aangesproken dan krijg je hiervoor de handelsopbrengsten zoals gangbaar zijn op de onbalansmarkt of intraday markt.
4. Compensatie
Het kan zijn dat de batterij capaciteit reserveert maar geblokeerd wordt door deze regeling om te handelen. In dat geval wordt je gecompenseerd voor de misgelopen handelsopbrengsten voor de dan geldende handelstarieven. Deze regeling is bekend rondom zonnepanelen. Je kan je omvormers laten uitschakelen op bepaalde momenten en dat je hiervoor dan ook een netvergoeding krijgt.
Wanneer?
De regeling is 3 juli opengesteld voor aanbesteding. Onder andere Zonneplan heeft zich hier op ingeschreven. Als ik het goed begrijp is het doel dat voor November alles ingeregeld moet zijn. Ik verwacht voor November geen extra inkomsten hierdoor.

Opvallend detail: In de voorwaarden die FRANK energie publiceert over deze regeling is dat vanaf december de vergoeding start. Dit zou een logisch gevolg zijn als de regeling in November start, en je in de maand daarna vergoed wordt.

Rondom wanneer zijn ook nog paar andere details belangrijk:

Zoals gezegd: de inzet wordt volgens die regeling alleen gevraagd in de periode tussen van november tot en met februari. Maar de capaciteitsvergoeding is een heel jaar lang.

De periode van deze aanbesteding is van 2026 tot en met 2030.

En nog een opvallend detail uit de voorwaarden die FRANK energie heeft gepubliceerd. Zij verwachten dat er maar 30 uur per jaar daadwerkelijk die capaciteit nodig heeft. Het probleem van netcongestie is dat er maar een beperkt aantal momenten per jaar zijn dat er echt een groot probleem op het net is. Dit sluit aan bij mijn eerder opmerking dat een dag van te voren, voor 08.00 uur in de ochtend, gemeld wordt aan zonneplan of de capaciteit wel of niet nodig is. Op deze manier wordt het reguliere gedrag van je batterij maar zeer beperkt beïnvloed.

Communicatie vanuit zonneplan

De communicatie vanuit zonneplan is zeer onduidelijk en wisselend.
Zonneplan doet mee
Zonneplan werkt samen met netbeheerders voor meer ruimte op het stroomnet | Zonneplan

Op deze site staat dat Zonneplan mee doet aan de regeling. Ze noemen op de site dat dit twee dingen inhoudt:
  1. Extra vergoeding bij aanschaf. Woon je in een netcongestie gebied, dan krijg je nu 1000 euro subsidie bij aanschaf thuisbatterij.
  2. Extra netopbrengsten.
Zeer onduidelijk over de vergoeding
Maar over punt 2 zijn ze niet concreet. En in hun communicatie, zowel aan de klantenservice, de verkoop, op twitter en via KIKI geven ze continu wisselende antwoorden. Ze vervallen in hun standaard zinnen en antwoorden. En als je hier op doorvraagt, door aan te komen met primaire bronnen en informatie, vinden ze je ineens iets minder aardig. Ik heb respectvol, maar zeer stevig doorgevraagd, met elke keer weer wisselende antwoorden.
heel onduidelijk: Doe ik nu wel mee of niet?
Op basis van de kaart, die ze zelf publiceren, zou je de conclusie kunnen trekken dat je mee doet, als je woont in de betreffende postcodegebied. Maar ook hierover krijg je continu wisselende antwoorden.
Weet zonneplan het zelf wel?
Ergens geef ik ze het voordeel van de twijfel. De regeling is 3 juli gepubliceerd vanuit alliander richting de netbeheerders. Het is legitiem om tijd nodig te hebben voor de uitwerking, en de interne communicatie hierover. Maar het zou ook kunnen zijn dat Zonneplan het heel bewust geheim wil houden, en zelf het gros van de opbrengsten wil opstrijken.
Mijn oproep:
Mensen, vraag door bij zonneplan. Zorg dat we met een heel leger van mensen, op respectvolle manier, stevig doorvragen. Hoe meer dit gebeurd, hoe meer Zonneplan genoodzaakt wordt om hierover helder de communiceren. Ook goed om hier op sociale media aandacht voor te vragen en dit te benoemen. Vragen, twijfel en kritische opmerkingen is natuurlijk niet leuk voor Zonneplan en ik verwacht dat dit de druk verhoogd voor transparante communicatie.

Mijn verwachting

Uiteindelijk heeft Zonneplan er geen belang bij als er een mega kloof gaat ontstaan in handelsopbrengsten tussen zonneplan en andere aanbieders. Concurrentie doet hierin ook gewoon zijn werkt. Dus mijn inschatting is dat ook Zonneplan wil gaan voor maximaal rendement zowel voor de klanten als voor hen zelf. Alleen wellicht dat Zonneplan wel een groter deel hiervan voor zichzelf wil houden, in vergelijking met andere aanbieders. Maar juist hiervoor is transparantie zo belangrijk.

Aanvullingen of inhoudelijke correcties zijn welkom. Graag hoor ik de bevindingen van anderen. Ik ben geen journalist en er kunnen fouten tussen zitten. Maar ook dat geeft zonneplan de gelegenheid om met transparante informatie te komen.

Ik heb mij gebaseerd op veel artikelen over de kv flex - slimme apparaten regeling. Veel documenten op open.overheid.nl

Documenten over de pilot versie. Interne bronverwijzingen en daar weer op door zoeken. etc. etc. Heel wat uurtjes naar gezocht.

[ Voor 5% gewijzigd door jmfreeke op 23-07-2026 12:40 ]

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik vraag me af of die KV Flex regeling die je noemt iets is waar ZP de VPP Flex modus heeft voor de Nexus batterijen. Nog niet te selecteren in de ZP app maar al wel via de API te zien in o.a. de HA integratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gC0ewikhd-qYH0zVOODZXuoeylM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ow6oZUe4NQVQnRrWe0gvR6B3.png?f=user_large

• jmfreeke
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-07 15:43
Zou goed kunnen. In de informatie over netcongestie kwam ik heel erg vaak de de term: 'virtual power plant' tegen.

• MichailVS
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 08:43
kazuka schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:23:
Ik vraag me af of die KV Flex regeling die je noemt iets is waar ZP de VPP Flex modus heeft voor de Nexus batterijen. Nog niet te selecteren in de ZP app maar al wel via de API te zien in o.a. de HA integratie.

[Afbeelding]
die vpp flex is volgens mij al best een hele tijd zichtbaar in HA

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:32

Hun

jmfreeke schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:15:
[...]

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Mocht onderstaand bericht veel informatie bevatten wat al lang bekend is dan hoor ik het graag.

Waar dit over gaat is de extra netcongestievergoeding in de FGU gebieden en een gedeelte van Noord Brabant. Er is in juli een nieuwe regeling afgekondigd waarbij de thuisbatterij ingezet zou gaan worden tegen netcongestie en dat dit een extra inkomstenbron zou inhouden. Het duurde best lang voordat ik goed helder had wat dit nu anders is, in vergelijking met datgene wat de thuisbatterij al lang deed. Bij deze mijn bevindingen.

Waar gaat het precies over??

De regeling waar het over gaat is de KV Flex - Slimme apparaten. Dit is de formele naam van de regeling zoals alliander een aanbesteding van heeft open gezet, en waar zonneplan en andere partijen zich op hebben ingeschreven.
Wat houdt deze regeling exact in?
De netbeheerders willen de zekerheid hebben dat ze op bepaalde momenten een vastgestelde hoeveelheid capaciteit achter de hand hebben voor diverse regio's. Per regio is dit verschillend. Het reserveren van deze capaciteit is waardevol voor de netbeheerders en ze betalen daarvoor een capaciteitsvergoeding.

Het tijdvak waar het over gaat is tussen 17.00 - 23.00 uur. De netbeheerders maken afspraken over een 2 uurs beschikbaarheid, 4 uur of 6 uur. (kom ik op terug bij de tarieven).

Op zijn laatst de dag van te voren, voor 8.00 uur, geven de netbeheerders aan zonneplan door of ze de capaciteit nodig gaan hebben. Dus vandaag (donderdag) voor 08.00 uur in de ochtend, is duidelijk of de batterij vrijdag om 17.00 uur klaar moet staan met een gereserveerde capaciteit.

De periode van het jaar zijn de maanden november, december, januari en februari. Maar de vergoeding wordt het hele jaar uitbetaald. De capaciteitsvergoeding staat los van de inzet/benodigdheid van de capaciteit.
Opbouw vergoeding van de netbeheerders richting de energie maatschappijen
Om iets te begrijpen over de vergoeding is het goed om eerst bij de bron te beginnen. Hoe wordt, in dit geval zonneplan, vergoedt vanuit de netbeheerders? Dit is terug te vinden in de KV Flex - slimme apparaten regeling. Deze informatie is niet allemaal even publiek te vinden. Voor een deel is deze regeling vergelijkbaar bij andere europese landen. Wat ik hieronder schrijf is het resultaat van uren en uren research, en kan wat fouten bevatten. Maar in de kern komt het wel ongeveer hier op neer.
1. Opstartvergoeding
Allereerst krijgt zonneplan een opstartvergoeding. Hier zit een rekenformule onder. Ik ken de omvang van zonneplan natuurlijk niet.Marktpartijen ontvangen daarnaast een eenmalige implementatievergoeding. Deze bedraagt maximaal €900.000 per marktpartij en is bedoeld voor implementatie-, software- en investeringskosten. Hoeveel Zonneplan daadwerkelijk ontvangt is afhankelijk van de omvang van het gecontracteerde vermogen. Het bouwen van het algoritme, communicatie, ontwikkelen van nieuwe producten, en promotie vallen hier onder andere onder. Zelf verwacht ik dat die 1000 euro aanschafsubsidie ook hieruit betaald wordt.
2. Beschikbaarheidsvergoeding
De netbeheerders maken afspraken met de energieleveranciers over beschikbaarheid. Voor de niet nerds onder ons. Kw is wat anders dan de kWh van de batterij.

Dus heb je een 20 kwh batterij dan zou je beschikbaarheid voor

2 uurs regeling - 10 kw kunnen zijn.

4 uurs regeling - 5 kw kunnen zijn.

6 uurs regeling - 3 kw kunnen zijn.

Het tarief wat zonneplan krijgt is

60 euro capaciteitsvergoeding per kw per jaar bij 2 uur beschikbaarheid.

90 euro capaciteitsvergoeding per kw per jaar bij 4 uur beschikbaarheid.

120 euro capaciteitsvergoeding per kw per jaar bij 6 uur beschikbaarheid.

Rekenvoorbeeld:

Bij mijn 30 kwh batterij zou bij 4 uur beschikbaarheid, ik continu 7 kw kunnen leveren. Dus dat komt neer op een capaciteitsvergoeding van 630 euro.

sidenote: Als je dit vergelijkt met de regeling bij Frank Energie, of bij Essent (buurtbonus) dan zijn die behoorlijk congruent hieraan. Wel iets lager, maar dit is te verklaren vanuit marge voor henzelf of dat niet 100% van de batterij hiervoor beschikbaar wordt gesteld.
3. handelsopbrengsten
Als de capaciteit wordt aangesproken dan krijg je hiervoor de handelsopbrengsten zoals gangbaar zijn op de onbalansmarkt of intraday markt.
4. Compensatie
Het kan zijn dat de batterij capaciteit reserveert maar geblokeerd wordt door deze regeling om te handelen. In dat geval wordt je gecompenseerd voor de misgelopen handelsopbrengsten voor de dan geldende handelstarieven. Deze regeling is bekend rondom zonnepanelen. Je kan je omvormers laten uitschakelen op bepaalde momenten en dat je hiervoor dan ook een netvergoeding krijgt.
Wanneer?
De regeling is 3 juli opengesteld voor aanbesteding. Onder andere Zonneplan heeft zich hier op ingeschreven. Als ik het goed begrijp is het doel dat voor November alles ingeregeld moet zijn. Ik verwacht voor November geen extra inkomsten hierdoor.

Opvallend detail: In de voorwaarden die FRANK energie publiceert over deze regeling is dat vanaf december de vergoeding start. Dit zou een logisch gevolg zijn als de regeling in November start, en je in de maand daarna vergoed wordt.

Rondom wanneer zijn ook nog paar andere details belangrijk:

Zoals gezegd: de inzet wordt volgens die regeling alleen gevraagd in de periode tussen van november tot en met februari. Maar de capaciteitsvergoeding is een heel jaar lang.

De periode van deze aanbesteding is van 2026 tot en met 2030.

En nog een opvallend detail uit de voorwaarden die FRANK energie heeft gepubliceerd. Zij verwachten dat er maar 30 uur per jaar daadwerkelijk die capaciteit nodig heeft. Het probleem van netcongestie is dat er maar een beperkt aantal momenten per jaar zijn dat er echt een groot probleem op het net is. Dit sluit aan bij mijn eerder opmerking dat een dag van te voren, voor 08.00 uur in de ochtend, gemeld wordt aan zonneplan of de capaciteit wel of niet nodig is. Op deze manier wordt het reguliere gedrag van je batterij maar zeer beperkt beïnvloed.

Communicatie vanuit zonneplan

De communicatie vanuit zonneplan is zeer onduidelijk en wisselend.
Zonneplan doet mee
Zonneplan werkt samen met netbeheerders voor meer ruimte op het stroomnet | Zonneplan

Op deze site staat dat Zonneplan mee doet aan de regeling. Ze noemen op de site dat dit twee dingen inhoudt:
  1. Extra vergoeding bij aanschaf. Woon je in een netcongestie gebied, dan krijg je nu 1000 euro subsidie bij aanschaf thuisbatterij.
  2. Extra netopbrengsten.
Zeer onduidelijk over de vergoeding
Maar over punt 2 zijn ze niet concreet. En in hun communicatie, zowel aan de klantenservice, de verkoop, op twitter en via KIKI geven ze continu wisselende antwoorden. Ze vervallen in hun standaard zinnen en antwoorden. En als je hier op doorvraagt, door aan te komen met primaire bronnen en informatie, vinden ze je ineens iets minder aardig. Ik heb respectvol, maar zeer stevig doorgevraagd, met elke keer weer wisselende antwoorden.
heel onduidelijk: Doe ik nu wel mee of niet?
Op basis van de kaart, die ze zelf publiceren, zou je de conclusie kunnen trekken dat je mee doet, als je woont in de betreffende postcodegebied. Maar ook hierover krijg je continu wisselende antwoorden.
Weet zonneplan het zelf wel?
Ergens geef ik ze het voordeel van de twijfel. De regeling is 3 juli gepubliceerd vanuit alliander richting de netbeheerders. Het is legitiem om tijd nodig te hebben voor de uitwerking, en de interne communicatie hierover. Maar het zou ook kunnen zijn dat Zonneplan het heel bewust geheim wil houden, en zelf het gros van de opbrengsten wil opstrijken.
Mijn oproep:
Mensen, vraag door bij zonneplan. Zorg dat we met een heel leger van mensen, op respectvolle manier, stevig doorvragen. Hoe meer dit gebeurd, hoe meer Zonneplan genoodzaakt wordt om hierover helder de communiceren. Ook goed om hier op sociale media aandacht voor te vragen en dit te benoemen. Vragen, twijfel en kritische opmerkingen is natuurlijk niet leuk voor Zonneplan en ik verwacht dat dit de druk verhoogd voor transparante communicatie.

Mijn verwachting

Uiteindelijk heeft Zonneplan er geen belang bij als er een mega kloof gaat ontstaan in handelsopbrengsten tussen zonneplan en andere aanbieders. Concurrentie doet hierin ook gewoon zijn werkt. Dus mijn inschatting is dat ook Zonneplan wil gaan voor maximaal rendement zowel voor de klanten als voor hen zelf. Alleen wellicht dat Zonneplan wel een groter deel hiervan voor zichzelf wil houden, in vergelijking met andere aanbieders. Maar juist hiervoor is transparantie zo belangrijk.

Aanvullingen of inhoudelijke correcties zijn welkom. Graag hoor ik de bevindingen van anderen. Ik ben geen journalist en er kunnen fouten tussen zitten. Maar ook dat geeft zonneplan de gelegenheid om met transparante informatie te komen.

Ik heb mij gebaseerd op veel artikelen over de kv flex - slimme apparaten regeling. Veel documenten op open.overheid.nl

Documenten over de pilot versie. Interne bronverwijzingen en daar weer op door zoeken. etc. etc. Heel wat uurtjes naar gezocht.
Beste JmFreeke,

Ten eerste beankt voor de uitgebreide informatie! Altijd goed. Maar zou je wat achtergrond over jezelf kunnen geven. Je doet namelijk een oproep tot een actie. Misschien ben ik wat te voorzichtig. Ik vraag dit omdat op deze post na niets van je kan vinden. Heb je bijvoorbeeld zelf een thuisaccu van zonneplan?
Pagina: 1 ... 80 81 Laatste