• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
erikfw schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:35:
Bestaat er eigenlijk een utp switch oid dat je via HA aan en uit kan zetten? Want daarmee zou je zelfs de dongle van ZP uit kunnen zetten als dat gewenst is op een bepaald punt
Ik ben zelf al eens aan het knutselen geweest n.a.v. deze post van @CryptoCake.

Dit werkt prima. Zodra ik overschakel naar mijn eigen aansturing gaat automatisch de dongle uit. Ik gebruik hiervoor deze schakelaar icm een aangepast utp koppelstuk. Kan evt oook met een shelly oid maar deze had ik al liggen.

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:13
erikfw schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:35:
Bestaat er eigenlijk een utp switch oid dat je via HA aan en uit kan zetten? Want daarmee zou je zelfs de dongle van ZP uit kunnen zetten als dat gewenst is op een bepaald punt
Ja, in het begin waren er veel problemen met storingen in de dongles. Die waren op te lossen door de dongle een paar minuten te ontkoppelen.
Toen heeft een tweaker een automatische schakeling gemaakt met behulp van een shelly. Volgens mij schakelde hij de de ader die voor de voeding van de dongle was via HA.

Edit; gevonden;
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81719616

[ Voor 8% gewijzigd door Twanroy op 05-03-2026 19:01 ]

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:38
Thanks! Even in duiken

Daarmee los je lijkt me ook het discharge uitzetten op.
Het is (nog) niet nodig, maar klinkt wel weer als een leuke stap in dit hobby projectje

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:51

thido

Tilburg

erikfw schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:42:
[...]

De inkopers:
- bestaat de zonneplan sensor bij je?
- heb je hem onder template in de configuratie yaml gezet? (Helper werkt niet)
Yes, de sensot bestaat.
Maar had hem in een heler gezet, niet in de configuration.yaml.
Nu net wel gedaan, even afwachten wat hij doet ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• thido

thido

Tilburg

kazuka schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:27:

API token bij Tennet aanvragen via https://developer.tennet.eu/register/

Dit is mijn code voor in configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
rest:
  - resource: https://api.tennet.eu/publications/v1/balance-delta
    method: GET
    headers:
      apikey: "YOUR API KEY HERE" 
      Accept: application/json
    scan_interval: 30                    # 30 = 2 req/min < limiet 60 req/min
    params:
      date_from: >
        {{ (now() - timedelta(minutes=6))
           .strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
      date_to: >
        {{ now().strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
    sensor:
      - name: TenneT Balance Delta
        value_template: >
          {{ value_json.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0].sequence
             | default('onbekend') }}
        json_attributes_path: $.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0]
        json_attributes:
          - max_upw_regulation_price
          - min_downw_regulation_price
          - power_afrr_in
          - power_afrr_out
          - power_igcc_in
          - power_igcc_out
          - power_mfrrda_in
          - power_mfrrda_out
          - power_picasso_in
          - power_picasso_out
          - mid_price
En een helper template sensor om de prijs om te zetten van €/MWh naar €/kWh en de opwaartse en neerwaartse prijs te combineren in een enkele sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set opregel_vermogen = state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'power_afrr_in') | int(0) %}
{% set afregel_vermogen = state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'power_afrr_out') | int(0) %}

{% if opregel_vermogen > 0 %}
  {{ (state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'max_upw_regulation_price') | float(0)) / 1000 | round(5) }}
{% elif afregel_vermogen > 0 %}
  {{ ((state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'min_downw_regulation_price') | float(0)) * -1) / 1000 | round(5) }}
{% else %}
  {{ (state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'mid_price') | float(0)) / 1000 | round(5) }}
{% endif %}
Device class instellen op 'monetary balance'.
Er moet gebruik gemaakt worden van de vervangende high res API zie ik.
Zal eens kijken of ik dat met behulp van chatgpt aan de gang krijg.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:31
thido schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:32:
[...]

Er moet gebruik gemaakt worden van de vervangende high res API zie ik.
Zal eens kijken of ik dat met behulp van chatgpt aan de gang krijg.
Daar is al een (hacs) custom component voor.

https://github.com/aritmeester/tennet_balance

• GaMbiNo
  • Nu online
Ik had helemaal gemist dat er tegenwoordig een high resolution api van Tennet is. Ik moet mijn mail beter lezen geloof ik. :P Ik maakte dus nog gebruik van de oude 1 minuut update api die ergens rond 1 april gaat verdwijnen als ik de Tennet mails lees.

Nu dan maar overgestapt naar je integratie en dat ziet er top uit. d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 06-03-2026 08:22 ]

• erikfw
GaMbiNo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:21:
[...]

Ik had helemaal gemist dat er tegenwoordig een high resolution api van Tennet is. Ik moet mijn mail beter lezen geloof ik. :P Ik maakte dus nog gebruik van de oude 1 minuut update api die ergens rond 1 april gaat verdwijnen als ik de Tennet mails lees.

Nu dan maar overgestapt naar je integratie en dat ziet er top uit. d:)b
Dat mijn score op onbalans 136e plek is, was precies de reden dat ik ook wil overstappen naar de high res (en dit is beter dan een hand gemaakt ding) Mijn 1 min update was precies te laat om de mooie maar zeer korte piek mee te pikken

• GaMbiNo
  • Nu online
edit: laat maar. Niet goed opgelet.... :)

[ Voor 103% gewijzigd door GaMbiNo op 08-03-2026 11:37 ]

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:33
Ik snap het even niet meer. Volgens de zonneplan integratie in HA heb ik op dit moment 16 cent verdiend met de thuisbatterij. Als ik in de zonneplan app kijk heb ik 16 cent verlies geleden. Terwijl gisteren de bedragen exact overeen kwamen. Wie heeft er een helder idee? Zelf denk ik dat de automatisering die ik gebruik om zelf te laden/ontladen hier debet aan is. Het betreft een aangepaste versie van wat hier eerder is gepost door aritmeester. Misschien had ik de dongle eruit moeten trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Micronikje op 08-03-2026 19:20 ]

• erikfw
Micronikje schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:09:
Ik snap het even niet meer. Volgens de zonneplan integratie in HA heb ik op dit moment 16 cent verdiend met de thuisbatterij. Als ik in de zonneplan app kijk heb ik 16 cent verlies geleden. Terwijl gisteren de bedragen exact overeen kwamen. Wie heeft er een helder idee? Zelf denk ik dat de automatisering die ik gebruik om zelf te laden/ontladen hier debet aan is. Het betreft een aangepaste versie van wat hier eerder is gepost door aritmeester. Misschien had ik de dongle eruit moeten trekken.
Dit klinkt raar
Lijkt me sterk dat het aan een automation ligt dat je in de ZP een andere waarde ziet voor net verdiensten dan in HA in de ZP integratie.
Heb ik nooit eerder gezien, enkel dat ze niet altijd tegelijk geupdate worden maar dat trekt vanzelf recht

• aritmeester
Micronikje schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:09:
Volgens mij zit er een bug in de Home Assistant frontend waardoor waarden als absolute getallen worden weergegeven. In mijn dashboard zag ik bijvoorbeeld een positieve waarde, terwijl de sensor eigenlijk negatief was.

Toen ik via /config/developer-tools/state keek, bleek dat de sensor daar wel degelijk een negatieve waarde had.

HA bug report: https://github.com/home-assistant/core/issues/164895

[ Voor 14% gewijzigd door aritmeester op 09-03-2026 09:33 . Reden: github issue ]

• ivolution
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:27
Heeft er iemand momenteel een werkende HA automation gebaseerd op slot 2 discharging? Ik was er gisteren mee begonnen, en het werkte initieel. Alleen na een minuut of 7 nam de zonneplan sturing het weer over en leek het schier onmogelijk om hier nog op in te breken. Als ik de discharge current zette dan was die binnen een seconde of 3 weer terug naar waar ZP het wilde. Uiteraard stond de batterij in zelfconsumptie modus.

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:25
vraagje: de nexus batterij heeft 2 dongels 1 voor de BMS en 1 voor de omvormer. Als ik de omvormer dongel eruit trek, blijft dan de omvormer terug leveren op het vermogen dat hij gaf voordat ik de dongel eruit haalde? en wat is precies de functie van de bms dongel? alleen rapportage van de batterij?

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:41

_PM

FunkyEnyak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:19:
vraagje: de nexus batterij heeft 2 dongels 1 voor de BMS en 1 voor de omvormer. Als ik de omvormer dongel eruit trek, blijft dan de omvormer terug leveren op het vermogen dat hij gaf voordat ik de dongel eruit haalde? en wat is precies de functie van de bms dongel? alleen rapportage van de batterij?
Ik vermoed dat de omvormer blijft doen wat hij aan het doen was.

Ik heb heb ervaren wat er gebeurd als de cloud dienst van zonneplan (ook p1 meter uitlezing) down is. Midden in de nacht was mijn auto aan het laden en de batterij ging ook laden (de nexus is de enige die load balancing doet), daarnaast was de warmtepomp ook nog actief. Resultaat een hoofdstop die sprong en een piepende UPS. Na een telefoontje met Zonneplan bleek de cloud-dienst een aantal uren uit de lucht te zijn geweest.
Dus mijn conclusie: de omvormer blijft doen wat hij doet als de 5g dongle eruit is (mits je hem niet lokaal bestuurt)

• GaMbiNo
  • Nu online
ivolution schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:37:
Heeft er iemand momenteel een werkende HA automation gebaseerd op slot 2 discharging? Ik was er gisteren mee begonnen, en het werkte initieel. Alleen na een minuut of 7 nam de zonneplan sturing het weer over en leek het schier onmogelijk om hier nog op in te breken. Als ik de discharge current zette dan was die binnen een seconde of 3 weer terug naar waar ZP het wilde. Uiteraard stond de batterij in zelfconsumptie modus.
Ik zette de slot 1 aansturing ook standaard weer terug naar 0:00 bij de slot 2 aansturing. En als slot 2 dan gevuld was kon Zonneplan slot 1 niet meer vullen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd vrijwel alleen zonder Zonneplan dongle aanstuur dus dan is dit alles niet meer nodig.

• erikfw
aritmeester schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:25:
[...]

Volgens mij zit er een bug in de Home Assistant frontend waardoor waarden als absolute getallen worden weergegeven. In mijn dashboard zag ik bijvoorbeeld een positieve waarde, terwijl de sensor eigenlijk negatief was.

Toen ik via /config/developer-tools/state keek, bleek dat de sensor daar wel degelijk een negatieve waarde had.

HA bug report: https://github.com/home-assistant/core/issues/164895
Het kwartje valt nu, ik triggerde net ook op dit verschil. Maar het klopt.

ZP app zegt -1.00 euro, dat klopt want je verbruik/kosten is door de batterij -1.00 euro geweest. Dus je krijgt 1 euro terug. Je verbruik is positief, zeg 2.00 euro. Dus onder aan de streep is het 2.00 + -1.00 euro is 1.00 euro

In HA praat je over batterij winst. Dat is 1.00 euro. Niet -1.00 euro, want dan zou je bij moeten leggen

• aritmeester
erikfw schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:09:
[...]

Het kwartje valt nu, ik triggerde net ook op dit verschil. Maar het klopt.

ZP app zegt -1.00 euro, dat klopt want je verbruik/kosten is door de batterij -1.00 euro geweest. Dus je krijgt 1 euro terug. Je verbruik is positief, zeg 2.00 euro. Dus onder aan de streep is het 2.00 + -1.00 euro is 1.00 euro

In HA praat je over batterij winst. Dat is 1.00 euro. Niet -1.00 euro, want dan zou je bij moeten leggen
Maar er is ook wel degelijk een display probleem in Home Assistant. In mijn geval wordt er op dit moment €0.30 getoond terwijl het toch echt €-0.30 moet zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhMsMbTvil07BnNjM2XadSqyaKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P0YG1PgaHaKOKuOsnFqPXTCz.png?f=fotoalbum_large

• erikfw
aritmeester schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:18:
[...]

Maar er is ook wel degelijk een display probleem in Home Assistant. In mijn geval wordt er op dit moment €0.30 getoond terwijl het toch echt €-0.30 moet zijn.
[Afbeelding]
Ahh oke helder,b dacht dat er iets anders bedoelt werd. Dit gebeurd zie ik nu bij mij ook. Is wel een visueel iets, want het werkelijk getal is wel negatief als je de sensor ergens voor gebruikt

• Micronikje
GaMbiNo schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:30:
[...]

Ik zette de slot 1 aansturing ook standaard weer terug naar 0:00 bij de slot 2 aansturing. En als slot 2 dan gevuld was kon Zonneplan slot 1 niet meer vullen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd vrijwel alleen zonder Zonneplan dongle aanstuur dus dan is dit alles niet meer nodig.
Hoe bevalt dat? Heb je de batterij eerst in thuismodus gezet (self-use) en gebruik je hem nu alleen daarvoor? Of laadt/ontlaadt je nog steeds op de epex markt?

Ik ben benieuwd of dat vergelijkbare opbrengsten heeft.

• GaMbiNo
  • Nu online
Micronikje schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:24:
[...]

Hoe bevalt dat? Heb je de batterij eerst in thuismodus gezet (self-use) en gebruik je hem nu alleen daarvoor? Of laadt/ontlaadt je nog steeds op de epex markt?

Ik ben benieuwd of dat vergelijkbare opbrengsten heeft.
Ja best wel goed. Je kan zelf bepalen waar je de nadruk op legt, eigen zonnestroom gebruik of dynamisch handelen. Ik heb zelf voor een middenweg gekozen die in principe eigen zonnestroom opslaat om later te gebruiken. Maar wanneer er te weinig zonnestroom voorspelt is pakt hij daarnaast de goedkoopste 1, 2 of 3 uren om volle bak te laden. Vervolgens ga ik die stroom gebruiken wanneer de prijzen weer wat gestegen zijn. Maar als het verschil tussen de laagste en de hoogste prijs hoog is gaat hij in de duurste 1 of 2 uren wél volle bak terugleveren.

De afgelopen dagen was er wel sprake van een groot verschil tussen de hoge en de lage prijzen dus dan handelt hij op epex naast het dempen van het eigen verbruik in de piekuren. Maar vandaag is dat verschil ween stuk kleiner en dan handelt hij niet, maar laad alleen in de daluren om geen verbruik te hebben in de piekuren, vanwege de beperkte zonneopbrengst vandaag.

Dat is min of meer het algoritme die ik daarvoor gebruik maar dat kun je volledig naar eigen inzicht schrijven natuurlijk. Dat is het mooie ervan. :)

• Micronikje
GaMbiNo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:55:
[...]

Ja best wel goed. Je kan zelf bepalen waar je de nadruk op legt, eigen zonnestroom gebruik of dynamisch handelen. Ik heb zelf voor een middenweg gekozen die in principe eigen zonnestroom opslaat om later te gebruiken. Maar wanneer er te weinig zonnestroom voorspelt is pakt hij daarnaast de goedkoopste 1, 2 of 3 uren om volle bak te laden. Vervolgens ga ik die stroom gebruiken wanneer de prijzen weer wat gestegen zijn. Maar als het verschil tussen de laagste en de hoogste prijs hoog is gaat hij in de duurste 1 of 2 uren wél volle bak terugleveren.

De afgelopen dagen was er wel sprake van een groot verschil tussen de hoge en de lage prijzen dus dan handelt hij op epex naast het dempen van het eigen verbruik in de piekuren. Maar vandaag is dat verschil ween stuk kleiner en dan handelt hij niet, maar laad alleen in de daluren om geen verbruik te hebben in de piekuren, vanwege de beperkte zonneopbrengst vandaag.

Dat is min of meer het algoritme die ik daarvoor gebruik maar dat kun je volledig naar eigen inzicht schrijven natuurlijk. Dat is het mooie ervan. :)
Dank je wel voor je snelle antwoord.

Ik denk, dat ik dat komend jaar ga doen. Nu is het nog een afwisseling tussen zelf aansturen en Zonneplan het werk laten doen. Het enige waar ik bang voor ben, is dat het aantal cycli teveel wordt en de batterij dus minder lang meegaat.

Heb je nog een reactie van Zonneplan gekregen toen ze zagen, dat jouw batterij niet meer in hun systeem benaderbaar was? Meestal bieden ze dan een nieuwe dongle aan, maar zullen niet blij zijn als je de batterij bewust van Zonneplan hebt losgekoppeld.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

GaMbiNo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:55:
[...]

Maar mis je zonder dongle dan niet het veel goedkoper laden van de batterij tegen onbalans tarieven? Die spread is toch altijd hoger als je dan handmatig ontlaad via de hoogste epex tarieven?

• GaMbiNo
  • Nu online
kazuka schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:00:
[...]

Maar mis je zonder dongle dan niet het veel goedkoper laden van de batterij tegen onbalans tarieven? Die spread is toch altijd hoger als je dan handmatig ontlaad via de hoogste epex tarieven?
Soms wel/niet. Enorm wisselend. Er zijn ook momenten dat de epex tarieven gunstiger zijn. De afgelopen dagen was het verschil in epex prijzen dusdanig groot dat epex prima werkte. Vandaag weer iets minder dus wellicht doet onbalans het dan weer wat beter, Lastig te zeggen.
Micronikje schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:16:
[...]

Dank je wel voor je snelle antwoord.

Ik denk, dat ik dat komend jaar ga doen. Nu is het nog een afwisseling tussen zelf aansturen en Zonneplan het werk laten doen. Het enige waar ik bang voor ben, is dat het aantal cycli teveel wordt en de batterij dus minder lang meegaat.

Heb je nog een reactie van Zonneplan gekregen toen ze zagen, dat jouw batterij niet meer in hun systeem benaderbaar was? Meestal bieden ze dan een nieuwe dongle aan, maar zullen niet blij zijn als je de batterij bewust van Zonneplan hebt losgekoppeld.
Geen reactie gehad. Tijd terug heeft Zonneplan wel actief mensen benaderd die zelf aanstuurden. Maar als ik dit topic zo lees zijn ze daar weer mee gestopt want het gebeurt op steeds grotere schaal lijkt het.

[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 10-03-2026 11:17 ]

• _PM

_PM

Zou iemand zijn HA configuratie waarmee de BMS uit te lezen is kunnen delen?
(Modbus over de Ethernet aansluiting, klopt?)

• aritmeester
_PM schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:38:
Zou iemand zijn HA configuratie waarmee de BMS uit te lezen is kunnen delen?
(Modbus over de Ethernet aansluiting, klopt?)
Zoek even op solis in dit topic

• _PM

_PM

aritmeester schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:40:
[...]
Zoek even op solis in dit topic
Dit gaat alleen over de omvormer, niet?. Ik dacht te begrijpen dat de Pylontech BMS (zwarte deel bovenop de batterijen) ook uit te lezen zou zijn via de LAN poort die erop zit.
edit: Ik begrijp dat de ha-solarman integratie in Home Assistant moet werken bij aansluiten van de BMS op het netwerk waar ook HA in zit. Dat ga ik testen

[ Voor 34% gewijzigd door _PM op 11-03-2026 13:30 ]

• Micronikje
@GaMbiNo
Vraagje. Je hebt de dongle uit de batterij gehaald en de modus op thuisgebruik. Hoe en wanneer zie je de opbrengsten met zelf laden en ontladen in de Zonneplan app?

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Micronikje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:36:
@GaMbiNo
Vraagje. Je hebt de dongle uit de batterij gehaald en de modus op thuisgebruik. Hoe en wanneer zie je de opbrengsten met zelf laden en ontladen in de Zonneplan app?
Die zie je bij je eigen verbruikskosten en niet bij de batterij.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:21
TKroon schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 06:59:
[...]

Hoe halen sommige mensen dan zo’n hoge opbrengst op onbalansmarkt.com met de batterij?

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
dvdhaar schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:42:
[...]

Hoe halen sommige mensen dan zo’n hoge opbrengst op onbalansmarkt.com met de batterij?
Zij hebben de Onbalansmarkt upload aangepast waardoor hun teruglevering of dagtotaal wordt opgeteld bij Powerplay.

• Micronikje
TKroon schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 06:59:
[...]

Daar zie ik het dus ook niet. Ik zie geen verschil in het aantal afgenomen en teruggeleverde kWh van gisteren.
Ik heb mijn automatisering daarom maar even stilgezet en de dongle er weer in. Volgens mijn instellingen had ik gisteren met mijn automatisering 1. 54 euro moeten verdienen met terugleveren.

• FunkyEnyak
Micronikje schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:26:
[...]

Daar zie ik het dus ook niet. Ik zie geen verschil in het aantal afgenomen en teruggeleverde kWh van gisteren.
Ik heb mijn automatisering daarom maar even stilgezet en de dongle er weer in. Volgens mijn instellingen had ik gisteren met mijn automatisering 1. 54 euro moeten verdienen met terugleveren.
bij mij dezelfde ervaring, maar ik vermoed dat je het op de maandafrekening wel ziet als tegenboeking voor powerplay.

• melvinnie
  • Niet online
Die onbalanspiekjes komen niet vaak meer voor maar toch blij dat ik de dongle er nog in heb zitten. Toch weer 7 euro gepakt voor maar 5% acculading. Naast de twee ontlaadmomenten op EPEX verwacht ik ~15 euro te pakken vandaag :)

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Micronikje schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:26:
[...]

Hoe bedoel je dat je daar geen verschil in ziet? Als je de dongle er niet in hebt weet Zonneplan ook niet wat de batterij heeft gedaan.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• GaMbiNo
  • Nu online
De app kan er slecht tegen als de dongle offline gaat halverwege de dag. Dan blijft het tabje inzicht vaak ook leeg daarna. Maar zoals al gezegd ga ik ervan uit dat Zonneplan de boel uiteindelijk wel correct op de factuur zet.

Als de dongle er een hele dag uitligt klopt de boel in de app wel.

• Micronikje
TKroon schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:31:
[...]

Hoe bedoel je dat je daar geen verschil in ziet? Als je de dongle er niet in hebt weet Zonneplan ook niet wat de batterij heeft gedaan.
De dongle in de p1 poort van de meter registreert hoeveel kWh je afneemt en hoeveel je teruglevert. Dus als de batterij teruglevert aan het net of als de afname van het net minder wordt doordat de batterij in thuisgebruik modus staat (geen dongle dus in de batterij) en dus geen strooom van het net nodig heeft, wil ik dit terugzien in de Zonneplan app bij de verbuikskosten, waar je de kWh's ziet en de bedragen. Ik zie dit wel in mijn eigen p1 meter.

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16-03 18:40
TKroon schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:31:
[...]

Zonneplan heeft de aansturing veranderd sinds vorige week, in ieder geval wel bij mij. Zelf aansturen is niet meer mogelijk en verzorgt een alarmcode 512 en blokkeert alles. Zij sturen nu aan via vpp dispatch of ems remote dispatch, via time charging gebeurd niet meer en gaat nu via BMS. Als je force discharge probeert dan binnen 3 seconden blokkeert de omvormer en komt in alarm. De omvormer blijft tegen epex tarieven laden op 2400 watt, reageert niet meer op load balance. Herstart van de omvormer is nodig om het alarm te resetten zonder de dongles aangesloten. Sinds donderdag probeer ik contact te krijgen met zonneplan via app, mail en telefoon, maar wordt volledig genegeerd. Op dit moment werkt de load balance niet, werkt alleen zelfconsumptie redelijk maar in de modus slim automatisch leeft de batterij een eigen leven, zonnestroom opladen staat op nul, maar de batterij laat op via de zonnepanelen tegen onbalans tarief en wordt niet verekend met de epex tarieven, dus dit kost geld voor elke kw. Als je leveren aan huis kiest dan ontlaad de batterij tegen onbalans tarieven onregelmatig onnodig tot de KW die je hebt ingesteld. Als je de dongle uit de omvormer haalt worden de kw's niet verrekend en ben je dus kwijt, tevens word alle geleverde en opgenomen vermogen niet geregistreerd, dit doen ze om zelfstandig ontladen niet te hoeven uitbetalen. Ik heb contact gehad via de telefoon en ze hebben een update uitgevoert om het laden te stoppen, maar voor de rest na pogingen geen normaal antwoord gekregen. Op dit moment werkt de load balance niet en ben al een paar keer boven de 7200 watt gegaan op 1 fase, kost het mij geld om mijn zonnestroom terug te leveren en laad en ontlaad de batterij zeer onregelmatig en blijft zelfs door laden tegen epex tarieven tijdens dure uren. Leuk deze nieuwe aansturing en jammer dat ze niet de moeite doen om normaal te reageren. Ik weet dat zonneplan hier mee leest en hoop dat ze eindelijk een keer reageren want sinds vorige week donderdag is het een drama

• melvinnie
  • Niet online
Gerrit1968 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:37:
[...]

Zonneplan heeft de aansturing veranderd sinds vorige week, in ieder geval wel bij mij. Zelf aansturen is niet meer mogelijk en verzorgt een alarmcode 512 en blokkeert alles. Zij sturen nu aan via vpp dispatch of ems remote dispatch, via time charging gebeurd niet meer en gaat nu via BMS. Als je force discharge probeert dan binnen 3 seconden blokkeert de omvormer en komt in alarm. De omvormer blijft tegen epex tarieven laden op 2400 watt, reageert niet meer op load balance. Herstart van de omvormer is nodig om het alarm te resetten zonder de dongles aangesloten. Sinds donderdag probeer ik contact te krijgen met zonneplan via app, mail en telefoon, maar wordt volledig genegeerd. Op dit moment werkt de load balance niet, werkt alleen zelfconsumptie redelijk maar in de modus slim automatisch leeft de batterij een eigen leven, zonnestroom opladen staat op nul, maar de batterij laat op via de zonnepanelen tegen onbalans tarief en wordt niet verekend met de epex tarieven, dus dit kost geld voor elke kw. Als je leveren aan huis kiest dan ontlaad de batterij tegen onbalans tarieven onregelmatig onnodig tot de KW die je hebt ingesteld. Als je de dongle uit de omvormer haalt worden de kw's niet verrekend en ben je dus kwijt, tevens word alle geleverde en opgenomen vermogen niet geregistreerd, dit doen ze om zelfstandig ontladen niet te hoeven uitbetalen. Ik heb contact gehad via de telefoon en ze hebben een update uitgevoert om het laden te stoppen, maar voor de rest na pogingen geen normaal antwoord gekregen. Op dit moment werkt de load balance niet en ben al een paar keer boven de 7200 watt gegaan op 1 fase, kost het mij geld om mijn zonnestroom terug te leveren en laad en ontlaad de batterij zeer onregelmatig en blijft zelfs door laden tegen epex tarieven tijdens dure uren. Leuk deze nieuwe aansturing en jammer dat ze niet de moeite doen om normaal te reageren. Ik weet dat zonneplan hier mee leest en hoop dat ze eindelijk een keer reageren want sinds vorige week donderdag is het een drama
Ik vroeg mij al af waarom jij qua SOC ineens niet meer gelijk liep met mijn aansturing. (Ik houd van een paar Onbalansmarkt.com gebruikers de SOC in de gaten via HA om te vergelijken). Ik heb hier totaal geen last van, zouden ze het in fases aanpassen?

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Hoi allemaal,

Naar aanleiding van tegenvallende Nexus resultaten (€537 totaal sinds 01-08-2025 :/) ben ik naar aanleiding van verhalen die ik hier zag over zelf aansturen ook maar eens aan de knutsel gegaan. Met de huidige grote verschillen tussen laag en hoog vind ik het erg zonde dat de batterij soms letterlijk niets staat te doen, enkel omdat er geen onbalans is.

Ik heb de stappen gevolgd uit de post van dvdhaar, maar loop helaas vast. Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Mijn setup:
  • Raspberry Pi 4B vers geïnstalleerd en voorzien van Home Assistant (Core 2026.3.1)
  • HACS geïnstalleerd
  • Solis S6-EH3P10K-H-ZP omvormer met 20kWh Nexus
  • Waveshare RS232/485 TO WIFI ETH (B)
Wat ik gedaan heb:

De Waveshare op de RS485-poort van de Solis aangesloten via een opengeknipte UTP-kabel. De bestaande kabel naar de BMS heb ik laten zitten. Hierbij viel mij op dat het RXD-ledje op de Waveshare enkel brandt als Blauw aangesloten is op A en Blauw-Wit op B. Andersom, zoals @dvdhaar beschrijft, zie ik geen brandende led. Aannemende dat ik een brandend RXD ledje wil heb ik het zo aangesloten gehouden. :) (maar ik heb het andersom ook geprobeerd).
De Waveshare webinterface ingesteld met de settings zoals recent in deze post nog opgesomd.

Via HACS de Solis Modbus integratie geïnstalleerd. Daarna de integratie toegevoegd met het juiste omvormertype (S6-EH3P10K-H-ZP), serienummer, het vaste IP-adres van de Waveshare, poort 502 en 'Waveshare' als connectietype.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oy0c3_IzLJcT3A3cUW8r3PLauF8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/qCjG80ayFn43uGSMnhKcaHn5.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHzpzS8tMelYublzx7yIv3cTs1o=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/jCxA5YsnHOfAguoaRUhiC9kh.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vIPx1X964czFBMhccWX82cguJw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/SgtCFgY55jn0O8kplQlRRlqZ.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQ7LkuDKlqb9ohKaOk2hNUIyeoI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Ka6DC1wQ9VbTxAKDrm8vULtf.png?f=fotoalbum_medium

Waar ik vervolgens vastloop:

Na het toevoegen van het device staat de log vol met Modbus-fouten en er lijkt geen communicatie tot stand te komen met de Solis. Alle Home Assistant sensors staan op Unavailable of Unknown en ik kan ook geen settings aanpassen.

Een greep uit de logging:
2026-03-13 13:21:42.430 ERROR (MainThread) [custom_components.solis_modbus.modbus_controller] (192.168.1.157.1) Exception while reading input registers starting at 33132 (count=25): Modbus Error: [Input/Output] No response received after 5 retries, continue with next request
2026-03-13 13:21:52.848 ERROR (MainThread) [pymodbus.logging] No response received after 5 retries, continue with next request
>>>>> send: 0x0 0x5 0x0 0x0 0x0 0x6 0x1 0x4 0x86 0x18 0x0 0x6
>>>>> send: 0x0 0x9 0x0 0x0 0x0 0x6 0x1 0x3 0xa9 0x61 0x0 0x9
>>>>> send: 0x0 0x9 0x0 0x0 0x0 0x6 0x1 0x3 0xa9 0x61 0x0 0x9
2026-03-13 13:21:52.848 ERROR (MainThread) [custom_components.solis_modbus.modbus_controller] (192.168.1.157.1) Exception while reading holding registers starting at 43361 (count=9): Modbus Error: [Input/Output] No response received after 5 retries, continue with next request
2026-03-13 13:22:12.441 ERROR (MainThread) [pymodbus.logging] No response received after 5 retries, continue with next request
>>>>> send: 0x0 0xa 0x0 0x0 0x0 0x6 0x1 0x3 0xaa 0xbb 0x0 0x2b
Ik heb 0 kaas gegeten van Home Assistant en van Modbus al helemaal niet, dus hopelijk kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven?

• Gerrit1968
melvinnie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Ik vroeg mij al af waarom jij qua SOC ineens niet meer gelijk liep met mijn aansturing. (Ik houd van een paar Onbalansmarkt.com gebruikers de SOC in de gaten via HA om te vergelijken). Ik heb hier totaal geen last van, zouden ze het in fases aanpassen?
Ik denk omdat ik hier printscreens heb gedeeld, maar geloof zeker dat ze iedereen op deze mannier gaan aansturen.

• melvinnie
  • Niet online
Gerrit1968 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Ik denk omdat ik hier printscreens heb gedeeld, maar geloof zeker dat ze iedereen op deze mannier gaan aansturen.
Hebben ze aan de telefoon ook bevestigd dat dit veranderd is? Als ze het hier niet mee eens zijn dan hebben ze ruim de tijd gehad om dit te communiceren dus dat zal het niet zijn toch?

• Gerrit1968
melvinnie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:48:
[...]

Hebben ze aan de telefoon ook bevestigd dat dit veranderd is? Als ze het hier niet mee eens zijn dan hebben ze ruim de tijd gehad om dit te communiceren dus dat zal het niet zijn toch?
Communiceren doen ze niet bij zonneplan. Ze reageren niet in de app, bellen niet terug en reageren zeer slecht op de mail maar beantwoorden mijn reactie ook niet meer. Ik heb gezegd dat ik de geschillen commisie ga contacten. Een niet werkende loadbalance en zonnestroom opladen tegen onbalans tarieven of hoge epex tarieven en ontladen tegen lage onbalans tarieven is niet fair en een aansturing veranderen voor mij alleen of enkele mag ook niet. Het niet reageren maar gewoon negeren slaat echt nergens op. Als men gewoon contact opneemt en aangeeft wat het probleem is bij zelfaansturen zal ik heel schappelijk zijn, maar negeren en mij in de problemen laten zitten voor nu al 8 dagen, daar vindt ik wat van

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:13
internetinfo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:44:
Hoi allemaal,

Naar aanleiding van tegenvallende Nexus resultaten (€537 totaal sinds 01-08-2025 :/) ben ik naar aanleiding van verhalen die ik hier zag over zelf aansturen ook maar eens aan de knutsel gegaan. Met de huidige grote verschillen tussen laag en hoog vind ik het erg zonde dat de batterij soms letterlijk niets staat te doen, enkel omdat er geen onbalans is.

Ik heb de stappen gevolgd uit de post van dvdhaar, maar loop helaas vast. Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Mijn setup:
  • Raspberry Pi 4B vers geïnstalleerd en voorzien van Home Assistant (Core 2026.3.1)
  • HACS geïnstalleerd
Wat ik gedaan heb:

De Waveshare op de RS485-poort van de Solis aangesloten via een opengeknipte UTP-kabel. De bestaande kabel naar de BMS heb ik laten zitten. Hierbij viel mij op dat het RXD-ledje op de Waveshare enkel brandt als Blauw aangesloten is op A en Blauw-Wit op B. Andersom, zoals @dvdhaar beschrijft, zie ik geen brandende led. Aannemende dat ik een brandend RXD ledje wil heb ik het zo aangesloten gehouden. :) (maar ik heb het andersom ook geprobeerd).
De Waveshare webinterface ingesteld met de settings zoals recent in deze post nog opgesomd.

Via HACS de Solis Modbus integratie geïnstalleerd. Daarna de integratie toegevoegd met het juiste omvormertype (S6-EH3P10K-H-ZP), serienummer, het vaste IP-adres van de Waveshare, poort 502 en 'Waveshare' als connectietype.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na het toevoegen van het device staat de log vol met Modbus-fouten en er lijkt geen communicatie tot stand te komen met de Solis. Alle Home Assistant sensors staan op Unavailable of Unknown en ik kan ook geen settings aanpassen.

[...]

Ik heb 0 kaas gegeten van Home Assistant en van Modbus al helemaal niet, dus hopelijk kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven?
Bij mij had de Modbus wat tijd nodig om te beginnen met babbelen met de Solis. Je ziet in jou screenshot ook dat de melding "Solis modbus enabled" pas wat later komt.
Verder zie ik dat je het vinkje bij "has_pv" aan hebt staan. Deze Solis omvormer heeft geen PV, dus kun je gerust uitzetten.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Gerrit1968 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:04:
[...]

Communiceren doen ze niet bij zonneplan. Ze reageren niet in de app, bellen niet terug en reageren zeer slecht op de mail maar beantwoorden mijn reactie ook niet meer. Ik heb gezegd dat ik de geschillen commisie ga contacten. Een niet werkende loadbalance en zonnestroom opladen tegen onbalans tarieven of hoge epex tarieven en ontladen tegen lage onbalans tarieven is niet fair en een aansturing veranderen voor mij alleen of enkele mag ook niet. Het niet reageren maar gewoon negeren slaat echt nergens op. Als men gewoon contact opneemt en aangeeft wat het probleem is bij zelfaansturen zal ik heel schappelijk zijn, maar negeren en mij in de problemen laten zitten voor nu al 8 dagen, daar vindt ik wat van
Ja wel een heel apart verhaal bij jou inderdaad. Het zou belachelijk zijn als ZP de omvormer blokkeert. Jij bent eigenaar van het apparaat en als je hem zelf wilt aansturen is dat je goed recht. Benieuwd of het inderdaad een bewuste actie is van ZP of dat het misschien komt door teveel API verzoeken in korte tijd?

• Gerrit1968
kazuka schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:03:
[...]

Ja wel een heel apart verhaal bij jou inderdaad. Het zou belachelijk zijn als ZP de omvormer blokkeert. Jij bent eigenaar van het apparaat en als je hem zelf wilt aansturen is dat je goed recht. Benieuwd of het inderdaad een bewuste actie is van ZP of dat het misschien komt door teveel API verzoeken in korte tijd?
Inderdaad een apart verhaal, te veel api verzoeken is het niet, ze blokkeren bewust de omvormer, daarom reageren ze ook niet. Het is een drama de laatste week met de batterij

• internetinfo
  • Nu online
Twanroy schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:57:
[...]

Bij mij had de Modbus wat tijd nodig om te beginnen met babbelen met de Solis. Je ziet in jou screenshot ook dat de melding "Solis modbus enabled" pas wat later komt.
Verder zie ik dat je het vinkje bij "has_pv" aan hebt staan. Deze Solis omvormer heeft geen PV, dus kun je gerust uitzetten.
Thanks voor het meedenken! Ik had de configuratie al de hele nacht gegeven om een gesprek op te starten, zou lang genoeg moeten zijn?
De screenshots en logging die ik in mijn post heb gedeeld zijn na het nogmaals opnieuw optuigen van de configuratie. Zodra ik dat de volgende keer nóg een keer doe, zal ik `has_pv` ook uitzetten.
Gerrit1968 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:08:
[...]

Inderdaad een apart verhaal, te veel api verzoeken is het niet, ze blokkeren bewust de omvormer, daarom reageren ze ook niet. Het is een drama de laatste week met de batterij
Sterkte hiermee :/ Zo te lezen ben je één van de pioniers van het geautumatiseerd béter aansturen van de batterij dan ZP dat voor ons zou doen, dus je inzet wordt sowieso gewaardeerd!

• Gerrit1968
internetinfo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:19:
[...]

Thanks voor het meedenken! Ik had de configuratie al de hele nacht gegeven om een gesprek op te starten, zou lang genoeg moeten zijn?
De screenshots en logging die ik in mijn post heb gedeeld zijn na het nogmaals opnieuw optuigen van de configuratie. Zodra ik dat de volgende keer nóg een keer doe, zal ik `has_pv` ook uitzetten.
[...]

Sterkte hiermee :/ Zo te lezen ben je één van de pioniers van het geautumatiseerd béter aansturen van de batterij dan ZP dat voor ons zou doen, dus je inzet wordt sowieso gewaardeerd!
Ja, 1 van de eerste met een zonneplan batterij en nu dus ook 1 van de eerste van hun nieuwe aansturing, zolang zonneplan niet aan ons kan verdienen met hun wazige verdiensten, gunnen ze het ons ook niet. En ze kunnen zo mooi product en dienst leveren als ze beide partijen iets gunnen. Maar helaas werkt dat niet bij hun

• thido

thido

Tilburg

Gerrit1968 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:26:
[...]

Ja, 1 van de eerste met een zonneplan batterij en nu dus ook 1 van de eerste van hun nieuwe aansturing, zolang zonneplan niet aan ons kan verdienen met hun wazige verdiensten, gunnen ze het ons ook niet. En ze kunnen zo mooi product en dienst leveren als ze beide partijen iets gunnen. Maar helaas werkt dat niet bij hun
Ik heb het niet helemaal terug gelezen maar je bent er wel zeker van dat de integratie in HA nog goed staat? Ik had gisteren ineens aan andere omvormer en protocol geselecteerd staan en kreeg toen ook rare dingen zoals dat laden op een vaste stand en beperking van teruglever vermogen van 8000W. Omvormer ging niet in storing overigens.

• dvdhaar
internetinfo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:44:
Hoi allemaal,

Mijn setup:
  • HACS geïnstalleerd
Wat ik gedaan heb:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Kun je ook screenshots delen Waveshare?
Blauw moet aan B en blauw-wit aan A.

Bij mij brandt PWR (rood) knippert Link (groen).

• Gerrit1968
thido schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:01:
[...]

Ik heb het niet helemaal terug gelezen maar je bent er wel zeker van dat de integratie in HA nog goed staat? Ik had gisteren ineens aan andere omvormer en protocol geselecteerd staan en kreeg toen ook rare dingen zoals dat laden op een vaste stand en beperking van teruglever vermogen van 8000W. Omvormer ging niet in storing overigens.
Ja, alles staat prima.

• internetinfo
  • Nu online
dvdhaar schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:48:
[...]

Kun je ook screenshots delen Waveshare?
Blauw moet aan B en blauw-wit aan A.

Bij mij brandt PWR (rood) knippert Link (groen).
Goed, ik heb Blauw en Blauw-Wit weer omgewisseld naar resp. B en A.
PWR brandt (rood) en Link knippert. Verder geen merkbaar verschil: het werkt niet ;)

De screenshots van de Waveshare:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8j_ydNSQYZx4Cxn5xwNsiLwgFg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/X8uynUVwb9IiV71P8pFYXhO9.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyJqc_aeYPc-nP0tuLNEt-4CmIw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/K9uDweZZoowzVnJEYATULgmA.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXwDq6gwqdQAFEgyf8kkLTP4HtQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/6BO3S1AQk1CmVPumh2NU6H4f.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWgb4QQsPqomfBoiamuwZzCTSOw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/J55gTwzx6mGH5Sfol4J3e6JC.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oguJBbAx_54XVsSEE52meow7Y-w=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/k0GSuqac7lieddJLreAI7UCd.png?f=fotoalbum_small

Settings onder HTTPD Client Mode zijn ongewijzigd. MQTT staat uit.
De Waveshare heb ik in mijn Unify een fixed IP-adres toegekend (192.168.1.157) welke ik in de Solis app heb ingevoerd.

• dvdhaar
internetinfo schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:17:
[...]

Goed, ik heb Blauw en Blauw-Wit weer omgewisseld naar resp. B en A.
PWR brandt (rood) en Link knippert. Verder geen merkbaar verschil: het werkt niet ;)

De screenshots van de Waveshare:

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Settings onder HTTPD Client Mode zijn ongewijzigd. MQTT staat uit.
De Waveshare heb ik in mijn Unify een fixed IP-adres toegekend (192.168.1.157) welke ik in de Solis app heb ingevoerd.
Zo te zien mis je ook wat settings voor Network A en socket B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KYQAR1aVpcYy1uNIRNC9pNM3eA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuWuoreZlVcesYTpHJkXMZ14.jpg?f=fotoalbum_large

• internetinfo
  • Nu online
dvdhaar schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:27:
[...]

Zo te zien mis je ook wat settings voor Network A en socket B
[Afbeelding]
Hey dvdhaar, scherp. Maar "wat settings"? Ik lijk enkel "Open the SocketB function" te hebben gemist. Die heb ik zojuist ingeschakeld en alle bende van een herstart voorzien.
Note: Ik voorzie de Waveshare van een herstart door middel van een power cycle. Ik heb namelijk een paar keer ervaren dat als ik een reboot doe vanuit de web config, bepaalde settings zijn hersteld naar default.

Ik zie in de logging niks veranderen.
Wat me nog wel opvalt als ik de toggle Solis Modbus Enabled wil uit/aanzetten dan krijg ik de melding:
Failed to perform the action switch/turn_on. unsupported operand type(s) for &=: 'NoneType' and 'int'
Het lijkt altijd zo makkelijk, al die Home Assistant dashboardjes, maar ik zal er op een manier waarschijnlijk gewoon te dom voor zijn :+
Maar het zou toch gaaf zijn om, net als @Gerrit1968 , een manier te hebben om de onbalans te slim af te zijn en ook (geautomatiseerd) slim in te kunnen spelen op lage dynamische tarieven.
Ik ben erg benieuwd wat er bij mij mis gaat. Zal morgen in ieder geval voor de zekerheid nog eens een totaal andere netwerkkabel proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door internetinfo op 14-03-2026 19:44 ]

• dvdhaar
internetinfo schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:43:
[...]

Hey dvdhaar, scherp. Maar "wat settings"? Ik lijk enkel "Open the SocketB function" te hebben gemist. Die heb ik zojuist ingeschakeld en alle bende van een herstart voorzien.
Note: Ik voorzie de Waveshare van een herstart door middel van een power cycle. Ik heb namelijk een paar keer ervaren dat als ik een reboot doe vanuit de web config, bepaalde settings zijn hersteld naar default.

Ik zie in de logging niks veranderen.
Wat me nog wel opvalt als ik de toggle Solis Modbus Enabled wil uit/aanzetten dan krijg ik de melding:

[...]

Het lijkt altijd zo makkelijk, al die Home Assistant dashboardjes, maar ik zal er op een manier waarschijnlijk gewoon te dom voor zijn :+
Maar het zou toch gaaf zijn om, net als @Gerrit1968 , een manier te hebben om de onbalans te slim af te zijn en ook (geautomatiseerd) slim in te kunnen spelen op lage dynamische tarieven.
Ik ben erg benieuwd wat er bij mij mis gaat. Zal morgen in ieder geval voor de zekerheid nog eens een totaal andere netwerkkabel proberen.
Je kan ook proberen HA een reboot te geven (kan via Ontwikkelhulpmiddelen > herstarten

Dit zijn mijn settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_e7KdMTxJm88tq2ZMZ8AsNsvq_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmoGqLLC3VtleToTO218Fcw7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrlqJOWfEkP7TzNhnpr4jYqE8lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTvZiCkawqWfOS8dS1NS0gdx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjRmZkG-LZm_NDDzlCV8cpT_L8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fj1IodYJ2fezENYYXpwrYw9L.jpg?f=fotoalbum_large

En dan met de juiste kabeltjes aangesloten zoals in mijn vorige post. Het RXD OF TXD (weet even niet zeker welke ook alweer) lampje knippert bij mij trouwens af en toe groen maar niet blauw.

[ Voor 3% gewijzigd door dvdhaar op 14-03-2026 21:17 ]

• internetinfo
  • Nu online
dvdhaar schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:15:
[...]

Je kan ook proberen HA een reboot te geven (kan via Ontwikkelhulpmiddelen > herstarten

Dit zijn mijn settings:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dan met de juiste kabeltjes aangesloten zoals in mijn vorige post. Het RXD OF TXD (weet even niet zeker welke ook alweer) lampje knippert bij mij trouwens af en toe groen maar niet blauw.
Onze settings zijn exact gelijk. En inderdaad, dat ledje knippert om de 3-4 seconden ook bij mij - een heel kort knippertje.

Vanochtend een nieuwe netwerkkabel geprepareerd, dit keer eentje gemaakt van een stugge kabel zodat slechte verbindingen ook zijn uitgesloten.

Poort 502 van de Waveshare staat ook open:
~ % nc -zv 192.168.1.157 502

Connection to 192.168.1.157 port 502 [tcp/asa-appl-proto] succeeded!
Nog een greep uit wat logging:
2026-03-15 12:09:44.265 ERROR (MainThread) [custom_components.solis_modbus.modbus_controller] (192.168.1.157.1) Exception while reading input registers starting at 33041 (count=3): Modbus Error: [Input/Output] No response received after 5 retries, continue with next request
2026-03-15 12:09:50.129 ERROR (MainThread) [pymodbus.logging] No response received after 5 retries, continue with next request
>>>>> send: 0x0 0x2 0x0 0x0 0x0 0x6 0x1 0x4 0x81 0x19 0x0 0x30
>>>>> send: 0x0 0x1 0x0 0x0 0x0 0x6 0x1 0x3 0xa8 0x85 0x0 0x1e
2026-03-15 12:09:50.130 ERROR (MainThread) [custom_components.solis_modbus.modbus_controller] (192.168.1.157.1) Exception while reading holding registers starting at 43141 (count=30): Modbus Error: [Input/Output] No response received after 5 retries, continue with next request
2026-03-15 12:10:14.273 ERROR (MainThread) [pymodbus.logging] No response received after 5 retries, continue with next request
>>>>> send: 0x0 0x2 0x0 0x0 0x0 0x6 0x1 0x3 0xa8 0xa5 0x0 0x12
2026-03-15 12:10:14.274 ERROR (MainThread) [custom_components.solis_modbus.modbus_controller] (192.168.1.157.1) Exception while reading input registers starting at 33049 (count=48): Modbus Error: [Input/Output] No response received after 5 retries, continue with next request
2026-03-15 12:10:20.139 ERROR (MainThread) [pymodbus.logging] No response received after 5 retries, continue with next request
>>>>> send: 0x0 0x3 0x0 0x0 0x0 0x6 0x1 0x4 0x81 0x62 0x0 0x1
2026-03-15 12:10:20.139 ERROR (MainThread) [custom_components.solis_modbus.modbus_controller] (192.168.1.157.1) Exception while reading holding registers starting at 43173 (count=18): Modbus Error: [Input/Output] No response received after 5 retries, continue with next request
2026-03-15 12:10:44.282 ERROR (MainThread) [pymodbus.logging] No response received after 5 retries, continue with next request
>>>>> send: 0x0 0x1 0x0 0x0 0x0 0x6 0x1 0x3 0xa9 0x61 0x0 0x9
2026-03-15 12:10:44.283 ERROR (MainThread) [custom_components.solis_modbus.modbus_controller] (192.168.1.157.1) Exception while reading input registers starting at 33122 (count=1): Modbus Error: [Input/Output] No response received after 5 retries, continue with next request
2026-03-15 12:10:50.148 ERROR (MainThread) [pymodbus.logging] No response received after 5 retries, continue with next request
>>>>> send: 0x0 0x4 0x0 0x0 0x0 0x6 0x1 0x4 0x81 0x6c 0x0 0x19
>>>>> send: 0x0 0x4 0x0 0x0 0x0 0x6 0x1 0x4 0x81 0x6c 0x0 0x19
Vrij bijzonder allemaal :(

• MichailVS
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 06:10
internetinfo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:14:
[...]

Onze settings zijn exact gelijk. En inderdaad, dat ledje knippert om de 3-4 seconden ook bij mij - een heel kort knippertje.

Vanochtend een nieuwe netwerkkabel geprepareerd, dit keer eentje gemaakt van een stugge kabel zodat slechte verbindingen ook zijn uitgesloten.

Poort 502 van de Waveshare staat ook open:

[...]

Nog een greep uit wat logging:

[...]

Vrij bijzonder allemaal :(
Klopt het Ip adres in de Solis omgeving? In je log lijkt er nog een .1 achter te staan.

• internetinfo
  • Nu online
MichailVS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Klopt het Ip adres in de Solis omgeving? In je log lijkt er nog een .1 achter te staan.
Dat was mij ook opgevallen inderdaad, maar het ip staat 100% goed.

• Gilbert-1980
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-03 23:26
Om toch alles uit te sluiten. Zou je een foto kunnen maken van de utp kabel die in de poort gaat van de omvormer. Om uit te sluiten dat deze goed is aangesloten. Daarnaast kan je de waveshare gewoon benaderen via een pc die in het netwerk hangt toch?

• Gilbert-1980
Hierbij een foto van mijn instellingen als ik inlog op de waveshare.
Weet overigens niet wat destination IP voor word gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z11tAit_CVdTdICwKBtkBrxlJJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8CckE9ihl0EhJHiXZgPLJvxR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door Gilbert-1980 op 16-03-2026 12:00 ]

• coenbakker
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-03 07:22
Misschien ff een stomme / leken vraag gezien alle behoorlijk technische zaken die voorbij komen.

Mijn accu ontlaadt zojuist vanaf 1700 uur bijna volledig, tot 10 procent, daarmee brengt hij 1,18 euro op, waarom doet hij dat op een markt die minder oplevert dan het huidige stroomtarief op dat moment?
Het valt me op dat dit vaak gebeurt.. heb steeds minder vertrouwen in het product.

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:27
coenbakker schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:26:
Misschien ff een stomme / leken vraag gezien alle behoorlijk technische zaken die voorbij komen.

Mijn accu ontlaadt zojuist vanaf 1700 uur bijna volledig, tot 10 procent, daarmee brengt hij 1,18 euro op, waarom doet hij dat op een markt die minder oplevert dan het huidige stroomtarief op dat moment?
Het valt me op dat dit vaak gebeurt.. heb steeds minder vertrouwen in het product.
Specifiek vandaag is het niet geüpdatet. Vanmorgen was het 1 euro 23 en nu nog steeds nu de accu vrijwel leeg is. Waarschijnlijk storing....

• erikfw

Hij ontlaad op de onbalans markt. De actuele uur prijs, of eigenlijk kwartier, daarvoor moet een dag van te voren ingeschreven worden. Dus het is niet iets van op het moment beslissen welke beter is

• _PM

_PM

erikfw schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:17:
[...]
Hij ontlaad op de onbalans markt. De actuele uur prijs, of eigenlijk kwartier, daarvoor moet een dag van te voren ingeschreven worden. Dus het is niet iets van op het moment beslissen welke beter is
De onbalans markt is juist wél op het moment beslissen wat te doen:
Day-ahead markt: Er worden inderdaad de dag van te voren prijs afspraken gemaakt, afnemer geeft aan X MWh af te nemen, leverancier Y geeft aan dit te produceren en daar worden prijzen afgestemd.
Onbalans markt: is het compenseren waar bovenstaande afspraken 'niet kloppen' : als de afnemer meer of minder afneemt dan is er een onbalans. Dit moet opgelost worden en daar wordt je op de onbalans markt voor betaald, dit is niet eenvoudig te voorspellen en dit zijn niet de uur (of kwartier) prijzen die de dag ervoor bekend zijn.

• MichailVS
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 06:10
internetinfo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:10:
[...]

Dat was mij ook opgevallen inderdaad, maar het ip staat 100% goed.
Welke waveshare gebruik je? In je startpost staat een ander type vermeld dan in de uitleg van Dominic.
Wellicht dat hier nog iets inzit.

Waveshare RS485 naar RJ45

Edit: ik zie dat het volgens de specs wel zou kunnen.

[ Voor 20% gewijzigd door MichailVS op 17-03-2026 06:45 ]

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010

Er was gisteren wel iets raars hoor...
Hij heeft zich vanaf half zes tot elf in de avond helemaal ontladen van 100 naar 7%
Dit voor de schamele vergoeding van wel 0.05 euro.
Let wel, dit is een 25 kWh batterij.
Er werd wel aangestuurd door ZP, want het is geen blokgolf, maar een hoop pieken.
Meer mensen dit gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVONfvWK_ocDyP0mPbFTug3BVcc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UZWnjDan9IY2TUDptLePPRph.png?f=fotoalbum_large

• jverh
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:25
Hier ook, en vandaag weer.

• FunkyEnyak
klopt hier ook. veel actie weinig euro's

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-03 10:20
Op het Zonneplan Facebook gebeuren is men daar ook over bezig

• OxyDrokz
Guidoweb55 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:20:
Op het Zonneplan Facebook gebeuren is men daar ook over bezig
Ik las daar nog wel eens mee, maar begon me steeds meer te ergeren aan hoe het er daar aan toe ging...

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

OxyDrokz schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:25:
[...]

Er was gisteren wel iets raars hoor...
Hij heeft zich vanaf half zes tot elf in de avond helemaal ontladen van 100 naar 7%
Dit voor de schamele vergoeding van wel 0.05 euro.
Let wel, dit is een 25 kWh batterij.
Er werd wel aangestuurd door ZP, want het is geen blokgolf, maar een hoop pieken.
Meer mensen dit gezien?

[Afbeelding]
Op zich klopt dat wel omdat ZP denk ik voornamelijk ontlaad op basis van opregel volume. Gisteren tussen 18.00 en 22.00 was die vrij groot. Er wordt dan niet perse naar prijs gekeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFJnu8NMUPue0lZ2hWutxBUKvcg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MPD1W7bvnejVbvqXAMFE22Sg.png?f=user_large

Ik begrens die ontlaad acties van ZP via HA en heb handmatig via EPEX ontladen op het duurste uur en had daardoor toch nog zo'n 5 EUR opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcY-FyybKLXpDrSdng2iqgZs3Xk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A4GgD8lNpSIjRGqwsFP1RjTR.png?f=fotoalbum_large

• Jurbo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:30
Is inmiddels gecorrigeerd bij mij. Gisteren opbrengst van 4 euro.

• FunkyEnyak
Jurbo schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:56:
Is inmiddels gecorrigeerd bij mij. Gisteren opbrengst van 4 euro.
inderdaad same here!

• OxyDrokz
Sprongetje van 3 euro in de totale opbrengst inderdaad.
Beter dan niets.

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:21
Hoop mensen alwel paniek om niets gehad, wat een stress ook op Facebook om een paar euro.

• Micronikje
kazuka schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:37:
[...]

Ik begrens die ontlaad acties van ZP via HA en heb handmatig via EPEX ontladen op het duurste uur en had daardoor toch nog zo'n 5 EUR opbrengst.
Mag ik vragen hoe jij dat begrensen doet? Ik gebruik daarvoor solis_s6_solis_time_charging_charge_end_slot_2 en solis_s6_solis_time_charging_discharge_end_slot_2. Die vul ik met een automatisering, maar helpt weinig.
Overigens in tegenstelling tot de anderen heeft de batterij bij mij gisteren helemaal niets gedaan via Zonneplan.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Micronikje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:45:
[...]

Mag ik vragen hoe jij dat begrensen doet? Ik gebruik daarvoor solis_s6_solis_time_charging_charge_end_slot_2 en solis_s6_solis_time_charging_discharge_end_slot_2. Die vul ik met een automatisering, maar helpt weinig.
Overigens in tegenstelling tot de anderen heeft de batterij bij mij gisteren helemaal niets gedaan via Zonneplan.
Wanneer ZP een ontlaad actie stuurt (bijv. bij meer dan 5000W) dan trigger ik een automation die begrenst op 500W (om huisverbruik af te vangen) via RC Force Discharge voor 3 minuten.

• GaMbiNo
  • Nu online
Micronikje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:45:
[...]

Wat wil je dan precies begrenzen?

• melvinnie
  • Niet online
Ik zet zelf number.solis_s6_eh3p_battery_max_discharge_current op 2.5a op tijden dat ik zelf niet ontlaad. Zonneplan vraagt bijvoorbeeld via een time slot 25a maar wordt gelimiteerd door bovenstaande. Voordeel is ook dat deze niet constant overschreven wordt.

• GaMbiNo
  • Nu online
melvinnie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:20:
Ik zet zelf number.solis_s6_eh3p_battery_max_discharge_current op 2.5a op tijden dat ik zelf niet ontlaad. Zonneplan vraagt bijvoorbeeld via een time slot 25a maar wordt gelimiteerd door bovenstaande. Voordeel is ook dat deze niet constant overschreven wordt.
Deze gebruik ik ook, naast de number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_max_charge_current, om te voorkomen dat een fase overbelast wordt door een (ont)laadactie van Zonneplan.

• Micronikje
GaMbiNo schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Wat wil je dan precies begrenzen?
Wat ik probeer is, dat ZP niet meer via slot 1 kan triggeren door slot 2 te vullen.

• internetinfo
  • Nu online
Gilbert-1980 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:53:
Om toch alles uit te sluiten. Zou je een foto kunnen maken van de utp kabel die in de poort gaat van de omvormer. Om uit te sluiten dat deze goed is aangesloten. Daarnaast kan je de waveshare gewoon benaderen via een pc die in het netwerk hangt toch?
Bien sur, zojuist voor alle zekerheid nog een nieuwe kabel gemaakt. Kabel is ongeveer 30cm lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJdtGEAHI1aOnkEcXZ-wJZS8s9U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tg0XbmPiDvfzStcdf9fAnmhn.jpg?f=fotoalbum_small
RJ45 met enkel Blauw+Blauw/Wit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3wfGwRMnrAVDbda8dZ9C5S3tEQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03ge1KKtPf7gveSBfSpJzEhb.jpg?f=fotoalbum_small
Uiteinde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1juOWcJBBgNJkAfwlWth8m14xII=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIUrpzJjdRsGEPBufnLNNyfn.jpg?f=fotoalbum_small
Aangesloten op de Waveshare

De Waveshare webinterface kan ik gewoon benaderen, evenals poort 502 via een netcat:
peter@Mac ~ % nc -zv 192.168.1.157 502
Connection to 192.168.1.157 port 502 [tcp/asa-appl-proto] succeeded!
--
MichailVS schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 06:40:
[...]

Welke waveshare gebruik je? In je startpost staat een ander type vermeld dan in de uitleg van Dominic.
Wellicht dat hier nog iets inzit.

Waveshare RS485 naar RJ45

Edit: ik zie dat het volgens de specs wel zou kunnen.
Ik heb het model gekocht die door meerderen direct naar Amazon is gelinkt.
Twanroy schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:57:
[...]

Het gekke is dat hij na het toevoegen van de integratie alsnog weer alle vinkjes lijkt aan te zetten en daarmee alle 479 entities/sensors toevoegt.

Resultaat na het opnieuw toevoegen van de integratie, met de nieuwe kabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1uwcJ6ab1OQti-7P79NUTXY83I=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Ot0NmhhITDsE3CQ2xsUcMMwQ.png?f=fotoalbum_small

• GaMbiNo
  • Nu online
Micronikje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Wat ik probeer is, dat ZP niet meer via slot 1 kan triggeren door slot 2 te vullen.
Terwijl je zelf een andere (ont)laadactie doet? Want zo heb ik dat zelf wel een hele tijd probleemloos gedaan. slot 2 voorkwam dat slot 1 gevuld werd. Maar de laatste tijd stuur ik niet meer aan op die manier.

Als je helemaal wil voorkomen dat er (ont)laadacties zijn dan zijn er denk ik betere manieren, bvb de self_use, time_slot switches.

Maar ik moet toegeven dat ik, buiten de load balancing, zelf niet meer bijstuur met de dongle actief. Dus kan het zijn dat wat voorheen voor mij werkte inmiddels niet meer werkt omdat ZP zijn aansturing ook aangepast heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door GaMbiNo op 17-03-2026 14:09 ]

• GaMbiNo
  • Nu online
internetinfo schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:39:
[...]

Bien sur, zojuist voor alle zekerheid nog een nieuwe kabel gemaakt. Kabel is ongeveer 30cm lang.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uiteinde

[Afbeelding]

De Waveshare webinterface kan ik gewoon benaderen, evenals poort 502 via een netcat:

[...]

--

[...]

[...]

Het gekke is dat hij na het toevoegen van de integratie alsnog weer alle vinkjes lijkt aan te zetten en daarmee alle 479 entities/sensors toevoegt.

[Afbeelding]
Dit lijkt meer op een software issue dan een kapotte kabel oid, als alles initieel netjes wordt toegevoegd in HA.

Kloppen je Solis modbus integratie settings wel? Daar valt ook nog e.e.a. te configureren.

• melvinnie
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uiteinde

[Afbeelding]

[...]

--

[...]

[...]

[Afbeelding]
Zijn die uitstekende stukjes koper niet het probleem?

• Jan_321
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-03 16:17
Beste Erikfw,
ik volg je op mijnbatterij.nl en je resultaten zijn veel beter dan die van mij. Welke EMS gebruik je om je thuisbatterij aan te sturen? Ik heb zelf een Nexus 20 KW en ik ben niet tevreden over de aansturing van Zonneplan. Het feit dat ze de omvormer van mijn zonnepanelen niet aan willen/kunnen sturen, is in 2026 nog geen groot nadeel maar vanaf 2027 wel.

De app van Zonneplan vind ik wel overzichtelijk.

Ik heb bij Bliq informatie opgevraagd over het aansturen van de Nexus .en Solar Edge omvormer.

• internetinfo
  • Nu online
GaMbiNo schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:36:
[...]

Dit lijkt meer op een software issue dan een kapotte kabel oid, als alles initieel netjes wordt toegevoegd in HA.

Kloppen je Solis modbus integratie settings wel? Daar valt ook nog e.e.a. te configureren.
Tsja, de exacte stappen die ik softwarematig heb gedaan:

Waveshare
  • Besteld via de Amazon link die door meerderen is gedeeld, deze: https://www.amazon.nl/dp/B0CFXX5SKS
  • Via het lokale Wi-Fi netwerk van de Waveshare het apparaat draadloos op mijn eigen netwerk aangemeld
  • De Waveshare een fixed IP gegeven in de UniFi router
  • Alle settings overgenomen conform screenshots uit dit topic
  • Géén soft reboot gedaan maar een power cycle
Ik las nog iets over firmware updaten maar mijn Waveshare heeft een hogere firmware versie dan ik hier en daar beschreven zie, namelijk V7.04T.07.002880.0301.

Raspberry Pi
  • Een generic 16GB SD-kaart geprepareerd met Raspberry Pi Imager: Raspberry Pi 4 -> Other specific-purpose OS -> Home automation -> Home Assistant -> Home Assistant OS 17.1 (RPi 4/400).
  • De Raspberry een fixed IP gegeven in de UniFi router
  • HACS geïnstalleerd dmv https://github.com/hacs/addons/tree/main/get
  • Solis Modbus integratie geïnstalleerd dmv https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus
  • Configuratie gedaan conform screenshots uit dit topic. Als IP-adres het fixed-ip van de Waveshare opgegeven
melvinnie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Zijn die uitstekende stukjes koper niet het probleem?
hasseroderman schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:42:
[...]

Ik weet niet of het je probleem oplost, maar je moet in ieder geval die uitstekende stukjes koperdraad afknippen. Het contact vindt niet daar plaats. Sterker nog, het kan er voor zorgen dat de connector niet goed naar 'binnen' gaat en daardoor niet of slecht contact maakt.
Dit zijn doorsteekconnectors. Uiteraard heb ik de uitstekende deeltjes afgeknipt, die had ik voor de foto laten zitten zodat er geen twijfel kon bestaan of de aders wel voldoende waren doorgevoerd ;)

[ Voor 9% gewijzigd door internetinfo op 17-03-2026 16:43 ]

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:49
Ik weet niet of het je probleem oplost, maar je moet in ieder geval die uitstekende stukjes koperdraad afknippen. Het contact vindt niet daar plaats. Sterker nog, het kan er voor zorgen dat de connector niet goed naar 'binnen' gaat en daardoor niet of slecht contact maakt. laat maar, my bad, niet alles gelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door hasseroderman op 17-03-2026 16:45 ]

• Gilbert-1980
Beste misschien kunnen jullie mij verder helpen. Ik gebruik de volgende flow in HA ( heb ik gekopieerd van kazuka) om de accu aan te sturen. Heb wat kleine aanpassingen moeten doen zoals waar ik de huidige kwh prijs vandaan haal en ik zet de modus eerst in 'self_consumption'. Ik loop wel tegen de beperking aan dat ik na een tijd niet meer in de app de waardes kan uitlezen door teveel calls. Hebben jullie dit toevallig op een andere manier opgelost? Want nu stopt hij niet met ontladen als de accu op 15% staat. Of mijn script klopt niet :)

alias: Accu discharge
description: Discharge if EPEX > 0,40 EUR.
triggers:
- trigger: time_pattern
seconds: /20
- trigger: numeric_state
entity_id:
- sensor.thuisbatterij_percentage
above: 15
conditions:
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
above: 0.39
actions:
- action: select.select_option
metadata: {}
target:
entity_id: select.thuisbatterij_batterijbesturingsmodus
data:
option: self_consumption
data:
option: Solis RC Force Battery Discharge
target:
entity_id: select.rc_force_charge_discharge
mode: single

• Gilbert-1980
@internetinfo
Wat geeft hij aan bij last Modbus Succes? Zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upW15ySgCvCEFyGznERJh_Cz4uw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bVplj97yz7tbqsj5kgb0YBs9.png?f=user_large

En wat je ook kan proberen is om de omvormer te laden ontladen/opladen. Je moet hiervoor wel de waardes invullen bij RC force Battery charge/discharge

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCLHgar3t9eyKIU2spIJhT3jvf4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2W9QENfMbdGczBdOUemfhiJ2.png?f=user_large
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uiteinde

[Afbeelding]

[...]

--

[...]

[...]

[Afbeelding]

• GaMbiNo
  • Nu online
Gilbert-1980 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:46:

actions:
target:
entity_id: select.thuisbatterij_batterijbesturingsmodus
data:
option: self_consumption
Ik zou een conditie aan deze actie toevoegen. Als de thuisbatterij_batterijbesturingsmodus ongelijk aan self_consumption, zet deze dan op self_consumption.

Nu doe je iedere 20 seconden een call naar Zonneplan om de modus te veranderen ook als dat niet nodig is. Daardoor loopt je tegen restricties aan op de Zonneplan api waardoor je ook niet meer in de app kan.

[ Voor 44% gewijzigd door GaMbiNo op 17-03-2026 17:06 ]

• erikfw
Jan_321 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:17:
Beste Erikfw,
ik volg je op mijnbatterij.nl en je resultaten zijn veel beter dan die van mij. Welke EMS gebruik je om je thuisbatterij aan te sturen? Ik heb zelf een Nexus 20 KW en ik ben niet tevreden over de aansturing van Zonneplan. Het feit dat ze de omvormer van mijn zonnepanelen niet aan willen/kunnen sturen, is in 2026 nog geen groot nadeel maar vanaf 2027 wel.

De app van Zonneplan vind ik wel overzichtelijk.

Ik heb bij Bliq informatie opgevraagd over het aansturen van de Nexus .en Solar Edge omvormer.
Ik heb hem eerder in het topic al eens gedeeld wat ik doe met automations erbij van HA. In middels wel met kleine aanpassingen - bugs eruit gehaald
Zonnepanelen doet ZP niks mee bij mij, zijn namelijk geen panelen van hen. Maar kan ze wel zelf aansturen, zodra de stroomprijs negatief wordt schakelen ze eerst terug en daarna zet ik ze software matig helemaal uit. Vanaf 2027 doe ik dat waarschijnlijk pas zodra de accu vol is

• thido

thido

Tilburg

Het valt mij op dat ik het huis symbooltje niet op onbalansmarkt.com erbij krijg.
Heeft iemand voor mij de payload van de restful configuratie om even te controleren of ik alles goed in de configuration.yaml heb staan?

• erikfw
thido schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:05:
Het valt mij op dat ik het huis symbooltje niet op onbalansmarkt.com erbij krijg.
Heeft iemand voor mij de payload van de restful configuratie om even te controleren of ik alles goed in de configuration.yaml heb staan?
Gebeurd bij mij ook, ook de originele code gaf geen verandering

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:38
@thido @erikfw ook niet met de laatste versie van de configuratie?

• erikfw
Als de laatste versie afgelopen weekend op onbalansmarkt.com stond, dan werkt hij nog niet. Toen namelijk nog getracht te herstellen

• thido

thido

Tilburg

Ik heb hem nu even omgezet naar de mijnbatterij versie en daar zie ik nu inderdaad erbij staan in welke modus hij staat. Op onbalansmarkt niet. Ik laat hem zo maar staan dan, bedankt ;-)

Edit: op onbalansmarkt staat hij er nu ook bij.

[ Voor 5% gewijzigd door thido op 18-03-2026 08:36 ]

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:38
erikfw schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:40:
[...]

Als de laatste versie afgelopen weekend op onbalansmarkt.com stond, dan werkt hij nog niet. Toen namelijk nog getracht te herstellen
Het lijkt erop dat de redirects van de oude naar de nieuwe documentatie een tijdje niet werkte. Zo te lezen werkt de laatste versie wel, bedankt voor de bevestiging @thido.

• erikfw
Leftblank schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:10:
[...]

Het lijkt erop dat de redirects van de oude naar de nieuwe documentatie een tijdje niet werkte. Zo te lezen werkt de laatste versie wel, bedankt voor de bevestiging @thido.
Nieuwe toegevoegd, heeft de data zo te zien gepushed om 21:32:55. Maar nog steeds geen huisondersteuning te zien (waar hij wel op staat) En 2 cent te weinig :9

Edit. Gaat fout met de api in de config yaml, krijg 3 meldingen alleen niet te doen op mn telefoon - later even uitzoeken

[ Voor 12% gewijzigd door erikfw op 17-03-2026 22:48 ]

• erikfw
erikfw schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:40:
[...]

Nieuwe toegevoegd, heeft de data zo te zien gepushed om 21:32:55. Maar nog steeds geen huisondersteuning te zien (waar hij wel op staat) En 2 cent te weinig :9

Edit. Gaat fout met de api in de config yaml, krijg 3 meldingen alleen niet te doen op mn telefoon - later even uitzoeken
Even er ingedoken, voor zo ver mijn kennis gaat.......
Ik had een copy-paste foutje gemaakt waardoor hij niet goed liep. Dus opnieuw de code van mijnbatterij erin gezet en daarmee is het opgelost en geeft hij de data weer door.
Wat nog niet klopt is dat hij nog steeds niet de huisondersteuning laat zien. Kan er alleen niet achter komen waarom. Als ik de sensoren die in de yaml opzoek, geven die wel de juiste resultaten en zou ik niet weten waarom hij deze niet overneemt
Pagina: 1 ... 72 73 Laatste