Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Ja, een simpele. Het gaat mij dan enkel om het zelfconsumptie deel, niet het 'handelen', want te onzeker.
Ik reken dan met 80% zelfconsumptie, 80% efficiency en 28ct/kwh voor verbruik en 0ct/kwh voor terugleveren.
De extra zelfconsumptie is dan 4.000kwh (9500 maal 80% minus 3600 kwh huidige zelfconsumptie). Dit levert dan jaarlijks €1.120 euro op, terugverdientijd van 8 jaar. Dat is net ok. Maar de grote vraag is; schakelt de batterij snel genoeg aan/uit met de 4g meter? Ik gebruik nu een kleine plug-in Homewizard batterijtje en die doet dat prima, want nagenoeg 'live'.
Het standby verbruik is bij mij ongeveer 60W (gemeten met HomeWizard 3-fase). Bij uitzetten van deze switch blijft het (standby)verbruik bij mij hetzelfde.GaMbiNo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:45:
[...]
...knip...
Deze is ook nog wel leuk:code:
1 switch.solis_s6_solis_allow_grid_to_charge_the_battery
Die is nodig om te laden vanaf het grid. Als je niet aan het laden bent kan hij uit. En wat mij opviel is dat het stand-by verbruik daarmee vrijwel naar 0 gaat.
Ik ben benieuwd welke Wattages jij meet.
:strip_exif()/f/image/bi6yX5CAe11GLtMmlLIZ5P6R.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 84% gewijzigd door Gerrit1968 op 08-12-2025 18:05 ]
Ik meet het ook met een HW 3 fasemeter.aritmeester schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:36:
[...]
Het standby verbruik is bij mij ongeveer 60W (gemeten met HomeWizard 3-fase). Bij uitzetten van deze switch blijft het (standby)verbruik bij mij hetzelfde.
Ik ben benieuwd welke Wattages jij meet.
Standby verbruik is hier ook rond de 60 watt maar als ik de genoemde switch uitzet zakt dat naar de 10 watt oid. Duurt wel een half minuutje oid voor hij gezakt is.
De vraag is wel wanneer je deze switch uit zou willen zetten want je wilt in principe geen oplaad moment van ZP missen, toch? Misschien als je batterij helemaal 100% vol zit maar dat gebeurd nauwelijks.GaMbiNo schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:44:
[...]
Ik meet het ook met een HW 3 fasemeter.
Standby verbruik is hier ook rond de 60 watt maar als ik de genoemde switch uitzet zakt dat naar de 10 watt oid. Duurt wel een half minuutje oid voor hij gezakt is.
Die gebruik ik ook alleen als ik zelf aanstuur. Ik heb zelf meerdere modus’ waarbij ik de Nexus aansturing volledig zelf doe.kazuka schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:48:
[...]
De vraag is wel wanneer je deze switch uit zou willen zetten want je wilt in principe geen oplaad moment van ZP missen, toch? Misschien als je batterij helemaal 100% vol zit maar dat gebeurd nauwelijks.
Je zou evt wel in HA een automatisering kunnen maken die deze switch ook aanzet zodra Zonneplan de charge current en de charge end time zet. Dan heb je met Zonneplan aansturing evt ook een lager stand-by verbruik.
[ Voor 18% gewijzigd door GaMbiNo op 09-12-2025 12:37 ]
Hallo Kazuka, een kleine vraag.kazuka schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:16:
[...]
In zelfconsumptie mode lijkt de ZP dongle iets minder agressief met waardes overschrijven maar voor mij werkt onderstaande code goed, hij ontlaad hiermee vloeiend zonder te pendelen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21alias: Nexus discharge description: Discharge if EPEX > 0,40 EUR. triggers: - trigger: time_pattern seconds: /20 - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.thuisbatterij_percentage above: 5 conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.day_ahead_nl_current_electricity_market_price above: 0.4 actions: - action: select.select_option metadata: {} data: option: Solis RC Force Battery Discharge target: entity_id: select.rc_force_charge_discharge mode: single
Als ik de batterij op zelfcomsumptie zet en de batterij laat ontladen, dan merk ik dat het overgrote deel van de kw's niet meegenomen worden in mijn dag stroomverbruik, maar als ik in de app filter batterijverbruik uitzet ze daar staan. Nu krijg ik er weinig voor.
Heb jij dat ook of doe ik iets fout?
Dank alvast voor je reactie
Dat kan ik hier niet repliceren. Ik zie mijn teruggeleverde energie netjes in het overzicht:Gerrit1968 schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:44:
[...]
Hallo Kazuka, een kleine vraag.
Als ik de batterij op zelfcomsumptie zet en de batterij laat ontladen, dan merk ik dat het overgrote deel van de kw's niet meegenomen worden in mijn dag stroomverbruik, maar als ik in de app filter batterijverbruik uitzet ze daar staan. Nu krijg ik er weinig voor.
Heb jij dat ook of doe ik iets fout?
Dank alvast voor je reactie
/f/image/B0tpQBFquREdr8qyJzxQp1mv.png?f=fotoalbum_large)
Als je ze daar niet ziet zouden ze in principe bij je Powerplay opbrengsten terecht moeten komen maar in mijn ervaring gebeurd dat enkel als de batterij in de PowerPlay of Huisondersteuning modi staat.
Hoi Kazuka,kazuka schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:05:
[...]
Dat kan ik hier niet repliceren. Ik zie mijn teruggeleverde energie netjes in het overzicht:
[Afbeelding]
Als je ze daar niet ziet zouden ze in principe bij je Powerplay opbrengsten terecht moeten komen maar in mijn ervaring gebeurd dat enkel als de batterij in de PowerPlay of Huisondersteuning modi staat.
Dank je voor je reactie.
Ze komen ook niet in de powerplay opbrengsten.
Ik heb de batterij binnen 1 minuut op ontladen gezet nadat ik zelfcomsumptie had gekozen, zou dit misschien te snel zijn geweest?
Ik ga het morgen nogmaals proberen
Dit vind ik wel een interessante. Ik vind het standbyverbruik namelijk bijzonder hoog, en vind dit een geruststelling dat - mocht ik in de toekomst alles zelf aansturen - hier makkelijk 50W vanaf kan.GaMbiNo schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:44:
[...]
Ik meet het ook met een HW 3 fasemeter.
/f/image/v4BpQsDmOqvZ8mkagqO0g74O.png?f=fotoalbum_large)
Had wat data uit mijn HA geëxporteerd over de afgelopen 4 weken en laten analyseren door Gemini. Daar kwam het volgende uit:
Mijn ervaring is dat de batterij meestal begint met laden als de prijs al 5 minuten negatief is, ik neem aan om ook de kans om in RT2 terecht te komen te minimaliseren.Op basis van de geanalyseerde data is er een duidelijke trend zichtbaar: de batterij laadt voornamelijk op wanneer de onbalansprijzen laag of zelfs negatief zijn.
Hier zijn de belangrijkste bevindingen:
Lagere prijzen tijdens laden: De gemiddelde onbalansprijs tijdens het laden is €0,0051, terwijl het gemiddelde over de hele periode €0,0247 is. Dit suggereert dat het laadproces wordt gestuurd door lagere prijzen.
Vaak negatieve prijzen: In 54,7% van de gevallen waarin de batterij aan het opladen was, was de onbalansprijs negatief. Ter vergelijking: over de gehele gemeten periode was de prijs slechts in 41,2% van de gevallen negatief.
Mediaan: De mediaanprijs tijdens het laden is -€0,0365. Dit betekent dat tijdens de helft van de laadmomenten de prijs lager was dan -3,6 cent.
Meerderheid wacht even: Van de keren dat er geladen werd met negatieve prijzen, was de prijs in 87% van de gevallen al langer dan 5 minuten negatief.
Korte piekjes worden genegeerd: Er zijn maar heel weinig laadmomenten (slechts 21 keer) waarbij de prijs korter dan 5 minuten negatief was. Dit suggereert dat je systeem (Nexus) een soort "vertraging" of filter heeft om te voorkomen dat hij direct aanspringt bij een korte dip.
Conclusie: Er is een sterke relatie tussen lage/negatieve onbalansprijzen en het moment waarop de batterij oplaadt. Het lijkt erop dat je systeem (Nexus) correct reageert op goedkope stroommomenten om de batterij te vullen.
Er zit een foutje in je grafiek, de onbalans is niet negatief geweest en hing rond die periode op 45 euro per mega wattkazuka schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:52:
Goed voorbeeld van een langere periode van negatieve onbalansprijzen en laadacties van ZP.
Ah ja scherp, ik had de verkeerde sensor te pakken voor de grafiek.erikfw schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:00:
[...]
Er zit een foutje in je grafiek, de onbalans is niet negatief geweest en hing rond die periode op 45 euro per mega watt
Helaas zit daar niet meer de branded Solis omvormer bij.
Maar een omvormer die op de batterij ligt.
Ik vroeg me af of er al mensen zijn die geprobeerd hebben deze omvormer "Handmatig" te hebben laden/ontladen?
En hoe dit is verlopen.
https://en.pylontech.com.cn/products/forceh3xdc
YouTube: Pylontech FORCE H3X Hybrid Inverter & Battery Installation Step by S...
[ Voor 53% gewijzigd door R van Lune op 11-12-2025 17:16 ]
Ja daar lijkt hij inderdaad op.R van Lune schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:14:
Dat zal dan de Force H3X Hybrid zijn denk ik.
https://en.pylontech.com.cn/products/forceh3xdc
YouTube: Pylontech FORCE H3X Hybrid Inverter & Battery Installation Step by S...
alleen dan zonneplan branded.
Situatie: ik heb 14 zonnepanelen (5100wp) 4 aircos die ook verwarmen, een laadpaal van zonneplan (planning) en een elektrische auto (planning). Momenteel zit ik bij eneco, vast tot september. Ik kan zonder opzegboete over naar zonneplan, maar verlies wel de salderingsmogelijkheid, want september tot en met dec heeft per saldo niks opgeleverd. Terwijl als ik wacht tot september ik alles kan salderen denk ik. Beetje afhankelijk van wammeer de elektrische auto komt etc natuurlijk. Ik heb de volgende indicatie voor de batterij ontvangen van zonneplan, zie afbeelding. Is dit volgens jullie ervaring een realistisch beeld? Of veel te rooskleurig om maar een batterij te verkopen.
En zou overstappen alsnog slim kunnen zijn? Ik betaal nu ong 0.50 per kwh
Als je bekijk opbouw openklikt zie je hoe ze rekenen.Chavizz schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:17:
Ik ben met zonneplan in gesprek over een thuisbatterij en een overstap naar dynamisch.
Situatie: ik heb 14 zonnepanelen (5100wp) 4 aircos die ook verwarmen, een laadpaal van zonneplan (planning) en een elektrische auto (planning). Momenteel zit ik bij eneco, vast tot september. Ik kan zonder opzegboete over naar zonneplan, maar verlies wel de salderingsmogelijkheid, want september tot en met dec heeft per saldo niks opgeleverd. Terwijl als ik wacht tot september ik alles kan salderen denk ik. Beetje afhankelijk van wammeer de elektrische auto komt etc natuurlijk. Ik heb de volgende indicatie voor de batterij ontvangen van zonneplan, zie afbeelding. Is dit volgens jullie ervaring een realistisch beeld? Of veel te rooskleurig om maar een batterij te verkopen.
En zou overstappen alsnog slim kunnen zijn? Ik betaal nu ong 0.50 per kwh[Afbeelding]
Als je nu 0.50 betaald met kWh zou ik per direct overstappenChavizz schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:17:
Ik ben met zonneplan in gesprek over een thuisbatterij en een overstap naar dynamisch.
En zou overstappen alsnog slim kunnen zijn? Ik betaal nu ong 0.50 per kwh[Afbeelding]