• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:39
Simpel360 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:03:
[...]

Maar wat ga je dan met de 3P+N aardlek/alamat/automaten doen?
En niet vergeten dat je met elke stekker in huis hetzelfde probleem hebt.

Maar ik dacht dat een apparaat gewoon niet werkt in een niet gesloten systeem. Ik zal het wel fout hebben.

Edit* volgens mij geld het verhaal beschreven enkel als je 2 verschillende fases hebt aangesloten als ik het zo lees, dan krijg je 400V er op.

Bij een SAP.zit je op dezelfde fase van de PAP, dan blijft je op dezelfde 240V, fase ... alleen weet ik niet hoe de slimme meter dit doet. (Denk dan 50% per meter)

Hoe ik het lees heeft dat topic niks te maken met onze situatie, enkel met een thuisbatterij (een nieuwe fase bron).
Niet relevant dus.

[ Voor 55% gewijzigd door Whiskey48 op 14-09-2024 08:29 ]

• Whiskey48
John245 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 06:12:
[...]

Het gaat ook niet om die 50 Hz.

Ik ga in ieder geval wel maatregelen nemen.
Ah idd, gaat om de fases excuus.
Maar bij een batterij (andere fase) idd relevant om niet tegelijkertijd 2 fases aan te hebben zodat je 400V krijgt.

Bij een SAP zit je op dezelfde fase als de PAP.
Deze kan je toch prima tegelijkertijd op elkaar aan knopen, is dezelfde bron, alleen het meetpunt is dan wat gek. (Zal 50% per meter registreren).

Maar dit is denk ik niet relevant voor een SAP PAP discussie, enkel voor een andere bron zoals een accu. (Het komt ook van het Victron forum).

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:02
Whiskey48 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:18:
[...]

En niet vergeten dat je met elke stekker in huis hetzelfde probleem hebt.

Maar ik dacht dat een apparaat gewoon niet werkt in een niet gesloten systeem. Ik zal het wel fout hebben.

Edit* volgens mij geld het verhaal beschreven enkel als je 2 verschillende fases hebt aangesloten als ik het zo lees, dan krijg je 400V er op.

Bij een SAP.zit je op dezelfde fase van de PAP, dan blijft je op dezelfde 240V, fase ... alleen weet ik niet hoe de slimme meter dit doet. (Denk dan 50% per meter)

Hoe ik het lees heeft dat topic niks te maken met onze situatie, enkel met een thuisbatterij (een nieuwe fase bron).
Niet relevant dus.
Met alle apparatuur kan dit spelen, vast aangesloten of met een stekker.
Dat is juist het verraderlijke van een zwevende nul.

Alleen is de vraag wanneer doe je (zelf) dit creëren en hoe lang duurt dit en kan je apparatuur er tegen. En hier zijn de normen weer van belang.

@John245 ben nog de hoofdschakelaar vergeten als schakelbron, en we hebben het nu over uitschakelen maar wat bij inschakelen :X

• Simpel360
Het maakt in het PAP/SAP zo veel uit dat je 3P-N schakelt, niet dat je een PAP-SAP koppeling maakt. Dat doe je ook niet want je gaat door een 0 -nul- stand heen met de genoemde omschakelaars.

[ Voor 8% gewijzigd door Simpel360 op 14-09-2024 08:56 ]

• Whiskey48
John245 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 06:12:
[...]

Het gaat ook niet om die 50 Hz.

Ik ga in ieder geval wel maatregelen nemen.
50hz bedoel ik 20ms schakeltijd.
Dit is ook de schakeltijd van een Hager magneetschslekaar, of snel met de hand.
Dan blijf je binnen de sinus, nul of niet maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:41
Simpel360 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:03:
[...]

Maar wat ga je dan met de 3P+N aardlek/alamat/automaten doen?
Tja. Dat is een goede vraag.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Heeft iemand ervaring hoe Enexis omgaat met het verzoek te verzwarren van 1 fase naar 3 fase (3x25) in combinatie met een bestaande SAP? Rekent Enexis dan 1x of 2x de eenmalige kosten voor ombouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-04 09:30

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

FAQ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:04:
Heeft iemand ervaring hoe Enexis omgaat met het verzoek te verzwarren van 1 fase naar 3 fase (3x25) in combinatie met een bestaande SAP? Rekent Enexis dan 1x of 2x de eenmalige kosten voor ombouw?
Dat zal meer zijn dan met alleen een pap, want 2 meters vervangen. Lijkt me echter niet 2x zoveel werk. Vraag het ze eens zou ik zeggen. En het laat ons hier ook even weten. Altijd leuk.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
FAQ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:04:
Ga er maar van uit dat ze 2 keer rekenen, en ik denk dat ze zelfs 2 keer komen. ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• FAQ
  • Niet online

FAQ

ursusMaritimus schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:15:
[...]

Dat zal meer zijn dan met alleen een pap, want 2 meters vervangen. Lijkt me echter niet 2x zoveel werk. Vraag het ze eens zou ik zeggen. En het laat ons hier ook even weten. Altijd leuk.
Ik had gehoopt op ervaring hier maar uiteraard kan ik een offerte opvragen. Ik ben echter bang dat Enexis gewoon enkel tarief offreert en als puntje bij paaltje komt moeilijk gaat doen.

Wat mij betreft hoeft het SAP niet mee, daar zit alleen de 1 fase laadpaal aan, geen probleem ook als die van 40a naar 1x25a wordt gezet. Maar ik kan me voorstellen dat Enexis PAP en SAP graag gelijk houdt.

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
RikHa schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:41:
[...]

Met de juiste spullen kun je wel wat meer. Een SAP is dan erg handig. Wij kunnen hier met 23 kWp voor 11,5 cent terugleveren aan de PAP (GC) en tegelijkertijd een deel, begrensd door batterijcapaciteit van 60 kWh in de goedkoopste uren terughalen via SAP (Tibber). Vervolgens druk ik dat 's nachts nog een keer door de PAP. ;)
Hoe heb je de verbinding tussen de SAP en de PAP geregeld??
Dit klinkt aantrekkelijk, en zou mij ook wat lijken, maar dacht dat je geen fysieke verbinding mocht aanleggen tussen de 2.
Anders zou je 25A kunnen laten lopen van je SAP naar PAP als de prijzen negatief zijn op de onbalansmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Chickendorp schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:17:
[...]

Dit klinkt aantrekkelijk, en zou mij ook wat lijken, maar dacht dat je geen fysieke verbinding mocht aanleggen tussen de 2.
Anders zou je 25A kunnen laten lopen van je SAP naar PAP als de prijzen negatief zijn op de onbalansmarkt.
Met een Hager ESC440 / ESC441 maak/verbreek schakelaar icm een Shelly kan je dit met een druk van de knop doen (eerder besproken maar met goedkopere EMAT onderdelen). Die van Hager schakelen binnen 20ms dus binnen de 50hz curve.

Op Marktplaats wel te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-04 09:36
Chickendorp schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:17:
[...]

Klopt dit mag niet. Plus dat als je de PAP en SAP aan elkaar knoopt er niet magisch een stroom gaat lopen vanuit de SAP naar de PAP omdat de prijzen negatief zijn. Daar heb je een spanningsverschil voor nodig bijvorobeeld via een omvormer

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Truus01 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:55:
[...]

Dynamische contracten hebben geen TLK, ...
Niet meer juist, het dynamische contract van Clean Energy heeft € 0,10 per kWh aan terugleverkosten!

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:50

de Peer

under peer review

Zijn er meer mensen die momenteel via hun SAP terugleveren via dynamisch contract en van het net afnemen via regulier contract (salderen)

Dat geeft nu, deze winter, de hoogste TLV. Maar het is helemaal stil in dit topic?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-04 12:37
de Peer schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:41:
Zijn er meer mensen die momenteel via hun SAP terugleveren via dynamisch contract en van het net afnemen via regulier contract (salderen)

Dat geeft nu, deze winter, de hoogste TLV. Maar het is helemaal stil in dit topic?
Bij mij schakelt hij om de saldering heen. Ik moet mijn SAP (tibber) op 0 KWH houden tot 1 februari voor het meeste rendement. Aangezien ik de PAP pas weer in september gesaldeerd moet zijn met een TLV van 11 cent verwacht ik dit nog volledig te kunnen halen. Ik heb het zo gemaakt dat hij die 11 cent als drempel gebruikt om te schakelen. Maar dat is precies het verschil incl en excl belastingen op tibber. Of het moet nog een keer onnoemelijk duur (of goedkoop, lees negatief) gaan worden overdag.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Ik ga het hele sap verhaal niet door laten gaan denk ik.

Volgens mij is het nu bijna 3 jaar geleden dat ik alles aan vroeg bij Liander, maar door de wanstaltige organisatie wat het is heb ik nu pas sinds 2 maanden de automaten als hoofdzekering.

Nu kunnen ze me snel inplannen voor het plaatsen van de sap, maar ik zie de business case niet meer zo.. het word al een uitdaging om de vaste kosten per jaar terug te verdienen, laat staan winst te maken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:41:

Zo doe ik dat al sinds april met Greenchoice drie jaar vast op de pap. Ik mik om precies salderen met ze en het overschot gaat naar Tibber op de sap voor een best redelijke vergoeding. nog leuker is het alleen maar Tibber leveren als de prijzen fatsoenlijk zijn. Een heel stuk meer opbrengst dan alles voor 5 ct naar GC brengen.

Ooit zei je me dat dit niet ging werken ;)

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:01:
[...]

Zo doe ik dat al sinds april met Greenchoice drie jaar vast op de pap. Ik mik om precies salderen met ze en het overschot gaat naar Tibber op de sap voor een best redelijke vergoeding. nog leuker is het alleen maar Tibber leveren als de prijzen fatsoenlijk zijn. Een heel stuk meer opbrengst dan alles voor 5 ct naar GC brengen.

Ooit zei je me dat dit niet ging werken ;)
Nou in de zomer is de tlv vrij waardeloos vergeleken met de 11,5 ct per kWh van GC.
Nu in de donkere maanden zijn er steeds meer uren dat dynamisch hoger is dan de tlv bij GC.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:10:
[...]

Nou in de zomer is de tlv vrij waardeloos vergeleken met de 11,5 ct per kWh van GC.
Nu in de donkere maanden zijn er steeds meer uren dat dynamisch hoger is dan de tlv bij GC.
Hier heb ik af en toe bekeken of ik de schakelaar dev avond er voor om ging zetten, maar met dit weer (lage opwek) gaat het om een paar centen. Tot nu toe gaan we voor de 11,5 cent tlv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

[...]

Alleen is er op de dure uren nauwelijks nog zon. Met een batterij kun je net iets meer traden, maar die heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Slow chat dus niet echt een vraag:

Inmiddels heb ik op de SAP sinds juni een 3 jarig GC contract lopen met nog volledig salderen zonder kosten en 11,5 ct terugleververgoeding. Omdat ik ook een contract op de PAP nodig had heb ik daarvoor nu een Tibber contract afgesloten, dynamisch dus en maandelijks opzegbaar voor €5,99 vaste leveringskosten per maand.

Misschien ga ik nadat in het voorjaar volgend jaar al m'n gebruik is weggesaldeerd een 'verhuizing' van het GC contract aanvragen van SAP ---> PAP ; dan zit het GC contract dat ik wil houden op de PAP en zou ik de SAP in principe kunnen laten verwijderen.
Anderzijds is het nog steeds een fijn idee te kunnen hedgen met contracten in een onzekere markt, geen idee wat er na afloop salderingsregeling gaat gebeuren in 2027 maar wellicht is er dan weer een interessante aanbieding voordat m'n GC contract juni '28 afloopt. (Anderzijds is het wellicht mogelijk zonder boete van GC af te komen op 1 jan 2027 want 37ct/kWh)
Best moeilijk om voor te stellen hoe de markt er dan uit ziet.

Ik hink op 2 gedachten, SAP behouden is goed om de opties open te houden maar ook niet gratis (Momenteel 72 euro per jaar, bij easy energy zou het voor 60 kunnen)
Ben bezig nu met Tibber controle te geven over mijn laadpunt om zo grid rewards te verdienen.
Als ik daarmee de SAP iig kostenneutraal aan kan houden is dat prima, en het idee om slim te laden wanneer er veel zon/wind/lage prijzen zijn en tegelijkertijd het elektriciteitsnet te stabiliseren, gewoon omdat het kan, spreekt me wel aan.

Wat zijn jullie gedachten over wel/niet aanhouden van je SAP en speculaties over de energiemarkt van 2027 (of eerder als je geen GC contract hebt)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik behoud absoluut mijn SAP. Ik verwacht dat die nog vaak van pas gaat komen de komende jaren. De energiemarkt is volop in beweging.

Ook de combinatie vast + dynamisch zal interessant blijven. Voor het gehele huis of eventueel alleen voor de autolader dmv schakelaar.

[ Voor 34% gewijzigd door de Peer op 29-11-2024 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-04 15:49
ASW1 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:29:

Misschien ga ik nadat in het voorjaar volgend jaar al m'n gebruik is weggesaldeerd een 'verhuizing' van het GC contract aanvragen van SAP ---> PAP ; dan zit het GC contract dat ik wil houden op de PAP en zou ik de SAP in principe kunnen laten verwijderen.
ik vermoed dat deze "verhuizing" niet uitgevoerd zal worden. het contract zal vernieuwd moeten worden, wat automatisch betekend dat de opgebouwde saldering verdwijnt.
mocht het wel mogelijk zijn, hoor ik dat graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sjampeter schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:56:
[...]

ik vermoed dat deze "verhuizing" niet uitgevoerd zal worden. het contract zal vernieuwd moeten worden, wat automatisch betekend dat de opgebouwde saldering verdwijnt.
Dat denk ik ook, maar bovendien zou ik het risico niet nemen dat je je contract kwijt raakt. Dat zou zonde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjampeter
overigens laat ik de sap ook lekker hangen hoor. wat een luxe om te kunnen kiezen.
hier ook een GC contract voor 3 jaar en dynamisch op het andere punt. ideaal
nu misschien iets minder interessant maar voor die paar tientjes een boel uitwijkmogelijkheden.
lekker laten zitten is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
sjampeter schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:12:
overigens laat ik de sap ook lekker hangen hoor. wat een luxe om te kunnen kiezen.
hier ook een GC contract voor 3 jaar en dynamisch op het andere punt. ideaal
nu misschien iets minder interessant maar voor die paar tientjes een boel uitwijkmogelijkheden.
lekker laten zitten is mijn advies.
Ik vind het ook prima, heb het ook zo en hou het lekker zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:29:
Ook de combinatie vast + dynamisch zal interessant blijven. Voor het gehele huis of eventueel alleen voor de autolader dmv schakelaar.
Hier staat de auto veelal op de oprit dus ook na aflopen salderingsregeling zal er maar heel weinig uit het net komen voor het laden daarvan.
Ik heb het nog niet echt geprobeerd te kwantificeren maar ik schat minimaal 80% direct op PV te kunnen laden, en verwacht daarom weinig meerwaarde van een SAP.

Wat ik misschien nog wel eens zie gebeuren is dat de energiebelasting geen vast bedrag meer is maar een percentage van de kale kWh prijs, waardoor het dynamische tarief een stuk dynamischer wordt dan nu. Dan wordt een SAP weer interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
[...]

Ik zou niet weten waarom niet, het is een kwestie van het contract meenemen van de ene EAN naar de andere EAN, exact als iedere andere verhuizing. Alleen het factuuradres blijft in dit geval hetzelfde.
Saldering komt wel goed omdat je zelf kunt kiezen wanneer je de verhuizing wilt laten uitvoeren.

Mocht het overzetten van het contract naar de PAP om een of andere reden geweigerd worden dan zit ik sowieso vast aan de SAP tot 2027. Ook wel lekker makkelijk als er niets te kiezen valt. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:33:
[...]

Ik heb het nog niet echt geprobeerd te kwantificeren maar ik schat minimaal 80% direct op PV te kunnen laden,
Dat lijkt me zeer optimistisch. Maar als je weinig kilometers maakt zou het misschien kunnen.
Zelf rijd ik 30.000 kilometer per jaar, met name woon-werk verkeer en dat gaat dus ook in de winter gewoon door. Zelfs met mijn 63 zonnepanelen heb ik dan veel te weinig PV stroom beschikbaar om 80% op jaarbasis te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
de Peer schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:53:
[...]

Dat lijkt me zeer optimistisch. Maar als je weinig kilometers maakt zou het misschien kunnen.
Zelf rijd ik 30.000 kilometer per jaar, met name woon-werk verkeer en dat gaat dus ook in de winter gewoon door. Zelfs met mijn 63 zonnepanelen heb ik dan veel te weinig PV stroom beschikbaar om 80% op jaarbasis te halen.
Ik schat zo'n 12.000 per jaar ofwel zo'n 2000 kWh.
Het verschil met jou is denk ik dat de auto hier niet voor woon/werk gebruikt wordt en vaak overdag ingeplugd op de oprit kan staan.
Van half november tot half januari zal de PV niet genoeg zijn maar nog steeds wel wat afdekken.

Maar misschien ben ik te optimistisch, kan het nu nog niet goed inschatten vanwege gebrek aan data.
Ik wilde eigenlijk eens de solar charge functie van de autolader gaan testen om te zien of dat nog zoden aan de dijk zet deze maanden, maar nu ik Tibber heb ontdekt met grid rewards ga ik dat eens proberen om te zien wat dat oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FAQ
  • Niet online

FAQ

ASW1 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:18:
Dat het verlaagd tarief in principe tot einde 2024 is is mij bekend, maar de regeling is al vaker verlengd en wellicht gebeurt dat nu ook weer, dus dat is een discussie die ik zonder concrete aankondigingen over de 2025 tarieven vooralsnog niet voeren wil.
Als ik het in december nog gebruiken kan en op 1 januari wordt het alsnog niet verlengd; prima, dat zie ik dan wel weer.
Deze week helaas mail van Tibber ontvangen:
We willen je informeren over een aankomende verandering in het belastingtarief voor laadpunten.

Vanaf 1 januari 2025 vervalt het verlaagde belastingtarief van €0,0495/kWh (inclusief btw) voor laadpunten. Deze wijziging verwerken we automatisch voor je, dus je hoeft niets te doen.
Belastingtarieven 2025 inclusief btw
0 t/m 10.000 kWh € 0,1228
10.001 t/m 50.000 kWh € 0,0840
Heb je hier vragen over of wil je meer informatie? Neem gerust contact op met ons via hello@tibber.com of de berichtenfunctie in de Tibber-app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
[...]

Morgen de hele dag >30 cent/kWh binnenharken met zonnepanelen op een dynamisch contract.
Slapend rijk worden!
Ik verwacht zelf morgen minimaal 0,9 kWh binnen te slepen net als vandaag.

Wel leuk voor de mensen met een thuisaccu natuurlijk, die kunnen morgen bijna 40 cent per geïnstalleerde kWh vangen door in de vroege morgen te laden en tussen 16 en 18 terug te leveren.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-04 09:27

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Gezien de dynamische prijzen lekker fluctueren voelt het bijna alsof een TAP ook nog van pas zou kunnen komen ;) Maar aangezien de prijzen in de winter al gauw hoger zijn dan in de zomer denk ik dat het enkel met een SAP ook wel moet lukken :)

Wat is de laatste trend mbt de SAP in dit topic tegenwoordig? Ik overweeg nu een modelcontract (naast dynamisch) met in de winter acceptabel lage tarieven en voor de zomer een redelijke TLV. Zie Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025

Of wellicht is een "willekeurig" modelcontract met lage vaste kosten alleen om te salderen al voldoende... Kan makkelijk wisselen tussen PAP en SAP omdat de accu alles draaiende kan houden, maar ben er nog niet uit wat de beste strategie is op de langere termijn.

Volgens mij is de hamvraag: Zijn er meer dynamische uren in de zomer onder de best verkrijgbare TLV of meer uren in de winter hoger dan het best verkrijgbare levertarief? Op basis daarvan zou je kunnen bepalen of je netto verbruiker wordt of niet, toch?

Aangezien de "prijzen" op je modelcontract omslaan rond 0 kWh (gesaldeerd) wordt het echter wel wat complexer om te bepalen wanneer je dan wel of niet wilt (terug)leveren op dat contract. Waar je op 1 dag nog hoge prijzen/TLV hebt, kan dat de volgende dag weer anders zijn als je onder 0 bent gekomen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-04 21:44
Zijn er nog meer mensen die een SAP onlangs hebben aangevraagd en tegen problemen aanliepen?
Ik had deze aangevraagd en Enexis belde hierover.

Ze waren niet zo open voor een SAP. Ze gaven aan dat ze het niet zomaar doen. Er moest een goede reden achter zitten.

- Gezegd dat ik een vast en dynamisch contract wil hebben.
- Ze gaven aan dat het onder verdelen van de woning of iets dergelijks ook niet mocht

Dat was onvoldoende om het aan te vragen

Enige reden om het aan te vragen was eventueel:
- Zonnepanelen
- Elektrisch laden

;(

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Killerbert schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:48:
Zijn er nog meer mensen die een SAP onlangs hebben aangevraagd en tegen problemen aanliepen?

Ze waren niet zo open voor een SAP. Ze gaven aan dat ze het niet zomaar doen. Er moest een goede reden achter zitten.

- Ze gaven aan dat het onder verdelen van de woning of iets dergelijks ook niet mocht

- Zonnepanelen
- Elektrisch laden

;(
Klopt je moet wel iets goeds bedenken van tevoren. Is wel vaak besproken in dit topic. Ik geloof dat ik ook de EV lader genoemd heb.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Killerbert schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:48:

- Zonnepanelen
- Elektrisch laden

;(
De firma lieg en bedrieg….
Ze weten daar niet wat voor- en achter is.
Zo jammer voor de goede mensen in het veld.

Dan geef je toch gewoon aan dat het voor je EV is? Er is verder geen wettelijke verplichting daartoe, dus eenmaal geïnstalleerd kun je ermee doen wat je wilt.
Overigens was ik heel tevreden over Enexis (bouw aansluiting, plaatsing SAP ed ging allemaal vloeiend), maar nu met het opruimen van hun gasleiding en meter, pffffff. Is die mening helemaal gedraaid.

• Killerbert
Ach, ze belden natuurlijk op een onhandig moment.. Was totaal met wat anders bezig.

Ze gaven aan dat je niet meer zonder reden een extra SAP mag aanvragen. Dat waren de "nieuwe regels" die paar maanden actief waren
Natuurlijk heb ik gevraagd waar dat stond, maar dat "stond niet op de website". Natuurlijk vergeten te vragen of ze dat konden mailen...

Jammer dat ik het nu op een betere manier weer moet oppakken

• de Peer

de Peer

under peer review

Killerbert schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:21:
Ach, ze belden natuurlijk op een onhandig moment.. Was totaal met wat anders bezig.

Ze gaven aan dat je niet meer zonder reden een extra SAP mag aanvragen. Dat waren de "nieuwe regels" die paar maanden actief waren
Natuurlijk heb ik gevraagd waar dat stond, maar dat "stond niet op de website". Natuurlijk vergeten te vragen of ze dat konden mailen...

Jammer dat ik het nu op een betere manier weer moet oppakken
Was volgens mij altijd al. Aan het begin van dit topic bespraken we dan ook de gewenste antwoorden die je moet geven om door de selectie heen te komen.

• ASW1
  • Nu online
Ik geloof dat een PV- en laadinstallatie expliciet genoemd worden als voorbeelden waarvoor je een SAP kunt aanvragen.
Bij mij is er iig nooit naar gevraagd (Liander)
Vraag me af waar het dan ergens beschreven staat, al maakt het voor de praktijk natuurlijk niet uit.
"Ik wil een SAP voor mijn PV- /laadinstallatie" moet in principe genoeg zijn om je aanvraag te honoreren, en zoals gezegd eenmaal geïnstalleerd is het verder buiten de reikwijdte van de netbeheerder hoe je de SAP inzet.

@Killerbert is je aanvraag nu geannuleerd? Zo nee doorzetten, zo ja nieuwe inschieten.

• Killerbert
Uw aanvraag voor Elektriciteit in aanvraag x is door Enexis Netbeheer B.V. geannuleerd. Het is niet meer mogelijk om uw aanvraag te wijzigen of op basis van deze aanvraag offertes op te vragen. Indien u een vraag heeft over de annulering kunt u contact opnemen met Enexis Netbeheer B.V..
Dank voor de antwoorden.
Ik heb even terug gezocht en vond deze bijvoorbeeld

Anyway,
Ik start de aanvraag opnieuw. Deze keer met een beter verhaal natuurlijk

Dus:
  • Zonnepanelen (heb 1/2 jaar oude offerte liggen)
  • Aansluiting elektrische auto
Nog andere dingen die worden aangeraden te noemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Killerbert schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:09:
[...]

Nog andere dingen die worden aangeraden te noemen?
Ik zou 1 goede reden noemen, zorg dat je het verhaal rond hebt.

Volgens mij kunnen ze het eigenlijk niet weigeren, zie tenminste niets hierover in de faq van netbeheerders
https://www.mijnaansluiti...n-over-een-extra-meetpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Is er nog een business case voor een sap na einde salderingsregeling, vooralsnog op 1 januari 2027?

Tot nu is het na de riante broodjesvergoeding nu 100% salderen op de pap en het overschot via de sap naar Tibber voor een zo hoog mogelijke gemiddelde prijs.

Ik denk dat ik tegen die tijd meer heb aan een batterij ivm meer direct (a.k.a. eigen) gebruik. Ook nog geen EV hier, want rijwoning met handhaving op laden over de stoep, hier in Zwolly.

Wat zijn jullie ideeën hierover, ook al is het nog ver weg?

En willen de mensen met een salderen de draaistroom meter deze vooral zo lang mogelijk laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.

Heeft iemand nieuws over losse contracten voor levering en teruglevering? Lijkt me niet dat dat vanaf volgende week al kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
ursusMaritimus schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:35:
Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.

Heeft iemand nieuws over losse contracten voor levering en teruglevering? Lijkt me niet dat dat vanaf volgende week al kan.
Mijn vrouw attendeerde me al een tijd terug met een site dat je dit kon doen.
Moet ik even terugzoeken maar wat ik begreep wordt dit al aangeboden voor straks.

Dit was alleen een aparte collectieve aanbieder, via Vereniging Eigen Huis oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:32:
Is er nog een business case voor een sap na einde salderingsregeling, vooralsnog op 1 januari 2027?
natuurlijk. De energiemarkt is volop in beweging. En ik heb de mogelijkheden van een SAP al veel vaak genoemd in dit topic.

En juist met een accu is een SAP handig.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 24-12-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-04 17:20
ursusMaritimus schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:35:[/b]
De Energiewet is er, de onderliggende regelgeving en marktafspraken nog niet. Pas als die gereed zijn, wordt er geïmplementeerd. Dat kan voor bepaalde onderdelen nog jaren duren.

Bovendien: verwacht er niet te veel van. Het is zeer onwaarschijnlijk dat het ooit aantrekkelijker zal worden dan wat je nu al kan krijgen.

Overigens geldt hetzelfde voor 'energiedelen met vrije leverancierskeuze', waarbij je je teruglevering moet kunnen verkopen aan een willekeurige andere aansluiting. Dat is een bedenksel uit Europa (deel van een update van het EMD) dat op een gegeven moment verplicht geïmplementeerd moet worden. Voor de Nederlandse implementatie van deze update van het EMD is onlangs een internetconsultatie geweest.

Dat is de eerste wijziging op de Energiewet en die is beoogd om zijn vroegst geïmplementeerd te worden nadat salderen is afgeschaft. Overigens kan energiedelen binnen dezelfde leverancier al jaren, het is alleen geen plicht. Een van de leveranciers die het als een product aanbood is onlangs failliet gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-04 21:03

Mud.Starrr

I shoot people for money

[...]

Ik heb tot 2x toe succesvol een verhuizing van SAP naar PAP en andersom gedaan.
Zorg even dat je alles ooo zwart op wit hebt bij de aanvraag, just in case. Maar bij mij gelukt zonder problemen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjampeter
Mud.Starrr schreef op donderdag 26 december 2024 @ 00:09:
[...]

Zorg even dat je alles ooo zwart op wit hebt bij de aanvraag, just in case. Maar bij mij gelukt zonder problemen.
oh kijk aan, dat is goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
ursusMaritimus schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:32:

Tot nu is het na de riante broodjesvergoeding nu 100% salderen op de pap en het overschot via de sap naar Tibber voor een zo hoog mogelijke gemiddelde prijs.

Ik denk dat ik tegen die tijd meer heb aan een batterij ivm meer direct (a.k.a. eigen) gebruik. Ook nog geen EV hier, want rijwoning met handhaving op laden over de stoep, hier in Zwolly.

Wat zijn jullie ideeën hierover, ook al is het nog ver weg?

En willen de mensen met een salderen de draaistroom meter deze vooral zo lang mogelijk laten draaien?
Wanneer de 50% TLV gehandhaafd wordt zonder TLK er op lijkt het me handig om een duur contract te hebben om op terug te leveren naast een andere goedkope op SAP (of andersom) voor afname :)

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:31
de Peer schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:05:
[...]

natuurlijk. De energiemarkt is volop in beweging. En ik heb de mogelijkheden van een SAP al veel vaak genoemd in dit topic.

En juist met een accu is een SAP handig.
Heb jij afgelopen zomer veel gewisseld met pap sap betreffende terug leveren?

Zit nu paar weken de prijzen van dynamisch te volgen maar regelmatig hoger dan de 11 cent die ik nu krijg. Maar ik vermoed dat dit over twee mnd wel anders word.
Of is jou ervaring anders?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
Mijn situatie is positief veranderd. De aanvraag om het "Secundair allocatiepunt" aan te vragen was opnieuw gedaan. Hierbij heb ik de intentie duidelijk aangegeven in de aanvraag.
6 dagen later ben ik gebeld voor afspraak op locatie.
4 dagen later is de betreffende meneer langs geweest.

Ik had specifiek gevraagd of dat er aanbevolen wijzigen gedaan moesten worden in de huidige meterkast, maar hij zag gelukkig geen problemen met de installatie. Het is nog een oude installatie waar 2 hoofdschakelaars zijn (1 voor 1f, andere voor 3f). De 3f hoofdschakelaar gaat naar het "Secundair allocatiepunt".
Nu wachten op de offerte en dan de meter laten plaatsen.

Enige is nog het schakelen tussen de PAP en SAP, maar eerst stap 1 :)
Mud.Starrr schreef op donderdag 26 december 2024 @ 00:09:
[...]

Mag ik vragen hoe dit even op "zwart op wit" zet? Vraag je het abbo aan via internet en is er dan een "text" vlak beschikbaar waar je dit neer kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:41:
[...]

Heb jij afgelopen zomer veel gewisseld met pap sap betreffende terug leveren?

Zit nu paar weken de prijzen van dynamisch te volgen maar regelmatig hoger dan de 11 cent die ik nu krijg. Maar ik vermoed dat dit over twee mnd wel anders word.
Of is jou ervaring anders?
Nee het is momenteel de moeite niet waard dus ik heb maar 1 of 2 x geschakeld.
afwachten hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Killerbert schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:43:
Mijn situatie is positief veranderd. De aanvraag om het "Secundair allocatiepunt" aan te vragen was opnieuw gedaan. Hierbij heb ik de intentie duidelijk aangegeven in de aanvraag.
6 dagen later ben ik gebeld voor afspraak op locatie.
4 dagen later is de betreffende meneer langs geweest.

Ik had specifiek gevraagd of dat er aanbevolen wijzigen gedaan moesten worden in de huidige meterkast, maar hij zag gelukkig geen problemen met de installatie. Het is nog een oude installatie waar 2 hoofdschakelaars zijn (1 voor 1f, andere voor 3f). De 3f hoofdschakelaar gaat naar het "Secundair allocatiepunt".
Nu wachten op de offerte en dan de meter laten plaatsen.

Enige is nog het schakelen tussen de PAP en SAP, maar eerst stap 1 :)

[...]

Mag ik vragen hoe dit even op "zwart op wit" zet? Vraag je het abbo aan via internet en is er dan een "text" vlak beschikbaar waar je dit neer kan zetten?
Telefonisch regelen en vragen of ze een bevestiging incl het ID nummer van de meter waarvan het contract en het ID nummer van de meter naar waar het contract heen verhuisd willen sturen.

Als ze die niet mailen, of hij klopt niet, weer bellen tot je het in de mail hebt staan op de juiste manier.

Bij mij moest ik er in 1 geval achteraan bellen.
Verder zonder gezeur.
Vergt aan de telefoon wel enige uitleg, want de meesten zijn er niet mee bekend 😅

Via de mail kun je dit natuurlijk ook proberen.
Dan heb je het zelf zwart op wit gezet, en moet je vooral de reactie afwachten en in de gaten houden of alles goed gaat.
Maar ik denk dat het aan de telefoon soepeler gaat omdat je meteen het verhaal goed kunt uitleggen, en vervolgens evt een persoon aan de lijn krijgt met ervaring op dit vlak. Ook al kost dat soms wat moeite en gedoe.

Edit:
Nu ik je bericht nog eens lees, denk ik dat jij doelt op een nieuwe aansluiting op de SAP? Niet een verhuizing/verwisseling van contracten, waar ik het over had in het bericht waarop je reageerde?

Bij een nieuwe aanvraag vooral zorgen dat je het ID van je meter in de gaten houd. Zijn er al meer geweest hier waar ze ineens de PAP op een nieuw contract gingen zetten ipv de SAP aansluiten.
Zeker als je daar een goed contact hebt lopen zou dat erg zuur kunnen zijn.

Succes

[ Voor 49% gewijzigd door Mud.Starrr op 04-01-2025 20:47 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
Mud.Starrr schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:34:
[...]

Telefonisch regelen en vragen of ze een bevestiging incl het ID nummer van de meter waarvan het contract en het ID nummer van de meter naar waar het contract heen verhuisd willen sturen.

Als ze die niet mailen, of hij klopt niet, weer bellen tot je het in de mail hebt staan op de juiste manier.

Bij mij moest ik er in 1 geval achteraan bellen.
Verder zonder gezeur.
Vergt aan de telefoon wel enige uitleg, want de meesten zijn er niet mee bekend 😅

Via de mail kun je dit natuurlijk ook proberen.
Dan heb je het zelf zwart op wit gezet, en moet je vooral de reactie afwachten en in de gaten houden of alles goed gaat.
Maar ik denk dat het aan de telefoon soepeler gaat omdat je meteen het verhaal goed kunt uitleggen, en vervolgens evt een persoon aan de lijn krijgt met ervaring op dit vlak. Ook al kost dat soms wat moeite en gedoe.

Edit:
Nu ik je bericht nog eens lees, denk ik dat jij doelt op een nieuwe aansluiting op de SAP? Niet een verhuizing/verwisseling van contracten, waar ik het over had in het bericht waarop je reageerde?

Bij een nieuwe aanvraag vooral zorgen dat je het ID van je meter in de gaten houd. Zijn er al meer geweest hier waar ze ineens de PAP op een nieuw contract gingen zetten ipv de SAP aansluiten.
Zeker als je daar een goed contact hebt lopen zou dat erg zuur kunnen zijn.

Succes
Momenteel gaat het bij mij om de 2e situatie waar ik niet over had gedacht. Bedankt :) .

Al deze info (bijvoorbeeld van deze quote) is relevant.
Wat denken jullie? is het relevant om dit mee te nemen in de TS? Ik sta er voor open om dit bij elkaar te vegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Killerbert schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:45:
[...]

Momenteel gaat het bij mij om de 2e situatie waar ik niet over had gedacht. Bedankt :) .

Al deze info (bijvoorbeeld van deze quote) is relevant.
Wat denken jullie? is het relevant om dit mee te nemen in de TS? Ik sta er voor open om dit bij elkaar te vegen
Lijkt me niet gek.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOD
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 26-02 14:45
Ik heb een vraag die misschien heel basaal is maar waar ik slecht antwoord op kan vinden: Hoe werkt het met salderen en een SAP?
Ik overweeg een SAP voor het elektrisch laden op dynamische tarieven, ik heb zonnepanelen op mijn hoofdaansluiting (daarvoor zijn dynamische tarieven m.i. niet interessant).

Mag ik het verbruik van mijn laadpaal dan wel salderen met mijn zonnepanelen? Of kan dit niet omdat het technisch verschillende EAN's zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BartOD schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:56:
Ik heb een vraag die misschien heel basaal is maar waar ik slecht antwoord op kan vinden: Hoe werkt het met salderen en een SAP?
Ik overweeg een SAP voor het elektrisch laden op dynamische tarieven, ik heb zonnepanelen op mijn hoofdaansluiting (daarvoor zijn dynamische tarieven m.i. niet interessant).

Mag ik het verbruik van mijn laadpaal dan wel salderen met mijn zonnepanelen? Of kan dit niet omdat het technisch verschillende EAN's zijn?
Je moet per EAN salderen, want je hebt nu 2 verschillende contracten.

De hele reden dat we dit topic opgezet hadden was juist dat we niet meer wilden salderen want het werd veel te duur om je eigen zonnestroom te moeten verbruiken, die kon je beter verkopen.

Dus nee, je kan niet tegen energieleverancier 1 zeggen: hey jongens op EAN xxx bij energieleverancier 2 heb ik nog wat stroom opgewekt. Dat staat volledig los van elkaar.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 08-01-2025 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartOD
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 26-02 14:45
de Peer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Je moet per EAN salderen, want je hebt nu 2 verschillende contracten.

De hele reden dat we dit topic opgezet hadden was juist dat we niet meer wilden salderen want het werd veel te duur om je eigen zonnestroom te moeten verbruiken, die kon je beter verkopen.

Dus nee, je kan niet tegen energieleverancier 1 zeggen: hey jongens op EAN xxx bij energieleverancier 2 heb ik nog wat stroom opgewekt. Dat staat volledig los van elkaar.
Dank! Had nog even de hoop dat het op adres ging, maar had inderdaad beter moeten weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BartOD schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:04:
[...]

Dank! Had nog even de hoop dat het op adres ging, maar had inderdaad beter moeten weten.
handigste is dus om je laadpaal op een schakelaar te hebben. zodat je hem overdag als de zon schijnt op je PAP hebt en als je wilt profiteren van (lage) dynamische tarieven schakel je hem even naar je SAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
de Peer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:10:
[...]

handigste is dus om je laadpaal op een schakelaar te hebben. zodat je hem overdag als de zon schijnt op je PAP hebt en als je wilt profiteren van (lage) dynamische tarieven schakel je hem even naar je SAP.
Laten we niet oproepen tot het overtreden van de wet- en regelgeving in dit topic. Ook is het elektrotechnisch niet zonder risico's, volgens mij is daar genoeg over gezegd in dit topic.

Je kan er beter op wijzen dat zonnepanelen en dynamisch tarieven helemaal niet negatief hoeft uit te vallen, en dat er wel een heel groot wonder moet gebeuren (of een hele grote foute veronderstelling en rekenfout) indien je met ooit de investering in de installatie van de SAP en de additionele doorlopende kosten van SAP wil kunnen goedmaken. Zoals al vaker geconfronteerd in de topic; er is geen business case meer voor voor een normale consument. Alleen tijdens de energiecrisis was het tijdelijk interessant. Of ik moet wat gemist hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door ntram op 09-01-2025 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:18
ntram schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 00:20:
[...]

Laten we niet oproepen tot het overtreden van de wet- en regelgeving in dit topic. Ook is het elektrotechnisch niet zonder risico's, volgens mij is daar genoeg over gezegd in dit topic.

Je kan er beter op wijzen dat zonnepanelen en dynamisch tarieven helemaal niet negatief hoeft uit te vallen, en dat er wel een heel groot wonder moet gebeuren (of een hele grote foute veronderstelling en rekenfout) indien je met ooit de investering in de installatie van de SAP en de additionele doorlopende kosten van SAP wil kunnen goedmaken. Zoals al vaker geconfronteerd in de topic; er is geen business case meer voor voor een normale consument. Alleen tijdens de energiecrisis was het tijdelijk interessant. Of ik moet wat gemist hebben.
Ik adviseer je om dit topic wat beter te lezen voordat je @de Peer dit advies geeft. Hij heeft namelijk een omschakelaar en dat is wel legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Homer-Simpson schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 06:37:
[...]

Ik adviseer je om dit topic wat beter te lezen voordat je @de Peer dit advies geeft. Hij heeft namelijk een omschakelaar en dat is wel legaal.
Gaan we weer :). De meters mogen niet met elkaar verbonden zijn (je hebt immers 2 meters, die moeten niet een verbruik over 2 meters kunnen meten).
Maargoed nu hou ik er over op.

[ Voor 32% gewijzigd door Whiskey48 op 09-01-2025 07:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:18
Whiskey48 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:45:
[...]

Gaan we weer :). De meters mogen niet met elkaar verbonden zijn (je hebt immers 2 meters, die moeten niet een verbruik over 2 meters kunnen meten).
Gaan we weer 8)7

Bij gebruik van een OMschakelaar met een IOII schakeling is er geen elektrische verbinding tussen het PAP en SAP. Ik weet prima waar ik het over heb en @de Peer weet dat ook. Kijk onze postgeschiedenis in dit topic maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Homer-Simpson schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:59:
[...]

Gaan we weer 8)7

Bij gebruik van een OMschakelaar met een IOII schakeling is er geen elektrische verbinding tussen het PAP en SAP. Ik weet prima waar ik het over heb en @de Peer weet dat ook. Kijk onze postgeschiedenis in dit topic maar.
Ja dat bedoel ik ook, excuus ik was niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Whiskey48 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:45:
[...]

Je originele post met 2 stopcontacten en 1 stekker was beter en vrij van iedere discussie :+

Algemeen:
Een andere oplossing kan ook maar ben je erg afhankelijk van de toegepaste materialen en het aansluiten er van, dien je dus wel mee op te passen. Voor je het weet zit je fout.

Of het rendabel is hangt af van je doelstelling en wensen. Deze kunnen/mogen wellicht wat kosten.

In een (dit) topic is er altijd de zelfde discussie die vaak terug komt, het was al wat stil de laatste tijd >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

er is geen business case meer voor voor een normale consument.
dat is niet waar. Alleen de normale consument begrijpt de business case niet, of is er niet van op de hoogte
Alleen tijdens de energiecrisis was het tijdelijk interessant. Of ik moet wat gemist hebben.
Tsja ik heb het nu zeker 10 keer genoemd in dit topic, maar alleen al het feit dat je aan contractspeculatie kunt doen maakt dat je een SAP nog steeds makkelijk kunt terugverdienen. Voorwaarde is wel dat je flink wat panelen hebt, en/of flink wat verbruik waarvoor je goedkoop stroom moet inkopen.
Voor het cashen van de TLV hoef je niet meer aan een SAP te beginnen, dat is duidelijk.

Maar het gaat er ook vooral om om voorbereid te zijn op de toekomst. Er gaat nog heel veel gebeuren op de energiemarkt de komende jaren en ik ben er vrij zeker van dat er mooie kansen zullen zijn als je een SAP hebt.

Denk ook aan thuisaccus die je verplichten een dynamisch contract te hebben. Dat kun je lekker op je SAP zetten zodat je keuzevrijheid behoudt op je PAP.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 09-01-2025 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Ik mag hopen dat 'men' niet zo maar besluit de laadpaal achter een simpele lichtschakelaar te plaatsen. Op het moment dat je in de meterkast gaat knutselen moet je weten wat je aan het doen bent. Dat spreekt voor zich. Eerst je er in verdiepen, dan pas knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Simpel360 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:16:
[...]

Je originele post met 2 stopcontacten en 1 stekker was beter en vrij van iedere discussie :+
Ja ik heb 2 stopcontacten in de meterkast, voor iedere meter 1. De server en randapparatuur in de meterkast kan ik zo in de ene of in de andere stekker steken.
Maargoed, dat is geen laadpaal natuurlijk, die gaan meestal op 11kW, niet 3,6kW vanuit de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Whiskey48 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Maargoed, dat is geen laadpaal natuurlijk, die gaan meestal op 11kW,
Een kabel met 3-5 stekkers dus. Iets meer werk :9
(en nee dat is geen oproep tot onveilig gedrag, dit is een grapje)

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 09-01-2025 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Een kabel met 3-5 stekkers dus. Iets meer werk :9
(en nee dat is geen oproep tot onveilig gedrag, dit is een grapje)
Je kan toch gewoon 2st 16A CEE wandcontactdozen plaatsen? :+

Edit: alleen met V2X (if ever...) word dat ook weer een beetje lijp. Toch maar vast aansluiten dan. :)

[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 09-01-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
de Peer schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:54:
[...]

dat is niet waar. Alleen de normale consument begrijpt de business case niet, of is er niet van op de hoogte.

[...]

Tsja ik heb het nu zeker 10 keer genoemd in dit topic, maar alleen al het feit dat je aan contractspeculatie kunt doen maakt dat je een SAP nog steeds makkelijk kunt terugverdienen. Voorwaarde is wel dat je flink wat panelen hebt, en/of flink wat verbruik waarvoor je goedkoop stroom moet inkopen.
Voor het cashen van de TLV hoef je niet meer aan een SAP te beginnen, dat is duidelijk. [/b]
Sorry, dat is een mooie bewering, maar die rekensom mag je dan nog een keer maken en aangeven waar het break-even punt zit. Inclusief effecten van teruglever kosten en dergelijke. Ik vrees dat de meeste mensen met een SAP in een sunk-cost situatie zitten. Als je de eerdere investeringen negeert, zul je wellicht nog kiet spelen.

Ondertussen subsidieer je met name de netbeheerder en de leverancier qua extra vaste kosten. Alleen in heel uitzonderlijke situaties is er nu echt voordeel te halen.

Maar het gaat er ook vooral om om voorbereid te zijn op de toekomst. Er gaat nog heel veel gebeuren op de energiemarkt de komende jaren en ik ben er vrij zeker van dat er mooie kansen zullen zijn als je een SAP hebt.

Denk ook aan thuisaccus die je verplichten een dynamisch contract te hebben. Dat kun je lekker op je SAP zetten zodat je keuzevrijheid behoudt op je PAP.
Dan zou ik me toch maar wat nader inlezen in de Energiewet, of een betere 'glazen bol' bestellen, want die je nu gebruikt lijkt stuk ;) . Straks zit iedereen op slimme meter allocatie, nu nog alleen hen op dynamische contract. Wat denk je dat dat gaat doen met vaste en variabele contracten? Leveranciers die niet hun tarief structuren gaan aanpassen zodat ze gewenst gedrag belonen, gaan bij slimme meter allocatie gewoon keihard nat. Dynamische en 'vast' gaan veel dichter naar elkaar groeien. De absurde patronen die je ziet bij schakelen tussen PAP en SAP, komen dan volledig voor risico van jouw leveranciers, nu worden ze voor de vaste- c.q profiel contracten nog uitgesmeerd. Straks wordt je gewoon een bijzonder onaantrekkelijke klant voor je leverancier van het vaste contract, nu vangt 'het collectief' van vaste contracten jouw gedrag nog op.

Dus nee, er is geen gouden toekomst voor de SAP. Het was al niet zo fris, en het ziet er juist bijzonder duister uit richting toekomst. Tariefarbitrage tussen PAP en SAP gaat zeer waarschijnlijk relatief snel doodbloeden na implementatie Energiewet.

Je krijgt er met de Energiewet nog wel wat horrors qua tariefarbitrage bij door het apart kunnen contracteren voor invoeding (wat overigens niet al in 2025 beschikbaar zal zijn zoals in het onderschrift van dit topic staat), en door Energiedelen. Daar hoef je echter geen dure verbouwing voor te doen, want het is zuiver administratief. Daarbij is ook volledig duidelijk dat het voordeel dat enkelen hiervoor halen, volledig wordt betaald door de andere consumenten, en waarschijnlijk nog extra vanwege de benodigde investeringen en de toegenomen risico's en gemiste BTW inkomsten (bij ed) die weer afgedekt zullen moeten worden.

Dat is ook het probleem met de PAP/SAP arbitrage; als maatschappij is er geen voordeel; andere betalen de kosten die jij veroorzaakt (samen te vatten als; balanceringskosten). Dat is bijvoorbeeld niet het geval als je met je thuisaccu op basis van Epex handel of zelfs bij onbalans handel je geld verdient. Dat is maatschappelijk geen zero sum game, maar leidt tot maatschappelijk lagere kosten. Als je positief wil bijdragen aan de maatschappij, dan kun je beter de PAP / SAP arbitrage mijden, en investeren in thuisbatterijen, energiebesparing, etc.

Iedereen moet zijn eigen rekenwerk doen, maar resultaten in het verleden zullen gezien deze ontwikkelingen zeker niet representatief zijn voor de toekomst. Je moet het echt binnen 1,5 jaar kunnen terugverdienen, anders kun je er beter niet aan beginnen. Tenzij je netbeheerders en leveranciers wil sponsoren.

[ Voor 4% gewijzigd door ntram op 12-01-2025 01:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Mooi betoog, en tussen neus en lippen door even stellen dat onbalans niet tot hoger maatschappelijke kosten lijdt….
Dat is juist de definitie van congestie veroorzaken zonder dat daar vaak een voordeel voor het net tegenover staat.
Dit terwijl PAP/SAP puur administratief is, het is de keus door welke meter je energie gaat, maar veroorzaakt an sich geen hogere belasting.

Maar fijn dat jouw glazen bol wel werkt en je al de praktische implementatie details van de nieuwe energiewet al kent!

Je hebt overigens wel gelijk dat een nieuwe SAP nu een lastigere businesscase kent. Als hij eenmaal hangt zijn de paar tientjes meterkosten/jaar peanuts tov het mogelijke voordeel dat te behalen valt.

Maar zoals met zoveel dingen, NU is het moment om het doen, nu kun je nog 2 jaar salderen, je auto goedkoop laden, je PV duur verkopen, EPEX handel etc, dus als je meent hem terug te moeten verdienen, hoe langer je wacht hoe moeilijker dat word. Maar dat gaf je zelf ook al aan…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ntram schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:56:
[...]

Sorry, dat is een mooie bewering, maar die rekensom mag je dan nog een keer maken en aangeven waar het break-even punt zit. Inclusief effecten van teruglever kosten en dergelijke. Ik vrees dat de meeste mensen met een SAP in een sunk-cost situatie zitten. Als je de eerdere investeringen negeert, zul je wellicht nog kiet spelen.

Ondertussen subsidieer je met name de netbeheerder en de leverancier qua extra vaste kosten. Alleen in heel uitzonderlijke situaties is er nu echt voordeel te halen.
Er valt geen rekensom te maken zonder een goed werkende glazen bol.
Mijn punt is, en dat blijf ik maar herhalen, met een SAP ben je beter voorbereid op ontwikkelingen op de energiemarkt. Alleen al contractspeculatie is erg aantrekkelijk. Meerdere contracten kunnen afsluiten en dus geen buitenkansjes hoeven missen. Of 2 contracten afsluiten en afwachten welke de komende jaren het verstandigst bleek. Met een SAP hoef je niet te kiezen.
[...]

Dus nee, er is geen gouden toekomst voor de SAP.
Je kunt er een heel verhaal over schrijven, maar voor die 100 euro per jaar creëer je kansen met een SAP, en die kansen kunnen goed uitpakken.

Nee een SAP is niet geschikt voor de gemiddelde consument, en ook niet voor pessimisten of mensen die garanties willen. Je moet de kansen zien.

Ik voel verder totaal geen behoefte anderen er van te overtuigen. Men moet het maar doen met de info die in dit topic gedeeld is. Niet overtuigd? prima, even goede vrienden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Je moet het echt binnen 1,5 jaar kunnen terugverdienen, anders kun je er beter niet aan beginnen.
dat staat absoluut niet vast. contractspeculatie blijft ook daarna interessant. Er komt nog zoveel op ons af straks. Energie delen, thuisaccu's, verdere groei van dynamisch maar tegelijkertijd zullen er ook vaste contracten blijven. Het blijft naar mijn mening zeer interessant om flexibel te zijn dmv een SAP.
Bedenk ook dat de kansen die er komen, nu nog niet bekend zijn. Oorlog, energiecrisis, overheidsmaatregelen..

Juist het afschaffen van salderen gaat mogelijk nieuwe interessante contracten opleveren, omdat die leveranciers zich ook zullen moeten heroriënteren. Wie weet kunnen we dan weer mooi iets vast leggen voor 3 jaar d.m.v. de SAP.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 12-01-2025 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Sorry, dat is een mooie bewering, maar die rekensom mag je dan nog een keer maken en aangeven waar het break-even punt zit.
zo moeilijk is het toch niet? als je dankzij de SAP nog even mooi een 3-jarig contract hebt kunnen afsluiten zonder terugleverkosten, dan ben je er al. Zonder SAP kan dat ook maar dan moest ik mijn bestaande 1-jarig contract open breken en een boete betalen.

Daarbij speculeerde ik er ook op dat afschaffen salderen niet doorgaat per 01-01-2027, maar het lijkt er steeds meer op dat dit wel gaat gebeuren. Hoe dan ook, ik ben mooi voorbereid :-)

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 12-01-2025 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Het is natuurlijk een hebbeding zo'n SAP.
Of het nu nog rendabel is, tja dat is erg lastig te zeggen.
Ligt er helemaal aan hoeveel je zelf kunt doen (meterkast aanpassingen) en waarvoor je het wilt gebruiken.
De gouden tijden zijn voorbij, dat zeker.

Ik heb een SAP genomen omdat ik een pre oorlog contract heb (5 jaar) op mijn PAP.
Die wilde ik toen zeker niet kwijt, maar tegelijkertijd was de TLV erg laag.
Daarnaast heb ik Windvangers en Winddelen (Greenchoice) en dan mag je geen PV hebben.

Dus vandaar de SAP toen.
Fast forward naar 2025: Huis is all-electric, EV is er gekomen.
Dus de Windvangers en Winddelen zijn niet meer genoeg (voor een heel jaar)

Maar daar komt de SAP goed van pas.
Tijdens de winter alles van de PAP, andere momenten SAP met dynamisch. (of andere lucratief contract mocht dat ooit nog komen)
(Samen met de thuis accu die ik aan het bouwen ben)

Eigenlijk een soort energie verzekering, ik weet dat ik altijd energie kan krijgen voor X via de PAP mocht dynamische sky high gaan,

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ntram
bbbrumbrum schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:47:
Mooi betoog, en tussen neus en lippen door even stellen dat onbalans niet tot hoger maatschappelijke kosten lijdt….
Dat lees je mijn commentaar verkeerd. Ik zal het verduidelijken; een SAP nemen, en vervolgens op willekeurige momenten (door de dag, maand, jaar) schakelen (of omstekkeren) maakt je gedrag onvoorspelbaarder voor de leverancier (waarbij ik de leverancier dan bedoel inclusief zijn balanceringsverantwoordelijkheid, die hij uitbesteedt, maar wel gewoon betaald).

De energiemarkt is gebaseerd op de dag vooruit voorspellen, en indien die voorspelling niet klopt, is er onbalans. De kosten die daaruit volgen, betalen we collectief. In geval van een slimme meter allocatie komt die direct terecht bij jouw leverancier, bij profielallocatie wordt het uitgesmeerd. In beide gevallen komt jouw verstorende gedrag dus voor de rekening van anderen. Nu is zelfs met alleen een PAP gedrag natuurlijk nooit helemaal voorspelbaar, maar het mag duidelijk zijn dat bij actief schakelen (of stekkeren) dit nog erger wordt. Daar is geen effectief model voor te bouwen. Dus nemen de (bruto) onbalanskosten toe; de kosten van het afwijken van je eigen voorspelling als leverancier. Je veroorzaakt dus extra kosten, en dat betaalt uiteindelijk het collectief.

Je kan ook beredeneren dat de beschikbaarheid van de mogelijkheid om een SAP te nemen leidt tot hogere prijzen voor vaste contracten. Immers, de leverancier moet nu altijd rekening houden met de optie dat van de afnemer dat hij zijn volume (wat de leverancier normaal had verondersteld gedurende in de contractperiode te mogen leveren) helemaal niet meer afneemt op zijn primaire allocatiepunt, maar afneemt op zijn secundaire. In alle andere situaties zou je dat zien als contractbreuk, maar zoals energiecontracten voor consumenten werken, is dat nog niet zo. Laten we daarom maar hopen dat SAP's niet populair worden, wat dan wordt die risicopremie steeds groter. Je kan echter wel constateren dat dit soort tariefarbitrage parisitair werkt, en de collectieve kosten van energie opdrijven.
Dat is juist de definitie van congestie veroorzaken zonder dat daar vaak een voordeel voor het net tegenover staat.
Dit terwijl PAP/SAP puur administratief is, het is de keus door welke meter je energie gaat, maar veroorzaakt an sich geen hogere belasting.
Ah, maar congestie en wat in de energiemarkt onbalans wordt genoemd zijn heel andere zaken. Het klopt dat PAP/SAP geen extra congestie veroorzaakt, maar het heeft (door hoe mensen het gebruiken) zeker negatieve gevolgen voor de onbalanskosten.
Maar fijn dat jouw glazen bol wel werkt en je al de praktische implementatie details van de nieuwe energiewet al kent!
De Energiewet is publiek toegankelijk. Om de praktische gevolgen de te kennen helpt het als je de balancernigsprocessen alsmede de marktprocessen kent.
Je hebt overigens wel gelijk dat een nieuwe SAP nu een lastigere businesscase kent. Als hij eenmaal hangt zijn de paar tientjes meterkosten/jaar peanuts tov het mogelijke voordeel dat te behalen valt.

Maar zoals met zoveel dingen, NU is het moment om het doen, nu kun je nog 2 jaar salderen, je auto goedkoop laden, je PV duur verkopen, EPEX handel etc, dus als je meent hem terug te moeten verdienen, hoe langer je wacht hoe moeilijker dat word. Maar dat gaf je zelf ook al aan…
Ja, en als je je comfortabel voelt voor het opdrijven van kosten van de maatschappij. Persoonlijk zou ik liever investeren in maatregelen die maatschappelijk èn persoonlijk financiele voordelen brengen. Daar zijn in andere topics genoeg voorbeelden van te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ntram schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:23:
[...]

maar het mag duidelijk zijn dat bij actief schakelen (of stekkeren) dit nog erger wordt. Daar is geen effectief model voor te bouwen.
tsja dat is toch echt hun probleem hoor. Dan filteren ze dat er maar uit door te kijken waar SAP en PAP op 1 adres zit en gooien ze dat op 1 hoop. Waar een wil is, is een weg.
Ik ben gewoon klant die gebruik maakt van de mogelijkheden die mij aangereikt worden.

[ Voor 87% gewijzigd door de Peer op 13-01-2025 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Dus als ik mijn PV verplaats van pap naar sap jaag ik maatschappij op kosten....

Maar als ik panelen uit zet vanwege terug lever boete niet???

Jaja zo lust ik er nog wel een paar.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
ntram schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Dat lees je mijn commentaar verkeerd. Ik zal het verduidelijken; een SAP nemen, en vervolgens op willekeurige momenten (door de dag, maand, jaar) schakelen (of omstekkeren) maakt je gedrag onvoorspelbaarder voor de leverancier (waarbij ik de leverancier dan bedoel inclusief zijn balanceringsverantwoordelijkheid, die hij uitbesteedt, maar wel gewoon betaald).

De energiemarkt is gebaseerd op de dag vooruit voorspellen, en indien die voorspelling niet klopt, is er onbalans. De kosten die daaruit volgen, betalen we collectief. In geval van een slimme meter allocatie komt die direct terecht bij jouw leverancier, bij profielallocatie wordt het uitgesmeerd. In beide gevallen komt jouw verstorende gedrag dus voor de rekening van anderen. Nu is zelfs met alleen een PAP gedrag natuurlijk nooit helemaal voorspelbaar, maar het mag duidelijk zijn dat bij actief schakelen (of stekkeren) dit nog erger wordt. Daar is geen effectief model voor te bouwen. Dus nemen de (bruto) onbalanskosten toe; de kosten van het afwijken van je eigen voorspelling als leverancier. Je veroorzaakt dus extra kosten, en dat betaalt uiteindelijk het collectief.

Je kan ook beredeneren dat de beschikbaarheid van de mogelijkheid om een SAP te nemen leidt tot hogere prijzen voor vaste contracten. Immers, de leverancier moet nu altijd rekening houden met de optie dat van de afnemer dat hij zijn volume (wat de leverancier normaal had verondersteld gedurende in de contractperiode te mogen leveren) helemaal niet meer afneemt op zijn primaire allocatiepunt, maar afneemt op zijn secundaire. In alle andere situaties zou je dat zien als contractbreuk, maar zoals energiecontracten voor consumenten werken, is dat nog niet zo. Laten we daarom maar hopen dat SAP's niet populair worden, wat dan wordt die risicopremie steeds groter. Je kan echter wel constateren dat dit soort tariefarbitrage parisitair werkt, en de collectieve kosten van energie opdrijven.

[...]

Ah, maar congestie en wat in de energiemarkt onbalans wordt genoemd zijn heel andere zaken. Het klopt dat PAP/SAP geen extra congestie veroorzaakt, maar het heeft (door hoe mensen het gebruiken) zeker negatieve gevolgen voor de onbalanskosten.

[...]

De Energiewet is publiek toegankelijk. Om de praktische gevolgen de te kennen helpt het als je de balancernigsprocessen alsmede de marktprocessen kent.

[...]

Ja, en als je je comfortabel voelt voor het opdrijven van kosten van de maatschappij. Persoonlijk zou ik liever investeren in maatregelen die maatschappelijk èn persoonlijk financiele voordelen brengen. Daar zijn in andere topics genoeg voorbeelden van te vinden.
Dus eigenlijk heeft een PAPSAPer die gebuik maakt van de wettelijke mogelijkheden een gebrek aan moreel kompas? :?

Ik zou eerder zeggen dat een enegiebedrijf welke niet in staat is om zijn/haar/het onbalanskosten onder controle te houden in de verkeerde branche actief is. O-)

We leven nu eenmaal in een land met kapitalisme als systeem. :*)

JM2C

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
Simpel360 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 06:42:
[...]

Dus eigenlijk heeft een PAPSAPer die gebuik maakt van de wettelijke mogelijkheden een gebrek aan moreel kompas? :?

Ik zou eerder zeggen dat een enegiebedrijf welke niet in staat is om zijn/haar/het onbalanskosten onder controle te houden in de verkeerde branche actief is. O-)

JM2C
Toen ik negen jaar geleden mijn sap aanvroeg, werd ik hier zelfs voor crimineel en oplichter uitgemaakt haha.
Dus het word al wat tammer .....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:16
[...]

Die energiebedrijven redden zich daar prima mee hoor. Komt er op neer dat de tarieven voor vaste contracten omhoog gaan.
Tegen te houden is dat niet. Ik vermoed dat er nog een grote (misschien verplichte) verhuizing gaat komen naar dynamische contracten.
En verhoging van vaste kosten.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gerardus1956 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:43:
[...]

Tegen te houden is dat niet. Ik vermoed dat er nog een grote (misschien verplichte) verhuizing gaat komen naar dynamische contracten.
die kant gaat het wel op, maar dat zal wel een proces van 10 jaar zijn ofzo. De samenleving is daar nog lang niet klaar voor, en zeker de kwetsbare groepen gaan dat uberhaupt niet aan kunnen dus die moet je dan weer helpen en hun energierekening kwijtschelden zodat ze gewoon hun sigaretten en 20kg hondenbrokken kunnen kopen.

Vaste contracten zullen waarschijnlijk gewoon duurder worden t.o.v. dynamisch, waardoor dynamisch gestimuleerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ntram
de Peer schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:58:
[...]

tsja dat is toch echt hun probleem hoor. Dan filteren ze dat er maar uit door te kijken waar SAP en PAP op 1 adres zit en gooien ze dat op 1 hoop. Waar een wil is, is een weg.
Ik ben gewoon klant die gebruik maakt van de mogelijkheden die mij aangereikt worden.
Je realiseert je dat 'ze' alleen de gegevens van hun eigen allocatiepunt hebben, en dus geen enkel beeld hebben wat er op het andere allocatiepunt gebeurt. Nee, zelfs als er een wil is, is er is geen weg.

Ja, je maakt gebruik van de mogelijkheden die je aangereikt worden, maar dat neemt niet weg dat het gebruik daarvan maken parisitair werkt en de extra kosten gedragen worden door juist de groepen waar je je in je andere post ook zorgen over maakt. Dat waren ook de groepen die in de praktijk de kosten van de salderingsregeling dragen (wel gelukkig een stuk minder sinds 'terugleverkosten').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
Gerardus1956 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:43:
[...]

Die energiebedrijven redden zich daar prima mee hoor. Komt er op neer dat de tarieven voor vaste contracten omhoog gaan.
De ironie is; door onvoorspelbaar te schakelen tussen PAP en SAP nemen, worden ook de kosten van dynamische contracten hoger. En inderdaad, maak je geen zorgen; alle extra kosten die jij veroorzaakt gaan niet ten laste van de de winst van de energiemaatschappij, maar worden middels hogere marges doorgerekend aan alle klanten.
En verhoging van vaste kosten.
Daarvoor hoeft geen verplichting gecreeerd te worden, dat onstaat vanzelf als leveranciers concurrerend willen blijven in hun aanbod. Budget Energie heeft al gratis weekendstroom geintroduceerd in de zomer. Steeds meer leverancier gaan 'honkvaste' klanten proberen te werven of behouden door speciale tijdsvenster aanbiedingen. Want vanaf het dat de leveranciers zelf worden afgerekend op slimme meter allocatie (niet vrijwillig en bij uitzondering zoals nu, maar voor alle aansluitingen verplicht), zien ze ook de besparingen terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ntram
de Peer schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:49:
[...]

die kant gaat het wel op, maar dat zal wel een proces van 10 jaar zijn ofzo. De samenleving is daar nog lang niet klaar voor, en zeker de kwetsbare groepen gaan dat uberhaupt niet aan kunnen dus die moet je dan weer helpen en hun energierekening kwijtschelden zodat ze gewoon hun sigaretten en 20kg hondenbrokken kunnen kopen.
Jij neemt energiearmoede niet echt serieus lijkt het. Hoe dan ook, die kwetsbare groepen, die worden het hardst geraakt door de extra kosten die je creeert door een SAP te nemen en onvoorspelbaar te schakelen. Net als dat die de salderingsregeling het hardst voelen, alsmede een aantal andere zaken in de Energiewet die de energierekening voor het collectief alleen maar opdrijven, in het voordeel van enkelen.

Elke keer dat je denkt de energiemaatschappij een poot uit te draaien, raak je in de praktijk je medeburgers. Zoals je echter aangeeft, de wet geeft je de vrijheid om in dit kader je parisitair te gedragen. Als iemand dat weet, en dat alsnog doet, prima, maar het zou pijnlijk zijn om in dit topic dat aspect onbelicht te houden en te doen alsof het geen maatschappelijk onwenselijke consequenties heeft. Waar er genoeg alternatieven in dit forum aanwezig zijn waar je ook energie in kan stoppen, en wel een positieve maatschappelijke uitwerking heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door ntram op 15-01-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
ntram schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:59:
[...]

Jij neemt energiearmoede niet echt serieus lijkt het. Hoe dan ook, die kwetsbare groepen, die worden het hardst geraakt door de extra kosten die je creeert door een SAP te nemen en onvoorspelbaar te schakelen. Net als dat die de salderingsregeling het hardst voelen, alsmede een aantal andere zaken in de Energiewet die de energierekening voor het collectief alleen maar opdrijven, in het voordeel van enkelen.

Elke keer dat je denkt de energiemaatschappij een poot uit de draaien, raak je in de praktijk je medeburgers. Zoals je echter aangeeft, de wet geeft je de vrijheid om in dit kader je parisitair te gedragen. Als iemand dat weet, en dat alsnog doet, prima, maar het zou pijnlijk zijn om in dit topic dat aspect onbelicht te houden en te doen alsof het geen maatschappelijk onwenselijke consequenties heeft. Waar er genoeg alternatieven in dit forum aanwezig zijn waar je ook energie in kan stoppen, en wel een positieve maatschappelijke uitwerking heeft.
Zou het niet beter zijn dat je ook ten strijde gaat trekken tegen de energiemaatschappijen?
O-)

Nogmaals, we leven in een kapitalistische maatschappij. Paritair zijn is een illusie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
[...]

Ja, als je actief gaat schakelen, of het gebruikt om onder een langjarig vast contract uit te komen. Als het zich gedraagt alsof het een extra aansluiting, waarbij nieuwe volumes (laadpaal) worden afgerekend niet.
Jij maakt bij actief schakelen voorspellen onmogelijk, want beide partijen ontvangen alleen de meetdata van hun eigen allocatiepunt. Beide partijen zitten naast hun voorspelling, beide partijen lopen daardoor financieel risico. Weliswaar is het voordeel qua volume van de ene het nadeel van de andere, maar beide partijen zien een grotere volatiliteit ontstaan, hogere prijzen, grote financiele risico's en dat leidt tot hogere risicopremies en prijzen voor consumenten.
[/quote]
Jij hebt blijkbaar net zo'n verkeerd begrip van kapitalisme als Russen dat hadden net na de val van de CCCP; dat je bij je hotel aankwam waar je een kamer gereserveerd had, en dat de receptionist dan aangaf; 'sorry, iemand anders bood meer, dus de kamer is niet beschikbaar'. Hebzucht ten koste van alles en iedereen is niet het doel noch het effect van kapitalisme, sterker nog, dat past beter bij leiders van niet-kapitalistische landen. Kapitalisme beloont degenen die een bijdage leven in het welzijn van hun medemens door productief gedrag te belonen, beter dan elke alternatief model.

Dus nee, het heeft niets te maken met kapitalisme, maar met hebzucht ten koste van je medemens, gefaciliteerd door wet- en regelgeving.

[ Voor 13% gewijzigd door ntram op 15-01-2025 21:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:57
Zullen we het weer gewoon hebben over de techniek ect als Tweakers, ipv mekaar voor van alles uit te maken.

Het aktief schakelen is een punt, maar menig PAP/SAP aansluiten punten zijn aangelegt om te faciliteren in de vraag van meerdere (ver)huurders achter 1 aansluitpunt of tbv bedrijfs matige aansluiting bij prive aansluitingen voor het vegoeden van het laden van de EV.
Daar kwam later mensen bij die het handig/leuk/technisch ect om hun installatie ook op deze manier op te splitsen en te gebruiken.
Voor die paar die dat doen maakt het niet uit voor onbalans, of andere markten. daar het gewoon plaats vind op de zelfde kabel.
Het is alleen van belang in het administratieve systeem er achterlangs/erover heen.
Echt effect zou het pas krijgen wanneer je dit bij "Grote" aanslutingen zou doen waar bij men grote vermogens zou schakelen aan uit maar ook wellicht straks van en naar van Grid enr Accu ect, dan krijgje die pieken en dalen in het grid.

Maar ik vind je techniek er puik uitzien @de Peer petje af. (of op :) )

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
Simpel360 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:11:
[...]

Zou het niet beter zijn dat je ook ten strijde gaat trekken tegen de energiemaatschappijen?
O-)
Ah kijk, de energiemaatschappijen zijn de schuld. Wellicht moet je je nog even inlezen om de economische effecten van concurrentie? De Nederlande energiemarkt is zodanig concurerend, dat indien onderliggende kosten wijzigen, alle leverancier binnen een jaar hun tariefstructuur hebben aangepast om die kosten te reflecteren. Dat zag gebeuren na het aanpassen van de profielallocatiemethodiek april 2023, wat de kosten zodanig veranderde, dat de terugleverheffingen nodig waren.

Tegen energiemaatschappijen strijden is niet nodig, dat doen ze onderling al. Jij hoeft alleen degene uit te kiezen die voor jou het goedkoopst is.
Nogmaals, we leven in een kapitalistische maatschappij. Paritair zijn is een illusie. :+
Sorry je uit de droom te moeten halen; een SAP misbruiken (dus schakelen) is pure hebzucht, waarvoor niet de enerigemaatschappij betaalt, maar je landgenoten en aldus parisitair is. Denken dat dat kapitalisme representeert is een illusie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
ntram schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:18:
[...]

Ja, als je actief gaat schakelen, of het gebruikt om onder een langjarig vast contract uit te komen. Als het zich gedraagt alsof het een extra aansluiting, waarbij nieuwe volumes (laadpaal) worden afgerekend niet.

[...]

Ik heb volgens mij vrij duidelijk uitgelegd hoe het werkt, welk deel begrijp je daar niet van? Jij maakt bij actief schakelen voorspellen onmogelijk met behulp van de meetdata van die de ene leverancier van de PAP en de andere leverancier van de SAP ontvangt. Beide partijen zitten naast hun voorspelling, beide partijen lopen daardoor financieel risico. Weliswaar is het voordeel van de ene het nadeel van de andere, maar beide partijen zien een grotere volatiliteit ontstaan, grote financiele risico's en dat leidt tot hogere risicopremies en prijzen voor consumenten.
[/quote]

[...]

Jij hebt blijkbaar net zo'n verkeerd begrip van kapitalisme als Russen dat hadden net na de val van de CCCP; dat je bij je hotel aankwam waar je een kamer gereserveerd had, en dat de receptionist dan aangaf; 'sorry, iemand anders bood meer, dus de kamer is niet beschikbaar'. Hebzucht ten koste van alles en iedereen is niet het doel noch het effect van kapitalisme, sterker nog, dat past beter bij leiders van niet-kapitalistische landen. Kapitalisme beloont degenen die een bijdage leven in het welzijn van hun medemens door productief gedrag te belonen, beter dan elke alternatief model.

Dus nee, het heeft niets te maken met kapitalisme, maar met hebzucht ten koste van je medemens, gefaciliteerd door wet- en regelgeving.
Je hebt gelijk, ik heb blijkbaar een ander soort begrip enof begrijpen.

We gaan het niet eens worden of elkaar overtuigen. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
psdata schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:32:
Zullen we het weer gewoon hebben over de techniek ect als Tweakers, ipv mekaar voor van alles uit te maken.
Als de keizer geen kleren aan heeft, dan mag dat best gezegd worden toch? Je zal maar naief een SAP nemen, schakel- of omstekker techniek inrichten en je dan pas te laat realiseren dat je zowel de wet overtreedt als je mede burgers een oor aannaait. Netjes om voor gewaarschuwd te worden voordat je er aan begint.
Het aktief schakelen is een punt, maar menig PAP/SAP aansluiten punten zijn aangelegt om te faciliteren in de vraag van meerdere (ver)huurders achter 1 aansluitpunt
Een SAP is niet toegestaan voor bewoning, dus dat zou dan alleen de huur van een opslag of bedrijfsruimte moeten zijn. Zie Netcode Elektriciteit artikel 2.5 lid c.
of tbv bedrijfs matige aansluiting bij prive aansluiten voor het vegoeden van het laden van de EV.
Exact, daar was het voor bedoeld (zie ook de verdere bepalingen in het gelinkte wetsartikel).
Daar kwam later mensen bij die het handig/leuk/technisch ect om hun installatie ook op deze manier op te splitsen en te gebruiken.
Voor die paar die dat doen maakt het niet voor onbalans, of andere markten. daar het gewoon plaats vind op de zelfde kabel. Het is alleen van belang in het administratieve systeem er achterlangs/erover heen.
Dat klopt niet. Het maakt zeker uit voor onbalansmarkten; Het stelt beide betrokken leveranciers minder goed in staat om een goede programma in te dienen voor de betreffende aansluiting, en minder goede voorspellingen van partijen bij elkaar opgeteld, levert (ceteris paribus) meer onbalans op en daarmee hogere onbalansprijzen, want dat kwaliteitsgebrek leidt tot balanceringsacties die geld kosten. Dat komt nog naast het feit dat het geschakelde volume bovendien onverwacht van partij A naar partij B, bij beide partijen tot een afwijking van hun voorspelling leidt. Van de laatste heeft de één een voordeel, en de ander een nadeel, maar het eerste is in het nadeel van beiden (en alle andere leveranciers). Het is dus zeker niet alleen in belang van het administratieve systeem, maar voor de betaalbaarheid van de energierekening van iedere Nederlander, omdat die de geschetste risico's via tarieven van zijn leverancier allemaal weer betaalt.
Echt effect zou het pas krijgen wanneer je dit bij "Grote" aanslutingen zou doen waar bij men grote vermogens zou schakelen aan uit maar ook wellicht straks van en naar van Grid enr Accu ect, dan krijgje die pieken en dalen in het grid.
We hadden we het over het effect van schakelen tussen allocatiepunten binnen een aansluiting en de effecten daarvan op de balancering en de kosten die de burger hiervoor betaalt. Op het lokale net heeft dat nul effect, echter op het landelijk net wel, omdat daar op voorspellingen (energieprogramma's) vertrouwd wordt en op basis van afwijkingen daarvan bijgestuurd moet worden.

De effecten van uit en inschakelgedrag is een heel andere discussie.

Doen alsof één aansluiting geen verschil maakt, of klein niets voorstelt ten opzichte van groot, is net iets als zeggen dat iets kleins stelen bij een grootwinkelbedrijf geen verschil maakt. Dat doet het wel.

[ Voor 12% gewijzigd door ntram op 15-01-2025 21:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
ntram schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:03:
[...]

Als de keizer geen kleren aan heeft, dan mag dat best gezegd worden toch? Help je de keizer ook mee.
Geen zorgen, je hebt je punt gemaakt, en je begint nu in herhaling te vallen.
Discussie is al 100x eerder gevoerd in dit topic dus wat denk je nog toe te kunnen voegen?
Het begint nu vervelend te worden maar waarschijnlijk is dat precies je bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
ASW1 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:19:
[...]

Discussie is al 100x eerder gevoerd in dit topic dus wat denk je nog toe te kunnen voegen?
Het begint nu vervelend te worden maar waarschijnlijk is dat precies je bedoeling.
Nou, er lijken gezien de laatste posts nog behoorlijk nog wat misverstanden te bestaan, en dan doe ik de moeite om daar op te reageren. Prima als mensen zeggen, ik doe het alleen voor mijn eigen financiele voordeel en het maakt met niet uit wat het de maatschappij kost. Echter, in diverse posts worden de effecten gebagatalliseerd of ontkent op basis van misverstanden en drogredenen. Die in stand houden help je niemand mee. Excuses dat dat leidt tot zaken herhalen.

Overigens begon deze discussie zeker on topic; er werd een gunstig beeld geschept met betrekking tot het verdienmodel van het SAP in de komende jaren, en ik gaf onderbouwd aan dat ik dat zeer onwaarschijnlijk vond. Als je in het verdienmodel niet alleen eigen portomonnee meeneemt, maar ook die van je mede-Nederlanders dan denk ik dat we uitstekend on topic blijven in deze discussie.

Oh, nu we toch bezig zijn; kan punt 2 van de 'let op' sectie gewijzigd worden. Dat van 'splitsen afname en invoeding' dat duurt nog wel 1 tot 3 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:52
ASW1 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:19:
[...]

In ieder geval parasiteert dit forum volop op de kostbare tijd en energie van @ntram :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
Batilan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:53:
[...]

In ieder geval parasiteert dit forum volop op de kostbare tijd en energie van @ntram :)
Terechte conclusie 8)7 Je kan niet alleen maar kennis trekken van dit forum hè, je moet af en toe ook (iets te veel) bijdragen als er iets langskomt waarvan je verstand hebt / denkt te hebben. Houdt ons allemaal scherp, want het is altijd makkelijker jezelf voor de gek te houden dan een ander. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door ntram op 16-01-2025 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Moet je eigenlijk je PV installatie op PAP én SAP aanmelden bij energieleveren.nl wanneer je op beide aansluitingen wel eens teruglevert?

Of denken ze dan dat ik een dubbele laag panelen heb liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
ursusMaritimus schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:06:
Moet je eigenlijk je PV installatie op PAP én SAP aanmelden bij energieleveren.nl wanneer je op beide aansluitingen wel eens teruglevert?

Dat ligt eraan wie je met “ze” bedoeld. Voor de netbeheerder maakt het niet uit op wélke meter terug geleverd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-04 12:37
ursusMaritimus schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:06:

Yep. Ik kreeg vanzelf de melding dat dit gedaan moet worden zodra je terug levert op de SAP
Pagina: 1 ... 30 31 Laatste

Let op: