Ik lees hier verhalen van mensen die hun PV installatie in 1 jaar terugverdienen.
Dat lijkt mij dus zeer verliesgevend voor die bedrijven.
Wat mis ik?
Volgens mij komt dat doordat de bedrijven al jaren in hun voorwaarden hebben staan dat consumenten bij een overschot het kale leveringstarief dat in het contract staat vergoed krijgen.worker schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 06:49:
Is het duidelijk waarom er bedrijven zijn die TLV van 60-90 cent bieden? Die krijgen bakken met PV energie aangeboden op tijdstippen dat de spotprijs laag ligt (in hoog zomer soms zelfs negatief)
Ik lees hier verhalen van mensen die hun PV installatie in 1 jaar terugverdienen.
Wat mis ik?
Jarenlang konden deze bedrijven die energie leuk verkopen aan andere consumenten, dus niets mis mee.
Diezelfde bedrijven verkopen de stroom momenteel voor 1,15€/kWh en dan is het kale leveringstarief 80-90 cent.
Je hoort trouwens niemand over de overwinsten bij kerncentrales en kolencentrales. Medewerkers van de kerncentrale in Borssele krijgen giga winstdelingen omdat daar giga winsten geboekt worden door de huidige marktprijzen.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
ze hebben dat ook min of meer per ongeluk gedaan. In dat soort bedrijven duurt het even voordat je het lever- en teruglevertarief ontkoppeld hebt. Wijziging van beleid/policy, vergaderingen etc etc. dan ben je zo 1 a 2 maanden verder en ondertussen hebben dan al een hoop klanten het lucratieve contract afgesloten.worker schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 06:49:
Is het duidelijk waarom er bedrijven zijn die TLV van 60-90 cent bieden? Die krijgen bakken met PV energie aangeboden op tijdstippen dat de spotprijs laag ligt (in hoog zomer soms zelfs negatief)
Wat mis ik?
Wow, giga winsten en winstdelingen.mightym schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:04:
[...]
. ...
Je hoort trouwens niemand over de overwinsten bij kerncentrales en kolencentrales. Medewerkers van de kerncentrale in Borssele krijgen giga winstdelingen omdat daar giga winsten geboekt worden door de huidige marktprijzen.
Volgens mij werkt het personeel onder een CAO, is ook gewoon te googelen.
Wel eens een loonstrookje bekeken van zo'n medewerker waar die winstdeling op staat?
U heeft denk ik een wat vreemd beeld van giga. Het kan ook zijn dat u een ander doel heeft natuurlijk
Maar de discussie wel of geen atoomenergie of kolen is in dit draadje hier wat off topic denk ik.
Dit dus. Zie het als leergeld voor die bedrijvende Peer schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:30:
[...]
ze hebben dat ook min of meer per ongeluk gedaan. In dat soort bedrijven duurt het even voordat je het lever- en teruglevertarief ontkoppeld hebt. Wijziging van beleid/policy, vergaderingen etc etc. dan ben je zo 1 a 2 maanden verder en ondertussen hebben dan al een hoop klanten het lucratieve contract afgesloten.
Leergeld? Dus ze doen nu iets doms?mierenfokker schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:24:
[...]
Dit dus. Zie het als leergeld voor die bedrijven
Als dat waar is zal het wel snel afgelopen zijn met die hoge TLVs. En dan verdien je een SAP dus ook niet meer terug.
Wat denk je wat de meeste allemaal gedaan hebben? Onder het mom “de overige klanten betalen het”worker schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:28:
[...]
Leergeld? Dus ze doen nu iets doms?
Als dat waar is zal het wel snel afgelopen zijn met die hoge TLVs. En dan verdien je een SAP dus ook niet meer terug.
Ja dat ze nu allemaal mensen 91 cent per kWh moeten betalen voor een jaar daar zijn ze echt niet blij mee natuurlijk.
Dat is al afgelopen. het feest met hoge TLV was al snel weer voorbij hoor.Als dat waar is zal het wel snel afgelopen zijn met die hoge TLVs.
dat is niet waar, je kunt een SAP voor allerlei doeleinden gebruiken. Hoge TLV cashen is er maar 1 van.En dan verdien je een SAP dus ook niet meer terug.
Bij Tibber is dat uitgesloten, want daar moet ik eerst de meter hebben.
Welke leverancier hebben jullie zo ver kunnen krijgen om een (dynamisch) contract af te sluiten mét EAN nr maar zonder slimme meter?
Bij mij ging het plaatsen zo vlug dat ik niet eens tijd had om een contract af te sluiten voor plaatsing.LecramR schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:55:
Ik heb een SAP aangevraagd bij Stedin. Ik moet minimaal 10 dagen voor de geplande datum een contract hebben afgesloten.
Welke leverancier hebben jullie zo ver kunnen krijgen om een (dynamisch) contract af te sluiten mét EAN nr maar zonder slimme meter?
Heb een uur na plaatsing Tibber geregeld.
De dag erna kreeg ik al een brief van Enexis dat ze me gingen afsluiten als ik niet direct een contract deed afsluiten...
Loopt allemaal een beetje door elkaar en overal is het anders.
ik denk dat je iets moet afsluiten waar je na een dag weer vanaf kan.
En dan over naar tibber.
Of de dag van aansluiten alweer opzeggen. en een uur na installatie Tibber regelen.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Heeft er iemand een mooie link naar de beste TLV vergelijker? De meeste vergelijkingssites die ik tegenkom zijn niet compleet.
Zijn er nog TLV aanbieders die de moeite waard zijn momenteel?
je zit in het verkeerde topic. Ga hier maar naartoe.saiber schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:58:
Hoi allemaal,
Heeft er iemand een mooie link naar de beste TLV vergelijker? De meeste vergelijkingssites die ik tegenkom zijn niet compleet.
Zijn er nog TLV aanbieders die de moeite waard zijn momenteel?
UnitedconsumersLecramR schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:55:
Ik heb een SAP aangevraagd bij Stedin. Ik moet minimaal 10 dagen voor de geplande datum een contract hebben afgesloten.
Ze zeggen niet eens slimme meters te hebben voor vervanging van kapotte slimme meters. Ik sta al maanden in de wachtrij. Zou me wat zijn als jij geleverd krijgtMJ de Bruijn schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:24:
En hier mijn bevindingen met Stedin...
Aanvraag gedaan via MijnAansluiting op 12 januari 2023. Ze beloven antwoord binnen 10 dagen.
Gisteren (na 13 dagen) gebeld naar Stedin: Nog niets gedaan. Het zijn 10 WERKdagen.
Vandaag (na 10 werkdagen) gebeld: Een heel vriendelijke dame heeft me prima te woord gestaan.
Het is ZOOOO druk, we kunnen het niet meer aan. Ze heeft mijn aanvraag opgezocht en het offerte-traject meteen opgestart. Tussen nu en 14 dagen moet ik iets horen. Eventueel komt er nog technisch overleg.
Na akkoord op de offerte is de verwachte uitvoeringstijd op dit moment officieel 8 tot 12 weken.
Huidige bevestigingen worden nu ingepland voor april en mei (Opmerking: dat is dus meer dan 12 weken).
tot zover...
Ziet er keurig uitArnaud1980 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:14:
Het SAP is afgelopen maandag geplaatst door Enexis
Met 3x een Hager sft440 omschakelaar
met dank aan de Peer![]()
![]()
[Afbeelding]
Maar ff zeuren in de marge, ik zou de omschrijving houden op of zonnnepanelen of omvormer terwijl (denk ik) het zelfde wordt bedoeld.
Mijn elektricien wil geen installatie maken met PAP/SAP omschakeling. Mag niet van de netcode.Arnaud1980 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:14:
Stedin is bij navragen kort (en bot): Mag niet. SAP is niet voor huis-consumptie.
Hoe heb jij voor elkaar gekregen dat dit bij jou wel kan?
Heb je iets van regels en/of toezegging op schrift?
Ik heb geen idee waarom het bij Stedin niet kan... Bij Enexis is het zo geregeld , bijvoorbeeld voor een laadpaal . [https://www.enexis.nl/aansluitingen/aansluiting-wijzigen/extra-meetpunt-toevoegen]MJ de Bruijn schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:09:
[...]
Mijn elektricien wil geen installatie maken met PAP/SAP omschakeling. Mag niet van de netcode.
Stedin is bij navragen kort (en bot): Mag niet. SAP is niet voor huis-consumptie.
Yep je hebt helemaal gelijk is inmiddels aangepastSimpel360 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:51:
[...]
Ziet er keurig uit![]()
Maar ff zeuren in de marge, ik zou de omschrijving houden op of zonnnepanelen of omvormer terwijl (denk ik) het zelfde wordt bedoeld.
MJ de Bruijn schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:09:
[...]
Mijn elektricien wil geen installatie maken met PAP/SAP omschakeling. Mag niet van de netcode.
Stuk terug is het uitgebreid behandeld, even teruglezen?Arnaud1980 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:20:
[...]
Ik heb geen idee waarom het bij Stedin niet kan... Bij Enexis is het zo geregeld , bijvoorbeeld voor een laadpaal . [https://www.enexis.nl/aansluitingen/aansluiting-wijzigen/extra-meetpunt-toevoegen]

Kort:
Elektrieker houdt zich aan de regels en Stedin bevestigd deze nogmaals en de rest is eigen risico.
Ziet er idd netjes uit.Arnaud1980 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:14:
met dank aan de Peer![]()
![]()
[Afbeelding]
Hoe moet ik de werking zien van die 3 chakelaars?
wanneer Pap en wanneer sap?
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Txxs,paulv1973 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:47:
[...]
Ziet er idd netjes uit.
Hoe moet ik de werking zien van die 3 chakelaars?
wanneer Pap en wanneer sap?
Met de schakelaars kun je de groepen op elk gewenst moment wisselen van meter [van sap naar pap of andersom] kan handig zijn

zoek even op sft440 in dit forum
Ook huisverbeuikers op de SAP mag niet.
Wil niet zeuren, is niet mijn mening, is feitelijk de regel.
Dit is dus op eigen risico, wat het je kost qua eigen risico weten we pas als het ergens fout gaat.
Omdat vermoedelijk geen organisatie het gaat controleren, totdat het ergens fout gaat en dan weten we van een verzekeraar wat die van de situatie vindt.
Ik ben niet tegen, vindt het goed gevonden, maar pas gewoon op.
De regels zijn niet om je tegen te werken, ze zijn er om een verstandige reden.
[ Voor 3% gewijzigd door mazzoop80 op 15-02-2023 11:39 ]
Nou..mazzoop80 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:37:
De regels zijn niet om je tegen te werken, ze zijn er om een verstandige reden.
zonder schakelaar zou ik telkens handmatig de elektradraden van de PAP naar SAP (voor laden van de auto bijvoorbeeld) moeten omzetten en andersom. Dat is veel gevaarlijker dan zo'n schakelaar.
Schakelaar is dan de verstandige keuze en dat wordt tegengewerkt door de regels.
Ik snap je punt natuurlijk wel, maar in sommige gevallen is je niet aan de regels houden de meer verstandige keuze.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 15-02-2023 13:14 ]
vast wel, maar er moet natuurlijk wel aangetoond worden dat de SFT schakelaar de boosdoener is.mierenfokker schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:12:
Ik ben wel benieuwd wat een verzekeraar ervan zegt. Die zal alles proberen om er onderuit te komen
en als dat ook echt zo is, is het misschien wel terecht dat de verzekeraar de handen er vanaf trekt.
Het gaat het de verzekeraar niet om de schakelaar..., Wat aangetoond gaat worden is dat de technische installatie niet voldoet aan de voorwaarden.de Peer schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:19:
[...]
vast wel, maar er moet natuurlijk wel aangetoond worden dat de SFT schakelaar de boosdoener is.
en als dat ook echt zo is, is het misschien wel terecht dat de verzekeraar de handen er vanaf trekt.
Hoe ernstig dat weegt, zal inderdaad per claim kunnen afwijken.

In die zin, en mogelijk is het al eens geopperd, maar kun je de zonnepanelen niet op beide meterkasten aansluiten dan?
Ik weet niet in hoeverre de input gemeten wordt, maar het wordt ook niet 'verbruikt' in de meterkast. Dus dan denk ik, als je dan toch 2 of meer meters in de meterkast heb, waarom zou je de output van de zonnepanelen ook niet op alle meters kunnen aansluiten?
Het is dan niet zo dat je opeens 200% opwek hebt...BLACKfm schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:38:
Dacht dat dit een nieuwe vraag was, maar was niet van plan de 62 pagina's door te lezen. Uit de eerste pagina maak ik op dat er meerdere (2) meters in de meterkast zouden komen waarop er op 1 de zonnepanelen komen en alleen terugleverd.
In die zin, en mogelijk is het al eens geopperd, maar kun je de zonnepanelen niet op beide meterkasten aansluiten dan?
Ik weet niet in hoeverre de input gemeten wordt, maar het wordt ook niet 'verbruikt' in de meterkast. Dus dan denk ik, als je dan toch 2 of meer meters in de meterkast heb, waarom zou je de output van de zonnepanelen ook niet op alle meters kunnen aansluiten?
het totaal door de 2 meters blijft 100%. De verdeling hoeveel per meter onbekend...
Wat je wel kunt doen maar weer niet mag...
is je zonnepanelen door de Sap meter laten terugleveren...
onderaan de SAP meter de kabel verlengen en deze aan de bovenkant van de PAP meter weer laten invoeden.
Dan gaat de 100% zonnestroom door beide meters en wordt hij dus ook voor de volle 100% dor beide meters geteld...
MAAR NOGMAALS... DAS FRAUDE
Met wat als doel?BLACKfm schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:38:
Dacht dat dit een nieuwe vraag was, maar was niet van plan de 62 pagina's door te lezen. Uit de eerste pagina maak ik op dat er meerdere (2) meters in de meterkast zouden komen waarop er op 1 de zonnepanelen komen en alleen terugleverd.
paulv1973 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:57:
[...]
Het is dan niet zo dat je opeens 200% opwek hebt...
het totaal door de 2 meters blijft 100%. De verdeling hoeveel per meter onbekend...
Wat je wel kunt doen maar weer niet mag...
is je zonnepanelen door de Sap meter laten terugleveren...
onderaan de SAP meter de kabel verlengen en deze aan de bovenkant van de PAP meter weer laten invoeden.
Dan gaat de 100% zonnestroom door beide meters en wordt hij dus ook voor de volle 100% dor beide meters geteld...
MAAR NOGMAALS... DAS FRAUDE

Want dan fikt alles helemaal onherkenbaar af???Maar kan de brandweer wel aanmerken dat er een soort van brandstichting is geweest.. ook voer voor verzekeraarspaulv1973 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:16:
Daarom altijd ervoor zorgen dat je een jerry cannetje benzine in de meterkast hebt staan....
Kan ik me al wel aanmelden bij een leverancier (en een contract laten ingaan voordat de meter geplaatst wordt) en zo al wat verdienen terwijl de meter er nog niet hangt.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Nee, want je hebt nog geen meterJohn245 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:13:
De EAN van de aangevraagde SAP is bekend. Deze wordt echter pas 31 mei geinstalleerd.
Kan ik me al wel aanmelden bij een leverancier (en een contract laten ingaan voordat de meter geplaatst wordt) en zo al wat verdienen terwijl de meter er nog niet hangt.
Je kan je wel aanmelden, maar contract gaat pas in als de meter is geactiveerd.John245 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:13:
De EAN van de aangevraagde SAP is bekend. Deze wordt echter pas 31 mei geinstalleerd.
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Volgens de regels van de netbeheerders is het niet toegestaan om beide meters en achterliggende installaties met elkaar te verbinden.BLACKfm schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:38:
Kan het kwaad: nee
Mag het: nee
https://www.mijnaansluiti...n-over-een-extra-meetpunt
Maar de regel daar:buiter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:16:
[...]
Volgens de regels van de netbeheerders is het niet toegestaan om beide meters en achterliggende installaties met elkaar te verbinden.
Kan het kwaad: nee
Mag het: nee
https://www.mijnaansluiti...n-over-een-extra-meetpunt
vind ik persoonlijk wel ambigu. Ik zou wel kunnen argumenteren dat wanneer je zo'n Hager SFT440 toepast dat ze nooit met elkaar verbonden zijn. Juist door de toepassing v.d. mechanische schakelaar.De installaties achter de meetpunten mogen niet onderling met elkaar verbonden zijn;
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Werk je installatie maar uit.True schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:23:
[...]
Maar de regel daar:
[...]
vind ik persoonlijk wel ambigu. Ik zou wel kunnen argumenteren dat wanneer je zo'n Hager SFT440 toepast dat ze nooit met elkaar verbonden zijn. Juist door de toepassing v.d. mechanische schakelaar.
Dan zijn ze met elkaar verbonden!
Je kunt misschien nog werken met Krachtstroom-stopcontacten én losse kabels.
Wat bedoel je met het uitwerken van een installatie?buiter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:26:
[...]
Werk je installatie maar uit.
Dan zijn ze met elkaar verbonden!
Je kunt misschien nog werken met Krachtstroom-stopcontacten én losse kabels.
Uittekenen als in de zin van: stroomkringschema/installatietekeningTrue schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:29:
[...]
Wat bedoel je met het uitwerken van een installatie?
dan zijn ze niet met elkaar verbonden, afhankelijk van je definitie van 'verbonden'. Het is met deze schakelaar bij normaal gebruik onmogelijk om PAP en SAP elektrisch te verbinden.buiter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:30:
[...]
Uittekenen als in de zin van: stroomkringschema/installatietekening
Dan hanteer je toch je eigen definitie.de Peer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:53:
[...]
dan zijn ze niet met elkaar verbonden, afhankelijk van je definitie van 'verbonden'. Het is met deze schakelaar bij normaal gebruik onmogelijk om PAP en SAP elektrisch te verbinden.
Als ik lees: "De installaties achter de meetpunten mogen niet onderling met elkaar verbonden zijn"
En je tekent beide installaties uit met het toepassen van een schakelaar tussen PAP/SAP in je installaties.
Dan kom je toch maar tot één conclusie?
De installaties zijn met elkaar verbonden.
Ze zitten sowieso op dezelfde achterwand geschroefd, dus het gaat niet om fysiek verbonden.
In deze context mag je er van uitgaan dat bedoeld wordt een elektrisch (geleidende) verbinding, en die is er niet.
Beide installaties zijn en blijven air gapped, dus gescheiden.
Exact, als ik zoek krijg ik dit: Secundair allocatiepunt als verdienmodel?ASW1 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:15:
Volgens mij is die discussie al tig keer langsgeweest, de vraag is wat met 'verbonden' bedoeld wordt.
Ze zitten sowieso op dezelfde achterwand geschroefd, dus het gaat niet om fysiek verbonden.
In deze context mag je er van uitgaan dat bedoeld wordt een elektrisch (geleidende) verbinding, en die is er niet.
Beide installaties zijn en blijven air gapped, dus gescheiden.
En dan iets teruglezen kom ik hier uit: mightym in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"
Waar wordt verwezen naar: https://wetten.overheid.n...2_Paragraaf2.1_Artikel2.6 wat net wat meer informatie geeft dan https://www.mijnaansluiti...n-over-een-extra-meetpunt
En dan heb je m.i. met een Hager SFT440 een mechanische koppeling en geen elektrische en dus zit je goed qua wet- en regelgeving. Als iemand anders wat anders denkt, kom gerust met bronnen en onderbouwing.
Dank voor de verwijzingen.True schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:18:
[...]
Exact, als ik zoek krijg ik dit: Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
En dan iets teruglezen kom ik hier uit: mightym in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"
Waar wordt verwezen naar: https://wetten.overheid.n...2_Paragraaf2.1_Artikel2.6 wat net wat meer informatie geeft dan https://www.mijnaansluiti...n-over-een-extra-meetpunt
En dan heb je m.i. met een Hager SFT440 een mechanische koppeling en geen elektrische en dus zit je goed qua wet- en regelgeving. Als iemand anders wat anders denkt, kom gerust met bronnen en onderbouwing.
De derde link is vooral nuttig:
Hoe leg je voorwaarde a dan uit?Artikel 2.6
Indien een aansluiting waaraan een primair allocatiepunt is toegekend, bestaat uit één verbinding of uit meerdere elektrisch parallelle verbindingen, kent de netbeheerder op verzoek van de aangeslotene een of meer secundaire allocatiepunten aan de aansluiting toe ten behoeve van het faciliteren van meerdere overeenkomsten met leveranciers en BRP’s op die aansluiting onder voorwaarde dat:
a. elk allocatiepunt bij een afzonderlijke installatie behoort, die niet elektrisch gekoppeld is of kan worden met een andere installatie anders dan via de netzijde van de aansluiting;
De elektrische installatie die genoemd wordt is altijd gekoppeld aan PAP óf aan SAP óf geen van beide (nulstand).buiter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:02:
[...]
Dank voor de verwijzingen.
[...]
Hoe leg je voorwaarde a dan uit?
PAP en SAP zijn nooit elektrisch verbonden.
Dan zijn we eruit: het mag!de Peer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:05:
[...]
De elektrische installatie die genoemd wordt is altijd gekoppeld aan PAP óf aan SAP óf geen van beide (nulstand).
PAP en SAP zijn nooit elektrisch verbonden.
achja over 2 weken gaat deze discussie nogmaals gevoerd worden hoor, en over 6 weken nog een keer
Electrisch gekoppeld ... ik lees het dat deze op elkaar zijn aangesloten met de elektra. Dat lijkt me logisch dat dit beschreven staat dat dit niet de bedoeling is.buiter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:02:
[...]
Dank voor de verwijzingen.
[...]
Hoe leg je voorwaarde a dan uit?
de situatie op een technische tekening van een elektrische installatie;
- een lamp
- een schakelaar (mag wandschaelaar zijn, of meterkast schakelaar, een dubbel, 3 of 4 polis zijn, whatever...)
En we bekijken de elektrische installatie tekening.
Resultaat:
1: De lamp is opgenomen in de installatietekening, dus wat ACHTER een schakelaar zit.
2: Feit is dus dat de lamp aansluiting behoord tot de technische installatie.
Feitenlijk hoor ik hier mensen nu beweren, doordat het door een schakelaar gescheiden is is het GEEN onderdeel van de installatie en stellen "Het is geen onderdeel van omdat het niet verbonden is".
De lamp aansluiting behoord weldegelijk tot de technische installatie, dus wat achter een schakelaar bevindt en aangesloten KAN worden BEHOORD ook tot de installatie, en wordt dus ook opgenomen in de installatie tekening.
I rest my case, ik ga er ook geen woord mee over schrijven, ik vindt het een interesante gedachte. Maak wees verstandig en doet het niet!
[ Voor 18% gewijzigd door mazzoop80 op 16-02-2023 18:11 ]
Wandschakelaar is meestal maar 1-polig dus over de andere draad alsnog verbonden.mazzoop80 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:45:
Even omdenken aub ( en niet de regels naar je eigen technische-brein mee laten veren ... ;-) )
de situatie op een technische tekening van een elektrische installatie;
- een lamp
- een schakelaar (mag wandschaelaar zijn, of meterkast schakelaar, een dubbel, 3 of 4 polis zijn, whatever...)
En we bekijken de elektrische installatie tekening.
Resultaat:
1: De lamp is opgenomen in de installatietekening, dus wat ACHTER een schakelaar zit.
2: Feit is dus dat de lamp aansluiting behoord tot de technische installatie.
Feitenlijk hoor ik hier mensen nu beweren, doordat het door een schakelaar gescheiden is is het GEEN onderdeel van de installatie en stellen "Het is geen onderdeel van omdat het niet verbonden is".
De lamp aansluiting behoord weldegelijk tot de technische installatie, dus wat achter een schakelaar bevindt en aangesloten KAN worden BEHOORD ook tot de installatie, en wordt dus ook opgenomen in de installatie tekening.
I rest my case, ik ga er ook geen woord mee over schrijven, ik vindt het een interesante gedachte. Maak wees verstandig en doet het niet!
En heeft ook geen neutrale middenpositie die scheiding verzekerd.
Inderdaad, dit is appels met peren vergelijken.bbbrumbrum schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:24:
[...]
Wandschakelaar is meestal maar 1-polig dus over de andere draad alsnog verbonden.
Beter zou zijn,ik heb 2 peertjes (lampjes). De 1 zit in de fitting en de ander niet. Hoort de lamp die niet in de fitting zit dan bij de installatie? Lijkt me niet..
[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 16-02-2023 18:54 ]
Dus een lamp achter een schakelaar hoort niet bij elektra huis netwerk volgens jou?
Als een schakelaar ACHTER een PAP meter zit hoort het bij 'DAT PAP" elektra huis netwerk, incl alle schakelaars.
Als een schakelaar ACHTER een SAP meter zit hoort het bij 'DAT SAP" elektra huis netwerk, incl alle schakelaars.
Als je een verbinding heb, de schakelaar dus, tussen de PAP en SAP meters is het een lid van beide netwerken; en dat mag niet. De verbinding voor de PAP en SAP meters heeft verder niets te maken met jouw huis elektra netwerk.
Jawel want die lamp verbind je door te schakelen.Lord Anubis schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:54:
[...]
Dus een lamp achter een schakelaar hoort niet bij elektra huis netwerk volgens jou?
PAP en SAP zijn in geen enkele van de 3 standen elektrisch met elkaar verbonden. Verbinding is onmogelijk via de schakelaar
Wat wil je en doel je op ???bbbrumbrum schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:24:
[...]
Wandschakelaar is meestal maar 1-polig dus over de andere draad alsnog verbonden.
Even stapje verder...
De hoofdschakelaar; aan(wel contact) of uit (geen contact)
Ook bij geen contact behoort nogsteeds de gehele technische installatie daarachter tot de installatie DUS ongeacht of de hoofdschakelaar AAN of UIT staat.
Maar je kunt hem wel aanzetten en dat is ook de functie van die opstelling.mazzoop80 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:45:
[...]
Wat wil je en doel je op ???
Even stapje verder...
De hoofdschakelaar; aan(wel contact) of uit (geen contact)
Ook bij geen contact behoort nogsteeds de gehele technische installatie daarachter tot de installatie DUS ongeacht of de hoofdschakelaar AAN of UIT staat.
SAP en PAP kunnen niet elektrisch verbonden worden via de sft440 schakelaar.
Dat stel ik ook niet, ik stel wel dat ze(de schakelaar MET wat daarachter aan elektrische installatie zit er WEL bij behoort.de Peer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:48:
[...]
Maar je kunt hem wel aanzetten en dat is ook de functie van die opstelling.
SAP en PAP kunnen niet elektrisch verbonden worden via de sft440 schakelaar.
Ok, ja dat kun je vinden. De meningen verschillen daar dus over.mazzoop80 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:58:
[...]
Dat stel ik ook niet, ik stel wel dat ze(de schakelaar MET wat daarachter aan elektrische installatie zit er WEL bij behoort.
Ik weet ook niet of we dit feitelijk vast kunnen stellen, er komt toch een stuk interpretatie bij kijken.
Zo lus ik er ook nog een paar.de Peer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:57:
[...]
Jawel want die lamp verbind je door te schakelen.
PAP en SAP zijn in geen enkele van de 3 standen elektrisch met elkaar verbonden. Verbinding is onmogelijk via de schakelaar
En daar, het elektrisch verbonden zijn, gaat het niet om. Er is een fysieke connectie tussen PAP en SAP; een fysieke verbinding tussen PAP en SAP.
Een hoofdschakelaar heeft ook momenten dat het volledig gescheiden is van je huis netwerk, maar toch hoort het bij je huis elektra netwerk.
Interpretatie door jou ( alleen?), maar technisch en tekening technisch eenduidig hoor.de Peer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:02:
[...]
Ok, ja dat kun je vinden. De meningen verschillen daar dus over.
Ik weet ook niet of we dit feitelijk vast kunnen stellen, er komt toch een stuk interpretatie bij kijken.
Je krijgt dan systemen met; als ( if ) 'dit' dan 'zus' als 'dat' dan 'zo'.
Waar komt de werkschakelaar?
Wat als men de SAP hoofdschakelaar uit zet en verwacht dat de omvormer is los gekoppeld, maar meneer Peer heeft er een PAP/SAP schakelaar ergens tussen zitten?
Tsja maar die hoofdschakelaar is een totaal andr ding.Lord Anubis schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:04:
[...]
Zo lus ik er ook nog een paar.
En daar, het elektrisch verbonden zijn, gaat het niet om. Er is een fysieke connectie tussen PAP en SAP; een fysieke verbinding tussen PAP en SAP.
Een hoofdschakelaar heeft ook momenten dat het volledig gescheiden is van je huis netwerk, maar toch hoort het bij je huis elektra netwerk.
Maar waar word die fysieke “verbinding” (mogen ze ook niet op dezelfde dinrail zitten?) dan precies verboden? Ze hebben het (terecht) over een elektrische verbinding en die is per definitie onmogelijk.
En ik heb het al eerder aangegeven: deze normteksten zouden een stuk nuttiger zijn met context, toelichting en/of voorbeelden.
Tot die tijd blijft het een interessante discussie!
Hoofdschakelaar zit voor omschakelaar, bij afschakelen netvoeding vanuit SAP schakelt omvormer ook uit.Lord Anubis schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:10:
[...]
Interpretatie door jou ( alleen?), maar technisch en tekening technisch eenduidig hoor.
Je krijgt edan systemen met; als ( if ) 'dit' dan 'zus' als 'dat' dan 'zo'.
Wat als men de SAP hoofdschakelaar uit zet en verwacht dat de omvormer is los gekoppeld, maar meneer Peer heeft er een PAP/SAP schakelaar ergens tussen zitten?
En ik zou eens door dit topic heenscrollen en je verwonderen.
Maar inderdaad, als er afgeschakeld moet worden moeten alle hoofdschakelaars uit.
Maar sowieso zal de aanwezigheid van meerdere meters en hoofdschakelaars voor verwarring zorgen. Dat is nu eenmaal weinig voorkomend.
[ Voor 32% gewijzigd door bbbrumbrum op 16-02-2023 20:15 ]
Is dat zo? Ik zou niet weten hoe je dat zou moeten definiëren. Ze zitten op dezelfde schakelaar aangesloten ja. Maar of je dan kunt spreken van verbonden installaties betwijfel ik. Bij verbinding denk ik eerder aan elektrisch verbonden.Lord Anubis schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:04:
[...]
Er is een fysieke connectie tussen PAP en SAP; een fysieke verbinding tussen PAP en SAP.
Je kunt ook redeneren dat als je de hoofdschakelaar 'uit' hebt staan, je afgesloten bent en er geeb verbinding meer is. Het staat dan op zichzelf (eiland modus)Een hoofdschakelaar heeft ook momenten dat het volledig gescheiden is van je huis netwerk, maar toch hoort het bij je huis elektra netwerk.
Het blijft interpretatie
Ondanks dat het elektrisch niet per se verbonden is het technische elektra netwerk dat wel, en dat mag niet.bbbrumbrum schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:10:
[...]
Tsja maar die hoofdschakelaar is een totaal andr ding.
Maar waar word die fysieke “verbinding” (mogen ze ook niet op dezelfde dinrail zitten?) dan precies verboden? Ze hebben het (terecht) over een elektrische verbinding en die is per definitie onmogelijk.
Klopt als twee zwerende vingers.En ik heb het al eerder aangegeven: deze normteksten zouden een stuk nuttiger zijn met context, toelichting en/of voorbeelden.
Tot die tijd blijft het een interessante discussie!
Ik heb gewoon 2 hoofdschakelaars hoor. 1 voor pap en 1 voor sap.Lord Anubis schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:10:
[...]
Interpretatie door jou ( alleen?), maar technisch en tekening technisch eenduidig hoor.
Je krijgt dan systemen met; als ( if ) 'dit' dan 'zus' als 'dat' dan 'zo'.
Dus volgens jou kan een technische installatie die dus getekend is op verschillende momenten bestaan, niet bestaan, gesplitst zijn en van doelstelling veranderen?de Peer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:14:
[...]
Is dat zo? Ik zou niet weten hoe je dat zou moeten definiëren. Ze zitten op dezelfde schakelaar aangesloten ja. Maar of je dan kunt spreken van verbonden installaties betwijfel ik. Bij verbinding denk ik eerder aan elektrisch verbonden.
[...]
Je kunt ook redeneren dat als je de hoofdschakelaar 'uit' hebt staan, je afgesloten bent en er geeb verbinding meer is. Het staat dan op zichzelf (eiland modus)
Het blijft interpretatie
Mijn conclusie mag je gerust met een korreltje zout nemen.Lord Anubis schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:54:
[...]
Als een schakelaar ACHTER een PAP meter zit hoort het bij 'DAT PAP" elektra huis netwerk, incl alle schakelaars.
Als een schakelaar ACHTER een SAP meter zit hoort het bij 'DAT SAP" elektra huis netwerk, incl alle schakelaars.
Als je een verbinding heb, de schakelaar dus, tussen de PAP en SAP meters is het een lid van beide netwerken; en dat mag niet. De verbinding voor de PAP en SAP meters heeft verder niets te maken met jouw huis elektra netwerk.
a. elk allocatiepunt bij een afzonderlijke installatie behoort, die niet elektrisch gekoppeld is of kan worden met een andere installatie anders dan via de netzijde van de aansluiting;
Hier staat dat elke PAP/SAP een eigen installatie toebehoort.
De PAP-installatie is bijvoorbeeld de huisinstallatie van de woning en de SAP-installatie is een laadpaal.
Die twee installaties mogen niet elektrisch met elkaar worden gekoppeld.
Dat is de wet.
Wat je ook bedenkt en hoe je het ook schakelt,wat je er ook tussen zet: je koppelt de twee installaties elektrisch met je PAP/SAP aansluitingen.
Als de laadpaal (SAP-installatie) eenmaal op de SAP zit dan mag je deze niet wisselen/koppelen met de PAP (en omgekeerd).
De discussies gaat veel over het "elektrisch gekoppeld".
Heeft de wetgever dit niet zo genoemd omdat je anders veel vragen krijgt of de installatie fysiek gescheiden moet zijn (aparte meterkast)?
Waar blijkt dat uit? Wordt dat ergens genoemd.?Lord Anubis schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:14:
[...]
Ondanks dat het elektrisch niet per se verbonden is het technische elektra netwerk dat wel, en dat mag niet.
Dat hoort ook, maar snap niet de bedoeling dat je dit vermeld.de Peer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:16:
[...]
Ik heb gewoon 2 hoofdschakelaars hoor. 1 voor pap en 1 voor sap.
Je mag best de spanning eraf halen en je laadpaal draadjes van de SAP op de PAP aansluiten. Waarom zou dat niet met een wat handiger inrichting mogen?buiter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:18:
[...]
Mijn conclusie mag je gerust met een korreltje zout nemen.
Hier staat dat elke PAP/SAP een eigen installatie toebehoort.
De PAP-installatie is bijvoorbeeld de huisinstallatie van de woning en de SAP-installatie is een laadpaal.
Die twee installaties mogen niet elektrisch met elkaar worden gekoppeld.
Dat is de wet.
Wat je ook bedenkt en hoe je het ook schakelt,wat je er ook tussen zet: je koppelt de twee installaties elektrisch met je PAP/SAP aansluitingen.
Als de laadpaal (SAP-installatie) eenmaal op de SAP zit dan mag je deze niet wisselen/koppelen met de PAP (en omgekeerd).
De discussies gaat veel over het "elektrisch gekoppeld".
Heeft de wetgever dit niet zo genoemd omdat je anders veel vragen krijgt of de installatie fysiek gescheiden moet zijn (aparte meterkast)?
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Huh? Hoe dan? Dat is gewoon onmogelijk, er loopt geen koper tussen die 2.buiter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:18:
[...]
Of hanteer jij nog een andere definitie van elektrisch verbinden? Misschien begrijp ik je verkeerd.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 16-02-2023 20:36 ]
Ik heb een aantal serverruimtes onder m'n beheer en daar werken we ook met geschakelde tweede input's. Met een vergelijkbare schakeling maar dan automatiche overneem schakeling
Netspanning >> UPS inline >> serverruimte
. /
Generator >>>>/
Waarbij er ook nog net sync (50hz) plaats vindt bij heen en terug schakelen. Als je eens handmatig schakeld hoor je generator even heen in weer gaan om te syncen.
En bij 1 Serverruimte (klein DC) komt er via Links Achter en Rechts voor twee maal een voedende kabel binnenkomt met aparte meter's, en via een geheel ander traject loopt. Maar ja wel bedrijfs matig
Ik denk dat er best wel regels zijn, maar dat er vaak ook een praktische invulling aan wordt gegeven.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Nou, ik zou het liever samenvatten als : elektrisch verbonden zijn of elektrisch niet verbonden zijn.Lord Anubis schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:17:
[...]
Dus volgens jou kan een technische installatie die dus getekend is op verschillende momenten bestaan, niet bestaan, gesplitst zijn en van doelstelling veranderen?
Z’n schakelaar mag dus om te voldoen aan lid a, er kan immers geen elektrische verbinding zijn wat niet mag.
Waar het wel mis gaat is Artikel 2.6 c:
Ik zie niet hoe de hele installatie niet gebruikt wordt voor bewoning. Je kan het hier eens of oneens mee zijn maar dit staat er ook als voorwaarde in de wet voor een SAP.de installatie die bij een secundair allocatiepunt hoort, niet wordt gebruikt ten behoeve van bewoning van een ruimte.
Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |
Inderdaad, je mag er niet de buren of je onderverhuurde 2e woning aan hangen.teun-v schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:43:
[...]
Ik zie niet hoe de hele installatie niet gebruikt wordt voor bewoning. Je kan het hier eens of oneens mee zijn maar dit staat er ook als voorwaarde in de wet voor een SAP.
[ Voor 37% gewijzigd door bbbrumbrum op 16-02-2023 22:28 ]
bbbrumbrum schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:26:
[...]
Inderdaad, je mag er niet de buren of je onderverhuurde 2e woning aan hangen.
[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 16-02-2023 22:57 ]
Er staat niet slechts 'bewoning' maar de combinatie 'bewoning van een ruimte'teun-v schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:43:
[...]
Ik zie niet hoe de hele installatie niet gebruikt wordt voor bewoning. Je kan het hier eens of oneens mee zijn maar dit staat er ook als voorwaarde in de wet voor een SAP.
Geen idee waar dit uit voortgekomen is en wat er eigenlijk mee bedoeld wordt, daar moet je eigenlijk weer een nota van toelichting voor zien te vinden als die bestaat.
Wellicht suggereert dit dat een SAP niet als meter voor een (2e) zelfstandige woonruimte gebruikt mag worden maar dat die een eigen PAP moet hebben. Anders wordt het financieel aantrekkelijk om een aansluiting met meerdere woningen te delen, of een zakelijke aansluiting met een woning te delen; ik vermoed dat men dat probeert af te dekken.
Als je je SAP wel voor bewoningsdoeleinden gebruikt, maar niet specifiek voor 'de bewoning van een ruimte' zou dat dan goed moeten zijn.
Vergeet niet dat een SAP ook bij grootverbruikaansluiting van toepassing is (art. 2.9), waarbij je dus geen woonruimte op een grootverbruikaansluiting mag bijprikken. https://wetten.overheid.n...z=2022-07-22&g=2022-07-22\
Dat zinnetje over 'bewoning van een ruimte' is 3x gecopy/paste in artikel 2.5, 2.6 en 2.9
Zoek vooral even in andere wet en regelgeving en uitspraken om hier achter te komen.
Artikel 2.9 is niet van toepassing als het geen grootverbruikers aansluiting is. Dat je een SAP hebt betekent niet automatisch dat je een grootverbruikers aansluiting hebt.
Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |
Huh je hebt toch juist geen fysieke verbinding? Dat is het hele voordeel van de Hager.Lord Anubis schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:04:
[...]
Zo lus ik er ook nog een paar.
Ik heb een PAP en een SAP, geen ST440 maar wel 2 meterkast naast elkaar met in beide meterkasten aansluitingen op m'n PAP (de meterkast boven m'n PAP is vol) .... Dit mag dus ook niet?
Omdat dan de PAP- en SAP-installatie met elkaar is verbonden.ursusMaritimus schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:21:
[...]
Je mag best de spanning eraf halen en je laadpaal draadjes van de SAP op de PAP aansluiten. Waarom zou dat niet met een wat handiger inrichting mogen?
En dat mag niet.
Handmatig ontkoppelen/wijzigen van je installatie is toegestaan.
Je haalt het wel vaker aan maar zo precies/technisch is de wet niet geformuleerd.de Peer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:21:
[...]
Huh? Hoe dan? Dat is gewoon onmogelijk, er loopt geen koper tussen die 2.
Of hanteer jij nog een andere definitie van elektrisch verbinden? Misschien begrijp ik je verkeerd.
De wet (deze voorwaarde) heeft een veel bredere formulering.
Vandaar deze discussie ook.
Teken je installaties maar uit, dan is er geen sprake van twee losstaande installaties ten opzichte van je PAP en SAP.
Wat mij betreft spreek je dan over: elektrisch verbonden.
Mocht er een defect optreden in je schakelaars dan heb je mogelijk toch een ongewenste stroomkring.
Dit geeft aan dat alles elektrisch met elkaar is verbonden.
Een installatiebedrijf zal bij een SAP installatie in meeste gevallen een tweede meterkast ophangen.
Dan is installatie ook fysiek gescheiden wat zelf geen verplichting is. (is wel veiliger)
Verder vermoed overigens dat de voorwaarde om een hele andere reden is opgenomen.
Je kan zonder scheiding van installaties lekker makkelijk stroom van de PAP aftappen terwijl die betaald wordt door de baas.
Normaal is de SAP een makkelijke manier om verbruik te verrekenen.
Het hele gebruik van PAP/SAP zoals dat hier wordt besproken is relatief nieuw.
Ik denk niet dat de wetgever dit destijds heeft voorzien.
En zolang je de rekeningen van de PAP en SAP gewoon betaald vermoed ik niet dat je bang hoeft te zijn dat je wordt afgesloten.
Tsja, wat mij betreft absoluut niet.buiter schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:07:
[...]
Elektrisch verbonden, dan verwacht ik dat er een lampje mee kan laten branden, dat er een stroom loopt. dat is niet het geval.
[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 17-02-2023 08:35 ]
@buiter
Omdat dan de PAP- en SAP-installatie met elkaar is verbonden.
En dat mag niet.
Handmatig ontkoppelen/wijzigen van je installatie is toegestaan.
In mijn beleving is dit erin gezet om gelijktijdigheid te voorkomen, leveren van 1 en terug leveren op de ander.
Dat het elektrisch 1:1 kunnen doorkoppelen van beide een big no-no is lijkt mij duidelijk.
^^^^
Teken je installaties maar uit, dan is er geen sprake van twee losstaande installaties ten opzichte van je PAP en SAP.
Mocht er een defect optreden in je schakelaars dan heb je mogelijk toch een ongewenste stroomkring.
Dit geeft aan dat alles elektrisch met elkaar is verbonden.
Als ik mijn tekening maak begint deze bij 1 binnenkomende kabel van de netbeheerder.
Als zodanig is het al 1 installatie met 1 hoofdzekering (3f) die hier splitst naar 2 meters met hun eigen doel.
Mede hierom heb ik een ander type omschakelaar gebruikt welke bestaat uit 2 schakelaars die mechanisch
gekoppeld zijn, om precies te zijn ABB OT40F4C, geplaatst onder de PV omvormer om zo ook dienst te doen als werkschakelaar met hangslot optie, e.e.a. volgens de specs van ABB. 1 Kabel naar de PAP en 1 kabel naar de SAP. De groepenkasten voldoen dan sowieso aan de huidige regels, hoe de uitleg ook is.
^^^^
Een installatiebedrijf zal bij een SAP installatie in meeste gevallen een tweede meterkast ophangen.
Dan is installatie ook fysiek gescheiden wat zelf geen verplichting is. (is wel veiliger)
En is er dan een duidelijker overzicht.
^^^^
Verder vermoed overigens dat de voorwaarde om een hele andere reden is opgenomen.
Je kan zonder scheiding van installaties lekker makkelijk stroom van de PAP aftappen terwijl die betaald wordt door de baas.
Normaal is de SAP een makkelijke manier om verbruik te verrekenen.
Het hele gebruik van PAP/SAP zoals dat hier wordt besproken is relatief nieuw.
Ik denk niet dat de wetgever dit destijds heeft voorzien.
Dat denk ik niet, het hele SAP mogelijkheid is m.i. juist geschreven met PV en EV als doel.
Stedin heeft bij mij in het aanvraag & aanlegproces op verschillende momenten gevraagd naar het doel van de SAP. Het was hierbij heel duidelijk dat PV en EV het enig juiste antwoord is (was).
Als je fraude op deze manier wil doen zou ik dat niet met een vaste schakelaar doen maar juist door een kabeltje om zetten, valt nl heel wat minder op.
Er is politiek gezien heel wat in korte tijd veranderd, u weet wel oorlog, en doordat van de leveranciers de TLV bij sommige hoger was dan de levering bij andere gaf dat nogal wat onrust (om het politiek kleurloos te zeggen).
SAP voor PV en EV is juist hiervoor bedoeld, de creativiteit niet
Maar idd, het lijkt me niet logisch als je een SAP en PAP met draden actief op elkaar verbind. Een handmatige stekker in en uit doen is iedereen er over eens, dat mag wel ... Maar is niet te adviseren ivm veiligheid. Ik zou dat idd liever een erkende schakelaar willen gebruiken als die bestaat... Ohja die bestaat
Als het loont om op 1 meter 2 leveranciers te nemen 1 voor + en 1 voor - telwerk is de SAP nog steeds .....Whiskey48 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:16:
Ach, zometeen boeit een handmatige switch toch al minder als de nieuwe energiewet on 2025 ingaat en je voor je overproductie een andere aanbieder mag kiezen.
Maar idd, het lijkt me niet logisch als je een SAP en PAP met draden actief op elkaar verbind. Een handmatige stekker in en uit doen is iedereen er over eens, dat mag wel ... Maar is niet te adviseren ivm veiligheid. Ik zou dat idd liever een erkende schakelaar willen gebruiken als die bestaat... Ohja die bestaat
Ach......
Is al vaak genoeg door anderen gepoogd dit uit te leggen.....
Gelukkig heb ik mijn BC
Electricien geweest. Liander ready nu,naar 3 fasen en aanleg SAP.Sarpo schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:10:
[...]
Gekuist zover mijn vaardigheden rijken. Alles buizen opgeschoven. Of het zin heeft? Wrs wordt alles straks vervangen, vermoed ik[Afbeelding]
Oude opstelling
:strip_exif()/f/image/HgbUGBWtj0FCBxfQO5wIV4Ps.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe opstelling:
:strip_exif()/f/image/inim4LGOnP0ESCZVJkdTUsGC.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan hoop ik voor je dat je de nieuwe opstelling et Liander heb afgestemd.Sarpo schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:18:
[...]
Electricien geweest. Liander ready nu,naar 3 fasen en aanleg SAP.
Oude opstelling
[Afbeelding]
Nieuwe opstelling:
[Afbeelding]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ja inderdaad, waar moet de SAP nu komen? dit wordt afgekeurd denk ik.John245 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:23:
[...]
Dan hoop ik voor je dat je de nieuwe opstelling et Liander heb afgestemd.
Ja, en dat terwijl de opstelling ervoor bijna (ontbreken hoofdschakelaar) bijna voldoet.de Peer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:31:
[...]
Ja inderdaad, waar moet de SAP nu komen? dit wordt afgekeurd denk ik.
Misschien dat de monteur van Liander nog zo vriendelijk is om de hoofdschakelaar voor de SAP naar het kastje erboven te verplaatsen... maar de kans is groter dat ie zegt 'hier kan ik niets mee' en weer vertrektde Peer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:31:
[...]
Ja inderdaad, waar moet de SAP nu komen? dit wordt afgekeurd denk ik.

@Sarpo Waar had je zelf in gedachten dat het meterbord en de aansluitkast voor de SAP geplaatst gingen worden in dit geval? Hier nog een foto van mijn situatie, dat meterbord moet dus komen waar je nu die kast met de hoofdschakelaar voor de SAP hebt laten hangen:
/f/image/nzNMuKRFqPLPj3MQGL1rDgKh.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door dennistd op 17-02-2023 13:16 ]
de ruimte naast je slimme meter moet volledig vrij/leeg zijn, want daar komt je 2e slimme meter.Sarpo schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:25:
Ok help me out, please ☺️
[Afbeelding]
Dit gedeelte is leeg. Mijn elektricien is niet bekend met sap en pap. Hoe moet het aangepast worden?
En ook daaronder moet het leeg zijn, want daar komt je 2e zekeringkast (echter zonder de zekeringen zelf).
De kast die leeg is/niet aangesloten. Is toch zo te verwijderen? Als men hier zegt situatie hiervoor is al goed, exclusief hoofdschakelaar (die nu geplaatst is), wat zou er niet in orde zijn? Er is ruimte genoeg nu.de Peer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:26:
[...]
de ruimte naast je slimme meter moet volledig vrij/leeg zijn, want daar komt je 2e slimme meter.
En ook daaronder moet het leeg zijn, want daar komt je 2e zekeringkast (echter zonder de zekeringen zelf).
Klopt, dus dat moet dan wel even gebeuren. En dan zal het geaccepteerd worden, als je een hoofdschakelaar hebt om de SAP op aan te sluiten. dus zie zet je dan in de kast daarboven.Sarpo schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:31:
[...]
De kast die leeg is/niet aangesloten. Is toch zo te verwijderen?
Zelf wat geprobeerd te verplaatsen.ASW1 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:28:
Onderste kastje verwijderen (kun je die missen?), de hoofdschakelaar die daarin zit op de onderste rail van het bovenste kastje plaatsen.
:strip_exif()/f/image/tfeBlGXKVbRAJ4s8cvqtcBqh.jpg?f=fotoalbum_large)
Beter?
Bodemplaat van die lege kast moet volledig weg.Sarpo schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:41:
[...]
Zelf wat geprobeerd te verplaatsen.[Afbeelding]
Beter?
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.