Ook EQB met getinte achterramen besteld in november en levering is ook gepland augustus/september. Mss een apart productieslot voor getinte ramen?
Lijkt er inderdaad op. Wel vreemd om daar een apart slot voor te voorzien.SjoerdSchm schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:14:
Ook EQB met getinte achterramen besteld in november en levering is ook gepland augustus/september. Mss een apart productieslot voor getinte ramen?
Vorige week mijn EQA oogehaald, maar bijna al mijn services blijven op activeren staan in de me app en website. Heb al de auto verwijderd uit de app en opnieuw toegevoegd. Ook MBUX in de auto gereset en account opnieuw toegevoegd, helaas nog steeds blijft alles op activeren staan. Iemand goede tip of wordt het een bezoekje aan de dealer weer?
Onlangs hetzelfde gehad, duurde bij mij ruim een week voordat alles was geactiveerd. Nadat ik contact had gezocht via de app met Mercedes Me Service (bericht gestuurd met screenshots) was het binnen een paar dagen gefixt.Kalua schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:38:
Vorige week mijn EQA oogehaald, maar bijna al mijn services blijven op activeren staan in de me app en website. Heb al de auto verwijderd uit de app en opnieuw toegevoegd. Ook MBUX in de auto gereset en account opnieuw toegevoegd, helaas nog steeds blijft alles op activeren staan. Iemand goede tip of wordt het een bezoekje aan de dealer weer?
Even vragen: optie op de EQB is
Wat is de meerwaarde hiervan? Gaat het enkel over navigatie 'vanaf harde schijf'? Waar draait de standaard navigatie dan op? SD kaart?Connectiviteits en navigatie pakket [PC-PBF]:
Deze combinatie van Mercedes me connect-services en navigatie vanaf harde schijf maakt het dagelijks leven gemakkelijker. Zo vindt u altijd de juiste weg en blijft u goed op de hoogte.
Vroeg ik mij ook af. Ik vermoed dat je sowieso navigatie hebtKwakkel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:37:
[...]
Wat is de meerwaarde hiervan? Gaat het enkel over navigatie 'vanaf harde schijf'? Waar draait de standaard navigatie dan op? SD kaart?

Met dit pakket gebruikt het navigatiesysteem online informatie om bv beter plaatsen te vinden. Is nu echter standaard op de EQA en EQB in de nieuwe business edition.Kwakkel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:37:
[...]
Wat is de meerwaarde hiervan? Gaat het enkel over navigatie 'vanaf harde schijf'? Waar draait de standaard navigatie dan op? SD kaart?
Zou dit dan ook standaard zitten als de EQB nog geproduceerd moet worden? Vraag mij af hoe dat dan zit. Vorig jaar eind juli besteld maar moet nog geproduceerd worden.Tbr_22 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:16:
[...]
Met dit pakket gebruikt het navigatiesysteem online informatie om bv beter plaatsen te vinden. Is nu echter standaard op de EQA en EQB in de nieuwe business edition.
Thanks. Wel vreemd dat het nog steeds als optie kan worden gekozen dan....Tbr_22 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:16:
[...]
Met dit pakket gebruikt het navigatiesysteem online informatie om bv beter plaatsen te vinden. Is nu echter standaard op de EQA en EQB in de nieuwe business edition.
Niet in de Nederlandse configurator van de EQB.Kwakkel schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:45:
[...]
Wel vreemd dat het nog steeds als optie kan worden gekozen dan....
In de Belgische kost dit €121.roawser schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:49:
[...]
Niet in de Nederlandse configurator van de EQB.
:fill(white):strip_exif()/f/image/gS6gCf0AFOOEH0T2R3LH30RE.png?f=user_large)
*Edit: toch vreemd dat de configurator voor de EQB zo verschillend is tussen Nederland en Belgie.

[ Voor 42% gewijzigd door Tibs op 18-07-2023 13:05 ]
Naar mijn weten helaas niet. Jij hebt nog gewoon de optie lijst zoals je hem besteld hebt. Is pas met de recente business edition standaard geworden.Tibs schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:39:
[...]
Zou dit dan ook standaard zitten als de EQB nog geproduceerd moet worden? Vraag mij af hoe dat dan zit. Vorig jaar eind juli besteld maar moet nog geproduceerd worden.
Iemand met een EQA / EQB waarvan een MBUX update ervoor zorgde dat Carplay of Android Auto op full screen kan renderen?
2023 facelift modellen laten dit wel al toe: https://www.youtube.com/watch?v=_TiqReQ9hDY
2023 facelift modellen laten dit wel al toe: https://www.youtube.com/watch?v=_TiqReQ9hDY
Op de facelift modellen draait een andere versie van mbux vergelijkbaar met de C-klasse. Er zal ongetwijfeld ook een facelift van de EQA/B komen, dan zal het kunnen.Scolopax schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:40:
Iemand met een EQA / EQB waarvan een MBUX update ervoor zorgde dat Carplay of Android Auto op full screen kan renderen?
Geen wireless integratie en geen widescreen support is wel erg karig voor een 2023 model...een tijdje geleden een basic BMW 1 reeks met business pack gereden en daar zit het gewoon wel op.
Maar goed, volgende week mag ik de EQB gaan halen
Maar goed, volgende week mag ik de EQB gaan halen

Draait jammer genoeg op andere hardware (NTG7 ipv NTG6) en een software update gaat dit dus niet mogelijk kunnen makenScolopax schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:40:

Deze weeg de EQB 250 Luxury besteld, maar de leasemij kwam terug met de boodschap dat die niet meer te bestellen was. En wat blijkt: alle motoruitvoeringen en uitrustingsniveayus zijn teruggebracht tot één keuze. Iemand enig idee wat daar achter zit? Ook de configurator op mercedes.nl laat nog maar één optie zien:
/f/image/aBghqUOV1Cw6NFAedQavFjs1.png?f=fotoalbum_large)
Zou wel eens omwille van een facelift kunnen zijn: https://topelectricsuv.co...24-mercedes-eqb-facelift/Edmin schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:20:
Deze weeg de EQB 250 Luxury besteld, maar de leasemij kwam terug met de boodschap dat die niet meer te bestellen was. En wat blijkt: alle motoruitvoeringen en uitrustingsniveayus zijn teruggebracht tot één keuze. Iemand enig idee wat daar achter zit? Ook de configurator op mercedes.nl laat nog maar één optie zien:[Afbeelding]
(ik vermoed dat ze gelijkaardige 'lifting' gaan doorvoeren als bij bvb de GLC)
Misschien handig om eens na te vragen bij de dealer.
Als de facelift snel komt, zou het wel eens interessant kunnen uitvallen (nieuwer model -> houdt langer waarde -> goedkoper in lease), tenzij die plots een pak duurder wordt (bij de BMW 3 gebeurde dat, maar dat was dan weer gelinkt aan de algemene prijsstijgingen in auto-land).
[ Voor 21% gewijzigd door Church of Noise op 23-07-2023 21:51 ]
Dat is al een paar weken zo. Mercedes zal wel moeten, voor elke 4 of 5 Q4's of iX1-en verkopen ze slechts 1 EQB (bron:kentekenradar.nl).
Deze licht ondergemotoriseerde 250+ is wel zeer compleet qua uitrusting, en heeft ook iets grotere range. In feite heb je hiermee iets van 10% korting vergeleken met de prijslijst van eerder dit jaar en kost op de cent nauwkeurig 60k. Daarmee wordt hij in de lease een stuk aantrekkelijker.
Die facelift stelt niet veel voor als ik af moet gaan op de geciteerde website.
Deze licht ondergemotoriseerde 250+ is wel zeer compleet qua uitrusting, en heeft ook iets grotere range. In feite heb je hiermee iets van 10% korting vergeleken met de prijslijst van eerder dit jaar en kost op de cent nauwkeurig 60k. Daarmee wordt hij in de lease een stuk aantrekkelijker.
Die facelift stelt niet veel voor als ik af moet gaan op de geciteerde website.
Ah, dat had ik nog niet gelezen. Dank beiden.
Ik heb nu de optie om een AMG-line te nemen en het lijkt er idd op dat de prijs iets gunstiger is geworden, wat dan weer goed is voor de bijtelling. Leaseprijs is voor mij minder interessant. Ik zal de facelift eens wat doornemen t.o.v. wat er nu voorligt, maar nog eens 6 maanden wachten gaat hem waarschijnlijk niet worden.
Ik heb nu de optie om een AMG-line te nemen en het lijkt er idd op dat de prijs iets gunstiger is geworden, wat dan weer goed is voor de bijtelling. Leaseprijs is voor mij minder interessant. Ik zal de facelift eens wat doornemen t.o.v. wat er nu voorligt, maar nog eens 6 maanden wachten gaat hem waarschijnlijk niet worden.
Ik lees overigens net dat er nu tijdelijk ook een EQE Business Edition is, die overeenkomt met een Business Line (lekker verwarrend) maar dan 3k goedkoper, standaard een (openend) panoramisch dak en als mogelijk optie een pakket mét de rijassistentie. Lijkt me een érg goed pakket (en ben licht geirriteerd dat dat niet beschikbaar was in december ll). Op de Belgische website is deze versie overigens niet te vinden, truuk om de sale in nl aan te zwengelen?
Op de Be website nog steeds alles beschikbaar :-P
Net mijn EQE 300 Sport Edition binnen met AMG-line en Advanced + pakket. Lichtste motorisering maar in de praktijk prima. Overgestapt van Model 3 naar Mercedes en je gaat dan toch vergelijken. Altijd met plezier in de 400pk sterke all-wheel aangedreven Tesla gereden en nooit problemen gehad. Ik vind de stoelen in de Tesla dus heerlijk zitten en het rijcomfort is ook op zich prima. Nu met de achterwiel aangedreven 240pk EQE ervaar ik vooral veel meer comfort door de luchtvering en veel meer rust in de auto, wat is deze auto stil en comfy. De sportstoelen zitten heerlijk maar ik zoek nog naar de perfecte zitpositie. Ook blij met de recuperatie tot stilstand. En dan de range.... niet meer laden onderweg.
Ik voel wel een soort van terugkerende (golvende) lichte trilling in de aandrijving. Meer mensen met ervaring hiermee? Ik vraag me af of dit 'normaal' is, het is me tijdens een proefrit met een andere EQE niet opgevallen. Dacht eerst dat het misschien van de Pirelli's kwam rond het 21" lichtmetaal maar daarvoor is de frequentie te laag. Toch maar eens naar de dealer gaan om dit na te laten kijken. Verder superauto!
Ik voel wel een soort van terugkerende (golvende) lichte trilling in de aandrijving. Meer mensen met ervaring hiermee? Ik vraag me af of dit 'normaal' is, het is me tijdens een proefrit met een andere EQE niet opgevallen. Dacht eerst dat het misschien van de Pirelli's kwam rond het 21" lichtmetaal maar daarvoor is de frequentie te laag. Toch maar eens naar de dealer gaan om dit na te laten kijken. Verder superauto!
[ Voor 3% gewijzigd door Ootje70 op 26-07-2023 07:46 ]
Hier een 300 business line zonder luchtvering, en herken deze golvende trilling niet.Ootje70 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:46:
Net mijn EQE 300 Sport Edition binnen met AMG-line en Advanced + pakket. Lichtste motorisering maar in de praktijk prima. Overgestapt van Model 3 naar Mercedes en je gaat dan toch vergelijken. Altijd met plezier in de 400pk sterke all-wheel aangedreven Tesla gereden en nooit problemen gehad. Ik vind de stoelen in de Tesla dus heerlijk zitten en het rijcomfort is ook op zich prima. Nu met de achterwiel aangedreven 240pk EQE ervaar ik vooral veel meer comfort door de luchtvering en veel meer rust in de auto, wat is deze auto stil en comfy. De sportstoelen zitten heerlijk maar ik zoek nog naar de perfecte zitpositie. Ook blij met de recuperatie tot stilstand. En dan de range.... niet meer laden onderweg.
Misschien gelinkt aan de luchtvering? Heb je t bij alle instellingen ervan?
Veel plezier met je eqe!
Lijkt erop dat ik de EQB 250+ Business Line kan gaan bestellen te vervanging van m’n Tesla Model 3 uit 2019. Helaas net te weinig budget voor AMG pakket, maar verder compleet met Business plus en Rijassistentie plus, getinte ramen. Even laatste paar vragen ophelderen met de fleetmanager. Zal wel wat dingen gaan missen uit de Tesla, maar EQB lijkt me comfortabeler.
Dank je wel, geen idee of dit van de luchtvering kan komen. Mijn gevoel is dat het van de elektromotor kan komen maar ik hoop dat de garage uitsluitsel kan geven.Church of Noise schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:20:
[...]
Hier een 300 business line zonder luchtvering, en herken deze golvende trilling niet.
Misschien gelinkt aan de luchtvering? Heb je t bij alle instellingen ervan?
Veel plezier met je eqe!
De EQB ken ik niet goed maar je gaat wel wat kleine dingen missen van de Model 3, elke keer recuperatie aan moeten passen, bediening cruisecontrol net niet zo soepel en de rijassistent/cruise control reageert pas laat op invoegende auto's voor je. Ik vind vooral het interieur van de Mercedes mooier (is natuurlijk persoonlijk) en het rijcomfort is nog hoger. En je krijgt een warmtepomp...itons schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:44:
Lijkt erop dat ik de EQB 250+ Business Line kan gaan bestellen te vervanging van m’n Tesla Model 3 uit 2019. Zal wel wat dingen gaan missen uit de Tesla, maar EQB lijkt me comfortabeler.
Weet je zeker dat je die kunt bestellen dan? De Business Line is namelijk niet meer te krijgen bij Mercedes zelf (en ook niet bij mijn leasemij).itons schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:44:
Lijkt erop dat ik de EQB 250+ Business Line kan gaan bestellen te vervanging van m’n Tesla Model 3 uit 2019. Helaas net te weinig budget voor AMG pakket, maar verder compleet met Business plus en Rijassistentie plus, getinte ramen. Even laatste paar vragen ophelderen met de fleetmanager. Zal wel wat dingen gaan missen uit de Tesla, maar EQB lijkt me comfortabeler.
De AMG line daarentegen is nu een stuk goedkoper. Ik heb nu een 250+ Business Edition (!) AMG-Line in bestelling voor een lagere prijs dan mijn eerst bedachte 250 nun-plus Luxury Line.
Ze maken wel een lekkere bende van de editions/lines, etc. Maar ik heb op de BE website nog de vergelijking met andere uitvoeringen kunnen checken.
Oops. Je hebt gelijk, Business edition hier - zonder het AMG pakket helaas.Edmin schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:22:
[...]
Weet je zeker dat je die kunt bestellen dan? De Business Line is namelijk niet meer te krijgen bij Mercedes zelf (en ook niet bij mijn leasemij).
De AMG line daarentegen is nu een stuk goedkoper. Ik heb nu een 250+ Business Edition (!) AMG-Line in bestelling voor een lagere prijs dan mijn eerst bedachte 250 nun-plus Luxury Line.
Ze maken wel een lekkere bende van de editions/lines, etc. Maar ik heb op de BE website nog de vergelijking met andere uitvoeringen kunnen checken.
Ik heb al een jaar de EQB 250 Luxery Line en ben er zeer blij mee. De range valt me alles mee. Weet er iemand of Mercedes ook frequent updates uitvoert zodat range en snelheid omhoog gaan? Mijn buurman heeft een id4 en die is in een jaar tijd al naar 200kwh laden gegaan en kreeg 10-15% meer range. Vind namelijk het laden bij een snellader nog wel langzaam met 105kwh. Mijn Mercedes garage geeft namelijk aan dat ze alleen updaten als er iets stuk is, niet om het beter te maken ☹️
De EQB is gebouwd op 400v architectuur, dus (veel) sneller dan 100kwh zal het nooit worden. De hardware is er simpelweg gewoon niet.shufflev schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:15:
Ik heb al een jaar de EQB 250 Luxery Line en ben er zeer blij mee. De range valt me alles mee. Weet er iemand of Mercedes ook frequent updates uitvoert zodat range en snelheid omhoog gaan? Mijn buurman heeft een id4 en die is in een jaar tijd al naar 200kwh laden gegaan en kreeg 10-15% meer range. Vind namelijk het laden bij een snellader nog wel langzaam met 105kwh. Mijn Mercedes garage geeft namelijk aan dat ze alleen updaten als er iets stuk is, niet om het beter te maken ☹️
Hoe is de laadcurve met snelladen? In reviews geven ze aan dat de 100kwh lang vastgehouden kan worden en 10-80% in 32min. Haal je dat in de praktijk?
Hier sinds februari/maart een EQB 250 Business Line via Leasing op het werk. Net op tijd mogen bestellen vorig jaar want hij was al snel weer weg van de keuzelijst.
Erg tevreden van, zowel van rijden (is men eerste EV) als van ruimte (voor kinderwagen etc... of gewoon eens fijn een wagen te hebben waar ook een volwassene achter me kan zitten).
Geen trekhaak vind ik het enige minpuntje, maar dat dacht ik op te lossen met een fietsendragen voor de achterklep. Alleen vind ik daar precies geen modelletje voor dat 2 elektrische fietsen kan dragen. Iemand ervaring met een model? (De meeste hebben 15kg max gewicht voor een fiets, de onze wegen 23KG volgens de site).
Erg tevreden van, zowel van rijden (is men eerste EV) als van ruimte (voor kinderwagen etc... of gewoon eens fijn een wagen te hebben waar ook een volwassene achter me kan zitten).
Geen trekhaak vind ik het enige minpuntje, maar dat dacht ik op te lossen met een fietsendragen voor de achterklep. Alleen vind ik daar precies geen modelletje voor dat 2 elektrische fietsen kan dragen. Iemand ervaring met een model? (De meeste hebben 15kg max gewicht voor een fiets, de onze wegen 23KG volgens de site).
Dat is ook mijn ervaring met Mercedes, vrijwel geen updates. Behalve full-screen Android Auto mis ik niet meteen iets. Misschien wat updates voor het borden lezen bvb, het automatisch aanpassen van de cruise control heb ik moeten uitschakelen omdat hij te gemakkelijk paralelbanen oppikt (niet handig als hij op een 90 baan plots dichtgooit om naar 50 te gaan).shufflev schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:15:
Mijn Mercedes garage geeft namelijk aan dat ze alleen updaten als er iets stuk is, niet om het beter te maken ☹️
[ Voor 30% gewijzigd door MClaeys op 30-07-2023 23:19 . Reden: quote ]
Geen enkele EQB mag een trekhaak.Kwakkel schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:24:
Ik begreep dat de 250 geen trekhaak mocht?
Dat snelladen bij 100 kW valt op zich nog mee veronderstel ik. Heb het natuurlijk nog niet in de praktijk meegemaakt maar ik veronderstel dat het verschil met de id4 of Skoda Enyaq slechts enkele minuten zal bedragen per sessie? Maakt dat dan zoveel uit als je een stop doet op vakantie? Met mijn 2 dochters duurt zo'n stop sowieso een half uurtje. En al zeker als we naar Frankrijk reizen en ze moeten plassen in een wegrestaurant. Daar zijn de wachtrijen aan de toiletten vele malen erger.
Je kan ze wel aftermarket vinden maar officieel mag het niet.Kwakkel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:51:
[...]
Ow? Ik hoorde dat dit op de 300 en hoger wel kon (van de dealer)
Je mag best een trekhaak plaatsen; je mag alleen niks trekken 
Maar voor een fietsendrager of een trekhaakkoffer maakt dat niets uit.
Toch wel. Je kan bekeurd worden voor "Als bestuurder van een (motor)voertuig of samenstelsel van (motor)voertuigen rijden (terwijl): bij het vervoer van goederen aan de voor- of achterzijde van het voertuig; de koppelingsdruk van de op de trekhaak bevestigde lastdrager meer bedraagt dan voorgeschreven of meer bedraagt dan 75 kg."Edmin schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:01:
Je mag best een trekhaak plaatsen; je mag alleen niks trekken
Als bij de EQB van de fabrikant geen trekhaak gemonteerd mag worden, is dus voorgeschreven 0 kilo. Ik heb zelf best een lichte racefiets, maar 0 kilo is het ding toch niet. Boetebedrag is 110,- euro plus een verzekeringsmaatschappij die moeilijk gaat doen als je brokken mocht maken met iets op of aan je trekhaak (want voertuig voldoet niet aan de keuringseisen door de aanwezigheid van je aftermarket trekhaak).
Ik vind hier en daar wel een trekhaak ervoor, maar weinig/geen die het plaatsen, waarschijnlijk terecht. Dit is blijkbaar vanwege de extra zitrij, hoewel ik die niet gekozen heb. En een fietsendrager op kofferdeksel zou volstaan, dan hoeft een trekhaak niet (maar ik ken er te weinig van om een goed passende te vinden, vandaar de vraag om ervaringen. Sommige kunnen wel 50kg dragen maar wel maar 15kg per fiets bvb).
toen niet bij stil gestaan dat een koffer fietsendrager toch niet zo voor de handliggend is blijkbaar (en een dakdrager daar vind ik ze wat te zwaar voor).
Nope, geen trekhaak. Maar dat wist ik voor ik de keuze maakte en had ik geen probleem meeKwakkel schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:24:
Ik begreep dat de 250 geen trekhaak mocht?
Een collega heeft in januari nochthans een EQB besteld en hij heeft een trekhaak via de dealer besteld met akkoord van de leasingmaatschappij, maar enkel geschikt voor een fietsendrager.
Hier zitten de eerste 500km erop met de EQB 350, wat een heerlijke wagen
Hier zitten de eerste 500km erop met de EQB 350, wat een heerlijke wagen
Een collega heeft dezelfde besteld dan mij vorig jaar (EQB 250) maar bij een andere dealer (beiden bij officiële Mercedes garage), en bij haar zei men dat men een trakhaak kon steken maar de prijs was 1500 Euro dus ze heeft gepast. Bij de dealer waar ik ging zei men gewoon dat het niet kon. Dus ik denk dat de dealer waar zij ging gewoon ook 3rd party trekhaken plaatst.
Intussen 5500km op de EQB gezet, inclusief vakantie in Italië.
Bevalt prima, in Duitsland heb je elke 50km een set laadpalen, Frankrijk ook geen probleem, Zwitserland OK met zéér snelle laadpalen.
Enkel Oostenrijk en Italie vond ik wat minder. Zeker in Italië moet je dikwijls de autostrade af om een paal op te zoeken.
Qua snelheid is 100kw wel OK, Stekker erin, swipen met het Mercedes kaartje, en tegen de tijd dat vrouwlief het toilet heeft gedaan, en ik om een blikje cola ben geweest, kun je weer verder!
De mindset van 1000km met een diesel in één ruk uit te rijden moet je laten varen. Maar tussen 2 en 3 uur rijden even een stop inlassen is best relax voor rijder en passagiers.
Ik rij een 300 luxury edition.
Bevalt prima, in Duitsland heb je elke 50km een set laadpalen, Frankrijk ook geen probleem, Zwitserland OK met zéér snelle laadpalen.
Enkel Oostenrijk en Italie vond ik wat minder. Zeker in Italië moet je dikwijls de autostrade af om een paal op te zoeken.
Qua snelheid is 100kw wel OK, Stekker erin, swipen met het Mercedes kaartje, en tegen de tijd dat vrouwlief het toilet heeft gedaan, en ik om een blikje cola ben geweest, kun je weer verder!
De mindset van 1000km met een diesel in één ruk uit te rijden moet je laten varen. Maar tussen 2 en 3 uur rijden even een stop inlassen is best relax voor rijder en passagiers.
[ Voor 38% gewijzigd door Kenwood960 op 07-08-2023 21:29 ]
Wat is je gemiddelde verbruik geweest op zo een vakantie trip ?Kenwood960 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:26:
Intussen 5500km op de EQB gezet, inclusief vakantie in Italië.
Zo'n 470kwh. 19Kwh op 100km. meestalwd200 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:01:
[...]
Wat is je gemiddelde verbruik geweest op zo een vakantie trip ?
Meestal wel 120/ 130kmh aangehouden, en in Duitsland stukjes van 160km/h
Kostprijs 246€ In totaal zo'n 2400 km. gereden in 11 dagen
Met de vorige (bmw 225XE) was dit 300 € aan dinosaurus sap
[ Voor 20% gewijzigd door Kenwood960 op 07-08-2023 22:20 ]
Dat is qua verbruikt acceptabel, dat is elke 250km even laden ?Kenwood960 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:14:
[...]
Zo'n 470kwh. 19Kwh op 100km. meestal
Meestal wel 120/ 130kmh aangehouden, en in Duitsland stukjes van 160km/h
Kostprijs 246€ In totaal zo'n 2400 km. gereden in 11 dagen
Met de vorige (bmw 225XE) was dit 300 € aan dinosaurus sap
19 kWh/100km is zeker acceptabel voor lange afstanden!
Het lijkt trouwens dat het verbruik bij elektrische auto's een pak dichter bij elkaar ligt, met m'n EQE haal ik een gelijkaardig verbruik op lange afstanden over autosnelweg. Wel zelfde 'aandrijving' want ook een 300 hier dus dat effect zien we niet, vermoedelijk zijn voornamelijk het hebben van 4-wielaandrijving en de breedte van de banden een grotere impact dan het model, want de aerodynamica zal bij allemaal wel sterk geoptimaliseerd zijn...
Het lijkt trouwens dat het verbruik bij elektrische auto's een pak dichter bij elkaar ligt, met m'n EQE haal ik een gelijkaardig verbruik op lange afstanden over autosnelweg. Wel zelfde 'aandrijving' want ook een 300 hier dus dat effect zien we niet, vermoedelijk zijn voornamelijk het hebben van 4-wielaandrijving en de breedte van de banden een grotere impact dan het model, want de aerodynamica zal bij allemaal wel sterk geoptimaliseerd zijn...
Klopt, op papier gaat de 250 verder zonder 4x4.
Nochtans kun je de EQB niet echt gestroomlijnd noemen.
Bij ons thuis heeft hij de bijnaam "The brick" 😁
Nochtans kun je de EQB niet echt gestroomlijnd noemen.
Bij ons thuis heeft hij de bijnaam "The brick" 😁
[ Voor 55% gewijzigd door Kenwood960 op 10-08-2023 09:57 ]
Iemand ervaring met ander typen velgen (buiten standaard van Mercedes) voor de EQB?
[ Voor 7% gewijzigd door OptimumEQB op 10-08-2023 12:43 ]
19kWh met veel snelwegkilometers is heel netjes voor een rijdende baksteen, ik zit momenteel op 17 gemiddeld maar met amper 20% snelwegkilometers. Van een EQE zou ik toch een stuk lager verbruik verwachten gezien de heel gunstige stroomlijn, de EQE 300 is ook een single motor op de achteras in tegenstelling tot de EQB 300 met 4WD.
Om een referentie te geven; mijn 2022 E-tron (wat ook een rijdend tuinhuis is) doet met normaal ACC rijden al 26kWh gemiddeld bij 110 km/u. 4x4 met 21 inch.Church of Noise schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:25:
19 kWh/100km is zeker acceptabel voor lange afstanden!
The best is yet to come
Dat is huge! Ik heb gisteren een kleine 1000 km gedaan waarvan een stuk 150/160 in Duitsland (rest typisch 130) maar even goed redelijk wat file en we zijn geëindigd rond de 19...Dean Martin schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:29:
[...]
Om een referentie te geven; mijn 2022 E-tron (wat ook een rijdend tuinhuis is) doet met normaal ACC rijden al 26kWh gemiddeld bij 110 km/u. 4x4 met 21 inch.
Hier dus 2wd en 19 inch (255 breed op alle 4 de banden)
Terecht, maar ik doe erg veel snelweg. Bij individuele ritjes in de buurt komen we typisch richting 16 uit...gunterve schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:43:
19kWh met veel snelwegkilometers is heel netjes voor een rijdende baksteen, ik zit momenteel op 17 gemiddeld maar met amper 20% snelwegkilometers. Van een EQE zou ik toch een stuk lager verbruik verwachten gezien de heel gunstige stroomlijn, de EQE 300 is ook een single motor op de achteras in tegenstelling tot de EQB 300 met 4WD.
Ik heb sinds een tijdje een EQE 300 maar ik heb het probleem dat de auto met het accupakket over de grond schuurt bij drempels en het in/uitrijden van parkeergarages met een steile helling.
Ik heb al veel gezocht in verschillende fora maar niemand heeft het over dit probleem. Hier misschien iemand?
Het komt doordat de onderkant van de auto vrij laag ligt gecombineerd met de lange wielbasis. Bij hoge/ korte drempels staan de wielen aan weerszijden van de drempel, en de onderkant van de auto ligt er op als een gestrande walvis…. Op de overgang van de helling naar het vlakke stuk van een parkeergarage schuurt de hele auto over de grond over een afstand van 20 cm of zo. Niet echt een “premium” gevoel.
Ik heb het bij Mercedes aangegeven, ze gaan er op terugkomen. Neem aan dat dit probleem ook bij andere EQE en EQS speelt.
Ik heb de standaard schroefveren. Weet iemand of de hoogte van de luchtvering aan te passen is via het scherm?
Ik heb al veel gezocht in verschillende fora maar niemand heeft het over dit probleem. Hier misschien iemand?
Het komt doordat de onderkant van de auto vrij laag ligt gecombineerd met de lange wielbasis. Bij hoge/ korte drempels staan de wielen aan weerszijden van de drempel, en de onderkant van de auto ligt er op als een gestrande walvis…. Op de overgang van de helling naar het vlakke stuk van een parkeergarage schuurt de hele auto over de grond over een afstand van 20 cm of zo. Niet echt een “premium” gevoel.
Ik heb het bij Mercedes aangegeven, ze gaan er op terugkomen. Neem aan dat dit probleem ook bij andere EQE en EQS speelt.
Ik heb de standaard schroefveren. Weet iemand of de hoogte van de luchtvering aan te passen is via het scherm?
Nog niet tegengekomen maar ik moet bekennen dat ik er wel enigszins ongerust over ben, als ik zie hoe laag de auto ligt... (en al helemaal als je weet dat ik van een Jaguar F Pace kom, waar de bodemvrijheid toeliet om al eens 'off piste' te gaan
)
Vanochtend hetzelfde bericht ook op een duits forum geplaatst, daar zeggen ze dat luchtvering het probleem oplost. Auto kan automatisch op opgeslagen plekken verhogen waarmee je dit buikschuiven kunt voorkomen. Zal eens vragen of luchtvering alsnog gemonteerd kan worden. Wil voorkomen dat de batterijen er onder uit beginnen te vallen
En ik heb het ondertussen 'vlaggen'...
Bij het huis van de schoonouders de oprit opgereden, in het midden van de poort is een kleine 'houder' voor de 2 steunen van de poorthelften (5 a 10 cm hoog) en erna gaat de oprit heel heel heel zacht naar beneden.
Wel, die houder heeft een beschermplaat onderaan de auto losgekregen...
Straks hopelijk bij de lokale Merc dealer.
Bij het huis van de schoonouders de oprit opgereden, in het midden van de poort is een kleine 'houder' voor de 2 steunen van de poorthelften (5 a 10 cm hoog) en erna gaat de oprit heel heel heel zacht naar beneden.
Wie kan mij vertellen hoe de EQB is qua comfort met lange ritten (1-2 uur)? Ik hoor auto reviewers zeggen dat het toch minder geschikt is voor langere ritten betreft het comfort.
Ik zou benieuwd zijn welke autoreviewers precies. Deze Duitser rijdt vanuit Zuid-Duitsland naar Amsterdam met vrouw en kleine kinderen en geeft een objectief beeld van alles wat daarmee gepaard ging. Hijzelf en zijn vrouw spreken zich juist positief uit. Heb je voorbeelden van reviews die iets anders uitwijzen?
Was die beschermplaat volledig los gekomen of enkel een stukje? Hopelijk enkel beschermplaat losgekomen en geen verdere schade ?Church of Noise schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:22:
En ik heb het ondertussen 'vlaggen'...
Normaal mag ik mijn eqe300 binnen een 3 tal weken ophalen en begin toxh ook te vrezen dat de bodem regelmatig het asfalt gaat raken bij ondergrondse parkeergarages en dergelijke
Het 'haakje' heeft een stuk losgescheurd...
Nog niet bij de dealer kunnen gaan want was op reis en daar ter plaatse hadden ze geen tijd/zin, hopelijk deze week...
Nog niet bij de dealer kunnen gaan want was op reis en daar ter plaatse hadden ze geen tijd/zin, hopelijk deze week...
De langste rit die ik tot nu toe gedaan heb was anderhalf uur en kan zeker niet klagen over comfort, ik heb wel de AMG zetels. De zetels zijn vrij smal en hard maar dat heb ik graag, voor langere ritten net beter voor de rug.Lonac schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:10:
Wie kan mij vertellen hoe de EQB is qua comfort met lange ritten (1-2 uur)? Ik hoor auto reviewers zeggen dat het toch minder geschikt is voor langere ritten betreft het comfort.
Ik kan me wel voorstellen dat langere personen vanachter niet comfortabel zitten aangezien de vloer vrij hoog is.
Even updaten: bij lokale dealer geweest. Stukje bescherming gaat vervangen worden, er kan ondertussen probleemloos verder mee gereden worden.Church of Noise schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:47:
Het 'haakje' heeft een stuk losgescheurd...
Gisterenavond telefoon gekregen van de leasingmaatschappij.
Aanstaande vrijdagnamiddag mag ik de wagen gaan ophalen.

Hier te horen gekregen dat de EQB eind augustus wordt geleverd bij de dealerTibs schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:51:
Gisterenavond telefoon gekregen van de leasingmaatschappij.
Thanks in ieder geval! Weet jij of iemand anders toevallig wederom in de EQB hoe goed het stuurassistent is? Ik kan nergens vinden of deze enige vorm van autonoom rijden bevat in bijv het rijassistentie (plus) pakket.gunterve schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:36:
[...]
De langste rit die ik tot nu toe gedaan heb was anderhalf uur en kan zeker niet klagen over comfort, ik heb wel de AMG zetels. De zetels zijn vrij smal en hard maar dat heb ik graag, voor langere ritten net beter voor de rug.
Ik kan me wel voorstellen dat langere personen vanachter niet comfortabel zitten aangezien de vloer vrij hoog is.
Ik heb rijassistentie pakket en ben toch heel tevreden over de stuurassistent, vooral op de snelweg maar het werkt eigenlijk ook verrassend goed op kleinere wegen. Je moet wel het stuur regelmatig eens vasthouden of het systeem gaat moeilijk doen. Handen gewoon aan het stuur houden is niet voldoende, het systeem moet detecteren dat je lichtjes meestuurt.Lonac schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:52:
[...]
Thanks in ieder geval! Weet jij of iemand anders toevallig wederom in de EQB hoe goed het stuurassistent is? Ik kan nergens vinden of deze enige vorm van autonoom rijden bevat in bijv het rijassistentie (plus) pakket.
De optie om automatisch de snelheid van de adaptieve cruise controle aan te passen met behulp van verkeersbordherkenning heb ik wel moeten uitzetten, dit werkt echt slecht in België.
Maar dat ligt eerder aan de warboel van verkeersborden in België en niet aan de wagen
[ Voor 4% gewijzigd door gunterve op 24-08-2023 10:02 ]
Tijdens de testrit met een EQE 350 met dit systeem werkte dit ook erg goed.
Erg jammer dat ik het niet kon aanvinken op m'n EQE 300 Business Line... Ik hoop nog een klein beetje dat een latere implementatie mogelijk is (waarbij ik er dus van uitga dat de hardware aanwezig is, of in het slechtste geval kan toegevoegd worden). Fingers crossed...
Erg jammer dat ik het niet kon aanvinken op m'n EQE 300 Business Line... Ik hoop nog een klein beetje dat een latere implementatie mogelijk is (waarbij ik er dus van uitga dat de hardware aanwezig is, of in het slechtste geval kan toegevoegd worden). Fingers crossed...
Net de eerste kilometers met de EQB gedaan!
Nog wat wennen aan de hogere zitpositie en de automaat en dat komt helemaal goed.

Nog wat wennen aan de hogere zitpositie en de automaat en dat komt helemaal goed.
Zou het nuttig zijn om wat grootte ordes qua verbruik te delen?
Ik dacht er vandaag aan omdat er in mijn geval een aantal duidelijke cases zijn:
- Rustig, lokaal (dus niet snelweg) verkeer: rond de 13 kWh/100km
- Sportiever lokaal verkeer: rond de 16.kWh/100 km
- Normaal snelwegverkeer : rond de 19 kWh/100km
- Hoge snelheid (Duitsland - echt!) : rond de 21 kWh/100 km
(EQE 300)
Ik dacht er vandaag aan omdat er in mijn geval een aantal duidelijke cases zijn:
(EQE 300)
Ik heb hetzelfde, tot nu toe alleen bij een bepaalde garage. Wel heel zorgelijk vind ik. Noodgedwongen luchtvering aanschaffen vind ik niet zo'n goed vooruitzichtPeebee01 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 07:53:
Ik heb sinds een tijdje een EQE 300 maar ik heb het probleem dat de auto met het accupakket over de grond schuurt bij drempels en het in/uitrijden van parkeergarages met een steile helling.
.
[ Voor 99% gewijzigd door martinelli op 25-08-2023 23:31 ]
Zo goed houd ik het niet bij.Church of Noise schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:48:
Zou het nuttig zijn om wat grootte ordes qua verbruik te delen?
(EQE 300)
Inmiddels 20.000 km gereden met een gemiddeld verbruik van 17,6. Mijn snelwegrecord zit op 12,8 waarbij ik tussen de 90-100 heb gereden. Normaal op de snelweg 100-110 zit ik rond de 16 (zomer).
.
[ Voor 99% gewijzigd door martinelli op 25-08-2023 23:56 ]
En wat zeggen ze als je informeert? Huidige leverdatum van het 'oude' model zit rond de 7-8 maanden zei de dealer tegen mij gisteren.Fred. schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:54:
Ik ben nog altijd aan het wachten op een EQB die in Mei 2022 besteld is
Ik had wel nog een vraagje voor de EQ eigenaars.
Als ik een route plan naar bijvoorbeeld de plaats waar wij op wintersport gaan (Gaschurn, Oostenrijk) in de Mercedes Me app verschijnt er een volledig andere route dan de route die wij normaal nemen en die ABRP ook voorstelt. Iemand hier ervaring mee?
[ Voor 32% gewijzigd door Tibs op 26-08-2023 12:46 ]
De laatste keer ik geinformeerd had zijden ze dat het mogelijk voor de zomer was en dat ze geen exacte datum hadden. De zomer is nog niet voorbij dus hopelijk krijg ik snel goed nieuws. Maar ik kan toch niets anders doen dan wachten.Tibs schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:57:
[...]
En wat zeggen ze als je informeert? Huidige leverdatum van het 'oude' model zit rond de 7-8 maanden zei de dealer tegen mij gisteren.
Ik had wel nog een vraagje voor de EQ eigenaars.
Als ik een route plan naar bijvoorbeeld de plaats waar wij op wintersport gaan (Gaschurn, Oostenrijk) in de Mercedes Me app verschijnt er een volledig andere route dan de route die wij normaal nemen en die ABRP ook voorstelt. Iemand hier ervaring mee?
i.v.m de route.
Ik dnk dat mercedes me rekening houd met de route / weer / bergop / bergaf / laadpalen en daarmee een iets andere route geeft om het verbruik en range te optimaliseren.
[ Voor 9% gewijzigd door Fred. op 26-08-2023 13:11 ]
Mercedes GPS (in de wagen, geen idee van de app) zoekt op basis van verkeersdrukte, laadpalen en gewenste batterijstand bij aankomst een geschikte route. je hebt niets aders meer nodig, zelf ook op wintersport geweest met een EQE, was perfect. Ook ik kreeg een ander route dan de gebruikelijke, maar de vorige GPS'en deden dat uiteindelijk ook, na een tijdje herberekenen ze toch. Misschien heb je ingesteld dat je tunnels of tolwegen wil vermijden?
You don't need eyes to see, you need vision
Je kan met Electric Intelligence van de navigatie instellen dat je batterij nooit onder een bepaald percentage zakt (tussen 10 en 25%) en met hoeveel % je op de bestemming wilt aankomen (tussen 10 en 50%). Hij gaat dan indien nodig automatisch fast chargers op de route toevoegen als tussenstops en telkens aangeven tot hoeveel % je moet laden. Je kan ook instellen of alle beschikbare laadpalen kunnen gebruikt worden of enkel diegene die met Mercedes me Charge werken. Op basis daarvan kan de route dan aangepast worden.
Ik gebruik liever Waze als navigatie maar voor een lange rit werkt dit wel prima. Jammer genoeg kunnen Waze via Android Auto en de Mercedes navigatie niet tegelijk actief zijn.
Ik gebruik liever Waze als navigatie maar voor een lange rit werkt dit wel prima. Jammer genoeg kunnen Waze via Android Auto en de Mercedes navigatie niet tegelijk actief zijn.
Geen idee van Waze, maar probeer eens het volgende wat bij mijn Coyote + CarPlay wel werkt:
Eerst navigatie instellen met je coyote / Waze via CarPlay / android alternatief
Vervolgens navigatie instellen op de auto, deze tonen op het scherm tussen je snelheid en verbruikmeter
Ten slotte op het grote scherm terug naar Waze.
zo heb je beide...
Eerst navigatie instellen met je coyote / Waze via CarPlay / android alternatief
Vervolgens navigatie instellen op de auto, deze tonen op het scherm tussen je snelheid en verbruikmeter
Ten slotte op het grote scherm terug naar Waze.
zo heb je beide...
Met mijn EQE 305+ heb ik de volgende problemen.
1. Kleine hik bij 38 km/u, 1x per rit, vooral in de winter. In ca 30% van de ritten, maar natuurlijk net niet als ik een monteur mee laat rijden.
2. Geluidsnormalisatie werkt niet. Alle 4 de standen hetzelfde: extreem zacht als ik stil sta.
3. Laden (15% vol) lijkt maar op halve kracht te gebeuren. 300kW station laadt met ca 150-160. 150 kW station met 75.
Meer mensen die deze problemen herkennen?
Verder kreeg ik een offerte voor mijn eerste beurt. Omdat er niks te verdienen is hebben ze nu een visuele controle bedacht van 200 euro. Gaan ze o.a. mijn claxon controleren...
1. Kleine hik bij 38 km/u, 1x per rit, vooral in de winter. In ca 30% van de ritten, maar natuurlijk net niet als ik een monteur mee laat rijden.
2. Geluidsnormalisatie werkt niet. Alle 4 de standen hetzelfde: extreem zacht als ik stil sta.
3. Laden (15% vol) lijkt maar op halve kracht te gebeuren. 300kW station laadt met ca 150-160. 150 kW station met 75.
Verder kreeg ik een offerte voor mijn eerste beurt. Omdat er niks te verdienen is hebben ze nu een visuele controle bedacht van 200 euro. Gaan ze o.a. mijn claxon controleren...
1: Ik had iets gelijkaardigs, een drop tijdens het accelereren. Dit hebben ze software matig opgelost
2: wat bedoel je? misschien een optie die ik niet heb (of niet weet dat kik ze heb)
3: batterij voor geklimatiseerd? is het altijd? aan elke snellader? is het druk op dat moment aan de snellader? Eco charge?
Een EQE kan tot 170 KW laden. Het duurt meestal even voor je dat haalt, en waneer je de 80% nadert gaat de laadsnelheid al naar beneden. Laadsnelheden op palen zijn maxima, je haalt het niet noodzakelijk, en dat ligt aan de paal, ik denk niet dat er standaard regels zijn om met laadsnelheden te adverteren, dus mogelijks ligt het ook daar aan..
2: wat bedoel je? misschien een optie die ik niet heb (of niet weet dat kik ze heb)
3: batterij voor geklimatiseerd? is het altijd? aan elke snellader? is het druk op dat moment aan de snellader? Eco charge?
Een EQE kan tot 170 KW laden. Het duurt meestal even voor je dat haalt, en waneer je de 80% nadert gaat de laadsnelheid al naar beneden. Laadsnelheden op palen zijn maxima, je haalt het niet noodzakelijk, en dat ligt aan de paal, ik denk niet dat er standaard regels zijn om met laadsnelheden te adverteren, dus mogelijks ligt het ook daar aan..
Ik herken geen van de 3 punten in m'n eqe 300 om eerlijk te zijn... (gezien ik normalisatie uit heb staan, zou ik punt 2 in ieder geval niet tegenkomen)martinelli schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 23:24:
Met mijn EQE 305+ heb ik de volgende problemen.
Weet trouwens dat elke auto een laadcurve heeft, die zijn terug te vinden op bvb de Fastned website.
Wel een beetje 'vuil' van Merc om de service kost toch omhoog te knutselen..
[ Voor 4% gewijzigd door Church of Noise op 29-08-2023 07:17 ]
Even een vraagje. Ik probeerde gisteren de wagen op te laden bij mij thuis en dit ging zonder problemen.
Wat ik wel zag is dat, als ik de wagen sluit, ik wel op het witte slotje kan drukken van de wagen om de laadpoort te ontgrendelen. Klopt dit?
Dit zou willen zeggen dat iedereen zomaar de laadkabel kan ontgrendelen ook al is de wagen gesloten?
Ik heb de laadpaal wel ingesteld als 'Mijn laadpaal' in de Mercedes Me app.
Morgen moet ik een collega gaan afzetten die zijn EQB mag gaan ophalen dus dan vraag ik het eens bij Mercedes ook.
Wat ik wel zag is dat, als ik de wagen sluit, ik wel op het witte slotje kan drukken van de wagen om de laadpoort te ontgrendelen. Klopt dit?
Dit zou willen zeggen dat iedereen zomaar de laadkabel kan ontgrendelen ook al is de wagen gesloten?
Morgen moet ik een collega gaan afzetten die zijn EQB mag gaan ophalen dus dan vraag ik het eens bij Mercedes ook.
Ik had hetzelfde opgemerkt bij de EQE @Tibs.
lijkt me toch niet erg wenselijk...
Net gebeld met een collega en hij merkte het ook op. Toch eens navragen bij Mercedes.Church of Noise schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:28:
Ik had hetzelfde opgemerkt bij de EQE @Tibs.
Ik heb dat ook en vind dat erg handig. Mijn assumptie (yep I know) is dat dit enkel zo is wanneer de sleutel in de buurt is.
Als dat niet zo is, dan ben ik blij dat ik nog een laadkabel heb 😅
[ Voor 22% gewijzigd door Yalopa op 29-08-2023 11:32 ]
Zal ik eens moeten testen.Yalopa schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:31:
Ik heb dat ook en vind dat erg handig. Mijn assumptie (yep I know) is dat dit enkel zo is wanneer de sleutel in de buurt is.
Kan wel kloppen.
Dat is enkel de eerste minuten als je start met laden, nadien kan dit enkel als je de auto ook ontgrendeld met de sleutel.Tibs schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:01:
Even een vraagje. Ik probeerde gisteren de wagen op te laden bij mij thuis en dit ging zonder problemen.
Gelukkig maar, anders kon iedereen je kabel ontgrendelen 😅
Een drop, dat is inderdaad de goede beschrijving. Kort en abrupt, zal eens navragen.Yalopa schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:13:
1: Ik had iets gelijkaardigs, een drop tijdens het accelereren. Dit hebben ze software matig opgelost
Die normalisatie zit bij instellingen van bv radio. Dat zorgt er voor dat hij bij een stoplicht iets zachter gaat spelen. Er zijn 4 standen maar ik vind ze allemaal (ook normalisatie uit) het geluidsniveau heel erg afzwakken bij stilstand.
Ik moet zeggen dat ik dacht dat hij sneller kon laden dan 170. Wellicht is dat het probleem. Die 75 was niet vooringesteld.
die geluidnormalisatie heeft volgens mij betrekking op het afvlakken van verschillen bij het omschakelen op verschillende geluidsbronnen. dus niet een instelling voor het automatisch aanpassen van het volume afhankelijk van de rijsnelheid. ga het nog eens uitproberen. bij de huidige buitentemperaturen is bij mijn EQE 300 de actieradius ruim 750 km. op de zogenaamde wagenkaart staat aangegeven: AN0 alternatieve accucellen. wie weet wat dit is?
750 KM?
ik vraag me af hoe je dat haalt. ikzelf haal met dit weer rond de 500 op mn EQE. Hoofdzakelijk lange afstanden op de autosnelweg, wat file en pakweg 10% stedelijk verkeer..
ik vraag me af hoe je dat haalt. ikzelf haal met dit weer rond de 500 op mn EQE. Hoofdzakelijk lange afstanden op de autosnelweg, wat file en pakweg 10% stedelijk verkeer..
[ Voor 3% gewijzigd door Yalopa op 30-08-2023 10:29 ]
Wat die halve laadsnelheid aan laadpalen betreft, waren dat misschien van die palen die hun laadcapaciteit verdelen over 2 ladende auto's? Dat gebeurt wel vaker en heeft niets te maken met je auto maar met de laadpaal zelf...martinelli schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:22:
[...]
Een drop, dat is inderdaad de goede beschrijving. Kort en abrupt, zal eens navragen.
Die normalisatie zit bij instellingen van bv radio. Dat zorgt er voor dat hij bij een stoplicht iets zachter gaat spelen. Er zijn 4 standen maar ik vind ze allemaal (ook normalisatie uit) het geluidsniveau heel erg afzwakken bij stilstand.
Ik moet zeggen dat ik dacht dat hij sneller kon laden dan 170. Wellicht is dat het probleem. Die 75 was niet vooringesteld.
170 kW is inderdaad de pieksnelheid van het laden voor een EQE 350+. Best een goeie snelheid, er zijn zeker concurrenten met hogere pieksnelheid maar de EQE houdt die in vergelijking lang aan (ook rond de 40% batterijlading, waar concurrenten sneller laden aan bv. 15% maar sneller dalen in snelheid)
Knap! Hier 541km bij 100 procent, wij doen wel erg veel snelweg en dan nog een groot stuk daarvan in Duitsland dus aan een stevig tempo (5x per jaar dwars door Duitsland heen en weer!), lokaal verkeer is beperkt wegens veel thuiswerk en korte afstand dan nog, dus dat impacteert het gemiddeld verbruik en dus de range.
[ Voor 12% gewijzigd door Church of Noise op 30-08-2023 11:38 ]
Even een algemene vraag.
Mijn EQB is dus een leasingwagen die ik normaal binnen 4 jaar terug kan inwisselen tegen een ander model/merk. De fleetmanager gaf aan dat ik beter de batterij maar tot 80% vollaad tenzij ik op reis zou gaan. Dan kan ik de instelling veranderen en naar 100% opladen.
Ik snap dat dit beter is voor de batterij maar op die 4 jaar zal ik daar toch weinig last van ondervinden? Akkoord dat ik dan de volgende eigenaar misschien opzadel met een slechtere batterij maar die health check zal normaal kenbaar gemaakt worden bij verkoop vermoed ik?
*Edit: Betreffende het ontgrendelen van de laadkabel. Ik zag dat er in de handleiding (ja, soms moet je die eens lezen) iets vermeld staat over een bepaalde afstand tussen sleutel en wagen. Dus misschien heef dit er iets mee te maken.
Mijn EQB is dus een leasingwagen die ik normaal binnen 4 jaar terug kan inwisselen tegen een ander model/merk. De fleetmanager gaf aan dat ik beter de batterij maar tot 80% vollaad tenzij ik op reis zou gaan. Dan kan ik de instelling veranderen en naar 100% opladen.
Ik snap dat dit beter is voor de batterij maar op die 4 jaar zal ik daar toch weinig last van ondervinden? Akkoord dat ik dan de volgende eigenaar misschien opzadel met een slechtere batterij maar die health check zal normaal kenbaar gemaakt worden bij verkoop vermoed ik?
*Edit: Betreffende het ontgrendelen van de laadkabel. Ik zag dat er in de handleiding (ja, soms moet je die eens lezen) iets vermeld staat over een bepaalde afstand tussen sleutel en wagen. Dus misschien heef dit er iets mee te maken.
[ Voor 17% gewijzigd door Tibs op 31-08-2023 10:52 ]
Updatesoebo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:28:
Eind januari heb ik een EQB 250+ Luxury Line besteld (met derde zitrij, want: groot gezin)
Kreeg van zowel de leasemaatschappij (Athlon) als dealer (van Mossel, Rotterdam) dat de verwachte levering in oktober/november 2023 zal zijn.
Ik wissel per 1 oktober van werkgever, en daardoor automatisch van leasemaatschappij (wordt nu Leaseplan).
De verwachte leverweek is nu week 52 (18-24 december) geworden; leuk kerstcadeautje
[ Voor 23% gewijzigd door soebo op 31-08-2023 13:30 ]
@Tibs
Wat mij betreft is dat het probleem van de leasing maatschapij en niet van jou, jij moet niet wakker liggen van de doorverkoopwaarde waneer je einde contract bent, tenzij je van plan bent om de wagen zelf over te nemen aan het einde van het contract
Wat mij betreft is dat het probleem van de leasing maatschapij en niet van jou, jij moet niet wakker liggen van de doorverkoopwaarde waneer je einde contract bent, tenzij je van plan bent om de wagen zelf over te nemen aan het einde van het contract
Zo denk ik er ook over, lekker op 100% laten staan dus.Yalopa schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:25:
@Tibs