Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 672.115 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-05 09:32
Matched: longi
Ik heb ooit eens een installateur over de vloer gehad en gevraagd wat het maximum panelen was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAbxC_bgn5d4AHdmTeOLbwpVMLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJGSw9m9NJIJEqzXjlqNWyKz.jpg?f=fotoalbum_large

Panelen 53x LONGI Solar panelen
Omvormer 1x Fronius omvormer
Totaal watt piek 19.080 Wp Verwachte opbrengst jaar 1 15.010 kWh,

Is dit een beetje realistisch of kan dib
T beter over twee omvormers?

Ik zal binnenkort een warmtepomp hebben en heb al een elektrische auto. Wij kunnen hier niet salderen in België dus ik vond het interessant om 's morgens en 's avonds langer eigen stroom te hebben met een aantal Oost en West panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
JvS schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:35:
[...]

Dat hangt natuurlijk erg van je panelen af en vooral waar de kabels zitten en hoe lang ze zijn. Als ze erg kort zijn en aan de onderkant zitten, is om en om gedraaid leggen handig zodat je ze per 2 aan elkaar kan maken met de kabel die er toch al aan zit. Verder zie ik geen reden om dat te doen.

Belangrijkste is dat je een inductielus voorkomt door de 'retourkabel' langs de 'heenkabel' te leggen (Zoals hierboven getekend zegmaar).

"ik had ergens gelezen". Waar had je dat gelezen?
Kabels zitten precies in het midden van de panelen en kabellengte van 1200mm....tenminste dat zegt de datasheet van longi 375.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:15

Termy

valt er nog wat te fragge?

Brokencore schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:58:
Ben bezig met de BTW aangifte om het BTW bedrag terug te vorderen bij de belastingdienst. Omdat ik de panelen zelf heb geplaatst heb ik verschillende facturen, deze vallen in twee verschillende kwartalen. Van de hoogste factuur heb ik de datum aangegeven bij het aanvragen van de teruggave, deze valt in Q1. Andere (kleinere) bedragen vallen in Q2, mag ik deze er bij optellen of moet ik bij de belastingdienst ook een aangifte voor Q2 opvragen?

Forfait zou ik dan enkel met de factuur in Q1 moeten verrekenen?
Als alles gedaan is zodanig dat geldt dat alles gedaan is binnen een half jaar na het kalenderjaar waarin het 1e gedaan is, dan is het gewoon 1 aangifte. Dat is nl de grens tot wanneer je mag terugvragen. Maar vraag het vooral in het BTW topic.

@Delchrys Voor mijn oude en m'n buren hun LR4-60HPH-3xx LONGi's klopt dat ja.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Termy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:05:
[...]

Als alles gedaan is zodanig dat geldt dat alles gedaan is binnen een half jaar na het kalenderjaar waarin het 1e gedaan is, dan is het gewoon 1 aangifte. Dat is nl de grens tot wanneer je mag terugvragen. Maar vraag het vooral in het BTW topic.

@Delchrys Voor mijn oude en m'n buren hun LR4-60HPH-3xx LONGi's klopt dat ja.
ok dan ga ik het even tekenen in sketchup wat de beste oplossing zou zijn en berekenen hoeveel kabel en connectors ik nodig heb.
Ik moet natuurlijk ook nog van de eerste Oost rij naar de tweede oost rij oversteken.
maakt het nog uit welke kabel en connector je precies gebruikt als plus en min? Volgens mij vanaf de omvormer een mannetje/mannetje voor de rode kabel en vrouw/vrouw voor de zwarte).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy

Termy

@computerjunky Mijn oude set LONGi LR4-60HPH-370 panelen kostte me in oktober 2020 119 ps. In april 2021 kostte de 375 Wp variant ook 119 euro ps. In maart 2022 kostte de 380 Wp variant 165 euro ps en ik zie dat bv solar-outlet de 375 nu weer heeft staan voor.. 165 per stuk.

Mijn huidige panelen zijn de LONGi LR4-72HPH-455 panelen. Die heb ik in maart gekocht voor 194 ps en staan nu voor 220.

Dus tja, ik heb geen idee in welke wereld jij leeft, maar schijnbaar niet deze.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

digifun schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:05:
[...]

Jullie halen wel ramsj/budget prijzen aan, de meer normale prijzen lagen toch een stuk hoger.
Budget? Hoezo budget? Je hebt prima panelen en je hebt extreem dure panelen. Dit waren prima panelen. LONGi is zo'n beetje de grootste producent ter wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-05 13:03

K van k

18x 400 wp oost-west

Ja ben, soms kan het flink inzakken bij verduistering. Zie dat rond dezelfde tijd gasloos ben gegaan.
Heb ook longi panelen, werden toen in massa containers ingekocht voor een 120 €circa.
Heb ze laten leggen, wel meegeholpen, officieel 400 wp maar het is meen ik een 415wp.
Was niet zoveel kwijt voor 18 stuks, door 1000 subsidie en nog 1500 btw teruggave. Totaal een 3500 € ofzo.In 2 jaar tijd 13000 opgewekt. Aldus omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-05 16:59
Reinier schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:51:
Precies. En ik kan het qua kwaliteit niet inschatten. De specs lijken beter.
Welke specs lijken beter?

Risen past in het rijtje van LONGi Green Energy, JinkoSolar, Trina Solar en JA Solar maar is niet direct vernoemd als één van de vier bedrijven die gebruik maken van Oeigoerse dwangarbeiders:
Risen has no known direct investments in Xinjiang, nor is there any evidence of employing forced labour in its manufacturing. Nonetheless, Risen Energy’ssupply chain is potentially affected by their relationship with Wuxi Shangji Automation Co. Risen Energy has a three-year contract to purchase silicon wafers from Wuxi Shangji,301 who purchases polysilicon fromDaqo, Xinte, and GCL-Poly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-05 14:03
LONGi 375WP MN BW LR4-60HPH Half-cut afmeting 1.775 x 1.038 x 0.035

[ Voor 10% gewijzigd door tuppes op 22-08-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
Beste tweakers,

Als ik een string van 10 LONGi-LR4-60-HPB-375M panelen bij volle zon 376v meet is dat dan redelijk of duidelijk te weinig te noemen? De panelen liggen op een hellend dak (35gr) 254⁰ WZW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZUCmzXE1loF8rxJPOfSelpHIOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbjBwLqEt8HOuGQqGJZwc2mG.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWVjMwP7DGkzTc3wHFbhKeMtexQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QWkO4iXrBfLcPthmnO41xiEs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:10
tuppes schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:33:
Beste tweakers,

Als ik een string van 10 LONGi-LR4-60-HPB-375M panelen bij volle zon 376v meet is dat dan redelijk of duidelijk te weinig te noemen? De panelen liggen op een hellend dak (35gr) 254⁰ WZW.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meet je de open klemspanning? Dan zou je voor 10 panelen ~414 V moeten meten. Onder belasting is 376 V prima. Weet je wel zeker dat er geen 9 panelen zijn aangesloten i.p.v. 10? (9×41.4 V=373 V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
BarryH schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:57:
@tuppes Wellicht kan je met PVCalc de max opbrengst voor dag x berekenen en dan weet je hoeveel je er vanaf zit.
Als ik de augustus grafiek zie, dan denk ik dat je last hebt van andere mensen in je wijk, wellicht omdat je zelf een slechte kabel hebt, waardoor b.v. bij de meterkast 245volt, bij de omvormer al 252volt geeft en dus een probleem

het voltage verschil tussen meterkast en omvormer neem volgens mij kwadratisch toe met de energieopwek van je omvormer. 2 panelen minder kan dus een significant effect hebben hierop.
Hopelijk is mijn uitleg niet te lang van tekst!

Half mei met mijn zoon 10 LONGi ZPNL 375 MN BW LR4-60HPH op het dak geplaatst en aangesloten op een Solax X1 1 fase 3.3-T Boost 2MP omvormer. Vanaf de eerste dag was de opbrengst beneden alle verwachting. Een berekening van de mogelijke opbrengst van de groothandel en eentje zelf gemaakt met de tool van Thomas Berger geeft een resultaat waar ik tevreden mee zou zijn maar niet met de werkelijke opbrengst. Hier een berekening van 25 augustus.

https://www.thomasberger....f2=0&peakw2=&temp_coeff2=

In de excelsheet van Solax cloud van diezelfde dag zie je om een 13.17 u voldoende voltage maar geen vermoegen en ligt de opbrengst de hele middag plat. Als iemeand hier een verklaring voor heeft, graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4mtcV2_4kbndRIr17IHXuVmcm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TzhhdgXScrPWoscOm5zEPard.png?f=fotoalbum_large

Ondertussen 2 panelen afgekoppeld en dat gaat een stuk beter, geen grillige curves meer ondanks een strak blauwe lucht.
Meerdere keren met de TD van Solax gebeld maar een passende oplossing voor die slechte opbrengst is nog niet gevonden omdat de oorzaak niet aan de omvormer kon liggen. De volgens hun te dunne AC kabel (3x2.5mm) is vervangen door een 7mtr. 3x6mm kabel en de 3.3-T Bosst 2MP omvormer door een Solax 3.6-T Boost 2MP zoals in de offerte stond. Verder de panelen gecontroleerd met een thermische kamera voor zover dat mogelijk was maar geen hotspot of andere warmte vlek kunnen ontdekken. Met een string van 8 panelen en de Solax 3.6 omvormer heb ik een 200w meer piekvermogen op het piek dan met de Solax 3.3 omvormer.
Door Enexis de eerder aangevraagde stroom verzwaring uitgevoerd en de oude ferrarismeter vervangen door een slimme meter!
Bij mooi weer liep de voltage van het stroomnet hoog op en heb Enexis gebeld. Ondertussen heeft er een voltage weekmeting plaats gevonden door Enexis(Fase1=250v - Fase2=253v en Fase3=251v) en meteen een verlaging van 7 volt in het trafohuis gedaan en met met succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
FransvWoerkom schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

1. Ik neem aan dat je die nu weer gewoon op NL hebt ingesteld. Die 265V kan ik overigens nergens vinden.

2. In de excel tabel die je dinsdag om 15:31 plaatste, ging het om netspanningen omstreeks 240V en het ging om de spanningen en stromen op 25-8, dus na de aanpassing door de netbeheerder. In die tabel zijn de meest opvallende zaken: stringspanning van 370V in plaats van de 410V die je zou verwachten, en een stringstroom van ongeveer nul die je midden overdag helemaal niet zou verwachten. Het ligt dus niet aan het net, maar aan de DC kant.

3. Eerder vroeg ik me af of er een paneel verkeerd om was aangesloten. In de datasheet van het paneel lees ik dat de kabels 120cm lang zijn en inkortbaar. Op je tekening uit SE design zie ik de lange draad van paneel 1 naar de omvormer in lussen. Wat is daarvan de bedoeling? Zijn de draden aan de panelen nog allemaal origineel of zijn er ingekort?

4. Als je de afzonderlijke panelen gaat meten, meet dan niet alleen de Voc, maar zo mogelijk ook de Isc. Leen evt. ergens een amperemeter die 10A aankan. Let ook op de polariteit.

5. Als je een experiment doet met andere aantallen panelen op de omvormer (het zou tot 4 moeten werken), maak dan ook een excel van spanning en stroom, dan zien we misschien wat er gebeurt.

6 Laat niet te veel experimenten door elkaar lopen, dan raken we de draad kwijt.
1. Ja en nee. De Belgische landscode heb ik in overleg met de TD omgezet voor een periode van 2 uur in de middag. Zonder resultaat. Na die korte test periode heb ik alles weer terug gezet naar de stand waar het op stond, namelijk EN50549 EU. Om de NL code te kiezen neem ik eerst contact met de TD op of dat kan/mag.

2. Ja daar lijkt het op. Een string van 10 panelen opdelen in 2 strings van 5 heeft dan hoogst waarschijnlijk ook niet het gewenste resultaat.

3. De lussen van die lange (+) kabel lopen de dezelfde route als de kabels van de panelen. Dit zou een vereiste zijn ivm voorkomen van een inductielus. Een tip van een behulpzame tweaker. Van paneel 1 is de Longi + stekker vervangen door een Weidmuller Push-in stekker, net als de - stekker van paneel 10. Van de andere panelen is niets ingekort of de stekker vervangen.

4. Hieronder mijn multimeter die tot 10A kan meten, is dat een optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZUCmzXE1loF8rxJPOfSelpHIOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbjBwLqEt8HOuGQqGJZwc2mG.jpg?f=fotoalbum_large

Echter in de specs van de Longi panelen staat bij Isc/A 11.58 A

5. Wat bedoel je met experiment doen tot 4 panelen op de omvormer? Bedoel je 4 panelen op 1 string of 4 panelen in een string de Voc. en Isc meten?
Van de onderste 7 panelen kun je via een ladder doormeten voor de bovenste 3 panelen is dat een stuk moeilijker. Was zelf aan het denken om met een kabel telkens een paneel te overbruggen om dan de open stringspanning te meten, dus 9x41.4v.

6. Zal ik rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 02:12
tuppes schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:52:
[...]

1. Ja en nee. De Belgische landscode heb ik in overleg met de TD omgezet voor een periode van 2 uur in de middag. Zonder resultaat. Na die korte test periode heb ik alles weer terug gezet naar de stand waar het op stond, namelijk EN50549 EU. Om de NL code te kiezen neem ik eerst contact met de TD op of dat kan/mag.

2. Ja daar lijkt het op. Een string van 10 panelen opdelen in 2 strings van 5 heeft dan hoogst waarschijnlijk ook niet het gewenste resultaat.

3. De lussen van die lange (+) kabel lopen de dezelfde route als de kabels van de panelen. Dit zou een vereiste zijn ivm voorkomen van een inductielus. Een tip van een behulpzame tweaker. Van paneel 1 is de Longi + stekker vervangen door een Weidmuller Push-in stekker, net als de - stekker van paneel 10. Van de andere panelen is niets ingekort of de stekker vervangen.

4. Hieronder mijn multimeter die tot 10A kan meten, is dat een optie?

[Afbeelding]

Echter in de specs van de Longi panelen staat bij Isc/A 11.58 A

5. Wat bedoel je met experiment doen tot 4 panelen op de omvormer? Bedoel je 4 panelen op 1 string of 4 panelen in een string de Voc. en Isc meten?
Van de onderste 7 panelen kun je via een ladder doormeten voor de bovenste 3 panelen is dat een stuk moeilijker. Was zelf aan het denken om met een kabel telkens een paneel te overbruggen om dan de open stringspanning te meten, dus 9x41.4v.

6. Zal ik rekening mee houden.
1. EN50549 EU is een prima instelling.
2. En je moet dan misschien zonder succes extra draden aanleggen.
3. Ja, ik heb die aanbeveling ook gezien. Een tijdje geleden heb ik een rapport over lekstromen bij moderne omvormers gelinkt. Een van hun conclusies was dat die lekstromen zouden kunnen ontstaan door zelfinductie van de bedrading in combinatie met strooicapaciteit van de panelen. Daaruit hebben anderen de conclusie getrokken dat de zelfinductie van de bedrading dus naar beneden moest. Ten eerste ging het om lekstromen, ten tweede heeft niemand beweerd dat de zelfinductie kleiner moest, misschien wel groter. Alleen kan het leidingverloop invloed hebben op de goede werking van de omvormer. Bij mijn drie systemen hebben ze ervoor gezorgd dat de bedrading zo kort mogelijk is en dat geeft in ieder geval geen problemen met de omvormers en met wapperen in de wind. Als die 2x120cm tussen twee panelen netjes is opgebost, dan geeft dat juist een hoge zelfinductie, maar ik weet niet of dat erg is.
4. 10A meetbereik lijkt me nu prima; het hoogseizoen is nu toch afgelopen. Voor de zekerheid zou je kunnen meten bij lichte bewolking.
5. Met 4 panelen op een string moet de omvormer goed werken. Je kunt vervolgens panelen er bij schakelen tot het misgaat. Als je de tekening erbij neemt, weet je waar je moet zijn. Ik zie op jouw tekening niet wat onder en boven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delchrys
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMy9XevwHZyJQW7HDT4Q4n37rs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjS9giIIGqWbe4Ft86P5jGIV.jpg?f=fotoalbum_large
Dit rekent valkpro uit bij longi solar 375 wp panelen op 15 graden (13 kan niet) dak op 11m en relatief onbeschut.
Dat is dus 216kg...
Even kijken wat esdec zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 13:42
Ik vind het voor nu even onnodig om er een heel topic voor te openen, hopelijk mag het hier tussendoor: Ik heb een schuin dak op zuidwest en ik heb een aanbieding gekregen voor een goeie 6200 incl BTW voor het plaatsen van 11 Longi full black panelen van 405wp en een Solax X1 BOOST - 3.6kW omvormer. Is deze prijs reëel en is deze omvormer een geschikt ding (als in, geen troep)? Ze kunnen snel leveren (enkele weken).

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 13:42
Locatie is Oost NL (Twente). Niet de beste locatie dus :)
NoepZor schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:31:
Ik vind het voor nu even onnodig om er een heel topic voor te openen, hopelijk mag het hier tussendoor: Ik heb een schuin dak op zuidwest en ik heb een aanbieding gekregen voor een goeie 6200 incl BTW voor het plaatsen van 11 Longi full black panelen van 405wp en een Solax X1 BOOST - 3.6kW omvormer. Is deze prijs reëel en is deze omvormer een geschikt ding (als in, geen troep)? Ze kunnen snel leveren (enkele weken).
Met een kleine korting bovenstaande akkoord gegeven. Netto investering 5000 excl. BTW. Benieuwd hoe snel het ligt, ze hadden het over een week of 2-3 qua levertijd. Nog net iets zonneschijn meepakken dit jaar.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
Andrehj schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

Volgens mij (is al weer een paar jaar geleden) kwamen bij de Jinko panelen de kabels zijdelings uit de junction box.
Overigens, als je zoveel spanning op de kabels zet dat ze langer worden, zou ik de kabelloop wat aanpassen... ;)
Hier betreft het ook Jinko (tiger jkm375n-375n-6tl3-v) panelen met de kabels zijdelings uit het paneel. Bij de oude Longi panelen zat de + en - net andersom. Daarom mijn vraag om de panelen 180⁰ te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-05 14:56
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb Longi 405wp panelen(12 stuks) en een Goodwe 4200D-NS omvormer. Nu zie ik dat de omvormer pas aan gaat als de zonnepanelen minimaal 100 watt opleveren. Als deze minder dan 100 watt aan het einde van de dag opleveren dan gaat de omvormer weer uit.

Meer mensen met dit probleem? En zo ja wat kan er aan gedaan worden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdCcHOWRL1eTKdmGDihns-caWI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjVi6tnCnsFTnaEPIO4rCEZf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door sgouman op 11-01-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

sgouman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:31:
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb Longi 405wp panelen(12 stuks) en een Goodwe 4200D-NS omvormer. Nu zie ik dat de omvormer pas aan gaat als de zonnepanelen minimaal 100 watt opleveren. Als deze minder dan 100 watt aan het einde van de dag opleveren dan gaat de omvormer weer uit.

Meer mensen met dit probleem? En zo ja wat kan er aan gedaan worden?[Afbeelding]
Dat lijkt me vrij normaal en geen probleem. Je kunt er ook niet echt wat aan doen, behalve meer panelen plaatsen maar dat gaat wat te ver denk ik.

zitten die 12 panelen wel netjes in 1 string, of 2 x 6 ?
Want als ze zonder goede reden op 2 strings zitten, dan kun je het grotendeels oplossen door ze in 1 string te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 11-01-2023 10:45 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:08
Hallo,

Meer mensen met dit probleem? En zo ja wat kan er aan gedaan worden?[Afbeelding]
Een omvormer heeft een minimum voltage die hij nodig heeft voordat hij gaat leveren.
Dus bij 100W zit je voor de 4200D-NS op het minimum voltage.

de Peer gaf al de juiste oplossing aan: op 1 string zetten (meer panelen = hoger voltage) als dat niet al zo is. En anders moet je dus het voltage opkrikken of te wel: meer panelen
sgouman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:38:
[...]

De strings zitten in 2x 6. Mijn ouders hebben een growatt omvormer en die gaat sochtends veel eerder aan en savonds veel later uit. Die staat soms al aan als er 30-40 watt wordt opgeleverd.

De startup voltage van de omvormer zou al 50V zijn. Dus hij zou dan toch veel sneller aan moeten gaan.
Probeer ze eens in 1 string te zetten zou ik zeggen. Of het is misschien een setting in de omvormer die niet goed staat. Mijn omvormer was geleverd en stond op max 10% vermogen. Dus hij deed max 300Watt....
Ik heb een 3600D-NS, maar daar heb ik 'te veel' op zitten, dus die gaat altijd goed aan (ook al bij 35 watt)

[ Voor 26% gewijzigd door Kodess op 11-01-2023 10:40 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:42
Hallo,

Het zal wel met de stringspanning te maken hebben. Ik heb hier 2x 22 panelen (van 315 Wp) in serie (waarmee ik net onder de 1 kV blijf) op een 8 kW SMA omvormer, en die gaat bij 24W al aan en pas bij ca 11 W 's avonds weer uit.
Zitten je panelen in 1 of 2 strings?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:41:
[...]

Dat zegt zo niks, het gaat ook om de max open string spanning, en wat de panelen opleveren. Vandaar de vraag om de specs van beide.
Ik heb hier de specs van de omvormer:
https://cdn.webshopapp.co...e-xs-dns-sdtg2-series.pdf

Het gaat om de 4200D-NS

En voor de zonnepanelen is het deze:
https://cdn.webshopapp.co...s/403754967/longi-400.pdf

En dan de 405M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 22:42
sgouman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Ik heb hier de specs van de omvormer:
https://cdn.webshopapp.co...e-xs-dns-sdtg2-series.pdf

Het gaat om de 4200D-NS

En voor de zonnepanelen is het deze:
https://cdn.webshopapp.co...s/403754967/longi-400.pdf

En dan de 405M
Open string spanning: Omvormer max 600V. Panelen 37V * 12 = 444V. + 10% is minder dan 500V. Voldoet dus.
MPPT spanning: Omvormer max 550V. Panelen 31 * 12 = 372V. Kan ook makkelijk.

En daar zie je ook wat het probleem is: Die MPPT begint pas bij 80 V te werken.
En het startvoltage is geen 50V (zoals jij schreef) maar 120V. Dat haal je niet zo snel met 6 panelen.

Je installateur kan niet rekenen.

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 11-01-2023 13:02 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:31
Hoi,

Ik heb even een korte vraag. Ik wil graag 20 panelen leggen van Longi LR5-54HPB-405m op een Growat MOD 7000TL3-x. zuid-west 26 graden

Growatt

2 mppt
voltage range 200-1000V - nominaal 580

Longi 405m:

VOC 36,95
VMP 31.25
ISC 13,74
IMP 12,96.

Wat is verstandig? 20 panelen serie (VOC string: 739) (VMP string: 625) of 2 x 10 panelen serie (VOC string: 370) (VMP string: 313).

Wat is efficiënter of maakt dat niet uit? En is het schadelijker voor de omvormer om op hogere voltages te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:39
Ik ben voornemens extra panelen te laten plaatsen. Mijn huidige panelen, type Longi LR4-60HPB-365, hebben een VOC van 38.4V (NOTC). Deze zijn niet meer leverbaar, waardoor ik ben aangewezen op een ander type, vermoedelijk zelfs ook een ander merk.

Hoeveel mogen de nieuwe panelen van deze VOC afwijken? Of is dat minder relevant en hoef ik alleen maar te zorgen, dat het totaal -per string- onder de 850V blijft? Dit is namelijk de maximale input van mijn SMA TriPower omvormer.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-05 16:40
Leut schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:59:
Ik ben voornemens extra panelen te laten plaatsen. Mijn huidige panelen, type Longi LR4-60HPB-365, hebben een VOC van 38.4V (NOTC). Deze zijn niet meer leverbaar, waardoor ik ben aangewezen op een ander type, vermoedelijk zelfs ook een ander merk.

Hoeveel mogen de nieuwe panelen van deze VOC afwijken? Of is dat minder relevant en hoef ik alleen maar te zorgen, dat het totaal -per string- onder de 850V blijft? Dit is namelijk de maximale input van mijn SMA TriPower omvormer.
Interessant filmpje over het combineren van verschillende panelen: YouTube: How to wire different sizes of solar panels together

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000

JvS

Ik heb hem zelf ook

Alleen in dezelfde string moeten de panelen zo weinig mogelijk gehinderd worden door elkaars optimale stroomsterkte. Die is namelijk voor de hele string gelijk. En je omvormer varieert de belasting om het optimale punt te vinden. De 'hoeveelheid licht - stroomsterkte' curve moet voor meerdere voltages dus zo gelijk mogelijk zijn.

Werken gaat het wel. Optimaal is erg complex. Alles hangt af van de details van je situatie. Open hier ff een los topic voor als je het in detail wilt bespreken met alle gegevens van je installatie.
nMad schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:23:
[...]

Interessant filmpje over het combineren van verschillende panelen: YouTube: How to wire different sizes of solar panels together
Dit is wel een hele sterke versimpeling van zaken (en hij switcht op een gegeven moment van 3,3V panelen naar 5V panelen en lost het dus op door panelen te switchen en niet alleen de schakeling te optimaliseren. Die schakeling optimaliseren was niet eens meer nodig met die nieuwere kleine panelen :P).

Van
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhOWVjZXkSdFLq5pR0wWvDtcW0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/woy2y4SWzPRZ9Qr6SBoSAdg6.png?f=fotoalbum_large

Naar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsQx-LaB2tmpcbALzscKf2IovWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JCInGn5tC2hfedw3Ddiz2pkO.png?f=fotoalbum_large

Met normale ~30-40V en ~9-13A panelen nooit zomaar parallel en serieel gaan zetten met 1 omvormer / "string" zoals ze in dit filmpje suggereren!

[ Voor 47% gewijzigd door JvS op 21-02-2023 13:39 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Ik zou in dezelfde string wel geen panelen mixen van verschillende merken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05 12:52
rolandb schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:24:
[...]

Haha moest er ook even aan wennen. Maar volgens mij is het een soort van groothandel die een side business heeft gevonden. Die Enphase micro's, kan niks mis mee zijn. Maar met name de zonnepanelen, hoor je weleens verhalen over B panelen. En gezien ik niemand anders hun naam op het forum zie noemen, kreeg ik enige twijfel.
Ik hoor nooit B-verhalen over zonnepanelen. Ik heb hier Longi liggen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-05 20:40

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Wie is bekend met panelen van Longi Solar 420Wp. Deze worden mij voorgesteld vanuit een uitvoerende partij. Volgens mij zijn er geen slechte PV panelen meer maar toch vraag ik t ff

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:27
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:55:
Wie is bekend met panelen van Longi Solar 420Wp. Deze worden mij voorgesteld vanuit een uitvoerende partij. Volgens mij zijn er geen slechte PV panelen meer maar toch vraag ik t ff
Specificeren ze nog een exact type?
Ik ben zelf naar de 405Wp all black variant aan het kijken voor mijn nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:55:
Tja, wat wil je weten?
Ik heb hier Longi LR4-72HPH. Dat zijn 455wp panelen. En uh ja, ze doen het goed *O*

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

RobWest schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:10:
[...]

Tja, wat wil je weten?
Ik heb hier Longi LR4-72HPH. Dat zijn 455wp panelen. En uh ja, ze doen het goed *O*
Precies dezelfde hier en doen het ook prima. M'n vorige LR4-60HPH die nu bij een buur liggen ook, net als de andere LR4-HPH die bij 2 andere buren liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000

JvS

Ik heb hem zelf ook

Iedereen weet dat de Longi Solar 420Wp wel precies een heel slecht product is natuurlijk

(ik begrijp deze vragen echt niet, je weet wat het antwoord gaat zijn, toch vragen. Terwijl in het systeem echt HEEL VEEL heel erg mis kan zijn, maar niet een topic starten om het systeem te laten checken :P).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
JvS schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:39:
Iedereen weet dat de Longi Solar 420Wp wel precies een heel slecht product is natuurlijk

(ik begrijp deze vragen echt niet, je weet wat het antwoord gaat zijn, toch vragen. Terwijl in het systeem echt HEEL VEEL heel erg mis kan zijn, maar niet een topic starten om het systeem te laten checken :P).
En waarom is de Longi een slecht product? Ik wist het niet, dat is dus niet iedereen.

[ Voor 4% gewijzigd door RobWest op 10-03-2023 13:55 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RobWest schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:54:
[...]

En waarom is de Longi een slecht product? Ik wist het niet, dat is dus niet iedereen.
Het was dan ook niet serieus bedoeld. Ook dat begreep iedereen behalve jij ;)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Hallo.

Ik heb 12x Longi Solar Mono Full Black LR5-54HPB-405M | 108C

Verder heb ik een goodwe 4200 dns omvormer.

Ze liggen op het westen.
Wat ik vreemd vind is is dat als het de zon sochtends al schijt ik meestal 200-300 watt opwek tot een uur of 14 dan gaat het omhoog.

Maar als de zon minder schijnt en het wel best fel is buiten wek ik sochtends al 1000 watt op.

Hoe kan dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
sgouman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:45:
Hallo.

Ze liggen op het westen.
Wat ik vreemd vind is is dat als het de zon sochtends al schijt ik meestal 200-300 watt opwek tot een uur of 14 dan gaat het omhoog.

Maar als de zon minder schijnt en het wel best fel is buiten wek ik sochtends al 1000 watt op.

Hoe kan dat?
Als de zon niet schijnt heb je heel veel diffuus licht, dan wekken de andere zijden dan de zonzijde best wel veel op. Zou je OW hebben en de zon staat op west, dan is het in oost praktisch donker. Al zou je dat niet zeggen

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
sgouman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:45:
Hallo.

Ze liggen op het westen.

Hoe kan dat?
Dat heb ik ook. Heeft wss met diffuus licht vs schaduw te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Laatst online: 21:58
Even een kort vraagje met betrekking tot een bestaande situatie

1x Growatt MIN 3000 TL-XE omvormer
10x Longi Solar 365 WP all black panelen

Binnenkort komt er een opbouw op ons huis en wordt de oriëntatie gewijzigd. De 10 panelen komen naar Zuid-West en ben van plan 3 panelen op de dakopbouw te leggen in landscape modus. ( Zuid-Oost) Dit worden waarschijnlijk Longi Solar 400 WP all black panelen. Kunnen deze genoeg voltage opwekken om de omvormer in te schakelen? Hoogzomer zal het wel aftoppen worden maar dat zal minimaal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiOmunGLVhPoHV3amfl1TVZdq9s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/10k1i1vqE5LjzQpDLS3Gyqf0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpL4iPzraOiNLw_LpNvk4Rjn2u8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x9QZTqEZGlCjEMiL8qYLpyO0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Boinkie op 11-05-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:26
Sinds vorige week liggen hier 36 panelen op het dak (Longi LR5 405 Wp) op het dak.
Omvormer is een Huawei Sun 2000 van 10 kW (3 fase)

In totaal dus 14.580 Wp, redelijk overgedimensioneerd dus. De helft ligt op het Oosten, de helft op het Westen.
Wat vinden jullie van de opbrengst grafiek van gisteren? Totaal per dag is zo'n 80 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKDjFj0nKApqZePPbjFZKgW5Wrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HaawH6cp2DZmRqkKVG3J6Uoh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Breezz schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:32:
Sinds vorige week liggen hier 36 panelen op het dak (Longi LR5 405 Wp) op het dak.
Omvormer is een Huawei Sun 2000 van 10 kW (3 fase)

In totaal dus 14.580 Wp, redelijk overgedimensioneerd dus. De helft ligt op het Oosten, de helft op het Westen.
Wat vinden jullie van de opbrengst grafiek van gisteren? Totaal per dag is zo'n 80 kWh.

[Afbeelding]
daar zijn andere topics voor.
simuleer het even met https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-01 11:57
Vandaag zijn er 11 Longi Solar 410 panelen gelegd met een GoodWe 3600D-NS omvormer. Ik heb een beetje rond zitten neuzen in de bijbehorende Semsportal app en zag daar bij omvormer een capaciteit vernoemd staan van 3.6kW en ik vroeg me af of dat getal dus refereert naar een waarde van deze omvormer of dat dit een vermelding is van de capaciteit die ik op het dak heb liggen. In dat laatste geval zou dat getal hoger moeten zijn toch (want 11 panelen á 410 Wp) of haal ik nu dingen door de war?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0a0htWnYPoecppLuq2x18LCKEc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dLwMopzhgB9IlQFNwnBmNoTh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGusrbnUeRTqEMxG05QVFjK4tu8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m4WYGrSVmyxFfEDthIjcQbGY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

MvdD schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:15:
Vandaag zijn er 11 Longi Solar 410 panelen gelegd met een GoodWe 3600D-NS omvormer. Ik heb een beetje rond zitten neuzen in de bijbehorende Semsportal app en zag daar bij omvormer een capaciteit vernoemd staan van 3.6kW en ik vroeg me af of dat getal dus refereert naar een waarde van deze omvormer of dat dit een vermelding is van de capaciteit die ik op het dak heb liggen. In dat laatste geval zou dat getal hoger moeten zijn toch (want 11 panelen á 410 Wp) of haal ik nu dingen door de war?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is inderdaad het vermogen van je omvormer. Wp van je installatie staat niet in je SEMS portal.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:14
Tommie12 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:10:
[...]

>1.5€ per WP voor dergelijke grootte van installatie is gewoon te veel.

Je moet eigenlijk rekenen dat over het jaar, een kWh je 15ct gaat opleveren. Zeker als salderen weg gaat, en je moet zo'n installatie op hoogstens 10 jaar terug verdiend hebben.
Inmiddels wel, maar vorig jaar toen we akkoord gingen met de offerte zaten we op het hoogtepunt van de crisis met 85 cent/kWh, waar we oorspronkelijk 7 cent/kWh betaalden.
Toen waren én panelen én bedrijven schaars of overboekt.
Beetje jammer dus dat de gemeente toen dwars ging liggen en een vergunning een jaar op zich heeft laten wachten.
Vorig jaar met ca. 30k aan energiekosten werd ons dus door de neus geboord qua terugverdienen.

Maar ik maak me nog steeds geen zorgen over terugverdienen binnen een jaar of 5-6.
We zullen langzaam verder over gaan op elektrisch ipv gas, en ruimte voor accu`s of andere oplossingen om energie op te slaan is er ook ruim voldoende overal.

@Capt Waffles
Als ik nu 22 panelen extra koop, Longi 385 wp á €178/st, met frame Van der Valk pro p10, á ca. 3,1k, ben ik ca 7000 kwijt voor ca 8500 wp en kom op 83 cent/wp, zonder omvormer, bedrading en aanleg.
Hoe ga ik daar jouw € 0,6/wp van maken, inc alles?

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 04-07-2023 11:34 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:10
Teijgetje schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:07:
[...]

@Capt Waffles
Als ik nu 22 panelen extra koop, Longi 385 wp á €178/st, met frame Van der Valk pro p10, á ca. 3,1k, ben ik ca 7000 kwijt voor ca 8500 wp en kom op 83 cent/wp, zonder omvormer, bedrading en aanleg.
Door panelen op een schuin dak te leggen :) Ik heb een paar jaar geleden minder dan 25% aan montagemateriaal uitgegeven (alleen panelen+montagemateriaal meegeteld). Jij zit tegen de 44%.

Inclusief alle kosten had ik ongeveer dit:
- panelen 47%
- montage 11%
- overig 42% (verzendkosten, bedrading, omvormer, meterkast, valbeveiliging, gereedschap)

€0.75/Wp
met btw teruggave: €0.60/Wp (toevallig hetzelfde als @Capt Waffles).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:14
DjAntoon schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:30:
@Teijgetje Die panelen zijn veel te duur... Prijzen zitten nu al onder de 140 euro voor 430Wp.
Van Longi? Graag een linkje voor 1755x1038x38 6 stuks, en 20 mogen iets afwijken maar niet in lengte.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
[...]

@Capt Waffles
Het montagesysteem hakt er wel erg hard in in jouw voorbeeld. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een plat dak systeem zo veel duurder is, damn, da's heftig. Het zijn eenvoudige alu profielen & 'gewichten' (de voeten), ik heb er me niet in hoeven verdiepen wegens dak onder helling met dakpannen, maar EUR 3000+ daarvoor lijkt alsof er veel marge op zit..

Hier is mijn kost breakdown:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlcQH0ZcBdyYlSLEZp88AQaRSxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBkHGhr054rh7HXavq1syH1N.png?f=fotoalbum_large

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 17:49
[...]

@Capt Waffles
Nu weet ik niet wat t voordeel van van der valk pro p10 is
maar als ik kijk naar een offerte die ik voor mij heb met Solarstell Connect dan staat er 4,9K op voor plat dak oost-west, echter is dat voor 108 panelen, niet voor 22, dus 3.1k lijkt mij vrij prijzig montage systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Powermage op 05-07-2023 22:08 ]

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pebblepath
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-07-2024
Ronald schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 07:14:
Schaduw korte zijde gaat dus beter met Hyundai parallel shingled.
Dank voor je toelichting. Zijn er naast Hyundai nog fabrikanten die zo'n shingled panelen hebben?

En verder: voorlopig zijn Longi LR5 LR-72HTH-600M panelen van 600 Wp gepland op mijn dak. Maar die zijn dus niet shingled, maar hebben 3 repen parallel met hun lange zijde en 6 met hun korte zijde, dus 12 sub-gedeeltes in totaal (enfin, dat denk ik toch, ben niet 100% zeker).

Indien er shingled panelen van 600 Wp zouden bestaan, en die kosten niet veel meer dan deze Longi's, dan zijn die dus te verkiezen in deze portrait-zuidwest opstelling. Echter wat als ik maar shingled panelen zou vinden van slechts 480 Wp bvb? Dan gaan die minder opbrengen dan die van 600 Wp als er geen schaduw op valt...

Het wordt dus een evenwichtsoefening dan, en een vrij complexe berekening van de totale opbrengst op een gans jaar.

Ik vraag me af of de SMA Sunny Design software rekening houdt met of een paneel al dan niet shingled is. Ik zie nergens een parameter in die software daarvoor. Ik kan wel aanvinken "half-cell" en hoeveel diodes.

Is er software die met die shingled of niet-shingled rekening houdt, alsook met de schaduwsimulatie, bij de berekening van de jaaropbrengst? Of doet SMA Sunny Design het sowieso?

[ Voor 6% gewijzigd door Pebblepath op 08-07-2023 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pebblepath
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-07-2024
Welk montagesysteem kan ik aanwenden om Longi LR5 panelen van 2278 x 1134 x 35 mm op een plat dak op te stellen in portrait positie, zuidopstelling. (Acht panelen per rij naast mekaar, dit louter ter extra info).

Ik heb gekeken bij Esdec, Van der Valk, Sunbeam. Geen van deze drie kan de lengte 2278 mm aan. Maximum wat ik bij hen, tot dusver, kon vinden was 2190 mm.

Mogelijks heeft Avasco een oplossing, wie weet dat?

Of nog andere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-05 06:03
Pebblepath schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:03:
Welk montagesysteem kan ik aanwenden om Longi LR5 panelen van 2278 x 1134 x 35 mm op een plat dak op te stellen in portrait positie, zuidopstelling. (Acht panelen per rij naast mekaar, dit louter ter extra info).

Ik heb gekeken bij Esdec, Van der Valk, Sunbeam. Geen van deze drie kan de lengte 2278 mm aan. Maximum wat ik bij hen, tot dusver, kon vinden was 2190 mm.

Mogelijks heeft Avasco een oplossing, wie weet dat?

Of nog andere alternatieven?
Blubase connect (was solarstell connect) heeft een middenondersteuning. Staat geen maximale lengte bij. Even informeren bij de leverancier.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
Hallo mensen

Is er iemand in deze groep die mij kan helpen met het ontcijferen van 2 datasheets van zonnepanelen? Ik ben op zoek naar de verschillen en vaag me af welke beter zijn. Het gaat om de volgende producten van Longi:

LR5-54HPB-400M
LR4-66HIH-400M

https://static.longi.com/...0_M_V16_DE_b5b966073d.pdf
https://www.solarmarkt.ch...gi_LR4-66HIH_400_420M.pdf

De panelen worden geïnstalleerd icm Micro omvormers van Enphase, dit zijn de IQ8Plus. Het wordt een 3-fase systeem.

BVD
Heino

[ Voor 36% gewijzigd door Kleineheino op 29-08-2023 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:00
Kleineheino schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:19:
Hallo mensen

Is er iemand in deze groep die mij kan helpen met het ontcijferen van 2 datasheets van zonnepanelen? Ik ben op zoek naar de verschillen en vaag me af welke beter zijn. Het gaat om de volgende producten van Longi:

LR5-54HPB-400M
LR4-66HIH-400M

BVD
Heino
Je kunt niet zomaar zeggen welke beter is. Je kunt je wel afvragen welke beter bij jou past. De LR5 heeft bijv. een hogere stroom per paneel. Dit kan bij sommige omvormers net teveel zijn. LR5 heeft daardoor een lagere spanning per paneel. Dit kan net goed uitkomen om mooi in het beste werkgebied van de omvormer te komen, maar kan ook betekenen dat je misschien net te laag uitkomt (afhankelijk van aantal panelen per string). De LR5 heeft iets andere maten (welke past het beste bij jou).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 08:37

icecreamfarmer

en het is

Mijn ouders hebben nu:
10x SUNPOWER MAX 2 MONO 5" 350 WP WHITE BLACK FRAME 1690x1046x40 CAT E5
op een SOFAR INVERTER 3680 TLM DUAL TRACKER + WIFI .

Is het mogelijk om daar nog 1 paneel van een ander merk bij te plaatsen?
Want dezelfde panelen lijken niet of moeilijk leverbaar te zijn. Waar moet ik dan op letten?

Welk paneel van JA Solar, LONGi of TRINA zou er bij passen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

icecreamfarmer schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:00:
Mijn ouders hebben nu:

Want dezelfde panelen lijken niet of moeilijk leverbaar te zijn. Waar moet ik dan op letten?

Er ligt nu 3500Wp, je zal dus in praktijk mogelijk ong. 3000W eruit halen op piekmomenten. Bijplaatsen zou dus mogelijk wel kunnen. Je zal moeten kijken naar het amperage van je huidige panelen. Het nieuwe paneel moet hetzelfde amperage of hoger hebben. En ook even kijken naar de specs van de omvormer (o.a. max DC voltage vs je het voltage van het totaal van je panelen).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:28

timovd

Voorsprong door techniek

Mijn ouders hebben nu:

Een stroomsterkte van 6,05 A zie je niet vaak zo laag. Reken met een nominale spanning van 60V per paneel (conform spec sheet), dan zit je nu dus al rond de 600V bij koude panelen. De maximale ingangsspanning van de omvormer is 600V.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mijn ouders hebben nu:

Kies een paneel met (bijna) gelijke Imp, mag fractie meer zijn, maar om ook in het extra paneel de verliezen te minimaliseren zo gelijk mogelijk. NIET minder, want dan trekt dat ene paneel de rest naar beneden, dat de rest dat ene paneel iets beperkt is 10x minder erg.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:09
Mag ik deze vraag hier stellen?

Ik heb een korte vraag over verschillende merken zonnepanelen. Een aanbieder met longi panelen is aanzienlijk goedkoper dan de andere. Is Longi een goed merk? Of beduidend minder dan zonneplan, solitek of rec?
En hoe kan het dat de ene veel goedkoper is dan de ander?

Zonneplan €5000
eigen merk 10 stuks 410wp elk.
met 10 jaar garantie voor de installatie

Sun-flow €4300
10 longi 400wp
10 solaredge 5440 optimizers
solaredge se3000h omvormer.
5 jaar garantie op de installatie en omvormer.
12 jaar op de longi panelen

Sun-tech Prijs is nog niet bekend

Morgen komt sun-tech langs voor een offerte.
Zij kunnen o.a solitek en rec panelen leveren.
Omvormers van solaredge en enphase.

Alle drie hebben goede reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

m4bnl schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:20:

Ik heb een korte vraag over verschillende merken zonnepanelen. Een aanbieder met longi panelen is aanzienlijk goedkoper dan de andere. Is Longi een goed merk? Of beduidend minder dan zonneplan, solitek of rec?

Zonneplan €5000

Sun-flow €4300
10 longi 400wp

Ik heb goede ervaringen met aardig wat Longi panelen. Het is ook de grootste fabrikant ter wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
Termy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:20:
[...]

Ik heb goede ervaringen met aardig wat Longi panelen. Het is ook de grootste fabrikant ter wereld.
Is er in Nederland ook support vanuit longi. Stel de monteur gaat failliet en er is iets met de panelen. Dan kan ik terecht bij hen neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
m4bnl schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:50:
[...]

Is er in Nederland ook support vanuit longi. Stel de monteur gaat failliet en er is iets met de panelen. Dan kan ik terecht bij hen neem ik aan?
En als de fabrikant niet meer bestaat dan? De mijne is er bijvoorbeeld al niet meer. Staar je niet blind op garantie. Ik had panelen van 11 jaar oud en zero degradatie. Ik zou me daar geen zorgen over maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

m4bnl schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:50:
[...]

Voor garantie moet je bij je installateur zijn. Hoe het zit met de fabrieksgarantie, geen idee. Nog geen verhaal op tweakers gelezen van iemand die zo'n garantie claimde. Al die merken beweren decennia lang garantie te geven en beter te zijn dan de rest maar of het echt uitmaakt valt te betwijfelen.

Sowieso kun je waarschijnlijk een paar maanden na installatie dezelfde panelen al niet meer krijgen omdat ze nu de net wat betere verkopen.

Verder moet ik hier het 1e verhaal over een kapot paneel nog lezen (door gebruik ipv bij levering).

Omvormergarantie is interessanter want dat gaat een stuk vaker kapot. Enige nadeel daar is dat de stringomvormers geen super lange garantie hebben en de micro's geen garantie op arbeid dus hoe dan ook is garantie een wassen neus :p.

Ga voor de panelen die je dak het beste vullen tegen de laagste prijs. Alle marketing bla (van zowel fabrikanten als installateurs) is daar ondergeschikt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
m4bnl schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:20:

Zonneplan €5000

Sun-flow €4300
10 longi 400wp

Panelen maakt niet zoveel uit. Waar je het dak het beste mee vult, e/o de hoogste Wp totaal op je dak.
Zeker als je minder dan je jaar verbruik kunt opwekken. Als je ruim meer kunt opwekken kan je ook naar de beste prijs per Wp voor het totale dak kijken.
Ik heb voor een vriendin besloten tot 2 types panelen voor een optimale dak vulling.

En laat je geen SolarEdge of micro omvormers aansmeren, veel te duur, als je die niet nodig hebt. Bijna nooit...

Voor verdere vragen je eerste reactie naar een eigen topic, en daar verder.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
Offerte vraag.

Twee offertes. €1000 verschil. Beide 8 panelen serie.
De duurste met solitek 410wp panelen(30jaar garantie)
Eaton groepenkast
Huawei sun2000l 3.68KTL omvormer
Monitoring via lan

De goedkoopste met longi 410wp ( 12 jaar garantie)
Met hager groepenkast
Huawei sun20003ktl omvormer.

Zijn de panelen van de duurste zoveel beter dan de goedkopere? De duurste heeft 30 jaar garantie op de panelen, dat is dan weer een voordeel.
En de groepenkast. Iemand bekend met beide merken en de kwaliteit daarvan.

Is de Huawei een goede omvormer? En heeft die een fijne en betrouwbare app?
Is er een verschil tussen de beide omvormers die worden aangeboden? ik heb ontdekt dat ze verschillen in het vermogen dat ze aan kunnen. Beiden zullen voldoende zijn vermoed ik

Offerte van de duurste is veel uitgebreider.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wc89lPZFP55L8_ylbZgfmoijabI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BY9PzBABSQnvDws1Si4HmKH3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMPLNIjwS3bKNesYkkX9xCDuqiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNdSZTK80o3z4prMEhDmPmRY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door m4bnl op 11-01-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trisje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 15:56
MotorBeast schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:37:
[...]

Dat bedoel ik.

Mijn Jinko 430 doen nu 32V.
Ik zou nu 420 volt moeten hebben, met 35v panlen. Longi LR5 54hbp panelen. nu is dat 365v . Ben even naar buiten gelopen en zie dat er op een paar panelen een stukje sneeuw ligt. Dus misschien dat er 3 of 4 halve panelen niet gebruikt worden op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
trisje schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:17:
[...]

Ik zou nu 420 volt moeten hebben, met 35v panlen. Longi LR5 54hbp panelen. nu is dat 365v . Ben even naar buiten gelopen en zie dat er op een paar panelen een stukje sneeuw ligt. Dus misschien dat er 3 of 4 halve panelen niet gebruikt worden op dit moment.
Sneeuw? Dat is niet in NL lijkt me. Ik loop hier zonder jas buiten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren