CAT-7 Kabel werkt niet direct vanuit mijn router naar pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14-12-2022
CAT7 kabel gekocht en wou die rechtstreeks vanuit mijn router verbinden en dan door naar mijn pc
nu kom ik er achter dat het niet werkt heb dit bij nog 1 andere router getest en die deed het ook niet. doe ik mijn kabel in een switch en dan naar de pc dan werkt ie wel.

deze gekocht. https://www.kabelshop.nl/...035AV-1-i6195-t25965.html
werkt WEL vanuit een switch en op kabel testers

weet iemand een oplossing ?

beetje tot het maximale gaan vraag niet wrm :)

[ Voor 24% gewijzigd door DjenSteman op 14-07-2022 23:39 . Reden: extra informatie ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@DjenSteman tja om je echt goed te kunnen helpen hebben we wat meer informatie van je nodig. Kan je eens delen wat voor kabel het precies is, wat voor PC, router en andere apparatuur je allemaal gebruikt. Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 14-07-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@rens-br

helemaal goed.
kabel: Cat7 S/FTP - 50 meter (Stugge kern, 100% koper, LSZH, Eca)
Router:fritzbox3490 en de andere router was een asus dat model weet ik zo niet
en voor de PC wil je denk ik het moederbord weten: Asus ROG STRIX B550-F GAMING(WI-FI) moederbord

Voor de rest handig om te weten glasvezel kastje(netrebel) komt binnen en daar gaat een utp kabel naar de router om natuurlijk internet te geven

[ Voor 33% gewijzigd door DjenSteman op 14-07-2022 17:26 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:09

FreakNL

Well do ya punk?

Stugge kabel? Ook wel installatiekabel? Dus daar heb je zelf connectors opgekregen?

Sowieso is CAT7 niet meer dan een hype en ook niet gecertificeerd, je was beter af geweest met CAT6 of CAT6a.

Op stugge kabel monteer je idealiter iets af met LSA (patchpaneel, WCD). Als je een kabel uit 1 stuk wilt koop je die fabrieksaf met gegoten stekkertjes en de juiste lengte.

Wat je liever niet doet;
Stekkertjes aan een soepele patchkabel zetten. Het kan wel, maar beter koop je gewoon de gewenste lengte.
Of
Stekkertjes aan een stugge kabel zetten. Dat doe je met LSA.

Eigenlijk moet je het knijpen van stekkertjes dus gewoon sowieso mijden. Losse patch/soepele UTP kabel (wat je dus kunt wisselen en wat op het zicht ligt) koop je op maat, kabels die je wegwerkt pak je installatiekabel voor en monteer je af op LSA. Let op, er zijn ook LSA connectors (als je geen plek hebt voor een WCD). Die zijn female, daar steek je dus een patchkabel in.

En ja, er zijn ook UTP connectors voor stugge kabel, maar ik ben daar geen fan fan. Stugge kabel ligt vast en daar is een stekker dus onnodig. Gewoon afmonteren op LSA en het laatste traject met een soepele patchkabel.

[ Voor 99% gewijzigd door FreakNL op 14-07-2022 18:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:22
Eigenlijk zou een kabel direct tussen een router en pc gekruist moeten zijn. Van switch na router of van switch wel recht.

In praktijk is dat vaak niet nodig omdat het automatisch wordt gekruist (auto-mdix).
Kijk even of je jouw poorten op auto (bv auto sensing, dat doet het vaak ook) heb staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@canonball in die router zit ook gewoon een switch. Nergens voor nodig om crosscables te gebruiken.

sowieso:
Crosscables gebruikte je vroeger om van PC naar PC te gaan of van switch naar switch. Maar dat is bijna antiek, ik denk niet dat daar het probleem van de TS zit.

Laat hem eerst maar vertellen wat hij gedaan heeft, zou me niks verbazen als hij er zelf connectors opgezet heeft en dan zit daar het probleem. Dat kan eigenlijk niet anders want stugge kabels komen niet fabrieksaf met connectors :)

Dus als het een kabel uit 1 stuk is had hij beter soepele kabel kunnen pakken. Maar gezien de lengte zal het een kabel zijn die weggewerkt is, dus dan gewoon op LSA afmonteren.. En CAT7 geeft je geen meerwaarde maar dat is nu te laat.
https://www.cablematters....and-why-you-don-t-need-it

En nog even dit rijtje (gejat van @Ben(V) )
Even de normale standaarden op een rijtje:
Vaste bekabeling:
UTP: stugge aders, in een buis, afmonteren op wcd (in ieder geval op lsa)
Glas: losse glasvezel, in een buis, afmonteren op een wcd
Spanning: VD draad in een buis, afmonteren op een wcd

Patch bekabeling:
UTP: soepele aders, fabrieksmatig afgemonteerd met RJ45
Glas: glasvezel, standaard lengtes inclusief fabrieksmatig gemonteerde sfp's
Spanning: kant en klaar snoer, met aangespoten stekker en contrastekker

We snappen allemaal dat we een verlengsnoer (stroom) niet door een buis trekken, maar dat we daar VD draad voor gebruiken (het stroom equivalent van een UTP installatiekabel) en afmonteren op een WCD.. Maar in het geval van UTP gaan we daar ineens van afwijken en knijpen we stekkers op een installatiekabel… Uiteindelijk is dat gewoon een prutsoplossing.

En wees niet bang, LSA hoeft niet perse huge te zijn… Kan ook gewoon met een keystone..

[ Voor 136% gewijzigd door FreakNL op 14-07-2022 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04 15:57
Ik gok erop dat hij RJ45's erop heeft gepruts wat niet kan op een Cat 7 met stugge aders.
Als je een kabel niet in een buis trekt, moet je gewoon kan en klare patchkabels kopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:05

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

canonball schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:03:
Eigenlijk zou een kabel direct tussen een router en pc gekruist moeten zijn.
Nee, niet bij Gbit (en hoger) MDI/MDI-X is voor 10BASE-T en 100BASE-TX.
Sterker nog, gebruik van een standaard cross cable bij 1Gbit zal géén connectie maken op Gbit maar alleen op 100Mbit door auto MDI(-X).

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 14-07-2022 19:47 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
Om precies te zijn deze heb ik gekocht 2

https://www.kabelshop.nl/...035AV-1-i6195-t25965.html

[ Voor 12% gewijzigd door DjenSteman op 14-07-2022 23:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja en lees mijn verhaal dan nog eens.

Koop gewoon een LSA keystone.

Zoiets :
https://www.netwerkkabel....?q=Keystone%20toolless%20

Ik durf niet te zeggen of deze compatible is met je kabel, maar als je gewoon alles bij deze shop had gekocht hadden ze je kunnen adviseren en hadden ze je ook “gewoon” naar CAT6a geduwd.

[ Voor 81% gewijzigd door FreakNL op 15-07-2022 00:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25
@DjenSteman Welke adervolgorde heb je aangehouden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sanzai
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-02 13:38
FreakNL schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 00:21:
Ja en lees mijn verhaal dan nog eens.

Koop gewoon een LSA keystone.

Zoiets :
https://www.netwerkkabel....?q=Keystone%20toolless%20

Ik durf niet te zeggen of deze compatible is met je kabel, maar als je gewoon alles bij deze shop had gekocht hadden ze je kunnen adviseren en hadden ze je ook “gewoon” naar CAT6a geduwd.
Er is in eerste instantie gebruik gemaakt van een LSA connector, hiermee was precies hetzelfde probleem aanwezig. Ook heeft geen enkel van je antwoorden enig resultaat op de vraag die is gesteld.

Dat jij geen fan bent van RJ45 knijp connectors lijkt me ook meer jouw probleem. Er is duidelijk aangegeven dat de kabel werkt vanaf een switch, en gewoon goeie resultaten geeft via een kabeltester, maar niet werkt vanaf een router.

Misschien kun jij gewoon niet met knijp connectors werken? buiten dit alles is het probleem nogsteeds niet de connector, er is simpel bewijs dat de connector werkt alleen niet van de router, en dit is de vraag. We zouden het erg op prijs stellen dat je jouw idealen niet in iemands neus drukt, en als je geen antwoord kunt geven op de vraag vragen we je vriendelijk jezelf te verwijderen van dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
DjenSteman schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:04:
En wat als je een andere kabel aansluit tussen router en PC, werkt het dan wel? Zo ja, dan ligt het toch echt aan je kabel. Werkt het met een andere kabel ook niet, dan ligt het aan PC of router.

En als het aan je kabel ligt (waar ik wel vanuit ga), kan het liggen aan de kabel zelf, of de connectoren die er nu op zitten. De enige logische oplossing is dan "neem een andere kabel", of "sluit opnieuw [andere] connectoren aan".

Dat het met andere apparatuur wel werkt, wil niet altijd zeggen dat er niets mis is met de de kabel. Niet alle apparatuur heeft dezelfde fouttolerantie.
Sanzai schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:39:
[...]
Er is in eerste instantie gebruik gemaakt van een LSA connector, hiermee was precies hetzelfde probleem aanwezig.
Ik lees nergens in de posts van @DjenSteman dat hij eerst een LSA connector heeft gebruikt?
[...]
We zouden het erg op prijs stellen dat je jouw idealen niet in iemands neus drukt, en als je geen antwoord kunt geven op de vraag vragen we je vriendelijk jezelf te verwijderen van dit topic.
@FreakNL geeft gewoon aan wat (om goede redenen) de standaarden voor dit soort aansluitingen zijn. Geen reden om daar zo geirriteerd zo op te reageren.

[ Voor 38% gewijzigd door Cpt.Morgan op 15-07-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@Cpt.Morgan
Ja met een andere kabel werkt het wel.

ook heb ik de connectoren gebruikt die je in het linkje ziet. toen ik dacht dat het door de connectors kwam heb ik weer andere gebruikt en daar kom ik op het zelfde neer (werkt ook niet) mits ik dus de kabel in de switch duw. En ik heb het er wel bijgezet zie het linkje boven.

de standaarden die wist ik. mijn vraag is puur gericht op hoe kan het dat het op switch wel werkt en op een router niet, en of er een oplossing voor is. en het is maar net hoe je het bericht leest van @Sanzai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:36

Kabouterplop01

chown -R me base:all

@DjenSteman Staat jouw netwerkkaart op auto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DjenSteman schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:48:
[...]

de standaarden die wist ik. mijn vraag is puur gericht op hoe kan het dat het op switch wel werkt en op een router niet, en of er een oplossing voor is.
Op moment dat je afwijkt van standaarden *kan* iets werken maar heb je geen garanties. Blijkbaar zijn de toleranties buiten spec van de switch net iets ruimer dan van de router. Wil je het zeker werkend hebben? Gebruik de spullen zoals het hoort. Geen zin in? Dan heb je in ieder geval zelf een workaround gevonden met een switch. Maar goed, wat je dan hebt is een onhandig dikke kabel die minder goed/betrouwbaar werkt dan een reguliere Cat5E patchcable. Beetje zonde.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@dion_b
met de standaarden bedoelde ik die van freakNL

ik ga nergens uit het boekje. een kabel waar geen connector op zit daar zet ik een connector op en plaats die daarna in de router. dus je kan dan zeggen dat ik de spullen gebruik zoals het hoort. en dus geen workaround gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzai
dion_b schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:10:
[...]

Op moment dat je afwijkt van standaarden *kan* iets werken maar heb je geen garanties. Blijkbaar zijn de toleranties buiten spec van de switch net iets ruimer dan van de router. Wil je het zeker werkend hebben? Gebruik de spullen zoals het hoort. Geen zin in? Dan heb je in ieder geval zelf een workaround gevonden met een switch. Maar goed, wat je dan hebt is een onhandig dikke kabel die minder goed/betrouwbaar werkt dan een reguliere Cat5E patchcable. Beetje zonde.
Dit is wel een heel slappe reactie. UTP is heel simpel kopere kabel en als er signaal is, is er signaal. Er bestaat niet zoiets als oh ja minder betrouwbaar dan een andere kabel. Ook maakt het dus helemaal geen verschil welke "standaarden" je volgt, of je nou van knijp connectors gebruik maakt of LSA. Nogmaals, signaal is signaal en er is eerder al aangegeven dat er met een kabeltester duidelijk te zien is dat elke kern gewoon signaal heeft.

Overigens snap ik niet goed wat je bedoelt met gebruik de spullen zoals het hoort. Er worden RJ45 knijp connectors gemaakt en verkocht voor cat.7 kabel, ook worden er UTP-tangen gemaakt en verkocht. Lijkt me een vrij standaard manier om gebruik te maken van een kabel niet? Dat jullie persoonlijk liever LSA gebruiken is aan jullie maar dat betekent niet dat dit geen oplossing is "zoals het hoort".

Buiten dit om, zoals eerder dus al is aangegeven zijn de spullen volgens jullie standaard "als het hoort" gebruikt en werkte het ook niet.

Vrij onnodige reactie eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-04 15:56
Sanzai schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:49:
[...]

Dit is wel een heel slappe reactie. UTP is heel simpel kopere kabel en als er signaal is, is er signaal. Er bestaat niet zoiets als oh ja minder betrouwbaar dan een andere kabel. Ook maakt het dus helemaal geen verschil welke "standaarden" je volgt, of je nou van knijp connectors gebruik maakt of LSA. Nogmaals, signaal is signaal en er is eerder al aangegeven dat er met een kabeltester duidelijk te zien is dat elke kern gewoon signaal heeft.

Overigens snap ik niet goed wat je bedoelt met gebruik de spullen zoals het hoort. Er worden RJ45 knijp connectors gemaakt en verkocht voor cat.7 kabel, ook worden er UTP-tangen gemaakt en verkocht. Lijkt me een vrij standaard manier om gebruik te maken van een kabel niet? Dat jullie persoonlijk liever LSA gebruiken is aan jullie maar dat betekent niet dat dit geen oplossing is "zoals het hoort".

Buiten dit om, zoals eerder dus al is aangegeven zijn de spullen volgens jullie standaard "als het hoort" gebruikt en werkte het ook niet.

En tóch werkt het op de ene manier niet en de andere wel, en de ervaring is dat het nagenoeg altijd aan de zelf geknepen/gestoken connector ligt. het hoeft maar net even een iets ander hoekje te maken en het kan er al uit liggen.

That said.
Indien er met de switch ertussen getest wordt, is die dan op dezelfde poort op de router aangesloten als dat er rechtstreeks naar de pc word verbonden?

Mogelijk is er nog een cache in het spel die het PC MAC alleen op een bepaalde poort verwacht, auto-sensing/negotiate die niet helemaal lekker gaat oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzai
Dieks77 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:15:
[...]

En tóch werkt het op de ene manier niet en de andere wel, en de ervaring is dat het nagenoeg altijd aan de zelf geknepen/gestoken connector ligt. het hoeft maar net even een iets ander hoekje te maken en het kan er al uit liggen.

That said.
Indien er met de switch ertussen getest wordt, is die dan op dezelfde poort op de router aangesloten als dat er rechtstreeks naar de pc word verbonden?

Mogelijk is er nog een cache in het spel die het PC MAC alleen op een bepaalde poort verwacht, auto-sensing/negotiate die niet helemaal lekker gaat oid.
Dit klopt maar dit is dmv een kabeltester uit te sluiten, vandaar dat ik ook duidelijk schreef dat de kabeltester gewoon aangeeft dat het werkt. Ook omdat het vanuit de switch werkt maar niet vanuit meerdere (3 verschillende) Routers (maar wel als er op dezelfde poort de switch word aangesloten). De switch die word gebruikt is overigens een goedkoop budget-switchje van TP-Link (de TL-SG105) en de routers variëren van een Asus RT-AC51U, een Asus RT-AC66U en dan aangegeven Fritz!Box.

Wat nog niet getest is is de router in switch-modus te zetten en te kijken of het dan wel werkt, maar mijn vermoeden gaat ernaar uit dat het dan wel zou werken. Ik zie ook geen duidelijke reden waarom het rechtstreeks niet zou werken van een router, maar wel van een switch op diezelfde router op dezelfde poort. Zeker ook niet aangezien het bij geen enkele router werkt, maar op elke switch wel zodra deze ertussen zit.

Wat misschien ook handig is om aan te geven is dat wanneer je de kabel rechtstreeks aansluit op de router, er voor ongeveer een minuut gewoon internet is maar daarna de internet-verbinding wegvalt. Wel blijft de LAN-verbinding tot stand en komt er een geldig IP-adres binnen. Het lijkt mij eerder een probleem aan de PC-kant maar dan verklaart dat nogsteeds niet waarom het met een switch ertussen wel werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
De RJ45 connector die hij erop gezet heeft zijn volgens die website geschikt voor kabels met zowel stugge als met soepele kern.
Dat is een onmogelijkheid.
Rj45's voor stugge kabel werken met een vorkje waar de ader tussen geklemd wordt en als je dat met een soepele kern doet werkt dat uiteraard heel slecht.
Rj45's voor soepele kabel werkt met een pennetje die tussen de soepele aders wordt geduwd en dat werkt met een stugge kern weer heel slecht.

Wat die bewuste connector doet is geheel onduidelijk, maar ik zou toch maar eens twee connectoren die enkel geschikt zijn voor stugge kern erop zetten zoals @FreakNL al voorstelde.

Waarschijnlijk is een een slechte connectie, waar het ene apparaat net iets gevoeliger voor is dan het andere.
En een kabeltester help daar helemaal niets bij, die werkt met gelijkstroom en niet met hoogfrequent signalen.

Mijn menig is overigens ook dat zelf RJ45's aanzetten beter vermeden kan worden.
Vaste bekabeling monteer je af op een wcd of patchpanel en losliggende kabels koop je kant en klaar met aangespoten RJ45's.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@Sanzai en (in mindere mate) @DjenSteman

Als mijn expertise hier niet gewaardeerd wordt, prima. Dan ga ik weg uit het topic.

Bovendien heb ik de oplossing ook al gepresenteerd, dus ik ga anders toch in herhaling vervallen.
@Cpt.Morgan

ook heb ik de connectoren gebruikt die je in het linkje ziet. toen ik dacht dat het door de connectors kwam heb ik weer andere gebruikt en daar kom ik op het zelfde neer (werkt ook niet) mits ik dus de kabel in de switch duw. En ik heb het er wel bijgezet zie het linkje boven.
Je bedoelt tenzij? Want ik stond behoorlijk op het verkeerde been.
https://taaladvies.net/mits-of-tenzij/

Het enige wat ik nog kwijt wil is dat er in geen enkele professionele omgeving UTP connectors aan kabels geknepen worden. Alles is LSA icm stugge kabel en patch (soepele) kabel koop je op maat met gegoten connectors. Deze gebruik je voor het laatste traject (patch panel naar switch of WCD naar device). En een UTP kabeltester is pas serieus te nemen als hij goed geld kost. Zoals de Linkrunner AT2000 (heb ik standaard in mijn kit), daar kun je zelfs zien WAAR de breuk zit bijvoorbeeld.

Prima manier om een behulpzame Tweaker weg te jagen hoor. Jullie doen het maar met @Ben(V) en @dion_b .

:w

[ Voor 65% gewijzigd door FreakNL op 15-07-2022 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Sanzai schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:25:
[...]

Dit klopt maar dit is dmv een kabeltester uit te sluiten, vandaar dat ik ook duidelijk schreef dat de kabeltester gewoon aangeeft dat het werkt. Ook omdat het vanuit de switch werkt maar niet vanuit meerdere (3 verschillende) Routers (maar wel als er op dezelfde poort de switch word aangesloten). De switch die word gebruikt is overigens een goedkoop budget-switchje van TP-Link (de TL-SG105) en de routers variëren van een Asus RT-AC51U, een Asus RT-AC66U en dan aangegeven Fritz!Box.

Wat nog niet getest is is de router in switch-modus te zetten en te kijken of het dan wel werkt, maar mijn vermoeden gaat ernaar uit dat het dan wel zou werken. Ik zie ook geen duidelijke reden waarom het rechtstreeks niet zou werken van een router, maar wel van een switch op diezelfde router op dezelfde poort. Zeker ook niet aangezien het bij geen enkele router werkt, maar op elke switch wel zodra deze ertussen zit.

Wat misschien ook handig is om aan te geven is dat wanneer je de kabel rechtstreeks aansluit op de router, er voor ongeveer een minuut gewoon internet is maar daarna de internet-verbinding wegvalt. Wel blijft de LAN-verbinding tot stand en komt er een geldig IP-adres binnen. Het lijkt mij eerder een probleem aan de PC-kant maar dan verklaart dat nogsteeds niet waarom het met een switch ertussen wel werkt.
Belangrijk is wat voor kabeltester er gebruikt is. Is het een simpele kabeltester die controleert of pin 1 overeenkomt met pin 1 aan de andere kant, dan kan de kabel nog steeds slecht zijn, ook al geeft de kabeltester aan dat het goed zit. Bij UTP is immers de twist belangrijk en daarom moet ook de adervolgorde gevolgd worden zoals die ook in de NT FAQ staat.
Neem je een willekeurige adervolgorde, dan zal je vast 1Gbit krijgen met een kabel van 1 meter, maar gegarandeerd dat het fout gaat bij langere kabels. En het ene apparaat is net wat gevoeliger dan de andere, dus de een zal bij een kabel van 3 meter al struikelen, terwijl de andere 10 meter nog accepteert.
Data over een UTP is niet een kwestie van ja het werkt of het werkt niet. Zo simpel is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:24
@Cpt.Morgan

de standaarden die wist ik. mijn vraag is puur gericht op hoe kan het dat het op switch wel werkt en op een router niet, en of er een oplossing voor is. en het is maar net hoe je het bericht leest van @Sanzai
Als het met een andere kabel wel werkt, dan zit het probleem toch echt in de zelfgeknepen kabel. Misschien dat de PC niet met een snelheid van 10 MB overweg kan en de switch wel. vervolgens babbelt de switch met 1GB met de PC.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-04 20:30
Testen kan op meerdere manieren, je kan hem simpel doorpiepen per ader en dan zie je of er geen breuken in zitten en of je de volgorde gelijk hebt. Maar je kan hem ook testen meet een stuk duurdere Fluke netwerktesten om net iets meer te testen.

https://shop.efb-elektron...ounting%20instruction.pdf
Dit lijken de montageinstructies te zijn, heb je hem zo aangesloten en zo ja: volgens T568A, T568b of industrial? Heb je de aders ook netjes geknipt met een geschikte kniptang?

Wat ook nog kan helpen om het een en ander wat duidelijker te krijgen is het posten van wat foto's.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-04 21:56
DjenSteman schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:04:
Om precies te zijn deze heb ik gekocht 2

https://www.kabelshop.nl/...035AV-1-i6195-t25965.html

Trek eens een foto van een open connector en post die hier eens. Mss dat we daar al iets aan zien.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjenSteman
@FreakNL

Op je teentjes getrapt?
dus dan maar iemand afkraken op een zin.

Ik respecteer je hulp, maar als ik er met de hulp van jou niet uitkom is het niet anders.
en om dan iemand te judgen op zijn Nederlands is een beetje laag.

toch nog thanks voor je hulp/advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@bregweb

ye maar dan is het toch gek dat de cat 7 kabel wel werkt in een switch
als ik dan de connectors fout zou hebben zitten zou die totaal niet werken toch?

en idd misschien dat de pc het gwn niet wilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07
DjenSteman schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:26:
@bregweb

ye maar dan is het toch gek dat de cat 7 kabel wel werkt in een switch
Maar als het niet aan de kabel / connectors zou liggen dan is het toch gek dat het wel werkt met een andere kabel?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
[...]
buiten dit alles is het probleem nogsteeds niet de connector, er is simpel bewijs dat de connector werkt alleen niet van de router, en dit is de vraag.
Er is ook simpel bewijs dat een verbinding rechtstreeks tussen router en PC prima werkt:
@Cpt.Morgan
Alleen niet met deze ene specifieke kabel.

Het is maar vanaf welke kant je het bekijkt he.
We zouden het erg op prijs stellen dat je jouw idealen niet in iemands neus drukt, en als je geen antwoord kunt geven op de vraag vragen we je vriendelijk jezelf te verwijderen van dit topic.
:/ :/ :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@Xander

dat is zeker gek
maar dan is het toch ook gek dat ie in een switch wel werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
DjenSteman schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:47:
@Xander

dat is zeker gek
maar dan is het toch ook gek dat ie in een switch wel werkt?
In mijn ogen is daar maar 1 verklaring voor, die is al gegeven:
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:11:
Dat het met andere apparatuur wel werkt, wil niet altijd zeggen dat er niets mis is met de de kabel. Niet alle apparatuur heeft dezelfde fouttolerantie.
Blijkbaar is die switch net wat minder kieskeurig dan de rest van je apparaten.

Dat een simpele kabeltester geen problemen ziet is verder geen enkele garantie. Daar kun je 4 speakersnoertjes tussen knopen en het test nog goed, maar ethernet gaat dan toch echt niet werken. Of je moet een serieuze kabeltester hebben gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@Xander

Misschien kom ik er ooit uit haha

Ik ga niet iets testen met een duur systeem beetje onzin voor enkel 1x gebruik.
heb die met een gewone kabeltester getest heb zelf nog 1x de kabel fout aangesloten omdat ik er niet zo fantastisch over dacht en toen gaf die wel een fout aan ( puur om te testen). en daarna de kabel weer goed aangesloten en toen gaf die dus aan dat alles in orde was. voor de rest heb ik ook geen idee daarom dacht ik laat ik eens rond vragen op tweakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
@DjenSteman Zo'n tester vertelt het je hooguit als een draadje geen contact maakt, of als je niet aan beide kanten dezelfde volgorde hebt gehanteerd.

Slechte kabel, slecht contact, de verkeerde volgorde (maar wel aan beide kanten hetzelfde) etc. vindt zo'n tester helemaal niets van. Dat het daarmee goed test geeft dus geen garanties.

Blijkbaar gaat er bij die kabel of de connectors iets fout (anders was het niet opgelost met een andere kabel). En blijkbaar heeft 1 van jouw 4 apparaten daar om een of andere reden geen moeite mee. Tja, dat soort dingen gebeuren. Maar voor mij is er geen twijfel in welke hoek je het moet zoeken, en dat is niet bij de router of de PC.

Verder eens met:
markje1 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:07:
Wat ook nog kan helpen om het een en ander wat duidelijker te krijgen is het posten van wat foto's.
Dyckie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:37:
Trek eens een foto van een open connector en post die hier eens. Mss dat we daar al iets aan zien.
Misschien doe je wel iets fout met monteren wat jouzelf niet opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@Xander

Ik zorg dat ik erg morgen een post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik kom er toch nog even op terug omdat ik het niet eens bent met de stelling dat ik geen oplossing aandraag. Dat doe ik namelijk wel. Dat jij ervoor kiest om eroverheen te lezen is meer jouw probleem dan het mijne.

Nog 1 keer:
Koop een LSA doosje of keystone en monteer die op je stugge kabel. Daarna pak je 2 korte patchkabels (niet zelf geknepen, gewoon prefab) voor beide kanten en je problemen zijn opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:17
DjenSteman schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:23:
@FreakNL
[...] en om dan iemand te judgen op zijn Nederlands is een beetje laag.[...]
Tja, je kan dat judgen noemen, maar als je mits en tenzij omwisselt, draai je letterlijk de betekenis van je zin om. Dus als je dat in een technische beschrijving van een probleem doet, kan iemand anders echt niet meer begrijpen wat je bedoelt.

Probleem treedt op mits ik X doe: het probleem treedt alleen op onder de voorwaarde dat ik X doe.
Probleem treedt op tenzij ik X doe: het probleem treedt altijd op, behalve als ik X doe.

Maakt nogal een verschil voor de mogelijke diagnose. Dus als je die dingen nogal eens verwisselt of er gewoon niet zeker over bent, kan je die woorden beter vermijden.

[ Voor 7% gewijzigd door Lapa op 16-07-2022 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Sommige routers en switchen (tegenwoordig zijn het er steeds meer) hebben energiebesparende functies op de ethernet poorten. Ze sturen dan minder stroom erdoor waarmee er wel een verbinding is maar toch stroom wordt bespaard.

Mogelijk heeft je router deze functie ook en staat die aan op de poort die je gebruikt. Kun je in de configuratie van de router niet iets vinden van green of energy saving en dat uitzetten? Het kan soms ook per poort worden ingesteld.

De kabeldetectie van die functies werkt niet altijd correct.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@DutchKel

Dat wist ik nog niet. Ik ga het is bekijken in de router misschien dat ik wat kan vinden
thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@Lapa

Dat moet ik dus zulke woorden vermijden
Misschien dan ook slim om uit deze forum te gaan omdat je post totaal niet over mijn vraag gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:25
DjenSteman schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:27:
@Lapa

Dat moet ik dus zulke woorden vermijden
Misschien dan ook slim om uit deze forum te gaan omdat je post totaal niet over mijn vraag gaat :)
Niet over je vraag, wel over je vraagstelling.
Misschien ook wel belangrijk dat je vraagstelling correct is als je een probleem opgelost wilt hebben.

Geen correcte vraag levert geen correct antwoord op.

Misschien moet je niet proberen om mensen je topic uit te jagen als ze iets zeggen waar je het niet mee eens bent.
Als je dat teveel doet reageert er helemaal niemand aangezien je toch met niemand zijn antwoord het eens bent...

[ Voor 19% gewijzigd door Rensjuh op 16-07-2022 10:33 ]

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:07
Zo overtuigd van je eigen gelijk dat je geen enkele hulp aanneemt, en steeds in herhaling valt.. wat is je vraag nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
DjenSteman schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:27:
Misschien moet je eens meer reageren op de inhoudelijke reacties in plaats van samen met je sidekick @Sanzai iedereen uit het topic proberen te jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@Rensjuh @Xander
Je hoeft niet te reageren het MAG. Verder lees ik nergens terug dat ik mensen probeer weg te jagen
totaal niet zelfs. Ik mag het ergens niet mee eens zijn dat lijkt me niet meer dan normaal. En als hij dan de oplossing heeft dan is het toch goed? zijn missie is dan voltooid en wat ik er dan uiteindelijk mee doe moet ik zelf weten. Ik probeer alles uit te sluiten dus ook de dingen die hier staan, ga ik (proberen)

en om dan iemand op z'n Nederlands af te kraken (op die manier) is dan ook jammer
mijn Nederlands is inderdaad niet geweldig. altijd al moeite mee gehad. ieder zo z'n ding.
en als mits dan fout is dan kon je ook naar boven scrollen en zien waar het WEL over ging mocht het verwarring geven.

Ik had het woord anders moeten gebruiken en hij had het anders kunnen stellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
DjenSteman schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:02:
Ik probeer alles uit te sluiten dus ook de dingen die hier staan, ga ik (proberen)
Mooi :) Ik ben benieuwd naar de uitkomst van deze:
FreakNL schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 00:16:
Koop een LSA doosje of keystone en monteer die op je stugge kabel. Daarna pak je 2 korte patchkabels (niet zelf geknepen, gewoon prefab) voor beide kanten en je problemen zijn opgelost.
Mocht dat ook niet werken dan ben ik benieuwd naar de beloofde foto's.

Mocht je het echt niet werkend krijgen met andere afmontage van deze kabel, maar wél met een andere kabel, dan blijft eigenlijk alleen de kabel zelf nog als verdachte over. Misschien mankeert hier toch iets aan, of is deze beschadigd tijdens installatie. Bijvoorbeeld scherpe knikken maken kunnen ze niet goed tegen, zeker kabels met vaste kern niet.

Dan blijft het wonderlijk dat je na het proberen van 4 appaten er één hebt gevonden die er geen moeite mee heeft (al lees ik niet dat het ook echt feilloos werkt, op de juiste snelheid en zonder packet loss). Je zou natuurlijk gewoon de switch kunnen blijven gebruiken en er op gokken dat het stabiel blijft werken. Of anders toch een nieuwe kabel leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:12
Ik had er persoonlijk allang klaar mee geweest. Niet werkende kabel eruit, nieuwe kabel (en dan gewoon cat6) erin. Klaar.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Geef even aan welke kleurvolgorde van de aders je hebt gebruikt in beide connectors (is al eerder gevraagd maar heb nog geen antwoord gezien) of maak een close-up foto van de connectors waarin de kleuren van de aders te zien zijn. Want een verkeerde volgorde van de kleuren verklaart een hoop van het gedrag dat je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@Xander

Ik laat het dan hier weten
ook haal ik een kant en klare kabel van cat 7 om te kijken wat ie dan doet van 2m

heb er nu wel andere connectoren op zitten. die in het linkje staat had ik er eerst op maar toen kwam ik op het zelfde probleem uit als nu. dus nu zitten er wel andere op omdat ik dacht dat het aan de connector zou liggen. ik maak van alle 2 de connectoren wel een foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@sig69

jaa dit ga ik niet nog 1x zo doen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@barber

Heb ook nog gewoon werk wat gedaan moet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
DjenSteman schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:24:
heb er nu wel andere connectoren op zitten. die in het linkje staat had ik er eerst op maar toen kwam ik op het zelfde probleem uit als nu. dus nu zitten er wel andere op omdat ik dacht dat het aan de connector zou liggen. ik maak van alle 2 de connectoren wel een foto
Een foto van de manier waarop de connector is aangesloten bedoel ik dan he, niet een foto van de connector nadat je hem weer hebt verwijderd. ;)

Die fieldconnectors uit jouw link (mits goed aangesloten) zou ik persoonlijk meer vertrouwen dan een random krimpconnector. Ik weet niet wat je nu dan precies gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@Xander
Yes komt goed

Die fieldconnectors wil ik er ook weer op hebben. maar het was ff uitsluiten wat het nou kan zijn.
nu zit er dit op CAT7 / CAT6A RJ45 connector afgeschermd

maar geeft dus het zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
@DjenSteman je hebt enkel de connectoren hier gepost die je gekocht hebt maar heb nog nergens een link gezien naar u Cat7 kabel die je gebruikt hebt.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Als het geen connectie probleem is kan het ook een aardlus zijn.
Heb je ervoor gezorgd dat die aarding om maar een plek gebeurd en niet aan beide kanten van de kabel?

In thuissituatie is het beter om afgeschermde kabel te vermijden, het voegt niets toe en kan potentieel alleen maar voor problemen zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
DjenSteman schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:30:
nu zit er dit op CAT7 / CAT6A RJ45 connector afgeschermd

maar geeft dus het zelfde probleem.
Linkjes zijn handiger dan zo'n generieke productnaam. Zijn de connectors bijvoorbeeld wel geschikt voor vaste kern?

Als ik zoek op "CAT7 / CAT6A RJ45 connector afgeschermd" kom ik uit bij: https://www.netwerkkabels...fgeschermd-met-invoerhulp

Als ik zoek op "Cat7 S/FTP - 50 meter (Stugge kern, 100% koper, LSZH, Eca)" kom ik uit bij: https://www.kabelshop.nl/...7101-50-i4842-t26387.html

Zijn dat toevallig de producten die je hebt gebruikt? Dan heb je nu connectors geschikt voor AWG 26 t/m 24 op een kabel van AWG 23 geperst. Geen idee of dat nou direct problemen geeft maar producten buiten specs gebruiken is meestal geen goed begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Xander schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:46:
[...]

Linkjes zijn handiger dan zo'n generieke productnaam. Zijn de connectors bijvoorbeeld wel geschikt voor vaste kern?

Als ik zoek op "CAT7 / CAT6A RJ45 connector afgeschermd" kom ik uit bij: https://www.netwerkkabels...fgeschermd-met-invoerhulp

Als ik zoek op "Cat7 S/FTP - 50 meter (Stugge kern, 100% koper, LSZH, Eca)" kom ik uit bij: https://www.kabelshop.nl/...7101-50-i4842-t26387.html

Zijn dat toevallig de producten die je hebt gebruikt? Dan heb je nu connectors geschikt voor AWG 26 t/m 24 op een kabel van AWG 23 geperst. Geen idee of dat nou direct problemen geeft maar producten buiten specs gebruiken is meestal geen goed begin.
Die connectoren die je hier post zijn maar gecertificeerd tot Cat6 en zijn nooit gemaakt voor op Cat6A of Cat7 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@Xander

Klopt helemaal. en nogmaals in het begin dacht ik dat het aan de connector zou liggen vandaar dat ik 2 verschillende heb gekocht. zoals je de linkjes nu ziet is de juiste volgorde

deze eerst gebruikt. https://www.kabelshop.nl/...035AV-1-i6195-t25965.html

daarna deze
https://www.netwerkkabels...fgeschermd-met-invoerhulp

en als kabel inderdaad deze.
https://www.kabelshop.nl/...7101-50-i4842-t26387.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Er zijn echt maar twee mogelijkheden.
Een slechte connectie of een aardlus.
Een CAT7 kabel die het niet aankan is heel erg onwaarschijnlijk.

Aanknijpen van RJ45's gaat gewoon heel vaak fout met niet alleen geen connectie of terugval naar 100Mbps maar ook van dit soort vage problemen.

Als je dan perse de boel wilt afmonteren op een RJ45 dan kun je beter zoiets gebruiken.
https://www.netwerkkabels...onnector-gereedschapsloos

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 16-07-2022 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
Ben(V) schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:24:
Er zijn echt maar twee mogelijkheden.
Een slechte connectie of een aardlus.
Een CAT7 kabel die het niet aankan is heel erg onwaarschijnlijk.

Aanknijpen van RJ45's gaat gewoon heel vaak fout met niet alleen geen connectie of terugval naar 100Mbps maar ook van dit soort vage problemen.

Als je dan perse de boel wilt afmonteren op een RJ45 dan kun je beter zoiets gebruiken.
https://www.netwerkkabels...onnector-gereedschapsloos
De connector die u post is hetzelfde als TS eerst gebruikt heeft alleen gaat u connector niet op die Cat7 kabel passen omdat kabel awg van 23 heeft en u connector van 24 tot 26 awg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als jij het zegt zal dat wel zo zijn.

Uiteraard moet je een connector nemen die bij je kabel past.
Het gaat om het idee dat hij een connector met LSA connectie neemt in plaats van een die je aanknijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@Ben(V)

ja heb ze beide gebruikt 1 die je niet hoeft aan te knijpen
en de andere wel

en ik probeer vandaag een foto te plaatsen.
ook ga ik even kijken wat ie doet als ik een kant en klare koop
zoals deze? https://www.gamma.nl/asso...at7-2-meter-wit/p/B177858

neem aan dat die gwn goed is?

[ Voor 57% gewijzigd door DjenSteman op 16-07-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
DjenSteman schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:51:
@Ben(V)

ja heb ze beide gebruikt 1 die je niet hoeft aan te knijpen
en de andere wel

en ik probeer vandaag een foto te plaatsen.
De kabel die je nu post is een cat6A kabel die ze als Cat7 kabel verkopen wan voor Cat7 moet de kabel minimum 600Mhz bandbreedte hebben en connectoren zijn ook geen Cat7 connectoren want Cat7 werkt enkel met TERA of GG45 connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@Dyckie

Doet gamma goed dan. Ik dacht die zit niet ver van m'n huis af dus koop er daar 1 om te testen
thanks dan zoek ik ff een andere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
DjenSteman schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:02:
@Dyckie

Doet gamma goed dan. Ik dacht die zit niet ver van m'n huis af dus koop er daar 1 om te testen
thanks dan zoek ik ff een andere
Koop u gewoon een Cat6 of Cat6A kabel want Cat7 heeft geen meerwaarde thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@Xander

heb je hier iets aan?
https://i.imgur.com/JwkTkqb.png

Kon de foto niet direct hier plaatsen
heb deze toen afgeknipt vandaar (connector) mocht je denken wrm die er zo bij ligt

[ Voor 51% gewijzigd door DjenSteman op 16-07-2022 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Koop gewoon die gamma kabel, je hebt vast niet meer dan een 1Gbps netwerk dus die kabel voldoet prima en heeft als voordeel dat als hij niet werkt je hem gewoon weer terug kunt brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
@Ben(V)

Ye klopt
Alleen ik zit een flink stuk van de router/switch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
DjenSteman schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:09:
@Ben(V)

Ye klopt
Alleen ik zit een flink stuk van de router/switch
Wat is ver?
Alle kabels vanaf Cat5e kunnen 1Gbps aan tot een afstand van 100m (90m vaste installatie en 2x 5m patchkabels).
DjenSteman schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:08:
@Xander

heb je hier iets aan?
https://i.imgur.com/JwkTkqb.png

Kon de foto niet direct hier plaatsen
heb deze toen afgeknipt vandaar (connector) mocht je denken wrm die er zo bij ligt
Als ik naar u foto kijk zie ik dat u aders niet tot tegen het wit blokje zijn afgeknipt waardoor deze mss tegen u connector aankomt waardoor je kortsluiting kunt maken en aardfout op u connector. Knip deze eens korter en probeer eens opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
@DjenSteman Het is al een paar keer gevraagd, welke adervolgorde heb je nou precies gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
DjenSteman schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:51:

neem aan dat die gwn goed is?
Je had toch al een andere kabel getest: :?
@Cpt.Morgan
Dit begint wel een beetje een bizarre discussie te worden. Vervang nou gewoon die kabel (CAT7, solid core, zelf aangeknepen stekkertjes) door iets dat je weet dat werkt (CAT6(a) patchcable), en je bent klaar (er vanuit gaande dat dit een losse kabel is, als ie in de muur zit, afwerken met LSA WCD).... Dit wordt nu al dagen tegen je gezegd...

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt.Morgan op 16-07-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prodigium88
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-08-2023
Koop gewoon 2 keystones en monteer daarop af.

https://www.kabelshop.nl/...at7-keystones-p27163.html

Dan nog 2 patchkabels (die van de gamma is prima, en anders deze https://www.kabelshop.nl/...-59825-i11093-t25084.html) en gaan met die banaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Prodigium88 op 16-07-2022 18:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dyckie
Prodigium88 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:11:
[...]

Koop gewoon 2 keystones en monteer daarop af.

https://www.kabelshop.nl/...at7-keystones-p27163.html

Dan nog 2 patchkabels (die van de gamma is prima, en anders deze https://www.kabelshop.nl/...-59825-i11093-t25084.html) en gaan met die banaan.
Ik vind het straf dat zo'n shop cat7 connectoren als klasse EA plaatsen. Want Cat7 is klasse F en Cat6A is klasse EA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sanzai schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:49:
[...]

Dit is wel een heel slappe reactie. UTP is heel simpel kopere kabel en als er signaal is, is er signaal. Er bestaat niet zoiets als oh ja minder betrouwbaar dan een andere kabel.
Dan heb ik hier een niet-bestaande kabel liggen. Voorgeknepen CAT6, maar een van de connectoren is licht beschadigd. Als er ook maar enige mechanische trek of duw is op de connector, gaat het mis. Van switch naar ene PC betekent dat terugval 1Gbps naar 10Mbps, op andere PC helemaal geen verbinding.

Er is exact een manier waarop iets goed werkt, en oneindig veel manieren waarop het niet goed kan werken. TS heeft een gare kabel, zoveel is duidelijk, en het lijkt sterk op een probleem met (een van) de connectoren.
Ook maakt het dus helemaal geen verschil welke "standaarden" je volgt, of je nou van knijp connectors gebruik maakt of LSA. Nogmaals, signaal is signaal en er is eerder al aangegeven dat er met een kabeltester duidelijk te zien is dat elke kern gewoon signaal heeft.
"Standaarden" als TIA/EIA-586 worden niet voor de lol geschreven. Iedere soort kabel en dikte aders heeft andere aansluitmethodes. Is je connector te ruim voor de kabel, dan kan het los schieten of slecht contact maken, is het te krap dan riskeer je dat de aders breken. Installatiekabel is stug en slecht geschikt voor RJ45-connectoren, patchkabel is flexibel en goed geschikt voor RJ45 connectoren. Je komt vaak weg met de boel een klein beetje oprekken, maar soms ook niet en dat is hier duidelijk het geval.

Als je daadwerkelijk denkt dat je het zoveel beter weet en dat het moet kunnen, los jij het dan op voor TS...
Even de standaard erbij pakken - meestal wordt ANSI/TIA-568-C.2 gebruikt, maar die kent ueberhaupt geen Cat7. Cat7 bestaat enkel in ISO 11801. De ISO-normen bieden een stuk meer context dan de ANSI/TIA normen, maar taalgebruik is aanzienlijk abstracter.

Even citeren:
5.7.4 Apparatus attachment and equipment cords

The apparatus attachment cord connects the TO to the network interface.
Oftewel, je sluit je apparaat aan op een WCD, niet op een kabel die direct gaat naar je router.
8.2.2.2 Dimensions

[...]

3) The length of patch cords / jumper cables should not exceed 5m
Dus kabel wat je in je apparaat steekt mag max 5m lang zijn.
11.2 Balanced Cords

[...]

Cords shall be assembled using flexible cables
Oftewel de kabel die in je apparaat gaat, dient flexibel te zijn, geen stugge installatiekabel.

EIA/TIA-568-C is een stuk leesbaarder, maar gebruikt (lekker handig...) andere terminologie. Wat wij 'stugge kabel' noemen heet bij ISO 'floor cable' en bij TIA 'horizontal cable'. Wat wij 'patchkabel' noemen heet bij beide overigens 'cord'

In 568-C staat:
5.7.5 Work area telecommunications outlet/connector
Each four-pair horizontal cable shall be terminated in an eight-position modular jack at the work area.
Oftewel, een installatiekabel hoort op wandcontactdoos afgemonteerd te worden, niet op een RJ45 stekker die rechtstreeks in apparaat gaat.

Als je het document doorbladert kom je erachter dat er *veel* meer bij komt kijken dan "signaal is signaal". Goede nieuws is dat je je daar niet druk om hoeft te maken als je compliant spullen koopt en die conform spec inzet, dat is juist hele reden voor dit soort standaarden: dat je niet hoeft te letten op 1001 details. Wijk je ervan af, tja, dan moet je dus wel dondersgoed weten hoe het werkt.

En dat er dingen verkocht worden die niet voldoen aan standaarden: ja, dat is een enorm probleem. Veel kabels voldoen qua dikte aders niet aaan TIA-568C, CCA (copper-clad aluminium) aders voldoen vrijwel nooit aan impedantie-eisen en kunnen gevaarlijk warm worden bij PoE toepassingen. Mensen verkopen waar vraag naar is en waar je weg mee komt. Knijp een Cat6A RJ45 connector op een Cat7 patchcable en het gaat prima werken (let wel: slappe patch, niet stugge installatiekabel), maar daarmee maak je het wel gewoon Cat6A met beetje overdimensionering hier en daar, niet Cat7 :o
Wederom, als jij beter kunt reageren, doe dat dan ook. Wij proberen TS te helpen vanuit kennis en ervaring, jij kraakt alleen maar af zonder een beter alternatief te bieden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
FreakNL schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:34:

Het enige wat ik nog kwijt wil is dat er in geen enkele professionele omgeving UTP connectors aan kabels geknepen worden. Alles is LSA icm stugge kabel en patch (soepele) kabel koop je op maat met gegoten connectors. Deze gebruik je voor het laatste traject (patch panel naar switch of WCD naar device). En een UTP kabeltester is pas serieus te nemen als hij goed geld kost. Zoals de Linkrunner AT2000 (heb ik standaard in mijn kit), daar kun je zelfs zien WAAR de breuk zit bijvoorbeeld.
Dat is wel heel kort door de bocht. Metz of Weidmuller hebben prachtige connectoren voor solid CAT7 22AWG en zijn eigenlijk niets meer dan een keystone met een male RJ45 aan de andere kant. Wel wat aan de dure kant waardoor een losse keystone met patchtouwtje een economischere oplossing is.

Afbeeldingslocatie: https://www.hollandlamp.nl/media/catalog/product/cache/1/image/640x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/W/M/WM_mod_connector_plug_steker_IE_met_conn_typ_RJ45_8_8__6.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
jadjong schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:18:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht. Metz of Weidmuller hebben prachtige connectoren voor solid CAT7 22AWG en zijn eigenlijk niets meer dan een keystone met een male RJ45 aan de andere kant. Wel wat aan de dure kant waardoor een losse keystone met patchtouwtje een economischere oplossing is.

[Afbeelding]
Hoeveel keer moet ik zeggen dat via ISO 11801 geen RJ45 connectoren voor Cat7 bestaan dus heb je een dure Cat6A verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Die kabel ligt er al, dat is zonder connectoren er op nog duurder. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prodigium88
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-08-2023
Dyckie schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:22:
[...]

Ik vind het straf dat zo'n shop cat7 connectoren als klasse EA plaatsen. Want Cat7 is klasse F en Cat6A is klasse EA.
Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens, maar ik linkte deze winkel omdat TS daar zaken mee doet..

Ik ben zelf ook meer fan van www.Netwerkwinkel.com of www.netwerkproducten.com

Als TS daar advies had gevraagd hadden ze hem waarschijnlijk gewoon CAT6a aangeraden. Ik snap de fixatie op CAT7 dan ook niet. Volledig onnodig in een thuissituatie en je maakt het jezelf onnodig moeilijk.

Als ik advies had kunnen geven (ervanuitgaande dat de kabel weggewerkt is, ook dat is niet duidelijk);

2x deze
https://www.netwerkwinkel...d-wit-NP0073-p_37482.html

En dan installatiekabel erbij op lengte (CAT6a, desnoods mail je de shop Ff om advies)

En dan 2 patchkabels voor het laatste stukje traject. Alles voldoet, ook de kabels die je bij een modem of router krijgt. Heck, zelfs de kabels van de Action zijn prima. En omdat het patchkabels zijn kun je ze altijd weer vervangen.

[ Voor 39% gewijzigd door Prodigium88 op 16-07-2022 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:18
Het is al een paar keer gevraagd maar welke kleuren volgorde word er gebruikt. En dit is erg belangrijk voor een goed werkende verbinding!

Check onderstaande link voor juiste volgorde , kies A of B
https://www.okaphone.nl/utp/

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dyckie
Prodigium88 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:45:
[...]

Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens, maar ik linkte deze winkel omdat TS daar zaken mee doet..

Ik ben zelf ook meer fan van www.Netwerkwinkel.com of www.netwerkproducten.com

Als TS daar advies had gevraagd hadden ze hem waarschijnlijk gewoon CAT6a aangeraden. Ik snap de fixatie op CAT7 dan ook niet. Volledig onnodig in een thuissituatie.
Ik snap al helemaal niet dat bijna iedereen bij jullie in Nederland altijd Cat7 wilt hebben terwijl deze kabel helemaal geen meerwaarde heeft en je toch nooit de Cat7 specificatie van de kabel kunt gebruiken. Ik zie het nog gebeuren dat vanaf eind dit jaar of volgend jaar de topics gaan beginnen met "mijn Cat8.1 of Cat8.2 wilt niet werken". Heel veel mensen hier denken dat het heel simpel is. Volgens norm moet je de kabels ook afwerken met keystones en niet meer op patchpanelen met LSA stroken of wanddozen met LSA stroken want dan val je buiten de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 19:17
tazzdevil schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:53:
Check onderstaande link voor juiste volgorde , kies A of B
https://www.okaphone.nl/utp/
Nee, niet kiezen, gewoon B. Functioneel geen verschil, maar als je de kabel ooit nog eens doorknipt om er op een ander punt een aansluiting bij te maken, ben je compleet vergeten wat je ookalweer gekozen had. Sta je in het ergste geval een tijdje te kijken waarom 't niet werkt.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:18
BeefHazard schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:01:
[...]

Nee, niet kiezen, gewoon B. Functioneel geen verschil, maar als je de kabel ooit nog eens doorknipt om er op een ander punt een aansluiting bij te maken, ben je compleet vergeten wat je ookalweer gekozen had. Sta je in het ergste geval een tijdje te kijken waarom 't niet werkt.
@Anoniem: 961333 het maakt mij niet uit welke volgorde, als een van beide maar gebruikt word

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
Update.

Drukke week gehad vandaar dat ik niet reageerde dus bij deze.

Het probleem is opgelost, Heb een nieuwe switch gekocht van 2,5g en dit heeft het probleem dus opgelost
niet alleen qua snelheid maar ook dat ie dus werkt op de cat7 kabel. (op de andere switch had ik maar 100mb)

Nu heb ik ook een andere router gekocht en je zult het niet geloven maar die werkt dus ook rechtstreeks met de volledige snelheid. Het heeft dus nooit aan de kabel gelegen of connector.

toch bedankt voor de hulp zodat ik dingen kon uitsluiten!
Router: D-Link AC1750 Wifi Router
Switch:TL-SG105-M2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
DjenSteman schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:27:
Update.

Drukke week gehad vandaar dat ik niet reageerde dus bij deze.

Het probleem is opgelost, Heb een nieuwe switch gekocht van 10g en dit heeft het probleem dus opgelost
niet alleen qua snelheid maar ook dat ie dus werkt op de cat7 kabel. (op de andere switch had ik maar 100mb)

Nu heb ik ook een andere router gekocht en je zult het niet geloven maar die werkt dus ook rechtstreeks met de volledige snelheid. Het heeft dus nooit aan de kabel gelegen of connector.

toch bedankt voor de hulp zodat ik dingen kon uitsluiten!
Router: D-Link AC1750 Wifi Router
Switch:TL-SG105-M2
De switch die je hier post heeft maar 2,5Gbps poorten dus geen 10G zoals je schrijft en u router zal wel een TP-link zijn ipv D-link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
DjenSteman schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:27:
Dat zeg je goed, ik geloof het niet. :Y :+

Je hebt nu dus 3 apparaten waar de kabel goed mee werkt. Maar er zijn ook 2 (of 3?) apparaten waarmee de kabel niet werkt, terwijl een andere kabel daarmee wel goed functioneert. Dan is er naar mijn idee toch echt geen andere uitleg mogelijk, dan dat iets aan jouw kabel of connectors afwijkt van deze andere wel werkende kabel. Deze afwijking, geen idee wat precies, maar het zal ongetwijfeld niet positief zijn / buiten specs zijn.

Maar mooi dat je een apparaat hebt gevonden wat goed werkt ondanks deze afwijking aan de kabel. Ik hoop dat het stabiel blijft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
Nee ik typ ook zonder internet :+ :+

Ja precies je geeft zelf aan dat er dus 2 of 3 apparaten niet werken, dus dan ligt het niet aan de kabel
maar aan de apparaten. maar het maakt niet uit het is nu goed en stabiel.

ik moet wel zeggen dat ik dacht dat marktplaats mensen erg waren maar op tweakers zitten er ook een paar :+
( niet allemaal) de hoop in tweakers een beetje verloren

@Dyckie Nee het is een D-link

[ Voor 5% gewijzigd door DjenSteman op 23-07-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Begrijpend lezen is ook een vak. Ik geloof natuurlijk wel dat het nu werkt. Ik geloof alleen niet dat de kabel/connectors 100% in orde zijn, omdat het met een andere kabel wel gewoon werkte. Ik snap niet waarom dat zo moeilijk te begrijpen is.

Het is wel heel makkelijk om het apparaat de schuld te geven, wanneer het alleen fout gaat met dat apparaat in combinatie met deze specifieke kabel.

[ Voor 15% gewijzigd door Xander op 23-07-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjenSteman
Begrijpend lezen is ook een vak, klopt is een vak op school.

de andere kabel was een cat5e kabel

dus idd ik snap niet wrm dat zo moeilijk is om te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
DjenSteman schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:36:
de andere kabel was een cat5e kabel
Des te ernstiger, jouw "CAT7" kabel werkt dus slechter dan een CAT5e kabel (in ieder geval in combinatie met deze specifieke apparatuur).

Dat je daar niet op zijn minst je twijfels bij hebt, geeft mij dan weer precies dit gevoel:
DjenSteman schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:31:
de hoop in tweakers een beetje verloren
Maar nogmaals, ik hoop (oprecht) dat het gewoon stabiel blijft werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

DjenSteman schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:31:
Nee ik typ ook zonder internet :+ :+

Ja precies je geeft zelf aan dat er dus 2 of 3 apparaten niet werken, dus dan ligt het niet aan de kabel
maar aan de apparaten. maar het maakt niet uit het is nu goed en stabiel.

😂

Een normale en goeie UTP-kabel doet het op elk apparaat.

Het ligt 100% aan je kabel. Je hebt nu alleen apparatuur met een iets hogere fout-tolerantie.

Goeie kans dat als je over 5-7 jaar naar andere apparatuur gaat je weer problemen hebt.

Ik heb weleens een (stroom)WCD gezien waar een afwijkend afdekplaatje op gemonteerd zat. De waterkoker deed het wel, het koffiezetapparaat niet. Reden? De pinnen van de stekker van de waterkoker waren een millimeter of wat langer. In jouw beredenering lag dat dus aan het koffiezetapparaat en niet aan de WCD.

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 23-07-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Laatst online: 08:08
Dikke kans dat er nu wel consistent wel een link is, maar lekker een paar procent packetloss. Dat gaat mooi worden zodra er flink wat data over de lijn gaat.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
De kans bestaat ook als je u kabel zwaar gaat belasten met zware downloads ofzo dat deze dan kan uitvallen wegens te veel fout pakketten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jimster
TS gaan we toch niet meer overtuigen. Goede raad van vele Tweakers slaat hij in de wind. TS trekt zijn eigen conclusies. Op simpele vragen zoals de adervolgorde geeft TS geen antwoord.
Pagina: 1