Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-06 12:55
Hoi,

Zit een grof plan te bedenken hoe de WiFi in huis te verbeteren. Het is een maisonnette woning. De woonkamer zit op de eerste verdieping. De Ziggo kabel komt het huis binnen op de begaande grond in de meterkast. Die is nu met een coax koppelstuk verbonden aan de coaxkabel die uitkomt op de wcd in de woonkamer. Op dat wcd zit de splitter, kabel naar het modem en kabel naar de tv. Vanaf het modem gaat er een enkele netwerkverbinding naar een Ubiquiti Unify US-8-60W POE switch. Daar zit een UAP-AC-PRO aan. Deze verzorgt het WiFi. Dekking is er bijna over alle 4 verdiepingen van het huis. Maar toch her en der suboptimaal (2,4 ipv de gewenste 5 Ghz en niet voldoende bandbreedte om het internet abo mee uit te nutten).

Dus nu is mijn plan tot zover om:

Kopelstuk te verwijderen bij het AOP en daar de splitter te plaatsen. Modem naar de meterkast te verplekken. En de coax kabel van het woonkamer wcd aan te sluiten op de splitter voor de TV.

Boven de deur van de meterkast zit een houtenpaneel. Hier boor ik een gaatje door groot genoeg voor een UTP patch kabel. Het UAP-AC-PRO access point monteer ik dan aan de buitenkant (dan wel verticaal, maar volgens mij is dat niet echt een probleem wat betreft stralingspatroon, anders moet ik gaan frasen en stucen en daar pas ik voor).

In de woonkamer zit het wcd van de oude analoge telefoon en deze komt ook uit op de meterkast. Hiervan wil ik de telefonie kabel verwijderen en hier een cat 7 sftp stug kabel doorheen trekken.
In een slaapkamer op de 2de verdieping zit een tweede coax wcd die niet gebruikt wordt. Kabel komt uit in de meterkast. Dus deze wil ik ook verwijderen. Hier dan ook een Cat 7 stug doorheen trekken.

In de meterkast zet ik dan een tweede POE switch. En op de twee wcd wil ik een UAP-IW-HD (https://inwall-hd.ui.com/) plaatsen.

Nu ben ik mij aan het inlezen her en der want nog nooit zelf netwerk aangelegd. Maar niet bang aangelegd en de kosten van de benodigdheden vind ik overkoombaar.

Mijn vraag is hoe de CAT7 te verbinden met het wand acces point? Doe je:
cat 7 SFTP stug kabel <-> keystone <-> cat 7 patch kabel <-> UAP-IW-HD, of
cat 7 SFTP stug kabel <-> cat 6a / 7 field plug <-> UAP-IW-HD.
Door de aard van aansluiten van het wand AP hangt de kabel er aan. Is dit een probleem?
POE door keystones en field plugs, je ziet ze met en zonder aanduiding voor POE. Is dit onzin of is er echt een verschil?

En dan in de meterkast komen de twee CAT7 stug kabels en een Cat7 patch kabel van het ziggo moden naar de nieuwe POE switch. Op deze POE switch sluit ik dan ook het AP aan van de keuken met een patch CAT 7 kabel. Echter voor de CAT7 stug dezelfde vraag. Via keystone en dan patchpaneel en dan patchkabel, of direct met een fieldplug in de POE switch.

Waarom CAT7? Toekomstvastheid, meer redenen heb ik niet.

Al met al best een plan vind ik zelf. Daardoor is feedback erg welkom.

Bedankt alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:59
Cat7 in een huis is volkomen onzin zelfs voor de verre toekomst.

Cat6 kan ook 10Gb aan en meer kan cat7 ook niet aan.
Cat7 is enkel zinvol in gebouwen waar grote bundels netwerkkabel liggen waar je bij die snelheden last kunt krijgen van "Alien Next" storing.
Dat kan thuis nooit optreden, terwijl je door de afscherming zeer zorgvuldig centraal moet aarden omdat je anders last van aardlussen krijgt.

En stugge kabels monteer je altijd af op een doos of keystone en daarachter sluit je aan met kant en klare patchkabels die je op maat koopt.
Connectors aanknijpen is voor prutsers die niet door hebben dat je dan verbindingen krijgt die verouderen en vroeg of laat moeilijk te traceren storingen opleveren

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 03-07-2020 14:29 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
Dank voor de terugkoppeling Ben(V).

Bedoel je Cat6 of Cat6a?

Ik wil liever niet op een doos monteren. Want dan heb ik een kabel van een wcd naar het wand ap lopen. Omdat netjes te maken zal ik dan een sleuf moeten frasen, buis er in, weer glad stucen en opnieuw gronden en daarna opnieuw behangen. Dus voor mij niet valide. Wat ik wil gaan doen is meer dit: YouTube: Ubiquiti UniFi AC In-Wall AP (UAP-AC-IW) installation by Intellibeam...

Stugge kabels worden aangeraden om door buizen te trekken. En daar moet dan een keystone aan of een fieldplug. Fieldplug lijkt mij eenvoudiger, want minder componenten. Want vanuit een keystone volgt dan weer een patchkabel het AP in. Is niet onoverkoombaar, echter als het geen nut dient waarom zou je?
Zover ik gezien heb knijp je een field plug niet aan maar zet je die of toolless vast of met behulp van een LSA-tang. Een CAT 6A of 7 is te dik om aan te knijpen heb ik begrepen.

Jij geeft aan "En stugge kabels monteer je altijd af op een doos of keystone", waar zijn dan de fieldplugs voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Cat6a is enkel zinvol als je meer dan 55m heb en 10Gbps daar wilt gebruiken.

Utp connectors (field plug zoals jij ze noemt) is voor knutselaars, al zal binnenkort hier wel weer een "heilige oorlog" over losbarsten en die zijn alleen bedoelt voor flexibele kabel.

Verder moet je gewoon de doos in de buurt plaatsen waar je apparatuur staat.
Je heb toch ook gewoon wcd dozen voor de netspanning waar je apparatuur met een netsnoer op aansluit, ik zie niet in waarom je dat met het netwerk niet wilt.

Als je zoals je zegt toekomst bestendig wilt zijn doe je het gewoon in een keer goed is mijn mening.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 11-07-2020 09:17 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-06 16:37
Ben(V) schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:23:
Cat6a is afgeschermde cat6 en dus ook zinloos.

Utp connectors (field plug zoals jij ze noemt) is voor knutselaars, al zal binnenkort hier wel weer een "heilige oorlog" over losbarsten en die zijn alleen bedoelt voor flexibele kabel.
Dat is natuurlijk een beetje kort door de bocht, succes met kabels trekken waar al een voorgemonteerde UTP connector op zit, dat zal in de meeste gevallen geen succes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
Hoi Ben(V) wederom dank voor je mening. Ook al komt die nogal wat stellig over op mij met verwoordingen als knutselaars, heilige oorlog en dat je zaken gewoon moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:49

Sebazzz

3dp

IThom schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:36:
[...]

Dat is natuurlijk een beetje kort door de bocht, succes met kabels trekken waar al een voorgemonteerde UTP connector op zit, dat zal in de meeste gevallen geen succes zijn.
Dat klopt helemaal - maar is niet precies wat bedoeld wordt. Idealiter moet je namelijk je getrokken kabel afmonteren op een patchpaneel.

Ik vind dat overigens onzin, maar in mijn (N=1) ervaring hebben geknepen netwerkkabels altijd blijven werken of niet gewerkt - maar nooit tussentijds gefaald. Voor een thuissituatie is dan imho prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 03-07-2020 15:58 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
IThom schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:36:
[...]

Het is zeker niet de bedoeling om kabels met voorgemonteerde connectoren door de buizen te gaan trekken. Kabel voorzien van een keystone of een field plug is het plan.

In de meterkast kan ik ook een klein patchpaneel plaatsen indien nodig. Voor 4 kabels lijkt mij dat overdreven. Kabelklittenband eerst is proberen. Maar dat zie ik als ik er mee bezig ben. Een keystone paneel kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:11
In principe moet je altijd proberen van keystone tot keystone te werken met installatiekabel. Mocht dat toch niet lukken zijn die field plugs zo slecht nog niet.

https://www.gigamedia.net/c10323&aGGM+PLUGIT10GL20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:42
cat 7 sftp in een pijp? ik wens je veel succes. cat7 is al overkill voor thuis, maar sftp helemaal. Die aansluitingen krijg je al niet eens normaal in een inbouwdoos weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Sebazzz schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:57:
[...]

Ik vind dat overigens onzin, maar in mijn (N=1) ervaring hebben geknepen netwerkkabels altijd blijven werken of niet gewerkt - maar nooit tussentijds gefaald. Voor een thuissituatie is dan imho prima.
Aangeknepen connectoren maken altijd matig contact en op die plekken gaat corrosie optreden.
Gevolg is dat bij het aanleggen alles goed werkt, maar het vaak voor komt dat na een paar jaar er allerlei onverklaarbare storingen en/of snelheidsverlies gaat optreden en dan kijkt niemand meer naar de bekabeling want "het heeft toch altijd gewerkt".

Vanuit m'n werkt heb ik de beschikking over professionele meet apparatuur en meet bijna altijd onacceptabele dempingen bij zelfgeknepen thuiskabels in het hogere frequentie spectrum.
Maar zoals ik al zei dit onderwerp levert altijd weer dit soort meningen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
vincedd schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:14:
cat 7 sftp in een pijp? ik wens je veel succes. cat7 is al overkill voor thuis, maar sftp helemaal. Die aansluitingen krijg je al niet eens normaal in een inbouwdoos weggewerkt.
Deze bedoel ik dan: https://www.utp-kabel.nl/...bit-voor-stugge-kern.html
Vraag me af inderdaad hoe lang deze zijn.

Aansluit idee van het AP
[Video: https://inwall-hd.ui.com/static/media/device.84511daa.mp4]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:09
Ben(V) schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:23:
Cat6a is afgeschermde cat6 en dus ook zinloos.

Verder moet je gewoon de doos in de buurt plaatsen waar je apparatuur staat.
Je heb toch ook gewoon wcd dozen voor de netspanning waar je apparatuur met een netsnoer op aansluit, ik zie niet in waarom je dat met het netwerk niet wilt.

Als je zoals je zegt toekomst bestendig wilt zijn doe je het gewoon in een keer goed is mijn mening.
Cat 6a heb je ook in niet afgeschermde kabel.
Je hebt deze soorten: U/UTP , U/FTP , F/UTP , S/FTP , SF/UTP

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:05
Modem hoort hoe dan ook bij de AOP te staan normaal gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:42
raymond.kales schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:14:
[...]

Deze bedoel ik dan: https://www.utp-kabel.nl/...bit-voor-stugge-kern.html
Vraag me af inderdaad hoe lang deze zijn.
De meeste inbouwdozen zijn 40 mm diep, sommigen 50 mm. ik denk dat je kabel haaks achter in die stekker gaat , aangezien die stekker te diep is voor de doos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

raymond.kales schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:54:
Hoi Ben(V) wederom dank voor je mening. Ook al komt die nogal wat stellig over op mij met verwoordingen als knutselaars, heilige oorlog en dat je zaken gewoon moet doen.
Don't shoot the messenger, inhoudelijk klopt het:

- Cat 7 is voor geen enkele Ethernetstandaard vereist. De nieuwste 40GBase-T standaard (ja, 40Gbps...) vereist Cat 8, dus als je echt 100% future-proof wilt zijn moet je dat en niet Cat 7 nemen. Maar de kans dat 40GBase-T ooit in huidige vorm uit de datacenter en in woonhuizen terecht gaat komen is zeer klein - nog los van de storingsgevoelige installatie is stroomverbruik veel te hoog voor consumentenapparatuur. Om die reden zul je geen Cat 8 aansluitmateriaal vinden voor thuisgebruik. Het is natuurlijk mogelijk om spullen bedoeld voor de datacenter thuis in te zetten, maar verwacht geen consumentenprijzen of WAF-vriendelijke afwerking. Cat 7 heeft dus NUL meerwaarde boven Cat 6a voor welke Ethernettoepassing dan ook.
- Zoals je al merkt is afwerkmateriaal een ding voor afwijkende kabeltypes. Je moet correcte connectoren/keystones/patchpanels etc gebruiken voor een kabel anders heb je best-case niets beters dan de slechtere van de twee, en worst-case passen connectoren niet goed op de dikkere aders en riskeer je daardoor instabiele verbinding.
- Cat 6 is geschikt voor 10GbE voor kabellengtes tot 30m. Tenzij je zeer ruim woont gaat dat geen uitdaging zijn. Enige toegevoegde waarde van Cat 6a is 10GbE support op 30-100m. Zijn je kabels korter dan 30m? Dan is iedere cent extra voor Cat 6a weggegooid. Heb je kabellengtes van >30m? Dan Cat 6a pakken.
- over shielding e.d.: heel simpel: je hebt het niet nodig. het maakt installatie ingewikkelder en het kost meer. Besef dat de "TP" in UTP staat voor Twisted Pair, en dat deze opbouw ervoor zorgt dat de kabels al vrijwel ongevoelig zijn voor common mode interference ("instraling" in Jip-en-Janneke-termen). Shielding is pas nodig wanneer gevreesd wordt voor inductiestromen die groot genoeg zijn om ontvangers te beschadigen. Dat heb je potentieel als je je UTP vlak langs een draaistroommotor of zware transformator leidt. Dat doe je thuis niet, dus iedere vorm van S/ danwel FTP is overbodig. Neem U/UTP, het is niet alleen het goedkoopst maar ook het makkelijkst om mee te werken. Makkelijker = minder kans op fouten, dus het is daadwerkelijk beter dan de duurdere, lastigere opties.

Waar wel je geld aan uitgeven:
- zuiver koperen kabels (CU, **NIET** CCA of CCS).
- kwalitatief goede aansluitmateriaal - niet alleen ivm duurzaamheid en uiterlijk maar ook omdat installatie geheid makkelijker is, dus minder kans op fouten.
- stug in de muur, afgemonteerd op keystones/sockets/patchpanels, met flexibele patchcable van muur naar device.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Kleine correctie op dit verder prima verhaal.
Cat6 is tot 55m geschikt voor 10Gb (dus niet maar 30m).

Dus in elke woonhuis situatie over het algemeen meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
dion_b schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:46:
[...]

Don't shoot the messenger, inhoudelijk klopt het:
Mijn mening: Het is de toon die de muziek maakt.
Als iemand, voor mij, zo stellig uit de hoek komt op een vraag om informatie komt het op mij over als prediken vanuit een religie. Als in “Windows is slecht want ik heb Mac”. De kunst is, vind ik, om je antwoord / mening / opinie zo te brengen dat het discussie uitnodigd ipv een stelligheid die vooringenomen overkomt met weinig tot geen onderbouwing. Maar goed, mijn mening, een ieder heeft een andere en dat maakt het interessant.

Daarnaast dank voor je heldere uitleg. Blijft voor mij het punt dat het wand ap volgens mij zo in elkaar zit dat je die over een doos wil zitten. Met CAT 6 zou dat dan gewoon kunnen als ik je goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een feit is iets anders dan een mening en dat jij je stoort aan mijn post komt waarschijnlijk doordat je zelf aangesproken voelde door de term knutselaars.
Maar zoals het spreekwoord zegt:
Wie de schoen past trekke hem aan.

Verder is het juist dat wand Ap over de doos heen kunt plaatsen mits die door niet direct naast een andere zit want hij heeft ruimte nodig
Houd er rekening mee dat die unifill volgens mij alleen met poe werkt en niet apart kunt voeden, al weet ik dat niet helemaal zeker.

Een alternatief zou dit kunnen zijn. die kun je zowel op een doos als standalone gebruiken en zowel via poe als een externe voedings adapter op kunt aansluiten.
https://www.wifishop.nl/a...ll-access-point/pid=63220

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjefke39
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-01 17:36
Heb geprobeerd 3 stuks Ubiquiti UniFi In-Wall HD aan te sluiten in de wcd op een solid kabel met een connector. Wat een drama. Eentje is zo waar gelukt, maar voor de twee andere heb ik uiteindelijk keystones gebruikt.

Ik zal nooit meer knoeien met connectors op een stugge kabel. Keystones is the way to go.
Die In-Wall laten weinig ruimte over in de wcd. Mijn workaround: een wcd met een keystone, het acces point zit op een opbouwdoosje, en een kort netwerksnoertje met haakse stekker.
Het is niet de mooiste oplossing, maar wel de meest betrouwbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 08:34
Ben(V) schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:13:
Kleine correctie op dit verder prima verhaal.
Cat6 is tot 55m geschikt voor 10Gb (dus niet maar 30m).

Dus in elke woonhuis situatie over het algemeen meer dan voldoende.
En Cat5e tot 45 meter, werkt hier prima op 25 meter (4 aansluitingen); goedkoopste CCU kabel van Belden die ik kon vinden. Was makkelijker te trekken en monteren dan Cat6a. Ook op het werk op patch panelen die er al 10 jaar hangen geen issues, met zelfs enkele 50+ meter kabels in bundels van 48 kabels.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:26
Uberprutser schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:52:
[...]

En Cat5e tot 45 meter, werkt hier prima op 25 meter (4 aansluitingen); goedkoopste CCU kabel van Belden die ik kon vinden. Was makkelijker te trekken en monteren dan Cat6a. Ook op het werk op patch panelen die er al 10 jaar hangen geen issues, met zelfs enkele 50+ meter kabels in bundels van 48 kabels.
Met 10Gbps ja? Of ben je nu stiekem in de war met 1Gbps?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 08:34
Xander schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:20:
[...]
Met 10Gbps ja? Of ben je nu stiekem in de war met 1Gbps?
Spec voor Cat5e is tot 45 meter 10Gbase-T. Thuis werkt dat prima op de CCU UTP kabel en in het DC ook over STP kabels waarbij de langste 52 meter is, zonder errors op de interfaces. Is wel LAB spul en geen productie en alleen gedaan om te voorkomen dat er nieuwe fibers getrokken moesten worden (wat ik alsnog besteld heb een maand terug om real world beter te simuleren en over te kunnen op 100Gbase in het lab).

Dus in de war, altijd, maar niet over kabeltjes. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:13

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Sjefke39 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:11:
Heb geprobeerd 3 stuks Ubiquiti UniFi In-Wall HD aan te sluiten in de wcd op een solid kabel met een connector. Wat een drama. Eentje is zo waar gelukt, maar voor de twee andere heb ik uiteindelijk keystones gebruikt.

Ik zal nooit meer knoeien met connectors op een stugge kabel. Keystones is the way to go.
Die In-Wall laten weinig ruimte over in de wcd. Mijn workaround: een wcd met een keystone, het acces point zit op een opbouwdoosje, en een kort netwerksnoertje met haakse stekker.
Het is niet de mooiste oplossing, maar wel de meest betrouwbare.
Om mijzelf even te quoten, ik heb het als volgt opgelost:
MisteRMeesteR schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:55:
[...]

RJ45 connector en keystone op de foto was puur ff ter overbrugging, inmiddels hangen alle AP's in huis ( 2 x NanoHD en 1 x AP-AC-PRO) op hun plek. Om de stugge kabel af te werken t.b.v. de AP's heb ik gebruik gemaakt van zgn. field-assembly-connectoren.

[Afbeelding]

Passen zonder de 'staart van de connector' (rechts op de foto) precies in/onder het AP als deze strak tegen het plafond hangt. In alle drie de gevallen was de connectie in één keer goed, dit in tegenstelling tot RJ45 plugjes voor solid kabel, wat een drama.

Deze heb ik gekocht: (link)
Bij alle 3 mijn AP's ging de installatie hiervan vlekkeloos en passen de AP's mede hierdoor nu nog netjes strak tegen het plafond :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Uberprutser schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 07:49:
[...]

Spec voor Cat5e is tot 45 meter 10Gbase-T. Thuis werkt dat prima op de CCU UTP kabel en in het DC ook over STP kabels waarbij de langste 52 meter is, zonder errors op de interfaces. Is wel LAB spul en geen productie en alleen gedaan om te voorkomen dat er nieuwe fibers getrokken moesten worden (wat ik alsnog besteld heb een maand terug om real world beter te simuleren en over te kunnen op 100Gbase in het lab).

Dus in de war, altijd, maar niet over kabeltjes. :)
Cat5 is enkel geschikt voor 100Mbps en de verbeterde versie daarvan zijnde Cat5e hebben ze opgerekt tot 1Gbps.
Geen enkele spec zegt dat Cat5e in welke lengte dan ook geschikt is voor 10Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fagussylvatica
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-06 23:26
Cat5 is enkel geschikt voor 100Mbps en de verbeterde versie daarvan zijnde Cat5e hebben ze opgerekt tot 1Gbps.
Beiden zijn 1Gbps volgens de standaard.

nieuws: 1000Base-T Gigabit Ethernet

[ Voor 26% gewijzigd door Fagussylvatica op 01-09-2020 19:34 . Reden: link toegevoegd ]

Ergens in Drenthe - 20 x AEG 325= 6500Wp - SMA Sunny Tripower 6.0 - ZZW-23° - 2 strings 12-8 panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Haha een vaag berichtje uit 1999 gegoogeld en jij trekt de conclusie dat Cat5 kabel gespecificeerd is voor 1gbps.
Misschien moet je eens de TIA of IEEE of ISO normen lezen die over deze specificaties gaan.

Wat ze daar beschrijven is dus uiteindelijk de Cat5e standaard geworden.
CAT5 is nog steeds max 100Base-T.

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 01-09-2020 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fagussylvatica
Ben(V) schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:48:
Haha een vaag berichtje uit 1999 gegoogeld en jij trekt de conclusie dat Cat5 kabel gespecificeerd is voor 1gbps.
Misschien moet je eens de TIA of IEEE of ISO normen lezen die over deze specificaties gaan.

Wat ze daar beschrijven is dus uiteindelijk de Cat5e standaard geworden.
CAT5 is nog steeds max 100Base-T.
Je hoeft niet zo neerbuigend te doen met dat vage berichtjes, ik dacht laten we het dicht bij huis houden door een stukje van Femme te gebruiken. Als je had doorgeklikt staat daar iets over die IEEE
The IEEE has finally dotted the Ts and crossed the Is on its IEEE 802.3ab standard, known less formally as Gigabit Ethernet over copper cabling or 1000Base-T
Van de IEEE site:
IEEE Standards Interpretation for IEEE Std 802.3ab™-1999 IEEE Standard for
Local and Metropolitan Area Networks - Part 3: Carrier Sense Multiple Access
with Collision Detection (CSMA/CD) Access Method and Physical Layer Specifications
- Physical Layer Parameters and Specifications for 1000 Mb/s Operation
over 4 pair of Category 5 Balanced Copper Cabling, Type 1000BASE-T

[ Voor 6% gewijzigd door Fagussylvatica op 02-09-2020 07:36 ]

Ergens in Drenthe - 20 x AEG 325= 6500Wp - SMA Sunny Tripower 6.0 - ZZW-23° - 2 strings 12-8 panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als jij hieruit concludeert dat Cat5 kabel voor 1Gbps is gecertificeerd dan moet je dat zelf weten, maar dit soort zaken worden in normen vastgelegd en die stellen zeer duidelijk dat Cat5 kabel tot 100Base-T gecertificeerd is en pas Cat5e 1000Base-T.

Uiteraard kun je beiden samenvatten onder de algemene naam Category 5 wat ze in die persberichten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fagussylvatica
Als het allemaal zo simpel is laat jij mij een specificatie zien dat het zo is. En a.u.b. geen persberichten, forumpost of proza van "deskundigen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Fagussylvatica schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:51:
Als het allemaal zo simpel is laat jij mij een specificatie zien dat het zo is. En a.u.b. geen persberichten, forumpost of proza van "deskundigen"
https://www.flukenetworks...000base-t-over-category-5

Hier staat het mooi uitgelegd door experts van Fluke met de links naar de standaarden. De verwarring komt omdat Cat5e later approved is dan de Gigabit Ethernet standaard.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
@armageddon_2k1 Heeft gelijk en fluke is een betrouwbare bron die geen belang heeft om de werkelijkheid te verdraaien.

Helaas kan ik je geen link geven naar de standaarden want alle normen van zowel TIA, ISO als IEEE moet je kopen en krijg je alleen op papier en ze zijn ook nog behoorlijk prijzig.

En ik wil best wel behulpzaam zijn maar naar m'n werk rijden, de bewuste pagina's uit het Normblad scannen en hier plaatsen gaat me een beetje ver om jouw te overtuigen van iets dat verder niemand betwijfelt.

Maar misschien heb je iets aan een post van een commerciële partij die verder ook geen belang heeft.
https://www.blackbox.nl/n...chil-tussen-CAT5-en-CAT5e

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 02-09-2020 13:08 ]

Pagina: 1