Cat7 kabel, welke connector?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-05 16:19
Beste Tweakers,

In mijn nieuwe huis heb ik een tweetal cat7 kabels getrokken, ik dacht future-proof. Waar ik op dat moment geen rekening mee had gehouden is dat de kabel nogal stug is (wel fijn voor in de kruipruimte) en de aders zijn nogal breed. Nu had ik problemen met het erop krijgen van een connector op de uiteinde van de kabel. De aders zijn simpelweg te breed om in een "gewone" connector te plaatsen.

Opnieuw kabels trekken is geen optie, aangezien deze al achter stellingen/luiken/plinten zijn weggewerkt. Ik moet het dus doen met een ander soort connector, ik weet alleen niet welke.

Vandaar de vraag, welke connector kan ik het beste aanschaffen? Ik heb er in totaal 4 nodig.

Beste antwoord (via Tostie1987 op 04-01-2018 23:33)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Connectoren direct op CAT7 installatiekabel knijpen is juist niet elegant.

https://www.netwerkkabels...aste-kern-met-invloerhulp

Ze zijn er wel, ze zijn enorm duur voor gewoon een stekkertje en als je dit doet voldoet je connectie iig niet aan de standaarden.

CAT7 monteer je af op CAT6A of CAT7 keystones, hetzij in een wandcontactdoos, hetzij in een patchpaneel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:21
Stugge kabels kun je het beste afwerken in een patchpaneeltje en in/opbouwdoosjes. Je apparatuur sluit je vervolgens met soepele patchkabels hierop aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Ik zie niet goed voor me wat je bedoelt, op welke term kan ik het beste op google zoeken? (of heb je een link?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:35
Op Google kan je zoeken op 'patchpanel'. Hier is oneindig veel informatie over te vinden, ook op YouTube.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Tostie1987 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 23:19:
Ik zie niet goed voor me wat je bedoeld, op welke term kan ik het beste op google zoeken? (of heb je een link?)
Patchpaneel
Opbouwdoos (RJ45)

Gewoon de termen die hij noemde ;)
Je werkt de CAT7 af in een opbouwdoos (of inbouw als je nog een gat in de muur hebt) en gaat dan met flexibele patchkabels (kant en klaar geknepen etc.) van de in/opbouwdoos of patchpaneel naar je apparatuur.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Ik snap wat jullie bedoelen. Niet bepaald elegant, zijn er geen connectors speciaal voor cat7 kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Tostie1987 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 23:26:
Ik snap wat jullie bedoelen. Niet bepaald elegant, zijn er geen connectors speciaal voor cat7 kabels?
Dat is hoe je een netwerk altijd hoort aan te sluiten, CAT5/5e/6/6a/7 is altijd al zo geweest ;)
Ik zie wel toolless RJ45's voor CAT7 van 'maar' 16,- per stuk :+

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online

Ze zijn er wel, ze zijn enorm duur voor gewoon een stekkertje en als je dit doet voldoet je connectie iig niet aan de standaarden.

CAT7 monteer je af op CAT6A of CAT7 keystones, hetzij in een wandcontactdoos, hetzij in een patchpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Ok, ik denk dat ik genoeg weet heren/dames. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
_JGC_ schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 23:28:

Toch nog één vraag, wat bedoel je met "als je dit doet voldoet je connectie iig niet aan de standaarden"? Gaat het dan wel werken? Heb ik package loss? Haal ik de 400/40 mbit die ik afneem bij mijn ISP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 13:29
Dat haal je nog over een cat5e kabel mits goed aangesloten.
Een stugge kabel (eigelijk bijna elke cat6a of cat 7 kabel) monteer je doorgaans af in een wandcontactdoos, net zoals bijvoorbeeld een stopcontact.

bijvoorbeeld
https://www.roelbroersma.nl/gira-installer-tips/ (hier zie je het gebruik van keystones).

Je kan er ook direct een rj45 stekker op knijpen, maar omdat de kabel van cat7 veel dikker is past dit bijna nooit (goed), en zal er dus voor zorgen dat je stekker er minder goed op zit, wat op de termijn weer toe kan leiden dat deze loskomt of knikt. Dit wordt dus bedoeld met niet voldoen aan de standaarden, je hoort namelijk geen rj45 stekker op een stugge kabel te zetten. Het zal dus wel werken, maar niet zoals het hoort en waarschijnlijk ook niet lang.

(een maat van me was net zo eigenwijs, bij de kleinste beweging van de cat6a kabel is zijn verbinding weg omdat de stekker niet goed aansluit op de stugge kabel).

Mijn tip, doe het in een keer goed, monteer netjes af in een wandcontactdoos (inbouw of opbouw kan beiden), en leg vanuit je wandcontactdoos gewoon netjes een cat6 patchkabeltje naar je pc/whatever

[ Voor 19% gewijzigd door Wannial op 05-01-2018 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Ik snap wat je bedoelt. Echter heb ik straks 1 modem en 2 routers. De modem staat in bridge modus, de 1e router zorgt voor de routing in huis, de tweede router fungeert als wifi punt en switch. De modem en 1e router staan beneden, de 2e router staat boven. Mijn vriendin en ik hebben onze pc's boven staan. Hoe ik het heb gedaan is als volgt.

Het modem komt in de meterkast. Vanuit de meterkast ligt er één cat7 kabel naar de 1e router in de kelderkast. Vanuit die 1e router gaat er een lange cat7 kabel naar boven toe naar de 2e router. Vanuit de tweede router heb ik zojuist allemaal cat6 kabels geknipt (deze gingen vrij gemakkelijk).

Als ik dus een patchpaneel heb moet ik er hiervan drie aanschaffen. Eén voor beneden bij het modem, één voor beneden bij de 1e router en één voor boven bij de 2e router. Ik denk niet dat dit handig is. Ik kom vrijwel nooit meer aan deze cat7 kabels zodra ze liggen. Ik laat ze zelfs knippen door iemand van Ziggo (alleen had hij ook nog geen ervaring met cat7 op een connector zetten). Dus dat de kabel los kan komen te zitten, lijkt mij niet aannemelijk in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1020671

Je doet er beter aan die overbodige Cat7 kabel te ditchen, en gewoon Cat5 te pakken. Daar kun je gewoon zelf stekkertjes aanknijpen en kan die 400/40 lachend aan.

Overigens hoef je dus geen patchpanels te kopen. Je kunt ook wandcontactdozen kopen. Zie de hierboven gegeven link. Dat is wél de allermooste oplossing.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 1020671 op 05-01-2018 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tostie1987
Zoals ik al aangaf, de cat7 kabel ligt al en ga/kan ik niet meer weghalen. Om nu nog een cat5e/cat6 kabel naar boven te trekken op een mooie manier gaat niet meer lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1020671

Tostie1987 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 00:13:
Zoals ik al aangaf, de cat7 kabel ligt al en ga/kan ik niet meer weghalen. Om nu nog een cat5e/cat6 kabel naar boven te trekken op een mooie manier gaat niet meer lukken.
Je knoopt de kabels aan elkaar, en trekken maar?

Maar goed, je wil de CAT7 kabel behouden, en geen patchpanel. Dan kun je dus wandcontactdozen gebruiken voor je CAT 7 kabel, en een patchkabeltje voor het laatste stukje.

Die dozen kosten per stuk hooguit een tientje. Als je 2 CAT7 kabels hebt, heb je er vier nodig.

Ze zijn goedkoper dan de speciale 'CAT7 RJ45 stekkers' én beter/netter.

Dus.. 4 maal dit:

https://www.allekabels.nl.../cat6a-cat7-keystone.html

en 4 maal dit:
https://www.onlinekabelsh...Cd8cWa6TmKzYaAvFFEALw_wcB

Dan ben je voor iets van 6-7 euro per stekker klaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 1020671 op 05-01-2018 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:03
Tostie1987 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 00:10:
Als ik dus een patchpaneel heb moet ik er hiervan drie aanschaffen. Eén voor beneden bij het modem, één voor beneden bij de 1e router en één voor boven bij de 2e router. Ik denk niet dat dit handig is.
Een patchpaneel voor 1 à 2 outlets is een beetje overbodig ja.

Gewoon 3x een simpel opbouwdoosje lijkt me het meest elegante. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zp0AAH7oReWX0yd8noZg0yU4/full.jpg

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:34
Wannial schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 00:04:
Dat haal je nog over een cat5e kabel mits goed aangesloten.
Een stugge kabel (eigelijk bijna elke cat6a of cat 7 kabel) monteer je doorgaans af in een wandcontactdoos, net zoals bijvoorbeeld een stopcontact.

bijvoorbeeld
https://www.roelbroersma.nl/gira-installer-tips/ (hier zie je het gebruik van keystones).

Je kan er ook direct een rj45 stekker op knijpen, maar omdat de kabel van cat7 veel dikker is past dit bijna nooit (goed), en zal er dus voor zorgen dat je stekker er minder goed op zit, wat op de termijn weer toe kan leiden dat deze loskomt of knikt. Dit wordt dus bedoeld met niet voldoen aan de standaarden, je hoort namelijk geen rj45 stekker op een stugge kabel te zetten. Het zal dus wel werken, maar niet zoals het hoort en waarschijnlijk ook niet lang.

(een maat van me was net zo eigenwijs, bij de kleinste beweging van de cat6a kabel is zijn verbinding weg omdat de stekker niet goed aansluit op de stugge kabel).

Mijn tip, doe het in een keer goed, monteer netjes af in een wandcontactdoos (inbouw of opbouw kan beiden), en leg vanuit je wandcontactdoos gewoon netjes een cat6 patchkabeltje naar je pc/whatever
Heb hier ook stugge CAT6a SFTP kabel liggen, met een CAT6 connector gaat dat net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Lucky0wn schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 00:35:
[...]

Heb hier ook stugge CAT6a SFTP kabel liggen, met een CAT6 connector gaat dat net
Ik zie het toch niet zo zitten om allemaal kastjes nog naast mijn router en modem te hebben hangen. Jij zegt dus eigenlijk dat een cat6 connector of een dedicated cat7 connector prima werkt (zolang je er natuurlijk niet teveel aan zit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Mooi ga je het niet krijgen, functioneel wel.
Zo ziet mijn situatie eruit en die werkt toch al enkele jaren perfect!
En SFTP kabel is vaak nog dikker/stugger dan normale CAT6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AldnYaNwizwqXeHUBU5AXRtn/thumb.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Lucky0wn op 05-01-2018 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Lucky0wn schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 00:40:

[afbeelding]
Dat snap ik. Maar als ik de kabel "vastmaak" (router direct erboven) aan de muur zodat deze vrijwel niet beweegt, moet het dus geen probleem zijn lijkt mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

Lucky0wn schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 00:40:
En SFTP kabel is vaak nog dikker/stugger dan normale CAT6.

[afbeelding]
trekontlasting is inderdaad optioneel, en wil vaak niet fijn met te dikke kabel. als je voorzichtig doet niets mis mee.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucky0wn
Tostie1987 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 00:41:
[...]

Dat snap ik. Maar als ik de kabel "vastmaak" (router direct erboven) aan de muur zodat deze vrijwel niet beweegt, moet het dus geen probleem zijn lijkt mij?
Niet nodig, dat zilveren wat je eruit ziet steken is een van de 3 mantels, deze zorgt voor de trekontlasting. Zolang die in je PC/router zit en niet constant verplaatst is het geen probleem. Dit werkt bij mij al sinds 2012.
Zorg er wel voor dat de kabel goed (heel hard aandrukken) erin zit en blijf kracht uitoefenen tijdens het knijpen. Anders krijg je geen goede connectie.

[ Voor 13% gewijzigd door Lucky0wn op 05-01-2018 00:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:12
@Tostie1987 ik zou het persoonlijk uitvoeren zoals @Xander het zegt.
Haal 1 tot 3 opbouw doosjes (afhankelijk van hoe en wat op je boven verdieping).

Een doosje met enkele aansluiting in je meterkast 》woonkamer.
Daar een dubbel doosje monteren met de ene kabel vanuit je meterkast en op het andere poortje de kabel naar boven.

Dan boven nog een enkel doosje om die kabel in te monteren, OF als je daar meerdere stugge cat6/cat6a kabels hebt mogelijk een klein desktop patchpaneel.

Zo heb je alle kabels enigszins beschermd en netjes afgewerkt :)

Ga voor je eigen bestwil niet klooien met rj45 connectoren rechtstreeks op stugge kabels. Dit is uiteindelijk vragen om vage problemen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 04:03

WhiteDog

met zwarte hond

Ik heb toevallig hetzelfde "probleem". Heb nog wat CAT7 kabel over die ik wou gaan gebruiken voor mijn IP camera en deurbel (beide PoE). De kabel moet op het einde even de muur door en komt dan "buiten" te liggen, weliswaar in een droge omgeving. Ik dacht er ook even een connector op te knijpen maar was even vergeten dat het aansluiten op een contactdoos al vrij stug was :)

Wat is nu de beste oplossing voor een kabel die buiten komt te liggen? Ik kan CAT6 halen en er een connector op knijpen, CAT7 gebruiken en een contactdoos net binnen zetten, zo een toolless CAT7 connector gebruiken,... of zijn er nog andere mogelijkheden? Wat zouden jullie kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-05 13:35
Tostie1987 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 23:16:
Beste Tweakers,

In mijn nieuwe huis heb ik een tweetal cat7 kabels getrokken, ik dacht future-proof.
Als je het hele verhaal future proof wilt maken moet je dus niet een stugge cat7 kabel in een plug proberen te proppen.

Gewoon aan beide kanten van de kabel een nette opbouwdoos die voor cat7 geschikt is. Of een opbouwdoos met een keystone die voor cat7 geschikt is.

Al het andere is in ieder geval niet future-proof. En dan kun je er later alsnog aan gaan lopen rommelen.
WhiteDog schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 07:21:
Wat is nu de beste oplossing voor een kabel die buiten komt te liggen? Ik kan CAT6 halen en er een connector op knijpen, CAT7 gebruiken en een contactdoos net binnen zetten, zo een toolless CAT7 connector gebruiken,... of zijn er nog andere mogelijkheden? Wat zouden jullie kiezen?
Ik neem aan dat die deurbel geen 10Gbit nodig heeft? Dus gewoon een stukkie cat5(e) trekken naar die deurbel. Lekker dun en lekker makkelijk te verwerken!

[ Voor 31% gewijzigd door FragDaddy op 05-01-2018 08:16 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:22
Wanneer een kabel buiten komt te liggen zou ik een kabel met PE mantel nemen. Bijvoorbeeld een Belden 1583EPE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Tostie1987 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 00:36:
[...]

Ik zie het toch niet zo zitten om allemaal kastjes nog naast mijn router en modem te hebben hangen. Jij zegt dus eigenlijk dat een cat6 connector of een dedicated cat7 connector prima werkt (zolang je er natuurlijk niet teveel aan zit)?
Knijp er los een keystone op, steek daar dan gewoon een normale patchkabel in. Er moet niet perse een wandcontactdoos om of een patchpaneel, een keystone op zichzelf werkt ook prima als tussenstukje. Zo heb ik het zelf ook op 2 plaatsen waar de stugge cat 6a overloopt in een cat6 patchkabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 00:18

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mathijs
  • Laatst online: 16-05 18:27
Wat een moeilijk gedoe allemaal. Adviezen de kabels weer te vervangen en dergelijke zijn nogal overtrokken.
Laat hem gewoon die 4 connectoren eraan zetten a 3 euro per stuk, klaar is kees.
Snelheid hoeft hij daarmee niet over in te zitten.
Er zit verschil tussen theoretisch geneuzel en praktische afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Mathijs schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:14:
Er zit verschil tussen theoretisch geneuzel en praktische afweging.
Laat nu nét in die praktische afweging "future proof" genoemd zijn door TS. Dan horen daar dus opbouwdoosjes bij. Als TS nou vanaf begin af aan niet gevoelig was geweest voor theoretisch geneuzel dan had hij überhaupt geen CAT7 getrokken voor dit doel, maar gewoon CAT5e.

Dan had TS nu gewoon de CAT5e kabels kunnen afwerken met standaard pluggen en zodra hij écht future proof wil worden, dan was CAT5e makkelijk weg te halen geweest en vervangen door CAT6(a) of CAT7. Het gaat immers maar om een paar kabels.

Dus juist omdat TS al gevoelig is geweest voor theoretisch geneuzel moet hij het ook praktisch goed afwerken, anders schiet hij zichzelf in de voet.

En eerlijkheidshalve vind ik het aansluiten van netwerkkabel op een opbouwdoos makkelijker dan het krimpen van pluggen op deze kabels.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Ik bedoelde meer future proof als in genoeg bandbreedte. Het maakt mij inderdaad geen snars uit als er een dikke lompe plug op de kabel moet.

De modem en routers komen op een vaste plek te staan waar je vrijwel niet meer aankomt. Welke connectors moet ik dan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-05 23:58
Dan zou ik toch het gebruik van een keystone aanraden. Dat is gewoon minder gepriegel dan het knijpen van een RJ45. Een korte patchkabel tussen keystone en device en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik ram persoonlijk liever 8 draadjes met een dogger in een keystone dan dat ik priegel met een veel te dikke kabel in een RJ45 plug, waarbij het de vraag is of je het goed doet (je kunt maar 1x knijpen) en of het voor lange tijd blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 20:50

Predator

Suffers from split brain

_JGC_ schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:41:
Ik ram persoonlijk liever 8 draadjes met een dogger in een keystone dan dat ik priegel met een veel te dikke kabel in een RJ45 plug, waarbij het de vraag is of je het goed doet (je kunt maar 1x knijpen) en of het voor lange tijd blijft zitten.
Indd, als je kwaliteits stugge kabel legt, dan zit je met dikkere aders dan patchkabel. Daar een RJ45 plug op gaan prutsen, dat lukt niet altijd. Ik heb zelf op alle bekabeling in huis die niet op een muurpatch uitkomt (AP's en IP Cams) gewoon een keystone gezet in mijn vals plafond.
Daarna gewoon een port stukje soepele patchkabel tussen keystone en device.

Bijkomend voordeel is ook dat je dan makkelijk een kleur kan kiezen die samenvalt met de kleur van de muur/plafond e.d. en je kan ook later je device nog wat opschuiven.
Een goeie keystone is ook nog eens erg robuust en zet je heel makkelijk correct vast. Snel en foutloos !

Als je nergens je keystone kan wegwerken is dat wel vervelend natuurlijk :|

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Met enige verbazing deze thread gelezen.

Aan de ene kant investeer je goed in kabels, aan de andere kant mag de afwerking weer niets kosten.
Daarmee doe je je investering weer een een beetje teniet.

Zelf knijpen van connectoren is een slecht idee. Ook jouw Ziggo-monteur kan dit waarschijnlijk niet goed. Hij heeft nl. niet de apparatuur om dit te meten. Die meters zijn heel erg duur en hij hoeft het maar op te leveren voor de Ziggo-snelheden. Die haal je wel. met een zelf geknepen connector.

10Gb halen is een ander verhaal met zelf knijpen.
Als je te hard knijpt verander je nl. de elektrische waarden van je kabel en haal je die 10Gb bij lange na niet.

Als je toekomstklaar wilt zijn, haal dan een patchpaneel of van die eerder voorgestelde einddoosjes en monteer het daar dan vakkundig op af (let op! niet te veel afwikkelen anders gaat dat ook fout)

Op dat paneel / die einddoos, sluit je dan kant en klare kabels aan, die zijn getest.

Niet zelf knijpen ajb.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
waar ik mezelf vooral over verbaas is dat de TS om advies vraagt en vervolgens alle adviezen negeert en stug vast blijft houden aan een rj45 stekker willen knijpen op een stugge cat7 kabel, waarom dan om advies vragen in eerste instantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Wannial schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:02:
waar ik mezelf vooral over verbaas is dat de TS om advies vraagt en vervolgens alle adviezen negeert en stug vast blijft houden aan een rj45 stekker willen knijpen op een stugge cat7 kabel, waarom dan om advies vragen in eerste instantie.
Dat doe ik helemaal niet. Ik ging er vanuit dat ik connectors nodig had. Het topic heet dan ook, welke connector heb ik nodig. Gaandeweg kom ik erachter dat ik volgens de een opzetstukjes nodig heb, de ander heeft het over een dogger en keystone, de volgende zegt weer dat met een goede connector niets aan de hand is.

Bij het kopen van de kabel ging ik er vanuit dat ik hem kon knippen en klaar. De man van ziggo die me helpt kon prima de cat kabel knippen en testen. Alleen hij had hetzelfde probleem als ik bij de cat7 kabel. De adertjes zijn te dik om in een rj45 connector te gaan. Vandaar dat ik dit topic startte.

Ik game graag en ik wil zo min mogelijk lag op welke manier dan ook creëren. Waar ik bang voor ben is dat met weer allemaal kastjes/paneeltjes/patch kastjes er weer tussen te zetten dat het op de een of andere manier vertraging op gaat leveren. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan ik dat natuurlijk gewoon doen.

Dan neem ik aan dat ik aan een single slot kastje (4x) genoeg heb. Ik doe dan de cat7 kabel in het kastje en vanuit dat kastje laat ik gewoon een cat6 kabel naar modem/routers lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Een kabelconnector kan je gebruiken maar iets dat geschikt is voor wandmontage en daar dan een patchkabeltje in is een veel beter idee. Zoals al opgemerkt, bijvoorbeeld omdat solide kabel daar nogal eens kapotwiebelt en opnieuw afmonteren, moeten verlengen, of zelfs opnieuw trekken een stuk bewerkelijker is dan een nieuw patchkabeltje in de muur prikken.

Dit is een les uit de praktijk waar ook al rekening mee gehouden is in de kabelspecificaties in de ethernetstandaard. Maar het gaat dus om de wandmontage om stugge kabel te ontzien, niet om hoe je dat precies doet.

Je "lag" ga je echt niet merkbaar verhogen met een wandmontage en dus die extra connectie met wat metertjes patchkabel. Wel maak je de verbinding er robuuster mee. Voor die laatste paar meter is CAT6 of zelfs CAT5e prima, aangenomen dat je gigabit ethernet gebruikt.

Sterker, een switch voegt meer latency toe, en een extra routertje of modem in bridge modus nog meer. En als het je echt om de lag te doen is heb je niets aan "kabel" (DOCSIS) wegens relatief hoge intrinsieke latency en moet je minstens naar glasvezel van een provider met netwerkers die weten wat ze doen. Dat zijn allemaal grotere factoren dan eventuele extra meters kabel voor redelijk nette bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Laatst online: 16-05 18:27
HIER, 15 euro voor 10 stuks
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/098470/files/045512398/900x900x2/cat7-cat6a-rj45-connector-voor-stugge-kabel-shield.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Mathijs op 06-01-2018 18:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tostie1987
Uiteindelijk toch deze connectors besteld:
https://www.netwerkkabel....&utm_medium=ReloadMailing

De aders waren zo dik dat ze inderdaad niet in gewone connectors konden zonder in de connectors zelf te verdraaien. Door het handige hulpstuk heb ik ze erin weten te krijgen. Uiteindelijk gewoon aangeduwd en ze zitten prima vast. Niet slechter dan dat je een "gewone" kabel knipt. Dankzij het achterstukje, dat je om de kabel heen knijpt, zit deze gewoon prima vast.

Alle kabels heb ik doorgemeten, alle 8 aders doen het. Voor de absolute zekerheid zorg ik ervoor dat de CAT7 kabel met zadeltjes aan de muur zit zodat het eventueel loskomen of knikken van de kabel niet zal gebeuren.

Een tip voor de gewone man, koop GEEN CAT7 kabel voor in huis. Houd het gewoon lekker bij CAT5e of CAT6 en het levert geen praktisch voordeel op, eerder nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mccollet
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-02 16:23
Wat die gast hieronder zegt...succes ermee

[ Voor 98% gewijzigd door mccollet op 07-12-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@mccollet Als je dan toch besluit om na bijna 3 jaar een topic te bumpen, geef dan correcte informatie:
- CAT7 is geen 1200MHz maar 600MHz. CAT7A/CAT8 is 1200MHz.
- RJ45 kan geen 600MHz aan, daarvoor zijn andere connectoren (TERA)
- Het is niet de kabel die bepaalt welke frequentie gebruikt wordt, maar de verzender. Een CAT7 kabel verstuurt dus niet 2x zo snel de data naar de andere kant

Als 10Gb over CAT6 niet voldoende is kan je beter glas trekken. CAT7 gaat je daar niet mee helpen.
Pagina: 1