Hoe STP cat7-kabel aansluiten op wandcontactdoos (cat6)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaes
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-05 13:24
Ik heb onlangs een cat7 stp-kabel doorgetrokken naar zolder en die wil ik nu aansluiten op een wandcontactdoos. Deze wandcontactdoos die ik heb besteld is bestemd voor cat 6. Volgens mij hoeft dat aansluittechnisch niets uit te maken, maar dit is de eerste keer dat ik dit probeer.

Overal waar ik kijk zie ik dat er acht gekleurde draadjes moeten zijn die aangesloten moeten worden, ik heb echter maar ruimte voor vier. Daardoor begrijp ik de wiring-schema's die overal te vinden zijn ook niet.

Hieronder heb ik foto's van de kabel en de socket die bij de wandcontactdoos werd geleverd.
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/hwsq95/IMG_20170819_134015679.jpg
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/h3oV95/IMG_20170819_134052987.jpg
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/hC43U5/IMG_20170819_134106781.jpg

Reden dat ik deze wandcontactdoos heb gekocht is, omdat ik coax en utp nodig heb, vanuit één wandcontactdoos. Dit was de eerste die ik daarvoor vond...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 14:59

job

Je hebt gewoon de benodigde 8 aders. Er zijn vier paren die bij elkaar horen.
De ader die normaal gesproken oranje/wit is, is bij jou volledig wit. Kijk om welke gekleurde ader een witte zit om te bepalen welke het is.

Dus de witte om de blauwe heen is de blauw/witte, de witte om de groene heen is de groen/witte, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaes
job schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 14:03:
Je hebt gewoon de benodigde 8 aders. Er zijn vier paren die bij elkaar horen.
De ader die normaal gesproken oranje/wit is, is bij jou volledig wit. Kijk om welke gekleurde ader een witte zit om te bepalen welke het is.

Dus de witte om de blauwe heen is de blauw/witte, de witte om de groene heen is de groen/witte, etc.
Kijk dat helpt al wat! Maar hoe zit het dan met de slechts vier openingen? Moeten ze per paar, dus blauw/blauw-witte, groen/groen-wit?

En dan zullen ze ook nog een beetje gestript moeten worden neem ik aan, de kabels zijn anders te dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Nee niet strippen, dit ziet er uit als een LSA strookje. Daar heb je LSA tang voor nodig (maar als je die niet hebt zou je het met een tangetje kunnen proberen). Google eens op lsa en je komt wel filmpjes tegen van hoe je zo'n lsa strook werkt.

Er zijn als het goed is 8 plekken waar de aders in kunnen. Ik zie er vier onderop en de andere 4 zullen waarschijnlijk wat verderop zitten maar staan niet op de foto. Kan je anders nog wat foto's maken van het blokje? Of heb je een merknaam en typenummer?

Dan het probleem van welke volgorde je moet volgen. Er staan er 2 op dat blokje van jou.
Je hebt t568a en t568b. Je moet de t568b volgorde gebruiken. Als je perongeluk de andere volgorde gebruikt is dat geen probleem. Je kabel zal dan waarschijnlijk gewoon nog werken.

Voor t568b gok ik dat de oranje aders naast de bruine moeten.
De groene naast de blauwe. Maar heb je er geen handleiding bij? Of staat er misschien nog ergens (in relief) een a of een b op het blokje?

[ Voor 38% gewijzigd door job op 19-08-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:07
Dat blokje heeft toch netjes 8 openingen voor draden? :? 4 gaten en 4 sleuven.

Kleurcodering volgens TSA-568A en TSA-568B staat er netjes bij.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De kleurcode staat toch boven het gat waar de kabel doorheen moet, lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Xander schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 14:29:
Kleurcodering volgens TSA-568A en TSA-568B staat er netjes bij.
Ha, zie nu pas de A en de B staan. Helemaal over het hoofd gezien. Is de wazige foto een excuus? :D
Maar inderdaad dus zoals ik zei: De bruine aders naast oranje. De blauwe naast de groene.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 19-08-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

tik anders de naam van het merk keystone in en manual of zo iets. Iedere goede fabrikant heeft óf een YouTube filmpje óf een PDF met uitleg hoe het erin moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaes
Ha jullie hebben prima geholpen, het was even klooien, maar de draadjes passen (zeer lastig zonder tang...)

Het klopt inderdaad, er waren acht openingen, alleen ik dacht dat die onderste voor de connectoren waren, niet voor de kabels.
Pagina: 1