Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:56
Ik ga mijn Sovol SV07 afzinken ergens rond de Kaag en een Bambu labs A1 bestellen, zijn de prijzen nu al de "Chinenese NY" aanbieding? If so dan kan ik er net zo goed 1 bestellen. Anders wacht ik nog even tot de 29e ofzo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Mday schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:48:
Kort vraagje tussendoor. Ik wil een stevig plaatje van 20-20 cm printen en 1cm dik, wat in het midden een pak suiker moet kunnen dragen en de deflectie moet vrijwel nihil zijn. Plankje wordt aan de zijkanten vastgehouden. Dus stijf en het liefste zo lang als mogelijk. Welk type plastic is het beste ? Ik hoor dat PLA heel stijf is maar last heeft van creep. Kan natuurlijk voor elke keer een nieuw plaatje printen maar was gewoon nieuwsgierig.
Je zou het plaatje voorgespannen/gebogen (bol) kunnen printen, zodat je vooraf compenseert voor de kruip/doorbuiging van de plaat na het gewicht van het pak suiker.
Zo doet men dat ook bij bijvoorbeeld stalen liggers in gebouw constructies, die worden ‘bol’ geplaatst zodat deze vlak liggen nadat het volle gewicht op de ligger is aangebracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:19

_Eend_

🌻🇺🇦

Tazzy schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:25:
Ik ga mijn Sovol SV07 afzinken ergens rond de Kaag en een Bambu labs A1 bestellen, zijn de prijzen nu al de "Chinenese NY" aanbieding? If so dan kan ik er net zo goed 1 bestellen. Anders wacht ik nog even tot de 29e ofzo :)
De prijs is nu gelijk met wat ik vorig jaar betaalde tijdens de anniversary sale. Volgens mij kun je niet eens meer van een sale spreken, meer van een tijdelijke prijsverhoging als er geen sale is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Kort vraagje tussendoor. Ik wil een stevig plaatje van 20-20 cm printen en 1cm dik, wat in het midden een pak suiker moet kunnen dragen en de deflectie moet vrijwel nihil zijn. Plankje wordt aan de zijkanten vastgehouden. Dus stijf en het liefste zo lang als mogelijk. Welk type plastic is het beste ? Ik hoor dat PLA heel stijf is maar last heeft van creep. Kan natuurlijk voor elke keer een nieuw plaatje printen maar was gewoon nieuwsgierig.
Je kan het plaatje als je hem gemodelleerd hebt ook heel licht concaaf trekken vanuit de plek waar de suiker staat om voor het doorzakken te compenseren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Materiaal zou ik inderdaad ook PETG kiezen. Maar ik wilde even inhaken op de stevigheid, wat ook voor een groot deel bepaald wordt door de printsettings. De buigsterkte wordt voor het grootste gedeelte bepaald door het aantal walls, dus de buitenkant. Als je iets buigt, wordt er nl de meeste kracht op de buitenste rand uitgeoefend, en niet op het midden (de infill).Dus als je iets echt stevig wilt hebben, doe dan 4 of 5 (ik weet niet wanneer het overkill wordt tbh) walls en iets van 20-25% infill. Dan is het echt wel stevig genoeg. 50% of hoger infill is onzin in ieder geval, specifieke gevallen uitgezonderd.

Volgens mij heeft CNCKitchen er een keer een video aan geweid, met 'wetenschappelijke' experimenten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-10 22:37
Thanks voor alle input folks! In mijn hoofd was ABS de enige optie maar ik hoor hier dat alternatieven die beter geschikt zijn, en dat print settings en het model zelf ook nog uitmaken.

[ Voor 18% gewijzigd door Mday op 26-01-2025 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-10 21:45
Dit is niet een heel grote overbrugging en een pak suiker (meestal 1 kg?) is nou ook niet zo heel zwaar. Maar vanuit constructie bezien kun je ook door het ontwerp van het plankje de draaglast vergroten. Dan denk ik bijv. aan balkjes/ribben overdwars meeprinten, vergelijkbaar met een balklaag of een H-balk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:51

3_s

Of een stukje hout nemen :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-10 19:31
Tazzy schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:25:
Ik heb een asiel voor afgedankte printers je Sovol is meer dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Laatst online: 08:56
Krijg voor de Sovol nog wat binnen, wellicht dat ik em daarmee kan herstellen & verkoop. Deze printer was "duur" leergeld. Heb gister een A1 besteld :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mday
Heb ik gedaan, maar was iets te dun en moeten 16 gaatjes in die perfect moeten passen op hetgeen wat ik erop monteer. Dacht: met een printer kloppen de gaatjes perfect én ik gebruik dan wat threaded inserts zodat ik ze zonder bout kan vastschroeven. Alternatief is acryl / polycarbonaat maar moet alsnog een boutje onderop wat ik niet wil.

Om de mystiek even weg te nemen: dit is wat ga upgraden binnenkort. Hij werkt super goed maar soms merk ik deflectie wat door verschillende dingen kan komen, zoals bv het plankje. En als je iets wil afvlakken, dan is deflectie dus funest :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H4PTIj69XiF5DcYn3zMCh0VeTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3SE7fK61eH0B7ACYwoKy4wb.jpg?f=fotoalbum_large

Ps: ik laat het hierbij omdat dit natuurlijk een BL topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:05
@mphilipp aangezien je de Python AMS al af hebt: hoe werken die extra PTFE invoeren precies die buiten de daadwerkelijke AMS functie heen lopen? Krijg je gewoon voor iedere 'bypass' een extra PTFE uitvoer uit de Python AMS, die je vervolgens op de Hub of 4-in-1 adapter in moet pluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
THM0 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:42:
@mphilipp aangezien je de Python AMS al af hebt: hoe werken die extra PTFE invoeren precies die buiten de daadwerkelijke AMS functie heen lopen? Krijg je gewoon voor iedere 'bypass' een extra PTFE uitvoer uit de Python AMS, die je vervolgens op de Hub of 4-in-1 adapter in moet pluggen?
Ja, iedere positie in de AMS heeft zijn eigen ptfe tube naar bv een 4-1 adapter of wat je dan ook verzint om het de printer in te krijgen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
mphilipp schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Ja, iedere positie in de AMS heeft zijn eigen ptfe tube naar bv een 4-1 adapter of wat je dan ook verzint om het de printer in te krijgen.
OK thanks., dan is het voor mij niet heel zinvol om er meer dan 1 aan te sluiten dus O-)

Die hardware kit is trouwens niet heel ingewikkeld, het zijn feitelijk een aantal M3 bouten in verschillende maten en de lagers voor de Python AMS zelf. Goede M3 assortimentsdoos op AliExpress en klaar. Voor de enclosure heb je ook nog wat magneetjes nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_2MCsAl2_y4Mam5_VUH43M9cnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kn1OgXhDefFy9NDQAZxOt9Iv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door THM0 op 27-01-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
THM0 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:31:
[...]
Die hardware kit is trouwens niet heel ingewikkeld, het zijn feitelijk een aantal M3 bouten in verschillende maten en de lagers voor de Python AMS zelf.
Inderdaad. Voor de Python zelf vond ik het nog wel de moeite waard, maar voor de enclosure heb je alleen maar schroefjes nodig en de magneetjes. Die had ik nog en heb alleen een doosje schroefjes extra besteld. De TPU rolletjes voor de Python zijn wel nuttig; scheelt een bak herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
mphilipp schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Inderdaad. Voor de Python zelf vond ik het nog wel de moeite waard, maar voor de enclosure heb je alleen maar schroefjes nodig en de magneetjes. Die had ik nog en heb alleen een doosje schroefjes extra besteld. De TPU rolletjes voor de Python zijn wel nuttig; scheelt een bak herrie.
Vreemd genoeg krijg je die TPU rolletjes niet als je de combi-hardware kit voor zowel de Python AMS als de Enclosure bestelt... Althans bij mij zaten ze er niet bij.
Had gelukkig nog wel TPU liggen, en het is niet de meest ingewikkelde print.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-10 12:35
Laatst een print gemaakt voor de kids, met hun naam erop (staat op de andere zijde), bij de geel/zwarte combi zie ik een zwarte band daar waar de naam staat. Bij de lichtblauw/donkerblauw combi heb ik dat niet.

Beide zijn met dezelfde instelling geprint, 'flush in objects infill' staat uit, prime tower staat aan. Iemand enig idee hoe dit voorkomen kan worden?

Er is trouwens ook geen infill omdat de wanden dusdanig dun zijn dat er alleen 4 of 5 lagen walls zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wE1w4k1X9f3TCI7tpgyAglIvITQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3SrC3d7uHwosRzeKu75LUfs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Peutpeut op 27-01-2025 12:20 ]

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Dat zijn drinkpak houdertjes met de naam aan de voorkant? (Kant op de buildplate?)

Het enigste wat ik dan kan bedenken is dat er toch vervuiling (zwart filament) aanwezig is bij het printen van het geel.
Mogelijk dat het bij de blauwe kleur veel minder opvalt.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BM
  • Nu online

BM

Moderator Spielerij
Als ik zou moeten gokken zou ik ook in de richting van flushing volumes gaan kijken. Wellicht de waarde bij geel --> zwart wat hoger zetten

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:43

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Was geel tussendoor op en zat op een zwarte spoel? Ik heb dat een keer gehad met wit op een gele spoel, was ineens een band gelig wit :-) Bleek dat de spoel een beetje afgaf op het filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Peutpeut schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:19:
Laatst een print gemaakt voor de kids, met hun naam erop (staat op de andere zijde), bij de geel/zwarte combi zie ik een zwarte band daar waar de naam staat. Bij de lichtblauw/donkerblauw combi heb ik dat niet.

Beide zijn met dezelfde instelling geprint, 'flush in objects infill' staat uit, prime tower staat aan. Iemand enig idee hoe dit voorkomen kan worden?

Er is trouwens ook geen infill omdat de wanden dusdanig dun zijn dat er alleen 4 of 5 lagen walls zijn.

[Afbeelding]
Ik had dit laatst met een Pikachu figuurtje, dus ook geel met zwart. Had ook naar mijn gierige aard op 'flush to infill' geklikt met precies dit effect. Het komt denk ik simpelweg doordat er in die lagen zwart aan de binnenkant tot vlak aan de oppervlakte zit dat het geheel donkerder oogt.

Oplossing is dus niet meer 'flush to infill' en 'flush to supports' aanklikken voor dat object denk ik.

Ik had daarnaast nog twee objecten op dezelfde plaat gezet en 'flush to object' daarvoor aaangezet (kleur daarvan maakte niet uit). Ondanks al deze maatregelen trof ik nog steeds een flink bakje met poop aan. Het is echt een beetje zot hoeveel waste er is met het AMS. Wel magisch mooi dat er een kleurenprint uitkomt, maar ook een beetje zonde van de filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-10 12:35
bilgy_no1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:44:
[...]

Ik had dit laatst met een Pikachu figuurtje, dus ook geel met zwart. Had ook naar mijn gierige aard op 'flush to infill' geklikt met precies dit effect. Het komt denk ik simpelweg doordat er in die lagen zwart aan de binnenkant tot vlak aan de oppervlakte zit dat het geheel donkerder oogt.

Oplossing is dus niet meer 'flush to infill' en 'flush to supports' aanklikken voor dat object denk ik.

Ik had daarnaast nog twee objecten op dezelfde plaat gezet en 'flush to object' daarvoor aaangezet (kleur daarvan maakte niet uit). Ondanks al deze maatregelen trof ik nog steeds een flink bakje met poop aan. Het is echt een beetje zot hoeveel waste er is met het AMS. Wel magisch mooi dat er een kleurenprint uitkomt, maar ook een beetje zonde van de filament.
Die optie stond dus uit en er is in dit model geen infill. Dus dan zou het in zijn geheel niet moeten zijn toch?

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-10 09:43
Heeft iemand ervaring met het glow filament? Zie https://eu.store.bambulab...ow?variant=47396823564636
Er staat: bij regelmatig gebruik is een hardend steel nozzle nodig. Ik heb er toevallig al een liggen, maar voor het project dat ik ga maken is maar 100 g filament nodig.

Wil dit project maken: https://makerworld.com/en/models/954303#profileId-922949

Dus de vraag is: kom ik hier mee weg of is het toch beter om de nozzle te vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door HSlegend op 27-01-2025 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-10 21:42
HSlegend schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:41:
Heeft iemand ervaring met het glow filament? Zie https://eu.store.bambulab...ow?variant=47396823564636
Er staat: bij regelmatig gebruik is een hardend steel nozzle nodig. Ik heb er toevallig al een liggen, maar voor het project dat ik ga maken is maar 100 g filament nodig.

Wil dit project maken: https://makerworld.com/en/models/954303#profileId-922949

Dus de vraag is: kom ik hier mee weg of is het toch beter om de nozzle te vervangen.
Volgens mij moet dat makkelijk kunnen. Zeker als er bij staat als je regelmatig ermee print. Ik heb een rol pla-cf waarbij het ook staat, maar ik pas even de nozzle aan in bambu studio en print gewoon met de normale nozzle, 0 problemen.

Denk als je echt rollen wegprint je beter elke keer kan switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
Als het quick swap nozzles waren had ik dat geen probleem gevonden, maar ik vind alle connectoren aansluiten toch wel een beetje een gedoe bij de P1S. Grote kans dat ik een connector breek na 10 swaps :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:09
@HSlegend Zelf nog niet gebruikt, maar vrienden wel, voor 4 glow in the dark articulated axolotls voor de kinderen. Dat ging prima, de nozzle was daarna nog gewoon bruikbaar. Het schuurt wel harder, dus het zal zeker de levensduur van je nozzle verkorten. Mijn RVS nozzle ging kuren krijgen rondom de 800 uur PLA en PETG printen, dat zal je dan hoogstwaarschijnlijk niet meer halen.

Maar als je nozzle nog redelijk vers is, zeg 200-300 uur max, zal die vast niet falen tijdens je print als het maar om 100g gaat. Wil je de maximale levensduur uit de nozzles halen kan je beter wel wisselen denk ik, maar als minder vaak wisselen zwaarder voor je telt, kan je ook met je RVS nozzle printen. Dan zal je in het ergste geval de nozzle na de print alsnog moeten vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:38
Glow in the dark is een van de meest abrassieve filamenten die er zijn, veel meer nog dan CF.
Een enkel printje moet wel kunnen, maar als je een halve rol print kun je je nozzle wel vervangen.

Ik print er niet zo vaak meer mee, maar ik gebruik dan altijd een hardened steel nozzle.

[ Voor 19% gewijzigd door rinkel op 27-01-2025 22:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Maar met een RVS nozzle kan je voornamelijk alleen normale filament printen. Met een Hardenend steel nozzle alle soorten filament.

Waarom zou je dan weer terug wisselen naar RVS? Op de X1 zit toch ook alleen maar een hardened steel nozzle en print je toch ook alles mee?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
Vooral omdat ik het redelijk zonde vind om mijn RVS nozzles niet gewoon te gebruiken totdat ze versleten zijn.
Heb er 1 geinstalleerd, 1 reserve nozzle die bij de printer zat en nog een extra 0.2 mm nozzle (full hotend assembly).

Omdat ik ik 99% niet abrasive filamenten print zal ik voor dit ene printje dan wel swappen.

Edit: Volgens mij heb ik ook geen hardened steel extruder gear :(

[ Voor 9% gewijzigd door HSlegend op 27-01-2025 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:14
Mday schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:11:
[...]

Heb ik gedaan, maar was iets te dun en moeten 16 gaatjes in die perfect moeten passen op hetgeen wat ik erop monteer. Dacht: met een printer kloppen de gaatjes perfect én ik gebruik dan wat threaded inserts zodat ik ze zonder bout kan vastschroeven. Alternatief is acryl / polycarbonaat maar moet alsnog een boutje onderop wat ik niet wil.

Om de mystiek even weg te nemen: dit is wat ga upgraden binnenkort. Hij werkt super goed maar soms merk ik deflectie wat door verschillende dingen kan komen, zoals bv het plankje. En als je iets wil afvlakken, dan is deflectie dus funest :+
[Afbeelding]

Je kunt natuurlijk ook een mal printen zodat je daarmee exact de gaatjes kunt boren in een goed stuk hout >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
HSlegend schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:37:
Als het quick swap nozzles waren had ik dat geen probleem gevonden, maar ik vind alle connectoren aansluiten toch wel een beetje een gedoe bij de P1S. Grote kans dat ik een connector breek na 10 swaps :)
Ja hier hetzelfde.. ik moet een print maken met een .2 maar merk dat ik het blijf uitstellen.. ik ga denk ik een complete set kopen zodat ik niet meer die temp sensor in ieder geval elke keer hoef te verwisselen.. de complete set is zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Mday schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:11:
[...]

[Afbeelding]

Voor zoiets moet je inderdaad een hele stijve polymeer gebruiken. Onderdelen van gereedschappen die structureel sterk moeten zijn worden vaak gemaakt van nylon (PA6). Dat is ook als filament te krijgen, eventueel met carbon fibre erin.

En dan nog zou ik aanraden een ontwerp te maken met ribben aan de bovenkant. Bijvoorbeeld een ring om die voet van de frees en van daaruit overdwars. Ribben van 5 mm dik en dan 1cm hoog zal de structuur toch wel stijf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
HSlegend schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:56:
Vooral omdat ik het redelijk zonde vind om mijn RVS nozzles niet gewoon te gebruiken totdat ze versleten zijn.
Heb er 1 geinstalleerd, 1 reserve nozzle die bij de printer zat en nog een extra 0.2 mm nozzle (full hotend assembly).

Omdat ik ik 99% niet abrasive filamenten print zal ik voor dit ene printje dan wel swappen.

Edit: Volgens mij heb ik ook geen hardened steel extruder gear :(
Tenzij je die al vervangen hebt, heb je inderdaad een stainless extruder. 1 stekkertje en een lading schroefjes meer als je de hotend er toch al af haalt, hooguit 5-10 minuten extra, incl de extruder uit elkaar schroeven. De gears zelf zijn simpel te vervangen, met een heel klein beetje vet op de tandwielen zelf, achter de filament trek wielen (vast een betere naam voor, maar kan er ff niet opkomen).

Je zou er ook voor kunnen kiezen om 1 keer de hotend te wisselen voor hardened en de RVS exemplaren daarna als vervangnozzles te houden, dan spaar je jezelf een wissel en worden ze toch nog gebruikt nadat je de hardened nozzle versleten hebt, tenzij je tegen die tijd vaker met abrasive filamenten print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Richard89 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Ja hier hetzelfde.. ik moet een print maken met een .2 maar merk dat ik het blijf uitstellen.. ik ga denk ik een complete set kopen zodat ik niet meer die temp sensor in ieder geval elke keer hoef te verwisselen.. de complete set is zo gedaan.
Inderdaad wel handig, heb ik ook gedaan (nou ja, 0,2 was al even niet leverbaar compleet, dus een 0,4 compleet besteld en overgezet op de 0,2 nozzle). Kost eenmalig ff wat meer, maar een complete hotend klaar hebben liggen om te printen zodra je die nodig hebt is ook een stukje gemak wat wel erg fijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:21:
[...]

Voor zoiets moet je inderdaad een hele stijve polymeer gebruiken. Onderdelen van gereedschappen die structureel sterk moeten zijn worden vaak gemaakt van nylon (PA6). Dat is ook als filament te krijgen, eventueel met carbon fibre erin.

En dan nog zou ik aanraden een ontwerp te maken met ribben aan de bovenkant. Bijvoorbeeld een ring om die voet van de frees en van daaruit overdwars. Ribben van 5 mm dik en dan 1cm hoog zal de structuur toch wel stijf maken.
Om hier ook nog even op voort te borduren, nu we toch een beetje van het onderwerp af dreigen te gaan: ik maak me sterk dat het probleem niet zozeer in de stijfheid van het plankje zit, dat, zo te zien iets van 16-18 mm multiplex is, maar in de 4 lager steunen, kijk nog eens op de foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H4PTIj69XiF5DcYn3zMCh0VeTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3SE7fK61eH0B7ACYwoKy4wb.jpg?f=fotoalbum_large
Waar het spul wil gaan buigen, is in de overgang van de bovenste lagerplaat (met die 4 inbusbouten in elk) naar het verticale gedeelte; dáár zit de dunste doorsnede, en zal daar dus willen buigen. Om dit te helpen voorkomen, zou ik die verstijvingsrib steiler zetten en dan terug laten lopen óver de bovenplaat.
Een alternatief zou zijn om zijplaten aan beide kanten van de lagerhouder in het ontwerp op te nemen, die dan nèt vrij lopen van de 2 geleidestangen die op de tafel vast zitten. Ook dan wordt dat 'scharnier' punt van de bovenplaat, verstijfd.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mday
Naalroc schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:29:
[...]
Om hier ook nog even op voort te borduren, nu we toch een beetje van het onderwerp af dreigen te gaan: ik maak me sterk dat het probleem niet zozeer in de stijfheid van het plankje zit, dat, zo te zien iets van 16-18 mm multiplex is, maar in de 4 lager steunen, kijk nog eens op de foto:

[Afbeelding]
Waar het spul wil gaan buigen, is in de overgang van de bovenste lagerplaat (met die 4 inbusbouten in elk) naar het verticale gedeelte; dáár zit de dunste doorsnede, en zal daar dus willen buigen. Om dit te helpen voorkomen, zou ik die verstijvingsrib steiler zetten en dan terug laten lopen óver de bovenplaat.
Een alternatief zou zijn om zijplaten aan beide kanten van de lagerhouder in het ontwerp op te nemen, die dan nèt vrij lopen van de 2 geleidestangen die op de tafel vast zitten. Ook dan wordt dat 'scharnier' punt van de bovenplaat, verstijfd.
Ha, wilde het niet te groot aanzetten omdat we enigszins* offtopic hiermee gingen... maar bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik trigger de innerlijke ingenieur in menig tweaker hier zie ik O+ . Dank voor het meedenken! So on that note een update:

Ik denk te begrijpen wat je zegt, maar je oplossing zie ik niet goed voor me. Zeg je nu dat het miniscule verticale lege deeltje van de lagerhouder een potentieel buiggevaar is? Ik kan daar iets bij voorstellen, en de verstijvingsrib idd wat hoger zetten tot voorbij het bovenste gedeelte zou denk ik wel helpen. as for option 2: Ik wilde niet echt de lagerhouders meeprinten met het ontwerp omdat het simpelweg niet in de P1S past. Maar wat ik wél kan doen (en allicht is dat wat je ook bedoelt) is de lagerhouders per twee koppelen aan elkaar en een improptu rib maken...

Couple of notes: het plankje in de foto is maximaal 15mm, ik denk zelfs minder. Ik herinner me nl dat een boutje verzonken onderin pielen bijna te weinig hout overhield om te grijpen. Bovendien was dat superslecht vervangbaar. Dat is een van de redenen dat ik uberhaupt op zoek ging naar een V2; (dikker) hout is prima hoor, en nog altijd een optie hier maar ik wilde kijken hoe ver ik kon gaan met printen en het ontwerp, en ik wilde heated inserts gaan gebruiken. Met PC (zoals mphilip tipte met de platenshop) zijn die ook alweer lastig te verwerken en bovendien kost zo'n plankie dan al gauw 30euro.

Helaas heb ik de opstaande ribben niet in het ontwerp opgenomen en geopteerd voor een 3mm verzonken bodemplaat. Dit omdat stof en spaanders in die ribben anders lastig weg te zuigen zijn en ik wilde kijken hoe ver ik kon gaan met 10 mm dik als first try.

De print is op 25% gyroid infill Formfutura PETG met 6 walls .20 strength profile. En dit ding is STIJF. En superlicht, ook niet onbelangrijk. Ik ben eigenlijk wel hoopvol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZ3740ZOBxFiKbWEHNBETxnZi0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JS9ED4uBiF0SJuVFdZ4vk4J3.jpg?f=fotoalbum_large

De baseplate past fan-tastisch. net geen friction fit helaas maar de schroeven moeten dat ding vooral op zn plek houden.

Dus mijn volgende stap is dat ik de lagerhouders ietsje tweak en dus twee maak ipv 4. die wordt wel een tikkie tricky, maar ik heb nu vertrouwen in mijn Fusion 360 skills waar me opvalt dat de maten ook écht kloppen.

*geprint op mijn P1S van Bambu Lab met Bambu Studio van Bambu Lab in de gaten gehouden door mijn Bambu Handy App van Bambu Lab

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik bedoelde het volgende, zie 'bewerkte' foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftHP1iQEB96b3RKvxcVGfsxRHMQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YJG50KwFkrynnhZDapseUCHC.png?f=user_large

Hier is de rode lijn het buig/breukvlak wat ik bedoelde, en de verhoogde rib is gemarkeerd in blauw.
een alternatieve verstijving van de lagersteunen is gemerkt in groen, dus een 3-hoekig schotje aan beide zijkanten.
Overigens, heel toevallig zag ik net een filmpje met een betere opzet, daar zitten de lagerblokken direct aan het plankje, hier op het filmpje in 'plexiglas'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kp5-lMpYV9dx-0BlKvheAjAdlIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gNw2kQJVT6cpXmorTerdpgTP.png?f=fotoalbum_large
YouTube: First Ever Trim/Palm Router Sled to Flatten Boards

Back "on-topic"maar......

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Naalroc schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:28:
Ik bedoelde het volgende, zie 'bewerkte' foto:
[Afbeelding]

Hier is de rode lijn het buig/breukvlak wat ik bedoelde, en de verhoogde rib is gemarkeerd in blauw.
een alternatieve verstijving van de lagersteunen is gemerkt in groen, dus een 3-hoekig schotje aan beide zijkanten.
Overigens, heel toevallig zag ik net een filmpje met een betere opzet, daar zitten de lagerblokken direct aan het plankje, hier op het filmpje in 'plexiglas'.
[Afbeelding]
YouTube: First Ever Trim/Palm Router Sled to Flatten Boards

Back "on-topic"maar......
Kraakhelder! Dank. Denk dat ik voor optie groen ga want dat is makkelijker te printen lijkt me.
Tja, en die video is natuurlijk geweldig. Moet dan wel een setje nieuwe rods en lagers halen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zie PB...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Richard89 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Zag net dat de 0,2mm complete hotend nu leverbaar is, mocht je die inderdaad willen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-10 13:20

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ineens na weken printen zonder issues heb ik first-layer issues.... Met PLA wat gisteren nog prima printte, lijkt het nu op random plekken gewoon niet te hechten en dreigt spaghetti. Heb de (textured-PEI) plate al schoongemaakt met dreft, ruim afgespoeld en nagewassen met isoprop en bed opnieuw laten levellen.

Maar je krijgt dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STkVDe8t2gjBmR6x_HrtQkEed3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gg0SKMEY8Ogs7tnQlQSFs0Dk.jpg?f=fotoalbum_large

Wat kan ik nog meer doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:51
superduper schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:28:
Ineens na weken printen zonder issues heb ik first-layer issues.... Met PLA wat gisteren nog prima printte, lijkt het nu op random plekken gewoon niet te hechten en dreigt spaghetti. Heb de (textured-PEI) plate al schoongemaakt met dreft, ruim afgespoeld en nagewassen met isoprop en bed opnieuw laten levellen.

Maar je krijgt dit:
[Afbeelding]

Vieze hotend waardoor hij niet goed levelled?
(Gedeeltelijke) verstopping in de hotend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 14:58
bedschroefjes opnieuw aandraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op een BL printer? Is dat ooit een issue dan?

Maar je krijgt dit:
[Afbeelding]

Ik heb de laatste tijd ook heel veel hechtingsproblemen, met een specifiek model. Geen idee wat de oorzaak is, maar andere modellen hechten wel. Probeer je een model te printen welke voorheen wel werkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

MC Taz Man schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:36:
[...]

[...]

Ik heb de laatste tijd ook heel veel hechtingsproblemen, met een specifiek model. Geen idee wat de oorzaak is, maar andere modellen hechten wel. Probeer je een model te printen welke voorheen wel werkte?
Dat van die schroefjes wil ik ook wel weten ja..

Model heb ik gisteren ook geprint, al ligt hij nu in gespiegelde orientatie...

ps; hij lijkt nu wel goed te printen.. Misschien net een slechter stuk filament?

[ Voor 7% gewijzigd door superduper op 30-01-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:38:
[...]

Dat van die schroefjes wil ik ook wel weten ja..

Model heb ik gisteren ook geprint, al ligt hij nu in gespiegelde orientatie...

ps; hij lijkt nu wel goed te printen.. Misschien net een slechter stuk filament?
Heel goed mogelijk, kan ook de wind zijn, saturnus die in het huis van kreeft staat, vocht, karma, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:52
Ik heb ook veel problemen met de eerste laag.
Had de plaat al schoongemaakt met Dreft en warm water, ik had zelfs mitril handschoenen aan.
Maar het wilde niet werken.

Dan maar haarlak, en sindsdien gaat het perfect.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
De P1S en X1C hebben dan wel automatisch bedeleveling, maar de initiele hoogte moet wel handmatig worden afgesteld, dit doe je met die schroeven onder het bed (Ender ??). Bij een nieuwe printer is dit af-fabriek al geregeld.
Er is een xcode die je moet afspelen op de printer, deze gaat dan naar de 3 plaatsen waar je het bed kunt afstellen.
Het beste is om de schroeven eerst zo te draaien dat de moer gelijk zit aan de schroef, glad dus.

Als dit niet goed staat merk je dit doordat autoleveling niet meer goed gaat, er zit dan teveel verschil tussen de 3 plaatsen, foutmelding.

Ik denk dus niet dat dit de oorzaak is van slechte bedhechting.

[ Voor 24% gewijzigd door rinkel op 30-01-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-10 00:07
ik was met een print bezig en ik dacht dat de zwarte rol nog vol genoeg zat. Maar ik krijg nu toch de melding Filament Ran out. Maar ik heb geen nieuwe zwarte rol liggen. Kan ik hem dan toch afmaken met een grijze rol? Er zitten ook rode onderdelen aan, dus verder gaan met rood zou ook een optie kunnen zijn. Maar hoe doe ik dat? Ik wil graag mijn print afmaken en niet eerst een rol bij Bambu moeten bestellen en wachten tot die binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
j.f.otten schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:42:
ik was met een print bezig en ik dacht dat de zwarte rol nog vol genoeg zat. Maar ik krijg nu toch de melding Filament Ran out. Maar ik heb geen nieuwe zwarte rol liggen. Kan ik hem dan toch afmaken met een grijze rol? Er zitten ook rode onderdelen aan, dus verder gaan met rood zou ook een optie kunnen zijn. Maar hoe doe ik dat? Ik wil graag mijn print afmaken en niet eerst een rol bij Bambu moeten bestellen en wachten tot die binnen is.
Je printer voor de gek houden en aangeven dat die grijze of rode gewoon zwart zijn en van hetzelfde merk.

Maar als je later door gaat met rood kan dat niet, want de printer denkt dat t zwart is.

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 30-01-2025 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als je de AMS gebruikt, kan je gewoon de nieuwe rol op de oude plek plaatsen zodra de oude op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Bij mij op de P1S slikt de AMS gewoon elke kleur die ik erin prop om de print af te maken. Als je later rood ook echt als rood wil, grijs in het lege slot proppen en continue klikken / drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat @MC Taz Man en @DeGroteMuis zeggen, gewoon een andere rol er in van hetzelfde materiaal, en doorgaan, geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
Oké dan moet ik de grijze spoel op de plek leggen van de zwarte in de AMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

De keer dat ik dat heb voorgehad, kon ik gewoon een andere rol uit de AMS kiezen (met een A1). Ook al was dat een andere kleur, hij ging vrolijk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
3_s schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:20:
De keer dat ik dat heb voorgehad, kon ik gewoon een andere rol uit de AMS kiezen (met een A1). Ook al was dat een andere kleur, hij ging vrolijk verder.
Dat klopt, als de rol op is stopt de printer en kun je een andere kiezen, of nieuwe rol laden.
Maar het kan ook geheel automatisch, dus als een rol op is, automatisch een andere rol kiezen en doorgaan, zonder tussenkomst van de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
Oké dank allemaal hij gaat weer verder. En ik zal weer wat extra rollen bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
rinkel schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Dat klopt, als de rol op is stopt de printer en kun je een andere kiezen, of nieuwe rol laden.
Maar het kan ook geheel automatisch, dus als een rol op is, automatisch een andere rol kiezen en doorgaan, zonder tussenkomst van de gebruiker.
Echter kan die automatische wissel bij mijn weten enkel wanneer je voordat de print begon de andere rol al in de AMS hebt geladen en ook identiek hebt geconfigureerd (merk, materiaal en kleur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j.f.otten
rinkel schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Ik heb hem net een maand de P1S dus ik moet nog veel leren hoe dingen werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
THM0 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:26:
[...]

Echter kan die automatische wissel bij mijn weten enkel wanneer je voordat de print begon de andere rol al in de AMS hebt geladen en ook identiek hebt geconfigureerd (merk, materiaal en kleur).
Ze moeten idd vooraf geladen zijn. Maar zoals ik al zei: de printer voor de gek houden door dezelfde eigenschappen te kiezen.
Ik vind dit automatisch doorladen een van de meest koele mogelijkheden van de AMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
rinkel schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:29:
[...]

Ze moeten idd vooraf geladen zijn. Maar zoals ik al zei: de printer voor de gek houden door dezelfde eigenschappen te kiezen.
Ik vind dit automatisch doorladen een van de meest koele mogelijkheden van de AMS.
Yep eens! Maar ik heb toevallig net een wissel en kwam erachter dat je tijdens het printen de AMS config van een andere invoer niet kunt veranderen. Dus als je niet vooraf een lege rol hebt voorzien heb je even wat handmatig werk op het moment dat de rol daadwerkelijk leeg is.
Maar nu pruttelt ie weer lekker verder. Inderdaad goud hoe ze dat gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
THM0 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:33:
[...]

Yep eens! Maar ik heb toevallig net een wissel en kwam erachter dat je tijdens het printen de AMS config van een andere invoer niet kunt veranderen. Dus als je niet vooraf een lege rol hebt voorzien heb je even wat handmatig werk op het moment dat de rol daadwerkelijk leeg is.
Maar nu pruttelt ie weer lekker verder. Inderdaad goud hoe ze dat gemaakt hebben.
Volgens mij kan je intussen tijdens het printen wel de config wijzigen van andere slots van je AMS, alleen niet zeker of dat ook werkt met Bambu en hun RF. Ik kon 2 rollen van andere merken prima instellen tijdens het printen. Maar handmatig gaat ook prima. Als je er toevallig bij bent zodra het laatste restje van de rol in de PTFE tube verdwijnt, hoef je als je de nieuwe al doorvoert zelfs niet op doorgaan te klikken / drukken, dan laadt hij de nieuwe rol vanzelf en gaat dan ook verder na het gebruikelijke laadproces met een korte purge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• THM0
De Python AMS zit hier ook in elkaar. Eerste indruk: wat een top upgrade!
Kost best wat aan filament en assemblage-tijd, maar wat is dat een mooi ontwerp zeg!

Geen gedoe meer met ringen over de kartonnen spoelen of omspoelen.

Mocht je hem ook willen bouwen, paar dingen die mij opvielen:
- Zorg voor een kleine/korte 2.5 inbus schroevendraaier (niet zo'n inbussleutel met een haakse bocht, je hebt regelmatig weinig ruimte, met name bij de enclosure.
- De standaard bus kabel is wat kort (bij mij staat ie naast de printer), je kunt beter de 1.5m kabel nemen (die officieel 'not recommended' is tussen buffer/hub en 1e AMS, echter bij de AMS hub krijg je die lengte kabel er ook gewoon bij dus dat is vreemd).
- Je hebt paar meter PTFE tube nodig, aan 1 stuk. Niet die losse stukjes die Bambu ook verkoopt. Handig om ze eerst te plaatsen en dan pas af te knippen, anders knikt de tube vrij gemakkelijk.
- Hij is (zeker met enclosure) wel stuk groter dan de gewone AMS, in alle dimensies.
- Kijk even goed naar de kitlist, als je geen haast hebt kun je alle schroefjes, lagers en magneetjes heel voordelig via Aliexpress uit China laten komen, het valt erg mee hoeveel verschillende dingen je nodig hebt. Grootste kosten zijn filament en de plexiglas platen van de enclosure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Nou, schiet mij maar lek... Dacht dat de first layer issues weer weg waren na een grote uitstekende print. Is het met de volgende, hetzelfde filament weer absolute K&P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rq5ExWzP9Jy3092q7Xq_dBrmCWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2YLcFXP2joUOhuD9XvKFFBs.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan dat toch zo random zijn??

Moet ik dan toch ineens met lijm lak oid aan de slag? Vond het wel fijn dat prints (itt tot de glasplaat van de ender) zo makkelijk los kwamen, maar de eerste laag moet tijdens printen toch wel goed vastblijven zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door superduper op 30-01-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

@THM0 Klopt het dat die niet past voor de A1? Heb me nog niet heel hard ingelezen, maar dat was ik precies al tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10 13:25
superduper schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:19:
Nou, schiet mij maar lek... Dacht dat de first layer issues weer weg waren na een grote uitstekende print. Is het met de volgende, hetzelfde filament weer absolute K&P

[Afbeelding]

Moet ik dan toch ineens met lijm lak oid aan de slag? Vond het wel fijn dat prints (itt tot de glasplaat van de ender) zo makkelijk los kwamen, maar de eerste laag moet tijdens printen toch wel goed vastblijven zitten.
Verkeerde build plate in Bambu Studio (cool plate ipv textured) en daarmee verkeerde Z-Offset en temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

[Afbeelding]

Zit je buildplate wel goed? Misschien is het de lichtval/de hoek waaronder de foto gemaakt is. Links achter en rechts voor lijkt hij iig niet helemaal lekker te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

smoken schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:26:
[...]

Verkeerde build plate in Bambu Studio (cool plate ipv textured) en daarmee verkeerde Z-Offset en temp?
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ischium schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Zit je buildplate wel goed? Misschien is het de lichtval/de hoek waaronder de foto gemaakt is. Links achter en rechts voor lijkt hij iig niet helemaal lekker te zitten.
Ik heb hem opnieuw afgezeept en geplaatst. Lijkt me goed te zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
3_s schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:22:
@THM0 Klopt het dat die niet past voor de A1? Heb me nog niet heel hard ingelezen, maar dat was ik precies al tegengekomen.
Het is een upgrade voor de gewone AMS, niet voor de AMS Lite. Volgens mij werkt de gewone AMS niet op de A1 dus dan zou de Python AMS ook niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 12:02

[Afbeelding]

En de andere kant van de buildplate? Had het ook op een gegeven moment. Nog niet helemaal achter wat het nou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:14
ik heb het ook af en toe, ik los het op door de buildplate in te smeren met groene zeep en dan af te spoelen met heet water en af drogen , tot nu toe 100% succes met deze oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
ik pak voor al mn printers gewoon dreft en water met een schuursponsje, afdrogen met keukenpapier.
Af en toe wat IPA, maar dat werkt minder goed.
Ik gebruik dat schuursponsje dan ook alleen maar hiervoor.
Ik heb 3 printers, (waarvan 1 Bambu) en echt nooit hechtingsproblemen.

[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 30-01-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:11
THM0 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:26:
[...]

@3_s geeft aan een A1 te hebben en de AMS lite ondersteunt tussendoor wisselen wel. Waneer je tijdens het printen een spoel toevoegt van de kleur die zal opraken schakelt de A1 daar automatisch naar toe.
Ik deed een 5 kleuren print op de A1 met AMS lite met handmatig wisselen van 1 slot. Na de kleuren lagen alleen nog witte lagen, dus de kleuren spoelen eraf en extra witte spoel geplaatst, nadat de 1ste witte spoel leeg was ging hij automatisch verder op de nieuwe spoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-10 10:12

[Afbeelding]

Kun je geen glasplaat gebruiken in plaats van de plaat van bambu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

wim62 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:34:
[...]

Kun je geen glasplaat gebruiken in plaats van de plaat van bambu ?
Ik blijf liever nog even bij de standaard Bambu opties..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan1211
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-10 16:15
Ik heb twee weken terug de Supertrack cool plate van Bambulabs besteld, deze werd overigens binnen 4 dagen al geleverd, en wat werkt deze fijn voor PLA en PETG.

De first layer is super strak en ziet er veel mooier uit dan de first layer op de Textured PEI plate.
Ik print 95% PLA en 4% PETG, die overige procent is echt een uitzondering.

Op plekken waar ik voorheen een brim of raft nodig had is dit nu niet meer het geval, dat scheelt weer in de post processing.

De print hecht wel dermate sterk aan het bed dat het niet uit zichzelf van het bed ''plopt'' zoals bij de Textured PEI plate, maar de Supertrack cool plate is flexibeler en buigt makkelijker en verder, hierdoor krijg je de print alsnog makkelijk los.

Nog een voordeel voor de mensen met relatief vettere vingers, deze lijken tot dusver veel minder invloed te hebben op deze plaat.
Als ik mijn smooth PEI plaat met mijn vingers aanraak dan zit daar meteen een vlek op.

Ik ben er super tevreden mee en gebruik ze nu standaard op mijn P1S en A1 mini, bij mijn volgende bestelling wil ik er nog eentje bij voor mijn A1.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeOO
Leuke tool gevonden die al je printbestanden in een database stopt zodat je niet steeds hoeft te zoeken waar ook al weer dat ene bestand staat >:)

https://printventory.com

Je kunt op dit moment zover ik kan vinden maar 1 folder laten scannen dus je bestanden moet je wel allemaal op 1 plek hebben staan. En direct in de root zoeken werkt niet.

Maar het is nog steeds beta dus er zal zeker meer leuke opties bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:01:
Leuke tool gevonden die al je printbestanden in een database stopt zodat je niet steeds hoeft te zoeken waar ook al weer dat ene bestand staat >:)

Geinig spul. Je verliest op enig moment inderdaad het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:38

Maar je krijgt dit:
....

Wat ka ik nog meer doen?
Ik heb een paar keer iets vergelijkbaars gehad op een BL A1 en 1 keer kwam het door verkeerde gcode in een presliced model en de andere keren doordat m'n topmounted AMS Lite nogal anders 'beladen' was. (Nieuwe rollen filament op de achterkant bijgeplaatst en AMS verschoven.) Na volledige printer recalibratie en y-as onderhoud was het weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:56
MikeOO schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:01:

Je kunt op dit moment zover ik kan vinden maar 1 folder laten scannen dus je bestanden moet je wel allemaal op 1 plek hebben staan. En direct in de root zoeken werkt niet.

Maar het is nog steeds beta dus er zal zeker meer leuke opties bij komen.
Vond dit wel een eigen topic waard, zeker omdat het niet BL specifiek is: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2285412

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Laatst online: 24-10 20:22
Gister mijn eerste 3D printer besteld.

Een Bambulab A1 mini, kijk er naar uit om er mee aan de slag te gaan.

Zijn er dingen om rekening mee te houden bij de setup?
Of andere tips/tricks die handig zijn om te weten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Rotinomm schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:57:

Proficiat.
Tips: bestel genoeg filament en leer 3D-tekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virox
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Rotinomm schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:57:

Ik heb nu een maand mijn A1 mini en ik zou hem niet meer kunnen missen.
Gewoon netjes de handleiding volgen en er kan niet veel misgaan.
Als ik het mij goed herinner zijn er enkele configuratie/calibratie stappen dat het toestel wil doornemen bij opstart. Gewoon je tijd voor nemen en hem laten doen. Daarna was ie vrij snel een Benchy (die op de sd kaart staat) aan het printen.
In het begin enkele dingen via de Handy app geprint. Ondertussen Bambu Studio wat leren kennen.
Ik had al wat ervaring in Fusion 360 dus de stap naar een eigen ontwerp afdrukken was snel gezet.

Afhankelijk wat je kennis van deze tools is, zou ik zeggen bekijk wat Youtube filmpjes en beetje bij beetje kom je er wel.

Nog geen failed prints gehad, muv van enkele keren waar ik heb liggen klooien met de instellingen.
De presents die Bambu voorzien in Studio zijn in de meeste gevallen meer dan voldoende. Studio waarschuwt ook wanneer hij als hij supports nodig acht.

Mijn Lego ontwerpen/MOC's https://rebrickable.com/users/Virox%20Bricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Mooi dit.

Dhl is bij ons niet fijn. Pakketten raken zoek maar er is wel voor levering getekend.. door iemand anders dus (bezorger).

Heb dit al eens bij bambu gehad en toen mijn producten nogmaals ontvangen.

Nu weer een zoekgeraakt pakket, er is getekend met een vage lijn als handtekening.. ik was het niet. Buren ook niet.

Bambu support geeft nu na 3 maanden het antwoord dat omdat ik al eens een pakket niet heb ontvangen ze mij niet nogmaals willen helpen en ik dus kan fluiten naar mn pakket én mn centen. Vind dit vrij onbehoorlijk. Alsof ik er wat aan kan doen dat de bezorger van dhl mijn pakket jat, of het ergens neergooit en een ander het meeneemt. Breng het dan naar een pick up point zodat ik het daar kan ophalen mocht ik niet thuis zijn..

Slechte service wel. Benieuwd hoe dit afloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
Richard89 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 00:52:
Mooi dit.

Dhl is bij ons niet fijn. Pakketten raken zoek maar er is wel voor levering getekend.. door iemand anders dus (bezorger).

Nu weer een zoekgeraakt pakket, er is getekend met een vage lijn als handtekening.. ik was het niet. Buren ook niet.

Bambu support geeft nu na 3 maanden het antwoord dat omdat ik al eens een pakket niet heb ontvangen ze mij niet nogmaals willen helpen en ik dus kan fluiten naar mn pakket én mn centen. Vind dit vrij onbehoorlijk. Alsof ik er wat aan kan doen dat de bezorger van dhl mijn pakket jat, of het ergens neergooit en een ander het meeneemt. Breng het dan naar een pick up point zodat ik het daar kan ophalen mocht ik niet thuis zijn..

Volgens mij ligt de bewijslast bij Bambu en een vage streep als handtekening lijkt mij niet afdoende en zij moeten een onderzoek bij DHL starten waar het pakket gebleven is.

Zou dus zeker niet afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 14:58
[quote]MC Taz Man schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:36:
[...]

[...]

Op mijn A1 mini waren die naar een half jaar wat los gegaan, daardoor is het bed minder level. Opnieuw aangedraaid en print weer als de brandweer. Had daarvoor wat problemen. Zoals niet goed hechten bijvoorbeeld.

De schroefjes gaan door de trillingen langzaam los. Als je de printer in elkaar zet moet je ze weer aandraaien.

Zelfde geld trouwens voor de nozzle head schroefjes, die moet je ook opnieuw aandraaien.

[ Voor 21% gewijzigd door lekrutes op 01-02-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Richard89 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 00:52:
Mooi dit.

Klacht bij DHL ingediend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Doen ze niets mee, want je bent niet de verzendende partij. Gotta love DHL service. |:( Pas als Bambu een onderzoek vraagt heb je kans dat ze in beweging komen. En waarschijnlijk is de beweging dan nog kansloos, want DHL service. De vaste bezorger hier in de buurt is echt gewoon goed, maar echt nog nooit een interactie met het servicecenter van DHL gehad waarna mijn vraag / probleem naar tevredenheid beantwoord / opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Mijn P1S staat intussen op bijna 1400 uur printtijd, waarvan bijna 800 met de standaard RVS hotend. Hiermee nooit een kapotte thermosok gehad. Daarna gewisseld naar een HS hotend. Vandaag bij het tussentijdse onderhoud weer een kapotte sok, intussen zit de derde erop. Heb ik bij de eerste sok gewoon geluk gehad, bij de tweede en derde sok pech, of raakt de thermische sok om een of andere vage reden gewoon sneller beschadigd op de HS hotend? Tot nu toe 1 printje ASA, stuk of 5 PCTG, de rest PETG en PLA in verschillende varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
MikeOO schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 07:31:
[...]

Volgens mij ligt de bewijslast bij Bambu en een vage streep als handtekening lijkt mij niet afdoende en zij moeten een onderzoek bij DHL starten waar het pakket gebleven is.

Zou dus zeker niet afwachten.
Ja inderdaad.. ik kon zelf ook niks met DHL want dat moet bambu doen. bij aanmaken van de case bij bambu heb ik een formulier in moeten vullen.

Ik heb dit dus al eens aan de hand gehad en toen heeft bambu het opgelost.. nu zeggen ze gewoon ja joh dit is nu de tweede keer, je hebt lekker pech. Ik kan geen andere optie dan DHL kiezen en als ik niet thuis ben, lever het dan bij een punt af ipv mijn handtekening te vervalsen. benieuwd hoe het afloopt. gaat om 70 eu dus om het zomaar te laten gaan vind ik zonde geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
DeGroteMuis schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:16:
[...]

Doen ze niets mee, want je bent niet de verzendende partij. Gotta love DHL service. |:( Pas als Bambu een onderzoek vraagt heb je kans dat ze in beweging komen. En waarschijnlijk is de beweging dan nog kansloos, want DHL service. De vaste bezorger hier in de buurt is echt gewoon goed, maar echt nog nooit een interactie met het servicecenter van DHL gehad waarna mijn vraag / probleem naar tevredenheid beantwoord / opgelost is.
Welkom in de nieuwe roman van Franz Kafka...

Wel slecht van Bambu dat ze er niet eens navraag over doen bij DHL.

Je kunt nog een aangifte bij de politie overwegen. Vervalsen van een handtekening is een ernstige zaak.

Aan de andere kant: wij hebben ook regelmatig dat een pakketje al als 'Bezorgd' staat terwijl het er nog niet is. Vaak komt het dan de volgende dag. Die bezorgers worden betaald voor afgeleverde pakketten, dus als het laat wordt vinken ze hem af en nemen ze hem mee in de volgende ronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-10 20:10
Ik heb waarschijnlijk nog wat beginners vragen maar kom er nog niet helemaal uit.

Ten eerste de spools, begrijp ik het goed dat die spools die je bij de printer krijgt niet re-usable zijn?
Ik moet re-usable spools kopen of zelf printen om die Bambu Lab refills te kunnen gebruiken?

Dan materiaal, ik heb nu enkel PLA.
Nu wil ik wat buiten projectjes gaan doen, ik wil plant potjes gaan printen en meerdere accessoires voor in mijn broeikas (in de nok wordt het daar zomers wel warm, graad of 40-50). Verder heb ik nog een vogelhuis + camera project in gedachten.

Ik begrijp dat ik hiervoor PETG-HF kan gebruiken, dit is UV bestendig.
Begrijp ik het juist dat PETG-HF een prima keuze is vanwege gebruiksgemak en dat ASA de meest perfecte keuze hiervoor is maar wat minder gebruiksvriendelijk is om mee te printen?

Klopt mijn begrip of zouden jullie heel ander materiaal aanraden?

Ik heb een P1S met standaard nozzle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De standaard spools van Bambu zijn herbruikbaar, alleen er zijn 'gewone' en die geschikt zijn voor hogere temperaturen dan staat dat er op!; dat is belangrijk als je filament gaat drogen, dan moet ABS dan dus niet op een 'gewone' spoel zitten.
PLA kan dus op elke spoel.

Wat betreft PETG-HF , geen idee, nooit gebruikt, maar wel veel ABS en dat is prima te doen op een gesloten printer eg P1S en de X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-10 23:08
Ik print asa maar dan moet je lijmen want anders komen ze los tijdens het printen.

Ik heb ook petg cf, print veel mooier maar dit gaat dan weer jiet met de standaard nozzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:56
Richard89 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:35:
[...]

Ja inderdaad.. ik kon zelf ook niks met DHL want dat moet bambu doen. bij aanmaken van de case bij bambu heb ik een formulier in moeten vullen.

Ik heb dit dus al eens aan de hand gehad en toen heeft bambu het opgelost.. nu zeggen ze gewoon ja joh dit is nu de tweede keer, je hebt lekker pech. Ik kan geen andere optie dan DHL kiezen en als ik niet thuis ben, lever het dan bij een punt af ipv mijn handtekening te vervalsen. benieuwd hoe het afloopt. gaat om 70 eu dus om het zomaar te laten gaan vind ik zonde geld.
Heb je via creditcard betaald? Dan kun je daar nog melding maken dat je de bestelling niet hebt ontvangen om zo e.e.a. in beweging te krijgen. Misschien is BL daar wel gevoelig voor...

Even goed blijft het klote, waarbij mijn reactie ergens zou zijn van "en dan bestel ik wel niks meer bij jullie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-10 13:28
rafvhoof schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:39:
[...]

Heb je via creditcard betaald? Dan kun je daar nog melding maken dat je de bestelling niet hebt ontvangen om zo e.e.a. in beweging te krijgen. Misschien is BL daar wel gevoelig voor...

Even goed blijft het klote, waarbij mijn reactie ergens zou zijn van "en dan bestel ik wel niks meer bij jullie".
daarom gebruik bij Bambu altijd Paypal!!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Richard89 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:35:
[...]
Ik heb dit dus al eens aan de hand gehad en toen heeft bambu het opgelost.. nu zeggen ze gewoon ja joh dit is nu de tweede keer, je hebt lekker pech.
Niet om het goed te praten, maar ik kan mij wel voorstellen dat een bedrijf bij de tweede keer niet ontvangen denkt met fraude te maken te hebben. Maar zij mogen ook wel wat moeite doen. Ik heb een poosje bij Bol.com gewerkt en als je dan hoort welke truuks frauders allemaal uithalen en wat zij moeten doen om fraude te voorkomen/voortijdig te detecteren... Dat is dan wel weer de andere kant van het verhaal. Je kunt natuurlijk stellen dat jij daar als eerlijke klant niets mee te maken hebt, maar zij hebben er wel mee te maken en ik kan mij op die manier wel weer voorstellen dat ze op enig moment een keer de verkeerde conclusie trekken.

Wat in ieder geval ALTIJD belangrijk is om te doen is een klacht indienen bij zowel de verkopende partij als de vervoerder. Ik woon in een flat en we hebben een tijd vaak te maken gehad met bezorgers die er een potje van maakten. Van zo'n beetje alle vervoerders. Toen hebben we ook alle bewoners geadviseerd om maar vooral klachten in te dienen. En het gaat nu stukken beter. Soms is er een invaller en die maakt er dan wel eens een potje van, maar doorgaans bezorgen ze nu goed. Die vervoersbusiness is een rommeltje. Die jongens moeten voor een habbekrats spullen bezorgen en krijgen ook alleen maar betaald als ze het kunnen afleveren. Dus worden ze slordig en gooien het gewoon voor de deur.

En als het vaker voorkomt, zou ik het dan maar op zo'n pakketpunt laten bezorgen. Dan kan het niet mis gaan volgens mij. En als het daar niet aankomt, heb jij geen bewijslast. Maar het blijft klote. Onder die bezorgers zitten ook zat rotzakken die denken dat ze de boel achterover kunnen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Ja ik kan dat ook wel begrijpen, maar ik heb het idee dat ze helemaal geen moeite doen verder.. en ik dus gewoon maar kan fluiten naar mn centen.

Helaas via iDeal betaald, volgende keer inderdaad via CC of PayPal maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Richard89 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:26:
Ja ik kan dat ook wel begrijpen, maar ik heb het idee dat ze helemaal geen moeite doen verder.. en ik dus gewoon maar kan fluiten naar mn centen.
Nou...ik zou het niet zo gauw opgeven. Ik weet niet om hoeveel het gaat, maar ik zou nog zeer zeker wat tegenspartelen, hoor. Het gaat ook om het principe. Zij weten zelf ook heel goed dat het vaak een rommeltje is met die bezorgers. En hoewel het op zich als verdacht kan worden aangemerkt dat het 2x bij één persoon gebeurd, is het niet zo netjes om je klanten dan maar als fraudeur aan te merken. Nee, ik zou hier toch wel nog eea aan emails aan spenderen.

Pagina: 1 ... 91 ... 118 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.