Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Met de X1 lijn geef ik je helemaal gelijk. Maar is de hardware van de P1 lijn niet veel toegankelijker? Kan het fout hebben, heb enkel een X1.
Nou, verhaal blijft hetzelfde... P1 heeft geen "LIDAR" enzo... maar het heeft nog steeds een toolboard om de heater, extruder etc aan te sturen,... dat moet ook met klipper werken. Als dat niet met klipper kan werken, moet er een andere toolboard op.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocf81 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:01:
[...]

Dat is natuurlijk gewoon een kwestie van een toolboard erbij doen dat via CANBUS o.i.d. met het andere bord communiceert. Stekkertjes etc kan je gewoon ééń op één overeen laten komen. Dat lijkt me dus geen onoverkomelijk probleem bij een P1S. Als je een X1C hebt ga je inderdaad uitdagingen hebben met zaken als de lichtscan. (het is geen echte LIDAR, dus weiger ik het als zodanig te bestempelen)
Klopt! Mooie zou zijn een toolboard in dezelfde formfactor, of een compleet ander toolhead erop? En "LIDAR" ... ja mooie marketing ;)
[...]

Ja, daar heb je op zich een punt. Het voordeel is dan dat je met een minimale hoeveelheid extra werk klaar bent. Maar eerlijk gezegd zijn er dan ook wel kapers op de kust. Creality komt nu meer in de buurt van het kwaliteitsniveau van BL met de nieuwere printers, maar tegen een prijs die wel een stukje hoger ligt. Wellicht dat de Flashforge dan de beste tegenhanger zou zijn van een P1S met klipper?
Ik moet gelijk denken aan de Sovol SV08,... Een mooie vervanger voor de X1C zou ook de nieuwe Zaxe X4 zijn. Zelfde prijs klasse, betere specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

iMars schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Nou, verhaal blijft hetzelfde... P1 heeft geen "LIDAR" enzo... maar het heeft nog steeds een toolboard om de heater, extruder etc aan te sturen,... dat moet ook met klipper werken. Als dat niet met klipper kan werken, moet er een andere toolboard op.
Dat is dan toch ook maar een paar schroefjes loshalen en dingen ompluggen? Ik zie het probleem niet zo.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:15:
[...]

Dat is dan toch ook maar een paar schroefjes loshalen en dingen ompluggen? Ik zie het probleem niet zo.
Je hebt gelijk, ik zat meer aan de doelgroep te denken die dat niet 1-2-3 doet, maar die zal sowieso niet een complete printer ombouwen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

iMars schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:17:
[...]

Je hebt gelijk, ik zat meer aan de doelgroep te denken die dat niet 1-2-3 doet, maar die zal sowieso niet een complete printer ombouwen ;)
De ervaring met mijn Anet A8 heeft mij uitzonderlijk goed "geprogrammeerd" ;)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocf81 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:18:
[...]

De ervaring met mijn Anet A8 heeft mij uitzonderlijk goed "geprogrammeerd" ;)
Ah, de "fire hazard" :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:42

gday

TENACIOUS D TIME!!!

iMars schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:41:
[...]

[...]

Naar wat ik van Taylor/Nero3D/Canuck Creator begreep, is dat het niet een kwestie is van mainboard vervangen en klaar. De board op de tool head moet ook kunnen communiceren met de nieuwe mainboard. En aangezien dat allemaal eigen design en closed is, is het maar de vraag of dat werkt of niet.

Desalniettemin, zijn dat wel mooie ontwikkelingen. Als zou ik niet zomaar geld investeren in zo'n frame die op zich hartstikke goed is, maar een kapotte idler kan je koppijn geven om het te vervangen (leuk voor de tinkers onder ons, maar niet voor productie printers).
Ah ja, dan zou die pcb ook vervangen moeten worden inderdaad. Die is tenminste wel veel toegankelijker dan het mainboard. :) Het lidar-verhaal zal wel een uitdaging worden though.

[ Voor 3% gewijzigd door gday op 21-01-2025 11:23 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het is eigenlijk wel jammer dat die controverse vooral aan Anet is blijven kleven, want alles wat een brandbaar frame had en uit China kwam was evengoed net zo gevaarlijk. Ik neem het youtubers als Tom Sanladerer wel kwalijk dat ze dit vooral op het bordje van Anet hebben gegooid terwijl Geeetech en TronXY net zo goed onderdeel van de club van veroorzakers waren. Anet heeft het qua QC echter wel enorm laten liggen, dus dat ze er nu niet meer zijn is dan weer niet geheel onterecht.

Overigens is er een oplossing voor: het TATARA frame.

Maar goed, verdere discussie daarover past waarschijnlijk meer in het topic over open source printers.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-07 11:04
Goed voor de views, gooien met termen als gaslighting :+
Geen idee hoe het zit met dat oude garantiegeval, maar over de drie punten die hij noemt van deze aanpassing in de firmware:

1. Ik vind de tekst op 2:19 - 2:20, puntje 1 toch best duidelijk melden dat je de printer kan blijven gebruiken met de oude firmware. Ik heb het nooit anders gelezen. Daarnaast stond er in ieder geval in het weekend al een FAQ onder die dat nog wat duidelijker zei. Dat een oude blogpost nog wat duidelijker gemaakt is, is alleen maar handig als mensen daar nu op terecht komen. Natuurlijk wel zo netjes om te melden dat de post aangepast is om dingen duidelijker te verwoorden, dat wel.

2. Ze zeggen ook niet dat ze nu met BTT gesproken hebben, maar ergens tussen introductie en het moment waarop de eerste grote batch verzonden werd gewaarschuwd hebben dat dit in de toekomst zou kunnen gebeuren. Natuurlijk nog steeds enorm ruk als je als klant de dupe bent hiervan. Dev mode helpt, maar niet iedere Panda Touch gebruiker zal dat willen.

3. Softfever meldt dat ze een key willen om connect te mijden en vanuit Orca te kunnen blijven verzenden, Bambu zegt dat ze contact hebben gehad over connect integreren zodat je wel connect nodig hebt, maar de eindgebruiker er zo min mogelijk van merkt. Nee, Softfever heeft dus inderdaad geen key gekregen, maar dat zegt Bambu ook niet.

Die oproep om elkaar niet belachelijk te maken en gewoon gezamenlijk beter te vragen / eisen is mooi, want we mogen best laten merken als nieuwe beperkingen ons niet bevallen, ongeacht hoe het wettelijk zit.
Maar gooi dan ook niet zulke polariserende termen als gaslighting in de video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Ja, da's de implementatie voor de producent. Ik doelde op de eindgebruiker. Die is behoorlijk fucked als het om een X1 gaat, waar je zo goed als nergens bij kan. Mijn vraag was, in essentie, of dit anders is bij de P1 series? Maw; kan je daar wél overal bij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Ja, da's de implementatie voor de producent. Ik doelde op de eindgebruiker. Die is behoorlijk fucked als het om een X1 gaat, waar je zo goed als nergens bij kan. Mijn vraag was, in essentie, of dit anders is bij de P1 series? Maw; kan je daar wél overal bij?
Ah, ja dat weet ik ook niet :+ (4X X1C, inmiddels al 2 verkocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
iMars schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:08:
[...]

Ah, ja dat weet ik ook niet :+ (4X X1C, inmiddels al 2 verkocht)
Wat komt er in de plaats? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:49
MC Taz Man schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Voorzover ik weet: nee

Maar als het toolboardje beveiligd is lijkt me dat niet echt zo'n probleem, gezien Bambu's reputatie.

[ Voor 13% gewijzigd door rinkel op 21-01-2025 14:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Yelti schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Wat komt er in de plaats? :)
Natuurlijk geheel off-topic en niet Bambu gerelateerd, maar om te beginnen een Prusa Core One, en een Ratrig VC4 300 IDEX.

Zal je ff een DM sturen, te veel over andere merken praten is denk niet echt gewaardeerd hier :+

[ Voor 15% gewijzigd door iMars op 21-01-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
iMars schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Natuurlijk geheel off-topic en niet Bambu gerelateerd, maar om te beginnen een Prusa Core One, en een Ratrig VC4 300 IDEX.
Nou ja, toch wel Bambu gerelateerd...

Wat dacht je van Creality K2+ combo?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
rinkel schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Voorzover ik weet: nee

Maar als het toolboardje beveiligd is lijkt me dat niet echt zo'n probleem, gezien Bambu's reputatie.
Wat ik ook zie in de P1 vs X1 is dat de P1 serie hele kleine high-density connectoren gebruikt voor alles (zie de connectoren links naast bijv. de fan). Die zijn veel moeilijker te solderen. Allemaal surface mount spul. De X1 gebruikt gewoon standaard pin headertjes.

Dat maakt het kabelmanagement in bijvoorbeeld de hotend veel netter dan op de P1 maar maakt het ook enorm lastig om zelf boardjes te maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Llopigat op 21-01-2025 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Llopigat schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:42:
[...]

Wat ik ook zie in de P1 vs X1 is dat de P1 serie hele kleine high-density connectoren gebruikt voor alles. Die zijn veel moeilijker te solderen.

Dat maakt het kabelmanagement in bijvoorbeeld de hotend veel netter dan op de P1 maar maakt het ook enorm lastig om zelf boardjes te maken.
Die zijn idd minuscuul.
Maar ik ga er een beetje vanuit (wellicht ten onrechte) dat BTT met een plug en play oplossing komt, BTT een beetje kennende.

Aan de andere kant vind ik het ook niet erg dat als BTT de kinematics aanstuurd, om een nieuwe toolhead te ontwerpen en een LDO Nitehawk te gebruiken. Dan zou ik overigens wel proberen de extruder te hergebruiken, die vind ik wel mooi.

[ Voor 17% gewijzigd door rinkel op 21-01-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:10:
[...]
Persoonlijk heb ik sowieso een nare smaak gekregen van bambu, dat een printer van 1000+ kapot kan gaan door een enkele "non-replaceable" idler. Dit alles bij elkaar is voor mij een reden om geen Bambu meer te kopen, en mijn huidige uit te faseren.
Zijn er nog onderdelen dan die niet vervangen kunnen worden? Ik meende dat er een tijd terug iets was met iets waar het heel lastig voor was (de hele machine moest uit elkaar), maar daar was toen iets op gevonden. Maar het is alsnog erg tijdrovend.

Het is inderdaad iets waar je rekenening mee moet houden. Het is (ik heb een pas een jaar na Kickstarter gekocht) in een aantal reviews verteld dat de machine is ontworpen op goedkoop in elkaar zetten en dat repareren erg moeilijk was. Nu zijn er in de loop der tijd (dacht ik) voor de meeste dingen wel manieren om te repareren. Een beetje net als mijn Van Moof fiets. Ziet er leuk uit, doet het prima (die van mij wel :+ ) maar is moeilijk te repareren.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gday schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:34:
BTT is blijkbaar begonnen met het ontwikkelen van een replacement mainboard om Klipper te kunnen draaien.

https://bsky.app/profile/jeffgeerling.com/post/3lg7cmjzix22n
Dat vind ik dan weer zo'n onzin ontwikkeling. Sorry hoor, maar dat is net zoiets als een Tesla kopen en er een benzinemotor in proppen. Verkoop die Bambu dan en koop iets anders. Je moet dan een aantal dingen gaan vervangen (bord is blijkbaar niet voldoende) en dan? Vervolgens kun je nergens terecht voor garantie of als er iets niet lekker werkt, sta je ook weer redelijk alleen. Je koopt een Bambu voor het gemak; ga je de motor vervangen, valt dat weg. Nee, onzin ontwikkeling. Zullen best mensen het niet mee eens zijn, maar ik moet nog maar zien of die mensen het wél gaan doen. Een hoop gedoe voor minimale winst. En geld. Eigenlijk net als nutteloos mijn Ender 5 gaan ombouwen naar zo'n ZeroG...had net zo goed meteen een Voron kunnen kopen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
mphilipp schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:05:
[...]

Zijn er nog onderdelen dan die niet vervangen kunnen worden? Ik meende dat er een tijd terug iets was met iets waar het heel lastig voor was (de hele machine moest uit elkaar), maar daar was toen iets op gevonden. Maar het is alsnog erg tijdrovend.

Het is inderdaad iets waar je rekenening mee moet houden. Het is (ik heb een pas een jaar na Kickstarter gekocht) in een aantal reviews verteld dat de machine is ontworpen op goedkoop in elkaar zetten en dat repareren erg moeilijk was. Nu zijn er in de loop der tijd (dacht ik) voor de meeste dingen wel manieren om te repareren. Een beetje net als mijn Van Moof fiets. Ziet er leuk uit, doet het prima (die van mij wel :+ ) maar is moeilijk te repareren.
Ik heb erg veel last van VFA op mijn P1S, ik wou dus de voorste lagers vervangen voor versie met tandjes. Anderen hadden dat ook gedaan (Bambu forum), maar daar ben je wel een uur of 6 mee bezig (10 minuten op mn Voron). Er waren er een paar die gewoon een volledige gantry gekocht hebben.

Canuck heeft eens een video gepost over het vervangen van de bed-kabel... hele printer moet uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:19:
[...]

Ik heb erg veel last van VFA op mijn P1S, ik wou dus de voorste lagers vervangen voor versie met tandjes. Anderen hadden dat ook gedaan (Bambu forum), maar daar ben je wel een uur of 6 mee bezig (10 minuten op mn Voron). Er waren er een paar die gewoon een volledige gantry gekocht hebben.

Canuck heeft eens een video gepost over het vervangen van de bed-kabel... hele printer moet uit elkaar.
Ohja...die idlers waren inderdaad praktisch onmogelijk te vervangen. Ja, dat is erg jammer idd.

Ben dan erg benieuwd naar het volgende vlaggenschip. Kijken wat ze daar allemaal anders gedaan hebben. Ze zullen inmiddels ook wel doorhebben dat men wijzer geworden is en dat het een risico is dat je loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Zo'n Core One is wel cool. Het is dat ik nu die X1C heb en geen plek voor een andere, anders had ik die misschien genomen. Ga je dan ook zo'n MMU3 erbij nemen. Ik ben erg benieuwd hoe dat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
mphilipp schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:21:
[...]

Ohja...die idlers waren inderdaad praktisch onmogelijk te vervangen. Ja, dat is erg jammer idd.

Ben dan erg benieuwd naar het volgende vlaggenschip. Kijken wat ze daar allemaal anders gedaan hebben. Ze zullen inmiddels ook wel doorhebben dat men wijzer geworden is en dat het een risico is dat je loopt.
Wat ik zo her en der lees van mensen met een Bambu farm is dat ze de printer niet meer repareren maar gewoon weggooien.

Hier nog het filmpje van Taylor

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 21-01-2025 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Pffff, ze zijn nu teruggekrabbeld met de developer LAN mode, maar ze houden de optie erin om je machine / prints te blokkeren als je niet je firmware update….

De liefde is over, als mijn P1S kapot gaat, gaat hij eruit en komt er een Prusa.

Zijn er al projecten die de AMS compatible maken met Prusa?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob-bo
  • Laatst online: 01-07 20:44
_eLMo_ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:33:
Pffff, ze zijn nu teruggekrabbeld met de developer LAN mode, maar ze houden de optie erin om je machine / prints te blokkeren als je niet je firmware update….
Dat is toch niet meer dan logisch? Als ze de cloud component aanpassen dan moet de printer toch mee?

Stel dat ze de aansturing nu met protocol versie 1 doen en ze willen dat naar 2 gaan brengen dan moet je printer dat wel snappen. Als je dus niet upgrade, kan je niet meer printen. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Als je in lan modus zit, dan gaan ze dat heus niet blokkeren.

[ Voor 19% gewijzigd door rob-bo op 21-01-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
rob-bo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:37:
[...]

Dat is toch niet meer dan logisch? Als ze de cloud component aanpassen dan moet de printer toch mee?

Als je in lan modus zit, dan gaan ze dat heus niet blokkeren.
Dat is een hele grote aanname die je doet! In LAN mode is default namelijk cloud gekoppeld en moet je periodiek inloggen met de update.

Dat kun je straks voorkomen met de developer mode.

Maar de nieuwe feature om mensen te verplichten te updaten blijft erin zitten, ook al zit je in LAN mode.

Nou is mijn printer vanaf fabriek nog nooit aan het internet geweest, dus ik update em gewoon niet. Maar kwestie van tijd totdat je features gaat missen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob-bo
_eLMo_ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Dat is een hele grote aanname die je doet! In LAN mode is default namelijk cloud gekoppeld

[snip]

Nou is mijn printer vanaf fabriek nog nooit aan het internet geweest, dus ik update em gewoon niet. Maar kwestie van tijd totdat je features gaat missen natuurlijk.
Spreek je je hier niet tegen? Blijkbaar werkt hij gewoon als je hem niet aan het internet hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeGroteMuis schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:28:
[...]
Goed voor de views, gooien met termen als gaslighting :+
Geen idee hoe het zit met dat oude garantiegeval, maar over de drie punten die hij noemt van deze aanpassing in de firmware:

1. Ik vind de tekst op 2:19 - 2:20, puntje 1 toch best duidelijk melden dat je de printer kan blijven gebruiken met de oude firmware. Ik heb het nooit anders gelezen. Daarnaast stond er in ieder geval in het weekend al een FAQ onder die dat nog wat duidelijker zei. Dat een oude blogpost nog wat duidelijker gemaakt is, is alleen maar handig als mensen daar nu op terecht komen. Natuurlijk wel zo netjes om te melden dat de post aangepast is om dingen duidelijker te verwoorden, dat wel.
Precies. Maar dat heb je als je hoog van de toren blaast en het blijkt allemaal anders te zitten, dan moet je wat gaan verzinnen om toch nog serieus genomen te worden. Je kunt zelfs terug naar oude firmwares mbv de Handy App, dus ik snap niet helemaal wat er hier geroepen wordt. Ik moest 2 versies terug om X1Plus te kunnen installeren. Staat allemaal beschreven. Voor mij gaat het sowieso niet op, want X1Plus...voor mij geen nieuwe (al dan niet veplichte) firmware meer, want die moeten eerst door X1Plus worden verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
_eLMo_ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:33:

De liefde is over, als mijn P1S kapot gaat, gaat hij eruit en komt er een Prusa.

Zijn er al projecten die de AMS compatible maken met Prusa?
Ik had toch al veel printkwaliteit problemen, maar hij is wel erg betrouwbaar, en de AMS is erg fijn, maar dit is voor mij een beetje de druppel.
Ik heb uiteindelijk die keus ook gemaakt, P1S eruit, Prusa er weer in (besteld).

Jammer is wel dat er geen AMS is voor Prusa, de MMU vind ik helaas niks.

[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 21-01-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
[...]

Zal je ff een DM sturen, te veel over andere merken praten is denk niet echt gewaardeerd hier :+
Nice, veel plezier met de RR VC4 :)
Moet dringend mijn VC 3.1 eens afwerken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
rob-bo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:41:
[...]

Spreek je je hier niet tegen? Blijkbaar werkt hij gewoon als je hem niet aan het internet hangt.
Ik ben vrij duidelijk, maar ik zal het anders formuleren.

Wanneer je een bestaande / oude printer hebt, deze niet meer update blijft alles op de huidige manier werken.
Je limiteert jezelf hiermee op toekomstige mogelijkheden waarvoor je een nieuwe firmware versie nodig hebt. Tevens geen security updates meer, dat staat los van de huidige security maatregel die slechts voor de cloud is.

Wanneer je je bestaande printer update, of een nieuwe printer koopt blijft je printer niet gegarandeerd werken als je hem nooit meer aan het internet koppelt, omdat er een nieuwe feature is die je prints zal blokkeren als je niet de printer update.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 21-01-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
rinkel schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:49:
[...]

Ik had toch al veel printkwaliteit problemen, maar hij is wel erg betrouwbaar, en de AMS is erg fijn, maar dit is voor mij een beetje de druppel.
Ik heb uiteindelijk die keus ook gemaakt, P1S eruit, Prusa er weer in (besteld).

Jammer is wel dat er geen AMS is voor Prusa, de MMU vind ik helaas niks.
Ik hoop op een AMS plugin voor Prusa, maar dat zal dan ook door slicers ondersteund moeten gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:40
@mphilipp

Besef je wel dat het juist door dit soort keys je vanmoof bijna in een brick had verandert ?
Als de server daar down had gegaan had jij nu geen plezier meer gehad van je fiets en ik trouwens ook niet.
Waar leg jij die grens dan ?

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:22:
[...]

Zo'n Core One is wel cool. Het is dat ik nu die X1C heb en geen plek voor een andere, anders had ik die misschien genomen. Ga je dan ook zo'n MMU3 erbij nemen. Ik ben erg benieuwd hoe dat werkt.
Ik heb nog een MMU3 op een van mn MK4S'en zitten, die ga ik als eerste erop zetten.
Denk dat ik daarna mijn MK4S'n ook ga upgraden naar de Core One, mogelijk ook met MMU3 (maar denk niet dat ik zoveel nodig heb omdat ik ook de XL, een VC4 IDEX en binnenkort een test printer wat ook een IDEX is... genoeg kleuren opties).

Enige echte nadeel van de MMU vind ik nog steeds hoe je de spoelen moet plaatsen (al bied de frame van de Python AMS een uitkomst met een spoelhouder extra).
mphilipp schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:05:
[...]

Nou de idler (niet de tensioner) zit met een one-way pin in het plastic gedeelte, wat lastig vervangen is. Of de hele printer uit elkaar (waar ze zeggen dat het zo'n 8u kan kosten), of een gehele corexy motion systeem kopen en vervangen (wat zo'n 2~3u kan kosten en meer geld). Ik heb deze printer al weggegeven aan iemand die dat leuk vond om te doen en al een X1C verkocht. Heb er nog 2 staan, maar ook niet voor lang meer...

We wisten allemaal eigenlijk wel dat het een printer was wat lastig te repareren is. Maar voor lief genomen, want de meeste slijtgevoelige componenten zouden wel vervangen kunnen worden... ja ... niet de idlers :+
Ik heb op Formnext nog even met Ye Tao (CEO Bambulab) )kunnen praten, en hij zei nog dat die idlers zodanig getest waren en misbruikt waren, dat ze niet hadden verwacht dat het alsnog "zo snel" kapot kon gaan. Valt natuurlijk wat over te zeggen. Je probeert als bedrijf hier en daar wat bochten af te snijden om een goedkope(re) betaalbare printer op de markt te zetten. En ze hebben eerlijk is eerlijk een goede printer op de markt gebracht wat er voor gezorgd heeft dat printer bedrijven wel moesten volgen (ten goede voor de consument). Ik ben een van de weinige die een zure appel te pakken heeft.

Ik denk met alle ophef wat er nu is, dat de meeste wel hun eigen keuze kunnen maken. Sommige zullen het niet erg vinden, anderen misschien wat zorgen en weer anderen boycotten Bambulab.

Mijn wensen zijn: betrouwbaar, goede kwaliteit, veilig (niet afhankelijk van andermans cloud) en goed servicebaar (open source helpt daarbij). En met voorkeur toch een kant en klare machine, ik heb niet de tijd om elk printer in elkaar te zetten, die Ratrig VC4 ben je toch wel even zoet mee :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r_255 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:20:
@mphilipp
Besef je wel dat het juist door dit soort keys je vanmoof bijna in een brick had verandert ?
Als de server daar down had gegaan had jij nu geen plezier meer gehad van je fiets en ik trouwens ook niet.
Waar leg jij die grens dan ?
Ik denk dat je even iets meer context moet geven, want ik weet niet waarop je nu reageert.

Mijn Van Moof is niet afhankelijk van de cloud om te unlocken, want ik koppel de fiets aan de app. Op dat moment moet je inderdaad wel met internet verbonden zijn. Daarom heeft Cowboy en een aantal andere 'weldoeners' een tool bedacht die de key opslaan op je telefoon in een json file. Mocht Van Moof de boel down brengen, zou je (en daar moest dan nog iets voor gemaakt worden) de fiets alsnog kunnen koppelen als je bv een nieuwe foon hebt oid. Maar dat is weer een heel andere situatie, een faillisement. Bij Bambu heb ik begrepen dat mochten zijn failliiet gaan, zij de boel publiek maken zodat de community eea kan overnemen en alsnog de printers blijven gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iMars schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:01:
[...]
Ik heb op Formnext nog even met Ye Tao (CEO Bambulab) )kunnen praten, en hij zei nog dat die idlers zodanig getest waren en misbruikt waren, dat ze niet hadden verwacht dat het alsnog "zo snel" kapot kon gaan.
En...kwam hij over als een oplichter?

Natuurlijk zal hij bepaalde zaken beter afschilderen, dat lijkt mij logisch. Maar in de afgelopen 2.5 jaar zijn er op meerdere momenten allerlei beschuldigingen geuit nav iets dat er gebeurde of door Bambu gezegd werdt, waardoor de internet Karens weer helemaal door het dolle gingen. Vooral die Amerikanen zijn daar erg goed in. Compleet hysterisch worden ze. Iedereen gaat zijn Bambu verkopen en ze kopen er nooit meer een.
En dan komt het antwoord of een verklaring van Bambu, of ze komen heel sportief op hun schreden terug (firmware kwestie, dev mode), en erkennen dat ze dat verkeerd hebben ingeschat. Prima, kan. Maar er is geen moment geweest waarin de beschuldigingen uiteindelijk hout hebben gesneden, of Bambu zich echt als Evil Corp heeft gedragen.

En kom maar op met de Bambu Fanboy beschuldigingen, maar ik praat geen poep. Als ik ernaast zit, please educate me. Maar je kunt iets vaak op 2 manieren uitleggen. Zoals met die dev mode, kun je uitgaan van het slechte in Bambu en dat 'the internet mob' gewonnen heeft en dat ze een concessie moesten doen. Je kunt ook uitgaan van goede wil, en dat Bambu hoopte op feedback en zijn plannen heeft aangepast aan de hand van wat zij hoorden. Want eerlijk is eerlijk: heel veel van wat er geroepen is, is gedaan op basis van magere infomatie en zonder enig werkend stuk software of firmware gezien te hebben, alleen hooguit een beta. En Bambu heeft ook niet gezegd: dit is het en doe het er maar mee. Ze hebben juist door de firmware discussie met X1Plus laten zien open te staan voor een constructieve dialoog.
Maar ja, als je in je video hoog van de toren blaast, is het niet zo makkelijk om terug te komen op je woorden, en moet je nog even nasputteren met allerlei vage innuendo en nóg meer verdachtmakingen. Bambu Lab is in ieder geval niet bang om terug te komen op wat ze hebben gezegd en dat siert ze. Maar ja...als je ervan uitgaat dat ze Evil zijn, dan moet je het maar negatief uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
iMars schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:01:
[...]
Nou de idler (niet de tensioner) zit met een one-way pin in het plastic gedeelte, wat lastig vervangen is. Of de hele printer uit elkaar (waar ze zeggen dat het zo'n 8u kan kosten), of een gehele corexy motion systeem kopen en vervangen (wat zo'n 2~3u kan kosten en meer geld). Ik heb deze printer al weggegeven aan iemand die dat leuk vond om te doen en al een X1C verkocht. Heb er nog 2 staan, maar ook niet voor lang meer...
Twee vraagjes dan, ik heb hier al vaker over gehoord, over die idler pulley die zo lastig is. Ik ben op zich erg tevreden met de repareerbaarheid en al helemaal met de prijs/verkrijgbaarheid van de onderdelen. Alle instructies zijn ook helemaal duidelijk. Maar die idler pulley schijnt wel een beetje een achilleshiel te zijn.

Na hoeveel tijd moet ik verwachten dat dat gaat gebeuren? Is het gewoon leeftijd (ivm verbrozing van de band) of printuren?

En is dit ook bij de P1S het geval? Of is het X1C specifiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
@mphilipp
Sorry voor het ontbreken van de context, maar je begrijpt me verder heel goed.
Dat we in deze dus door het oog van de naald gekropen zijn is mooi, maar dat je afhankelijk bent van weldoeners lijkt me toch niet wat je wil als product eigenaar ?

Zoals je heel goed beseft was je er met alleen je key er nog niet en had je in ieder geval je fiets niet kunnen gebruiken tot iemand die key zou kunnen verwerken in een stukje software.

Als Bambu talliet zou gaan bepaalt een curator wat er met de legacy gebeurt en niet Bambu of jij als gebruiker. Maar talliet kan een reden zijn, een investeringsmaatschappij die rendement wil en zo zijn er nog wel meer dingen die jij en ik niet op voorhand kunnen voorzien. Want wat wint de gebruiker er verder mee? Die zie ik nog steeds niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:56:
[...]

En...kwam hij over als een oplichter?

Natuurlijk zal hij bepaalde zaken beter afschilderen, dat lijkt mij logisch. Maar in de afgelopen 2.5 jaar zijn er op meerdere momenten allerlei beschuldigingen geuit nav iets dat er gebeurde of door Bambu gezegd werdt, waardoor de internet Karens weer helemaal door het dolle gingen. Vooral die Amerikanen zijn daar erg goed in. Compleet hysterisch worden ze. Iedereen gaat zijn Bambu verkopen en ze kopen er nooit meer een.
En dan komt het antwoord of een verklaring van Bambu, of ze komen heel sportief op hun schreden terug (firmware kwestie, dev mode), en erkennen dat ze dat verkeerd hebben ingeschat. Prima, kan. Maar er is geen moment geweest waarin de beschuldigingen uiteindelijk hout hebben gesneden, of Bambu zich echt als Evil Corp heeft gedragen.

En kom maar op met de Bambu Fanboy beschuldigingen, maar ik praat geen poep. Als ik ernaast zit, please educate me. Maar je kunt iets vaak op 2 manieren uitleggen. Zoals met die dev mode, kun je uitgaan van het slechte in Bambu en dat 'the internet mob' gewonnen heeft en dat ze een concessie moesten doen. Je kunt ook uitgaan van goede wil, en dat Bambu hoopte op feedback en zijn plannen heeft aangepast aan de hand van wat zij hoorden. Want eerlijk is eerlijk: heel veel van wat er geroepen is, is gedaan op basis van magere infomatie en zonder enig werkend stuk software of firmware gezien te hebben, alleen hooguit een beta. En Bambu heeft ook niet gezegd: dit is het en doe het er maar mee. Ze hebben juist door de firmware discussie met X1Plus laten zien open te staan voor een constructieve dialoog.
Maar ja, als je in je video hoog van de toren blaast, is het niet zo makkelijk om terug te komen op je woorden, en moet je nog even nasputteren met allerlei vage innuendo en nóg meer verdachtmakingen. Bambu Lab is in ieder geval niet bang om terug te komen op wat ze hebben gezegd en dat siert ze. Maar ja...als je ervan uitgaat dat ze Evil zijn, dan moet je het maar negatief uitleggen.
Nee, kwam zeker niet over als oplichter, niet bij mij iig ;)

Voor mij is alles een persoonlijke keuze. Printers moeten vrij makkelijk te maken zijn, dus bouw kwaliteit is voor mij een zwaarder puntje geworden.

En de veiligheidszaken en "vender-lock" wat we nu hebben, baart me zorgen. Voor de een is dit meer een probleem dan voor anderen. Ik wil gewoon in LAN mode, zonder hun cloud kunnen printen. Waarom moet alles via hun cloud? En dan weer extra stappen om OrcaSlicer te gebruiken. En dat omdat ze meer veiligheid willen. In mijn ogen is GEEN cloud nog altijd veilger dan dat ze zeggen, ja maar jouw netwerk heeft dan vrij toegang en dat kan gevaarlijk zijn. Boeie! Dat is mijn netwerk, mijn probleem.

Dat ze alles dicht timmeren om hun software e.d. veilig te stellen, prima, maar daar heb je geen cloud voor nodig. Voor mij is dit dan ook een tweede belangrijke keuze geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:54:
[...]
Waarom moet alles via hun cloud?
Ik heb mij dat ook altijd afgevraagd. Waarom zo moeilijk. Die cloud kun je optioneel maken voor als je bv een print van afstand wil starten of de status wilt controleren. Maar als je thuis bent, en ik denk dat zomaar 99% van de printacties vanuit huis gebeuren, hoeft dat helemaal niet. Maar goed, dat is een keuze geweest die vanaf het begin duidelijk is geweest.
En dan weer extra stappen om OrcaSlicer te gebruiken.
Dat valt uiteindelijk toch mee? Wat ik begrijp is het ene window voor het andere ingewisseld. Die Connect toestand wordt toch vanuit Orca aangeroepen?
In mijn ogen is GEEN cloud nog altijd veilger dan dat ze zeggen, ja maar jouw netwerk heeft dan vrij toegang en dat kan gevaarlijk zijn. Boeie! Dat is mijn netwerk, mijn probleem.
Klopt. Maar dat was hun keuze. En onze keuze om die printer alsnog aan te schaffen.

Je kunt inderdaad alle 3D printers volgens mij gewoon vanuit de slicer aansturen, al dan niet via Octoprint oid. En als je een beetje handig bent, kun je iets van een VPN installeren zodat je vanaf buiten je eigen netwerk op kan en zo de boel aansturen/controleren. Maar ja, Bambu heeft in haar oneindige wijsheid besloten dat het via de cloud moest. Ze kunnen zo wel heel mooi zien hoe hun machines gebruikt worden. Zou leuk zijn als we daar een beetje inzicht in kregen, maar dan moeten ze ook verklappen hoeveel ze verkocht hebben en dat zullen ze wel geheim willen houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r_255 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 00:42:
@mphilipp
Sorry voor het ontbreken van de context, maar je begrijpt me verder heel goed.
Nouja...ik nam aan dat je dat bedoelde :+
Dat we in deze dus door het oog van de naald gekropen zijn is mooi, maar dat je afhankelijk bent van weldoeners lijkt me toch niet wat je wil als product eigenaar ?
Ik ben ervan overtuigd dat er een andere oplossing was gekomen. En de fietsen waren niet in 1x nutteloos, want je hebt geen cloud nodig om 'm te unlocken. Alleen om 'm te koppelen.
Als Bambu talliet zou gaan bepaalt een curator wat er met de legacy gebeurt en niet Bambu of jij als gebruiker. Maar talliet kan een reden zijn, een investeringsmaatschappij die rendement wil en zo zijn er nog wel meer dingen die jij en ik niet op voorhand kunnen voorzien. Want wat wint de gebruiker er verder mee? Die zie ik nog steeds niet?
Daar zit een zeker risico. Maar ik geloof niet dat dat zo'n vaart zal lopen met onze Bambu Lab printers. Misschien een naïeve gedachte, maar commerciëel valt er helemaal niets te winnen met zo'n scenario. Ik kan meerdere doemscenario's bedenken, maar of ze reëel zijn is nog maar de vraag. Het is uiteraard mogelijk dat er een of andere investeerder ineens het roer overneemt en van alles achter een abonnement zet. Ik denk niet dat men daar genoegen mee gaat nemen en Bambu verkoopt dan helemaal niets meer. Dus zo'n slimme zet is dat niet. En zolang Bambu nog lekker verkoopt, is er totaal geen reden om dergelijke zaken in te gaan voeren of er alleen maar aan te denken. Ik snap ook helemaal niet waar al die verhalen vandaan komen. Het is totaal niet aan de orde. En ook nu, na al die hysterie, blijkt het ook allemaal reuze mee te vallen met die doemscenario's.

Ik bewaar ze voor een slechte film.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:47:
[...]

Ik heb mij dat ook altijd afgevraagd. Waarom zo moeilijk. Die cloud kun je optioneel maken voor als je bv een print van afstand wil starten of de status wilt controleren. Maar als je thuis bent, en ik denk dat zomaar 99% van de printacties vanuit huis gebeuren, hoeft dat helemaal niet. Maar goed, dat is een keuze geweest die vanaf het begin duidelijk is geweest.
In den beginne waren we denk merendeels te goed gelovig. Sowieso is 90% wat ik print mijn eigen product wat je gratis op Printables kan downloaden... maar het wordt steeds meer duidelijk dat ze meer info versturen/verzamelen dan nodig is... het houdt een keer op (ieder z'n eigen grens)
[...]

Dat valt uiteindelijk toch mee? Wat ik begrijp is het ene window voor het andere ingewisseld. Die Connect toestand wordt toch vanuit Orca aangeroepen?
Ik heb het niet geinstalleerd, en wil het ook niet (ben sowieso al mn BL aan het uitfaseren). Maar wat ik gezien heb, is dat je dus nog steed hun cloud nodig hebt, ook als je lan-mode gebruikt. Je hebt immers hun Bambu Connect nodig en die moet sowieso verbinding hebben om te kunnen connecten (je moet inloggen op die app). Daarnaast weet je niet of die Bambu connect de data doorstuurd... leuk dat je printer in lan mode staat, maar de connect app niet. Ik zal wel weer mijn aluminium hoedje moeten afzetten, maar voor mij is dat toch echt een security dingetje. Mist je een computer gebruikt op hetzelfde internetloze net werk, of firewall applicaties die verbindingen tegen houdt, maar al met al voor mij te veel "gezeik".
[...]

Klopt. Maar dat was hun keuze. En onze keuze om die printer alsnog aan te schaffen.

Je kunt inderdaad alle 3D printers volgens mij gewoon vanuit de slicer aansturen, al dan niet via Octoprint oid. En als je een beetje handig bent, kun je iets van een VPN installeren zodat je vanaf buiten je eigen netwerk op kan en zo de boel aansturen/controleren. Maar ja, Bambu heeft in haar oneindige wijsheid besloten dat het via de cloud moest. Ze kunnen zo wel heel mooi zien hoe hun machines gebruikt worden. Zou leuk zijn als we daar een beetje inzicht in kregen, maar dan moeten ze ook verklappen hoeveel ze verkocht hebben en dat zullen ze wel geheim willen houden...
Ik hoef mijn printer niet van buitenhuis continu te monitoren. Al helemaal niet aan te zetten. En als ik een print af en toe wil monitoren, gebruik ik wel een VPN. Nu snap ik dat niet iedereen dat heeft of wil en een cloud oplossing prima vindt, maar again, dat is iedere zn persoonlijke mening.

Zoals ik het nu zie (en ik was al bezig om BL uit te faseren voordat deze "vender-lock" discussie kwam) is dat BL iedereen dwingt om hun cloud te gebruiken, one-way or another. Wil je LAN mode? prima, kan gewoon via de connect app. Maar wat ze niet zeggen is wat er onder water gebeurd... Je denkt veilig local te werken, maar ondertussen stuurt de Connect app alle data door... En zo zijn er meer "conspiracy theories"over wat ze kunnen gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:16
iMars schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:30:
Ik hoef mijn printer niet van buitenhuis continu te monitoren. Al helemaal niet aan te zetten. En als ik een print af en toe wil monitoren, gebruik ik wel een VPN. Nu snap ik dat niet iedereen dat heeft of wil en een cloud oplossing prima vindt, maar again, dat is iedere zn persoonlijke mening.

Zoals ik het nu zie (en ik was al bezig om BL uit te faseren voordat deze "vender-lock" discussie kwam) is dat BL iedereen dwingt om hun cloud te gebruiken, one-way or another. Wil je LAN mode? prima, kan gewoon via de connect app. Maar wat ze niet zeggen is wat er onder water gebeurd... Je denkt veilig local te werken, maar ondertussen stuurt de Connect app alle data door... En zo zijn er meer "conspiracy theories"over wat ze kunnen gaan doen.
Helemaal eens. En wat mij ook stoort in de hele discussie: er wordt gerefereerd naar security problemen en aanvallen op hun cloud infrastructuur. Prima, ik snap dat daar mitigaties op moeten (alhoewel ze deze problemen natuurlijk van mijlenver hadden aan kunnen zien komen).
Maar als het je dan écht gaat om security van de printers bij klanten, dan maak je een échte LAN mode die volledig werkt zonder dat de printer aan het internet hangt. Die cloud met daarin de printers verbonden blijft immers een attack surface naar de printer en daarmee het netwerk van klanten.

En ik denk dat het daar bij veel mensen in het verkeerde keelgat schiet: er wordt een argumentatie opgehangen die uitstraalt dat het ze gaat om klanten te beschermen, maar iedereen met een beetje technische achtergrond doorziet zo dat ze dit argument aangrijpen om een implementatie te kiezen die helemaal niet zoveel voordelen heeft voor klanten, en vooral goed is voor BambuLab zelf.

En ik snap echt prima dat onderdeel van hun business model is dat ze telemetrie willen verzamelen en kunnen analyseren waar klanten hun printer voor gebruiken, en hoe ze dat doen.
Maar daar zijn echt betere én veiligere technische mogelijkheden voor die klanten niet extra en onnodig beperken in het gebruik van hun printer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob-bo
THM0 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:12:
[...]Maar als het je dan écht gaat om security van de printers bij klanten, dan maak je een échte LAN mode die volledig werkt zonder dat de printer aan het internet hangt. Die cloud met daarin de printers verbonden blijft immers een attack surface naar de printer en daarmee het netwerk van klanten.
Is er bewijs dat de printers nog steeds naar de cloud connecten in Lan modus? Of dat Bambu Connect dat doet? Zo nee, dan is het dus FUD. En ik ben van mening dat daar hier op Tweakers geen plek voor is.

Zoals mphilipp al schreef:
mphilipp schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:55:Misschien een naïeve gedachte, maar commerciëel valt er helemaal niets te winnen met zo'n scenario.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:06
Heeft iemand enig idee hoe lang die kortingscodes gelden van de late bezorging?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
rob-bo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:52:
[...]

Is er bewijs dat de printers nog steeds naar de cloud connecten in Lan modus? Of dat Bambu Connect dat doet? Zo nee, dan is het dus FUD. En ik ben van mening dat daar hier op Tweakers geen plek voor is.
Het is nog BETA, en er is genoeg gegrond bewijs over de praktijken:

Ik respecteer jouw mening, dat is jouw eigen keuze. Maar ik ben van mening dat dit ZEKER op Tweakers thuis hoort,... maar goed, dat is weer mijn zouteloze mening :+

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• rob-bo
Misschien is het tijd om deze discussie maar te stoppen en een nieuw topic te openen met vragen over de printer en het gebruik er van.

Of een nieuw topic te openen waar ruimte is voor FUD. Dan blijft dit topic clean voor mensen met printvragen.

Ik wordt best moe om langs alle FUD posts te scrollen om echte vragen te lezen. Die sneeuwen een beetje onder nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rob-bo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:14:
Misschien is het tijd om deze discussie maar te stoppen en een nieuw topic te openen met vragen over de printer en het gebruik er van.

Of een nieuw topic te openen waar ruimte is voor FUD. Dan blijft dit topic clean voor mensen met printvragen.

Ik wordt best moe om langs alle FUD posts te scrollen om echte vragen te lezen. Die sneeuwen een beetje onder nu.
Dit idd. De heisa is over, alles is wel gezegd, het is nu wachten op verdere ontwikkelingen. Nu praten we met z'n allen langs elkaar heen & gaat niemand meer van mening veranderen (zonder nieuwe ontwikkelingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-07 19:31
Señor Sjon schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:00:
Heb je deze al ontvangen? Ik nog niet namelijk. Zal eens met support contact opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:06
Ja, bijna gelijk al op 21-12 en op 18-1.

Ze gingen op 4 januari in

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:27
rob-bo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:52:
[...]

Zoals mphilipp al schreef:

[...]
Helemaal mee eens. En ook het gebruiken van termen als 'vendor lock-in' terwijl die er gewoon niet is op dit moment. Het verhaal hierboven over 'alles gaat via de Bambu cloud' is dus al ontkracht in de meest recente Bambu blog: er komt een LAN-only modus die geen gebruik maakt van de cloud en bovendien kun je ook zonder cloud printen via de SD kaart (wel heel erg basic, maar toch)

Maar een 'vendor lock-in' zou alleen opgaan als er voor het gebruik van die cloud betaald moet worden en je het product anders niet kunt gebruiken. Maar dat is dus niet zo.

Praten over 'alleen maar BL filament kunnen gebruiken is al helemaal niet aan de orde. Ze hebben out-of-the-box zelfs al vooringestelde profielen van andere merken filament.

Is het mogelijk dat er in de toekomst een andere koers komt? Tja, dat kan niemand uitsluiten. Maar het is vooral speculatie.

Ik zal niemand proberen te overtuigen om zijn BL printers niet te verkopen, maar laten we elkaar aub niet gaan ophitsen met bangmakerij.

Ik heb deze printer (A1 Mini) nog maar kort en vind het echt tof dat het zo goed werkt en tot nu toe zonder hassles. Ik heb eerder wel gekeken naar een 3D-printer, maar werd afgeschrikt door al het extra gedoe dat er nodig was om er ook een fatsoenlijke print uit te krijgen. Petje af voor BL om de drempel zo te verlagen.

Mochten we over een tijdje een grotere/betere printer nodig hebben dan zal ik eerder naar een Prusa Core One kijken. Deels voor de meer open source benadering, maar zeker ook voor de EU-productie. Voor een eerste printer vond ik het allemaal wel wat te duur worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:08
Ik ben er even een paar maanden uit geweest wat printen betreft, maar heb wel het nieuws meegekregen uiteraard. Mijn P1S is nu nog 01.05.02 en ik denk dat ik dat zo ga laten. Dat betekent vervolgens dat ik dan naar LAN only mode moet. Betekent dat dan dat ik nu gelimiteerd ben aan het printen via een SD card? Ik heb wel de Panda Touch ook, dus dat geeft mij ook de mogelijkheid om een USB stick te gebruiken, maar voor de rest heb ik dus geen enkele mogelijkheid meer om via LAN zaken naar de printer te sturen, of mis ik iets? Misschien een optie via Home Assistant of iets dergelijks? Iemand een idee? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rob-bo
dehardstyler schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:38:
Ik ben er even een paar maanden uit geweest wat printen betreft, maar heb wel het nieuws meegekregen uiteraard. Mijn P1S is nu nog 01.05.02 en ik denk dat ik dat zo ga laten. Dat betekent vervolgens dat ik dan naar LAN only mode moet. Betekent dat dan dat ik nu gelimiteerd ben aan het printen via een SD card? Ik heb wel de Panda Touch ook, dus dat geeft mij ook de mogelijkheid om een USB stick te gebruiken, maar voor de rest heb ik dus geen enkele mogelijkheid meer om via LAN zaken naar de printer te sturen, of mis ik iets? Misschien een optie via Home Assistant of iets dergelijks? Iemand een idee? :)
Graag hier verder: Mogelijke vendor lock in met Bambu Printers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
dehardstyler schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:38:
Zo lang je de firmware niet bijwerkt, kan je in ieder geval voorlopig gewoon doorgaan als je tot nu toe gedaan hebt. Geen gestunt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Señor Sjon schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:00:
Nee, wel inderdaad 4-1 als startdatum, maar geen einddatum voorbij zien komen. Je kan ze wel combineren als je er meerdere hebt. Live chat zei 'ja, je kan ze nog gebruiken', maar gaf ook geen concrete einddatum. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeGroteMuis schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:05:
[...]

Zo lang je de firmware niet bijwerkt, kan je in ieder geval voorlopig gewoon doorgaan als je tot nu toe gedaan hebt. Geen gestunt nodig.
Had ook al in de nieuwe topic van @rob-bo geantwoord, maar betreft Panda Touch van BTT, daar is zoals ik het nu begrijp nog niks zeker over. BTT heeft meerdere keren BL benaderd, maar die communicatie is vanaf BL-zijde "doodgebloed"... zie hun blog met meer info: https://bigtree-tech.com/blogs/news/pandas-love-bamboo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:45
laten we het een beetje serieus houden hier

[ Voor 86% gewijzigd door _ferry_ op 22-01-2025 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
er op in gaan is niet nodig

[ Voor 87% gewijzigd door _ferry_ op 22-01-2025 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Bambu shop levert trouwens wel weer aardig vlot: Zaterdag een cool plate en wat hotends voor de P1 besteld, gisteren compleet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-07 19:31
DeGroteMuis schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:23:
Bambu shop levert trouwens wel weer aardig vlot: Zaterdag een cool plate en wat hotends voor de P1 besteld, gisteren compleet binnen.
Das rap! Wel goed om te weten, heeft even geduurd voor ze weer op schema zaten. Ik heb 4-1 nog een order gedaan, maar dat duurde al met al toch 6 dagen voor het er was, betrof 4 rollen filament. In ieder geval fijn dat het nu weer redelijk loopt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:04
Ik had de 15 jan wat filament besteld en dat had ik de 20 jan al binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Misschien even een rare vraag: ik heb een poosje terug ook naar gevraagd maar toen alleen antwoord gekregen over één specifiek model. Ik ben namelijk op zoek naar zo'n mini stofzuigertje om zo nu en dan al die rotzooi die onderin mijn X1C ligt. Er zijn er op Amazon een heleboel te koop, maar ik weet ook dat 85% rotzooi is die helemaal niet zo goed zuigt als ze zeggen.
Ik heb een soort van test van die dingen gezien op YT, maar die modellen zijn alleen in de US te koop. En het is allemaal Chinees, dus ze lijken op elkaar, alleen de naam is anders. Dus kort: heeft iemand zo'n klein stofzuigertje die fatsoenlijk zuigt die op bv Amazon NL te koop is? Iets aanbevelenswaardig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:04
mphilipp schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:23:
Misschien even een rare vraag: ik heb een poosje terug ook naar gevraagd maar toen alleen antwoord gekregen over één specifiek model. Ik ben namelijk op zoek naar zo'n mini stofzuigertje om zo nu en dan al die rotzooi die onderin mijn X1C ligt. Er zijn er op Amazon een heleboel te koop, maar ik weet ook dat 85% rotzooi is die helemaal niet zo goed zuigt als ze zeggen.
Ik heb een soort van test van die dingen gezien op YT, maar die modellen zijn alleen in de US te koop. En het is allemaal Chinees, dus ze lijken op elkaar, alleen de naam is anders. Dus kort: heeft iemand zo'n klein stofzuigertje die fatsoenlijk zuigt die op bv Amazon NL te koop is? Iets aanbevelenswaardig?
Ik was hier ook naar opzoek, liep tegen dezelfde muur aan als jij. Dus ik vind het wel een goede vraag.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Meestal is Xiaomi wel okay? Wel de official store kopen op Ali O-)

Zelf geen ervaring met die dingen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Klinkt als een mooi projectje om te ontwerpen en printen 😜

En als dat te lang duurt: even zoeken op Amazon en de reviews checken. Ik zie dingen voor €15-30 dus je kunt je er ook niet echt een buil aan vallen.

[ Voor 8% gewijzigd door bilgy_no1 op 22-01-2025 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:01

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb zo'n Ali stofzuigertje een keer gekocht tijdens een sale voor 4 euro.. Normaal was die 20-30 euro. Dat was zelfs zonde van die 4 euro en de wereldreis die het ding gemaakt heeft. DIe had ongeveer evenveel zuigkracht als mijn luchtreiniger van de IKEA :+ (lees: geen zuigkracht)

Dan zou ik eerder voor zoiets als dit gaan: https://www.techpunt.nl/n...-vacuum-cleaner-mini.html

Is 'gewoon' van Xiaomi, en niet van een bedrijf dat deze week ShenzhenGuangzhouZhouEnlai Ltd. heet en de volgende week weer anders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:06
Ik heb deze gehad van de Sint....Werkt perfect, goede zuigkracht en hij kan ook blazen. Ook heel makkelijk als ik weer eens desiccant rond heb gestrooid... 8)7

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:09:
[...]
En als dat te lang duurt: even zoeken op Amazon en de reviews checken. Ik zie dingen voor €15-30 dus je kunt je er ook niet echt een buil aan vallen.
Nou, die Amazon reviews kun je niet van op aan. De vorige keer vroeg ik nl om praktijkervaringen over een die door 'iedereen' de hemel in geprezen werd. Blijkt dat het toch een rotding was met nauwelijks zuigkracht om een haar op te zuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:43:
[...]
Ik heb deze gehad van de Sint....Werkt perfect, goede zuigkracht en hij kan ook blazen. Ook heel makkelijk als ik weer eens desiccant rond heb gestrooid... 8)7
Kijk, daar heb ik wat aan! Thanks! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
THM0 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:12:
[...]

En ik snap echt prima dat onderdeel van hun business model is dat ze telemetrie willen verzamelen en kunnen analyseren waar klanten hun printer voor gebruiken, en hoe ze dat doen.
Maar daar zijn echt betere én veiligere technische mogelijkheden voor die klanten niet extra en onnodig beperken in het gebruik van hun printer.
Het is gewoon een dertien in dozijn Sino bedrijf #48629650 dat zich niet aan GDPR houdt, belabberde security er op na houdt, en doet aan planned obsolescence, enshitification.

Wil je je niet aan GDPR houden? Dan geen zaken doen in EU.

'Dan koop je het toch niet?' -> oneerlijke concurrentie.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
_Eend_ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:23:
Ik heb zo'n Ali stofzuigertje een keer gekocht tijdens een sale voor 4 euro.. Normaal was die 20-30 euro. Dat was zelfs zonde van die 4 euro en de wereldreis die het ding gemaakt heeft. DIe had ongeveer evenveel zuigkracht als mijn luchtreiniger van de IKEA :+ (lees: geen zuigkracht)

Dan zou ik eerder voor zoiets als dit gaan: https://www.techpunt.nl/n...-vacuum-cleaner-mini.html

Is 'gewoon' van Xiaomi, en niet van een bedrijf dat deze week ShenzhenGuangzhouZhouEnlai Ltd. heet en de volgende week weer anders :+
Xiaomi is inmiddels een merk dat door diverse Chinese bedrijven wordt gebruikt. Ook door hun Apple imitatie (wit plastic).

Gebrekkige zuigkracht hebben die draadloze mini stofzuigers al sinds jaar en dag (ook Dyson. Mijn ouders hadden in begin jaren '90 B&D). Batterij werd ook minder, en minder. Voor mij dus fatsoenlijke Miele bekabeld en stoffer & blik.

Xiaomi worden overigens gesanctioneerd i.v.m. hun PLA en RU ties Wikipedia: Xiaomi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Jerie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:43:
[...]

Xiaomi is inmiddels een merk dat door diverse Chinese bedrijven wordt gebruikt. Ook door hun Apple imitatie (wit plastic).

Gebrekkige zuigkracht hebben die draadloze mini stofzuigers al sinds jaar en dag (ook Dyson. Mijn ouders hadden in begin jaren '90 B&D). Batterij werd ook minder, en minder. Voor mij dus fatsoenlijke Miele bekabeld en stoffer & blik.

Xiaomi worden overigens gesanctioneerd i.v.m. hun PLA en RU ties Wikipedia: Xiaomi
Staat inmiddels wel los van dit topic, maar ik ben je wel dankbaar voor dit bericht. Vanwege hun doorlopende activiteiten in Rusland zal ik ze voortaan links laten liggen. Hopelijk kan Tweakers ook een statement maken door die China phones kritischer tegen het licht te houden. En een winkel als Belsimpel of providers mogen ook wel druk voelen om dit merk (en ongetwijfeld ook andere Chinese merken) niet te promoten zolang ze zaken doen in Rusland.

En nu ik het opzoek blijkt ook BL printers ook te worden verkocht in Rusland, hoewel dat via unauthorised resellers lijkt te gaan. Zou BL sieren als ze printers in Rusland blokkeren, aangezien die mogelijk ook voor militaire productie worden gebruikt. Dan is die hele cloud connectie nog ergens goed voor misschien...

[ Voor 12% gewijzigd door bilgy_no1 op 22-01-2025 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben trouwens benieuwd of er nog iets mogelijk is met de X1Plus firmware in verband met de perikelen rondom het gebruik van externe tools. Hoewel de Bambu Lab firmware er nog steeds onder draait, zouden ze misschien iets kunnen verzinnen zodat ie buiten die blokkade iets kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-07 19:16
Deze week een print gemaakt met eSun ABS+, dit al eerder gebruikt ook van dezelfde spoel. Een deel van het ontwerp had support nodig omdat het een klein stukje overhangt. Verwijderen van de print zelf ging goed, alleen de supports bleven deels achter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNh_9MGDNRqZiuZxQAvxVZ3dSTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vO5oG2cixWGr2aeeNmKpNDo.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk eraf kunnen krijgen maar hiermee wel lokaal de textuur van de plaat beschadigd, is er een manier hoe dit voorkomen had kunnen worden? Gelukkig is de plaat dubbelzijdig te gebruiken maar sjiek is het niet. ;)

Met het opwarmen van het bed naar 100 graden Celsius ging het er iets makkelijker af maar helaas wel deels beschadigd dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Peutpeut op 23-01-2025 00:23 ]

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:28
Peutpeut schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 00:22:
[...] is er een manier hoe dit voorkomen had kunnen worden? Gelukkig is de plaat dubbelzijdig te gebruiken maar sjiek is het niet. ;)
prit / haarlak?

Modbreak:Graag gebruik van AI tools als ChatGPT vermelden zodat mensen hier rekening mee kunnen houden, er kunnen (grove) fouten instaan

Het gebruik van een Pritt lijmstift of een vergelijkbare lijm op de bouwplaat van een 3D-printer is een techniek om de hechting van het filament aan de bouwplaat te verbeteren. Dit is vooral nuttig bij het printen van materialen zoals PLA, ABS of PETG.

Verbeterde hechting: De lijm creëert een licht kleverige laag op de bouwplaat, waardoor het filament beter blijft plakken. Dit voorkomt dat het printobject tijdens het printen loskomt of verschuift.

Bescherming van de bouwplaat: Lijm kan dienen als een beschermende laag, waardoor de bouwplaat minder snel beschadigd raakt door bijvoorbeeld krassen van het printen of verwijderen van objecten.

Gemakkelijker verwijderen: Na het printen kun je het object vaak gemakkelijker verwijderen zonder schade aan de bouwplaat, omdat de lijmlaag voorkomt dat het filament te sterk aan de plaat hecht.

Geschikt voor verschillende materialen: Lijmstiften werken goed op verschillende soorten bouwplaten, zoals glas, aluminium of PEI, en zijn vooral handig bij materialen die de neiging hebben om krom te trekken (warping), zoals ABS.

Eenvoudig schoon te maken: Pritt lijm is wateroplosbaar, waardoor je de bouwplaat eenvoudig kunt schoonmaken met water en een doekje.

Let op dat je de lijm gelijkmatig aanbrengt en overtollige lagen vermijdt om een gelijkmatige eerste laag van je print te garanderen.

[ Voor 67% gewijzigd door SA007 op 23-01-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@Peutpeut Ik heb dat ook wel eens met pla en petg, niet los te krijgen je trekt je plaat of print kapot... Zowel op een glad als textured buildplate

Wat voor mij prima werkt is : Je warme buildplate op iets koels leggen beetje schuiven om de warmte sneller af te voeren. Ik hoor dan het printje ook in stapjes los komen ( pop, pop ) en na een +/- minuutje staat je print dan los op je build plate.

Haarlak werkt ook prima, maar als ik daarmee een mooie deksel voor een device print met een buildplate met carbon print zie ik dat ook terug in mijn print. Warm buigen wil je ook niet ivm met vervormen van je print.

Het viel me ooit eens op dat als je wat print en alles is compleet afgekoeld ik nooit dat probleem had en gezien mijn ongeduldige karakter ben ik dat dus zelf versneld gaan koelen. Wellicht werkt dat met ABS ook prima, aangezien je gebruik maakt van het verschil van krimp bij afkoeling van de 2 verschillende materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-06 17:30

S1W

@r_255 en @Peutpeut

Beetje zelfde verhaal hier, als ik ABS print (ook Esun ABS+) dan werkt voor mij het beste om de plate op 100 graden te hebben en na het printen rustig te wachten met verwijderen tot de boel een beetje afgekoeld is. Ik print ABS wel vaak met een brim om warping tegen te gaan. Daarnaast maak ik voor elke soort filament netjes een profiel aan volgens de fabrikant specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze week een print gemaakt met eSun ABS+, dit al eerder gebruikt ook van dezelfde spoel. Een deel van het ontwerp had support nodig omdat het een klein stukje overhangt. Verwijderen van de print zelf ging goed, alleen de supports bleven deels achter:

[Afbeelding]

Uiteindelijk eraf kunnen krijgen maar hiermee wel lokaal de textuur van de plaat beschadigd, is er een manier hoe dit voorkomen had kunnen worden? Gelukkig is de plaat dubbelzijdig te gebruiken maar sjiek is het niet. ;)

Met het opwarmen van het bed naar 100 graden Celsius ging het er iets makkelijker af maar helaas wel deels beschadigd dus.
Wat @Zilverdael80 zegt,... gebruik maken van een release agent. Pritt stift is niet alleen voor layer adhesion, maar ook voor release agent zodat het makkelijk te verwijderen is.

En anders de plaat opwarmen zodat het wat zachter wordt en makkelijker eraf gehaald kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@Peutpeut Hiervoor kan je inderdaad een lijmstift/haarlak/3d lak gebruiken bij een plaat met textuur. Plaat goed laten afkoelen door op een koud oppervlakte te leggen en het is er zo af. Na een paar keer even de plaat weet goed schoonmaken.

Voor mij is dat teveel gedoe en daarom heb ik een G10 plaat gekocht bij lightyeardirect.com. De site is even uit de lucht geweest en als ik er nu op kijk zou ik het zaakje wat minder vertrouwen. De plaat zelf werkt supergoed. Voor het eerste gebruik de plaat heel goed ontvetten, maar daarna hoef je als je het niet met je vingers aan raakt ook amper schoon te maken. Als de plaat voldoende afgekoeld is til je het er zo vanaf. En als je het een keer wilt schoonmaken is een plantenspuit met bio ethanol en een wegwerp doekje ruim voldoende. Voor- en nadeel van deze plaat is dat het een stuk dikker is, daardoor duurt iets langer om op te warmen en is lastiger te verwijderen door sterkere magnetische hechting maar is de buildplate ook weer recht voor het geval die van jouw een beetje krom is. Verwijderen doe ik eigenlijk nooit, alleen als ik voor esthetisch effect toch textuur nodig heb aan de onderzijde.

[ Voor 4% gewijzigd door Vesper64 op 23-01-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ik maak mijn textured plate voor elke print schoon met alcohol, en er is nog nooit wat blijven plakken bij mij (PETG/ABS/PLA, meeste PETG).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-07 14:33

[Afbeelding]

even in de vriezer gooien, meestal als ik dan een uurtje later het er weer uithaalde dan lag buildplate en onderdeel los van elkaar los in de vriezerla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
WeeDzi schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:57:
[...]

even in de vriezer gooien, meestal als ik dan een uurtje later het er weer uithaalde dan lag buildplate en onderdeel los van elkaar los in de vriezerla.
Je kan, eventueel ook perslucht gebruiken hierdoor koelt het sneller af. Heb dat weleens gebruikt in het verleden. Maar dat was wel met PLA.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Honey, I murdered my AMS!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGc8tQMSKnU3jgGKXfPdoTH4ZG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Zum76mgfa4eB1XAbg031SXP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dom95G2vooN7EAGukPnOQlsYW1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBeY30RcOOWvSJvF6KoqwJIh.jpg?f=fotoalbum_large

#PythonAMS
#WordtVervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
mphilipp schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:16:
Honey, I murdered my AMS!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

#PythonAMS
#WordtVervolgd
Hier ben ik benieuwd naar. Ik ben vooral benieuwd of kartonnen rollen ook beter gaan werken.
Heb je de mogelijkheid om dat te testen nadat dit project is afgerond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SacreBleu schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:18:
[...]
Hier ben ik benieuwd naar. Ik ben vooral benieuwd of kartonnen rollen ook beter gaan werken.
Heb je de mogelijkheid om dat te testen nadat dit project is afgerond?
Ja hoor. En of de rollen van karton zijn of van metaal maakt niet uit. De aandrijving is verandert. Het is geen frictierol meer op de spool, maar een spoolhouder die mbv van een heel groot (grotere omtrek dan een spool) tandwiel aangedreven wordt. Daardoor heeft ie veel kracht en maakt het niet uit waar de rol van gemaakt is, of hoe breed ie is. Er is een mod voor 3Kg spools, maar dan wordt de Python fysiek een stuk breder uiteraard.

Ik heb ook een paar kleine 250g spools; die passen ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXPfBNeZCcx6A6eVMwKA28ymYMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zg7sFhsY0Xc10HtHBsCeAzq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb maar even een fotootje gemaakt hoe het eruit moet komen te zien. Dat grote tandwiel zit op de as van de spool en de kleine zwarte dingetje dat ik in mijn hand heb, zit op de as naar de feeder motor. Die drijft de spool aan. Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
mphilipp schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:28:
[...]

Ja hoor. En of de rollen van karton zijn of van metaal maakt niet uit. De aandrijving is verandert. Het is geen frictierol meer op de spool, maar een spoolhouder die mbv van een heel groot (grotere omtrek dan een spool) tandwiel aangedreven wordt. Daardoor heeft ie veel kracht en maakt het niet uit waar de rol van gemaakt is, of hoe breed ie is. Er is een mod voor 3Kg spools, maar dan wordt de Python fysiek een stuk breder uiteraard.

Ik heb ook een paar kleine 250g spools; die passen ook.

[Afbeelding]

Ik heb maar even een fotootje gemaakt hoe het eruit moet komen te zien. Dat grote tandwiel zit op de as van de spool en de kleine zwarte dingetje dat ik in mijn hand heb, zit op de as naar de feeder motor. Die drijft de spool aan. Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Dat is een mooie uitkomst en een serieuze upgrade voor de AMS. Wat voor soort filament heb je hiervoor gebruikt? Ik denk dat het tijd is dat ik mij hier ook aan ga wagen.

Ik heb wel behoefte aan een leuk, nieuw en groot project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
SacreBleu schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:41:
[...]

Dat is een mooie uitkomst en een serieuze upgrade voor de AMS. Wat voor soort filament heb je hiervoor gebruikt? Ik denk dat het tijd is dat ik mij hier ook aan ga wagen.

Ik heb wel behoefte aan een leuk, nieuw en groot project.
Ik heb ook alles klaarliggen. Gaat wel een paar (2-3 schat ik) kilo PETG in (kan ook met ASA, ABS of PLA).

Wel best een kostbare upgrade. Naast filament voor de geprinte onderdelen en de te offeren AMS (is wel omkeerbaar overigens) heb je ook nog een aantal schroefjes, magneten, lagers etc nodig en plexiglas op maat gesneden als je ook de enclosure wilt. Die extra onderdelen kun je bij Veetec3d op Etsy kopen voor ~110 euro.
En er kunnen nog Polydryers bij…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
THM0 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:35:
[...]

Ik heb ook alles klaarliggen. Gaat wel een paar (2-3 schat ik) kilo PETG in (kan ook met ASA, ABS of PLA).

Wel best een kostbare upgrade. Naast filament voor de geprinte onderdelen en de te offeren AMS (is wel omkeerbaar overigens) heb je ook nog een aantal schroefjes, magneten, lagers etc nodig en plexiglas op maat gesneden als je ook de enclosure wilt. Die extra onderdelen kun je bij Veetec3d op Etsy kopen voor ~110 euro.
En er kunnen nog Polydryers bij…
Ik zit zelf ook te kijken welke upgrade ik wil. Dat met die Polydryers klinkt ook perfect. Die kosten alleen 40 piek per stuk en ze raden aan om er twee te doen. Ik ga mijzelf nog even informeren. Want ik heb twee AMS'en.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SacreBleu schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:41:
[...]
Ik heb voor de Python zelf, dus het frame waar de spoolholders en de electronica en feeders in zitten ASA gebruikt. Ik heb de spoolholders zelf in Prusament PETG Galaxy Black en Carmine Red (beiden met zo'n sparkle erin) gedaan. Dat deel, de Python zelf dus is ongeveer 1.8Kg.
In principe niet verplicht, maar als je de boel droog en stofvrij wilt houden, is er nog de enclosure. Het frame daarvan heb ik in Bambu Lab PETG-HF geprint. Ik heb bij de kunstofplatenshop de plexiglas platen besteld. Daarvoor zijn DXF files beschikbaar die je gewoon kunt uploaden en dan heb je met een dag of 2-3 de platen in huis (€75).

Je kunt kiezen voor een versie van de enclosure met openingen voor een Polydryer zodat je AMS aktief verwarmd is. Ik heb dat niet gedaan. Ik heb een Sunlu Filadryer S4 staan, dus ik kan de boel daarin drogen.

Ik heb alleen voor de Python zelf een setje onderdelen (schroefjes, lagers) bij Veetec3D op Etsy gekocht. Daar linkt die meneer van Python ook naartoe. Is niet heel duur (€22) en als je al die spullen weer bij Ali moet kopen ben je denk ik hetzelfde kwijt. Bovendien doet Veetec er aandrijfrollen geprint in TPU bij. Dat is een extraatje, want normaal print je die ook in whatever je gebruikt (ABS, PETG) en dan is dat ding nogal luidruchtig omdat je plastic op plastic kontact hebt. Dit zou dus een beetje schelen. Kun je ook helemaal zelf doen als je een rol TPU in huis hebt (niet superzacht natuurlijk). Het is dat ding dat ik op de foto in mijn hand hou dat het grote tandwiel aandrijft.

Voor de enclosure heb je alleen maar wat schroefjes en magneetjes nodig. Alles staat in principe heel uitgebreid beschreven en er is een hele uitgebreide bouwhandleiding. Ik ga morgen zien hoe ik daar doorheen kom. Ik ben er wel enthousiast over. Het is heel mooit ontworpen en alles past heel goed in elkaar. Soms lees je van iemand dat het helemaal niet past, maar dat ligt dan aan de printer van die persoon. Bij mij past het prima. De maker heeft een paar proefstukken die je kunt printen om te zien of je toleranties goed zijn.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Jerie schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:16:
[...]
Nou ja, toch wel Bambu gerelateerd...

Wat dacht je van Creality K2+ combo?
Het gras is niet altijd groener aan de overkant: https://www.instagram.com/reel/DFJ3NctxhQz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Voor wie nog makerworld points wil verzilveren de komende 1-2 weken, misschien even nu doen. Tijdens Chinees nieuwjaar vanaf 28-1 is dat een weekje niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
  • Laatst online: 10-07 16:14
mphilipp schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 00:18:
[...]

Ik heb voor de Python zelf, dus het frame waar de spoolholders en de electronica en feeders in zitten ASA gebruikt. Ik heb de spoolholders zelf in Prusament PETG Galaxy Black en Carmine Red (beiden met zo'n sparkle erin) gedaan. Dat deel, de Python zelf dus is ongeveer 1.8Kg.
In principe niet verplicht, maar als je de boel droog en stofvrij wilt houden, is er nog de enclosure. Het frame daarvan heb ik in Bambu Lab PETG-HF geprint. Ik heb bij de kunstofplatenshop de plexiglas platen besteld. Daarvoor zijn DXF files beschikbaar die je gewoon kunt uploaden en dan heb je met een dag of 2-3 de platen in huis (€75).

Je kunt kiezen voor een versie van de enclosure met openingen voor een Polydryer zodat je AMS aktief verwarmd is. Ik heb dat niet gedaan. Ik heb een Sunlu Filadryer S4 staan, dus ik kan de boel daarin drogen.

Ik heb alleen voor de Python zelf een setje onderdelen (schroefjes, lagers) bij Veetec3D op Etsy gekocht. Daar linkt die meneer van Python ook naartoe. Is niet heel duur (€22) en als je al die spullen weer bij Ali moet kopen ben je denk ik hetzelfde kwijt. Bovendien doet Veetec er aandrijfrollen geprint in TPU bij. Dat is een extraatje, want normaal print je die ook in whatever je gebruikt (ABS, PETG) en dan is dat ding nogal luidruchtig omdat je plastic op plastic kontact hebt. Dit zou dus een beetje schelen. Kun je ook helemaal zelf doen als je een rol TPU in huis hebt (niet superzacht natuurlijk). Het is dat ding dat ik op de foto in mijn hand hou dat het grote tandwiel aandrijft.

Voor de enclosure heb je alleen maar wat schroefjes en magneetjes nodig. Alles staat in principe heel uitgebreid beschreven en er is een hele uitgebreide bouwhandleiding. Ik ga morgen zien hoe ik daar doorheen kom. Ik ben er wel enthousiast over. Het is heel mooit ontworpen en alles past heel goed in elkaar. Soms lees je van iemand dat het helemaal niet past, maar dat ligt dan aan de printer van die persoon. Bij mij past het prima. De maker heeft een paar proefstukken die je kunt printen om te zien of je toleranties goed zijn.

Wordt vervolgd.
Interesting. Ik volg je voortgang.

Overigens top tip die platen shop. Ik zoek nog een upgrade voor mijn freesslee en de precut boorgaatjes die ze kunnen bieden zijn ideaal hiervoor. Plus ik kan dan zien wat ik frees.

Acties:
  • +15 Henk 'm!
Ok, hier nog wat Python spam...
TLDR: hij zit in elkaar en werkt goed!

Ik zal eerst even het frame van de Python showen, zonder de modules die erachter moeten worden geschroefd. Die modules vormen de behuizing van de electronica, i/o poorten en de ptfe tube uitgangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArMZ3BJkdQ1lHRTNpQYXBErj8aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kF71uQCUyE2AigW4uiYBj6Ga.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ip43rxk-Pw3iV_tDjz_mTJQvd-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaKbffXKpbfLs55Zfpt9i3Nv.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je de RFID printjes goed zitten. De twee printjes zet je tussen 1 en 2 en tussen 3 en 4. Het werkt prima. Dit is sinds Python 1.2. Momenteel zitten ze op 1.4, welke ik heb geprint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ivx80FvqVrkZvfX5NbSmTPBChLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aO5MMFWpiDOcL65KAEXlz4WD.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste foto is van achteren, waar straks de modules in worden geschoven. Alles zit heel mooi in elkaar met 'dovetail' verbindingen, wat vervolgens met schroeven wordt gefixeerd.

Als die modules erop zitten, komt het 'leuke' werk: bekabeling routeren en de ptfe tubes plaatsen. De oude passen niet meer, dus je moet een paar meter nieuwe kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_txi_C2h28SNICWhePRzlGjWBko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/su5EGrjVRh6KsfeFzV4GaCQa.jpg?f=fotoalbum_large
Hier is te zien dat ik een klein beetje warping heb gehad met het printen van die module. Dit was geen probleem gelukkig.

Ok, klaar, tijd voor een testrun:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-hxqnRVN0VwmhHVud3vFmbEpf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0G378zUetgXDTRF2Aw1YkTF.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ziet het er dan uit met rollen filament erop. Alles startte in 1x goed op, geen vonken, geen errors :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dayhRh-CVMSZ3lZ2t1Lm5yovAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzlqapED9KBcU4nJJlOmWBFI.jpg?f=fotoalbum_large

Een handige feature van Python is de (optionele) dubbele uitgang van elke rol. Tenminste, de uitgang zit gewoon op de knoppen, maar je hoeft het niet te gebruiken. De voorste uitgang is gewoon de AMS uitgang en de achterste functioneert als externe spool. Ik heb de eerste twee rollen voorzien van ptfe tubing voor de externe spool. Ik heb de 4-in-1 connector van Bambu gebruikt voor dit doel: 2 zijn dus voor de externe spools van de Python AMS, 1 voor de Python AMS en 1 voor wat ik aan de echte externe spoolhouder heb zitten. De optie vind ik handig voor als je materiaal gebruikt dat niet in de AMS kan, maar je toch in een behuizing wilt hebben vanwege vocht oid. Gewoon omdat het kon...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUgkwyA7R0G3wqeJuXkSPpzCYP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MwPQjENgXqpyBcpwOUZ3s6s.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je dat Bambu gewoon 'denkt'dat het een externe spool is, terwijl deze rol TPU echt in de AMS zit.
De spoolhouder van de Python AMS draait op lagers, en zolang de AMS niet ingeschakelt is, loopt ie vrij. Ik heb bewust even TPU gepakt omdat dat lekker slap is, maar je kunt natuurlijk ook wood of carbon filament gebruiken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Nu ik weet dat het werkt, kan ie in zijn behuizing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxlWKKGlIckmylojmONHrzvZI5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpqBE8PQQU6B9TVsWqOGx7hf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Naz3rkNTYhWhkQC_Nm1TaTw3U0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htN9edEDE7DOrw9SAAjJNTTn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan dit iedereen (die durft) aanraden. Je kunt in principe alles weer terugbouwen. Wat overblijft, zijn wat schroefjes, de achterste rollen en de rubberen hoesje van de rechterhelft van de voorste rollen. Bij mij is er eentje gescheurd met verwijderen. Dus mocht ik het terug willen bouwen, moet ik even nieuwe rolletjes bestellen. En de behuizing blijft natuurlijk ook over.

De handleiding van de Python ombouw is duidelijk, maar je moet niet zoals ik te snel willen zijn. lees vooruit, dat voorkomt dat je weer van alles los kan maken... :+ Wat het lastigste is, is het vastschroeven, want er is nauwelijks plek voor bepaalde schroeven. Het lukt wel, maar je moet er even de tijd voor nemen. Of je moet een hele kleine inbus hebben, maar die heb ik niet. Moeilijk is het iig niet, want ik kan het, en heel erg handig ben ik niet.

Ik wil de behuizing nog aan de muur monteren en dan met de bodem aan de muur. In principe zouden de rollen dan moeten blijven zitten omdat de uitparing waarin ze vallen een beetje omhoog staat. Maar dat is maar een klein beetje. Ik denk dat ik iets ga fabrieken met 2 flauwe wiggen met een blokje op het eind waar ie achter blijft hangen. Even over nadenken. Het is wel een enorm ding met behuizing moet ik zeggen. Maar qua functionaliteit is ie echt heel fijn. Omdat ie alleen de rol aandrijft loopt het filament veel beter op de spool. Ik denk dat je niet zo snel last zult hebben van die gigantische lussen die je wel eens ziet met oprollen na bv een kleurwissel. En lege spoelen of volle spoelen maakt voor dit systeem niets uit. Dus geen gedoe meer met dansende spoelen, kartonnen spoelen, grote of kleine, alles werkt gewoon super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-07 20:05
Heel gaaf project, mooi om te zien dat er toch nog wat te modificeren en verbeteren valt aan bambulab spul. Is er zoiets ook voor de ams lite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 02:03
@mphilipp Je schreef eerder over die enclosure
de plexiglas platen ..... Daarvoor zijn DXF files beschikbaar .........Voor de enclosure heb je alleen maar wat schroefjes en magneetjes nodig. Alles staat in principe heel uitgebreid beschreven en er is een hele uitgebreide bouwhandleiding.
Ik weet niet wat ik gemist heb, en heb wel de .pdf gedownload, maar ben die .DXF files en verdere beschrijving van de enclosure niet tegen gekomen. Wat heb ik gemist hier?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Naalroc schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:24:
@mphilipp Je schreef eerder over die enclosure

[...]
Ik weet niet wat ik gemist heb, en heb wel de .pdf gedownload, maar ben die .DXF files en verdere beschrijving van de enclosure niet tegen gekomen. Wat heb ik gemist hier?
Apart project op Makerworld. Twee eigenlijk, wel/niet actively heated (met Polydryers).
Even zoeken op “Python AMS Enclosure”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
THM0 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:35:
[...]
Apart project op Makerworld. Twee eigenlijk, wel/niet actively heated (met Polydryers).
Even zoeken op “Python AMS Enclosure”.
Inderdaad. Je moet, afhankelijk van wat je precies wilt, de passief drogende, dan wel actief drogende enclosure opzoeken en dan klikken op de ' Download STL/CAD files'. Je ziet dan een categorie DXF bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Laatst online: 10-07 16:14
Kort vraagje tussendoor. Ik wil een stevig plaatje van 20-20 cm printen en 1cm dik, wat in het midden een pak suiker moet kunnen dragen en de deflectie moet vrijwel nihil zijn. Plankje wordt aan de zijkanten vastgehouden. Dus stijf en het liefste zo lang als mogelijk. Welk type plastic is het beste ? Ik hoor dat PLA heel stijf is maar last heeft van creep. Kan natuurlijk voor elke keer een nieuw plaatje printen maar was gewoon nieuwsgierig.

[ Voor 6% gewijzigd door Mday op 25-01-2025 22:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
Mday schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:48:
Kort vraagje tussendoor. Ik wil een stevig plaatje van 20-20 cm printen en 1cm dik, wat in het midden een pak suiker moet kunnen dragen en de deflectie moet vrijwel nihil zijn. Plankje wordt aan de zijkanten vastgehouden. Dus stijf en het liefste zo lang als mogelijk. Welk type plastic is het beste ? Ik hoor dat PLA heel stijf is maar last heeft van creep. Kan natuurlijk voor elke keer een nieuw plaatje printen maar was gewoon nieuwsgierig.
PETG heeft minder creep over tijd dan PLA, vandaar dat het wordt aangeraden voor functionele onderdelen, maar het is wel wat flexibeler dus kan het in het begin iets doorbuigen (maar doet het daarna niet meer), maar omdat je absoluut geen deflectie wil zou ik dit niet kiezen.

Als je echt hard wilt met weinig creep dan is PC de beste oplossing, maar afhankelijk van je printer wat lastig te printen. PC-CF is ook een goede optie en makkelijker te printen.

Dan is er nog ABS/ASA, dat heeft ook weinig creep, of eventueel ASA-CF dat is dan weer iets makkelijker te printen door de CF.

PET-CF (zonder de G!) is ook nog een goeie optie, erg stijf en vrij makkelijk te printen. Omdat er geen glycol in zit is het veel minder buigbaar dan PETG.
Men zegt dat een voorverwamde kamer niet nodig is, maar ik zou dit wel doen, vergelijkbaar met ASA, omdat dit ten goede komt aan de laaghechting.

[ Voor 12% gewijzigd door rinkel op 25-01-2025 23:21 ]

Pagina: 1 ... 90 ... 108 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.