Mogelijke vendor lock in met Bambu Printers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rob-bo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:42
Ik heb dit topic aangemaakt om discussie mogelijk te maken over alle mogelijke wijzigingen voor Bambu printers. Dit naar alle discussie over mogelijk vendor lock in in het oorsprinkelijke
Bambu Lab 3D Printers (https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81399230) topic.

Deze discussie was weer ontstaan door: https://blog.bambulab.com...ation-with-bambu-connect/

Door deze discussie sneeuwde echte vragen over het gebruik van de printer behoorlijk onder

Ik heb het idee dat alles al gezegd is over de mogelijke wijzigingen maar als je dat idee niet hebt, leef je dan hier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:41
Ik ben er even een paar maanden uit geweest wat printen betreft, maar heb wel het nieuws meegekregen uiteraard. Mijn P1S is nu nog 01.05.02 en ik denk dat ik dat zo ga laten. Dat betekent vervolgens dat ik dan naar LAN only mode moet. Betekent dat dan dat ik nu gelimiteerd ben aan het printen via een SD card? Ik heb wel de Panda Touch ook, dus dat geeft mij ook de mogelijkheid om een USB stick te gebruiken, maar voor de rest heb ik dus geen enkele mogelijkheid meer om via LAN zaken naar de printer te sturen, of mis ik iets? Misschien een optie via Home Assistant of iets dergelijks. Iemand een idee? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

iMars

Full time prutser

dehardstyler schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:53:
Ik ben er even een paar maanden uit geweest wat printen betreft, maar heb wel het nieuws meegekregen uiteraard. Mijn P1S is nu nog 01.05.02 en ik denk dat ik dat zo ga laten. Dat betekent vervolgens dat ik dan naar LAN only mode moet. Betekent dat dan dat ik nu gelimiteerd ben aan het printen via een SD card? Ik heb wel de Panda Touch ook, dus dat geeft mij ook de mogelijkheid om een USB stick te gebruiken, maar voor de rest heb ik dus geen enkele mogelijkheid meer om via LAN zaken naar de printer te sturen, of mis ik iets? Misschien een optie via Home Assistant of iets dergelijks. Iemand een idee? :)
Betreft de Panda Touch, daar heeft BTT zelf een bericht over geplaatst: komt er op neer dat er nog niks zeker is: https://bigtree-tech.com/blogs/news/pandas-love-bamboo

Het hele Bambu Connect is nog een BETA, maar hoe het precies zal verlopen/werken moeten we afwachten.
Persoonlijk vertrouw ik niks van wat ze beloven, totdat ze het bewijzen.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berkely
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-02 21:15
dehardstyler schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:53:
Mijn P1S is nu nog 01.05.02 en ik denk dat ik dat zo ga laten. Dat betekent vervolgens dat ik dan naar LAN only mode moet. Betekent dat dan dat ik nu gelimiteerd ben aan het printen via een SD card? Ik heb wel de Panda Touch ook, dus dat geeft mij ook de mogelijkheid om een USB stick te gebruiken, maar voor de rest heb ik dus geen enkele mogelijkheid meer om via LAN zaken naar de printer te sturen, of mis ik iets?
P1S hier met FW01.06.01.02 en Bambu Studio 1.10.1.50 (FW van voor voor de authentication update)
Lan only mode enabled.

Ik gebruik Bambu Studio om de prints naar de P1S te sturen en kan de print monitoren via de camera in Studio. De Bambu Handy app werkt niet meer in dit geval.

Gezien de onzekerheid is de BL printer blocked op de Firewall. Dit is voor mij momenteel de manier van werken. Jammer dat de camera geen RTSP stream heeft, dat ging nog een mooie meerwaarde zijn om de print te extern volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 16:11
Je kan de sd-card van je printer ook benaderen via ftp.

YouTube: Access Bambu Lab printer SD Card over Network.

Iemand een idee of dit dan ook via de "Grote Boze Bambu Cloud" loopt?

Of blijft deze mogelijkheid overeind en is dat een mooie mogelijkheid om ook in de toekomst via je eigen netwerk files draadloos naar je sd-card te kunnen sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is waarom er zoveel drama is.

Er is nog niets gaande. Je kunt OrcaSlicer nog steeds gebruiken, hetgeen dan wel via de nieuwe Connect App moet.
Het enige wat lijkt weg te vallen is MQTT. Maar hiervan was eerder aangegeven dat ze hun best zouden doen het te ondersteunen maar dat de toekomst niet zeker was.

De enige grote verandering die ik zie is voor mensen die hun Bambu perse niet via de cloud wilde gebruiken en daarvoor LAN-mode gebruikte en eventueel OrcaSlicer met FTP.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
berkely schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Ik gebruik Bambu Studio om de prints naar de P1S te sturen en kan de print monitoren via de camera in Studio. De Bambu Handy app werkt niet meer in dit geval.

Gezien de onzekerheid is de BL printer blocked op de Firewall. Dit is voor mij momenteel de manier van werken. Jammer dat de camera geen RTSP stream heeft, dat ging nog een mooie meerwaarde zijn om de print te extern volgen.
Ik vind het vooral onverklaarbaar dat die Bambu Handy App geen LAN-connectivity heeft. Waarom moet dat via de cloud? Anders is het een kwestie van VPN naar ja LAN als je buiten de beur bent, en kun je alsnog die smartphone-app gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is alleen toch al een enorm punt? Bedoel, cloud afhankelijkheid is überhaupt al stom. Maar als je het dan zo koopt, prima. Dan was dat een bewuste keuze.

Maar het punt zit hem erin dat ze features weghalen en dus feitelijk de verkoopvoorwaarde aanpassen naderhand. En dat is gewoon not done.

Bedoel, gaan ze straks pushen dat je alleen nog Bambu filament mag gebruiken?

Nogmaals, als de beperkingen bij de verkoop bekend waren dan is het een keuze. Dat de aangeleverde tools van Bambu zelf prima werken is niet relevant.

Jeff Geerling en Louis Rossmann hebben er ook al mooie fimpjes over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars
  • Nu online

iMars

Full time prutser

Septillion schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:08:
Dat is alleen toch al een enorm punt? Bedoel, cloud afhankelijkheid is überhaupt al stom. Maar als je het dan zo koopt, prima. Dan was dat een bewuste keuze.

Maar het punt zit hem erin dat ze features weghalen en dus feitelijk de verkoopvoorwaarde aanpassen naderhand. En dat is gewoon not done.

Nogmaals, als de beperkingen bij de verkoop bekend waren dan is het een keuze. Dat de aangeleverde tools van Bambu zelf prima werken is niet relevant.

Exact dit dus! Sommige dingen accepteer je gewoon (je koopt immers de printer) maar het voelt alsof ze steeds meer het net sluiten. Hun cloud geeft hun toegang tot alle files wat je via de cloud naar je printer verstuurd. Leuk alle benchies, dat maakt niet uit. maar sommige designs die je gekocht hebt, mag je niet delen, Bambu krijgt het allemaal in handen. Hoef eigenlijk niet alles te herhalen :+

De titel van dit topic is ook niet echt goed. Er is (nog) geen vendor-lock, maar wie weet. Het zijn meer grotere zorgen wat ik heb over security. Alles gaat dadelijk via hun cloud, ik zet mijn alu-hoedje op, maar dadelijk kan China heel veel via de printers (ja ik heb mn alu hoedje op). Maar vergis je niet dat IDG Capital een grote investeerder is van BL, en die staat op de bloklijst van Amerika.

* iMars zet hoedje af ik hoop dat het allemaal FUD is zoals in de andere BL topic, en dat we ons zorgen maken om niks. Maar tot tegendeel bewezen is, hoef ik geen BL printer meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online

Volgens mij lever je niets in qua features. Er is wat mij betreft nog veel onduidelijkheid over de koppeling met de cloud in combinatie met de LAN-only en Developer Mode. Volgens mij is op dit moment de LAN-mode ook niet volledig cloudvrij. Maar misschien zit ik daar mis.

Wat betreft BTT en het gebruik van MQTT hier is al veel eerder op gereageerd dat dit protocol zou kunnen vervallen. Dat heeft BTT zelf ook gedeeld. Dit is trouwens ook geen feature waarbij BL zelf heeft aangegeven dat ze dit ondersteunen.

OrcaSlicer kun je nog steeds blijven gebruiken, alleen vervalt een stukje integratie omdat dit sowieso al via hun Cloud liep en nu via de Bambu App. Dus daar valt dan toch ook niets weg?
In de toekomst zou dat best kunnen. Maar hoe gaan ze dat doen met de huidige hardware? De RFID-check zit alleen op de AMS. Zonder AMS kun je niets (laten) uitlezen.
Die tags kun je overigens prima verwijderen en opnieuw op een rol plakken.
Wat mij betreft is dit ongefundeerde doemdenkerij waarin veel meer mensen doordraaien.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Nu online

iMars

Full time prutser

SacreBleu schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Volgens mij lever je niets in qua features. Er is wat mij betreft nog veel onduidelijkheid over de koppeling met de cloud in combinatie met de LAN-only en Developer Mode. Volgens mij is op dit moment de LAN-mode ook niet volledig cloudvrij. Maar misschien zit ik daar mis.

Wat betreft BTT en het gebruik van MQTT hier is al veel eerder op gereageerd dat dit protocol zou kunnen vervallen. Dat heeft BTT zelf ook gedeeld. Dit is trouwens ook geen feature waarbij BL zelf heeft aangegeven dat ze dit ondersteunen.

OrcaSlicer kun je nog steeds blijven gebruiken, alleen vervalt een stukje integratie omdat dit sowieso al via hun Cloud liep en nu via de Bambu App. Dus daar valt dan toch ook niets weg?
Het is inderdaad afwachten, maar waar het mij om gaat is dat het steeds meer dicht gemaakt wordt dan dat het was bij aanschaf (en ik doel niet op randapparatuur).

Voorkomen is beter dan genezen, niet dat er achteraf gezegd wordt, zie je wel, had ik maar...
[...]

In de toekomst zou dat best kunnen. Maar hoe gaan ze dat doen met de huidige hardware? De RFID-check zit alleen op Bamburollen. Die kun je overigens prima verwijderen en opnieuw op een rol plakken.
Wat mij betreft is dit ongefundeerde doomdenkerij waarin veel meer mensen doordraaien.
RFID kan je volgens mij niet 1-2-3 overzetten omdat er ook wordt bijgehouden hoeveel er op de spoel zit. Mijn bambu spoelen geven dat iig aan op de display.

Nou is dat hele RFID volgens mij ook volledig gehacked, maar ja, met software updates kan je natuurlijk weer veel aanpassen.

Dat het doomdenkerij is, laten we het hopen. Ik verlaat het BL schip iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
iMars schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Het is inderdaad afwachten, maar waar het mij om gaat is dat het steeds meer dicht gemaakt wordt dan dat het was bij aanschaf (en ik doel niet op randapparatuur).

Voorkomen is beter dan genezen, niet dat er achteraf gezegd wordt, zie je wel, had ik maar...

[...]
Hier kan ik mij best wel in vinden. Ik ben wat dat betreft een heel simpele gebruiker, dus mij raakt het niet. Misschien dat het voor mij daarom iets moeilijker is om te behappen.
Desalniettermin heb je nog steeds de keuze. De firmware is optioneel, je kunt ook nog downgraden en custom firmware gebruiken. Het is dus niet helemaal dat het je onmogelijk wordt gemaakt.
iMars schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:22:
[...]
RFID kan je volgens mij niet 1-2-3 overzetten omdat er ook wordt bijgehouden hoeveel er op de spoel zit. Mijn bambu spoelen geven dat iig aan op de display.

Nou is dat hele RFID volgens mij ook volledig gehacked, maar ja, met software updates kan je natuurlijk weer veel aanpassen.

Dat het doomdenkerij is, laten we het hopen. Ik verlaat het BL schip iig
Volgens mij is dat enkel voor gemak en zit daar verder niets achter in de zin van hij stop met printen omdat de RFID tag het aangeeft. Je kunt onbeperkt doorprinten, ook al geeft de RFID aan dat het 'op' zou moeten zijn. Daarnaast werkt dit alleen als iemand een AMS heeft want de printer zelf heeft geen mogelijkheid om RFID te scannen. Dus dit zou alleen in nieuwe producten verwerkt kunnen worden - maar dan is het je ook bekend dat ze dit gaan doen.

Ik hoop er ook op. Mocht BL écht doordraaien, dan is het voor mij net zo zeer einde oefening voor BL.
Voor nu lijkt het héél veel doemdenkerij. Net als vorig jaar waarbij ook vanalles werd beweerd wat uitiendelijk niet waar was en/of niet kon en/of niet is uitgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SacreBleu Het is me dus niet te doen om het doomdenken, maar om het feit dat ze de feature set enorm aanpassen na verkoop. En dan doel ik niet op MQTT (ook al vind ik dat ook niet netjes) maar dat alles nu via een Cloud app moet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
Septillion schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:35:
@SacreBleu Het is me dus niet te doen om het doomdenken, maar om het feit dat ze de feature set enorm aanpassen na verkoop. En dan doel ik niet op MQTT (ook al vind ik dat ook niet netjes) maar dat alles nu via een Cloud app moet lopen.
Dat was ook niet mijn verwachting, maar ik zie wel meer mensen onredelijke scenario's verzinnen met een heel groot 'what if'-gehalte.

De featureset wordt toch ook niet enorm aangepast? Je blijft een keuze hebben, je upgrade de FW niet - je downgrade naar een custom firmware of je gaat met de meute mee.
Ja, daarin zul je concessies moeten maken, maar die nieuwe features die je mist dmv die FW mag je mijns inziens niet meetellen want die waren bij de aankoop evenmin niet bekend.

Verder snap ik de beweegredenen voor mensen die met MQTT zitten wel.
Ook ben ik geen fan van punt 7.4 in een TOS, waarin ze aangeven dat de printer een print job kan weigeren als niet de laatste firmware is geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:41
iMars schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:12:
[...]

Betreft de Panda Touch, daar heeft BTT zelf een bericht over geplaatst: komt er op neer dat er nog niks zeker is: https://bigtree-tech.com/blogs/news/pandas-love-bamboo

Het hele Bambu Connect is nog een BETA, maar hoe het precies zal verlopen/werken moeten we afwachten.
Persoonlijk vertrouw ik niks van wat ze beloven, totdat ze het bewijzen.
Ja mee eens, ik ga denk ik gewoon even niks doen en laat het uitrazen. En met de FW op 01.05.02 kan ik dan nog elke kant op.
berkely schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:17:
[...]

P1S hier met FW01.06.01.02 en Bambu Studio 1.10.1.50 (FW van voor voor de authentication update)
Lan only mode enabled.

Oke, dat zou betekenen dat ik later dan nog naar 01.06.01.02 kan. Alleen 1 probleem: ik kan natuurlijk alleen nog updaten over internet, want de SD card optie zit pas in 01.07 toch? Met andere woorden: kan ik uberhaupt nog naar zo'n tussen versie of krijg ik gewoon nu 01.07 aangeboden van Bambu? Ik ben bang het laatste... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:26
Ik heb meerdere printers daar gebruik ik OrcaSlicer voor. Ik kan prima gewoon weer tijdelijk terug naar BambuStudio, dat vind ik makkelijker dan die stomme tussen-app.
Die hele connect app is ook gewoon onnodig. Dat hele cloud gedoe is onnodig.
Als ik een printje op papier maak loopt dat ook niet via een cloud service.

Het gaat mij eigenlijk ook een beetje om het precedent. Er is echt enorm veel kopieergedrag in de 3dprinterwereld, iedereen kopieert Bambu. Als Bambu hiermee weg komt, volgt misschien Creality met zn eigen cloud + security gedoe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SacreBleu Niet updaten is natuurlijk niet echt een keuze. Dat is niet alleen kiezen voor nieuwe features maar ook gewoon bugs die opgelost worden. Zaken waarvan je bij aankoop al hoopt dat ze er niet in zitten maar binnen de support gewoon vanuit gegaan mag worden dat ze opgelost worden als ze wel.opduiken.

Dus ik vind het niets met consessies maken van doen heeft maar gewoon asociaal om na aankoop de feature set aan te passen.

[ Voor 30% gewijzigd door Septillion op 22-01-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
Septillion schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:55:
@SacreBleu Niet updaten is natuurlijk niet echt een keuze. Dat is niet alleen kiezen voor nieuwe features maar ook gewoon bugs die opgelost worden. Zaken waarvan je bij aankoop al hoopt dat ze er niet in zitten maar binnen de support gewoon vanuit gegaan mag worden dat ze opgelost worden als ze wel.opduiken.

Dus ik vind het niets met consessies maken van doen heeft maar gewoon asociaal om na aankoop de feature set aan te passen.
Dan heb je de keuze voor custom firmware toch ook nog? De nieuwe firmware kan ook goed weer nieuwe bugs bevatten. Dat blijft een cirkel.

Imho verandert er niets aan de features want je kunt ook updaten en developer mode aanzetten, dan werk je alsnog niet met de cloud. Alleen als je wil updaten maar dat is altijd al zo geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Septillion schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:55:

Daarbij zag ik ergens dat de SSL/TLS certificaten hardcoded in de firmware zitten, 10 jaar geldig, dus je kunt even vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SacreBleu Nee, want dat is juist iets dat niet officieel supported is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
Septillion schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:04:
@SacreBleu Nee, want dat is juist iets dat niet officieel supported is.
De LAN en Developer mode zijn juist oplossingen vanuit Bambu.

De custom firmware niet maar dat waren OrcaSlicer en MQTT ook niet. En daarbij biedt BL de mogelijkheid om te downgraden naar de firmware om Custom Firmware te installeren. Dat ze geen support op de printer geven op het moment wanneer je gebruik maakt van cFW lijkt mij niet meer dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:31
Ik vind het persoonlijk ook een hoop drama, BL heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze een 'closed eco system' zijn.
De eerste blog post was niet heel duidelijk en zeker niet handig zo net voor het weekend, maar ja communiceren moet je leren.

Na het weekend hebben ze de volgende verduidelijking / uitbreiding van de LAN modes gepost:
In response, we’ve made the decision to implement an optional LAN mode feature, to provide advanced users with more control and flexibility. Under the updated LAN mode:
In response, we’ve made the decision to implement an optional LAN mode feature, to provide advanced users with more control and flexibility. Under the updated LAN mode:

# Standard Mode (Default): By default, LAN mode will include an authorization process that ensures robust security. This option is ideal for the majority of users who prioritize security and ease of use. Despite claims to the contrary, LAN mode through Bambu Connect will require neither internet access nor a user account. This hasn't changed and won't change.

# Developer Mode (Optional): For advanced users of the X1, P1, A1, and A1 Mini who prefer full control over their network security, an option will be available to leave the MQTT channel, live stream, and FTP open. This feature must be manually enabled on the printer, and users who select this option will assume full responsibility for securing their local network environment. Please note that Bambu Lab will not be able to provide customer support for this mode, as the communication protocols are not officially supported
Dus 2 soorten LAN mode:
=> Standaard via de Bambu Connect, maar daar is géén Internet Toegang voor nodig, noch een user account
=> Developer: Alles is lokaal, maar je hebt dan geen support.

Volgens mij dus prima opties voor elke user.

Ik ben vooral benieuwd wanneer de H2D nou eindelijk een keer wordt aangekondigd...

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
MasterMaceMichu schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:55:
Ik vind het persoonlijk ook een hoop drama, BL heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze een 'closed eco system' zijn.
De eerste blog post was niet heel duidelijk en zeker niet handig zo net voor het weekend, maar ja communiceren moet je leren.

Na het weekend hebben ze de volgende verduidelijking / uitbreiding van de LAN modes gepost:

[...]

Dus 2 soorten LAN mode:
=> Standaard via de Bambu Connect, maar daar is géén Internet Toegang voor nodig, noch een user account
=> Developer: Alles is lokaal, maar je hebt dan geen support.

Volgens mij dus prima opties voor elke user.

Ik ben vooral benieuwd wanneer de H2D nou eindelijk een keer wordt aangekondigd...
Is die support not alleen op de dingen die ze niet ondersteunen, zoals MQTT en FTP?
Ze zeggen niet dat je geen 'warranty' hebt. Dus ik verwacht, in de verwoording, dat ze je niet kunnen helpen als je MQTT of FTP niet draaiende krijgt. Niet dat ze support weigeren als je printproblemen hebt of defecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:31
Ja, zo lees ik hem ook, @SacreBleu. Dat laatste zou wel heel raar zijn, want je kunt hem natuurlijk voor de gelegenheid gewoon van de LAN mode afhalen. Je zit daar niet voor eeuwig aan vast (is mijn interpretatie).

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
MasterMaceMichu schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:20:
Ja, zo lees ik hem ook, @SacreBleu. Dat laatste zou wel heel raar zijn, want je kunt hem natuurlijk voor de gelegenheid gewoon van de LAN mode afhalen. Je zit daar niet voor eeuwig aan vast (is mijn interpretatie).
LAN mode en developer mode zijn gewoon toggles AFAIK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Waarom eigenlijk LAN mode EN Developer mode om onder dat ding uit te komen?
Ik zou zeggen dat als ie in LAN staat dat er ook alleen LAN verkeer is, waarom dan nog die extra mode eroverheen?
Ik draai al een tijdje in LAN mode, maar heb eigenlijk nooit naar het verkeer gekeken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 23:57
Ik vond dit verhelderend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
rinkel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:52:
Waarom eigenlijk LAN mode EN Developer mode om onder dat ding uit te komen?
Ik zou zeggen dat als ie in LAN staat dat er ook alleen LAN verkeer is, waarom dan nog die extra mode eroverheen?
Ik draai al een tijdje in LAN mode, maar heb eigenlijk nooit naar het verkeer gekeken.
LAN mode zorgt ervoor dat je data lokaal blijft. Developer mode zorgt ervoor dat poorten en protocollen zoals MQTT en FTP blijven werken. MQTT is een protocol wat wordt gebruikt door de Panda Touch, maar is ook belangrijk voor mensen die hun printer hebben geïntegreerd in een Home Server/Assistant/Lab omgeving.

Met de nieuwste update worden die protocollen gesloten, als onderdeel van de nieuwe beveligingsupdate(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
SacreBleu schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:50:
[...]

LAN mode zorgt ervoor dat je data lokaal blijft. Developer mode zorgt ervoor dat poorten en protocollen zoals MQTT en FTP blijven werken. MQTT is een protocol wat wordt gebruikt door de Panda Touch, maar is ook belangrijk voor mensen die hun printer hebben geïntegreerd in een Home Server/Assistant/Lab omgeving.

Met de nieuwste update worden die protocollen gesloten, als onderdeel van de nieuwe beveligingsupdate(s).
Maar waarom kan alles niet gewoon open staan als je toch lokaal blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
rinkel schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:02:
[...]

Maar waarom kan alles niet gewoon open staan als je toch lokaal blijft?
Dat de printer geen internet heeft, betekent nog niet dat alles veilig is, natuurlijk.
Iets of iemand kan alsnog het netwerk betreden via een ander apparaat wat wel in verbinding staat met internet en met jouw printer. Immers, jij kan dat ook via je LAN.

Je printer is dan, wellicht, niet direct via Internet benaderbaar, maar wel vanuit de LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Nu online

iMars

Full time prutser

SacreBleu schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:07:
[...]

Dat de printer geen internet heeft, betekent nog niet dat alles veilig is, natuurlijk.
Iets of iemand kan alsnog het netwerk betreden via een ander apparaat wat wel in verbinding staat met internet en met jouw printer. Immers, jij kan dat ook via je LAN.

Je printer is dan, wellicht, niet direct via Internet benaderbaar, maar wel vanuit de LAN.
Dan nog, heb je wel de video gezien waar het extra uitgelegd wordt?
Je kan vanaf je eigen LAN niet zomaar verbinden... Je moet of ingelogd zijn (via BambuSlicer of OrcaSlicer) of het moet via LAN mode en dan met de key die je moet hebben. Het is al veilig genoeg voor op je eigen netwerk. Ze hoeven het niet aan te passen voor ONZE veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
iMars schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:16:
[...]

Dan nog, heb je wel de video gezien waar het extra uitgelegd wordt?
Ik heb nog niets bekeken, als ik eerlijk ben. Naar welke video verwijs je?
Kan ik vanavond een kijkje nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 13:46
@SacreBleu
Ik neem aan deze, hier wordt het nog eens rustig uitgelegd. Verder geen drama
YouTube: The real reason Bambu is locking down their firmware… (and why Devel...

Ze kunnen het bij Bambu mooi verkopen maar je krijgt gewoon een slot op je fiets en een ander beheert je sleuteltje. Simpeler kan je dit niet uitleggen.

Gatekeeper is in control, checked of je op de lijst staat online bij bambu en dan mag het. sta je niet op de lijst dan mag het niet. Ook geen LAN/DEV

Ik ben eigenlijk niet eens blij dat mijn X1C vanmiddag bezorgt wordt. 2 Jan nog voor de beruchte blogspost gekocht en dan krijg je dit. Heb meteen ticket aangemaakt met verzoek tot annuleren maar dat kon al niet meer want op de dag dat ik eindelijk reactie kreeg stond de printer al in pre advised en nu een week later krijg ik hem dan eindelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door r_255 op 23-01-2025 12:15 ]

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
Interessant artikel op The Verge waarin ze ook hele duidelijke vragen gesteld hebben aan Bambu Labs. Kortom deze generatie producten beseffen ze nu kunnen ze niet te veel aan veranderen. Toekomstige producten is een ander verhaal: https://www.theverge.com/...subscription-lock-answers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Nu online

iMars

Full time prutser

SacreBleu schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:26:
[...]

Ik heb nog niets bekeken, als ik eerlijk ben. Naar welke video verwijs je?
Kan ik vanavond een kijkje nemen.
Sorry, zie dat mijn quotes niet echt duidelijk waren, ik doelde op de video die @Cardinal plaatste (daarom had ik 'm gequote) Maar inderdaad wat @r_255 ook zei, die bedoel ik.

Maar ook die van Louis Rossmann:

En eventueel de twee eerdere video's van Louis Rossmann...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
iMars schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:45:
[...]

Sorry, zie dat mijn quotes niet echt duidelijk waren, ik doelde op de video die @Cardinal plaatste (daarom had ik 'm gequote) Maar inderdaad wat @r_255 ook zei, die bedoel ik.

[YouTube: The real reason Bambu is locking down their firmware… (and why Developer Mode is NOT enough)]

Maar ook die van Louis Rossmann:

[YouTube: Bambu's Gaslighting Masterclass: Denying their own documented restrictions]

En eventueel de twee eerdere video's van Louis Rossmann...
Ah, dat dacht ik in eerste instantie maar wist het niet zeker. Ik zal beide fragmenten even bekijken.
Het artikel van The Verge vond ik ook sterk.

In ieder geval hebben we de commitment dat er met het huidige apparaatuur niets gaat gebeuren. Dat is noch een ontkenning of toezegging dat dit voor toekomstige apparaten ook gaat gelden, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
[...]

Ik blijf het kolder vinden, volledig onnodig.
Ik vertrouw mijn lokale netwerk met alle firewall rules en vlans meer dan het Bambu netwerk.

Daarbij:
- 3dPrinter Voron : Heeft geen connect app nodig
- 3dPrinter Prusa : Heeft geen connect app nodig
- Printer Brother: Heeft geen connect app nodig
- IP camera's: Hebben geen connect app nodig
- NVR: Heeft geen connect app nodig
- NAS: Heeft geen connect app nodig
- enz...

Alle bovenstaande apparaten zijn gewoon via IP te benaderen, zonder connect app of developer mode. Waarom moet daar bij Bambu een speciale developer mode voor nodig zijn? wat maakt de Bambu printer zo speciaal? Zit er misschien een achterdeur in?

Natuurlijk helemaal prima dat het uiteindelijk kan via die developer mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
rinkel schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:21:
[...]

Ik blijf het kolder vinden, volledig onnodig.
Ik vertrouw mijn lokale netwerk met alle firewall rules en vlans meer dan het Bambu netwerk.

Daarbij:
- 3dPrinter Voron : Heeft geen connect app nodig
- 3dPrinter Prusa : Heeft geen connect app nodig
- Printer Brother: Heeft geen connect app nodig
- IP camera's: Hebben geen connect app nodig
- NVR: Heeft geen connect app nodig
- NAS: Heeft geen connect app nodig
- enz...

Alle bovenstaande apparaten zijn gewoon via IP te benaderen, zonder connect app of developer mode. Waarom moet daar bij Bambu een speciale developer mode voor nodig zijn? wat maakt de Bambu printer zo speciaal? Zit er misschien een achterdeur in?

Natuurlijk helemaal prima dat het uiteindelijk kan via die developer mode.
Bambulab heeft ook geen connect app nodig. Als je gebruik maakt van Bambu Studio zit daar de private key al in. De Bambu App wordt gebruikt op het moment wanneer er software wordt gebruikt vanuit een derde partij.

Welke redenen dat allemaal heeft is pure speculatie. Maar aangezien ze met Bambu Studio zichzelf al op de whitelist hebben, zal het geen achterdeur zijn. Of misschien wel. Wie-weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
SacreBleu schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:45:
[...]

Bambulab heeft ook geen connect app nodig. Als je gebruik maakt van Bambu Studio zit daar de private key al in. De Bambu App wordt gebruikt op het moment wanneer er software wordt gebruikt vanuit een derde partij.

Welke redenen dat allemaal heeft is pure speculatie. Maar aangezien ze met Bambu Studio zichzelf al op de whitelist hebben, zal het geen achterdeur zijn. Of misschien wel. Wie-weet.
Maar ik gebruik dus OrcaSlicer, draai in LAN mode, en heb dus alsnog die connect nodig, of moet ik dan weer developer mode aanzetten (want ik wil die app niet)....

Daarbij is het opslaan van keys in je applicatie echt heel erg onveilig, de connect app hadden ze binnen een paar uur al gekraakt, private key op straat... En dan moeten we deze security stap van Bambu installeren?

Iedereen moet zeker doen waar ie zich senang bij voelt hoor, en ik ben al tevreden dat er een developer mode is.
Maar waarom???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
rinkel schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:50:
[...]

Maar ik gebruik dus OrcaSlicer, draai in LAN mode, en heb dus alsnog die connect nodig, of moet ik dan weer developer mode aanzetten (want ik wil die app niet)....
Dat kun je toch blijven doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Nu online

iMars

Full time prutser

Ben het met @rinkel eens,... die hele "veiligheid" is een façade... Iemand op mijn netwerk kan niet zomaar een Bambu bedienen. Dan moet je óf de key hebben als het in LAN mode is (zonder die key kan je niet de printer bedienen) of je moet ingelogd zijn met Bambu/Orca slicer (op de oude manier) om via die manier toegang te krijgen tot de printer. Dus waarom de Connect app? Niet om je te beschermen...

Als een hacker al op mijn netwerk zit, door al mijn firewall heen gehacked... zijn er veel meer interessantere netwerk objecten om verder in te hacken dan in mijn printers... En al zetten ze mn printer aan, printers hebben thermal runaway beveiliging etc. Ja het zal wat onnodig stroom kosten, maar ik hou er gewoon niet van dat mijn data naar China gaat.

Juist door hun Connect te gebruiken voel ik me niet veilig... genoeg verhalen in het verleden dat printers in ene begonnen te printen door een fout aan hun kant.

Ze lullen zichzelf helemaal klem, want het enige wat ze hiermee doen is data vergaren. Alles via de cloud verzonden is direct voor BL beschikbaar, source/gcode/files/etc. Dus ook bestanden die niet gedeeld mogen worden. Nu hebben velen daar sch**t aan, niet hun probleem. Maar het is gewoon niet goed en niet veilig.

En dan is het nog maar af te wachten of die Connect app in LAN mode (of welk mode dan ook) niks doorstuurt. Leuk dat je printer niet mag communiceren met het internet, maar de computer waar je vanaf werkt wel. En die connect moet verbonden zijn om authenticatie te doen. Ik zeg niet dat het zo is, of niet, maar het is gewoon bullsh*t...

Voor mij een reden om al mijn Bambu's te vervangen. 2 van de 4 zijn al vervangen en de laatste twee staan ook op punt om te vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
iMars schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:39:
Ben het met @rinkel eens,... die hele "veiligheid" is een façade... Iemand op mijn netwerk kan niet zomaar een Bambu bedienen. Dan moet je óf de key hebben als het in LAN mode is (zonder die key kan je niet de printer bedienen) of je moet ingelogd zijn met Bambu/Orca slicer (op de oude manier) om via die manier toegang te krijgen tot de printer. Dus waarom de Connect app? Niet om je te beschermen...

Als een hacker al op mijn netwerk zit, door al mijn firewall heen gehacked... zijn er veel meer interessantere netwerk objecten om verder in te hacken dan in mijn printers... En al zetten ze mn printer aan, printers hebben thermal runaway beveiliging etc. Ja het zal wat onnodig stroom kosten, maar ik hou er gewoon niet van dat mijn data naar China gaat.

Juist door hun Connect te gebruiken voel ik me niet veilig... genoeg verhalen in het verleden dat printers in ene begonnen te printen door een fout aan hun kant.

Ze lullen zichzelf helemaal klem, want het enige wat ze hiermee doen is data vergaren. Alles via de cloud verzonden is direct voor BL beschikbaar, source/gcode/files/etc. Dus ook bestanden die niet gedeeld mogen worden. Nu hebben velen daar sch**t aan, niet hun probleem. Maar het is gewoon niet goed en niet veilig.

En dan is het nog maar af te wachten of die Connect app in LAN mode (of welk mode dan ook) niks doorstuurt. Leuk dat je printer niet mag communiceren met het internet, maar de computer waar je vanaf werkt wel. En die connect moet verbonden zijn om authenticatie te doen. Ik zeg niet dat het zo is, of niet, maar het is gewoon bullsh*t...

Voor mij een reden om al mijn Bambu's te vervangen. 2 van de 4 zijn al vervangen en de laatste twee staan ook op punt om te vervangen worden.
En zo zijn we het met elkaar eens.
En dan dus weer mijn vraag: waarom?

Ik heb nog geen enkele reden gelezen waarom LAN mode op zichzelf al niet zou volstaan.
Hebben ze daar overigens nog nooit van oAuth gehoord?
De boel is zo lek als een mandje en ze proberen dit met pleistertjes plakken op te lossen.

Mensen die OrcaSlicer gebruiken, vaak (zoals ik) al in LAN mode, krijgen nu een extra zeer discutabel "veilige" stap ertussen die helemaal nergens voor nodig is.

Maar laat ik duidelijk zijn: De meeste mensen zullen er absoluut geen last van hebben, die gebruiken gewoon Bambu Studio en dat is natuurlijk helemaal prima.
En ik vind de P1S met AMS heerlijk werken hoor, maar hij gaat wel vervangen worden door (weer) een Prusa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Softfever (Orcaslicer) heeft vandaag op X aangekondigd dat ze Bambu Connect niet gaan ondersteunen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:59

gday

TENACIOUS D TIME!!!

[...]

De beveiliging van mijn LAN is mijn verantwoordelijkheid en daar heeft niemand anders iets mee te maken. Ook Bambu Lab niet. Maar, mocht iemand door de beveiliging van mijn netwerk heen komen, dan heeft die persoon nog altijd het serienummer en de acces code nodig van een printer, toch? Ik denk dat er wel interessantere dingen te vinden zijn op mijn LAN, en acht het risico dat de Bambu Cloud een attack vector is aanzienlijk groter dan mijn eigen LAN.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 23:57
Supercon 2024: Joshua Wise Hacks The Bambu X1 Carbon

[ Voor 28% gewijzigd door Cardinal op 30-01-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Laatst online: 11-07 13:48
Enorm interessant.
Jammer dat ik vorige week mijn printer heb geupgraded van de kwetsbare v1.6 versie naar de 1.7.
Anders had ik misschien x1plus kunnen installeren zonder garantieverlies 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je een apparaat wenst te jailbreaken: zet het uit of airgap het dan. Gegarandeerd komen er kwetsbaarheden in voor.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 19:20
Ik heb LAN mode only aangezet en internet toegang van de printer in Ubiquiti router geblockt.
Dan maar geen app op mijn telefoon. Ik print toch nooit, wanneer ik niet thuis ben.
Notificaties op mij telefoon en het licht op de printer gaan via Home Assistant en die werken nog.
Ik hoef verder geen updates, want de printer werkt nu gewoon goed.

Op deze manier kan ik toch, zolang ik geen firmware update, tot in de eeuwigheid blijven printen?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berkely
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-02 21:15
Xyphoid schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:52:
Ik heb LAN mode only aangezet en internet toegang van de printer in Ubiquiti router geblockt.

Op deze manier kan ik toch, zolang ik geen firmware update, tot in de eeuwigheid blijven printen?
Dat lijkt mij wel, welke FW heb je? ik heb nog 1.07 op de P1S gezet sinds die FW nu ook offline updates toelaat van een SD kaart. Kwestie van vrij te zijn om welke toekomstige FW er ook komt te kunnen laden zonder eerst weer met de BL cloud te moeten verbinden.

P1 series version 01.07.00.00
New Features
Added support for offline Firmware update from MicroSD card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 19:20
berkely schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:05:
[...]

Dat lijkt mij wel, welke FW heb je? ik heb nog 1.07 op de P1S gezet sinds die FW nu ook offline updates toelaat van een SD kaart. Kwestie van vrij te zijn om welke toekomstige FW er ook komt te kunnen laden zonder eerst weer met de BL cloud te moeten verbinden.

P1 series version 01.07.00.00
New Features
Added support for offline Firmware update from MicroSD card.
Ik zit op 01.08.02.00.

[ Voor 7% gewijzigd door Xyphoid op 31-01-2025 16:01 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Goede video van Teaching Tech

Ik ben het wel met hem eens, ik snap alleen nog steeds niet waarom die Connect app bestaat. Dat heeft hij ook niet echt duidelijk, hij heeft het heel even over oAuth, en dat zou gewoon de oplossing moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Nog een video van 3dprintingprofessor.
Vooral het stuk na het midden over beveiliging ben ik volledig met hem eens.

Pagina: 1