Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:33
MasterMaceMichu schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:59:
Mijn 2 cents: Ik snap alle ophef niet. Vanaf het begin af aan is duidelijk dat BL zijn eigen ecosysteem aan het neerzetten is, eigen (gesloten) Slicer, gebaseerd op open source, maar zelf niet open source, eigen cloud en eigen filament met eigen gesloten NFC toepassing. Elk weldenkend mens kan dan in mijn ogen ook zien dat ze een gesloten eco systeem hebben.
Hoe duidelijk is dat vanaf het begin, met bijvoorbeeld op https://bambulab.com/en/download/studio:
[quote]
Bambu Studio is an open-source, cutting-edge, feature-rich slicing software. It contains project-based workflows, systematically optimized slicing algorithms, and an easy-to-use graphical interface, bringing users an incredibly smooth printing experience.
[/qoute]
...waar Bambu dus zelf zegt dat hun gesloten slicer open source is?
Dat ze toevallig MQTT gebruiken en dat een paar handige gasten hiermee een Home Assistant integratie hebben gemaakt, derde partijen het gebruiken voor hun software wil niet zeggen dat dit dan ook voor altijd zo zou blijven.

Voor 99% van de users zal er mi niets wijzigen, ook niet als je meerdere printers hebt. Wellicht moet je je workflow wijzigen, maar de tools anders dan die van BL zijn nóóit officieel ondersteund geweest, die werkten alleen maar omdat er zaken niet waren dicht gezet.
Da's dan ook weer waar, dat het kon en door anderen ook gepromoot werd, maakt het niet direct tot een verworven recht. Maar het blijft zuur als er opties verdwijnen door dit soort botte bijl oplossingen. En als LAN only mode nu opeens wel met de cloud gaat verbinden voor iedere actie waarvoor autorisatie vereist wordt geacht, is dat wel een wijziging van een ondersteunde functie...
Ik merk dat dit hier en op het afvalputje van internet (Reddit) een heel onpopulaire mening is, maar als ik lees dat mensen die gewoon één BL A1 printertje willen kopen, die waarschijnlijk alleen maar van MakerWorld met de BL Handy app draken en andere ongein gaan printen, wordt geadviseerd om toch vooral géén BL meer te kopen, vind ik dat er toch een beetje tegengas mag worden gegeven.

Sinds ik op BL ben overgestapt is mijn 3D print leven een stuk simpeler geworden, géén gehannes en getinker aan printers meer, alles werkt gewoon en prints die mislukken zijn meestal user error. Herhaal prints werken gewoon en onderhoud is eenvoudig, IK ben in ieder geval totaal happy, ook na 24 januari.
Niet raar dat er op een Tweakers forum gebruikers zitten die iets verder gaan dan basic Bambu Handy printjes toch? Dat zijn ook de gebruikers die er sneller last mee krijgen, naast de Panda Touch gebruikers. Maar inderdaad onzin om alleen op basis hiervan iemand te sturen naar een ander printermerk, dat hangt af van wat diegene beoorgt ermee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Natuurlijk de vraag of je Bambu op hun blauwe ogen wil geloven, maar ze zeggen nu dat de update niet verplicht is. Dus prints blocken zal ook niet direct aan de orde zijn.

Verder: Waarvoor wil je de printer gebruiken? Als je sowieso van plan was de printer uit de doos te trekken en te printen, dan de P1S. Standaard maakt de printer nu al gebruik van de cloud, tenzij je dat zelf hard aanpast met lan-only mode. Dat verandert dus niet. En als je niet zelf met andere slicers aan de slag wil, voldoet Bambu Studio prima. Andere slicers blijven voor nu ook gewoon bruikbaar, met een extra stap. Het is natuurlijk aan jezelf of je erop vertrouwt dat 't hierbij blijft en jij weet het beste of je use case past binnen de beperkingen die (gaan) gelden. Zo niet, misschien de Prusa Core One? Een stuk prijziger en kaler vers uit de doos, maar wel meer vrijheid en een beloofd upgradepad naar komende modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MissingDog schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:28:
[...]

Dat is de functionele staat waarin de printer is aangeschaft; een gebruiker mag redelijkerwijs verwachten dat een product niet op basis van valse, onredelijk bezwarende, voorwendselen beperkt wordt in functionaliteit welke aanwezig is op het moment van aanschaf. Het ontbreken van een always-online vereiste bij aanschaf en niet vereist zijn van autorisatie door de fabrikant van gebruikersacties, waaronder vrije keuze van printmaterialen en printopdrachten, zijn heel duidelijke features (of gebrek daaraan) bij aanschaf en in advertenties (ja, ook social media influencers zijn adverteerders voor BambuLab geweest middels het verkrijgen van gratis hardware of sponsoring).

BL heeft de aankoopvoorwaarden, dan wel producteigenschappen, op een voor de consument negatieve wijze aangepast. Dat wordt doorgaans als valse of illegale handelspraktijken aangemerkt.
Nope, hebben ze niet. Ze zijn altijd duidelijk geweest dat always online een feature was (de cloud) en nooit hebben ze ook maar gehint dat die autorisatie niet onderdeel is van hun ecosysteem.

Ik snap goed dat mensen hier niet blij mee zijn, maar dit was altijd een mogelijkheid. Eén waar de vele Youtubers voor gewaarschuwd hebben, vóór de KS ook maar begonnen was. Dit is bekend, dit was bekend, vanaf dag -21 al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
MC Taz Man schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:02:
[...]

Nope, hebben ze niet. Ze zijn altijd duidelijk geweest dat always online een feature was (de cloud) en nooit hebben ze ook maar gehint dat die autorisatie niet onderdeel is van hun ecosysteem.

Ik snap goed dat mensen hier niet blij mee zijn, maar dit was altijd een mogelijkheid. Eén waar de vele Youtubers voor gewaarschuwd hebben, vóór de KS ook maar begonnen was. Dit is bekend, dit was bekend, vanaf dag -21 al.
Het is ook een mogelijkheid dat mijn autoleverancier omwille van een 'waargenomen veiligheidsissue' het motormanagement van mijn auto middels een OTA update aanpast, waardoor ik alleen nog mijn auto kan starten als ik mijn brandstofpeil heb verhoogd op de GPS locatie van de BP en niet bij de Shell...er is nooit aangegeven voor aanschaf dat dit niet zou gaan gebeuren in een van de gesloten firmware updates.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:00
Ik vind het allemaal paniek zaaien om eerlijk gezegd.
Zijn genoeg bedrijven die het zelfde doen, maar dat gebruiken we ook > als in Apple, Microsoft, Google etc.
En daar zullen ook mensen over zeuren, maar ze willen toch gemak van bepaalde dingen.

en je bent NIET verplicht om bambu spul te gebruiken, als je het niet wilt, zet je het te koop en koop je een ander merk bv Prusa of Creality etc.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-07 10:13
MC Taz Man schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:02:
Juridisch gezien telt er maar 1 ding, en dat is wat er door BBL duidelijk wordt gemaakt welke beperkingen er zijn bij aankoop van de printer. En wat ik in een eerdere post aangaf, BBL lijkt dit nergens alszijnde een exclusieve beperking kenbaar te hebben gemaakt.
Dat dat voor sommige mensen duidelijk was omdat zij BBL al volgen vanaf de kickstarter periode doet er niet toe, het enige wat telt zijn de (juridische) voorwaarden. Dat is precies de reden waarom EULA's vaak zo ellenlang zijn.
MissingDog schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:25:
Het is ook een mogelijkheid dat mijn autoleverancier omwille van een 'waargenomen veiligheidsissue' het motormanagement van mijn auto middels een OTA update aanpast, waardoor ik alleen nog mijn auto kan starten als ik mijn brandstofpeil heb verhoogd op de GPS locatie van de BP en niet bij de Shell...er is nooit aangegeven voor aanschaf dat dit niet zou gaan gebeuren in een van de gesloten firmware updates.....
Natuurlijk kan elk bedrijf dat doen, maar dat betekent niet dat dat altijd zonder consequenties zal blijven. Zie bv nieuws: 'Sommige' Pixel 4a-smartphones krijgen na update kortere accuduur, of al weer wat ouder nieuws: Rechter lijkt te vonnissen dat eigenaren sjoemeldiesels 3000 euro ter...

Mocht het wat betreft BBL ook ooit zo ver komen dat een rechter beslist dat kopers onevenredig beperkt worden en dat daar een schadevergoeding tegenover staat, dan verwacht ik dat sommige mensen alhier nog steeds zo principieel zijn en daar dus geen gebruik van zullen gaan maken omdat zij immers geen probleem met de beperking hebben ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MissingDog
  • Niet online
pimlie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:02:
[...]

Natuurlijk kan elk bedrijf dat doen, maar dat betekent niet dat dat altijd zonder consequenties zal blijven.

[...]
Dat is precies waar ik op doelde met mijn voorbeeld; het is van de zotte dat dit soort keuzes van bedrijven goedgepraat dan wel verdedigd wordt omwille van 'het was toch al duidelijk dat het geen open ecosysteem was?'. Elke onnodige beperking van functionaliteit of vrijheid na aanschaf zou verworpen moeten worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:14
MissingDog schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:10:
[...]

Dat is precies waar ik op doelde met mijn voorbeeld; het is van de zotte dat dit soort keuzes van bedrijven goedgepraat dan wel verdedigd wordt omwille van 'het was toch al duidelijk dat het geen open ecosysteem was?'. Elke onnodige beperking van functionaliteit of vrijheid na aanschaf zou verworpen moeten worden.
Het is ook zo’n onzinnige architectuur met die verplichte koppeling via de cloud. In 99+% van de gevallen zal slicer en printer op hetzelfde netwerk zitten, ook omdat je vanwege veiligheidsaspecten m.i. de printer niet onbeheerd aan het werk moet zetten.
Ze hadden ooit ook een glitch dat printers spontaan begonnen te printen.
Hooguit voor monitoring op afstand heb ik een cloud nodig.

Het is ook niet dat de code ontwikkeling voor een lokale oplossing ingewikkeld is, de X1E Enterprise kan het al allemaal zonder cloud dus dat zouden ze waarschijnlijk vrij makkelijk kunnen overhevelen.

Persoonlijk heb ik begrip voor de uitdagingen die ze schetsen (maar die ze ook wel hadden kunnen verwachten met een publieke cloud dienst) maar ik heb gewoon weinig begrip dat ze dan met dit design op de proppen komen. Dat is wmb bewust je klanten beperken zonder technische noodzaak (en ik vermoed ingegeven door commerciële redenen want wie gaat nou iedere keer files overslepen van een 3rd party slicer naar een soort tussen-tool…).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bramhaag
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-06 13:34
Het is jammer dat zo veel mensen (hier, maar ook op de BBL forums) de beveiligingsclaims geloven. Ten eerste is dit beveiligingstheater met BBL's cloud niet nodig, er zijn genoeg andere manieren om iets lokaal te beveiligen. Ten tweede, de huidige implementatie van Bambu Connect lost niks op.

Hier is de broncode van Bambu Connect. Je berichten naar de printer worden ondertekend met de private key die gehardcode is (!!) in de BambuConnect applicatie. Normaal stuurt de applicatie alleen berichten naar de printer als BBL's cloud service zegt dat je dit mag doen, maar niks stopt je om handmatig berichten te ondertekenen en sturen. Je kunt dus nogsteeds het hele cloudbeveiligingsaspect omzeilen, en een hacker kan dit natuurlijk ook.

Bambu bewijst keer op keer dat ze geen idee hebben hoe beveiliging werkt. Mijn eerste reactie op deze situatie was dat ze dit doen voor vendor lock-in redenen, maar misschien zijn ze oprecht achterlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door bramhaag op 19-01-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:54
Ik kan het niet zo snel terugvinden maar er waren 3 jaar geleden al geruchten dat Bambulab uiteindelijk een abonnementmodel voor hun cloud wilde introduceren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MissingDog
  • Niet online
bszz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:34:
Ik kan het niet zo snel terugvinden maar er waren 3 jaar geleden al geruchten dat Bambulab uiteindelijk een abonnementmodel voor hun cloud wilde introduceren.
Voor gebruik van hun cloud diensten is dat prima, zolang deze niet essentieel gemaakt worden voor het gebruiken van reeds aangekochte hardware. De clouddienst biedt idealiter potentieel aanvullende, facultatief te consumeren functionaliteit waar een klant bij interesse een abonnement voor kan afsluiten.

Koppelverkoop door achteraf klanten te beperken en tot een abonnement te verplichten is simpelweg geen eerlijke handelspraktijk. Het slicen en printen op aangeschafte hardware gaat tenslotte prima in een LAN-only configuratie zonder cloud of zelfs internet access, zoals reeds succesvol aangetoond door de vele Marlin en Klipper printers.

Het probleem is dat ze achteraf, na aankoop, functionaliteit weghalen of aanvullende verplichtingen opleggen aan de gebruiker en dat nog eens doen onder valse voorwendselen van beveilging en technische afhankelijkheden ten gevolge van ongelukkige architectuur en strategische keuzes.

[ Voor 5% gewijzigd door MissingDog op 19-01-2025 16:44 . Reden: zinsopbouw. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-07 23:15
MasterMaceMichu schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:02:
Voor alle users die hier voor daadwerkelijke informatie komen en niet de Blog posts van Bambu hebben gelezen, 2 belangrijke punten:
- Je kunt nog steeds een alternatieve slicer gebruiken, na het slicen sla je je bestand op als .3mf en die kun je in de Bambu Connect inladen en zo naar je printer sturen;
- Je kunt nog steeds een SD kaart gebruiken om te printen.
Die dingen kon je in 2012 ook met een Reprap printer. Er is een reden dat deze printers zo populair zijn, dat is kwaliteit en gemak van printen. Als je met een sd kaartje moet gaan vrutten óf alsnog je bestandje naar Bambu moet uploaden is het gemak al snel weg.

Serieuze vraag: als al je data via China naar je printer gaat, hoe ga je dan als printfarm met vertrouwelijkheid van modellen van je klanten om ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Serieuze vraag: als al je data via China naar je printer gaat, hoe ga je dan als printfarm met vertrouwelijkheid van modellen van je klanten om ?
Als ik de AVG goed ken (en ik heb er regelmatig mee te maken), is het antwoord hier op: "niet". In essentie kan je geen BL printers gebruiken in Europa, zonder enkel de LAN-only modus te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Pixelmagic schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Die dingen kon je in 2012 ook met een Reprap printer. Er is een reden dat deze printers zo populair zijn, dat is kwaliteit en gemak van printen. Als je met een sd kaartje moet gaan vrutten óf alsnog je bestandje naar Bambu moet uploaden is het gemak al snel weg.

Kan natuurlijk een proxy zijn, maar toen ik nog een andere FW had, kon ik zien dat het verkeer naar Frankrijk ging. Heb het toen wel wat in de gaten gehouden, maar dat was de enige punt waar ze telkens heen verbonden. Niks naar China.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-06 18:29
MasterMaceMichu schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:02:
- Je kunt nog steeds een alternatieve slicer gebruiken, na het slicen sla je je bestand op als .3mf en die kun je in de Bambu Connect inladen en zo naar je printer sturen;
Zonder enige vorm van control - geen AMS functionaliteit in Oraslicer bijv.
- Je kunt nog steeds een SD kaart gebruiken om te printen.
Alleen als ie aan de cloud hangt, niet in LAN mode. Handig voor printfarms

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 23:37
z1rconium schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:33:
[...]

Zonder enige vorm van control - geen AMS functionaliteit in Oraslicer bijv.

[...]

Alleen als ie aan de cloud hangt, niet in LAN mode. Handig voor printfarms
Ook bij een printfarm moet je de print eraf halen , hoe moeilijk is het daarna om dezelfde print weer te starten vanaf het schermpje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Quepee schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:45:
[...]

Ook bij een printfarm moet je de print eraf halen , hoe moeilijk is het daarna om dezelfde print weer te starten vanaf het schermpje..
Ja, want dat is het meest logisch om met je "eigen" printers in je bedrijf je workflow te moeten aanpassen omdat een leverancier na de aankoop de functionaliteit aanpast. Ik gok voor de meeste met een Bambu farm dat juist die connectiviteit en flexibiliteit na de kwaliteit de beslissende factoren zijn geweest.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• z1rconium
[...]

Dat kan dus alleen als ie aan de cloud hangt, want je hebt geen toegang meer tot je SD kaart in LAN mode.
En als die cloud down is, kun je dus helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:33:
[...]
En wat betreft de sluiting van de API, de manier waarop dat nu gebeurt is echt wel slecht te noemen.
Laat dat nou precies zijn wat ik zeg.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
z1rconium schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:25:
[...]

Dat kan dus alleen als ie aan de cloud hangt, want je hebt geen toegang meer tot je SD kaart in LAN mode.
En als die cloud down is, kun je dus helemaal niets.
Nee. Ik heb het over bij de printer zelf op dat schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Hee, iets dat me nu pas opvalt: In de blogpost van Bambulab wordt er specifiek gesproken over de "X-Series printers". Er wordt met geen woord gerept over de P of A serie. De hamvraag (komt het ook naar die modellen?) wordt echter ook niet besproken in de FAQ.

Maar in dat geval zou het betekenen dat het voor de P en A serie dus helemaal niet komt, in elk geval voorlopig? Ik heb zelf alleen een P1S en A1 Mini maar ik kan me voorstellen dat het juist de meer 'pro' gebruikers dwarszit.

Edit: Oh ik zie het nu in de headline. "P en A-series planned in the future". Door de enorme nietszeggende "afbeelding" ertussen had ik dat over het hoofd gezien.

[ Voor 33% gewijzigd door Llopigat op 19-01-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
Quepee schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:43:
[...]

Nee. Ik heb het over bij de printer zelf op dat schermpje.
Je kunt niet meer printen zonder cloud, niet vanaf sd kaart en ook niet vanaf schermpje, zie linkje naar screenshot wat ik eerder postte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quepee
z1rconium schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:28:
[...]

Je kunt niet meer printen zonder cloud, niet vanaf sd kaart en ook niet vanaf schermpje, zie linkje naar screenshot wat ik eerder postte.
Dit lijkt me onzin , en ik zie ook reddit maargoed.

Dus als je nu je printer van de wifi (internet) af gooit kan je niet meer printen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quepee
Je screenshit is van bambu studio... je kan gewoon printen vanaf je printer zelf via je sd kaart zonder internet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kim7sEI4RldwxHCVbd0q5lgfdzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ItLGF7VLGxwLVqIl9KNERHjp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-07 16:14
THM0 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:33:
[...]

Het is ook zo’n onzinnige architectuur met die verplichte koppeling via de cloud. In 99+% van de gevallen zal slicer en printer op hetzelfde netwerk zitten, ook omdat je vanwege veiligheidsaspecten m.i. de printer niet onbeheerd aan het werk moet zetten.
(Snip…)
Ja, precies. En niet alleen Bambu doet dit. Het is werkelijk te bizar voor woorden dat ik mijn eigen airco niet draadloos kan bedienen zonder login of anderzijds cloud heen-en-weer. Dat ik een halve dag moest prutsen om de boel in home assistant om te hangen is een gotspe en bizar genoeg vele malen betrouwbaarder en sneller.

Het is lang geleden dat redundancy, veiligheid en gebruiksgemak synoniem was voor cloud. Of in ieder geval, aantoonbaar zo.
Er is geen enkele andere reden voor cloud anders dan geld en controle. Soms het een na het ander.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pimlie
Hoe zou je het vinden als ik een stenen muur bouw van 2 meter hoog rond alle toegangen naar je huis? Dat is voor je eigen veiligheid, daarom zit er ook geen deur of poort in de muur want anders zou een kwaadwillend persoon ook van die deur of poort gebruik kunnen maken. Je kan met behulp van een keukentrapje wel nog gewoon over die muur heen klimmen. En als je naar buiten gaat moet je toch al over de deurdrempel heen stappen, dus hoe moeilijk is het om dan ook over die muur te klimmen met een keukentrapje?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:54
[...]

https://blog.bambulab.com...omation-with-3d-printing/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
z1rconium schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:28:
[...]
Onzin. Je kuint in LAN mode gewoon printen met Bambu Slicer. Met anders slicers via Bambu Connect (ook in LAN mode). En je kunt via een SD kaartje printen.

Overigens zag ik facebook iets staan van iemand die zei dat als je vanuit Orca Slicer naar een URL print (?) je vanzelf dat Bambu Connect scherm te zien krijgt en van daaruit de print kunt starten. Was dat een onzinverhaal of werkt dat echt zo? Ik heb Orca ooit wel eens geprobeerd, maar toch weer terug gegaan naar Bambu Studio.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Bambu Connect is alweer gehackt en de key gevonden die er gewoon in plaintext in staat :P

https://wiki.rossmanngrou...Engineering_Bambu_Connect
En ook: https://wiki.rossmanngrou...horization_Control_System

[ Voor 43% gewijzigd door Llopigat op 20-01-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:23
Llopigat schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:08:
Louis Rossman heeft Bambu Connect alweer gehackt en de key gevonden die er gewoon in plaintext in staat :P

https://wiki.rossmanngrou...Engineering_Bambu_Connect

Al geloof ik dat anderen het gisteren ook al hadden gedaan.
Kleine verbetering, het is niet louis die het heeft gevonden, hij host alleen die wiki waar iemand het op heeft gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Ealanrian schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:14:
[...]
Kleine verbetering, het is niet louis die het heeft gevonden, hij host alleen die wiki waar iemand het op heeft gepost.
Ah ok, sorry dat had ik niet meegekregen. Ik had wel zijn video langs zien komen dus ik dacht dat hij er zelf mee aan de slag was gegaan. Ik zag die links alleen langskomen op hacker news.

[ Voor 6% gewijzigd door Llopigat op 20-01-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Hmmz, het verbaast me wel. Vaak merk ik dat het best wel wat beleid nodig heeft om prints te verwijderen zonder ze te beschadigen. Of dat er kleine dingetjes blijven zitten zoals die lijntjes die hij aan de voorkant print. Ik vraag me af hoe ze dat goed voor elkaar krijgen met zo'n robot. En vaak moet je ook het bed even goed schoonmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door Llopigat op 20-01-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Overigens vraag ik me af in hoeverre dit standhoud in EU-consumentenrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:46
Llopigat schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Hmmz, het verbaast me wel. Vaak merk ik dat het best wel wat beleid nodig heeft om prints te verwijderen zonder ze te beschadigen. Of dat er kleine dingetjes blijven zitten zoals die lijntjes die hij aan de voorkant print. Ik vraag me af hoe ze dat goed voor elkaar krijgen met zo'n robot. En vaak moet je ook het bed even goed schoonmaken.
Deze robot pakt gewoon de hele plaat eruit en zet een lege plaat ervoor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:02
Mday schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:01:
Overigens vraag ik me af in hoeverre dit standhoud in EU-consumentenrecht.
EU doet niks alleen als ze er zelf geld op gaan verliezen en de Consumentenbond wordt door Bambu uit gelachen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:33

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:58

chromeeh

the Gnome

Een AMS vraag :)

Ik zal allereerst m'n "workflow" even beschrijven;
  • Model importeren in Studio
  • Filamen mappings juist zetten met de juiste nummers / sloten van de AMS
  • Slicen
  • Send
Echter als ik dan de print start vanuit Studio krijg ik netjes de juiste AMS mapping te zien (Bijv. A4 - PLA Basic in de juist kleur), echter als ik vanaf de printer de print start dan krijg ik de melding dat de AMS mappings moeten kloppen ( :? ) en print tie doodleuk vanaf de eerste rol in de AMS (A1)

Of moet ik dan eerst de juiste filament laden vanaf de AMS voordat ik de print begin?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:39

gday

TENACIOUS D TIME!!!

404

Edit: inmiddels geen 404 meer 😛

Ziet ernaar uit dat er dus een extra LAN mode komt, met minder beperkingen. Als de RTSP feed van de camera's nou betrouwbaar zouden zijn, zou dat nog een route zijn, maar bij mij stoppen die na een random x aantal uur.

[ Voor 36% gewijzigd door gday op 20-01-2025 10:47 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
gday schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:39:
[...]

404

Edit: inmiddels geen 404 meer :P
Hij werkt weer.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Rascal schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Deze robot pakt gewoon de hele plaat eruit en zet een lege plaat ervoor terug.
Ahhhhh slim. Als je het doet terwijl hij nog heet is, dan valt het object er ook niet zo makkelijk af. Als je te lang wacht dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-07 19:18
Duidelijk toch ?
Het is helaas nodig gebleken om via een dergelijk artikel alles uit te leggen, een weekend vol paniek en boze reacties is daar wel testament van.

Ze willen dat 3rd party software niet direct opdrachten naar de printers stuurt en daar komt Bambu Connect dus tussen te hangen.
De implementatie ziet er binnen die demo met orcaslicer netjes uit.

BTT met hun Bambu Touch product wist dit blijkbaar al voordat hun product op de markt gebracht werd en dus 'buitenspel' gezet zou worden, ondanks deze waarschuwing hebben ze dit product alsnog op de markt gegooid.
Er komt een Dev mode binnen LAN only met volledige toegang.

[ Voor 6% gewijzigd door PepieNL op 20-01-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
PepieNL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Duidelijk toch ?
Het is helaas nodig gebleken om via een dergelijk artikel alles uit te leggen, een weekend vol paniek en boze reacties is daar wel testament van.

Ze willen dat 3rd party software niet direct opdrachten naar de printers stuurt en daar komt Bambu Connect dus tussen te hangen.
De implementatie ziet er binnen die demo met orcaslicer netjes uit.

BTT met hun Bambu Touch product wist dit blijkbaar al voordat hun product op de markt gebracht werd en dus 'buitenspel' gezet zou worden, ondanks deze waarschuwing hebben ze dit product alsnog op de markt gegooid.
Er komt een Dev mode binnen LAN only met volledige toegang.
Ik zie hier idd geen issues in. Maar misschien dat ze de volgende keer gelijk zo'n bericht doen, zal vast wat schelen in commetaar door haters etc :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkullboyNL
Ik had ook al het idee dat het een beetje een storm in een glas water was.
Ik denk wel dat die Dev Lan mode nu achter af is bedacht omdat er zo'n heisa kwam

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rob-bo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 20:44
rob-bo schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:56:
Ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen.

Ik zie het voor me dat je in Orcaslicer een knopje krijgt die de 3mf maakt en die stuurt naar de connect app en dan de print via de connect app.

Je hebt dan geen tab in Orcaslicer meer waarin je je print kan zien maar je hebt dan een aparte applicatie.

Als je er over nadenkt is het alleen maar beter. Je hoeft namelijk je cloud toegang niet meer in een 3rd party app in te voeren.
Wat heb ik mij gestoord aan de paniek die hier in het topic was. Zo moeilijk was het toch niet om voor te stellen? Het is precies wat ik de 17e al gepost had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PepieNL
Ondertussen is het ook wel duidelijk na dit weekend dat vele printfarms blijkbaar geen moeite hebben om de 3d modellen van hun klanten gewoon via de bambu cloud te processen ipv offline/LAN only.
Dat moet toch echt anders, ben benieuwd of dit nog kan middels de AVG wetgeving (ik verwacht van niet).

[ Voor 10% gewijzigd door PepieNL op 20-01-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
SkullboyNL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:12:
Ik had ook al het idee dat het een beetje een storm in een glas water was.
Ik denk wel dat die Dev Lan mode nu achter af is bedacht omdat er zo'n heisa kwam
Dat is inderdaad wat ze zelf ook zeggen:
Many concerns have come from print farm owners who depend on reliable and uninterrupted access to their 3D printers. We understand the stakes for these businesses, and your feedback has driven meaningful changes in our approach.

In response, we’ve made the decision to implement an optional LAN mode feature, to provide advanced users with more control and flexibility.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zowel de firmware en BC is op dit moment nog Beta. Zo'n hack is precies het doel van de beta...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
DeGroteMuis schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:22:
[...]

Dat is inderdaad wat ze zelf ook zeggen:

[...]
Ah daar heb ik zo snel overheen gelezen.
Maar wel een duidelijke en eerlijke reactie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob-bo
  • Laatst online: 01-07 20:44
En ik denk dat zo'n hack niet handig is voor jezelf. Op een dag werkt hij niet meer en dan komen er hier weer 100 consipracy posts van mensen die vinden dat hun recht ontnomen is.

Focus op het gebruik van Bambu Connect in plaats van een vieze hack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
rob-bo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:37:
En ik denk dat zo'n hack niet handig is voor jezelf. Op een dag werkt hij niet meer en dan komen er hier weer 100 consipracy posts van mensen die vinden dat hun recht ontnomen is.

Focus op het gebruik van Bambu Connect in plaats van een vieze hack.
Dit is een beetje appels en vleermuizen vergelijken, maar inderdaad, er is nu ook geen noodzaak meer voor een hack met dev mode voor wie meer wil kunnen.

Maar toch ben ik heel blij met de snelle hack. Alleen maar goed dat zo snel ontdekt wordt, zodat het beter beveiligd kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Uiteindelijk gaat het eigenlijk min of meer zoals ik zei: Bambu Lab ziet alle reacties en verzint iets beters. Dr.Tao verheldert een aantal punten, en weerspreekt de kritiek op een aantal punten. Vooral het verhaal over BTT en de Panda Touch. Geeft maar weer aan dat iedereen zijn eigen versie van de waarheid heeft. BTT krijgt nu de bal teruggespeeld en de situaltie met Oraca Slcer blijkt mee te vallen. Het ene window wordt voor een andere ingeruild. Een hoop misinformatie, veel hysterie, en gebruikelijke internet hype.

Als je erover nadenkt, zou het ook erg onverstandig zijn van Bambu om te gaan doen waar ze allemaal van beschuldigd zijn in de afgelopen dagen. Binnen enkele maanden kondigen zij hun nieuwe vlaggeschip aan en dan is het niet erg handig als je net je ecosysteem afsluit en de hele 3D printing wereld tegen je in het harnas jaagt. Toch? Dr.Tao wil ook graag centjes verdienen, en een boycot is niet goed voor de cashflow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
chromeeh schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:38:
Een AMS vraag :)

Ik zal allereerst m'n "workflow" even beschrijven;
  • Model importeren in Studio
  • Filamen mappings juist zetten met de juiste nummers / sloten van de AMS
  • Slicen
  • Send
Echter als ik dan de print start vanuit Studio krijg ik netjes de juiste AMS mapping te zien (Bijv. A4 - PLA Basic in de juist kleur), echter als ik vanaf de printer de print start dan krijg ik de melding dat de AMS mappings moeten kloppen ( :? ) en print tie doodleuk vanaf de eerste rol in de AMS (A1)

Of moet ik dan eerst de juiste filament laden vanaf de AMS voordat ik de print begin?
Ik print eigenlijk nooit vanaf de printer, maar ik meen me te herinneren dat een print starten vanaf de A1 wel een optie gaf om de spoel te selecteren voor de start...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PepieNL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:22:
Ondertussen is het ook wel duidelijk na dit weekend dat vele printfarms blijkbaar geen moeite hebben om de 3d modellen van hun klanten gewoon via de bambu cloud te processen ipv offline/LAN only.
Dat moet toch echt anders, ben benieuwd of dit nog kan middels de AVG wetgeving (ik verwacht van niet).
Voor over ik de wet ken, is dat idd niet toegestaan. Maar ik kan het fout hebben. Echter zou ik dat risico helemaal niet eens willen lopen. De AVG is streng en de boetes zijn hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
MC Taz Man schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:15:
[...]

Voor over ik de wet ken, is dat idd niet toegestaan. Maar ik kan het fout hebben. Echter zou ik dat risico helemaal niet eens willen lopen. De AVG is streng en de boetes zijn hoog.
AVG gaat om prive/persoon gegevens. Niet over modellen/materialen zover als ik weet. Dus denk niet dat daar wat mee gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-06 17:30

S1W

MC Taz Man schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:15:
[...]

De AVG gaat over persoonsgegevens, een 3d model is geen persoonsgegeven. De metadata bij bijvoorbeeld uploaden van model_jansen1983_amsterdam@gmail.com is wel een persoonsgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Mday schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:09:
[...]

Ik print eigenlijk nooit vanaf de printer, maar ik meen me te herinneren dat een print starten vanaf de A1 wel een optie gaf om de spoel te selecteren voor de start...
De P1S in ieder geval niet als je vanaf SD print.

@chromeeh, tijdens het slicen kan je wel kiezen voor een andere 'filamentvolgorde' --> moertje op je plate selecteren, dan heb je first layer filament sequence (of eerste laag filamentvolgorde) en other layer filament sequence (niet vertaald in de NL versie), misschien is dat voldoende voor je doel? Anders wordt het denk ik toch via de slicer de opdracht versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Renegade666 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:17:
[...]

AVG gaat om prive/persoon gegevens. Niet over modellen/materialen zover als ik weet. Dus denk niet dat daar wat mee gedaan wordt.
S1W schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:17:
[...]

De AVG gaat over persoonsgegevens, een 3d model is geen persoonsgegeven. De metadata bij bijvoorbeeld uploaden van model_jansen1983_amsterdam@gmail.com is wel een persoonsgegeven.
Bijna goed :P De AVG gaat over herleidbare persoonsgegevens (heb er vaak mee te maken). Een 3D model kán dat zijn, aangezien het een onderdeel is van een transactie. Hoe herleidbaar, weet ik niet precies. Echter weet ik wel dat IP adressen hier ook onder vallen, ondanks dat deze elk moment kunnen veranderen bij zo'n beetje alle consumenten ISPs.

Dat gezegd; NAL :D Ben dus verre van een expert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pimlie
mphilipp schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:52:
Een hoop misinformatie, veel hysterie, en gebruikelijke internet hype.
Je vergeet ondertussen wel even dat zonder alle kritiek er geheel geen developer mode zou zijn gekomen. De hysterie is en was dus simpelweg terecht, dat bewijst BBL juist door nu wel een developer mode toe te voegen.

Uit de blog post:
LAN mode through Bambu Connect will require neither internet access nor a user account
Ik zal toegeven dat dit stukje mij eerder niet duidelijk was, dus fijn dat ze dat beter hebben uitgelegd nu. Desalniettemin juich ik alle open-source initiatieven om Bambu Connect te passeren van harte toe. Waarbij de beste optie voor iedereen zou zijn dat Bambu Connect zelf gewoon open source was uiteraard (met reproducible builds) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pimlie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:25:
[...]
Je vergeet ondertussen wel even dat zonder alle kritiek er geheel geen developer mode zou zijn gekomen. De hysterie is en was dus simpelweg terecht, dat bewijst BBL juist door nu wel een developer mode toe te voegen.
Tsja...zo kun je het uitleggen, maar dat gaat nog steeds uit van kwade opzet/kwade bedoelingen van Bambu Lab. Het is net als toen de X1C gehackt werd en men X1Plus uitbracht: in eerste instantie dichtte Bambu het lek, wat gewoon een security risico was, los van X1Plus. Toen is men in gesprek gegaan met Dr.Tao (Modbot en Teching Tech) en kwam men op een andere oplossing.
Ik denk dat men bij Bambu Lab oprecht was in de bedoelingen en men zich gerealiseerd heeft dat het voor bv de print farms te lastig werd en daardoor die developer mode heeft gekozen.

Kijk, die blog post was een aankondiging en de software was beta, en dat gaf men ook aan. Daarbij is ook gezegd dat ze in gesprek waren met de printfarm software makers, want zij snappen ook wel dat als ze die niet meer kunnen laten werken, het gauw afgelopen is. Dus ja, ze hebben hun plannen aangepast nav de kritiek, maar het was nooit de bedoeling om de boel dicht te kitten en mensen die geen Bambu Studio gebruiken te pesten.
En als je alle beschuldigingen ziet die er afgelopen weekend rond zijn geslingerd, was het naar mijn idee 99% hysterie die gebasseerd is op misinformatie en FUD. En erg voorbarig. Maar ik geloof dat de hardste roeptoeters zullen blijven volhouden dat dankzij hun inspanningen Bambu Lab zijn keutel heeft ingetrokken. Zo gaat dat nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:11
pimlie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:02:
[...]

Juridisch gezien telt er maar 1 ding, en dat is wat er door BBL duidelijk wordt gemaakt welke beperkingen er zijn bij aankoop van de printer. En wat ik in een eerdere post aangaf, BBL lijkt dit nergens alszijnde een exclusieve beperking kenbaar te hebben gemaakt.
Nee, dit klopt juridisch gezien niet. Het enige dat juridisch bindend is is welke functionaliteit het product wel heeft volgens de aanbieding van de verkopende partij. En dus niet om welke zaken niet zijn uitgesloten.

Dat lijkt misschien semantiek, maar het is een wezenlijk verschil.

Anyway, de blogpost van BambuLab lijkt toch wel wat zorgen weg te nemen. Mischien heeft de heisa tot die aanpassingen geleid, maar aan de andere kant waren ze dus al met bijv. Orca Slicer in gesprek en ook met de makers van printfarm software.

Hopelijk is deze discussie klaar en kunnen we weer over toffe prints verder praten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:23

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Ik ben in ieder geval blij met de aangekondigde toevoeging vandaag van de nieuwe dev-mode die de huidige flow via FTPS en lokale MQTT nog steeds mogelijk maakt. Was ook de makkelijkste manier voor hen om dat zo te doen.

Wederom blijkt weer dat (hoe ongenuanceerd sommige reacties ook waren) aangeven dat je problemen ziet met hun voorgestelde aanpak er naar geluisterd en geacteerd wordt.

Mijn webshop voor 3D-geprinte objecten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bramhaag
Dit stukje is wel grappig:
We want to make it absolutely clear that all of these claims are entirely false:
* Bambu Lab will remotely disable your printer ("brick" it).
* Firmware updates will block your printer’s ability to print.
Ja, wat een compleet onredelijke aanname als ze dit aan de TOS toevoegen:
Due to the importance of these updates, your product may block new print job before the updates is installed
8)7

Ik ben in ieder geval blij dat ons gejank wel heeft geholpen. De terugkeer van de LAN mode (maar onder een nieuwe naam) lijkt me een prima oplossing die iedereen blij maakt. Zo lang ze deze gescheiden houden van hun cloud gedoe maakt het mij niet echt uit wat ze voor de rest doen.

[ Voor 11% gewijzigd door bramhaag op 20-01-2025 13:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:13

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ach, als ik al degene moest tellen die na de laatste Bambu mededeling al hun printer gingen verkopen en gelijk overstappen op Prusa want ze zagen het eigenlijk al lang aankomen, had ik best een eind gekomen :)

Er zullen nu nog steeds een hoop mensen zijn die zeggen dat Bambu dit alleen maar doet om de mensen nu gerust te stellen en zonder de poeha die er was niets zouden hebben uitgevoerd. Volgens mij valt het allemaal best mee. Ik heb toevallig de printer niet gebruikt de laatste tijd, maar volgens mij heeft niemand ook maar 1 minuut minder functionaliteit gehad.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001

chromeeh

the Gnome

DeGroteMuis schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:20:
[...]

De P1S in ieder geval niet als je vanaf SD print.

@chromeeh, tijdens het slicen kan je wel kiezen voor een andere 'filamentvolgorde' --> moertje op je plate selecteren, dan heb je first layer filament sequence (of eerste laag filamentvolgorde) en other layer filament sequence (niet vertaald in de NL versie), misschien is dat voldoende voor je doel? Anders wordt het denk ik toch via de slicer de opdracht versturen.
Het inderdaad om een P1S.
Ik zal boven staande vanavond eens proberen :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Niet alleen een uitleg, ook een lokale mode die weer alles open heeft staan _/-\o_

Ik denk niet dat ik die ga gebruiken maar fijn dat hij er is.

Edit: Oeps sorry dit topic gaat zo snel opeens, ik ben spuit 11 :X

[ Voor 17% gewijzigd door Llopigat op 20-01-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-06 17:30

S1W

TTLCrazy schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:24:
Ach, als ik al degene moest tellen die na de laatste Bambu mededeling al hun printer gingen verkopen en gelijk overstappen op Prusa want ze zagen het eigenlijk al lang aankomen, had ik best een eind gekomen :)

Er zullen nu nog steeds een hoop mensen zijn die zeggen dat Bambu dit alleen maar doet om de mensen nu gerust te stellen en zonder de poeha die er was niets zouden hebben uitgevoerd. Volgens mij valt het allemaal best mee. Ik heb toevallig de printer niet gebruikt de laatste tijd, maar volgens mij heeft niemand ook maar 1 minuut minder functionaliteit gehad.
Ja grappig, ik wist toen ik in december de X1C kocht dat er een bepaalde mate van closed-source in zat. Maar ik wist ook dat het gebruiksgemak en betrouwbaarheid hoog zijn (kom van een Ender-3 >:) ). Dus ik zal zeker niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
chromeeh schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:29:
[...]

Het inderdaad om een P1S.
Ik zal boven staande vanavond eens proberen :)
Top! Hopelijk is het de oplossing voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
TTLCrazy schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:24:

Dus vandaag heeft Josef Prusa een baaldag? :+

Zonder poeha geen dev mode bij lan-only denk ik. En de meeste poeha had Bambu kunnen voorkomen door in de eerste blogpost al nét wat meer uit te leggen, bijvoorbeeld even dat diagram toevoegen hoe de autorisatie gaat werken en/of al even de video van de Orca integratie delen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

PepieNL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:22:
Ehm, zonder de developer mode die vandaag aangekondigd is, zouden print farms ook aangewezen zijn op Bambu Connect hoor.

Ik vind het persoonlijk echt stuitend dat er zoveel mensen zijn, ook in dit topic, die het allemaal maar best vinden, en denken dat de mensen die zich laten horen in een poging om keuzevrijheid te behouden voor iedereen afgeschilderd worden als zeurkousen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gday schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Ehm, zonder de developer mode die vandaag aangekondigd is, zouden print farms ook aangewezen zijn op Bambu Connect hoor.

Ik vind het persoonlijk echt stuitend dat er zoveel mensen zijn, ook in dit topic, die het allemaal maar best vinden, en denken dat de mensen die zich laten horen in een poging om keuzevrijheid te behouden voor iedereen afgeschilderd worden als zeurkousen.
Je bedoelt de mensen die daadwerkelijk wisten wat voor product BL verkoopt, met welke voor- en nadelen daar aan kleven?

Als ik een Tesla koop, ga ik bij Musk ook niet klagen dat dat ding niet op benzine rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

mphilipp schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Zowel de firmware en BC is op dit moment nog Beta. Zo'n hack is precies het doel van de beta...
Ehm, ik weet niet hoor maar hadden ze niet van tevoren kunnen bedenken dat het niet slim is om een private key te verstoppen in een stuk software dat mensen lokaal moeten draaien? Als Bambu Lab daar een beta-versie voor nodig heeft, heb ik niet echt veel vertrouwen in hun idee van 'beveiliging'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:58:
[...]

Je bedoelt de mensen die daadwerkelijk wisten wat voor product BL verkoopt, met welke voor- en nadelen daar aan kleven?

Als ik een Tesla koop, ga ik bij Musk ook niet klagen dat dat ding niet op benzine rijdt.
Bedoel je als nadeel dat je te maken hebt met een bedrijf dat weinig verstand heeft van beveiliging maar wel fratsen uithaalt for the sake of 'beveiliging'? Of het voordeel dat de printers toch redelijk open waren volgens de fanboys, wat zo meteen dus een stuk beperkter wordt?

Je vergelijking met Tesla gaat natuurlijk wel nogal mank. Een Tesla is technisch niet in staat om op benzine te rijden. Of wil je beweren dat een BL-printer technisch gezien niet in staat is om te communiceren met software die niet gemaakt is door Bambu Lab? Komaan zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gday schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Bedoel je als nadeel dat je te maken hebt met een bedrijf dat weinig verstand heeft van beveiliging maar wel fratsen uithaalt for the sake of 'beveiliging'? Of het voordeel dat de printers toch redelijk open waren volgens de fanboys, wat zo meteen dus een stuk beperkter wordt?
Beide uitspraken zijn fout. Blijkbaar heb jij ook niet echt kennis van BL. De printer is nooit open geweest, zij die dat beweerden deden of liegen, of wisten niet waar ze het over hadden. BL is altijd heel open geweest over het feit dat het een gesloten ecosysteem is.

De beveiligingskennis (of het gebrek daar aan) was nooit op voorhand duidelijk, dat kan niemand dus meegenomen hebben,
Je vergelijking met Tesla gaat natuurlijk wel nogal mank. Een Tesla is technisch niet in staat om op benzine te rijden. Of wil je beweren dat een BL-printer technisch gezien niet in staat is om te communiceren met software die niet gemaakt is door Bambu Lab? Komaan zeg.
Uhm nee. BL heeft altijd beweerd gesloten te zijn, mensen huilen heel hard dat ze niet open zijn. Iets wat op voorhand als uitgesloten was, wat ook heel duidelijk is gecommuniceerd.

Vergelijking gaat gewoon op. Jij snapt 'm gewoon niet, of wil 'm niet snappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:11:
[...]

Beide uitspraken zijn fout. Blijkbaar heb jij ook niet echt kennis van BL. De printer is nooit open geweest, zij die dat beweerden deden of liegen, of wisten niet waar ze het over hadden. BL is altijd heel open geweest over het feit dat het een gesloten ecosysteem is.

De beveiligingskennis (of het gebrek daar aan) was nooit op voorhand duidelijk, dat kan niemand dus meegenomen hebben,
Ik heb geen kennis van Bambu Lab? Wat is dat voor rare aanname. Ik heb er hier 5 staan dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Wat ik bedoelde met 'open' is dat er al sinds jaar en dag gemor is over dat de printers zo gesloten zijn, maar als tegenargument kwamen veel lieden met het feit op de proppen dat het eigenlijk best meeviel en dat ze eigenlijk best open zijn toen men ontdekte dat je op bepaalde ongedocumenteerde wijzen met de printers kunt communiceren, en dat er een markt is ontstaan voor 3rd party accessories die met wisselend succes werken overigens. En dat 'tegenargument' leek dus weg te gaan vallen op basis van de blog post van afgelopen week. Overigens, ik zie niet in wat er onwaar is aan de stelling dat ze niet veel kaas hebben gegeten van beveiliging. Kun je uitleggen waarom jij denkt dat ze de beveiliging goed op orde hebben? Neem daarin vooral mee dat ze dus private keys bewust hebben verspreid met Bambu Connect.
[...]

Uhm nee. BL heeft altijd beweerd gesloten te zijn, mensen huilen heel hard dat ze niet open zijn. Iets wat op voorhand als uitgesloten was, wat ook heel duidelijk is gecommuniceerd.

Vergelijking gaat gewoon op. Jij snapt 'm gewoon niet, of wil 'm niet snappen.
Zie bovenstaande. Jij snapt mij dus niet. Het ging mij om de discussie open versus gesloten, waarin vaak beweerd werd van: "Zie je wel dat BL best open is, want je kan zus en zo doen met je printer!"

[ Voor 14% gewijzigd door gday op 20-01-2025 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gday schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:19:
[...]

Ik heb geen kennis van Bambu Lab? Wat is dat voor rare aanname. Ik heb er hier 5 staan dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Wat ik bedoelde met 'open' is dat er al sinds jaar en dag gemor is over dat de printers zo gesloten zijn, maar als tegenargument kwamen veel lieden met het feit op de proppen dat het eigenlijk best meeviel en dat ze eigenlijk best open zijn toen men ontdekte dat je op bepaalde ongedocumenteerde wijzen met de printers kunt communiceren. En dat 'tegenargument' leek dus weg te gaan vallen op basis van de blog post van afgelopen week. Overigens, ik zie niet in wat er onwaar is aan de stelling dat ze niet veel kaas hebben gegeten van beveiliging. Kun je uitleggen waarom jij denkt dat ze de beveiliging goed op orde hebben? Neem daarin vooral mee dat ze dus private keys bewust hebben verspreid met Bambu Connect.
Nergens zeg ik dat de beveiliging op orde is. Ik zei enkel dat de staat van beveiliging niet helder gecommuniceerd was (noch is) en dat dat dus niet als algemeen bekend nadeel gezien mag worden, imo.

Verder is het allemaal leuk wat je bedoelde, maar daar was je, voor mij iig, totaal niet duidelijk in in je post. Als jij zegt dat BL als open gezien werd, kan ik niet in je hoofd kijken dat je bovenstaande bedoelde.

Maar goed, dat men dat soort uitspraken deed... Tja, domheid kun je weinig tegen doen. Gewillige blindheid ook niet.

BL is niet open. Zal dat ook niet worden, tenzij ze én failliet gaan én woord houden. Als mensen beweren dat ze "best open" zijn, is dat gewoon fout. Het is een gesloten ecosysteem, met alle voor- en nadelen die daar bij horen. Ook nog eens een Chinees, gesloten eco-systeem, wat weer unieke voor- en nadelen met zich meebrengt. Tel daar bij op dat de X1 serie verre van onderhoudsvriendelijk is, maar oersterk gebouwd (na- en voordeel in één) en je hebt een hoop zaken die van tevoren heel veel besproken en uitgelicht zijn.
[...]

Zie bovenstaande. Jij snapt mij dus niet.
Zie hierboven, als je duidelijker was, had ik je wel gesnapt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PepieNL
Je haalt mijn reply aan dus ik reageer even..
[...]

.. dat de mensen die zich laten horen in een poging om keuzevrijheid te behouden voor iedereen afgeschilderd worden als zeurkousen.
Dat zegt niemand hier, hooguit een bitter knipoogje.

Herrie maken om wat er dit weekend naar buiten kwam was kneitergoed, een bedrijf als Bambu is direct op zijn plaats gezet en de industrie is weer even getriggered niet te ver te gaan met dit soort zaken.

Wat er daarna gebeurde was wel een heel tikkie overdreven (speculeren over abonnementen om uberhaupt te mogen printen of een klant verplichten met Bambu filament te gaan printen..yikes) maar dat ga je krijgen in een weekend.
Vandaag is het direct de kop ingedrukt, noem het een stukje damage control maar dit ging wel een heel bizar eigen leven leiden vind je niet?
Het legertje Prusa-bots loopt ook nog steeds te marcheren op reddit etc. zelfs na de berichtgeving vandaag.

Dat verhaal van BTT en de Panda Touch stinkt ook. Die lui begonnen zelfs de menigte te voeden met munitie en nu blijkt juist BTT al die tijd al geweten te hebben dat ze een product gingen verkopen die straks waardeloos wordt door Bambu Control.
Die waren alleen maar voor hun eigen gewin bezig.
SkullboyNL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:12:
100%

[ Voor 13% gewijzigd door PepieNL op 20-01-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
PepieNL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:38:

en nu blijkt juist BTT al die tijd al geweten te hebben dat ze een product gingen verkopen die straks waardeloos wordt door Bambu Control.
Opzich stond dat ook op de product pagina van dat product. Er stond van het werkt met firmware X maar we kunnen niet garanderen dat het in de toekomst nog werkt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Intussen bezig met rolletje 3 van de Elegoo Rapid PLA+ 10-pack in de AMS:
Rol 1 getapet met standaard isolatietape van de Gamma. Werkte niet super omdat de kartonnen spoel ook wat kleine butsen had op de rand en omdat het tape soms losliet.
Rol 2 voorzichtig 1 zijkant eraf gepeuterd, bleek de kant met het filament eindje in de spoel te zijn, daar de gladde kant van de Bambu spoel in geschoven. Daarna de andere kartonnen kant losgepeuterd en de kant met nokje met deze spacer ertussen erin geschoven. Helemaal opgeprint zonder probleem.
Rol 3 zelfde idee, intussen ook half opgeprint zonder problemen.

Met een beetje handigheid erin is het ook amper meer werk om de rol op een Bambu spoel te proppen dan te tapen, misschien ook handig voor anderen die wat problemen met isolatietape om de randen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zsub
  • Laatst online: 18:56
Voor mij is het hele probleem met het afsluiten dat -- ondanks dat ze nooit expliciet met hun heel open ecosysteem geadverteerd hebben -- ze ook nooit geadverteerd hebben met "let op we gaan dit in de toekomst dicht zetten". Dat de firmware en het ontwerp niet open zijn was van tevoren duidelijk en heb ik mee ingestemd. Toen ik het product kocht was het echter ook mogelijk het product met andere software (slicer, specifiek Orca) te gebruiken zonder nog een extra laag software.

De argumenten die Bambu gebruikt om deze wijziging te verdedigen zijn simpelweg technisch niet steekhoudend. Er zijn diverse bestaande oplossingen die gebruikers hun eigen software zouden laten gebruiken en ook de veiligheid van zowel Bambu's cloud als de individuele machines veilig zouden stellen.

Ik ben echt zeer teleurgesteld in hoe dit aangepakt wordt en voor mij ziet de Prusa CORE One er steeds aantrekkelijker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006

_Eend_

🌻🇺🇦

SkullboyNL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:03:
[...]

Opzich stond dat ook op de product pagina van dat product. Er stond van het werkt met firmware X maar we kunnen niet garanderen dat het in de toekomst nog werkt.
Ja, maar dat zie je wel vaker bij onofficiële modificaties. "We kunnen niet garanderen dat dit product werkt..." of "Getest met versie x.x" Dat is het standaard juridisch indekken, anders kun je in sommige landen een dikke claim aan je broek krijgen en sowieso een flinke rel op social media.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
mphilipp schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:52:
Uiteindelijk gaat het eigenlijk min of meer zoals ik zei: Bambu Lab ziet alle reacties en verzint iets beters. Dr.Tao verheldert een aantal punten, en weerspreekt de kritiek op een aantal punten. Vooral het verhaal over BTT en de Panda Touch. Geeft maar weer aan dat iedereen zijn eigen versie van de waarheid heeft. BTT krijgt nu de bal teruggespeeld en de situaltie met Oraca Slcer blijkt mee te vallen. Het ene window wordt voor een andere ingeruild. Een hoop misinformatie, veel hysterie, en gebruikelijke internet hype.

Als je erover nadenkt, zou het ook erg onverstandig zijn van Bambu om te gaan doen waar ze allemaal van beschuldigd zijn in de afgelopen dagen. Binnen enkele maanden kondigen zij hun nieuwe vlaggeschip aan en dan is het niet erg handig als je net je ecosysteem afsluit en de hele 3D printing wereld tegen je in het harnas jaagt. Toch? Dr.Tao wil ook graag centjes verdienen, en een boycot is niet goed voor de cashflow.
Je bent een echte Bambu-fan :+

Wat mij opvalt is dat iedere vorm van communicatie van anderen niet waar is en alles wat Bambu zegt terecht en de waarheid is. Neem Orcaslicer, die posten een letterlijk antwoord van dit weekend dat Bambu niet wil meewerken om direct te kunnen printen. Nu zegt Dr No dat er volop contact en medewerking is en dat is de nieuwe waarheid. Zelfde voor BTT (ok, misschien een andere partij) en de ontwikkelaars van Plus.

In mijn ogen is de duidelijke nieuwe post een fenomeen wat we veel zien de laatste jaren, het is makkelijker achteraf sorry te zeggen als mensen bezwaar maken. Hoor je niemand dan ga je lekker door met je plannen die niet in het belang van je gebruikers/afnemers zijn. Helaas voorbeelden genoeg.

Ik ga afwachten op het volgende nieuwsbericht, hopelijk een nieuwe printer met klipper ofzo 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:28:
[...]
Je bent een echte Bambu-fan :+
Ik ben nergens fan van. Ik hou zelfs niet van dat woord.
Neem Orcaslicer, die posten een letterlijk antwoord van dit weekend dat Bambu niet wil meewerken om direct te kunnen printen. Nu zegt Dr No dat er volop contact en medewerking is en dat is de nieuwe waarheid. Zelfde voor BTT (ok, misschien een andere partij) en de ontwikkelaars van Plus.
Die persoon van Orca zei iets anders: namelijk dat ie niet een of ander certificaat of key krijgt van Bambu waardoor zij geen Bambu Connect nodig hebben. Wat er nu komt/is, is een integratievcan Orca en Connect, waardoor je vanuit Orca automatisch Connect aanroept en de print kan starten. Hierbij is feitelijk het ene window of tabje vervangen door een andere. Dat klinkt volgens mij wel redelijk. Orca had het in die post echt over iets anders.
In mijn ogen is de duidelijke nieuwe post een fenomeen wat we veel zien de laatste jaren, het is makkelijker achteraf sorry te zeggen als mensen bezwaar maken. Hoor je niemand dan ga je lekker door met je plannen die niet in het belang van je gebruikers/afnemers zijn. Helaas voorbeelden genoeg.
Nouja...met het gevaar dat je mij weer fan gaat noemen, zijn er de afgelopen 2.5 jaar talloze voorbeelden van beschuldigingen of liever gezegd verdachtmakingen aan het adres van Bambu Lab geweest van mensen die op een of andere manier niet konden uitstaan dat Bambu zo populair werd. Steeds weer moest Bambu in de verdediging om uit te leggen hoe het zit of gewoon laten zien dat het beschuldigingen zonder enige basis zijn. Het is makkelijk om van alles te roepen, en dan krijg je van die figuren die roepen 'waar rook is, is vuur' en dan staan zij ineens weer terecht voor iets wat ze niet gedaan hebben.

Er zijn genoeg mensen die Bambu het succes misgunnen, en we weten allemaal welke 'kampen' bij die groep horen. Steeds krijg je weer hetzelfde verhaal te horen: Bambu is een gesloten ecosysteem en door die cloud kunnen ze straks de knop omzetten en kun je alleen nog Bambu filament gebruiken. Wie dat onzinverhaal heeft bedacht, kan echt niet helder nadenken. Vanaf dat moment namelijk, verkoopt Bambu Lab geen 1 printer meer. Dat lijkt mij niet erg commerciëel. Zo te zien verkopen ze momenteen als een malle. Hun filament lijkt bijna constant uitverkocht, dus echt nodig hebben zij dat ook helemaal niet. Dus wie verzint zoiets doms?

En als ik hierdoor een fanboy genoemd wordt, so be it. Gelukkig weet ik dat dat niet zo is. Ik ben namelijk zelf ook kritisch. Ik verzin iig geen onzin, zoals alle kritikcasters de afgelopen dagen hebben gedaan. En al die Youtubers die hoog van de toren bliezen in hun videos kunnen nu allemaal een nieuwe maken waarin ze uitleggen hoe het echt zit.[/quote]
Ik ga afwachten op het volgende nieuwsbericht, hopelijk een nieuwe printer met klipper ofzo 8)
Don't hold your breath... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bramhaag
mphilipp schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:44:
Die persoon van Orca zei iets anders: namelijk dat ie niet een of ander certificaat of key krijgt van Bambu waardoor zij geen Bambu Connect nodig hebben. Wat er nu komt/is, is een integratievcan Orca en Connect, waardoor je vanuit Orca automatisch Connect aanroept en de print kan starten. Hierbij is feitelijk het ene window of tabje vervangen door een andere. Dat klinkt volgens mij wel redelijk. Orca had het in die post echt over iets anders.
Met Bambu Connect kun je alleen .3mf bestandjes naar de printer sturen. Je verliest veel functionaliteit zoals het besturen van de printer, AMS configuratie, webcam stream, etc. Dat is ook waarom de developer van Orca graag een authorization key wil hebben, dan is deze limitatie er niet en kan Orca blijven werken zoals voorheen.

Bambu zegt wel dat Orca nogsteeds blijft werken in combinatie met Bambu Connect, maar deze "details" verzwijgen ze.

Sinds vandaag is de situatie weer anders: de nieuwe developer mode en network plugin die aangekondigd zijn zouden er weer voor zorgen dat je je printer kan besturen zonder en met de cloud vanuit third-party tools, maar die info was naar mijn weten voor vandaag niet met de developer van Orca gedeeld.

[ Voor 20% gewijzigd door bramhaag op 20-01-2025 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:05:
Met een beetje handigheid erin is het ook amper meer werk om de rol op een Bambu spoel te proppen dan te tapen, misschien ook handig voor anderen die wat problemen met isolatietape om de randen hebben.
Krijg je met het losscheuren niet dat er veel kartonstof vrijkomt? Dat dan weer in je printer gaat blijven hangen?

Ik heb ook nog een rol liggen met karton hier, had ik gekocht van een merk dat eerst alles op plastic deed en nu opeens karton had. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bramhaag schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:17:
[...]
Sinds vandaag is de situatie weer anders: de nieuwe developer mode en network plugin die aangekondigd zijn zouden er weer voor zorgen dat je je printer kan besturen zonder en met de cloud vanuit third-party tools, maar die info was naar mijn weten voor vandaag niet met de developer van Orca gedeeld.
Klopt. Die dev mode is nieuw en dat is nav de kritiek bedacht. Eigenlijk hadden ze dit zelf al op voorhand kunnen bedenken. Maar goed, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pixelmagic
Voor mij bevestig je mijn punt, mensen die zich gewoon afvragen of het wel zuivere koffie zijn zet je weg als misgunners en bashers van Bambu. Dat is gewoon niet zo in genoeg gevallen.

Ik hoop van harte dat alle mensen die dit weekend zorgen hadden dit onterecht hebben gehad, de toekomst gaat het bewijzen. Ik blijf het volgen, net als ik de andere leveranciers blijf volgen, gewoon omdat ik 3d printen een leuke hobby vind welk merk je ook fan, aanhanger of liefhebber van bent.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
mphilipp schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Klopt. Die dev mode is nieuw en dat is nav de kritiek bedacht. Eigenlijk hadden ze dit zelf al op voorhand kunnen bedenken. Maar goed, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zullen we maar zeggen.
Dat is wat ik zei, makkelijker sorry achteraf zeggen....

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:14
[...]

Ik vind jullie geen zeurkousen maar BL zal nooit de openheid hebben die Prusa 'had'. Want ook Prusa heeft een aantal dingen teruggetrokken.

Persoonlijk denk ik dat dit sowieso 'ooit' zou gebeuren gewoonweg omdat 3D printers langzaam gemeengoed worden.

Ik ben het eens dat open-source enorm heeft geholpen met 3D printen en dat we niet zouden zijn waar we nu zijn zonder die openheid.
Echter, geslotenheid is, denk ik, onvermijdelijk.

Dat weerhoudt niemand om op te staan en te zeggen 'dit is niet okay' maar bij BL verbaasd het mij niets dat ze deze kant opgaan. Daar heb ik altijd rekening mee gehouden in een gereserveerd stukje in mijn achterhoofd.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Llopigat schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:29:
[...]

Krijg je met het losscheuren niet dat er veel kartonstof vrijkomt? Dat dan weer in je printer gaat blijven hangen?

Ik heb ook nog een rol liggen met karton hier, had ik gekocht van een merk dat eerst alles op plastic deed en nu opeens karton had. -O-
Balen als je plastic verwacht en karton krijgt.
Bij de Elegoo rollen die ik heb valt het stof wel mee, die zijn opgebouwd uit de normale centrale spoel, een binnenkarton en de zijwanden, die trek je op de lijmvlakken los van elkaar. Met wat beleid zie ik niet duidelijk veel stof ervanaf komen zo. Ze zijn nét wat smaller dan de Bambu refills, maar dat lost de spacer op. Maar niet alle merken hebben dezelfde maten (eerder niet dan wel), dus voor de rol die jij hebt verstandig om eerst even te kijken of het wel een optie is om die op een lege spoel te zetten op die manier. Anders wordt het toch tapen (met beter tape dan ik had), respoolen, of los opprinten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
MC Taz Man schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:26:
[...]

Wat jij "ingewikkelde materie" noemt, noem ik basiskennis. Wat jij zegt is ongeveer hetzelfde als iemand die een Tesla koopt en boos wordt dat het ding niet op benzine rijdt.

3D Printers kopen zonder je in te lezen in wat je koopt, is dom. Dat je dan voor de consequenties van de domme beslissing komt te staan, is een logisch gevolg.
Grappig dat je Tesla noemt, ook die doen namelijk aan enshitification (alleen niet in de vorm van je belachelijke hypothese want dat kan natuurlijk natuurkundig niet). En ook daar heb je dan mensen die komen met iets als 'sukkel dat je er in bemt gestonken, had je kunnen weten'. Nul empathie, victim blaming.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:54:
[...]
Voor mij bevestig je mijn punt, mensen die zich gewoon afvragen of het wel zuivere koffie zijn zet je weg als misgunners en bashers van Bambu. Dat is gewoon niet zo in genoeg gevallen.
Nee, zo bedoel ik het iig niet. Maar vanaf het eerste uur is er kritiek op Bambu Lab en doen de meest wilde verhalen de rondte. Iedereen moest vooral erg bang zijn dat ze de boel op slot zouden zetten en mensen verplichten abonnementen af te nemen en weet ik wat.

Het zijn vooral de mensen die heel hard roeptoeteren en de boel aanwakkeren. Die mensen beginnen met innuendo, suggereren van alles. Zelfs Makers Muse een paar weken geleden. Die maakte ook zo'n opmerking dat je het nooit weet met zo'n printer als van Bambu Lab. Daarmee plant je zaadjes van wantrouwen bij mensen en als een keer zoiets gebeurt, krijg je een hele shitstorm die eigenlijk helemaal niet nodig was. Ja, ze hebben op één punt hun keutel ingetrokken met die dev mode. Maar dat hebben ze ook al een keer gedaan met die firmware ivm X1Plus. Dat is toen gebeurd nav een heel beschaafd gesprek met een aantal mensen en Bambu Lab. Bambu heeft er over nagedacht en een oplossing bedacht. Zij hebben zich toen ook weer van hun beste kant laten zien. Daarom zeg ik dat zij zich vanaf het begin zich hebben moeten verdedigen tegen al die insinuaties, verzinsels en misinformatie.

En zoals ik dan een beetje generaliseerde, werd ik zelf ook weggezet als een Bambu Lab Fanboy. Ik was ook sceptisch toen ik die crowdfunding actie zag. Het leek te mooi om waar te zijn. Maar deze actie is op een kleine (?) vertraging na goed verlopen. De eersten hebben een aantal problemen op mogen lossen, maar na een jaartje eigenlijk alleen maar goede verhalen te hebben gehoord over de X1C (een vriend van me had er inmiddels ook een), heb ik er ook maar een gekocht. En tot nu toe is het prima bevallen.
En, ik herhaal maar weer eens wat ik al meerdere keren heb gezegd, het is totaal onlogisch om aan te nemen dat Bambu Lab echt Evil stuff van plan is, zoals abonnementsdiensten verkopen voor features die gratis zouden moeten zijn. Dat kun je alleen maar doen in een markt waar ze echt iets unieks verkopen. En voorlopig doen zij dat niet en zijn hun Chinese collega's veel te goed in het kopiëren van hun producten. En ze hebben iig Prusa ook al gedwongen tot een prijsverlaging. Alleen daarom al mag je blij zijn met ze... :+ Die Core One zou ik zó kopen. Die prijs is helemaal niet gek.
Voorlopig blijf ik erbij dat Bambu niet Evil is en Dr.Tao geen Dr.No.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Dit dus, en ik snap beide partijen/kanten wel... en toch ook weer niet :+

Toen ik tijdens de kickstarter mn eerste X1C kocht, wist ik al dat het niet open zou zijn. Maar het printte gewoon zo goed, iets wat de meeste nog niet gewend waren. Daarom bestelde ik er 3 bij. En alles was "vrij open" als in, je kon andere slicers makkelijk gebruiken, je kon makkelijk pre-sliced files via het netwerk naar de printers op de sd kaart zetten (en voor mijn productie print ik eigenlijk alleen maar pre-sliced).

Maar er wordt steeds meer dicht gezet. En diegene die nu zeggen "valt allemaal wel mee"/"stel je niet aan"/"zet je aluminium hoedje af"... zo was ik in het begin ook, maar "ze flikken" steeds meer, en in mijn ogen niet ten goede.

Persoonlijk heb ik sowieso een nare smaak gekregen van bambu, dat een printer van 1000+ kapot kan gaan door een enkele "non-replaceable" idler. Dit alles bij elkaar is voor mij een reden om geen Bambu meer te kopen, en mijn huidige uit te faseren.
MC Taz Man schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:58:
[...]

Nou, ja en nee,... Als je een tesla koopt weet je dat je niet op benzine gaat rijden. Maar als je na twee jaar in ene moet gaan betalen voor services zoals centrale deur vergrendeling, cruise control, je mag niet meer bij andere laadpalen opladen (ook thuis niet meer) ... alleen nog maar bij Tesla eigen laders ... dan voel je je toch in ene genaaid

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:18

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zsub
  • Laatst online: 18:56
lol typisch weer, ff retconnen wat er op je website stond. Het internet vergeet gelukkig niet.

Ook erg handig is het overzicht op Louis' wiki: https://wiki.rossmanngrou...horization_Control_System

Daarbij kan ik ook aanraden om de mission statement te lezen: https://wiki.rossmanngroup.com/wiki/Mission_statement

Dat vat aardig samen wat mijn probleem met deze hele situatie is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

BTT is blijkbaar begonnen met het ontwikkelen van een replacement mainboard om Klipper te kunnen draaien.

https://bsky.app/profile/jeffgeerling.com/post/3lg7cmjzix22n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
gday schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:34:
BTT is blijkbaar begonnen met het ontwikkelen van een replacement mainboard om Klipper te kunnen draaien.

Instant buy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gday schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:34:

Naar wat ik van Taylor/Nero3D/Canuck Creator begreep, is dat het niet een kwestie is van mainboard vervangen en klaar. De board op de tool head moet ook kunnen communiceren met de nieuwe mainboard. En aangezien dat allemaal eigen design en closed is, is het maar de vraag of dat werkt of niet.

Desalniettemin, zijn dat wel mooie ontwikkelingen. Als zou ik niet zomaar geld investeren in zo'n frame die op zich hartstikke goed is, maar een kapotte idler kan je koppijn geven om het te vervangen (leuk voor de tinkers onder ons, maar niet voor productie printers).

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:41:
[...]

[...]

Naar wat ik van Taylor/Nero3D/Canuck Creator begreep, is dat het niet een kwestie is van mainboard vervangen en klaar. De board op de tool head moet ook kunnen communiceren met de nieuwe mainboard. En aangezien dat allemaal eigen design en closed is, is het maar de vraag of dat werkt of niet.

Desalniettemin, zijn dat wel mooie ontwikkelingen. Als zou ik niet zomaar geld investeren in zo'n frame die op zich hartstikke goed is, maar een kapotte idler kan je koppijn geven om het te vervangen (leuk voor de tinkers onder ons, maar niet voor productie printers).
Met de X1 lijn geef ik je helemaal gelijk. Maar is de hardware van de P1 lijn niet veel toegankelijker? Kan het fout hebben, heb enkel een X1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

[...]

[...]

Dat is natuurlijk gewoon een kwestie van een toolboard erbij doen dat via CANBUS o.i.d. met het andere bord communiceert. Stekkertjes etc kan je gewoon ééń op één overeen laten komen. Dat lijkt me dus geen onoverkomelijk probleem bij een P1S. Als je een X1C hebt ga je inderdaad uitdagingen hebben met zaken als de lichtscan. (het is geen echte LIDAR, dus weiger ik het als zodanig te bestempelen)
Ja, daar heb je op zich een punt. Het voordeel is dan dat je met een minimale hoeveelheid extra werk klaar bent. Maar eerlijk gezegd zijn er dan ook wel kapers op de kust. Creality komt nu meer in de buurt van het kwaliteitsniveau van BL met de nieuwere printers, maar tegen een prijs die wel een stukje hoger ligt. Wellicht dat de Flashforge dan de beste tegenhanger zou zijn van een P1S met klipper?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Pagina: 1 ... 89 ... 108 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.