Hoe duidelijk is dat vanaf het begin, met bijvoorbeeld op https://bambulab.com/en/download/studio:MasterMaceMichu schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:59:
Mijn 2 cents: Ik snap alle ophef niet. Vanaf het begin af aan is duidelijk dat BL zijn eigen ecosysteem aan het neerzetten is, eigen (gesloten) Slicer, gebaseerd op open source, maar zelf niet open source, eigen cloud en eigen filament met eigen gesloten NFC toepassing. Elk weldenkend mens kan dan in mijn ogen ook zien dat ze een gesloten eco systeem hebben.
[quote]
Bambu Studio is an open-source, cutting-edge, feature-rich slicing software. It contains project-based workflows, systematically optimized slicing algorithms, and an easy-to-use graphical interface, bringing users an incredibly smooth printing experience.
[/qoute]
...waar Bambu dus zelf zegt dat hun gesloten slicer open source is?
Da's dan ook weer waar, dat het kon en door anderen ook gepromoot werd, maakt het niet direct tot een verworven recht. Maar het blijft zuur als er opties verdwijnen door dit soort botte bijl oplossingen. En als LAN only mode nu opeens wel met de cloud gaat verbinden voor iedere actie waarvoor autorisatie vereist wordt geacht, is dat wel een wijziging van een ondersteunde functie...Dat ze toevallig MQTT gebruiken en dat een paar handige gasten hiermee een Home Assistant integratie hebben gemaakt, derde partijen het gebruiken voor hun software wil niet zeggen dat dit dan ook voor altijd zo zou blijven.
Voor 99% van de users zal er mi niets wijzigen, ook niet als je meerdere printers hebt. Wellicht moet je je workflow wijzigen, maar de tools anders dan die van BL zijn nóóit officieel ondersteund geweest, die werkten alleen maar omdat er zaken niet waren dicht gezet.
Niet raar dat er op een Tweakers forum gebruikers zitten die iets verder gaan dan basic Bambu Handy printjes toch? Dat zijn ook de gebruikers die er sneller last mee krijgen, naast de Panda Touch gebruikers. Maar inderdaad onzin om alleen op basis hiervan iemand te sturen naar een ander printermerk, dat hangt af van wat diegene beoorgt ermee te doen.Ik merk dat dit hier en op het afvalputje van internet (Reddit) een heel onpopulaire mening is, maar als ik lees dat mensen die gewoon één BL A1 printertje willen kopen, die waarschijnlijk alleen maar van MakerWorld met de BL Handy app draken en andere ongein gaan printen, wordt geadviseerd om toch vooral géén BL meer te kopen, vind ik dat er toch een beetje tegengas mag worden gegeven.
Sinds ik op BL ben overgestapt is mijn 3D print leven een stuk simpeler geworden, géén gehannes en getinker aan printers meer, alles werkt gewoon en prints die mislukken zijn meestal user error. Herhaal prints werken gewoon en onderhoud is eenvoudig, IK ben in ieder geval totaal happy, ook na 24 januari.