Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 14:10

SambalBij

We're all MAD here

Pixelmagic schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:52:
Zie https://blog.bambulab.com...ization-control-system-2/

Veel mensen op Reddit gaan helemaal over de rooie, zien dit als het begin van vele vendor lockins en buitengesloten op je eigen printer.

Reddit link: https://www.reddit.com/r/BambuLab/s/yRPX1thkNh
Tijd om maar eens voor een Prusa te gaan sparen dan...? (Die nieuwe Core One zit er ook best leuk uit :))
Ongeautoriseerde zaken buiten houden is natuulijk prima, maar het is mijn printer, dus ik bepaal wat er wel en niet geautoriseerd is, en niemand anders...
Ik wil gewoon Orcaslicer blijven gebruiken, en ga gewoon daar binnen de printer blijven bedienen, AMS settings/keuzes doet etc... Ik ga géén .mf3's exporteren, om dan met een aparte app te moeten gaan printen.

Reddit neem ik niet heel serieus, maar die blogpost van Bambulab zelf wel...
Hopelijk komt er nog eens alternatieve, open firmware voor de P1 series; anders is het wel klaar denk ik...

Ga gezien de kosten waarschijnlijk echt niet meteen nu rage-quitten, maar nieuwe firmware upgrades gaan dan niet meer geinstalleerd worden, en de volgende printer wordt dan echt geen Bambu meer...
Ik wil graag mínder cloud in mijn leven, niet nog méér...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:38

Mitchell

Ondertitel

Als ik dit goed begrijp zal mijn Panda Touch dus basically useless zijn met deze nieuwe firmware, want die zal niet heel veel meer kunnen dan informatie tonen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-08 10:18
Mh, lastig om te duiden.
Aan de ene kant boeit het me eigenlijk geen reet, want ik stuur toch al mijn hele fucking hebben en houden naar de (chinese) cloud, en er veranderd voor mij vrijwel niets.
Aan de andere kant vind ik de onorthodoxe open houding van een Chinees bedrijf al bijzonder en nu gaan ze het helemaal dichttimmeren tot aan orcaslicer en third party aan toe, met de ogenschijnlijke bedoeling het zo vervelend mogelijk te maken om andere opties te gebruiken dan BL onder het mom van 'security'. Daar ben ik dan weer principieel op tegen.

Dit is wel typisch zijn move die je ziet zodra een startup groot genoeg is: de userbase heeft kritieke massa, tijd voor minder populaire maatregelen. Ik herinner me nog de garantie dat ze voorzichtig zouden zijn met anti-consumer policy zoals custom firmware verbieden op de X1, maar daar zijn ze gauw genoeg van teruggekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56
SambalBij schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:45:
[...]

Tijd om maar eens voor een Prusa te gaan sparen dan...? (Die nieuwe Core One zit er ook best leuk uit :))
Ongeautoriseerde zaken buiten houden is natuulijk prima, maar het is mijn printer, dus ik bepaal wat er wel en niet geautoriseerd is, en niemand anders...
En daar zit dus het punt, dat is niet meer vanzelfsprekend met veel dingen. Je betaald de volle prijs voor hooguit een lease periode en daarna geplande afvoer naar de stort.
MC Taz Man schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:16:
[...]
Reddit neem ik net zo serieus als de Privé en Story.
Daar heb je best een punt, maar het nieuws komt daar dus niet vandaan, dat komt bij Bambu zelf vandaan.
mphilipp schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:38:
[...]

Nouja...daar heb je wel gelijk in, maar de mensen zijn 'overal' wel redelijk overstuur. Ik gebruik braaf Bambu Studio, maar als ik het goed begrijp moet je straks voor Orca een extra app gaan gebruiken om een print te kunnen starten. Daar zou ik ook een beetje verdrietig van worden.

[...]

Maar ja...keuzes. Ik zie op facebook allerlei mensen die meteen al roepen dat ze nooit meer een Bambu Lab printer kopen... stoere taal. Zal wel weer meevallen, en/of Dr.Tao schrikt van de reacties en verzint iets beters. Voorlopig raakt dit mij niet persoonlijk, maar ik kan mij voorstellen dat het voor een hoop mensen lastig wordt.
Ik vrees dat een hoop mensen er al heel bewust van waren dat Bambu dit soort dingen op enig moment zou gaan doen en nu met de neus op de feiten worden gedrukt. Precies zoals je zegt, de reacties zijn veelzeggend en bij genoeg is het schreeuwen, nieuwe firmware installeren en er mee leren leven. Maar ik denk (hoop) dat dit voor veel mensen ook de druppel is en onder deze voorwaarden geen Bambu meer kopen.

En even voor alle duidelijkheid, ik ben geen fan maar er zeer bewust van dat het prima printers zijn die out of the box gewoon meer dan prima printen. En dat er daarmee een grote groep mensen nieuw in de 3d printing wereld zijn gestapt. Het is de manier van werken van Bambu waar ik totaal niet achter sta.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 14-09 13:53
Ik gebruik OrcaSlicer omdat ik ook een Voron heb. Nu heb ik BambuSlicer ook en heb er op zich geen probleem mee om die alleen voor de P1 te gebruiken.
Vanuit sercurity oogpunt snap ik het wel, alleen hebben ze zelf dit probleem gecreëerd door alles via de cloud te laten lopen.
Ik vraag me af welke kant dit op gaat. Is dit stap 1 naar nog meer vendor lock-in ? Veplicht gebruik Bambu Studio en straks alleen nog maar Bambu filament?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:54
raar gedoe met de nieuwe firmware voor de X1..na het lezen van de bambu blog snap ik het nog niet echt. Maar zoals ik de A1 nu gebruik, lan-only modus en gebruik van Bambu software. Dan blijft (als de firmware update doorgezet wordt naar A1) mijn huidige manier van werken hetzelfde blijft met het verschil dat het printen via clouddienst (lees internet) moet ? Als een cloud connectiviteit vereist is dan blijf ik op de oude firmware.

Het gebruik van andere slice software moet via de bambu connect software. Vermoed dat je op een gegeven moment geduwd wordt naar een bambu eco systeem...

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb mij eigenlijk nooit echt verdiept in die lan-only mode. Kun je dan nog steeds een opdracht vanuit Bambu Slicer naar de printer sturen, of moet je dan gaan kloten met sd kaartjes?

Tenzij Bambu een soort van verborgen agenda heeft, zie ik eigenlijk een veel simpelere oplossing: maak gebruik van de cloud exclusief voor Bambu Studio, en laat willekeurig welke slicer dan ook gebruik maken van direct naar de printer sturen via je eigen netwerk. En zorg ervoor dat ik eventueel ook Bambu Studio alleen via mijn eigen netwerk kan gebruiken, zonder gepruts met sd kaartjes. Gewoon net zoals ik voorheen mijn Ender 3 vanuit Prusa Slicer een opdracht kon geven.
Nu maken ze het veel te ingewikkeld met die connect software. Die cloud heb ik nooit echt begrepen, ook al had ik er geen problemen mee. Zolang het werkt boeit het mij niet.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaowoo
mphilipp schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:31:
Ik heb mij eigenlijk nooit echt verdiept in die lan-only mode. Kun je dan nog steeds een opdracht vanuit Bambu Slicer naar de printer sturen, of moet je dan gaan kloten met sd kaartjes?

Tenzij Bambu een soort van verborgen agenda heeft, zie ik eigenlijk een veel simpelere oplossing: maak gebruik van de cloud exclusief voor Bambu Studio, en laat willekeurig welke slicer dan ook gebruik maken van direct naar de printer sturen via je eigen netwerk. En zorg ervoor dat ik eventueel ook Bambu Studio alleen via mijn eigen netwerk kan gebruiken, zonder gepruts met sd kaartjes. Gewoon net zoals ik voorheen mijn Ender 3 vanuit Prusa Slicer een opdracht kon geven.
Nu maken ze het veel te ingewikkeld met die connect software. Die cloud heb ik nooit echt begrepen, ook al had ik er geen problemen mee. Zolang het werkt boeit het mij niet.
Lan-only mode is (volgens mij) vergelijkbaar dat een device niet naar het internet gaat.
Zo even kijkend naar de wiki pagina van Bambu:
https://wiki.bambulab.com...e-sharing/enable-lan-mode

Lijkt dat overeen te komen met mijn aanname (denk ik :) ..geen vekeer naar Bambu Server )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
shaowoo schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:43:
[...]
Lan-only mode is (volgens mij) vergelijkbaar dat een device niet naar het internet gaat.
Dat had ik al begrepen, maar ik vroeg mij af wat je dan allemaal 'verliest' qua functionaliteit. Ik heb toch maar even gekeken en het blijkt dat je met Bambu Studio nog wel van alles kan, maar de Handy App werkt niet meer om je print te controleren en eventuuel te stoppen. Dat is jammer, en ik vraag mij af of het niet eenvoudig is om de Handy App ook een LAN mode te geven. Je kunt net zo goed over je eigen netwerk, net als met Bambu Studio met je eigen printer op je eigen netwerk connecten. Ik gebruik dat nog wel eens om vanuit de woonkamer de print te monitoren en soms ook silent mode in te schakelen als een print luidruchtig is.

Ahc...wie weet bedenken zij zich nog als ze zoveel kritiek krijgen. Zou mij eerlijk gezegd niets verbazen. Ze hebben zich ook bedacht mbt de alternatieve firmware.

Het ironische is nu dat de mensen die al in het begin kritiek hadden op Bambu Lab vanwege de cloud en het gesloten ecosysteem nu min of meer gelijk krijgen en deze stap uitleggen als een eerste stap naar het compleet afsluiten van de printers. Sommigen roepen al dat ze straks alleen nog maar Bambu Lab filament accepteren. Lijkt mij een beetje overdreven, maar ze verspelen hiermee best wel wat credits die ze inmiddels hadden opgebouwd. Dus wie weet gaat Dr.Tao nog eens goed nadenken...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaowoo
@mphilipp
als locale API beschikbaar blijft dan kan ik me voorstellen dat je 'eigen' interface zou kunnen maken. Zo lezend lijkt na de voorgestelde firmware je nog steeds gegevens kan uitlezen (tbv bijvoorbeeld home assistant). Lijkt me dat je dan naast lezen dan ook commando's kan sturen (immers de locale bambu slicer softeware stuurt de gcode ook over LAN naar dezeflde API poorten).

Ach tegen die tijd zullen er vast wel wat wrappers op github te vinden zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

shaowoo schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:57:
@mphilipp
als locale API beschikbaar blijft dan kan ik me voorstellen dat je 'eigen' interface zou kunnen maken. Zo lezend lijkt na de voorgestelde firmware je nog steeds gegevens kan uitlezen (tbv bijvoorbeeld home assistant). Lijkt me dat je dan naast lezen dan ook commando's kan sturen (immers de locale bambu slicer softeware stuurt de gcode ook over LAN naar dezeflde API poorten).

Ach tegen die tijd zullen er vast wel wat wrappers op github te vinden zijn :)
Heb je die post van Bambulab wel gelezen? Daar staat juist duidelijk dat 'lijkt me dat je dan naast lezen ook commando's kan sturen' nou nét hetgene is wat straks niet meer kan... Lezen ja, schrijven niet meer.

Zonder officiele Bambu authorisatie kan een extern stuk software of hardware straks geen commando's meer sturen om de fans of het licht aan of uit te doen, of een gcode sturen om te printen...

Het is natuurlijk de hoop dat deze toegang snel gehackt wordt en de benodigde codes/certificaten e.d. snel onilne staan, maar beter wordt het er niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:38:
[...]

Nouja...daar heb je wel gelijk in, maar de mensen zijn 'overal' wel redelijk overstuur. Ik gebruik braaf Bambu Studio, maar als ik het goed begrijp moet je straks voor Orca een extra app gaan gebruiken om een print te kunnen starten. Daar zou ik ook een beetje verdrietig van worden.

Het verhaal dat Bambu vertelt is dat zij dit doen om enerzijds de veiligheid. Dat is natuurlijk inherent aan een clouddienst, en zij hebben ooit de keuze gemaakt dat alleen al het slicen via de cloud moet. Dus heb je een schakel in je systeem gebouwd die misbruikt kan worden of doel van een aanval kan zijn. Er zijn voorbeelden (een POC) van een 'aanval' op 3D printers die exposed waren naar internet. Is in principe een serieus argument, maar door access tokens, wachtwoorden e.d.is dat toch volgens mij redelijk dicht gezet.

Ook beweren zij dat de alternatoeve slicers een onredelijke last zijn voor de servers. Ik weet niet of het alleen slicers zijn, of dat er ook andere tools zijn voor Bambu printers, maar ze hebben het over een groot aantal calls naar die cloud backend. Geen idee waar dat allemaal vandaan komt, en of dat voor bv Orca een normale gang van zaken is. Kost hen heel veel geld om de infra van hun clouddienst uit te breiden om te voorkomen dat de boel omvalt en niemand meer kan printen.

Tsja...heel erg allemaal :+ Ze kunnen natuurlijk ook de andere kant uit gaan en ervoor zorgen dat je gewoon zonder die cloud kunt printen en die cloud alleen gebruikt als je niet op de eigen netwerk zit, dus bv een print wil straten of volgen als je niet thuis bent. Nu bouwen ze een extra complexiteit in omdat ze zo nodig alles via die cloud willen hebben. Als nou gewoon via het eigen lan de default is, heb je nog maar een kwart van je cloud shizzle nodig (gok ik).

Maar ja...keuzes. Ik zie op facebook allerlei mensen die meteen al roepen dat ze nooit meer een Bambu Lab printer kopen... stoere taal. Zal wel weer meevallen, en/of Dr.Tao schrikt van de reacties en verzint iets beters. Voorlopig raakt dit mij niet persoonlijk, maar ik kan mij voorstellen dat het voor een hoop mensen lastig wordt.
Ik had op TwiX idd zoiets meegekregen, maar ook heel snel geconcludeerd dat het een overtrokken hetze is, op dit moment. Gaat namelijk over een beta firmware versie. Geen release versie.

Maar we gaan het zien. Niet updaten is gewoon een optie.

Ik ga me momenteel er nog niet druk om maken, iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaowoo
@SambalBij "Het is natuurlijk de hoop dat deze toegang snel gehackt wordt en de benodigde codes/certificaten e.d. snel onilne staan" dit dus of custom firmware.

Als de soep inderdaad zo heet opgediend wordt dan wacht ik even met eten (lees updaten van firmware) en als Bambu software niet meer werkt (vanwege noodzakelijk ontbrekende firmware update) dan ga ik over op Orca. Daarnaast ook kijken wat daadwerkelijk de gevolgen zijn..men gaat snel in worst-case scenario's denken.

En ja..ongetwijfeld dat het niet makkelijker wordt maar kan ook meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

We wachten het idd maar af... Gaat nu sws zo te lezen eerst om de X1C.... Of en wanneer de P1 dit ook krijgt zien we dan wel weer... In de tussentijd maar gewoon vast sparen voor die Prusa :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
shaowoo schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:19:
@SambalBij "Het is natuurlijk de hoop dat deze toegang snel gehackt wordt en de benodigde codes/certificaten e.d. snel onilne staan" dit dus of custom firmware.

Als de soep inderdaad zo heet opgediend wordt dan wacht ik even met eten (lees updaten van firmware) en als Bambu software niet meer werkt (vanwege noodzakelijk ontbrekende firmware update) dan ga ik over op Orca. Daarnaast ook kijken wat daadwerkelijk de gevolgen zijn..men gaat snel in worst-case scenario's denken.

Gehackte toegangen moet je, imo, juist niet willen. Beste is als BL gewoon een API oid beschikbaar stelt die de boel veilig maakt & OS (en andere slicers) in staat stelt om met hun cloud te communiceren, op hun voorwaarden.

Mensen mogen wel van mening zijn dat dit hún printer is, maar volgens mij zijn deze mensen niet de eigenaar van de BL cloud. En laat BL nou net willen bepalen wie, op welke manier en met welke data, toegang mag hebben tot die cloud.

Als ik het goed begrijp van posts hier, tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:53
MC Taz Man schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:22:
[...]
En laat BL nou net willen bepalen wie, op welke manier en met welke data, toegang mag hebben tot die cloud.
En op deze manier ook gaat bepalen welke data je dient af te staan om je printer te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Het gaat niet om een API die in staat is om met hun cloud te communiceren, maar een API die in staat is om met de printer (inderdaad. mijn printer) direct te communiceren.

Ik ben zeker geen eigenaar van hun cloud. Wil ik ook helemaal niet zijn. Gebruiker van hun cloud echter, wil ik óók niet hoeven zijn.
Het gaat om toegang tot de printer zelf. Als ik mijn eigen, lokale Home Assistant wil laten praten via mijn eigen, lokale netwerk, tegen mijn eigen lokale printer, dan hoort dat te kunnen.
Dan heb ik helemaal niks te maken met heel die ***cloud van ze.
En dát is wat ze nu volgens eigen zeggen in die nieuwe firmware onmogelijk willen gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 08:58
MC Taz Man schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:16:
[...]

Reddit neem ik net zo serieus als de Privé en Story.
Ik snap wat je bedoelt, maar ook de blogpost van Bambu zelf heeft wel wat weg van het vooral moeilijker willen maken om third party applicaties te gebruiken onder het mom van security. Twee artikelen dat lekken in software toegang geven tot printers die aangesloten zijn op het internet (goh... 8)7 ) plus een eigen wiki post over het aantal 'abnormale' cloud requests als reden om het een stuk lastiger te maken om alles behalve Bambu software te draaien vind ik niet het meest sterke argument. Zeker omdat het schijnbaar ook opgaat voor LAN-only mode en er ook oplossingen te bedenken zijn waarbij 3rd party software wel toegang kan houden op lokaal niveau, alleen geen toegang tot de cloud. Ook wel een dingetje dat een Panda Touch hiermee ook ineens waardeloos wordt, terwijl die toch echt erg lokaal gebruikt wordt.

Ik sta dus niet te springen om de firmware te updaten zodra dit uitkomt, ook al gebruiken we hier maar heel af & toe Orca en verder geen 3rd party spul. Nadeel is dat alle firmware erna dezelfde security bevat, je daarmee dus belangrijke verbeteringen mist en het niet ondenkbaar is dat er over een paar softwareversies toch geëist wordt dat je die firmware draait.

Voor nu print het er niet minder om en ik vind het ook nog zeker geen reden om meteen in de stress te schieten of Bambu Support te bestoken met calls, maar ik snap wel dat dit geen populaire stap is, gebaseerd op de gedeelde informatie in de blogpost.
shaowoo schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:19:

Ik hoop absoluut niet op gehackte toegang. Naast dat het wel gaat om een stukje security, is dat namelijk ook een reden om de boel nog verder dicht te timmeren. Ik hoop eerder dat er een groot genoeg aandeel users bij de oude firmware blijft om Bambu de oplossing nog eens tegen het licht te laten houden. IJdele hoop waarschijnlijk, genoeg gebruikers die niet veel verder komen dan Bambu Handy laat staan 3rd party tools, maar we zitten bijvoorbeeld ook niet te wachten op 100% vendor lock-in waarbij de printer echt niets meer doet zonder Bambu Studio of Handy omdat Bambu Connect gehackt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SambalBij schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:37:
Het gaat niet om een API die in staat is om met hun cloud te communiceren, maar een API die in staat is om met de printer (inderdaad. mijn printer) direct te communiceren.

Ik ben zeker geen eigenaar van hun cloud. Wil ik ook helemaal niet zijn. Gebruiker van hun cloud echter, wil ik óók niet hoeven zijn.
Het gaat om toegang tot de printer zelf. Als ik mijn eigen, lokale Home Assistant wil laten praten via mijn eigen, lokale netwerk, tegen mijn eigen lokale printer, dan hoort dat te kunnen.
Dan heb ik helemaal niks te maken met heel die ***cloud van ze.
En dát is wat ze nu volgens eigen zeggen in die nieuwe firmware onmogelijk willen gaan maken.
Je kan gewoon offline printen, door een SD kaart. Je hoeft de cloud niet te gebruiken. LAN modus schijnt ook te werken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik snap nooit dat mensen over de zeik gaan als een bedrijf die een gesloten ecosysteem heeft dingen niet ondersteund die ze nooit ondersteund hebben. BL heeft nooit Orca Slicer ondersteund, of üüberhaupt andere slicers, qua toegang tot de printers. Noch hebben ze Home Assistance ondersteuning, ook nooit gegeven ook. Voor zover ik weet, iig.

Dat het kón, houdt niet in dat het ondersteund was.

Deze beperkingen zijn ze altijd heel eerlijk over geweest. Ongeveer hetzelfde als een iPad kopen en gaan eisen dat Apple er een UTP connectie voor gaat ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:46:
[...]
Je kan gewoon offline printen, door een SD kaart. Je hoeft de cloud niet te gebruiken. LAN modus schijnt ook te werken, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Via LAN mode kun je met Bambu Studio gewoon nog alles doen. Alleen de Handy App werkt dan niet meer.
Ik snap nooit dat mensen over de zeik gaan als een bedrijf die een gesloten ecosysteem heeft dingen niet ondersteund die ze nooit ondersteund hebben. BL heeft nooit Orca Slicer ondersteund, of üüberhaupt andere slicers, qua toegang tot de printers. Noch hebben ze Home Assistance ondersteuning, ook nooit gegeven ook. Voor zover ik weet, iig.
In die zin heb je gelijk. Maar de slicer is open source, en Bambu heeft nooit bezwaar gemaakt (voor zover ik weet iig) tegen andere slicers die hun cloud (moeten) gebruiken. Bambu heeft zich tot nu toe steeds verdedigd tegen lieden die riepen dat die verplichte cloud en het gesloten ecosysteem slecht is en dat men straks alles kan afsluiten en je dwingen alleen met hun spullen te werken. Steeds werd er geroepen dat ze dat niet willen etc. En deze stap lijkt daar tegenin te gaan en de kriticasters gelijk te geven.

Wat ik denk dat de oplossing is, is om de tafel te gaan zitten met Orca enzo om te kijken waarom er zoveel connecties worden gemaakt met de Bambu backend. Want daar klagen ze over in een eerdere blogpost (staat een link in de blog). Als blijkt dat er iets geks gebeurt met Orca, kan die ervoor zorgen dat dat niet meer gebeurd. En vervolgens zouden ze kunnen werken met 'certified' slicers/partners oid die dan een certificaat krijgen en daarmee gewoon de toegang die zij eerder hadden. Dat is niet ongekend in softwareland. Er zijn meer bedrijven die een dienst (API) hebben die vervolgens door anderen wordt gebruikt met eigen software. Als je dat wil toestaan, ga je over naar een systeem met certificaten. Volgens mij is dan het probleem ook opgelost. Want ik begrijp de bezorgdheid om de veiligheid van de cloud ook wel. Niemand zit te wachten op een malicious code die via de Bambu cloud je printer onklaar maakt. Want dat kan dus gewoon als iemand dat weet te hacken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Via LAN mode kun je met Bambu Studio gewoon nog alles doen. Alleen de Handy App werkt dan niet meer.

[...]

In die zin heb je gelijk. Maar de slicer is open source, en Bambu heeft nooit bezwaar gemaakt (voor zover ik weet iig) tegen andere slicers die hun cloud (moeten) gebruiken. Bambu heeft zich tot nu toe steeds verdedigd tegen lieden die riepen dat die verplichte cloud en het gesloten ecosysteem slecht is en dat men straks alles kan afsluiten en je dwingen alleen met hun spullen te werken. Steeds werd er geroepen dat ze dat niet willen etc. En deze stap lijkt daar tegenin te gaan en de kriticasters gelijk te geven.

Wat ik denk dat de oplossing is, is om de tafel te gaan zitten met Orca enzo om te kijken waarom er zoveel connecties worden gemaakt met de Bambu backend. Want daar klagen ze over in een eerdere blogpost (staat een link in de blog). Als blijkt dat er iets geks gebeurt met Orca, kan die ervoor zorgen dat dat niet meer gebeurd. En vervolgens zouden ze kunnen werken met 'certified' slicers/partners oid die dan een certificaat krijgen en daarmee gewoon de toegang die zij eerder hadden. Dat is niet ongekend in softwareland. Er zijn meer bedrijven die een dienst (API) hebben die vervolgens door anderen wordt gebruikt met eigen software. Als je dat wil toestaan, ga je over naar een systeem met certificaten. Volgens mij is dan het probleem ook opgelost. Want ik begrijp de bezorgdheid om de veiligheid van de cloud ook wel. Niemand zit te wachten op een malicious code die via de Bambu cloud je printer onklaar maakt. Want dat kan dus gewoon als iemand dat weet te hacken.
Tja, ik ben met open ogen in het ecosysteem gestapt. Vanaf dag -21 (3 wkn vóór de KS) was al heel duidelijk dat alles gesloten zou zijn. Ik ben zelfs verbaasd over hoe open ze alles gemaakt hebben tot nu toe.

Het enige waar we BL aan kunnen houden, is hun belofte dat ze bij een eventueel faillissement de boel 100% Open Source zouden maken.

Verder snap ik heel goed dat je éérst de boel dicht gooit, dan pas gaat praten met OS (en eventueel anderen) om te kijken wat er waar precies vaudt gaat. Bandbreedte is namelijk teringduur. Op mijn werk (webbased) is dat ook gewoon procedure. Eérst malafide (in onze ogen) verkeer stoppen, dan pas contact opnemen met de bron (indien bekend) om te overleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
[...]

Dat het kón, houdt niet in dat het ondersteund was.

Deze beperkingen zijn ze altijd heel eerlijk over geweest. Ongeveer hetzelfde als een iPad kopen en gaan eisen dat Apple er een UTP connectie voor gaat ondersteunen.
LAN modus werkt ook niet zonder autorisatie straks:
Critical Operations That Require Authorization

The following printer operations will require authorization controls:

Binding and unbinding the printer.
Initiating remote video access.
Performing firmware upgrades.
Initiating a print job (via LAN or cloud mode).
Controlling motion system, temperature, fans, AMS settings, calibrations, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:12:
[...]
Verder snap ik heel goed dat je éérst de boel dicht gooit, dan pas gaat praten met OS (en eventueel anderen) om te kijken wat er waar precies vaudt gaat. Bandbreedte is namelijk teringduur. Op mijn werk (webbased) is dat ook gewoon procedure. Eérst malafide (in onze ogen) verkeer stoppen, dan pas contact opnemen met de bron (indien bekend) om te overleggen.
Is inderdaad een goede methode. Zo krijg je de andere partij eerder in de 'meewerk stand'.
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt. De argumenten van veiligheid en de bandbreedte snap ik wel. Op zich een beetje jammer dat 'de community' zo hysterisch reageert en helemaal voorbij gaat aan de argumenten van Bambu Lab. Aan de andere kant is het natuurlijk niet leuk als je denkt vrije keuze te hebben van slicers en dat die dan ook gewoon ongehinderd werken.

Afwachten dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:39:
[...]

Is inderdaad een goede methode. Zo krijg je de andere partij eerder in de 'meewerk stand'.
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt. De argumenten van veiligheid en de bandbreedte snap ik wel. Op zich een beetje jammer dat 'de community' zo hysterisch reageert en helemaal voorbij gaat aan de argumenten van Bambu Lab. Aan de andere kant is het natuurlijk niet leuk als je denkt vrije keuze te hebben van slicers en dat die dan ook gewoon ongehinderd werken.

Afwachten dus...
Bandbreedte "argument" maak ik alleen ivm m'n werk. Geen idee wat bij BL het probleem is. De bandbreedte zelf, of het aantal calls. Dat laatste kan ook voor een hoop ellende zorgen. Krijg je een soort van DDoS van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob-bo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 08:52
Ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen.

Dit staat bij de features van Bambu Connect:
File Import and Printing: Import Bambu Lab G-code or 3MF files and send them to the printer for seamless printing.
Ik zie het voor me dat je in Orcaslicer een knopje krijgt die de 3mf maakt en die stuurt naar de connect app en dan de print via de connect app.

Je hebt dan geen tab in Orcaslicer meer waarin je je print kan zien maar je hebt dan een aparte applicatie.

Als je er over nadenkt is het alleen maar beter. Je hoeft namelijk je cloud toegang niet meer in een 3rd party app in te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
[...]

Met je sd kaart naar je printer lopen net alsof het nog 2011 is. Juist het op afstand kunnen besturen is wat de nieuwere machines aantrekkelijk maakt. De LAN modus gaat juist uit om te bedienen, dat zeggen meerdere mensen hier.

Je klinkt een beetje als een van de vele gesponsorde YouTubers, gewoon blijven zeggen dat er niets veranderd en dat je kan kiezen niet te updaten. Maar iedereen die vanaf nu een nieuwe printer koopt krijgt dit er gratis bij en het zal me verbazen als je dan nog kan downgraden.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:26:
[...]

Met je sd kaart naar je printer lopen net alsof het nog 2011 is. Juist het op afstand kunnen besturen is wat de nieuwere machines aantrekkelijk maakt. De LAN modus gaat juist uit om te bedienen, dat zeggen meerdere mensen hier.

Je klinkt een beetje als een van de vele gesponsorde YouTubers, gewoon blijven zeggen dat er niets veranderd en dat je kan kiezen niet te updaten. Maar iedereen die vanaf nu een nieuwe printer koopt krijgt dit er gratis bij en het zal me verbazen als je dan nog kan downgraden.
Ik zeg niet dat dit goed, of zelfs maar wenselijk, is. Ik geef enkel aan dat BL hier nooit geheimzinnig over gedaan heeft & dat dit een consequentie is van het kopen van een printer in een gesloten ecosysteem.

BL is niet OS en zal dat ook niet worden, zolang ze niet failliet gaan. En dan nog alleen als ze hun woord houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:58

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Ik gebruik de Python Bambulabs API library om printjobs naar mijn printers te sturen en Home Assistant voor de monitoring. Zolang ik geen bevestiging heb dat dit met de nieuwe firmware nog werkt, wordt die nieuwe firmware niet geinstalleerd en gaat LAN-mode definitief aan. Nieuwe printers van Bambulab komen er dan niet meer in. Het blijft dan bij de 6 stuks die ik nu heb. Mooie printers, met goede printkwaliteit voor een goede prijs, maar ik moet wel zelf "in control" blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:50:
[...]
Bandbreedte "argument" maak ik alleen ivm m'n werk. Geen idee wat bij BL het probleem is. De bandbreedte zelf, of het aantal calls. Dat laatste kan ook voor een hoop ellende zorgen. Krijg je een soort van DDoS van.
Bambu klaagde daar ook over in een andere blog post:
  • January 8, 2025: 10M abnormal requests in 15 minutes.
  • December 28, 2024: 110K abnormal requests in 10 minutes.
  • November 16, 2024: 1M abnormal requests.
  • October 23, 2024: 286K abnormal requests.
  • October 22, 2024: 1.8M abnormal requests.
  • October 21, 2024: 13M abnormal requests.
  • August 3, 2024: 90K abnormal requests.
  • June 1, 2024: 760K abnormal requests.
  • September 22, 2023: MakerWorld experienced a DDoS attack lasting approximately 1 hour, with a peak QPS of 12K. This resulted in service-wide abnormalities and disruptions.
  • Our monitoring systems have detected peaks of up to 30 million unauthorized requests per day, creating unnecessary strain on our infrastructure.
Waar dit dan ook vandaan komt - en zij zeggen niet dat dit van Orca Slicer komt natuurlijk - ze moeten er iets aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:42:
[...]

[...]

Waar dit dan ook vandaan komt - en zij zeggen niet dat dit van Orca Slicer komt natuurlijk - ze moeten er iets aan doen.
Dat zijn getallen waar hij permabans voor uitdelen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:57
Magnatic schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:04:
Ik gebruik de Python Bambulabs API library om printjobs naar mijn printers te sturen en Home Assistant voor de monitoring. Zolang ik geen bevestiging heb dat dit met de nieuwe firmware nog werkt, wordt die nieuwe firmware niet geinstalleerd en gaat LAN-mode definitief aan. [...]
FYI: BambuLab removing 3rd party APIs - makes HA integration almost useless :(

[ Voor 7% gewijzigd door Cardinal op 17-01-2025 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwe blog post, zelf niet gelezen omdat het mij te weinig interesseert, maar voor zij die wél interesse hebben: https://blog.bambulab.com...ization-control-system-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnatic

Magnatic

Ik heb nog een kleine hoop dat puur lokale interactie nog wel kan. De bovenstaande library gebruikt FTP voor de upload naar de SD-kaart en de lokale MQTT van de printer voor het starten van de print vanaf de SD-kaart. De Home Assistant integration kijkt ook naar de lokale MQTT. Dat heeft beide 0,0 te maken met de cloud en de belasting daarvan. Tevens heb je om dit voor elkaar te krijgen toch echt fysieke toegang tot de printer nodig om de LAN-only key daarop in te zien. Dus zowel het security-argument als het onnodig belasten van hun cloud zijn hier niet van toepassing.

Maar ik zie het inderdaad somber in... Afwachten maar.

[ Voor 3% gewijzigd door Magnatic op 17-01-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaowoo
Hmm net de update van de bambu blog gelezen. Zelfs in lan only mode wordt het dichtgezet:

“However, please note that even when the printer is in LAN mode, the network environment in which the printer is located may still be connected to the public network, and other malicious software may still be able to remotely access the printer.“

Lees veel dingen en daarmee ook veel onduidelijkheden, voorlopig maar even afwachten.

[ Voor 31% gewijzigd door shaowoo op 17-01-2025 19:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:28

thijsco19

KTM 990 SMT

Ben ik dan de enigste die het niks interesseert?
Ik heb dat ding gekocht omdat ik een betrouwbare 3d printer wilde die werkt. Dat is gelukt.
Daar gaat deze update niks aan veranderen.

Zo gek vind ik het eigenlijk ook niet. Vroegah, zouden we het niet gek vinden als er een 3d printer op de markt kwam die alleen werkte met hun eigen slicer. Maar tegenwoordig moet alles maar open source zijn of zelf instelbaar etc.

Er zijn genoeg mensen die dat allemaal niet hoeven en gewoon willen printen, voor die mensen veranderd er eigenlijk niks.

Tuurlijk kan je opmerkingen maken over de bedrijfsvoering. Waarom nu opeens zo deze wijziging? Waarom niet vanaf het begin? Etc. Er zullen genoeg dingen zijn om over te zeuren maar zolang die apparaten doen waarvoor ze bedoelt zijn en dat blijven doen vind ik het allemaal prima.

Het zou wat anders zijn als ze in een keer geld gaan vragen om gebruik te mogen maken van hun service en om te printen. Dat is daadwerkelijk het beperken van de functionaliteit van de printer. Maar dat is niet aan de orde.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 14-09 13:53
thijsco19 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:59:
Ik heb dat ding gekocht omdat ik een betrouwbare 3d printer wilde die werkt. Dat is gelukt.
Daar gaat deze update niks aan veranderen.

Zo gek vind ik het eigenlijk ook niet. Vroegah, zouden we het niet gek vinden als er een 3d printer op de markt kwam die alleen werkte met hun eigen slicer. Maar tegenwoordig moet alles maar open source zijn of zelf instelbaar etc.

Er zijn genoeg mensen die dat allemaal niet hoeven en gewoon willen printen, voor die mensen veranderd er eigenlijk niks.

Tuurlijk kan je opmerkingen maken over de bedrijfsvoering. Waarom nu opeens zo deze wijziging? Waarom niet vanaf het begin? Etc. Er zullen genoeg dingen zijn om over te zeuren maar zolang die apparaten doen waarvoor ze bedoelt zijn en dat blijven doen vind ik het allemaal prima.

Het zou wat anders zijn als ze in een keer geld gaan vragen om gebruik te mogen maken van hun service en om te printen. Dat is daadwerkelijk het beperken van de functionaliteit van de printer. Maar dat is niet aan de orde.
Laat ik voorop stellen dat ik het snap, maar doordat ze via de cloud werken (wat helemaal niet nodig is) hebben ze deze maatregelen ook aan zichzelf te danken.
Daarnaast maken ze gebruik van een fork van een opensource slicer, dus van oorsprong is het helemaal niet hun eigen slicer (maar wel een goede fork).
En dan natuurlijk de vraag: waar gaat dit heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Achja, we wisten allemaal dat dit soort dingen kunnen gebeuren bij een cloud-connected ding. Genoeg domotica spul waar ook dat soort fratsen zijn uitgehaald.
Hierboven, over het aanhalen van het betalen voor die cloud, dat is natuurlijk speculeren. En ik zal niet zeggen dat ze dat gaan doen, maar ook daar voorbeelden van andere diensten die vroeger gratis waren en later (of met nieuwe features) in een abonnement terecht kwamen.

We gaan het wel zien, ik vind de HA integratie wel handig, want dan heb ik een melding zodra de print klaar is, zonder de handy app te hoeven gebruiken. Als dat wegvalt zou ik dat wel erg vervelend vinden. Ik gebruik gewoon de Bambu studio voor het slicen, dus op dat front geen probleem.

Misschien blijft het allemaal gewoon werken en hetzelfde als je niet update, ook best :P het is niet dat er nog hele spannende features bij komen.

[ Voor 23% gewijzigd door _ferry_ op 17-01-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee hoor. In principe boeit het mij in die zin niet, dat ik 'braaf' Bambu Studio gebruik. Het is alleen zo dat ik denk dat er andere oplossingen mogelijk zijn, die 'beter' voor de klant zijn. Echter, Bambu heeft ook een soort eigen extra doel en dat is de cashflow opdrijven. En via Bambu Studio kunnen zij hun eigen spul promoten en dat werkt niet via Orca. Dat is hoe ver ik wil gaan met conspiracy theorieën.

Maar zoals ik al eerder zei, is het nog niet zo ver en kan het best zijn dat ze na de kritiek gelezen te hebben tot een andere oplossing komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:20:
Nieuwe blog post, zelf niet gelezen omdat het mij te weinig interesseert, maar voor zij die wél interesse hebben: https://blog.bambulab.com...ization-control-system-2/
Dat is nou juist de post waar alle drukte om is ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik vind het een beetje een storm in een glas water. Bambu zegt duidelijk dat je gewoon kan blijven slicen met Orca, alleen je moet bambu connect gebruiken om ze op te sturen naar de printer. Je kan niet meer vanuit Orca zelf versturen.

Wat ik wel jammer vind is de video export, dat had ik wel graag met een third party programma gedaan, ik was aan het zoeken naar eentje die ik gewoon fullscreen kon zetten (want dat kan met bambu studio op de PC helaas niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
_ferry_ schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:23:
Achja, we wisten allemaal dat dit soort dingen kunnen gebeuren bij een cloud-connected ding. Genoeg domotica spul waar ook dat soort fratsen zijn uitgehaald.
Hierboven, over het aanhalen van het betalen voor die cloud, dat is natuurlijk speculeren. En ik zal niet zeggen dat ze dat gaan doen, maar ook daar voorbeelden van andere diensten die vroeger gratis waren en later (of met nieuwe features) in een abonnement terecht kwamen.

We gaan het wel zien, ik vind de HA integratie wel handig, want dan heb ik een melding zodra de print klaar is, zonder de handy app te hoeven gebruiken. Als dat wegvalt zou ik dat wel erg vervelend vinden. Ik gebruik gewoon de Bambu studio voor het slicen, dus op dat front geen probleem.

Misschien blijft het allemaal gewoon werken en hetzelfde als je niet update, ook best :P het is niet dat er nog hele spannende features bij komen.
Volgens het blog artikel blijft statusmonitoring gewoon werken, alleen geen remote video. De printer is klaar melding zou dus wel moeten blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Llopigat schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:50:
Ik vind het een beetje een storm in een glas water. Bambu zegt duidelijk dat je gewoon kan blijven slicen met Orca, alleen je moet bambu connect gebruiken om ze op te sturen naar de printer. Je kan niet meer vanuit Orca zelf versturen.

Wat ik wel jammer vind is de video export, dat had ik wel graag met een third party programma gedaan, ik was aan het zoeken naar eentje die ik gewoon fullscreen kon zetten (want dat kan met bambu studio op de PC helaas niet).
Bambu zegt ook dat er geen garanties worden gegeven voor de toekomst, dat er mogelijk verdere beperkingen kunnen volgen. En als je net 80+ euro hebt neergeteld voor een Panda Touch om een fatsoenlijk touch screen op je P1 te krijgen baal je ook wel dat je nu alleen een dure veredelde statusmonitor hebt.

Om nu meteen te zeggen dat Bambu hiermee duidelijk de eerste stappen heeft gezet naar Vendor Lock-in op alle vlakken, waaronder straks ook alleen eigen filament toelaten zoals sommigen op Reddit beweren gaat te ver, maar er zijn ook oplossingen te bedenken die minder beperkend zijn voor klanten en toch hetzelfde bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:48:
[...]
Om nu meteen te zeggen dat Bambu hiermee duidelijk de eerste stappen heeft gezet naar Vendor Lock-in op alle vlakken, waaronder straks ook alleen eigen filament toelaten zoals sommigen op Reddit beweren gaat te ver, maar er zijn ook oplossingen te bedenken die minder beperkend zijn voor klanten en toch hetzelfde bereiken.
Eigen filament afdwingen zou voor mij eigenlijk het enige zijn dat me echt van merk zou laten verspringen. Nouja dat en het blokkeren van functies die nu gratis zijn onder een abonnement.

Maar ik denk niet dat ze dat gaan doen. Dan raken ze teveel klanten kwijt.

Dat van die Panda is wel een punt inderdaad. Ik was vergeten dat die ook gewoon op wifi verbindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
shaowoo schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:43:
[...]

Zo even kijkend naar de wiki pagina van Bambu:
https://wiki.bambulab.com...e-sharing/enable-lan-mode

Lijkt dat overeen te komen met mijn aanname (denk ik :) ..geen vekeer naar Bambu Server )
Nog niet… maar naar wat ik begrijp (gelezen te hebben op hun blog) is dat je zelfs de Bambu Connect nodig moet hebben voor de LAN mode… dan is er kennelijk nog steeds een connectie nodig. De slicer met deze connectie staat hoogstwaarschijnlijk op je laptop/computer met internetverbinding… dus moet je een computer en printer op een netwerk hebben zonder internet …

En dan de vraag of dat wel gaat werken …

Ik persoonlijk vind het maar rare praktijken van Bambu. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
iMars schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 01:04:
[...]

Nog niet… maar naar wat ik begrijp (gelezen te hebben op hun blog) is dat je zelfs de Bambu Connect nodig moet hebben voor de LAN mode… dan is er kennelijk nog steeds een connectie nodig. De slicer met deze connectie staat hoogstwaarschijnlijk op je laptop/computer met internetverbinding… dus moet je een computer en printer op een netwerk hebben zonder internet …

En dan de vraag of dat wel gaat werken …

Ik persoonlijk vind het maar rare praktijken van Bambu. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
Zo moeilijk' is het niet, het staat letterlijk in de blog posting met dit nieuws:

Critical Operations That Require Authorization

The following printer operations will require authorization controls:
Binding and unbinding the printer.
Initiating remote video access.
Performing firmware upgrades.
Initiating a print job (via LAN or cloud mode).
Controlling motion system, temperature, fans, AMS settings, calibrations, etc.

Dus nee, na de update kan je dat niet zomaar doen maar zal je via de autorisatie moeten.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 17:50
Hier de update wel gedaan en inderdaad de apps via Homey werken niet meer, jammer maar was een extra luxe. Verder werkt het als vanouds

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-09 17:35
Lang leve de cloud :( :(
Ben er altijd al tegen geweest je maakt je zelf namelijk afhankelijk van de grillen en grollen van dat land en de eigenaar van die cloud. En je bent geen eigenaar meer van jouw data en apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Voor degenen met meer dan 1 Bambu shop kortingscode vanwege de vertragingen rond Black Friday: je kan ze tegelijk gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 15:43
Dat het jou en de mensen die het met je eens zijn niet interesseert doet niets af aan de situatie. Het zegt vooral iets over jullie als persoon en jullie kennis over & blik op de wereld. Bedoel dat niet persoonlijk, maar niemand gaat er iets mee winnen door vóór deze wijziging te zijn echter heeft wel iedereen iets te verliezen. Dat jullie dat niet erg vind is prima, maar ga vervolgens e.e.a. niet bagateliseren s.v.p. En misschien is dit een klein beetje overdrijven, maar in basis is dit gewoon een 'First they came...' gedicht situatie. Alleen dan eigenlijk nog erger omdat jullie niet alleen niets zeggen maar ook nog eens gaan verkondigen dat het allemaal zo erg niet is.
_ferry_ schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:23:
Dat betekent niet dat je het altijd maar goed moet vinden.
Llopigat schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:50:

Je stapt hier wel even over het feit heen dat je nu dus Chinese software moet installeren op een PC met alle mogelijke privacy risico's die daarbij mee komen. Zie n.b. dit nieuwsbericht van 2 dagen terug: nieuws: Noyb dient Europese privacyklacht in over TikTok, AliExpress en Xiaomi
Daarnaast is het gewoon super vervelend dat printen nu twee-stappen is geworden i.p.v. 1.

De beargumentatie van BBL gaat ook nergens over, zij weten totaal niet hoe veilig mijn netwerk is dus waarom moet ik uberhaupt met de cloud verbinden zodat BBL mij kan toestaan gebruik te maken van mijn eigen printer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pimlie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:48:
[...]
De beargumentatie van BBL gaat ook nergens over, zij weten totaal niet hoe veilig mijn netwerk is dus waarom moet ik uberhaupt met de cloud verbinden zodat BBL mij kan toestaan gebruik te maken van mijn eigen printer?
Wacht even...nu sla jij weer een beetje door...
Die cloud is een keuze geweest va Bambu. Dat is vanaf het begin het uitgangspunt geweest. Een hoop mensen hadden daar commentaar over. Terecht of onterecht is een andere discussie, maar het is een keuze van Bambu Lab, en als je zo'n ding koopt, wéét je dat die cloud daaraan vast zit. Voor zover ik weet is een fabrikant nog altijd vrij om zijn eigen keuzes te maken, en je kunt ook gewoon een andere printer kopen. Keuze zat.

Ik vind ook dat jij tè gemakkelijk over hun argumenten heen stapt. Door die cloud koppeling lopen zij en hun klanten nu eenmaal een groter risico. En zij geven aan dat er soms door bepaalde tools gigantisch veel calls worden gedaan, waardoor de continuïteit in gevaar komt. Eigen schuld, kun je dan zeggen. Moet je maar niet in de cloud gaan zitten. Maar daar zitten zij nu eenmaal in, en zij willen de risico's beperken en ervoor zorgen dat hun platform a)betaalbaar blijft en b)beschikbaar is voor hun klanten en c)stabiel blijft.
Dus ja, je kunt er van alles van vinden, maar het is een commercieel/technische keuze geweest.

Maar...ik heb ook kanttekeningen bij de keuze die nu gemaakt is. Maar dan meer op de manier hoe zij de risico's proberen te mitigeren. Wat zij nu doen is de boel op slot zetten en tools die alsnog toegang willen voor de 'riskante' operaties, krijgen een extra laag in de vorm van die Connect App. Dat is één manier.
Ik had liever gezien dat ze afspraken maken met de externe partijen en hen toegang geven middels access tokens oid (ik weet niet hoe je zoiets noemt) of API keys. Er zijn meer (gratis) internet diensten zoals weer providers die toegang geven aan diverse tools en dan moet iedereen die dat wil gebruiken met een app van derden een API key aanmaken. Soms heb je dan nog verschillende nivo's en de gratis versie is dan goed voor 75% van de mensen die laten we zeggen 1x per uur het actuele weerbeeld ophalen en een betaald nivo voor wie dat elke minuut wil oid.
Als je dat zo doet, heb je de boel beveiligd en toch toegankelijk gehouden voor iedereen zonder tussenstappen.

Ik geloof niet dat Bambu Lab nu ineens Evil Corp wordt, en het kan zijn dat zij nu even scherp inschieten om te forceren dat de externe toolmakers hun spullen wat vriendelijker maken. Want als het echt zo is dat bepaalde tools door een bug soms miljoenen onterechte calls doen, snap ik dat zij daar een beetje klaar mee zijn.
Hoe erg je het ook vindt wat er nu gedaan is, je moet ook de andere kant van het verhaal proberen te begrijpen. En Bambu Lab gaat echt niet nu ineens alles dichtzetten alleen maar om mensen te dwingen hun tools en hun filament te gebruiken. Niet vlak voor de introductie van hun nieuwe vlaggenschip. Dus ik geloof echt wel dat zij oprecht zijn in hun bedoelingen, anders wordt de H2D (of hoe dat ding ook gaat heten) géén commeriëel succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
mphilipp schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:07:
[...]

Die cloud is een keuze geweest va Bambu. Dat is vanaf het begin het uitgangspunt geweest. Een hoop mensen hadden daar commentaar over. Terecht of onterecht is een andere discussie, maar het is een keuze van Bambu Lab, en als je zo'n ding koopt, wéét je dat die cloud daaraan vast zit. Voor zover ik weet is een fabrikant nog altijd vrij om zijn eigen keuzes te maken, en je kunt ook gewoon een andere printer kopen. Keuze zat.
Er is een verschil tussen cloud als feature en cloud als verplichting. Misschien ligt dat aan mij, maar toen ik de printer kocht was het voor mij niet duidelijk dat BBL van plan was de cloud strikt te gaan verplichten voor bepaalde features. Die verplichting stond ook niet vermeld onder de specificaties van de printer.
Ik vind ook dat jij tè gemakkelijk over hun argumenten heen stapt. Door die cloud koppeling lopen zij en hun klanten nu eenmaal een groter risico. En zij geven aan dat er soms door bepaalde tools gigantisch veel calls worden gedaan, waardoor de continuïteit in gevaar komt. Eigen schuld, kun je dan zeggen. Moet je maar niet in de cloud gaan zitten. Maar daar zitten zij nu eenmaal in, en zij willen de risico's beperken en ervoor zorgen dat hun platform a)betaalbaar blijft en b)beschikbaar is voor hun klanten en c)stabiel blijft.
Dus ja, je kunt er van alles van vinden, maar het is een commercieel/technische keuze geweest.
De cloud authenticatie verplichting en het verkeer naar hun API zijn twee verschillende problemen. En wie zegt dat die 'gigantisch veel calls' daadwerkelijk van tools als OrcaSlicer komen? Ik zie dat niet in die blog post terug, er staat alleen 'abnormal traffic' en 'DDoS attack'. En een DDoS attack op de BBL API blijft ook met die Connect software nog altijd mogelijk. Sterker nog, als je kijkt naar de requests in October 2024 die ze rapporteren lijkt het ook veel logischer dat het probleem niet door OrcaSlicer of een andere valide slicer wordt veroorzaakt, want daarvoor is het patroon veel te grillig en niet te vergelijken met problemen na een update in Orca oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:38
Ik begin eindelijk een beetje vriendjes met PETG te worden. Het begin van de oplossing was eigenlijk heel simpel: de printsnelheid omlaag gooien. Moet nog een beetje finetunen maar de laatste printjes die ik maakte waren zonder artifacts en met een mooi ‘PETG’ glimmend resultaat 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
[...]

Ik geloof niet dat Bambu Lab nu ineens Evil Corp wordt,
Nee, maar het is wel een stevige eerste stap en het is nooit ineens maar stapje voor stapje. We hadden jaren geleden een bedrijf die letterlijk "don't be evil" in hun motto hadden staan en ook geweldige producten maakte en in het heden vrijwel geen enkele stap schuwt om meer geld binnen te harken ten koste van alles.

Ik hoop van harte dat je gelijk hebt, wat ik eerder zei dat ze best mooie producten maken. Maar dat deed die andere partij ook.

spoiler: voor wie het niet weet
Google had als motto "don't be evil"

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
lolgast schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:42:
Ik begin eindelijk een beetje vriendjes met PETG te worden. Het begin van de oplossing was eigenlijk heel simpel: de printsnelheid omlaag gooien. Moet nog een beetje finetunen maar de laatste printjes die ik maakte waren zonder artifacts en met een mooi ‘PETG’ glimmend resultaat 8)
Goed om te horen dat de oplossing uiteindelijk simpel bleek en je nu wel het gewenste resultaat ziet! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
[...]

Dat het jou en de mensen die het met je eens zijn niet interesseert doet niets af aan de situatie. Het zegt vooral iets over jullie als persoon en jullie kennis over & blik op de wereld. Bedoel dat niet persoonlijk, maar niemand gaat er iets mee winnen door vóór deze wijziging te zijn echter heeft wel iedereen iets te verliezen. Dat jullie dat niet erg vind is prima, maar ga vervolgens e.e.a. niet bagateliseren s.v.p. En misschien is dit een klein beetje overdrijven, maar in basis is dit gewoon een 'First they came...' gedicht situatie. Alleen dan eigenlijk nog erger omdat jullie niet alleen niets zeggen maar ook nog eens gaan verkondigen dat het allemaal zo erg niet is.
Maar er is dus wel wat mee te winnen: Betere security voor je printer én een betrouwbaardere cloud interface omdat die beter beveiligd is. En veiligheid scoort nogal hoog bij de gemiddelde gebruiker. Daarom kan je ook niet meer de gemiddelde straat door zonder op tig camerabellen geregistreerd te worden, daarom mag je niet meer je halve liter flesje cola van thuis meenemen in het vliegtuig, daarom waren er ook voldoende medestanders voor de sleepwet. Natuurlijk kan je dat ook anders bereiken, op een manier die minder beperkingen oplegt aan de gebruikers, maar er is een andere zijde. Hoe zwaar die positieve kant weegt is een tweede, maar dat geldt ook voor de beperkingen, want iemand die al 100% Bambu tools gebruikt merkt er niets van.
Dat betekent niet dat je het altijd maar goed moet vinden.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Volgens diezelfde logica is er ook niets mis met je McDonald's verpakkingen op straat dumpen, genoeg anderen die het ook gedaan hebben. Dus je mag hier best wat van vinden. Lastige hierbij is wel dat het geen beperking is op officieel ondersteunde gebruiksmogelijkheden, dus je beroepen op non-conformiteit of zo wordt lastig.
Je stapt hier wel even over het feit heen dat je nu dus Chinese software moet installeren op een PC met alle mogelijke privacy risico's die daarbij mee komen. Zie n.b. dit nieuwsbericht van 2 dagen terug: nieuws: Noyb dient Europese privacyklacht in over TikTok, AliExpress en Xiaomi
Daarnaast is het gewoon super vervelend dat printen nu twee-stappen is geworden i.p.v. 1.

Chinese software, privacy risico's, waarom altijd alleen die focus op China? Waarom krijg ik in Youtube reclame voor een training die ik alleen met iemand besproken heb in een zogenaamd end-to-end encrypted Whatsapp gesprek? Waarom moet ik regelmatig na updates mijn Windows privacy settings weer dichtzetten? Waarom verstuurt Windows nog steeds de nodige data naar MS servers na ik dat gedaan heb? Voelt ook niet heel erg AVG. Om nog maar niet te spreken over de loophole genaamd 'gerechtvaardigd belang' bij (tracking) cookies. Dat het op grote schaal gebeurt maakt het niet minder kwalijk, maar om dan te focussen op Chinese software wel, want dat maakt je blind voor wat anderen uitvreten.

Buiten dat, hoe denk je dat Orca nu verbindt met de printer, zit daar geen Bambu software tussen? Als je je daar serieus zorgen over maakt, had je geen Bambu moeten nemen.
[...]
Ik geloof niet dat Bambu Lab nu ineens Evil Corp wordt, en het kan zijn dat zij nu even scherp inschieten om te forceren dat de externe toolmakers hun spullen wat vriendelijker maken. Want als het echt zo is dat bepaalde tools door een bug soms miljoenen onterechte calls doen, snap ik dat zij daar een beetje klaar mee zijn.
Hoe erg je het ook vindt wat er nu gedaan is, je moet ook de andere kant van het verhaal proberen te begrijpen. En Bambu Lab gaat echt niet nu ineens alles dichtzetten alleen maar om mensen te dwingen hun tools en hun filament te gebruiken. Niet vlak voor de introductie van hun nieuwe vlaggenschip. Dus ik geloof echt wel dat zij oprecht zijn in hun bedoelingen, anders wordt de H2D (of hoe dat ding ook gaat heten) géén commeriëel succes.
Dat is een beetje het probleem, gooi een kikker in kokend water en hij spring eruit, maar langzaam aan de kook brengen voelt misschien zelfs een tijdje warm en geborgen, tot het te laat is. ;) Ineens Evil Corp worden kost klanten, maar stapje voor stapje kan zeker wel. Genoeg voorbeelden daarvan. Probeer eens Flitsmeister te gebruiken met Carplay zonder abonnement? En dat was wel een officieel ondersteunde functie, andere slicers gebruiken voor je Bambu printer niet. En hoeveel advertenties en nagscreens voor Premium zie je tegenwoordig op Youtube? Om over de rest van het Google concern nog maar niet te spreken. Dat wil niet zeggen dat Bambu dezelfde kant op gaat, maar ik snap wel dat sommigen niet zo zeker zijn dat het niet die kant op gaat.

Voor mij is het op dit moment nog niet direct een groot probleem, maar ik denk dat er wel betere opties zijn dan deze manier en sta niet direct te springen om weer extra software te moeten installeren voor de keren dat ik wel Orca moet gebruiken voor opties die niet in BS zitten. Dus tenzij er echt grote verbeteringen in de FW komen, blijf ik bij de oude.

Verder begrip voor beide zienswijzen: Waarschijnlijk zal het gros van de gebruikers er amper last van hebben, omdat ze al 100% Bambu software gebruiken. Een deel merkt het vast niet eens. Maar ik begrijp ook dat het voor de mensen die wel gebruik maken van opties die er nu zijn, zoals een Panda Touch, HA integratie of alternatieve slicers, dit als een flinke beperking voelt die weerstand oproept. Zeker omdat de onderbouwing om het ook voor LAN-only zo dicht te timmeren niet heel sterk is naar mijn mening. Het helpt ook niet dat Bambu nu al duidelijk stelt dat dit mogelijk niet de laatste stap naar een meer gesloten systeem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:28

thijsco19

KTM 990 SMT

[...]

Zeg doe eens rustig. 8)7

First of all, dit zegt niets over mijn / onze kennis over & blik op de wereld. Dat slaat nergens op, je kent mij / ons niet. Als je het zo wilt spelen kan ik namelijk exact hetzelfde zeggen over jou. "Het zegt vooral iets over jullie als persoon en jullie kennis over & blik op de wereld. Bedoel dat niet persoonlijk"
Niemand gaat er iets op verliezen door deze wijziging, wat betreft de functionaliteit van de printer.
Ik ga er niks op verliezen dus nee, voor mij is er geen probleem.
Je stapt hier wel even over het feit heen dat je nu dus Chinese software moet installeren op een PC met alle mogelijke privacy risico's die daarbij mee komen.
Oke even kijken of ik het snap; Je koopt een bambulab printer, een bedrijf gebaseerd in China, en om te printen hebben ze hun eigen slicer die mooi samenwerkt met de printer.
Waarom dan nu klagen dat je Chineese software moet installeren? Dat wist je dus al bij de aanschaf van de printer.
Uiteraard ben ik het met je eens dat je niet zomaar alles maar moet slikken van bedrijven maar hiermee ben je eigenlijk al akkoord gegaan toen je een bambulab kocht.
- Je wist dat het een chinees bedrijf is, dit argument gaat dan verder ook niet op.
- je wist dat het via bambulabs cloud ging, daar veranderd niks aan.

Dat je via andere software kon printen is / was een luxe bijkomstigheid. En kan, zoals ik het begrijp, dus nog steeds.
En wat een luxe probleem, 2 stapjes om te printen ipv 1. :X
Hoeft niet. Ook zonder de cloud kan je blijven printen. Alleen dan via de SD kaart. Dus ook hier overdrijf je weer lekker.

Punt is, functionaliteit veranderd niet.

Ben je er niet mee eens? koop een andere printer. Er zijn inmiddels genoeg printers die vergelijkbaar zijn als de bambulab printers.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:08:
[...]

Maar er is dus wel wat mee te winnen: Betere security voor je printer én een betrouwbaardere cloud interface omdat die beter beveiligd is. En veiligheid scoort nogal hoog bij de gemiddelde gebruiker. Daarom kan je ook niet meer de gemiddelde straat door zonder op tig camerabellen geregistreerd te worden, daarom mag je niet meer je halve liter flesje cola van thuis meenemen in het vliegtuig, daarom waren er ook voldoende medestanders voor de sleepwet. Natuurlijk kan je dat ook anders bereiken, op een manier die minder beperkingen oplegt aan de gebruikers, maar er is een andere zijde. Hoe zwaar die positieve kant weegt is een tweede, maar dat geldt ook voor de beperkingen, want iemand die al 100% Bambu tools gebruikt merkt er niets van.

[...]

Hier ben ik het helemaal mee eens. Volgens diezelfde logica is er ook niets mis met je McDonald's verpakkingen op straat dumpen, genoeg anderen die het ook gedaan hebben. Dus je mag hier best wat van vinden. Lastige hierbij is wel dat het geen beperking is op officieel ondersteunde gebruiksmogelijkheden, dus je beroepen op non-conformiteit of zo wordt lastig.

[...]

Chinese software, privacy risico's, waarom altijd alleen die focus op China? Waarom krijg ik in Youtube reclame voor een training die ik alleen met iemand besproken heb in een zogenaamd end-to-end encrypted Whatsapp gesprek? Waarom moet ik regelmatig na updates mijn Windows privacy settings weer dichtzetten? Waarom verstuurt Windows nog steeds de nodige data naar MS servers na ik dat gedaan heb? Voelt ook niet heel erg AVG. Om nog maar niet te spreken over de loophole genaamd 'gerechtvaardigd belang' bij (tracking) cookies. Dat het op grote schaal gebeurt maakt het niet minder kwalijk, maar om dan te focussen op Chinese software wel, want dat maakt je blind voor wat anderen uitvreten.

Buiten dat, hoe denk je dat Orca nu verbindt met de printer, zit daar geen Bambu software tussen? Als je je daar serieus zorgen over maakt, had je geen Bambu moeten nemen.

[...]

Dat is een beetje het probleem, gooi een kikker in kokend water en hij spring eruit, maar langzaam aan de kook brengen voelt misschien zelfs een tijdje warm en geborgen, tot het te laat is. ;) Ineens Evil Corp worden kost klanten, maar stapje voor stapje kan zeker wel. Genoeg voorbeelden daarvan. Probeer eens Flitsmeister te gebruiken met Carplay zonder abonnement? En dat was wel een officieel ondersteunde functie, andere slicers gebruiken voor je Bambu printer niet. En hoeveel advertenties en nagscreens voor Premium zie je tegenwoordig op Youtube? Om over de rest van het Google concern nog maar niet te spreken. Dat wil niet zeggen dat Bambu dezelfde kant op gaat, maar ik snap wel dat sommigen niet zo zeker zijn dat het niet die kant op gaat.

Voor mij is het op dit moment nog niet direct een groot probleem, maar ik denk dat er wel betere opties zijn dan deze manier en sta niet direct te springen om weer extra software te moeten installeren voor de keren dat ik wel Orca moet gebruiken voor opties die niet in BS zitten. Dus tenzij er echt grote verbeteringen in de FW komen, blijf ik bij de oude.

Verder begrip voor beide zienswijzen: Waarschijnlijk zal het gros van de gebruikers er amper last van hebben, omdat ze al 100% Bambu software gebruiken. Een deel merkt het vast niet eens. Maar ik begrijp ook dat het voor de mensen die wel gebruik maken van opties die er nu zijn, zoals een Panda Touch, HA integratie of alternatieve slicers, dit als een flinke beperking voelt die weerstand oproept. Zeker omdat de onderbouwing om het ook voor LAN-only zo dicht te timmeren niet heel sterk is naar mijn mening. Het helpt ook niet dat Bambu nu al duidelijk stelt dat dit mogelijk niet de laatste stap naar een meer gesloten systeem is.
(Kikker is urban myth.)

Leuke Whataboutisms maar mensen weten niet wat ze kopen. Ze hebben geen idee wat bedrijven met hun data doen. Bij China komt daar nog bij huidige geopolitiek plus dat men aldaar gewoon nul toezicht heeft op AVG e.a. wetten. Die lappen ze dan ook aan hun laars, dat kan ik je op een presenteerblaadje geven. Welnu, om dat te omzeilen airgap ik graag Chinese hardware zoals een Xiaomi air purifier (voor mijn moeder). Zo'n airgap moet zo gebruikersvriendelijk mogelijk blijven. Je zou zelfs d.m.v. OctoPrint de boel wel op je LAN kunnen laten.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:42:
[...]

[...]

FTA:
Communication Security Enhancements
November 2022

Migrated network communication protocols to SSL/TLS-based standards, ensuring data integrity and security.
MQTT → MQTTS
FTP → FTPS
HTTP → HTTPS
Enhanced private image transfer protocols.
These updates effectively prevent attackers from capturing sensitive user data through network packet interception.
Attackers of reversers :z. TLS hebben ze in 2022 uitgevonden bij dit bedrijf. Voor de reversers onder ons: ik betwijfel of ze certificate pinning uit hebben gevonden. Het is ook een kwestie van tijd voor er iemand een middle layer ontwikkeld. Maak voldoende mensen boos en er zit een begaafde techneut tussen. Zo gaat dat met DRM.

Verder vind ik 1 miljoen requests per maand wel meevallen. Het zijn er 24 per minuut. Dat moet gewoon afgevangen kunnen worden door een CDN. Daar heb je Cloudflare o.i.d. voor. China kan dat zelf ook wel, hebben ze geen Amerikaans bedrijf voor nodig.

Ter vergelijking: er zit momenteel een kwetsbaarheid in ChatGPT die ze niet wensen op te lossen of erkennen waardoor je met 1 request 5000 amplification uit kunt voeren. Als je dat ieder ~45 minuten zou doen op de Bambu 'cloud' (lees: hun Sino servers) dan zouden ze bij Bambu al gaan mekkeren. Ergo: drogredenering van Bambu, en zegt veel over hoe ze beveiliging zien. Namelijk niet / wassen neus. Daarin staan ze in een illuster rijtje IoT waarin de S voor security staat.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
thijsco19 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:42:
Punt is, functionaliteit veranderd niet.

Ben je er niet mee eens? koop een andere printer. Er zijn inmiddels genoeg printers die vergelijkbaar zijn als de bambulab printers.
En daar verschillen we dus van mening over. Voor mij en veel anderen veranderd de functionaliteit wel degelijk, dat geef je eigenlijk stiekem zelf ook al toe met je 1 vs 2 stappen ;)

Ik moet jou en anderen wel gelijk geven over het China aspect, dat is een extra bijkomstigheid. Geloof me dat ik hier net zo hard had geklaagd als een Amerikaanse/Europese vendor zo'n lock-in zou aanbrengen nadat ik een product had gekocht.

Verder is iets anders kopen altijd een optie, waar het om gaat is dat ik een printer kocht met bepaalde mogelijkheden die zometeen niet meer beschikbaar zijn. Op geen enkel moment tijdens het bestelproces is mij verteld dat ik de printer alleen op afstand kan aansturen via BBL software, ook nu nog staat dat niet expliciet vermeld in hun T&C https://bambulab.com/en/policies/terms

Relevante quote:
Bambu cloud: Bambu Lab Product services are basic functions for you to use Bambu cloud service. These basic functions include Bambu account management function, remote printing, remote monitoring and model recommendation. The above features may not be available in all regions / countries and languages. Using these basic functions requires access to the Internet, and you need to register your Bambu account and accept the additional terms of the above basic services.
Het is jammer dat het engels een beetje gebrekkig is waardoor het sowieso al moeilijk te begrijpen is wat er precies wordt bedoeld, maar naar mijn idee staat hier niet dat de Bambu cloud exclusief gebruikt moet worden voor remote printing of monitoring. Dat bevestigd BBL overigens grotendeels zelf ook, want remote monitoring (via bv mqtt) blijft vooralsnog grotendeels beschikbaar zonder cloud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:52:
[...]
Attackers of reversers :z. TLS hebben ze in 2022 uitgevonden bij dit bedrijf. Voor de reversers onder ons: ik betwijfel of ze certificate pinning uit hebben gevonden. Het is ook een kwestie van tijd voor er iemand een middle layer ontwikkeld. Maak voldoende mensen boos en er zit een begaafde techneut tussen. Zo gaat dat met DRM.
Beveiligde protocollen verhinderen niet dat er miljoenen requests worden gedaan natuurlijk. Dus dat is geen oplossing. Blijkbaar nodigt de API van Bambu Lab heel veel mensen uit om van alles uit te proberen. En daar gaat het denk ik fout. Ze klagen niet echt over 1 miljoen requests in een maand, maar miljoenen in een uur oid. Exacte getal weet ik ook niet meer, maar lees maar even terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
mphilipp schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:34:
[...]

Beveiligde protocollen verhinderen niet dat er miljoenen requests worden gedaan natuurlijk. Dus dat is geen oplossing. Blijkbaar nodigt de API van Bambu Lab heel veel mensen uit om van alles uit te proberen. En daar gaat het denk ik fout. Ze klagen niet echt over 1 miljoen requests in een maand, maar miljoenen in een uur oid. Exacte getal weet ik ook niet meer, maar lees maar even terug.
Ik quote iets uit jouw aangeleverde bron waaruit blijkt dat ze van security weinig kaas hebben gegeten (het gebrek aan TLS is in China wel meer gangbaar; cultureel logisch).

Het stukje daarna gaat over een ander, gerelateerd onderwerp.

DDoS protection heeft geen drol te maken met vendor lock-in maar met hun eigen schaalbaarheid. Het is in de context van vendor lock-in een security through obscurity, tijdelijke oplossing. Volgende week wordt Tweakers geDDoSed en dan ineens mogen we alleen nog maar met sommige, gesloten browsers op Tweakers. Dus geen curl meer, geen Firefox, enz. Waarom? Omdat die teveel vrijheid bieden. Vervolgens komen er mensen met custom clients. Zelfde geleuter als Discord. Wat een onzin. En wat doen die? Juistem, profiling. Rate limiting moet je aan jouw kant goed regelen, niet op de kant van de client maar op de kant van de server (of je zet mafiosi in the middle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pimlie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:36:
[...]
En wie zegt dat die 'gigantisch veel calls' daadwerkelijk van tools als OrcaSlicer komen?
Ik niet, en Bambu ook niet. Maar zij willen blijkbaar paal en perk stellen aan het gebruik en misbruik. Ik denk ook dat het op een andere, meer klantvriendelijke manier zou kunnen, maar goed...dit is momenteel de weg die zij ingeslagen zijn. Bedenk dat zij ook in eerste instantie de deur sloten voor X1Plus firmware, maar na constructieve gesprekken met de community hebben zij alsnog voor een andere aanpak besloten. Dat, en andere acties van Bambu, hebben mij ervan overtuigd dat zij echt geen Evil Corp zijn. In de eerste plaats omdat het commerciëel gezien helemaal niet in hun belang is om hun klanten tegen zich in het harnas te jagen. Heel scherp gesteld is het nu X1Plus 'legaal' op die machines draait, helemaal geen grote stap om die firmware van wat meer functionaliteit te voorzien en gewoon die hele Bambu infra buiten te sluiten. Ook dat zal niet voor iedereen even aantrekkelijk zijn, maar ik wil maar aangeven dat Bambu Lab er niet bij gebaat is iedereen heel erg boos te maken.
En wat @Pixelmagic zegt met referentie naar Google heeft misschien een kleine overeenkomst. Het verschil is echter dat ik als ik op internet iets wil zoeken of leuk met mijn (Google) telefoon wil werken, ik niet veel anders kan dat Google of Apple gebruiken. En die andere wil ik niet, dus ik heb niet zoveel keuze. Ik kan mijn X1C morgen uit het raam gooien en met een Qidi printer gaan werken. Of toch een Prusa Core One. Ik bedoel maar. Er is keuze, zonder verlies van functionaliteit of capaciteiten.

Als dat scenario op die manier uitspeelt, kan Joe weer lachen en kan ie zijn prijzen weer omhoog gooien... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Vergelijking met Google slaat als een tang op een varken. Google is een Amerikaans bedrijf, en levert gratis diensten waarbij de gebruiker het product is. Wil je dat niet, moet je hun enterprise oplossingen nemen. Daar betaal je dan voor.

Bambu Labs levert hardware, geen diensten (hoogstens totaalpakket). Vergelijken kan met Chinese smartphonefabrikanten zoals Xiaomi. Die leveren ook goedkope hardware (ogenschijnlijk gunstige prijs/kwaliteit) doch zijn meermaals betrapt op spyware in hun firmware (en deden ook steeds moeilijker over third party firmware). Ik maak me geen enkele illusie dat Bambu dat ook niet doet. Waarom niet? Ze komen er mee weg, en ze hebben duidelijk weinig kaas gegeten van beveiliging, dus ook dat maakt achterdeurtje mogelijk.

Doe ik zelf nooit aan China-ware? Jawel: [Ervaringen] Minisforum Mini PC's ik heb de MS-01. Ben ik er tevreden mee? Ik zou hem niet aanraden om diverse redenen, en China-ware is er één van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
[...]
Die software gebruikte ik toch al dus voor mij verandert er niks. Ik gebruikte al nooit OrcaSlicer. En niet elk Chinees bedrijf is hetzelfde. Bambu is maar een klein nichebedrijfje vergeleken met al die anderen die je noemt. En het is iets dat ik al wist toen ik hem kocht.
Dat het jou en de mensen die het met je eens zijn niet interesseert doet niets af aan de situatie. Het zegt vooral iets over jullie als persoon en jullie kennis over & blik op de wereld. Bedoel dat niet persoonlijk, maar niemand gaat er iets mee winnen door vóór deze wijziging te zijn echter heeft wel iedereen iets te verliezen. Dat jullie dat niet erg vind is prima, maar ga vervolgens e.e.a. niet bagateliseren s.v.p.
Ik snap dat je er kwaad over bent, maar om nu te gaan verwachten dat iedereen dat is, heeft ook niet zoveel zin. Ik vind het ook geen bagatelliseren. Ik vind het gewoon niet zo'n groot punt. De tijd moet uitwijzen of het het begin is van een complete ecosystem lock-in of slechts een kleine aanpassing om een lopend probleem op te lossen. En wat wij er hier van vinden verandert ook niets aan de situatie.

Voor mij gaat het een probleem worden zodra ze filamenten gaan locken zoals die idiote da vinci printers van weleer. Maar dat verwacht ik niet.
Attackers of reversers :z. TLS hebben ze in 2022 uitgevonden bij dit bedrijf.
Dat was ook rond de tijd dat ze hun eerste printer lanceerden. Dus niks mis mee.

[ Voor 22% gewijzigd door Llopigat op 18-01-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Llopigat schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:32:
[...]

Dat was ook rond de tijd dat ze hun eerste printer lanceerden. Dus niks mis mee.
Wat een debiel excuus. Startups hebben vaak hun beveiliging niet op orde, maar plaintext was in 2022 al niet meer van die tijd. Snowden was 2013, en compute power is er op vooruit gegaan. Van een willekeurige Kickstarter zou ik het niet accepteren en van deze tent ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Jerie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:02:
[...]
Wat een debiel excuus. Startups hebben vaak hun beveiliging niet op orde, maar plaintext was in 2022 al niet meer van die tijd. Snowden was 2013, en compute power is er op vooruit gegaan. Van een willekeurige Kickstarter zou ik het niet accepteren en van deze tent ook niet.
Dit was ook een kickstarter he. Hun eerste printers werden in juli 2022 uitgeleverd. Dus ze hebben maar 4 maanden gedraaid zonder TLS. En het is lang geleden, het heeft niet zoveel te maken met de situatie van nu.

Ik ga gewoon niet kwaad lopen zijn omdat anderen problemen hebben die ik niet heb. Ik ben ook totaal geen team player trouwens. Ik ga op mijn werk ook vaak tegen de heersende gedachtengang in.

[ Voor 20% gewijzigd door Llopigat op 18-01-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Llopigat schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:32:
[...]
Ik snap dat je er kwaad over bent, maar om nu te gaan verwachten dat iedereen dat is, heeft ook niet zoveel zin. Ik vind het ook geen bagatelliseren. Ik vind het gewoon niet zo'n groot punt. De tijd moet uitwijzen of het het begin is van een complete ecosystem lock-in of slechts een kleine aanpassing om een lopend probleem op te lossen. En wat wij er hier van vinden verandert ook niets aan de situatie.
Dit is trouwens al decennia hoe Apple opereert met hun iPhones e.d. Bijvoorbeeld de Garmin Fenix en Epix kunnen met een Android telefoon korte voorgeprogrammeerde antwoorden sturen op een WhatsApp bericht, maar met een iPhone gaat dat niet. Die staan geen externe apparaten toe dergelijke dingen te doen. En zo is dat met meer dingen op dat platform. Ik kan op mijn Android met een Airpod alleen maar luisteren, en geen extra functie gebruiken. En dat vindt men helemaal ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:29:
[...]

(Kikker is urban myth.)

Leuke Whataboutisms maar mensen weten niet wat ze kopen.
So? Dat is het probleem van de consument die zó ontzettend dom is geweest dat diegene zich niet heeft ingelezen in de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:15:
[...]

Dit is trouwens al decennia hoe Apple opereert met hun iPhones e.d. Bijvoorbeeld de Garmin Fenix en Epix kunnen met een Android telefoon korte voorgeprogrammeerde antwoorden sturen op een WhatsApp bericht, maar met een iPhone gaat dat niet. Die staan geen externe apparaten toe dergelijke dingen te doen. En zo is dat met meer dingen op dat platform. Ik kan op mijn Android met een Airpod alleen maar luisteren, en geen extra functie gebruiken. En dat vindt men helemaal ok.
De EU niet, maar die lijkt inmiddels op een anti-Apple kruistocht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
mphilipp schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:15:
[...]

(Voorgeprogrammeerde berichten kon met Pebble ook al.)

Vind men OK? Helemaal niet maar andere prijscategorie, whataboutism, en heeft niets met security te maken maar met interoperabiliteit. Er is genoeg af te dingen op Apple security, volg ik op de voet (zie het werk van Jiska Classen). Ook vind ik het :r dat je bij draadloze koptelefoons de batterij niet eens zelf kan/mag vervangen. Plannned obsolescence.

Maar dat alles staat hier los van. Het probleem met Bambu Labs is op zichzelf kwalijk genoeg en al die vergelijkingen om hun gedrag goed te praten is begrijpelijk (want hol van de leeuw qua fanbase) maar onnodig. En ook dat downplayen van 'ik vind het niet erg' of 'je had het kunnen weten' (gaslighting) is onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Llopigat schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:12:
[...]

Dit was ook een kickstarter he. Hun eerste printers werden in juli 2022 uitgeleverd. Dus ze hebben maar 4 maanden gedraaid zonder TLS. En het is lang geleden, het heeft niet zoveel te maken met de situatie van nu.

Ik ga gewoon niet kwaad lopen zijn omdat anderen problemen hebben die ik niet heb. Ik ben ook totaal geen team player trouwens. Ik ga op mijn werk ook vaak tegen de heersende gedachtengang in.
Joh, ik lees het toevallig in de bron die je notabene zelf linkt. Ik vind het banaal dat een non-LAN project anno 2022 plaintext loopt. Het zegt voor mij voldoende over dit bedrijf en Kickstarter of niet, slap excuus.

'Maar' 4 maanden zonder TLS :X hoe zou je het vinden als Amazon, Google, of de NS in 2022 zoiets zou flikken? Of een Nederlandse startup? Ik heb rond die tijd bij een Nederlandse startup gewerkt maar dit amateurisme ben ik niet tegengekomen. Of in 2020 'want Corona?' het was 2022, bijna 10 jaar na Snowden. Daarna kwam Let's Encrypt op (en in Sinosphere kan men ook ZeroSSL gebruiken).

Daarnaast zitten bij Chinese bedrijven van enige omvang altijd mannetjes van CCP in bestuur. Die luisteren aandachtig, en soms schudden ze hun hoofd. Dan luistert men naar hen.

Tenslotte is jouw standpunt uiteraard de heersende gedachte onder de fanbase. Wat ook logisch is, gezien echo chamber en sunk cost fallacy. Zo tegendraads ben je dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
MC Taz Man schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:31:
[...]

So? Dat is het probleem van de consument die zó ontzettend dom is geweest dat diegene zich niet heeft ingelezen in de materie.
Victim blaming 101. Je kunt niet van iedere Nederlander verwachten dat ze zichzelf in ingewikkelde materie verdiepen. De adviezen van experts moeten solide zijn zodat men geïnformeerde keuzes kan maken. Daarnaast zijn er hele hordes die voor gratis/goedkoop gaan. Vooral armsten in samenleving zijn daar gevoelig voor.

Keer op keer blijkt het een kat in de zak. Ik zou een boek kunnen schrijven over Sinoware. Het zou nogal herkenbaar zijn: belabberde garantie, QA (cha bu duo), comms (men heeft geen idee wat je brabbelt in het Engels), privacy, geslotenheid, milieuoogpunten, enz enz. Het is een kwestie van diepe cultuurkloof, i.c.m. goedkoop maar goed genoeg. Cha bu duo in a nutshell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:01:
[...]

Victim blaming 101. Je kunt niet van iedere Nederlander verwachten dat ze zichzelf in ingewikkelde materie verdiepen. De adviezen van experts moeten solide zijn zodat men geïnformeerde keuzes kan maken. Daarnaast zijn er hele hordes die voor gratis/goedkoop gaan. Vooral armsten in samenleving zijn daar gevoelig voor.

Keer op keer blijkt het een kat in de zak. Ik zou een boek kunnen schrijven over Sinoware. Het zou nogal herkenbaar zijn: belabberde garantie, QA (cha bu duo), comms (men heeft geen idee wat je brabbelt in het Engels), privacy, geslotenheid, milieuoogpunten, enz enz. Het is een kwestie van diepe cultuurkloof, i.c.m. goedkoop maar goed genoeg. Cha bu duo in a nutshell.
Wat jij "ingewikkelde materie" noemt, noem ik basiskennis. Wat jij zegt is ongeveer hetzelfde als iemand die een Tesla koopt en boos wordt dat het ding niet op benzine rijdt.

3D Printers kopen zonder je in te lezen in wat je koopt, is dom. Dat je dan voor de consequenties van de domme beslissing komt te staan, is een logisch gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 12:01
Jerie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:01:
[...]

Maar je moet ook niet alles uit China over een kam scheren. Om het bij 3D-printers en BL te houden:

Bij het zoeken naar een eerste 3D printer voor mijn zoontje (en eerlijk gezegd sowieso de eerste voor ons gezin) kwam ik heel goedkoop spul tegen vanaf ongeveer €90. Daarbij voorzag ik precies wat jij hierboven beschrijft. Dan wat spul rond €150 met misschien iets meer kwaliteit, maar nog steeds de noodzaak om van alles te tweaken om er iets fatsoenlijks uit te krijgen.

En toen kwam ik de Bambu Lab A1 Mini tegen, met alom lof over de kwaliteit, betrouwbaarheid en gebruiksgemak. En inclusief de extra functie van het AMS en 4 spoelen filament voor €412.

Tot nu toe ook niks gemerkt van enige tekenen van Chinese crapware bij Bambu Lab.

Ik snap wel de bezwaren van sommigen tegen het beperken van de toegang. Het gaat best wel in tegen de ethos van de 3D print gemeenschap.

Aan de andere kant: hoe logisch is het voor de Chinese overheid om te gaan bespioneren via 3D printers? Geen idee eerlijk gezegd.

Maar Bambu Studio is toch ook open source en zou als zodanig ook tegen het licht kunnen worden gehouden door bezorgde gebruikers. Dus als er iets in zit dat bijv ook je mailbox en browser informatie te kraken zou dat waarschijnlijk wel gezien worden?

Prusa spreekt me inmiddels ook wel erg aan, hoewel de prijzen wel echt veel hoger zijn. Goed, als de hobby beklijft en we toe zijn aan een nieuwe, dan stappen we misschien wel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Even iets anders: Na ik eerder nog kon melden dat de Black friday delay kortingscodes te combineren waren in een order, vanavond 2 nieuwe mails met codes ontvangen. 8)7 Geen idee of ze ook werken, maar wel bijzonder. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Jerie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:37:
[...]
whataboutism, gaslighting
Ik krijg altijd een beetje pukkeltjes van mensen die met op discussieclub geleerde grappige termen de discussie proberen dood te slaan. Blijkbaar zijn alleen de argumenten van die persoon belangrijk, en worden de argumenten van anderen afgedaan door deze intelligente kreten waarvan niemand echt goed weet wat ze betekenen.

Als ik Apple als voorbeeld noem, doe ik dat niet omdat ik daarmee Bambu Lab wil goedpraten. Dat doe ik trouwens nergens. Ik noem het alleen als een voorbeeld van een bedrijf dat ook een eigen ecosysteem heeft waarbij je niet heel veel vrijheid hebt. Ik vind dat helemaal prima, want ik heb toch geen Apple spul.
Maar het is niet ter verdediging van Bambu Lab. Verdedigen doen zij zelf maar. Ik geef aan wat hun argumenten zijn, en ik als netwerkleek vind ze best steekhoudend. Misschien zijn ze dat niet, maar dat laat ik aan de deskundologen achter. Ik hoef geen lesje netwerkkretologie, want ik snap daar toch niets van. Ik ben maar een arme databaseboer. Daarbij ben ik ook kritisch over Bambu Lab omdat ik denk dat ze eea op een andere manier hadden kunnen oplossen. Daar wordt dan weer zwijgend aan voorbij gegaan.

En als iemand zegt dat het hem/haar in principe niet raakt omdat zij toch braaf de Bambu Lab software gebruiken, is het een beetje flauw om hen daarop aan te vallen. Iedereen mag elke mening hebben, en je kunt proberen iemand op andere gedachten te brengen met de juiste argumenten, maar laat die discussieclub bs achterwege. Dat is nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Mij raken ze op dit moment niet met het aansnoeren van het beleid, ik gebruik Bambu-studio, en geen MQTT. Met nadruk op 'op dit moment'. Want idd, waar gaat dit eindigen.

Nu is het 'voor de veiligheid'. Wat gaan ze straks verzinnen? Dat je alleen nog maar bambu-fillament met de AMS mag gebruiken? "We merken dat 99% van de problemen door non-bambu fillament komt. Printen met non-bambu kan nogsteeds hoor, alleen wel single color buiten de AMS om!"

Zat met smart te wachten op de HD2, omdat ik dezelfde kwaliteit en ease-of-use verwacht als de X1 waar ik (tot nu toe) heel tevreden over ben. Maar ga nu toch wel achter mijn oren krabben of dat wel verstandig is om te doen, en niet toch voor een Prusa-XL te gaan. Zelfs als Bambu nu terug krabbelt, want wie zegt dat ze het later niet nog (of wat anders kuts) gaan proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnatic

Magnatic

Waar het mij om gaat is dat ik printers gekocht waarvan ik wist dat ze ook zonder een slicer of andere software gebruikt konden worden via SFTP en MQTT. Op die manier zorg ik ervoor dat als een bestelling binnenkomt er een complete queue klaarstaat en ik alleen nog maar de juiste kleuren in de printers hoef te laden en in een webinterface op een knop druk om de prints te starten. Dat lijkt nu onmogelijk gemaakt te worden.

Met mij zijn er een hoop anderen die ook een printer kochten waarmee ze via hun eigen software en workflow konden werken. Het bijzonder zuur om dan gedwongen te worden van die workflow af te wijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:46
Mijn 2 cents: Ik snap alle ophef niet. Vanaf het begin af aan is duidelijk dat BL zijn eigen ecosysteem aan het neerzetten is, eigen (gesloten) Slicer, gebaseerd op open source, maar zelf niet open source, eigen cloud en eigen filament met eigen gesloten NFC toepassing. Elk weldenkend mens kan dan in mijn ogen ook zien dat ze een gesloten eco systeem hebben.

Dat ze toevallig MQTT gebruiken en dat een paar handige gasten hiermee een Home Assistant integratie hebben gemaakt, derde partijen het gebruiken voor hun software wil niet zeggen dat dit dan ook voor altijd zo zou blijven.

Voor 99% van de users zal er mi niets wijzigen, ook niet als je meerdere printers hebt. Wellicht moet je je workflow wijzigen, maar de tools anders dan die van BL zijn nóóit officieel ondersteund geweest, die werkten alleen maar omdat er zaken niet waren dicht gezet.

Ik merk dat dit hier en op het afvalputje van internet (Reddit) een heel onpopulaire mening is, maar als ik lees dat mensen die gewoon één BL A1 printertje willen kopen, die waarschijnlijk alleen maar van MakerWorld met de BL Handy app draken en andere ongein gaan printen, wordt geadviseerd om toch vooral géén BL meer te kopen, vind ik dat er toch een beetje tegengas mag worden gegeven.

Sinds ik op BL ben overgestapt is mijn 3D print leven een stuk simpeler geworden, géén gehannes en getinker aan printers meer, alles werkt gewoon en prints die mislukken zijn meestal user error. Herhaal prints werken gewoon en onderhoud is eenvoudig, IK ben in ieder geval totaal happy, ook na 24 januari.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

mphilipp schreef op zondag 19 januari 2025 @ 01:26:
[...]

Ik krijg altijd een beetje pukkeltjes van mensen die met op discussieclub geleerde grappige termen de discussie proberen dood te slaan. Blijkbaar zijn alleen de argumenten van die persoon belangrijk, en worden de argumenten van anderen afgedaan door deze intelligente kreten waarvan niemand echt goed weet wat ze betekenen.
Proest 8)7 Omdat jij het niet snapt is het slecht? Drogredenen worden om goede redenen niet geaccepteerd. Ze zijn logisch niet sluitend te maken en zetten mensen ten onrechte op het verkeerde been. Ik kan dus echt geen begrip opbrengen voor mensen die gewoon maar willen lullen zonder consequenties, en dat is precies wat jij nu voorstaat. Leer eens een goed argument neer te zetten en te herkennen wanneer een redenering niet goed in elkaar steekt.

En wat betreft de sluiting van de API, de manier waarop dat nu gebeurt is echt wel slecht te noemen. Als men zich enigszins om de eigenwaarde bekommert, moet men gewoon erkennen dat deze hier enorm tekort wordt gedaan door BL. Zeggen dat dit nu eenmaal bij bij BL hoort gaat voorbij de argumenten voor of tegen open source en of je met de printer moet kunnen spelen als het om aanpassingen gaat. Het is een regelrechte bedreiging van je eigendomsrechten. Effectief is de printer nu een dienst geworden die bij gratie van de goede wil van BL blijft werken. Wat mij betreft onacceptabel.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Maar wáár heeft BL aangegeven dat hun printers en software open source zijn en dat je met hun printers 'moet kunnen spelen als het om aanpassingen gaat'?

Wat is de 'regelrechte bedreiging van je eigendomsrechten'?

Niks wat BL hier nu doet beperkt in enige zin de functionaliteit van je printer. Je kunt nog steeds printen, je prints in de gaten houden en zélfs een andere slicer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 12:01
Magnatic schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:02:
Waar het mij om gaat is dat ik printers gekocht waarvan ik wist dat ze ook zonder een slicer of andere software gebruikt konden worden via SFTP en MQTT. Op die manier zorg ik ervoor dat als een bestelling binnenkomt er een complete queue klaarstaat en ik alleen nog maar de juiste kleuren in de printers hoef te laden en in een webinterface op een knop druk om de prints te starten. Dat lijkt nu onmogelijk gemaakt te worden.

Met mij zijn er een hoop anderen die ook een printer kochten waarmee ze via hun eigen software en workflow konden werken. Het bijzonder zuur om dan gedwongen te worden van die workflow af te wijken.
Gezien jouw profiel heb je een flink aantal BL printers staan en print je kennelijk ook professioneel (in opdracht). Dan snap ik helemaal je irritatie als er een stap tussenkomt.

Als (beginnende) hobbyist heb ik (en anderen hier) totaal geen last van de gewijzigde policy. Ik moet ook zeggen dat het mij nogal omslachtig in de oren klinkt om via een extra app te moeten gaan werken.

Ik zie de discussie hier een beetje ontsporen over dit onderwerp. Laten we elkaar allemaal in de waarde laten en begrip hebben voor elkaars verschillende perspectieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:57

Ik was in de markt voor een p1s, wat zijn goede alternatieven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MasterMaceMichu schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:47:
Maar wáár heeft BL aangegeven dat hun printers en software open source zijn en dat je met hun printers 'moet kunnen spelen als het om aanpassingen gaat'?

Wat is de 'regelrechte bedreiging van je eigendomsrechten'?

Niks wat BL hier nu doet beperkt in enige zin de functionaliteit van je printer. Je kunt nog steeds printen, je prints in de gaten houden en zélfs een andere slicer gebruiken.
Als jij jouw printer in huis hebt zou het aan jou moeten zijn om te bepalen hoe je dat ding gaat gebruiken. In alles. Kennelijk heb je niet zo goed door dat door een autorisatie te eisen, je alles conditioneel maakt aan die eis.
Jouw eigendom, uitgezonderd enkele, mijns inziens oneigenlijke, voorbehouden op wettelijke dan wel uit jurisprudentie gebaseerde gronden, zou je moeten kunnen gebruiken zoals jij dat wil, ongeacht of BL het daar mee eens is.
Alles werkt nu bij gratie van de goedkeuring van BL. De functionaliteit printen is daar ook onderhevig aan gemaakt, zelfs in LAN modus. Zonder autorisatie van BL kan je de printer niet meer gebruiken.
Een voorbeeld: Stel er komt straks een andere slicer en wordt de oude gewoon rücksichtslos de deur uitgedaan door de volautomatisch de bestaande autorisaties in te trekken, wat ga je dan doen? Dat is een heel realistisch scenario.
De functionaliteit van de printer wordt vanaf nu dus onder voorwaarden beschikbaar gesteld. Daaruit volgt dus regelrecht dat de printer nu van een eigendom om is gevormd naar een dienst. Dat je er nu nog geen last van hebt betekent niet dat je er in de toekomst geen last van zou kunnen krijgen. En je staat dan opeens voor een nare keus: Ik moet akkoord gaan om door te kunnen. Je kiest ervoor om chantabel te worden. Ik zou daar nooit akkoord mee kunnen gaan.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Ik snap perfect wat er gaat gebeuren, hoor. Ik zie echter het probleem niet.
Als er een andere slicer komt, ga ik die toch gewoon gebruiken? Zal vast niet slechter worden, want daardoor snijden ze zichzelf in de vingers.

Maar zoals gezegd polariseert deze discussie zich enorm en wilde ik alleen maar mijn mening geven.

Ik heb totaal niet het idee dat ik mensen met jouw mening ga overtuigen. Daar ben ik al lang geleden mee gestopt, ieder mag denken wat hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MasterMaceMichu schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:18:
Ik snap perfect wat er gaat gebeuren, hoor. Ik zie echter het probleem niet.
Als er een andere slicer komt, ga ik die toch gewoon gebruiken? Zal vast niet slechter worden, want daardoor snijden ze zichzelf in de vingers.

Maar zoals gezegd polariseert deze discussie zich enorm en wilde ik alleen maar mijn mening geven.

Ik heb totaal niet het idee dat ik mensen met jouw mening ga overtuigen. Daar ben ik al lang geleden mee gestopt, ieder mag denken wat hij wil.
Ga je die slicer ook gebruiken als je er, ik noem maar wat, geen Mario beeldjes meer mee mag printen, als er carbon credits aan worden gekoppeld voor je sociaal krediet of als je automatisch al een eeuwig durende, niet intrekbare licentie op de print afgeeft? Een uitspraak in de trant van: "Ja, maar ik heb er (nu) geen last van" getuigt van een gebrek een besef van de gevolgen, of het willens en wetens negeren ervan. Het is dezelfde fuik waar we in zijn gelopen met social media en met gemakkelijk maar traceerbaar betalen. Het is het dom accepteren van een lot, alsof het onafwendbaar is. Dit soort onverschilligheid is een van de gevaarlijkste dingen voor een vrije samenleving. Mijns inziens moet men heel bewust deze keus maken, zodat men ook terecht in het verdomhoekje geplaatst kan worden als het mis gaat. Eigen schuld, dikke bult. Nu niet gaan huilen als de volgende stap van BL je niet zint, hè?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocf81 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Als jij jouw printer in huis hebt zou het aan jou moeten zijn om te bepalen hoe je dat ding gaat gebruiken. In alles. Kennelijk heb je niet zo goed door dat door een autorisatie te eisen, je alles conditioneel maakt aan die eis.
Jouw eigendom, uitgezonderd enkele, mijns inziens oneigenlijke, voorbehouden op wettelijke dan wel uit jurisprudentie gebaseerde gronden, zou je moeten kunnen gebruiken zoals jij dat wil, ongeacht of BL het daar mee eens is.
Alles werkt nu bij gratie van de goedkeuring van BL. De functionaliteit printen is daar ook onderhevig aan gemaakt, zelfs in LAN modus. Zonder autorisatie van BL kan je de printer niet meer gebruiken.
Een voorbeeld: Stel er komt straks een andere slicer en wordt de oude gewoon rücksichtslos de deur uitgedaan door de volautomatisch de bestaande autorisaties in te trekken, wat ga je dan doen? Dat is een heel realistisch scenario.
De functionaliteit van de printer wordt vanaf nu dus onder voorwaarden beschikbaar gesteld. Daaruit volgt dus regelrecht dat de printer nu van een eigendom om is gevormd naar een dienst. Dat je er nu nog geen last van hebt betekent niet dat je er in de toekomst geen last van zou kunnen krijgen. En je staat dan opeens voor een nare keus: Ik moet akkoord gaan om door te kunnen. Je kiest ervoor om chantabel te worden. Ik zou daar nooit akkoord mee kunnen gaan.
Allemaal leuk & aardige libertarische "arguemten", maar zo werkt het in de realiteit niet. Nee, jij hebt geen enkel recht om van fabrikanten te eisen dat ze voldoen aan jouw specificaties. Elke fabrikant is vrij om producten te maken volgens hun eisen. Jij bent vrij om die producten wel of niet te kopen.

Dat jij van mening bent dat iets wel, of niet, zou moeten mogen, heeft geen invloed op wat daadwerkelijk wel en niet mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Die hebben toch gewoon dezelfde problemen? @Cardinal moet voor een printer gaan die een firmware heeft waar je zelf de baas over bent. De hardware hoeft niet open source te zijn, zolang de software het maar wel is. Want je kan nu zien wat er gebeurt als dat niet het geval is.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MC Taz Man schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:26:
[...]

Allemaal leuk & aardige libertarische "arguemten", maar zo werkt het in de realiteit niet. Nee, jij hebt geen enkel recht om van fabrikanten te eisen dat ze voldoen aan jouw specificaties. Elke fabrikant is vrij om producten te maken volgens hun eisen. Jij bent vrij om die producten wel of niet te kopen.

Dat jij van mening bent dat iets wel, of niet, zou moeten mogen, heeft geen invloed op wat daadwerkelijk wel en niet mag.
je mag als klant zeker wel eisen stellen aan een product. En je hebt gelijk dat goed onderzoek de dure plicht van de klant is voordat die tot aanschaf overgaat. Nu is echter acheraf de afspraak aangepast. Dat is waar de angel zit. Wat mij betreft is het geheel terecht om een fabrikant die van een eigendom een dienst maakt aan de schandpaal te nagelen en daar vragen bij te stellen. Dat kan en mag je niet afschuiven op de klant die er achteraf de dupe van wordt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-09 17:35
En als Chin mot krijgt met EU of NL dan kun je straks helemaal de machine niet meer gebruiken.
Als als als...

Zo nu even kijken of er nog een leuk projectje staat op MW :)

(even een poging om het onderwerp te veranderen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mojo-45 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:43:
En als Chin mot krijgt met EU of NL dan kun je straks helemaal de machine niet meer gebruiken.
Als als als...

Zo nu even kijken of er nog een leuk projectje staat op MW :)

(even poging om het onderwerp te veranderen}
De voortgangsbalk voor "enshittification" staat naar mijn inschatting hier:

███▒▒▒▒▒▒▒ 30%

Hopelijk wordt het niet erger dan dit.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 19-01-2025 11:49 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocf81 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Die hebben toch gewoon dezelfde problemen? @Cardinal moet voor een printer gaan die een firmware heeft waar je zelf de baas over bent. De hardware hoeft niet open source te zijn, zolang de software het maar wel is. Want je kan nu zien wat er gebeurt als dat niet het geval is.
Lees eens de titel van dit topic...
ocf81 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:33:
[...]

je mag als klant zeker wel eisen stellen aan een product. En je hebt gelijk dat goed onderzoek de dure plicht van de klant is voordat die tot aanschaf overgaat. Nu is echter acheraf de afspraak aangepast. Dat is waar de angel zit. Wat mij betreft is het geheel terecht om een fabrikant die van een eigendom een dienst maakt aan de schandpaal te nagelen en daar vragen bij te stellen. Dat kan en mag je niet afschuiven op de klant die er achteraf de dupe van wordt.
Nee, dat is niet zo. Er is geen afspraak aangepast, omdat er geen afspraak was.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MC Taz Man schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:57:
[...]

Lees eens de titel van dit topic...
Er worden in topics voor producten van fabrikanten in andere productcategoriën regelmatig vragen gesteld over alternativen voor die fabrikant. Er is geen verplichting om zich te beperken tot de fabrikant waar het topic over gaat. En dat laat ik mij zeker ook niet aanpraten.
MC Taz Man schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:57:
[...]

[...]

Nee, dat is niet zo. Er is geen afspraak aangepast, omdat er geen afspraak was.
Dat ben ik niet met je eens. Je koopt iets met een redelijke verwachting omtrent de werking ervan en dat die werking niet ten nadele van de klant wordt aangepast. Dat is zeker wel te zien als een afspraak tussen klant en verkoper. Als dat opeens wijzigt ben ik wel benieuwd wat een rechter daar van vindt.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 19-01-2025 12:02 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Voor alle users die hier voor daadwerkelijke informatie komen en niet de Blog posts van Bambu hebben gelezen, 2 belangrijke punten:
- Je kunt nog steeds een alternatieve slicer gebruiken, na het slicen sla je je bestand op als .3mf en die kun je in de Bambu Connect inladen en zo naar je printer sturen;
- Je kunt nog steeds een SD kaart gebruiken om te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MasterMaceMichu schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:02:
Voor alle users die hier voor daadwerkelijke informatie komen en niet de Blog posts van Bambu hebben gelezen, 2 belangrijke punten:
- Je kunt nog steeds een alternatieve slicer gebruiken, na het slicen sla je je bestand op als .3mf en die kun je in de Bambu Connect inladen en zo naar je printer sturen;
Dat doet er niks aan af dat je zonder autorisatie niet kan printen
MasterMaceMichu schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:02:
- Je kunt nog steeds een SD kaart gebruiken om te printen.
Effectief betekent dit dat er voor LAN-modus een nieuwe beperking en daarmee een afwaardering van de functionaliteit van het product. Mag een BL klant nu ook een bult geld terug omdat dit niet meer kan zonder dat BL daar iets van vindt? Dat je nog naar de printer kan lopen doet niks af aan het verlies van functionaliteit

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 19-01-2025 12:11 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocf81 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Je koopt iets met een redelijke verwachting omtrent de werking ervan en dat die werking niet ten nadele van de klant wordt aangepast. Dat is zeker wel te zien als een afspraak tussen klant en verkoper. Als dat opeens wijzigt ben ik wel benieuwd wat een rechter daar van vindt.
Welke redelijke verwachting? Laat mij eens zien waar BL heeft beloofd dat je zonder hun software kan printen? Ik kan je vertellen; dat is nooit gebeurt. Dat is een fantasie, gecreëerd door anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MC Taz Man schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Welke redelijke verwachting? Laat mij eens zien waar BL heeft beloofd dat je zonder hun software kan printen? Ik kan je vertellen; dat is nooit gebeurt. Dat is een fantasie, gecreëerd door anderen.
Misschien dat ik dan verkeerd inschat hoe moeilijk of makkelijk zoiets te beargumenteren is, maar moreel is die afspraak er natuurlijk altijd tussen klant en verkoper.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bilgy_no1 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:58:
[...]

Ik zie de discussie hier een beetje ontsporen over dit onderwerp. Laten we elkaar allemaal in de waarde laten en begrip hebben voor elkaars verschillende perspectieven.

Dat inderdaad, ik zie mensen die prima met het spul uit de voeten kunnen, mensen die opeens een totale afkeer hebben, en alles er tussenin. En dat kan frustreren. Begrijpelijk. Maar om dat nu op mensen met een andere mening af te reageren, of te verwijten dat ze niet dezelfde mening delen gaat te ver, en dat moet nu wel klaar zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
MC Taz Man schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Dat is de functionele staat waarin de printer is aangeschaft; een gebruiker mag redelijkerwijs verwachten dat een product niet op basis van valse, onredelijk bezwarende, voorwendselen beperkt wordt in functionaliteit welke aanwezig is op het moment van aanschaf. Het ontbreken van een always-online vereiste bij aanschaf en niet vereist zijn van autorisatie door de fabrikant van gebruikersacties, waaronder vrije keuze van printmaterialen en printopdrachten, zijn heel duidelijke features (of gebrek daaraan) bij aanschaf en in advertenties (ja, ook social media influencers zijn adverteerders voor BambuLab geweest middels het verkrijgen van gratis hardware of sponsoring).

BL heeft de aankoopvoorwaarden, dan wel producteigenschappen, op een voor de consument negatieve wijze aangepast. Dat wordt doorgaans als valse of illegale handelspraktijken aangemerkt.

[ Voor 2% gewijzigd door MissingDog op 19-01-2025 13:33 . Reden: aanvulling sponsoring influencers ]

Pagina: 1 ... 88 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.