pimlie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:48:
[...]
Dat het jou en de mensen die het met je eens zijn niet interesseert doet niets af aan de situatie. Het zegt vooral iets over jullie als persoon en jullie kennis over & blik op de wereld. Bedoel dat niet persoonlijk, maar niemand gaat er iets mee winnen door vóór deze wijziging te zijn echter heeft wel iedereen iets te verliezen. Dat jullie dat niet erg vind is prima, maar ga vervolgens e.e.a. niet bagateliseren s.v.p. En misschien is dit een klein beetje overdrijven, maar in basis is dit gewoon een 'First they came...' gedicht situatie. Alleen dan eigenlijk nog erger omdat jullie niet alleen niets zeggen maar ook nog eens gaan verkondigen dat het allemaal zo erg niet is.
Maar er is dus wel wat mee te winnen: Betere security voor je printer én een betrouwbaardere cloud interface omdat die beter beveiligd is. En veiligheid scoort nogal hoog bij de gemiddelde gebruiker. Daarom kan je ook niet meer de gemiddelde straat door zonder op tig camerabellen geregistreerd te worden, daarom mag je niet meer je halve liter flesje cola van thuis meenemen in het vliegtuig, daarom waren er ook voldoende medestanders voor de sleepwet. Natuurlijk kan je dat ook anders bereiken, op een manier die minder beperkingen oplegt aan de gebruikers, maar er is een andere zijde. Hoe zwaar die positieve kant weegt is een tweede, maar dat geldt ook voor de beperkingen, want iemand die al 100% Bambu tools gebruikt merkt er niets van.
Dat betekent niet dat je het altijd maar goed moet vinden.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Volgens diezelfde logica is er ook niets mis met je McDonald's verpakkingen op straat dumpen, genoeg anderen die het ook gedaan hebben. Dus je mag hier best wat van vinden. Lastige hierbij is wel dat het geen beperking is op officieel ondersteunde gebruiksmogelijkheden, dus je beroepen op non-conformiteit of zo wordt lastig.
Je stapt hier wel even over het feit heen dat je nu dus Chinese software moet installeren op een PC met alle mogelijke privacy risico's die daarbij mee komen. Zie n.b. dit nieuwsbericht van 2 dagen terug:
nieuws: Noyb dient Europese privacyklacht in over TikTok, AliExpress en Xiaomi
Daarnaast is het gewoon super vervelend dat printen nu twee-stappen is geworden i.p.v. 1.
De beargumentatie van BBL gaat ook nergens over, zij weten totaal niet hoe veilig mijn netwerk is dus waarom moet ik uberhaupt met de cloud verbinden zodat BBL mij kan toestaan gebruik te maken van mijn eigen printer?
Chinese software, privacy risico's, waarom altijd alleen die focus op China? Waarom krijg ik in Youtube reclame voor een training die ik alleen met iemand besproken heb in een zogenaamd end-to-end encrypted Whatsapp gesprek? Waarom moet ik regelmatig na updates mijn Windows privacy settings weer dichtzetten? Waarom verstuurt Windows nog steeds de nodige data naar MS servers na ik dat gedaan heb? Voelt ook niet heel erg AVG. Om nog maar niet te spreken over de loophole genaamd 'gerechtvaardigd belang' bij (tracking) cookies. Dat het op grote schaal gebeurt maakt het niet minder kwalijk, maar om dan te focussen op Chinese software wel, want dat maakt je blind voor wat anderen uitvreten.
Buiten dat, hoe denk je dat Orca nu verbindt met de printer, zit daar geen Bambu software tussen? Als je je daar serieus zorgen over maakt, had je geen Bambu moeten nemen.
mphilipp schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:07:
[...]
Ik geloof niet dat Bambu Lab nu ineens Evil Corp wordt, en het kan zijn dat zij nu even scherp inschieten om te forceren dat de externe toolmakers hun spullen wat vriendelijker maken. Want als het echt zo is dat bepaalde tools door een bug soms miljoenen onterechte calls doen, snap ik dat zij daar een beetje klaar mee zijn.
Hoe erg je het ook vindt wat er nu gedaan is, je moet ook de andere kant van het verhaal proberen te begrijpen. En Bambu Lab gaat echt niet nu ineens alles dichtzetten alleen maar om mensen te dwingen hun tools en hun filament te gebruiken. Niet vlak voor de introductie van hun nieuwe vlaggenschip. Dus ik geloof echt wel dat zij oprecht zijn in hun bedoelingen, anders wordt de H2D (of hoe dat ding ook gaat heten) géén commeriëel succes.
Dat is een beetje het probleem, gooi een kikker in kokend water en hij spring eruit, maar langzaam aan de kook brengen voelt misschien zelfs een tijdje warm en geborgen, tot het te laat is.

Ineens Evil Corp worden kost klanten, maar stapje voor stapje kan zeker wel. Genoeg voorbeelden daarvan. Probeer eens Flitsmeister te gebruiken met Carplay zonder abonnement? En dat was wel een officieel ondersteunde functie, andere slicers gebruiken voor je Bambu printer niet. En hoeveel advertenties en nagscreens voor Premium zie je tegenwoordig op Youtube? Om over de rest van het Google concern nog maar niet te spreken. Dat wil niet zeggen dat Bambu dezelfde kant op gaat, maar ik snap wel dat sommigen niet zo zeker zijn dat het niet die kant op gaat.
Voor mij is het op dit moment nog niet direct een groot probleem, maar ik denk dat er wel betere opties zijn dan deze manier en sta niet direct te springen om weer extra software te moeten installeren voor de keren dat ik wel Orca moet gebruiken voor opties die niet in BS zitten. Dus tenzij er echt grote verbeteringen in de FW komen, blijf ik bij de oude.
Verder begrip voor beide zienswijzen: Waarschijnlijk zal het gros van de gebruikers er amper last van hebben, omdat ze al 100% Bambu software gebruiken. Een deel merkt het vast niet eens. Maar ik begrijp ook dat het voor de mensen die wel gebruik maken van opties die er nu zijn, zoals een Panda Touch, HA integratie of alternatieve slicers, dit als een flinke beperking voelt die weerstand oproept. Zeker omdat de onderbouwing om het ook voor LAN-only zo dicht te timmeren niet heel sterk is naar mijn mening. Het helpt ook niet dat Bambu nu al duidelijk stelt dat dit mogelijk niet de laatste stap naar een meer gesloten systeem is.