Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:32

_Eend_

🌻🇺🇦

Klein nadeeltje van Bambu Studio op Linux/Fedora is dat tekst in sommige delen van de UI onleesbaar is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScAxR3YRs3TZfyNuaGyKoLMrE7k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0aWO2dAJJPi90xHiYnT2JYxb.png?f=user_large

Onder Object_1 staat -je raad het al- Object_7

Maar dat zie je dus niet, tenzij ik een andere theme kies voor BS, maar dan is de achtergrond wit. En daar houd ik niet zo van :P

Het is simpel op te lossen door het object/plate te selecteren. Maar handig is anders.

In Prusaslicer had ik dit niet overigens..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Leuke video, en hij heeft gelijk. De anderen, zoals Creality doen eigenlijk alleen maar copy cat spelen en ze vertrouwen op de community om helpdesk te spelen. Dat is eigenlijk altijd zo geweest.

Nou heeft Bambu Lab ook eea nageäapt, maar zij hebben niet botweg gekopieëerd. Ze hebben wel degelijk nagedacht over hoe ze eea implementeren. Want ik geloof dat er weinig op die printers zit dat zij zelf hebben uitgevonden. Maar dat is niet erg, daar is Apple groot mee geworden :+ Als ik de producten zie, de ontwikkeling die er gemaakt is, het ecosysteem dat neergezet is en als ik Dr.Tao zo eens aanhoor in de interviews, ben ik echt van overtuigd dat zij een mooi product neer willen zetten waar de klanten blij van worden. En natuurlijk willen ze allemaal geld verdienen, world dominance enzo, maar dat is toch veel leuker als de mensen nog blij worden van jou producten?

Ik ben ook erg benieuwd naar wat er gaat komen. Ik zou eerlijk gezegd teleurgesteld zijn als het alleen maar een grotere X1C is met hier en daar een verbetering(etje). Want Dr.Tao heeft dan wel niets expliciets gezegd, maar wél terloops laten vallen dat het weer iets bijzonders is. Iets waarvan men zei dat het niet zou kunnen (of woorden van die strekking). Dus ja, de verwachtingen zijn hoog gespannen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:14:
[...]

Leuke video, en hij heeft gelijk. De anderen, zoals Creality doen eigenlijk alleen maar copy cat spelen en ze vertrouwen op de community om helpdesk te spelen. Dat is eigenlijk altijd zo geweest.

Nou heeft Bambu Lab ook eea nageäapt, maar zij hebben niet botweg gekopieëerd. Ze hebben wel degelijk nagedacht over hoe ze eea implementeren. Want ik geloof dat er weinig op die printers zit dat zij zelf hebben uitgevonden. Maar dat is niet erg, daar is Apple groot mee geworden :+ Als ik de producten zie, de ontwikkeling die er gemaakt is, het ecosysteem dat neergezet is en als ik Dr.Tao zo eens aanhoor in de interviews, ben ik echt van overtuigd dat zij een mooi product neer willen zetten waar de klanten blij van worden. En natuurlijk willen ze allemaal geld verdienen, world dominance enzo, maar dat is toch veel leuker als de mensen nog blij worden van jou producten?

Ik ben ook erg benieuwd naar wat er gaat komen. Ik zou eerlijk gezegd teleurgesteld zijn als het alleen maar een grotere X1C is met hier en daar een verbetering(etje). Want Dr.Tao heeft dan wel niets expliciets gezegd, maar wél terloops laten vallen dat het weer iets bijzonders is. Iets waarvan men zei dat het niet zou kunnen (of woorden van die strekking). Dus ja, de verwachtingen zijn hoog gespannen.
Oh, BL heeft een Apple gedaan; Alle technieken bestonden al, waren ook al meermaals uitgebracht, BL bracht ze bij elkaar (met het één en andere aan extra), gooit er een "It just works"-sausje overheen & ta-daa

Overigens moet je de innovatie van Creality niet onderschatten. Goed, zij zullen nooit een origineel product maken, maar hun innovatie zit in kosten drukken. Door het werk wat zij doen, kunnen andere merken óók hun kosten drukken. Die kopiëren gewoon het huiswerk van Creality, op dat vlak.

Hier komt er nooit meer een Creality printer binnen, puur vanwege hun totaal afwezige QC. Mochten ze dat ooit aanpakken, heroverweeg ik deze stelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:20:
[...]
Overigens moet je de innovatie van Creality niet onderschatten. Goed, zij zullen nooit een origineel product maken, maar hun innovatie zit in kosten drukken.
Ja, ze hebben immers de design fase over kunnen slaan. Testen doen de klanten wel, en de support doet de community. Ze zijn alleen geld kwijt aan fabricage en accountants :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-08 22:43
Heeft iemand toevallig ervaring met Nylon? Kreeg net verzoek iets in nylon te printen.
Ik begreep dat het nogal problemen kan geven qua warping, en blijkbaar is het enorm hydroscopisch. Heb wel al een filament droger voor mijn P1S (die van eibos, alleen dat deurtje is echt een onding).

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met welke leverancier goed Nylon maakt, en welke aanpassingen verder nodig zijn aan de printer om er goed mee te kunnen werken.

Daarnaast zie ik dat er ook nylon resin bestaat, zou dat minder problemen geven? Ik heb ook een resin printer namelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door HSlegend op 10-01-2025 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

HSlegend schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:12:
Heeft iemand toevallig ervaring met Nylon? Kreeg net verzoek iets in nylon te printen.
Ik begreep dat het nogal problemen kan geven qua warping, en blijkbaar is het enorm hydroscopisch. Heb wel al een filament droger voor mijn P1S (die van eibos, alleen dat deurtje is echt een onding).

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met welke leverancier goed Nylon maakt, en welke aanpassingen verder nodig zijn aan de printer om er goed mee te kunnen werken.

Daarnaast zie ik dat er ook nylon resin bestaat, zou dat minder problemen geven? Ik heb ook een resin printer namelijk.
Laatst wat onderdeeltjes gemaakt met PATH-CF van bambu, het oppervlak is iig erg mooi, en printen ging goed maar het was dan ook te klein om te kunnen warpen. Wel goed moeten drogen, anders is het veel geklodder. Was wel blij met de stevigheid, ook de lagen onderling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:13
Zodra ik een rol nylon filament in de AMS plaats gaat de indicator voor luchtvochtigheid in de AMS binnen twintig minuten van 4 naar 1. Flink absorberend. Print overigens prima, en de glasvezel gevulde variant lijkt wel nog makkelijker te printen.

Voorbeeldje:
Oranje is BL PA6 GF
Zwart is BL ASA CF

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pipgSu2ixv6y9RElJhlA_bxeFBA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biO06bCySrTcxgl5kmz51tR1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSKsBujd1ZK2RY1Zqqya2ukcq8A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yOMFm81WCxYgX2GyzwdYs1S.jpg?f=fotoalbum_tile

(De volgende keer dat ik iets met ASA CF print zet ik de printer eerst buiten op het balkon en waarschuw ik mijn buren. Ruikt alsof je een brandende autoband om de nek hebt hangen)

[ Voor 68% gewijzigd door JorneB op 10-01-2025 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

met black friday heb ik ook een p1s ter vervanging van mijn ender 5 besteld.na flinke vertraging is ie toch binnen en heb ik er 6kg filament doorheen gejaagd. hartstikke tevreden over. kwaliteit is off-the-shell topnotch. na maandenlang tweaken en optimaliseren van de ender heb ik nooit zo'n goede kwaliteit prints gehad. zelfs ludicrous mode is beter dan de ender
nu is er gewoon geen reden voor mij om de ender te gebruiken. verkopen gaat met al die mods ook wat minder makkelijk.

Enige irritante is dat ik de cam stream avn de p1s niet via web kan aanroepen, enkel de app. en dan traag ook nog. ik zit er aan te denken om de pi+cam van de ender in te zetten voor het streamen. maar aan de andere kant. de prints in de p1s hoef ik ook niet in de gaten te houden. het gaat toch goed komen,

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:49
Ik heb een setting gevonden die wel in Bambu Studio en PrusaSlicer zit, maar niet in OrcaSlicer.

Ik moet een paar naamplaatjes printen, dus 8mm dikke plaat, met gladde toplaag en daarbovenop letters.
Voordat de toplaag aan de beurt is begint de printer al met de letters in de infill lagen ervoor, met als gevolg dat de printer bij de toplaag steeds moet stoppen omdat er een uitsparing in de infill zit voor de letters, dus de toplaag is niet homogeen. Je zou verwachten dat de toplaag eerst helemaal gedaan wordt voordat de letters worden geprint.
Dit zorgt voor een lelijke toplaag omdat de printer de toplaag niet in 1x kan printen. Uiteraard kan ironing hier wel bij helpen, maar dan moet je een uur extra rekenen.

Nu heeft BambuStudio een setting, die heet "Interface shells", als die aanstaat wordt er over de uitsparingen in de infill voor de letters heen geprint, geeft een veel mooiere toplaag. Overigens niet helemaal perfect, sommige plekken worden vergeten.

Bambu topic voorbeeld
En nog een topic
github

Edit
Nog eens getest, werkt dus niet echt heel erg goed.
Het werkt alleen met een kleur overgang, en dan alleen als je zo dicht mogelijk naar de toplayer paint.

[ Voor 16% gewijzigd door rinkel op 10-01-2025 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-08 22:43
Meestal voeg ik gewoon een modifier toe met 100% infill, of je kunt het aantal top layers verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of andersom printen, dus de letters op het bed. Al is dat natuurlijk niet altijd een optie, want ze liggen dan "in" de print. In plaats van er op. Maar zelf had ik laatst een keyhanger geprint, en dan is het vlakke geheel juist wel een voordeel.

[ Voor 50% gewijzigd door _ferry_ op 11-01-2025 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Meer toplayers helpt hier niet, omdraaien wel, maar soms wil men opleg.
Het is een oplossing, nu nog in beta, hopelijk komt het ook naar orca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HSlegend schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:12:

Ik heb PA-CF van BL geprint, gewoon default PA profiel van BL, op de enginering plate met lijm (zonder laat echt los). Ik weet niet meer of ik de dimafix stick had, of ouderwets lijmstift.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JorneB schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:39:
Zodra ik een rol nylon filament in de AMS plaats gaat de indicator voor luchtvochtigheid in de AMS binnen twintig minuten van 4 naar 1.
Ah, dus een rol Nylon werkt net zo goed als die korrels... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorneB
mphilipp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:12:
[...]

Ah, dus een rol Nylon werkt net zo goed als die korrels... :+
Misschien zelfs nog wel beter. Wellicht tijd om eens wat van die korrelbakjes in Nylon te printen en ze dan ongevuld in de AMS te plaatsen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 12:56
Ik begin steeds meer over mijn angst heen te komen om alles zelf te slicen. Direct via de bambu handy app is toch wel errug handig! Bovendien meer kans op boosts begrijp ik!

Tijden zijn echt veranderd. Vroeger zou ik echt noooooit een gcode van iemand anders op mijn eigen machine draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rascal schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:25:
Ik begin steeds meer over mijn angst heen te komen om alles zelf te slicen. Direct via de bambu handy app is toch wel errug handig! Bovendien meer kans op boosts begrijp ik!

Tijden zijn echt veranderd. Vroeger zou ik echt noooooit een gcode van iemand anders op mijn eigen machine draaien
Als je via die app print, wordt het toch 'in the cloud' gesliced? Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit gedaan. Zelf slicen is ook geen bal aan, en het geeft je de kans om een keer wat uit te proberen. Er zijn genoeg tutorials over hoe eea werkt. En je kunt de zaak niet kapot maken. Kost je hooguit wat filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Rascal schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:25:
Dat doe ik nog steeds niet. Ik slice alles zelf op mn eigen profielen, altijd gedaan. Ik vind standaard profielen te snel en dus vaak resulteert in een slappe print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 12:56
mphilipp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:28:
[...]

Als je via die app print, wordt het toch 'in the cloud' gesliced? Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit gedaan. Zelf slicen is ook geen bal aan, en het geeft je de kans om een keer wat uit te proberen. Er zijn genoeg tutorials over hoe eea werkt. En je kunt de zaak niet kapot maken. Kost je hooguit wat filament.
Oh je begrijpt me verkeerd, ik slice al jaren zelf alles. Eerst met simplify3d toen prusaslicer, superslicer en nu met bambu slicer. Het omgekeerde bedoel ik juist: in de cloud laten slicen met bambu handy is soms gewoon gemak, kan vanaf de bank zonder de pc op te starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rascal schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:34:
[...]
Oh je begrijpt me verkeerd, ik slice al jaren zelf alles. Eerst met simplify3d toen prusaslicer, superslicer en nu met bambu slicer. Het omgekeerde bedoel ik juist: in de cloud laten slicen met bambu handy is soms gewoon gemak, kan vanaf de bank zonder de pc op te starten
Ah, duidelijk. Dan had je eerste zin moeten zijn
Ik begin steeds meer over mijn angst heen te komen om via de Handy App te slicen.
Ik ben eigenlijk nog niet zo ver. Misschien nog iets teveel control freak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:11
rinkel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:23:
Ik heb een setting gevonden die wel in Bambu Studio en PrusaSlicer zit, maar niet in OrcaSlicer.

Ik moet een paar naamplaatjes printen, dus 8mm dikke plaat, met gladde toplaag en daarbovenop letters.
Voordat de toplaag aan de beurt is begint de printer al met de letters in de infill lagen ervoor, met als gevolg dat de printer bij de toplaag steeds moet stoppen omdat er een uitsparing in de infill zit voor de letters, dus de toplaag is niet homogeen. Je zou verwachten dat de toplaag eerst helemaal gedaan wordt voordat de letters worden geprint.
Dit zorgt voor een lelijke toplaag omdat de printer de toplaag niet in 1x kan printen. Uiteraard kan ironing hier wel bij helpen, maar dan moet je een uur extra rekenen.

Nu heeft BambuStudio een setting, die heet "Interface shells", als die aanstaat wordt er over de uitsparingen in de infill voor de letters heen geprint, geeft een veel mooiere toplaag. Overigens niet helemaal perfect, sommige plekken worden vergeten.

Bambu topic voorbeeld
En nog een topic
github

Edit
Nog eens getest, werkt dus niet echt heel erg goed.
Het werkt alleen met een kleur overgang, en dan alleen als je zo dicht mogelijk naar de toplayer paint.
Tipje: zet de 'embedding' van de letters op 0 in de tekst settings, de top player width op 0,26mm en top layer speed op 50 mm/s.

Dat geeft een heel strakke ondergrond en de letters beginnen pas geprint te worden nadat de ondergrond is geprint.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
JorneB schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Misschien zelfs nog wel beter. Wellicht tijd om eens wat van die korrelbakjes in Nylon te printen en ze dan ongevuld in de AMS te plaatsen. :P
5 Bakjes geprint in PA6 GF, en ongevuld in de AMS geplaatst. Nu twaalf uur later staat de indicator weer op 1. Al zit er ook een rol Support for PA/PET in de AMS en voelt dat enigszins als valsspelen :)

Lijkt dus goed te werken, en magnetron bestendig, ik zie mogelijkheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6KOcsRY76KV1VgvhabK6Oo93nQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRK22xwjr9K8yUDrLe6h7hqI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1fpQWp6laF48-W8ZggaRyrQeO0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NmlmBaVNEcVmQTSPgdRWKQ1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXQsmvk-DyMi5ia6ZBekqb-muuc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7joAq3g6styX21fV636uc0AR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOo1eR8NGBm9jDvSgXSibiXybzE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFFsNd5vZcVyoB5JBWOJV4rN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
MasterMaceMichu schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:35:
[...]

Tipje: zet de 'embedding' van de letters op 0 in de tekst settings, de top player width op 0,26mm en top layer speed op 50 mm/s.

Dat geeft een heel strakke ondergrond en de letters beginnen pas geprint te worden nadat de ondergrond is geprint.
Dat is nog een optie, alleen heb ik er nog een logo bij en is de text een custom font.
Maar ik zou natuurlijk kunnen snijden en de toplaag als modifier kunnen inladen.
Dank voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ddie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 23:35
Vraagje voor de A1 eigenaren hier, wat hebben jullie gedaan met het originele heatbed na de recall? Mijne ligt nu al maanden in de kast, millieustraat voelt ook een beetje zonde.
Kan ik er hier nog iemand blij mee maken toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-08 10:18
Zo. @Sytheon en yours truly hebben even de koppen bij elkaar gestoken en het PETG-print-prut-op-zijn-P1S probleem samen bekeken. De rol in kwestie is zwarte 3djake PETG maar we er zijn ook wat BL PETG HF problemen, veelal plotseling spinrag en blobs waarbij het vooral niet aan het printbed blijft plakken. Omdat het vermoeden was dat het aan het filament lag heb ik een rolletje formfutura yellow PETG meegenomen en van tevoren een benchy op standard setting en generic PETG profile (succesvol) geprint vanuit mijn P1S voor het bezoek zodat ik zeker wist dat die rol het in theorie moet kunnen.

Sytheon’s heeft praktisch alles succesvol kunnen printen, behalve PETG dus. Supermaf.

Also, Rolletje FF in de AMS, benchy aangezet en godmiljaar, hij print zo goed als feilloos. Oké. Ligt aan de rol/merk filament. Wat extra testjes gedaan met de 3djake spoel (bed op 90gr, nozzle temps, wat tweaks in de BL slicer) maar elke keer gewoon ruk. Afijn, wij wat geleerd (filament werkt gewoon niet) de p1s van sytheon lijkt niet kapot en ik neem een lengte 3djake mee om te valideren dat het troep is. Gooi het in mijn P1S, zet de benchy aan en… hij print prima.

Dus:
- het ligt niet aan de slicer (same as me)
- het ligt niet aan de nozzle (vervangen)
- het ligt niet aan print bed
- niet aan de bed / nozzle temp
- misschien wel/ niet aan het filament?

Begrijpen er echt niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
Misschien heeft de extruder gear een slechte grip op het filament, slipt het een klein beetje door, en komt er zodoende net te weinig filament in de hot end terecht? Ging calibratie van het 3DJake filament wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
JorneB schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:11:
Misschien heeft de extruder gear een slechte grip op het filament, slipt het een klein beetje door, en komt er zodoende net te weinig filament in de hot end terecht? Ging calibratie van het 3DJake filament wel goed?
Ik denk eerlijk gezegd ook in die richting, toevallig. misschien dat de draad net een fractie van een mm te dun is? Het rare is dat de purge line prima eruit komt. Zit ook even te kijken of mijn printer settings afwijken tov die van hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Misschien een idee om alles even na te lopen qua smering en schoonmaken? Dus de screws e.d schoonmaken en weer smeren, geleiderails schoonmaken en van een drupje olie voorzien, daarna een factory reset en de hele machine check en calibratie opnieuw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytheon
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Calibratieprints falen ook

@Mday ik zal even een screenshot van de settings sturen.

Ik kan hem een keer nalopen, smeren e.d., kan sowieso geen kwaad, maar zou verwachten dat de printer het in de basis nog goed moet doen, zoveel uren zitten er nog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Mday schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:18:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd ook in die richting, toevallig. misschien dat de draad net een fractie van een mm te dun is? Het rare is dat de purge line prima eruit komt. Zit ook even te kijken of mijn printer settings afwijken tov die van hem.
Kan trouwens ook de temperatuur van de buildplate zijn aangezien je aangeeft dat het daar al fout gaat, en je vermeld 90 graden als bed temperatuur. Op de website van 3dJake geeft men aan een temp tussen 60 en 80 te gebruiken. Dus mogelijk is dat de fout, of een van de fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytheon
  • Nu online
JorneB schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Kan trouwens ook de temperatuur van de buildplate zijn aangezien je aangeeft dat het daar al fout gaat, en je vermeld 90 graden als bed temperatuur. Op de website van 3dJake geeft men aan een temp tussen 60 en 80 te gebruiken. Dus mogelijk is dat de fout, of een van de fouten.
Op de rol staat 60-90, standaard staat die bij mij op 70, maar dus ook 90 geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Omdat de FF PETG ronduit perfect printte zie ik niet zo gauw een issue in de smering oid - los van het feit dat het altijd goed is natuurlijk.

@JorneB Nee, die bed temp hebben we eerst standaard en toen in een volgende print aangepast naar heel hoog in de verwachting dat er misschien hechtingissues waren op het bed, maar dat hielp niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
Persoonlijk gebruik ik wel gluestick wanneer ik de plaat heb schoongemaakt en er meteen met PETG op wil printen. En ik ben dat gaan doen juist omdat PETG nog wel eens hectingsissues had, vooral bij 1e print en kleine iele voetprints. Kun je nog proberen om in ieder geval verder te komen dan laag 1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytheon
  • Nu online
JorneB schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:44:
Persoonlijk gebruik ik wel gluestick wanneer ik de plaat heb schoongemaakt en er meteen met PETG op wil printen. En ik ben dat gaan doen juist omdat PETG nog wel eens hectingsissues had, vooral bij 1e print en kleine iele voetprints. Kun je nog proberen om in ieder geval verder te komen dan laag 1 :)
Gluestick is wel een goede, eigenlijk nog niet geprobeerd. Hebben mensen daar aanraders voor? Is een generieke lijmstift goed of moet daar speciale 3d-printer lijm voor worden gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Generieke goedkope witte plakstift is prima. Geen toevoegingen liefst, dus geen gekleurde kinderplakstift of glitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
rinkel schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:06:
[...]

Dat is nog een optie, alleen heb ik er nog een logo bij en is de text een custom font.
Maar ik zou natuurlijk kunnen snijden en de toplaag als modifier kunnen inladen.
Dank voor de tip
@MasterMaceMichu
Helaas heeft een add-part geen diepte instelling, dan krijg je dus weer dit vlak voor de letters die bovenop de toplaag moeten komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uaYKYhn4TwoFL21F4taOQFihbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i1Kds5z6kk7CGp6VIvEVuc6Y.png?f=fotoalbum_large

En dat geeft een niet-homogene toplaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:11
Hmmm...Kun je de letters niet in BS toevoegen? Alle lettertypes die geïnstalleerd staan op je PC kun je gebruiken.

Met SVG's toevoegen heb ik geen ervaring.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

JorneB schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:44:
Ik gebruik af en toe wat 3dlac, want mijn hechting met PETG is juist te goed als ik een kale plaat gebruik;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuWW2ydSqiHTgHomFWVhENfikB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFVvz2V1UCCtzReFN1KlEYrx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzRiJ-ZQ02vhKkGwv9VrzNo9ZBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYhxpjo6VPf10U5XQA4CLHuT.jpg?f=fotoalbum_large

Weer wat af, wederom een model van Gambody.
Heb de base een stuk dieper gemaakt en uitgehold in tinkercad en voorzien van LEDs, erg tof in de schemering :)
Geprint op een Mini via een 0,4 nozle. Layerheights van 0,08 tot 0,12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
_ferry_ schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:44:
[...]

Ik gebruik af en toe wat 3dlac, want mijn hechting met PETG is juist te goed als ik een kale plaat gebruik;
[Afbeelding]
Zo dan :) Schrapertje gebruikt om los te bikken of iets dergelijks? Bij mij komt het pas zo vast te zitten als ik er al 3 maal eerder petg op geprint heb. En ik maak het altijd los van de plaat door de plaat in alle richtingen te flexen. Mesje hooguit om de calibratie lijntjes weg te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

JorneB schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:32:
[...]

Zo dan :) Schrapertje gebruikt om los te bikken of iets dergelijks? Bij mij komt het pas zo vast te zitten als ik er al 3 maal eerder petg op geprint heb. En ik maak het altijd los van de plaat door de plaat in alle richtingen te flexen. Mesje hooguit om de calibratie lijntjes weg te halen.
Dit was met het buigen, nadat ie al afgekoeld was. Maar inderdaad, na veel petg printen. Daarom doe ik zo nu en dan een laagje 3dlac, om dat soort issues te voorkomen. Dan komt het gewoon goed los, maar heeft het tijdens het printen wel ruim voldoende hechting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Sytheon schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:07:
[...]

Gluestick is wel een goede, eigenlijk nog niet geprobeerd. Hebben mensen daar aanraders voor? Is een generieke lijmstift goed of moet daar speciale 3d-printer lijm voor worden gebruikt?
Gluestick oid bij petg is voornamelijk om je buildplate te beschermen. Petg hecht als een malle, ik heb vorige week een plaat weg kunnen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb ik eigenlijk nooit last van op de textured plate. Even laten afkoelen en het springt er meestal vanzelf vanaf, of na een beetje buigen. Wel heb ik een keer iets af moeten breken na de eerste laag en dat liet erg lastig los. Een beetje een beginnetje maken met een exacto mesje hielp toen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik bedoel de printercalibratie die je moet doen als ie uit de doos komt. Dus een factory reset en dan die hele riedel even opnieuw doen.

Ik heb ergens gelezen dat men dat wel aanraadt na een firmware update. Dat was vroegâh met Marlin ook zo: even resetten omdat ie misschien oude parameters onthoudt oid en dat gaat dan fout. Kan naar mijn idee nooit kwaad, zeker niet bij onverklaarbare problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:43
PepieNL schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:01:
[Afbeelding]

Heb de base een stuk dieper gemaakt en uitgehold in tinkercad en voorzien van LEDs, erg tof in de schemering :)
Super vet geworden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 18:13

S1W

PepieNL schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:01:
[Afbeelding]

Prachtig! Wat voor verf en verftechiek gebruik je?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Erg gaaf! Ik heb er het geduld niet voor om het te verven, laat mij maar printen :)

AMS riser is klaar, heb de TPU pakking achterwege gelaten omdat ik geen TPU heb. Ben er blij mee, dit levert een mooi opgeruimd geheel op en ik heb meer zicht op de printplaat van bovenaf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KNSnaV-IneuQXT7Tp-Vt0d8sJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uicIW03IM6d4IpCNpbDKGC2f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5X40ymNa5VP36x266_vSEFOhfE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaBWr6wJL0k743jBmirQtcaC.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook had ik nog een kitje liggen voor een draadloze muis, hiervoor een muis geprint voor de vrouw. Haar collega zou de bedrade muis steeds meenemen van hun gezamelijke werkplek, misschien valt het met deze kleur nu mee ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q66-LlDcM4FeQJHAhvx-lf1QiMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJ3ulVX283e1VBnlvfeNbQBn.jpg?f=fotoalbum_large

Vase mode via BS geeft ook een erg mooi resultaat op de P1S, deze vazen met een 0.4 nozzle met 0.6 mm line width geprint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fgx52BE4gZn_36whXgmFEzRw_nM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVxkNykV28npmZaL4xncy7pL.jpg?f=fotoalbum_large

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peutpeut schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:34:
Vase mode via BS geeft ook een erg mooi resultaat op de P1S, deze vazen met een 0.4 nozzle met 0.6 mm line width geprint:
Is het dan ook een beetje stevig? Ik heb wel eens voor de gein vase mode vaasjes geprint, maar daar moet je niet te hard tegen blazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Met een line width van 0.6 is het wel wat steviger dan 0.4. Omdat het één laag is blijft het altijd flexibel is mijn ervaring. De kleinere vaasjes zijn wel steviger dan de grotere. Er staan nu wat kunstbloemen in die ze via haar werk gekregen heeft, daar is het prima voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PepieNL
S1W schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:15:
[...]

Prachtig! Wat voor verf en verftechiek gebruik je?
Ik gebruik Tamiya primer en daarna Vallejo acryllics, soms wat airbrush maar meestal gewoon met penselen.
Techniek is niet zo spannend, via drybrushing bouw ik laagjes op; dan wat weathering en washes en dan weer wat accenten/highlights terug brengen via drybrushing om vervolgens dicht te sealen met blanke lak.

[ Voor 5% gewijzigd door PepieNL op 13-01-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peutpeut schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:57:
Met een line width van 0.6 is het wel wat steviger dan 0.4. Omdat het één laag is blijft het altijd flexibel is mijn ervaring. De kleinere vaasjes zijn wel steviger dan de grotere. Er staan nu wat kunstbloemen in die ze via haar werk gekregen heeft, daar is het prima voor.
ok, ga ik eens proberen. Ik bedenk mij ook dat ik nog een 0.6 nozzle heb liggen; die kan ik daar ook voor gebruiken en dan een wat dikker lijntje neerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:39
mphilipp schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Is het dan ook een beetje stevig? Ik heb wel eens voor de gein vase mode vaasjes geprint, maar daar moet je niet te hard tegen blazen...
Natuurlijk maakt de vorm en de maat van de vaasjes ook was uit, maar met 0,4 line width blifjt het inderdaad wel behoorlijk flexibel. Met 0,9 of 1,0 kán je ook nog wel wat flex krijgen op een model als dit en waterdichtheid is ook zeker niet gegarandeerd, maar stevig genoeg voor kunst- of droogbloemen. Volgens dit topic op Bambu forum zou 1.0 moeten lukken met een 0.4 nozzle, zelf van ik 0.9 nét wat strakker blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:30

thijsco19

KTM 990 SMT

Toch wel weer vervelend een p1s met ams hebben staan.

Al een aantal dingen die ik wil printen maar daar heb ik weer een andere kleur filament voor nodig.
Maar eigenlijk vind ik het zonde om een hele 1 kilo spoel te kopen voor maar een enkele print...

Jammer dat BambuLab zelf weinig kleinere rollen verkoopt.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
DeGroteMuis schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:17:
[...]

Natuurlijk maakt de vorm en de maat van de vaasjes ook was uit, maar met 0,4 line width blifjt het inderdaad wel behoorlijk flexibel. Met 0,9 of 1,0 kán je ook nog wel wat flex krijgen op een model als dit en waterdichtheid is ook zeker niet gegarandeerd, maar stevig genoeg voor kunst- of droogbloemen. Volgens dit topic op Bambu forum zou 1.0 moeten lukken met een 0.4 nozzle, zelf van ik 0.9 nét wat strakker blijven.
Goed om te weten, ik was in de veronderstelling dat het met een 0.4 nozzle in de range van 0.2 tot 0.6 mm line width moest blijven. Binnenkort eens proberen als ik een geschikt model vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thijsco19 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:01:

Al een aantal dingen die ik wil printen maar daar heb ik weer een andere kleur filament voor nodig.
Maar eigenlijk vind ik het zonde om een hele 1 kilo spoel te kopen voor maar een enkele print...
Zo kom je vanzelf aan 50 rollen :+
Je kunt het altijd nog ergens anders voor gebruiken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
@thijsco19 Gewoon beginnen met courante kleuren kopen. Hoeft niet dezelfde dag op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
thijsco19 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:01:

Jammer dat BambuLab zelf weinig kleinere rollen verkoopt.
Er zijn ook spuitbussen verf ;)

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:47
Peutpeut schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:34:
Erg gaaf! Ik heb er het geduld niet voor om het te verven, laat mij maar printen :)

AMS riser is klaar, heb de TPU pakking achterwege gelaten omdat ik geen TPU heb. Ben er blij mee, dit levert een mooi opgeruimd geheel op en ik heb meer zicht op de printplaat van bovenaf.
Hoe heb jij de glasplaat nu, is dit definitief? Of heb je hem tijdelijk openstaan?
Ik heb de riser ook geprint, en de glasplaat onderin gelegd met weather seal strips van de action, omdat ik op dat moment ook geen tpu had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De "ellende" van multikleur-printen :')
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qm2TAITHYEY4e5HmqKDG9fiHRz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Tfgk92WMyNuOpsKAlnt2Tce.png?f=fotoalbum_large

Ah well, het is. Gaat om dit model, in delen geïmporteerd, BS heeft er 1 model van gemaakt, kleurtjes goed gezet & printen maar.

Mocht iemand dit ook willen printen, ff vergroten naar 112%, anders past de Nutella niet. De Jumbo heeft de juiste (200g, afgeronde onderkant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:57
Toch jammer, gisterochtend mijn eerste multicolor print gestart, deze zou vanmiddag rond 12:00 uur klaar zijn. Echter toen ik op de camera keek tijdens werktijd zag het er niet naar uit dat het een succesvolle print zou zijn. Zojuist thuis gekomen en helaas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrJn_5AA1fK5Nt47Bsq3FeYdFWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSUQAYz5prbrCPpiy1NlObPo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8089jmMgsYJDmDDjwYzX6GVNEOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0szs2kIwht39xxL583Iq4A5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jWZNsRFLFsA6t7UAgXLoK2qpGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53JStAbmsLCxXsGNc8sonoEQ.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas het staartje afgebroken van Hitmontop :( Zat er nog wel een klein stukje aan, maar waarschijnlijk door het wisselen van de kleuren is de printkop er op een of andere manier tegen aan gekomen. Gekopt, zeg maar...

Heeft iemand nog suggesties om dit anders te doen? Heb zitten denken aan een extra support stukje, dat is het enige wat tot dus ver in mij op is gekomen.

Heb daarnaast nog met deze print wat andere uitdagingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qmxp8SZQiExKJwdR_Rxlc9XKwrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCyNfSoTV41mL7H5FvZV2AhR.jpg?f=fotoalbum_large

Het hoofd aan de onderkant is nogal... lelijk. Ik moet wel zeggen dat hier voor een groot deel support aan zit i.v.m. de overhang, maar mogelijk dat dit anders, netter op te lossen is?

Als iemand tips heeft, hoor ik het graag! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieNL
MusicMaikel schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:00:
Het hoofd aan de onderkant is nogal... lelijk. Ik moet wel zeggen dat hier voor een groot deel support aan zit i.v.m. de overhang, maar mogelijk dat dit anders, netter op te lossen is?

Tja.. Overhangs hebben support nodig in veel gevallen, er bestaat zoiets als zwaartekracht.
Een compleet figuur printen die ook nog eens in zo'n vreemde houding zou ik niet eens aan beginnen om in één stuk te laten printen.
Dit is ook precies de reden dat veel complexe modellen in meerdere delen geprint worden.
Snij hem in stukjes (bv armen, benen en bij de nek) in je slicer met wat connectoren ertussen, print de losse delen in de meest logische hoek om support te voorkomen én strakke prints te krijgen t.o.v de layers en lijm die delen aan elkaar.

Je kan hem ook nog iets laten hellen onder een hoek waardoor overhang wellicht wat gunstiger komen te liggen.

Heeft niet met je klachten te maken maar lees je ook even in op adaptive layers. Ik zag een paar goeie domes die daar wel baat bij zouden moeten hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door PepieNL op 13-01-2025 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toch jammer, gisterochtend mijn eerste multicolor print gestart, deze zou vanmiddag rond 12:00 uur klaar zijn. Echter toen ik op de camera keek tijdens werktijd zag het er niet naar uit dat het een succesvolle print zou zijn. Zojuist thuis gekomen en helaas:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas het staartje afgebroken van Hitmontop :( Zat er nog wel een klein stukje aan, maar waarschijnlijk door het wisselen van de kleuren is de printkop er op een of andere manier tegen aan gekomen. Gekopt, zeg maar...

Heeft iemand nog suggesties om dit anders te doen? Heb zitten denken aan een extra support stukje, dat is het enige wat tot dus ver in mij op is gekomen.

[Afbeelding]

Ik gebruik 3 keer de layerheight als z spacing voor mijn overhangs. Maw; 0.3 mm als ik op 0.1mm print, 0.24 bij 0.08, etc. Wanneer ik met 0.2mm print, houd ik meestal 0.3 aan. Welicht dat dat helpt met je supports. Ook is het filament zelf nogal belangrijk. Bij mijn rol zwart, krijg ik het filament er heel slecht af. Lijkt wel alsof het er aan vast gesmolten is. Ongeacht de z-afstand.

Verder is de timelapse bekijken altijd handig om te beoordelen wat er waar fout gegaan is. Eén van de redenen dat ik die altijd aan heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
PepieNL schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:19:
[...]

Tja.. Overhangs hebben support nodig in veel gevallen, er bestaat zoiets als zwaartekracht.
Een compleet figuur printen die ook nog eens in zo'n vreemde houding zou ik niet eens aan beginnen om in één stuk te laten printen.
Dit is ook precies de reden dat veel complexe modellen in meerdere delen geprint worden.
Snij hem in stukjes (bv armen, benen en bij de nek) in je slicer met wat connectoren ertussen, print de losse delen in de meest logische hoek om support te voorkomen én strakke prints te krijgen t.o.v de layers en lijm die delen aan elkaar.

Je kan hem ook nog iets laten hellen onder een hoek waardoor overhang wellicht wat gunstiger komen te liggen.

Heeft niet met je klachten te maken maar lees je ook even in op adaptive layers. Ik zag een paar goeie domes die daar wel baat bij zouden moeten hebben.
Thanks! Ik ben nog maar beginner, A1 een maandje in huis dus het is nog allemaal nieuw en veel leren :)
Ik heb dit model online gekocht dus moet even kijken hoe ik hem op ga kunnen splitsen, dat zou ook veel filament schelen denk ik :P
MC Taz Man schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:36:
[...]

Ik gebruik 3 keer de layerheight als z spacing voor mijn overhangs. Maw; 0.3 mm als ik op 0.1mm print, 0.24 bij 0.08, etc. Wanneer ik met 0.2mm print, houd ik meestal 0.3 aan. Welicht dat dat helpt met je supports. Ook is het filament zelf nogal belangrijk. Bij mijn rol zwart, krijg ik het filament er heel slecht af. Lijkt wel alsof het er aan vast gesmolten is. Ongeacht de z-afstand.

Verder is de timelapse bekijken altijd handig om te beoordelen wat er waar fout gegaan is. Eén van de redenen dat ik die altijd aan heb staan.
Pfoe, die layerheight volg ik even niet. Kan ik dat ook in Bambu Studio ergens aanpassen voor enkel overhangs?
Ik gebruik hier PLA van Bambu zelf. Bij het er af halen van de support ging het eigenlijk vrij soepel, dus daar geen problemen.
Die timelapse heb ik overwogen maar uiteindelijk niet gedaan. Volgende keer toch maar doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MusicMaikel schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:59:
[...]

Thanks! Ik ben nog maar beginner, A1 een maandje in huis dus het is nog allemaal nieuw en veel leren :)
Ik heb dit model online gekocht dus moet even kijken hoe ik hem op ga kunnen splitsen, dat zou ook veel filament schelen denk ik :P

[...]

Pfoe, die layerheight volg ik even niet. Kan ik dat ook in Bambu Studio ergens aanpassen voor enkel overhangs?
Ik gebruik hier PLA van Bambu zelf. Bij het er af halen van de support ging het eigenlijk vrij soepel, dus daar geen problemen.
Die timelapse heb ik overwogen maar uiteindelijk niet gedaan. Volgende keer toch maar doen :)
In BS zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXmbul0eriEGhjwfn9VD3TsTCPY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7zvfODX3w6MEGur4osVJYUqm.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PepieNL
MusicMaikel schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:59:
Ooooh er gaat de komende maanden nog zoveel ervaring bij je binnen komen, dat komt wel goed 👍

Mhm zeker bij modellen die verkocht worden mag je mijns inziens wel losse parts verwachten en niet gewoon een 3d model wat er tof uit ziet in software maar door de klant nog helemaal bewerkt moet worden om überhaupt lekker geprint te worden.

Ik ben echt een fan van gambody.com geworden, die leveren het zo mooi aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhzj0D6WUNkyRYF9IRQ-SkvtwNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1F1ywPcYyeZcbcjs6qnSMFJ.jpg?f=fotoalbum_large
Hier een voorbeeld van een model van ze en de losse parts waarin het model gehakt is, voorbereid en al.

Zijn niet de goedkoopste maar kwaliteit is hoog en support net zo. Als je maar betaald hebt voor een model zijn ze zelfs bereid om op verzoek sommige objecten nog eens speciaal onder handen te nemen. Lees de comments maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:30

thijsco19

KTM 990 SMT

@mphilipp , @Señor Sjon , @avdl72 , jullie hebben (uiteraard) gelijk :+ .

zojuist een rol wit en zwart eSun pla besteld. Voor een 12,79 per rol is het geen geld.
Past nu nog in de AMS om het filament goed te bewaren. Maar als ik meer rollen open maak moet ik toch iets hebben om de rollen goed op te kunnen slaan..

Stiekem wel verveld deze hobby, je hebt toch al snel meer nodig dan alleen een printer + 1 rol filament. :P

Maar och, wel leuk om dingetje te maken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
TheInsider schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Hoe heb jij de glasplaat nu, is dit definitief? Of heb je hem tijdelijk openstaan?
Ik heb de riser ook geprint, en de glasplaat onderin gelegd met weather seal strips van de action, omdat ik op dat moment ook geen tpu had.
De glasplaat ligt nu een verdieping hoger zodat hij altijd open staat, sindsdien alleen nog maar PLA geprint dus dan is dat geen probleem. Zonder TPU pakking kan de plaat er ook precies in kwam ik achter, wellicht niet handig ivm eventuele beschadigingen aan de glasplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:47
Peutpeut schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:08:
[...]

De glasplaat ligt nu een verdieping hoger zodat hij altijd open staat, sindsdien alleen nog maar PLA geprint dus dan is dat geen probleem. Zonder TPU pakking kan de plaat er ook precies in kwam ik achter, wellicht niet handig ivm eventuele beschadigingen aan de glasplaat.
Klopt, daar heb ik de strip van de action ingezet met de glasplaat erop. Printer staat bij mij in een koude ruimte, dus heb de printer altijd volledig gesloten, en met succes naar mijn mening, 400 uur verder zonder veel problemen. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Peutpeut schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:08:
[...]

Heb je de riser met of zonder support gedaan? En zo ja, welke settings heb je aangehouden?

edit - effe uitgerekend wat die riser kost aan filament: bijna 2800gr. dus ruim 30+ euro. Nee, dat vind ik het niet waard...

[ Voor 11% gewijzigd door Mday op 13-01-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-09 20:12

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Overwegen om een ander materiaal als interface materiaal te gebruiken. Ik zie online dat mensen daar mooie printjes mee kunnen maken. Al is dat wel vaker een platte overhang en niet een kom-vorm, zoals het hoofd van Hitmontop. Of dat gevolgen heeft weet ik niet, maar oneffenheden zullen meer opvallen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Laatst online: 14-09 18:55

watercoolertje

Untertitel

Mozy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Overwegen om een ander materiaal als interface materiaal te gebruiken. Ik zie online dat mensen daar mooie printjes mee kunnen maken. Al is dat wel vaker een platte overhang en niet een kom-vorm, zoals het hoofd van Hitmontop. Of dat gevolgen heeft weet ik niet, maar oneffenheden zullen meer opvallen lijkt mij.
Kan wel maar kost enorm veel filament. Als je elke laag een contactpunt hebt tussen het object en de support moet je dus elke laag wisselen.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MusicMaikel
Ik heb inmiddels besloten om het advies van @PepieNL op te volgen en alles in kleinere stukjes te hakken waardoor hopelijk de print er wat gunstiger uit komt. Samen met een 0.1 mm layer hoop ik dat dat het verschil gaat maken en de print er mooier uit komt.
Tot gisteren wist ik überhaupt nog niet eens dat het mogelijk was om hem te splitsen, dus ik heb in ieder geval weer wat geleerd! :) Dank voor het meedenken allen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lekrutes
MusicMaikel schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:31:
Ik heb inmiddels besloten om het advies van @PepieNL op te volgen en alles in kleinere stukjes te hakken waardoor hopelijk de print er wat gunstiger uit komt. Samen met een 0.1 mm layer hoop ik dat dat het verschil gaat maken en de print er mooier uit komt.
Tot gisteren wist ik überhaupt nog niet eens dat het mogelijk was om hem te splitsen, dus ik heb in ieder geval weer wat geleerd! :) Dank voor het meedenken allen.
Altijd goed om ook na te denken hoe de printer het print en welke oriëntatie die het mooist maakt.
0,2 mm nozzle heb je ook nog om nog fijner te kunnen printen. 0.1 mm printen doet al wonderen om minder layerline te zien.

Voorbeeld tussen de 2 nozzle op hun standaard hoogte:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4kaVEDNVxGU7r2aHujRZu3wjuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJIP64aRj8WcGWfMXAgWCX87.jpg?f=fotoalbum_large
0,2 mm nozzle is op 0,1 mm layerhight geprint, De 0,4 mm nozzle is op 0,2 mm layerhight geprint. verder exact het zelfde.

[ Voor 4% gewijzigd door lekrutes op 14-01-2025 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lekrutes schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Altijd goed om ook na te denken hoe de printer het print en welke oriëntatie die het mooist maakt.
0,2 mm nozzle heb je ook nog om nog fijner te kunnen printen. 0.1 mm printen doet al wonderen om minder layerline te zien.

Voorbeeld tussen de 2 nozzle op hun standaard hoogte:[Afbeelding]
0,2 mm nozzle is op 0,1 mm layerhight geprint, De 0,4 mm nozzle is op 0,2 mm layerhight geprint. verder exact het zelfde.
En nu 1 met de 0.4mm nozzle, op 0.08mm layer height? Dat doe ik altijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekrutes
MC Taz Man schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:10:
[...]

Zo print ik 9/10 keer ook. is prima voor de meeste toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 18:13

S1W

MC Taz Man schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:10:
[...]

Ik ook voor 'goed genoeg' detail. Kan me voorstellen dat je voor mini's overstapt op een 0.2 nozzle (als die te vinden zijn 8)7 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Mday schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:27:
[...]

Heb je de riser met of zonder support gedaan? En zo ja, welke settings heb je aangehouden?

edit - effe uitgerekend wat die riser kost aan filament: bijna 2800gr. dus ruim 30+ euro. Nee, dat vind ik het niet waard...
Als ik me niet vergis heb ik de riser geprint zoals deze door de maker is geupload, dus met alle supports.
Het is inderdaad veel, ik kon destijds een nagenoeg volle eSun 3kg PLA+ in het zwart oppikken voor 20 euro :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S1W schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Ik ook voor 'goed genoeg' detail. Kan me voorstellen dat je voor mini's overstapt op een 0.2 nozzle (als die te vinden zijn 8)7 )
Meh, 1 meter regel... Elk detail wat je niet ziet vanaf 1 meter, is tijdverspilling. Daar hou ik me aan.

Ik snap dat dit niet geldt voor mensen die hun mini's (ook) als display model gebruiken. Dan wil je zoveel mogelijk details. Echter vraag ik me dan af waarom je geen SLS printer hebt... Hars levert heul veul meer detail op dan FDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Mozy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Kost dan misschien wel wat extra filamentwissels maar geeft wel een zeer goed resultaat, en stukken minder nabewerking. Vooral op grotere prints waar mislukkingen sowieso prijzig kunnen zijn kies ik toch bij voorkeur voor zekerheid.

Hier een foto van het bewaarde support materiaal van print van vorige week. De print zelf betrof een hoofd van een Astrobot (work in progress), flink rond aan de onderzijde. Geprint in wit PETG met als interface layer zwart PLA Basic van BL. Absoluut geen spijt van de 'extra verspilling'

Deze support constructie heeft een hoofd van 20x20x20cm met ronde vorm en een gewicht van 300 gram goed op zijn plek gehouden en kwam na afkoelen eenvoudig en onbeschadigd los van de print.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdwzA9DYDbqLZQYFUUWQCu6L18o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DadMyfs5f2PhkzqzphlDiMjz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIohQp9MNmZMKU53133HlN5TvFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfeHW4sI38tdmZhdudaYnTpJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWy1BqiDrEj_Z-i3mH72kmpK3L8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1xwaMzfa4Z40JPVqfDPrtMF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TksLkkc0v7tlKJDlC18dSbhoHLY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FegBzopnBMkDhr3juofvDmku.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PepieNL
MC Taz Man schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:45:
[...]

Meh, 1 meter regel... Elk detail wat je niet ziet vanaf 1 meter, is tijdverspilling. Daar hou ik me aan.

Ik snap dat dit niet geldt voor mensen die hun mini's (ook) als display model gebruiken. Dan wil je zoveel mogelijk details. Echter vraag ik me dan af waarom je geen SLS printer hebt... Hars levert heul veul meer detail op dan FDM.
Allerlei vloeistoffen met vieze dampen, schoonmaken met alcohol en dan weer uitharden met uv licht.. Pff neuh dank je 😁
Zeker in een appartement kan dat gewoon niet, dat is echt niet verantwoord. FDM komt er tegenwoordig dicht genoeg bij imo.

[ Voor 5% gewijzigd door PepieNL op 14-01-2025 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lekrutes
PepieNL schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:51:
[...]

Allerlei vloeistoffen met vieze dampen, schoonmaken met alcohol en dan weer uitharden met uv licht.. Pff neuh dank je 😁
Zeker in een appartement kan dat gewoon niet, dat is echt niet verantwoord. FDM komt er tegenwoordig dicht genoeg bij imo.
Om de zelfde reden heb ik ook geen Resin printer gekocht. Heb er gewoon geen goeie plek voor.

Mijn ervaring met FDM printen voor kleine dingen.
Met 0,2 mm nozzle. Ieder model van cm of 5 en groter (zolang niet super ingewikkeld model is met berg kleine losse haren bijvoorbeeld. is het verschil bijna niet te zien. bij cm of 2,5 wordt FDM wel lastig qua detail, dit gaat opzich goed, maar de kans dat je zaken afbreken is wel erg aanwezig omdat de support dan net zo breed is als bijvoorbeeld een arm of een been. ik slice het model meestal in 2en ergens bij de benen om het afbreken zoveel mogelijk te voorkomen. Daarna kan je ze weer met secondelijm in elkaar zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de mini-makers is het misschien ook nuttig om de video van Lost in Tech op te zoeken, waar hij laat zien dat je met de juiste instellingen - zelfs met een 0.4 nozzle - hele goede resultaten kan halen. Als je er een paar euro voor over hebt, kun je hem steunen via Patreon en de door hem gemaakte profiles downloadn.
Hij vond het zelfs, enkele gevallen uitgezonderd, dat de 0.4 nozzle voldoende is. Behalve als er veel detail op de bovenkant moet komen, en dat zal met minifiguurtjes wel het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
Omdat ik zelf wat aan het puzzelen ben en ik toch ook van anderen zou willen weten hoe zij het zouden doen: hoe zouden jullie onderstaande print in stukjes hakken op het moment dat hij bij jullie op de printer moet komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWWvP5JJlMxp0Q8Y3L9QeW_WuqI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SkEI5bWD8O5Ke29DSfPrVPCc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nD4rblQMwY6z-ACysPcpd81Vk0I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Gssv5M8UFaeGrUyaWcH4OrYJ.png?f=user_large

Ik heb op dit moment de standaard los gemaakt van het lichaam en het hoofd van de romp gescheiden via een cut onder het linkerarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:21
Sinds 04-11 al bezig met support om mijn verloren pakket te regelen. DHL heeft zelf getekend maar pakket is niet bij mij (en buren) bezorgd.. case aangemaakt destijds en formulier ingevuld. wordt elke keer maar aan het lijntje gehouden, maar ik heb nog steeds niks.

Gelukkig gaat het om wat filament en nozzle, maar toch. duurt echt veel te lang zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:21
Richard89 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:37:
Sinds 04-11 al bezig met support om mijn verloren pakket te regelen. DHL heeft zelf getekend maar pakket is niet bij mij (en buren) bezorgd.. case aangemaakt destijds en formulier ingevuld. wordt elke keer maar aan het lijntje gehouden, maar ik heb nog steeds niks.

Gelukkig gaat het om wat filament en nozzle, maar toch. duurt echt veel te lang zo..
Ik heb vandaag eindelijk een oplossing voor mijn missende rol filament... Besteld op 7 december, pakket ontvangen op 18 december, ticket ingeschoten op 19 december... Tussendoor nog een vraag gehad om foto's op te sturen en nog een keer een stompzinnige vraag moeten beantwoorden...

Maar uiteindelijk is de rol met Gold PLA uit de Christmas Combo dus onderweg. Ruim op tijd voor Kerstmis... 2025...

Ik heb op 2 januari nog wel een flink pak filament besteld en de Maker Starter Kit die je krijgt als je wat dingetjes in de app doet. Was wel wat huiverig om het te bestellen, maar dat kwam gelukkig binnen een paar dagen aan. 10 rollen filament voor EUR 12,99 per stuk...

Nu heb ik nog wel EUR 20 tegoed voor een volgende bestelling. Maar eens kijken wat we nog willen bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:37
Gisteren de P1S ontvangen :)
Op hun website stond dat hij pas rond de 22e verstuurd zou worden maar dus toch stuk eerder mogen ontvangen.
Alleen de accessoires en filament shipment duurt lang, hoop dat die nu wel snel volgt.

Maar wat een verschil met een Ender3 die ik ooit gehad heb.
Zo'n mooie unboxing video die je helpt hem op te zetten, de print snelheid, de kwaliteit print. Wow!
Enige minpunt vond ik de app UI met het laden van de AMS.
Je ziet in de app heel moeilijk of je 1 van die 4 geselecteerd hebt of niet, dit ziet er in de windows app een stuk beter uit.

Eerste paar printjes al gemaakt gisteren, many to follow :)

Ik zag dat er 2 reserve onderdelen bijzitten waar hij de printkop aan afveegt.
Gaat de app mij vertellen wanneer die aan vervanging toe zijn of moet je dat zelf op een manier bepalen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:08
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/original/bd/6a/56618d3557d335f12a2ac809b26f.jpeg
Mijn laatste creatie, speciaal voor mijn vrouw die jaloers was op het bakje in mijn armsteun :+

Ik ben inmiddels ook aardig op weg met het aanpassen van de G-code van de A1 zodat ik bij het vaak printen van kleine tests niet op de hele dans van 5:30 minuten hoef te wachten. Er zitten best veel dingen in die niet altijd uitgevoerd hoeven te worden als je 3 keer in een uur een printje start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSa
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-07 06:20
Verzending bij Bambu Lab gaat wel tergend langzaam. 11-1 de A1 combo besteld incl. filament en wat lossen dingen. Filament en losse spul reeds ontvangen. Voor de printer staat ETD shipment op 15-1 maar er is nog steeds niks verstuurd. Terwijl de printer op voorraad zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Ik ben wel klaar met die G-Code van de A1. Gemiddeld begint een printje 2:30 minuut sneller dan met de standaard code. Van +/- 3:45 minuten voordat de print start naar 1:15 minuten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
lolgast schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:01:
Ik ben wel klaar met die G-Code van de A1. Gemiddeld begint een printje 2:30 minuut sneller dan met de standaard code. Van +/- 3:45 minuten voordat de print start naar 1:15 minuten 8)
Wat heb je precies aangepast dan? Misschien interessant om te delen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-07 12:44
verkeerde topic.

[ Voor 91% gewijzigd door TomBraamhaar op 16-01-2025 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
MADG0BLIN schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Wat heb je precies aangepast dan? Misschien interessant om te delen? :)
Ik heb echt van alles aangepast. De G-code is van 599 regels naar 404 gegaan. Er zit geen extrude poop in, er zitten minder stappen in om het bed te controleren, de meeste dingen gebeuren min of meer bij elkaar in de buurt, er zijn minder stappen waarbij op de temperatuur van de nozzle gewacht wordt, de lijst is vrij lang.

GEBRUIK OP EIGEN RISICO. ENKEL VOOR A1
g-code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
;===== machine: A1 =========================
;===== date: 20250116 =====================
;===== Edited G-code by lolgast =====
;===== start to heat heatbead&hotend==========
M1002 gcode_claim_action : 2
M1002 set_filament_type:{filament_type[initial_no_support_extruder]}
M104 S140
M140 S{bed_temperature_initial_layer_single} ; heat bed without wait
G392 S0 ;turn off clog detect
M9833.2

;=====avoid end stop =================
G91 ; Set to relative positioning
G380 S2 Z10 F1200 ; Go up Z-axis
G380 S3 Z-5 F1200 ; Go down 15 Z-axis
G1 Z5 F1200 ; Z-axis up
G90 ; set to absolute positioning

;===== reset machine status =================
M204 S6000 ; Set starting acceleration to 6000mm/s

M630 S0 P0
G91 ; Set all axes to relative
M17 Z0.3 ; lower the z-motor current

G90
M17 X0.65 Y1.2 Z0.6 ; reset motor current to A1 default
M960 S5 P1 ; turn on logo lamp
G90
M83 ; Set extruder relative
M220 S100 ; Reset Feedrate
M221 S100 ; Reset Flowrate
M73.2   R1.0 ; Reset left time magnitude

;====== cog noise reduction=================
M982.2 S1 ; turn on cog noise reduction

;===== prepare print temperature and material ==========
M400
M18 ;Disable all steppers
M104 S140
M400
M17 ; Enable all steppers
M400
G28 X ; home axis
M211 X0 Y0 Z0 ;turn off soft endstop
M975 S1 ; turn on vibration suppression

G1 X-28.5 F30000
G1 X-48.2 F3000 ;wipe and shake

M620 M ;enable remap
M620 S[initial_no_support_extruder]A   ; switch material if AMS exist
    G392 S0 ; turn on clog detect
    M1002 gcode_claim_action : 4
    M400
    M1002 set_filament_type:UNKNOWN
    M109 S[nozzle_temperature_initial_layer]
    M104 S250
    M400
    T[initial_no_support_extruder]
    G1 X-48.2 F3000
    M400

M620.1 E F{filament_max_volumetric_speed[initial_no_support_extruder]/2.4053*60} T{nozzle_temperature_range_high[initial_no_support_extruder]}
    M109 S250 ;set nozzle to common flush temp
    M106 P1 S0
    G92 E0
    G1 E50 F200
    M400
    M104 S{nozzle_temperature_range_high[initial_no_support_extruder]}
    G92 E0
    G1 E50 F{filament_max_volumetric_speed[initial_no_support_extruder]/2.4053*60} ; lower extrusion speed to avoid clog, extrude 50mm
    M400
    M106 P1 S178
    G92 E0
    G1 E5 F{filament_max_volumetric_speed[initial_no_support_extruder]/2.4053*60}
    M109 S{nozzle_temperature_initial_layer[initial_no_support_extruder]-20}
    M104 S{nozzle_temperature_initial_layer[initial_no_support_extruder]-40}
    G92 E0
    G1 E-0.5 F300
    G1 X-28.5 F30000 ;wipe and shake
    G1 X-48.2 F3000
    G1 X-48.2 F3000
    G1 X-48.2 F3000
    M109 S{nozzle_temperature_initial_layer[initial_no_support_extruder]-40}
    G392 S0 ;turn off clog detect
M621 S[initial_no_support_extruder]A

M400
M106 P1 S0
;===== prepare print temperature and material end =====

;=====home the Z=====================
G0 X128 Y230 F30000 ; home in top center
G28 Z P0 T300; home z with low precision,permit 300deg temperature
G29.2 S0 ; turn off ABL ; bed leveling related...
M104 S140

;===do a quick plate detection===============
G1 Z5
G1 F10000
M1002 judge_flag build_plate_detect_flag
M622 S1
  G39.4
  G90
  G1 Z5
M623

;===== mech mode fast check start =====================
M975 S1 ; turn on vibration suppression
G1 F30000

;===== wipe nozzle ===============================
M1002 gcode_claim_action : 14
M975 S1

M104 S140 ; set temp down to nozzle acceptable
M106 S128 ; turn on fan (G28 has turn off fan)
M211 S; push soft endstop status
M211 X0 Y0 Z0 ;turn off Z axis endstop

M83
G1 E-1 F500
G90
M83

;knocks quickly;;;;;
G1 X128 Y240 F30000
G380 S3 Z-5 F1200
G1 Z2 F1200
G1 X126 F10000
G380 S3 Z-5 F1200
G1 Z2 F1200
G1 X124 F10000
G380 S3 Z-5 F1200
G1 Z2 F1200

;===== brush =====
G1 X55 Y250 F30000
G1 Z1.300 F1200
G1 Y262.5 F6000
G91
G1 X-35 F30000
G1 Y-0.5
G1 X45
G1 Y-0.5
G1 X-45
G1 Y-0.5
G1 X45
G1 Y-0.5
G1 X-45
G1 Y-0.5
G1 X45
G90
M83
G1 Z5.000 F20000

;===== steel =====
G1 X138 Y261 F30000
G0 Z-1.01 F1200      ; stop the nozzle

G91
G2 I1 J0 X2 Y0 F2000.1
G2 I-0.75 J0 X-1.5
G2 I1 J0 X2
G2 I-0.75 J0 X-1.5
G2 I1 J0 X2
G2 I-0.75 J0 X-1.5
G2 I1 J0 X2
G2 I-0.75 J0 X-1.5
G2 I1 J0 X2
G2 I-0.75 J0 X-1.5
G2 I1 J0 X2
G2 I-0.75 J0 X-1.5
G2 I1 J0 X2
G2 I-0.75 J0 X-1.5
G2 I1 J0 X2
G2 I-0.75 J0 X-1.5
G2 I1 J0 X2
G2 I-0.75 J0 X-1.5
G2 I1 J0 X2
G2 I-0.75 J0 X-1.5

G90
G1 Z5.000 F1200

;===== brush =====
G1 X55 Y250 F30000
G1 Z1.300 F1200
G1 Y262.5 F6000
G91
G1 X-35 F30000
G1 Y-0.5
G1 X45
G1 Y-0.5
G1 X-45
G1 Y-0.5
G1 X45
G1 Y-0.5
G1 X-45
G1 Y-0.5
G1 X45
G90
M83
G1 Z5.000 F20000

M211 R; pop softend status

M106 S0 ; turn off fan

;===== wipe nozzle end ================================

;===== wait heatbed  ====================
M1002 gcode_claim_action : 2
M104 S140

G1 Z5 F3000
G29.2 S1

;===== bed leveling ==================================
M1002 judge_flag g29_before_print_flag
M622 J1 ; J1 = on, J0 = off
    M1002 gcode_claim_action : 1
    G90
    G1 X0 Y0 F30000

M190 S[bed_temperature_initial_layer_single]; Wait for bed temp
    G29 A1 X{first_layer_print_min[0]} Y{first_layer_print_min[1]} I{first_layer_print_size[0]} J{first_layer_print_size[1]}
        M400
    M500 ; save cali data
M623

M622 J1 ; J1 = on, J0 = off
    M400
    G1 X0 Z10 F30000
    G1 X-48.2 F3000
    M400    
M623

M622 J0 ; J1 = on, J0 = off
    M1002 gcode_claim_action : 13
    G28 ; home axis for loading bedlevel
M623

M975 S1 ; turn on vibration supression

;===== bed leveling end ================================

;===== nozzle load filament ===============================
M975 S1
G90
M83
T1000

G1 X0 Y0 Z10 F30000
G1 X-48.2 Y0 Z10 F3000
G1 E1.2 F500 ; Extrude 1.2mm filament
M400
M1002 set_filament_type:UNKNOWN

M104 S{nozzle_temperature[initial_extruder]}

;===== auto extrude cali start =========================
M412 S1 ; turn on filament runout detection
M400 P10

G392 S0 ;turn on clog detect

M620.3 W1 ; turn on filament tangle detection
M400 S2

;M1002 set_flag extrude_cali_flag=1
M1002 judge_flag extrude_cali_flag

M622 J1
    M1002 gcode_claim_action : 8

M109 S{nozzle_temperature[initial_extruder]}
    G1 E10 F{outer_wall_volumetric_speed/2.4*60}
    M983 F{outer_wall_volumetric_speed/2.4} A0.3 H[nozzle_diameter]; cali dynamic extrusion compensation

M106 P1 S255
    M400 S5
    G1 X-28.5 F18000
    G1 X-48.2 F3000
    G1 X-28.5 F18000 ;wipe and shake
    G1 X-48.2 F3000
    G1 X-28.5 F12000 ;wipe and shake
    G1 X-48.2 F3000
    M400
    M106 P1 S0

M1002 judge_last_extrude_cali_success
    M622 J0
        M983 F{outer_wall_volumetric_speed/2.4} A0.3 H[nozzle_diameter]; cali dynamic extrusion compensation
        M106 P1 S255
        M400 S5
        G1 X-28.5 F18000
        G1 X-48.2 F3000
        G1 X-48.2 F3000
        M400
        M106 P1 S0
    M623

G1 X-48.2 F3000
    M400
    M984 A0.1 E1 S1 F{outer_wall_volumetric_speed/2.4} H[nozzle_diameter]
    M106 P1 S178
    M400 S7
    G1 X-28.5 F18000
    G1 X-48.2 F3000
    G1 X-48.2 F3000
    G1 X-48.2 F3000
    M400
    M106 P1 S0
M623 ; end of "draw extrinsic para cali paint"

;===== auto extrude cali end ========================

G1 X108.000 Y-0.500 F30000
G1 Z0.300 F1200
M400
G2814 Z0.32

;===== extrude cali test ===============================

M400
    M900 S
    M900 C
    G90
    M83

M109 S{nozzle_temperature_initial_layer[initial_extruder]}
    G0 X128 E8  F{outer_wall_volumetric_speed/(24/20)    * 60}
    G0 X133 E.3742  F{outer_wall_volumetric_speed/(0.3*0.5)/4     * 60}
    G0 X138 E.3742  F{outer_wall_volumetric_speed/(0.3*0.5)     * 60}
    G0 X143 E.3742  F{outer_wall_volumetric_speed/(0.3*0.5)/4     * 60}
    G0 X148 E.3742  F{outer_wall_volumetric_speed/(0.3*0.5)     * 60}
    G0 X153 E.3742  F{outer_wall_volumetric_speed/(0.3*0.5)/4     * 60}
    G91
    G1 X1 Z-0.300
    G1 X4
    G1 Z1 F1200
    G90
    M400

M900 R

M1002 judge_flag extrude_cali_flag
M622 J1
    G90
    G1 X108.000 Y1.000 F30000
    G91
    G1 Z-0.700 F1200
    G90
    M83
    G0 X128 E10  F{outer_wall_volumetric_speed/(24/20)    * 60}
    G0 X133 E.3742  F{outer_wall_volumetric_speed/(0.3*0.5)/4     * 60}
    G0 X138 E.3742  F{outer_wall_volumetric_speed/(0.3*0.5)     * 60}
    G0 X143 E.3742  F{outer_wall_volumetric_speed/(0.3*0.5)/4     * 60}
    G0 X148 E.3742  F{outer_wall_volumetric_speed/(0.3*0.5)     * 60}
    G0 X153 E.3742  F{outer_wall_volumetric_speed/(0.3*0.5)/4     * 60}
    G91
    G1 X1 Z-0.300
    G1 X4
    G1 Z1 F1200
    G90
    M400
M623

G1 Z0.2

;========turn off light =============
M1002 gcode_claim_action : 0
M400
M106 S0 ; turn off fan to be sure

;===== for Textured PEI Plate , lower the nozzle as the nozzle was touching topmost of the texture when homing ==
;curr_bed_type={curr_bed_type}
{if curr_bed_type=="Textured PEI Plate"}
G29.1 Z{-0.02} ; for Textured PEI Plate
{endif}

G90
M83
T1000

M211 X0 Y0 Z0 ;turn off soft endstop
M1007 S1 ; turn on mass estimation
G29.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:18:
[...]

Ik heb echt van alles aangepast. De G-code is van 599 regels naar 404 gegaan. Er zit geen extrude poop in, er zitten minder stappen in om het bed te controleren, de meeste dingen gebeuren min of meer bij elkaar in de buurt, er zijn minder stappen waarbij op de temperatuur van de nozzle gewacht wordt, de lijst is vrij lang.

GEBRUIK OP EIGEN RISICO. ENKEL VOOR A1

[...]
Ik vraag me dan af; Waarom? Enkel vanwege de tijd?

Het pre-poepen (geen beter woord) gebeurt zodat de nozzle helemaal leeg is, om colourbleed te voorkomen. Pak je dan de standaard GCode als je een andere kleur gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
MC Taz Man schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:24:
[...]

Ik vraag me dan af; Waarom? Enkel vanwege de tijd?

Het pre-poepen (geen beter woord) gebeurt zodat de nozzle helemaal leeg is, om colourbleed te voorkomen. Pak je dan de standaard GCode als je een andere kleur gebruikt?
Enkel voor de tijdswinst ja. Zoals gezegd, ik print met grote regelmaat meerdere prints per uur, dan is het gewoon irritant als het zo lang duurt voordat hij begint met printen.

Waarom zou hij moeten poepen voordat hij begint met printen? Als je aanvinkt dat je je AMS gebruikt doet hij dat sowieso al (volgens de G-code, ik heb geen AMS). Hij poept altijd, ook als je slechts van een externe rol aan het printen bent. Elke keer, 5cm. Voor nop, want ik heb net nog geprint dus er zit filament in de nozzle. En hij doet ook een calibratie streep, dat is genoeg om te zorgen dat er filament aan het einde van de nozzle zit als de print begint. Is mijn ervaring :)

Edit: Bij 'normale' prints of in ieder geval, niet tijdens het testen van ontwerpen, gebruik ik de normale g-code. Met om de 5 prints bed levelling aan

[ Voor 7% gewijzigd door lolgast op 16-01-2025 16:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Absoluut niet persoonlijk bedoeld, maar het is wel echt enorm schattig hoe snel vergeten word dat "meerdere prints per uur" nog geen 3 jaar geleden gewoon minstends een halve dag in beslag nam op 'ouderwetse' 3d-printers, en dat 5 minuten meer nu al teveel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
@Ischium Dat hoef je mij niet te vertellen. Ik kocht 8 jaar terug dit 'ding' ;)
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/original/77/3d/22ddd52556d2ec48b706ea944b28.jpeg

Traag als wat, pleuris herrie op elke verdieping van het huis en altijd wat scheef :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb ook een en ander aangepast in de gcode.
Vooral die mech check maakte een boel herrie, die staat bij mij uit in een apart profiel.
Ook heb ik KAMP aangezet, bed mesh alleen bij onderdeel en niet gehele bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 13-09 12:56
Zie https://blog.bambulab.com...ization-control-system-2/

Veel mensen op Reddit gaan helemaal over de rooie, zien dit als het begin van vele vendor lockins en buitengesloten op je eigen printer.

Reddit link: https://www.reddit.com/r/BambuLab/s/yRPX1thkNh

[ Voor 11% gewijzigd door Pixelmagic op 16-01-2025 22:53 . Reden: Reddit link toegevoegd ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:52:
Zie https://blog.bambulab.com...ization-control-system-2/

Veel mensen op Reddit gaan helemaal over de rooie, zien dit als het begin van vele vendor lockins en buitengesloten op je eigen printer.

Reddit link: https://www.reddit.com/r/BambuLab/s/yRPX1thkNh
Reddit neem ik net zo serieus als de Privé en Story.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:16:
[...]
Reddit neem ik net zo serieus als de Privé en Story.
Nouja...daar heb je wel gelijk in, maar de mensen zijn 'overal' wel redelijk overstuur. Ik gebruik braaf Bambu Studio, maar als ik het goed begrijp moet je straks voor Orca een extra app gaan gebruiken om een print te kunnen starten. Daar zou ik ook een beetje verdrietig van worden.

Het verhaal dat Bambu vertelt is dat zij dit doen om enerzijds de veiligheid. Dat is natuurlijk inherent aan een clouddienst, en zij hebben ooit de keuze gemaakt dat alleen al het slicen via de cloud moet. Dus heb je een schakel in je systeem gebouwd die misbruikt kan worden of doel van een aanval kan zijn. Er zijn voorbeelden (een POC) van een 'aanval' op 3D printers die exposed waren naar internet. Is in principe een serieus argument, maar door access tokens, wachtwoorden e.d.is dat toch volgens mij redelijk dicht gezet.

Ook beweren zij dat de alternatoeve slicers een onredelijke last zijn voor de servers. Ik weet niet of het alleen slicers zijn, of dat er ook andere tools zijn voor Bambu printers, maar ze hebben het over een groot aantal calls naar die cloud backend. Geen idee waar dat allemaal vandaan komt, en of dat voor bv Orca een normale gang van zaken is. Kost hen heel veel geld om de infra van hun clouddienst uit te breiden om te voorkomen dat de boel omvalt en niemand meer kan printen.

Tsja...heel erg allemaal :+ Ze kunnen natuurlijk ook de andere kant uit gaan en ervoor zorgen dat je gewoon zonder die cloud kunt printen en die cloud alleen gebruikt als je niet op de eigen netwerk zit, dus bv een print wil straten of volgen als je niet thuis bent. Nu bouwen ze een extra complexiteit in omdat ze zo nodig alles via die cloud willen hebben. Als nou gewoon via het eigen lan de default is, heb je nog maar een kwart van je cloud shizzle nodig (gok ik).

Maar ja...keuzes. Ik zie op facebook allerlei mensen die meteen al roepen dat ze nooit meer een Bambu Lab printer kopen... stoere taal. Zal wel weer meevallen, en/of Dr.Tao schrikt van de reacties en verzint iets beters. Voorlopig raakt dit mij niet persoonlijk, maar ik kan mij voorstellen dat het voor een hoop mensen lastig wordt.

Pagina: 1 ... 87 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.