This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
N=1, maar ik had met kerst een losse AMS besteld en deze werd meteen verzonden en een paar dagen later had ik `m ook daadwerkelijk in huis.S1W schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:49:
[...]
Wanneer had je besteld? Ik heb het idee dat Bambu wat productieproblemen heeft voor de AMS. Ik heb de combo besteld, en dat duurt best lang, de losse X1C lijkt wel gewoon direct leverbaar...
Idem met de paar rollen PLA die ik daarna nog had besteld, die waren ook binnen een paar dagen binnen.
Vorige week maandag besteld.S1W schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:49:
[...]
Wanneer had je besteld? Ik heb het idee dat Bambu wat productieproblemen heeft voor de AMS. Ik heb de combo besteld, en dat duurt best lang, de losse X1C lijkt wel gewoon direct leverbaar...
:strip_exif()/f/image/rsOAnsljomOrqJ0Q8rzd8k1o.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gaat om de kartels in de hoek, die horen er niet te zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Roosjezhu op 06-01-2025 16:54 ]
Als ik PETG probeer te printen plakt het bijna iedere keer vast aan de nozzle, waarna er een blob en/of spaghetti wordt gevormd. Vaak direct na het printen van de purge line, af en toe later in een print. Ik weet niet meer waar het aan ligt. Ik print met een P1S en de standaard 0.4 nozzle. Textured PEI plate, 250 graden nozzle, 70 graden build plate.
Het filament is gedroogd. Ik heb het geprobeerd met verschillend filament (bambulab PETG HF en 3dJake EasyPETG), ik heb het bed schoongemaakt (water met dreft, daarna isopropyl alcohol). Ik heb gevarieerd met printsnelheden en nozzle temperatuur. Presets van Bambu PETG HF en generic PETG (niet HF) geprobeerd. Nozzle schoongemaakt. Z-offset lijkt me prima gezien andere filamenten zonder problemen printen.
Ik heb werkelijk geen idee meer, iemand anders wel?
Ik heb geen idee en zou het met deze specifieke klacht vreemd vinden, maar ik gooi hem er toch in:Sytheon schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:49:
Ik probeer het gewoon nog een keer met war meer detail: het lukt me niet om met PETG te printen. PLA, ABS en TPU gaat allemaal prima.
Als ik PETG probeer te printen plakt het bijna iedere keer vast aan de nozzle, waarna er een blob en/of spaghetti wordt gevormd. Vaak direct na het printen van de purge line, af en toe later in een print. Ik weet niet meer waar het aan ligt. Ik print met een P1S en de standaard 0.4 nozzle. Textured PEI plate, 250 graden nozzle, 70 graden build plate.
Het filament is gedroogd. Ik heb het geprobeerd met verschillend filament (bambulab PETG HF en 3dJake EasyPETG), ik heb het bed schoongemaakt (water met dreft, daarna isopropyl alcohol). Ik heb gevarieerd met printsnelheden en nozzle temperatuur. Presets van Bambu PETG HF en generic PETG (niet HF) geprobeerd. Nozzle schoongemaakt. Z-offset lijkt me prima gezien andere filamenten zonder problemen printen.
Hoeveel print uren heeft je nozzle? Kan het zijn dat hij stiekem ‘op’ is?
Nog niet heel erg veel, uurtje of 100. Heb de printer nog geen twee maanden.lolgast schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:59:
[...]
Ik heb geen idee en zou het met deze specifieke klacht vreemd vinden, maar ik gooi hem er toch in:
Hoeveel print uren heeft je nozzle? Kan het zijn dat hij stiekem ‘op’ is?
Flesje W5 in de kast gevonden, even afgesopt met een schuursponsje en ja hoor

[ Voor 16% gewijzigd door FSSF op 06-01-2025 21:04 ]
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Veel mensen zijn sceptisch over de meest gebruikte ontvetter die er bestaat: afwasmiddel.FSSF schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:20:
Ik was een beetje sceptische over het Dreft met water verhaal voor het schoonmaken van de plaat. Vandaag bleef een print maar niet plakken aan de plaat, ontvetten met remmenreiniger maakte het er ook niet beter op.
Flesje W5 in de kast gevonden, even afgesopt met een sponsje en ja hoor![]()
[Afbeelding]
Ben benieuwd hoeveel mensen een vettige pan afwassen met alcohol...
(hint: afwasmiddel ontvet vele malen beter)
Geen idee of het relevant is voor 3D printen, of niet, maar ik gebruikte met grote regelmaat haar shampoo voor de vette dingen op mijn motoren. Ontvet ook als een malle.rinkel schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:35:
[...]
Veel mensen zijn sceptisch over de meest gebruikte ontvetter die er bestaat: afwasmiddel.
Ik ken je probleem. Het ligt soms ook enorm aan de batch filament. Ik heb Formfutura geprobeerd onlangs en dat werkt fantastisch. Ik zie dat je temperatuur wel een tikje laag is - ik zet 'm op 255-265 zelfs soms. Heb je ook eens een cold pull gedaan? best tricky maar kan soms net de reden zijn waarom hij niet goed print. Ik lees ook geen filament calibratie: https://wiki.bambulab.com...dio/calibration_flow_rate - Let op: de presets van PETG zijn berucht slecht! doe dus eerst even uitgebreid zowel flow dynamics als flow rate calibratie en sla dan de waarde op in je slicer.Sytheon schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:49:
Ik probeer het gewoon nog een keer met war meer detail: het lukt me niet om met PETG te printen. PLA, ABS en TPU gaat allemaal prima.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord, ik zal de temperaturen eens hoger zetten. Heb hem ook alleen van buiten school gemaakt en met een naald, goed idee om een cold pull te proberen, die kende ik nog niet. Wat betreft calibratie, daar was ik mee bezig, maar die prints falen dus ookMday schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:47:
[...]
Ik ken je probleem. Het ligt soms ook enorm aan de batch filament. Ik heb Formfutura geprobeerd onlangs en dat werkt fantastisch. Ik zie dat je temperatuur wel een tikje laag is - ik zet 'm op 255-265 zelfs soms. Heb je ook eens een cold pull gedaan? best tricky maar kan soms net de reden zijn waarom hij niet goed print. Ik lees ook geen filament calibratie: https://wiki.bambulab.com...dio/calibration_flow_rate - Let op: de presets van PETG zijn berucht slecht! doe dus eerst even uitgebreid zowel flow dynamics als flow rate calibratie en sla dan de waarde op in je slicer.
Dan zouden we eigenlijk Dasty moeten gebruiken. Wordt in de motorscene veel gebruikt om kettingvet overal vanaf te krijgen.rinkel schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:35:
[...]
Veel mensen zijn sceptisch over de meest gebruikte ontvetter die er bestaat: afwasmiddel.
Ik spuit voor elke print een klein beetje 3d lak , er is nog nooit iets log gekomen.
https://www.123-3d.nl/3DL...3FShEs6WSVOIaAgoCEALw_wcB
Doe jij de flowrate calibratie bij elke nieuwe rol, of alleen bij andere merken/types filament?Mday schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:47:
[...]
Ik ken je probleem. Het ligt soms ook enorm aan de batch filament. Ik heb Formfutura geprobeerd onlangs en dat werkt fantastisch. Ik zie dat je temperatuur wel een tikje laag is - ik zet 'm op 255-265 zelfs soms. Heb je ook eens een cold pull gedaan? best tricky maar kan soms net de reden zijn waarom hij niet goed print. Ik lees ook geen filament calibratie: https://wiki.bambulab.com...dio/calibration_flow_rate - Let op: de presets van PETG zijn berucht slecht! doe dus eerst even uitgebreid zowel flow dynamics als flow rate calibratie en sla dan de waarde op in je slicer.
Zag ik nu hier ook met versie 1.10.1.50 op MacOS. Als ik het venster resize wordt de 'draadloop' wel goed getoond.Naalroc schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:18:
Mijn P1S met AMS geeft sinds een paar dagen niet meer aan hoe de draadloop is van 'welke spoel naar de kop'
alleen een heel klein stukje boven de printkop, wat ik nu rood gemarkeerd heb. Is dit mogelijk gekomen door een update?
Enig idee hoe dit te verhelpen?
Hij is nu aan het printen vanaf spoel 1, dus de rest heb ik niet op de screenshot gezet.
[Afbeelding]
Ik gebruik idd Dasty, werkt goed!Señor Sjon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:00:
[...]
Dan zouden we eigenlijk Dasty moeten gebruiken. Wordt in de motorscene veel gebruikt om kettingvet overal vanaf te krijgen.

Is het nodig om het zelf te ontwerpen, nee. Maar soms staan er zo gruwelijk veel ontwerpen van een zoekopdracht online dat je ook moeilijk kunt vinden wat je nou precies zoekt. Dus ik heb maar besloten om mezelf wat standaard technieken aan te leren
Moet wel nog steeds tijd stoppen in die G-code van de printer want die 5 minuten 'prepare' is echt niet nodig met zulke prints elke keer
Eigenlijk alleen als ik issues heb bij een nieuwe (merk) rol, waar ik doorgaans altijd bij ben om de eerste lagen te checken. Voor formfutura gaat het ‘generic PETG’ profiel wonderbaarlijk goed eigenlijk. Maar voor Bambu, zowel de generic als het bambuprofiel, echt helemaal niet. Dus flow/dynamics calibreren, en meestal ook max volumetric speed omlaag klikken @Sytheon heb je dat trouwens al eens aangepast? Ik heb m zelf altijd op 11 of 12 staan.S1W schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:41:
[...]
Doe jij de flowrate calibratie bij elke nieuwe rol, of alleen bij andere merken/types filament?
Inmiddels de nozzle vervangen, om er maar zeker van te zijn. Temperatuur op 260, en krijg er nog geen calibratieprint uit. Sta op het punt de rol af te schrijven.Mday schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:47:
[...]
Misschien nog een keer met petg van een ander merk proberen. Is wel vervelend als petg printen mij niet lukt. Pla is niet overal voor geschikt, abs/Asa gaat goed voor kleine objecten, maar teveel warping bij grote prints.
Die heb ik op 12 staanMday schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:23:
[...]
Eigenlijk alleen als ik issues heb bij een nieuwe (merk) rol, waar ik doorgaans altijd bij ben om de eerste lagen te checken. Voor formfutura gaat het ‘generic PETG’ profiel wonderbaarlijk goed eigenlijk. Maar voor Bambu, zowel de generic als het bambuprofiel, echt helemaal niet. Dus flow/dynamics calibreren, en meestal ook max volumetric speed omlaag klikken @Sytheon heb je dat trouwens al eens aangepast? Ik heb m zelf altijd op 11 of 12 staan.
Maar een abonnement is niet goedkoop op Fusion of is daar een andere oplossing voor?lolgast schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:15:
3D printen en Fusion zijn wel echt verslavend moet ik zeggen
Heb tijd Shapr3d gebruikt, maar blijft ook duur....
Voor personal use is het gratis ( https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal )HGM schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:30:
[...]
Maar een abonnement is niet goedkoop op Fusion of is daar een andere oplossing voor?
Het is dan gelimiteerd qua aantal projecten waar je gelijktijdig aan kunt werken maar daar ben ik nog niet tegenaan gelopen.
Fusion 360 is gratis zolang je maar 10 projecten tegelijkertijd in je account hebt staan. Dat is vrij eenvoudig op te lossen door ze gewoon te exporteren en lokaal op te slaan en vervolgens te verwijderen uit Fusion.HGM schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:30:
[...]
Maar een abonnement is niet goedkoop op Fusion of is daar een andere oplossing voor?

Je hoeft ze nieteens lokaal op te slaan, zolang je ze maar niet 'editable' hebt staan. Dan staan ze nog steeds in de cloud, maar kun je ze niet direct openen. Mocht je dat alsnog willen doen kun je als het goed is het omgekeerde doen en ze weer bewerken. Althans, zo heb ik 'm tot nu toe geinterpreteerdlolgast schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:40:
[...]
Fusion 360 is gratis zolang je maar 10 projecten tegelijkertijd in je account hebt staan. Dat is vrij eenvoudig op te lossen door ze gewoon te exporteren en lokaal op te slaan en vervolgens te verwijderen uit Fusion.
[Afbeelding]
Ondertussen weer netjes gefixt. Nozzle even uit printer gehaald, opgewarmd met een aansteker, en filament kwam er netjes uit, en print weer als een zonnetjeBM schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:14:
[...]
Als ik volgende week terug ben van vakantie mag ik even met mijn x1c aan het knutselen. Tijdje terug de fout gemaakt om bij een gefaalde (abs) print, niet netjes te annuleren, maar de printer uit te gooien. Resultaat was dus een printkop waar weinig meer nee gebeurd. Extruder al helemaal uit elkaar gehad en alle filament weg gehaald, maar nozzle zit nog wel verstopt, en verwarmen tot Max temp lijkt nog niet te werken. Eens kijken of we die nog kunnen fixen, of dat ik een nieuwe nodig heb.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Als ik pla print komt het nooit los maar ik heb ook een rol asa en zonder lijm loopt dat gegarandeerd misQuepee schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:23:
Ik heb bijna 1000 uur nu staan op mij p1s , en ik heb nog nooit die plaat schoongemaakt met iets.
Ik spuit voor elke print een klein beetje 3d lak , er is nog nooit iets log gekomen.
Net getest, dat klopt inderdaad. Dat is handig! Dan is de limiet helemaal vrij triviaalBM schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:43:
[...]
Je hoeft ze nieteens lokaal op te slaan, zolang je ze maar niet 'editable' hebt staan. Dan staan ze nog steeds in de cloud, maar kun je ze niet direct openen. Mocht je dat alsnog willen doen kun je als het goed is het omgekeerde doen en ze weer bewerken. Althans, zo heb ik 'm tot nu toe geinterpreteerd
[...]
Ondertussen weer netjes gefixt. Nozzle even uit printer gehaald, opgewarmd met een aansteker, en filament kwam er netjes uit, en print weer als een zonnetje
Ik laat dat er gewoon inzitten. Als je deze nozzle weer gaat gebruiken. Wordt er altijd kalibratie/oude filament gepurged en is wat er nog inzat weg. Misschien wel topje er afknippen, maakt het terugplaatsen makkelijker.Señor Sjon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:16:
Beetje een newb vraag, maar bij een nozzleswap blijft er altijd filament achter in de nozzle. Nu trek ik dat met een tang eruit. Moet hier nog iets mee als ie weer gebruikt wordt?
[Afbeelding]
Persoonlijk prefereer ik juist wél die 7 minuten pre-print meuk op mijn X1c. Veruit de meeste prints die ik doe zijn 1 uur+. Dan maken 7 minuten niets meer uit & heeft de printer het één en ander gecontroleerd.lolgast schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:15:
3D printen en Fusion zijn wel echt verslavend moet ik zeggen
[Afbeelding]
Is het nodig om het zelf te ontwerpen, nee. Maar soms staan er zo gruwelijk veel ontwerpen van een zoekopdracht online dat je ook moeilijk kunt vinden wat je nou precies zoekt. Dus ik heb maar besloten om mezelf wat standaard technieken aan te leren
Moet wel nog steeds tijd stoppen in die G-code van de printer want die 5 minuten 'prepare' is echt niet nodig met zulke prints elke keer
Bij de kortere prints stoor ik me er wel aan, maar doe ze alsnog.
Overigens kan je deze pre-print-meuk makkelijk uitzetten door deze opties uit te vinken (minus AMS, als je die wil gebruiken uiteraard):
:strip_exif()/f/image/CqwOeWWr2bUFht8tCKBgHlva.png?f=user_large)
Same here. Ik doe van dat schermpje met de 4 vinkjes alleen de bed levelling en AMS (indien van toepassing). Flow calibration hoeft ie van mij niet elke keer te doen. Maar die paar minuten maken niet heel veel uit, én het verhoogt de kans op een geslaagde print.MC Taz Man schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:43:
[...]
Persoonlijk prefereer ik juist wél die 7 minuten pre-print meuk op mijn X1c. Veruit de meeste prints die ik doe zijn 1 uur+. Dan maken 7 minuten niets meer uit & heeft de printer het één en ander gecontroleerd.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Als ik ABS print gebruik ik dit ook maar verder niet.Quepee schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:23:
Ik heb bijna 1000 uur nu staan op mij p1s , en ik heb nog nooit die plaat schoongemaakt met iets.
Bing
of ze op readOnly te zetten!lolgast schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:40:
[...]
Fusion 360 is gratis zolang je maar 10 projecten tegelijkertijd in je account hebt staan. Dat is vrij eenvoudig op te lossen door ze gewoon te exporteren en lokaal op te slaan en vervolgens te verwijderen uit Fusion.
[Afbeelding]
Bing
Gaat er kwaliteits verlies zijn doordat de printer telkens van de eene naar de andere gaat en er telkens een ”afkoeltijd” gaat zijn?
Als het kleine prints zijn heb je zelfs kans dat het de kwaliteit ten goede komt. Minimum layer time word zo heel eenvoudig gehaald, en daardoor is misschien de extra printtijd ook relatief nog beperktchundo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:53:
Als ik 20 kleine objecten moet printen ga ik dan kwaliteits verlies hebben als ik ze samen in 1 printsesie print tov dat ik ze appart doe
Gaat er kwaliteits verlies zijn doordat de printer telkens van de eene naar de andere gaat en er telkens een ”afkoeltijd” gaat zijn?
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Dat heb ik een keer geprobeerd, ook St Marc, maar toch werkt Dreft (of ander afwasmiddel) stukken beter.Señor Sjon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:00:
[...]
Dan zouden we eigenlijk Dasty moeten gebruiken. Wordt in de motorscene veel gebruikt om kettingvet overal vanaf te krijgen.
Zou PETG niet opgeven, het is echt een level-up van PLA.Sytheon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:24:
[...]
Inmiddels de nozzle vervangen, om er maar zeker van te zijn. Temperatuur op 260, en krijg er nog geen calibratieprint uit. Sta op het punt de rol af te schrijven.
Misschien nog een keer met petg van een ander merk proberen. Is wel vervelend als petg printen mij niet lukt. Pla is niet overal voor geschikt, abs/Asa gaat goed voor kleine objecten, maar teveel warping bij grote prints.
Voornamelijk vanwege creep, dat heeft PETG een stuk minder. ASA is nog beter, maar dat is weer lastiger te printen, daar heb je wel een behuizing voor nodig. Daarnaast werkt PETG ook prima voor buitengebruik.
Als je overweegt met ASA te printen, sla BambuLab ASA maar over en pak Polymaker of 3DO, die warpen echt een stuk minder. Ik print al jarenlang met ABS/ASA van Polymaker en 3DO, maar ASA van Bambu warpte als een malle bij grotere objecten.
Er zijn ook ABS+ varianten, maar die zou ik ook overslaan, dat is door alle toevoegingen geen ABS meer (alleen stinkt het wel enorm naar ABS).
[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 07-01-2025 18:15 ]
bedankt, dat is het proberen waard, maar vanavond niet meerBitbull schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:46:
[...]
Zag ik nu hier ook met versie 1.10.1.50 op MacOS. Als ik het venster resize wordt de 'draadloop' wel goed getoond.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik heb laatst een halve plaat met Pokemon ventieldoppen geprint. Geen enkel waarneembaar verschil in kwaliteit tussen de dopjes.chundo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:53:
Als ik 20 kleine objecten moet printen ga ik dan kwaliteits verlies hebben als ik ze samen in 1 printsesie print tov dat ik ze appart doe
Als je in kleur print is er nog een groot voordeel van tegelijk printen: per object is het verlies als gevolg van de Filament wissels veel kleiner.
Dat was meteen de reden om er 20 te printen ipv 2. Dat kostte amper meer filament in totaal.
Ik heb beiden geprobeerd, maar het gaat op zich prima. Ik gooi een strandhanddoek over mijn X1C en laat 'm opwarmen (bed op 100C) tot een graad of 40. Als je dan de print start, gaat ie vrij snel naar de 50 en kan je de kamer tot 58/59C krijgen. Sinds ik dat doe, blijft alles recht. Soms een héél klein randje dat een halve mm omhoog kruipt, maar daar blijft het bij.rinkel schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:13:
[...]
Als je overweegt met ASA te printen, sla BambuLab ASA maar over en pak Polymaker of 3DO, die warpen echt een stuk minder. Ik print al jarenlang met ABS/ASA van Polymaker en 3DO, maar ASA van Bambu warpte als een malle bij grotere objecten.
Ben momenteel een Python AMS mod aan het printen en de grote delen doe ik in ASA.
[ Voor 5% gewijzigd door mphilipp op 08-01-2025 00:58 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
2 jaar geleden heb ik een Creality Ender 3 gehad. Ik vond het printer erg leuk! maar deze heb ik na een klein jaar weer verkocht omdat ik meer met de printer bezig was dan met printen zeg maar.
Nu na lang lezen en overwegen de keuze gemaakt opnieuw een 3d printer aan te schaffen. De keuze voor een Bambu Lab is reeds gemaakt. Maar dan de grote vraag, welke.... wordt het een A1 Combo of P1S Combo.
Ik begrijp dat voor print kwaliteit ze beide gewoon zo goed als hetzelfde zijn.
De extra snelheid van de P1S vind ik niet een doorslaggevend punt om voor die te kiezen. De full closure wel.
de AMS t.o.v. de AMS lite lijkt mij ook wel echt een voordeel, om filament droog/beschermd te houden, maar ook omdat het functioneel gewoon strakker is dan de Lite, geen losse kabels i.v.m. kleine kinderen.
De A1 is wat ik begrijp wel weer een stuk stiller t.o.v. de P1S wat wel welkom zou zijn voor wat langere prints gedurende de nacht (hij zal op zolder staan).
Het is vooral voor hobby doeleinden. Leuk om dingen met de kinderen te printen en ook voor mijn andere hobby met plantjes ieder jaar, dus ik zal zeker PLA en PETG gaan gebruiken.
Ik ga sowieso al geld uitgeven voor minimaal de A1 Combo, de stap naar de P1S lijkt de meerwaarde wel waard. Zowel voor de full enclosure en de meer uitgebreide materiaal support, wie weet voor de toekomst, maar toch twijfel ik. Wie helpt mij
Wil zelf ook graag met PETG printen, en dank voor de tip over ASA.rinkel schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:13:
[...]
Zou PETG niet opgeven, het is echt een level-up van PLA.
Voornamelijk vanwege creep, dat heeft PETG een stuk minder. ASA is nog beter, maar dat is weer lastiger te printen, daar heb je wel een behuizing voor nodig. Daarnaast werkt PETG ook prima voor buitengebruik.
Er zijn ook ABS+ varianten, maar die zou ik ook overslaan, dat is door alle toevoegingen geen ABS meer (alleen stinkt het wel enorm naar ABS).
Een medetweaker heeft heel vriendelijk aangeboden te helpen met troubleshooten, dus hopen dat we eruit komen.
Uiteindelijk komt het neer op of je het geld waard vindt om in de toekomst meer te kunnen met de printer. Als dat zo is en je hebt er voor over, koop de P1S.Rudoo schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:29:
Ik ga sowieso al geld uitgeven voor minimaal de A1 Combo, de stap naar de P1S lijkt de meerwaarde wel waard. Zowel voor de full enclosure en de meer uitgebreide materiaal support, wie weet voor de toekomst, maar toch twijfel ik. Wie helpt mij
Ik heb helaas geen A1 maar wel een P1S en A1 mini. De A1 mini is enorm veel stiller, ook na de nieuwe motor calibratie op de P1S. De P1S maakt een heel diep bonkgeluid dat door het hele gebouw heen dringt. Dat gebeurt wanneer de printkop van richting verandert.Rudoo schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:29:
De A1 is wat ik begrijp wel weer een stuk stiller t.o.v. de P1S wat wel welkom zou zijn voor wat langere prints gedurende de nacht (hij zal op zolder staan).
Ik denk er om die reden ook wel over om er een A1 bij te nemen. Voor de echt lange prints. Want de P1S kan ik zo niet 's nachts draaien. De vraag is alleen of de grote A1 ook zo stil is natuurlijk.
De P1S print wel mooier. Denk door de gesloten behuizing. Met de A1 mini heb ik meer stringing op hetzelfde filament dat in de P1S wel goed draait.
Dit komt voornamelijk door de hoge acceleraties, als je die in een nieuw profiel omlaag brengt naar bijvoorbeeld max 3000, dan scheelt dat een boel gebonk, maar print dan wel langzamer natuurlijkLlopigat schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:06:
[...]
Ik heb helaas geen A1 maar wel een P1S en A1 mini. De A1 mini is enorm veel stiller, ook na de nieuwe motor calibratie op de P1S. De P1S maakt een heel diep bonkgeluid dat door het hele gebouw heen dringt. Dat gebeurt wanneer de printkop van richting verandert.
Oh Bedankt! Zal ik proberen. Langzamer is niet zo erg.rinkel schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:19:
[...]
Dit komt voornamelijk door de hoge acceleraties, als je die in een nieuw profiel omlaag brengt naar bijvoorbeeld max 3000, dan scheelt dat een boel gebonk, maar print dan wel langzamer natuurlijk
Maar hoe komt het dan dat de A1 mini dit niet doet?
[ Voor 6% gewijzigd door Llopigat op 08-01-2025 12:20 ]
Ik heb ook lang getwijfeld en voor de ps1 gekozen. Wij hebben een open bureau naast de woonkamer die wel 2 trapjes lager ligt en daar staat hij. Ik ben iedere dag aan het printen, zit er 3 meter naast en ik ervaar het geluid niet als hinderlijk als we tv kijken. Je hoort hem maar als iets mis gaat hoor je het ook.Rudoo schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:29:
Hallo, ik lees al een tijdje mee hier.
2 jaar geleden heb ik een Creality Ender 3 gehad. Ik vond het printer erg leuk! maar deze heb ik na een klein jaar weer verkocht omdat ik meer met de printer bezig was dan met printen zeg maar.
Nu na lang lezen en overwegen de keuze gemaakt opnieuw een 3d printer aan te schaffen. De keuze voor een Bambu Lab is reeds gemaakt. Maar dan de grote vraag, welke.... wordt het een A1 Combo of P1S Combo.
Ik begrijp dat voor print kwaliteit ze beide gewoon zo goed als hetzelfde zijn.
De extra snelheid van de P1S vind ik niet een doorslaggevend punt om voor die te kiezen. De full closure wel.
de AMS t.o.v. de AMS lite lijkt mij ook wel echt een voordeel, om filament droog/beschermd te houden, maar ook omdat het functioneel gewoon strakker is dan de Lite, geen losse kabels i.v.m. kleine kinderen.
Het is vooral voor hobby doeleinden. Leuk om dingen met de kinderen te printen en ook voor mijn andere hobby met plantjes ieder jaar, dus ik zal zeker PLA en PETG gaan gebruiken.
Sowieso kudos voor je vooronderzoek, ik zie geen dingen die m.i. onjuist zijn. Net als jij kom ik van een Ender en om precies die reden naar Bambu gekomen. Geen moment spijt! Ik heb zowel de A1 (gehad) als de P1S en voor beiden valt wat te zeggen. De A1 is een bedslinger dus heel veel best indrukwekkende bewegingen die hij in de vrije ruimte kan maken. Dieren en kinderen vinden dit machtig interessant maar een vingertje/pootje ertussen is makkelijker dan een P1S. Hoewel ik ontzettend gecharmeerd ben van de A1 heb ik toch de P1S genomen na de A1 terugroepactie omdat:Rudoo schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:29:
Hallo, ik lees al een tijdje mee hier.
<snip>
- Enclosure - geen last van tocht op de print, mogelijkheden tot printen andere materialen met minder VOC's in de lucht
- AMS is een step-up t.o.v de Lite voor de A1. Betere drybox en iets meer mogelijkheid om uit te breiden dit naar een (nog) hoger niveau te tillen
- CORE XY printer, hoewel ik begin te merken dat een bedslinger zeker zo slecht niet is.
- Snelheid tov van de A1 is verwaarloosbaar.
- Geluid en 'gebonk' heb ik zeker ook last van, maar merkte dat de P1S op een kast, op een 18mm MDF plaat met daaronder een dikke (dense) rubber tegel, een hoop (contact)geluid al voorkomt. De A1 is wel iets stiller.
- Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik na een jaar echter nog steeds geen ABS / ASA heb geprint. nooit de behoefte gehad, maar waardeer de mogelijkheid omdat ik echt wel een use case heb daarvoor in de toekomst
- Als tijd toch niet uitmaakt omdat je 's nachts print (wellicht stroom wel maar soit) dan kun je de print op 50% snelheid zetten en dan is-ie nagenoeg bijna niet hoorbaar.
Kun je deze verder toelichten?Mday schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:55:
[...]
CORE XY printer, hoewel ik begin te merken dat een bedslinger zeker zo slecht niet is.
De printkop op de P1S beweegt op de X en Y as, het printbed op de Z as. (Ook bekend als 'CoreXY'.)
De A1 beweegt de printkop op de X as en de Z as, en het bed op de Y as. ( ook bekend als 'bedslinger')
In de regel werd voorheen geroepen dat bedslingers inferieur waren aan CoreXY printers, maar in mijn ervaring begint dit verschil vooral te zien als je hoger gaat bij een grote print op een bedslinger - hoe harder je bed op de Y as slingert op een hogere Z-hoogte, hoe meer 'wobble' je eventueel krijgt in je print. Bij een CoreXY is dit risico er simpelweg niet. Kan niet zeggen dat ik er last van had óf dat mijn P1S beter print op hoger Z niveau's, to be honest. Ik had op mijn A1 er wel last van, daar had hij met een hoog kruidenrekje en een specifieke printstijl moeite met het deponeren van filament op de juiste plekken waardoor hij soms tegen de print stootte. Maar heel eerlijk durf ik niet mijn hand voor in het vuur te steken dat mijn P1S dit wél goed zou doen. Beetje lastig uit te leggen zonder foto's maar goed.
[ Voor 4% gewijzigd door Mday op 08-01-2025 13:08 ]
Ik ook zoiets, maar ik vind het wel best. Er zal wel een update komen binnenkort waarin dit probleem opgelost wordt. Nu moet het scherm blijkbaar. 'refreshed' worden om de graphics opnieuw te tekenen. Als er problemen zijn met de doorvoer van de filament, krijg ik vanzelf een foutmelding. En dat gebeurt bijna nooit.Naalroc schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:10:
[...]
bedankt, dat is het proberen waard, maar vanavond niet meer; Ik heb Studio meestal op ca 75% van de scherm breedte en hoogte staan, en jij? groter of kleiner maken om de draadloop weer goed te krijgen?
Ik denk dat de plek waar de printer staat een hoop kan bijdragen aan het geluid. Ik heb (voor de X1C) een los tafelblad dat aan de achterkant met steunen aan de muur is bevestigd (dikke betonnen draagmuur) en de voorkant staat op poten. De printer zelf staat op rubberen tegeltjes (van Amazon, voor onder de wasmachine) en de geluidsoverdracht naar het blad is nihil. Dat is goed, want het is geen solide houten blad, maar een buroblad van Ikea (dus hol). Maar de rubberen tegeltjes isoleren 'm van de tafel. En doordat de tafel geen mm kan bewegen, kan ie ook niet bijdragen aan het geluid.Llopigat schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:06:
[...]
Ik heb helaas geen A1 maar wel een P1S en A1 mini. De A1 mini is enorm veel stiller, ook na de nieuwe motor calibratie op de P1S. De P1S maakt een heel diep bonkgeluid dat door het hele gebouw heen dringt. Dat gebeurt wanneer de printkop van richting verandert.
Dus als je een beetje wonky tafeltje hebt, probeer of je die kunt verankeren aan de muur oid. Zo'n dikke tegel eronder om 'm zwaar te maken en rubberen tegel om doorgifte van geluid/trillingen te voorkomen kunnen ook veel helpen.
Bij mij heeft het inderdaad geholpen door het beeld te vergroten, Nu toont hij steeds de volledige draadloop, bedankt voor de tip !Bitbull schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:10:
[...]
Ik ook zoiets, maar ik vind het wel best. Er zal wel een update komen binnenkort waarin dit probleem opgelost wordt. Nu moet het scherm blijkbaar. 'refreshed' worden om de graphics opnieuw te tekenen. Als er problemen zijn met de doorvoer van de filament, krijg ik vanzelf een foutmelding. En dat gebeurt bijna nooit.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik heb de printer ook al op blokken kurk gezet die weer op blokken plasticschuim staan (alleen schuim werkte niet omdat de poten dan door het zachte schuim heen drukten dus de kurk is om het gewicht te verdelen). Het is geen piepschuim maar echt zacht materiaal zoals een kussen.mphilipp schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:53:
[...]
Ik denk dat de plek waar de printer staat een hoop kan bijdragen aan het geluid. Ik heb (voor de X1C) een los tafelblad dat aan de achterkant met steunen aan de muur is bevestigd (dikke betonnen draagmuur) en de voorkant staat op poten. De printer zelf staat op rubberen tegeltjes (van Amazon, voor onder de wasmachine) en de geluidsoverdracht naar het blad is nihil. Dat is goed, want het is geen solide houten blad, maar een buroblad van Ikea (dus hol). Maar de rubberen tegeltjes isoleren 'm van de tafel. En doordat de tafel geen mm kan bewegen, kan ie ook niet bijdragen aan het geluid.
Dus als je een beetje wonky tafeltje hebt, probeer of je die kunt verankeren aan de muur oid. Zo'n dikke tegel eronder om 'm zwaar te maken en rubberen tegel om doorgifte van geluid/trillingen te voorkomen kunnen ook veel helpen.
En de tafel kan ook niet bewegen want die zit vast aan een zwaar kastje dat ernaast staat.
Het hielp allemaal wel iets maar niet veel. Lang niet genoeg. Maar ik zal die beperking van de acceleratie proberen die @rinkel noemde.
Nu alleen nog even 2 weekjes wachten tot hij verstuurd wordt ....
Je kunt het eens testen door alle acceleraties op 1000 en snelheden op 100 te zetten in een nieuw profiel. Supertraag (voor huidige begrippen), maar wel lekker stil.Llopigat schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:31:
[...]
Ik heb de printer ook al op blokken kurk gezet die weer op blokken plasticschuim staan (alleen schuim werkte niet omdat de poten dan door het zachte schuim heen drukten dus de kurk is om het gewicht te verdelen). Het is geen piepschuim maar echt zacht materiaal zoals een kussen.
En de tafel kan ook niet bewegen want die zit vast aan een zwaar kastje dat ernaast staat.
Het hielp allemaal wel iets maar niet veel. Lang niet genoeg. Maar ik zal die beperking van de acceleratie proberen die @rinkel noemde.
Als je op die snelheden print zou ik wel de outer wall op 50 zetten, anders krijg je erg veel VFA.
Overigens vind ik 120mm/s een magische grens op de P1S, blijf je daaronder dan hoor je nagenoeg alleen de fans.
En oja, die fan op de achterkant (chamberfan) staat bij mij altijd uit. Onding.
Hiervoor heb ik een stukje filament-gcode, maar volgens mij werkt dit alleen in Orcaslicer
1
2
3
4
5
6
7
8
| ; filament start gcode {if activate_air_filtration[current_extruder]} ;Turn back-fan ON M106 P3 S{during_print_exhaust_fan_speed_num[current_extruder]} {else} ;Turn back-fan OFF M106 P3 S0 {endif} |
Hiermee kun je de fan gewoon vanuit de filament settings controleren via exhaust van, inplaats van de "logica" van Bambu.
/f/image/q31BhCB9moXvjeAwPzf0TdcY.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door rinkel op 08-01-2025 16:12 ]
Ik kreeg bij het printen meteen al een foutmelding (een of andere code). De nozzle werd opgewarmd maar voor de rest gebeurde er helemaal niets. Dan maar de app geinstalleerd voor meer info, de firmware geupdate en weer een volledige calibratie gedaan.
Daarna was er al wel beweging maar werd het filament de hele tijd af- en opgerold tot hij stopte met een andere foutmelding. Om een of andere reden ging het filament niet door de printkop, wel door alle buisjes. Dan heb ik het filament met de hand even een duwtje gegeven en toen begon hij wel te printen.
Dit is het resultaat:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lDc6OzRoRGQZYz2nST3WUBm2.jpg?f=user_large)
De onderkant is glanzend, de rest mat met een duidelijk zichtbare overgang.
Dat is dus niet zoals het hoort. Volgens mij moet die helemaal glanzend zijn? Het is geprint met het bijgeleverde PLA.
Misschien moet je je verwachting bijstellen, of de layer height. Maar dan krijg je nog altijd geen glanzende zijkant, alleen minder opvallende laag overgangen.Twister336 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:27:
[..]
Dat is dus niet zoals het hoort. Volgens mij moet die helemaal glanzend zijn? Het is geprint met het bijgeleverde PLA.
[ Voor 14% gewijzigd door BM op 08-01-2025 19:42 ]
Xbox
Mh, vind dit niet per se een slechte print. PLA is doorgaans mat. PETG glanzend.Twister336 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:27:
Heb daarnet voor de eerste keer mijn P1S Combo gebruikt. Dat was niet echt een succes te noemen.
Ik kreeg bij het printen meteen al een foutmelding (een of andere code). De nozzle werd opgewarmd maar voor de rest gebeurde er helemaal niets. Dan maar de app geinstalleerd voor meer info, de firmware geupdate en weer een volledige calibratie gedaan.
Daarna was er al wel beweging maar werd het filament de hele tijd af- en opgerold tot hij stopte met een andere foutmelding. Om een of andere reden ging het filament niet door de printkop, wel door alle buisjes. Dan heb ik het filament met de hand even een duwtje gegeven en toen begon hij wel te printen.
Dit is het resultaat:
[Afbeelding]
PSA : De bijgeleverde benchy (STL) op de SD kaart is kut. Nee, maar echt. Hij is superslecht qua printprofiel / GCode en de kwaliteit is meh. Daarnaast maakt ie van de P1S een gigaklankkast waar de honden geen brood van lusten. Ja, hij is wel snel, maar geen enkele print ga je op die snelheid (willen) printen.
Volgens mij hoort PLA ook glanzend te zijn. Als het mat geprint is was de snelheid te hoog en heeft het object niet de sterkte die het zou moeten hebben.Mday schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:17:
[...]
Mh, vind dit niet per se een slechte print. PLA is doorgaans mat. PETG glanzend.
PSA : De bijgeleverde benchy (STL) op de SD kaart is kut. Nee, maar echt. Hij is superslecht qua printprofiel / GCode en de kwaliteit is meh. Daarnaast maakt ie van de P1S een gigaklankkast waar de honden geen brood van lusten. Ja, hij is wel snel, maar geen enkele print ga je op die snelheid (willen) printen.
Tenzij het gaat om specifiek mat PLA, maar dat is vaak ook minder sterk dan normaal PLA.
PLA van Bambu wel high speed en is semi mat tot glanzend.
Maar ik ben van de oude bedslinger stempel, dus kan er zomaar naast zitten.
Normaal gesproken haalt PLA ongeveer max 100mm/s (zie verpakking), print je sneller dan gaat dat ten koste van de sterkte, tenzij high flow nozzle is gebruikt, of high speed PLA (bv Bambu), maar dat heeft een lager smeltpunt.
De benchy van @Twister336 vind ik ook niet slecht, eigenlijk best wel goed.
Je ziet de gebruikelijk "hull line". De overgang van mat naar glanzend heeft te maken met de print speed, zoals @BM al aangaf. Door overhangs en layer tijd varieert deze. Dit kun je uitschakelen in je filament settings "Slow down for better layer cooling" of daar de layer tijd aanpassen.
Je kunt ook na het slicen zien wat je snelheid is door "color scheme" te wijzigen in "speed".
[ Voor 32% gewijzigd door rinkel op 08-01-2025 22:23 ]
Volgens mij is de onderkant glanzend omdat hij op de bouwplaat zit!Twister336 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:27:
Heb daarnet voor de eerste keer mijn P1S Combo gebruikt. Dat was niet echt een succes te noemen.
Dit is het resultaat:
[Afbeelding]
Bing
Dit heeft te maken met de snelheid of temperatuur van printen. In Bambu Studio kan je zien welke snelheid en temperatuur hij gebruikt, en je zal zien dat op dat punt juist een verandering is in één van de twee.Twister336 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:27:
Dit kan je voorkomen daar een instelling op te geven dat hij overal hetzelfde moet gebruiken.
Deze video geef een mooie uitleg YouTube: How to avoid 3D prints that look like THIS in Bambu Studio
[ Voor 11% gewijzigd door avdl72 op 09-01-2025 08:33 ]
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
Dat idee heb ik ook. Alles dat op de plaat zit krijgt (met de standaard meegeleverde plaat) een soort metallic-achtige glans.bing69 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:25:
[...]
Volgens mij is de onderkant glanzend omdat hij op de bouwplaat zit!
Klopt, en als je bijvoorbeeld een andere plate zou gebruiken (bijvoorbeeld Cryogrip Glacier) dan is dat een kenmerk van de plate. Een plate met meer texture zal dan ook een andere look geven aan de zijde van de plaat.The big J schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:34:
[...]
Dat idee heb ik ook. Alles dat op de plaat zit krijgt (met de standaard meegeleverde plaat) een soort metallic-achtige glans.
Lijkt gewoon een nette print, ben geen specialist, maar meer op wat ik de meeste mensen zo links en rechts zie posten als ze deze als eerste test printen met deze printer.Twister336 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:27:
Dus als hij verder geen problemen meer geeft, snel verder gaan met printen
Als je een uniformer uiterlijk op je bootje wil zul je hem zelf even moeten slicen.
Heb zopas ook gelezen dat Makerworld alle Benchy modellen van de website gaat verwijderen ivm schending copyright etc etc. Remixen zijn niet toegestaan. Dus download snel nog ff wat interessante Benchy modellen nu het nog kan!
[ Voor 4% gewijzigd door JorneB op 09-01-2025 11:14 ]
Nope. Kan de video niet meer vinden, maar een tijd terug op YT een filmpje gezien waarin het één en ander over de benchy werd uitgelegd. Ook de hull-lijn kwam aan bod. Op dat moment was er nog geen heldere oorzaak gevonden voor die lijn.JorneB schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:08:
Die befaamde Benchy Hull Line is toch juist zo ontworpen? Naar mijn idee hoort die overgang er juist te zijn.
Zo'n ding is leuk voor youtubers die 10 printers per jaar reviewen, maar voor de gewone gebruiker weinig relevant. Ik heb er althans nog geen behoefte aan gehad...
En ik snap ook zo'n bedrijf niet. Als ik het goed begrijp worden die dingen al jarenlang gebruikt, geremixed en opnieuw gepubliceerd op allerlei platforms. Beetje laat om dan nu ergens met enforcement te beginnen...
[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 09-01-2025 15:02 ]
Nouja...zoals dat verrotte Amerikaanse systeem werkt, kunnen ze je op enig moment een schikking voorleggen: betaal $XX of we gaan naar de rechter. Als ze ervoor zorgen dat $XX minder geld is dan een advocaat inschakelen om jezelf te verdedigen tegen deze idiote claim (wat je misschien wel gaat winnen), neemt niemand het risico en betaalt... Dat is het verdienmodel van de aanklaag-economie.bilgy_no1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:57:
En ik snap ook zo'n bedrijf niet. Als ik het goed begrijp worden die dingen al jarenlang gebruikt, geremixed en opnieuw gepubliceerd op allerlei platforms. Beetje laat om dan nu ergens met enforcement te beginnen...
Je kan die bootjes ook gebruiken om de instellingen voor je filament beter in te regelen. Zelf vind ik dan andere prints zoals de katjes en kubusjes of gewoon de standaard kalibratie zeker zo praktisch, maar het kan.bilgy_no1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:57:
Ik snap de obsessie met die bootjes niet. Een benchmark test is alleen relevant als je printers gestandaardiseerd wilt vergelijken. Maar als je zelf een printer hebt vertelt het je niets en als je twee printers hebt kun je dat ook wel met andere objecten bereiken.
Zo'n ding is leuk voor youtubers die 10 printers per jaar reviewen, maar voor de gewone gebruiker weinig relevant. Ik heb er althans nog geen behoefte aan gehad...
Maar eens dat ze een beetje laat zijn om de Benchy knutselcultuur een halt toe te roepen na zoveel jaar en zoveel verschillende varianten, ze kunnen niet zeggen dat ze het niet eerder wisten of zo.
Nou dan kan je wel stoppen met printen!MasterMaceMichu schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:59:
Ik print er voor bijna elk nieuw Filament wel eentje uit. Geeft een goed beeld van hoe het Filament er uitziet in verschillende print situaties. Ook voor opdrachtgevers handig om te kunnen laten zien.
Maar zonder dolle, het is toch geen probleem om wat anders te printen om te showcasen? Dat was zijn punt toch? Denk dat iedereen het wel eens geprint heeft, maar het is niet iets wat we niet kunnen missen
(deze opmerking is in het algemeen) Snap de online ophef niet, als dat bedrijf doet waar het recht op heeft dan mogen ze dat doen, jammer en weer door...
[ Voor 22% gewijzigd door watercoolertje op 09-01-2025 16:14 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Daarnaast is het zo dat de Benchy gewoon nog te downloaden is. Alleen de remixes niet/minder.watercoolertje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:11:
[...]
Nou dan kan je wel stoppen met printen!
Maar zonder dolle, het is toch geen probleem om wat anders te printen om te showcasen? Dat was zijn punt toch? Denk dat iedereen het wel eens geprint heeft, maar het is niet iets wat we niet kunnen missen
(deze opmerking is in het algemeen) Snap de online ophef niet, als dat bedrijf doet waar het recht op heeft dan mogen ze dat doen, jammer en weer door...
[ Voor 4% gewijzigd door MC Taz Man op 09-01-2025 16:20 ]
watercoolertje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:11:
[...]
Nou dan kan je wel stoppen met printen!
Ik denk dat dit juist veel verklaart: de oude eigenaar had er geen probleem mee, maar de nieuwe eigenaar dus wel, al had ook díe firma eerder wakker kunnen worden; of ze hadden veel tijd nodig om hun knopen te tellenSeñor Sjon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:19:
Het oorspronkelijke bedrijf is vorig jaar overgenomen, dus voor die tijd was het ook allemaal geen probleem.
Beetje flauw om hem in te trekken trouwens, sowieso verdwijnt die toch nooit meer van het internet. Information wants to be free
Interessant, ben benieuwd wat de toekomst gaat bieden
[ Voor 26% gewijzigd door MC Taz Man op 10-01-2025 09:09 ]
Zijn punt over Orcaslicer - ik ben nu wel een beetje tempted om die te proberen na zijn betoog over de meerwaarde ervan. Iemand ervaring met Orca t.o.v. Bambu? In mijn Ender-tijd was Orca wel de go-to voor mij maar dat varieerde echt weer per print... @Sytheon Misschien ook goed om deze even te overwegen als we gaan troubleshooten.MC Taz Man schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:08:
Uniek... Een Oom Jesse video waar niets stuk gaat:
[YouTube: Why is Bambu Lab Dominating 3D Printing?]
Interessant, ben benieuwd wat de toekomst gaat bieden
[ Voor 7% gewijzigd door Mday op 10-01-2025 09:41 ]
Helaas liep ik tegen wat problemen aan, motor die vast zat etc. Bij zoeken naar onderdelen kwam ik per toeval de Bambu Lab A1 mini met AMS lite tegen en deze in een opwelling gekocht.
Wat-een-verschil, de eenvoud, de snelheid, het ams systeem. Gisteravond een print waarbij tijdens de print de filament op was, meldingtje op scherm, filament wisselen en door. Heerlijk.
De AnyCubic die ik heb, is een hobby systeem voor de knutselaar. Deze mini kan door bijna iedereen gebruikt worden. Echt Top.
Alleen een klein beetje spijt dat ik niet de grotere heb gekocht.
Een benchy is wel een testobject dat veel meer vertelt dan een testkubus en vele andere testobjecten. Benchies zijn nog steeds relevant, als je het mij vraagt.bilgy_no1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:57:
Ik snap de obsessie met die bootjes niet. Een benchmark test is alleen relevant als je printers gestandaardiseerd wilt vergelijken. Maar als je zelf een printer hebt vertelt het je niets en als je twee printers hebt kun je dat ook wel met andere objecten bereiken.
Of als je zelf een printer bouwt of aanpast. Voor BL niet zo heel relevant wellicht, maar de Benchy komt uit een tijd waar het zelf bouwen van een printer zeg maar de standaard was. Dat tegenwoordig de printers zo uit de fabriek komnen rollen doet daar niks aan af, wat mij betreft. En voor iemand zoals ik, die nog steeds zelf zijn printers met eigen ontwerpen aanpast, is dat dus nog steeds een nuttige test. Het is echt niet alleen maar voor Youtubers een nuttig ding. Wellicht niet voor BL eigenaren, maar jullie zijn dan ook tamelijk verwend als het om de printervaring uit de doos gaat. (dat is niet vervelend bedoeld, meer een vaststelling)bilgy_no1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:57:
Ja, daar ben ik het wel mee eens. Het is onder Amerikaans recht ook nog eens de vraag of dit überhaupt nog stand zal houden als de originele rechtenhouder het zo op zijn beloop heeft laten gaan.bilgy_no1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:57:
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
TomBraamhaar schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:56:
Sinds 2019 heb ik een AnyCubic Kossel, veel plezier van gehad. Maar laatste jaar een beetje uit het oog verloren. Ben eind vorig jaar verhuis en dacht laatst en toen ik hem een paar weken terug op zolder zag staan dacht ik hem maar weer eens aan te sluiten. Ik printe meestal via OctoPrint op een raspberry pi.
Helaas liep ik tegen wat problemen aan, motor die vast zat etc. Bij zoeken naar onderdelen kwam ik per toeval de Bambu Lab A1 mini met AMS lite tegen en deze in een opwelling gekocht.
Wat-een-verschil, de eenvoud, de snelheid, het ams systeem. Gisteravond een print waarbij tijdens de print de filament op was, meldingtje op scherm, filament wisselen en door. Heerlijk.
De AnyCubic die ik heb, is een hobby systeem voor de knutselaar. Deze mini kan door bijna iedereen gebruikt worden. Echt Top.
Alleen een klein beetje spijt dat ik niet de grotere heb gekocht.
IT Freelancer since 2005, and still loving it.
Ik heb dus een 0.2 mm complete X1C hotend over... Wie heeft er interesse om deze over te nemen of evt te ruilen voor eentje voor de P1S?
v&a aangeboden: te koop: Bambu 0.2mm complete hotend X1C, model FAH004
[ Voor 15% gewijzigd door SA007 op 10-01-2025 11:43 ]
Ik kwam erachter dat ik bij het bestellen van mijn P1S combo een verkeerde hotend heb geselecteerd
Ik heb dus een 0.2 mm complete X1C hotend over... Wie heeft er interesse om deze over te nemen of evt te ruilen voor eentje voor de P1S?
[/quote]
ik wil hem wel van je over nemen
[ Voor 10% gewijzigd door SA007 op 10-01-2025 11:45 ]
Orca heeft z'n voordelen, maar ik vind de Bambu Studio interface fijner. Doorgaans gaan de ontwikkelingen van features sneller in Orca, maar BL neemt die naar verloop van tijd over (indien het om BL compatibele features gaat).Mday schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:41:
[...]
Zijn punt over Orcaslicer - ik ben nu wel een beetje tempted om die te proberen na zijn betoog over de meerwaarde ervan. Iemand ervaring met Orca t.o.v. Bambu? In mijn Ender-tijd was Orca wel de go-to voor mij maar dat varieerde echt weer per print... @Sytheon Misschien ook goed om deze even te overwegen als we gaan troubleshooten.
Orca heeft daarnaast het enorme voordeel (voor anderen, niet mij) dat het een behoorlijk aantal printers ondersteund
Ja, die use case snap ik op zich wel, hoewel daar volgens mij ook wel andere modellen voor te gebruiken zijn (als het gaat om instellingen testen en aanpassen op een enkele printer). Ik zie het meer als een subcultuur dingetje dat iedereen dat specifieke bootje gebruikt, dan dat het een enorm voordeel zou bieden.ocf81 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:21:
[...]
Een benchy is wel een testobject dat veel meer vertelt dan een testkubus en vele andere testobjecten. Benchies zijn nog steeds relevant, als je het mij vraagt.
[...]
Of als je zelf een printer bouwt of aanpast. Voor BL niet zo heel relevant wellicht, maar de Benchy komt uit een tijd waar het zelf bouwen van een printer zeg maar de standaard was. Dat tegenwoordig de printers zo uit de fabriek komnen rollen doet daar niks aan af, wat mij betreft. En voor iemand zoals ik, die nog steeds zelf zijn printers met eigen ontwerpen aanpast, is dat dus nog steeds een nuttige test. Het is echt niet alleen maar voor Youtubers een nuttig ding. Wellicht niet voor BL eigenaren, maar jullie zijn dan ook tamelijk verwend als het om de printervaring uit de doos gaat. (dat is niet vervelend bedoeld, meer een vaststelling)
[...]
Ja, daar ben ik het wel mee eens. Het is onder Amerikaans recht ook nog eens de vraag of dit überhaupt nog stand zal houden als de originele rechtenhouder het zo op zijn beloop heeft laten gaan.
Maar goed, je hebt helemaal gelijk: mijn perspectief is als een absolute beginner met een Bambu printer... Als je zelf bouwt en/of aanpast zal je perspectief anders zijn.
Balen, want een nieuwe complete hotend voor de P1S is nog steeds niet leverbaar bij Bambu, alleen de 0,6mm op dit moment. Je kan er wel zelf eentje maken met losse fan, thermistor, sok en een losse hotend die wel op voorraad is, maar da's wel wat zelf knutselen en je bent zo'n 6,5 euro duurder uit dan een complete. Volgens de site voor 15-1 wel weer leverbaar, maar ervaring de afgelopen maanden leert dat die indicatie niet zoveel zegt.superduper schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:51:
Ik kwam erachter dat ik bij het bestellen van mijn P1S combo een verkeerde hotend heb geselecteerd
[ Voor 0% gewijzigd door SA007 op 10-01-2025 11:44 ]
Orca heeft meer settings die missen in BambuSlicer, bijvoorbeeld voor de casefan, die kun je in Orca per filament instellen, kleine aanpassing in filament gcode en het werkt bij mij op de P1S. Zo zijn er nog wel meer zaken.MC Taz Man schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:57:
[...]
Orca heeft z'n voordelen, maar ik vind de Bambu Studio interface fijner. Doorgaans gaan de ontwikkelingen van features sneller in Orca, maar BL neemt die naar verloop van tijd over (indien het om BL compatibele features gaat).
Orca heeft daarnaast het enorme voordeel (voor anderen, niet mij) dat het een behoorlijk aantal printers ondersteund. Geen idee hoe je die toevoegt, aangezien ik enkel één BL printer heb. Maar het kan wel.
Daarnaast idd de ondersteuning voor meer printers, ik heb er 3: Voron, Prusa en Bambu. Die kan ik dan vanuit 1 slicer aansturen.
Orca is geweldig, alleen niet voor mijrinkel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:59:
[...]
Orca heeft meer settings die missen in BambuSlicer, bijvoorbeeld voor de casefan, die kun je in Orca per filament instellen, kleine aanpassing in filament gcode en het werkt bij mij op de P1S. Zo zijn er nog wel meer zaken.
Daarnaast idd de ondersteuning voor meer printers, ik heb er 3: Voron, Prusa en Bambu. Die kan ik dan vanuit 1 slicer aansturen.
Dat kan uiteraard, smaken verschillen, maar Orca en Bambu Studio zijn toch bijna identiek? PrusaSlicer heeft wel een geheel andere UI (die ik dan weer veel prettiger vind)MC Taz Man schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:25:
[...]
Orca is geweldig, alleen niet voor mijVind de UI ronduit kut.
Technisch, ja. UI, nee.rinkel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:33:
[...]
Dat kan uiteraard, smaken verschillen, maar Orca en Bambu Studio zijn toch bijna identiek? PrusaSlicer heeft wel een geheel andere UI (die ik dan weer veel prettiger vind)
BS is gebaseerd op PS, Orca op BS.
PS is overigens een fork van Slic3r.
De historie ken ik. Maar ik die niet zo heel veel verschillen in Orca en BS mbt UI.MC Taz Man schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:43:
[...]
Technisch, ja. UI, nee.
BS is gebaseerd op PS, Orca op BS.
PS is overigens een fork van Slic3r.
Kleurjes zijn anders...
Maar het doet er verder ook niet zoveel toe, gebruik de slicer die je prettig vind.
Dat laatste vooral. Hoewel ik mensen eerst BS aan zou raden, omdat ik het idee heb dat deze simpeler is, met minder opties. Daar ff in spelen, leren hoe 3D printen werkt, etc. Dan verder gaan, mocht je dat willen.rinkel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:45:
[...]
De historie ken ik. Maar ik die niet zo heel veel verschillen in Orca en BS mbt UI.
Kleurjes zijn anders...
Maar het doet er verder ook niet zoveel toe, gebruik de slicer die je prettig vind.
Voor de beginner zou ik ook BambuSlicer aanraden ja, gewoon omdat deze voor die printer is ontwikkeld en gewoon goed is, niet zoals al die andere printer-specifieke rommel, welke Uncle Jessie terecht opmerkte in zijn video.MC Taz Man schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:47:
[...]
Dat laatste vooral. Hoewel ik mensen eerst BS aan zou raden, omdat ik het idee heb dat deze simpeler is, met minder opties. Daar ff in spelen, leren hoe 3D printen werkt, etc. Dan verder gaan, mocht je dat willen.
Advanced uitzetten is ook nog een optie
Ik zei al eerder dat ik bijna nooit BL filament koop, omdat het bijna nooit op voorraad is. Tenminste, niet (alles) wat ik wil hebben. Nu ik eea hoorde over dat PETG-HF, heb ik weer eens in het winkeltje gekeken, en warempel: er was voorraad! Ik bestel dus 1 rol met spool en een paar zonder. Dit is een fijne spool om te printen, dus why not?
Inmiddels is alles ook al binnen; ging redelijk vlot. Alleen had ik 1 van de spoelen meteen terug moeten sturen. Het uiteinde zit met een plakbandje vast, behalve bij 1 spool. Ik had er nooit mee moeten beginnen, want het is een echte horrorspool geworden. Het filament zit binnenstebuiten en ondersteboven op die rol. Eigenlijk zonder nursing niets mee te beginnen. Domdomdom om 'm te gaan gebruiken.
Ergo: let goed op en als je zoiets ziet, meteen weer inpakken die handel.
[edit]
Ik ga 'm maar respoolen en dan weer terugspoolen vanwege de tags.
[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 10-01-2025 16:40 ]
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.