Ah, check. Ik had al eens gezien dat het gewoon een USB-C kabel was, maar niet aan gedacht dat een slecht contact het probleem zou kunnen zijn. Het zou wel kunnen verklaren waarom het niet altijd gebeurt. Van het weekend maar even knutselen dan, thnx!zynex schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 03:19:
[...]
Dat is bijna altijd een probleem met de connectors in in de x as assembly. Meestal zijn de motor connectors goed aangesloten waardoor de boel lijkt te werken, maar zit de usb kabel die daar ook verstopt zit net niet helemaal lekker. Je moet dan even die slide screw losmaken, de usb kabel er goed (ver genoeg) inschuiven en opnieuw vastzetten. (https://wiki.bambulab.com/en/a1/maintenance/x-axis)
Anders krijg je inderdaad die z homing issues waarbij ie krakende geluiden gaat maken doordat ie niet verder kan. Beetje een slecht design, maar komt dus wel vaker voor.
Kan iemand met een nieuwere revisie X1(C) bevestigen wat voor part cooling fan ze hebben? Ik wil weten of Bambu Lab die in nieuwere revisies heeft geupgrade - daar las ik iets over op Reddit.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Die printer van Ivan is volgens mij een eigen project van hem, geen off the shelve printer.Fraggert schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 07:53:
[...]
right, thanks
edit.....volgens mij zag ik een keer zo'n enorm ding voorbij komen in een filmpje van die stuiterende Ivan Miranda ofzo....ik wist niet dat er zulke groter printers bestonden.
In dat kader is deze playlist misschien ook wel leuk https://youtube.com/playl...6JSfY&si=SmRz6LgtuwWXifqR
(en een beetje offtopic, sorry!)
Als ik volgende week terug ben van vakantie mag ik even met mijn x1c aan het knutselen. Tijdje terug de fout gemaakt om bij een gefaalde (abs) print, niet netjes te annuleren, maar de printer uit te gooien. Resultaat was dus een printkop waar weinig meer nee gebeurd. Extruder al helemaal uit elkaar gehad en alle filament weg gehaald, maar nozzle zit nog wel verstopt, en verwarmen tot Max temp lijkt nog niet te werken. Eens kijken of we die nog kunnen fixen, of dat ik een nieuwe nodig heb.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Juist, inderdaad, ben in de war met één van die andere 10.000 makers waar ik weleens een filmpje van kijkBM schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:14:
[...]
Die printer van Ivan is volgens mij een eigen project van hem, geen off the shelve printer.
In dat kader is deze playlist misschien ook wel leuk https://youtube.com/playl...6JSfY&si=SmRz6LgtuwWXifqR
(en een beetje offtopic, sorry!)
Als ik volgende week terug ben van vakantie mag ik even met mijn x1c aan het knutselen. Tijdje terug de fout gemaakt om bij een gefaalde (abs) print, niet netjes te annuleren, maar de printer uit te gooien. Resultaat was dus een printkop waar weinig meer nee gebeurd. Extruder al helemaal uit elkaar gehad en alle filament weg gehaald, maar nozzle zit nog wel verstopt, en verwarmen tot Max temp lijkt nog niet te werken. Eens kijken of we die nog kunnen fixen, of dat ik een nieuwe nodig heb.
had je wel toevallig al een reserve nozzle waar je me kunt printen dan?
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Niet alleen BambuLab doet dat maar bijvoorbeeld ook hasselblad een ander Chinees bedrijf die geven creators op YouTube zo een dure camera en die maken er dan een paar filmpjes over hoe geweldig en life changing het is.mphilipp schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 01:18:
Het is mij overigens de laatste weken opgevallen dat Bambu Lab een nieuwe campagne is gestart op YouTube (en misschien andere media). Ik zie ineens allerlei filmpjes opduiken van niet-3D printer kanalen die over Bambu Lab printers praten. Kanalen van 'makers', maar dan van de soort die (nog) niet met 3D printers werken: houtbewerkers, klussers, modelmakers, etc. Erg slim, want bv zo'n timmerman laat dan zien wat voor tools hij kan maken die hem helpen bij houtbewerking, en en passant maken ze ook nog leuk speelgoed voor de kinderen...
Ergens wel opvallend hoeveel reclame mensen willen maken voor iets dat ze gratis kunnen krijgen..
Heb nog een complete 0,2 en 0,6 hotend liggen, dus kan wel even vooruit, maar bij voorkeur fix ik de huidige 0,4 ook nog. Maar dat komt vast wel goedFraggert schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:22:
[...]
had je wel toevallig al een reserve nozzle waar je me kunt printen dan?
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:23:
[...]
Niet alleen BambuLab doet dat maar bijvoorbeeld ook hasselblad een ander Chinees bedrijf die geven creators op YouTube zo een dure camera en die maken er dan een paar filmpjes over hoe geweldig en life changing het is.
Ergens wel opvallend hoeveel reclame mensen willen maken voor iets dat ze gratis kunnen krijgen..
offtopic:
Ik dacht dat Hasselblad Zweeds was, maar tegenwoordig is DJI daar (effectief) de eigenaar van. En al dat gratis spul zorgt er wel voor dat YouTubers misschien wat positiever zijn over het merk. Ik zie dat ook wel bij drone reviewers.. 1x een slechte review en ze krijgen geen gratis spul meer.
Maar dat is een hele andere discussie.
Ik dacht dat Hasselblad Zweeds was, maar tegenwoordig is DJI daar (effectief) de eigenaar van. En al dat gratis spul zorgt er wel voor dat YouTubers misschien wat positiever zijn over het merk. Ik zie dat ook wel bij drone reviewers.. 1x een slechte review en ze krijgen geen gratis spul meer.
Maar dat is een hele andere discussie.
Dit is wel een hele coole mod:
https://x.com/BambulabGlobal/status/1873877587090436579
In de oven gooien niet een idee? 200 graden even laten liggen dan stukje filament er door duwen en terughalen?BM schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:25:
[...]
Heb nog een complete 0,2 en 0,6 hotend liggen, dus kan wel even vooruit, maar bij voorkeur fix ik de huidige 0,4 ook nog. Maar dat komt vast wel goed
A Soldiers manual and a pair of boots.
Valt de print dan niet kapot? Of denk ik te pessimistisch.MC Taz Man schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:01:
Bij wie duurde het ook even voordat het kwartje viel dat het Bambu-logo ook daadwerkelijk Bamboo was
:strip_exif()/f/image/y20WCZhSvAin9diw1f9JxMNK.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/y20WCZhSvAin9diw1f9JxMNK.jpg?f=fotoalbum_large)
ik zag een tijdje terug (geen BL overigens) een printer met een "infinite" Z-as....dat was een lopende band waar een hele lange print (ik meen een vliegtuigvleugel voor een RC schaalmodel) aan het printen, dat was ook gaafMC Taz Man schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:01:
Zal een beetje aan het printje liggen en de afstand naar beneden maar wat ik in het filmpje zie gebeuren lijkt mij geen probleem opleveren.3_s schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:06:
[...]
Valt de print dan niet kapot? Of denk ik te pessimistisch.
Er kan natuurlijk altijd iets verkeerd terechtkomen dus je moet wel een beetje uitkijken door bijvoorbeeld de eerste prints la laten landen op een stuk bubbelfolie ofzo.
Of in een bak met printerpoopFraggert schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:59:
[...]
Zal een beetje aan het printje liggen en de afstand naar beneden maar wat ik in het filmpje zie gebeuren lijkt mij geen probleem opleveren.
Er kan natuurlijk altijd iets verkeerd terechtkomen dus je moet wel een beetje uitkijken door bijvoorbeeld de eerste prints al laten landen op een stuk bubbelfolie ofzo.
Of dit er bij gebruiken:3_s schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:06:
[...]
Valt de print dan niet kapot? Of denk ik te pessimistisch.
https://makerworld.com/en/models/898603#profileId-857105
Vraagje, mijn A1 Mini maakt sinds vandaag rare geluiden.
- Soms bij het bewegen van de Y-as (die het bed van voren naar achteren beweegt), maakt hij een piepend geluid. Filmpje hier: https://imgur.com/a/D0aru2t
- Bij de vibratie check aan het begin van het printen maakt hij even een enorm hard rammelend geluid, alsof er iets zwaars los zit. Update: filmpje hiervan nu ook toegevoegd: https://imgur.com/a/Wym9u6r (wat een geluid he? Dat deed hij eerst niet).
Hebben jullie dit ook gezien toevallig en weten jullie hoe je het kan oplossen?
Ik heb hem nog niet zo veel gebruikt (ik denk in totaal een uur of 10) dus ik kan me niet voorstellen dat hij nu al gesmeerd moet worden ofzo. En ik lees verder nergens iets over deze geluiden. Dat piepen los ik daar misschien mee op maar dat rammelen klinkt echt raar. Eerst maakte hij alleen dat brommende geluid maar dat rammelen klinkt niet normaal.
- Soms bij het bewegen van de Y-as (die het bed van voren naar achteren beweegt), maakt hij een piepend geluid. Filmpje hier: https://imgur.com/a/D0aru2t
- Bij de vibratie check aan het begin van het printen maakt hij even een enorm hard rammelend geluid, alsof er iets zwaars los zit. Update: filmpje hiervan nu ook toegevoegd: https://imgur.com/a/Wym9u6r (wat een geluid he? Dat deed hij eerst niet).
Hebben jullie dit ook gezien toevallig en weten jullie hoe je het kan oplossen?
Ik heb hem nog niet zo veel gebruikt (ik denk in totaal een uur of 10) dus ik kan me niet voorstellen dat hij nu al gesmeerd moet worden ofzo. En ik lees verder nergens iets over deze geluiden. Dat piepen los ik daar misschien mee op maar dat rammelen klinkt echt raar. Eerst maakte hij alleen dat brommende geluid maar dat rammelen klinkt niet normaal.
[ Voor 21% gewijzigd door Llopigat op 31-12-2024 13:39 ]
En dat is juist het slimme aan die campagne: ze laten zien dat het niet alleen voor de nerds is. En als je rondkijkt op Makerworld en Printables, zie je ook de gekste dingen voorbij komen. En het is heel goed dat Printables ooit is begonnen met die contests en dat Bambu dat heeft overgenomen. Je daagt mensen uit om mooie dingen te maken. En door de mogelijkheid er geld mee te verdienen, worden nóg meer mensen enthousiast om wat te ontwerpen. Het gaat zo op den duur echt gemeengoed worden.Fraggert schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 07:53:
[...]
Yup, dat idee kreeg ik ook.
Zelfs een kanaal waar een stel een kasteel herstelt heeft recent een P1S ontvangen. Hij is wel into tech zeg maar...maar geen "maker" in de traditionele zin zoals wij dat kennen.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Het is vast niet helemaal nieuw, maar wel slim.Brilsmurfffje schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:23:
Niet alleen BambuLab doet dat maar bijvoorbeeld ook hasselblad een ander Chinees bedrijf die geven creators op YouTube zo een dure camera en die maken er dan een paar filmpjes over hoe geweldig en life changing het is.
Haha....ja, dat is al eeuwen oudErgens wel opvallend hoeveel reclame mensen willen maken voor iets dat ze gratis kunnen krijgen..
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
100%mphilipp schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:46:
[...]
En dat is juist het slimme aan die campagne: ze laten zien dat het niet alleen voor de nerds is. En als je rondkijkt op Makerworld en Printables, zie je ook de gekste dingen voorbij komen. En het is heel goed dat Printables ooit is begonnen met die contests en dat Bambu dat heeft overgenomen. Je daagt mensen uit om mooie dingen te maken. En door de mogelijkheid er geld mee te verdienen, worden nóg meer mensen enthousiast om wat te ontwerpen. Het gaat zo op den duur echt gemeengoed worden.
Ik zie ook meer en meer oplossingen voor huishoudelijk gebruik, er zijn inmiddels ook zoveel sites voor prints te vinden, van Makerworld, Thingiverse, Printables, Yeggi.
Als ik wat wil vinden of er een file van is dan opk ik google en doe "trefwoord + STL"....ik vind het echt zo gaaf dat een 3D printer geen niche-apparaat meer is maar gewoon een stuk gereedschap is geworden
Dat is wel tof, straks ontwerpjes opzoeken, de printknop indrukken, en alle buildplates laten printen zonder dat je zelf nog wat hoeft te doen.MC Taz Man schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:01:
Laatst moest ik wat gedetailleerde cilindertjes printen van pakweg 2cm. 0.2mm nozzle, 0.06 laaghoogte, en wat geduld
[ Voor 33% gewijzigd door _ferry_ op 31-12-2024 13:09 ]
Daar zijn in de loop der jaren verschillende pogingen naar gedaan. Sommige printfarms gebruiken een dergelijk systeem. Meestal is het een kwestie van met de printkop de print van de plaat af schuiven of duwen, en soms met een hulpstuk. Thomas Sandeman heeft volgens mij een keer zoiets gebouwd en Sexy Cyborg (waar is zij nu?) heeft natuurlijk samen met Creality die lopende band printer gemaakt.MC Taz Man schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:01:
Bij mijn bestelling die volgens Bambu Lab al onderweg is staat onder 'Items in this shipment': "P1S Combo(with free gift)" dus ik vermoed dat het gewoon erbij zit alhoewel ze filament altijd apart opsturen. Afwachten maar.thijsco19 schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:19:
Goed dat je het zegt, die mystery box word apart Verzonden. Alleen zie ik hem er nog niet tussen staan. Ik verwacht dat het later komt, klopt dat?
Of word die box met 1 vd andere zendingen (komen totaal 4 zendingen mijn kant op) mee verzonden zonder dat het erbij staat?
Ze hebben me al een DHL tracking nummer gegeven maar die geeft niets aan op de DHL website.
Bij de order zelf staat het er niet bij. Maar als ik naar de tracking pagina ga staat het er wel tussen, inderdaad los bij een rol filament die ik ook besteld heb.Twister336 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:35:
[...]
Bij mijn bestelling die volgens Bambu Lab al onderweg is staat onder 'Items in this shipment': "P1S Combo(with free gift)" dus ik vermoed dat het gewoon erbij zit alhoewel ze filament altijd apart opsturen. Afwachten maar.
Ze hebben me al een DHL tracking nummer gegeven maar die geeft niets aan op de DHL website.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
@zynex het is simpeler dan dat ik dacht. Ik heb aan beide kanten, dus in de hotend en de connection box onderop de USB-C kabel even losgehaald en er opnieuw in gedaan. De Z-as liep net wel weer tegen de bovenkant, maar hij herstelde gelijk zoals het hoort. Dus ik denk dat het is verholpen._Eend_ schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:29:
[...]
Ah, check. Ik had al eens gezien dat het gewoon een USB-C kabel was, maar niet aan gedacht dat een slecht contact het probleem zou kunnen zijn. Het zou wel kunnen verklaren waarom het niet altijd gebeurt. Van het weekend maar even knutselen dan, thnx!
De kabel onderin zat er niet goed in denk ik, want nu ik hem er opnieuw in heb gedaan zit ie iets verder in de poort.
De elegoo is in ons geval een resin printer, de saturn 4.Fraggert schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 07:45:
[...]
ik zit hier nog niet zolang..maar een Elegoo..is dat zo'n hars/resin-printer?
Wie iets leuks wil maken met/voor (klein)kinderen:
Het laatste nieuws wat mij over haar bereikt heeft (halverwege vorig jaar, ongeveer) is dat de Chinese overheid absoluut niet blij was met haar geaardheid en uitspraken op sociale media, maar "enkel" haar zwijgen eiste. Helaas daarna geen update meer gehadmphilipp schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:26:
[...]
Daar zijn in de loop der jaren verschillende pogingen naar gedaan. Sommige printfarms gebruiken een dergelijk systeem. Meestal is het een kwestie van met de printkop de print van de plaat af schuiven of duwen, en soms met een hulpstuk. Thomas Sandeman heeft volgens mij een keer zoiets gebouwd en Sexy Cyborg (waar is zij nu?) heeft natuurlijk samen met Creality die lopende band printer gemaakt.

Sorry nog een vraagje...
Ik heb nu in de A1 mini een 0,2mm stainless hotend gezet. Onder Bambulab -> Devices -> Printer Options de 0,2mm stainless ingesteld en deze ook in de slicer ingesteld.
Maar toch zie ik dat hij tijdens de "dynamic flow calibration" veel te hard filament probeert in te voeren en daarmee loopt te 'skippen' (de extruder klikt heen en weer). Is dit normaal? Of heb ik ergens een instelling vergeten? Het ziet er uit alsof hij toch alsof het 0,4mm is loopt door te voeren maar hij natuurlik maar 4x zo weinig materiaal kwijt kan.
Filmpje ter verduidelijking: https://imgur.com/a/s3cYlF0
Ik heb nu in de A1 mini een 0,2mm stainless hotend gezet. Onder Bambulab -> Devices -> Printer Options de 0,2mm stainless ingesteld en deze ook in de slicer ingesteld.
Maar toch zie ik dat hij tijdens de "dynamic flow calibration" veel te hard filament probeert in te voeren en daarmee loopt te 'skippen' (de extruder klikt heen en weer). Is dit normaal? Of heb ik ergens een instelling vergeten? Het ziet er uit alsof hij toch alsof het 0,4mm is loopt door te voeren maar hij natuurlik maar 4x zo weinig materiaal kwijt kan.
Je geeft aan dat je in de slicer ook de 0.2mm nozzle hebt ingesteld, maar bedoel je dan alleen op de device-tab of ook bij het slicen?Llopigat schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 08:08:
Sorry nog een vraagje...
Ja ook bij het slicen. Ik heb het 0,2mm nozzle profiel geselecteerd linksboven in de slicer. Als je dat niet doet krijg je trouwens ook een foutmelding omdat de slicer nozzle size niet overeenkomt met wat je in de device settings hebt ingesteld. Maar die krijg ik niet.Mozy schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 08:48:
[...]
Je geeft aan dat je in de slicer ook de 0.2mm nozzle hebt ingesteld, maar bedoel je dan alleen op de device-tab of ook bij het slicen?
Tijdens het printen zie ik dit ook niet gebeuren. Alleen tijdens het calibreren of bij het links rommelen met de nozzle wat hij tussen elke laag wisseling doet. En dat zijn volgens mij juist dingen die niet in de slicer geregeld worden maar in de firmware.
[ Voor 12% gewijzigd door Llopigat op 01-01-2025 09:26 ]
Ik weet niet hoe het bij de A1 werkt, maar bij mij X1 moet/kan ik dat ook op de printer zelf instellen. Mogelijk dat de calibratie daar de instellingen vandaan haalt?
Xbox
Vandaag m'n zoontje van 8 geholpen om zijn eerste 3D ontwerp te maken in Tinkercad en het vervolgens af te drukken op de Bambu. Wat een feest om dit samen te leren.
Het is een simpel doosje geworden met een deksel en zijn naam erop. Hij is heel trots en terecht. Ik zou willen dat ik die mogelijkheid had gehad op zijn leeftijd...
Het is een simpel doosje geworden met een deksel en zijn naam erop. Hij is heel trots en terecht. Ik zou willen dat ik die mogelijkheid had gehad op zijn leeftijd...
Ik had al een extra volledige 0,4 hotend in huis gelukkig, dus de printer was alweer gefikst. Het was zo'n klont dat de oorsprong niet echt te vinden was, maar het zal wel een printfout zijn. Alleen geen idee hoe, want dezelfde opdracht deed het met de nieuwe hotend perfect. Enige wat ik kon bedenken was het losse randje aan de thermische sok.smoken schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:02:
[...]
Als ik me niet vergis zit er een reserve hotend in de doos. Wellicht die er in zetten en kijken of dit het gehele probleem oplost?
Tevens even een foto maken van hoe de hotend eruit ziet. Indien het filament tussen nozzle en hotend lekt dan is het denk ik wel een support dingetje. Maar als het “gewoon” een soort een “blob” is dan is het waarschijnlijk het gevolg van een print fout.
Dit werkte inderdaad, dank je!giancarlo_f schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:15:
[...]
Ik heb recent succes gehad met het gebruik van een (haar)föhn om de grote klont plastic te verwijderen. Het plastic wordt zacht/week en laat zich dan vrij gemakkelijk verwijderen.
En na wat cold pulls was ook de verstopping even verholpen, maar ik denk helaas niet helemaal succesvol, want na nog geen 3 uur printen weer een nieuwe verstopping en de eerste tekenen van een blob... Toch maar weer even de andere erin gestopt.
Bij de tracking staat nu dat de free gift apart wordt verzonden. Het zijn twee stuks met een totaalgewicht van 2,4 kg dus dat lijken me twee rollen filament te zijn. Toch minstens 40 euro waard dus uiteindelijk is de End-of-Year sale beter dan die van Black Friday.thijsco19 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:39:
[...]
Bij de order zelf staat het er niet bij. Maar als ik naar de tracking pagina ga staat het er wel tussen, inderdaad los bij een rol filament die ik ook besteld heb.
Ben benieuwd wat ze na deze sale gaan bedenken, wellicht Begin-of-Year sale of iets dergelijks.
Een 'Early Bird Sale' voor de nieuwe flagship printer...Twister336 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 00:56:
[...]
Ben benieuwd wat ze na deze sale gaan bedenken, wellicht Begin-of-Year sale of iets dergelijks.
Ik ben 'toevallig' van de week begonnen met het misbruiken van ChatGPT voor ontwerpen. Nadeel is dat ik vooralsnog enkel SCAD-files via python uit de chat krijg, maar met de stappen die gegeven worden is dat uiteindelijk niet echt een probleem.bilgy_no1 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:25:
Vandaag m'n zoontje van 8 geholpen om zijn eerste 3D ontwerp te maken in Tinkercad en het vervolgens af te drukken op de Bambu. Wat een feest om dit samen te leren.

Het enige wat ik aan bovenstaande zelf heb gedaan is de kleur van de bovenste lagen aangepast. Alles wat je ziet is door ChatGPT/Python/OpenSCAD gegenereerd. Nog vrij simpel, maar ik ben nog lerende welke vragen ik aan ChatGPT moet stellen om het gewenste resultaat te krijgen. Misschien ook een nuttige skill voor je zoontje
Mijn free gift is intussen binnen, ik had set 3 volgens de beschrijving. Een set voor de card shuffler, RGB led met afstandbediening en doosje met 12 lichtjes.Twister336 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 00:56:
[...]
Bij de tracking staat nu dat de free gift apart wordt verzonden. Het zijn twee stuks met een totaalgewicht van 2,4 kg dus dat lijken me twee rollen filament te zijn. Toch minstens 40 euro waard dus uiteindelijk is de End-of-Year sale beter dan die van Black Friday.
Mijn 8 rollen filament en paar kits zijn verdeeld over 4 pakketen en intussen al binnen. De printer zelf is nog onderweg, denk nog niet het magazijn uit.
Ja, daar heb ik ook aan gedacht. Maar ik vind weldat hij eerst zelf goed moet snappen hoe 3D werkt voordat hij het door AI laat doen...lolgast schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:48:
[...]
Ik ben 'toevallig' van de week begonnen met het misbruiken van ChatGPT voor ontwerpen. Nadeel is dat ik vooralsnog enkel SCAD-files via python uit de chat krijg, maar met de stappen die gegeven worden is dat uiteindelijk niet echt een probleem.
[Afbeelding]
Het enige wat ik aan bovenstaande zelf heb gedaan is de kleur van de bovenste lagen aangepast. Alles wat je ziet is door ChatGPT/Python/OpenSCAD gegenereerd. Nog vrij simpel, maar ik ben nog lerende welke vragen ik aan ChatGPT moet stellen om het gewenste resultaat te krijgen. Misschien ook een nuttige skill voor je zoontje
In een kapotte doos en gescheurd vacuüm zak...
Maar een support ticket aangemaakt, gezien het weer van de afgelopen dagen is het een soort van grote vochtvreter geworden volgens mij
"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
.. Of een goed moment om een filament droger te kopen?chromeeh schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:05:
Vandaag een doosje van de DHL ontvangen met filament...
Maar een support ticket aangemaakt, gezien het weer van de afgelopen dagen is het een soort van grote vochtvreter geworden volgens mij
Het is maar hoe je het bekijkt 😉
Had mezelf voorgenomen om deze maand niet nog meer geld uit te geven aan printingPepieNL schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 06:54:
[...]
.. Of een goed moment om een filament droger te kopen?
Het is maar hoe je het bekijkt 😉

Wacht nog even een paar dagen af waar Bambu support mee komt.
In het weekend de AMS aan m'n P1S geknoopt.
Wat een bijzonder simpele setup is het
Eerste keer nog wel beetje huiverig of het allemaal wel goed kwam, maar eerste print was meteen perfect.
"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
Is het PLA? ZOja, dat gewoon printen, valt meestal wel mee.chromeeh schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:05:
Vandaag een doosje van de DHL ontvangen met filament...
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
En je kunt eventueel je printer zelf ook als droger gebruiken.
Het leveren van artikelen bij Bambu Lab is echt niet te volgen 🤷🏼♂️
Ik heb 29 december 12 rollen filament besteld van verschillende kleuren. Nu heb ik 1 kleur gisteren ontvangen via DHL. De resterende 11 komen met DPD en zijn nog steeds niet verzonden.
Ik heb 29 december 12 rollen filament besteld van verschillende kleuren. Nu heb ik 1 kleur gisteren ontvangen via DHL. De resterende 11 komen met DPD en zijn nog steeds niet verzonden.
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
Meerdere magazijnen, verschillende voorraadnivo's voor de diverse soorten en kleuren filament. Wat is er moeilijk aan te volgen?avdl72 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:10:
Het leveren van artikelen bij Bambu Lab is echt niet te volgen 🤷🏼♂️
Ik heb het gevoel dat Bambu de 'Blackfriday leverdip' nog niet helemaal te boven was, en toen werd het kerst... Was de halve wereld vrij en ging printen en bestellen als een dolle. Distributiebedrijven waren ook druk met de miljoen miljard andere pakketjes en leveringen en de chaos is compleet... Ik kan wachten, geen probleem, maar hier duurt de uitlevering van 4 rolletjes witte PLA inmiddels ook alweer meer dan 2 weken...
Ik meen mij ter herinneren dat het vorig jaar ook rond deze tijd wat minder ging met sommige filament leveringen. Gelukkig zijn het, voor mij althans, luxeproblemen... Het lijkt me ook een zeer complexe operatie, 5 jaar geleden wist niemand nog van Bambu af en nu is het volgends mij een van de grootste partijen op consumenten printer gebeid...
Ik meen mij ter herinneren dat het vorig jaar ook rond deze tijd wat minder ging met sommige filament leveringen. Gelukkig zijn het, voor mij althans, luxeproblemen... Het lijkt me ook een zeer complexe operatie, 5 jaar geleden wist niemand nog van Bambu af en nu is het volgends mij een van de grootste partijen op consumenten printer gebeid...
www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!
Wat ik vreemd vind is dat Bambu maar zeer weinig kleuren op spoel kan leveren (6?) en de rest alleen als refil. Tuurlijk kan je een spool printen, maar kopen voor € 14,- is zot. Gelukkig had ik er 8 kunnen kopen voor € 5/s maar zou willen dat ik er meer had besteld.
Nu ik het ding wat heb ingeregeld ben ik wel onder de indruk van hoe mooi het allemaal werkt. En snel. Ben nog huiverig om sneller dan 'sport' te gaan, want dan vind ik hem toch wel al veel bewegen (hij staat op een plaat piepschuim). Maar zit nu al na te denken om een 2e AMS aan te schaffen.....
Zijn er mensen die Bambu spoelen over hebben en ze kwijt willen? Stuur me maar een PM.
Nu ik het ding wat heb ingeregeld ben ik wel onder de indruk van hoe mooi het allemaal werkt. En snel. Ben nog huiverig om sneller dan 'sport' te gaan, want dan vind ik hem toch wel al veel bewegen (hij staat op een plaat piepschuim). Maar zit nu al na te denken om een 2e AMS aan te schaffen.....
Zijn er mensen die Bambu spoelen over hebben en ze kwijt willen? Stuur me maar een PM.
Ik word af en toe een beetje moe van die hele dans van de A1 voordat hij gaat printen. Kan dan ook uit? Krijg het niet gevonden. Ik ben wat testprintjes aan het maken met een print tijd van 15 minuten, maar elke keer 5 minuten wachten voordat hij weer gaat printen nadat ik iets aan het model heb aangepast is wel van de zotte...
Ik bestel gewoon geen Bambu filament. Wat ik wil is vrijwel nooit op voorraad. Dus ik koop gewoon elders. Snel geleverd, geen hoofdpijn, geen gezeur over levertijden.
@lolgast Bed leveling uitzetten? Dan nog loopt ie een deel van de stappen nog steeds door, maar scheelt al wat tijd. Zeker zo storend is hoe enorm traag studio de laatste dagen is met het naar de printer sturen. Ik weet niet of het komt door de extra nieuwe gebruikers, maar printopdrachten via Bambu Studio zijn via cloud de laatste dagen regelmatig erg traag bij het uploaden-downloaden. Net weer 6 minuten voor 0,3 MB, eerder ook 5-10 minuten voor andere modellen en afgelopen week zelfs ruim een uur voor 29MB, niet heel vlot allemaal.
Ik heb problemen met het printen van PETG. Als ik PETG probeer te printen plakt het bijna iedere keer vast aan de nozzle, waarna er een blob en/of spaghetti wordt gevormd. Vaak direct na het printen van de purge line, af en toe later in een print. Ik weet niet meer waar het aan ligt. Ik print met een P1S en de standaard 0.4 nozzle.
Het filament is gedroogd. Ik heb het geprobeerd met verschillend filament (bambulab PETG HF en 3dJake EasyPETG), ik heb braaf het bed schoongemaakt (water met dreft, isopropyl alcohol). Ik heb de snelheid omlaag en de temperatuur iets omhoog gezet. Presets van Bambu PETG HF en generic PETG geprobeerd. Nozzle schoongemaakt.
Tot zover geen succes. Heeft iemand nog ideeën over hoe dit op te lossen?
Het filament is gedroogd. Ik heb het geprobeerd met verschillend filament (bambulab PETG HF en 3dJake EasyPETG), ik heb braaf het bed schoongemaakt (water met dreft, isopropyl alcohol). Ik heb de snelheid omlaag en de temperatuur iets omhoog gezet. Presets van Bambu PETG HF en generic PETG geprobeerd. Nozzle schoongemaakt.
Tot zover geen succes. Heeft iemand nog ideeën over hoe dit op te lossen?
Ik heb alle dingen als bed levelling, flow calibration al uit staan. Maar hij doet elke keer die nozzle wipe, bed levelling aan de voorkant, stuk flow calibration. En alles op andere temperaturen... Bij elkaar duurt het 5 min 40 (ook terug te vinden in de 'Preview' in Studio onder 'Prepare time:'DeGroteMuis schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:20:
@lolgast Bed leveling uitzetten? Dan nog loopt ie een deel van de stappen nog steeds door, maar scheelt al wat tijd. Zeker zo storend is hoe enorm traag studio de laatste dagen is met het naar de printer sturen. Ik weet niet of het komt door de extra nieuwe gebruikers, maar printopdrachten via Bambu Studio zijn via cloud de laatste dagen regelmatig erg traag bij het uploaden-downloaden. Net weer 6 minuten voor 0,3 MB, eerder ook 5-10 minuten voor andere modellen en afgelopen week zelfs ruim een uur voor 29MB, niet heel vlot allemaal.

Problemen met naar de printer sturen ervaar ik niet. Ik heb de afgelopen 2 uur 5 jobs naar de printer gestuurd en alles was er absoluut binnen 30 seconden.
[ Voor 4% gewijzigd door lolgast op 03-01-2025 16:30 ]
Welke bestel je dan? De refills lijken me een prima optie opzich en niet te duur. eSun is prima, maar ben geen fan van de kartonnen rollen. Maar goed, dat is voor het filament topicmphilipp schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:41:
Ik bestel gewoon geen Bambu filament. Wat ik wil is vrijwel nooit op voorraad. Dus ik koop gewoon elders. Snel geleverd, geen hoofdpijn, geen gezeur over levertijden.
Lol; ik krijg nu pas een mail met de discount code voor de enorme vertragingen begin december binnen... En de bon is pas geldig als de sale is afgelopen overmorgen..
[ Voor 15% gewijzigd door superduper op 03-01-2025 18:04 ]
Ik zou een discount code vragen voor de late discount codesuperduper schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:44:
[...]
Lol; ik krijg nu pas een mail met de discount code voor de enorme vertragingen begin december binnen... En de bon is pas geldig als de sale is afgelopen overmorgen..
Ik had altijd eSun, maar ik heb ook wel eens Sunlu en de laatste tijd ben ik wel weg van Eryone, vooral hun silk filamenten. Ik ga zo'n Python mod maken, dan heb ik met al dat gekloot van incompatible spools, karton, te groot, te klein, te dit, te dat, niets meer te maken.superduper schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:44:
[...]
Welke bestel je dan? De refills lijken me een prima optie opzich en niet te duur. eSun is prima, maar ben geen fan van de kartonnen rollen. Maar goed, dat is voor het filament topic
Ja dat klopt, voor zover ik weet kan je die niet snel uitzetten. Wellicht als je zelf de gcode aanpast, maar of dat sneller is dan even dat riedeltje doorlopen...lolgast schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:28:
[...]
Ik heb alle dingen als bed levelling, flow calibration al uit staan. Maar hij doet elke keer die nozzle wipe, bed levelling aan de voorkant, stuk flow calibration. En alles op andere temperaturen... Bij elkaar duurt het 5 min 40 (ook terug te vinden in de 'Preview' in Studio onder 'Prepare time:'
[Afbeelding]
Problemen met naar de printer sturen ervaar ik niet. Ik heb de afgelopen 2 uur 5 jobs naar de printer gestuurd en alles was er absoluut binnen 30 seconden.
Naar de printer sturen bleef langzaam vanmiddag, maar dan heb ik vast pech gehad of zo. Mijn testprintjes waren wat groter, ongeveer 40 minuten per keer, maar 3-6 minuten wachttijd voor het up- en downloaden per keer, terwijl speedtest wel gewoon normale snelheden liet zien. Intussen is de snelheid weer normaal.
Dan ook maar even het eindresultaat showen van mijn eerder getoonde project. Vandaag de laatste hand gelegd aan Marvel's Beast. Leuk project, maar best wat schilderwerk...maar het eindresultaat mag er zijn al zeg ik het zelf..
:strip_exif()/f/image/YQqJqFlAB8tj3Ht7lgBS0a8t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WIxyZJuZSAxzV9PsEXV86Ob4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yinRKJkKbDLQbjkEFQhwOMUc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZCUx7EoWApV69bY8P2v3VLGq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VsUEi7uthdHT1XrV8TX6rFvz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3OPuLitl0o6geHBJFKmHjqBT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/POqVKHL9kdI8UiWHUcopwKX4.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat verf ook wel eens moet drogen was ik ondertussen een andere print gestart. Dus kom ik mooi van van de ene naar de andere print switchen.
Meet Hulk:
:strip_exif()/f/image/d2WxG4TnxaN1I9jICWacXgT1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tv5kqSioDiloDGKR5OI1sGPx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YQqJqFlAB8tj3Ht7lgBS0a8t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WIxyZJuZSAxzV9PsEXV86Ob4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yinRKJkKbDLQbjkEFQhwOMUc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZCUx7EoWApV69bY8P2v3VLGq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VsUEi7uthdHT1XrV8TX6rFvz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3OPuLitl0o6geHBJFKmHjqBT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/POqVKHL9kdI8UiWHUcopwKX4.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat verf ook wel eens moet drogen was ik ondertussen een andere print gestart. Dus kom ik mooi van van de ene naar de andere print switchen.
:strip_exif()/f/image/d2WxG4TnxaN1I9jICWacXgT1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tv5kqSioDiloDGKR5OI1sGPx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dUIVXtInfyEGCEgaNBfrFXCx.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand tips voor PLA matte?
Heb het gedroogd maar het lijkt toch minder dan de reguliere PLA op overhangs (met support) en een aantal onderdelen kwamen te groot uit waardoor ik ze moest schuren voordat ze op elkaar pasten (bij dezelfde file hoefde dit niet met basic pla).
Heb het gedroogd maar het lijkt toch minder dan de reguliere PLA op overhangs (met support) en een aantal onderdelen kwamen te groot uit waardoor ik ze moest schuren voordat ze op elkaar pasten (bij dezelfde file hoefde dit niet met basic pla).
Ik moet zeggen dat mijn bestelling van dinsdag heel vlot gaat. Mijn printer en free gifts (filament) worden maandag geleverd. Dus verzonden binnen 2-3 werkdagen klopt wel.MeShell schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:42:
Ik heb het gevoel dat Bambu de 'Blackfriday leverdip' nog niet helemaal te boven was, en toen werd het kerst... Was de halve wereld vrij en ging printen en bestellen als een dolle. Distributiebedrijven waren ook druk met de miljoen miljard andere pakketjes en leveringen en de chaos is compleet... Ik kan wachten, geen probleem, maar hier duurt de uitlevering van 4 rolletjes witte PLA inmiddels ook alweer meer dan 2 weken...
Volgens de talloze negative reviews zijn de probleemgevallen vooral de DPD zendingen.
Die van mij werden door DHL verzonden en zitten nu bij BPost.
Echt prachtig! Zowel de printkwaliteit als het schilderwerk.bvsteyn schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:41:
Dan ook maar even het eindresultaat showen van mijn eerder getoonde project. Vandaag de laatste hand gelegd aan Marvel's Beast. Leuk project, maar best wat schilderwerk...maar het eindresultaat mag er zijn al zeg ik het zelf..![]()
Nadat ik wat van mijn voorraad Rapid PETG van Elegoo heb zitten instellen met wat printprofielen toch maar weer een bestelling bij BL geplaatst voor hun PETG HF. Die van Elegoo is erg glossy, stringy en super vochtgevoelig. Dat van BL zelf print prachtig, mat en zonder problemen, kwam ook droog uit de verpakking.
PETG is van nature glossy en absorbeert vocht. Om het semi matte te krijgen moeten ze er dingen aan toevoegen. Mijn ervaring is dat het dan minder sterk wordt. Ik ben wel erg te spreken verder over PETG HF, beter dan andere matte PETGMozy schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:58:
Nadat ik wat van mijn voorraad Rapid PETG van Elegoo heb zitten instellen met wat printprofielen toch maar weer een bestelling bij BL geplaatst voor hun PETG HF. Die van Elegoo is erg glossy, stringy en super vochtgevoelig. Dat van BL zelf print prachtig, mat en zonder problemen, kwam ook droog uit de verpakking.
Dat PETG van nature glossy is wist ik niet, de basic die ik heb is geel en daar valt de gloss opzich wel mee, de layerlines verdwijnen igg behoorlijk. De PETG HF die ik heb is oranje en mat. Dat PETG vochtgevoelig is weet ik wel, daarom droog ik en print ik direct vanuit dryboxes met dessicant. Ondanks dat blijf ik bubbels zien in mijn Rapid PETG van Elegoo.rinkel schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:10:
[...]
PETG is van nature glossy en absorbeert vocht. Om het semi matte te krijgen moeten ze er dingen aan toevoegen. Mijn ervaring is dat het dan minder sterk wordt. Ik ben wel erg te spreken verder over PETG HF, beter dan andere matte PETG
Als het niet specifiek beschreven is dat het om (semi) matte gaat en je print is alsnog mat, dan print je te snel en dat maakt het voorwerp nog veel zwakker.Mozy schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:26:
[...]
Dat PETG van nature glossy is wist ik niet, de basic die ik heb is geel en daar valt de gloss opzich wel mee, de layerlines verdwijnen igg behoorlijk. De PETG HF die ik heb is oranje en mat. Dat PETG vochtgevoelig is weet ik wel, daarom droog ik en print ik direct vanuit dryboxes met dessicant. Ondanks dat blijf ik bubbels zien in mijn Rapid PETG van Elegoo.
Wat ik ook wel eens heb gezien is dat bubbels ontstaan als de retraction te ver is, dit is wel een beetje een gok.
Ik zal eens kijken of ik wat tests kan doen met PETG HF wat ik wat trager heb geprint. Het kan ook zijn dat het wel meevalt hoe mat het is maar dat ik het mat noem omdat de PETG van Elegoo bijna spiegelt. Het is misschien ook onverstandig van mij om zwart (Elegoo) met orange (BL) te vergelijken. De kwaliteit die uit de printer komt lijkt in ieder geval zeer sterk op de voorbeelden van Bambulab zelf op hun PETG HF product page.rinkel schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 00:52:
[...]
Als het niet specifiek beschreven is dat het om (semi) matte gaat en je print is alsnog mat, dan print je te snel en dat maakt het voorwerp nog veel zwakker.
Wat ik ook wel eens heb gezien is dat bubbels ontstaan als de retraction te ver is, dit is wel een beetje een gok.
Links is toch veel matter dan rechts:
![]() | ![]() |
Dit is natuurlijk zonder correctie voor printprofielen en printorientatie.
[ Voor 39% gewijzigd door Mozy op 04-01-2025 10:59 ]
PETG HF van Bambu hoort ook semi-matte te zijn. Ik vind het een erg mooi filament, mooiste PETG dan ik ken.Mozy schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:47:
[...]
Ik zal eens kijken of ik wat tests kan doen met PETG HF wat ik wat trager heb geprint. Het kan ook zijn dat het wel meevalt hoe mat het is maar dat ik het mat noem omdat de PETG van Elegoo bijna spiegelt. Het is misschien ook onverstandig van mij om zwart (Elegoo) met orange (BL) te vergelijken. De kwaliteit die uit de printer komt lijkt in ieder geval zeer sterk op de voorbeelden van Bambulab zelf op hun PETG HF product page.
Links is toch veel matter dan rechts:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dit is natuurlijk zonder correctie voor printprofielen en printorientatie.
Er is ook een matte PETG van Colorfabb, maar die HF is veel mooier.
Mijn P1S met AMS geeft sinds een paar dagen niet meer aan hoe de draadloop is van 'welke spoel naar de kop'
alleen een heel klein stukje boven de printkop, wat ik nu rood gemarkeerd heb. Is dit mogelijk gekomen door een update?
Enig idee hoe dit te verhelpen?
Hij is nu aan het printen vanaf spoel 1, dus de rest heb ik niet op de screenshot gezet.
alleen een heel klein stukje boven de printkop, wat ik nu rood gemarkeerd heb. Is dit mogelijk gekomen door een update?
Hij is nu aan het printen vanaf spoel 1, dus de rest heb ik niet op de screenshot gezet.
:strip_exif()/f/image/4A81iAyBy2kjdwfLldfF2cLg.png?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Naalroc op 04-01-2025 12:21 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Als je het heel belangrijk vindt, zou je Studio even opnieuw kunnen installeren. Er zal wel iets omgevallen zijn oid. Je mist alleen maar een klein streepje; niet heel erg spannend imho. Het is in ieder geval geen featureNaalroc schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:18:
Is er iemand van jullie die dit soort Ali Express hotends/nozzles getest hebben?
https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld
Zit te overwegen om wat te bestellen. Ik kom er niet helemaal uit of de hotends allemaal hetzelfde zijn en je dus in 1 hotend alle verschillende maten nozzles kunt gebruiken.
Zit te overwegen om wat te bestellen. Ik kom er niet helemaal uit of de hotends allemaal hetzelfde zijn en je dus in 1 hotend alle verschillende maten nozzles kunt gebruiken.
Denken jullie dat ik mijn A1 in de garage kan gebruiken? Ik doe vooral, op dit moment, pla en petg en de temperatuur hier is zo'n ~5/6 graden boven buitentemperatuur nu.
Dat gaat wellicht te koud zijn in de winter.sigmundfreund schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:41:
Denken jullie dat ik mijn A1 in de garage kan gebruiken? Ik doe vooral, op dit moment, pla en petg en de temperatuur hier is zo'n ~5/6 graden boven buitentemperatuur nu.
Ik ben ook aan het bekijken of ik mijn printer in de garage kan zetten maar blijkbaar moet de temperatuur ideaal tussen de 15 en 30 graden liggen. Een oplossing die ik vaak tegenkom is de printer in een kweektent te zetten met ventilatie naar buiten.
Ze hebben de moeite niet gedaan om een nieuwe sale te bedenken. De prijzen zijn gewoon hetzelfde gebleven. Alleen krijg je er nu geen mystery gift bij.Twister336 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 00:56:
[...]
Het kan uit, door met de startup Gcode te spelen. Iemand op het Bambu Lab forum heeft een fijne nieuwe startup code gemaakt voor de A1 mini, dat scheelt een hoop tijd en herrie van de resonance check. Ik heb die zelf nu in gebruik, en bewaard als preset 'quickstart', en zo kan ik altijd kiezen of ik de originele sequence wil (met alle checks) of de snelle. Er is (nog?) geen versie voor de A1, maar in het topic legt 'ie wel uit wat 'ie allemaal gewijzigd heeft, zodat je het kunt toepassen op de A1. Wel oppassen, want het is potentieel gevaarlijk, als in, je wilt niet je hotend door je build plate proberen te duwen enzo...lolgast schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:27:
Ik word af en toe een beetje moe van die hele dans van de A1 voordat hij gaat printen. Kan dan ook uit? Krijg het niet gevonden. Ik ben wat testprintjes aan het maken met een print tijd van 15 minuten, maar elke keer 5 minuten wachten voordat hij weer gaat printen nadat ik iets aan het model heb aangepast is wel van de zotte...
https://forum.bambulab.co...-and-quiet-version/116364
Laatst deze besteld met verschillende Nozzles, echter tot op heden nog niet gebruikt.....The big J schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:26:
Is er iemand van jullie die dit soort Ali Express hotends/nozzles getest hebben?
https://nl.aliexpress.com...CYVK&gatewayAdapt=glo2nld
Bing
@The big J
As we speak mijn 2e printje met een 0.2 nozzle en sofar so good. Ben best onder de indruk van de kwaliteit zo fijn. Het is natuurlijk maar afwachten hoelang hij mee gaat.
:strip_exif()/f/image/g7LzlK6mfGpZCJooIc1QLDNG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yZTNjxhGLw5qlvEsXqyoEeUe.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mijn bestelling zit standaard een 0,6 nozzle en ik heb er 2x 0,4 en 0,2. Zit verder een chinees tooltje bij om ze te vervangen.
Heb 3 weken voor de kerst mijn a1 mogen ontvangen en ben alleen maar aan het tekenen en printen geweest. Wat een feest!
Wat een slechte actie, ik koop van de week een x1c, lever datum 17Jan, kijk vandaag nog ff hoe het zit met mijn bij bestelde filament.. zie ik de x1c vandaag 100eu goedkoper en om het nog erger te maken levertijd 2 a 3 werkdagen. Vreemde manier van doen..
As we speak mijn 2e printje met een 0.2 nozzle en sofar so good. Ben best onder de indruk van de kwaliteit zo fijn. Het is natuurlijk maar afwachten hoelang hij mee gaat.
:strip_exif()/f/image/g7LzlK6mfGpZCJooIc1QLDNG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yZTNjxhGLw5qlvEsXqyoEeUe.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mijn bestelling zit standaard een 0,6 nozzle en ik heb er 2x 0,4 en 0,2. Zit verder een chinees tooltje bij om ze te vervangen.
Heb 3 weken voor de kerst mijn a1 mogen ontvangen en ben alleen maar aan het tekenen en printen geweest. Wat een feest!
Wat een slechte actie, ik koop van de week een x1c, lever datum 17Jan, kijk vandaag nog ff hoe het zit met mijn bij bestelde filament.. zie ik de x1c vandaag 100eu goedkoper en om het nog erger te maken levertijd 2 a 3 werkdagen. Vreemde manier van doen..

[ Voor 10% gewijzigd door r_255 op 04-01-2025 17:15 ]
Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.
Helaas is zelf filament recyclen niet heel efficiënt:
De levertijd zal langer zijn, want er staat “wordt verzonden binnen 2-3 dagen”.r_255 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:57:
@The big J
zie ik de x1c vandaag 100eu goedkoper en om het nog erger te maken levertijd 2 a 3 werkdagen.
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
Stond er bij mij ook bij maar werd al na 1 dag verzonden. De grote drukte is voorbij dus alles lijkt nu vlot te gaan bij Bambu Lab.
@Twister336
Bij Order tracking staat toch echt 17 Jan.. en 4 dagen geleden besteld. filament is wel onderweg.
Dat was met de a1 juist andesom. Printer was er met 3 dagen alleen Filament liet nog 2 weken op zich wachten. Heb meteen maar 20kg besteld want wat heb je nou aan een printer zonder ...
Bambu Lab X1C 3D Printer - X1C Combo / ETD: ship around January.17,2025
Die annuleer ik dus en dan bestel ik wel voor 100,- minder een nieuwe die met 3 werk dagen verstuurd wordt.
Ik maak me verder niet druk, maar netjes naar je klanten toe is het zeker niet.
Bij Order tracking staat toch echt 17 Jan.. en 4 dagen geleden besteld. filament is wel onderweg.
Dat was met de a1 juist andesom. Printer was er met 3 dagen alleen Filament liet nog 2 weken op zich wachten. Heb meteen maar 20kg besteld want wat heb je nou aan een printer zonder ...
Die annuleer ik dus en dan bestel ik wel voor 100,- minder een nieuwe die met 3 werk dagen verstuurd wordt.
Ik kan nog steeds niet echt vrienden worden met PETG. Iedereen roept maar dat het net zo eenvoudig print als PLA, maar ik ben het er niet mee eens
Mijn recentste ervaring is een zelfontworpen T-pijp:

Ben niet echt tevreden over die afwerking van met name de gaten aan de voorkant hier, maar ik heb op random plekken ook 'pukkeltjes' of wat lijkt op layershifts maar dan heel lokaal. Stomme is dat ik 1 print wel goed heb kunnen maken, maar nooit meer. Ik print gedroogd PETG rechtstreeks vanuit de container. Print zelf is constructietechnisch verder weinig mis mee lijkt het, maar esthetisch laat het wel wat te wensen over vind ik. Ligt dat aan mijn verwachting?

Ben niet echt tevreden over die afwerking van met name de gaten aan de voorkant hier, maar ik heb op random plekken ook 'pukkeltjes' of wat lijkt op layershifts maar dan heel lokaal. Stomme is dat ik 1 print wel goed heb kunnen maken, maar nooit meer. Ik print gedroogd PETG rechtstreeks vanuit de container. Print zelf is constructietechnisch verder weinig mis mee lijkt het, maar esthetisch laat het wel wat te wensen over vind ik. Ligt dat aan mijn verwachting?
Ben nu helemaal overgestapt op Makerworld ten opzichte van Printables,
Het is gewoon zoveel makkelijker om punten te verdienen dat het niet eens de moeite waard is om ze op printables te uploaden.
Jammer want stiekem draag ik Prusa een warm hart toe voor alles wat ze voor de community betekend hebben.
Viel mij op dat mijn Duplo wissel "featured" is geworden, heb nog niet ondekt of dit ook meer bezoekjes op de pagina oplevert.
https://makerworld.com/en/models/925140#profileId-888025
Het is gewoon zoveel makkelijker om punten te verdienen dat het niet eens de moeite waard is om ze op printables te uploaden.
Jammer want stiekem draag ik Prusa een warm hart toe voor alles wat ze voor de community betekend hebben.
Viel mij op dat mijn Duplo wissel "featured" is geworden, heb nog niet ondekt of dit ook meer bezoekjes op de pagina oplevert.
Wat heb je dan aan die punten? Kan je daar iets mee? Ik dacht dat het alleen maar voor de gamification was (likes verzamelen) en daar geef ik niet om. Dus ik doe nooit de moeite om extra mooie plaatjes enzo te uploaden. Maar als je er korting mee kan krijgen...Rascal schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:58:
Ben nu helemaal overgestapt op Makerworld ten opzichte van Printables,
Ik zit zelf vooral op Thingiverse (van de oude Makerbot). Maar heb mijn laatste designs ook op makerworld en printables geupload.
[ Voor 11% gewijzigd door Llopigat op 04-01-2025 21:40 ]
OK, we hebben hier besloten dat we toch méér desicant bakjes willen... Maar de grote vraag is; welke gebruiken jullie? Bij voorkeur met welke hygrometer jullie gebruiken 
Voorbeeld: https://makerworld.com/en...m=search#profileId-595332
https://makerworld.com/en/models/372062#profileId-272008 gekoppeld aan HA uiteraardMC Taz Man schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:11:
OK, we hebben hier besloten dat we toch méér desicant bakjes willen... Maar de grote vraag is; welke gebruiken jullie? Bij voorkeur met welke hygrometer jullie gebruiken
Je kunt er filament en zelfs hele printers mee kopen. Ik heb een stuk of 4 rollen PLA en PETG via printables gekregen.Llopigat schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:40:
[...]
Wat heb je dan aan die punten? Kan je daar iets mee? Ik dacht dat het alleen maar voor de gamification was (likes verzamelen) en daar geef ik niet om. Dus ik doe nooit de moeite om extra mooie plaatjes enzo te uploaden. Maar als je er korting mee kan krijgen...
Ik zit zelf vooral op Thingiverse (van de oude Makerbot). Maar heb mijn laatste designs ook op makerworld en printables geupload.
Volgens mij zitten hier op t forum ook mensen die een A1 bij elkaar hebben gespaard.
Je zag dat bij printables het sparen vooral in t begin heel snel ging, dat is nu niet meer zo.
Ditzelfde zal ook wel bij makersworld gebeuren, als t populair genoeg is zullen ze de spaarsnelheid wel terugschroeven, denk ik.
Mk4s sparen: (zeg ik in t Bambu forum)
:strip_exif()/f/image/iXU31CtGaKFfaL3uUUOACarc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door rinkel op 04-01-2025 22:49 ]
Ik heb deze nu in gebruik,MC Taz Man schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:11:
https://makerworld.com/en/models/573406#profileId-493638
en die zijn super; echt spillproof, mijn 'vorige' zijn snel in de bak beland.
Dit model is te gebruiken met de "bekende" ronde èn de rechthoekige hygrometers.
Aanrader!
Ik heb overigens de rechthoekige, maar dat maakt denk ik niets uit.
En voor in die foodcontainers zijn deze aanbevelenswaardig:
[ Voor 17% gewijzigd door Naalroc op 04-01-2025 22:56 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ja, hier ook een voucher binnen. Helaas loopt de afhandeling van mijn support ticket over een ontbrekende rol Filaments tergend langzaam...superduper schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:44:
[...]
Welke bestel je dan? De refills lijken me een prima optie opzich en niet te duur. eSun is prima, maar ben geen fan van de kartonnen rollen. Maar goed, dat is voor het filament topic
Desondanks had ik gisteren nog maar een aantal rollen PLA en PETG besteld voor de lage actieprijs. Ook hebben we de Basic Maker set 'verdiend' door de startprocedure te doorlopen. Zitten wel wat leuke projectjes bij.
Ik vertrouw er maar op dat het allemaal goed komt. Maar als je haast hebt met filament lijkt Bambu niet de beste leverancier...
Deze heb ik ook, vooral dat uitstekend klepje is fijn!Naalroc schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:53:
[...]
Ik heb deze nu in gebruik,
en die zijn super; echt spillproof, mijn 'vorige' zijn snel in de bak beland.
Dit model is te gebruiken met de "bekende" ronde èn de rechthoekige hygrometers.
Aanrader!
Ik heb overigens de rechthoekige, maar dat maakt denk ik niets uit.
En voor in die foodcontainers zijn deze aanbevelenswaardig:
Bing
Thanks, toch besloten om er een te printen voor koppeling met mijn Homey! Had al wel een vochtigheidsmeter maar niet gekoppeld. Deze dus als extra!rafvhoof schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:14:
[...]
https://makerworld.com/en/models/372062#profileId-272008 gekoppeld aan HA uiteraard
Bing
Bijna "alles" dan tochTwister336 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:45:
Stond er bij mij ook bij maar werd al na 1 dag verzonden. De grote drukte is voorbij dus alles lijkt nu vlot te gaan bij Bambu Lab.
Heb nog steeds mijn A1 Combo die ik eind november besteld heb niet binnen, ondanks support ticket en chat. Contact en follow up is echt traaaaag... Lijkt soms alsof ze het er om doen.
Maar ondertussen lees ik hier vrolijk mee en kijk ik 1x per dag naar de mooie dozen filament die al weken binnen zijn
Dank @Naalroc en @rafvhoof. We hebben besloten deze te printen, met deze meters. De 3-pack, zodat we ook kunnen zien wat de situatie buiten de AMS is
Dit past mooi op de AMS van de grotere printers, maar voor de AMS van de A1 en A1 Mini werkt zoiets niet toch?MC Taz Man schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:55:
Dank @Naalroc en @rafvhoof. We hebben besloten deze te printen, met deze meters. De 3-pack, zodat we ook kunnen zien wat de situatie buiten de AMS is
Ik vraag me af hoe essentieel het is. Met PLA zou er niet veel aan de hand moeten zijn, toch? Maar ik heb nu ook wat PETG besteld en wat ik begrijp is dat die er gevoeliger voor is.
De printer staat hier in een werkkamer, dus de luchtvochtigheid beweegt mee met het huis. Ik dacht zelf aan vacuümzakken voor geopende rollen filament. Maar dat is vooral preventief. Als het al op het AMS zit is er weinig aan te doen denk ik.
In essentie kan je met de AMS-lite niet heel veel, tenzij je er een enclosure omheen bouwt. Mijn advies; Gewoon door printen, tot je problemen met het filament tegenkomen en dan als eerste de zooi proberen te drogen in een oven. Ca 40-60 graden, uur of 4-6.bilgy_no1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:16:
[...]
Dit past mooi op de AMS van de grotere printers, maar voor de AMS van de A1 en A1 Mini werkt zoiets niet toch?
Ik vraag me af hoe essentieel het is. Met PLA zou er niet veel aan de hand moeten zijn, toch? Maar ik heb nu ook wat PETG besteld en wat ik begrijp is dat die er gevoeliger voor is.
De printer staat hier in een werkkamer, dus de luchtvochtigheid beweegt mee met het huis. Ik dacht zelf aan vacuümzakken voor geopende rollen filament. Maar dat is vooral preventief. Als het al op het AMS zit is er weinig aan te doen denk ik.
Dat geldt niet voor alles, PLA basic, matte en PETG-HF en translucent en ABS zijn wel iets duurder geworden in bulk omdat de 8+ rolls kortingsstaffel eraf is gehaald. De voorraad van onderdelen en accessoires is op dit moment ook niet bepaald groot, best veel out of stock nu. Eigenlijk alles waar ik kortingcodes voor wilde gebruiken staat met verwachte leverdatum 15-1. Hopelijk trekt dat de komende weken weer bij.Twister336 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:22:
[...]
Ze hebben de moeite niet gedaan om een nieuwe sale te bedenken. De prijzen zijn gewoon hetzelfde gebleven. Alleen krijg je er nu geen mystery gift bij.
Op mijn X1C heb ik het object op de bijgevoegde foto’s geprint, diagonaal van hoek tot hoek op het printbed. Nu valt mij op dat de uiteinden bovenop ruwer zijn dan het midden.
Op foto 1 is het uiteinde te zien en op foto 2 het midden deel. Duidelijk verschil dus.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
:strip_exif()/f/image/ihnNMR4IesI9JDvbyMUycOe7.jpg?f=fotoalbum_large)
Op foto 1 is het uiteinde te zien en op foto 2 het midden deel. Duidelijk verschil dus.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
:strip_exif()/f/image/ihnNMR4IesI9JDvbyMUycOe7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tvn18OrH3FstdzgPMN98O3c2.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat betaal je nu dan?r_255 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:18:
@Twister336
Heb je al een calibratiemodel geprint met dat filament? Verder lijkt het mij een model met relatief klein contactoppervlak en toch wel enige hoogte. Mogelijk heeft het bewogen tijdens het printen.lolgast schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:28:
Ik kan nog steeds niet echt vrienden worden met PETG. Iedereen roept maar dat het net zo eenvoudig print als PLA, maar ik ben het er niet mee eens
...
Ben niet echt tevreden over die afwerking van met name de gaten aan de voorkant hier, maar ik heb op random plekken ook 'pukkeltjes' of wat lijkt op layershifts maar dan heel lokaal...
Misschien dat het kan helpen helemaal van het printbed te liften met een support raft van een laag of twee. Ook kan het helpen de print 180 graden te draaien over de X/Y zodat de de airflow tijdens het printen van de openingen vanaf een andere kant komt. Zomaar wat ideeën.
@praliwi Ik heb het niet goed gelezen.
Dit staat op de bambu shop :
Bambu Lab X1C 3D-printer
€1.168,32 EUR
De uiteindelijke prijs en btw kunnen veranderen op basis van de verzendbestemming bij het afrekenen.Meer details
De X1C Combo bevat de X1C en AMS.
Ik lees hier Combo, maar het is de prijs van de solo. Foutje bedankt!
Maar toen ik hem kocht stond daar dus de prijs van de combo met AMS
Dit staat op de bambu shop :
Bambu Lab X1C 3D-printer
€1.168,32 EUR
De uiteindelijke prijs en btw kunnen veranderen op basis van de verzendbestemming bij het afrekenen.Meer details
De X1C Combo bevat de X1C en AMS.
Ik lees hier Combo, maar het is de prijs van de solo. Foutje bedankt!
Maar toen ik hem kocht stond daar dus de prijs van de combo met AMS
[ Voor 8% gewijzigd door r_255 op 06-01-2025 10:17 ]
Vandaag zijn mijn P1S Combo en free gifts aangekomen.
De free gifts zijn een rol ASA en een rol PLA Metal. Ben ik wel blij mee
Wanneer had je besteld? Ik heb het idee dat Bambu wat productieproblemen heeft voor de AMS. Ik heb de combo besteld, en dat duurt best lang, de losse X1C lijkt wel gewoon direct leverbaar...Twister336 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:27:
Vandaag zijn mijn P1S Combo en free gifts aangekomen.
Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.