• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Vandaag de nozzle nog eens grondig gereinigd, met meer resultaat. Toch nog wat resten kunnen wegkrijgen van de clog toen. Tevens kan ik de Nozzle er nu ook gewoon met 1 hand (makkelijk) uitpakken als de klemmetjes los zijn. Dat kon hiervoor niet, toch nog te veel vastgekoekt toen.

Tevens plate, in dit geval toch maar weer de supertack geprobeerd, grondig schoongemaakt met speciaal vlekken sponsje en kreeg er stuk meer af nu. Gaat ook helpen met (geen) warping. Thans, die hoop heb ik.
Destralak schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:09:
[...]

Kun je eens in Bambu een manual calibration draaien op flow dynamics en daarna op flow rate?
Ik heb zelfs met Bambu filamenten verschillen gezien tov de default settings. Had veel onderextrusie met matte charcoal. Die verdwenen nadat ik die flow kalibraties had uitgevoerd.
Vandaag ook gedaan. Dacht doe bewust eerst een automatische, kijken welke waardes daaruit komen voor ik een handmatige doen (ter vergelijking). Tot mijn verbazing, maar wellicht mijn onkunde, kwamen er verschillende k waardes uit voor de verschillende kleuren PLA Matte (bambu) in mijn AMS. Alleen de kleur is anders, logisch?

Daarna van 1 kleur een handmatige gedraaid net, zie foto hieronder. Intervallen van 0.05 gehanteerd. Dan lijkt mij het meest strakke resultaat tussen 0.01 en 0.02. Nu kan ik eventueel nog 1 draaien met kleinere interval. Echter de waarde die voor deze kleur uit de automatische calibratie komt is 0.016. Dat lijkt mij dan toch een vrij betrouwbare waarde (diegene die uit de automatische komt)? Of komt het zo nauw en zou ik ook nog een manuele moeten doen met kleinere interval?

Deze vraag alvorens ik manuele flow rate calibration ga doen. Dan heb ik diverse stappen ondernemen en heb ik hoop dat ik weer mooie printjes uit de P2S trek! Dank allen voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t89KL-1kLmVAREg6523g7IIqjNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsWmAFs91lMuLS6drTKpXpKU.jpg?f=fotoalbum_large

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:31
Axel schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:19:
Vandaag de nozzle nog eens grondig gereinigd, met meer resultaat. Toch nog wat resten kunnen wegkrijgen van de clog toen. Tevens kan ik de Nozzle er nu ook gewoon met 1 hand (makkelijk) uitpakken als de klemmetjes los zijn. Dat kon hiervoor niet, toch nog te veel vastgekoekt toen.

Tevens plate, in dit geval toch maar weer de supertack geprobeerd, grondig schoongemaakt met speciaal vlekken sponsje en kreeg er stuk meer af nu. Gaat ook helpen met (geen) warping. Thans, die hoop heb ik.

[...]

Vandaag ook gedaan. Dacht doe bewust eerst een automatische, kijken welke waardes daaruit komen voor ik een handmatige doen (ter vergelijking). Tot mijn verbazing, maar wellicht mijn onkunde, kwamen er verschillende k waardes uit voor de verschillende kleuren PLA Matte (bambu) in mijn AMS. Alleen de kleur is anders, logisch?

Daarna van 1 kleur een handmatige gedraaid net, zie foto hieronder. Intervallen van 0.05 gehanteerd. Dan lijkt mij het meest strakke resultaat tussen 0.01 en 0.02. Nu kan ik eventueel nog 1 draaien met kleinere interval. Echter de waarde die voor deze kleur uit de automatische calibratie komt is 0.016. Dat lijkt mij dan toch een vrij betrouwbare waarde (diegene die uit de automatische komt)? Of komt het zo nauw en zou ik ook nog een manuele moeten doen met kleinere interval?

Deze vraag alvorens ik manuele flow rate calibration ga doen. Dan heb ik diverse stappen ondernemen en heb ik hoop dat ik weer mooie printjes uit de P2S trek! Dank allen voor het meedenken!

[Afbeelding]
Ik doe mijn calibraties in stapjes van 0.002, maar de automatisch calibratie zit er altijd dicht bij voor die 2 keren dat ik vergeleken heb met een automatisch. Meestal scheelde het maar 0.002 of 0.04 en ik vermoed dat dit niet zo opvalt in een print gezien ik soms zelf moeten zoeken welke van de 2 de beste is als met 0.002 stapjes calibreer.

En nu eens de flowrate calibreren om te zien wat daar uit komt.

Trouwens als je een clog hebt gehad, is het misschien niet slecht om eens een nieuwe nozzle te testen als vergelijk. Als die even slecht print, moet je doorgaan met calibereren. Als hij plots wel goed print, dan is er nog niet iets mis met de oude nozzle en moet je verder gaan peuteren of hem weggooien.
Alst goed is, heb je een reserve nozzle bij de printer gehad.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 16:54
Axel schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:19:

[...]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit ja, en de reden dat ik manual flow dynamics adviseerde is omdat je al eerder problemen aangaf te hebben gehad na kalibraties. Dus nu kun je in ieder geval ervan uitgaan dat de automatische ook betrouwbaar is.
Er zullen trouwens altijd wel kleine afwijkingen zitten als je de auto flow dynamics draait. Dat staat ook in de Bambu docs.

Nu ben ik benieuwd naar de manual flow rate resultaten. Dat maakte bij mij het verschil.

• Axel
  • Nu online
Broodro0ster schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:27:
[...]

Ik doe mijn calibraties in stapjes van 0.002, maar de automatisch calibratie zit er altijd dicht bij voor die 2 keren dat ik vergeleken heb met een automatisch. Meestal scheelde het maar 0.002 of 0.04 en ik vermoed dat dit niet zo opvalt in een print gezien ik soms zelf moeten zoeken welke van de 2 de beste is als met 0.002 stapjes calibreer.

En nu eens de flowrate calibreren om te zien wat daar uit komt.

Trouwens als je een clog hebt gehad, is het misschien niet slecht om eens een nieuwe nozzle te testen als vergelijk. Als die even slecht print, moet je doorgaan met calibereren. Als hij plots wel goed print, dan is er nog niet iets mis met de oude nozzle en moet je verder gaan peuteren of hem weggooien.
Alst goed is, heb je een reserve nozzle bij de printer gehad.
Geen reserve nozzle ontvangen bij mij P2S... Alleen een beschermkapje extra. Dus alvorens ik nieuwe nozzle ga bestellen, toch maar eens met deze proberen. Plate is dus al schoner, nozzle meer kunnen schoonmaken nu lijkt het, flow dynamic calibratie gedaan nu voor alle kleuren (waarmee ik durf te vertrouwen op de uitkomst van automatische). Nu inderdaad door naar flowrate calibratie

• Axel
  • Nu online
Destralak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:33:
[...]

Ziet er goed uit ja, en de reden dat ik manual flow dynamics adviseerde is omdat je al eerder problemen aangaf te hebben gehad na kalibraties. Dus nu kun je in ieder geval ervan uitgaan dat de automatische ook betrouwbaar is.
Er zullen trouwens altijd wel kleine afwijkingen zitten als je de auto flow dynamics draait. Dat staat ook in de Bambu docs.

Nu ben ik benieuwd naar de manual flow rate resultaten. Dat maakte bij mij het verschil.
Precies, dat is fijn om te weten. Dank voor de tip!
Keep you posted omtrent manual flow rate, vanavond even naar kijken.

• Broodro0ster
Axel schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:42:
[...]

Geen reserve nozzle ontvangen bij mij P2S... Alleen een beschermkapje extra. Dus alvorens ik nieuwe nozzle ga bestellen, toch maar eens met deze proberen. Plate is dus al schoner, nozzle meer kunnen schoonmaken nu lijkt het, flow dynamic calibratie gedaan nu voor alle kleuren (waarmee ik durf te vertrouwen op de uitkomst van automatische). Nu inderdaad door naar flowrate calibratie
Excuus, ik dacht dat het om een H2S ging. Stom dat ze die er uit laten. Bij mijn X1C en H2C zat er gewoon wel een spare nozzle.
Succes met verder kalibreren!

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:43
bvsteyn schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:46:
Inmiddels de laatste details aangebracht aan Punk Spider. Ben blij met het resultaat, maar pfff...deze had wel veel details.. 8)7

Geprint met de Bambulab X1C (o.2 nozzle) heb ik wel wat uitdagingen vergeleken met een resin printer. Bijvoorbeeld de flessen zouden normaal gesproken met doorzichtig resin worden geprint, maar dat kan ik niet. Dus ik heb het verf technisch moeten oplossen. Uiteindelijk vind ik het resultaat nog relatief 'echt' lijken.
Weer een mooie man!
M'n ogen vallen echt op de details; dat bierflesje inderdaad maar ook de versterker, meesterlijk!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bvsteyn schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:11:
[...]

Thnx!

Hoe lang? Poeh...denk al met al wel zo'n 20 uur werk qua bewerken en schilderen. Ongemerkt gaat er best veel tijd in zitten, maar het werkt voor mij 'rustgevend' en onderdeel van de hobby.

Probleem is nu wel dat ik geen plek meer heb om het kwijt te kunnen... :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet genoeg ruimte? Je mag ze hier wel kwijt :+

Hoe zit het eigenlijk met de IP rechten? Heb je een licentie afgenomen? Mag dit voor privégebruik? Of is het don't ask, don't tell? Wat is het beleid van Tweakers.net in deze kwestie?

Op Etsy ben ik ook wel eens e.e.a. tegengekomen waarbij ik mij afvraag mag dit wel.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:32
stomley schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Misschien een domme vraag, maar print je het dan gewoon uit in PLA en ga je dan aan de slag of heb je nog een nabewerking zoals schuren, primer etc?
Ja, is standaard Sunlu PLA en dan nog wat licht schuurwerk en soms wat herstel werkzaamheden. Gelukkig is de kwaliteit met 0.2 nozzle zeer goed, dus relatief weinig nabewerking. Daarna in de primer en aan de slag.
PepieNL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:59:
[...]

Weer een mooie man!
M'n ogen vallen echt op de details; dat bierflesje inderdaad maar ook de versterker, meesterlijk!
Dank je wel weer! :D

• bvsteyn
Jerie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:22:
[...]

Niet genoeg ruimte? Je mag ze hier wel kwijt :+

Hoe zit het eigenlijk met de IP rechten? Heb je een licentie afgenomen? Mag dit voor privégebruik? Of is het don't ask, don't tell? Wat is het beleid van Tweakers.net in deze kwestie?

Op Etsy ben ik ook wel eens e.e.a. tegengekomen waarbij ik mij afvraag mag dit wel.
Je koopt dergelijke 3d prints en mag dat dan ook gewoon printen en schilderen. Wat niet mag tenzij je licentie koopt is massaal produceren en verkopen. Maar goed, ik maak zo'n ding 1 keer en dan weer door naar een nieuwe uitdaging. 8)

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:43
Ben zelf aan het oefenen met de airbrush, ben nog niet zo heel bedreven daarin.. deed het meeste tot heden enkel met penselen. Penselen worden uiteraard ook nog gebruikt maar sommige dingen kan je nu eenmaal niet met penseeltje alleen af.. Schaduw, glares, etc.

Heb een pennywise af, gratis modelletje op makerworld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEF2RkED0_tLNWNQ7W381988Hio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7XVaJdTZPDtBu8EbLhUtu59.jpg?f=fotoalbum_large

Kadootjes voor komende verjaardagen, Bud Spencer en Terrence Hill. Beetje cartoony. Ook gratis op makerworld te vinden.
Linker moet nog blanke lak krijgen, vandaar kleurverschil met rechter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlQQ82N26L33UzhUaqVJSIranvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vija5tYUg9WtMKcRcbZDJn5T.jpg?f=fotoalbum_large

En deze waren ook erg leuk om te maken, ook van makerworld.
Bloemetjes komen bij de action vandaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnZd2e1czBqV4dfxbWU3MWJtOdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQzGePBGtQB7cSzQQLYLcxc1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door PepieNL op 24-03-2026 19:43 ]

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bvsteyn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:05:
[...]

Je koopt dergelijke 3d prints en mag dat dan ook gewoon printen en schilderen. Wat niet mag tenzij je licentie koopt is massaal produceren en verkopen. Maar goed, ik maak zo'n ding 1 keer en dan weer door naar een nieuwe uitdaging. 8)
Interessant. Waar koop je die 3D prints?

Het schilderen is wat mij betreft een knappere skillset dan het 3D printen maar dat zegt misschien ook iets over hoe goed 3D printers zijn, en de omgeving discussie (3D printer topic i.p.v. schildertopic). Het komt als ik dit topic zo lees neer op af en toe debuggen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:20

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Raar probleem hier, met een P1S. Ik heb zelf iets ontworpen in Fusion. Allemaal losse delen die ik apart print. Gisteren 4 gelijke onderdelen geprint op één plaat; geen probleem. Daarna een langer onderdeel aangezet die alleen op een plaat ligt; print finished, maar er liggen maar een paar laagjes? Ik zet de print opnieuw aan, purgen gaat goed, eerste layer gaat goed. 2e, 3e, etc. ook. En halverwege stopt ie wéér met filament neerleggen. Daarna hetzelfde onderdeel (maar andere plate) gekozen in de slicer, iets verplaatst om opnieuw het slicen te kunnen triggeren; zelfde probleem.

Ik denk niet aan een clog/verstopping, want als ik de boel opnieuw start gaat het gewoon goed.

Ben nu een ander onderdeel van hetzelfde ontwerp aan het printen, eens kijken hoe die gaat. Maar als er nog tips zijn, hoor ik ze graag..

Edit; toch een verstopping denk ik, want nieuwe print legt helemaal geen filament neer, ook niet die eerste lijn vooraan

[ Voor 7% gewijzigd door Belindo op 25-03-2026 09:47 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 16:54
Belindo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:31:
Raar probleem hier, met een P1S. Ik heb zelf iets ontworpen in Fusion. Allemaal losse delen die ik apart print. Gisteren 4 gelijke onderdelen geprint op één plaat; geen probleem. Daarna een langer onderdeel aangezet die alleen op een plaat ligt; print finished, maar er liggen maar een paar laagjes? Ik zet de print opnieuw aan, purgen gaat goed, eerste layer gaat goed. 2e, 3e, etc. ook. En halverwege stopt ie wéér met filament neerleggen. Daarna hetzelfde onderdeel (maar andere plate) gekozen in de slicer, iets verplaatst om opnieuw het slicen te kunnen triggeren; zelfde probleem.

Ik denk niet aan een clog/verstopping, want als ik de boel opnieuw start gaat het gewoon goed.

Ben nu een ander onderdeel van hetzelfde ontwerp aan het printen, eens kijken hoe die gaat. Maar als er nog tips zijn, hoor ik ze graag..

Edit; toch een verstopping denk ik, want nieuwe print legt helemaal geen filament neer, ook niet die eerste lijn vooraan
Kan ook een SD-kaart probleem zijn.

• Axel
  • Nu online
Belindo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:31:

Vrij makkelijk te testen met handmatige extrusie?

• bvsteyn
Jerie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:29:
[...]

Interessant. Waar koop je die 3D prints?

Het schilderen is wat mij betreft een knappere skillset dan het 3D printen maar dat zegt misschien ook iets over hoe goed 3D printers zijn, en de omgeving discussie (3D printer topic i.p.v. schildertopic). Het komt als ik dit topic zo lees neer op af en toe debuggen.
Vaak op de site van een patreon, bijvoorbeeld https://www.patreon.com/cw/ZEZSTUDIO/shop, maar ook via Etsy kan je ze kopen.
PepieNL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:23:
[...]

Ben zelf aan het oefenen met de airbrush, ben nog niet zo heel bedreven daarin.. deed het meeste tot heden enkel met penselen. Penselen worden uiteraard ook nog gebruikt maar sommige dingen kan je nu eenmaal niet met penseeltje alleen af.. Schaduw, glares, etc.

Heb een pennywise af, gratis modelletje op makerworld.
[Afbeelding]

Kadootjes voor komende verjaardagen, Bud Spencer en Terrence Hill. Beetje cartoony. Ook gratis op makerworld te vinden.
Linker moet nog blanke lak krijgen, vandaar kleurverschil met rechter.
[Afbeelding]

En deze waren ook erg leuk om te maken, ook van makerworld.
Bloemetjes komen bij de action vandaan.
[Afbeelding]
Knap werk! Juist door het te doen krijg je er gevoel voor. Gaaf dat die dingen op makerworld staan. Moet daar toch ook zelf echt eens gaan kijken. Gebruik het nu vaak voor de meer nuttige dingen en vergeet dat er ook modellen als Pennywise op staan.

• Belindo

Belindo

Axel schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:51:
[...]

Vrij makkelijk te testen met handmatige extrusie?
Klopt, na m'n edit (die print die helemaal geen filament neerlegde) handmatig geprobeerd, kwam niks uit. Dus verhit tot 250 en met de naald geprikt. Daarna ging handmatig extruden prima (raar dat de AMS niet meewerkt met het feeden trouwens). En nu lijkt ie weer goed te printen, maar zeker weten doen we aan het einde.

• Axel
  • Nu online
Belindo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Klopt, na m'n edit (die print die helemaal geen filament neerlegde) handmatig geprobeerd, kwam niks uit. Dus verhit tot 250 en met de naald geprikt. Daarna ging handmatig extruden prima (raar dat de AMS niet meewerkt met het feeden trouwens). En nu lijkt ie weer goed te printen, maar zeker weten doen we aan het einde.
Zou ook zeker additioneel een cold pull cleaning overwegen. Zojuist ook uitgevoerd alvorens ik flow rate calibratie ga doen. Trok er toch nog stukje petg (vd clog) mee uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qz75Oyf-UsO3E8ZgcJ15GfPQ7_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTeEf2kvF8dPQh2gY61amYDk.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe wel klein stukje, kan genoeg ellende veroorzaken gok ik zo.

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-04 20:20
Broodro0ster schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Lijk hetzelfde probleem te zijn dat @Soullancer en ik hebben op onze H2C. Beide bed leveling calibraties doorlopen hielp een beetje bij mij. En als je print bed leveling altijd op on zetten. Niet op auto, want dan skipt ie vaak.

Daarnaast moet ik bijna voor alle filamenten mijn flowrate met 3-4% verhogen om het goed te krijgen. En ik heb de indruk dat de infill overlap ook lager is dan bij X1C als ze beiden op 15% ingesteld staan.

Als je zeker bent dat de rest allemaal goed, kun je Bambu Studio in develop mode zetten en dan kun je bottom layer flowrate verhogen. Dan wordt het enkel toegpast op de onderste laag, maar ik heb gezien dat het ook bij de volgende lagen niet goed is.

Ticketje aanmaken bij Bambu zou ik zeggen, want hun default profielen voor Bambu filament zijn lang niet zo goed dan op hun oudere toestellen.
Las dat h2 serie dit probleem algeheel heeft, dus er wordt nog weinig geticket lijkt me als dit probleem nog steeds bestaat :'(

• Broodro0ster
Soullancer schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:01:
[...]

Las dat h2 serie dit probleem algeheel heeft, dus er wordt nog weinig geticket lijkt me als dit probleem nog steeds bestaat :'(
Inderdaad ze blijven lastig vallen met ticketjes is de beste manier naar een oplossing lijkt me.

• Belindo

Belindo

Axel schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:34:
[...]

Zou ook zeker additioneel een cold pull cleaning overwegen. Zojuist ook uitgevoerd alvorens ik flow rate calibratie ga doen. Trok er toch nog stukje petg (vd clog) mee uit:

[Afbeelding]

Hoe wel klein stukje, kan genoeg ellende veroorzaken gok ik zo.
Thanks voor de tip. Na gisteren een goede print, en vanochtend weer in het luchtledige, een cold pull gedaan. Bewust met een andere kleur, en ik zag inderdaad wat van de verstopte kleur (plus wat glitters op het laatste puntje, thanks PLA Sparkle :P)

Daarna nog een keer met dezelfde contrasterende kleur, en toen kwam ie er schoon uit. Relatief simpele handeling ook! Weten we dat voor een volgende keer.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:44
Meestal krijg ik foute meldingen van de spaghetti detectie, staat op medium.
Vannacht een print laten lopen, vanochtend een grote spaghetti in de printer…
Was een print van 2 uur, was dus nog te overzien.

Werkt dus niet echt heel betrouwbaar.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blijf toch een beetje rommelen met het petg. Top en zijkanten zijn nu netjes. Maar de onderkant, na verwijdering van de supports blijft bagger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fE0kvFZxijO4ZO0jpBFUDv1aHwM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1iijLJnzoWiV4UeOZay1DeD9.webp?f=fotoalbum_large

Dit is zo'n beetje de slechtste variant die ik geprint heb, maar de beste is niet veel beter.
Na wat schuren is het soort van acceptabel. Is dit wat het is voor de onderkant van een print?

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 27-03-2026 08:51 ]

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:33
MikeyMan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:50:
Blijf toch een beetje rommelen met het petg. Top en zijkanten zijn nu netjes. Maar de onderkant, na verwijdering van de supports blijft bagger.

[Afbeelding]

Dit is zo'n beetje de slechtste variant die ik geprint heb, maar de beste is niet veel beter.
Na wat schuren is het soort van acceptabel. Is dit wat het is voor de onderkant van een print?
Wat is je printprofiel? Dunnere lijnen zou kunnen helpen, snelheid verlagen misschien ook. Evt ander support materiaal (PLA) om loshalen makkelijker te maken. Of de oriëntatie wijzigen want dit is wel een erg rot profiel om op supports te printen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JustRob schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Wat is je printprofiel? Dunnere lijnen zou kunnen helpen, snelheid verlagen misschien ook. Evt ander support materiaal (PLA) om loshalen makkelijker te maken. Of de oriëntatie wijzigen want dit is wel een erg rot profiel om op supports te printen.
Oriëntatie wijzigen gaat helaas niet. En op zich is het ook de onderkant, dus heel erg is het niet. Wil alleen begrijpen waarom het er zo uit ziet. En of dit normaal is.

De bovenkant is alleszins acceptabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bz9jHzLkob1b-nbEMEMiLeGvDcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/st5O0ibcoALZuBrtwcazJpvb.jpg?f=fotoalbum_large

Kan hem eens op .12 proberen... Maar met mijn basale begrip lijkt het wel alsof het niet vloeit. Wat m.i. een ander issue is dan de laagdikte.

Moet heel eerlijk zeggen dat met alle 20 settings die ik heb geprobeerd ik daar nog niet aan gezeten heb :F

Aparte is ook dat met de tm3d settings die ze vrij uitgebreid delen, ik slechtere resultaten heb dan met de Bambu generic settings.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 27-03-2026 09:03 ]

Het lijkt er inderdaad op alsof het gesmolten filament veel te snel afkoelt, zoals ergens al werd opgemerkt. Iemand gaf een tip over een soort deflector schildje om de airflow beter te geleiden, zodat het filament niet half gestold is als het op de buildplate terecht komt.
Maar ik zie ook wat blobs, wat zou kunnen duiden op vochtig filament. Kan ook met de iets te fanatieke fans te maken hebben, maar drogen kan denk ik nooit kwaad.

Zet als test de printtemp eens 10C hoger. Als het dan beter gaat, zou dat duiden op teveel/verkeerd gerichte koeling. En luister een beetje mee of je plops hoort uit de printkop. Als je vochtig filament hebt, kookt het water eruit in de hotend en dat plopt zeg maar. En dan krijg je ook blobs in het resultaat.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:02

[Afbeelding]

Misschien heb je hier iets aan? (iig voor je support)

Zilverdael80 in "Bambu Lab 3D Printers"
TLDR;
Quality - Bridge flow 1.5
Speed - Bridge 10

• Broodro0ster
mphilipp schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:16:
[...]

Het lijkt er inderdaad op alsof het gesmolten filament veel te snel afkoelt, zoals ergens al werd opgemerkt. Iemand gaf een tip over een soort deflector schildje om de airflow beter te geleiden, zodat het filament niet half gestold is als het op de buildplate terecht komt.
Maar ik zie ook wat blobs, wat zou kunnen duiden op vochtig filament. Kan ook met de iets te fanatieke fans te maken hebben, maar drogen kan denk ik nooit kwaad.

Zet als test de printtemp eens 10C hoger. Als het dan beter gaat, zou dat duiden op teveel/verkeerd gerichte koeling. En luister een beetje mee of je plops hoort uit de printkop. Als je vochtig filament hebt, kookt het water eruit in de hotend en dat plopt zeg maar. En dan krijg je ook blobs in het resultaat.
Je wil net veel koeling hebben als je op supports print zodat het niet teveel hecht.

PETG en supports zijn gewoon niet zo handig. Beste is een interface uit PLA or support materiaal voor PETG printen. Maar dan heb je al een dual nozzle printer nodig of erg stevig flushen als je van PLA naar PETG gaat. Anders kun je slechte layer adhession hebben als de kop niet helemaal proper is.

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:56
je hebt soms van die aanslag op je print die je dan met een brander weg haalt, werkt een hete luchtpistool hier ook tegen? of moet het echt een vlam zijn?

• Broodro0ster
ngommers schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:45:
je hebt soms van die aanslag op je print die je dan met een brander weg haalt, werkt een hete luchtpistool hier ook tegen? of moet het echt een vlam zijn?
Werkt ook, maar zo'n gasbrandertje is lokaler en werkt preciezer vind ik. Met een hetelucht pistool verwarm je een groot deel van de print en kunnen fijne zaken snel vermogen. Met de gasbrander is 0.2s verwarmen al voldoende. Doe je het langer, kun je ook wel vlekken of andere problemen krijgen. Less is more met die dingen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mphilipp schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:16:
[...]

Heb de petg na een paar prints 12 uur gedroogd in de ams. Vochtpercentage was daarna 2%. Maar dat maakte weinig verschil voor het resultaat eerlijk gezegd.

Tm3d zegt wel alle koeling uit. Dus ik ben erg laag gaan zitten. Nog niet uit gehad.

De diffuser voor de p2s heb ik er ook op zitten. Eerst van pla geprint. Dus die lekte als een mandje.

Ga nog eens verder proberen met helemaal geen koeling en dunnere lagen. Wil vooral snappen wat de (on) mogelijkheden zijn...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zilverdael80 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:22:
[...]

Misschien heb je hier iets aan? (iig voor je support)

Zilverdael80 in "Bambu Lab 3D Printers"
TLDR;
Quality - Bridge flow 1.5
Speed - Bridge 10
Top z van 0.20 naar 0.21 en bridge layer van 2 naar 1 maakte al een wereld van verschil. Maar hoewel het verwijderen bij PLA vele malen makkelijker gaat heb ik niet het idee dat het de kwaliteit van de bottom layer veel beïnvloedt.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 27-03-2026 11:16 ]

MikeyMan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:12:
[...]
Ga nog eens verder proberen met helemaal geen koeling en dunnere lagen. Wil vooral snappen wat de (on) mogelijkheden zijn...
Ik vind het erg bijzonder. Mijn ervaringen met PETG zijn eigenlijk nooit zo dramatisch geweest. Zelfs niet op mijn Ender 3. Maar de Bambu Lab machines deden het als een dolle met PETG. Beter dan PLA zelfs. Dus ik begrijp jouw resultaten ook niet. Ik heb nooit echt iets aan tuning gedaan. Ja, op de X1C af en toe zo'n teststukje voor de flow, maar lang niet altijd en met een default profiel deed ie het ook altijd goed.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mphilipp schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:17:
[...]

Ik vind het erg bijzonder. Mijn ervaringen met PETG zijn eigenlijk nooit zo dramatisch geweest. Zelfs niet op mijn Ender 3. Maar de Bambu Lab machines deden het als een dolle met PETG. Beter dan PLA zelfs. Dus ik begrijp jouw resultaten ook niet. Ik heb nooit echt iets aan tuning gedaan. Ja, op de X1C af en toe zo'n teststukje voor de flow, maar lang niet altijd en met een default profiel deed ie het ook altijd goed.
Ook (hangende) onderkanten? Ook met tm3d toevallig?

Alle andere prints die vlak liggen gaan eigenlijk prima. Hechting is goed. Niks aan het handje.

Had nog zo'n toren afgedrukt... Te hoge temperatuur lijkt niet zo gek veel te doen. Te laag gaat op een gegeven moment mis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQxUsSsnSXEY-nfMo_o3pnH_1Qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyw05B2t2k8YDBn31b7Qolb0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 27-03-2026 11:31 ]

• mcurlym
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-04 22:27
Hier op de P2S geen enkel probleem met PETG. Goede hechting, mooie lijnen. Zit het probleem niet in je model?

- PETG van Creality.
- we printen aan 1 kant van de plaat PLA en de andere kant is voorbehouden voor PETG om eventuele hechtingsproblemen door residu te voorkomen.

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:02
Is die toren niet bedoelt om zonder support te printen? :?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zilverdael80 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:54:
Is die toren niet bedoelt om zonder support te printen? :?
Ja dat vroeg ik me ook af... Maar dit werd zo geïmporteerd in Bambu met de stl mee...
MikeyMan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:19:
[...]
Ja dat vroeg ik me ook af... Maar dit werd zo geïmporteerd in Bambu met de stl mee...
In een STL staan volgens mij geen supports of andere slicer instellingen. Ik denk dat (auto) supports gewoon in jou Bambu Studio aan stond. In een 3MF komen echter wél settings mee.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mphilipp schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:06:
[...]

In een STL staan volgens mij geen supports of andere slicer instellingen. Ik denk dat (auto) supports gewoon in jou Bambu Studio aan stond. In een 3MF komen echter wél settings mee.
Nee, was een STL, anders pakt ie de temperatuurinstellingen niet mee vanuit de Gcode... Maargoed, de supports zijn het ding niet lijkt het ;)

Ben nu in 0.12 aan het printen. Eerst met standaard instellingen, zal daarna de fan eens uit zetten...
Het is een leerervaring zeg maar... :)

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 17:16

FlyEragon

Alien Monkeys

MikeyMan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Nee, was een STL, anders pakt ie de temperatuurinstellingen niet mee vanuit de Gcode... Maargoed, de supports zijn het ding niet lijkt het ;)

Ben nu in 0.12 aan het printen. Eerst met standaard instellingen, zal daarna de fan eens uit zetten...
Het is een leerervaring zeg maar... :)
Wat ik meestal doe is een goed geprint profiel openen in Bambu Lab met bijbehorend filament, en daar dan de STL in importeren. Dan heb je geen gedoe om erachter te komen welke van de 4 miljoen variabelen je moet tweaken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Twee nieuwe prints... Beiden op 0.12.
Links met normale fan, rechts zonder fan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hn9ONU6VeIpTm85WF3iCqbPI8ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxUL48AQf9VqcJTznf9aIlCT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BD7V8g5aSnbN_T4jFFT1eMeOXd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nakGkq4dp54LHFsQEPTwgiGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder fan is een slecht idee...
Heb deze overigens ook niet gesmooth...

Zonder koeling overduidelijk een slecht idee

• ErwinN174
  • Registratie: Oktober 2025
MikeyMan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarom draai je de print niet om? De bovenkant is toch vlak? Een standaard plaat geeft ook een mooie afwerking. Anders probeer je het gewoon even om te kijken hoe het lijkt.

• rinkel
MikeyMan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had ooit eens een filament, volgens mij, van het merk Tm3d, ook petg, zelfde gedoe.
Lijkt wel of ik met steenkool aan t printen was.

Ander petg nooit problemen, en ik print redelijk veel met petg, voornamelijk polymaker en bambu, maar heb ook een rol van sunlu, gaat ook prima.

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 28-03-2026 14:26 ]

• Axel
  • Nu online
Bezig met flowrate calibration. 0 of 5, wat zeggen jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJgz_i3xgznmqQoV6dv_1U-r1N0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDxmp9TEA69a6DzhUVogYpH5.jpg?f=fotoalbum_large

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:41
Axel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:29:

[Afbeelding]
Ik zou voor 5 gaan , eerst dacht ik 0 omdat het meer afgelijnd / strakker was , maar
Midden is niet goed op de 0 (ruimte tussen de rechte lijnen). en 5 is gewoon iets 'voller' ook aan de randen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ErwinN174 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:56:
[...]

Waarom draai je de print niet om? De bovenkant is toch vlak? Een standaard plaat geeft ook een mooie afwerking. Anders probeer je het gewoon even om te kijken hoe het lijkt.
Dit was ff een test print voor de onderkant.

De uiteindelijke print is deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bz9jHzLkob1b-nbEMEMiLeGvDcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/st5O0ibcoALZuBrtwcazJpvb.jpg?f=fotoalbum_large

• Axel
  • Nu online
blahenazo schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:36:
[...]

Ik zou voor 5 gaan , eerst dacht ik 0 omdat het meer afgelijnd / strakker was , maar
Midden is niet goed op de 0 (ruimte tussen de rechte lijnen). en 5 is gewoon iets 'voller' ook aan de randen.
Je bevestigt mijn eigen gedachte, dank!
MikeyMan schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:55:
[...]
Dit was ff een test print voor de onderkant.
De uiteindelijke print is deze:
En wat we eigenlijk allemaal willen weten: wat voor brommer is dat?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Axel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:29:

[Afbeelding]
7, kan dat ook? :+
(Je hebt nog steeds wat meer gaps dan nodig is tussen infill en perimeters op 5, al is het niet veel, en misschien meer een pressure advance dingetje dan flow calibratie)

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 28-03-2026 18:20 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mphilipp schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:48:
[...]

En wat we eigenlijk allemaal willen weten: wat voor brommer is dat?
2023 1290 SA-S O-)
Bijna goed :+

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-04 23:17

JaQ

rinkel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:23:
[...]

Ik had ooit eens een filament, volgens mij, van het merk Tm3d, ook petg, zelfde gedoe.
Lijkt wel of ik met steenkool aan t printen was.

Ander petg nooit problemen, en ik print redelijk veel met petg, voornamelijk polymaker en bambu, maar heb ook een rol van sunlu, gaat ook prima.
dit is 100% herkenbaar.

TM3D wordt bij mij een zooitje zodra je langer dan 4 uur moet printen (vanuit de droger, meteen op de AMS Lite, <5%). Dus een "hoog" ontwerp werkt gewoon niet. Heb geprobeerd de temperatuur wat hoger te zetten, daarmee wordt het iets beter maar blijft drama vergelijken met Bambu PETG.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Axel
  • Nu online
Alle (manuele) calibraties hebben vruchten afgeworpen. Krijg er weer strakke printjes uit! Dank voor de tips _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNzJDz9y6eePi1F7jg04XmqhJRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlYrmgtBqGVDZQUhWeorXvOB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9InfXz8fJu71vPhzoLq6T7Kmlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KadALyd7KzHZTMA4WxRW4HQ0.jpg?f=fotoalbum_large

• mcurlym
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-04 22:27
@Axel leuk model! Heb je daar een linkje van?

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:39
Time-lapse setje besteld. Kijk er nu al naar uit!

• Axel
  • Nu online
mcurlym schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:36:
@Axel leuk model! Heb je daar een linkje van?
Zeker

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:28

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:53

Oxigeon

En zo is dat!

Karp schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:34:
Time-lapse setje besteld. Kijk er nu al naar uit!
Leuk wat ben je van plan? Moet zelf ook eens kijken naar zoiets. Wel leuk om dat fatsoenlijk te doen. Als je de optie aanvinkt bij Bambu Lab krijg je vanalles op je prints wat je niet wil hebben.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• Karp
Oxigeon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:35:
[...]

Leuk wat ben je van plan? Moet zelf ook eens kijken naar zoiets. Wel leuk om dat fatsoenlijk te doen. Als je de optie aanvinkt bij Bambu Lab krijg je vanalles op je prints wat je niet wil hebben.
Time-lapses maken 🤯😄

Ik heb ooit fotografie gestudeerd. Ik beleef nu veel plezier aan 3d modelen én printen. Ik wil eens kijken of ik dat samen kan brengen. Toffe dingen bedenken, ontwerpen, printen én vastlegggen.

• Karp
Ik keek al uit naar deze bestelling!

eSUN PLA+ bone white. Iemand aanraders voor skeletten of andere bot-achtige prints? Daar schijnt hij goed voor te zijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHtB-s-Yr4ahuDwJcLGg02UCDjU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hTePueQYlrDjhnkDce1JbXbw.png?f=fotoalbum_large

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-04 13:05
Ik zou op Makerworld rond gaan kijken/zoeken (of printables of andere equivalent hiervan...) . Gok overigens dat je de aanbieding op Amazon besteld hebt (16,54 voor 2kg)

Mijn Textured PEI Plate heeft wat leftovers/residu van een print met PETG. Met dreft krijg ik dit niet 'schoon', de vuiligheid blijft zichtbaar zitten..
Wat kan ik dan gebruiken? Ik lees gebruik van alcohol of aceton? Wil de plate niet beschadigen, dus wellicht hebben jullie een oplossing? :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIjyCFDflmena8C0iLB2ikVC9-8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6F32ZgqWSlAcld9cskGueUTU.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Sjowhan op 03-04-2026 10:41 ]

http://specs.tweak.to/5253

• Axel
  • Nu online
Sjowhan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:41:
Ik zou op Makerworld rond gaan kijken/zoeken (of printables of andere equivalent hiervan...) . Gok overigens dat je de aanbieding op Amazon besteld hebt (16,54 voor 2kg)

Mijn Textured PEI Plate heeft wat leftovers/residu van een print met PETG. Met dreft krijg ik dit niet 'schoon', de vuiligheid blijft zichtbaar zitten..
Wat kan ik dan gebruiken? Ik lees gebruik van alcohol of aceton? Wil de plate niet beschadigen, dus wellicht hebben jullie een oplossing? :)
[Afbeelding]
Deze werken hier echt top, gewoon i.c.m. dreft en warm water. Daarvoor bleef er bij mij ook altijd residue achter.

• Sjowhan
Axel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:27:
[...]

Deze werken hier echt top, gewoon i.c.m. dreft en warm water. Daarvoor bleef er bij mij ook altijd residue achter.
Oh top, voor alle platen?
Ik had al een schuurspons (sponskant) geprobeerd, maar dat bood eigenlijk ook niet echt een oplossing om dit soort residu's weg te halen. Misschien dat deze wel goed helpt (y)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:11
De schuurkant (groene sponsje) doet het anders prima hoor, samen met zeep (dreft)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Axel
  • Nu online
Sjowhan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:11:
[...]

Oh top, voor alle platen?
Ik had al een schuurspons (sponskant) geprobeerd, maar dat bood eigenlijk ook niet echt een oplossing om dit soort residu's weg te halen. Misschien dat deze wel goed helpt (y)
Print momenteel alleen met supertack plate maar mijn ervaring is dat die lastiger schoon te krijgen is dan de standaard textured plate. Dus zou niet weten waarom het daarmee niet werkt d:)b

• stomley
  • Laatst online: 14:01
Iemand een idee om het geluid van de ams 2 te verminderen? Bij het wisselen van kleur is het geluid van de spoel die draait bij het terugtrekken of doorduwen goed hoorbaar. Het printen zelf is in de nacht nauwelijks hoorbaar.

• theguyofdoom
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:24
Een wonderspons is een polijstmiddel, dat is mogelijk niet zo goed voor het textured gedeelte van Textured PEI…

• Sjowhan
theguyofdoom schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:29:
Een wonderspons is een polijstmiddel, dat is mogelijk niet zo goed voor het textured gedeelte van Textured PEI…
Ah goed punt. Voor nu is het residu wel weg (gisteren gebruikt) maar goed om hier rekening mee te houden.

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:53
Karp schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:48:
Ik keek al uit naar deze bestelling!

eSUN PLA+ bone white. Iemand aanraders voor skeletten of andere bot-achtige prints? Daar schijnt hij goed voor te zijn!

[Afbeelding]
ik heb met exact dit filament dit geprint:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ed9LQ02OQzBo5CHVzggrZ9GObjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Kjc0X6ycSjdf9iULRGj5d5N.jpg?f=fotoalbum_large

wel iets nabewerkt met een wash van waterverf om de eentonige kleur te breken

• theguyofdoom
Sjowhan schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:08:
[...]

Ah goed punt. Voor nu is het residu wel weg (gisteren gebruikt) maar goed om hier rekening mee te houden.
Trouwens, volgens mij zegt Bambu dat je er met staalwol op mag om hem weer op te ruwen dus een normale schuurspons lijkt me ook wel okay.

• Axel
  • Nu online
theguyofdoom schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:48:
[...]

Trouwens, volgens mij zegt Bambu dat je er met staalwol op mag om hem weer op te ruwen dus een normale schuurspons lijkt me ook wel okay.
Met die groffe kant heb ik anders mjjn hele plate verpewst

• Gh0stw4lk3r
ik gebruik een Scrub Daddy met dreft om de build plates schoon te maken, lekker stug en ruw als hij koud is, wat zachter als je warm water gebruikt

• Karp
Gh0stw4lk3r schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:26:
[...]

ik heb met exact dit filament dit geprint:[Afbeelding]

Gaaf!

Bij mij komt inkt en verf altijd tussen de layer lines 😑

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:58
[...]

Voor mijn vrouw moest ik enkele tenen van een olifantenskelet printen (don't ask why :) ) en ik heb toen Extrudr Greentec Pro Natural gebruikt. Dat is wat bleker maar was een ideale match voor bij de rest van het skelet. Wel redelijk prijzig filament.

• R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:13
[...]

Nice, staat dit model online?

• Gh0stw4lk3r
ik heb hem ooit van thingiverse gehaald lang geleden, maar heb hem gevonden

https://www.thingiverse.com/thing:1962784

• R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:13
Gh0stw4lk3r schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:47:
ik heb hem ooit van thingiverse gehaald lang geleden, maar heb hem gevonden

https://www.thingiverse.com/thing:1962784
Top, dank je wel! Leuk vakantie projectje

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:29
Hier ook problemen met de paasprintjes :P Ik denk dat mijn filament te vochtig is. Nu wil ik de volgende aanschaf doen om deze aan te sluiten aan de printer: SUNLU dryer
Als ik het in de reviews zie kan deze op de P2S aangesloten worden. Maar ik ben benieuwd of ik dan ook nog de originele AMS kan gebruiken? Of moet ik hem dan losstaand gewoon als droger gaan gebruiken. In de toekomst wil ik graag een 2e AMS er aanhangen maar als dit ook een mogelijke oplossing zou zijn scheelt dit weer.

• theguyofdoom
S.McDuck schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:21:
Hier ook problemen met de paasprintjes :P Ik denk dat mijn filament te vochtig is. Nu wil ik de volgende aanschaf doen om deze aan te sluiten aan de printer: SUNLU dryer
Is dat niet een kit om je Bambu AMS versie 1 te verbouwen tot één die kan drogen?

• S.McDuck
theguyofdoom schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:25:
[...]

Is dat niet een kit om je Bambu AMS versie 1 te verbouwen tot één die kan drogen?
Ik heb echt geen idee :| In de reviews staat een filmpje van iemand die dit op een printer heeft staan die op de p2s lijkt. Ben nog nieuw in deze wereld, kom er alleen steeds achter dat ik steeds meer nodig heb om te printen: Ik koop een printer om te printen, leuk. O ik heb spoelen nodig.. top ff printen. O ik heb iets nodig om het los te krijgen, bij te werken. Leuk mesje, schuurpapier, filler, primer. O, leuk meer kleuren! Ja transparent, sparkle, marble, lichtgevend... Hey 7 kleuren een AMS erbij, hey, een droger.... en... en.... en... :+
Dus na een maandje printen.... begint het nu pas te komen.

• theguyofdoom
Volgens mij is de onderkant van de plaatjes de Bambu AMS versie 1 (die kon geen filament drogen). Dus dan is dit Sunlu-ding een soort vervangende kap die de verwarming voor z'n rekening neemt. Dus zonder zo'n unit is het alleen een "hoed" als ik het goed begrijp.

• S.McDuck
theguyofdoom schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:33:
[...]

Volgens mij is de onderkant van de plaatjes de Bambu AMS versie 1 (die kon geen filament drogen). Dus dan is dit Sunlu-ding een soort vervangende kap die de verwarming voor z'n rekening neemt. Dus zonder zo'n unit is het alleen een "hoed" als ik het goed begrijp.
Dank voor het meekijken. Dit is dit ook wat chatgpt zegt maar ik wilde toch even checken door het filmpje. Deze kan dus niet op de AMS lite die bij de P2S zit, wel op andere modellen. Dus als ik deze koop heb ik een losse droger voor 4 rollenEn deze versie kan ook niet als standalone droger. Dus op naar de S4 variant om al die spaghetti te op te lossen.

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
Als ik het in de reviews zie kan deze op de P2S aangesloten worden. Maar ik ben benieuwd of ik dan ook nog de originele AMS kan gebruiken? Of moet ik hem dan losstaand gewoon als droger gaan gebruiken. In de toekomst wil ik graag een 2e AMS er aanhangen maar als dit ook een mogelijke oplossing zou zijn scheelt dit weer.
Wat print je? Want PLA basic/matte kan echt wel wat hebben. Mijn printer (A1) staat hier bij 60%-65% vochtigheid en heb het PLA gewoon ‘open’ opgeslagen liggen. Nooit problemen met prints. Het enige dat ik droog (met een Sunlu S2) is PLA-wood, PLA-silk en PETG. (En ik twijfel of het bij Silk ook nodig is, maar omdat dit tot nu toe vrij grote prints waren, better safe then sorry, vooralsnog haha)

[ Voor 5% gewijzigd door JustRob op 05-04-2026 21:47 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• theguyofdoom
S.McDuck schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:45:
[...]

Dank voor het meekijken. Dit is dit ook wat chatgpt zegt maar ik wilde toch even checken door het filmpje. Deze kan dus niet op de AMS lite die bij de P2S zit, wel op andere modellen. Dus als ik deze koop heb ik een losse droger voor 4 rollenEn deze versie kan ook niet als standalone droger. Dus op naar de S4 variant om al die spaghetti te op te lossen.
Bij de P2S Combo kreeg je de AMS 2 Pro. De AMS Lite is voor de A1-serie VZIW, en daar hangen je spoelen in de open lucht, en past niet op niet-A-serie.

De AMS 2 Pro kan drogen.

• S.McDuck
JustRob schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:45:
[...]

Wat print je? Want PLA basic/matte kan echt wel wat hebben. Mijn printer (A1) staat hier bij 60%-65% vochtigheid en heb het PLA gewoon ‘open’ opgeslagen liggen. Nooit problemen met prints. Het enige dat ik droog (met een Sunlu S2) is PLA-wood, PLA-silk en PETG.
Ik zit met bambu pla filament met een P2S. De laatste tijd steeds vaker loopt het vast op spaghetti en klonten. Nozzle is schoon, plaat is gereinigd en kalibratie opnieuw gedaan. Een nieuwe rol ging wel goed, en als ik de temperatuur omhoog doe zoals ik die bij sparkle filament doe gaat het ook goed. Dus de aanname is dat de open spoolen te vochtig zijn.

Toch nog een geslaagd printje voor het eieren zoeken met de nieuwe spool:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opPtV2myDOX450pjZFxOtFVdVnw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SpF5BEQw1XNO61bUE4YZRTj1.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door S.McDuck op 05-04-2026 22:46 ]

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:09
Die Sunil droger is voor de AMS (eerste gen). Je vervangt de kap van de AMS door deze droger. De AMS kun je gewoon blijven gebruiken. Hoe ik dat weet? Ik heb deze zelf.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Si8bNvNdCdRjkTyDf9pmde.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door L.N. op 05-04-2026 23:07 ]

• rinkel
Staat erbij:
Over dit item
【Gelijktijdig printen en drogen】Upgrade uw AMS (Gen 1) voor continu printen tijdens het drogen van filament.

• S.McDuck
L.N. schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:03:
[...]

Die Sunil droger is voor de AMS (eerste gen). Je vervangt de kap van de AMS door deze droger. De AMS kun je gewoon blijven gebruiken. Hoe ik dat weet? Ik heb deze zelf.

[Afbeelding]
Ok, dus het past wel op de ams 2 pro?
Zou je dan deze aanraden of een standalone S4? Als starter lijkt het me handig om om tijdens het printen te drogen. Maar je leest overal dat dit overdreven is omdat filament al droog moet zijn als je begint.

• Broodro0ster
S.McDuck schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:35:
[...]

Ok, dus het past wel op de ams 2 pro?
Zou je dan deze aanraden of een standalone S4? Als starter lijkt het me handig om om tijdens het printen te drogen. Maar je leest overal dat dit overdreven is omdat filament al droog moet zijn als je begint.
Een AMS Pro 2 kan al drogen he. Daar moet je niks meer aan ombouwen. PLA mag je niet drogen tijdens het printen ivm heatcreep. Gewoon vooraf drogen en dan printen.

• S.McDuck
Broodro0ster schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:55:
[...]

Een AMS Pro 2 kan al drogen he. Daar moet je niks meer aan ombouwen. PLA mag je niet drogen tijdens het printen ivm heatcreep. Gewoon vooraf drogen en dan printen.
Nouja, ik heb in iedergeval mijn antwoord van sunlu official:
🚨To clarify: The AMS Heater is specifically designed to work with the original AMS system only. It is not compatible with the AMS 2 Pro. Dus ik koop een losse droger d:)b

Dank allemaal!
Broodro0ster schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:55:
[...]
PLA mag je niet drogen tijdens het printen ivm heatcreep. Gewoon vooraf drogen en dan printen.
Sowieso is PLA niet supergevoelig voor vocht. Kan zijn dat je een rol hebt die af fabriek al lekker vochtig is (ask me how I know), maar doorgaans heb ik weinig of nooit last van vocht in mijn PLA. Ik heb nog steeds een paar rollen die geruime tijd open bloot in het rek liggen en ik merk er niets van.

Maar om alles uit te sluiten is het denk ik wel goed om het in ieder geval in een afgesloten zak te bewaren. Dan kan er in ieder geval niets meer bij. Zo'n zakje korreltjes erbij is nog beter.
Ik heb zelf het geduld niet om alles te drogen enzo. Lui... :+

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:08
S.McDuck schreef op maandag 6 april 2026 @ 00:13:
[...]

🚨To clarify: The AMS Heater is specifically designed to work with the original AMS system only. It is not compatible with the AMS 2 Pro. Dus ik koop een losse droger d:)b

Dank allemaal!
Je kunt ook nog kijken naar de Eibos Filament Dryer. Die werkt met de AMS en AMS2PRo (daarvoor moet je wel een adapter printen)

Gebruik zelf de Tetras. Voordeel is dat je elke spool afzonderlijk kunt drogen en de temperatuur kunt instellen tov de Sunlu die de gehele ruimte in 1x droogt en je dus geen PLA en PETG tegelijk kunt drogen.
Daarbij heeft hij per spoot ook een automatische klep om het vocht er uit te laten.
https://shop.eibos3d.com/...ent-dryer-series-x-tetras

• Broodro0ster
mphilipp schreef op maandag 6 april 2026 @ 00:13:
[...]

Sowieso is PLA niet supergevoelig voor vocht. Kan zijn dat je een rol hebt die af fabriek al lekker vochtig is (ask me how I know), maar doorgaans heb ik weinig of nooit last van vocht in mijn PLA. Ik heb nog steeds een paar rollen die geruime tijd open bloot in het rek liggen en ik merk er niets van.

Maar om alles uit te sluiten is het denk ik wel goed om het in ieder geval in een afgesloten zak te bewaren. Dan kan er in ieder geval niets meer bij. Zo'n zakje korreltjes erbij is nog beter.
Ik heb zelf het geduld niet om alles te drogen enzo. Lui... :+
Ik print al 6 jaar en ik heb nog rollen (Prusament) liggen die 6 jaar oud zijn. Nooit bewaard in een zak ofzo. PLA doet het gewoon nog prima. PETG heb ik overlaatst gebruikt en moest de droger in.

Ik heb overigens maar 1 rol PLA gehad die ik moest drogen en dat was Filamentum. Die ging gewoon al vanaf het begin niet top.

• Broodro0ster
S.McDuck schreef op maandag 6 april 2026 @ 00:13:
[...]

Dank allemaal!
Maar waarom wil je nog een heater toevoegen aan een AMS 2 Pro die al verwarming heeft ingebouwd? Ik snap het niet zo goed?

• S.McDuck
Broodro0ster schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:14:
[...]

Maar waarom wil je nog een heater toevoegen aan een AMS 2 Pro die al verwarming heeft ingebouwd? Ik snap het niet zo goed?
Omdat sommige PLA spaghetti blijft worden, ook na drogen in de AMS. Alle andere stappen zijn doorgenomen: nozzle, plaat, flow, kailbratie...en alle berichten die ik lees geven aan wat dan overblijft is te vochtige PLA.

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:52
Dan blijft de vraag, waarom gebruik je de AMS zelf niet om te drogen?

• Hahn
  • Laatst online: 13:28
new_guy schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:31:
Dan blijft de vraag, waarom gebruik je de AMS zelf niet om te drogen?
:? Dat doet 'ie volgens mij wel, aangezien 'ie letterlijk "ook na drogen in de AMS" zegt?

The devil is in the details.

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:52
Hahn schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:40:
[...]

:? Dat doet 'ie volgens mij wel, aangezien 'ie letterlijk "ook na drogen in de AMS" zegt?
En wat gaat een ander device doen wat de ams niet kan..? Gadgets kopen is altijd gaaf. Maar volgens stellen we hier de vraag of dat wel de oplossing gaat zijn voor het probleem.

• Hahn
  • Laatst online: 13:28
new_guy schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:44:
[...]

En wat gaat een ander device doen wat de ams niet kan..? Gadgets kopen is altijd gaaf. Maar volgens stellen we hier de vraag of dat wel de oplossing gaat zijn voor het probleem.
Dat is een andere vraag dan wat je net stelde. @S.McDuck is blijkbaar in de veronderstelling dat de AMS 2 Pro niet genoeg kan drogen in zijn geval, en denkt dat een extra droger voor betere resultaten zal zorgen.

The devil is in the details.

• rinkel
S.McDuck schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:29:
[...]

Omdat sommige PLA spaghetti blijft worden, ook na drogen in de AMS. Alle andere stappen zijn doorgenomen: nozzle, plaat, flow, kailbratie...en alle berichten die ik lees geven aan wat dan overblijft is te vochtige PLA.
Wat @mphilipp en @JustRob al zeggen, PLA is zelden te nat, het neemt weinig vocht op in vergelijking met bijvoorbeeld PETG of TPU.
Het kan zeker voorkomen dat PLA nat is, maar dit komt echt niet veel voor.
De AMS2 staat bekend als een prima droger, ik zou die Sunlu lekker laten staan, die is ook meer bedoeld voor de ouder AMS, die niet kan drogen.
Pagina: 1 ... 136 137 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.