Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ik print hier de Sunlu PETG op buildplate 65C en Nozzle 240C, maar of dat precies hetzelfde type PETG is weet ik niet.Autoreply schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:21:
Dank voor je feedback! 2 is voor mij geen optie, niet omdat het geen zinvolle suggestie is, maar omdat het ook gebeurd bij onderdelen zonder supports. Dit is het meest rechter deel op de 1e foto in bovenstaande post:
[Afbeelding]
Je ziet duidelijk dat rechts (wanddikte 1 mm massief) is geknikt en dat het deel links (3 mm massief) ook een olifantenvoet heeft. Minder prominent dan bij de trees, maar nog steeds problematisch.
Ik heb je suggestie van drogen alvast gevolgd en ze staan nu op 80° te drogen. Morgen hopelijk resultaat.
Zou trouwens PETG niet drogen boven 70C, grote kans dat ie dan zacht wordt. Langer drogen kan wel.
Feel free to Buy me a coffee
Is mij nu al geregeld voorgekomen dat het filament purge blijft hangen op dat mechanisme wat er in de chute zit. En dus vervolgens zich vul drukt En dat vervolgens de nozzle/kop blijft zitten.
is voornamelijk met kleuren prints, en het tig weer wisselen.
Vanmorgen weer het probleem nadat hij vannacht stond te printen, kon de print natuurlijk ook weggooien, moes nog 1 uurtje.... (van de 16)
Heeft mij nu al paar keer een nozzle gekost
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ik gebruik naar tevredenheid de Ultimate Nozzle Wiper. De 2 PTFE scrubbers vervang ik eens per 6 weken ongeveer. Ik raad aan om het model met Nylon te printen, voor een lange levensduur en om te voorkomen dat heet filament er aan vast blijft plakken. Gebruik het nu een maand of 8. Geen verstoppingen in de chute meer, en de enige meuk die nog in mijn X1C behuizing terecht komt zijn kleine korreltjes.Renegade666 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:43:
Heeft hier ook een oplossing voor het verstoppen van de poopchute van de P1S?...
Ga ik even bekijkne. Ik heb nog een beetje nylon als het goed is, probeer ik het daar mee.
Helaas heb ik mijn chute ook vernaggelt om de rommel vanmorgen er uit te krijgen, nu is die ook te printen zo te zien ipv te kopen, dus print ik even met ABS denk ik. kon niet meer calibreren, omdat de voorkant van chute naar buiten gekomen was door de hitte..
[ Voor 14% gewijzigd door Renegade666 op 23-08-2025 10:46 ]
Misschien is het een optie om met een föhn de chute weer terug in model te krijgen?Renegade666 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:44:
@JorneB
omdat de voorkant van chute naar buiten gekomen was door de hitte..
Daarmee is hij gezakt😅JorneB schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:49:
[...]
Misschien is het een optie om met een föhn de chute weer terug in model te krijgen?
En heb het ook geprobeerd, maar omdat het bed niet naar beneden wou, want hij was niet gehomed, kon ik er niet goed bij en wou het niet. Dus heb het uistekende gedeelte maar los gesneden, toen kon hij weer normaal doen.
Verder is het ook handig om een poop-chute cover te printen & installeren. Ik gebruik deze. Helpt
De p1s heeft geen first layer inspextionMC Taz Man schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:54:
Hou er wel rekening mee dat de meeste van die wipers NIET geschikt zijn om te gebruiken, als je 1st layer inspection gebruikt (zoals ik). Dan moet je kijken naar modellen die daar specifiek voor bedoelt zijn.
Verder is het ook handig om een poop-chute cover te printen & installeren. Ik gebruik deze. Helpt
En zo'n klepje had ik al, werkte in het algemeen prima, tot vandaag
De laatste gebruik ik veel minder, als het even kan print ik alles op de mini, wat zo'n 80% is van mn werk.
Kwijl... ik zit al een half jaar te dubben om deze, Helmsdeep en Minas Tirith te printen.Renegade666 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:50:
Die mening deel ik niet.
Heb deze net geprint > https://www.gambody.com/premium/barad-dur < en die pasten net allemaal op de standaard plaat.
Zou alleen niet weten waar ik ze kwijt moet dus dat houdt me een beetje tegen
Die is ook heel tof, de ontwerper heeft zich echt uitgesloofd. Zo veel details.. en groot!skank schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:38:
[...]
Foto van jouw print
Heb je die ook geschilderd?
Ikzelf ben bezig met sauron
Hier de mijne
:strip_exif()/f/image/gzobYebZuh6EComfl3oAhcsO.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is mooi geworden, en groot !! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat straks met wat verf en drybrushing !!Renegade666 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:39:
[...]
Ja zker, in het modelbouw topic waar ik wat meer actief ben
Verven moet nog, eerst plek en tijd vinden
Sauron zal ik nog printen denken, ik heb Agronath ook nog, maar die print ik denk ik wat kleiner.
[...]
Ik zal dat topic wat meer in de gaten moeten houden merk ik; ik post mn modellen meestal in het bambu topic.. ik wist niet eens dat er een dedicated topic voor dit soort werk is

Thanks.PepieNL schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:13:
Heb hier een A1 mini en een A1.
De laatste gebruik ik veel minder, als het even kan print ik alles op de mini, wat zo'n 80% is van mn werk.
[...]
Kwijl... ik zit al een half jaar te dubben om deze, Helmsdeep en Minas Tirith te printen.
Zou alleen niet weten waar ik ze kwijt moet dus dat houdt me een beetje tegen![]()
[...]
Die is ook heel tof, de ontwerper heeft zich echt uitgesloofd. Zo veel details.. en groot!
Hier de mijne![]()
[Afbeelding]
[...]
Hij is mooi geworden, en groot !! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat straks met wat verf en drybrushing !!
Ik zal dat topic wat meer in de gaten moeten houden merk ik; ik post mn modellen meestal in het bambu topic.. ik wist niet eens dat er een dedicated topic voor dit soort werk is
Het topic is ook wat meer bedoelt voor regulier modelbouw kits. Maar dit soort 3d prints, die in elkaar gezet moeten worden en geverft valt er ook wel wat onder. Naast het feit dat het mijn eigen topic is😅😁
Wauw je sauron is mooi.PepieNL schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:13:
Heb hier een A1 mini en een A1.
[...]
Kwijl... ik zit al een half jaar te dubben om deze, Helmsdeep en Minas Tirith te printen.
Zou alleen niet weten waar ik ze kwijt moet dus dat houdt me een beetje tegen![]()
[...]
Die is ook heel tof, de ontwerper heeft zich echt uitgesloofd. Zo veel details.. en groot!
Hier de mijne![]()
[Afbeelding]
[...]
Hij is mooi geworden, en groot !! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat straks met wat verf en drybrushing !!
Ik twijfel wel om hem zonder cloak te maken.
Welke verf heb je gebruikt? Tips om hem te verven? Ik ben volledig nieuw in het verven.
Hoeveel zou ik nodig hebben,?
Ik gebruik Vallejo. Dat is een acryl based verf en kan verdund en gereinigd worden met water, anders dan bv Tamiya verf of enamels.skank schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:26:
[...]
Wauw je sauron is mooi.
Ik twijfel wel om hem zonder cloak te maken.
Welke verf heb je gebruikt? Tips om hem te verven? Ik ben volledig nieuw in het verven.
Hoeveel zou ik nodig hebben,?
Stinkt ook een stuk minder omdat er geen weekmaker nodig is.
Acryl verf lijkt wat flets nadat het droog is, maar contrasten gaan 'poppen' als je het eenmaal dicht coat met blanke lak als je klaar bent.
Sauron zelf is eigenlijk best wel makkelijk om te verven.
In lore is zn harnas gecraft uit ijzer maar al dat kwaad wat daaronder zit heeft wel zn effect op dat armor gehad.. het is deels verbrand en misvormd.
Ik heb hem na de nabewerking (schuren, naden vullen) zwart gecoat als basis en daarna met een mix van metallic steel en gunmetal gedrybrushed, makkelijker kan niet.
Daarna nog wat washes en details weer terug gebracht via highlights.
Van beiden heb je een klein flesje nodig, zoveel verbruik je niet. Check vooral wat filmpjes op youtube over drybrushing technieken.
Dat steen waar hij op staat was in principe moeilijker, steen/rotsen zijn zo ontzettend random gekleurd dat je er ook zo mee om moet gaan.
Hier een video met wat tips die mij daarbij geholpen hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door PepieNL op 23-08-2025 12:26 ]
Ik lees dat je Carbon Fiber filament gebruikt. Aangezien een gitaar een voorwerp is waar huidcontact onvermijdelijk is, geef het ajb een soort van een beschermlaag zoals vernis, epoxy, of iets dergelijks.sOid schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:45:
Een crosspost uit het gitaartopic (sOid in "Het Grote Gitaartopic - deel 8") maar ook wel leuk om hier te delen. Ben een gitaar(body) aan het printen
PLA-CF (rood = Bambu, groenzwart = eSun, beige = eSun PLA wood).
[Afbeelding]
Voor het geval dat je niet op de hoogte ben.....
Gebruik nu al 1600 uur onderstaande zonder ooit te vervangen!! En uiteraard ook nergens last van!JorneB schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:40:
[...]
Ik gebruik naar tevredenheid de Ultimate Nozzle Wiper. De 2 PTFE scrubbers vervang ik eens per 6 weken ongeveer. Ik raad aan om het model met Nylon te printen, voor een lange levensduur en om te voorkomen dat heet filament er aan vast blijft plakken. Gebruik het nu een maand of 8. Geen verstoppingen in de chute meer, en de enige meuk die nog in mijn X1C behuizing terecht komt zijn kleine korreltjes.
Had er een paar extra geprint maar die staan werkeloos te wachten.
https://makerworld.com/en...c-p1s-p1#profileId-446757
Bing
Interessant, kende ik inderdaad niet. Dank!Oemfoefoe schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:07:
[...]
Ik lees dat je Carbon Fiber filament gebruikt. Aangezien een gitaar een voorwerp is waar huidcontact onvermijdelijk is, geef het ajb een soort van een beschermlaag zoals vernis, epoxy, of iets dergelijks.
[YouTube: Carbon In My Skin. These Wounds, They Will Not Heal.]
Weet iemand of dat puur de aanbiedingen zullen zijn die ze tonen, of is er een kans op ook wat extra korting op bijv. een A1 of P1?
https://eu.store.bambulab...h-sale#634670321477029888
Is wat er op de pagina vermeld staat.henri86 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:31:
26 aug om 16:00 begint een flash sale.
Weet iemand of dat puur de aanbiedingen zullen zijn die ze tonen, of is er een kans op ook wat extra korting op bijv. een A1 of P1?
https://eu.store.bambulab...h-sale#634670321477029888
Sinds vandaag voor het eerst Sunlu PETG filament in m'n X1C gedaan in plaats van de PETG-CF van Bambu zelf. Als profiel Generic PETG gekozen en aan de hand van de temperature tower een temperatuur gekozen van 240 graden. Nu probeer ik tree organic supports te printen maar steeds zodra er een vertakking is komt er een spaghetti uit. De rest van het model is prima in orde, maar zodra de vertakkingen van de supports geprint moeten worden gaat het mis. Iemand enig idee hoe dit komt? Met die van Bambulab had ik het probleem niet bij hetzelfde model.
Nu ben ik aan het proberen om op lagere snelheid de supports te printen en nu gekozen voor tree slim supports maar echt geen idee wat het probleem nu veroorzaakt.
[ Voor 48% gewijzigd door pretpik op 23-08-2025 16:43 ]
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Vind ze namelijk erg interessant (zeker met aanbieding) maar wil wel weten wat ik bestel
Ik heb 't overigens over https://eu.store.bambulab...s/cyberbrick-hardware-kit
[ Voor 11% gewijzigd door rhoolwerf op 23-08-2025 17:26 ]
Ik zou hier niet zo zenuwachtig over worden. Ik werk al 25 jaar met composiet en maak me vooral zorgen om je longen. Zolang je het niet schuurt en het stof in de lucht komt valt het wel mee. Ik zou het overigens wel lakken, maar dan puur om niet altijd zwarte handen te hebben ;-)Oemfoefoe schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:07:
[...]
Ik lees dat je Carbon Fiber filament gebruikt. Aangezien een gitaar een voorwerp is waar huidcontact onvermijdelijk is, geef het ajb een soort van een beschermlaag zoals vernis, epoxy, of iets dergelijks.
[YouTube: Carbon In My Skin. These Wounds, They Will Not Heal.]
Ik print al maanden hetzelfde filament met 255 graden, 70 bed, beiden generic PETG instellingen. Ging (tot recente problemen, zie hoger) prima. Hoe ziet je calibratie eruit? Bij mij was vervuiling van de LIDAR één van de issues die het probleem veroorzaakte.pretpik schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:36:
[...]
Is wat er op de pagina vermeld staat.
Sinds vandaag voor het eerst Sunlu PETG filament in m'n X1C gedaan in plaats van de PETG-CF van Bambu zelf. Als profiel Generic PETG gekozen en aan de hand van de temperature tower een temperatuur gekozen van 240 graden. Nu probeer ik tree organic supports te printen maar steeds zodra er een vertakking is komt er een spaghetti uit. De rest van het model is prima in orde, maar zodra de vertakkingen van de supports geprint moeten worden gaat het mis. Iemand enig idee hoe dit komt? Met die van Bambulab had ik het probleem niet bij hetzelfde model.
Nu ben ik aan het proberen om op lagere snelheid de supports te printen en nu gekozen voor tree slim supports maar echt geen idee wat het probleem nu veroorzaakt.
Ah dom dat ik daar niet zelf aan heb gedacht, dank!AlbAlb2 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:41:
[...]
Een heel logische optie staat er niet bij: direct bij Bambu bestellen.
Wordt doorgaans vlot geleverd vanuit Duitsland. A1 kost daar 319,- + verzendkosten
En je kan meteen tegen best lage prijzen (bij bestelling van 4+ rollen) de nodige rollen filament mee bestellen.
Of extra nozzles en andere toebehoren.
Dus, zeker even rondneuzen in de Bambu-winkel voordat je je bestelling afrondt.
Heb het meeste vertrouwen in direct daar bestellen, zie inderdaad de aanbiedingen, dank!
Kalibratie gaat goed, en eerste laag op 270°C zorgt ook voor een goede hechting. Op 255°C krijg ik net als op jouw foto’s vervorming en is echt te warm.Autoreply schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:40:
[...]
Ik print al maanden hetzelfde filament met 255 graden, 70 bed, beiden generic PETG instellingen. Ging (tot recente problemen, zie hoger) prima. Hoe ziet je calibratie eruit? Bij mij was vervuiling van de LIDAR één van de issues die het probleem veroorzaakte.
Het gaat om:
Boat model components kit - 010
Wireless charger kit-K012
Led lamp kit-001
Allen uiteraard ongebruikt in de doosjes.
weg of gereserveerd.
[ Voor 12% gewijzigd door Nicap op 24-08-2025 18:04 ]
[ Voor 98% gewijzigd door bszz op 24-08-2025 12:22 ]
Dit bleek de gouden tip.JorneB schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:06:
Gelet op het engelenhaar aan je prints is je filament nog niet genoeg gedroogd. Is normaal niet zo'n groot probleem maar die tree supports vergroten de kans dat het fout gaat aanzienlijk. Veel starts en stops is een garantie voor dit soort problemen met PETG in mijn ervaring.
![]() |
Heb maar een filament dryer aangeschaft, want dit wil ik niet meer meemaken.
Dank voor 't meedenken!
Ben aan het denken of/welke mee te bestellen.
Ik print nu al een tijdje 'noodgedwongen' met een 0.6 omdat ik mijn 0.4 nozzle tikje om zeep geholpen heb, en eigenlijk merk ik qua kwaliteit nagenoeg geen verschil. Recent nog wat litophanes geprint met aardig wat detail erin, en die zijn nagenoeg perfect geworden.henri86 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:22:
Hoe nuttig is een 0.6mm of 0.8mm nozzle? Zitten daar nog iets van voordelen aan buiten snelheid t.o.v. 0.4?
Ben aan het denken of/welke mee te bestellen.
Zit zelfs te twijfelen of ik er uberhaupt nog een 0.4 in terug ga zetten
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Uiteindelijk ging het printen goed toen ik de tree support op slim had gezet en de support speed verlaagd heb. Nu printte hij prima!Autoreply schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:40:
[...]
Ik print al maanden hetzelfde filament met 255 graden, 70 bed, beiden generic PETG instellingen. Ging (tot recente problemen, zie hoger) prima. Hoe ziet je calibratie eruit? Bij mij was vervuiling van de LIDAR één van de issues die het probleem veroorzaakte.
Iemand?rhoolwerf schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:25:
Is er iemand die snapt wat de meerwaarde van een "Tank Kit" is t.o.v. de Beginner Hardware kit? Ik zie dat de prijs een stuk hoger ligt, maar kan op de pagina zelf geen uitleg vinden wat de verschillende kits nou inhouden anders dan dat de Ultimate-kit nagenoeg de Beginner-kit x2 is..
Vind ze namelijk erg interessant (zeker met aanbieding) maar wil wel weten wat ik bestel
Ik heb 't overigens over https://eu.store.bambulab...s/cyberbrick-hardware-kit
Je zou verwachten dat de Tank kit bestaat uit de beginner kit + alle benodigde toebehoren, schroefjes etc. Ik zag deze BoM op het makerworld profiel en verwacht dus dat alles wat op deze lijst staat in die Tank kit zit, maar zeker weten lukt niet met zulke summiere info.
/f/image/AMTc6ETN0VyR14vFx6JS0wbL.png?f=fotoalbum_large)
Maar dan ga ik wellicht toch voor de Ultimate Hardware Kit, als die ook onder de aanbieding valt
Heel erg bedankt!
Ik heb pas de remote in elkaar gezet, de heftruck moet ik nog doen.
Oh, en een oudere telefoon werkte niet, die kon de devices niet vinden via bluetooth. En Windows via de seriële poort emulatie kan ze ook niet vinden, (de firmware flasher weer wel) waarschijnlijk wel met een bluetooth dongle.
Oeh handige tip, thanks! Ga ik straks zeker even naar kijken!_ferry_ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:56:
@rhoolwerf Kijk trouwens ook even naar de remote, die schijnt AAA te vreten. (En geen oplaadbare ivm te lage spanning). Wellicht wil je meteen een 2e accupack meebestellen+switch voor de ombouw. Daar is ook een 3D print voor ter modificatie.
Ik heb pas de remote in elkaar gezet, de heftruck moet ik nog doen.
Oh, en een oudere telefoon werkte niet, die kon de devices niet vinden via bluetooth. En Windows via de seriële poort emulatie kan ze ook niet vinden, (de firmware flasher weer wel) waarschijnlijk wel met een bluetooth dongle.
€1149 voor de printer, 1399 voor de combo en 1999 voor de laser versie.
Ik had eigenlijk verwacht dat er geen laser versie van zou komen.
[ Voor 31% gewijzigd door CrashOverDrive op 26-08-2025 15:55 . Reden: video ]
De prijs valt me erg mee, maar dit maakt dan ook meteen de meerkosten van een tweede nozzle duidelijk.CrashOverDrive schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:02:
En daar is hij dan, de H2S
1150 vs 1900, de tweede nozzle kost je praktisch gezien 750 euro meer.
Ik hoop dat de H2D een mooie black friday aanbieding krijgt over 2 maandjes als ze weer zo vroeg zijn net als afgelopen jaar.
Ja, meh...daan1211 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:10:
[...]
De prijs valt me erg mee, maar dit maakt dan ook meteen de meerkosten van een tweede nozzle duidelijk.
1150 vs 1900, de tweede nozzle kost je praktisch gezien 750 euro meer.
Ik hoop dat de H2D een mooie black friday aanbieding krijgt over 2 maandjes als ze weer zo vroeg zijn net als afgelopen jaar.
Voor mij was de dual nozzle de enige echt grote meerwaarde van de H2 serie. Want ik print veel flexi filamenten dus AMS is een no-go. Dat was briljant geweest. Maar de H2D is te duur. En de H2S heeft het dus niet.
De andere voordelen zoals het grotere build volume zijn maar "nice to have" voor me. Laseren ga ik toch niet in een 3D printer die ik graag stofvrij hou van binnen dus dat is een non-starter. Dan koop ik wel een losse laser. En al dat intelligente camera lidar geneuzel, meh. De X1C heeft dat ook en print niet merkbaar beter dan een P1S. Heated chamber boeit me ook niet met de materialen die ik gebruik.
Als de H2S wel dual nozzle had gehad, dan had ik er zeker oren naar gehad, zeker als hij een keer naar 999 euro was gegaan met een aanbieding.
Maargoed het was eigenlijk al duidelijk uit de eerdere leaks dat de dual extruder niet zou komen dus ik heb niet eens op de aankondiging zitten wachten.
Edit: Bedankt @Renegade666! Die snapmaker kende ik nog niet. Ik ga de kat even uit de boom kijken want niet elke kickstarter is wat het belooft. Al is bambu natuurlijk ook zo begonnen dus het kan wel.
[ Voor 27% gewijzigd door Llopigat op 26-08-2025 16:05 ]
Hadden better een h2d zonder al die extra opties (laser/snijden) kunnen maken, maar met wel 2 koppen.
Ik zit zelf wat naar de snapmaker u1 te kijken. 4 printkoppen onder 1000 euro.
Denk dat dit een betere optie is.
YouTube: Meet Vortek: Our Answer to Zero Purge Waste Multi-Material Printing
https://blog.bambulab.com...heres-how-it-all-started/
Be amazed
[ Voor 72% gewijzigd door smoken op 26-08-2025 16:08 ]
I'm amazed!
Merk toch dat ik niet snel multicolor print vanwege de hoge hoeveelheid waste. Niet dat de kosten zo hoog zijn maar voelt toch... zonde....
Dit lijkt wel erg gaaf. Zeker met de inductie heating om snel op te warmen. Ben erg benieuwd waar ze mee komen.
Dat ziet er echt heel tof uit, ben zeer benieuwd naar de release!
No way dat ik nóg een printerwisseling er door krijg bij m'n vrouw
1149 is overigens wel zonder BTW, https://eu.store.bambulab...?from=home_page_3dprinter geeft bij mij 1399.CrashOverDrive schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:02:
En daar is hij dan, de H2S
[YouTube: Bambu Lab H2S – The XL Printer Everyone Asked For]
Wie heeft het over de printer inwisselen?MC Taz Man schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:15:
Die prijs
![]()
No way dat ik nóg een printerwisseling er door krijg bij m'n vrouw
Betaal jij de scheidingsadvocaat?rafvhoof schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:18:
[...]
Wie heeft het over de printer inwisselen?
Hmm, zie alleen zeer complex systeem. Waardoor de nozzle's duur worden. En de gehele printer ook gok ik.
Niet dat het niet indrukwekkend is.
Hey, wat staat daar nou ineens? Heb jij die voor mijn gekocht liefje?
1399 is de ams combo, hij is 1149 met 19% Duitse BTW. Voor NL een euro of 20 meer.MC Taz Man schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:17:
[...]
1149 is overigens wel zonder BTW, https://eu.store.bambulab...?from=home_page_3dprinter geeft bij mij 1399.
[ Voor 10% gewijzigd door CrashOverDrive op 26-08-2025 16:23 ]
De reviews van wat YTers, zijn algemeen best positief over de pre-productiemodel wat ze hebben.Llopigat schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:31:
[...]
Edit: Bedankt @Renegade666! Die snapmaker kende ik nog niet. Ik ga de kat even uit de boom kijken want niet elke kickstarter is wat het belooft. Al is bambu natuurlijk ook zo begonnen dus het kan wel.
Het is dat ik momenteel even het geld er niet voor heb liggen, anders had ik nu denk ik wel 1 besteld.
Lekker datCrashOverDrive schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:22:
[...]
1399 is de ams combo, hij is 1149 met 19% Duitse BTW. Voor NL een euro of 20 meer.
Eigen schuld, had je aan de voorkant maar betere voorwaarden moeten opstellen
Anyway, on-topic: vooral die H2C klinkt interessant op papier. Eens zien of het ook echt in de praktijk zo gaat uitvallen.
H2C? Ik neem aan dat je de H2S bedoelt? Of heb je het over de H2Changer? Wat an sich best een goede naam zou zijn... @smoken hoe gaat het testen met die toolchanger?rafvhoof schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:58:
[...]
Eigen schuld, had je aan de voorkant maar betere voorwaarden moeten opstellen.
Anyway, on-topic: vooral die H2C klinkt interessant op papier. Eens zien of het ook echt in de praktijk zo gaat uitvallen.

H2C is de nieuwe printer voor Q4, waar het Vortek systeem in zit (zie blogpost).MC Taz Man schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:10:
[...]
H2C? Ik neem aan dat je de H2S bedoelt? Of heb je het over de H2Changer? Wat an sich best een goede naam zou zijn... @smoken hoe gaat het testen met die toolchanger?
Qua testen: was het maar zo'n feest ... kan niet wachten tot het zover is!
Ah, cool. Blog idd niet gelezen, mooi om te lezen dat ze een zinnige naamgeving gebruikensmoken schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:25:
[...]
H2C is de nieuwe printer voor Q4, waar het Vortek systeem in zit (zie blogpost).
Qua testen: was het maar zo'n feest ... kan niet wachten tot het zover is!
Ik heb op Shitter al lopen bedelen om een unit
Ik ben backer nummer +700 ik denk dat er een apart topic voor de sm u1 moet komen. Wie maakt hem?Renegade666 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:52:
Zoals verwacht.😅 beetje gemiste kans.
Hadden better een h2d zonder al die extra opties (laser/snijden) kunnen maken, maar met wel 2 koppen.
Ik zit zelf wat naar de snapmaker u1 te kijken. 4 printkoppen onder 1000 euro.
Denk dat dit een betere optie is.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
De vraag is of het echt complex is. De huidige nozzles klikken ook al aardig op de plek met een magneet. Dit moet nauwkeurig maar als een printkop op 0.01mm precies zich kan positioneren, moet een nozzle vervangen ook lukken. De complexiteit lijkt vooral te zitten in dat elke nozzle wifi heeft. Dat kan het duur maken. Maar als je ziet dat je een esp board met wifi voor enkele euro's kan kopen.... hoeft dat niet eens.Renegade666 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:19:
[...]
Hmm, zie alleen zeer complex systeem. Waardoor de nozzle's duur worden. En de gehele printer ook gok ik.
De nozzles zullen zeker duurder worden dan de huidige. Maar als je ziet wat je voor een 2e volledige printhead kwijt bent
Uiteindelijk is meerdere kleuren altijd complexer en duurder. Maar deze manier is best interessant.
Ziet er veelbelovend en doordacht uit, ik print zelden multicolor. En als het multicolor is, is het vaak maar 2 kleuren. Maar voor de maker van logo's, onderdelen met namen er op, beeldjes en dat soort zaken is het denk ik wel een uitkomst
@JorneB Je linkt naar de Brick Tank-X, terwijl de promo van de tank-kit (ZH097: 93.99EUR, nu aan 71.46EUR) eerder deze lijkt te zijn, de Cyberbrick Tank: https://makerworld.com/en/models/1491187-cyberbrick-tank.JorneB schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:26:
[...]
Je zou verwachten dat de Tank kit bestaat uit de beginner kit + alle benodigde toebehoren, schroefjes etc. Ik zag deze BoM op het makerworld profiel en verwacht dus dat alles wat op deze lijst staat in die Tank kit zit, maar zeker weten lukt niet met zulke summiere info.
[Afbeelding]
Volgens die maker pagina (zie screenshot), zit daar in: de beginner-kit (ZK004: 46.99) of de ultimate kit (ZK003: 82.99) met als extra's: 10 ballen (ZB001: 4.99 EUR) + 100 rubber banden (RA002: 1.24) + de Maker's Beginner kit (ZC002: 11 EUR).
1) Met de beginner kit kom je dan uit op 53.33 EUR. Dat is 40.66 EUR meer dan de prijs van de CyberBrick Tank voor 93.99 EUR.
2) Als ik de Ultimate kit pak (ZK003: 82.99) dan kom ik uit op 89.33. Dat zit meer in de buurt van de 94 EUR, vermoedelijk zitten er nog wat dingen bij die niet in de Kickstarter kit zaten.
Niets met zekerheid te zeggen, maar de promo lijkt me de Ultimate kit te omvatten. @rhoolwerf Ik heb zonet een live-chat gestart, ik laat weten wat de uitkomst is. EDIT: Emma van de live-chat snapte het niet zo goed om uiteindelijk uit te komen dat ze dit met het product team moet checken. Ze gaf aan dat ik daar een service-ticket moest voor inschieten. Reactie is 24h dus dat is wanneer de flash-sale gedaan is. Dus bestellen is een gokje.
/f/image/d4UFEmdomIBgc5ZB3f7nkD9L.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door cwegh op 26-08-2025 21:51 ]
Ehhh...die is er toch al? Dat is de 'kale' H2D.Renegade666 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:52:
Zoals verwacht.😅 beetje gemiste kans.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Wie houd je tegen?Tylen schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:47:
[...]
Ik ben backer nummer +700 ik denk dat er een apart topic voor de sm u1 moet komen. Wie maakt hem?
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Maar het product is wel zo ontworpen met die opties. Dus maakt het duurder.mphilipp schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:10:
[...]
Ehhh...die is er toch al? Dat is de 'kale' H2D.
Ik wacht even af wat de h2c gaat worden.
En dan volgende jaar maar een keuze doen voor wat anders
Elke toolchanger is complex. De dual nozzle is ook complex. Vrijwel alles aan een 3D printer is complex. Het zijn complexe machines. De kunst van Bambu Lab is dat zij het zo maken dat je die complexiteit niet ziet. Het zit niet in de weg. Je hoeft ze niet aan te duwen of te nursen. Er gaat natuurlijk best wel eens wat mis, maar dat is inherent aan het 3D printen.Renegade666 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:19:
Ik ben hoogst benieuwd wat we uiteindelijk gaan krijgen. Ze hebben er lang genoeg over gedaan. Deze aankondiging is een beetje ongepland vermoed ik, bedoeld om de rem op de markt te zetten ivm het toolchanger geweld dat in aantocht is. Prusa schijnt ook iets geteased te hebben, maar dat heb ik nog niet gevonden. Ik meen een Core One met INDX (beweert men).
Prusa: https://x.com/josefprusa/status/1960392553594822805mphilipp schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:15:
[...]
Elke toolchanger is complex. De dual nozzle is ook complex. Vrijwel alles aan een 3D printer is complex. Het zijn complexe machines. De kunst van Bambu Lab is dat zij het zo maken dat je die complexiteit niet ziet. Het zit niet in de weg. Je hoeft ze niet aan te duwen of te nursen. Er gaat natuurlijk best wel eens wat mis, maar dat is inherent aan het 3D printen.
Ik ben hoogst benieuwd wat we uiteindelijk gaan krijgen. Ze hebben er lang genoeg over gedaan. Deze aankondiging is een beetje ongepland vermoed ik, bedoeld om de rem op de markt te zetten ivm het toolchanger geweld dat in aantocht is. Prusa schijnt ook iets geteased te hebben, maar dat heb ik nog niet gevonden. Ik meen een Core One met INDX (beweert men).
En om je een bezoek aan Twitter te besparen.
:strip_exif()/f/image/19NZ6QTL8wfwEMqacIGGf6nu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door OMX2000 op 27-08-2025 06:55 ]
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Reactie ontvangen van Bambulab, zie hieronder. Denk nog steeds dat het niet juist is maar ik heb toch besteld. We zien wel :-)cwegh schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:05:
[...]
@JorneB Je linkt naar de Brick Tank-X, terwijl de promo van de tank-kit (ZH097: 93.99EUR, nu aan 71.46EUR) eerder deze lijkt te zijn, de Cyberbrick Tank: https://makerworld.com/en/models/1491187-cyberbrick-tank.
Volgens die maker pagina (zie screenshot), zit daar in: de beginner-kit (ZK004: 46.99) of de ultimate kit (ZK003: 82.99) met als extra's: 10 ballen (ZB001: 4.99 EUR) + 100 rubber banden (RA002: 1.24) + de Maker's Beginner kit (ZC002: 11 EUR).
1) Met de beginner kit kom je dan uit op 53.33 EUR. Dat is 40.66 EUR meer dan de prijs van de CyberBrick Tank voor 93.99 EUR.
2) Als ik de Ultimate kit pak (ZK003: 82.99) dan kom ik uit op 89.33. Dat zit meer in de buurt van de 94 EUR, vermoedelijk zitten er nog wat dingen bij die niet in de Kickstarter kit zaten.
Niets met zekerheid te zeggen, maar de promo lijkt me de Ultimate kit te omvatten. @rhoolwerf Ik heb zonet een live-chat gestart, ik laat weten wat de uitkomst is. EDIT: Emma van de live-chat snapte het niet zo goed om uiteindelijk uit te komen dat ze dit met het product team moet checken. Ze gaf aan dat ik daar een service-ticket moest voor inschieten. Reactie is 24h dus dat is wanneer de flash-sale gedaan is. Dus bestellen is een gokje.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Eph38CA3WRSTdx48GJ6jKuy0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door cwegh op 27-08-2025 09:26 ]
Kijk, daar kunnen we wat mee! Eindelijk komt Prusa weer van zijn plek en doet een serieuze poging om zijn positie als innovator in de 3D printer wereld weer in te nemen. Ik ben benieuwd. Je kunt wel kritiek op Bambu Lab hebben, maar zij hebben er in ieder geval voor gezorgd dat er wereld een beetje wakker geschud werd. Zonder Bambu hadden we nu nog steeds zelf een printer in elkaar moeten zetten, of een (veel te dure) Prusa kopen. Ik ben benieuwd wat er komt. Exciting times!OMX2000 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 06:54:
Prusa: https://x.com/josefprusa/status/1960392553594822805
En om je een bezoek aan Twitter te besparen.
Ik ben vooral benieuwd hoe dat nieuwe systeem van Bambu gaat werken en hoe het zich verhoudt tot toolchangers qua kosten en wisseltijden. Er is straks weer wat te kiezen!
[ Voor 11% gewijzigd door mphilipp op 27-08-2025 09:35 ]
Idd, men vergeet wel eens wat ze hebben gedaan. Ze hebben al die hobby printer bedrijf een schop gegeven.mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:32:
[...]
Kijk, daar kunnen we wat mee! Eindelijk komt Prusa weer van zijn plek en doet een serieuze poging om zijn positie als innovator in de 3D printer wereld weer in te nemen. Ik ben benieuwd. Je kunt wel kritiek op Bambu Lab hebben, maar zij hebben er in ieder geval voor gezorgd dat er wereld een beetje wakker geschud werd. Zonder Bambu hadden we nu nog steeds zelf een printer in elkaar moeten zetten, of een (veel te dure) Prusa kopen. Ik ben benieuwd wat er komt. Exciting times!
Ik ben vooral benieuwd hoe dat nieuwe systeem van Bambu gaat werken en hoe het zich verhoudt tot toolchangers qua kosten en wisseltijden. Er is straks weer wat te kiezen!
En in ipv elk jaar tig modellen uit brengen met kleine aanpassingen, duurt het gewoon wat langer voor een nieuwe product, maar wel telkens anders/verbetering. Al is de H2S beetje meh, maar de H2D en hopelijk de H2C is toch wel iets wat goed in elkaar zit.
Innovator? Prusa is nu écht een volger geworden, imo. Plus, wat moet dat ding gaan kosten? 10k?mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:32:
[...]
Kijk, daar kunnen we wat mee! Eindelijk komt Prusa weer van zijn plek en doet een serieuze poging om zijn positie als innovator in de 3D printer wereld weer in te nemen. Ik ben benieuwd. Je kunt wel kritiek op Bambu Lab hebben, maar zij hebben er in ieder geval voor gezorgd dat er wereld een beetje wakker geschud werd. Zonder Bambu hadden we nu nog steeds zelf een printer in elkaar moeten zetten, of een (veel te dure) Prusa kopen. Ik ben benieuwd wat er komt. Exciting times!
Men beweerd dat de Core ONE zo betaalbaar zou moeten zijn, maar als je dat ding op X1c specs wil hebben, kost 'ie bijna 1900 euro. Dat is H2D geld. Dan moet je deze upgrade nog bij kopen.
Nee, Prusa in z'n huidige vorm heeft enkel nog z'n reputatie als koop "argument". Printers van andere fabrikanten zijn tegenwoordig óók zeer betrouwbaar, er zijn zat goede open source alternatieven, die ook nog eens betrouwbaar zijn. En als laatste; BL blijkt een bedrijf te zijn die hun printers lang (relatief) ondersteunen. De originele KS X1c krijgt nog steeds updates. Dit is nog relatief zeldzaam, maar begint meer gemeengoed te worden,
We moeten Prusa dankbaar zijn voor hun prestaties in het verleden, maar dat zijn we ook voor DOS, de stoomtrein, etc.
Maar goed, da's mijn mening
Zoals 't hier staat impliceert het dat het zowel een Beginner Hardware Kit (ZK004) en een Ultimate Hardware Kit (ZK003) bevat, naast nog de plastic balletjes (ZB001), de elastiek (RA002) en de Maker's Beginner Kit (ZC002). Dat zou een absurd goede deal zijn...cwegh schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:21:
[...]
Reactie ontvangen van Bambulab, zie hieronder. Denk nog steeds dat het niet juist is maar ik heb toch besteld. We zien wel :-)
Hier op Reddit (van 2u geleden) staat dat de ZH097 bestaat uit de Rubber Bands (100pcs), Plastic Balls (10pcs) en de Ultimate Hardware Kit. Dat klinkt al plausibeler.
Gezien de BeginnerKit + losse spulletjes neerkomt op €64,21 en de UltimateKit + losse spulletjes neerkomt op €100.21 mag ik aannemen dat er minstens een UltimateKit + spulletjes inzit
Nouja...dat weten we nog niet. Ik denk niet dat ie zó duur gaat worden.MC Taz Man schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:46:
Innovator? Prusa is nu écht een volger geworden, imo. Plus, wat moet dat ding gaan kosten? 10k?
Dat is op zich ook wat waard. Daarbij komt het hele (imho overdreven) 'gesloten' ecosysteem van Bambu en de vermeende privacyproblemen die bepaalde mensen afschrikt.Nee, Prusa in z'n huidige vorm heeft enkel nog z'n reputatie als koop "argument".
En uiteindelijk - ik blijf dat zeggen - de persoon met het geld in de hand bepaalt wat er gekocht wordt. Dus de ene vindt een Prusa helemaal het einde en wil niets van Bambu weten, en er zijn zelfs mensen die een Creality of Snapmaker kopen
Eens, geloof er niets van dat het beginner én ultimate is. Zal wel enkel de ultimate zijn (+spulletjes voor de tank). Nog steeds een goede deal. Kerst/Sint cadeau voor mijn zoon van 9 is vroeg ;-). En stiekem ook de papa :-prhoolwerf schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:53:
[...]
Zoals 't hier staat impliceert het dat het zowel een Beginner Hardware Kit (ZK004) en een Ultimate Hardware Kit (ZK003) bevat, naast nog de plastic balletjes (ZB001), de elastiek (RA002) en de Maker's Beginner Kit (ZC002). Dat zou een absurd goede deal zijn...
Hier op Reddit (van 2u geleden) staat dat de ZH097 bestaat uit de Rubber Bands (100pcs), Plastic Balls (10pcs) en de Ultimate Hardware Kit. Dat klinkt al plausibeler.
Gezien de BeginnerKit + losse spulletjes neerkomt op €64,21 en de UltimateKit + losse spulletjes neerkomt op €100.21 mag ik aannemen dat er minstens een UltimateKit + spulletjes inzitAls ze er dan gratis een BeginnerKit bijgooien (gezien jouw chatbericht-screenshot) ben ik helemaal blij
Jij gaat kunnen wachten tot Kerst? Ik ben de tank al aan het plannen wanneer ik die ga printencwegh schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:09:
[...]
Eens, geloof er niets van dat het beginner én ultimate is. Zal wel enkel de ultimate zijn (+spulletjes voor de tank). Nog steeds een goede deal. Kerst/Sint cadeau voor mijn zoon van 9 is vroeg ;-). En stiekem ook de papa :-p
Wel jammer dat er maar 2 accu's bijzitten en ze niet meer op voorraad zijn. Wilde die bijbestellen i.v.m. reactie van _ferry_. Maargoed, we gaan meemaken hoe goed de batterijen vs accu zijn en kunnen we altijd nog later bijbestellen
Oh, dat Prusa zal blijven bestaan geloof ik meteen. Mensen blijven bijv. ook "gewoon" iPhones (ik incluis) en Samsung Galaxys kopen. Mijn punt is meer dat Prusa aan alle kanten in ingehaald en verworden is tot een merk voor fans & fanboys. Niets mis mee.mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:57:
[...]
Nouja...dat weten we nog niet. Ik denk niet dat ie zó duur gaat worden.
[...]
Dat is op zich ook wat waard. Daarbij komt het hele (imho overdreven) 'gesloten' ecosysteem van Bambu en de vermeende privacyproblemen die bepaalde mensen afschrikt.
En uiteindelijk - ik blijf dat zeggen - de persoon met het geld in de hand bepaalt wat er gekocht wordt. Dus de ene vindt een Prusa helemaal het einde en wil niets van Bambu weten, en er zijn zelfs mensen die een Creality of Snapmaker kopen
Oh dus totaal voor 3 voertuigen?, dan word het al wat aantrekkelijker voor die prijs.cwegh schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:21:
[...]
Reactie ontvangen van Bambulab, zie hieronder. Denk nog steeds dat het niet juist is maar ik heb toch besteld. We zien wel :-)
[Afbeelding]
Al heb ik nog steeds het gevoel dat dat niet klopt. We gaan het zien, heb er zojuist 1 van besteld tezamen met een AMS HT.
[ Voor 10% gewijzigd door JorneB op 27-08-2025 11:05 ]
Voor wie hier tegen aan loopt, er bestaan Li-Ion batterijen, die houden de spanning op 1.5 volt. Die gebruikte ik ook voor mijn HP Reverb controllers, die hadden hetzelfde probleem en slikten ook geen normale oplaadbare NiMH batterijen._ferry_ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:56:
@rhoolwerf Kijk trouwens ook even naar de remote, die schijnt AAA te vreten. (En geen oplaadbare ivm te lage spanning).
Alleen wel zorgen dat je een versie met oplader (of ingebouwde usb port) koopt. Want ze mogen absoluut niet in een normale batterijlader 🔥
[ Voor 8% gewijzigd door CrashOverDrive op 27-08-2025 10:27 . Reden: link ]
Bedankt voor de tipCrashOverDrive schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:25:
[...]
Voor wie hier tegen aan loopt, er bestaan Li-Ion batterijen, die houden de spanning op 1.5 volt. Die gebruikte ik ook voor mijn HP Reverb controllers, die hadden hetzelfde probleem en slikten ook geen normale oplaadbare NiMH batterijen.
Alleen wel zorgen dat je een versie met oplader (of ingebouwde usb port) koopt. Want ze mogen absoluut niet in een normale batterijlader 🔥
Dat is ook weer een beetje kort door de bocht. Groot voordeel van Prusa is de repareerbaarheid. De H2D zit wat dat betreft iets beter in elkaar, maar het blijft nog steeds een aardige klus om er iets aan te doen. Prusa heeft zich ook altijd ingespannen om de machines upgradeable te houden, waarbij ze een klein beetje zijn doorgeschoten in het Mk4 -> Core One verhaal, wat naar mijn idee onzinnig is. Maar de gedachte is sympathiek. Ook is hun customer support - volgens de overleveringen iig - een heel stuk beter dan die van Bambu en andere Chinezen. Dat is ook wat waard. Ik vind het ook bijzonder dat ze de Core One voor die prijs neer kunnen zetten. Hun marge heeft een aardige hit gekregen. Maar om een apparaat dat volledig in de EU is ontworpen en in elkaar gezet, vind ik dat heel erg netjes. Bambu zit in China bovenop de supply chain en heeft daar aanmerkelijk voordeel van. Hun marges zijn behoorlijk denk ik.MC Taz Man schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:21:
Mijn punt is meer dat Prusa aan alle kanten in ingehaald en verworden is tot een merk voor fans & fanboys. Niets mis mee.
Maar tegelijkertijd heeft Prusa veel te lang op hun handen gezeten en geteerd op oude glorie. Zij hebben de kennis in huis, maar zagen geen noodzaak, want er was geen concurrent. Die paar nerds die een Voron in elkaar zetten, maken geen deuk in hun omzet. Bambu wel, en dat merk je. Voorheen stuurden ze niet eens reviewexemplaren rond en nu worden er (gratis) hele studios/printfarms ingericht. Times have changed.
In de Handy app is het beeld van de camera overwegend grijstinten en wat er aan kleur in zit lijkt op de verkeerde plek te zitten.
Maar als ik het beeld bekijk in Bambu Studio dan is het gewoon in orde. Er is dus niets mis met de camera.
Iemand dit al eens meegemaakt?
(Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet de moeite heb genomen om de app een keer opnieuw te installeren.)
Nu vergelijk je Prusa enkel met BL/de Chinezen. Ik vergeleek ze met de hele marktmphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:34:
[...]
Dat is ook weer een beetje kort door de bocht. Groot voordeel van Prusa is de repareerbaarheid. De H2D zit wat dat betreft iets beter in elkaar, maar het blijft nog steeds een aardige klus om er iets aan te doen. Prusa heeft zich ook altijd ingespannen om de machines upgradeable te houden, waarbij ze een klein beetje zijn doorgeschoten in het Mk4 -> Core One verhaal, wat naar mijn idee onzinnig is. Maar de gedachte is sympathiek. Ook is hun customer support - volgens de overleveringen iig - een heel stuk beter dan die van Bambu en andere Chinezen. Dat is ook wat waard. Ik vind het ook bijzonder dat ze de Core One voor die prijs neer kunnen zetten. Hun marge heeft een aardige hit gekregen. Maar om een apparaat dat volledig in de EU is ontworpen en in elkaar gezet, vind ik dat heel erg netjes. Bambu zit in China bovenop de supply chain en heeft daar aanmerkelijk voordeel van. Hun marges zijn behoorlijk denk ik.
Maar tegelijkertijd heeft Prusa veel te lang op hun handen gezeten en geteerd op oude glorie. Zij hebben de kennis in huis, maar zagen geen noodzaak, want er was geen concurrent. Die paar nerds die een Voron in elkaar zetten, maken geen deuk in hun omzet. Bambu wel, en dat merk je. Voorheen stuurden ze niet eens reviewexemplaren rond en nu worden er (gratis) hele studios/printfarms ingericht. Times have changed.
Maar de rest zijn toch zo'n beetje copycats? Ik zie niet echt een grote innovatieve 3D printer producent in het consumentensegment. Snapmaker heeft met die toolchanger alleen iets voor een lager prijs gemaakt. Het concept is al vaker vertoond. Ook op Kickstarter, en ook open source. Verder zie ik niet veel innovatie, alleen kopieren wat Bambu doet of Prusa deed.MC Taz Man schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:07:
[...]
Nu vergelijk je Prusa enkel met BL/de Chinezen. Ik vergeleek ze met de hele markt.
Welk deel van "de markt", als ik vragen mag? Alleen de consumentenmachines of ook de (semi-) professionele machines van vergelijkbaar formaat, zoals de Ultimakers en Raise 3d's van deze wereld?MC Taz Man schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:07:
[...]
Nu vergelijk je Prusa enkel met BL/de Chinezen. Ik vergeleek ze met de hele markt.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Anders een goed moment om op marktplaats voor een habbekrats nog een tweede X1C aan te schaffen.
[ Voor 13% gewijzigd door CrashOverDrive op 27-08-2025 15:02 ]
'Iedereen' wilde toch een grotere printer?CrashOverDrive schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:01:
De h2 is nogal een chonker, stroomverbruik ook een stuk meer door de grotere heated plate.
INDX, Voron, eva. Er zijn zat innovaties gaande.mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:43:
[...]
Maar de rest zijn toch zo'n beetje copycats? Ik zie niet echt een grote innovatieve 3D printer producent in het consumentensegment. Snapmaker heeft met die toolchanger alleen iets voor een lager prijs gemaakt. Het concept is al vaker vertoond. Ook op Kickstarter, en ook open source. Verder zie ik niet veel innovatie, alleen kopieren wat Bambu doet of Prusa deed.
Uiteraard enkel consumenten machines.ocf81 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:45:
[...]
Welk deel van "de markt", als ik vragen mag? Alleen de consumentenmachines of ook de (semi-) professionele machines van vergelijkbaar formaat, zoals de Ultimakers en Raise 3d's van deze wereld?
Hey, ik ben zelfs teruggegaan van H2D naar de oude vertrouwde X1cmphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:38:
[...]
'Iedereen' wilde toch een grotere printer?
Ohja, die. Ik keek meer naar de fabrikanten van printers. Voron is denk ik nog steeds niche en zelf geen fabrikant. Aliexpress verdient er nog het meest aanMC Taz Man schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:48:
INDX, Voron, eva. Er zijn zat innovaties gaande.
Ja, op zich is er genoeg innovatie, alleen niet onder de 3D printer fabrikanten. Prusa lijkt nu de weg gevonden te hebben naar Bondtech om de INDX te integreren, en dat is een goed idee. Samen kun je de concurrent aan. Dat is ook een stukje innovatie op een ander vlak, want toolchangers zijn niet echt nieuw. Alleen lijkt het momenteel een doorbraak te maken onder de consumenten.
De doorbraak is dan ook niet de techniek, imo, maar de prijs waarop de techniek geïmplementeerd kan worden.mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:03:
[...]
Ohja, die. Ik keek meer naar de fabrikanten van printers. Voron is denk ik nog steeds niche en zelf geen fabrikant. Aliexpress verdient er nog het meest aan
Ja, op zich is er genoeg innovatie, alleen niet onder de 3D printer fabrikanten. Prusa lijkt nu de weg gevonden te hebben naar Bondtech om de INDX te integreren, en dat is een goed idee. Samen kun je de concurrent aan. Dat is ook een stukje innovatie op een ander vlak, want toolchangers zijn niet echt nieuw. Alleen lijkt het momenteel een doorbraak te maken onder de consumenten.
Wat is een "grote" printer? Ik heb zelf wel eens een klassificatie gemaakt op basis van wat een printer mogelijk maakt, en eigenlijk is alles dat tot 30 cm komt niet bijzonder groot, eerder medium formaat. Maar als je serieus met printen aan de slag wil is de ruimte ervoor maken, mits die er in beginsel is, ook niet al te bezwaarlijk. Maar eerlijk gezegd is een grotere printer alleen echt aantrekkelijk als je vaak grotere klussen print, dus die komt dan naast een (of meedere) kleinere printer(s).mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:38:
[...]
'Iedereen' wilde toch een grotere printer?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Tsja...als je zo gaat beginnen...ocf81 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:26:
[...]
Wat is een "grote" printer? Ik heb zelf wel eens een klassificatie gemaakt op basis van wat een printer mogelijk maakt, en eigenlijk is alles dat tot 30 cm komt niet bijzonder groot, eerder medium formaat.
Het is net als met fotografie: als je vogeltjes fotografeert, heb je tonnen aan telelenzen nodig. Doe je voornamelijk portretten, kun je die lenzen bij wijze van spreken in je zak steken.
De meeste hobbymakers kunnen best met een printer onder de 30cm maken wat ze willen. En hoe groter de printer, hoe groter ook de problemen worden. Zwaardere onderdelen, groter bed, veel grotere plaats voor de printer nodig, etc. Er zijn een aantal van die grote jongens, ook voor consumenten. Maar volgens mij zijn dat ook geen millionsellers. De grootste markt is denk ik om en nabij de 30cm.
Hoewel je zeker samenstellingen kan maken en die dan kan verlijmen of in elkaar kan schroeven is dat toch niet hetzelfde als in één keer een print van dat formaat produceren. De bruikbaarheid van een apparaat wordt uiteindelijk wel bepaald door wat je er mee kan maken. Bij CNC-portaalfrezen, om maar een aanpalende productcategorie te noemen, is het niet ongebruikelijk om daarin classificaties te maken op basis van de mogelijkheden, en formaat is daarbij een voornaam kengegeven. Dat zou bij 3D-printers ook goed op zijn plek zijn, denk ik. In mijn ogen is het dus niet zo gek om op basis daarvan een classificatie in te richten, in plaats van te blijven hangen in wat ooit gangbaar was op basis van wat toen mogelijk was.mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:43:
[...]
Tsja...als je zo gaat beginnen...Dat is dus jouw definitie, en helemaal afhankelijk van wat je maakt. Ik heb vaker de opmerking gehoord dat voor veel (niet alle) prints een Prusa Mini voldoende is. Natuurlijk heb je ook wel eens wat meer nodig, maar dat hangt er helemaal vanaf wat je doet.
Het is net als met fotografie: als je vogeltjes fotografeert, heb je tonnen aan telelenzen nodig. Doe je voornamelijk portretten, kun je die lenzen bij wijze van spreken in je zak steken.
De meeste hobbymakers kunnen best met een printer onder de 30cm maken wat ze willen. En hoe groter de printer, hoe groter ook de problemen worden. Zwaardere onderdelen, groter bed, veel grotere plaats voor de printer nodig, etc. Er zijn een aantal van die grote jongens, ook voor consumenten. Maar volgens mij zijn dat ook geen millionsellers. De grootste markt is denk ik om en nabij de 30cm.
En als ik kijk naar wat ik wil printen is een printer van 60 x 60 x 60 cm eigenlijk waar ik naar op zoek ben. Dat maakt het mogelijk om ca 80% van alle huishoudelijke voorwerpen te produceren, zonder daarbij compromissen te maken omtrent hoe het dan gemaakt moet worden. Helaas is daar de ruimte bij mij thuis niet voor aanwezig, dus beperk ik mij tot ca. 40x40x40cm, waarmee ik al heel veel meer kan printen dan op de 20x30x20 waar ik nu maximaal mee kan spelen.
Alle problemen die uit een groot formaat voortkomen kunnen worden aangepakt middels de toepassing van goed ingenieursschap tijdens de ontwikkeling van het product, maar dat werkt wel door in de prijs, zowel vooraf als tijdens het gebruik ervan. Dat moet je dan natuurlijk wel willen ophoesten. De consumentenprinters welke een printvolume van 60x60x60cm of groter hebben zijn denk ik zeldzaam omdat ze veel kosten en tot nu toe vaak te slecht in elkaar steken. Mijn vermoeden is dat het eerder zo is dat de prijs bepalend is van wat beschikbaar is voor de hobbyist, dan dat de vermogens van de printer leidend zijn in de vormgeving van het aanbod.
[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 27-08-2025 17:20 ]
© ocf81 1981-infinity
Precies, wat JIJ wil printen. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit iets van die afmetingen wilde doen. Ik denk dat dat heel weinig hobbymakers zijn. De categorie cosplay kostuums heeft een wat grotere printer nodig, maar bijvoorbeeld de H2D kan dat prima aan.ocf81 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:00:
En als ik kijk naar wat ik wil printen is een printer van 60 x 60 x 60 cm eigenlijk waar ik naar op zoek ben.
Ik denk dat 30x30x30 voor de overgrote meerderheid voldoende is. Dat enkele ding dat groter is, moet je dan maar iets op vinden. Tenzij je veel van die grote dingen moet printen. Je koopt tenslotte ook geen vrachtwagen omdat je 1 of 2 keer een bankstel moet vervoeren.
Om de beroemde quote maar van stal te halen; De beste camera is degene die je bij je hebtmphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:43:
[...]
Tsja...als je zo gaat beginnen...Dat is dus jouw definitie, en helemaal afhankelijk van wat je maakt. Ik heb vaker de opmerking gehoord dat voor veel (niet alle) prints een Prusa Mini voldoende is. Natuurlijk heb je ook wel eens wat meer nodig, maar dat hangt er helemaal vanaf wat je doet.
Ikzelf kom met grote regelmaat over de 18cm heen, de 250mm is voor mij ideaal. Hoewel ik ook daar met enige regelmaat overheen wil. Maar da's n=1.
Ik print eigenlijk nooit groter dan 256, In al de jaren dat ik een printer heb is het slechts 1x voorgekomen dat ik ruimte tekort kwam. 90% van mijn prints kunnen op een Prusa Mini.
Ik kijk naar de H2D voornamelijk vanwege het geluid en 2 kleuren, ik vind em alleen te groot.
Dus er zijn ook mensen die geen grotere printer nodig hebben.
Zit iedereen helmen te printen ofzo?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 20% gewijzigd door JorneB op 27-08-2025 23:24 ]
Ik vraag mij serieus af of je de probleemruimte goed in beeld hebt als je zoiets als het bovenstaande zegt. De projectie van je eigen belevingswereld lijkt echt voorop te staan en alles wat daar van afwijkt lijkt te moeten worden bestreden. Zoals ik al heb aangegeven, classificatie die ik voor mijzelf bedacht komt voort uit een analyse van wat je kan printen met een printer van een bepaalde grootte. En dan zie je dat je met een kleine printer (bouwvolume van minder dan (30cm)³ makkelijk veel handzame dingen kan maken, maar dat je toch snel tekort schiet bij objecten die van het van niet al te omvangrijke huishoudelijke voorwerpen zoals: kleinere stukken meubilair, monitorsteunen, PC kasten en andere van dat soort zaken. Ik krijg daardoor sterk de indruk dat je in beperkingen denkt, in plaats van mogelijkheden. Ik zou zeggen: Open je ogen voor wat mogelijk is, en wellicht wordt het dan ook wenselijkmphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:02:
[...]
Precies, wat JIJ wil printen. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit iets van die afmetingen wilde doen. Ik denk dat dat heel weinig hobbymakers zijn. De categorie cosplay kostuums heeft een wat grotere printer nodig, maar bijvoorbeeld de H2D kan dat prima aan.
Ik denk dat 30x30x30 voor de overgrote meerderheid voldoende is. Dat enkele ding dat groter is, moet je dan maar iets op vinden. Tenzij je veel van die grote dingen moet printen. Je koopt tenslotte ook geen vrachtwagen omdat je 1 of 2 keer een bankstel moet vervoeren.
© ocf81 1981-infinity
Nee, dat doe ik niet. Ik zeg alleen - en volgens mij zeg jij nu hetzelfde -dat het afhankelijk is van wat je print. En je maakt het nog duidelijker door wat zaken op te noemen: meubilair, monitorsteunen, pc kasten. Allemaal dingen die jij graag wil kunnen printen. Ik print weer andere dingen. Niets is goed of fout, en ik snap dat er mensen zijn die gigantische dingen printen. En heel af en toe zou ik ook willen dat ik iets van 35 cm zou kunnen printen. Maar tegelijkertijd weet ik ook dat dat voor wat mij betreft uitzonderingen zijn en ook doordat het aanbod van dergelijke grote printers niet echt ruim te noemen is, ben ik daar dan ook niet naar op zoek. Als je nou elke printer ook in een XL formaat kon krijgen, en het niet meteen een vermogen zou kosten, zou ik het heel misschien overwegen. Maar zoals ik al eerder aangaf, ga ik ook geen vrachtwagen kopen om een enkele keer een bankstel te vervoeren.ocf81 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:54:
Ik vraag mij serieus af of je de probleemruimte goed in beeld hebt als je zoiets als het bovenstaande zegt. De projectie van je eigen belevingswereld lijkt echt voorop te staan en alles wat daar van afwijkt lijkt te moeten worden bestreden.
Gewoon geen behoefte om (veel) grote dingen te printen.Ik krijg daardoor sterk de indruk dat je in beperkingen denkt, in plaats van mogelijkheden.
Ik vroeg in beginsel gewoon wat een grote printer dan wel niet is. Wat mij betreft is 30cm dat niet, gezien de probleemruimte. Ik geef aan dat binnen de probleemruimte er een gat in het aanbod is bij consumentenprinters. (welke nu overigens langzaamaan wel gevuld wordt, met bijvoorbeeld een SV08 Max en V-Core 500) En zoals Jorne aangeeft: als je meer kan ga je dat waarschijnlijk ook gebruiken. Dat is een hele andere insteek dan jouw benadering, welke op kosten lijkt te zijn gebaseerd. Jij verdraait dat tot wat ik wil printen, puur op basis van wat jij (niet) wil uitgeven, zo lijkt het. Geld kan natuurlijk altijd een overweging zijn, helemaal als je er niet zo veel van hebt, maar dat was nooit mijn uitgangspunt.mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:40:
[...]
Nee, dat doe ik niet. Ik zeg alleen - en volgens mij zeg jij nu hetzelfde -dat het afhankelijk is van wat je print. En je maakt het nog duidelijker door wat zaken op te noemen: meubilair, monitorsteunen, pc kasten. Allemaal dingen die jij graag wil kunnen printen. Ik print weer andere dingen. Niets is goed of fout, en ik snap dat er mensen zijn die gigantische dingen printen. En heel af en toe zou ik ook willen dat ik iets van 35 cm zou kunnen printen. Maar tegelijkertijd weet ik ook dat dat voor wat mij betreft uitzonderingen zijn en ook doordat het aanbod van dergelijke grote printers niet echt ruim te noemen is, ben ik daar dan ook niet naar op zoek. Als je nou elke printer ook in een XL formaat kon krijgen, en het niet meteen een vermogen zou kosten, zou ik het heel misschien overwegen. Maar zoals ik al eerder aangaf, ga ik ook geen vrachtwagen kopen om een enkele keer een bankstel te vervoeren.
[...]
Gewoon geen behoefte om (veel) grote dingen te printen.
© ocf81 1981-infinity
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.