@
schoolspel Ik heb de P1S en A1 Mini naast elkaar staan. Voor de ruimte hoef je het niet te doen, want de footprint van beide printers is nagenoeg hetzelfde. De A1 Mini heeft nog ruimte voor en achter nodig voor de bewegende build plate, daar verkijk je je snel op.
Kort door de bocht dus minimaal 39 x 38 cm. En de P1S is 39 x 39cm.
Bij de P1S zet je de AMS in principe er bovenop, die neemt dus geen extra werkblad ruimte in beslag. Bij de A1 Mini kan dat ook door middel van een mod die je zelf kunt printen. Doe je dat niet dan is de footprint (zoals op bovenstaande afbeelding te zien is) fors groter.
Ik vind
(let op, dit is een mening!) de AMS lite een net-niet product. Ik vind het jammer dat de AMS Lite open is waardoor bijvoorbeeld vocht invloed kan hebben op het filament. Nu valt dat wel mee bij de meeste filamentsoorten en is het vooral het gevoel wat ik erbij heb. Je kunt dit wederom modden, maar dat vind ik ook maar een pleister. Ook drijft de AMS Lite de rollen aan door de spoelen te draaien als een wiel. Daarvoor moet je dus wel compatibele spoelen hebben. Bij de AMS liggen de spoelen op rollers en trekt de AMS aan het filament. Je hebt hier dus iets meer flexibiliteit. Ik ben dus fan van de AMS, maar ik zou de AMS Lite overslaan. Vooral als je toch al >€500 uitgeeft.
Hoe zit het dan met de printers? De A1 Mini is duidelijk de modernere printer. Met o.a. flow calibration en een touch screen. De printer is plug and play en de kwaliteit is out-of-the-box tip top in orde. De P1S daarentegen heeft een ongelofelijk beroerde touchscreen interface. Setup is net zoals bij de A1 Mini kinderlijk eenvoudig, maar voelt wat spartaans met het display. Er mist o.a. flow calibration, maar ook out of the box is deze printer gewoon goed.
Het grote voordeel van de P1S ten opzichte van de A1 (Mini) is dat dit een Core-XY printer is. De A1 is een bed slinger. Dat wil zeggen dat het print bed beweegt tijdens de print. Dit kan problemen geven bij prints die wat lastiger hechten. Hierdoor moet je dan (veel) langzamer printen. Als het al lukt. Een bepaalde fluit kreeg ik bijvoorbeeld met geen mogelijkheid geprint op mijn A1 Mini. En op de P1S ging dit in één keer goed.
De behuizing van de P1S helpt bij het printen ook omdat de temperaturen beter onder controle gehouden kunnen worden. Bij mijn A1 Mini zorgde tocht al voor print failures bij PETG. Omdat simpelweg de A1 Mini het heatbed lastig op temperatuur kon houden waardoor de print losliet toen ik iets te vlug binnenliep

. De P1S heeft hier geen last van. Sterker nog, het heatbed en de printkop zijn veel sneller op temperatuur. Gecombineerd met Core XY zie ik dan ook dat prints op de P1S zowat altijd sneller zijn. De P1S is wel iets luidruchtiger dan de A1 Mini, maar met de deur dicht hoor ik ze allebei niet.
Toch nog even terugkomend op de interface van de P1S. Die is redelijk ruk. Maar.... Die gebruiken wij relatief weinig. De AMS zorgt namelijk voor het laden en ontladen. En de rest doen we vaak in Home Assistant of de slicer. Een alternatief is een touchscreen zoals de
XTouch of
Panda Touch. De XTouch ben ik aan begonnen, maar moet ik nog een keer goed installeren

. Maar omdat ik de interface te weinig gebruik zit het me nog niet in de weg

.
Tot slot vraag je je misschien na deze spraakwaterval af waarom wij twee printers hebben. Sterker nog, waarom wij twee printers in 1 jaar heb gekocht

. Ik ben deze hobby vorig jaar begonnen met een A1 Mini. Na 2 dagen had ik eigenlijk spijt dat ik geen AMS had genomen

. Echter was de AMS op de A1-serie toen nog niet mogelijk. Mijn vrouw heeft toen in de aanbieding de P1S Combo gekocht. Vandaar dat ik ook wij zeg, want inmiddels doen we dit samen. De A1 Mini staat ons momenteel niet in de weg. We gebruiken deze nu vooral voor TPU, test prints en simultaan prints. Beide printers zijn geweldige apparaten en totaal geen miskopen. Maar de AMS is een verademing en willen we niet meer zonder.