WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.
rinkel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:34:
[...]
Mbt PLA zijn er absoluut genoeg merken die goed zijn, ik print al geruime tijd voordat BambuLab bestond.
Het PETG van Bambulab vind ik echter uitzonderlijk mooi printen. Er is wel filament dat er in de buurt komt, maar nog steeds niet hetzelfde.
Ik heb een paar rollen eSun ePETG+HS en dat werkt ook prima hoor.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:17
mphilipp schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:07:
[...]

Ik heb een paar rollen eSun ePETG+HS en dat werkt ook prima hoor.
eSun glimt meer, hou niet zo van glim.
Ik vind de Sunlu HS dan weer beter/mooier

[ Voor 32% gewijzigd door rinkel op 26-05-2026 16:45 ]

wim62 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:38:
[...]

Er zijn meer merken dan Bambu .
Ik heb het over alle merken die ik ooit gebruikt heb, ik gebruik meer dan enkel BL :P. Alle merken hebben kleurverschil tussen batches. Da's de aard van het beestje.

In mijn ervaring iig

• KBE91
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:18
Adder28 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:14:
Zijn er mensen die al problemen gehad hebben met de NTC? Ik zou deze preventief willen vervangen omdat mijn A1 in de slechte series zit, maar de support is niet happig. (Ondanks nog steeds in garantietermijn).
Ik weet niet welke serie het is, maar ik heb al zoveel prints gedaan op mijn A1.
Printer gekocht in 2025 in Juli.

Heb er gewoon een overspanningsbeveiliging stopcontact tussen zitten, van het merk brennenstuhl.
Mocht je toch wat preventief willen zijn, lagere bed temp gebruiken.

Print uitsluitend nog in PETG eigenlijk, maand geleden nog 7 kg gekocht voor 43 euro van het merk Anycubic.

• kayhan66
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-06 15:43
Print uitsluitend nog in PETG eigenlijk, maand geleden nog 7 kg gekocht voor 43 euro van het merk Sunlu.
Wil je mij hier de link van sturen ben wel geintresseerd.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:20

Oxigeon

En zo is dat!

KBE91 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:05:
[...]

Ik weet niet welke serie het is, maar ik heb al zoveel prints gedaan op mijn A1.

Heb er gewoon een overspanningsbeveiliging stopcontact tussen zitten, van het merk brennenstuhl.

Print uitsluitend nog in PETG eigenlijk, maand geleden nog 7 kg gekocht voor 43 euro van het merk Sunlu.
Wil ik ook wel eten. Ik heb Esun PLA gekocht maar die wil echt niet lekker printen op mijn A1. Misschien deze dan maar eens proberen. Doe jij de PETG drogen?

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01
Vannacht de printer aan voor wat cadeautjes. Linksachter kwam er eentje los. Dat is het verste weg van de deuropening. Ik zou zeggen dat die hoek misschien te warm werd? Jullie nog suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSgNwqJiX84iAt6-OpowNJh4OU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wo4HL55M9PvHNdc4pjKfxWNF.jpg?f=fotoalbum_large

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:04
Of het bed is daar niet goed schoon of het bed is daar niet warm genoeg .

Moet je met een multimeter met een temperature measurement erop maar eens op het printbed meten , op verschillende plaatsen wel het printbed op een temperatuur zetten .

• KBE91
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:18
kayhan66 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:29:
[...]

Wil je mij hier de link van sturen ben wel geintresseerd.
Oxigeon schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:37:
[...]

Wil ik ook wel eten. Ik heb Esun PLA gekocht maar die wil echt niet lekker printen op mijn A1. Misschien deze dan maar eens proberen. Doe jij de PETG drogen?
Was het merk ANYCUBIC precies dat ik gekocht heb, mijn excuses.
( is door de warmte :| )

https://www.joybuy.nl/dp/anycubic-filament-petg-1-kg-zwart/100391323

Zie wel dat er ander merk is, maar daar heb ik geen ervaring mee.

PETG droog ik niet, nog nooit gedaan eigenlijk.
Mijn vorige rol was wel van Sunlu, dat ding lag al meer als half jaar gewoon in de kamer.

Ik gebruik de preset van Bambulab zelf, de Generic PETG.
Blijft zo hard plakken, dat ik al met een breekmes voorzichtig het heb moeten los doen.

• Adder28
  • Laatst online: 06-06 16:02
KBE91 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:05:
[...]

Print uitsluitend nog in PETG eigenlijk, maand geleden nog 7 kg gekocht voor 43 euro van het merk Anycubic.
Na beetje pushen bij support heb ik het vernieuwde bord gekregen net, dus we zijn al iets geruster.

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:11
Na het gedoe rondom het verbieden van third-party forks met hun cloud, is het nu de beurt aan hun AI-modelgenerator op MakerWorld. Vanaf eind juni wordt het creditssysteem omgegooid: betaal je niet meer eenmalig bij export, maar bij élke generatie.

Ik werk veel met de AI-generatie en je krijgt zelden in één keer wat je wil. De eerste vijf pogingen zitten er compleet naast, verkeerde geometrie, rare artefacten, totaal andere interpretatie van je prompt. Pas bij de zesde keer heb je iets bruikbaars. Vroeger kostte je hele sessie één keer credits (bij export van het eindresultaat). Vanaf eind juni kost elke mislukte poging evenveel als een succesvolle.

Het risico ligt zo volledig bij de gebruiker, terwijl de kwaliteit van de generaties daar absoluut niet naar is.

https://makerworld.com/nl/community/post/1777202

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:28
joosie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 06:38:
Na het gedoe rondom het verbieden van third-party forks met hun cloud, is het nu de beurt aan hun AI-modelgenerator op MakerWorld. Vanaf eind juni wordt het creditssysteem omgegooid: betaal je niet meer eenmalig bij export, maar bij élke generatie.

Ik werk veel met de AI-generatie en je krijgt zelden in één keer wat je wil. De eerste vijf pogingen zitten er compleet naast, verkeerde geometrie, rare artefacten, totaal andere interpretatie van je prompt. Pas bij de zesde keer heb je iets bruikbaars. Vroeger kostte je hele sessie één keer credits (bij export van het eindresultaat). Vanaf eind juni kost elke mislukte poging evenveel als een succesvolle.

Het risico ligt zo volledig bij de gebruiker, terwijl de kwaliteit van de generaties daar absoluut niet naar is.

https://makerworld.com/nl/community/post/1777202
Niet zo vreemd, want de token kosten liggen volledig bij BL nu. Iemand die 20x iets moet genereren en 1x export kost ze dus 20x zo veel.

je ziet de hele AI wereld verschuiven naar token-based credit ipv output of maandelijks bedrag, dus snap wel dat BL volgt want het kost hen nu waarschijnlijk ook bakken met geld.

en mbt het niet in 1x goed genereren, tja. Het blijft een statistisch model dat inherent fouten maakt. Je kunt mijns inziens je tijd beter steken in het leren van CAD dan dit soort AI tools gebruiken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Jer0en
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:33
Na lang wikken en wegen toch maar de X2d aangeschaft, eigenlijk was ik aan het wachten op een prijsdrop voor de P2s maar bij het uitblijven daarvan en de introductie van de X2d besloten om iets meer te investeren. Naast de gebruikelijke huishoudelijke printjes vind ik het vooral leuk om met functionele prints problemen (al dan niet bestaand) op te lossen dus de extra nozzle voor support uit een ander materiaal en de verwarmde kamer leken mij wel leuke extra features.

Ik ben nu een aantal printjes verder en het valt mij op dat bij het "voorprogramma" voordat de print zelf start er een vrij hard brommend geluid klinkt net na het levelen (denk ik). Het klinkt een beetje alsof een motor op het eind zit en toch nog door wil. Hebben meer mensen dit/ is dit normaal of moet ik er iets mee doen...

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:18
Jer0en schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:38:
Na lang wikken en wegen toch maar de X2d aangeschaft, eigenlijk was ik aan het wachten op een prijsdrop voor de P2s maar bij het uitblijven daarvan en de introductie van de X2d besloten om iets meer te investeren. Naast de gebruikelijke huishoudelijke printjes vind ik het vooral leuk om met functionele prints problemen (al dan niet bestaand) op te lossen dus de extra nozzle voor support uit een ander materiaal en de verwarmde kamer leken mij wel leuke extra features.

Ik ben nu een aantal printjes verder en het valt mij op dat bij het "voorprogramma" voordat de print zelf start er een vrij hard brommend geluid klinkt net na het levelen (denk ik). Het klinkt een beetje alsof een motor op het eind zit en toch nog door wil. Hebben meer mensen dit/ is dit normaal of moet ik er iets mee doen...
Da's normaal, is een korte resonantie-test.

I'm a photographer, not a terrorist

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

JustRob schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:06:
[...]

Niet zo vreemd, want de token kosten liggen volledig bij BL nu. Iemand die 20x iets moet genereren en 1x export kost ze dus 20x zo veel.

je ziet de hele AI wereld verschuiven naar token-based credit ipv output of maandelijks bedrag, dus snap wel dat BL volgt want het kost hen nu waarschijnlijk ook bakken met geld.

en mbt het niet in 1x goed genereren, tja. Het blijft een statistisch model dat inherent fouten maakt. Je kunt mijns inziens je tijd beter steken in het leren van CAD dan dit soort AI tools gebruiken.
Eens, en daarbij zijn de credits relatief goedkoop, al helemaal als je een paar ontwerperjes hebt geüpload en daar likes voor krijgt. Dan kun je je maker world punten weer omzetten in tokens. 100 credits voor 10 punten zie ik, waar ze nog wel eens korting op geven afaik.
En volgens mij krijg je ook punten als je dingen print en ze dan een rating geeft, maar dat werkt bij mij niet meer omdat ik LAN mode gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 28-05-2026 07:45 ]

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:54
joosie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 06:38:
Het Hunyuan3D transformer model is wel volledig open source. Die kun je prima lokaal in ComfyUI draaien. Is helaas wel van mindere kwaliteit vergeleken met Meshy6 of Tripo 3.0 maar onbeperkt en gratis pogingen.
Niet de printer die ik verwachtte, of wilde, maar wél interessant:

Creative Playground. Extra Large. June 1, 2026, 4 PM CEST

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:05
Zou het een H2 sized A1 worden? 35cm buildplate zou wel tof zijn voor dat platform.

*EDIT

lol, Bambu's chat bot be snitching :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Izt2RzMX8nVW8o5-5rSoeyiFD0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Nu1zRcMLGpr4BVH7cxRgCZQh.jpg?f=user_large

Als die bot van ze dus klopt, dan is het dus 33cm plate + optionele snijmodule als grootste veranderingen. :)

[ Voor 74% gewijzigd door CrashOverDrive op 28-05-2026 16:52 ]

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:33
CrashOverDrive schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:35:
Zou het een H2 sized A1 worden? 35cm buildplate zou wel tof zijn voor dat platform.
Alleen heb je met zo'n bedslinger veel meer ruimte nodig. Dat is dan weer een dingetje (voor sommigen).
Maar verder inderdaad wel een interessant ding. Niet voor mij, maar toch een leuk apparaat voor (waarschijnlijk) een interessante prijs. Zat er wel aan te komen natuurlijk. Alles wordt nu bijgewerkt naar de nieuwste stand van de techniek bij Bambu. Dus in elke serie een dual nozzle enzo. Mooi hoor.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
CrashOverDrive schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:35:

*EDIT

lol, Bambu's chat bot be snitching :+

[Afbeelding]

Als die bot van ze dus klopt, dan is het dus 33cm plate + optionele snijmodule als grootste veranderingen. :)
105% extra volume klinkt heel indrukwekkend. Maar het is dus 7,5cm extra per dimensie. Op zich mooi, maar 105% klinkt natuurlijk beter.

Ben vooral benieuwd of die A2L nog in LAN-modus kan straks })
Waah schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:11:
[...]
Ben vooral benieuwd of die A2L nog in LAN-modus kan straks })
Ja, dat denk ik wel. Anders willen bedrijven en onderwijs hun spullen niet kopen.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
mphilipp schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:49:
[...]

Ja, dat denk ik wel. Anders willen bedrijven en onderwijs hun spullen niet kopen.
Of ze zetten een speciaal abbo op met extra features voor bedrijven en onderwijs :+ de keuze voor producten in bedrijven en onderwijs is vaak niet de prijs, maar de afschrijving en het gebruiksgemak.

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:49
Op mijn werk heb ik op dit moment zes Bambu Labs staan. Ik merk dat het efficiënt indelen van de printers wel een klusje is. Ik werk op een school en leerlingen sturen allerlei modellen in allerlei kleuren door elkaar. Ik was net op zoek naar stroomlijning en zie de Bambu Farm Manager en Bambuddy langskomen als systemen die hier mogelijk bij zouden kunnen helpen. Hebben jullie hier ervaringen mee? Tips?
Waah schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:39:
[...]
Of ze zetten een speciaal abbo op met extra features voor bedrijven en onderwijs :+ de keuze voor producten in bedrijven en onderwijs is vaak niet de prijs, maar de afschrijving en het gebruiksgemak.
Dat soort conspiracy dingen doe ik niet aan mee. Ik kan alleen reageren op wat er actueel is, niet op wat iemand op zijn zolder bedenkt dat er zou kunnen gebeuren. Zo kunnen we wel bezig blijven. Ik hou mij daar verre van.

BobB schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:43:
Ik was net op zoek naar stroomlijning en zie de Bambu Farm Manager en Bambuddy langskomen als systemen die hier mogelijk bij zouden kunnen helpen. Hebben jullie hier ervaringen mee? Tips?
Ik ken alleen Bambuddy, maar geen ervaring met hun queueing mechanbisme. Ik zie wel dat ie een queue heeft, dus je kunt het dan wel een managen denk ik.
Met Bambuddy kun je in ieder geval werken in LAN mode, zonder cloud, voor zover dat belangrijk is op de school.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:59
Waah schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:39:
[...]

Dat bestaat al en was de X1E :)

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Ik heb vandaag wat routine-onderhoud uitgevoerd aan mijn Bambu Lab X1C, maar nu loop ik helaas vast. De printer faalt sindsdien consequent bij de Auto Bed Leveling (ABL) met foutcode 0300 4002 231930 en 0300 4002 214230. De fout treedt telkens op het moment dat de printkop de hoek linksachter probeert te kalibreren. Ik heb een korte video gemaakt waarin je precies ziet wat er gebeurt tijdens de foutmelding:

YouTube: Bambu Lab X1c - Bed leveling always fails in the same spot

Tijdens het onderhoud heb ik de Z-axis lead screws schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. Tevens alle PTFE-tubes vervangen (van de printkop naar de AMS-buffer, en van de buffer naar de AMS zelf) met officiële Bambu PTFE-tubes die op de exacte fabriekslengte zijn afgesneden.

Wat ik zelf al heb gecontroleerd/uitgesloten:
  • De nozzle: Deze is kaarsrecht, schoon en er zit geen plastic- of vetresten op de tip.
  • De bouwplaat: Ligt perfect tegen de positioneernokken aan de achterkant. Ik heb de plaat er ook helemaal afgehaald en zowel de magnetische onderplaat als de onderkant van de PEI-plaat grondig schoongemaakt om uit te sluiten dat er vuil onder ligt.
  • De druksensoren (piezo/force sensors): Ik heb het bed omhoog gestuurd en onder het bed gecontroleerd of de drie load sensors helemaal vrij zijn. Er zit geen verdwaald filament, "poop" of ander vuil tussen.
  • De PTFE-tube: Eerst dacht ik dat de tube misschien tegen de glazen bovenplaat klemde, maar de ABL faalt ook in de hoek linksachter als ik de glazen plaat er volledig afhaal.
Het lijkt er sterk op dat er mechanisch iets wringt of de sensorwaarden verstoort in die specifieke hoek linksachter zodra de nozzle het bed probeert te tappen. Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?

Never gonna let you down

Rick Astley schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:26:
Ik heb vandaag wat routine-onderhoud uitgevoerd aan mijn Bambu Lab X1C, maar nu loop ik helaas vast. De printer faalt sindsdien consequent bij de Auto Bed Leveling (ABL) met foutcode 0300 4002 231930 en 0300 4002 214230. De fout treedt telkens op het moment dat de printkop de hoek linksachter probeert te kalibreren. Ik heb een korte video gemaakt waarin je precies ziet wat er gebeurt tijdens de foutmelding:

YouTube: Bambu Lab X1c - Bed leveling always fails in the same spot

Tijdens het onderhoud heb ik de Z-axis lead screws schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. Tevens alle PTFE-tubes vervangen (van de printkop naar de AMS-buffer, en van de buffer naar de AMS zelf) met officiële Bambu PTFE-tubes die op de exacte fabriekslengte zijn afgesneden.

Wat ik zelf al heb gecontroleerd/uitgesloten:
  • De nozzle: Deze is kaarsrecht, schoon en er zit geen plastic- of vetresten op de tip.
  • De bouwplaat: Ligt perfect tegen de positioneernokken aan de achterkant. Ik heb de plaat er ook helemaal afgehaald en zowel de magnetische onderplaat als de onderkant van de PEI-plaat grondig schoongemaakt om uit te sluiten dat er vuil onder ligt.
  • De druksensoren (piezo/force sensors): Ik heb het bed omhoog gestuurd en onder het bed gecontroleerd of de drie load sensors helemaal vrij zijn. Er zit geen verdwaald filament, "poop" of ander vuil tussen.
  • De PTFE-tube: Eerst dacht ik dat de tube misschien tegen de glazen bovenplaat klemde, maar de ABL faalt ook in de hoek linksachter als ik de glazen plaat er volledig afhaal.
Het lijkt er sterk op dat er mechanisch iets wringt of de sensorwaarden verstoort in die specifieke hoek linksachter zodra de nozzle het bed probeert te tappen. Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?
Volgens de eerste reactie hier op Reddit, is je buildplate scheef. Klinkt ook logisch. Geen idee hoe je dit oplost. Mogelijk ligt er iets onder je printplaat. Heb je een andere, bij toeval?

Ik zou, na de printplaat checken, een ticket openen.

Als alternatief, kan je met deze instructies een handmatige bedlevelling doen.

[ Voor 3% gewijzigd door MC Taz Man op 30-05-2026 21:31 ]

• JorneB
JorneB schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:50:
[...]

Het Hunyuan3D transformer model is wel volledig open source. Die kun je prima lokaal in ComfyUI draaien. Is helaas wel van mindere kwaliteit vergeleken met Meshy6 of Tripo 3.0 maar onbeperkt en gratis pogingen.
@joosie en alle mede-3Dprint-tweakers natuurlijk

Zojuist eens TRELLIS.2 van Microsoft geprobeerd, ook een gratis en open source transformer model, en ik ben er zeer onder de indruk van. Voor iedereen met een NVIDIA kaart en minimaal 6GB VRAM geschikt. Draait in een browser. Instructies om het zelf te proberen vind je hier. Korte uitleg video vind je hier.

Bijna 400.000 faces. Veel te hoge kwaliteit, om te testen. Duurde 168 seconden op een RTX3090 + Intel 265k in Firefox.

Geprobeerd met een enkele afbeelding van Droopy:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mr09bjWMpyQZchxRTAl_iY_5dsg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ExtrVLDUK7JvSOnv9BkUoqWz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RweToH41H76XpP2TcpFMlGhsU4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JxFumzh4QregIYmsYV3HphVD.png?f=fotoalbum_tile
Dikke aanrader!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:29
JorneB schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:32:
[...]

@joosie en alle mede-3Dprint-tweakers natuurlijk

Zojuist eens TRELLIS.2 van Microsoft geprobeerd, ook een gratis en open source transformer model, en ik ben er zeer onder de indruk van. Voor iedereen met een NVIDIA kaart en minimaal 6GB VRAM geschikt. Draait in een browser. Instructies om het zelf te proberen vind je hier. Korte uitleg video vind je hier.

Bijna 400.000 faces. Veel te hoge kwaliteit, om te testen. Duurde 168 seconden op een RTX3090 + Intel 265k in Firefox.

Geprobeerd met een enkele afbeelding van Droopy:
[Afbeelding][Afbeelding]
Dikke aanrader!
Hoe is de achterkant van het model? Is dat ook een beetje logisch?

• JorneB
Noxious schreef op zondag 31 mei 2026 @ 02:32:
[...]

Hoe is de achterkant van het model? Is dat ook een beetje logisch?
Zo goed als. Oren zitten extra vast aan het hoofd, maar dat is vrij makkelijk te verwijderen in een editor. Kleine plooi op beide schouders welke nog gladgestreken moet worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZfXIrwRgBU0I9jG0VdZ6CjhEK0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FACsqpoFBJO9e6MtoAEZJZFu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03ipx7fXLbRmIqJ9jS-v2LK3cq0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RMWPKFUjvLXdYSRYtP3RD4us.png?f=fotoalbum_tile

• Noxious
JorneB schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:54:
[...]

Zo goed als. Oren zitten extra vast aan het hoofd, maar dat is vrij makkelijk te verwijderen in een editor. Kleine plooi op beide schouders welke nog gladgestreken moet worden.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er idd goed uit!

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

MC Taz Man schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:30:
[...]

Volgens de eerste reactie hier op Reddit, is je buildplate scheef. Klinkt ook logisch. Geen idee hoe je dit oplost. Mogelijk ligt er iets onder je printplaat. Heb je een andere, bij toeval?

Ik zou, na de printplaat checken, een ticket openen.

Als alternatief, kan je met deze instructies een handmatige bedlevelling doen.
Top! De buildplate was recht (ook bij andere buildplates lukte het bed levelen niet). Daarna handmatige bedlevelling (tramming) gedaan en nu werkt het weer. Super bedankt voor de tip :)

Never gonna let you down

Rick Astley schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:22:
[...]

Top! De buildplate was recht (ook bij andere buildplates lukte het bed levelen niet). Daarna handmatige bedlevelling (tramming) gedaan en nu werkt het weer. Super bedankt voor de tip :)
No worries.

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:07

Gaitman

The Real One

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Hmm een ding dat me nogal opvalt: De A2L is compatibel met beide generaties boxed AMS. Dus ook de AMS 1. De A1's zijn dat niet.

Ik vraag me af of ze dat voor de A1 serie ook gaan maken. Ik wacht daar al een tijdje op, ik zou wel een AMS 2 willen kopen maar dan zit ik met die ouwe AMS 1. Zou ideaal zijn als ik die gewoon met de A1 mini kon gebruiken.

Ze zouden dan ook meer verkopen want als dat kon had ik allang een AMS2 gekocht.

Voor de rest weinig nieuws, alleen wat groter en support voor snij tools, dat is op zich wel grappig.

[ Voor 10% gewijzigd door Llopigat op 01-06-2026 17:25 ]

• PepieNL
Mooi prijsje voor de A2L mocht je zitten te wachten op zo'n groot bed 🤗 Ikzelf heb beide A1's waarvan de mini bij mij nog steeds het meeste werk verzet en alweer dik 2 jaar oud is inmiddels. Zal per use case verschillend zijn maar z'n grotere broer staat bij mij nauwelijks aan. Enkel wat uitzonderingen hier of daar als ik niet uit kom qua oppervlak.. of natuurlijk als ik behoefte heb aan meer plates tegelijk. Die 2L zal daarom ook niets toevoegen voor me 😉
Llopigat schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:24:
Hmm een ding dat me nogal opvalt: De A2L is compatibel met beide generaties boxed AMS. Dus ook de AMS 1. De A1's zijn dat niet.
Uhh, volgens mij wel hoor..

https://wiki.bambulab.com/en/a1/manual/ams-connection-guide

[ Voor 18% gewijzigd door PepieNL op 01-06-2026 18:26 ]

• Llopigat
  • Niet online
PepieNL schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:21:
Mooi prijsje voor de A2L mocht je zitten te wachten op zo'n groot bed 🤗 Ikzelf heb beide A1's waarvan de mini bij mij nog steeds het meeste werk verzet en alweer dik 2 jaar oud is inmiddels. Zal per use case verschillend zijn maar z'n grotere broer staat mij nauwelijks aan. Die 2L zal daarom ook niets toevoegen voor me 😉
Ja voor mij ook. Ik heb alleen de mini en die staat toch vaker aan dan de P1S die ik ook heb. Reden: De P1S is enorm veel luidruchtiger wat betreft gebonk dat door het hele gebouw klinkt. De A1 Mini is erg stil. En de meeste prints hebben het volume toch niet nodig.
Oh! Bedankt! Het uitkomen van die Hub had ik even gemist. Super, dan zal ik die gelijk bestellen.

• PepieNL
Llopigat schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:24:
[...]

Ja voor mij ook. Ik heb alleen de mini en die staat toch vaker aan dan de P1S die ik ook heb. Reden: De P1S is enorm veel luidruchtiger wat betreft gebonk dat door het hele gebouw klinkt. De A1 Mini is erg stil. En de meeste prints hebben het volume toch niet nodig.

[...]

Oh! Bedankt! Het uitkomen van die Hub had ik even gemist. Super, dan zal ik die gelijk bestellen.
De mini is inderdaad heel erg stil, ideaal in een appartement zoals hier 😀 Hij start en kalibreerd uiteraard ook sneller vanwege z'n bedsize en is iets zuiniger want hoeft minder oppervlakte warm te houden.

• Llopigat
  • Niet online
PepieNL schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:29:
[...]

De mini is inderdaad heel erg stil, ideaal in een appartement zoals hier 😀 Hij start en kalibreerd uiteraard ook sneller vanwege z'n bedsize en is iets zuiniger want hoeft minder oppervlakte warm te houden.
Ja, het enige is die vibratie/resonantie check die hij bij elke print doet, die dreunt enorm door. Ik heb een speciaal profiel gemaakt met die uit de Gcode geknipt, die gebruik ik dan als ik laat op de avond print.

Maar de P1S maakt een soort diep gebonk dat ik 3 verdiepingen lager bij de voordeur nog hoor. Dat gebeurt als de nozzle horizontaal van richting verandert. Ik heb al geprobeerd hem op kurk en foam te zetten, ik heb die voetjes van aliexpress met die lagers erin, ik heb al geprobeerd de acceleratie te verminderen maar het blijft gebeuren. De A1 doet dat totaal niet vreemd genoeg. Daarom print ik niet zo vaak met de P1 en zeker nooit 's nachts.

[ Voor 29% gewijzigd door Llopigat op 01-06-2026 18:41 ]

• rinkel
Llopigat schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:39:
[...]

Ja, het enige is die vibratie/resonantie check die hij bij elke print doet, die dreunt enorm door. Ik heb een speciaal profiel gemaakt met die uit de Gcode geknipt, die gebruik ik dan als ik laat op de avond print.

Maar de P1S maakt een soort diep gebonk dat ik 3 verdiepingen lager bij de voordeur nog hoor. Dat gebeurt als de nozzle horizontaal van richting verandert. Ik heb al geprobeerd hem op kurk en foam te zetten, ik heb die voetjes van aliexpress met die lagers erin, ik heb al geprobeerd de acceleratie te verminderen maar het blijft gebeuren. De A1 doet dat totaal niet vreemd genoeg. Daarom print ik niet zo vaak met de P1 en zeker nooit 's nachts.
Ook als je de acceleratie op 1000 zet bij alles?

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:44
Soms heb je van die dingen waarvan je je afvraagt hoe dan? |:(

Filament vast in de Auxiliary Extruder van de X2D, deze zit achterop de printer en voert filament aan voor de 2de printkop.Totaal geen beweging in te krijgen, ding dus maar open gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNABF0fb_P-ZJJP9mbOwORdbXg4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AsTApTYVRnfBlDGMTD7zFhXW.png?f=fotoalbum_tile
Dat zou gewoon een vrije doorgang moeten zijn, geen enkele reden voor filament erin vast te zitten. Haal ik dit er met heel veel moeite uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GePZBG3uqY-8acyo8eGdrd7NjTY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7IWcKu5KHdBNgp1pQbKtO9ha.png?f=user_large

Dat is waar het filament de extrruder in gaat, dit moet dus gebeurd zijn tijdens het uitvoeren.

Wel kudos voor Bambu, ze hebben van de meeste onderdelen wel een wiki over onderhoud en/of reparatie.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:17

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Inmiddels zijn we weer vele prints en uren verder, en begin ik eigenlijk meer en meer thuis te worden in de software etc.

Nu zag ik laast iemand mij de tip geven over Bambuddy, ik zag dat er wat mensen het hier ook gebruiken. Het lijkt mij echt prima om mee te werken maar ik ben wel benieuwd of het de moeite is met een printer ?

De grootst elimitatie waar ik tegen aanloop met de P2S is dat het gekoppeld is aan een enkel account, mijn zoon wil vaak zelf ook wat printen en doen en ik ben niet echt het type "hier is mijn account" dus success. Daarnaast is minder cloud altijd goed bij dit soort zaken.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• rinkel
ShadowBumble schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:52:
Inmiddels zijn we weer vele prints en uren verder, en begin ik eigenlijk meer en meer thuis te worden in de software etc.

Nu zag ik laast iemand mij de tip geven over Bambuddy, ik zag dat er wat mensen het hier ook gebruiken. Het lijkt mij echt prima om mee te werken maar ik ben wel benieuwd of het de moeite is met een printer ?

De grootst elimitatie waar ik tegen aanloop met de P2S is dat het gekoppeld is aan een enkel account, mijn zoon wil vaak zelf ook wat printen en doen en ik ben niet echt het type "hier is mijn account" dus success. Daarnaast is minder cloud altijd goed bij dit soort zaken.
Bambuddy draait hier zonder problemen in een docker op mijn NAS, dus niet in een cloud.
Je kunt in Bambuddy gewoon extra users aanmaken en een paar rechten toekennen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5yw4ifCeb15EAsvTNhyIM0erGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4MPL0SmaQTeNprGhNaSyor7i.png?f=fotoalbum_large

Het is niet zo dat je vanuit Makerworld meteen kan printen, maar je kunt wel een makerworld url erin plakken en dan alsnog op print klikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHrjhqr_CjwsWJWZzhLyH5oA8_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fLP3fyTnVC9GoqHyZRLVDskN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door rinkel op 02-06-2026 12:15 ]

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

rinkel schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:10:
[...]

Bambuddy draait hier zonder problemen in een docker op mijn NAS, dus niet in een cloud.
Je kunt in Bambuddy gewoon extra users aanmaken en een paar rechten toekennen.

[Afbeelding]

Het is niet zo dat je vanuit Makerworld meteen kan printen, maar je kunt wel een makerworld url erin plakken en dan alsnog op print klikken.

[Afbeelding]
Oh dat ziet er goed uit, dan moet ik even uitzopeken of je nog steeds vanuit Orca kan printen via Bambuddy en hoe dat zit met firmware updates. Thanks voor de screenshots zeker multi user is wel super fijn

• rinkel
ShadowBumble schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:22:
[...]

Oh dat ziet er goed uit, dan moet ik even uitzopeken of je nog steeds vanuit Orca kan printen via Bambuddy en hoe dat zit met firmware updates. Thanks voor de screenshots zeker multi user is wel super fijn
Ik gebruik mijn bambu printers in dev mode samen met OrcaSlicer, die ik ook voor mijn Voron gebruik.
Via Bambuddy kan ik alles volgen, werkt gewoon goed. Daarnaast zit er een filament tracker in.

Als je de printers beheert in Bambuddy kun je ook een firmware-update uitvoeren, hij geeft dan aan dat er een beschikbaar is. Ik heb dit alleen nog niet kunnen testen want er is nog geen nieuwe firmware geweest.
Bij de X2D geeft ie wel aan dat er een nieuwe versie is, maar die kan Bambuddy dan niet vinden, maar deze is online ook nog niet beschikbaar.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

rinkel schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:31:
[...]

Ik gebruik mijn bambu printers in dev mode samen met OrcaSlicer, die ik ook voor mijn Voron gebruik.
Via Bambuddy kan ik alles volgen, werkt gewoon goed. Daarnaast zit er een filament tracker in.

Als je de printers beheert in Bambuddy kun je ook een firmware-update uitvoeren, hij geeft dan aan dat er een beschikbaar is. Ik heb dit alleen nog niet kunnen testen want er is nog geen nieuwe firmware geweest.
Bij de X2D geeft ie wel aan dat er een nieuwe versie is, maar die kan Bambuddy dan niet vinden, maar deze is online ook nog niet beschikbaar.
Ben hem nu aan het testen inderdaad, inmiddels opgezet op de server, en de P2S in LAN Only/Dev modus gezet. VirtualPrinter aangemaakt en die toegevoegd in OrcaSlicer. Tot nu toe loopt het super goed en simpel eigenlijk, weet nog niet welke modus gewenst is voor de VirtualPrinter, Proxy or Queue, Ik vermoed dat dat eigenlijk enkel relevant is als je meerdere printers erin hebt etc. Dus voor nu even in Proxy modus.

Al met al tevreden, los dat je nu van die cloud zooi af bent. Kan ik ook in huis de printer delen tussen verschillende systemen. Stiekem ben ik ook wel heel gecharmeerd van het Filament management systeem :+ Super handig

• Adder28
  • Laatst online: 06-06 16:02
Gisteren het nieuwe AC bord in de A1 gestoken, ze zitten al aan versie 5. Al 1 probleempje opgelost en nu weer met een gerust hart printen.

Wel toegeven dat de service na wat aandringen correct en tijdig is.

Enige dat ik nu wel opmerkte is dat er kabels verkeerd zaten vanaf de fabriek of dat ze geen kleur hebben waardoor je niet weet of het positief of negatief is. Beetje een afknapper.

[ Voor 30% gewijzigd door Adder28 op 03-06-2026 12:08 ]

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:52
Ik word momenteel echt knetter gek van de P2S die ik heb. Alle printjes gaan mis.
Heb hem al factory reset gegeven, platen afgewassen met dreft, opnieuw gekalibreerd...

Benchy printen gaat na 70% mis op de PEI plaat, hij begon met printen beetje rechts van het midden en op een gegeven moment verschuift hij en zie je overal spagetti
Benchy geprint vanaf LCD schermpje, dus geen presets van Bambu Studio gebruikt.

Iemand nog enig idee wat ik kan proberen?

Filament in de AMS is rond de 12% volgens Bambu studio.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLiCZ1zrZz_aRVaU2HSH4gzQFbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6dtnxFfCsoLp9V5FdBVXzpCZ.png?f=fotoalbum_large

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• rinkel
makooy schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:26:
Ik word momenteel echt knetter gek van de P2S die ik heb. Alle printjes gaan mis.
Heb hem al factory reset gegeven, platen afgewassen met dreft, opnieuw gekalibreerd...

Benchy printen gaat na 70% mis op de PEI plaat, hij begon met printen beetje rechts van het midden en op een gegeven moment verschuift hij en zie je overal spagetti

[Afbeelding]
Dus de benchy verschuift?
Dan is het bed toch niet schoon genoeg.
Even goed schrobben met schuursponsje + dreft en vooral niet met je vingers aan het bed komen.
Of je bed is niet warm genoeg.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:20

Oxigeon

En zo is dat!

[Afbeelding]
Welk merk pla? Ik heb dit met esun op een A1

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:00

[Afbeelding]
Kan zijn de je bed wat gesteld moet worden.

https://wiki.bambulab.com/en/p2s/maintenance/manual-bed-tramming?appSharePlatform=whatsapp

• makooy
rinkel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:46:
[...]

Dus de benchy verschuift?
Dan is het bed toch niet schoon genoeg.
Even goed schrobben met schuursponsje + dreft en vooral niet met je vingers aan het bed komen.
Of je bed is niet warm genoeg.
Had wat druppels dreft op de plaat gedaan, goed ingewreven, daarna met warm water afgespoeld en drooggemaakt met de theedoek.
Oxigeon schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:54:
[...]

Welk merk pla? Ik heb dit met esun op een A1
Bambulab PLA Basic
Doet hij dit niet automatisch met auto-bed leveling of tijdens een kalibratie?

• vassago
makooy schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:37:
[...]
Alleen binnen een bepaalde marge.
Je hebt niet een andere buildplate om te proberen en heb je op de andere kant van de plate hetzelfde probleem?
Andere rol filament al geprobeerd neem ik aan?

• makooy
vassago schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:48:
[...]

Alleen binnen een bepaalde marge.
Je hebt niet een andere buildplate om te proberen en heb je op de andere kant van de plate hetzelfde probleem?
Andere rol filament al geprobeerd neem ik aan?
Heb 3 plates geprobeerd, PLA Basic wit, zwart en PLA Matte blauw

• theguyofdoom
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:28
[...] drooggemaakt met de theedoek.
Probeer het eens droog te maken met papier, zeker als die theedoek niet net uit de wasmachine kwam en/of met wasverzachter is gewassen.

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:52
theguyofdoom schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:10:
[...]

Probeer het eens droog te maken met papier, zeker als die theedoek niet net uit de wasmachine kwam en/of met wasverzachter is gewassen.
na het wassen doe ik inderdaad ook drogen met een keukenrol. Omdat Bambu dat aangegeven had in hun wiki; weet wel dat dit geholpen heeft, en verdenk als ik het met een (schone) theedoek doe dat er toch iets van pluisjes oid achterblijven waardoor de plate niet helemaal goed functioneert ofzo.

http://specs.tweak.to/5253

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:38
[...]
Had wat druppels dreft op de plaat gedaan, goed ingewreven, daarna met warm water afgespoeld en drooggemaakt met de theedoek.

[...]
Flink geschrobd met een afwasborstel? Anders blijft er spul in de putjes van de PEI zitten.

• makooy
IMirjamI schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:22:
[...]

Flink geschrobd met een afwasborstel? Anders blijft er spul in de putjes van de PEI zitten.
Nee dat niet, ga straks nogmaals proberen!
Sjowhan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:14:
[...]

na het wassen doe ik inderdaad ook drogen met een keukenrol. Omdat Bambu dat aangegeven had in hun wiki; weet wel dat dit geholpen heeft, en verdenk als ik het met een (schone) theedoek doe dat er toch iets van pluisjes oid achterblijven waardoor de plate niet helemaal goed functioneert ofzo.
Ga ik straks ook proberen. Ik ben juist altijd voorzichtig met keukelrol omdat er houtsnippers voor gebruikt worden en dat krassen kan geven op beeldschermen etc.

• JustRob
hmm. Ik maak mijn plate echt zelden schoon, print gewoon na elkaar door en om de 10-15 prints doe ik er een keer wat dreft op en met de borstel overheen. Echt nóoit problemen gehad. Niet met PLA en PETG. Blijft fascinerend dat sommige printers/plates/mensen(?) er zoveel gevoeliger voor zijn en bijna een heel ritueel hebben na iedere print. Maar je maakt mij echt niet wijs dat voor die basic materialen een textured plate perfect schoon moet zijn.

Als een print keer op keer fout gaat, is het volgens mij veel waarschijnlijker dat er mechanisch iets niet goed zit. Vuil tussen de rails/geleiders, ergens een lager/wieltje/band die niet lekker loopt, etc.

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:41
[...]

Pure dreft helpt niet je moet zeep altijd oplossen met water anders werkt niet.
Was je handen maar eens met alleen zeep dus zonder water en droog ze af durf te wedden dat ze nog net zo vies zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Mojo-45 op 04-06-2026 16:46 ]

• vassago
JustRob schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:40:
hmm. Ik maak mijn plate echt zelden schoon
Ik heb het idee dat het ook aan het type printer ligt, van mijn A1 moest ik regelmatig de buidlplate schoonmaken en bij de X2D heb ik hem nog nooit schoon gemaakt en print er PLA en PETG door elkaar op.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

hmm. Ik maak mijn plate echt zelden schoon, print gewoon na elkaar door en om de 10-15 prints doe ik er een keer wat dreft op en met de borstel overheen. Echt nóoit problemen gehad. Niet met PLA en PETG. Blijft fascinerend dat sommige printers/plates/mensen(?) er zoveel gevoeliger voor zijn en bijna een heel ritueel hebben na iedere print. Maar je maakt mij echt niet wijs dat voor die basic materialen een textured plate perfect schoon moet zijn.

Als een print keer op keer fout gaat, is het volgens mij veel waarschijnlijker dat er mechanisch iets niet goed zit. Vuil tussen de rails/geleiders, ergens een lager/wieltje/band die niet lekker loopt, etc.
Dit, als een benchy zomaar loskomt, is er echt iets met de eerste laag. Ja, het kan het bed zijn, maar als die redelijk schoon is, moet ie blijven plakken. Ik was mijn plaat ook niet na elke print, dat doe ik pas als ik het idee heb dat ik teveel met m'n vingers aan de plaat heb gezeten. Bij elke print merk ik dat best wat moeite moet doen om de prints los te krijgen. (Zowel PLA als PETG)

• rinkel
GeleFles schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:37:
[...]

Dit, als een benchy zomaar loskomt, is er echt iets met de eerste laag. Ja, het kan het bed zijn, maar als die redelijk schoon is, moet ie blijven plakken. Ik was mijn plaat ook niet na elke print, dat doe ik pas als ik het idee heb dat ik teveel met m'n vingers aan de plaat heb gezeten. Bij elke print merk ik dat best wat moeite moet doen om de prints los te krijgen. (Zowel PLA als PETG)
Ik weet niet hoe nieuw de plaat is, en of er met petg geprint is.
Ik heb het een aantal keer gehad dat bij een nieuwe plaat ook niks bleef plakken, ruw schrobben was de oplossing.

Ik zag echter ook eens op een video van de 3dprinterNerd dat hij een plaat had die gewoon slecht was en een nieuwe (andere) het wel goed deed.

• theguyofdoom
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:28
makooy schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:36:
Ik ben juist altijd voorzichtig met keukelrol omdat er houtsnippers voor gebruikt worden en dat krassen kan geven op beeldschermen etc.
Fair point voor brillen en beeldschermen, maar Bambu zegt zelf dat je met fijn schuurpapier lichtjes over de textured PEI mag. Dus dat papier zou ik me niet zo druk om maken :)
Carefully sanding the surface with fine-grit (600 was recommended) sandpaper can help restore adhesion.

https://eu.store.bambulab.com/nl/products/bambu-textured-pei-plate

[ Voor 12% gewijzigd door theguyofdoom op 04-06-2026 10:18 ]

• rob-bo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-06 12:50
hmm. Ik maak mijn plate echt zelden schoon, print gewoon na elkaar door en om de 10-15 prints doe ik er een keer wat dreft op en met de borstel overheen. Echt nóoit problemen gehad.
Ik heb precies hetzelfde. Ik denk dat ik de plaat nog minder vaak schoonmaak en ik zit er gewoon met mijn vingers aan om losse dingen er af te vegen. Ik snap ook niet zo goed waarom sommigen er wel problemen mee hebben.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:27

[Afbeelding]
Zo te zien is je benchy verschoven, zit hij ook los? Als ik iets geprint heb moet ik het voorwerp echt los "krakken". Wordt je plate wel warm? op welke temp staat hij ingesteld. Met de standaard PLA moet dit gewoon goed gaan zonder speciale instellingen.

Heeft hij het wel gedaan? of is dit je eerste print? Dit lijkt meer op een defect dan een instellings fout.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
rob-bo schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:47:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Ik denk dat ik de plaat nog minder vaak schoonmaak en ik zit er gewoon met mijn vingers aan om losse dingen er af te vegen. Ik snap ook niet zo goed waarom sommigen er wel problemen mee hebben.
Misschien vettere handen, ander merk/type filament, andere settings, hogere lucht vochtigheid?

Soms snap ik juist niet dat er niet meer mensen problemen hebben. :P

• Noxious
Ik merk wel dat veel mensen denken dat het beter is een plaat schoon te maken met alcohol, maar afhankelijk van het type plaat zorgt dat juist voor grotere problemen.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:03
Noxious schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:14:
Ik merk wel dat veel mensen denken dat het beter is een plaat schoon te maken met alcohol, maar afhankelijk van het type plaat zorgt dat juist voor grotere problemen.
Gebruik niet anders dan alcohol, en alleen voor ABS maak ik gebruik van een lijmspuitbus

Bing

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:49
Maar is een printer dan wel helemaal goed gebouwd? Als je er zo veel gedoe mee hebt?

Ik gebruik in mijn klaslokaal zes printers. Drie P1S en drie X1C. Allemaal met AMS, maar dat doet er in deze denk ik niet zo toe. Daar wordt in bepaalde periodes van het schooljaar wekenlang aan de lopende band mee geprint. Platen eruit, leerlingen halen modellen eraf (dus vingerafdrukken/vet) en doen de plaat er weer zelf in. Wordt niks schoongemaakt, dezelfde platen worden steeds gebruikt en door regelmatig te laten levelen gaan 99,5% van de printjes goed. Dat wat mis gaat, is te danken aan slecht ontwerp met te weinig hechtingsoppervlakte aan het bed.

Ik mag toch verwachten dat de nieuwere modellen zulke basale functies als hechting steeds beter voor elkaar hebben dan slechter?

• wim62
  • Laatst online: 20:04
Het bootje wil varen 🤣.

Ik zelf gebruikt een CryoGrip pro glacier en daar print ik alle soorten filamenten op .

• Noxious
bing69 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:42:
[...]

Gebruik niet anders dan alcohol, en alleen voor ABS maak ik gebruik van een lijmspuitbus
Misschien dat het anders is voor ABS, maar van wat ik begrijp smeer je met alcohol vooral het plastic rond, waardoor het de pitjes in je printbed vult en je grip achteruit gaat.

• IMirjamI
hmm. Ik maak mijn plate echt zelden schoon, print gewoon na elkaar door en om de 10-15 prints doe ik er een keer wat dreft op en met de borstel overheen. Echt nóoit problemen gehad.

[...]
Hm ligt dan ook aan de definitie van vaak / zelden. Ik maak de plaat (in mijn perceptie) vaak met afwasmiddel schoon, wat in mijn huishouden betekent na elke 10-20 prints, dus minimaal 1x per week; soms om de dag. Vind ik vaak; niet zelden 😅

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:00
Hij doet inderdaad automatisch een bed-level. Alleen kan de afwijking te groot zijn/worden en dat wordt niet gecompenseerd. Zelf pas geleden ook voor het eerst op de XC1 uitgevoerd die het jaren prima deed maar uiteindelijk bij een bepaalde hoek niet meer goed print. Check uitgevoerd en bed weer level gemaakt en probleem was weer opgelost.

Er zitten niet voor niets stel schroeven. Door verschillende oorzaken kan het nodig zijn om het gaan controleren als al het andere niet werkt. 8)

Je kunt ook via makersworld een first layer test proberen. Voordeel is dat direct ziet of hij op het gehele bed goed print en weer je of je inderdaad moet gaan afstellen en hij maak je printplaat goed schoon.

[ Voor 25% gewijzigd door MikeOO op 05-06-2026 07:06 ]

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:03
Noxious schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:25:
[...]

Misschien dat het anders is voor ABS, maar van wat ik begrijp smeer je met alcohol vooral het plastic rond, waardoor het de pitjes in je printbed vult en je grip achteruit gaat.
Zowel met mijn vorige printer als wel alweer 2 jaar met de X1C doe ik niet anders. En nooit problemen....

Bing

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 12:35

[Afbeelding]
Je zou ook nog een andere buildplate kunnen proberen om uit te sluiten dat het daar aan ligt. Als je in de buurt van Den Haag woont mag je er best eentje komen lenen :)

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:51
Maar als je benchi na 70% fout gaan zit hij toch voor 70% vast op je bed ? hij kan dan toch niet opeens los komen ?

https://www.twitch.tv/3divo

• IMirjamI
Quepee schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:20:
Maar als je benchi na 70% fout gaan zit hij toch voor 70% vast op je bed ? hij kan dan toch niet opeens los komen ?
De print hecht dan in eerste instantie losjes, maar zit niet vast genoeg om met de vibraties te blijven zitten. De print schudt dan halverwege los.
Gisteren even wat aan het spelen geweest met de laser op de H2C. In eerste instantie wilde ik alleen de skyline van Rotterdam uit acryl snijden. Maar het 'lijntje' dat je uitsnijdt is een beetje dun, dus eigenlijk moest het ergens op gelijmd worden oid. Dat zou best lastig worden om dat netjes te doen, dus moest ik iets anders bedenken. Toen bedacht ik mij dat ik ook nog het restmateriaal had, wat dus eigenlijk het negatief is van de uitsneden. Dus heb ik een plankje multiplex gepakt en daar hetzelfde uitgesneden. Dan kun je die twee combineren: acryl met een houten skyline en een houtje met een acryl skyline. Beiden op een iets groter stukje hout geplakt met dubbelzijdige tape voor het acryl en houtlijm voor het hout. Ziet er nog leuk uit ook.
Zo kun je nog meer leuke dingen maken door uit twee verschillende materialen hetzelfde uit te snijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdeXx6C_2It39qft4X83vmWb7nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9WyHaiajZlqbtiFwJtuWL67.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbkajSEfpyqE97lLpKkTv4TLrcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5CqOHyfCLZ2HJI7y1UJOI7H.jpg?f=fotoalbum_large

Best leuk, die laser en snijplotter uitbreidingen. Ik ben ook met de (snij)plotter bezig geweest om mooie naamkaartjes te maken voor het diner op onze bruiloft. Met de pen heel mooi de namen erop schrijven en het snijmes snijdt hele kleine hartjes uit. Je kunt wat dat betreft je creativiteit de vrije loop laten. Voor mij absoluut geen gimmick.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Llopigat schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:39:
[...]

Doet de P2S dat ook? Dat 'bonken'?
Ik wil deze maand een Bambulab kopen. Ook 2ehands zoekende (maar die prijzen wijken vaak te weinig af tov nieuw en ik wil geen miskoop doen van eentje die veel dingen mis-print).
In de markt voor een P1S óf P2S (met AMS2, of die koop ik er later bij).
Geluid is voor mij ook wel een ding.

• Llopigat
  • Niet online
Allewijn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:32:
[...]
Ik wil deze maand een Bambulab kopen. Ook 2ehands zoekende (maar die prijzen wijken vaak te weinig af tov nieuw en ik wil geen miskoop doen van eentje die veel dingen mis-print).
Geen idee. De P2S heb ik niet. Ik heb wel een nieuwe printer binnen gekregen dit jaar maar dat is een Snapmaker U1. Niet vanwege de ophef rondom bambu overigens, maar vanwege de verwisselbare koppen, bambu is veel duurder met hetzelfde principe (De H2C). De bambu is wel een heel stuk beter uitgevoerd hoor, met de draadloze verbindingen en inductie heating. Maar gewoon te duur voor mij.. Die snapmaker heb ik nog steeds niet uitgepakt |:( Ik heb er geen ruimte voor momenteel. Maar ik wil multicolor flex TPU printen vandaar.

Maargoed, de de P2S lijkt me ook wel wat. Maar als P1S gebruiker zal ik niet zo heel snel upgraden. Maar ik denk dat als ik weer voor een printer ga, dat het de A2L wordt. Die snijtoevoeging vind ik wel heel leuk en het grote volume komt ook wel van pas. Ik wacht wel op een aanbieding een keer.

[ Voor 13% gewijzigd door Llopigat op 06-06-2026 17:43 ]

• Noxious
[...]

Ik ben erg tevreden met mijn P2S en hij is een stuk stiller dan mijn Ender 3 Pro - geen idee over welk 'bonken' het gaat. Is het niet dat de tafel tegen de muur slaat oid?

• Karp
  • Laatst online: 22:01
[...]

Ik heb niet veel vergelijking, maar mijn p1s is niet stil 😬

• JustRob
3D printers zijn per definitie niet stil. Teveel (snel) bewegende onderdelen.

• Noxious
Het is natuurlijk ook wel heel erg subjectief. Iedereen die ooit een stock driver Ender 3 heeft gehad zal een P2S vast heel stil vinden; maar iemand die nooit een 3D printer heeft gehad mist dat referentiekader. :P

Edit: Oh en de ondergrond enzo heeft een enorme impact. En het laat de tafel waar 'ie op staat wel schudden, dus meubelpootviltjes tussen de tafel en de muur bijv, enz..

[ Voor 28% gewijzigd door Noxious op 07-06-2026 11:15 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:18
De X2D heeft een aantal stappen die echt veel lawaai maken zoals de resonantietest. Op en af spoelen van de AMS is ook luidruchtig. Een dan heb je de normale werking voor het printen wat ook best wel flink geluid kwam maken.

De printer beweegt zoveel dat ik het werkblad gisteren vast heb gezet aan de muur :P

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:24
aDutchCow schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 00:11:
Ik heb nu een probleem bij mijn X2D, weet iemand hoe dit verschijnsel heet zodat ik het kan oplossen? Ik heb echt geen idee met welke settings ik moet beginnen. En dan heb ik het over het gebeuren linksboven en rechtsonder in de hoeken :([Afbeelding: Foto]
Ik heb hetzelfde probleem, en ik weet ook niet hoe het heet... De vraag van aDutchCow werd ondergesneeuwd door een andere discussie en is volgens mij niet beantwoord.

Dus: weet iemand hoe dit probleem heet, en wat je er aan kunt doen? :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• JustRob
Xcalibur schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, en ik weet ook niet hoe het heet... De vraag van aDutchCow werd ondergesneeuwd door een andere discussie en is volgens mij niet beantwoord.

Dus: weet iemand hoe dit probleem heet, en wat je er aan kunt doen? :)
Ik zou eens beginnen met een brim toevoegen.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:10
Vermoed dat je hoeken loskomen en dan is een brim toevoegen de eerste stap. Daarnaast zorgen dat je filament goed droog is (ik merk hier dat filament echt wel stuk minder presteert nu we een goede twee week de airco hebben aangehad).

En zorgen dat je plate goed schoon is.

Eventueel daarnaast kun je kijken om de ventilator de eerst 5 lagen uit te zetten oid.

• Rukapul
JustRob schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:46:
[...]

Ik zou eens beginnen met een brim toevoegen.
Ik zou beginnen met het probleem benoemen want de foto is vaag.

Gaat het om de niet nette afwerking van de toplaag?

Die had ik laatst ineens na gebruik van een ander hotend. Heb alles teruggeplaatst en de printer opnieuw gecalibreerd.

Lijkt alsof er net te weinig filament aangebracht wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 07-06-2026 13:52 ]

• Rukapul
Jan-man schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:00:
Vermoed dat je hoeken loskomen en dan is een brim toevoegen de eerste stap. Daarnaast zorgen dat je filament goed droog is (ik merk hier dat filament echt wel stuk minder presteert nu we een goede twee week de airco hebben aangehad)
Een airco ontvochtigt juist.

• Xcalibur
Rukapul schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:50:
[...]

Was niet mijn foto, heb op het moment geen print van mezelf bij de hand.
Maar het gaat (mij) dus om de toplaag inderdaad, daar komt een soort ruw oppervlak op sommige plekken.

Op de originele foto was dat hier te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjxqMbwU6bPspHwGv1SacZ2LB0M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KccoA5V7gjSNvb9oRlKah3Lp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9fkkS0Ez_1XhYE32sejIKw5vis=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VujsAsEOGp9W3PHFQXZ5aQo2.png?f=fotoalbum_tile
Dit gebeurt dus niet over het hele oppervlak, maar alleen op sommige stukken.
Naar mijn idee vaak in de hoeken, maar dat kan toeval zijn.

Is dat een kalibratieprobleem? Heeft dit een naam?

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:52
Xcalibur schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Maar het gaat (mij) dus om de toplaag inderdaad, daar komt een soort ruw oppervlak op sommige plekken.

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit lijkt wel op warping en is op te lossen met een super simpel tooltje voor de p2s;
https://makerworld.com/en...2d-auxiliary-fan-diffuser
Wat dit betekend (al doende leert men…) is dat door de fan(s( de plate in de hoeken teveel afkoelt waardoor je dit ziet in je prints.
Bij mij heeft deze (zeker) geholpen…

http://specs.tweak.to/5253

• JustRob
Rukapul schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:50:
[...]

Die had ik laatst ineens na gebruik van een ander hotend. Heb alles teruggeplaatst en de printer opnieuw gecalibreerd.

Lijkt alsof er net te weinig filament aangebracht wordt.
Het lijkt alsof de hoeken loskomen, want het is niet in 1 specifieke hoek, dus koeling lijkt onwaarschijnlijk. En als de hoeken loskomen en omhoog komen krijg je ook deze ruwe afwerking. Als het een kalibratie issue is, zou je het over het hele top oppervlak verwachten namelijk, niet specifiek in de hoeken.

• Xcalibur
Ok, thanks, zal eens wat dingen gaan proberen 🙂

• rinkel
Xcalibur schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:21:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Als je nozzle te dicht op het bed staat, krijg je van die golven. Daar lijkt dit ook een beetje op (van links boven naar rechts beneden diagonaal, dus tegen de printrichting in). Het lijkt er dus op dat de print in de hoeken is losgelaten van het bed en nu te dicht tegen de nozzle zit. (warping)
Pagina: 1 ... 142 143 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.