Dit wordt denk ik een vervolg op een
oude post van mij, over de Python AMS. Heel in het kort is de Python AMS een mod, waarbij je de AMS uit elkaar haalt en alles overzet in een grotere behuizing en het aandrijfsysteem van de spools veranderd van een frictie-feed (de rolletjes waar de spools op rusten) naar een tandwielaangedreven variant. De spools zitten op een as, dat aan een groot tandwiel zit, die wordt aangedreven door de originele AMS motor. Dit zorgt ervoor dat je in principe elke soort spool aankan. Karton, plastic of desnoods van hout is geen probleem. De AMS heeft geen last meer van spools die stof achterlaten of te glad zijn, te hoog, te smal, te licht of wat dan ook. Ze draaien altijd. Ik heb spools van 250g die er gewoon op gaan. Ik heb ook nog oude spools die net ietsje te groot zijn voor de AMS, en die gaan ook gewoon in die Python. Je kunt 'm ook maken voor spools van 2kg, alleen wordt ie dan nóg breder of moet je 1 plek opofferen.
De Python had eigenlijk maar één groot nadeel: hij is gargantuous. Hij is in alle richtingen groter dan de AMS. Ik heb 'm uiteindelijk aan de muur gehangen en dat werkt goed. Ik moet er alleen niet aan denken dat er een keer een stuk filament afbreekt...
Tot mijn grote vreugde zag ik dat de ontwerper van de Python AMS weer heeft toegeslagen, en nu laat ie een grote wens in vervulling gaan: het past gewoon in je oude AMS behuizing. Ik zag eerst de Kraken (zo heet de nieuwe) variant voor de
AMS2 Pro, waar dus ook de verwarming mee gaat:
/f/image/dL2DOzy0LKH2dpTJNc4wtY99.webp?f=fotoalbum_large)
Zo kun je alsnog profiteren van de tandwielaandrijving, waardoor je elk soort spool kunt gebruiken. Alleen de oversized spool die nog wel in de Python konden, gaan natuurlijk niet.
Maar...ook de
AMS OG is meegenomen. Op zich logisch, want die is even groot als de AMS2 Pro:
Ik kan dit echt van harte aanbevelen. Door de tandwielaandrijving heb je nooit meer ellende met dansende spools omdat ze te licht zijn, of zoals ik had met 2 Prusament spools die te glad waren en niet wilden draaien. Ook hoef je niet meer bang te zijn voor karton, alles gaat erin. Voor sommige spools moet je pasringtjes gebruiken, want die hebben een enorm gat in het midden. Ik draai 'm dan gewoon wat strakker aan en als is ie een beetje concentrisch draait is dat geen probleem. Dat is in de Kraken blijkbaar anders, want daar heb je niet die zee van ruimte zoals in de Python. Maar allemaal alsnog vele malen makkelijker als dat vreselijke respoolen. Ik heb daar eigenlijk alleen maar slechte ervaringen mee. Ik zal daar wel alleen in zijn, maar ik wil dat ook helemaal niet. Ik heb geen dure 3D printer gekocht om met spools te gaan zitten kloten...
Dus...ik ga binnenkort maar eens wat PC bestellen. Door die verwarming moet je echt wel goed hittebestendig materiaal hebben. Nylon is mij te duur, maar PC is nog wel te doen. Print ook prima moet ik zeggen. Wat dat betreft zijn we van ver gekomen...was een paar jaar geleden PETG nog 'het moeilijke' filament. Nu poept die printer alles gewoon zonder enig probleem eruit. Echt verbluffend soms. En juist die filamenten die als exotisch worden bestempeld, printen het mooist.
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL