• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:45
bgrr schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:49:
Is het beter om 2x een P2S op 2 aparte tafels/ ikea malm kastjes te zetten ipv beide op 1 bureau / grote malm kast ?

Of hebben ze geen last van elkaar als ze alle 2 afzonderlijk staan te wiebelen tijdens het printen op de standaard soft feet pootjes?

Vorige week ook eerste maintenance melding gekregen :-) 1500h afgetikt sinds eind oktober.
eens kijken wanneer de volgende komt en zorgen dat ik nieuwe tubes vet en olie heb liggen.

Gebruiken julllie de bambu tubes of iets wat bij de goeie doe het zelver te krijgen is ?
1500 uur? Mijn P2S gaf al na 500 uur aan dat de rods gesmeerd moesten worden. Afgelopen weekeind gedaan en alle rods en assen schoongemaakt en gesmeerd/geoilied. Kan 'ie er weer even tegen.

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:08
skank schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:21:
[...]

Dat dacht ik ook... maar ik zou anders niet weten hoe het komt?
Toch door die acceleratie?

Ik krijg de tip om het resterende van het hoofd te slicen en te printen en er dan op te kleven..
Ik heb even gekeken naar mn historiek maar daar staat de print op succeeded... (enkel dagen geleden).
Zou ik dat alsnog kunnen?
Je kunt het model ook opnieuw openen in je slicer en dan zelf in 2 stukken knippen (bovenin de menubalk zoeken naar het knopje met 2 rechthoeken boven elkaar) op de juiste laag. Het is natuurlijk even zoeken tot welke laar er geprint is Als je dat wet dan knip je hem daar en krijg je 2 delen. Het geprinte deel gooi je weg en de rest print je dan en plak je er op.

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:20
bgrr schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:49:
Is het beter om 2x een P2S op 2 aparte tafels/ ikea malm kastjes te zetten ipv beide op 1 bureau / grote malm kast ?

Of hebben ze geen last van elkaar als ze alle 2 afzonderlijk staan te wiebelen tijdens het printen op de standaard soft feet pootjes?

Vorige week ook eerste maintenance melding gekregen :-) 1500h afgetikt sinds eind oktober.
eens kijken wanneer de volgende komt en zorgen dat ik nieuwe tubes vet en olie heb liggen.

Gebruiken julllie de bambu tubes of iets wat bij de goeie doe het zelver te krijgen is ?
Da's wel wat weinig onderhoud. Voor de P2S gebruikt Bambu wel een logischere onderhoudsinterval dan bij de P1S die iedere maand de assen schoon en gesmeerd moet hebben en iedere 3 maanden de lead screws, ongeacht gebruik, maar met jouw gebruik zit je wel op die frequentie als aanbevolen. Linkje: https://wiki.bambulab.com...enance/period-maintenance

Superlube 21030 voor de lead screws en 51004 voor de metalen assen doet 't voor de P1S prima, zou denken voor de P2S ook.

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:49

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Hmm, over onderhoud gesproken; krijgt de P1S hier meldingen van? Besef me nu dat ik die nooit heb gezien, na 664 uur. Anders maar eens gaan doen dit weekend.

Coding in the cold; <brrrrr />

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 20:39
Belindo schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:37:
Hmm, over onderhoud gesproken; krijgt de P1S hier meldingen van? Besef me nu dat ik die nooit heb gezien, na 664 uur. Anders maar eens gaan doen dit weekend.
Ik zag ze ook niet totdat il eens een power cycle deedt.

• Belindo

Belindo

Darkangle schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:44:
[...]

Ik zag ze ook niet totdat il eens een power cycle deedt.
Is dat iets anders dan hem gewoon uitzetten na een print, en aanzetten voor de volgende?

Geen idee mbt de P1s, maar ik doe hier het onderhoud op m'n X1c gewoon elke maand. Is preventief & kan, imo, geen kwaad.
Belindo schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:48:
[...]

Is dat iets anders dan hem gewoon uitzetten na een print, en aanzetten voor de volgende?
Nee, een power cycle is letterlijk het apparaat uit/aan zetten ;)

• Belindo

Belindo

In dat geval; nog nooit een melding gehad. Zal hem in het weekend even wat TLC geven.

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:15
DeGroteMuis schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:33:
[...]

Da's wel wat weinig onderhoud. Voor de P2S gebruikt Bambu wel een logischere onderhoudsinterval dan bij de P1S die iedere maand de assen schoon en gesmeerd moet hebben en iedere 3 maanden de lead screws, ongeacht gebruik, maar met jouw gebruik zit je wel op die frequentie als aanbevolen. Linkje: https://wiki.bambulab.com...enance/period-maintenance

Superlube 21030 voor de lead screws en 51004 voor de metalen assen doet 't voor de P1S prima, zou denken voor de P2S ook.
*kijkt naar de P1S die hier al sinds de zomer staat* 👀😬
Voor zij die het interesseren, ik doe maandelijks deze stappen (nakijken):
Micro Lidar Schoonmaken indien melding
Camera Schoonmaken indien slecht beeld
Deur + Bovenkant glas Schoonmaken
Uitzuigen
Extruder assembley Controle + schoonmaken indien vies
Hotend Silicon Sock Controle + vervangen indien broos/stuk
Filament snijder Controle + vervangen indien stuk
Nozzle Wiper Controle + vervangen indien stuk
Part cooling fan Controle + schoonmaken indien vies
Dessicant AMS Drogen
Activated Carbon Air Filter Controle + vervangen indien doorzichtig
PTFE tube Controle + vervangen indien broos/stuk
Stalen Y-axis and Z-axis linear rods Ollien indien piept (grote fles)
Idler Pully + X-as Carbon Rod + riem vast maken Schoonmaken met IPA Alcohol
Idler Pully Oliën (vaker bij piepen/klikken)
Z-as Schroeven Invetten https://www.123-3d.nl/Sup...-Lube-Vet-i1467-t242.html

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 08:35

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

hmm, zelfde hier met P1S. Nooit gedaan, maar ook nooit een melding gezien. Waar kan je opzoeken hoeveel uur hij geprint heeft eigenlijk?
Zelfspot
Ik heb - for science - de noodknop van mijn H2C uitgeprobeerd. Onvrijwillig wel te verstaan. Hij wilde gisteren ineens niet meer aan, terwijl ik 'm een uur eerder nog aangezet had. Ik vond dat al gek. Keek in het appje van de wifi stekkerdoos en die stond nog gewoon aan. Even uit/aan, maar de printer bleef stil. Meerdere keren geprobeerd....ik snapte er niets van. Tot ik op het idee kwam om naar die knop te kijken. Blijkbaar per ongeluk ingedruk toen ik bezig was met de afvoerslang van de exhaust fan.
Conclusie: de knop werkt! :+ Machine is volledig stroomloos

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:09
rinkel schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:14:
[...]

Underextrusion doet me denken aan weerstand in de filament doorvoer. Draaien de motoren wel goed?
Het is gefixt. Blijkbaar ging die AMS onder een andere hoek naar binnen, na het wisselen van de posities van de AMS'en werkte ineens de andere niet.

Root cause was een tandwiel in de extruder die versleten was. Nu vervangen en geen enkel probleem meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_g5L0PTMD7P4iUfmyJ7Cfm3UZ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VOlfE7gQnhW89kBR0JkeGCeA.png?f=user_large

P.S. printer heeft 5800 draaiuren, dus het was wel te verklaren.

• DeGroteMuis
Volgens mij inderdaad niet op basis van sensordata, zoals de P2S en X1C wel hebben.
Karp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:19:
*kijkt naar de P1S die hier al sinds de zomer staat* 👀😬
Hahaha, oeps... Ik denk nog steeds dat aantal printuren ook wel wat uitmaakt hoor, je assen zullen minder residu hebben na 100 printuren in 2 maanden dan na 650 printuren in een maand.

Periodiek onderhoudsschema voor de P1S en P1P hier:
https://wiki.bambulab.com/en/p1/maintenance/p1p-maintenance
MC Taz Man schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:23:
Voor zij die het interesseren, ik doe maandelijks deze stappen (nakijken):
Micro Lidar Schoonmaken indien melding
Camera Schoonmaken indien slecht beeld
Deur + Bovenkant glas Schoonmaken
Uitzuigen
Extruder assembley Controle + schoonmaken indien vies
Hotend Silicon Sock Controle + vervangen indien broos/stuk
Filament snijder Controle + vervangen indien stuk
Nozzle Wiper Controle + vervangen indien stuk
Part cooling fan Controle + schoonmaken indien vies
Dessicant AMS Drogen
Activated Carbon Air Filter Controle + vervangen indien doorzichtig
PTFE tube Controle + vervangen indien broos/stuk
Stalen Y-axis and Z-axis linear rods Ollien indien piept (grote fles)
Idler Pully + X-as Carbon Rod + riem vast maken Schoonmaken met IPA Alcohol
Idler Pully Oliën (vaker bij piepen/klikken)
Z-as Schroeven Invetten https://www.123-3d.nl/Sup...-Lube-Vet-i1467-t242.html
Ik voor de P1S ongeveer hetzelfde met soms iets andere intervallen.
Met intussen nog maar zo'n 200-250 uur per maand printen:
Maandelijks
- Uitzuigen
- Glas schoonmaken, camera als beeld minder wordt ook
- X - as carbon rod schoonmaken
- Y-as en Z-as linear rods schoonmaken & smeren
- Hotend sock check, vervangen bij beschadiging
- Filamentsnijder check, vervangen indien bot / beschadigd
- Nozzle wiper check, vervangen indien beschadigd
- PTFE tube check, vervangen indien nodig, vaker na printen abrasive filamenten
- Extruder check extern, bij duidelijke vervuiling uit elkaar schroeven, reinigen, smeren
- Voor ik hardened extruder had, altijd uit elkaar schroeven, reinigen, smeren

Iedere 3 maanden
- Extruder uit elkaar schroeven, reinigen, smeren (sinds hardened extruder), vaker na printen abrasive filamenten
- Z-as leadscrews schoonmaken, nieuwe lube erop
- Fans checken
- Carbon filter check, vervangen als nodig

Wanneer nodig:
- Dessicant AMS units drogen (bij oplopende RH)
- Idler pullies smeren (bij piepen, klikken)
superduper schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:34:
hmm, zelfde hier met P1S. Nooit gedaan, maar ook nooit een melding gezien. Waar kan je opzoeken hoeveel uur hij geprint heeft eigenlijk?
Op de printer, rondje (3e optie), dan naar device <naam printer>, dan 2e van onder Printing Hours

• Karp
Heeft er iemand trouwens lege spools van Bambu Lab filament over? Ik merk dat ik meer refills heb dan spools, en de balans is een beetje scheef 😬

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-02 16:07
Karp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:30:
Heeft er iemand trouwens lege spools van Bambu Lab filament over? Ik merk dat ik meer refills heb dan spools, en de balans is een beetje scheef 😬
Momenteel nog niet, maar in de toekomst zou ik er wel overhebben. Daar ben je natuurlijk niets mee momenteel. Spools printen? er staan genoeg designs op makerworld.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:26

dragonhaertt

@_'.'

Autoreply schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:59:
Ik heb nog zo'n 70 lege rollen (en bijbehorende dozen) liggen.
Leuk dat ze herbruikbaar zijn, maar Sunlu (waar ik bestel) heeft vrijwel niets leverbaar in de kleuren en materialen die ik gebruik. (PETG en PLA+, transparant, wit/zwart/oranje

Heeft iemand er nog nut voor of kan dit zo de prullebak (en oud papierbak) in?

[Afbeelding]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Karp
Ik weet niet of dat compatible is?

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:24
Had ik in het begin ook. Uiteindelijk 2 spools zelf bij geprint. deze: https://makerworld.com/models/1052105?appSharePlatform=copy en het print profiel aangepast (dunnere wanden en minder infill) zodat ik op ongeveer 120gr filament kwam.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• stomley
  • Laatst online: 13-02 22:27
Welk merk warmeluchtpistool gebruiken jullie allemaal? Is er iets waar je goed op moet letten qua vermogen/regelbaarheid?
stomley schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:12:
Welk merk warmeluchtpistool gebruiken jullie allemaal? Is er iets waar je goed op moet letten qua vermogen/regelbaarheid?
BIC aansteker

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:34
Wat zou een nette prijs om een X1C te verkopen? Het is een X1C met AMS, nieuwe 0.6mm hot, spare 0.4 nozzle en 3 officiële buildsplates (textured, smooth high temp, cold/engineering). De printer is 2 jaar oud en heeft er 750uur opzitten. En in perfecte staat natuurlijk.

Ik ben zo tevreden van deze machine, dat ik eigenlijk zou willen upgraden naar een H2C.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Broodro0ster schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:08:
Wat zou een nette prijs om een X1C te verkopen? Het is een X1C met AMS, nieuwe 0.6mm hot, spare 0.4 nozzle en 3 officiële buildsplates (textured, smooth high temp, cold/engineering). De printer is 2 jaar oud en heeft er 750uur opzitten. En in perfecte staat natuurlijk.
Kijk op marktplaats wat men ervoor vraagt (en wat er geboden wordt)
Kijk op Bambulab wat een nieuwe P2S kost. Daar moet je onder zitten, want de P2S is feitelijk beter (of in ieder geval nieuwer) dan de X1C.

Ik had de pech dat Bambu eind vorig jaar een aanbieding had voor de P2S, waardoor je de X1C niet met goed fatsoen voor een normale prijs kon verkopen. Ja, misschien aan iemand die niet oplet, maar dat is gokken.

Tip: als je de H2C koopt, hou je AMS dan. Ik heb mijn AMS gehouden en toen, dankzij de aanbieding, de Ultimate Kit gekozen, dus met 2 AMS2Pro en een AMS HT. Dan heb je de ultieme H2C opstelling (naar mijn idee dan), waarbij je de AMS v1 op de linkernozzle zet en de 2 AMS2's op de rechter.
Als je dan nog dit dingetje print, kun je de AMS units ook nog eens heel makkelijk van links naar rechts verplaatsen zonder dat je de PTFE tubes moet wisselen. Gewoon de wissel omleggen, en aan de H2C vertellen dat die ene AMS nu aan de andere kant zit.
Wat je dan wel moet doen is iets op je AMSen zetten wie ze ziin en aan welke nozzle ze momenteel zijn toegewezen, anders raak je de draad kwijt.

Het is even wennen aan hoe dat gaat met toewijzen van filament met de H2C, maar het is uiteindelijk allemaal erg logisch. Ik ben er in ieder geval erg tevreden mee. Superding, wat de critici ook zeggen.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• stomley
  • Laatst online: 13-02 22:27
mphilipp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:46:
[...]

Kijk op Bambulab wat een nieuwe P2S kost. Daar moet je onder zitten, want de P2S is feitelijk beter (of in ieder geval nieuwer) dan de X1C.

Ik had de pech dat Bambu eind vorig jaar een aanbieding had voor de P2S, waardoor je de X1C niet met goed fatsoen voor een normale prijs kon verkopen. Ja, misschien aan iemand die niet oplet, maar dat is gokken.
De p2s had toch helemaal geen aanbieding omdat deze nieuw was.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-02 19:20
MikeOO schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:05:
[...]

Je kunt het model ook opnieuw openen in je slicer en dan zelf in 2 stukken knippen (bovenin de menubalk zoeken naar het knopje met 2 rechthoeken boven elkaar) op de juiste laag. Het is natuurlijk even zoeken tot welke laar er geprint is Als je dat wet dan knip je hem daar en krijg je 2 delen. Het geprinte deel gooi je weg en de rest print je dan en plak je er op.
Ja dat wil ik net gaan doen, de vraag is hoe weet ik op welke laag hij gestopt is, want in de history was hij zogezegd completed succesfully

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:01
Opmeten met een digitale schuifmaat, en dat delen door de laagdikte?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

stomley schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:23:
[...]
De p2s had toch helemaal geen aanbieding omdat deze nieuw was.
Klopt inderdaad. Het was de P1S Combo die toen 539 was. Ook een hele mooie aanbieding. P1S en X1C schelen ook niet heel erg veel, vooral niet als je naar het printresultaat kijkt. En de P2S voor 750 is ook niet verkeerd. Wat moet je dan nog voor een X1C vragen? Er was toen ook een toko die (volgens mij) de voorraad X1C van Bambu gekocht heeft en ze voor een hele lage prijs aanbood.
Dus ja, als je denkt nog ongeveer 700 voor je X1C te vangen, komt je bedrogen uit. Maar goed, slikken en niet meer terug kijken. Deze hobby doe je niet om er rijker van te worden :+

• Broodro0ster
mphilipp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:46:
[...]

Tip: als je de H2C koopt, hou je AMS dan. Ik heb mijn AMS gehouden en toen, dankzij de aanbieding, de Ultimate Kit gekozen, dus met 2 AMS2Pro en een AMS HT. Dan heb je de ultieme H2C opstelling (naar mijn idee dan), waarbij je de AMS v1 op de linkernozzle zet en de 2 AMS2's op de rechter.
Als je dan nog dit dingetje print, kun je de AMS units ook nog eens heel makkelijk van links naar rechts verplaatsen zonder dat je de PTFE tubes moet wisselen. Gewoon de wissel omleggen, en aan de H2C vertellen dat die ene AMS nu aan de andere kant zit.
Wat je dan wel moet doen is iets op je AMSen zetten wie ze ziin en aan welke nozzle ze momenteel zijn toegewezen, anders raak je de draad kwijt.

Het is even wennen aan hoe dat gaat met toewijzen van filament met de H2C, maar het is uiteindelijk allemaal erg logisch. Ik ben er in ieder geval erg tevreden mee. Superding, wat de critici ook zeggen.
Ik vind het heel jammer dat die ultimate kit er niet meer is.

Ik zou graag 2x AMS Pro hebben en 1x AMS HT. Dan kan ik filamenten wisselen zonder de hotend te hoeven opwarmen en kan ik mijn exotische filamenten zonder al te veel moeite drogen.

Opzich zou ik ook gewoon mijn oude AMS kunnen houden en enkel een AMS HT bij kopen. Geen idee wat de X1C dan nog waard is zonder AMS. Voor 250euro ga ik hem dan wel bijhouden.

Eerst maar eens van mijn Elegoo en MK3s afgeraken. Die staan al 2 jaar stof te vangen. Resin is smeerig. Paar test printjes mee gedaan en verder nooit iets gemaakt omwille van poespas die er bij komt kijken.

De MK3s heeft redelijk wat uurtjes achter de kiezen, maar die was werkloos eens de X1C er was. Stuk sneller en betere kwaliteit. Tijdens de verhuis alles op zolder gestockeerd en dat staat er nu al 2 jaar. Tijd voor een opkuis :D

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Naalroc
Zo te lezen woon je in België, dan helpt Marktplaats ook maar heel beperkt, lijkt mij.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:42
Iemand ervaring met auto refill op de h2d linkse extruder?
Ik heb op links en rechts een aparte ams zitten, maar als ik op auto refill in de Bambu slicer klik, dan kan ik niet op de linkse extruder klikken, alsin er gebeurt niks als ik erop klik (blijft grijs).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-th7BbYRxDMfupbJkEd9-wR0Vx8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Z95u9P2A73rJ2hbo1ItVkVSb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2oyRLiqpa_Q4qwDJ3JCfAVBFzw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jov63GFjkGi8wRkZvdvlQisa.jpg?f=user_large

Het lijkt er op de een of andere manier op dat auto refill niet werkt op de linkse extruder?

Als ik op het scherm van mijn printer bij auto refill kijk kan ik zowel op left als right nozzle klikken en bij left zie ik netjes b1 met b2 staan, maar op de een of andere manier lijkt dat niet te werken in de Bambu slicer?

[ Voor 12% gewijzigd door S_tef op 05-02-2026 00:05 ]

• wim62
  • Laatst online: 19:27
stomley schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:12:
Van de action een Crême brûlée-brander
https://www.action.com/nl-nl/p/2542366/creme-brulee-brander/

• Broodro0ster
Naalroc schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:04:
Zo te lezen woon je in België, dan helpt Marktplaats ook maar heel beperkt, lijkt mij.
2dehands.be is de Belgische variant van marktplaats. De animo is meestal wel groter denk ik. Zo verkoop ik regelmatig was PC parts via Tweakers V&A, maar voor zo'n groot toestel is lijkt me het minder evident om dat eventjes te versturen :D

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:29
Denk dat ik het probleem met een slechte first layer laag met een splinternieuwe hard stalen hetend gevonden heb.
De klem die de hotend op zijn plaats houd op mijn A1 klemt niet genoeg meer.
Heb achter op de koelribben van de hotend een stukje schilders tape geplakt maar het magneet stukje vrij ge houden.
En het resultaat was al beter maar nog niet goed.
Uiteindelijk kwam ik uit op 3 laagjes tape op elkaar en de first layer was weer perfect.
Dus dat word de hele "Hotend Heating Assembly" vervangen want alleen de klem kan niet die zet daar aan vast.
Heb al wel wat YouTube filmpjes bekeken en zie daar wel erg tegen op, is nogal een priegel werkje voor mij met 1 goed oog.

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:14
Mojo-45 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:11:
Denk dat ik het probleem met een slechte first layer laag met een splinternieuwe hard stalen hetend gevonden heb.
De klem die de hotend op zijn plaats houd op mijn A1 klemt niet genoeg meer.
Heb achter op de koelribben van de hotend een stukje schilders tape geplakt maar het magneet stukje vrij ge houden.
En het resultaat was al beter maar nog niet goed.
Uiteindelijk kwam ik uit op 3 laagjes tape op elkaar en de first layer was weer perfect.
Dus dat word de hele "Hotend Heating Assembly" vervangen want alleen de klem kan niet die zet daar aan vast.
Heb al wel wat YouTube filmpjes bekeken en zie daar wel erg tegen op, is nogal een priegel werkje voor mij met 1 goed oog.
Valt mee hoor.
Ik heb er al paar keer zo'n ding vervangen op mijn a1. want paar keer gehad dat vol plastic zat... En daarna dat de nozzle niet meer past.
Heb nu ook weer 2 besteld, zodat ze weer kan vervangen. 1 is het clipje houder kapot, en de andere weer lastig nozzle wisslen ivm plastic in plekken.
Het is wat schroefjes en klepjes los halen, maar prima te doen in 15 min.

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:29
Renegade666 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:33:
[...]

Valt mee hoor.
Ik heb er al paar keer zo'n ding vervangen op mijn a1. want paar keer gehad dat vol plastic zat... En daarna dat de nozzle niet meer past.
Heb nu ook weer 2 besteld, zodat ze weer kan vervangen. 1 is het clipje houder kapot, en de andere weer lastig nozzle wisslen ivm plastic in plekken.
Het is wat schroefjes en klepjes los halen, maar prima te doen in 15 min.
Als ik de videos zo bekeek vond ik het nogal lastig priegel werk met de kabeltjes weer weg werken.

waar heb je ze besteld? Bij bambu zelf of ergens anders.

• tedkroon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:31
Ferret schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Ik ruik de PLA alleen heel even als de printkop aan het verwarmen is. Daarna niet meer. Ik ben toch bang dat je ergens iets hebt laten zitten ofzo want zoals jij het beschrijft hoort helemaal niet te zijn.
De bambu 3d printer bestaat voor een groot gedeelte uit abs en dat ruik je als hij nieuw is, het is de weekmakers die eruit komt bij opwarmen helaas. Geen zorgen maken na een maand is het verdwenen en dan ruik je petg totaal niet en pla wellicht een beetje of nibil
tedkroon schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:36:
[...]

De bambu 3d printer bestaat voor een groot gedeelte uit abs en dat ruik je als hij nieuw is, het is de weekmakers die eruit komt bij opwarmen helaas. Geen zorgen maken na een maand is het verdwenen en dan ruik je petg totaal niet en pla wellicht een beetje of nibil
Ligt er helemaal aan welke printer je hebt. De X1c is niet van ABS

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:23
Volgens mij zijn hier inmiddels genoeg discussies / woorden geweest over de lucht. Laten we concluderen dat de ene neus de andere niet is. Dat je het niet ruikt betekent niet dat er geen VOC’s zijn, meten is weten en dan tonen de meters hier. Ja, ook met PLA en PETG.

Advies (vanuit mij) zou daarom altijd zijn:
zorg voor goede ventilatie. Gebruik act. Carbon filters om de meeste VOC’s te filteren en HEPA voor de lucht(jes). Naar buiten ventileren is altijd nog beter, zeker met bijv. ABS.

End of discussion? *O* :9B

• Naalroc
Denk het niet....

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:43
Ik print mijn Wood PLA het liefst op 300 graden. Dan heb ik de geur en het geknetter van een gezellig haardvuurtje rondom mij, en roet op het plafond :+

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:43
Dat is een beste :) wat is het ?

https://www.twitch.tv/3divo

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:43
Live size MC Taz Man buste gok ik?

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:17
Ding is hoog genoeg, 267mm ongeveer (1335*.2mm laaghoogte) :D Die krijg ik in m'n X1C niet geprint :)
In ieder geval in dit topic. Er is een apart topic over de gezondheidsaspecten van 3D printen.

Tazzy schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:03:
Live size MC Taz Man buste gok ik?
Misschien een poll doen over wat ie aan het printen is? Winnaar krijgt een benchy :+

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 14:05

S1W

mphilipp schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:41:
[...]

Misschien een poll doen over wat ie aan het printen is? Winnaar krijgt een benchy :+
Ik gok een mini, 0.2mm nozzle en 0.08 layer-height :9
S1W schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:16:
[...]

Ik gok een mini, 0.2mm nozzle en 0.08 layer-height :9
0.4mm nozzle, maar idd :D. Ik heb gemerkt dat 0.2mm nauwelijks iets toevoegt aan kwaliteit, sws niet met de 1 meter regel (alle detail die je niet ziet op 1 meter, is nutteloos geprint).

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:23
Vandaag P2S exhaust gemonteerd. Even een klusje maar integreert naadloos. Te besturen tijdens print alsmede functie om na de tijd de lucht te onttrekken.

Meteen even riser geïnstalleerd die al tijdje klaar lag zodat de tube niet meer langs de glasplaat schuurt.

Gezien de bijhorende act. carbon filter al weken niet op voorraad is / überhaupt komt bij Bambu, deze geprint. En gevuld met Nevermore carbon en 3mm filter voor eventuele stof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvboTh74hlXBOXb3Ogz7SzYY-qI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1tNIZfE6Pj55OK7P88tvvVI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFyhK88xZSF-0JEePoetDDldwQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYfeJhcsNR25garjeHOYeZfW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPT1EGaPSwbj5L6dGkR1dM6mcQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3l7eiN7Gn7ETAMWjbX7Bm7Fr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQTslcIjF34PxBaC8K6gsNvvUt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NnqoOeP3ifslsSRZpQ3usaP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xYOzc7mXd0LS9vI99S6wkJviFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cK9sQwO6yowptYJQYgaeuDS8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veFR2EFOTUBw47SyDXVxSdBPF6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEH9JEWxMVguoCFOUUqCofbu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtEtQoP5wssbTJWMAKM53kRBGsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BwIwUYytUpnQ1UOo8rgcPOh.jpg?f=fotoalbum_large

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:27
Ik ben overgestapt op Linux, maar Bambu Studio draaide super langzaam.
Ik heb een fix gevonden die de boel wat sneller maakt, dus voor mensen die ook linux gebruiken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#install the flatpak version
#then run
sudo sysctl -w kernel.split_lock_mitigate=0

# Make it permanent
echo "kernel.split_lock_mitigate = 0" | sudo tee /etc/sysctl.d/99-bambu-performance.conf

# Verify it's set
cat /proc/sys/kernel/split_lock_mitigate

# Should output "0"
#kernel.split_lock_mitigate = 0

flatpak override --user --filesystem=/nvme0n1P2 com.bambulab.BambuStudio
nvme0n1P2 kan bij jou natuurlijk anders zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 10-02-2026 21:14 ]

• Adder28
Ik werk al maanden op linux mint met bambu studio, en nog geen een keer gehad dat het traag liep. Enige waar het traag gaat is als ik een print naar de sd-kaart stuur, maar dat zal waarschijnlijk aan de meegeleverde sd-kaart liggen.
MC Taz Man schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:54:
[...]

0.4mm nozzle, maar idd :D. Ik heb gemerkt dat 0.2mm nauwelijks iets toevoegt aan kwaliteit, sws niet met de 1 meter regel (alle detail die je niet ziet op 1 meter, is nutteloos geprint).
Helaasch, stomme supports gefaald :')

• RobbieB
MC Taz Man schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:49:
[...]

Helaasch, stomme supports gefaald :')
Mijn ervaring met dit soort prints is dat je ze eigenlijk gewoon op moet splitsten.. meer dan 3 componenten op 1 bed is gewoon vragen om problemen. Het gaat vaak zat wel goed, maar de foutmarge is echt aanzienlijk groter dan het gewoon als losse prints doen. De extra tijd die je er mee kwijt bent is altijd lager dan wanneer een print wel faalt.

RobbieB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:46:
[...]

Mijn ervaring met dit soort prints is dat je ze eigenlijk gewoon op moet splitsten.. meer dan 3 componenten op 1 bed is gewoon vragen om problemen. Het gaat vaak zat wel goed, maar de foutmarge is echt aanzienlijk groter dan het gewoon als losse prints doen. De extra tijd die je er mee kwijt bent is altijd lager dan wanneer een print wel faalt.
Ik weet het, wilde gewoon alles op 1 plaat... Sloot creature zombies, maar goed. Poesje was gelukt :D

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:50
Heeft iemand hier toevallig een Creality Space Pi Plus droger?
Die van mij geeft de foutcode E4 na 10 minuten bij de hogere temperaturen.
Ik heb gelezen dat dit een bekend probleem is maar ik voel nu duidelijk dat het element links warm/ heet is.
Maar rechts lijkt hij koud te blijven dus dan lijkt juist het element defect te zijn.
Word hij bij jullie aan beide kanten warm?

Deze droger heb ik in oktober gekocht dus ik twijfel even als ik nu Creality support ga contacteren of de webshop waar ik hem weg heb.
Ik weet dat dit het topic is voor de Bambu printers maar volgens mij waren er hier een aantal die ook deze droger hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door thespeed op 12-02-2026 14:32 ]

Iemand een goede tip voor het gebruik van PLA als interface layer bij een PETG print? Ik moet iets opnieuw printen en toen ik 'm voor het eerst printte, gebruikte ik de instellingen van het Makerworld profiel, want de maker had dit voorzien. Alleen maakte PLA zijn naam waar dat het niet plakt op PETG, dus ging mijn interface layer er vandoor.... Gelukkig zag ik het op tijd en kom ik het losgeraakte laagje weghalen voordat het schade veroorzaakte, Uiteindelijk kwam de print toch tot een goed einde.
Maar nu moet ik 'm opnieuw printen en wil graag dat het goed gaat. Geen zin om te nursen...

Het gaat om een plat voorwerp, maar er moet een vierkante (meer kubus dus) ruimte in komen waarvan het 'dakje' echt zo glad mogelijk moet zijn, dus niet beschadigd door supports.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:42
thespeed schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:30:
Ja. Behalve de interface is het een fijn apparaat :).
Dat betekent dat de droger na 10 minuten de ingestelde temperatuur niet heeft bereikt. Of niet heeft kunnen uitlezen.

Alhoewel het een designfout is, kun je het wel zelf 'oplossen'. Bij mij kwam het toen ik een (relatief) hoge temperatuur instelde voor PETG en twee volle JAYO (1.1KG) rollen in de droger stopte. Daardoor is er onvoldoende ventilatie en blijft het warmte element doorverwarmen. De E4 is dan een failsafe zodat de droger niet oververhit.

Toen ik er na ~8 minuten 1 rol uithaalde en de kap dicht deed, schoot de temperatuur naar >70C. De verwarming werkte dus wel zoals verwacht. Met een volle en aangebroken rol in de droger, werkte de droger wel prima. Je zou ook de droger op temperatuur kunnen laten komen en na ~11 minuten eigenwijs de tweede (volle) rol kunnen toevoegen. Ik zou daar wat terughoudender mee zijn.

Op Reddit staat een post van iemand die de DS18B20 sensor verplaatst heeft en er geen last meer van heeft. Als je contact opneemt met Creality kan het zijn dat je een nieuw mainboard krijgt en deze zelf moet inbouwen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:42
Recent heb ik mijn P1S geüpgraded met wat Panda spulletjes. De Panda Lux geeft echt een bak meer licht en kan ik echt aanraden. Ik heb ervoor gekozen om de standaard Bambu LED balk niet meer aan te sluiten omdat dit (later) problemen kan geven.

De Panda Purge Shield en Panda Brush PX heb ik vandaag geïnstalleerd en lijken een leuke toevoeging te zijn. Ik had vrij regelmatig dat er nog filament aan de nozzle bleef zitten voor / tijdens het kalibreren. Ik hoop dat dit met de Brush opgelost zal zijn.

• Emielioo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-02 22:33
Ik sta op het punt een P2S bij bambu labs te bestellen, maar weet iemand of er op de factuur gewoon 21% btw uit Nederland staat? Anders moet ik een speciaal account vragen en duurt weer 5 dagen...

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:19
Emielioo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:12:
Ik sta op het punt een P2S bij bambu labs te bestellen, maar weet iemand of er op de factuur gewoon 21% btw uit Nederland staat? Anders moet ik een speciaal account vragen en duurt weer 5 dagen...
Er staat BTW op, maar die gaat Bambu je niet terug geven als je die eenmaal betaald hebt.
Amazon doet dit b.v. wel, maar Bambu absoluut niet.
Wil je de BTW niet betalen? Zal je een zakelijk account moeten aanmaken. (duurde bij mij trouwens nog geen 2 dagen)
Zilverdael80 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:20:
[...]

Er staat BTW op, maar die gaat Bambu je niet terug geven als je die eenmaal betaald hebt.
Amazon doet dit b.v. wel, maar Bambu absoluut niet.
Wil je de BTW niet betalen? Zal je een zakelijk account moeten aanmaken. (duurde bij mij trouwens nog geen 2 dagen)
Geen enkel bedrijf gaat je de BTW teruggeven, althans niet in mijn ervaring. BTW vraag je terug bij de belastingman. Die wil graag, officieel niet uitgerekend, weten hoeveel BTW je betaald hebt, zodat hij weet hoeveel je genaaid wordt terug krijgt

Oh & BTW niet betalen != BTW terugkrijgen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MC Taz Man op 12-02-2026 15:26 ]

• DeGroteMuis
thespeed schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:30:
Ik heb gelezen dat dit een bekend probleem is maar ik voel nu duidelijk dat het element links warm/ heet is.
Maar rechts lijkt hij koud te blijven dus dan lijkt juist het element defect te zijn.
Word hij bij jullie aan beide kanten warm?

Deze droger heb ik in oktober gekocht dus ik twijfel even als ik nu Creality support ga contacteren of de webshop waar ik hem weg heb.
Ik weet dat dit het topic is voor de Bambu printers maar volgens mij waren er hier een aantal die ook deze droger hebben.
Bij mij worden beide kanten even warm, ik voel geen verschil links en rechts. Tot nu toe ook nog geen foutmeldingen gehad, maar ook nog niet warmer dan 65 graden gedroogd. Als 1 kant koud blijft, lijkt me dat niet correct.

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:50
alex3305 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:56:
[...]

Ja. Behalve de interface is het een fijn apparaat :).
[...]

Dat betekent dat de droger na 10 minuten de ingestelde temperatuur niet heeft bereikt. Of niet heeft kunnen uitlezen.
Bedankt voor je bericht. Dat heb ik inderdaad ook gelezen dat er een design fout inzit.
Ik dacht dus ook eerst dat ik hier last van had.
DeGroteMuis schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:37:
[...]

Bij mij worden beide kanten even warm, ik voel geen verschil links en rechts. Tot nu toe ook nog geen foutmeldingen gehad, maar ook nog niet warmer dan 65 graden gedroogd. Als 1 kant koud blijft, lijkt me dat niet correct.
Bedankt voor de bevestiging. Ik denk dat het verwarmingselement aan 1 zijde dan defect is. :-(
Maar eens kijken wat ik doe de webshop benaderen of Creality zelf.

• rinkel
Adder28 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:36:
Ik werk al maanden op linux mint met bambu studio, en nog geen een keer gehad dat het traag liep. Enige waar het traag gaat is als ik een print naar de sd-kaart stuur, maar dat zal waarschijnlijk aan de meegeleverde sd-kaart liggen.
Zal vast van de distro afhangen. Ik heb dit script ook niet zelf verzonnen, en bij mij was het echt heel erg traag en heeft dit flink geholpen.

• Adder28
rinkel schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:54:
[...]

Zal vast van de distro afhangen. Ik heb dit script ook niet zelf verzonnen, en bij mij was het echt heel erg traag en heeft dit flink geholpen.
Waarschijnlijk, ik pak gewoon de meest gebruikte distro, dat scheelt veel miserie. En ik ben ruim content van Mint.

• deafmazter
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:24
Hoi,

Ik ben een wtb-engineer en wil gaan beginnen met 3D printen alleen twijfel over de printer: De bambu lab p1s zonder ASM of de nieuwe elegoo centauri carbon 2.

Wellicht niet de juiste plek om te vragen, maar hoop toch dat jullie mij een beetje kunnen helpen. De elegoo lijkt meer waar voor je geld?

• wim62
Iedereen hier gaat zeker zeggen dat je een bambu lab moet kopen is terecht dat ze dat zeggen , dit is immers een Bambu lab tropic .
Maar er zijn ook nog andere merken printers die niet onderdoen van Bambu lab .
Want in dit tropic keurt de slager zijn eigen vlees .
Je moet gewoon je eigen gevoel volgen en niet met de grote kudde mee lopen .

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:17
deafmazter schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:20:
Hoi,

Ik ben een wtb-engineer en wil gaan beginnen met 3D printen alleen twijfel over de printer: De bambu lab p1s zonder ASM of de nieuwe elegoo centauri carbon 2.

Wellicht niet de juiste plek om te vragen, maar hoop toch dat jullie mij een beetje kunnen helpen. De elegoo lijkt meer waar voor je geld?
Kijk en vergelijk de videos van Aurora Tech Channel.
deafmazter schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:20:
Inderdaad, hier ga je voornamelijk advies krijgen in de richting van een Bambu... :+

Je zegt alleen niets over wat je ermee denkt te gaan doen, en dat is best belangrijk om een volledig onafhankelijk en non-biased advies te krijgen >:)
Je bent wtb engineer, dus als ik moet gokken, wil je misschien ook gebruik maken van exotische materialen, zoals nylon, abs etc. Dan is aan P1S misschien niet de beste keuze.
Als je het puur voor de hobby wil gaan doen, en niet van plan bent om bijzondere materialen te gaan gebruiken, is inderdaad een uit de P serie een mooi startpunt. Als je nog helemaal niet weet wat je wil en je in eerste instantie alleen nieuwsgierig bent naar de mogelijkheden en de kans bestaat dat je na een paar maanden erachter komt dat het toch niets voor jou is, is het misschien handiger om een A1 te nemen, of zelfs een A1 Mini.
Keuzes, keuzes...Als je voor de P-serie gaat, zou ik eerder de P2S aanraden. Gewoon omdat ie nieuwe is, moderner en wat quality of life upgrades heeft tov de P1S (fijner scherm e.d.)

Maar eea hangt ook af van het budget. Wat wil je voor zo'n ding betalen?
En je kunt ook kiezen voor een gebruikte P1S of X1C, zeker als je nog niet zeker bent of dit wel iets vooor jou is. Dan kun je een mooie machine kopen voor relatief weinig geld. Upgraden naar iets mooiers kan altijd nog.

• deafmazter
mphilipp schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:29:
[...]

Inderdaad, hier ga je voornamelijk advies krijgen in de richting van een Bambu... :+

Je zegt alleen niets over wat je ermee denkt te gaan doen, en dat is best belangrijk om een volledig onafhankelijk en non-biased advies te krijgen >:)
Je bent wtb engineer, dus als ik moet gokken, wil je misschien ook gebruik maken van exotische materialen, zoals nylon, abs etc. Dan is aan P1S misschien niet de beste keuze.
Als je het puur voor de hobby wil gaan doen, en niet van plan bent om bijzondere materialen te gaan gebruiken, is inderdaad een uit de P serie een mooi startpunt. Als je nog helemaal niet weet wat je wil en je in eerste instantie alleen nieuwsgierig bent naar de mogelijkheden en de kans bestaat dat je na een paar maanden erachter komt dat het toch niets voor jou is, is het misschien handiger om een A1 te nemen, of zelfs een A1 Mini.
Keuzes, keuzes...Als je voor de P-serie gaat, zou ik eerder de P2S aanraden. Gewoon omdat ie nieuwe is, moderner en wat quality of life upgrades heeft tov de P1S (fijner scherm e.d.)

Maar eea hangt ook af van het budget. Wat wil je voor zo'n ding betalen?
En je kunt ook kiezen voor een gebruikte P1S of X1C, zeker als je nog niet zeker bent of dit wel iets vooor jou is. Dan kun je een mooie machine kopen voor relatief weinig geld. Upgraden naar iets mooiers kan altijd nog.
Je hebt gelijk! Heb niet verteld wat ik er mee wil gaan doen.
Voornamelijk exotische materialen printen idd, Dus ABS,PA, PETG en TPU. Denk aan onderdelen voor me auto, zoals schermhouders voor olietemp, beugels voor me air-intake en mallen voor het gieten van rubber.

In welke hoek moet ik het dan zoeken voor deze materialen?
deafmazter schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:35:
[...]
Voornamelijk exotische materialen printen idd, Dus ABS,PA, PETG en TPU. Denk aan onderdelen voor me auto, zoals schermhouders voor olietemp, beugels voor me air-intake en mallen voor het gieten van rubber.

Het meest ideale is dan natuurlijk een printer die goed afgesloten is en het liefst voorzien is van een chamber heater voor die moeilijke materialen. Ik heb op mijn X1C met succes ABS en ASA geprint, maar ik moest dan wel de printer mbv het heatbed op 110 voorverwarmen en een dikke handoek op de printer leggen, want hij was niet helemaal goed dicht (zo lek als een mandje) en via de glazen top verdween een hoop warmte. Dat lukte op zich best.
Ik heb nu een H2C en die is beter afgedicht, heeft een filter voor de nare dingetjes in de dampen én een actieve chamber heater. Dat is zeg maar het meest ideale: eentje uit de H2 serie. Zijn ook het duurste. Maar een H2S als je nooit of niet heel veel met meerdere materialen/kleuren print en veel waarde hecht aan het grootste bouwvolume. De H2D voor als je vaker met meerdere materialen print maar niet vaak met meer dan 2. En natuurlijk de H2C als je veel kleurtjes wil gaan doen. Meerdere materialen met enige beperkingen vwb TPU (dus 2 of meerdere soorten/kleuren TPU in 1 print.

En uiteraard kan je ook ABS/ASA printen met een P2S, alleen moet je dan zelf voorverwarmen en de boel een beetje dichtstoppen. Ik geloof dat er voor de P2S wel een chamber heater te koop is van Biqu (Dragon Breath ofzo). Misschien kunnen mensen die zo'n printer hebben daar wat meer over vertellen. In principe kan er van alles, en sommige mensen zijn erg creatief. Dozen over een A1 plaatsen om ABS te printen enzo...the sky is the limit als je handig bent. Ik ben meer van het gemak en wil graag flexibiliteit hebben, dus vandaar mijn keuze voor de H2C.

• deafmazter
mphilipp schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:45:
[...]

Het meest ideale is dan natuurlijk een printer die goed afgesloten is en het liefst voorzien is van een chamber heater voor die moeilijke materialen. Ik heb op mijn X1C met succes ABS en ASA geprint, maar ik moest dan wel de printer mbv het heatbed op 110 voorverwarmen en een dikke handoek op de printer leggen, want hij was niet helemaal goed dicht (zo lek als een mandje) en via de glazen top verdween een hoop warmte. Dat lukte op zich best.
Ik heb nu een H2C en die is beter afgedicht, heeft een filter voor de nare dingetjes in de dampen én een actieve chamber heater. Dat is zeg maar het meest ideale: eentje uit de H2 serie. Zijn ook het duurste. Maar een H2S als je nooit of niet heel veel met meerdere materialen/kleuren print en veel waarde hecht aan het grootste bouwvolume. De H2D voor als je vaker met meerdere materialen print maar niet vaak met meer dan 2. En natuurlijk de H2C als je veel kleurtjes wil gaan doen. Meerdere materialen met enige beperkingen vwb TPU (dus 2 of meerdere soorten/kleuren TPU in 1 print.

En uiteraard kan je ook ABS/ASA printen met een P2S, alleen moet je dan zelf voorverwarmen en de boel een beetje dichtstoppen. Ik geloof dat er voor de P2S wel een chamber heater te koop is van Biqu (Dragon Breath ofzo). Misschien kunnen mensen die zo'n printer hebben daar wat meer over vertellen. In principe kan er van alles, en sommige mensen zijn erg creatief. Dozen over een A1 plaatsen om ABS te printen enzo...the sky is the limit als je handig bent. Ik ben meer van het gemak en wil graag flexibiliteit hebben, dus vandaar mijn keuze voor de H2C.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting, ik ga nog eens wat onderzoek doen. Als wtb-er zelf enorm handig natuuurlijk. Dus ook voor de warmte-verliezen valt wat te engineeren/printen ;) Met SolidWorks kan ik alle kanten op >:)
Maar logisch, ABS zijn hoogwaardige materialen die uitsluitend ook tegen een hogere temp kunnen. Dus automatisch ook meer warmte nodig hebben om viskeus te blijven.

• Naalroc
@deafmazter Ik heb ook een P1S combo, en print voor 90% , dus bijna uitsluitend, ABS, en dat gaat prima op de P1S. Heb ook wel wat TPU geprint, en dat ging na wat test stukjes ook goed, alleen moet je het filament rechtstreeks in de printkop in voeren, dus glasplaat er af, en van boven voeden.
Voor ABS niks geen voorverwarmen, of handdoeken en zo, gewoon de standaard machine. Ik heb er wel een externe afzuiger op gemaakt, maar die staat al lang weer uit, want m.i. volkomen overbodig. Dat is dus anders dan wat je veel leest, maar ik vermoed dat dit geschreven wordt door lui die sowieso geen ABS aanraken, want vergiftig e.d. onzin.
Legoblokjes worden er ook van gemaakt.....

• Naalroc
Zal vast wel commentaar op komen :X

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

deafmazter schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:35:
[...]

Toevallig een recente video over de 4 populaire modellen en hoe goed/slecht ze filamenten printen die lastiger zijn;
ASA/ABS en PC gaan IIG prima op de P en X serie, maar als je grote items print wordt het allemaal wat lastiger qua warping.
Naalroc schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:08:
Voor ABS niks geen voorverwarmen, of handdoeken en zo, gewoon de standaard machine. Ik heb er wel een externe afzuiger op gemaakt, maar die staat al lang weer uit, want m.i. volkomen overbodig. Dat is dus anders dan wat je veel leest, maar ik vermoed dat dit geschreven wordt door lui die sowieso geen ABS aanraken, want vergiftig e.d. onzin.
ABS/ASA printen heb ik toch ook best vaak gedaan. Het hangt er een beetje vanaf hoe groot en welke vorm die objecten zijn. Ik heb een Python AMS geprint en zonder goed voorverwarmen trekken die toch echt krom. En ik zit niet op een tochtige, koude zolder of kelder. Maar zoals altijd is het bij de ene zo en de ander zo. Kleine(re) dingen gaan inderdaad een stuk makkelijker, maar zodra je de hele buildplate vult, kan het problematisch worden.

• rinkel
Naalroc schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:08:
@deafmazter Ik heb ook een P1S combo, en print voor 90% , dus bijna uitsluitend, ABS, en dat gaat prima op de P1S. Heb ook wel wat TPU geprint, en dat ging na wat test stukjes ook goed, alleen moet je het filament rechtstreeks in de printkop in voeren, dus glasplaat er af, en van boven voeden.
Ik heb veel ASA en ABS geprint voor de bouw van mijn Voron.
Ja Legoblokjes zijn van ABS gemaakt, groot deel van mijn Voron ook en dat naast heel veel andere producten.
Het probleem zit ook niet in afgekoelde ABS producten, maar het verhitten ervan, daar komt styrene bij vrij.
Ik doe ook niet zoveel aan filteren, naast de Nevermore en wil ook zeker niet de wijsneus uithangen, maar echt lekker is anders.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:57

timovd

Voorsprong door techniek

Het lijkt er op dat je met de nieuwe (beta?) firmware filament kunt drogen in de AMS2 Pro en de P2S als je de AMS van extra stroom voorziet.
De adapter van ruim 42,- met verzendkosten is vrij prijzig. Iemand een passende 24V(DC) >=4A adapter gebruikt? Generieke zijn te koop voor onder de 20,-

Zelf heb ik al P2S Firmware: 01.01.03

[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 14-02-2026 16:25 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

timovd schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:22:
De adapter van ruim 42,- met verzendkosten is vrij prijzig. Iemand een passende 24V(DC) >=4A adapter gebruikt? Generieke zijn te koop voor onder de 20,-
Nee, maar pak liever niet meteen de allergoedkoopste. Kijk goed naar de specs en pak een merk dat een goede naam heeft. Ali staat vol met Chinese bedrijven die rommel verkopen en er ijskoud een prachtig label op plakken. Dan heb je voor weinig brand ik huis of een apparaat dat het niet lekker doet.

[edit]
Ik las toevallig dat je voor de Bambu Lab moet opletten dat de connector (de barrel) een binnendiameter heeft van 2.1mm. De meesten hebben 2.5 en dan zit ie niet lekker. Dus buiten 5.5mm en binnen 2.1mm

[ Voor 16% gewijzigd door mphilipp op 14-02-2026 18:17 ]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

mphilipp schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:05:
[...]

Nee, maar pak liever niet meteen de allergoedkoopste. Kijk goed naar de specs en pak een merk dat een goede naam heeft. Ali staat vol met Chinese bedrijven die rommel verkopen en er ijskoud een prachtig label op plakken. Dan heb je voor weinig brand ik huis of een apparaat dat het niet lekker doet.

[edit]
Ik las toevallig dat je voor de Bambu Lab moet opletten dat de connector (de barrel) een binnendiameter heeft van 2.1mm. De meesten hebben 2.5 en dan zit ie niet lekker. Dus buiten 5.5mm en binnen 2.1mm
Goed punt. Er zijn diverse adapters van <€20,- te koop. De reviews zijn meestal goed, maar een paar klagen over slechte kwaliteit en dat de spanning/stroom niet gehaald wordt. De officiële is dan zo gek nog niet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• RobbieB
Het lijkt er op dat je met de nieuwe (beta?) firmware filament kunt drogen in de AMS2 Pro en de P2S als je de AMS van extra stroom voorziet.
[YouTube: Bambu Lab P2S: How to PRINT while DRYING with AMS 2 PRO - AMS HT]

Er zijn een aantal dingen in het leven waar ik nooit zuinig om doe: schoenen, winterjassen en voedingen. (Niet alleen natuurlijk, maar je snapt m’n punt). 1 verkeerde voeding kan echt een berg ellende veroorzaken door kortsluiting, of andere mankementen. Daar moet je niet 2 tientjes op willen besparen.

Wanneer het om stroom aankomt, doe ik nooit heel moeilijk. Bij voorkeur gewoon de adapter van de fabrikant. Kan iets duurder zijn, maar dan weet je wel zeker dat alles is zoals het hoort te zijn. Zo niet, heb je garantie :D

• wim62
mphilipp schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:05:
[...]

Ali staat vol met Chinese bedrijven die rommel verkopen .
Waar kwam die Bambu Lab printers eigenlijk vandaan ?
wim62 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:26:
[...]

Het punt, welke je mistte, zit in de laatste 3 woorden :P
wim62 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:26:
[...]
Je leest/interpreteert het verkeerd. Niet alles uit China is rommel, maar er zijn fabrikanten die absoluut gevaarlijke spullen maken. Dingen die je huis in de fik zetten zeg maar. Dat wil je niet in je stopcontact hebben. Daarom dus een beetje uitkijken wat je koopt. Vraag maar aan de brandweer hoe mensen met goedkope laders hun huis in de fik zetten. Wel een telefoon van > 1000, maar geen geld voor een fatsoenlijke lader...

• DeGroteMuis
[YouTube: Bambu Lab P2S: How to PRINT while DRYING with AMS 2 PRO - AMS HT]

Misschien mee bestellen als je filament of (reserve) onderdelen bestelt? Boven de 55 euro heb je al gratis verzending. En als je boven de 90 euro uitkomt en nog niet aangemeld bent voor de nieuwsbrief krijg je nog eens een 10 euro kortingscode als je jezelf aanmeldt. Dan kost de adapter je nog ~22 euro. Vorig jaar hadden ze rond Chinees Nieuwjaar best leuke aanbiedingen, dus misschien nu wel even gunstig?
mphilipp schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:24:
[...]

Je leest/interpreteert het verkeerd. Niet alles uit China is rommel, maar er zijn fabrikanten die absoluut gevaarlijke spullen maken. Dingen die je huis in de fik zetten zeg maar. Dat wil je niet in je stopcontact hebben. Daarom dus een beetje uitkijken wat je koopt. Vraag maar aan de brandweer hoe mensen met goedkope laders hun huis in de fik zetten. Wel een telefoon van > 1000, maar geen geld voor een fatsoenlijke lader...
Precies, voor die paar euro besparing loop je dan wel een flink risico. Liever een adapter van een betrouwbare bron. Meestal van het merk zelf, maar zeker geen Samsung adapter of kabel. Een fabrikant die een zogenaamd topmodel telefoon bewust uitlevert met een laadkabel die niet eens de maximale laadsnelheid van het apparaat kan halen en zo nog steeds om een paar cent extra winst per uitgeleverd toestel bewust e-waste veroorzaakt verdient geen beloning.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@DeGroteMuis die nieuwsbriefkorting, kun je toch maar één keer verzilveren?

Welicht een keer wat anders mee bestellen, maar de laatste tijd geen goede ervaring met het bestelproces van Bambu filament, omdat het vaak niet op voorraad is en de ETA ook niet klopt.

• rinkel
timovd schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:17:
@DeGroteMuis die nieuwsbriefkorting, kun je toch maar één keer verzilveren?

Welicht een keer wat anders mee bestellen, maar de laatste tijd geen goede ervaring met het bestelproces van Bambu filament, omdat het vaak niet op voorraad is en de ETA ook niet klopt.
Die voorraad is echt belabberd idd. PETG is bijna continu niet beschikbaar.
Ik las ergens dat Bambu bezig is een eigen filament-lijn op te zetten (bedrijf gekocht?), misschien heeft het daarmee te maken.
rinkel schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:55:
[...]
Die voorraad is echt belabberd idd. PETG is bijna continu niet beschikbaar.
Ik las ergens dat Bambu bezig is een eigen filament-lijn op te zetten (bedrijf gekocht?), misschien heeft het daarmee te maken.
Voor zover ik weet is het altijd zo geweest. Voorraad is dramatisch. Maar dat is bij Prusa ook zo. Je moet echt geluk hebben dat alles wat je nodig hebt er is.

• JorneB
Mijn favoriete Ali shop, 3DJAYO Online Store, (vanuit Duitsland), heeft nagenoeg alles op voorraad. Uit hun hele collectie momenteel slechts 3 types bundels niet voorradig, en die stonden waarschijnlijk toch al niet op je wensenlijst. En dat ze voorraad hebben ben ik niet anders gewend, gaat al anderhalf jaar goed.

Hun huidige aanbiedingen wijken niet af ten opzichte van hun standaard aanbiedingsprijs, maar die waren altijd al zeer laag en competetief, en bijna elke rol komt met 10% extra. Voor bulk kan ik deze store aanraden. Ze hebben alleen een beperktere collectie.

Ik vind het in ieder geval wel een donkere wolk boven de Bambu Store. Groot aanbod maar niets kunnen leveren. Als achteraf blijkt dat hun trein met aanvoer in Ukraine is blijven steken omdat ze het daar harder nodig hadden dan okay prima. Maar die drone hoeft niet in Triple color ultra sparkle geprint te worden. Dus dat zal het niet zijn.

Nog zo'n donkere wolk maar dan anders, is dat mijn printer in de toekomst mogelijk gaat bepalen dat die stofzuigerslang die ik laatst geprint heb twee Hits opleverd in zijn ogen, het lijkt op een loop van een vuurwapen en het lijkt op een recoil spring. Helaas uw print word geweigerd. Ben er bang voor.

[ Voor 36% gewijzigd door JorneB op 16-02-2026 14:06 ]

• DeGroteMuis
JorneB schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:54:
Mijn favoriete Ali shop, 3DJAYO Online Store, (vanuit Duitsland), heeft nagenoeg alles op voorraad. Uit hun hele collectie momenteel slechts 3 types bundels niet voorradig, en die stonden waarschijnlijk toch al niet op je wensenlijst. En dat ze voorraad hebben ben ik niet anders gewend, gaat al anderhalf jaar goed.

Hun huidige aanbiedingen wijken niet af ten opzichte van hun standaard aanbiedingsprijs, maar die waren altijd al zeer laag en competetief, en bijna elke rol komt met 10% extra. Voor bulk kan ik deze store aanraden. Ze hebben alleen een beperktere collectie.

Ik vind het in ieder geval wel een donkere wolk boven de Bambu Store. Groot aanbod maar niets kunnen leveren. Als achteraf blijkt dat hun trein met aanvoer in Ukraine is blijven steken omdat ze het daar harder nodig hadden dan okay prima. Maar die drone hoeft niet in Triple color ultra sparkle geprint te worden. Dus dat zal het niet zijn.

Nog zo'n donkere wolk maar dan anders, is dat mijn printer in de toekomst mogelijk gaat bepalen dat die stofzuigerslang die ik laatst geprint heb twee Hits opleverd in zijn ogen, het lijkt op een loop van een vuurwapen en het lijkt op een recoil spring. Helaas uw print word geweigerd. Ben er bang voor.
Jayo is gewoon gemaakt door Sunlu toch? Print prima, al vind ik lichtere kleuren wel wat transparanter. een lichte kleur bovenop een donkere kleur heeft net wat meer lagen nodig om te echt dekken voor mijn gevoel.

Je doelt zeker op de wetsvoorstellen in de VS? Mag hopen dat 't niet zo'n vaart loopt en dat er toch nog ergens in de politiek daar gezond verstand gebruikt kan worden. Anders ook maar ff speelgoedwinkels aanpakken dat ze bijvoorbeeld waterpistolen en nerfguns verkopen. Die lijken nog veel meer op echte wapens. :+

• JorneB
Inderdaad, bij Jayo ligt er vooral een focus op basiskleuren, harde duidelijke kleuren, het Lego idee. Al hebben ze in recente tijd wel meebewogen met de markt en uitgebreid. Meer Mat, meer decoratief. En ook wat technische filamenten. Er word dus wel aan uitbreiding van het merk gewerkt.

En ja, die knotsgekke voorstellen liggen in de VS. Maar het lijkt mij zoiets waar de EU dan helaas ook wel wat in ziet en er toch in meegaat. Het is wel iets waar ik af en toe over nadenk. Net als de vraag hoeveel X1 carbon onderdelen ik in voorraad moet gaan houden. Hoe lang gaat die printer nog mee, support etc.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Zoals bij veel andere onderwerpen ook het geval is, wordt er in zake geprinte wapens een boeman opgeworpen om je jouw vrijheid te ontnemen. Open Source houdt die vrijheid in stand, ook al betekent dit impliciet dat je burgerlijke ongehoorzaamheid pleegt. Van BL verwacht ik geen tegenstand omtrent de implementatie van dit soort wetgeving.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 16-02-2026 14:54 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• JorneB
ocf81 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:48:
Zoals bij veel andere onderwerpen ook het geval is, wordt er in zake geprinte wapens een boeman opgeworpen om je jouw vrijheid te ontnemen. Open Source houdt die vrijheid in stand, ook al betekent dit impliciet dat je burgerlijke ongehoorzaamheid pleegt. Van BL verwacht ik geen tegenstand omtrent de implementatie van dit soort wetgeving.
Precies, ik blijf hem sowieso gebruiken totdat het mechanisch niet langer gaat. En als DOS en een 5,25" floppy een oplossing kunnen bieden, dan is dat de juiste oplossing. We Komen er wel. Houd er gewoon graag rekening mee dat ik continu afhankelijkheid aan het creeën ben. Ik kocht het juist voor autonomie.
Nouja..voorlopig gaat het nog om een voorstel, en dan voor de één staat. Ik verwacht dan eerder dat men (de fabrikanten) dan zeggen: dikke mik met jullie, we verkopen gewoon niet meer aan die staat. Gaan de mensen bij de buren shoppen. En ik heb nog nergens iets gehoord dat deze wetgeving doorsijpelt naar de EU.

Bovendien gaat het 3D printen van vuurwapens vaak/meestal niet om het gehele wapen. Een enkeling waagt zich daaraan. Maar het het belangrijke deel is de 'lower', het onderste deel van het wapen. Dat is waar het serienummer staat. Dus je kunt een loop en een slagpen met mechanisme kopen (staat geen nummer in) en dan print je het onderste gedeelte. Daar kun je dat pief-paf-poef mee doen zonder dat je getraceerd kunt worden.
Ik weet dat er projecten zijn voor volledig 3D geprinte wapens, maar daar wil je niet meer dan 1x een cal.22 mee afvuren. Zeker geen volledig magazijn 9mm. Is ook helemaal niet nodig.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Pakweg 10 jaar terug toen de 3D printers net een beetje onder de consumenten kwamen kwam vrij snel ook het nieuws dat je er een vuurwapen mee kon printen. Vanaf toen dacht iedereen dat zo'n printer nergens zinvol voor was, behalve voor het printen van wapens.

Elke paar jaar laait die discussie weer even op. Maar als we dan kijken naar de "markt" qua wapens, is 3D geprint bijna niet relevant, en is het vooral de nieuwsgierigheid of de factor "omdat het kan".

• rinkel
_ferry_ schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:53:
Pakweg 10 jaar terug toen de 3D printers net een beetje onder de consumenten kwamen kwam vrij snel ook het nieuws dat je er een vuurwapen mee kon printen. Vanaf toen dacht iedereen dat zo'n printer nergens zinvol voor was, behalve voor het printen van wapens.

Elke paar jaar laait die discussie weer even op. Maar als we dan kijken naar de "markt" qua wapens, is 3D geprint bijna niet relevant, en is het vooral de nieuwsgierigheid of de factor "omdat het kan".
Dat kan ik me nog herinneren, er was bij die iemand opgepakt was in zijn huis een 3dprinter gevonden!

Ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart loopt. Als dit wel het geval is zal de verkoop van Voron's en andere opensource printers wel een vlucht nemen.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tja, het is in Nederland ook vaste prik om er elke één a twee jaar heisa over te maken. Ik zie er toch meer een campagne in om er ooit in te slagen om dit door te drukken. De voorstanders lijken te denken dat als het nu niet lukt, het dan hopelijk de volgende keer misschien wel eens lukt. Aangezien het bijna altijd om overdrijvingen en verdraaiingen van de werkelijkheid gaat vind ik een kwalijke praktijk.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
_ferry_ schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:53:

Verreweg het meeste van de vuurwapens in omloop in Nederland zijn omgebouwde luchtdruk- en alarmpistolen. Die zijn makkelijker herbruikbaar. Doorgaans bezit men vuurwapens voor de afschrikking; niet voor gebruik. Een 3D print kan dan juist volstaan, ook omdat er geen 'paper trail' is.

Printers weigeren nepgeld te printen, en zorgen voor een unieke hash in de print die naar de printer kan worden afgeleid. Het lijkt een logische stap om dat in 3D printers voort te zetten, al zullen sommigen daar moord en brand over schreeuwen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.