• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

Heb nu ongeveer een jaartje een A1 (met ams) in bezit. Eigenlijk print ik alleen maar in PLA. Echter wil ik ook wel eens iets in PETG gaan printen. Echter hiervoor wordt aangeraden de rollen te drogen. Welke drogers raden jullie hiervoor aan?

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:38
Oxigeon schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:38:
Heb nu ongeveer een jaartje een A1 (met ams) in bezit. Eigenlijk print ik alleen maar in PLA. Echter wil ik ook wel eens iets in PETG gaan printen. Echter hiervoor wordt aangeraden de rollen te drogen. Welke drogers raden jullie hiervoor aan?
Je kan een AMS2 overwegen, die kan goed drogen, en je hebt er meteen een AMS bij. Wel wat prijzig uiteraard.

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of een sunlu s2. Kun je direct uit printen. Heb ik ook vooral voor TPU, naast mijn AMS2. Waar geen TPU in kan ;)

  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

rinkel schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:40:
[...]

Je kan een AMS2 overwegen, die kan goed drogen, en je hebt er meteen een AMS bij. Wel wat prijzig uiteraard.
Die optie had ik ook al bekeken maar vind ik iets te gortig qua prijs.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

MikeyMan schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:47:
Of een sunlu s2. Kun je direct uit printen. Heb ik ook vooral voor TPU, naast mijn AMS2. Waar geen TPU in kan ;)
Kijk. dit ziet er leuk uit. Hoe lang van tevoren moet je ze ongeveer een rol PETG in die droger gooien?

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oxigeon schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:04:
[...]

Kijk. dit ziet er leuk uit. Hoe lang van tevoren moet je ze ongeveer een rol PETG in die droger gooien?
Heb nog niet enorm veel geprint. Maar de eerste keer een uurtje of vier aangehouden. Mijn logica is dat de buitenste laag het hardst droogt, en dat een lange duur vooral de diepere lagen droogt.

  • CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:51
@Oxigeon
8 uur drogen, korter kan voor een niet zo'n grote print. Maar als je hem droogt en daarna luchtdicht bewaard met voldoende silica dan gaat het sowieso wel enkele weken, tot maanden mee.

Al eens naar de AMS HT gekeken? voor ~130 euro wat minder gortig dan een full size AMS. Maar toch het voordeel van hem lekker lui als ams te kunnen gebruiken, gewoon een splittertje tussen je normale ams en printer gooien. En hij kan tot 85 graden, die sunlu maar tot een graad of 70. Al heb je dat voor PETG niet nodig :P (heeft ook een tpu gat trouwens)

  • vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22
Oxigeon schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:38:
Echter wil ik ook wel eens iets in PETG gaan printen. Echter hiervoor wordt aangeraden de rollen te drogen. Welke drogers raden jullie hiervoor aan?
Ik zou eerst gewoon gaan printen, iets aanschaffen kan altijd nog.
PETG heb ik zelf nog niet gedroogd en daar ook de noodzaak nog niet voor gevonden.

Voor TPU heb ik een Sovol SH02 gekocht, kunnen 2 rollen in en je kan direct uit de droger printen. Met 65,- nog betaalbaar ook :P

  • wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:49
Oxigeon schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:04:
[...]

Kijk. dit ziet er leuk uit. Hoe lang van tevoren moet je ze ongeveer een rol PETG in die droger gooien?
Volgens de beschrijving van Sunlu S2 moet PETG 45-50°C 3-6 uur .

  • Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:18
Middenweg tussen S2 en AMS is misschien een Creality SpacePi X4 Filament Dryer

  • Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:10

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KevinSetz schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:50:
Wie kan mij advies geven wat ik moet kopen?

Ik heb 1,5 jaar geleden 3x een P1S gehad met AMS systemen. Deze heb ik toen van de hand gedaan door ruimte gebrek. Maar inmiddels verhuisd en weer plek voor een 1 printer.

Wat ik print vooral:

Eigenlijk alleen in zwart of wit PLA / PETG

Ik vond zelf de AMS handig met laden van filament maar weet niet zo goed of dat nou echt nodig is. Ik zal ook prima rollen van 3 kilo kunnen gebruiken.

Welke printer?

Ik vind een open printer niet zo mooi dus zal toch de dichte versie worden.

Ik twijfel erg tussen de P2S of X2D of zal ik voor de P1S gaan?

Wat zouden jullie doen en waarom?

Alvast bedankt
Ik heb de P1S al een tijd staan, van ver voor de komst van de P2S dus denk je iets te missen want het prijsverschil is nogal fors.

ik snap zeker dat je een dichte printer prefereert, dat vind ik ook fijn omdat ik niet zeker wist of ik de printer in een kast kwijt kon en wilde.

Maar kijk wel even naar het printvolume van de A2L, die is wel een stukje groter en als je alleen PLA zou gaan printen is een behuizing niet nodig mits je hem kwijt kan in een kast als je er niet tegen aan wilt kijken.
Ik merk dat zelfs het forse volume van de P1S toch nog krap kan zijn.

Nou ligt dat ook aan mij want ik ben een beetje de typische Bambu klant die "click-and-print" wil, ik doe niks met ontwerp-software en ga dus ook geen printjes opdelen etc.

Die P1S is wel erg mooi geprijsd nu hoor, dat zijn een hoop rollen filament.

Maar goed.....als jij wel ontwerp en veel gaat printen dan ben je misschien beter uit met een nieuwere generatie printers. Dat kan ik verder moeilijk inschatten.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison


  • JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:28
Oxigeon schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:38:
Heb nu ongeveer een jaartje een A1 (met ams) in bezit. Eigenlijk print ik alleen maar in PLA. Echter wil ik ook wel eens iets in PETG gaan printen. Echter hiervoor wordt aangeraden de rollen te drogen. Welke drogers raden jullie hiervoor aan?
Ik heb voor een paar tientjes een Sunlu S2 gekocht, werkt perfect voor die paar keer dat ik PETG (of PLA Wood) moet printen. wel even opletten dat je een adaptertje print om de klep open te houden tijdens het drogen, dat scheelt aanzienlijk.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G


  • Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:21
Ik heb sinds kort dat filament niet direct gepakt wordt van de AMS2 op de X2D. Bij een aantal keer proberen te laden lukt het vaak wel. Een tweede printopdracht binnen relatief korte tijd erna lukt wel.

Ik heb het idee dat het sinds een nozzle wisseling is (0.4 voor 0.6 en terug). Dat ging wat lastig de eerste keer, want e.e.a. zat vast.
Kan er iets zijn om naar te kijken? Heb namelijk het idee dat het deels een temperatuurprobleem is omdat er ook wat filamentblobjes moeilijk uit de nozzle komen wanneer het wel begint. En omdat het iets later met een tweede opdracht wel meteen goed gaat.

De melding van de printer zelf is dat filament niet in de extruder ingevoerd kan worden ofzo. Dat noemt ook de AMS en PTFE buis.

  • Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Vanaf maandag is de P2S Combo in de aanbieding voor 649,- twijfel om daar voor te gaan of toch de X2D voor 200,- meer.

  • Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:10
Rukapul schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:59:
Ik heb sinds kort dat filament niet direct gepakt wordt van de AMS2 op de X2D. Bij een aantal keer proberen te laden lukt het vaak wel. Een tweede printopdracht binnen relatief korte tijd erna lukt wel.

Ik heb het idee dat het sinds een nozzle wisseling is (0.4 voor 0.6 en terug). Dat ging wat lastig de eerste keer, want e.e.a. zat vast.
Kan er iets zijn om naar te kijken? Heb namelijk het idee dat het deels een temperatuurprobleem is omdat er ook wat filamentblobjes moeilijk uit de nozzle komen wanneer het wel begint. En omdat het iets later met een tweede opdracht wel meteen goed gaat.

De melding van de printer zelf is dat filament niet in de extruder ingevoerd kan worden ofzo. Dat noemt ook de AMS en PTFE buis.
Waar loopt hij vast? Bij de nozzle? Dan kan het zijn dat die nét een tikkeltje scheef zit, had ik fabriek-af op de H2S, klemmetjes die de nozzle op zijn plek houden iets strakker afgesteld en het probleem was voor mij verholpen.

  • Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:07
Rukapul schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:59:
Ik heb sinds kort dat filament niet direct gepakt wordt van de AMS2 op de X2D. Bij een aantal keer proberen te laden lukt het vaak wel. Een tweede printopdracht binnen relatief korte tijd erna lukt wel.

Ik heb het idee dat het sinds een nozzle wisseling is (0.4 voor 0.6 en terug). Dat ging wat lastig de eerste keer, want e.e.a. zat vast.
Kan er iets zijn om naar te kijken? Heb namelijk het idee dat het deels een temperatuurprobleem is omdat er ook wat filamentblobjes moeilijk uit de nozzle komen wanneer het wel begint. En omdat het iets later met een tweede opdracht wel meteen goed gaat.

De melding van de printer zelf is dat filament niet in de extruder ingevoerd kan worden ofzo. Dat noemt ook de AMS en PTFE buis.
Print eens een first layer test zit daar een diagonaal golf patroon in dan zit je hotend waarschijnlijk niet goed vast.
Dit was bij mij het probleem op mijn A1 en moest de heating assembly vervangen.

  • Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:43

Toppe

Oké ✅

Iemand hier ervaring mee? Ik heb al het filament al opnieuw geknipt, oud filament verwijderd en opnieuw ingevoerd. Dit probleem blijft bestaan.

Voor de duidelijkheid: de spoelen zijn NIET leeg.

Irritante is dat je dus ook niet ziet wélke kleur het probleem is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFy4FmSJzCI0Zyezmib0zEXRM_Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fROUrE4umnXAwOgOJzpbNGR0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 14-06-2026 14:42 ]

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.


  • Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:10
Toppe schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:41:
Iemand hier ervaring mee? Ik heb al het filament al opnieuw geknipt, oud filament verwijderd en opnieuw ingevoerd. Dit probleem blijft bestaan.

Voor de duidelijkheid: de spoelen zijn NIET leeg.

Irritante is dat je dus ook niet ziet wélke kleur het probleem is.
[Afbeelding]
Bedoelt hij hiermee niet de externe spoel? Welke printer gaat het om?

  • Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:07
Zilverdael80 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:44:
[...]

Bedoelt hij hiermee niet de externe spoel? Welke printer gaat het om?
Filament niet gebroken in de ptfe buis?

  • Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:43

Toppe

Oké ✅

Mojo-45 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:58:
[...]


Filament niet gebroken in de ptfe buis?
Ik heb de rollen afgeknipt, het oude filament er uit gehaald en opnieuw ingevoerd, dus niet gebroken.

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.


  • Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:07
Heb je op de machine in het filament menu ale verwijderen en weer even een andere rol geladen?
Dat heeft bij mij toen het probleem op gelost waarschijnlijk zit er iets in de hub niet goed.

  • Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:43

Toppe

Oké ✅

Mojo-45 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:26:
Heb je op de machine in het filament menu ale verwijderen en weer even een andere rol geladen?
Dat heeft bij mij toen het probleem op gelost waarschijnlijk zit er iets in de hub niet goed.
Ga ik morgen even proberen :9

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.


  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

rinkel schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:40:
[...]

Je kan een AMS2 overwegen, die kan goed drogen, en je hebt er meteen een AMS bij. Wel wat prijzig uiteraard.
Toch nog eens nagedacht. Vanmiddag om 14,00 gaan er nieuwe deals in bij Bambu. Met ook wat korting op de P1S/P2S. Ik weet niet of die machines een mega upgrade zijn tov de A1. Maar bij de AMS zit in elk geval filamentdroging. Al weet ik ook niet wat de A1-Combo nog waard is (2e hands). Die prijs zal rond de 350 ofzo liggen gok ik met de accesoires die ik heb

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Oxigeon schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:34:
[...]

Toch nog eens nagedacht. Vanmiddag om 14,00 gaan er nieuwe deals in bij Bambu. Met ook wat korting op de P1S/P2S. Ik weet niet of die machines een mega upgrade zijn tov de A1. Maar bij de AMS zit in elk geval filamentdroging. Al weet ik ook niet wat de A1-Combo nog waard is (2e hands). Die prijs zal rond de 350 ofzo liggen gok ik met de accesoires die ik heb
Yep. Hier eindelijk mijn slag geslagen en P2s combo gekocht voor 650 euro.
Eerste bambu. Ben benieuwd.

  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

Allewijn schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:08:
[...]


Yep. Hier eindelijk mijn slag geslagen en P2s combo gekocht voor 650 euro.
Eerste bambu. Ben benieuwd.
Heb hier nog eens de hele dag wat aan gedacht maar ik vind de upgrade van de A1 net niet groot genoeg voor een bedrag van 300euro (als ik de a1 combo ook zou verkopen). We wachten nog eens even black friday af

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:30
@makooy heb je het probleem van de slechte plaat hechting al opgelost?

Ik heb zelf een P2S en tot afgelopen weekend nooit problemen met hechting gehad, maakte heel af en toe schoon en nooit problemen gehad. Nu lukt geen enkele print meer, verschillende filament geprobeerd maar elke keer na de eerste laag laat het filament los en trekt hij de print kapot. Ik denk dat de standaard pei plate gewoon kapot is, ik zie optisch niks vreemds aan de plaat, geen oneffenheden of krassen. Ik heb een smooth plate die ik met lijm gebruik en dat gaat goed.

Is dit bekend dat de pei plate na x aantal printjes niet meer goed werkt, kan het zelf niet vinden.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius


  • GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:46
gielie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:16:
@makooy heb je het probleem van de slechte plaat hechting al opgelost?

Ik heb zelf een P2S en tot afgelopen weekend nooit problemen met hechting gehad, maakte heel af en toe schoon en nooit problemen gehad. Nu lukt geen enkele print meer, verschillende filament geprobeerd maar elke keer na de eerste laag laat het filament los en trekt hij de print kapot. Ik denk dat de standaard pei plate gewoon kapot is, ik zie optisch niks vreemds aan de plaat, geen oneffenheden of krassen. Ik heb een smooth plate die ik met lijm gebruik en dat gaat goed.

Is dit bekend dat de pei plate na x aantal printjes niet meer goed werkt, kan het zelf niet vinden.
Spuit er eens 3DLAC op, dat loste bij mij het probleem op wat jij beschrijft.

  • gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:30
GorgeousMetal schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:20:
[...]

Spuit er eens 3DLAC op, dat loste bij mij het probleem op wat jij beschrijft.
Klinkt als een tip, waarom is dit beter dan de bambu prit stift die ik gebruik?
Heb de lijm eigenlijk nog niet op de standaard pei plate geprobeerd.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius


  • Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 21:03
gielie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:16:.

Is dit bekend dat de pei plate na x aantal printjes niet meer goed werkt, kan het zelf niet vinden.
Ik heb bij mijn P1S alleen een PEI plaat gekregen, en dat is de enige plaat die ik heb, en ik heb geen problemen met regelmatig loskomen van de print.
Die plaat is ook nog steeds maar aan 1 zijde gebruikt, de andere kant nog nooit gebruikt.
De printer heeft ~1350 uur op de teller. Dus ik denk dat het antwoord op jouw vraag is: Nee

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Ik heb 'm ook maar eens breed laten hangen...alsnog een Vision Encoder besteld in de 'aanbieding'. Lijkt mij toch wel handig om eens in de zoveel tijd te doen. En een filament track switch. Ik heb 3 AMSen aan de H2C hangen en AMS-A is bij mij een 'oude' AMS die ik omgebouwd heb naar een Python. Die kan dus alle soorten rollen aan. Dan is het wel handig als ik de 'moeilijke' rollen in A kan douwen en door die FTS komt het altijd bij de juiste nozzle terecht. Nu moet ik vòòr de print beslissen waar alles zit en met mijn eigen wisselding (de Four in Two van Makerworld) de boel omleggen. Maar dat is altijd PER AMS, dus niet één rol voor links en een andere voor rechts in dezelfde AMS.
Voor mijn specifieke use case dus heel erg nuttig.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 23:32

iMars

Full time prutser

gielie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:16:
@makooy heb je het probleem van de slechte plaat hechting al opgelost?

Ik heb zelf een P2S en tot afgelopen weekend nooit problemen met hechting gehad, maakte heel af en toe schoon en nooit problemen gehad. Nu lukt geen enkele print meer, verschillende filament geprobeerd maar elke keer na de eerste laag laat het filament los en trekt hij de print kapot. Ik denk dat de standaard pei plate gewoon kapot is, ik zie optisch niks vreemds aan de plaat, geen oneffenheden of krassen. Ik heb een smooth plate die ik met lijm gebruik en dat gaat goed.

Is dit bekend dat de pei plate na x aantal printjes niet meer goed werkt, kan het zelf niet vinden.
Ik gebruik werkelijk nooit maar dan ook nooit lijm of andere "troep" op mijn buildplates.

Hoe maak je 'm schoon? IPA? Warm water met dreft?

Koop hier mijn P1 reader :)


  • pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:11
mphilipp schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:18:
Ik heb 'm ook maar eens breed laten hangen...alsnog een Vision Encoder besteld in de 'aanbieding'. Lijkt mij toch wel handig om eens in de zoveel tijd te doen. En een filament track switch. Ik heb 3 AMSen aan de H2C hangen en AMS-A is bij mij een 'oude' AMS die ik omgebouwd heb naar een Python. Die kan dus alle soorten rollen aan. Dan is het wel handig als ik de 'moeilijke' rollen in A kan douwen en door die FTS komt het altijd bij de juiste nozzle terecht. Nu moet ik vòòr de print beslissen waar alles zit en met mijn eigen wisselding (de Four in Two van Makerworld) de boel omleggen. Maar dat is altijd PER AMS, dus niet één rol voor links en een andere voor rechts in dezelfde AMS.
Voor mijn specifieke use case dus heel erg nuttig.
Ik hoop dat je meer geluk hebt dan ik. Bij mij was door de track switch filament ergens in de track switch gaan schrapen. Hierdoor kwam er overal filament schraapsel in het circuit. uiteindelijk bij terugtrekking van 1 kleur en laden volgende liep de boel vast. Heb alles uit het ptfe circuit en extruder gear kunnen peuteren.

ik hoor graag wat jouw ervaringen zijn, misschien dat het bij mij net het type filament was of een brakke track switch.

Vision encoder ook goedkoop gekocht en is idd wel handig er bij maar geen must.

  • makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
gielie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:16:
@makooy heb je het probleem van de slechte plaat hechting al opgelost?

Ik heb zelf een P2S en tot afgelopen weekend nooit problemen met hechting gehad, maakte heel af en toe schoon en nooit problemen gehad. Nu lukt geen enkele print meer, verschillende filament geprobeerd maar elke keer na de eerste laag laat het filament los en trekt hij de print kapot. Ik denk dat de standaard pei plate gewoon kapot is, ik zie optisch niks vreemds aan de plaat, geen oneffenheden of krassen. Ik heb een smooth plate die ik met lijm gebruik en dat gaat goed.

Is dit bekend dat de pei plate na x aantal printjes niet meer goed werkt, kan het zelf niet vinden.
Ja en nee, hij heeft een paar printjes weer goed gedaan en daarna weer zelfde gezeik.

"ruwer" maken van de plaat hielp bij die paar printjes, misschien toch even licht schuurpapier halen zoals op de bambulab website wordt geadviseerd

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!


  • gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:30
iMars schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:28:
[...]

Ik gebruik werkelijk nooit maar dan ook nooit lijm of andere "troep" op mijn buildplates.

Hoe maak je 'm schoon? IPA? Warm water met dreft?
Ik maakte hem bijna nooit schoon maar als ik dat deed met warm water/dreft en een goede schuurspons. Gaat al maanden goed en nu plotseling niet meer. Mijn smooth plate wordt aangeraden om met lijm te gebruiken en dat gaat altijd goed.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

pboelhouwer schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:36:
Ik hoop dat je meer geluk hebt dan ik. Bij mij was door de track switch filament ergens in de track switch gaan schrapen. Hierdoor kwam er overal filament schraapsel in het circuit. uiteindelijk bij terugtrekking van 1 kleur en laden volgende liep de boel vast. Heb alles uit het ptfe circuit en extruder gear kunnen peuteren.
Ok, een gewaarschuwd mens telt voor 2...
Ik denk dat de filamentpaden best wel kritisch zijn voor dit apparaat. Het moet er allemaal soepel doorheen kunnen. Ik ben benieuwd!

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:16
gielie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:16:
@makooy heb je het probleem van de slechte plaat hechting al opgelost?

Ik heb zelf een P2S en tot afgelopen weekend nooit problemen met hechting gehad, maakte heel af en toe schoon en nooit problemen gehad. Nu lukt geen enkele print meer, verschillende filament geprobeerd maar elke keer na de eerste laag laat het filament los en trekt hij de print kapot. Ik denk dat de standaard pei plate gewoon kapot is, ik zie optisch niks vreemds aan de plaat, geen oneffenheden of krassen. Ik heb een smooth plate die ik met lijm gebruik en dat gaat goed.

Is dit bekend dat de pei plate na x aantal printjes niet meer goed werkt, kan het zelf niet vinden.
Stap 1 is de plaat met heet water en wat afwasmiddel schoonmaken en daarna goed afspoelen. Zorg met het droogmaken dat je niet met je vinger weer te plaat aanraakt.

Stap 2 Lost dat het niet op dan een keer de kalibratie van de printer opnieuw uitvoeren. Als hij klaar is de printer uitzetten even wachten en weer aanzetten en nog een keer proberen.

Stap 3 Lost dat het ook niet op dan zou het kunnen zijn dat je bed zelf gekalibreerd moet worden.

https://wiki.bambulab.com/en/p2s/maintenance/manual-bed-tramming

Je kunt ook als test eerst een first layer test printen om te zien waar het fout gaat,

Lijm of andere sprays heb je echt niet nodig als alles goed level is bij PLA & PETG.

Je bent dan bezig met symptoombestrijding >:)

  • iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 23:32

iMars

Full time prutser

MikeOO schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 06:52:
[...]

Stap 1 is de plaat met heet water en wat afwasmiddel schoonmaken en daarna goed afspoelen. Zorg met het droogmaken dat je niet met je vinger weer te plaat aanraakt.

Stap 2 Lost dat het niet op dan een keer de kalibratie van de printer opnieuw uitvoeren. Als hij klaar is de printer uitzetten even wachten en weer aanzetten en nog een keer proberen.

Stap 3 Lost dat het ook niet op dan zou het kunnen zijn dat je bed zelf gekalibreerd moet worden.

https://wiki.bambulab.com/en/p2s/maintenance/manual-bed-tramming

Je kunt ook als test eerst een first layer test printen om te zien waar het fout gaat,

Lijm of andere sprays heb je echt niet nodig als alles goed level is bij PLA & PETG.

Je bent dan bezig met symptoombestrijding >:)
Dit dus ;)

Koop hier mijn P1 reader :)


  • tedkroon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 09:57
wat zijn je bed temperaturen voor PETG en PLA

  • Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:03
MikeOO schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 06:52:
[...]

Stap 1 is de plaat met heet water en wat afwasmiddel schoonmaken en daarna goed afspoelen. Zorg met het droogmaken dat je niet met je vinger weer te plaat aanraakt.

Stap 2 Lost dat het niet op dan een keer de kalibratie van de printer opnieuw uitvoeren. Als hij klaar is de printer uitzetten even wachten en weer aanzetten en nog een keer proberen.

Stap 3 Lost dat het ook niet op dan zou het kunnen zijn dat je bed zelf gekalibreerd moet worden.

https://wiki.bambulab.com/en/p2s/maintenance/manual-bed-tramming

Je kunt ook als test eerst een first layer test printen om te zien waar het fout gaat,

Lijm of andere sprays heb je echt niet nodig als alles goed level is bij PLA & PETG.

Je bent dan bezig met symptoombestrijding >:)
Wat een onzin , ik heb op een p1s bijna 2000uur en heb nog nooit die plaat gescrobt met een schuurspons dreft of ipa geen warm water en al die onzin. Gewoon een spuitbus 3d lak. ook op de h2c met 800 uur nog nooit die plaat schoon hoeven maken. lijkt wel of jullie meer bezig zijn met drogen en schoonmaken dan met printen,

https://www.twitch.tv/3divo


  • Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:25

Gaitman

The Real One

Ik zit nu te twijfelen tussen de P2S AMS Combo die nu in de aanbieding is of de X2D AMS Combo. Is de X2D de 200 euro verschil nu waard?

  • bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Quepee schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Wat een onzin , ik heb op een p1s bijna 2000uur en heb nog nooit die plaat gescrobt met een schuurspons dreft of ipa geen warm water en al die onzin. Gewoon een spuitbus 3d lak. ook op de h2c met 800 uur nog nooit die plaat schoon hoeven maken. lijkt wel of jullie meer bezig zijn met drogen en schoonmaken dan met printen,
P2S met 3875 uur op de klok.
P2S met 1937 uur op de klok


Pei plaat eens per 1 a 2 weken keer schoonmaken met heet water en wat dreft. Daarna afdrogen met schone theedoek.

Beide printers staan 24/7 te draaien.

Zelden dat iets loskomt en omvalt. En als het sporadisch eens gebeurt vaak hoge objecten met weinig oppervlakte op de plaat. Die print ik standaard wel met brim en zelf tekens supportje eraan voor iets mee houvast.


P2S nr3 deze week besteld in de 4 jaar jubileum sale :-)

Bij 2100u tube achter op de ams doorgesleten in de bocht naar onder.

Verder nog niks stuk gegaan en werken ze stug door

[ Voor 9% gewijzigd door bgrr op 17-06-2026 23:04 ]


  • MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:16
Quepee schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Wat een onzin , ik heb op een p1s bijna 2000uur en heb nog nooit die plaat gescrobt met een schuurspons dreft of ipa geen warm water en al die onzin. Gewoon een spuitbus 3d lak. ook op de h2c met 800 uur nog nooit die plaat schoon hoeven maken. lijkt wel of jullie meer bezig zijn met drogen en schoonmaken dan met printen,
Tja als je 3D lak gaat gebruiken is dat puur omdat je daarvoor kiest en dus niet simpel de plaat af en toe schoon te maken. Doe je dat wel dan heb je dat spul helemaal niet nodig en dat is jou keuze.

Prima, maar roep geen dingen omdat je hulpmiddelen gebruikt dat andere het dan ook maar moeten gaan doen omdat jij dat zegt 8)7

  • _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Quepee schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Wat een onzin , ik heb op een p1s bijna 2000uur en heb nog nooit die plaat gescrobt met een schuurspons dreft of ipa geen warm water en al die onzin. Gewoon een spuitbus 3d lak. ook op de h2c met 800 uur nog nooit die plaat schoon hoeven maken. lijkt wel of jullie meer bezig zijn met drogen en schoonmaken dan met printen,
Hier idem, zelden schoongemaakt, af en toe wat 3Dlak en geen omkijken naar.
Behalve wanneer je geen lak gebruikt en veel PETG print:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuWW2ydSqiHTgHomFWVhENfikB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFVvz2V1UCCtzReFN1KlEYrx.jpg?f=fotoalbum_large
Die zat iets te vast :+

  • Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:13
Ik heb vorig weekend de XYZ-axis voor het eerst een onderhoudsbeurtje gegeven; in de wiki van bambu gaven ze aan 'spray alcohol onto the prepared non-woven cloth.'
Nou heb ik geen (schoonmaak)alcohol zo voor handen, dus gebruik gemaakt van huishoudschoonmaakdoekjes (van die natte doekjes met schoonmaakspul) en daarna gedroogd met keukenrol.. Wat een viezigheid kwam er van de Z-axis af; lijkt wel goed te werken dus.
Nu zijn de kleine tubes zo goed als op - wat gebruiken jullie voor producten voor onderhoud? Zijn dat dezelfde kleine tubetjes die je via bambu kan bestellen of gebruiken jullie generieke producten?

http://specs.tweak.to/5253


  • jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06 14:44
Sjowhan schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:08:
Ik heb vorig weekend de XYZ-axis voor het eerst een onderhoudsbeurtje gegeven; in de wiki van bambu gaven ze aan 'spray alcohol onto the prepared non-woven cloth.'
Nou heb ik geen (schoonmaak)alcohol zo voor handen, dus gebruik gemaakt van huishoudschoonmaakdoekjes (van die natte doekjes met schoonmaakspul) en daarna gedroogd met keukenrol.. Wat een viezigheid kwam er van de Z-axis af; lijkt wel goed te werken dus.
Nu zijn de kleine tubes zo goed als op - wat gebruiken jullie voor producten voor onderhoud? Zijn dat dezelfde kleine tubetjes die je via bambu kan bestellen of gebruiken jullie generieke producten?
Ik heb na veel lezen dit setje besteld: super lube . Nog niet geprobeerd maar ze gaan er bij de eerst volgende onderhoudsbeurt op

  • vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22
Ik gebruik gewoon Mobil 1 synthetisch vet en motorolie iets verdikt met voorgaand vet.
In 1ste instantie omdat ik dat heb staan, en 2 omdat er voor kleine potjes "speciaal" vet absurde prijzen worden gevraagd.

Nadeel is dat het niet food-safe is maar voor mijn doel maakt dat niet uit, en als het van je assen op de print komt doe je toch wat verkeerd :)

  • Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 21:03

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

vassago schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:30:
en 2 omdat er voor kleine potjes "speciaal" vet absurde prijzen worden gevraagd.
Ja, superlube is 'duur'. Maar die dikke tube gaat wel een paar jaar mee. En ik heb een injectiespuitmodel van de dunne SuperLube olie en die gaat ook al heel lang mee; je hebt er maar een paar druppeltjes per keer van nodig. Dus eigenlijk valt het reuze mee. Duur is relatief natuurlijk. 3D printers zijn duur, dus ja...voor het goedkope moet je eigenlijk een andere hobby zoeken.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:11
Ik had via Super-lube besteld

SL92150 siliconenvet met PTFE 400gr patroon voor de gedraaide rods.
SL51025 multifunctionele olie met PTFE 473ml voor de glade rods en de rails.

gratis verzenden vanaf 50 euro.

Idd niet het meest goedkope spul, maar als je een dure printer hebt zou ik ook niet op de slingers bezuiningen.

  • vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22
pboelhouwer schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:52:
Idd niet het meest goedkope spul, maar als je een dure printer hebt zou ik ook niet op de slingers bezuiningen.
Hoezo bezuinigen? Duur is goed? :+

  • SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-06 14:25
Nu het toch over het smeren en onderhouden van de printer gaat denk ik dat deze vraag wel op zijn plaats is.

Ik heb nog een goede fles naaimachine olie staan, om precies te zijn Kroon-Oil SMO 1830. Is deze olie ook geschikt voor de 3d printer? Ik verwacht dat het geen probleem is omdat ik de olie ook gebruik op vrijwel alle bewegende onderdelen van naaimachines, maar ik weet niet zeker of het een goede optie is of dat er betere/langdurigere opties zijn.
SacredRose schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:53:
Nu het toch over het smeren en onderhouden van de printer gaat denk ik dat deze vraag wel op zijn plaats is.

Ik heb nog een goede fles naaimachine olie staan, om precies te zijn Kroon-Oil SMO 1830. Is deze olie ook geschikt voor de 3d printer? Ik verwacht dat het geen probleem is omdat ik de olie ook gebruik op vrijwel alle bewegende onderdelen van naaimachines, maar ik weet niet zeker of het een goede optie is of dat er betere/langdurigere opties zijn.
Naaimachineolie is goed voor de rails. Daar hoeven maar een paar druppeltjes naaimachineolie (dat is ook die dunne SuperLube). Op de lead screws moet echt vet. Dat SuperLube vet heeft in ieder geval de juiste eigenschappen, dus als je iets vindt dat die eigenschappen ook heeft, is dat wel ok. Maar dunne olie op de lead screws is niet goed. Dat loopt er weer vanaf.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-06 14:25
mphilipp schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:01:
[...]

Naaimachineolie is goed voor de rails. Daar hoeven maar een paar druppeltjes naaimachineolie (dat is ook die dunne SuperLube). Op de lead screws moet echt vet. Dat SuperLube vet heeft in ieder geval de juiste eigenschappen, dus als je iets vindt dat die eigenschappen ook heeft, is dat wel ok. Maar dunne olie op de lead screws is niet goed. Dat loopt er weer vanaf.
mooi dan kan er een klein flesje van naar de printer.

Voor de lead screws heb ik vet van SuperLube volgens mij een versie met PTFE erin voor de smaak. Die komt nog uit de tijd van de Ender, maar werkte ook al goed op de lead screw van de resin printer.

  • Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:05
pboelhouwer schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:36:
ik hoor graag wat jouw ervaringen zijn, misschien dat het bij mij net het type filament was of een brakke track switch.
Nou...het was even zoeken waar ik ook weer die 4-1 adapter had liggen (in een zakje recht voor mijn neus, maar ik zag het niet), maar ik heb het ding aan de praat. Uiteraard meteen al getrakteerd op een stukje gebroken filament, maar dat ligt aan die rol. Die ga ik maar eens goed drogen, want dat spul breekt als je er naar kijkt.
Maar het voegt inderdaad wel een hoop frictie toe. Met mijn zlef geprinte 4-in-2 filament-ptfe-tube-verdeler liep het veel soepeler. Je hoort gewoon dat ie meer moeite moet doen zodra ie bij de FTS is. Maar eenmaal in de extruder loopt het goed, want dat gaat met kleine stapjes.

Ik heb 'm nu tijdelijk met een stuk dubbelzijdige tape op het rack met mijn AMSen geplakt. De tubes zijn nog wat lang, maar ik kijk het eerst even aan en dan ga ik wat inkorten en een uiteindelijke plaats bepalen. Die houders zijn geen van allen voor mij handig. De een steekt te ver uit naast de printer en die op de achterkant zitten, hebben een veel te lang pad naar mijn AMSen (links van de printer). Dus ik rommel wel wat. Ik zorg gewoon dat er geen scherpe bochten in zitten.

Ik vind het een ideaal apparaat en als je goed luistert naar Dr.Tao bij het interview met Stephan, had dit ding altijd al in de H2C moeten zitten. Maar ze kregen het gewoon niet voor elkaar, en hebben ze dus die printer maar in de markt gezet, zeker met de dreiging van al die toolchangers. Maar zo is het echt wel een superhandige setup. Nu kun je per rol bepalen of ie links of recht gepakt wordt en hoef je niet als een 3D print variant van een disc jockey steeds je rollen om te wisselen. Vooral met mijn setup, waar ik een Python AMS heb voor de moeilijke rollen is het ideaal. Als ie goed blijft werken, ben ik supertevreden. Hopelijk gaat de extra frictie niet voor allerlei problemen zorgen in de toekomst.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:25

Gaitman

The Real One

Gaitman schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:52:
Ik zit nu te twijfelen tussen de P2S AMS Combo die nu in de aanbieding is of de X2D AMS Combo. Is de X2D de 200 euro verschil nu waard?
Iemand bovenstaande keuze toevallig afgelopen week ook moeten maken. Ik twijfel namelijk nog maar denk dat ik toch voor de X2D ga.

  • rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:38
Gaitman schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:22:
[...]

Iemand bovenstaande keuze toevallig afgelopen week ook moeten maken. Ik twijfel namelijk nog maar denk dat ik toch voor de X2D ga.
X2D, alleen al voor de 1.5 pitch belts, chamber heater, etc..
Je krijgt veel voor die 200 euro.

Al vind ik het een P2D, geen X2D. Bouwkwaliteit komt niet in de buurt van de H serie.

[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 18-06-2026 22:59 ]


  • Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:47
rinkel schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:56:
[...]

X2D, alleen al voor de 1.5 pitch belts, chamber heater, etc..
Je krijgt veel voor die 200 euro.

Al vind ik het een P2D, geen X2D. Bouwkwaliteit komt niet in de buurt van de H serie.
De h serie is ook serieus duurder, dus dan snap ik dat de bouwkwaliteit iets minder is op de x2d. Als de print kwaliteit maar goed is😅

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |


  • GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:42

GeNiTaLiX

Naapje

Renegade666 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:55:
[...]

De h serie is ook serieus duurder, dus dan snap ik dat de bouwkwaliteit iets minder is op de x2d. Als de print kwaliteit maar goed is😅
Ik twijfel ook tussen de p2s en de x2d. 200 piek is best veel. Beiden zullen een flinke verbetering zijn tov mijn ender 2 v3. Maar ik krijg last van fomo als ik meer naar de p2s neig.

  • vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22
@GeNiTaLiX print je veel met supports of ben je dat van plan, altijd voor de X2D gaan, anders de P2S.
Zou mijn mening zijn voor 200 eur. iig.

  • rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:38
vassago schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:52:
@GeNiTaLiX print je veel met supports of ben je dat van plan, altijd voor de X2D gaan, anders de P2S.
Zou mijn mening zijn voor 200 eur. iig.
Het is niet alleen die 2e printkop.
De X2D heeft gewoon veel meer te bieden, (kan wel een lijstje opsommen, maar het belangrijste is dat de printkwaliteit beter is). Voor 200 euro een no brainer.
Maar dat vind ik.
rinkel schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:55:
[...]
Het is niet alleen die 2e printkop.
De X2D heeft gewoon veel meer te bieden, (kan wel een lijstje opsommen, maar het belangrijste is dat de printkwaliteit beter is). Voor 200 euro een no brainer.
Maar dat vind ik.
Nou...ik ook :+
Die tweede kop is best leuk, inderdaad voor supports, maar er zijn inmiddels ook wel tips en truuks om 'm voor andere zaken te gebruiken. Maar die fijnere aandrijfriem voor x en y is denk ik belangrijker, want dat heeft direct gevolg voor de printkwaliteit. En die koop je er niet bij op een P2S. Wat niet wil zeggen dat de P2S een slechte of écht mindere printer is. Het is heel simpel: heb je de doekoes liggen en hoef je geen hypotheekaflossingen te missen of de vakantie met het gezin voor op te offeren, zou ik voor de X2D gaan. Heb je het er niet voor over, dan ga je echt niets missen met een P2S. Ook een dijk van een printer, waar je veel plezier van gaat hebben.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:38
mphilipp schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:26:
[...]

Nou...ik ook :+
Die tweede kop is best leuk, inderdaad voor supports, maar er zijn inmiddels ook wel tips en truuks om 'm voor andere zaken te gebruiken. Maar die fijnere aandrijfriem voor x en y is denk ik belangrijker, want dat heeft direct gevolg voor de printkwaliteit. En die koop je er niet bij op een P2S. Wat niet wil zeggen dat de P2S een slechte of écht mindere printer is. Het is heel simpel: heb je de doekoes liggen en hoef je geen hypotheekaflossingen te missen of de vakantie met het gezin voor op te offeren, zou ik voor de X2D gaan. Heb je het er niet voor over, dan ga je echt niets missen met een P2S. Ook een dijk van een printer, waar je veel plezier van gaat hebben.
YGK3D heeft daar ooit een kort filmpje over gemaakt:
Nu moet ik zeggen dat ik op de X2D ook wel vfa's heb, alleen fijner dan ik had op de P1S, terwijl dit op de H2D toch wel minder is.
De Voron heeft er nog minder last van, en die heeft gewoon 2mm belts.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 20-06-2026 21:14 ]

rinkel schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:10:
[...]
De Voron heeft er nog minder last van, en die heeft gewoon 2mm belts.
Je kunt het er ook uit tunen inderdaad. Ik weet alleen niet of dat bij een Bambu Lab ook zo makkelijk gaat. Volgens mij is het op de P2S inmiddels ook minder na een firmware update. En je kunt ook wat moeite doen om profiles te tunen.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

Hier ben ik toch ook weer aan het twijfelen geslagen om te upgraden vanuit een A1 naar een P2S. Ik moet een dezer dagen een droger aanschaffen aangezien ik ook iets anders dan PLA wil printen soms.

Waar ik vorige week zei dat ik het zeker niet zou doen blijven de twijfels dus komen. Upgraden naar een X-serie doe ik zeker niet. Dat vind ik te veel van het goede.

- Voordelen van upgrade:
Het drogen van de filament
Snellere prints
Gesloten behuizing
Staat wat esthetischer in de woonkamer
De printkop gaat op-en neer ipv het printbed

Nadeel:
Misschien te weinig upgrade's vanuit een A1?????
Maakt iets meer lawaai dan een A1
Vergeet ik nog voor- en of nadelen?

Dan nog wat... Ik heb mijn filamenten eens in het filamentbeheer gegooit in de Bambu Studio. Ik had gedacht dat verder dan alles automatisch zou gaan. Ik print wat en de hoeveelheid filament wat gebruikt is wordt van de hoeveelheid afgehouden. maw je blijft zo automatisch zien hoeveel van een bepaald soort filament je hebt. Helaas gebeurt dit dus niet automatisch. Doe ik nu iets verkeerd?

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:13
Oxigeon schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:15:
Hier ben ik toch ook weer aan het twijfelen geslagen om te upgraden vanuit een A1 naar een P2S. Ik moet een dezer dagen een droger aanschaffen aangezien ik ook iets anders dan PLA wil printen soms.

Waar ik vorige week zei dat ik het zeker niet zou doen blijven de twijfels dus komen. Upgraden naar een X-serie doe ik zeker niet. Dat vind ik te veel van het goede.

- Voordelen van upgrade:
Het drogen van de filament
Snellere prints
Gesloten behuizing
Staat wat esthetischer in de woonkamer
De printkop gaat op-en neer ipv het printbed

Nadeel:
Misschien te weinig upgrade's vanuit een A1?????
Maakt iets meer lawaai dan een A1
Vergeet ik nog voor- en of nadelen?

Dan nog wat... Ik heb mijn filamenten eens in het filamentbeheer gegooit in de Bambu Studio. Ik had gedacht dat verder dan alles automatisch zou gaan. Ik print wat en de hoeveelheid filament wat gebruikt is wordt van de hoeveelheid afgehouden. maw je blijft zo automatisch zien hoeveel van een bepaald soort filament je hebt. Helaas gebeurt dit dus niet automatisch. Doe ik nu iets verkeerd?
(n=1, en geen eerdere open printers gehad).
Het geluid vind ik echt wel meevallen - ik had meer verwacht :+ . Ja, het geluid is aanwezig, maar het is niet zo dat ik horendol word van het geluid als ik naast de printer aan het werk ben (staat in een stellingkast vlakbij mijn bureau).
De printkop gaat enkel niet op en neer maar heen en weer (via de x en y as) - het printbed gaat wel op en neer via de z-as (en verwacht dat je dit eigenlijk ook bedoeld ;) .

Voor wat betreft het gewicht - daar had ik eerder ook al hier een vraag over gesteld.. Mooie uitleg kwam van Ischium ; Ischium in "Bambu Lab 3D Printers"

http://specs.tweak.to/5253


  • GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:42

GeNiTaLiX

Naapje

Thanks voor alle adviezen, ik neig dan toch meer naar de x2d. Nu ik 200 boven het oorspronkelijke budget zit lonkt de snapmaker u1 ook wel... Maar ik denk dat inderdaad voor mijn studeerkamer de enclosed casing, heated chamber , toch twee (1.5) nozzles, ams en de fijne band meer de moeite waard zijn!
De eerste ervaringen met de Filament Track Switch zijn eigenlijk overwegend positief. Ik ben druk aan het printen, en hoewel er niet heel veel wisselingen zijn, moest ie wel voor de ene job AMS-A hebben en voor de andere B of C. Ging allemaal prima. Een keer heeft ie een aantal keer moeten duwen om het filament helemaal in de extruder te krijgen. Maar uiteindelijk ging dat goed en nu kan hij dezelfde rol steeds weer goed doorvoeren. Zoals ik al eerder zei, merk je echt wel dat de FTS behoorlijk wat weerstand toevoegt. Hopelijk blijft dat op lange termijn goed gaan vwb de levensduur van de motoren...
Ik heb de boel nog niet op de definitieve plek hangen, maar dat gaat komende week veranderen. Eindelijk heb ik een mount gevonden die voldoet aan mijn eisen :+ Zo'n beetje alle mounts willen dat ding aan de printer vastmaken, maar dat dan steeds op een plek die mij niet zo goed uitkomt. Zoals ik 'm nu tijdelijk heb zitten, is het voor mijn situatie beter.

De AMSen staan links van de printer, en hangen aan de muur. De Python boven en de 2 AMS2 hangen in een soort rekje eronder en ik kan ze uitschuiven om rollen te wisselen. Daardoor heb ik de PTFE tubes wat langer gelaten en dat is denk ik de sleutel om alles goed te laten gaan. Ik kan ze nu denk ik wel een beetje inkorten, maar niet teveel. Liever dat het filament een paar cm meer moet reizen, maar in wijdere bochten zonder al teveel weestand, dan krappe bochten.

Bovendien kwam ik een mount tegen die mijn 'four-in-two' handmatige filemant switch hergebruikt. Die kan ik dan ipv die 4-in-1 van Bambu gebruiken als input voor de FTS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYhkC3WazKAhfuJi7EEyQksi1LA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MPjpDA19BdyKljqXQMfNAKVe.webp?f=fotoalbum_large
Deze houder kan ik dan ook weer met dubbelzijdige tape op het AMS rek plakken en dan zit alles zoals ik het wil. Tzt komt er wel een fotootje van.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

Sjowhan schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:04:
[...]

(n=1, en geen eerdere open printers gehad).
Het geluid vind ik echt wel meevallen - ik had meer verwacht :+ . Ja, het geluid is aanwezig, maar het is niet zo dat ik horendol word van het geluid als ik naast de printer aan het werk ben (staat in een stellingkast vlakbij mijn bureau).
De printkop gaat enkel niet op en neer maar heen en weer (via de x en y as) - het printbed gaat wel op en neer via de z-as (en verwacht dat je dit eigenlijk ook bedoeld ;) .

Voor wat betreft het gewicht - daar had ik eerder ook al hier een vraag over gesteld.. Mooie uitleg kwam van Ischium ; Ischium in "Bambu Lab 3D Printers"
Bedankt voor de info. Als ik dat bericht lees moet ik het dus handmatig ofzo doen? Ik heb ze van het weekend maar gewoon op de weegschaal gelegd en 217 gram eraf getrokken. Als ik zie wat er nog op de rol zit (die was bijna op zijn einde) heb ik goed gegokt. Maar had eigenlijk wel verwacht dat het allemaal automatisch zou gebeuren.

Verder heb ik gisteren de knoop doorgehakt en toch maar een P2S besteld. Dan kan mijn A1-Combo marktplaats op.

Bij de A1 heb ik verschilende dingen geprint om het eea wat makkelijker te maken:
- Poop-bakje
- Wat kabel klemmetjes
- Vanalles om de AMS te bevestigen op de A1
- Een of andere toolbox om wat olie etc te bewaren wat je erbij krijgt.

Zijn er ook zulke dingen die ik moet printen voor de P2S?
Ik zat zelf te denken aan de poop-chute, toolbox en wat droogkorfjes om in de AMS te plaatsen. Maar heeft dit zin? Heb ik het dan, of zie ik dan nog iets over het hoofd?

[ Voor 16% gewijzigd door Oxigeon op 22-06-2026 12:26 ]

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:05
Oxigeon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:23:
[...]

Zijn er ook zulke dingen die ik moet printen voor de P2S?
Ik zat zelf te denken aan de poop-chute, toolbox en wat droogkorfjes om in de AMS te plaatsen. Maar heeft dit zin? Heb ik het dan, of zie ik dan nog iets over het hoofd?
Ik heb deze geprint, omdat anders de PTFE tube tegen het bovenste glas bleef wrijven; wat zowel de tube verslijt als het glas vies maakt (dat probleem heeft niet iedereen, blijkbaar een beetje willekeurig hoe lang ze 'm afgesneden hebben):
https://makerworld.com/en/models/575902-extruder-toolhead-ptfe-guide-for-bambu-p1-2-x1

En idd een poop bucket:
https://makerworld.com/en/models/983926-bambu-poop-slide-v2-x1c-p1p-p1s-p2s

Verder geen aanpassingen gedaan en bijna 800 printuren verder.

[ Voor 7% gewijzigd door Noxious op 22-06-2026 12:36 . Reden: Verkeerde gelinkt :P ]


  • SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-06 14:25
Noxious schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Ik heb deze geprint, omdat anders de PTFE tube tegen het bovenste glas bleef wrijven; wat zowel de tube verslijt als het glas vies maakt (dat probleem heeft niet iedereen, blijkbaar een beetje willekeurig hoe lang ze 'm afgesneden hebben):
https://makerworld.com/en/models/575902-extruder-toolhead-ptfe-guide-for-bambu-p1-2-x1

En idd een poop bucket:
https://makerworld.com/en/models/983926-bambu-poop-slide-v2-x1c-p1p-p1s-p2s

Verder geen aanpassingen gedaan en bijna 800 printuren verder.
Goh dat is een veel makkelijkere oplossing in plaats van de riser die de hele glasplaat verhoogt.

Ik zou ook nog aanraden om het onderdeel te printen dat in de ventilatie opening past. deze blaast anders recht over het bed waardoor je veel sneller last krijgt van warping. Het opzet stukje doet niets meer dan de lucht meer naar boven te sturen. Zoetis als deze: https://makerworld.com/en...=search#profileId-2056241

Niet echt een upgrade maar voor de keren dat je er bij moet vind ik deze zelf heel handig: https://makerworld.com/en...=search#profileId-2590690 Klikt gewoon om de rails langs de toolhead en geeft een stevig haakjes om de kap op te hangen in plaats van lost the laten bungelen of over de rails te duwen.
Begrijpt iemand de duistere logica van het filament switchen op een H2C?
Ik dacht dat het heel simpel was: een print heeft 2 kleuren, dus dan denk je: hij doet kleur1 op links en kleur2 op rechts. Printen, klaar, iedereen blij. Maar helaas, zo makkelijk is dit niet blijkbaar. Toe ie zeg maar op 3/4 van de print was, hoor ik 'm ineens filament terugtrekken. Eerst de ene en dan de andere. En toen weer laden... Ik had natuurlijk niet gekeken of ie ineens van nozzle gewisseld was, maar hij ging weer vrolijk verder met de juiste kleuren. Dus ik dacht misschien aan een probleempje met het filament. Misschien lukte het even niet en heeft ie het zo proberen op te lossen.

Maar dankzij de probleem met de print (hij tikte er eerst 1 af en toen 2 andere) moest ik 'm opnieuw starten. Dit was al de tweede keer, dus ik wilde het nu goed hebben. Begon er al mee dat ie weigerde een brim te maken. Snap ik niets van. Auto Brim, Manual brim, maakt niet uit; hij vertikte het. Nouja...dan maar zonder. Misschien een fout in de slicer dat ie het niet laat zien, maar wel doet (is niet zo), dus doe maar printen.
edit:
De objecten waren gelocked, dus aanpassingen aan de slicersettings hadden geen effect. Ik dacht dat ik daar naar gekeken had, maar niet dus. Nu heb ik wel een brim.
Voordat ik dat deed, viel mij ineens op dat ie een extra nozzle aan had gewezen voor 1 van de filamenten. Bij het zwart stond L en bij het blauw R en daarnaast R2. En dat is dan ook wat ie deed: hij gaat ineens naar een andere nozzle, terwijl ie tot dat punt al met deze nozzle had geprint. WTF?
En de print is ook niet heel bijzonder. Het is zijn 4 buisjes die afwisselend zwart en blauw zijn. Drie banden blauw, drie banden zwart. Waarom ie nou ineens op 75% denkt dat het goed is om een andere nozzle te gaan gebruiken ontgaat mij. Iemand bekend met dit fenomeen? Zou het een bug zijn of een bijzondere vorm van intelligentie?

[ Voor 5% gewijzigd door mphilipp op 22-06-2026 20:00 ]

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Ik struikelde vorige week op Facebook over een post van iemand die een houder had gemaakt voor een Ferosticker. Wasdanou? Blijkt een compact apparaatje te zijn dat bij detectie van brand (temp hoger dan 170C) een blusmiddel eruit gooit (niet giftig, en niet schadelijk voor electronica) zodat de boel geblust is (hopelijk). Er zijn meer van dat soort dingen, maar die zijn meestal groter.
Ferosticker is er ook in verschillende maten, maar deze is meer dan genoeg voor de hobbyprinters die wij hebben. En aangezien dat ding maar 4 tientjes kost, leek het mij een goede peace-of-mind investering.
Mijn H2C heeft natuurlijk een aantal vlamsensoren (ivm de laser), die bij het detecteren van brand de stroom eraf gooit en alle kleppen sluit om de brand te smoren, maar je weet nooit. En gezien het geringe bedrag is het ook geen bank-breaker.
Dit is de houder voor de H2 serie op Makerworld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3mtIWsxJIkZNqVW_tBvJes2g-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DDWiWMwsA2YS1CkEIA0spZo9.webp?f=fotoalbum_large

En zo zit ie er bij mij in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3us6JxrBw9NzN4jUYJgyfdtOkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1YFtfDMEGk2zZ8yty6GogGR.jpg?f=fotoalbum_large
edit:
Ik vergeet erbij te vermelden dat dit product zijn naam ontleedt aan het opplakken van het apparaatje. Deze houder is een no-stick mount, dus hij klemt erin zodat je 'm niet hoeft te plakken.

[ Voor 5% gewijzigd door mphilipp op 24-06-2026 12:11 ]

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:42

GeNiTaLiX

Naapje

Ik dacht ik meld maar dat ook ik me aansluit bij de bambu club. Op basis van de adviezen is de x2d nu onderweg! 4 rollen pla en 1 petg erbij. Dus heb er zin in!
GeNiTaLiX schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:35:
Ik dacht ik meld maar dat ook ik me aansluit bij de bambu club. Op basis van de adviezen is de x2d nu onderweg! 4 rollen pla en 1 petg erbij. Dus heb er zin in!
Welkom bij de club! Maak maar vast kastruimte vrij voor nog 20 rollen :+

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

Hier vandaag de P2S binnen gekregen. Vanavond uitgepakt en in elkaar gezet. Daarna een kalibratie gedaan.

Bij het opstarten van de machine zag ik nog wat icoontjes staan. Shit. Dit had ik kunnen weten. De firmware moet nog geuodate worden. Dat erna nog maar eens gedaan en toen weer een kalibratie gedaan.

Zojuist dan de benchy geprint welke er perfect uit kwam. Ik weet dat die Benchy gemaakt is om als een malle te printen. Maar ik moet toch echt bekennen dat die printer als een malle heen en weer schud bij de snelle gedeeltes. Is dit echt normaal?

Verder lijkt bij de ams2 pro de hoeveelheid filament wel bewerkt te worden nadat een print klaar is. De machine lijkt uit te vogelen hoelang een rotatie duurt door de filament op te rollen.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:05
Oxigeon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:43:
Maar ik moet toch echt bekennen dat die printer als een malle heen en weer schud bij de snelle gedeeltes. Is dit echt normaal?

Verder lijkt bij de ams2 pro de hoeveelheid filament wel bewerkt te worden nadat een print klaar is. De machine lijkt uit te vogelen hoelang een rotatie duurt door de filament op te rollen.
Ja geen probleem, de mijne schud ook wel eens wat af. Een stevige tafel (mijne zit aan de muur vast) helpt wel wat, maar het blijft soms flink geweld :P ik vind het wel vermakelijk.

Oh en inderdaad; dat is hoe hij bepaalt hoeveel er op de rol zit; het werkt best goed zolang je rollen gebruikt van dezelfde afmetingen als de Bambu rollen.
Oxigeon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:43:
Hier vandaag de P2S binnen gekregen. Vanavond uitgepakt en in elkaar gezet. Daarna een kalibratie gedaan.

Bij het opstarten van de machine zag ik nog wat icoontjes staan. Shit. Dit had ik kunnen weten. De firmware moet nog geuodate worden. Dat erna nog maar eens gedaan en toen weer een kalibratie gedaan.

Zojuist dan de benchy geprint welke er perfect uit kwam. Ik weet dat die Benchy gemaakt is om als een malle te printen. Maar ik moet toch echt bekennen dat die printer als een malle heen en weer schud bij de snelle gedeeltes. Is dit echt normaal?

Verder lijkt bij de ams2 pro de hoeveelheid filament wel bewerkt te worden nadat een print klaar is. De machine lijkt uit te vogelen hoelang een rotatie duurt door de filament op te rollen.
Het schudden is idd normaal. Ga je aan wennen :P

  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

MC Taz Man schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:52:
[...]

Het schudden is idd normaal. Ga je aan wennen :P
Tis namelijk zo... Ik heb hem in een hoekje op de grond gezet. Maar heb het idee dat 1 pootje net in het hoekje staat dat hij iets meer wiebelt. Ik heb een pvc vloer en die is in het hoekje iets omhoog gestreken /niet geschuurd heb ik het idee. Dus die wiebelde al iets. Dit heb ik gisteren even opgelost met een bierviltje. Maar moet een dezer dagen maar even iets printen om eronder te leggen haha

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

OMX2000

By any means necessary...

Het is nu al de 2e keer dat er iets mis lijkt te gaan bij het betalen via de bambulab shop. Bij de 1e bestelling leek de betaling afgewezen te worden, maar leek alsnog goed te gaan. Is ook netjes geleverd. Dat was vorige week. Maar vandaag weer hetzelfde, en ik heb ook weer een bevestiging via mail.

Net iets teveel lopen vibecoden daarzo ;)

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast


  • bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:28
Zijn er mensen die Bambu studio op een Mac draaien met MacOs 27 Beta??

Bing

bing69 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:35:
Zijn er mensen die Bambu studio op een Mac draaien met MacOs 27 Beta??
Nope, maar wel geïnteresseerd in of BS daar stabieler op draait. Heb nog steeds last van veel crashes.

Ik doe elke keer het crashrapport verzenden, en heb het idee dat dit ietwat helpt.

  • bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:28
MC Taz Man schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:52:
[...]

Nope, maar wel geïnteresseerd in of BS daar stabieler op draait. Heb nog steeds last van veel crashes.

Ik doe elke keer het crashrapport verzenden, en heb het idee dat dit ietwat helpt.
Hier problemen met de netwerkplugin waardoor de studio niet werkte, echter las op het forum dat terug gaan naar versie 2.6.0.51 het probleem oploste. En dat was ook zo!!

Dus kan weer draaien en hoef niet via allerlei omwegen te printen :)

Bing


  • Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:13
OMX2000 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:28:
Het is nu al de 2e keer dat er iets mis lijkt te gaan bij het betalen via de bambulab shop. Bij de 1e bestelling leek de betaling afgewezen te worden, maar leek alsnog goed te gaan. Is ook netjes geleverd. Dat was vorige week. Maar vandaag weer hetzelfde, en ik heb ook weer een bevestiging via mail.

Net iets teveel lopen vibecoden daarzo ;)
Zou het niet aan je betaalmethode liggen? Ik gebruik voor Bambu Klarna (zodat ik het bedrag kan betalen als de levering binnen is, achteraf betalen dus) en heb eigenlijk nog nooit hiermee issues gehad.

http://specs.tweak.to/5253

OMX2000 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:28:
Het is nu al de 2e keer dat er iets mis lijkt te gaan bij het betalen via de bambulab shop.
Ligt naar mijn idee niet aan hen. Ik heb nooit problemen gehad. Meestal is betalen het enige dat goed werkt :+

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:30
bing69 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:32:
[...]

Hier problemen met de netwerkplugin waardoor de studio niet werkte, echter las op het forum dat terug gaan naar versie 2.6.0.51 het probleem oploste. En dat was ook zo!!

Dus kan weer draaien en hoef niet via allerlei omwegen te printen :)
Als het goed is, is het netwerkplugin probleem opgelost in versie 2.7.01.62.
Bij mij althans wel.
Ik merk wel dat bambu een stuk langzamer is geworden in het slizen en krijg nu regelmatig de melding in Macos dat het geheugen vol is gelopen, heb ik eerder nog nooit gezien (macbook air 32 gb mem)

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius


  • bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:28
gielie schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:19:
[...]

Als het goed is, is het netwerkplugin probleem opgelost in versie 2.7.01.62.
Bij mij althans wel.
Ik merk wel dat bambu een stuk langzamer is geworden in het slizen en krijg nu regelmatig de melding in Macos dat het geheugen vol is gelopen, heb ik eerder nog nooit gezien (macbook air 32 gb mem)
Met versie Bambu_Studio_mac-v02.08.00.50- nog steeds het probleem, gelikkig met de oude versie is het over. Geheugen meldingen krijg ik niet

Bing


  • OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

OMX2000

By any means necessary...

Sjowhan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:52:
[...]

Zou het niet aan je betaalmethode liggen? Ik gebruik voor Bambu Klarna (zodat ik het bedrag kan betalen als de levering binnen is, achteraf betalen dus) en heb eigenlijk nog nooit hiermee issues gehad.
Beide geprobeerd. Zowel Klarna als Ideal. Er gaat iets mis op het moment dat de browser van de payment service provider terug naar Bambu gestuurd wordt. Ik krijg daar een foutmelding dat de betaling fout ging, terwijl die juist gewoon goed ging. Want uiteindelijk is de boel wel geleverd.

Dus misschien dat mijn pi-hole iets tegenhoudt.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast


  • Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:47
En toen stonden er bij mij ook weer 2 printers :)

X2D erbij gekocht, just because :)
Maar ging niet helemaal goed.
Tijdens calibratie poef, stroom weg, UPS vond het niet zo leuk :P
Marja, is niet anders. Er omheen geplugt en hij doet het weer.
Maar ik krijg voor geen mogelijkheid connectie/inloggen (ook voor de stroomstoring).
Hij is verbonden met wifi, en in Unifi Gateway zie ik hem er ook gewoon uitgaan, maar toevoegen via Bambu Studio wil niet, en via QR code ook niet, want die wil hij niet aanmaken en krijg timeout melding te zien :(

Na de calibratie werkte het in 1x...
Nouja, eerst maar firmware bijwerken😅

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4Rz82jZD/20260627-145214.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Renegade666 op 27-06-2026 15:39 ]

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |


  • Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 21:03
Ben benieuwd naar jouw vergelijking met de P1S, tzt...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos


  • Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:47
Naalroc schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:52:
Ben benieuwd naar jouw vergelijking met de P1S, tzt...
We gaan het zien.
Na 2 uur kon ik eindelijk wat printen XD

Benchie was iig prima :)

Zit alleen nu met iets wazigs, Ik kan geen andere merken behalve bambu en generic selecteren.
Terwijl mijn p1s wel oa Esun PLA+ er in heeft staan.
Deze kan ik zowel scherm als studio niet instellen :S

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |


  • Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 21:03
Maar dat zit toch in Studio, en niet in de printer?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos


  • Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:47
Naalroc schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:56:
Maar dat zit toch in Studio, en niet in de printer?
In beide, maar beide hebben alleen Bambu en Generic..

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |


  • Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 21:03
moet je er zelf in maken, helpt dit:

https://wiki.bambulab.com/en/bambu-studio/create-filament

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Nah, omdat het goedkoop kon & ik met support materiaal wil gaan printen (maar eigenlijk omdat ik moet sparen voor deze), kogel door de kerk en via MP een X2D gereserveerd :+ Woensdag ophalen, ben benieuwd.

  • tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:42
Vanwege de hitte ben ik op zoek naar een build plate die PLA en PETG op lagere temperaturen kan printen. Ik lees veel positieve reacties over de Darkmoon ICE build plates (https://darkmoon3d.com/collections/bambu-lab-256mm-x-256mm). Blijkbaar is kamertemperatuur printen hiermee mogelijk.

Verzendkosten zijn echter behoorlijk hoog (33 euro). Zijn er mensen die interesse hebben om samen een order te plaatsen om zo de gezamelijke verzendkosten te verlagen?
edit:
Na wat langer zoeken lijkt de "Antinsky Bambu Lab Cold PEI Sheet" (https://www.amazon.nl/-/en/Antinsky-Cold-PEI-Flexible-Magnetic/dp/B0DM1P4KGD/) ook goed te werken. Eerst deze proberen, stuk goedkoper :)

[ Voor 28% gewijzigd door tweegroenethee op 28-06-2026 12:45 ]


  • rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:38
tweegroenethee schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:37:
Vanwege de hitte ben ik op zoek naar een build plate die PLA en PETG op lagere temperaturen kan printen. Ik lees veel positieve reacties over de Darkmoon ICE build plates (https://darkmoon3d.com/collections/bambu-lab-256mm-x-256mm). Blijkbaar is kamertemperatuur printen hiermee mogelijk.

Verzendkosten zijn echter behoorlijk hoog (33 euro). Zijn er mensen die interesse hebben om samen een order te plaatsen om zo de gezamelijke verzendkosten te verlagen?
edit:
Na wat langer zoeken lijkt de "Antinsky Bambu Lab Cold PEI Sheet" (https://www.amazon.nl/-/en/Antinsky-Cold-PEI-Flexible-Magnetic/dp/B0DM1P4KGD/) ook goed te werken. Eerst deze proberen, stuk goedkoper :)
Precies om die reden heb ik dat ook gedaan.
Ik had eerst een Biqu gekocht, maar ik vind de texture niet mooi (sinaasappel huid) en ben uiteindelijk gegaan voor de Phaetus Arkfly, die is overigens bij veel NL shops te krijgen.
Goede plaat (vooralsnog)
ModBot is ook "lekker op tijd", met zijn review :'), maar goed. Zoals altijd interessant & goed:

  • tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:42
rinkel schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:29:
[...]

Precies om die reden heb ik dat ook gedaan.
Ik had eerst een Biqu gekocht, maar ik vind de texture niet mooi (sinaasappel huid) en ben uiteindelijk gegaan voor de Phaetus Arkfly, die is overigens bij veel NL shops te krijgen.
Goede plaat (vooralsnog)
Welke temperaturen gebruik je voor PLA en PETG?
Pagina: 1 ... 143 144 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.