Drwho1 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:57:
Ik sta op het punt om een P1S met AMS aan te kopen.
Er valt nog wat korting te pakken op de aankoop van add-ons mits samen gekocht met de printer: PLA aan 16.99€/rol, aanlokkelijk om meteen maar 4 kleurtjes te doen. Is dat aangeraden of toch maar gewoon elders online meteen 4 rollen PLA+ kopen? Uit mijn vooronderzoek begrijp ik dat PLA+ een wat stevigere/duurzamere PLA variant is.
Over kleuren gesproken, is er een soort van 'basis' kleurencombinatie waarmee je veel kanten op kan in prints? Je kan natuurlijk alles in elke kleur printen, dat snap ik wel...
Ik merk dat ik zelf het meeste wit PLA print, voor functionele dingetjes in huis, maar dat hangt ook een beetje van je smaak en interieur af natuurlijk.
Kleuren die ik het meest gebruik zijn wit, grijs en een effen accentkleur voor bijvoorbeeld tekst of een logo.
Dingen die wat hogere temperaturen (>50 C) aan moeten kunnen kun je beter niet printen in PLA. Die print ik meestal in PETG. ABS of ASA heb ik nog niet geprobeerd.
PETG is ook iets buigzamer dan PLA (dat iets harder/brosser aanvoelt).
Lees even over "
glass transition temperature"
PETG is iets (niet veel) moeilijker printen dan PLA, en bij PETG moet ik na 1 of 2 prints echt mijn buildplate schoonmaken anders krijg ik het er zowat niet meer af.
Ik zou voor nu gewoon een paar rollen PLA bestellen en dan mee oefenen. En dan bij je volgende bestelling PETG of TPU erbij bestellen als je daar behoefte aan hebt.
Bij o.a. PETG (en vgls mij ook Silk PLA) wordt aangeraden om het van te voren te drogen, dus dan heb je ook een droger nodig.
Je zou nog wel kunnen overwegen om een extra buildplate erbij te bestellen (ik had een dubbelzijdig smooth plaat, en een gecombineerd smooth/textured plaat erbij besteld). Bestel bij een smooth plaat ook lijm er bij als je iets anders dan PLA gaat printen!
Dingen met tekst of afbeeldingen print je vaak met de tekst/afb naar beneden op de buildplaat, dan is het mooi als het resultaat glad is ipv ruw.
O ja, wat ook handig is om te bestellen (ik heb het besteld bij Ali, of bij Action):
-
deburring tool
-
klein kniptangetje
-
plastic razor blades (werken handig als scraper en beschadigen je buildplate niet zo snel, werkt beter als een geprint exemplaaar)
- secondenlijm
- kleine tangetjes (o.a. needle nose plier)
- hobbymesje/breekmesje
- evt nano tape
- evt kleine vijltjes
Daarnaast kun je nog denken aan "hot melt inserts" (+soldeerbout), schroefjes, en kleine magneetjes.
Voor het schoonmaken van mijn buildplates gebruik ik een klein plantenspuitje gevuld met water en flink wat afwasmiddel. Even spuiten (op het aanrecht) en vervolgens schrobben met een afwasborstel (die ik alleen hiervoor gebruik), dan onder de kraan afspoelen (ik gebruik warm/heet water) en drogen met een schone theedoek.
[
Voor 23% gewijzigd door
musicpixel op 20-05-2025 15:14
]