• theguyofdoom
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:00
gielie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:57:
Welke kleuren/materiaal zouden jullie aanraden bij de eerste aanschaf? Hangt natuurlijk van wat wij willen maar er zullen vast wel wat kleuren/materialen zijn die iedereen kan gebruiken.
Je hoeft natuurlijk niet Bambu filament te kopen, zie ook het centrale filament topic op het forum. Je krijgt als ik het me goed herinner wel een leuke korting op filament als je het bij de printer bestelt.

Ik vind het zelf wel fijn om een "basic" kleur als wit, zwart of grijs in bulk te hebben voor testprints of meer functionele prints, dan "verspil" ik geen kleur voor decoratieve prints. Ik heb vooral PLA in huis, maar een rol PETG in huis hebben om eens te zien hoe dat gaat is ook altijd leuk. In het begin wil je dingen eigenlijk altijd op spoel hebben, als je wat spoelen over hebt kun je refills kopen (en sommige kleuren zijn slecht op spoel beschikbaar, dus dan kun je die extra spoelen goed inzetten).

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:22

TTLCrazy

Listen to Frankie

@gielie Ik weet niet of je ooit wat meer uitdagende materialen wil gaan printen zoals ABS, PC e.d., maar de X2D is €629,-, dat is maar €110,- meer dan de P2S. De X2D is een stuk capabeler en voor dat extra geld is het eigenlijk zonde om niet te doen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:33
TTLCrazy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:47:
@gielie Ik weet niet of je ooit wat meer uitdagende materialen wil gaan printen zoals ABS, PC e.d., maar de X2D is €629,-, dat is maar €110,- meer dan de P2S. De X2D is een stuk capabeler en voor dat extra geld is het eigenlijk zonde om niet te doen.
Ik heb hier naar gekeken, ik wil de combo, plus AMS2, dan praat je over 749 om 849, ik kan niet echt inzien waarom de X2D beter is maar ik kan daar nog even naar kijken. Al was mijn initiële interesse in een goedkoper model van rond de 500 en er is natuurlijk altijd wel iets om naar een hoger segment te kijken.
De printer is voor mijn zoon (11 jaar) die wat wil gaan rommelen met 3D printen dus ik moet ergens een grens trekken.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

gielie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:55:
[...]
Ik heb hier naar gekeken, ik wil de combo, plus AMS2, dan praat je over 749 om 849, ik kan niet echt inzien waarom de X2D beter is maar ik kan daar nog even naar kijken.
De verschillen zijn duidelijk; jij moet zelf uitmaken of dat de printer 'beter' maakt, maar objectief gezien hebben de verschillen wel degelijk meerwaarde:
  • fijnere tanding op de aandrijfriemen -> minder/geen last van artefacts (ringing)
  • actieve verwarming van de bouwruimte -> makkelijker functionele prints in abs/asa etc
  • dual nozzle -> sneller/makkelijker meerdere kleuren/materialen printen en/of supports
Je kunt natuurlijk nu al moeilijk zeggen wat je precies wil gaan doen en of jij en je zoon het leuk genoeg vinden. Dat is altijd het probleem. Ik begrijp ook wel dat je niet bezig kunt blijven met het verhogen van het budget. Er zijn twee routes te bewandelen (waarschijnlijk meer, maar ik sla het even plat). Als je echt niet zeker weet of dit wel een leuke hobby is, koop dan gewoon een A1 of A1 Mini. Dan heb je voor nog geen €400 (A1 Mini nog eens €100 minder) een hele capabele printer waar je ook van alles mee kunt doen.
Een enclosed printer is eigenlijk alleen maar nodig als je iets als ABS of ASA gaat printen, want die hebben meer warmte nodig. Er zijn mensen die het volgens mij ook gewoon met een A1 doen, maar goed, daar kan ik niets over zeggen. Slaat de hobby aan en vinden jullie het helemaal geweldig, kun je vooralsnog heel goed uit de voeten met de A-serie. Maar verkopen en een betere/grotere printer kopen is dan alsnog een optie.

Wil je gewoon meteen goed van start gaan en heb je het geld er voor over, zou ik voor die X2D gaan, omdat die je gewoon meer opties geeft voor de investering. Maar het is een grotere investering, dat is zeker.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:41
gielie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:55:
[...]
Ik heb hier naar gekeken, ik wil de combo, plus AMS2, dan praat je over 749 om 849, ik kan niet echt inzien waarom de X2D beter is.
Ik heb gisteren voor het eerst een model in PLA geprint en de supports in PETG, het model haal je van de buildplate en de supports blijven achter. Helemaal niets meer van te zien, en daar heb je dus een X2D voor ;)

Voor jouw usecase zou ik gewoon een A1 kopen, misschien nog wel zonder AMS.
Om te rommelen met printen voor een 11 jarige vind ik de rest maar een hoop geld, kijk eerst of hij het überhaupt wat vind. Upgraden kan altijd nog maar ook met een A1 kan je jaren vooruit.

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-05 18:42
Hier al een tijdje een aantal P1 en A1 printers staan.

Nu heeft er een P1P het probleem dat ie op bepaalde delen gewoon niet extrude.
Makkelijkste uitleg; ik print een plaat van 0.4mm hoog over het gehele bed en delen blijven gewoon leeg.
Dit is zowel met als zonder AMS en er zit ook nieuwe hotend in, de extruder heb ik helemaal los gehad en schoongemaakt met een borstel / IPA.

Er zit wel een beschadiging aan de kabel naar de kop maar deze zit er al maaaaaanden in. Toch het vermoeden dat het hier niet goed gaat.

Ergens deze week maar eens kijken of ik die kabel van een andere P1S kan overzetten naar de P1P en of het dan beter gaat. Of misschien beginnen met een extruder swap alsnog? Lijkt me niet helemaal omdat het op specifieke plekken voorkomt dus in mijn hoofd meer een kabel die niet goed contact maakt op dat punt.

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:49
Ik zou voor een goedkopere 3D printer gaan in het begin .

[ Voor 65% gewijzigd door wim62 op 04-05-2026 11:58 ]

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:17

Oxigeon

En zo is dat!

mphilipp schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:11:
[...]

De verschillen zijn duidelijk; jij moet zelf uitmaken of dat de printer 'beter' maakt, maar objectief gezien hebben de verschillen wel degelijk meerwaarde:
  • fijnere tanding op de aandrijfriemen -> minder/geen last van artefacts (ringing)
  • actieve verwarming van de bouwruimte -> makkelijker functionele prints in abs/asa etc
  • dual nozzle -> sneller/makkelijker meerdere kleuren/materialen printen en/of supports
Je kunt natuurlijk nu al moeilijk zeggen wat je precies wil gaan doen en of jij en je zoon het leuk genoeg vinden. Dat is altijd het probleem. Ik begrijp ook wel dat je niet bezig kunt blijven met het verhogen van het budget. Er zijn twee routes te bewandelen (waarschijnlijk meer, maar ik sla het even plat). Als je echt niet zeker weet of dit wel een leuke hobby is, koop dan gewoon een A1 of A1 Mini. Dan heb je voor nog geen €400 (A1 Mini nog eens €100 minder) een hele capabele printer waar je ook van alles mee kunt doen.
Een enclosed printer is eigenlijk alleen maar nodig als je iets als ABS of ASA gaat printen, want die hebben meer warmte nodig. Er zijn mensen die het volgens mij ook gewoon met een A1 doen, maar goed, daar kan ik niets over zeggen. Slaat de hobby aan en vinden jullie het helemaal geweldig, kun je vooralsnog heel goed uit de voeten met de A-serie. Maar verkopen en een betere/grotere printer kopen is dan alsnog een optie.

Wil je gewoon meteen goed van start gaan en heb je het geld er voor over, zou ik voor die X2D gaan, omdat die je gewoon meer opties geeft voor de investering. Maar het is een grotere investering, dat is zeker.
Ik denk dat dit ook wel op gaat in mijn redenatie. Ik heb een A1 staan incl AMS Lite. Werkt allemaal prima voor de dingen die ik er mee doe. Verkoop wat op Etsy. Print er wat spullen mee die de kids willen hebben etc. Heeft me inderdaad net geen 500euro gekost. Ik denk als je hier vanaf wilt je er echt nog wel een €300-400 euro voor kan krijgen. Zo snel dalen die dingen niet in prijs. Eventueel dan upgraden zou een goede optie zijn mijn inziens.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• gielie
Oxigeon schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Ik denk dat dit ook wel op gaat in mijn redenatie. Ik heb een A1 staan incl AMS Lite. Werkt allemaal prima voor de dingen die ik er mee doe. Verkoop wat op Etsy. Print er wat spullen mee die de kids willen hebben etc. Heeft me inderdaad net geen 500euro gekost. Ik denk als je hier vanaf wilt je er echt nog wel een €300-400 euro voor kan krijgen. Zo snel dalen die dingen niet in prijs. Eventueel dan upgraden zou een goede optie zijn mijn inziens.
bedankt iedereen voor de input, ik ben wel overtuigt om voor een A1 te gaan om meet te beginnen en maar kijken of het leuk is, upgraden kan altijd nog. Ik zie de A1 op MP staan voor iets onder de nieuwprijs dus dat biedt hoop voor een eventuele upgrade en tegelijkertijd niet de moeite om voor mij een 2de hands te halen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-05 16:12
Hi all,
Ik ben nieuw met 3D printen en ben mijzelf aan het inlezen wat de mogelijkheden allemaal zijn. Ik wil een P2S combo kopen voor mijn zoon, hij wil hiermee aan de gang gaan en wat leuke dingen printen, prima.
Alleen nu zie ik op de bambu site dat er veel van de materialen en kleuren waarin wij geïnteresseerd zijn niet leverbaar zijn, al een aantal weken. Als ik niet het materiaal en de kleur kan krijgen dan hebben wij niks aan een 3D printer.

Weet iemand of dit een structureel probleem is of is dit nu tijdelijk en zijn er andere merken aan te raden? Heb zelf begrepen dat ik het beste bij bambu kan kopen.

heb in inmiddels deze site gevonden
https://bbltracker.com/?region=eu
dit helpt een hoop.

Welke kleuren/materiaal zouden jullie aanraden bij de eerste aanschaf? Hangt natuurlijk van wat wij willen maar er zullen vast wel wat kleuren/materialen zijn die iedereen kan gebruiken.
Om te starten is PLA en PETG prima materiaal om mee te beginnen. In het begin is het vooral een leercurve en erachter komen wat de mogelijkheden zijn en waar je later denkt; dat zal ik de volgende keer anders aanpakken
(Zo heb ik in het begin een plantenpotje geprint met waterreservoir, in PLA Matte, met een infill van 15%. Dat ging na verloop van tijd lekken :+ )

Persoonlijk ervaar ik de beschikbaarheid van PLA Basic/Matte en PETG over het algemeen goed bij Bambulab. De laatste tijd zijn er veel meer bulk acties t.o.v. een jaar geleden en ik heb wel gemerkt dat er wat vaker out-of-stock is dan toen.
Echter heb ik aardig wat reserve spools dus koop ik ook refill kleuren als dat uitkomt.

Zelf bestel ik zoveel mogelijk bij Bambulab. Ik heb gemerkt dat het gebruiksgemak (NFC tags e.d.) zwaarder weegt dan een prijs/kg, tenzij ik weet dat een specifieke kleur/materiaal maar zelden gebruikt gaat worden, dan kijk ik nog wel eens naar eSun en Sunlu. Van de 31 open rollen zijn er 29 van Bambu en de andere van eSun en Sunlu.

Zoals net gezegd zijn er wel wat bulk deals te vinden bij Bambulab. Met een gemiddelde prijs voor PLA Matte van 9 - 14 euro/kg is het voor mij een no-brainer.

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:15
Met goedkoop PLA beginnen. Paar rollen op spoel; extra spoelen kun je eventueel zelf printen. Ik geef zelf de voorkeur aan PLA Matte boven PLA Basic; oogt mooier / professioneler. Moet voor max €12 per rol te krijgen zijn. Dus niet de starterset van Bambu kopen. Kleuren is sterk afhankelijk van wat je wilt. Starten met de favoriete kleur van je zoon, plus een paar kleuren die daar goed bij passen? Of kleuren die goed in je interieur passen, want voor je het weer heb je overal prints staan :)

• jwakie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 19:52
Heel gek maar ik moet ineens met mijn xd2 en ams 2 pro het filament een zetje geven anders pakt hij het niet. Lijkt wel of hij het eerste zetje niet lukt. Bij mijn p1s en ams geen probleem met dezelfde spoelen. Iemand een idee hoe of wat?

Gebruikte filament is geetech en sunlu.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik heb de Ender 3 v2 geupgradet naar een Bambu X2D combo.

Ivm glow in the dark filament etc zit ik te kijken naar een 0.6 nozzle. Wat is hiervoor de aan te raden strategie?
Orignele Bambu 0.6 hotend a EUR20?
Of 2 stuks om met beide hotends tegelijk te kunnen blijven printen?
Of goedkopere niet-Bambu?

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

IMirjamI schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:47:
[...]

Met goedkoop PLA beginnen. Paar rollen op spoel; extra spoelen kun je eventueel zelf printen. Ik geef zelf de voorkeur aan PLA Matte boven PLA Basic; oogt mooier / professioneler. Moet voor max €12 per rol te krijgen zijn. Dus niet de starterset van Bambu kopen. Kleuren is sterk afhankelijk van wat je wilt. Starten met de favoriete kleur van je zoon, plus een paar kleuren die daar goed bij passen? Of kleuren die goed in je interieur passen, want voor je het weer heb je overal prints staan :)
Hier ook begonnen (toevallig 1.5 maand voor black friday afgelopen jaar). Er was al lang bekend vantevoren dat ze goede deals zouden hebben op het filament. Heb dus gewoon een rolletje zwart (bambu) gekocht toen ik de machine had aangeschaft. Toen de bulk acties kwamen heb ik een rol of 10-15 extra gekocht in de kleuren die me leuk leken. Dan betaal je een euro of 10-12 incl spoel. Nu begin ik de refills te kopen aangezien ik een spoel of 2 over heb steeds. Toen ik de machine aankocht heb ik een spoel geprint. Ik had wat gekke kleurtjes gekocht via onze vrienden van de chinese webshops.

Ondertussen ben ik iets aan het printen voor mijn darthobby. Hier gaat ongeveer 1.5rollen zwart aan. Ik had gedacht dit te printen met Esun PLA. Maar hier ben ik niet tevreden over. Aanhoudend laat de print los van de plaat. Hier heb ik met Bambu filament totaal geen problemen mee. Zet ik een print aan, gaat hij de eerste 2 uur goed. Ga ik eventjes naar de winkel/stad en kom ik thuis heb ik een spaghetti bij de machine.

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:25
Rukapul schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:07:
Ik heb de Ender 3 v2 geupgradet naar een Bambu X2D combo.

Ivm glow in the dark filament etc zit ik te kijken naar een 0.6 nozzle. Wat is hiervoor de aan te raden strategie?
Orignele Bambu 0.6 hotend a EUR20?
Of 2 stuks om met beide hotends tegelijk te kunnen blijven printen?
Of goedkopere niet-Bambu?
Qua hot-end zou ik nooit voor niet origineel gaan. Zeker niet voor de prijs die Bambu er voor vraagt. Dat is echt peanuts op de levensduur van zo’n hotend.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb een terugkerend dingetje met mijn p2s waar ik weinig over kan vinden.

Er hangt geregeld een sliertje onder de nozzle. Deze zou moeten worden afgesneden door het apparaat. Maar dat gebeurt niet altijd. Gevolg is dat er ook geregeld zo'n sliertje op het printbed belandt.

Herkent iemand dit? Kan de cutter afgesteld worden op een of andere manier?

Mijn a1 mini deed dit netter...

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

MikeyMan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:56:

Er hangt geregeld een sliertje onder de nozzle. Deze zou moeten worden afgesneden door het apparaat. Maar dat gebeurt niet altijd. Gevolg is dat er ook geregeld zo'n sliertje op het printbed belandt.

Heb je toevallig de Timelapse functie aanstaan? Dat was mijn probleem bij de A1

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oxigeon schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:03:
[...]

Heb je toevallig de Timelapse functie aanstaan? Dat was mijn probleem bij de A1
Nope...

Heeft dat serieus effect op het printen? :D

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

MikeyMan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:10:
[...]

Nope...

Heeft dat serieus effect op het printen? :D
Jep, hij doet de printkop steeds aan de kant na elke laag. Daardoor bleef er bij mij een klein stringetje aanhangen. Deze kwam daarna op de print en was de hele print verklooit. Is me natuurlijk alleen gebeurd bij de eerste 5 prints en daarna meteen uitgezet.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:21
Oxigeon schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:36:
[...]

Jep, hij doet de printkop steeds aan de kant na elke laag. Daardoor bleef er bij mij een klein stringetje aanhangen. Deze kwam daarna op de print en was de hele print verklooit. Is me natuurlijk alleen gebeurd bij de eerste 5 prints en daarna meteen uitgezet.
Heb dit ook gehad, maar nooit gekoppeld aan de timelapse, die wordt niet meer gebruikt ondertussen, maar dan in de toekomst ook niet meer.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Even hier delen dat ik vandaag voor het eerst (ik heb mijn P1S sinds eind december 2025) iets geprint heb in....ASA!

Zat er tegenaan te hikken, zou stinken, slechte dampen, heel erg moeilijk, enz. enz.

Ik heb Polylite ASA (wit) als profiel gekozen (ik weet het verschil niet tussen Polymaker/Polylite). Printer aan de voorkant een beetje minder tochtvrij gemaakt met schilderstape, aan de achterkant een poopchute-cover geplaatst, bed opgestookt tot 100gr, wachten tot de temperatuur 40gr is.

Plate was een Engineering Plate, volgeklodderd met Bambuplakstiftlijmding, zolderraam wijd open, ventilator op dat raam gericht (vanaf de printer zuigend), BentoBoxje aangezet en..

PRACHTIG gelukt! Geen warping, flink laten afkoelen, ook weer een uur of zo, popte zo van de printplate af.

Pfoe, leuke ervaring om dit eens een keer geprint te hebben ipv PLA/PETG!

Ennnn... niks vreemds geroken eigenlijk. PLA ruik ik wel soms, maar goed, ik heb nu niet mijn neus in de printer gestoken.

Model wat ik wilde printen (moet echt tegen een beetje hitte kunnen)
https://makerworld.com/nl...flector#profileId-1856678

En die poopchute-cover:
https://makerworld.com/nl...1p-s-x1c#profileId-494551

Ok, ok, ik begrijp dat er hier mensen zitten die honderden keren ASA en/of ABS en andere exotische filamenten geprint hebben ;) , maar ik ben er effe blij mee! 8)
NaN schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:18:
Ik heb Polylite ASA (wit) als profiel gekozen (ik weet het verschil niet tussen Polymaker/Polylite). Printer aan de voorkant een beetje minder tochtvrij gemaakt met schilderstape, aan de achterkant een poopchute-cover geplaatst, bed opgestookt tot 100gr, wachten tot de temperatuur 40gr is.
Wat bij mijn X1C hielp was een grote strandhanddoek opvouwen en bovenop leggen. Warmte stijgt op, dus door die glazen plaat bovenop verdwijnt denk ik het meeste. Zorgde ervoor dat de temp toch 5-10C hoger werd in de printer.
PRACHTIG gelukt! Geen warping, flink laten afkoelen, ook weer een uur of zo, popte zo van de printplate af.
Ik heb er ook altijd redelijk goede ervaringen mee gehad. Bij hele grote (hele buildplate) was het wel eens hit&miss... Beetje gluestick hielp dan wel, en de handdoek die ik later pas bedacht. Maar over het algemeen gaat het prima. ASA is dan ook het beter printbare broertje van ABS.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

mphilipp schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:49:
[...]

Wat bij mijn X1C hielp was een grote strandhanddoek opvouwen en bovenop leggen. Warmte stijgt op, dus door die glazen plaat bovenop verdwijnt denk ik het meeste. Zorgde ervoor dat de temp toch 5-10C hoger werd in de printer.

[...]

Ik heb er ook altijd redelijk goede ervaringen mee gehad. Bij hele grote (hele buildplate) was het wel eens hit&miss... Beetje gluestick hielp dan wel, en de handdoek die ik later pas bedacht. Maar over het algemeen gaat het prima. ASA is dan ook het beter printbare broertje van ABS.
Hehe, het is mij wel bekend dat jij inderdaad een handdoek gebruikt (ik heb de afgelopen weken dit hele topic doorgelezen!), maar ik wilde het eerst op deze manier proberen!

En… bij mij staat de AMS er bovenop met een riser, niet zo handig om even te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door NaN op 05-05-2026 19:42 ]

NaN schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:40:
[...]
Hehe, het is mij wel bekend dat jij inderdaad een handdoek gebruikt (ik heb de afgelopen weken dit hele topic doorgelezen!)
Commitment! _/-\o_
En… bij mij staat de AMS er bovenop met een riser, niet zo handig om even te doen.
Ja, bij de meesten is dat het geval. Ik heb wat risers geprobeerd, maar uiteindelijk heb ik 'm maar aan de muur gehangen. Inmiddels heb ik een H2C (maar dat wist je al natuurlijk... :+ ) en heb ik alle AMSen aan de muur hangen. Als je de plek er voor hebt, is het wel fijn vind ik.

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:12
MikeyMan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:56:

Verwissel je Nozzle Wiping Pad eens met een nieuwe. Dat hielp bij mij.

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05 18:24
na jaren toch uitstel van het kopen van een 3d printer (want moet weer ergens staan en staat hij dan over 3 maanden stof te happen) en niet echt de interesse om heel veel tijd in eigen ontwerp te steken, toch bijna op de koop knop voor een p2s combo geklikt, zie ik dat ik een x2d moet kopen ;-) Bij de shops waar hij beschikaar is, stukken duurder dan bij Bambu voor de pre-order... iemand nog andere tips waar tegen 849 te bestellen? Toch dan maar even wachten denk ik en de rest van het topic goed gaan lezen en andere tutorials. De eerste items om te printen (bakjes, houders, kapot keuken onderdeel) zijn al in de planning.

• gielie
jack_ schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:17:
na jaren toch uitstel van het kopen van een 3d printer (want moet weer ergens staan en staat hij dan over 3 maanden stof te happen) en niet echt de interesse om heel veel tijd in eigen ontwerp te steken, toch bijna op de koop knop voor een p2s combo geklikt, zie ik dat ik een x2d moet kopen ;-) Bij de shops waar hij beschikaar is, stukken duurder dan bij Bambu voor de pre-order... iemand nog andere tips waar tegen 849 te bestellen? Toch dan maar even wachten denk ik en de rest van het topic goed gaan lezen en andere tutorials. De eerste items om te printen (bakjes, houders, kapot keuken onderdeel) zijn al in de planning.
Gewoon bij Bambulab zelf bestellen en meteen wat filament met korting. Hij is te leveren vanaf 19-5 is 2 weekjes of wil je hem morgen in huis hebben?

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05 18:24
gielie schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:34:
[...]

Gewoon bij Bambulab zelf bestellen en meteen wat filament met korting. Hij is te leveren vanaf 19-5 is 2 weekjes of wil je hem morgen in huis hebben?
ik wacht wel op 19-5 want een extra weekje kan er ook wel bij ;-) Kan ik alvast inlezen en tutorials bekijken en met fusion aan de slag.

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:26

Cordon

Lievelings jankert

jack_ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:21:
[...]

ik wacht wel op 19-5 want een extra weekje kan er ook wel bij ;-) Kan ik alvast inlezen en tutorials bekijken en met fusion aan de slag.
Als je nu besteld is het 19-5 (of 20-5). Als je dan besteld zit je ergens in juni dat je hem krijgt. Het is de verwachte leverdag, niet wanneer het weer op voorraad is. :P

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23

Gaitman

The Real One

Ik sta op het punt om de X2D te bestellen. Maar maar nu zie ik dat je op accessoires en filament ook nog een fikse korting krijgt als je die mee besteld. Is er qua accessoires echt iets aan te raden om mee te bestellen?

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:03
Gaitman schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:52:
Ik sta op het punt om de X2D te bestellen. Maar maar nu zie ik dat je op accessoires en filament ook nog een fikse korting krijgt als je die mee besteld. Is er qua accessoires echt iets aan te raden om mee te bestellen?
Misschien wat nozzles afhankelijk van wat je wil gaan printen. Voor dingen met veel detail is een 0.2mm nozzle wel fijn.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 08:20

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik vind dat ding dat je achterop zet om je AMSsen naar verschillende nozzles te leiden wel heel gaaf. Ik zou zelf ook voor een 2e AMS2 gaan.

Een paar extra nozzles en een printbed kunnen nooit kwaad.

• IMirjamI
Is de korting op filament hoger dan de 50% die je op PLA en PETG krijgt bij een reguliere (bulk)bestelling? Dan zeker gebruik maken van dat aanbod, anders kun je beter een aparte bestelling plaatsen.

Veel gebruikelijke accessoires zijn vaker in de aanbieding. Wat je verder nodig hebt is sterk afhankelijk van wat je met de printer doet. In principe heb je niets extra's nodig, tenzij je een specifiek gebruiksdoel hebt.

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 18:58
Nadat ik een paar weken geleden een blob of death heb ervaren bij mijn A1 mini heb ik wat onderdelen moeten vervangen:
- Hot End Heating assembly
- Hot End cooling fan
- Part Cooling fan

Alles naar mijn mening op de juiste wijze gemonteerd en gedemonteerd, nieuwe nozzle erop. En dan gebeurde er niet veel toen ik filament wilde laden, behalve een hoop geklik en gemor vanuit de printer. Als ik de toolhead wil home begint de printer ook weer tegen te sputteren en gebeurt er niet veel.

Heb ik nu een handeling gemist of iets fout gedaan? Of is er iets meer kapot dan ik dacht? Ik heb er ook een gewone A1 naast staan en deze mini heeft al wat draai-uurtjes erop zitten (2200). Als ik nog meer kosten moet maken weet ik niet of dat nog wel rendabel is...

Zie onderstaand filmpje dat hoop ik wat duidelijkheid geeft. Dank voor de tips!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

mikekiwi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:08:
Nadat ik een paar weken geleden een blob of death heb ervaren bij mijn A1 mini heb ik wat onderdelen moeten vervangen:
- Hot End Heating assembly
- Hot End cooling fan
- Part Cooling fan

Alles naar mijn mening op de juiste wijze gemonteerd en gedemonteerd, nieuwe nozzle erop. En dan gebeurde er niet veel toen ik filament wilde laden, behalve een hoop geklik en gemor vanuit de printer. Als ik de toolhead wil home begint de printer ook weer tegen te sputteren en gebeurt er niet veel.

Heb ik nu een handeling gemist of iets fout gedaan? Of is er iets meer kapot dan ik dacht? Ik heb er ook een gewone A1 naast staan en deze mini heeft al wat draai-uurtjes erop zitten (2200). Als ik nog meer kosten moet maken weet ik niet of dat nog wel rendabel is...

Zie onderstaand filmpje dat hoop ik wat duidelijkheid geeft. Dank voor de tips!

[YouTube: 8 mei 2026]
Ik zou dit aan Bambulab voorleggen?

• mikekiwi
Check, gedaan

• Rukapul
  • Nu online
Wat is de workflow om een nieuw filament profile ook beschikbaar te krijgen in Bambu Handy en eventueel op de printer zelf?

Ik heb 2 profielen in Bambu Studio toegevoegd. 1 afgeleid van een Bambu/Generic PETG profile en 1 afgeleid van Generic PLA.

Op de een of andere manier verschijnt de ene in Bambu Handy en de andere niet. Op de printer geen van beide.

Verwarrend genoeg staat de ander dan juist weer als enige in Bambu Studio om als basis te gebruiken voor nieuwe filamentprofielen.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Ben benieuwd, laat nog wat van je horen? ;)

• mikekiwi
NaN schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:15:
[...]

Ben benieuwd, laat nog wat van je horen? ;)
Doet ik!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:43
De laatste tijd zie ik dat er layer shifting optreed.
Wat kan hier de meest voorkomende oorzaak van zijn.
En is dit eenvoudig op te lossen?
Op de foto heb ik even het object rechtop gezet maar het word op zijn kant geprint zoals op de tweede foto te zien is.
Printer:            bambulab A1 (niet mini) met ASM lite
Print uren:      p/m 2000
Filament:        bambulab PETG basic
Instellingen:   Standaard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tk4_xKVAdOtNYfcRey80Q3BRgCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrEAMoSuv2sLYmb8yQQXdS0B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSf9Qp_3f94Mepg7V8ZV9MJQGNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhziWuCYTAEEwwKSYW01ls49.jpg?f=fotoalbum_large

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:10
Ik heb wat bakjes (gridfinity) geprint voor gebruik binnen. Denk aan bureaulades, hobbyspullen, etc. Dat doe ik in PLA of PLA matte. Gaat prima. (Heel blij mee zelfs)

Nu wil ik wat bakjes voor gereedschap, ijzerwaren, DIY-projectjes, etc. Ik ga het niet buiten laten staan, maar het krijgt wel iets meer te verduren. Kom ik weg met PLA/PLA+, of kan ik beter kijken naar ander materiaal? Wat denken jullie?

Op zich ben ik wel heel blij met PLA, en dan kan ik met 2 printers tegelijk productie draaien.

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:28
Definieer wat je verstaat onder "krijgt wel iets meer te verduren". Ga je er mee gooien, of gaat het meer gebruikt worden, schroef machine oid er uit halen en erin doen, dan kun je met PLA gewoon af.

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:13
Karp schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:15:
Ik heb wat bakjes (gridfinity) geprint voor gebruik binnen. Denk aan bureaulades, hobbyspullen, etc. Dat doe ik in PLA of PLA matte. Gaat prima. (Heel blij mee zelfs)

Nu wil ik wat bakjes voor gereedschap, ijzerwaren, DIY-projectjes, etc. Ik ga het niet buiten laten staan, maar het krijgt wel iets meer te verduren. Kom ik weg met PLA/PLA+, of kan ik beter kijken naar ander materiaal? Wat denken jullie?

Op zich ben ik wel heel blij met PLA, en dan kan ik met 2 printers tegelijk productie draaien.
PLA is best wel heel sterk. Alleen wel hard en slecht tegen hogere temperaturen. PETG is echt niet sterker maar wel flexibeler en zal dus misschien sneller overleven als je het bakje met inhoud op de grond laat vallen :). PCTG ben ik fan van! Nog sterker/taaier

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• Karp
ge-flopt schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:18:
Definieer wat je verstaat onder "krijgt wel iets meer te verduren". Ga je er mee gooien, of gaat het meer gebruikt worden, schroef machine oid er uit halen en erin doen, dan kun je met PLA gewoon af.
Gooien zit niet in de planning 😄

Ik weet nog niet alle use-cases. Zodra ik ze heb zal ik ze gebruiken op manier die ik nog niet bedacht heb denk ik. Maar vast vaker scherpe dingen (schroeven?), vaker proppen, misschien wat meer tuinspullen e.d... Ik denk niks extreems 🤞🏿

• Karp
Jampot007 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:33:
[...]

PLA is best wel heel sterk. Alleen wel hard en slecht tegen hogere temperaturen. PETG is echt niet sterker maar wel flexibeler en zal dus misschien sneller overleven als je het bakje met inhoud op de grond laat vallen :). PCTG ben ik fan van! Nog sterker/taaier
Hitte staat ook niet op de planning. Misschien staat het vaker in de zon, maar ik ga geen BBQ-gereedschap printen oid. En laten vallen moet je sowieso niet doen natuurlijk 😋

PCTG ziet er tof uit, maar dan kom ik en duurder uit, en het print anders dan PLA. Voelt als een beetje overkill misschien.

Dan neig ik nu naar esun PLA+. Daar lees ik veel goeds over!

• Karp
Of toch gewoon PLA basic... + betekent ook +40% in prijs 😄

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 16:53
Ik zou het gewoon eerst in PLA doen. Zolang het vooral voor opslag is heb je daar denk ik al voldoende aan (zolang de opslag niet bestaat uit chemicaliën). Als je bakjes dan te snel beschadigen kan je ze altijd nog een keer printen met een sterker materiaal.

• Noxious
Karp schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:09:
[...]

Gooien zit niet in de planning 😄

Ik weet nog niet alle use-cases. Zodra ik ze heb zal ik ze gebruiken op manier die ik nog niet bedacht heb denk ik. Maar vast vaker scherpe dingen (schroeven?), vaker proppen, misschien wat meer tuinspullen e.d... Ik denk niks extreems 🤞🏿
Ik heb denk ik zo'n 150+ gridfinity dingen geprint op m'n P2S, allemaal in PLA zonder issues. Veel met idd scherpe dingen (schroeven enzo) of gereedschap wat er bijna dagelijks uit/in gaat. Werkt voor mij prima :)

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56
Ik stap net in de wereld van 3D printen, ik heb de x2d gekocht i.c.m. de AMS2 pro zeer mooi apparaat maar ik heb moeite met het fillament door de AMS te sturen.

Het filament blijft hangen in het "AMS filament hub". Iemand daar een oplossing voor? :)

• vassago
  • Laatst online: 21:41
powerboat schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:10:
Ik stap net in de wereld van 3D printen, ik heb de x2d gekocht i.c.m. de AMS2 pro zeer mooi apparaat maar ik heb moeite met het fillament door de AMS te sturen.

Het filament blijft hangen in het "AMS filament hub". Iemand daar een oplossing voor? :)
Bambu support mailen.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85166896

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:49
Mojo-45 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:34:
De laatste tijd zie ik dat er layer shifting optreed.
Wat kan hier de meest voorkomende oorzaak van zijn.
En is dit eenvoudig op te lossen?
Op de foto heb ik even het object rechtop gezet maar het word op zijn kant geprint zoals op de tweede foto te zien is.
Printer:            bambulab A1 (niet mini) met ASM lite
Print uren:      p/m 2000
Filament:        bambulab PETG basic
Instellingen:   Standaard

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Riemen spannen .

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:44
Ik ben mij op dit moment aan het orienteren op een 3D printer, en tijdens mijn zoektocht was ik uitgekomen bij de Bambu Lab P2S Combo set. Niet alleen qua prijs, maar ook omdat het er mooi uitziet en simpel goed werkt voor beginners. Budget is onder de 1000,- euro.

Echter is er sinds kort ook de Bambu Lab X2D Combo verkrijgbaar voor een kleine meerprijs.

Aangezien dit mijn eerste 3D printer zal gaan worden neig ik meer naar de X2D vanwege wat meer toekomst vaste features (dual-nozzle/heated chamber) die ik wellicht later wel ga nodig hebben.

Daarom heb ik wat vragen (ik verdiep me ondertussen ook al in de vele YT reviews):
  1. Zijn deze printers geschikt om in een kantoor/werkkamer te staan, waar dagelijks mensen aan het werk zijn. Qua geluid en wellicht geuren die vrijkomen bij het printen? Ik verwacht niet dagelijks dingen te gaan printen, in het begin wel maar later minder.
  2. Is het en verschil in geluid tijdens het printen tussen de P2S en X2D ?
  3. En zorgt het extra filter bij de X2D voor minder geur/schadelijke(?) stoffen die tijdens het printen vrij komen?
Zijn er wellicht hier mensen die voor dezelfde keuze hebben gestaan, en/of wellicht beide 3D printers hebben? Die hier wat over kunnen zeggen.

Wat zijn voor een beginner must haves bij aanschaf van 1 van bovenstaande Bambu labs 3D printers, naast de PLA en PETG rollen? extra nozzles/buildplates --> welke ?

Mijn PVOutput

• Hahn
  • Laatst online: 19:22
Chris12 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:19:
Ik ben mij op dit moment aan het orienteren op een 3D printer, en tijdens mijn zoektocht was ik uitgekomen bij de Bambu Lab P2S Combo set. Niet alleen qua prijs, maar ook omdat het er mooi uitziet en simpel goed werkt voor beginners. Budget is onder de 1000,- euro.

Echter is er sinds kort ook de Bambu Lab X2D Combo verkrijgbaar voor een kleine meerprijs.

Aangezien dit mijn eerste 3D printer zal gaan worden neig ik meer naar de X2D vanwege wat meer toekomst vaste features (dual-nozzle/heated chamber) die ik wellicht later wel ga nodig hebben.

Daarom heb ik wat vragen (ik verdiep me ondertussen ook al in de vele YT reviews):
  1. Zijn deze printers geschikt om in een kantoor/werkkamer te staan, waar dagelijks mensen aan het werk zijn. Qua geluid en wellicht geuren die vrijkomen bij het printen? Ik verwacht niet dagelijks dingen te gaan printen, in het begin wel maar later minder.
  3. En zorgt het extra filter bij de X2D voor minder geur/schadelijke(?) stoffen die tijdens het printen vrij komen?
Zijn er wellicht hier mensen die voor dezelfde keuze hebben gestaan, en/of wellicht beide 3D printers hebben? Die hier wat over kunnen zeggen.

Wat zijn voor een beginner must haves bij aanschaf van 1 van bovenstaande Bambu labs 3D printers, naast de PLA en PETG rollen? extra nozzles/buildplates --> welke ?
Sinds de X2D is geïntroduceerd is de tendens eigenlijk dat de X2D ervoor heeft gezorgd dat de P2S niet interessant meer is.

Ik heb de P2S in december gekocht, en ik baal er nog steeds beetje van dat de X2D zo'n goede deal is :+

Qua geluid: P2S en X2D zal weinig verschillen, maar je wilt niet in dezelfde kamer zitten als er geprint wordt, want het maakt aardig wat geluid. Met noise cancelling headphones met muziek op vind ik het net te doen, met de printer op zo'n 2 meter afstand terwijl ik werk.

Geuren heb ik met PLA en PETG totaal geen problemen. Ik ruik wel iets, maar het is niet heel sterk. Extra filter van X2D zal vast iets beter zijn, maar voor de filter zou ik het niet doen (wel voor alle andere verschillen :P).

The devil is in the details.

• Rukapul
  • Nu online
Ik zou geen enkele 3D printer in een normale verblijfsruimte willen hebben.

Niet mijn oude Ender 3 en ook niet de nieuwe Bambu X2D Combo. Die laatste heeft een paar dagen in de woonkamer gestaan, maar het is gewoon een luidruchtige meurende fijnstofmachine.

Lekker naar zolder naast de laserprinter met ventilatie :)

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:08
P2S in mijn werkkamer staan, directer achter mijn werkplek. Ik kan er niet te lang zitten zonder headset op als er geprint wordt, geluid gaat toch wel vervelend worden naar verloop van tijd. Van geurtjes niet direct last.

Bijkomend voordeel, het is de ideale kamer geworden om stekjes te laten groeien, de temperatuur kan lekker oplopen. :+

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:15
...Zijn er wellicht hier mensen die voor dezelfde keuze hebben gestaan, en/of wellicht beide 3D printers hebben? Die hier wat over kunnen zeggen..
Paar weken terug voor dezelfde keuze gestaan. Uiteindelijk voor de X2D combo gekozen ipv de P2S. Doorslaggevend voor mij was de tweede nozzle voor support materiaal, betere belt, kamer verwarming, gave touchscreen (interface). Dat vond ik de € 100 - € 150 meerprijs wel waard.

Ik heb hem op zolder gezet in een kamer voor opslag / klussen. Dakraam kan op een kier voor ventilatie. Geluid valt me mee, maar zou er niet naast willen zitten voor kantoorwerk. Ik ben blij dat de deur dicht kan van die kamer. Mijn zoon slaapt in de kamer ernaast en heeft er 's nachts geen last van.

In mijn beleving doet die luchtfilter niet zo heel veel tegen geur. Ruikt regelmatig hetzelfde als een nieuwe oven die je voor het eerst aanzet om uit te dampen. Voor een kantoor is het volgens mij redelijk standaard om printers in een aparte ruimte te zetten. Zou ik met een 3D printer ook altijd doen. Geluidswerend nisje, met afzuiging erboven bijvoorbeeld.

Na iets meer dan een week, heb ik er ondertussen meer dan 100 printuren op zitten. Nog steeds erg tevreden met de keuze. Mijn oudste zoon (12) heeft de printer nu ook ontdekt en is ondertussen een handeltje begonnen :D Qua gebruiksgemak, kan een kind letterlijk de was doen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• IMirjamI
Voor de vraag 'wat moet ik als beginner bij mijn eerste printer aanschaffen' moeten we eens een post vastpinnen 😂 Samengevat: In eerste instantie is niet echt nodig, tenzij je een specifiek gebruiksdoel hebt. (Ervan uitgaande dat je afwasmiddel en afwasborstel in huis hebt voor het schoonmaken van de buildplates en een tangetje voor het verwijderen van supports)
Nog een leuk projectje gemaakt: Project Aura. Een crowdsourcing project op Makerworld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rg5fLZfTkQ56LYdeZAG68ZMYnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uQLloZTE7U9NxhbKwkEuiDD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nU_4baJfzxKirmA7ma9YWvjISc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k94kFxzvSlO55rwf50GcH2Rx.jpg?f=fotoalbum_large

Een sensorbox met environmental sensors. Kern is een ESP32 bordje met 4.3" touchscreen en een Sensirion SEN66 multisensor die van alles meet (VOC's, PM1-10) en je kunt het uitbreiden met formalehyde sensors en/of een CO sensor. Dat zijn wel weer dure sensors, maar als je dat nodig hebt... Het zijn allemaal industriele sensors, dus geen rommel. Koppelt aan Home Assistant, web interface e.d. echt leuk spul, en er wordt actief aan ontwikkeld.

• Rukapul
  • Nu online
IMirjamI schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:54:
[...]

Voor de vraag 'wat moet ik als beginner bij mijn eerste printer aanschaffen' moeten we eens een post vastpinnen 😂 Samengevat: In eerste instantie is niet echt nodig, tenzij je een specifiek gebruiksdoel hebt. (Ervan uitgaande dat je afwasmiddel en afwasborstel in huis hebt voor het schoonmaken van de buildplates en een tangetje voor het verwijderen van supports)
Dat afwasmiddel is echt iets voor de Bambu build plates?

Ik heb mijn Ender 3 altijd met alcohol en keukenpapier schoongemaakt. En ben daar vooralsnog (2 weken) mee doorgegaan voor de Bambu X2D.
Dat is ook veel makkelijker dan rond moeten lopen met een buildplate en boenen. In mijn ervaring lost de alcohol filamentrestanten redelijk op icm plamuurmes. Een eventueel dun residu komt wel mee met de volgende print.

Ik vind een plamuurmes wel handig om prints en filament te verwijderen.
Daarnaast zou ik bij de welbekende Chinese sites wat simpele tools aanschaffen zoals trimmer, mesje, tangetje, bewerkingshaakjes

Je merkt vanzelf als je wat nodig hebt en na verloop van tijd ligt er naast je printer een toolbox :D

Nozzles weet je pas later of je die nodig hebt voor bepaald filament of toepassingen. Zelf nu 4 extra nozzles/hotends besteld.

• Hahn
Rukapul schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:23:
[...]

Ik vind een plamuurmes wel handig om prints en filament te verwijderen.
Een bed scraper zou ik juist aanraden om als één van de eerste dingen te printen :P

• Rukapul
  • Nu online
Hahn schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:52:
[...]

Een bed scraper zou ik juist aanraden om als één van de eerste dingen te printen :P
Ik heb zo'n houder geprint voor het meegeleverde mesje. Als hefboom om een print los te krijgen wel handig, maar voor het verder loshalen geef ik toch echt de voorkeur aan een normaal plamuurmes die dunner is en platter te gebruiken is.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:37

Ik vind de X2D een herriebak, zeker in vergelijking met de H2D of de Voron.
Dit komt voornamelijk door de partcooling, ze hebben daar weer gekozen voor een 5015 achtige fan. Die maakt gewoon erg veel herrie. De H2D heeft een ander type en de luchtstroom in de H2D is gewoon vele malen beter.

Daarnaast doen de aux fans ook goed hun best. Je kunt ze enigszins regelen vanuit de slicer, maar als de kamertemperatuur boven de softening temperatuur van je filament komt (instelling) gaan ze toch automatisch aan.
(En dat is maar goed ook, ik had die softening temperatuur aangepast en had na een paar uur een blokkade door heatcreep)
Dit kun je weer wat bijstellen door een coolplate te gebruiken waardoor de kamertemperatuur niet zo hoog wordt. Scheelt best veel als je bed op 55 graden staat of op 35 graden, en dan gaan de aux fans dus niet aan, of in iedergeval op een lagere snelheid.

De keuze tussen een P2S of een X2D is een no-brainer, alleen al de belts zijn een wereld van verschil.
Ik vind dat die P2S eigenlijk niet echt meer een keuze is.

Wel vind ik de X2D eigenlijk een P2D want het is gewoon een P2S met wat extra toeters en bellen, dat vind ik eigenlijk wel wat jammer. Maar goed, ik heb m uiteindelijk toch gekocht.
Een X2D zou in mijn ogen een mini H2D moeten zijn, want naast de grootte is dat gewoon een heel andere printer dan de P2S en X2D.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 14-05-2026 23:28 ]

• theguyofdoom
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:00
[...]

Dat afwasmiddel is echt iets voor de Bambu build plates
Met IPA op m'n textured PEI gaan is eigenlijk garantie voor loslaten. Even afwassen en het kan weer door.

• Noxious
[...]

Dat afwasmiddel is echt iets voor de Bambu build plates?

[...]
Van wat ik heb begrepen niet persee, maar met alcohol los je het op, smeer je het rond, de alcohol verdampt en vervolgens stolt het weer in de 'gaatjes' in de bedstructuur. Zoiets is het probleem. Een andere structuur bed maakt het misschien makkelijker het er echt af te vegen.

• Hahn
Lees de quote eens in mijn post...

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:28

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Karp schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:15:

Voor wat "zwaarder" spul zoals steeksleutels en dergelijk ga ik wat anders doen dan Gridfinity.

ik ben bezig mijn gereedsschapswagen in te delen en ga hiervoor drawer-dividers printenzodat ik met multiplex of wat rest plaatmateriaal flexibel vakken kan gaan maken.

Om het even bij 3d printen an sich te houden: ik ga dit doen in PLA want dit heeft minder te lijden op deze manier.

zoiets:
https://www.thingiverse.com/thing:4340710

Nou ben ik niet zo handig met aanpassen van ontwerpen, dus ik zoek nog ff een metrische variant.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:41
Wat ik nog niet (zelf) gevonden heb - maar wellicht wel hier een antwoord voor is..
Als ik via de ams2pro print (met de (door rfid) herkende rollen van BL) zie je binnen Bambustudio (en/of op het device zelf) de 'status' van de rol en het filament (hoeveel er al gebruikt is).
Maar nergens zie ik een estimate qua gewicht.
Ik heb zelf wel wat van die "meters" geprint zodat ik dit ongeveer weet, maar hoe weet ik exact of de hoeveelheid filament die op de rol zit, genoeg zou zijn voor een print?

http://specs.tweak.to/5253

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Sjowhan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:54:
Wat ik nog niet (zelf) gevonden heb - maar wellicht wel hier een antwoord voor is..
Als ik via de ams2pro print (met de (door rfid) herkende rollen van BL) zie je binnen Bambustudio (en/of op het device zelf) de 'status' van de rol en het filament (hoeveel er al gebruikt is).
Maar nergens zie ik een estimate qua gewicht.
Ik heb zelf wel wat van die "meters" geprint zodat ik dit ongeveer weet, maar hoe weet ik exact of de hoeveelheid filament die op de rol zit, genoeg zou zijn voor een print?
Kort door de boch, zonder de spoel er uit te halen en te wegen, niet. Gezien de AMS geen weegschaal ingebouwd heeft. Hij meet hoeveel er ongeveer op een rol zit door de tijd tussen twee reads van de rfid tag te timen. (weinig filament = kleinere diameter = sneller draaien) Daar is dat dansje voor dat hij een heel stuk doorvoert en terug draait als je een (nieuwe) rol in de AMS mikt.

Zelfs met wegen is hoeveel er exact over is op een rol is naar mij ogen toch altijd tot op een paar meter gokken. Van rol tot rol wil het gewicht van de spoel zelf ook wel eens verschillen. Dus echt betrouwbaar het nogsteeds niet.

Voor rollen met rfid tags is het iets minder flexibel, maar in principe is de roll-over functie van de AMS uitermate geschikt voor dat "ga ik het net wel, net niet halen" probleem. Met rfid tags moet het geloof ik exact dezelfde kleur zijn, maar zelf gebruik ik die niet en zeg ik gewoon tegen de AMS "ja, zelfde kleur" en pakt hij gewoon vrolijk de volgende rol als er eentje op is.

[ Voor 24% gewijzigd door Ischium op 15-05-2026 12:43 ]

Ischium schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:31:
[...]
Zelfs met wegen is hoeveel er exact over is op een rol is naar mij ogen toch altijd tot op een paar meter gokken. Van rol tot rol wil het gewicht van de spoel zelf ook wel eens verschillen. Dus echt betrouwbaar het nogsteeds niet.
Ik denk dat er geen enkele methode 100% betrouwbaar is. Er zit inderdaad nooit exact dezelfde hoeveelheid op een rol. Maar met wegen heb je in ieder geval een hele aardige indicatie. Ik heb er nog niet naar gekeken, maar in Bambu Studio zit inmiddels ook een filament manager (of is dat nu nog alleen de Bèta?).
Ik gebruik momenteel BamBuddy voor het monitoren van mijn printjobs en die heeft een companion app SpoolBuddy. Dat is ook een stukje hardware in de vorm van een rfid tagreader en weegschaal. Zo kun je ook niet-Bambu spools bijhouden door er een tag op te plakken en die steeds uit te lezen en de spool te wegen voordat je 'm in de AMS stopt. Ik wil dat ook gaan bouwen; het is door de tag reader een makkelijkere manier om je inventory bij te houden, waardoor je het ook echt gaat gebruiken. Ik heb ooit een appje voor de smartphone gedownload, maar dat is toch echt iets waar je nog teveel moeite voor moet doen.

• rinkel
Nieuwe (beta) firmware is uit voor de X2D.
Voor mij het belangrijkste: noise cancellation on Z

maar lijkt nog niet te werken op homing

[ Voor 18% gewijzigd door rinkel op 16-05-2026 09:45 ]

• Rukapul
  • Nu online
Nu al een aantal keer dat er iets geprint is van Makerworld vanuit Bambu Handy app waarbij de supports echt afschuwelijk te verwijderen waren. Met als bonus kleine objecten die 10x heel dicht op elkaar waren geprint. Dat kan handiger :X (referentie: tree support met Cura die je zo wegbreekt)

* Rukapul gaat een extra set tangetjes bestellen.

edit: en natuurlijk een keer de 2e nozzle van de X2D met ander materiaal proberen voor de supports

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 17-05-2026 10:09 ]

• Noxious
Rukapul schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:08:
Nu al een aantal keer dat er iets geprint is van Makerworld vanuit Bambu Handy app waarbij de supports echt afschuwelijk te verwijderen waren. Met als bonus kleine objecten die 10x heel dicht op elkaar waren geprint. Dat kan handiger :X (referentie: tree support met Cura die je zo wegbreekt)

edit: en natuurlijk een keer de 2e nozzle van de X2D met ander materiaal proberen voor de supports
Ja de cloud slicer is echt niet erg goed; ook al wat problemen mee gehad.

Ik heb besloten dat ik die niet meer ga gebruiken; het is een kleine moeite om het op m'n PC te doen.
En aangezien dat zo'n beetje de enige meerwaarde nog is van de cloud (voor camera/etc heb ik wel een VPN naar huis) voor mij, denk ik dat ik naar LAN-mode ga en OrcaSlicer ga gebruiken met alle huidige drama.

• rinkel

PLA met PETG supports gaat prima out-of-the-box, andersom wat lastiger.
PETG wil minder koeling, dus als je de PLA supports gaat blazen wordt het PETG broos.
Het beste is dan ook om alleen de interface-layer van het supportmateriaal te printen.

Op de Bambu wiki staat een artikel over de instellingen.
Ik heb zelf 2 filamenten aangemaakt: Support-PLA en Support-PETG. Daarbij liggen de temperaturen en koeling zo dicht mogelijk bij elkaar.
Ik zie op YT allemaal filmpjes dat BL weer eens "oh zo slecht" is en de usual suspects van Open Source kruisvaarders hebben hun vlaggen weer eens opgetuigd...

Wa's gebeurt? Heb geen zin om door uren aan onzin heen te moeten ploeteren om er weer eens achter te komen dat men zwaar overdrijft...

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:15
Cloud bypass werkt niet meer = huilie huilie. En ipv hun BL printer te verkopen en een switch te maken is het lucratiever om er filmpjes over te maken en met tegenzin BL te blijven gebruiken.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:23

Illusion

(the art of)

MC Taz Man schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:30:
Ik zie op YT allemaal filmpjes dat BL weer eens "oh zo slecht" is en de usual suspects van Open Source kruisvaarders hebben hun vlaggen weer eens opgetuigd...

Wa's gebeurt? Heb geen zin om door uren aan onzin heen te moeten ploeteren om er weer eens achter te komen dat men zwaar overdrijft...
ik denk dat deze post van @rinkel goed samenvat:

rinkel in "Mogelijke vendor lock in met Bambu Printers"

Gaat er niet zozeer om dat iets niet meer werkt, maar dat ze nu dreigen een cease and decist te sturen over AGPL code.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Illusion schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:51:
[...]

ik denk dat deze post van @rinkel goed samenvat:

rinkel in "Mogelijke vendor lock in met Bambu Printers"

Gaat er niet zozeer om dat iets niet meer werkt, maar dat ze nu dreigen een cease and decist te sturen over AGPL code.
Dank. Ik had op TwiX gezien dat OrcaSlicer géén cease & desist had gekregen, enkel een fork daar van. Ah, check. Ik zie dat BL zelf aangeeft dat het idd om een fork gaat, die doet alsof het BS is, om gebruik te kunnen maken van de BL cloud... Lijkt me idd een no-no.
JorneB schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:43:
Cloud bypass werkt niet meer = huilie huilie. En ipv hun BL printer te verkopen en een switch te maken is het lucratiever om er filmpjes over te maken en met tegenzin BL te blijven gebruiken.
En natuurlijk BL als de slechterik af te schilderen :')

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:09
MC Taz Man schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:59:
[...]

En natuurlijk BL als de slechterik af te schilderen :')
Als je het bericht/reacties op de FP leest, dat zijn ze idd heel slecht... Wordt er wel een beetje moe van die lui.

Wil je het niet, koop/gebruik het dan niet. simpel, maar dat is lastig bij ze.

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:59
Renegade666 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:20:
[...]

Als je het bericht/reacties op de FP leest, dat zijn ze idd heel slecht... Wordt er wel een beetje moe van die lui.

Wil je het niet, koop/gebruik het dan niet. simpel, maar dat is lastig bij ze.
Zo simpel is dat niet. Ik had mijn p1s al voordat de beperkingen kwamen en daar gaat het volgens mij om. Ik vind het een terecht punt van "die lui"
jenk schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:55:
[...]

Zo simpel is dat niet. Ik had mijn p1s al voordat de beperkingen kwamen en daar gaat het volgens mij om. Ik vind het een terecht punt van "die lui"
BL is nooit open geweest, altijd beperkt. Ze zijn hier altijd heel open en duidelijk over geweest. De "beperking", als ik het nu goed begrijp, is dat BL niet wil dat een programma wat zij niet gemaakt hebben doet alsof zij het wél gemaakt hebben en toegang krijgt tot hun cloud.

Lijkt me logisch. Of vind jij het OK dat mensen zich voordoen als jou om dingen te gebruiken die van jou zijn, zonder jouw toestemming?

• Renegade666
jenk schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:55:
[...]

Die beperkingen moet ik nog tegenkomen dan blijkbaar. Ik gebruik mijn P1S precies zo zoals ik 3 jaar terug ook deed.

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• jenk
Mijn bigtreetech panda touch screen werkte perfect, nu kan ik er niets meer mee. Vind ik toch wel een beperking. Ook dat ik de de bambu app niet kan gebruiken in lan mode vind ik een beperking. Dat alles via de cloud moet terwijl mijn printer naast mijn pc staat is van de zotte. Alles onder het mom van veiligheid. Wat volgt? Straks een maandelijks abbonement bij BL om op mijn eigen printer te kunnen printen? Als er geen aanpassing vanuit BL komt wordt mijn volgende printer geen BL meer.
jenk schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:11:
Mijn bigtreetech panda touch screen werkte perfect, nu kan ik er niets meer mee. Vind ik toch wel een beperking. Ook dat ik de de bambu app niet kan gebruiken in lan mode vind ik een beperking. Dat alles via de cloud moet terwijl mijn printer naast mijn pc staat is van de zotte. Alles onder het mom van veiligheid. Wat volgt? Straks een maandelijks abbonement bij BL om op mijn eigen printer te kunnen printen? Als er geen aanpassing vanuit BL komt wordt mijn volgende printer geen BL meer.
Tja, dit was allemaal, op de Panda Touch na, bekend. Al vanaf de KS. Dit is ook allemaal heeeeeeeeel breed besproken op YT, door vele mensen, in vele videos.

Dat een 3rd party apparaat niet langer werkt na een update van de software van de makers... Tja. Niet leuk voor degene die dat gekocht hebben, maar BL heeft nooit ook maar gehint op het feit dat ze dat soort apparaten zouden blijven ondersteunen.

BL is gewoon niet open. Nooit geweest, zullen ze wss ook nooit worden. Dat dit een "beperking" oplevert, kan zijn. Is hun keuze. Jij hebt de keuzen om door die bedrijfsstrategie te kiezen voor een ander merk.

Head's up; Hou er wel rekening mee dat ook Prusa, ondanks alle poeha van Josef, meer en meer gaat richting een (deels) gesloten ecosysteem. Ook bij hen zul je meer en meer beperkingen tegenkomen. Andere merken lijken me een betere match voor jou.

• Noxious
Niet open zijn is natuurlijk prima. Een licentie als AGPL niet respecteren is wel problematisch. Da's overigens geen nieuws, dat doen ze al jaren niet.

Ergens is het apart dat Bambu Studio gebaseerd is op een slicer met AGPL licentie als ze deze plannen al lang hadden; het was wachten tot dat escaleerde (door een deels ongerelateerde issue).

• Renegade666
Serieus? iets wat een 3rth party is, en nooit officieel ondersteuning had.. Het andere is logisch, wat de bambu servers is de proxy, dus als je die niet hebt, kun je idd niks naar printer sturen. Hier is btw wel een alternatief voor..

Maar beide een non-issue voor mij..

• Renegade666
Noxious schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:23:
Niet open zijn is natuurlijk prima. Een licentie als AGPL niet respecteren is wel problematisch. Da's overigens geen nieuws, dat doen ze al jaren niet.

Ergens is het apart dat Bambu Studio gebaseerd is op een slicer met AGPL licentie als ze deze plannen al lang hadden; het was wachten tot dat escaleerde (door een deels ongerelateerde issue).
Was het niet zo, alles wat onder die licentie valt, gewoon open is? maar dat hun eigen dingen closed is?

• Karp

Er staan veel slecht printbare modellen op hoor. Heel erg zonde van de tijd en moeite soms.

• Noxious
Renegade666 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:29:
[...]

Was het niet zo, alles wat onder die licentie valt, gewoon open is? maar dat hun eigen dingen closed is?
Nou niet helemaal. AGPL is sterk CopyLeft tot het punt dat eventuele plugins of cloud services waarmee het interact ook open source dienen te zijn.

De constructie van Bambu is dat ze hun proprietary code als een plugin laden om te proberen dat te omzeilen (en hun cloud is sowieso gesloten); maar dat is dus niet legitiem volgens de licentie.

Waar het nu escaleerde is dat iemand een fork maakte van het open source deel van Bambu's slicer, en omdat daar de plugin API enz. in zit kan deze ook communiceren met de Bambu cloud - dat was volgens Bambu een bewuste 'hack' met 'reverse engineering' ondanks dat het gewoon een fork is van hun eigen AGPL gelicendeerde fork van PrusaSlicer (wat weer een fork is van Slic3r).

Dat is uiteraard onzin, en Bambu ging al jaren de fout in met hun methode - maar om nu te dreigen een ander aan te klagen over open code is waarom dat eerste dus nu ook escaleert.

• Arfman

Arfman

Drome!

De hele saga omtrent de OrcaSlicer fork, de cease and desist vanuit Bambu, het negeren van de AGPL, het sterkt mij des te meer dat ik blij ben dat ik niet voor een BL printer ben gegaan. Als je dit soort bedrijven hun gang laat gaan is er over een tijd geen enkele vorm van concurrentie meer en is alles proprietary closed source.

Dan kunnen de printjes nog zo mooi/makkelijk zijn, in de lange run is dit het niet waard. Erg jammer, want ik zat echt te twijfelen om een mooie P1S op de kop te tikken voor weinahg een tijd geleden met AMS.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• rinkel
Noxious schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:43:
[...]

Nou niet helemaal. AGPL is sterk CopyLeft tot het punt dat eventuele plugins of cloud services waarmee het interact ook open source dienen te zijn.

De constructie van Bambu is dat ze hun proprietary code als een plugin laden om te proberen dat te omzeilen (en hun cloud is sowieso gesloten); maar dat is dus niet legitiem volgens de licentie.

Waar het nu escaleerde is dat iemand een fork maakte van het open source deel van Bambu's slicer, en omdat daar de plugin API enz. in zit kan deze ook communiceren met de Bambu cloud - dat was volgens Bambu een bewuste 'hack' met 'reverse engineering' ondanks dat het gewoon een fork is van hun eigen AGPL gelicendeerde fork van PrusaSlicer (wat weer een fork is van Slic3r).

Dat is uiteraard onzin, en Bambu ging al jaren de fout in met hun methode - maar om nu te dreigen een ander aan te klagen over open code is waarom dat eerste dus nu ook escaleert.
Dit dus.

Alle code van BambuSlicer valt onder de AGPL licentie. Dit beketent dat alle code moet worden gepubliceerd en mag worden aangepast.
Wat Jarczak Pawel heeft gedaan, is een stuk code -dat dus al gepupliceerd was- van de github van BumbuSlicer gekopieerd en in zijn fork verwerkt (dus niet eens iets aangepast). Dat mag dus volgens de AGPL licentie, dat is gewoon toegestaan.

Bambu heeft zelf ooit gekozen om een fork te maken van PrusaSlicer (welke gepubliceerd is onder de AGPL licentie), dit zijn dan de consequenties.

Naast het feit dat Bambu dit nooit gaat winnen, als het ooit tot een rechtzaak komt, is de fork inmiddels al meer dan 3700 geforked.
BambuLab kan natuurlijk de authenticatie weer aanpassen, maar dan valt het deel in de slicer weer onder de AGPL licentie en zijn ze verplicht het te publiceren.

Dit allemaal gezegd hebbende, ik gebruik mijn Bambu printers naar volle tevredenheid (naast mijn Voron). En gebruik ook Bambu Studio, maar wissel een beetje tussen developer modus en normaal.
Ik prefereer Orca, omdat ik die ook gebruik voor mijn Voron.

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 17-05-2026 14:55 ]

• rinkel
Ik snap overigens wel waarom Bambu dit doet.
Ze hebben in het verleden problemen gehad met printopdrachten die ten onrechte naar printers werden gestuurd en hebben nog steeds dagelijks te maken met veel foute printopdrachten. Ze willen dus de poorten dicht houden.

Er zijn echter ook andere wegen te bewandelen, kijk eens naar Prusa. Default LAN, maar cloud kan ook, het een sluit het ander niet uit.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 17-05-2026 14:52 ]

Mijn bigtreetech panda touch screen werkte perfect, nu kan ik er niets meer mee. Vind ik toch wel een beperking.
Nouja...de nuance die Bambu Lab in die zaak aanbrengt is dat zij BTT hebben gewaarschuwd dat de methode die zij gebruiken om de info op dat schermpje te krijgen straks niet meer werkt. BTT ging toch door, met het resultaat dat jij nu met een waardeloos product zit. Dat is naar mijn mening niet de schuld van Bambu Lab, maar van de koppigheid van BTT.

En iedereen kan we wat van vinden dat zij niet willen dat hun cloud servers door van alles en nog wat wordt ge/misbruikt, maar het zijn HUN servers. Zij hebben aangegeven dat ze heel veel ongewenst verkeer kregen op hun servers, mega veel connects van één app bijvoorbeeld. Dus zijn ze de boel gaan dichtgooien. Dat viel niet zo goed, dus hebben ze die connect app ingesteld. Ook niet ideaal; ik had veel liever gezien dat ze gaan werken met apps die zich aanmelden voor een API key en dan 'beloven' dat zij zich aan de richtlijnen houden vwb connecties etc. Dan kun je een slechte app uitsluiten en kan de rest gewoon werken zoals het moet.
Maar ja, ik denk dat Bambu Lab inderdaad liever heeft dat je gewoon netjes Bambu Studio gebruikt en via de cloud. Of ze je willen bespioneren betwijfel ik, maar de data die ze verzamelen is erg handig voor product ontwikkeling. Ze weten precies wat iedereen print, afmetingen, materialen etc. Handig voor product ontwikkeling.

Voorlopig boeit het hele verhaal mij niet zo. Mensen die roepen dat we straks allemaal opgelsoten zitten en alleen Bambu filament mogen gebruiken mogen van mij blijven roepen. Ik wens hen een Creality toe :+
Ik had voor de gein, om te kijken hoe dat werkt in de praktijk LAN & DEV mode ingeschakeld en Bambuddy in gebruik genomen. Bevalt prima. Ik gebruik sowieso de Handy app niet om prints te starten/slicen. En tegenwoordig kan Bambuddy dat ook zag ik. Dan moet je Bambu Studio/Orcaslicer headless in een Docker draaien. Klinkt best ingewikkeld, maar als je overal vanaf wil zijn ook een oplossing.

En mocht Bambu Lab echt evil worden, is het gauw afgelopen met ze denk ik. Maar voorlopig wordt elke stap van ze door al die roeptoeters heerlijk overdreven, alsof je niets meer kan. Nou, dat is dus niet waar.

• Arfman

Arfman

Drome!

mphilipp schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:39:
En mocht Bambu Lab echt evil worden, is het gauw afgelopen met ze denk ik. Maar voorlopig wordt elke stap van ze door al die roeptoeters heerlijk overdreven, alsof je niets meer kan. Nou, dat is dus niet waar.
Bambu lab _is_ al evil, alleen zien sommige mensen dat nog niet. Er zijn al stevige verdachtmakingen geweest dat bij elke print er bepaalde GCode werd geupload (of de volledige) bijvoorbeeld.

Zolang mensen zoals jij blijven roepen dat het allemaal wel meevalt, zal BL steeds de grens iets blijven opschuiven, totdat je dus op het compleet gesloten ecosysteem zit wat je als voorbeeld geeft. Als je bedrijven de kans geeft om meer geld te verdienen en het product op minder manier te kunnen gebruiken zullen ze dat echt niet nalaten. Dat mensen dat, na jaren van enshittificatie, nog steeds niet inzien, vind ik behoorlijk naief.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• jenk
mphilipp schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:39:
[...]

Nouja...de nuance die Bambu Lab in die zaak aanbrengt is dat zij BTT hebben gewaarschuwd dat de methode die zij gebruiken om de info op dat schermpje te krijgen straks niet meer werkt. BTT ging toch door, met het resultaat dat jij nu met een waardeloos product zit. Dat is naar mijn mening niet de schuld van Bambu Lab, maar van de koppigheid van BTT.

En iedereen kan we wat van vinden dat zij niet willen dat hun cloud servers door van alles en nog wat wordt ge/misbruikt, maar het zijn HUN servers. Zij hebben aangegeven dat ze heel veel ongewenst verkeer kregen op hun servers, mega veel connects van één app bijvoorbeeld. Dus zijn ze de boel gaan dichtgooien. Dat viel niet zo goed, dus hebben ze die connect app ingesteld. Ook niet ideaal; ik had veel liever gezien dat ze gaan werken met apps die zich aanmelden voor een API key en dan 'beloven' dat zij zich aan de richtlijnen houden vwb connecties etc. Dan kun je een slechte app uitsluiten en kan de rest gewoon werken zoals het moet.
Maar ja, ik denk dat Bambu Lab inderdaad liever heeft dat je gewoon netjes Bambu Studio gebruikt en via de cloud. Of ze je willen bespioneren betwijfel ik, maar de data die ze verzamelen is erg handig voor product ontwikkeling. Ze weten precies wat iedereen print, afmetingen, materialen etc. Handig voor product ontwikkeling.

Voorlopig boeit het hele verhaal mij niet zo. Mensen die roepen dat we straks allemaal opgelsoten zitten en alleen Bambu filament mogen gebruiken mogen van mij blijven roepen. Ik wens hen een Creality toe :+
Ik had voor de gein, om te kijken hoe dat werkt in de praktijk LAN & DEV mode ingeschakeld en Bambuddy in gebruik genomen. Bevalt prima. Ik gebruik sowieso de Handy app niet om prints te starten/slicen. En tegenwoordig kan Bambuddy dat ook zag ik. Dan moet je Bambu Studio/Orcaslicer headless in een Docker draaien. Klinkt best ingewikkeld, maar als je overal vanaf wil zijn ook een oplossing.

Als er in lan mode nu geen restricties waren wat betreft de camera en de bambu app op dan zou ik een tevreden gebruiker zijn. Het slaat nergens op dat die niet werken in lan mode. Ze willen gewoon dat je via de cloud werkt en zeker bij een chinees bedrijf dat door hun overheid gecontroleerd wordt vind ik dat niet wenselijk. Als dit niet gaat veranderen ga ik in de toekomst voor een tool changer bij een concurrent want die printers worden ook steeds beter. BL heeft nog hardwarematig een voorsprong, maar de concurrentie zit ook niet stil.
jenk schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:26:
[...]
Als er in lan mode nu geen restricties waren wat betreft de camera en de bambu app op dan zou ik een tevreden gebruiker zijn.
Welke camera werkt niet in LAN mode? Die van mij wel.
De Handy app niet, maar die heb ik niet nodig, want ik heb dat Bambuddy verhaal.

Arfman schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:23:
[...]
Bambu lab _is_ al evil, alleen zien sommige mensen dat nog niet. Er zijn al stevige verdachtmakingen geweest dat bij elke print er bepaalde GCode werd geupload (of de volledige) bijvoorbeeld.
Verdachtmakingen kan ik niets mee. Er wordt als 20 jaar geroepen dat Huawei spioneert via haad routers en andere netwerkapparatuur, maar daar is ook nog nooit enig bewijs voor geleverd.
Dus ja, als iemand allerlei dingen verzint die Bambu Lab zou kunnen doen, kan ik daar niet veel mee als ze dat nog niet aan het doen zijn. Een van de verdachtmakingen die ik steeds hoor is dat ze de mogelijkheid hebben om alleen Bambu Lab filament toe te staan. Nouja, zoiets is al eens eerder geprobeerd en als je wilt weten welk bedrijf dat was, moet je in het faillisementsregister kijken :+
Sowieso kunnen ze niets als ik in de LAN/DEV mode zit, want ik kan dan elke slicer gebruiken die ik wil. Dat kan in de cloud mode ook al, alleen moet je dan of via de connect app werken, of gcode uploaden via een usbstick.
Ja, in theorie kunnen ze van alles. Vraag is alleen of een bedrijf zo dom is om dat ook daadwerkelijk te gaan doen. Ze verkopen nu al een shitload aan filament, want het spul is vrijwel permanent uiitverkocht. En ik denk dat zelfs de meest doorgewinterde Bambu Fanboy dat niet zal pikken. Vanaf dat moment verkopen ze niets meer natuurlijk. Ik zie ook totaal geen winst in zo'n plan, alleen maar nadeel.

Dus noem mij maar naïef, maar ik ben voorlopig nog erg tevreden met mijn H2C. Wat en of ik hierna nog iets anders koop, weet ik niet. Het hoeft van mij ook helemaal geen Bambu Lab te zijn. Ik zit niet vast aan het merk. Zij maken gewoon de dingen die ik graag wil, en als op enig moment een andere fabrikant komt met iets dat beter is (voor mij), kan ik overwegen om dat te kopen. Die lock-in bestaat helemaal niet.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Goed, nu weer even terug naar de basics: ik wilde eindelijk eens het juiste filament instellen voor eSUN PETG, en heb daarvoor alle filament bestanden gedownload van de eSUN site, en dat kan je hier zien, de process.json en de filament.json .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFFfW568O6Qc7ymmXysUavbMXz8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0mLmfU9ewsKhA3PPxanh8kGk.png?f=user_large
Dit netjes geïnstalleerd en ik kreeg toen een melding dat dit was opgeslagen.
Daarna begon voor mij de ellende, want hoe ik het ook benaderde, die eSUN PETG is nergens te vinden in de diverse lijsten, hoewel ik het 1 maal eerder heb gedaan en esun PLA er wel in staat (als de enige van esun). Als ik hetzelfde nogmaals wil installeren krijg ik een bericht dat die bestanden al zijn geïmporteerd. goed gedaan dus....

Door mijn vele geknoei is er nu ook iets mis gegaan wat ik niet meer kan herstellen. Dit is, dat de filamenten in de AMS niet meer zichtbaar zijn, en alleen spoel 1 , waar ik uiteindelijk de default PETG heb geïnstalleerd , is te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_Xq6D8I4UBG4G6imu4HQuW1R24=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6ZTcH0qnqPKX3Gy2CMAjuMzn.png?f=user_large
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Printen doet hij nu wel goed, en als het eenmaal draait, dan is mijn AMS wèl weer compleet te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieACX4NJgZAv_-pV52oDcAGeb0U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sYwkpAalqQUrsJum2xlhjTv8.png?f=user_large
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nog een paar losse opmerkingen: de “k” factor wordt nu opeens als 0,04 aangegeven voor dit filament. Waarom? Ik kan het ook niet veranderen.

In de beschrijving van Studio wordt, compleet met plaatjes getoond dat je de filamenten in de lijst kunt editen, door op het potloodje te drukken; welnu, er is daar geen potloodje, en als je op het naastliggende icon met de 3 puntjes drukt, dan krijg je een lange lijst waarin je van alles kunt veranderen (bv. De temperaturen wilde ik aanpassen naar de waarden die op het etiket van de spoel staan,) maar dat pikt hij ook niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XL2qxlLMGEbJbkhRNXg5LY1wB_A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kziSXZFpBrERABPRJaW30UBR.png?f=user_large
Voor de goede orde, ik heb Studio versie 2,5,0,66 Moet ik updaten? De printer geeft constant aan dat er een update is, maar dat heb ik niet gedaan, want alle werkte zoals ik wilde (don’t fix it it aint broken) maar staat  op Firmware: 01.08.00.00

Welke stappen moet ik nu ondernemen om alle spoelen weer te kunnen zien, en wat te doen om het juiste filament te tonen in de lijst. De fabrikant staat wel in dat menu, dus daaraan ligt het niet….
Pfffffffffffffff

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Pagina: 1 ... 140 141 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.