Nu een dikke week de P2S Combo in bezit en inmiddels uurtje of 15 mee geprint. Top apparaat alleen valt de stank die er af komt mij echt enorm tegen... Hier was ik vooraf al enigszins bang voor omdat de P2S (t.o.v. P1S) geen actieve lucht ventilatie/filtering heeft.
Mijn printer staat op een grote open zolder met aan de andere kant van de zolder (t.o.v.) de printer een raam. Zelfs met dit raam open en een Philips luchtreiniger met carbon filter ruik ik een nare geur zodra ik de zolder op kom lopen (open trapgat). Ik print tot nu toe enkel PLA (matte) van Bambu zelf. Nu claimen veel mensen dat PLA amper tot niet ruikt en als je het al ruikt het zoetig zou ruiken. Nou de geur hier is het best te beschrijven als warm plastic. Had de hoop en las dat het kan zijn dat (nieuwigheid) luchtjes uit de printer moeten "branden" en dit na +/- 10 eerste 10 uur printen wel weg zouden moeten zijn. Hier absoluut niet het geval...
Ik heb zelfs 3x gecheckt of ik niet per ongeluk verpakkingsmateriaal heb laten zitten (wat een erg domme fout zou zijn), maar die fout heb ik mijzelf nog niet op kunnen betrappen.
Aan de achterkant voel ik bij de chute en filter uitgang er naast ook enkel en alleen warmte en geen luchtstroom (wat logisch is gezien de ventilatie ontbreekt...). Gisteren na een print van 7u nam de stank alleen maar toe en heb ik nadat de print klaar was toch maar even neus in de kamer vd printer gestoken en de stank komt toch echt daar weg... Lijkt van het printbed zelf te komen...
Zie ik iets over het hoofd? Meer P2S gebruikers met deze ervaring?
Ik zit ondertussen met smart te wachten tot Bambu de P2S Chamber Exhaust Fan kit aanbied in Europa, die was tot nu toe enkel in China te verkrijgen. Met de hoop dat hier in de EU ook de nieuwe achterkant dan gratis wordt aangeboden. Omdat met deze vernieuwde achterplaat, de te monteren fan recht achter de koolstoffilter zou komen. Wat m.i. alle problemen zou oplossen. Ik heb ook lang de Elegoo CC overwogen en die heeft ook gewoon (voor 1/3 vd prijs) een actieve lucht ventilatie/filtering. Heel vreemd dat ze bij de P2S initieel achterwege gelaten hebben...
Op makerworld is reeds de STL ook in het engels beschikbaar om groot deel vd onderdelen vd kit te printen en
daar wordt geclaimd dat de kit en plaat eind januari in de EU beschikbaar komen...
Ik overweeg verder de volgende opties, iemand ervaring mee?
Vento Box Air filter
FNATR Ventilatiesysteem i.c.m. uit te komen kit evt.
[
Voor 9% gewijzigd door
Axel op 17-01-2026 10:07
]