Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Nee, dat is niet helemaal waar. Wil je als ZZP-er de buitenlandse BTW terugkrijgen, dan moet je een ICP-aangifte doen. Afhankelijk van jouw boekhoudsoftware kan dat best wel wat werk zijn. Daarnaast moet de naam op de factuur de bedrijfsnaam zijn. Als jouw eigen naam en bedrijfsnaam hetzelfde zijn, dan is dat natuurlijk geen probleem. Het eenmalig regelen met Bambu is waarschijnlijk op de lange termijn minder werk als je vaker besteld.Karp schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:25:
[...]
Uitgaande van ZZP/eenmanszaak neem ik aan?
Dan is het inderdaad "best of both worlds". Eigen naam op de factuur, en dan zakelijk boeken.
Op de factuur staat gelukkig gewoon Nederlandse btw - wat impliceert dat ze dat netjes in NL regelen. Dat maakt terugvragen makkelijker en de route van BTW vrij kopen op zich minder noodzakelijk.L.N. schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:36:
[...]
Nee, dat is niet helemaal waar. Wil je als ZZP-er de buitenlandse BTW terugkrijgen, dan moet je een ICP-aangifte doen. Afhankelijk van jouw boekhoudsoftware kan dat best wel wat werk zijn. Daarnaast moet de naam op de factuur de bedrijfsnaam zijn. Als jouw eigen naam en bedrijfsnaam hetzelfde zijn, dan is dat natuurlijk geen probleem. Het eenmalig regelen met Bambu is waarschijnlijk op de lange termijn minder werk als je vaker besteld.
Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.
Staat er een Nederlands BTW-nummer of een Duits nummer op de factuur? Duitsland heeft een regeling waarbij het Duitse bedrijf het BTW tarief van het land van de klant moet berekenen, indien je voor meer dan €10.000 per jaar exporteert. Sommige bedrijven zetten daar op de factuur NL-BTW, maar de BTW wordt dan nog steeds gewoon afgedragen aan de Duitse staat. Op mijn laatste factuur staat VAT ID: DE360354704 als BTW-nummer en dat is een Duits BTW-nummer.NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:49:
[...]
Op de factuur staat gelukkig gewoon Nederlandse btw - wat impliceert dat ze dat netjes in NL regelen. Dat maakt terugvragen makkelijker en de route van BTW vrij kopen op zich minder noodzakelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door L.N. op 14-08-2026 11:28 ]
Deze werd dan geregeld in Belgie toen ik de factuur inbracht in me boekhouding.
[ Voor 33% gewijzigd door mphilipp op 17-08-2026 08:45 ]
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Doet me toch een beetje aan een vaatwasser denken zomphilipp schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:44:
Ojee... Daar gaan we weer...
[YouTube: Bambu Lab’s Next H2? New Patents Reveal a Toolchanger]
TLDR: Nieuw H2 machine met 10 (!) spools bovenop en 9 verwisselbare Vortek nozzles. Dit zou dan de veel genoemde toolchanger van Bambu Lab zijn.
Hij is inderdaad gigantisch!Noxious schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:05:
Doet me toch een beetje aan een vaatwasser denken zo
Maar de oplossing is gewoon een lager tafeltje...
Voorlopig ben ik nog steeds blij met mijn H2C. Maar eerst nog maar eens zien wat het uiteindelijk wordt. Ik zal iig geen pre-order plaatsen. Niet omdat ik het niet vertrouw, maar ik blijf niet bezig. Wat ik nu heb werkt nog prima voor mij.
Dit is verslavend
Ik ben eigenlijk veel meer te porren voor een X2c toolchangermphilipp schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:22:
[...]
Hij is inderdaad gigantisch!
Maar de oplossing is gewoon een lager tafeltje...
Voorlopig ben ik nog steeds blij met mijn H2C. Maar eerst nog maar eens zien wat het uiteindelijk wordt. Ik zal iig geen pre-order plaatsen. Niet omdat ik het niet vertrouw, maar ik blijf niet bezig. Wat ik nu heb werkt nog prima voor mij.
Je weet nooit wat er nog komt. Ik vind op zich het Vortek systeem best goed. Iedereen focust zo op de snelheid, maar vergeet dat we (voornamelijk) met een hobby bezig zijn. Waarom zo'n haast? Een paar jaar geleden waren printers nóg langzamer en kon je meerdere filamenten alleen gebruiken door je print te onderbreken en je rolletje wisselen.MC Taz Man schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:14:
Ik ben eigenlijk veel meer te porren voor een X2c toolchangerMaar goed, ik snap ook wel dat BL mee moet/wil gaan in al het "meer nozzles is meer goed" geweld. De kans dat ze (nog meer) marktaandeel gaan verliezen is vrij groot.
Het AMS heeft multicolor printen razend populair gemaakt, en ineens vond 'iedereen' het niets omdat er zoveel verspild werd. Dat vond ik best een rare draai. Eerst iedereen euforisch en daarna - als bijna alle concurrenten het gekopieëerd hebben - is het ineens niet goed meer. En vergeet ook niet dat Prusa al veel eerder een dergelijk systeem had, alleen was dat niet heel betrouwbaar en ook niet heel gebruikersvriendelijk. Prusa heeft daar nooit heel veel aandacht aan gegeven, terwijl er blijkbaar wel heel veel belangstelling voor was. Misschien niet bij de 3D printing nerds, maar bij het nieuwe publiek dat Bambu Lab heeft aangeboord zeer zeker wel.
En nu zijn de toolchangers 'ineens' hot. Hoewel ook niet nieuw, maar nadat één fabrikant het ineens wél voor elkaar kreeg om tegen een zeer concurrerende prijs een 4-weg toolchanger te produceren, gaat de industrie dat massaal maken. Het zat er al een tijd aan te komen, en er waren diverse hobby projecten, voornamelijk in de Voron sfeer, om een toolchanger te bouwen.
Ik denk dat Bambu lange tijd heeft geworsteld met de toolchanger omdat je nu eenmaal zit met ruimte (vooral boven de printer door alle PTFE tubes en connectoren) en het feit dat het AMS niet compatible is met een toolchanger. Dus wat we op die tekening zien, is een nieuwe AMS. Misschien wel een smallere versie van de HT, en dan 5 naast elkaar. Zo te zien kan het deel met de spools open klappen. Ik meen tenminste op de tekening een schuine stang te zien die naar een bredere horizontale rail (?) loopt. Je moet immers nog wel bij je tools kunnen komen van boven.
Ik weet niet of dit gezien moet worden als een draai weg van de Vortek. De Vortek is misschien een tussenpaus, maar Bambu Lab heeft heel duidelijke doelen voor wat betreft de constructie van de printer. En zo'n toeter bovenop de printer om de warmte binnen te houden bij technische materialen is sub-optimaal. Dat wordt opgelost door de constructie uit de patent aanvraag. En dan 9 tools...het mag een onsje meer zijn
Afhankelijk van de prijs van de toolchanger ben ik benieuwd of ze dan nog die H2C aanhouden. Een heel interessante ontwikkeling in ieder geval. Ik ben benieuwd hoe alles uitpakt. Uiteindelijk is het allemaal in ons voordeel: meer keuzes, meer leuke en nieuwe technieken en meer innovatie. En daar mogen we Bambu Lab best dankbaar voor zijn, want zonder hen zaten we nog steeds met de Mk3/4 clones...
Wat ik vooral jammer vind is dat de (software) uitwerking van de toolchanger niet zo goed is.mphilipp schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:07:
[...]
Je weet nooit wat er nog komt. Ik vind op zich het Vortek systeem best goed. Iedereen focust zo op de snelheid, maar vergeet dat we (voornamelijk) met een hobby bezig zijn. Waarom zo'n haast? Een paar jaar geleden waren printers nóg langzamer en kon je meerdere filamenten alleen gebruiken door je print te onderbreken en je rolletje wisselen.
Multi-sized slicing laat al een tijd op zich wachten en zelfs op de default profielen voor de 0.4 valt flink wat op aan te merken, vooral de prime tower en wanneer je gaat werken met support filaments. En al helemaal zodra je met niet-standaard nozzle sizes gaat werken.
Ik heb het idee dat Bambu zich momenteel veel te breed aan het uitspreiden is qua printermodellen en features waardoor de kernfunctionaliteit niet de aandacht krijgt die het vroeger zo prettig maakte: goed uitgedachte, optimale profielen waar je niks aan hoefde te doen.
Bedoel je de Vortek? Wat dan specifiek?citruspers schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:47:
[...]
Wat ik vooral jammer vind is dat de (software) uitwerking van de toolchanger niet zo goed is.
Het schijnt dat Prusa het heeft in Prusa Slicer voor de XL. Ik weet niet of het nog steeds een beta feature is, en of het goed werkt. Want als het blijkt te werken, kan Bambu het proberen om te schrijven naar de Vortek en/of de komende toolchanger.Multi-sized slicing laat al een tijd op zich wachten
Kun je wat voorbeelden noemen? Ik weet niet wat je problemen zijn, maar ik ervaar geen vervelende zaken. Ik print de laatste tijd vrij regelmatig met de 0.6 (Vortek) nozzle bijvoorbeeld. De 0.2 heb ik nog maar een enkele keer gebruikt.zelfs op de default profielen voor de 0.4 valt flink wat op aan te merken, vooral de prime tower en wanneer je gaat werken met support filaments. En al helemaal zodra je met niet-standaard nozzle sizes gaat werken.
Ik heb eigenlijk helemaal geen problemen met printprofielen. Met de X1C deed ik nog wel eens moeite met een nieuw filament om zo'n testje te doen voor een custom proffiel, maar dat doe ik al lang niet meer. De H2C doet volgens mij automatisch een flowtest via de nozzle sensor en het gaat gewoon altijd goed moet ik zeggen. Ik heb ook wel eens filament van een ander merk, bijvoorbeeld translucent filament, en dan gebruik ik gewoon het Bambu profiel omdat er geen 'Generic Translucent PLA' is. Werkt prima.Ik heb het idee dat Bambu zich momenteel veel te breed aan het uitspreiden is qua printermodellen en features waardoor de kernfunctionaliteit niet de aandacht krijgt die het vroeger zo prettig maakte: goed uitgedachte, optimale profielen waar je niks aan hoefde te doen.
Ik dacht eigenlijk dat ik juist voorbeelden noemde, maar ik wil er best nog wat meer over uitwijden hoor. Bijvoorbeeld de prime volumes met een 0.2mm nozzle, die zijn echt belachelijk hoog. Zo'n 0.2mm nozzle doet maar ~1mm3/s qua flow rate. Dat Bambu daar vervolgens een prime volume van 30mm3 op zet is echt veel te veel.mphilipp schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 00:06:
[...]
Bedoel je de Vortek? Wat dan specifiek?
[...]
Het schijnt dat Prusa het heeft in Prusa Slicer voor de XL. Ik weet niet of het nog steeds een beta feature is, en of het goed werkt. Want als het blijkt te werken, kan Bambu het proberen om te schrijven naar de Vortek en/of de komende toolchanger.
[...]
Kun je wat voorbeelden noemen? Ik weet niet wat je problemen zijn, maar ik ervaar geen vervelende zaken. Ik print de laatste tijd vrij regelmatig met de 0.6 (Vortek) nozzle bijvoorbeeld. De 0.2 heb ik nog maar een enkele keer gebruikt.
[...]
Ik heb eigenlijk helemaal geen problemen met printprofielen. Met de X1C deed ik nog wel eens moeite met een nieuw filament om zo'n testje te doen voor een custom proffiel, maar dat doe ik al lang niet meer. De H2C doet volgens mij automatisch een flowtest via de nozzle sensor en het gaat gewoon altijd goed moet ik zeggen. Ik heb ook wel eens filament van een ander merk, bijvoorbeeld translucent filament, en dan gebruik ik gewoon het Bambu profiel omdat er geen 'Generic Translucent PLA' is. Werkt prima.
Kost je DnD mini 4 uur om te printen met 2 uur voor de supports, mag je er nog 5 uur bij optellen voor enkel de primetower die met 1mm3 per seconde wordt gevuld.
Na een hoop tijd te hebben besteed aan tuning heb ik dat naar een paar mm3 gezet. Zelfde kwaliteit, gigantische tijdswinst.
Ander voorbeeldje zijn de support settings, daar zie je dat ander-filament support interfaces echt nog in de kinderschoenen staan. Ja, er wordt gewisseld naar een contact distance van 0, maar er wordt vervolgens niet met de snelheid gespeeld (omdat de hechting minder is wil je langzamer printen op een andere substraat).
Het is allemaal overkomelijk met genoeg tijd/tuning/trial en error, maar zonder dat heb je dus print failures en/of hele trage prints. En dat is jammer, want bambu was juist "klik print en gaan" zonder dat tunen. Zeker nu bambu juist zo inzet op dual extrusion op de h2d, x2d en (in mindere mate) h2c zou ik verwachten dat de profielen beter uitgekristalliseerd zijn.
Je was een beetje algemeen. Nu snap ik wat je problemen zijn.citruspers schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:39:
[...]
Ik dacht eigenlijk dat ik juist voorbeelden noemde, maar ik wil er best nog wat meer over uitwijden hoor.
Ik ben dit aan het bekijken en heb het als docker image geïnstalleerd en het ziet er goed uit. Ik wil echter server side gaan slicen ipv dat het slicen in mijn Bambu Studio gebeurd. Ik heb Bambustudio als docker geïnstalleerd en dit werkt en nu moet ik Bambuddy het slicen aan Bambustudio docker over laten en ik krijg de volgende error terug
NU heb ik gevonden wat ik zou moeten aanpassen alleen weet ik niet hoe ik dit doeThe slice request was rejected as too large (HTTP 413). A reverse proxy in front of the slicer sidecar is capping the request body — raise 'client_max_body_size' (nginx/SWAG) or the equivalent on the proxy that sits directly in front of the sidecar, then reload it.
Ik draai dit geheel op Synology Docker.Fix it on the proxy that sits directly in front of the sidecar (a common mistake is raising the limit on the proxy in front of Bambuddy instead — that one never sees the slice upload):
nginx / SWAG / Nginx Proxy Manager: set client_max_body_size 512M; in the sidecar's server (or location) block, then reload nginx. NPM: Advanced → Custom Nginx Configuration.
iemand die mij kan helpen?
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Ik dacht gisteravond een (nieuwe) scraper te printen obv combinatie petg/pla (deze op makerworld)..
Maar vanochtend geen succesvolle print, maar een goed geprintte handle, en de blade die niet af was. Het blijkt dat de mat-witte PLA rol vastgelopen is, en ik deze dus ook niet meer kan unloaden (filament zit goed vast).
Vanmiddag maar kijken hoe dit op te lossen :)
Ik heb meerdere combinaties van petg/pla gebruikt in het verleden wat niet voor problemen zorgde dus weer deze keuze gedaan. Goed leermoment om dit niet (meer) te doen, en te kiezen voor 1 soort (en ja, ik begrijp ook wel dat de verschillen in temperatuur niet goed zijn.
http://specs.tweak.to/5253
Naderhand had ik kleur PETG op een infil stukje PLA proberen te printen en dat werd een aardige bende. De PETG is heter en smelt dan de PLA eronder weer ofzo.
Hoop dat je je rol los krijgt. Kun je de kop niet goed verhitten via het menu oid?
Dan moet het dus wel samen gebruikt kunnen worden, maar niet om aan elkaar te hechten....dacht ik.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Correct!Naalroc schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:32:
Is het gebruik van de combinatie PETG en PLA niet juist aanbevolen, om er 1 als support te gebruiken, en omdat die 2 materialen niet aan elkaar hechten?
Dan moet het dus wel samen gebruikt kunnen worden, maar niet om aan elkaar te hechten....dacht ik.
Bing
Ja ondertussen weet ik dat.Naalroc schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:32:
Is het gebruik van de combinatie PETG en PLA niet juist aanbevolen, om er 1 als support te gebruiken, en omdat die 2 materialen niet aan elkaar hechten?
Ben trouwens ook wel fan van learning by doing.
[ Voor 16% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-08-2026 12:04 ]
Iemand ervaring hiermee? Ik wil het wel eens uittesten maar moest het iemand geprobeerd hebben en het valt zwaar tegen ga ik er mij niet aan begeven.
Heb een P2S en P1S naast elkaar. Merk dat ik de P2S het vaakst aanslinger... Persoonlijk zou ik voor de P2S kiezen. Dit is en blijft persoonlijke keuze. Van de week een X2D besteld voor naast de P2S. De P1S gaat waarschijnlijk dan de deur uit...dafz0r schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:49:
Ik laat de laatste tijd geregeld ASA stukken printen en was nu aan het kijken om te upgraden van mijn 2dehands creality open printer naar een closed. Ik ben eigenlijk nog redelijk 'beginner' qua printen omdat op de creality eingelijk enkel zeer simpele single color prints deed en vooral altijd aan het prutsen was
Zijn er hier mensen die recent een afweging tussen de P1S Combo (met ams 2) en de P2S hebben gemaakt? Van reviews die ik lees zijn de upgrades allemaal minimaal maar ik kan er geen waarde aan hechten. Ik gebruik nu geen onboard scherm, ik heb geen progress camera die werkt en een hotend veranderen is een nachtmerrie.
Doel is vooral voor mezelf, ook kunnen UV bestendige dingen printen zonder eerst 2u te troubleshooten. Closed want anders moet ik teveel stofzuigen en kindervingertjes. Voorts ook samen met zoon en dochterlief door de academy lopen dat ze (onder begeleiding eerst) ook dingen kunnen printen. Voor dat laatste punt dus Bambu ecosysteem want het lijkt zeer userfriendly.
TL;DR is de €150 extra worth it of kan ik beter voor dat geld op de P1S de betere bodemplaat, een 0.2mm hotend hardened steel en nog 6 rollen filament kopen.
In eerste instantie vond ik het grotere touchscreen niet echt nodig, maar daar ben ik wel op teruggekomen. Het is toch net wat prettiger om direct door de menu’s te kunnen scrollen.
De P2S heeft daarnaast een betere camera en betere verlichting in de printer. Dat is leuk, maar helpt bij functies zoals spaghetti-detectie. Die heeft mij inmiddels al een paar keer geholpen om een mislukte print op tijd te stoppen. ;-)
Ook het wisselen van de hotend is bij de P2S wat makkelijker. Heb een 0,2 mm hotend liggen, maar eerlijk gezegd gebruik ik die nauwelijks. Print zelden zo fijn dat ik een 0,2 mm nodig heb, zou ik die persoonlijk ook niet direct aanschaffen.
In de praktijk zijn het vooral veel kleine verbeteringen bij elkaar. De P1S blijft een prima printer, maar als ik nu tussen beide zou moeten kiezen, zou ik de P2S nemen. Zoals gezegd is dit een persoonlijke keuze.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Ik heb de 0.2 ook nog maar een keer gebruikt. Wat ik wel (steeds) vaker doe, is de 0.6 inschakelen. Dat gaat bij de H2C natuurlijk helemaal makkelijk: gewoon aanklikken in Studio en hij pakt zelf de 0.6. Maar voor onderdelen die steviger moeten zijn is de 0.6 nozzle wat fijner. Het kost een heel klein beetje meer filament, maar hij is dan ook ietsje eerder klaar. Dat vind ik wel het grootste voordeel voor de Vortek: altijd een 0.2 en 0.6 nozzle 'on call'. Je hoeft er niet eens meer voor op te staanDaan_ schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:38:
[...]
Ook het wisselen van de hotend is bij de P2S wat makkelijker. Heb een 0,2 mm hotend liggen, maar eerlijk gezegd gebruik ik die nauwelijks. Print zelden zo fijn dat ik een 0,2 mm nodig heb, zou ik die persoonlijk ook niet direct aanschaffen.
De printer is (weer) gefixt maar het was achteraf toch best een karwei (denk totaal ~4u bezig geweest) om dit voor elkaar te krijgen.Sjowhan schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:58:
na bijna 450 uur gedraaid te hebben, heb ik mijn echte eerste issue met de p2s.
Ik dacht gisteravond een (nieuwe) scraper te printen obv combinatie petg/pla (deze op makerworld)..
Maar vanochtend geen succesvolle print, maar een goed geprintte handle, en de blade die niet af was. Het blijkt dat de mat-witte PLA rol vastgelopen is, en ik deze dus ook niet meer kan unloaden (filament zit goed vast).
Vanmiddag maar kijken hoe dit op te lossen :)
Ik heb meerdere combinaties van petg/pla gebruikt in het verleden wat niet voor problemen zorgde dus weer deze keuze gedaan. Goed leermoment om dit niet (meer) te doen, en te kiezen voor 1 soort (en ja, ik begrijp ook wel dat de verschillen in temperatuur niet goed zijn.
In eerste instantie zag ik dat er een stuk filament uit de nozzle nog stak (aan de bovenkant). Ik heb o.b.v. zoekresultaten en reddit tips gevonden om de nozzle warm te stoken (>275 gr) zodat het filament ging druppelen. En dat ging het. In eerste instantie de PETG, daarna nog de PLA dat blijkbaar in de nozzle vast zat. Met de bijgeleverde naald heb ik voor het grotendeel (tijdens het verwarmen) de nozzle schoon weten te krijgen en kon ik ook het stuk wat aan de bovenkant uitstak ook vrij gemakkelijk eruit halen (middels tangetjes omdat dat ding natuurlijk heet was
:strip_exif()/f/image/STQ4F0RYTnMntFLGumBW5uLc.jpg?f=fotoalbum_tile)
Hierna was het probleem nog niet verholpen want de filament zat nog vast in de extruder. Ik heb de extruder los gehaald, en daaruit bleek dat het vast zat in de sensor samen met de PTFE tube. Echt hoe dan
:strip_exif()/f/image/hwyw6hbFKoqnwUtBjMLtBswc.jpg?f=fotoalbum_tile)
Maar goed, sensor los gehaald, en geprobeerd om het zelf los te trekken. Met echt geen mogelijkheid. Inmiddels was het 1645 en was de chat ook gesloten bij BL, dus de dag erop in de chat om ondersteuning te krijgen. BL bood al aan, dat als de PTFE niet los te halen viel, dat ze een nieuwe sensor op konden sturen (ik kon dan een stuk pfte stuk knippen, zij zouden de sensor opsturen). Ik heb aangegeven dat ik eerst zelf nog een poging wilde wagen, dus vriendin meegeholpen en uiteindelijk de PTFE los weten te trekken van de sensor, zij heeft het filament doorgeknipt waardoor de sensor los was gekomen en het stuk filament weten te verwijderen. Ook wist de ams2pro weer de rol terug te rollen
:strip_exif()/f/image/HOSZUiEmvsDvy7GV3PqYQoVw.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/m4w1gGFJC8oPckk1JDRshGLC.jpg?f=fotoalbum_tile)
Hierna weer in elkaar. Eerst geprobeerd om combinatie extruder/sensor te monteren, maar dat was eigenlijk niet mogelijk. in deze wiki staat er ook een gifje waar ze eerst de sensor weer vastmaken, en daarna de extruder, dus dat maar gedaan. Het was een enorm gepriegel, maar uiteindelijk gelukt en was alles, inclusief de PFTE weer netjes gemonteerd;
:strip_exif()/f/image/iakCVsjUMMrl3osxmGuGCC4l.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/eP7asUcUtuAabS83V24JReNC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/vD7MUg9XjySRtJvoXDDcPo38.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ejS09uCoUcuB3BNPfQn28Yon.jpg?f=fotoalbum_tile)
Hierna tests gedaan met het witte filament (matte ivory white) en daar ging het alweer direct mis. Ik de andere rollen geprobeerd die aanwezig waren icm load/unload en printen van een benchy (want wie weet was het een ams2-issue), dat ging allemaal goed. Een andere kleur op dezelfde plek gaf ook goed resultaat, dus uiteindelijk ~100cm van de rol afgeknipt en deze weggegooid. Hierna was het probleem ook verholpen van dit filament.
Vreemd vind ik het wel - misschien was dit stukje toch te vochtig geworden? Geen idee...
http://specs.tweak.to/5253
Ik pak ‘m hier maar op want dat andere topic is alleeen voor laten zien en niet voor slowchathk12nl schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:08:
[...]
Zijn er veel mensen die dit doen en waarbij dit werkt? Ik heb dit nog nooit gedaan eigenlijk, ben altijd zelf aan het meten en tekenen om het zo precies mogelijk te krijgen, maar ben nu wel benieuwd of dit echt nuttig kan zijn
~
Mijn zoon wilde een uitschuifbare wapenstok voor z’n politie spelletjes met vriendjes en nadat die geprint was kon die nergens in of aan dus heb ik hem TinkerCAD toegang gegeven en een houder geprint naar eigen ontwerp en dat pastte in 1 keer.
M’n studio mic van MP mistte een bijbehorende beugel (lekker goedkoop) en hing nog altijd in een plastic dingetje en sinds ik de printer heb netjes in een geprinte replica van de originele beugel.
En dat zal zo wel door gaan: meer repareren en experimenteren. Tis fascinerend en het werkt super goed, zit mij vooral af te vragen waarom ik dit pas nu ben gaan doen
Thx voor je antwoord en het 'verplaatsen' naar het juiste topic. Ik denk dat je antwoord doelt op 3D printen algemeen. Ik heb nu 1.5 week een 3D printer (AnyCubic S1 combo) en hij heeft al ca 60 uur gedraaid. Ben helemaal 'losgeslagen' in huis en zie overal handige oplossingen dus vraag mij inderdaad ook af waarom ik hier niet eerder aan begonnen benNiGeLaToR schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:27:
[...]
Ik pak ‘m hier maar op want dat andere topic is alleeen voor laten zien en niet voor slowchat
Mijn zoon wilde een uitschuifbare wapenstok voor z’n politie spelletjes met vriendjes en nadat die geprint was kon die nergens in of aan dus heb ik hem TinkerCAD toegang gegeven en een houder geprint naar eigen ontwerp en dat pastte in 1 keer.
M’n studio mic van MP mistte een bijbehorende beugel (lekker goedkoop) en hing nog altijd in een plastic dingetje en sinds ik de printer heb netjes in een geprinte replica van de originele beugel.
En dat zal zo wel door gaan: meer repareren en experimenteren. Tis fascinerend en het werkt super goed, zit mij vooral af te vragen waarom ik dit pas nu ben gaan doen
Waar ik eigenlijk op doelde met mijn vraag; zijn er mensen die met behulp van AI een eerste ontwerp (of wellicht gelijk het final ontwerp) laten maken in bijvoorbeeld Fusion die al zo goed is, dat je een groot deel van het ontwerpen over kan slaan?
Ik ben zelf nogal precies dus ontwerp nu alles met behulp van de schuif- en rolmaat maar wellicht zijn er bepaalde stappen die ik over kan slaan met behulp van AI en ben ik 'ouderwets' bezig. Deze vraag kwam bij mij op nav het lezen van onderstaande post en ik was even benieuwd naar de ervaringen hierin
NiGeLaToR schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:33:Telescoop ladder mistte al een tijdje wat knoppen om hem in te klappen. Zodra onze 3D printer arriveerde met wat PETG een poging gedaan deze na te laten maken door AI, dit mislukte hopeloos en bleek het nog geen 10 min tekenen in TinkerCAD te zijn om het zelf te doen.
©2004
Nou ik heb dus nog weinig succes gehad met AI, maar begrijp dat als je dat wilt laten werken je meer succes hebt door een schets met maten te maken dan zoals ik deed foto's van het object dat ik na wilde maken met een meetlint er naast. De AI had gewoon moeite te 'zien' wat het was en kwam met een soort 2d interpretatie van een 3D object. En tjah, als ik dan toch moet schetsen.. kon ik het net zo goed maken.
Heb ook geprobeerd een organische speakersteun te maken met AI en dat zorgde wel voor de nodige 3D bestanden (in .STL) maar ik vond ze stuk voor stuk niet zo mooi. Denk dat dit vroeg of laat wel zou kunnen werken, maar zoals met de speakervoet is m'n AI tool rustig 45 min bezig voor een wanstaltig gevaarte waarmee ik wel heel rap door m'n AI-gebruikersbudget ga.
Edit: we kunnen een poging doen tot een '3D designs maken met AI'-topic ofzo. Kijken wat anderen ermee kunnen.
[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-08-2026 08:53 ]
Ja leuk idee!NiGeLaToR schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:52:
Edit: we kunnen een poging doen tot een '3D designs maken met AI'-topic ofzo. Kijken wat anderen ermee kunnen.
©2004
Als ik nu naar die pagina kijk, zie ik alleen dingen die ik een hele tijd geleden heb geprint. Volgens mij werkt het gewoon niet als je in LAN only mode draait, want Bambu weet niet of je het succesvol hebt geprint. Ik kan bv ook. geen 4 of 5 sterren geven als er een error was. Ik heb dat een tijdje gehad dat elke print aan het einde een fout gaf omdat er een storing in de AMS zat (stukje filament afgebroken). Ik wist wat er was, maar had geen zin om dat ding weer open te schroeven. Dus elke print eindigde met een error. Alles was goed geprint, maar toch een error. Kon toen geen mooie rating geven.Belindo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 07:28:
Via de modelpagina kun je alleen een 'comment' ingeven. Op de normale site moet je rechts je messages openen, dan 'models' en dan kun je doorklikken naar Print Profile ratings. Daar kies je het model wat je nog niet gerate hebt, en dan kun je sterren én een comment ingeven.
Ben er nog niet aan toegekomen, maar heb wel een YT video gemaakt met hulp van het halve gezin
Mijn P1S is voldoende voor mij, maar leuk zo eens een mede-tweaker te zien op de YT, weer eens wat anders dan een post met tekst hier
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Leuk om een keer een nederlandse unboxing te zien, leuk gedaan. En heel herkenbaar, eerst zelf lopen hannussen voordat je de manual erbij pakt en merkt dat die heel belangrijk is.NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:06:
[...]
Ben er nog niet aan toegekomen, maar heb wel een YT video gemaakt met hulp van het halve gezin
[Embed: Bambu Lab P2S Review: Unboxing, AMS 2 Pro en Eerste Print]
Als ik er aan toe kom ga ik dat topic opzetten
Ik mis wel heel veel info, de video kan niet gebruikt worden om zelf de P2S te installeren zonder zelf de manual erbij te houden en er kloppen een aantal aannames niet. Je kan op het scherm niet direct via makerworld iets printen (de P1S kan ook via internet verbonden worden) en de exra spoolholder kan niet tegelijk gebruitk worden met de AMS, je kan dus niet 5 verschillende filamenten gebruiken
Ik kan iedereen, die hier aan begint, aanraden om alle tutorial videos van bambu te bekijken op hun youtube kanaal.
[ Voor 22% gewijzigd door gielie op 28-08-2026 09:38 ]
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Was wel even gedoe met de Filament Track Switch. 1 van de AMS 2 had niet voldoende kracht om doorheen te drukken omgewisseld en het werkt nu. 2x AMS 2 en 2x HT op aangesloten.
Alleen nog niet alles goed kunnen aansluiten miste een 6pin kabeltje bij de Track Switch. Wordt nagezonden door Bambu. De P2S en AMS staan even stil tot die tijd.
Hoe sluiten jullie de AMS HT aan op de printer om TPU te printen. Zie zoveel voorbij komen. Zelf zat ik te denken om een 4-1 aan te sluiten op linker Nozzele waar rode rondje zit. Dan heb ik mogelijkheid om de Tracker Switch daarop aan te sluiten en de HT als nodig is voor TPU.
Niet foto ;-)
[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 28-08-2026 11:04 ]
Ik heb daar ook een zelfgeprinte 2-1 op aangesloten, die gaat naar de vaste nozzle, en print ik TPU van een spoolholder. TPU op bowden gaat echt niet lekker.Daan_ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:10:
Hoe sluiten jullie de AMS HT aan op de printer om TPU te printen. Zie zoveel voorbij komen. Zelf zat ik te denken om een 4-1 aan te sluiten op linker Nozzele waar rode rondje zit. Dan heb ik mogelijkheid om de Tracker Switch daarop aan te sluiten en de HT als nodig is voor TPU.
Niet foto ;-) [Afbeelding]
Je zou daar de HT dan ook op aan kunnen sluiten. Als je zachter dan 90A (95A in HT?) wil printen moet je wel iets anders bedenken.
Dank.. Ja in de HT. Op de deksel zit een filament doorvoer. Op Bambu site wordt hierna verwezen voor TPU.rinkel schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:19:
[...]
Ik heb daar ook een zelfgeprinte 2-1 op aangesloten, die gaat naar de vaste nozzle, en print ik TPU van een spoolholder. TPU op bowden gaat echt niet lekker.
Je zou daar de HT dan ook op aan kunnen sluiten. Als je zachter dan 90A (95A in HT?) wil printen moet je wel iets anders bedenken.
Op de P2S wel eens buiten om geprobeerd vond het niet zo prettig werken. Glasplaat eraf dan spoel buitenom direct op de nozzle. Dacht deze oplossing is wat praktischer en makkelijker om te switchen....
Dit gaat ook zeker lukken, alleen niet voor bijvoorbeeld 85A, dat is te zacht.Daan_ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:30:
[...]
Dank.. Ja in de HT. Op de deksel zit een filament doorvoer. Op Bambu site wordt hierna verwezen voor TPU.
Op de P2S wel eens buiten om geprobeerd vond het niet zo prettig werken. Glasplaat eraf dan spoel buitenom direct op de nozzle. Dacht deze oplossing is wat praktischer en makkelijker om te switchen....
Ik heb daar overigens nog niet mee geprint, maar staat wel op de todo. Ik denk er aan om dan toch de TPU feeder te kopen.
85A was ook nog niet het plan. De TPU feeder wel overwogen, nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde ervan. Of het de extra centen waard is.
Leuk filmpje! Het is denk ik vooral voor absolute beginners erg informatief omdat je alle stappen doorloopt als iemand die nog nooit een 3D printer heeft gehad en er alleen maar over heeft gelezen. Dat is een heel andere invalshoek als de 'professionele' reviewers die even snel door de basisstappen gaan. Ik heb 'm gewoon op bepaalde punten even op 1.5x gezet om toch niets te missen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:06:
Al met al een leuke, informatieve en uitgebreide unboxing met ingebruikname en eerste testprintjes. Meteen weer een abonnee erbij
"Best een grote unit"NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:06:
[...]
[Embed: Bambu Lab P2S Review: Unboxing, AMS 2 Pro en Eerste Print]
Als ik er aan toe kom ga ik dat topic opzetten
Wacht maar tot je de H2 serie eens in je handen hebt, krijg je meteen een hernia...
Thanks voor de feedback!gielie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:30:
[...]
Leuk om een keer een nederlandse unboxing te zien, leuk gedaan. En heel herkenbaar, eerst zelf lopen hannussen voordat je de manual erbij pakt en merkt dat die heel belangrijk is.
Ik mis wel heel veel info, de video kan niet gebruikt worden om zelf de P2S te installeren zonder zelf de manual erbij te houden en er kloppen een aantal aannames niet. Je kan op het scherm niet direct via makerworld iets printen (de P1S kan ook via internet verbonden worden) en de exra spoolholder kan niet tegelijk gebruitk worden met de AMS, je kan dus niet 5 verschillende filamenten gebruiken
Ik kan iedereen, die hier aan begint, aanraden om alle tutorial videos van bambu te bekijken op hun youtube kanaal.
Ah apart, ik had uit de app echt de indruk dat je dus 5 kleuren kunt printen, verkeerd begrepen.
Dus de modellen die je kunt doorbrowsen via de interface die zijn allemaal lokaal begrijp ik - als je ze zonder app wilt printen moet je ze op een USB stick zetten en die inladen begrijp ik.
Tis echt een begin met de vids, dus leer elke keer weer!
Hier sinds gisteren ook een P2S (met AMS 2 Pro) draaien. Zeer gebruiksvriendelijk. Geluid vind ik enorm meevallen. Maar ik ben industrieel lasersnijders gewend van 20kW+.
[ Voor 59% gewijzigd door Noord27 op 28-08-2026 14:36 ]
Enexis Netbeheer Engineer | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Bambu P2S
En dus doof?Noord27 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:24:. Geluid vind ik enorm meevallen. Maar ik ben industrieel lasersnijders gewend van 20kW+.
De P2S/X2D zijn een stuk stiller geworden dan de P1/X1, dat waren echt bladblazers.
De H2 is echter nog een stuk stiller. Ik print meestal op de X2, vanwege het formaat (meeste prints passen daar met gemak op), maar als ik een nacht door moet printen doe ik dat op de H2.
Wat ook enorm helpt is een supertack buildplate kopen. De bedtemperatuur kan dan een stuk lager, met als gevolg dat de kamertemperatuur lager blijft, en dus de fans niet op volle toeren gaan draaien.
De P2 en X2 kijken naar de smelttemperatuur van het filament (bij filament settings) om te bepalen of de aux fans harder moeten draaien als de kamertemp daar te dicht bij komt.
(ja, als die die smelttemp heel hoog zet, gaan de aux fans nooit aan..... ahum....)
[ Voor 16% gewijzigd door rinkel op 28-08-2026 15:25 ]
Heet is ook best verwarrend. Je kunt ook 5 kleuren printen, maar dan wel met tweede AMS aangesloten. Als ik goed heb kun je maximaal 20 kleuren printen. Al is dat wel heel veel wissels en poop ;-)NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:36:
[...]
Thanks voor de feedback!
Ah apart, ik had uit de app echt de indruk dat je dus 5 kleuren kunt printen, verkeerd begrepen.
Dus de modellen die je kunt doorbrowsen via de interface die zijn allemaal lokaal begrijp ik - als je ze zonder app wilt printen moet je ze op een USB stick zetten en die inladen begrijp ik.
Tis echt een begin met de vids, dus leer elke keer weer!
Met de externe spoel kan helaas niet automatisch worden gewisseld tijdens een multicolor print. Hiervoor heb je extra AMS nodig.
[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 28-08-2026 16:13 ]
[ Voor 5% gewijzigd door laredo op 28-08-2026 21:09 ]
Korting codes niet kunnen vinden. Er is op dit moment nog we. geen verzendkosten. Scheelt ook weer iets. Voor filament zou je ook kunnen kijken naar Sunlu. Bestel deze vaak via Ali en kies dan voor versturen vanuit DE. Recentelijk kleur pakket van 10 PETG besteld voor 88 euro.laredo schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:08:
Dank @NiGeLaToR, super handig filmpje en zoals hier al eerder gezegd, fijn dat het gewoon in huis-tuin-keuken Nederlands was (positief bedoeld) . Ik twijfelde tussen de P1S en de P2S en nu toch ook de keus laten vallen op de P2S. Ga hem dit weekend bestellen, inclusief de AMS 2 module en voorraad PLA. Had jij nog iets van een kortingscode (anders dan de 10 euro nieuwsbrief korting) gevonden of zo voor de bestelling bij Bambu?
Snijden wel, maar dan weer niet met de A2L, maar mijn H2C. Werkt op zich wel goed moet ik zeggen. Ik heb bv de naamkaartjes voor het diner bij mijn bruiloft zelf gemaakt uit stevig karton (250gram) en dan een deel uitgesneden en de namen erop laten schrijven met de pen attachment. Daar heb ik wel een tip voor trouwens. Ik heb bij Amazon deze set stiften gekocht. Die passen goed en dan heb je een mooie keuze uit kleuren en ze hebben 2 diktes. Je moet in ieder geval opletten dat je geen stiften koopt op alcoholbasis, want die drogen snel uit.bszz schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:15:
Ik ben even benieuwd of er al mensen ervaring hebben met de A2L, en dan niet alleen het printen maar ook het snijden.
:strip_exif()/f/image/i33iPEynfkLevXSnWHI0mvaK.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was een proefje met een kleur die niet zo mooi was, maar zo heb ik die naamkaartjes gemaakt. Eerst laten schrijven en daarna uitsnijden. Leek in het begin een enorm pokkewerk, want je haalt dat karton van die plakkende plaat en dan blijft wat uitgesneden is voor het grootste gedeelte achter. Dat zijn dus 10.000 kleine hartjes. Maar ik ontdekte dat je de bedscraper kunt gebruiken om die eraf te schrapen. Die lijmlaag blijft wel zitten, en die kun je weer opnieuw activeren.
Leuk spul; je kunt er hele leuke dingen mee doen. Je eigen creativiteit en de grootte van het bed is de limiet.
Zag dat er nu geen verzendkosten zijn. Hoeveel is dat normaal? Dacht dat dat altijd gratis was vanaf een bepaald bedrag.
[ Voor 24% gewijzigd door Rogers op 28-08-2026 23:36 ]
De verzending van een H serie is veel meer dan iets meer, ik dacht €60+ of zo.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Enexis Netbeheer Engineer | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Bambu P2S
@laredo plus printjes duren soms 12+ uur om te printen dus als je je kantoor actief gebruikt kun je de printgeluiden ook missenNoord27 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:32:
@laredo ik zou zeker een kamer kiezen waar het raam veelvuldig open kan/staat.
Zoals al is aangehaald. Zou ik hem zeker neer zetten in kamer waar raam open kan en of ventilatie is Niet perse nodig, maar wel zo prettig ;-)laredo schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:17:
Oke geen kortingscode, dan gewoon vandaag bestellen voor de "normale" prijs en alleen de gratis verzendkosten en 10 euro kortingscode. Ik zit nog even te dubben waar ik de printer ga plaatsen. Gewoon rijtjeshuis in NL en 2 kamers vrij. Optie 1 is kantoor/werkruimte, optie 2 is kastenkamer waar ook een 2e koelkast staat. Hoeveel ventilatie (als in: ramen die open kunnen of moeten staan) heeft de printer nodig qua geur etc?
De X2D heeft een filter doet niet alles, maar is ieder geval iets. " Three-stage air filtration (G3 pre-filter + H12 HEPA + coconut shell activated carbon)"
Voor de P2S is er een External Exhaust Fan Kit verkrijgbaar. Voor gene met oudere versie van P2S kun je gratis nieuwe achterwand meebestellen.
Hier kleine printer kamer ingericht. Staan twee printers P2S en X2D. Hier zet ik zo nu en dan een luchtontvochtiger & luchtreiniger (HEPA H13) neer. Helpt ook tegen de geurtjes. En eigenlijk altijd raam op kier staan. De luchtontvochtiger dacht dat het overkill was. Maar haalt stiekem best vocht uit de lucht. Staat op 50%
[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 29-08-2026 11:14 ]
Vind het zelf wel makkelijk niet een rol ergens op te moeten hangen maar gewoon vanuit een droger te kunnen printen.Daan_ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:34:
![]()
85A was ook nog niet het plan. De TPU feeder wel overwogen, nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde ervan. Of het de extra centen waard is.
Overigens is het wel een beetje een knutsel ding. Je moet de trackswitch loskoppelen om de een of andere reden (bypass die dus is niet relevant, trek dus de stekker er maar uit). Verder is het ding 'dom' dus je kan hem niet zelf laten loaden-unloaden. Bij het unloaden moet je daarom ook de ptfe tube van de toolhead loskoppelen, anders krijg je extruder Clogs. Ask me how I know
De 90A Tpu ligt nog in de droger, eens zien hoe dat gaat.
Eindelijk eens apparte buildplates voor TPU (BIQU Glacier) en PETG (BIQU frostbite) kan het iedereen die vaker van materiaal wisseld wel aanraden. Hechting van PETG is een stuk beter net als de release. Maar vooral: stuk eenvoudiger switchen tijdens een project.
[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 29-08-2026 19:24 ]
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Toch maar besteld om keer mee te experimenteren. ;-)
Je hebt overigens geen AMS HT nodig voor dat ding. Voegt tov een gewone droger met rollers niks toe. Het ding heeft geen auto feed helaas. Print zelf dus vanuit een Sunlu S2.Daan_ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:04:
@GoldenSample wellicht toch eens zelf mee spelen. Zoals aanhaalt kan het motortje helpen met laden van filament. Gezien ik van uit de HT wil printen. Als ik van de HT 1 van de rollers omdraai kan ik de droogfunctie ook aanzetten tijdens het printen.
Toch maar besteld om keer mee te experimenteren. ;-)
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Gisteren een kleine schets met maken gemaakt voor een beslag van een kastdeur. Simpel vierkant plaatje met een sleutelgat er in. Dat was blijkbaar al veel te moeilijk. hij is een paar uur bezig geweest en uiteindelijk een plaatje gemaakt waarin het sleutelgat 90 graden gedraaid was.NiGeLaToR schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:52:
@hk12nl ah zo!
Nou ik heb dus nog weinig succes gehad met AI, maar begrijp dat als je dat wilt laten werken je meer succes hebt door een schets met maten te maken dan zoals ik deed foto's van het object dat ik na wilde maken met een meetlint er naast. De AI had gewoon moeite te 'zien' wat het was en kwam met een soort 2d interpretatie van een 3D object. En tjah, als ik dan toch moet schetsen.. kon ik het net zo goed maken.
Heb ook geprobeerd een organische speakersteun te maken met AI en dat zorgde wel voor de nodige 3D bestanden (in .STL) maar ik vond ze stuk voor stuk niet zo mooi. Denk dat dit vroeg of laat wel zou kunnen werken, maar zoals met de speakervoet is m'n AI tool rustig 45 min bezig voor een wanstaltig gevaarte waarmee ik wel heel rap door m'n AI-gebruikersbudget ga.
net in Tinkercad maar zelf snel gemaakt, dat duurde maar een paar minuten.
[ Voor 3% gewijzigd door TomBraamhaar op 30-08-2026 15:55 ]
Het zal wellicht ooit gaan werken, maar voor dit, nu nog niet. ThinkerCAD is dan ook wel een heel fijn programma met superlage instapdrempel. Zowel mijn vrouw als zoon hebben inmiddels diverse creaties geprint en dat kan echt op millimeter niveau nauwkeurig.
Mijn gebruik & wensen:
- Doel: Voornamelijk alledaagse projecten (behuizingen, bakjes, diffusers). Eerste project: een LED-matrix raster van 8x32 cm. En wat kleine onderdelen printen voor speelgoed en andere dingen in en rond het huis.
- Kleuren: Meestal 1 kleur per print (handmatig rollen wisselen is prima). Wel wil ik incidenteel strakke 2-kleurenprints of makkelijk verwijderbare support-structuren maken.
- geen AMS: Ik wil bewust géén AMS aanschaffen om het budget en de opstelling simpel te houden.
Mijn vragen aan jullie:
- Is het dual-nozzle systeem van de X2D (zonder AMS) in de praktijk echt zo'n grote meerwaarde voor een beginner, of maakt het de workflow juist ingewikkelder?
- Is het prijsverschil van € 110 de X2D waard voor voornamelijk PLA/PETG, of is de P2S ruim voldoende?
- Black Friday: Heeft het zin om 3 maanden te wachten op Black Friday voor deze specifieke modellen, of zijn de kortingen op losse printers bij Bambu Lab doorgaans te klein om voor te wachten?
@NiGeLaToR om onderdelen te genereren met Ai kun je ook https://nurb.dev/ gebruiken, heb het zelf nog niet geprobeerd.
[ Voor 5% gewijzigd door inTIMidate op 30-08-2026 16:30 ]
Automatisch filament laden en ontladen – veel minder handmatig wisselen.
Filament droog houden – vooral bij AMS 2 Pro/HT; afgesloten opslag met droging is handig voor vochtgevoelige filamenten.
Automatische spool-over – twee rollen van hetzelfde filament erin en hij kan automatisch doorgaan met de volgende als één rol leeg is.
Meerdere kleuren/materialen direct beschikbaar – bijvoorbeeld PLA, PETG en ASA klaar hebben staan zonder steeds rollen te wisselen.
Minder gedoe met restrollen – kleine restanten kun je gemakkelijker opmaken door automatische spool-over.
Een paar belangrijke verschillen tussen de P2S en X2D:
- Filamentbuffer: beide hebben een filamentbuffer. De P2S heeft een ingebouwde 2-in-1 buffer; de X2D heeft een uitgebreider filamentpad-/buffersysteem.
- Sensoren en bewaking: de X2D heeft uitgebreidere bewaking van het volledige filamentpad en meer pre-flight checks. De P2S heeft onder andere filament run-out, filament tangle, filament odometry, deursensor en power-loss recovery.
- Luchtfiltering: P2S heeft basisfiltering; X2D heeft G3 + H12 HEPA + actief kool.
- Verwarmde kamer: P2S heeft geen actieve kamerverwarming; X2D wel, tot 65 °C.
- Heatbed: P2S maximaal 110 °C; X2D maximaal 120 °C.
- Vision Encoder: de X2D ondersteunt de optionele Vision Encoder voor extra nauwkeurige bewegingskalibratie; de P2S niet.
- Mechanica: de X2D gebruikt bredere 1,5 mm tandriemen.
- Pre-flight checks: de X2D controleert voor en tijdens het printen meer onderdelen van het printsysteem automatisch.
Voeg je achteraf buffer en filtering toe. Dan ben je +/- 60 euro kwijt.
Persoonlijk vindt ik de X2D wel fijn als je prints hebt waar je support hebt en je geen plekken wilt zien van het verwijderen. Dan kun je met X2D met twee verschillende materialen printen. bijvoorbeeld PETG voor het model en voor support PLA. En als je geen AMS hebt en wilt beide Nozzles gebruiken dan zul je creatief moeten zijn ;-)
Het is en blijft persoonlijke keuze. Persoonlijk zou ik kiezen voor X2D met AMS als je die nog niet hebt ;-)
Tja... wil je nu beginnen met printen ? Nu is er nog gratis bezorging. Dat scheelt ook wel weer. De X2D verwacht ik dit jaar niet in de korting. Was toen der tijd ook niet met de P2S. Je kunt altijd wel blijven wachten.
PS: lees aantal pagina's terug. Soort gelijke vraag is al keer voorbij gekomen ;-)
Wachten op korting.
[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 30-08-2026 16:45 ]
Als je niet de dual nozzle wilt van de X2D zou ik de Qidi Q2 overwegen, is beter dan de P2S en maar €550 incl AMS bij Joybuy.inTIMidate schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:24:
Ik wil mijn eerste 3D-printer aanschaffen en twijfel tussen twee modellen met gesloten behuizing: de Bambu Lab P2S (los, ~€ 519) en de Bambu Lab X2D (los, ~€ 629).
Mijn gebruik & wensen:De X2D kost ~€ 110 meer en heeft een dual-nozzle systeem. Als ik het goed begrijp, kan ik op de X2D met een tweede (zelfgeprinte) spoelhouder 2 kleuren/materialen printen zonder AMS en zonder purge-afval, terwijl de P2S met 1 nozzle dat niet automatisch kan.
- Doel: Voornamelijk alledaagse projecten (behuizingen, bakjes, diffusers). Eerste project: een LED-matrix raster van 8x32 cm. En wat kleine onderdelen printen voor speelgoed en andere dingen in en rond het huis.
- Kleuren: Meestal 1 kleur per print (handmatig rollen wisselen is prima). Wel wil ik incidenteel strakke 2-kleurenprints of makkelijk verwijderbare support-structuren maken.
- geen AMS: Ik wil bewust géén AMS aanschaffen om het budget en de opstelling simpel te houden.
Mijn vragen aan jullie:Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
- Is het dual-nozzle systeem van de X2D (zonder AMS) in de praktijk echt zo'n grote meerwaarde voor een beginner, of maakt het de workflow juist ingewikkelder?
- Is het prijsverschil van € 110 de X2D waard voor voornamelijk PLA/PETG, of is de P2S ruim voldoende?
- Black Friday: Heeft het zin om 3 maanden te wachten op Black Friday voor deze specifieke modellen, of zijn de kortingen op losse printers bij Bambu Lab doorgaans te klein om voor te wachten?
@NiGeLaToR om onderdelen te genereren met Ai kun je ook https://nurb.dev/ gebruiken, heb het zelf nog niet geprobeerd.
O.a. open source, heated chamber & ams, 1.5gt belts, robuustere bed aandrijving.
Je hebt voor die 100 euro veel meer functionaliteit:
- dual-nozzle (handig wanneer je bijvoorbeeld tekst op je bakjes/behuizingen wilt printen)
- Toolhead Camera (extra AI-functionaliteit)
- Groter display
- Vision Encoder beschikbaar (doet mij vermoeden dat deze machine preciezer is)
Je wilt: geen AMS en incidenteel meerdere kleuren printen. Dat kan niet met de P2S.
Aanvullend, de 1.5mm riemen waardoor je minder last hebt van VFA.tweak4all schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:52:
[...]
Je hebt voor die 100 euro veel meer functionaliteit:
- dual-nozzle (handig wanneer je bijvoorbeeld tekst op je bakjes/behuizingen wilt printen)
- Toolhead Camera (extra AI-functionaliteit)
- Groter display
- Vision Encoder beschikbaar (doet mij vermoeden dat deze machine preciezer is)
Je wilt: geen AMS en incidenteel meerdere kleuren printen. Dat kan niet met de P2S.
Heated Chamber, erg fijn als je ABS/ASA en dat soort filamenten print.
Dual nozzle is vooral om support te printen zodat je die lelijke plekken niet hebt en moeite moet doen om de support eraf te halen. Je kan bijv. PETG interface gebruiken op PLA printjes.
Ik heb mn P2S verkocht om een X2D te kopen. Geen dag spijt van gehad.
En werkt dat ook met Bamby Handy? Want dat is imo het grote voordeel van Bambu Lab. Modelletje zoeken, printer kiezen en klaar.Rogers schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:22:
[...]
Als je niet de dual nozzle wilt van de X2D zou ik de Qidi Q2 overwegen, is beter dan de P2S en maar €550 incl AMS bij Joybuy.
O.a. open source, heated chamber, 1.5gt belts, robuustere bed aandrijving.
Ik snap eigenlijk niet waarom je een ander merk printer gaat aanraden in iemand die bewust in het bambu topic post ipv algemeen 3d printen. Ik ga toch ook niet zeggen dat je Volkswagen moet kopen aan iemand die in het Renault topic een vraag stelt?
VFA, dankje, ik heb weer wat geleerd!V-rg schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:11:
[...]
Aanvullend, de 1.5mm riemen waardoor je minder last hebt van VFA.
Heated Chamber, erg fijn als je ABS/ASA en dat soort filamenten print.
Dual nozzle is vooral om support te printen zodat je die lelijke plekken niet hebt en moeite moet doen om de support eraf te halen. Je kan bijv. PETG interface gebruiken op PLA printjes.
Ik heb mn P2S verkocht om een X2D te kopen. Geen dag spijt van gehad.
Ik probeer bewust alleen op de wensen van de persoon te reageren. ABS/ASA was hierbij uitgesloten.
Bij dual-nozzle-support printen is het wel aan te raden om het support met dezelfde kleur te printen, of de supportinterface-instellingen heel goed af te stellen.
Ergens snap ik het wel, maar je hebt wel gelijk. Het is net alsof je Android aanprijst op een iPhone-topic.TomBraamhaar schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:28:
[...]
Ik snap eigenlijk niet waarom je een ander merk printer gaat aanraden in iemand die bewust in het bambu topic post ipv algemeen 3d printen.
Er is vast reden dat je adviseert om in zelfde kleur te printen bij support. Tot op heden altijd met een andere kleur geprint. En dat gaat altijd goed. Geen kleur overloop etc... Net als dat ik niks aan heb hoeven passen in Bambu Studio voor het printen. Gister met zwart PETG en support geel PLA geprint. Gebruik deze combinatie wel vaker.tweak4all schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:28:
[...]
Bij dual-nozzle-support printen is het wel aan te raden om het support met dezelfde kleur te printen, of de supportinterface-instellingen heel goed af te stellen.
Ik was me er niet van bewust dan de AMS ook voordelen heeft ookal heb je er geen 4 kleuren in zitten. Ik dacht als ik geen AMS heb en dan een extra filament houder print ik die dan aan de tweede nossle kon aansluiten, maar ik heb nog 0 ervaring dus wellicht praat ik onzin 😄
En X2D kan met de heated chamber ook filament drogen heb ik begrepen, doen jullie dit wel eens?
Nee, daar gebruik ik m’n AMS voorinTIMidate schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:43:
En X2D kan met de heated chamber ook filament drogen heb ik begrepen, doen jullie dit wel eens?
Wist wel dat deze reactie zou komen. Is het echt zo verschrikkelijk om te vermelden dat er ook andere opties zijn? Vooral als het budget belangrijk is.TomBraamhaar schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:28:
[...]
En werkt dat ook met Bamby Handy? Want dat is imo het grote voordeel van Bambu Lab. Modelletje zoeken, printer kiezen en klaar.
Ik snap eigenlijk niet waarom je een ander merk printer gaat aanraden in iemand die bewust in het bambu topic post ipv algemeen 3d printen. Ik ga toch ook niet zeggen dat je Volkswagen moet kopen aan iemand die in het Renault topic een vraag stelt?
En nee het werkt niet met bambu handy maar wel met een vergelijkbare app, die ook nog lokaal werkt.
Ja, inderdaad. Het is een aantal keer voorgekomen dat de support niet te verwijderen was.
Naar mijn idee heeft dit ook te maken met de kwaliteit van het filament. Bijvoorbeeld PLA eSUN-basic wit kan nogal plakkerig zijn.
@inTIMidate
De AMS PRO is geweldig(en duur), maar scheelt een hoop gedoe.
Weer een extra stapje richting gewoon printen, in plaats van printeroperator spelen.
En ja, je zou ook gewoon een 2e filamenthouder kunnen printen en zonder AMS kunnen werken.
@Rogers
Ik snap je link en ook je goede bedoeling, maar het is als vloeken in de kerk.
Filament drogen in de printer deed ik op de X1C via het heated bed met een geprinte kap over het filament. In principe kan dat op alle printers. De X2D zal het mss iets gecontroleerder doen dankzij de heated chamber.inTIMidate schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:43:
Bedankt voor de reacties, dat was snel 🙂
Ik was me er niet van bewust dan de AMS ook voordelen heeft ookal heb je er geen 4 kleuren in zitten. Ik dacht als ik geen AMS heb en dan een extra filament houder print ik die dan aan de tweede nossle kon aansluiten, maar ik heb nog 0 ervaring dus wellicht praat ik onzin 😄
Een (verwarmde) AMS is vooral lekker makkelijk, zelfs als je niet multi color print. Heb onlangs een heater gekocht voor de AMS 1, vooral omdat ik genoeg heb van de silica drogen.
[ Voor 10% gewijzigd door Rogers op 30-08-2026 19:07 ]
Gister printje met te weinig support mislukt, keer multicolor PLA aangezien voor spaghetti door de AI en keer problemen omdat het poepjes bakje met de AMS & vier kleuren printen kansloos is. Immers, bijv 1200 layers in alle 4 kleuren is potentieel zo’n 4800 poepjes
Dus eens: geen printer operator. Tis écht een gezinsding aan het worden en dat is tof.
[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 30-08-2026 19:11 ]
Wat moet ik er nog zeker bij bestellen? Wit en zwart Filiament dacht ik maar welke exact en nog iets meer?
Zorg ervoor dat je wel voor minimaal €55,- filament etc besteld. Anders betaal je alsnog €10,- verzendkosten naast die printer.inTIMidate schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:20:
Als ik het zo lees dan zou ik voor de X2D met AMS het beste kunnen gaan.
Wat moet ik er nog zeker bij bestellen? Wit en zwart Filiament dacht ik maar welke exact en nog iets meer?
PLA Basic + PETG Basic kan je best wel ver mee komen. Ik zou wit, zwart en grijs nemen. Dat zijn toch wel de "kleuren" dit ik het meest gebruik.
Bij X2D zou ik misschien ook wat ABS doen, want dingen zoals een Riser is wel handig zodat die PTFE tube niet slijt over het glas (vieze glas ook). En die wil je wel met ABS (of ASA) doen, PETG ging dus buigen door de hete kamer.
Zelfde voor mij, Print vooral PETG en PLA als Support interface laat echt nooit iets achter, gewoon met de suggested support interface instellingen van BambuStudio en allerlei verschillend (niet Bambu) filament. Zowel bij grote vlakke of kleine oplopende support interfaces.Daan_ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:38:
[...]
Er is vast reden dat je adviseert om in zelfde kleur te printen bij support. Tot op heden altijd met een andere kleur geprint. En dat gaat altijd goed. Geen kleur overloop etc... Net als dat ik niks aan heb hoeven passen in Bambu Studio voor het printen. Gister met zwart PETG en support geel PLA geprint. Gebruik deze combinatie wel vaker.
Omdat er al een ander topic voor is.. Gaat hier juist om ervaringen met de Bambu handel (inclusief hun lock-in & opensource shit gedrag), niet om de zelfde discussie (afweging welk merk printer) nog een keer te voeren. Kijk ook eens naar de tekst in het kader boven de quickreply. insert Yelling Seagul meme hereRogers schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:55:
[...]
Wist wel dat deze reactie zou komen. Is het echt zo verschrikkelijk om te vermelden dat er ook andere opties zijn? Vooral als het budget belangrijk is.
En nee het werkt niet met bambu handy maar wel met een vergelijkbare app, die ook nog lokaal werkt.
[ Voor 31% gewijzigd door GoldenSample op 30-08-2026 20:21 ]
Verschrikkelijk? Nee. Maar je post komt over als een halve reclame. Niet echt nodig.Rogers schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:55:
[...]
Wist wel dat deze reactie zou komen. Is het echt zo verschrikkelijk om te vermelden dat er ook andere opties zijn? Vooral als het budget belangrijk is.
Persoonlijk zou ik wel voor die combinatie gaan. Gebruik zelf de P2S en X2D en heb nog een P1S te koop staan. En die laatste heeft mij ook niet teleur gesteld.inTIMidate schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:20:
Als ik het zo lees dan zou ik voor de X2D met AMS het beste kunnen gaan.
Wat je erbij moet bestellen is echt afhankelijk wat je wilt gaan printen. Ik print veel in PETG. En gebruik hiervoor het merk Sunlu. Is direct bij Sunlu Duitsland goed te kopen of via Ali en dan zoek je op Sunlu PLA of PETG en kies je versturen uit DE. Van de week 10 rollen PETG diverse kleuren besteld voor 88 euro inclusief verzenden. (was via Ali)
En welke kleuren. Wat wil je gaan printen. ;-) Welke kleuren kun je denk ik zelf beter bepalen dan wij ...
[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 30-08-2026 19:55 ]
Dus heb net nog een X2D besteld met AMS en AMS HT.
Combi werkt gewoon lekker
Dus. Waarschijn de A1 mini de deur maar weer uit, en de P1S (8000+ uur) voor ongein dingen. En ook nog met 2x een AMS
[ Voor 3% gewijzigd door Renegade666 op 30-08-2026 19:59 ]
LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Probleem met een support interface is natuurlijk dat het andere materiaal er niet op plakt. Je moet echt _VEEL_ flushen als je dat een beetje okay uit je nozzle wilt krijgen, veel te veel voor in een normale print met 1 nozzle. Als ik met een de AUX nozzel van PLA naar PETG wissel (voor een multicolor PETG print bijvoorbeeld) flush ik _veel_ maar print ik veelal als 1e print iets dat qua sterkte niet zo veel uitmaakt (prototype oid van iets) je merkt gewoon dat het de eerste paar layers minder stevig is.Renegade666 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:58:
Na nu een paar maand X2D te hebben draaien naast de P1S, kom je er toch achter dat dualnozzle verdomd handig is met support interfaces. Heb het ook wat met de P1S gedaan, nadat ik de X2D net had, maar naast een volle poopshute af en toe... ook veel plastic wat dus weg viel. Was dit niet echt ideaal.
Dus heb net nog een X2D besteld met AMS en AMS HT.
Combi werkt gewoon lekkerIdeaal voor al die modellen die momenteel weer druk aan het printen ben... XD
Dus. Waarschijn de A1 mini de deur maar weer uit, en de P1S voor ongein dingen. En ook nog met 2x een AMS
Ik heb nu 3x PETG en 2x PLA in mijn winkelmandje zitten zodat ik ook 10 euro korting krijg. Maar dat is bij elkaar 5kg voor €66,10
Ja maar dat is een fluitje van een cent. Als je bij Bambu in 1x veel (verschillende) rollen koopt valt het qua meerprijs opzich wel mee (zeker als je je weer afmeld en opnieuw aanmeld voor de nieuwsbrief) inderdaad. Tipje van mijn kant: bestel initieel vooral filament met spoel. Later kom je om in de herbruikbare spoelen maar aan het begin is het nogal vervelend als je een kleur niet kan gebruiken omdat je hem alleen op navulling hebt ipv op spoel zelf. De nieuwere Sunlu spoelen zijn overigens cross-compatible met de Bambu spoelen.inTIMidate schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:02:
Maakt het dan niet uit dat er geen rfid chip zit, dan moet je ze handmatig instellen op de bambu printer?
Ik heb nu 3x PETG en 2x PLA in mijn winkelmandje zitten zodat ik ook 10 euro korting krijg. Maar dat is bij elkaar 5kg voor €66,10
Ik kan niet met zekerheid zeggen of het de interface-instellingen zijn of het type filament.Daan_ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:04:
Dat heeft toch niks met kleur te maken ? Maar meer filement keuze ?
Maar als het fout gaat, is het minder erg wanneer dezelfde kleur filament aan je model blijft hangen.
En ja, misschien is het een gebruikersvoutje, en gaat het eigenlijk altijd goed, maar dat is niet mijn ervaring.
Maar ik wil meer...eigenlijk wilde ik ook de SpoolBuddy gaan bouwen zodat ik alle spools (ook niet-Bambu Lab) kan scannen en automatisch toewijzen. Maar Bambuddy heeft tegenwoordig ook Spoolman integratie en volgens mij is Spoolman iets verder uitontwikkeld (wordt ook door meerdere printermanagers ondersteund). Dus heb ik via een (Gemini) Python scriptje de inventory van Bambuddy overgezet. Hardware voor de display en load cells is onderweg. Lijkt mij een ideale situatie. Jammer dat niet alle fabrikanten een open standaard nastreven en weer hun eigen systeem bedenken. Zo krijg je dit. En met Bambuddy kun je het hele cloud ecosysteem van Bambu Lab omzeilen.
/f/image/mW6evKv6ZU9RWLyg3frGUoe6.webp?f=fotoalbum_large)
BTW: ding van het plaatje vind je hier en daarbij ook alle links naar de betreffende hardware e.d.
[ Voor 6% gewijzigd door mphilipp op 30-08-2026 21:26 ]
Volgens mij zit de RFID tag vast aan de kartonnen rol in het midden, die kan je wel hergebruiken maar de sticker aan de zijkant van de spoel is puur een stickerNiGeLaToR schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:09:
@GoldenSample en de rfid tags zitten in de sticker dus die kun je evt hergebruiken.
Ik heb sinds kort een H2C, en zie dat je er ook eentje hebt. Hoe werkt het doorsturen vanuit (ik ga uit van) BambuSlicer naar Bambuddy? Gezien Orcaslicer met de H2C nog niet echt goed werkt.mphilipp schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 21:01:
Zijn er hier nog meer Bambuddy gebruikers die de filament manager gebruiken? Ik ben gisteren heel vlijtig bezig geweest en heb mijn filamentcollectie ingevoerd. Best een werk, maar ik was echt het overzicht kwijt. Het mooie is dat ik nu redelijk nauwkeurig bij kan houden hoeveel er nog over is. Als je bv een groot project hebt waarbij je meerdere materialen/kleuren nodig hebt, kun je vooraf al in je inventory kijken of je nog voldoende van alles hebt.
Maar ik wil meer...eigenlijk wilde ik ook de SpoolBuddy gaan bouwen zodat ik alle spools (ook niet-Bambu Lab) kan scannen en automatisch toewijzen. Maar Bambuddy heeft tegenwoordig ook Spoolman integratie en volgens mij is Spoolman iets verder uitontwikkeld (wordt ook door meerdere printermanagers ondersteund). Dus heb ik via een (Gemini) Python scriptje de inventory van Bambuddy overgezet. Hardware voor de display en load cells is onderweg. Lijkt mij een ideale situatie. Jammer dat niet alle fabrikanten een open standaard nastreven en weer hun eigen systeem bedenken. Zo krijg je dit. En met Bambuddy kun je het hele cloud ecosysteem van Bambu Lab omzeilen.
[Afbeelding]
BTW: ding van het plaatje vind je hier en daarbij ook alle links naar de betreffende hardware e.d.
Zijn er features die zo niet werken?
Ik zou het prima vinden om wat minder ecosysteem-afhankelijk te zijn
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Doelde inderdaad op de sticker aan het einde van de rol.TheJVH schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:12:
[...]
Volgens mij zit de RFID tag vast aan de kartonnen rol in het midden, die kan je wel hergebruiken maar de sticker aan de zijkant van de spoel is puur een sticker.
Je stuurt gewoon je prints naar de printer zoals gebruikelijk, en Bambuddy pikt dat automatisch op. Het vervult zeg maar de rol van de Handy app: je kunt er de voortgang mee monitoren en van alles zien. Je moet de printer wel in LAN & DEV mode zetten, en even opnieuw koppelen met de slicer want die was eerst via de cloud gekoppeld.coptician schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:22:
[...]
Ik heb sinds kort een H2C, en zie dat je er ook eentje hebt. Hoe werkt het doorsturen vanuit (ik ga uit van) BambuSlicer naar Bambuddy? Gezien Orcaslicer met de H2C nog niet echt goed werkt.
In principe werkt alles als voorheen, alleen kun je de Handy app niet meer gebruiken. Op zich geen groot gemis, alleen het monitoren van prints jobs als je niet op je eigen netwerk zit vereist wat handigheid: een VPN naar je thuisnetwerk, of iets als Tailscale.
En je kunt ook slicen via de browser, maar ik dacht dat je daarvoor Orca Slicer nodig hebt en die werkt idd nog niet met de H2C. Ik wilde Orca ook uitproberen, maar helaas...
Ik ben er wel tevreden over. Het was voor mij gewoon een experiment; kijken of dat leuk werkt. Ik ben geen privacy freak ofzo, maar als het werkt, dan werkt het. Ik mis verder niets. Alleen - maar ik denk dat dat een MacOS geintje is - ik raak de verbinding met de printer vaak kwijt. Dan moet ik weer naar Devices toe en 'm weer selecteren. Kost maar 2 tellen, maar toch een beetje annoying. Op MacOS is Bambu Studio niet zo stabiel als op Windows.
Het filament wisselen werd een steeds groter probleem tot zelfs gewoon printen foutmeldingen begon te geven. Dat laatste was toen ook zelf vast te stellen want het filament kwam praktisch niet meer door de hub in de AMS 2 Pro zonder op de veer te drukken.Rukapul schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:44:
[...]
Ik weet niet waar hij vastloopt.
[...]
De first layer test zag er prima uit.
Ik krijg bijvoorbeeld onderstaande foutmelding:
[Afbeelding]
Waarnemingen:
• Als ik dan vlot genoeg op "Finished, Continue" druk dan lukt het meestal wel.
• Wacht ik langer dan is de kans op herhaling groter.
• Warm ik handmatig de hotend eerst op dan gaat het direct goed.
• Een filamentwissel bij primaire hotend (x2d) gaat goed.
• Een filamentwissel nadat de auxilary is gebruikt geeft kans dat het niet goed gaat.
Het lijkt er dus op dat om de een of andere manier de primaire hotend soms niet warm genoeg is en daarom filament niet geladen kan worden.
Ik kan dus alles nog printen, maar bij niet opletten na de start of een filamentwissel is er het risico dat handmatig een actie nodig is.
Hoe dit te bevestigen?
Hoe dit op te lossen?
Dat laatste is een bekend probleem en is vooralsnog opgelost met een geprint insteekvorkje wat de veer iets naar beneden gedrukt houdt:
https://makerworld.com/models/2801887
Leuk al die AI van Bambu maar een gebrek aan hun eigen product houden ze handig buiten schot.
Hopelijk hebben de motortjes niet teveel op hun donder gehad door de zinloze overbelasting.
Je kunt natuurlijk ook nog een spoel printen. Daarbij loop je wel tegen de afweging stevigheid vs hoeveelheid filament aan.GoldenSample schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:08:
[...]
Ja maar dat is een fluitje van een cent. Als je bij Bambu in 1x veel (verschillende) rollen koopt valt het qua meerprijs opzich wel mee (zeker als je je weer afmeld en opnieuw aanmeld voor de nieuwsbrief) inderdaad. Tipje van mijn kant: bestel initieel vooral filament met spoel. Later kom je om in de herbruikbare spoelen maar aan het begin is het nogal vervelend als je een kleur niet kan gebruiken omdat je hem alleen op navulling hebt ipv op spoel zelf. De nieuwere Sunlu spoelen zijn overigens cross-compatible met de Bambu spoelen.
Voor mezelf maakt het niet zoveel uit maar voor de rest van het huishouden is het Bambu filament superhandig.inTIMidate schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:02:
Maakt het dan niet uit dat er geen rfid chip zit, dan moet je ze handmatig instellen op de bambu printer?
Ik had al wel wat PLA van mijn vorige printer maar heb inmiddels 20+ rollen Bambu gekocht (PLA basic/matte en PETG).
Van beide materialen globale dekking over het kleurenspectrum.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.