• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-01 11:06
@Axel Ik heb ook even het model bekeken en ik zie dat de randen van de bodem geheel kwart-rond zijn. Dat betekent dat de eerste lagen van onderaf dus eigenlijk worden geprint onder een hoek kleiner dan 45 graden (gaat dus van gelijk met de buildplate tot een hoek van 90 graden voor de wand, waarbij het in het begin bijv 5 of 10 graden is). Dat gaat vaak goed, maar is dan niet altijd 100% mooi. Beter had geweest als het model na de bodem was begonnen onder een hoek van 45 gr en dan rond omhoog naar 90 graden.

Dit was de eerste video met uitleg die ik kon vinden:
YouTube: 3D printing - Better bottom fillets with the "Chamfillet" technique
of
YouTube: Design Better Fillets for Mass Production 3D Printing

[ Voor 8% gewijzigd door musicpixel op 14-01-2026 14:06 ]

Feel free to Buy me a coffee

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-01 09:05
smoken schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Maar die wil je ECHT niet gebruiken ... althans, niet als je wilt dat die fan doet wat hij moet doen: het object koelen.
Heb hem er hier al tijden opzitten zonder problemen, volgens moet de ruimte gekoeld worden!

Bing

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03:55
Gaat helemaal top nu! Gouden tip was eerste 4 lagen fan op 0%.
@musicpixel Dank voor die analyse, dat ligt in lijn met hetgeen ik dacht te zien. Daar waar het fout ging in eerste lagen loopt de nozzle inderdaad een hele rare niet natuurlijke lijn. Maar slechts de eerste 5/6(?) lagen zijn het probleem en daarna trekt die het erg mooi op (zie hieronder). Lijkt dus wel toch (deels) model te zijn.

Dank voor alle hulp, als beginneling erg veel geleerd in de eerste 48u haha! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAVY8BNvIxHomZ_waa5iulju3uU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O10Ftc7F0NzzNzzlTMM1VlG3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xj5W9cAVnYsDp3Wzw0hxJ0ZYR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phwgnGm4OazRAPLrjSqCFC0C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_6t5pw_iUEZ1B590fNIXXdbxWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rkqj7ZgBc70YKBocWqbn3sDt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Axel op 14-01-2026 15:10 ]

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-01 15:08
smoken schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Maar die wil je ECHT niet gebruiken ... althans, niet als je wilt dat die fan doet wat hij moet doen: het object koelen.
Die aux fan zorgt regelmatig voor problemen bij bepaalde modellen/delen, wat logisch is als je een kant van een model flink koelt. Bij mijn X1C staat die ook regelmatig uit. Niks mis mee om die uit te zetten.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-01 19:23
Je had hem ook kunnen draaien zodat hij niet recht voor die fan uitgang zat. 7(8)7

https://www.twitch.tv/3divo

• Axel
Quepee schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:29:
Je had hem ook kunnen draaien zodat hij niet recht voor die fan uitgang zat. 7(8)7
Had gekund haha maar iets met een newbie en nog lerende

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Nieuwe firmware voor de P1S. Daarnet even geüpdate voordat ik een print aanzette maar bij die print (die gisteren twee keer prima lukte) gelijk issues met de 1e layer. Alsof de nozzle over de buildplate 'schraapt'. Zat er niet uit. Na 2 layers gecancelled, en de onderkant is niet mooi glad.

Nu even volledige calibratie aan het doen, anders maar even de firmware een rollback geven.

Edit; gaat nu weer prima na een volledige kalibratie. Waarschijnlijk toeval dat dat nu net nodig was.

[ Voor 11% gewijzigd door Belindo op 15-01-2026 07:42 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-01 20:00
Belindo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:10:
Nieuwe firmware voor de P1S. Daarnet even geüpdate voordat ik een print aanzette maar bij die print (die gisteren twee keer prima lukte) gelijk issues met de 1e layer. Alsof de nozzle over de buildplate 'schraapt'. Zat er niet uit. Na 2 layers gecancelled, en de onderkant is niet mooi glad.

Nu even volledige calibratie aan het doen, anders maar even de firmware een rollback geven.

Edit; gaat nu weer prima na een volledige kalibratie. Waarschijnlijk toeval dat dat nu net nodig was.
Advies is om sowieso na een update even een power cycle te doen. Zelf doe ik dan ook vaak nog een kalibratie zodat ik zeker weet dat alles ok is.

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 18:53
Belindo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:10:

Zoals @bvsteyn al aangaf: beste om op zijn minst een power cycle te doen, maar beter nog een complete kalibratie (zoals jij nu ook ondervonden hebt)

Uit de Wiki: https://wiki.bambulab.com/en/p1/manual/firmware-upgrading

"Recommended steps after a firmware update:

While not completely necessary in every situation, we strongly recommend doing the following steps after a firmware update is done:

Turn off the printer, wait for 5 seconds then turn it on again.
Perform a full calibration from the printer's menu, or using Bambu Studio. This will ensure that all the features of the printer are re-calibrated if there's anything wrong.

Performing these operations will ensure that your printer is running as expected after a firmware update."

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-01 10:36
smoken schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:06:
[...]

Zoals @bvsteyn al aangaf: beste om op zijn minst een power cycle te doen, maar beter nog een complete kalibratie (zoals jij nu ook ondervonden hebt)

While not completely necessary in every situation, we strongly recommend doing the following steps after a firmware update is done:

Perform a full calibration from the printer's menu, or using Bambu Studio. This will ensure that all the features of the printer are re-calibrated if there's anything wrong.

Performing these operations will ensure that your printer is running as expected after a firmware update."
Powercycle ook? Die doe ik niet altijd, kalibreren wel.
Nadeel van kalibreren vind ik wel dat de P1S dan weer de eerste zoveel prints een toonladder bij elkaar trilt tussen bedlevelen en printen in plaats van 2 korte trillingen.

• Belindo
  • Nu online

Belindo

Thanks @bvsteyn en @smoken voor de tips. Was niet op de hoogte van de volledige kalibratie na een update, en een powercycle kan ook geen kwaad.

Print gaat nog steeds dikke prima, met een mooie 1e laag

smoken schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:06:
[...]

Hmm, nog nooit gedaan. Gaan we voortaan doen, dank

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-01 09:31
Ik heb nog zo'n 70 lege rollen (en bijbehorende dozen) liggen.
Leuk dat ze herbruikbaar zijn, maar Sunlu (waar ik bestel) heeft vrijwel niets leverbaar in de kleuren en materialen die ik gebruik. (PETG en PLA+, transparant, wit/zwart/oranje

Heeft iemand er nog nut voor of kan dit zo de prullebak (en oud papierbak) in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjHSt_L0BgbcJi5uNJMkHeLLfKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n11jEsqaDCgEQgd8tD4Nbxml.jpg?f=fotoalbum_large

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Autoreply schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:59:
Leuk dat ze herbruikbaar zijn, maar Sunlu (waar ik bestel) heeft vrijwel niets leverbaar in de kleuren en materialen die ik gebruik. (PETG en PLA+, transparant, wit/zwart/oranje

[Afbeelding]
er zijn stl om van die lege rollen een opslagsysteem te maken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:50

[Afbeelding]
Daar was vraag naar in dit of het filament topic. De herbruikbare spoelen van Sunlu zijn compatibel met Bambu refills (dacht ik).

Volgens mij was dat @makooy

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 15-01-2026 12:48 ]

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-01 09:43
Vandaag na bijna 2 weken "kwijt" te zijn geweest bij DPD eindelijk mijn laatste deel van de bestelling mogen ontvangen.

De Vision Encoder plate 8)

Vandaag een kalibratie product getekend,geprint en gemeten.
Morgenvroeg ga ik de kalibratie uitvoeren en opnieuw hetzelfde product printen en meten.

Resultaten zal ik hier ook delen als ik ze heb :9

Mocht je nog goeie ideeën hebben om te meten vóór en ná het kalibreren, laat maar even weten. nu kan ik nog testen voor de kalibratie :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ts_l6rpnjZGfNSzKVvQ8ZGgl5Rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3ceospOfQVWFhKFvBk4AzMH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neOWSAzNGCWhGnuXWTgR0A6H1UU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WI6KLqrEfSqM5R3xmOCN4Tzd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door MaD_co op 15-01-2026 13:54 ]

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
rinkel schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Daar was vraag naar in dit of het filament topic. De herbruikbare spoelen van Sunlu zijn compatibel met Bambu refills (dacht ik).

Volgens mij was dat @makooy
Yes klopt. Al wil ik die van Bambulab zelf. Thanks voor de tag! :*)

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-01 17:02

[Afbeelding]
Op marktplaats zetten, heb er laatst zelf ook op gezocht, alleen kwamen er toen ook Bambu spoelen voorbij. Anders had ik de sunlu gekocht, ivm veel refills van Bambu. Je moet wel een extra adapter printer tbv de bambu refills en de sunlu spoel.

• Quepee
MaD_co schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:48:
Vandaag na bijna 2 weken "kwijt" te zijn geweest bij DPD eindelijk mijn laatste deel van de bestelling mogen ontvangen.

De Vision Encoder plate 8)
En als je klaar bent met de plaat kan hij dan rondgestuurd worden >:)

• rinkel
TheInsider schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:35:
[...]

Op marktplaats zetten, heb er laatst zelf ook op gezocht, alleen kwamen er toen ook Bambu spoelen voorbij. Anders had ik de sunlu gekocht, ivm veel refills van Bambu. Je moet wel een extra adapter printer tbv de bambu refills en de sunlu spoel.
Volgens mij passen ze zonder adapter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPrv_LkozJp0I9a_Twd8D9mB7JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSxVhhgkL4p0XQZ7sjANEThJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:02
Welke firmware gebruiken jullie op de P1s? Ik heb vamiddag maar eens geupdate van 01.08.01 naar 01.09.01 en prompt zien BS en Handy mijn AMS niet meer. Dat wordt dus downgraden, lijkt me, maar naar welke kan ik dan het beste kiezen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-01 17:02
rinkel schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:21:
[...]

[Afbeelding]
Dan kan kloppen, maar niet alle, er staat een nummer op de spoel.
Ik heb een aantal sunlu spoelen, waar de binnenring te smal is, en je echt een adapter nodig hebt.
Zoals deze :

https://makerworld.com/models/698372?appSharePlatform=copy

• rinkel
Aziraphale schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:10:
Welke firmware gebruiken jullie op de P1s? Ik heb vamiddag maar eens geupdate van 01.08.01 naar 01.09.01 en prompt zien BS en Handy mijn AMS niet meer. Dat wordt dus downgraden, lijkt me, maar naar welke kan ik dan het beste kiezen?
Even voor de statistiek, je bent hier niet echt mee geholpen helaas, maar ik heb net ook de laatste op de P1S gezet, geen enkel probleem, AMS(2) wordt herkent en kan gewoon printen vanuit BS en app.

Als je een downgrade doet, zou ik de voorlaatste nemen, of 1.08.01, want die heeft immers gewerkt.
Ik maak trouwens altijd nog een manuele download, voor de zekerheid als ik weer met Orca ga werken.

[ Voor 15% gewijzigd door rinkel op 15-01-2026 22:37 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:02
rinkel schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:35:
[...]

Even voor de statistiek, je bent hier niet echt mee geholpen helaas, maar ik heb net ook de laatste op de P1S gezet, geen enkel probleem, AMS(2) wordt herkent en kan gewoon printen vanuit BS en app.

Als je een downgrade doet, zou ik de voorlaatste nemen, of 1.08.01, want die heeft immers gewerkt.
Ik maak trouwens altijd nog een manuele download, voor de zekerheid als ik weer met Orca ga werken.
Mijn AMS werd ook herkend, maar tijdens de print verdween hij ineens. Print is nu klaar, dus de stroom er af gehaald en morgen nog maar een keer kijken.

Wat bedoel je met een manuele download, btw? Van het model of de fw?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• rinkel
Aziraphale schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:35:
[...]

Mijn AMS werd ook herkend, maar tijdens de print verdween hij ineens. Print is nu klaar, dus de stroom er af gehaald en morgen nog maar een keer kijken.

Wat bedoel je met een manuele download, btw? Van het model of de fw?
Ik download de fw altijd van de bambu support website.

• DeGroteMuis
rinkel schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:21:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb ook diverse Sunlu spoelen die je wel open kan maken, maar die ongeveer een cm smaller zijn dan Bambu. Foto 2 in dit topic: https://www.reddit.com/r/...filament_order_sunlu_now/

Vanaf V3 zijn de refillables 1 op 1 passend op Bambu en zo te zien zijn de bovenste op de foto van Autoreply wel V3. @Autoreply en @makooy, wellicht kunnen jullie elkaar blij maken?

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-01 09:31
DeGroteMuis schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:36:
[...]

Ik heb ook diverse Sunlu spoelen die je wel open kan maken, maar die ongeveer een cm smaller zijn dan Bambu. Foto 2 in dit topic: https://www.reddit.com/r/...filament_order_sunlu_now/

Vanaf V3 zijn de refillables 1 op 1 passend op Bambu en zo te zien zijn de bovenste op de foto van Autoreply wel V3. @Autoreply en @makooy, wellicht kunnen jullie elkaar blij maken?
Dank (ook anderen) voor de input! _/-\o_

Ik heb ~40 V3 rollen en ~20 V2 rollen.

Ik betaal bij Sunlu structureel 10-11 euro/rol voor PLA+ en Bambulab lijkt op 12-13 euro te blijven hangen. Dus als ik iemand blij kan maken met rollen (en dozen?), laat het vooral weten. Omgeving Eindhoven, tegenover HTC.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-01 09:43
Hierbij ook de resultaten van het verschil tussen vóór en ná het gebruik van de vision encoder

Maten van de X-as zijn redelijk stabiel gebleven
Maten van de Y-as zijn een stuk nauwkeuriger geworden.

Gemiddelde afwijking voor de vakjes van 20mm is van -0.035 naar -0.00038 gegaan, gemiddeld dus een flinke stap gemaakt.

De uitwendige maten van vierkant 180.1mm zijn zowel over de x als de y as bijna 0.2mm verbeterd.
De oplopende steek maten van de vierkante gaten lijken over de x-as beter te blijven dan over de y-as

Mijn conclusie is dat de positienauwkeurigheid zeker wel verbeterd is na het kalibreren.
Ik denk dat de grootste maat afwijkingen nu komen door het krimpen van het kunststof ná het extruderen.
Binnenkort wil ik nogmaals hetzelfde product printen maar dan in een ander materiaal wat minder krimp vertoont (even uitzoeken nog welke dit is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i58O9SEkRpRdFBkUJCyMfi6TGoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HnKBLQpaNPqg1tTJcncFWrVA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qe_sdgn3TFO7KMxUdfZ8QhGIdDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1pZDvawKq8gifx72h3s5xvdS.png?f=fotoalbum_large

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• rinkel
MaD_co schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:26:
Hierbij ook de resultaten van het verschil tussen vóór en ná het gebruik van de vision encoder

Gemiddelde afwijking voor de vakjes van 20mm is van -0.035 naar -0.00038 gegaan, gemiddeld dus een flinke stap gemaakt.

De uitwendige maten van vierkant 180.1mm zijn zowel over de x als de y as bijna 0.2mm verbeterd.
De oplopende steek maten van de vierkante gaten lijken over de x-as beter te blijven dan over de y-as

Mijn conclusie is dat de positienauwkeurigheid zeker wel verbeterd is na het kalibreren.
Ik denk dat de grootste maat afwijkingen nu komen door het krimpen van het kunststof ná het extruderen.
Binnenkort wil ik nogmaals hetzelfde product printen maar dan in een ander materiaal wat minder krimp vertoont (even uitzoeken nog welke dit is)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De printer zal vast gecalibreerd de fabriek verlaten en vast ok zijn. Ik denk dat een hercalibratie het meest effect heeft na een flink aantal uren printen.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-01 19:15
Sorry voor een nogal stomme vraag, maar ik ben mijn linker kolommen in Studio kwijt geraakt doordat ik met "spilt to objects" aan het stoeien ben geweest, niet de resultaten geboekt die ik wenste en het bestand toen verwijderd. Maar nu ben ik ook mijn linker kolommen kwijt om een nieuw bestand te openen, zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-a47uWsNW2C67uLhB54Nc_xHsmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bTutw6n3OtZtI8THt9Betrhm.png?f=fotoalbum_large

Heb van alles geprobeerd, incl opnieuw opstarten van Studio, maar geen succes. Ik kan wel een verhaal typen wat ik allemaal geprobeerd heb, maar dat heeft weinig zin denk ik, WIE kan me hier weer uit helpen? 8)7 8)7

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Quepee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfeW9-uKE9NerDA_kv58O56IFi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZUs0yoHjC7poGMvYuhSDVfo.jpg?f=fotoalbum_large

• Naalroc
  • Laatst online: 24-01 19:15
Jaaaa, dat was hem!! hoe simpel kan het zijn
Dank

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-01 17:02
rinkel schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:51:
[...]

De printer zal vast gecalibreerd de fabriek verlaten en vast ok zijn. Ik denk dat een hercalibratie het meest effect heeft na een flink aantal uren printen.
Transport kan ook een flinke impact hebben, ja de assen zitten vast, maar er wordt zo mee gegooid en geschud dat als je inderdaad zo accuraat wil zijn als @MaD_co, dit ongetwijfeld impact heeft.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:13
MaD_co schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:26:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Review die ik gezien had na een paar honderd uur, tot stand gekomen omdat de gemaakte gaten begonnen af te weken van de ontwerpen.

Na vision encoder was alles weer netjes volgens ontwerp qua maatvoering. Zal zo eens kijken of ik de video nog kan vinden, maar meest logische lijkt calibratie na best wat gebruik om alles weer in soec te krijgen. Klonk me ook best logisch in de oren

Video gevonden, vanaf zo beetje 14:00
YouTube: This Bambu Lab Upgrade Isn’t Pointless After All

[ Voor 3% gewijzigd door Soullancer op 16-01-2026 19:19 ]

• Axel
Nu een dikke week de P2S Combo in bezit en inmiddels uurtje of 15 mee geprint. Top apparaat alleen valt de stank die er af komt mij echt enorm tegen... Hier was ik vooraf al enigszins bang voor omdat de P2S (t.o.v. P1S) geen actieve lucht ventilatie/filtering heeft.
Mijn printer staat op een grote open zolder met aan de andere kant van de zolder (t.o.v.) de printer een raam. Zelfs met dit raam open en een Philips luchtreiniger met carbon filter ruik ik een nare geur zodra ik de zolder op kom lopen (open trapgat). Ik print tot nu toe enkel PLA (matte) van Bambu zelf. Nu claimen veel mensen dat PLA amper tot niet ruikt en als je het al ruikt het zoetig zou ruiken. Nou de geur hier is het best te beschrijven als warm plastic. Had de hoop en las dat het kan zijn dat (nieuwigheid) luchtjes uit de printer moeten "branden" en dit na +/- 10 eerste 10 uur printen wel weg zouden moeten zijn. Hier absoluut niet het geval...
Ik heb zelfs 3x gecheckt of ik niet per ongeluk verpakkingsmateriaal heb laten zitten (wat een erg domme fout zou zijn), maar die fout heb ik mijzelf nog niet op kunnen betrappen.
Aan de achterkant voel ik bij de chute en filter uitgang er naast ook enkel en alleen warmte en geen luchtstroom (wat logisch is gezien de ventilatie ontbreekt...). Gisteren na een print van 7u nam de stank alleen maar toe en heb ik nadat de print klaar was toch maar even neus in de kamer vd printer gestoken en de stank komt toch echt daar weg... Lijkt van het printbed zelf te komen...

Zie ik iets over het hoofd? Meer P2S gebruikers met deze ervaring?

Ik zit ondertussen met smart te wachten tot Bambu de P2S Chamber Exhaust Fan kit aanbied in Europa, die was tot nu toe enkel in China te verkrijgen. Met de hoop dat hier in de EU ook de nieuwe achterkant dan gratis wordt aangeboden. Omdat met deze vernieuwde achterplaat, de te monteren fan recht achter de koolstoffilter zou komen. Wat m.i. alle problemen zou oplossen. Ik heb ook lang de Elegoo CC overwogen en die heeft ook gewoon (voor 1/3 vd prijs) een actieve lucht ventilatie/filtering. Heel vreemd dat ze bij de P2S initieel achterwege gelaten hebben...
Op makerworld is reeds de STL ook in het engels beschikbaar om groot deel vd onderdelen vd kit te printen en daar wordt geclaimd dat de kit en plaat eind januari in de EU beschikbaar komen...

Ik overweeg verder de volgende opties, iemand ervaring mee?
Vento Box Air filter
FNATR Ventilatiesysteem i.c.m. uit te komen kit evt.

[ Voor 9% gewijzigd door Axel op 17-01-2026 10:07 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat klinkt niet zo goed, als het zo erg ruikt.
Ik ruik vaak wel als de printer aan staat, maar met PLA is de geur vrij minimaal, en zeker niet de geur van gesmolten plastic eigenlijk. Je zou bijna denken dat er een stukje folie tegen de hotend aan zit. Misschien is het nieuwigheid. Je zou de printer eens een paar uur aan kunnen zetten met hotend en bed op temperatuur, kijken of de geur dan minder is of verdwijnt.

Lol @ plaatje op die website;
Afbeeldingslocatie: https://www.fnatr.com/cdn/shop/files/ventsys_02.jpg
Gezellig met het gezin, inclusief kat, kijken naar de printer die in een doorzichtige kist voor de bank staat.

[ Voor 20% gewijzigd door _ferry_ op 17-01-2026 10:47 ]

• Axel
_ferry_ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:44:
Je zou bijna denken dat er een stukje folie tegen de hotend aan zit. Misschien is het nieuwigheid. Je zou de printer eens een paar uur aan kunnen zetten met hotend en bed op temperatuur, kijken of de geur dan minder is of verdwijnt.

[Afbeelding]
Gezellig met het gezin, inclusief kat, kijken naar de printer die in een doorzichtige kist voor de bank staat.
Ja zoiets zou je bijna denken inderdaad. Goede tip, welke temperatuur adviseer je?

En inderdaad leuke familieactiviteit :? _O-

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:13
Ik zit voor de h2c ook te kijken voor afzuiging als er bijv Asa geprint wordt. In mijn hoofd was dat een stuk simpeler tijdens bestellen dan nu ik het apparaat heb staan. Mensen met ervaring hier mbt bijv afzuiging aansluiten?

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:26
_ferry_ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:44:
Ik ruik vaak wel als de printer aan staat, maar met PLA is de geur vrij minimaal, en zeker niet de geur van gesmolten plastic eigenlijk. Je zou bijna denken dat er een stukje folie tegen de hotend aan zit. Misschien is het nieuwigheid. Je zou de printer eens een paar uur aan kunnen zetten met hotend en bed op temperatuur, kijken of de geur dan minder is of verdwijnt.

[Afbeelding]
Wat heb ik toch een passionele hekel aan alle slechte collages die men tegenwoordig maakt 😢

• rinkel
Overigens hebben heel veel printers geen filtering, bijvoorbeeld bedslingers.
Ik ruik meestal wel PLA, maar ik daar geen moeite mee. Met ABS heb ik dan wel weer last van.
Maar het schijnt allemaal niet best te zijn, dus is filtering altijd beter.

Ik heb de afgelopen dagen weer eens de P1S gebruikt voor PLA (print er meestal PETG mee), maar wat maakt die part-fan een bak herrie. De Voron en H2D zijn echt een flink stuk stiller.
Ik wou mijn P1S gaan vervangen door de P2S, maar ik denk dat ik toch naar een ander merk ga kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 17-01-2026 11:31 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

rinkel schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:30:
Ik ruik meestal wel PLA, maar ik daar geen moeite mee. Met ABS heb ik dan wel weer last van.

Ik heb de afgelopen dagen weer eens de P1S gebruikt voor PLA (print er meestal PETG mee), maar wat maakt die part-fan een bak herrie. De Voron en H2D zijn echt een flink stuk stiller.
Ik wou mijn P1S gaan vervangen door de P2S, maar ik denk dat ik toch naar een ander merk ga kijken.
Niet alleen de part fan :P ook die op het moederbord en de exhaust en de aux fan. Al heb ik die laatste vaak maar op 10% ipv 70.
De Core One is ook een stuk stiller dan de X1 bijvoorbeeld, veel minder bonkerig, en waarschijnlijk omdat de fans groter zijn ook minder herrie daarvandaan. En op de achterkant kan mooi een actief kool filter.

• Axel
rinkel schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:30:

Die herrie zou mij niet uitmaken (staat toch op zolder), dus hopelijk is die upgrade kit snel beschikbaar. In China was die alleen wel echt in een uur uitverkocht...
P2S kan ik verder van harte aanbevelen, print kwaliteit is fantastisch. Al heb ik geen referentie... Maar die lucht wil ik wel echt nog oplossen. Ook een kleintje hier (al komt die niet op zolder) dus wil er geen risico mee lopen.

• Axel
Het enige wat ik nog aan plastic zie is dit (rechtsbovenin). Maar als ik foto’s op wiki kijk hoort dat daar? Wat is het?

Printer hele nacht uitgestaan met deur open en raam open om te luchten. Lucht die je ruikt hangt nu ook nog in de kamer vd printer zelf. Toch nieuwigheid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhETw3rCt5wO78W9d6HtlSF9ZwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbop0QNuTiV0Vr6C2eg4qkRN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfJic6L1q5Cri8SIX0xZJxpZJAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwx5g8EhsVXEQvscyeapK6Y2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Axel op 17-01-2026 12:39 ]

• rinkel
_ferry_ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Niet alleen de part fan :P ook die op het moederbord en de exhaust en de aux fan. Al heb ik die laatste vaak maar op 10% ipv 70.
De Core One is ook een stuk stiller dan de X1 bijvoorbeeld, veel minder bonkerig, en waarschijnlijk omdat de fans groter zijn ook minder herrie daarvandaan. En op de achterkant kan mooi een actief kool filter.
Ja, die exhaust fan is echt helemaal erg, lijkt wel een bladblazer. Die staat bij mij ook standaard op 10%.
De Core One heb ik gehad, maar weer verkocht. Die was inderdaad vele malen stiller dan de P1S. Ik vermoed echter dat er nog een X serie komt, hopelijk net zo stil als de H serie... Anders wordt het toch weer een Core One. Aan het geluid kan ik niet meer wennen.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-01 18:56
Ik wil zelf eens zo'n head gaan printen op zo'n standje.. lijkt me mooi.

https://makerworld.com/en...d-helmet#profileId-486797

Alleen welk profiel pak ik?
Zoveel profielen!
Ik wil niet die zwarte lijnen gaan schilderen.... maar ook geen zin in heel veel waste!
Dat je iets van waste hebt, snap ik ,anders moet je niet in multicolor met ams doen.

Om dan nog te zwijgen van de scale!, Al lijkt dat minder van belang om op zo'n staandertje te zetten.
Hij zal dus niet dienen om te dragen maar om op een plank van 25cm diepte te zetten.

Ook het staandertje zie ik ertussen staan, maar hij is wel niet toegevoegd op een plate zie ik...

Thx voor de hulp.

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-01 20:00
skank schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:59:
Ik wil zelf eens zo'n head gaan printen op zo'n standje.. lijkt me mooi.

https://makerworld.com/en...d-helmet#profileId-486797

Alleen welk profiel pak ik?
Zoveel profielen!
Ik wil niet die zwarte lijnen gaan schilderen.... maar ook geen zin in heel veel waste!
Dat je iets van waste hebt, snap ik ,anders moet je niet in multicolor met ams doen.

Om dan nog te zwijgen van de scale!, Al lijkt dat minder van belang om op zo'n staandertje te zetten.
Hij zal dus niet dienen om te dragen maar om op een plank van 25cm diepte te zetten.

Ook het staandertje zie ik ertussen staan, maar hij is wel niet toegevoegd op een plate zie ik...

Thx voor de hulp.
Tja, ik zou het laten afhangen van de duur en ik zou gaan voor een kleur, dus in dit geval rood. De zwarte lijnen kan je prima met een acryl pen (en een vaste hand) maken. Het onderste profiel is een verkleinde variant van het model en die heb je in principe snel geprint.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-01 18:56
bvsteyn schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:09:
[...]

Tja, ik zou het laten afhangen van de duur en ik zou gaan voor een kleur, dus in dit geval rood. De zwarte lijnen kan je prima met een acryl pen (en een vaste hand) maken. Het onderste profiel is een verkleinde variant van het model en die heb je in principe snel geprint.
Ja ik ga de lijnen idd markeren.
De grootte.. ik denk dat ik gewoon voor 100% zal gaan. Zag wel filmpjes over measuring head enzo, maar lijkt niet simpel.

Ik zie ook dat je magneten moet gebruiken om de achterkant te bevestigen?
mja, ik ga wel zien zeker..

Veel onnozele vragen, niemand die al zoiets geprint heeft hier met tips?

• Ferret
  • Laatst online: 23-01 15:27
Ik heb er al een paar honderd printuren opzitten met de P2S en ik heb nog geen enkele keer iets van warping of slechte eerst lagen meegemaakt. Ik gebruik gewoon Bambu PLA en wat andere merken (Sunlu PETG en Azurefilm PLA). Voor die andere merken gebruik ik de Bambu profielen en ik moet zeggen dat het print als de beste. Ik ben zwaar onder de indruk van hoe netjes en mooi alles uit dat ding komt.

Wel zojuist mijn eerste Auto-refill gehad en helaas ging het mis. De draad op de oude rol liet netjes los van de spoel en dan duurt het nog even voordat het eind helemaal bij de extruder is. En nou net op de laatste drie centimeter ging het mis. De extruder kon kennelijk het laatste stukje niet goed doorvoeren waardoor het bleef hangen. De volgende rol werd wel geladen maar die stokte bij de extruder. Gelukkig was het zo opgelost maar dat was nou wel effies dat ik dacht, hoe dan...

Ben bezig om deze riser te printen: https://makerworld.com/nl...=search#profileId-2344093
Wat ik zo zie aan de foto's is het meteen ook een soort opbergbak voor m'n bouwplaten. Bovendien komt de glasplaat een stuk hoger waardoor de tube niet meer die glasplaat raakt. En je hebt vanaf boven meer zicht op het printproces.

• Ferret
  • Laatst online: 23-01 15:27
Axel schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:01:
Nu een dikke week de P2S Combo in bezit en inmiddels uurtje of 15 mee geprint. Top apparaat alleen valt de stank die er af komt mij echt enorm tegen... Hier was ik vooraf al enigszins bang voor omdat de P2S (t.o.v. P1S) geen actieve lucht ventilatie/filtering heeft.
Mijn printer staat op een grote open zolder met aan de andere kant van de zolder (t.o.v.) de printer een raam. Zelfs met dit raam open en een Philips luchtreiniger met carbon filter ruik ik een nare geur zodra ik de zolder op kom lopen (open trapgat). Ik print tot nu toe enkel PLA (matte) van Bambu zelf. Nu claimen veel mensen dat PLA amper tot niet ruikt en als je het al ruikt het zoetig zou ruiken. Nou de geur hier is het best te beschrijven als warm plastic. Had de hoop en las dat het kan zijn dat (nieuwigheid) luchtjes uit de printer moeten "branden" en dit na +/- 10 eerste 10 uur printen wel weg zouden moeten zijn. Hier absoluut niet het geval...
Ik heb zelfs 3x gecheckt of ik niet per ongeluk verpakkingsmateriaal heb laten zitten (wat een erg domme fout zou zijn), maar die fout heb ik mijzelf nog niet op kunnen betrappen.
Aan de achterkant voel ik bij de chute en filter uitgang er naast ook enkel en alleen warmte en geen luchtstroom (wat logisch is gezien de ventilatie ontbreekt...). Gisteren na een print van 7u nam de stank alleen maar toe en heb ik nadat de print klaar was toch maar even neus in de kamer vd printer gestoken en de stank komt toch echt daar weg... Lijkt van het printbed zelf te komen...

Zie ik iets over het hoofd? Meer P2S gebruikers met deze ervaring?

Ik zit ondertussen met smart te wachten tot Bambu de P2S Chamber Exhaust Fan kit aanbied in Europa, die was tot nu toe enkel in China te verkrijgen. Met de hoop dat hier in de EU ook de nieuwe achterkant dan gratis wordt aangeboden. Omdat met deze vernieuwde achterplaat, de te monteren fan recht achter de koolstoffilter zou komen. Wat m.i. alle problemen zou oplossen. Ik heb ook lang de Elegoo CC overwogen en die heeft ook gewoon (voor 1/3 vd prijs) een actieve lucht ventilatie/filtering. Heel vreemd dat ze bij de P2S initieel achterwege gelaten hebben...
Op makerworld is reeds de STL ook in het engels beschikbaar om groot deel vd onderdelen vd kit te printen en daar wordt geclaimd dat de kit en plaat eind januari in de EU beschikbaar komen...

Vento Box Air filter
Ik ruik de PLA alleen heel even als de printkop aan het verwarmen is. Daarna niet meer. Ik ben toch bang dat je ergens iets hebt laten zitten ofzo want zoals jij het beschrijft hoort helemaal niet te zijn.

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:43
Axel schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:01:
Vento Box Air filter
Ik heb de volgende geprint:
https://makerworld.com/en...=search#profileId-2214122
Deze is gekoppeld aan een Uppatvind van Ikea, dmv een adapter ook op makerworld.

De beide prints zijn voor 80 MM flex afvoer, en ik die niet kon vinden (alleen 100MM) heb ik de aan en afvoer aangepast naar 100MM.

Voor de Uppatvind is een uitbreiding waar je een actieve kool filter printen waardoor je een dubbele filter krijgt.

• Axel
Ferret schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Ik ruik de PLA alleen heel even als de printkop aan het verwarmen is. Daarna niet meer. Ik ben toch bang dat je ergens iets hebt laten zitten ofzo want zoals jij het beschrijft hoort helemaal niet te zijn.
Kan tot nu toe niets vinden… wellicht ben ik erg sensitief voor geur? Als ik na 24u koelen mijn neus in een bak steek die ik geprint heb ruik ik in milde vorm hetzelfde…Heb het idee dat de meeste stank komt en blijft hangen (op hele zolder) als de printerkop na 1/2 lagen begint te verkoelen. Die zelfde fan heeft bij mij al wel eens voor warping gezorgd trouwens in de eerste lagen. Maar lag wellicht aan model wat ik probeerde te printen met een rare bocht en hoe ik object op printplaat had gepositioneerd (newbie hier)

Ben ook aan het overwegen om een riser te printen, of die jij linkt of waar @ge-flopt het over heeft. Ook omdat ik mij irriteer aan de tube die nu over de glasplaat gaat en vlekken achter laat.

Stiekem toch eerst hoopvol eind januari aan het afwachten of de kit van Bambu beschikbaar komt (en betaalbaar is) om actieve fan aan achterkant te hebben. Gezien die in het ontwerp met nieuwe achterkant precies op de plek van de koolstof filter zit heb ik wel hoop dat die het probleem oplost…

[ Voor 3% gewijzigd door Axel op 18-01-2026 18:36 ]

• Axel
ge-flopt schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:16:
[...]

Ik heb de volgende geprint:
https://makerworld.com/en...=search#profileId-2214122
Deze is gekoppeld aan een Uppatvind van Ikea, dmv een adapter ook op makerworld.

De beide prints zijn voor 80 MM flex afvoer, en ik die niet kon vinden (alleen 100MM) heb ik de aan en afvoer aangepast naar 100MM.

Voor de Uppatvind is een uitbreiding waar je een actieve kool filter printen waardoor je een dubbele filter krijgt.
Mooie oplossing! Verminderd het bij jou ook de geur? Of veiligheisreden?

• ge-flopt
Axel schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:51:
[...]
Mooie oplossing! Verminderd het bij jou ook de geur? Of veiligheisreden?
Voor mij was het voor de geur.
Heb de ring voor onder de glasplaat met Subnlu grijs geprint en het lijkt er gewoon op te horen.

[ Voor 3% gewijzigd door ge-flopt op 18-01-2026 21:32 ]

• RobbieB
Axel schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:32:
[...]
Kan tot nu toe niets vinden… wellicht ben ik erg sensitief voor geur?
Nee hoor, hier ook last van de PLA geur. Wel op een A1, die dus niet enclosed is. Maar van het weekend besloten om de printer van mijn kantoor op zolder, naar de bijkeuken te verplaatsen (en meteen een excuus te hebben om daar een kleine makerspace te bouwen op een oude commode, wat Skadis borden en een oude wandplank uit de zolder opslag), precies vanwege de geur. Enige nadeel is dat de temperatuur daar wat lager ligt (en luchtvochtigheid wat hoger) ivm gebrek aan verwarming, dus even afwachten of dat effect heeft op mijn prints.

Maar het ligt dus zeker niet aan je neus…

• Axel
ge-flopt schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:32:
[...]

Voor mij was het voor de geur.
Heb de ring voor onder de glasplaat met Subnlu grijs geprint en het lijkt er gewoon op te horen.
En effectief dus? Net PETG hf zwart besteld, ga voor zelfde set-up. Vond zwart ook wel strak ogen op foto van makerworld. Dit weekend maar even tripje ikea ook.
Heb je add on voor carbon filter ook? Zo ja, waar heb je de foam weg?

• ge-flopt
Axel schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:23:
[...]
En effectief dus? Net PETG hf zwart besteld, ga voor zelfde set-up. Vond zwart ook wel strak ogen op foto van makerworld. Dit weekend maar even tripje ikea ook.
Heb je add on voor carbon filter ook? Zo ja, waar heb je de foam weg?
Ik vind het wel effectief, maar dat kan natuurlijk voor iedereen verschillen.

Wat bedoel je met of ik de add on voor de carbon filter? Of ik deze ook heb? Nee, heb hem wel geprind, maar heb nog geen actieve kool besteld.
Eindelijk heb ik mijn "Four in two" AMS adapter af kunnen maken (was even 2 weken op vakantie). Hiermee kan ik tot 4 AMS units heel makkelijk laten wisselen van de nozzle waaraan ze toegewezen zijn op mijn H2C. Je hoeft dan geen PTFE tubes meer los te halen enzo. Dat gaat toch al zo handig aan de achterkant van de machine. Je moet na het omzetten op deze switcher alleen nog even via het menu aan de printer vertellen dat de unit nu voor de andere kant werkt. Om het voor mijzelf en mijn falende geheugen makkelijk te maken, heb ik een indicator met schuifje op de AMS units geplakt die aangeeft of ie op Links of Rechts staat.

Eigenlijk is dit de handmatige uitvoering van de switcher die Bambu Lab volgens de geruchten uit wil brengen. Voorlopig werkt dit heel erg goed.

Ik heb nu 2 AMS 2Pro units, een AMS 1 en een AMS-HT. De AMS 1 is omgebouwd naar een Python, zodat ik op die unit meer vrijheid heb vwb soort en maten spools. De Python slikt alles, dus ik heb op die manier een hele flexibele setup.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpFjeQdH6tKoXPZIgE2HVf3jIts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHnOZwQ3cc8wdsWMnFKDvjMB.jpg?f=fotoalbum_large
Zo ziet alles er nu uit: de 2 AMS2 Pro units hangen aan de muur mbv de AMS Drawer Stacker, een hele fijne oplossing waarmee het wisselen van rollen heel makkelijk gaat.
Ik ben momenteel bezig met een ophangsysteem voor de Python, die wordt nu geprint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nq4XJDnGP8WKRsqzdQXS6dNFn4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAzBxbCBj9hOXXD436IMz6Qb.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de switcher, die ik met wat dubbelzijdige tape aan de printer heb geplakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKIhoX6Eh_luXcnATfivZfeeryk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9gFRsqiu2JGDFVQvriqlwWJ.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de business end van de switcher: hier komen de PTFE tubes van de AMS units binnen en ik kan van de ene naar de andere kant switchen door de koppeling naar de andere kant te schuiven. Er zitten magneten in, dus het is een hele positieve klik en ze blijven goed zitten. Aan de bovenkant van de switcher komen de twee PTFE tubes eruit die naar de linker- en rechter ingang van de printer gaan.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-01 10:47
Voor de mensen die geurlast hebben en ermee inzitten, ik volg het al een tijdje wegens een A1 in mijn bureau. PLA gewoon is weinig risico, of toch minder risico dan dagelijks naast een drukke baan te wonen/fietsen. Ik zet hem wel enkel aan als er niemand in de bureau is en het klapraam open voor verse lucht. Als de rest lijkt mij een beetje overkill.

• ge-flopt
Adder28 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:15:
Voor de mensen die geurlast hebben en ermee inzitten, ik volg het al een tijdje wegens een A1 in mijn bureau. PLA gewoon is weinig risico, of toch minder risico dan dagelijks naast een drukke baan te wonen/fietsen. Ik zet hem wel enkel aan als er niemand in de bureau is en het klapraam open voor verse lucht. Als de rest lijkt mij een beetje overkill.
Risico != geurlast. Wat de ene vind meevallen, is voor de andere niet te doen. De originele vraag is ook niet geweest of PLA een risico was, maar of andere mensen ook last van de geur hebben. Ik persoonlijk heb het niet, maar meer van ABS. Daarom heb ik ook de uitbreiding gemaakt met de IKEA afzuiging.

En geur kan verschillen van mens tot mens en van fabrikant tot fabrikant.

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-01 14:20
Kwam deze opensource tool tegen op Reddit afgelopen weekend en moet zeggen, geweldige tool! https://bambuddy.cool/index.html

Al je Bambu printers offline in je eigen netwerk en full control erover via de browser. Tevens een eenvoudige file manager en project manager etc om makkelijk prints naar je printer te gooien bijv. Je kan hem eenvoudig in Docker draaien ook. Ideaal voor de privacy bewuste Tweaker :)

YouTube: MotorcycleGeek

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Leviathius schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:40:
Kwam deze opensource tool tegen op Reddit afgelopen weekend en moet zeggen, geweldige tool! https://bambuddy.cool/index.html

Al je Bambu printers offline in je eigen netwerk en full control erover via de browser. Tevens een eenvoudige file manager en project manager etc om makkelijk prints naar je printer te gooien bijv. Je kan hem eenvoudig in Docker draaien ook. Ideaal voor de privacy bewuste Tweaker :)
Bedankt voor de tip! Ziet er goed uit, morgen eens even proberen! d:)b

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-01 14:20
NaN schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:04:
[...]

Bedankt voor de tip! Ziet er goed uit, morgen eens even proberen! d:)b
Lees wel dat het minimaal anonieme telemetry data verzameld. Maar dat kun je eenvoudig uitzetten in de settings. Ook is de tool waarschijnlijk met vibe coding gemaakt lees ik nu op Reddit. Maargoed, het werkt tot nu toe erg goed vind ik.

YouTube: MotorcycleGeek

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Leviathius schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:16:
[...]

Lees wel dat het minimaal anonieme telemetry data verzameld. Maar dat kun je eenvoudig uitzetten in de settings. Ook is de tool waarschijnlijk met vibe coding gemaakt lees ik nu op Reddit. Maargoed, het werkt tot nu toe erg goed vind ik.
“Vibe coding”, dat moest ik even opzoeken…
;)

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-01 15:47

alienfruit

the alien you never expected

"Vibe coding" hoeft natuurlijk niet slecht te zijn als het door een ervaren ontwikkelaar wordt gedaan die nog wel die vinger aan de pols houdt.
alienfruit schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:49:
"Vibe coding" hoeft natuurlijk niet slecht te zijn als het door een ervaren ontwikkelaar wordt gedaan die nog wel die vinger aan de pols houdt.
En hoe groot acht je die kans?

• alienfruit

alienfruit

Geen idee, maar goed, er wordt natuurlijk een hoop met AI (Copilot, Claude Code etc) geschreven in verschillende markten van FinTech tot fabrieksautomatisering. Maar dat is allemaal een ander onderwerp. Het ziet in de screenshots niet slecht uit

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
Die Bambu Lab printer hier doet maar waar die zin in heeft. Nog meer CyberBrick+Wood PLA radiografische meuk, veel te leuk :w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ae2_FWxjDRV5JrcpQPcvdT7Z_58=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WujiCXVHffEGVfW0DrK5XmNX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P72VBwLKlCLvzED0giuXKFUMngY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XusE1FRrz1RjhWcJa1Dgs7N2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqYB5wo1YSE4obQecg90ThnTPx8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EU0KeRKbBbVD0h0oOZRou2bt.jpg?f=fotoalbum_tile
Het is creality, dus ga ik het niet kopen (ivm de totale afwezigheid van quality control daar), maar wel een cool concept: https://crowdfunding.creality.com M1 & R1 filament shredder en maker.

• Axel
Eerste PETG print zojuist afgerond, 0 geur in tegenstelling tot PLA. Lees: fan (rechts) in cooling stand = gewoon 3x ruk op P2S design. Want wanneer die verwarmt (in geval van PETG) en de lucht circuleert in de kamer is niets aan de hand (met geur althans).
Zit nog steeds met smart te wachten op de Exhaust fan kit + nieuwe achterkant en de release in de EU. Sinds eergisteren ook in US verkrijgbaar (eerder alleen in China). En ook in US met "gratis" nieuwe achterkant, omdat nieuwe P2S modellen geshipt worden met deze nieuwe achterkant. Tevens wordt er in US optionele extra filter aangeboden, die te plaatsen is in de te printen case van de exhaust. Waardoor je een dubbele filtering krijgt (bestaande filter in kamer + filter aan achterkant) _/-\o_
Met deze kit is de P2S op ventilatiegebied althans weer vergelijkbaar met de P1S en dat zou hier echt veel ellende wegnemen...

[ Voor 94% gewijzigd door Axel op 21-01-2026 11:31 ]

MC Taz Man schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:24:
Het is creality, dus ga ik het niet kopen (ivm de totale afwezigheid van quality control daar), maar wel een cool concept: https://crowdfunding.creality.com M1 & R1 filament shredder en maker.
Mee eens dat alles van Creality suspect is, maar al was het een ander, had ik dit eerst willen zien testen door een onafhankelijk persoon. Michael van Teaching Tech is een hele tijd bezig geweest met een duur systeem om filament te maken en hij heeft het opgegeven. Ik denk dat het best lastig is. Maar als dit blijkt te werken is het wel mooi. Als zoiets betaalbaar en makkelijk kan werken, zou ik dit overwegen. Dan wil ik zelfs wel gaan kijken of ik lokaal mensen zover kan krijgen om hun 3D afval in te leveren om te recyclen.

Maar wel interessant genoeg om even te volgen. Als dit apparaat (als bij wonder) goed blijkt te werken, kan het best wat zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door mphilipp op 21-01-2026 17:08 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

mphilipp schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:48:
[...]

Mee eens dat alles van Creality suspect is, maar al was het een ander, had ik dit eerst willen zien testen door een onafhankelijk persoon. Michael van Teaching Tech is een hele tijd bezig geweest met een duur systeem om filament te maken en hij heeft het opgegeven. Ik denk dat het best lastig is. Maar als dit blijkt te werken is het wel mooi. Als zoiets betaalbaar en makkelijk kan werken, zou ik dit overwegen. Dan wil ik zelfs wel gaan kijken of ik lokaal mensen zover kan krijgen om hun 3D afval in te leveren om te recyclen.

Maar wel interessant genoeg om even te volgen. Als dit apparaat (als bij wonder) goed blijkt te werken, kan het best wat zijn.
Michael is opgehouden met z'n YT :'(

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online

3_s

MC Taz Man schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:24:
Daar ga je toch nooit een mooie, constante kleur uit krijgen?
3_s schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:46:
[...]

In theorie (want Creality); Ligt aan wat je er in stopt. Rotzooi in, rotzooi uit. Ikzelf zou wss er juist voor kiezen om alle afval erin te doen, dus heeeeeeeeeeel inconsistente PLA eruit krijgen :+

• Waah
  • Laatst online: 24-01 20:06
3_s schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:46:
[...]

Als je je waste gaat scheiden op kleur/type kan dat natuurlijk wel. Maar dan moet je dat wel doen... Als je een printfarm hebt kan het best leuk zijn denk ik. Maar voor iemand die zo nu en dan eens wat print is dit waarschijnlijk verre van rendabel.

Aan de andere kant, als iemand hier in de stad mijn waste zou willen hebben, ongesorteerd, zou ik hem dat zo geven. Ik pas nu vaak prints die 900 filament changes hebben toch aan zodat dat minder zijn (door onderdelen los te printen en later te lijmen). Als ik zie dat een onderdeel in 1 kleur 60 gram is, en multicolor mij 400 gram kost..... Dan kan ik het toch niet over mijn hart verkrijgen om de multicolor te printen O-)
MC Taz Man schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:25:
In theorie (want Creality); Ligt aan wat je er in stopt. Rotzooi in, rotzooi uit. Ikzelf zou wss er juist voor kiezen om alle afval erin te doen, dus heeeeeeeeeeel inconsistente PLA eruit krijgen :+
Precies. Filament maken is niet eenvoudig. Iedere fabrikant doet weer andere toevoegingen. In de basis is PLA hetzelfde, maar zelfs het soort of kleur pigment kan belangrijk zijn. Ik heb ooit gehoord dat wit een zwakker filament oplevert door de interactie tussen de verschillende bestanddelen. Geen idee of dat alleen voor PLA geldt of in het algemeen.
Maar als je bijvoorbeeld zwart filament wil maken, kun je inderdaad alles bij elkaar kiepen en dan wat zwart pigment erbij. Ik denk sowieso dat je het niet moet gaan gebruiken voor je mooiste of sterkste werkstukken. Het kan goed zijn om te gebruiken als support filament, of voor prototypes.

Waah schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:30:
[...]
Maar voor iemand die zo nu en dan eens wat print is dit waarschijnlijk verre van rendabel.

Aan de andere kant, als iemand hier in de stad mijn waste zou willen hebben, ongesorteerd, zou ik hem dat zo geven.
Dat dus. Zelf recyclen is totaal niet interessant voor de casual printer. Wie erg veel print en/of erg begaan is met het milleu én er het geld (en tijd) voor over heeft, kan het interessant zijn. Maar ik denk ook dat het goed kan zijn als meerdere mensen samen zo'n ding kopen en gezamelijk hun afval recyclen en zodoende zo nu en dan een rolletje gerecycled filament krijgen. Dat zou dan via een makerspace kunnen oid, of hobbyclub.

• Belindo
  • Nu online

Belindo

Voor wat betreft die shredder; ik lees altijd dat PLA en PETG niet compatibel zijn en mensen ze daarom als support interface van elkaar gebruiken. Hoe werkt dat als je gecombineerd PLA en PETG (en alle andere soorten) hebt? Maakt die daar dan een soort hybride plastic van?

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-01 13:35

lasharor

7 december 2004

Toen ik nog in de plastics industrie werkte was de kleur voor gerecycled plastic vaak zwart. Dus, ik denk dat als je nog nieuw granulaat erbij doet (zwart) je vrij makkelijk gerecycled materiaal kan bijmengen.

• Waah
Belindo schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:29:
Voor wat betreft die shredder; ik lees altijd dat PLA en PETG niet compatibel zijn en mensen ze daarom als support interface van elkaar gebruiken. Hoe werkt dat als je gecombineerd PLA en PETG (en alle andere soorten) hebt? Maakt die daar dan een soort hybride plastic van?
Ik verwacht dat je plastic krijgt dat niet hecht. Dus het zal een rommeltje worden dat heel broos is, als het überhaupt al aan elkaar blijft zitten.

Pla en petg zal gescheiden moeten zijn. Dus best lastig om dit te doen.

• DeGroteMuis
mphilipp schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Precies. Filament maken is niet eenvoudig. Iedere fabrikant doet weer andere toevoegingen. In de basis is PLA hetzelfde, maar zelfs het soort of kleur pigment kan belangrijk zijn. Ik heb ooit gehoord dat wit een zwakker filament oplevert door de interactie tussen de verschillende bestanddelen. Geen idee of dat alleen voor PLA geldt of in het algemeen.
Maar als je bijvoorbeeld zwart filament wil maken, kun je inderdaad alles bij elkaar kiepen en dan wat zwart pigment erbij. Ik denk sowieso dat je het niet moet gaan gebruiken voor je mooiste of sterkste werkstukken. Het kan goed zijn om te gebruiken als support filament, of voor prototypes.
Sunlu verkoopt gerecycled filament, als er een aanbieding op is soms voor maar 59 euro voor 10 rollen van een kg, ook in kleur (al heb je dan geen keus welke kleuren je krijgt). Dan per rol geen merkbaar kleurverschil en per rol ook qua flowkarakteristieken constant, maar de volgende in dezelfde kleur kan totaal anders zijn. Kleurafwijking is standaard in meer of mindere mate, maar soms (hier 2 op 30+) ook andere flowkarakteristieken, wat absoluut niet helpt voor prototyping tenzij je iedere rol handmatig kalibreert. Als een fabrikant dat al niet homogeen kan krijgen, lijkt me dat met zelfgemaakt filament nog lastiger.
Belindo schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:29:
Heel simpel; niet. Je krijg dan extreem zwak filament, met zeer slechte layer-adhesion.

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-01 15:36

barktus

Moehhhh!

Begin deze maand mijn A1 mini ontvangen. Helaas is deze afgelopen week stuk gegaan, de spoel voor de Y-as is defect en de aansluiting op de PCB ook. Deze zijn nu kosteloos onderweg naar hier, samen met een rol filament die per abuis verzonden is, maar ik mag houden. Tot op heden niets dan lof voor de service bij Bambu

My middle finger salutes you.

DeGroteMuis schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:57:
[...]
Kleurafwijking is standaard in meer of mindere mate, maar soms (hier 2 op 30+) ook andere flowkarakteristieken, wat absoluut niet helpt voor prototyping tenzij je iedere rol handmatig kalibreert. Als een fabrikant dat al niet homogeen kan krijgen, lijkt me dat met zelfgemaakt filament nog lastiger.
Nouja...dat dus. Als het voor een fabriek al moeilijk is, is het thuis met een simpele opstelling helemaal moeilijk.
Wat dat prototyping betreft, hangt het er denk ik vanaf wat je doel is. Als het om superprecieze zaken gaat, dan is een filament dat je elke keer weer moet calibreren niet zo handig. Maar als het om minder nauwkeurige zaken gaat, is het denk ik wel bruikbaar. Maar goed, ik roep ook maar wat. Het zou sowieso winst zijn als we zelf op een makkelijkere manier filament en ander afval kunnen recyclen. Scheelt toch weer een hoop afval. Realistischer is het natuurlijk in groeps- of clubverband.

Blijkbaar voelen maar weinigen zich geroepen, want je zou zeggen dat je her en der inzamelplekken maakt, waar dan een filamentproducent mee aan de gang gaat. Probleem is denk ik wel dat je, net als bij glasinzameling, dat je veel vervuiling krijgt. Hoe scheid je PLA van PETG, ABS etc...? Aan de buitenkant kun je het niet zien, maar het geeft denk ik wel een hoop problemen als er in een lading PLA een halve kilo ABS zit...

• Belindo
  • Nu online

Belindo

Ok, sinds gisteren aan het printen met PETG Pro van ELEGOO na eigenlijk alleen maar geprint te hebben met PLA van Bambu zelf. Na een aantal pogingen is het me gelukt om een filament profiel aan te maken. Was even zoeken hoe-en-wat, maar ik heb uiteindelijk Sunlu PETG toegevoegd vanuit de selecties, en daarna een custom profiel aangemaakt en die Sunlu als baseline gebruikt. Daarna heb ik de verschillende variabelen aangepast zoals gevonden op https://3dfilamentprofiles.com/my/spool/aCtLH8EN8 daarna de Sunlu weer verwijderd. Wel vaag hoe je soms een profiel wel en soms niet kan verwijderen. Had namelijk een nieuwe save gemaakt met andere naam, en toen kon ik de oude niet verwijderen vanwege 'inheritance'? Nou ja, dan maar overnieuw.

Heb daarna zo'n flow calibration gedaan met van die dunne lijntjes en nummertjes, maar daar zag ik echt 0 verschil, dus maar gewoon op 0.02 laten staan (K-factor?).

Printen gaat verder prima hoor, ziet er netjes uit (bijna 12 uur gehad, nog 12 te gaan) maar toch vraag ik mij af of het niet veel makkelijker moet zijn om filament van een andere fabrikant toe te voegen. Van bovenstaande website had ik eigenlijk verwacht dat je een profiel .json kon downloaden om te importeren, maar het blijkt meer een soort bibliotheek/voorraadbeheer te zijn.

Tips/tricks, of deed ik het juiste en kost elke nieuwe soort nu eenmaal wat 'moeite' om toe te voegen in Bambu Studio.

Vind de NFC wel héél handig, maar soms heeft Bambu gewoon even niet wat je nodig hebt.

• DeGroteMuis
Belindo schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:57:
Heb daarna zo'n flow calibration gedaan met van die dunne lijntjes en nummertjes, maar daar zag ik echt 0 verschil, dus maar gewoon op 0.02 laten staan (K-factor?).
Geen verschil in de pressure advance calibration is wel bijzonder, meestal zie je wel verschil in uniformiteit van de lijntjes als je goed kijkt. Minimale verdikkingen of versmallingen. Pattern PA-test kan misschien helpen, die is vaak wat duidelijker, maar is om de een of andere reden niet altijd beschikbaar. Orca biedt ook pattern en tower opties, die kunnen duidelijker beeld geven en zijn minder gedoe om van je buildplate af te krijgen is mijn ervaring.

Voor flow ratio vind ik deze fijner dan de Bambu versie met die blokjes: https://makerworld.com/en...ation-v3#profileId-209504

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:17
Ik heb sinds kort (paar weken) op mijn beide printers (A1 en A1 mini) veel meer problemen met prints dan daarvoor. Bed adhesion slecht, prints die halverwege loskomen van het printbed of een heel slechte eerste laag. Zie wat (slechte) voorbeeldfoto's hieronder.
Met beide printers tot nu altijd een set-and-forget gevoel gehad. Ik gebruikte gewoon de generieke profielen en PLA en PETG door elkaar (Esun/Sunlu/Noname) en alles werd prima omgezet in keurige prints.

Beide printplaten worden na elke print schoongemaakt met IPA en elke twee weken ongeveer met een sopje schoongemaakt.

Wat kan de oorzaak zijn dat dit nu vaker misloopt? Wat kan ik doen om dit te determineren?

Temperatuur in de zolderkamer waar de printers staan is zo'n 17 a 18 graden, vochtigheid ca 40%. Filament wordt hier niet gedroogd, tot nu toe daar nooit behoefte aan gehad ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIM72SWjkXI5PyrKm8Bnv7fa220=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSdqCz0kH8DKTJ25ltqnFtyX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRXYyAjeVS2jNmvVMZAXc7BykmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/77O1V22w4GMXJ9KUmFTz5IXo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UScsBqiaoe_RreFqXR-ArlvrV-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwKoV9HWHFtmgezZFDCbBiXu.jpg?f=fotoalbum_large

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-01 11:17
mikekiwi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:29:
Temperatuur in de zolderkamer waar de printers staan is zo'n 17 a 18 graden, vochtigheid ca 40%. Filament wordt hier niet gedroogd, tot nu toe daar nooit behoefte aan gehad ook.
Denk de omgeving temparatuur.
Daar je een redelijk mobiel apparaat hebt is het natuurlijk eenvoudig testen: Zet je mini een dagje in de huiskamer, laat de printer, het bed en filament even acclimatiseren aan de nieuwe omgeving, maak je bed goed schoon en print.
Resultaat geeft je direct de te volgen vervolgstappen lijkt me

Ik print op het werk altijd richting 20-22 graden omgeving. De dag dat de verwarming stuk was, waren al mijn prints ook mislukt. (15 graden omgeving, luchtvochtigheid weet ik niet)

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
mikekiwi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:29:
Ik heb sinds kort (paar weken) op mijn beide printers (A1 en A1 mini) veel meer problemen met prints dan daarvoor. Bed adhesion slecht, prints die halverwege loskomen van het printbed of een heel slechte eerste laag. Zie wat (slechte) voorbeeldfoto's hieronder.
Met beide printers tot nu altijd een set-and-forget gevoel gehad. Ik gebruikte gewoon de generieke profielen en PLA en PETG door elkaar (Esun/Sunlu/Noname) en alles werd prima omgezet in keurige prints.

Beide printplaten worden na elke print schoongemaakt met IPA en elke twee weken ongeveer met een sopje schoongemaakt.

Wat kan de oorzaak zijn dat dit nu vaker misloopt? Wat kan ik doen om dit te determineren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vooral die laatste foto lijkt mij een nozzle clog probleem, en de zwarte print ook. Beide gebruikte filamenten, PETG Zwart en PLA Marble willen nog wel eens verstoppingen veroorzaken in mijn ervaring. Al eens je nozzles gereinigd tussendoor? Cold Pull uitgevoerd?

• mikekiwi
Zilverdael80 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:34:
[...]
Daar je een redelijk mobiel apparaat hebt is het natuurlijk eenvoudig testen: Zet je mini een dagje in de huiskamer, laat de printer, het bed en filament even acclimatiseren aan de nieuwe omgeving, maak je bed goed schoon en print.
Dat lijkt me een simpele test inderdaad, ga ik doen.
JorneB schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:34:
[...]Vooral die laatste foto lijkt mij een nozzle clog probleem, en de zwarte print ook. Beide gebruikte filamenten, PETG Zwart en PLA Marble willen nog wel eens verstoppingen veroorzaken in mijn ervaring. Al eens je nozzles gereinigd tussendoor? Cold Pull uitgevoerd?
Nozzles niet gereinigd, wel de 0.4mm in de Mini vervangen door een hagelnieuwe 0.2mm. Dat leverde alleen maar slechter resultaat op de laatste week (123-3d PLA Matte), nadat de eerste week het wel relatief goed ging.

• Waah
mikekiwi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:49:
[...]
Dat lijkt me een simpele test inderdaad, ga ik doen.

[...]
Nozzles niet gereinigd, wel de 0.4mm in de Mini vervangen door een hagelnieuwe 0.2mm. Dat leverde alleen maar slechter resultaat op de laatste week (123-3d PLA Matte), nadat de eerste week het wel relatief goed ging.
En een 0.2 nozzle heeft sneller last van clogging... Dus dat is op zich niet zo vreemd.
Als ik het zo zie lijkt het inderdaad op clogging....

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:44
Vandaag de Bambu Lab P1S incl. AMS 2 Pro Combo besteld ter vervanging van de Creality Ender 3 V3 SE. Kreeg er met geen mogelijkheid geen fatsoenlijke prints meer uit en was er klaar mee.

De P1S is wat meer "fool-proof" volgens mij en met de AMS 2 Pro kan ik tenminste ook makkelijker printen met kleur filament. :)

Rechtstreeks besteld bij Bambu Lab dus zal komende week wel arriveren.

[ Voor 10% gewijzigd door Rivanov op 23-01-2026 13:41 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• mikekiwi
Waah schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:31:
[...]En een 0.2 nozzle heeft sneller last van clogging... Dus dat is op zich niet zo vreemd.
Als ik het zo zie lijkt het inderdaad op clogging....
OK, dan ga ik me daarin inlezen. Is er ook een logica (ben duidelijk nog een beginner) waarom de clogging meer in de eerste lagen voorkomt dan in verdere lagen?

• Waah
mikekiwi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:56:
[...]
OK, dan ga ik me daarin inlezen. Is er ook een logica (ben duidelijk nog een beginner) waarom de clogging meer in de eerste lagen voorkomt dan in verdere lagen?
Ben verre van een specialist... maar als de nozzle op 0.2mm van het bed zit, is er weinig ruimte voor het plastic om naartoe te stromen als er opeens heel veel uit komt omdat de druk hoog is. Maar verre van een specialist. Maar de andere lagen zien er ook niet geweldig uit. Vandaar dat ik gok op een clog

• Axel
P2S exhaust kit is nu te bestellen! 23 euro met evt. Gratis nieuwe achter panel. De dedicated (act. carb.) filter die er in kan, is nog niet beschikbaar. Waarschijnlijk morgen. Ik heb zelf de kit maar vast besteld, gezien de snelheid waarmee de kit in China en USA uitverkocht was…

[ Voor 57% gewijzigd door Axel op 23-01-2026 15:52 ]

• GlorixJim
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-01 18:44
Axel schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:16:
P2S exhaust kit is nu te bestellen! 23 euro met evt. Gratis nieuwe achter panel. De dedicated filter die er in kan, is nog niet beschikbaar. Waarschijnlijk morgen. Ik heb zelf de kit maar vast besteld, gezien de snelheid waarmee de kit in China en USA uitverkocht was...
TNX !!!

• alienfruit

alienfruit

Ik zie het niet in de spare parts staan?

• Axel
alienfruit schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:43:
Ik zie het niet in de spare parts staan?
Onder accessoires

• RobbieB
Zilverdael80 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Denk de omgeving temparatuur.

Ik print op het werk altijd richting 20-22 graden omgeving. De dag dat de verwarming stuk was, waren al mijn prints ook mislukt. (15 graden omgeving, luchtvochtigheid weet ik niet)
Denk niet dat dit het probleem is. Print hier op een A1 in een ruimte waar het nu 10-12 graden is en een luchtvochtigheid van 55-60% en dat gaat echt zonder problemen. Prints zijn net zo goed als voorheen toen de printer in ‘normale’ omstandigheden van 20 graden en 40% luchtvochtigheid stond.

Ik zou het vooral zoeken in de printkop. Hotend, of alles wat ervoor zit dat voor onregelmatigheid kan zorgen.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje: de calibratie lijn kun je die ergens aanpassen?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Rivanov schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:41:
Vandaag de Bambu Lab P1S incl. AMS 2 Pro Combo besteld ter vervanging van de Creality Ender 3 V3 SE. Kreeg er met geen mogelijkheid geen fatsoenlijke prints meer uit en was er klaar mee.

De P1S is wat meer "fool-proof" volgens mij en met de AMS 2 Pro kan ik tenminste ook makkelijker printen met kleur filament. :)

Rechtstreeks besteld bij Bambu Lab dus zal komende week wel arriveren.
Niet geheel on topic, maar:
Pagina: 1 ... 130 131 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.