Meer dan 2 kleuren op 1 laag? Ik kom vaak niet verder dan 1
Maar ik print dan ook geen zut in de categorie fidgets, soms een 2e kleur voor teksten of markeringen.
Hier de reguliere besteld, staat nog op 25 november voorlopig. Beetje extra BTW en shipping zijn toch altijd wel zure kosten._eLMo_ schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:26:
H2C met ultimate kit besteld. Voor bestellen zei de site rond 25 december, na bestelling staat er 12 december. Kijken wat het wordt.
Is bij die 2 van mij niet het geval. staan keurig recht op een bureau._Eend_ schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:40:
Onlangs heb ik mijn A1 verkocht, en kreeg ik een berichtje van de koper dat de printer niet waterpas staat. 2 voetjes aan de voorkant staan een mm van de tafel af.
Zelf heb ik er nooit iets van gemerkt, omdat ik hem altijd op een schuimplaat had staan, maar zijn er meer A1 eigenaars die dit herkennen?
Maar ik heb voor beide de steunen geprint zodat de ams boven op zit
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Daar zit dik nu ook aan te denken hoe vaak heb ik een multi color iets dat zou echt minimaal zijn. Print kwaliteit in een van de review filmpjes was ook erg laagjes/draderig achtig._ferry_ schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:30:
Meer dan 2 kleuren op 1 laag? Ik kom vaak niet verder dan 1Maar ik print dan ook geen zut in de categorie fidgets, soms een 2e kleur voor teksten of markeringen.
Zou hem dan merendeels voor de verschillende nozzles doen, alleen volgens mij zijn het redelijk herontworpen nozzels dus ook weer kans dat de kwaliteit inderdaad slechter is.
Phyc schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:31:
[...]
Hier de reguliere besteld, staat nog op 25 november voorlopig. Beetje extra BTW en shipping zijn toch altijd wel zure kosten.
:strip_exif()/f/image/Eh86B85MF3ynhIVvaZ0ZSE0t.png?f=user_large)
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
M'n vrouw maakte een grapje over geld verdienen met 3d printen. Naar aanleiding daarvan berekend dat er in mn stellingkast 4 P1S'en passen (en berekend hoeveel dat moet kosten 😓).
Nu is die H2C uit en weet ik dat die ongeveer net zoveel kost als 4x een P1S combo... ik zou eerder voor de 4 gaan denk ik. Jeetje wat veel geld.
Nu is die H2C uit en weet ik dat die ongeveer net zoveel kost als 4x een P1S combo... ik zou eerder voor de 4 gaan denk ik. Jeetje wat veel geld.
is het nog zo dat je korting krijgt met referral links, bij aankoop van een eerste printer?
én je bent er nog een hoop tijd aan kwijt. Erg eenvoudig is het volgens mij ook niet. Je moet best wat aanpassen. Wie een H2D gekocht heeft met het doel 'm later te upgraden, komt best bedrogen uit.arjandijk162 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:16:
Later upgraden is erg duur
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Als de H2C een spuitmondwisselaar is, wat is daar dan de overteffende trap van? mijn vermoeden is dat de X2 dan een verwarmde gereedschapswisselaar moet worden.MC Taz Man schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:15:
Ikzelf hou m'n X1c nog een tijd, ga sparen & koop de H2c over een jaar of wat. Tenzij de X2 óók een hotend changer wordt
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Wat soms het probleem is met die redenatie is dat je jezelf bewust/onbewust beperkt adhv je mogelijkheden. Ik print best wel eens wat met meerdere kleuren, maar soms zie ik iets waar ik niet eens aan wil beginnen omdat ik al zie dat het 1000000 kleurwisselingen zijn en 250kg poop op gaat leveren. En dat voor een leuk poppetje voor het kleinkind of zoontje van een kennis... Laat maar, denk ik dan. Als je eenmaal de mogelijkheden hebt om het makkelijker te doen, ga je misschien wel vaker dat soort dingen doen. Ik kan natuurlijk niet voor jou bepalen wat je print of gaat printen, maar het kan nu eenmaal zo zijn dat je dat anders gaat bekijken als de mogelijkheden daar zijn. Voordat ik een 3D printer had, of er serieus naar keek, had ik ook geen idee wat ik er allemaal mee kon.ngommers schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:10:
Daar zit dik nu ook aan te denken hoe vaak heb ik een multi color iets dat zou echt minimaal zijn. Print kwaliteit in een van de review filmpjes was ook erg laagjes/draderig achtig.
Klopt. Ik zag dat ook bij de XL. Stringing tussen de toolchanges in. Kan denk ik nog wel met wat tuning worden opgelost. Of een firmware update.Print kwaliteit in een van de review filmpjes was ook erg laagjes/draderig achtig.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik wil heel graag veel kleuren gebruiken voor mijn D&D minis, maar do dat niet ivm tijd & kosten. Een H2c is potentieel daar een oplossing voor._ferry_ schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:30:
Meer dan 2 kleuren op 1 laag? Ik kom vaak niet verder dan 1Maar ik print dan ook geen zut in de categorie fidgets, soms een 2e kleur voor teksten of markeringen.
Het is meer een berekening op wat je verkoopt. Verkoop je alleen maar spul in 1 kleur, ga voor die 4 P1s'en, ga je meerdere kleuren in 1 model printen, kom je al snel uit op een H2D, of H2C als je nóg meer kleuren wil gebruiken.Karp schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:12:
M'n vrouw maakte een grapje over geld verdienen met 3d printen. Naar aanleiding daarvan berekend dat er in mn stellingkast 4 P1S'en passen (en berekend hoeveel dat moet kosten 😓).
Usecase bepaald
Niet zozeer overtreffende trap, meer de Vortec in de X2c.. Ik heb het formaat van de H2-serie niet nodig.ocf81 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:23:
[...]
Als de H2C een spuitmondwisselaar is, wat is daar dan de overteffende trap van? mijn vermoeden is dat de X2 dan een verwarmde gereedschapswisselaar moet worden.
Oeh... Dit is ook interessant:
https://x.com/ZombieHedgehog_/status/1990864915025027101
https://x.com/ZombieHedgehog_/status/1990864915025027101
Looks like the Filament Track Switch Module will eventually exist, I thought this was originally going to be included with the H2D, but will now be released in 2026 as part of the H2C (H2D compatibility TBD).
This would allow you to use one AMS with both nozzles, potentially increasing efficiency even more.
Net zoals met de H2D, heeft de Duitse youtube MpoxDE een (naar mijn idee dan) goede review van de H2C uitgebracht:Voor wie het Duits niet machtig is zijn er ondertitels.
https://eu.store.bambulab...kit?id=667284624169701379
Upgrade van H2S naar H2C is €939, H2D €835.
[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 19-11-2025 00:06 ]
Oke, misschien kan iemand hier bevestigen of ik mogelijk wat stoms doe 
Paar dagen terug de Cool Plate Super Tack binnen gekregen voor mij X1C. Gister wilde ik die voor het eerst proberen, maar dat ging uhm... niet optimaal. Begon al met melding dat de plate-identifier niet gelezen kan worden, en eerlijk is eerlijk.. die is ook wel heel lichtjes op de plaat gedrukt. Nouja, melding negeren, en door dan maar. Dan bed-leveling... die duurde vele malen langer dan normaal, en faalde uiteindelijk met een 'bed leveling abnormal' melding. Gechecked, lag niks op build plate, dus zou vlak moeten zijn. Nog een keer geprobeerd, wederom erg traag, maar nu wel completed. Maar na start van print lijkt de nozzle offset veel te hoog te zijn, oftewel het spul plakt voor geen meter.
Opnieuw proberen na alles goed schoon te maken, of heb ik wellicht een slechte plaat ontvangen?
Paar dagen terug de Cool Plate Super Tack binnen gekregen voor mij X1C. Gister wilde ik die voor het eerst proberen, maar dat ging uhm... niet optimaal. Begon al met melding dat de plate-identifier niet gelezen kan worden, en eerlijk is eerlijk.. die is ook wel heel lichtjes op de plaat gedrukt. Nouja, melding negeren, en door dan maar. Dan bed-leveling... die duurde vele malen langer dan normaal, en faalde uiteindelijk met een 'bed leveling abnormal' melding. Gechecked, lag niks op build plate, dus zou vlak moeten zijn. Nog een keer geprobeerd, wederom erg traag, maar nu wel completed. Maar na start van print lijkt de nozzle offset veel te hoog te zijn, oftewel het spul plakt voor geen meter.
Opnieuw proberen na alles goed schoon te maken, of heb ik wellicht een slechte plaat ontvangen?
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Juiste buildplate gekozen in bambu studio?BM schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:14:
En dat identificeren klopt, dat werkt idd niet
Inderdaad een van de slimmere acties van Bambu...die plaat is te donker oid. Je zou zeggen dat ze dat getest hebben...Zilverdael80 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:56:
[...]
De moeite niet echt waard. Je kunt 'm beter verkopen en een H2C kopen. Buiten het hoge bedrag moet je ook niet eens een hoop (ingewikkeld) werk doen. Bambu wilde blijkbaar de verkoop van de H2D niet schaden en hebben maar geroepen dat ie omgebouwd kon worden, dus ik denk dat veel mensen zich nu een beetje bekocht voelen, want dit is niet echt interessant._eLMo_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 00:05:
https://eu.store.bambulab...kit?id=667284624169701379
Plus dat het bedrag wat je bij moet betalen voor de H2c wss minder is (na verkoop) dan de kosten van de upgrade. Dubbele "winst" dus.mphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:15:
[...]
De moeite niet echt waard. Je kunt 'm beter verkopen en een H2C kopen. Buiten het hoge bedrag moet je ook niet eens een hoop (ingewikkeld) werk doen. Bambu wilde blijkbaar de verkoop van de H2D niet schaden en hebben maar geroepen dat ie omgebouwd kon worden, dus ik denk dat veel mensen zich nu een beetje bekocht voelen, want dit is niet echt interessant.
Bambu heeft vanaf het begin gezegd dat het upgrade path duurder zou zijn dan een H2C kopen en dat het veel werk zou zijn.mphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:15:
[...]
De moeite niet echt waard. Je kunt 'm beter verkopen en een H2C kopen. Buiten het hoge bedrag moet je ook niet eens een hoop (ingewikkeld) werk doen. Bambu wilde blijkbaar de verkoop van de H2D niet schaden en hebben maar geroepen dat ie omgebouwd kon worden, dus ik denk dat veel mensen zich nu een beetje bekocht voelen, want dit is niet echt interessant.
Het is puur bedoeld voor mensen die niet wilden wachten op de H2C, en/of zodat je later nog kan upgraden zonder compleet nieuwe printer te kopen.
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ze zeiden ook dat het best een complexe ombouw was (van de H2S zeker)._eLMo_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:21:
Bambu heeft vanaf het begin gezegd dat het upgrade path duurder zou zijn dan een H2C kopen en dat het veel werk zou zijn.
Het is puur bedoeld voor mensen die niet wilden wachten op de H2C, en/of zodat je later nog kan upgraden zonder compleet nieuwe printer te kopen.
100 euro shipping voor een H2C? Volgens mij was dat voor de P1S combo vorig jaar 15 of zo, wat een verschil zeg!
H2 serie wordt op een pallet geleverd en mag ivm gewicht niet door een persoon verplaatst worden.DeGroteMuis schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:11:
[...]
100 euro shipping voor een H2C? Volgens mij was dat voor de P1S combo vorig jaar 15 of zo, wat een verschil zeg!Zoveel groter is de doos ook niet, maakt dat ongeveer dubbele gewicht zoveel uit?
Hierdoor schieten de kosten voor vervoer omhoog.
P/X serie zijn lichter en hebben dit probleem dus niet
Hoe zat dat nou ook alweer met de H2 serie en AMS aansluitingen? Hij kan 1 AMS2 Pro aan en als je een tweede AMS2 Pro aan wilt sluiten, moet die een aparte voeding hebben ivm de verwarming. Maar dat geldt niet voor een tweede AMS1 denk ik? Dus een AMS1 en een AMS2 Pro samen zonder extra voeding kan gewoon toch?
[edit]
Het ziet er trouwens naar uit dat die AMS2 Non-Pro die ik voorspelde er niet komt. Ik had dat wel verwacht; een vernieuwde AMS, maar dan zonder die verwarming voor de mensen die daar geen behoefte aan hebben (en/of al een droogapparaat hebben). Prijsverschil is ook niet erg groot zo te zien.
Ik twijfel nu wel of ik meteen bij de H2C die 'Ultimate Set' neem. Ik heb al een AMS (een OG van de X1C Combo) en die wil ik houden. Ik dacht dan de oude AMS op de linkernozzle te doen en de 2 AMS2 Pro's op de rechter waar de Vortek zit. En de HT ipv een spool holder. Het is een behoorlijke klap geld, en het scheelt 'maar' €50 als je al die extra dingen later los koopt, maar ja, zo'n AMS is ook gewoon een superhandige opslagoplossing voor je filament die je dan 'onder de knop' hebt.
[edit2]
Ik maak trouwens een fout. De ultimate set is niet 'maar' €50 goedkoper. Het is €200, want al die extra's zijn nu afgeprijsd, en straks niet meer. Of je moet wachten op de volgende kortingsactie.
[edit]
Het ziet er trouwens naar uit dat die AMS2 Non-Pro die ik voorspelde er niet komt. Ik had dat wel verwacht; een vernieuwde AMS, maar dan zonder die verwarming voor de mensen die daar geen behoefte aan hebben (en/of al een droogapparaat hebben). Prijsverschil is ook niet erg groot zo te zien.
Ik twijfel nu wel of ik meteen bij de H2C die 'Ultimate Set' neem. Ik heb al een AMS (een OG van de X1C Combo) en die wil ik houden. Ik dacht dan de oude AMS op de linkernozzle te doen en de 2 AMS2 Pro's op de rechter waar de Vortek zit. En de HT ipv een spool holder. Het is een behoorlijke klap geld, en het scheelt 'maar' €50 als je al die extra dingen later los koopt, maar ja, zo'n AMS is ook gewoon een superhandige opslagoplossing voor je filament die je dan 'onder de knop' hebt.
[edit2]
Ik maak trouwens een fout. De ultimate set is niet 'maar' €50 goedkoper. Het is €200, want al die extra's zijn nu afgeprijsd, en straks niet meer. Of je moet wachten op de volgende kortingsactie.
[ Voor 64% gewijzigd door mphilipp op 19-11-2025 11:30 ]
Ik zit toch flink te twijfelen.
Heb inmiddels €1600 aan giftcards gespaard en wilde gaan voor de H2S combo als upgrade van mij A1
Nu met de black Friday deals is een H2D ook wel een optie om 2 technische materialen te kunnen printen, (Petg met PLA support) en misschien wat te plotten...
De H2S vind ik heel erg vet, mooi systeem, maar voor mijn use case echt te duur. Ik gebruik mijn printer voornamelijk voor bruikbare prints en niet voor gekleurde poppetjes, mocht ik dat wel een keer willen doen moet ik de waste maar voor lief nemen met de meerprijs van €350,- kan ik een boel rollen filament kopen.
Ik denk trouwens dat de H2D niet meer terug gaat naar de oude prijs gezien de toch nette prijs van de H2C
Heb inmiddels €1600 aan giftcards gespaard en wilde gaan voor de H2S combo als upgrade van mij A1
Nu met de black Friday deals is een H2D ook wel een optie om 2 technische materialen te kunnen printen, (Petg met PLA support) en misschien wat te plotten...
De H2S vind ik heel erg vet, mooi systeem, maar voor mijn use case echt te duur. Ik gebruik mijn printer voornamelijk voor bruikbare prints en niet voor gekleurde poppetjes, mocht ik dat wel een keer willen doen moet ik de waste maar voor lief nemen met de meerprijs van €350,- kan ik een boel rollen filament kopen.
Ik denk trouwens dat de H2D niet meer terug gaat naar de oude prijs gezien de toch nette prijs van de H2C
Had ik ook.BM schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:14:
Er is een firmware update voor de X1C geweest die dit zou moeten oplossen.
Die firmware update heb ik inmiddels gedaan, alleen nog geen tijd gehad om te testen of dat het heeft opgelost. Maar daar zou ik dus eerst gaan zoeken.
Als dat het oplost, laat je het dan hier even weten?
Feel free to Buy me a coffee
Het gaat om de combinatie printen/drogenmphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:33:
Hoe zat dat nou ook alweer met de H2 serie en AMS aansluitingen? Hij kan 1 AMS2 Pro aan en als je een tweede AMS2 Pro aan wilt sluiten, moet die een aparte voeding hebben ivm de verwarming. Maar dat geldt niet voor een tweede AMS1 denk ik? Dus een AMS1 en een AMS2 Pro samen zonder extra voeding kan gewoon toch?
Als je wil drogen tijdens printen, kan dat, maar niet optimaal. extra power brick wordt aangeraden.
Je kan zonder te printen maximaal 1 AMS tegelijk laten drogen, elk opvolgende AMS heeft een eigen power brick nodig
Staat verder los van combinatie AMS1/2
Ik blijf er bij; wacht een paar weken indien mogelijk. Meer reviews = meer goed. Daarbij is mijn ervaring met BL dat de eerste productie serie altijd het één en ander aan irritatie puntjes heeft (vallende AUX fan bij de X1c bijv.). Die worden vaak heel snel aangepakt in het productieproces.Rascal schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:41:
Ik zit toch flink te twijfelen.
Maw; meer info maakt voor een betere keuze, plus dat je niet als early adaopter aan het beta-testen bent
Dit geldt overigens voor de H2C, de H2D zou ondertussen goed moeten zijn.
Zilverdael80 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:56:
[...]
Juiste buildplate gekozen in bambu studio?
Thanks voor de reacties. Zie dat er inderdaad een firmware update geweest die hier invloed op heeft, zodra printer vrij is zal ik 'm eens updaten. Loop sowieso tig versies achter zie ikmusicpixel schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:56:
[...]
Had ik ook.
Er is een firmware update voor de X1C geweest die dit zou moeten oplossen.
Die firmware update heb ik inmiddels gedaan, alleen nog geen tijd gehad om te testen of dat het heeft opgelost. Maar daar zou ik dus eerst gaan zoeken.
Als dat het oplost, laat je het dan hier even weten?
Update: firmware bijgewerkt naar de laatste versie, en lijkt nu als een zonnetje te gaan, geen ge-emmer met detectie of bed-leveling
[ Voor 7% gewijzigd door BM op 19-11-2025 14:10 ]
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Precies de reden waarom die hier wel in de running is als 2e printer. Het gaat nu prima met de P1S, je houdt er gewoon rekening mee dat je geen enorme bak kleurenwissels in je print propt, maar ook al is het de afgelopen maanden zelden nodig geweest, biedt het wel meer mogelijkheden als je zonder een enorme plasticverspilling echt vrij met meerdere kleuren kan printen.Dan komen de use cases vanzelf wel.mphilipp schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:23:
Wat soms het probleem is met die redenatie is dat je jezelf bewust/onbewust beperkt adhv je mogelijkheden. Ik print best wel eens wat met meerdere kleuren, maar soms zie ik iets waar ik niet eens aan wil beginnen omdat ik al zie dat het 1000000 kleurwisselingen zijn en 250kg poop op gaat leveren. En dat voor een leuk poppetje voor het kleinkind of zoontje van een kennis... Laat maar, denk ik dan. Als je eenmaal de mogelijkheden hebt om het makkelijker te doen, ga je misschien wel vaker dat soort dingen doen. Ik kan natuurlijk niet voor jou bepalen wat je print of gaat printen, maar het kan nu eenmaal zo zijn dat je dat anders gaat bekijken als de mogelijkheden daar zijn. Voordat ik een 3D printer had, of er serieus naar keek, had ik ook geen idee wat ik er allemaal mee kon.
Maar gezien de wisselende reviews gaat de H2C hier nog even on hold. Het ziet er veelbelovend uit, maar toch ook al wat probleempjes voorbij zien komen. Natuurlijk kan dat komen door pre-productie modellen, maar toch even zien. De prijs valt in ieder geval mee voor wat je krijgt. Misschien toch meteen de ultimate nemen. Meteen wat extra hotends zijn nooit weg en hoewel 2 AMS2 op zich wel genoeg is, is een derde ook nooit verkeerd. Eventueel later nog een upgrade naar 10W laser.
Ah, een complete palletplaats innemen gaat hard ja. Dat gewicht blijft voor mij wel een komische, een stevige doos met 28 rollen filament kan wel bij DPD bezorgd worden door 1 bezorger, maar een printer die net wat zwaarder is heeft 2 medewerkers nodig? De grens lag een paar jaar geleden nog op 23kg.Zilverdael80 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:21:
[...]
H2 serie wordt op een pallet geleverd en mag ivm gewicht niet door een persoon verplaatst worden.
Hierdoor schieten de kosten voor vervoer omhoog.
P/X serie zijn lichter en hebben dit probleem dus niet
Ja dat kan. De voeding van het AMS systeem zelf verloopt gewoon via de 6 pin kabel, de droogfunctie voor AMS2 heeft alleen wel een voeding nodig als >1 op de H2. Bij mij paste de AMS1 kabel alleen niet helemaal lekker in de AMS2, hij klikt niet vast omdat de 6 pin sockets op de AMS2 net wat dieper in de behuizing vallen lijkt 't. Nog geen reactie van Bambu Support hierover. Het zit wel vast genoeg om te werken overigens, klikt alleen niet echt vast.mphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:33:
Ik zou wel wat oppassen, die kabels zijn wellicht langer omdat er meer vermogen nodig is voor de droog functionaliteit. Als de kabel dan niet helemaal lekker zit.... Krijg je Nvidia taferelenDeGroteMuis schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:14:
[...]
Ja dat kan. De voeding van het AMS systeem zelf verloopt gewoon via de 6 pin kabel, de droogfunctie voor AMS2 heeft alleen wel een voeding nodig als >1 op de H2. Bij mij paste de AMS1 kabel alleen niet helemaal lekker in de AMS2, hij klikt niet vast omdat de 6 pin sockets op de AMS2 net wat dieper in de behuizing vallen lijkt 't. Nog geen reactie van Bambu Support hierover. Het zit wel vast genoeg om te werken overigens, klikt alleen niet echt vast.
Zo, m'n eerste cold-pull gedaan
Werkt perfect. Soldeerbout van m'n vrouw gebruikt, aangezien dat ding 1) warm genoeg wordt en 2) geleidelijk opwarmt.
Voordelen van een elektrotechnicus als vrouw
Voordelen van een elektrotechnicus als vrouw
Dit is dan wel weer next level...de Prusa Core1 met INDX:Je kunt een setje kopen met 4 of 8 toolheads.
Ze zijn nog bezig met de Core1 XL, waar dan 10 of 12 toolheads op passen.
Als Prusa nou nog een beetje werkt aan de gebruikersvriendelijkheid van het werken met meerdere materialen... Want dat is nu nog een beetje tenenkrommend.
Ohja...prijzen (voor zover ik het goed heb onthouden) €499 voor 4 toolheads en €699 voor 8 (of waren het dollars?)
Als Prusa nou nog een beetje werkt aan de gebruikersvriendelijkheid van het werken met meerdere materialen... Want dat is nu nog een beetje tenenkrommend.
Ohja...prijzen (voor zover ik het goed heb onthouden) €499 voor 4 toolheads en €699 voor 8 (of waren het dollars?)
[ Voor 12% gewijzigd door mphilipp op 19-11-2025 15:21 ]
Ze voelen zich wel erg bedreigd door Bambu dat ze dit letterlijk de dag na de H2C lancerenmphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:14:
Dit is dan wel weer next level...de Prusa Core1 met INDX:
[YouTube: INDX ON CORE ONE LIVE!!!]
Je kunt een setje kopen met 4 of 8 toolheads.
Ja, ik heb al soort van ruzie gemaakt op TwiX met een Prusa fanboy 😂... Die wil er maar niet aan dat Prusa duur is. One L (1700) + INX (700), tov 2250 voor de H2C, 2500 inclusief 2e AMS.mphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:14:
Dit is dan wel weer next level...de Prusa Core1 met INDX:
[YouTube: INDX ON CORE ONE LIVE!!!]
Je kunt een setje kopen met 4 of 8 toolheads.
Maar de H2C is groter & hoef je bij aankomst niet te verbouwen. Plus, geen idee of die 1700 voor de Core One L een aanbieding is, of retail.
Prusa is gewoon té duur, imo.
Tsja...Bambu deed dat ook toen die Snapmaker beschikbaar kwam. Ze zijn er natuurlijk al een tijdje mee bezig, en Bondtech is er nu blijkbaar klaar voor, alhoewel....Prusa was ook 2 jaar te laat met de XL_eLMo_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:32:
Ze voelen zich wel erg bedreigd door Bambu dat ze dit letterlijk de dag na de H2C lanceren
Ik snap het wel. Ze willen natuurlijk een beetje de rem op de markt zetten, zodat mensen ook kijken naar die Prusa met INDX, die voor sommige mensen waarschijnlijk veel interessanter is.
Alleen stipte die Duitse meneer MpoxDE aan dat ze geen woord hebben gezegd over de software. Prusa Slicer 3.0 is wel genoemd, maar niemand heeft iets laten zien. En de software ondersteuning is minstens zo belangrijk als de hardware. Zoals ik al zei is het nu nog een beetje knullig hoe je met meerdere materialen op de Prusa's om moet gaan: het moet zowel op de machine als in de slicer worden aangegeven. Misschien moet Prusa het gewoon van Bambu kopiëren.
Veel patent gezeik nu ook begreep ik.mphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:38:
[...]
Tsja...Bambu deed dat ook toen die Snapmaker beschikbaar kwam. Ze zijn er natuurlijk al een tijdje mee bezig, en Bondtech is er nu blijkbaar klaar voor, alhoewel....Prusa was ook 2 jaar te laat met de XL
Ik snap het wel. Ze willen natuurlijk een beetje de rem op de markt zetten, zodat mensen ook kijken naar die Prusa met INDX, die voor sommige mensen waarschijnlijk veel interessanter is.
Alleen stipte die Duitse meneer MpoxDE aan dat ze geen woord hebben gezegd over de software. Prusa Slicer 3.0 is wel genoemd, maar niemand heeft iets laten zien. En de software ondersteuning is minstens zo belangrijk als de hardware. Zoals ik al zei is het nu nog een beetje knullig hoe je met meerdere materialen op de Prusa's om moet gaan: het moet zowel op de machine als in de slicer worden aangegeven. Misschien moet Prusa het gewoon van Bambu kopiëren.
Voorbeeld van Bambu vs Prusa. Hierboven haalde iemand een cold pull aan, handmatig enzo. Bambu doet dit nu gewoon half-automatisch voor je. Je moet de PTFE tube loshalen en er een stuk PLA/PETG in duwen, en de rest doet de printer (nouja, je moet hem er nog even uit trekken natuurlijk):
https://wiki.bambulab.com...-maintenance-and-cleaning (even vertalen met je browser).
Ze raden dit ook aan als preventief onderhoud, om je nozzles van binnen schoon te houden.
Maar als de INDX netjes werkt op zo'n Core1 L, heb je wel een heel gaaf systeem. Snelle wissels én 8 toolheads. En Prusa heeft voor de mensen die dat belangrijk vinden ook weer andere voordelen: made in EU, open source/hardware (tot op zekere hoogte) en een goede/betere support dan Bambu (subjectief).
Voor elk wat wils. De H2C is voornamelijk veel makkelijker in het gebruik. Dat is iets dat Bambu heel erg goed heeft gedaan. De wissels zijn langzaam, maar dat is dan ook het enige punt van kritiek die men kan vinden blijkbaar. En dat je een beetje moet goochelen als je met TPU en bepaalde stijve materialen aan de gang wilt.
2 verschillende doelgroepen. Mij bijvoorbeeld niet gezien met een Prusa. Ik ga voor gemak, snelheid is bijzaak en ik heb de support ook niet echt nodig. Plus, ik ben aan m'n geld gehecht.mphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:42:
[...]
Maar als de INDX netjes werkt op zo'n Core1 L, heb je wel een heel gaaf systeem. Snelle wissels én 8 toolheads. En Prusa heeft voor de mensen die dat belangrijk vinden ook weer andere voordelen: made in EU, open source/hardware (tot op zekere hoogte) en een goede/betere support dan Bambu (subjectief).
Voor elk wat wils. De H2C is voornamelijk veel makkelijker in het gebruik. Dat is iets dat Bambu heel erg goed heeft gedaan. De wissels zijn langzaam, maar dat is dan ook het enige punt van kritiek die men kan vinden blijkbaar. En dat je een beetje moet goochelen als je met TPU en bepaalde stijve materialen aan de gang wilt.
Printen is mijn hobby, niet de printer. Prusa heeft, imo, veel te veel issues om dat te kunnen claimen. Allemaal kleine, klopt. Ook allemaal makkelijk te fixen, maar ze zijn er wel. Mijn BL printer heeft dat niet, of veel minder.
Blijft voornamelijk een kwestie van voorkeur en wat je precies van plan bent met de machine. Idem voor Windows vs Mac. Je gaat er nooit uit komen. Voorlopig heeft Bambu ervoor gezorgd dat Prusa zijn prijzen een beetje normaal heeft gemaakt. Zo enorm duur is die Core One nu ook weer niet._eLMo_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:40:
Bambu vs Prusa
Ik vind die Core One erg interessant, maar ik zie enorm tegen de gebruikersvriendelijkheid op. Prusa is écht nog zo'n bedrijf dat zijn wortels heeft in de oldskool 3D printwereld en blijkbaar moet 3D printen een soort lijdensweg zijn, waar je zoveel mogelijk handmatige interventies nodig hebt om tot een resultaat te komen
Ik zou niet te veel achter het moment van lanceren zoeken. Het bestaan van INDX was dit voorjaar al wereldkundig gemaakt. Er moest alleen nog aan de techniek worden gewerkt. En de samenwerking met Prusa was impliciet ook al een tijd bekend. Bij de lancering van de MMU3 op de Core 1 werd al gehint op een heel ander systeem dat er aan zat te komen._eLMo_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:32:
[...]
Ze voelen zich wel erg bedreigd door Bambu dat ze dit letterlijk de dag na de H2C lanceren
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Als je de halve machine wil gaan bouwen...mphilipp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:47:
[...]
Blijft voornamelijk een kwestie van voorkeur en wat je precies van plan bent met de machine. Idem voor Windows vs Mac. Je gaat er nooit uit komen. Voorlopig heeft Bambu ervoor gezorgd dat Prusa zijn prijzen een beetje normaal heeft gemaakt. Zo enorm duur is die Core One nu ook weer niet.
Overigens is de Core 1 juist wél erg duur. 1280 euro, voor 120 euro extra heb je de P2S. Veel groter, camera, verwarmde kamer & (voor mij een plus) BL ecosysteem.
Ik ben vooral benieuwd óf de INDX gaat werken 😂... Ik weet nog heeeeeeel goed hoe de XL release ging. Alleen maar ellende.Ik vind die Core One erg interessant, maar ik zie enorm tegen de gebruikersvriendelijkheid op. Prusa is écht nog zo'n bedrijf dat zijn wortels heeft in de oldskool 3D printwereld en blijkbaar moet 3D printen een soort lijdensweg zijn, waar je zoveel mogelijk handmatige interventies nodig hebt om tot een resultaat te komen(ja, ik overdrijf). Bambu heeft een andere fylosofie, en die vind ik beter.
Je moet niet vergeten dat de INDX een Bondtech product is en dat het betreft de Core 1 nu een Prusa × Bondtech verhaal is, en geen puur Prusa verhaal. Het is inderdaad geen uitpakken en printen, maar dat hoeft van mij ook niet. Als het uiteindelijk maar werkt. Ik heb zelf nagenoeg alleen maar Bondtech extruders op mijn printers, afgezien van mijn MK3.5, welke ik zo veel mogelijk origineel heb gelaten. Dat Bondtech spul bevalt mij prima en werkt als een tierelier.
© ocf81 1981-infinity
Terechte aanvulling als je de AMS1 als eerste in de lus zet, dat zou zomaar kunnen, iets langer contactvlak. Bij mij zit de AMS2 op de printer aangesloten en de AMS1 daar weer op gelust, beide met hun eigen kabel._eLMo_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:03:
[...]
Ik zou wel wat oppassen, die kabels zijn wellicht langer omdat er meer vermogen nodig is voor de droog functionaliteit. Als de kabel dan niet helemaal lekker zit.... Krijg je Nvidia taferelen
Inderdaad. De pre-sale was (hij is inmiddels uitverkocht; het waren maar 1000 stuks) gericht op Prusa Core One én de Voron. Dat is juist het leuke aan de INDX: het is een open systeem dat ingepast kan worden op een ander open systeem. Vooral interessant voor de DHZ printers, want als het voor de Voron werkt, krijg je het ook wel aan de praat op een RatRig bij wijze van spreken. Of op je eigen ontwerp dat met Klipper werkt.ocf81 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:06:
Je moet niet vergeten dat de INDX een Bondtech product is en dat het betreft de Core 1 nu een Prusa × Bondtech verhaal is, en geen puur Prusa verhaal.
Bondtech is wel slim want er kunnen meerdere fabrikanten op deze manier een toolchanger uitbrengen zonder zelf weer het wiel uit te moeten vinden.
Dat is niet voor iedereen een probleem.MC Taz Man schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:58:
Als je de halve machine wil gaan bouwen...Hun "assembled" is VERRE van assembled. Niet erg, daar je dat hoort te weten als je een Prusa koopt, maar is wel een feit.
Puur op prijs vergelijken vind ik nooit eerlijk. Je moet vooral kijken naar wat JIJ met dat ding gaat doen, wat jij belangrijk vindt en wat je budget is. Jij en ik komen dan uit bij Bambu, maar anderen betalen liever iets meer voor een Prusa. Er zijn zelfs mensen die een Creality kopen...Overigens is de Core 1 juist wél erg duur. 1280 euro, voor 120 euro extra heb je de P2S. Veel groter, camera, verwarmde kamer & (voor mij een plus) BL ecosysteem.
Het ligt een beetje aan het model. Waren de cijfers aparte objecten? Zo ja, dan had je daarvan moeten aangeven dat ze met een andere kleur moeten worden geprint. Als dat niet zo was, dan had je bij de laag aan de bovenkant van de lat moeten aangeven dat er een kleurverandering had moeten plaatsvinden.Turb0Turb0 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:31:
Even een beginnersvraagje.
Deze ben ik nu aan het printen op mijn P1P en hij is in een keer door gegaan, dus ook de cijfers in wit.
Had ik iets moeten instellen dat hij om de wissel naar de andere kleur had moeten gaan?
[Afbeelding]
© ocf81 1981-infinity
Pssst, er is momenteel een beurs over 3D printen waar allemaal fabrikanten nieuwe dingen lanceren_eLMo_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:32:
[...]
Voor de thuishobbyist is Bambu ook gewoon een vrij logische keus, en mede dankzij de Chinese overheid lekker voordelig.MC Taz Man schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:58:
[...]
Als je de halve machine wil gaan bouwen...Hun "assembled" is VERRE van assembled. Niet erg, daar je dat hoort te weten als je een Prusa koopt, maar is wel een feit.
Overigens is de Core 1 juist wél erg duur. 1280 euro, voor 120 euro extra heb je de P2S. Veel groter, camera, verwarmde kamer & (voor mij een plus) BL ecosysteem.
[...]
Ik ben vooral benieuwd óf de INDX gaat werken 😂... Ik weet nog heeeeeeel goed hoe de XL release ging. Alleen maar ellende.
Maar ik mag hopen dat bedrijven/(semi)overheid niet de prijs als drijfveer nemen en vervolgens lekker hun prototypes op een Chinese printer afdrukken die verbonden is met het internet.
Dit is het model.ocf81 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:39:
[...]
Het ligt een beetje aan het model. Waren de cijfers aparte objecten? Zo ja, dan had je daarvan moeten aangeven dat ze met een andere kleur moeten worden geprint. Als dat niet zo was, dan had je bij de laag aan de bovenkant van de lat moeten aangeven dat er een kleurverandering had moeten plaatsvinden.
https://makerworld.com/nl...untdown#profileId-2145477
Maar aparte objecten en kleurverandering aangeven is nieuw voor mij maar nu ik weer weet wat ik moet zoeken gaat het mij wel lukken met deze video YouTube: How to Change Filament at Layer in Bambu Studio
tnx.
Je weet, hopelijk, dat een internetverbinding helemaal niet nodig is?_ferry_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:43:
[...]
Voor de thuishobbyist is Bambu ook gewoon een vrij logische keus, en mede dankzij de Chinese overheid lekker voordelig.
Maar ik mag hopen dat bedrijven/(semi)overheid niet de prijs als drijfveer nemen en vervolgens lekker hun prototypes op een Chinese printer afdrukken die verbonden is met het internet.
Beurs? Waar en wanneer is dat?[b]_ferry_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:43:
Pssst, er is momenteel een beurs over 3D printen waar allemaal fabrikanten nieuwe dingen lanceren
Uiteraard, bij mij staat hij ook in LAN modus. Maar ze doen wel heel erg hun best om het wel nodig te hebben. Ze geven bijvoorbeeld aan dat je ze offline kunt updaten. Maar daarvoor moeten ze wel eerst een firmware update binnenhalen waarvoor je internet en een account nodig hebt.MC Taz Man schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:50:
[...]
Je weet, hopelijk, dat een internetverbinding helemaal niet nodig is?
Niet updaten is ook een optie, maar met nieuwe producten zoals de H serie niet echt aan te raden.
En wat als hij na jaren dienst alsnog een keer aan het internet gaat, per ongeluk of expres (verkoop via marktplaats), wat zal hij dan versturen?
Nogmaals, als je thuis wat fidgets, bloempotten, speelgoed en dergelijke print is dat weinig interessant, en snap ik dat de afweging tussen gemak en cloud gauw gemaakt is.
Dat kan toch via een PC? Dan zet je het firmware bestand op een SD kaartje en zo update je de offline printer. Tenminste, dat was wat ik begreep van de offline methode. Ik heb X1Plus, en ik moet op die manier de printer weer op de Bambu Lab firmware brengen: downloaden, copy naar SD en die in de printer._ferry_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:39:
Ze geven bijvoorbeeld aan dat je ze offline kunt updaten. Maar daarvoor moeten ze wel eerst een firmware update binnenhalen waarvoor je internet en een account nodig hebt.
Tijdje al niet meer de Bambu aangehad.....mijn P1S stond werkeloos op de werktafel en daarna verhuisd dus dat schoot al helemaal niet op. Gelukkig voorzichtig vervoerd en apart neergezet om schade te voorkomen.
Tot ik een stand miste voor mijn Ipad........ik Lego nog wel eens met PDF instructies op mijn laptop maar dat is wat omslachtig met inzoomen omdat dat ding geen touchscreen heeft. Even uitgeprobeerd en dat werkt met een ipad een heel stuk makkelijker natuurlijk.
Even snel naar makerworld en er even 1 gekozen.
Op zolder was het echter een hele wedstrijd de P1S aan de praat te krijgen......de bluetooth koppeling gaf geen sjoege dus hem op de wifi zetten was er al niet bij.
Na ruim een uur proberen maar gewoon de hele handel verwijderd uit mijn account, de P1S terug naar fabrieksinstellingen gezet en toen ging was het allemaal een fluitje van een cent.
Kleine disclaimer...ik heb een printn00b ;-)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gc9rwEe9qgMWSwMxlz3HmbVU.jpg?f=user_large)
Toch wel weer gaaf om de Bambu aan te slingeren.
Ik ga me langzaam eens verdiepen in filamenten want ik denk dat ik de uitdaging wel aan wil om een RC Unimog 6x6 of een 4x4 Kamaz te gaan printen. Zo'n rockcrawler lijkt me wel gaaf en zo kan ik 2 dingen combineren
Tot ik een stand miste voor mijn Ipad........ik Lego nog wel eens met PDF instructies op mijn laptop maar dat is wat omslachtig met inzoomen omdat dat ding geen touchscreen heeft. Even uitgeprobeerd en dat werkt met een ipad een heel stuk makkelijker natuurlijk.
Even snel naar makerworld en er even 1 gekozen.
Op zolder was het echter een hele wedstrijd de P1S aan de praat te krijgen......de bluetooth koppeling gaf geen sjoege dus hem op de wifi zetten was er al niet bij.
Na ruim een uur proberen maar gewoon de hele handel verwijderd uit mijn account, de P1S terug naar fabrieksinstellingen gezet en toen ging was het allemaal een fluitje van een cent.
Kleine disclaimer...ik heb een printn00b ;-)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gc9rwEe9qgMWSwMxlz3HmbVU.jpg?f=user_large)
Toch wel weer gaaf om de Bambu aan te slingeren.
Ik ga me langzaam eens verdiepen in filamenten want ik denk dat ik de uitdaging wel aan wil om een RC Unimog 6x6 of een 4x4 Kamaz te gaan printen. Zo'n rockcrawler lijkt me wel gaaf en zo kan ik 2 dingen combineren
[ Voor 0% gewijzigd door Fraggert op 20-11-2025 11:54 . Reden: tiepvoutuh ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Dat werkte pas vanaf een bepaalde versie.mphilipp schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:16:
[...]
Dat kan toch via een PC? Dan zet je het firmware bestand op een SD kaartje en zo update je de offline printer. Tenminste, dat was wat ik begreep van de offline methode. Ik heb X1Plus, en ik moet op die manier de printer weer op de Bambu Lab firmware brengen: downloaden, copy naar SD en die in de printer.
En o.a. de X1E (ja, die met LAN, voor de professional) kwam met een oudere firmware. Die had ook de oudere manier van verbinden, dat kon alleen met de app. En VZIW is dat met de H versies niet veel anders. Maar daar heb ik verder geen ervaring mee.
Heeft iemand ook ervaring met het opensnijden van die auto-ontvochtigers van de Action om de inhoud in bakjes in de AMS te gebruiken? De zakjes zelf lijken me wat te groot, maar het lijkt me dat de inhoud gewoon silica zal zijn.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik heb voorheen die ontvochtiger van Action gehad, dat waren (toen) zeker geen silica korrels.Aziraphale schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:04:
Heeft iemand ook ervaring met het opensnijden van die auto-ontvochtigers van de Action om de inhoud in bakjes in de AMS te gebruiken? De zakjes zelf lijken me wat te groot, maar het lijkt me dat de inhoud gewoon silica zal zijn.
Het werd uiteindelijk 1 hard blok dat kleverig vocht begon te lekken. Gelukkig niet in mijn AMS gedaan, maar wel in mijn droog bakken. Een grote t*ringzooi. Zeker niet aan te raden
Was dat deze: https://www.action.com/nl...ikbare-auto-ontvochtiger/ ?Zilverdael80 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:10:
[...]
Ik heb voorheen die ontvochtiger van Action gehad, dat waren (toen) zeker geen silica korrels.
Het werd uiteindelijk 1 hard blok dat kleverig vocht begon te lekken. Gelukkig niet in mijn AMS gedaan, maar wel in mijn droog bakken. Een grote t*ringzooi. Zeker niet aan te raden
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Nee, waren grote witte zakken, volgens mij deze:
https://www.action.com/nl...at-vochtvanger-navulling/
Het lijkt erop dat de nieuwste versie van Bambu Studio dit opgelost heeft (en gevoelsmatig zelfs sneller devices detecteert)rhoolwerf schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:58:
Ik heb sinds een week o.i.d. (ik vermoed sinds laatste update van Bambu Studio) dat mijn printer niet meer automatisch gevonden wordt.
Voorheen als ik Studio opende, moest ik 5-10 seconden wachten voor ik printer/filament sync kon doen, daarvoor was er niets verbonden. Sinds een korte tijd moet ik echt naar het Device-tabblad gaan en eventjes wachten voordat de software doorheeft dat de printer online daadwerkelijk online is.
Heeft iemand anders dit ook, of heb ik gewoon waanbeelden?
Kleine detail, redelijk irritant, fijn dat 't opgelost is
@Aziraphale Ik heb laatst een jerrycan van 2.2KG gedeeltelijk gekleurde silicakorrels besteld voor €23. Daar zaten ook organza zakjes bij. Wat duurder dan die auto-ontvochtigers van de Action, maar dan hoef ik niet te gokken wat er precies in zit. En ook herbruikbaar.
Waar heb je die vandaan? Niet dat ik nou direct 2.2Kg nodig heb... Overigens vertellen de bekende AI hulpjes me dat er silica gel in deze dingen zit.alex3305 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:23:
@Aziraphale Ik heb laatst een jerrycan van 2.2KG gedeeltelijk gekleurde silicakorrels besteld voor €23. Daar zaten ook organza zakjes bij. Wat duurder dan die auto-ontvochtigers van de Action, maar dan hoef ik niet te gokken wat er precies in zit. En ook herbruikbaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Aziraphale op 20-11-2025 15:35 ]
Was in de aanbieding bij Amazon maar momenteel niet leverbaar. €10/kg was mijn richtprijs en daar heb ik op zitten wachten.Aziraphale schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:25:
Waar heb je die vandaan? Niet dat ik nou direct 2.2Kg nodig heb...
Dan neem je de gok toch voor €5? Ik vertrouw die onzin hiervoor niet, want hoe zou zo'n taalmodel dat moeten weten?Overigens vertellen de bekende AI hulpjes me dat er silica gel in deze dingen zit.
Je zou het trouwens in de winkel uit kunnen rekenen, want silicagel heeft een bepaalde vochtopname per massa.
Ik ga ook niet enkel af op die hulpjes, maak je niet druk. Heb ze liggen en hergebruik is altijd prettig.alex3305 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:38:
[...]
Was in de aanbieding bij Amazon maar momenteel niet leverbaar. €10/kg was mijn richtprijs en daar heb ik op zitten wachten.
[...]
Dan neem je de gok toch voor €5? Ik vertrouw die onzin hiervoor niet, want hoe zou zo'n taalmodel dat moeten weten?
Je zou het trouwens in de winkel uit kunnen rekenen, want silicagel heeft een bepaalde vochtopname per massa.
Nou, dat vind ik persoonlijk wel heel erg meevallen. Kijk eens hoeveel techniek je hebt met de Vortex, en nog steeds moet je filament elke keer helemaal tot de AMS terug trekken en opnieuw laden voor elke change.streamnl schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:39:
Zo wat een leip ding is dat zeg! Ze leggen wederom de lat hoog voor de concurrentie
Dan is de INDX toch een stuk simpeler maar ook veel effectiever.
Dit is voor mij de reden geweest om weg te gaan van Bambu, samen met de issue dat een kapotte idler (welke in eerste instantie niet vervangbaar was volgens Bambu) een twee jaar oude X1C volgens Bambu naar de schroot kon. Pas nadat ik veel stampei en online media aandacht er aan gaf, krabbelde ze terug dat het repareren was, maar wel de hele corexy systeem moest vervangen (en dat voor een idler met een waarde van max €5)Adder28 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:44:
[...]
Ik bedoel eerder: wat als ze de stekker uit de cloud trekken voor bv de A1 of iets uitsturen dat bepaalde functies afzet waardoor je functies verliest. Als je alles lokaal kan aansturen, heb je daar geen last van. Plus de beveiliging van hun cloud... Dat zijn vragen die ik mij als IT'er stel.
De echte reden weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat je niet op dezelfde tijd iets wil releasen, dat je dan het een dag uitstelt. Want het was wel gepland voor op de maandag._eLMo_ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:32:
[...]
Te duur, neh dat vind ik niet. Is het goedkoop? Nee zeker niet. Maar produceren in de EU is gewoon duurder dan in China. Prusa produceert alles in eigen huis, PCB’s, filament, componenten etc. Zelfde als Bondtech, die produceren ook alles zelf.MC Taz Man schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:37:
[...]
Ja, ik heb al soort van ruzie gemaakt op TwiX met een Prusa fanboy 😂... Die wil er maar niet aan dat Prusa duur is. One L (1700) + INX (700), tov 2250 voor de H2C, 2500 inclusief 2e AMS.
Maar de H2C is groter & hoef je bij aankomst niet te verbouwen. Plus, geen idee of die 1700 voor de Core One L een aanbieding is, of retail.
Prusa is gewoon té duur, imo.
Maar ja, als je een A1 met een MK4S vergelijkt, ja dan is de A1 idd goedkoper en de MK4S inderdaad duurder (ben het wel met je eens, als je kijkt wat een Core One kost en een MK4S, dan snap ik niet waarom mensen nog een bedslinger kopen).
Maar goed, onder de eindstreep gaat het erom dat we hier allemaal zijn met hetzelfde doel: we vinden allemaal 3d printen leuk. En of je nou voor de ene merk kiest, of voor de andere, of beide, we kiezen allemaal de printer waarvan we denken dat die de beste keuze is.
Klopt. Maar ze gaan gewoon uit van wat ze al hebben: een AMS systeem dat veel klanten die gaan upgraden als hebben. Ze hebben die AMS verbeterd en verwarming toegevoegd, dus dat toont aan dat ze niet elke keer een heel nieuw systeem gaan bedenken. En het heeft uiteindelijk maar één écht nadeel: het kost wat meer tijd, maar het grootste probleem, de purgewaste, wordt opgelost. In principe is alles een compromis. Een systeem met INDX heeft weer een grote hoed nodig, wat het wat lastiger maakt de boel te verwarmen.iMars schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:10:
Nou, dat vind ik persoonlijk wel heel erg meevallen. Kijk eens hoeveel techniek je hebt met de Vortex, en nog steeds moet je filament elke keer helemaal tot de AMS terug trekken en opnieuw laden voor elke change.
Vortek met AMS nog meer voordelen: de AMS is een mooie manier om je filament startklaar te hebben bijvoorbeeld. Het Vortek rek stelt je in staat om de meegeleverde 0.2 en 0.6 nozzles klaar voor gebruik te hebben. Je print namelijk niet dagelijks in 7 kleuren, dus die twee andere nozzlematen kunnen van pas komen en dit systeem nodigt je ook uit om dat te doen. En aangezien de nozzles best goedkoop zijn, kun je ook een setje apart houden voor ABS/Nylon of wat dan ook, want die zijn nogal gevoelig voor kruisbesmetting als je bv PLA hebt gepring met die nozzle.
Je kunt natuurlijk blijven blindstaren op die extra tijd die het kost, maar tijd is gewoon dat...tijd. Ik kan best een uurtje langer wachten. Mijn X1C is nóg trager, want elke kleurwissel kost 1:30m. Tuurlijk, het kan altijd beter, maar de H2C definiëer je niet door tijdverlies. En een Core1 met INDX is zeker een heel interessant system, maar voorlopig moet ik Prusa nog de gebruikersvriendelijkheid van Bambu Lab zien evenaren, zeker als het om multi-material gaat.
Klopt, het is uiteindelijk wat simpeler (voor zover een toolchanger simpel kan zijn) INDX lijkt erg op Vortek. Vortek is supersnel en technisch ook gewoon gaaf om te zien. Wat het langzaam maakt is AMS. Dat staat in principe los van Vortek.Dan is de INDX toch een stuk simpeler maar ook veel effectiever.
Leuk idee! Die staat bij mij ook nog op de lijst ooit. Ik heb me er nog niet aan gewaagd omdat een hoop modellen die ik zo tegenkwam aardig lijken te vertrouwen op de laagcohesie en ook een crawler / trailtruck soms toch flinke krachten te verduren krijgt in de ophanging en besturing, zeker op 3S of hoger. Benieuwd welke het wordt en hoe het je bevalt!Fraggert schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:25:
Dat laatste zie ik nog wel een upgrade voor aan de horizon. Je kan de tijd nu al wat beperken door een zo kort mogelijke PTFE tube te gebruiken. Maar een AMS die sneller draait zou pas echt tijd schelen. Zullen vast heel veel haken en ogen aan zitten omdat de filament toch een paar keer de bocht om moet en dus zal je niet met elke filament veel sneller kunnen maar met PLA en PETG toch wel denk ik? Een high speed AMS zou het plaatje wel weer compleet maken.mphilipp schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:01:
[...]
Klopt. Maar ze gaan gewoon uit van wat ze al hebben: een AMS systeem dat veel klanten die gaan upgraden als hebben. Ze hebben die AMS verbeterd en verwarming toegevoegd, dus dat toont aan dat ze niet elke keer een heel nieuw systeem gaan bedenken. En het heeft uiteindelijk maar één écht nadeel: het kost wat meer tijd, maar het grootste probleem, de purgewaste, wordt opgelost. In principe is alles een compromis. Een systeem met INDX heeft weer een grote hoed nodig, wat het wat lastiger maakt de boel te verwarmen.
Vortek met AMS nog meer voordelen: de AMS is een mooie manier om je filament startklaar te hebben bijvoorbeeld. Het Vortek rek stelt je in staat om de meegeleverde 0.2 en 0.6 nozzles klaar voor gebruik te hebben. Je print namelijk niet dagelijks in 7 kleuren, dus die twee andere nozzlematen kunnen van pas komen en dit systeem nodigt je ook uit om dat te doen. En aangezien de nozzles best goedkoop zijn, kun je ook een setje apart houden voor ABS/Nylon of wat dan ook, want die zijn nogal gevoelig voor kruisbesmetting als je bv PLA hebt gepring met die nozzle.
Je kunt natuurlijk blijven blindstaren op die extra tijd die het kost, maar tijd is gewoon dat...tijd. Ik kan best een uurtje langer wachten. Mijn X1C is nóg trager, want elke kleurwissel kost 1:30m. Tuurlijk, het kan altijd beter, maar de H2C definiëer je niet door tijdverlies. En een Core1 met INDX is zeker een heel interessant system, maar voorlopig moet ik Prusa nog de gebruikersvriendelijkheid van Bambu Lab zien evenaren, zeker als het om multi-material gaat.
[...]
Klopt, het is uiteindelijk wat simpeler (voor zover een toolchanger simpel kan zijn) INDX lijkt erg op Vortek. Vortek is supersnel en technisch ook gewoon gaaf om te zien. Wat het langzaam maakt is AMS. Dat staat in principe los van Vortek.
En toch blijf ik voorlopig nog even bij mijn P1S met AMS1.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ik heb een paardagen geleden mijn p2s en ams 2 pro binnen gekregen ik vind de wissel nogal snel gaan. Maar ik heb verder dan ook 0,0 ervaring met een ams.AtlAntA schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:24:
[...]
Dat laatste zie ik nog wel een upgrade voor aan de horizon. Je kan de tijd nu al wat beperken door een zo kort mogelijke PTFE tube te gebruiken. Maar een AMS die sneller draait zou pas echt tijd schelen. Zullen vast heel veel haken en ogen aan zitten omdat de filament toch een paar keer de bocht om moet en dus zal je niet met elke filament veel sneller kunnen maar met PLA en PETG toch wel denk ik? Een high speed AMS zou het plaatje wel weer compleet maken.
En toch blijf ik voorlopig nog even bij mijn P1S met AMS1.
Hier onder een filmpje welke ik gemaakt hebt ter vergelijking.
https://youtu.be/63dQQSJ45r0?si=S0l7A2mYeajQPU2_
:strip_exif()/f/image/EPLKcJQWwWHWOfuqzbscEU4G.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit schijnt er in 2026 aan te komen
Hoe betrouwbaar dit is weet ik niet, ook niet hoe het precies werkt, maar het lijkt erop dat er 4 filamenten kunnen worden ge-preload en tussen twee heel snel gewisseld worden. Als dit apparaat dichtbij de filament ingangen op de printer zitten, dan hoeft het Filament maar een heel klein stukje teruggetrokken te worden en gaat het wisselen dus een heel stuk sneller.
Beetje het double clutch achtige idee van snelle auto's. Dus als de ene bezig is doe je de volgende klaarzetten op uitgang 2. Als je dan naar de volgende kleur gaat hoeft hij alleen het laatste stukje te doen. Daarna kun je de vorige nozzle leeghalen en weer het volgende kleurtje klaarzetten op de eerste uitgang.
Althans, dat zou volgens mij wel kunnen werken, en de laadtijd aanzienlijk sneller maken ja.
Edit, echt doorladen zoals ik bedoel gaat denk ik niet, gezien de wissel in het midden. Denk dat je met 2 van die en 2 AMS' wel kan doorladen richting de 2e terwijl de eerste nog bezig is.
Althans, dat zou volgens mij wel kunnen werken, en de laadtijd aanzienlijk sneller maken ja.
Edit, echt doorladen zoals ik bedoel gaat denk ik niet, gezien de wissel in het midden. Denk dat je met 2 van die en 2 AMS' wel kan doorladen richting de 2e terwijl de eerste nog bezig is.
[ Voor 19% gewijzigd door _ferry_ op 21-11-2025 08:05 ]
Ik las double clutch en dacht eerst aan een versnellingsbak zonder synchromeshringen, niet aan een DSG systeem. Feeling old!_ferry_ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:02:
Beetje het double clutch achtige idee van snelle auto's. Dus als de ene bezig is doe je de volgende klaarzetten op uitgang 2. Als je dan naar de volgende kleur gaat hoeft hij alleen het laatste stukje te doen. Daarna kun je de vorige nozzle leeghalen en weer het volgende kleurtje klaarzetten op de eerste uitgang.
Ik kwam deze ook al tegen als vooraankondiging in een youtube video over de H2C, dus klinkt alsof die er wel gaat komen.
Ja, dat scheelt weer een beetje. Maar niet tè kort, want je wil geen scherpe bochten maken met die tubes.AtlAntA schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:24:
Dat laatste zie ik nog wel een upgrade voor aan de horizon. Je kan de tijd nu al wat beperken door een zo kort mogelijke PTFE tube te gebruiken.
Ze zullen ongetwijfled met wat optimalisaties komen. Momenteel staat het misschien wel veel te conservatief ingesteld qua timings omdat ze niet meteen bij de introductie op hun bek willen gaan met een systeem dat steeds vastloopt of wat dan ook. Maar ik vind die tijd niet zo superspannend.Maar een AMS die sneller draait zou pas echt tijd schelen. Zullen vast heel veel haken en ogen aan zitten omdat de filament toch een paar keer de bocht om moet en dus zal je niet met elke filament veel sneller kunnen maar met PLA en PETG toch wel denk ik? Een high speed AMS zou het plaatje wel weer compleet maken.
Overigens heeft Aurora alvast een preview van de H2C in afwachting van haar volledige review. Zij zegt dat er manieren zijn om het te versnellen, truukjes, workarounds. Dus ik ben benieuwd wat zij ervan maakt.
Vraagje; ik krijg ergens in december (
) mijn P2S combo en ik ben me alvast wat aan het inlezen enzo. Ik kwam deze tegen op Makerworld: https://makerworld.com/en...er-v2-0#profileId-1056762 en ik vroeg me af of iemand dit gebruikt. Het zou een soort beveiliging zijn tegen verstopte tubes en gezeur nadien.
Nooit nodig gehad. Rollen van Bambu (en 123-3D) lijken dit probleem totaal niet te hebbenFerret schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:24:
Vraagje; ik krijg ergens in december () mijn P2S combo en ik ben me alvast wat aan het inlezen enzo. Ik kwam deze tegen op Makerworld: https://makerworld.com/en...er-v2-0#profileId-1056762 en ik vroeg me af of iemand dit gebruikt. Het zou een soort beveiliging zijn tegen verstopte tubes en gezeur nadien.
Ik heb het 1x gehad met een rol van bambu black pla dat dit nuttig zou zijn geweest. Het stukje tape op het einde van de rol was te sterk of er was teveel van. Hierdoor trok de AMS de spool tegen het dak aan en kreeg ik een storingsmelding. Maar daarna nooit weer gehad.Zilverdael80 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:42:
[...]
Nooit nodig gehad. Rollen van Bambu (en 123-3D) lijken dit probleem totaal niet te hebben
Paar een keer gehad dat dit nuttig zou zijn geweest, waarvan 1 keer terwijl er niemand thuis was, maar ik vraag me af of die einstukken niet meer ellende opleveren dan ze voorkomen als je een spoel gebruikt met meer open zijkanten. Al eerder gehoord met AMS inputbeschermers met een soortgelijk eindstuk dat die tussen de gaten van de spoel haakt en juist ellende opleverde. Iedere keer afgeknipt filament omdat dat eindstuk tussen de spoel komt lijkt me irritanter. Heeft de Bambu spoel natuurlijk geen last van, dat scheelt.Ferret schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:24:
Vraagje; ik krijg ergens in december () mijn P2S combo en ik ben me alvast wat aan het inlezen enzo. Ik kwam deze tegen op Makerworld: https://makerworld.com/en...er-v2-0#profileId-1056762 en ik vroeg me af of iemand dit gebruikt. Het zou een soort beveiliging zijn tegen verstopte tubes en gezeur nadien.
Ik had netjes bij de bovenste lagen aangegeven dat hij een wissel moest doen maar hij ging vrolijk verder.Turb0Turb0 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:16:
[...]
Dit is het model.
https://makerworld.com/nl...untdown#profileId-2145477
Maar aparte objecten en kleurverandering aangeven is nieuw voor mij maar nu ik weer weet wat ik moet zoeken gaat het mij wel lukken met deze video YouTube: How to Change Filament at Layer in Bambu Studio
tnx.
Op het einde even erbij gaan zitten dus op pauze gezet en handmatige wissel en dat werkte ook.
Ik zal vast iets niet goed doen maar van fouten kun je leren
ps @Zilverdael80 Ik ben echt helemaal happy met de printer, veel leuker dan vooraf gedacht. Ik heb er nu ook een AMS bij gekocht en ben de beugels waar hij op komt te staan al aan het printen.
Bij bambu kan je een pauze toevoegen uitleg videoTurb0Turb0 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:05:
[...]
Ik had netjes bij de bovenste lagen aangegeven dat hij een wissel moest doen maar hij ging vrolijk verder.
Op het einde even erbij gaan zitten dus op pauze gezet en handmatige wissel en dat werkte ook.
Ik zal vast iets niet goed doen maar van fouten kun je leren![]()
ps @Zilverdael80 Ik ben echt helemaal happy met de printer, veel leuker dan vooraf gedacht. Ik heb er nu ook een AMS bij gekocht en ben de beugels waar hij op komt te staan al aan het printen.
Dan gaat je print op pauze na die laag, kan jij rustig kleur verwisselen en druk je vervolgens op 'resume' of 'hervatten' en je printer gaat verder.
Zo kan je met meer dan 1 kleur printen zonder AMS of met meer dan 4 met AMS. Zolang het aantal kleuren per laag maar niet overschreden wordt.
ps. Fijn te horen dat de printer goed terecht is gekomen
Niemand? Zie net dat de A1 hub pas op 24 december weer verwacht word... Dan neig ik ondanks de kosten toch naar de duurdere hubTazzy schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:09:
Omdat de A1 AMS hub niet leverbaar is (onduidelijk voor hoelang) zit ik wat rond te kijken; Er word in een facebook groep gesuggereerd dat de AMS Hub voor X1/P1 ook werkt en misschien beter is? Hier komt dan nog wel een bus cable bij wat het totaal bijna 3x zo duur maakt als de A1 hub waar alles al bij zit.
Voor ik deze weg in sla, wil de AMS graag gaan gebruiken, ben ik wel benieuwd naar ervaringen van iemand hier ipv iemand op facebook. Beide nauwelijks te verifieren maar heb op dit gebied even wat meer vertrouwen in GoT
Je kunt er ook een printen. Bijvoorbeeld deze.Tazzy schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:13:
[...]
Niemand? Zie net dat de A1 hub pas op 24 december weer verwacht word... Dan neig ik ondanks de kosten toch naar de duurdere hub
Ik heb zelf geen A1, maar ik heb wel ooit zelf een splitter geprint waarop ik ook van die pneumatische koppelingen moest zetten. Werkte erg goed moet ik zeggen. Wel een beetje stevig spul gebruiken om te printen. PETG denk ik.
ik moet nog even een deepdive doen welke ik wil gaan bouwen, maar het voornemen is erDeGroteMuis schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:35:
[...]
Leuk idee! Die staat bij mij ook nog op de lijst ooit. Ik heb me er nog niet aan gewaagd omdat een hoop modellen die ik zo tegenkwam aardig lijken te vertrouwen op de laagcohesie en ook een crawler / trailtruck soms toch flinke krachten te verduren krijgt in de ophanging en besturing, zeker op 3S of hoger. Benieuwd welke het wordt en hoe het je bevalt!
De eerste zal natuurlijk toch trail trial and error worden......als onderdelen te zwak lijken kan ik altijd kijken of ik iets in een ander filament nog eens moet doen. Dit hele projectje zal een steep learning curve zijn voor me
als de eerste onderdelen uit de Bambu rollen dan laat ik het weten
[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 21-11-2025 11:37 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Die kan niet gebruikt worden toch? Ivm omzetting 6-pin naar 4-pin?Tazzy schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:13:
[...]
Niemand? Zie net dat de A1 hub pas op 24 december weer verwacht word... Dan neig ik ondanks de kosten toch naar de duurdere hub
Dat is knap prut... heb dezelfde vraag bij Bambu support gesteld. Zie het zo wel gebeuren dat ik pas volgend jaar met de AMS aan de slag kan.
Forgot to mention something, heb een AMS pro klaar staanmphilipp schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:29:
[...]
Je kunt er ook een printen. Bijvoorbeeld deze.
Ik heb zelf geen A1, maar ik heb wel ooit zelf een splitter geprint waarop ik ook van die pneumatische koppelingen moest zetten. Werkte erg goed moet ik zeggen. Wel een beetje stevig spul gebruiken om te printen. PETG denk ik.
Interessante theorie. X2C incoming met de vortek ingebouwd?
YouTube: What's Next for Bambu Lab's Vortek System?
Ach, die Amerikanen weer met hun theoriën. Alleen maar omdat Bambu het ding een naam heeft gegeven, concludeert hij dat er een X2C komt. Nee, die past gewoon nergens. Bovendien...just happened...de X serie verdween gewoon voor mijn ogen van de website. Ik wilde de prijs opzoeken en ging even heen en weer en ik kreeg een 404. Nu kun je 'm niet meer vinden.AtlAntA schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:37:
Interessante theorie. X2C incoming met de vortek ingebouwd?
Dus ja...ik denk dat de X-serie dood is.
Dat denk ik ook, maar stiekem hoop ik op een mini-H2S, de X2Smphilipp schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:14:
[...]
Ach, die Amerikanen weer met hun theoriën. Alleen maar omdat Bambu het ding een naam heeft gegeven, concludeert hij dat er een X2C komt. Nee, die past gewoon nergens. Bovendien...just happened...de X serie verdween gewoon voor mijn ogen van de website. Ik wilde de prijs opzoeken en ging even heen en weer en ik kreeg een 404. Nu kun je 'm niet meer vinden.
Dus ja...ik denk dat de X-serie dood is.
Ik heb nu een P1 en een H2D. De H2D is een zeer goede printer en ik print nooit meer dan 2 kleuren, dus voor mij perfect maar ik vind de H2D eigenlijk te groot.
Een vortek zit ik niet op te wachten.
Ik snap 'm, heb zelf ook oude auto's, gelukkig wel met synchronisatieDeGroteMuis schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:11:
[...]
Ik las double clutch en dacht eerst aan een versnellingsbak zonder synchromeshringen, niet aan een DSG systeem. Feeling old!
Ik kwam deze ook al tegen als vooraankondiging in een youtube video over de H2C, dus klinkt alsof die er wel gaat komen.Zelf vind ik de laadtijden niet zo beroerd dat ik me eraan stoor en ik merkte ook niet een duidelijk verschil tussen de langere PTFE die standaard op de AMS2 zit en de iets kortere op de AMS1. De printtijd is toch altijd veel langer dan de laad- of wisseltijd. Maar ik kan me voorstellen dat 't met erg veel wissels op een H2C best uit kan maken.
Als we dan toch los fantaseren over het formaat van de printers, een H2XL met een printbed van 50x50 ofzo zodat je modelautos, grote prototypes, opbergbakken en weet ik 't wat in 1 geheel kunt afdrukken
(En voor lasers en snijplotters ook een stuk meer gebruiksplezier, zeker als er nog een materiaal aanvoer/doorvoer aan toegevoegd wordt zoals bij de xcarve lasers)
[ Voor 18% gewijzigd door _ferry_ op 21-11-2025 17:24 ]
Of een H2mini_ferry_ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:15:
[...]
Ik snap 'm, heb zelf ook oude auto's, gelukkig wel met synchronisatie
Als we dan toch los fantaseren over het formaat van de printers, een H2XL met een printbed van 50x50 ofzo zodat je modelautos, grote prototypes, opbergbakken en weet ik 't wat in 1 geheel kunt afdrukken
(En voor lasers en snijplotters ook een stuk meer gebruiksplezier, zeker als er nog een materiaal aanvoer/doorvoer aan toegevoegd wordt zoals bij de xcarve lasers)
Ik weet dat het niet helemaal serieus bedoeld is, maar die CEO van Bambu Lab, Dr. Tao, heeft het daar over gehad. Zoals ik zelf eerder al zei is alles een compromis. Zo ook het buildvolume. Tao zei dat het allemaal haast exponentieel groter en zwaarder wordt. Als je naar de 40cm gaat, wordt niet alleen de buildplate groter, maar alles wat daarmee te maken heeft: verwarmingselement, de hele gantry moet grotere afstanden afleggen, dus is ook groter en zwaarder, alle motoren, de voeding, etc, etc... En naar 50 wordt het helemaal een feest. Om dan maar niet te zwijgen over de artefacts die steeds moeilijker te bestrijden zijn als je tenminste een beetje leuke snelheid wilt hebben uit zo'n groot apparaat. En de H2* is nu al een behoorlijk blok waar lang niet iedereen makkelijk een plekje voor kan vinden._ferry_ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:15:
De printers van dat formaat zijn zeldzaam voor een reden denk ik dan.
Gisteren ook maar mijn bestelling geplaatst. Ik keek met een schuin oog naar die Ultimate Set, maar vond het toch wat duur. Dus ik dacht gewoon een H2C laser combo en dan een losse AMS2 Pro erbij en zo'n setje nozzles. Maar die Ultimate Set is toch wel erg goed geprijsd als je dat dan gaat vergelijken. Want ik had het nozzle setje niet eens in mijn mandje (die is los uitverkocht) en ik zal krap €100 onder de prijs van de Ultimate Set, waar je dus die nozzle set én een AMS HT bij krijgt. Dus ja...heb ik dat maar gedaan. Die HT is wel handig denk ik om te gebruiken alsof het een externe rol is. Handig voor de moeilijke filamenten.
Mijn oude AMS houd ik en wil ik op de linkernozzle aansluiten en de 2 AMS2 Pro op de rechterkant. En als straks die feed-switcher komt, wordt het alleen maar makkelijker; dan hoef je niet eens meer rollen over te zetten van de een naar de ander. Dan wordt het één grote bak filament.
Mijn oude AMS houd ik en wil ik op de linkernozzle aansluiten en de 2 AMS2 Pro op de rechterkant. En als straks die feed-switcher komt, wordt het alleen maar makkelijker; dan hoef je niet eens meer rollen over te zetten van de een naar de ander. Dan wordt het één grote bak filament.
Dat kan ik vanuit andere hoeken (freesbanken) ook onderschrijven, bij gelijkblijvende nauwkeurigheid schaalt kosten bijna met het print- of freesvolume, dus 2x zo groot is 8 keer zo duur. Vaak zie je dan dat nauwkeurigheid terugloopt en het wat budgetvriendelijker wordt. YMMV.mphilipp schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:03:
[...]
Ik weet dat het niet helemaal serieus bedoeld is, maar die CEO van Bambu Lab, Dr. Tao, heeft het daar over gehad. Zoals ik zelf eerder al zei is alles een compromis. Zo ook het buildvolume. Tao zei dat het allemaal haast exponentieel groter en zwaarder wordt. Als je naar de 40cm gaat, wordt niet alleen de buildplate groter, maar alles wat daarmee te maken heeft: verwarmingselement, de hele gantry moet grotere afstanden afleggen, dus is ook groter en zwaarder, alle motoren, de voeding, etc, etc... En naar 50 wordt het helemaal een feest. Om dan maar niet te zwijgen over de artefacts die steeds moeilijker te bestrijden zijn als je tenminste een beetje leuke snelheid wilt hebben uit zo'n groot apparaat. En de H2* is nu al een behoorlijk blok waar lang niet iedereen makkelijk een plekje voor kan vinden.
De printers van dat formaat zijn zeldzaam voor een reden denk ik dan.
Ondergetekende gaat toch maar 's naar een H2S kijken
Klopt. Als je naar performance, nauwkeurigheid, kosten en benodigde werkruimte, lijkt zo rond de 30-35cm de sweetspot. Als je groter gaat, moet je frame van nóg hogere kwaliteit zijn en alle onderdelen die met het bewegingsmechanisme te maken hebben, worden zwaarder belast, dus moeten ook kwalitatief beter (=duurder) zijn. Daarom zie je dat mainstream 3D printers niet echt veel groter worden.Autoreply schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:27:
Dat kan ik vanuit andere hoeken (freesbanken) ook onderschrijven, bij gelijkblijvende nauwkeurigheid schaalt kosten bijna met het print- of freesvolume, dus 2x zo groot is 8 keer zo duur. Vaak zie je dan dat nauwkeurigheid terugloopt en het wat budgetvriendelijker wordt. YMMV.
Maar wie weet verzint iemand een keer iets waardoor het makkelijker en goedkoper wordt om op te schalen zonder meteen aan kwaliteit en duurzaamheid in te leveren.
Ik denk dat je gewoon moet kijken naar de probleemruimte. Als je dat doet, dan zie je dat 30 cm niet bijster groot is voor een FDM-printer. Tussen de 30 en de 60 cm zou ik dan als medium bestempelen en tussen de 60 en de 90 cm als groot. Ja, het wordt duurder om een grotere printer goed te maken en het is ook duurder in het gebruik om een grotere printer te draaien, maar dat hoort gewoon bij bij het territorium.
Wat denk ik het beeld nogal vervormt is dat "desktop"-printers nu eenmaal bijna per definitie klein zijn, omdat ze anders niet meer op een bureau passen. Tevens is de omvang van de consumentenbeurs zeer beperkt.
Wat denk ik het beeld nogal vervormt is dat "desktop"-printers nu eenmaal bijna per definitie klein zijn, omdat ze anders niet meer op een bureau passen. Tevens is de omvang van de consumentenbeurs zeer beperkt.
[ Voor 44% gewijzigd door ocf81 op 22-11-2025 14:25 ]
© ocf81 1981-infinity
Je kan bijna alles hetzelfde houden, alleen frame (veel stijver), aandrijving (wordt linear met grootte onnauwkeuriger) en bewegende delen (benodigde stijfheid schaalt met lengte^3) worden anders. En laten dat nou net de dure delen zijn..mphilipp schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:40:
[...]
Klopt. Als je naar performance, nauwkeurigheid, kosten en benodigde werkruimte, lijkt zo rond de 30-35cm de sweetspot. Als je groter gaat, moet je frame van nóg hogere kwaliteit zijn en alle onderdelen die met het bewegingsmechanisme te maken hebben, worden zwaarder belast, dus moeten ook kwalitatief beter (=duurder) zijn. Daarom zie je dat mainstream 3D printers niet echt veel groter worden.
Maar wie weet verzint iemand een keer iets waardoor het makkelijker en goedkoper wordt om op te schalen zonder meteen aan kwaliteit en duurzaamheid in te leveren.
Bij freesbanken wordt dat vaak opgelost door het frame veel dikker te maken, of hol en vol te storten met beton. Aandrijving wordt per definitie onnauwkeuriger met stijgend formaat, vaak gecorrigeerd met glaslinealen.
En die bewegende delen... alle metalen hebben een vergelijkbare stijfheid/dichtheid verhouding. Wil je ordegroottes beter dan zul je naar composiet moeten en dat is dan weer mijn vakgebied. Voor grote freesbanken (heb aan gantries van 12 meter lang gewerkt met >95% gewichtsreductiet) of snelbewegende reticle of wafer stages móet je naar composiet als je beter/sneller wil.
Dat gaat dan ook wel rap, met de nec plus ultra ontwerpen/materialen zit je zo'n 20 keer hoger dan staal of alu. Theoretisch 350% meer productie als je versnellingsbeperkt bent, in de praktijk minimaal 2 tot 3 maal zo hoog.
Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.
/f/image/YJHbCVPzfCaJlHWtcGZUk0w4.png?f=fotoalbum_large)