• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

R0b1 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:04:
[...]

Gezien je hiervoor een A1 mini had; hoe vergelijk je het geluid tussen die twee?
Lijkt erop dat bij de a1 mini het geluid vooral van het print bed kwam. Nu vooral van de fans.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:42

Oxigeon

En zo is dat!

MikeyMan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 06:41:
[...]

Lijkt erop dat bij de a1 mini het geluid vooral van het print bed kwam. Nu vooral van de fans.
Mijn a1 maakt toch ook vrij veel herrie als de ventilator voluit draait

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oxigeon schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:14:
[...]

Mijn a1 maakt toch ook vrij veel herrie als de ventilator voluit draait
Ja en bij mn mini werd dat overstemd door het bewegen van het print bed. Maar die is de deur uit, en nu heb ik een p2s staan waar een gemiddelde 747 jaloers op is.

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik heb een a1 mini gekocht naast m'n p1s. Ja, er zijn wel verschillen 😄

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Weet alleen niet of en hoeveel ik de beide fans wat kan temperen. Silent mode maakt de printkop wel trager/stiller. Maar de fans blazen net zo hard.

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:49:
[...]
Ja en bij mn mini werd dat overstemd door het bewegen van het print bed. Maar die is de deur uit, en nu heb ik een p2s staan waar een gemiddelde 747 jaloers op is.
Is jou/jullie P2S dan wel goed?
Toegegeven, die van mij staan in een kast, maar het enige wat ik hoor zijn de schokkende bewegingen van de X en Y as en ervaar dat zeker niet als storend.
(bij printen PLA en PETG... ABS e.d. die ik niet, zit daar verschil in?)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zilverdael80 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Is jou/jullie P2S dan wel goed?
Toegegeven, die van mij staan in een kast, maar het enige wat ik hoor zijn de schokkende bewegingen van de X en Y as en ervaar dat zeker niet als storend.
(bij printen PLA en PETG... ABS e.d. die ik niet, zit daar verschil in?)
De fans maken geen herrie in de zin van dat er iets mis is. Ze blazen gewoon hard. Fans nu wat omlaag gezet (60 voor de kop, 30 voor de aux fan) en das beter te doen. Maar het is verre van onhoorbaar.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:06
MikeyMan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:16:
[...]

De fans maken geen herrie in de zin van dat er iets mis is. Ze blazen gewoon hard. Fans nu wat omlaag gezet (60 voor de kop, 30 voor de aux fan) en das beter te doen. Maar het is verre van onhoorbaar.
ABS printen. Dan heb je amper koeling nodig... Maar dan zit je terug met andere vervelende dingen.

Een 3D printer maakt nu eenmaal lawaai. Als je de koeling teveel verlaagd, dan krijg je mogelijks problemen met de print kwaliteit.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03 20:15

C@SP

Biertje ??

Mijn P2S is vandaag geleverd. Ben wel benieuwd naar het geluid nu na deze berichten. Bij mijn vorige printer (Ender 5) had ik weinig last van het lawaai, kon prima werken terwijl hij stond te printen. En dat was een volledig open printer.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• djlorenz
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-03 08:35
Ik heb wat rPET en rPLA bij Formfutura besteld, maar ik heb nog nooit iets anders gebruikt dan Bambu-filament. Is er iets wat ik moet weten voordat ik een puinhoop maak?

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-03 22:11
djlorenz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:50:
Ik heb wat rPET en rPLA bij Formfutura besteld, maar ik heb nog nooit iets anders gebruikt dan Bambu-filament. Is er iets wat ik moet weten voordat ik een puinhoop maak?
Profielen downloaden, als de fabrikant deze beschikbaar stelt.
Anders een generic setting gebruiken en deze eventueel kalibreren; flow dynamics en flow rate.

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01:43
De nieuwste publieke beta firmware voor de p2s heeft een aantal interessante functies erbij gekregen. Zelf heb ik deze al een maandje draaien vanwege mijn Ventobox :) los van de nieuwe functies heb ik nog geen misprints gehad o.i.d. maar dit komt volgens mij ook naar de officiële firmware tak t.z.t.

Hieronder het bericht van het forum; het kan zijn dat je wellicht niet direct deze build krijgt als je beta opt-in aan zet... China is genereus - not fast :)
New Features:
  1. Added support for “Print While Drying” feature. Note: Please be aware of power limits. The drying temperature must not exceed the filament’s softening temperature.
  2. Added support for remote activation of filament drying. Afbeelding
  3. Added support for saving timelapse videos locally (no USB flash drive required). Also supports exporting internal time-lapse files and deleting internal/external time-lapse files. Afbeelding
  4. Added support for Curve Planning Enhancement. Improves how the printer processes curved paths which results in better surface quality in certain scenarios, especially on rounded features.
  5. AI failure detection pop-ups now display live camera snapshots. Live feed pop-ups are now supported for Camera Obstruction, Foreign Object, Spaghetti, and Nozzle Clumping Detection. Afbeelding
  6. Optimized user onboarding experience. A new orientation process has been added to help new users quickly get started and complete their first print. The orientation can be revisited later via “Toolbox - Beginner Guide.” Afbeelding
  7. Detailed explanations added to error code pop-ups. Integrated with HMS to display possible error causes. Afbeelding
  8. Added a “Stopping” status when initializing print cancellation. During this state, the printer will block manual inputs until the stopping sequence is complete. This prevents control command sequencing errors caused by injecting new operations while the printer is already in the halting process.
  9. Added a manual filament change widget for multi-color printing via external spool. Added a dedicated UI tool to streamline the multi-color printing process when using an external spool. This tool assists with manual filament changes, ensuring smoother color transitions without an AMS. Afbeelding
  10. Added Low-Power Mode for the heatbed. Designed for users with limited power supply environments. It lowers the maximum peak power by extending the heatbed’s heating time. Afbeelding
  11. Added support for “Disable Motor” mode for XYZ axes to facilitate maintenance and repairs Afbeelding
  12. Added Foreign Object Detection beneath the heatbed. The printer now performs a pre-print check to detect any obstructions under the heatbed reducing the risk of collisions or mechanical strain.
  13. Added support for Build Plate Presence Detection. Intelligently detects and prompts the user if they forget to place the build plate, preventing other abnormal print failures.
  14. Added support for First Layer Quality Calibration. Supports fine-tuning the distance between the nozzle and the heatbed during first layer printing, thereby improving first layer adhesion and surface smoothness. Afbeelding
  15. Newly added information about regulation certifications. Afbeelding
  16. Added support for third-party VentoBox air filtration unit. VentoBox Project Disclaimer VentoBox is a collaborative initiative between Bambu Lab and independent creators. Please be advised that this project is classified as an unofficial third-party modification. Consequently, technical support and installation inquiries related to VentoBox fall outside the scope of Bambu Lab’s official customer service. As this is an experimental pilot program, we have not yet established a formalized partnership framework and are not actively accepting applications for other creator project integrations at this time. Afbeelding
Feature Optimizations:
  1. Optimized extrusion strategy to prevent extruder overload in certain scenarios.
  2. Optimized nozzle clog detection. Reduced the false alarm rate in specific printing scenarios.
  3. Added a manual toggle for Foreign Object Detection: Users can now enable or disable this feature as needed via a toggle switch.
  4. Improved overall stability. Optimized system, network, and connectivity stability, and fixed several rare bugs.
Known issues: none

ik merk persoonlijk niets aan deze firmware maar dit installeren is zoals aangegeven op eigen risico.
@djlorenz Het installeren van profielen in Studio is makkelijk, zie hier op hun wiki. Mocht je de profielen niet willen gebruiken, dan kan je ook zelf profielen aanmaken op basis van die van Bambulab zelf. Op de filament zelf 9 van de 10 keer wat je moet aanpassen. Profielen hebben wel voordelen: bijvoorbeeld ik heb een speciaal profiel voor heel langzaam te printen als ik met 3D effect en PETG bezig ben - die eerste laag moet dan gewoon heel langzaam (anders blijft die niet zitten).

Als ik een normale print maak, dan gebruik ik dat profiel niet omdat de print anders onnodig langer duurt. Zo heb ik voor diverse nozzles, ventilatie opties... beetje teveel profielen, maar ze werken allemaal stuk voor stuk. Kost wat tijd maar eenmaal ingesteld kan je alles zo uit de dropdown kiezen en printen.

Mocht je de academy nog niet gedaan hebben, dan raad ik jouw en iedereen dat overigens aan. Het heeft mij veel geleerd, naast de vele uren online.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, van een a1 mini naar p2s. Dacht dat het vanaf nu vanzelf zou gaan. Maar heeft toch nog sturing nodig...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGExrBOnSzBT90RcVJe3JzY8txk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFkhSHQdywwc1SdkAOsoe52l.jpg?f=fotoalbum_large

In zwart geprint met de a1 mini. In grijs met de p2s. Default settings. Alleen strength omhoog gezet.

Merk dat ik vrij vaak het effect op het grijze deel zie. Lijkt niet goed versmolten ofzo. Maar weet niet zo goed hoe ik dit moet noemen.

Had verwacht dat Bambu hier zelf wel de settings op zou aanpassen. Is dit te lage temperatuur van filament en/of printbed? Teveel koeling? Zwaarde verlagen?

Zie hetzelfd effect ook een beetje aan de bovenzijdes sluit niet altijd even mooi.

Nu bezig met mn eerste tweekleurige model :)

En Sunlu s2 besteld om tpu te printen.

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-03 16:53
@MikeyMan Heb je toevallig dit ding al geprint en aangebracht binnen de p2s?
https://makerworld.com/en...iffuser#profileId-2464793
Het kan zijn dat de fans in de kamer zorgen voor een lagere temperatuur op de plate, waardoor de print er zo uit komt te zien; zie ook mijn eerdere vraag hierover en toen werd deze suggestie ook gedaan.
Voor mijn gevoel helpt het zeker, omdat de fan nu niet direct meer op de plate staat en zo zorgt dat de temperatuur verlaagd wordt tijdens het printen van de eerste lagen.

Over plate gesproken - ik ben vrijdag en zaterdag (in mijn spare time) aan het stoeien geweest om "weer" goede prints uit de printer te krijgen. Elke spool (zowel van BL als Esun) die ik gebruikte evenaarde in een spaghetti monster, of zorgde dat de print van de plate (de textured pei plate) afkwam waardoor ik de print geforceerd moest stoppen..
Ik had deze plate schoongemaakt met een beetje dreft en afwasborstel en gedroogd met keukenrol om eerst te proberen, maar bracht geen soelaas. Toen de smooth pei plate maar uit de verpakking gehaald, bracht ook weinig verbetering; bedacht mij daarna dat een nieuwe calibratie (omdat ik de printer van de plank afgehaald had, ik zag dat een rubberen voetje niet helemaal meer lekker zat dus die even opnieuw onder de printer gezet) misschien wel zou helpen..
Dit lijkt voor mij in ieder geval te helpen, zowel op de textured als de smooth komen nu weer de printjes eruit zoals ik eerder ook al had.

Ik begrijp het zelf alleen niet, is een 3dprinter dan zo fout gevoelig dat je het beste om de x weken een (nieuwe) calibratie moet doen?

http://specs.tweak.to/5253

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Sjowhan weet niet of het warping is, maar gaan we gelijk doen! Thanks!

Leuke is dat de a1 mini met pla eigenlijk best fool proof is.

[ Voor 60% gewijzigd door MikeyMan op 22-03-2026 12:02 ]

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:11
Die print was voor mij niet DE oplossing al geloof ik wel dat lucht beter verdeeld wordt daardoor. Ik heb al even paar weken niet geprint omdat ik moedeloos werd dat geen enkele print meer lukte (net als @Sjowhan eindigend in Spaghetti of loskomen vd plaat; zowel textured plate alsmede de supertack plate). Ik heb tussendoor echter wel tig keer opnieuw gekalibreerd, zonder succes.

Volgende week ook maar weer eens met hernieuwde energie en hoop printjes proberen…

• Axel
First layer test, maak plaat regelmatig schoon. Hechtingsprobleem of under extrusion? In praktijk nog erger dan het op de foto’s lijkt…en het is eigenlijk over het gehele vlak zo :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lsbwc_oeUcLzGKb0G-PHNijf_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryEenlODL3y5OIavmjgo57MR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0eQKHaR1lzSmEtG4pF0Anmxt38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRceJ5eVAwdaeOYBv8zIFyCP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Axel op 22-03-2026 16:30 ]

• R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-03 20:47
Axel schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:57:
Die print was voor mij niet DE oplossing al geloof ik wel dat lucht beter verdeeld wordt daardoor. Ik heb al even paar weken niet geprint omdat ik moedeloos werd dat geen enkele print meer lukte (net als @Sjowhan eindigend in Spaghetti of loskomen vd plaat; zowel textured plate alsmede de supertack plate). Ik heb tussendoor echter wel tig keer opnieuw gekalibreerd, zonder succes.

Volgende week ook maar weer eens met hernieuwde energie en hoop printjes proberen…
Wellicht heb je het gecontroleerd maar bij mijn paar maanden oude A1 zat een van de schroeven van de hotend los. Dat maakte een wereld van verschil

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:09
Axel schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:25:
First layer test, maak plaat regelmatig schoon. Hechtingsprobleem of under extrusion? In praktijk nog erger dan het op de foto’s lijkt…en het is eigenlijk over het gehele vlak zo :?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Merk je dit ook bij daadwerkelijke prints? Zo’n first layer test is wel een unieke use case die je in de praktijk nooit gebruikt.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Axel
R0b1 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:43:
[...]

Wellicht heb je het gecontroleerd maar bij mijn paar maanden oude A1 zat een van de schroeven van de hotend los. Dat maakte een wereld van verschil
De hotend (vd p2s) heeft geen schroeven? Welke doel je op?

• Axel
JustRob schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:27:
[...]

Merk je dit ook bij daadwerkelijke prints? Zo’n first layer test is wel een unieke use case die je in de praktijk nooit gebruikt.
Ja, als in: maand gelezen flinke nozzle clog gehad en krijg sindsdien maar weinig tot geen goede prints. Vooral erg geworsteld met dit model. Krijg die niet geprint zonder enorme warping. Al begin ik meer en meer gevoel te krijgen dat het misschien daar wel in het model zit. Tevens gevoel dat 0 prints meer blijven hechten, heb vaak spaghetti boel sinds die clog...

Al heb ik zowaar net even een paasprintje ter test gedaan en die komt er wel goed uit / af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V--Rq24VCFMn9lQMhzngnWQaoWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgNkGT6FGhHrWhSjX2S27iuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vx3Y2JYsDKve93lNZJhMUnKZrG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYmu5I8kY7sCrBN95mMMyyIA.jpg?f=fotoalbum_large

Waar dan wel rare lijn in zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oF7XjVR1f6PWsiOBC34XZnc45hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQSrk0mPsk2DBwbYBNbEuago.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Axel op 22-03-2026 17:56 ]

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-03 18:51
Axel schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:51:
[...]

Ja, als in: maand gelezen flinke nozzle clog gehad en krijg sindsdien maar weinig tot geen goede prints. Vooral erg geworsteld met dit model. Krijg die niet geprint zonder enorme warping. Al begin ik meer en meer gevoel te krijgen dat het misschien daar wel in het model zit. Tevens gevoel dat 0 prints meer blijven hechten, heb vaak spaghetti boel sinds die clog...
Gewoon even een check.. Omdat je aangaf al een bodemplaat vervangen te hebben zal het vast geen vuile plaat zijn.

Is je machine gecalibreerd? Doe je dit ook na een firmware update?
Zet je bed leveling aan met elke print?
Is je filament nat?
Is het filament mischien van slechte kwaliteit en niet consequent 1,75 in diameter? Meet even op een paar punten met een schuifmaat.
Heb je de nozzle al eens vervangen?

• Axel
PepieNL schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:05:
[...]

Gewoon even een check.. Omdat je aangaf al een bodemplaat vervangen te hebben zal het vast geen vuile plaat zijn.

Is je machine gecalibreerd? Doe je dit ook na een firmware update?
Zet je bed leveling aan met elke print?
Is je filament nat?
Is het filament mischien van slechte kwaliteit en niet consequent 1,75 in diameter? Meet even op een paar punten met een schuifmaat.
Heb je de nozzle al eens vervangen?
Ja, tig keer gekalibreerd, ook altijd na software update. Bed leveling ook altijd op auto (aan). Filament is goed droog en hele ams vol dessicants.
Zou het meten van filament kunnen proberen, van bambu zelf maar allicht zit het daarin.

Nozzle nog nooit vervangen, net ticket geopend bij Bambu omdat die clog eig. denk ik meer kapot heeft gemaakt dan mij lief is. En ik beetje belachelijk vind dat ik zo snel nieuwe nozzle moet kopen. Was met PETG en zat volledig vastgekoekt. Niet wat ik verwacht van paar maanden oude nieuwe printer…

[ Voor 3% gewijzigd door Axel op 22-03-2026 19:12 ]

• Zilverdael80
  • Nu online
Ik heb dergelijke acties ook gehad op de H2S op het werk.
Uiteindelijk bleek de klem van de nozzle domweg wat te los te zitten waardoor de nozzle wat 'wiebel' had en echt de meest rare print klachten gaf.
Onder extrusie, slepen over de vorige laag, vastlopers, verstoppingen, noem maar op.
Dat klemmetje met een tangetje ietsjes strakker laten klemmen, alles opgelost.
Misschien heb je er wat aan?

• Axel
Zilverdael80 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:18:
Ik heb dergelijke acties ook gehad op de H2S op het werk.
Uiteindelijk bleek de klem van de nozzle domweg wat te los te zitten waardoor de nozzle wat 'wiebel' had en echt de meest rare print klachten gaf.
Onder extrusie, slepen over de vorige laag, vastlopers, verstoppingen, noem maar op.
Dat klemmetje met een tangetje ietsjes strakker laten klemmen, alles opgelost.
Misschien heb je er wat aan?
Goede tip, ga ik naar kijken! Dank!

• PepieNL
Axel schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:12:
[...]

Ja, tig keer gekalibreerd, ook altijd na software update. Bed leveling ook altijd op auto (aan). Filament is goed droog en hele ams vol dessicants.
Zou het meten van filament kunnen proberen, van bambu zelf maar allicht zit het daarin.

Nozzle nog nooit vervangen, net ticket geopend bij Bambu omdat die clog eig. denk ik meer kapot heeft gemaakt dan mij lief is. En ik beetje belachelijk vind dat ik zo snel nieuwe nozzle moet kopen. Was met PETG en zat volledig vastgekoekt. Niet wat ik verwacht van paar maanden oude nieuwe printer…
PETG zuigt vocht op als een malle, desondanks zeg je dat je het gedroogd hebt en het vrijgekomen vocht na verwarmen zal ongetwijfeld in je dessicants opgenomen zijn..

Bijgeleverde nozzle bij deze machine is Hardened Steel, dat zou geen probleem moeten zijn voor PETG.
Wel kan ik je garanderen dat Stainless Steel nozzles een betere warmte inductie hebben tov Hardened Steel, ik ken luitjes die zweren bij Stainless icm PETG maar ik ken er ook die echt alles printen met de bijgeleverde Hardened Steel.

Lastig man..

• Axel
PepieNL schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:31:
[...]

PETG zuigt vocht op als een malle, desondanks zeg je dat je het gedroogd hebt en het vrijgekomen vocht na verwarmen zal ongetwijfeld in je dessicants opgenomen zijn..

Bijgeleverde nozzle bij deze machine is Hardened Steel, dat zou geen probleem moeten zijn voor PETG.
Wel kan ik je garanderen dat Stainless Steel nozzles een betere warmte inductie hebben tov Hardened Steel, ik ken luitjes die zweren bij Stainless icm PETG maar ik ken er ook die echt alles printen met de bijgeleverde Hardened Steel.

Lastig man..
Diverse malen gedroogd in AMS2 en in de AMS is vochtigheid <10%. Wat niet perse wat zegt over filament zelf uiteraard. Maar als ik PETG print 0 last van stringing, dus daar zit het niet in denk ik...
Net op basis van bovenstaande tip Nozzle nog eens los gehad en zie toch nog resten vastgekoekt PETG die ik er maar moeilijk tot niet vanaf krijg. Tevens zit dat spul ook vastgekoekt in dat deel waar de Nozzle in valt. Bende. Maar nozzle is niet "wiebel" @Zilverdael80, geen beweging in te krijgen als die eenmaal vastgeklemd is.

Hoop dat mijn ticket bij Bambu nog wat oplevert en ze coulant zijn.

Dank voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door Axel op 22-03-2026 20:12 ]

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:36

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

heb ik zowaar net even een paasprintje ter test gedaan en die komt er wel goed uit / af:

Waar dan wel rare lijn in zit:
Die rare lijn had ik (P1S) ook met deze print. Zal in het model zitten.

Coding in the cold; <brrrrr />

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-03 21:15
Inmiddels de laatste details aangebracht aan Punk Spider. Ben blij met het resultaat, maar pfff...deze had wel veel details.. 8)7

Geprint met de Bambulab X1C (o.2 nozzle) heb ik wel wat uitdagingen vergeleken met een resin printer. Bijvoorbeeld de flessen zouden normaal gesproken met doorzichtig resin worden geprint, maar dat kan ik niet. Dus ik heb het verf technisch moeten oplossen. Uiteindelijk vind ik het resultaat nog relatief 'echt' lijken.

Nog altijd happy met deze printer! :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_j0DybPHSFbT_d9PQDNrxXgsuuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIcOIUMD4xjyj7B58X3zsWAT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfUGwuJy_OA69TdDRlvPB1uc0Ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSSGQmxEN7olkBa94aRFJRNT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dq0WD3R9JHQGsfkXQaSludhHo8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IcS4JrSbtEs2mhX29QTLHCD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mn1duNdgvLjJp680P6dnF_O0gW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzkV058h9ogRSgk0qy973Y64.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaEixMPPZ4cy2c7gWCpnhschpTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FITQufl3XnpSJio8zziDZFK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MISrv-CLNDFmd3KSCGu6nRehLb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbnZHOeCOx4nCIBWGoUhfMn8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qV4paWV996BXJGPn74A-6Ae-2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPDqK55ICHaxfTbQu2EN3dwi.jpg?f=fotoalbum_large

• Hahn
  • Laatst online: 21:10
bvsteyn schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:46:
Inmiddels de laatste details aangebracht aan Punk Spider. Ben blij met het resultaat, maar pfff...deze had wel veel details.. 8)7

Geprint met de Bambulab X1C (o.2 nozzle) heb ik wel wat uitdagingen vergeleken met een resin printer. Bijvoorbeeld de flessen zouden normaal gesproken met doorzichtig resin worden geprint, maar dat kan ik niet. Dus ik heb het verf technisch moeten oplossen. Uiteindelijk vind ik het resultaat nog relatief 'echt' lijken.

Nog altijd happy met deze printer! :*)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel nice! Ik dacht even dat ik in het 'Heb je iets nieuws'-topic zat en dat je gewoon een officieel beeldje had gekocht :D

Hoe lang ben je, naast 3D-printen, bezig geweest met bewerken en verven? Want het ziet er heel erg netjes uit.

The devil is in the details.

• Broodro0ster
Axel schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:12:
[...]

Lijk hetzelfde probleem te zijn dat @Soullancer en ik hebben op onze H2C. Beide bed leveling calibraties doorlopen hielp een beetje bij mij. En als je print bed leveling altijd op on zetten. Niet op auto, want dan skipt ie vaak.

Daarnaast moet ik bijna voor alle filamenten mijn flowrate met 3-4% verhogen om het goed te krijgen. En ik heb de indruk dat de infill overlap ook lager is dan bij X1C als ze beiden op 15% ingesteld staan.

Als je zeker bent dat de rest allemaal goed, kun je Bambu Studio in develop mode zetten en dan kun je bottom layer flowrate verhogen. Dan wordt het enkel toegpast op de onderste laag, maar ik heb gezien dat het ook bij de volgende lagen niet goed is.

Ticketje aanmaken bij Bambu zou ik zeggen, want hun default profielen voor Bambu filament zijn lang niet zo goed dan op hun oudere toestellen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Axel
Broodro0ster schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Lijk hetzelfde probleem te zijn dat @Soullancer en ik hebben op onze H2C. Beide bed leveling calibraties doorlopen hielp een beetje bij mij. En als je print bed leveling altijd op on zetten. Niet op auto, want dan skipt ie vaak.

Daarnaast moet ik bijna voor alle filamenten mijn flowrate met 3-4% verhogen om het goed te krijgen. En ik heb de indruk dat de infill overlap ook lager is dan bij X1C als ze beiden op 15% ingesteld staan.

Als je zeker bent dat de rest allemaal goed, kun je Bambu Studio in develop mode zetten en dan kun je bottom layer flowrate verhogen. Dan wordt het enkel toegpast op de onderste laag, maar ik heb gezien dat het ook bij de volgende lagen niet goed is.

Ticketje aanmaken bij Bambu zou ik zeggen, want hun default profielen voor Bambu filament zijn lang niet zo goed dan op hun oudere toestellen.
Dank! Tips waar ik wat mee kan, ga ik zeker naar kijken. Vooral die van auto = in praktijk vaak skippen wist ik niet!

Had wel ticket aangemaakt voor die clog die alles heeft laten vastkoeken, ondanks dat ik hun filament gebruikte. Krijg je zoveel terug als: common 3D print issue, wordt niet gedekt door garantie, bestel maar nieuwe onderdelen. ok. :X

• Broodro0ster
Axel schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:52:
[...]

Dank! Tips waar ik wat mee kan, ga ik zeker naar kijken. Vooral die van auto = in praktijk vaak skippen wist ik niet!

Had wel ticket aangemaakt voor die clog die alles heeft laten vastkoeken, ondanks dat ik hun filament gebruikte. Krijg je zoveel terug als: common 3D print issue, wordt niet gedekt door garantie, bestel maar nieuwe onderdelen. ok. :X
Heb je de platen al gewassen met warm water en dreft? Dat geeft echt een goede reset bij mij. 1 vinger afdruk en je hebt geen hechtig meer.

Op mijn textured plate heb ik nog geen loskomende prints gehad. Enkel op mijn engineering plate met PETG. Die lijkt niet zo geschikt daarvoor, maar op de textured gaat het prima.

De super tack plaat heb ik niet. Wou ik wel er bij voor prints die vlak moeten zijn aan de onderkant, maar ze was uit voorraad toen ik mijn H2C bestelde.

• Destralak
Axel schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je eens in Bambu een manual calibration draaien op flow dynamics en daarna op flow rate?
Ik heb zelfs met Bambu filamenten verschillen gezien tov de default settings. Had veel onderextrusie met matte charcoal. Die verdwenen nadat ik die flow kalibraties had uitgevoerd.

• bvsteyn
Hahn schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:58:
[...]

Heel nice! Ik dacht even dat ik in het 'Heb je iets nieuws'-topic zat en dat je gewoon een officieel beeldje had gekocht :D

Hoe lang ben je, naast 3D-printen, bezig geweest met bewerken en verven? Want het ziet er heel erg netjes uit.
Thnx!

Hoe lang? Poeh...denk al met al wel zo'n 20 uur werk qua bewerken en schilderen. Ongemerkt gaat er best veel tijd in zitten, maar het werkt voor mij 'rustgevend' en onderdeel van de hobby.

Probleem is nu wel dat ik geen plek meer heb om het kwijt te kunnen... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KAfngtRPks1NjQRc-q7DKjxLhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwIU4ji2WFHLFABRYEeu3SBg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52gvB7jiSC7JgyyBdT88D-g2CmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QD6tTUDLsAU5CF4aWkIpM6nq.jpg?f=fotoalbum_large

• Axel
Broodro0ster schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:58:
[...]

Heb je de platen al gewassen met warm water en dreft? Dat geeft echt een goede reset bij mij. 1 vinger afdruk en je hebt geen hechtig meer.

Op mijn textured plate heb ik nog geen loskomende prints gehad. Enkel op mijn engineering plate met PETG. Die lijkt niet zo geschikt daarvoor, maar op de textured gaat het prima.
Zeker, meer dan eens. En ik ook niet, tot aan de nozzle clog en ellende die daaruit voort kwam

• Axel
Destralak schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:09:
[...]

Kun je eens in Bambu een manual calibration draaien op flow dynamics en daarna op flow rate?
Ik heb zelfs met Bambu filamenten verschillen gezien tov de default settings. Had veel onderextrusie met matte charcoal. Die verdwenen nadat ik die flow kalibraties had uitgevoerd.
Goede tip, dank. Ga ik ook proberen

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-03 12:15
Axel schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:54:
[...]

Diverse malen gedroogd in AMS2 en in de AMS is vochtigheid <10%. Wat niet perse wat zegt over filament zelf uiteraard. Maar als ik PETG print 0 last van stringing, dus daar zit het niet in denk ik...
Net op basis van bovenstaande tip Nozzle nog eens los gehad en zie toch nog resten vastgekoekt PETG die ik er maar moeilijk tot niet vanaf krijg. Tevens zit dat spul ook vastgekoekt in dat deel waar de Nozzle in valt. Bende. Maar nozzle is niet "wiebel" @Zilverdael80, geen beweging in te krijgen als die eenmaal vastgeklemd is.

Hoop dat mijn ticket bij Bambu nog wat oplevert en ze coulant zijn.

Dank voor het meedenken!
Heb je deze al eens geprobeerd om alle resten van je clog te verwijderen:

• Axel
GorgeousMetal schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:30:
[...]

Heb je deze al eens geprobeerd om alle resten van je clog te verwijderen:

[YouTube: How To Unclog a 3D Printer Nozzle #bambulab #3dprinting]
Nog niet, kan ik ook nog eens overwegen. Dank voor de tip. Al kan ik er met bijgeleverde naald wel helemaal door en lijk ik “smooth flow” te hebben met handmatige extrusie. Maar toch gevoel dat er resten zitten. Vraag is wel of je moet een aansteker genoeg kan verwarmen ivm PETG als vastgekoekt materiaal.

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-03 12:15
Axel schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:58:
[...]

Nog niet, kan ik ook nog eens overwegen. Dank voor de tip. Al kan ik er met bijgeleverde naald wel helemaal door en lijk ik “smooth flow” te hebben met handmatige extrusie. Maar toch gevoel dat er resten zitten. Vraag is wel of je moet een aansteker genoeg kan verwarmen ivm PETG als vastgekoekt materiaal.
Ik heb zelf zo'n kleine gas-brander gebruikt waarmee ik altijd aanmaak blokjes voor de kachel mee aansteek. Werkte perfect.

• stomley
  • Laatst online: 21:28
bvsteyn schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:11:
[...]

Thnx!

Hoe lang? Poeh...denk al met al wel zo'n 20 uur werk qua bewerken en schilderen. Ongemerkt gaat er best veel tijd in zitten, maar het werkt voor mij 'rustgevend' en onderdeel van de hobby.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon WoW :O:O:O:O:O:O

Bedenk je zelf hoe je alles kleur of hoe ga je te werk?
Het ziet er zo awesome uit, maar ben totaal niet creatief genoeg om zo te verven xD

• bvsteyn
stomley schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:26:
[...]

Gewoon WoW :O:O:O:O:O:O

Bedenk je zelf hoe je alles kleur of hoe ga je te werk?
Het ziet er zo awesome uit, maar ben totaal niet creatief genoeg om zo te verven xD
Ik werk in principe met de kleuren die ik op voorraad heb, waardoor ik altijd wel keuze heb. Maar gebeurt vaak genoeg dat ik wat experimenteer qua kleur of kleuren meng. Ook gebruik ik een aantal youtubers die veel ervaring hebben en haal ik daar mijn inspiratie uit.

• stomley
  • Laatst online: 21:28
bvsteyn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:51:
[...]

Ik werk in principe met de kleuren die ik op voorraad heb, waardoor ik altijd wel keuze heb. Maar gebeurt vaak genoeg dat ik wat experimenteer qua kleur of kleuren meng. Ook gebruik ik een aantal youtubers die veel ervaring hebben en haal ik daar mijn inspiratie uit.
Misschien een domme vraag, maar print je het dan gewoon uit in PLA en ga je dan aan de slag of heb je nog een nabewerking zoals schuren, primer etc?

• Axel
Vandaag de nozzle nog eens grondig gereinigd, met meer resultaat. Toch nog wat resten kunnen wegkrijgen van de clog toen. Tevens kan ik de Nozzle er nu ook gewoon met 1 hand (makkelijk) uitpakken als de klemmetjes los zijn. Dat kon hiervoor niet, toch nog te veel vastgekoekt toen.

Tevens plate, in dit geval toch maar weer de supertack geprobeerd, grondig schoongemaakt met speciaal vlekken sponsje en kreeg er stuk meer af nu. Gaat ook helpen met (geen) warping. Thans, die hoop heb ik.
Destralak schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:09:
[...]

Vandaag ook gedaan. Dacht doe bewust eerst een automatische, kijken welke waardes daaruit komen voor ik een handmatige doen (ter vergelijking). Tot mijn verbazing, maar wellicht mijn onkunde, kwamen er verschillende k waardes uit voor de verschillende kleuren PLA Matte (bambu) in mijn AMS. Alleen de kleur is anders, logisch?

Daarna van 1 kleur een handmatige gedraaid net, zie foto hieronder. Intervallen van 0.05 gehanteerd. Dan lijkt mij het meest strakke resultaat tussen 0.01 en 0.02. Nu kan ik eventueel nog 1 draaien met kleinere interval. Echter de waarde die voor deze kleur uit de automatische calibratie komt is 0.016. Dat lijkt mij dan toch een vrij betrouwbare waarde (diegene die uit de automatische komt)? Of komt het zo nauw en zou ik ook nog een manuele moeten doen met kleinere interval?

Deze vraag alvorens ik manuele flow rate calibration ga doen. Dan heb ik diverse stappen ondernemen en heb ik hoop dat ik weer mooie printjes uit de P2S trek! Dank allen voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t89KL-1kLmVAREg6523g7IIqjNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsWmAFs91lMuLS6drTKpXpKU.jpg?f=fotoalbum_large

• Broodro0ster
Axel schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:19:
Vandaag de nozzle nog eens grondig gereinigd, met meer resultaat. Toch nog wat resten kunnen wegkrijgen van de clog toen. Tevens kan ik de Nozzle er nu ook gewoon met 1 hand (makkelijk) uitpakken als de klemmetjes los zijn. Dat kon hiervoor niet, toch nog te veel vastgekoekt toen.

Tevens plate, in dit geval toch maar weer de supertack geprobeerd, grondig schoongemaakt met speciaal vlekken sponsje en kreeg er stuk meer af nu. Gaat ook helpen met (geen) warping. Thans, die hoop heb ik.

[...]

Vandaag ook gedaan. Dacht doe bewust eerst een automatische, kijken welke waardes daaruit komen voor ik een handmatige doen (ter vergelijking). Tot mijn verbazing, maar wellicht mijn onkunde, kwamen er verschillende k waardes uit voor de verschillende kleuren PLA Matte (bambu) in mijn AMS. Alleen de kleur is anders, logisch?

Daarna van 1 kleur een handmatige gedraaid net, zie foto hieronder. Intervallen van 0.05 gehanteerd. Dan lijkt mij het meest strakke resultaat tussen 0.01 en 0.02. Nu kan ik eventueel nog 1 draaien met kleinere interval. Echter de waarde die voor deze kleur uit de automatische calibratie komt is 0.016. Dat lijkt mij dan toch een vrij betrouwbare waarde (diegene die uit de automatische komt)? Of komt het zo nauw en zou ik ook nog een manuele moeten doen met kleinere interval?

Deze vraag alvorens ik manuele flow rate calibration ga doen. Dan heb ik diverse stappen ondernemen en heb ik hoop dat ik weer mooie printjes uit de P2S trek! Dank allen voor het meedenken!

[Afbeelding]
Ik doe mijn calibraties in stapjes van 0.002, maar de automatisch calibratie zit er altijd dicht bij voor die 2 keren dat ik vergeleken heb met een automatisch. Meestal scheelde het maar 0.002 of 0.04 en ik vermoed dat dit niet zo opvalt in een print gezien ik soms zelf moeten zoeken welke van de 2 de beste is als met 0.002 stapjes calibreer.

En nu eens de flowrate calibreren om te zien wat daar uit komt.

Trouwens als je een clog hebt gehad, is het misschien niet slecht om eens een nieuwe nozzle te testen als vergelijk. Als die even slecht print, moet je doorgaan met calibereren. Als hij plots wel goed print, dan is er nog niet iets mis met de oude nozzle en moet je verder gaan peuteren of hem weggooien.
Alst goed is, heb je een reserve nozzle bij de printer gehad.

• Destralak
Axel schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:19:

[...]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit ja, en de reden dat ik manual flow dynamics adviseerde is omdat je al eerder problemen aangaf te hebben gehad na kalibraties. Dus nu kun je in ieder geval ervan uitgaan dat de automatische ook betrouwbaar is.
Er zullen trouwens altijd wel kleine afwijkingen zitten als je de auto flow dynamics draait. Dat staat ook in de Bambu docs.

Nu ben ik benieuwd naar de manual flow rate resultaten. Dat maakte bij mij het verschil.

• Axel
Broodro0ster schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:27:
[...]

Ik doe mijn calibraties in stapjes van 0.002, maar de automatisch calibratie zit er altijd dicht bij voor die 2 keren dat ik vergeleken heb met een automatisch. Meestal scheelde het maar 0.002 of 0.04 en ik vermoed dat dit niet zo opvalt in een print gezien ik soms zelf moeten zoeken welke van de 2 de beste is als met 0.002 stapjes calibreer.

En nu eens de flowrate calibreren om te zien wat daar uit komt.

Trouwens als je een clog hebt gehad, is het misschien niet slecht om eens een nieuwe nozzle te testen als vergelijk. Als die even slecht print, moet je doorgaan met calibereren. Als hij plots wel goed print, dan is er nog niet iets mis met de oude nozzle en moet je verder gaan peuteren of hem weggooien.
Alst goed is, heb je een reserve nozzle bij de printer gehad.
Geen reserve nozzle ontvangen bij mij P2S... Alleen een beschermkapje extra. Dus alvorens ik nieuwe nozzle ga bestellen, toch maar eens met deze proberen. Plate is dus al schoner, nozzle meer kunnen schoonmaken nu lijkt het, flow dynamic calibratie gedaan nu voor alle kleuren (waarmee ik durf te vertrouwen op de uitkomst van automatische). Nu inderdaad door naar flowrate calibratie

• Axel
Destralak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:33:
[...]

Ziet er goed uit ja, en de reden dat ik manual flow dynamics adviseerde is omdat je al eerder problemen aangaf te hebben gehad na kalibraties. Dus nu kun je in ieder geval ervan uitgaan dat de automatische ook betrouwbaar is.
Er zullen trouwens altijd wel kleine afwijkingen zitten als je de auto flow dynamics draait. Dat staat ook in de Bambu docs.

Nu ben ik benieuwd naar de manual flow rate resultaten. Dat maakte bij mij het verschil.
Precies, dat is fijn om te weten. Dank voor de tip!
Keep you posted omtrent manual flow rate, vanavond even naar kijken.

• Broodro0ster
Axel schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:42:
[...]

Geen reserve nozzle ontvangen bij mij P2S... Alleen een beschermkapje extra. Dus alvorens ik nieuwe nozzle ga bestellen, toch maar eens met deze proberen. Plate is dus al schoner, nozzle meer kunnen schoonmaken nu lijkt het, flow dynamic calibratie gedaan nu voor alle kleuren (waarmee ik durf te vertrouwen op de uitkomst van automatische). Nu inderdaad door naar flowrate calibratie
Excuus, ik dacht dat het om een H2S ging. Stom dat ze die er uit laten. Bij mijn X1C en H2C zat er gewoon wel een spare nozzle.
Succes met verder kalibreren!

• PepieNL
bvsteyn schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:46:

Weer een mooie man!
M'n ogen vallen echt op de details; dat bierflesje inderdaad maar ook de versterker, meesterlijk!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bvsteyn schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:11:
[...]

Thnx!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet genoeg ruimte? Je mag ze hier wel kwijt :+

Hoe zit het eigenlijk met de IP rechten? Heb je een licentie afgenomen? Mag dit voor privégebruik? Of is het don't ask, don't tell? Wat is het beleid van Tweakers.net in deze kwestie?

Op Etsy ben ik ook wel eens e.e.a. tegengekomen waarbij ik mij afvraag mag dit wel.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• bvsteyn
stomley schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Misschien een domme vraag, maar print je het dan gewoon uit in PLA en ga je dan aan de slag of heb je nog een nabewerking zoals schuren, primer etc?
Ja, is standaard Sunlu PLA en dan nog wat licht schuurwerk en soms wat herstel werkzaamheden. Gelukkig is de kwaliteit met 0.2 nozzle zeer goed, dus relatief weinig nabewerking. Daarna in de primer en aan de slag.
PepieNL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:59:
[...]

Weer een mooie man!
M'n ogen vallen echt op de details; dat bierflesje inderdaad maar ook de versterker, meesterlijk!
Dank je wel weer! :D

• bvsteyn
Jerie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:22:
[...]

Niet genoeg ruimte? Je mag ze hier wel kwijt :+

Hoe zit het eigenlijk met de IP rechten? Heb je een licentie afgenomen? Mag dit voor privégebruik? Of is het don't ask, don't tell? Wat is het beleid van Tweakers.net in deze kwestie?

Op Etsy ben ik ook wel eens e.e.a. tegengekomen waarbij ik mij afvraag mag dit wel.
Je koopt dergelijke 3d prints en mag dat dan ook gewoon printen en schilderen. Wat niet mag tenzij je licentie koopt is massaal produceren en verkopen. Maar goed, ik maak zo'n ding 1 keer en dan weer door naar een nieuwe uitdaging. 8)

• PepieNL
Ben zelf aan het oefenen met de airbrush, ben nog niet zo heel bedreven daarin.. deed het meeste tot heden enkel met penselen. Penselen worden uiteraard ook nog gebruikt maar sommige dingen kan je nu eenmaal niet met penseeltje alleen af.. Schaduw, glares, etc.

Heb een pennywise af, gratis modelletje op makerworld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEF2RkED0_tLNWNQ7W381988Hio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7XVaJdTZPDtBu8EbLhUtu59.jpg?f=fotoalbum_large

Kadootjes voor komende verjaardagen, Bud Spencer en Terrence Hill. Beetje cartoony. Ook gratis op makerworld te vinden.
Linker moet nog blanke lak krijgen, vandaar kleurverschil met rechter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlQQ82N26L33UzhUaqVJSIranvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vija5tYUg9WtMKcRcbZDJn5T.jpg?f=fotoalbum_large

En deze waren ook erg leuk om te maken, ook van makerworld.
Bloemetjes komen bij de action vandaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnZd2e1czBqV4dfxbWU3MWJtOdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQzGePBGtQB7cSzQQLYLcxc1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door PepieNL op 24-03-2026 19:43 ]

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bvsteyn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:05:
[...]

Je koopt dergelijke 3d prints en mag dat dan ook gewoon printen en schilderen. Wat niet mag tenzij je licentie koopt is massaal produceren en verkopen. Maar goed, ik maak zo'n ding 1 keer en dan weer door naar een nieuwe uitdaging. 8)
Interessant. Waar koop je die 3D prints?

Het schilderen is wat mij betreft een knappere skillset dan het 3D printen maar dat zegt misschien ook iets over hoe goed 3D printers zijn, en de omgeving discussie (3D printer topic i.p.v. schildertopic). Het komt als ik dit topic zo lees neer op af en toe debuggen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Belindo

Belindo

Raar probleem hier, met een P1S. Ik heb zelf iets ontworpen in Fusion. Allemaal losse delen die ik apart print. Gisteren 4 gelijke onderdelen geprint op één plaat; geen probleem. Daarna een langer onderdeel aangezet die alleen op een plaat ligt; print finished, maar er liggen maar een paar laagjes? Ik zet de print opnieuw aan, purgen gaat goed, eerste layer gaat goed. 2e, 3e, etc. ook. En halverwege stopt ie wéér met filament neerleggen. Daarna hetzelfde onderdeel (maar andere plate) gekozen in de slicer, iets verplaatst om opnieuw het slicen te kunnen triggeren; zelfde probleem.

Ik denk niet aan een clog/verstopping, want als ik de boel opnieuw start gaat het gewoon goed.

Ben nu een ander onderdeel van hetzelfde ontwerp aan het printen, eens kijken hoe die gaat. Maar als er nog tips zijn, hoor ik ze graag..

Edit; toch een verstopping denk ik, want nieuwe print legt helemaal geen filament neer, ook niet die eerste lijn vooraan

[ Voor 7% gewijzigd door Belindo op 25-03-2026 09:47 ]

• Destralak
Belindo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:31:
Raar probleem hier, met een P1S. Ik heb zelf iets ontworpen in Fusion. Allemaal losse delen die ik apart print. Gisteren 4 gelijke onderdelen geprint op één plaat; geen probleem. Daarna een langer onderdeel aangezet die alleen op een plaat ligt; print finished, maar er liggen maar een paar laagjes? Ik zet de print opnieuw aan, purgen gaat goed, eerste layer gaat goed. 2e, 3e, etc. ook. En halverwege stopt ie wéér met filament neerleggen. Daarna hetzelfde onderdeel (maar andere plate) gekozen in de slicer, iets verplaatst om opnieuw het slicen te kunnen triggeren; zelfde probleem.

Ik denk niet aan een clog/verstopping, want als ik de boel opnieuw start gaat het gewoon goed.

Ben nu een ander onderdeel van hetzelfde ontwerp aan het printen, eens kijken hoe die gaat. Maar als er nog tips zijn, hoor ik ze graag..

Edit; toch een verstopping denk ik, want nieuwe print legt helemaal geen filament neer, ook niet die eerste lijn vooraan
Kan ook een SD-kaart probleem zijn.

• Axel
Belindo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:31:

Vrij makkelijk te testen met handmatige extrusie?

• bvsteyn
Jerie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:29:
[...]

Interessant. Waar koop je die 3D prints?

Het schilderen is wat mij betreft een knappere skillset dan het 3D printen maar dat zegt misschien ook iets over hoe goed 3D printers zijn, en de omgeving discussie (3D printer topic i.p.v. schildertopic). Het komt als ik dit topic zo lees neer op af en toe debuggen.
Vaak op de site van een patreon, bijvoorbeeld https://www.patreon.com/cw/ZEZSTUDIO/shop, maar ook via Etsy kan je ze kopen.
PepieNL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:23:
[...]

Ben zelf aan het oefenen met de airbrush, ben nog niet zo heel bedreven daarin.. deed het meeste tot heden enkel met penselen. Penselen worden uiteraard ook nog gebruikt maar sommige dingen kan je nu eenmaal niet met penseeltje alleen af.. Schaduw, glares, etc.

Heb een pennywise af, gratis modelletje op makerworld.
[Afbeelding]

Kadootjes voor komende verjaardagen, Bud Spencer en Terrence Hill. Beetje cartoony. Ook gratis op makerworld te vinden.
Linker moet nog blanke lak krijgen, vandaar kleurverschil met rechter.
[Afbeelding]

En deze waren ook erg leuk om te maken, ook van makerworld.
Bloemetjes komen bij de action vandaan.
[Afbeelding]
Knap werk! Juist door het te doen krijg je er gevoel voor. Gaaf dat die dingen op makerworld staan. Moet daar toch ook zelf echt eens gaan kijken. Gebruik het nu vaak voor de meer nuttige dingen en vergeet dat er ook modellen als Pennywise op staan.

• Belindo

Belindo

Axel schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:51:
[...]

Vrij makkelijk te testen met handmatige extrusie?
Klopt, na m'n edit (die print die helemaal geen filament neerlegde) handmatig geprobeerd, kwam niks uit. Dus verhit tot 250 en met de naald geprikt. Daarna ging handmatig extruden prima (raar dat de AMS niet meewerkt met het feeden trouwens). En nu lijkt ie weer goed te printen, maar zeker weten doen we aan het einde.

• Axel
Belindo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Klopt, na m'n edit (die print die helemaal geen filament neerlegde) handmatig geprobeerd, kwam niks uit. Dus verhit tot 250 en met de naald geprikt. Daarna ging handmatig extruden prima (raar dat de AMS niet meewerkt met het feeden trouwens). En nu lijkt ie weer goed te printen, maar zeker weten doen we aan het einde.
Zou ook zeker additioneel een cold pull cleaning overwegen. Zojuist ook uitgevoerd alvorens ik flow rate calibratie ga doen. Trok er toch nog stukje petg (vd clog) mee uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qz75Oyf-UsO3E8ZgcJ15GfPQ7_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTeEf2kvF8dPQh2gY61amYDk.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe wel klein stukje, kan genoeg ellende veroorzaken gok ik zo.

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:07
Broodro0ster schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Las dat h2 serie dit probleem algeheel heeft, dus er wordt nog weinig geticket lijkt me als dit probleem nog steeds bestaat :'(

• Broodro0ster
Soullancer schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:01:
[...]

Las dat h2 serie dit probleem algeheel heeft, dus er wordt nog weinig geticket lijkt me als dit probleem nog steeds bestaat :'(
Inderdaad ze blijven lastig vallen met ticketjes is de beste manier naar een oplossing lijkt me.

• Belindo

Belindo

Axel schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:34:
[...]

Zou ook zeker additioneel een cold pull cleaning overwegen. Zojuist ook uitgevoerd alvorens ik flow rate calibratie ga doen. Trok er toch nog stukje petg (vd clog) mee uit:

[Afbeelding]

Hoe wel klein stukje, kan genoeg ellende veroorzaken gok ik zo.
Thanks voor de tip. Na gisteren een goede print, en vanochtend weer in het luchtledige, een cold pull gedaan. Bewust met een andere kleur, en ik zag inderdaad wat van de verstopte kleur (plus wat glitters op het laatste puntje, thanks PLA Sparkle :P)

Daarna nog een keer met dezelfde contrasterende kleur, en toen kwam ie er schoon uit. Relatief simpele handeling ook! Weten we dat voor een volgende keer.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:23
Meestal krijg ik foute meldingen van de spaghetti detectie, staat op medium.
Vannacht een print laten lopen, vanochtend een grote spaghetti in de printer…
Was een print van 2 uur, was dus nog te overzien.

Werkt dus niet echt heel betrouwbaar.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blijf toch een beetje rommelen met het petg. Top en zijkanten zijn nu netjes. Maar de onderkant, na verwijdering van de supports blijft bagger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fE0kvFZxijO4ZO0jpBFUDv1aHwM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1iijLJnzoWiV4UeOZay1DeD9.webp?f=fotoalbum_large

Dit is zo'n beetje de slechtste variant die ik geprint heb, maar de beste is niet veel beter.
Na wat schuren is het soort van acceptabel. Is dit wat het is voor de onderkant van een print?

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 27-03-2026 08:51 ]

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:09
MikeyMan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:50:
Blijf toch een beetje rommelen met het petg. Top en zijkanten zijn nu netjes. Maar de onderkant, na verwijdering van de supports blijft bagger.

[Afbeelding]

Dit is zo'n beetje de slechtste variant die ik geprint heb, maar de beste is niet veel beter.
Na wat schuren is het soort van acceptabel. Is dit wat het is voor de onderkant van een print?
Wat is je printprofiel? Dunnere lijnen zou kunnen helpen, snelheid verlagen misschien ook. Evt ander support materiaal (PLA) om loshalen makkelijker te maken. Of de oriëntatie wijzigen want dit is wel een erg rot profiel om op supports te printen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JustRob schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Wat is je printprofiel? Dunnere lijnen zou kunnen helpen, snelheid verlagen misschien ook. Evt ander support materiaal (PLA) om loshalen makkelijker te maken. Of de oriëntatie wijzigen want dit is wel een erg rot profiel om op supports te printen.
Oriëntatie wijzigen gaat helaas niet. En op zich is het ook de onderkant, dus heel erg is het niet. Wil alleen begrijpen waarom het er zo uit ziet. En of dit normaal is.

De bovenkant is alleszins acceptabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bz9jHzLkob1b-nbEMEMiLeGvDcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/st5O0ibcoALZuBrtwcazJpvb.jpg?f=fotoalbum_large

Kan hem eens op .12 proberen... Maar met mijn basale begrip lijkt het wel alsof het niet vloeit. Wat m.i. een ander issue is dan de laagdikte.

Moet heel eerlijk zeggen dat met alle 20 settings die ik heb geprobeerd ik daar nog niet aan gezeten heb :F

Aparte is ook dat met de tm3d settings die ze vrij uitgebreid delen, ik slechtere resultaten heb dan met de Bambu generic settings.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 27-03-2026 09:03 ]

Het lijkt er inderdaad op alsof het gesmolten filament veel te snel afkoelt, zoals ergens al werd opgemerkt. Iemand gaf een tip over een soort deflector schildje om de airflow beter te geleiden, zodat het filament niet half gestold is als het op de buildplate terecht komt.
Maar ik zie ook wat blobs, wat zou kunnen duiden op vochtig filament. Kan ook met de iets te fanatieke fans te maken hebben, maar drogen kan denk ik nooit kwaad.

Zet als test de printtemp eens 10C hoger. Als het dan beter gaat, zou dat duiden op teveel/verkeerd gerichte koeling. En luister een beetje mee of je plops hoort uit de printkop. Als je vochtig filament hebt, kookt het water eruit in de hotend en dat plopt zeg maar. En dan krijg je ook blobs in het resultaat.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Zilverdael80
  • Nu online

[Afbeelding]

Misschien heb je hier iets aan? (iig voor je support)

Zilverdael80 in "Bambu Lab 3D Printers"
TLDR;
Quality - Bridge flow 1.5
Speed - Bridge 10

• Broodro0ster
mphilipp schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:16:
[...]

Het lijkt er inderdaad op alsof het gesmolten filament veel te snel afkoelt, zoals ergens al werd opgemerkt. Iemand gaf een tip over een soort deflector schildje om de airflow beter te geleiden, zodat het filament niet half gestold is als het op de buildplate terecht komt.
Maar ik zie ook wat blobs, wat zou kunnen duiden op vochtig filament. Kan ook met de iets te fanatieke fans te maken hebben, maar drogen kan denk ik nooit kwaad.

Zet als test de printtemp eens 10C hoger. Als het dan beter gaat, zou dat duiden op teveel/verkeerd gerichte koeling. En luister een beetje mee of je plops hoort uit de printkop. Als je vochtig filament hebt, kookt het water eruit in de hotend en dat plopt zeg maar. En dan krijg je ook blobs in het resultaat.
Je wil net veel koeling hebben als je op supports print zodat het niet teveel hecht.

PETG en supports zijn gewoon niet zo handig. Beste is een interface uit PLA or support materiaal voor PETG printen. Maar dan heb je al een dual nozzle printer nodig of erg stevig flushen als je van PLA naar PETG gaat. Anders kun je slechte layer adhession hebben als de kop niet helemaal proper is.

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:24
je hebt soms van die aanslag op je print die je dan met een brander weg haalt, werkt een hete luchtpistool hier ook tegen? of moet het echt een vlam zijn?

• Broodro0ster
ngommers schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:45:
je hebt soms van die aanslag op je print die je dan met een brander weg haalt, werkt een hete luchtpistool hier ook tegen? of moet het echt een vlam zijn?
Werkt ook, maar zo'n gasbrandertje is lokaler en werkt preciezer vind ik. Met een hetelucht pistool verwarm je een groot deel van de print en kunnen fijne zaken snel vermogen. Met de gasbrander is 0.2s verwarmen al voldoende. Doe je het langer, kun je ook wel vlekken of andere problemen krijgen. Less is more met die dingen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mphilipp schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:16:
[...]

Heb de petg na een paar prints 12 uur gedroogd in de ams. Vochtpercentage was daarna 2%. Maar dat maakte weinig verschil voor het resultaat eerlijk gezegd.

Tm3d zegt wel alle koeling uit. Dus ik ben erg laag gaan zitten. Nog niet uit gehad.

De diffuser voor de p2s heb ik er ook op zitten. Eerst van pla geprint. Dus die lekte als een mandje.

Ga nog eens verder proberen met helemaal geen koeling en dunnere lagen. Wil vooral snappen wat de (on) mogelijkheden zijn...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zilverdael80 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:22:
[...]

Misschien heb je hier iets aan? (iig voor je support)

Zilverdael80 in "Bambu Lab 3D Printers"
TLDR;
Quality - Bridge flow 1.5
Speed - Bridge 10
Top z van 0.20 naar 0.21 en bridge layer van 2 naar 1 maakte al een wereld van verschil. Maar hoewel het verwijderen bij PLA vele malen makkelijker gaat heb ik niet het idee dat het de kwaliteit van de bottom layer veel beïnvloedt.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 27-03-2026 11:16 ]

MikeyMan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:12:
[...]
Ga nog eens verder proberen met helemaal geen koeling en dunnere lagen. Wil vooral snappen wat de (on) mogelijkheden zijn...
Ik vind het erg bijzonder. Mijn ervaringen met PETG zijn eigenlijk nooit zo dramatisch geweest. Zelfs niet op mijn Ender 3. Maar de Bambu Lab machines deden het als een dolle met PETG. Beter dan PLA zelfs. Dus ik begrijp jouw resultaten ook niet. Ik heb nooit echt iets aan tuning gedaan. Ja, op de X1C af en toe zo'n teststukje voor de flow, maar lang niet altijd en met een default profiel deed ie het ook altijd goed.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mphilipp schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:17:
[...]

Ik vind het erg bijzonder. Mijn ervaringen met PETG zijn eigenlijk nooit zo dramatisch geweest. Zelfs niet op mijn Ender 3. Maar de Bambu Lab machines deden het als een dolle met PETG. Beter dan PLA zelfs. Dus ik begrijp jouw resultaten ook niet. Ik heb nooit echt iets aan tuning gedaan. Ja, op de X1C af en toe zo'n teststukje voor de flow, maar lang niet altijd en met een default profiel deed ie het ook altijd goed.
Ook (hangende) onderkanten? Ook met tm3d toevallig?

Alle andere prints die vlak liggen gaan eigenlijk prima. Hechting is goed. Niks aan het handje.

Had nog zo'n toren afgedrukt... Te hoge temperatuur lijkt niet zo gek veel te doen. Te laag gaat op een gegeven moment mis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQxUsSsnSXEY-nfMo_o3pnH_1Qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyw05B2t2k8YDBn31b7Qolb0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 27-03-2026 11:31 ]

• mcurlym
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:48
Hier op de P2S geen enkel probleem met PETG. Goede hechting, mooie lijnen. Zit het probleem niet in je model?

- PETG van Creality.
- we printen aan 1 kant van de plaat PLA en de andere kant is voorbehouden voor PETG om eventuele hechtingsproblemen door residu te voorkomen.

• Zilverdael80
  • Nu online
Is die toren niet bedoelt om zonder support te printen? :?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zilverdael80 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:54:
Is die toren niet bedoelt om zonder support te printen? :?
Ja dat vroeg ik me ook af... Maar dit werd zo geïmporteerd in Bambu met de stl mee...
MikeyMan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:19:
[...]
Ja dat vroeg ik me ook af... Maar dit werd zo geïmporteerd in Bambu met de stl mee...
In een STL staan volgens mij geen supports of andere slicer instellingen. Ik denk dat (auto) supports gewoon in jou Bambu Studio aan stond. In een 3MF komen echter wél settings mee.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mphilipp schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:06:
[...]

In een STL staan volgens mij geen supports of andere slicer instellingen. Ik denk dat (auto) supports gewoon in jou Bambu Studio aan stond. In een 3MF komen echter wél settings mee.
Nee, was een STL, anders pakt ie de temperatuurinstellingen niet mee vanuit de Gcode... Maargoed, de supports zijn het ding niet lijkt het ;)

Ben nu in 0.12 aan het printen. Eerst met standaard instellingen, zal daarna de fan eens uit zetten...
Het is een leerervaring zeg maar... :)

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 17:16

FlyEragon

Alien Monkeys

MikeyMan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Nee, was een STL, anders pakt ie de temperatuurinstellingen niet mee vanuit de Gcode... Maargoed, de supports zijn het ding niet lijkt het ;)

Ben nu in 0.12 aan het printen. Eerst met standaard instellingen, zal daarna de fan eens uit zetten...
Het is een leerervaring zeg maar... :)
Wat ik meestal doe is een goed geprint profiel openen in Bambu Lab met bijbehorend filament, en daar dan de STL in importeren. Dan heb je geen gedoe om erachter te komen welke van de 4 miljoen variabelen je moet tweaken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Twee nieuwe prints... Beiden op 0.12.
Links met normale fan, rechts zonder fan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hn9ONU6VeIpTm85WF3iCqbPI8ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxUL48AQf9VqcJTznf9aIlCT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BD7V8g5aSnbN_T4jFFT1eMeOXd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nakGkq4dp54LHFsQEPTwgiGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder fan is een slecht idee...
Heb deze overigens ook niet gesmooth...

Zonder koeling overduidelijk een slecht idee

• ErwinN174
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:52
MikeyMan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarom draai je de print niet om? De bovenkant is toch vlak? Een standaard plaat geeft ook een mooie afwerking. Anders probeer je het gewoon even om te kijken hoe het lijkt.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:23
MikeyMan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had ooit eens een filament, volgens mij, van het merk Tm3d, ook petg, zelfde gedoe.
Lijkt wel of ik met steenkool aan t printen was.

Ander petg nooit problemen, en ik print redelijk veel met petg, voornamelijk polymaker en bambu, maar heb ook een rol van sunlu, gaat ook prima.

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 28-03-2026 14:26 ]

• Axel
Bezig met flowrate calibration. 0 of 5, wat zeggen jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJgz_i3xgznmqQoV6dv_1U-r1N0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDxmp9TEA69a6DzhUVogYpH5.jpg?f=fotoalbum_large

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:19
Axel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:29:

[Afbeelding]
Ik zou voor 5 gaan , eerst dacht ik 0 omdat het meer afgelijnd / strakker was , maar
Midden is niet goed op de 0 (ruimte tussen de rechte lijnen). en 5 is gewoon iets 'voller' ook aan de randen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ErwinN174 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:56:
[...]

Waarom draai je de print niet om? De bovenkant is toch vlak? Een standaard plaat geeft ook een mooie afwerking. Anders probeer je het gewoon even om te kijken hoe het lijkt.
Dit was ff een test print voor de onderkant.

De uiteindelijke print is deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bz9jHzLkob1b-nbEMEMiLeGvDcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/st5O0ibcoALZuBrtwcazJpvb.jpg?f=fotoalbum_large

• Axel
blahenazo schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:36:
[...]

Ik zou voor 5 gaan , eerst dacht ik 0 omdat het meer afgelijnd / strakker was , maar
Midden is niet goed op de 0 (ruimte tussen de rechte lijnen). en 5 is gewoon iets 'voller' ook aan de randen.
Je bevestigt mijn eigen gedachte, dank!
MikeyMan schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:55:
[...]
Dit was ff een test print voor de onderkant.
De uiteindelijke print is deze:
En wat we eigenlijk allemaal willen weten: wat voor brommer is dat?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Axel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:29:

[Afbeelding]
7, kan dat ook? :+
(Je hebt nog steeds wat meer gaps dan nodig is tussen infill en perimeters op 5, al is het niet veel, en misschien meer een pressure advance dingetje dan flow calibratie)

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 28-03-2026 18:20 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mphilipp schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:48:
[...]

En wat we eigenlijk allemaal willen weten: wat voor brommer is dat?
2023 1290 SA-S O-)
Bijna goed :+

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:25

JaQ

rinkel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:23:
[...]

Ik had ooit eens een filament, volgens mij, van het merk Tm3d, ook petg, zelfde gedoe.
Lijkt wel of ik met steenkool aan t printen was.

Ander petg nooit problemen, en ik print redelijk veel met petg, voornamelijk polymaker en bambu, maar heb ook een rol van sunlu, gaat ook prima.
dit is 100% herkenbaar.

TM3D wordt bij mij een zooitje zodra je langer dan 4 uur moet printen (vanuit de droger, meteen op de AMS Lite, <5%). Dus een "hoog" ontwerp werkt gewoon niet. Heb geprobeerd de temperatuur wat hoger te zetten, daarmee wordt het iets beter maar blijft drama vergelijken met Bambu PETG.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Axel
Alle (manuele) calibraties hebben vruchten afgeworpen. Krijg er weer strakke printjes uit! Dank voor de tips _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNzJDz9y6eePi1F7jg04XmqhJRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlYrmgtBqGVDZQUhWeorXvOB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9InfXz8fJu71vPhzoLq6T7Kmlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KadALyd7KzHZTMA4WxRW4HQ0.jpg?f=fotoalbum_large

• mcurlym
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:48
@Axel leuk model! Heb je daar een linkje van?

• Karp
  • Nu online
Time-lapse setje besteld. Kijk er nu al naar uit!

• Axel
mcurlym schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:36:
@Axel leuk model! Heb je daar een linkje van?
Zeker

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:32

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Pagina: 1 ... 135 136 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.