• stimpyMGS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
RobbieB schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 00:48:
[...]

Hoe lang en op welke temperatuur heb je het PETG laten drogen?
De hele print is op 255°C
Het bed staat ingesteld op 70°C
Ik heb het geprobeerd met de kast open en dicht.
Op de vraag hoe lang ik het heb laten drogen: bedoel je daarmee de speed settings?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HD-IwlKcL_WtAgJ7VKw4mDjpXc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lJADPjS12jWIUlA4BIhEUcuV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door stimpyMGS op 20-12-2025 07:20 ]

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2025
stimpyMGS schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:52:
Hoi allemaal,
not sure of dit het juiste topic is. Ik zie geen algemeen 3d print topic dus vandaar dat ik deze vraag hier post. Ik hoor het graag als dit beter in een ander topic thuis hoort.
Ik heb sinds kort een P1S en heb met succes een paar prints gemaakt. Nu wil ik echter graag een schoenlepel printen, maar krijg het niet voor elkaar om deze te laten slagen. Zie bijgevoegde pics.
Model: https://www.thingiverse.com/thing:4719283
Op advies van de ontwerper stel ik 5 wall loops in in Bambu studio en 50% infill.
Wel of geen support maakt geen verschil.
De extruder tilt steeds het bovenste laagje op (lijkt het).
PETG (123-3d huismerk, kwaliteits-issue?)
4 mm nozzle
16 en 20 en variable layer height geprobeerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou beginnen om:
1. De kalibratie van je printer een keer opnieuw uit te voeren.
2. Daarna printer uitzetten, even wachten en weer aanzetten.
3. Daarna je filament kalibreren via de Bambu Slicer. Kijk op de doos/spoel welke temps zij adviseren en pas je PET-G profiel hierop aan.

Lost dat het niet op dan kan het ook aan je filament liggen. Er zijn er meer die problemen hebben met filament van 123 en andere nooit.
Als je hebt eens een andere merkt proberen. Gebruik zelf alleen maar PET-G en vooral Sunlu en Devil Design en printen prima. Deur kan gewoon dicht blijven.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:38
stimpyMGS schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 07:16:
[...]

De hele print is op 255°C
Het bed staat ingesteld op 70°C
Ik heb het geprobeerd met de kast open en dicht.
Op de vraag hoe lang ik het heb laten drogen: bedoel je daarmee de speed settings?
[Afbeelding]
Nee, PETG neemt vocht op uit de lucht en moet daarom, in tegenstelling tot PLA, eerst een aantal uur gedroogd worden op 60/65 graden in een filament droger. Ook als het nieuw uit de winkel komt. Je kunt dat ook ín je P1S doen: https://wiki.bambulab.com...mbu-filament-drying-cover

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:33

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gebruik PETG van Sunlu droog deze nooit als ik deze uit de verpakking haal. Nog geen problemen gehad. Enige wat ik wel droog is ASA en PLU als ik die gebruik. PLA + en PETG eigenlijk niet....

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:59
Daan_ schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:10:
Gebruik PETG van Sunlu droog deze nooit als ik deze uit de verpakking haal. Nog geen problemen gehad. Enige wat ik wel droog is ASA en PLU als ik die gebruik. PLA + en PETG eigenlijk niet....
Zowel ASA als PETG zijn hygroscopisch en nemen dus vocht op uit de lucht, bijna alle plastics doen dat. Alleen neemt PETG meer vocht op dan ASA, dus eigenlijk precies het omgekeerde.
TPU kun je bijna niet printen zonder droogbox, net als nylon.

De ene PETG is de andere niet, ik zag een filmpje, volgens mij van MyTechFun die er een aantal vergeleek. Bambu nam bijvoorbeeld meer vocht op dan Polymaker.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 20-12-2025 11:31 ]

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:13
Ik heb vandaag mijn P2S binnengekregen en uiteraard de benchy als eerste geprint. haha, ik was al gewaarschuwd hier en in diverse groepen op FB dat er erg veel geschud bij komt kijken. En dat klopt! Als ik het niet had geweten dan was ik echt gaan twijfelen of dit wel goed was. Maaaaaar, de benchy komt er superstrak uit! Mooier dan die uit mijn A1 (die nu te koop staat).

Ik ga straks ook kijken hoe ik de droogfunctie van de AMS aanzet want ik ga vannacht wat rollen PETG drogen (zitten nu nog in de gesealde zakken) en morgen voor het eerst met PETG printen. Erg blij met deze jongen!!!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-12-2025

alienfruit

the alien you never expected

Ferret schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:21:
Ik ga straks ook kijken hoe ik de droogfunctie van de AMS aanzet want ik ga vannacht wat rollen PETG drogen (zitten nu nog in de gesealde zakken) en morgen voor het eerst met PETG printen. Erg blij met deze jongen!!!
Moet je wel de Switching Adapter gekocht hebben of misschien de juiste stroomadapter hebben liggen.

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2025
Daan_ schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:10:
Droog het ook nooit en nooit problemen mee. Stop ze terug in de doos en de plastic zak en meer niet.
Mijn EIBOS Tetra is onderweg dus volgend jaar kan ik ze wel tijdens het printen droger en zal ik merken of er verschil te merken is >:)

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:43
alienfruit schreef op zondag 21 december 2025 @ 00:21:
[...]

Moet je wel de Switching Adapter gekocht hebben of misschien de juiste stroomadapter hebben liggen.
Waarom?
P2S kan de AMS2 prima voeden om te drogen

• Ferret
Zilverdael80 schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:23:
[...]

Waarom?
P2S kan de AMS2 prima voeden om te drogen
Klopt, maar dan kun je niet tegelijk printen (dacht ik). Ik overweeg om de Creality SpacePI X4 erbij te kopen zodat ik zowel PLA als PETG op de juiste temperatuur kan drogen.

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:43
Ferret schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:45:
[...]

Klopt, maar dan kun je niet tegelijk printen (dacht ik). Ik overweeg om de Creality SpacePI X4 erbij te kopen zodat ik zowel PLA als PETG op de juiste temperatuur kan drogen.
Dat klopt inderdaad, je kan niet printen vanaf dezelfde AMS als je aan het drogen bent. Ongeacht extra voeding of niet.
Als je meerdere AMSen hebt, kan je wel printen en drogen tegelijk, maar heb je een extra voeding nodig. (en maar één temperatuur instelling in tegenstelling tot de Creality SpacePI X4.

• rinkel
Zilverdael80 schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:30:
[...]

Dat klopt inderdaad, je kan niet printen vanaf dezelfde AMS als je aan het drogen bent. Ongeacht extra voeding of niet.
Als je meerdere AMSen hebt, kan je wel printen en drogen tegelijk, maar heb je een extra voeding nodig. (en maar één temperatuur instelling in tegenstelling tot de Creality SpacePI X4.
Volgens mij kun je geheel niet printen op de P2S als de AMS op drogen staat zonder adapter. Dit komt omdat er dan niet genoeg stroom is om te printen, de H2S/D kan dit wel. Maar corrigeer me als ik er naast zit (ik heb geen P2S).

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-01 10:04

timovd

Voorsprong door techniek

rinkel schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:53:
[...]

Volgens mij kun je geheel niet printen op de P2S als de AMS op drogen staat zonder adapter. Dit komt omdat er dan niet genoeg stroom is om te printen, ...
Kan dit wel met een P2S met een extra adapter op de AMS? Uit de melding van der printer komt dat niet duidelijk naar voren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klopt als je aan printen bent kun je tweede AMS 2 niet drogen zonder aparte voeding (op de P2S). Dit is wat die bij mij aangeeft als ik wil drogen als ik aan printen ben. Net even getest Doe ik de voeding erin. Is dit wel mogelijk om te starten terwijl die aan printen is

• rinkel
timovd schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:57:
[...]

Kan dit wel met een P2S met een extra adapter op de AMS? Uit de melding van der printer komt dat niet duidelijk naar voren.
Als je een losse adapter hebt wel.
Ik doe dat op mijn P1S. Je kunt alleen een drogende AMS niet gebruiken, die kan maar 1 ding tegelijk.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-01 10:04

timovd

Voorsprong door techniek

@rinkel wat bedoel je met je laatste zin? Ik heb een P2S combo. De meegeleverde AMS 2pro kan drogen met voeding vanuit de printer. Als ik aan het drogen ben, kan er niets geprint worden, want te weinig vermogen beschikbaar. Met een extra adapter op de AMS 2 pro kan ik wel een print starten als ik aan het drogen ben?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02

OMX2000

By any means necessary...

timovd schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:18:
@rinkel wat bedoel je met je laatste zin? Ik heb een P2S combo. De meegeleverde AMS 2pro kan drogen met voeding vanuit de printer. Als ik aan het drogen ben, kan er niets geprint worden, want te weinig vermogen beschikbaar. Met een extra adapter op de AMS 2 pro kan ik wel een print starten als ik aan het drogen ben?
Volgens mij kun je niet drogen en printen tegelijk met een AMS 2 Pro, Bambu geeft aan dat filament dan te zacht zou worden voor printen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als je aan printen bent met je P2S en je hebt twee of meer AMS 2 aangesloten dan kun je droog functie starten op de AMS 2 die je niet gebruikt voor die print. Wel dient deze voorzien te zijn van een voeding.

Hier P2S staan met 3x AMS 2 en HT en net even snel getest. En als je aan printen bent en voeding is niet aangesloten dan krijg je melding dat je drogen niet kunt starten. Stop je voeding erin dan werkt het wel.

Je kunt het drogen niet aan zetten op een AMS 2 die gebruikt wordt tijdens het printen. Enkel die niet gebruikt worden voor je print.

[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 21-12-2025 14:26 ]

• rinkel
timovd schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:18:
Dat kan dan alleen van de externe spoel, of een andere AMS.
Een AMS kan OF printen OF drogen, niet beide tegelijk, dit is onafhankelijk van de extra adapter.

Als je 2 AMS'en hebt, dan is het handig om een adapter te nemen, dan kun je 1 AMS laten drogen via de adapter en de andere AMS gebruiken om te printen.
Als je wilt printen vanaf de externe spoel EN de AMS laten drogen, dan is een adapter ook nodig.

De P1S heeft sowieso niet genoeg vermogen om een AMS te laten drogen, dus is daar een adapter verplicht. Alleen kun je nog steeds niet printen, want dan is de AMS aan t drogen.

Edit, dus idd wat @Daan_ zegt.

• alienfruit

alienfruit

Oh ik wist niet dat je de adapter niet nodig hebt bij de P2S dus alleen P1S ding dan. Ik vond het altijd al zo gek koop je een P1S Combo kan je niet drogen. Fijn dat ze dit aangepakt hebben.

Verder nog steeds gezeik met de AMS 2 Pro gebruik het momenteel niet. Halve rol PLA filament opgeprint de laatste paar dagen zonder problemen via de externe spoel. Loopt niet via de filament buffer. Volgende stap is om te proberen AMs 2 Pro direct aan de printer aan te sluiten zonder via de filament buffer te gaan. Kijken of dat problemen geeft. Vervolgens externe spoel via filament buffer proberen.
alienfruit schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:11:
Oh ik wist niet dat je de adapter niet nodig hebt bij de P2S dus alleen P1S ding dan. Ik vond het altijd al zo gek koop je een P1S Combo kan je niet drogen. Fijn dat ze dit aangepakt hebben.
Ja, het staat ook nogal verwarrend op de site. Op de H2 serie heb je alleen een extra voeding nodig als je op méér dan 1 AMS2 tegelijk wil drogen:
Voor eigenaren van de H2-serie: Uw printer uit de H2-serie kan alle AMS 2 Pro('s) die zijn aangesloten voor het drogen van stroom voorzien, dus als u niet van plan bent meerdere AMS 2 Pro's tegelijkertijd te laten drogen, heeft u geen extra adapters nodig.
Maar op de andere Bambu Lab modellen heb je altijd een voeding nodig omdat er niet genoeg prik uit de printer komt. Volgens de AMS2 Pro pagina dan:
Voor eigenaren van de P2/X1/P1/A1-serie, is een schakeladapter (inbegrepen in de upgradekit) nodig om de droogfunctie van stroom te voorzien
Maar kijk je bij de P2S, staat er in de FAQ onderaan de pagina dat je alleen een voeding moet hebben als je méér dan 1 AMS2 wilt laten drogen:
2. Heeft de P2S een externe voeding nodig om de droge filamentfunctie te gebruiken wanneer deze is aangesloten op de AMS 2 Pro?
Sluit de printer aan op een enkele AMS 2 Pro met een 6-pins kabel om de droogfunctie van de AMS 2 Pro te gebruiken wanneer de hele eenheid in de stand-bymodus staat. Tijdens het drogen zijn functies die met het printen te maken hebben niet beschikbaar. Als u filamenten tegelijkertijd in meerdere AMS 2 Pro-eenheden moet drogen, moet u extra officiële Bambu Lab-stroomadapters aanschaffen om de overige AMS 2 Pro-eenheden van stroom te voorzien.
Ik snap het nu niet meer...of bedoelen ze nu dat de P2S alleen kan drogen als de printer standby staat, maar als ie aan het werk is, kan dat niet (in het geval van 2 AMS units, want drogen en printen vanuit dezelfde unit kan sowieso niet). Dit mag wel iets duidelijker, al is het best een ingewikkeld verhaal.
Had de P2S nou écht zoveel duurder geworden als ze er een iets zwaardere voeding in hadden gedaan?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• rinkel
alienfruit schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:11:

Verder nog steeds gezeik met de AMS 2 Pro gebruik het momenteel niet. Halve rol PLA filament opgeprint de laatste paar dagen zonder problemen via de externe spoel. Loopt niet via de filament buffer. Volgende stap is om te proberen AMs 2 Pro direct aan de printer aan te sluiten zonder via de filament buffer te gaan. Kijken of dat problemen geeft. Vervolgens externe spoel via filament buffer proberen.
Die buffer heb je eigenlijk wel nodig, maar niet noodzakelijk volgens mij.
Ik zou dit idd even testen, dan weet je of het aan de buffer ligt.
Ik heb 2x AMS2 Pro en een AMS HT, 99% van de tijd werken ze gewoon goed. Ik heb wel eens gebroken filament erin gehad, maar dat lag aan oud filament dat al 4 jaar in een kast ligt.

Overigens gebruik ik de AMS niet voor multicolor, ik vind het wat zonde van al dat filament, dan print ik liever in losse onderdelen. Maar het is echt een superhandig ding.

• alienfruit

alienfruit

Ja het is inderdaad een handig apparaat wanneer het werkt ;) Ik zal kijken of het werk zonder de filament buffer. Maar multicolour is inderdaad leuk maar eerst wil ik gewoon lekker makkelijk modellen kunnen printen in verschillende kleuren zonder zelf de filament moet loaden/unloaden etc.
rinkel schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:22:
[...]
Die buffer heb je eigenlijk wel nodig, maar niet noodzakelijk volgens mij.
Misschien dat het wel eens werkt zonder buffer, maar die is wel nodig. Bij de H2 serie zit ie ingebouwd in de printer, maar het zorgt ervoor dat de spanning op het filament blijft staan tijdens het aan- en afvoeren. Kan op een willekeurig moment toch voor problemen zorgen.
De hub heb je niet persé nodig als je meerdere AMS units aan wil sluiten; dan is zo'n 4-in-1 adapter voldoende.

De buffer is wel vreselijk slecht ontworpen. Je moet 'm van de printer schroeven als je de PTFE tube van de verende kant eruit wilt hebben. Vreselijk onhandig, net als die piepkleine drukkertjes op de 4-in-1 adapters. Bijna niet in te drukken als je geen kinderhandjes hebt. Heel vervelend als je daar een stukje filament in hebt zitten dat afgebroken is. Op de H2 zit dat ook weer op een onmogelijke plaats, maar is er in ieder geval nog een heldere geest die een tooltje heeft gemaakt waarmee je de tube makkelijk kunt verwijderen als je geen 3 armen hebt.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• rinkel
Is het al tijd voor speculatie over een nieuwe X2?
Ik sla nu de P2S over omdat ik nu toch wel denk dat er een (of meer) komt. Zeker na het zien van het interview van Fauxhammer.
Daar gaf iemand van Bambu aan dat de X serie het vlaggenschip -was- en dat er nog een refresh aan komt.
Ik dacht eigenlijk eerst dat de P2S gewoon ook meteen de X1 zou vervangen, maar daar ben ik dus op terug gekomen.

Dus mijn voorspelling, een X2, maar niet op basis van de P2S, maar een kleinere H2, dus betere bouwkwaliteit, linear rails op x, zelfde extruder als H2S.
Dus een X2S, X2D en misschien een X2C, maar dan lever je wel aardig wat ruimte in.
Ergens eerste kwartaal 2026 ?

Iemand?

[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 21-12-2025 21:10 ]

rinkel schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:09:
Is het al tijd voor speculatie over een nieuwe X2?
Eigenlijk zit ik nog steeds in de stand van "ik moet het nog zien". Ik zie zo'n machine niet passen in de lineup. De X1C was hun flagship, het topmodel. En dat is de H2D/C momenteel. De P2S zit functioneel boven de X1C, die ook niet eens meer leverbaar is. Ik heb een paar weken geleden gekeken waar zo'n machine qua prijsstelling zou passen, en er is een vacature tussen de P2S en de H2S. Als ie precies in het midden gaat zitten, is ie €300 duurder dan de P2S en €300 goedkoper dan de H2S. Maar wat moet ie dan bieden? De H2S heeft het grootste buildvolume, heated chamber en de opties voor laser/cutter. De P2S heeft hetzelfde buildvolume als de X1C; hij staat in principe nog op hetzelfde platform als de X en P serie. Wat wordt dan de USP van de X2C? Een P2S on steroïds? Het gekke is dat de P1S uiteindelijk ook de betere deal bleek tov de X1C. Als je wegkijkt van het kleurenscherm waren ze eigenlijk hetzelfde.

Ik ben mijzelf aan het herhalen, maar ik zie het gewoon nog steeds niet. Wat moet dat ding zo uniek maken dat men 'm wil hebben? En waarom geeft Bambu Lab ineens iets weg van een toekomstig product? Dat deden ze eigenlijk nooit. En met goede reden; je wil niet dat mensen wachten met kopen van een van je andere producten. Want je weet nooit of ze ineens van gedachten veranderen en alsnog een andere printer kopen... Vreemde move naar mijn idee. En de leaks vond ik zo mogelijk nog onlogischer: wéér een nieuw hotend? Wordt het niet erg verwarrend zo?

We gaan het zien. Als ie komt, moet ie wel snel komen, want in november iets roepen, helemaal niets laten zien en dan ineens in maart ofzo met een nieuw model komen? Dan is de aandacht alweer weg.

MC Taz Man schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:42:
Interessant filmpje over de nutteloosheid van CF in PLA
Toevallig afgelopen weekend zitten kijken. Het klinkt zo leuk, maar is dus volslagen nutteloos. Maar het heeft dan weer wel een mooi effect.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12
Ik heb een vreemd probleem met mijn A1 + AMS lite icm. Protopasta conductive PLA.
Testprintjes zonder Protopasta worden netjes in 2 kleuren geprint maar zodra ik het Protopaste filament gebruikt wordt de print uitsluitend in Protopasta geprint.
Ik zie bij het overschakelen van Protopasta --> standaard PLA de rol filament terugdraaien bij het purgen maar er blijft alleen maar Protopasta uit de nozzle komen.

Iemand ideeen?

• Ferret
Ik gooi er weer eens iets in wat al eerder voorbij is gekomen maar wat niet tot succes heeft gezorgd; welke setting in BS zijn noodzakelijk om een waterdichte vaas te printen?

Ik heb dit gevonden op de Bambu wiki: https://wiki.bambulab.com...reduce-vase-leaking-guide en ik heb die default profile voor PETG gedownload en die ben ik nu even (op 50%) aan het printen om te zien of dat wat is. Echter, als ik in de printer kijk naar de print en dan de bodem dan zie ik de PEI plaat er doorheen. Ik heb er dus vertrouwen in dat dit dan wél waterdicht zou zijn.

Wie heeft voor mij een gouden tip (site, link whatever) met duidelijke instellingen in BS voor een waterdicht resultaat.

/edit: ik heb de print op 40% gestopt en het bak gevuld met water.... Zo lek als een mandje 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Ferret op 22-12-2025 13:45 ]

• alienfruit

alienfruit

Iemand eigenlijk al een refund ontvangen van Bambu Labs? Ik heb mijn oude printer retour gestuurd maar tot nu een maand later nog geen geld of reactie ontvangen. Rete irritant dat je ze niet gewoon kan bellen.
alienfruit schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:59:
Iemand eigenlijk al een refund ontvangen van Bambu Labs? Ik heb mijn oude printer retour gestuurd maar tot nu een maand later nog geen geld of reactie ontvangen. Rete irritant dat je ze niet gewoon kan bellen.
Ach...ik heb een half jaar moeten wachten op de refund van de aanbetaling voor de Prusa XL. Na 2 jaar wachten had ik er geen vertrouwen meer in en heb 'm gecancelled en een X1C besteld. Maar mijn €200 (dacht ik) kreeg ik pas na maanden terug. En na veel zeuren. Geld vloeit blijkbaar maar één kant op bij dat soort bedrijven :+

• ATL
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

ATL

mphilipp schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:53:
[...]

Ach...ik heb een half jaar moeten wachten op de refund van de aanbetaling voor de Prusa XL. Na 2 jaar wachten had ik er geen vertrouwen meer in en heb 'm gecancelled en een X1C besteld. Maar mijn €200 (dacht ik) kreeg ik pas na maanden terug. En na veel zeuren. Geld vloeit blijkbaar maar één kant op bij dat soort bedrijven :+
Raar. Ik had mijn refund na een dag al terug gekregen.

• rinkel
mphilipp schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:53:
[...]

Mijn eerste core one had ik ook gecanceled, geld was binnen 2 weken terug op mn rekening.
Moet iets mis gegaan zijn bij jouw bestelling.
rinkel schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:24:
[...]
Mijn eerste core one had ik ook gecanceled, geld was binnen 2 weken terug op mn rekening.
Moet iets mis gegaan zijn bij jouw bestelling.
Zou je denken? :+

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-12-2025

barktus

Moehhhh!

Het moet er toch maar eens van gaan komen, een 3d printer. Ik ben daarom aan het oriënteren en inmiddels op Bambu Lab uitgekomen. Maar dan de grote vraag, welke? Ondertussen al wel begonnen met Fusion te leren, want alleen kant en klaar printen lijkt me niet handig.

De printer
Mijn oog viel op de A1 met AMS, maar ik hoor veel dat je dan lastiger kan printen omdat het niet in een afgesloten ruimte is en niet alle filamenten kan printen. Dus toen gekeken naar de P1S combo, ziet er allemaal goed uit, prijs is ook nog interessant. Tot iemand zei, waarom zou je een P1S kopen als de P2S ook uit is? Goed punt, maar weer een stap duurder. Lang verhaal kort: ik zie door de bomen het bos niet meer en zoek advies.

Ik heb vaak bevliegingen waarbij ik all-in ga en het na een half jaar stof staat te verzamelen en dat zou ik hierbij graag voorkomen. Tegelijkertijd wil ik niet beperkt worden in dat wat ik wil doen. Wat vind ik belangrijk?
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • WAF
  • Weinig omkijken naar (30 min bezig zijn elke keer voor je kan printen is een no-go)
  • Veel mogelijkheden
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen in mijn keuze :)

My middle finger salutes you.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:48
barktus schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:59:
Het moet er toch maar eens van gaan komen, een 3d printer. Ik ben daarom aan het oriënteren en inmiddels op Bambu Lab uitgekomen. Maar dan de grote vraag, welke? Ondertussen al wel begonnen met Fusion te leren, want alleen kant en klaar printen lijkt me niet handig.

De printer
Mijn oog viel op de A1 met AMS, maar ik hoor veel dat je dan lastiger kan printen omdat het niet in een afgesloten ruimte is en niet alle filamenten kan printen. Dus toen gekeken naar de P1S combo, ziet er allemaal goed uit, prijs is ook nog interessant. Tot iemand zei, waarom zou je een P1S kopen als de P2S ook uit is? Goed punt, maar weer een stap duurder. Lang verhaal kort: ik zie door de bomen het bos niet meer en zoek advies.

Ik heb vaak bevliegingen waarbij ik all-in ga en het na een half jaar stof staat te verzamelen en dat zou ik hierbij graag voorkomen. Tegelijkertijd wil ik niet beperkt worden in dat wat ik wil doen. Wat vind ik belangrijk?
  • WAF
  • Weinig omkijken naar (30 min bezig zijn elke keer voor je kan printen is een no-go)
  • Veel mogelijkheden
Geen een. Tenzij je een duidelijk doel voor ogen hebt, zal dit weer een bevlieging zijn zoals velen :+

Ik heb er eentje voor nuttige dingetjes te printen. Maar dat is puur voor reparatie of zaken ophangen. Veel meer dan dat doe ik niet. 90% van de tijd staat die stof te happen en voor mij is dat prima. Dat doet mijn boormachine ook. Toch is het handig dat ik hem heb.

Als je echt heel graag wil? A1 met AMS. Daarmee kun je de makkelijke materialen prima printen (PLA/PETG) zonder veel gedoe en setup. Als het bevalt en je wil graag exotische materialen printen, verkoop je de A1 + AMS voor een klein verlies (als ik op MP kijk wat ze vragen is dat niet heel veel onder de marktwaarde) en koop je wat je dan wil.

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 23-12-2025 11:14 ]

barktus schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:59:
Tegelijkertijd wil ik niet beperkt worden in dat wat ik wil doen. Wat vind ik belangrijk?
  • WAF
  • Veel mogelijkheden
Ok, je vroeg er zelf om... :+
Als je veel mogelijkheden wil, ga je natuurlijk voor goud: H2C Full Laser Combo :X Dan is er weinig meer wat je niet kunt. Kost alleen een paar centen (ask me how I know).
Maar de P2S is ook een heel mooi en capabel apparaat. Print alles, snel ,degelijk. En wat betaalbaarder. Ik zeg met nadruk de P2S en niet de P1S, want P2S is nieuwer en met wat verbeteringen tov de P1S. Als je iets nieuws koopt, dan maar de nieuwste generatie.
Wil je ook ooit met de laser en de snijplotter spelen, moet je iets uit de H2 serie nemen. Welke? Dat is moeilijk. De H2S heeft het grootste build volume, de H2D de dual nozzle en de H2C de Vortek.

Als je echt een beetje bevreesd bent voor bevliegingen, pak dan een A1 Mini. Voor €170 kun je ook van alles printen, behalve ABS enzo, maar met PETG kom je ook al een heel eind. En dat ie klein is, hoeft geen probleem te zijn; er zijn genoeg prints die niet groter zijn dan dat apparaat kan printen. En voor dat geld kun je je (denk ik) geen buil vallen. Er is helemaal niets mis met de mini. Prima ding, en ook de bekende Bambu Lab kwaliteit en gebruikersvriendelijkheid.

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:11
Ik gebruik mijn Bambu H2C-printer nu een paar weken en wat mij opviel, is dat er bij veel filamentwissels tijdens multi-color of multi-materiaalprints langzaam een neerslag van fijn microplastic ontstaat rond de 4-in-1 PTFE-adapter.

De geïntegreerde filamentwisser doet daarbij precies wat hij moet doen: vuil, microplastics en andere deeltjes tegenhouden, zodat deze niet de toolhead kunnen binnendringen en daar verstoppingen of storingen veroorzaken. Door de werking van deze zogenoemde cleaning pad worden stof en microplastics effectief van het filament verwijderd. Na verloop van tijd ontsnapt echter een deel van dit materiaal uit de 4-in-1 PTFE-adapter. Rondom de cleaning pad bevinden zich openingen waardoor bij het in- en uitladen van nieuw filament, dat met relatief hoge snelheid beweegt, de losgekomen deeltjes worden losgetikt en weggeschoten. Hierdoor verspreidt het microplastic zich in de omgeving van de printer.

Om de verspreiding van deze microplastics in de omgeving van de printer tegen te gaan, heb ik een kleine, snap-on Microplastic Catcher ontworpen die direct op de 4-in-1 PTFE-adapter klikt en het vuil bij de bron opvangt. Geen demontage, geen invloed op de filamentpaden, maar een eenvoudige behuizing die het microplastic insluit en tijdens regulier onderhoud (makkelijk te reinigen is (Bambu Lab Wiki).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FLuHVfCnFd2Q94vnonVj9qWSbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KWj8jaP6gOsisKWYUSE9sEs.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is jullie ervaring met de nieuwe 4-in-1 PTFE-adapter? Is het jullie ook opgevallen dat er veel microplastics in de directe omgeving terug te vinden zijn, bijvoorbeeld op de muur of op de zijkant/achterkant van de printer?

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in het model:
https://makerworld.com/nl...adapter#profileId-2327773

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-12-2025

barktus

Moehhhh!

@Waah bedankt voor de tip.
mphilipp schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:47:
[...]
Als je echt een beetje bevreesd bent voor bevliegingen, pak dan een A1 Mini. Voor €170 kun je ook van alles printen, behalve ABS enzo, maar met PETG kom je ook al een heel eind. En dat ie klein is, hoeft geen probleem te zijn; er zijn genoeg prints die niet groter zijn dan dat apparaat kan printen. En voor dat geld kun je je (denk ik) geen buil vallen. Er is helemaal niets mis met de mini. Prima ding, en ook de bekende Bambu Lab kwaliteit en gebruikersvriendelijkheid.
Eigenlijk is dit een hele goede tip. Een A1 mini met een rol filament (zonder ams) is ook direct leverbaar en meer dan prima om hier mee te leren nu je dat zo zegt. Misschien niet het leukste, wel het meest verstandige.

Een laser graveer machine heb ik al, die staat stof te happen :+

My middle finger salutes you.

• Ferret
barktus schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:19:
[...]
Eigenlijk is dit een hele goede tip. Een A1 mini met een rol filament (zonder ams) is ook direct leverbaar en meer dan prima om hier mee te leren nu je dat zo zegt. Misschien niet het leukste, wel het meest verstandige.
Prima keuze! Alhoewel ik je de P2S zou aanraden. Ik had zelf de A1 met AMS (aan de muur bevestigd) maar ik vond het al wel snel rommelig overkomen met al die tubes en kabels. Hij printte als een dolle dus daar lag het niet aan. Ik heb deze printer een halve dag op MP staan en toen was-ie al verkocht voor een scherpe prijs. Ik heb nu dus de P2S combo staan en dat ziet er gewoon ook gelikter uit en bovendien, wat hier ook al gezegd is, het is gewoon technisch een veel betere printer en dat zag ik ook meteen toen de Benchy klaar was; veel strakker dan die uit de A1. Maar je moet het er wel voor over hebben en dan is het een dure uitgave als het (weer) een bevlieging is...

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:28

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

De A1 is ook gewoon een prima printer. En als je later ABS of ASA wil printen kun je altijd nog overstappen want een A1 is zo weg als je hem op V&A/Marktplaats zet. Eventueel een mooi kastje van Ikea er omheen voor de WAF. En een P-serie printer maakt ook veel meer geluid dan een A1.

Toen de koper van mijn A1 'm kwam ophalen had ik even een test printje gedaan. Tegelijkertijd stond mijn P1S ook te printen. De P1S maakt duidelijk meer geluid.

(Tov mijn oude Ender 3 valt het nog reuze mee overigens)

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:39
Iemand een idee hoe met de interface wiite koplampen maakt en rode achterlichten met de cyberbrick? (neem aan dat het met code ook wel kan anders). Wil graag nog steeds kunnen schakelen met knipperlichten aan/uit enz.
Moet ik twee states maken die beide op 1 event reageren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOG3JmLPJqer5WKeli6SoP7OV5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4BKI2KN0G6pHdHMgufzz0cvT.png?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

En z'n ding druk je ook zo even in een kastje, geloof dat dit Z'n PLATSA van IKEA is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27oHYneWXhLbzfDZCP6WL0PcDRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwZmXqCNbc6wBpYe1erbMXnf.jpg?f=fotoalbum_large
Ferret schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:31:
[...]

Prima keuze! Alhoewel ik je de P2S zou aanraden. Ik had zelf de A1 met AMS (aan de muur bevestigd) maar ik vond het al wel snel rommelig overkomen met al die tubes en kabels. Hij printte als een dolle dus daar lag het niet aan. Ik heb deze printer een halve dag op MP staan en toen was-ie al verkocht voor een scherpe prijs. Ik heb nu dus de P2S combo staan en dat ziet er gewoon ook gelikter uit en bovendien, wat hier ook al gezegd is, het is gewoon technisch een veel betere printer en dat zag ik ook meteen toen de Benchy klaar was; veel strakker dan die uit de A1. Maar je moet het er wel voor over hebben en dan is het een dure uitgave als het (weer) een bevlieging is...
Nofi maar denk dat dan er toch echt iets niet helemaal 100% zat met de A1 (waarschijnlijk filament tuning of gewoon vocht) het verschil, zeker met dingen die niet dun en hoog zijn is echt marginaal in het voordeel van de P1S of P2S en soms zelfs beter op de A1 (mini) (VFA's bijvoorbeeld).
Over niet 100% gesproken. Sinds een tijdje slaat eigenlijk de automatische Dynamic flow calibration nergens meer op bij mijn A1, werkte lang goed maar nu zijn de waardes eigenlijk atlijd te hoog waardoor ik zichtbare artefacts krijg tov. een zelf gecalibreerde waarde. Iemand die dit herkend? Op 1.0.4 was het eigenlijk altijd goed, ergens met 1.0.5 is het begonnen (niet gelijk AFAIK) en een downgrade naar 1.0.4 helpt niet echt. Draai ivm de BMCU Max 1.0.5 momenteel.

[ Voor 46% gewijzigd door GoldenSample op 23-12-2025 14:56 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Ferret schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:31:
[...]
Prima keuze! Alhoewel ik je de P2S zou aanraden.
Ik ook, alleen als je nog niet helemaal zeker weet of dit een hobby wordt of een bevlieging is, is die €170 nooit verloren geld. Je kunt 'm er altijd nog naast houden als je later toch een grotere printer wil. Dat wordt ook best vaak gedaan, voor kleine snelle prints is het nog steeds een heel goede printer.

Zo, de H2C staat, nu nog wat leuks printen.

Ik zag een poosje terug dat Biqu allerlei nieuwe producten had voor de H2 serie. Onder andere de 'Under Armour', een plateau met wieltjes waar je de H2 printer op kunt zetten. Zij roepen dat het een vorm van bescherming is van de onderkant, waar de snaar loopt voor de aandrijving van de 3 Z-screws, en dat zal best, maar ik vindt die wieltjes zo handig. Uiteraard kun je de wielen blokkeren. Door aan een stelschroef te draaien (kan gewoon met de hand, is niet zwaar) komt er een blokje naar beneden waardoor de printer niet meer op de wieltjes staat. Heel handig als je dat ding af en toe moet draaien om bv TPU te laden en je kunt niet zomaar bij de achterkant komen. Ik vond het in ieder geval erg handig voor mijn setup.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVMmMxzaCaIu0G2YEaXE4Dv00Yg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Ac5zidTLedChNsPS2HePv1K.jpg?f=fotoalbum_large

• Ferret
Ben nu een nieuw vaasje aan het printen. Ik heb de slicersettings overgenomen van eentje die écht waterdicht is. Ben benieuwd :9

[ Voor 84% gewijzigd door Ferret op 23-12-2025 18:59 ]

• RobbieB
Ferret schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:57:
Ben nu een nieuw vaasje aan het printen. Ik heb de slicersettings overgenomen van eentje die écht waterdicht is. Ben benieuwd :9
Hoor graag of het werkt en wat de settings waren als het zo is

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

RobbieB schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:23:
[...]

Extrusie zeker niet te laag, liever iets over extrusion, warm genoeg & fil voor de gaps bij de walls op 110% zetten (even vergeten hoe die parameter heet) dan kom je meestal een heel end.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Ferret
RobbieB schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:23:
[...]

Helaas... Zo lek als een mandje. Ik snap er niks van. Ik moet ook wel bekennen dat ik nog een beginner ben met BS en al die slicersettings zijn nog veel abacadabra voor me. Ik print met PETG die nu 11% vochtigheid heeft, droog genoeg lijkt me.

Ben er nu eentje aan het printen waarvan de maker zegt: "The mesh is verified to be watertight and error-free."
Afwachten dus maar weer.

Even dan ook maar een vraag; is het mogelijk om slicersettings te bewaren (exporteren ofzo) en toepassen op een andere print? Als ik via Makerworld een bestand open in BS dan staan de slicersetting ingesteld voor je printer. Gisteren heb ik al die settings doorlopen (ik had screenprints gemaakt van dat waterdichte vaasje) maar dat was best even werk. Is er een mogelijkheid om in één klap die settings toe te passen?

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01
Ferret schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:45:
[...]

Helaas... Zo lek als een mandje. Ik snap er niks van. Ik moet ook wel bekennen dat ik nog een beginner ben met BS en al die slicersettings zijn nog veel abacadabra voor me. Ik print met PETG die nu 11% vochtigheid heeft, droog genoeg lijkt me.

Ben er nu eentje aan het printen waarvan de maker zegt: "The mesh is verified to be watertight and error-free."
Afwachten dus maar weer.

Even dan ook maar een vraag; is het mogelijk om slicersettings te bewaren (exporteren ofzo) en toepassen op een andere print? Als ik via Makerworld een bestand open in BS dan staan de slicersetting ingesteld voor je printer. Gisteren heb ik al die settings doorlopen (ik had screenprints gemaakt van dat waterdichte vaasje) maar dat was best even werk. Is er een mogelijkheid om in één klap die settings toe te passen?
Je kan settings opslaan. Heel handig ook als je bijvoorbeeld miniaturen print met een kleine nozzle en specifiek filament. Dan doe je ervaring op met wat wel en niet werkt voor je.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32
Ferret schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:45:
[...]

Dat kan hier. Settings goed zetten en dan op opslaan drukken en een nieuwe naam geven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkiVUr74nb86bNE8uh1RyvbDrNg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ElfT6aSuEB8J7KeXtdcNFpUt.png?f=user_large

• Ferret
MADG0BLIN schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:57:
[...]

Dat kan hier. Settings goed zetten en dan op opslaan drukken en een nieuwe naam geven. [Afbeelding]
Thanks! En hoe pas ik die settings dan toe op een ander ontwerp? In de dropdown menu?

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32
Ferret schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:59:
[...]

Thanks! En hoe pas ik die settings dan toe op een ander ontwerp? In de dropdown menu?
Klopt.

• RobbieB
Met al die vaasmodellen op MakerWorld zou ik niet verwachten dat het zo moeilijk is om iets waterdicht te printen…

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:03
Wanneer je in vase mode print dan print je feitelijk in één constante lijn zonder onderbreking. Dit maakt het ook goed geschikt om de nozzle temperatuur wat te verhogen tijdens de gehele print zonder retraction problemen, wat een betere laaghechting ten goede komt. Zo is het mij ooit gelukt om een niet lekkende Nuka Cola Quantum fles te printen. Poging of 5 a 6 voor nodig gehad. Translucent PETG.

0,6mm Nozzle is ook aan te raden. Betere flow, en minder lagen waardoor de kans op foutjes ook kleiner word. 270 a 280 graden nozzle temp.

• Karp
JorneB schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:40:

0,6mm Nozzle is ook aan te raden. Betere flow, en minder lagen waardoor de kans op foutjes ook kleiner word. 270 a 280 graden nozzle temp.
En potentieel bredere lagen lijkt me ook niet slecht!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als het echt, echt, echt, dicht moet zijn, dan kun je nog altijd wat 2k PU hars aanmaken en dat aanbrengen. Bijvoorbeeld door het er in te gieten, wat te draaien en te schudden en dan ondersteboven laten uitlekken.
Maar dat is natuurlijk wel bewerkelijker en geeft een andere finish.

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:57
Heb de H2C eindelijk binnen en gelijk in gebruik, staat nu op mijn bureau waar die eigenlijk te groot voor is. en eerste dingen waren al van het bureau gevallen door het vele schudden. Wie heeft er tips voor en goed tafeltje of kastje waar die op kan staan maar waar je ook overal nog goed bij kunt?

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:15

Oxigeon

En zo is dat!

ngommers schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:55:
Heb de H2C eindelijk binnen en gelijk in gebruik, staat nu op mijn bureau waar die eigenlijk te groot voor is. en eerste dingen waren al van het bureau gevallen door het vele schudden. Wie heeft er tips voor en goed tafeltje of kastje waar die op kan staan maar waar je ook overal nog goed bij kunt?
Ik luister even mee. Ik zie op de site van die "panda" (https://biqu.equipment/collections/for-bambu-lab-printers) ook veel tafeltjes staan. Sommige zijn weliswaar duur maar ze zijn gemaakt echt voor de bambulab printers. Maar indien iemand andere alternatieven heeft luister ik graag mee. Zelf heb ik een A1 die op de eetkamertafel staat

[ Voor 4% gewijzigd door Oxigeon op 24-12-2025 14:30 ]

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• Ferret
RobbieB schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:05:
Met al die vaasmodellen op MakerWorld zou ik niet verwachten dat het zo moeilijk is om iets waterdicht te printen…
Nou, dan heb ik zeker pech ;) Is ook niet zo heel belangrijk hoor maar ik had juist mijn vrouw weten te overtuigen dat ik aan de P2S moest omdat ik dan mooie vaasjes voor haar printen :+ Daar ga je dan met de goeie ideeën!

Overigens gebruik ik juist die Vase-mode niet omdat die prints alleen bedoeld zijn voor decoratieve doeleinden en dus superdun en niet waterdicht zijn. Ik zoek juist 'solid' versies maar ook dan is het een gokje. Deze staat nu te printen: https://makerworld.com/en...planter#profileId-2316759
Wederom erg benieuwd!!!! _/-\o_
ngommers schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:55:
Ik heb gewoon een buroblad gekocht bij Ikea (hetzelfde blad als mijn buro) en die aan de muur bevestigd met 2 van die grote steunen (de Metaalwinkel heeft de beste wat mij betreft) en 2 verstelbare poten aan de voorkant. Zo staat ie zo vast als een huis. Je kunt ook improviseren en een stevig tafeltje nemen en die aan de muur vastmaken zodat ie niet heen en weer beweegt.

De rubberen voeten van de H2 zorgen ervoor dat ie geen vibraties doorgeeft aan whatever oppervlak hij op staat, dus dat probleem heb je in ieder geval niet.

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:05
Ferret schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:37:
[...]

Nou, dan heb ik zeker pech ;) Is ook niet zo heel belangrijk hoor maar ik had juist mijn vrouw weten te overtuigen dat ik aan de P2S moest omdat ik dan mooie vaasjes voor haar printen :+ Daar ga je dan met de goeie ideeën!

Overigens gebruik ik juist die Vase-mode niet omdat die prints alleen bedoeld zijn voor decoratieve doeleinden en dus superdun en niet waterdicht zijn. Ik zoek juist 'solid' versies maar ook dan is het een gokje. Deze staat nu te printen: https://makerworld.com/en...planter#profileId-2316759
Wederom erg benieuwd!!!! _/-\o_
Zelf nog geen vaas geprint, maar wel een paar youtube video's opgeslagen voor later. Misschien heb je er iets aan:
YouTube: Are 3D prints water tight?
YouTube: 8 slicer settings to waterproof your 3D prints

Feel free to Buy me a coffee

• alienfruit

alienfruit

Ik denk dat ik niet slim genoeg ben voor de AMS 2 Pro. Ik wil Bambu Labs support ook nog niet contacteren voordat ze mij verteld hebben waar mijn teruggestuurde P1S is... Blijkbaar is het nu kwijt bij de courier. Vraag mij af of ik via de creditcardmaatschappij mij geld terug kan krijgen :( Ik wordt er een beetje moedeloos van

• Ferret
musicpixel schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:14:
[...]

Zelf nog geen vaas geprint, maar wel een paar youtube video's opgeslagen voor later. Misschien heb je er iets aan:
YouTube: Are 3D prints water tight?
YouTube: 8 slicer settings to waterproof your 3D prints
Thanx! Ik ga ze eens bekijken. Ennuh, de laatste print is ook niet waterdicht, haha. Wel eentje met een hele dikke wand met veel infill. Nou, dat zal nu wel helemaal vol met water zitten wat een eeuwigheid duurt om dat er weer uit te krijgen. Zonde van de tijd en filament....

• Ferret
Vraag aan de AMS 2 bezitters; hebben jullie van die droogkorrel containertjes in gebruik? Zoiets als dit: https://makerworld.com/en...=search#profileId-1801868

Heeft het toegevoegde waarde of is het meer een gimmick?

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
Iemand al eens geprobeerd om infill zonder walls te printen? Wil dat een beetje? Een beetje zoals de insert van dit idee, maar dan met boven/onderkant en zonder zijwanden.

Wil voor deze lamp wat inserts printen waar het licht dan mooi doorheen kan vallen. Zit te denken aan 20-30% gyroid. Zou dat een beetje willen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPwJY7ZFD9Pq6KDCZ9d67J4NJFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGWxyLmOKjkHe0nCEF9sG34w.jpg?f=fotoalbum_large
Ferret schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:51:
Vraag aan de AMS 2 bezitters; hebben jullie van die droogkorrel containertjes in gebruik? Zoiets als dit: https://makerworld.com/en...=search#profileId-1801868

Het helpt. Met de droogfunctie, maakt het het even nóg makkelijker.

• RobbieB

Die silica korrels trekken de vocht uit de lucht, maar niet uit het filament. Dus wel belangrijk om wel ook actief te drogen met hoge temperatuur. Die korrels houden het dan langer droog als de droog functie niet aan staat.

• ngommers
Ik heb met mijn H2C en AMS 2 een probleem dat hij het Filement niet automatisch goed invoert, ik moet dan het slangetje boven de kop en iets vast houden om hem wel goed ingevoerd te krijgen, iemand een tip hoe dit op te lossen zodat wisselen wel automatisch goed gaat?
ngommers schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:29:
Ik heb met mijn H2C en AMS 2 een probleem dat hij het Filement niet automatisch goed invoert, ik moet dan het slangetje boven de kop en iets vast houden om hem wel goed ingevoerd te krijgen, iemand een tip hoe dit op te lossen zodat wisselen wel automatisch goed gaat?
Ik had een soortgelijk probleem dat ie van een van de AMSen niet wilde invoeren. Ik heb toen de ptfe tube vervangen door een kortere zonder extra bocht en dat hielp. Je moet denk ik even heel goed passen en meten en je tube zo kort mogelijk maken, maar wel in de gaten houden dat ie geen te korte/krappe bochten maakt. Het is imho meer het pad dan de lengte die belangrijk is. Tenminste, voor de goede werking. De lengte is belangrijk voor de snelheid, hoewel dat maar fracties van seconden is. Maar in principe is hoe korter hoe beter, met een redelijk soepel pad.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nilsepils schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:53:
Iemand al eens geprobeerd om infill zonder walls te printen? Wil dat een beetje? Een beetje zoals de insert van dit idee, maar dan met boven/onderkant en zonder zijwanden.

Wil voor deze lamp wat inserts printen waar het licht dan mooi doorheen kan vallen. Zit te denken aan 20-30% gyroid. Zou dat een beetje willen?

[Afbeelding]
Er zijn wel ontwerpen waarbij ze gebruik maken van de infill als mesh/rooster bijvoorbeeld. (Denk aan een fanguard) Dus ja, het kan zeker. Dan is het vaak 0 top/bottom layers, in jouw geval waarschijnlijk 0 perimeters, zodat je een cilindervormige print kunt doen. Hopelijk kan dat gewoon in de software :)

• ngommers
mphilipp schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:30:
[...]

Ik had een soortgelijk probleem dat ie van een van de AMSen niet wilde invoeren. Ik heb toen de ptfe tube vervangen door een kortere zonder extra bocht en dat hielp. Je moet denk ik even heel goed passen en meten en je tube zo kort mogelijk maken, maar wel in de gaten houden dat ie geen te korte/krappe bochten maakt. Het is imho meer het pad dan de lengte die belangrijk is. Tenminste, voor de goede werking. De lengte is belangrijk voor de snelheid, hoewel dat maar fracties van seconden is. Maar in principe is hoe korter hoe beter, met een redelijk soepel pad.
Dat is bij mij niet de oorzaak, ook met het korte stukje slang vanaf de AMS geprobeerd maar het zit hem bij de invoer van de rechter Hotend. Als ik de ptfe tube een klein beetje aan raak tijdens invoeren (boven de rechter hopend) gaat het goed, maar elke wissel van de AMS moet ik dat slangetje dan even iets aanraken.
ngommers schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:57:
[...]
Dat is bij mij niet de oorzaak, ook met het korte stukje slang vanaf de AMS geprobeerd maar het zit hem bij de invoer van de rechter Hotend. Als ik de ptfe tube een klein beetje aan raak tijdens invoeren (boven de rechter hopend) gaat het goed, maar elke wissel van de AMS moet ik dat slangetje dan even iets aanraken.
Typisch...ik ga ervan uit dat de tubes er helemaal goed in zitten, maar als je met verschillende tubes hebt geprobeerd, zal dat wel goed zitten.
Ik heb hier 2 AMS2 Pro en beiden hadden de originele meegeleverde tubes. Alleen de ene die bovenop de printer staat, had gedoe moet feeden. Die heb ik vervangen door een oude, kortere tube en toen ging het ineens goed. De andere AMS staat naast de printer en de tube loopt zeg maar licht golvend naar de printer. Je zou zeggen dat het een weerstand ding is, dus een te krappe bocht oid. Ik weet niet of je een stuk over hebt om te spelen met verschillende lengtes en/of bochten. Ik heb een poos terug een paar meter gekocht toen ik mijn oude AMS ombouwde naar een Python, dus daardoor heb ik wat over om mee te experimenteren.

• rinkel
ngommers schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:57:
[...]

Rechter hotend, dus dan heb je een dual nozzle, H2D of C.
Ik heb wel eens gehoord dat het stukje tube tussen de doorvoer en de buffer niet goed zit. Even loshalen, dan zie je het vanzelf.

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
_ferry_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:51:
[...]

Er zijn wel ontwerpen waarbij ze gebruik maken van de infill als mesh/rooster bijvoorbeeld. (Denk aan een fanguard) Dus ja, het kan zeker. Dan is het vaak 0 top/bottom layers, in jouw geval waarschijnlijk 0 perimeters, zodat je een cilindervormige print kunt doen. Hopelijk kan dat gewoon in de software :)
In de software gaat het wel. Vroeg me vooral af of dat een beetje tot z'n recht zal komen (ben op vakantie dus kan nu geen klein testprintje maken). Ben ergens bang dat er zo te weinig structuur en stijfheid in het materiaal zit om z'n vorm te behouden tijdens het printen. Maar nog nooit zoiets geprobeerd dus.

Misschien dat het gewoon een kwestie van langzaam printen wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlBDbGdBFwB1tdZnm9DDXtHMY-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uwcyecjwl5NYn0b7hgAqhuC0.jpg?f=fotoalbum_large

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat een ongeloofelijke frustrerende dag is het vandaag, ams die opeens steeds vast loopt, spaghetti bij elke print, lukt eindelijk de print, breekt deze van de support af -> alsnog spaghetti. Vanacht een 14 urige print die op het oog perfect is, maar nee, 2 mm ontbreekt. Op de computer is alles goed, de printer heeft het 2mm lager geplaatst waardoor een stukje is afgesneden.
Ik denk dat ik de printer maar uitzet en naar buiten ga om een rondje te lopen. -O-

39

Fietsbel schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:43:
Wat een ongeloofelijke frustrerende dag is het vandaag, ams die opeens steeds vast loopt, spaghetti bij elke print, lukt eindelijk de print, breekt deze van de support af -> alsnog spaghetti. Vanacht een 14 urige print die op het oog perfect is, maar nee, 2 mm ontbreekt. Op de computer is alles goed, de printer heeft het 2mm lager geplaatst waardoor een stukje is afgesneden.
Ik denk dat ik de printer maar uitzet en naar buiten ga om een rondje te lopen. -O-
Voor zover ik weet, doet BS alles op de plaat plaatsen, wat juist één van mijn frustraties is. Ik denk dus niet dat het model 2mm lager is geplaatst.

Heb je het model bij toeval in Tinkercad gemaakt? If so, check daar ff of die niet 2mm onder de 0 staat. TC exporteert het model namelijk op -2mm, wat BS importeert & niet gaat printen.

Dit weet ik uit ervaring :')

• ngommers
rinkel schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:49:
[...]

Rechter hotend, dus dan heb je een dual nozzle, H2D of C.
Ik heb wel eens gehoord dat het stukje tube tussen de doorvoer en de buffer niet goed zit. Even loshalen, dan zie je het vanzelf.
Dit was de oplossing dank!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:36
Vandaag heb ik de 0,4 roestvrij stalen hotend van mijn A1 vervangen voor een 0,4 gehard stalen.
Dit aan gepast op de machine maar moet ik dit ook aanpassen in BS?
Die optie zie ik daar zo niet.

• Karp
Mojo-45 schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:33:
Vandaag heb ik de 0,4 roestvrij stalen hotend van mijn A1 vervangen voor een 0,4 gehard stalen.
Instellen op apparaat. Bij slicen zie je wel de nozzle maat volgens mij

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
Mojo-45 schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:33:
Onder het Device tabje staat ook een nozzle maat, die kan je nog ff checken.
Die synched ie wel met je machine als ik het me goed herinner, dus staat het in je machine goed ingesteld zou het daar ook goed moeten staan.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

MC Taz Man schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:14:
[...]

Voor zover ik weet, doet BS alles op de plaat plaatsen, wat juist één van mijn frustraties is. Ik denk dus niet dat het model 2mm lager is geplaatst.

Heb je het model bij toeval in Tinkercad gemaakt? If so, check daar ff of die niet 2mm onder de 0 staat. TC exporteert het model namelijk op -2mm, wat BS importeert & niet gaat printen.

Dit weet ik uit ervaring :')
Nee! het ligt aan de printer, ik maak echt geen fouten hoooorrrrrrr :+
Ik denk zelf dat ik een belabberde dag had en toch het model had verschoven, de meeste prints erna gingen wel goed. Alleen de spaghetti van sommige prints kan ik nog niet verklaren.
Oriëntatie van de modellen zodat ze zo goed mogelijk geprint worden is soms nog wel een raadsel voor mij, maar ook wat extra tutorials opzoeken voor bambustudio. Ideeën genoeg, maar tijd te weinig.

39

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldJ9lq1S27YT0wZZ0zfTxbva3zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXvdDrNhGepX7CtMej4onHDJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ohboi. Komt er aan alle kanten uit en had hier nu net even geen tijd voor....

Word dit mega veel werk of valt het wel mee? Op mijn oude ender3v2 was dit een klein klusje die alleen wat tijd vergde, maar heb er 2 kinderen bij dus tijd is nu helemaal weg als ik thuis ben 😂

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-12-2025

Zeker toegevoegde waarde, maar meer als onderhoudsding. Het droogt je filament niet, maar waar de AMS2 met de standaard meegeleverde zakjes redelijk vlot na het drogen richting de 35% RH gaat in een ruimte met rond de 55-60%, is dat met wat extra korrels in drie van die containers eerder rond de 10-15%. Dus zeker wel lekker voor je rollen PETG of hygroscopischer filament.

• Naalroc
  • Laatst online: 19:34
Darkangle schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:09:
[Afbeelding]

Ohboi. Komt er aan alle kanten uit en had hier nu net even geen tijd voor....

Word dit mega veel werk of valt het wel mee? Op mijn oude ender3v2 was dit een klein klusje die alleen wat tijd vergde, maar heb er 2 kinderen bij dus tijd is nu helemaal weg als ik thuis ben 😂
Zo te zien is dit precies wat ik vorige week voor het eerst ook had: in een vroeg stadium was het werkstuk los gekomen, en de printer rustig door geprint tot aan het einde. Toen hij daarna ging 'parkeren', was de kap van de toolhead er afgevlogen.
Ik heb de toolhead toen op 280° gezet, en gewacht to hij op temperatuur was, en kon de hele klont er zo af pulken. Daarna de hele omgeving schoon gepoetst met keukenrol (Pas op, het is HEET) en ook dat ging voortreffelijk. Rubber hoesje weer op zijn plek, al was die wel gescheurd, maar blijft zitten; er komt een nieuwe op bij de volgende bestelling bij Bambu. Alles gefixed in minder dan een goede 20 minuten.
Succes!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
Dank voor het delen. Als composietexpert is dit voor mij geen verrassing. Wat mij wel verbaasd is zijn conclusie dat PA-CF of PEEK-CF wél voordelen heeft. Welke dan?
Autoreply schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:20:
[...]

Dank voor het delen. Als composietexpert is dit voor mij geen verrassing. Wat mij wel verbaasd is zijn conclusie dat PA-CF of PEEK-CF wél voordelen heeft. Welke dan?
Wss doen die materialen wel binden met CF?
Inmiddels heeft ie een follow-up geplaatst waarin hij een speciale variant van PLA-CF bespreekt, waarbij de carbon in het midden van het filament gedaan is. Hoe dat afloopt:
En over de gezondheidsaspecten van carbon in je filament komt nog een filmpje.

Ik vind zijn videos wel goed. Hij heeft de beschikking over die speciale apparatuur om echt ín het filament en de werkstukken te kijken. Dat zegt ook best veel, naast de droge cijfers over hoe sterk/stijf het is.

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:53
Naalroc schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:58:
[...]

Zo te zien is dit precies wat ik vorige week voor het eerst ook had: in een vroeg stadium was het werkstuk los gekomen, en de printer rustig door geprint tot aan het einde. Toen hij daarna ging 'parkeren', was de kap van de toolhead er afgevlogen.
Ik heb de toolhead toen op 280° gezet, en gewacht to hij op temperatuur was, en kon de hele klont er zo af pulken. Daarna de hele omgeving schoon gepoetst met keukenrol (Pas op, het is HEET) en ook dat ging voortreffelijk. Rubber hoesje weer op zijn plek, al was die wel gescheurd, maar blijft zitten; er komt een nieuwe op bij de volgende bestelling bij Bambu. Alles gefixed in minder dan een goede 20 minuten.
Succes!
Helaas pindakaas. De blob zat door de cooler heen, heeft het een en ander verbogen (niets structureels) en de wat ik gok thermistor draden zijn (2 gestrippede draden) zitten niet meer goed. Ook is het mechanistme waarmee de printkop vast zit, de metalen clips, verbogen. Alles maar even losgehaald en strakjes maar even kijken wat los na te bestellen is (of dat een hele nieuwe printkop goedkoper is).

Je had wel gelijk dat het snel gedaan is, alles was binnen 5 minuten los en uit elkaar.

• Naalroc
  • Laatst online: 19:34
@Darkangle Goed te horen dat het je hielp het probleem te vinden en helpen oplossen, en nog beter (voor mij dan) dat ik kennelijk geluk heb gehad, want er is niets stuk of verbogen, en ben daarna gelijk weer aan het printen gegaan....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Eindelijk mijn BaBo Duo AMS Stacker af voor de 2 AMS2 Pro units. Werkt goed, alleen nog even een lade erbij printen, dan is het helemaal af. Maar om het principe te laten zien, nu alvast wat foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbWaUBqn1dJVe65f7xX9MoJeVgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYIqzBdgujfnFu1EPpDI5pr9.jpg?f=fotoalbum_large
Zo ziet het er normaal gesproken uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiDYxC9mo1OT7Ed7-Dt34lC36fY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tK4O4SmUIAsgB0qc5431ai82.jpg?f=fotoalbum_large
En als je rollen wilt wisselen, trek je de gewenste unit eruit. Ik kon voor de foto niet de klep openen, want ik ben wat aan het printen en dan keilt die rol eruit. Maar er zitten clips bij om de kap open te houden op 90 graden.Het geheel moet natuurlijk iets van het werkblad zijn omdat ie naar beneden rolt, maar daar heb ik dan de module met buildplateholder voor gebruikt. Daar zitten nu de structured PEI plate en de engineering plate in, met nog ruimte voor het laser platform en de cutting plate. In feite kun je zo alles kwijt. De extra lade is voor de diverse accessoires zoals de laser module enzo. Alles plaatsbesparend bij de hand.

Ik heb de eerste geprint met eSun PETG-CF, nog op mijn X1C, maar die zijn nogal ruw eruit gekomen. Daardoor loopt de onderste nog niet helemaal lekker en moest ik best wel wat geweld gebruiken om alles in elkaar te passen. Dat rollen wordt waarschijnlijk wel beter met het gebruik. De bovenste is met Bambu PETG-CF op de H2C geprint en die past perfect en loopt ook perfect. Als de onderste niet beter gaat lopen, print ik het wel weer opnieuw. Beetje jammer, maar ja...leergeld :+

Hij moet wel vastgemaakt worden aan de muur, anders kiept ie voorover. Of helemaal aan de muur bevestigen. Ik vind dit wel een heel erg mooi systeem. Zit goed in elkaar en is erg praktisch.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:24:
Eindelijk mijn BaBo Duo AMS Stacker af voor de 2 AMS2 Pro units. Werkt goed, alleen nog even een lade erbij printen, dan is het helemaal af. Maar om het principe te laten zien, nu alvast wat foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En als je rollen wilt wisselen, trek je de gewenste unit eruit. Ik kon voor de foto niet de klep openen, want ik ben wat aan het printen en dan keilt die rol eruit. Maar er zitten clips bij om de kap open te houden op 90 graden.Het geheel moet natuurlijk iets van het werkblad zijn omdat ie naar beneden rolt, maar daar heb ik dan de module met buildplateholder voor gebruikt. Daar zitten nu de structured PEI plate en de engineering plate in, met nog ruimte voor het laser platform en de cutting plate. In feite kun je zo alles kwijt. De extra lade is voor de diverse accessoires zoals de laser module enzo. Alles plaatsbesparend bij de hand.

Ik heb de eerste geprint met eSun PETG-CF, nog op mijn X1C, maar die zijn nogal ruw eruit gekomen. Daardoor loopt de onderste nog niet helemaal lekker en moest ik best wel wat geweld gebruiken om alles in elkaar te passen. Dat rollen wordt waarschijnlijk wel beter met het gebruik. De bovenste is met Bambu PETG-CF op de H2C geprint en die past perfect en loopt ook perfect. Als de onderste niet beter gaat lopen, print ik het wel weer opnieuw. Beetje jammer, maar ja...leergeld :+

Hij moet wel vastgemaakt worden aan de muur, anders kiept ie voorover. Of helemaal aan de muur bevestigen. Ik vind dit wel een heel erg mooi systeem. Zit goed in elkaar en is erg praktisch.
Wat is eigenlijk de impact van raam open? Is dat niet slecht voor de luchtvochtigheid?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Jerie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:11:
[...]
Wat is eigenlijk de impact van raam open? Is dat niet slecht voor de luchtvochtigheid?
Nee, dat is geen open raam, maar de deur naar de loggia. Die is normaal overigens op een kier open met een haakje voor de doorvoer van frisse lucht. Op de loggia is wel een raam en dat staat bijna altijd open.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 31 december 2025 @ 22:11:
[...]

Nee, dat is geen open raam, maar de deur naar de loggia. Die is normaal overigens op een kier open met een haakje voor de doorvoer van frisse lucht. Op de loggia is wel een raam en dat staat bijna altijd open.
Oh sorry dan haal ik iets door elkaar! Er was een gebruiker met dezelfde printer die had deze naast een raam staan.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:17
mphilipp schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:24:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben er ook zeer tevreden mee, voor het vergrendelen van het deksel heb ik zelf iets gemaakt met magneten. Zie foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJ7dpWsVUHJ_lhzh2JCiDV2YnX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejonu9hk8Gl5WXB1a3QunZ4l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3E0X1s_iqXWK6SbDa7ZuUAGlGG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ithLVQu841ogTHvMaPMN6emd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLbSmAoCtLtoiIDKPfZQUlUM3jE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWrZM9t8JkferkhnZuq7aqTO.jpg?f=fotoalbum_large

Bing

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:39
Iemand enige idee waarom menig printje bij mij “krom trekt”?

Filament is goed gedroogd, zit in AMS 2 Pro, SuperTack plaat gebruikt omdat een hoop mensen die aanraden en alsnog trekt het krom

Heb een P2S, al het filament zit in Samla 22l bakken met 800g silica per 4 rollen filament.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dX_GhBZcYaiUcn0ZZRqYS0kfAMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dN0gibIF6Y852u4gIhAhi9IT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door makooy op 01-01-2026 18:18 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Definieer filament? Het maakt nogal een verschil of je PLA of ABS gebruikt.... En uiteraard de settings.

Bij de P1S gaf de fan aan de zijkant ook wel eens issues, de sterke airflow kon de boel doen kromtrekken. Geen idee of dat bij de P2S nog een issue is.

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:39
_ferry_ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:28:
Definieer filament? Het maakt nogal een verschil of je PLA of ABS gebruikt.... En uiteraard de settings.

Bij de P1S gaf de fan aan de zijkant ook wel eens issues, de sterke airflow kon de boel doen kromtrekken. Geen idee of dat bij de P2S nog een issue is.
PLA Basic Jade White

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:05
makooy schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:17:
Iemand enige idee waarom menig printje bij mij “krom trekt”?

Filament is goed gedroogd, zit in AMS 2 Pro, SuperTack plaat gebruikt omdat een hoop mensen die aanraden en alsnog trekt het krom

Heb een P2S, al het filament zit in Samla 22l bakken met 800g silica per 4 rollen filament.

[Afbeelding]
Kan niet goed inschatten hoe groot je print is.

Is het toevallig aan de kant waar de fan er op staat te blazen? Zo ja, dan zou ik die uit zetten (wel chamber temp in de gaten houden dat deze niet te hoog wordt). Heb dit vooral in mijn X1C regelmatig gehad. Uiteindelijk maar lijmstick op de textured PEI gesmeerd en dat helpt goed.

Bij de P2S heb ik het tot nu toe lichtjes gehad in de rechter achterhoek. Kan ook de fan zijn geweest, of misschien dat de temperatuur van het bed daar net wat minder was. Print was niet belangrijk dus niet opnieuw geprobeerd.

Vooral met grote/lange (formaat) prints loop je het risico. Bij het afkoelen van de lagen willen deze lagen krimpen en hoe langer het object, dan wel hoe meer infil en/of walls hoe sterker dit is.

Dus dan is het combi van lijm, brim, bedtemp ietsje hoger, fan aan de zijkant uit en/of object iets verder van de fan af, of eventueel je model aanpassen als dat kan. Lijm was bij mijn X1C eigenlijk al voldoende.

Feel free to Buy me a coffee

Pagina: 1 ... 128 129 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.