Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kopje_Koffie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:05
chippie777 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:25:
Ik heb een haspel geprint voor bambulab refill. (origineel ontwerp bambulab) Nu is hij wel te gebruiken maar toch niet helemaal mooi. Wat is hier misgegaan? Het lelijke spul zit zeg maar achter in de printer op 12 uur positie wanneer je van bovenaf zou kijken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb nu mijn Bambu printer één maand en heb er nog niet veel ervaring mee, maar mogelijk een vuile/vettige buildplate waardoor in die hoek de eerste laag niet goed wil hechten?

Even schoonmaken met mild afwasmiddel en daarna goed droogmaken met een schone doek. Daarna zou je een testprintje kunnen maken in die hoek waar het misging met de spoel printen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-10 09:42
Heb met mijn. A1 soort gelijk wel eens maar eigenlijk nooit meer sinds ik voor elke print even een wipe geef met ketonatus alcohol icm met een microvezeldoek gebruik hiervoor de 70% ketonatus alcohol van de kruidvat voor. Vette vingers of stof op de build plate is funest ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chippie777 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:25:
Ik heb een haspel geprint voor bambulab refill. (origineel ontwerp bambulab) Nu is hij wel te gebruiken maar toch niet helemaal mooi. Wat is hier misgegaan? Het lelijke spul zit zeg maar achter in de printer op 12 uur positie wanneer je van bovenaf zou kijken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat er mis is gegaan is heel simpel; Je aanhechting. Kan zijn dat dit een z-hoogte offset issue is, heb je een bed levelling gedaan voor het printen? If zo, ff een full-plate first layer test printen.

Uiteraard is schoonmaken altijd een goede optie :D Ik doe m'n printplaat vaak na & altijd vóór elke print ff schoonmaken met 99% IPA. Dit werkt, voor mij, voor een tijd. Wanneer de hechting weigert, ff afwassen met dreft in lauw water met een schone borstel & zoals eerder gezegd drogen met schone doek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:45
MC Taz Man schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:00:
[...]

Wat er mis is gegaan is heel simpel; Je aanhechting. Kan zijn dat dit een z-hoogte offset issue is, heb je een bed levelling gedaan voor het printen? If zo, ff een full-plate first layer test printen.

Uiteraard is schoonmaken altijd een goede optie :D Ik doe m'n printplaat vaak na & altijd vóór elke print ff schoonmaken met 99% IPA. Dit werkt, voor mij, voor een tijd. Wanneer de hechting weigert, ff afwassen met dreft in lauw water met een schone borstel & zoals eerder gezegd drogen met schone doek.
Het maakt ook uit als je ander materiaal geprint hebt, dus als je eerst PLA print, dan hecht PETG veel minder. IPA werkt dan niet (voldoende). Sopje is altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:08:
[...]

Het maakt ook uit als je ander materiaal geprint hebt, dus als je eerst PLA print, dan hecht PETG veel minder. IPA werkt dan niet (voldoende). Sopje is altijd beter.
Klopt, wanneer je veel wisselt. Ik heb hier gelukkig geen last van :D, maar goed, n=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 10:05
Het beste is inderdaad om de buildplate met afwasmiddel en warm water te reinigen. Dit reinigt beter vette substanties dan alcohol waarbij het kan zijn dat je het enkel verdund.

Ik zie dat je een P1S hebt en ik heb dit ook weleens bij mijn A1 gehad en dat kwam doordat ik mijn hotend assembly moest aandraaien. Ik weet alleen niet of dit ook van toepassing is voor de Core XY printers.

Als het regent in mei, dan is april voorbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:29
@chippie777
Zit er niets iets onder build plaat geplakt (stukje filament of zo)
Inderdaad eerst even goed schoon maken en het bed opnieuw levellen.
Daarna even test stukje op die plek printen waar het fout gaat om te kijken of het op gelost is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:16

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

aDutchCow schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:58:
Het beste is inderdaad om de buildplate met afwasmiddel en warm water te reinigen. Dit reinigt beter vette substanties dan alcohol waarbij het kan zijn dat je het enkel verdund.

Ik zie dat je een P1S hebt en ik heb dit ook weleens bij mijn A1 gehad en dat kwam doordat ik mijn hotend assembly moest aandraaien. Ik weet alleen niet of dit ook van toepassing is voor de Core XY printers.
Ik heb busje 96% alcohol naast de printer met een doekje. 5 seconden werk om hem schoon te maken. ;) Met afwasmiddel en warm water etc lijkt mij echt heel omslachtig en onnodig veel werk.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sKoLb
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-10 16:14
Mijn ervaring tot nu toe (P1S sinds juli) dat zolang ik de buildplate niet aanraak met mijn vingers, ik de plate heel weinig hoef schoon te maken. Wanneer ik PETG gebruik smeer ik de plaat eerst even in met lijm (zo'n pritstift) voor betere hechting en als ik klaar ben met de PETG gebruik ik heet water, een klein druppeltje Dreft en een borstel om de plaat lijmvrij te maken. Dit is tot nu toe voldoende geweest voor mij voor goede hechting bij elke print.

Wel een andere vraag aan jullie: Ik heb er af en toe een Bambu Labs filamentrol tussen die direct bij de eerste print na openen van de vacuum verpakking al bubbeltjes en stringing laat zien (vochtproblemen). Na drogen in de AMS is dat probleem weg. Is dit gewoon pech hebben of is dit een fout van Bambu Labs en zou ik om een nieuwe rol moeten vragen als dit gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:02
sKoLb schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:06:

Wel een andere vraag aan jullie: Ik heb er af en toe een Bambu Labs filamentrol tussen die direct bij de eerste print na openen van de vacuum verpakking al bubbeltjes en stringing laat zien (vochtproblemen). Na drogen in de AMS is dat probleem weg. Is dit gewoon pech hebben of is dit een fout van Bambu Labs en zou ik om een nieuwe rol moeten vragen als dit gebeurd?
Dit is een helaas een voorkomend probleem. Dus een nieuwe rol vragen gaat je niks opleveren.
Ik kan niet 1-2-3 vinden waar dat benoemd wordt, maar er wordt geadviseerd om ook nieuwe rollen te drogen, omdat er niet gegarandeerd kan worden dat nieuw gevacumeerde rollen voldoende gedroogd zijn.

PLA droog ik niet direct als ze uit de zak komen, PETG daarentegen wel omdat ik gemerkt heb dat de print kwaliteit dan een stuk beter is.

[ Voor 7% gewijzigd door CuBras op 01-10-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:38
Ik moet echt mega geluk hebben. 650+ uur op de P1S staan en nog nooit de buildplate hoeven schoonmaken, ook niet na wisselingen PLA/PETG.
Maar dan ben ik ook wel echt voorzichtig met aanraken van de buildplate (alleen de randen of de uitstekende lipjes waar niet geprint wordt, hooguit met een geprinte scraper of worstcase het scheermesje)

Overigens staat bij praktisch elk filament op de website van BambuLab zelf altijd bij de "tips om te printen" dat je eerst moet drogen. Wat ik dan persoonlijk eigenlijk nooit doe bij een nieuwe rol want als ik de rol uit een verpakking haal heb ik 'm ook eigenlijk meteen nodig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 10:05
Tylen schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:12:
[...]

Ik heb busje 96% alcohol naast de printer met een doekje. 5 seconden werk om hem schoon te maken. ;) Met afwasmiddel en warm water etc lijkt mij echt heel omslachtig en onnodig veel werk.
Ik zeg ook niet dat het niet reinigt, alleen wordt het vanuit Bambu zelf ook geadviseerd hier: https://wiki.bambulab.com...acc/pei-plate-clean-guide
Zeker voor de textured PEI plate. Misschien dat er een uitzondering is voor de gladde buildplates.

Als het regent in mei, dan is april voorbij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:43
Mojo-45 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:32:
@chippie777
Zit er niets iets onder build plaat geplakt (stukje filament of zo)
Inderdaad eerst even goed schoon maken en het bed opnieuw levellen.
Daarna even test stukje op die plek printen waar het fout gaat om te kijken of het op gelost is
Toevallig had ik de buildplate voor deze print schoongemaakt. (Puur afwasmiddel)
Ik heb hem nogmaals schoongemaakt en ook een bedleveling uitgevoerd.
Opnieuw geprint en nu keurig zonder afwijkingen.
Of het nu lag aan het schoonmaken of de bedleveling, geen idee. Maar probleem is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:50
Ik denk het schoonmaken. Ik doe dat eigenlijk nu standaard voor elke printbeurt (waar soms een dag tussen zit). Er komt altijd wel wat stof op het bed en dat zorgt ook voor mindere hechting. Dus even onder de warme kraan, druppel dreft, soppen en goed spoelen en printen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
aDutchCow schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:12:
[...]

Ik zeg ook niet dat het niet reinigt, alleen wordt het vanuit Bambu zelf ook geadviseerd hier: https://wiki.bambulab.com...acc/pei-plate-clean-guide
Zeker voor de textured PEI plate. Misschien dat er een uitzondering is voor de gladde buildplates.
Zo doe ik het dus al jaren. Werkt perfect, bij mij iig beter dan IPA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:53
rinkel schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:05:
[...]

Nog niet geprobeerd maar zou het ook in de vaatwasser kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bszz En dan 3 uur wachten op iets wat met de hand in 3 minuten kan?
Bovendien denk ik dat hij er echt niet schoner uit komt, integendeel....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10 22:00
rinkel schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:05:
[...]

Zo werkt het bij mij ook het beste.
IPA vondt ik niet geweldig werken.
Bij mij had ik alleen problemen met ASA (kamer voorverwarmd op +-45 graden).
Het bleef niet hechten en ik had daardoor spaghetti.
Nu een smooth plate en Magigoo en het gaat eindelijk goed. (print zit na het printen goed stevig vast)
Overigens geen idee als het nu door de Magigoo, de smooth plate of beiden komt maar ik ben blij dat het nu goed gaat :)

Bij de poop chute van de P1s heb ik er nu ook een scharnierend klepje op gezet.
Was eerst bang dat dit niet goed zou gaan maar eigenlijk scharniert hij super licht met een stukje ijzerdraad (inplaats van filament)
Dit gaat al langere tijd goed in combinatie met zo'n opvangbakje die naar de zijkant toe gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door thespeed op 02-10-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 09:53
Naalroc schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:56:
@bszz En dan 3 uur wachten op iets wat met de hand in 3 minuten kan?
Bovendien denk ik dat hij er echt niet schoner uit komt, integendeel....
Mijn vaatwasser heeft ook snellere programma's en ik denk dat hij er best schoon uit komen. En dat het langer dan 3 minuten duurt moeit miij niet. Ik heb meerdere buildplates en kan er best eentje even missen. De vraag is of het werkt en of een buildplate vaatwasserbestendig is.

Om het even in perspectief tre plaatsen: Ik moet twee trappen af om bij een kraan te komen en weer twee trappen op om bij een printer te komen. Dan is 's avonds even in de vaatwasser gewoon handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferret
Ik denk dat een vaatwassertablet agressiever is dan een beetje Dreft of handzeep uit een pompje. Geen idee wat dit doet met een buildplate. Moet er tegen kunnen zou je denken maar ik hou het bij het betere handwerk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

In veel vaatwassertabletten zitten ook andere zaken verwerkt, zoals spoelzout en glansmiddel. Ik heb ca. 2 jaar geleden een vaatwasserrekje gemaakt van ABS, maar die moet ik opnieuw printen. omdat de print inmiddels broos is geworden. Ik heb het vermoeden dat de samenstelling van de vaatwassertabletten onderdeel van de oorzaak ik. Ik ben nog op zoek naar een filament dat wel tegen de omstandigheden van een vaatwasser is opgewassen.
Als het gaat om het wassen van printplaten ben ik benieuwd naar het resultaat op de lange termijn, maar voorlopig waag ik mij er niet aan.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Heeft iemand ervaring met de "Helio Additive" die je kan inschakelen in BS?
En heeft het zin om dit te doen voor mijn A1 printer?

Ik weet niet of deze vraag thuis hoort in dit forum maar dan krijg vast wel te horen waar dan wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
Mojo-45 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:40:
Heeft iemand ervaring met de "Helio Additive" die je kan inschakelen in BS?
En heeft het zin om dit te doen voor mijn A1 printer?

Ik weet niet of deze vraag thuis hoort in dit forum maar dan krijg vast wel te horen waar dan wel. ;)
https://forum.bambulab.com/t/helio-simulation/188021/2
Reading Helio’s privacy policy they state they “sell or share your personal information with third parties” for business and commercial purposes.
If their gcode damages your printer in any way they are not liable. Any dispute resolution has to happen in Hong Kong.
Je kunt je afvragen of dat je dat acceptabel vindt of niet.

Overigens: https://wiki.helioadditive.com/en/bambu-studio
Supported now: Bambu Lab X1, X1C, X1E, H2D
Coming soon: P1P, H2S, A1 mini, A1, P1S and H2D Pro
Ook interessant: https://wiki.helioadditive.com/en/bambu-studio
Limitations
Multicolor and multi-material prints are not currently supported

En wat verder:
Optimisation will be available via subscription — starting at $14.99/month with a bundle of optimisations included.
Ik zie voor mijn D&D mini's de toegevoegde waarde niet en wel een aantal nadelen :) Maar eerlijk antwoord: nee, geen enkele ervaring mee.

[ Voor 18% gewijzigd door rhoolwerf op 03-10-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

DukeMan schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:01:
[...]

Ik heb ook een Creality Space Pi en die bevalt mij prima. Hij krijgt mijn filament overigens niet onder de 22 a 23% en ik krijg nette prints. Geen idee of lager wenselijk is eigenlijk, ik ben een redelijke noob op dit vlak en weinig thuis in het echte finetunen van prints.
musicpixel schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:16:
[...]

Ik had eerst de Sunlu S2 en hoewel deze werkte moest je wel beter 'm op een kiertje zetten zodat het vocht ook weg kon. Deze ging tot 70 graden

Laatst in de aanbieding de Creality SpacePi X4 gekocht en die vind ik toch prettiger. Nog niet zo vaak gebruikt, maar ik heb deze vooral gekocht om ook de wat meer advanced filaments (zoals in mijn geval PC/polycarbonaat) een beetje knap te kunnen drogen. De X4 gaat namelijk tot 85 graden. Ruimte voor vier rollen is meer dan ik nodig heb, maar die 85 graden was voor mij belangrijk.
De PC is nu overigens onder de 10%, weet niet wat het was voor ze de droger in gingen (direct uit de verpakking).
Bedankt voor de reacties, inmiddels heb ik de Creality Space PI Plus besteld, veel goede reviews en meer dan 2 kleuren tegelijkertijd heb ik tot op heden nog niet gebruikt. En anders kan ik het altijd nog in delen gaan drogen.
Inmiddels heb ik de A1 mini net een maand en 200 printuren verder maar ik blijf verbaasd over de kwaliteit die de machine kan leveren voor het bedrag. Erg leuke hobby en het kriebelt wel om volgend jaar te gaan kijken naar een H2S.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
rhoolwerf schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:59:
[...]

Ik zie voor mijn D&D mini's de toegevoegde waarde niet en wel een aantal nadelen :) Maar eerlijk antwoord: nee, geen enkele ervaring mee.
Mee eens.
Dank voor je antwoord dit is genoeg voor mij om het niet gebruiken.
Weet je toevallig ook of het icontje makkelijk te verwijderen is uit de balk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
Mojo-45 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:01:
Mee eens.
Dank voor je antwoord dit is genoeg voor mij om het niet gebruiken.
Weet je toevallig ook of het icontje makkelijk te verwijderen is uit de balk?
Helaas nee, die optie zoek ik ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
ocf81 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:50:
In veel vaatwassertabletten zitten ook andere zaken verwerkt, zoals spoelzout en glansmiddel. Ik heb ca. 2 jaar geleden een vaatwasserrekje gemaakt van ABS, maar die moet ik opnieuw printen. omdat de print inmiddels broos is geworden. Ik heb het vermoeden dat de samenstelling van de vaatwassertabletten onderdeel van de oorzaak ik. Ik ben nog op zoek naar een filament dat wel tegen de omstandigheden van een vaatwasser is opgewassen.
Als het gaat om het wassen van printplaten ben ik benieuwd naar het resultaat op de lange termijn, maar voorlopig waag ik mij er niet aan.
Bij mij is er een tijd geleden een klemmetje in de vaatwasser stuk gegaan. Had ik wel nodig, anders blijven de borden niet staan.
Nagetekend en geprint in ABS en ASA. Na een paar weken al stuk, maar had er wel genoeg geprint.
Ik heb het model uiteindelijk wat steviger gemaakt en 100% infill. Nu geprint in PC en dat houdt het nu al een paar maanden vol, ik denk door de combinatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ferret
Fietsbel schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:46:

Inmiddels heb ik de A1 mini net een maand en 200 printuren verder maar ik blijf verbaasd over de kwaliteit die de machine kan leveren voor het bedrag. Erg leuke hobby en het kriebelt wel om volgend jaar te gaan kijken naar een H2S.
Haha, hier precies hetzelfde! :)

Gisteren ook mijn eerste grote print van ruim 15 uur bij elkaar gemaakt. Een wijncontainer voor die drie liter pakken. Inclusief een kraantje waar je je glas tegen aan drukt om het te tappen. Ziet er echt gelikt uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXA5H3VFuxL-dbIw5EGzN2Ww_Qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dJQqyxYRw75bdrf5gBCPF8k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y36uanCaE4AsuQBiuHcPkjGR5wc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGLhoyKyqt3wqqFQmOUXzgQ2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Ferret op 04-10-2025 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:24
Wat doen de Tweakers hier eigenlijk tegen het geluid van een printer?

Ik heb mijn printer staan in de kamer waar ook mijn bureau staat, en ik spendeer aardig wat uren aan het bureau. Alleen word ik af en toe gek van het geluid van de printer.

Een makkelijke oplossing is om het naar een andere kamer te verspreiden. Maar zijn er ook opties die ik zelf kan doen? Instellingen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:13
Rotinomm schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:44:

Ik heb mijn printer staan in de kamer waar ook mijn bureau staat, en ik spendeer aardig wat uren aan het bureau. Alleen word ik af en toe gek van het geluid van de printer.

Een makkelijke oplossing is om het naar een andere kamer te verspreiden. Maar zijn er ook opties die ik zelf kan doen? Instellingen etc?
Ik weet niet welke printer je hebt maar ik heb toevallig laatst een YT filmpje gezien van iemand die zijn P1S heeft geïsoleerd aan de binnenkant en daar kwam uit dat het maar erg weinig effect had.
YouTube: I dont understand why more people dont MOD their 3d printers...

Die van mij staat in een vrijstaande garage dus ik heb de mazzel dat ik hem niet hoef te horen als ik niet wil.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel

Ik snap je helemaal, bij mij staat de printer ook in mijn werkkamer en werk regelmatig thuis.
Wat ik heb gedaan is alle snelheden terug,

Speed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5dRWS_5JVXJbvmi-38JMueyP8M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UrQirlQ6fC6LWkzvQYl2Gh8g.png?f=user_large

Accell:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgLR3g5I6GmnYNYDb29n9UPlD00=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DS2r0xhr1LpzkxEKQTuvI4lS.png?f=user_large

Filament profile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xyfpdgbNvO1iQjMBaCEHCRFzEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W2BnW5jjbEit6BacbcodOtuQ.png?f=fotoalbum_large

Vooral die acceleraties zorgen voor een hoop gebonk.

Stuk stiller, wel langzamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:47

Je kan ook nog de silent modus gebruiken toch? Ook langzamer maar wel stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Hercul3s schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 09:19:
[...]

Je kan ook nog de silent modus gebruiken toch? Ook langzamer maar wel stiller.
Ik heb het al een tijdje niet meer gebruikt, maar gaat die idiote bladblazer aan de achterkant dan ook uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 23:51
rinkel schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:47:
[...]

Ik heb het al een tijdje niet meer gebruikt, maar gaat die idiote bladblazer aan de achterkant dan ook uit?
Bedoel je de chamber fan van je P1(s)?

Die kan je in je filament profiel uitzetten.
Als je dan je standaard profiel copy paste en m daarin uitzet gebruik je die voortaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:32

Noise cancelling headphones O-)
Maar heb de printer in een hoekje ergens staan. Niet heel handig voor wisselen van filament etc, maar het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
Precies die reden is m'n broer gegaan voor een H2S, omdat die (volgens de specs) significant stiller is dan de P1S die ik heb en bij hem komt de printer ook op de werkkamer (en naast de slaapkamer van een kind)

Maar ook daar gaan we nog een keer tweaken met speed-settings (acceleratie/travel bij P1S is echt wel een dingetje, maar gelukkig aparte kamer) en met de Silent-mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rhoolwerf schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:46:
Precies die reden is m'n broer gegaan voor een H2S, omdat die (volgens de specs) significant stiller is dan de P1S die ik heb en bij hem komt de printer ook op de werkkamer (en naast de slaapkamer van een kind)

Maar ook daar gaan we nog een keer tweaken met speed-settings (acceleratie/travel bij P1S is echt wel een dingetje, maar gelukkig aparte kamer) en met de Silent-mode.
Over de H2S kan ik weinig zeggen, maar de H2D was aanzienlijk en significant stiller dan de X en P series printers. Aangezien de H2S op hetzelfde platform is gebouwd, doe ik de blinde aanname dat dat ook bij deze het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpio
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 09:29
Na mijn Voxelab Aquilla en Sovol SV08 (op mainline Klipper) wilde ik een printer die t meest van de tijd goed print zonder dat ik er aan moet "tinkeren"
deed dat ervoor graag hoor , schitterende hobby en k kon altijd met mijn beperkingen er bij weglopen en weer verder gaan wanneer ik er weer energie voor had en heb er enorm veel van opgestoken en alles bij de kop gehad wat er mis kan gaan of verbeterd kan worden.

Maar t werd uiteindelijk toch TE veel en dus gekozen voor een meer gesloten en prof systeem....

Nu gegaan dus na lang zoeken voor de Bambu H2S met AMS 2 Pro

De H2D overgeslagen , duurder en minder noodzaak voor 2e hotend.
Nog wel ff gedacht te willen wachten op de H2C met zijn toolhead wisselaar (en dus minder waste), maar dat wordt dan nog behoorlijk duurder denk ik (3000 ?! we zullen t zien) en er zijn nog geen ervaringen mee.

De H2S komt morgen (als t goed is) maar al wel de Bambu Studio op de pc gezet en op mobiel.
S ff wennen als je van Fluid of Mainsail komt , maar das ok
T lijkt verder erg op Orcaslicer maar k loop gelijk tegen iets aan:

Ik zie alleen Generic slicer profielen en daar ik veel andere merken filament heb dan Bambu filament (nog niets van) ben ik daarop aangewezen.
Ik dacht slim te zijn en eSun te kiezen voor bv PetG maar die heeft alleen een PLA+ ???
meende hier ergens gelezen te hebben dat er toch echt wel meer profielen voor bv de A1 van eSun zijn?

Ook zoek ik overgebleven Bambu RFID tags die op de kartonnen gedeelte van de rol zit en overblijft.
Als iemand een paar overheeft zou ik die graag willen overnemen , evt voor een klein bedrag.👍
PetG gebruik k t meest maar er mogen ook een paar PLA tussenzitten .
Ik heb herbruikbare spoelen en wil de tags daar dan op gebruiken , schijnt te werken

Zoals gezegd hoop ik vanaf morgen hem te hebben en zit ik af en toe (naast Discord) als oude Tweaker hier ook te lezen en af en toe te tikken .👋

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpio
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 09:29

Hetzelfde als ik vroeger met al mijn computers heb gedaan. Stiller maken.
(ik klokte alles over en had nogal wat fans nodig om t koel te houden...t kwam nog net niet van de grond :+ )

Maar bij de vorige 3D printers moet ik eerlijk zeggen kon k ook wel genoeg doen om t stiller te maken.
er werden vaak kleine luidruchtige fans bijgeleverd welke je je makkelijk kon uitwisselen voor grotere stillere.
wielen veranderen in lineaire rails, enclosure erom bouwen ..om een paar dingen te noemen.

Nu de H2S besteld en er wordt beweerd dat die nogal stil is (youtube bv) , k ben benieuwd .
ik zit er ook vaak vlak bij ..alleen al om naar te kijken hoe het print 8)

Het is dus wel ook door de producenten opgepakt

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 14:13
scorpio schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:58:
Na mijn Voxelab Aquilla en Sovol SV08 (op mainline Klipper) wilde ik een printer die t meest van de tijd goed print zonder dat ik er aan moet "tinkeren"
deed dat ervoor graag hoor , schitterende hobby en k kon altijd met mijn beperkingen er bij weglopen en weer verder gaan wanneer ik er weer energie voor had en heb er enorm veel van opgestoken en alles bij de kop gehad wat er mis kan gaan of verbeterd kan worden.

Maar t werd uiteindelijk toch TE veel en dus gekozen voor een meer gesloten en prof systeem....

Nu gegaan dus na lang zoeken voor de Bambu H2S met AMS 2 Pro

De H2D overgeslagen , duurder en minder noodzaak voor 2e hotend.
Nog wel ff gedacht te willen wachten op de H2C met zijn toolhead wisselaar (en dus minder waste), maar dat wordt dan nog behoorlijk duurder denk ik (3000 ?! we zullen t zien) en er zijn nog geen ervaringen mee.

De H2S komt morgen (als t goed is) maar al wel de Bambu Studio op de pc gezet en op mobiel.
S ff wennen als je van Fluid of Mainsail komt , maar das ok
T lijkt verder erg op Orcaslicer maar k loop gelijk tegen iets aan:

Ik zie alleen Generic slicer profielen en daar ik veel andere merken filament heb dan Bambu filament (nog niets van) ben ik daarop aangewezen.
Ik dacht slim te zijn en eSun te kiezen voor bv PetG maar die heeft alleen een PLA+ ???
meende hier ergens gelezen te hebben dat er toch echt wel meer profielen voor bv de A1 van eSun zijn?

Ook zoek ik overgebleven Bambu RFID tags die op de kartonnen gedeelte van de rol zit en overblijft.
Als iemand een paar overheeft zou ik die graag willen overnemen , evt voor een klein bedrag.👍
PetG gebruik k t meest maar er mogen ook een paar PLA tussenzitten .
Ik heb herbruikbare spoelen en wil de tags daar dan op gebruiken , schijnt te werken

Zoals gezegd hoop ik vanaf morgen hem te hebben en zit ik af en toe (naast Discord) als oude Tweaker hier ook te lezen en af en toe te tikken .👋
PLA+ is het enige profiel wat bij mij op de A1 mini geinstalleerd staat, maar eSun zelf publiceert ook filament profiles op hun website, "eSUN Filament Printing Parameters for Bambu Lab"; https://www.esun3d.com/zl...ta-download/?search=Bambu

Die kun je inladen in Bambu Studio. Doe ik ook voor eSun PLA (niet PLA+) en PETG.
Je kunt evt zelf nog elk filament kalibreren (flow rate & temp) maar had uiteindelijk niet echt toegevoegde waarde voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Zijn er nog mensen met referralcodes voor korting? Graag ontvang ik een dm :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:54

alienfruit

the alien you never expected

Iemand enig idee of de P1S Combo komt met de AMS 2 Pro of de originele? Als ik het goed begrepen heb heeft de laatste de droog optie voor de filaments. Ik zit te twijfelen tussen deze P1S Combo of de Anycubic Kobra S1 Combo. De Anycubic komt met AMS met droog optie. Ik ben een beginner en wil experimenteren met 3d printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:11
alienfruit schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 05:08:
Iemand enig idee of de P1S Combo komt met de AMS 2 Pro of de originele? Als ik het goed begrepen heb heeft de laatste de droog optie voor de filaments. Ik zit te twijfelen tussen deze P1S Combo of de Anycubic Kobra S1 Combo. De Anycubic komt met AMS met droog optie. Ik ben een beginner en wil experimenteren met 3d printen.
Staat gewoon op de site?
P1S is met zowel de AMS als de AMS2 als combo te bestellen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcgTpGNEXa6k1WWMpt3drmRsvlY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c3vmfGl25Ug6zxun3Nm5sKoJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
Fietsbel schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:00:
Zijn er nog mensen met referralcodes voor korting? Graag ontvang ik een dm :)
Mijn link werkt niet meer.
Maar ik vraag me af als er nog refferals zijn:

https://eu.store.bambulab...icy/pages/referral-policy

Program Starts from: 2025/08/21 18:00 (Beijing Time, UTC+8)

Program Ends at: 2025/09/30 22:00 (Beijing Time, UTC+8)

Program available for the following Online Store Sites: US, CA, EU, UK, AU, and ASIA Bambu Lab official online stores; JP and KR official online stores are excluded from this Program.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Oh ik vond het maar wat onduidelijk in de productomschrijving. Dan is die andere eigenlijk een betere deal. Denk dat ik dan voor die andere ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:10
alienfruit schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:57:
Oh ik vond het maar wat onduidelijk in de productomschrijving. Dan is die andere eigenlijk een betere deal. Denk dat ik dan voor die andere ga.
Die Anycubic is een stuk goedkoper ja. Maar die na 3 maanden wegdoen omdat je constant gezeik hebt ermee. Om daarna een bambu te kopen, is ook niet heel voordelig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alienfruit schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 05:08:
Ik heb persoonlijk geen goede ervaring met de Anycubic Kobra S1 Combo. Die heb ik gedoneerd aan een goede vriend die leuk vind om printers te fixen ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ah dank je wel. Problematisch geval dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atari Paul
  • Laatst online: 13:21
Als startende 3D hobbyist ben ik geïnteresseerd in de Bambu H2D. Ik wil hem vooral gaan gebruiken in de volgende situaties:
  • Maken onderdelen voor bordspellen, denk aan spelonderdelen en inlays
  • Kastjes en andere onderdelen voor mijn electronica projecten
  • Onderdelen voor hout modelbouw
Nu heb ik al diverse reviews gezien en gelezen en het lijkt mij dat de H2D het beste aansluit. Ik snap dat zodra ik de laser gebruik erna goed moet schoonmaken wat best wat tijd kost. Aan de andere kant hoef ik geen productie te draaien.

Vragen die ik nog heb:
  • Zien jullie nog andere opties?
  • Indien ik tot aanschaf over ga, kan ik hem het beste bestellen bij Bambulabs zelf of raden jullie andere leveranciers aan?
  • Is het verstandig om beide laser opties aan te schaffen aangezien de 40W niet zo mooi graveert als de 10W?
  • Is het nuttig om de vision encoder plate mee te bestellen?
  • Is het handig om extra zaken zoals fillament en eventuele andere zaken direct mee te bestellen vanwege kortingen die ze aanbieden? Of zijn die kortingen niet zo hoog dat dat ook prima later te bestellen is?
  • Is het handig om de luchtreiniger mee te bestellen? (ik wil hem vlakbij een raam plaatsen waar ik de afvoer buiten kan hangen)
  • Hebben jullie nog andere tips?

Stability ?? My Atari still has it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atari Paul schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:04:
Als startende 3D hobbyist ben ik geïnteresseerd in de Bambu H2D. Ik wil hem vooral gaan gebruiken in de volgende situaties:
Nu heb ik al diverse reviews gezien en gelezen en het lijkt mij dat de H2D het beste aansluit. Ik snap dat zodra ik de laser gebruik erna goed moet schoonmaken wat best wat tijd kost. Aan de andere kant hoef ik geen productie te draaien.

Vragen die ik nog heb:
  • Indien ik tot aanschaf over ga, kan ik hem het beste bestellen bij Bambulabs zelf of raden jullie andere leveranciers aan?
  • Is het verstandig om beide laser opties aan te schaffen aangezien de 40W niet zo mooi graveert als de 10W?
  • Is het handig om extra zaken zoals fillament en eventuele andere zaken direct mee te bestellen vanwege kortingen die ze aanbieden? Of zijn die kortingen niet zo hoog dat dat ook prima later te bestellen is?
  • Is het handig om de luchtreiniger mee te bestellen? (ik wil hem vlakbij een raam plaatsen waar ik de afvoer buiten kan hangen)
Ik zou, persoonlijk, indien mogelijk nog ff wachten tot de H2C uit is. Mogelijk dat die nóg beter past bij je eisen.

De Vision Encoder is heel goed, aldus BL. Ik nog geen IRL bewijs gezien dat deze daadwerkelijk iets toe voegt, maar ook niet dat het niets doet. Weinig zinnigs over te zeggen atm.
Filament en andere consumables bij bestellen is altijd slim. Blijven immers consumables.
Luchtreiniger is slim, ben je in 1 keer klaar als je de laser-versie koopt. In het verlengde; beide lasers er bij halen kan slim zijn, ligt aan je use-case. De 10W schijnt ideaal te zijn voor details, de 40W voor het grovere werk.
Ik koop eigenlijk al m'n BL spul bij BL zelf. Gewoon voor de makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atari Paul
  • Laatst online: 13:21
Bedankt, wat ik begreep van de H2C is dat deze als extra heeft dat hij de hotends zelf kan wisselen. Nu denk ik niet dat ik veel hoef te wisselen aangezien ik vooral onderdelen hoef te maken, maar zijn er wellicht andere zaken waardoor de H2C beter aan kan sluiten? (mocht het toch een betere keus zijn dan is het toch ook zo dat het altijd nog mogelijk is om later de H2D op te waarderen naar een H2C?)

Stability ?? My Atari still has it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atari Paul schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:45:
Bedankt, wat ik begreep van de H2C is dat deze als extra heeft dat hij de hotends zelf kan wisselen. Nu denk ik niet dat ik veel hoef te wisselen aangezien ik vooral onderdelen hoef te maken, maar zijn er wellicht andere zaken waardoor de H2C beter aan kan sluiten? (mocht het toch een betere keus zijn dan is het toch ook zo dat het altijd nog mogelijk is om later de H2D op te waarderen naar een H2C?)
Er is idd volgens BL een upgrade pad van de H2D naar de H2C. Voor mij is de overweging meer "mijn hobby is printen. niet de printer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-10 23:40
Atari Paul schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:04:

Vragen die ik nog heb:
Ik ben ook naar die printer (H2D) aan het kijken, juist omdat ik wel productie ga draaien.

De H2D kost incl AMS, vision encoder plate en diverse nozzles. €2,667.54
Doe je daar de 40w laser bij en wat essentiële accesoires kom je uit op €3,946.89 EUR
Het luchtfilter maakt daar €4,512.29 EUR van.

Voor €2,667.54 heb je echt een hele dikke printer, die evt ook vinyl kan snijden en als penplotter is te gebruiken. (niet dat je dat ooit doet waarschijnlijk)

Persoonlijk denk ik dat een dedicated laser machine een betere optie is dan dit compromis.
Ik zou dan de normale H2d nemen en het geld dat ik uitspaar (1844.75) een aparte lasermachine kopen.
Bijvoorbeeld de Creality Falcon A1 Pro 20w Enclosed Laser Engraver Cutter.
Deze met 20w laser en 2w laser + rotary kit en honycomb paneel is € 1.816,00

Een laser zal je echt aan moeten sluiten op een afvoer naar buiten toe, je wil die lucht niet in huis hebben.
De bambulab heeft dat luchtfilter, maar verwacht daar ook geen wonderen van. Het haalt de deeltjes uit de lucht, maar je gaat het alsnog wel ruiken. En tot hoeverre giftige dampen afgevangen worden moet je ook maar afwachten.

Ook je bambulab zal met abs/asa en andere materialen onprettige geuren verspreiden.
Ik heb mijn X1C op mijn kantoor staan, maar dat is naast de slaapkamer van mijn dochter.
Ik moet nu productie draaien voor een bestelling, en ik ga de X1C naar de schuur verplaatsen.
Dit terwijl ik al een luchtreiniger op het kantoor heb met koolstof filters.
  • Zien jullie nog andere opties? Ja 2 apparaten
  • Indien ik tot aanschaf over ga, kan ik hem het beste bestellen bij Bambulabs zelf of raden jullie andere leveranciers aan? 100% bij bambulab zelf
  • Is het verstandig om beide laser opties aan te schaffen aangezien de 40W niet zo mooi graveert als de 10W? meer vermogen snijd makkelijker, weinig vermogen is preciezer
  • Is het nuttig om de vision encoder plate mee te bestellen?Ik zou hem zelf mee bestellen
  • Is het handig om extra zaken zoals fillament en eventuele andere zaken direct mee te bestellen vanwege kortingen die ze aanbieden? Of zijn die kortingen niet zo hoog dat dat ook prima later te bestellen is?Meerdere keren per jaar hebben ze korting, ik bestel bij bambulab zelf veel ASA-GF zwart
  • Is het handig om de luchtreiniger mee te bestellen? (ik wil hem vlakbij een raam plaatsen waar ik de afvoer buiten kan hangen)ik zou naar buiten ventileren door middel van een muurdoorvoer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
Op het werk maken wij sinds enige tijd gebruik van een Bambu H2S.
Het viel me op dat bij het printen de eerste laag na de supports niet aansluit op de wall en er nogal lelijk uit ziet.
Welke instellingen ben ik vergeten goed te zetten? Waar zou ik naar moeten kijken om dit te verbeteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFjtR7G2Bid7IbvfNh-3qsWY8yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fLoBThozpWDKJQgV6Q5826V.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de slicer Bambu Studio sluit hij wel gewoon goed aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVXEKTPrOetxHFBJo9Q6HS0EQxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0vyRs7M8p01IfBSGpiqHGeWS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 14:13
Zilverdael80 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:43:
Op het werk maken wij sinds enige tijd gebruik van een Bambu H2S.
Het viel me op dat bij het printen de eerste laag na de supports niet aansluit op de wall en er nogal lelijk uit ziet.
Welke instellingen ben ik vergeten goed te zetten? Waar zou ik naar moeten kijken om dit te verbeteren?

[Afbeelding]

Volgens de slicer Bambu Studio sluit hij wel gewoon goed aan
[Afbeelding]
Als ik naar de layers op je plaat kijk, zou het underextrusion kunnen zijn; https://wiki.bambulab.com...t-quality/under-extrusion

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Atari Paul & @FRANQ : wat de keuze ook is, persoonlijk raad ik een laser in een 3d printer af, met nadrukkelijk: doe het niet.

Er zullen genoeg mensen zijn die zeggen dat het makkelijk man en dat met regelmatig schoonmaken niks aan de hand is.

Je wil niet weten hoeveel troep er vrij komt tijdens laseren, en dat komt op de olien en vetten van de gelijders en kogellagers (iets wat je niet weg krijgt, tenzij je olie/vet verwijderd en opnieuw toevoegd). Succes met de onderhoud, het "normaal" onderhouden van een printer is al een redelijke "klus".

Beter spaar je door en koop je naast de printer een dedicated laser.

Ik heb een Xtool F1 Ultra voor het laseren van mijn behuizingen (PLA) en een simpele batch met 10 cases geeft al stof op de gril van de afzuiging, en dan heb ik het over 10x "SlimmeLezer" tekst op een behuizing, niet eens rocket science veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:20:
@Atari Paul & @FRANQ : wat de keuze ook is, persoonlijk raad ik een laser in een 3d printer af, met nadrukkelijk: doe het niet.

Er zullen genoeg mensen zijn die zeggen dat het makkelijk man en dat met regelmatig schoonmaken niks aan de hand is.

Je wil niet weten hoeveel troep er vrij komt tijdens laseren, en dat komt op de olien en vetten van de gelijders en kogellagers (iets wat je niet weg krijgt, tenzij je olie/vet verwijderd en opnieuw toevoegd). Succes met de onderhoud, het "normaal" onderhouden van een printer is al een redelijke "klus".

Beter spaar je door en koop je naast de printer een dedicated laser.

Ik heb een Xtool F1 Ultra voor het laseren van mijn behuizingen (PLA) en een simpele batch met 10 cases geeft al stof op de gril van de afzuiging, en dan heb ik het over 10x "SlimmeLezer" tekst op een behuizing, niet eens rocket science veel.
Hoewel ik het met je eens bent (slaapbank slaapt & zit slecht, maar kán wel beide), is het schoonmaak argument juist niet van toepassing. Aldus, dat blijkt na veel testen door laser-mensen, juist niet 3D print mensen.

Zelfs BL had verwacht dat de boel smeriger zou worden dan wat daadwerkelijk het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:51
Ik heb best wel redelijk veel 3mm MDF gelaserd, op een traditionele laser, maar ik kan je zeggen dat daar wel veel zooi vanaf komt door het lijm wat daarin zit.
Het hangt er dus sterk vanaf wat voor materiaal je allemaal wilt gaan laseren/graveren/snijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Hoewel ik het met je eens bent (slaapbank slaapt & zit slecht, maar kán wel beide), is het schoonmaak argument juist niet van toepassing. Aldus, dat blijkt na veel testen door laser-mensen, juist niet 3D print mensen.

Zelfs BL had verwacht dat de boel smeriger zou worden dan wat daadwerkelijk het geval is.
Weet niet wat ze getest hebben en wat ze gelaserd hebben (mijn issue, de bekende pulley, hadden ze ook goed getest, en uiteraard ik kreeg een kapotte pulley :+ )

Het schoonmaken blijf ik bij, ik zie hoeveel "stof" er vrij komt bij PLA/ABS laseren (alleen kleur weg halen).
Paar keer snijplanken gelaserd van hout en bambu (no pun intended :+ )... Moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat het voornamelijkl op de afzuig punt zit, maar de groene kap van mijn F1 is vrij snel "aangeslagen" met de stof aan de binnenkant.

Dus mijn advies blijft: neem dedicated devices! Dat je ook vinyl kan snijden met de cutter, ok, prima, maar laser, nope...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
iMars schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:20:
Als je het hebt over een onderhoudsvrij apparaat.
Ergens in 2021 de SlimmeLezer gekocht en eigenlijk werkt die sindsdien zonder problemen.
Okey.. misschien maar een keer een behuizing ervoor printen.
Hier hangt nu als los printje nog aan de Slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Net de flow calibratie uitgevoerd. Ik kwam uit op 10 en in ronde 2 0
Testprint even slecht.
Snap ik het nou niet? Welke zou ik moeten kiezen in ronde 1? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWTAwMFsOjjQA3E0t-qEK5dIb9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hP0NhVQgTymIUZYlPa0FUO0V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Zilverdael80 op 09-10-2025 14:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-10 14:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZPqCwxXXrVtrmj_FUh6fj0j3is=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TzK50m6uDbkfRTptmJ3AswUf.png?f=fotoalbum_large

Oh, hallo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cool, maar ik wil eerst meer H2C info :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:36:
Luchtreiniger is slim, ben je in 1 keer klaar als je de laser-versie koopt.
In de review van mpoxDE noemde hij een alternatief voor de Bambu Lab luchtreiniger, die ik nu niet meer onder datzelfde merk kan vinden op Amazon (DE). Ik zie wel een andere van hetzelfde merk, die meer afzuigcpaciteit heeft, maar ook (logisch) meer herrie maakt. Deze heeft echter wel weer een HEPA en actief koolstoffilter. Daar wordt bij die andere niet over gesproken.

Gek genoeg lijkt de Vevor luchtreiniger uit het reviewfilmpje erg op die van Bambu Lab (alleen is die grijs), maar kostte deze maar €202. Nu zie ik geen Vevor reinigers meer die daarop lijken, maar wel andere die identiek zijn qua uiterlijk en specs, maar ze kosten ineens meer dan €400... Ik denk dat ze in de gaten kregen dat men ze graag wilde hebben als alternatief voor de Bambu Lab.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:51
Nou dat moet wat zijn, ik kreeg de mail (tot nu toe) 4 keer binnen, ze kunnen ook overdrijven lijkt mij 😀

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:40
Ik heb zojuist met succes de extrudermotor van mijn X1 Carbon vervangen.

De originele extruder steppermotor heeft het 3087 printuren uitgehouden totdat de as compleet is vastgelopen. Dit door toedoen van mijzelf, nadat ik op brute wijze een stuk TPU filament omhoog en eruit heb getrokken n.a.v. een zeer nare vastloper. Nadien weigerde de extruder opnieuw filament te pakken en door te voeren en bleek na demontage de as niet meer rond te draaien.

Voor 27 Euro een nieuwe extrudermotor besteld, op goed geluk hopende dat het pcb nog in orde zou zijn. Ik ben ongeveer 1 uur en 3 kwartier met de reparatie zoet geweest. En hij doet het weer.

De reparatie is denk ik voor de meeste gebruikers prima zelf te doen. Ik ben geen gekke problemen tegen gekomen anders dan dat de bij de printer meegeleverde inbussleutels snel afslijten en je die dus beter niet gebruikt maar kiest voor een setje gehard stalen inbussleutels.

Tot nu toe nog steeds onder de indruk van de printer, zijn repareerbaarheid, en de kosten van de onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Cool,
Zat te wachten op een kleinere versie
Hopelijk komt er ook nog een P2D…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Hmmm ik ben wel heel benieuwd naar die P2S. Een dual-extruder P2S zou echt geweldig zijn voor mij (mits onder de 1000 euro). Dan kan ik eindelijk multicolor TPU printen.

Het is jammer dat de aankondiging pas de 14e is want dat is ook meteen de laatste dag dat ik mijn snapmaker U1 nog kan annuleren (en dat is al met 8% inhouding). Hopelijk komt er voortijds nog een lek. Net als met de H2S waar we ook eigenlijk alles al van wisten voor die uitkwam.

Maar ik denk dat het er eigenlijk wel niet in zit dat er een dual extruder in komt. Dat is toch echt wel een paradepaard functie voor ze.

PS: De P1S is nu 499?? Wow. Die is echt goedkoop geworden. Mijn AMS combo was nog 999.

[ Voor 15% gewijzigd door Llopigat op 09-10-2025 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Llopigat schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:02:
Hmmm ik ben wel heel benieuwd naar die P2S. Een dual-extruder P2S zou echt geweldig zijn voor mij (mits onder de 1000 euro). Dan kan ik eindelijk multicolor TPU printen.
...
Maar ik denk dat het er eigenlijk wel niet in zit dat er een dual extruder in komt. Dat is toch echt wel een paradepaard functie voor ze.
Ik denk dat de S voor single staat, net als bij de H2S.
P2D ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Ik voel mee met die astro_berman. Ik heb ook net een maandje mijn P1S..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:13

Ankh

|true

AtlAntA schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:48:
[...]

Ik voel mee met die astro_berman. Ik heb ook net een maandje mijn P1S..
Same, maar ga er maar vanuit dat deze P2S weer duurder gaat worden. Ben blij met mijn P1S als eerste 3D Printer ;)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
Oh ik ben erg tevreden met mijn P1S sinds juni, ik ben voornamelijk erg nieuwsgierig wat voor hun een nieuw model rechtvaardigd. Ik gok dat ze hun middensegment gewoon willen updaten om aantrekkelijk te blijven, want op zich loopt de P1-reeks wat achter t.o.v. de H2-reeks en de A1-reeks.

Ik kan mij zo 1-2-3 niet iets inbeelden dat me de upgrade naar P2S zou laten maken, hooguit dat ik een makkelijker-swappable-nozzle wel interessant zou vinden (ik print veel mini's maar heb de overstap naar 0.2mm nozzle nog niet aangedurfd en voor nu is het 'goed genoeg' ;) )

Al zou dat voor mij geen totaal nieuwe printer waardig zijn. Of de prijs is te hoog om het (voor mij) te rechtvaardigen, of de prijs is laag genoeg, maar dan raak je de oude P1S niet meer kwijt (want iedereen koopt een nieuwer model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:11
Gok dat de vernieuwingen ook niet heel spannend maar wel fijn zijn.
Pure gok van mijn kant. Hot-swap nozzles, beter scherm, ventilatie klep zodat de deur dicht kan blijven met PLA, en betere filament sensor.
Wat ik zelf nog wel leuk zou vinden maar er vast niet op zit is de mogelijkheid om ook stickers te snijder en pen erop te doen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Hele flow calibration opnieuw doorlopen.
Toch lijkt het dat ik ergens een instelling niet goed heb staan. Top laag is acceptabel. Maar de eerste laag na supports is gewoon slecht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-hBDZIx6BuSWj-b0knGQWb6DYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlyXZbwjxvKDxGlri2BcghbQ.jpg?f=fotoalbum_large
Simpel test printje. 3x geprint in hoeken van 90 graden. Probleem consistent op hetzelfde punt en gewoon niet mooi.
Nozzle vervangen. Flow kalibratie uitgevoerd.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Heb 1 nozzle swap gedaan op mijn P1S en dat is inderdaad een irritant klusje. En ik kan me best voorstellen dat je ook relatief makkelijk iets kapot kan maken. Die kleine stekkertjes en pinnetjes zijn natuurlijk zo stuk als je fijne motoriek je even in de steek laat.

Voor wat betreft de ventilatieklep zou dat voor mij nu niet meer nodig zijn aangezien ik die AMS riser heb geprint waarbij de glasplaat een paar CM boven de printer opgeslagen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rhoolwerf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:44:
Oh ik ben erg tevreden met mijn P1S sinds juni, ik ben voornamelijk erg nieuwsgierig wat voor hun een nieuw model rechtvaardigd. Ik gok dat ze hun middensegment gewoon willen updaten om aantrekkelijk te blijven, want op zich loopt de P1-reeks wat achter t.o.v. de H2-reeks en de A1-reeks.

Ik kan mij zo 1-2-3 niet iets inbeelden dat me de upgrade naar P2S zou laten maken, hooguit dat ik een makkelijker-swappable-nozzle wel interessant zou vinden (ik print veel mini's maar heb de overstap naar 0.2mm nozzle nog niet aangedurfd en voor nu is het 'goed genoeg' ;) )

Al zou dat voor mij geen totaal nieuwe printer waardig zijn. Of de prijs is te hoog om het (voor mij) te rechtvaardigen, of de prijs is laag genoeg, maar dan raak je de oude P1S niet meer kwijt (want iedereen koopt een nieuwer model).
Enclosure, de A1-stijl nozzle eventueel lineair rails... Allemaal (imo) legitieme redenen voor een versie update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 13:32
Zilverdael80 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:07:
Hele flow calibration opnieuw doorlopen.
Toch lijkt het dat ik ergens een instelling niet goed heb staan. Top laag is acceptabel. Maar de eerste laag na supports is gewoon slecht.
[Afbeelding]
Simpel test printje. 3x geprint in hoeken van 90 graden. Probleem consistent op hetzelfde punt en gewoon niet mooi.
Nozzle vervangen. Flow kalibratie uitgevoerd.

Wat doe ik fout?
Heb zo geen idee, welke printer heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
lekrutes schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:52:
[...]
Heb zo geen idee, welke printer heb je precies?
H2S

3e nozzle, eerste flow calibration print
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CfVnBHJWYg5H5_ZpKrxm2Uck4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwPeNm1m8TuPZE5dfEgiXNmI.jpg?f=fotoalbum_large

Niet echt om over naar huis te schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Zul je net zien koop je donderdagochtend de P1S Combo met ASM 2 Pro kondigen komende week een nieuwe versie aan. Maar goed, als beginner in het 3D printen zal de P1S vast ook prima zijn. Denk wel dat ik de doos nog niet open maak als het dit weekend wordt bezorgd.

[ Voor 40% gewijzigd door alienfruit op 10-10-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
MC Taz Man schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:18:
[...]
Enclosure, de A1-stijl nozzle eventueel lineair rails... Allemaal (imo) legitieme redenen voor een versie update.
Uit interesse, paar vragen:
  1. Wat voor enclosure? Het is toch al een zo-goed-als-gesloten systeem?
  2. Ik ben niet echt bekend met de techniek, maar wat zijn lineair rails en wat voegt 't toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
alienfruit schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:23:
Zul je net zien koop je donderdagochtend de P1S Combo met ASM 2 Pro kondigen komende week een nieuwe versie aan. Maar goed, als beginner in het 3D printen zal de P1S vast ook prima zijn. Denk wel dat ik de doos nog niet open maak als het dit weekend wordt bezorgd.
Ach dat zul je altijd zien.
Ik heb hem op 1 september besteld en al goed gebruikt en hij bevalt eigenlijk prima.
Zou inderdaad kijken wat de extra's zijn op de P2S en wat de prijs dan is.
Je kunt wel hebben dat de P1s nu in prijs gaat zakken om van de voorraden af te komen.
Ik heb een A1 gehad en dat display was een stuk beter maar eigenlijk mis ik het zelf nog niet echt op de P1S.
Ik ben zelf gestopt met de strijd om altijd het nieuwste te hebben.
Vaak kun je het toch niet bijbenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rhoolwerf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:22:
[...]

Uit interesse, paar vragen:
  1. Wat voor enclosure? Het is toch al een zo-goed-als-gesloten systeem?
  2. Ik ben niet echt bekend met de techniek, maar wat zijn lineair rails en wat voegt 't toe?
Ik zie het nu idd... Ik las ergens (geen idee meer waar, wss TwiX) iemand die zei "a een enclosure". Aangezien ik een X1c heb, had ik niet helder meer in m'n geheugen dat het de P1p is die dat niet heeft :D

Dat zijn de rails die gebruikt worden op de H2 serie. Ik weet niet precies wat de voordelen zijn (dacht preciezere beweging, maar weet het net zeker), maar het grootste voordeel is het onderhoud wat veel moeilijker is op de carbon rods. Ook was er, blijkbaar, de vraag in hoelang die koolstof rods mee zouden gaan & of ze zouden vervormen of niet.

Al met al; beter voor onderhoud & mogelijk toekomstbestendiger.

Bedenk me nu net dat het óók heel prettig zou zijn als de P/X2-series óók de extruder van de H2 serie zouden krijgen. Deze werkt met een servomotor, welke volgens mensen die er wél verstand van hebben veel preciezer is.

Ook zou ik het toejuichen als de P/X2 series de mogelijkheid voor de snijder/plotter krijgen. Dus eigenlijk gewoon de printkop van de H2-serie :D.

Niet dat ik het geld heb, maar dat zou voor mij een HELE grote verleiding zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
Ik snap je punten, maar ik vraag 't me af. Ik gok dat het verschil tussen de P2-reeks en de H2-reeks niet té klein moet worden want dan gaan te weinig mensen over naar hun duurste reeks.

Maarja we kunnen blijven gissen, dinsdag weten we 't pas echt helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
AtlAntA schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:08:
Voor wat betreft de ventilatieklep zou dat voor mij nu niet meer nodig zijn aangezien ik die AMS riser heb geprint waarbij de glasplaat een paar CM boven de printer opgeslagen kan worden.
Vraagje: waarom zou met PLA de deur uberhaupt open moeten? Temperatuur te hoog?
Ik heb de hele zomer door allerlei dingen geprint en mij is niets opgevallen eigenlijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja, zojuist is de P1S gearriveerd. Ging nog behoorlijk rap! Ik zit te twijfelen of ik de doos moet open maken of wachten tot dinsdag. Ik had een leuke deal gevonden P1S + AMS2 Pro + 4kg filament voor 789euro. Ik denk dat de P2S duurder zal zijn en vraag mij af of de nieuwe functionaliteit de moeite waard zal zijn voor deze beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rhoolwerf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:13:
Ik snap je punten, maar ik vraag 't me af. Ik gok dat het verschil tussen de P2-reeks en de H2-reeks niet té klein moet worden want dan gaan te weinig mensen over naar hun duurste reeks.

Maarja we kunnen blijven gissen, dinsdag weten we 't pas echt helaas!
Snap jouw punt ook :D Maar je moet natuurlijk ook het enorme verschil tussen de platformen zien; Het formaat. Mijn wensdenken over de printkop, is slechts dat. Wensdenken.

Ik verwacht wél dat de nozzle wordt aangepast (H2/A1-stijl) en vind de lineaire rails waarschijnlijk. Verder, gaan we het zien idd :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
MC Taz Man schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:02:
[...]Ik verwacht wél dat de nozzle wordt aangepast (H2/A1-stijl) en vind de lineaire rails waarschijnlijk. Verder, gaan we het zien idd :Y
Als ze de nozzle aanpassen naar de H2/A1-stijl, hoop ik dat ze voor de P1S een upgrade kit doen O-) Daar zie ik actief winst voor mezelf in :)

En anders moet ik toch eens dit gaat printen denk ik: https://makerworld.com/en...-quick-swap-cable-plug-v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
rhoolwerf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

Ik heb de hele zomer door allerlei dingen geprint en mij is niets opgevallen eigenlijk :?
Het is wat ik heel veel op het internet heb gelezen. Vooral om warping en minder goede bed adhesion te voorkomen. Maar er zijn ook zat mensen zoals jij die zeggen dat het niet hoeft. Zelf heb ik een paar prints met de deur dicht gedaan en die kwamen inderdaad omhoog na een paar layers. Deurtje open of zoals nu het dak open heeft dit niet weer laten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
AtlAntA schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:39:
[...]
Het is wat ik heel veel op het internet heb gelezen. Vooral om warping en minder goede bed adhesion te voorkomen. Maar er zijn ook zat mensen zoals jij die zeggen dat het niet hoeft. Zelf heb ik een paar prints met de deur dicht gedaan en die kwamen inderdaad omhoog na een paar layers. Deurtje open of zoals nu het dak open heeft dit niet weer laten gebeuren.
Interessant om eens te onthouden. Misschien dat 't ligt aan hoe warm de kamer wordt ofzo, heb wellicht geluk met de ligging. Maar ga ik komende zomer zeker meenemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtlAntA schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:39:
[...]

N=1, maar goed;

Ik heb nagenoeg altijd de deur van m'n X1c dicht en print op 55c bad. Weinig last van slechte bed-adhesie. Af en toe komt er een hoekje los, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Grootste ding waar voor gewaarschuwd wordt, waar ik (nog) geen last van heb gehad, is verstoppingen. Iets met heat-creep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik zit nu toch hard te twijfelen of deze nacht (het is alweer bijna 23u) de printer toch moet uitpakken en lekker mee aan klungelen ipv. te wachten op de aankondiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Laatst online: 15:09
Argh, daar gaan we weer. Iedereen aan boord van de hijptrein!

Maar seriously, kan met niet heel veel voorstellen van de refresh, anders dan een beter scherm, waar obviously naar gehint wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
[...]

PLA moet goed gekoeld worden, als de deur dicht is blaas je steeds warmere lucht tegen de print.
De print wordt dan minder mooi, gaat inzakken, overhangs worden lelijk.
Daarnaast wordt je heatbreak minder goed gekoeld, want zuigt warmere lucht aan en krijg je heat-creep en dat veroorzaakt vervolgens weer verstoppingen in de koude zone (retractions bij zacht filament)

Warping zul je daardoor niet zo heel snel krijgen.

Ik print ook wel eens met de deur dicht en kan best even goed gaan. Maar open deur en top is altijd beter.

Je kan ook de case fan op maximaal zetten en de top op een kier, dan wordt er genoeg verse lucht aangevoerd, maar dat maakt net zoveel herrie als een bladblazer.

PETG heeft minder koeling nodig.

Ik hoop dat de P2S een stuk stiller wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
rinkel schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:21:
[...]

PLA moet goed gekoeld worden, als de deur dicht is blaas je steeds warmere lucht tegen de print.
De print wordt dan minder mooi, gaat inzakken, overhangs worden lelijk.
Daarnaast wordt je heatbreak minder goed gekoeld, want zuigt warmere lucht aan en krijg je heat-creep en dat veroorzaakt vervolgens weer verstoppingen in de koude zone (retractions bij zacht filament)

Warping zul je daardoor niet zo heel snel krijgen.

Ik print ook wel eens met de deur dicht en kan best even goed gaan. Maar open deur en top is altijd beter.

Je kan ook de case fan op maximaal zetten en de top op een kier, dan wordt er genoeg verse lucht aangevoerd, maar dat maakt net zoveel herrie als een bladblazer.

PETG heeft minder koeling nodig.

Ik hoop dat de P2S een stuk stiller wordt.
Ik zal eens een print van een mini o.i.d. doen met deur dicht en daarna met deur open, kijken of ik merkbaar verschil zie. Of is dit alleen relevant bij grotere prints?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rhoolwerf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:46:
[...]

Ik zal eens een print van een mini o.i.d. doen met deur dicht en daarna met deur open, kijken of ik merkbaar verschil zie. Of is dit alleen relevant bij grotere prints?
(zo goed als) Alle minis hier zijn geprint met de deur dicht: https://www.youtube.com/@mctazman407

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
rhoolwerf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:46:
[...]

Ik zou zeggen: als het goed gaat, gaat het goed.
Zeker bij kleine prints ga je geen verschil zien.

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 11-10-2025 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Uiteindelijk de printer toch maar uitgepakt! Ik ga er vanuit dat de P2S vast niet meteen in de aanbieding is. Misschien valt de P1S in de toekomst te upgraden naar een P2S voor een meerprijs. Nu moet ik alleen wat meer filament kopen omdat de bundel die ik bij Bambu Labs bestelt heb nog niet aangekomen is.

Verder werd de groene filament die met de printer komt niet herkent door het apparaat? Eerste print liep helemaal in het honderd hierdoor.

[ Voor 18% gewijzigd door alienfruit op 11-10-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Laatst online: 15:09
alienfruit schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:39:
Uiteindelijk de printer toch maar uitgepakt! Ik ga er vanuit dat de P2S vast niet meteen in de aanbieding is. Misschien valt de P1S in de toekomst te upgraden naar een P2S voor een meerprijs. Nu moet ik alleen wat meer filament kopen omdat de bundel die ik bij Bambu Labs bestelt heb nog niet aangekomen is.

Verder werd de groene filament die met de printer komt niet herkent door het apparaat? Eerste print liep helemaal in het honderd hierdoor.
dubbelcheck of dat groene filament geen support filament is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Mday schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

dubbelcheck of dat groene filament geen support filament is...
Goed punt, bij mijn p1s werd de support fillament ook niet herkend. Nu was die in mijn geval wit en de 2 spools die erbij zaten oranje en groen.

Pagina: 1 ... 115 116 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.