• daan1211
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-10 11:23
Zojuist de trekker overgehaald en de H2D Combo besteld. Ik had deze al langer op het oog maar wilde de blackfriday korting afwachten en het 300 euro verschil is me het wachten zeker waard geweest.
Hoop dat de verzending een beetje snel gaat, al stond de verwachte verzenddatum nu ineens op 7-11 i.p.v. 30-10 eerder vandaag :(.
Achja, ik kan voorlopig nog vooruit met m'n p2s (eerder deze week de p1s vervangen) en A1 mini.
daan1211 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:29:
Zojuist de trekker overgehaald en de H2D Combo besteld. Ik had deze al langer op het oog maar wilde de blackfriday korting afwachten en het 300 euro verschil is me het wachten zeker waard geweest.
Hoop dat de verzending een beetje snel gaat, al stond de verwachte verzenddatum nu ineens op 7-11 i.p.v. 30-10 eerder vandaag :(.
Achja, ik kan voorlopig nog vooruit met m'n p2s (eerder deze week de p1s vervangen) en A1 mini.
Tja, je bent niet de enige die besteld, vandaar de oplopende tijden :P

Ik ga wss niets bestellen, heb alles nog compleet hier. Kan niet wachten op de H2C, ben heel benieuwd naar de kosten, prestaties en reviews :+

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Heeft iemand zich voor die loterij voor de H2C kunnen inschrijven? Ze geven er 20 weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jozz5HHMQ2e4hx1piqGhx_IDlis=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ygHZ7mDNHx49aIGtfP7lsLJr.png?f=user_large

Als ik er op klik gebeurt er niets..

@PepieNL Dat ziet er echt fantastisch uit! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

PS: Je noemt dat je hem niet kan lakken, maar geeft het grafietpoeder dan af als je er aan komt?

[ Voor 22% gewijzigd door Llopigat op 28-10-2025 13:56 ]

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:00
Iemand nog aanvullingen op onderstaand boodschappenlijstje?
- P2S Combo
- Bambu Smooth PEI Plate
- Bambu High Flow Hotend 0.4 & 0.6
- Reserve Air Filter
- 10x PLA Basic (Zwart, Wit, Rood, Blauw & Roze)
- 10x PETG HF (zelfde kleuren als hierboven)
- Fineely Drysafe Silicagel 2 kg
- Hygrometer

Daarnaast nog even een gereedschapsetje vinden die geschikt is :)

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-10 23:43
P2S en hoop extra's besteld met de black friday prijzen.
Tip voor mensen die in CyberBrick in willen stappen. Om de modellen is nu dubbel korting. En 20 euro en gratis extra accu.
Bijvoorbeeld:
Mini Tank - CyberBrick RC. €73,99 EUR:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SA49xsxzTVXOR7Vz8-9mS4WziJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PahG5tM2ijhe5qc1lQm6PtTz.png?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10 20:40
Tip voor mensen die printers en extra's bestellen: het kan zijn dat je dubbel verzendkosten betaalt.

Gratis verzenden vanaf 55,- maar dat is puur gerekend met niet-printers! Dus als je 500,- aan printer hebt, en 6,- aan accessoires, dan betaal je voor allebei verzendkosten.

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:44
stomley schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:06:
Iemand nog aanvullingen op onderstaand boodschappenlijstje?
Boven de 16 rollen (waar je nu op zit) is een rol nu maar 11 euro (en refils net onder de 10). Ik zou de kans gebruiken om nog 1 rol van van wat verschillende types mee te bestellen nu het goedkoop kan.

Bijvoorbeeld rolletje PETG Translucent en een rol ABS. Tenzij je echt denkt het nooit te gebruiken

• stomley
CrashOverDrive schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:22:
[...]

Boven de 16 rollen (waar je nu op zit) is een rol nu maar 11 euro (en refils net onder de 10). Ik zou de kans gebruiken om nog 1 rol van van wat verschillende types mee te bestellen nu het goedkoop kan.

Bijvoorbeeld rolletje PETG Translucent en een rol ABS. Tenzij je echt denkt het nooit te gebruiken
Bedankt voor de tip en daar ga ik dan zekers ook gebruik van maken :D

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:58

Oxigeon

En zo is dat!

Hier vandaag op Bambu ook een aantal dingen besteld voor mijn A1 die een weekje oud is.
- 10 Rollen PLA Basic in verschillende kleuren €11.36
- 0.2mm Nozzle €13.21
- Makers Kit aangezien ik hier 99% korting op kreeg. €0.11
- AMS Lite.€182.01

Geen idee waarom maar ik betaalde voor de AMS 182euro en geen 179 waar hij voor staat afgebeeld. Het is maar 3 euro verschil maar dan toch haha. Wilde hierover contact opnemen maar kom niet door de wachtrij heen van 380personen voor me.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-10 23:43
Kleine verschillen in prijs komt door het verkeerde btw tarief in de eerste stappen van de shop

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:46
Er wordt over de gehele shop gerekend met de duitse BTW (19%)
Echter in NL betaal je 21% BTW, dus op het eind van de rit wordt dit nog gecorrigeerd en zijn alle artikelen net wat duurder (iets van 1,7%)

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Zilverdael80 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:34:
Er wordt over de gehele shop gerekend met de duitse BTW (19%)
Echter in NL betaal je 21% BTW, dus op het eind van de rit wordt dit nog gecorrigeerd en zijn alle artikelen net wat duurder (iets van 1,7%)
Weer wat wijzer geworden. Benieuwd wanneer alles komt. Ik ben het printer in 1 kleur na 1 week al beu haha.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-10 15:39
Heb je eigenlijk iets nodig om PLA te drogen? Of kan je dat gewoon uithalen, ophangen en printen en dan weer opbergen?

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Adder28 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:50:
Heb je eigenlijk iets nodig om PLA te drogen? Of kan je dat gewoon uithalen, ophangen en printen en dan weer opbergen?
Afgelopen week heb ik deze gewoon opgehangen (en laten hangen) en eigenlijk de hele week wel iets geprint. Ik kreeg wel wat braampjes eraan. Maar dat geef ik eigenlijk te weten door de Timelapse die ik aan had staan. Hij veegt het laatste restje fillament net niet eraf omdat hij te warm is zo lijkt het. Heb nog geen print geprobeerd met de Timelapse uit (maar dit schijnt wel het probleem te zijn)

Om op je vraag terug te komen voor de droger. Bij het printen van PLA schijnt het niet echt nodig te zijn zeggen de geleerden. Ga je andere materialen printen zeggen ze van wel. De een koopt een droger (beste methode) de andere zet het bed van de printer op een bepaalde temperatuur en de ander gooit een rol in de oven (zou niet mijn methoden zijn overigens)

[ Voor 22% gewijzigd door Oxigeon op 28-10-2025 14:56 ]

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-10 15:39
Bedankt, ik ga even rondkijken want met black friday zijn er mss wel deals te doen op een droger. Nu zit alles in een afgesloten ikeadoos met silicazakjes er nog bij. Volgens mij is dat voldoende voor lange bewaring, maar ik ga niet constant printen. Dus misschien dan beter afhalen en wegsteken na de print?

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-10 10:18
Adder28 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:00:
Bedankt, ik ga even rondkijken want met black friday zijn er mss wel deals te doen op een droger. Nu zit alles in een afgesloten ikeadoos met silicazakjes er nog bij. Volgens mij is dat voldoende voor lange bewaring, maar ik ga niet constant printen. Dus misschien dan beter afhalen en wegsteken na de print?
@Adder28 Een extra tip; leg ook een hygrometer in de doos. Dan krijg je een goede indicatie hoe de luchtvochtigheid is en of je de silica moet vervangen (na verloop van tijd wordt de werking minder goed door de vocht opname). Ikzelf heb een 1kg silica bus gekocht bij de "grote boze" webwinkel.
Voordeel van deze specifieke silica is dat ik het kan heractiveren na een uurtje in de oven gelegd te hebben.

Om terug te komen op je droger vraag; PLA is niet per sé nodig om te drogen, mits je het bij Basic en Matte houdt en een (miniem) kwaliteitsverlies voor lief neemt (stringing op je prints e.d.)

Ga je met PLA Wood printen dan is het 100% aan te raden om daar een droger voor te gebruiken (Na het drogen van >6 uur print ik ook vanuit mijn droger en laat ik het drogen doorlopen)
PETG en hoger is ook een zo droog mogelijk filament aan te raden. Het is maar welke kwaliteit je voor lief neemt. Je kunt ook printen zonder iets te drogen.
Voor de droger heb ik de Sunlu S4. Best een prima ding voor het geld, maar alleen werkbaar voor het huis-tuin-en-keuken spul. Voor Engineering filament (ASA/ABS/Nylon e.d.) wordt de S4 niet heet genoeg.

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:36

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Adder28 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:50:
PLA is minder gevoelig voor vocht, maar zeker niet immuun. Silk PLA en wood-PLA (zoals hierboven genoemd) zijn er in mijn ervaring bijvoorbeeld veel gevoeliger voor. Je krijgt dan tijdens het printen inderdaad iets meer haartjes/stringing, maar het wordt ook brozer, waardoor het makkelijker breekt bij het afrollen van de rol of zelfs als een printkop heel wild te keer gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Magnatic op 28-10-2025 15:09 ]

• Justa3
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:07
Voor wat betreft het opbergen van filament: ik gebruik deze https://www.gamma.nl/asso...iter-waterdicht/p/B180191. En dan met een aantal bakjes met silica. Luchtvochtigheid blijft keurig onder de 20%. Ik haal het filament na printen van de AMS en dan gaat het meteen weer de bak in.

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb van een andere hobby een vacumeer machine.
Ik heb grote zakken gehaald en als ik een rol opberg vacumeer ik het, net zoals ze komen af fabriek

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:44
Llopigat schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:50:
@PepieNL Dat ziet er echt fantastisch uit! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

PS: Je noemt dat je hem niet kan lakken, maar geeft het grafietpoeder dan af als je er aan komt?
Het blijft idd afgeven en is heel gevoelig voor vochtige/vettige vingers.
Maar het is geen speelgoed 😁 Die staat veilig in een vitrine.

Doorgaans coat ik alles wel wat ik maak, niet alleen voor bescherming.
Het geeft doorgaans mooie contrasten en pompt de kleuren wat op, ik gebruik meestal vallejo penseelverf en dat kan een beetje flets zijn zonder lak.

[ Voor 22% gewijzigd door PepieNL op 28-10-2025 15:26 ]

• Zilverdael80
P2S is onderweg *O* *O*
Na het testen gaat de P1P de verkoop in (zonder AMS, want 2e AMS altijd feest)

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Zilverdael80 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:12:
P2S is onderweg *O* *O*
Hier is de pla verzonden. De Ams is nog niet weg

• ErwinN174
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08:58
Zilverdael80 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:12:
P2S is onderweg *O* *O*
Eerst snapte ik niet waarom je er 2 van zou willen hebben. Nu ben ik een week aan het printen en snap het nu wel. Al gaat draad wisselen wel snel vind ik.

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-10 15:45
Bambu print servers zijn down dus kan niet printen, erg fijn zo'n cloud afhankelijkheid.

Heeft de LAN mode inmiddels dezelfde functionaliteit als de cloud mode? Laatste keer toen ik keek meer dan een jaar geleden werkte het halfbakken.

• Zilverdael80
Rogers schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:15:
Bambu print servers zijn down dus kan niet printen, erg fijn zo'n cloud afhankelijkheid.

Heeft de LAN mode inmiddels dezelfde functionaliteit als de cloud mode? Laatste keer toen ik keek meer dan een jaar geleden werkte het halfbakken.
Nope, app werkt niet in LAN only.
Beetje vervelend dit. Probeer al een half uur een print van 8 minuten te sturen :'(

• Rogers
Zilverdael80 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:20:
[...]

Nope, app werkt niet in LAN only.
Beetje vervelend dit. Probeer al een half uur een print van 8 minuten te sturen :'(
De app gebruik ik vaak dus dat zou een gemis zijn.

Ik snap niet dat ze geen lan fallback hebben, echt onacceptabel om niet te kunnen printen als hun een storing hebben omdat ze persee je data willen verzamelen

[ Voor 4% gewijzigd door Rogers op 28-10-2025 20:23 ]

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:45
Hier is er een P2S onderweg mn eerste 3D printer, alleen het verzendproces is een beetje vaag, klopt het dat ik eerst een DPD tracktrace code krijg en daarna iets van DHL verzonden door Winit(HK)Trading Limited?

dat zou erg jammer zijn DHL levert hier via een onderaannemer die niet zo netjes met zn spullen omgaat helaas :(

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:35
Dat verzenden is sowieso een drama. Van de zomer heb ik de P1S combo besteld met filament, dat werden 5 verschillende pakketten met 3 verschillende bezorgers en met 4 verschillende afleverdagen.

Wel jammer dat ik niet even gewacht heb op de update.

[ Voor 12% gewijzigd door Freezhost op 28-10-2025 20:35 ]

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:25
Wognummer schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:28:
Hier is er een P2S onderweg mn eerste 3D printer, alleen het verzendproces is een beetje vaag, klopt het dat ik eerst een DPD tracktrace code krijg en daarna iets van DHL verzonden door Winit(HK)Trading Limited?

dat zou erg jammer zijn DHL levert hier via een onderaannemer die niet zo netjes met zn spullen omgaat helaas :(
Kan goed kloppen dat het in meerdere zendingen (vanuit meerdere warehouses) verzonden wordt. Toevallig ook nog wat extra filament of accessoires besteld?

• Wognummer
rafvhoof schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:35:
[...]

Kan goed kloppen dat het in meerdere zendingen (vanuit meerdere warehouses) verzonden wordt. Toevallig ook nog wat extra filament of accessoires besteld?
ja maar pas later, beiden zijn aangemeld bij DPD maar een (de eerste de printer) is verdwenen en een dag later kreeg ik een mail van DHL dat ik een pakket ontving, geen informatie over het gewicht en dus die vage naam van de verzender

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:21
Magnatic schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:09:
[...]

PLA is minder gevoelig voor vocht, maar zeker niet immuun. Silk PLA en wood-PLA (zoals hierboven genoemd) zijn er in mijn ervaring bijvoorbeeld veel gevoeliger voor. Je krijgt dan tijdens het printen inderdaad iets meer haartjes/stringing, maar het wordt ook brozer, waardoor het makkelijker breekt bij het afrollen van de rol of zelfs als een printkop heel wild te keer gaat.
Dit inderdaad.
Zou me niet zo'n zorgen maken voor vocht in PLA, PETG is een ander verhaal.
Wat eigenlijk nog belangrijker is, heb ik recentelijk geleerd (zie laatste video van Zack Freedman), is het op spanning houden van de het filament, dus strak opgerold laten. Anders wordt het broos en breekt het makkelijk af.

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-10 22:46
Wognummer schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:28:

Ja printer, filament en accessoires gaan via verschillende zendingen vanuit verschillende locaties vanuit Duitsland. Toevallig vorige week een P2S Combo besteld met filament. Werden 2 pakketten. Beide via DPD. Maar tijdens de verzending bleef de afleverdatum wisselen. En donderdagavond was de printer al bij DPD in Veenendaal en verzonden naar uitlever magazijn bij mij in de buurt. Maar werd pas maandag geleverd. In het weekend werd het pakket denk niet verder verwerkt?? Filament dat later gepland stond was dus nog wel voor weekend binnen. Dus ja uitlevering is beetje vaag. Maar printer zit wel goed ingepakt.

• rinkel
Ik had mn printers maar weer eens via de cloud aangesloten, dus geen LAN modus meer.
Ligt de service eruit... lekker dan.

Edit, iets te snel, hij werkt weer...

[ Voor 14% gewijzigd door rinkel op 28-10-2025 22:13 ]

• Llopigat
  • Niet online
rinkel schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:05:
[...]

Dit inderdaad.
Zou me niet zo'n zorgen maken voor vocht in PLA, PETG is een ander verhaal.
Wat eigenlijk nog belangrijker is, heb ik recentelijk geleerd (zie laatste video van Zack Freedman), is het op spanning houden van de het filament, dus strak opgerold laten. Anders wordt het broos en breekt het makkelijk af.
Wat het ook heel erg broos maakt zijn die hapjes die de AMS er in maakt. Als je het daarna enige tijd in de AMS laat zitten dan is het enorm broos en breekt het binnenin de AMS in honderd stukjes waarna je het hele ding uit elkaar moet halen en al die stukjes eruit pulken :( Het verschilt een beetje per soort filament maar met witte mat PLA had ik dit heel erg.

Dus wat ik nu doe is als een filament in de AMS gebruikt is, is het er helemaal uit trekken en dan voelen tot waar de hapjes gaan (meestal een meter lang ofzo). En dan knip ik dat weg en steek het heel losjes in de AMS zodat hij er niet meteen weer in gaat bijten. Sindsdien dat probleem niet meer gehad.

• Llopigat
  • Niet online
Rogers schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:23:
[...]

De app gebruik ik vaak dus dat zou een gemis zijn.

Ik snap niet dat ze geen lan fallback hebben, echt onacceptabel om niet te kunnen printen als hun een storing hebben omdat ze persee je data willen verzamelen
Je kan het wel op een SD kaartje zetten en dan in de printer duwen. Niet echt handig maar als het langdurig down is en je haast hebt dan is het wel een optie.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-10 19:38
Llopigat schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:55:
[...]
Je kan het wel op een SD kaartje zetten en dan in de printer duwen. Niet echt handig maar als het langdurig down is en je haast hebt dan is het wel een optie.
In mijn pre-Bambu periode deed ik niet anders; wist ook niet beter...... :? :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• rinkel
Naalroc schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:59:
[...]

Ook geen Octoprint?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-10 19:38
Nee....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Llopigat
  • Niet online
Naalroc schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:59:
[...]
Ja klopt, mijn printer (Printrbot) had niet eens wifi of wat dan ook :) Wel USB, dus ik kon direct printen vanuit Cura. Maar meestal deed ik het inderdaad vanaf SD want ik had al een keer gehad dat ik per ongeluk de computer rebootte en daar ging de print natuurlijk :( Octoprint had ik ook kunnen gaan doen ja maar het ging eigenlijk wel prima zo.

Ik moet ook zeggen dat ik de cloud functie heel handig vind. Vaak kijk ik vanaf de PC hoe het gaat met de print, andere keren vanaf mijn tablet of telefoon.. Alleen ja, een LAN fallback was goed geweest voor gevallen zoals vandaag.

Maar ze doen het alsnog een heel stuk beter dan met mijn oude 3D Systems Cube 3. Want dat ging ook via cloud maar daar zaten ook nog eens beschermde filamenten bij en bovendien Hebben ze na een jaar of anderhalf de stekker al uit de clouddienst getrokken |:( En dat was echt een heel vooraanstaand merk destijds (zij verkopen ook heel veel professionele printers die tonnen kosten. Daarom ben ik ook best enthousiast over Bambu, zij doen het zoveel beter.

[ Voor 7% gewijzigd door Llopigat op 28-10-2025 23:10 ]

• Rogers
Llopigat schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:55:
[...]

Weet ik maar het gaat er om dat ze het shit hebben gemaakt terwijl dat niet nodig is.

• Wognummer
jdgraaf schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:26:
[...]

Ja printer, filament en accessoires gaan via verschillende zendingen vanuit verschillende locaties vanuit Duitsland. Toevallig vorige week een P2S Combo besteld met filament. Werden 2 pakketten. Beide via DPD. Maar tijdens de verzending bleef de afleverdatum wisselen. En donderdagavond was de printer al bij DPD in Veenendaal en verzonden naar uitlever magazijn bij mij in de buurt. Maar werd pas maandag geleverd. In het weekend werd het pakket denk niet verder verwerkt?? Filament dat later gepland stond was dus nog wel voor weekend binnen. Dus ja uitlevering is beetje vaag. Maar printer zit wel goed ingepakt.
inmiddels contact gehad en het lijkt erop dat de printer via DHL komt en de rest bij DPD en allebei komt het vandaag aan :D

tnx voor je reactie!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Toch mooi. De AMS wordt verzonden uit een magazijn in Monchengladbach. Dat ligt hier 15 minuten vandaag. Je zou bijna zeggen dat dat pakket niet langer dan 3 dagen onderweg kan zijn

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-10 13:01
Hmm, die black friday korting is wel erg aanlokkelijk. Zat nog te denken om te wachten op de H2C maar een H2D met dual AMS2 en 300 euro korting is ook best leuk. Ik kom van een 5 jaar oude Flashforge Guider 2s af (zeer betrouwbaar) dus het is sowieso een enorme upgrade qua multicolor, build volume en vooral snelheid.

Kan iemand mij overtuigen waarom ik op de H2C moet wachten of gewoon nu de H2D moet halen? Geld is niet echt een issue maar 300 euro besparen is natuurlijk nooit mis.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Zilverdael80
Tassadar32 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:15:
Hmm, die black friday korting is wel erg aanlokkelijk. Zat nog te denken om te wachten op de H2C maar een H2D met dual AMS2 en 300 euro korting is ook best leuk. Ik kom van een 5 jaar oude Flashforge Guider 2s af (zeer betrouwbaar) dus het is sowieso een enorme upgrade qua multicolor, build volume en vooral snelheid.

Kan iemand mij overtuigen waarom ik op de H2C moet wachten of gewoon nu de H2D moet halen? Geld is niet echt een issue maar 300 euro besparen is natuurlijk nooit mis.
Waarom ik niet heb gewacht op de C is simpel, ik print te weinig multi color met veel color changes om de prijs van de C te rechtvaardigen.
Je nozzle changes werken alleen op de rechter nozzle, dus eventueel 2 AMSen moeten beide op de rechter nozzle.
De C zal IMO weinig meer bieden dan een H2D op de poepjes na.

• Tassadar32
Zilverdael80 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:46:
[...]

Waarom ik niet heb gewacht op de C is simpel, ik print te weinig multi color met veel color changes om de prijs van de C te rechtvaardigen.
Je nozzle changes werken alleen op de rechter nozzle, dus eventueel 2 AMSen moeten beide op de rechter nozzle.
De C zal IMO weinig meer bieden dan een H2D op de poepjes na.
Ja ik ben me bewust dat de H2C waarschijnlijk alleen nuttig is om poepjes te voorkomen of als ik bijvoorbeeld met een .8 nozzle en een .4 nozzle tegelijk wil printen. Ook is het geen bezwaar om dan 2AMS op de rechternozzle te hebben en een enkele op de linkernozzle.

De vraag is alleen hoeveel voordeel dat gaat opleveren. Ik vind het prima om af en toe een poepje te hebben, dus als ik met twee nozzles de meeste multicolor/support dingen kan doen zou dat eigenlijk al prima zijn. Kennis van me heeft een A1 en doet daar multicolor prints mee die al een stuk beter zijn dan mijn huidige printer dus het is sowieso een enorme upgrade.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Zilverdael80
Tassadar32 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:07:
[...]

Ja ik ben me bewust dat de H2C waarschijnlijk alleen nuttig is om poepjes te voorkomen of als ik bijvoorbeeld met een .8 nozzle en een .4 nozzle tegelijk wil printen. Ook is het geen bezwaar om dan 2AMS op de rechternozzle te hebben en een enkele op de linkernozzle.

De vraag is alleen hoeveel voordeel dat gaat opleveren. Ik vind het prima om af en toe een poepje te hebben, dus als ik met twee nozzles de meeste multicolor/support dingen kan doen zou dat eigenlijk al prima zijn. Kennis van me heeft een A1 en doet daar multicolor prints mee die al een stuk beter zijn dan mijn huidige printer dus het is sowieso een enorme upgrade.
Denk niet dat je (op dit moment) met verschillende nozzle groottes kan printen TBH.
Werkt ook (nog) niet op de H2D, zie geen enkele reden waarom het dan wel zou werken op de H2C.
Zilverdael80 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:45:
[...]

Denk niet dat je (op dit moment) met verschillende nozzle groottes kan printen TBH.
Werkt ook (nog) niet op de H2D, zie geen enkele reden waarom het dan wel zou werken op de H2C.
Aangezien de H2C een nozzle changer is, doe ik de blinde aanname dat BL verschillende formaten gaat ondersteunen op, of snel na, release. Aangezien de H2D geüpgrade kan worden naar een H2C, zal dit wss ook werken op die printer.

• Karp
Volgens mij heb ik me hier nog niet voorgesteld, maar dat doe ik wel graag even!

Een jaar of 3 geleden heb ik een prusa mini+ gekocht. Altijd meer gedoe mee gehad dan ik wilde. Stond al een tijdje een beetje stoffig te zijn. Deze zomer een P1S combo gekocht. Draait als een zonnetje, en nou heb ik er eigenlijk een nieuwe hobby bij. Ik ben nu met Fusion aan de slag, IPV m'n printer aan de praat krijgen. En dat is heel erg leuk om te doen!
Ondertussen ook makerworld aan het verkennen. Eerste modelletje bedacht en uitgewerkt. Ik had geen idee hoe dik ik m'n wanden wilde maken, dus maar een model er van gemaakt!
https://makerworld.com/en...rk-test#profileId-1972989
Zo heerlijk dat je gewoon een vraag kan beantwoorden door wat te gaan modelleren/printen!

Ondertussen als begonnen aan een nieuw projectje (en nog meerdere in m'n hoofd). Kijk er enorm naar uit om meer te leren over zowel Fusion als m'n printer!

En dan nog een gedachtenspinsel. De AMS 2 slikt 4 rollen filament. Straks is er een H2C met 1+6 tools. Hebben jullie enig idee hoe dit uit gaat pakken? (AMS is ook goedkoper door sales, zou er een nieuwe komen?)
Zilverdael80 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:45:
Het werkt volgens mij nog nergens, want de slicers kunnen er niet mee overweg. Correct me if I'm wrong, maar dat is de voornaamste issue. De Prusa XL kan het ook niet.

Wat betreft de discussie of je moet wachten op de H2C of nu moet kopen met korting het volgende:
Ik ben in de luxe positie dat ik een prima printer heb momenteel (X1C met AMS) dus ik heb geen haast. Ik ben razend benieuwd wat die H2C en die nozzle change contraptie brengt. Het klinkt als een heel interessant ding, vooral omdat je 7 materialen/kleuren kunt gebruiken. Ik kan nu 4 kleuren tegelijk gebruiken, en met meer AMSen nog een stuk of wat, maar zelfs bij het kleinste ding heb je soms een berg rotzooi over, en dat verandert maar een beetje bij de dual nozzle. Als je met 3 of meer kleuren werkt en er is niet bv één hoofdkleur wordt de winst al weer minder. Dus ik wacht geduldig af, en ga ook niet meteen toeslaan als dat ding komt, maar ik wacht even een paar maanden totdat er wat meer echte ervaringen uit het veld zijn en de eerste bugs opgelost worden. Ik heb niet zo'n zin om bèta tester te worden zeg maar. Ik weet niet precies wat de H2C inhoudt, maar het kan ook zijn dat ik besluit een H2D te nemen met een Vortex kit, als de H2C niet de laser shizzle heeft. Ik wil afwachten hoe dat allemaal uitpakt. Ja, dan loop ik misschien de €300 korting mis, maar wie weet komt er nog een sale volgend jaar.
Kortom: als je kunt wachten, is het denk ik wel de moeite waar, tenzij je graag een early adopter (=bèta tester :+ ) wordt. Of neem een H2D, zodat je later eventueel nog de Vortex in kan bouwen als je nu al wilt beslissen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Tassadar32
mphilipp schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:52:
[...]

Het werkt volgens mij nog nergens, want de slicers kunnen er niet mee overweg. Correct me if I'm wrong, maar dat is de voornaamste issue. De Prusa XL kan het ook niet.

Wat betreft de discussie of je moet wachten op de H2C of nu moet kopen met korting het volgende:
Ik ben in de luxe positie dat ik een prima printer heb momenteel (X1C met AMS) dus ik heb geen haast.
Ik zit dus in de positie dat ik een wat oudere, minder nauwkeurige en vooral veel langzamere printer heb. Voor mij zou de H2D een enorme upgrade zijn en na wat kijken online zijn ook prints met 4-5 kleuren nog prima te doen als de kleuren maar in de juiste lagen zitten. Ik denk dat ik de korting lekker meepak en dan over een jaar of 5 wel weer kijk wat er dan is.

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:03
koesie schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:15:
Ik heb van een andere hobby een vacumeer machine.
Ik heb grote zakken gehaald en als ik een rol opberg vacumeer ik het, net zoals ze komen af fabriek
Ik heb toevallig ook laatst zo'n ding gekregen met wat rollen. Niet eens zo'n gek idee. Maar voor m'n gevoel slinger je zo wel een hoop plastic het milieu in wanneer je om de dag diezelfde rol weer moet gebruiken. Of gebruik je zo'n zak ook meerdere keren?

• Zilverdael80
Heel ander vraagje. . .
Thuis heb ik mijn printer, bambu app en alles is feest
Op het werk hebben we nu ook een printer (die ik met een collega beheer en laat draaien)

Continue omloggen van account is al irritant, maar klaarblijkelijk zijn de developers niet geïnteresseerd om dit op te lossen.
Is er een manier om de notificaties van de printer van het werk stiekem alsnog op mijn telefoon te ontvangen? (push notificatie in iOS, whatsapp bericht, telegram botje, whatever)
Het kan via Home Assistant had ik gelezen, maar dat lijkt me weer een beetje overkill voor deze situatie.
Wellicht iemand ervaring hiermee?

• CrashOverDrive
Ferret schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:00:
[...]

Ik heb toevallig ook laatst zo'n ding gekregen met wat rollen. Niet eens zo'n gek idee. Maar voor m'n gevoel slinger je zo wel een hoop plastic het milieu in wanneer je om de dag diezelfde rol weer moet gebruiken. Of gebruik je zo'n zak ook meerdere keren?
Je kan beter voor luchtdichte bakken gaan voor rollen die je regelmatig wisselt. Alleen rollen die 1x in de maand nodig zijn kan je dan vacuum trekken om niet zoveel geld aan opslag uit te geven :P
[...]
Precies. Hergebruik is lastig omdat ie ze dichtsealed. Of je moet die zak een flink stuk groter maken, zodat je elke keer wat af kunt knippen, maar daar komt ook een einde aan.
Ik heb ervoor gekozen om die grote 4 en 6L diepvrieszakken van Ikea te gebruiken. Die zijn makkelijk hersluitbaar en ik heb een heel stel bakjes geprint waarin ik die korrels doe. Zo af en toe de korrels wisselen, maar zolang de zakken goed dichtzitten, lijkt mij dat er weinig vocht bij komt.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Daan_
  • Laatst online: 31-10 19:09

Daan_

Alles op zijn tijd !!

zakken van Ali doen het ook prima. Kun je vacuum trekken. En hergebruiken

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:27
Zilverdael80 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:01:
Heel ander vraagje. . .
Thuis heb ik mijn printer, bambu app en alles is feest
Op het werk hebben we nu ook een printer (die ik met een collega beheer en laat draaien)

Continue omloggen van account is al irritant, maar klaarblijkelijk zijn de developers niet geïnteresseerd om dit op te lossen.
Is er een manier om de notificaties van de printer van het werk stiekem alsnog op mijn telefoon te ontvangen? (push notificatie in iOS, whatsapp bericht, telegram botje, whatever)
Het kan via Home Assistant had ik gelezen, maar dat lijkt me weer een beetje overkill voor deze situatie.
Wellicht iemand ervaring hiermee?
Ik doe het via Homey, maar dat zal wel de zelfde overkill voor jou zijn :)

Bing

• Zilverdael80
bing69 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:13:
[...]
Ik doe het via Homey, maar dat zal wel de zelfde overkill voor jou zijn :)
Yup inderdaad, Homey thuis draaien, maar niet nodig om de printer daar aan te knopen.
Voor de werk printer veel interessanter, maar geen Homey daar.

• bing69
Zilverdael80 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:19:
[...]

Yup inderdaad, Homey thuis draaien, maar niet nodig om de printer daar aan te knopen.
Voor de werk printer veel interessanter, maar geen Homey daar.
Als je een poortje op het werk openzet heb je de printer in homey en kun je in ieder geval de status uitlezen

Bing

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Als ik ze om de dag gebruik dan vacumeer ik ze ook niet in, dat inderdaad zonde.
Het 3D printen gaat bij mij meestal in golven, dan weer veel dan weer minder.
En nu met de P2S met de AMS kan ik het daar wat langer in laten.
Ik heb grote zakken en die kan ik twee keer gebruiken, daarna zijn ze te klein.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09
Daan_ schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:02:
zakken van Ali doen het ook prima. Kun je vacuum trekken. En hergebruiken
Dank voor de tip!
Ik heb deze besteld.
30 zakken met pomp voor iets meer dan 13 euro. Kun je geen buil aan vallen.

Afbeeldingslocatie: https://ae-pic-a1.aliexpress-media.com/kf/S36c8963eb6f141ac90d15ab195f974aaa.jpg_220x220q75.jpg_.avif

[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 30-10-2025 09:49 ]

• Llopigat
  • Niet online
Ik gebruik zelf deze vacuum zakken: https://www.amazon.nl/dp/B0D2W9LDKH

Deze werken veel veel beter dan die van esun (deze: https://www.amazon.nl/dp/B0C2TBYJ3Z ). De esun zakken lopen vaak toch vol met lucht, zelfs als ik ze heel goed dichtknijp. Die "toaren" zakken zijn dunner maar ze sealen veel beter. Heb nog nooit gehad dat het vacuum weg was, zelfs na een heleboel keer gebruiken van dezelfde zak. Het pompje van de esun zakken is wel fijner (want electrisch).

Maar omdat ze herbruikbaar zijn, gebruik ik ze veel en gooi ik filament meteen in de zak na het printen.

PS: Als een rol bijna leeg is, zuig hem dan niet al te vacuum want dan verniel je de spool omdat hij kromtrekt door de druk.

[ Voor 9% gewijzigd door Llopigat op 30-10-2025 09:50 ]

• iMars
  • Laatst online: 09:28

iMars

Full time prutser

Tranquility schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:48:
[...]

Dank voor de tip!
Ik heb deze besteld.
30 zakken met pomp voor iets meer dan 13 euro. Kun je geen buil aan vallen.

[Afbeelding]
Neem dan gelijk de elektrische pomp, die heb ik hier 3x liggen en eenmaal in gebruik wil je niet elke keer aan de “hand pomp”.

Koop hier mijn P1 reader :)

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09
iMars schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:57:
Neem dan gelijk de elektrische pomp, die heb ik hier 3x liggen en eenmaal in gebruik wil je niet elke keer aan de “hand pomp”.
Drie elektrische pompen? Wat doe je er allemaal mee? _O-
Hmmm...die zakken van de Ikea zijn een heel stuk voordeliger (€3,99 voor 30 stuks) en ik zie de toegevoegde waarde van het vacuum trekken niet als je er een doosje/zakje descincant korrels in doet. Dat vacuum trekken kost alleen maar moeite en zolang het in een afgesloten zak zit met die korrels is het ook goed.

[ Voor 13% gewijzigd door mphilipp op 30-10-2025 12:29 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

Tranquility schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:59:
[...]

Drie elektrische pompen? Wat doe je er allemaal mee? _O-
Dat wil je niet weten O-)

Simpel: vrouwlief print ook, dus 1 op mijn printhok/kantoor en 1 in die van haar, en 1 ooit te veel besteld dus als backup :+

• iMars

iMars

Full time prutser

mphilipp schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:28:
Hmmm...die zakken van de Ikea zijn een heel stuk voordeliger (€3,99 voor 30 stuks) en ik zie de toegevoegde waarde van het vacuum trekken niet als je er een doosje/zakje descincant korrels in doet. Dat vacuum trekken kost alleen maar moeite en zolang het in een afgesloten zak zit met die korrels is het ook goed.
Moet je wel in elk zak een zakje descincant stoppen, en ook zorgen dat deze nog vocht op kan nemen. Ik heb hier minstens 200+ rollen in zak zitten en zodra je een spoel van de printer haalt, gelijk opruimen (in zak doen en vacuum zuigen (kost je minder dan een minuut).

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-10 15:16
iMars schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

Die heb ik ook, maar de hand pomp werkt veel beter en zeker sneller

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:39
Ik heb (nog) niet veel met 3d printen maar de laatste weken verdiep ik mij er steeds meer in en verbaas mij wat er allemaal mogelijk is.
Ik ben nu dus aan het orienteren op mijn eerste 3d printer. Ik wil er direct ''veel'' mee kunnen. Dat wil zeggen dat ik in het begin lekker wil aanklooien maar zeker niet snel tegen allerlei beperkingen aanlopen.
Ik heb een P1s 3d cyberbrick all in one bundel op het oog. Doe ik daar goed aan?

• iMars

iMars

Full time prutser

bakkie1985 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:34:
Ik heb (nog) niet veel met 3d printen maar de laatste weken verdiep ik mij er steeds meer in en verbaas mij wat er allemaal mogelijk is.
Ik ben nu dus aan het orienteren op mijn eerste 3d printer. Ik wil er direct ''veel'' mee kunnen. Dat wil zeggen dat ik in het begin lekker wil aanklooien maar zeker niet snel tegen allerlei beperkingen aanlopen.
Ik heb een P1s 3d cyberbrick all in one bundel op het oog. Doe ik daar goed aan?
Als je er direct "veel" mee wilt kunnen, moet je sowieso met een enclosed beginnen (is mijn advies ivm ABS/ASA e.d.). Ik heb me al tijden niet meer verdiept in de verschillende soorten acties. Welke je ook neemt (P1 of P2 etc) het zal allemaal goed printen (iets wat je van elke Bambu kan verwachten naar mijn mening).

Geen idee wat de prijzen zijn en wat je budget is, zou ik persoonlijk eerder naar de P2 kijken. Daarin is veel veranderd, waarin o.a. mijn pijnpunt: makkelijker te fixen idlers enzo. Het is de verbeterde P1.

• bing69
iMars schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:40:
[...]

Moet je wel in elk zak een zakje descincant stoppen, en ook zorgen dat deze nog vocht op kan nemen. Ik heb hier minstens 200+ rollen in zak zitten en zodra je een spoel van de printer haalt, gelijk opruimen (in zak doen en vacuum zuigen (kost je minder dan een minuut).
Ik gebruik deze en die passen perfect: https://makerworld.com/nl...m=search#profileId-366490

Bing

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik heb zoveel spoelen, zoveel merken, zoveel soorten spoelen, dat dat voor mij geen optie is.

• Karp
Wat doet het vacuum zuigen van zo'n zak TOV gewoon een goed afgesloten zak/bak?

• iMars

iMars

Full time prutser

Karp schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:06:
Wat doet het vacuum zuigen van zo'n zak TOV gewoon een goed afgesloten zak/bak?
Lucht bevat vocht, hoe minder lucht erin zit des te minder vocht. Plus een zakt kan lekken, en bij een vacuumzak is duidelijk te zien wanneer een zak niet goed gesloten is.

iMars schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:40:
[...]
Geen probleem. Ik heb een zak van die korrels gekocht en een stel van die doosjes geprint en een paar pakken van die zakken. Om de zoveel tijd een keer die korrels wisselen, maar als je de zakken goed dicht houdt en ook in je AMS de vochtigheid in de gaten houdt is het best te doen. Die vacuumzakken kosten iets van €15 voor 20 stuks oid, tegenover €4 voor 30 Ikea zakken.

Maar goed wat werkt, werkt. Wat je zelf prettig vindt.

• iMars

iMars

Full time prutser

mphilipp schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:13:
[...]

Geen probleem. Ik heb een zak van die korrels gekocht en een stel van die doosjes geprint en een paar pakken van die zakken. Om de zoveel tijd een keer die korrels wisselen, maar als je de zakken goed dicht houdt en ook in je AMS de vochtigheid in de gaten houdt is het best te doen. Die vacuumzakken kosten iets van €15 voor 20 stuks oid, tegenover €4 voor 30 Ikea zakken.

Maar goed wat werkt, werkt. Wat je zelf prettig vindt.
Het is ook precies wat jezelf fijn vindt (en houden zo ;) ). Ik gaf alleen aan dat het voor mij persoonlijk fijner is om elke keer alles in een zak te doen en te vacumen, dan in een ikea zak met descincant. Ik heb geen Bambu's meer en daarmee ook geen AMS'en, alles weggedaan.

Heb zelf meerdere Polydryers om alles te drogen voor materiaal waar dat echt nodig is. Voor merendeels van mijn PLA, PET, PETG, ABS, ASA hoef ik amper tot nooit te drogen. Soms komt het voor dat een materiaal niet mooi print en dan gaat het de droger in.

• AlbAlb2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-10 16:33
Op een warme, vochtige dag bevat een m3 lucht ca. 15 gram vocht, maar meestal is de vochtinhoud dus veel lager. Door het verwijderen van de laatste 1 a 2 litertjes lucht uit een plastic zak haal je dus hooguit maar zo'n 0,03 gram vocht weg bij de rol filament.
AlbAlb2 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:28:
Op een warme, vochtige dag bevat een m3 lucht ca. 15 gram vocht, maar meestal is de vochtinhoud dus veel lager. Door het verwijderen van de laatste 1 a 2 litertjes lucht uit een plastic zak haal je dus hooguit maar zo'n 0,03 gram vocht weg bij de rol filament.
Ik heb een hele tijd mijn filament gewoon zo out in the open bewaard. Ging prima. Tot ik een keer een Batch from Hell kreeg: Sunlu (dacht ik) filament, wat ik vaker kocht, was ineens niet meer te printen. Broos als vermicelli. Hoe dan? Ik denk dat het uit de fabriek al teveel vocht had geabsorbeerd, ondanks de verpakking met zo'n zakkie. Ik heb ze toen gedroogd en het ging toen inderdaad beter.
Toen heb ik maar besloten om alles in die zakken te bewaren, zodat het nooit meer vocht kan opnemen dan in de zak zit. En daarna die bewaardoosjes geprint en gevuld met korrels. PLA en PETG gaan eigenlijk altijd wel goed, maar ik ben voorzichtig met TPU en ABS/ASA. Dus die gaan (na een tijd niet gebruikt) weer effe een paar uurtjes in de drogerd.

• Ferret
Ik gebruik nu ook al die zakken die je met een pompje vacuum kunt zuigen. Zo te lezen hou ik het daar maar bij ;-)

Ik zit te kijken naar die filament clips. Er zijn een hoop prints te vinden maar ik vraag me af of die dingen geen belemmering zijn voor je aanvoer van filament wanneer je een spoel gebruikt. Lijkt me dat wanneer je filament afrolt aan de zijde waar zo'n clip zit dat het filament er achter kan blijven hangen en dus voor een probleem zorgt. Wat voor clips gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen?

• Belindo
  • Laatst online: 31-10 19:23

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Ferret schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:40:
Ik gebruik nu ook al die zakken die je met een pompje vacuum kunt zuigen. Zo te lezen hou ik het daar maar bij ;-)

Ik zit te kijken naar die filament clips. Er zijn een hoop prints te vinden maar ik vraag me af of die dingen geen belemmering zijn voor je aanvoer van filament wanneer je een spoel gebruikt. Lijkt me dat wanneer je filament afrolt aan de zijde waar zo'n clip zit dat het filament er achter kan blijven hangen en dus voor een probleem zorgt. Wat voor clips gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen?
Ik gebruik vanaf dag 1 deze, blijven niet zitten op de spoel als je die gebruikt.

https://makerworld.com/models/30298

Coding in the cold; <brrrrr />

• Ferret
Belindo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:53:
[...]

Ik gebruik vanaf dag 1 deze, blijven niet zitten op de spoel als je die gebruikt.

https://makerworld.com/models/30298
Ok! Ik ga er eens een paar printen van restjes filament :P

• PepieNL
Leuk om al die ervaringen te lezen.
Ik gebruik diezelfde zakjes als @mphilipp (ikea), in combinatie met de silica bakjes die @bing69 aandraagt.
Overigens zijn er maar 15 van de 30 zakjes bruikbaar, de 6L zakken. De overige 15 stuks 4,5L zakken zijn te klein (maar wel superhandig in de rest van het huishouden). Maar dan nog is de prijs prima voor wat je krijgt.
Ik zuig de zakken 'vacuum' via een opzetstukje aan een stofzuigerslang :s :+

Ik heb laatst wat experimentjes gedaan met mn droger (creality space pi plus), gewicht meten voor en na het drogen.
Ik gebruik praktisch alleen maar Bambu PLA en haal 3 gram vocht uit een nieuwe rol zo uit de verpakking.
Dat is maar 0,3% en eigenlijk is het niet de moeite waard dus bij dit PLA. Maar toch blijf ik ze drogen :)

[ Voor 18% gewijzigd door PepieNL op 30-10-2025 17:22 ]

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:25
Ik heb een aantal van deze "bakjes" in gebruik. Voordeel is dat ze gewoon met spoel in de AMS kunnen. Nadeel is dat ze in het midden en niet rondom het filament zitten. Goede vraag wat beter is... waarschijnlijk gevalletje "ieder voordeel heeft zijn nadeel"...

• bakkie1985
iMars schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

Als je er direct "veel" mee wilt kunnen, moet je sowieso met een enclosed beginnen (is mijn advies ivm ABS/ASA e.d.). Ik heb me al tijden niet meer verdiept in de verschillende soorten acties. Welke je ook neemt (P1 of P2 etc) het zal allemaal goed printen (iets wat je van elke Bambu kan verwachten naar mijn mening).

Geen idee wat de prijzen zijn en wat je budget is, zou ik persoonlijk eerder naar de P2 kijken. Daarin is veel veranderd, waarin o.a. mijn pijnpunt: makkelijker te fixen idlers enzo. Het is de verbeterde P1.
Dank voor je antwoord. De P2s is inderdaad na het zien van wat reviews wel interessanter en toekomstbestendiger. Is rechtstreeks bestellen bij Bambu slim? ik ga er even vanuit dat verzendtijd wel even duurt?

• Daan_
  • Laatst online: 31-10 19:09

Daan_

Alles op zijn tijd !!

P1S AMS 2 combo en P2S Combo rechtstreeks bij Bambu besteld. En prima service. Kan alleen zijn dat ze meerdere pakketen er van maken. Zo kreeg ik de P1S via DPD en de AMS 2 en extra's via DHL. De P2S had ik binnen week binnen.

Als goed heb is er nog een actie met 20 euro korting als je inschrijft voor nieuws brief. En anders is dit een 10 euro.

Houdt er ook mee dat er een BTW correctie komt van 19% naar 21%. Valt dan nog steeds mee. Was inclusief verzenden voor de P2S combo zo'n 757 kwijt.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• CrashOverDrive
rafvhoof schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:38:
Ik heb een aantal van deze "bakjes" in gebruik.
Zoiets heb ik ook in gebruik :Y
Werkt prima, ik heb ze in bewaarbakken met luchtvochtigheidsmeters (de meter in de bak, niet in de korrel tube) en allemaal trekt hij ze van zo'n 50% na het openen naar zo rond de 10% in een uurtje of 6. Wat helemaal prima is voor gewoon bewaren.

En voordeel is ook dat als het filament in de droger gaat, ik ze er gewoon in laat zitten en ze dan ook meedrogen.

Ik gebruik trouwens deze. Lekker weinig fillament nodig en print snel :)

• stomley
Welk type filament gebruiken jullie zelf het meeste? Is dat gewoon PLA?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-10 21:54
stomley schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:47:
Welk type filament gebruiken jullie zelf het meeste? Is dat gewoon PLA?
Ja. Dat is voor de meeste toepassingen prima.

TPU kan leuk zijn als je flexibele of zachte dingen wilt printen. PETG is (simpel gezegd) sterker dan PLA, maar kan wat moeilijker te printen zijn. Beide filamenttypes moet je drogen voor goede printresultaten. Bij PLA hoeft dat niet.

Kort door de bocht is duurder filament vaak makkelijker te printen dan goedkoper filament. Ook kan de variatie bij goedkoper filament wat groter zijn. Bijvoorbeeld in kleur of printmoeilijkheid. Zelf heb ik goede ervaringen met Bambu Lab, Sunlu en Overture. eSUN filament heb ik beduidend meer moeite mee. Maar YMMV.

• stomley
alex3305 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:54:
[...]

TPU kan leuk zijn als je flexibele of zachte dingen wilt printen. PETG is (simpel gezegd) sterker dan PLA, maar kan wat moeilijker te printen zijn. Beide filamenttypes moet je drogen voor goede printresultaten. Bij PLA hoeft dat niet.

Kort door de bocht is duurder filament vaak makkelijker te printen dan goedkoper filament. Ook kan de variatie bij goedkoper filament wat groter zijn. Bijvoorbeeld in kleur of printmoeilijkheid. Zelf heb ik goede ervaringen met Bambu Lab, Sunlu en Overture. eSUN filament heb ik beduidend meer moeite mee. Maar YMMV.
Top! Heb voor nu gewoon van alles wat gehaald om uit te proberen van Bambu zelf om uit te proberen wat fijn is.

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:28
Volgens dit onderzoekje van All3dp.com is 84 procent van al het wereldwijd verkochte 1,75mm filament PLA.
Volgens hetzelfde onderzoek is 73 procent van al het verkochte 1,75mm filament Zwart van kleur. 8)

• alex3305
stomley schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:01:
[...]

Top! Heb voor nu gewoon van alles wat gehaald om uit te proberen van Bambu zelf om uit te proberen wat fijn is.
Dan zit je altijd goed. Ik heb nog nooit problemen gehad met Bambu Lab filament.

• stomley
alex3305 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:54:
[...]

Heb je toevallig nog een tip voor een goeie lijm (als deze nodig is?) en waar te kopen :)

• alex3305
stomley schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:21:
[...]

Heb je toevallig nog een tip voor een goeie lijm (als deze nodig is?) en waar te kopen :)
Ik weet niet wat je wilt plakken?

Voor de build plate heb je in principe geen lijm nodig. Al helemaal niet met de Textured PEI plate. In veel gevallen kun je dan beter de print anders oriënteren in de slicer, een brim, raft, skirt of mouse ears toevoegen om een betere hechting te krijgen. Of gewoon wat langzamer printen. Zo heb ik laatst een asje geprint voor een speelgoed rolkoffertje. Dat heb ik uiteindelijk met een raft gedaan, op 50% en een wat hogere temperatuur +5 graden C ging dat prima.

Ik heb overigens wel lijm liggen voor het geval dat, maar dat is gewone schoollijm van de Wibra. Dat is in veel gevallen namelijk ook gewoon PVA.

Prints lijm ik meestal met houtlijm. Dat is wederom PVA, maar heeft vaak ook toevoegingen zoals biociden. Dat wil ik niet op mijn build plate. Wel is dat eenvoudig schoon te maken en heeft een goede verwerkingstijd. Of secondelijm als de hechting wat twijfelachtig is. Maar secondelijm kan mogelijk een chemische reactie veroorzaken met filament. Daar ben ik dus wat terughoudender in.

Kort door de bocht hè, maak je niet zo druk en ga gewoon lekker printen :). Begin 'klein' en probeer wat uit. Een scraper, een poop bucket, een handvat (bijv. A1) en dat soort dingen. Dat zijn prints van 1 - 2 uur met weinig risico. Een batterij bierkratje is bijvoorbeeld al wat complexer en duurt ook langer. Maar is nog steeds een leuke, kleine print die relatief weinig filament kost.

• stomley
alex3305 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:34:
[...]

Ik weet niet wat je wilt plakken?

Voor de build plate heb je in principe geen lijm nodig. Al helemaal niet met de Textured PEI plate. In veel gevallen kun je dan beter de print anders oriënteren in de slicer, een brim, raft, skirt of mouse ears toevoegen om een betere hechting te krijgen. Of gewoon wat langzamer printen. Zo heb ik laatst een asje geprint voor een speelgoed rolkoffertje. Dat heb ik uiteindelijk met een raft gedaan, op 50% en een wat hogere temperatuur +5 graden C ging dat prima.

Ik heb overigens wel lijm liggen voor het geval dat, maar dat is gewone schoollijm van de Wibra. Dat is in veel gevallen namelijk ook gewoon PVA.

Prints lijm ik meestal met houtlijm. Dat is wederom PVA, maar heeft vaak ook toevoegingen zoals biociden. Dat wil ik niet op mijn build plate. Wel is dat eenvoudig schoon te maken en heeft een goede verwerkingstijd. Of secondelijm als de hechting wat twijfelachtig is. Maar secondelijm kan mogelijk een chemische reactie veroorzaken met filament. Daar ben ik dus wat terughoudender in.

Kort door de bocht hè, maak je niet zo druk en ga gewoon lekker printen :). Begin 'klein' en probeer wat uit. Een scraper, een poop bucket, een handvat (bijv. A1) en dat soort dingen. Dat zijn prints van 1 - 2 uur met weinig risico. Een batterij bierkratje is bijvoorbeeld al wat complexer en duurt ook langer. Maar is nog steeds een leuke, kleine print die relatief weinig filament kost.
Dit helpt mij zoveel :D soms moet ik ook wat langzamer willen doen en niet alles tegelijk willen doen :P
We gaan gewoon beginnen en kijken waar we komen. Als je tips hebt mag je die altijd sturen :D
PepieNL schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:19:
Overigens zijn er maar 15 van de 30 zakjes bruikbaar, de 6L zakken. De overige 15 stuks 4,5L zakken zijn te klein (maar wel superhandig in de rest van het huishouden).
Oh? Ik gebruik ze allemaal. De 4.5L is een 'tight fit' maar het past wel.

• bakkie1985
Daan_ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:34:
P1S AMS 2 combo en P2S Combo rechtstreeks bij Bambu besteld. En prima service. Kan alleen zijn dat ze meerdere pakketen er van maken. Zo kreeg ik de P1S via DPD en de AMS 2 en extra's via DHL. De P2S had ik binnen week binnen.

Als goed heb is er nog een actie met 20 euro korting als je inschrijft voor nieuws brief. En anders is dit een 10 euro.

Houdt er ook mee dat er een BTW correctie komt van 19% naar 21%. Valt dan nog steeds mee. Was inclusief verzenden voor de P2S combo zo'n 757 kwijt.
Ook dank voor jouw antwoord! Zojuist mijn allereerste 3d printer besteld :9 O+ !
Hopelijk ontvang ik het snel! op de website van Bambu lab werd aangegeven verzending rond 31-10 (morgen):
Bambu Lab P2S 3D-printer combo
PLA Basic Starter Classic Pack
PLA CMYK Lithophane Bundle

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

bakkie1985 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:10:
[...]

Ook dank voor jouw antwoord! Zojuist mijn allereerste 3d printer besteld :9 O+ !
Hopelijk ontvang ik het snel! op de website van Bambu lab werd aangegeven verzending rond 31-10 (morgen):
Bambu Lab P2S 3D-printer combo
PLA Basic Starter Classic Pack
PLA CMYK Lithophane Bundle
Ik ben vorige week gestart met een simpele A1. Je hebt een puike printer in huis gehaald met bovenstaande. Ik ben nu aan het wachten op de ams lite. De PLA die ik dinsdag heb besteld bij Bambu komt als het goed is maandag allemaal binnen hier.

Nu nog uitvogelen hoe ik gemakkelijk bepaalde objecten in een print een ander kleurtje maak. Geen idee of dat on Bambu Studio kan of dat ik in een andere app moet zijn.

Hoe maak ik bijvoorbeeld (die letters in onderstaand voorbeeld )F1 rood. En de rest zoals hier zwart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qhjndVb-qRuUVBqs0zvmSd4ubw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWAUbdFiHbMmZvlDL1xjEMv5.jpg?f=fotoalbum_large

• Zilverdael80
Oxigeon schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:53:
[...]
Hoe maak ik bijvoorbeeld (die letters in onderstaand voorbeeld )F1 rood. En de rest zoals hier zwart.
Denk toch echt dat je daarvoor de PC app 'Bambu Studio' nodig gaat hebben.
Vanaf je mobiel kan je alleen eigenlijk de objecten 1:1 overnemen zoals ze op makerworld staan

• PepieNL
mphilipp schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:58:
[...]

Oh? Ik gebruik ze allemaal. De 4.5L is een 'tight fit' maar het past wel.
..valt van stoel 8)7 ok...! Dan ga ik wat zakjes terug claimen :+

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Zilverdael80 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:11:
[...]

Denk toch echt dat je daarvoor de PC app 'Bambu Studio' nodig gaat hebben.
Vanaf je mobiel kan je alleen eigenlijk de objecten 1:1 overnemen zoals ze op makerworld staan
Bedankt voor je antwoord. Ik kan in dur bambu studio volgens mij alleen maar per laag aangeven welke kleur het moet worden. Maar dat moet ik even uitvogelen.

Gisteren heb ik mijn ams lite en 10 rollen pla binnen gekregen. Nu is de eerste print bezit die uit meerdere kleuren bestaat (de a1 toolbox). Het werkt toxh allemaal fijn. Je voert de pla in en de rest wordt gedaan door de machine zelf. Een verademing tov zelf handmatig van kleur wisselen in een print

Edit: tevens de timelaps functie eens uitgezet. De eerste 2 prints zien er stukken beter uit dan wat ik voorheen heb geprint

[ Voor 7% gewijzigd door Oxigeon op 01-11-2025 12:58 ]

Pagina: 1 ... 119 120 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.