Het heet inderdaad LAN only mode, maar het werkt weldegelijk via WiFi op de printer.Etienne74 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:09:
[...]
Ik zit naar Bambu te kijken om er een aan te schaffen, vraagje. Kan je Bambuddy installeren op je server en dan de printer moet dan dacht ik op je lan poort van een switch. Want wifi kan niet meer.
Of zit het toch net anders?
(W)LANEtienne74 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:09:
[...]
Ik zit naar Bambu te kijken om er een aan te schaffen, vraagje. Kan je Bambuddy installeren op je server en dan de printer moet dan dacht ik op je lan poort van een switch. Want wifi kan niet meer.
Je hebt dan een verloop stekkertje van wifi naar lan nodig.Etienne74 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:09:
[...]
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
FF ranten... Waarom moet elke fabrikant die nu uitkomt met een tool-/nozzlechanger hun filament "besparing" vergelijken met een single-nozzle machine? Ondertussen hebben we genoeg tool-/nozzlechangers om daar mee te vergelijken.
Hell, als je als fabrikant van een toolchanger per sé heel goed uit de verf wil komen, vergelijk je printijden dan met de H2C. Die zijn, nagenoeg, altijd een stuk langzamer zijn.
/rant
Hell, als je als fabrikant van een toolchanger per sé heel goed uit de verf wil komen, vergelijk je printijden dan met de H2C. Die zijn, nagenoeg, altijd een stuk langzamer zijn.
/rant
marke-fuckin'-tering.MC Taz Man schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:57:
FF ranten... Waarom moet elke fabrikant die nu uitkomt met een tool-/nozzlechanger hun filament "besparing" vergelijken met een single-nozzle machine? Ondertussen hebben we genoeg tool-/nozzlechangers om daar mee te vergelijken.
/rant
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ah ja, de "Lieg & Bedrieg"-afdeling, die idd vaak "Marketing & Communicatie" wordt genoemd.
Waarom zou WiFi niet kunnen in combinatie met BamBuddy?
Je BamBuddy installatie moet netwerk technisch bij je printer kunnen komen. Dat kan prima met je printer via WiFi ontsloten en Bambuddy bedraad/ gevirtualiseerd. Mits ze elkaar maar netwerk technisch kunnen bereiken.
Je BamBuddy installatie moet netwerk technisch bij je printer kunnen komen. Dat kan prima met je printer via WiFi ontsloten en Bambuddy bedraad/ gevirtualiseerd. Mits ze elkaar maar netwerk technisch kunnen bereiken.
Netwerk-technisch zit er geen enkel verschil tussen WiFi en bekabeld. Beide gaat over dezelfde protocollen, enkel een ander medium.new_guy schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:31:
Waarom zou WiFi niet kunnen in combinatie met BamBuddy?
Zolang de netwerk configuratie correct is, is er geen enkele reden waarom je niet vanaf een WiFi machine een bekabeld apparaat kan bereiken, of andersom.
Belangrijkste is dat de juiste poorten bereikbaar zijn en beide machines binnen hetzelfde subnet zitten (of over subnetten heen kunnen communiceren).
Al met al; zit je in hetzelfde netwerk, is er technisch geen reden waarom bekabeld -> WiFi niet zou werken.
Het enige waar ik tegenaanloop met Bambuddy is dat ik nu in de "probeerfase" tegen de limiet aanloop van gelijktijdige verbindingen. Ik heb een P1S met daarop een ESP met XTouch, daarnaast een BambuLab integratie in HA.
Als ik met Bambuddy aan het proberen ben (op een andere server) dan krijg ik problemen met BambuStudio dat die geen verbinding met de printer kan krijgen. Bambuddy draait bij mij op Proxmox en voor zover ik kan zien staat alles correct ingesteld. Ik denk dat ik hiermee de limiet heb bereikt van het aantal gelijktijdige verbindingen.
Het idee is nu om het display anders in te gaan zetten waardoor deze niet meer rechtstreeks comminiceert maar via HA of Bambuddy om zo voldoende vrijheid te hebben voor de Bambu of Orca slicer.
Als ik met Bambuddy aan het proberen ben (op een andere server) dan krijg ik problemen met BambuStudio dat die geen verbinding met de printer kan krijgen. Bambuddy draait bij mij op Proxmox en voor zover ik kan zien staat alles correct ingesteld. Ik denk dat ik hiermee de limiet heb bereikt van het aantal gelijktijdige verbindingen.
Het idee is nu om het display anders in te gaan zetten waardoor deze niet meer rechtstreeks comminiceert maar via HA of Bambuddy om zo voldoende vrijheid te hebben voor de Bambu of Orca slicer.
"If it ain't broke, don't fix it!"
Dat zeg ik.MC Taz Man schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:39:
[...]
Netwerk-technisch zit er geen enkel verschil tussen WiFi en bekabeld. Beide gaat over dezelfde protocollen, enkel een ander medium.
Zolang de netwerk configuratie correct is, is er geen enkele reden waarom je niet vanaf een WiFi machine een bekabeld apparaat kan bereiken, of andersom.
Belangrijkste is dat de juiste poorten bereikbaar zijn en beide machines binnen hetzelfde subnet zitten (of over subnetten heen kunnen communiceren).
Al met al; zit je in hetzelfde netwerk, is er technisch geen reden waarom bekabeld -> WiFi niet zou werken.
En daarom begrijp ik deze reactie ook niet.gielie schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:50:
[...]
Je hebt dan een verloop stekkertje van wifi naar lan nodig.
ik gok dat dat sarcasme isEn daarom begrijp ik deze reactie ook niet.
Het mag natuurlijk ook een verloopstekker van lan naar wifi zijn maar dan moet je hem andersom aansluiten. (Dit was een grapje)new_guy schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:46:
En daarom begrijp ik deze reactie ook niet.
Waar ging de vraag oaw over?
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Oh interessant, wist ik niet!Mojo-45 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:06:
Misschien interessant voor de A1/A2 gebruikers.
https://www.youtube.com/watch?v=FNHjUqVnH3Q&t=106s
Ben het wel met hem eens dat het veel ruimte in neemt
Hier nog een filmpje.
YouTube: The Upgrade Every A1 Owner Wanted | SUNLU AMS Lite Heater
Ik heb mijn ams wel erboven staan op zn voet.. maar vrees dat ik dit nergens kan plaatsen
Mja ik heb liever iets plug n playNoxious schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:49:
[...]
Er zijn wel wat cheap ass cameras die OpenIPC kunnen draaien: https://openipc.org/
Ik denk aan 1 v deze
https://www.wyze.com/products/wyze-cam-og
https://www.bol.com/be/nl/p/tapo-c110-beveiligingscamera-binnen-3mp-ultra-hd/9300000039305645/?Referrer=ADVNLGOO002063-S--9300000039305645-PMAX-C-22294620463&gad_source=1&gad_campaignid=22294621633&gbraid=0AAAAAD5OnmNOkdDhV7a1MiBf5kGRQZxEd&gclid=Cj0KCQjw94bTBhDQARIsAN3vv0zouICcaJLMDJ3qHdkFtMRlPU5zfb0GM4U1njZRCVMpU7dg2CmDDaEaAs5xEALw_wcB
https://www.amazon.com/Blink-Mini-2KPlus-1cam-White/dp/B0F3BC8661?ref_=ast_sto_dp&th=1
Ik wil er max 30 voor geven
[ Voor 66% gewijzigd door skank op 23-07-2026 15:10 ]
Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Krijg je wel verbinding als je die twee andere connecties uitschakelt? Want dat is dan een rechtstreeks bewijs. Ik merk zelf wel dat mijn H2C af en toe de verbinding verliest. Na een print moet ik dikwijls Studio even opnieuw starten, want dan ziet ie helemaal geen printers meer. En ik heb verder niets tegen die printer draaien.Gerritjuh schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:22:
Het is volgens mij wel wat beter geworden na een nieuwe Studio beta lijkt het, dus het kan daarin zitten.
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Voel me rijkelijk laat hiermee, maar ik print eigenlijk altijd PLA. Nu wil ik wat dingetjes in PETG hebben voor buiten. Wat zijn merken filament die hier prettig voor zijn?
Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.
Sunlu, esun, maar ik gebruik sinds laat ook aurapol en die is ook super goed en mooi !Karp schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:35:
Voel me rijkelijk laat hiermee, maar ik print eigenlijk altijd PLA. Nu wil ik wat dingetjes in PETG hebben voor buiten. Wat zijn merken filament die hier prettig voor zijn?
Valt met PETG een beetje te printen op een A1 zonder kast eromheen? Ik wilde eigenlijk ook e.e.a. voor buiten printen, maar met PLA komt het meestal wel goed van de plaat af en begreep dat PETG toch wel wat lastiger is?
Gaat prima, maar je moet wel zorgen dat je PETG goed droog is. Dus een droger is een must.idef1x schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:33:
Valt met PETG een beetje te printen op een A1 zonder kast eromheen? Ik wilde eigenlijk ook e.e.a. voor buiten printen, maar met PLA komt het meestal wel goed van de plaat af en begreep dat PETG toch wel wat lastiger is?
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Ik heb PETG echt nog nooit gedroogdJustRob schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:55:
Gaat prima, maar je moet wel zorgen dat je PETG goed droog is. Dus een droger is een must.
Misschien voor jouw situatie en de merken die jij koopt.
Ik houd mijn PLA ook gewoon in de doos waarin hij kwam...ook nog nooit gedroogd en blijft goed gaan, vandaar dat ik nog niet aan de PETG durf ;-) Nou ja misschien maar eens een keer een rol kopen om te proberen..
Idemvassago schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:09:
[...]
Ik heb PETG echt nog nooit gedroogdEen must zou ik het zeker niet noemen.
Wat ik wel overweeg is om een cold plate te bestellen,.. en een andere camera
[ Voor 7% gewijzigd door skank op 24-07-2026 09:47 ]
dat zijn toch allemaal fabeltjes. Ik heb ook nog nooit gedroogd.JustRob schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:55:
[...]
Gaat prima, maar je moet wel zorgen dat je PETG goed droog is. Dus een droger is een must.
Of het aan het merk ligt weet ik niet. Zowel Bambu als Sunlu PETG geprint en met drogen waren de prints veel strakker. Maar de ruimte waarin ik print heeft dan ook regelmatig een luchtvochtigheid van >60%. PLA heeft daar overigens geen enkel probleem mee.vassago schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:09:
[...]
Ik heb PETG echt nog nooit gedroogdEen must zou ik het zeker niet noemen.
maar het verschilt inderdaad ook per merk en situatie. Dus als je print niet lukt, moet je variabelen gaan aanpassen. En bij PETG is drogen dan wel vaak de logischte.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Als je dit zelf terugleest, denk je dan dat iemand hier een zinnig antwoord op kan geven?einz schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:57:
Wat voor accessoires zijn aan te raden om mee te bestellen als je de boel wat wil ontdekken?
We hebben geen idee wat je hebt en wat je plannen zijn.
Moah, ik bestel dit soort dingen bij temu of Ali.skank schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:46:
[...]
Idem
Wat ik wel overweeg is om een cold plate te bestellen,.. en een andere cameraBest van bambu zelf zeker? Ze zijn wel duur
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh. BMW iX1 67kWh.
Mijn ervaring is merk specifiek, Bambu nooit problemen, eSUN goed drogen anders is de print echt minder, vooral de transparant filament.JustRob schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:03:
[...]
Of het aan het merk ligt weet ik niet. Zowel Bambu als Sunlu PETG geprint en met drogen waren de prints veel strakker. Maar de ruimte waarin ik print heeft dan ook regelmatig een luchtvochtigheid van >60%. PLA heeft daar overigens geen enkel probleem mee.
maar het verschilt inderdaad ook per merk en situatie. Dus als je print niet lukt, moet je variabelen gaan aanpassen. En bij PETG is drogen dan wel vaak de logischte.
Fillament! Dat kleine beetje waar de printer mee komt (als sommige modellen uberhaupt nog met filament komen) ben je enorm rap doorheen.einz schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:57:
Wat voor accessoires zijn aan te raden om mee te bestellen als je de boel wat wil ontdekken?
En niks is zo'n grote domper als direct dag twee te moeten wachten op niew filament.
Hmm, PETG HF moet toch wel gedroogt worden. geregeld dat het niet lekker print. Even in de droger en dan print het als trein. Dus ja, kan echt wel nodig zijn.de Peer schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:03:
[...]
dat zijn toch allemaal fabeltjes. Ik heb ook nog nooit gedroogd.
Maar denk wel dat het wel wat verschil waar je de rollen hebt.
Ik heb het geheel op zolder, en daar hangt mijn was ook, dus wil daar wel wat vochtig zijn, dat kan een reden zijn.
TPU, ABS, ASA drogen is ook een must, print anders ook niet goed.
PLA daarin tegen kan heel wat hebben, alleen ESUN moet het soms even, anders is het erg bros.
LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Deze scheelt al watRobSig schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:19:
[...]
Moah, ik bestel dit soort dingen bij temu of Ali.
https://www.amazon.com.be...bu-Bambulab/dp/B0FVFFWXK2
Of vind je nog goedkoper? Is die trouwens even goed als bambu?
[ Voor 67% gewijzigd door _ferry_ op 25-07-2026 01:14 . Reden: hele lange link verwijderd ]
Die URL mag echt nog wat opgeschoond worden van trackers etc. Dit is alles wat nodig is in zo'n URL:skank schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:43:
[...]
Deze scheelt al wat
http.s://www.amazon.com.be/-/nl/IdeaFormer-temperatuur-printplaat-Bambu-Bambulab/dp/B0FVFFWXK2/ref=sr_1_4?adgrpid=189284742137&dib=eyJ2IjoiMSJ9.xTz34DcE4GzeBsYBuqjVPQG-vFIBcfsUX5aDxzIk5cZROAMdg8jQ6u8gvOuAEQJr7tOww5hk6y4Nu7DLAWNCoQxBQ8yJveO4c5gzixI-YFwknUls34ceLBIuMUG9ukedWbwwDgtBrOSXbMZktwskqdmJfjpIzdcOJuLr1fSKtpvKAJ2OA2NZ4rd-Tdmmz3_ZDnq0MJe3UcksHylZ54gazup876akvqnIlBzzXyEsiCHzssjUcTohhN251Q0vBcs9KwGuV6swJVQIrMQQnu-SZ8DJMGy7rHqe0m9oL2mGh0Y.ac-ZmXpudwDvT-uv8FVkoU5Gjmn7IYs_ZngGr_NNTR8&dib_tag=se&gad_source=1&hvadid=792387694557&hvdev=c&hvlocphy=9197584&hvnetw=g&hvqmt=e&hvrand=8886600354355162305&hvtargid=kwd-2481229996715&hydadcr=22648_2272212&keywords=bambu+cool+plate+supertack+pro+a1&mcid=3898345adc1139e7801323a1f26bf40a&qid=1784882497&sr=8-4
Sometimes you need to plan for coincidence
Of deze even goe?Hmmbob schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:44:
[...]
Die URL mag echt nog wat opgeschoond worden van trackers etc. Dit is alles wat nodig is in zo'n URL:
https://www.amazon.com.be/-/nl/YOOPAI-Koudbouwplaat-257-Dubbelzijdig-Temperatuur/dp/B0DQY4FFFC/
Rond de € 10 moet kunnen. ff op temu kijken!skank schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:43:
[...]
Deze scheelt al wat
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh. BMW iX1 67kWh.
Haha ja, maar dat leek me nogal een no-brainer eigenlijk XDIschium schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:24:
[...]
Fillament! Dat kleine beetje waar de printer mee komt (als sommige modellen uberhaupt nog met filament komen) ben je enorm rap doorheen.
En niks is zo'n grote domper als direct dag twee te moeten wachten op niew filament.
Rond de 10 ? owla waar vind jij dat?
Met invoerkosten zit ik aan 15,83 voor deze
https://www.temu.com/be-nl/voor-x1-p1p-a1-cool-plate-bouw-dubbelzijdige--256x256mm-warmtebed-3d-printer-onderdeel-g-601105638945238.html
Ik twijfel wel of die even goed is
Top!skank schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:45:
[...]
Sunlu, esun, maar ik gebruik sinds laat ook aurapol en die is ook super goed en mooi !
En maakt het buiten nog uit welke kleur je kiest? Alsin, wit wordt minder heet of zwart is steviger oid?
Dat denk ik niet. kleur doet er niet toe, type materiaal welKarp schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:40:
[...]
Top!
En maakt het buiten nog uit welke kleur je kiest? Alsin, wit wordt minder heet of zwart is steviger oid?
Nah, net m'n eerste TPU print gestart
Uiteraard, schoenen
Specifiek deze, op 111,9%, zonder supports... We gaan zien hoe goed de plaat plakt
[ Voor 24% gewijzigd door MC Taz Man op 25-07-2026 17:34 ]
Ik denk dat er legio personen zijn die uit interesse eens zijn begonnen zonder specifiek doel. En na x weken/maanden/prints dacht verdomd had ik direct maar dit matje of deze nozzle besteld. Dus ja.vassago schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:15:
[...]
Als je dit zelf terugleest, denk je dan dat iemand hier een zinnig antwoord op kan geven?
We hebben geen idee wat je hebt en wat je plannen zijn.
PETG vervormt niet snel in de zon, maar als je print lang in de volle zon staat, of achter glas, dan zou ik liever geen donkere kleur kiezen.Karp schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:40:
[...]
Top!
Voor buiten ongeschikt dus?IMirjamI schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:15:
[...]
PETG vervormt niet snel in de zon, maar als je print lang in de volle zon staat, of achter glas, dan zou ik liever geen donkere kleur kiezen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Volgens mij is PETG prima geschikt voor buiten. Ik gebruik meestal ASA, maar PETG gaat ook prima.
Daarnaast heb ik een vogelhuisje in PLA al een tijdje hangen, gaat ook goed, al zou ik daar geen gewicht aan durven hangen.
zullen we het weer over Bambu gerelateerde zaken hebben? Voor Filament is een apart topic.
Ik zit in de knoei met mn printer.
Ik had tot vandaag in bambu slicer mijn printer via lan geconnecteerd en die noemde printer x
Nu heb ik zopas bambuddy draaiende, en hierop de virtuele printer aangemaakt met naam printer y. (dus de printer zit ook in dev mode)
Vervolgens heb ik het certificaat aangepast.
Nu als ik de slicer terug open, zie ik nog de oude printer x staan en dan klik ik toevoegen printer y aan, en dan zie ik hem telkens wisselen tss printer x en y
Hoe komt het dat hij printer x nog ziet want hij zit toch niet meer in die modus?
Als ik printer x verwijder, is y er ook uit...
Ik wil dus enkel y, wie kan helpen?
Ik had tot vandaag in bambu slicer mijn printer via lan geconnecteerd en die noemde printer x
Nu heb ik zopas bambuddy draaiende, en hierop de virtuele printer aangemaakt met naam printer y. (dus de printer zit ook in dev mode)
Nu als ik de slicer terug open, zie ik nog de oude printer x staan en dan klik ik toevoegen printer y aan, en dan zie ik hem telkens wisselen tss printer x en y
Hoe komt het dat hij printer x nog ziet want hij zit toch niet meer in die modus?
Ik denk wel aan dingen in de tuin. Misschien dan maar een tintje lichter nemen dan zwart!IMirjamI schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:15:
[...]
PETG vervormt niet snel in de zon, maar als je print lang in de volle zon staat, of achter glas, dan zou ik liever geen donkere kleur kiezen.
Heb vrij veel zwarte en donkerblauwe tuin objecten al jaren in de tuin en die staan vol in de zon te bakken. Gebeurt helemaal niets mee en zien er nog zo uit zoals ik ze geprint heb. Je kunt dus rustig donkere kleuren gebruikenIMirjamI schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:15:
[...]
Devmode verhindert het gebruik van de mobiele app. Niet bambu studio, ik ga er vanuit dat je dat met slicer bedoeld. Dus het klopt dat je het nog steeds ziet en naar toe kan wisselen. Wil je dat niet dan kan je het ontkoppelen (door op het deurtje met het pijltje te klikken) of de printer in een ander netwerksegment zetten waar bambuddy wel bij kan maar de autodiscovery van bambu studio niet.skank schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:23:
Ik zit in de knoei met mn printer.
effe langs de groothandel voor een portie geduld, je bent zo barstensveel tijd kwijt met wachten op je printeinz schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:57:
maar serieus.....echt een paar rollen filament want je geraakt rap door het spul heen. Lekker beginnen met een zwik PLA en ik heb nu een rol PETG en ASA gekocht om eens wat buitenspul te printen (zoals een anti-spill voerbakje voor onze kwartels).
Filament is ook prima geschikt om je lijstje te zetten voor Sinterkerstverjaardag
Inderdaad, ik twijfel al of ik een 2e printer er naast moetFraggert schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:37:
[...]
effe langs de groothandel voor een portie geduld, je bent zo barstensveel tijd kwijt met wachten op je print
Tis opgelost, ik had een poortconflict met mosquittoVesper64 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:06:
[...]
Devmode verhindert het gebruik van de mobiele app. Niet bambu studio, ik ga er vanuit dat je dat met slicer bedoeld. Dus het klopt dat je het nog steeds ziet en naar toe kan wisselen. Wil je dat niet dan kan je het ontkoppelen (door op het deurtje met het pijltje te klikken) of de printer in een ander netwerksegment zetten waar bambuddy wel bij kan maar de autodiscovery van bambu studio niet.
Ook maar even hier melden, recent overgestapt van een hele oude creality naar een X2D. Tot nu toe zeer tevreden, alleen het dual nozzle gebeuren gaat me nog niet zo goed af. Laatst had ik ineens zo’n toren op z’n kant liggen met een mislukte print tot gevolg. Gelukkig is dit vooral een nice-to-have voor mijn gebruik. Dan trekt de AMS maar een keer vaker het filament terug.
Kan echt iedereen die een wat oudere printer heeft de stap aanbevelen.
Kan echt iedereen die een wat oudere printer heeft de stap aanbevelen.
Ik laat de laatste tijd geregeld ASA stukken printen en was nu aan het kijken om te upgraden van mijn 2dehands creality open printer naar een closed. Ik ben eigenlijk nog redelijk 'beginner' qua printen omdat op de creality eingelijk enkel zeer simpele single color prints deed en vooral altijd aan het prutsen was
Zijn er hier mensen die recent een afweging tussen de P1S Combo (met ams 2) en de P2S hebben gemaakt? Van reviews die ik lees zijn de upgrades allemaal minimaal maar ik kan er geen waarde aan hechten. Ik gebruik nu geen onboard scherm, ik heb geen progress camera die werkt en een hotend veranderen is een nachtmerrie.
Doel is vooral voor mezelf, ook kunnen UV bestendige dingen printen zonder eerst 2u te troubleshooten. Closed want anders moet ik teveel stofzuigen en kindervingertjes. Voorts ook samen met zoon en dochterlief door de academy lopen dat ze (onder begeleiding eerst) ook dingen kunnen printen. Voor dat laatste punt dus Bambu ecosysteem want het lijkt zeer userfriendly.
TL;DR is de €150 extra worth it of kan ik beter voor dat geld op de P1S de betere bodemplaat, een 0.2mm hotend hardened steel en nog 6 rollen filament kopen.
Zijn er hier mensen die recent een afweging tussen de P1S Combo (met ams 2) en de P2S hebben gemaakt? Van reviews die ik lees zijn de upgrades allemaal minimaal maar ik kan er geen waarde aan hechten. Ik gebruik nu geen onboard scherm, ik heb geen progress camera die werkt en een hotend veranderen is een nachtmerrie.
Doel is vooral voor mezelf, ook kunnen UV bestendige dingen printen zonder eerst 2u te troubleshooten. Closed want anders moet ik teveel stofzuigen en kindervingertjes. Voorts ook samen met zoon en dochterlief door de academy lopen dat ze (onder begeleiding eerst) ook dingen kunnen printen. Voor dat laatste punt dus Bambu ecosysteem want het lijkt zeer userfriendly.
TL;DR is de €150 extra worth it of kan ik beter voor dat geld op de P1S de betere bodemplaat, een 0.2mm hotend hardened steel en nog 6 rollen filament kopen.
Ik heb de P1S nu bijna 2 jaar, en heb nog nooit behoeft gehad om en .2mm hotend aan te schaffen; tenzij je zeer fijn spul wilt maken. Voor detailwerk gebruik dan gewoon een kleinere laagdikte. Een hardend hot end is nooit weg, maar ik heb nog mijn originele spuitmondje er op zitten. Denk dat hij nu ~1400 uur heeft gedraaid.
En een betere bodemplaat? zou kunnen als je een ander dan de standaard ondergrond wilt hebben op je model, maar of dat béter is? Misschien anders...Een siliconen kapje voor op je hotend, dat is het enige onderdeel wat bij mij versleten is, door een enkele keer een "blob" die verkeerde dingen gaat doen.
En een betere bodemplaat? zou kunnen als je een ander dan de standaard ondergrond wilt hebben op je model, maar of dat béter is? Misschien anders...Een siliconen kapje voor op je hotend, dat is het enige onderdeel wat bij mij versleten is, door een enkele keer een "blob" die verkeerde dingen gaat doen.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
ok dus de P1S met 10 extra rollen filament
Als je serieus ASA wil printen zou ik wat meer uitgeven en een X2D nemen.
Die heeft een chamber heater, bijna een must voor ASA.
Ja het kan op een P1S, heb ik ook tijden gedaan, maar dan moet je wel minstens 30 minuten willen wachten voordat je begint met printen om de kamer op temp te krijgen.
@rinkel Ik heb nog nooit ASA geprint, maar het merendeel van mijn hobby is met ABS geprint, gaat prima, met een P1S. Is de warmte behoefde zo verschillend tussen ABS en ASA?
[ Voor 26% gewijzigd door Naalroc op 29-07-2026 20:28 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
ASA is zelfs iets makkelijker dan ABS.Naalroc schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:27:
@rinkel Ik heb nog nooit ASA geprint, maar het merendeel van mijn hobby is met ABS geprint, gaat prima, met een P1S. Is de warmte behoefde zo verschillend tussen ABS en ASA?
Een P1S kan het ook wel, maar de X2D is daar veel beter in. Als je goede laagsterkte wil is 60+ graden in de kamer beter. ABS en ASA hebben al geen top laagsterkte, dus elk beetje extra is meegenomen.
Ik heb het ook een paar jaar gedaan op een P1S, maar merkte dat mijn Voron dat veel beter deed, want kamer werd veel heter. Nu print ik ABS/ASA met de X2D en merk dat de laagsterkte enorm veel beter is geworden.
Maar als het je lukt, dan helemaal prima natuurlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 29-07-2026 22:23 ]
Tja, jij heb nu vergelijkingsmateriaal, en het is goed om dat te weten, dat kan als je beide machines hebt. Dat ik was tevreden met de sterkte van mijn ABS, maar had géén vergelijkingsmateriaal. Dat nu te weten versterkt mijn ambitie om zelf een X2D aan te schaffen, maar kon dat nog niet goed aan mezelf verkopen, multicolor doe ik eigenlijk vrij weinig, maar gaat natuurlijk wel veel sneller en beter met de X2D met de dubbele koppen.
Ik vind de lijn P1S -> P2S -> X2D nu niet echt een enorme verbetering eerlijk gezegd. De H serie is pas echt een upgrade, niet alleen kwa grootte, maar vooral vanwege bouwkwaliteit, geluidsproductie en airflow.Naalroc schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:31:
Tja, jij heb nu vergelijkingsmateriaal, en het is goed om dat te weten, dat kan als je beide machines hebt. Dat ik was tevreden met de sterkte van mijn ABS, maar had géén vergelijkingsmateriaal. Dat nu te weten versterkt mijn ambitie om zelf een X2D aan te schaffen, maar kon dat nog niet goed aan mezelf verkopen, multicolor doe ik eigenlijk vrij weinig, maar gaat natuurlijk wel veel sneller en beter met de X2D met de dubbele koppen.
Ik heb het al eerder gezegd, ik had liever een kleine H1D (ofzo) als X2D gehad.
De X2D voelt gewoon aan als een P1S, met wat verbeteringen, eigenlijk dus een P2D.
Dat allemaal gezegd hebbende, ik print vaker op de X2D dan op de H2D of de Voron. Het is een prettig formaat, de chamber heater is superfijn bij ABS/ASA/PC (geen zorgen over slechte prints en deze materialen printen nu net zo makkelijk als PLA), de kleine belt pitch (GT1.5 ipv GT2.0) en de extra nozzle, die ik voornamelijk voor support gebruik.
Wat overigens hier ook wel eens gemeld is, en wat ik kan bevestigen: De X2D is beter in het printen van miniaturen dan de H2D.
Ik wist dit allemaal op voorhand en heb toch de X2D gekocht.11
1Eigenlijk een prima werkpaard.11
[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 30-07-2026 00:05 ]
Ik kwam van de Ender 3 Pro af en naar een P2S (+AMS2) gegaan een maand of 8 geleden, en de P2S is zeker ook een werkpaard geweest sindsdien. Misschien twee gefaalde prints gehad op 1000+ uur printen. Voornamelijk Bambu's PLA Matte, regulier PLA of soms silk, maar ook wat PETG hier en daar.
Toen de X2D uit kwam dacht ik even dat ik de boot had gemist met mijn P2S aankoop, maar er zijn weinig extra features die ik echt zou gebruiken; en de 'opstartprobleemjes' en software die nog niet helemaal klaar leek geeft mij het idee dat de P2S een meer doordachte printer is dan de X2D. Hopelijk voor de X2D gebruikers is dat inmiddels opgelost.
Toen de X2D uit kwam dacht ik even dat ik de boot had gemist met mijn P2S aankoop, maar er zijn weinig extra features die ik echt zou gebruiken; en de 'opstartprobleemjes' en software die nog niet helemaal klaar leek geeft mij het idee dat de P2S een meer doordachte printer is dan de X2D. Hopelijk voor de X2D gebruikers is dat inmiddels opgelost.
Ik ben al een tijdje aan het printen en het bevalt me meer en meer.
Ik heb echter een A1 met ams lite.
Nu komt de vraag of het de moeite is om toch te upgraden naar een P1S,P2S, H2S...
Wat is jullie mening hierover? En is het de meerprijs waard?
Nu komt de vraag of het de moeite is om toch te upgraden naar een P1S,P2S, H2S...
Nou ben ik niet echt de juiste persoon die vraag te beantwoorden, ik ben echt een zeer laagdrempelige hobbyprinter met mijn P1S.skank schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:34:
ik heb echter destijds wel de keuze gemaakt voor de P1S gezien de bestgeringe(IMHO) meerprijs tov de A1 met de gok op het printen van ander filament dan PLA. Daar is het tot op heden niet van gekomen want verhuisd dus drukdrukdruk, maar ik ben blij dat ik de mogelijkheid wel heb.
Ik heb inmiddels wat ABS, ASA en PETG liggen.
Het gaat er om wat jij van plan bent, als je dat helder hebt kunnen we je gerichter helpen met de inschatting of een upgrade een slim plan is of dat je beter een vracht filament voor je A1 kunt laten aanrukken en je suf printen met PLA
Wel ik print vooral in pla en petg.Fraggert schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:46:
[...]
Nou ben ik niet echt de juiste persoon die vraag te beantwoorden, ik ben echt een zeer laagdrempelige hobbyprinter met mijn P1S.
ik heb echter destijds wel de keuze gemaakt voor de P1S gezien de bestgeringe(IMHO) meerprijs tov de A1 met de gok op het printen van ander filament dan PLA. Daar is het tot op heden niet van gekomen want verhuisd dus drukdrukdruk, maar ik ben blij dat ik de mogelijkheid wel heb.
Ik heb inmiddels wat ABS, ASA en PETG liggen.
Het gaat er om wat jij van plan bent, als je dat helder hebt kunnen we je gerichter helpen met de inschatting of een upgrade een slim plan is of dat je beter een vracht filament voor je A1 kunt laten aanrukken en je suf printen met PLA
De vraag is of ik ook in ASA of ABS zou printen.. want anders lijkt het me duurkoop en waste of money om te upgraden, verschil in pla en petg ga ik niet zien?
Dus wat zou ik dan printen in asa of abs is misschien ook de vraag, i dunno
Platgeslagen is het dus nu de vraag of jij, met wat je wilt gaan printen, tegen de tekortkomingen restricties aanloopt van de A1, en dat weet jijskank schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:08:
Dus wat zou ik dan printen in asa of abs is misschien ook de vraag, i dunno
Lol eerlijk voorlopig nog niet.. al droog ik mijn petg bv nog niet, en vind ik het onhandig dat de ams boven mn A1 staat. Er is nu wel een droger uit voor de ams lite, maar ik kan hem in de kast niet naast mn A1 zetten.Fraggert schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:33:
[...]
Platgeslagen is het dus nu de vraag of jij, met wat je wilt gaan printen, tegen de tekortkomingen restricties aanloopt van de A1, en dat weet jij.
En ja upgradekoorts soms, en het ziet er ook beter uit in een case met ams erop...
Hoeveel zou ik ook nog krijgen voor de A1 en ams lite... Is ook te zien hoeveel ik verlies.
ja ik zit wat in dezelfde boot
mijn oude creality is op het punt dat ik hem niet meer gebruik omdat ik opkijk tegen het werk.
Een vriend heeft de A1 en zegt, zeker de AMS kopen. Nu laat ik geregeld ASA printen omdat ik voornamelijk met buitenprojecten bezig ben dus dan dacht ik, gesloten kamer dus P1S met AMS2. Maar dan kijk je naar een upgrade van €150 voor de P2S die nog wa kinderziektes heeft maar wel langer futureproof is dan de P1S en heeft wat gemaksupgrades.
Dan hoor je hier, voor nog eens €150 meer heb je de X2D en die is echt wel beter voor ASA, stiller is en betere filters heeft, en vooral een tweede nozzle.
Het komt allemaal zo wat over als een iPad kopen met altijd minimal upgrades voor een meerkost.
Als je dan begint te zoeken in de prijscategorie van de X2D dan krijg je, net zoals hierboven, vaak de opmerking dat de X2D wat vlees nog vis is en dat je beter ofwel nog een premium oplegt voor de H series, of beter naar een concurerend merk gaat omdat Bambu helemaal naar de closed source gaat. Sinds een prijsdaling kosten de snapmaker u1 en de X2D exact evenveel.
Dat laatste valt misschien buiten wat hier gepost mag worden, maar ik bekijk een 3D printer als een tool en als het over meer dan €500 begint te gaan dan begin ik wel wat onderzoek te doen voor ik wat koop.
mijn oude creality is op het punt dat ik hem niet meer gebruik omdat ik opkijk tegen het werk.
Een vriend heeft de A1 en zegt, zeker de AMS kopen. Nu laat ik geregeld ASA printen omdat ik voornamelijk met buitenprojecten bezig ben dus dan dacht ik, gesloten kamer dus P1S met AMS2. Maar dan kijk je naar een upgrade van €150 voor de P2S die nog wa kinderziektes heeft maar wel langer futureproof is dan de P1S en heeft wat gemaksupgrades.
Dan hoor je hier, voor nog eens €150 meer heb je de X2D en die is echt wel beter voor ASA, stiller is en betere filters heeft, en vooral een tweede nozzle.
Het komt allemaal zo wat over als een iPad kopen met altijd minimal upgrades voor een meerkost.
Als je dan begint te zoeken in de prijscategorie van de X2D dan krijg je, net zoals hierboven, vaak de opmerking dat de X2D wat vlees nog vis is en dat je beter ofwel nog een premium oplegt voor de H series, of beter naar een concurerend merk gaat omdat Bambu helemaal naar de closed source gaat. Sinds een prijsdaling kosten de snapmaker u1 en de X2D exact evenveel.
Dat laatste valt misschien buiten wat hier gepost mag worden, maar ik bekijk een 3D printer als een tool en als het over meer dan €500 begint te gaan dan begin ik wel wat onderzoek te doen voor ik wat koop.
Bijkomstig is dat de camera op de A1 brak is, dat stoort me wel en ging anders een aparte camera kopen ook. en mss de ams lite droger..
Of misschien ook niet en enkel de camera
Of misschien ook niet en enkel de camera
Ik snap je dilemma, voor net iets meer heb je iets beters, maar dan is er nog een beter model voor nog iets meer.dafz0r schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:00:
ja ik zit wat in dezelfde boot
Wat ga je printen? Is dat heel veel ASA/ABS, dan loont een verwarmde kamer absoluut.
Als het echter af en toe is, dan volstaat een P1S of P2S ook, maar dan gewoon net iets minder goed en het voorverwarmen van de kamer duurt gewoon langer en je haalt die 60+ graden niet.
Voor af en toe een ABS/ASA printje is dat natuurlijk prima.
Aan de andere kant moet je je afvragen: Als je zoveel ASA/ABS gaat printen, wil je die gifstoffen in je huis? dus waar ga je printen?
Welke kinderziektes heeft de P2S dan?dafz0r schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:00:
voor de P2S die nog wa kinderziektes heeft maar wel langer futureproof is dan de P1S en heeft wat gemaksupgrades.
Ik had voor de P2S gekozen ipv de X2D omdat tweede nozzle (wat mij handig leek) van de X2D vooral voor support te gebruiken is en niet zozeer voor sneller 2 filamenten te printen, zo heb ik althans de reviews begrepen.
Ik heb ook niet zoveel gemerkt van P2S kinderziektes gelukkig
De X2D had er wel wat (en ik weet niet of de software al is opgekapt dat je weer auto-arrange op het hele bed kan doen als je de 2e kop niet gebruikt).
De X2D had er wel wat (en ik weet niet of de software al is opgekapt dat je weer auto-arrange op het hele bed kan doen als je de 2e kop niet gebruikt).
Ik ga voornamelijk gewoon standaard PLA printen denk ik. Op dit moment ben ik echter bezig met een paar projecten in mijn tuin en heb ik een set van connectoren enzo laten printen voor mijn robotmaaier.rinkel schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:17:
[...]
Ik snap je dilemma, voor net iets meer heb je iets beters, maar dan is er nog een beter model voor nog iets meer.
Wat ga je printen? Is dat heel veel ASA/ABS, dan loont een verwarmde kamer absoluut.
Als het echter af en toe is, dan volstaat een P1S of P2S ook, maar dan gewoon net iets minder goed en het voorverwarmen van de kamer duurt gewoon langer en je haalt die 60+ graden niet.
Voor af en toe een ABS/ASA printje is dat natuurlijk prima.
Aan de andere kant moet je je afvragen: Als je zoveel ASA/ABS gaat printen, wil je die gifstoffen in je huis? dus waar ga je printen?
Ik heb echter gemerkt dat vele van mijn gadgets die in de keuken staan allemaal 'afzien' omdat die vaak in het volle daglicht staan de hele dag. Daarmee werd mij aangeraden om ASA of ABS te printen omdat die minder snel aangetast worden door UV.
Heb ff snel gekeken en heb de laatste 6maanden voor ongeveer aan €350 (inclusief €75 aan shipping) in ASA laten printen. De PLA dingen laat ik nu bij een vriend printen zonder echte kost, maar dat stopt natuurlijk ook ooit
Was vooral in reviews van de P2S uit eind 2025. Ondertussen was updated reviews gelezen die zeggen dat firmware gewijs veel opgelost is. Modellen zijn beter calibrated out of the box, extrusion tension errors zijn opgelost, fan speed settings etc etc.gielie schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:41:
[...]
Welke kinderziektes heeft de P2S dan?
Ik had voor de P2S gekozen ipv de X2D omdat tweede nozzle (wat mij handig leek) van de X2D vooral voor support te gebruiken is en niet zozeer voor sneller 2 filamenten te printen, zo heb ik althans de reviews begrepen.
Ik had trouwens ook gezien dat de second nozzle op de X2D vooral voor support structures was dus in mijn hoofd valt die af
Zijn hier users die een Bambu hebben en tegelijk een courante printer van een ander merk? Ik vraag me af of de concurrentie ondertussen qua gebruiksvriendelijkheid te vergelijken valt
Die X2D en dan die 2de nozzle mooi petg support interface doen.dafz0r schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:53:
[...]
Ik ga voornamelijk gewoon standaard PLA printen denk ik. Op dit moment ben ik echter bezig met een paar projecten in mijn tuin en heb ik een set van connectoren enzo laten printen voor mijn robotmaaier.
Ik heb echter gemerkt dat vele van mijn gadgets die in de keuken staan allemaal 'afzien' omdat die vaak in het volle daglicht staan de hele dag. Daarmee werd mij aangeraden om ASA of ABS te printen omdat die minder snel aangetast worden door UV.
Heb ff snel gekeken en heb de laatste 6maanden voor ongeveer aan €350 (inclusief €75 aan shipping) in ASA laten printen. De PLA dingen laat ik nu bij een vriend printen zonder echte kost, maar dat stopt natuurlijk ook ooit
[...]
Was vooral in reviews van de P2S uit eind 2025. Ondertussen was updated reviews gelezen die zeggen dat firmware gewijs veel opgelost is. Modellen zijn beter calibrated out of the box, extrusion tension errors zijn opgelost, fan speed settings etc etc.
Ik had trouwens ook gezien dat de second nozzle op de X2D vooral voor support structures was dus in mijn hoofd valt die af
Zijn hier users die een Bambu hebben en tegelijk een courante printer van een ander merk? Ik vraag me af of de concurrentie ondertussen qua gebruiksvriendelijkheid te vergelijken valt
Werkt best goed. Scheelt enorm qua filament.
Was met project bezig, met de P1S en had dat ook even gedaan, maar had telkens de poopchute vol.... Dus dat is totaal niet handig. Maar X2D wel.
Enige nadeel is, had ook support materiaal gekocht hiervoor, maar dat werkt minder dan gewoon petg.
LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ik zat in hetzelfde schuitje en heb laatst de oversteek gemaakt van de a1 met ams lite naar de p2s combo.skank schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:34:
Ik heb de printer in de woonkamer staan. Dus de p2s ziet er wat beter uit in mijn woonkamer. Verder heb ik het idee dat de prints ook beter zijn met de gesloten ruimte.
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Ik ga het toch niet doen denk ik, zoveel asa zal ik niet printen. Denk dat het dan interessanter is om een sunlu dryer voor de ams lite te kopen. Daar zal ik vermoedelijk meer bij hebben (en mooiere prints). Als ik dan es 1 of 2 modellen in asa wil, dan vraag ik het aan vriend of op mn werk ;)Oxigeon schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:02:
[...]
Ik zat in hetzelfde schuitje en heb laatst de oversteek gemaakt van de a1 met ams lite naar de p2s combo.
Ik heb de printer in de woonkamer staan. Dus de p2s ziet er wat beter uit in mijn woonkamer. Verder heb ik het idee dat de prints ook beter zijn met de gesloten ruimte.
Zou je die sunlu dryer ook boven je A1 kunnen plaatsen? Een camera koop ik dan nog eens apart.
WAt zou er eigenlijk gebeuren als ik toch asa doe met mijn printer? Hij staat bij mij in dichte kast. PTU doet hij wel he dacht ik, zelf nog niet gedaan.
[ Voor 9% gewijzigd door skank op 30-07-2026 19:15 ]
Ik durf het niet heel stellig te zeggen, maar ik heb gehoord dat er mensen zijn die met een A1 ABS printen met een doos eroverheen. Misschien lukt het. Het kan per print verschillen. Ik heb met de X1C ASA geprint en dat ging de ene keer goed, en de andere keer minder. Van een grote print wil wel eens een hoek loslaten. Lijmstick op de engineering plate wil dan wel eens helpen, maar ook de temperatuur doet ertoe heb ik gemerkt.skank schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:14:
WAt zou er eigenlijk gebeuren als ik toch asa doe met mijn printer? Hij staat bij mij in dichte kast. PTU doet hij wel he dacht ik, zelf nog niet gedaan.
En zelfs met de H2C had ik laatst een grote/brede print die een klein beetje liftte in het hoekje. Ondanks lijm en de heater. Nou had ik die lijm wel een beetje liberaal kris kras gedaan, dus het kan makkelijk dat ik dat ene hoekje had overgeslagen. Het is een experiment waard.
Zet er een doos overheen, en mijn tip: een grote strandhanddoek. Dan het bed een kwartier oid aan zetten op 100C. En dan je print starten...en bidden....
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
ik herken dit omdat ik ook de X1C had en nu de H2C. Maar blijft dit ook zo nadat je (bij een print waar het een keer niet print en in 1x perfect is) een brim of mouse ears op de hoeken hebt gedaan? Voor haakse hoeken?mphilipp schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:26:
[...]
Ik durf het niet heel stellig te zeggen, maar ik heb gehoord dat er mensen zijn die met een A1 ABS printen met een doos eroverheen. Misschien lukt het. Het kan per print verschillen. Ik heb met de X1C ASA geprint en dat ging de ene keer goed, en de andere keer minder. Van een grote print wil wel eens een hoek loslaten. Lijmstick op de engineering plate wil dan wel eens helpen, maar ook de temperatuur doet ertoe heb ik gemerkt.
En zelfs met de H2C had ik laatst een grote/brede print die een klein beetje liftte in het hoekje. Ondanks lijm en de heater. Nou had ik die lijm wel een beetje liberaal kris kras gedaan, dus het kan makkelijk dat ik dat ene hoekje had overgeslagen. Het is een experiment waard.
Zet er een doos overheen, en mijn tip: een grote strandhanddoek. Dan het bed een kwartier oid aan zetten op 100C. En dan je print starten...en bidden....
Hoeken blijft ook bij ASA allergies maar als je de hoeken af kan ronden, mouse ears of een brim mee geeft is mijn ervaring dat 99,9% goed gaat.
Het is soms tweaken als het perfect moet zijn maar soms is goed, goed genoeg en hoeft de print niet perfect te zijn IMHO. Voorbeeld: ik heb wat slakken vallen geprint in zwart ASA voor de moestuin (Vol in de zon , regen en slakkenslijm). leek me een prima iets waar ASA tot zijn recht zou komen. Ik zag dat het minimaal warpte aan de randen, maar dit maakte voor deze toepassing niet uit dus ik heb er geen energie in gestoken om het 100% perfect te krijgen.
Het probleem bij ASA is krimp in het algemeen. Je kunt dan wel warpen voorkomen door de print aan je bed te spijkeren, maar die krachten blijven. Dit komt dan ten nadelen van de laagsterkte, als de lagen al blijven zitten. De print wordt gewoon heel broos.mphilipp schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:26:
[...]
Ik durf het niet heel stellig te zeggen, maar ik heb gehoord dat er mensen zijn die met een A1 ABS printen met een doos eroverheen. Misschien lukt het. Het kan per print verschillen. Ik heb met de X1C ASA geprint en dat ging de ene keer goed, en de andere keer minder. Van een grote print wil wel eens een hoek loslaten. Lijmstick op de engineering plate wil dan wel eens helpen, maar ook de temperatuur doet ertoe heb ik gemerkt.
En ja, ik heb ook ABS geprint op de P1S, ook met wisselend resultaat. Meestal gaan kleine prints wel goed.
Belangrijk is dat de kamer zo warm mogelijk wordt. Minstens een half uur voorverwarmen met bed op 100 graden. Dat scheelt al.
Klopt helemaal. Brim, of de mouse ears zijn inderdaad een life saver. Ik denk ook dat de randen van het heatbed niet helemaal de juiste temp zijn. Dat is ook wel eens bij reviews aan de orde geweest. Voor PLA, PETG en TPU niet zo spannend, maar bij ABS/ASA, en dan voornamelijk de grote objecten die het hele bed (of de hele breedte) innemen, is dat soms een probleem. Lijm, brims, mouse ears helpen allemaal. Ik heb een hekel aan lijm omdat je zo'n patroon op je print krijgt en dat is niet altijd wenselijk.pboelhouwer schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:31:
ik herken dit omdat ik ook de X1C had en nu de H2C. Maar blijft dit ook zo nadat je (bij een print waar het een keer niet print en in 1x perfect is) een brim of mouse ears op de hoeken hebt gedaan? Voor haakse hoeken?
Hoeken blijft ook bij ASA allergies maar als je de hoeken af kan ronden, mouse ears of een brim mee geeft is mijn ervaring dat 99,9% goed gaat.
Het is soms tweaken als het perfect moet zijn maar soms is goed, goed genoeg en hoeft de print niet perfect te zijn IMHO. Voorbeeld: ik heb wat slakken vallen geprint in zwart ASA voor de moestuin (Vol in de zon , regen en slakkenslijm). leek me een prima iets waar ASA tot zijn recht zou komen. Ik zag dat het minimaal warpte aan de randen, maar dit maakte voor deze toepassing niet uit dus ik heb er geen energie in gestoken om het 100% perfect te krijgen.
[/quote]
Dat is inderdaad het probleem.rinkel schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:49:
[...]
Het probleem bij ASA is krimp in het algemeen. Je kunt dan wel warpen voorkomen door de print aan je bed te spijkeren, maar die krachten blijven. Dit komt dan ten nadelen van de laagsterkte, als de lagen al blijven zitten. De print wordt gewoon heel broos.
Die grote dikke strandhanddoek over de printer heen helpt echt. Mijn X1C werd zomaar 5C warmer met de handdoek. Ding is zo lek als een mandje. H2C is beter geïsoleerd, maar de oude generatie printers lekken vooral veel door de bovenste glasplaat (hitte stijgt op) die die isoleren helpt echt goed.Belangrijk is dat de kamer zo warm mogelijk wordt. Minstens een half uur voorverwarmen met bed op 100 graden. Dat scheelt al.
Ik deed altijd een kussen bovenop de printer, scheelt 5 gradenmphilipp schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:56:
[...]
Dat is inderdaad het probleem.
[...]
Die grote dikke strandhanddoek over de printer heen helpt echt. Mijn X1C werd zomaar 5C warmer met de handdoek. Ding is zo lek als een mandje. H2C is beter geïsoleerd, maar de oude generatie printers lekken vooral veel door de bovenste glasplaat (hitte stijgt op) die die isoleren helpt echt goed.
Als je vaak nozzles verwisselt, neem geen P1S. Dat voelt echt als een stap achteruit. Bij de A1 is dat een klusje van niks. Bij de P1 serie is dat best wel een gepriegel met connectortjes. Toen ik mijn A1 had wisselde ik soms per print van nozzle. Nu ik een P1S heb doe ik het nooit meer.skank schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:34:
Bovendien is de A1 echt een hele stille printer. De P1S is echt een herriebak daarmee vergeleken. De print kwaliteit is wel ietsje beter imo, en vooral hoge en smalle prints gaan wat makkelijker omdat het bed niet heen en weer zwiept. Als je het bovenstaande allemaal niet doet zou ik hooguit gaan kijken naar een A2
Klopt ja, de P1S is echt een herrieschopper, voornamelijk de fans. Die case-fan is net een bladblazer._Eend_ schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 00:33:
[...]
Als je vaak nozzles verwisselt, neem geen P1S. Dat voelt echt als een stap achteruit. Bij de A1 is dat een klusje van niks. Bij de P1 serie is dat best wel een gepriegel met connectortjes. Toen ik mijn A1 had wisselde ik soms per print van nozzle. Nu ik een P1S heb doe ik het nooit meer.
Bovendien is de A1 echt een hele stille printer. De P1S is echt een herriebak daarmee vergeleken. De print kwaliteit is wel ietsje beter imo, en vooral hoge en smalle prints gaan wat makkelijker omdat het bed niet heen en weer zwiept. Als je het bovenstaande allemaal niet doet zou ik hooguit gaan kijken naar een A2
De P2S en X2D zijn een stuk stiller. Het bewegen van de kop is echt heel stil als je de calibratie uitvoert.
Ja ik ga mijn A1 gewoon lekker houden._Eend_ schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 00:33:
[...]
Als je vaak nozzles verwisselt, neem geen P1S. Dat voelt echt als een stap achteruit. Bij de A1 is dat een klusje van niks. Bij de P1 serie is dat best wel een gepriegel met connectortjes. Toen ik mijn A1 had wisselde ik soms per print van nozzle. Nu ik een P1S heb doe ik het nooit meer.
Ik wil wel die sunlu droger maar ik kan hem niet plaatsen, mijn ams staat nu boven de printer op een plankje.
Meer tip voor iedereen. Ik heb goeie lijm gevonden wat geen CA is 
Kwam de modelbouw shop mee. Ipv CA lijm.
https://deluxematerials.co.uk/products/3d-weld
Dit is lijm voor pla/abs/petg/asa.
En heb het net even getest met de stand voor de Destinty waar ik mee bezig ben.
EN dit werkt net als modelbouw lijm, het smelt mooi vast
Een stuk beter dan CA tot nu toe.
Kwam de modelbouw shop mee. Ipv CA lijm.
https://deluxematerials.co.uk/products/3d-weld
Dit is lijm voor pla/abs/petg/asa.
En heb het net even getest met de stand voor de Destinty waar ik mee bezig ben.
EN dit werkt net als modelbouw lijm, het smelt mooi vast
Een stuk beter dan CA tot nu toe.
PETG van Jayo gekocht (met cashback ±8e/rol). Dank voor de feedback. Eens kijken hoe dat merk in de AMS past/gaat, en op de P1S print!
https://nl.aliexpress.com/item/1005012575297059.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.5.698979d2tHUyKP&gatewayAdapt=glo2nld
https://nl.aliexpress.com/item/1005012575297059.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.5.698979d2tHUyKP&gatewayAdapt=glo2nld
Ik probeer te bestellen bij Bambu, maar de website is wel een beetje een rommeltje. Voor zakelijke aanschaf moet ik een tax exempt aanvragen, maar dit is nog niet gelukt omdat m'n reeds aangemaakte account niet wordt herkend. Ben bezig met Bambu support (reageeren snel!), zal wel goed komen, maar nog niet zo'n soepele ervaring.
(ervaring bij andere websites) Dat is toch alleen zodat je de BTW niet betaalt in eerste instantie, je kan het alsnog gewoon later aftrekken?NiGeLaToR schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:56:
Ik probeer te bestellen bij Bambu, maar de website is wel een beetje een rommeltje. Voor zakelijke aanschaf moet ik een tax exempt aanvragen, maar dit is nog niet gelukt omdat m'n reeds aangemaakte account niet wordt herkend. Ben bezig met Bambu support (reageeren snel!), zal wel goed komen, maar nog niet zo'n soepele ervaring.
Ik zou vooral als consument bestellen, dan heb je betere (garantie) regelingen dan zakelijk. En die BTW kan je later gewoon weer aftrekken.
Staat keurig als "NL btw (21%)" op de factuur vermeld.
[ Voor 17% gewijzigd door Hmmbob op 03-08-2026 10:19 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ah, dat wist ik niet, omdat het uit DE komt is er vaak geen BTW teruggave en dan is het niet terugvorderbaar. Thanks, dan doe ik dat inderdaad.Hmmbob schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:18:
Ik zou vooral als consument bestellen, dan heb je betere (garantie) regelingen dan zakelijk. En die BTW kan je later gewoon weer aftrekken.
Uitgaande van ZZP/eenmanszaak neem ik aan?Hmmbob schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:18:
Dan is het inderdaad "best of both worlds". Eigen naam op de factuur, en dan zakelijk boeken.
Heb hier ook Jayo in de AMS met een P1S. Print gewoon goed hoorKarp schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:32:
PETG van Jayo gekocht (met cashback ±8e/rol). Dank voor de feedback. Eens kijken hoe dat merk in de AMS past/gaat, en op de P1S print!
Erg veel problemen met de P1S hier.
De printer gaat regelmatig in pauze of begint niet met printen.
Ik heb deze met het AMS en het filament van de eerste houder rolt volledig tot in de nozzle om vervolgens weer helemaal op te rollen. Dat gebeurt een paar keer en dan gaat de printer in pauze en komt er een foutmelding op te staan.
De laaste melding was 0700_4000_0002_0004 hoewel ik hier alle stappen van gevolgd heb en niets kon vaststellen.
Als ik dan de printer een minuutje van de stekker haal gaat het vervolgens prima.
Soms gebeurt het ook tijdens het printen dat na een uurtje printen de printer plots in pauze staat met een foutcode, bijvoorbeeld deze: 07FF_2000_0002_0002.
Wat heb ik al allemaal gedaan:
- Een factoryreset
- Alles uit elkaar gehaald en terug in elkaar gestoken van AMS tot de Nozzle.
Alle tubes eens losgemaakt en terug vast.
Niets kunnen vaststellen.
- Een upgrade gedaan van de firmware en momenteel op aanraden van fora een downgrade.
Het lijkt nu wat beter te zijn, maar niet opgelost waardoor de printer dus onbetrouwbaar is.
Je kan geen print van een aantal uren opzetten zonder gerust te zijn dat deze ook daadwerkelijk gelukt is.
Erg vervelend en ik zou niet weten wat ik nog kan uitproberen om het op te lossen.
Fysiek lijkt er niets mis en de software is dus ook al enkele keren aangepast.
De printer gaat regelmatig in pauze of begint niet met printen.
Ik heb deze met het AMS en het filament van de eerste houder rolt volledig tot in de nozzle om vervolgens weer helemaal op te rollen. Dat gebeurt een paar keer en dan gaat de printer in pauze en komt er een foutmelding op te staan.
De laaste melding was 0700_4000_0002_0004 hoewel ik hier alle stappen van gevolgd heb en niets kon vaststellen.
Als ik dan de printer een minuutje van de stekker haal gaat het vervolgens prima.
Soms gebeurt het ook tijdens het printen dat na een uurtje printen de printer plots in pauze staat met een foutcode, bijvoorbeeld deze: 07FF_2000_0002_0002.
Wat heb ik al allemaal gedaan:
- Een factoryreset
- Alles uit elkaar gehaald en terug in elkaar gestoken van AMS tot de Nozzle.
Alle tubes eens losgemaakt en terug vast.
Niets kunnen vaststellen.
- Een upgrade gedaan van de firmware en momenteel op aanraden van fora een downgrade.
Het lijkt nu wat beter te zijn, maar niet opgelost waardoor de printer dus onbetrouwbaar is.
Je kan geen print van een aantal uren opzetten zonder gerust te zijn dat deze ook daadwerkelijk gelukt is.
Erg vervelend en ik zou niet weten wat ik nog kan uitproberen om het op te lossen.
Fysiek lijkt er niets mis en de software is dus ook al enkele keren aangepast.
Al een ticket bij Bambu Lab ingeschoten? Klinkt niet als normaal. Ik heb geen P1S, maar wat ik hoor, is het een heel fijne en betrouwbare printer.Sanghelios schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:14:
Erg veel problemen met de P1S hier.
Ik neem aan dat je verschillende rollen filament hebt geprobeerd? En ook zonder AMS? Om uit te sluiten dat het een AMS feeder probleem is (die foutcodes zeggen mij niets).
UHm als ik de foutmelding zo lees, (en opzoek..) gaat het om de filament buffer.
DUs zou idd even proberen zonder AMS, en kijk goed hoe de veer in die buffer zit.
Eventueel idd support ticket inschieten, en dat je misschien een nieuwe buffer opgestuurd krijgt.
Als je in de buurt woont (ZO friesland) zou je 1 van mij kunnen lenen, ik heb nog 1 in doosje liggen (die is vervangen ivm 2 amsen)
DUs zou idd even proberen zonder AMS, en kijk goed hoe de veer in die buffer zit.
Eventueel idd support ticket inschieten, en dat je misschien een nieuwe buffer opgestuurd krijgt.
Als je in de buurt woont (ZO friesland) zou je 1 van mij kunnen lenen, ik heb nog 1 in doosje liggen (die is vervangen ivm 2 amsen)
Heb laatst een rol PLA besteld. Werkt inderdaad prima.Karp schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:32:
Waar op mijn A1 af en toe een probleem kwam bij smalle prints heb ik op de p2s 0 problemen ermee
[ Voor 8% gewijzigd door Oxigeon op 03-08-2026 19:50 ]
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Controleer eens of de PTFE buis bovenaan de extruder wel netjes vlak afgesneden is, en daardoor naadloos kan aansluiten op de ingang. Controleer ook meteen of de zwarte kunststof klem die de buis op zijn positie vast zet wel zoveel mogelijk naar beneden is aangeduwd, en of de twee schroeven goed aangedraaid zitten.Sanghelios schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:14:
Erg veel problemen met de P1S hier.Erg vervelend en ik zou niet weten wat ik nog kan uitproberen om het op te lossen.
Fysiek lijkt er niets mis .....
Als die buis niet vlak is, of als de zwarte klem de buis niet volledig stil houd, dan kan er een grotere kier ontstaan met als gevolg dat het filament dat ingevoerd word hier tegen een rand aan stoot. De AMS detecteerd dat en zal herhaaldelijk (ik dacht zo 5 maal) opnieuw proberen de rol uit en in te voeren.
Als het probleem zich voornamelijk voordoet tijdens filament wissels dan is dit mogelijk je issue.
Nee nog geen ticket. Het probleem is nogal random dus ik wil eerst zo goed mogelijk uitzoeken waar het zit zodat ik gericht een onderdeel kan wisselen.mphilipp schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:49:
[...]
Al een ticket bij Bambu Lab ingeschoten? Klinkt niet als normaal. Ik heb geen P1S, maar wat ik hoor, is het een heel fijne en betrouwbare printer.
Ik neem aan dat je verschillende rollen filament hebt geprobeerd? En ook zonder AMS? Om uit te sluiten dat het een AMS feeder probleem is (die foutcodes zeggen mij niets).
Ik heb inderdaad al verschillende rollen geprobeerd. Zonder AMS is idd het enige dat ik nog niet getest heb. Ga ik vandaag doen.
Daar zit mijn vermoeden dus ook, dat het aan dit onderdeel ligt.Renegade666 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:56:
UHm als ik de foutmelding zo lees, (en opzoek..) gaat het om de filament buffer.
Echter ziet dat er prima uit en de veer blijft ook niet hangen. Loopt allemaal prima.
Ik ben helaas niet in de buurt van Friesland.
Zal het onderdeel eens demonteren en kijken of ik er toch iets kan vinden wat niet klopt ofzo.
Ja, heb ik allemaal gecontroleerd. Ik dacht eerst ook dat hier het probleem zat, maar dat ziet er allemaal netjes uit. Ik kan voor de zekerheid nog een extra stukje afknippen om dat uit te sluiten.JorneB schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:41:
[...]
Controleer eens of de PTFE buis bovenaan de extruder wel netjes vlak afgesneden is, en daardoor naadloos kan aansluiten op de ingang. Controleer ook meteen of de zwarte kunststof klem die de buis op zijn positie vast zet wel zoveel mogelijk naar beneden is aangeduwd, en of de twee schroeven goed aangedraaid zitten.
Als die buis niet vlak is, of als de zwarte klem de buis niet volledig stil houd, dan kan er een grotere kier ontstaan met als gevolg dat het filament dat ingevoerd word hier tegen een rand aan stoot. De AMS detecteerd dat en zal herhaaldelijk (ik dacht zo 5 maal) opnieuw proberen de rol uit en in te voeren.
Als het probleem zich voornamelijk voordoet tijdens filament wissels dan is dit mogelijk je issue.
[Afbeelding]
Wat heb ik nog gedaan ondertussen:
Het AMS stond eerst naast de printer omdat in de hoogte dat net te hoog was voor de opbergkast die erboven hangt.
Heb het AMS er nu eens op gezet en so far so good. Lijkt me toeval, maar we blijven testen
[ Voor 4% gewijzigd door Sanghelios op 04-08-2026 09:14 ]
Nou de P2S combo (met AMS) is onderweg
:strip_exif()/f/image/8PvjpTCqrsYdJOGB6NNvZ6BZ.gif?f=fotoalbum_large)
Het uitpakken was nog het lastigst, omdat de Quick reference guide met geen woord rept over 'hoe pak ik hem uit'. Had de QR code die je daar brengt op 1 van de kartonnen inlay's gemist
Enfin, je ziet het - poo-bin, scraper, benchy en nu zit m'n eerste echte projectje op PETG erin. Wereld gaat open, we hebben met gezin ademloos naar het apparaat zitten kijken gisteravond.
Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.