Atari Paul schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:04:
Als startende 3D hobbyist ben ik geïnteresseerd in de Bambu H2D. Ik wil hem vooral gaan gebruiken in de volgende situaties:
- Maken onderdelen voor bordspellen, denk aan spelonderdelen en inlays
- Kastjes en andere onderdelen voor mijn electronica projecten
- Onderdelen voor hout modelbouw
Nu heb ik al diverse reviews gezien en gelezen en het lijkt mij dat de H2D het beste aansluit. Ik snap dat zodra ik de laser gebruik erna goed moet schoonmaken wat best wat tijd kost. Aan de andere kant hoef ik geen productie te draaien.
Vragen die ik nog heb:
- Zien jullie nog andere opties?
- Indien ik tot aanschaf over ga, kan ik hem het beste bestellen bij Bambulabs zelf of raden jullie andere leveranciers aan?
- Is het verstandig om beide laser opties aan te schaffen aangezien de 40W niet zo mooi graveert als de 10W?
- Is het nuttig om de vision encoder plate mee te bestellen?
- Is het handig om extra zaken zoals fillament en eventuele andere zaken direct mee te bestellen vanwege kortingen die ze aanbieden? Of zijn die kortingen niet zo hoog dat dat ook prima later te bestellen is?
- Is het handig om de luchtreiniger mee te bestellen? (ik wil hem vlakbij een raam plaatsen waar ik de afvoer buiten kan hangen)
- Hebben jullie nog andere tips?
Ik ben ook naar die printer (H2D) aan het kijken, juist omdat ik wel productie ga draaien.
De H2D kost incl AMS, vision encoder plate en diverse nozzles. €2,667.54
Doe je daar de 40w laser bij en wat essentiële accesoires kom je uit op €3,946.89 EUR
Het luchtfilter maakt daar €4,512.29 EUR van.
Voor €2,667.54 heb je echt een hele dikke printer, die evt ook vinyl kan snijden en als penplotter is te gebruiken. (niet dat je dat ooit doet waarschijnlijk)
Persoonlijk denk ik dat een dedicated laser machine een betere optie is dan dit compromis.
Ik zou dan de normale H2d nemen en het geld dat ik uitspaar (1844.75) een aparte lasermachine kopen.
Bijvoorbeeld de Creality Falcon A1 Pro 20w Enclosed Laser Engraver Cutter.
Deze met 20w laser en 2w laser + rotary kit en honycomb paneel is € 1.816,00
Een laser zal je echt aan moeten sluiten op een afvoer naar buiten toe, je wil die lucht niet in huis hebben.
De bambulab heeft dat luchtfilter, maar verwacht daar ook geen wonderen van. Het haalt de deeltjes uit de lucht, maar je gaat het alsnog wel ruiken. En tot hoeverre giftige dampen afgevangen worden moet je ook maar afwachten.
Ook je bambulab zal met abs/asa en andere materialen onprettige geuren verspreiden.
Ik heb mijn X1C op mijn kantoor staan, maar dat is naast de slaapkamer van mijn dochter.
Ik moet nu productie draaien voor een bestelling, en ik ga de X1C naar de schuur verplaatsen.
Dit terwijl ik al een luchtreiniger op het kantoor heb met koolstof filters.
- Zien jullie nog andere opties? Ja 2 apparaten
- Indien ik tot aanschaf over ga, kan ik hem het beste bestellen bij Bambulabs zelf of raden jullie andere leveranciers aan? 100% bij bambulab zelf
- Is het verstandig om beide laser opties aan te schaffen aangezien de 40W niet zo mooi graveert als de 10W? meer vermogen snijd makkelijker, weinig vermogen is preciezer
- Is het nuttig om de vision encoder plate mee te bestellen?Ik zou hem zelf mee bestellen
- Is het handig om extra zaken zoals fillament en eventuele andere zaken direct mee te bestellen vanwege kortingen die ze aanbieden? Of zijn die kortingen niet zo hoog dat dat ook prima later te bestellen is?Meerdere keren per jaar hebben ze korting, ik bestel bij bambulab zelf veel ASA-GF zwart
- Is het handig om de luchtreiniger mee te bestellen? (ik wil hem vlakbij een raam plaatsen waar ik de afvoer buiten kan hangen)ik zou naar buiten ventileren door middel van een muurdoorvoer
- Hebben jullie nog andere tips?