• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-09 16:39
inTIMidate schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:43:
Bedankt voor de reacties, dat was snel 🙂

Ik was me er niet van bewust dan de AMS ook voordelen heeft ookal heb je er geen 4 kleuren in zitten. Ik dacht als ik geen AMS heb en dan een extra filament houder print ik die dan aan de tweede nossle kon aansluiten, maar ik heb nog 0 ervaring dus wellicht praat ik onzin 😄

En X2D kan met de heated chamber ook filament drogen heb ik begrepen, doen jullie dit wel eens?
Filament drogen in de printer deed ik op de X1C via het heated bed met een geprinte kap over het filament. In principe kan dat op alle printers. De X2D zal het mss iets gecontroleerder doen dankzij de heated chamber.

Een (verwarmde) AMS is vooral lekker makkelijk, zelfs als je niet multi color print. Heb onlangs een heater gekocht voor de AMS 1, vooral omdat ik genoeg heb van de silica drogen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rogers op 30-08-2026 19:07 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:39

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@tweak4all we zijn hier zeker 50 printjes verder met de P2s en de queue is nog lang niet leeg.

Gister printje met te weinig support mislukt, keer multicolor PLA aangezien voor spaghetti door de AI en keer problemen omdat het poepjes bakje met de AMS & vier kleuren printen kansloos is. Immers, bijv 1200 layers in alle 4 kleuren is potentieel zo’n 4800 poepjes :X

Dus eens: geen printer operator. Tis écht een gezinsding aan het worden en dat is tof.

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 30-08-2026 19:11 ]

IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:00
Als ik het zo lees dan zou ik voor de X2D met AMS het beste kunnen gaan.

Wat moet ik er nog zeker bij bestellen? Wit en zwart Filiament dacht ik maar welke exact en nog iets meer?

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:56
inTIMidate schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:20:

Wat moet ik er nog zeker bij bestellen? Wit en zwart Filiament dacht ik maar welke exact en nog iets meer?
Zorg ervoor dat je wel voor minimaal €55,- filament etc besteld. Anders betaal je alsnog €10,- verzendkosten naast die printer.
PLA Basic + PETG Basic kan je best wel ver mee komen. Ik zou wit, zwart en grijs nemen. Dat zijn toch wel de "kleuren" dit ik het meest gebruik.
Bij X2D zou ik misschien ook wat ABS doen, want dingen zoals een Riser is wel handig zodat die PTFE tube niet slijt over het glas (vieze glas ook). En die wil je wel met ABS (of ASA) doen, PETG ging dus buigen door de hete kamer.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:38:
[...]

Er is vast reden dat je adviseert om in zelfde kleur te printen bij support. Tot op heden altijd met een andere kleur geprint. En dat gaat altijd goed. Geen kleur overloop etc... Net als dat ik niks aan heb hoeven passen in Bambu Studio voor het printen. Gister met zwart PETG en support geel PLA geprint. Gebruik deze combinatie wel vaker.
Zelfde voor mij, Print vooral PETG en PLA als Support interface laat echt nooit iets achter, gewoon met de suggested support interface instellingen van BambuStudio en allerlei verschillend (niet Bambu) filament. Zowel bij grote vlakke of kleine oplopende support interfaces.
Rogers schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:55:
[...]

Wist wel dat deze reactie zou komen. Is het echt zo verschrikkelijk om te vermelden dat er ook andere opties zijn? Vooral als het budget belangrijk is.

En nee het werkt niet met bambu handy maar wel met een vergelijkbare app, die ook nog lokaal werkt.
Omdat er al een ander topic voor is.. Gaat hier juist om ervaringen met de Bambu handel (inclusief hun lock-in & opensource shit gedrag), niet om de zelfde discussie (afweging welk merk printer) nog een keer te voeren. Kijk ook eens naar de tekst in het kader boven de quickreply. insert Yelling Seagul meme here

[ Voor 31% gewijzigd door GoldenSample op 30-08-2026 20:21 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-09 16:33
Rogers schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:55:
[...]

Wist wel dat deze reactie zou komen. Is het echt zo verschrikkelijk om te vermelden dat er ook andere opties zijn? Vooral als het budget belangrijk is.

En nee het werkt niet met bambu handy maar wel met een vergelijkbare app, die ook nog lokaal werkt.
Verschrikkelijk? Nee. Maar je post komt over als een halve reclame. Niet echt nodig.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:53

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk zou ik wel voor die combinatie gaan. Gebruik zelf de P2S en X2D en heb nog een P1S te koop staan. En die laatste heeft mij ook niet teleur gesteld.

Wat je erbij moet bestellen is echt afhankelijk wat je wilt gaan printen. Ik print veel in PETG. En gebruik hiervoor het merk Sunlu. Is direct bij Sunlu Duitsland goed te kopen of via Ali en dan zoek je op Sunlu PLA of PETG en kies je versturen uit DE. Van de week 10 rollen PETG diverse kleuren besteld voor 88 euro inclusief verzenden. (was via Ali)

En welke kleuren. Wat wil je gaan printen. ;-) Welke kleuren kun je denk ik zelf beter bepalen dan wij ...

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 30-08-2026 19:55 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:58
Na nu een paar maand X2D te hebben draaien naast de P1S, kom je er toch achter dat dualnozzle verdomd handig is met support interfaces. Heb het ook wat met de P1S gedaan, nadat ik de X2D net had, maar naast een volle poopshute af en toe... ook veel plastic wat dus weg viel. Was dit niet echt ideaal.

Dus heb net nog een X2D besteld met AMS en AMS HT.
Combi werkt gewoon lekker :D Ideaal voor al die modellen die momenteel weer druk aan het printen ben... XD

Dus. Waarschijn de A1 mini de deur maar weer uit, en de P1S (8000+ uur) voor ongein dingen. En ook nog met 2x een AMS :P

[ Voor 3% gewijzigd door Renegade666 op 30-08-2026 19:59 ]

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Renegade666 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:58:
Na nu een paar maand X2D te hebben draaien naast de P1S, kom je er toch achter dat dualnozzle verdomd handig is met support interfaces. Heb het ook wat met de P1S gedaan, nadat ik de X2D net had, maar naast een volle poopshute af en toe... ook veel plastic wat dus weg viel. Was dit niet echt ideaal.

Dus heb net nog een X2D besteld met AMS en AMS HT.
Combi werkt gewoon lekker :D Ideaal voor al die modellen die momenteel weer druk aan het printen ben... XD

Dus. Waarschijn de A1 mini de deur maar weer uit, en de P1S voor ongein dingen. En ook nog met 2x een AMS :P
Probleem met een support interface is natuurlijk dat het andere materiaal er niet op plakt. Je moet echt _VEEL_ flushen als je dat een beetje okay uit je nozzle wilt krijgen, veel te veel voor in een normale print met 1 nozzle. Als ik met een de AUX nozzel van PLA naar PETG wissel (voor een multicolor PETG print bijvoorbeeld) flush ik _veel_ maar print ik veelal als 1e print iets dat qua sterkte niet zo veel uitmaakt (prototype oid van iets) je merkt gewoon dat het de eerste paar layers minder stevig is.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• inTIMidate
Maakt het dan niet uit dat er geen rfid chip zit, dan moet je ze handmatig instellen op de bambu printer?

Ik heb nu 3x PETG en 2x PLA in mijn winkelmandje zitten zodat ik ook 10 euro korting krijg. Maar dat is bij elkaar 5kg voor €66,10

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

inTIMidate schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:02:
Maakt het dan niet uit dat er geen rfid chip zit, dan moet je ze handmatig instellen op de bambu printer?

Ik heb nu 3x PETG en 2x PLA in mijn winkelmandje zitten zodat ik ook 10 euro korting krijg. Maar dat is bij elkaar 5kg voor €66,10
Ja maar dat is een fluitje van een cent. Als je bij Bambu in 1x veel (verschillende) rollen koopt valt het qua meerprijs opzich wel mee (zeker als je je weer afmeld en opnieuw aanmeld voor de nieuwsbrief) inderdaad. Tipje van mijn kant: bestel initieel vooral filament met spoel. Later kom je om in de herbruikbare spoelen maar aan het begin is het nogal vervelend als je een kleur niet kan gebruiken omdat je hem alleen op navulling hebt ipv op spoel zelf. De nieuwere Sunlu spoelen zijn overigens cross-compatible met de Bambu spoelen.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@GoldenSample en de rfid tags zitten in de sticker dus die kun je evt hergebruiken.

• tweak4all
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:30
Daan_ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:04:
Dat heeft toch niks met kleur te maken ? Maar meer filement keuze ?
Ik kan niet met zekerheid zeggen of het de interface-instellingen zijn of het type filament.
Maar als het fout gaat, is het minder erg wanneer dezelfde kleur filament aan je model blijft hangen.
En ja, misschien is het een gebruikersvoutje, en gaat het eigenlijk altijd goed, maar dat is niet mijn ervaring.
Zijn er hier nog meer Bambuddy gebruikers die de filament manager gebruiken? Ik ben gisteren heel vlijtig bezig geweest en heb mijn filamentcollectie ingevoerd. Best een werk, maar ik was echt het overzicht kwijt. Het mooie is dat ik nu redelijk nauwkeurig bij kan houden hoeveel er nog over is. Als je bv een groot project hebt waarbij je meerdere materialen/kleuren nodig hebt, kun je vooraf al in je inventory kijken of je nog voldoende van alles hebt.
Maar ik wil meer...eigenlijk wilde ik ook de SpoolBuddy gaan bouwen zodat ik alle spools (ook niet-Bambu Lab) kan scannen en automatisch toewijzen. Maar Bambuddy heeft tegenwoordig ook Spoolman integratie en volgens mij is Spoolman iets verder uitontwikkeld (wordt ook door meerdere printermanagers ondersteund). Dus heb ik via een (Gemini) Python scriptje de inventory van Bambuddy overgezet. Hardware voor de display en load cells is onderweg. Lijkt mij een ideale situatie. Jammer dat niet alle fabrikanten een open standaard nastreven en weer hun eigen systeem bedenken. Zo krijg je dit. En met Bambuddy kun je het hele cloud ecosysteem van Bambu Lab omzeilen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9ep66MmIhq4gY3QV6lEZ2ouIk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mW6evKv6ZU9RWLyg3frGUoe6.webp?f=fotoalbum_large

BTW: ding van het plaatje vind je hier en daarbij ook alle links naar de betreffende hardware e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door mphilipp op 30-08-2026 21:26 ]

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 23:29
NiGeLaToR schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:09:
@GoldenSample en de rfid tags zitten in de sticker dus die kun je evt hergebruiken.
Volgens mij zit de RFID tag vast aan de kartonnen rol in het midden, die kan je wel hergebruiken maar de sticker aan de zijkant van de spoel is puur een sticker ;) .

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 15:22
mphilipp schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 21:01:
Zijn er hier nog meer Bambuddy gebruikers die de filament manager gebruiken? Ik ben gisteren heel vlijtig bezig geweest en heb mijn filamentcollectie ingevoerd. Best een werk, maar ik was echt het overzicht kwijt. Het mooie is dat ik nu redelijk nauwkeurig bij kan houden hoeveel er nog over is. Als je bv een groot project hebt waarbij je meerdere materialen/kleuren nodig hebt, kun je vooraf al in je inventory kijken of je nog voldoende van alles hebt.
Maar ik wil meer...eigenlijk wilde ik ook de SpoolBuddy gaan bouwen zodat ik alle spools (ook niet-Bambu Lab) kan scannen en automatisch toewijzen. Maar Bambuddy heeft tegenwoordig ook Spoolman integratie en volgens mij is Spoolman iets verder uitontwikkeld (wordt ook door meerdere printermanagers ondersteund). Dus heb ik via een (Gemini) Python scriptje de inventory van Bambuddy overgezet. Hardware voor de display en load cells is onderweg. Lijkt mij een ideale situatie. Jammer dat niet alle fabrikanten een open standaard nastreven en weer hun eigen systeem bedenken. Zo krijg je dit. En met Bambuddy kun je het hele cloud ecosysteem van Bambu Lab omzeilen.
[Afbeelding]

BTW: ding van het plaatje vind je hier en daarbij ook alle links naar de betreffende hardware e.d.
Ik heb sinds kort een H2C, en zie dat je er ook eentje hebt. Hoe werkt het doorsturen vanuit (ik ga uit van) BambuSlicer naar Bambuddy? Gezien Orcaslicer met de H2C nog niet echt goed werkt.

Zijn er features die zo niet werken?

Ik zou het prima vinden om wat minder ecosysteem-afhankelijk te zijn :).

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

TheJVH schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:12:
[...]

Volgens mij zit de RFID tag vast aan de kartonnen rol in het midden, die kan je wel hergebruiken maar de sticker aan de zijkant van de spoel is puur een sticker ;) .
Doelde inderdaad op de sticker aan het einde van de rol.

coptician schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:22:
[...]
Ik heb sinds kort een H2C, en zie dat je er ook eentje hebt. Hoe werkt het doorsturen vanuit (ik ga uit van) BambuSlicer naar Bambuddy? Gezien Orcaslicer met de H2C nog niet echt goed werkt.
Je stuurt gewoon je prints naar de printer zoals gebruikelijk, en Bambuddy pikt dat automatisch op. Het vervult zeg maar de rol van de Handy app: je kunt er de voortgang mee monitoren en van alles zien. Je moet de printer wel in LAN & DEV mode zetten, en even opnieuw koppelen met de slicer want die was eerst via de cloud gekoppeld.

In principe werkt alles als voorheen, alleen kun je de Handy app niet meer gebruiken. Op zich geen groot gemis, alleen het monitoren van prints jobs als je niet op je eigen netwerk zit vereist wat handigheid: een VPN naar je thuisnetwerk, of iets als Tailscale.
En je kunt ook slicen via de browser, maar ik dacht dat je daarvoor Orca Slicer nodig hebt en die werkt idd nog niet met de H2C. Ik wilde Orca ook uitproberen, maar helaas...

Ik ben er wel tevreden over. Het was voor mij gewoon een experiment; kijken of dat leuk werkt. Ik ben geen privacy freak ofzo, maar als het werkt, dan werkt het. Ik mis verder niets. Alleen - maar ik denk dat dat een MacOS geintje is - ik raak de verbinding met de printer vaak kwijt. Dan moet ik weer naar Devices toe en 'm weer selecteren. Kost maar 2 tellen, maar toch een beetje annoying. Op MacOS is Bambu Studio niet zo stabiel als op Windows.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@mphilipp doet Bambu studio op de mac idem en is net zo irritant doch snel te fixen. Wellicht gebruikt Bambuddy dezelfde netwerk plugin die je moet installeren met Bambu studio.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:29
Rukapul schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:44:
[...]

Ik weet niet waar hij vastloopt.

[...]

De first layer test zag er prima uit.

Ik krijg bijvoorbeeld onderstaande foutmelding:
[Afbeelding]

Waarnemingen:
• Als ik dan vlot genoeg op "Finished, Continue" druk dan lukt het meestal wel.
• Wacht ik langer dan is de kans op herhaling groter.
• Warm ik handmatig de hotend eerst op dan gaat het direct goed.
• Een filamentwissel bij primaire hotend (x2d) gaat goed.
• Een filamentwissel nadat de auxilary is gebruikt geeft kans dat het niet goed gaat.

Het lijkt er dus op dat om de een of andere manier de primaire hotend soms niet warm genoeg is en daarom filament niet geladen kan worden.

Ik kan dus alles nog printen, maar bij niet opletten na de start of een filamentwissel is er het risico dat handmatig een actie nodig is.

Hoe dit te bevestigen?
Hoe dit op te lossen?
Het filament wisselen werd een steeds groter probleem tot zelfs gewoon printen foutmeldingen begon te geven. Dat laatste was toen ook zelf vast te stellen want het filament kwam praktisch niet meer door de hub in de AMS 2 Pro zonder op de veer te drukken.

Dat laatste is een bekend probleem en is vooralsnog opgelost met een geprint insteekvorkje wat de veer iets naar beneden gedrukt houdt:
https://makerworld.com/models/2801887

Leuk al die AI van Bambu maar een gebrek aan hun eigen product houden ze handig buiten schot.

Hopelijk hebben de motortjes niet teveel op hun donder gehad door de zinloze overbelasting.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:29
GoldenSample schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:08:
[...]

Ja maar dat is een fluitje van een cent. Als je bij Bambu in 1x veel (verschillende) rollen koopt valt het qua meerprijs opzich wel mee (zeker als je je weer afmeld en opnieuw aanmeld voor de nieuwsbrief) inderdaad. Tipje van mijn kant: bestel initieel vooral filament met spoel. Later kom je om in de herbruikbare spoelen maar aan het begin is het nogal vervelend als je een kleur niet kan gebruiken omdat je hem alleen op navulling hebt ipv op spoel zelf. De nieuwere Sunlu spoelen zijn overigens cross-compatible met de Bambu spoelen.
Je kunt natuurlijk ook nog een spoel printen. Daarbij loop je wel tegen de afweging stevigheid vs hoeveelheid filament aan.
inTIMidate schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:02:

Voor mezelf maakt het niet zoveel uit maar voor de rest van het huishouden is het Bambu filament superhandig.

Ik had al wel wat PLA van mijn vorige printer maar heb inmiddels 20+ rollen Bambu gekocht (PLA basic/matte en PETG).

Van beide materialen globale dekking over het kleurenspectrum.

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 11:29

Het LED Matrix Raster (je eerste project) moet dit ergens in komen waar het warm kan worden of komt het bijv. in de buitenlucht?

Misschien ook even rekening mee houden qua filament keuze zodat je eerste project zeker een success gaat worden :-)
NiGeLaToR schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 23:17:
@mphilipp doet Bambu studio op de mac idem en is net zo irritant doch snel te fixen. Wellicht gebruikt Bambuddy dezelfde netwerk plugin die je moet installeren met Bambu studio.
Bambuddy draait op een ander systeem (Pi in Docker), dus ik weet niet of en hoe hij die plugin kan gebruiken. Die is denk ik niet open source, dus die mag er niet bij.

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:04
Net op tijd mijn nieuw printer besteld. Zie nu dat het gratis verzenden en de dubbele punten bij Bambu voorbij zijn.

• inTIMidate
smoken schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:40:
[...]

Het LED Matrix Raster (je eerste project) moet dit ergens in komen waar het warm kan worden of komt het bijv. in de buitenlucht?

Misschien ook even rekening mee houden qua filament keuze zodat je eerste project zeker een success gaat worden :-)
Het kom binnen te staan, de zon komt er niet echt op te staan, maar dacht aan PETG wat betreft materiaal. Ik wil ook houders voor een tablet gaan printen die ik in de auto wil hangen. Is dat in de zomer te warm om PETG te gebruiken, dat beter in ASA denk ik.

Daarnaast moet ik nog een plek hebben voor de printer, ik heb een 4x2 kalax kast maar ik denk dat die te smal (39cm) is om de X2D er bovenop te zetten.

Dus ik kan een Lack tafeltje nemen of een Bror roltafel en er een tegel van 50x50 op leggen met wat vilt eronder.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

inTIMidate schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Het kom binnen te staan, de zon komt er niet echt op te staan, maar dacht aan PETG wat betreft materiaal. Ik wil ook houders voor een tablet gaan printen die ik in de auto wil hangen. Is dat in de zomer te warm om PETG te gebruiken, dat beter in ASA denk ik.

Daarnaast moet ik nog een plek hebben voor de printer, ik heb een 4x2 kalax kast maar ik denk dat die te smal (39cm) is om de X2D er bovenop te zetten.

Dus ik kan een Lack tafeltje nemen of een Bror roltafel en er een tegel van 50x50 op leggen met wat vilt eronder.
Gebruik zelf een IKEA Nordli kast met een eikenblad. Afmetingen zijn volgens mij:
Breedte: 120 cm
Diepte: 47 cm
Hoogte: 54 cm

Kom wel ruimte te kort op de kast dus extra unit erbij besteld. (extra 40cm) Het eikenblad is 50cm diep en 3cm dik. Dat blad was niet nodig, had ik toch liggen... . ;-)

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:09
inTIMidate schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Ik heb een paar Nintento Switch houders geprint vorig jaar zomer voor in mijn Xpeng G6. Deze zijn zwart PETG en hebben vorig jaar zomer en dit jaar stevige temperaturen ondervonden zonder issues.

Volgens mij zou PETG prima moeten zijn, tenzij echt in de volle zon wellicht (achter en dak zijn bij mij zonwerend glas), dus denk dat de houders vooral temperatuur gehad hebben tijdens parkeermomenten, maar wellicht geen directe zon. (Wel 50+ graden gehad, gaat nogal snel in de zomerzon van Hongarije zonder schaduwplek).

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:59
Vraagje, is de AMS2 wbt de afmetingen hetzelfde als de eerste AMS?

Bing

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:28
gielie schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:26:
Zijn hier mensen die verstand hebben van Bambuddy?

Ik ben dit aan het bekijken en heb het als docker image geïnstalleerd en het ziet er goed uit. Ik wil echter server side gaan slicen ipv dat het slicen in mijn Bambu Studio gebeurd. Ik heb Bambustudio als docker geïnstalleerd en dit werkt en nu moet ik Bambuddy het slicen aan Bambustudio docker over laten en ik krijg de volgende error terug

[...]

NU heb ik gevonden wat ik zou moeten aanpassen alleen weet ik niet hoe ik dit doe

[...]

Ik draai dit geheel op Synology Docker.

iemand die mij kan helpen?
@mphilipp Jij gebruikt ook Bambuddy, weet jij een oplossing voor hetgeen ik hier boven heb staan.

Ik wil dus server side slicen ipv dat Bambudy het slicen aan bambustudio overlaat zodat ik bambustudio helemaal de deur uit kan doen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

gielie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:04:
[...]
@mphilipp Jij gebruikt ook Bambuddy, weet jij een oplossing voor hetgeen ik hier boven heb staan. Ik wil dus server side slicen ipv dat Bambudy het slicen aan bambustudio overlaat zodat ik bambustudio helemaal de deur uit kan doen.
Nee, helaas. Ik gebruik dat niet en dat wil ik ook helemaal niet. Geen idee hoe dat er precies uitziet, maar ik wil af en toe wel eens aan de settings rommelen enzo, dus niet vanaf Makerworld meteen naar de printer toe sturen. Dat doe ik zelden.

Punt is ook dat ik merk dan 99% voor de 'oude' bedsizes gemaakt is (256mm), terwijl ik op 300mm zit en dus soms de boel opnieuw kan rangschikken zodat ik alles in 1 of 2x kan printen ipv 6 plates.

• gielie
mphilipp schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:22:
[...]

Punt is ook dat ik merk dan 99% voor de 'oude' bedsizes gemaakt is (256mm), terwijl ik op 300mm zit en dus soms de boel opnieuw kan rangschikken zodat ik alles in 1 of 2x kan printen ipv 6 plates.
Dat is een kwestie van de juiste printer kiezen, dat pakt hij automatisch de juiste bedsize, hier heb ik geen problemen mee.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:52
bing69 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:30:
Vraagje, is de AMS2 wbt de afmetingen hetzelfde als de eerste AMS?
Ik heb het even aan AI van Google gevraagd:
Bambu Lab AMS V1 (Origineel) -> (B × D × H) 368 × 283 × 224 mm
Bambu Lab AMS 2 Pro -> (B × D × H) 372 × 280 × 226 mm

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:48
Ik heb google als zoekmachine gebruikt:

Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.

gielie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:31:
[...]Dat is een kwestie van de juiste printer kiezen, dat pakt hij automatisch de juiste bedsize, hier he ik geen problemen mee.
Nee, dat werkt niet. Je kunt in Makerworld een printer kiezen, maar dat heeft helemaal niets te maken met hoe het gepresenteerd wordt. Dat is alleen maar om profielen te selecteren als er bv een specifiek profiel voor jouw printer bij zit. Maar hij gaat niet het hele project opnieuw indelen voor jouw printer. Er zit soms een profiel voor verschillende printers bij, maar dat is meestal alleen voor de kleinere (A1 Mini).

• gielie
mphilipp schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:27:
[...]

Nee, dat werkt niet. Je kunt in Makerworld een printer kiezen, maar dat heeft helemaal niets te maken met hoe het gepresenteerd wordt. Dat is alleen maar om profielen te selecteren als er bv een specifiek profiel voor jouw printer bij zit. Maar hij gaat niet het hele project opnieuw indelen voor jouw printer. Er zit soms een profiel voor verschillende printers bij, maar dat is meestal alleen voor de kleinere (A1 Mini).
Dit gaat bij mij automatisch zodra de file opent in bambustudio/bambuddy wordt de jusite printer en dus bed gekozen, ik heb hier nog nooit iets op moeten instellen.

gielie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:39:
[...]
Dit gaat bij mij automatisch zodra de file opent in bambustudio/bambuddy wordt de jusite printer en dus bed gekozen, ik heb hier nog nooit iets op moeten instellen.
Bedoelen we wel hetzelfde?
Natuurlijk wordt bij mij de juiste printer gekozen. Ik zeg ook helemaal niet dat de printer fout is.

Wat ik opmerk is dat er prints zijn die meerdere buildplates beslaan omdat ze zo groot zijn. Maar dat is meestal omdat ze op een P1S (of vergelijkbaar formaat) zijn ontworpen. Ik kan ze soms heel makkelijk opnieuw rangschikken en zo de grotere buildplate van de H2C gebruiken om het in 1 of 2 keer te printen ipv 6 plates.
Daarom wil ik een 3MF ook zelf in Studio openen om te zien of ik nog iets kan optimaliseren.

[ Voor 6% gewijzigd door mphilipp op 31-08-2026 20:35 ]

• gielie
mphilipp schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:34:
[...]

Bedoelen we wel hetzelfde?
Natuurlijk wordt bij mij de juiste printer gekozen. Ik zeg ook helemaal niet dat de printer fout is.

Wat ik opmerk is dat er prints zijn die meerdere buildplates beslaan omdat ze zo groot zijn. Maar dat is meestal omdat ze op een P1S (of vergelijkbaar formaat) zijn ontworpen. Ik kan ze soms heel makkelijk opnieuw rangschikken en zo de grotere buildplate van de H2C gebruiken om het in 1 of 2 keer te printen ipv 6 plates.
Daarom wil ik een 3MF ook zelf in Studio openen om te zien of ik nog iets kan optimaliseren.
Ik kan je totaal niet volgen waar je tegenaan loopt.

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:33
gielie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:29:
[...]

Ik kan je totaal niet volgen waar je tegenaan loopt.
Ik begrijp zijn verhaal (helaas ;)) wel.
De buildplate van de H2C is 330x320mm.
De buildplate van (bv mijn) P2S is 256x256mm.

Een profiel op Makerworld is enkel een indicatie dat de printer hiervoor gebruikt kan worden. Als je deze dus download, en opent in Bambu, kan je de printer wel veranderen, maar blijft de buildplate indeling van het profiel hetzelfde.
Omdat dus de H2C een grotere buildplate heeft, kan je (in de meeste gevallen) binnen Bambu e.e.a. aanpassen/verschuiven zodat je meer tegelijk kan printen i.t.t. er gedefinieerd is in het profiel. Scheelt dus overall tijd :)

http://specs.tweak.to/5253

Sjowhan schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:49:
[...]
Omdat dus de H2C een grotere buildplate heeft, kan je (in de meeste gevallen) binnen Bambu e.e.a. aanpassen/verschuiven zodat je meer tegelijk kan printen i.t.t. er gedefinieerd is in het profiel. Scheelt dus overall tijd :)
QFT! :+

Het is niet echt een probleem, maar ik gaf dit aan als reden dat ik niet zomaar vanaf een app opdrachten naar de printer wil sturen. Ik wil eerst even kijken. Soms wil ik ook iets veranderen. Ik zie bv wel eens verkeerd georiënteerde prints, of ik wil een brimmetje toevoegen omdat ik de ervaring heb dat dergelijke dingen wel eens om willen vallen. Van die dingen.

En ik ben wel van gemak, maar voor mij is dit geen magnetron waar je iets in kiept en wel ziet wat eruit komt. Misschien ben ik een beetje teveel control freak om het allemaal maar aan een stuk software over te laten.

In other news...tijdens mijn inventarisatie van de filament voorraad kwam ik weer een horror spool tegen. Eentje die mij vanaf het begin al problemen gaf. Lijkt wel vermicelli...breekt als je er naar kijkt. Als het niet brak, printte het eigenlijk wel goed. Maar ja...rol ergens achterin weggelegd en gisteravond dacht ik 'laat ik 'm eens in de drogerd stoppen'. En nu ligt ie bijna 12 uur in de AMS HT op 45C en de RH is nog maar 19% Het was eerst ergens rond de 25%. Het zakt maar heel erg langzaam. 45C is ook niet heel warm, maar hoger kan natuurlijk niet. Maar er zat dus nog steeds een heleboel vocht in.

Zou dat ook met de kleur te maken kunnen hebben? Door de samenstelling van de toevoegingen? Want ik weet dat er een groot verschil kan zijn tussen de eigenschappen van filament, zelfs van dezelfde fabrikant, serie, alleen de kleur is anders, waarmee ook de eigenschappen veranderen.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@mphilipp herkenbaar, de fire-and-forget werkt vaak, maar niet altijd. Plus dat als we dan PLA+ Silk gebruiken je de outer speed wil verlagen omdat het schijnbaar de Silk beter laat uitkomen of soms wil ik de binnenzijde anders vanwege stevigheid etc.

Anderzijds: het is de reden dat het gezin kan 3D printen - filament erin hangen, printje kiezen en voilà.

Vwbt de droogte: 25% is niet extreem vochtig toch? Ik begreep in ieder geval wel dat zonder geforceerd drogen je met wat silica het vocht niet uit de rol gaat krijgen, maar alleen de lucht in de bak droog houdt. Heb vooralsnog alleen m'n PETG gedroogd, de PLA niet omdat ik ook weer begreep dat daar droog opbergen prima is. Toevoegingen kunnen in theorie zeker vocht aantrekken, daarbij is een normale luchtvochtigheid in huis 40-60% dus kun je zonder drogen gewoon nooit < 20% krijgen.

Gooi het maar in de groep, steek ik er nog wat van op :)

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:23
NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:09:
@mphilipp herkenbaar, de fire-and-forget werkt vaak, maar niet altijd. Plus dat als we dan PLA+ Silk gebruiken je de outer speed wil verlagen omdat het schijnbaar de Silk beter laat uitkomen of soms wil ik de binnenzijde anders vanwege stevigheid etc.

Anderzijds: het is de reden dat het gezin kan 3D printen - filament erin hangen, printje kiezen en voilà.

Vwbt de droogte: 25% is niet extreem vochtig toch? Ik begreep in ieder geval wel dat zonder geforceerd drogen je met wat silica het vocht niet uit de rol gaat krijgen, maar alleen de lucht in de bak droog houdt. Heb vooralsnog alleen m'n PETG gedroogd, de PLA niet omdat ik ook weer begreep dat daar droog opbergen prima is. Toevoegingen kunnen in theorie zeker vocht aantrekken, daarbij is een normale luchtvochtigheid in huis 40-60% dus kun je zonder drogen gewoon nooit < 20% krijgen.

Gooi het maar in de groep, steek ik er nog wat van op :)
25% is droog zat. Ik print basic en matte PLA hier gewoon in een ruimte met 60% luchtvochtigheid en heb daar echt nooit problemen mee. Silk en Wood PLA/PETG droog ik wel, maar ben het ook weleens vergeten en zelfs toen ging de print gewoon goed.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Ja, het zal zo wel goed zijn. Ooit droogde ik nooit en lagen rollen PLA en zelfs TPU gewoon zo in het rek. Geen problemen. Totdat ik een keer een paar rollen PLA kreeg die blijkbaar erg nat waren, want er was gewoon niet mee te printen. Na heel veel gekloot een keer op het idee gekomen om ze te drogen (in mijn X1C nog) en toen ging het ineens beter. Dus vandaar dat ik deze varkentjes-roze rol maar eens in de drogerd heb gedaan. En nu in een zak met wat van die korrels. Kijken of het nog steeds vermicelli is :)

Ik had een paar dagen geleden een rol PC die ik op 14% kreeg. Maar ja, dat is dan op 80C, dan stook je 'm echt goed warm. PLA kan niet hoger dan 45-50C, en dan duurt het lang (12 tov 8u). We gaan het zien. Vooralsnog is PLA drogen in veel gevallen niet nodig,, tenzij het supervochtig is in jouw omgeving. Zoals gebruikelijk verschilt de ervaring van persoon tot persoon.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Dus ik heb al m'n (PLA) filament in afgesloten dozen met vochtvreters zitten stoppen omdat harrie-de-influencer mij dat wijs heeft lopen maken? :+

Crap :7

Overigens heb ik een hele positieve Bambu Lab Support ervaring. Ik hoor zoveel klachten dat het lang duurt en dat ze soms hun verantwoordelijkheid niet nemen, maar dat heb ik dus totaal niet ervaren.
Bij mijn H2C valt zo af en toe het kapje van de toolhead (Enhanced Toolhead Cooling Fan) eraf bij het dansje aan het begin van de print. Heel irritant. Het was al vanaf het begin, maar na een firmware update leek het weg te zijn. Maar dan ineens doet ie het weer. Heel onregelmatig. Je kunt het volgens mij ook niet echt verkeerd doen; de magneten pakken 'm vanzelf op en dan zit ie volgens mij altijd goed. Blijkt er nog een clipje bovenaan te zitten die iets vastgrijpt. Maar dat zit er ook gewoon op. Ik kon niet ontdekken wat er fout ging.

Goed, foto's gemaakt, filmpje van hoe ik het erop zet, opgestuurd. Ik kreeg op mijn eerste aanmelding al vrij snel reactie, verzoek om dat filmpje, en nu zeggen ze dat ze een replacement hebben aangevraagd voor dat kapje. Ben benieuwd...maar wel lekker vlot, alles binnen een week geregeld. Nu even wachten tot ze dat ding opsturen.

Vwbt de droogte: 25% is niet extreem vochtig toch?
Nee, maar het is best lastig om het vochtgehalte van het filament te meten. Daarvoor moet je het heel precies wegen, drogen en daarna weer wegen. Dan weet je hoeveel vocht je eruit hebt gedroogd. Aan de buitenkant merk je niets. Dus je stookt die spool op en dan komt het vocht vrij. De AMS HT meet de vochtigheidsgraad in zijn containertje en dan af en toe de vochtige lucht eruit blazen door die poortjes. Je ziet ook af en toe het gehalte oplopen en dan weer dalen. Daarom moet je een spool ook zo lang drogen. Dus die indicatie die je AMS geeft, zegt niet zo heel veel over het vochtgehalte IN de spool. Je meet alleen de RH van de container. En daarom moet je ook die korrels in de AMS houden; dan wordt in ieder geval het vocht dat binnenkomt doordat je de klep steeds open doet geabsorbeerd. Wat in de spool zit, komt er alleen maar uit door verhitting.

Dit wordt denk ik een vervolg op een oude post van mij, over de Python AMS. Heel in het kort is de Python AMS een mod, waarbij je de AMS uit elkaar haalt en alles overzet in een grotere behuizing en het aandrijfsysteem van de spools veranderd van een frictie-feed (de rolletjes waar de spools op rusten) naar een tandwielaangedreven variant. De spools zitten op een as, dat aan een groot tandwiel zit, die wordt aangedreven door de originele AMS motor. Dit zorgt ervoor dat je in principe elke soort spool aankan. Karton, plastic of desnoods van hout is geen probleem. De AMS heeft geen last meer van spools die stof achterlaten of te glad zijn, te hoog, te smal, te licht of wat dan ook. Ze draaien altijd. Ik heb spools van 250g die er gewoon op gaan. Ik heb ook nog oude spools die net ietsje te groot zijn voor de AMS, en die gaan ook gewoon in die Python. Je kunt 'm ook maken voor spools van 2kg, alleen wordt ie dan nóg breder of moet je 1 plek opofferen.

De Python had eigenlijk maar één groot nadeel: hij is gargantuous. Hij is in alle richtingen groter dan de AMS. Ik heb 'm uiteindelijk aan de muur gehangen en dat werkt goed. Ik moet er alleen niet aan denken dat er een keer een stuk filament afbreekt... :X

Tot mijn grote vreugde zag ik dat de ontwerper van de Python AMS weer heeft toegeslagen, en nu laat ie een grote wens in vervulling gaan: het past gewoon in je oude AMS behuizing. Ik zag eerst de Kraken (zo heet de nieuwe) variant voor de AMS2 Pro, waar dus ook de verwarming mee gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5t-1tmCGQB8ZrvyxsTDk_FrkkoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dL2DOzy0LKH2dpTJNc4wtY99.webp?f=fotoalbum_large
Zo kun je alsnog profiteren van de tandwielaandrijving, waardoor je elk soort spool kunt gebruiken. Alleen de oversized spool die nog wel in de Python konden, gaan natuurlijk niet.

Maar...ook de AMS OG is meegenomen. Op zich logisch, want die is even groot als de AMS2 Pro:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-0k7f7TeljPGUh-mIVRkKlfp8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TMncjsAGUFqtATr50O6cRRwH.webp?f=fotoalbum_large

Ik kan dit echt van harte aanbevelen. Door de tandwielaandrijving heb je nooit meer ellende met dansende spools omdat ze te licht zijn, of zoals ik had met 2 Prusament spools die te glad waren en niet wilden draaien. Ook hoef je niet meer bang te zijn voor karton, alles gaat erin. Voor sommige spools moet je pasringtjes gebruiken, want die hebben een enorm gat in het midden. Ik draai 'm dan gewoon wat strakker aan en als is ie een beetje concentrisch draait is dat geen probleem. Dat is in de Kraken blijkbaar anders, want daar heb je niet die zee van ruimte zoals in de Python. Maar allemaal alsnog vele malen makkelijker als dat vreselijke respoolen. Ik heb daar eigenlijk alleen maar slechte ervaringen mee. Ik zal daar wel alleen in zijn, maar ik wil dat ook helemaal niet. Ik heb geen dure 3D printer gekocht om met spools te gaan zitten kloten... :+

Dus...ik ga binnenkort maar eens wat PC bestellen. Door die verwarming moet je echt wel goed hittebestendig materiaal hebben. Nylon is mij te duur, maar PC is nog wel te doen. Print ook prima moet ik zeggen. Wat dat betreft zijn we van ver gekomen...was een paar jaar geleden PETG nog 'het moeilijke' filament. Nu poept die printer alles gewoon zonder enig probleem eruit. Echt verbluffend soms. En juist die filamenten die als exotisch worden bestempeld, printen het mooist.

Ik zie dat ie ook heeft gedacht aan de bezitters van de H2 serie, door een remix te maken waar de bodem van de Kraken AMS uit één stuk bestaat. Scheelt weer wat in elkaar zetten.
De ontwerper is echt wel een goede engineer. Er zitten speciale supports in die bodem in te voorkomen dat de grote stukken gaan warpen. Hij verklaart het apart omdat sommigen misschien vinden dat het zonde van het materiaal is. Het is heel dun en maakt vrij weinig uit op het geheel. En naderhand heb je een soort (stapelbaar) pennebakje die je ergens voor kunt gebruiken.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mphilipp schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:15:
Dit wordt denk ik een vervolg op een oude post van mij, over de Python AMS. Heel in het kort is de Python AMS een mod, waarbij je de AMS uit elkaar haalt en alles overzet in een grotere behuizing en het aandrijfsysteem van de spools veranderd van een frictie-feed (de rolletjes waar de spools op rusten) naar een tandwielaangedreven variant. De spools zitten op een as, dat aan een groot tandwiel zit, die wordt aangedreven door de originele AMS motor. Dit zorgt ervoor dat je in principe elke soort spool aankan. Karton, plastic of desnoods van hout is geen probleem. De AMS heeft geen last meer van spools die stof achterlaten of te glad zijn, te hoog, te smal, te licht of wat dan ook. Ze draaien altijd. Ik heb spools van 250g die er gewoon op gaan. Ik heb ook nog oude spools die net ietsje te groot zijn voor de AMS, en die gaan ook gewoon in die Python. Je kunt 'm ook maken voor spools van 2kg, alleen wordt ie dan nóg breder of moet je 1 plek opofferen.

De Python had eigenlijk maar één groot nadeel: hij is gargantuous. Hij is in alle richtingen groter dan de AMS. Ik heb 'm uiteindelijk aan de muur gehangen en dat werkt goed. Ik moet er alleen niet aan denken dat er een keer een stuk filament afbreekt... :X

Tot mijn grote vreugde zag ik dat de ontwerper van de Python AMS weer heeft toegeslagen, en nu laat ie een grote wens in vervulling gaan: het past gewoon in je oude AMS behuizing. Ik zag eerst de Kraken (zo heet de nieuwe) variant voor de AMS2 Pro, waar dus ook de verwarming mee gaat:
~[Afbeelding]
Zo kun je alsnog profiteren van de tandwielaandrijving, waardoor je elk soort spool kunt gebruiken. Alleen de oversized spool die nog wel in de Python konden, gaan natuurlijk niet.

Maar...ook de AMS OG is meegenomen. Op zich logisch, want die is even groot als de AMS2 Pro:
~[Afbeelding]

Ik kan dit echt van harte aanbevelen. Door de tandwielaandrijving heb je nooit meer ellende met dansende spools omdat ze te licht zijn, of zoals ik had met 2 Prusament spools die te glad waren en niet wilden draaien. Ook hoef je niet meer bang te zijn voor karton, alles gaat erin. Voor sommige spools moet je pasringtjes gebruiken, want die hebben een enorm gat in het midden. Ik draai 'm dan gewoon wat strakker aan en als is ie een beetje concentrisch draait is dat geen probleem. Dat is in de Kraken blijkbaar anders, want daar heb je niet die zee van ruimte zoals in de Python. Maar allemaal alsnog vele malen makkelijker als dat vreselijke respoolen. Ik heb daar eigenlijk alleen maar slechte ervaringen mee. Ik zal daar wel alleen in zijn, maar ik wil dat ook helemaal niet. Ik heb geen dure 3D printer gekocht om met spools te gaan zitten kloten... :+

Dus...ik ga binnenkort maar eens wat PC bestellen. Door die verwarming moet je echt wel goed hittebestendig materiaal hebben. Nylon is mij te duur, maar PC is nog wel te doen. Print ook prima moet ik zeggen. Wat dat betreft zijn we van ver gekomen...was een paar jaar geleden PETG nog 'het moeilijke' filament. Nu poept die printer alles gewoon zonder enig probleem eruit. Echt verbluffend soms. En juist die filamenten die als exotisch worden bestempeld, printen het mooist.
Heel tof ontwerp maar verruil je niet een beetje het ene probleem voor het andere? + Dat je natuurlijk je garantie verliest.
Tot nu toe is er nog geen probleem geweest qua spoelen dat niet gefixt kon worden met electra tape over de rand van de spoel of een gewicht in het gat. Moet wel zeggen dat ik enkel hele/kilo spoelen koop, kan me voorstellen dat het met kleine spoeltjes misschien wat anders wordt.

GoldenSample schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:48:
[...]
Heel tof ontwerp maar verruil je niet een beetje het ene probleem voor het andere? + Dat je natuurlijk je garantie verliest.
Nee, want je maakt niets kapot en je kunt 'm zo weer terugbouwen. Je raakt geen onderdelen kwijt ofzo.
Tot nu toe is er nog geen probleem geweest qua spoelen dat niet gefixt kon worden met electra tape over de rand van de spoel of een gewicht in het gat.
Maar dat is toch niet normaal? Ik had gladde rollen die niet wilde draaien, en inderdaad die kartonnen rollen gaan de ene keer wel en de andere keer niet goed. Ik wil gewoon die rol erin douwen en gaan. Niet kloten met tape of gewichtjes. Dat is niet de bedoeling van deze hobby. En het ontwerp van deze meneer is ronduit geniaal.

En wat garantie betreft: ik heb de AMS OG omgebouwd na 2 jaar en wil de AMS2 binnenkort aanpakken. Dan zijn ze bijna een jaar oud. Als ik dan nog een keer garantie moet claimen, zie ik dat dan wel weer. Hoogst onwaarschijnlijk imho.

Moet wel zeggen dat ik enkel hele/kilo spoelen koop, kan me voorstellen dat het met kleine spoeltjes misschien wat anders wordt.
[/quote]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mphilipp schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:59:
[...]

Nee, want je maakt niets kapot en je kunt 'm zo weer terugbouwen. Je raakt geen onderdelen kwijt ofzo.

[...]

Maar dat is toch niet normaal? Ik had gladde rollen die niet wilde draaien, en inderdaad die kartonnen rollen gaan de ene keer wel en de andere keer niet goed. Ik wil gewoon die rol erin douwen en gaan. Niet kloten met tape of gewichtjes. Dat is niet de bedoeling van deze hobby. En het ontwerp van deze meneer is ronduit geniaal.

En wat garantie betreft: ik heb de AMS OG omgebouwd na 2 jaar en wil de AMS2 binnenkort aanpakken. Dan zijn ze bijna een jaar oud. Als ik dan nog een keer garantie moet claimen, zie ik dat dan wel weer. Hoogst onwaarschijnlijk imho.

Moet wel zeggen dat ik enkel hele/kilo spoelen koop, kan me voorstellen dat het met kleine spoeltjes misschien wat anders wordt.
[/quote]
Goed dat ie terug te bouwen is. Blijf alsnog niet echt overtuigd van het grote voordeel buiten het gebruik van kleine/smalle spoelen. Die spoel zo er in donderen tov hem op een spindel moeten schroeven is toch wel makkelijker en imho het waard om een enkele te zachte kartonnen rol even te tapen/een drypod als gewicht ergens in stoppen als het nodig is.

Maar misschien komt het door het filament dat ik koop. Heb überhaupt misschien 3 van de 100+ spoelen moeten tapen en ooit 1 gehad die iets gewicht kon gebruiken.

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 18:20
@mphilipp Hoe zit dat precies met de raderen?

Ik neem aan dat als de spool bijna leeg is deze meer omwentelingen moet maken om deze weer op te winden dan een (bijna) volle spoel.

Ik heb zelf destijds de hydra mod gedaan op mijn AMS maar nu heb ik 3 AMS-en aan m'n X1C hangen. Als ik 3 x de Kraken moet printen ben ik wel even bezig. Ik zie ook geen andere opvul ringen (behalve dan die voor de Bambu). Wel de adaptive spool holders. Wordt erg veel printwerk aangezien ik ook diverse spoelen heb met verschillende diameters.

Als ik aan de gang ga dan zal het in ABS worden denk ik. Misschien toch een leuk najaar/winter projectje

• Renegade666
Had deze week weer printertje er bij :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tp9X83Cb/20260902-191713.jpg

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

GoldenSample schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 00:11:
[...]
Die spoel zo er in donderen tov hem op een spindel moeten schroeven is toch wel makkelijker en imho het waard om een enkele te zachte kartonnen rol even te tapen/een drypod als gewicht ergens in stoppen als het nodig is.
Ach ja...wat kan ik zeggen. Ik heb gewoon een hekel aan gekloot. En dan heb ik liever iets waarvan ik wéét dat het werkt, dan dat ik elke keer moet gokken of het werkt. Je krijgt tegenwoordig bijna overal die kartonnen spools, en buiten dat verhaal over het stof dat niet goed zou zijn, lopen sommigen gewoon niet lekker. En als ze leeg zijn, gaat het ook niet goed. Ik heb in ieder geval genoeg gedoe gehad om er klaar mee te zijn. Ook dat respoolen heb ik geprobeerd, maar daar ben ik helemaal klaar mee. Dat was echt alleen maar gekloot. Zal wel aan mij liggen, maar het is dus niet zo fool proof als men beweert. Eerder een handigheid die je door moet hebben.

En ik heb gewoon nul problemen ondervonden met de Python. Het werkt gewoon heel betrouwbaar. Ook als de spool bijna leeg is. Kijk maar wat andere gebruikers zeggen. Ik heb wel een keer wat gerommel gehad, maar toen bleek er ook een update te zijn en moest ik een klein onderdeeltje opnieuw printen. Dat was bij de feeder. Daar was gekozen voor een afstelschroefje, maar dat werkte niet goed. Het ging even goed, maar na een poosje ging het verlopen. Een redeseign zonder dat schroefje was de sleutel en sindsdien hoe ik niet meer twee keer te kijken als ik er een op leg. Die kleine extra moeite (nouja...je wordt er ook niet moe van) is het wat mij betreft dubbel en dwars waard. Ik hoef in ieder geval nooit met gewichtjes of tape aan het kloten. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn? Zo'n duur en geavanceerd apparaat en dan tape om een spool moeten wikkelen omdat ie anders niet goed afrolt...nee, dat is niet voor mij.

Pedro_Newbie schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:27:
@mphilipp Hoe zit dat precies met de raderen?
Ik neem aan dat als de spool bijna leeg is deze meer omwentelingen moet maken om deze weer op te winden dan een (bijna) volle spoel.
Geen idee, kijk ik niet naar. Geen issue.
Als ik 3 x de Kraken moet printen ben ik wel even bezig.
Klopt.
~
Ik zie ook geen andere opvul ringen (behalve dan die voor de Bambu). Wel de adaptive spool holders. Wordt erg veel printwerk aangezien ik ook diverse spoelen heb met verschillende diameters.~
Ik heb nu eigenlijk alleen maar de adaptive ring en die werkt goed. Alleen bij spools met een heel groot gat loopt op de Python concentrisch. Geen probleem, maar je ziet 'm een beetje zwalken van onder naar boven omdat ie niet helemaal goed blijft zitten. Dat zou op de Kraken wel een probleem zijn omdat je daar minder ruimte hebt. Dus dan heb je wel die opvulringen nodig. Maar volgens mij zijn er niet zo veel merken die een belachelijk gat hebben. Maar ja, het zal je favoriete merk maar zijn... :+
Ik denk wel dat er nog meer houders komen voor allerhande spools. Dit is nog heel nieuw, dus er zal vast nog wel wat komen.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Netjes. d:)b

Hier van de week afscheid genomen van de P1S. Week ervoor de X2D en HT binnen gekregen. Drie printers vond ik voor mijn gebruik net te veel van goede. Twee is eigenlijk al beetje overkill. :D

Hier een Ikea Nordli kast staan Met Eikenblad van 3cm erop. Om het net iets robuster te maken.

[ Voor 35% gewijzigd door Daan_ op 07-09-2026 09:55 ]

• tweak4all
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:30
mphilipp schreef op zondag 6 september 2026 @ 01:52:
[...]

Ook dat respoolen heb ik geprobeerd, maar daar ben ik helemaal klaar mee. Dat was echt alleen maar gekloot. Zal wel aan mij liggen, maar het is dus niet zo fool proof als men beweert. Eerder een handigheid die je door moet hebben.
Geen idee wat je precies hebt geprobeerd met respoolen. Misschien heb je iets aan het onderstaande.

Ik had vorige week een misvormde rol TPU nadat het gedroogd was. Het zag eruit alsof ik deze rol weg kon gooien. Het onderstaande model heeft ervoor gezorgd dat ik deze rol weer fatsoenlijk kon oprollen.
https://makerworld.com/en/models/561571-cell-spool-winder#profileId-481024

Geprint met PETG. Het object Slider 02.stl kreeg ik niet geprint zoals het standaard geplaatst is op de bouwplaat. Auto-rotate van dit object zorgde voor een succesvolle print. Een stukje PTFE-tube en PTFE-spray is aan te raden.

De start van de slider is belangrijk wanneer je gaat beginnen met overrollen. Na 2 keer heen en weer rollen was de rol perfect opgerold.

[ Voor 6% gewijzigd door tweak4all op 07-09-2026 07:07 ]

tweak4all schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:35:
De demonstratie van de print.
YouTube: Cell Spool Winder

In het filmpje gaat het nog niet perfect. De start van de slider is belangrijk wanneer je gaat beginnen met overrollen. Na 2 keer heen en weer rollen was de rol perfect opgerold.
No offense, maar ik ga er niet meer aan beginnen. Zo klaar ermee. Ik blijf het gepruts vinden. En met die Python heb ik geen probleem meer met afwijkende rollen.

GoldenSample schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:48:
[...]
Ik ook, maar ik heb een keer 4 van 250gram gekocht van Eryone multicolor silk. Heel leuk, maar ik wilder er wat mee experimenteren en die kleine rolletjes zijn leuk voor bv kadootjes of kerstdingetjes mee te printen. Dat zijn vaak dingen van een paar gram. Dus die kleine rolletjes was echt een uitzondering. Maar als je zoiets als Python/Kraken hebt, kun je dat zonder meer kopen om uit te proberen zonder hoofdpijn over hoe je het in de AMS krijgt.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mphilipp schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:55:
[...]

Ik ook, maar ik heb een keer 4 van 250gram gekocht van Eryone multicolor silk. Heel leuk, maar ik wilder er wat mee experimenteren en die kleine rolletjes zijn leuk voor bv kadootjes of kerstdingetjes mee te printen. Dat zijn vaak dingen van een paar gram. Dus die kleine rolletjes was echt een uitzondering. Maar als je zoiets als Python/Kraken hebt, kun je dat zonder meer kopen om uit te proberen zonder hoofdpijn over hoe je het in de AMS krijgt.
Sure, dit heb je al gemeldt. Ieder zijn gebruik van een printer is verschillend heb werkelijk nooit de behoefte gehad een kleine rol van iets te kopen en dat komt niet door de vraag hoe het wel of niet een AMS past (heck, had tot een paar maanden terug een BMCU waar je echt kan doen wat je wilt). Dit begint een beetje op zendingsdrang te lijken.

Ieder moet lekker doen wat hij/zij fijn vind en bij het gebruik past. Dat kan dus ook betekenen dat voor sommige mensen deze ombouw geen toegevoegde waarde heeft.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelf ook niet de behoefte gehad, maar toch door eigen foutje twee kleine TPU Sunlu rollen liggen. Die ik nu net binnenkort eens wilde gebruiken. Dacht ik print een adapter in ASA en dan kan ik de rol gebruiken in de HT AMS. Begrijp dan ook niet zo goed waarom je dan een AMS helemaal moet ombouwen. Als er dit soort adapters zijn. Of mis ik iets ?

https://makerworld.com/nl/models/1810082-sunlu-500g-0-5kg-spool-adapter-for-ams?from=search#profileId-1931013

GoldenSample schreef op zondag 6 september 2026 @ 23:34:
[...]
Sure, dit heb je al gemeldt. Ieder zijn gebruik van een printer is verschillend heb werkelijk nooit de behoefte gehad een kleine rol van iets te kopen en dat komt niet door de vraag hoe het wel of niet een AMS past (heck, had tot een paar maanden terug een BMCU waar je echt kan doen wat je wilt). Dit begint een beetje op zendingsdrang te lijken.
Oh, ik kreeg gisteren het idee dat ik wel op die vraag had geantwoord, maar dit niet had gezegd. Mijn oude brein vergeet soms dingen :+
En ik beantwoord gewoon vragen die gesteld worden en reageer op opmerkingen. Ik probeer niemand te overtuigen. Doe wat je wilt. Ik vind het alleen een hele mooie oplossing. Maar zoals altijd: your mileage may vary. Idereen heeft weer een andere ervaring en een andere perceptie.

Daan_ schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:54:
Zelf ook niet de behoefte gehad, maar toch door eigen foutje twee kleine TPU Sunlu rollen liggen. Die ik nu net binnenkort eens wilde gebruiken. Dacht ik print een adapter in ASA en dan kan ik de rol gebruiken in de HT AMS. Begrijp dan ook niet zo goed waarom je dan een AMS helemaal moet ombouwen. Als er dit soort adapters zijn. Of mis ik iets ?
Nee, je moet niet één ding eruit pikken alsof ik mijn AMS alleen maar ombouw voor kleine spools. Natuurlijk doe ik dat niet. En ik weet dat er adapters zijn. Ik weet ook dat je een ringetje kunt printen die om zo'n kartonnen spool kan. Ook een keer geprobeerd (eSun geloof ik) toen ging mijn AMS niet meer dicht. Was dus blijkbaar niet zo'n slim ontwerp :+
Geloof mij, ik ken alle oplossingen voor de diverse problemen die er zijn. Ik heb voor mijzelf besloten dat ik één oplossing kies voor al die (kleine en grotere) problemen en dan ben ik overal vanaf. Wat anderen daarvan vinden boeit mij verder niet zo. Ik heb gewoon een hekel aan gekloot (tape plakken, adapters printen, respoolen) en kies er voor om 1x wat moeite te doen om zo'n ding te printen en dan overal vanaf te zijn. Dat is dus mijn persoonlijke opvatting hoe ik met deze hobby bezig wil zijn. En zo'n drama is het ook weer niet. 1.5 rolletje filament en een paar uurtjes werk en het is gepiept.

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-09 12:07
Groot gelijk , anders hebt je dadelijk het hele huis vol liggen met adapters .
wim62 schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:31:
Groot gelijk , anders hebt je dadelijk het hele huis vol liggen met adapters .
Precies. En tape... :+

• xtreme_lunatic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 21:21
Vinden jullie de droogcapaciteiten van de AMS 2 Pro voldoende? Ik heb nog niet van die doosjes geprint om 'm vol met silica korrels te doen, maar heb wel op alle plekken waar dat mogelijk is zakjes geplaatst (in totaal dus 5 + 2 die erbij zaten). Als ik PLA 12 uur laat drogen op 50 graden dan blijft de vochtigheid rond de 20.

Hiervoor had ik twee andere drogers (Sunlu S4 enSovol SH03) en daar ging de luchtvochtigheid sneller omlaag en PLA ging zonder al te veel moeite rond de 10% zitten.

Is het dus normaal dat de luchtvochtigheid bij 12 uur drogen op 50 graden rond de 20% blijft steken of heb ik een lekke unit of iets dergelijks? Wat is jullie ervaring?

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Volgens mij haal je hier twee dingen een beetje door elkaar. De silica in de AMS is vooral bedoeld om de luchtvochtigheid laag te houden wanneer je de AMS als opslag gebruikt en om vocht op te vangen dat binnenkomt wanneer je de klep opent. De droogfunctie gebruik je juist om vocht uit het filament zelf te krijgen.

Die 20% die je tijdens het drogen ziet, zegt dus niet rechtstreeks hoe droog je filament inmiddels is. Tijdens het drogen komt er juist vocht uit het filament in de lucht van de AMS. Dat je Sunlu S4 sneller naar bijvoorbeeld 10% RH ging, betekent daarom ook niet automatisch dat die het filament beter droogde.

Persoonlijk gebruik ik beide: silica om mijn AMS’en tijdens normaal gebruik droog te houden en de droogfunctie wanneer filament daadwerkelijk gedroogd moet worden. Die laatste gebruik ik vrij weinig, omdat de luchtvochtigheid in mijn AMS’en normaal gesproken al laag blijft. Rond de 10% tijdens het drogen van PLA zou ik op zichzelf dan ook niet direct als aanwijzing zien dat je AMS lek is.

[ Voor 59% gewijzigd door Daan_ op 08-09-2026 11:57 ]

• xtreme_lunatic
Daan_ schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:55:
Volgens mij haal je hier twee dingen een beetje door elkaar. De silica in de AMS is vooral bedoeld om de luchtvochtigheid laag te houden wanneer je de AMS als opslag gebruikt en om vocht op te vangen dat binnenkomt wanneer je de klep opent. De droogfunctie gebruik je juist om vocht uit het filament zelf te krijgen.

Die 20% die je tijdens het drogen ziet, zegt dus niet rechtstreeks hoe droog je filament inmiddels is. Tijdens het drogen komt er juist vocht uit het filament in de lucht van de AMS. Dat je Sunlu S4 sneller naar bijvoorbeeld 10% RH ging, betekent daarom ook niet automatisch dat die het filament beter droogde.

Persoonlijk gebruik ik beide: silica om mijn AMS’en tijdens normaal gebruik droog te houden en de droogfunctie wanneer filament daadwerkelijk gedroogd moet worden. Die laatste gebruik ik vrij weinig, omdat de luchtvochtigheid in mijn AMS’en normaal gesproken al laag blijft. Rond de 10% tijdens het drogen van PLA zou ik op zichzelf dan ook niet direct als aanwijzing zien dat je AMS lek is.
Sorry, mijn laatste zin was niet helemaal goed gekozen. Ook na het drogen blijft hij op de 20% steken. Zakjes hebben wel al verschil gemaakt voor na het drogen, eerder was het rond de 25%. Om verwarring te voorkomen: bij de 10% heb ik voor of na het drogen dus nog nooit in de buurt gezeten.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik zou alleen de luchtvochtigheid die je in de AMS 2 Pro ziet niet één-op-één vergelijken met de 10% die je bij de Sunlu S4. Je meet de relatieve luchtvochtigheid in het apparaat, niet het vochtgehalte van het filament. Verschillen in sensor, positie van de sensor, temperatuur, luchtvolume en ventilatie hebben allemaal invloed op die waarde.

Of 20% na het drogen normaal is of daadwerkelijk op een lek wijst, kun je daarom op basis van alleen die vergelijking niet zeggen. Dat de waarde met silica van ongeveer 25% naar 20% is gegaan, laat in ieder geval zien dat de silica invloed heeft op de luchtvochtigheid in de AMS.

Zelf heb ik voor mijn AMS’en een set met silicabakjes geprint. (zie link) Daarnaast heb ik in iedere Sunlu spoel een opvulling met silica zitten. Zeker als een spoel bijna leeg is vind ik dat handig, omdat het naast extra silica ook wat gewicht aan de spoel toevoegt. Best veel silica in de AMS. Overkill zou je kunnen zeggen, maar heb toen der tijd grote zak gekocht dus genoeg ;-) hier zakken de vochtmetertjes die ik in de bakjes heb zitten naar +/- 10%

AMS HT is weer wat anders. Daar is deze weer wat hoger. Dus AMS HT en AMS 2 Pro's kan ik ook niet vergelijken. Net zoals in jouw geval niet zo handig is om de Sunlu en de AMS te vergelijken ;-)

https://makerworld.com/nl/models/2320073-ams-2-pro-lattice-dry-pods?from=search#profileId-2533856

https://makerworld.com/nl/models/1354723-sunlu-silica-gel-desiccant-core-packtuff-v1?from=search#profileId-1398098

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 08-09-2026 12:30 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:21:
Ik zou alleen de luchtvochtigheid die je in de AMS 2 Pro ziet niet één-op-één vergelijken met de 10% die je bij de Sunlu S4. Je meet de relatieve luchtvochtigheid in het apparaat, niet het vochtgehalte van het filament. Verschillen in sensor, positie van de sensor, temperatuur, luchtvolume en ventilatie hebben allemaal invloed op die waarde.

Of 20% na het drogen normaal is of daadwerkelijk op een lek wijst, kun je daarom op basis van alleen die vergelijking niet zeggen. Dat de waarde met silica van ongeveer 25% naar 20% is gegaan, laat in ieder geval zien dat de silica invloed heeft op de luchtvochtigheid in de AMS.

Zelf heb ik voor mijn AMS’en een set met silicabakjes geprint. (zie link) Daarnaast heb ik in iedere Sunlu spoel een opvulling met silica zitten. Zeker als een spoel bijna leeg is vind ik dat handig, omdat het naast extra silica ook wat gewicht aan de spoel toevoegt. Best veel silica in de AMS. Overkill zou je kunnen zeggen, maar heb toen der tijd grote zak gekocht dus genoeg ;-) hier zakken de vochtmetertjes die ik in de bakjes heb zitten naar +/- 10%

AMS HT is weer wat anders. Daar is deze weer wat hoger. Dus AMS HT en AMS 2 Pro's kan ik ook niet vergelijken. Net zoals in jouw geval niet zo handig is om de Sunlu en de AMS te vergelijken ;-)

https://makerworld.com/nl/models/2320073-ams-2-pro-lattice-dry-pods?from=search#profileId-2533856

https://makerworld.com/nl/models/1354723-sunlu-silica-gel-desiccant-core-packtuff-v1?from=search#profileId-1398098
Het is idd appels met peren. Droog het meeste in een S2 of S4 van Sunlu maar heb ook 2x een AMS 2 Pro en een HT. Ander deel gaat in de bekende Ikea 365 boxen ter opslag.

De AMS2 zijn wat lucht dichter dan de AMS HT heb ik het idee maar niet te vergelijken met de Ikea boxen. Als je er verse silica gel in hebt (enkel van die pods voor in het ding, niks in de spoel) krijg je zelf wel richting de lage 10, als het wat minder vers is blijft het beetje rond de 20% tot 25% prima voor mij. Zn IKEA box gaat met verse silica gel gewoon naar de 4%

Die opslag vochtigheid heeft naar mijn inschatting weinig te maken met de droog performance maar vooral hoe lucht dicht het ding is. Tijdens het drogen kijk ik eigenlijk überhaupt niet naar de gerapporteerde waarde, te veel variabelen. Meer verder dus echt 0,0 verschil tussen drogen in de S4 of de AMS.

• xtreme_lunatic

Bedankt. Ik ga dit met transparant PETG printen, al moet ik die dus wel eerst goed droog zien te krijgen. Wordt ook de eerste keer PETG printen.

Hoe regenereer je de parels? Door de in de oven te doen? Of hoogste stand AMS zonder filamenten er in verder?

• Etienne74
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 09:26
Ik heb zelf die bakjes in de AMS 2 geprint met ABS ('s nachts met ramen open voor ventilatie). Dan kan ik ze met gerust hart laten zitten als ik de AMS 2 in de drying modus zet, of het nu PLA of PETG is. Wellicht was ASA beter maar heb ik niet en geen ervaring mee.

En de parels drogen hopelijk mee, en anders inderdaad oven (1-2 uur op 100 volgens mijn zak). Zag op Youtube dat het in de magnetron kan (etappes van 5 minuten 700 watt dacht ik, en dat 5-6x met roeren)

[ Voor 27% gewijzigd door Etienne74 op 08-09-2026 13:50 ]

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

xtreme_lunatic schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:44:
[...]

Bedankt. Ik ga dit met transparant PETG printen, al moet ik die dus wel eerst goed droog zien te krijgen. Wordt ook de eerste keer PETG printen.

Hoe regenereer je de parels? Door de in de oven te doen? Of hoogste stand AMS zonder filamenten er in verder?
Ik print PLA en PETG op dagelijkse basis en hoewel dat nog geen transparant was heb ik echt 0 problemen gehad. Heb de PETG niet gedroogd af fabriek, maar wel droog weggelegd en in de AMS bewaard.

Die parels drogen kan op relatief lage temperaturen, maar dan wat langer of wat hoger en dan kan het wat korter. Ik heb ze in PETG mandjes zitten dus dan kan die wat warmer, maar als je die van PLA gemaakt hebt zou ik de temperatuur wellicht wat lager houden zodat je ze niet zacht maakt. Of ze eruit haalt en ze even drogen in een apart bakje. Temperatuur dus afhankelijk van je materialen.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 15:05
Ik heb met transparant PETG ook geen problemen gehad zonder drogen. Wel iets meer stringing maar print prima. Als ik twijfel doe ik een klein testprintje om te beoordelen hoe de kwaliteit is en bepaal op basis daarvan of ik extra moet drogen of niet.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

xtreme_lunatic schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:44:
[...]

PETG is niet zo spannend om mee te printen. Zou mij zelf daar niet zo'n zorgen om maken. ;-)

Regenereren gaat vrij makkelijk in de oven op 100 graden voor +/-3 uur. Leg het op een bakplaat. Gebruik wel oude bakplaat van oude oven. ;-)

Dit nu 1x gedaan in de oven. Het ging prima, maar heeft niet mijn voorkeur. Eén van de printers is nu bezig deze te printen in ASA. https://makerworld.com/nl/models/1431034-silica-dryer-spool-for-ams-2-pro-ams-ht?from=search#profileId-1488010
Deze wil ik dan in de AMS HT zetten en dan daarin drogen....

-----
Hier zo op mijn gemak de Bambu Lab TPU Feed Assist Module in elkaar zetten. En kijken of ik van de week eerste TPU test print kan maken.

Omdat ik zo slim ben geweest om 500g rollen te bestellen. Adapter geprint van ASA voor deze rollen. Adapter pas goed.... https://makerworld.com/nl/models/1810082-sunlu-500g-0-5kg-spool-adapter-for-ams?from=search#profileId-1931013

[ Voor 45% gewijzigd door Daan_ op 08-09-2026 16:33 ]

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-09 21:48
Ik zit met een vreemd probleem.

Enkele maanden terug heb ik voor het eerst met TPU geprint op de X2D. Dit ging helemaal prima volgens de stappen van de Wiki.

Het is de 95A HF variant die buiten de AMS om gaat. Ik heb 3 maal een coldpull uitgevoerd, heb een externe spoel houder, de spoel 10 uur gedroogd en hem op de left extruder poort ingevoerd zoals de wiki aangeeft (buiten de buffer om).

Maar zodra ik de TPU wil inladen op de printer, dan blijft deze 'hangen' op de melding: push new filament into extruder.

Als ik een een stukje PETG of PLA invoer dan wordt deze direct gepakt en zie ik deze ook extrude worden. Ik voer de TPU direct erachteraan erin maar deze wordt niet gepakt.
Start ik een normale print via de AMS of via de externe spoel gaat alles ok. Ook als ik de TPU zelf in de extruder duw dan gebeurt er niks. De gele gear draait dan ook niet.

De X2D heeft 150 printuren en de printkop is niet verstopt en ik vermoed niet dat de filament sensor kapot is.
Is er iets wat ik fout doe, over het hoofd zie of wat ik nog kan proberen? Dit is mijn enige spoel met TPU dus kan de TPU niet uitsluiten.

• Etienne74
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 09:26
CuBras schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:54:
Maar zodra ik de TPU wil inladen op de printer, dan blijft deze 'hangen' op de melding: push new filament into extruder.
Ik wil nog TPU proberen. Is de melding die je krijgt niet dezelfde als je via de rechter extruder PLA laadt? Dan krijg je ook vragen/foutmeldingen dat het niet detecteert merk ik maar je kan wel op continue klikken. Hier ook al getest, denk ik?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Al eens stuk van de TPU afgehaald en opnieuw geprobeerd ? Kan me zo iets herinneren dat collega keer zo iets had. En stukje van +/- 10cm eraf halen loste het op. Als je dit nog niet geprobeerd hebt wellicht een idee. Ik zou verder niet weten ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 08-09-2026 17:13 ]

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:05
Ik heb een P1S, en heb mijn filament met de hand ingeladen, nadat ik de voedingsbuis uit de extruder had gehaald, en vervangen door een stukje buis van ca 6 cm, of zo. Tegen de aanbevelingen in heb ik geen 'cold pull ' toegepast, maar het geheel eerst goed warm gestookt, en direct daarna de TPU met de hand er in gedrukt, en goed doordrukken, met de vingers vlak bij de tube, om wegknikken te voorkomen. Dat is zo prima gegaan.

Misschien ben je te voorzichtig met het indrukken van het filament, omdat je zegt dat een gele transport rol niet draait. Ook al omdat je schreef: "zodra ik de TPU wil inladen op de printer, dan blijft deze 'hangen' op de melding: push new filament into extruder." Misschien 'ziet' hij het filament gewoon nog niet voorbij komen?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik heb sinds kort de Filament Track Switch en TPU feeder op mijn X2D geïnstalleerd. Op de X2D heb ik 2x AMS 2 Pro en 2x AMS HT aangesloten. Mijn ervaringen met de Track Switch zijn tot nu toe niet zo positief.

Ik heb regelmatig dat filament niet goed door de Track Switch wordt gevoerd. Het filament komt dan bij de switch aan, maar gaat niet verder. Wat soms helpt, is de twee PTFE-tubes op de Track Switch omwisselen: A naar B en B naar A. Daarna werkt het soms weer wel. Erg betrouwbaar voelt het daardoor niet. PTFE-tubes routing en lengtes aangepast. Wordt er niet veel beter op.

Daarnaast heb ik ook de TPU Feed Assist geïnstalleerd. Daar loop ik tegen het probleem aan dat de Track Switch en TPU Feed Assist elektrisch niet goed samen lijken te werken. Voor zover ik nu kan achterhalen, moet de Track Switch worden losgekoppeld om de TPU Feed Assist te kunnen gebruiken. Persoonlijk vindt ik dit aardig knullig voor twee officiële accessoires die beide voor de X2D geschikt zijn.

Er lijken meerdere X2D-gebruikers die problemen melden op de Bambu fora met de Track Switch, zowel met de filament doorvoer als in combinatie met de TPU Feed Assist.

Voor nu de track switch gedemonteerd. Ticket aangemaakt bij Bambu. Wellicht doe ik iets fout. En of is heet op te lossen met een firmware update. En anders retour en centjes terug.

• AlbAlb2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-09 15:22
xtreme_lunatic schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:52:
Als ik PLA 12 uur laat drogen op 50 graden dan blijft de vochtigheid rond de 20.

Hiervoor had ik twee andere drogers (Sunlu S4 enSovol SH03) en daar ging de luchtvochtigheid sneller omlaag en PLA ging zonder al te veel moeite rond de 10% zitten.
In een Mollier diagram kan je zien wat de relatie is tussen de absolute vochtinhoud van lucht van een bepaalde temperatuur en de relatieve luchtvochtigheid. Bij 50°C en 20% bevat de lucht ca. 15 gram vocht per kg droge lucht. Dezelfde hoeveelheid vocht in lucht van 25°C zou een relatieve luchtvochtigheid geven van 80%. (1 m3 lucht weegt ongeveer 1,2kg bij 20°C)

50°C / 10% komt overeen met 7,5 gr/kg.

Veel RV-metertjes geven onder de 20% geen betrouwbare waarde meer.

Ik heb zelf geen AMS of filamentdroger. Werkt zo'n droger door het ventileren met opgewarmde lucht? Is er luchtverversing in een AMS of is de werking afhankelijk van de droogkorrels en helpt de hogere temperatuur alleen om het vocht uit het filament te drijven?

Volgens Goegul kan 1 kg PLA of PETG ca. 5..10 gram vocht bevatten, TPU tot 15 gram.

Een paar m3 c.q. kg lucht kan die hoeveelheid vocht makkelijk opnemen bij een temperatuur van 50°C.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:43:
Ik heb sinds kort de Filament Track Switch en TPU feeder op mijn X2D geïnstalleerd. Op de X2D heb ik 2x AMS 2 Pro en 2x AMS HT aangesloten. Mijn ervaringen met de Track Switch zijn tot nu toe niet zo positief.

Ik heb regelmatig dat filament niet goed door de Track Switch wordt gevoerd. Het filament komt dan bij de switch aan, maar gaat niet verder. Wat soms helpt, is de twee PTFE-tubes op de Track Switch omwisselen: A naar B en B naar A. Daarna werkt het soms weer wel. Erg betrouwbaar voelt het daardoor niet. PTFE-tubes routing en lengtes aangepast. Wordt er niet veel beter op.

Daarnaast heb ik ook de TPU Feed Assist geïnstalleerd. Daar loop ik tegen het probleem aan dat de Track Switch en TPU Feed Assist elektrisch niet goed samen lijken te werken. Voor zover ik nu kan achterhalen, moet de Track Switch worden losgekoppeld om de TPU Feed Assist te kunnen gebruiken. Persoonlijk vindt ik dit aardig knullig voor twee officiële accessoires die beide voor de X2D geschikt zijn.

Er lijken meerdere X2D-gebruikers die problemen melden op de Bambu fora met de Track Switch, zowel met de filament doorvoer als in combinatie met de TPU Feed Assist.

Voor nu de track switch gedemonteerd. Ticket aangemaakt bij Bambu. Wellicht doe ik iets fout. En of is heet op te lossen met een firmware update. En anders retour en centjes terug.
Doorvoer werkt bij mij eigenlijk altijd wel (2x AMS2 + 1AMS HT) krijg enkele keer een melding van hoge weerstand in een specifiek AMS slot op de gekruist zittende extruder maar laad en print verder wel. Heb AMSen hoger dan de printer staan dus dat helpt.

Dat je de trackswitch electrisch moet loskoppelen is inderdaad nogal kansloos. Trek zelf enkel de stekker er uit.. Feed de main extruder gewoon via een extra 4-1 splitter bij de uitgang achterop dus de TPU feed assist bypassed buffer en track switch.

• xtreme_lunatic
AlbAlb2 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:22:
[...]

In een Mollier diagram kan je zien wat de relatie is tussen de absolute vochtinhoud van lucht van een bepaalde temperatuur en de relatieve luchtvochtigheid. Bij 50°C en 20% bevat de lucht ca. 15 gram vocht per kg droge lucht. Dezelfde hoeveelheid vocht in lucht van 25°C zou een relatieve luchtvochtigheid geven van 80%. (1 m3 lucht weegt ongeveer 1,2kg bij 20°C)

50°C / 10% komt overeen met 7,5 gr/kg.

Veel RV-metertjes geven onder de 20% geen betrouwbare waarde meer.

Ik heb zelf geen AMS of filamentdroger. Werkt zo'n droger door het ventileren met opgewarmde lucht? Is er luchtverversing in een AMS of is de werking afhankelijk van de droogkorrels en helpt de hogere temperatuur alleen om het vocht uit het filament te drijven?

Volgens Goegul kan 1 kg PLA of PETG ca. 5..10 gram vocht bevatten, TPU tot 15 gram.

Een paar m3 c.q. kg lucht kan die hoeveelheid vocht makkelijk opnemen bij een temperatuur van 50°C.
De AMS 2 pro gooit zo nu en dan wat kleine ventilatieroosters open.

Inmiddels heb ik de silica korrels in huis en ga ik bakjes voor de AMS printen met PETG. Daarover nog een vraag:

Gebruiken jullie lijm op de (originele) PEI plaat om het makkelijker PETG makkelijker los te maken? Ik was dat eigenlijk niet van plan en alles goed af te laten koelen, desnoods even in de koelkast.

Hoe doen jullie dit?

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:26
PETG laat prima los op die plaat, en anders buig je de plaat en laat het dan wel los.
In de koelkast leggen doe ik al niet meer sinds ik de Ender 3 met glasplaat weggedaan heb.

Een print van 1 laag PLA printen op de Cryoplaat is dan weer een ander verhaal. :+

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Same, PETG laat makkelijk los na afkoelen hier.

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:13
By een normale (textured) PEI plate heb ik geen problemen met PETG.

Als je een smooth PEI plate met PETG hebt kan het heel erg vast blijven zitten. Is meestal geen probleem met kleine dingetjes maar met grotere dingen loop je wel een risico. Heb ook verhalen gelezen dat iemand de PETG uiteindelijk wel los kreeg maar een stuk van de PEI laag mee trok. Hangt erg van de grootte en soort PETG af. Zelf nog geen rampen meegemaakt op smooth plates met PETG maar wel dat er kleine support stukjes achter bleven die er nauwelijks meer af te krijgen waren.

Zie ook https://wiki.bambulab.com/en/general/high-temperature-plate-not-working-as-expected
AlbAlb2 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:22:
Werkt zo'n droger door het ventileren met opgewarmde lucht? Is er luchtverversing in een AMS of is de werking afhankelijk van de droogkorrels en helpt de hogere temperatuur alleen om het vocht uit het filament te drijven?
Er zit een verwarmingselement in, met een fan die de warme lucht circuleert. Als je wil, kan ie de spool ook elke zoveel minuten een stukje draaien, zodat ie gelijkmatig verwarmd wordt. En van tijd tot tijd gaan er twee ventielen open om de vochtige lucht te verdrijven.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bambu heeft inmiddels bevestigd dat de Track Switch niet elektrisch aangesloten kan blijven wanneer je TPU via de TPU Feed Assist print. Wat ze eerst wel beweerde. Je moet de Track Switch dus eerst elektrisch loskoppelen en dan pas kan je de TPU feeder gebruiken. Wil je weer gewoon printen (noem maar even zo) dan mag je weer terug.

Ik heb geen zin om iedere keer met kabels te gaan klooien én tegen problemen met de filament doorvoer aan te lopen. Ben dan ook weer terug bij configuratie zonder track switch. Ding ligt voor nu in de kast. Idee is leuk uitvoering laat te wensen over. Nu kijken of die retour mag en creditering.

Edit:
Track Switch is nog geen twee weken oud. Maar retour sturen en volledige creditering is al een heel gedoe. Ben langzamerhand wel klaar met Bambu Lab support. Reageren altijd vriendelijk, maar dat betekend nog niet dat je echt helpt en service verleent.

Advies: denk je na om track Switch aan te schaffen. Denk nog eens tweede keer na. Ik zou het niet doen. Bambu Labs heeft bevestig dat hij niet tegelijk aangesloten kan zijn met de TPU feeder. En dat problemen bekend zijn met de Track Switch zelf met de doorvoer.

[ Voor 29% gewijzigd door Daan_ op 11-09-2026 11:53 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat hebben ze ook goed beschreven op de wiki van Bambu. Goed dat ze hiervan een filmpje hebben gemaakt. Filmpjes kunnen vaak een stap iets verduidelijken. (y)

Zo heb je ook een TPU feeder als optie. En zeg hiermee niet dat deze beter is. ;-)
YouTube: Bambu Lab TPU Feed Assist Module Assembly & Usage Guide - More Reliable TPU Feeding

Helaas heb ik een uitdaging met de compatibiliteit tussen de TPU feeder en Track Switch.

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 10-09-2026 16:36 ]

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 15:26
Daan_ schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:12:
Bambu heeft inmiddels bevestigd dat de Track Switch niet elektrisch aangesloten kan blijven wanneer je TPU via de TPU Feed Assist print. Wat ze eerst wel beweerde. Je moet de Track Switch dus eerst elektrisch loskoppelen en dan pas kan je de TPU feeder gebruiken. Wil je weer gewoon printen (noem maar even zo) dan mag je weer terug.

Ik heb geen zin om iedere keer met kabels te gaan klooien én tegen problemen met de filament doorvoer aan te lopen. Ben dan ook weer terug bij configuratie zonder track switch. Ding ligt voor nu in de kast. Idee is leuk uitvoering laat te wensen over. Nu kijken of die retour mag en creditering.

Edit:
Track Switch is nog geen twee weken oud. Maar retour sturen en volledige creditering is al een heel gedoe. Ben langzamerhand wel klaar met Bambu Lab support. Reageren altijd vriendelijk, maar dat betekend nog niet dat je echt helpt en service verleent.

Advies: denk je na om track Switch aan te schaffen. Denk nog eens tweede keer na. Ik zou het niet doen. Bambu Labs heeft bevestig dat hij niet tegelijk aangesloten kan zijn met de TPU feeder. En dat problemen bekend zijn met de Track Switch zelf met de doorvoer.
Hmm dat is wel jammer en ook slordig van bambulab imho,

Je geeft aan dat de track switch eruit is en de feed module behouden blijft, ik zou het zelf misschien andersom doen.

De X2D kan toch ook zonder feed module best goed TPU gebruiken?
(ik neem nu aan dat het hetzelfde werkt als mijn H2D dus deksel eraf en bovenaf invoeren)

Andere optie zou misschien kunnen zijn om de stekker van de track switch door te knippen en een schakelaar ertussen te bouwen/solderen

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het is juist de track switch die problemen heeft. Zelfs met enkel track switch geeft deze problemen met doorvoeren van filament. Deze komt niet door track switch. Wissel je de PTFE tubes om van A-->B en B-->A dan doet die het weer even. Daarnaast nog diverse keren slicing errors door de track switch.

Dit alles zijn helaas bekende problemen. Bambu komt helaas niet met oplossing of geeft je de optie retour te sturen met volledige creditering. om mij zelf gedoe en tijd te besparen, gekozen om dat ding in de kliko te gooien.

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 15:26
Oei, zojuist de track switch van mijn wish list gehaald

• xtreme_lunatic

Terugkoppeling v.w.b. de AMS 2 Pro en de luchtvochtigheid. Het printen van de dry pods maakt extreem veel verschil. Luchtvochtigheid volgens het fysieke metertje gaat niet lager dan 10% (bekend "probleem" bij die dingen). De AMS 2 Pro zelf laat na het drogen zelfs een waarde van 3% zien.

Dus ik ben tevreden! Bedankt.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Rascal schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 19:57:
Oei, zojuist de track switch van mijn wish list gehaald
Het is ook niet gelijk een onding, maar er zitten nog wel wat beperkingen aan.

De samenwerking met de TPU Feed. Bambu bevestigt dit inmiddels zelf en geeft aan dat dit met een firmware-update opgelost kan worden. Wanneer en of die update daadwerkelijk komt, bleef helaas heel vaag.

Filament at blijft hangen in de track switch wordt ook herkend dat dit vaker voorkomt. Volgens Bambu heeft de AMS dan te weinig kracht om het filament erdoorheen te duwen. Het gebeurt alleen vrij willekeurig. Ook dit zou volgens hen met firmware opgelost kunnen worden. Hoe precies is mij niet duidelijk, aangezien ze ook hier vrij vraag over waren...

De foutmeldingen bij het slicen zijn een softwareprobleem. Daar wordt aan gewerkt en ik verwacht dat dit wel opgelost wordt.

Heb je geen TPU Feed Assist, dan blijft vooral de doorvoer vanuit de AMS’en door de Track Switch over als aandachtspunt.

Ik was heel blij met Bambu Lab support vanwege de snelheid en effectiviteit waarmee zij mijn probleem op hebben proberen te lossen (toolhead cover H2C valt er steeds af aan het begin van een print). Echter...de nieuwe cover die zij stuurden is zo mogelijk nog erger dan de oude.

Ik heb net de oude maar weer teruggeplaatst en de ticket heropend. Het is echt niet normaal: ik probeer een print te starten, maar 3x achter elkaar valt dat ding er weer af. Als ie het oude filament aan het purgen is, gaat ie op een gegeven moment de nozzle afvegen, en dan gebeurt het. Hij beweegt dat heel snel heen en weer, en dat is blijkbaar teveel voor de magneetjes. Echt heel apart. Bij de oude gebeurde het zo nu en dan, maar met de nieuwe echt merkbaar vaker. Heel irritant. Kijken wat ze nu gaan doen. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem. Volgens mij is het een kwestie van de magneetjes die te zwak zijn, maar dan waarschijnlijk die aan de kant van de toolhead.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:01
Ik heb een probleempje met één van de ventilatoren (" Part Fan" ) van mijn P1S: Hij gaat niet vanzelf aan en daar krijg ik dan een melding van. Ik kan 'm vervolgens wel zelf aanzetten maar alleen op 10%. Hogere snelheden lukt niet. Iemand een idee waar ik dit moet zoeken? De fan zelf ziet er goed uit.

• Renegade666
Hier ook weer blij :(

Na 2 dagen printen, zonder issues, nieuwe opdracht gestuurd, piept de X2D..
Is de PFTE tube uitgeschoten.. uit de linker kop/extruder.. Maar wil der ook niet meer in, nouja, wel in, maar niet blijven zitten...

Lijkt er wat meer is uitgekomen,
Maar ticket ingeschoten, zal wel nieuwe extruder krijgen denk ik, kan dat stuk niet los vinden op de site.

EDit:
had al reactie, en nieuwe sensor assembly word gestuurd, daar zit ook de houder in.
Weer snel geregeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Renegade666 op 21-09-2026 07:22 ]

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:29
Wellicht interessant om hier te melden dat de volgende generatie BambuLabs printers zich binnenkort (?) aandient:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ydXNTqLQ/Capture.jpg bron: https://fccid.io/2A6J8

Betreft dus de 3e generatie van de P en H serie en een X2D Pro.

Op YT en diverse sites zijn al op de bekende review kanalen wat meer info te vinden:
bijvoorbeeld hier: https://domechy.com/domechy-articles/bambu-lab-h3c-and-p3c-are-coming-fcc-filings-found-patents-show-a-10-nozzle-hotend-changer/

en hier:
YouTube: Bambu Lab Isn’t Done! P3C Just Surfaced

Mijn PVOutput

• Renegade666
Denk om eerlijk gezegd pas volgend jaar, maar wie weet.

Pagina: 1 ... 147 148 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.