GoldenSample schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:38:
[...]
Was me niet bewust van de eenvoudigere extruder assemblage van de H2D. Wel een misser dan gezien de X2D er überhaupt maar 1 in de printhead heeft en eigenlijk bijna alles wat dieper in de printhead zit toch ff flink schroeven is. Maintainability is wat dat betreft echt wel een minpunt.
Qua ventilatie vind ik vooral de zeer gebrekkige controle over de auxfan(s) in de X2D gewoon ruk Links/de heater side laat zich prima aanpassen, rechts gaat grotendeels zijn eigen gang. Print PLA en PETG daarom dan ook gewoon zonder glas & met de deur open terwijl ik deflectors heb op de aux/heater fans.
Het gekke is ook nog dat de H2D extruder veel complexer is dan de X2D, maar onderhoud is eenvoudiger.
Onderhoud is namelijk iets dat regelmatig moet gebeuren, ook vastgelopen filament in de extruder zou eenvoudig verholpen moeten worden.
Bij de P1S: 5 schroeven (2 nozzle, 3 extruder) los en je had de volledige extruder in de hand.
Over die AUX fan, die lijkt idd zn eigen gang te gaan, maar die is volgens mij wel te beinvloeden, namelijk bij filament heb je de waarde: softening temperature. De printer kijkt volgens mij naar die temperatuur en als de kamer te dicht bij die waarde komt gaan de blowers aan.
Dus als je die temperatuur op 100 graden zet, blijven de aux fans uit (of iig de instelling die je hebt gekozen)
Ik kreeg heatcreep, waardoor ik dus de extruder uit elkaar moest halen (vandaar dat ik weet hoeveel werk het is)
Maar ik was zoveel tegelijk aan t testen toen ik de X2D net had (en me dus stoorde aan de aux fans), dus het zou zomaar iets anders kunnen zijn.
[
Voor 15% gewijzigd door
rinkel op 13-07-2026 14:51
]