• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:20
Al een tijdje aan het meelezen hier en al meer dan een jaar aan het twijfelen of ik nu wel of geen 3D printer moet kopen en net eindelijk de knoop doorgehakt en een A1 Combo besteld. De BF aanbieding op Bambu Lab was echt te aantrekkelijk.. (en het compleet doodgegooid zijn met Bambu Lab promoties in mijn YouTube bubbel heeft vast ook wat geholpen haha). Ook maar meteen 11 rollen filament bijbesteld voor 11,36 per rol, dat was ook wel een lekkere deal.

Enige nadeel is dat de levertijd nu pas in de 2e week van 2026 staat, maar na een jaar twijfelen kunnen die paar weken er ook nog wel bij. Nu de komende tijd maar eens wat gaan zoeken naar nuttige en leuke prints en eens uit gaan zoeken hoe ik zelf modellen kan maken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Leech_NL
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:22
Mag ik jullie vragen naar jullie ervaringen met het printen van de zachtere TPU's op een H2s (of H2D)? Ik ben pas in het bezit van een H2S na vele jaren met MK3S printers. Daar moest ik de spanning van de extruder gears aanpassen voor TPU's. Bij de H2S weet ik dat ik het filament anders moet aanbieden dan via de AMS. Maar ik ben erg bang dat het verstrikt raakt in de extruder. En ik heb nog geen idee hoe ik dat zou moeten oplossen.

Werkt 85A of lager gemakkelijk bij jullie?

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:02
mphilipp schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:57:
[...]

Ik heb het niet getimed, maar het ging voornamelijk over die blaster.

BTW: andere reviewers hebben geconstateerd dat het bij hen geen bal uitmaakt en bij een werd het zelfs een heel klein beetje erger... :+
Ik heb het idee dat die encoder vooral gebruikt kan worden voor her-calibratie. Vanuit de fabriek zal deze vast gecalibreerd afgeleverd worden, vandaar dat bij veel mensen die encoder niet veel lijkt te doen.
Maar na verloop van tijd als er veel geprint is, de belts wat losser worden, etc, dan kun je die encoder gebruiken om opnieuw te calibreren.

Ik heb hem toch maar besteld, was nu in de aanbieding.
rinkel schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:26:
[...]
Ik heb het idee dat die encoder vooral gebruikt kan worden voor her-calibratie. Vanuit de fabriek zal deze vast gecalibreerd afgeleverd worden, vandaar dat bij veel mensen die encoder niet veel lijkt te doen.
Maar na verloop van tijd als er veel geprint is, de belts wat losser worden, etc, dan kun je die encoder gebruiken om opnieuw te calibreren.
Ja, dat is inderdaad het verhaal. Klinkt op zich wel logisch.
Ik heb hem toch maar besteld, was nu in de aanbieding.
Ze zijn ook te koop bij Ali E. ben benieuwd hoe nauwkeurig ze 'm hebben gekopiëerd... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

mphilipp schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:37:
[...]

Ja, dat is inderdaad het verhaal. Klinkt op zich wel logisch.

[...]

Ze zijn ook te koop bij Ali E. ben benieuwd hoe nauwkeurig ze 'm hebben gekopiëerd... :+
Tja, persoonlijk zou ik juist niet dit soort kalibratie dingen via Ome Ali kopen... Maar goed, dat ben ik

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:02
MC Taz Man schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:46:
[...]

Tja, persoonlijk zou ik juist niet dit soort kalibratie dingen via Ome Ali kopen... Maar goed, dat ben ik
Ik heb de originele nu besteld, kan er een van Ali bestellen en ze vergelijken, als ze niet te duur zijn (heb nog niet gekeken)

Edit
Even gekeken op Ali, maar daar zijn ze ook niet goedkoop...

[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 05-12-2025 11:10 ]

rinkel schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:20:
[...]
Ik heb de originele nu besteld, kan er een van Ali bestellen en ze vergelijken, als ze niet te duur zijn (heb nog niet gekeken)
Best tricky denk ik. Kun jij zien als die Ali plaat 50 micron afwijkt van de originele?

Een tijdje terug keek ik en toen waren ze wat goedkoper. Maar inderdaad geen beste bron voor zoiets. Calibratie is een serieuze zaak, en namaak kan denk ik nooit zo goed zijn als de originele.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:41
Mijn A1 combo (niet A1 mini) maak als hij aan de maximale hoogte komt een raar eng ratelend geluid alsof de tandwielen over elkaar schrapen. :-(
Zit er geen sensor die als de printer de maximale hoogte bereikt zou moeten stoppen?

Je bereikt niet zo gauw de max hoogte maar als je bv. Op 23 cm zit en de print is klaar is dan gaat hij altijd nog paar cm extra omhoog en dan bereik hij de max hoogte wel of zou er zelfs overheen willen gaan.

Zijn er meer mensen die dit hebben op gemerkt bij de A1?
Mojo-45 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:46:
Mijn A1 combo (niet A1 mini) maak als hij aan de maximale hoogte komt een raar eng ratelend geluid alsof de tandwielen over elkaar schrapen. :-(
Zit er geen sensor die als de printer de maximale hoogte bereikt zou moeten stoppen?
Nee, dat is sensorless homing. Ik heb zelf geen A1, maar Bambu heeft dat op elke printer. Hij gaat door totdat ie weerstand krijgt. Het moet volgens mij niet zo zijn dat ie heel lang blijft ratelen; het is een kwestie van afstellen (zo was dat bij Klipper iig; je kunt de gevoeligheid instellen). Hij moet echt wel vrij snel doorhebben dat ie niet verder kan en dan stoppen.

Joel is één van de "goeden". Maakt een fuck-up, doet een rectificatie:

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:31
MC Taz Man schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:16:
Joel is één van de "goeden". Maakt een fuck-up, doet een rectificatie:
[YouTube: Bambu H2C Update - Bed Heating / Tullomer + Polymaker]
Is het echt een fuck-up? Ja, een nieuwe build plate lost zijn probleem op, maar de waarden lijken nog steeds niet helemaal wat ze moeten zijn, na 1,5 uur voorverwarmen. Iets dat ik al niet doe bij PLA en PETG (al gaat het printbed daarbij natuurlijk ook nooit naar 100 graden). En natuurlijk kunnen thermocouplers ook verkeerde waarden geven, maar ik zou meer vertrouwen hebben in een Fluke dan de Bambu waarden. Gechargeerd: Fluke verdient de omzet met betrouwbare meetapparatuur, Bambu mag flink afwijken zo lang je print maar plakt.
DeGroteMuis schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:40:
Is het echt een fuck-up? Ja, een nieuwe build plate lost zijn probleem op, maar de waarden lijken nog steeds niet helemaal wat ze moeten zijn, na 1,5 uur voorverwarmen.
Volgens mij heeft ie dat gedaan om de plaat echt helemaal goed warm te krijgen en de meetapparaten te kunnen kalibreren. Sowieso deden het gros van de reviewers het allemaal fout: die zetten de printer aan en warmden het bed op en begonnen meteen te meten toen de printer zei dat ie warm genoeg was. Dan zie je inderdaad de heaterkabel lopen. Anderen (die snapten hoe het werkt) keken na enkele minuten nog een keer en toen zag je een heel ander beeld.
Volgens mij hebben die YouTubers allemaal zo'n FLIR gekocht, maar weten niet precies hoe dat werkt (ik ook niet, hoor). En dat kalibreren is best moeilijk.
Gechargeerd: Fluke verdient de omzet met betrouwbare meetapparatuur, Bambu mag flink afwijken zo lang je print maar plakt.
Dat is waar. Ik weet niet meer wie dat was (My Tech fun?) die meerdere 3D printers testte en toen kwam de Prusa MkIV er 'het slechtste' vanaf. Maar ze hadden geen van allen adhesieproblemen.
Mijn X1C was waarschijnlijk ook niet helemaal gelijkmatig, maar dat merkte ik alleen bij grote werkstukken aan de randen. Een beetje gluestick loste dat op. Of het bed 5C hoger zetten.

Dankzij het kalibratiedansje dat een Bambu Lab doet voordat ie gaat printen, laat ie genoeg tijd verstrijken zodat het bed redelijk goed verwarmd is.

[...]

Is het echt een fuck-up? Ja, een nieuwe build plate lost zijn probleem op, maar de waarden lijken nog steeds niet helemaal wat ze moeten zijn, na 1,5 uur voorverwarmen. Iets dat ik al niet doe bij PLA en PETG (al gaat het printbed daarbij natuurlijk ook nooit naar 100 graden). En natuurlijk kunnen thermocouplers ook verkeerde waarden geven, maar ik zou meer vertrouwen hebben in een Fluke dan de Bambu waarden. Gechargeerd: Fluke verdient de omzet met betrouwbare meetapparatuur, Bambu mag flink afwijken zo lang je print maar plakt.
Meetapparatuur is waardeloos als je het verkeerd gebruikt. Ook één van de dingen die Joel geleerd heeft. Blijkbaar is die e-waarde van 1.00 onrealistisch. Op zo'n moment ga ik uit van de e-waarde die de fabrikant op geeft, 0.91 dus. Doodeenvoudig, Fluke heeft geen enkele notie van wat jij probeert te meten en welke waarde daar bij hoort.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb het laatste filmpje niet gekeken, maar toen er in die eerste met een IR meter op een metalen platen gemeten werd had ik al zo mijn bedenkingen.
Bij mijn CV heb ik ook her en der een stukje schilderstape op de leiding, omdat blank/gegalvaniseerd metaal gewoon niet goed te meten is. Daarna is het allemaal niet zo spannend, en doet een IR meter van 10€ niet veel onder voor een dure Fluke. Dan hebben we het over tienden van graden.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 05-12-2025 20:02 ]

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:24
[...]

maar ik zou meer vertrouwen hebben in een Fluke dan de Bambu waarden. Gechargeerd: Fluke verdient de omzet met betrouwbare meetapparatuur
Kleine aanvulling,
ook Fluke MOET elk jaar gekalibreerd worden.
anders zijn de testen niet valide (en worden rapportages niet geaccepteerd).

[ Voor 5% gewijzigd door bdevogt op 05-12-2025 21:48 ]

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:23
Weet iemand of de winnaars van de Giveaway van een H2C al bekend zijn? Zou op 5 december bekend gemaakt worden maar ik kan er niks van vinden.

/edit: ik lees net op FB dat de winnaars een mail gekregen hebben. En laat ik nou net m'n mail bekeken hebben! En wat denk je?

Niks.... :+

[ Voor 34% gewijzigd door Ferret op 06-12-2025 09:43 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ik gebruik momenteel gewoon Bambu Studio op mijn Linux machine, maar ik vind het beroerd traag. Vandaar dat ik naar Orca aan het kijken ben, maar wat zou de beste manier zijn om dit te gebruiken: Lan Only of mijn firmware (1.08.02) downgraden?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• joepadmiraal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:44
Aziraphale schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:35:
Ik gebruik momenteel gewoon Bambu Studio op mijn Linux machine, maar ik vind het beroerd traag.
Wat is er precies traag?
Ik gebruik al jaren Banbu studio op Ubuntu en het was me nog niet opgevallen dat het traag is.
joepadmiraal schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:54:
[...]

Wat is er precies traag?
Ik gebruik al jaren Banbu studio op Ubuntu en het was me nog niet opgevallen dat het traag is.
Als je nooit wat anders gebruikt hebt, kan je moeilijk vergelijken :P. Ik gebruik enkel BS, omdat ik geen problemen het met het ecosysteem. Ik kan dus ook niets zeggen over de snelheid van BS

[ Voor 6% gewijzigd door MC Taz Man op 07-12-2025 12:59 ]

• Aziraphale
  • Nu online
joepadmiraal schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:54:
[...]

Wat is er precies traag?
Het opstarten gaat gepaard met een hoop "Bambu Studio is not responding" en tussendoor gebeurt dat ook nog wel eens. Mijn laptop is met een 12th Gen i7 en 32Gb ram snel zat, maar zowel onder Mint als onder Ubuntu is BS vrij irritant. Vandaar dat ik Orca eens wou proberen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:41
Aziraphale schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:46:
[...]

Het opstarten gaat gepaard met een hoop "Bambu Studio is not responding" en tussendoor gebeurt dat ook nog wel eens. Mijn laptop is met een 12th Gen i7 en 32Gb ram snel zat, maar zowel onder Mint als onder Ubuntu is BS vrij irritant. Vandaar dat ik Orca eens wou proberen.
Ik heb dat nog nooit gehad start altijd keurig op.
Lijkt mij tog meer aan je systeem te liggen dan aan bambu studio

[ Voor 12% gewijzigd door Mojo-45 op 07-12-2025 13:51 ]

• joepadmiraal
Aziraphale schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:46:
[...]
Het opstarten gaat gepaard met een hoop "Bambu Studio is not responding" en tussendoor gebeurt dat ook nog wel eens.
Ah wacht, dat lijkt wel op wat ik ook heb als ik een externe monitor op mijn laptop heb aangesloten.
Heb jij dat ook toevallig?

• Aziraphale
  • Nu online
joepadmiraal schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:00:
[...]

Ah wacht, dat lijkt wel op wat ik ook heb als ik een externe monitor op mijn laptop heb aangesloten.
Heb jij dat ook toevallig?
Jazeker, maar dat maakt het niet echt erger. Ik las ergens dat BS geen vriendjes is met Wayland, zou dat mee kunnen spelen? Ik zit op 25.10.

• joepadmiraal
Bij mij werkt het prima als ik bambu studio opstart zonder extern scherm.
Als ik hem per ongeluk met extern scherm opgestart heb moet ik hem eerst afsluiten, en daarna zonder extern scherm opstarten.
Ik zit ook op Ubuntu 25.10 met Wayland.
Ik heb wel fractional scaling met verschillende scaling voor elk scherm, ik ging er eigenlijk vanuit dat dit de problemen veroorzaakte en heb er verder nooit aandacht aan besteed.

• Aziraphale
  • Nu online
joepadmiraal schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:18:
Bij mij werkt het prima als ik bambu studio opstart zonder extern scherm.
Als ik hem per ongeluk met extern scherm opgestart heb moet ik hem eerst afsluiten, en daarna zonder extern scherm opstarten.
Ik zit ook op Ubuntu 25.10 met Wayland.
Ik heb wel fractional scaling met verschillende scaling voor elk scherm, ik ging er eigenlijk vanuit dat dit de problemen veroorzaakte en heb er verder nooit aandacht aan besteed.
Ik heb Orca vandaag even getest, maar dat was geen verbetering. Dus toen BS weer opgepakt en daar moest ik opnieuw inloggen en toen hing alles helemaal. Een nieuwe installatie van BS 2.4.0 lijkt beter te gaan en in de kerstvakantie nog maar eens naar Orca kijken.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:28
Ik werk allang met mint 22 en bambu studio. 2 monitoren - 4k en 1440p. Geen enkele problemen qua traagheid ervaren.

• Aziraphale
  • Nu online
Adder28 schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:42:
Ik werk allang met mint 22 en bambu studio. 2 monitoren - 4k en 1440p. Geen enkele problemen qua traagheid ervaren.
Mint gebruikt Xorg en geen Wayland. Dat laatste lijkt, in combinatie met Intel iGPU, problemen te kunnen geven

• hebikniet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:19
ik heb inmiddels de P2S al een aantal weken naar tevredenheid in gebruik.

nu lees ik dat je de doos moet bewaren ivm terug sturen of verhuizen.

wat doen jullie hier mee? de doos is nogal lomp.
hebikniet schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:36:

Voor dingen die zo duur zijn, houden we altijd de doos minimaal tot de garantie voorbij is.
MC Taz Man schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:39:
[...]
Voor dingen die zo duur zijn, houden we altijd de doos minimaal tot de garantie voorbij is.
Maar ja, als je huis maar nét iets groter is als die doos... :+
Ik prop 'm ergens in de berging, maar heel lang kan ik 'm niet bewaaren. Sowieso gaan ze je na een jaar echt niet vragen om die printer terug te sturen. Ze hebben toch geen reparatiediens hier in NL en na een paar weken is het omruilen wel voorbij denk ik. Ik denk dat ik 'm misschien 2-3 maanden bewaar en dan gaat ie echt met de Roteb mee.

• Leech_NL
  • Laatst online: 11:22
Ik heb na een week de doos weggegooid. Machine werkt uitstekend, dus ik verwacht ook niet nodig te hebben. Het is een gok. Maar die doos kan ik echt nergens kwijt. En zoals door andere ook al aangegeven. Naar een jaar heeft het bewaren sowieso geen nut mijns inziens.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:54

_Eend_

🌻🇺🇦

Aziraphale schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:04:
[...]

Jazeker, maar dat maakt het niet echt erger. Ik las ergens dat BS geen vriendjes is met Wayland, zou dat mee kunnen spelen? Ik zit op 25.10.
Hoe heb je BS geinstalleerd? Ik gebruik BS op mijn laptop met Fedora, maar ik gebruik de AppImage. Die start vrij vlot op (sneller dan op Windows 11), maar sinds een update van BS moet ik na elke actie in het Device scherm BS opnieuw opstarten: lampje uitzetten > bs afsluiten > andere actie > BS restart

Anders krijg ik een melding dat het device niet reageert oid (heb nu mijn privelaptop niet mee, dus ik kan het nu niet checken)

[ Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 08-12-2025 12:33 ]

• Aziraphale
  • Nu online
_Eend_ schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:05:
[...]

Hoe heb je BS geinstalleerd? Ik gebruik BS op mijn laptop met Fedora, maar ik gebruik de AppImage. Die start vrij vlot op (sneller dan op Windows 11), maar sinds een update van BS moet ik na elke actie in het Device scherm BS opnieuw opstarten: lampje uitzetten > bs afsluiten > andere actie > BS restart

Anders krijg ik een melding dat het device niet reageert oid (heb nu mijn privelaptop niet mee, dus ik kan het nu niet checken)
Ik heb Flatpak en AppImage getest, maar beide zijn echt gruwelijk traag, Ik zit nu ook al weer een paar minuten te wachten en naar een bevroren BS te kijken. Als ik naar de systemmonitor kijk, dan is de belasting van het systeem werkelijk minimaal. De bekende AI vrienden suggereren dat de problemen kunnen komen door de combinatie van BS met Wayland en de geïntegreerde Intel GPU en adviseren om het via Xorg te proberen. Maar dat is ook weer zo'n hassle, vandaar dat ik aan Orca dacht.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-12 15:11

chromeeh

the Gnome

Ik ga eens een poging wagen hier;
Heb een P1S met een AMS hub met daaraan een AMS (de oude) en een AMS2.

Sinds vorige week problemen met de AMS2....
Als ik filament laad of print vanuit de AMS geen enkel probleem, echter als ik een rol filament wil "laden" in de AMS2 of printen vanuit de AMS2 dan krijg ik een 0700-4000-0002-0001 fout op de printer.
"The filament buffer signal lost,the cable or position sensor may be malfunctioning"

Hij drukt het filament dan ook helemaal door tot aan de extruder en springt dan in error.
Ik heb de 2 tubes gewisseld op de Hub om te kijken of deze vervelend doet (AMS verwisseld met AMS2),
echter print de AMS dan zonder problemen.
PTFE tube nogmaals recht(!) afgesneden, 6 pin kabel gecontroleerd, maar raak beetje door de ideeën heen ;(

Iemand nog tips of tricks?
(Naast de standaard Bambu support tips?)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• m-buurman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:28

m-buurman

hmmm...coffee!!

Mijn P2S kreeg vandaag een update met een interessant nieuwtje. Er was her en der wat commentaar op het recirculatie filter systeem dus ze komen met een externe ventilatie mogelijkheid.

https://wiki.bambulab.com.../external-exhaust-fan-kit

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:37

S1W

Ik word de laatste tijd helemaal getikt van AMS multi-color vastlopers. Vaak bij het retracten rolt het filament 'raar' op en leidt dit bij de volgende layer tot dingen als tangles of vastlopen. Ik heb de AMS al uit elkaar gehaald, PTFE vervangen, schoongemaakt etc. Iemand nog andere tips?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:50
S1W schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:38:
..........Vaak bij het retracten rolt het filament 'raar' op en leidt dit bij de volgende layer tot dingen als tangles of vastlopen. ......................
Geen ervaring mee in deze specifieke toepassing, maar kijk eens naar het volgende:

-Heb je plastic rollen die mooi rond zijn; dus geen kartonnen?
-Zijn je rollen goed deels leeg, waardoor ze weinig gewicht hebben? Daarvoor heb ik van die vulbare centrum containers geprint, waarvan op 'Makers' vele voorbeelden zijn; dat heeft het terugtrekken en deels-kantelen van de rollen/slordig terug opwikkelen wèl verholpen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• jastas
  • Laatst online: 16:18
Ik ben rustig aan het kijken naar een instap 3d printer, en kom dan uiteraard al snel uit op een A1.
Nu lees ik dat deze standaard met een Getextureerde PEI Plaat geleverd wordt.
Kan hier ook een gladde plaat (Bambu Gladde PEI Plaat) op gemonteerd worden?

Als ik op de site kijk lijkt me deze wel op de A1 mini te monteren, maar niet op de A1?
Of vergis ik me?

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:40
Hier staat de H2C net een weekje te printen, en heb er toch al 115 uur opzitten!

Werd keurig geleverd door DB Schenker op een pallet, maar het is wel een flinke unit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7p8xpoDgKvyBkILISgdgi0vzsNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRtGk5AX9MQctcWWQYIBX6XM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cy0zNqgb5Bdi6eCgEPJr6GyvBuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaQWlcwMgj1Q8VZWHYlnWgrB.jpg?f=fotoalbum_large

• DeGroteMuis
Ferret schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:39:
Weet iemand of de winnaars van de Giveaway van een H2C al bekend zijn? Zou op 5 december bekend gemaakt worden maar ik kan er niks van vinden.

/edit: ik lees net op FB dat de winnaars een mail gekregen hebben. En laat ik nou net m'n mail bekeken hebben! En wat denk je?

Niks.... :+
Ik wel, hart begon al sneller te kloppen, een mailtje van Bambulabs op 5 december! *O* Tot ik zag dat het weer eens een review verzoek was... -O- :+
hebikniet schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:36:

Tijdens de garantieperiode liever wel bewaren, al zou het eigenlijk niet nodig moeten zijn. Zo lang je het ding maar goed beschermd retour kan doen als erom gevraagd wordt. Daarbij gaat het niet alleen om de doos, maar ook om het piepschuim erin. Gelukkig was dat al lekker voorgebroken in het logistieke proces bij de P1S, dus de printerdoos kan plat bewaard worden en het piepschuim paste in een stuk kleinere opbergbox.

Voor verhuizen, tja... Zo lang je een beetje oppast hoe je het ding vervoert is er weinig aan de hand lijkt me. Zolang je een flatscreen TV heel kan vervoeren zonder de doos, komt dat met de printer ook wel goed lijkt me.

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:58
m-buurman schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:00:
Mijn P2S kreeg vandaag een update met een interessant nieuwtje. Er was her en der wat commentaar op het recirculatie filter systeem dus ze komen met een externe ventilatie mogelijkheid.

https://wiki.bambulab.com.../external-exhaust-fan-kit
Interessant! Enige waar ik mij ook lichtelijk zorgen om maakte. Zie dat de Chamber Exhaust Fan Kit nog niet te verkrijgen is, evenals de dedicated rear panel. Benieuwd wat laatstgenoemde gaat kosten ook.

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:04
Axel schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:25:
[...]

Interessant! Enige waar ik mij ook lichtelijk zorgen om maakte. Zie dat de Chamber Exhaust Fan Kit nog niet te verkrijgen is, evenals de dedicated rear panel. Benieuwd wat laatstgenoemde gaat kosten ook.
Ik las ergens op de Bambu discord dat het paneel gratis(alleen verzendkosten) gaat worden(icm de kit,). Kan zo snel alleen niet meer vinden welk bericht dat zou zijn.
Dat was wel voor japan, kan zijn dat het hier anders is natuurlijk.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

• Axel
Mitssz schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:02:
[...]

Ik las ergens op de Bambu discord dat het paneel gratis(alleen verzendkosten) gaat worden(icm de kit,). Kan zo snel alleen niet meer vinden welk bericht dat zou zijn.
Dat was wel voor japan, kan zijn dat het hier anders is natuurlijk.
Dat las ik ook onder hun eigen makerwold pagina voor de behuizing. Omgerekend was de kit daar incl. plaat maar 19 euro… maar was ook in uur uitverkocht. Op eu store nog niets te vinden…

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

jastas schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:55:
Ik ben rustig aan het kijken naar een instap 3d printer, en kom dan uiteraard al snel uit op een A1.
Nu lees ik dat deze standaard met een Getextureerde PEI Plaat geleverd wordt.
Kan hier ook een gladde plaat (Bambu Gladde PEI Plaat) op gemonteerd worden?

Als ik op de site kijk lijkt me deze wel op de A1 mini te monteren, maar niet op de A1?
Of vergis ik me?
Dan heb je naar platen voor de A1 Mini zitten kijken. De A1 en P1 en P2 serie hebben dezelfde platen.

• jastas
  • Laatst online: 16:18
_Eend_ schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:07:
Dan heb je naar platen voor de A1 Mini zitten kijken. De A1 en P1 en P2 serie hebben dezelfde platen.
Klopt, net ook gevonden 😁

Ik zou, buiten wat petg filament en die smooth pei ook nog liquid glue mee bestellen.
Zijn er nog andere zaken dat ik best mee bestel?
Is een extra nozzle een must of slijten die niet zo snel?

[ Voor 11% gewijzigd door jastas op 08-12-2025 20:37 ]

Bambu heeft alvast een upgrade guide gepubliceerd om een H2S naar een H2C te upgraden. Is best een klusje; ruim 4 uur volgens hun opgave. Je moet wel zo'n 4.648.817 schroefjes los te draaien (en systematisch bewaren!).
Ik vind zelf nog steeds dat het de moeite niet waard is. Al dat werk, kans dat je iets stuk maakt of niet goed monteert. En je zit met een aantal onderdelen waar je zelf niets mee kunt. Ja, je kan proberen ze te verkopen als reserveonderdeel voor mensen met een H2S. Geen idee of er veel vraag naar is eerlijk gezegd. Je gaat er in ieder geval de extra kosten niet mee goed maken.

• DeGroteMuis
mphilipp schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 00:10:
Bambu heeft alvast een upgrade guide gepubliceerd om een H2S naar een H2C te upgraden. Is best een klusje; ruim 4 uur volgens hun opgave. Je moet wel zo'n 4.648.817 schroefjes los te draaien (en systematisch bewaren!).
Ik vind zelf nog steeds dat het de moeite niet waard is. Al dat werk, kans dat je iets stuk maakt of niet goed monteert. En je zit met een aantal onderdelen waar je zelf niets mee kunt. Ja, je kan proberen ze te verkopen als reserveonderdeel voor mensen met een H2S. Geen idee of er veel vraag naar is eerlijk gezegd. Je gaat er in ieder geval de extra kosten niet mee goed maken.
Valt me mee, da's even lang als voor de H2D ongeveer. Niet iets voor de gemiddelde Bambu klant lijkt me, maar toch een optie voor wie wil, da's toch fijn. Ik zou in die situatie denk ik liever de H2S te koop zetten en een H2C bestellen, denk dat je dan niet veel duurder uit zal zijn onderaan de streep.
DeGroteMuis schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:01:
Valt me mee, da's even lang als voor de H2D ongeveer. Niet iets voor de gemiddelde Bambu klant lijkt me, maar toch een optie voor wie wil, da's toch fijn.
Geen idee wie er allemaaal zit te wachten om zijn dure printer helemaal uit elkaar te halen...
Ik zou in die situatie denk ik liever de H2S te koop zetten en een H2C bestellen, denk dat je dan niet veel duurder uit zal zijn onderaan de streep.
Dat denk ik ook. Straf voor ongeduldig zijn :+

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

jastas schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:36:
[...]

Klopt, net ook gevonden 😁

Ik zou, buiten wat petg filament en die smooth pei ook nog liquid glue mee bestellen.
Zijn er nog andere zaken dat ik best mee bestel?
Is een extra nozzle een must of slijten die niet zo snel?
Ja, goedkoop afwasmiddel met zo min mogelijk toevoegingen en een afwasborstel. Dus het goedkoopste spul met alleen de geur van namaakcitroenen oid. van de Action. Daarmee kun je de plaat af en toe even schoonmaken. Dit wordt ook door Bambu aanbevolen: https://wiki.bambulab.com...acc/pei-plate-clean-guide

Dit is dan specifiek voor de textured plates, de gladde plaat kun je imo prima met wat Isopropyl Alcohol en een pluisvrij doekje schoonmaken. (al was ik die ook wel eens mee als ik mijn textured PEI sheets schoonmaak)

Verder zijn WD40, Isopropyl Alcohol en Super Lube (https://super-lube.eu/en/...-85-gr-0082353910038.html) wel handig om te hebben. Maar de WD40 en Super Lube heb je pas later nodig, want voor de eerste onderhoudsbeurt(en) heeft Bambu al twee kleine tubetjes meegeleverd

Verder wel handig om al eens doorgelezen te hebben: https://wiki.bambulab.com...tenance/basic-maintenance

Verder heb je voorlopig zeer waarschijnlijk geen reserve spul nodig. Nozzles slijten niet zo snel, de meegeleverde nozzle heb ik 500-600 uur gebruikt en van slijtage heb ik nog niet veel gemerkt. Hetzelfde met de P1S die ik nu heb. 650+ uur met dezelfde nozzle, geen slijtage (al zijn dat wel andere nozzles dan die van de A1, wel van hetzelfde materiaal uiteraard)
_Eend_ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:58:
[...]
Verder zijn WD40, Isopropyl Alcohol en Super Lube (https://super-lube.eu/en/...-85-gr-0082353910038.html) wel handig om te hebben. Maar de WD40 en Super Lube heb je pas later nodig, want voor de eerste onderhoudsbeurt(en) heeft Bambu al twee kleine tubetjes meegeleverd
Ik ben niet zo'n fan van WD40, ook beveelt zelfs Bambu Lab dat aan. Sowieso moet je vooral niet met sprays aan de gang in je printer, ook al is het IPA. Je spuit zo altijd wel wat op onderdelen waar het niet op moet komen. IPA altijd op een doek spuiten en dan schoonmaken. of de plaat uit je printer halen. Als het op die lead screws komt, lost het je vet op, en dat is niet de bedoeling.
Misschien is het veel te duur, maar ik heb een hele tijd geleden een tuba van dat Super Lube vet en een soort injectiespuit met die fijne machineolie van Super Lube gekocht en daar doe je heel erg lang mee. Die machineolie gebruik je steeds maar een paar druppeltjes van en dat vet moet je ook niet te uitbundig smeren.

WD40...ik weet het niet. Ik vind dat het geen goed smeermiddel is, maar meer iets om vastzittende schroeven los te krijgen. Ja, het smeert, maar dat doet elke vloeistof in meer of mindere mate. Gewoon goed vet en goede olie kopen. Die printer is duur genoeg om te bezuinigen op onderhoud (imho).

btw: ik heb een paar rollen van die blauwe garagedoeken besteld. Doekjes kunnen pluizen, en nemen vuil op, dus tenzij je ze elke week in de was doet, smeer je op een gegeven moment alleen maar rommel op je printer/plaat. Die blauwe doeken zijn er speciaal voor gemaakt, en dus niet hetzelfde als keukenrol, wat alleen maar scheurt en vezels achterlaat. Ze zijn speciaal gemaakt voor het schoonmaken van bv machineonderdelen enzo. En je hebt dus steeds weer een schone doek.
(én weer een gelegenheid om een leuke houder te printen)

[ Voor 15% gewijzigd door mphilipp op 09-12-2025 11:52 ]

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:37
mphilipp schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:49:
[...]

Ik ben niet zo'n fan van WD40, ook beveelt zelfs Bambu Lab dat aan. Sowieso moet je vooral niet met sprays aan de gang in je printer, ook al is het IPA. Je spuit zo altijd wel wat op onderdelen waar het niet op moet komen. IPA altijd op een doek spuiten en dan schoonmaken. of de plaat uit je printer halen. Als het op die lead screws komt, lost het je vet op, en dat is niet de bedoeling.
Misschien is het veel te duur, maar ik heb een hele tijd geleden een tuba van dat Super Lube vet en een soort injectiespuit met die fijne machineolie van Super Lube gekocht en daar doe je heel erg lang mee. Die machineolie gebruik je steeds maar een paar druppeltjes van en dat vet moet je ook niet te uitbundig smeren.

WD40...ik weet het niet. Ik vind dat het geen goed smeermiddel is, maar meer iets om vastzittende schroeven los te krijgen. Ja, het smeert, maar dat doet elke vloeistof in meer of mindere mate. Gewoon goed vet en goede olie kopen. Die printer is duur genoeg om te bezuinigen op onderhoud (imho).

btw: ik heb een paar rollen van die blauwe garagedoeken besteld. Doekjes kunnen pluizen, en nemen vuil op, dus tenzij je ze elke week in de was doet, smeer je op een gegeven moment alleen maar rommel op je printer/plaat. Die blauwe doeken zijn er speciaal voor gemaakt, en dus niet hetzelfde als keukenrol, wat alleen maar scheurt en vezels achterlaat. Ze zijn speciaal gemaakt voor het schoonmaken van bv machineonderdelen enzo. En je hebt dus steeds weer een schone doek.
WD40 is inderdaad geen smeermiddel, daar is genoeg over te vinden online : Water Displacement 40
Komt op veel plekken in discussie`s terug, omdat het door velen gezien wordt als oplossing voor veel problemen. Maar om de printers te smeren, moet men dat denk ik niet gebruiken.
WD40 als merk heeft wel smeermiddelen, dat dan weer wel.

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:39

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Na een jaar A1 Mini met AMS loop ik regelmatig tegen beperkingen aan met de grootte van de buidplate. Ik wil daarnaast van mijn sporadisch gebruikte Ender 3 V3 KE af en zoek daarom een grotere Bambu printer. Doel: Nu PLA/PETG, straks ook ABS/ASA.

Mijn gevoel zegt P2S Combo. Nieuwste model, heeft waarschijnlijk de meeste 'kinderziektes' van de vorige generaties opgelost en voelt als de beste 'future-proof' optie. Maar mijn verstand / portemonnee zegt:

- Is de P1S niet goed genoeg voor een stuk minder geld?
- Of moet ik gewoon de A1 pakken en mijn AMS Lite overzetten (relatief goedkope upgrade), en accepteren dat ABS etc. lastig wordt?

Ik neig naar de P2S omdat ik "beter" wil, maar ben benieuwd of jullie die upgrade het geld waard vinden ten opzichte van de P1S. Zie uiteraard alle reviews online en al het nodige aan onderzoek gedaan.. maar ik zoek de bevestiging :D :+

[ Voor 6% gewijzigd door Dynazap op 09-12-2025 12:25 ]

Dynazap schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:23:
- Is de P1S niet goed genoeg voor een stuk minder geld?
- Of moet ik gewoon de A1 pakken en mijn AMS Lite overzetten (relatief goedkope upgrade), en accepteren dat ABS etc. lastig wordt?

Ik neig naar de P2S omdat ik "beter" wil, maar ben benieuwd of jullie die upgrade het geld waard vinden ten opzichte van de P1S. Zie uiteraard alle reviews online en al het nodige aan onderzoek gedaan.. maar ik zoek de bevestiging :D :+
Copy/paste van de discussie van vorige week... :+

• Dynazap

Dynazap

Go Hard Or Go Home

mphilipp schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:25:
[...]

Copy/paste van de discussie van vorige week... :+
- He Dynazap, heb je gezien dat vorige week dezelfde discussie gaande was.
- Nee, heb ik niet gezien. Ik ga gelijk kijken, Thanks!

:+
Dynazap schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:32:
[...]

:+
"Probleem" is dat deze discussie met enige regelmaat langs komt hier, vooral bij de release van nieuwe printers van BL. Ik begrijp best dat dit vermoeiend kan zijn :P

Verder zou ik, tenzij je ernstige financiële overwegingen hebt, nooit meer voor de P1S gaan. De P2S is op alle fronten beter. Imo op diverse vlakken dusdanig dat ik het vreemd vind dat de P1S er überhaupt nog is. 3 hoofdzaken; bediening (touchscreen vs gehandicapte interface), gehard stalen nozzle en webcam (1080p/24fps, vs aardappel/1-5FPS).

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:15

Ankh

|true

Per toeval kwam ik deze tegen: https://makerworld.com/nl...ts-hook-roof-trim-daktrim
Precies wat ik nodig heb voor onze kerstverlichting en onze carport. Enkel moet ik het model zo'n 55% schalen omdat onze daktrim wat kleiner is (en als ik alleen de hoogte doe, krijg ik een raar verhouding). Nu wil ik eigenlijk de dikte niet schalen en mag het van mij zo dik/stevig zijn als het origineel, enkel kan ik hier geen optie voor vinden. Iemand die weet of dit ook kan in Bambu Studio, of moet ik het bestand gaan bewerken en zodoende de afmetingen moet gaan aanpassen.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Dynazap schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:32:
Was niet naar bedoeld hoor. Het was alleen zo kort op de vorige discussie, dat ik er een grapje van maakte.

@MC Taz Man Het is nu eenmaal een fact of life op een forum dat bepaalde zaken steeds terugkomen. Ik lees normaal gesproken gewoon over bepaalde herhalingen heen. En soms reageer ik toch als ik denk dat het iets bijdraagt.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:06
Ankh schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:44:
Per toeval kwam ik deze tegen: https://makerworld.com/nl...ts-hook-roof-trim-daktrim
Precies wat ik nodig heb voor onze kerstverlichting en onze carport. Enkel moet ik het model zo'n 55% schalen omdat onze daktrim wat kleiner is (en als ik alleen de hoogte doe, krijg ik een raar verhouding). Nu wil ik eigenlijk de dikte niet schalen en mag het van mij zo dik/stevig zijn als het origineel, enkel kan ik hier geen optie voor vinden. Iemand die weet of dit ook kan in Bambu Studio, of moet ik het bestand gaan bewerken en zodoende de afmetingen moet gaan aanpassen.
~Je kan alle drie dimensies onafhankelijk van elkaar schalen. In dit geval moet je wss X en Y met 55% schalen en dan Z laten zoals het is. Daarvoor moet je bij de schaal-optie in de slicer het vinkje bij Scale uniformly oid uitzetten, dan kan je de drie dimensies onafhankelijk doen.~

Nevermind, ik had niet goed gelezen.

[ Voor 2% gewijzigd door Zsub op 09-12-2025 15:37 . Reden: Slecht gelezen ]

• Dynazap

Dynazap

Go Hard Or Go Home

MC Taz Man schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:57:
[...]
Verder zou ik, tenzij je ernstige financiële overwegingen hebt, nooit meer voor de P1S gaan.
Geen financiële overweging >:) . Daarom zojuist de P2S Combo besteld :9.
Leverdatum 12 januari :-(

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Als ik jou was zou ik dit vrij simpele modelletje als voorbeeld bij de hand houden terwijl jij zelf in Bambu Studio gaat oefenen met het samenvoegen van simpele geometrie om tot ditzelfde model met de juiste afmetingen te komen. Is de eerste keer misschien anderhalf uur werk/zelfstudie en twee koppen koffie, maar de volgende keer doe je het in 10 minuten. Een onmisbare skill voor alle snelle kleine 'fixes' in en rondom het huis. En je hebt de tijd, het is nog lang geen kerst :)

• RobbieB
Planar cut toepassen, stukken overlappen en mergen..

Misschien eens proberen in TinkerCAD? Daar kun je een STL importeren en aanpassen. Misschien is dat wat?

• wim62
  • Laatst online: 13:23
mphilipp schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:49:
[...]
btw: ik heb een paar rollen van die blauwe garagedoeken besteld.
Waar hebt je die rollen besteld ?

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:41
Axel schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:25:
[...]
Interessant! Enige waar ik mij ook lichtelijk zorgen om maakte. Zie dat de Chamber Exhaust Fan Kit nog niet te verkrijgen is.
In de release notes staat dat die binnen vanaf +1 maand zou moeten verschijnen.
New support for External Exhaust Fan kit
This feature works by installing an optional External Exhaust Fan kit (sold separately), which enables the machine to actively and directionally vent chamber air. With this kit, users can route chamber exhaust through an external ventilation duct to a designated location in certain scenarios, such as when printing engineering-grade materials.
Once installed, the machine will automatically detect the Exhaust Fan kit and integrate it into the Adaptive Air Flow system for coordinated control. Users can also manually adjust the exhaust fan speed if needed.
For details, see WiKi: P2S Chamber Exhaust Fan Installation Guide. This feature requires Bambu Studio to be updated to V2.4.1.80 or a higher version / Bambu Handy to be updated to V3.11.0 or a higher version.
Note: At the time of this update, the kit has not yet been officially released for sale. It is expected to become available for purchase approximately one month (or more) after this update is published.
Als ik kijk naar de “how to” https://wiki.bambulab.com.../external-exhaust-fan-kit

Dan denk ik dat je met een dremel/zaag/multitool een eind komt voor dat “extra” gat wat nodig is dus ik verwacht dat deze upgrade niet shocking meer zal gaan kosten. Ik zal eens een mailtje eruit gooien, kijken of m’n verkoper daar al mag bijten.

[ Voor 11% gewijzigd door logix147 op 09-12-2025 16:15 ]

logix147 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:10:
[...]

[...]

Als ik kijk naar de “how to” https://wiki.bambulab.com.../external-exhaust-fan-kit

Dan denk ik dat je met een dremel/zaag/multitool een eind komt voor dat “extra” gat wat nodig is dus ik verwacht dat deze upgrade niet shocking meer zal gaan kosten. Ik zal eens een mailtje eruit gooien, kijken of m’n verkoper daar al mag bijten.
Tussen nu en een maand... X2C incoming?
wim62 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:10:
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXC9HbFJyJr7Tmd1ejWLnrPn1is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WE7ZtWPQWM8wKDfS7Gy9Btvn.jpg?f=fotoalbum_large
Amazon

• Axel
logix147 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:10:
[...]

[...]

Met een beetje geluk sturen ze in de EU ook de nieuwe rear end voor alleen de verzendkosten op.

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:32
Een must-read als je voor functionele/belastte onderdelen gaat: https://www.instructables...e-of-21-Filaments-for-3D/

TLDR: PLA+ is eigenlijk structureel altijd de beste keus tenzij het een warm toepassing is (bijvoorbeeld in de zon). Hele hoge in-plane sterkte is leuk, maar alle andere materialen scoren fors lager in Z-richting (inter-layer), óók qua impactsterkte!

Een kleine functionele test (ik print grote injectiematrijzen die voor 8 bar interne druk zijn ontworpen) bevestigd dit beeld..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDUL8M2eO4XaxjFZBH-Mm2aCgyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ysOGDlsFmGQNtOv7YHXRpLUN.webp?f=fotoalbum_large
(De gestippelde bars zijn de Z-sterkte)

• Dynazap

Dynazap

Go Hard Or Go Home

wim62 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:10:
[...]

Hebben ze ook vrij voordelig bij de Action liggen. Bij de auto rotzooi etc.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:15

Ankh

|true

RobbieB schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:45:
[...]

Planar cut toepassen, stukken overlappen en mergen..
Deze optie zocht ik eigenlijk al, maar mijn BS staat in het Nederlands (verschrikkelijk). Heb hem zojuist omgezet en even een YT filmpje bekeken. Stap 1 is gelukt ;)
JorneB schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:18:
[...]

Als ik jou was zou ik dit vrij simpele modelletje als voorbeeld bij de hand houden terwijl jij zelf in Bambu Studio gaat oefenen met het samenvoegen van simpele geometrie om tot ditzelfde model met de juiste afmetingen te komen. Is de eerste keer misschien anderhalf uur werk/zelfstudie en twee koppen koffie, maar de volgende keer doe je het in 10 minuten. Een onmisbare skill voor alle snelle kleine 'fixes' in en rondom het huis. En je hebt de tijd, het is nog lang geen kerst :)
Eens en goeie.. was al wat tutorials van tinkercad aan het bekijken. Ik ben nog van de "oude" stempel qua AutoCAD / Sketchup met teken een lijn zo-en-zo en niet zozeer van geometrie zaken. Op papier lijkt het makkelijk, maar uit eindelijk is het de volgende stap..
mphilipp schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:02:
[...]

Misschien eens proberen in TinkerCAD? Daar kun je een STL importeren en aanpassen. Misschien is dat wat?
Ook deze ga ik even proberen. Zoals hier boven al gezegd, ik merk dat ik super slecht ga op de nieuwe methode van geometrie achtige zaken...

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-12 23:55
Autoreply schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:25:
Een must-read als je voor functionele/belastte onderdelen gaat: https://www.instructables...e-of-21-Filaments-for-3D/

TLDR: PLA+ is eigenlijk structureel altijd de beste keus tenzij het een warm toepassing is (bijvoorbeeld in de zon). Hele hoge in-plane sterkte is leuk, maar alle andere materialen scoren fors lager in Z-richting (inter-layer), óók qua impactsterkte!

Een kleine functionele test (ik print grote injectiematrijzen die voor 8 bar interne druk zijn ontworpen) bevestigd dit beeld..

[Afbeelding]
(De gestippelde bars zijn de Z-sterkte)
Het is maar net wat je zoekt. Impact resistance is niet bij alle toepassingen de meest belangrijke factor. Heb hier de MTB aan een geprinte muurbevestiging hangen, dus langdurige constante load. PLA vervormt plastisch bij kamertemperatuur over langere tijd, PETG doet dat minder. Ik weet wel waar ik voor kies dan.

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:13
Dynazap schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:53:
[...]

Hebben ze ook vrij voordelig bij de Action liggen. Bij de auto rotzooi etc.
Dacht ook dat die goedkoper zouden zijn en dacht ruim 32 euro :X
Maar die van de Action is maar 400 vellen en zijn altijd slecht verkrijgbaar. Was ook al weer een tijdje op zoek en bij paar vestigingen geweest maar nergens meer te vinden. Omgerekend natuurlijk nog steeds een stuk goedkoper mits je ze kan bemachtigen >:)

Maar even 1 bij de gamma gekocht maar die zijn natuurlijk behoorlijk aan de prijs 5.99 ipv 3.79 bij de action.

• RobbieB
Ankh schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:57:
[...]
Deze optie zocht ik eigenlijk al, maar mijn BS staat in het Nederlands (verschrikkelijk). Heb hem zojuist omgezet en even een YT filmpje bekeken. Stap 1 is gelukt ;)

[...]

Eens en goeie.. was al wat tutorials van tinkercad aan het bekijken. Ik ben nog van de "oude" stempel qua AutoCAD / Sketchup met teken een lijn zo-en-zo en niet zozeer van geometrie zaken. Op papier lijkt het makkelijk, maar uit eindelijk is het de volgende stap..
[...]

Ook deze ga ik even proberen. Zoals hier boven al gezegd, ik merk dat ik super slecht ga op de nieuwe methode van geometrie achtige zaken...
Ik ben ook net recent deze wereld in gestapt. Heb prima ruimtelijk inzicht en het is vooral het doorhebben van de trucjes om bepaalde vormen te krijgen. Merk dat het het echt heel veel tijd scheelt als je vooraf zaken uitdenkt en dan pas gaat ontwerpen.
Heb zelf wat zitten klooien in Fusion, TinkerCAD en OnShape en merk dat die laatste me toch het best bevalt. Vooral dat hij vaak best goed inschat hoe een bepaalde extrude op verschillende faces eruit moet zien en het feit dat het gewoon browser based is. (Heb een MacBook Air M1 en Game PC, maar die eerste vindt Fusion iets te zwaar haha). Vond zelf de tutorials van "Too Tall Toby" well chill.

Overigens is voor dit onderwerp ook een apart topic: [3D Printen] 3D Tekenpakketten/CAD

• DeGroteMuis
MikeOO schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:12:
[...]

Dacht ook dat die goedkoper zouden zijn en dacht ruim 32 euro :X
Maar die van de Action is maar 400 vellen en zijn altijd slecht verkrijgbaar. Was ook al weer een tijdje op zoek en bij paar vestigingen geweest maar nergens meer te vinden. Omgerekend natuurlijk nog steeds een stuk goedkoper mits je ze kan bemachtigen >:)

Maar even 1 bij de gamma gekocht maar die zijn natuurlijk behoorlijk aan de prijs 5.99 ipv 3.79 bij de action.
Die van Gamma voor 5,99 zijn de witte toch? Da's dezelfde kwaliteit als die Lidl regelmatig heeft staan voor 3,99. Niet 100% pluisvrij, maar zeker stukken beter dan keukenpapier. Afgelopen week stonden er hier bij het filiaal nog genoeg voor 3,99. Ook wel eens die van Kruidvat gehad. Kleinere velletjes, ook wat kleinere rol, maar destijds wel dezelfde kwaliteit.

• DeGroteMuis
Nilsepils schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:25:
[...]

Het is maar net wat je zoekt. Impact resistance is niet bij alle toepassingen de meest belangrijke factor. Heb hier de MTB aan een geprinte muurbevestiging hangen, dus langdurige constante load. PLA vervormt plastisch bij kamertemperatuur over langere tijd, PETG doet dat minder. Ik weet wel waar ik voor kies dan.
Testen op 1 aspect en op basis daarvan zeggen dat een bepaald filament binnen het temperatuurbereik altijd het beste is voor functionele / belaste prints is inderdaad wat kort door de bocht. Daarnaast is het ene PLA+ het andere niet.
DeGroteMuis schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:33:
[...]
Die van Gamma voor 5,99 zijn de witte toch? Da's dezelfde kwaliteit als die Lidl regelmatig heeft staan voor 3,99. Niet 100% pluisvrij, maar zeker stukken beter dan keukenpapier. Afgelopen week stonden er hier bij het filiaal nog genoeg voor 3,99. Ook wel eens die van Kruidvat gehad. Kleinere velletjes, ook wat kleinere rol, maar destijds wel dezelfde kwaliteit.
Dat spul wat je bij die discounter en huishoudzaken haalt is natuurlijk nooit de juiste kwaliteit. Daar gaat het alleen maar om zo goedkoop mogelijke rommel te slijten. Wat je zoekt is echt het spul dat ze in garages gebruiken. Dat zijn stevige doeken die niet pluizen en niet makkelijk scheuren én goed absorberen.
Je kunt van zo'n rolletje van 3,95 niet hetzelfde verwachten, zo werken ze niet in China. Het moet er alleen maar op lijken, niet dezelfde eigenschappen hebben :+

• DeGroteMuis
mphilipp schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:52:
[...]

Dat spul wat je bij die discounter en huishoudzaken haalt is natuurlijk nooit de juiste kwaliteit. Daar gaat het alleen maar om zo goedkoop mogelijke rommel te slijten. Wat je zoekt is echt het spul dat ze in garages gebruiken. Dat zijn stevige doeken die niet pluizen en niet makkelijk scheuren én goed absorberen.
Je kunt van zo'n rolletje van 3,95 niet hetzelfde verwachten, zo werken ze niet in China. Het moet er alleen maar op lijken, niet dezelfde eigenschappen hebben :+
Er zal best verschil zitten in rollen van 20-40 euro per stuk of 4-6 euro per stuk, maar tussen die van de Gamma van 6 euro en de Lidl van 4 euro naar mijn ervaring niet. Voor de standaard klusjes hier zijn de Lidl rollen prima.

Maar China? Die van Lidl komen van Wepa GMBH, een Duitse papierfabriek die naast eigen assortiment voor meerdere private labels produceert en best goed aangeschreven staat. Aardig vergelijkbaar met Plock waar die uit jouw link vandaan komen. :+

Ik gebruik zelf voor de printer liever closed loop microvezeldoeken. Pluizen niet zoals open loop microvezel wel eerder doet. Ongeveer eens in de maand gaan ze in de was als we wat meer printen. Zo lang je ze op een wasrek droogt en niet in de pluis infuser genaamd wasdroger gooit met handdoeken of zo blijven ze ook lang pluisvrij.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:18

Oxigeon

En zo is dat!

DeGroteMuis schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:59:
[...]

Er zal best verschil zitten in rollen van 20-40 euro per stuk of 4-6 euro per stuk, maar tussen die van de Gamma van 6 euro en de Lidl van 4 euro naar mijn ervaring niet. Voor de standaard klusjes hier zijn de Lidl rollen prima.

Maar China? Die van Lidl komen van Wepa GMBH, een Duitse papierfabriek die naast eigen assortiment voor meerdere private labels produceert en best goed aangeschreven staat. Aardig vergelijkbaar met Plock waar die uit jouw link vandaan komen. :+

Ik gebruik zelf voor de printer liever closed loop microvezeldoeken. Pluizen niet zoals open loop microvezel wel eerder doet. Ongeveer eens in de maand gaan ze in de was als we wat meer printen. Zo lang je ze op een wasrek droogt en niet in de pluis infuser genaamd wasdroger gooit met handdoeken of zo blijven ze ook lang pluisvrij.
WEPA ligt hier in Nederland ook. Heb in mijn werkbus rollen van de wepa staan (wepa ligt hier in het dorp). Pluizen eigenlijk niet.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• MikeOO
DeGroteMuis schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:33:
[...]

Nee is de blauw rol, prijs is inmiddels 5.79 8)
https://www.gamma.nl/asso...oetsrol-400-vel/p/B146262

Gebruik ze zelf puur voor in de schuur en niet voor de 3D printer >:)

[ Voor 6% gewijzigd door MikeOO op 10-12-2025 15:50 ]

MikeOO schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:50:
Gebruik ze zelf puur voor in de schuur en niet voor de 3D printer >:)
Je moet ook geen schuur-papier in je 3D printer gebruiken >:)

• Adder28
  • Laatst online: 12:28
Voor de papierdiscussie: standaars koffiefilters doen exact hetzelfde. In IT ooit eens de tip gehad om cpu's mee te kuisen. Gouden tip!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb nu een rolletje PLA en een paar roller TPU for AMS in mijn AMS 2 Pro liggen. Ik wil de PLA later drogen op 45 graden, maar dat wordt tegengehouden:
The filament left in the feeder may soften during drying because the drying temperature exceeds the softening point of materials like PLA and TPU. *Unknown filament will be treated as PLA.
Een PLA droogcyclus is toch veilig voor TPU (for AMS), aangezien dat op een hogere temperatuur gedroogd kan worden?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

timovd schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:46:
Een PLA droogcyclus is toch veilig voor TPU (for AMS), aangezien dat op een hogere temperatuur gedroogd kan worden?
Houdt ie het echt tegen of geeft ie gewoon de melding? Want TPU4AMS kan inderdaad zelfs op 70C gedroogd worden. Als jij zelf 45C ingeeft, zou ie het gewoon moeten doen. Maar wie weet raakt ie gewoon in de war omdat die TPU erin zit ofzo. Als je de melding kunt negeren en gewoon doorgaan, zou ik dat doen. Wel in de gaten houden dat ie ook echt op 45C gaat drogen.
Check anders wat ie doet als je de TPU4AMS eruit haalt. Blijft ie het roepen, ligt het ergens anders aan. Want hij heeft het over onbekend filament dat ie als PLA beschouwd.

• MikeOO
mphilipp schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:04:
[...]

Je moet ook geen schuur-papier in je 3D printer gebruiken >:)
Scherp >:)

[ Voor 4% gewijzigd door MikeOO op 11-12-2025 07:12 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

mphilipp schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:13:
[...]

Houdt ie het echt tegen of geeft ie gewoon de melding? Want TPU4AMS kan inderdaad zelfs op 70C gedroogd worden. Als jij zelf 45C ingeeft, zou ie het gewoon moeten doen. Maar wie weet raakt ie gewoon in de war omdat die TPU erin zit ofzo. Als je de melding kunt negeren en gewoon doorgaan, zou ik dat doen. Wel in de gaten houden dat ie ook echt op 45C gaat drogen.
Check anders wat ie doet als je de TPU4AMS eruit haalt. Blijft ie het roepen, ligt het ergens anders aan. Want hij heeft het over onbekend filament dat ie als PLA beschouwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iQlv6x61ntBXQmFksJwhQ5CDTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZlm9KfSwK1DEmYrnBIPVpPI.jpg?f=fotoalbum_large
Je kunt echt niet verder na deze melding. Ik kan hooguit de TPU4AMS unloaden, want dan verwacht ik dat het als PLA beschouwd wordt. Maar als de TPU4AMS geladen is, lukt het niet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• MikeyMan
  • Laatst online: 20:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Met pla kan ik aardig uit de voeten... Maar petg wil nog niet lekker. Heb petg-hf van Bambu zelf. Met de Bambu defaults voor hun eigen filament.

Maar de eerste laag/lagen gaan niet lekker. Deze zijn gelijktijdig geprint:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BDwGZxrtX-4G9aAx2kBS18psBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtS066bfwDtsk2nz8jJaHiOA.jpg?f=fotoalbum_large

Dacht eerst aan vet op de plaat. Maar ook na een volledige Dreft behandeling kwam deze er zo uit.
Dacht vervolgens aan vocht, maar ook een droog cyclus heeft niet geholpen. Gekke is... Deze zijn gelijktijdig geprint. En de rest van de print ziet er eigenlijk prima uit. Heb nu dus al een paar mislukte prints gehad... Iemand een idee?

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:32
DeGroteMuis schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:45:
[...]

Testen op 1 aspect en op basis daarvan zeggen dat een bepaald filament binnen het temperatuurbereik altijd het beste is voor functionele / belaste prints is inderdaad wat kort door de bocht. Daarnaast is het ene PLA+ het andere niet.
True, maar ik vond de algemene trend (PLA+ wint het eigenlijk altijd op sterke in zwakste richting) wel overtuigend.

En wat kruip betreft, zelfs de "ergste" thermpoplasten hebben daar vrijwel geen last van bij lage belasting, zeg 10-20%. Overigens wordt hysterese vaak aangezien voor kruip, maar heb je daar een stuk minder last van. Voor een gezond ontwerp zal je daar over 't algemeen niet boven komen voor langdurige belasting tenzij je vliegtuigen bouwt of bouten onder voorspanning gebruikt. Voor die laatste volstaan een simpele carroseriering..

[ Voor 5% gewijzigd door Autoreply op 11-12-2025 10:46 ]

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

BM

Moderator Spielerij
Oke, misschien dat iemand me hiermee kan helpen :) Was daarstraks bezig met een printje op mijn X1C, in PETG (oude rol, goed gedroogd eerder deze week, en ook al eerder gebruikt). Ging prima, maar op een bepaalde moment geen extrustion meer.

Wat dingen geprobeerd, en uiteindelijk de hotend losgehaald van de extruder, opgestookt naar 290 (can't be stuck if it's a liquid :+ ), en als ik vanaf de nozzle een naald invoer kom ik ongeveer tot aan de rode lijn, en als ik van bovenaf een los stuk filament probeer in te voeren kom ik ongeveer tot de blauwe lijn (ook met kleine hex key geprobeerd, om meer kracht te zetten). Dus ergens daartussen lijkt er een blokkade te zitten.

Iemand nog een geniaal idee hoe ik dit kan fixen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rh7jZChASgl8OO-QJzGLDYbFNvk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c0xqvOgKcLE1cmy8184vMGFP.png?f=fotoalbum_large

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:40
Cold pull met filament of de hex key erin proppen en het geheel af laten koelen?

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:37:
Met pla kan ik aardig uit de voeten... Maar petg wil nog niet lekker. Heb petg-hf van Bambu zelf. Met de Bambu defaults voor hun eigen filament.

[Afbeelding]

Dacht eerst aan vet op de plaat. Maar ook na een volledige Dreft behandeling kwam deze er zo uit.
Dacht vervolgens aan vocht, maar ook een droog cyclus heeft niet geholpen. Gekke is... Deze zijn gelijktijdig geprint. En de rest van de print ziet er eigenlijk prima uit. Heb nu dus al een paar mislukte prints gehad... Iemand een idee?
Ik heb ook wel meer problemen met PETG dan PLA
En dan met name de eerste lagen.
Bij mij ook schone plaat en gedroogd filament.
Ik zet de printer nu maar op langzamer printen via het menu.
Dat lijkt de helpen, en dan zet ik hem later op normale snelheid

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:18
BM schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:11:
Oke, misschien dat iemand me hiermee kan helpen :) Was daarstraks bezig met een printje op mijn X1C, in PETG (oude rol, goed gedroogd eerder deze week, en ook al eerder gebruikt). Ging prima, maar op een bepaalde moment geen extrustion meer.

Wat dingen geprobeerd, en uiteindelijk de hotend losgehaald van de extruder, opgestookt naar 290 (can't be stuck if it's a liquid :+ ), en als ik vanaf de nozzle een naald invoer kom ik ongeveer tot aan de rode lijn, en als ik van bovenaf een los stuk filament probeer in te voeren kom ik ongeveer tot de blauwe lijn (ook met kleine hex key geprobeerd, om meer kracht te zetten). Dus ergens daartussen lijkt er een blokkade te zitten.

Iemand nog een geniaal idee hoe ik dit kan fixen?
[Afbeelding]
Fan loshalen zodat de heatsink ook heet wordt, dan filament doorduwen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

BM

Moderator Spielerij
ge-flopt schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:59:
Cold pull met filament of de hex key erin proppen en het geheel af laten koelen?
Die had ik al geprobeerd, maar zowel filament als een hete hex-key lijken niet te pakken op hetgeen erin vast zit.
haarbal schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:17:
[...]

Fan loshalen zodat de heatsink ook heet wordt, dan filament doorduwen.
Ga ik nu even proberen :)
mphilipp schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:23:
[...]

Alle losse dingen eraf halen (fan, thermistor ed) en dan in de oven opstoken tot zo warm die kan.

Of, zoals ik gedaan heb toen alles mislukte, gewoon een nieuwe gekocht en klaar ermee zijn :+
Deze zit er net een paar weken in :X

Edit: Met fan los (en daarmee idd snoeihete heatsink) nog eens geprobeerd, en wederom geen succes. Het voelt echt knetterhard wat er in zit, bijna alsof er een klein steentje in zit.. Ik ga maar eens kijken of ik de vorige nozzle (die ook clogged was) nog te redden valt, dan kan die er weer terug in.
Leuk man, ik had zo'n ding gekocht om geen gedoe meer te hebben :+

Nog 1 laatste keer een hex key loeiheet gestookt, en met meer geweld dan nodig zou moeten zijn erin geduwt, en jawel, er komt nog een stuk filament mee. Het ziet er uit als petg, maar ik verdenk de fabrikant er van er een stukje PEEK tussen gestopt te hebben _O-

[ Voor 51% gewijzigd door BM op 11-12-2025 16:58 ]

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

BM schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:20:
[...]
Die had ik al geprobeerd, maar zowel filament als een hete hex-key lijken niet te pakken op hetgeen erin vast zit.
Alle losse dingen eraf halen (fan, thermistor ed) en dan in de oven opstoken tot zo warm die kan.

Of, zoals ik gedaan heb toen alles mislukte, gewoon een nieuwe gekocht en klaar ermee zijn :+

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koesie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:14:
[...]

Ga ik ff proberen. Apart dat dat zo'n ding is. Bambu zou toch zelf moeten weten wat de goede settings zijn...

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
De nieuwe BL Engineering Plate doet het alleraardigst, in combinatie met Liquid Glue. Zelfs met de rauwe Polycarbonaat van TM3D zijn kleine objecten nu mogelijk, al moeten er nog wel steeds kleine mouse ear brims op de 90 graden hoeken. Iemand anders hier met vergelijkbare resultaten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ecCaKUqTX_-lZCfLcpfE9OEAX0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJDLGfOcNmx093IuuPV82GOz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xSlepdNnn1bidktNTLfKus_vU0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLfhTPoey9XhW4k4FlwR9N1D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7K7slgh54O0uvW0K-WEIzJ6aGRk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yi8l4iSmmQtWeIeuWUtXusV6.jpg?f=fotoalbum_tile

• MikeOO
koesie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:14:
[...]

Ik print vrijwel alleen maar met PETG en herken dit niet. Mogelijk dat de printplaat het verschil maakt maar print op PEI-scheet en op een glimmende plaat van Ali en beide uitstekende hechting.
PETG droog ik zelf nooit maar stop het alleen terug in de zak en doos waar het filament in zit.

Zou toch eens een nieuwe kalibratie van de printer uitvoeren.
Daarna een kalibratie van het filament via de slicer
En daarna eens een van de vele First Layer testen uitvoeren
https://makerworld.com/nl...word=first%20layer%20test

Hangt ook af hoe je de plaat schoon maakt. Ik doe altijd een beetje goedkoop afwasmiddel erop en smeer die goed uit over de plaat met wat water. Daarna goed naspoelen met goed heet water. Maak het droog met een handdoek en dan zorgen dat je niet met je vingers de plaat weer aanraakt aan de printkant.

Ik print soms zelf op de snelste stand en dat gaat ook zonder problemen.
Printer XC1 met AMS.
Filament Sunlu en Devil Design

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:34

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dacht net even snel Panda Lux led strip te monteren. Ging prima. Alleen was ik iets te lomp met verwijderen van de tape. Kwam er onbedoeld een flat kabeltje mee. Die achteraf van de camera bleek te zijn Gelukkig genoeg foto's te vinden van P1S. Vond snel waar deze in hoorde. Wat klusje van 3min had moeten zijn was nu 10min. Volgende keer iets minder lomp tape los trekken :+

Advies is om niet de led van de printer zelf aan te sluiten. Iets met te veel stroom trekken ? Iemand ervaring met beide led Stips aangesloten. Voor nu gebruik ik alleen de Panda Led strip.

Edit:
Na wat zoeken lees ik vooral ervaringen waar het werkt. En één ervaring gevonden waar het naar 6 maanden print kapot ging en vervangen moest worden. Nu beide aangesloten ;-)

gcode toevoegd, zodat Led aangaat als print gestart wordt en uit als die klaar is. Lijkt voor nu allemaal te werken.

------
Print hier veel PETG zonder problemen op P1S en P2S (veel al met standaard build plate). Gebruik de SUNLU PETG. Met default settings.....

[ Voor 28% gewijzigd door Daan_ op 12-12-2025 11:11 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• DeGroteMuis
MikeyMan schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:37:

[Afbeelding]

Lijkt toch een bed adhesion probleem. Dreft met schone borstel en lauwwarm water en daarna goed laten drogen? Er kunnen minuscule PLA resten achterblijven na verloop van tijd en PLA en PETG hechten niet lekker, vandaar de borstel. Met de standaardplaat van de P1S is het na zo'n behandeling eerder de uitdaging om de print eraf te krijgen met Bambu PETG-HF en standaardinstellingen, vooral als de print zelf niet zo dik is of bij tree supports met dat dunne bodemlaagje. Plakt harder dan Bambu PLA, ook na 2 uur afkoelen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DeGroteMuis schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:19:
[...]

Lijkt toch een bed adhesion probleem. Dreft met schone borstel en lauwwarm water en daarna goed laten drogen? Er kunnen minuscule PLA resten achterblijven na verloop van tijd en PLA en PETG hechten niet lekker, vandaar de borstel. Met de standaardplaat van de P1S is het na zo'n behandeling eerder de uitdaging om de print eraf te krijgen met Bambu PETG-HF en standaardinstellingen, vooral als de print zelf niet zo dik is of bij tree supports met dat dunne bodemlaagje. Plakt harder dan Bambu PLA, ook na 2 uur afkoelen.
Met de hand gedaan, letterlijk...

Gebruik de gladde plaat eigenlijk nooit, maar misschien maakt dat het schoonmaken dan ook weer lastiger....

Nog maar eens proberen ;)

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:34

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vanochtend de Panda Lux legstrip geïnstalleerd op de P1S en net op de P2S de Auxiliary Part Cooling Fan - Left. Dit is prima te doen, maar achterwand los halen zijn wel veeleer schroefjes ;-)

Fan werd gelijk herkend in Bambu Studio. Kon deze gelijk aan en uit zetten. Benieuwd of het wat toevoegt. Wilde het zelf eens testen. Mocht wat zijn dan straks ook op de P1S installeren...

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Pagina: 1 ... 126 127 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.