• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Mojo-45 schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:43:
[...]

Je kan natuurlijk ook gewoon onthouden dat gat rechts of links moet liggen.
Nee joh, dat onthou ik nooit... ;)

• IVA-
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:19
NaN schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:52:
[...]

Nee joh, dat onthou ik nooit... ;)
En ik vergeet waar het stipje voor staat.
Maar streep door wat niet van toepassing is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXKmW4y38pKo5y7N2tqU-HVINwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXWr3ynFNtw5gTGLMYBJxkmk.jpg?f=fotoalbum_large

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:36

timovd

Voorsprong door techniek

P2S firmware update 01.02.00.00(20260409) met Bambuddy
Volgens de Wiki: https://wiki.bambulab.com...-firmware-release-history is 01.02.x de nieuwste firmware.
Hier https://bambulab.com/en/support/firmware-download/all staat 01.01.x nog als nieuwste versie.
Mijn P2S heeft geen verbinding met Bambu Cloud en draait LAN only.
Bambuddy geeft aan:
Current: 01.01.03.00
Latest: 01.01.01.00

Op andere fora wordt aangegeven dat er wat connectivity issues zijn. Ik zou wel graag filament willen drogen tijdens printen, dus kijk ik erg uit naar deze firmware. Moet ik nog even wachten?

Edit: tijdelijk even aan de grote boze buitenwereld gehangen, update uitgevoerd en weer op LAN only.

[ Voor 7% gewijzigd door timovd op 20-04-2026 09:16 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:02
timovd schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:49:
P2S firmware update 01.02.00.00(20260409) met Bambuddy
Volgens de Wiki: https://wiki.bambulab.com...-firmware-release-history is 01.02.x de nieuwste firmware.
Hier https://bambulab.com/en/support/firmware-download/all staat 01.01.x nog als nieuwste versie.
Mijn P2S heeft geen verbinding met Bambu Cloud en draait LAN only.
Bambuddy geeft aan:
Current: 01.01.03.00
Latest: 01.01.01.00

Op andere fora wordt aangegeven dat er wat connectivity issues zijn. Ik zou wel graag filament willen drogen tijdens printen, dus kijk ik erg uit naar deze firmware. Moet ik nog even wachten?
Ik gebruik 'm via de cloud, up-to-date op 01.02.00.00:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thSjvWJslN2wdOX-OJicv5vv640=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OcFFP5hX7CAThaX6DbmKLfi0.png?f=user_large

Geen connectiviteit issues gehad, maar ik doe niets via LAN dus daar kan ik niet over spreken. :p

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:44

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ik heb toch wel een vraag aan de wijze heren hier in het topic hoe ze dat hebben opgelost,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_zutCMJPHacu6cm3KVJBOy7uMs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGzPjxBuK7WanQxs4ZKomvKw.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb momenteel mijn AMS 2 Pro netjes aangesloten volgens het boekje op de P2S, en nu wil ik graag mijn Creality Space Pi Plus ook aansluiten. Ik bij mij ervanaf bewust dat dit geen auto feeding of wat dan ook doet en behandel dit dan ook puur als eventuele exterme spoel.

Echter Youtube en de guides zijn een beetje inconsistent hoe je dit nu moet aansluiten en zo te zien komt dat door o.a. verschillende filament buffers en verschillende aansluit methodes ( Zoals met een TPU extruder ) die je bijvoorbeeld aansluit op de oranje pijl of een AMS HT.

De vraag is waar sluit je nu de externe spoel op aan, sluit je die aan op de blauw pijl of op de orangje pijl ? en wat maakt het verschil waar je wat wil aansluiten ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:28
ShadowBumble schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:30:
Ik heb toch wel een vraag aan de wijze heren hier in het topic hoe ze dat hebben opgelost,

[Afbeelding]

Ik heb momenteel mijn AMS 2 Pro netjes aangesloten volgens het boekje op de P2S, en nu wil ik graag mijn Creality Space Pi Plus ook aansluiten. Ik bij mij ervanaf bewust dat dit geen auto feeding of wat dan ook doet en behandel dit dan ook puur als eventuele exterme spoel.

Echter Youtube en de guides zijn een beetje inconsistent hoe je dit nu moet aansluiten en zo te zien komt dat door o.a. verschillende filament buffers en verschillende aansluit methodes ( Zoals met een TPU extruder ) die je bijvoorbeeld aansluit op de oranje pijl of een AMS HT.

De vraag is waar sluit je nu de externe spoel op aan, sluit je die aan op de blauw pijl of op de orangje pijl ? en wat maakt het verschil waar je wat wil aansluiten ?
Oranje, met 4-weg splitter
https://eu.store.bambulab...bambu-4-in-1-ptfe-adapter

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:33
ShadowBumble schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:30:

[Afbeelding]

Wat @bdevogt zegt, de blauwe gaat naar de buffer, daar moet het filament gepushed worden, door bijvoorbeeld een AMS.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:44

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Duidelijk dan gaat hij mooi daarop aangesloten worden.
rinkel schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:08:
[...]

Wat @bdevogt zegt, de blauwe gaat naar de buffer, daar moet het filament gepushed worden, door bijvoorbeeld een AMS.
Ah dat houd dus in dat die poort enkel gebruikt kan worden met een AMS HT of PRO2 ( of in ieder geval een externe spoel die zal dus pushed ). Thanks voor de toelichting dat maakt het inderdaad wel duidelijker.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

rinkel schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:24:
[...]

Ik heb inmiddels een paar printjes achter de rug met de X2D en ik moet zeggen dat het erop lijkt dat deze printer veel beter is in fijne details dan de H2D.

Ik heb er nu een 0.2 nozzle in gezet en wil eens wat mini's proberen van mz4250.
Heb je een idee welke goed te doen is en hoe doe je dat met supports? ik neem aan dat die pre-supported voor resin bedoeld zijn.
Pre-Supported is idd voor hars. Ik gebruik de auto tree supports, met 2*layer height, of 0.2mm, Z-distance.

Momenteel heb ik een koeling issue, waardoor de interfaces minder mooi zijn dan voorheen, maar goed. Het gebeurt :')
Ross heeft z'n X2D review een update gegeven:
Conclusie blijft (ook voor mij): Bambulab, ik ben niet teleurgesteld, maar had wel meer verwacht.

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik heb onlangs een A1 gekocht, die kwam van de week binnen: woohoo. Lang zitten dubben wat mijn eerste printje zou worden. Een casing voor een ESP32 dingetje. Bleek later te klein, verdorie.

Nu zit ik toch veel modellen te bekijken die meerdere kleuren heb, en ik voel toch een beetje spijt dat ik de A1 Combo niet heb gekocht. Die was ruim 100 euro duurder, maar een losse AMS Lite kost 180 (bij Bambu) en zie ik eigenlijk nergens anders verkocht worden.

Ben ik dom geweest zonder te kopen en hoe kan ik eventueel nog betaalbaar toch aan een AMS komen?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
iAR schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:35:
Ik heb onlangs een A1 gekocht, die kwam van de week binnen: woohoo. Lang zitten dubben wat mijn eerste printje zou worden. Een casing voor een ESP32 dingetje. Bleek later te klein, verdorie.

Nu zit ik toch veel modellen te bekijken die meerdere kleuren heb, en ik voel toch een beetje spijt dat ik de A1 Combo niet heb gekocht. Die was ruim 100 euro duurder, maar een losse AMS Lite kost 180 (bij Bambu) en zie ik eigenlijk nergens anders verkocht worden.

Ben ik dom geweest zonder te kopen en hoe kan ik eventueel nog betaalbaar toch aan een AMS komen?
Ik ben bang dat je jezelf wat meer geld hebt gekost, tenzij je iemand kan vinden die A1 Combo wil, maar de AMS niet gaat gebruiken. Dat is de enige manier die ik kan bedenken.

Ik zat paar maanden geleden in hetzelfde schuitje. Ik had de P2S eind december zonder AMS 2 Pro gekocht, al vrij snel spijt van, en na 6 weken toch maar de AMS 2 Pro los gekocht. Wat me uiteindelijk, met de verzendkosten erbij, zo'n €120 meer heeft gekost dan als ik direct de combo had genomen.

Maar alsnog heb ik geen spijt van de AMS 2 Pro, het is qua wisselen zoveel makkelijker, sneller en zorglozer.

The devil is in the details.

• rinkel
MC Taz Man schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:29:
Ross heeft z'n X2D review een update gegeven:
[YouTube: JUST NOT BAMBU - Bambu X2D Review]

Conclusie blijft (ook voor mij): Bambulab, ik ben niet teleurgesteld, maar had wel meer verwacht.
Dank voor de tips, ik heb nog geen mini's geprint. Dat staat wel in de planning, maar even andere prio's op dit moment.

Ik ben tevreden over de X2D, ik gebruik die 2e nozzle voornamelijk voor supports. Dat werkt heel goed.
Ik heb liever een kleinere printer, 90% van mijn prints passen op een 180mm bed, ik heb het idee dat kleinere printers nauwkeriger printen. De X2D voldoet zeer goed als vervanger voor de P1S.
Ik heb een AMS HT voor die aux-nozzle, prima combi.

Fauxhammer wil juist een grotere printer om z'n helmen, enorme zwaarden en hamers te kunnen printen.

[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 22-04-2026 12:05 ]

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Contact opnemen met BL en het uitleggen? Als je hem pas een week hebt zou je kunnen vaststellen dat je hem getest hebt en dat hij niet voldoet, omdat je de AMS lite mist. Het zou mij verbazen als jij de eerste bent die daar tegenaan loopt.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Marc H
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Even een heel andere vraag. Ik denk erover om ook een 3D printer te kopen en ik kijk ook naar een BL. Ik wil sowieso een gesloten printer hebben. Om een inschatting te maken van de kosten, wat heb je echt nodig als je 3D printjes te maken?

Ik begrijp dat je natuurlijk de printer moet hebben en wat spoelen met filament, maar wat is verder nog nodig en / of eigenlijk onmisbaar voor 3D printen?

rinkel schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:03:
[...]

Dank voor de tips, ik heb nog geen mini's geprint. Dat staat wel in de planning, maar even andere prio's op dit moment.

Ik ben tevreden over de X2D, ik gebruik die 2e nozzle voornamelijk voor supports. Dat werkt heel goed.
Ik heb liever een kleinere printer, 90% van mijn prints passen op een 180mm bed, ik heb het idee dat kleinere printers nauwkeriger printen. De X2D voldoet zeer goed als vervanger voor de P1S.
Ik heb een AMS HT voor die aux-nozzle, prima combi.

Fauxhammer wil juist een grotere printer om z'n helmen, enorme zwaarden en hamers te kunnen printen.
Als je support filament gebruikt, wil je juist een Z distance van 0. Het goedkoopste is om PETG bij PLA, en andersom, te gebruiken als interface filament.

Ross wil goede printers. Groter kan, voor bepaalde dingen, maar hoeft van hem niet per se. Hij's vooral een hars printer, wat verre van grote machines zijn.
Marc H schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:13:
Even een heel andere vraag. Ik denk erover om ook een 3D printer te kopen en ik kijk ook naar een BL. Ik wil sowieso een gesloten printer hebben. Om een inschatting te maken van de kosten, wat heb je echt nodig als je 3D printjes te maken?

Ik begrijp dat je natuurlijk de printer moet hebben en wat spoelen met filament, maar wat is verder nog nodig en / of eigenlijk onmisbaar voor 3D printen?
Ik gebruik;
  • Printer & 3 AMS'en. Hierdoor heb ik minimaal een verlengkabel nodig.
  • Verder Filament, wat opslag noodzakelijk maakt.
  • Daarnaast een spatel, microvezeldoek, alcohol, dreft, spons. Da's allemaal voor schoonmaken van de printplaat en het (makkelijk) verwijderen van prints van de plaat. Dreft en spons is voor het schoonmaken van de printplaat wanneer de adhesie minder wordt.
  • Als laatste; vet en olie voor onderhoud van de lead screws, samen met een geprinte tool als deze voor het schoonmaken van de leadscrew
Da's zo'n beetje, imo, de benodigdheden voor 3D printen met filament.

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-04 16:49
Gisteren mijn X2D in ontvangst mogen nemen en in de avond natuurlijk netjes geïnstalleerd nadat ik mijn A1 aan het werk had gezet voor de eerste accessoires :P Moet wel zeggen dat ik meer (of juist minder) had verwacht qua geluid. Die AMS 2 Pro is toch een partij luidruchtig als hij de spools gaat rollen. Maar eerlijk is eerlijk, het is een mooi apparaat :)

Ik las verder dat er aangeraden werd om de silica containers te printen in iets anders dan PLA en PETG. PLA had ik wel verwacht maar ik dacht dat PETG prima was. Iemand hier ervaringen mee?
MC Taz Man schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:22:
[...]

Ik gebruik;
  • Printer & 3 AMS'en. Hierdoor heb ik minimaal een verlengkabel nodig.
  • Verder Filament, wat opslag noodzakelijk maakt.
  • Daarnaast een spatel, microvezeldoek, alcohol, dreft, spons. Da's allemaal voor schoonmaken van de printplaat en het (makkelijk) verwijderen van prints van de plaat. Dreft en spons is voor het schoonmaken van de printplaat wanneer de adhesie minder wordt.
  • Als laatste; vet en olie voor onderhoud van de lead screws, samen met een geprinte tool als deze voor het schoonmaken van de leadscrew
Da's zo'n beetje, imo, de benodigdheden voor 3D printen met filament.
Daar begint het inderdaad mee en is inderdaad een goed begin! Daarna wil je je filament drooghouden, ga je een brim tool aanschaffen, wil je inserts plaatsen met een soldeerbout... Het is een eindeloze hobby >:)

[ Voor 94% gewijzigd door aDutchCow op 22-04-2026 13:12 ]

Als het regent in mei, dan is april voorbij

• iAR
  • Niet online

iAR

Marc H schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:06:
[...]

Contact opnemen met BL en het uitleggen? Als je hem pas een week hebt zou je kunnen vaststellen dat je hem getest hebt en dat hij niet voldoet, omdat je de AMS lite mist. Het zou mij verbazen als jij de eerste bent die daar tegenaan loopt.
Dit heb ik nu gedaan. Hier super slimme mensen op de chat, maar wellicht dat er een kortingscoupon aankomt. Ik wacht het even af.

• Hahn
  • Nu online
Marc H schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:13:

Echt nodig om te beginnen is niks anders dan de printer + filament.

Na een paar prints wil je wel je plaat schoon kunnen maken, dus iets van alcohol en een doekje is 'onmisbaar'. En na een paar honderd uur printen zal je ook olie en vet willen om te smeren, maar die krijg je er meestal bij.

Al het andere is niet onmisbaar, maar luxe. Sommige dingen kan je zelf printen (bijvoorbeeld een spatel/schraper om dingen van je plaat te krijgen), andere dingen wil je mogelijk wel, omdat het gewoon heel handig is, zoals een AMS.

Als je een redelijk budget hebt, waar een AMS in past, dan zou ik dat zeker aanraden. Maar je kan prima beginnen zonder (alleen wordt AMS er later bij kopen wel wat duurder, zoals net ook al aan bod kwam :P).

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-04 18:54
aDutchCow schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:03:
Ik las verder dat er aangeraden werd om de silica containers te printen in iets anders dan PLA en PETG.
Dat ligt er aan wat je gaat drogen.
Ik heb die containers van PETG gemaakt, werkt prima tot 65c.
Hoger ga ik niet proberen, verwacht dan problemen.
Maar ik print ook alleen maar PLA en PETG.
Als je ABS wil printen en die ook wil drogen, wil je wellicht je containers van ABS maken.
Zilverdael80 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:06:
[...]

Als je ABS wil printen en die ook wil drogen, wil je wellicht je containers van ABS maken.
IMO doe je dan beter de ABS gewoon in een fatsoenlijke oven drogen. Tenzij dat natuurlijk je hoofd-materiaal is.

• aDutchCow
Zilverdael80 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:06:
[...]

De specsheet van de AMS 2 geeft aan dat de maximale temperatuur sowieso 65c is, vandaar mijn verwarring een beetje. Ik ga het gewoon proberen met PETG. Thanks alvast!

ABS ben ik nog een beetje huiverig voor om dat te gaan printen in een werkkamer :)

• Marc H
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

aDutchCow schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:03:
[...]

Daar begint het inderdaad mee en is inderdaad een goed begin! Daarna wil je je filament drooghouden, ga je een brim tool aanschaffen, wil je inserts plaatsen met een soldeerbout... Het is een eindeloze hobby >:)
Daar was ik al bang voor... :) Al zijn de dingen die jullie opnoemen niet echt duur. Behalve een AMS dan.

Voor het drogen van filaments was ik al van plan, als ik een AMS erbij zou nemen, om de AMS 2 Pro te nemen. Niet alleen voor het drogen, maar ook omdat die makkelijker te onderhouden is. Maar als ik dan naar de prijzen kijk van een P2S, ik twijfel nog tussen die en een P1S, met AMS 2 Pro erbij begint dat toch wel een hele investering te worden, voor iets waarvan ik nog niet weet of ik het wel blijf doen.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:30
Marc H schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:22:
[...]
Voor het drogen van filaments was ik al van plan
Als je geen plannen hebt om iets anders dan PLA te printen is een droger m.i. niet nodig. Er even van uitgaande dat je niet in een vochtig moeras woont of het ding in een schuur hebt staan.

En anders heb je voor 5 of 6 tientjes een droger, daar heb je geen AMS Pro voor nodig.

• Noxious
[...]

Daar was ik al bang voor... :) Al zijn de dingen die jullie opnoemen niet echt duur. Behalve een AMS dan.

Voor het drogen van filaments was ik al van plan, als ik een AMS erbij zou nemen, om de AMS 2 Pro te nemen. Niet alleen voor het drogen, maar ook omdat die makkelijker te onderhouden is. Maar als ik dan naar de prijzen kijk van een P2S, ik twijfel nog tussen die en een P1S, met AMS 2 Pro erbij begint dat toch wel een hele investering te worden, voor iets waarvan ik nog niet weet of ik het wel blijf doen.
De P1S is ook een hele capabele printer en lekker voordelig.

De P2S heeft wel fijne extra's en heeft langer support, en houd daardoor wat langer z'n waarde denk ik. Het grotere scherm heeft wel een hele fijne UX.
aDutchCow schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:54:
[...]

De specsheet van de AMS 2 geeft aan dat de maximale temperatuur sowieso 65c is, vandaar mijn verwarring een beetje. Ik ga het gewoon proberen met PETG. Thanks alvast!

ABS ben ik nog een beetje huiverig voor om dat te gaan printen in een werkkamer :)
Zolang je er niet bij bent, is er weinig om je zorgen om te maken, als je het raam open kan zetten, uiteraard.
[...]

Als je bang bent voor je investering, wat natuurlijk heel goed mogelijk is, is het wss handiger om met een 2e hands printer te beginnen. P1s/X1c kan je wss heeeeeel goedkoop op MP krijgen. Die dingen zijn gewoon goed. In de meeste gevallen loop je een hele grote kans dat je er een AMS bij "krijgt".

Persoonlijk zou ik, ivm de nieuwprijs, niet meer betalen dan 300 euro voor een P1s combo. Maar die moet dan wel in nieuwstaat verkeren. Voor 200 meer heb je een nieuwe, met garantie.

• theguyofdoom
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:26
Misschien komen er de komende weken ook nog wat tweedehands P2S langs, van mensen met X2D-fomo

• R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:20

Ik had hetzelfde gedaan: A1 zonder combi, en kwam er ook al snel achter dat ik toch graag de extra mogelijkheden wilde. Met Bambulab contact gehad maar die wilde niet verder gaan dan een 20$ kortingsbon, wat ik niet echt een goede deal vond,

Ik heb uiteindelijk een BMCU DM Pro kit op ali gekocht voor zo'n 70 eur (incl verzend). In 1 woord: fantastich! Leuk project om zelf in elkaar te zetten en werkt perfect op de A1.

• duikje
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04 09:56
(jarig!)
Heb van de week na veel wikken en wegen een Bambu Labs H2C aangeschaft (dit is mijn 1ste 3d printer) die in mijn inpandige berging komt, ik wil de afvoer van de printer aansluiten op de mechanische ventilatie die in de berging zit aangezien ik long patient ben en heb bij Ikea al een luchtreiniger gekocht. In de huidige situatie staat de invoer in de inpandige berging mechanisch op de minste luchtinlaat en ik denk dat ik dat zo laat heeft altijd goed gewerkt (kan hem altijd nog wat ruimer afstellen). wil een 10cm slang van de printer naar de mechanische ventilatie unit brengen en daar aansluiten dmv een soort van hood die ik over de huidige ventilatie poort heen zet maar niet volledig afsluit zodat er ook nog lucht uit de ruimte de ventilatie in kan. Totdat ik de onderdelen geprint heb om mijn H2C exhaust netjes aan te sluiten (en ik de exhaust kit van Bambu binnen heb en deze geprint heb https://makerworld.com/en...exhaust#profileId-2448049) zal ik de afvoer tijdelijk aan de printer met duct tape/metaal tape vastzetten Zijn er meer Tweakers die met een soortgelijke constructie printen?

Mijn AMS HT is al binnen voor de linker nozzle en er komt morgen een berg filament binnen, de printer zelf staat bij Bambu Labs klaar voor verzending maar is de laatste van 4 shipments waarin ze mijn bestelling hebben opgedeeld de andere 3 zijn al onderweg.

Heb al een heleboel projectjes die ik wil gaan printen, in eerste instantie veel onderdelen om de printer voor mijn situatie perfect aan te sluiten en te installeren, (hou me aanbevolen voor qualtiy of life upgrades die andere Tweakers met de H2 serie gebuiken.)

Ben momenteel de H2C beginner course op Bambu labs aan het doen en zal daarna de andere 3d printer courses die ze online hebben gaan doen. Als er nog mensen zijn die dit soort resources uit andere bronnen weten houd ik mij aanbevolen, houd er wel rekening mee ik ben voorlopig een noob, leergierig en een perfectionist en wil op den duur wel begrijpen hoe de dingen werken. Zodat ik ook zelf modellen kan gaan maken.

• dwarsdrijver
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-04 06:24
Mijn tiener zoon heeft zijn eerste 3D printer gekocht. De Bambu LAB A1. Hij print er nu 3 dagen mee vanaf zijn iphone. 50% van de prints faalt. het wordt dan na een aantal lagen een groot spinneweb van filament.

Wat te doen, zo te zien kunnen we niet heel veel instellen vanuit Bambu Handy app.

• Hahn
  • Nu online
dwarsdrijver schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:08:
Mijn tiener zoon heeft zijn eerste 3D printer gekocht. De Bambu LAB A1. Hij print er nu 3 dagen mee vanaf zijn iphone. 50% van de prints faalt. het wordt dan na een aantal lagen een groot spinneweb van filament.

Wat te doen, zo te zien kunnen we niet heel veel instellen vanuit Bambu Handy app.
Wat probeert 'ie te printen? Voorbeelden van modellen zou een boel helpen om een idee te krijgen of het aan de printer of iets anders ligt. En staan supports wel aan?

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Welk filament wordt er gebruikt, met oog op temperatuur instellingen voor het filament.
Daarnaast kan het ook nog komen door te vochtig filament.

De printkop zal denk ik ook een keer goed schoon moeten
https://wiki.bambulab.com/en/p1/manual/p1s-cold-pull
< naar aanleiding opmerking Hahn, maar was vanuit gedachte vervuiling

edit:
Wellicht een foto van het gebeuren?

[ Voor 8% gewijzigd door Suicyder op 22-04-2026 22:15 ]

• Hahn
  • Nu online
Je moet wel wat geks doen of pech hebben om binnen de eerste 3 dagen al de printkop schoon te moeten maken.

• Noxious
Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je medische situatie is, maar ik ben ook longpatient (en allergisch voor zo'n beetje alles wat in de lucht zit) en heb de printer in een aparte kamer staan met een Ikea FÖRNUFTIG met koolstoffilter en dat is voor mij bij het printen van PLA afdoende. Er is wel een luchtje (en na een lange print ventileer ik de ruimte eerst even) maar de impact viel mij reuze mee met het Bambu eigen PLA en PLA Matte filament.

Met PETG heb ik wel wat meer last. Ik gebruik een P2S overigens die geen ingebouwd filter heeft.

• dwarsdrijver
Hahn schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:11:
[...]

Wat probeert 'ie te printen? Voorbeelden van modellen zou een boel helpen om een idee te krijgen of het aan de printer of iets anders ligt. En staan supports wel aan?
Pla basic van bambu, het gaat bijvoorbeeld om de scraper die standaard op de SD kaart staat. Supports weet ik even niet. Het bootje gaat wel goed

• Noxious
dwarsdrijver schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:59:
[...]

Pla basic van bambu, het gaat bijvoorbeeld om de scraper die standaard op de SD kaart staat. Supports weet ik even niet. Het bootje gaat wel goed
Ik moet zeggen dat de cloud slicer in mijn ervaring ook niet fantastisch is, ook wel eens issues mee gehad.
Ik gebruik bij voorkeur Bambu Studio op m'n desktop.

Wat wat algemene tips betreft:
Het printbed afspoelen met lauwwarm water en een sopje, daarna goed afdrogen; de printer z'n calibratierondje laten doen, dat soort dingen doen soms wonderen.
In mijn ervaring is het schoonmaken van een bed met alcohol niet altijd de juiste oplossing.

Van wat ik begrijp is het probleem vooral printresten en vet, die je er met een sopje en wat wrijven en afspoelen prima af krijgt - maar met alcohol smeer je ze vaak enkel rond over het hele bed als je het niet ook goed schoon veegt.

• duikje
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04 09:56
(jarig!)
Noxious schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:43:
[...]

Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je medische situatie is, maar ik ben ook longpatient (en allergisch voor zo'n beetje alles wat in de lucht zit) en heb de printer in een aparte kamer staan met een Ikea FÖRNUFTIG met koolstoffilter en dat is voor mij bij het printen van PLA afdoende. Er is wel een luchtje (en na een lange print ventileer ik de ruimte eerst even) maar de impact viel mij reuze mee met het Bambu eigen PLA en PLA Matte filament.

Met PETG heb ik wel wat meer last. Ik gebruik een P2S overigens die geen ingebouwd filter heeft.
Dank je voor je reaktie maakt me iets minder ongerust of dit wel een goede keuze was! Grappig heb dezelfde lucht reiniger al bij Ikea gekocht, de ruimte is alleen ventileerbaar met de in de ruimte geplaatste ventilatie kast, er zijn geen ramen in deze ruimte vandaar dat ik liever de lucht uit de printer rechtstreeks door de ventilatie wil laten opzuigen.

Ben er achter gekomen nadat ik de printer besteld had dat het luchtfilter in de H2 series word gepaseerd voor PLA en PETG, gebruikers hebben aan Bambu gevraagd dat dat wel een optie word, eerste indicatie was eind 2025, maar is nog niet uitgebracht. Kan te maken hebben dat het dan moeilijker word om de printer goed te koelen vanwege de extra weerstand.

Heb overwogen een bentobox achter de ventilatie uitgang van de H2C te plaatsen voor filtratie maar denk dat de combinatie van de lucht grotendeels rechtstreeks door de ventilatie te laten opzuigen en de FÖRNUFTIG te gebruiken om de lucht verder te zuiveren van wat uit de kast lekt voor mij een betere en voor mijn gevoel veiligere/schonere oplossing is. Kan dan ook de afzuiging regelen door de ventilatie harder of zachter te zetten en in combi met de FÖRNUFTIG zou dit afdoende moeten zijn.

Ik ben misschien wat paranoia maar ik heb een periode gehad waarin mijn longen nog maar een actief vermogen van 56% hadden, dit gaat nu beter en is onder controle met medicijnen en proberen zo gezond mogelijk te leven.

• Karp
  • Laatst online: 18:54

Hoe oud is hij, en wat heeft hij zelf al geprobeerd/opgezocht?

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:42
aDutchCow schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:54:
[...]

Of je print en bouwt zo iets aangesloten op een https://www.ikea.com/nl/n...d-luchtreiniger-10498221/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARYjZ7VaHeRQdnntQA58yvik_nA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPoSMgaYieZoTDsXNJ6k5M4R.jpg?f=fotoalbum_large

Een combinatie van https://makerworld.com/nl...=search#profileId-1464193. en https://makerworld.com/nl...=search#profileId-2509212

[ Voor 12% gewijzigd door bing69 op 23-04-2026 08:28 ]

Bing

• theguyofdoom
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:26
het wordt dan na een aantal lagen een groot spinneweb van filament.
Misschien heb ik vooroordelen richting tienerzonen, maar is die build plate al met afwasmiddel goed geschrobd?

(EDIT: met IPA en een doekje schoonmaken werkt niet zo goed op textured PEI!)

[ Voor 12% gewijzigd door theguyofdoom op 23-04-2026 11:07 ]

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-04 12:04
dwarsdrijver schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:59:
[...]

De Bambu scraper zou zonder supports gewoon prima moeten printen zonder andere instellingen als het filiament goed ingesteld staat. Doet een AMS zelf al goed voor Bambu filament, anders even checken in Bambu Handy, apparaten tab, dan filament.

Laat de print los van de plaat? Dan inderdaad goed schoonmaken met een warm sopje met goed ontvettend afwasmiddel. Als de print wel goed blijft plakken op de plaat, kan opnieuw kaliberen misschien nog helpen? Zeker na een firmware update is opnieuw kalibreren altijd wel aan te raden.

• Erikz.nl
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-04 13:11

Erikz.nl

professioneel prutser

Mijn A1 mini met AMS Lite gaat binnenkort in de verkoop wanneer mijn X2D binnen is. Maar ik zou ze het liefst wel gecombineerd verkopen...

• iAR
  • Niet online

iAR

Erikz.nl schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:41:
[...]

Mijn A1 mini met AMS Lite gaat binnenkort in de verkoop wanneer mijn X2D binnen is. Maar ik zou ze het liefst wel gecombineerd verkopen...
Dat snap ik. Maar ik heb een A1. Dus ik ben alleen geïnteresseerd in de AMS :) Dus laat me maar weten of je je bedenkt!!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-04 12:04
iAR schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:44:
[...]

Dat snap ik. Maar ik heb een A1. Dus ik ben alleen geïnteresseerd in de AMS :) Dus laat me maar weten of je je bedenkt!!
Nog een suggestie In het kader van omdenken: Als de A1 mini met AMS Lite voor een leuk prijsje gaat en je de A1 Mini zelf weer doorverkoopt zijn jullie allebei geholpen? Moet je het natuurlijk niet erg vinden om zelf weer die mini te verkopen.

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-04 19:09

Ik zie deze nu voorbij komen toevallig. Ik heb mijn A1 geupgrade met een AMS 2 Pro, dus mijn AMS Lite is overbodig en ligt te verstoffen in de kast. Denk dat we qua prijs er wel uit kunnen komen, dus stuur vooral even een DM ;)

• dwarsdrijver
theguyofdoom schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:36:
[...]

Misschien heb ik vooroordelen richting tienerzonen, maar is die build plate al met afwasmiddel goed geschrobd?

(EDIT: met IPA en een doekje schoonmaken werkt niet zo goed op textured PEI!)
Een beetje dreft doet inderdaad wonderen, vandaag een veel betere dag gehad

• iAR
  • Niet online

iAR

Ik heb al twee printjes klaar met mijn nieuwe printer, een pla en een pets object. En nu komt de openbaring van wat je kunt, en die is best overwhelming.

Ik heb nu 4 rollen pla (wit, grijs, groen, zwart) en 1 pets (wit). Verder gewoon de standard onderdelen van de Bambi A1. AMS Lite (hopelijk) onderweg. Wat moet ik nog meer hebben? Zowel voor onderhoud, als uitbreiding voor prints als filament? Voor die laatste zijn zoveel kleuren en finishes verkrijgbaar!

Hoe bepalen jullie dit?

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:45
iAR schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:37:
Ik heb al twee printjes klaar met mijn nieuwe printer, een pla en een pets object. En nu komt de openbaring van wat je kunt, en die is best overwhelming.

[...] Wat moet ik nog meer hebben?
Die openbaring is herkenbaar 😅 Inmiddels liggen hier zo'n 200 kleuren filament in de kast, overwegend PLA. Wij printen vooral decoratief, daarvoor PLA Matte. Ook functioneel voor licht gebruik; PLA Matte voor binnen en PETG voor buiten. Verder hebben we hulpmiddelen erbij gezocht/gekocht zodra we die nodig hadden. Allereerst: dedicated afwasborstel en theedoek om de buildplate schoon te maken, en een tangetje om supports te verwijderen. Verder hebben we inmiddels heel wat vijltjes en dremels om prints af te werken, een luchtdroger om de printkamer (ja die is er inmiddels ook...) op <40 luchtvochtigheid te worden, Action-bakken en silica om PETG nog droger op te kunnen slaan, meerdere buildplates met verschillende effecten, etiketten voor de labels die we printen voor de filamentrollen, 2-secondenlijm voor prints die verlijmd moeten worden, IPA voor het schoonmaken van de buildplates tussen de schrobbeurten door, ...

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

IMirjamI schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:17:
[...]

Die openbaring is herkenbaar 😅 Inmiddels liggen hier zo'n 200 kleuren filament in de kast, overwegend PLA. Wij printen vooral decoratief, daarvoor PLA Matte. Ook functioneel voor licht gebruik; PLA Matte voor binnen en PETG voor buiten. Verder hebben we hulpmiddelen erbij gezocht/gekocht zodra we die nodig hadden. Allereerst: dedicated afwasborstel en theedoek om de buildplate schoon te maken, en een tangetje om supports te verwijderen. Verder hebben we inmiddels heel wat vijltjes en dremels om prints af te werken, een luchtdroger om de printkamer (ja die is er inmiddels ook...) op <40 luchtvochtigheid te worden, Action-bakken en silica om PETG nog droger op te kunnen slaan, meerdere buildplates met verschillende effecten, etiketten voor de labels die we printen voor de filamentrollen, 2-secondenlijm voor prints die verlijmd moeten worden, IPA voor het schoonmaken van de buildplates tussen de schrobbeurten door, ...
Enz enz enz… 8)

Het wordt ook niet voor niets een ‘Rabbithole’ genoemd…

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:07

Toppe

Oké ✅

Iemand een idee?

Ik heb een A1 met AMS, nu heb ik 2 de zelfde kleuren en types filament er in zitten. Vannacht was 1 spoel leeg en je zou denken dat hij automatisch overschakelt naar de tweede. Deze optie staat aan en de app gaf het ook aan.

Maar, er gebeurde helemaal niets. De print heb ik gister rond 1930 aangezet en zou 8 uur moeten duren. Toen ik om 0700 ging kijken stond de printkop stil en gebeurde er niets.

Ik heb gekeken of het filament wel ‘doorloopt’ en dat was niet het geval. Hotend los gemaakt en daar stak nog een klein stukje van de oude rol uit. Dat verwijderd en de hotend warm gemaakt en gecontroleerd of het nu wel goed gaat: het filament loopt door.

Printer weer in elkaar gezet en de print verder laten gaan, opnieuw blijft de printkop gewoon stil staan zonder enige foutmelding.

Uiteindelijk de print maar gestopt en opnieuw begonnen omdat niets hielp.

Maar, ik baal hier wel een beetje van. Ik vind het echt niet erg als een print een keer mislukt maar heb het idee dat dit nu gebeurt doordat 1 rol leeg is en hij niet (goed) wisselt naar de tweede rol.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• Noxious
PLA Matte ziet er echt fijn uit ja. Ik print vooral functionele dingen maar een paar leuke dingetjes voor m'n moeder geprint en matte geeft het wel echt een fijne look. Vrijwel geen layer lines zichtbaar ook.

Zelf ben ik in het gridfinity-gat gevallen; dus wij hebben al zo'n 600 uur aan bakjes geprint xD

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:30
MC Taz Man schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:31:
Deze meneer heeft, in een niet hele fijne stijl imo, best een goed argument:
[YouTube: The X2D Problem Nobody's Talking About]
Misschien handig als je dan ook post wat zijn argument is? Weinig zin om een clickbait/schreeuwfilmpje te kijken van 20 min.
Omdat er een H serie aankomt die maar zo het dubbele kost?
vassago schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:47:
[...]

Misschien handig als je dan ook post wat zijn argument is? Weinig zin om een clickbait/schreeuwfilmpje te kijken van 20 min.
Omdat er een H serie aankomt die maar zo het dubbele kost?
Nope, deze meneer zegt dat er een X2C aankomt, met 4 nozzles in de Vortek, en 1 op de printkop. Hij heeft argumenten.

Interessant filmpje om te kijken. Plus, niet elke titel is clickbait
MC Taz Man schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:31:
Deze meneer heeft, in een niet hele fijne stijl imo, best een goed argument
Hangt er een beetje af wat je wil natuurlijk. Op dit moment, als je een P2S zou willen kopen, zou ik er hard over nadenken om dan toch maar een X2D te kopen voor die €100 meer vanwege de extra's. Straks zal ie wel duurder worden. Een X2C zal wel een heel stuk duurder zijn, dus dat is niet voor iedereen.

En je moet ook gewoon een keer beslissen als je wat wil kopen. Niet wachten, wachten, wachten, om te sterven met de folder in je hand :+ FOMO is iets dat ze op die manier in stand houden. Er komt volgend jaar vast wel weer iets nieuws...

En ik begrijp alle kritiek wel die sommigen hebben op de Vortek en de dual nozzles. Sommigen (was het Fauxhammer?) riep dat Bambu Lab bang is om iets uit te brengen dat zij niet zelf hebben uitgevonden (toolchanger). Dat is onzin imho, want een nozzle changer is ook niet nieuw. Alles is al een keer bedacht, maar men kon geen goede manier vinden om het in de massa te produceren. Ik vind nog steeds dat Vortek een mooi systeem is, omdat je heel veel materialen/kleuren kunt mixen. Die INDX is natuurlijk nóg mooier, maar ook best aan de prijs. En je moet dan maar hopen dat Prusa de 'experience' een beetje verbeterd ondertussen.
Tegelijkertijd kun je Bambu Lab prijzen om het in stand houden van het AMS systeem. Je investering is niet zomaar weggegooid geld, want ze blijven het ondersteunen. Dat ze misschien nu wel een beetje balen dat ze niet de aanpak van die andere (kan even niet meer op die naam komen), die de PTFE tubes tot aan de toolhead laten komen. Is messy, maar de wisseltijden zijn veel en veel korter. Maar ja, dat gaat nu niet meer, want er komt maar 1 tube uit de AMS. Gemiste kans misschien. Alles is een compromis en ik denk dat Bambu Lab best een aardig compromis heeft gevonden. En het staat iedereen vrij om iets anders te kopen natuurlijk.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

mphilipp schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:50:
[...]

Hangt er een beetje af wat je wil natuurlijk. Op dit moment, als je een P2S zou willen kopen, zou ik er hard over nadenken om dan toch maar een X2D te kopen voor die €100 meer vanwege de extra's. Straks zal ie wel duurder worden. Een X2C zal wel een heel stuk duurder zijn, dus dat is niet voor iedereen.

En je moet ook gewoon een keer beslissen als je wat wil kopen. Niet wachten, wachten, wachten, om te sterven met de folder in je hand :+ FOMO is iets dat ze op die manier in stand houden. Er komt volgend jaar vast wel weer iets nieuws...

En ik begrijp alle kritiek wel die sommigen hebben op de Vortek en de dual nozzles. Sommigen (was het Fauxhammer?) riep dat Bambu Lab bang is om iets uit te brengen dat zij niet zelf hebben uitgevonden (toolchanger). Dat is onzin imho, want een nozzle changer is ook niet nieuw. Alles is al een keer bedacht, maar men kon geen goede manier vinden om het in de massa te produceren. Ik vind nog steeds dat Vortek een mooi systeem is, omdat je heel veel materialen/kleuren kunt mixen. Die INDX is natuurlijk nóg mooier, maar ook best aan de prijs. En je moet dan maar hopen dat Prusa de 'experience' een beetje verbeterd ondertussen.
Tegelijkertijd kun je Bambu Lab prijzen om het in stand houden van het AMS systeem. Je investering is niet zomaar weggegooid geld, want ze blijven het ondersteunen. Dat ze misschien nu wel een beetje balen dat ze niet de aanpak van die andere (kan even niet meer op die naam komen), die de PTFE tubes tot aan de toolhead laten komen. Is messy, maar de wisseltijden zijn veel en veel korter. Maar ja, dat gaat nu niet meer, want er komt maar 1 tube uit de AMS. Gemiste kans misschien. Alles is een compromis en ik denk dat Bambu Lab best een aardig compromis heeft gevonden. En het staat iedereen vrij om iets anders te kopen natuurlijk.
Ik snap je punt en ben het eens met je argument. Echter doe ik niet wachten op het volgende, ik wil de nozzle-changer :D Liefst in een X/P formaat machine. Dat laatste bleek toen ik de H2D had. H is gewoon te groot voor mij (that's what she said) :')

Ross heeft dat idd gezegd, maar ik snap ook wel waar zijn gedachte vandaan komt. BL zegt, volgens mij, helemaal nooit iets over hun design & productie proces, noch over hun plannen voor de toekomst. Dan komen de concurrenten met ideeën (Prusa) of daadwerkelijk producten (Snapmaker) die anders zijn en heel goed ontvangen worden. BL brengt meteen de H2S uit en kondigt de H2C aan. De timing leek mij enigszins toeval, maar kan idd overkomen als een paniek reactie.

Nu doen ze (mogelijk) hetzelfde pad bewandelen met de X-serie, qua techniek en producten. Nozzle wisselaar, ipv printkop wisselaar. Waar Ross echter aan voorbij gaat, of niet aan denkt, is dat dit ook gewoon BL's bewuste keuze kan zijn uit de overtuiging dat dit beter is. Of dat printkop wisselen domweg te duur is op het niveau dat de BL machines gebouwd worden.

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:35
[verkeerde topic]

[ Voor 95% gewijzigd door _ferry_ op 25-04-2026 13:44 ]

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10

• iAR
  • Niet online

iAR

IMirjamI schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:17:
[...]

Tering, 200 kleuren? Ik ga sowieso nog wat kopen vanwege de kortingsactie op Bumbu maar ik kom er gewoon niet uit. PLA of PETG. Welke finish (basic, matte, transparant, etc). En moet ik ook nog extra tools?!

Hoe is dat matte ten opzichte van basic?

• Noxious
iAR schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:35:
[...]

Tering, 200 kleuren? Ik ga sowieso nog wat kopen vanwege de kortingsactie op Bumbu maar ik kom er gewoon niet uit. PLA of PETG. Welke finish (basic, matte, transparant, etc). En moet ik ook nog extra tools?!

Wil je mooie dingen printen die prima bruikbaar zijn bij kamertemperatuur: PLA is prima imo
PLA Matte is erg mooi als je zonder veel nawerk niet zo'n typische 3D print look wil.
PETG is leuk voor stevigere dingen maar een stuk lastiger te printen, en zeker langzamer.

Ik zou voor een eerste bestelling gewoon van alles wat kiezen en ervaring opdoen. De fikse korting bij 10+ rollen is erg prettig.

Ook kun je wat besparen door dingen zonder spoel te kopen als je die hergebruikt als rollen opgaan (zo heb ik veel PLA Matte Charcoal liggen als mijn 'basisfilament' waarmee ik in bulk print, en die koop ik niet allemaal met spoel), of je print zelf spoelen. Ik vind deze erg fijn:
https://makerworld.com/models/893754

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

MC Taz Man schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:39:
Wow... 4 koppige INDX Core1+ is ietwat prijzig :')
[Afbeelding]
Tegen de prijs van een H2C combo.
Ieder met zijn voor en nadelen, dus wat mij betreft wel concurrerend. Als je veel print verdien je het wel weer terug in de hoeveelheid waste en wisseltijd :P
_ferry_ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:42:
[...]

Tegen de prijs van een H2C combo.
Ieder met zijn voor en nadelen, dus wat mij betreft wel concurrerend. Als je veel print verdien je het wel weer terug in de hoeveelheid waste en wisseltijd :P
Ja, maar met de H2C krijg je meer nozzles. We zouden, voor de eerlijke vergelijking, het aantal INDX'en moeten ophogen.

Verder heeft Prusa natuurlijk een compleet andere doelgroep dan BL. Oók heel belangrijk

[ Voor 9% gewijzigd door MC Taz Man op 25-04-2026 15:20 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

MC Taz Man schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:19:
[...]

Ja, maar met de H2C krijg je meer nozzles. We zouden, voor de eerlijke vergelijking, het aantal INDX'en moeten ophogen.

Verder heeft Prusa natuurlijk een compleet andere doelgroep dan BL. Oók heel belangrijk
Maar wel maar 1 AMS, dus dan zouden we ook nog een 2e AMS moeten toevoegen en dan moet de het eigenlijk de core one L zijn met 8 INDX'en, omdat het build volume ook anders is.
Maar inderdaad, andere doelgroep, voor de thuisgebruiker is de meerwaarde heel beperkt van Prusa.

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:28
Toppe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:24:
Bij mij geen enkel probleem gaat netjes over van de ene rol naar de andere. Herkend de A1 beiden rollen wel en laat hij dezelfde kleur op het display zien? Dit werkt alleen met BambuLab rollen vanwege de RFID chip.

Bij sommige rollen is het laatste stukje geplakt met tape, ben ik zelf wel eens tegen gekomen, dat gaat helaas niet goed met een AMS (Lite)

Het stukje filament wat uitsteekt is standaard als je de kop verwijderd, niets aan de hand en hoef je ook niet te verwijderen. Dat wordt bij een (kleuren) wissel er zelf weer doorheen gedrukt.

• aDutchCow
Mijn eerste ervaringen met de X2D zijn niet zo denderend moet ik zeggen. Of het is mijn gebrek aan ervaring met enclosed printers en hoe bijvoorbeeld PLA zich gedraagt maar ik probeer het model van Rocky (Project Hail Mary) te printen maar die is vandaag al vier keer mislukt, overal spaghetti keer op keer. Ook PETG interface supports voor een PLA print gaat niet lekker. Ik snap er echt helemaal geen snars van.

Dat niet alleen, maar het apparaat miept best veel; hey pas op, dat kan niet, hey pas op dit kan ook niet. Er zit best veel ruis in het proces van printen merk ik.

Dan is de A1 maar een simpel ding, maar het werkt voor mij wel.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Joove schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:07:
[...]

Bij mij geen enkel probleem gaat netjes over van de ene rol naar de andere. Herkend de A1 beiden rollen wel en laat hij dezelfde kleur op het display zien? Dit werkt alleen met BambuLab rollen vanwege de RFID chip.

Bij sommige rollen is het laatste stukje geplakt met tape, ben ik zelf wel eens tegen gekomen, dat gaat helaas niet goed met een AMS (Lite)

Het stukje filament wat uitsteekt is standaard als je de kop verwijderd, niets aan de hand en hoef je ook niet te verwijderen. Dat wordt bij een (kleuren) wissel er zelf weer doorheen gedrukt.
Het is polymaker PETG, dat heb ik ook op beide AMS sloten ingesteld. Het gekke is dat hij ook geen foutmelding geeft en dat -toen hij weer iets printte - hij 10mm ging en toen weer een kwartier op pauze ging. Erg vervelend.

Ik zal eerdaags nog eens proberen met een bootje ofzo, nu best wat filament moeten weg gooien omdat het dus niet werkt(e).

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• Joove
Toppe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:56:
[...]

Het is polymaker PETG, dat heb ik ook op beide AMS sloten ingesteld. Het gekke is dat hij ook geen foutmelding geeft en dat -toen hij weer iets printte - hij 10mm ging en toen weer een kwartier op pauze ging. Erg vervelend.

Ik zal eerdaags nog eens proberen met een bootje ofzo, nu best wat filament moeten weg gooien omdat het dus niet werkt(e).
Het werkt alleen automatisch met Bambulab filament! Bij elk ander merk moet je handmatig de rol verwisselen (waarschijnlijk) op hetzelfde slot als waar de rol op zat die is leeg gegaan. Maar dat heb ik nooit gedaan, omdat ik alleen Bambulab filament gebruik met RFID chip.

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 23:17
Iemand een idee hoe ik het volgende kan oplossen tijdens een print:
In mijn AMS 2 Pro zitten verschillende rollen, echter probeer ik zo veel mogelijk met kleur te printen. Nu komt het wel eens voor dat ik een print een nacht door laat lopen, maar dat ik al weet dat de kleur op raakt tijdens de nacht.

Is het mogelijk (ik heb al eea geprobeerd) om van 1 van de slots in de AMS de kleur (en evt de rol) aan te passen terwijl de print al loopt? Hebt het via BL studio geprobeerd en ook op de printer (P2S) zelf, maar helaas.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Joove schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:04:
[...]

Het werkt alleen automatisch met Bambulab filament! Bij elk ander merk moet je handmatig de rol verwisselen (waarschijnlijk) op hetzelfde slot als waar de rol op zat die is leeg gegaan. Maar dat heb ik nooit gedaan, omdat ik alleen Bambulab filament gebruik met RFID chip.
Volgens de WiKi zou het ook moeten werken zonder RFID rollen. Zolang de instellingen maar het zelfde zijn.

Hij gaf ook netjes aan dat hij overschakelde naar de volgende rol, maar deed het dus niet.

Omdat hij helemaal geen feedback gaf is het ook lastig om de exacte oorzaak te vinden.

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:45
[...]

Basic glimt meer, en het ziet er vaak goedkoper uit dan matte. PETG glimt nog meer dan PLA Basic.

Wat tools betreft gebruik ik het meest
[...]

Matte is wat doffer dan basic, wat een wat luxere uitstraling geeft. PETG glimt (nog) meer dan PLA basic.

Wat tools betreft gebruik ik vooral veel een gebogen punttangetje voor het verwijderen wan supports, en een knutselmesje voor het wegwerken van oneffenheden (bijv restjes support die met de tang zijn blijven zitten).

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:44
aDutchCow schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:55:
Mijn eerste ervaringen met de X2D zijn niet zo denderend moet ik zeggen. Of het is mijn gebrek aan ervaring met enclosed printers en hoe bijvoorbeeld PLA zich gedraagt maar ik probeer het model van Rocky (Project Hail Mary) te printen maar die is vandaag al vier keer mislukt, overal spaghetti keer op keer. Ook PETG interface supports voor een PLA print gaat niet lekker. Ik snap er echt helemaal geen snars van.

Dat niet alleen, maar het apparaat miept best veel; hey pas op, dat kan niet, hey pas op dit kan ook niet. Er zit best veel ruis in het proces van printen merk ik.

Dan is de A1 maar een simpel ding, maar het werkt voor mij wel.
Deel eens jouw 3mf file. Mogelijks staan je support instellingen voor PETG niet goed. Je moet echt top distance 0 gebruiken of de PETG interface blijft niet kleven en dan krijg je spaghetti.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:53

Oxigeon

En zo is dat!

Toppe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:24:
Iemand een idee?

Ik heb een A1 met AMS, nu heb ik 2 de zelfde kleuren en types filament er in zitten. Vannacht was 1 spoel leeg en je zou denken dat hij automatisch overschakelt naar de tweede. Deze optie staat aan en de app gaf het ook aan.

Maar, er gebeurde helemaal niets. De print heb ik gister rond 1930 aangezet en zou 8 uur moeten duren. Toen ik om 0700 ging kijken stond de printkop stil en gebeurde er niets.

Ik heb gekeken of het filament wel ‘doorloopt’ en dat was niet het geval. Hotend los gemaakt en daar stak nog een klein stukje van de oude rol uit. Dat verwijderd en de hotend warm gemaakt en gecontroleerd of het nu wel goed gaat: het filament loopt door.

Printer weer in elkaar gezet en de print verder laten gaan, opnieuw blijft de printkop gewoon stil staan zonder enige foutmelding.

Uiteindelijk de print maar gestopt en opnieuw begonnen omdat niets hielp.

Maar, ik baal hier wel een beetje van. Ik vind het echt niet erg als een print een keer mislukt maar heb het idee dat dit nu gebeurt doordat 1 rol leeg is en hij niet (goed) wisselt naar de tweede rol.

Heeft hij niet toevallig de plakband mee getrokken waarmee de draad aan de rol vast zit? Hier ben ik zelf altijd een beetje huiverig voor.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• rinkel
Oxigeon schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:04:
[...]

Heeft hij niet toevallig de plakband mee getrokken waarmee de draad aan de rol vast zit? Hier ben ik zelf altijd een beetje huiverig voor.
Dat plakband is altijd wel een dingetje geweest ja.
Ik zag overigens dat ze bij de nieuwere rollen een ander soort plakband gebruiken en met een kleiner oppervlak vast zitten.
Helaas had ik nog een oudere rol die op was, printer was even goed in de war, maar na doorknippen uiteindelijk goed gegaan.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Oxigeon schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:04:
[...]

Hmm, Goeie. Niet op gelet eigelijk maar dat verklaart nog steeds niet waarom het nieuwe filament niet in de hotend komt en waarom de printer stil bleef staan zonder foutmelding.

MC Taz Man schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:59:
[...]
BL brengt meteen de H2S uit en kondigt de H2C aan. De timing leek mij enigszins toeval, maar kan idd overkomen als een paniek reactie.
De aankondiging was misschien niet helemaal gepland voor dat exacte moment. Hoewel ze misschien al wel zo links en recht wat spionnen hebben (over en weer denk ik) zodat ze wel grofweg weten waarmee de concurrent bezig is, alleen de timing nog niet.
Waar Ross echter aan voorbij gaat, of niet aan denkt, is dat dit ook gewoon BL's bewuste keuze kan zijn uit de overtuiging dat dit beter is.
Misschien niet persé beter, maar het beste compromis voor wat zij denken dat hun doelgroep wil.
Kijk, BL is er voorlopig in geslaagd waar Prusa met de MMU totaal niet in geslaagd is: 'iedereen' aan het kleurenprinten krijgen. Elk zichzelf respecterend merk heeft inmiddels een AMS-achtige kloon in het programma staan. Geen MMU kloon, en ook geen Chameleon kloon, maar een AMS kloon. Dus ja, op dat moment deed Bambu Lab iets heel erg goed. Toolchangers waren er al, tenminste, qua concept en in de professionele wereld was het er al, maar voor de consument was het nog te duur. Het wachten is gewoon op een fabrikant die het goed en goedkoop maakt. Nouja, ik denk dat Snapmaker die prijs gewonnen heeft.

Bondtech heeft met INDX iets super-interessants, maar dat is vooralsnog voorbehouden aan Prusa en Voron klanten. En die moeten echt een beetje geduld hebben, want het duurt nog even voordat het spul in het groot verkrijgbaar is. Maar heel veelbelovend. Ik zag al een Voron met 6 tools, en aangezien je die Vorons in principe zo groot kan maken als je wilt, kan dat meer worden. De Prusa Core One XL kunnen er dacht ik 8 op. Kost ook wat, maar als je zoveel tools nodig hebt, is het het waard denk ik. Voor mij hoeft een print niet in recordtijd klaar te zijn, dus de H2C voldoet voor mij nog prima. Met fotocamera's zeggen ze altijd dat de beste camera degene is die je bij je hebt. Nouja...dat dus. Die H2C staat hier bij mij lekker te printen. Een INDX moet ik wachten tot weetikwanneer...

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:57
Toppe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:41:
[...]

Hmm, Goeie. Niet op gelet eigelijk maar dat verklaart nog steeds niet waarom het nieuwe filament niet in de hotend komt en waarom de printer stil bleef staan zonder foutmelding.
Kan wel is mij afgelopen week ook overkomen. Filament was kennelijk gebroken in de ptfe buis maar de filament toevoer vanaf de rol zeg maar zat er nog wel in.
Buis was leeg maar waarschijnlijk dacht de sensor in de ams dat er nog filament aanwezig was.
Printer stond stil zonde fout melding.

• Joove
Toppe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:23:
[...]
Volgens de WiKi zou het ook moeten werken zonder RFID rollen. Zolang de instellingen maar het zelfde zijn.

Hij gaf ook netjes aan dat hij overschakelde naar de volgende rol, maar deed het dus niet.

Omdat hij helemaal geen feedback gaf is het ook lastig om de exacte oorzaak te vinden.
Ik zie het. Op het forum van Bambulab zijn er meer mensen met zelfde problemen (wel soms wat ouder) dat ondanks alles dezelfde instellingen er niet werd overgeschakeld.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Mojo-45 schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:28:
[...]

Kan wel is mij afgelopen week ook overkomen. Filament was kennelijk gebroken in de ptfe buis maar de filament toevoer vanaf de rol zeg maar zat er nog wel in.
Buis was leeg maar waarschijnlijk dacht de sensor in de ams dat er nog filament aanwezig was.
Printer stond stil zonde fout melding.
Ik heb het nu nog een keer geprobeerd. Filament is het zelfde type, netjes afgeknipt en ingevoerd. Daarna gestart maar exact het zelfde issue: er gebeurt niets. In de hotend zit een klein stukje filament.

Geen foutmelding maar hij print ook niet verder. Invoeren van filament handmatig werkt niet, hotend er uit, dan het ‘schakelaartje’ links van de hotend indrukken en dan kan je hem invoeren.

Print maar weer geannuleerd en opnieuw begonnen. Wel irritant dit!

• rinkel
Toppe schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:24:
[...]

Ik heb het nu nog een keer geprobeerd. Filament is het zelfde type, netjes afgeknipt en ingevoerd. Daarna gestart maar exact het zelfde issue: er gebeurt niets. In de hotend zit een klein stukje filament.

Geen foutmelding maar hij print ook niet verder. Invoeren van filament handmatig werkt niet, hotend er uit, dan het ‘schakelaartje’ links van de hotend indrukken en dan kan je hem invoeren.

Print maar weer geannuleerd en opnieuw begonnen. Wel irritant dit!
Wellicht een beetje voordehand liggend, maar ik neem aan dat "AMS filament backup" aan staat ?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rinkel schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:24:
[...]

Wellicht een beetje voordehand liggend, maar ik neem aan dat "AMS filament backup" aan staat ?
Zeker, en hij wordt ook ingevoerd wat de PTFE tube is ‘helemaal gevuld’, ook de ‘trechter’ is gevuld. Maar er gebeurt dus niets.

Zijn er hier nog meer die Bambuddy gebruiken?

Heel in het kort is het een self-hosted, web-based systeem om zonder de Bambu Lab cloud te kunnen werken middels LAN-Only & Developer Mode. De slicer werkt gewoon nog steeds en het opent ook weer nieuwe mogelijkheden zoals schedulen en automatiseren. Ook kan ie met smart stekkers (tasmota) de printer in- en uitschakelen.

Niet dat ik zo'n privacy-freak ben, maar ik vond dit er wel interessant uitzien en ik had nog een klein PCtje staan. Het kan ook op een Raspberry Pi, maar je moet minimaal 2Gb geheugen hebben.

Bovendien is er ook nog een tweede project, dat zo mogelijk nóg interessanter is: Spoolbuddy. Dit is een spool-inventory systeem dat gebasseerd is op NFC tages. Ik denk dat ik dat eens ga bouwen (je moet er een beetje hardware voor maken). Maar dan kun je je filament inventaris via tags bijhouden. Je kunt er ook een weegschaal op aansluiten zodat ie kan inschatten hoeveel er nog op de spool zit. Lijkt mij retehandig.

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:11
Ziet er ook interessant uit. Zelf gebruik ik SpoolEase en SpoolScale, iets minder "ingewikkeld" om te bouwen en enigszins vergelijkbaar. Stuurt de juiste instellingen voor het te laden filament en houd ook de inventaris bij en hoeveel gewicht er nog op de rol zit.
https://www.spoolease.io/index.html
https://www.spoolease.io/scale.html
Pedro_Newbie schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:22:
Ziet er ook interessant uit. Zelf gebruik ik SpoolEase en SpoolScale, iets minder "ingewikkeld" om te bouwen en enigszins vergelijkbaar.
Het mooie van Spoolbuddy is dan weer de integratie met Bambuddy, zodat je alles bij elkaar hebt. Spoolbuddy is momenteel zo te zien nog bèta, dus wie weet kun je straks kant en klare apparaatjes kopen als je zelf niet kunt solderen (als dat al nodig is). Ik heb het nog niet helemaal in detail bekeken. Ik wilde eerst die Bambuddy aan de praat krijgen. Lukte namelijk niet op de oude Pi die ik had liggen (Pi 3B met 1Gb). Ik heb het nu op een mini-pc draaien. Het kan ook in een Docker op een NAS oid.

Ook een leuk ding is dit losse display:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ha9DyGegS6IOt6tvNCh5SEcsBOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6TsxUspNLtsI3tdkeZkkKlK.jpg?f=fotoalbum_large
Voor als je niet direct zicht hebt op je printer, of te lui bent om op te staan/je om te draaien :+
Werkt op meerdere ESP32 touch screens die voor nog gaan €10 op AliExpres staan. Je hoeft er niet veel aan te doen, want die ESP32 hebben alles aan boord. Het enige dat je bij sommige moet doen, is een USB aansluiting eraan maken. Die zit niet op het bord, maar je kunt die dingen los kopen met 2 draadjes eraan die je moet verbinden.
Dit werkt volgens het verhaal op de 'oude' Bambu Lab printers ook als ze nog op de Bambu Lab cloud zitten. Alleen de H serie moet je in LAN/Developer mode zetten. Er zijn natuurlijk ook mooie cases voor gemaakt.

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:11
@mphilipp
Dat kleine schermpje heb ik ook gemaakt maar dan met een 1.9" schermpje, res. 240x280.
De maker had speciaal voor mij een aangepaste firmware gemaakt vanwege de afwijkende resolutie.
Persoonlijk vind ik het schermpje eigenlijk te klein, ik had liever het display gehad zoals b.v. de SpoolEase console die gebruikt en dan misschien beide schermpjes in één behuizing combineren.

• iAR
  • Niet online

iAR

Ik heb dus een beetje in een opwelling een Bambu A1 gekocht, ik had sowieso nog veel print files die wilde hebben + er komen zoveel meer bij. Maar nu kriebelt het wel om zelf ook weer wat te gaan ontwerpen. In een ververleden voor school wel eens in AutoCAD gewerkt... maar wat is een goede (basic) editor om Bambu-compatible files in te maken en is er nog iets belangrijks voor de workflow die ik moet weten? Ik gok dat het bestand uiteindelijk instellingen heeft voor de printer (temperatuur enzo)?!

• Noxious
iAR schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:19:
Ik heb dus een beetje in een opwelling een Bambu A1 gekocht, ik had sowieso nog veel print files die wilde hebben + er komen zoveel meer bij. Maar nu kriebelt het wel om zelf ook weer wat te gaan ontwerpen. In een ververleden voor school wel eens in AutoCAD gewerkt... maar wat is een goede (basic) editor om Bambu-compatible files in te maken en is er nog iets belangrijks voor de workflow die ik moet weten? Ik gok dat het bestand uiteindelijk instellingen heeft voor de printer (temperatuur enzo)?!
Meestal maak je iets in een generiek formaat (STL is de standaard). De printer-specifieke instellingen komen er pas bij in de slicer.

Het resultaat is dat je vrijwel ieder 3D pakket kan gebruiken.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Noxious schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:30:
[...]

Meestal maak je iets in een generiek formaat (STL is de standaard). De printer-specifieke instellingen komen er pas bij in de slicer.

Daar even een vraagje over, in FreeCad en Fusion (en ook in TinkerCad, dacht ik?) kan je exporteren naar een .3MF bestand.

Is het dan beter om te exporteren als .STL als je BambuStudio als slicer gebruikt?

• iAR
  • Niet online

iAR

[...]

Top. Dan is de vraag nog welk pakket: Chat adviseert Fusion (gratis) of SketchUp en vindt Tinkercad te simpel...

• Hahn
  • Nu online
Iedereen heeft zo z'n eigen voorkeur. Ik ben tijd geleden in OnShape begonnen en kan daar redelijk mee uit de voeten. Anderen zweren weer bij Fusion. Probeer er zelf een paar uit :)

Hahn schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:46:
Iedereen heeft zo z'n eigen voorkeur. Ik ben tijd geleden in OnShape begonnen en kan daar redelijk mee uit de voeten. Anderen zweren weer bij Fusion. Probeer er zelf een paar uit :)
Tinkercad FTW *O*

• Noxious
NaN schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:54:
[...]

Daar even een vraagje over, in FreeCad en Fusion (en ook in TinkerCad, dacht ik?) kan je exporteren naar een .3MF bestand.

Is het dan beter om te exporteren als .STL als je BambuStudio als slicer gebruikt?
Ik denk dat je in 3MF misschien wat meer mogelijkheden hebt (delen apart kleuren of als losse modellen aanmerken) maar ik weet er het fijne niet van. Als ik losse modellen wil dan exporteer ik ze altijd los van elkaar.
iAR schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:24:
[...]

Top. Dan is de vraag nog welk pakket: Chat adviseert Fusion (gratis) of SketchUp en vindt Tinkercad te simpel...
Ja keuzes keuzes.. Ik gebruikte ooit veel TinkerCAD en da's voor simpele dingen prima en lekker snel. Soms gebruik ik OpenSCAD met templates voor bijv. Gridfinity boxes. Ik heb een poosje FreeCAD en Blender geprobeerd maar daar ben ik te dom voor. Bij Fusion zijn veel mensen sip dat je OG source files in de cloud 'gelocked' zijn. Het is zoeken wat er fijn werkt denk ik.

Mijn meest cursed setup is soms SketchUp 8 uit 2012 gebruiken met een very outdated en half-broken STL import-/export-plugin die vervolgens 9001 errors genereerd bij import in Bambu Studio (maar de software kan die semi-fixen en soms is het dan bruikbaar). Helaas heb ik wat CAD betreft twee linkerhanden dus ik behelp mij ook maar xD

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:04
De nieuwste FreeCad versies maken enorme sprongen in bruikbaarheid voor 'normale' mensen. Ik heb lang de 0.2x versies geprobeerd, dat was echt niks, maar 1.0 en zeker 1.1 zijn een hoop beter.

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:46
iAR schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:24:
[...]

De vraag is wat je aan Chat (ik neem aan ChatGPT) hebt gevraagd? Ik zou namelijk de vraag stellen om alle voor- en nadelen naast elkaar te zetten van Fusion, Sketchup, Onshape en Tinkercad en daarbij heel duidelijk uitleggen wat je ervaring tot nu toe is en dat mee te nemen in het advies.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:01
Onshape/Fusion is een beetje tzelfde. Freecad is moeilijker en onhandiger maar je kan er meer mee dan de gratis versies van Fusion/Onshape.

Tinkercad is handig voor hele simpele beugeltjes ofzo, bij complexere objecten heb je er niks aan.

SketchUp en Blender zijn eigenlijk niet geschikt, als je er al handig mee bent kan je het gebruiken. Maar zou die 2 programma's afraden als je juist iets wilt leren specifiek voor te 3D printen objecten.

Tips:
- Kijk is naar Shapr3D, ik denk haast het meest intuitieve programma voor 'noobs'
- Kijk is naar Solidworks for Makers, meest uitgebreide/professionele maar niet gratis.
- Kijk is naar Alibre Design, de basisversie is 250 euro eenmalige aanschaf. Geen verplicht abonnementsmodel zoals Solidworks/Fusion/Onshape

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:02

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik heb ondertussen toch best complexe dingen ontworpen met Tinkercad :)

Maar voor echt ontwerpen zijn andere programma's wel beter inderdaad. Elke keer als ik denk ik ga nu eens een echt programma gebruiken probeer ik eerst Tinkercad en kom er altijd wel mee uit :/

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Pedro_Newbie schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:12:
Dat kleine schermpje heb ik ook gemaakt maar dan met een 1.9" schermpje, res. 240x280.
De maker had speciaal voor mij een aangepaste firmware gemaakt vanwege de afwijkende resolutie.
Persoonlijk vind ik het schermpje eigenlijk te klein, ik had liever het display gehad zoals b.v. de SpoolEase console die gebruikt en dan misschien beide schermpjes in één behuizing combineren.
Inderdaad. Ik wil een 2.8" schermpje gaan gebruiken, dat lijkt mij net iets fijner kijken. Zou ook mooi zijn als die functies gecombineerd kunnen worden, maar het geheugen op die bordjes is niet heel groot, dus dat zal wel lastig worden.

[edit]
Als beide projecten de code open source maken, kun je misschien met een beetje hulp van Claude een integratie bakken... :+

[ Voor 8% gewijzigd door mphilipp op 27-04-2026 19:39 ]

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

[...]

Het zou wel fijn zijn als je mensen goed voorlicht. STL was de standaard, maar inmiddels is STEP het formaat waar je mee voor de dag wil komen en dat bij nieuwe uploads ook het meest wordt gebruikt. Met het gebruik van STEP wordt detailverlies in het model voorkomen.
3MF is een goed formaat voor dingen die al door de slicer zijn gehaald, omdat de instellingen dan worden meegegeven. Nadeel van 3MF is dat het nog steeds een op polygonen gebaseerd bestandsformaat is.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

Pagina: 1 ... 139 140 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.