• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-08 17:49
Dan zou het zo maar kunnen zijn dat er een stukje afgebroken filament in je AMS zit

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 06-08 12:20
Ik heb mijn A1 een paar maanden in gebruik en ben super tevreden. Geen gekke dingen en mislukte prints. Print een beetje hobbymatig en doe wat opdrachten voor een CNC bedrijf.
Ik heb nu een grotere opdracht, 400 st vulblokken, en denk er aan er een printer bij aan te schaffen. Ik weet dat het hollen of stilstaan is met opdrachtjes. De A2L of X2D lijkt mij wel wat of hebben jullie tweakerts een advies?

A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh. BMW iX1 67kWh.

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:23
RobSig schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:03:
Ik heb mijn A1 een paar maanden in gebruik en ben super tevreden. Geen gekke dingen en mislukte prints. Print een beetje hobbymatig en doe wat opdrachten voor een CNC bedrijf.
Ik heb nu een grotere opdracht, 400 st vulblokken, en denk er aan er een printer bij aan te schaffen. Ik weet dat het hollen of stilstaan is met opdrachtjes. De A2L of X2D lijkt mij wel wat of hebben jullie tweakerts een advies?
Als de A1 voldoet zou ik eerder 2x een A1 kopen dan een X2D.. Of een A1 en A2L (voor de keer dat je het volume nodig hebt).

Er is een reden waarom de A1 de 'workhorse' is in de 3d printing wereld. Goedkoop, Betrouwbaar, Repareerbaar.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:18

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RobSig schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:03:
beetje wat @JustRob hier al roept, die A1 is wel bombproof.

maar als je wat meer wilt experimenten , ook voor je bedrijf, dan kan een dichte printer natuurlijk ook een slimme zet zijn.

Zoals dus vaker met de adviesvraag: welke moet ik hebben is dat afhankelijk van je wensen, die zou je dus goed in beeld moeten brengen :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• RobSig
De A1 is idd het beste wat ik ooit kocht op 3d gebied en daarom dacht ik direct aan een 2e A1.
Een dichte kast lijkt mij wel wat ivm stof ed. Meerdere kleuren optie heb ik nog niet gemist. Groter printbed eigenlijk ook niet….

A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh. BMW iX1 67kWh.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RobSig schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:03:
De A1 is idd het beste wat ik ooit kocht op 3d gebied en daarom dacht ik direct aan een 2e A1.
Een dichte kast lijkt mij wel wat ivm stof ed. Meerdere kleuren optie heb ik nog niet gemist. Groter printbed eigenlijk ook niet….
Ik doel meer op het printen van "exotischer" materiaal dan PLA om daarmee je services als bedrijf uit te kunnen breiden.

Dit in verband met andere eisen aan bedtemperatuur, kamrtemperatuur en eventueel dampen etc.

Dat is een beetje voor mij de reden geweest om de P1S destijds boven de A1 te kiezen. Ik print overigens zeer beperkt en hobbymatig.

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 16-07-2026 15:10 ]

• RobSig
Fraggert schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:09:
[...]

Ik doel meer op het printen van "exotischer" materiaal dan PLA om daarmee je services als bedrijf uit te kunnen breiden.

Dit in verband met andere eisen aan bedtemperatuur, kamrtemperatuur en eventueel dampen etc.

Dat is een beetje voor mij de reden geweest om de P1S destijds boven de A1 te kiezen. Ik print overigens zeer beperkt en hobbymatig.
Zal hoofdzakelijk pla en petg zijn.

• JustRob
RobSig schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:34:
[...]

Zal hoofdzakelijk pla en petg zijn.
Uiteindelijk is het ook een business case: wat zijn de marges op je onderdelen, hoe snel heb je een nieuw apparaat terugverdient, etc.

Dat staat dan weer los van: Ik wil wat meer hobby'en en daarom een duurder model met meer mogelijkheden.

Maar dat zijn de belangrijkste afwegingen imo. En qua business case is de A1 de no-brainer.

• RobSig
Een plaat met 30 stuks heeft ca 36 uur proces tijd. Printen jullie eventueel dag en nacht door?

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:56
Het liefste print ik alleen overdag, maar als er een print loopt welke langer nodig heeft, dan is het zoals het is

http://specs.tweak.to/5253

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 17:59

scorpie

Supra Addict

Ik ben met een schuin oog naar een (Bambu Lab) 3d printer aan het kijken, maar zie door de bomen het bos niet meer..

Ik heb zo m'n bedenkingen bij de fratsen die Bambu Lab heeft gedaan, maar het heeft wel weer (als enige merk?) de mogelijkheid om dmv makerworld eenvoudig via het web je printer een print job te geven. Dus is het me het waard om die eenvoud opzij te schuiven vanwege iets principieels?

Ok, dat even opzij geschoven.. laat ik me eens gaan orienteren wélke 3d printer ik dan zou willen kopen, en gezien ik altijd de voorkeur heb voor 'het meteen goed willen doen', dacht ik aan een X2D, maarja.. ik weet nieteens of ik het allemaal wel zo interessant / nuttig ga vinden, dus waarom niet eerst beginnen met eentje uit de A serie? Toen viel mijn oog ineens op de A2L.. instapserie zodat ik niet onnodig veel geld weggooi aan iets wat ik misschien niet zo vaak ga gebruiken als ik denk, maar.. en hier komt mijn verhaal een beetje bij elkaar.. ik zie ook het volgende plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://portal.bblmw.com/a2l/hl38wbwrmum/10/EN/EN-MO.jpg?x-oss-process=image%2Fformat%2Cwebp

Dus toen dacht ik.. wait a second.. begrijp ik nu goed dat ze het nu weer wel mogelijk hebben gemaakt om via developer mode (eigen firmware?) via de bambu cloud je printer te bereiken / gebruiken?

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

scorpie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:57:
Dus toen dacht ik.. wait a second.. begrijp ik nu goed dat ze het nu weer wel mogelijk hebben gemaakt om via developer mode (eigen firmware?) via de bambu cloud je printer te bereiken / gebruiken?
DEV mode is volgens mij gekoppeld aan LAN Only mode. Het geeft juist toegang tot de printer voor 3rd party apps. Ik weet niet waar het plaatje vandaan komt, maar het is op zijn minst misleidend.

Ik heb zelf het spulletje in dev/lan mode staan en gebruik BamBuddy voor remote (in huis) jobs te bekijken/monitoren. Ik kan géén Bambu Handy app gebruiken, maar dat vind ik niet erg. Je kunt nog steeds de modellen openen via Makerworld en dan Bambu Studio openen en de printjob naar de printer sturen. Je zou ook Orca slicer kunnen gebruiken als je printer ondersteund wordt. Die van mij (H2C) is nog niet ondersteund. Blijkbaar te moeilijk...

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-08 14:24

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Is er met een bambuddy ipv Handy of andere methode ook een manier om direct vanuit een handy/makerworld profiel te printen?
Soms wil mijn zoon dat nog wel eens doen, waar ik zelf toch echt de voorkeur geef aan even via de slicer op de laptop

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• Sjowhan
  • Laatst online: 08:56
Rubman schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:30:
Is er met een bambu Handy of andere methode ook een manier om direct vanuit een handy/makerworld profiel te printen?
Soms wil mijn zoon dat nog wel eens doen, waar ik zelf toch echt de voorkeur geef aan even via de slicer op de laptop
Daarvoor heb je toch Bambu Handy App voor?
Ik geef (ook) de voorkeur om het via de studio te doen, maar soms (omdat het kan en handig is) gaat het ongemerkt ook via de telefoon...

http://specs.tweak.to/5253

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-08 14:24

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Sjowhan schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:36:
[...]

Ik geef (ook) de voorkeur om het via de studio te doen, maar soms (omdat het kan en handig is) gaat het ongemerkt ook via de telefoon...
Ja bedoelde bambuddy ipv handy.

Dus dat ik wel een makerworld 3fm zonder tussenkomst van de Slicer net als met handy kan printen

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• scorpie
  • Laatst online: 06-08 17:59

scorpie

Supra Addict

mphilipp schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:30:
[...]

DEV mode is volgens mij gekoppeld aan LAN Only mode. Het geeft juist toegang tot de printer voor 3rd party apps. Ik weet niet waar het plaatje vandaan komt, maar het is op zijn minst misleidend.

[...]
Het komt van de bambu lab A2L product website zelf af: https://bambulab.com/en/a2l (Onderin 2e plaatje van onder).

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 16:58
scorpie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:10:
[...]

Het komt van de bambu lab A2L product website zelf af: https://bambulab.com/en/a2l (Onderin 2e plaatje van onder).
En als je daarboven de tekst leest dan zie je dat het om het een of het ander gaat.

Your printer, your privacy. Use Bambu Cloud for effortless cross-device connectivity, or switch to LAN-only mode for a secure, local-network experience. Total control over how you connect.

"If it ain't broke, don't fix it!"

scorpie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:10:
[...]
Ah, check...als je goed kijkt, klopt het ook wel. Het is alleen verwarrend dat ze alle opties in één plaatje hebben zitten. Als je snel kijkt, is het net alsof alles kan. Maar je moet dus de blauwe weg volgen voor DEV/LAN mode en de groene voor de Bambu-Mode.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Sjowhan schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:36:
Zal wel aan mij liggen, maar het kan en is niet heel moeilijk, maar handig...kweeenie. Ik heb het nog niet met mijn H2C geprobeerd. Met al die AMS-en is het zelfs op de computer al goed opletten en kijken of ie de juiste filamenten pakt en het doet zoals ik het wil, dat ik denk dat het via de handy app echt goed kijken is voordat je iets verkeerds laat doen.

[ongeralateerd]
Kun je nagaan wat een gedoe dat is op een Prusa met multicolor prints: dat moet je eerst op het apparaat zelf doen, via die geweldige interface met 1 zo'n draai/drukknopje en dan nóg een keer in de slicer. Want syncen doet ie niet. Dus je moet het even opschrijven als je bv die INDX hebt met 8 tools om het op dezelfde manier in de slicer in te stellen.
Er komt een verbetering aan...zeggen hunnie.
Het lijkt wel of Prusa bang is om code van Bambu over te nemen, omdat het 'de vijand' is. Maar ja, Bambu Studio is open source, dus je mag gewoon leentje buur spelen.[/ongerelateerd]

• ErwinN174
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 10:04
RobSig schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:02:
Een plaat met 30 stuks heeft ca 36 uur proces tijd. Printen jullie eventueel dag en nacht door?
Opzich kan dat prima. Ik print vaak in de nacht door, vooral bij grote opdrachten. Voordeel van de P2S of de X2D printer dat die stopt als het fout gaat.

Wat ik doe met grote aantallen dat ik verschillende platen voorbereid. In mijn geval was er een plaat voor 16 uur (volle plaat), 12 uur en 8 uur. Je zorgt dat je aanwezig bent wanneer die klaar is. Zo kan ik altijd puzzelen met de print tijden zodat de printer niet 8 uur staat te wachten.
Ja, waarom niet? Er zijn ook gewoon enkele prints die 2,3 dagen of langer duren. Het zijn machines; ze worden niet moe... :+ En vliegen ook niet zomaar in brand. Voor de zekerheid zou je kunnen investeren in een Ferosticker, een goedkope automatische blusser. Werkt denk ik het beste bij gesloten printers. Hij gaat af als de temp boven de 170C uit komt en hij laat dan een ongevaarlijk gas ontsnappen dat het vuur dooft. Ik heb er een in mijn H2C zitten. Maar die heeft een stuk of wat brandsensoren vanwege de laser toestand. Dus die zou uit zichzelf al stoppen en de luchtklep dicht doen om het vuur te smoren. Maar als extraatje gaat dan bij mij nog die Ferosticker af.

• JustRob
Dat kan. Maar ik zou dit evt opsplitsen in 3 prints van 12 uur en dan bv 9 uur ‘s ochtends (of ‘s avonds) aanzetten. Want mocht er een defect optreden, dan kun je 30 prints afschrijven ipv 10 als je in batches werkt. En qua tijd verlies je er praktisch niks mee.

ik zou alleen dit soort grootschalige prints doen als je écht niet anders kan.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:23

Oxigeon

En zo is dat!

Ik ben nu een 2 weken in het bezit van een p2s. Timelapse heb ik uitstaan omdat dit bij de A1 alleen maar voor problemen (lees: slechtere prints) zorgde.

Is dit bij de p2s ook nog het geval of kun je gewoon de timelapse gebruiken. Google levert me eigenlijk niet echt een fatsoenlijk antwoord

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-08 16:11
Oxigeon schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:37:
Ik ben nu een 2 weken in het bezit van een p2s. Timelapse heb ik uitstaan omdat dit bij de A1 alleen maar voor problemen (lees: slechtere prints) zorgde.

Is dit bij de p2s ook nog het geval of kun je gewoon de timelapse gebruiken. Google levert me eigenlijk niet echt een fatsoenlijk antwoord
De P2S pauzeert er niet speciaal voor dus dat geeft geen issues - wel moet ik bij iedere print opnieuw kiezen voor 'external storage' anders zet 'ie m niet op de usb stick

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Oxigeon schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:37:

Ja, nee, en/of een beetje. Je hebt twee soorten timelaps.

Eentje waar hij steeds de printkop weg van de print parkeert. Daardoor lijk het bij de timelapse of je printje 'uit het niks' tevoorschijn komt.

En de ander waar hij gewoon elke layer een snapshot maakt terwijl de printkop nog 'in de weg' zit.

Die eerste zorgt vaak voor problemen omdat tussen twee opeenvolgende layers steeds 10-15 seconde zit. Printkop uit de weg, retraction, primen, terug naar je print. Met een enclosed printer als de p2s heb je iets minder last van afkoelen en dus betere layer bonding van de lagen, en minder warping waar je printkop tegen aan kan stoten. Maar de niet-parkeer of geen timelapse zal geen verschil maken.

Welke van de 2 timelapses je wil gebruiken moet je tijdens het slicen aangeven. (Hij genereert de g-code voor het parkeren tijdens het slicer)

[ Voor 8% gewijzigd door Ischium op 18-07-2026 12:19 ]

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Ischium schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:01:
[...]

Ja, nee, en/of een beetje. Je hebt twee soorten timelaps.

Eentje waar hij steeds de printkop weg van de print parkeert. Daardoor lijk het bij de timelapse of je printje 'uit het niks' tevoorschijn komt.

En de ander waar hij gewoon elke layer een snapshot maakt terwijl de printkop nog 'in de weg' zit.

Die eerste zorgt vaak voor problemen omdat tussen twee opeenvolgende layers steeds 10-15 seconde zit. Printkop uit de weg, retraction, primen, terug naar je print. Met een enclosed printer als de p2s heb je iets minder last van afkoelen en dus betere layer bonding van de lagen, en minder warping waar je printkop tegen aan kan stoten. Maar de niet-parkeer of geen timelapse zal geen verschil maken.

Welke van de 2 timelapses je wil gebruiken moet je tijdens het slicen aangeven. (Hij genereert de g-code voor het parkeren tijdens het slicer)
Dat is het antwoord dat ik zocht. Bedankt

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Noxious schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:01:
[...]

De P2S pauzeert er niet speciaal voor dus dat geeft geen issues - wel moet ik bij iedere print opnieuw kiezen voor 'external storage' anders zet 'ie m niet op de usb stick
De optie van extern VS intern kende ik niet. Ik ging er vanuit dat het altijd op extern usb opgeslagen werd. Ik moet daar even naar kijken.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:29

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Zoonlief word bijna 12 en heeft bedacht dat hij een 3D printer wilt. Heb zelf geen latente behoefte om te 3D printen, maar ben mezelf wat gaan verdiepen en zie wel toepassingen. Zo heeft dezelfde zoon een leuke Märklin baan en zitten we vaak te prutsen met verhogingen van brugdelen enzo. Die zouden we dan kunnen printen. En al andere projectjes komen de revue voorbij.

Een eerste speurtocht komt op de Bambu Lab A1 + AMS Lite uit: gebruiksvriendelijk, AMS module en 25cm3 print ruimte.

Zijn er andere overwegingen waar ik rekening mee moet houden? Wat zijn dingen waar ik op moet letten? En voor tuinprojectjes, waar moet ik aan denken voor betere UB bestendigheid? PETG ipv PLA?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 22:27
NiGeLaToR schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:04:
Zoonlief word bijna 12 en heeft bedacht dat hij een 3D printer wilt. Heb zelf geen latente behoefte om te 3D printen, maar ben mezelf wat gaan verdiepen en zie wel toepassingen. Zo heeft dezelfde zoon een leuke Märklin baan en zitten we vaak te prutsen met verhogingen van brugdelen enzo. Die zouden we dan kunnen printen. En al andere projectjes komen de revue voorbij.

Een eerste speurtocht komt op de Bambu Lab A1 + AMS Lite uit: gebruiksvriendelijk, AMS module en 25cm3 print ruimte.

Zijn er andere overwegingen waar ik rekening mee moet houden? Wat zijn dingen waar ik op moet letten? En voor tuinprojectjes, waar moet ik aan denken voor betere UB bestendigheid? PETG ipv PLA?
De A1 combi is een mooie goede/goedkope instapper om te beginnen met 3D printen. Voor PETG, wat beter tegen UV en warmte kan dan PLA, is een droger nodig. Oja en de kosten voor filament, nozzles (niet direct nodig), etc gaan veel sneller dan de kosten van de printer.

[ Voor 5% gewijzigd door Joove op 18-07-2026 15:11 ]

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Joove schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:10:
[...]

De A1 combi is een mooie goede/goedkope instapper om te beginnen met 3D printen. Voor PETG, wat beter tegen UV en warmte kan dan PLA, is een droger nodig. Oja en de kosten voor filament, nozzles (niet direct nodig), etc gaan veel sneller dan de kosten van de printer.
Thanks voor de info!

Kun je met de A1 wel PETG printen dan?

Zal gaan zoeken naar droger :)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-08 18:25
Over een droger verschillen de meningen sterk: ik heb er zelf wel een, maar heb die alleen gebruikt voor flexibel filament (TPU), en daar begin je in het begin niet aan.
Overigens sommigen gebruiken een voedsel droger; zelf heb ik de goedkope en goed werkende Sunlu, voor een enkele rol, die regelmatig wordt aangeboden voor ca 4 tienjes.

Maar ik zou daar niet mee beginnen, ik heb 2 of 3 jaar lang geprint zonder dat ik een droger had, aangeschaft voor de TPU

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Ik weet niet waar je vandaan komt. Maar ik ga mijn a1 combo met wat extra's vanavond op marktplaats gooien.

Naalroc schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:13:
Maar ik zou daar niet mee beginnen, ik heb 2 of 3 jaar lang geprint zonder dat ik een droger had, aangeschaft voor de TPU
Ik ook, totdat ik een paar (!) rollen van Sunlu kreeg waar ik gewoon NIET meer kon printen. gedroogd, en het toen lukte het wel. Natuurlijk een off-chance, maar deze kwamen op een of andere manier 'kletsnat' uit de fabriek/opslag. En ik heb echt zelfs TPU gewoon zo liggen, en dat print eigenlijk ook prima. Maar misschien is het gewoon erg droog bij mij. Ik heb op enig moment wel besloten de rollen in een hersluitbare diepvrieszak van Ikea te doen. En dan heb ik een stapel kleine doosjes geprint waar ik dan die korrels in doe. Maar eerlijk gezegd...ik heb dat laten versloffen.

Ik heb wel een experiment met Nylon of Polycarbonaat op het programma staan, en die moet je wel drogen. Dat is dan ook een beetje te duur om mee te kloten.

Ergo/TLDR: gewoon printen en kijken wat het resulaat is. Zie je van die kleine pukkeltjes en heb je allerlei vreemde problemen die je eerst niet had, zou het zomaar kunnen zijn dat je het even moet drogen. Bewaren in zo'n zak is op zich ook geen slecht idee. Kost niet veel en je beschermd ze toch enigszins tegen vocht.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-08 10:29
NiGeLaToR schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:24:
[...]

Thanks voor de info!

Kun je met de A1 wel PETG printen dan?

Zal gaan zoeken naar droger :)
Je kunt ook de AMS2 pro overwegen, die heeft een ingebouwde droger.

• Noxious
Of de AMS HT voor een enkele rol; die wil ik eigenlijk nog voor TPU :P

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:21
Vandaag een a1 mini op de kop getikt. Denk lkkr handig om even wat kleine dingen te printen als de werkpaardrn bezig zijn en ik ondertussen wat bedenkt😅

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-08 15:51
Sebiet toch es die bambuddy op mn HA zetten. Alsook de integratie.

Vraagje ivm de A1 printer. Zijn er mensen die de camera vervangen hebben? Ik vind het wel jammer dat meekijken zo moeilijk gaat, alsook de timelapse.

Paar keer gedaan en print mislukte.

Ook de videobeelden schokken erg.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

skank schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:39:

Vraagje ivm de A1 printer. Zijn er mensen die de camera vervangen hebben? Ik vind het wel jammer dat meekijken zo moeilijk gaat, alsook de timelapse.

Misschien een idee om buiten Bambu heen gewoon een stand-alone (beveligings)cameratje ergens vandaan te trekken en erop zetten?

• skank
Fraggert schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:48:
[...]

Misschien een idee om buiten Bambu heen gewoon een stand-alone (beveligings)cameratje ergens vandaan te trekken en erop zetten?
Ook al gedacht, en die kon ik ook toevoegen in bambuddy dacht ik.

Alleen welke he, wil er geen fortuin aan geven en wel lokaal houden

• Noxious
skank schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:48:
[...]

Ook al gedacht, en die kon ik ook toevoegen in bambuddy dacht ik.

Alleen welke he, wil er geen fortuin aan geven en wel lokaal houden
Er zijn wel wat cheap ass cameras die OpenIPC kunnen draaien: https://openipc.org/

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:13
mphilipp schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:12:
[...]

Ik heb wel een experiment met Nylon of Polycarbonaat op het programma staan, en die moet je wel drogen. Dat is dan ook een beetje te duur om mee te kloten.
PC filament is zeker leuk spul. Ooit toen ik de X1C had gekocht een rol doorzichtig zwart van Bambu gekocht. Was toen niet mee te printen (oh moet je filament drogen? (Newby ik destijds) ) leek het wel.

Later toen ik een Eibos 1 spoel droger had ging het al beter maar behalve een klein dingetje de rol weer in de kast teug gedaan.

Nu met de H2C ( en ik gok elke H printer) en een HT AMS is het net of je met PLA print als PC filament.

Rol was destijds 36,99 en zag dat het nu 42,99 is ( maar ja olie als basis dus logisch in deze tijd helaas). Ook beperkt qua kleuren (maar aangezien het voor functionele onderdelen is, prima).

Voor de HT AMS bijvoorbeeld de vochtabsorberende korelhouders geprint in PC. Misschien dat ASA voldoende is maar als experiement om PC weer eens te gebruiken, geslaagd.

Nu hopen dat bij de ?3? Versie PEEK ook kan! (Grapje, maar je moet iets aan de horizon hebben om naar toe te lopen.) 😉👍

• JustRob
skank schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:39:

Niet vervangen maar heb er een Ubiquiti Flex G3 op gezet die ik nog had liggen. Die camera is echt een schande en kunnen ze er beter aflaten zodat ze hem dan nog €25 goedkoper kunnen maken. Maar nog schandaliger is dat de A2L dus precies hetzelfde gedrocht heeft.

pboelhouwer schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:11:
[...]
Nu met de H2C ( en ik gok elke H printer) en een HT AMS is het net of je met PLA print als PC filament.
Inderdaad. Eigenlijk print alles heel makkelijk. PETG en TPU waren voorheen altijd de zogenaamde zorgenkindjes, maar nu is het een kwestie van de rol plaatsen en klaar. Idem voor ABS, ASA en zo te horen ook voor nylon en polycarbonaat. Alleen heb ik met ASA nog wel dat ie af en toe een pootje optilt (kromtrekt op een hoek). Maar misschien had ik niet genoeg gluestick gebruikt. Ik was een beetje kriskras over de (engineering) plaat gegaan, dus wie weet wat dat een plekje waar net even niets zat. De rest was wel goed nl.
Nu hopen dat bij de ?3? Versie PEEK ook kan! (Grapje, maar je moet iets aan de horizon hebben om naar toe te lopen.) 😉👍
Haha...je, je kunt altijd hopen natuurlijk. Beetje duâh, dat PEEK.

Wat is nou het best om te gebruiken voor een onderdeel voor mijn motor. Er is een ontwerp voor een zijdeksel, dat een opening in het frame moet afdekken (puur optisch). Is dat iets voor nylon of polycarbonaat? Het zou qua kracht en temperatuur ook in ABS/ASA kunnen, maar je zit er wel makkelijk met je laars tegenaan enzo. En ik zoek een excuus om een keer iets in dat exotische spul te printen :+

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:43
Misschien interessant voor de A1/A2 gebruikers.
https://www.youtube.com/watch?v=FNHjUqVnH3Q&t=106s

Ben het wel met hem eens dat het veel ruimte in neemt

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-08 19:14
Veel ruimte nodig. En max 70C. Dat ie automatisch vochtige lucht af zou blazen klinkt wel goed.

In gebruik mijn eigen drybox systeem voor de AMS-lite, die kan wel boven de A1/2 aan de muur geschroefd worden. Daar gaan die korrels in en voor PETG is dat bij mij voldoende. Als een spoel vochtig is moet je soms een dag of zo wachten en dan de korrels nog een keer vervangen maar daarna blijft het een paar weken of maanden onder de 25% bij mij. https://makerworld.com/models/1092713

Die korrels kun je drogen op je printbed met de kartonnen-filament-box methode. Kost wat tijd maar werkt voor mij prima. Geen extra apparatuur nodig.

Voor de lastigere filamenten (tpu etc) heb ik sinds kort een Sovol SH03 droger die kan tot 85C, maar die gebruik ik voor een andere printer.
Schaamteloze zelfpromotie :D Althans, van een feature request voor BS: Filament óók preloaden in de 2e nozzle.

https://github.com/bambulab/BambuStudio/issues/11613

Als jullie het een interessante feature vinden, gaarne dat melden :D Hebben we een grotere kans dat deze er ook komt.

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:27
twhb schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:09:
<knip>

Die korrels kun je drogen op je printbed met de kartonnen-filament-box methode. Kost wat tijd maar werkt voor mij prima. Geen extra apparatuur nodig.

Voor de lastigere filamenten (tpu etc) heb ik sinds kort een Sovol SH03 droger die kan tot 85C, maar die gebruik ik voor een andere printer.
Heb je misschien een linkje of meer info over kartonnen-filament-box methode?

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:22
chippie777 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:43:
[...]

https://wiki.bambulab.com...acc/filament/dry-filament --> hoofdstuk 2

Sometimes you need to plan for coincidence

• Renegade666
Services van bambu liggen plat...

https://status.bambulab.com/

[ Voor 31% gewijzigd door Renegade666 op 20-07-2026 17:59 ]

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Kun je dan nog wel printen?

• Renegade666
NiGeLaToR schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:22:
[...]

Je kon geen opdracht meer struren, en cameras deden het niet.
maar alles werkt hier weer.

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

[...]

Ik krijg op het moment ook niks aangestuurd

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:42
[...]

Ik nog wel -Bambuddy- :Y)

• gielie
  • Nu online
Kom er net achter, nadat ik mijn hele netwerk overhoop heb gehaald, verschillende apps opnieuw heb geïnstalleerd en de resterende grijze haren eruit heb getrokken. Tijd dat ik bambudy ga gebruiken.

oftewel, zie hier het grote nadeel van cloud gebonden services

[ Voor 8% gewijzigd door gielie op 20-07-2026 20:21 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Same here... Snap dat ze cloud gebruiken, maar een local fallback is niet zo gek :X

• Renegade666
MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:22:
Same here... Snap dat ze cloud gebruiken, maar een local fallback is niet zo gek :X
Dat kan. Via de usb stick/sd card. Zo heb ik iig net 2 jobs opgestart😅

[...]

Natuurlijk. Gewoon via USB stick. Zoals we dat "vroeger" ook gewoon deden.

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Renegade666 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:38:
[...]

Dat kan. Via de usb stick/sd card. Zo heb ik iig net 2 jobs opgestart😅
Dat had ik dus nog nooit gedaan. Eerste waar ik aan dacht was gewoon die 3mf op een stick zetten. 2 seconden later dacht ik huh. Maar dat kan toch niet. Je moet altijd eerst slicen...

Heeft bambu studio gewoon de optie om een gesliced bestand op een usb te zetten. Gelukkig toch nog wat spul voor de camping kunnen printen gisteren

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Mijn A1 heeft helaas de dreaded Blob of Doom te pakken gehad. Dusdanig ernstig dat ik de hele print kop moest demonteren met als gevolg dat die niet meer te redden is (grotendeels door eigen onkunde maar ja, dat is nu niet meer te veranderen).
Nou was dat niet zo'n probleem. Een paar weken terug op de Bambulabs website gekeken en die dingen waren voor een euro of 40 te koop.

Zo gezegd zo gedaan, ik bestel gewoon een nieuwe, kunnen we verder....... Nee dus, ding is op de hele website niet meer terug te vinden. DuckDuckGo geeft ook geen resultaten op andere websites.....

Heeft hier wellicht iemand nog een geniale flits? Een plek waar ik de volledige printhead (dat ding wat over de rails van links naar rechts getrokken wordt) voor een A1 kan vinden? Het alternatief is een volledig nieuwe printer kopen en dat opent weer een heel nieuw blik wormen waar mijn spaarrekening niet blij van wordt.

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:31
Croga schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 07:28:
Mijn A1 heeft helaas de dreaded Blob of Doom te pakken gehad. Dusdanig ernstig dat ik de hele print kop moest demonteren met als gevolg dat die niet meer te redden is (grotendeels door eigen onkunde maar ja, dat is nu niet meer te veranderen).
Nou was dat niet zo'n probleem. Een paar weken terug op de Bambulabs website gekeken en die dingen waren voor een euro of 40 te koop.

Zo gezegd zo gedaan, ik bestel gewoon een nieuwe, kunnen we verder....... Nee dus, ding is op de hele website niet meer terug te vinden. DuckDuckGo geeft ook geen resultaten op andere websites.....

Heeft hier wellicht iemand nog een geniale flits? Een plek waar ik de volledige printhead (dat ding wat over de rails van links naar rechts getrokken wordt) voor een A1 kan vinden? Het alternatief is een volledig nieuwe printer kopen en dat opent weer een heel nieuw blik wormen waar mijn spaarrekening niet blij van wordt.
is dit wat je zoekt?
https://www.3djake.nl/bambu-lab/extruder-unit-1
https://www.123-3d.nl/BambuLab-Bambu-Lab-A1-Series-Extruder-Unit-FAE014-i12274.html

Mijn PVOutput

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Thanks!! Nice! Ik gok dat ik de juiste term niet gebruikt heb bij het zoeken. Ik ga deze bestellen, is toch een stuk goedkoper dan een nieuwe printer :-)

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:31
Croga schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 07:49:
[...]

Thanks!! Nice! Ik gok dat ik de juiste term niet gebruikt heb bij het zoeken. Ik ga deze bestellen, is toch een stuk goedkoper dan een nieuwe printer :-)
vergeet een nieuwe hot-end niet !

Mijn PVOutput

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Chris12 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 07:50:
vergeet een nieuwe hot-end niet !
Nee, die ben ik niet vergeten. En meteen een nieuwe verdeler voor de AMS; die was al een tijdje niet ideaal.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-08 18:25
Dat ding is gewoon te koop bij Bambu, en voor minder; als je er een rolletje filament bij koopt, dan krijg je nog gratis verzenden ook. Staat gewoon bij reserve onderdelen voor de A1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZH6k1J_TcAUgYnYD7c3Ctzu0iw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ztciwD5Gmhi0WSjrxDl9TiTn.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__WTrZJwH2G2UykmmVuOYPtPsJg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WBliz9JX6DmO7vNB9alxMDaM.png?f=user_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-08 19:14
chippie777 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:43:
[...]

Ja, zie ook die link naar de Bambu site boven.

Je neemt een kartonnen filament doos (niet geplastificeerd) die van Bambu bijvoorbeeld. Haal het deksel eraf. Dan hou je onderkant + 4 zijkanten over. In de onderkant maak je een paar gaatjes zodat de verzadigde lucht er uit kan.

Korrels in een zakje of bakje dat tegen hoge temperaturen kan, op de build plate. Zet de build plate temp hoog, bijv 90C als je bakje/zakje dat aankan, anders lager. En dan de doos omgekeerd er overheen. Evt kun je de printkop er vlak boven zetten met de fan op 5..10% om wat airflow te creëren.

Losse korrels drogen sneller maar geven meer rommel. Moet je ook je build plate vaker wassen. Ik laat ze vaak in de originele papieren zakjes zitten of doe ze in papieren koffiefilters + nietjes.

Ik had ook een opening in de doos gemaakt voor zo'n hygrometer, dan kun je het verloop een beetje volgen. Weergave is niet exact maar het gaat om de trend.

Was meestal wel klaar in een uur of 4. Soms even roeren tussendoor.

Wel in beetje de buurt blijven, rookmelder etc.

• Etienne74
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-08 23:26
Ik zit naar Bambu te kijken om er een aan te schaffen, vraagje. Kan je Bambuddy installeren op je server en dan de printer moet dan dacht ik op je lan poort van een switch. Want wifi kan niet meer.

Of zit het toch net anders?

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:42
Etienne74 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:09:
[...]

Ik zit naar Bambu te kijken om er een aan te schaffen, vraagje. Kan je Bambuddy installeren op je server en dan de printer moet dan dacht ik op je lan poort van een switch. Want wifi kan niet meer.

Het heet inderdaad LAN only mode, maar het werkt weldegelijk via WiFi op de printer.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:10
[...]

(W)LAN

• gielie
  • Nu online
[...]

Je hebt dan een verloop stekkertje van wifi naar lan nodig.

FF ranten... Waarom moet elke fabrikant die nu uitkomt met een tool-/nozzlechanger hun filament "besparing" vergelijken met een single-nozzle machine? Ondertussen hebben we genoeg tool-/nozzlechangers om daar mee te vergelijken.

Hell, als je als fabrikant van een toolchanger per sé heel goed uit de verf wil komen, vergelijk je printijden dan met de H2C. Die zijn, nagenoeg, altijd een stuk langzamer zijn.

/rant

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MC Taz Man schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:57:
FF ranten... Waarom moet elke fabrikant die nu uitkomt met een tool-/nozzlechanger hun filament "besparing" vergelijken met een single-nozzle machine? Ondertussen hebben we genoeg tool-/nozzlechangers om daar mee te vergelijken.

Hell, als je als fabrikant van een toolchanger per sé heel goed uit de verf wil komen, vergelijk je printijden dan met de H2C. Die zijn, nagenoeg, altijd een stuk langzamer zijn.

/rant
marke-fuckin'-tering. :)

Ah ja, de "Lieg & Bedrieg"-afdeling, die idd vaak "Marketing & Communicatie" wordt genoemd.

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:40
Waarom zou WiFi niet kunnen in combinatie met BamBuddy?

Je BamBuddy installatie moet netwerk technisch bij je printer kunnen komen. Dat kan prima met je printer via WiFi ontsloten en Bambuddy bedraad/ gevirtualiseerd. Mits ze elkaar maar netwerk technisch kunnen bereiken.
new_guy schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:31:
Waarom zou WiFi niet kunnen in combinatie met BamBuddy?

Je BamBuddy installatie moet netwerk technisch bij je printer kunnen komen. Dat kan prima met je printer via WiFi ontsloten en Bambuddy bedraad/ gevirtualiseerd. Mits ze elkaar maar netwerk technisch kunnen bereiken.
Netwerk-technisch zit er geen enkel verschil tussen WiFi en bekabeld. Beide gaat over dezelfde protocollen, enkel een ander medium.

Zolang de netwerk configuratie correct is, is er geen enkele reden waarom je niet vanaf een WiFi machine een bekabeld apparaat kan bereiken, of andersom.

Belangrijkste is dat de juiste poorten bereikbaar zijn en beide machines binnen hetzelfde subnet zitten (of over subnetten heen kunnen communiceren).

Al met al; zit je in hetzelfde netwerk, is er technisch geen reden waarom bekabeld -> WiFi niet zou werken.

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 16:58
Het enige waar ik tegenaanloop met Bambuddy is dat ik nu in de "probeerfase" tegen de limiet aanloop van gelijktijdige verbindingen. Ik heb een P1S met daarop een ESP met XTouch, daarnaast een BambuLab integratie in HA.

Als ik met Bambuddy aan het proberen ben (op een andere server) dan krijg ik problemen met BambuStudio dat die geen verbinding met de printer kan krijgen. Bambuddy draait bij mij op Proxmox en voor zover ik kan zien staat alles correct ingesteld. Ik denk dat ik hiermee de limiet heb bereikt van het aantal gelijktijdige verbindingen.

Het idee is nu om het display anders in te gaan zetten waardoor deze niet meer rechtstreeks comminiceert maar via HA of Bambuddy om zo voldoende vrijheid te hebben voor de Bambu of Orca slicer.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:40
MC Taz Man schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:39:
[...]

Netwerk-technisch zit er geen enkel verschil tussen WiFi en bekabeld. Beide gaat over dezelfde protocollen, enkel een ander medium.

Zolang de netwerk configuratie correct is, is er geen enkele reden waarom je niet vanaf een WiFi machine een bekabeld apparaat kan bereiken, of andersom.

Belangrijkste is dat de juiste poorten bereikbaar zijn en beide machines binnen hetzelfde subnet zitten (of over subnetten heen kunnen communiceren).

Al met al; zit je in hetzelfde netwerk, is er technisch geen reden waarom bekabeld -> WiFi niet zou werken.
Dat zeg ik.
gielie schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:50:
[...]

Je hebt dan een verloop stekkertje van wifi naar lan nodig.
En daarom begrijp ik deze reactie ook niet.

• Noxious
ik gok dat dat sarcasme is ;)

• gielie
  • Nu online
new_guy schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:46:
Het mag natuurlijk ook een verloopstekker van lan naar wifi zijn maar dan moet je hem andersom aansluiten. (Dit was een grapje)

Waar ging de vraag oaw over?

• skank
Mojo-45 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:06:
Misschien interessant voor de A1/A2 gebruikers.
https://www.youtube.com/watch?v=FNHjUqVnH3Q&t=106s

Ben het wel met hem eens dat het veel ruimte in neemt
Oh interessant, wist ik niet!

Hier nog een filmpje.

YouTube: The Upgrade Every A1 Owner Wanted | SUNLU AMS Lite Heater

Ik heb mijn ams wel erboven staan op zn voet.. maar vrees dat ik dit nergens kan plaatsen :(
Gerritjuh schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:22:
Als ik met Bambuddy aan het proberen ben (op een andere server) dan krijg ik problemen met BambuStudio dat die geen verbinding met de printer kan krijgen. Bambuddy draait bij mij op Proxmox en voor zover ik kan zien staat alles correct ingesteld. Ik denk dat ik hiermee de limiet heb bereikt van het aantal gelijktijdige verbindingen.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Krijg je wel verbinding als je die twee andere connecties uitschakelt? Want dat is dan een rechtstreeks bewijs. Ik merk zelf wel dat mijn H2C af en toe de verbinding verliest. Na een print moet ik dikwijls Studio even opnieuw starten, want dan ziet ie helemaal geen printers meer. En ik heb verder niets tegen die printer draaien.
Het is volgens mij wel wat beter geworden na een nieuwe Studio beta lijkt het, dus het kan daarin zitten.

• Karp
  • Laatst online: 10:07
Voel me rijkelijk laat hiermee, maar ik print eigenlijk altijd PLA. Nu wil ik wat dingetjes in PETG hebben voor buiten. Wat zijn merken filament die hier prettig voor zijn?

Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.

• skank
Karp schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:35:
Voel me rijkelijk laat hiermee, maar ik print eigenlijk altijd PLA. Nu wil ik wat dingetjes in PETG hebben voor buiten. Wat zijn merken filament die hier prettig voor zijn?
Sunlu, esun, maar ik gebruik sinds laat ook aurapol en die is ook super goed en mooi !

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:04
Valt met PETG een beetje te printen op een A1 zonder kast eromheen? Ik wilde eigenlijk ook e.e.a. voor buiten printen, maar met PLA komt het meestal wel goed van de plaat af en begreep dat PETG toch wel wat lastiger is?

• JustRob
idef1x schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:33:
Valt met PETG een beetje te printen op een A1 zonder kast eromheen? Ik wilde eigenlijk ook e.e.a. voor buiten printen, maar met PLA komt het meestal wel goed van de plaat af en begreep dat PETG toch wel wat lastiger is?
Gaat prima, maar je moet wel zorgen dat je PETG goed droog is. Dus een droger is een must.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:51
JustRob schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:55:
Gaat prima, maar je moet wel zorgen dat je PETG goed droog is. Dus een droger is een must.
Ik heb PETG echt nog nooit gedroogd :o Een must zou ik het zeker niet noemen.
Misschien voor jouw situatie en de merken die jij koopt.

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:04
Ik houd mijn PLA ook gewoon in de doos waarin hij kwam...ook nog nooit gedroogd en blijft goed gaan, vandaar dat ik nog niet aan de PETG durf ;-) Nou ja misschien maar eens een keer een rol kopen om te proberen..

• skank
vassago schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:09:
[...]

Idem

Wat ik wel overweeg is om een cold plate te bestellen,.. en een andere camera :) Best van bambu zelf zeker? Ze zijn wel duur

[ Voor 7% gewijzigd door skank op 24-07-2026 09:47 ]

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:11
Wat voor accessoires zijn aan te raden om mee te bestellen als je de boel wat wil ontdekken?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JustRob schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:55:
[...]

dat zijn toch allemaal fabeltjes. Ik heb ook nog nooit gedroogd.

• JustRob
vassago schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:09:
[...]

Of het aan het merk ligt weet ik niet. Zowel Bambu als Sunlu PETG geprint en met drogen waren de prints veel strakker. Maar de ruimte waarin ik print heeft dan ook regelmatig een luchtvochtigheid van >60%. PLA heeft daar overigens geen enkel probleem mee.

maar het verschilt inderdaad ook per merk en situatie. Dus als je print niet lukt, moet je variabelen gaan aanpassen. En bij PETG is drogen dan wel vaak de logischte.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:51
einz schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:57:
Wat voor accessoires zijn aan te raden om mee te bestellen als je de boel wat wil ontdekken?
Als je dit zelf terugleest, denk je dan dat iemand hier een zinnig antwoord op kan geven?

We hebben geen idee wat je hebt en wat je plannen zijn.

• RobSig
skank schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:46:
[...]

Idem

Wat ik wel overweeg is om een cold plate te bestellen,.. en een andere camera :) Best van bambu zelf zeker? Ze zijn wel duur
Moah, ik bestel dit soort dingen bij temu of Ali.

• gielie
  • Nu online
JustRob schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:03:
[...]

Of het aan het merk ligt weet ik niet. Zowel Bambu als Sunlu PETG geprint en met drogen waren de prints veel strakker. Maar de ruimte waarin ik print heeft dan ook regelmatig een luchtvochtigheid van >60%. PLA heeft daar overigens geen enkel probleem mee.

maar het verschilt inderdaad ook per merk en situatie. Dus als je print niet lukt, moet je variabelen gaan aanpassen. En bij PETG is drogen dan wel vaak de logischte.
Mijn ervaring is merk specifiek, Bambu nooit problemen, eSUN goed drogen anders is de print echt minder, vooral de transparant filament.

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

einz schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:57:
Fillament! Dat kleine beetje waar de printer mee komt (als sommige modellen uberhaupt nog met filament komen) ben je enorm rap doorheen.

En niks is zo'n grote domper als direct dag twee te moeten wachten op niew filament.

• Renegade666
de Peer schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:03:
[...]

dat zijn toch allemaal fabeltjes. Ik heb ook nog nooit gedroogd.
Hmm, PETG HF moet toch wel gedroogt worden. geregeld dat het niet lekker print. Even in de droger en dan print het als trein. Dus ja, kan echt wel nodig zijn.

Maar denk wel dat het wel wat verschil waar je de rollen hebt.
Ik heb het geheel op zolder, en daar hangt mijn was ook, dus wil daar wel wat vochtig zijn, dat kan een reden zijn.

TPU, ABS, ASA drogen is ook een must, print anders ook niet goed.

PLA daarin tegen kan heel wat hebben, alleen ESUN moet het soms even, anders is het erg bros.

• skank
RobSig schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:19:
[...]

Moah, ik bestel dit soort dingen bij temu of Ali.
Deze scheelt al wat
https://www.amazon.com.be...bu-Bambulab/dp/B0FVFFWXK2

Of vind je nog goedkoper? Is die trouwens even goed als bambu?

[ Voor 67% gewijzigd door _ferry_ op 25-07-2026 01:14 . Reden: hele lange link verwijderd ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:22
skank schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:43:
[...]

Deze scheelt al wat
http.s://www.amazon.com.be/-/nl/IdeaFormer-temperatuur-printplaat-Bambu-Bambulab/dp/B0FVFFWXK2/ref=sr_1_4?adgrpid=189284742137&dib=eyJ2IjoiMSJ9.xTz34DcE4GzeBsYBuqjVPQG-vFIBcfsUX5aDxzIk5cZROAMdg8jQ6u8gvOuAEQJr7tOww5hk6y4Nu7DLAWNCoQxBQ8yJveO4c5gzixI-YFwknUls34ceLBIuMUG9ukedWbwwDgtBrOSXbMZktwskqdmJfjpIzdcOJuLr1fSKtpvKAJ2OA2NZ4rd-Tdmmz3_ZDnq0MJe3UcksHylZ54gazup876akvqnIlBzzXyEsiCHzssjUcTohhN251Q0vBcs9KwGuV6swJVQIrMQQnu-SZ8DJMGy7rHqe0m9oL2mGh0Y.ac-ZmXpudwDvT-uv8FVkoU5Gjmn7IYs_ZngGr_NNTR8&dib_tag=se&gad_source=1&hvadid=792387694557&hvdev=c&hvlocphy=9197584&hvnetw=g&hvqmt=e&hvrand=8886600354355162305&hvtargid=kwd-2481229996715&hydadcr=22648_2272212&keywords=bambu+cool+plate+supertack+pro+a1&mcid=3898345adc1139e7801323a1f26bf40a&qid=1784882497&sr=8-4

Die URL mag echt nog wat opgeschoond worden van trackers etc. Dit is alles wat nodig is in zo'n URL:

https://www.amazon.com.be...bu-Bambulab/dp/B0FVFFWXK2

Sometimes you need to plan for coincidence

• skank

• RobSig
skank schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:43:
[...]

Deze scheelt al wat

Rond de € 10 moet kunnen. ff op temu kijken!

Pagina: 1 ... 145 146 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.