• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:35
Oxigeon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:43:
Maar ik moet toch echt bekennen dat die printer als een malle heen en weer schud bij de snelle gedeeltes. Is dit echt normaal?

Verder lijkt bij de ams2 pro de hoeveelheid filament wel bewerkt te worden nadat een print klaar is. De machine lijkt uit te vogelen hoelang een rotatie duurt door de filament op te rollen.
Ja geen probleem, de mijne schud ook wel eens wat af. Een stevige tafel (mijne zit aan de muur vast) helpt wel wat, maar het blijft soms flink geweld :P ik vind het wel vermakelijk.

Oh en inderdaad; dat is hoe hij bepaalt hoeveel er op de rol zit; het werkt best goed zolang je rollen gebruikt van dezelfde afmetingen als de Bambu rollen.
Oxigeon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:43:
Hier vandaag de P2S binnen gekregen. Vanavond uitgepakt en in elkaar gezet. Daarna een kalibratie gedaan.

Bij het opstarten van de machine zag ik nog wat icoontjes staan. Shit. Dit had ik kunnen weten. De firmware moet nog geuodate worden. Dat erna nog maar eens gedaan en toen weer een kalibratie gedaan.

Zojuist dan de benchy geprint welke er perfect uit kwam. Ik weet dat die Benchy gemaakt is om als een malle te printen. Maar ik moet toch echt bekennen dat die printer als een malle heen en weer schud bij de snelle gedeeltes. Is dit echt normaal?

Verder lijkt bij de ams2 pro de hoeveelheid filament wel bewerkt te worden nadat een print klaar is. De machine lijkt uit te vogelen hoelang een rotatie duurt door de filament op te rollen.
Het schudden is idd normaal. Ga je aan wennen :P

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:28

Oxigeon

En zo is dat!

MC Taz Man schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:52:
[...]

Het schudden is idd normaal. Ga je aan wennen :P
Tis namelijk zo... Ik heb hem in een hoekje op de grond gezet. Maar heb het idee dat 1 pootje net in het hoekje staat dat hij iets meer wiebelt. Ik heb een pvc vloer en die is in het hoekje iets omhoog gestreken /niet geschuurd heb ik het idee. Dus die wiebelde al iets. Dit heb ik gisteren even opgelost met een bierviltje. Maar moet een dezer dagen maar even iets printen om eronder te leggen haha

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:27

OMX2000

By any means necessary...

Het is nu al de 2e keer dat er iets mis lijkt te gaan bij het betalen via de bambulab shop. Bij de 1e bestelling leek de betaling afgewezen te worden, maar leek alsnog goed te gaan. Is ook netjes geleverd. Dat was vorige week. Maar vandaag weer hetzelfde, en ik heb ook weer een bevestiging via mail.

Net iets teveel lopen vibecoden daarzo ;)

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-07 18:25
Zijn er mensen die Bambu studio op een Mac draaien met MacOs 27 Beta??

Bing

bing69 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:35:
Zijn er mensen die Bambu studio op een Mac draaien met MacOs 27 Beta??
Nope, maar wel geïnteresseerd in of BS daar stabieler op draait. Heb nog steeds last van veel crashes.

Ik doe elke keer het crashrapport verzenden, en heb het idee dat dit ietwat helpt.

• bing69
MC Taz Man schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:52:
[...]

Nope, maar wel geïnteresseerd in of BS daar stabieler op draait. Heb nog steeds last van veel crashes.

Ik doe elke keer het crashrapport verzenden, en heb het idee dat dit ietwat helpt.
Hier problemen met de netwerkplugin waardoor de studio niet werkte, echter las op het forum dat terug gaan naar versie 2.6.0.51 het probleem oploste. En dat was ook zo!!

Dus kan weer draaien en hoef niet via allerlei omwegen te printen :)

Bing

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10
OMX2000 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:28:
Het is nu al de 2e keer dat er iets mis lijkt te gaan bij het betalen via de bambulab shop. Bij de 1e bestelling leek de betaling afgewezen te worden, maar leek alsnog goed te gaan. Is ook netjes geleverd. Dat was vorige week. Maar vandaag weer hetzelfde, en ik heb ook weer een bevestiging via mail.

Net iets teveel lopen vibecoden daarzo ;)
Zou het niet aan je betaalmethode liggen? Ik gebruik voor Bambu Klarna (zodat ik het bedrag kan betalen als de levering binnen is, achteraf betalen dus) en heb eigenlijk nog nooit hiermee issues gehad.

http://specs.tweak.to/5253

OMX2000 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:28:
Het is nu al de 2e keer dat er iets mis lijkt te gaan bij het betalen via de bambulab shop.
Ligt naar mijn idee niet aan hen. Ik heb nooit problemen gehad. Meestal is betalen het enige dat goed werkt :+

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:06
bing69 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:32:
[...]

Hier problemen met de netwerkplugin waardoor de studio niet werkte, echter las op het forum dat terug gaan naar versie 2.6.0.51 het probleem oploste. En dat was ook zo!!

Dus kan weer draaien en hoef niet via allerlei omwegen te printen :)
Als het goed is, is het netwerkplugin probleem opgelost in versie 2.7.01.62.
Bij mij althans wel.
Ik merk wel dat bambu een stuk langzamer is geworden in het slizen en krijg nu regelmatig de melding in Macos dat het geheugen vol is gelopen, heb ik eerder nog nooit gezien (macbook air 32 gb mem)

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• bing69
gielie schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:19:
[...]

Als het goed is, is het netwerkplugin probleem opgelost in versie 2.7.01.62.
Bij mij althans wel.
Ik merk wel dat bambu een stuk langzamer is geworden in het slizen en krijg nu regelmatig de melding in Macos dat het geheugen vol is gelopen, heb ik eerder nog nooit gezien (macbook air 32 gb mem)
Met versie Bambu_Studio_mac-v02.08.00.50- nog steeds het probleem, gelikkig met de oude versie is het over. Geheugen meldingen krijg ik niet

Bing

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:27

OMX2000

By any means necessary...

Sjowhan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:52:
[...]

Zou het niet aan je betaalmethode liggen? Ik gebruik voor Bambu Klarna (zodat ik het bedrag kan betalen als de levering binnen is, achteraf betalen dus) en heb eigenlijk nog nooit hiermee issues gehad.
Beide geprobeerd. Zowel Klarna als Ideal. Er gaat iets mis op het moment dat de browser van de payment service provider terug naar Bambu gestuurd wordt. Ik krijg daar een foutmelding dat de betaling fout ging, terwijl die juist gewoon goed ging. Want uiteindelijk is de boel wel geleverd.

Dus misschien dat mijn pi-hole iets tegenhoudt.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
En toen stonden er bij mij ook weer 2 printers :)

X2D erbij gekocht, just because :)
Maar ging niet helemaal goed.
Tijdens calibratie poef, stroom weg, UPS vond het niet zo leuk :P
Marja, is niet anders. Er omheen geplugt en hij doet het weer.
Maar ik krijg voor geen mogelijkheid connectie/inloggen (ook voor de stroomstoring).
Hij is verbonden met wifi, en in Unifi Gateway zie ik hem er ook gewoon uitgaan, maar toevoegen via Bambu Studio wil niet, en via QR code ook niet, want die wil hij niet aanmaken en krijg timeout melding te zien :(

Na de calibratie werkte het in 1x...
Nouja, eerst maar firmware bijwerken😅

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4Rz82jZD/20260627-145214.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Renegade666 op 27-06-2026 15:39 ]

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 16:42
Ben benieuwd naar jouw vergelijking met de P1S, tzt...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Renegade666
  • Nu online
Naalroc schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:52:
Ben benieuwd naar jouw vergelijking met de P1S, tzt...
We gaan het zien.
Na 2 uur kon ik eindelijk wat printen XD

Benchie was iig prima :)

Zit alleen nu met iets wazigs, Ik kan geen andere merken behalve bambu en generic selecteren.
Terwijl mijn p1s wel oa Esun PLA+ er in heeft staan.
Deze kan ik zowel scherm als studio niet instellen :S

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Naalroc
Maar dat zit toch in Studio, en niet in de printer?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Renegade666
  • Nu online
Naalroc schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:56:
Maar dat zit toch in Studio, en niet in de printer?
In beide, maar beide hebben alleen Bambu en Generic..

• Naalroc
moet je er zelf in maken, helpt dit:

https://wiki.bambulab.com/en/bambu-studio/create-filament

Nah, omdat het goedkoop kon & ik met support materiaal wil gaan printen (maar eigenlijk omdat ik moet sparen voor deze), kogel door de kerk en via MP een X2D gereserveerd :+ Woensdag ophalen, ben benieuwd.

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-07 18:32
Vanwege de hitte ben ik op zoek naar een build plate die PLA en PETG op lagere temperaturen kan printen. Ik lees veel positieve reacties over de Darkmoon ICE build plates (https://darkmoon3d.com/collections/bambu-lab-256mm-x-256mm). Blijkbaar is kamertemperatuur printen hiermee mogelijk.

Verzendkosten zijn echter behoorlijk hoog (33 euro). Zijn er mensen die interesse hebben om samen een order te plaatsen om zo de gezamelijke verzendkosten te verlagen?
edit:
Na wat langer zoeken lijkt de "Antinsky Bambu Lab Cold PEI Sheet" (https://www.amazon.nl/-/en/Antinsky-Cold-PEI-Flexible-Magnetic/dp/B0DM1P4KGD/) ook goed te werken. Eerst deze proberen, stuk goedkoper :)

[ Voor 28% gewijzigd door tweegroenethee op 28-06-2026 12:45 ]

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:16
tweegroenethee schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:37:
Vanwege de hitte ben ik op zoek naar een build plate die PLA en PETG op lagere temperaturen kan printen. Ik lees veel positieve reacties over de Darkmoon ICE build plates (https://darkmoon3d.com/collections/bambu-lab-256mm-x-256mm). Blijkbaar is kamertemperatuur printen hiermee mogelijk.

Verzendkosten zijn echter behoorlijk hoog (33 euro). Zijn er mensen die interesse hebben om samen een order te plaatsen om zo de gezamelijke verzendkosten te verlagen?
edit:
Na wat langer zoeken lijkt de "Antinsky Bambu Lab Cold PEI Sheet" (https://www.amazon.nl/-/en/Antinsky-Cold-PEI-Flexible-Magnetic/dp/B0DM1P4KGD/) ook goed te werken. Eerst deze proberen, stuk goedkoper :)
Precies om die reden heb ik dat ook gedaan.
Ik had eerst een Biqu gekocht, maar ik vind de texture niet mooi (sinaasappel huid) en ben uiteindelijk gegaan voor de Phaetus Arkfly, die is overigens bij veel NL shops te krijgen.
Goede plaat (vooralsnog)
ModBot is ook "lekker op tijd", met zijn review :'), maar goed. Zoals altijd interessant & goed:

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-07 18:32
rinkel schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:29:
[...]

Precies om die reden heb ik dat ook gedaan.
Ik had eerst een Biqu gekocht, maar ik vind de texture niet mooi (sinaasappel huid) en ben uiteindelijk gegaan voor de Phaetus Arkfly, die is overigens bij veel NL shops te krijgen.
Goede plaat (vooralsnog)
Welke temperaturen gebruik je voor PLA en PETG?

• rinkel
tweegroenethee schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:38:
[...]

Welke temperaturen gebruik je voor PLA en PETG?
PLA: 30-35
PETG: 50-60

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:24
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een bambulab refill rol pla te gebruiken op een lege sunlu v3 spoel?
Ik lees namelijk vaak dat dan bambulab nfc tag dan niet gelezen kan worden door de AMS
Mojo-45 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:15:
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een bambulab refill rol pla te gebruiken op een lege sunlu v3 spoel?
Ik lees namelijk vaak dat dan bambulab nfc tag dan niet gelezen kan worden door de AMS
Zou me niets verbazen. NFC is namelijk vrij zwak & als ik het goed herinner zijn die Sunlu spoelen nogal dik.

Afgezien van dat, is er geen enkele regen dat de NFC niet gelezen kan worden.
MC Taz Man schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:50:
[...]
Zou me niets verbazen. NFC is namelijk vrij zwak & als ik het goed herinner zijn die Sunlu spoelen nogal dik.
Afgezien van dat, is er geen enkele regen dat de NFC niet gelezen kan worden.
Misschien de NFC code aan de buitenkant plannen met een plakbandje?

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mojo-45 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:15:
kun je niet ff een bambu spool printen dan?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Mojo-45
Fraggert schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:02:
[...]

kun je niet ff een bambu spool printen dan?
Kan wel maar ik vind zonde van de tijd en filament als ik nog een sunlu v3 spoel heb liggen waar de bambu rol gewoon in past
mphilipp schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Misschien de NFC code aan de buitenkant plannen met een plakbandje?
Als de dikte van de spoel het probleem is (enige wat logisch is voor mij), dan zou dat het probleem op moeten lossen idd

• Mojo-45
Denk niet dat dikte het probleem zou kunnen zijn hij lijkt mij zelfs een ietsje dunner dan de originele bambu spoel. Niet op gemeten. als het niet werkt lijkt mij dan dat er iets in materiaal van sunlu zit dat blokkeert.
Ga hem vanmiddag wel even de ams voor de gek houden.
Bambu rol op de sunlu spel zetten zonder de bind stripjes te verwijderen en een andere spoel laden op de plek van sunlu spoel. Kijken wat de printer herkend

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mojo-45 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:21:
[...]

Kan wel maar ik vind zonde van de tijd en filament als ik nog een sunlu v3 spoel heb liggen waar de bambu rol gewoon in past
snap ik, maar bij de volgende refill zit je met die spoel met exact hetzelfde :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

@Mojo-45 Ik heb 2 sunlu spoelen, het duurt voor mijn gevoel even voordat de NFC tag wordt opgepikt, maar het werkt wel

• Mojo-45
Heb vanmiddag even mijn test gedaan en het werkte inderdaad gewoon.
Hij zag netjes pla basic met kleur geel. Dus ik ga de test spoel maar gewoon gebruiken.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

Misschien door de warme dagen. Ik start een nieuwe opdracht op mijn A1. De extruder-motor begon te piepen en de hele printer deed een herstart. Daarna blijft de extruder-motor piepen en trillen. Ik heb een ticket aangemaakt bij Bambu. Gelukkig ben ik een beetje technisch en ben ik zelf ook op zoek gegaan. De stappenmotor heeft vier kabels naar twee spoelen. Met de multimeter ben ik alles gaan doormeten. Op alle vier de pinnen piept de multimeter. Er zit een kortsluiting ergens tussen de twee spoelen. Het ticket met deze informatie is geüpdatet met de informatie dat de stappenmotor stuk is. Kortsluiting op alle vier de pinnen.

Maar dat stopt mij niet :D Een half uur later lag de hele printkop in losse onderdelen. Helemaal schoon van binnen. De motor zonder de tandwielen laat nog steeds hetzelfde zien. Piepen en trillen.

De hele stappenmotor uit elkaar gehaald en de windingen bekeken met de microscoop. Een paar windingen raken elkaar aan. Dit hoort geen probleem te zijn, want de kopere kabel heeft een isolatielaag. Gemini vertelt dat de extruder-motor op een A1 erg heet kan worden en dat de isolatie kan smelten als je een lange print doet. Laat ik net een paar dozen hebben geprint tijdens de warme dagen.

Met een tandenstoker alle windingen van elkaar afgedrukt en met de multimeter zie ik dat er nu alleen continuïteit op pin 1-2 en pin 3-4 is. Wel een klein verschil in weerstand tussen pin 1-2 en 3-4. De motor is weer heel en de printer werkt weer. Maar voel ik me er goed bij?

Vandaag een update op het ticket. Bambu zegt dat het probleem komt door een vastzittend stukje filament. Ik heb het idee dat de supportagent mijn hele update over de doormeting heeft genegeerd. Ik heb een update teruggestuurd met alles wat ik heb gedaan en dat ik graag een andere motor wil zonder dat ik NU weer de hele printer uit elkaar moet trekken om te bewijzen dat er echt geen stukje filament klem zit.

Wordt vervolgd.

AKA Rinkel weblog

• gielie
Ik heb vandaag wat filament willen testen mbt flow dynamic calibration maar dat lukt op een of andere manier niet. Dit is een standaard optie in bambustudio, maar bij het doorlopen blijft hij op 98% hangen en maakt het niet af. Hij heeft keurig een lijntje geprint maar verder gebeurd er niks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2nlquroootC5eLolxab-6IezQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/StEm79xl2LAUwkHvqiCr1JrR.png?f=fotoalbum_large

iemand een idee wat ik hier mee moet?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Mojo-45
Start je dat vanuit BS menubalk of zet je het aan als je de g-code naar de printer stuurt
Als ik het vanuit de menubalk start print hij geen lijntjes met mijn A1 maar stopt het gewoon met een melding dat hij klaar is.

• 4POX
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

4POX schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:55:
Misschien door de warme dagen. Ik start een nieuwe opdracht op mijn A1. De extruder-motor begon te piepen en de hele printer deed een herstart. Daarna blijft de extruder-motor piepen en trillen. Ik heb een ticket aangemaakt bij Bambu. Gelukkig ben ik een beetje technisch en ben ik zelf ook op zoek gegaan. De stappenmotor heeft vier kabels naar twee spoelen. Met de multimeter ben ik alles gaan doormeten. Op alle vier de pinnen piept de multimeter. Er zit een kortsluiting ergens tussen de twee spoelen. Het ticket met deze informatie is geüpdatet met de informatie dat de stappenmotor stuk is. Kortsluiting op alle vier de pinnen.

Maar dat stopt mij niet :D Een half uur later lag de hele printkop in losse onderdelen. Helemaal schoon van binnen. De motor zonder de tandwielen laat nog steeds hetzelfde zien. Piepen en trillen.

De hele stappenmotor uit elkaar gehaald en de windingen bekeken met de microscoop. Een paar windingen raken elkaar aan. Dit hoort geen probleem te zijn, want de kopere kabel heeft een isolatielaag. Gemini vertelt dat de extruder-motor op een A1 erg heet kan worden en dat de isolatie kan smelten als je een lange print doet. Laat ik net een paar dozen hebben geprint tijdens de warme dagen.

Met een tandenstoker alle windingen van elkaar afgedrukt en met de multimeter zie ik dat er nu alleen continuïteit op pin 1-2 en pin 3-4 is. Wel een klein verschil in weerstand tussen pin 1-2 en 3-4. De motor is weer heel en de printer werkt weer. Maar voel ik me er goed bij?

Vandaag een update op het ticket. Bambu zegt dat het probleem komt door een vastzittend stukje filament. Ik heb het idee dat de supportagent mijn hele update over de doormeting heeft genegeerd. Ik heb een update teruggestuurd met alles wat ik heb gedaan en dat ik graag een andere motor wil zonder dat ik NU weer de hele printer uit elkaar moet trekken om te bewijzen dat er echt geen stukje filament klem zit.

Wordt vervolgd.
Bericht van Bambu. Ik krijg een nieuwe stappenmotor. De trackingcode is ook al ontvangen.

Ik ga nu wel serieus kijken om dit te voorkomen. Zal ik een kleine fanhouder uitprinten voor het printhoofd. Of als het past kleine koelvinnen op de stappenmotor printen.

AKA Rinkel weblog

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Ik kan er op het web eigenlijk vrij weinig over vinden. Welke usb stick kan ik eigenlijk in mijn p2s proppen? Neem aan dat het verstandig is sowieso zoon mini te pakken. Maar zijn er factoren waar ik verder nog rekening mee moet houden?

Oxigeon schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:55:
Ik kan er op het web eigenlijk vrij weinig over vinden. Welke usb stick kan ik eigenlijk in mijn p2s proppen? Neem aan dat het verstandig is sowieso zoon mini te pakken. Maar zijn er factoren waar ik verder nog rekening mee moet houden?
Ik heb gewoon bij de Action ooit een 32GB Philips USB stick gekocht. Werkte in m'n H2D, werkt in m'n X2D die ik sinds vandaag heb

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:40

iMars

Full time prutser

MC Taz Man schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:28:
[...]

Ik heb gewoon bij de Action ooit een 32GB Philips USB stick gekocht. Werkte in m'n H2D, werkt in m'n X2D die ik sinds vandaag heb
Heb geen aandelen in dataio :+ maar daar haal ik altijd deze.

En USB A en USB C

[ Voor 5% gewijzigd door iMars op 01-07-2026 23:42 . Reden: linkje aangepast ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-07 11:17
SANDISK Ultra Fit 128 GB - Compacte mini USB-stick - USB 3.1 is mijn go-to voor mini usb en heb ik al 700 uur in mijn P2S zitten.

• gielie
Ik gebruik een samsung fit, lekker klein, steekt niet zo uit en redelijk betaalbaar

Uit luiheid hier maar vragen :P De prime/purge-toren op de X2D... Kan ik die kleiner maken? Ik vind 'm nogal groot en daarmee duur...

• Renegade666
  • Nu online
MC Taz Man schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:54:
Uit luiheid hier maar vragen :P De prime/purge-toren op de X2D... Kan ik die kleiner maken? Ik vind 'm nogal groot en daarmee duur...
Kan wel wat, maar dit is ook iets waar ik wat van baal..

Had gisteren een model (die ook nog eens faalde onderweg qua support) die gebruikt nog een lading aan materiaal daar in. terwijl het voor de support interface maar erg weinig is, dus einde van de rit schiet het niet echt op...

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:16

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Net OrcaSlicer geupdate naar versie 2.4.1 maar dan moet je opnieuw het certificaat toevoegen voor BamBuddy voor de aansturing van je printer.

Heeft er iemand al zijn eigen SpoolBuddy gemaakt eigenlijk ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

ShadowBumble schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:14:
Net OrcaSlicer geupdate naar versie 2.4.1 maar dan moet je opnieuw het certificaat toevoegen voor BamBuddy voor de aansturing van je printer.

Heeft er iemand al zijn eigen SpoolBuddy gemaakt eigenlijk ?
Nee, staat nog op het programma, maar nog niet aan begonnen. Eerst mijn Excalibur escape room achtige puzzel af maken (zoek maar op op Makerworld).

Is er al H2C support in Orca?

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 02-07-2026 13:00 ]

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:41

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Meld mij ook maar eens in dit topic.

Sinds 2 weken nu een X2D Combo staan (ter vervanging van een modded Ender 3 V2).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2eg8gkkwhnjTMpX1y5rYt1jr6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCARahWjJoDj2KvzZsfslfLv.jpg?f=fotoalbum_large
Wat een machine! zeker kijkende waar ik vandaan kwam.
Inmiddels al redelijk wat printjes gedraaid, wel nog met filament wat ik had liggen want de machine was een verjaardagscadeau en ze wisten niet goed wat erbij te doen dus dat mocht ik zelf regelen, inmiddels wel wat binnen gehad en dat gaat binnenkort de AMS in.

Moet wel erg wennen aan de Bambu omgeving, komende van alles met OrcaSlicer doen en in Klipper aansturen, twijfel dus nog heel erg over toch Orca installeren en daarmee aansturen maar vind de Handy app toch ook wel fijn werken met een keer snel iets printen.
Genoeg projectjes en andere zaken die geprint mogen worden, zeker nu de mogelijkheden flink zijn uitgebreid qua materiaal en mogelijkheden.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• 4POX
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

MC Taz Man schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:54:
Ik heb zelf geen AMS en dus geen ervaring met de toren. Wat ik wel heb gezien, is dat iemand een hack had gemaakt om die torens in de vorm van een figuurtje te printen. Bijvoorbeeld een tuinkabouter. Dan heb jij na elke print gelijk ook een goedkope tuinkabouter in de tuin.

AKA Rinkel weblog

• rinkel
Ik had echt baggerprints op de H2D, geen idee waarom.
Losse nozzle.. spontaan.

Ook weer meegemaakt...

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 02-07-2026 16:25 ]

• Renegade666
  • Nu online
4POX schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:20:
[...]

Ik heb zelf geen AMS en dus geen ervaring met de toren. Wat ik wel heb gezien, is dat iemand een hack had gemaakt om die torens in de vorm van een figuurtje te printen. Bijvoorbeeld een tuinkabouter. Dan heb jij na elke print gelijk ook een goedkope tuinkabouter in de tuin.
Ansich leuk idee, maar als je petg/support spul gebruikt met pla, gaat dat helaas denk ik niet werken :P

• 4POX
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

Renegade666 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:28:
[...]

Ansich leuk idee, maar als je petg/support spul gebruikt met pla, gaat dat helaas denk ik niet werken :P
Dat gaat niet werken. Dan krijg je de zombie uitvoering van de tuinkabouter ;)

AKA Rinkel weblog

• Naalroc
rinkel schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:25:
Ik had echt baggerprints op de H2D, geen idee waarom.
Losse nozzle.. spontaan.

Ook weer meegemaakt...
En OOK weer opgelost! ;)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dacht dat je voor een 2e AMS aan een X2D sowieso een powerbrick nodig had. Blijkt gewoon ook zonder te kunnen. Anyway heb hem niet voor niks gekocht, wilde ook kunnen drogen tijdens het printen 1 van de AMS-en. Heb nog zitten twijfelen om niet zelf een voeding voor beide te maken maar uiteindelijk toch niet gedaan.

Wel geinige upgrade, van A1-mini met BMCU naar X2D met nu 2x AMS Pro, Trackswitch & AMS een AMS HT

Zal eens een foto maken als de set-up iets fatsoenlijker is.

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 03-07-2026 01:07 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

GoldenSample schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 01:07:
Dacht dat je voor een 2e AMS aan een X2D sowieso een powerbrick nodig had. Blijkt gewoon ook zonder te kunnen.
Dat is alleen nodig voor de droogfunctie. Je printer kan er maar één tegelijk van stroom voorzien om te drogen. Voor gewoon de motortjes laten draaien is er voldoende voor 4 AMSen.

• Naalroc
Iets heel anders, als dat hier mag: Ik wil een cabine maken van een machine, en daarvan had ik een lijntekening van het zijaanzicht. Daarvan wil ik alleen het profiel hebben, maar de scan daarvan , heb ik omgezet naar .svg en hier bij Studio geïmporterd en na scaling krijg ik dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5Cp0tBh6KX0MEp3Rjwa6bJ5rXQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nTBVp0ijacIaOayUwZtHQvqy.png?f=user_large

Daar kan ik nog niet veel mee, hoewel de maten perfect zijn nu. Ik was van plan om een iets verkleinde versie er in te projecteren, en dan de zijwanden omhoog te trekken. Maar ik heb nu geen basis; dat zou een plakje van 2,6 mm dik moeten zijn, maar ik zie alleen maar de achtergrond/ondergrond. Dus dat 'gat' in het gespikkelde vlak is mijn 'model'

Hoe ga ik hiermee verder?

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:19
Ik zou het importeren in een tekenprogramma zoals fusion 360 en het daar aanpassen of opnieuw tekenen.

• rinkel
Naalroc schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:56:
Iets heel anders, als dat hier mag: Ik wil een cabine maken van een machine, en daarvan had ik een lijntekening van het zijaanzicht. Daarvan wil ik alleen het profiel hebben, maar de scan daarvan , heb ik omgezet naar .svg en hier bij Studio geïmporterd en na scaling krijg ik dit.

[Afbeelding]

Daar kan ik nog niet veel mee, hoewel de maten perfect zijn nu. Ik was van plan om een iets verkleinde versie er in te projecteren, en dan de zijwanden omhoog te trekken. Maar ik heb nu geen basis; dat zou een plakje van 2,6 mm dik moeten zijn, maar ik zie alleen maar de achtergrond/ondergrond. Dus dat 'gat' in het gespikkelde vlak is mijn 'model'

De meeste 3d programma's ondersteunen wel svg import, bijvoorbeeld Freecad kan dit prima.
Ik heb dit nog nooit in een slicer gedaan, geen idee of dit wel kan in een slicer.

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:05
Naalroc schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:56:

[Afbeelding]

Wanneer je je scan als svg geimporteerd hebt, en geextrude, onstaat een volume. Deze kun je (mits volledig gesloten, fix model) als negatief part toevoegen aan een object en zodoende als cookie cutter gebruiken middels Mesh Boolean. Hopelijk is dit voorbeeld duidelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OYn9PCzjPt6KjJJym_0XyavIKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/30bd6uCEWzPKWwnPEXoJIJdX.png?f=fotoalbum_large

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:07
Ik gebruik nu al een tijd Bambuddy en dat bavlt heel erg goed. Alleen sinds een weekje met de laatste updat komt steeds onderin de melding "You've completed xxx prints with Bambuddy. Bambuddy stays free thanks to its supporters." Deze melding valt op mobiel over de knoppen van de wachtrij heen. Hoe kan ik deze melding uitschakelen? Het lijkt alleen te kunnen door sponsor te worden, nu wil ik ze best eenmalig sponsooren, maar geen 5+ euro per maand.
Even iets anders, een menselijk gebaar van Bambu Lab:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxS_3xRXKjEM5stgHw_NG4uUvI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3UcarDHDbtFF8SHqkMUst3I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1I1mtMjl_8JAc65grMvp2zyZYSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hY4LIgsfMnA8wUkhldwEwKB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06sHwVsSKxDQlMsvtD6flyuNrH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsNgZ2d28fsmPFmIEdbCkkIX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JBrDMHzMdbCspZRlqhMRqLmV6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbiMhqN2fk5oGzhwlXRU8MQB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sk1Q7o0k9LLyO2AYwtCWjtE2kQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkh3pSurQeZQopoxRb0wpTWv.jpg?f=fotoalbum_large

• Naalroc
JorneB schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:59:
[...]
Wanneer je je scan als svg geimporteerd hebt, en geextrude, onstaat een volume. Deze kun je (mits volledig gesloten, fix model) als negatief part toevoegen aan een object en zodoende als cookie cutter gebruiken middels Mesh Boolean. Hopelijk is dit voorbeeld duidelijk:
[Afbeelding]
Daar moet ik even goed voor gaan zitten, want hier ben ik niet bekend mee. Bedankt voor het meedenken!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:58
Zilverdael80 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:09:
[...]

Waar loopt hij vast? Bij de nozzle? Dan kan het zijn dat die nét een tikkeltje scheef zit, had ik fabriek-af op de H2S, klemmetjes die de nozzle op zijn plek houden iets strakker afgesteld en het probleem was voor mij verholpen.
Ik weet niet waar hij vastloopt.
Mojo-45 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:37:
[...]

Print eens een first layer test zit daar een diagonaal golf patroon in dan zit je hotend waarschijnlijk niet goed vast.
Dit was bij mij het probleem op mijn A1 en moest de heating assembly vervangen.
De first layer test zag er prima uit.

Ik krijg bijvoorbeeld onderstaande foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoifG26X80R1XkDFAaJ0Db9K9P0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kBnAmQllfFRoomAghXmsu8w7.png?f=user_large

Waarnemingen:
• Als ik dan vlot genoeg op "Finished, Continue" druk dan lukt het meestal wel.
• Wacht ik langer dan is de kans op herhaling groter.
• Warm ik handmatig de hotend eerst op dan gaat het direct goed.
• Een filamentwissel bij primaire hotend (x2d) gaat goed.
• Een filamentwissel nadat de auxilary is gebruikt geeft kans dat het niet goed gaat.

Het lijkt er dus op dat om de een of andere manier de primaire hotend soms niet warm genoeg is en daarom filament niet geladen kan worden.

Ik kan dus alles nog printen, maar bij niet opletten na de start of een filamentwissel is er het risico dat handmatig een actie nodig is.

Hoe dit te bevestigen?
Hoe dit op te lossen?
Rukapul schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:44:
Het lijkt er dus op dat om de een of andere manier de primaire hotend soms niet warm genoeg is en daarom filament niet geladen kan worden.
Ik kan dus alles nog printen, maar bij niet opletten na de start of een filamentwissel is er het risico dat handmatig een actie nodig is.
Ik heb dit ook wel eens gehad. Dan print ie even goed en daarna lijkt ie vast te lopen. Ik denk dat het komt door een te lang of te stroef filament pad.
Ik heb 3 AMSen en normaal gesproken gaat het goed, maar gisteren had ik een nieuwe rol PLA-CF en die wilde niet lekker lopen uit de bovenste AMS. Nu zit ie een verdieping lager en gaat het wel goed. Dat PLA-CF is ook nogal stug en stroef, dus ik denk dat dat het probleem was. Ik heb ook nog eens die Filament Track Switch er tussen zitten, en dat voegt nog wat extra wrijving to.

Kijk dus nog maar eens goed naar de filament paden. Zitten er geen scherpe bochten in? Liever een langer pad, maar dan een wijdere bocht dan korte afstand.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:25
Vraagje

Ik heb mijn filamenten (met hoeveelheden) toegevoegd aan mijn bibliotheek.. (zelfs custom filamenten).

Nu dacht ik, als ik bv mij ams vul met een filament die in mijn bibliotheek zit, en ik print iets met dat filament, hij automatisch de hoeveelheden uit mijn bibliotheek zal aftrekken, gezien hij bij het slicen in bambu studio direct weet hoeveel dit verbruikt..

Echter na de print, staat de hoeveelheid in de bibliotheek ongewijzigd.

Doe ik iets fout? Of weet ik iets niet, of kan dat gewoon nog niet?

• skank
joosie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:45:
Ik gebruik nu al een tijd Bambuddy en dat bavlt heel erg goed. Alleen sinds een weekje met de laatste updat komt steeds onderin de melding "You've completed xxx prints with Bambuddy. Bambuddy stays free thanks to its supporters." Deze melding valt op mobiel over de knoppen van de wachtrij heen. Hoe kan ik deze melding uitschakelen? Het lijkt alleen te kunnen door sponsor te worden, nu wil ik ze best eenmalig sponsooren, maar geen 5+ euro per maand.
Damn das toevallig

Ging net vragen kent hier iemand Bambuddy

YouTube: Take control of your Bambu printers with Bambuddy!

Misschien ga ik het wel es proberen.. als er nog mensen zijn hier die dit gebruiken en content van zijn.
Wel 2 dingen die ik me afvraag.

- Kan bambu die developer mode niet disablen via firmware update om dit gebruik teniet te maken?

- Kun je met die bambuddy ook meerdere gebruikers koppelen ? (zoals met de bambu client die er nu is, maar heel beperkt is?)

• rinkel
skank schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:36:
[...]

Damn das toevallig

YouTube: Take control of your Bambu printers with Bambuddy!

Misschien ga ik het wel es proberen.. als er nog mensen zijn hier die dit gebruiken en content van zijn.
Wel 2 dingen die ik me afvraag.

- Kan bambu die developer mode niet disablen via firmware update om dit gebruik teniet te maken?

- Kun je met die bambuddy ook meerdere gebruikers koppelen ? (zoals met de bambu client die er nu is, maar heel beperkt is?)
Er zijn volgens mij hier best een aantal die het gebruiken, waaronder ik.
Ik heb mijn P1S altijd in LAN mode gebruikt, maar toen ik 2 nieuwe printer had gekocht dit niet meer omgezet en toch maar even Bambu Studio gebruikt. Nu weer om naar Orca Slicer en alles in LAN/DEV mode en Bambuddy.

Ik download altijd nog de firmware zelf, dus zou nog terug kunnen naar een oude versie.
Op dit moment denk ik niet dat DEV mode verdwijnt, Bambu heeft de laatste tijd een flinke bak herrie op zn kop gekregen. Als ze dit eruit halen is de beer helemaal los.
Aan de andere kant zou de DEV mode kunnen verdwijnen als ze de networkplugin-authenticatie-rommel weer open zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 09-07-2026 19:42 ]

• Renegade666
  • Nu online
rinkel schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:40:
[...]

Er zijn volgens mij hier best een aantal die het gebruiken, waaronder ik.
Ik heb mijn P1S altijd in LAN mode gebruikt, maar toen ik 2 nieuwe printer had gekocht dit niet meer omgezet en toch maar even Bambu Studio gebruikt. Nu weer om naar Orca Slicer en alles in LAN/DEV mode en Bambuddy.

Ik download altijd nog de firmware zelf, dus zou nog terug kunnen naar een oude versie.
Op dit moment denk ik niet dat DEV mode verdwijnt, Bambu heeft de laatste tijd een flinke bak herrie op zn kop gekregen. Als ze dit eruit halen is de beer helemaal los.
Aan de andere kant zou de DEV mode kunnen verdwijnen als ze de networkplugin-authenticatie-rommel weer open zetten.
Ziet er leuk uit, maar ik zie het nut niet, naast de aantal extra stappen die weer nodig zijn... zolang het nog steeds prima werkt zoals nu, dan vind ik het wel prima.

• joosie
skank schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:36:
[...]

Damn das toevallig

...

Vraag 1, kan altijd, maar ze hebben eerder beloofd het niet te doen. "Developer Mode (Optional): For advanced users of the X1, P1, A1, and A1 Mini who prefer full control over their network security, an option will be available to leave the MQTT channel, live stream, and FTP open."

Vraag 2: Zeker, je kunt zelfs rechten geven wat gebruikers wel en niet kunnen doen.

Zelf gebruik ik vooral de Queue-functie: je stuurt printbestanden naar een virtuele printer die ze in een wachtrij zet. Bambu Studio denkt gewoon dat het met de printer zelf praat, dus kleuren en filament kiezen werkt precies zoals je gewend bent.

Het enige wat ik écht mis is Bambu Handy, maar dat ligt niet aan Bambuddy, dat komt door de LAN only instelling.

P.S. je kunt zelfs een docker container draaien om (MakerWorld-)projecten te slicen binnen Bambuddy, zodat je geen werkplek meer nodig hebt. Werkt helaas niet op ARM, dus mijn Raspberry Pi vist achter het net.
rinkel schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:40:
De LAN only mode (en dus eigenlijk ook de DEV mode) kunnen ze eigenlijk niet meer weghalen, want er zijn zakelijke gebruikers die geen internet access wensen op hun apparatuur. Dus willen die ook geen Handy App gebruiken, want die 'belt' ook naar huis.

Eigenlijk het enige dat ik 'mis' aan de Handy app is dat ik nu geen sterren kan uitdelen aan een print. Ik kan een verhaaltje intikken via de site, maar geen sterren uitdelen. Dat moet echt via de Handy app. Da's weer een beetje jammer, want je wil graag die makers ondersteunen.

Prints starten via de Handy app deed ik nooit. Ja, een keer om te kijken hoe dat werkt, maar ik start het altijd als ik er bij ben. Er is toch bijna altijd wel iets dat je moet doen: juiste filament laden, kijken of er nog genoeg is, is de juiste buildplate geplaatst en is ie schoon, etc. Ik zie niet echt een use case om 'm te starten als ik ergens anders ben. Maar goed, dat ben ik. Vast iemand die er een mooi verhaal van kan maken waarom het wel nuttig is :+

• rinkel
mphilipp schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:58:
[...]

De LAN only mode (en dus eigenlijk ook de DEV mode) kunnen ze eigenlijk niet meer weghalen, want er zijn zakelijke gebruikers die geen internet access wensen op hun apparatuur. Dus willen die ook geen Handy App gebruiken, want die 'belt' ook naar huis.

Eigenlijk het enige dat ik 'mis' aan de Handy app is dat ik nu geen sterren kan uitdelen aan een print. Ik kan een verhaaltje intikken via de site, maar geen sterren uitdelen. Dat moet echt via de Handy app. Da's weer een beetje jammer, want je wil graag die makers ondersteunen.

Prints starten via de Handy app deed ik nooit. Ja, een keer om te kijken hoe dat werkt, maar ik start het altijd als ik er bij ben. Er is toch bijna altijd wel iets dat je moet doen: juiste filament laden, kijken of er nog genoeg is, is de juiste buildplate geplaatst en is ie schoon, etc. Ik zie niet echt een use case om 'm te starten als ik ergens anders ben. Maar goed, dat ben ik. Vast iemand die er een mooi verhaal van kan maken waarom het wel nuttig is :+
Eens.

Ik wil gewoon Orca Slicer gebruiken, omdat ik dat al doe voor mijn Voron en Prusa Mini Bear.
Beide had ik voor de Bambu's en was dus gewend aan Orca en het werken op Lan-only.
Ik hoef mijn printers niet online, een PC staat er naast.

Enige wat ik miste was het checken op afstand. Bij de Voron deed ik dat met MobileRaker en dit kan ik nu ook doen met Bambuddy voor de Bambu's.

Gewoon prettig offline. Ik heb nooit begrepen waarom mijn print eerst naar China gestuurd moest worden om vervolgens op de printer naast me uit te komen, op 2m afstand van mn pc. Nu gaat ie gewoon direct van mn pc naar mn printer, zonder tussenkomst van iets.

In deze setup is Bambuddy gewoon heel erg handig om op afstand even iets te checken, dus dank voor de tip, een tijdje terug.

• Renegade666
  • Nu online
mphilipp schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:58:
[...]

Huh? Via app en site kan ik gewoon sterren uitgeven en verhaaltje tikken. Dus denk dat je iets verkeerd doet.

• rinkel
Renegade666 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:44:
[...]

Huh? Via app en site kan ik gewoon sterren uitgeven en verhaaltje tikken. Dus denk dat je iets verkeerd doet.
In LAN/DEV mode?

• Renegade666
  • Nu online
Nee dan kun je uberhaupt handy niet gebruiken zover als ik weet.

• Renegade666
  • Nu online
rinkel schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:31:
[...]

Eens.

Ik wil gewoon Orca Slicer gebruiken, omdat ik dat al doe voor mijn Voron en Prusa Mini Bear.
Beide had ik voor de Bambu's en was dus gewend aan Orca en het werken op Lan-only.
Ik hoef mijn printers niet online, een PC staat er naast.

Enige wat ik miste was het checken op afstand. Bij de Voron deed ik dat met MobileRaker en dit kan ik nu ook doen met Bambuddy voor de Bambu's.

Gewoon prettig offline. Ik heb nooit begrepen waarom mijn print eerst naar China gestuurd moest worden om vervolgens op de printer naast me uit te komen, op 2m afstand van mn pc. Nu gaat ie gewoon direct van mn pc naar mn printer, zonder tussenkomst van iets.

In deze setup is Bambuddy gewoon heel erg handig om op afstand even iets te checken, dus dank voor de tip, een tijdje terug.
Verkeer gaat niet naar china. Gaat naar het dc in frankrijk. Dst het daarna nog china gaat weet ik niet.

Renegade666 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:44:
[...]
De app (als je de Handy app bedoelt) kan ik niet gebruiken in LAN/DEV mode. En op de site kan ik een review intypen en een foto toevoegen, maar geen sterren geven. Ik zie dat gewoon niet. En ik ben wel een beetje kippig, maar zó kippig nu ook weer niet :+

Voor zover ik weet zit dat alleen in de Handy app en moet je ook daadwerkelijk ermee geprint hebben (via de cloud, anders weet de Handy app het niet). Dus ja, ik print niet via de cloud, dus kan ik niet beoordelen. Ook niet als de print niet gelukt is. Tenminste, dan kun je nooit 5 sterren geven. En ik had een keer een lullig akkefietje dat ie het filament niet terug kon trekken, maar de print wel geslaagd was. Telt als een failure en ik kon toen geen 5 sterren geven.

Renegade666 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:16:
Verkeer gaat niet naar china. Gaat naar het dc in frankrijk. Dst het daarna nog china gaat weet ik niet.
Wat denk je zelf?

• rinkel
Renegade666 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:16:
[...]

In iedergeval een stuk verder dan de 2 meter die het nu aflegt. :P

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:14

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

mphilipp schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:36:
[...]

De app (als je de Handy app bedoelt) kan ik niet gebruiken in LAN/DEV mode. En op de site kan ik een review intypen en een foto toevoegen, maar geen sterren geven. Ik zie dat gewoon niet. En ik ben wel een beetje kippig, maar zó kippig nu ook weer niet :+

Voor zover ik weet zit dat alleen in de Handy app en moet je ook daadwerkelijk ermee geprint hebben (via de cloud, anders weet de Handy app het niet). Dus ja, ik print niet via de cloud, dus kan ik niet beoordelen. Ook niet als de print niet gelukt is. Tenminste, dan kun je nooit 5 sterren geven. En ik had een keer een lullig akkefietje dat ie het filament niet terug kon trekken, maar de print wel geslaagd was. Telt als een failure en ik kon toen geen 5 sterren geven.
Via de modelpagina kun je alleen een 'comment' ingeven. Op de normale site moet je rechts je messages openen, dan 'models' en dan kun je doorklikken naar Print Profile ratings. Daar kies je het model wat je nog niet gerate hebt, en dan kun je sterren én een comment ingeven.

Coding in the cold; <brrrrr />

Belindo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 07:28:
[...]
Via de modelpagina kun je alleen een 'comment' ingeven. Op de normale site moet je rechts je messages openen, dan 'models' en dan kun je doorklikken naar Print Profile ratings. Daar kies je het model wat je nog niet gerate hebt, en dan kun je sterren én een comment ingeven.
Nou je het zegt...die komt mij bekend voor. Beetje omslachtig, maar goed. Bedankt voor de reminder!

• rinkel
mphilipp schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:49:
[...]

Nou je het zegt...die komt mij bekend voor. Beetje omslachtig, maar goed. Bedankt voor de reminder!
Super omslachtig.
Volgens mij is de rating ook niet voor het model, maar voor het printprofiel.
rinkel schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:34:
[...]
Super omslachtig.
Volgens mij is de rating ook niet voor het model, maar voor het printprofiel.
Klopt, voor het profiel, maar indirect ook voor het model.

• skank
joosie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:19:
[...]

Vraag 1, kan altijd, maar ze hebben eerder beloofd het niet te doen. "Developer Mode (Optional): For advanced users of the X1, P1, A1, and A1 Mini who prefer full control over their network security, an option will be available to leave the MQTT channel, live stream, and FTP open."

Vraag 2: Zeker, je kunt zelfs rechten geven wat gebruikers wel en niet kunnen doen.

Zelf gebruik ik vooral de Queue-functie: je stuurt printbestanden naar een virtuele printer die ze in een wachtrij zet. Bambu Studio denkt gewoon dat het met de printer zelf praat, dus kleuren en filament kiezen werkt precies zoals je gewend bent.

Het enige wat ik écht mis is Bambu Handy, maar dat ligt niet aan Bambuddy, dat komt door de LAN only instelling.

P.S. je kunt zelfs een docker container draaien om (MakerWorld-)projecten te slicen binnen Bambuddy, zodat je geen werkplek meer nodig hebt. Werkt helaas niet op ARM, dus mijn Raspberry Pi vist achter het net.
Draaien jullie dit ook op HA OS , of sommige?

Ik zie de addon: https://github.com/naked-head/homeassistant-addons
En de integratie https://github.com/Spegeli/hacs_bambuddy

Voor het slicen zodat ik bambu studio kan gebruiken zal niet gaan op een raspberry pi zeker? Mijn HA staat namelijk op een pi met ssd
skank schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:08:
Draaien jullie dit ook op HA OS , of sommige?
Ik wist niet dat het kon, maar nee. Ook niet van plan.
Voor het slicen zodat ik bambu studio kan gebruiken zal niet gaan op een raspberry pi zeker? Mijn HA staat namelijk op een pi met ssd
Je kunt op de site van Bambuddy kijken naar de systeemeisen. Volgens mij een Pi5 met voldoende geheugen.

• rinkel
mphilipp schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:56:
[...]

Ik wist niet dat het kon, maar nee. Ook niet van plan.

[...]

Je kunt op de site van Bambuddy kijken naar de systeemeisen. Volgens mij een Pi5 met voldoende geheugen.
Ik heb het draaien op een Qnap NAS, draait super. Ik heb niet het idee dat het veel resources gebruikt.

• joosie
mphilipp schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:56:

Helaas niet, ik heb ook een Pi5, maar ze hebben nog geen ARM versie.

https://wiki.bambuddy.cool/features/slicer-api/#when-to-use-it

• skank
joosie schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:07:
[...]

Helaas niet, ik heb ook een Pi5, maar ze hebben nog geen ARM versie.

https://wiki.bambuddy.cool/features/slicer-api/#when-to-use-it
Hoe werkt het dan? Dan moet ik een slicer openen op mijn pc en doorsturen naar buddy?

• joosie
skank schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:13:
[...]

Hoe werkt het dan? Dan moet ik een slicer openen op mijn pc en doorsturen naar buddy?
Dat kan inderdaad. Of deze addon (of de hele bambuddy) op een x64 machine draaien.

• joosie
.

[ Voor 78% gewijzigd door joosie op 11-07-2026 18:47 ]

• Rubman

Rubman

En toen hing je even 20 minuten met je harses in de 3D printer.
Nozzle wilde maar niet lekker eerste laag neerleggen en het lag niet aan de plaat of Z-Offset

Zat de main hotend van mijn X2D gewoon vast met toch wat ik denk verbrandde filament, met een beetje beleid en wat opwarmen toch de hotend eraf gekregen en maar even schoongemaakt. Meteen een cold pull gedaan want ja ik was nu toch bezig.
Blijft dat ding zeuren dat de externe filament van de main nozzle eerst eruit moet, echter zit die niet in de main maar de aux. de main wordt enkel gevoed met de AMS.

Al met al, toolhead zowat helemaal uit elkaar om na te lopen, alle PTFE en andere zaken weer schoon en hij lijkt gelukkig weer te printen.

Had niet verwacht dat ik hem nu al zoveel uit elkaar moest halen, dat was ik met de Ender wel gewend, maarja kom je ook ff wat makkelijker bij alles.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:35
Ik vraag mij toch af of de X2D geen overhaaste release is geweest - hoor best regelmatig over kleine issues als deze, software die net niet lekker werkt, slicer beperkingen, enz..

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Noxious schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:13:
Ik vraag mij toch af of de X2D geen overhaaste release is geweest - hoor best regelmatig over kleine issues als deze, software die net niet lekker werkt, slicer beperkingen, enz..
Hebben we eigenlijk met de meeste nieuwe printers de afgelopen tijd gezien van Bambu toch? De H2D was aan het begin ook wat gevoeliger/had wat meer kleine issues aan het begin. Zou niet zo moeten zijn maar lijkt niet echt iets 'nieuws' te zijn. Assemblage issues had ik zelf met een A1 (gekocht ergens in oktober 2024 oid) ook, lag een losse schroef IN de connector van de bedheater.

Vind, buiten de shit acties van Bambu mbt. bambuslicer & externe toegang eigenlijk het negeren van de A1 voedingsissues een veel belangrijkere issue. Qua ease of use is het ding natuurlijk een stuk complexer dan bijvoorbeeld een A1 wat extruder issues (of een Nozzle clog) gelijk een flink stuk meer werk maakt dan op bijvoorbeeld een A1. De misser vind ik wat dat betreft eigenlijk vooral hoe vanalles en nogwat een losse module achterop is. Het stoort mij niet zo heel erg (wist het ook van te voren) maar het is right out of the box al een beetje een rommelig geheel met de externe buffer & het externe airfilter. De trackswitch (top ding overigens) en TPU feed module maken het nog een stuk erger gezien die niet eens vlak op de achterkant zitten.

[ Voor 50% gewijzigd door GoldenSample op 13-07-2026 14:24 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• rinkel
Rubman schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:43:
En toen hing je even 20 minuten met je harses in de 3D printer.
Nozzle wilde maar niet lekker eerste laag neerleggen en het lag niet aan de plaat of Z-Offset

Zat de main hotend van mijn X2D gewoon vast met toch wat ik denk verbrandde filament, met een beetje beleid en wat opwarmen toch de hotend eraf gekregen en maar even schoongemaakt. Meteen een cold pull gedaan want ja ik was nu toch bezig.
Blijft dat ding zeuren dat de externe filament van de main nozzle eerst eruit moet, echter zit die niet in de main maar de aux. de main wordt enkel gevoed met de AMS.

Al met al, toolhead zowat helemaal uit elkaar om na te lopen, alle PTFE en andere zaken weer schoon en hij lijkt gelukkig weer te printen.

Had niet verwacht dat ik hem nu al zoveel uit elkaar moest halen, dat was ik met de Ender wel gewend, maarja kom je ook ff wat makkelijker bij alles.
Ik heb zowel de X2D als de H2D.
Bij beide heb ik wel eens een vastgelopen extruder gehad, maar man-o-man wat zit die extruder van de X2D onhandig in elkaar. Om bij de gears te komen moet het halve ding uit elkaar, dat is bij de H2D veel handiger gedaan (en bij de P1S nog veel handiger)

Ik heb het al vaker gezegd, de X2D is eigenlijk een P2D. Komt niet in de buurt van de bouwkwaliteit van de H serie (blijf ik jammer vinden)
De airflow op de H2D is ook beter, de kamer blijft koeler met deze zomer temperaturen.

Toch print de X2D wel prima.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

rinkel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Ik heb zowel de X2D als de H2D.
Bij beide heb ik wel eens een vastgelopen extruder gehad, maar man-o-man wat zit die extruder van de X2D onhandig in elkaar. Om bij de gears te komen moet het halve ding uit elkaar, dat is bij de H2D veel handiger gedaan (en bij de P1S nog veel handiger)

Ik heb het al vaker gezegd, de X2D is eigenlijk een P2D. Komt niet in de buurt van de bouwkwaliteit van de H serie (blijf ik jammer vinden)
De airflow op de H2D is ook beter, de kamer blijft koeler met deze zomer temperaturen.

Toch print de X2D wel prima.
Was me niet bewust van de eenvoudigere extruder assemblage van de H2D. Wel een misser dan gezien de X2D er überhaupt maar 1 in de printhead heeft en eigenlijk bijna alles wat dieper in de printhead zit toch ff flink schroeven is. Maintainability is wat dat betreft echt wel een minpunt.

Qua ventilatie vind ik vooral de zeer gebrekkige controle over de auxfan(s) in de X2D gewoon ruk Links/de heater side laat zich prima aanpassen, rechts gaat grotendeels zijn eigen gang. Print PLA en PETG daarom dan ook gewoon zonder glas & met de deur open terwijl ik deflectors heb op de aux/heater fans.

• Rubman

Rubman

@rinkel

Hij print geweldig, en ja het is geen H2D, maar dat is imho ook wel echt een andere categorie nog. Ik denk ook dat ze de hele P serie er uit gooien en gewoon A X en H houden. Dan is de X2D wel een opvolger van zowel de X1C als de P2S.
Maarja wie zal het zeggen.
Hij print weer en nog lekker strak ook. Ben wel enorm fan van de dubbele nozzle, want PLA en PETG als intermediate is echt goud qua supports verwijderen en ook zaken als even een snelle tweekleurige print (zoals ik nu een Dominion doosje met tekst aan het printen ben is gewoon erg fijn met significant minder waste.
Buiten dit om heeft hij de afgelopen 3 weken veel geprint en was dit een issue die mede door mijzelf kwam vermoed is gezien ik nogal wat aan het wisselen was met filamenten en er gewoon een beetje maffe storing uit voort kwam.

Weet in ieder geval weer beter hoe en wat alles zit ;)

• rinkel
GoldenSample schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:38:
[...]

Was me niet bewust van de eenvoudigere extruder assemblage van de H2D. Wel een misser dan gezien de X2D er überhaupt maar 1 in de printhead heeft en eigenlijk bijna alles wat dieper in de printhead zit toch ff flink schroeven is. Maintainability is wat dat betreft echt wel een minpunt.

Qua ventilatie vind ik vooral de zeer gebrekkige controle over de auxfan(s) in de X2D gewoon ruk Links/de heater side laat zich prima aanpassen, rechts gaat grotendeels zijn eigen gang. Print PLA en PETG daarom dan ook gewoon zonder glas & met de deur open terwijl ik deflectors heb op de aux/heater fans.
Het gekke is ook nog dat de H2D extruder veel complexer is dan de X2D, maar onderhoud is eenvoudiger.

Onderhoud is namelijk iets dat regelmatig moet gebeuren, ook vastgelopen filament in de extruder zou eenvoudig verholpen moeten worden.
Bij de P1S: 5 schroeven (2 nozzle, 3 extruder) los en je had de volledige extruder in de hand.

Over die AUX fan, die lijkt idd zn eigen gang te gaan, maar die is volgens mij wel te beinvloeden, namelijk bij filament heb je de waarde: softening temperature. De printer kijkt volgens mij naar die temperatuur en als de kamer te dicht bij die waarde komt gaan de blowers aan.
Dus als je die temperatuur op 100 graden zet, blijven de aux fans uit (of iig de instelling die je hebt gekozen)

Ik kreeg heatcreep, waardoor ik dus de extruder uit elkaar moest halen (vandaar dat ik weet hoeveel werk het is)
Maar ik was zoveel tegelijk aan t testen toen ik de X2D net had (en me dus stoorde aan de aux fans), dus het zou zomaar iets anders kunnen zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door rinkel op 13-07-2026 14:51 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

rinkel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:43:
[...]

Vind ik ook, onderhoud is namelijk iets dat regelmatig moet gebeuren, ook vastgelopen filament in de extruder zou eenvoudig verholpen moeten worden.
Bij de P1S: 5 schroeven (2 nozzle, 3 extruder) los en je had de volledige extruder in de hand.

Over die AUX fan, die lijkt idd zn eigen gang te gaan, maar die is volgens mij wel te beinvloeden, namelijk bij filament heb je de waarde: softening temperature. De printer kijkt volgens mij naar die temperatuur en als de kamer te dicht bij die waarde komt gaan de blowers aan.
Dus als je die temperatuur op 100 graden zet, blijven de aux fans uit.
Ja klopt ja, zit daar alleen niet op te wachten/verwacht onder de advanced mode dat gewoon te kunnen sturen. Geen zin om workarounds in m'n profiel te zetten, daarom gewoon lekker de boel open & een deflector er op.
Rubman schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:39:
@rinkel

Hij print geweldig, en ja het is geen H2D, maar dat is imho ook wel echt een andere categorie nog. Ik denk ook dat ze de hele P serie er uit gooien en gewoon A X en H houden. Dan is de X2D wel een opvolger van zowel de X1C als de P2S.
Maarja wie zal het zeggen.
Hij print weer en nog lekker strak ook. Ben wel enorm fan van de dubbele nozzle, want PLA en PETG als intermediate is echt goud qua supports verwijderen en ook zaken als even een snelle tweekleurige print (zoals ik nu een Dominion doosje met tekst aan het printen ben is gewoon erg fijn met significant minder waste.
Buiten dit om heeft hij de afgelopen 3 weken veel geprint en was dit een issue die mede door mijzelf kwam vermoed is gezien ik nogal wat aan het wisselen was met filamenten en er gewoon een beetje maffe storing uit voort kwam.

Weet in ieder geval weer beter hoe en wat alles zit ;)
Interface layer was voor my idd de hoofd reden (+ de meerprijs tov. een P2S maakt het natuurlijk een no-brainer), ook de heated chamber is nice als ik tzt een keer Nylon ga proberen. Die bowden extruder doet het ook prima voor PLA/PETG zeker voor mijn gebruik. De multi-color prints die ik doe is vaak toch waar er maar een klein deel in een andere kleur is of de andere kleur een nice to have is. Alleen dus een beetje jammer dat alsnog de toolhead complexer ipv simpeler is..

• rinkel
GoldenSample schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:51:
[...]

Ja klopt ja, zit daar alleen niet op te wachten/verwacht onder de advanced mode dat gewoon te kunnen sturen. Geen zin om workarounds in m'n profiel te zetten, daarom gewoon lekker de boel open & een deflector er op.

[...]

Interface layer was voor my idd de hoofd reden (+ de meerprijs tov. een P2S maakt het natuurlijk een no-brainer), ook de heated chamber is nice als ik tzt een keer Nylon ga proberen. Die bowden extruder doet het ook prima voor PLA/PETG zeker voor mijn gebruik. De multi-color prints die ik doe is vaak toch waar er maar een klein deel in een andere kleur is of de andere kleur een nice to have is. Alleen dus een beetje jammer dat alsnog de toolhead complexer ipv simpeler is..
Ik had de H2D eerder dan de X2D en het feit dat je interface layers met ander filament kunt printen is echt heel fijn.
P2S heeft gezien het prijsverschil geen bestaansrecht meer IMO, alleen al vanwege de belts is het een no-brainer imho.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Iemand hier de me wat opweg kan helpen wat voor connector er eigenlijk aan die Bambu X2D Filament buffer zit? Gaat dan om de witte electrische connector (LET OP, DOWNLOAD de webp afbeelding). Zichtbaar in Stap2.

Gaat vooral om het type, pinnen tellen gaat me uiteraard wel lukken.

Wil kijken of ik hem verlengen kan zodat ik deze boven de printer kan installeren en zo het pad naar de AMS-en kan verkorten.

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 13-07-2026 21:25 ]

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Gisteren moest ik eventjes wat printen in PETG. Voordat ik ging printen heb ik het vocht even terug gebracht in mijn AMS2PRO tot 17%.

Bij het inladen van de kleur PETG had ik tot driemaal toe dat hij het filament inneemt... Daarna kijkt hoeveel op de rol zit (denk ik). Daarna gaat hij het weer terug oprollen op de rol. Dat hij het filament te veel terugstoot waarbij het uiteinde van het filament compleet uit de "houder" gaat (dat ronde gaatje). Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Gebeurd dit vaker?

Pagina: 1 ... 144 145 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.