• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:05
Het is natuurlijk ook wel heel erg subjectief. Iedereen die ooit een stock driver Ender 3 heeft gehad zal een P2S vast heel stil vinden; maar iemand die nooit een 3D printer heeft gehad mist dat referentiekader. :P

Edit: Oh en de ondergrond enzo heeft een enorme impact. En het laat de tafel waar 'ie op staat wel schudden, dus meubelpootviltjes tussen de tafel en de muur bijv, enz..

[ Voor 28% gewijzigd door Noxious op 07-06-2026 11:15 ]


  • Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47
De X2D heeft een aantal stappen die echt veel lawaai maken zoals de resonantietest. Op en af spoelen van de AMS is ook luidruchtig. Een dan heb je de normale werking voor het printen wat ook best wel flink geluid kwam maken.

De printer beweegt zoveel dat ik het werkblad gisteren vast heb gezet aan de muur :P

  • Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:24
aDutchCow schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 00:11:
Ik heb nu een probleem bij mijn X2D, weet iemand hoe dit verschijnsel heet zodat ik het kan oplossen? Ik heb echt geen idee met welke settings ik moet beginnen. En dan heb ik het over het gebeuren linksboven en rechtsonder in de hoeken :([Afbeelding: Foto]
Ik heb hetzelfde probleem, en ik weet ook niet hoe het heet... De vraag van aDutchCow werd ondergesneeuwd door een andere discussie en is volgens mij niet beantwoord.

Dus: weet iemand hoe dit probleem heet, en wat je er aan kunt doen? :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39


  • JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:28
Xcalibur schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, en ik weet ook niet hoe het heet... De vraag van aDutchCow werd ondergesneeuwd door een andere discussie en is volgens mij niet beantwoord.

Dus: weet iemand hoe dit probleem heet, en wat je er aan kunt doen? :)
Ik zou eens beginnen met een brim toevoegen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G


  • Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:12
Vermoed dat je hoeken loskomen en dan is een brim toevoegen de eerste stap. Daarnaast zorgen dat je filament goed droog is (ik merk hier dat filament echt wel stuk minder presteert nu we een goede twee week de airco hebben aangehad).

En zorgen dat je plate goed schoon is.

Eventueel daarnaast kun je kijken om de ventilator de eerst 5 lagen uit te zetten oid.

  • Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47
JustRob schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:46:
[...]

Ik zou eens beginnen met een brim toevoegen.
Ik zou beginnen met het probleem benoemen want de foto is vaag.

Gaat het om de niet nette afwerking van de toplaag?

Die had ik laatst ineens na gebruik van een ander hotend. Heb alles teruggeplaatst en de printer opnieuw gecalibreerd.

Lijkt alsof er net te weinig filament aangebracht wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 07-06-2026 13:52 ]


  • Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47
Jan-man schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:00:
Vermoed dat je hoeken loskomen en dan is een brim toevoegen de eerste stap. Daarnaast zorgen dat je filament goed droog is (ik merk hier dat filament echt wel stuk minder presteert nu we een goede twee week de airco hebben aangehad)
Een airco ontvochtigt juist.

  • Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:24
Rukapul schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:50:
[...]

Ik zou beginnen met het probleem benoemen want de foto is vaag.

Gaat het om de niet nette afwerking van de toplaag?
Was niet mijn foto, heb op het moment geen print van mezelf bij de hand.
Maar het gaat (mij) dus om de toplaag inderdaad, daar komt een soort ruw oppervlak op sommige plekken.

Op de originele foto was dat hier te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjxqMbwU6bPspHwGv1SacZ2LB0M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KccoA5V7gjSNvb9oRlKah3Lp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9fkkS0Ez_1XhYE32sejIKw5vis=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VujsAsEOGp9W3PHFQXZ5aQo2.png?f=fotoalbum_tile
Dit gebeurt dus niet over het hele oppervlak, maar alleen op sommige stukken.
Naar mijn idee vaak in de hoeken, maar dat kan toeval zijn.

Is dat een kalibratieprobleem? Heeft dit een naam?

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39


  • Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:28
Xcalibur schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Was niet mijn foto, heb op het moment geen print van mezelf bij de hand.
Maar het gaat (mij) dus om de toplaag inderdaad, daar komt een soort ruw oppervlak op sommige plekken.

Op de originele foto was dat hier te zien:
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit gebeurt dus niet over het hele oppervlak, maar alleen op sommige stukken.
Naar mijn idee vaak in de hoeken, maar dat kan toeval zijn.

Is dat een kalibratieprobleem? Heeft dit een naam?
Dit lijkt wel op warping en is op te lossen met een super simpel tooltje voor de p2s;
https://makerworld.com/en...2d-auxiliary-fan-diffuser
Wat dit betekend (al doende leert men…) is dat door de fan(s( de plate in de hoeken teveel afkoelt waardoor je dit ziet in je prints.
Bij mij heeft deze (zeker) geholpen…

http://specs.tweak.to/5253


  • JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:28
Rukapul schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:50:
[...]

Ik zou beginnen met het probleem benoemen want de foto is vaag.

Gaat het om de niet nette afwerking van de toplaag?

Die had ik laatst ineens na gebruik van een ander hotend. Heb alles teruggeplaatst en de printer opnieuw gecalibreerd.

Lijkt alsof er net te weinig filament aangebracht wordt.
Het lijkt alsof de hoeken loskomen, want het is niet in 1 specifieke hoek, dus koeling lijkt onwaarschijnlijk. En als de hoeken loskomen en omhoog komen krijg je ook deze ruwe afwerking. Als het een kalibratie issue is, zou je het over het hele top oppervlak verwachten namelijk, niet specifiek in de hoeken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G


  • Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:24
Ok, thanks, zal eens wat dingen gaan proberen 🙂

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39


  • rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:38
Xcalibur schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Was niet mijn foto, heb op het moment geen print van mezelf bij de hand.
Maar het gaat (mij) dus om de toplaag inderdaad, daar komt een soort ruw oppervlak op sommige plekken.

Op de originele foto was dat hier te zien:
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit gebeurt dus niet over het hele oppervlak, maar alleen op sommige stukken.
Naar mijn idee vaak in de hoeken, maar dat kan toeval zijn.

Is dat een kalibratieprobleem? Heeft dit een naam?
Als je nozzle te dicht op het bed staat, krijg je van die golven. Daar lijkt dit ook een beetje op (van links boven naar rechts beneden diagonaal, dus tegen de printrichting in). Het lijkt er dus op dat de print in de hoeken is losgelaten van het bed en nu te dicht tegen de nozzle zit. (warping)

  • Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:04
Op een A1, kun je eig gewoon een 2de tube aansluiten voor rap te wisselen eens de rol op is? Als in manueel unloaden en loaden van het PLA.

  • makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:18
MikeOO schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:01:
[...]

Hij doet inderdaad automatisch een bed-level. Alleen kan de afwijking te groot zijn/worden en dat wordt niet gecompenseerd. Zelf pas geleden ook voor het eerst op de XC1 uitgevoerd die het jaren prima deed maar uiteindelijk bij een bepaalde hoek niet meer goed print. Check uitgevoerd en bed weer level gemaakt en probleem was weer opgelost.

Er zitten niet voor niets stel schroeven. Door verschillende oorzaken kan het nodig zijn om het gaan controleren als al het andere niet werkt. 8)


Je kunt ook via makersworld een first layer test proberen. Voordeel is dat direct ziet of hij op het gehele bed goed print en weer je of je inderdaad moet gaan afstellen en hij maak je printplaat goed schoon.
Na een weekendje weg de PEI plaat met warm water en de ruwe kant van schuursponsje schoongemaakt, voelt wel meteen minder "glad" dan ervoor.

Eerste eigen printje ging meteen mis, hij "gooide" de lijnen er op ipv er echt op de printen.

Ik heb net de first layer test print gedaan en dit is het resultaat
hij begon rechtsonderin en legde daar eerst een extra sliert neer lijkt het wel, dat zie je als je inzoomt en vanaf midden onderin naar rechts onderin kijkt.

Ook aan de rechterkant halverwege is hij niet helemaal netjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qUtzbseIaN2uexQrLF30SyrcLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LewCMReA8D71maTqLdZ1uMOO.jpg?f=fotoalbum_large

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!


  • makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:18
Deze zojuist uitgevoerd met printpapier, moest inderdaad iets stellen.
Ben nog even met iets ruws over de PEI plate gegaan erna.

Benchy laten printen en die blijft nu wel staan.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!


  • aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 09:29
Xcalibur schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:47:
Ok, thanks, zal eens wat dingen gaan proberen 🙂
Om hier even op terug te komen, ik heb de volgende zaken geprobeerd en deze werkten allemaal niet of amper:
  • Inderdaad die diffusers geprint. Echter, ik heb met Claude ook het een en het ander proberen te fixen en die gaf juist aan dat het niet snel genoeg gekoeld werd.
  • Nozzle offset op -0.05 mm gezet in settings op mijn X2D
  • Filament 8 keer gekalibreerd.
  • Plate meerdere keren gewassen met een spons en afwasmiddel.
  • Spray gebruikt op de plate
  • Brims
  • Plate eraf gehaald en het bed zelf losgedraaid en daarna weer vast gedraaid.
  • Riser geprint om de glasplaat een deel open te zetten tijdens het printen voor extra koeling
Vervolgens print ik andere dingen met PETG, ABS en regulier PLA; nergens last van. Dus ik hoop op een one off.

Andere probleem waar ik nu mee zit is under extrusion maar gezien de reacties op Reddit op mijn thread, ben ik niet de enige met mijn X2D.

Wat een avontuur :P

Als het regent in mei, dan is april voorbij


  • makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:18
makooy schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:22:
[...]


Deze zojuist uitgevoerd met printpapier, moest inderdaad iets stellen.
Ben nog even met iets ruws over de PEI plate gegaan erna.

Benchy laten printen en die blijft nu wel staan.
net wat kleine printjes gedaan (2 kleine modelletjes op 1 plaat), niks aan de hand. ik verhoog het aantal naar 8 en gaat mis. nu met 2 ook weer mis.

Snap er echt helemaal geen bal meer van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biAOWnl8D94MQo3J_SJbsXBDTLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KG8AUPHJjYcfVf3wDGusKxAj.png?f=fotoalbum_large

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!


  • Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:55
makooy schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:14:
[...]


net wat kleine printjes gedaan (2 kleine modelletjes op 1 plaat), niks aan de hand. ik verhoog het aantal naar 8 en gaat mis. nu met 2 ook weer mis.

Snap er echt helemaal geen bal meer van.
[Afbeelding]
Al eens Nozzle uitgebreid gereinigd en cold pull gedaan? Je lijkt ook kleine blob te hebben op laatste foto. Als er residue in je nozzle zit, krijg je sneller een blob en die tikt dan tegen je object aan.

i.c.m. met manual Flow Rate Calibration en Flow dynamics calibration deed dat paar maanden gelezen voor mij de truc met soortgelijke klachten.

Air diffusor al geprint?

  • makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:18
Axel schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:18:
[...]

Al eens Nozzle uitgebreid gereinigd en cold pull gedaan? Je lijkt ook kleine blob te hebben op laatste foto. Als er residue in je nozzle zit, krijg je sneller een blob en die tikt dan tegen je object aan.

i.c.m. met manual Flow Rate Calibration en Flow dynamics calibration deed dat paar maanden gelezen voor mij de truc met soortgelijke klachten.

Air diffusor al geprint?
Heb je linkje naar de Air Diffusor die je gebruikt?

Heb net een Nozzle Cold Pull gedaan via de P2S zelf, 1ste keer zat er nog wat kleur aan van vorig filament dus nog een keer gedaan. 2de keer was wel volledig schoon

[ Voor 13% gewijzigd door makooy op 08-06-2026 19:42 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!


  • Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:55
makooy schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:20:
[...]


Heb je linkje naar de Air Diffusor die je gebruikt?

Heb net een Nozzle Cold Pull gedaan via de P2S zelf, 1ste keer zat er nog wat kleur aan van vorig filament dus nog een keer gedaan. 2de keer was wel volledig schoon
Deze

  • IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:26
makooy schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:14:
[...]


net wat kleine printjes gedaan (2 kleine modelletjes op 1 plaat), niks aan de hand. ik verhoog het aantal naar 8 en gaat mis. nu met 2 ook weer mis.

Snap er echt helemaal geen bal meer van.
[Afbeelding]
Als ik het goed gelezen heb, heb je de plaat schoongemaakt met water en een spons. Heb je water+afwasmiddel en een afwasborstel geprobeerd?

  • Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:24
aDutchCow schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:39:
[...]

Om hier even op terug te komen, ik heb de volgende zaken geprobeerd en deze werkten allemaal niet of amper:
  • Inderdaad die diffusers geprint. Echter, ik heb met Claude ook het een en het ander proberen te fixen en die gaf juist aan dat het niet snel genoeg gekoeld werd.
  • Nozzle offset op -0.05 mm gezet in settings op mijn X2D
  • Filament 8 keer gekalibreerd.
  • Plate meerdere keren gewassen met een spons en afwasmiddel.
  • Spray gebruikt op de plate
  • Brims
  • Plate eraf gehaald en het bed zelf losgedraaid en daarna weer vast gedraaid.
  • Riser geprint om de glasplaat een deel open te zetten tijdens het printen voor extra koeling
Vervolgens print ik andere dingen met PETG, ABS en regulier PLA; nergens last van. Dus ik hoop op een one off.

Andere probleem waar ik nu mee zit is under extrusion maar gezien de reacties op Reddit op mijn thread, ben ik niet de enige met mijn X2D.

Wat een avontuur :P
Ik heb alle calibratie doorlopen, inclusief de testprints.
Het resultaat is nu beter, maar nog niet goed (zoals eerder).

Zal hem ook eens met ander filament proberen, just in case.

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39


  • KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-06 23:30
Wie kan mij advies geven wat ik moet kopen?

Ik heb 1,5 jaar geleden 3x een P1S gehad met AMS systemen. Deze heb ik toen van de hand gedaan door ruimte gebrek. Maar inmiddels verhuisd en weer plek voor een 1 printer.

Wat ik print vooral:

Eigenlijk alleen in zwart of wit PLA / PETG

Ik vond zelf de AMS handig met laden van filament maar weet niet zo goed of dat nou echt nodig is. Ik zal ook prima rollen van 3 kilo kunnen gebruiken.

Welke printer?

Ik vind een open printer niet zo mooi dus zal toch de dichte versie worden.

Ik twijfel erg tussen de P2S of X2D of zal ik voor de P1S gaan?

Wat zouden jullie doen en waarom?

Alvast bedankt

  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

Heb nu ongeveer een jaartje een A1 (met ams) in bezit. Eigenlijk print ik alleen maar in PLA. Echter wil ik ook wel eens iets in PETG gaan printen. Echter hiervoor wordt aangeraden de rollen te drogen. Welke drogers raden jullie hiervoor aan?

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:38
Oxigeon schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:38:
Heb nu ongeveer een jaartje een A1 (met ams) in bezit. Eigenlijk print ik alleen maar in PLA. Echter wil ik ook wel eens iets in PETG gaan printen. Echter hiervoor wordt aangeraden de rollen te drogen. Welke drogers raden jullie hiervoor aan?
Je kan een AMS2 overwegen, die kan goed drogen, en je hebt er meteen een AMS bij. Wel wat prijzig uiteraard.

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of een sunlu s2. Kun je direct uit printen. Heb ik ook vooral voor TPU, naast mijn AMS2. Waar geen TPU in kan ;)

  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

rinkel schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:40:
[...]

Je kan een AMS2 overwegen, die kan goed drogen, en je hebt er meteen een AMS bij. Wel wat prijzig uiteraard.
Die optie had ik ook al bekeken maar vind ik iets te gortig qua prijs.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

MikeyMan schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:47:
Of een sunlu s2. Kun je direct uit printen. Heb ik ook vooral voor TPU, naast mijn AMS2. Waar geen TPU in kan ;)
Kijk. dit ziet er leuk uit. Hoe lang van tevoren moet je ze ongeveer een rol PETG in die droger gooien?

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oxigeon schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:04:
[...]

Kijk. dit ziet er leuk uit. Hoe lang van tevoren moet je ze ongeveer een rol PETG in die droger gooien?
Heb nog niet enorm veel geprint. Maar de eerste keer een uurtje of vier aangehouden. Mijn logica is dat de buitenste laag het hardst droogt, en dat een lange duur vooral de diepere lagen droogt.

  • CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
@Oxigeon
8 uur drogen, korter kan voor een niet zo'n grote print. Maar als je hem droogt en daarna luchtdicht bewaard met voldoende silica dan gaat het sowieso wel enkele weken, tot maanden mee.

Al eens naar de AMS HT gekeken? voor ~130 euro wat minder gortig dan een full size AMS. Maar toch het voordeel van hem lekker lui als ams te kunnen gebruiken, gewoon een splittertje tussen je normale ams en printer gooien. En hij kan tot 85 graden, die sunlu maar tot een graad of 70. Al heb je dat voor PETG niet nodig :P (heeft ook een tpu gat trouwens)

  • vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:47
Oxigeon schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:38:
Echter wil ik ook wel eens iets in PETG gaan printen. Echter hiervoor wordt aangeraden de rollen te drogen. Welke drogers raden jullie hiervoor aan?
Ik zou eerst gewoon gaan printen, iets aanschaffen kan altijd nog.
PETG heb ik zelf nog niet gedroogd en daar ook de noodzaak nog niet voor gevonden.

Voor TPU heb ik een Sovol SH02 gekocht, kunnen 2 rollen in en je kan direct uit de droger printen. Met 65,- nog betaalbaar ook :P

  • wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:49
Oxigeon schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:04:
[...]

Kijk. dit ziet er leuk uit. Hoe lang van tevoren moet je ze ongeveer een rol PETG in die droger gooien?
Volgens de beschrijving van Sunlu S2 moet PETG 45-50°C 3-6 uur .

  • Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:18
Middenweg tussen S2 en AMS is misschien een Creality SpacePi X4 Filament Dryer

  • Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:04

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KevinSetz schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:50:
Wie kan mij advies geven wat ik moet kopen?

Ik heb 1,5 jaar geleden 3x een P1S gehad met AMS systemen. Deze heb ik toen van de hand gedaan door ruimte gebrek. Maar inmiddels verhuisd en weer plek voor een 1 printer.

Wat ik print vooral:

Eigenlijk alleen in zwart of wit PLA / PETG

Ik vond zelf de AMS handig met laden van filament maar weet niet zo goed of dat nou echt nodig is. Ik zal ook prima rollen van 3 kilo kunnen gebruiken.

Welke printer?

Ik vind een open printer niet zo mooi dus zal toch de dichte versie worden.

Ik twijfel erg tussen de P2S of X2D of zal ik voor de P1S gaan?

Wat zouden jullie doen en waarom?

Alvast bedankt
Ik heb de P1S al een tijd staan, van ver voor de komst van de P2S dus denk je iets te missen want het prijsverschil is nogal fors.

ik snap zeker dat je een dichte printer prefereert, dat vind ik ook fijn omdat ik niet zeker wist of ik de printer in een kast kwijt kon en wilde.

Maar kijk wel even naar het printvolume van de A2L, die is wel een stukje groter en als je alleen PLA zou gaan printen is een behuizing niet nodig mits je hem kwijt kan in een kast als je er niet tegen aan wilt kijken.
Ik merk dat zelfs het forse volume van de P1S toch nog krap kan zijn.

Nou ligt dat ook aan mij want ik ben een beetje de typische Bambu klant die "click-and-print" wil, ik doe niks met ontwerp-software en ga dus ook geen printjes opdelen etc.

Die P1S is wel erg mooi geprijsd nu hoor, dat zijn een hoop rollen filament.

Maar goed.....als jij wel ontwerp en veel gaat printen dan ben je misschien beter uit met een nieuwere generatie printers. Dat kan ik verder moeilijk inschatten.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison


  • JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:28
Oxigeon schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:38:
Heb nu ongeveer een jaartje een A1 (met ams) in bezit. Eigenlijk print ik alleen maar in PLA. Echter wil ik ook wel eens iets in PETG gaan printen. Echter hiervoor wordt aangeraden de rollen te drogen. Welke drogers raden jullie hiervoor aan?
Ik heb voor een paar tientjes een Sunlu S2 gekocht, werkt perfect voor die paar keer dat ik PETG (of PLA Wood) moet printen. wel even opletten dat je een adaptertje print om de klep open te houden tijdens het drogen, dat scheelt aanzienlijk.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G


  • Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47
Ik heb sinds kort dat filament niet direct gepakt wordt van de AMS2 op de X2D. Bij een aantal keer proberen te laden lukt het vaak wel. Een tweede printopdracht binnen relatief korte tijd erna lukt wel.

Ik heb het idee dat het sinds een nozzle wisseling is (0.4 voor 0.6 en terug). Dat ging wat lastig de eerste keer, want e.e.a. zat vast.
Kan er iets zijn om naar te kijken? Heb namelijk het idee dat het deels een temperatuurprobleem is omdat er ook wat filamentblobjes moeilijk uit de nozzle komen wanneer het wel begint. En omdat het iets later met een tweede opdracht wel meteen goed gaat.

De melding van de printer zelf is dat filament niet in de extruder ingevoerd kan worden ofzo. Dat noemt ook de AMS en PTFE buis.

  • Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Vanaf maandag is de P2S Combo in de aanbieding voor 649,- twijfel om daar voor te gaan of toch de X2D voor 200,- meer.

  • Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:10
Rukapul schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:59:
Ik heb sinds kort dat filament niet direct gepakt wordt van de AMS2 op de X2D. Bij een aantal keer proberen te laden lukt het vaak wel. Een tweede printopdracht binnen relatief korte tijd erna lukt wel.

Ik heb het idee dat het sinds een nozzle wisseling is (0.4 voor 0.6 en terug). Dat ging wat lastig de eerste keer, want e.e.a. zat vast.
Kan er iets zijn om naar te kijken? Heb namelijk het idee dat het deels een temperatuurprobleem is omdat er ook wat filamentblobjes moeilijk uit de nozzle komen wanneer het wel begint. En omdat het iets later met een tweede opdracht wel meteen goed gaat.

De melding van de printer zelf is dat filament niet in de extruder ingevoerd kan worden ofzo. Dat noemt ook de AMS en PTFE buis.
Waar loopt hij vast? Bij de nozzle? Dan kan het zijn dat die nét een tikkeltje scheef zit, had ik fabriek-af op de H2S, klemmetjes die de nozzle op zijn plek houden iets strakker afgesteld en het probleem was voor mij verholpen.

  • Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:59
Rukapul schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:59:
Ik heb sinds kort dat filament niet direct gepakt wordt van de AMS2 op de X2D. Bij een aantal keer proberen te laden lukt het vaak wel. Een tweede printopdracht binnen relatief korte tijd erna lukt wel.

Ik heb het idee dat het sinds een nozzle wisseling is (0.4 voor 0.6 en terug). Dat ging wat lastig de eerste keer, want e.e.a. zat vast.
Kan er iets zijn om naar te kijken? Heb namelijk het idee dat het deels een temperatuurprobleem is omdat er ook wat filamentblobjes moeilijk uit de nozzle komen wanneer het wel begint. En omdat het iets later met een tweede opdracht wel meteen goed gaat.

De melding van de printer zelf is dat filament niet in de extruder ingevoerd kan worden ofzo. Dat noemt ook de AMS en PTFE buis.
Print eens een first layer test zit daar een diagonaal golf patroon in dan zit je hotend waarschijnlijk niet goed vast.
Dit was bij mij het probleem op mijn A1 en moest de heating assembly vervangen.

  • Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39

Toppe

Oké ✅

Iemand hier ervaring mee? Ik heb al het filament al opnieuw geknipt, oud filament verwijderd en opnieuw ingevoerd. Dit probleem blijft bestaan.

Voor de duidelijkheid: de spoelen zijn NIET leeg.

Irritante is dat je dus ook niet ziet wélke kleur het probleem is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFy4FmSJzCI0Zyezmib0zEXRM_Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fROUrE4umnXAwOgOJzpbNGR0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 14-06-2026 14:42 ]

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.


  • Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:10
Toppe schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:41:
Iemand hier ervaring mee? Ik heb al het filament al opnieuw geknipt, oud filament verwijderd en opnieuw ingevoerd. Dit probleem blijft bestaan.

Voor de duidelijkheid: de spoelen zijn NIET leeg.

Irritante is dat je dus ook niet ziet wélke kleur het probleem is.
[Afbeelding]
Bedoelt hij hiermee niet de externe spoel? Welke printer gaat het om?

  • Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:59
Zilverdael80 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:44:
[...]

Bedoelt hij hiermee niet de externe spoel? Welke printer gaat het om?
Filament niet gebroken in de ptfe buis?

  • Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39

Toppe

Oké ✅

Mojo-45 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:58:
[...]


Filament niet gebroken in de ptfe buis?
Ik heb de rollen afgeknipt, het oude filament er uit gehaald en opnieuw ingevoerd, dus niet gebroken.

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.


  • Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:59
Heb je op de machine in het filament menu ale verwijderen en weer even een andere rol geladen?
Dat heeft bij mij toen het probleem op gelost waarschijnlijk zit er iets in de hub niet goed.

  • Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39

Toppe

Oké ✅

Mojo-45 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:26:
Heb je op de machine in het filament menu ale verwijderen en weer even een andere rol geladen?
Dat heeft bij mij toen het probleem op gelost waarschijnlijk zit er iets in de hub niet goed.
Ga ik morgen even proberen :9

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.


  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

rinkel schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:40:
[...]

Je kan een AMS2 overwegen, die kan goed drogen, en je hebt er meteen een AMS bij. Wel wat prijzig uiteraard.
Toch nog eens nagedacht. Vanmiddag om 14,00 gaan er nieuwe deals in bij Bambu. Met ook wat korting op de P1S/P2S. Ik weet niet of die machines een mega upgrade zijn tov de A1. Maar bij de AMS zit in elk geval filamentdroging. Al weet ik ook niet wat de A1-Combo nog waard is (2e hands). Die prijs zal rond de 350 ofzo liggen gok ik met de accesoires die ik heb

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Oxigeon schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:34:
[...]

Toch nog eens nagedacht. Vanmiddag om 14,00 gaan er nieuwe deals in bij Bambu. Met ook wat korting op de P1S/P2S. Ik weet niet of die machines een mega upgrade zijn tov de A1. Maar bij de AMS zit in elk geval filamentdroging. Al weet ik ook niet wat de A1-Combo nog waard is (2e hands). Die prijs zal rond de 350 ofzo liggen gok ik met de accesoires die ik heb
Yep. Hier eindelijk mijn slag geslagen en P2s combo gekocht voor 650 euro.
Eerste bambu. Ben benieuwd.

  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

Allewijn schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:08:
[...]


Yep. Hier eindelijk mijn slag geslagen en P2s combo gekocht voor 650 euro.
Eerste bambu. Ben benieuwd.
Heb hier nog eens de hele dag wat aan gedacht maar ik vind de upgrade van de A1 net niet groot genoeg voor een bedrag van 300euro (als ik de a1 combo ook zou verkopen). We wachten nog eens even black friday af

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:01
@makooy heb je het probleem van de slechte plaat hechting al opgelost?

Ik heb zelf een P2S en tot afgelopen weekend nooit problemen met hechting gehad, maakte heel af en toe schoon en nooit problemen gehad. Nu lukt geen enkele print meer, verschillende filament geprobeerd maar elke keer na de eerste laag laat het filament los en trekt hij de print kapot. Ik denk dat de standaard pei plate gewoon kapot is, ik zie optisch niks vreemds aan de plaat, geen oneffenheden of krassen. Ik heb een smooth plate die ik met lijm gebruik en dat gaat goed.

Is dit bekend dat de pei plate na x aantal printjes niet meer goed werkt, kan het zelf niet vinden.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius


  • GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:46
gielie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:16:
@makooy heb je het probleem van de slechte plaat hechting al opgelost?

Ik heb zelf een P2S en tot afgelopen weekend nooit problemen met hechting gehad, maakte heel af en toe schoon en nooit problemen gehad. Nu lukt geen enkele print meer, verschillende filament geprobeerd maar elke keer na de eerste laag laat het filament los en trekt hij de print kapot. Ik denk dat de standaard pei plate gewoon kapot is, ik zie optisch niks vreemds aan de plaat, geen oneffenheden of krassen. Ik heb een smooth plate die ik met lijm gebruik en dat gaat goed.

Is dit bekend dat de pei plate na x aantal printjes niet meer goed werkt, kan het zelf niet vinden.
Spuit er eens 3DLAC op, dat loste bij mij het probleem op wat jij beschrijft.

  • gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:01
GorgeousMetal schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:20:
[...]

Spuit er eens 3DLAC op, dat loste bij mij het probleem op wat jij beschrijft.
Klinkt als een tip, waarom is dit beter dan de bambu prit stift die ik gebruik?
Heb de lijm eigenlijk nog niet op de standaard pei plate geprobeerd.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius


  • Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 21:03
gielie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:16:.

Is dit bekend dat de pei plate na x aantal printjes niet meer goed werkt, kan het zelf niet vinden.
Ik heb bij mijn P1S alleen een PEI plaat gekregen, en dat is de enige plaat die ik heb, en ik heb geen problemen met regelmatig loskomen van de print.
Die plaat is ook nog steeds maar aan 1 zijde gebruikt, de andere kant nog nooit gebruikt.
De printer heeft ~1350 uur op de teller. Dus ik denk dat het antwoord op jouw vraag is: Nee

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Ik heb 'm ook maar eens breed laten hangen...alsnog een Vision Encoder besteld in de 'aanbieding'. Lijkt mij toch wel handig om eens in de zoveel tijd te doen. En een filament track switch. Ik heb 3 AMSen aan de H2C hangen en AMS-A is bij mij een 'oude' AMS die ik omgebouwd heb naar een Python. Die kan dus alle soorten rollen aan. Dan is het wel handig als ik de 'moeilijke' rollen in A kan douwen en door die FTS komt het altijd bij de juiste nozzle terecht. Nu moet ik vòòr de print beslissen waar alles zit en met mijn eigen wisselding (de Four in Two van Makerworld) de boel omleggen. Maar dat is altijd PER AMS, dus niet één rol voor links en een andere voor rechts in dezelfde AMS.
Voor mijn specifieke use case dus heel erg nuttig.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 23:32

iMars

Full time prutser

gielie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:16:
@makooy heb je het probleem van de slechte plaat hechting al opgelost?

Ik heb zelf een P2S en tot afgelopen weekend nooit problemen met hechting gehad, maakte heel af en toe schoon en nooit problemen gehad. Nu lukt geen enkele print meer, verschillende filament geprobeerd maar elke keer na de eerste laag laat het filament los en trekt hij de print kapot. Ik denk dat de standaard pei plate gewoon kapot is, ik zie optisch niks vreemds aan de plaat, geen oneffenheden of krassen. Ik heb een smooth plate die ik met lijm gebruik en dat gaat goed.

Is dit bekend dat de pei plate na x aantal printjes niet meer goed werkt, kan het zelf niet vinden.
Ik gebruik werkelijk nooit maar dan ook nooit lijm of andere "troep" op mijn buildplates.

Hoe maak je 'm schoon? IPA? Warm water met dreft?

Koop hier mijn P1 reader :)


  • pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:11
mphilipp schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:18:
Ik heb 'm ook maar eens breed laten hangen...alsnog een Vision Encoder besteld in de 'aanbieding'. Lijkt mij toch wel handig om eens in de zoveel tijd te doen. En een filament track switch. Ik heb 3 AMSen aan de H2C hangen en AMS-A is bij mij een 'oude' AMS die ik omgebouwd heb naar een Python. Die kan dus alle soorten rollen aan. Dan is het wel handig als ik de 'moeilijke' rollen in A kan douwen en door die FTS komt het altijd bij de juiste nozzle terecht. Nu moet ik vòòr de print beslissen waar alles zit en met mijn eigen wisselding (de Four in Two van Makerworld) de boel omleggen. Maar dat is altijd PER AMS, dus niet één rol voor links en een andere voor rechts in dezelfde AMS.
Voor mijn specifieke use case dus heel erg nuttig.
Ik hoop dat je meer geluk hebt dan ik. Bij mij was door de track switch filament ergens in de track switch gaan schrapen. Hierdoor kwam er overal filament schraapsel in het circuit. uiteindelijk bij terugtrekking van 1 kleur en laden volgende liep de boel vast. Heb alles uit het ptfe circuit en extruder gear kunnen peuteren.

ik hoor graag wat jouw ervaringen zijn, misschien dat het bij mij net het type filament was of een brakke track switch.

Vision encoder ook goedkoop gekocht en is idd wel handig er bij maar geen must.

  • makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:18
gielie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:16:
@makooy heb je het probleem van de slechte plaat hechting al opgelost?

Ik heb zelf een P2S en tot afgelopen weekend nooit problemen met hechting gehad, maakte heel af en toe schoon en nooit problemen gehad. Nu lukt geen enkele print meer, verschillende filament geprobeerd maar elke keer na de eerste laag laat het filament los en trekt hij de print kapot. Ik denk dat de standaard pei plate gewoon kapot is, ik zie optisch niks vreemds aan de plaat, geen oneffenheden of krassen. Ik heb een smooth plate die ik met lijm gebruik en dat gaat goed.

Is dit bekend dat de pei plate na x aantal printjes niet meer goed werkt, kan het zelf niet vinden.
Ja en nee, hij heeft een paar printjes weer goed gedaan en daarna weer zelfde gezeik.

"ruwer" maken van de plaat hielp bij die paar printjes, misschien toch even licht schuurpapier halen zoals op de bambulab website wordt geadviseerd

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!


  • gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:01
iMars schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:28:
[...]

Ik gebruik werkelijk nooit maar dan ook nooit lijm of andere "troep" op mijn buildplates.

Hoe maak je 'm schoon? IPA? Warm water met dreft?
Ik maakte hem bijna nooit schoon maar als ik dat deed met warm water/dreft en een goede schuurspons. Gaat al maanden goed en nu plotseling niet meer. Mijn smooth plate wordt aangeraden om met lijm te gebruiken en dat gaat altijd goed.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

pboelhouwer schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:36:
Ik hoop dat je meer geluk hebt dan ik. Bij mij was door de track switch filament ergens in de track switch gaan schrapen. Hierdoor kwam er overal filament schraapsel in het circuit. uiteindelijk bij terugtrekking van 1 kleur en laden volgende liep de boel vast. Heb alles uit het ptfe circuit en extruder gear kunnen peuteren.
Ok, een gewaarschuwd mens telt voor 2...
Ik denk dat de filamentpaden best wel kritisch zijn voor dit apparaat. Het moet er allemaal soepel doorheen kunnen. Ik ben benieuwd!

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:16
gielie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:16:
@makooy heb je het probleem van de slechte plaat hechting al opgelost?

Ik heb zelf een P2S en tot afgelopen weekend nooit problemen met hechting gehad, maakte heel af en toe schoon en nooit problemen gehad. Nu lukt geen enkele print meer, verschillende filament geprobeerd maar elke keer na de eerste laag laat het filament los en trekt hij de print kapot. Ik denk dat de standaard pei plate gewoon kapot is, ik zie optisch niks vreemds aan de plaat, geen oneffenheden of krassen. Ik heb een smooth plate die ik met lijm gebruik en dat gaat goed.

Is dit bekend dat de pei plate na x aantal printjes niet meer goed werkt, kan het zelf niet vinden.
Stap 1 is de plaat met heet water en wat afwasmiddel schoonmaken en daarna goed afspoelen. Zorg met het droogmaken dat je niet met je vinger weer te plaat aanraakt.

Stap 2 Lost dat het niet op dan een keer de kalibratie van de printer opnieuw uitvoeren. Als hij klaar is de printer uitzetten even wachten en weer aanzetten en nog een keer proberen.

Stap 3 Lost dat het ook niet op dan zou het kunnen zijn dat je bed zelf gekalibreerd moet worden.

https://wiki.bambulab.com/en/p2s/maintenance/manual-bed-tramming

Je kunt ook als test eerst een first layer test printen om te zien waar het fout gaat,

Lijm of andere sprays heb je echt niet nodig als alles goed level is bij PLA & PETG.

Je bent dan bezig met symptoombestrijding >:)

  • iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 23:32

iMars

Full time prutser

MikeOO schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 06:52:
[...]

Stap 1 is de plaat met heet water en wat afwasmiddel schoonmaken en daarna goed afspoelen. Zorg met het droogmaken dat je niet met je vinger weer te plaat aanraakt.

Stap 2 Lost dat het niet op dan een keer de kalibratie van de printer opnieuw uitvoeren. Als hij klaar is de printer uitzetten even wachten en weer aanzetten en nog een keer proberen.

Stap 3 Lost dat het ook niet op dan zou het kunnen zijn dat je bed zelf gekalibreerd moet worden.

https://wiki.bambulab.com/en/p2s/maintenance/manual-bed-tramming

Je kunt ook als test eerst een first layer test printen om te zien waar het fout gaat,

Lijm of andere sprays heb je echt niet nodig als alles goed level is bij PLA & PETG.

Je bent dan bezig met symptoombestrijding >:)
Dit dus ;)

Koop hier mijn P1 reader :)


  • tedkroon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 09:57
wat zijn je bed temperaturen voor PETG en PLA

  • Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:37
MikeOO schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 06:52:
[...]

Stap 1 is de plaat met heet water en wat afwasmiddel schoonmaken en daarna goed afspoelen. Zorg met het droogmaken dat je niet met je vinger weer te plaat aanraakt.

Stap 2 Lost dat het niet op dan een keer de kalibratie van de printer opnieuw uitvoeren. Als hij klaar is de printer uitzetten even wachten en weer aanzetten en nog een keer proberen.

Stap 3 Lost dat het ook niet op dan zou het kunnen zijn dat je bed zelf gekalibreerd moet worden.

https://wiki.bambulab.com/en/p2s/maintenance/manual-bed-tramming

Je kunt ook als test eerst een first layer test printen om te zien waar het fout gaat,

Lijm of andere sprays heb je echt niet nodig als alles goed level is bij PLA & PETG.

Je bent dan bezig met symptoombestrijding >:)
Wat een onzin , ik heb op een p1s bijna 2000uur en heb nog nooit die plaat gescrobt met een schuurspons dreft of ipa geen warm water en al die onzin. Gewoon een spuitbus 3d lak. ook op de h2c met 800 uur nog nooit die plaat schoon hoeven maken. lijkt wel of jullie meer bezig zijn met drogen en schoonmaken dan met printen,

https://www.twitch.tv/3divo


  • Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:25

Gaitman

The Real One

Ik zit nu te twijfelen tussen de P2S AMS Combo die nu in de aanbieding is of de X2D AMS Combo. Is de X2D de 200 euro verschil nu waard?

  • bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Quepee schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Wat een onzin , ik heb op een p1s bijna 2000uur en heb nog nooit die plaat gescrobt met een schuurspons dreft of ipa geen warm water en al die onzin. Gewoon een spuitbus 3d lak. ook op de h2c met 800 uur nog nooit die plaat schoon hoeven maken. lijkt wel of jullie meer bezig zijn met drogen en schoonmaken dan met printen,
P2S met 3875 uur op de klok.
P2S met 1937 uur op de klok


Pei plaat eens per 1 a 2 weken keer schoonmaken met heet water en wat dreft. Daarna afdrogen met schone theedoek.

Beide printers staan 24/7 te draaien.

Zelden dat iets loskomt en omvalt. En als het sporadisch eens gebeurt vaak hoge objecten met weinig oppervlakte op de plaat. Die print ik standaard wel met brim en zelf tekens supportje eraan voor iets mee houvast.


P2S nr3 deze week besteld in de 4 jaar jubileum sale :-)

Bij 2100u tube achter op de ams doorgesleten in de bocht naar onder.

Verder nog niks stuk gegaan en werken ze stug door

[ Voor 9% gewijzigd door bgrr op 17-06-2026 23:04 ]


  • MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:16
Quepee schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Wat een onzin , ik heb op een p1s bijna 2000uur en heb nog nooit die plaat gescrobt met een schuurspons dreft of ipa geen warm water en al die onzin. Gewoon een spuitbus 3d lak. ook op de h2c met 800 uur nog nooit die plaat schoon hoeven maken. lijkt wel of jullie meer bezig zijn met drogen en schoonmaken dan met printen,
Tja als je 3D lak gaat gebruiken is dat puur omdat je daarvoor kiest en dus niet simpel de plaat af en toe schoon te maken. Doe je dat wel dan heb je dat spul helemaal niet nodig en dat is jou keuze.

Prima, maar roep geen dingen omdat je hulpmiddelen gebruikt dat andere het dan ook maar moeten gaan doen omdat jij dat zegt 8)7

  • _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Quepee schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Wat een onzin , ik heb op een p1s bijna 2000uur en heb nog nooit die plaat gescrobt met een schuurspons dreft of ipa geen warm water en al die onzin. Gewoon een spuitbus 3d lak. ook op de h2c met 800 uur nog nooit die plaat schoon hoeven maken. lijkt wel of jullie meer bezig zijn met drogen en schoonmaken dan met printen,
Hier idem, zelden schoongemaakt, af en toe wat 3Dlak en geen omkijken naar.
Behalve wanneer je geen lak gebruikt en veel PETG print:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuWW2ydSqiHTgHomFWVhENfikB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFVvz2V1UCCtzReFN1KlEYrx.jpg?f=fotoalbum_large
Die zat iets te vast :+

  • Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:28
Ik heb vorig weekend de XYZ-axis voor het eerst een onderhoudsbeurtje gegeven; in de wiki van bambu gaven ze aan 'spray alcohol onto the prepared non-woven cloth.'
Nou heb ik geen (schoonmaak)alcohol zo voor handen, dus gebruik gemaakt van huishoudschoonmaakdoekjes (van die natte doekjes met schoonmaakspul) en daarna gedroogd met keukenrol.. Wat een viezigheid kwam er van de Z-axis af; lijkt wel goed te werken dus.
Nu zijn de kleine tubes zo goed als op - wat gebruiken jullie voor producten voor onderhoud? Zijn dat dezelfde kleine tubetjes die je via bambu kan bestellen of gebruiken jullie generieke producten?

http://specs.tweak.to/5253


  • jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06 14:44
Sjowhan schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:08:
Ik heb vorig weekend de XYZ-axis voor het eerst een onderhoudsbeurtje gegeven; in de wiki van bambu gaven ze aan 'spray alcohol onto the prepared non-woven cloth.'
Nou heb ik geen (schoonmaak)alcohol zo voor handen, dus gebruik gemaakt van huishoudschoonmaakdoekjes (van die natte doekjes met schoonmaakspul) en daarna gedroogd met keukenrol.. Wat een viezigheid kwam er van de Z-axis af; lijkt wel goed te werken dus.
Nu zijn de kleine tubes zo goed als op - wat gebruiken jullie voor producten voor onderhoud? Zijn dat dezelfde kleine tubetjes die je via bambu kan bestellen of gebruiken jullie generieke producten?
Ik heb na veel lezen dit setje besteld: super lube . Nog niet geprobeerd maar ze gaan er bij de eerst volgende onderhoudsbeurt op

  • vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:47
Ik gebruik gewoon Mobil 1 synthetisch vet en motorolie iets verdikt met voorgaand vet.
In 1ste instantie omdat ik dat heb staan, en 2 omdat er voor kleine potjes "speciaal" vet absurde prijzen worden gevraagd.

Nadeel is dat het niet food-safe is maar voor mijn doel maakt dat niet uit, en als het van je assen op de print komt doe je toch wat verkeerd :)

  • Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 21:03

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

vassago schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:30:
en 2 omdat er voor kleine potjes "speciaal" vet absurde prijzen worden gevraagd.
Ja, superlube is 'duur'. Maar die dikke tube gaat wel een paar jaar mee. En ik heb een injectiespuitmodel van de dunne SuperLube olie en die gaat ook al heel lang mee; je hebt er maar een paar druppeltjes per keer van nodig. Dus eigenlijk valt het reuze mee. Duur is relatief natuurlijk. 3D printers zijn duur, dus ja...voor het goedkope moet je eigenlijk een andere hobby zoeken.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:11
Ik had via Super-lube besteld

SL92150 siliconenvet met PTFE 400gr patroon voor de gedraaide rods.
SL51025 multifunctionele olie met PTFE 473ml voor de glade rods en de rails.

gratis verzenden vanaf 50 euro.

Idd niet het meest goedkope spul, maar als je een dure printer hebt zou ik ook niet op de slingers bezuiningen.

  • vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:47
pboelhouwer schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:52:
Idd niet het meest goedkope spul, maar als je een dure printer hebt zou ik ook niet op de slingers bezuiningen.
Hoezo bezuinigen? Duur is goed? :+

  • SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-06 14:25
Nu het toch over het smeren en onderhouden van de printer gaat denk ik dat deze vraag wel op zijn plaats is.

Ik heb nog een goede fles naaimachine olie staan, om precies te zijn Kroon-Oil SMO 1830. Is deze olie ook geschikt voor de 3d printer? Ik verwacht dat het geen probleem is omdat ik de olie ook gebruik op vrijwel alle bewegende onderdelen van naaimachines, maar ik weet niet zeker of het een goede optie is of dat er betere/langdurigere opties zijn.
SacredRose schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:53:
Nu het toch over het smeren en onderhouden van de printer gaat denk ik dat deze vraag wel op zijn plaats is.

Ik heb nog een goede fles naaimachine olie staan, om precies te zijn Kroon-Oil SMO 1830. Is deze olie ook geschikt voor de 3d printer? Ik verwacht dat het geen probleem is omdat ik de olie ook gebruik op vrijwel alle bewegende onderdelen van naaimachines, maar ik weet niet zeker of het een goede optie is of dat er betere/langdurigere opties zijn.
Naaimachineolie is goed voor de rails. Daar hoeven maar een paar druppeltjes naaimachineolie (dat is ook die dunne SuperLube). Op de lead screws moet echt vet. Dat SuperLube vet heeft in ieder geval de juiste eigenschappen, dus als je iets vindt dat die eigenschappen ook heeft, is dat wel ok. Maar dunne olie op de lead screws is niet goed. Dat loopt er weer vanaf.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-06 14:25
mphilipp schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:01:
[...]

Naaimachineolie is goed voor de rails. Daar hoeven maar een paar druppeltjes naaimachineolie (dat is ook die dunne SuperLube). Op de lead screws moet echt vet. Dat SuperLube vet heeft in ieder geval de juiste eigenschappen, dus als je iets vindt dat die eigenschappen ook heeft, is dat wel ok. Maar dunne olie op de lead screws is niet goed. Dat loopt er weer vanaf.
mooi dan kan er een klein flesje van naar de printer.

Voor de lead screws heb ik vet van SuperLube volgens mij een versie met PTFE erin voor de smaak. Die komt nog uit de tijd van de Ender, maar werkte ook al goed op de lead screw van de resin printer.

  • Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:05
pboelhouwer schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:36:
ik hoor graag wat jouw ervaringen zijn, misschien dat het bij mij net het type filament was of een brakke track switch.
Nou...het was even zoeken waar ik ook weer die 4-1 adapter had liggen (in een zakje recht voor mijn neus, maar ik zag het niet), maar ik heb het ding aan de praat. Uiteraard meteen al getrakteerd op een stukje gebroken filament, maar dat ligt aan die rol. Die ga ik maar eens goed drogen, want dat spul breekt als je er naar kijkt.
Maar het voegt inderdaad wel een hoop frictie toe. Met mijn zlef geprinte 4-in-2 filament-ptfe-tube-verdeler liep het veel soepeler. Je hoort gewoon dat ie meer moeite moet doen zodra ie bij de FTS is. Maar eenmaal in de extruder loopt het goed, want dat gaat met kleine stapjes.

Ik heb 'm nu tijdelijk met een stuk dubbelzijdige tape op het rack met mijn AMSen geplakt. De tubes zijn nog wat lang, maar ik kijk het eerst even aan en dan ga ik wat inkorten en een uiteindelijke plaats bepalen. Die houders zijn geen van allen voor mij handig. De een steekt te ver uit naast de printer en die op de achterkant zitten, hebben een veel te lang pad naar mijn AMSen (links van de printer). Dus ik rommel wel wat. Ik zorg gewoon dat er geen scherpe bochten in zitten.

Ik vind het een ideaal apparaat en als je goed luistert naar Dr.Tao bij het interview met Stephan, had dit ding altijd al in de H2C moeten zitten. Maar ze kregen het gewoon niet voor elkaar, en hebben ze dus die printer maar in de markt gezet, zeker met de dreiging van al die toolchangers. Maar zo is het echt wel een superhandige setup. Nu kun je per rol bepalen of ie links of recht gepakt wordt en hoef je niet als een 3D print variant van een disc jockey steeds je rollen om te wisselen. Vooral met mijn setup, waar ik een Python AMS heb voor de moeilijke rollen is het ideaal. Als ie goed blijft werken, ben ik supertevreden. Hopelijk gaat de extra frictie niet voor allerlei problemen zorgen in de toekomst.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:25

Gaitman

The Real One

Gaitman schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:52:
Ik zit nu te twijfelen tussen de P2S AMS Combo die nu in de aanbieding is of de X2D AMS Combo. Is de X2D de 200 euro verschil nu waard?
Iemand bovenstaande keuze toevallig afgelopen week ook moeten maken. Ik twijfel namelijk nog maar denk dat ik toch voor de X2D ga.

  • rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:38
Gaitman schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:22:
[...]

Iemand bovenstaande keuze toevallig afgelopen week ook moeten maken. Ik twijfel namelijk nog maar denk dat ik toch voor de X2D ga.
X2D, alleen al voor de 1.5 pitch belts, chamber heater, etc..
Je krijgt veel voor die 200 euro.

Al vind ik het een P2D, geen X2D. Bouwkwaliteit komt niet in de buurt van de H serie.

[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 18-06-2026 22:59 ]


  • Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:43
rinkel schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:56:
[...]

X2D, alleen al voor de 1.5 pitch belts, chamber heater, etc..
Je krijgt veel voor die 200 euro.

Al vind ik het een P2D, geen X2D. Bouwkwaliteit komt niet in de buurt van de H serie.
De h serie is ook serieus duurder, dus dan snap ik dat de bouwkwaliteit iets minder is op de x2d. Als de print kwaliteit maar goed is😅

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |


  • GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:42

GeNiTaLiX

Naapje

Renegade666 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:55:
[...]

De h serie is ook serieus duurder, dus dan snap ik dat de bouwkwaliteit iets minder is op de x2d. Als de print kwaliteit maar goed is😅
Ik twijfel ook tussen de p2s en de x2d. 200 piek is best veel. Beiden zullen een flinke verbetering zijn tov mijn ender 2 v3. Maar ik krijg last van fomo als ik meer naar de p2s neig.

  • vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:47
@GeNiTaLiX print je veel met supports of ben je dat van plan, altijd voor de X2D gaan, anders de P2S.
Zou mijn mening zijn voor 200 eur. iig.

  • rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:38
vassago schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:52:
@GeNiTaLiX print je veel met supports of ben je dat van plan, altijd voor de X2D gaan, anders de P2S.
Zou mijn mening zijn voor 200 eur. iig.
Het is niet alleen die 2e printkop.
De X2D heeft gewoon veel meer te bieden, (kan wel een lijstje opsommen, maar het belangrijste is dat de printkwaliteit beter is). Voor 200 euro een no brainer.
Maar dat vind ik.
rinkel schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:55:
[...]
Het is niet alleen die 2e printkop.
De X2D heeft gewoon veel meer te bieden, (kan wel een lijstje opsommen, maar het belangrijste is dat de printkwaliteit beter is). Voor 200 euro een no brainer.
Maar dat vind ik.
Nou...ik ook :+
Die tweede kop is best leuk, inderdaad voor supports, maar er zijn inmiddels ook wel tips en truuks om 'm voor andere zaken te gebruiken. Maar die fijnere aandrijfriem voor x en y is denk ik belangrijker, want dat heeft direct gevolg voor de printkwaliteit. En die koop je er niet bij op een P2S. Wat niet wil zeggen dat de P2S een slechte of écht mindere printer is. Het is heel simpel: heb je de doekoes liggen en hoef je geen hypotheekaflossingen te missen of de vakantie met het gezin voor op te offeren, zou ik voor de X2D gaan. Heb je het er niet voor over, dan ga je echt niets missen met een P2S. Ook een dijk van een printer, waar je veel plezier van gaat hebben.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:38
mphilipp schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:26:
[...]

Nou...ik ook :+
Die tweede kop is best leuk, inderdaad voor supports, maar er zijn inmiddels ook wel tips en truuks om 'm voor andere zaken te gebruiken. Maar die fijnere aandrijfriem voor x en y is denk ik belangrijker, want dat heeft direct gevolg voor de printkwaliteit. En die koop je er niet bij op een P2S. Wat niet wil zeggen dat de P2S een slechte of écht mindere printer is. Het is heel simpel: heb je de doekoes liggen en hoef je geen hypotheekaflossingen te missen of de vakantie met het gezin voor op te offeren, zou ik voor de X2D gaan. Heb je het er niet voor over, dan ga je echt niets missen met een P2S. Ook een dijk van een printer, waar je veel plezier van gaat hebben.
YGK3D heeft daar ooit een kort filmpje over gemaakt:
Nu moet ik zeggen dat ik op de X2D ook wel vfa's heb, alleen fijner dan ik had op de P1S, terwijl dit op de H2D toch wel minder is.
De Voron heeft er nog minder last van, en die heeft gewoon 2mm belts.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 20-06-2026 21:14 ]

rinkel schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:10:
[...]
De Voron heeft er nog minder last van, en die heeft gewoon 2mm belts.
Je kunt het er ook uit tunen inderdaad. Ik weet alleen niet of dat bij een Bambu Lab ook zo makkelijk gaat. Volgens mij is het op de P2S inmiddels ook minder na een firmware update. En je kunt ook wat moeite doen om profiles te tunen.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

Hier ben ik toch ook weer aan het twijfelen geslagen om te upgraden vanuit een A1 naar een P2S. Ik moet een dezer dagen een droger aanschaffen aangezien ik ook iets anders dan PLA wil printen soms.

Waar ik vorige week zei dat ik het zeker niet zou doen blijven de twijfels dus komen. Upgraden naar een X-serie doe ik zeker niet. Dat vind ik te veel van het goede.

- Voordelen van upgrade:
Het drogen van de filament
Snellere prints
Gesloten behuizing
Staat wat esthetischer in de woonkamer
De printkop gaat op-en neer ipv het printbed

Nadeel:
Misschien te weinig upgrade's vanuit een A1?????
Maakt iets meer lawaai dan een A1
Vergeet ik nog voor- en of nadelen?

Dan nog wat... Ik heb mijn filamenten eens in het filamentbeheer gegooit in de Bambu Studio. Ik had gedacht dat verder dan alles automatisch zou gaan. Ik print wat en de hoeveelheid filament wat gebruikt is wordt van de hoeveelheid afgehouden. maw je blijft zo automatisch zien hoeveel van een bepaald soort filament je hebt. Helaas gebeurt dit dus niet automatisch. Doe ik nu iets verkeerd?

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:28
Oxigeon schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:15:
Hier ben ik toch ook weer aan het twijfelen geslagen om te upgraden vanuit een A1 naar een P2S. Ik moet een dezer dagen een droger aanschaffen aangezien ik ook iets anders dan PLA wil printen soms.

Waar ik vorige week zei dat ik het zeker niet zou doen blijven de twijfels dus komen. Upgraden naar een X-serie doe ik zeker niet. Dat vind ik te veel van het goede.

- Voordelen van upgrade:
Het drogen van de filament
Snellere prints
Gesloten behuizing
Staat wat esthetischer in de woonkamer
De printkop gaat op-en neer ipv het printbed

Nadeel:
Misschien te weinig upgrade's vanuit een A1?????
Maakt iets meer lawaai dan een A1
Vergeet ik nog voor- en of nadelen?

Dan nog wat... Ik heb mijn filamenten eens in het filamentbeheer gegooit in de Bambu Studio. Ik had gedacht dat verder dan alles automatisch zou gaan. Ik print wat en de hoeveelheid filament wat gebruikt is wordt van de hoeveelheid afgehouden. maw je blijft zo automatisch zien hoeveel van een bepaald soort filament je hebt. Helaas gebeurt dit dus niet automatisch. Doe ik nu iets verkeerd?
(n=1, en geen eerdere open printers gehad).
Het geluid vind ik echt wel meevallen - ik had meer verwacht :+ . Ja, het geluid is aanwezig, maar het is niet zo dat ik horendol word van het geluid als ik naast de printer aan het werk ben (staat in een stellingkast vlakbij mijn bureau).
De printkop gaat enkel niet op en neer maar heen en weer (via de x en y as) - het printbed gaat wel op en neer via de z-as (en verwacht dat je dit eigenlijk ook bedoeld ;) .

Voor wat betreft het gewicht - daar had ik eerder ook al hier een vraag over gesteld.. Mooie uitleg kwam van Ischium ; Ischium in "Bambu Lab 3D Printers"

http://specs.tweak.to/5253


  • GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:42

GeNiTaLiX

Naapje

Thanks voor alle adviezen, ik neig dan toch meer naar de x2d. Nu ik 200 boven het oorspronkelijke budget zit lonkt de snapmaker u1 ook wel... Maar ik denk dat inderdaad voor mijn studeerkamer de enclosed casing, heated chamber , toch twee (1.5) nozzles, ams en de fijne band meer de moeite waard zijn!
De eerste ervaringen met de Filament Track Switch zijn eigenlijk overwegend positief. Ik ben druk aan het printen, en hoewel er niet heel veel wisselingen zijn, moest ie wel voor de ene job AMS-A hebben en voor de andere B of C. Ging allemaal prima. Een keer heeft ie een aantal keer moeten duwen om het filament helemaal in de extruder te krijgen. Maar uiteindelijk ging dat goed en nu kan hij dezelfde rol steeds weer goed doorvoeren. Zoals ik al eerder zei, merk je echt wel dat de FTS behoorlijk wat weerstand toevoegt. Hopelijk blijft dat op lange termijn goed gaan vwb de levensduur van de motoren...
Ik heb de boel nog niet op de definitieve plek hangen, maar dat gaat komende week veranderen. Eindelijk heb ik een mount gevonden die voldoet aan mijn eisen :+ Zo'n beetje alle mounts willen dat ding aan de printer vastmaken, maar dat dan steeds op een plek die mij niet zo goed uitkomt. Zoals ik 'm nu tijdelijk heb zitten, is het voor mijn situatie beter.

De AMSen staan links van de printer, en hangen aan de muur. De Python boven en de 2 AMS2 hangen in een soort rekje eronder en ik kan ze uitschuiven om rollen te wisselen. Daardoor heb ik de PTFE tubes wat langer gelaten en dat is denk ik de sleutel om alles goed te laten gaan. Ik kan ze nu denk ik wel een beetje inkorten, maar niet teveel. Liever dat het filament een paar cm meer moet reizen, maar in wijdere bochten zonder al teveel weestand, dan krappe bochten.

Bovendien kwam ik een mount tegen die mijn 'four-in-two' handmatige filemant switch hergebruikt. Die kan ik dan ipv die 4-in-1 van Bambu gebruiken als input voor de FTS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYhkC3WazKAhfuJi7EEyQksi1LA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MPjpDA19BdyKljqXQMfNAKVe.webp?f=fotoalbum_large
Deze houder kan ik dan ook weer met dubbelzijdige tape op het AMS rek plakken en dan zit alles zoals ik het wil. Tzt komt er wel een fotootje van.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

Sjowhan schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:04:
[...]

(n=1, en geen eerdere open printers gehad).
Het geluid vind ik echt wel meevallen - ik had meer verwacht :+ . Ja, het geluid is aanwezig, maar het is niet zo dat ik horendol word van het geluid als ik naast de printer aan het werk ben (staat in een stellingkast vlakbij mijn bureau).
De printkop gaat enkel niet op en neer maar heen en weer (via de x en y as) - het printbed gaat wel op en neer via de z-as (en verwacht dat je dit eigenlijk ook bedoeld ;) .

Voor wat betreft het gewicht - daar had ik eerder ook al hier een vraag over gesteld.. Mooie uitleg kwam van Ischium ; Ischium in "Bambu Lab 3D Printers"
Bedankt voor de info. Als ik dat bericht lees moet ik het dus handmatig ofzo doen? Ik heb ze van het weekend maar gewoon op de weegschaal gelegd en 217 gram eraf getrokken. Als ik zie wat er nog op de rol zit (die was bijna op zijn einde) heb ik goed gegokt. Maar had eigenlijk wel verwacht dat het allemaal automatisch zou gebeuren.

Verder heb ik gisteren de knoop doorgehakt en toch maar een P2S besteld. Dan kan mijn A1-Combo marktplaats op.

Bij de A1 heb ik verschilende dingen geprint om het eea wat makkelijker te maken:
- Poop-bakje
- Wat kabel klemmetjes
- Vanalles om de AMS te bevestigen op de A1
- Een of andere toolbox om wat olie etc te bewaren wat je erbij krijgt.

Zijn er ook zulke dingen die ik moet printen voor de P2S?
Ik zat zelf te denken aan de poop-chute, toolbox en wat droogkorfjes om in de AMS te plaatsen. Maar heeft dit zin? Heb ik het dan, of zie ik dan nog iets over het hoofd?

[ Voor 16% gewijzigd door Oxigeon op 22-06-2026 12:26 ]

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:05
Oxigeon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:23:
[...]

Zijn er ook zulke dingen die ik moet printen voor de P2S?
Ik zat zelf te denken aan de poop-chute, toolbox en wat droogkorfjes om in de AMS te plaatsen. Maar heeft dit zin? Heb ik het dan, of zie ik dan nog iets over het hoofd?
Ik heb deze geprint, omdat anders de PTFE tube tegen het bovenste glas bleef wrijven; wat zowel de tube verslijt als het glas vies maakt (dat probleem heeft niet iedereen, blijkbaar een beetje willekeurig hoe lang ze 'm afgesneden hebben):
https://makerworld.com/en/models/575902-extruder-toolhead-ptfe-guide-for-bambu-p1-2-x1

En idd een poop bucket:
https://makerworld.com/en/models/983926-bambu-poop-slide-v2-x1c-p1p-p1s-p2s

Verder geen aanpassingen gedaan en bijna 800 printuren verder.

[ Voor 7% gewijzigd door Noxious op 22-06-2026 12:36 . Reden: Verkeerde gelinkt :P ]


  • SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-06 14:25
Noxious schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Ik heb deze geprint, omdat anders de PTFE tube tegen het bovenste glas bleef wrijven; wat zowel de tube verslijt als het glas vies maakt (dat probleem heeft niet iedereen, blijkbaar een beetje willekeurig hoe lang ze 'm afgesneden hebben):
https://makerworld.com/en/models/575902-extruder-toolhead-ptfe-guide-for-bambu-p1-2-x1

En idd een poop bucket:
https://makerworld.com/en/models/983926-bambu-poop-slide-v2-x1c-p1p-p1s-p2s

Verder geen aanpassingen gedaan en bijna 800 printuren verder.
Goh dat is een veel makkelijkere oplossing in plaats van de riser die de hele glasplaat verhoogt.

Ik zou ook nog aanraden om het onderdeel te printen dat in de ventilatie opening past. deze blaast anders recht over het bed waardoor je veel sneller last krijgt van warping. Het opzet stukje doet niets meer dan de lucht meer naar boven te sturen. Zoetis als deze: https://makerworld.com/en...=search#profileId-2056241

Niet echt een upgrade maar voor de keren dat je er bij moet vind ik deze zelf heel handig: https://makerworld.com/en...=search#profileId-2590690 Klikt gewoon om de rails langs de toolhead en geeft een stevig haakjes om de kap op te hangen in plaats van lost the laten bungelen of over de rails te duwen.
Begrijpt iemand de duistere logica van het filament switchen op een H2C?
Ik dacht dat het heel simpel was: een print heeft 2 kleuren, dus dan denk je: hij doet kleur1 op links en kleur2 op rechts. Printen, klaar, iedereen blij. Maar helaas, zo makkelijk is dit niet blijkbaar. Toe ie zeg maar op 3/4 van de print was, hoor ik 'm ineens filament terugtrekken. Eerst de ene en dan de andere. En toen weer laden... Ik had natuurlijk niet gekeken of ie ineens van nozzle gewisseld was, maar hij ging weer vrolijk verder met de juiste kleuren. Dus ik dacht misschien aan een probleempje met het filament. Misschien lukte het even niet en heeft ie het zo proberen op te lossen.

Maar dankzij de probleem met de print (hij tikte er eerst 1 af en toen 2 andere) moest ik 'm opnieuw starten. Dit was al de tweede keer, dus ik wilde het nu goed hebben. Begon er al mee dat ie weigerde een brim te maken. Snap ik niets van. Auto Brim, Manual brim, maakt niet uit; hij vertikte het. Nouja...dan maar zonder. Misschien een fout in de slicer dat ie het niet laat zien, maar wel doet (is niet zo), dus doe maar printen.
edit:
De objecten waren gelocked, dus aanpassingen aan de slicersettings hadden geen effect. Ik dacht dat ik daar naar gekeken had, maar niet dus. Nu heb ik wel een brim.
Voordat ik dat deed, viel mij ineens op dat ie een extra nozzle aan had gewezen voor 1 van de filamenten. Bij het zwart stond L en bij het blauw R en daarnaast R2. En dat is dan ook wat ie deed: hij gaat ineens naar een andere nozzle, terwijl ie tot dat punt al met deze nozzle had geprint. WTF?
En de print is ook niet heel bijzonder. Het is zijn 4 buisjes die afwisselend zwart en blauw zijn. Drie banden blauw, drie banden zwart. Waarom ie nou ineens op 75% denkt dat het goed is om een andere nozzle te gaan gebruiken ontgaat mij. Iemand bekend met dit fenomeen? Zou het een bug zijn of een bijzondere vorm van intelligentie?

[ Voor 5% gewijzigd door mphilipp op 22-06-2026 20:00 ]

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Ik struikelde vorige week op Facebook over een post van iemand die een houder had gemaakt voor een Ferosticker. Wasdanou? Blijkt een compact apparaatje te zijn dat bij detectie van brand (temp hoger dan 170C) een blusmiddel eruit gooit (niet giftig, en niet schadelijk voor electronica) zodat de boel geblust is (hopelijk). Er zijn meer van dat soort dingen, maar die zijn meestal groter.
Ferosticker is er ook in verschillende maten, maar deze is meer dan genoeg voor de hobbyprinters die wij hebben. En aangezien dat ding maar 4 tientjes kost, leek het mij een goede peace-of-mind investering.
Mijn H2C heeft natuurlijk een aantal vlamsensoren (ivm de laser), die bij het detecteren van brand de stroom eraf gooit en alle kleppen sluit om de brand te smoren, maar je weet nooit. En gezien het geringe bedrag is het ook geen bank-breaker.
Dit is de houder voor de H2 serie op Makerworld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3mtIWsxJIkZNqVW_tBvJes2g-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DDWiWMwsA2YS1CkEIA0spZo9.webp?f=fotoalbum_large

En zo zit ie er bij mij in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3us6JxrBw9NzN4jUYJgyfdtOkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1YFtfDMEGk2zZ8yty6GogGR.jpg?f=fotoalbum_large
edit:
Ik vergeet erbij te vermelden dat dit product zijn naam ontleedt aan het opplakken van het apparaatje. Deze houder is een no-stick mount, dus hij klemt erin zodat je 'm niet hoeft te plakken.

[ Voor 5% gewijzigd door mphilipp op 24-06-2026 12:11 ]

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:42

GeNiTaLiX

Naapje

Ik dacht ik meld maar dat ook ik me aansluit bij de bambu club. Op basis van de adviezen is de x2d nu onderweg! 4 rollen pla en 1 petg erbij. Dus heb er zin in!
GeNiTaLiX schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:35:
Ik dacht ik meld maar dat ook ik me aansluit bij de bambu club. Op basis van de adviezen is de x2d nu onderweg! 4 rollen pla en 1 petg erbij. Dus heb er zin in!
Welkom bij de club! Maak maar vast kastruimte vrij voor nog 20 rollen :+

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL


  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

Hier vandaag de P2S binnen gekregen. Vanavond uitgepakt en in elkaar gezet. Daarna een kalibratie gedaan.

Bij het opstarten van de machine zag ik nog wat icoontjes staan. Shit. Dit had ik kunnen weten. De firmware moet nog geuodate worden. Dat erna nog maar eens gedaan en toen weer een kalibratie gedaan.

Zojuist dan de benchy geprint welke er perfect uit kwam. Ik weet dat die Benchy gemaakt is om als een malle te printen. Maar ik moet toch echt bekennen dat die printer als een malle heen en weer schud bij de snelle gedeeltes. Is dit echt normaal?

Verder lijkt bij de ams2 pro de hoeveelheid filament wel bewerkt te worden nadat een print klaar is. De machine lijkt uit te vogelen hoelang een rotatie duurt door de filament op te rollen.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Pagina: 1 ... 143 144 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.