Begrijpt iemand de duistere logica van het filament switchen op een H2C?
Ik dacht dat het heel simpel was: een print heeft 2 kleuren, dus dan denk je: hij doet kleur1 op links en kleur2 op rechts. Printen, klaar, iedereen blij. Maar helaas, zo makkelijk is dit niet blijkbaar. Toe ie zeg maar op 3/4 van de print was, hoor ik 'm ineens filament terugtrekken. Eerst de ene en dan de andere. En toen weer laden... Ik had natuurlijk niet gekeken of ie ineens van nozzle gewisseld was, maar hij ging weer vrolijk verder met de juiste kleuren. Dus ik dacht misschien aan een probleempje met het filament. Misschien lukte het even niet en heeft ie het zo proberen op te lossen.
Maar dankzij de probleem met de print (hij tikte er eerst 1 af en toen 2 andere) moest ik 'm opnieuw starten. Dit was al de tweede keer, dus ik wilde het nu goed hebben. Begon er al mee dat ie weigerde een brim te maken. Snap ik niets van. Auto Brim, Manual brim, maakt niet uit; hij vertikte het. Nouja...dan maar zonder. Misschien een fout in de slicer dat ie het niet laat zien, maar wel doet (is niet zo), dus doe maar printen.
edit:
De objecten waren gelocked, dus aanpassingen aan de slicersettings hadden geen effect. Ik dacht dat ik daar naar gekeken had, maar niet dus. Nu heb ik wel een brim.
Voordat ik dat deed, viel mij ineens op dat ie een extra nozzle aan had gewezen voor 1 van de filamenten. Bij het zwart stond L en bij het blauw R en daarnaast R2. En dat is dan ook wat ie deed: hij gaat ineens naar een andere nozzle, terwijl ie tot dat punt al met deze nozzle had geprint. WTF?
En de print is ook niet heel bijzonder. Het is zijn 4 buisjes die afwisselend zwart en blauw zijn. Drie banden blauw, drie banden zwart. Waarom ie nou ineens op 75% denkt dat het goed is om een andere nozzle te gaan gebruiken ontgaat mij. Iemand bekend met dit fenomeen? Zou het een bug zijn of een bijzondere vorm van intelligentie?
[
Voor 5% gewijzigd door
mphilipp op 22-06-2026 20:00
]
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL