WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:29
Het is natuurlijk ook wel heel erg subjectief. Iedereen die ooit een stock driver Ender 3 heeft gehad zal een P2S vast heel stil vinden; maar iemand die nooit een 3D printer heeft gehad mist dat referentiekader. :P

Edit: Oh en de ondergrond enzo heeft een enorme impact. En het laat de tafel waar 'ie op staat wel schudden, dus meubelpootviltjes tussen de tafel en de muur bijv, enz..

[ Voor 28% gewijzigd door Noxious op 07-06-2026 11:15 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:07
De X2D heeft een aantal stappen die echt veel lawaai maken zoals de resonantietest. Op en af spoelen van de AMS is ook luidruchtig. Een dan heb je de normale werking voor het printen wat ook best wel flink geluid kwam maken.

De printer beweegt zoveel dat ik het werkblad gisteren vast heb gezet aan de muur :P

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:24
aDutchCow schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 00:11:
Ik heb nu een probleem bij mijn X2D, weet iemand hoe dit verschijnsel heet zodat ik het kan oplossen? Ik heb echt geen idee met welke settings ik moet beginnen. En dan heb ik het over het gebeuren linksboven en rechtsonder in de hoeken :([Afbeelding: Foto]
Ik heb hetzelfde probleem, en ik weet ook niet hoe het heet... De vraag van aDutchCow werd ondergesneeuwd door een andere discussie en is volgens mij niet beantwoord.

Dus: weet iemand hoe dit probleem heet, en wat je er aan kunt doen? :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:00
Xcalibur schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, en ik weet ook niet hoe het heet... De vraag van aDutchCow werd ondergesneeuwd door een andere discussie en is volgens mij niet beantwoord.

Dus: weet iemand hoe dit probleem heet, en wat je er aan kunt doen? :)
Ik zou eens beginnen met een brim toevoegen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:35
Vermoed dat je hoeken loskomen en dan is een brim toevoegen de eerste stap. Daarnaast zorgen dat je filament goed droog is (ik merk hier dat filament echt wel stuk minder presteert nu we een goede twee week de airco hebben aangehad).

En zorgen dat je plate goed schoon is.

Eventueel daarnaast kun je kijken om de ventilator de eerst 5 lagen uit te zetten oid.

• Rukapul
JustRob schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:46:
[...]

Ik zou eens beginnen met een brim toevoegen.
Ik zou beginnen met het probleem benoemen want de foto is vaag.

Gaat het om de niet nette afwerking van de toplaag?

Die had ik laatst ineens na gebruik van een ander hotend. Heb alles teruggeplaatst en de printer opnieuw gecalibreerd.

Lijkt alsof er net te weinig filament aangebracht wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 07-06-2026 13:52 ]

• Rukapul
Jan-man schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:00:
Vermoed dat je hoeken loskomen en dan is een brim toevoegen de eerste stap. Daarnaast zorgen dat je filament goed droog is (ik merk hier dat filament echt wel stuk minder presteert nu we een goede twee week de airco hebben aangehad)
Een airco ontvochtigt juist.

• Xcalibur
Rukapul schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:50:
[...]

Was niet mijn foto, heb op het moment geen print van mezelf bij de hand.
Maar het gaat (mij) dus om de toplaag inderdaad, daar komt een soort ruw oppervlak op sommige plekken.

Op de originele foto was dat hier te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjxqMbwU6bPspHwGv1SacZ2LB0M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KccoA5V7gjSNvb9oRlKah3Lp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9fkkS0Ez_1XhYE32sejIKw5vis=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VujsAsEOGp9W3PHFQXZ5aQo2.png?f=fotoalbum_tile
Dit gebeurt dus niet over het hele oppervlak, maar alleen op sommige stukken.
Naar mijn idee vaak in de hoeken, maar dat kan toeval zijn.

Is dat een kalibratieprobleem? Heeft dit een naam?

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:52
Xcalibur schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Maar het gaat (mij) dus om de toplaag inderdaad, daar komt een soort ruw oppervlak op sommige plekken.

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit lijkt wel op warping en is op te lossen met een super simpel tooltje voor de p2s;
https://makerworld.com/en...2d-auxiliary-fan-diffuser
Wat dit betekend (al doende leert men…) is dat door de fan(s( de plate in de hoeken teveel afkoelt waardoor je dit ziet in je prints.
Bij mij heeft deze (zeker) geholpen…

http://specs.tweak.to/5253

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:00
Rukapul schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:50:
[...]

Die had ik laatst ineens na gebruik van een ander hotend. Heb alles teruggeplaatst en de printer opnieuw gecalibreerd.

Lijkt alsof er net te weinig filament aangebracht wordt.
Het lijkt alsof de hoeken loskomen, want het is niet in 1 specifieke hoek, dus koeling lijkt onwaarschijnlijk. En als de hoeken loskomen en omhoog komen krijg je ook deze ruwe afwerking. Als het een kalibratie issue is, zou je het over het hele top oppervlak verwachten namelijk, niet specifiek in de hoeken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Xcalibur
Ok, thanks, zal eens wat dingen gaan proberen 🙂

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:51
Xcalibur schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:21:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Als je nozzle te dicht op het bed staat, krijg je van die golven. Daar lijkt dit ook een beetje op (van links boven naar rechts beneden diagonaal, dus tegen de printrichting in). Het lijkt er dus op dat de print in de hoeken is losgelaten van het bed en nu te dicht tegen de nozzle zit. (warping)
Pagina: 1 ... 142 143 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.