Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:47
[Ervaringen] Minisforum Mini PC's

Ze worden snel populairder, de Mini PC's. OOk bij Tweakers is dit niet onopgemerkt gebleven.

review: Gamen op een mini-pc? - Minisforum Neptune HX90G met 5900HX en RX 6600M

nieuws: Minisforum brengt Venus-mini-pc uit met Ryzen 5-processor voor 299 euro

Het leek mij handig hier de ervaringen te delen (bijvoorbeeld compatibiliteit van geheugen en SSD's).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jumpman
Om maar af te trappen. Zelf afgelopen weekend de Minisforum UM560 XT besteld, gezien deze barebone met AMD Ryzen 5 5600H op dit moment voor €239,00 wordt aangeboden met een levering half mei.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Hier ook een UM560 XT besteld voor 239. Ik ben vooral benieuwd naar de geluidsproductie bij load.

De uitvoering: Gigabyte BRIX GB-BRR7H-4800 vond ik hierin flink tegenvallen.

Klein en krachtig voor weinig geld. Nu kijken of er geen 'catch' is. ;)

PC#1: Pentium MMX 200 @ 233 MHz
PC#2: Athlon Classic 700 MHz Orion / Thunderbird 1000 MHz
PC#3: AthlonXP 1700+ @ 2200 MHz (3200+)
SET BLASTER=A220 I5 D1 T3

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 19:48
Vorige week heb ik toevallig ook de UM580 besteld, deze week staat hij voor € 110 minder op de site namelijk € 340,- Ik ben ook erg benieuwd wat mijn ervaringen gaan zijn, als vergelijking heb ik ook de BRIX die hierboven benoemd word. Zelf gebruik ik het systeem als server met VMWare.

Hoi

• Jumpman
Hiervoor heb ik een Intel NUC8i3BEK (Intel i3-8109U processor) gehad, deze was behoorlijk stil bij normaal gebruik. Ook nog een Beelink S12 Pro (Intel N100 processor), deze was nog stiller en sneller, maar voor hetzelfde geld koop ik nu een AMD Ryzen 5 5600H, dus ik ben ook benieuwd.

De UM680 en UM690 zijn veel krachtiger en genereren meer warmte, dus ik hoop dat de UM 560 XT de 'sweet spot', tussen kracht en geluidsproductie zijn.

Geheugen dat ik gekocht heb: 32GB Kingston Fury 3200Mhz CL20 (2x 16GB) (was €67,40) en een Adata Legend 840 PCIe Gen 4x4 NVMe (4500MB's schrijven en 5000 MB's lezen) (was €44,20), al zal die dat niet halen, omdat de UM560 XT maar maximaal PCI Gen 3x4 doet.

[Voor 23% gewijzigd door Jumpman op 24-04-2023 13:17]

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:23
Heel erg benieuwd naar jullie ervaringen. De kwaliteit van het apparaat maar ook de levering en eventueel klantenwerver van Minisforum.

Helaas zijn niet alle berichten over het bedrijf even positief.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:16
Ik heb zelf een HM80 tijdens black friday gekocht. Deze gebruik ik als kleine homelab gebruik. 64GB Crucial RAM en een NV2 erin gestopt en gaan met die banaan.

Bij bestellen had ik per ongeluk de foute stekker aangeklikt. Daarna snel een mailtje gestuurd naar de klantenservice en verbazingwekkend snel antwoord dat zij het zouden aanpassen. Moet zeggen, dit was niet zichtbaar op de website.

I.v.m. de drukte van black friday zou het enkele weken duren voordat die verzonden zou worden (vanuit Duitsland) maar binnen een week had ik hem al in huis. Hij is niet fluisterstil maar op zich prima voor wat die doet.

• TheBrones
Ik heb zojuist mijn UM580's binnen en hier ESXI op gezet, Ik heb de Ryzen 7 5800H CPU en 64GB ram. Hij werkt tot nu toe erg goed en is echt super stil! De behuizing en dergelijke zijn wel echt van plastic en ik vind het jammer dat de rubberen voetjes er af moeten (dubbelzijdige tape) om bij de schroeven van de behuizing te komen. Verder is alles dik in orde.
Ik heb er 1 1TB nvme SSD en nog een 500GB Sata SSD in geplaatst. De netwerkkaart werkt vlekkeloos met ESXI 8 zoals gehoopt.

Het enige wat ik nu kan ontdekken is dat er in de BIOS geen optie is om het systeem automatisch op te starten als deze spanningsverlies heeft gehad. Heeft iemand deze optie wel ergens weten te vinden?

Hoi

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:30
Topic om even in de gaten te houden, ik vind zelf die kleine formfactor PCtjes wel leuk maar vaak valt het toch tegen qua geluid. Zelf ook NUC's gehad maar vindt het toch vaak wat minder dan een Deskmini met een Noctua L9i/L9a of iets dergelijks.

• Jumpman
Dagion schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:23:
Topic om even in de gaten te houden, ik vind zelf die kleine formfactor PCtjes wel leuk maar vaak valt het toch tegen qua geluid. Zelf ook NUC's gehad maar vindt het toch vaak wat minder dan een Deskmini met een Noctua L9i/L9a of iets dergelijks.
Mensen willen vaak de snelste mini computer en verwachten dan een geruisloos apparaat, wat min of meer onmogelijk is zonder waterkoeling of grote fans. De truc is om de ‘sweet spot’ te vinden de snelste mini PC die toch bijna geruisloos blijft.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:30
Jumpman schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:33:
[...]

Mensen willen vaak de snelste mini computer en verwachten dan een geruisloos apparaat, wat min of meer onmogelijk is zonder waterkoeling of grote fans. De truc is om de ‘sweet spot’ te vinden de snelste mini PC die toch bijna geruisloos blijft.
Jup, ik ga liever voor een processor waar stil de warmte wordt afgevoerd dan de snelste/krachtigste. Maar soms zijn dingen slecht ontworpen (heb hier wel eens een laptop gehad waar de exhaust werd geblokkeerd als je de laptop open klapte). Dan krijg je nog steeds een hard werkende fan :p

• MrMaxedTank
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-05 16:14
Ik heb zelf een U820 (i5-8279u, 16 gb ram) waar ik proxmox (jellyfin, home assistant, fileserver, frigate, vpn server etc) op draai. Werkt op zich prima maar de BIOS is vrij gelimiteerd en de koeling is soms wat agressief: zware load op 1 core leidt vrijwel direct tot een hardwerkende en luidruchtige fan. Ik heb dat opgelost door een max clock in te stellen per core, nu is ie fluisterstil en hoef ik hem niet meer in een kast te verstoppen.

Verder prima tevreden. Hij lijkt niet heel veel energie te verbruiken, bouwkwaliteit is prima en het ding is erg stabiel.

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:27
Leuk een topic voor de Minisforum.
Zelf sinds kort in het bezit van de HX99G met AMD Ryzen 9 6900HX en AMD Radeon RX 6600M

heerlijk stil ding dat we gebruiken voor in de huiskamer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:33

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Crosspost uit het Je MOET iets nieuws laten zien topic:
ElCondor schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:39:
Whoop-whoop! Mini-unboxing! (Pun intended :P )
Dit wordt weer lekker fröbelen! Een Minisforum UM690, 32GB, 512GB.
Er is nog een 2TB disk onderweg. Deze gaat aan de TV om wat te gamen en als nodig, media te spelen.
[Afbeelding]

Pear for size ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben er erg tevreden mee. Hij staat bij mij in een mediakast, dus uit zicht en buiten normaal gehoor bereik.
Ik heb WoL ingesteld en als ik hem start, dan hoor je dat wel, voor een seconde of twee. Daarna niets meer, ook niet onder load. Als ik mijn hoofd in de kast steek, dan moet ik er echt naast gaan liggen, wil ik de fan horen, maar, dat kan ook aan mijn gehoor liggen. 8)7

Ik heb hem ook wel eens opgestart met de mediakast open, en dan hoor je dat hij inderdaad bij opstarten even flink blaast, maar, het is niet, zoals bij de NUC6i7KYK die er daarvoor onder lag, een gierend geluid, alsof je een jet-engine hoort. Dus in fan-implementatie zijn zeker verbeteringen gemaakt. Ik heb naast deze Minisforum namelijk ook nog een NUC8i7HNK als Windows station en die hoor je ook helemaal niet. Zelfs minder bij opstarten dan de Minisforum. Dus, er is nog ruimte voor verbetering.
Prachtig machientje verder en echt bang-for-buck, in de hogere prijsklasse dan :) 8)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jumpman
De UM560 XT voor €239,00 is nu uitverkocht, ik ben benieuwd wanneer ze daadwerkelijk geleverd gaan worden. Leverdatum staat nu op ergens halverwege mei.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frolow
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:35
Iemand ervaringen met direct bestellen via hun (Duitstalige) EU webshop? Het mag dan (soms) wel goedkoper zijn dan via Amazon, maar qua orderverwerking zijn ze een stuk langzamer. Donderdag bericht gehad dat het pakket 'verzonden' was, maar blijkt effectief dat ze alleen maar een verzendlabel hebben aangemaakt en dat het daadwerkelijke pakket 5 dagen later nog steeds niet bij DHL is aangeleverd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheBrones
Frolow schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:35:
Iemand ervaringen met direct bestellen via hun (Duitstalige) EU webshop? Het mag dan (soms) wel goedkoper zijn dan via Amazon, maar qua orderverwerking zijn ze een stuk langzamer. Donderdag bericht gehad dat het pakket 'verzonden' was, maar blijkt effectief dat ze alleen maar een verzendlabel hebben aangemaakt en dat het daadwerkelijke pakket 5 dagen later nog steeds niet bij DHL is aangeleverd.
Via deze shop heb ik mijn twee systemen ook besteld. Hier heb ik verder geen problemen bij ervaren, behalve dat je uiteraard een creditcard moet gebruiken. Dit laatste is iets wat niet iedereen heeft uiteraard. Binnen een week was mijn bestelling ook binnen.

Hoi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jumpman
Frolow schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:35:
Om welke Minifsforum gaat het?

Vaak staat erbij of het direct uit Duitsland komt of dat het uit Hong Kong (via Duitsland) komt, dan kan je nog wel even wachten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frolow
Gaat om een levering vanuit het Duitse warehouse. Ik kon overigens gewoon via PayPal betalen, dus een creditcard is niet per sé een vereiste.

[Voor 48% gewijzigd door Frolow op 08-05-2023 15:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheBrones
Jumpman schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:44:
[...]

Om welke Minifsforum gaat het?

Vaak staat erbij of het direct uit Duitsland komt of dat het uit Hong Kong (via Duitsland) komt, dan kan je nog wel even wachten.
Ik had de UM580 besteld, deze kwamen via DHL uit Duitsland. Paypal is inderdaad ook een optie, maar ik probeer dat bedrijf actief te vermijden gezien ze wat shady praktijken hebben uitgehaald in het verleden na klanten (zoals inactivity fee).

Hoi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frolow
Blijkt dat de klantenservice van het EU-mailadres alsnog vanuit Azië gebeurt(gezien ik om 4:19 's nachts antwoord kreeg op mijn mail), waardoor er dus steeds enige vertraging tussen zit. Het enige wat zij vanuit Azië ook kunnen zien dat mijn pakket inderdaad nog niet bij DHL aanwezig is, maar dan moeten zij vervolgens iemand in Duitsland even instrueren om uit te zoeken wat er met mijn order gaande is, en die moet dat dan weer terugkoppelen naar Azië, en die informeert mij dan weer. En omdat de tijdzones verschillen ben je dan dus zo weer een dag of twee verder. Zou toch handiger zijn om direct iemand van het Duitse warehouse te kunnen spreken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:06
Ik zie dat ze nu vanuit Hong Kong verzonden worden op de website, dat betekent dus dan wel dat je er importkosten over moet betalen toch? (ze betalen die weer terug als je het betalingsbewijs opstuurt, maar ik ga het niet proberen vanuit Portugal).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:16
Jron667 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:19:
Ik zie dat ze nu vanuit Hong Kong verzonden worden op de website, dat betekent dus dan wel dat je er importkosten over moet betalen toch? (ze betalen die weer terug als je het betalingsbewijs opstuurt, maar ik ga het niet proberen vanuit Portugal).
Ligt eraan. Ze hebben ook een DE warehouse, welke je kunt selecteren (indien voorraad) op de winkel pagina. Mijne werd netjes van Duitsland verzonden iig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kahobro
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 11:13
Ik denk eraan er een te kopen om daar Ubuntu met daarop dockers met home assistant, grafana etc + zaken als nzbget.

Gaat dat werken met zoiets: https://store.minisforum....produkte-1/products/um350 ?
Ik denk vermoed 8 GB op zich genoeg moet zijn en wil er dan een bestellen met 16 GB.

Ik heb een NAS staan die de backup moet doen.

Ik heb ervaring met Ubuntu in een VM maar nog niet met home assistent en dergelijke dus heb geen idee wat ik aan hardware nodig heb.

Of is er een handiger optie?

Als noob op dit gebied heb ik geen idee waar ik op moet letten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jumpman
kahobro schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:20:
Ik denk eraan er een te kopen om daar Ubuntu met daarop dockers met home assistant, grafana etc + zaken als nzbget.

Gaat dat werken met zoiets: https://store.minisforum....produkte-1/products/um350 ?
Ik denk vermoed 8 GB op zich genoeg moet zijn en wil er dan een bestellen met 16 GB.

Ik heb ervaring met Ubuntu in een VM maar nog niet met home assistent en dergelijke dus heb geen idee wat ik aan hardware nodig heb.

Voor VM's zou ik altijd gaan voor de prijs/kwaliteit m.b.t RAM. 32GB DDR4 3200 MHz is tegenwoordig voor zo'n €65,00 te vinden, ga je plezier van hebben als je wat VM's draait.

Voor alleen Home Assistant is deze machine eigenlijk overkill, ik zou dan voor Intel N100 gaan. Dit is een quadcore die maar 8 Watt TDP heeft en die rondjes loopt om een Raspberry Pi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kahobro
Dank voor je reactie!
Jumpman schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:32:
[...]
Voor VM's zou ik altijd gaan voor de prijs/kwaliteit m.b.t RAM. 32GB DDR4 3200 MHz is tegenwoordig voor zo'n €65,00 te vinden, ga je plezier van hebben als je wat VM's draait.
Ik zou Ubuntu er direkt op installeren en Docker heeft voor wat ik begrepen heb veel minder resources nodig dan een VM.
Jumpman schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:32:
[...]
Voor alleen Home Assistant is deze machine eigenlijk overkill, ik zou dan voor Intel N100 gaan. Dit is een quadcore die maar 8 Watt TDP heeft en die rondjes loopt om een Raspberry Pi.
Deze is ook snel genoeg influxdb, grafana, nzbget er ook bij te draaien?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• d-vine
kahobro schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:20:

Ik heb een kleine Intel nuc i7 met daarop proxmox.
Daar draait dan in een VM Home assistant op. En heb op proxmox ook verschillende containers met Unifi controler, wordpress, Niggix, adguard, vaultwarden, wireguard op draaien.
De proxmox was advies van iemand op HA forum en echt geen moment spijt van, heerlijk systeem.
Alles met automatische backup naar de NAS.
Hele docker verhaal heb je dan ook niet nodig.

i7 is ook wat overkill (mooie aanbieding tegengekomen) maar werkt wel fijn

[Voor 3% gewijzigd door d-vine op 15-05-2023 16:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jumpman
kahobro schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:40:
Dank voor je reactie!

[...]

Ik zou Ubuntu er direkt op installeren en Docker heeft voor wat ik begrepen heb veel minder resources nodig dan een VM.

[...]

Deze is ook snel genoeg influxdb, grafana, nzbget er ook bij te draaien?
Weet ik niet, ik gebruik dat allemaal niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kahobro
d-vine schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:46:
[...]
Ik heb een kleine Intel nuc i7 met daarop proxmox.
Daar draait dan in een VM Home assistant op. En heb op proxmox ook verschillende containers met Unifi controler, wordpress, Niggix, adguard, vaultwarden, wireguard op draaien.
Met Ubuntu en Dockers moet ik m'n linux kennis een tikje uitbreiden, en gaan spelen met dockers (of zonder) en de verschillende pakketten.

Proxmox ziet er mooi uit maar komt er nog wat bij op m'n te-leren-lijst.

Je hebt dan een home-assistant OS als VM en de overige applicaties draaien als docker containers op proxmox? Of lxc containers (voor het eerst dat ik die tegenkom)?

Lijkt mooi me twat meer overhead dan linux met docker maar ook weer nog complexer en meer risico dat ik er aan begin en mee ophoud voor het goed werkt.

Keuzestress....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:48

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ikzelf gebruik de UM690 (1TB SSD + 32GB Geheugen) als "main pc", op zich werkt het prima en doet wat het moet doen, inmiddels heb ik er ook een eGPU op aangesloten omdat er toch enkel spellen zijn die ik wilde spelen.

De eGPU is een Razer X Chroma met een RTX 2080 Ti erin, hier beginnen wat kleine zaken op te vallen met de UM690. Je merkt dat sinds er een eGPU aan hangt de WHEA Logger vrijwel iedere seconde een entry maakt in de event log. Ik heb de oorzaak van een vage crash nog niet achterhaald, dit gebreurd wel eens random als de UM690 helemaal idle is maar niet uit of in Hybernation staat. Zonder eGPU aangesloten geen enkel issue.

Niet heel erg aangezien je er weinig last van hebt, het enige wat je merk is een soort van vertraging omdat je beeldscherm is aangesloten op de eGPU zelf. Dus zeker bij het uit hybernation komen hoor je vaak het windows deuntje al om vervolgens pas een paar seconden later het beeld te krijgen.

Goede nieuws is de setup draaide Diablo 4 prima met alles op Ultra gedurende de afgelopen "Server Slam".

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• d-vine
kahobro schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:39:
[...]

Of lxc containers (voor het eerst dat ik die tegenkom)?
Lxc containers alleen. En dat is genoeg en heb je docker niet nodig.
Er zijn ook een aantal kant en klaar pakketten lxc containers waarbij je met een paar selecties een mooie lxc container hebt draaien.
Of je doet alles handmatig alles kan.
Of een van de vele losse Ubuntu pakketen draai je erop

Voordeel van proxmox is dat je snel een snapshot kunt maken waar je bent gebleven of een backup kunt terug draaien.
Deze manier nodigt het meer uit om ook snel te experimenteren en te leren door alle fall back opties.

[Voor 4% gewijzigd door d-vine op 15-05-2023 18:01]

• kahobro
Terwijl ik bezig was naar deze PC-tjes te kijken voor HA e.d. crashte mijn prive desktop.
Via marktplaats een UM690 met 1TB disk 32 GB geheugen kunnen kopen voor € 529.

Nu wil ik proxmox erop zetten m eens wat te spelen met windows en ubuntu erop voordat. Ik kan altijd nog terug naar een systeem zonder maar heb ik het gevoel ervoor een beetje te pakken.

Edit: Een poging gedaan proxmox te installeren, niet gelukt.

De GPU wordt niet ondersteund in proxmox, hier wordt een oplossing genoemd:
https://forum.proxmox.com...erver-with-amdgpu.118528/
Nog niet gelukt. Was al lastig om een terminal te krijgen nadat er een IP adres was toegewezen en voor de installatie klapte.

Later nog eens proberen, misschien ergens een typo.

Deze optie ook nog eens proberen: https://gist.github.com/s...c5d7064185ab72bfcaeb19ff1

[Voor 41% gewijzigd door kahobro op 17-05-2023 10:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• snah001
  • Laatst online: 13:03
Vandaag de NAD9 barebone besteld, was toevallig de laatste die in Duitsland op voorraad lag.
Geheugen 32GB en M2 2TB SSD plaats ik zelf.
Ben benieuwd hoe deze gaat presteren en of het een probleemloos device is.

Xiaomi 12 Pro 12GB\256GB EEA Global V14.0.8.0.TLBEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jumpman
Vandaag contact gehad met Minisforum over de UM560 XT levering. Deze zijn verzonden uit Hong Kong en komen over vijf tot acht dagen aan in Duitsland, waar ze dan verder verzonden zullen worden naar de Europese klanten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Jumpman schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:34:
Vandaag contact gehad met Minisforum over de UM560 XT levering. Deze zijn verzonden uit Hong Kong en komen over vijf tot acht dagen aan in Duitsland, waar ze dan verder verzonden zullen worden naar de Europese klanten.
Als je je mini-pc echt snel in huis wilt hebben kun je beter bestsellen via amazon.de ! Wat duurder maar scheelt gemoedsrust! 8)

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• snah001
Maar daar kun je geen barebone versie bestellen.

Xiaomi 12 Pro 12GB\256GB EEA Global V14.0.8.0.TLBEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jumpman
Merlijn_merlin schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:25:
[...]

Als je je mini-pc echt snel in huis wilt hebben kun je beter bestsellen via amazon.de ! Wat duurder maar scheelt gemoedsrust! 8)
Klopt geen barebone en ik heb ook geen haast gelukkig. Ik heb zelf al een NVMe SSD en RAM gekocht, dat scheelde behoorlijk voor goede en snelle A componenten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijn.vw
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-05 15:37
Ik heb recent een GK41 gekocht. Mooi ding maar de ethernetpoorten zijn erg gammel. Moet precies goed zitten of je hebt geen verbinding.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:00

TWKterry

Master Mariner

Ik heb een tijdje terug een GK50 gekocht en paar weken terug daarop HomeAssistant (HAOS) geinstalleerd, verbruikt zo'n 90-100W per dag.
Is een heel klein plastic kastje en wordt licht warm.
Bluetooth werd direct opgepikt door HAOS en werkt, alleen de afstand detectie is kompleet zinloos met devices op 400m die hier in huis staan, maar dat ligt mogelijk niet aan de GK50 zelf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• snah001
De bestelde NAD 9 barebone is aangemeld bij DHL, ben benieuwd wanneer die aankomt (vanaf Duits warehouse).

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:08
Jumpman schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:34:
Dank voor de update. Eind april ook een UM560XT barebone besteld. Communicatie is niet de meest sterke kant van minisforum, maar fijn dat ze onderweg zijn.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb de NAD9, hier m'n review: Minisforum NAD9 review door CodeCaster.

Specs: i9-12900H, 32 GB, 1 TB NVMe, Windows 11 Pro voor uiteindelijk € 769,-.

Ik heb hem nog niet veel intensief gebruikt, omdat ik vanwege de lange levertijd ondertussen de behoorlijk vergelijkbare (maar € 300 duurdere) Lenovo ThinkCentre M70q Gen 3 heb gekocht. De NAD9 staat nu een beetje naast m'n tv een overpowered mediaplayer te zijn, maar het doel was om hem voor softwareontwikkeling (Visual Studio) te gebruiken, en dan is een beetje CPU en RAM en SSD wel handig.

Communicatie na bestelling was matig. Antwoord op mail wel snel, maar vaak kortaf ("no updates yet"). Wat voor Minisforum spreekt: toen ik het ding nét binnenkreeg en de prijs op hun site meteen lager werd, en ik daar een mailtje over stuurde dat ik dat niet helemaal eerlijk vond met mijn drie maanden wachttijd, kreeg ik prompt € 100 teruggestort op m'n creditcard.

[Voor 23% gewijzigd door CodeCaster op 25-05-2023 10:35]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Acties:
  • +1Henk 'm!

• snah001
Heb gisteren de zondag bestelde barebone NAD 9 ontvangen.
Net begonnen met alles over te zetten.
Heb er een 2TB NVME in gezet en die wordt inderdaad vrij warm dus gaat er morgen een koellichaam op.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• snah001
Alles overgezet en het ding draait als een zonnetje.
Muisstil alleen straks nog even de heatsink op de NVME drive plaatsen en dan kan ie dicht.
Tot nog toe geen enkel probleem tegengekomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chochomel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 17:55
Ik heb zonet ook de 560XT besteld met 5600H. 240 euro is echt een mooie prijs.

Ik vond een review van dit exacte model, maximale geluid bij belasting is 33db, wat echt heel goed lijkt...ik ben heel benieuwd

https://www.notebookcheck...dable-price.719275.0.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• snah001
Klaar met alles omzetten naar de NAD-9.
Heatsink geplaatst op de NVME drive en die wordt nu onder gewoon gebruik c.a. 58 graden C.
Alles werkt naar behoren en nu afwachten of het zo blijft.
Krijg alleen de sluimerstand nog niet aan het werk, morgen uitvogelen hoe en wat.
Echt super stil dat ding.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee