Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
Larsie_ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:30:
Beste Minisforum-gebruikers,

Ik ben vanwege ruimtegebrek op zoek gegaan naar een kleine pc en zodoende dat ik uitkwam bij Minisforum. Echter heb ik niet zoveel verstand van de techniek en kan dus lastig inschatten wat voor mij de beste optie is. De bedoeling is de mini-pc te gebruiken voor kleine schoolprojectjes in SketchUp en AutoCAD en gaming (Met name Minecraft, League of Legends en Cities Skylines) Nu ben ik uitgekomen bij de Venus serie (de Um450, UM560XT, UM590 en de UM690). Kan iemand mij vertellen wat op basis van mijn wensen de beste mogelijkheid is of eventuele alternatieven. Indien nodig ben ik bereid een eGPU aan te schaffen.

Vervolgens een vraag met betrekking tot de levering. Ik ben van plan bij Amazon te bestellen. Klopt de levertijd die Amazon aangeeft enigszins?

Als er iemand is die mij hierbij kan helpen wordt het zeer gewaarderd!
Ik denk dat jij baat hebt bij zoveel mogelijk GPU power (nu en in de toekomst), van de applicaties en games die jij noemt zou ik dus voor de UM690 gaan.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
Sinds eind april in bezit van een HX99G 32GB/1TB (was toen E 1199). Heb inmiddels wat Cities Skylines erop gespeeld, en Far Cry 5 uitgespeeld. Tijdens spelletjes hoor je hem wat zoemen, maar verder is hij muisstil. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een topding is. Ik had echt geen zin meer in zo'n grote computerkast. Deze staat gewoon achter mijn monitor.
Als de werkdag voorbij is plug ik de usb-c van de D6000 over van de werklaptop naar de HX99G, en kan ik in no-time een spelletje spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie_
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22-06-2023
Jumpman schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:07:
[...]

Ik denk dat jij baat hebt bij zoveel mogelijk GPU power (nu en in de toekomst), van zei hij noemt zou ik dus voor de UM690 gaan.
Dank voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
[...]

Ik denk dat jij baat hebt bij zoveel mogelijk GPU power (nu en in de toekomst), van zei hij noemt zou ik dus voor de UM690 gaan.
Dan is die eGPU wel een beetje vereist. De Neptune series hebben de RX6600M, en die is zo'n 3x zo snel als IGPU van de UM690.
Het hangt zoals altijd van je eigen wensen af. Wil je 1 kastje, of is meer geen probleem? Wat is je budget (die eGPU's zijn niet goedkoop), wil je upgraden naar een nog snellere GPU (even afgezien van hoeveel zin het op een gegeven moment heeft).

review: De ultieme NUC-concurrent met AMD - Ryzen 9 6900HX en USB4 in een min...

[ Voor 21% gewijzigd door Meester_J op 14-06-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderI
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:56
[...]

Ik denk dat jij baat hebt bij zoveel mogelijk GPU power (nu en in de toekomst), van de applicaties en games die jij noemt zou ik dus voor de UM690 gaan.
Voor nog meer GPU power is er de UM790 Pro. Wel nog even geduld hebben, wordt pas eind juni/begin juli vanuit Hong Kong geleverd.
Maar voor de aanbiedingsprijs die nog geldig is, een aardig goede deal denk ik.

Link naar webshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 18:20

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Volgens mij is zojuist mijn UM690 weer onbeschikbaar geworden. Power issue steekt de kop weer op. Kabel had ik nog niet vervangen, maar de WoL lijkt niet te reageren. Vanmiddag maar eens een nieuw snoer ertussen steken...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als de keuze is gevallen op een UM690 kun je net zo goed voor de goedkopere UM733 gaan. De UM690 heeft dan wel een Ryzen 9 en de UM733 een Ryzen 7, maar de verschillen tussen de testresultaten van beide cpu's zijn maar minimaal.

https://nanoreview.net/en...0hx-vs-amd-ryzen-7-7735hs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
Eindelijk tijd gehad de MINISFORUM UM560 XT uit te pakken en te installeren.

Het minpunt is toch wel dat de rubbervoetjes eraf moeten voor het installeren van de RAM en de SSD. mar dat was zo gedaan. Netjes een heatspreader meegeleverd voor de NVME SSD.

32GB (2x 16GB) DDR4 3200MHz en een ADATA Legend 840 1TB er in.

Dan de Microsoft Windows 11 Pro installatie vanaf USB, dit was zo gedaan.
Zoals gezegd bij het realiseren van een verbinding Shift + F10 en invoeren: OOBE\BYPASSNRO en vervolgens na herstart de setup voortzetten zonder verbinding.
Alle drivers stonden netjes op de MINISFORUM webiste bij UM560 XT.

Vervolgens meteen Microsoft Windows even zijn updates laten doen.

Gecheckt met HWiNFO en het RAM draaide netjes op 3200 MHz CAS Latency 20.

Nu dan maar dagelijks gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chanfan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 10:02
Meester_J schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:22:
Sinds eind april in bezit van een HX99G 32GB/1TB (was toen E 1199). Heb inmiddels wat Cities Skylines erop gespeeld, en Far Cry 5 uitgespeeld. Tijdens spelletjes hoor je hem wat zoemen, maar verder is hij muisstil. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een topding is. Ik had echt geen zin meer in zo'n grote computerkast. Deze staat gewoon achter mijn monitor.
Als de werkdag voorbij is plug ik de usb-c van de D6000 over van de werklaptop naar de HX99G, en kan ik in no-time een spelletje spelen.
Ik heb hetzelfde model pas twee weken geleden gekocht op Amazon. Ik gebruik het momenteel als "dure" streamingbox en retroconsole voor mijn TV in de woonkamer :). Naatuurlijk ook onder de indruk van zo'n krachtige minipc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie_
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22-06-2023
easyriider schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:19:
Als de keuze is gevallen op een UM690 kun je net zo goed voor de goedkopere UM733 gaan. De UM690 heeft dan wel een Ryzen 9 en de UM733 een Ryzen 7, maar de verschillen tussen de testresultaten van beide cpu's zijn maar minimaal.

https://nanoreview.net/en...0hx-vs-amd-ryzen-7-7735hs
De verschillen zijn inderdaad erg klein. En ze hebben ook nog eens dezelfde gpu! Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

snah001 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:56:
[...]

Ik zou even checken (met bijvoorbeeld Crystaldiskinfo) of de temperatuur van het geheugen niet te hoog is waardoor de zaak gaat throttlen.
Kijk ook eens in het bios of je daar de grenswaarden voor throttling kunt instellen.
Bedoel je HWinfo? Die geeft dus aan dat het PC4-25600 geheugen is, maar het werkt er niet op. Ben er denk ik al achter wat het probleem is, de reepjes die ik heb zijn 1,35V en dat pikt deze miniPC niet (en mijn Asus PN50 dus ook niet). Het zijn deze: uitvoering: Crucial Ballistix BL8G32C16S4B en lijken de opgevoerde variant van de 1,2V 2667mhz als je er gewoon meer power doorheen gooit. Wel iets wat je net moet weten, zijn volgens mij ook gewoon oud. Met alle nieuwe aangeboden SODIMM-geheugen heb je dat probleem volgens mij niet.
Met een mogelijkheid voor XMP of variant van AMD kan je het vast voor elkaar krijgen, maar die optie is er niet in de BIOS.

De nieuwe geheugenreepjes draaien prima op 3200mhz. Windows installeren was ook simpel, ik hoefde geen rare dingen te doen tijdens de installatie, maar mijn USB bevat W10 en misschien dat die wat minder afhankelijk is van internet? Nog niet heel uitgebreid mee bezig geweest iig.

[ Voor 10% gewijzigd door Ex Nunc op 16-06-2023 17:59 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Ex Nunc schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:32:
[...]

Bedoel je HWinfo? Die geeft dus aan dat het PC4-25600 geheugen is, maar het werkt er niet op. Ben er denk ik al achter wat het probleem is, de reepjes die ik heb zijn 1,35V en dat pikt deze miniPC niet (en mijn Asus PN50 dus ook niet). Het zijn deze: uitvoering: Crucial Ballistix BL8G32C16S4B en lijken de opgevoerde variant van de 1,2V 2667mhz als je er gewoon meer power doorheen gooit. Wel iets wat je net moet weten, zijn volgens mij ook gewoon oud, met alle nieuwe aangeboden SODIMM-geheugen heb je dat probleem volgens mij niet.
Met een mogelijkheid voor XMP of variant van AMD kan je het vast voor elkaar krijgen, maar die optie is er niet in de BIOS.

De nieuwe geheugenreepjes draaien prima op 3200mhz. Windows installeren was ook simpel, ik hoefde geen rare dingen te doen tijdens de installatie, maar mijn USB bevat W10 en misschien dat die wat minder afhankelijk is van internet? Nog niet heel uitgebreid mee bezig geweest iig.
Klopt, Microsoft Windows 10 (Zeker oudere ISO's) zijn veel minder kritisch op netwerk en Microsoft Account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 10:35
Iemand hier die pes 2021 of Football Life zou kunnen testen op een model met 6600M? Liefst op 4K en 1440p. Ik zit te denken om mijn Xbox in te ruilen voor deze minipc zodat ik met mods kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:13
Nog ff excuses maken: voor zo goed als alle typen geheugen kun je de temperatuur niet uitlezen.
Ik was in de war met een NVME strip SSD en daar kan het wel gemakkelijk.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
Gisteren nog even met de UM690 bezig geweest en ook eens dxdiag opgestart
en blijkbaar zit er geen DX 12 ultimate op de ingebakken GPU van de 6900HX.

Kan dit kloppen of is dit een driver dingetje ?

control alt oeps deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Wat ik echt zonde vind is is dat Minisforum geen uniforme uitstraling heeft, en dan doel ik op de grote diversiteit in behuizingen. Drie verschillende zou veel meer uniformiteit uitstralen. Ik weet dat ze gebruik maken van al bestaande producten en die 'rebranden', maar toch. Sommige behuizingen zijn echt gewoon niet mooi, is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
cazzie schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:05:
Gisteren nog even met de UM690 bezig geweest en ook eens dxdiag opgestart
en blijkbaar zit er geen DX 12 ultimate op de ingebakken GPU van de 6900HX.

Kan dit kloppen of is dit een driver dingetje ?
Kan kloppen denk ik, deze zit pas in de GPU's vanaf de RX6000 serie, de 6900HX heeft een AMD Radeon 680M.

Bron: https://www.amd.com/en/technologies/directx12

[ Voor 5% gewijzigd door Jumpman op 19-06-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Hmmm, mijn UM560XT gaat op een gegeven moment vanzelf in standby. Ook als ingesteld staat dat hij nooit uit mag gaan. Dat is niet handig voor een machine die 24/7 bereikbaar moet zijn.

Hier ook iemand met het probleem: https://bbs.minisforum.co...tead-of-monitor-off.1530/.

Ik ga nog één ding proberen ergens die in Energiebeheer triggers op uit zetten om Energiebesparend te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Ja, dat energiebeheer komt ook hier op de NAD-9 er niet helemaal uit.
Hybernation werkt niet goed want komt daar niet via muis of toetsenbord uit en alleen met een full-reboot komt hij daar uit.
En slaapstand gaat hij netjes in maar soms (1 op de 15 keer) wil hij daar niet uitkomen via muis of toetsenbord, dan is het spanningsloos maken voor een kort moment het enige wat helpt.
Via CMD prompt allerlei instellingen geprobeerd maar het is nu wat het is.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Jumpman schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:45:
Hmmm, mijn UM560XT gaat op een gegeven moment vanzelf in standby. Ook als ingesteld staat dat hij nooit uit mag gaan. Dat is niet handig voor een machine die 24/7 bereikbaar moet zijn.

Hier ook iemand met het probleem: https://bbs.minisforum.co...tead-of-monitor-off.1530/.

Ik ga nog één ding proberen ergens die in Energiebeheer triggers op uit zetten om Energiebesparend te gaan doen.
Energiebesparend instellingen werkte ook niet. Nu een BIOS aanpassing gedaan.

Wat vervelend dit, ik heb deze machine gekocht voor 24/7 remote beschikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chochomel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-06 17:48
Spontaan staat er een hyperactieve bezorger voor mijn deur (3 keer aanbellen en zelfs aankloppen?), mijn minisforum bestelling van 26 mei. Blijft wel onhandig dat er geen tracking is maar bestelling veel sneller dan verwacht.

Hands-on
-Had een losse laptop nodig om de LAN drivers te installeren maar verder zonder problemen mijn SSD over kunnen zetten en gelijk verder mee kunnen klikken.
-Blij hoe het ding aanvoelt en de compleetheid met hdmi kabel, extra rubberen voetjes en houder EN vesa mounting, ja compleet pakket.

Details
Wifi kaartje is trouwens een RX608, een rebrand van mediatek7921K, wifi 6E

Power
<1W als hij uitstaat
max 10W bij windows 10 desktop (1440p 144hz monitor)

[ Voor 46% gewijzigd door Chochomel op 23-06-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:16
YouTube: The All New UM790 Is The Most Powerful RDNA3 APU Mini PC We've Gotte...

Ik wacht nog geduldig op de eerste reviews, met name de thermals onder load ben ik benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Niemand hier ook een Minisforum die naar een tijdje gewoon in stand-by gaat terwijl alle opties daarvoor uit staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 15:14
Jumpman schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:16:
Niemand hier ook een Minisforum die naar een tijdje gewoon in stand-by gaat terwijl alle opties daarvoor uit staan?
Nee. Net als jij heb ik een UM560XT. In Windows gewoon op High Performance gezet en de machine blijft dan gewoon aanstaan (ook 's nachts, zonder activiteit op die machine).

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
Wat me wel opvalt aan m'n UM733 is dat die altijd consequent na de ingestelde tijd in Windows in standby gaat. Hiervoor had ik een Intel NUC die echter regelmatig door bleef gaan na de ingestelde tijdsperiode, of die kwam zonder reden weer uit de standby.

Sinds ik een andere voedingskabel tussen het stopcontact en de voedingsadapter heb, eentje die ik nog ergens had liggen, zijn de problemen daarmee gelukkig ook voorbij. Naast dat de adapter af en toe uitschakelde als de computer uit stond ging de adapter ook af en toe uit terwijl de computer in standby stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Hammetje schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Nee. Net als jij heb ik een UM560XT. In Windows gewoon op High Performance gezet en de machine blijft dan gewoon aanstaan (ook 's nachts, zonder activiteit op die machine).
Bedankt voor de tip, ik ga dit proberen.

Edit: Dit werkt, hij blijft nu 24/7 aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Jumpman op 28-06-2023 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 14:14
Ik ben er over uit dat ik een UM560XT ga bestellen, alleen weet ik niet wat handig is:

- Wachten tot hij via DE geleverd wordt zodat ik niet voor verrassingen kom te staan met verzending, import, whatever. Zijn hier überhaupt known issues mee of jullie weten?

- Nu bestellen omdat nu de prijs laag is (239, dit kan misschien terug naar 299 gaan) en dan maar gewoon wachten en hopen dat het allemaal goed komt.

Kan iemand die al eerder iets via Minisforum heeft besteld mij doen stoppen met twijfelen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
mvbo schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:59:
Ik ben er over uit dat ik een UM560XT ga bestellen, alleen weet ik niet wat handig is:

- Wachten tot hij via DE geleverd wordt zodat ik niet voor verrassingen kom te staan met verzending, import, whatever. Zijn hier überhaupt known issues mee of jullie weten?

- Nu bestellen omdat nu de prijs laag is (239, dit kan misschien terug naar 299 gaan) en dan maar gewoon wachten en hopen dat het allemaal goed komt.

Kan iemand die al eerder iets via Minisforum heeft besteld mij doen stoppen met twijfelen? :)
Gekocht bij minisforum vanuit Taiwan. Op slechte statusupdates na, zijn ze wel hun belofte nagekomen qua verzendperiode (in mijn geval, early may). Geen extra heffingen ofzo gehad. Kortom; gewoon bestellen.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
mvbo schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:59:

Als je kan wachten via de .de site bestellen met levering vanuit een Hong Kong batch. Hier ook gedaan. Top barebone voor €239,00.

Altijd NUC gehad, maar de MinisForum UM560 XT is veel bang for buck. Het enige wat minder is, is de kwaliteit van de behuizing (hard kunstof en rubberzooltjes verwijderen voordat je bij de hardware kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
@Jumpman ; ben je inmiddels van de problemen met in slaapstand gaan af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
Hammetje schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:31:
@Jumpman ; ben je inmiddels van de problemen met in slaapstand gaan af?
Jazeker, zie bericht van 27 juni. 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
Jumpman schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:43:
[...]

Jazeker, zie bericht van 27 juni. 😀
Had jouw edit niet gezien, maar - blij om te horen dat het gewerkt heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-06 16:41
Chanfan schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:11:
HX99G besteld van Amazon. 32GB versie met 1TB. 1050€. Zou vrijdag moeten aankomen. Mijn allereerste mini PC. Ben van plan die aan mijn TV aan te sluiten

Beetje getwijfeld om te wachten op de UM790 pro. Maar omdat de HX99G wat meer power toch voor deze versie gegaan.
Hoi,
Welke cpu had jij daarin?
Ik zie op minisforum
Hx80g met 5800h 32gb en 1tb ssd 799eu
Hx99g mwt 6900h 32gb en 1tb ssd 1039eu
Mag ik vragen, wat zou jij doen? Scheelt veel geld.

Ik zie ook een nucxi7 op de site met 3070,maar geen gebruikers gevonden op tweakers.
Ik zoek een opvolger voor mn zelfbouw itx 3770 i7 met 1050 non-ti. (Ja, echt,hahaha.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Morress schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:33:
[...]

Hoi,
Ik zie op minisforum

Ik zie ook een nucxi7 op de site met 3070,maar geen gebruikers gevonden op tweakers.
Ik zoek een opvolger voor mn zelfbouw itx 3770 i7 met 1050 non-ti. (Ja, echt,hahaha.)
Het ligt eraan wat je 'use case' voor de PC is?

Interessante barebone die NUCXi7 met een Intel Core i7 11800H en een RTX 3070 8GB voor €959,00. Het is eigenlijk gewoon een laptop zonder scherm. De RTX3070 is ook interessanter dan de RTX4060 vind ik, omdat de RTX4060 echt is uitgekleed m.b.t. features (CUDA Cores, lage bussnelheid, relatie weinig geheugen).

[ Voor 22% gewijzigd door Jumpman op 03-07-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
[...]

Hoi,
Ik zie op minisforum

Ik zag net deze: uitvoering: Intel NUC 11 Extreme Kit NUC11BTMi9. Nu €599,00.

Wellicht ook interessant? Als je hier een RTX4070 of een tweedehands RTX3070 (+/- €350,00) in zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chanfan
[...]

Hoi,
Ik zie op minisforum

HX99G gewoon omdat het meer recent is en er meer aansluitingen zijn. Heb er bovendien goede reviews van gelezen voor retrogaming dus waarom ook niet. Dit gaat mijn 10 jaar oude (energieverslindende) desktop vervangen en ben van plan er ook minstens 10 jaar mee verder te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-06 18:35
De gok maar genomen en de UM790 Pro barebone besteld, ter vervanging van mijn 6 jaar? oude Micro ATX pc, waarvan ik ook altijd gebruik heb gemaakt van de interne gpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
burnoutpc schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 00:30:
De gok maar genomen en de UM790 Pro barebone besteld, ter vervanging van mijn 6 jaar? oude Micro ATX pc, waarvan ik ook altijd gebruik heb gemaakt van de interne gpu.
De iGPU 780M is iets sneller dan een nVidia GTX 1650, dus zou goed moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sappig
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-06 14:05
Ik vond de fan van de UM560XT nog vrij rumoerig. In idle was hij nog altijd hoorbaar (rond de 35 graden uit m'n hoofd). Via Fan Control (download: Fan Control 161) heb ik hem vrij eenvoudig rustig gekregen. Nu kickt de fan in als hij echt wat warmer begint te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
Sappig schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:12:
Ik vond de fan van de UM560XT nog vrij rumoerig. In idle was hij nog altijd hoorbaar (rond de 35 graden uit m'n hoofd). Via Fan Control (download: Fan Control 161) heb ik hem vrij eenvoudig rustig gekregen. Nu kickt de fan in als hij echt wat warmer begint te worden.
Hier geen last van, ik vind de UM560 XT verrassend stil in vergelijking tot andere mini PC's die ik heb gehad.

Maar goede tip, dat Fan Control goed werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 04-07-2023 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
Sappig schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:12:
In de bios van de UM733 is ook veel te veranderen voor de fan. Standaard was ingesteld dat de fan vanaf 37°C sneller gaat draaien, maar dat heb ik aangepast naar 50°C. Hij maakt op zich weinig geluid, maar dat die in een veel voorkomend temperatuurbereik steeds wisselt van snelheid vind ik storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sappig
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-06 14:05
easyriider schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:54:
[...]

In de bios van de UM733 is ook veel te veranderen voor de fan. Standaard was ingesteld dat de fan vanaf 37°C sneller gaat draaien, maar dat heb ik aangepast naar 50°C. Hij maakt op zich weinig geluid, maar dat die in een veel voorkomend temperatuurbereik steeds wisselt van snelheid vind ik storend.
Ik had daar ook nog mee zitten pielen, maar kreeg het niet echt naar m'n zin. In Fan Control zit een optie (hysteresis) die voorkomt dat hij teveel pendelt rond een bepaalde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Jumpman schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:06:
[...]

De iGPU 780M is iets sneller dan een nVidia GTX 1650, dus zou goed moeten komen.
Ben heel benieuwd. Volgens mij wordt het een flinke stap vooruit.

Ik zal hem koppelen met 1TB Western Black ssd en 2x 16gb fury ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 12:50
Chanfan schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:06:
[...]

HX99G gewoon omdat het meer recent is en er meer aansluitingen zijn. Heb er bovendien goede reviews van gelezen voor retrogaming dus waarom ook niet. Dit gaat mijn 10 jaar oude (energieverslindende) desktop vervangen en ben van plan er ook minstens 10 jaar mee verder te kunnen.
Heb ik het nu mis of is die HX99G de enige optie als je een mini-pc wil waar je ook een beetje wil op gamen ?

Op zich lijkt me deze te voldoen aan wat ik zoek, nl. klein, krachtig en kan er de volgende jaren meer verder, ook AAA titels spelen op 1080P. Alleen de nadelen die ik zo zie zijn de beperkte aantal aansluitingen, geen plaats om SSD in te plaatsen, deze neem ik over van mijn oude pc en dan het design waar ik niet kapot van ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chanfan
jos707 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:47:
[...]

Heb ik het nu mis of is die HX99G de enige optie als je een mini-pc wil waar je ook een beetje wil op gamen ?

Op zich lijkt me deze te voldoen aan wat ik zoek, nl. klein, krachtig en kan er de volgende jaren meer verder, ook AAA titels spelen op 1080P. Alleen de nadelen die ik zo zie zijn de beperkte aantal aansluitingen, geen plaats om SSD in te plaatsen, deze neem ik over van mijn oude pc en dan het design waar ik niet kapot van ben.
Je hebt nog altijd de NUCXi7 met een Intel I7 en RTX 3070 maar die staat wel duurder geprijsd.

AAA games speel ik niet op PC. Daarvoor heb ik een PS5 en een Series X. Wel retrogames, kleine PC games, streaming en algemene Home PC. Mijn 10 jaar oude desktop met SSD en 1TB HDD werkt nog steeds perfect. Het was mij vooral te doen om het lagere energieverbruik en natuurlijk de kleine form factor (en de nieuwigheid van miniPC's). Een grote SSD kan je er niet in plaatsen nee. Ik wacht nog misschien tot Prime day om er een extra 2TB SSD erin te plaatsen.

Aansluitingen heb ik voldoende op de HX99G. Als ik er nog meer nodig heb kan ik nog altijd de USB hub van mijn desktop gebruiken. Vind ook niet de mooiste mini PC. Had ook liever het design van een UM790 Pro maar dat is niet het belangrijkste voor mij. Desnoods zet je het achter het beeldscherm dat je het niet ziet. Het is toch klein genoeg :P

Ik ben van plan de mini PC toch minstens 10 jaar praktisch elke dag te gebruiken. Tijd zal uitwijzen of het betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Geen Minisforum maar wel veel bang for bug: https://www.gmktec.com/pr...4e-40e3-9115-2bab096672dc. €485,00 inclusief verzenden, belasting en invoerkosten. Hopelijk volgt Minisforum snel met een vergelijkbare Mini PC voor ongeveer dezelfde prijs.

[ Voor 17% gewijzigd door Jumpman op 05-07-2023 00:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chanfan
Jumpman schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:59:
Geen Minisforum maar wel veel bang for bug: https://www.gmktec.com/pr...4e-40e3-9115-2bab096672dc. €485,00 inclusief verzenden, belasting en invoerkosten. Hopelijk volgt Minisforum snel met een vergelijkbare Mini PC voor ongeveer dezelfde prijs.
Zou toch graag een vergelijkinstest willen zien tussen deze GMKTECK, GR7 Pro en de UM 790 pro. Allemaal dezelde specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-06 15:53
Chanfan schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:57:
[...]

Zou toch graag een vergelijkinstest willen zien tussen deze GMKTECK, GR7 Pro en de UM 790 pro. Allemaal dezelde specs.
Ik ook, zeker omdat koeling een significante impact kan hebben op de performance en verschil in geluid, dat bij de koeling wordt geproduceerd is ook interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
UM790 pro leveringen laten nog wel wat op zich wachten. Begin augustus gaat die eens verstuurd worden. Als alternatief nog naar GMKTec gekeken, Beeslink, Morefine (topton), geen komen in de buurt qua prijs. GMKtec is nog iets goedkoper, maar ook hier de vraag of deze tijdig geleverd kan worden en ik ben meer gecharmeerd van de Minisforum look en feel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chanfan
burnoutpc schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:19:
UM790 pro leveringen laten nog wel wat op zich wachten. Begin augustus gaat die eens verstuurd worden. Als alternatief nog naar GMKTec gekeken, Beeslink, Morefine (topton), geen komen in de buurt qua prijs. GMKtec is nog iets goedkoper, maar ook hier de vraag of deze tijdig geleverd kan worden en ik ben meer gecharmeerd van de Minisforum look en feel.
GMKTec heeft ook maar één slot SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
De vraag is, hoeveel MHz is de UM790 Pro?

De GMKTec: AMD Radeon™ 780M, 12 Core 2800 MHz Graphics Frequency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Jumpman schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:33:
[...]

De vraag is, hoeveel MHz is de UM790 Pro?

De GMKTec: AMD Radeon™ 780M, 12 Core 2800 MHz Graphics Frequency.
Zover ik weet zijn ze allen hetzelfde gespecced, alleen verschilt de een of er een 2,5" ssd bij kan, of gewoon 2x M2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
burnoutpc schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:38:
[...]

Zover ik weet zijn ze allen hetzelfde gespecced, alleen verschilt de een of er een 2,5" ssd bij kan, of gewoon 2x M2.
Dat denk ik ook: https://www.notebookcheck...s-and-Specs.680539.0.html.

De 2740 HS heeft 2700 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
UM790 pro leveringen laten nog wel wat op zich wachten. Begin augustus gaat die eens verstuurd worden.
De UM790 is al te bestellen op Amazon.nl, maar dat is inclusief ram en ssd, barebones verkoopt Amazon niet.

https://www.amazon.nl/dp/B0C7TVGKYQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Laatst online: 07-06 14:35
Ik zie dat het forum veel gaat over de performance mini-PCs.
Ik ben juist op zoek naar iets dat ik als servertje kan inzetten.

Laag verbruik, fanloos, alles wat sneller is dan een raspberry Pi 4 is al een verbetering, 8GB ram minimaal...
Zijn daar ook ervaringen mee?

Op internet zie ik in de prijsklasse €100-200 modellen gebaseerd op 3 processoren die interessant zijn:
J4105 - iets ouder, uit 2017. Qua performance voldoende voor mij, alleen max 8GB.
N5095 - uit 2021, zou prima voldoen. TDP 10-15 watt.
N100 - nieuwe Intel, hoge performance, laag vermogen (6 watt). Leuk: Twee geheugenkanalen dus uit te breiden tot 16GB.

Puntje van zorg: Ze worden allemaal geleverd met Windows. Dat kost mij extra en ik gooi het er meteen af. Kun je ze ook kopen zonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Tarquin schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:44:
Ik zie dat het forum veel gaat over de performance mini-PCs.
Ik ben juist op zoek naar iets dat ik als servertje kan inzetten.

Laag verbruik, fanloos, alles wat sneller is dan een raspberry Pi 4 is al een verbetering, 8GB ram minimaal...
Zijn daar ook ervaringen mee?

Op internet zie ik in de prijsklasse €100-200 modellen gebaseerd op 3 processoren die interessant zijn:
J4105 - iets ouder, uit 2017. Qua performance voldoende voor mij, alleen max 8GB.
N5095 - uit 2021, zou prima voldoen. TDP 10-15 watt.
N100 - nieuwe Intel, hoge performance, laag vermogen (6 watt). Leuk: Twee geheugenkanalen dus uit te breiden tot 16GB.

Puntje van zorg: Ze worden allemaal geleverd met Windows. Dat kost mij extra en ik gooi het er meteen af. Kun je ze ook kopen zonder?
Niet dat ik weet, maar de kosten zitten ook niet in de `Microsoft Windows licentie in die PC-tjes.

Ik hen een Intel N100 met 16GB gehad en die zijn echt snel, stil en zuinig voor 6 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
easyriider schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:00:
[...]

De UM790 is al te bestellen op Amazon.nl, maar dat is inclusief ram en ssd, barebones verkoopt Amazon niet.

https://www.amazon.nl/dp/B0C7TVGKYQ
Het liefst koop je een barebone, want de inbegrepen ram en SSD zijn niet je van het. Stevig aan de prijs ook op Amazon. Naja, we wachten maar geduldig af. Hopelijk is het allemaal waard :X

Ik draai nu een I5-4670K met Intel HD 4600, dus ja, dat is ook niet veel soeps meer

"Ryzen 9 7940HS outperforms Core i5-4670K by 464% in our combined benchmark results." :D

[ Voor 7% gewijzigd door burnoutpc op 06-07-2023 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:16
Voor om en nabij 1000 euro kan je echt een veel beter systeem samenstellen dan wat Minisforum te bieden heeft.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 229,90€ 229,90
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 140,27€ 140,27
1VideokaartenXFX Speedster SWFT 309 AMD Radeon RX 6700 XT CORE Gaming€ 359,-€ 359,-
1BehuizingenDeepCool Macube 110 Wit€ 52,-€ 52,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K€ 107,90€ 107,90
1VoedingenNZXT C650 Gold v2€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesWD Blue SN580 2TB€ 119,-€ 119,-
Totaal€ 1.122,87

Het is te krachtig voor een simpel server en net te zwak als een vervanger van een midrange game PC. Als het barebone rond de 300-400 euro zou kosten, zou ik een aankoop overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Ik ben van towers naar micro atx gegaan en nu dus naar een mini pc. Ik hoef geen toren meer. Het liefst heb ik iets zuinig, stil en klein. Ik denk dat je met een andere mindset naar zo'n mini pc moet kijken. Ik zal dan ook niet gamen met de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
baba420 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:24:
Voor om en nabij 1000 euro kan je echt een veel beter systeem samenstellen dan wat Minisforum te bieden heeft.

1VideokaartenXFX Speedster SWFT 309 AMD Radeon RX 6700 XT CORE Gaming€ 359,-€ 359,-
Totaal€ 1.122,87

Het is te krachtig voor een simpel server en net te zwak als een vervanger van een midrange game PC. Als het barebone rond de 300-400 euro zou kosten, zou ik een aankoop overwegen.
Wel lastig achterop je monitor op de VESA aansluiting te monteren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
baba420 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:24:

Totaal€ 1.122,87

Ik heb nu sinds zo'n 7 weken de NAD-9 en die kan daar best wel al aardig tegenop zoniet de veel betere keuze:

- Barebone NAD-9 € 539,-
- Corsair DDR4-3200 32 GB Vengeance geheugen € 65,90
- M2 Kingston FURY Renegade 2 TB SSD € 154,90
- Heatsink M2 SSD € 14,71
- Verzendkosten € 6,-

TOTAAL € 771,51

Dat scheelt € 351,36 met jouw systeem.
Is kwa gaming zelfs nog goed in te zetten voor mid-level games en wellicht zelfs nog hoger maar het energieverbruik is significant lager dan jouw systeem en in de CPU mark score doet de NAD-9 het zelfs nog iets beter, is véél kleiner en je hoort hem niet. Zelfs plek voor 2 SATA-6 SSD's.
Dit is dus de betere én goedkopere keuze!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisD1973
Jumpman schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:29:
[...]

Niet dat ik weet, maar de kosten zitten ook niet in de `Microsoft Windows licentie in die PC-tjes.

Ik hen een Intel N100 met 16GB gehad en die zijn echt snel, stil en zuinig voor 6 watt.
Ik heb deze kunnen kopen voor 125€ https://www.geekbuying.co...rm=ems-item-similar-emspd

Prima licht pctje met 4 cores/8gb/256gb inclusief windows 11 pro.

Duurde even voordat hij in huis was, maar was de prijs zeker waard… enige minpunt is dat het geheugen single channel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
DennisD1973 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:54:
[...]

Ik heb deze kunnen kopen voor 125€ https://www.geekbuying.co...rm=ems-item-similar-emspd

Prima licht pctje met 4 cores/8gb/256gb inclusief windows 11 pro.

Duurde even voordat hij in huis was, maar was de prijs zeker waard… enige minpunt is dat het geheugen single channel is.
Die heb ik ook gezien inderdaad, is wel de voorganger van de N100 de N95. Ik snap niet waarom mensen nog Raspberry Pi's kopen voor dezelfde prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb een refurbished Toshiba gekocht voor 100 euro, twijfelde ook over eeen Pi4 tot ik levertijden en prijs vergeleek :p . Die van Geekbuying is nog een stuk sneller denk ik. Ach ja, het is maar voor een beetje internetten en streaming gaming :p

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 07-07-2023 11:26 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 19:32

Christiano007

Ich bin der champion

snah001 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:34:
[...]

Ik heb nu sinds zo'n 7 weken de NAD-9 en die kan daar best wel al aardig tegenop zoniet de veel betere keuze:

- Barebone NAD-9 € 539,-
- Corsair DDR4-3200 32 GB Vengeance geheugen € 65,90
- M2 Kingston FURY Renegade 2 TB SSD € 154,90
- Heatsink M2 SSD € 14,71
- Verzendkosten € 6,-

TOTAAL € 771,51

Dat scheelt € 351,36 met jouw systeem.
Is kwa gaming zelfs nog goed in te zetten voor mid-level games en wellicht zelfs nog hoger maar het energieverbruik is significant lager dan jouw systeem en in de CPU mark score doet de NAD-9 het zelfs nog iets beter, is véél kleiner en je hoort hem niet. Zelfs plek voor 2 SATA-6 SSD's.
Dit is dus de betere én goedkopere keuze!!
Waar heb je dat gekocht?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
De NAD-9 bij Minisforum zelf (uit voorraad in Duitsland) en de rest bij Alternate.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 12:50
Chanfan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:25:
[...]

Je hebt nog altijd de NUCXi7 met een Intel I7 en RTX 3070 maar die staat wel duurder geprijsd.

AAA games speel ik niet op PC. Daarvoor heb ik een PS5 en een Series X. Wel retrogames, kleine PC games, streaming en algemene Home PC. Mijn 10 jaar oude desktop met SSD en 1TB HDD werkt nog steeds perfect. Het was mij vooral te doen om het lagere energieverbruik en natuurlijk de kleine form factor (en de nieuwigheid van miniPC's). Een grote SSD kan je er niet in plaatsen nee. Ik wacht nog misschien tot Prime day om er een extra 2TB SSD erin te plaatsen.

Aansluitingen heb ik voldoende op de HX99G. Als ik er nog meer nodig heb kan ik nog altijd de USB hub van mijn desktop gebruiken. Vind ook niet de mooiste mini PC. Had ook liever het design van een UM790 Pro maar dat is niet het belangrijkste voor mij. Desnoods zet je het achter het beeldscherm dat je het niet ziet. Het is toch klein genoeg :P

Ik ben van plan de mini PC toch minstens 10 jaar praktisch elke dag te gebruiken. Tijd zal uitwijzen of het betrouwbaar is.
Ik ben van plan om mijn desktop tower te vervangen door een mini-pc. Imo zijn die kolossale towers simpelweg niet meer van deze tijd. Ik begrijp dat er een aantrekkingskracht kan zijn in het bouwen van een uniek systeem met allerlei RGB-verlichting en een glazen voorkant als een soort pronkstuk of om wat flair aan je werkplek toe te voegen. Echter, het nut van een gigantische, onopvallende zwarte kast die onder je bureau staat en voornamelijk stof verzamelt, ontgaat me enigszins.

Nuja zoals ik eerder zei speel ik af en toe ook wel eens een spelletje dus de mini-pc zal ook wat game performance aanboort moeten hebben. Naast de HX99G zie ik ook vaak UM790 Pro langskomen maar die laatste heeft een minder krachtige videokaart aanboort dus die valt af. Ik verwacht dat de opvolger wel een stuk krachtiger zal worden ook met gaming maar dan zitten we wellicht als ergens eind dit jaar of begin volgende jaar.
Wat overblijft is alleen de HX99G, en als mijn informatie klopt, beschikt deze ook over een USB4-poort, wat het redelijk toekomstbestendig maakt. In mijn geval vast geen 10 jaar, want game prestaties degraderen sneller dan desktop/multimedia werk, maar met de helft zou ik ook al uitermate tevreden zijn ;)

Edit: ook even NUCXi7 opgezocht maar dit design vind ik nog veel minder dan van de HX99G. Lijkt wel dat het doelpubliek enkel op tieners is gericht (waarom moet die doodskop nu)

[ Voor 3% gewijzigd door jos707 op 07-07-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
Jumpman schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:15:
[...]

Die heb ik ook gezien inderdaad, is wel de voorganger van de N100 de N95. Ik snap niet waarom mensen nog Raspberry Pi's kopen voor dezelfde prijs.
Ik draai er ms sql server op een windows 11 installatie…

Werkt prima voor mijn use case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
UM790 Pro is vandaag binnengekomen! In mei besteld en zoals beloofd begin juli in huis.

Ligt nu op het dressoir bij de buren; had geen melding gehad dat het geleverd zou gaan worden… en was verrast met een DHL gemist briefje vandaag 😂

Op de site staat mijn bestelling nog steeds als ‘niet uitgevoerd’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
DennisD1973 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:40:
UM790 Pro is vandaag binnengekomen! In mei besteld en zoals beloofd begin juli in huis.

Ligt nu op het dressoir bij de buren; had geen melding gehad dat het geleverd zou gaan worden… en was verrast met een DHL gemist briefje vandaag 😂

Op de site staat mijn bestelling nog steeds als ‘niet uitgevoerd’.
Dit was bij mij ook, verwachtte helemaal niets. Toen opeens toch geleverd. Communicatie met de levering is niet altijd even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
Jumpman schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:37:
[...]

Dit was bij mij ook, verwachtte helemaal niets. Toen opeens toch geleverd. Communicatie met de levering is niet altijd even goed.
Dus compleet ontbrekend in mijn geval. Maar maakt het wel lastig om rekening mee te houden zeker als verscheping vanuit China is.

De buren slapen nog en mijn pakketje zie ik staan op het dressoir in de hal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Zeer slecht, maarja, als je een product hebt wat men ondanks die slechte communicatie / service, (bv netatmo) toch koopt, dan zal het ze een worst wezen natuurlijk.

Lid zijn van hun discord scheelt wel, ik heb daar vrij snel reactie gekregen. Al moet ik zeggen dat ze op de mail ook in 2 a 3 dagen gereageerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
burnoutpc schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:39:
Zeer slecht, maarja, als je een product hebt wat men ondanks die slechte communicatie / service, (bv netatmo) toch koopt, dan zal het ze een worst wezen natuurlijk.

Lid zijn van hun discord scheelt wel, ik heb daar vrij snel reactie gekregen. Al moet ik zeggen dat ze op de mail ook in 2 a 3 dagen gereageerd hebben.
Hier ook altijd in 24 uur op de e-mail gereageerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DennisD1973
Nou de um790 getest en is helemaal stabiel;

Twee uur lang gta5 metro test gedaan (in de metro stappen en rond laten rijden) op 1080p met medium/high settings stabiel 60hz en cpu temp rond de 80 en gpu 60/70. Prima machientje, ben er blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisD1973
Voordeel van de um790 tov de um773 is ook dat de eerste een metalen chasis heeft waardoor warmte beter kan worden afgevoerd. Verder heeft de um790 ook fannetje die koele lucht aanvoert via de onderzijde van het kastje.

Bij het testen draait de fan wel, maar is stil. Wel een lichte zoem hoorbaar...

[ Voor 6% gewijzigd door DennisD1973 op 09-07-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Nice, ben benieuwd. Wel is het zo dat je hem als barebone moet kopen, want de bijgeleverde SSD en ram is niet 'je van het'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
burnoutpc schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:18:
Wel is het zo dat je hem als barebone moet kopen, want de bijgeleverde SSD en ram is niet 'je van het'.
Mijn UM773 werd geleverd met een OEM SSD van Kingston met typenr. OM8PGP4512Q-A0 en DDR5-4800 RAM van Adata voorzien van geheugen chips van Samsung. De SSD heeft een Passmark rating van 32.004 en dat is niet veel lager dan de overal goed geteste WD SN770 die een rating heeft van 35.381.

https://www.harddrivebenc...N+OM8PGP4512Q-A0&id=32923

Maar ja, je hebt geen garantie dat je Minisforum voorzien is van dergelijke onderdelen dus je kunt ook minder geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT5952
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 16:04
Heb vorige week de Minisforum Venus UM790 Pro besteld via hun site in DE.
Ben benieuwd wanneer deze binnenkomt en hoe hij gaat presteren als ik de barebone uitvoering heb gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Minisforum heeft nu net een nieuwe Neptune Series HN2673 met Intel i7 geïntroduceerd.
Heeft dus een mindere CPU dan de NAD-9 maar kost met 16GB ram € 100,- méér dan de vergelijkbare NAD-9.
Je krijgt dus minder voor meer......
Schiet mij maar lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cslaughter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 13:14
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn 13 jaar oude werk pc en denk eraan de Minisforum UM 790 Pro aan te schaffen omdat deze toekomstbestendig is. Ik heb vooral veel tabbladen en applicaties open staan.

Ik zag dat Amazon een Prime deal had met een 32 GB en 1 TB plus Windows 11 Pro https://www.amazon.nl/MIN...-0-Windows/dp/B0C7TVGKYQ/, wat volgens mij een betere deal is dan van Minisforum zelf met een 32 GB en 512 GB SSD https://store.minisforum....ro?variant=41820367323319. Zeker omdat de ! TB momenteel niet bij Minisforum te bestellen is. Of mis ik iets?

Tips zijn altijd welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door cslaughter op 11-07-2023 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
cslaughter schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:18:
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn 13 jaar oude werk pc en denk eraan de Minisforum UM 790 Pro aan te schaffen omdat deze toekomstbestendig is. Ik heb vooral veel tabbladen en applicaties open staan.

Ik zag dat Amazon een Prime deal had met een 32 GB en 1 TB plus Windows 11 Pro https://www.amazon.nl/MIN...-0-Windows/dp/B0C7TVGKYQ/, wat volgens mij een betere deal is dan van Minisforum zelf met een 32 GB en 512 GB SSD https://store.minisforum....ro?variant=41820367323319. Zeker omdat de ! TB momenteel niet bij Minisforum te bestellen is. Of mis ik iets?

Tips zijn altijd welkom.
Ik zou altijd voor de barebone gaan, omdat je dan RAM en NVMe SSD zelf kan kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisD1973
Barebone was 559€ (is?)

Samsung 1TB 990 pro is 90€

Geheugen ddr5 5600cl40 32Gb is nu 120€

Zit je op 770€ komt redelijk in de buurt van de amazon prijs… maar heb je wel een snellere SSD en geheugen (weet niet of minisforum cl40 gebruikt of cl46)

Wel makkelijker om een compleet systeem te bestellen, scheelt schroeven en de voetjes, die geplakt zitten los te halen. Maar heb je wel de snelste componenten…

Ik heb zelf de barebone genomen en 64gb ddr5 cl40 plus een 2Tb 990 pro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnoutpc
Ik ben zelf ook voor de barebone gegaan. Je kunt dan tegen dezelfde prijzen top tier ram en opslag erin steken. Het enige dat ontbreekt is een windows licentie, maar die is eenvoudig aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-02 18:18
Ik zoek een opvolger van mijn oude mini Zotac zbox omdat deze erg langzaam is.
Ik gebruik hem om te netflixen en wat te browsen, ik wil wel wat snelheid en een goede internetpoort.
Advies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Misschien is dit ook wat voor jullie de AMD Ryzen 7 5800H nu in de aanbieding
https://www.amazon.nl/TRI...031&s=electronics&sr=1-15

Heb deze een paar weken geleden gekocht en bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Happy2000 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:04:
Misschien is dit ook wat voor jullie de AMD Ryzen 7 5800H nu in de aanbieding
https://www.amazon.nl/TRI...031&s=electronics&sr=1-15

Heb deze een paar weken geleden gekocht en bevalt prima.
Ik heb een gelijke gehad van Beelink met 32GB en 500GB NVMe, maar ik vond de bouwkwaliteit minder dan de Minisforum die ik nu heb. Deze prijs is wel prima voor AMD Ryzen 7 5800H.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
Vandaag iets te vroeg wakker geworden dan eigenlijk gepland dus is er genoeg tijd
om eens linux op de UM690 te zetten, weapon of choice: Nobara 38 [fedora based].

Uiteraard eerst secure boot uitgezet in het bios en via F7 naar de bootmanager gegaan.
Binnen een kwartier had ik al een werkende desktop voor me neus, geen gehannes dat
er een LAN driver moest worden geinstalleerd, wel moest het systeem zoeken naar de
laatste drivers etc en je krijgt een easy peasy menu gepresenteerd over alle settings.

Ik mag zeggen dat ik blij verrast ben door deze distro die afgelopen week ergens op
youtube voor bij kwam en mijn nieuwsgierigheid aanwakkerde, qua feeling is deze distro
een prima windows vervanger zonder te complex te worden in alles wat je voor je neus krijgt.

control alt oeps deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Bij de NAD-9 die ik sinds een paar weken heb 1 niet werkend item tegengekomen: Bluetooth wil met niks pairen wat wel met mijn Android phone en Surface Pro 6 wil pairen.
Zal hem vandaag of morgen eens open maken wellicht is de antenne niet aangesloten o.i.d. of wellicht de Wifi-BT module kapot maar drivers zijn prima en geven geen fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Nog weinig nieuws op het front van verzending bij Minisforum. Benieuwd of ze eind juli gaan halen met verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT5952
burnoutpc schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:29:
Nog weinig nieuws op het front van verzending bij Minisforum. Benieuwd of ze eind juli gaan halen met verzenden.
Inderdaad, maar was ook min of meer voorspeld en aangegeven toen ik mijn bestelling deed. Ik reken op eind juli / begin augustus. Wel jammer dat het zolang moet duren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xouns
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-12-2024
Heb afgelopen dinsdag (11e) de UM560XT besteld op de website van Minisforum. Deze was best goed afgeprijsd (240e) en kon vanuit Duitsland worden geleverd. Vlak voor betaling kwam er opeens nog eens 20 euro korting op, niet verkeerd.

Een dag later bericht van DHL dat de TnT was aangemeld, vrijdag werd het pakketje bezorgd. Dat ging super vlot! In het kastje zit inderdaad een heatsink voor de SSD, daarnaast ook extra rubberen voetjes voor als de originele niet meer willen plakken als je deze hebt opengemaakt en een kabel voor een SSD.

Op aanraden van jullie reepjes ram en opslag gekocht. Het was even zoeken naar een USB stick om Windows te installeren, deze was na de verhuizing erg goed verstopt, maar dit ging met de tips hier, onverwachts goed. Nu staat deze op mijn werkplek stil te wezen.

Hij is sneller dan ik had gehoopt voor de prijs (300 euro zonder software licentie). Ik ga hem niet (veel) gebruiken voor gamen, maar wel als een media center, en voor alle andere dingen die op mijn werklaptop niet mogen. Daar is deze meer dan snel genoeg voor. Erg blij mee tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-05 19:42

MvL

Ik heb vanochtend de UM790Pro barebone besteld. Ik ben super benieuwd. Ik wil een Proxmox cluster van een paar UM790Pro maken. Ik heb nu een oude Xeon E5 in gebruik, maar gebruikt veel te veel stroom naar mijn zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Goede keuze, zet er een "top" NVME SSD in met koellichaam, geheugen wat de snelheid van de geheugenslots aan kan en je bent het baasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

Dankjewel! :)

Ik heb het volgende geselecteerd. Op of aanmerkingen?

1Geheugen internKingston Fury Impact KF556S40IBK2-64€ 221,90€ 221,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 78,-€ 78,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 428,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Enige wat je zeker moet weten is of het systeem een 64GB SODIMM ondersteund, zeker is 2 x 32GB.
Kan ik zo bij Minisforum niet ontdekken wat ze ondersteunen.
Mooi dat er zowel voor beide NVME drives als het geheugen koellichamen worden meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-06 14:25
Het is ook een 2x 32 G als ik de details bekijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Ja, zou zomaar kunnen. Staat "set van 2" bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT5952
64GB SODIMM (2x32) is het maximale wat de UM790PRO aan zou kunnen. Koop de SSD's niet met koellichaam dat past niet want er zit een voorziening in het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

Ik heb begrepen dat de UM790Pro 64Gb ondersteund, en idd 2x 32Gb.

Ik heb SSD's zonder koellichaam op het oog!

Bedankt voor het mee denken.

Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe deze Minisforum draait, en wat het verbruik is. Ik hoop dat ik de goede beslissing heb genomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06 17:52

P_Tingen

omdat het KAN

Hoe zit het eigenlijk met verzending van de pc? Ik ben niet elke dag thuis en om het nou bij de deur neer te laten zetten lijkt me ook niet alles. Wat zijn de ervaringen hier?

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste