Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 15:08
mphilipp schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:43:
[...]

Nou...ik zou het niet zo gauw opgeven. Ik weet niet om hoeveel het gaat, maar ik zou nog zeer zeker wat tegenspartelen, hoor. Het gaat ook om het principe. Zij weten zelf ook heel goed dat het vaak een rommeltje is met die bezorgers. En hoewel het op zich als verdacht kan worden aangemerkt dat het 2x bij één persoon gebeurd, is het niet zo netjes om je klanten dan maar als fraudeur aan te merken. Nee, ik zou hier toch wel nog eea aan emails aan spenderen.
Ja ga ik ook zeker wel doen! ik heb ook rechtsbijstand, ik ga daar toch ook een mail aan wagen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sytheon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:35
Kleine update over mijn problemen met PETG. Ik dacht inmiddels alles wel geprobeerd te hebben. Samen met @Mday wezen troubleshooten. Conclusie: ligt waarschijnlijk aan het filament. Dus, filament besteld dat wel werkte tijdens het troubleshooten, maar ik kreeg er twee weken later alsnog geen print uit. Daarmee had ik het voorlopig opgegeven.

Ongerelateerd had ik een smooth PEI plate besteld, die ook maar geprobeerd, en het lukt zowaar. Eerste poging, standaard profiel van Bambu, vrijwel perfecte print.

Kan me twee mogelijke redenen bedenken. 1. toch een soort van hechtingsprobleem moet zijn, en dat er iets met mijn textured PEI is, welke niet op te lossen is met warm water en dreft of isopropyl. 2. iets met bed leveling of Z-offset, maar z-offset lijkt me ook een beetje maf omdat auto-leveling aan staat.

Hoe dan ook, ik ga nog even verder zoeken, maar wou het toch even delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 11:25
Sytheon schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:39:
Kleine update over mijn problemen met PETG. Ik dacht inmiddels alles wel geprobeerd te hebben. Samen met @Mday wezen troubleshooten. Conclusie: ligt waarschijnlijk aan het filament. Dus, filament besteld dat wel werkte tijdens het troubleshooten, maar ik kreeg er twee weken later alsnog geen print uit. Daarmee had ik het voorlopig opgegeven.

Ongerelateerd had ik een smooth PEI plate besteld, die ook maar geprobeerd, en het lukt zowaar. Eerste poging, standaard profiel van Bambu, vrijwel perfecte print.

Kan me twee mogelijke redenen bedenken. 1. toch een soort van hechtingsprobleem moet zijn, en dat er iets met mijn textured PEI is, welke niet op te lossen is met warm water en dreft of isopropyl. 2. iets met bed leveling of Z-offset, maar z-offset lijkt me ook een beetje maf omdat auto-leveling aan staat.

Hoe dan ook, ik ga nog even verder zoeken, maar wou het toch even delen.
Oh wauw. Blij dat het is gelukt! Maar hij stond niet toevallig op een verkeerde build plate als het mis ging toch? kan me niet herinneren dat we dat gecheckt hadden de laatste keer en bij het switchen naar een nieuwe build plate móet je de optie wel veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytheon
Mday schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:45:
[...]

Oh wauw. Blij dat het is gelukt! Maar hij stond niet toevallig op een verkeerde build plate als het mis ging toch? kan me niet herinneren dat we dat gecheckt hadden de laatste keer en bij het switchen naar een nieuwe build plate móet je de optie wel veranderen...
Hij stond daarvoor netjes op textured PEI, daar lag het niet aan. Maar inderdaad vooral blij dat het gelukt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 11:47
Sytheon schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:39:
..toch een soort van hechtingsprobleem moet zijn, en dat er iets met mijn textured PEI is, welke niet op te lossen is met warm water en dreft of isopropyl.
Hoe heb je de plaat met Dreft gereinigd?
Ik wreef met de hand Dreft over het oppervlak en was dan de boel af onder een kraan, met gemengde resultaten.
Tegenwoordig wrijf ik de Dreft uit via de zachte zijde van schuursponsjes.
Echt een dikke laag over het gehele opervlakte en dan met lauw water over de plaat wrijf ik de spons en plaat schoon, dan in een schone theedoek opdrogen; nog nooit mis gegaan op Textured en Smooth plates hier.
Dat sponsje wrijft de Dreft echt in elke groef.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPZQJ-iDiVS4wqCfv8hIhD5I_h8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CcMLAz9EyAS9araVkcuVQ1YX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Nu online
PepieNL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:12:
[...]

Hoe heb je de plaat met Dreft gereinigd?
Ik wreef met de hand Dreft over het oppervlak en was dan de boel af onder een kraan, met gemengde resultaten.
Echt een dikke laag over het gehele opervlakte en dan met lauw water over de plaat wrijf ik de spons en plaat schoon, dan in een schone theedoek opdrogen; nog nooit mis gegaan op Textured en Smooth plates hier.
Dat sponsje wrijft de Dreft echt in elke groef.

[Afbeelding]
Ik heb het gevoel dat (in mijn geval iig) een afwasborstel beter in de groeven kwam dan een spons.
Ik heb in ieder geval meer succes met een borstel dan met een spons.

Uiteraard wordt deze borstel enkel gebruikt voor bouwplaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 14:00
Zilverdael80 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:31:
[...]

Ik heb het gevoel dat (in mijn geval iig) een afwasborstel beter in de groeven kwam dan een spons.

De geëvolueerde methode bij mij intussen, bij de gemiddelde printweek met iedere dag wel wat printjes eens per week of bij problemen:

• Paar dunne lijntjes Dreft over de plaat - wrijft gemakkelijker uit dan een beetje in het midden
• Uitwrijven met de hand, zodat de hele plaat een laagje heeft - werkt beter dan direct borstelen of sponsen
• Afwasborstel nat maken, grondig borstelen - werkt bij mij ook beter dan sponsje en klein beetje nattigheid aan de borstel is voldoende voor een schuimlaag zonder dat je alles onder spettert
• GRONDIG warm afspoelen - vooral bij de structured PEI blijft de Dreft best plakken.
• Als de plaat problemen gaf, nog een ronde borstelen met het afwasmiddel dat nog in de borstel zit en nog een keertje grondig afspoelen - Vast niet nodig, maar beter dan een mislukte print
• Drogen met een schone microvezeldoek - Beter gebleken dan een theedoek als je direct na het schoonmaken wil printen

En vanzelfsprekend is de afwasborstel een aparte borstel, puur voor de platen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytheon
Om de plaat te reinigen doe ik een flinke hoeveelheid dreft op de plaat. Daarna ga ik er grondig met een natte afwasborstel (exclusief voor bouwplaten) over de plaat. Daarna afspoelen onder ruim, warm water. Afdrogen met een microvezeldoek.

Ik heb het gevoel dat ik vrij grondig schoonmaak, maar zal eens kijken hoe jullie het anders doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:06
Ik spray er gewoon een laagje 3Dlac op, werkt altijd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
PepieNL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:12:
[...]
Ik pak altijd de schuurkant. Dat is alsnog altijd zachter dan het materiaal van de plaat. Nooit een probleem opgeleverd. En afdrogen met de theedoek :+ Ding droogt verder vanzelf als ie warm wordt in de printer.
Overigens heb ik een ontharder op mijn waterleiding zitten; of dat uitmaakt weet ik niet, maar ik heb iig geen kalk op mijn plaat

[ Voor 26% gewijzigd door mphilipp op 03-02-2025 11:38 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:30
Zilverdael80 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:31:
[...]

Bambu raadt iig zelf ook aan om met een borstel de platen te wassen. Heb zelf hier ook goede resultaten mee. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:05
Ik weet niet maar mij is altijd geleerd dat zeep (afwas middel) water nodig heeft.
Alleen zeep heeft weinig effect.
Ik maak altijd een lauw sopje en maak daar de plaat met een afwas borstel schoon.
Droog hem daarna af met een vezeldoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:26
mphilipp schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:43:
[...]

Nou...ik zou het niet zo gauw opgeven. Ik weet niet om hoeveel het gaat, maar ik zou nog zeer zeker wat tegenspartelen, hoor. Het gaat ook om het principe. Zij weten zelf ook heel goed dat het vaak een rommeltje is met die bezorgers. En hoewel het op zich als verdacht kan worden aangemerkt dat het 2x bij één persoon gebeurd, is het niet zo netjes om je klanten dan maar als fraudeur aan te merken. Nee, ik zou hier toch wel nog eea aan emails aan spenderen.
Ik geef je in alles gelijk. Ik heb de ervaring dat de customer support van Bambu enorm traag is (in elk geval was dat in mijn geval van december zo) en ook niet meteen iets oplost. Na mijn ticket moest er nog best wat berichten heen en weer voordat het werd opgelost. Het betrof een missende rol filament en ze konden natuurlijk direct op de verzendsticker zien dat het totaalgewicht niet klopte met wat er allemaal in had moeten zitten.

Misschien is het wel zo'n geval van bewust vertragen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:51:
[...]
Misschien is het wel zo'n geval van bewust vertragen enz.
Kweenie...Bambu is volgens mij best wel traag als ik het zo links en rechts hoor. In principe wil niemand dat de klantenservice veel gebruikt wordt, want het is een pure onkostenpost. Het lijkt erop dat ze door chronische onderbezetting het onaantrekkelijk maken om een call in te schieten.Bij bedrijven die goedkoop proberen te zijn lijkt het erger dan anderen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
mphilipp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:00:
[...]
Kweenie...Bambu is volgens mij best wel traag als ik het zo links en rechts hoor. In principe wil niemand dat de klantenservice veel gebruikt wordt, want het is een pure onkostenpost.
Niet altijd hoor. Ik werkte bij een bedrijf dat marktleider was in hun marge en zij zagen het als een investering in het behoud van die positie door goede support te leveren. Bij twijfelgevallen (bijvoorbeeld net uit garantie) was het altijd in het voordeel van de klant kiezen. Bambu zit inmiddels ook wel aan die positie te komen.

En Bambu doet de support vanuit China dus spotgoedkoop. Ik denk dat het eerder een geval is van niet de mensen met de juiste skills kunnen vinden. Engels is al wat lastig en dan moet je ook nog een beetje technisch zijn. Wij hadden met de support in de lage-lonen-landen hetzelfde probleem. We hadden of mensen met goede talen of met technische skills maar niet allebei. En als je er al een vond waren ze snel weer weg naar iemand anders die meer betaalde.

[ Voor 6% gewijzigd door Llopigat op 03-02-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53
Llopigat schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:46:
[...]

Niet altijd hoor. Ik werkte bij een bedrijf dat marktleider was in hun marge en zij zagen het als een investering in het behoud van die positie door goede support te leveren. Bambu zit inmiddels ook wel aan die positie te komen.

En Bambu doet de support vanuit China dus spotgoedkoop. Ik denk dat het eerder een geval is van niet de mensen met de juiste skills kunnen vinden. Engels is al wat lastig en dan moet je ook nog een beetje technisch zijn. Wij hadden met de support in de lage-lonen-landen hetzelfde probleem. We hadden of mensen met goede talen of met technische skills maar niet allebei. En als je er al een vond waren ze snel weer weg naar iemand anders die meer betaalde.
Waar baseer je op dat Bambu Lab tech support (alleen) vanuit CN doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
smoken schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:48:
[...]
Waar baseer je op dat Bambu Lab tech support (alleen) vanuit CN doet?
Oh dat had ik gelezen ergens. Ik denk op reddit. Kan zijn dat dat niet klopt inderdaad. Maar als dat het geval is dan geven ze al helemaal om hun support want ze betalen er dan zo enkele malen meer voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53
Llopigat schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Oh dat had ik gelezen ergens. Ik denk op reddit. Kan zijn dat dat niet klopt inderdaad. Maar als dat het geval is dan geven ze al helemaal om hun support want ze betalen er dan zo enkele malen meer voor.
Klopt inderdaad niet (zoals wel meer dingen die de laatste tijd "trending" waren op socials).
Bambu Lab heeft een overseas team, tech support werkt vanuit een aantal landen in EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Llopigat schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:46:
[...]
Niet altijd hoor. Ik werkte bij een bedrijf dat marktleider was in hun marge en zij zagen het als een investering in het behoud van die positie door goede support te leveren.
Tuurlijk, maar ik denk dat dat een uitzondering is. Meestal wordt support puur als onkostenpost gezien. Tenminste...zo komt het over. Het kán best goed. Zo had ik een keer een gast van Ziggo aan de lijn die écht heel goed was en het probleem op de juiste manier wist op te lossen. Dat gebeurt niet vaak bij Ziggo. Meestal durf ik ze niet eens te bellen (voor zover dat nodig is trouwens, ik heb geen slechte ervaringen met hen) omdat je vaak zo'n Teletubbie krijgt die meteen roept dat je Windows opnieuw moet installeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikdedinges
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06 21:29
Ik had vandaag een SD kaart error op mijn P1S.
Heb daarna de kaart geformateerd en de printer leek het weer gewoon te doen, tot ik een paar uur later een gigantisch lawaai uit de print kamer hoor.
Is de printkop bij de laatste paar lagen helemaal de weg kwijt en ramt steeds de zijkant van de printer.

Ik heb wel gelezen dat deze problemen bestaan bij bambu printers maar ik had het toch niet al na anderhalve maand verwacht.

Morgen een nieuwe merk SD kaart halen en kijken of er verder niks kapot gegaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
ikdedinges schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:42:
Ik had vandaag een SD kaart error op mijn P1S.
Heb daarna de kaart geformateerd en de printer leek het weer gewoon te doen, tot ik een paar uur later een gigantisch lawaai uit de print kamer hoor.
Is de printkop bij de laatste paar lagen helemaal de weg kwijt en ramt steeds de zijkant van de printer.

Ik heb wel gelezen dat deze problemen bestaan bij bambu printers maar ik had het toch niet al na anderhalve maand verwacht.

Morgen een nieuwe merk SD kaart halen en kijken of er verder niks kapot gegaan is.
Oef,niet eens de zijkant van de print, maar echt de printer? Hopelijk inderdaad niets kapot dan! Wel kwalijk als dat gebeurt zo uit het niets. Bij mij was de SD al sneller een probleem, weekje of 2-3 na aanschaf, maar dat bleef gelukkig bij opeens een melding 'print cancelled' midprint. Een Sandisk Ultra erin gedaan, geen problemen meer gehad de afgelopen paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:02
Ik ben van plan de A1 mini te kopen om behuizingen voor esp's te printen maar bijna overal zijn ze uitverkocht. Enkel de duurdere webshops hebben ze nog, ook op de site van bambulab is bijna alles in de A serie slecht leverbaar. Is er een probleem bij Bambu of zijn ze gewoon uitverkocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 18:13

S1W

Freezhost schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:20:
Ik ben van plan de A1 mini te kopen om behuizingen voor esp's te printen maar bijna overal zijn ze uitverkocht. Enkel de duurdere webshops hebben ze nog, ook op de site van bambulab is bijna alles in de A serie slecht leverbaar. Is er een probleem bij Bambu of zijn ze gewoon uitverkocht?
Die dingen zijn niet aan te slepen, dus gewoon uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Omdat de A1 Mini slecht leverbaar is twijfel ik of ik niet voor de combo moet gaan. In eerste instantie verwacht niet in verschillende kleuren te printen, en het verschil is toch ruim honderd euro. Ik heb ook nog geen idee hoe vaak ik hem ga gebruiken, wie heeft onlangs voor dezelfde keuze gestaan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09 11:44
Freezhost schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:51:
Omdat de A1 Mini slecht leverbaar is twijfel ik of ik niet voor de combo moet gaan. In eerste instantie verwacht niet in verschillende kleuren te printen, en het verschil is toch ruim honderd euro. Ik heb ook nog geen idee hoe vaak ik hem ga gebruiken, wie heeft onlangs voor dezelfde keuze gestaan?
De AMS is niet alleen handig voor multicolor. Je kunt meerdere spoelen laden en zo hoef je niet telkens de spoel aan te passen. Geldt ook voor verschillende materialen.

Daarnaast heb je ook een verloop naar andere spoel. Als je een spoel hebt waar te veel filament op zit ik weg te gooien maar te weinig voor veel prints kun je deze laten overlopen op een nieuwe spoel. Zo maak je je spoel helemaal op.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@SacreBleu Bedankt voor je reactie, maar hoe zit het bewaken van de kwaliteit van de filamenten? Hij komt hier op kantoor te staan met de bijbehorende schommelingen in temperatuur en luchtvochtigheid?

Dat schijnt toch wel een ding te zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Freezhost op 05-02-2025 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Freezhost schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:17:
@SacreBleu Bedankt voor je reactie, maar hoe zit het bewaken van de kwaliteit van de filamenten? Hij komt hier op kantoor te staan met de bijbehorende schommelingen in temperatuur en luchtvochtigheid?

Gewoon de P1S combo kopen; als je eenmaal printer hebt komen er vanzelf nieuwe projecten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:43
Heb hier sinds kort een A1 mini staan naast een P1S en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben: Vrijwel even snel en enorm stil! AMS heb ik aan de P1S hangen, A1 heeft de losse spoelhouder. Ik mis een AMS lite nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Freezhost schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:17:

Als ik héél eerlijk ben, ik heb deze problemen alleen gehad met voordelig filament.
Sunlu lijkt hier vatbaar voor. Met de rollen van Bambulab heb ik nooit geen problemen gehad.
Volgens mij is de AMS Lite ook iets minder gevoelig voor filamentbreuken.

Kortom, persoonlijk zou ik mij er niet zo druk over maken. Overigens is 100 euro+ voor de AMS echt een dief van eigen portemonnee als je dat laat varen (en je hebt wel het budget ervoor).
bszz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:26:
Heb hier sinds kort een A1 mini staan naast een P1S en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben: Vrijwel even snel en enorm stil! AMS heb ik aan de P1S hangen, A1 heeft de losse spoelhouder. Ik mis een AMS lite nog niet
Komt dat ook niet omdat je sowieso al het 'privilege' hebt? Als je de AMS nodig hebt, dan print je het met de P1 en niet A1. Dus een gemis zal er snel al niet zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door SacreBleu op 05-02-2025 14:43 ]

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
SacreBleu schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:41:
[...]

Als ik héél eerlijk ben, ik heb deze problemen alleen gehad met voordelig filament.
Sunlu lijkt hier vatbaar voor. Met de rollen van Bambulab heb ik nooit geen problemen gehad.

Kortom, persoonlijk zou ik mij er niet zo druk over maken. Overigens is 100 euro+ voor de AMS echt een dief van eigen portemonnee als je dat laat varen (en je hebt wel het budget ervoor).

[...]

Komt dat ook niet omdat je sowieso al het 'privilege' hebt? Als je de AMS nodig hebt, dan print je het met de P1 en niet A1. Dus een gemis zal er snel al niet zijn.
Ja, dat klopt maar alleen voor multicolor is de AMS een "must". Een rolletje vervangen is op de mini ook niet veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
bszz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:45:
[...]

Ja, dat klopt maar alleen voor multicolor is de AMS een "must". Een rolletje vervangen is op de mini ook niet veel werk.
Dat is waar, ligt er voornamelijk aan hoe vaak je de rol wil veranderen hetzij de kleur of het materiaal.
Daarnaast heb je nog de mogelijkheid voor de overloop die dan geautomatiseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Laatst online: 13:39
SacreBleu schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:41:
[...]

[...]
Ik heb dan weer net problemen gehad met BambuLab PLA. Waarbij ik met de PLA van Creality bvb geen problemen heb.

[ Voor 11% gewijzigd door SonnyBBQ op 05-02-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
HGM schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:26:
[...]

Gewoon de P1S combo kopen; als je eenmaal printer hebt komen er vanzelf nieuwe projecten...
Dat is wel even andere koek, kan altijd nog. Heb ook niet zoveel ruimte momenteel. Stel het is niets voor mij dan is het financieel niet z'n enorme domper.

[ Voor 11% gewijzigd door Freezhost op 05-02-2025 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Freezhost schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:49:
[...]

Dat is wel even andere koek, kan altijd nog. Heb ook niet zoveel ruimte momenteel. Stel het is niets voor mij dan is het financieel niet z'n enorme domper.
Als eerste printer zou ik heel blij zijn geweest met de A1 mini. Vooral op kantoor is het fijn dat ie zo stil is. Mocht je de smaak te pakken hebben dan kan een upgrade altijd. Ik vermoed dat je de mini dan gewoon er bij houdt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikdedinges
bszz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:45:
[...]

Ik gebruik de AMS ook veel voor support interface wisselen, voor PLA gebruikt ie dan PETG en andersom werkt ook. Daarmee is de AMS toch wel een must geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:58
ikdedinges schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:03:
[...]

Ik gebruik de AMS ook veel voor support interface wisselen, voor PLA gebruikt ie dan PETG en andersom werkt ook. Daarmee is de AMS toch wel een must geworden.
exact, precies dat _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
ikdedinges schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:03:
[...]

Haha, dat zegt mij nog even niets, maar dan ga ik toch voor de AMS. Alleen dan nu welke PLA heb ik nodig, was die van Bambu van plan, maar die is niet beschikbaar op de webshops waar ze de printer op voorraad hebben.

Is de PLA van 123-3D.nl goed? Of kan ik beter voor Polyterra gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Freezhost schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:49:
[...]

Haha, dat zegt mij nog even niets, maar dan ga ik toch voor de AMS. Alleen dan nu welke PLA heb ik nodig, was die van Bambu van plan, maar die is niet beschikbaar op de webshops waar ze de printer op voorraad hebben.

Is de PLA van 123-3D.nl goed? Of kan ik beter voor Polyterra gaan?
Simpel gezegd: Als je printjes hebt die ondersteuning nodig hebben op bepaalde plekken, kan je deze volledig in hetzelfde materiaal printen, of met een dun laagje van een ander materiaal dat niet eraan hecht, dat andere materiaal is dan je support interface. PLA en PETG plakken slecht / niet aan elkaar, dus dat kan je daarvoor gebruiken, of speciaal interface filament.

Zelf goede ervaringen met Bambu, Elegoo, 3DJake, CC3D (Amazon) en een enkele rol Esun qua redelijk goedkope merken (in de aanbieding en /of in bulk tussen 10-15 euro). Sunlu doet 't ook niet verkeerd, maar lijkt wat minder kleurstoffen te gebruiken in sommige kleuren, waardoor ze wat door kunnen schijnen bij dunnere prints.

Polymaker doet 't ook wel goed, maar is over het algemeen wat prijziger, in ieder geval de keren dat ik keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@DeGroteMuis Als ik het goed heb doe ik er dus goed aan om twee verschillende soorten te kopen? PLA en PETG? Er is zoveel te koop dat ik onderhand de weg kwijt ben 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikdedinges
Freezhost schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:35:
@DeGroteMuis Als ik het goed heb doe ik er dus goed aan om twee verschillende soorten te kopen? PLA en PETG? Er is zoveel te koop dat ik onderhand de weg kwijt ben 8)7
Als je net begint zou ik gewoon alleen met PLA beginnen,
Bijna alle PLA print wel goed, dus ik zou lekker beginnen met een paar rollen Esun of van het huismerk van 3Djake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikdedinges schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:41:
[...]
Als je net begint zou ik gewoon alleen met PLA beginnen,
Maakt eigenlijk geen bal uit. PETG print net zo goed, zo mogelijk nog beter op een Bambu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikdedinges
mphilipp schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:51:
[...]

Maakt eigenlijk geen bal uit. PETG print net zo goed, zo mogelijk nog beter op een Bambu.
Maar dat moet je drogen enzo, als je net begint moet je niet ook nog nat PETG hebben als je aan het troubleshooten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Zojuist besteld met twee rollen PolyTerra en twee rollen van 123-3D maar, passen die spoelen wel op de AMS lite of heb je echt Bambu spoelen nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Je moet goed opletten wat je bestelt bij 123, want de 'oude' spoelen passen niet, die zijn te breed. Ik heb begrepen, en later ook gezien dat ze nu een nieuwere spoel hebben die smaller is, en wèl past, de breedte van de spoel staat bij d beschrijving op hun website.
Dus even goed lezen vóór je bestelt daar.

edit: ik zie nu dat je een AMS Lite hebt: daarvan weet ik niet hoe het zit met de breedte eisen. Wat ik schreef is van toepassing op de standaard AMS

[ Voor 19% gewijzigd door Naalroc op 05-02-2025 22:48 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:21
ikdedinges schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:55:
[...]

Maar dat moet je drogen enzo, als je net begint moet je niet ook nog nat PETG hebben als je aan het troubleshooten bent.
Print alleen maar met PET-G en droog het nooit. Vanuit de doos zo te printen en als ik klaar ben met een bepaalde kleur die ik niet vaak gebruik gaat hij terug in de doos. Nooit problemen mee en print zoals @mphilipp aangeeft net zo makkelijk als PLA ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:02:
[...]
Print alleen maar met PET-G en droog het nooit. Vanuit de doos zo te printen en als ik klaar ben met een bepaalde kleur die ik niet vaak gebruik gaat hij terug in de doos. Nooit problemen mee en print zoals @mphilipp aangeeft net zo makkelijk als PLA ;)
Klopt, ik droog(de) ook nooit. Totdat ik een paar rollen PLA kreeg die alleen maar problemen gaven. Ze waren bros als vermicelli. Blijkbaar erg nat uit de fabriek gekomen. Anders nooit last. Ik had rollen die al een jaar bloot op de plank lagen (PLA en PETG). Maar sinds ik ook af en toe ABS/ASA print, heb ik zo'n drogerd gekocht en bewaar ik alles maar in die plastic zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mojo-45 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:43:
Ik weet niet maar mij is altijd geleerd dat zeep (afwas middel) water nodig heeft.
Alleen zeep heeft weinig effect.
Ik maak altijd een lauw sopje en maak daar de plaat met een afwas borstel schoon.
Droog hem daarna af met een vezeldoekje.
Dit. Ik heb een pompje met sterk verdunde Dreft staan. Als je pure Dreft gebruikt, dan werkt de Dreft minder goed en ben je vooral Dreft aan het wegpoetsen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:44
Ik ben sterk aan het twijfelen tussen de Bambu-lab A1, of de Creality Ender-3 V3. Ik sta aan de start van mijn 3d-print carrière, iemand goede tips? De hele huidige ophef over Bambu drijft mij naar Creality, al ben ik bij hen ook gebonden aan hun cloud (net zoals Prusa). Ideaal gezien hang ik hem gewoon in Home Assistant...

Acties:
  • +8 Henk 'm!
TunderNerd schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:53:
Ik ben sterk aan het twijfelen tussen de Bambu-lab A1, of de Creality Ender-3 V3. Ik sta aan de start van mijn 3d-print carrière, iemand goede tips? De hele huidige ophef over Bambu drijft mij naar Creality, al ben ik bij hen ook gebonden aan hun cloud (net zoals Prusa). Ideaal gezien hang ik hem gewoon in Home Assistant...
Gewoon een Bambu nemen. Ik vind de ophef voornamelijk veel geschreeuw en de gebruikelijke internet hysterie. Het zal uiteindelijk best meevallen volgens mij; niets is nog 100% zeker. Tenzij je gewoon principiële bezwaren hebt tegen de cloud binding, dan moet je het niet doen. Maar 1 spionerend apparaat meer of minder maakt vrij weinig uit in the greater scheme of things. Als je kijkt wat er allemaal op je smartphone staat, verbleekt de Bambu denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AerosPhere
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 13:02
Prusa Connect is volledig optioneel, en als je cloud achtige functionaliteit tijd wilt maar dan alleen lokaal heb je nog Prusa Link.

Dat is volgens mij het hele punt met de Bambu ophef. De cloud functionaliteit wordt je opgedrongen en je kan hem niet meer offline gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Weet iemand het gewicht van een lege Bambu-spoel? Ik heb wat spoelen met nog wat restjes.

Dan kan ik ze even op de keukenweegschaal leggen om een idee te hebben hoeveel gram er nog op de rol zit.

Ik weet dat ik een volle spoel kan wegen en daar 1000 gram van af kan halen maar ik weet niet hoe nauwkeurig die 1000 gram vulling is op die spoelen, als dat 950 gram is heb ik misschien net weinig voor een printje.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 08:51
Fraggert schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:15:
Weet iemand het gewicht van een lege Bambu-spoel? Ik heb wat spoelen met nog wat restjes.

Dan kan ik ze even op de keukenweegschaal leggen om een idee te hebben hoeveel gram er nog op de rol zit.

Ik weet dat ik een volle spoel kan wegen en daar 1000 gram van af kan halen maar ik weet niet hoe nauwkeurig die 1000 gram vulling is op die spoelen, als dat 950 gram is heb ik misschien net weinig voor een printje.
Goeie vraag, helaas heb ik het antwoord niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ikdedinges
Fraggert schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:15:

https://www.printables.co...mpty-spool-weight-catalog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Ik heb in dezelfde situatie de A1 Mini Combo gekozen voor mijn zoontje (en wij printen overigens ook wel een wat...) vanwege het gemak en de betrouwbaarheid. Aan het begin van een nieuwe hobby is succes behalen belangrijk. Ik zag teveel printers waarvan in reviews al werd gezegd dat je eigenlijk een aantal mods moest doen, gedoe met bed leveling en filament profiles.

Nu heb ik niet echt gekeken naar die Creality, maar ik kan bevestigen dat de BL A1 Mini Combo tot nu toe prima functioneert. Gemak om of vanaf de mobiel te printen, of vanuit het desktop programma met iets meer instellingen. Maar wel altijd aangepast op de mogelijkheden van de printer.

En je kunt later, als de hobby beklijft en je meer/beter/groter wilt printen altijd weer een ander merk kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AerosPhere schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:08:
[...]
Dat is volgens mij het hele punt met de Bambu ophef. De cloud functionaliteit wordt je opgedrongen en je kan hem niet meer offline gebruiken.
Correctie: de cloud binding WAS verplicht, en op enig moment hebben ze de LAN mode toegevoegd. Ook de mogelijkheid om offline de firmware te updaten is toen toegevoegd. Dus offline werken is later pas toegevoegd, en is nog steeds mogelijk.

Echter, blijkbaar zijn er incidenten geweest en worden er bij vlagen bizar veel connecties gemaakt naar hun infra. Hierdoor hebben ze een aantal aanvullende maatregelen genomen om toegang door derden te beperken. Toen raakte iedereen in paniek, maar volgens mij (voor zover ik het goed begrepen heb) kun je 'm nog steeds met bv Orca slicer gebruiken, alleen komt er een nieuw scherm tussen (ipv een ander scherm) met Bambu Connect. Toegang tot de API wordt beperkt tot alleen lees acties, dus in principe zou je nog steeds vanuit Home Assistant de status moeten kunnen zien. Prints starten en cancellen gaat dan niet meer zomaar.

Maar ja, toen de X1Plus firmware kwam, was er ook ophef toen Bambu het lek dat het installeren ervan mogelijk maakte, gedicht heeft. Daar is men na overleg op terug gekomen. Het zou mij dus niets verbazen als er een betere oplossing komt. Ik vind het ook een beetje te zwaar om de boel maar dicht te timmeren. Ik wacht het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virox
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:14
Ik kan de wegingen voor bambu bevestingen. Had voor mezelf ook de oefening al eens gedaan, bij mijn eerste lege spool (de witte low temp variant).

Spool: 212gr
Kartonrolletje: 58gr
Nieuwe spool met filament: 1270gr

Dus normaal zit er netjes 1kg filament op een spoel.

Mijn Lego ontwerpen/MOC's https://rebrickable.com/users/Virox%20Bricks/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 23:24
Ik vind al het gedoe rond Bambu wel hout snijden, ik vind het een zeer slechte zaak, voornamelijk omdat de boel bij Bambu zo lek is als een mandje en die hele tussenapplicatie echt helemaal nergens voor nodig is.

Bij Creality en Prusa hoef je de cloud helemaal niet te gebruiken. Prusa is in basis gewoon lokaal netwerk en is de cloud extra en optioneel. (Zoals het hoort imho)

Dat gezegd hebbende.
Als je Bambu Studio gebruikt heb je nergens last van en werkt alles prima.
De A1 is een geweldige printer en zou die zeker aanraden boven de Creality.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@ikdedinges en @Virox bedankt, daar kan ik wat mee :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:32

3_s

rinkel schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:34:
Dat gezegd hebbende.
Als je Bambu Studio gebruikt heb je nergens last van en werkt alles prima.
De A1 is een geweldige printer en zou die zeker aanraden boven de Creality.
Wat is de meerwaarde om niet Bambu Studio te gebruiken? Ik heb nog nooit de behoefte gehad om iets in te stellen dat niet ging, maar dat kan uiteraard volledig aan mij liggen. Ik maak ook nooit echt speciale prints.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
3_s schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:50:
[...]

Wat is de meerwaarde om niet Bambu Studio te gebruiken? Ik heb nog nooit de behoefte gehad om iets in te stellen dat niet ging, maar dat kan uiteraard volledig aan mij liggen. Ik maak ook nooit echt speciale prints.
Er zitten een aantal settings in die in Bambu Studio missen, bijvoorbeeld een setting voor de Exhaust fan. Die kun je namelijk wel prima met een gcode commando bedienen, maar die setting is er gewoon niet. Ik heb dus mijn start gcode aangepast om de gegevens van die setting (in Orca) op te halen.

Daarnaast heb ik meer printers (niet Bambu) die ik allemaal vanuit Orca kan aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:03
[...]

Prusa Connect is volledig optioneel, en als je cloud achtige functionaliteit tijd wilt maar dan alleen lokaal heb je nog Prusa Link.

Dat is dus onzin, je kan hem gewoon in lan modus zetten, ook met de nieuwe firmware straks (al hebben ze dat er vast bijgedaan nu na de ophef).

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Renegade666 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:46:
[...]

Dat is dus onzin, je kan hem gewoon in lan modus zetten, ook met de nieuwe firmware straks (al hebben ze dat er vast bijgedaan nu na de ophef).
Volgens mij werkt dan de Bamby Handy app niet en kun je dus niet 'remote' monitoren.
Maar ik heb begrepen dat dit, allicht, is op te lossen met een VPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Renegade666 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:46:
[...]

Het hele probleem was dat je zelfs die connect app moest gebruiken als je LAN modus gebruikt. Daar is nu die Developer modus voor gekomen.
Ik kan me daar nog wel in vinden, als die er daadwerkelijk komt, daarbij een stuk veiliger.
LAN is altijd veiliger dan cloud, al beweert Bambu anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
LAN mode werkt toch offline?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
mphilipp schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:27:
[...]

LAN mode werkt toch offline?
Dat is wel de bedoeling, maar er was nog steeds een connect app nodig volgens de oorspronkelijke plannen als je niet Studio gebruikte. En men was in eerste instantie niet heel duidelijk of die voor de autorisatie wel of niet verbond met Bambu servers. Intussen is daar de developer mode voor gekomen, kan je Connect dus ook mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:21
Is Bambu Connect nu al nodig om de 3D printer in LAN Mode werkend te krijgen? De app is nog in Beta. Ik heb het gisteren geprobeert zonder Bambu Connect, maar kreeg het niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eddye schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:21:
Is Bambu Connect nu al nodig om de 3D printer in LAN Mode werkend te krijgen? De app is nog in Beta. Ik heb het gisteren geprobeert zonder Bambu Connect, maar kreeg het niet voor elkaar.
Zolang je nog geen firmware update hebt gehad moet het gewoon nog werken als voorheen. De firmware was ook beta, dus die krijg je alleen als je dat hebt aangegeven.
Ik draai X1Plus, dus ik krijg 'm niet meteen dacht ik. Ik ben ook benieuwd of de mensen achter X1Plus iets zouden kunnen verzinnen om hier omheen te werken. Het draait wel bovenop de Bambu firmware dacht ik, dus ik weet niet in hoeverre zij iets kunnen (of willen/mogen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
LAN mode vereist nog steeds Bambu Connect, alleen als je ook Developer Mode aan zet blijft de originele directe API werken.

In de algemene voorwaarden staat ook dat de printer prints kan gaan weigeren als je niet de laatste firmware hebt. Met de update is daar daadwerkelijk ook wat voor geïmplementeerd. Voor mij een reden niet te updaten / nieuwe printer bij Bambu te kopen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:13:
In de algemene voorwaarden staat ook dat de printer prints kan gaan weigeren als je niet de laatste firmware hebt. Met de update is daar daadwerkelijk ook wat voor geïmplementeerd. Voor mij een reden niet te updaten / nieuwe printer bij Bambu te kopen.
Dat klinkt lekker dramatisch, maar het is maar net hoe je zoiets uitlegt. Het kan zomaar zijn dat ze zo'n bepaling erin zetten voor het geval dat er iets naars ontdekt wordt waardoor de printer stuk kan gaan. Als dat met een firmware update opgelost kan worden, kan ik mij voorstellen dat ze niet willen dat iemand die update overslaat. Want die persoon gaat dan wél weer garantie claimen.

Voorbeeld uit een andere branche: BMW Motorrad had een probleem ontdekt met de achterwielophanging van bepaalde modellen. De eigenaren van die motoren kregen een STOP-order van BMW: Ze mochten geen meter meer rijden en moesten contact opnemen met de dealer. Ik vind dat vergelijkbaar met een verplichte firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:20:
[...]

Dat klinkt lekker dramatisch, maar het is maar net hoe je zoiets uitlegt. Het kan zomaar zijn dat ze zo'n bepaling erin zetten voor het geval dat er iets naars ontdekt wordt waardoor de printer stuk kan gaan. Als dat met een firmware update opgelost kan worden, kan ik mij voorstellen dat ze niet willen dat iemand die update overslaat. Want die persoon gaat dan wél weer garantie claimen.

Voorbeeld uit een andere branche: BMW Motorrad had een probleem ontdekt met de achterwielophanging van bepaalde modellen. De eigenaren van die motoren kregen een STOP-order van BMW: Ze mochten geen meter meer rijden en moesten contact opnemen met de dealer. Ik vind dat vergelijkbaar met een verplichte firmware update.
Een STOP order waarna je zelf risico mag afwegen is wat anders als je automotor die gewoon nog weigert te rijden.

[ Voor 0% gewijzigd door _eLMo_ op 07-02-2025 13:20 . Reden: Motor ipv auto ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
_eLMo_ schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:04:
[...]

Een STOP order waarna je zelf risico mag afwegen is wat anders als je auto die gewoon nog weigert te rijden.
Dat zou inderdaad extreem kwalijk zijn, dat je auto niet meer rijdt omdat er een probleem geconstateerd is bij je motorfiets. :+

Bambu had zelf al aangegeven dat je niet verplicht hoefde te updaten om te kunnen blijven printen in versie 1 van de eerste blog over Connect. Ze noemden zelfs niet updaten als optie voor wie gebruik wilde blijven maken van printeraansturing via Home Assistant en dergelijke. Dus de implementatie van Connect was geen reden voor in werking treden van dat punt uit de algemene voorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:17:
[...]

Bambu had zelf al aangegeven dat je niet verplicht hoefde te updaten om te kunnen blijven printen in versie 1 van de eerste blog over Connect. Ze noemden zelfs niet updaten als optie voor wie gebruik wilde blijven maken van printeraansturing via Home Assistant en dergelijke. Dus de implementatie van Connect was geen reden voor in werking treden van dat punt uit de algemene voorwaarden.
Nogal wiedes gezien het nu nog niet te handhaven is ;)

Het is mijn eigen schuld hoor, ik heb de algemene voorwaarden niet gelezen voor koop. Voor mij was dat een no-go geweest, en daarom vind ik dat dit best onder de aandacht gebracht mag worden voor potentiële kopers. Het is een feit, die naar mijn mening bij aanschaf in overweging genomen mag worden.

[ Voor 7% gewijzigd door _eLMo_ op 07-02-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
_eLMo_ schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:23:
[...]

Nogal wiedes gezien het nu nog niet te handhaven is ;)

Het is mijn eigen schuld hoor, ik heb de algemene voorwaarden niet gelezen voor koop. Voor mij was dat een no-go geweest, en daarom vind ik dat dit best onder de aandacht gebracht mag worden voor potentiële kopers. Het is een feit, die naar mijn mening bij aanschaf in overweging genomen mag worden.
Het is zeker iets kwalijks, als het ook wordt ingezet om mensen te forceren een update uit te voeren die ze niet willen. Echter, dit is niet de eerste keer dat een bedrijf iets in hun voorwaarde heeft opgenomen wat gewoonweg 'te ruim' is omschreven, waarbij een hoop doemscenario's worden voorgelegd waar niets van is gekomen.

Het zou goed kunnen dat als er in de toekomst een mankement of feature wordt geïntroduceerd dat de het kán voorkomen dat een opdracht niet uitgevoerd kan worden totdat de nieuwe FW is geïnstalleerd. Denk aan een nieuwe feature in Bambu Studio en een printje die al is gesliced hiermee op Makers' World.

Het kan zoiets simpels als dat zijn, maar het kan ook zo draconisch worden als; "Zonder update xx.xx worden printopdrachten niet meer uitgevoerd". Tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:04:
[...]
Een STOP order waarna je zelf risico mag afwegen is wat anders als je automotor die gewoon nog weigert te rijden.
Het gaat even om het principe. Ik geef gewoon een alternatieve verklaring voor iets dat MISSCHIEN een keer gedaan kan worden. Ik stoor mij eraan dat er steeds het meest negatieve scenario wordt gebruikt, terwijl Bambu nog op geen enkele manier heeft laten zien dat ze zo evil zijn als die roeptoeters op Youtube zeggen.

Maar goed, als mensen willen geloven dat een commercieel bedrijf er baat bij heeft om je machine bewust af te sluiten om een of andere duistere reden, is dat hun zaak. Ik ben niet zo van al die conspiracy ideeën.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Mday
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neMSSBfo1E5TaNOhMBWG1x41ufc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JliZOq41pzrzvZDVhTEwZWt.jpg?f=fotoalbum_large
WIP

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Michael Law (Teaching Tech) is weer terug van zijn vakantie en hij heeft goed kunnen nadenken over de Bambu toestand:

Zo te zien zit hij op mijn lijn, die van de nuance en positief zijn ipv meteen het slechtst denkbare scenario schilderen. Hij geeft ook - terecht - aan dat twee fabrikanten hebben geprobeerd waar men Bambu van beticht, het afsluiten van het ecosysteem voor filament van derden en allerlei andere nare zaken zoals abonnementen. Deze bedrijven zijn inmiddels op sterven na dood. Dat is ook wat ik al die tijd al roep: ze gaan dit soort dingen niet doen aan de vooravond van de aankondiging van hun nieuwe vlaggeschip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
mphilipp schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:45:
Michael Law (Teaching Tech) is weer terug van zijn vakantie en hij heeft goed kunnen nadenken over de Bambu toestand:
[YouTube: A sensible look at the Bambu Lab drama]
Zo te zien zit hij op mijn lijn, die van de nuance en positief zijn ipv meteen het slechtst denkbare scenario schilderen. Hij geeft ook - terecht - aan dat twee fabrikanten hebben geprobeerd waar men Bambu van beticht, het afsluiten van het ecosysteem voor filament van derden en allerlei andere nare zaken zoals abonnementen. Deze bedrijven zijn inmiddels op sterven na dood. Dat is ook wat ik al die tijd al roep: ze gaan dit soort dingen niet doen aan de vooravond van de aankondiging van hun nieuwe vlaggeschip.
Deze had ik ook gepost in het andere topic.
Ik ben het ook wel met hem eens, echter is voor mij de security claim van Bambu gewoon nonsense en die Connect app is helemaal niet nodig als ze gewoon oAuth gebruiken, daar gaat hij niet echt diep op in.

[ Voor 15% gewijzigd door rinkel op 07-02-2025 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rinkel schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:07:
[...]
Deze had ik ook gepost in het andere topic.
Ik ben het ook wel met hem eens, echter is voor mij de security claim van Bambu gewoon nonsense en die Connect app is helemaal niet nodig als ze gewoon oAuth gebruiken, daar gaat hij niet echt diep op in.
Hij gaat er niet diep op in omdat ie, zo zegt ie zelf, geen specialist is op netwerkgebied. Maar hij benoemt het wel, en dat Oauth een betere methode zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:05
Ik ben geen kenner maar denk dat Bambu lab zich self in de vingers aan het snijden is en de verkopen zal gaan zien dalen in de komende jaren.
Dat maak ik een beetje op uit alle negatieve berichten die ik overal voorbij zie komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mojo-45 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:25:
Ik ben geen kenner maar denk dat Bambu lab zich self in de vingers aan het snijden is en de verkopen zal gaan zien dalen in de komende jaren.
Dat maak ik een beetje op uit alle negatieve berichten die ik overal voorbij zie komen.
Onthoud dat de negatieve mensen altijd harder schreeuwen dan de rest. We moeten even afwachten wat de toekomst ons biedt, om te zien of de doem-schreeuwers gelijk gaan krijgen of niet.

Mensen zullen wel veel voorzichtiger gaan zijn, wat altijd goed is. Maakt niet uit of dat gaat om BL, of Prusa (die ook al gehint heeft dat ze open source gaan verlaten), of Creality.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:27:
[...]
Onthoud dat de negatieve mensen altijd harder schreeuwen dan de rest. We moeten even afwachten wat de toekomst ons biedt, om te zien of de doem-schreeuwers gelijk gaan krijgen of niet.
Dat dus. Wat Teaching Tech al aangeeft: de community is best wel klein op het aantal 'consumer' printers dat er de laatste tijd is weggezet. En er is een groep die toch al nooit een Bambu zou kopen, die ook erg hard roepen. Die kun je dus al op voorhand negeren als potentiële koper. Hoewel....als Dr.Tao dát voor elkaar krijgt, heeft ie iets goeds verzonnen :+

Maar na zoveel jaar op internet ben ik wel bekend met de internet hysterie en alle fenomenen die daaromheen draaien. Van kopersstakingen tot de knokploegen...meestal komt er niets van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Mojo-45 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:25:
Kijk maar naar de verkoop van Tesla in Europa afgelopen jaar. Behoorlijk gedaald.

Er is sprake van sunk cost fallacy en netwerkeffect. De ervaring leert dat je dan altijd een stevige groep adepten (enkele reageerden al hierboven) die met hand en tand tot bijna religieus aan toe hun heiligdom verdedigen.

Alleen al het feit dat een Chinees bedrijf aan damage control doet (waarbij ze deels terugkrabbelen), geeft aan dat ze onder de indruk zijn van de pushback.

En hun argumentatie dat het om veiligheid gaat, is bullshit. Want hostile requests kunnen nog steeds. Ze leveren zelfs hun private key in hun firmware! Bedenk ook even: hoe zouden ze verifiëren dat jouw request niet hostile zou zijn? Hint: backdoor. Je gebruikt een Chinese cloud niet omwille van de veiligheid maar om datavergaring / macht.

Nemen we Tesla weer als voorbeeld: hoe groot is de groep mensen die nu met schaamte met zo'n ding rondrijdt? Dat weten we niet. Er zullen zat ontevreden mensen zijn die niet handelen maar gewoon doorgaan met hun leven. Die ga je niet horen of bereiken. Die hoor je pas als ze hun volgende aankoop plannen.

Daarnaast komt de concurrentie op betaalbare CoreXY nu ook op gang. De wet van de remmende voorsprong geldt ook voor Chinese bedrijven.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Jerie schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:15:
[...]

Kijk maar naar de verkoop van Tesla in Europa afgelopen jaar. Behoorlijk gedaald.

Er is sprake van sunk cost fallacy en netwerkeffect. De ervaring leert dat je dan altijd een stevige groep adepten (enkele reageerden al hierboven) die met hand en tand tot bijna religieus aan toe hun heiligdom verdedigen.

Alleen al het feit dat een Chinees bedrijf aan damage control doet (waarbij ze deels terugkrabbelen), geeft aan dat ze onder de indruk zijn van de pushback.

En hun argumentatie dat het om veiligheid gaat, is bullshit. Want hostile requests kunnen nog steeds. Ze leveren zelfs hun private key in hun firmware! Bedenk ook even: hoe zouden ze verifiëren dat jouw request niet hostile zou zijn? Hint: backdoor. Je gebruikt een Chinese cloud niet omwille van de veiligheid maar om datavergaring / macht.

Nemen we Tesla weer als voorbeeld: hoe groot is de groep mensen die nu met schaamte met zo'n ding rondrijdt? Dat weten we niet. Er zullen zat ontevreden mensen zijn die niet handelen maar gewoon doorgaan met hun leven. Die ga je niet horen of bereiken. Die hoor je pas als ze hun volgende aankoop plannen.

Daarnaast komt de concurrentie op betaalbare CoreXY nu ook op gang. De wet van de remmende voorsprong geldt ook voor Chinese bedrijven.
Geen idee wat Tesla en het megalomane opperhoofd te maken heeft met dit.Trouwens ook nogal vreemd wat mij betreft om nu opeens Tesla schaamte te hebben. Elon Musk maakt al jaren rare sprongen en al die tijd werd dat los gezien van Tesla door dezelfde mensen die nu opeens zeggen Tesla schaamte te hebben. Waarom worden de acties van Musk nu opeens niet meer los van Tesla gezien? Maar dat terzijde.

Even ervanuit gaande dat de Tesla schaamte wel logisch is, dan raakt het gedrag van Musk alle Tesla rijders. Dat is niet het geval bij Bambu. Een flink aandeel Bambu gebruikers bestaat uit mensen die al 100% in de Bambu cloud hangen met Studio of misschien zelfs nooit verder komen dan Handy en Makerworld en dus niet geraakt worden door deze zet. Sterker nog, het zou me niet verbazen als minimaal de helft van de gebruikers de hele ophef gemist hebben. Die mensen boeit het echt geen zak dat cloud security nu als reden gebruikt wordt om er een extra closed source app tussen te zetten ook al zijn er betere oplossingen, want dat raakt ze niet. Dat Bambu nogal snel een respons klaar had en voor een deel terugkrabbelt geeft wat mij betreft inderdaad aan dat ze de ophef niet aan zagen komen en mogelijk onder de indruk waren van de backlash, maar kan ook betekenen dat ze luisteren naar hun klanten en een soort oplossing proberen te bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
Als je Bambu Studio gebruikt, wat 99% doet gok ik, heb je dus nergens last van.
Misschien dat ik dat ook wel weer ga doen als de Developer Modus er niet komt.

Neemt niet weg dat ze niet echt kaas hebben gegeten van security, en toch loopt alles standaard via de cloud. Ik snap ook niet zo goed waarom dat de default is...
Ik heb al jaren printers die gewoon op LAN draaien. Als ik thuis ben gebruik ik Mobileraker app op mn telefoon als t nodig is, en als ik niet thuis ben gebruik ik Mobileraker app, maar dan via VPN.
Mijn Voron en Prusa Mini draaien Klipper zonder enkele vorm van beveiliging, en toch vind ik het veilig, want LAN.

Maar we hebben een ander topic om hierover te praten. En ik heb nu mijn zegje wel gedaan >:)

[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 08-02-2025 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeGroteMuis schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:14:
[...]

Geen idee wat Tesla en het megalomane opperhoofd te maken heeft met dit.Trouwens ook nogal vreemd wat mij betreft om nu opeens Tesla schaamte te hebben. Elon Musk maakt al jaren rare sprongen en al die tijd werd dat los gezien van Tesla door dezelfde mensen die nu opeens zeggen Tesla schaamte te hebben. Waarom worden de acties van Musk nu opeens niet meer los van Tesla gezien? Maar dat terzijde.
Niet heel relevant voor dit topic, maar "oranje man slecht", dat is de enige 'oorzaak' van de 'tesla schaamte' die er nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:41
Ik ben inmiddels ook eigenaar van een X1C met AMS.

Ik heb alleen iets ander verwachten van de werking van de AMS of de AMS verwacht iets van mij net hoe je het ziet.

Ik heb nu al een paar keer gezien dat als de ene rol op is hij netjes naar een ander rol van het zelfde type gaat. Echter deze waren altijd al geladen voor het printen was gestart.

Dit keer zag ik tijdens het printen dat de rol het niet zou gaan (slot 2) halen tot het einde van de print. Ik heb dus tijdens het printen een ander kleur rol uit de AMS gehaald om dezelfde kleur als waar hij mee bezig was te plaatsen (slot 1). Nu kreeg ik de melding dat hij deze niet kan laden om dat de printer bezig is, wat ik snap. Echter nu was slot 2 leeg en had ik verwacht dat hij zou gaan kijken wat er in slot 1 gezet is en daar mee verder gaan. Maar tot mijn verbazing MOET ik slot 2 vullen met hetzelfde type. Deze eenmaal gevuld gaat hij meteen verder. Echter zonder identificatie cyclus te doen. Je kunt ook met de hand niks invullen zowel slot 1 of 2.

Dus mijn conclusie, als je wil dat hij automatisch wisselt moet het voor je de print zorgen dat backup spoel al geladen is. Klopt dat? Want dat vind ik best gek. Of is er nog een ander optie als hij eenmaal gestart is met printen?

Ik gebruik overigens tot nu toe alleen nog maar BambuLab filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Nelisj schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:58:

Ik heb alleen iets ander verwachten van de werking van de AMS of de AMS verwacht iets van mij net hoe je het ziet.

Ik heb nu al een paar keer gezien dat als de ene rol op is hij netjes naar een ander rol van het zelfde type gaat. Echter deze waren altijd al geladen voor het printen was gestart.

Dit keer zag ik tijdens het printen dat de rol het niet zou gaan (slot 2) halen tot het einde van de print. Ik heb dus tijdens het printen een ander kleur rol uit de AMS gehaald om dezelfde kleur als waar hij mee bezig was te plaatsen (slot 1). Nu kreeg ik de melding dat hij deze niet kan laden om dat de printer bezig is, wat ik snap. Echter nu was slot 2 leeg en had ik verwacht dat hij zou gaan kijken wat er in slot 1 gezet is en daar mee verder gaan. Maar tot mijn verbazing MOET ik slot 2 vullen met hetzelfde type. Deze eenmaal gevuld gaat hij meteen verder. Echter zonder identificatie cyclus te doen. Je kunt ook met de hand niks invullen zowel slot 1 of 2.

Dus mijn conclusie, als je wil dat hij automatisch wisselt moet het voor je de print zorgen dat backup spoel al geladen is. Klopt dat? Want dat vind ik best gek. Of is er nog een ander optie als hij eenmaal gestart is met printen?

klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nelisj schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:58:

Dit gedrag klopt, en komt doordat bij het laden het filament door de AMS getrokken wordt, tot de filament buffer, wat niet kan als er al filament in de PTFE zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:41
MC Taz Man schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:06:
[...]

Dit gedrag klopt, en komt doordat bij het laden het filament door de AMS getrokken wordt, tot de filament buffer, wat niet kan als er al filament in de PTFE zit.
Dat ben ik met je eens dat hij dan niet kan laden. Maar als hij helemaal leeg is dan kan het wel en had ik verwacht dat hij het dan zou gaan doen om te kijken wat er nieuw geplaatst is. Maar helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

"Teslachaamte"? Proest. Is dat net zoiets als "Vliegschaamte" waarbij een paar drieste linkse milieufanaten puur door het woord te blijven roeptoeteren hopen dat het ooit toch echt een ding zal zijn maar iedereen ondertussen denkt van: "Wat doen die lui idioot, ik doe gewoon mijn eigen ding."? Ik ken toch wel aardig wat mensen met een Tesla (De Tesla S is zeg maar hun boodschappenauto), en die hebben allemaal geen last van "Teslaschaamte".

Dat kan inderdaad ook het geval zijn in casu BL. En zolang ze zelf die afweging maken is dat ook prima. Maar ik vermoed dat er ook een groep is die, omdat in tegenstelling tot de gemaakte schaamtegevallen er toch echt wel concrete repercussies zijn, op een gegeven moment dan een Ik-heb-nu-kassa/radar-nodig momentje zullen beleven. En voor de aanpassingen is in de voorwaarden nu de basis gelegd. Dat het nog niet werkelijkheid is, is juridisch nu niet langer belangrijk. Je kan natuurlijk halverwege de bouw van een gebouw er toch vanaf zien, maar als je je dan bedenkt, dan is het wel verdomd handig dat dat fundament er al ligt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De discussie omtrent silica korrels even naar het filament topic verplaatst. Is daar meer op zijn plek, omdat het bepaald niet bambu specifiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Laatst online: 11:37
Heeft een van jullie ervaring met TPU printen op een A1? Ik heb tpu van esun gekocht 95a en ik krijg het gewoon niet voor elkaar dat het printen lukt... De extruder lijkt het filament gewoon niet op te pakken en te extruden... Iemand tips? Ik gebruik geen AMS. Het loaden van de filament gaat ook moeizaam.. Ik moet zelf echt een beetje drukken op de filament om er iets uit te laten komen. Met PLA heb ik dit probleem nooit eerder gehad.

[ Voor 25% gewijzigd door Xenophoben op 10-02-2025 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Xenophoben schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:04:
Heeft een van jullie ervaring met TPU printen op een A1? Ik heb tpu van esun gekocht 95a en ik krijg het gewoon niet voor elkaar dat het printen lukt... De extruder lijkt het filament gewoon niet op te pakken en te extruden... Iemand tips? Ik gebruik geen AMS. Het loaden van de filament gaat ook moeizaam.. Ik moet zelf echt een beetje drukken op de filament om er iets uit te laten komen. Met PLA heb ik dit probleem nooit eerder gehad.
Had je dit allemaal al gecheckt?

https://wiki.bambulab.com...haring/tpu-printing-guide

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cosmo q
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 11:43
A1 Mini hier, maar ik ga er even van uit dat die hetzelfde presteren. Ik had eerst een roll TPU van Kingroon en daar had ik ook veel problemen mee. Soms geen grip op het filament was de grote boosdoener. Bij nameting bleek dat hij niet op elke plek even dik was. Mogelijks is dit extra lastig met TPU omdat het wat kan uitrekken (en daardoor dunner wordt), maar het spoel kon helemaal vrij rollen. En de dikte was echt afwisselend, ook op stukken die nog lang niet waren afgerold. Die rol heb ik ondertussen in het tuinhok gelegd voor planten vast te binden ;( .
Ik heb dan een TPU rol van Bambu Labs zelf gekocht en dat ging veel vlotter. Ondertussen ook een rol blauw doorzichtig tpu gekocht van het merk PinRui en dat lijkt ook goed te gaan (enkel nog maar testjes geprint).

Ik heb wel ergens gelezen dat de je de 'extruder gear' kan aanspannen om minder problemen te hebben met lastige TPU, maar ik had geen zin om daar te lang mee te prutsen of daardoor simpele PLA prints te verknoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
Cosmo q schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:02:
[...]

A1 Mini hier, maar ik ga er even van uit dat die hetzelfde presteren. Ik had eerst een roll TPU van Kingroon en daar had ik ook veel problemen mee. Soms geen grip op het filament was de grote boosdoener. Bij nameting bleek dat hij niet op elke plek even dik was. Mogelijks is dit extra lastig met TPU omdat het wat kan uitrekken (en daardoor dunner wordt), maar het spoel kon helemaal vrij rollen. En de dikte was echt afwisselend, ook op stukken die nog lang niet waren afgerold. Die rol heb ik ondertussen in het tuinhok gelegd voor planten vast te binden ;( .
Ik heb dan een TPU rol van Bambu Labs zelf gekocht en dat ging veel vlotter. Ondertussen ook een rol blauw doorzichtig tpu gekocht van het merk PinRui en dat lijkt ook goed te gaan (enkel nog maar testjes geprint).

Ik heb wel ergens gelezen dat de je de 'extruder gear' kan aanspannen om minder problemen te hebben met lastige TPU, maar ik had geen zin om daar te lang mee te prutsen of daardoor simpele PLA prints te verknoeien.
Bedankt voor je reactie! Ik ga eens experimenteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:36
Met de kerst een paar modellen op makerworld geplempt. Inmiddels een 40 euro tegoedbon bij elkaar geharkt. Had ik eerder moeten doen. :D

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
PjotrStroganov schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:57:
Met de kerst een paar modellen op makerworld geplempt. Inmiddels een 40 euro tegoedbon bij elkaar geharkt. Had ik eerder moeten doen. :D
Nice! Wat heb je zoal gemaakt dan? Ik ben ook geneigd wat ontwerpen erop te gooien maar elke keer vind ik het de moeite niet waard….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:45

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb met Ninjaflex en Overture TPU (95A) op mijn A1 nooit problemen.

Ik heb ook 56D (iets harder dan 95A) TPU gebruikt van TM3Dfilament.nl, die heeft de neiging om aan de nozzle te blijven plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Laatst online: 12-09 11:07
PjotrStroganov schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:57:
Nice!

Ik heb er ook een aantal modellen op staan al langere tijd en heb eind vorig jaar een "gratis" A1 Mini met AMS bij elkaar gespaard. Inmiddels alweer zo'n € 200 aan bonnen liggen.
In mijn ogen dus zeer lonend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
_Eend_ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 06:38:
[...]

Ik heb met Ninjaflex en Overture TPU (95A) op mijn A1 nooit problemen.

Ik heb ook 56D (iets harder dan 95A) TPU gebruikt van TM3Dfilament.nl, die heeft de neiging om aan de nozzle te blijven plakken.
Het is ondertussen gelukt om de tpu te printen... Toch wat meer filament er zelf doorheen duwen en ineens pakte hij wel. 95a is nog best stug viel me op!
Pagina: 1 ... 92 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.