Acties:
  • +4 Henk 'm!
TravockMD schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:20:
[...]

Nice!

Ik heb er ook een aantal modellen op staan al langere tijd en heb eind vorig jaar een "gratis" A1 Mini met AMS bij elkaar gespaard. Inmiddels alweer zo'n € 200 aan bonnen liggen.
In mijn ogen dus zeer lonend!
Same, minus de A1. Wel genoeg, niet gekocht :P

Probleem wat ik heb met 1 van mijn modellen is dat BL deze offline heeft gehaald, terwijl ik er (imo) heel duidelijk bij had gezet dat het een remix was...

Ah well, easy come, easy go.

Ph, voor de mensen die geïnteresseerd zijn; mijn modellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:48
MC Taz Man schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:35:
[...]

Ph, voor de mensen die geïnteresseerd zijn; mijn modellen
Mooie modellen. 👍

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:07
Voor de volledigheid, hier zijn mijn modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij heb ik je pyramides gedownload... If so, we zijn er erg blij mee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
MC Taz Man schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:51:
[...]

Volgens mij heb ik je pyramides gedownload... If so, we zijn er erg blij mee :D
Haha, fijn om te horen in ieder geval ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pboelhouwer
mDieli schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:44::
[...]

Voor de volledigheid, hier zijn mijn modellen
Nice _/-\o_

Als we dan toch gaan epeene wil ik als amateur ook :P

https://makerworld.com/en/@LordBouli/upload

[ Voor 11% gewijzigd door pboelhouwer op 12-02-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OI, ik ben ook maar gewoon een amateur :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-07 12:44
Volg jullie nu. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 19:42
Mday schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 00:07:
[...]

Nice! Wat heb je zoal gemaakt dan? Ik ben ook geneigd wat ontwerpen erop te gooien maar elke keer vind ik het de moeite niet waard….
Mijn meest populaire heb ik een tijd geleden geüpload op printables. Het is de rugged multipart Pinecil case. Die zit dankzij een hackaday front page feature op 17000 downloads. :D Daarnaast zijn er een paar anderen die consistent prusameters opleveren. Ik heb al wat gratis rollen filament besteld en kan inmiddels een mini gratis bestellen. Eerlijk gezegd ben ik geneigd een 400euro bon te gebruiken voor een Core One.

Op Makerworld begint ie inmiddels ook op stoom te komen.
https://makerworld.com/en/@PjotrStrog

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:15
TravockMD schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:20:
[...]

Nice!

Ik heb er ook een aantal modellen op staan al langere tijd en heb eind vorig jaar een "gratis" A1 Mini met AMS bij elkaar gespaard. Inmiddels alweer zo'n € 200 aan bonnen liggen.
In mijn ogen dus zeer lonend!
Makerworld is zeker lonend! inmiddels mijn A1 met AMS terugverdiend aan waardebonnen.
Doel is om door te sparen voor de nieuwe Bambu die deze maand hopelijn gepresenteerd gaat worden!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 17:54
Er is grote concurentie tussen al deze platforms (Printables, Thangs, MakerWorld etc.). Allemaal met eigen voor en nadelen. Moet zeggen dat die op MakerWorld mij ook wel bevallen.

Waar ik persoonlijk blij mee ben is dat ze zijn begonnen met commercial memberships! Mijn modellen sinds afgelopen jaar bijzonder veel gedownload, dit levert natuurlijk heel veel punten op (basically unlimited filament en regelmatig een gratis printer, kan ook niet wachten tot de nieuwe flagship er is!). Maar dat betekend ook dat ik mijn modellen regelmatig terugvind op Etsy, ebay en andere websites. Sommige mensen zijn bereid hiervoor te betalen (dat gaat nu via patreon, wat als een omweg voelt), maar veelal betaald hier niets voor. Hopelijk maakt deze nieuwe feature op MakerWorld die drempel wat lager.

Mijn modellen hier:
https://makerworld.com/en/@Makerspace.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 13:43
Igor92 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:52:
Er is grote concurentie tussen al deze platforms (Printables, Thangs, MakerWorld etc.). Allemaal met eigen voor en nadelen. Moet zeggen dat die op MakerWorld mij ook wel bevallen.

Waar ik persoonlijk blij mee ben is dat ze zijn begonnen met commercial memberships! Mijn modellen sinds afgelopen jaar bijzonder veel gedownload, dit levert natuurlijk heel veel punten op (basically unlimited filament en regelmatig een gratis printer, kan ook niet wachten tot de nieuwe flagship er is!). Maar dat betekend ook dat ik mijn modellen regelmatig terugvind op Etsy, ebay en andere websites. Sommige mensen zijn bereid hiervoor te betalen (dat gaat nu via patreon, wat als een omweg voelt), maar veelal betaald hier niets voor. Hopelijk maakt deze nieuwe feature op MakerWorld die drempel wat lager.

Mijn modellen hier:
https://makerworld.com/en/@Makerspace.NL
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik vrees dat het niet de drempel is, maar gewoon wild west perikelen. Ook al van vrienden gehoord dat mijn tandenborstel bekerhouder set met 2 bekers op Facebook verkocht werd, met mijn foto's :( . En dat is dan nog gewoon een simpel in Tinkercad gemodelleerd setje in standaard grijs PETG die redelijk onder de radar vloog, niet featured zoals jouw embosser.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 10:19
Misschien leuk/handig om een lijstje in topic post te zetten met twekers en hun modellen?
Ik heb net als 1e 3d printer een A1 gekocht (nog niet binnen) en lijkt me wel interessant/handig wat mede tweakers ermee uitvreten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
Verwijderd, verkeerde topic..... :X

[ Voor 94% gewijzigd door Naalroc op 15-02-2025 10:25 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 16:09
Ik wilde vanmiddag mn nozzle veranderen naar .2, maar mn .4 zag er helemaal verknalt uit. Leek wel verbrand.. met moeite de clip kunnen verwijderen en ik kreeg de temp sensor er ook niet meer uit.. voorzichtig met tang geprobeerd maar er bleef een stukje in de nozzle achter, waardoor ik nu 2 draadjes heb ipv 1. Geprobeerd deze in de andere nozzle te krijgen maar sensor werd niet herkend..

Is deze nog te redden? Heb wel al nieuw kabeltje besteld maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-08 22:43
Dit is mijn profiel:
https://makerworld.com/en/@quintenmyth

Eigenlijk alleen dingen die ik voor mijzelf heb gemaakt en af en toe wat requests om een eigen model aan te passen naar andere maat/pasvorm. Interessant genoeg is mijn simpelste ontwerp ook het meest succesvolle qua boosts/downloads

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:16

Mitchell

Ondertitel

idef1x schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:41:
Misschien leuk/handig om een lijstje in topic post te zetten met twekers en hun modellen?
Ik heb net als 1e 3d printer een A1 gekocht (nog niet binnen) en lijkt me wel interessant/handig wat mede tweakers ermee uitvreten ;-)
Dit zijn mijn linkjes:
- Makerworld
- Printables

Maak eigenlijk alleen dingen voor mezelf/vrienden en deel ze dan. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Mitchell op 18-02-2025 10:21 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
HSlegend schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:20:
Dit is mijn profiel:

Eigenlijk alleen dingen die ik voor mijzelf heb gemaakt en af en toe wat requests om een eigen model aan te passen naar andere maat/pasvorm. Interessant genoeg is mijn simpelste ontwerp ook het meest succesvolle qua boosts/downloads
die monitor/plant shelf riser is wel een leuk idee...wellicht dat ik een soort van deze ook wel eens ga maken :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 15:25
HSlegend schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:20:
Dit is mijn profiel:

Leuk, ik heb laatst jouw mv agusta logo geprint, kwam er erg goed uit op de P1S..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:46
Hier zijn mijn "designs", staan er al een tijdje op en altijd leuk om zo nu en dan foto's terug te zien van mensen die ze gebruiken :)

https://makerworld.com/en/@TheHarmory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:15
Hier ook mijn Profiel:
https://makerworld.com/en/@Thymen

Inderdaad leuk om foto's te zien en verhalen van kinderen of kleinkinderen die blij zijn met de Duplo wissels!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pboelhouwer
Rode draad bij de meeste profielen zijn die Skadis borden ;)
Ikea doet goede zaken in de printer gemeenschap (en waarschijnlijk bij de rest ook :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
Volgens mij is er momenteel een monitor riser contest, kun je misschien nog inspiratie mee opdoen.
Mijn design werd gevoed door het feit dat ik de plankjes heel goedkoop mij kon nemen bij de ikea haha. Maar zou de maten makkelijk aan kunnen passen mocht dat nodig zijn in de toekomst.

Skadis vind ik persoonlijk wel handig binnenshuis, als je ze goed ophangt sluiten ze perfect aan. Dus kan er veel op kwijt en verlies geen ophangcapaciteit bij de randen.

Zoek nog iets anders voor de garage, ivm de kartonnen vulling van de skadis zal die het daar een stuk minder lang volhouden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 07:16
HSlegend schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:31:
Zoek nog iets anders voor de garage, ivm de kartonnen vulling van de skadis zal die het daar een stuk minder lang volhouden denk ik.
Daar heb ik deze voor (soort gelijke als de ikea)
https://www.hornbach.nl/p...20x60-cm-3-delig/3205616/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPEWGM4PhDSxKY7Vb_lzd-kfQWg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Os3eviuxglpIyA9PPJ7Oaz3r.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Laatst online: 16-09 17:35
Gister mijn eerste 3D-printer (Bambulab a1 mini) binnen gekregen en natuurlijk meteen wat kleine dingen geprint.

Alleen nu vraag ik mij af of mensen goed oplossingen hebben voor waar ze hun printer hebben staan.
Ik dacht in een Ikea Fjallbo kast, maar hier past die niet helemaal lekker in.

Heb de printer voor nu even op mijn bureau gezet, maar ivm het geluid en de trillingen is dit geen oplossing voor lange termijn.

Iemand (goedkope) suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Rotinomm schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:25:
Gister mijn eerste 3D-printer (Bambulab a1 mini) binnen gekregen en natuurlijk meteen wat kleine dingen geprint.

Alleen nu vraag ik mij af of mensen goed oplossingen hebben voor waar ze hun printer hebben staan.

Heb de printer voor nu even op mijn bureau gezet, maar ivm het geluid en de trillingen is dit geen oplossing voor lange termijn.

Ik had eerst de 3D printer op een lage opbergkast gezet. Maar door het trillen vielen er continue spullen van de kast af.
Ik heb toen inspiratie opgedaan bij Ender 3 enclosure posts op basis van de ikea LACK 55cm tafels.
Dus nu heb ik 2 LACK tafels op elkaar staan (voor een fijne werkhoogte) die doormiddel van een geprinten verbinden aan elkaar zitten.
En de bovenste tabel heb ik ook nog eens met 2 beugels aan de muur vastgemaakt, zodat niet meer schudt of trilt als de printer bezig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdyL13vphQvqoXTNWqB2iB8KXls=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Asq7rUDToALzUJHmnU3eSAEw.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb nu een irritant probleem (ja @smoken er is al een ticket aangemaakt :P) 1 feeder in m'n AMS registreert niet meer dat er filament in zit..

Ah well, kan nog printen uit 7 andere locaties... Hoop alleen dat een eventuele nieuwe feeder meteen in de AMS (KS editie) kan, zonder verdere ombouwingen, maar uit m'n hoofd moet daar meer voor gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-08 10:18

Ik heb een IKEA Lack tafeltje naast mijn bureau waar hij precies op past. Rubbertegel en daarbovenop een 18mm dikke MDF plank waar de printer op staat. Scheelt enorm in de trillingen. Weet niet zeker of dit nodig is voor een A1 mini though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:24:
Heb nu een irritant probleem (ja @smoken er is al een ticket aangemaakt :P) 1 feeder in m'n AMS registreert niet meer dat er filament in zit..
Heb ik ook, af en toe. Geen idee wat het triggert, maar het is wel altijd feeder #2. Wat ik nu doe is het filament erin doen, en dan op de display het 'lees opnieuw' icoontje drukken. Dan gaat ie 'm alsnog uitlezen.
Ik dacht eerst dat het misschien vuil was dat ergens iets blokkeerde, maar dat is het niet. Het is ook alleen #2. De anderen hebben nooit gedoe gegeven. Ik leef er maar gewoon mee. Het maakt in de werking helemaal niets uit. Ik had geen zin meer om een ticket in te schieten omdat ik ook voor dit issue een log mee moest sturen en daar had ik even geen zin an.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pboelhouwer

Ah well, kan nog printen uit 7 andere locaties... Hoop alleen dat een eventuele nieuwe feeder meteen in de AMS (KS editie) kan, zonder verdere ombouwingen, maar uit m'n hoofd moet daar meer voor gebeuren.
Had ik ook in het begin.
Moest inderdaad een filmpje sturen dat ik het filament er in stopte en dat ie niks deed.
Ook de feeders omwisselen om aan te tonen dat het probleem mee verhuisde.
Toen de nieuwe kwam was dat idd de oplossing (Wat je in zo'n geval eigenlijk al weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pboelhouwer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:51:
[...]

Had ik ook in het begin.
Moest inderdaad een filmpje sturen dat ik het filament er in stopte en dat ie niks deed.
Ook de feeders omwisselen om aan te tonen dat het probleem mee verhuisde.
Toen de nieuwe kwam was dat idd de oplossing (Wat je in zo'n geval eigenlijk al weet).
Mijn hemel, wat dom. Helemaal vergeten te testen 🤣. En dat voor iemand die jaren helpdesk werk heeft gedaan. Dank, gaan we testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 13:43
Mday schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:44:
[...]

Ik heb een IKEA Lack tafeltje naast mijn bureau waar hij precies op past. Rubbertegel en daarbovenop een 18mm dikke MDF plank waar de printer op staat. Scheelt enorm in de trillingen. Weet niet zeker of dit nodig is voor een A1 mini though.
Werkt dat voldoende om geen dansende printer te hebben? Ik heb de P1S nu op het werkblad staan, omdat naast het werkblad op een lack zonder demping of met een aantal zwembadtegels + MDF op de lack als demping ervoor zorgde dat de lack en printer regelmatig een stukje verdraaiden en de printer daardoor een paar keer bijna tegen het werkblad schuurde. Uiteindelijk vond ik wat hoger ook wel fijn, werkt toch net wat fijner bij onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc

Ik heb daarvoor al een paar jaar een oude TV kast, met inschuifbare deuren; die had ik destijds aangeschaft voor mijn Ender, en later is ook de P1S er in gekomen, maar dat vond ik toch wat te krap, ook al omdat ik een AMS erbij heb, en daarom een grotere kast heb gekocht. De oude, die ik had voorzien van ingebouwde LED verlichting en afzuiging, is nu beschikbaar, maar ik meen dat jij in het verre zuiden woont, dus niet echt interessant, want hij staat in Drenthe 8)
Maar het idee werkt prima, al worden die oude TV kasten steeds zeldzamer, want nog uit het beeldbuis tijdperk. Voor een idee, deze oudere, slechte foto die ik nog had liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLFvkW1FSSZhCvGYoVxj1a5iT8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PkGigcwDntbvoHwUt3Kb32F.jpg?f=fotoalbum_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 08:51

Mijn A1 mini staat op een kast opzolder. Heb er wel rubberenmat ondergelegd dit scheelde heel erg in het doordreunen van het geluid. Nadeel van een bed slinger is dat hij in de lengte best veel ruimte nodig heeft. Echt mooie ingebouwde oplossing heb ik nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Update; Slot 2&3 feeders omgewisseld (3 "was" stuk), nu zijn 1 & 2 stuk :')

Update 2: 1 & 4 omgewisseld, nu zijn 2 & 4 stuk.

Conclusie; Ik gebruikte slot 1 niet (wat ook klopt) en wist dus niet dat die óók stuk is... Ah well

[ Voor 51% gewijzigd door MC Taz Man op 19-02-2025 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
MC Taz Man schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:13:
Update; Slot 2&3 feeders omgewisseld (3 "was" stuk), nu zijn 1 & 2 stuk :')
Als je de kickstarter editie hebt is de kans reëel dat je alle feeders en ams board mag vervangen.
Zeer specifiek probleem geval: https://www.youtube.com/watch?v=hnlzxOd3nwI

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yelti schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:54:
[...]

Als je de kickstarter editie hebt is de kans reëel dat je alle feeders en ams board mag vervangen.
Zeer specifiek probleem geval: https://www.youtube.com/watch?v=hnlzxOd3nwI
Meende ik al te herinneren idd... Zucht... Ah well

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 13:08

Is de sensor in de Ams niet omlaag gegaan? Had ik nl wel

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37
Wellicht zijn hier wat ervaringsdeskundigen:

Ik wil mijn printer (P1S) in de garage zetten, dat is alleen niet ideaal ivm omgevingstemperatuur. Nu is het zon 6-8 graden in de schuur(als het dus -5 vriest)

Ik lees her en der dat de geadviseerd minimale temperatuur 10 graden is; maar hebben wellicht anderen de printer ook in zo’n omgeving staan? Enige wat ik als nadeel kan bedenken is dat de smeermiddelen dikker zijn in koude temperaturen.

Wellicht is een extra kast er omheen bouwen ook nog een optie, als de printer dan aan staat gaat de temperatuur natuurlijk vanzelf omhoog.

Ervaringen hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tribunus schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:36:
Wellicht zijn hier wat ervaringsdeskundigen:

Ik wil mijn printer in de garage zetten, dat is alleen niet ideaal ivm omgevingstemperatuur. Nu is het zon 6-8 graden in de schuur(als het dus -5 vriest)

Ik lees her en der dat de geadviseerd minimale temperatuur 10 graden is; maar hebben wellicht anderen de printer ook in zo’n omgeving staan? Enige wat ik als nadeel kan bedenken is dat de smeermiddelen dikker zijn in koude temperaturen.

Wellicht is een extra kast er omheen bouwen ook nog een optie, als de printer dan aan staat gaat de temperatuur natuurlijk vanzelf omhoog.

Ervaringen hier?
Het is mij uit jouw vraag niet helemaal duidelijk welke printer jij hebt, dus ik ga voor het gemak uit van een A1.
Ik heb geen ervaring met printen bij een omgevingstemperatuur van 6°C à 8°C, maar wel met printen met een i3 stijl printer bij ca. 15°C omgevingstemperatuur. Bij 15°C gaat zelfs PETG splijten en krom trekken als een malle. Zonder kast kan je bij 6°C à 8°C alles behalve PLA wel vergeten. PLA houdt wel van een koele(re) omgeving, dus dat zou je nog eens kunnen proberen met een testprint.
Als je een kast erbij gaat doen, dan moet je rekening houden met het feit dat een kast ook goed warmte moet kunnen vasthouden. Dat betekent een bepaalde mate van isolatie en luchtdichtheid, al dan niet regelbaar naar gelang de omstandigheden dat vereisen.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 20-02-2025 00:47 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Tribunus
ocf81 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 00:35:
[...]

Het is mij uit jouw vraag niet helemaal duidelijk welke printer jij hebt, dus ik ga voor het gemak uit van een A1.
Ik heb geen ervaring met printen bij een omgevingstemperatuur van 6°C à 8°C, maar wel met printen met een i3 stijl printer bij ca. 15°C omgevingstemperatuur. Bij 15°C gaat zelfs PETG splijten en krom trekken als een malle. Zonder kast kan je bij 6°C à 8°C alles behalve PLA wel vergeten. PLA houdt wel van een koele(re) omgeving, dus dat zou je nog eens kunnen proberen met een testprint.
Als je een kast erbij gaat doen, dan moet je rekening houden met het feit dat een kast ook goed warmte moet kunnen vasthouden. Dat betekent een bepaalde mate van isolatie en luchtdichtheid, al dan niet regelbaar naar gelang de omstandigheden dat vereisen.
Niet gezien dat ik het type niet heb genoemd, maar het is een p1s. Met een a1 zou ik sowieso een oplossing proberen te bedenken met een kast er omheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:18
Tribunus schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:10:
[...]

Niet gezien dat ik het type niet heb genoemd, maar het is een p1s. Met een a1 zou ik sowieso een oplossing proberen te bedenken met een kast er omheen.
Ik heb een P1S in de kelder staan, daar wordt het ook vrij koud. Rond de 10 denk ik. Prints gaan verder goed, wel heb ik voor mijn gevoel iets eerder last van warping door de kou. PLA, PETG, TPU en ABS heb ik succesvol geprint.

• AlbAlb2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 16:11
Om ook een duit in het zakje te toen m.b.t. "Hoe staat jou A1 Mini opgesteld":

Mijn A1 Mini staat op zolder, op een zwaar eiken tafeltje, op een antislip matje zoals je kan kopen bij de Action.

https://www.action.com/nl-nl/p/2513667/antislipmat/

Het matje zit er dubbel onder.
Het dempt trillingen behoorlijk goed en de printer loopt niet van de tafel af.

Als de printer zijn vibratie-test doet dan merk je wel dat die trillingen door komen in het tafeltje, maar tijdens het printen lijkt alles mooi stabiel.

• idef1x
Vraagje over temperaturen:
Als ik nu een (pla) filament wil gebruiken, waarvan geen profiel beschikbaar is, moet ik dan gewoon een kopie van het generic profiel gebruikien en dan de temperaturen aanpassen volgens etiket op het filament?
Of kan ik beter gewoon de generic gebruiken voor alles wat niet in de lijst staat? (heb een A1 als dat uitmaakt).

Ik doe wel een nieuwe flow test bij wissel van filement...leek me het minste te doen ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door idef1x op 20-02-2025 09:35 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tribunus schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:10:
[...]

Goed, dan nog zou ik eerst eens 's nachts een testprint doen. Zelfs met een deur en een deksel kan je aardig wat warmte verliezen aan de omgeving. Maar de kans dat het goed gaat is dan wel een stukje groter.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 20-02-2025 09:44 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Naalroc
Maar evengoed, leuk dat die printerkast opwarmt tijdens gebruik, maar hij begint evengoed te printen bij 6°C, er zit geen standkacheltje in tenslotte.

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:58
_eLMo_ schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:54:
Mijn eerste eigen ontwerp / remix.

Korte hendels voor een Duco ventilatierooster. Die standaard dingen zijn veel te lang en zonder werkt niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

***members only***
Heb je deze nog ergens? De link geeft een 404 helaas.

(...)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Freelance schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:00:
[...]

Heb je deze nog ergens? De link geeft een 404 helaas.
Klopt, ik heb m'n makerworld / bambu account verwijderd.

Speciaal voor jou heb ik 'm geupload op Printables :*)

https://www.printables.co...l-duco-ventilation-handle

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 11:47

Afhankelijk van je te printen onderwerp kan een mini best wat trillingen tot stand brengen.
Helemaal niet zo gek, dingetje is druk bezig voor je 😉
Ik had tot een paar maanden de mini op een modulair hoekburo staan maar even rustig aan dat buro zitten en met een penseeltje zitten te schilderen was al best een drama.
Had hem al op een tegel gezet met een rubber mat tussen de tegel en buro en dat scheelde al enorm.

Vier maanden terug een A1 erbij gehaald en de printers verplaatst naar een loodzwaar kindercommode die ik voor een paar tientjes tweedehands op de kop getikt had.
Uiteraard beide printers hun eigen tegel/rubber mat gegeven.
Ervaar nu (bijna) geen trillingen meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkQqr62ldjghJ57PjR9rgWzU0YM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3yyKYzPZdp8YfaHFwlg0o9y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door PepieNL op 20-02-2025 13:13 ]

• Rotinomm
PepieNL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:42:
[...]

Afhankelijk van je te printen onderwerp kan een mini best wat trillingen tot stand brengen.
Helemaal niet zo gek, dingetje is druk bezig voor je 😉
Ik had tot een paar maanden de mini op een modulair hoekburo staan maar even rustig aan dat buro zitten en met een penseeltje zitten te schilderen was al best een drama.
Had hem al op een tegel gezet met een rubber mat tussen de tegel en buro en dat scheelde al enorm.

Vier maanden terug een A1 erbij gehaald en de printers verplaatst naar een loodzwaar kindercommode die ik voor een paar tientjes tweedehands op de kop getikt had.
Uiteraard beide printers hun eigen tegel/rubber mat gegeven.
Ervaar nu (bijna) geen trillingen meer.

[Afbeelding]
Zeer nette opstelling!

Probleem is dat ik een relatief kleine kamer/kantoortje heb en het moet doen met een ruimte van 3x2m.
Daarin al een bureua van 180x80 helpt natuurlijk ook niet.

Maargoed, het moet te doen zijn.

Het rubberen matje is gewoon iets wat je bij de bouwmarkt haalt?
Zie dat hier vaker voorbij komen en dat helpt dan tegen het trillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 09:50

No13

/me was here

Rotinomm schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Zeer nette opstelling!

Probleem is dat ik een relatief kleine kamer/kantoortje heb en het moet doen met een ruimte van 3x2m.

Mijn P1S staat hier ook in mijn kantoortje van 3x2 dus daarvoor heb ik in de hoek een plank geschroefd :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waOFOOvnT2ZguoYlUWDxPrWks0U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fCqgfznd9RvRCiFKNbUfvT8o.png?f=user_large

De plaat ging toch iets doorhangen dus inmiddels opgevangen met een draad tussen de 'zwevende' hoek schuin omhoog naar de muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:56

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@PepieNL mooie setup zo zeg.

heb je nog wat info over hoe je die tegel/rubber hebt gedaan. Gewoon een 30x30 uit de stoep? Rubbertjes van de Action ofzo?

ben wel ff benieuwd naar wat je gebruikt hebt.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Tribunus
Naalroc schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:47:
Maar evengoed, leuk dat die printerkast opwarmt tijdens gebruik, maar hij begint evengoed te printen bij 6°C, er zit geen standkacheltje in tenslotte.
Vandaar ook de optie om eventueel een kast er omheen te maken. De printer gaat natuurlijk eerst opwarmen etc voor de print begint. Ik verwacht dat dit wel zorgt voor een temperatuur stijging van een paar graden (wellicht net naar of boven de 10 graden) als een eventuele kast mooi strak past en goed dicht is.

Maar ik ga het eerst proberen, en dan zien we wel wat er gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PepieNL
Fraggert schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:12:
@PepieNL mooie setup zo zeg.

heb je nog wat info over hoe je die tegel/rubber hebt gedaan. Gewoon een 30x30 uit de stoep? Rubbertjes van de Action ofzo?

ben wel ff benieuwd naar wat je gebruikt hebt.
Niks bijzonders hoor, tegels en rubber mat komen gewoon bij de gamma vandaan.
[...]

Zeer nette opstelling!

Mijn kamer is ietsje groter maar zal niet veel schelen.
Er wordt nog was in opgehangen ook :+
[...]
De tegel neemt de trillingen gelijkmatig over vanaf de contactpunten van de printer (pootjes) en die worden dan via een gelijkmatige rubber laag gedempt.
Dit was mn inspiratie:

Het kost je denk ik nog geen 6,- per printer, kleine moeite om even te proberen.

[ Voor 80% gewijzigd door PepieNL op 20-02-2025 21:43 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:00

Nic

Vrij

De opstelling van mijn A1 mini: in een vak van m'n PAX kast, zo'n beetje op sta-hoogte. Bevalt erg goed. Met de schuifdeur dicht zie je er niks meer van. En in een van de laden eronder kan ik mooi m'n build plates, nozzles en alle andere kleine dingetjes opbergen. Het systeem met de filament rollen is een 'poor mans AMS', heb zelf een 1->6 splittertje ontworpen en geleide-baantjes via de bovenkant, zodat ik niet steeds met rollen hoef te slepen. Het wisselen van filament is wel handmatig verder. De opstelling is niet zo clean en stylish als dat ik bij sommigen van jullie zie, maar ach, het is wel praktisch zo :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caGKLKdGor1EHpi5CK84RuqDHtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPjkNV1mxy3QVtPngtBuJbS5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-fDAsSuliiUZWxRZIFSDr9FFZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdhDA1lCXCnbUqHj9zlUENCq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEkERN_VK8-FLTGuQ-LuLjAq9bQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMoHM0IFkzgEcgp91Ztxv4OM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Kudos voor je 'poor man's AMS'! Zeer vernuftige constructie!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• my_fiero
Hier ook maar even mijn opstelling :)
Met de zelf geprinte AMS muur beugels :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frbS-LQHuDSxiBqMh5EyhGSizjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2nblsnV3jup7sRCL6SgPB1h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pclqbuwpydpF4AsS0fmCzC_stQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dkDwyJDibw5f4i2wvQOyn3U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-FCK3-VcV_x-_bG13ziFf7_E6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCNqmiHaRoQT2HreJR2GQ2JA.jpg?f=fotoalbum_large

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:16

Mitchell

Ondertitel

Van mij staat op een simpele IKEA GALANT. Niks speciaals. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nV4cdVk7aPFP1HYLAc7K5mxb5og=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpSNb5iizjH5dX94ddTIBwns.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0H1ynxBSHJUoEvWdjo8FlGYPrbc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFGXKcb05W8sjbEblMcIp5l2.jpg?f=fotoalbum_tile

Signature

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZYChrHJtG7pY_ZmeydJEXtaiCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5oXNbJJ0WtcLQhXabpim7XdP.jpg?f=fotoalbum_large

Al eens eerder gedeeld hier volgens mij.
Staat in een kast die met foam is bekleed om zo het geluid tot een minimum te beperken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 11:40
Een kleine shout-out naar @mphilipp en @rinkel voor de "wel-of-geen" Bambu lab printer. Uiteindelijk op kosten- en kwaliteit toch gekozen voor de A1 met AMS. Mocht ik meer printen dan verwacht kan ik altijd verder upgraiden, en mocht ik het niet gebruiken kan ik hem zo verkopen. Maar man... wat heb ik afgelopen weken een lol gehad! Voorzichtig begonnen met Lego blokjes, door naar Steam-deck houder. een Vaasje voor Valentijn, en zowaar vandaar mijn eerste design geupload.
Een nieuwe hobby is begonnen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!
TunderNerd schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:17:
Een kleine shout-out naar @mphilipp en @rinkel voor de "wel-of-geen" Bambu lab printer.
Ik stuur dit bericht door naar Dr.Tao, kan hij mijn toelage verhogen :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:10

_Eend_

🌻🇺🇦

@Nic je Poor Mans AMS is wel heel netjes!

Mijn setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbdibxrPbIng6Os6WK9D4a4sKyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0E0awtfFaj2aD0R1eVFAAJN.jpg?f=fotoalbum_large

Niet heel spannend verder, een 3 delige IKEA Platsa kast met Skådis bord aan de zijkant voor mijn FPV drones en rollen electradraad voor de drones, filament gaat door een gat in de kast zo de hotend in. Binnenkort moet ik deze kast even opruimen, want ik wil een AMS Lite hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Ik moet een onderdeeltje bestellen bij Bambu voor mijn P1S, en keek naar mogelijk benodigde reserve delen, om de aankoop boven de €55 te brengen om gratis verzending te krijgen; dit even als achtergrond....

Ik dacht een reserve hotend/nozzle er bij te bestellen, en zie dat er 4 sets worden aangeboden:
1 x 0,2 mm Stainless, en 3 x hardend steel in de maten 0,4 0,6 en 0,8mm allen voor €36,99.

Nu werd er een kale 0,4 mm nozzle mee geleverd met de nieuwe machine, en afgaande op de aangeboden vervangingsonderdelen, moest dat dus wel een geharde nozzle zijn, net als standaard in de machine bij aankoop is geïnstalleerd. NIET dus!
Opgezocht wat er met de machine wordt geleverd, en dan blijkt dat standaard gemonteerd, èn los meegeleverd als vervanger, dus 2 x een 0,4mm Stainless is geleverd, die dus niet als vervangend onderdeel te koop zijn.

vragen, vragen.

Waarom worden er überhaupt stainless nozzle s gebruikt? die als vervangend onderdeel alleen in de maat 0,2mm verkrijgbaar zijn. En waarom geen 0,4 hardend steel nozzle gemonteerd, en ook als reserve onderdeel mee geleverd ipv 0,4 SS? De kosten als vervangend onderdeel zijn allemaal gelijk, nl €36,99 voor iedere uitvoering.
Samenvattend:
=Wat is het voordeel van een 0,4mm SS nozzle in een nieuwe machine (maar niet afzonderlijk te koop in deze maat).
=Waarom niet een (kennelijk) universele 0,4 mm geharde nozzle installeren op een nieuwe machine, en als vervangend onderdeel mee-leveren met een nieuwe machine.

@smoken ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
Mijn printer staat gewoon op de grond :D
Nooit last van trillingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:00
Naalroc schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:57:
Ik moet een onderdeeltje bestellen bij Bambu voor mijn P1S, en keek naar mogelijk benodigde reserve delen, om de aankoop boven de €55 te brengen om gratis verzending te krijgen; dit even als achtergrond....

Ik dacht een reserve hotend/nozzle er bij te bestellen, en zie dat er 4 sets worden aangeboden:
1 x 0,2 mm Stainless, en 3 x hardend steel in de maten 0,4 0,6 en 0,8mm allen voor €36,99.

Nu werd er een kale 0,4 mm nozzle mee geleverd met de nieuwe machine, en afgaande op de aangeboden vervangingsonderdelen, moest dat dus wel een geharde nozzle zijn, net als standaard in de machine bij aankoop is geïnstalleerd. NIET dus!
Opgezocht wat er met de machine wordt geleverd, en dan blijkt dat standaard gemonteerd, èn los meegeleverd als vervanger, dus 2 x een 0,4mm Stainless is geleverd, die dus niet als vervangend onderdeel te koop zijn.

vragen, vragen.

Waarom worden er überhaupt stainless nozzle s gebruikt? die als vervangend onderdeel alleen in de maat 0,2mm verkrijgbaar zijn. En waarom geen 0,4 hardend steel nozzle gemonteerd, en ook als reserve onderdeel mee geleverd ipv 0,4 SS? De kosten als vervangend onderdeel zijn allemaal gelijk, nl €36,99 voor iedere uitvoering.
Samenvattend:
=Wat is het voordeel van een 0,4mm SS nozzle in een nieuwe machine (maar niet afzonderlijk te koop in deze maat).
=Waarom niet een (kennelijk) universele 0,4 mm geharde nozzle installeren op een nieuwe machine, en als vervangend onderdeel mee-leveren met een nieuwe machine
Vergeet dan ook niet een geharde extruder mee te bestellen, die zit ook niet standaard in de P1S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Bij prints met een wat groter oppervlak merk ik dat er op sommige plaatsen een wat onregelmatige top layer ontstaan, zie onderstaande foto's.

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Er is geen sprake van warping, ik print dit met PLA+ van eSun en gebruik dat profiel in de slicer. De onderste foto is ABS. Wat opvalt is dat het bij dezelfde plaatsen op de printplaat is (links achter).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9ZovrRQhjwG05zeNja1dXAMa7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eR6aIYDt1mAQIiThfHWYRjlK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaK0KmZU0M3r-VoHR7XJ0Uyuts4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zc6iicL207SGvrHzbSkJ5FI9.jpg?f=fotoalbum_large

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peutpeut schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:21:
Bij prints met een wat groter oppervlak merk ik dat er op sommige plaatsen een wat onregelmatige top layer ontstaan, zie onderstaande foto's.

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Er is geen sprake van warping, ik print dit met PLA+ van eSun en gebruik dat profiel in de slicer. De onderste foto is ABS. Wat opvalt is dat het bij dezelfde plaatsen op de printplaat is (links achter).[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als het altijd op dezelfde locatie is, kan het heel goed je printbed/plaat zijn. Heb je voor deze prints de bedlevelling gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 16-09 19:58
Het lijkt me sterk dat het iets anders is.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
MC Taz Man schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Als het altijd op dezelfde locatie is, kan het heel goed je printbed/plaat zijn. Heb je voor deze prints de bedlevelling gedaan?
Yes, die heb ik gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Ben nu aan het kijken of ik met een lagere printsnelheid voor de top layer een netter resultaat kan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:25
Peutpeut schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:21:

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Er is geen sprake van warping, ik print dit met PLA+ van eSun en gebruik dat profiel in de slicer. De onderste foto is ABS. Wat opvalt is dat het bij dezelfde plaatsen op de printplaat is (links achter).[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dit ook gehad ook precies links achter met PLA. Ik print met een X1C en het lijkt er op dat het de AUX fan is.
Heb daar na nog 1 keer geprint en toen de fan zo goed als uit gezet en nu lijkt het weg.

Ik heb daarna geen print meer links achter op de plaat gehad dus ik weet nog niet 100% zeker of het dat was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Nelisj schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:23:
[...]

Ik heb dit ook gehad ook precies links achter met PLA. Ik print met een X1C en het lijkt er op dat het de AUX fan is.
Heb daar na nog 1 keer geprint en toen de fan zo goed als uit gezet en nu lijkt het weg.

Ik heb daarna geen print meer links achter op de plaat gehad dus ik weet nog niet 100% zeker of het dat was.
Op mijn P1S zet ik altijd AUX uit. Daarna deze problemen ook niet meer gehad.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Even mijn laatste project showen. Deadpool (by Zez Studios) in 1/4 schaal.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9uTfi4qVDeD82PGJ4yd_r3y1Gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwDkGquEMypDW6xmFbXHHC5W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJehd-OIV84P-yQGDftE_1hA5U0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odrGVNotx8n77syiLYOhktVh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hW4oKawSYOZHcL0nHHqSGdk4rbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjSl1kLQP3zbJvXRPQZPbpQY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVRSy8J246uQyf7ihrECHycVMqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8dh7fGqFe0fci8ImcQpKREP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:37

3_s

bvsteyn schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:49:
Even mijn laatste project showen. Deadpool (by Zez Studios) in 1/4 schaal.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat niet heel groot, 1/4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Naalroc schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:57:
[...]
Volgens mij wordt er gewoon standaard een stainless meegeleverd omdat dat goedkoper is om te maken en ze minder lang meegaan zodat je sneller een nieuwe koopt bij bambu :P

En dat de 0,2mm alleen stainless is, is wel logisch vind ik. Je kan daar toch geen filament met 'dingetjes' in gebruiken, die het meeste slijten. Zoals carbonfiber reinforced, glow in the dark enz. Die verstoppen gewoon te snel. Dus je hebt er gewoon niet zoveel last van. Het zou ook best kunnen dat het boren van de extruder lastiger is met zo'n klein gat in zulk hard materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Nic schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:14:
De opstelling van mijn A1 mini: in een vak van m'n PAX kast, zo'n beetje op sta-hoogte. Bevalt erg goed. Met de schuifdeur dicht zie je er niks meer van. En in een van de laden eronder kan ik mooi m'n build plates, nozzles en alle andere kleine dingetjes opbergen. Het systeem met de filament rollen is een 'poor mans AMS', heb zelf een 1->6 splittertje ontworpen en geleide-baantjes via de bovenkant, zodat ik niet steeds met rollen hoef te slepen. Het wisselen van filament is wel handmatig verder. De opstelling is niet zo clean en stylish als dat ik bij sommigen van jullie zie, maar ach, het is wel praktisch zo :-)
Nou cleaner dan dit zie ik het zelden hoor. Petje af!

Ik vraag me alleen af hoe je het dan met vocht regelt? Want zo te zien is die kast niet luchtdicht. En het filament kan je ook niet makkelijk verwijderen om het luchtdicht op te bergen (het idee is duidelijk dat je het zo lang mogelijk laat zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Llopigat schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:44:
[...]

Volgens mij wordt er gewoon standaard een stainless meegeleverd omdat dat goedkoper is om te maken en ze minder lang meegaan zodat je sneller een nieuwe koopt bij bambu :P

En dat de 0,2mm alleen stainless is, is wel logisch vind ik. Je kan daar toch geen filament met 'dingetjes' in gebruiken, die het meeste slijten. Zoals carbonfiber reinforced, glow in the dark enz. Die verstoppen gewoon te snel. Dus je hebt er gewoon niet zoveel last van. Het zou ook best kunnen dat het boren van de extruder lastiger is met zo'n klein gat in zulk hard materiaal.
Dank voor je inzichten, alleen, ik meen dat het ruwe materiaal voor stainless zeker niet goedkoper is dan staal in een hardbare kwaliteit, en het boren van kleine gat in staal niet moeilijker is dan in SS, zeer waarschijnlijk makkelijker, want het harden is een process dat nà het bewerken van het staal pas gebeurt. Dus die 0,4 mm SS nozzles worden dan uitsluitend gemaakt om een splinternieuw machine mee uit te rusten, om zo snel mogelijk reserve delen te kunnen verkopen aan de, op dat moment, onwetende klanten?
Ook dat lijkt me een beetje ver gezocht, maar het hele plaatje is wel : onbegrijpelijk;
maar er zal wel een business belang bij zitten, maar welke? :?
:X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Naalroc schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:03:
[...]

Dank voor je inzichten, alleen, ik meen dat het ruwe materiaal voor stainless zeker niet goedkoper is dan staal in een hardbare kwaliteit, en het boren van kleine gat in staal niet moeilijker is dan in SS, zeer waarschijnlijk makkelijker, want het harden is een process dat nà het bewerken van het staal pas gebeurt.
Ah ok, ik ben geen werktuigbouwkundige. Dus wellicht dacht ik daar te simpel. Maar als het harden een extra proces is, dan zal dat toch wel extra geld kosten om te doen?
Naalroc schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:03:
[...]
Dus die 0,4 mm SS nozzles worden dan uitsluitend gemaakt om een splinternieuw machine mee uit te rusten, om zo snel mogelijk reserve delen te kunnen verkopen aan de, op dat moment, onwetende klanten?
Ook dat lijkt me een beetje ver gezocht, maar het hele plaatje is wel : onbegrijpelijk;
maar er zal wel een business belang bij zitten, maar welke? :?
:X
Waarom is dat te ver gezocht? Planned obsolesence is zo'n beetje het business model van iedereen tegenwoordig. Van papier printers (hebben vaak een 'waste' bakje van het schoonmaken van de nozzles dat vol raakt en dan de printer blokkeert), tot computers (windows 11), telefoons (support), TV's (condensatoren die niet zo lang meegaan) enz.

Het lijkt mij juist verbazend als bambulab daar boven zou staan :) En voor de reserve onderdelen moeten ze wel een goede optie bieden anders laat je de markt helemaal open voor third party produkten.

Bij de A1 is overigens wel een stainless en hardened 0,4 nozzle te koop. En die hardened is inderdaad wat duurder. Maar 2 euro / 20% maar alsnog, besparen op dubbeltjes die duidelijk de ervaring negatief beinvloeden is ook niks nieuws.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Nu online
3_s schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:45:
[...]

Is dat niet heel groot, 1/4?
Het is idd fors; was vergeten om het formaat te checken en toen eenmaal wat onderdelen geprint waren (met 0.2 nozzle) had ik geen zin meer om 'm te verkleinen en opnieuw te beginnen. Hand voor schaal 8) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h86YQz5lwFeXwKU619mW0FFembs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xetnN5jS78Vz8S54lFLM9L3e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-08 14:28
Heb je verschillende kleuren filament gebruikt of hem ingekleurd? Het ziet er zo vet uit zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieNL
bvsteyn schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:49:
Even mijn laatste project showen. Deadpool (by Zez Studios) in 1/4 schaal.
Tjees wat gaaf weer man! En groot !!
Die printer van je maakt wel uren zeg, haha!
Schilderwerk ziet er wederom geweldig uit, slim aangepakt en uitvoering net zo tof.
Was jij ook niet bezig met een hele grote 'Beast' ?
jwakie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:25:
[...]

Heb je verschillende kleuren filament gebruikt of hem ingekleurd? Het ziet er zo vet uit zeg.
Er zit shading en kleuroverloop tussen de kleuren zelf, dat gaat je bambu niet doen hoor ;)

[ Voor 27% gewijzigd door PepieNL op 24-02-2025 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-08 14:28
PepieNL schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:30:
[...]

[...]

Er zit shading en kleuroverloop tussen de kleuren zelf, dat gaat je bambu niet doen hoor ;)
Het leek mij al sterk. Mijn bambu p1s + ams wordt deze week verstuurd als het goed is. Ik heb dus totaal geen ervaring.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Nu online
PepieNL schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:30:
[...]

Tjees wat gaaf weer man! En groot !!
Die printer van je maakt wel uren zeg, haha!
Schilderwerk ziet er wederom geweldig uit, slim aangepakt en uitvoering net zo tof.
Was jij ook niet bezig met een hele grote 'Beast' ?

[...]
Dank je wel....die printer maakt genoeg uren inderdaad. Maar daar is hij toch voor? ;)

Inderdaad ik was bezig met Beast, maar die is al een tijdje klaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7EuQy5YfwpVxdgdFmdBfR2DFAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yinRKJkKbDLQbjkEFQhwOMUc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIYIsFOwKLl3WbKiZ--oKwIne-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIxyZJuZSAxzV9PsEXV86Ob4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OR4cW80sxI625L8nkGsuX1rkm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OPuLitl0o6geHBJFKmHjqBT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieNL
bvsteyn schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:41:
[...]
Dank je wel....die printer maakt genoeg uren inderdaad. Maar daar is hij toch voor? ;)

Inderdaad ik was bezig met Beast, maar die is al een tijdje klaar:
Oei die heb ik dan gemist ben ik bang.. die is ook mooi zeg!
Lekker bezig man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Nu online
PepieNL schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:56:
[...]

Oei die heb ik dan gemist ben ik bang.. die is ook mooi zeg!
Lekker bezig man!
Dank je wel! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSlegend
Koop de laatste tijd vaker refills vanuit Bambu. Nu viel het me op dat die losser om de cardboard core gewikkeld zijn dan filament dat je koopt met spoel.

Had vandaag een print van 5 uur die twee keer vastliep omdat de ams het filament niet verder kon trekken. Moest handmatig het filament 'bevrijden' dat erg diep was verzonken.
Hebben meer mensen hier last van of is er ook nog mogelijkheid van user error?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

HSlegend schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:34:
Koop de laatste tijd vaker refills vanuit Bambu. Nu viel het me op dat die losser om de cardboard core gewikkeld zijn dan filament dat je koopt met spoel.

Had vandaag een print van 5 uur die twee keer vastliep omdat de ams het filament niet verder kon trekken. Moest handmatig het filament 'bevrijden' dat erg diep was verzonken.
Op dit moment nog niet. Vandaag nog 7 uur geprint met Bambu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Nelisj schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:23:
[...]

HGM schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:32:
[...]

Op mijn P1S zet ik altijd AUX uit. Daarna deze problemen ook niet meer gehad.
AUX fan uit verhelpt dit inderdaad. Tegelijkertijd ook de top layer speed aangepast naar 100 mm/s, dus wat het nu precies oplost weet ik nog steeds niet ;)

De ABS print heb ik anders georiënteerd waardoor deze ook zonder oneffenheden geprint is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
Onlangs een kapotte eSun spoel binnen gehad, er was een hapje uit de spoel op de plaats waar het filament doorheen te voeren is. Hiervoor heb ik de adapter geprint die eSun op hun website heeft staan, met een hapje uit de spoel wil de AMS niet rollen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2ZYEvuBivaVmn9m2xLsKED07uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgEFXT5XoMQ6PphQdX870OP1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLlzuCMozU1PQUBE7bti1RhJQBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEIov87CxDEEDqQVI0nWLUUS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
HSlegend schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:34:

Ja dat heb ik ook gehad :( , daarom koop ik geen bambu filament meer :w ( alleen als het al op de spoel zit )
Ik gebruik nu naar zeer tevredenheid Extrudr filament _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 22:15
Heb ik ook gehad. Leek bij mij wel aan een zelf geprinte spoel te liggen. Daarna een stevigere spoel geprint waarmee ik het probleem niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 15:15

chromeeh

the Gnome

Wellicht een hele stomme, heb 1x een vast loper gehad, maar in de kartonnen rand van de rol zit een kleine sleufje, deze had ik de eerste keer niet gezien, waardoor de plastic spoel wel sluit, maar net iets "losser" zit.

Misschien toeval, misschien eens waard om in de gaten te houden :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik koop nagenoeg enkel refills, geen enkel probleem mee gehad tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Wil iemand die in 2024 een X1-series heeft gekocht kijken welke part-cooling fan ze hebben (de grote radiale fan in de toolhead)?

Ik heb een Kickstarterversie, en ik heb begrepen dat Bambu Lab later voor een fan is gegaan die iets harder blaast. (Ik heb een DB5015B24M-P 0.15A).

De vraag achter de vraag is: Heb ik voor een eventuele upgrade naar een CHT-style nozzle een upgrade van de ventilator nodig? :)

[ Voor 18% gewijzigd door Sebazzz op 26-02-2025 15:03 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
Sebazzz schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:57:
Wil iemand die in 2024 een X1-series heeft gekocht kijken welke part-cooling fan ze hebben (de grote radiale fan in de toolhead)?

Ik heb een Kickstarterversie, en ik heb begrepen dat Bambu Lab later voor een fan is gegaan die iets harder blaast. (Ik heb een DB5015B24M-P 0.15A).

De vraag achter de vraag is: Heb ik voor een eventuele upgrade naar een CHT-style nozzle een upgrade van de ventilator nodig? :)
Mijn versie is niet van 2024 maar een reguliere uit 2023, en toen zat er dezelfde fan in: DB5015B24M-P, DC 24V 0.15A

Edit 1:
Heb een CHT nozzle liggen, maar terug naar stock gegaan omdat ik in de beperkte tijd die ik toen had de flow niet helemaal lekker kreeg. Misschien binnenkort weer eens opnieuw proberen.

Edit 2:
Probleem was overigens dat de first layer niet strak genoeg was naar mijn zin en de toplayer over extrusion leek te hebben

[ Voor 19% gewijzigd door TravockMD op 26-02-2025 17:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Morgen beginnen met sessie 0 voor een 5.24 campagne, maar WotC heeft geen boekhouder gemaakt... Zelf er maar 1 ontworpen: https://makerworld.com/en/models/1153282

• Rotinomm
Wat betreft de Bambulab 1 mini, kan ik hier alleen Bambulab filament voor gebruiken of ook gewoon andere merken? Indien er ook andere merken zijn, waar hebben mensen goed ervaringen mee?

Ik lees hierboven bijvoorbeeld: Extrudr filament

En zijn er factoren om rekening mee te houden bij het bestellen van filament?

Ik heb gewoon een standaard Bambulab a1 mini, geen extra nozzles. Dus gewoon de stock 0.4mm nozzle.
Indien er ook aanraders zijn om meteen een extra nozzle mee te bestellen, dan hoor ik die tips natuurlijk ook graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Rotinomm schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:01:
Wat betreft de Bambulab 1 mini, kan ik hier alleen Bambulab filament voor gebruiken of ook gewoon andere merken? Indien er ook andere merken zijn, waar hebben mensen goed ervaringen mee?

Ik heb gewoon een standaard Bambulab a1 mini, geen extra nozzles. Dus gewoon de stock 0.4mm nozzle.
Indien er ook aanraders zijn om meteen een extra nozzle mee te bestellen, dan hoor ik die tips natuurlijk ook graag.
Er kan van alles in qua filamenten. Zie het filament topic voor o.a. fabrikanten, aanraders en aanbiedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rotinomm schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:01:

Op elke BL printer kan je (in principe) elk filament gebruiken. Enige beperkingen zijn met de AMS, waarbij je vast zit aan formaat van de filament rollen en het materiaal daar van. In de AMS moet je, aldus BL, bijvoorbeeld geen kartonnen spoelen gebruikne. Die kunnen in de AMS-lite wel. Voor beide AMS systemen is formaat van de rollen wél een issue.

Voor alle rollen die je niet kan gebruiken geldt dat je die kan herspoelen op rollen die je wel kan gebruiken.

Overigens moet je in de AMS geen abrasieve fileamenten doen (CF, glow-in-the-dark, etc).

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-09 19:51
MC Taz Man schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:14:
[...]

Op elke BL printer kan je (in principe) elk filament gebruiken. Enige beperkingen zijn met de AMS, waarbij je vast zit aan formaat van de filament rollen en het materiaal daar van. In de AMS moet je, aldus BL, bijvoorbeeld geen kartonnen spoelen gebruikne. Die kunnen in de AMS-lite wel. Voor beide AMS systemen is formaat van de rollen wél een issue.

Voor alle rollen die je niet kan gebruiken geldt dat je die kan herspoelen op rollen die je wel kan gebruiken.

Overigens moet je in de AMS geen abrasieve fileamenten doen (CF, glow-in-the-dark, etc).
De AMS van hem zal een AMS lite zijn en daar kunnen ook kartonnen spoelen op.
Je moet alleen rekening houden met de diameter van het gat, dat moet wel passen.
Is dat e klein dan is een probleem, is het groot dan zijn daar wel opvul stukken voor te vinden.
Pagina: 1 ... 93 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.