Dat zei ik ookMojo-45 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:06:
[...]
De AMS van hem zal een AMS lite zijn en daar kunnen ook kartonnen spoelen op.
Je moet alleen rekening houden met de diameter van het gat, dat moet wel passen.
Is dat e klein dan is een probleem, is het groot dan zijn daar wel opvul stukken voor te vinden.
@Rotinomm Aanvullend op eerdere commentaren: 1,75mm filament. Er bestaat namelijk ook 2,85mm filament en dat wordt niet (out of the box) ondersteund door Bambu printers.
Vandaag de p1s met ams binnengekregen. Hoe leg ik die droog korrels in de 2 bakjes binnen de ams? Losse korrels erin. Of het plastic zakje losscheuren en het 2e zakje met korrels erin leggen?
Gewoon dat zakje erin. Als je met losse korrels wilt werken moet je andere bakjes printen, zijn te vinden op Makerworld.jwakie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:15:
Vandaag de p1s met ams binnengekregen. Hoe leg ik die droog korrels in de 2 bakjes binnen de ams? Losse korrels erin. Of het plastic zakje losscheuren en het 2e zakje met korrels erin leggen?
Thanks!THM0 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:23:
[...]
Gewoon dat zakje erin. Als je met losse korrels wilt werken moet je andere bakjes printen, zijn te vinden op Makerworld.
Ik ga binnenkort voor het eerst met asa van Bambu printen. Filament is op dit moment nog aan het drogen. Tot op heden enkel nog maar pla geprint. Ik gebruik zowel de textured- als de smooth pei plate. Buiten regelmatig de build plate eens insoppen om te ontvetten doe ik hier verder niets aan. Nu is het bij het printen met asa aangewezen om de build plate in te smeren met de glue stick? Of kan dit ook zonder?
Ik doe het zonder.nielsvv schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:16:
Ik ga binnenkort voor het eerst met asa van Bambu printen. Filament is op dit moment nog aan het drogen. Tot op heden enkel nog maar pla geprint. Ik gebruik zowel de textured- als de smooth pei plate. Buiten regelmatig de build plate eens insoppen om te ontvetten doe ik hier verder niets aan. Nu is het bij het printen met asa aangewezen om de build plate in te smeren met de glue stick? Of kan dit ook zonder?
@nielsvv ASA is giftig - dus goede ventilatie - en liefst niet op een slaapkamer/leefruimte...
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Volgens mij hoef je ASA niet te drogen, neemt amper vocht op.nielsvv schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:16:
Ik heb een thermometer in de behuizing staan en begin pas met printen bij ongeveer 40+ graden, duurt ongeveer een half uur.
Ik ben erg te spreken over het Bambu filament, behalve ASA, dat warpt echt heel erg, dat probleem heb ik niet/minder met bijvoorbeeld Polymaker of 3DO.
Kromme wil ook een 3d printer, hoe vet is dit zeg.bvsteyn schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:41:
[...]
Dank je wel....die printer maakt genoeg uren inderdaad. Maar daar is hij toch voor?![]()
Inderdaad ik was bezig met Beast, maar die is al een tijdje klaar:
Keep it calm...en lek mig de zuk
Het is een beetje afhankelijk van wat je print, maar als ik grote dingen wil printen met ASA, laat ik 'm lekker even stoven (bed in het midden zetten) op 110C (bed) en dan een grote strandhanddoek over de printer. Zo krijg je de temp toch nog een graad of wat hoger dan zonder.Als je dan de print start duurt het toch nog even voor ie echt begint en tegen de tijd dat ie met de eerste lagen klaar is, zit je al boven de 50C kamertemp.nielsvv schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:16:
Ik ga binnenkort voor het eerst met asa van Bambu printen.
Ik gebruik de textured plate, geen lijm.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Zeker doen!kromme schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:45:
[...]
Kromme wil ook een 3d printer, hoe vet is dit zeg.
Heel vet, idd, maar hou er rekening mee dat dit geverfd iskromme schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:45:
[...]
Kromme wil ook een 3d printer, hoe vet is dit zeg.
Iets met verwachtingen managen, dit, dat.
Hoe heb je het geprint? In welke oriëntatie? Ik denk namelijk dat het een koeling-dingetje is.Wieltje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:08:
Helemaal nieuw in de wereld van 3d printen heb ik inmiddels mijn eerste prints met een p1s gemaakt. Indrukwekkend apparaat!
Maar er valt nog wat te tweaken. Wie heeft er een idee wat het verschil tussen links en rechts op deze print heeft veroorzaakt?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Welke van de 2 ging fout? Of beide aan dezelfde kant? In deze opstelling klopt mijn redenatie nl niet. Koeling problemen veroorzaken dit (nagenoeg) alleen bij overhangs, dis jij niet hebt in die oriëntatie.Wieltje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:04:
Dat vermoeden had ik inderdaad ook. Hier een plaatje van de plaat. Fans stonden (by default) op part 100%, aux 80%, chamber 60%.Materiaal PLA. Deur en deksel gesloten.
Mocht je een suggestie hebben voor andere instellingen dan hoor ik het graag.
[Afbeelding]
Ik zou het deksel wel open laten bij PLA. Maar je hebt chamber fan op 60, dus misschien is dat ok?Wieltje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:04:
Dat vermoeden had ik inderdaad ook. Hier een plaatje van de plaat. Fans stonden (by default) op part 100%, aux 80%, chamber 60%.Materiaal PLA. Deur en deksel gesloten.
Mocht je een suggestie hebben voor andere instellingen dan hoor ik het graag.
[Afbeelding]
Ik print altijd met chamber uit, maakt een vreselijke herrie, en dan alles open.
Op de één of andere manier gaan mijn prints vaak goed, alles dicht, nagenoeg exclusief PLArinkel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:14:
[...]
Ik zou het deksel wel open laten bij PLA. Maar je hebt chamber fan op 60, dus misschien is dat ok?
Ik print altijd met chamber uit, maakt een vreselijke herrie, en dan alles open.
Ze hebben allebei hetzelfde verschijnsel. Opvallend is dat het uitsluitend aan de ene kant van de 'bocht' is.Al weet ik niet of de slicer hier een doorgaand pad van heeft gemaakt
/f/image/abOeoSNbu4hxjIiFWQZlnjmc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door Wieltje op 28-02-2025 13:24 ]
Heb je de STL?Wieltje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:22:
Ze hebben allebei hetzelfde verschijnsel. Opvallend is dat het uitsluitend aan de ene kant van de 'bocht' is.Al weet ik niet of de slicer hier een doorgaand pad van heeft gemaakt
[Afbeelding]
En je kan proberen op Silent te printen...
[ Voor 4% gewijzigd door MC Taz Man op 28-02-2025 13:41 ]
Hoe doen jullie het met meerdere gebruikers op dezelfde printer eigenlijk? Allemaal het zelfde bambu account of omslachtig handmatig op sd-kaartje zetten en via lcd starten? Kennelijk kun je nog steeds niet meerdere bambu accounts op 1 printer zetten 
Zit een beetje met octoprint te testen, maar dat werkt ook nog niet helemaal..
Waarom zou je meerdere gebruikers, als in accounts, op 1 printer willen? De software kan hier geen onderscheid in maken, dus heeft dat geen nut, voor zover ik kan zien...idef1x schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:31:
Hoe doen jullie het met meerdere gebruikers op dezelfde printer eigenlijk? Allemaal het zelfde bambu account of omslachtig handmatig op sd-kaartje zetten en via lcd starten? Kennelijk kun je nog steeds niet meerdere bambu accounts op 1 printer zetten
Ik heb gewoon op al m'n apparaten de BL software geïnstalleerd & ingelogd met m'n account. That's it. Heb de printer slecht 1 keer hoeven binden (wat volgens mij ook niet vaker kan, dus ook niet aan meerdere accounts, maar ok) op 1 apparaat & de rest importeerde alles gewoon. Hetzelfde geldt voor m'n print-profielen, etc.
Uit eigen ervaring: ik heb gewoon 1 account die ik samen met mijn vrouw deel voor de bambu printers.idef1x schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:31:
Vreemde dingen, zo'n effect krijg je soms als je supports nodig hebt of door koeling, maar dat zou niet het geval moeten zijn in deze orientatie en de structuur aan de binnenzijde lijkt op de foto ook niet zo grof dat deze onvoldoende steun krijgt. Geen model fouten zoals non-manifold edges als je op object bekijkt? Je zou nog eens laag voor laag in de slicer kunnen kijken of je wat raars ziet. Of een van beide draaien zodat de open eindjes naar elkaar wijzen om te zien of het model of de kant van de printer iets raars doet.Wieltje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:22:
[Afbeelding]
Gewoon 1 account delen. Misschien lastiger als je deelt binnen een studentenflat met 20 studenten of de kosten voor het filament wil kunnen verdelen obv de prints per persoon of zo, maar binnen het eigen huishouden is dat niet zo spannend.idef1x schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:31:
omdat alles door elkaar komt als je 1 account gebruikt? Ik hoef niet al die dingetjes van mijn zoon te zien ;-)MC Taz Man schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:42:
[...]
Waarom zou je meerdere gebruikers, als in accounts, op 1 printer willen? De software kan hier geen onderscheid in maken, dus heeft dat geen nut, voor zover ik kan zien...
Snap ik, maar ik twijfel er heel erg aan of je een printer aan meerdere accounts kan koppelen.idef1x schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:38:
[...]
omdat alles door elkaar komt als je 1 account gebruikt? Ik hoef niet al die dingetjes van mijn zoon te zien ;-)
Daarbij is de "recently opened" machine afhankelijk. Ik zie de op de Mac Mini geopende bestanden namelijk niet op de MacBook.
Ik heb er nog twee geprint die beide 180 gedraad stonden t.o.v. elkaar, maar ook digonaal op de plaat gepositioneerd. Bij één heb ik precies hetzelfde (op dezelfde plek), bij de ander nagenoeg niet.DeGroteMuis schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:59:
[...]
Vreemde dingen, zo'n effect krijg je soms als je supports nodig hebt of door koeling, maar dat zou niet het geval moeten zijn in deze orientatie en de structuur aan de binnenzijde lijkt op de foto ook niet zo grof dat deze onvoldoende steun krijgt. Geen model fouten zoals non-manifold edges als je op object bekijkt? Je zou nog eens laag voor laag in de slicer kunnen kijken of je wat raars ziet. Of een van beide draaien zodat de open eindjes naar elkaar wijzen om te zien of het model of de kant van de printer iets raars doet.
In de slicer heb ik inmiddels gezien dat het effect op de plek van de 'seams' zit. Dat verklaart dus in ieder geval waarom het slechts aan één kant zit, maar ik ben toch nieuwsgierig aan welke parameter ik zou kunnen draaien om dit effect te laten verdwijnen.
Het gaat om deze stl
:strip_exif()/f/image/RVyp2RsLQJ9pd2srbNYx6le2.png?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Wieltje op 28-02-2025 20:00 ]
Ik vind het wel vreemd eigenlijk. Het lijkt wel alsof de nozzle ernaast zit.Wieltje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:54:
[...]
Ik heb er nog twee geprint die beide 180 gedraad stonden t.o.v. elkaar, maar ook digonaal op de plaat gepositioneerd. Bij één heb ik precies hetzelfde (op dezelfde plek), bij de ander nagenoeg niet.
In de slicer heb ik inmiddels gezien dat het effect op de plek van de 'seams' zit. Dat verklaart dus in ieder geval waarom het slechts aan één kant zit, maar ik ben toch nieuwsgierig aan welke parameter ik zou kunnen draaien om dit effect te laten verdwijnen.
Het gaat om deze stl
[Afbeelding]
Heb je geprobeerd om m op zn kop te printen? dus taps toe laten lopen?
Aangezien het hogerop pas fout gaat vermoed ik dat je print beweegt terwijl er filament tegenaan gedrukt word door de nozzle. Probeer het eens met een flinke brim van 1 centimeter voor wat extra houvast.
Volgens mij is de printer zelf niet gekoppeld aan een account, maar alleen aan je WiFi? Ik heb mijn eerste 3D printer pas sinds woensdag (A1 + AMS combo), maar ik heb volgens mij de printer niet aan een account hoeven koppelen. Volgens mij kan je dus op een ander apparaat (telefoon, tablet, laptop etc..) inloggen op een ander Bambu account en zolang deze aan hetzelfde netwerk is gekoppeld als de 3D printer zal de printer gewoon herkend worden. Ik kan het fout hebben natuurlijk...idef1x schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:31:
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Die 'seams' kan je in de slicer ook op 'random' zetten, onder 'quality', dan 3e 'sub alinea, dan zie je seams, en zijn er een aantal mogelijkheden in te stellen.Wieltje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:54:
[...]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik kan me toch niet voorstellen dat het daaraan ligt.Naalroc schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:39:
[...]
Die 'seams' kan je in de slicer ook op 'random' zetten, onder 'quality', dan 3e 'sub alinea, dan zie je seams, en zijn er een aantal mogelijkheden in te stellen.
Overigens vind ik de seam zo bijelkaar veel mooier, anders krijg je allemaal van die blobs.
Dat schreef, of beweerde ik ook helemaal niet @rinkel , maar reageerde ik op de vraag:
Dat verklaart dus in ieder geval waarom het slechts aan één kant zit, maar ik ben toch nieuwsgierig aan welke parameter ik zou kunnen draaien om dit effect te laten verdwijnen.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Misschien mijn fout, maar ik interpreteerde die vraag als aan welke parameter hij moest draaien om die slechte print beter te maken, niet om de seam anders te maken.Naalroc schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:32:
Dat schreef, of beweerde ik ook helemaal niet @rinkel , maar reageerde ik op de vraag:
[...]
Zoals een paar posts hierboven al aangegeven ben ik compleet nieuw met 3D printen en ik ben begonnen met de deepdive om alles eigen te gaan maken. Na een stuk of 8 flawless prints beginnen de eerste 'problemen' te ontstaan.
:strip_exif()/f/image/dbKr3GkkTYhNuOS9PwnBXvn5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xwfCC8PWPdLGFBAlz9kujWvE.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze is net een uurtje geleden geprint en gisteravond begon ik al heel minimaal hetzelfde te zien met zwart PLA van Bambu zelf. Dit is een koperkleurige PLA van Polymaker, maar eerdere prints zijn echt helemaal vlekkeloos gelukt. Is dit simpelweg een kwestie van vochtig PLA? Het zit sinds woensdag op de AMS lite en de setup staat ter test gewoon op de eettafel in de woonkamer.
:strip_exif()/f/image/dbKr3GkkTYhNuOS9PwnBXvn5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xwfCC8PWPdLGFBAlz9kujWvE.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze is net een uurtje geleden geprint en gisteravond begon ik al heel minimaal hetzelfde te zien met zwart PLA van Bambu zelf. Dit is een koperkleurige PLA van Polymaker, maar eerdere prints zijn echt helemaal vlekkeloos gelukt. Is dit simpelweg een kwestie van vochtig PLA? Het zit sinds woensdag op de AMS lite en de setup staat ter test gewoon op de eettafel in de woonkamer.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
PLA trekt amper vocht aan. Zolang je ze buiten zonlicht bewaard blijft het lang goed. Daarnaast vertoont je print geen bubbels.
Gezien de problemen erger worden naar boven goed ik op heat creep / warmte problematiek. Je hebt last van over-extrusion, teveel filament, meestal gevolg van te hete extruder.
Ik zou je aanraden de temperatuur en extrusion multiplier te tweaken.
https://ellis3dp.com/Prin...rticles/index_tuning.html
Gezien de problemen erger worden naar boven goed ik op heat creep / warmte problematiek. Je hebt last van over-extrusion, teveel filament, meestal gevolg van te hete extruder.
[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 01-03-2025 12:46 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Thanks voor je reactie. Tot nu toe heb ik alles direct vanuit de Bambu app geprint en nog niks met instellingen gedaan. Gister heb ik ook 2 eigen ontwerpen geprint (vanuit Autodesk Inventor) en dat ging ook goed. Gisteravond eindigde een print met wat 'sprietjes', maar vandaag werd het dus echt een zooitje._eLMo_ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:45:
PLA trekt amper vocht aan. Zolang je ze buiten zonlicht bewaard blijft het lang goed. Daarnaast vertoont je print geen bubbels.
:strip_exif()/f/image/AhNjBJdCSeX3I6hBeLILkE7m.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de print van gisteravond. Heb jij een idee hoe er zoveel verschil kan ontstaan als de settings niet zijn aangepast?
Warmte is complex. Naast gewoon temperatuurinstelling heeft veel invloed, zoals je model en dan specifiek hoe lang een layer duurt.
Over het internet van een paar foto’s kan ik er weinig over zeggen. Als je je niet wil verdiepen in alle instellingen (wat ik me heel goed kan voorstellen), zet eens een kamer ventilator op de laagste stand 1 meter van de printer af? Zou een stuk moeten helpen met de koeling.
Je kan ook eens een ander profiel van makerworld proberen? Eentje die wat minder extrude ofzo? Geen idee, ik gebruik die site niet.
De guide die ik linkte legt printer / filament tuning stap voor stap uit, maar vereist wel gebruik van een slicer, versus alleen een model naar je printer gooien.
Over het internet van een paar foto’s kan ik er weinig over zeggen. Als je je niet wil verdiepen in alle instellingen (wat ik me heel goed kan voorstellen), zet eens een kamer ventilator op de laagste stand 1 meter van de printer af? Zou een stuk moeten helpen met de koeling.
Je kan ook eens een ander profiel van makerworld proberen? Eentje die wat minder extrude ofzo? Geen idee, ik gebruik die site niet.
De guide die ik linkte legt printer / filament tuning stap voor stap uit, maar vereist wel gebruik van een slicer, versus alleen een model naar je printer gooien.
[ Voor 27% gewijzigd door _eLMo_ op 01-03-2025 13:34 ]
Vanochtend even schrikken nadat de P1S was leeggehaald na zijn nachtelijke print en weer herstart was. Even later gecheckt op de camera zie ik dit:
/f/image/1NHkyCBZwm46qJh4g0NcqYs8.png?f=fotoalbum_large)
Nu weet ik dat het kapje aan de voorzijde er vanaf kan met magneetjes maar had dit niet helemaal verwacht. Wat blijkt nu, er lag nog een prime tower op het heatbed. Hele rits met foutmeldingen maar gelukkig zeer eenvoudig te herstellen
/f/image/1NHkyCBZwm46qJh4g0NcqYs8.png?f=fotoalbum_large)
Nu weet ik dat het kapje aan de voorzijde er vanaf kan met magneetjes maar had dit niet helemaal verwacht. Wat blijkt nu, er lag nog een prime tower op het heatbed. Hele rits met foutmeldingen maar gelukkig zeer eenvoudig te herstellen
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Bedankt wederom. Ik heb er niks op tegen om mij in te gaan lezen en verder te verdiepen, maar het leek mij handig eerst even te vragen naar een mogelijke oorzaak in zo'n groot verschil in printresultast met ongewijzigde setting. Ik ben nu eerst een print opnieuw aan draaien die eerder helemaal goed gelukt was. Als die er weer goed uitkomt, heeft het mogelijk met de modellen te maken gehad. Ik moet nog gaan leren werken met de Slicer en de instellingen. Alleen maar leuk!_eLMo_ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:33:
Warmte is complex. Naast gewoon temperatuurinstelling heeft veel invloed, zoals je model en dan specifiek hoe lang een layer duurt.
Het vaasje die eerder helemaal perfect geprint werd, is nu ook weer 100% mooi. Het zal specifiek aan het model gelegen icm met de settings die er dan niet goed voor zijn.
Vandaag voor het eerst met asa van Bambu geprint. De prints kwamen er goed uit, enkel bij allemaal last van warping in de hoeken. Zelf bij onderdelen van amper 3cm breed. De printkamer temperatuur was 35°.
Heb geen gebruik gemaakt van lijm op de build plate (textured pei plate). Zou het gebruik van de gluestick dit warpen voorkomen?
Heb geen gebruik gemaakt van lijm op de build plate (textured pei plate). Zou het gebruik van de gluestick dit warpen voorkomen?
Het standaard ASA profiel? Die is niet echt ideaal qua tegengaan van warping.nielsvv schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:34:
Vandaag voor het eerst met asa van Bambu geprint. De prints kwamen er goed uit, enkel bij allemaal last van warping in de hoeken. Zelf bij onderdelen van amper 3cm breed. De printkamer temperatuur was 35°.
Ik doe de eerste 3-5 lagen echt heel traag, als in 25mm/s ofzo. Uiteraard een brim er omheen, bed nog wat heter (100 ipv 80?)
En zorgen dat de printkamer zelf lekker op temperatuur is.
En de temperatuur van de nozzle is ook van belang, en kun je eens hoger of lager proberen. Volgens mij is het een beetje een trade off tussen hoge temperatuur voor meer sterkte maar ook meer afkoeling en dus warping, of kouder printen voor minder warping maar ook minder sterke laaghechting. Maar dat heb ik verder niet onderzocht/gemeten.
[ Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 01-03-2025 20:21 ]
Dit! Ik laat de plaat even 15 minuten op 100°C aan staan om de boel ff goed op te warmen. Meestal print ik gewoon zonder brim, bij twijfel gewoon doen._ferry_ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:16:
[...]
Het standaard ASA profiel? Die is niet echt ideaal qua tegengaan van warping.
Ik doe de eerste 3-5 lagen echt heel traag, als in 25mm/s ofzo. Uiteraard een brim er omheen, bed nog wat heter (100 ipv 80?)
En zorgen dat de printkamer zelf lekker op temperatuur is.
En de temperatuur van de nozzle is ook van belang, en kun je eens hoger of lager proberen. Volgens mij is het een beetje een trade off tussen hoge temperatuur voor meer sterkte maar ook meer afkoeling en dus warping, of kouder printen voor minder warping maar ook minder sterke laaghechting. Maar dat heb ik verder niet onderzocht/gemeten.
Ik denk dat het toch een warmteprobleem is. In het begin is je kamer nog redelijk "koel" maar warmt op tijdens het printen.Major_ton schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:13:
[...]
Bedankt wederom. Ik heb er niks op tegen om mij in te gaan lezen en verder te verdiepen, maar het leek mij handig eerst even te vragen naar een mogelijke oorzaak in zo'n groot verschil in printresultast met ongewijzigde setting. Ik ben nu eerst een print opnieuw aan draaien die eerder helemaal goed gelukt was. Als die er weer goed uitkomt, heeft het mogelijk met de modellen te maken gehad. Ik moet nog gaan leren werken met de Slicer en de instellingen. Alleen maar leuk!
Zet de chamber fan eens uit en doe de raampjes eens volledig open (en haal het deksel eraf). Ik weet dat anderen succesvolle prints krijgen met alles dicht, maar proberen kan geen kwaad.
Heren,
Ik heb 2x een Bambu A1 en 1x een Bambu X1-Carbon.
Beide zit een SD kaartje in, op de A1 kan ik mooi een print geschiedenis zit op het schermpje.
Maar bij de X1 laat die alleen het laatst geprinte onderdeel zien en kan in ik niet terug zoeken via het schermpje naar mijn laatste "20" prints.
Weet iemand hoe dit kan en de bijbehorende oplossing?
Ik heb 2x een Bambu A1 en 1x een Bambu X1-Carbon.
Beide zit een SD kaartje in, op de A1 kan ik mooi een print geschiedenis zit op het schermpje.
Maar bij de X1 laat die alleen het laatst geprinte onderdeel zien en kan in ik niet terug zoeken via het schermpje naar mijn laatste "20" prints.
Weet iemand hoe dit kan en de bijbehorende oplossing?
Volgens google is Polymaker copper een silk pla. Die moet je in tegenstelling tot normaal PLA wel drogen. En veel langzamer printen.[b]Major_ton in "Bambu Lab 3D Printers"
Misschien ben ik te ongeduldig, maar na de Makerworld update dit weekend met de 'new token distribution rule' nog geen nieuwe boost tokens gezien. De boosts van afgelopen week waren inderdaad geen complexe modellen: Een parfum sample houder, een plantenbakje, deurhaken voor meerdere kleerhaken aan de deur te kunnen hangen en een Magsafe telefoonhouder, maar helemaal geen boosts lijkt me overdreven? Sowieso niet echt fan dat zij gaan bepalen wat een 'low quality or simple model' is.
Ik heb er wel één gekregen, weet je wanneer dit is ingevoerd?DeGroteMuis schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:18:
Misschien ben ik te ongeduldig, maar na de Makerworld update dit weekend met de 'new token distribution rule' nog geen nieuwe boost tokens gezien. De boosts van afgelopen week waren inderdaad geen complexe modellen: Een parfum sample houder, een plantenbakje, deurhaken voor meerdere kleerhaken aan de deur te kunnen hangen en een Magsafe telefoonhouder, maar helemaal geen boosts lijkt me overdreven? Sowieso niet echt fan dat zij gaan bepalen wat een 'low quality or simple model' is.
/f/image/jl6TP36FEdLXrN66T19IT6p2.png?f=fotoalbum_large)
Ik zag het gisteravond laat, maar dat gaat zoals ik het interpreteer om boost tokens om uit te delen, niet zoals jij in je screenshot ontvangen boosts. Dat blijft gewoon zo.MC Taz Man schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:24:
[...]
Ik heb er wel één gekregen, weet je wanneer dit is ingevoerd?
[Afbeelding]
Linkje: https://blog.bambulab.com...eering-and-design-effort/
Edit: Jouw model is dus wel simpel als je het vergelijkt met hun over de top blog criteria, net als veel functionele 3d prints, hoe nuttig ook. Dus mensen die jouw model boosten, krijgen mogelijk minder boost tokens om uit te delen. Slechte zaak vind ik. Zeker als het ook 0 tokens kan betekenen. Dit model is een praktische die ik geboost had en hoewel ze ook zeggen dat boost tokens voortaan op maandag komen, nog geen tokens gezien.
[ Voor 28% gewijzigd door DeGroteMuis op 03-03-2025 12:19 ]
Tja, ik snap dat het niet leuk is, maar die boost tokens kost BL ook klauwen met geld. Ik snap best dat ze die beperken.DeGroteMuis schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:09:
[...]
Ik zag het gisteravond laat, maar dat gaat zoals ik het interpreteer om boost tokens om uit te delen, niet zoals jij in je screenshot ontvangen boosts. Dat blijft gewoon zo.
Linkje: https://blog.bambulab.com...eering-and-design-effort/
Edit: Jouw model is dus wel simpel als je het vergelijkt met hun over de top blog criteria, net als veel functionele 3d prints, hoe nuttig ook. Dus mensen die jouw model boosten, krijgen mogelijk minder boost tokens om uit te delen. Slechte zaak vind ik. Zeker als het ook 0 tokens kan betekenen. Dit model is een praktische die ik geboost had en hoewel ze ook zeggen dat boost tokens voortaan op maandag komen, nog geen tokens gezien.
[ Voor 0% gewijzigd door MC Taz Man op 03-03-2025 15:59 . Reden: zpälvaudt ]
Ik snap wat je zegt, maar niet alle boostwaardige 3D prints zijn wat mij betreft complex of enorm gedetailleerd. Oké, je wil ook niet dat vrienden elkaars extreem simpele standaard modellen zoals een kubus, dobbelsteen, of dominosteen en dergelijke blijven boosten, maar een nuttig model hoeft niet enorm gedetailleerd te zijn. Soms zijn juist kleine en/of simpele dingen die niet eerder bedacht zijn de nuttigste. Het zou zonde zijn als die modellen straks minder in Makerworld komen worden geplaatst omdat mensen die het willen boosten minder boost tokens krijgen.MC Taz Man schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:49:
[...]
Tja, ik snap dat het niet leuk is, maar die boost tokens kost BL ook klauwen met geld. Ik snap best dat ze die beperken.
Die gewone punten zijn makkelijk om te zetten naar een tegoedbon waar je vervolgens in de shop wat leuks voor kan kopen. Heb nog niet ontdekt waar ik die boost kan innen. (kan ze wel uitdelen die ik krijg)
Als je model geboost word krijg je 12 punten.pboelhouwer schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:22:
Die gewone punten zijn makkelijk om te zetten naar een tegoedbon waar je vervolgens in de shop wat leuks voor kan kopen. Heb nog niet ontdekt waar ik die boost kan innen. (kan ze wel uitdelen die ik krijg)
Eens, ik ben zelf ook een persoon die juist de simpele modellen opzoekt. Hoe simpeler, hoe beter, imo. Ik snap de logica van BL dan ook helemaal niet, maar ok.DeGroteMuis schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:17:
[...]
Ik snap wat je zegt, maar niet alle boostwaardige 3D prints zijn wat mij betreft complex of enorm gedetailleerd. Oké, je wil ook niet dat vrienden elkaars extreem simpele standaard modellen zoals een kubus, dobbelsteen, of dominosteen en dergelijke blijven boosten, maar een nuttig model hoeft niet enorm gedetailleerd te zijn. Soms zijn juist kleine en/of simpele dingen die niet eerder bedacht zijn de nuttigste. Het zou zonde zijn als die modellen straks minder in Makerworld komen worden geplaatst omdat mensen die het willen boosten minder boost tokens krijgen.
die simpele modellen die vind je toch wel, het gaat juist om het in de spotlight zetten van ingewikkelde modellen. Dat is dus gewoon een ander doel. Allebei berechtigd, maar voor simpele modellen zijn de gewone "likes" goed genoeg toch?MC Taz Man schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:12:
[...]
Eens, ik ben zelf ook een persoon die juist de simpele modellen opzoekt. Hoe simpeler, hoe beter, imo. Ik snap de logica van BL dan ook helemaal niet, maar ok.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Oneens. In simpele modellen kan ook vele uren werk zitten, simplificatie is lang niet altijd gelijk aan kort-werken.Garyu schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:17:
[...]
die simpele modellen die vind je toch wel, het gaat juist om het in de spotlight zetten van ingewikkelde modellen. Dat is dus gewoon een ander doel. Allebei berechtigd, maar voor simpele modellen zijn de gewone "likes" goed genoeg toch?
Daarbij, ben ik van mening dat een boost een boost is. Dat zou gelijk moeten zijn, maar goed. BL hun site, BL hun beleid.
Jammer inderdaad, het nieuwe boostbeleid. Wij kregen vandaag 4 boosts om weg te geven, dus kennelijk hebben we in ogen van BL iets goed gedaan... Ik boost vaak juist de simpele maar functionele modellen. Die zijn juist vaak niet makkelijk te vinden, en met mijn boosts hoop ik de makers van die modellen te stimuleren meer van die eenvoudige dingen te maken die ik goed kan gebruiken.
De kartonnen spoelen van eSun doen het over het algemeen wel redelijk in de AMS. Deze spoel was echter zo krom dat deze steeds scheef in de AMS kwam te zitten waardoor het vast liep. Uiteindelijk een rekje op de AMS gezet en daar de spoel in gehangen zodat het printen door kon gaan 
Nadat de print klaar was ging het natuurlijk fout omdat de spoel niet opgerold kon worden. Dit rekje gebruik ik normaal gesproken voor de externe spoel die ook niet op de houder past.
Nadat de print klaar was ging het natuurlijk fout omdat de spoel niet opgerold kon worden. Dit rekje gebruik ik normaal gesproken voor de externe spoel die ook niet op de houder past.
:strip_exif()/f/image/wMGRBbxUghwIuEgl7k5dXoxM.jpg?f=fotoalbum_large)
Je zet de kartonnen spoelen ook zo in het AMS? Dat wordt toch juist afgeraden omdat het karton altijd wel een beetje slijt en stoft waardoor je je AMS langzaam sloopt?Peutpeut schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:18:
De kartonnen spoelen van eSun doen het over het algemeen wel redelijk in de AMS. Deze spoel was echter zo krom dat deze steeds scheef in de AMS kwam te zitten waardoor het vast liep. Uiteindelijk een rekje op de AMS gezet en daar de spoel in gehangen zodat het printen door kon gaan
[Afbeelding]
Ja klopt, maar het kan wel. Stof valt erg mee, de eSun spoelen zijn voorzien van een verharde rand waardoor er nauwelijks sprake is van stof.Erwin537 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:23:
[...]
Je zet de kartonnen spoelen ook zo in het AMS? Dat wordt toch juist afgeraden omdat het karton altijd wel een beetje slijt en stoft waardoor je je AMS langzaam sloopt?
Als dit eSun filament op is ga ik wel over op een ander merk welke kunststof spoelen levert omdat dit nooit problemen oplevert.
[ Voor 3% gewijzigd door Peutpeut op 04-03-2025 09:26 ]
Het is even een werkje, maar ik kan de Python AMS ombouw alleen maar aanraden. Je hebt dan volledige vrijheid in de spools die je kunt gebruiken qua breedte en diameter en door de gewijzigde aandrijving (niet meer via die rolletjes, maar op een as) draaien alle soorten spools prima.
Als bonus kun je ook nog één of meerdere slots voorzien van een extra uitgang naar buiten zodat je die als externe spoolhouder kunt gebruiken. Handig voor spul dat je niet in de AMS wilt doen, maar wel droog wilt houden bv.
Nadelen: best wat werk om te maken en een kilo of 2 filament (als je ook de behuizing doet) en je moet plexiglas kopen. Ook is de behuizing een stuk groter. Maar other than that is het alleen maar voordeel!
Als bonus kun je ook nog één of meerdere slots voorzien van een extra uitgang naar buiten zodat je die als externe spoolhouder kunt gebruiken. Handig voor spul dat je niet in de AMS wilt doen, maar wel droog wilt houden bv.
Nadelen: best wat werk om te maken en een kilo of 2 filament (als je ook de behuizing doet) en je moet plexiglas kopen. Ook is de behuizing een stuk groter. Maar other than that is het alleen maar voordeel!
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Is hij luchtdicht en daarmee op lage luchtvochtigheid te houden voor PETG enzo?mphilipp schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:34:
Het is even een werkje, maar ik kan de Python AMS ombouw alleen maar aanraden. Je hebt dan volledige vrijheid in de spools die je kunt gebruiken qua breedte en diameter en door de gewijzigde aandrijving (niet meer via die rolletjes, maar op een as) draaien alle soorten spools prima.
Nouja...luchtdicht lijkt mij een beetje overdreven...maar net zo luchtdicht als je zelf wil. De standaard AMS is ook niet luchtdicht. Je kunt er in ieder geval containers in kwijt voor die korrels en er is een versie waar je de Polydryer (2 stuks) in kunt hangen. Zo kun je 'm ook als drogerd gebruiken._eLMo_ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:46:
[...]
Is hij luchtdicht en daarmee op lage luchtvochtigheid te houden voor PETG enzo?
Misschien krijgen de "impossible passthrough" modellen, plantpotjes en pistache bowls nu eindelijk eens meer waardering en zijn ze wat meer zichtbaar op de voorpagina.MC Taz Man schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:12:
[...]
Eens, ik ben zelf ook een persoon die juist de simpele modellen opzoekt. Hoe simpeler, hoe beter, imo. Ik snap de logica van BL dan ook helemaal niet, maar ok.
/Sarcasme.
Maar ik snap wat je bedoelt, sommige modellen zijn ook niet eens efficiënt ontworpen met het oog op sterkte, efficiënt printen of filament gebruik. Of het is variant zoveel van een bestaand idee. Is goedkoop scoren voor de uploader.
Volgens bambulab zelf verminder het aantal tokens niet, maar alleen de verdeling zou aangepast worden.MC Taz Man schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:49:
[...]
Tja, ik snap dat het niet leuk is, maar die boost tokens kost BL ook klauwen met geld. Ik snap best dat ze die beperken.
Aangezien alles nog een beta is zullen we het wel zien.
Op mijn profiel doen de simpele prints het veel beter omdat ze voor meer mensen nuttig zijn. Ik denk persoonlijk dat dat een betere maatstaaf is voor hoeveel boosts iets zou moeten krijgen dan hoe ingewikkeld de print is ontworpen.
Inderdaad nul boost tokens voor mij deze week. Ze gaven wel aan dat mensen verdacht van sjoemelen met boost tokens ook wel eens 0 boost tokens kunnen krijgen. Schijnbaar sta ik nu al op de zwarte lijst of zo?
Heb dat boost trading nooit zo begrepen, maar dat zal wel de reden zijn dat ze simpele modellen willen weren.
Je moet de mensen die misbruik proberen te maken danken voor die actie. Je ziet als er bv een nieuwe challenge start, dat er bepaalde figuren allerlei shit uploaden die niets te maken heeft met de challenge. Maar ze weten dat er geen poppetje de hele dag naar die inzendingen kijkt, dus genieten ze een paar uur/een dag van de extra aandacht die hun rommel krijgt. Of ook gewoon gestolen modellen. Wat kun je ze doen? Bannen? Dan hebben ze binnen een kwartier weer een nieuw account met een vpn.
Helaas...er valt wat te verdienen, dus gaan mensen misbruik maken. Bambu probeert er nu wat aan te doen, maar dat valt niet mee. De goeden lijden onder de kwaden, dat is weer eens duidelijk. Hoe zeggen ze dat ook alweer? That's why we can't have nice things
Helaas...er valt wat te verdienen, dus gaan mensen misbruik maken. Bambu probeert er nu wat aan te doen, maar dat valt niet mee. De goeden lijden onder de kwaden, dat is weer eens duidelijk. Hoe zeggen ze dat ook alweer? That's why we can't have nice things
Ik heb geen flauw iedee waar dit zelf over gaat . Heb dat ik de printer kocht dacht eens iets met boost gekregen die ik binnen 3 weken moest uitdelen. Dat maar gedaan and die persoon met de knijper en nog een. Maar heb geen idee wat het met de ander doet, hoe ik er aan kom en eigenlijk zal het me ook een zorg zijn…. Als dat soort punten, upvote systemen komen bij mij snel in de vergetelheid terecht..HSlegend schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:14:
Heb dat boost trading nooit zo begrepen, maar dat zal wel de reden zijn dat ze simpele modellen willen weren.
Welligt is het. Ooi voor de mensen die graag aandacht willen hebben?
Als je nou niet weet waar het over gaat, is het misschien ook netjes om te proberen geen steken onder water te geven?rvt1 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:51:
[...]
Ik heb geen flauw iedee waar dit zelf over gaat . Heb dat ik de printer kocht dacht eens iets met boost gekregen die ik binnen 3 weken moest uitdelen. Dat maar gedaan and die persoon met de knijper en nog een. Maar heb geen idee wat het met de ander doet, hoe ik er aan kom en eigenlijk zal het me ook een zorg zijn…. Als dat soort punten, upvote systemen komen bij mij snel in de vergetelheid terecht..
Ik vind het zelf wel een leuk systeem. Ik heb een aantal nuttige ontwerpen gemaakt (o.a. dit Fiesta armsteun-bakje) en het is best leuk om te zien dat andere mensen dat waarderen en je door hun blijk van waardering filament oid kunt kopen via het platform waar je aan bijdraagt.
Maar misschien wil ik gewoon graag aandacht. Dat kan het natuurlijk ook zijn

Waar het mis gaat imho is dat sommige mensen het zien als manier om snel veel geld te verdienen. Dit mondt dan uit in het maken van net iets afwijkende printprofiles bij populaire modellen, tot uploaden van modellen van andere platformen en hopen op veel downloads.
Er zijn zelf users die niet eens een printer hebben en op deze manier genoeg bonnen proberen te vergaren.
Probleem zoals altijd bij 'gratis geld': er zijn altijd mensen die er misbruik van maken.
Er zijn zelf users die niet eens een printer hebben en op deze manier genoeg bonnen proberen te vergaren.
Probleem zoals altijd bij 'gratis geld': er zijn altijd mensen die er misbruik van maken.
Als je iets verder gekeken had dan het vooroordeel upvote = slecht, had je geweten dat er meer achter zit. Simpel uitgelegd: Boost tokens zijn beloningen Bambu shoptegoed waard zijn als je ze uitdeelt. 1 boost = 12 punten = ongeveer 1 dollar (voor 524 punten kan je bijvoorbeeld een 40 euro shoptegoed in de Bambu store krijgen). Het gaat dus wel om meer dan simpelweg likes scoren.rvt1 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:51:
[...]
Ik heb geen flauw iedee waar dit zelf over gaat . Heb dat ik de printer kocht dacht eens iets met boost gekregen die ik binnen 3 weken moest uitdelen. Dat maar gedaan and die persoon met de knijper en nog een. Maar heb geen idee wat het met de ander doet, hoe ik er aan kom en eigenlijk zal het me ook een zorg zijn…. Als dat soort punten, upvote systemen komen bij mij snel in de vergetelheid terecht..
Zo kan je mensen die leuke, nuttige, of goede modellen online zetten met een boost token dus ook belonen, wat in principe weer zou stimuleren dat mensen zulke modellen op makerworld plaatsen ipv op andere sites, of als betaald model op bijvoorbeeld Cults3D, of op Patreon.
Ik ben een beginnend BL printer dus ik wist dit niet. Dank voor de uitleg. Heb de A1 mini en tot nu toe gaat het printen prima op een vastlopertje na van het filament. Gebruik filamnet van BL.DeGroteMuis schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:02:
[...]
Als je iets verder gekeken had dan het vooroordeel upvote = slecht, had je geweten dat er meer achter zit. Simpel uitgelegd: Boost tokens zijn beloningen Bambu shoptegoed waard zijn als je ze uitdeelt. 1 boost = 12 punten = ongeveer 1 dollar (voor 524 punten kan je bijvoorbeeld een 40 euro shoptegoed in de Bambu store krijgen). Het gaat dus wel om meer dan simpelweg likes scoren.
Zo kan je mensen die leuke, nuttige, of goede modellen online zetten met een boost token dus ook belonen, wat in principe weer zou stimuleren dat mensen zulke modellen op makerworld plaatsen ipv op andere sites, of als betaald model op bijvoorbeeld Cults3D, of op Patreon.
Vandaag een boost gekregen, voor wat BL ongetwijfeld een "simpel ontwerp" vindt. Was nog gewoon 12 punten

Ik heb het idee dat ik mijn build plate steeds vaker moet schoonmaken, m.a.w. ik heb steeds vaker hechtingsproblemen. Ik maak netjes schoon onder de kraan met vaatwasmiddel en droog af met papier. Voorheen ging het weken goed maar nu heb ik het idee dat na een print of 4 ik weer moet schoonmaken. Is dit iets wat bekend voorkomt of moet ik anders schoonmaken?
Gebruik je een extra adhesive (haarlak o.i.d.)?chippie777 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:50:
Ik heb het idee dat ik mijn build plate steeds vaker moet schoonmaken, m.a.w. ik heb steeds vaker hechtingsproblemen. Ik maak netjes schoon onder de kraan met vaatwasmiddel en droog af met papier. Voorheen ging het weken goed maar nu heb ik het idee dat na een print of 4 ik weer moet schoonmaken. Is dit iets wat bekend voorkomt of moet ik anders schoonmaken?
Eventueel met wat schoonmaak-alcohol reinigen?
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
@Garyu Nooit extra adhesive gebruikt. (Ook niet op mijn Ender) ik heb vandaag eens met alcohol schoongemaakt. Eens kijken hoe lang dat goed gaat.
Kan kloppen, ligt aan een aantal zaken... Ook je buildplate is gewoon een consumable. Dus wordt de vraag; Hoeveel uur gebruik je deze al?chippie777 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:50:
Voorbeeld; Mijn buildplate gaat nu zo'n 5000 uur mee (weet het niet precies, ivm vervangende printer, huidige 3600+ uur) en begint ook wat vaker hechtingsproblemen te vertonen.
Wilde vandaag extra AMS bestellen via Bambu shop zie ik de dat er een minimaal een maand levertijd is,
dacht probeer het via 123 staat er daar ook een melding dat er leveringsproblemen zijn.
Zou er naast een nieuwe Printer ook een AMS V2 uitkomen ?
dacht probeer het via 123 staat er daar ook een melding dat er leveringsproblemen zijn.
'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell
Volgens mij is dat een deel van de geruchten. Maar er is de laatste tijd een flinke uitverkoop geweest; kan gewoon zijn dat het even op is. Een nieuwe printer wil niet meteen zeggen dat de oude machines niet meer worden verkocht. We weten niet eens wat er precies komt, maar een nieuwe AMS staat wel in de sterren.Alleen weten we niet of ie wel compatible is met de oude machines, wat natuurlijk een mogelijkheid is.bdevogt schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:33:
Afwachten dus...
[edit]
Kan natuurlijk ook zijn dat er productiecapaciteit nodig is om de nieuwe machine+AMS te produceren in de aanloop naar de aankondiging.
[ Voor 10% gewijzigd door mphilipp op 07-03-2025 13:08 ]
Voor elke print maak ik hem schoon met alcohol, nooit probrlemen met welke printer dan ook!chippie777 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:13:
@Garyu Nooit extra adhesive gebruikt. (Ook niet op mijn Ender) ik heb vandaag eens met alcohol schoongemaakt. Eens kijken hoe lang dat goed gaat.
Bing
Het zou leuk zijn als de aankondiging eindelijk eens kwam... @smoken heb jij bij toeval een datum? Als je ons wil spoileren, zeg ik daar natuurlijk ook geen "nee" tegen, maar goed.mphilipp schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:07:
[...]
Volgens mij is dat een deel van de geruchten. Maar er is de laatste tijd een flinke uitverkoop geweest; kan gewoon zijn dat het even op is. Een nieuwe printer wil niet meteen zeggen dat de oude machines niet meer worden verkocht. We weten niet eens wat er precies komt, maar een nieuwe AMS staat wel in de sterren.Alleen weten we niet of ie wel compatible is met de oude machines, wat natuurlijk een mogelijkheid is.
Afwachten dus...
[edit]
Kan natuurlijk ook zijn dat er productiecapaciteit nodig is om de nieuwe machine+AMS te produceren in de aanloop naar de aankondiging.
Same, maar toch heb ik nu meer problemen dan in het begin.bing69 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:09:
[...]
Voor elke print maak ik hem schoon met alcohol, nooit probrlemen met welke printer dan ook!
Ben je misschien ook andere filamenten gaan gebruiken?Same, maar toch heb ik nu meer problemen dan in het begin.
[ Voor 27% gewijzigd door twhb op 07-03-2025 15:18 ]
Nope, nagenoeg enkel PLA, af en toe PETGtwhb schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:16:
[...]
Ben je misschien ook andere filamenten gaan gebruiken?
Bijna exclusief BL, maar nee. Geen andere merken. Lijkt me gewoon slijtage na zo'n 5k uren printen... Ik vind het ook niet erg, heb nog de achterkant
Dit is zeer waarschijnlijk je issue. PETG laat een residue achter op je buildplate. Een volgende PETG print op die plaat komt nog vaster te zitten, en de volgende PETG print nog vaster. Dit kan heel nuttig zijn zolang je PETG blijft gebruiken. Maar PLA en PETG willen niet aan elkaar hechten. Dan zul je de plaat dus eerst schoon moeten schrobben met een (schuur-)sponsje.
Of je gebruikt 1 plaat exclusief voor PETG, en een tweede plaat voor je andere materiaal. Zo doe ik dat, en het bevalt mij prima. Nog steeds af en toe schoonmaken uiteraard.
Bij mij hielp het om ook bij PLA de glazen plaat bovenop de printer te gebruiken, en de platen zelf zo min mogelijk met mijn vingers aan te raken.chippie777 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:50:
Nope. PETG is sporadisch & sindsdien is de plaat al meermaals goed geschrobt met Dreft.JorneB schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:31:
[...]
Dit is zeer waarschijnlijk je issue. PETG laat een residue achter op je buildplate. Een volgende PETG print op die plaat komt nog vaster te zitten, en de volgende PETG print nog vaster. Dit kan heel nuttig zijn zolang je PETG blijft gebruiken. Maar PLA en PETG willen niet aan elkaar hechten. Dan zul je de plaat dus eerst schoon moeten schrobben met een (schuur-)sponsje.
Of je gebruikt 1 plaat exclusief voor PETG, en een tweede plaat voor je andere materiaal. Zo doe ik dat, en het bevalt mij prima. Nog steeds af en toe schoonmaken uiteraard.
Woensdag, heb ik gehoord...MC Taz Man schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:51:
[...]
Het zou leuk zijn als de aankondiging eindelijk eens kwam... @smoken heb jij bij toeval een datum? Als je ons wil spoileren, zeg ik daar natuurlijk ook geen "nee" tegen, maar goed.
Het komt al het komt. Hopelijk hebben ze dan ook echt de quirks eruit gehaald en is net niet zoals de Prusa XL, waar je na 2 jaar wachten nog steeds een machine kreeg die half af was.
En dat voor 4.500 euromphilipp schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:35:
[...]
Woensdag, heb ik gehoord...
Het komt al het komt. Hopelijk hebben ze dan ook echt de quirks eruit gehaald en is net niet zoals de Prusa XL, waar je na 2 jaar wachten nog steeds een machine kreeg die half af was.
We gaan het zien... Woensdag is lekker dichtbij
lijkt een beetje over-extrudingnielsvv schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:45:
Bij het printen met ASA (van bl) ziet het oppervlak er niet mooi glad uit. De onderkant is wel glad (icm de smooth pei plate). Heb verder geen last van warping of stringing en het object is ook gewoon stevig. Is dit normaal of is er toch een instelling nog niet helemaal goed?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die pikkels op 1e foto is random seams, tweede foto lijkt verkeerde pressure advance te zijn.
Edit: reeds weg
—
Mocht er iemand op zoek zijn naar reusable spoelen van Bambu Lab. Ik heb er 14 klaar liggen om verzonden te worden. Kosten: verzendkosten
Stuur even een dm bij interesse.
Wordt alleen als 1 pakket verzonden (dus eerste reactie is “winnaar”)
Aangezien het geen verkoop is leek het me niet nodig om het in vraag en aanbod te plaatsen.
—
Mocht er iemand op zoek zijn naar reusable spoelen van Bambu Lab. Ik heb er 14 klaar liggen om verzonden te worden. Kosten: verzendkosten
Stuur even een dm bij interesse.
Wordt alleen als 1 pakket verzonden (dus eerste reactie is “winnaar”)
Aangezien het geen verkoop is leek het me niet nodig om het in vraag en aanbod te plaatsen.
[ Voor 3% gewijzigd door smoken op 08-03-2025 16:08 ]
Heb je misschien ook, tegen verzendkosten, een aantal RFID tags beschikbaar? Kleur is niet zo belangrijk, maar diverse materiaalsoorten zouden dus wel handig zijn...@smoken
Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.